Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 25000UZS
Hajmi 331.5KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 23 Mart 2025
Kengaytma doc
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Muxtor Soatov

Ro'yxatga olish sanasi 23 Mart 2025

1 Sotish

Iste'mol va jamg'arish funksiyalari kurs ishi

Sotib olish
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
TERMIZ   IQTISODIYOT VA SERVIS UNIVERSITETI
IQTISODIYOT FAKULTETI  
  IQTISODIYOT KAFEDRASI 
IQTISODIYOT (tarmoqlari va sohalari bo‘yicha) TA’LIM YO’NALISHI 
“MAKROIQTISODIYOT” FANIDAN 
K U R S     I S H I 
MAVZU:  O‘zbekiston Respublikasida soliq  siyosatini takomillashtirish
yo‘llari.
                                                                      
   Bajardi: ______________________________
Ilmiy rahbar: __________________________
Termiz – 202 5
1 MUNDARIJA
KIRISH ........................................... .........................................................................2
I-BOB .   SOLIQLAR   VA   SOLIQQA   TORTISH   HAQIDA   ILMIY
QARASHLAR VA NAZARIYALAR …………………………...…… ………...6
1.1   Iqtisodiy   ta’limotlarda   soliqlar   va   soliqqa   tortishga   oid   g’oyalar   va
nazariyalar . ................................................................................................................6
1.2   Umumiy soliq nazariyalari...............................................................................11
1.3    O’zbekiston respublikasi soliq tizimida soliq nazariyalari talqini ...................17
II-BOB. SOLIQLARNING IQTISODIY MOHIYATI VA 
FUNKTSIYALARI...............................................................................................21
2.1  Soliqlarning iqtisodiy mohiyati.........................................................................21
2.2  Soliq stavkalari..................................................................................................23
2.3  O‘zbekiston respublikasi soliq tizimi va uning shakllanishi.............................26
XULOSA ................................................................................................................30
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR …………………..................…........…32
2 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi.   Soliq   siyosati   davlatning   iqtisodiy   rivojlanishi   va
barqarorligida   muhim   ahamiyatga   ega   bo‘lib,   u   byudjetni   shakllantirish,
tadbirkorlik   muhitini   yaxshilash   va   ijtimoiy   ehtiyojlarni   qondirishning   asosiy
vositalaridan   biridir.   O‘zbekiston   Respublikasida   iqtisodiy   islohotlar   amalga
oshirilayotgani   davrida   soliq   siyosatini   takomillashtirish   masalasi   dolzarb   bo‘lib
qolmoqda.
Xususan, iqtisodiyotni diversifikatsiya qilish, soliq yukini kamaytirish orqali
tadbirkorlikni   qo‘llab-quvvatlash,   soliq   tizimini   soddalashtirish   va
avtomatlashtirish   kabi   yo‘nalishlar   mamlakatni   raqobatbardosh   va   barqaror
iqtisodiyotga   olib   chiqishda   hal   qiluvchi   omillardandir.   Shu   bilan   birga,   xalqaro
amaliyot tajribasini o‘rganish hamda soliq siyosatining oshkoraligini ta’minlashga
intilish bu boradagi islohotlarning muvaffaqiyati uchun zarurdir.
Shunday   qilib,   mazkur   mavzu   nafaqat   nazariy,   balki   amaliy   jihatdan   ham
dolzarbdir. U mamlakatda iqtisodiy rivojlanish va aholi farovonligini ta’minlashda
muhim   ahamiyatga   ega.   xizmat   qilmoqda.   Masalan,   energetika   va   transport
sohalaridagi   yirik   loyihalar   xorijiy   investorlarda   katta   qiziqish   uyg‘otmoqda.
Dunyoning   boshqa   rivojlangan   mamlakatlaridan,   masalan,   Janubiy   Koreya,
Singapur   yoki   Germaniyadan   muvaffaqiyatli   investitsiya   siyosatini   o‘rganish
O‘zbekiston   uchun   katta   ahamiyatga   ega.   O‘zbekiston   Respublikasining   soliq
siyosatini   takomillashtirish   nafaqat   iqtisodiy,   balki   ijtimoiy   va   texnologik
rivojlanish   uchun   ham   muhimdir.  Raqamli   texnologiyalar   va   zamonaviy   axborot-
kommunikatsiya   vositalaridan   foydalanish   orqali   soliq   yig‘imlarini   oshkoralik,
samaradorlik va tezkorlik bilan boshqarish imkoni yaratilmoqda.
Bundan   tashqari,   soliq   ma’murchiligi   jarayonlarini   optimallashtirish,   ya’ni
soliq to‘lovchilarga qulay va oson mexanizmlarni joriy etish tadbirkorlik muhitini
yaxshilashga   xizmat   qiladi.   Masalan,   elektron   soliq   xizmatlarini   rivojlantirish,
onlayn to‘lov tizimlarini kengaytirish va soliq hisobotlarini avtomatlashtirish kabi
chora-tadbirlar ortib borayotgan axborot texnologiyalari davriga moslashishni talab
qiladi.
3 Xalqaro   standartlarga   mos   keladigan   soliq   tizimini   yaratish,   shuningdek,
investitsiyalarni   jalb   qilish   va   mahalliy   iqtisodiyotni   rivojlantirishda   katta   rol
o‘ynaydi.   Soliq   siyosatini   isloh   qilishda   xalqaro   moliyaviy   institutlar,   ekspertlar
hamda ilg‘or tajribadan foydalanish katta foyda keltirishi mumkin.
Boshqa   bir   muhim   jihat-soliq   siyosatining   ijtimoiy   ta’siri.   Ya’ni,   soliq
tushumlari yordamida ta’lim, tibbiyot, infratuzilma va ijtimoiy himoya dasturlarini
qo‘llab-quvvatlash   imkoniyati   mavjud.   Shu   sababli,   soliq   siyosati   faqat   iqtisodiy
vosita   emas,   balki   jamiyat   farovonligini   ta’minlash   yo‘lidagi   strategik   instrument
sifatida   qaraladi.   O‘zbekiston   Respublikasida   soliq   siyosatini   takomillashtirish
doirasida   islohotlarning   muhim   jihatlaridan   biri   –   soliq   tizimining   adolatliligini
ta’minlashdir.   Bu,   bir   tomondan,   iqtisodiy   resurslarning   teng   taqsimlanishini
ta’minlasa,   ikkinchi   tomondan,   aholining   ijtimoiy   zaif   qatlamlariga   yordam
ko‘rsatishni   kuchaytiradi.   Adolatli   soliq   siyosati   ijtimoiy   birdamlikni   oshirib,
davlat  va  jamiyat   o‘rtasidagi   o‘zaro  ishonchni   mustahkamlaydi.Soliq  siyosatining
yana   bir   dolzarb   yo‘nalishi   ekologik   mas’uliyatni   oshirishdir.   Masalan,   “yashil
iqtisodiyot”   tamoyillarini   inobatga   olgan   holda,   ekologik   soliqni   joriy   etish   yoki
rivojlantirish   nafaqat   atrof-muhit   muhofazasini   yaxshilaydi,   balki   iqtisodiyotni
barqaror   rivojlantirishga   ham   xizmat   qiladi.   Bu   yo‘nalish   global   ekologik
muammolarni hal qilishda O‘zbekistonning faol ishtirokini ta’minlaydi.
Shuningdek,   soliq   siyosatini   takomillashtirish   orqali   norasmiy   iqtisodiyotni
qisqartirish masalasi ham kun tartibida turibdi. Norasmiy iqtisodiy faoliyat ko‘lami
kamaytirilsa,   davlat   byudjeti   daromadlari   oshadi   va   soliqqa   tortish   bazasi
kengayadi.   Buning   uchun   davlat   tomonidan   jozibador   sharoitlarni   yaratish,   soliq
yukini optimal darajada belgilash va norasmiy sektorni rasman faoliyat yuritishga
jalb etish lozim.
Yuqoridagilardan   kelib   chiqib,   soliq   siyosatini   takomillashtirish
mamlakatning   iqtisodiy   va   ijtimoiy   rivojlanishida   hal   qiluvchi   rol   o‘ynaydi.   Bu
borada amalga oshiriladigan chora-tadbirlar O‘zbekistonning xalqaro maydondagi
raqobatbardoshligini oshirishga ham hissa qo‘shadi.
4 Kurs   ishining   maqsadi   va   vazifalari.     O‘zbekiston   Respublikasida   soliq
siyosatini   takomillashtirish   yo‘llarini   ilmiy-nazariy   va   amaliy   jihatdan   o‘rganish
orqali   samarador   soliq   tizimini   shakllantirish   bo‘yicha   tavsiyalar   ishlab   chiqish.
Vazifalari   soliq   siyosatining   nazariy   asoslarini   o‘rganish   va   uning   iqtisodiy
rivojlanishdagi   o‘rnini   aniqlash.   O‘zbekiston   Respublikasining   hozirgi   soliq
tizimini   tahlil   qilish   va   uning   kuchli   hamda   zaif   tomonlarini   aniqlash.   Xorijiy
davlatlarning ilg‘or soliq tizimi tajribasini o‘rganish va uni O‘zbekiston sharoitiga
moslashtirish imkoniyatlarini ko‘rib chiqish.   Soliq siyosatini takomillashtirishning
asosiy   yo‘nalishlarini   belgilash   va   bu   borada   tavsiyalar   ishlab   chiqish.   Soliq
tizimini   modernizatsiya   qilishda   raqamlashtirishning   ahamiyatini   o‘rganish   va
amaliy   jihatlarini   ko‘rsatib   o‘tish.   Soliq   siyosatining   iqtisodiy   va   ijtimoiy
ahamiyatini   tahlil   qilish.   Soliq   tizimidagi   mavjud   muammolar   va   kamchiliklarni
aniqlash.   Soliq   siyosatini   takomillashtirishga   qaratilgan   innovatsion
yondashuvlarni   o‘rganish.   Soliq   tizimining   samaradorligini   oshirish   uchun
raqamlashtirish jarayonlarini ko‘rib chiqish.
Kurs   ishining   ilmiyligi.   Kurs   ishining   ilmiyligi   tadqiqotning   nazariy   va
amaliy   asoslari,   shuningdek,   ilmiy-tahliliy   yondashuvlardan   foydalanish   bilan
belgilanadi. Ushbu ishda mavzu bo‘yicha ilgari o‘rganilgan ilmiy adabiyotlar, soliq
siyosatini   shakllantirish   va   takomillashtirishga   oid   xalqaro   va   mahalliy   tajribalar,
statistik ma’lumotlar hamda turli tahliliy usullar qo‘llaniladi.
Tadqiqot jarayonida mavzu bo‘yicha mavjud muammolar ilmiy asosda tahlil
qilinib, ularni hal qilish uchun innovatsion yondashuvlar taklif qilinadi. Shu bilan
birga,   nazariy   tahlil   natijalari   asosida   amaliy   tavsiyalar   ishlab   chiqiladi,   bu   esa
tadqiqotning   ahamiyati   va   dolzarbligini   yanada   oshiradi.   Kurs   ishi   ilmiylik
tamoyillariga   mos   ravishda,   tadqiqotning   izchil   metodikasi   va   mantiqiy
tuzilmasiga   asoslanadi.   Bu   ishda   ilmiy   adabiyotlar   tahlili,   statistik   ma’lumotlarni
o‘rganish, qiyosiy tahlil va umumlashtirish kabi usullar faol qo‘llaniladi. Natijada,
nafaqat mavzuning ilmiy jihatlari chuqur yoritiladi, balki amaliy muammolarni hal
qilishga   qaratilgan   samarali   yondashuvlar   ham   ishlab   chiqiladi.   Kurs   ishining
ilmiyligi   nafaqat   mavzuning   dolzarbligini   yoritishga,   balki   tadqiqot   natijalarining
5 amaliy   ahamiyatini   ta’minlashga   ham   qaratiladi.   Ushbu   ishda   O‘zbekiston
Respublikasining   iqtisodiy   rivojlanish   tendensiyalari   hamda   zamonaviy   soliq
siyosati   islohotlari   doirasida   mavjud   muammolar   va   ularni   bartaraf   etish   yo‘llari
ilmiy tahlil qilinadi.
Tadqiqotda   ilmiy   asoslangan   xulosalar   chiqarish   uchun   statistik
ma’lumotlardan foydalanish, ekspertlarning fikrlarini o‘rganish va xalqaro tajribani
qiyosiy   tahlil   qilish   usullari   qo‘llaniladi.   Shu   bilan   birga,   kurs   ishining   ilmiyligi
uning yangiligi, ya’ni mavzuga doir yangi yondashuvlar va g‘oyalarni kiritish bilan
belgilanadi.Shuningdek,   ilmiy   yondashuv   orqali   soliq   siyosatini
takomillashtirishning   nafaqat   iqtisodiy,   balki   ijtimoiy   va   huquqiy   jihatlarini   ham
keng   qamrovda   yoritishga   alohida   e’tibor   beriladi.   Bu   esa   tadqiqot   natijalarining
nazariy va amaliy qiymatini oshirishga xizmat qiladi.
Kurs ishining hajmi.  Kurs ishi 3 3  bet matndan iborat. Kurs ishi kirish,  2  ta
bob, xulosa, foydalanilgan adabiyotlar va  2  ta  chizmadan  iborat.
6 I-BOB. SOLIQLAR VA SOLIQQA TORTISH HAQIDA ILMIY
QARASHLAR VA NAZARIYALAR 
1.1 Investitsiya tushunchasi va uning iqtisodiyotdagi o‘rni
Soliqlarning   mohiyati   to’g’risidagi   qarashlar   va   ularning   jamiyat   iqtisodiy
tizimidagi   o’rni   jamiyat   munosabatlarining   rivojlanishi   bilan   mos   ravishda
takomillashib   kelmoqda.   Soliqqa   tortish   to’g’risidagi   qarashlarning   shakllanishi
bir   necha   bosqichlardan   iborat   bo’lib,   boshlang’ich   bosqichlarda   soliqlarga
iqtisodiy   kategoriya   sifatida   qaralgan   bo’lsa,   so’ngi   bosqichlarida   esa   ularning
huquqiy   jihatlariga   ko’proq   e’tibor   qaratila   boshlandi.   Iqtisodiy   ta’limotlarda
soliqlarning   ahamiyati   borasida   to’xtalganda   shuni   alohida   qayd   etishimiz
lozimki,   soliq   nazariyasi   ham   boshqa   fanlar   kabi   amaliyotdan   kelib   chiqqan   holda
vujudga   keldi   va   rivojlandi.   Soliq   amaliyoti   soliq   nazariyasiga   qaraganda   ming
yillar   oldin   vujudga   kelgan   va   uning   rivojlanishi,   jamiyatdagi   soliqlarning
ahamiyati oshib borishi, jamiyatning demokratlashib borishi   soliqlarning   nazariy
masalalarini   o’rganishni   taqozo   etdi   va   soliq   nazariyasi   tadrijiy   ravishda
moliyaning   asosiy   qismi   sifatida   amaliyotdan   kelib   chiqqan   holda   rivojlana
boshladi.   Soliqqa   tortishning   ilk   ko’rinishlaridan   biri   -   bu   mag’lub   bo’lgan
davlatdan   sovg’a   tariqasida   undirilgan.   Mag’lub   bo’lgan   davlatning   hamma
boyliklari g’olib davlatga harbiy mukofot sifatida va xarajatlarini qoplash uchun
o’tgan.   Keyinchalik   mag’lub   bo’lgan   davlat   g’olib   davlatni   moddiy   jihatdan
ta’minlab turishlari (yoki pul to’lab turishlari) shart edi. Boshqacha qilib aytganda
-   soliqlarning   birinchi   shakli   mag’lublardan   soliq   (yoki   mag’lublar   solig’i)
sifatida   undirilgan.   Davlatchilik   munosabatlari   rivojlanishining   dastlabki
bosqichlarida va tinchlik paytlarida soliqqa tortish tizimi zarur qurbonlik sifatida
jamiyatning ixtiyoriy  emas,  balki   majburiy  talablariga  asoslangan  tarzda  amalga
oshirilgan.   O’sha   davrning   o’zidayoq   soliqning   muhim   belgisi   -   majburiylik
sezilib   turgan.   Bundan   tashqari   soliqqa   tortish   hali   takomillashmagan   bo’lsa   ham,
uning muhim elementlaridan biri - soliq stavkasi ajralib turgan. Qadimgi Misrda
va   ko’plab   Sharq   davlatlarda   soliq   davlat   boshlig’iga   tegishli   bo’lgan   erdan
7 foydalanganlik   uchun   ijara   haqi   sifatida   undirilgan.   Ilk   iqtisodiy   fikrlar   paydo
bo’lishida   soliqlar   faqatgina   urush   va   favqulodda   hollarda   undirilishi   lozimligi
ta’kidlanadi   va   davlatchilik   munosabatlarining   ilk   davrlarida   ayrim   davlatlarda
bunga amal qilingan. Iqtisodiy g’oyalarning shakllanishida soliqlar asosiy o’rinni
egallamagan   bo’lsada,   davlat   daromadlarini   shakllantirish   tartibi,   davlat
daromadlarini   turlari,   unda   soliqlarning   o’rni   va   ahamiyati   qanday   bo’lishi
lozimligi   borasidagi   fikrlar   qo’plab   uchraydi.   Jumladan,   Ksenofont   davlat
daromadlarini oshirishi uchun davlat mulkini, qullarni ijaraga berishi lozimligini
ta’kidlashi   bilan   birgalikda,   boj   va   soliqlarning   ham   davlat   daromadlarini
shakllantirishdagi   muhim   ahamiyati   borasida   to’xtalib   o’tgan.   Iqtisodiy
fikrlarning   rivojlanishida   davlat   daromadlarini   shakllantirish   masalalari   bilan
birgalikda   soliqlarni   davlat   xazinasiga   to’liq   kelib   tushishini   ta’minlashga
qaratilgan   fikrlar   ham   uchraydi.   Ana   shunday   fikrlarni   qadimgi   Hindiston
xo’jaligi,   ijtimoiy   tuzumi   va   iqtisodiy   fikrlarini   o’rganishning   asosiy   manbai
hisoblangan «Artxashastra» asarida uchratish mumkin. Unda qayd etilishiga ko’ra
davlat   daromadlari   davlat   xo’jaliklari   foydasidan,   soliq   va   to’lovlaridan   tashkil
topishi, davlat xo’jaligi va soliq tizimi bilan bog’liq bo’lgan moliya idoralarining
to’g’ri   ishlashi   uchun   daromadlar   va   xarajatlarning   qat’iy   hisob-kitob   hujjatlari
olib borilishi ta’kidlanadi. 
Davlat   xazinasini   o’g’irlovchi   amaldor   (soliq   yig’uvchi)larni   bartaraf   etilishi
davlat   daromadlarini   to’ldirishning   asosiy   vositalaridan   biri   sifatida   qaraladi.
Qayd etilishiga ko’ra o’sha davrda amaldorlarning soliqlarni o’zlashtirishlari ko’p
bo’lib,   ayyor   amaldorning   hiylasini   bilishdan   ko’ra,   osmondagi   qushnining
yo’lini   aniqlash   osonligi,   suvdagi   baliq   o’sha   suvdan   ichayaptimi   yo’qmi   bilib
bo’lmaganidek,   soliq   yig’ishga   berkitilgan   amaldor   soliqni   o’zlashtirayaptimi
yo’qmi   aniqlab   bo’lmaydi,   deb   ta’kidlanadi.   Shu   boisdan   ham   suistemol
qilishning   har   xil   usullarini   o’rganib   olmasdan   amaldorlarni   tez-tez   o’zgartirib
turilishi   tavsiya   etiladi.   Ushbu   fikrlar   bugungi   kunda   ham   o’z   ahamiyatini
yo’qotmagan. Iqtisodiy fikrlarda soliqlarga doir masalalar davrlar nuqtai-nazaridan
8 turlicha   bo’lib,   iqtisodiy   g’oyalar   mualliflarining   jamiyat   ijtimoiy-iqtisodiy
hayotini   talqin   qilishi   bilan   bevosita   bog’liqdir.   Masalan,   jamiyat   boyligini   faqat
savdoda   deb   bilgan   va   davlat   savdoni   rivojlantirishi   lozim   deb   hisoblagan
merkantelistlar   davlat   daromadlarini   soliqlar   hisobiga   shakllantirish   nomaqbul
ekanligini   isbotlashga   harakat   qilib,   ular   fikriga   ko’ra   byudjet   domena   va   regali
hisobiga   shakllantirilishini   yoqlab   chiqadilar.   Jumladan,   J.Boden   fikriga   ko’ra
davlat   soliqlarni   yo’q   qilish   choralarini   ko’rishi   lozim,   daromadlar   domena   va
bojlar   hisobiga   shakllantirsagina   yaxshi   moliya   munosabatlarini   yaratiladi,   ya’ni
savdo munosabatlarini  soliqqa tortishga ustuvorlik beriladi. Soliqlar esa faqatgina
ayrim   hollarda   undirilishi   lozimligini   ta’kidlaydi.   Iqtisodiy   fikrlar   rivojlanishida
muhim   ahamiyatga   ega   bo’lgan   fiziokratlar   maktabining   fikrlarida   jamiyatda   sof
daromad   faqatgina   qishloq   xo’jaligida   yaratilishi   ta’kidlanib,   ularning   fikricha
manufaktura va savdoda hech qanday daromad yaratilmaydi shunday ekan soliqlar
ham er egalaridan undirilishi taklif etilib, davlat daromadlarini faqatgina er solig’i
hisobiga   shakllantirish   g’oyasini   asoslashga   harakat   qilinadi.   XVIII   asrga   kelib
soliqlar   nafaqat   iqtisodiy   ma’noga,   balki   huquqiy   ma’noga   ham   egaligi   haqida
tasavvur shakllanib, aynan shu davrda soliqlarga fuqarolarni davlat oldidagi yuridik
majburiyati sifatida qaraldi. Shunday qilib, ingliz tilida hozirgacha ba’zi bir soliqlar
“duty”   deb   nomlanadi,   ya’ni   qarz,   majburiyat   deganidir.   Soliqqa   tortishning
to’laqonli   nazariy   asoslanishi   chuqur   tarixiy   ildizga   ega   emas.   XVII   asrgacha
hamma soliq to’g’risidagi tasavvurlar tasodifiy va tartibsiz xarakterga ega bo’lgan,
bu   esa   ushbu   davrgacha   soliqlarga   bag’ishlangan   tadqiqotlar   tor   doirada   olib
borilganligidan   dalolat   beradi.   Vaqtinchalik   va   tasodifiy   soliqlarni   doimiy   va
umumiy   to’lovlarga   aylantirilishi   aholining   noroziligiga   olib   keldi   va   bu   holat
moliya   ilmidan   soliqni   nazariy   asoslab   berishni   talab   qilar   edi.   Adam   Smit
tomonida jamiyat  boyligining manbai  – er, kapital  va  mehnatdan vujudga kelishi
asoslanib, soliqlar ham erdan, kapitaldan va ish haqidan olinishi lozimligi ilk bor
nazariy   jihatdan   asoslanadi   va   soliqlarning   tizimli   tartibdagi   rivojlanishiga,
ularning   nazariy   jihatlarini   o’rganishga   asos   solinadi.   Uzoq   vaqt   davomida   soliq
nazariyasida   -   klassik   qarashlar   asosiy   nazariya   bo’lib   keldi.   Bundan   200   yillar
9 chamasi ilgari A.Smit tomonidan davlat moliyasi evolyutsiyasini o’rganishga asos
solindi.   Bu   nazariya   mustaqil   xo’jalik   yurituvchi   sub’ektlar   daromadidan   davlat
xazinasiga tartibli  va samarali  ravishda soliq undirishning to’rt  tamoyilini o’rtaga
qo’ydi:   tenglik,   aniqlik,   to’lashning   qulayligi   va   arzonligi.   Soliqqa   tortishning
tamoyillari   tizimli   ko’rinishga   keltirildi   va   har   bir   davlat   muvaffaqiyatli   soliq
siyosatini   olib   borish   uchun   ushbu   tamoyillarga   amal   qilishi   qayd   etiladi.
Vaholanki, A.Smit tomonidan ishlab chiqilgan soliqqa tortish tamoyillari bugungi
kunda   ham   o’z   ahamiyatini   yo’qotgani   yo’q.   Klassik   olimlar   U.Peti,   J.B.Sey   va
ingliz   iqtisodchilari   D.Rikardo,   J.Millar   iqtisodiyotni   samarali   va   o’zini-o’zi
boshqara   oladi   deb   hisoblashgan.   Ularning   fikricha,   talab   taklifni   yaratadi,   agar
ishlab   chiqaruvchilar   ko’payib   ketishsa   ular   o’zlari   taqchil   tarmoqlarga   o’tishini,
soliqlar esa faqatgina byudjet daromadining manbai sifatidagina rol o’ynaydi xolos,
deb hisoblashgan. Soliqlar bo’yicha olib borilgan izlanishlar faqatgina uni undirish
(tenglik   va   progressivlik)   va   undirilgan   mablag’larni   fiskal   ehtiyojlarni   qondirish
uchun   ishlatish   ustida   olib   borilar   edi.   Ammo   iqtisodiyotning   rivojlanishi   va
iqtisodiy   tsikllarning   bo’lib   turishi   klassiklar   nazariyalarni   bir   qadar   o’zgarishiga
olib   keldi,   ya’ni   davlatning   roli   va   iqtisodiy   jarayonlarga   ta’sir   ko’rsata   olishini
belgilab   berish   kerak   bo’lib   qoldi.   Bundan   tashqari   soliqqa   tortishning   ijtimoiy-
iqtisodiy chegaralarini  ham  belgilab olish kerak edi.   Ta’kidlanganidek, soliqlarga
doir fikrlarga e’tibor qaratadigan bo’lsak, ular asosan davlat xazinasini to’ldiruvchi
vosita sifatida qaralgan va iqtisodiy fikrlar  shakllanishi  va rivojlanishida ularning
fiskal   jihatidan   kelib  chiqqan   holda   baho  berilgan,   fikr   yuritilgan.   Lekin,  jamiyat
iqtisodiy   jarayonidagi   ko’plab   o’zgarishlar   ko’plab   muammolarni   ham   keltirib
chiqardi,   o’z   navbatida,   ushbu   muammolarni   bartaraf   etishga   qaratilgan   yangi-
yangi nazariyalar paydo bo’la boshladi. Davlatning iqtisodiyotga aralashishini, uni
tartibga   solishi   lozimligini   asoslagan   keynschilik   nazariyasi   va   uning   asoschisi
Djon Meynord Keyns o’z navbatida soliqlarning asosiy tartibga soluvchi vosita deb
qaraydi va soliqlarning fiskal ahamiyatiga e’tibor qaratilishi bilan ularning tartibga
soluvchi ahamiyati ham o’rganila boshlandi. Nobel mukofoti sohibi Pol Samuelson
ham   soliqlarga   iqtisodiyotni   tartibga   soluvchi   va   rag’batlantiruvchi   asosiy
10 vositalardan   biri   sifatida   qaraydi.   Shunday   qilib   soliqlarning   fiskal   ahamiyati
o’rganilishi   bilan   birgalikda,   ularning   nazariy   jihatlari   keng   darajada   o’rganilishi
natijasida tartibga soluvchi va rag’batlantiruvchi jihatlari ham o’rganila boshlandi.
Ma’lumki,   soliqqa   oid   g’oyalar,   ilmiy   qarashlar   va   nazariyalarning   mamlakat
iqtisodiy rivojlanishiga ta’siri jarayoni ularning o’ziga xos jihatlari bilan bog’liqdir.
Shu   o’rinda   bizga   soliqqa   oid   g’oyalar,   ilmiy   qarashlar   va   soliq   borasidagi
yaratilgan   nazariyalarning   mohiyati,   ahamiyati   va   boshqa   o’ziga   xos
xususiyatlaridan   kelib   chiqib,   ularni   shartli   ravishda   umumiy   va   xususiy   soliq
nazariyalariga ajratgan holda, batafsil bayon etamiz. 
Asosiy   soliq   nazariyalari   XVII   asrdan   boshlab   shakllana   boshladi   va   asosiy
tamoyillarning   mujassamlashganligi   sifatida   burjuaziya   ilmida   umumiy   soliq
nazariyasi   nomini   oldi.   Uning   asosiy   yo’nalishlari   bevosita   jamiyatning   iqtisodiy
rivojlanishi   ta’siri   ostida   shakllandi.   Umuman   olganda,   soliq   nazariyasi   deganda
soliqlarning   mohiyati   va   ahamiyati,   ularning   jamiyatning   iqtisodiy   va   ijtimoiy-
siyosiy   hayotidagi   o’rni,   roli   va   ahamiyati   haqidagi   ilmiy   bilimlarning   u   yoki   bu
tizimi  ifodalanadi. Boshqacha  qilib aytganda, soliq nazariyasi  soliqlarning u yoki
bu vazifasini tan olinishiga qarab davlatlarning soliq tizimlarini turli xil shakllanish
modellarini o’zida aks ettiradi. Keng ma’noda soliq nazariyasi har qanday umumiy
ilmiy   tadqiqotlarni   o’rganish   bilan   birga   (umumiy   soliq   nazariyasi)   soliqqa
tortishning   alohida   muammolarini   ham   o’rganadi   (xususiy   soliq   nazariyasi).
Xususiy   soliq   nazariyalari   turli   xil   soliqlarning   o’zaro   nisbatlarini,   soliqlarning
tarkibini,   soliq   stavkalarini   va   boshqalarni   o’rganadi.   Bu   nazariyaning   yaqqol
misoli   yagona   soliq   nazariyasidir.   Shu   tariqa   umumiy   soliq   nazariyalari   soliqqa
tortishni   umumiy   jihatlarini,   xususiyatlarini   belgilab   bersa,   xususiy   soliq
nazariyalari esa qaysi soliqlarni joriy qilish kerakligi, ularning sifat tarkibi qanday
bo’lishi   kerakligi   va   boshqalarni   belgilab   beradi.   Keng   ma’noda   keynsianchilik
nazariyasi iqtisodiyotni makroiqtisodiy darajada tahliliga asoslangan. Bu nazariya
“samarali   talab”ni   yaratish,   ya’ni   yaratilgan   mahsulotning   butunlay   sotilishiga
davlatning tartiblashgan siyosati bilan aralashsa samarali bo’lishini isbotlab berdi.
11 1.2 Umumiy soliq nazariyalari
Umumiy   soliq   nazariyalarining   ilk   kurinishlaridan   biri   soliqqa   tortishning
almashinuv   nazariyasi   hisoblanadi.   Bu   nazariyaning   mohiyati   shundan   iboratki,
fuqarolar   tashqi   kuchlar   hujumidan   himoyalanishni,   davlatda   tartib   saqlashni   va
boshqalarni   davlatdan   to’lagan   soliqlari   hisobiga   sotib   olishadi.   Ushbu   nazariya
faqatgina o’rta asrlar sharoitiga mos bo’lib, o’sha davrda boj va yig’imlarga harbiy
va huquqiy himoya sotib olinishi sifatida qaralib, go’yo qirol va fuqarolar o’rtasida
tuzilgan  shartnoma   sifatida   qaralgan.  Bu   sharoitda   almashinuv   nazariyasi   mavjud
munosabatlarning rasmiy aksi edi. Almashinuv nazariyasining turli xil ko’rinishlari
mavjud   bulib,   ulardan   biri   ma’rifat   davrida   paydo   bo’lgan   atomistik   nazariyadir.
Uning   namoyondalari   bo’lib   frantsuz   Sebastyan   de   Voban   (1633-1707   yillar
“Jamiyat bitimi” nazariyasi) va Sharl Monteske (1689-1755 yillar “Omma bitimi”
nazariyasi)   hisoblanadi.   Bu   nazariya   tarafdorlari   soliqlar   fuqarolar   va   davlat
o’rtasidagi bitim hisoblanib fuqarolar davlatning himoyasi, xavfsizlikni ta’minlash
va boshqa xizmatlari uchun soliq to’lovlarini to’laydilar deb tushuntirishga harakat
qilganlar. Shundan kelib chiqib, hech kim davlat xizmatlarini rad eta olmaganidek,
soliqlarni   to’lashni   ham   rad   eta   olmaydilar   deb   hisoblashadi.   Oxir-oqibat   ushbu
bitim eng foydali bo’lib, hattoki eng kuchsiz davlat ham har bir fuqaro o’z-o’zini
xavfsizligini   ta’minlagandan   ko’ra   yaxshiroq   va   afzalroq   muhofaza   qila   olishini
qayd   etadi.   Boshqacha   qilib   aytganda,   soliqlar   fuqarolarni   tinch   yashashi   uchun
to’lovi deb hisoblashgan. Shuningdek angliyalik iqtisodchilar Tomas Gobbs (1558-
1679 yillar), Volter (1694-1778 yillar) va Onore Mirabo (1749-1791 yillar) lar ham
ushbu nazariya tarafdorlari hisoblanishgan.
XIX   asrning   birinchi   yarmida   shveytsariyalik   iqtisodchi   Simond   de   Sismondi
(1773-1842   yillar)   o’zining   “Politekonomikaning   yangi   asoslari”   nomli   ilmiy
asarida   (1819   yil)   soliq   nazariyasini   rohatlanish   (qanoatlanish)   nazariyasi   sifatida
ta’riflaydi.   Soliqlar   go’yoki,   fuqarolarni   jamiyatdan   olgan   rohatlari   uchun   to’lov
sifatida   qaraladi.   Fuqarolar   soliqlarni   to’lash   hisobiga   jamiyatdagi   tartib-intizom,
odil   sudlov   tizimi,   mol-mulki   va   shaxsiyatini   muhofaza   qilish   kabi   xizmatlarni
sotib   oladi   va   bunday   xizmatlarni   fuqarolarning   rohatlanishi   sifatida   qaraydi.
12 Shunday qilib, Sismondi o’zining ushbu nazariyasida u almashinuv nazariyasining
zamonaviy   ko’rinishini   ifodalashga   harakat   qilgan.   Ushbu   davrda   soliqlarga
sug’urta   mukofoti   sifatida   qarash   shakllandi,   bu   qarash   tarafdorlari   frantsuz
hukumati   arbobi  Adolf   Ter  (1797-1872  yillar)  va   angliya  iqtisodchisi   Djon  Mak-
Kullox  (1789-1864   yillar)   lardir.  Ularning  fikricha,   soliq   -   bu   sug’urta   to’lovidir,
ya’ni har qanday xavf- xatar paydo bo’lish tasodifi uchun fuqarolar davlatga soliq
to’laydilar.   Soliq   to’lovchilar   tijoratchilar   hisoblanib,   ular   o’z   daromadlariga
bog’liq   holda   mulkini   urushdan,   yong’indan   va   talonchilikdan   himoya   qiladilar.
Ammo   soliq   sug’urta   to’lovi   kabi   sug’urta   hodisasi   ro’y   berganda   fuqarolarga
qaytarilish   uchun   emas,   balki   himoya   va   xavfsizlikni   ta’minlash   xarajatlarini
moliyalashtirish   sifatida   to’langan.   Klassik   soliq   nazariyasi   (soliqning   neytral
nazariyasi)   ancha   yuqori   nazariy   ahamiyatga   ega   bo’lib,   ushbu   nazariya
shotlandiyalik  iqtisodchi   A.Smit   (1723-1790 yillar),  ingliz iqtisodchisi   D.Rikardo
(1772-1823   yillar)   hamda   ularning   davomchilarining   ilmiy   faoliyatlari   bilan
bog’liqdir.   Bu   nazariya   tarafdorlari   soliqni   davlatning   xarajatlarini   qoplovchi   bir
daromad   sifatida   qarashgan.   Ushbu   qarashlar   A.Smitning   bozor   iqtisodiyoti
nazariyasiga asoslangan edi. Bozor sharoitida xo’jalik sub’ektlarining mustaqilligi
va erkin faoliyat ko’rsatishi talab etiladi.
  A.Smit   davlat   boshqaruvining   markazlashgan   shakliga   qarshi   chiqib,     bu
borada quyidagilarni bayon etadi:
«Markazlashgan   boshqaruv   tizimidan   markazlashmagan   boshqaruv   tizimiga
o’tish   talabni   qondirishning   maksimal   darajaga   etishini   ta’minlaydi.   Bozor
iqtisodiyoti   biror   bir   tarzda   boshqarilmasa   ham,   u   qat’iy   qoidalarga   bo’ysunadi».
A.Smit   o’zining   «Xalqlar   boyligining   sabablari   va   tabiatlari»   nomli   kitobida
(1776)   bu   qoidalarni   tahlil   qilib,   erkin   raqobat   sharoitida   bahoni   ishlab   chiqarish
xarajatlariga   mos   kelishi   va   resurslarni   tarmoqlar   ichida   taqsimlanishi   misolida
ko’rsatib   o’tishga   harakat   qilgan.   Shuningdek,   A.Smit   davlat   bozor   iqtisodiyoti
rivojlanishini   ta’minlashi   va   mulkdorlar   huquqlarini   himoya   qilishi   kerak   deb
hisoblaydi.   Bu   funktsiyalarni   bajarishi   uchun   davlatga   ma’lum   miqdordagi
mablag’lar   kerak.   Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   davlatning   to’g’ridan-to’g’ri
13 daromadi   kamayadi,   shuning   uchun   yuqoridagi   xarajatlarni   qoplash   uchun
soliqlardan   tushumlar   asosiy   o’rinni   egallashi   kerak.   Davlatning   boshqa
xarajatlarini   moliyalashtirish   (qurilish,   yo’llar,   sud   organlarining   binolari   va
boshqalar   uchun   xarajatlar)   boj   va   yig’imlar   hisobiga,   ya’ni   ushbu   xizmatlardan
manfaatdor  shaxslar  hisobiga amalga oshiriladi. Shuning uchun soliqlar  beminnat
xususiyatga egaligi, boj va yig’imlar esa soliq sifatida qaralmasligiga urg’u bergan.
Klassik   nazariya   asoschilaridan   biri   bo’lmish   frantsuz   huquqshunos   olimi
Polya   Mari   Golmening   qayd   etishicha,   soliqlarning   yagona   maqsadi   davlatning
xarajatlarini qoplashdir. Bu kontseptsiya soliqning «g’aznani to’ldiruvchi va faqat
soliqni moliyaviy funktsiyasini  tan oluvchi» vazifasini  chegaralaydi va u «davlat-
nazoratchi»   kontseptsiyasi   bilan   bog’liq.   Lekin   iqtisodiy   munosabatlarni
rivojlanishi bu nazariyani o’zgarishiga olib keldi. Neoklassik nazariya tarafdorlari
iqtisodiy  jarayonni   noto’g’ri   ko’rsatish   oqibatida   soliqqa   tortish   bir   sohaga   ijobiy
ta’sir   etsa,   ikkinchi   sohaga   salbiy   ta’sir   etishini   inobatga   olgan   holda   soliqni
iqtisodiyotga ta’sirini rad etmaydilar. Soliqqa tortishning klassik nazariyasi hozirgi
kunga   kelib   bir   qadar   o’z   kuchini   yo’qotgan,   chunki   hozirgi   kunda   jiddiy   salbiy
iqtisodiy   oqibatlarsiz   soliqlar   orqali   milliy   mahsulotning   1/4   qismini   undirish
mumkin emas. Soliqlarning undirilishi fuqarolarning xarid qobiliyatini kamaytiradi
va   tadbirkorlarning   investitsion   imkoniyatlarini   pasaytiradi,   egri   soliqlar   tovar
narxini oshiradi va iste’molga ta’sir etadi, bu esa o’z-o’zidan jamiyatdagi ko’plab
iqtisodiy jarayonlarga ta’sir etadi.
Soliqqa   tortishning   klassik   nazariyasiga   ingliz   iqtisodchisi   Djon   Meynord
Keyns   (1883-1946   yillar)   hamda   uning   izdoshlari   izlanishlariga   asoslangan
keynschilik   nazariyasi   qarshi   chiqdi.   Bu   nazariyaning   markaziy   g’oyasi
quyidagidan   iborat:   soliqlar   iqtisodiyotni   boshqarishning   muhim   qurolidir,   uning
muvaffaqiyatli   rivojlanishining   tarkibiy   qismlaridan   biridir.   Keyns   o’zining
«Bandlik,   foiz   va   pulning   umumiy   nazariyasi»   (1936   yil)   nomli   ilmiy   asarida
bayon   qilgan   fikriga   ko’ra   iqtisodiy   o’sish   faqat   to’la   bandlik   sharoitida   pul
jamg’armasiga   bog’liq   bo’ladi.   Ammo   to’la   bandlikka   erishish   mumkin   emas.
Bunday   sharoitda   katta   jamg’armalar   iqtisodiy   rivojlanishga   to’sqinlik   qiladi,
14 jamg’armalarni   ishlab   chiqarishga   qo’yilmasligi   passiv   daromad   manbai
hisoblanadi.   Shuning   uchun   salbiy   oqibatlarni   bartaraf   etish   uchun   ortiqcha
jamg’armalar soliqlar yordamida undirib olinishi kerak.
Keng ma’noda keynsianchilik nazariyasi iqtisodiyotni makroiqtisodiy darajada
tahliliga   asoslangan.   Bu   nazariya   “samarali   talab”   ni   yaratish,   ya’ni   yaratilgan
mahsulotning butunlay sotilishiga davlatning tartiblashgan siyosati bilan aralashsa
samarali   bo’lishini   isbotlab   berdi.   Keynsgacha   bo’lgan   davrda   davlatning   asosiy
boyligi  bo’lib  tejamkorlik  qobiliyatini  ham   qo’shdi,  ya’ni  dunyoning  boyliklariga
erishishning asosiy shartlari deb ko’rsatib berdi. Shuning uchun ham investitsiyalar
oqib kelishiga erishishda davlatning roli kichik emasligini ko’rsatadi, ya’ni davlat
faqatgina pul-kredit siyosati bilangina emas, balki o’zining byujdet siyosati, ya’ni
davlat   o’zining   siyosatini   davr   talabiga   mos   soliq   tizimini   yaratish,   soliq
stavkalarini tartibga solishga qaratishini ko’rsatadi.
Keyns   soliq   stavkalarini   progressiv   bo’lishini   yoqlagan.   Chunki,   progressiv
soliq stavkalari ishlab chiqaruvchini kapital qo’yilmalarga nisbatan bo’lgan riskni
qabul   qilishga   rag’bat   beradi.   Uning   nazariyasini   asosiy   shartlaridan   biri   to’liq
bandlik   sharoitida   jamg’armalarni   iqtisodiy   o’sishga   ta’sir   kattaligidir.   U   katta
miqdordagi   jamg’armalarni   ishlatilmasligi   iqtisodiy   o’sishga   to’sqinlik   qilishini
ta’kidlaydi, chunki u daromadlarning passiv manbai hisoblanadi. Ishlatilmayotgan
ortiqcha   jamg’armalarni   olishini   ko’zda   tutib,   davlatning   aralashuvi   lozim   deb
hisoblaydi. Davlat soliqlar orqali daromadlarni olinishiga va olingan mablag’larni
investitsiya   loyihalarini   moliyalashtirishga   va   o’zining   xarajatlarini   qoplashga
intilishini ko’rsatadi.
Keynsning   fikricha   yuqori   soliq   stavkalari   ijobiy   rol   o’ynaydi.   Yuqori   soliq
stavkalari byudjetni ajralmas qismi bo’lib, bu kategoriya iqtisodiyotni tartiblashga
yordam   beradi.   Soliq   stavkalarini   pasaytirish   esa   byudjet   daromadlarini
kamayishiga   olib   keladi   va   iqtisodiy   nobarqarorlikni   kuchaytiradi.   Soliqlar   xuddi
“o’rnatilgan   tartiblovchi”   kabi   bu   jarayonni   tekislaydi:   iqtisodiy   o’sish   paytida
soliqqa   tortiladigan   daromadlar   soliq   stavkalariga   nisbatan   sekinroq   o’sadi,
iqtisodiy   inqiroz   paytida   esa   soliqlar   daromadlarga   nisbatan   tezroq   kamayadi.
15 Shuning   natijasida   jamiyatning   ijtimoiy   hayotini   barqarorlashtirishga   erishiladi.
Shunday qilib soliqdan tushadigan byudjet daromadlari faqatgina soliq stavkalariga
bog’liq   bo’lmasdan,   balki   progressiv   shkalada   soliqqa   tortilayotgan
daromadlarning ham o’zgarishiga bog’liq bo’ladi. Angliya hukumati bu nazariyani
birinchi jahon urushidan oldin samarali qo’llay oldi. Chunki bu davrda davlatning
hamma   kuchlari   qurollanishni   takomillashtirishga   qaratilgan   edi.   Neokeynschilik
nazariyasida   soliqlar   muammolariga   etarlicha   joy   ajratilgan.   Ingliz   iqtisodchilari
I.Fisher   va   N.Kaldorlarning   fikricha   soliqqa   tortish   ob’ektini   ikkiga   bo’lishni:
iste’molga   (iste’mol   qilinayotgan   mahsulotning   pirovard   bahosiga)   va
jamg’armaga   (faqatgina   quyilmalarga   nisbatan   foizlar   bilan   cheklanib   qoladi)
soliqlarni   birgalikda   qo’llash.   Shundan   iste’molga   soliq   g’oyasi   paydo   bo’ldi,   bu
bir   vaqtning   o’zida   jamg’arishga   bo’lgan   rag’batni   cheklamaydi   va   inflyatsiyani
oldini   oladi.   Iste’mol   tavarlarini   sotib   olish   uchun   qaratilgan   mablag’lar   bunday
sharoitda   investitsiya   qilish   uchun   yoki   jamg’arishga,   ya’ni   keyinchalik   kapital
qo’yilmalarga   davlatning   byudjet   siyosati   amalga   oshiriladi   va   iqtisodiyotni
kelajakda rivojlantirish uchun ijobiy omil bo’ladi deb qaralgan.
Ammo   ishlab   chiqarishning   tushib   ketgan   paytida   xarajatlar   kamayishi
sekinlashadi,   buni   ta’sirida   daromad   kamayadi.   Bozorda   esa   vahima   talab   paydo
bo’ladi,  bu  esa  iste’mol  soliqlari  orqali   byudjetga  ko’proq  pul   tushiradi.  Ko’rinib
turibdiki, bu usul iqtisodiyotni tartiblay olmaydi.
Ammo   N.Koldorning   fikricha,   iste’molga   soliq   progressiv   bo’lishi   shu   bilan
birga   alohida   olingan   mahsulotlarga   (masalan,   kundalik   ehtiyoj   molllariga)
etarlicha   soliq   imtiyozlari   berilishi   kerak   deydi.   Shu   bilan   birga,   agar   kam
daromadli   aholidan   iste’mol   solig’i   olinmasa   ancha   haqqoniyroq   bo’lgan   bo’lar
edi.   Bundan   tashqari   jamg’armalar   bu   soliqqa   tortilmasligi   kerak,   chunki   ular
kelajakda investitsiya qilish uchun kerak va iqtisodiyotni o’sishiga rag’bat bo’ladi.
Monitarizm   nazariyasi   amerikalik   iqtisodchi,   Chikago   universiteti   professori
M.   Fridman   tomonidan   ishlab   chiqilgan.   Ularning   asosiy   g’oyasi   bozorni   o’z
holiga   qo’yish,   davlat   aralashuvini   cheklashga   qaratilgan.   Davlatga   esa   boshqa
hech qanday institut tartiblay olmaydigan pul-kredit siyosati topshirilishi kerak deb
16 hisoblanadi.   Ular   ham   soliqlarni   kamaytirish   tarafdorlari   bo’lishgan.
Monetaristlarning fikricha iqtisodiyotni boshqarishning asosiy usullaridan biri bu -
muomaladagi   pul   massasi   va   bank   kredit   stavkasi   orqali   ta’sir   etishdir.   Ularning
fikricha  davlat  xarajatlarini   oshib  ketishi   inflyatsiyaga   olib  keladi,  pulni   emissiya
qilish   bu   boylik   yaratishga   kirmaydi.   Muomaladagi   pullarni   davlat   qarz
majburiyati sifatida qaytarib ololmasa, soliqlar orqali olishi kerakligi ta’kidlanadi.
Ushbu   nazariyada   soliqlarga   keynisistik   iqtisodiy   kontseptsiyalardagi   kabi
katta   ahamiyat   berilmaydi.   Bu   vaziyatda   soliqlar   boshqa   mexanizmlar   bilan   bir
qatorda   pul   muomolasiga   ta’sir   qilishi   ta’kidlanadi.   Xususan,   soliqlar   orqali
ortiqcha pul miqdori undirilishi lozim, deb hisoblanadi. Monetarizm va keynschilik
nazariyalarda   soliqlar   iqtisodiyot   rivojlanishining   noqulay   omillarini   kamaytiradi
deb   hisoblanadi.   Keyns   nazariyasida   bunday   omil   bo’lib   ortiqcha   pul   hisoblansa,
monetarizm nazariyasida esa - ortiqcha jamg’armalar hisoblanadi.
1980   yillar   boshida   Amerika   olimlari   M.Bernson,   G.Stayn   va   A.Laffer
tomonidan   ishlab   chiqilgan   taklif   iqtisodiyoti   nazariyasi   Keyns   nazariyasiga
qaraganda   soliqlarni   iqtisodiy   rivojlanish   va   tartibga   solishning   bir   omili   sifatida
ko’proq   ahamiyatga   ega   ekanligini   ta’kidlaydi.   Mazkur   nazariya   yuqori   darajada
soliqqa   tortish   tadbirkorlik   va   investitsion   faollikka   salbiy   ta’sir   qilishini,   bu   esa
oxir   oqibatda   soliq   to’lovlaridan   tushumlar   kamayishiga   olib   kelishini   asoslab
beradi.   Shuning   uchun   ular   soliqqa   tortish   stavkalarini   pasaytirish   va
korporatsiyalarga   har   xil   imtiyozlar   berishni   taklif   etadi.   Mualliflarning   fikriga
ko’ra,   soliq   yukini   pasayishi   shiddatli   iqtisodiy   o’sishga   olib   keladi,   yuqori   soliq
stavkalari   esa   tadbirkorlik   tashabbusini   kamaytiradi,   investitsiya   siyosatini,   ya’ni
ishlab chiqarishni yangilash va kengaytirishni susayishiga olib keladi.
Soliq stavkalari shkalalarini shakllanish darajasi  bo’yicha umumiy qonun bor.
Keng   soliqqa   tortiladigan   bazaga   nisbatan   kamroq   soliqqa   tortish   stavkasini
qo’llash, etarli darajada kam bo’lgan soliq bazasiga nisbatan esa buning teskarisi,
ya’ni   alohida   soliq   turlarini   yuqori   stavkada   qo’llash   kerak.   Ko’rinib   turibdiki,
yuqori  va  past  soliq  stavkalari   xo’jalik  faoliyatiga  va  tadbirkorlarni   ish  faolligiga
har   xil   ta’sir   ko’rsatadi.   Soliq   stavkasining   o’sishi   faqatgina   ma’lum   darajaga
17 etgunicha byudjetga tushadigan daromadlarni o’sishiga olib keladi, keyin bu o’sish
sekinlashadi   va   yana   oshgan   sari   byudjet   daromadlari   uning   oshishiga   nisbatan
tezroq   kamayadi.   Shunday   qilib   soliq   stavkasi   ma’lum   darajaga   etganida
tadbirkorlik   tashabbusi   o’ladi,   ishlab   chiqarishni   kengaytirishga   bo’lgan   rag’bat
kamayadi,   soliqqa   tortiladigan   daromadlar   kamayadi,   natijada   soliq
to’lovchilarning bir  qismi  iqtisodiyotni  “qonuniy” sektoridan “yashirin”  sektoriga
o’tadi.   Lafferning   nazariyasiga   ko’ra   iqtisodiyotning   rivojlanishi   soliq   yukini
oshishiga   to’g’ri   proportsionaldir,   ya’ni   soliqlar   oshishi   bilan   yashirin   iqtisodiyot
hajmi   ko’payadi,   natijada   olingan   daromadlarning   ko’p   qismi   deklaratsiyada
ko’rsatilmaydi. 
1.3 O’zbekiston respublikasi soliq tizimida soliq nazariyalari talqini
Iqtisodiyotni   erkinlashtirish   sharoitida   soliqlar   mamlakatimiz   ijtimoiy-
iqtisodiy   rivojlanishining   asosiy   omillaridan   biri   sifatida   yuzaga   chiqmoqda.
Soliq   tizimi   haqida   gap   borganda   ko’pincha   uning   barqaror   yoki   nobarqaror
ekanligi ta’kidlanadi. Soliq tizimining barqaror yoki nobarqarorligi bir tomondan
davlat byudjetini daromad manbasini shakllantirish,   ikkinchi tomondan soliq yuki
xo’jalik   yurituvchi   sub’ektlarning   tadbirkorlik   faoliyatini   cheklab   qo’ymasligi
zaruriyati bilan belgilanadi.Mamlakatimizda mustaqil soliq tizimini shakllantirish
borasidagi   tadbirlar   boshlangandan   shu   kunga   qadar   bosqichma-bosqich   keng
ko’lamli   islohotlar  amalga  oshirildiki, bugungi   kunga kelib  ushbu  islohotlarning
samarasi o’laroq, nisbatan barqaror soliq tizimi muayyan darajada shakllantirildi.
Ammo,   mazkur   jarayon   muayyan   qiyinchilik   va   qulayliklar   asosida   yuz
berayotganligini   e’tirof   etish   lozim.   Chunki,   respublikamiz   iqtisodiyoti   tarixida
bozor   iqtisodiyoti   talablariga   javob   beruvchi   soliq   tizimi   mavjud   bo’lmagan.
Shundan   kelib   chiqib,   malakali   kadrlar   bilan   ta’minlanmaganlik,   me’yoriy
hujjatlardagi noaniqliklar kabi muammolar bilan bir qatorda soliq madaniyatining
etarli darajada emasligini ham ta’kidlash o’rinlidir. Qulayliklar shundan iboratki,
bozor   iqtisodiyoti   amal   qilayotgan   rivojlangan   mamlakatlar   soliq   tizimiga   oid
tajribalaridan respublikamiz soliq tizimini shakllantirishda foydalanish imkoniyati
18 ham mavjud bo’lib, bundan muayyan darajada foydalanilmoqda. Lekin, bir qator
omillarni,   jumladan,   har   bir   mamlakatning   o’ziga   xos   milliy   xususiyatlarini
hisobga   olgan   holda,   bir   mamlakatda   barqaror   hisoblangan   soliq   tizimi   ikkinchi
bir   mamlakat   iqtisodiyoti   uchun   aks   ta’sir   etishi   mumkin.   Shuning   uchun
mamlakat   soliq   tizimi   barqarorligini   ta’minlashda   xorijiy   mamlakatlar
tajribalaridan foydalanish bilan birga soliqlar va soliqqa tortish borasidagi klassik
va zamonaviy soliq nazariyalarini o’rganish ahamiyatga molikdir.
1-chizma.   Soliq   imtiyozlarining  turlari
19 Soliq solish 
usulini  
tanlash 
huquqi
Mol-
mulk 
qiymati 
doirasid
a
Ye r   ucha s tkalari Soliqda
n 
vaqtinch
a  ozod  
etish
Soliqni  
yakka 
tartibda 
yoki 
markazlashti
-  rilgan 
holda 
to’lashDastlab   2   yil 
muddatga
Soliq ob’ekti (daromad, er 
uchastkasi,   mol-mulk   qiymati)  
ni batamom ozod etish Dastlab   7   yil 
muddatga
Birinchi   yil   foydasini   olguncha Kichik biznes 
uchun   soddalash- 
tirilgan soliq
tizimi
Dastlab   3   yil 
muddatga Soliq   imtiyozlarining   turlari
Yuridik 
shaxslarni 
batamom 
ozod  etishSoliq  
to’lashdan 
batamom ozod 
etish
Investitsiyag
a  qilingan 
xa- rajatlar 
miq  doridaSoliq  
solinagan 
bazani 
kamaytirish
Norezident-
larni  batamom 
ozod  etishJismoniy 
shaxslarni 
batamom
ozod  etish qishloq xo’- jalik 
korxonalari  
uchun yagona er 
solig’i
Dastlab   5   yil 
muddatga Ekologiyag
a qilingan 
xarajatlar 
doirasida Xayriya  
maqsad 
laridagi  
badallar 
doirasida Amaldagi   mamlakatimiz   soliq   tizimi   yuqoridagi   nazariyalarning   u   yoki   bu
xususiyatlarini   qisman   mujassam   etgan.   Ularning   ifodasi   sifatida   mamlakatimiz
soliq tizimida keng joriy qilingan yagona soliq nazariyasi g’oyalarini ifodalovchi
yagona soliq turlarini keltirishimiz mumkin.Mamlakatimiz soliq tizimida yagona
soliq   nazariyasi   g’oyalaridan   foydalanishning   zarurati   ayrim   sohalarni
rivojlantirishni   soliqlar   vositasida   rag’batlantirish   ahamiyatidan   kelib   chiqadi.
Jumladan, bugungi kunda kichik korxonalar va mikrofirmalarni   rivojlantirishning
zarurligi   ko’p   bora   ta’kidlanmoqda.   Ularning   ishchi   kuchini,   investitsiyani   kam
talab   etishi,   bozor   kon’yukturasiga   moslashuvchanligi   va   arzon   ish   o’rinlarini
yaratishligi   kabi   bir   qator   xususiyatlari   mavjudki,   kichik   biznesni   rivojlantirish
zaruriyatidan   kelib  chiqadi.   Hozirgi   paytda   mamlakatimiz   soliq  tizimida   yagona
soliq   nazariyasi   g’oyalarini   ifodalovchi   bir   nechta   yagona   soliq   turlari   amal
qilmoqda.   Yagona   soliq   turlarida   ob’ekt   sifatida   har   bir   soha   xususiyatlaridan
kelib   chiqib   soliqqa   tortish   ob’ekti   qilib   turli   xil   kategoriyalar   qabul   qilingan,
masalan,   yalpi   tushum,   yalpi   daromad,   er   maydoni   kabilardir.   Respublikamiz
soliq   tizimida   amal   qilayotgan   yagona   soliq   turlariga   kichik   korxonalar   uchun
yagona   soliq,   qishloq   xo’jaligi   tovar   ishlab   chiqaruvchilari   uchun   yagona   er
solig’i, savdo va umumiy ovqatlanish korxonalari uchun yalpi tushumdan yagona
soliq,   lotereyalar   va   tavakkalchilikka   asoslangan   boshqa   o’yinlar   o’tkazuvchi
yuridik   shaxslar   uchun   yalpi   tushumdan   yagona   soliq   va   shu   kabilarni   qayd
etishimiz   mumkin.   Soliq   nazariyasi   iqtisodiyotning   muhim   tarkibiy   qismi   bo‘lib,
davlatning   iqtisodiy   va   ijtimoiy   faoliyatini   moliyalashtirishning   asosiy   manbai
hisoblanadi.   Soliq   tizimini   shakllantirish   va   rivojlantirish   jarayonida   turli   nazariy
yondashuvlar   va   tamoyillar   asosida   davlat   soliq   siyosati   yo‘nalishlari   ishlab
chiqiladi.   O‘zbekiston   Respublikasi   soliq   tizimi   zamonaviy   islohotlar   jarayonida
xalqaro tajribaga tayanib, soliq nazariyalarini o‘ziga xos talqin qiladi.
Soliq nazariyasining asosiy tamoyillari:
 Soliqlarning   adolatliligi:   Har   bir   soliq   to‘lovchining   moliyaviy
imkoniyatiga mos soliqqa tortish.
 Samardorlik: Soliqlar iqtisodiy resurslarni optimal taqsimlashga xizmat
20 qilishi.
 Aniq va oshkoralik: Soliqlarni hisoblash va to‘lash jarayonida ishonch
va qulaylikni ta’minlash.
 Davlat byudjetini shakllantirish va ijtimoiy dasturlarni moliyalashtirish.
 Raqobat   muhitini   yaratish   va   tadbirkorlik   faoliyatini   qo‘llab-
quvvatlash.
 Iqtisodiy barqarorlikni saqlash va nozik sohalarni rivojlantirish.
Soliq   nazariyalari   va   amaliyotining   to‘g‘ri   talqini   O‘zbekiston   iqtisodiyotining
barqarorligi va aholining ijtimoiy-iqtisodiy farovonligini ta’minlashda muhim rol
o‘ynaydi.   Davlatning   soliq   tizimida   xalqaro   tajriba   va   innovatsion
yondashuvlardan   foydalanish   mamlakatning   iqtisodiy   rivojlanish   strategiyasiga
mos keladi. 
21 II-BOB. SOLIQLARNING IQTISODIY MOHIYATI VA FUNKTSIYALARI
2.1 Soliqlarning iqtisodiy mohiyati
Soliq   tushunchasi   iqtisodiy   kategoriya   sifatida   sinfiy   hukmron   kuch   sifatida
yuzaga chiquvchi davlatning paydo bo’lishi va uni faoliyatining davomiyligi bilan
bevosita   bog’liqdir.   Shu   o’rinda   soliq   kategoriyasi   davlatni   iqtisodiy   siyosati
orqali   iqtisodiy   voqeylik   sifatida   yuzaga   chiqishini   ta’kidlash   lozim.   Soliq
tushunchasi   bu   tor   ma’noda   davlat   ixtiyoriga   boshqalardan   majburiy   tartibda
undiriladigan pul tushumlarini ifodalaydi. Ma’lumki soliqlar bevosita davlatning
paydo   bo’lishi   bilan   bog’liqdir,   ya’ni   davlat   o’zining   vakolatiga   kiruvchi
vazifalarni   bajarish   uchun   moliyaviy   manba   sifatida   soliqlardan   foydalanadi.
Soliqlarning   amal   qilishi   bu   ob’ektivlikdir,   chunki   jamiyatni   tashkil   etuvchi
barcha   sub’ektlar   ham   real   sektorda   (ishlab   chiqarish   sohasida)   faoliyat
ko’rsatmaydi.   Jamiyatda   boshqalar   tomonidan   rad   etilgan   yoki   shug’ullanish
iqtisodiy samarasiz bo’lgan sohalar ham mavjudki, bular soliqlarni ob’ektiv amal
qilishini   talab   etadi.   Aniqroq   qilib   aytganda   jamiyatni   norentabel   (mudofaa,
meditsina, fan, maorif, madaniyat  va boshq.) va rentabel sohaga ajralishi  hamda
norentabel   sohani   moliyalashtirishning   tabiiy   zarurligi   soliqlarni   ob’ektiv   amal
qilishini   zarur   qilib   qo’yadi,   vaholanki,   norentabel   sohaning   ijtimoiy   xizmatlari
asosan davlat tomonidan amalga oshiriladiki, ularni moliyalashtirish usuli sifatida
yuzaga   chiquvchi   soliqlar   ham   shu   tufayli   bevosita   davlatga   tegishli   bo’ladi.
Soliqlarning  amal  qilishini   bozor  iqtisodiyotiga  o’tish  sharoitida  ikki  holat   bilan
ifodalash   mumkin:   birinchidan,   davlatning   qator   vazifalarini   mablag’   bilan
ta’minlash zarurligi, ikkinchidan, bozor iqtisodiyoti qonun-qoidalari.
Davlatning   bajaradigan   funktsiyalari   va   vazifalari   ko’p   bo’lib,   bozor
iqtisodiyoti   rivojlana   borishi   bilan   ba’zi   ijtimoiy   himoyalangan   bozor
munosabatlariga mos kelmaydigan vazifalar yo’qola borsa, yangi vazifalar paydo
bo’la   boshlaydi.   Bozor   iqtisodiyotiga   o’tish   davrida   davlatning   yangi   vazifalari
paydo bo’ladi.  Bularga bizning respublikamizda kam  ta’minlanganlarga ijtimoiy
yordam   ko’rsatish,   bozor   iqtisodiyoti   infratuzilmasini   (sanoatda,   qishloq
22 xo’jaligida, moliya tizimida) tashkil qilish kiradi. Shu erda davlat kuchli ijtimoiy-
siyosiy   tadbirlarni   amalga   oshirish   uchun   pensionerlar,   talabalar,   ko’p   bolali
onalar   va   boshqalarni   ko’proq   mablag’   bilan   ta’minlash   zarurligini   anglab,
cheklangan   tovarlar   bahosidagi   farqni   byudjet   hisobidan   qoplaydi   va   ularga
boshqa   xarajatlarni   davlat   o’z   hisobidan   amalga   oshiradi,   mahallalarda   kam
ta’minlanganlarga moddiy yordamlar tashkil etadi. Shu bilan birga, davlat jamiyat
a’zolari   osoyishtaligini   saqlash   maqsadida   o’zining   mudofaa   qobiliyatini   saqlab
va   mustahkamlab   turishga,   texnika   va   o’q-   dorilarga   ham   mablag’lar   sarflaydi,
qolaversa,   davlat   fuqarolar   xavfsizligini   saqlash,   mamlakatda   tartib-intizom
o’rnatish,   uni   boshqarish   funktsiyalarini   bajarish   uchun   ham   ko’plab   mablag’
yo’naltirishga majbur. Bunday xarajatlarni amalga oshirishning majburiyligi ular
uchun   manba   bo’lgan   soliqlarni   ham   ob’ektiv   zarur   qilib   qo’yadi.   Qayd   etish
lozimki,   hozirga   qadar   davlatning   funktsiyalarini   bajarish   uchun   lozim   bo’lgan
moliyaviy   mablag’lar   shakllantirishning   soliqlardan   boshqa   usuli   jahon
amaliyotida   qo’llanilgan   emas.   Demak,   hukmron   kuch   sifatida   davlat   mavjud
ekan, moliyalashtirish usuli sifatida soliqlar ham amal qiladi. Ma’lumki, jamiyat
iqtisodiy   hayoti   juda   murakkab   iqtisodiy   hodisalardan   iborat   bo’lib,   ana   shu
murakkablik   bevosita   soliqlarga   ham   tegishliki,   bu   holat   soliqlarni   iqtisodiy
mohiyatini   teran   anglashni   taqozo   etadi.   Soliqlar   majburiy   to’lovlarni   ifoda
etuvchi   pul   munosabatlarini   bildiradi.   Bu   munosabatlar   soliq   to’lovchilar
(huquqiy   va   jismoniy   shaxslar)   bilan   ularni   o’z   mulkiga   aylantiruvchi   davlat
o’rtasida   bo’ladi.   Korxona   va   tashkilotlar   aholiga   xizmat   ko’rsatganda,   ishlar
bajargan   yoki   bozorlarda   oldi-sotdi   qilish   jarayonida   pul   munosabatlarini   hosil
qiladi.   Lekin   ular   soliq   bo’la   olmaydi,   soliq   munosabati   bo’lishi   uchun   davlat
mamlakatda   yaratilgan   mahsulot   qiymatini   taqsimlash   yo’li   bilan   davlat
byudjetiga   majburiy   tartibda   to’lanishi   yoki   undirilishi   lozim.   Davlat   uchun
byudjetning   asosiy   manbai   hisoblangan   soliqlar   katta   ahamiyatga   ega.   Soliqlar
to’g’risidagi   qarashlar   tarixan   ob’ektiv   va   sub’ektiv   omillarning   ta’sirida
shakllangan.   Soliqlarga   doir   turli   ta’riflarni   tahlil   qilish   ularning   konkret
iqtisodiy-ijtimoiy   taraqqiyotlar   jarayonidagi   mohiyatini   asoslash,   soliqlarning
23 iqtisodiy rolini va soliq qonunchiligiga asos bo’lgan soliq tamoyillarini belgilash
hamda   soliq   tizimida,   jamiyat   taraqqiyotida   mavjud   bo’lgan   soliqlarning   tutgan
o’rnini aniqlash zarurdir. Chunki, davlat paydo bo’lishi bilan soliqlar jamiyatdagi
iqtisodiy   munosabatlarning   zaruriy   talablaridan   biri   bo’lib   hisoblanib   kelingan.
Davlat   tuzilish  shakllarini   rivojlanishi  bilan  bir   vaqtda  soliq tizimi   o’zgargan  va
takomillashtirilgan. Soliq tizimining o’zgarishi va takomillashtirilishi soliqlarning
turlari,   miqdorlari   va   yig’ib   olish   usullari   xilma-xil   bo’lganligi   bilan   asoslanib
kelingan.   Masalan,   Sharq   mamlakatlari   iqtisodiyoti   tarixida   soliqlar   aholidan
shaxsiy mol-mulk, erdan olingan hosil, uy hayvonlari va boshqalar uchun «zakot»
sifatida olingan. 
2.2 Soliq stavkalari
Soliqlarning   mamlakat   iqtisodiyotiga   ta’siri,   asosan,   ularning   stavkalari
darajasining   miqdori   bilan   belgilanadi.   Respublika   soliq   tizimining  shakllanishini
hozirgi   bosqichida   soliq   stavkalarining   darajasi   eng   munozarali   masalalardan   biri
bo’lib   turibdi.   Soliq   stavkalari   respublika   va   mahalliy   byudjetlar   xarajatlarini
mablag’   bilan   ta’minlashda   muvozanat   darajasini   hamda   xo’jalik   sub’ektlarining
moliyaviy imkoniyatlarini belgilaydi. Demak, ular moliya-byudjet munosabatlarini
sog’lomlashtirish   bilan   chambarchas   bog’liqdir.   Soliq   stavkalari   korxonalarning
iqtisodiy   mustaqilligini   ta’minlaganlari   holda,   moliya-byudjet   munosabatlarining
pul muomalasiga ko’rsatadigan salbiy ta’siriga barham bera olishi  ham kerak. Bu
esa,   respublikamizda   amalga   oshirilayotgan   soliq   islohatining   muhim   jihatini
tashkil   etadi.   Soliq   elementlari   tarkibida   soliq   stavkalari   alohida   o’rin   tutadi.
Iqtisodiy adabiyotlarda soliq stavkasi deganda soliq ob’ektining har bir soliq birligi
uchun davlat tomonidan belgilab qo’yilgan me’yor tushuniladi.
Soliq stavkasining ahamiyati soliq ob’ektini qancha qismi qanday miqdorda
majburiy   to’lov   sifatida  byudjetga   undirishining   xarakterlaydigan   masalaga   javob
beradi.   Soliq   stavkalarini   mohiyati   shundaki,   ular   soliq   ob’ekti,   soliq   birligi   va
soliq   normalariga   asoslangan   holda   soliq   mexanizmini   samarali   ishlashini
ta’minlaydi.   Soliq   stavkalaridan   davlat   tomonidan   iqtisodiyotni   tartibga   solish
24 vositasi sifatida foydalanilsa, boshqa tomondan soliq imtiyozlarini bir turi sifatida
ular orqali ishlab chiqarishni rivojlantirishga rag’batlantirish rolidan foydalaniladi.
2-chizma. Soliq stavkalari turlari.
Soliq   stavkalari   ikki   xil   ko’rinishda:   qat’iy   stavkalarda   va   nisbiy   (foiz)
stavkalarda   ifodalanadi.   Soliq   stavkasi   qat’iy   stavkada   belgilangan   holda   soliq
ob’ektiga   nisbatan   qat’iy   so’mda   belgilanadi.   Masalan,   er   solig’ining   har   bir
gektari   uchun   qat’iy   so’mda   soliq   miqdori   o’rnatilgan.   Yuridik   va   jismoniy
shaxslarning daromadlariga, mol-mulklariga esa nisbiy stavkada yoki foizda soliq
miqdori   belgilangan.   Soliq   stavkasi   bilan   soliqqa   tortish   ob’ekti   o’rtasidagi
bog’liqlik darajasiga qarab soliq stavkalarini proportsional, progressiv va regressiv
kabi   turlarga   ajratish   mumkin.   Soliq   stavkalari,   undirilishga,   mohiyatiga   va   amal
qilishi   nuqtai   nazaridan   bir   necha   turlariga   ajratiladi.   Soliq   stavkalarining   biri   bu
proportsional soliq stavkalari bo’lib, bu soliq stavkalarini asosiy mohiyati shundan
iboratki, yuridik yoki jismoniy shaxslardan oboroti, foydasi yoki boshqa bir soliq
ob’ektining   bir   xil   turida   yangi   qo’llashdan   muhim   xususiyati   shundaki,   soliq
to’lovchi ega bo’lgan foyda (daromad), divedend, oborot yoki mol-mulk qiymatini
hajmi   (summasi)   qancha   bo’lishidan   qat’iy   nazar   bir   xil   tartibda,   ya’ni   bir   xil
foizda   soliq   stavkasi   qo’llaniladi.   Masalan,   divedend   uchun   barcha   soliq
to’lovchilari   uchun   soliq   stavkasi   15   foiz   qilib   belgilangan.   Bundan   tashqari,
25 qo’shilgan qiymat solig’i stavkasi ham bugungi kunda proportsional soliq stavkasi
hisoblanadi.   Har   qaysi   soliq   to’lovchi   qancha   oborotga   (realizatsiya)   ega
bo’lishidan qat’iy nazar 20 foiz stavka bo’yicha soliq to’laydi. Shuningdek, yuridik
shaxslardan olinadigan mol-mulk solig’i bo’yicha ham proportsional soliq stavkasi
qo’llaniladi.   Respublikamiz   soliq   tizimida   amal   qiluvchi   yuridik   va   jismoniy
shaxslarning mol-mulkiga soliq uning ob’ekti 1000 so’m bo’lganida ham 100 000
so’m bo’lganida ham soliq stavkasi o’zgarmay qolaveradi, ya’ni soliq ob’ektining
o’zgarishi soliq stavkasining o’zgarishiga ta’sir qilmaydi.
Proportsional   soliq   stavkasi   o’zgarmas   soliq   stavkasi   bo’lib,  uning   miqdori
(foizi)   soliq   ob’ektining   hajmiga   bog’liq   bo’lmaydi.   Bu   bir   tomondan   yuqori
daromadga  (oborotga)   ega bo’lgan  soliq to’lovchilar  uchun  qulay soliq  stavkalari
hisoblansada, ayrim soliq to’lovchilar uchun noqulaylik tug’dirishi mumkin, ya’ni
ushbu   soliq   stavkasi   soliqlarning   rag’batlantiruvchilik   rolini   bajarmaydi.
Qo’shilgan   qiymat   solig’i   eng   asosiy   soliq   turlaridan   biri   bo’lib,   bu   asosan
oborotdan   olinadigan   va   sotuvdan   olinadigan   soliqlarning   o’rniga   kiritilgandir.
Qo’shilgan   qiymat   solig’i   bo’yicha   dastlabki   yilda   32   foizli   stavka   qo’llanilgan
bo’lsa, bugungi kunda umumiy tartibda 20 foizlik va nollik stavka bo’yicha soliq
undirilmoqda.   Ayrim   turdagi   iste’molda   muhim   bo’lgan   oziq-   ovqat   mahsulotlari
uchun   10   (15)   foizlik   tabaqalashtirilgan   stavka   ham   joriy   etilgan   bo’lib,   bu   2000
yilda bekor qilindi.
Egri   soliqlardan   yana   bir   turi   bo’lgan   aktsiz   solig’i   bo’yicha   ham
tabaqalashtirilgan   soliq   stavkalari   qo’llanilgan   bo’lib,   bu   soliq   turida   soliq
stavkalarini   tabaqalashtirishda   boshqa   soliqlardan   farqli   ravishda   soliq   stavkalari
soliq to’lovchilar sohalar yoki soliq to’lovchilarning joylanishiga qarab emas, balki
aktsiz solig’iga tortiladigan tovarlar ro’yxati bo’yicha tabaqalashtirilgandir. Aktsiz
solig’i bo’yicha eng yuqori stavka miqdori 79 foiz (o’simlik yog’i) bo’lsa, eng past
stavka   5   foizdir.   O’zbekiston   Respublikasi   soliq   tizimida   to’g’ri   soliqlardan
tashqari   egri   soliqlar   ham   amal   qilib,   ushbu   soliq   turlari   bo’yicha   ham
tabaqalashtirilgan   soliq   stavkalari   qo’llaniladi.   To’g’ri   soliqlarning   yana   biri,   bu
26 O’zbekiston   Respublikasi   soliq   tizimida  
soliq   stavkalarini 
tabaqalashtirish mezonlari
Soliq to’lovchining eksport 
salog’iyatiga   ko’ra   (foyda  
solig’i va mol-mulk solig’i)Ye r   uchastkalarining 
bonitetiga ko’ra
(er   solig’i) Faoliyat   turiga 
ko’ra (yagona 
soliq   va   qat’iy 
soliq)Qazib olinadi-gan 
foydali   qazilmalar  
tur- lariga ko’ra 
(er osti boy-n   foy-
k   u-n   soliq) Soliq 
to’lovchilarning 
paydo bo’lishiga 
ko’ra   (suv   res-n  
foy- k u-n soliq)Soliq   to’lovchi-
larning milliy 
iqtisodi¸tga xo- rij 
sarmoyasini jalb 
etishiga qarab 
(foyda  solig’i)
Soliq ob’ekti-
ning qayta   baho-
lanishiga ko’ra 
(jismoniy 
shaxslar mol-
mulk  solig’i)Daromad 
olinish 
manbaiga 
ko’ra 
(jismoniy 
shaxslar 
daroma-diga  
soliq) Soliq  
to’lovchilarning 
joylashishiga  
(shahar, qishloq) 
ko’ra   (yalpi  
daromad  solig’i)Soliq to’lovchilar-
ning bolalarbop  
mahsulotlarni ishlab 
chiqarishga 
ixtisoslashuviga 
qarab (foyda solig’i)yalpi   daromad   solig’i   bo’lib,   ushbu   soliq   savdo   va   umumiy   ovqatlanish
korxonalaridan undiriladi.
3- chizma. Soliq stavkalarini belgilash mezonlari
2.3 O‘zbekiston respublikasi soliq tizimi va uning shakllanishi
Yuridik   va   jismoniy   shaxslardan   olinadigan   soliqlar,   yig’imlar,   bojlar   va   boshqa
majburiy to’lovlar hamda ularning tuzilish tamoyillari, usullari, soliq nazoratining
yig’indisi   soliq   tizimini   tashkil   etadi.   Bu   ta’rif   soliq   tizimini   keng   ma’noda
tushunishdir.   Soliq   qonunchiligida   soliq   tizimi   tor   ma’noda   talqin   qilinib,   bir   xil
mohiyatga   ega   bo’lgan   va   markazlashgan   pul   fondini   tashkil   etadigan   soliq,
yig’im,   boj   va   boshqa   majburiy   to’lovlarning   yig’indisi   soliq   tizimi   deb
tushuniladi. Soliq tizimiga nisbatan bunday yondashuvni ayrim adabiyotlarda ham
keltirilganligini  ta’kidlash  o’rinli. Qayd etilgan ta’rifda soliq  va yig’imlar  yagona
mohiyat, ya’ni  «majburiy xarakterga ega bo’lgan munosabat» va ularning bir-biri
bilan   bog’liqligi   va   nihoyat   byudjetga   tushishligini   ko’rsatadi.   Bu   O’zbekiston
Respublikasi   soliq   Kodeksi   mazmuniga   mos   keladi.   Shu   erda   bahsli   masala   ham
27 mavjud,   ya’ni   davlatning   byudjetdan   tashqari   fondlariga   (pensiya,   ijtimoiy
sug’urta,   bandlik,   yo’l   fondlari   va   boshqalar)   to’lovlarni   ham   majburiylik   nuqtai
nazardan   soliq   tizimiga   kiritish   muammosi   mavjud.   Soliqlar   bo’yicha   izlanishlar
olib   borgan   ayrim   mualliflarning   soliq   tizimiga   yondashuvi   boshqacha.   Soliq
tizimiga   xususan   soliqlar   yoki   ularga   tenglashtirilgan   to’lovlar   tizimi   (majmui)
sifatida   qarash   mumkin   emas.   Soliq   solishning   muhim   shart-sharoitlariga
quyidagilar   kiradi:   soliqlarni   belgilash   va   amalga   kiritish   tartibi,   soliqlarning
turlari, ularni byudjet darajalari o’rtasida taqsimlash tartibi, soliq nazoratini amalga
oshirish shakllari va uslublari, soliq to’lovchilarning huquqlari, majburiyatlari, ular
manfaatlarini   himoya   qilish   usullari,   soliq   munosabatlari   ishtirokchilarining
javobgarligi2   va   shu   bilan   birga   ushbu   elementlar   soliq   tizimining   tarkibiy
unsurlari   ekanligini   ta’kidlaydi   va   soliq   tizimi   deganda   ana   shu   elementlarning
majmuasidan   iborat   bo’lgan   va   ular   o’rtasidagi   munosabatlar   majmuasidan   kelib
chiqib ifodalash mumkin.
Umuman   olganda   soliq   tizimini   tarkiban   soliqqa   tortish   tamoyillari,   soliq
siyosati, soliqqa tortish tizimi, soliq mexanizmi kabilarga ajratish mumkin. Ushbu
elementlar   bevosita   mamlakatda   amal   qilayotgan   soliqlarning   tarkibini   belgilab
beradi Soliqlarga doir moliyaviy munosabatlarni yoritishda ularni tasniflash barcha
turdagi   soliqlarni   guruhlarga   ajratish   orqali   o’rganishni   osonlashtiradi.   Hozirgi
paytda soliqlarning u yoki bu belgilari, xususiyatlariga qarab tasniflash tartibi amal
qilib, soliqlarni tasniflash soliq to’lovchi va davlat o’rtasida soliqlarga doir bo’lgan
moliyaviy munosabatlarga turli nuqtai-nazardan yondashishni  talab etadi. Soliqlar
xilma-xilligi sharoitida ularning farqli va o’xshash jihatlarini yoritgan holda to’g’ri
tasniflash   nafaqat   nazariya   uchun,   balki   amaliyot   uchun   ham   zarurdir.   Shunga
asosan   aytishimiz   mumkinki,   respublikamiz   soliq   tizimini   o’rganishdagi
yo’nalishlardan   biri   ularni   to’g’ri   tasniflash   hisoblanadi.   Soliq   tizimining   asosi
bo’lgan soliqlar o’ziga xos xususiyatlariga, bir qator belgilariga ko’ra guruhlanadi.
Soliqlarning   guruhlanishi   ularning   ob’ektiga,   xo’jalik   yurituvchi   sub’ektlar
moliyaviy   faoliyatiga   ta’sir   etishiga,   undirilish   usullari,   paydo   bo’lishiga
(sub’ektiga),   byudjetga   yo’naltirilishiga   va   boshqa   belgilariga   ko’ra   ularning
28 tasniflanishidir.   Soliqlarni   bunday   tartibda   guruhlarga   ajratishdan   maqsad   ularni
taqsimlash   tamoyillarini   belgilashda,   ularning   soliq   funktsiya   va   vazifalarini   qay
darajada bajarayotganligini baholashda, umuman olganda davlat byudjetini doimiy
ravishda   va   muntazam   daromadlar   bilan   ta’minlashda,   shuningdek,   xo’jalik
yurituvchi   sub’ektlarning   tadbirkorlik   faoliyatini   cheklab   qo’ymasdan   faoliyat
ko’rsatishi uchun soliqlarni har tomonlama ilmiy-nazariy jihatdan o’rganish, tahlil
qilishdan   iborat.   Tarixan   soliqlar   ijtimoiy-iqtisodiy   tuzilishiga   qarab   yoki
boshqacha   qilib   aytganda   undirib   olish   manbasiga   qarab   ikki   guruhga   to’g’ri   va
egri   soliqlar   guruhlariga   bo’linadi.   Soliqlarni   belgilaydigan   va   ulardan   tushgan
mablag’ni   tasarruf   etishiga,   ya’ni   byudjetga   o’tkazish   nuqtai-   nazaridan   soliqlar
umumdavlat   va   mahalliy  soliqlarga   bo’linadi.  Shuningdek,   soliqlar   paydo   bo’lish
manbaiga   ko’ra   yuridik   va   jismoniy   shaxslardan   olinadigan   soliqlarga   bo’linadi.
Soliqlarning   qayd   etilgan   guruhlarga   ajratib   o’rganishni   alohida   savol   sifatida
kengroq yoritishga harakat qilamiz.
Shu   o’rinda   soliqlarni   guruhlashning   ayrim   turlarini   ko’rib   chiqamiz.
Soliqlarni ob’ekti va iqtisodiy mohiyati bo’yicha guruhlash iqtisodiyotga ijobiy va
salbiy ta’sir ko’rsatishni  o’rganishning ilmiy va amaliy uslubidir.   Soliqlar  soliqqa
tortish ob’ektiga qarab uch guruhga bo’linadi:
1. Oborotdan   olinadigan   soliqlar.   Bunda   soliqlar   xo’jalik   yurituvchi
sub’ektlarning   bevosita   oborotidan   undiriladi,   ularga   qo’shilgan   qiymat   solig’i,
aktsiz   solig’i,   jismoniy   shaxslardan   transport   vositalariga   benzin,   dizel   yoqilg’isi
va suyultirilgan gaz ishlatganlik uchun olinadigan soliq, bojxona bojlari, yig’imlari
va boshqalar kiradi.
2. Mol-mulk qiymatlaridan olinadigan soliqlar. Bunday soliqlar soliq to’lovchi
sub’ektlar   tasarrufida   mavjud   bo’lgan   mol-mulkka,   erga   va   boshqalarga   nisbatan
belgilanadigan soliqlardan iborat.
3. Daromaddan   olinadigan   soliqlar.   Bunga   yuridik   shaxslardan   olinadigan
daromad (foyda) solig’i, infratuzilmani rivojlantirish solig’i, jismoniy shaxslarning
daromad solig’i va boshqalar kiradi.
29 Mamlakatimizda amal qilayotgan soliqlarning ayrimlari korxonalar ho’jalik
faoliyatining oxirgi moliyaviy natijasidan byudjetga to’lanadigan aksariyat soliqlar
va   majburiy   to’lovlar   kelgusi   davr   xarajatlari   orqali   ishlab   chiqarilgan   mahsulot
tannarxiga qo’shiladi (er solig’i, mol-mulk solig’i, ekologiya solig’i va boshqalar).
Shu o’rinda  soliqlarni  guruhlashning  asosi  hisoblangan,   ularni   xo’jalik  yurituvchi
sub’ektlar   moliyaviy   faoliyatiga   ta’sir   etishiga   qarab   quyidagilarga   ajratishimiz
mukin:
1. Tovar   (ish,   xizmat)   lar   oborotidan   to’lanadigan   soliqlar.   Bunday   soliqlarga
asosan egri soliqlar kiradi, ya’ni qo’shilgan qiymat solig’i, aktsiz solig’i, jismoniy
shaxslardan   transport   vositalariga   benzin,   dizel   yoqilg’isi   va   suyultirilgan   gaz
ishlatganlik uchun olinadigan soliq, bojxona bojlari.
2. Ishlab chiqarish tannarxiga kiritiladigan soliqlar: pensiya fondiga ajratmalar,
kasaba   uyushmalari   federatsiyasiga   ajratmalar,   bandlik   fondiga   ajratmalar   va
boshqalar.
3. Davr   xarajatlariga   kiritiladigan   soliqlar:   mol-mulk   solig’i,   er   solig’i,
ekologiya   solig’i,   suv   resurslaridan   foydalanganlik   uchun   soliq,   er   osti
boyliklaridan foydalanganlik uchun soliq va boshqalar.
4. Korxonalar   foydasidan   to’lanadigan   soliqlar:   daromad   (foyda)   solig’i,
infratuzilmani rivojlantirish uchun soliq va boshqalar.
30 XULOSA
O‘zbekiston   Respublikasida   soliq   siyosatini   takomillashtirish   -
iqtisodiyotning   barqaror   rivojlanishi   va   aholining   ijtimoiy   farovonligini   oshirish
uchun zarur bo‘lgan muhim yo‘nalishlardan biridir. Soliq tizimining samaradorligi
davlat   byudjetining   barqarorligiga,   tadbirkorlik   muhitining   yaxshilanishiga   va
investitsion   jozibadorlikning   oshishiga   bevosita   ta’sir   qiladi.   Elektron   soliq
tizimlarini   keng   joriy   etish   va   jarayonlarni   avtomatlashtirish   soliq   yig‘imlarining
oshkoraligi va samaradorligini ta’minlaydi. Bu nafaqat tadbirkorlar uchun qulaylik
yaratadi, balki soliq ma’murchiligi xarajatlarini kamaytiradi.   Soliqqa tortish yukini
pasaytirish orqali tadbirkorlikni qo‘llab-quvvatlash va aholining moliyaviy holatini
yaxshilashga   erishish   mumkin.   Soliq   stavkalarining   adolatli   belgilanishi   iqtisodiy
resurslarning   samarali   taqsimlanishiga   yordam   beradi.   Norasmiy   sektorni   rasman
faoliyat yuritishga jalb etish orqali soliq bazasini kengaytirish va davlat byudjetiga
tushumlarni   oshirish   imkoniyatlari   mavjud.   Bu   borada   soddalashtirilgan   soliqqa
tortish   mexanizmlarini   joriy   etish   muhimdir.   Soliq   tizimini   isloh   qilishda   dunyo
amaliyotidagi ilg‘or tajribalardan foydalanish mamlakatda zamonaviy va samarali
tizimni   yaratishga   xizmat   qiladi.   Soliq   siyosatini   raqamlashtirish   orqali   soliqlarni
yig‘ish   va   boshqarish   jarayonida   zamonaviy   texnologiyalardan   foydalanish
ahamiyatlidir. Bu byurokratiya darajasini pasaytirib, soliqlarni samarali boshqarish
imkonini  yaratadi. Umuman olganda, O‘zbekiston  Respublikasida  soliq siyosatini
takomillashtirish   bo‘yicha   amalga   oshiriladigan   islohotlar   davlatning   iqtisodiy
salohiyatini oshirish, jamiyatda ijtimoiy adolatni ta’minlash va xalqaro maydonda
mamlakatning   raqobatbardoshligini   kuchaytirish   uchun   muhim   ahamiyat   kasb
etadi.   Ushbu   yo‘nalishda   uzviy   va   izchil   yondashuv   orqali   barqaror   rivojlanish
strategiyasiga   erishish   mumkin.   O‘zbekiston   Respublikasining   soliq   siyosatini
takomillashtirish   jarayonida   islohotlarning   amalga   oshirilishi   iqtisodiy   o‘sishga,
aholi   turmush   darajasining   yaxshilanishiga   va   byudjet   daromadlarining
ko‘payishiga   olib   keladi.   Bundan   tashqari,   takomillashtirilgan   soliq   tizimi
norasmiy   iqtisodiyotning   qisqarishini,   soliqlarni   yig‘ish   samaradorligining
oshishini   va   iqtisodiy   resurslarning   oqilona   taqsimlanishini   ta’minlashga   imkon
31 beradi.Soliq   siyosatini   muvaffaqiyatli   takomillashtirish   uchun   davlat   va   xususiy
sektor o‘rtasidagi o‘zaro hamkorlikni kuchaytirish, soliq siyosatining oshkoraligini
ta’minlash   va   aholining   soliq   bilimini   oshirish   lozim.   Shuningdek,   tadbirkorlik
faoliyatini   qo‘llab-quvvatlashga   yo‘naltirilgan   soliq   imtiyozlari   va   yengilliklarni
joriy   qilish   iqtisodiyotni   rivojlantirishda   muhim   omil   hisoblanadi.   Natijada,
O‘zbekiston   Respublikasida   soliq   siyosatini   takomillashtirish   bo‘yicha   olib
borilayotgan   islohotlar   uzoq   muddatli   rivojlanish   strategiyasiga   mos   keladi   va
mamlakatning   raqobatbardoshligini   oshirishga   xizmat   qiladi.   Soliq   tizimidagi
islohotlar   jamiyatdagi   ijtimoiy   adolatni   ta’minlash   va   davlat   boshqaruvining
samaradorligini oshirishda muhim rol o‘ynaydi.
32 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1   Abdurahmonov Q., Karimov R. –  "Soliq siyosatining nazariy asoslari va 
amaliyoti" . Toshkent: "Iqtisodiyot", 2019.
2.   Akhmedov J. –  "O‘zbekiston Respublikasida soliq tizimini isloh qilishning 
zamonaviy yo‘nalishlari" .  Toshkent: "Ilm Ziyo", 2020.
3.  G‘ulomov S., Norbo‘tayev A. –  "Davlat byudjeti va soliq siyosati" .  Toshkent: 
"Universitet", 2018.
4. Karimova N. –  "Xalqaro tajriba va soliq islohotlari" .  Toshkent: "Fan", 2021.
5. Mustafayev B. –  "Soliq nazariyalari va ularning iqtisodiy ta’siri" . Toshkent: 
"Adolat", 2017.  
6. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining qarorlari va farmonlari, ayniqsa soliq 
siyosatini takomillashtirishga doir rasmiy hujjatlar.
7. World Bank –  "Tax Policy in Emerging Economies" .  World Bank Publications, 
2020.
8. Moliya vazirligi ma’ruzalari va hisobotlari. “Investitsiyalar va iqtisodiy 
islohotlar.” – Toshkent, 2023-yil.
9. Saidov A. “Qonunchilikda investitsion imtiyozlar va ularning amaldagi roli.” – 
Toshkent: Adolat, 2020-yil.
10. Yusupov A. –  "Raqamli texnologiyalar va soliq tizimini optimallashtirish" . 
Toshkent: "Iqbol", 2022.
33

Iste'mol va jamg'arish funksiyalari kurs ishi

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Milliy bank hisobot
  • Xo’jalik yurituvchi sub’ektlarning ilmiy loyihalarini tashkil etish va joriy etish yo’llari
  • Xalqaro iqtisodiy integratsiyalashuv jarayonlarimning shakllari va bosqichlari
  • Chet ellik investorlar huquqlarining kafolatlari va ularni himoya qiluvchi huquqiy me`yoriy asoslar
  • Industrial tarmoqlarida kadrlarni tanlash, joy-joyiga qo’yish, tayyorlash va qayta tayyorlash

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский