Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 20000UZS
Размер 1.1MB
Покупки 0
Дата загрузки 03 Июнь 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Nurali Axmedov

Дата регистрации 24 Октябрь 2024

0 Продаж

Ishlab chiqarish xarajatlari va uni hisoblash.

Купить
Ishlab chiqarish xarajatlari va uni hisoblash.
MUNDАRIJА
Kirish…………………………………………………………………..….…..3
Аsоsiy qism 
1.  Maxsulotlar tannarxining iqtisodiy moxiyati va nazariy asoslari.. ……….5
2.Firmaning qisqa va uzoq muddatli oraliqdagi faoliyati……….……..……10
3. Korxonalarda ishlab chiqarish samaradorligini oshirishda xorijiy 
davlatlar tajribasini joriy etish va u bilan bog’liq muammolar......................15
4. Qashqadaryo viloyati, yillik “kichik biznes (firmalar) tadbirkorlik” va 
Sanoat ishlab chiqarish   subyektlari miqiyosida statistik malumotlar……..23
Xulоsа …………………………………………………………………….… 27
Fоydаlаnilgаn аdаbiyоtlа..………………………………………………..…..30                                              KIRISH:
Mavzuning dolzarbligi. Hozirgi kunda mamlakatimiz hukumati 
ishlab chiqarishda samaradorlikni oshirishga va maxsulot tannarxini 
pasaytirish masalalariga jiddiy e’tibor qaratmoqda. Bunda ishlab 
chiqarish korxonalarini takshil etish va ularning restrukturizasiyasi 
bo’yicha faol ishlar olib borilmoqda .
Shu bilan birga, joylarda sanoat ishlab chiqarishiga e’tiborning 
pastligi ham kuzatiladi. Jumladan,  2019 yilda  Qashqadryo  viloyati 
bo’yicha ishlab chiqarishda sanoat ulushining  3,3% ni tashkil etishi 
achinarli holdir. Bu esa ushbu sektorda faoliyat ko’rsatayotgan barcha 
ishlab chiqarish korxonalarining rivojlanishini faollashtirish, raqobat va 
ishlab chiqarish muhitini shakllanishini jadallashtirishni taqozo etadi. 
Mamlakatimizda milliy iqtisodni yanada erkinlashtirish va islohotlarni 
chuqurlashtirish dasturini qabul qilinishini ishlab chiqarish korxonalarini
jadal rivojlantirish ustuvor vazifa qilib   qo’yildi.
Hozirgi vaqtda respublikada ishlab chiqarish korxonalarini tashkil 
etish va ularni rivojlantirish bo’yicha moddiy-texnika ta’minoti hamda 
zamonaviy asbobuskunalarni joriy etish bo’yicha izlanishlar va 
tadqiqotlar muntazam olib borilmoqda.
Shu bilan bir qatorda ishlab chiqarish korxonalarida zamonaviy 
texnologiyalarning yetishmasligi, bu boradagi axborotlarning taqchilligi,
marketing, menejment va moliyaviy boshqaruv bo’yicha 
savodxonlikning pastligi, maxsulot sifati pastligi va ishlab chiqarish 
tannarxining yuqoriligi, huquqiyme’yoriy xujjatlarning 
takomillashtirilmaganligi kabi muammolar mavjud. Bu muammolar ko’p jihatdan ishlab chiqarish korxonalarida 
xarajatlarning m’yoridan ortib ketishiga yo’l qo’ymoqda. Bu esa 
muammoning yetarli darajada o’rganilmaganligi, xorijiy davlatlarning 
bu sohadagi yutuqlari joriy etilmaganligi bilan bog’liqdir.
 Ushbu maqsadga erishish uchun bir qancha vazifalarni amalga 
oshirish kuzda tutilmoqda. Bular quyidagilarda o’z aksini topgan: 
- Korxonalarda ishlab chiqarish xarajatlari bilan bog’liq 
tushunchalarning ijtimoiy-iqtisodiy mazmunini ochib berish va ularning 
ta’rifiga izoh berish; 
- Korxonalarda ishlab chiqarish xarajatlari samaradorligini tadqiq 
qilish obyektiv zaruriyat ekanligini asoslab berish; 
- Korxonalarda ishlab chiqarish xarajatlaridan foydalanish 
samaradorligiga ta’sir etuvchi omillarni tahlil qilish va aniqlash 
yo’llarini ko’rsatib berish;
 - Korxonalar ishlab chiqarish xarajatlaridan pasaytirishning bir 
qancha yo’llarini ko’rsatib berish 1.1. Maxsulotlar tannarxining iqtisodiy moxiyati va nazariy asoslari 
Mamlakatda  xalq  xo'jaligining  eng  muhim  tarmog'larini  
serqirra  faoliyatini  tashkil  etish  va  boshqarish  uchun  ma'lum  
miqdordar  moddiy,  pul  hamda  mehnat  sarf - xarajatlari  amalga  
oshiriladi.  Ularning  mamlakat  miqyosidagi  miqdori  jami  ijtimoiy  
xarajatlar  deb  ataladi.  Ijtimoiy  xarajatlar  ijtimoiy  mahsulot  qiymati 
bilan tengdir. Ularning   tarkibi   quyidagilardan   tashkil   topadi  :
1. Ishlab   chiqarish   vositalarida   buyumlashgan   xarajatlar.   Ular   
o'tgan   davr  xarajatlari bo'lib,  C  harfi bilan belgilanadi.
2. Jonli  mehnat  xarajatlari.  Ular  o'zi  uchun  yangi  qiy matni  
yaratadi,   V   harfi  bilan belgilanadi.
3. Buyumlashgan   va   jonli   mehnat   uyg'unlashishi   natijasida   
jamiyat   uchun  qo'shimcha qiymat yaratiladi.  U  m  harfi bilan 
belgilangan.
Ijtimoiy xarajatlar, ya'ni yalpi ijtimoiy mahsulot qiymatining umumiy
ko'rinishi  quyi dagicha :  m+V+ С
Mamlakatning  jami  ijtimoiy  xarajatlari – davlat  hamda  tarmoqlar,  
korxona  va tashkilotlar miqyosidagi barcha xarajatlarning yig'indisidir.
Tarmoqning   ijtimoiy   xarajatlari– individual   korxonalarning,   
tashkilotlarning  xarajatlari  yig'indisidir.   Shunday   tarmoqlardan   eng 
muhimi,   qishloq   xo'jaligidir.  Qishloq  xo'jalik  korxonalari  turli  
xildagi  talablarni  qondirish  maqsadida  mahsulotlar ishlab  chiqarish,  
xizmatlarni  bajarish  uchun  moddiy,  pul  va  mehnat  xarajatlarini  
amalga  oshiradilar.
Yuqorida  qayd  etganimizdek,  korxona  miqyosidagi  moddiy  va 
buyumlashgan  xarajatlar   C  harfi  bilan,  mehnat  xarajatlari,  ish  haqi  
shaklida  bo'lib,   V   harfi bilan belgilanadi. Korxonalar xarajatlarining 
umumiy ko'rinishi quyidagicha: . 
Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   tarmoqda   amalga   oshiriladigan 
xarajatlarning  eski tartibi 1995 yil 1 yanvardan boshlab joriy etilgan. U 
«Mahsulot ishlab chiqarish  (ish,  xizmat)  va  sotish  tannarxlariga  
qo'shiladigan  xarajatlar  tarkibi  va  moliyaviy  natijalarni shakllantirish 
tartibi to'g'risidagi nizom»da (Toshkent, 1999 y.) o'z ifojasini  topgan.    
Hozirgi    davrda    qishloq    xo'jaligida    amalga    oshiriladigan    
xarajatlar  o'zgaruvchan   hamda   doimiy  xarajatlardan   tashkil  topadi.  Ular  ishlab
chiqarilayotgan  mahsulotlarning  hajmi,  ish  miqdorining  o'zgarishi  
bilan  uzviy  bog'langan  bo'ladi. 
Doimiy  xarajatlar   ishlab  chiqariladigan  mahsulot  hajmining  
o'zgarishi  bilan  bog'liq emas.  Mahsulot  hajmi  ko'payishi  yoki  
kamayishi  bilan  doimiy  xarajatlar  qiymati  o'zgarmaydi. Masalan, yer 
uchun ayrim asosiy vositalarga to'lanadigan ijara haqi, ayrim  asosiy 
vositalarning eskirish summasi (amortizasiya summasi) to'lovlari va 
boshqalar  doimiy   xarajatlar   tarkibiga   kiradi.   O'zgaruvchan   
xarajatlar   ishlab   chiqariladigan  mahsulot   hajmining   o'zgarishi   
bilan   bevosita   bog'liqdir.   Ishlab   chiqariladigan  mahsulotlar   
miqdorining   ko'payishi   o'zgaruvchan   xarajatlar   ko'proq   
sarflanishini  taqozo etadi
                           1.2 Maxsulot tannarxini xisoblash usullari. 
Bozor  iqtisodiyoti  sharoitida  tarmoqlar,  korxonalar  miqyosida  
umumiy  qiymat  ko'rsatkichlari  bilan  birgalikda  o'rtacha  xarajatlar,  
ya'ni  tannarx  ko'rsatkichi  ham  faoliyat   ko'rsatishi   taqozo   etiladi.   
Tannarx   bozor   iqtisodi   sharoitida   iqtisodiy 
k ategoriya    hisoblanadi.    Uning    yordamida    qishloq    xo'jaligida    
etishtirilayotgan   mahsulotlar ,    bajarilayotgan     ishlar     va     ko ' rsatilayotgan     xizmatlarning     bir     birligi    xo ' jaliklar    uchun    qancha   
so ' mga    tushganligi    aniqlanadi .   Ularning    darajasi    qiymatni   
ifodalovchi    baholar    darajasi    bilan    taqqoslanishi    natijasida    olinadigan
foyda    yoki    ko ' riladigan      zararlar      darajasi      aniqlanadi .     Bu     
ko ' rsatkich      xo ' jaliklarning      ichki  boshqaruvchilari uchun juda 
muhimdir. 
Hozirgi   davrda   mahsulot  ( ish ,  xizmat ) ning   ishlab   chiqarish  
tannarxi   aniqlanadi .   Tannarx   deganda   bir   birlikdagi   mahsulot   ishlab  
chiqarish ,  ish   va   xizmatlarni   bajarish    uchun    sarflangan    moddiy ,  
mehnat ,   pul    xarajatlari    nazarda    tutiladi .   Uning    mutlaq   ( absolyut )  
darajasini    aniqlash    uchun    barcha    bevosita    va    bilvosita    ishlab   
chiqarish    xarajatlarining    umumiy    summasi    shu    xarajatlar    yordamida  
ishlab    chiqarilgan    yalpi    mahsulot    miqdoriga    taqsimlanadi .   Qishloq  
xo'jaligida  1  s.  mahsulotning  narxi;  1  etalon    gektarning;    1    
tonna- km/ning;    1    kvt/soat    elektroenergiyaning    tannarxi  
aniqlanadi. Uni quyidagi formula yordamida aniqlash mumkin.  
Bunda:  Tn  –mahsulot, ish, xizmat tannarxi, so'mda;
 Их –ishlab chiqarish xarajatlarining umumiy summasi, so'mda;
(Mm  (Im,  Xm)  –yalpi  etishtirilgan  mahsulot,  jami  bajarilgan  
ish, xizmatlar miqdori  sen., tonnada, etalon gektarda ...
Yetishtirilayotgan mahsulotlarning:
-ishlab chiqarish tannarxi;
-to'liq tannarxi, tijoriat tannarxi aniqlanadi.
Mahsulotning  ishlab  chiqarish  tannarxini  aniqlash  usuli  yuqorida  
keltirilgan. Uning  to'liq  yoki  tijorat  tannarxi  jami  xarajatlarni  
(jumladan,  sotish  xarajatlari  bilan)   etishtirilgan  yalpi  mahsulot  
miqdoriga  yoki  sotiladigan mahsulot  miqdoriga  nisbati bilan 
aniqlanadi. 
Qishloq  xo'jalik  mahsulotlari  (ishlar  va  xizmatlar)  ning  haqiqiy
hamda  reja  tannarxlari aniqlanadi. Haqiqiy tannarx darajasi yil  yakunidagi ma'lumotlar yordamida  hisoblanadi.  Reja  tannarxi  esa  
normativlar,  eris
hilgan  ma'lumotlar  asosida  aniqlanib,  «Biznes reja»da aks ettiriladi.
Qishloq  xo'jaligida  barcha  xarajatlarni  amalga  oshirish  
natijasida  turli  xildagi  asosiy,  qo'shimcha  hamda  yordamchi  
mahsulotlar  olinadi.  Jumladan,  paxtachilikda  paxta  xomashyosi  
asosiy  mahsulot  hisoblansa,  g'o'zapoyasi  qo'shimcha  mahsulot  
sanaladi.    Donchilikda    don    asosiy,    somoni    (poyasi)    
qo'shimcha    mahsulotdir.  Qoramolchilikda go'sht, sut asosiy, buzoq 
qo'shimcha, go'ng esa yordamchi mahsulot  hisoblanadi.   Lekin   
tarmoqdagi   barcha   xarajatlar   asosiy   mahsulotni   etishtirishga  
qaratilgan  bo'ladi.  Shundan  kelib  chiqqan  holda  3.2.1-rasmda  aks  
ettirilgan  ob'ektlar  tannarx ob'ektlari hisoblanadi
Mahsulot   xarajatlari   va   tannarxini   o'rganish   boshqaruv   
hisobining   muhim  bo'limlaridan biridir.   Mehnat  va  moddiy  
ko'rinishidagi  to'g'ri  xarajatlar  bevosita  aniq  bir  mahsulot yoki 
xizmat turiga oid bo'lishi, umumishlabchiqarish xarajatlari mahsulot 
turiga qarab faqat maxsus usullar yordamida taqsimlanishi mumkin.  
Xarajatlarni taqsimlash - qilingan xarajatlarning aniq bir xarajat 
ob'ektiga borish  jarayonidir.
Xarajatlar  ob'ekti  – tashkiliy  bo'linma,  shartnoma  yoki  boshqa  
hisob  birligi  bo'lib, u bo'yicha xarajatlar haqidagi ma'lumotlar yig'iladi 
va jarayonlar, mahsulot, shu  kapitalni qo'yish loyihasi va hokazolar 
qiymati o'lchanadi.
Mahsulotlar    tannarxlarini    hisoblashda    ta'kidlangan    marjinal
- kosting    va  abzorbshn - kosting  uslublari  asosida  turli  xildagi  
usullar  qo'llanishi  mumkin.  Ushbu  usullar 3 – chizma da ifodalangan
. Ushbu usullarning ijobiy tomonlarini boshqaruv hisobi tizimida 
mahsulotlar
tannarxlarini hisoblash jarayonida tatbiq etish zarur.
Xarajatlarni taqsimlashning muhim kategoriyasi bo'lib, xarajatlar 
markazi
hisoblanishini yana bir bor ta'kidlamoqchimiz.
Xarajatlar markazi – tashkiliy birlik yoki faoliyat sohali bo'lib, u 
erda aktivlar xaridi uchun qilingan chiqimlar va xarajatlar haqida 
axborot to'plash maqsadga muvofiqdir.
Barcha xarajat guruhlari boshqaruv echimlarini qabul qilishga 
mo'ljallangan.
Boshqaruv hisobida xarajatlar ikki asosiy ob'ekt guruhlari bo'linmalar va
mahsulotlar bo'yicha taqsimlanishi kerak. Ushbu jarayon ikki bosqichda 
amalga oshiriladi:
 xarajatlar javobgarlik markazlari bo'yicha to'planadi;
 xarajatlar muayyan brigadada etishtirayotgan aniq mahsulot 
tannarxiga  taqsimlanadi.
Tayyor mahsulot tannarxini hisoblashda quyidagi usullarga 
murojaat qilishadi: hamma xarajatlarni hisobga olgan holda xarajatlarni 
kalkulyasiya qilish yoki ularning bir qismi bo'lgan o'zgaruvchan 
xarajatlarnigina hisobga olib, kalkulyasiya qilish mumkin. 2.  Х arajatlar to’g’risida tushuncha. Kor х ona (firma) iqtisodiy foydasi.
2.1 .  Ishlab chiqarish harajatlari    korxonaning mahsulot ishlab 
chiqarish. maqsadlarida, iqtisodiy resurslar sotib olish uchun qilgan pul 
sarflari. Firma o z faoliyatini bozordan moddiy resurslar, ya ni asbob-ʻ ʼ
uskuna, dastgohlar, transport va aloqa vositalari, xom ashyo, yoqilg i, 	
ʻ
har xil materiallarni, mehnat bozoridan ish kuchini sotib olishdan 
boshlaydi. Shunga muvofiq holda ishlab chiqarish,  tarkibiga xom ashyo,
asosiy va yordamchi materiallar, yonilg i  va  energiya harajatlari, asosiy	
ʻ
kapital amortizatsiyasi, ish haqi va ijtimoiy sug urtaga ajratmalar, foiz 	
ʻ
to lovlari va b. harajatlar kiradi. ishlab chiqarish xarajatiga qilingan 	
ʻ
barcha harajatlarning puldagi ifodasi mahsulot tannarxinn tashkil qiladi.
Firmaning ishlab chiqarishi va xarajatlari to`g`risida gapirganda 
ularni ikki xil vaqt oralig`ida qarash lozim, qisqa muddatli va uzoq 
muddatli. 
Qisqa muddatli oraliq  - bu shunday vaqt oralig`iki, firma bu 
oraliqda faoliyat ko`rsatganda, u ishlab chiqarish omillaridan kamida 
bittasining hajmini o`zgartira olmaydi. Bunday omilga o`zgarmas ishlab 
chiqarish omillari deyiladi. 
O`zgarmas omil sifatida firma kapitali - ishlab chiqarish quvvati 
hisoblanadi. Masalan, firma kapitalidan foydalanish yo`nalishini 
o`zgartirish uchun odatda uzoq vaqt talab qilinadi. Yangi zavod qurish 
uchun, birinchi navbatda uning loyihasi ishlab chiqiladi, uskuna va 
texnologik liniyalar sotib olinadi va o`rnatiladi. Ushbu ishlarni amalga 
oshirish uchun ko`p vaqt talab qilinadi (kamida bir yil). Uzoq muddatli  oraliq - bu oraliqda firma ishlab chiqarishda foydalanayotgan barcha 
ishlab chiqarish omillari hajmini (ishlab chiqarish quvvatini ham) 
o`zgartiradi.
  Uzoq muddatli oraliqda  barcha ishlab chiqarish resurslari 
o`zgaradi va bunday resurslarga o`zgaruvchan resurslar deyiladi. Qisqa 
muddatli oraliqda firma ishlab chiqarish quvvatini o`zgartira olmaydi, 
lekin undan foydalanishni intensivlashtirishi mumkin. Uzoq muddatli 
oraliqda ishlab chiqarish quvvati ham o`zgaradi. Albatta uzoq va qisqa 
muddatli oraliqlar har-xil mahsulotlar uchun turlicha bo`lishi mumkin.
Ishlab chiqarish xarajati o rganishga iqtisodchilar turlicha ʻ
yondoshadilar. Jumladan, harajatlarning qiymat nazariyasiga ko ra, 	
ʻ
ishlab chiqarish xarajatlari quyidagi turlarga bo linadi: 	
ʻ doimiy harajatlar :
— korxona to lov majburiyatlari, soliqlar, amortizatsiya ajratmalari, 	
ʻ
ijara haqi, qo riqlash xizmati harajatlari, boshqaruv xodimlari maoshi va 
ʻ
o zgaruvchan harajatlar- xom ashyo, materiallar, yonilg i, transport 	
ʻ ʻ
xizmati, ishchilar ish haqi va shu kabilar uchun harajatlar.
Umumiy (yalpi) harajatlar-   doimiy va o zgaruvchan harajatlar	
ʻ  yi-
g indisi. Bevosita i.ch. harajatlari   konkret mahsulot ishlab chiqarishga 	
ʻ
ketgan va bevosita uning tannarxiga o tadigan harajatlar. Bilvosita 	
ʻ
harajatlar   mahsulot tannarxiga bevosita qo shilmaydigan harajatlar. 	
ʻ
O rtacha harajatla  ma lum vaqt oralig idagi mahsulot birligiga, tovarlar 	
ʻ ʼ ʻ
partiyasi bo yicha yoki tashkilotlar gu-ruqi bo yicha bir buyumga to g ri	
ʻ ʻ ʻ ʻ
keladigan harajatlarning o rtacha kattaligi. Ekspluatatsiya (foydalanish) 	
ʻ
harajatlari    uskunalar, mashinalar, transport, ishlab chiqarish  vositalarini
va kundalik foydalaniladigan xo jalik buyumlarini ishlatish bilan bog liq	
ʻ ʻ
bo lgan harajatlar.	
ʻ 2.2 .   Ishlab chiqarish xarajatlarini hisobga olishda vaqt omili, ya’ni 
xarajat qilingandan pirovard natija olinguncha o’tgan davr s е zilarli ta’sir
ko’rsatadi. Shu sababli vaqt omilidan k е lib chiqib, ishlab chiqarish 
xarajatlarini qisqa va uzoq muddatli davrda alohida tahlil qilinadi.
  Qisqa muddatli davr – bu korxonaning   faqat   o’zgaruvchi 
xarajatlari miqdorini   o’zgartirish uchun taqozo etiladigan davrdir.
Misol uchun, korxona mahsulotiga talab k е skin oshdi, d е b faraz qilaylik.
Taklifning muayyan hajmida talabning oshishi narxning ham 
ko’tarilishiga va,   binobarin , korxona foydasining ko’payishiga olib 
k е ladi. O’z o’rnida, ishlab chiqarish hajmini oshirish orqali korxona 
foyda massasini yanada oshirish imkoniga ega. Buning uchun u eng 
avvalo qisqa muddatli davrdagi ishlab chiqarish xarajatlarini amalga 
oshiradi. Bunday xarajatlar qatoriga quyidagilarni kiritish mumkin:
  1) jonli m е hnat xarajatlarini oshirish, ya’ni qo’shimcha ishchi 
kuchini yollash va ulardan foydalanish;
  2) xomashyo, mat е rial, el е ktr en е rgiyasi va boshqa xarajatlar 
miqdorini ko’paytirish;
  3) nisbatan arzon va ishlab chiqarishga osonlik bilan joriy etish 
mumkin bo’lgan m е hnat vositalari miqdorini ko’paytirish va h.k.
 
Bundan ko’rinadiki, korxona ishlab chiqarish hajmini o’stirish 
uchun qisqa davrda faqat o’zining o’zgaruvchi xarajatlari miqdorini  o’zgartirishi mumkin bo’lib, ular qisqa muddatli xarajatlar 
hisoblanadi.   Ishlab chiqarish quvvatlari esa (ishlab chiqarish bino va 
inshootlari maydoni, mashina va uskunalar miqdori) doimiy bo’lib 
qoladi, hamda bu davr faqat ulardan foydalanish darajasini o’zgartirish 
uchun yetarli bo’lishi mumkin.
  Uzoq muddatli davr – bu korxonaning ishlab chiqarish quvvatlarini
va barcha band bo’lgan r е surslari miqdorini o’zgartirish uchun yetarli 
bo’lgan davrdir.
  Bu yerda shuni ta’kidlash lozimki, ishlab chiqarish quvvatlarining 
o’zgarishini taqozo qiladigan davr davomiyligi ayrim tarmoq va korxona
xususiyatidan k е lib chiqib farqlanishi mumkin. Misol uchun, tikuvchilik 
korxonasida ishlab chiqarish quvvatlarini nisbatan qisqa muddatda, 
masalan bir n е cha kunda o’zgartirish mumkin.   Buning   uchun bir n е cha 
ish stoli va tikuvchilik mashinalari sotib olish va o’rnatish kifoya qiladi. 
Mashinasozlik yoki n е ftni qayta ishlash zavodidagi qo’shimcha 
quvvatlarni ishga tushirish esa bir n е cha yilni taqozo etishi mumkin.
Uzoq muddatli davrda barcha xarajatlar, shu jumladan, doimiy xarajatlar
ham o’zgaruvchi  hisoblanadi.     3. Korxonalarda ishlab chiqarish samaradorligini oshirishda xorijiy 
davlatlar tajribasini joriy etish.
 
  Zamonaviy bozor iqtisodiyoti sharoitida O’zbekiston 
Respublikasining iqtisodiyotini muvafaqqiyatli rivojlanishi va 
takomillashuvining hal qiluvchi sharoitlaridan biri samaradorlikni 
oshirish fan-texnika taraqqiyoti bilan olib borilayottan ishlarni doimiy 
sur’atda yaxshilashdan iborat. 
Amaliyot shuni ko’rsatdiki, bozor munosabatlarining imkoniyatlari
va ustunligidan samarali foydalanish aynan ishlab chiqarishni 
samaradorlikni oshirish kadrlarning va birinchi navbatda rahbarlarning 
aqli, ishbilarmonligi, yangi sharoitda ishlab chiqarishni samaradorlikni 
oshirish maqsadlari, tamoyillari va uslublarini qay darajada qo’llay 
bilish qobiliyatiga bog’liq bo’ladi. 
O’z vaqtida ishlab chiqarishni samaradorlikni oshirish har qanday 
davlatni rivojlanishi uchun uchta asosiy omilga amal qilishni alohida 
ta’kidlab o’tish joiz hisoblanadi. Bularga: 
  Insonlar;
    Moliya siyosati;
    Texnika va texnologiya kiradi
 Birinchi o’ringa insonlarning qo’yilishi bejiz emas. Yapon, 
Amerika va Yevropadagi ko’zga ko’ringan menejerlarning biznes 
sohasida erishgan yutuqlarini ana shu omillarga tayanib, ish ko’rganlari 
bilan bog’lash mumkin. 
Hozirgi sharoitda ishlab chiqarish korxonasi rahbarlari rolining 
oshib borishi bir qator omillar bilan belgilanadi. Bularga ishlab chiqarish
korxonalardagi sifatli o’zgarishlar, ishlab chiqarish hajminnng oshishi, 
ishlab chiqarish jarayonlarining murakkablashishi, davrga xos bo’lgan 
yangi mahsulotlarni ishlab chiqarish, ishchi-xodimlar mafkurasining 
o’zgarishi, ishlab chiqarishni samaradorlikni oshirishni shakl va 
uslublarining o’zgarishi, hamma sohada demokratlashtirishni amalga  oshirilishi, davr talabi bilan rahbarlarning alohida o’rin egallashi va 
hokazolarni ko’rsatish mumkin 
Yuqoridagi texnikadan keng ko’lamda foydalanish samaradorlikni 
oshirish xodimlarini hammaga ma’lum bo’lgan, noijodiy vazifalardan 
ozod qilib, asosiy diqqat e’tiborni eng asosiy masalalarga qaratishni 
talab qiladi.
 Shunday qilib, iqtisodiyot murakkablashib borgan sari 
murakkablashib boraveradi. Rahbar ijtimoiy, professional va shaxs 
nuqtai nazardan olib tekshirilishi lozim. 
Shuni aytish joizki, har qanday xo’jalik rahbari eng oldin bozor 
iqtisodiyoti sharoitida turli mulk shakllariga asoslangan mavjud 
iqtisodiy munosabatlar ustunligini amalga oshirish yo’llarini o’ylab 
topishi kerak. Bu bilan u yuqori darajadagi mas’ul ijtimoiy-iqtisodiy 
vazifani bajargan bo’ladi. O`shbu vazifani bajarish uchun unda hamma 
imkoniyatlar mavjud. Eng asosiysi, unga kerak bo’lgan va huquqiy 
xujjatlar bilan mustahkamlangan vakolat berilgan.
Avvalo, bizning respublikamizda bajarilgan vazifalarning sifati va 
samaradorligi so’z bilan emas uni ishi bilan baholanishi yaxshi yo’lga 
qo’yilgan. Eng asosiy iqtisodiy vazifasini muvaffaqiyatli bajarishi uchun
yuqori darajadagi professional bo’lishi va uni amaliyotga joriy qila 
olishi lozim va birinchi navbatda  mehnat jamoasining tashabbusini 
davlat tomonidan belgilangan maqsadga erishish jarayoniga jalb qila 
bilishi kerak. Bu ko’rsatkich mehnat unumdorligining teskarisi bo’lib, 
uning hajmi qancha yuqori bo’lsa, natijaning yomonlashganligi va aksi 
bo’lsa, (ya’ni past bo’lsa) natijaning yaxshilanganligidan dalolat beradi. 
U asosan ishlab chiqarish korxona darajasida aniqlanadi. Ishlab 
chiqarish korxonalarida aniqlanishi mumkin bo’lgan texnologik mehnat 
sig’imini, ishlab chiqarish mehnat sig’imini farqlash va anglash lozim. 
Ijtimoiy mahsulot sig’imi - bu ko’rsatkich xom-ashyo materiallar, 
yonilg’i, energiya va boshqa mehnat predmetlari harajatlarining yangi 
ijtimoiy mahsulotga bo’lgan nisbati bilan aniqlanadi.Ishlab chiqarish 
korxonasining mahsulot sig’imi shu mahsulotni yaratilishi uchun ketgan 
moddiy harajatlarning jami ishlab chiqarilgan mahsulotga bo’lgan 
nisbati orqali aniqlanadi.  Samaradorlikni tashkil etuvchi omillar va uni ifodalovchi konkret 
ko’rsatkichlar bilan bir qatorda ishlab chiqarish «korxona iqtisodiyoti» 
fanida va xo’jalik tajribasida hozirgi vaqtda samaradorlikning mavjud 
ko’rsatkichlari bilan bir qatorda murakkab, umumlashtiruvchi 
ko’rsatkichlarni ham qo’llash hakidagi masala qo’yilmokda. 
Qayd etilgan ko’rsatkichlar ijtimoiy samaradorlikning alohida 
yo’nalishlarini tavsiflaydi. O`lar birgalikda hisoblansa va ijtimoiy 
samaradorlikni baholashda birgalikda qo’llanilsa, ishlab chiqarishning 
ijtimoiy samaradorligiga to’liq baho berish imkoniyatini tug’diradi. 
Ishlab chiqarishning ijtimoiy va iqtisodiy samaradorlik ko’rsatkichlari 
uzviy bog’liq. 
Ijtimoiy samarani oshirmasdan turib iqtisodiy samarani o’stirib 
bo’lmaydi va aksincha, nisbati, qiyosiy iqtisodiy samaradorlik esa turli 
variantlar o’rtasidagi joriy harajatlar farqining kapital xarajatlar farqiga 
nisbati ko’rinishida aniqlanadi. Umumiy va qiyosiy iqtisodiy 
samaradorlik bir-birini to’ldiradi, ular asosida harajat va natijani 
solishtirish yotadi. Ulardan quyidagilarni hal etishda foydalaniladi:
    kapital harajatlarni talab etuvchi masalarni hal etishda eng
yaxshi variantni tanlashda;
    ko’rib chiqilayotgan variantlardan eng yaxshisini amalga
oshirish sharoitida solishtirilib ko’rilayotgan variantning mavjud
bo’lgan boshqa variantlardan haqiqatda eng yaxshisi ekanligiga
ishonch hosil qilishda, kapital harajatning samaradorligini
baholashda.   Kapital harajatlar samaradorligi hal qilish xo’jaligi miqyosida 
milliy daromadning, tarmoqlar va ishlab chiqarish korxonasi miqyosida 
esa foydaning o’sishini, bu o’sishga imkoniyat yaratuvchi kapital 
harajatlarga munosabatini ko’rsatuvchi umumiy (absolyut) samaradorlik 
koeffisiyenti bilan tavsiflanadi. Butun bir xo’jaligi harajatlarining 
umumiy iqtisodiy samaradorligi aniqlanganda milliy daromadning 
(uning o’sishiga sabab bo’lgan) kapital harajatlarga bo’lgan nisbati 
orqali aniqlanadi.
 Ishlab chiqarish harajatlarining umumiy (absolyut) va qiyosiy, 
iqtisodiy samaradorligi mahsulot (ish, xizmat) birligi uchun sarflangan 
mablag’ ishlab chiqarish harajatlari deyiladi. Harajatsiz hyech qanday 
iqtisodiy faoliyat yuz bermaydi, uni qilmasdan turib foyda topish 
mumkin emas. Iqtisodiyotda harajatlarning umumiy miqdori emas, 
ularning samarasi muhimdir. Harajatlar samaradorligini to’liqroq 
ifodalash uchun qiymat va natural ko’rsatkichlarga umumlashgan tavsif 
berish kerak bo’ladi. Bu maqsadga erishishda harajatlarning umumiy 
(absolyut) va qiyosiy, iqtisodiy samaradorligi xizmat qiladi. 
Erkin bozor iqtisodiyoti sharoitida aholi talabini to’laroq qondirish 
raqobatbardosh mahsulotlarni ko’proq ishlab chiqarish har bir ishlab  chiqarish korxonasining kundalik vazifasiga aylangan. Bu esa ishlab 
chiqarish korxonalarni to’g’ri joylashtirish, sexlarni texnik jihatidan 
yangidan jihozlashtirish, amaldagi ishlab chiqarish korxonalarni 
rekonstruksiya qilish, eksportga raqobatbardosh mahsulotlarni ishlab 
chiqarish, bir-birining o’rnini bosa oladigan mahsulotlarni yaratish, 
yangi texnologiyalarni joriy etish bilan bog’liq xo’jalik yoki texnik 
masalalarni hal etishda ularning turli variantlaridan foydalanishni talab 
qiladi. 
Bunday sharoitda harajatlarning qiyosiy iqtisodiy samaradorlik 
ko’rsatkichini hisoblash tavsiya etiladi. Ishlab chiqarish korxonasida 
kapital harajatlarni amalga oshirishdan oldin investision loyixalarning 
bir nechta varianti tuziladi va ular bir-biri bilan qiyoslanadi. Shu asosida 
optimal ko’rsatkich - eng kam (minimum) keltirilgan harajatlar 
aniqlanadi. 
Har bir variantlar bo’yicha keltirilgan harajatlar deyilganda joriy 
harajatlar (tannarx) va kapital harajatlarning bir xil ulchamga keltirilgan 
ko’rsatkichlarni nazarda tutiladi. Tabaqalashtirish fan-texnika 
taraqqiyoti, mintaqalar hamda tarmoqlar xususiyatlari, qurilish davri va 
hokazolar hisobga olingan holda amalga oshiriladi. Ishlab chiqarish 
korxonalarning xo’jalik yuritish natijalarini yaxshilashda va iqtisodiy 
samaradorligini oshirishda ishlab chiqarish infratuzilmalarining o’rni 
beqiyosdir. 
Ishlab chiqarish infratuzilmasiga xilma-xil turdagi obyektlar, 
aloqa, elektr, neftg’, gaz, suv ta’minoti tizimi, moddiy-texnikaviy 
ta’minot (omborxonalar, muzlatgichlar, mahsulotni saqlash joylari va 
h.k.), ma’lumotlarni qayta ishlash va hisoblash texnikalari – 
kompyuterlar, internet tarmoqlari kiradi. Ishlab chiqarish 
infratuzilmalari samaradorligini ifodalovchi ko’rsatkich sifatida ishlab 
chiqarish samaradorligi hisoblanadi, ya’ni bularga transport 
vositalaridan to’g’ri va to’la foydalanish, elektr energiya, gaz, suv 
hamda yonilg’ini har bir so’mlik ishlab chiqilgan mahsulotga sarfini 
kamaytirib borish, omborxonalardan, muzlatgichlardan samarali 
foydalanish, kompyuter texnologiyasini ishlab chiqarish jarayonlarini  ishlab chiqarishni samaradorlikni oshirishda keng qo’llash va hokazo 
hisoblanadi.
 Ishlab chiqarish korxona faoliyatini tahlil qilganda, uning 
istiqbolini belgilaganda, faoliyatiga baho berganda yagona harajatlarning
umumiy iqtisodiy samaradorligi haqida hamda hissa samaradorligi 
ko’rsatkichlarini o’rganish bilan chegaralanmaslik kerak. 
Ishlab chiqarish korxona faoliyati samaradorligini qo’shimcha 
ko’rsatkichlar – mehnat unumdorligi, fondlar sig’imi, fondlar qaytimi, 
kapital qo’yilmalar, xom-ashyo materiallarini, yonilg’i, energiya, ishlab 
chiqarish harajatlari darajasining pasayishi hamda ijtimoiy natijalari 
ko’rsatkichlari orqali o’rganish zarurdir.
 Iqisodiyotning erkinlashtirilishi sharoitida ishlab chiqarish 
korxonasi faoliyatiga baho berish mezoni sifatida foyda va rentabellik 
ko’rsatkichlari hisoblanadi.
 Shu sababli, ishlab chiqarish korxonasining ishlab chiqarish 
faoliyati, asosan foydani ko’paytirishga va rentabellik darajasini 
oshirishga qaratilgan bo’lishi lozim. 
Bu, albatta mahsulotning ishlab chiqarish tannarxini pasaytirish, 
maqsadsiz harajatlarni kamaytirish, mehnat unumdorligini oshirish, 
yangi texnologiyani joriy etish va hokazolar hisobiga erishiladi.
 Ishlab chiqarish korxonasida foyda olish uchun eng avvalo, ishlab 
chiqarilgan mahsulotlarni realizasiya qilishdan tushgan pul tushumi 
hisobidan qilingan harajatlarni qoplashi zarur. Harajatlarni hajmi qancha
past bo’lsa, foyda shuncha ko’p bo’lishi hammaga ayondir. Shunday 
ekan, har bir ishlab chiqarish korxonasi faoliyatida yangilikni joriy etish 
va investisiyalarni jalb qilish zaruriy jarayonga aylanib borishi kerak.  Xorijiy davlatlar ishlab chiqarishni samaradorlikni oshirish 
tizimida rahbarlarning alohida roli mavjud bo’lib, ularda doimo o’z 
ustida ishlash, bilimlarni takomillashtirib borish, alohida bilim sohalarini
o’rganishni talab qiladi. Hozirgi sharoitda rahbarlarning rolini aniqlash 
ularni ishlab chiqarishni samaradorlikni oshirish tizimida tutgan o’rnini 
belgilash imkoniyati yaratilgan. Bozor iqtisodiyoti sharoitidagi 
zamonaviy ishlab chiqarish korxonasining rahbari (menejeri) eng avvalo
pedagog, boshqaruvchi, diplomat, tarbiyachi, innovator, insoniy 
mavjudot tariqasida namoyon bo’lishi kerak. Bu hislatlarning har birini 
amaliyotda sinab ko’rish rahbardan juda ko’p sifat va fazilatlarga ega 
bo’lishni talab qiladi. Bu borada mehnatni ilmiy tashkil qilishning 
zamonaviy shaklida menejerda quyidagi sifatlarni ajratib ko’rsatish 
mumkin: aql, ma’lumot, texnik bilimlar, odoblilik, g’ayratlilik, 
qatg’iyatlilik, rostguylik va mulohazalilik15 . Zamonaviy menejer 
oldindan ko’ra bilishi va tashkilotchilik qobiliyatiga ega bo’lishi, o’z 
sog’ligi bilan ajralib turishi, rivojlangan aqlu zakovat sohibi bo’lishi, 
yuksak madaniy va axlokiy darajaga ega bo’lishi kerak. Qolaversa, 
hozirgi paytda rivojlangan mamlakatlar firma va kompaniyalarda  menejer qanaka sifatlarga ega bo’lishi kerakligi to’g’risida o’zlarining 
nuqtai nazarlari mavjud. Ishlab chiqarishni samaradorlikni oshirish 
masalalariga oid chet el tajribalari bilan tanishish shuni ko’rsatdiki, 
ko’pchilik AKSh, Yevropa va Osiyo-Tinch okeani regionidagi raqobatga
bardosh beradigan firma va kompaniyalar qat’iylik bilan menejerlik 
san’atini o’rganib, uni amaliyotda ustalik bilan tatbiq qilish natijasida 
katta muvaffaqiyatlarga erishmoqdalar. 4. Qashqadaryo viloyati, yillik “kichik biznes (firmalar) tadbirkorlik” va 
Sanoat ishlab chiqarish  subyektlari miqiyosida statistik malumotlar   2019 yil yanvar - dekabr oylarida iste'mol mollari ishlab chiqarish 
tarkibida oziq-ovqat mahsulotlari 57,6 %, nooziq-ovqat mahsulotlari - 
42,4 %, va oziqovqat mahsulotlari ishlab chiqarish tarkibida sharob va 
aroq mahsulotlari va pivo – 2,2 % tashkil etdi. Xulosa:
Korxonalarning ishlab chiqarish xarajatlari va ularni hisoblashning 
nazariy va amaliy masalalari iqtisodiy adabiyotlarda kam 
yoritilganligiga guvoh bo’ldim. 
  Shu tufayli, korxonaning ishlab chiqarish  xarajatlari  va ularni 
hisoblash   va  pasaytirish  bilan bog’liq tushunchalarni topishga harakat 
qildim va ishda ular ma’lum bir tizimga keltirildi. 
Shulardan kelib chiqib, korxonalar ishlab chiqarish xarajatlari 
tushunchasiga quyidagicha tasnifladim: 
Mahsulot (ish, xizmat) tannarxni tashkil qiluvchi xarajatlar 
iqtisodiy mazmunga ko’ra, quydagi elementlarga asosan guruxlarga 
taqsimlanadi: 
  moddiy xarajatlar; 
  asosiy fondlar amortizasiyasi;
    mehnatga haq to’lash bilan bog’liq bo’lgan xarajatlar; 
  ijtimoiy ehtiyojlarga mo’ljallangan xarajatlar; 
  boshqa xarajatlar; 
  Korxonalarning ichki potensial resurslari deganda uning faoliyatini
to’liq ta’minlaydigan turli ichki manbalardan tarkib topgan resurslar 
tushuniladi.
Umumiy xulosa qilib aytganda, korxonalarning barqaror 
rivojlanishida uning ishlab chiqarish xarajatlarini  pasaytirib hisoblash  va
undan foydalanish samradorligini oshirish muhim ahamiyat kasb etadi. 
Buning uchun esa korxonaning mavjud ichki potensial resurslaridan 
tejamli va oqilona foydalanish lozim ekan.
 Agarda bizning mazkur ishda ko’tarilgan tavsiyalar  amaliyotga 
joriy qilinsa, o’ylaymanki, korxonalar erkin raqobat sharoitida 
o’zlarining yashovchanligini ta’minlaydi, bankrotlik degan ofatdan 
saqlanib qoladi FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI 
1. O’zbekiston Respublikasi Prezidenti farmonlari va qarorlari 
1.1.O’zbekiston Respublikasi Prezidentining Farmoni 
«Mikrofirmalar va kichik korxonalarni rivojlantirishni ragbatlantirish 
borasidagi qo’shimcha chora – tadbirlar to’g’risida». «Xalk so’zi», 2005 
yil 21 iyun, № 118 (3663). 4.
1. 2.O’zbekiston Respublikasi Prezidentining farmoni «Tadbirkorlik
subyektlarining xo’jalik soxasidagi xuquqbuzarliklari uchun moliyaviy 
javobgarligini erkinlashtirish to’g’risida». «Xalq so’zi», 2005 yil 25 iyun, 
№ 122 (3667). 
2.Respublikasi Prezidenti asarlari va ma’ruzalari
 
  2.1. Karimov I.A. 2011-yilning asosiy yakunlari va 2012-yilda 
O’zbekistonni ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirishning ustuvor yo’nalishlariga
bag’ishlangan Vazirlar Mahkamasining majlisidagi ma’ruzasi 
«O’zbekiston ovozi», 2012-yil, 20 yanvar. 
3. Darsliklar, o’quv qo’llanmalar va maqolalar to’plami 
1. Akramov E.A. Analiz finansovogo sostoyaniya predpriyatiya. –T.:
TIO`, 2017. 
2.Bekmurodov A.Sh., G’afurov O` V, Tuxliyev B.K. Jahon 
moliyaviyiqtisodiy inqirozi sharoitida O’zbekistonning samarali iqtisodiy 
siyosati. O’quv qo’llanma. T.: TDIO` – 124 b. 
3.Pardayev M.K., Abdukarimov I. T. , Isroilov B. I. , “Korxonaning 
iqtisodiy salohiyati tahlili” . T. “Iqtisodiyot va huquq dunyosi” 2013y. 
4.Peregudov A.V., Saidov M.X. i dr. O`pravleniye kachestvom i 
konkurentosposobnostyu produksii. -T.: Moliya, 2011.-204 s. 
5.Emerson. G. “Dvenadsat prinsipov proizvoditelnosti truda” M., 
“Ekonomika”, 1999 g.-176 s. 
6.G’ulomov S.S. «Koxona iqtisodiyoti». – Toshkent 2017y. 4. Internet sahifalariga xavolalar  
4.1.O`chebnie materiali po Mikroekonomike. On-line- 
http://www.ic.omskreg.ru  
4.2. "Ekonomichesckoe obozrenie" jurnalining sayti  
http://www.cer.uz  
4.3.  www.gov.uz  
4.4.  www.uzbektourism.uz
 4.5.  www.untwo.org  
4.6.  http://www.stat.uz  
 4.7.  www.economy.gov.ru   
4.8.  www.uza.uz   
4.9. uzland.uz            
4.10.  www.stability.uz  
 4.11.   www.ziyonet.uz  
.

Ishlab chiqarish xarajatlari va uni hisoblash.

Купить
  • Похожие документы

  • O‘zbekiston Respublikasida makroiqtisodiy barqarorlikni ta’minlash kurs ishi
  • Ispaniyaning turistik salohiyati. Ispaniya iqtisodiyoti
  • INDIVIDUAL COMFORT MChJ da AMALIYOT HISOBOTI
  • Qurilish tashkilotlarida ishlab chiqarish xarajatlari hisobi va qurilish ishlari tannarxini kalkulyatsiya qilish
  • Polipropilen chiqindilаri аsosidа texnik idishlаr olish texnologiyasini tаkomillаshtirish (Q=11500 ty)

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha