IX- XII-asrlarda O'rta Osiyo aholisini ijtimoiy siyosiy holatini tarixiy manbalarda yoritilishi kurs ishi

Kurs ishi mavzusi Farg ona davlat universiteti O‘zbekiston tarixi kafedrasining ʻ
2025-yil __________________son yig ilishida muhokama qilinib, tasdiqlangan.	
ʻ
KURS ISHIGA   ILMIY RAHBAR
XULOSASI
Ishda mavzu mohiyatining yor i tilganlik darajasi: ___________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
Kurs ishini rasmiylashtirish qoidalariga javob berish darajasi: _________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
Umumiy xulosa: ____________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
Ilmiy rahbar: ___________ _____________________
KURS ISHI HIMOYASI NING
NATIJASI
Ball Mezon Erishilgan
natija
( Ball )
50 ball Rasmiylashtirilganlik darajasi uchun
25 ball Himoya vaqtidagi ma’ruza uchun
25 ball Berilgan savollarga qaytarilgan javoblar uchun
Umumiy baho
100  ball
Komissiya  a’zosi : ________________        _____________
O‘zbekiston tarixi kafedrasi mudiri, 
k omisiya  raisi :            ________________      B.Usmonov  
1 MUNDARIJA
KIRISH ...............................................................................................3  –  6
I.Bob IX-XII asrlarda O rta Osiyo Qoraxoniylar va Somoniylar ʻ
hukmronligi ostida  ..............................................................................7  –  17
1.1 Narshaxiyning «Tarixi Buxoro « asarida Somoniylar davrining 
yoritilishi...........................................................................................7  –  11
1.2 Qoraxoniylar boshqaruv davrida aholining ijtimoiy - siyosiy 
holati...............................................................................................12 – 17
II.Bob IX-XII asrlarda O rta Osiyo saljuqiylar va G aznaviylar 
ʻ ʻ
hukmronligi ostida …………………………………………….……18 – 26
2.1 Saljuqiylar davrining tarixiy manbalarda yoritilishi…………..…18 – 22
2.2 Gaznaviylar boshqaruvida siyosiy voqealar………………………23 – 26
Xulosa ………………………………………………………27 – 28
Foydalanilgan manba va a dabiyotlar ro‘yxati ……….….29   – 30
 
2 Kirish
Mavzuning   dolzarbligi.   IX-XII   asrlar   O rta   Osiyo   tarixida   muhim   o‘rinʻ
tutadi.   Bu   davr   Somoniylar,   Qoraxoniylar,   G‘aznaviylar   va   Saljuqiylar   kabi   yirik
davlatlarning   hukmronligi   bilan   ajralib   turadi.   Ushbu   davrda   shaharlar   rivojlanib,
iqtisodiy   va   madaniy   yuksalish   yuz   berdi,   islom   dini   va   ilm-fan   gullab-yashnadi.
Shu   sababli,   bu   davrni   o‘rganish   O rta   Osiyoning   ijtimoiy-siyosiy   jarayonlarini,	
ʻ
davlat   boshqaruv   tizimini   va   aholining   turmush   tarzini   tushunishda   muhim
ahamiyatga ega.  Prezidentimiz   Shavkat   Mirziyoyevning   tarix   haqida   “Tarixni
bilmagan xalq - o‘z yo‘lini yo‘qotadi. Shuning uchun biz yosh avlodni tariximizni
chuqur o‘rganishga, ajdodlarimizning buyuk ishlarini davom ettirishga undashimiz
kerak 1
”   degan   so zlari   ham   tarixni   o‘rganish   keraakligini   o‘rgatadi.Tarixiy	
ʻ
manbalarda, xususan, Abu Rayhon Beruniy, Ibn Sino, Narshaxiy, Al-Farg‘oniy va
Mahmud   Koshg‘ariy   kabi   olimlarning   asarlarida   bu   davr   haqida   qimmatli
ma’lumotlar   uchraydi.   Ushbu   manbalar   orqali   jamiyatning   tabaqalanishi,   soliq
tizimi,   siyosiy   boshqaruv,   ilm-fan   va   madaniyatning   rivoji   haqida   tasavvur   hosil
qilish mumkin. Bugungi kunda O rta Osiyoning siyosiy va ijtimoiy tarixini chuqur	
ʻ
o‘rganish mintaqaning madaniy merosini anglash, tarixiy tajribadan saboq olish va
hozirgi   davrga   taqqosiy   tahlil   qilish   imkonini   beradi.   Shuning   uchun   ham   bu
mavzu   dolzarb   va   o‘rganishga   arziydigan   ilmiy   yo‘nalishlardan   biridir.     Bu   davr
O rta Osiyo tarixida siyosiy barqarorlik va iqtisodiy rivojlanish bilan ajralib turadi.	
ʻ
Somoniylar   (IX-X   asrlar)   ilk   islomiy   mahalliy   sulola   sifatida   hududda
markazlashgan  davlat tuzishga muvaffaq bo‘ldi. Ularning siyosiy tizimi markaziy
hokimiyatga   asoslangan   bo‘lib,   viloyat   hokimlari   (amirlari)   orqali   boshqarilgan.
Bu tizim keyingi sulolalar – Qoraxoniylar va G‘aznaviylar tomonidan ham davom
ettirildi. Siyosiy jihatdan, bu davrda Markaziy Osiyo turli kuchlarning manfaatlar
to‘qnashuv   nuqtasiga   aylangan.   Xitoy,   Hindiston,   Erondagi   sulolalar   ham   bu
hududga   o‘z   ta’sirini   o‘tkazishga   intilgan.   Somoniylar   davlati   qulagach,
Qoraxoniylar   va   G‘aznaviylar   hududda   hukmronlik   qilgan   bo‘lsa,   XI   asr
o‘rtalariga   kelib,   Saljuqiylar   bu   hududni   o‘z   nazoratiga   oldi.   IX-XII   asrlar   O rta	
ʻ
1
  Mirziyoyev Sh.M. Buyuk kelajagimizni mard va oliyjanob xalqimiz bilan birga quramiz. T.: O’zbekiston ,  2016
3 Osiyo   tarixida   muhim   o‘rin   tutgan   davrlardan   biri   bo‘lib,   bu   davr   siyosiy
barqarorlik,   iqtisodiy   yuksalish   va   ilm-fan   taraqqiyoti   bilan   ajralib   turadi.   Ushbu
davrni o‘rganish nafaqat tarixiy jarayonlarni tushunish, balki mintaqaning ijtimoiy
tuzilmasi,   boshqaruv  tizimi   va  madaniy   rivojlanishini   chuqur   anglash   uchun  ham
juda muhimdir.
Bu   davrning   dolzarbligi   shundaki,   unda   shakllangan   siyosiy   va   ijtimoiy
tizimlar   keyingi   asrlarda   ham   O rta   Osiyo   tarixiga   katta   ta’sir   ko‘rsatgan.ʻ
Somoniylar,   Qoraxoniylar   va   G‘aznaviylar   kabi   davlatlarning   boshqaruv   tajribasi
bugungi   davlat   tuzilmalari   bilan   qiyosiy   o‘rganilishi   mumkin.   Shuningdek,
Beruniy,   Ibn   Sino,   Mahmud   Koshg‘ariy   kabi   olimlarning   asarlari   jamiyatning
ilmiy  va  madaniy taraqqiyotini  yoritib, hozirgi  davr  uchun  ham   katta ahamiyatga
ega bo‘lgan bilim manbalaridir. IX-XII asrlar O rta Osiyo tarixida chuqur siyosiy,	
ʻ
iqtisodiy   va   madaniy   o‘zgarishlar   yuz   bergan   davr   bo‘lib,   uning   ijtimoiy-siyosiy
jarayonlarini o‘rganish bugungi tarixshunoslik uchun muhim ahamiyat kasb etadi.
Bu   davrda   Somoniylar,   Qoraxoniylar,   G‘aznaviylar   va   Saljuqiylar   kabi   yirik
davlatlarning   shakllanishi,   boshqaruv   tizimining   rivojlanishi   va   jamiyatning
tabaqalanishi   kuzatilgan.   Ushbu   jarayonlar   tarixiy   asarlarda   qanday   aks   etgani,
qaysi   manbalar   orqali   yetib   kelgani   va   bu   ma’lumotlarning   qanchalik   ishonchli
ekanini   o‘rganish   tarix   fani   uchun   dolzarb   masalalardan   biridir.   Tarixiy   asarlarda
O rta Osiyo jamiyatining siyosiy boshqaruvi, iqtisodiy holati, shahar madaniyati va	
ʻ
xalqning   turmush   tarzi   batafsil   tasvirlangan.   Narshaxiy,   Beruniy,   Ibn   Sino,
Mahmud   Koshg‘ariy   kabi   olimlarning   asarlari   nafaqat   o‘sha   davr   voqealarini
yoritib   beradi,   balki   jamiyatning   qanday   rivojlanganini   tushunish   imkonini   ham
yaratadi.Bu   manbalar   orqali   biz   davlat   boshqaruvi,   soliqlar   tizimi,
hunarmandchilik  va  savdo-sotiqning  rivojlanish  darajasi,  xalqning  ijtimoiy  ahvoli
haqida muhim dalillarga ega bo‘lamiz. Bugungi kunda O rta Osiyo davlatlarining	
ʻ
tarixiy   merosini   o‘rganish,   mustaqillik   davridagi   siyosiy   va   ijtimoiy   jarayonlar
bilan   qiyosiy   tahlil   qilish   muhimdir.Bu   davrdagi   boshqaruv   tizimi   va   ijtimoiy
munosabatlar   hozirgi   davlat   tuzilmalari   va   jamiyat   rivojlanishiga   qanday   ta’sir
4 ko‘rsatganini tahlil qilish ilmiy va amaliy jihatdan katta ahamiyat kasb etadi. Shu
sababli,   IX-XII   asrlarda   O rta   Osiyo   aholisining   ijtimoiy-siyosiy   holati   va   uningʻ
tarixiy   asarlarda   aks   ettirilishini   o‘rganish   dolzarb   mavzulardan   biri   bo‘lib
qolmoqda.
Kurs   ishi   tadqiqotning   maqsadi.   Ushbu   kurs   ishi   IX-XII   asrlarda   O rta	
ʻ
Osiyo   aholisining   ijtimoiy-siyosiy   holatini   tarixiy   asarlarda   aks   ettirilishi   asosida
tahlil  qilishga  qaratilgan. Tadqiqotning asosiy  maqsadi  – ushbu  davrdagi  ijtimoiy
tuzilma,   siyosiy   boshqaruv   tizimi   va   aholining   turmush   tarzini   aniqlash   hamda
ularning   tarixiy   manbalarda   qay   tarzda   tasvirlanganini   o‘rganishdir.   Ushbu
tadqiqot   mintaqaning   tarixiy   merosini   chuqurroq   tushunishga,   tarixiy   asarlarning
qimmatini   anglashga   va   bugungi   jamiyat   bilan   qiyosiy   tahlil   qilish   imkoniyatini
yaratishga xizmat qiladi.
Tadqiqot  obyekti.   Ushbu  kurs  ishining   tadqiqot   obyekti   –  IX-XII  asrlarda
O rta   Osiyo   aholisining   ijtimoiy-siyosiy   hayoti   va   uning   tarixiy   manbalarda   aks	
ʻ
etishidir.   Tadqiqotda  ushbu   davrda  yashagan   xalqlarning  ijtimoiy  tuzilishi,  davlat
boshqaruvi,   siyosiy   jarayonlari   va   ularning   tarixiy   asarlarda   qanday   yoritilgani
o‘rganiladi.   Xususan,   Somoniylar,   Qoraxoniylar,   G‘aznaviylar   va   Saljuqiylar
davlatlarining boshqaruv tizimi, jamiyatdagi tabaqalanish, aholining turmush tarzi
va   siyosiy   voqealarning   ta’siri   tahlil   qilinadi.   Shuningdek,   o‘sha   davr   olim   va
tarixchilari   –   Narshaxiy,   Beruniy,   Ibn   Sino,   Mahmud   Koshg‘ariy   va   boshqa
mutafakkirlarning   asarlarida   bu   jarayonlarning   qanday   aks   etgani   o‘rganilib,   ular
orqali O rta Osiyo jamiyatining ijtimoiy-siyosiy holati yoritiladi.	
ʻ   Tadqiqot obyekti
sifatida ushbu tarixiy davrning siyosiy va ijtimoiy xususiyatlarini aniqlash, tarixiy
asarlarning   ahamiyatini   ochib   berish   va   bu   jarayonlarning   bugungi   tarixiy
tadqiqotlar   uchun   qanchalik   dolzarb   ekanini   ko‘rsatish   asosiy   maqsad   qilib
qo‘yiladi.
Davriy   (xronologik)   chegaralanishi.   Ushbu   tadqiqot   IX-XII   asrlarni
qamrab   oladi,   chunki   bu   davr   o rta   Osiyo   tarixida   muhim   siyosiy   va   ijtimoiy	
ʻ
o‘zgarishlar   sodir   bo‘lgan   davr   hisoblanadi.   Ushbu   davriy   chegaralanish
5 tadqiqotning   asosiy   masalalarini   tahlil   qilishda   aniq   yo‘nalish   beradi   va   o rtaʻ
Osiyoning ijtimoiy-siyosiy taraqqiyotini chuqurroq o‘rganish imkonini yaratadi.
Kurs  ishining  predmeti   va obyekti.   Ushbu  kurs  ishining  tadqiqot  obyekti
IX-XII   asrlarda   o rta   Osiyo   aholisining   ijtimoiy-siyosiy   hayoti   va   uning   tarixiy	
ʻ
manbalarda   aks   etishi   hisoblanadi.   Ushbu   davrda   hududda   hukmronlik   qilgan
Somoniylar, Qoraxoniylar, G‘aznaviylar va Saljuqiylar davlatlari boshqaruv tizimi,
jamiyat   tuzilishi   hamda   siyosiy   jarayonlarning   aholiga   ta’siri   asosiy   o‘rganish
obyekti   sifatida   tanlanadi   Shuningdek,   ushbu   davrning   siyosiy   voqealari,
jamiyatning   tabaqalanishi,   iqtisodiy   va   madaniy   rivojlanish   jarayonlari   ham
tadqiqot obyekti doirasida tahlil qilinadi. Kurs ishining tadqiqot predmeti esa IX-
XII asrlardagi o rta Osiyo ijtimoiy-siyosiy hayotining tarixiy asarlarda qanday aks	
ʻ
etgani va tasvirlanganligi bilan bog‘liq. Ushbu davr haqida qimmatli ma’lumotlar
beruvchi Narshaxiy (“Buxoro tarixi”), Beruniy, Ibn Sino, Mahmud Koshg‘ariy va
boshqa tarixiy shaxslarning asarlari  asosida jamiyatning ijtimoiy tuzilishi, siyosiy
boshqaruv   tizimi   va   xalqning   turmush   tarzini   o‘rganish   tadqiqot   predmeti
hisoblanadi. Mazkur tadqiqot predmeti va obyekti asosida, tarixiy manbalar tahlili
orqali IX-XII asrlarda o rta Osiyoning ijtimoiy va siyosiy rivojlanishi qay darajada	
ʻ
kechganini   aniqlash   va   ushbu   jarayonlarning   bugungi   tarixiy   ahamiyatini   ochib
berish maqsad qilingan.
Kurs   ishining   tuzilishi.   Kirish,   ikki   bob,   to‘rt   paragraf,   xulosa,
foydalanilgan manba va adabiyotlar ro‘yxatidan iborat.
6 I Bob. IX-XII asrlarda o rta Osiyo Qoraxoniylar vaʻ
Somoniylar hukmronligi ostida.
1.1 Narshaxiyning “Tarixi Buxoro” asarida Somoniylar davrining yoritilishi
Somoniylar   davlati   qariyb   bir   asrdan   ortiqroq   o‘rta   Osiyo   hududida
hukmronlik   qilgan   markazlashgan   davlatlardan   biri   hisoblanadi.   IX-XII   asrlarda
mavjud   davlatlarning   deyarli   ko‘pi   faqat   boylik   ortirish   va   mamlakat   hududlarini
kengaytirish   bilan   cheklanganlar.   Somoniylar   davlati   esa   siyosiy   masalalar   bilan
bir o‘rinda ilm-fan va ta’lim sohasiga juda katta e’tibor qaratganlar. Buning yorqin
misoli tariqasida shu davrda yaratilgan tarixiy manbalarni ko‘pligi fikrlarimizning
yorqin dalilidir.   Abu Bakr Muhammad ibn Ja’far ibn Zakariyya Xattob ibn Sharik
Narshaxiy mashhur tarixchi sifatida tanilgan.U 899 yil Buxoro vohasining Narshax
qishlog‘ida   dunyoga   kelgan.   Alloma   haqidagi   ma’lumotlar   manbalarda   kam
uchraydi. Bu haqda Sa’oniyning   “ Kitobul ansob ”   asarida u kishining to‘liq ismini
Abu   Bakr   Muhammad   ibn   Ja’far   ibn   Zakariyo   ibn   xattob   ibn   Sharik   deb
keltirilgan.   Abu   Bakr   Narshaxiyning   “Buxoro   tarixi”   asari   orqali   u   kishi   haqida
ba ’ zi   ma ’ lumotlar   saqlanib   qolgan.   Somoniylar   saroyida   kotiblik   qilgan.
Narshaxiy. 943-944 yillarda   “   Tarixi Buxoro   “   ( “ Tahqiqi viloyati Buxoro ” ) nomli
asarini   arab   tilida   yozib,   uni   somoniylar   amiri   Nuh   ibn   Nasrga   bag‘ishlagan.
Hozirda   Narshaxiyning   nomi   o‘rta   Osiyoning   VIII-XII   asrlar   tarixiga   oid   deyarli
barcha   ilmiy   tadqiqot   ishlarida   tilga   olinadi-yu,   ammo   uning   hayotiga   oid   biror
to‘liq ma’lumot keltirilmaydi.  
  Bunga sabab, uning o‘z asarida ham va unga yaqin
davrlarda   yashagan   boshqa   mualliflar,   Faqat   Samoniyning   “ Kitob   ul-   ansab ”
asarida uning to‘la nomi   “ Abu Bakr Muammad ibn Jafar ibn Zakariyo ibn Xattob
ibn   Sharik ”   ekanligi   va   u   Buxoro   ahlidan   bo‘lib,   286   (899)   yili   tug‘ilgan   va   348
(959- 960) yili vafot etganligi eslatiladi. 2
 
“Tarixi   Buxoro”   asari   shahar   va   qishloqlarning   tasviriga   bag‘ishlangan.
Unda   bu   joylarning   tarixi,   axolisi   va   uning   mashg‘uloti,   faoliyati   hamda   tashqi
shaharlar bilan munosabatlari hikoya qilinadi.
2
  ”Buxoro tarixi”ning Texron nashrini (1939 yil) tayyorlagan Mudarris Rizaviyning muqaddimasi
7   Buxoro   aholisining   ijtimoiy,   siyosiy,   iqtisodiy   va   madaniy   hayotida   sodir
bo‘lgan   muhim   tarixiy   voqealar   bayon   qilinadi.   Kitobda   o‘rta   Osiyoda   arab
xalifaligi   hukmronligining   o‘rnatilishi,   islom   dinining   yoyilishi   va   Buxoroning
arablar  tomonidan taqsimlab  olinishi  hamda xalifalikka qarshi  kurashlar, ayniqsa,
Muqanna va boshqalar boshchiligidagi xalq qo‘zg‘olonlari batafsil hikoya qilinadi.
“Tarixi   Buxoro”da   IX   asrda   o‘rta   Osiyoning   arab   xalifaligidan   ajralib   chiqishi,
Movarounnahr va Xurosonda somoniylar davlatining barpo bo‘lishi va Somoniylar
davrida Buxoroning iqtisodiy va madaniy hayoti tasvirlangan. Asarda Buxoroning
tarixiy   topografiyasiga   oid   ma’lumotlar   bo‘lib,   unda   Buxoro   shahrining
darvozalari,   ichki   va   tashqi   devorlarining   qurilishi   hamda   ark   va   shaxristonning
bino   qilinishi   hikoya   qilinadi.Asar   faqat   Buxoro   tarixinigina   emas,   balki   butun
o‘rta   Osiyo   tarixini   o‘rganishda   ham   nodir   manbadir.   Abu   Nasr   Ahmad   ibn
Muhammad  ibn  Nasr   Quboviy  shunday  deydi:  “Abu   Bakr   Muhammad  ibn  Ja’far
an-Narshaxiy Buxoro (shahri), uning xususiyati va fazilatlari, shaharning o‘zida va
qishloqlarida   mavjud   bo‘lgan   qulay   sharoitli   va   foyda   yetkazuvchi   narsalar,
shaharga   aloqador   bo‘lgan   narsalar   haqida   hamda   payg‘ambar   “Alloh   unga   o‘z
rahmat   va   salomini   yo‘llasin”   uning   suhbatdoshlari,   tobelari   va   din   olimlari
“ularning  barchasidan  alloh  rozi   bo‘lsin”   tomonidan  Buxoroning  fazilati   borasida
aytilgan hadislar  va so‘zlar haqida bir  kitob yozgan va uni marhum Amiri hamid
Abu   Muhammad   Nuh   ibn   Nasr   nbn   Ahmad   ibn   Ismoil   as-Somoniy   nomiga
bag‘ishlagan.   Bu   kitob   arab   tilida,   go‘zal   iboralar   bilan   hijriy   332-333   (milodiy
943-944) yillar yozilgan edi. Ammo ko‘pchilik kishilar arab tilida yozilgan kitobni
o‘kishga   rag‘bat   ko‘rgazmaganliklari   sababli,   do‘stlarim   mendan   u   kitobni   fors
tiliga   tarjima   qilishni   iltimos   qildilar.   Men   iltimosni   qabul   qildim   va   besh   yuz
yigirma   ikkinchi   yilning   jumod   ul-avval   oyida   (milodiy1128)   kitobni   fors   tiliga
tarjima qildim” 3
. 
Bu   asar   asosan,   o‘rta   Osiyoda   arablar   istilosi   natijasida   islom   dining
tarqalishi VIII asr va undan bevosita oldingi davrlarda yuz bergan voqealar hamda
IX-XII   asr   asarlardagi   Buxoro   va   unga   yaqin   shahar   va   qishloqlar   xalqlarining
3
  Abu Bakr an-Narshaxiy. Buxoro tarixi asari. - Toshkent.  "Kamalak", 1991. - B. 88  
8 iqtisodiy, madaniy, ijtimoiy, siyosiy tarixiga oid muhim ma’lumot va dalillarni o‘z
ichiga olgan bu asar  “Buxoro tarixi”ning qimmatli manbasi  sifatida talqin etiladi.
Narshaxiyning ushbu asari 36 bobdan iborat. Asar o‘z vaqtida, shubhasiz  Buxoro
jamiyati   e’tiborini   tortgan.   Bu   haqda   Kubaviy   o‘z   asarining   muqaddimasida
yozarkan,   umumiy   qiziqishga   ega   bo‘lgan   ko‘plab   shaxslar   asarga   takror
qaytishardi, deydi. Somoniy Nuh uchun yozilgan “Buxoro tarixi” asari muallifi o„z
kitobini   Somoniylar   hukmronligi   davrini   Buxoroning   eng   gullagan   davri   bilan
bog‘laydi.Yuqoridagi ma’lumotlardan ko‘rinib turibdiki, Narshaxiy o‘z asari orqali
Somoniylar   davlatining   dastlabki   davrlari   Somonxudotlarning   kelib   chiqishidan
toki Ismoil  Somoniyni  rasmiy ravishda markazlashgan  Somoniylar davlatiga asos
solishi   va   Somoniylar   davlatining   inqirozi   va   parchalanib   ketishi   sabablari,
oqibatlarini   juda   mohirona   tarzda   yoritib   bergan.   Shu   bilan   bir   qatorda   782-831
yillarda   bunyod   etilgan   Kanpirak   devorini   Somoniylar   davriga   kelib   o‘z
ahamiyatini yo‘qotishi sabablari haqida ham ma’lumotlar berilgan. “Buxoro tarixi”
asarida Somoniylar davlati haqida keltirilgan barcha ma’lumotlar ilmiy tadqiqotchi
olimlar tomonidan hozirgi zamon ilmiytarixiy adabiyotida boshqa yozma manbalar
hamda   ilmiy   izlanishlar   xususan,   arxeologik,   topografik,   etnografik   va   boshqa
manbalardan   topilgan   ma’lumotlar   bir   qator   tarixiy   materiallar   bilan   solishtirib,
ilmiy dalillar asosida isbotladilar 4
. 
Narshaxiy   asarida   Somoniylar   sulolasining   kelib   chiqishi,   ularning
Buxorodagi   hukmronligi   va   davlat   boshqaruvidagi   faoliyati   haqida   batafsil
ma’lumotlar keltiriladi. Somoniylar davrida Buxoro nafaqat siyosiy markaz, balki
ilm-fan va madaniyat markazi sifatida ham rivojlangan. Narshaxiy Buxoroning bu
davrdagi   ahamiyatini   alohida   ta’kidlaydi.   Asarda   Poykantning   iqtisodiy   hayoti,
savdo-sotiq   faoliyati   va   shaharning   «Madaniyat   ut-tujjor»   («Savdogarlar   shahri»)
deb   atalishi   haqida   ham   ma’lumotlar   mavjud 5
.   Bu   nom   Poykant   va   Buxoroning
o‘sha  davrdagi iqtisodiy ahamiyatini  ko‘rsatadi. Narshaxiy o‘z asarida Buxoro va
uning   atrofidagi   shahar   va   qishloqlarning   tarixi,   aholisi,   ularning   mashg‘ulotlari,
4
  http://uzbekistan-geneva.ch/abu-bakr-narshaxiy-o-rta-osiyo-tarixida-chuqur-iz-qoldirgan-olim.html  
5
 Sultonov F. Bozorboyev F. O‘rta Asrlar tarixi. Alisher Navoiy nomidagi O‘zbekiston Milliy kutubxonasi 
nashriyoti. Toshkent. 2007-yil. 88-bet.
9 shuningdek, tashqi shaharlar bilan munosabatlari haqida ham batafsil ma’lumotlar
beradi.   Bu   ma’lumotlar   Somoniylar   davridagi   ijtimoiy   va   iqtisodiy   hayotni
tushunishda   muhim   ahamiyatga   ega.   Narshaxiyning   «Buxoro   tarixi»   asari
Somoniylar davri tarixi bo‘yicha eng noyob va qimmatli manbalardan biri bo‘lib,
unda davlatning siyosiy, iqtisodiy va madaniy hayoti keng yoritilgan. Asar nafaqat
Buxoro,   balki   butun   Markaziy   Osiyo   tarixini   o‘rganish   uchun   qimmatli   manba
hisoblanadi.
Narshaxiy «Tarixi Buxoro» asarida Somoniylar sulolasining kelib chiqishini
hamda   ularning   Buxorodagi   hukmronligi   haqida   batafsil   ma’lumot   beradi.
Somoniylar   avvaliga   Xuroson   va   Movarounnahr   hududlarida   mustahkam
hukmronlik o‘rnatgan bo‘lsa, keyinchalik ular Buxoroni o‘z davlatlarining poytaxti
sifatida   tanlashadi.   Somoniylar   davrida   Buxoro   siyosiy   va   madaniy   markazga
aylangan. Asarda Somoniylar davridagi Buxoro, Poykant va unga tutash hududlar
iqtisodiy   hayoti   haqida   ham   so‘z   yuritiladi.   Narshaxiy   Poykantni   «Madaniyat   ut-
tujjor»  («Savdogarlar  shahri»)  deb  ataydi,  bu esa   shaharning yirik savdo  markazi
bo‘lganidan   dalolat   beradi.   Somoniylar   davrida   Buxoro   ipak,   paxta,   gilam   va
boshqa   mahsulotlar   bilan   savdo   qilgan,   bu   esa   shaharning   iqtisodiy   taraqqiyotiga
katta hissa qo‘shgan. Buxoro Buyuk Ipak yo‘lining muhim nuqtalaridan biri bo‘lib,
Hindiston,  Xitoy,  Eron  va  Yaqin  Sharq  mamlakatlari   bilan  savdo  aloqalariga  ega
bo‘lgan.   Bundan   tashqari,   Somoniylar   kumush   tangalar   –   dirhamlar   zarb   qilib,
Markaziy   Osiyo   va   Yaqin   Sharq   savdo   muomalasida   muhim   o‘rin   tutgan.
Narshaxiy   ta’kidiga   ko‘ra,   Somoniylarning   tangalari   hatto   uzoq   mamlakatlarda
ham muomilada bo‘lgan.
Narshaxiy «Tarixi Buxoro» asarida Somoniylar davrida Buxoroning siyosiy
markazga aylanishini batafsil yoritadi. Ismoil Somoniy 892-yilda Buxoroni poytaxt
qilib tanlagach, bu shahar davlatning siyosiy yuragi sifatida shakllandi. Somoniylar
ilgari   Samarqand   va   Balx   kabi   shaharlarni   boshqaruv   markazi   sifatida   ishlatgan
bo‘lsa   ham,   Buxoro   qulay   geografik   joylashuvi   va   savdo   yo‘llari   kesishmasida
joylashgani sababli poytaxt etib tanlangan.
10 Ismoil   Somoniy  o‘z  davrida  markaziy  hokimiyatni   mustahkamlab,  hududiy
hokimlarning   haddan   tashqari   mustaqillikka   erishishining   oldini   oldi.   Uning
siyosati   natijasida   Movarounnahr   va   Xuroson   hududlari   yagona   davlat   tarkibiga
birlashtirildi.   Ismoil   Somoniy   ayniqsa   Abbosiy   xalifaligi   bilan   yaxshi   aloqalar
o‘rnatgan   bo‘lib,   xalifa   uni   Movarounnahr   va   Xuroson   hukmdori   sifatida   tan
olgan 6
.
Buxoro siyosiy   o‘sishining  yana  bir  muhim   omili   – Somoniylarning  kuchli
harbiy   siyosati   edi.   Ular   turk   qabilalaridan   iborat   yollanma   qo‘shinlarni
shakllantirib, davlat chegaralarini mustahkamlashgan. Somoniylar davrida qo‘shni
qarluq   va   o‘g‘uz   qabilalari   bilan   janglar   olib   borilgan   va   davlat   chegaralari
kengaytirilib, barqarorlik saqlab qolinishi ta’minlangan.
1.2 Qoraxoniylar boshqaruv davrida aholining ijtimoiy - siyosiy holati.
6
  Abu Bakr an-Narshaxiy. Buxoro tarixi asari. - Toshkent. "Kamalak", 1991. - B. 48  
11 Qoraxoniylar davlatining tashkil topishi. X asrning birinchi yarmida qarluq,
chigil   va   yag‘molarda   o‘troqlashuv   kuchayib,   yer   egaligi   munosabatlar   rivoj
topadi.   X   asr   o‘rtalarida   yag‘mo   va   chigillar   qarluqlarni   bo‘ysundiradilar.
Yag‘molar   madaniy   jihatdan   eng   qolog‘i,   eng   jangarisi,   chigillar   birmuncha
madaniyroq   va   boyroq,   qarluqiar   ancha   madaniyroq,   eng   obod   joylarga   ega
bo‘lishgan.   Chigil  va  qarluqlar   Qoraxoniylar   davlatining  tashkil  topishida   muhim
ro‘l   o‘ynagan.   Qoraxoniylar   X   asrning   o‘rtalarida   Koshg‘ar   va   Yettisuvda   o‘z
davlatini   tuzdilar.   Bu   davlatga   yag   mo   urug‘idan   chiqqan,   o‘z   qavmi   bilan   islom
dinini   qabul   qilgan   Sotuq   Abdulkarim   Qoraxon   (915-955)   asos   solgan 7
.   Davlatni
boshqarishda   qoraxoniylar   qabilaviy   udumining   og alik   tartibiga   qat’iy   rioyaʻ
qilingan.   Bu   udumga   muvofiq   qabila   boshliqlari   orasida   eng   yoshi   ulug‘ini
«arslonxon»   yoki   «bug‘roxon»   darajasiga   ko‘tarib,   hukmdor,   ya’ni   qoraxon   qilib
saylashgan.   «Qora»   iborasi   turkiy   tillarda   «buyuklik»,   «ulug‘lik»   ma’nolarini
anglatgan. Odatda, qoraxoniylar hukmdorini «tamg‘achxon», ya’ni xonlar xoni deb
yuritilgan.   «Arslon»   chigil   totemi,   «bug‘ro»   yag‘molarni   totemi   bo‘lgan.   U   og‘ir
yuk   ko‘taradigan   bichilgan   tuya   ma’nosini   anglatgan.   Qoraxoniylar   davlatiga
yag‘mo, chigil va qarluq qabilalari birlashdilar. Sotuq davrida Qoraxoniylar davlati
ikkiga   bo‘linib   ketadi.   Birining   poytaxti   Bolasog‘un   bo‘lib,   oliy   hokimiyat
qabilada   yoshi   katta   bo‘lgan   xoqon   tomonidan   boshqarilgan.   Ikkinchi   davlatning
poytaxti   Taruz,   keyinchalik   Qoshg‘ar   bo‘lib,   kichik   xoqon   tomonidan
boshqarilgan 8
.
Qoraxoniylar chig‘illar yoki qarluqlar qavmiga mansubligi haqidagi nuqtayi-
nazar   o‘rta   asrlar   davri   tarixining   ko pchilik   tadqiqotchilari   tomonidan   e’tirof	
ʻ
etiladi.   840-yili   qarluqlar   sardori   Isfijob   hokimi   Bilgakul   Qodirxon   o‘zini   xoqon
deb   atab   oliy   hukmronlikka   da’vo   bilan   chiqqan   edi.   Lekin,   o‘sha   yildayoq
Somoniylar   Isfijobni   zabt   etishdi.Turkiy   qabilalar,   ayniqsa   893-yili   Ismoil
Somoniy   Tarozni   egallaganidan   so‘ng   g‘arbiy   Koshg‘ar   yerlari   tomonga
7
  file:///C:/Users/user/Downloads/DIS0408.pdf    
8
 Sultonov F. Bozorboyev F. O‘rta Asrlar tarixi. Alisher Navoiy nomidagi O‘zbekiston Milliy kutubxonasi 
nashriyoti. Toshkent. 2007-yil. 106-bet.
12 chekinishga   majbur   bo lishgan   edi.   Sotuq   Bug‘roxon   Somoniylar   tomonidanʻ
qo‘llab-quvvatlangan holda turkiy qabilalar orasida o z ta’sir doirasini kengaytirib	
ʻ
bordi.   U   Taroz   va   Koshg arni   qo lga   olib,   927-yili   Bolasog‘unni   egalladi   hamda	
ʻ ʻ
o zini oliy hukmdor deya e’lon qildi. Uning vafoti (955/956)dan so ng hokimiyat	
ʻ ʻ
o g‘li   Musoga   o tdi.   Muso   davrida   tarixiy   manbalar,   numizmatik   materiallar
ʻ ʻ
ma’lumotiga   ko ra   960-yili   200   ming   chodirlik   turkiy   aholi   islom   dinini   qabul	
ʻ
qilgan.   Muso   o ziga   Koshg arni   qarorgoh   qilib   olgan.   Bolasog‘un   esa   birmuncha
ʻ ʻ
vaqt   yana   Somoniylar   qo liga   o tadi.   Somoniylar   hatto   Markida   (Taroz   va	
ʻ ʻ
Bolasog un oralig i) ularning himoya qo‘rg‘onini ham barpo etganlar. «Qoraxon»	
ʻ ʻ
so zi   turlicha   ma’noda   talqin   qilinadi.   Xususan,   «qora»   so‘zi   «kuchli»,   «xalq»,	
ʻ
«xon» so‘zi  «hukmdor», «rahbar» ma’nolarida kelishini  ko‘pchilik olimlar  e’tirof
etishadi 9
.
Qoraxoniylar chig‘illar yoki qarluqlar qavmiga mansubligi haqidagi nuqtayi-
nazar   o‘rta   asrlar   davri   tarixining   ko pchilik   tadqiqotchilari   tomonidan   e’tirof	
ʻ
etiladi.   840-yili   qarluqlar   sardori   Isfijob   hokimi   Bilgakul   Qodirxon   o‘zini   xoqon
deb   atab   oliy   hukmronlikka   da’vo   bilan   chiqqan   edi.   Lekin,   o‘sha   yildayoq
Somoniylar   Isfijobni   zabt   etishdi.   Turkiy   qabilalar,   ayniqsa   893-yili   Ismoil
Somoniy   Tarozni   egallaganidan   so‘ng   g‘arbiy   Koshg‘ar   yerlari   tomonga
chekinishga   majbur   bo lishgan   edi.   Sotuq   Bug‘roxon   Somoniylar   tomonidan	
ʻ
qo‘llab-quvvatlangan holda turkiy qabilalar orasida o z ta’sir doirasini kengaytirib	
ʻ
bordi.   U   Taroz   va   Koshg arni   qo lga   olib,   927-yili   Bolasog‘unni   egalladi   hamda	
ʻ ʻ
o zini oliy hukmdor deya e’lon qildi. Uning vafoti (955-956)dan so ng hokimiyat	
ʻ ʻ
o g‘li   Musoga   o tdi.   Muso   davrida   tarixiy   manbalar,   numizmatik   materiallar
ʻ ʻ
ma’lumotiga   ko ra   960-yili   200   ming   chodirlik   turkiy   aholi   islom   dinini   qabul	
ʻ
qilgan.   Muso   o ziga   Koshg arni   qarorgoh   qilib   olgan.   Bolasog‘un   esa   birmuncha
ʻ ʻ
vaqt   yana   Somoniylar   qo liga   o tadi.   Somoniylar   hatto   Markida   (Taroz   va	
ʻ ʻ
Bolasog un oralig i) ularning himoya qo‘rg‘onini ham barpo etganlar. «Qoraxon»	
ʻ ʻ
so zi   turlicha   ma’noda   talqin   qilinadi.   Xususan,   «qora»   so‘zi   «kuchli»,   «xalq»,	
ʻ
9
  Sagdullayev A.S. O‘zbekiston tarixi. VneshinVestprom. Toshkent. 2019-yil. 369-bet.
13 «xon» so‘zi  «hukmdor», «rahbar» ma’nolarida kelishini  ko‘pchilik olimlar  e’tirof
etishadi.
Qоrахоniylаr   mаrkаzlаshgаn   dаvlаt   tizimidаn   аlоhidа   mulk   bоshqаruvi
tizimigа   o‘tdi.   Hаr   bir   vilоyat   mа’lum   siyosiy   mаvqеgа   egа   hоldа   хоndаn
kichikrоq   unvоngа   egа   eloqхоnlаr   tоmоnidаn   bоshqаrilgаn.   Qоrахоniylаrdа   ikki
pоytахt   Kоshg‘аr   vа   Bоlаsоg‘un   sаnаlib,   tаmg‘аchхоn   shu   shаhаrlаrdаn   biridа
qаrоrgоhdа   o‘tirgаn.   Qоrахоniylаr   dаvlаti   bоshlig‘i   lаvоzimi   хоqоnning   tахti
mеrоsiy   sаnаlgаn.   Mа’muriy   idоrаlаrikkigа   bo‘lingаn:   dаrgоh   vа   dеvоngа.
Хоqоnning ulug‘ hоjibi хоqоn bilаn fuqаrо o‘rtаsidа vоsitаchilik qilgаn. Хоqоnlik
hududlаri   el   vа   vilоyatlаrgа   bo‘lingаn.   El-yurt   hоkimlаri   “elоqхоn”,   vilоyat
nоiblаri   “tаkin”   dеb   yuritilgаn 10
.   Qоrахоniylаr   mаrkаzlаshgаn   dаvlаt   tizimidаn
аlоhidа  mulk   bоshqаruvi   tizimigа   o‘tdi.   Hаr   bir   vilоyat   mа’lum   siyosiy   mаvqеgа
egа   hоldа   хоndаn   kichikrоq   unvоngа   egа   elikхоnlаr   tоmоnidаn   bоshqаrilgаn.
Qоrахоniylаrdа   ikki   pоytахt   Kоshg‘аr   vа   Bоlаsоg‘un   sаnаlib,   tаmg‘аchхоn   shu
shаhаrlаrdаn   biridа   qаrоrgоhdа   o‘tirgаn.   Qоrахоniylаr   dаvlаti   bоshlig‘i   lаvоzimi
хоqоnning  tахti   mеrоsiy   sаnаlgаn.   Mа’muriy   idоrаlаrikkigа   bo‘lingаn:   dаrgоh   vа
dеvоngа. Хоqоnning ulug‘ hоjibi хоqоn bilаn fuqаrо o‘rtаsidа vоsitаchilik qilgаn.
Хоqоnlik   hududlаri   el   vа   vilоyatlаrgа   bo‘lingаn.   El-yurt   hоkimlаri   “elоqхоn”,
vilоyat nоiblаri “tаkin” dеb yuritilgаn 11
.
Qishloq   xo‘jaligidagi   ahvol   Movarounnahrga   kirib   kelgan   ko‘chmanchi
chorvadorlar   dehqonchilik   maydonlarini   toptab   oyoqosti   qildilar   Ekinzorlar
yaylovlarga   aylantirildi,   ko pgina   dalalar,   paykal   va   bog‘lar   barbod   bo ldi.   Ekinʻ ʻ
maydonlari   qisqarib   ketdi.   Mahalliy   mulkdor   dehqonlar   bilan   chorvador
ko‘chmanchilar o‘rtasida    ziddiyat kuchayib, dehqonlarga qarshi kurash keskin tus
oladi.   Dehqonlar   jon   saqlash   maqsadida   o‘z   yerlarini   tashlab   ketishga   majbur
bo‘ladilar,   ularga   zo‘rlik   choralari   ham   qo‘llanilgan.   Qoraxoniylar   hukmronligi
davrida   mahalliy   mulkdor   dehqonlar   yer-suv   mulklaridan   hamda   mavqelaridan
ajralib, jamiyat hayotida o‘zining ilgarigi o‘rni va ahamiyatini butunlay yo‘qotadi.
10
  file:///C:/Users/user/Downloads/DIS0408.pdf  
11
 Sultonov F. Bozorboyev F. O‘rta Asrlar tarixi. Alisher Navoiy nomidagi O‘zbekiston Milliy kutubxonasi 
nashriyoti. Toshkent. 2007-yil. 107-bet.
14 XI   asrdan   boshlab   yerdan   foydalanishda   iqto   tartiboti   keng   yoyiladi.   Hukmron
sulola   namoyandalaridan   tashqari   oliy   darajali   harbiylar,   davlat   ma’murlari   va
mahalliy zodagonlarga ham katta-katta yer maydonlari iqto tarzida hadya qilinadi.
Iqto   qoraxoniylar   uchun   bo‘ysundirilgan   mamlakat   aholisidan   soliqlarnu   undirib,
uni boshqarishning eng qulay shakli hisoblangan. Bu davrda iqto tartibi shunchalik
kengaydiki,   nafaqat   qishloqlar,   balki   butun   bir   viloyat   va   yirik   shaharlardan
olinadigan   daromad   ham   iqto   tarzida   in’om   qilinadigan   bo‘ldi.   Iqto   vaqtinchalik
in’omdan   umrbod   foydalanishga,   hatto   avloddan   avlodga   o‘tadigan   merosiy
mulkka   aylana   boshlagan.   Shunday   qilib,   XI-XII   asılarda   iqto   mulkchilikning
asosiy shakllaridan biriga aylanadi 12
. Bu davrga kelib ruhoniylarga bo‘lgan e’tibor
kuchayishi,   ularning   siyosiy   ta’siri   ortib   borishi   bilan   vaqf   yerlari   ham   ancha
ko‘paydi.   Garchi   bu   davrda   barzakorlar   ilk   o‘rta   asrlardagi   kadivarlarga   nisbatan
ozod   hisoblansalar-da,   ammo   ularning   zammasiga   turli   soliq   va   majburiyatlar
yuklangan.   Sug‘orish   tarmoqlari,   to‘g‘onlar,   yo‘l   va   qal’alar   qurish   va   ularni
ta’mirlashda ularning ishtiroki shart edi, Shaharlar savdo XI-XII asrlarda, ayniqsa,
shaharlar kengayadi, aholining soni ko‘payib, gavjumlashadi. Samarqand, Buxoro,
Termiz,O‘zgan,   Toshkent   kabi   shaharlar   ichki   va   tashqi   savdo   uchun   galma-gal
chaqa   tangalar   vositasi   bilan   olib   boriladigan   bozor   tijoratining   markaziga
aylanadi.   Shaharlar   markazida   shohona   saroylar,   masjidlar,   madrasa,   minora   va
hammomlar,   shahar   ichi   va   atrofida   savdo   va   hunarmandchilik   mahallalari,
karvonsaroylar   va   bozorlar   barpo   etadi.Shaharlarda,   ayniqsa,   kulolchilik,
shaharsozik,   miskarlik   va   chilangarlik   rivoj   topadi.   XI-XII   asrlarning   sirli
naqshinkor   mis   idishlari   o‘zining   xilma-xilligi   va   nafisligi   bilan   ajralib   turadi.
Hunarmandchilik taraqqiy etishi hamda ichki va tashqi savdoning kengayishi bilan
bozor   tijoratida   pulga   talab   oshadi.   Natijada   qoraxoniylar   va   ularning   viloyat
hokimlari   tomonidan   kumush   va   misdan   ko‘plab   chaqa   va   tangalar   zarb   qilinadi.
Bolasog‘un,   Taroz,   O‘zgan   Toshkent,   Samarqand,   Buxoro   va   boshqa   shaharlarda
pul   so‘qiladigan   zarbxonalar   bo‘lgan.   Shaharlarda   to‘qimachilik,   kulolchilik,
chilangarlik,   miskarlik,   zargarlik,   shishasozlik   va   duradgorlik   ancha   rivoj   topdi.
12
  https://docx.uz/document/qoraxoniylar-davlat-boshqaruv-ab1718e9?lang=ru  
15 Natijada   shaharlar   qiyofasi   o‘zgarib,   katta-katta   imoratlar,   ustaxonalar,   masjid,
madrasa,   maqbara,   xonaqoh   va   karvonsaroylar   qad   ko‘tardi.   Shaharning   do‘nglik
yerida joylashgan arkda, odatda, podsho qarorgohi dargoh, xazina, chaqa-tangalar
so‘qiladigan zarbxona va qamoqxona bo‘lardi. Uning markazida registon maydoni,
devonlar,   mahkama   saroyi,   amirzodalar,   saroy   a’yonlari,   ruhoniylar.   Mulkdor
dehqonlar   va   davlatimand   savdogarlarning   hashamatli   qasrlari,   qurol-yarog‘,
asbob,   egar-jabduq   yasaydigan   ustaxonalar,   hunarmandlarning   mahallalari,   bozor
rastalari paydo bo‘ldi. Buxoro, Samarqand, Urganch, Marv, Binkat Kesh, Axsikent
kabi shaharlar o‘rta asr hunarmandchiliging ravnaq topgan yirik markaz va gavjum
maskan   qiyofasini   oladı.   Samarqandda   yuqun   navli   qog‘oz   ishlab   chiqanlardi.
Shosh o‘zining konchilik mahsulotlari va charm mollari bilan, Eloq esa kumush va
qo‘rg‘oshin   konlari   hamda   kumush   tanga   chiqaradigan   zarbxonasi   bilan   mashhur
edi Xorazimda qayiqrozlik taraqqiy etadi 13
.
XII   а srd а   S а m а rq а nd,   Bu хо r о ,   T е rmiz,   O‘zg а n,   T о shk е nt   k а bi   sh а h а rl а r
ichki   v а   t а shqi   s а vd о   uchun   х ilm а   х il   hun а rm а ndchilik   m а hsul о tl а ri   ishl а b
chiq а r а dig а n   h а md а   ch а q а   t а ng а l а r   v о sit а si   bil а n   о lib   b о ril а dig а n   b о z о r
tij о r а tining m а rk а zig а   а yl а n а di. B о l а s о g‘un, T а r о z, O‘zg а n, T о shk е nt, S а m а rq а nd,
Bu хо r о   sh а h а rl а rid а   pul   ishl а b   chiq а r а dig а n   z а rb хо n а l а ri   bo‘lg а n.   Bu   d а vrd а
sh а h а rl а rd а   а yniqs а   kul о lchilik,shish а s о zlik, misg а rlik v а   chil а ng а rlik riv о j t о pdi.
XI-XIII   а sr   b о shl а rid а   M о v а r о unn а hr   v а   Х ur о s о nd а   t о v а r-pul   mun о s а b а tl а ri
nih о yatd а   riv о j   t о p а di.   Q о r ахо niyl а r   d а vrid а   ijtim о iy   bo‘g‘inl а r   quyid а gil а rd а n
ib о r а t bo‘lg а n: 
 El о q хо n   —   хо q о nd а n   k е yingi   p о g‘ а n а d а   turuvchish ах s.   U   хо q о n
хо n о d о nig а  m а nsub bo‘lib, vil о yatning mulk s о hibi his о bl а ng а n;  
 Iqt о d о rl а r   –   q о r ахо niyl а r   d а vl а tining   t а yanch   q а tl а mi,   а s о siy   h а rbiy
h а r а k а tl а rni   а m а lg а   о shiruvchi   j а ng о v а r   bo‘linm а l а r   v а kill а ri.   Ul а r   o‘z
m а rt а b а l а rig а  ko‘r а  bir-birid а n f а rq qilg а n;
 Isl о m dinining p е shv о l а ri —im о ml а r, s а yyidl а r,sh а y х l а r, s а drl а r; 
  H о kiml а r, r а isl а r, muht а sibl а r; 
13
  https://docx.uz/document/qoraxoniylar-davlat-boshqaruv-ab1718e9?lang=ru  
16  T а riqchil а r   —   zir оа tk о rl а rning   turkch а   n о mi,   qishl о q   х o‘j а lik
m а hsul о tl а ri bil а n t а ’minl о vchi  а s о siy ijtim о iy q а tl а m s а n а l а di;
   Hun а rm а ndl а r   –   turli   х ild а gi   х o‘j а lik   а h а miyatig а   m о lik   а shyo,   а sb о b
а nj о ml а r yas о vchi, t а yyorl о vchi m е hn а tk а sh q а tl а m; 
 S а vd о g а rl а r – s а vd о -s о tiq bil а n m а shg‘ul bo‘lg а n sh а h а r  а hli; 
 Ko‘chm а nchil а r —ch о rv а d о rl а r. 
Q о r ахо niyl а rd а   о ddiy   ха lq   budun,   s о liq   to‘l о vchi   fuq а r о   r а iyyat,   q а bil а
b о shliql а ri   b е k,   s а vd о g а rl а r   s а rt   d е b   а t а lg а n 14
.   Q о r ахо niyl а r   d а vl а tid а
hun а rm а ndchilik,   zir оа t   v а   ch о rv а chilik   m а hsul о tl а rini   q а yt а   ishl о vchi   s о h а l а r
t а r а qqiy etg а n. Qimm а tb а h о   t о shl а r,   о ltin, mis, t е mir q а zib   о ling а n. Qoraxoniylar
davrida   turli   o‘lkalarning   birlashishi   fan   va   madaniyat   rivojiga  ham   imkon  berdi.
Bu   davrda   Buxoro,   Samarqand,   Bolasog‘un,   Qashqar,   O‘zgan   kabishaharlar
hamma’muriy,   hammadaniymarkaz   sifatida   ahamiyati   oshib,   yanada   kengayib,
rivojlanib   borgan.   Qoraxoniylar   fan   va   madaniyatning   o‘lka   hayotidagi   muhim
o‘rnini   anglab   unga   homiylik   qilishgan.   Buyuk   ipak   yo‘li   asosidagi   hududlararo
savdo-sotiq yanada ravnaq topdi. Shu davrda bunyod etilib, hozirgacha saqlangan
Raboti   Malik,   Masjidi   kalon,   Minorai   kalon,   Vobkent   minorasi,   Jarqo‘rg‘on
minorasi,   Mag‘oki   attori   masjidi   hamda   ko‘plab   saroy,   masjid,   madrasa,   minora,
xonaqoh,   maqbara,   tim   va   karvonsaroy   kabi   inshoatlar   qoraxoniylar   davrida
hashamatli binolar qurish san’ati yuksak darajada taraqqiy etganligini ko‘rsatadi 15
.
II.Bob IX-XII asrlarda o rta Osiyo saljuqiylar va G aznaviylarʻ ʻ
hukmronligi ostida.
2.1 Saljuqiylar davrining tarixiy manbalarda yoritilishi.
Nizomulmulk (Abu Ali Hasan ibn Ali Tusi) – Saljuqiylar davlati tarixidagi
eng buyuk davlat arboblaridan biri bo‘lib,uning siyosiy faoliyati va “Siyosatnoma”
asari   Sharq   siyosiy   tafakkuri   va   boshqaruv   tizimida   chuqur   iz   qoldirdi.   U
14
 Sultonov F. Bozorboyev F. O‘rta Asrlar tarixi. Alisher Navoiy nomidagi O‘zbekiston Milliy kutubxonasi 
nashriyoti. Toshkent. 2007-yil. 107-bet.
15
  https://prezi.com/p/-0z20g7nqisv/the-rise-and-fall-of-the-qarakhanid-dynasty/  
17 Saljuqiylar   davlatining   bosh   vaziri   sifatida   adolatli   boshqaruvni   yo‘lga   qo‘yish,
davlatni   mustahkamlash   va   tartib-intizomni   ta’minlashga   hissa   qo‘shdi.   Uning
yozgan   “Siyosatnoma”   asari   siyosiy   falsafa,   davlat   boshqaruvi   va   ma’muriy
tizimga   oid   muhim   manba   sifatida   tarixda   katta   ahamiyatga   ega.   Nizomulmulk
Saljuqiylar davlatining kuchayishi va barqarorligi yo‘lida beqiyos xizmat qilgan. U
davlatni boshqarishda adolat, tartib-intizom va samaradorlikni ta’minlashni asosiy
vazifa   deb   bilgan.   Nizomulmulk   rahbarlikni   nafaqat   siyosiy   hokimiyat,   balki
xalqqa   xizmat   qilishning   mas’uliyatli   vazifasi   sifatida   ko‘rgan.   Uning   davrida
Saljuqiylar davlati hududiy jihatdan kengayib, ichki nizolarni bartaraf etishda katta
muvaffaqiyatlarga erishdi. “Siyosatnoma” 50 dan ortiq bobdan iborat bo‘lib, unda
davlat   boshqaruvi,   siyosiy   tamoyillar,   ma’muriy   tizim,   diniy   masalalar   va
hokimiyatning mas’uliyati yoritilgan 16
. 
Asarda   Nizomulmulk   davlatni   boshqarishda   quyidagi   tamoyillarni   asosiy
deb bilgan: 
Adolat   tamoyili:   Davlatning   mustahkamligi   va   uzoq   muddatli   barqarorligi
adolat asosida qurilishi lozim. Hokimiyat xalq manfaatiga xizmat qilishi kerak. 
Halollik   va   mas’uliyat:   Rahbarlar   va   amaldorlar   halol   va   mas’uliyatli
bo‘lishlari   shart,   chunki   ularning   xatti-harakatlari   davlatning   kuchli   yoki   zaif
bo‘lishini belgilaydi.
  Tartib-intizom:   Davlat tizimida har bir shaxs o‘z vazifasini aniq bajarishi
kerak, aks holda boshqaruv tizimi inqirozga yuz tutadi. 
Diniy tamoyillarni hurmat qilish:  Shariat qonunlariga rioya qilish va diniy
arboblarning   faoliyatini   qo‘llab-quvvatlash   davlatning   barqarorligini   ta’minlaydi.
“Siyosatnoma”faqat   Saljuqiylar   davrida   emas,   balki   undan   keyingi   davlat
boshqaruvi   tizimlarida   ham   katta   ahamiyatga   ega   bo‘ldi.   Uning   tamoyillari
davlatni   boshqarishning   universal   qoidalari   sifatida   qabul   qilindi.   Asarda
keltirilgan   fikrlar   zamonaviy   davlat   boshqaruvi   va   siyosiy   tizimlarda   ham
16
 Sultonov F. Bozorboyev F. O‘rta Asrlar tarixi. Alisher Navoiy nomidagi O‘zbekiston Milliy kutubxonasi 
nashriyoti. Toshkent. 2007-yil. 110-bet.
18 dolzarbligini   saqlab   qolgan.   Bugungi   kunda   adolat,   korrupsiyaga   qarshi   kurash,
samarali   boshqaruv   kabi   masalalarda   “Siyosatnoma”tamoyillari   hali   ham
qo‘llanilishi   mumkin.   Nizomulmulk   “Siyosatnoma”ni   yozishdan   asosiy   maqsad
davlatni   boshqarishning   samarali   modelini   yaratish   va   uni   amalda   tatbiq   etish
uchun   yo‘l-yo‘riq   ko‘rsatish   edi.   U   asarda   davlat   ichki   va   tashqi   siyosatini
muvaffaqiyatli   olib   borish   uchun   rahbar   va   mulozimlarga   muhim   maslahatlarni
bergan.   Nizomulmulk   va   uning   “Siyosatnoma”asari   Sharq   siyosiy   tafakkuri
tarixida   alohida   o‘rin   tutadi.   U   davlat   boshqaruvida   tartib-intizom,   adolat   va
sadoqat   tamoyillarining   ahamiyatini   ko‘rsatib   berdi.   “Siyosatnoma”   –   faqat   bir
davrning   mahsuli   emas,   balki   universal   siyosiy   falsafa   va   boshqaruv   modeli
sifatida   ko‘riladi.   Nizomulmulkning   ta’limotlari   va   asaridagi   tamoyillar   bugungi
zamonaviy   siyosatshunoslik   va   davlat   boshqaruvi   uchun   ham   dolzarb   bo‘lib
qolmoqda. U davlatni barqaror boshqarishning asosiy kaliti sifatida halollik, adolat
va bilimni targ‘ib qilgan, bu esa uning merosini abadiy ahamiyatli qiladi 17
.
Azimiy (1091-1161) ning Mosul otabegi Imomiddin Zangiyga bag‘ishlangan
“Tarixul-azim”   asarida   insoniyat   tarixining   ilk   davridan   1144-   yilgacha   bo‘lgan
voqealar   yoritilgan.   Asarda   Buyuk   Saljuqiylar   davlatining   shakllanish   jarayoni,
o‘g‘uzlarning   Ozarbayjonga   yurishlari,   Hasanqal’a   (Pasinler)   jangi   (1048-yil),
Qutalmishning Kars shahriga yurishi, Ibrohim Yinalning isyonlari, Alp Arslonning
Suriyaga harbiy safari va Malazgirt jangi, Sulaymonshohning Iznik va Antokiyani
qo‘lga   kiritishi,   Sulaymonshohning   Halabni   qamal   qilishi   va   Kurzahil   jangida
Sharafuddavla   Muslim   bilan   to‘qnashuvi,   Sulaymonshohning   Aynu   Saylam
mavzeyida Tutushga qarshi kurashi va muhorabada halok bo‘lishi bayon qilingan.
Abulfaraj ibn al-Javziy (1116-1201) ning “al-Muntazam fi tarix almuluk val-
umam”   asarida   dunyo   yaratilishidan   1179-yilgacha   bo‘lgan   voqealar   haqida   so‘z
boradi. Asar Saljuqiylar davlatining tashkil topish jarayoni, Qutalmish va Ibrohim
Yinalning   Vizantiyaga   qarshi   harbiy   yurishlari,   sulton   Alp   Arslonning   taxtga
chiqishi va Malazgirt g‘alabasi, Kavurdbeyning saltanat uchun sulton Malikshohga
17
  https://uz.wikipedia.org/wiki/Nizomulmulk  
19 qarshi kurashi, saljuqiylar va abbosiylar sulolalari munosabatlari yoritilgan muhim
manba   hisoblanadi.   Asar   to‘lig‘icha   arab   tilida   (17   jild),   15-16-jildlarining   1038-
1092-yillar   oralig‘i   saljuqiylar  tarixi   bayon  qilingan   qismlari   esa  turk  tilida  nashr
qilingan. Saljuqiylar tarixining muhim manbalaridan biri bo‘lgan “Axbor ad-davlat
as-saljuqiyya”   asari   muallifi   Sadriddin   Abulhasan   Husayniy   (vaf.1194)   ekanligi
aniq   emas.   Asarning   unga   nisbat   berilishiga   sabab   Sadriddin   Abulhasan   Ali   ibn
Nosir  al-Husayniy  nomi   asar  matnida  ikki  o‘rinda  tilga  olingan.  “Axbor  addavlat
as-saljuqiyya” asarida Saljuqbey va uning qabilasining tarix sahnasiga chiqishidan
boshlab   sulton   To‘g‘rul   III   vafoti   (1194),   ya’ni   Iroq   Saljuqiylari   davlatining
qulashigacha   bo‘lgan   tarixi   yoritilgan.   Muallif   og‘zaki   tarix   va   o‘z   kuzatuvlari
asosida   Buyuk   Saljuqiylar   davlati,   Iroq   va   Kirmon   saljuqiylari   haqida   qimmatli
ma’lumotlar   bergan.   Asar   arab   va   turk   tillarida   nashr   qilingan   hamda   rus,   fors,
ingliz   tillaridagi   tarjimalari   ham   mavjud.   Ibn   Asir   (1160-1233)   ning   umumiy
tarixga oid “Al-Komil fit-tarix” asari 11 jilddan iborat bo‘lib, insoniyat tarixining
ilk   davrlaridan   1230-   yilgacha   bo‘lgan   voqealarni   o‘z   ichiga   olgan.   Muallif   915-
yilgacha bo‘lgan voqealarni bayon qilishda Tabariy (839-923)ning “Tarix ar-rusul
va-lmuluk” asaridan foydalangan. Asarning so‘nggi jildlarida saljuqiylar va Mosul
otabeglari   haqida   qimmatli   ma’lumotlar   berilgan.   Xususan,   VIII   jildida   To‘g‘rul,
Choribey  va  Alp  Arslonlarning  faoliyatlari,  Qutalmishning  taxt  uchun  sulton   Alp
Arslonga   qarshi   kurashi,   Malazgirt   jangi,   sulton   Malikshoh   hukmronligi   davri
haqida so‘z boradi. Shuningdek, VIII–IX jildlarida Hasan Sabboh (vaf. 1124) ning
hayoti   va   faoliyati,   Nizomulmulkning   o‘ldirilishi,   botiniylar   qo‘lga   kiritgan
qal’alar   va   ularning   qal’alarni   egallash   taktikalari,   Shohdiz   qal’asidagi   kurashlar,
botiniylarning   muhim   davlat   arboblariga   qarshi   suiqasd   uyushtirish   jarayonlari,
Buyuk   Saljuqiylar   va   botiniylar   o‘rtasidagi   kurashlar   bilan   bog‘liq   voqealar
batafsil yoritilgan. Asar Arab, eski turkiy, turk va qisman fransuz, rus, fors tillarida
nashr qilingan 18
. 
Sibt ibn al-Javziy (1185-1258) ning “Mir’atuz-zamon fi tarixulayon” nomli
asari  insoniyat  tarixining ilk davrlaridan 1257-yilgacha bo‘lgan tarixiy voqealarni
18
  file:///C:/Users/user/Downloads/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%8C%D1%8F-28446-ru%20(2).pdf  
20 o‘z   ichiga   olgan   bo‘lib,   arab   tilida   bitilgan.   Asarda   Qutalmishning   sulton
To‘g‘rulga   qarshi   isyoni   va   taxt   uchun   Alp   Arslonga   qarshi   mujodalasi,
Sulaymonshoh   ibn   Qutalmishning   Anadolu,   Suriyadagi   fathlari   va   uning
Sharafuddavla   Muslim,   Tutush   bilan   to‘qnashuvlari,   Buyuk   Saljuqiylarning
Suriyada   botiniylarga   qarshi   olib   borgan   kurashlari,   botiniylar   tarafidan   qatl
qilingan   shaxslar   haqida   ma’lumotlar   mavjud.   Asarning   asl   nusxasi   taxminan   30
jilddan ortiq bo‘lgan. Qutbiddin al-Yuniniy (1242-1326) asarning ba’zi qismlarini
tashlab   o‘tib,   21   jild   holiga   keltirgan.   Asar   to‘lig‘icha   arab   va   ba’zi   qismlari
fransuz tilida, To‘g‘rul, Alparslon, Malikshoh davriga oid qismlari esa Ali Sevim
tomonidan turk tilida nashr qilingan 19
.
Iroq  Saljuqiylari  vaziri  Anushervon  ibn  Xolid  (1066-1138)   o‘zining  tarixiy
xotiralari   asosida   fors   tilida   “Futuru   zaman   as-sudur   va   suduru   zaman   alfutur”
asarini   yozgan   va   unda   1134-yilgacha   bo‘lgan   voqealar   bayon   qilingan.   Mazkur
asar  Imoduddin  Kotib  Isfahoniy  tomonidan  forschadan  arab  tiliga  tarjima  qilinib,
“Nusrat   al-fatra   va   usrat   ul-fitra”   nomi   bilan   1194-yilgacha   bo‘lgan   tarix   aks
ettirilgan   asar   holiga   kelgan.   1226-yil   Bundoriy   (1190-1245)   asarning   asl
matnidagi iboralarni o‘zgartirmay, “Zubdat an-nusra va nuhbat al-usra” nomi bilan
Iroq  va   Xuroson   Saljuqiylari   tarixini   yorituvchi   muxtasar   asar   shakliga   keltirgan.
Asarda   botiniylar   bilan   hamkorlik   qilgan   saljuqiy   amaldorlar   faoliyati,
Nizomulmulkning   o‘ldirilishi,   amir   Shirg‘irning   Alamut   qal’asini   qamal   qilishi,
vazir   Sa’dulmulkning   botiniylikda   ayblanib   o‘ldirilishi,   xususan,   sulton   Sanjar
davrida   saljuqiylarning   botiniylarga   qarshi   olib   borgan   kurashlari   batafsil
yoritilgan. Asar arab va turk tillarida nashr etilgan.
  Ibn   al-Adim   (1192-1262)   ning   “Bug‘yatut-talab   fi   tarixi   Halab”   asarining
10   jilddan   ortig‘i   bizgacha   yetib   kelgan.   Asarda   sulton   Alp   Arslonning   tarjimayi
holi,   sulton   Muhammad   Taparning   botiniylarga   qarshi   yurishlari,   sulton
Muhammad   Tapar   va   sulton   Sanjar   hukmronligi   davrida   botiniylar   suiqasdi
qurboni bo‘lgan davlat arboblari, Suriyada botiniylar bilan bo‘lgan janglar haqida
ma’lumotlar   keltirilgan.   Asar   to‘lig‘icha   arab   tilida   (12   jild)   nashr   qilingan.
19
  https://www.researchgate.net/publication/297565711_Sibtdot_below_ibn_al-jawzi  
21 Asarning   saljuqiylarga   doir   qismlari   Ali   Sevim   tomonidan   “Biyografilerle
Selçuklular   Tarihi”   nomi   ostida   turk   tiliga   o‘girilgan.   Shuningdek,   Ibn   al-
Adimning   “Zubdatul-Halab   min   tarixi   Halab”   nomli   asari   ham   bo‘lib,   u
“Bug‘yatut-talab   fi   tarixi   Halab”   ning   muxtasar   shaklidir.   Unda   1243-yilgacha
bo‘lgan   voqealar   keltirilgan.Asarda   Sulaymonshohning   Suriyadagi   fathlari,
Kurzahil, Aynu Saylam jangi tafsilotlari keltirilgan. Asar to‘lig‘icha arab va 3 jild
shaklida fransuz tilida, saljuqiylarga doir qismi esa turk tilida nashr qilingan 20
.
2.2 Gaznaviylar boshqaruvida siyosiy voqealar
G aznaviylar X asr oxiridan XII asr oxirigacha hozirgi Afg onistonning kattaʻ ʻ
qismini,   Pokiston,   Eron   va   O rta   Osiyoning   bir   qismida   hukmronlik   qilgan	
ʻ
musulmonlar sulolasi edi. Bu sulolaga Somoniylar saltanatining sobiq quli bo‘lgan
Sabuqtegin asos solgan va u 977 yilda G‘aznani bosib olganida hokimiyat tepasiga
ko‘tarilgan. Bu sulola G‘azna shahri nomi bilan G‘aznaviylar imperiyasi deb ham
yuritiladi.G‘aznaviylar   o‘z   hukmronligi   davrida   samarali   markazlashgan
boshqaruvni   o‘rnatdilar   va   madaniyat,   maorif   va   iqtisod   sohalarida   ko‘plab
20
  file:///C:/Users/user/Downloads/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%8C%D1%8F-28446-ru%20(2).pdf  
22 yangicha islohotlarni amalga oshirdilar. G aznaviylar harbiy qudrati va Hindistonʻ
yarim   orolidagi   hind   hukmdorlariga   qarshi   yurishlari   bilan   mashhur   edilar.
Mahmud G‘aznaviy 997-1030 yillar oralig‘ida Hindistonga o‘n yeti marta bostirib
kirdi va bu G‘aznaviylarga katta boylik, o‘lja va shuhrat keltirdi. Aynan shu davrda
hind-fors madaniyati butun Hindiston bo ylab tarqaldi. G‘aznaviylar davri tarixini
ʻ
fors,   hind,   numizmatik   manbalar   va   arxetektura   inshootlari   orqali   o‘rganish
mumkin 21
. 
G‘aznaviylar   davlatining   eng   muhim   manbalaridan   biri   Abul   Fazl
Muhammad   ibn   al-Hasanning   “Tarix-i   Bayhaqiy”   asaridir.   Bayhaqiy   996-yilda
Nishopur   yaqinidagi   Bayhaq   qasabasining   Harisobod   qishlog‘ida   tug‘ilgan.
Bayhaqiy   Xurosonda   islom   qonuni   saboqlarini   oladi.   Keyinchalik,   g‘aznaviylar
saroyidagi Devon ar-rasoilga kotib qilib olib ketiladi.   “Tarixi Bayhaqiy” Mas’ud
G‘aznaviy   davrining   ko‘plab   tarixiy   voqealaridan   tanlab   olingan   hikoyadir.
Bayhaqiy   o‘zining   avvalgi   tarix   kitoblaridan   farqli   yo‘l   tutganini,   uning   asari
g‘oliblar   va   mag‘lublar   haqida   kitob   bo‘lmaganligini,   balki   o‘zi   ko‘rgan   va
boshidan   kechirgan   voqealarni   batafsil   tasvirlashga   harakat   qilganini   ta’kidlaydi.
Shu jihatdan asarni memuar sifatida ham baholash mumkin. Asarni o‘qishga qulay
bo‘lishi   uchun   tarixiy   latifalar,   arab   va   fors   she’rlarini   o‘z   ichiga   olgan   va
Bayhaqiy   hech   kimga   maqtov   iboralarini   ishlatmagan,o‘zi   so‘zlagan   mavzu   va
odamlarga   nisbatan   realistik   va   betaraf   bo‘lishga   harakat   qilgan.   Bayhaqiyning
somoniylar,   safforiylar,   qoraxoniylar,   xorazmshohlar,   g‘aznaviylar   tarixi,   Sulton
Ma’sudning Hindistonga ketishigacha va Buyuk Saljuqiylarning ilk davrlari haqida
bergan   ma’lumotlari   juda   muhimdir.   Bulardan   tashqari,   asarda   Eron   adabiyoti,
geografiyasi,   ijtimoiy   tuzilishi   va   urfodatlariga   oid   muhim   qaydlar   mavjud.
G‘aznaviylar   saroyidagi   muhim   vazifalari   tufayli   davlat   boshqaruvi   va   tashkiloti,
saroy   hayoti   va   fitnalarida   katta   bilim   va   tajribaga   ega   bo‘lgan   Bayhaqiy   xorijiy
davlatlarga   yoziladigan   maktublarda   qo‘llanilgan   iboralarni   bayon   qilgan.
G‘aznaviylar   saroyida   sodir   bo‘layotgan   voqealarni   xolislik   bilan   yoritib   bergan.
Arab   tilining   rasmiy   til   sifatida   qo llanilgan,   arab   madaniyati   va   adabiyoti	
ʻ
21
 Sagdullayev A.S. O‘zbekiston tarixi. VneshinVestprom. Toshkent. 2019-yil. 385-bet.
23 hukmron   bo lgan   davrda   fors   tilida   yozilgan   “Tarix-i   Bayhaqiy”   asarida   arabʻ
tilining   ta siri   yaqqol   ko rinadi.   Arabcha   she’rlar,   maqollar,   so‘z   va   iboralardan	
ʼ ʻ
tashqari,   ba’zi   jumla   tuzilmalari   ham   arab   tilining   grammatik   xususiyatlarini   o‘z
ichiga   oladi.   “Tarix-i   Bayhaqiy”   asari   g‘aznaviylar   tarixini   yoritishda   bugungi
kunga qadar muhim manbalardan biri bo‘lib xizmat qilib kelmoqda 22
. 
O‘z   asarlarida   tarix   va   geografiya   bilimlarini   birga   taqdim   etgan   Gardiziy
bugungi kunda Afg‘oniston hududida joylashgan Gardizda tug‘ilgan. Uning hayoti
va   qayerda   vafot   etgani   haqida   aniq   ma’lumotlarga   ega   emasmiz.   U   o‘z   asarini
G‘aznaviylar   sultoni   Zaynul-milla   Abu   Mansur   Abdurrashid   davrida   yozgan.
Sulton   Mahmud   davridagi   istilolar   va   voqealarni   o‘zi   ko‘rib,   kitobida   bayon
qilgan.   Xuroson   tarixi,   jumladan,   somoniylar   davri   uchun   ham   muhim
manbalardan biri.Asardan 955-975 yillar oralig‘ida Xuroson haqida ma’lumotlarga
ega   bo‘lish   mumkin.   Gardiziyning   “Zayn   al-axbor”   nomli   asarida   Eron
hukmdorlari   va   hazrati   payg‘ambar   davrlari   haqida   ma’lumot   topish   mumkin.
Bundan   tashqari,   uning   yunon   ilmi,   turli   qabilalarning   xronologiyasi,   diniy
bayramlar   marosimlarini   o‘z   ichiga   olgan   asari   qimmatli   manba   hisoblanadi 23
.
Hindistonga tegishli alohida bobida Hindiston geografiyasi, hindlarning bayramlari
va an analari haqida ma lumotlar bor.	
ʼ ʼ
  Asarda   g‘aznaviylar   davlatining   asoschisi   Alp   Tegin   bilan   somoniy   vaziri
Be’lamiy   o‘rtasidagi   yozishmalar,   Alp   Teginning   G‘azna   shahrini   bosib   olishi
bilan   g‘aznaviylar   davlatiga   qanday   asos   solganligi   haqida   ma’lumotlar   berilgan.
Bundan   tashqari,   Hind   yurishlari,   Seiston   yurishlari,   G‘o‘r   yurishlari,   Xorazm
yurishlari   va   ularning   Sulton   Mahmud   davrida   Turk   xoqonligi   va   Somoniylar
davlati   bilan   olib   borgan   kurashlari   haqida   ma’lumotlarni   uchratish   mumkin.
Asarda   Seistonda   safforiylar,   somoniylar   va   g‘aznaviylar   hukmronligi   haqida
ma’lumotlar berilgan. Eng qadimiy fors yozma manbalaridan biri bo‘lgan “Zayn-ul
axbor” asarida qadimgi Eron tarixi, payg‘ambarlar hayoti, Turkiston geografiyasi,
turkiylar   va   hindlar   haqidagi   ma’lumotlar   yozilgan.   Gardiziy   asarida   madaniy   va
22
 Sultonov F. Bozorboyev F. O‘rta Asrlar tarixi. Alisher Navoiy nomidagi O‘zbekiston Milliy kutubxonasi 
nashriyoti. Toshkent. 2007-yil. 108-bet.
23
 Sagdullayev A.S. O‘zbekiston tarixi. VneshinVestprom. Toshkent. 2019-yil. 370-bet.
24 tarixiy   jarayonlar   haqida   muhim   ma’lumotlar   bergan.   Uning   Markaziy   Osiyo   va
Sharqiy Yevropadagi turkiy xalqlar haqida bergan ma’lumotlari juda qimmatlidir.
Gardiziy o‘sha davrdagi ijtimoiy-siyosiy holatini o‘rganish nuqtayi nazaridan ham
qimmatli ma’lumotlar beradi 24
.
Mahmud   G‘aznaviy   va   uning   davri   haqida   yozilgan   asarlardan   yana   biri
Rashididdin   Fazlulloh   Hamadoniyning   “Jomi   ut-tavorix’   nomli   asaridir.
Taxminlarga   ko‘ra,   muallif   Hamadonda   1247-1250   yillarda   tug‘ilgan.   U   tibbiyot
bilan   shug‘ullanadigan   oilaning   o‘g‘li   bo‘lgan.   Abakaxon   (1265-1282)   xizmatida
tabib   bo‘lib   ishlagan   muallif   G‘ozonxon   (12951304)   davrida   vazir   etib
tayinlangan.   Rashididdin   Fazlulloh   G‘azonxon   vafotidan   keyin   diniy   va   ilmiy
masalalarga   e’tibor   qaratdi.   Asarning   G aznaviylar   haqida   ma lumot   beruvchi   IVʻ ʼ
juzida Sulton Mahmud G‘aznaviy, somoniylar va uning atrofidagi kichik davlatlar
haqida   ma’lumot   keltirilgan.   Unda   g‘aznaviylar   davlatining   tashkil   etilishi,   uning
somoniylar   va   buvayhiylar   bilan   aloqalari   haqida   ma’lumotlar   bor.   “Jomi   ut-
tavorix’   umumiy   tarixiy   asar   sifatida   qabul   qilingan   bo‘lib,   ba’zi   qismlari   fors
tilida,   ba’zi   qismlari   esa   mo‘g‘ul   tilida   yozilgan.   Asar   G‘azonxonning   iltimosiga
binoan   yozilgan.   U   islom   olamida   va   undan   tashqarida   ko‘plab   siyosiy-ijtimoiy
masalalar   uchun   ma’lumotnoma   hisoblanadi.   Asarda   payg‘ambarlar   tarixi,
Qadimgi Eron tarixi, hazrati payg‘ambar Muhammad va xalifalar tarixi, Turon va
Eron   hukmdorlari   tarixi,   olimlar,   shoirlar   va   Qazvin   tarixi,   Mahmud   G‘aznaviy,
Sulton   Bahromshoh   va   G aznaviylar   qo shini   haqida   ma lumotlarga   ega   bo‘lish	
ʻ ʻ ʼ
mumkin.   Ushbu   davr   tarixini   yoritgan   yana   bir   asar   “Taboqot-i   Nosiriy’
hisoblanadi. Qozi Munhojiddin Usmon Juzjoniy tomonidan 23 ta qismga bo‘lingan
va g‘ulom sultonlaridan biri Nasriddin Mahmud nomiga yozilgan. Bu asar umumiy
tarixni o‘z ichiga oladi xususan, Hindiston va Pokiston mintaqasidagi g‘aznaviylar
va g‘uriylar (658-657 yillardagi) tarixi va mo‘g‘ullar istilosi tarixini bayon etgan 25
.
G‘azna   tarixi   haqida   ma’lumot   bergan   muhim   olimlardan   Hamidulloh
Qazviniy   Qazvin   shahrida   tug‘ilgan.   Uning   oilasi   arab   bo‘lgan   va   u   tug‘ilishidan
24
  file:///C:/Users/user/Downloads/Sultonova+Farida+O%E2%80%98lmas++qizi.pdf       
25
 Sagdullayev A.S. O‘zbekiston tarixi. VneshinVestprom. Toshkent. 2019-yil. 384-bet.
25 ancha   oldin   Qazvinga   joylashgan.   Oilasi   Abbosiylar   xalifasi   Mu’tasim   Billah
(1429- 1430) davridan Sulton Mahmud G‘aznaviyga qadar Qazvin hukmronligini
ushlab   turgan.   U   1311-yillarda   Qazvin,   Tabriz,   Bag‘dod,   Isfaxon,   Sultoniya   kabi
shaharlarda   bo‘lgan.   Olimlar,   shoirlar   va   yozuvchilarning   suhbatlarida   ishtirok
etgan   Qazviniy,   Rashiduddin   Fazlullohning   majlislarida   qatnashdi.   Muallif   1330
yilda   vazir   G‘iyosiddin   Muhammadga   topshirgan   “Tarix-i   Guzida’   nomli   Fors
umumiy   tarixiga   bag‘ishlangan   asar   yozadi.   “Tarix-i   Guzida’,   dunyo
yaratilganidan   boshlab   payg‘ambarlar   tarixi,   Eron   sultonlari,   hazrati   payg‘ambar
Muhammad   hayoti,   Abbosiylar   davrining   oxirigacha   bo lgan   davri,   g aznaviylar,ʻ ʻ
saljuqiylar,   xorazmshohlar,   qoraxoniylar   va   mo g ullar   kabi   ko plab   davlatlar   va	
ʻ ʻ ʻ
ularning tarixi haqida muhim manba hisoblanadi 26
.
Xulosa
IX–XII-asrlar   Markaziy   Osiyo   va   unga   tutash   hududlarda   chuqur   ijtimoiy-
iqtisodiy   o‘zgarishlar   ro‘y   bergan   davr   bo‘ldi.   Bu   davrda   feodal   munosabatlar
mustahkamlanib,   dehqonchilik,   hunarmandchilik   va   savdo-sotiq   rivojlandi.   Shu
bilan birga, siyosiy jarayonlar ham ijtimoiy-iqtisodiy hayotga katta ta’sir ko‘rsatdi.
Ushbu   davrning   iqtisodiy   va   ijtimoiy   manzarasi   turli   tarixiy   manbalarda   aks
ettirilgan   bo‘lib,   ular   orqali   jamiyat   tuzilishi,   ishlab   chiqarish   tizimi   va   savdo
aloqalarini   tahlil   qilish   imkoniyati   mavjud.   Tarixiy   manbalar   ushbu   davrdagi
ijtimoiy   tabaqalanish,   dehqonchilik   tizimi   va   iqtisodiy   munosabatlarning   o‘ziga
xos xususiyatlarini yoritib beradi. Masalan, arab va fors geograf va sayyohlari (Ibn
Xurdadbih, al-Muqaddasiy, al-Istahriy) o‘z asarlarida o‘sha davr shaharlari, savdo
26
  https://uz.wikipedia.org/wiki/Tarixi_guzida  
26 yo‘llari   va   iqtisodiy   hayot   haqida   qimmatli   ma’lumotlar   qoldirishgan.   Ushbu
manbalardan   ma’lum   bo‘lishicha,   Buxoro,   Samarqand,   Urganch   kabi   shaharlar
yirik   savdo   markazlariga   aylangan   va   Ipak   yo‘li   orqali   Osiyo   hamda   Yevropa
o‘rtasida   muhim   iqtisodiy   bog‘liqlik   yuzaga   kelgan.   Bundan   tashqari,   qishloq
xo‘jaligi   ham   rivoj   topgan   bo‘lib,   o‘troq   dehqonchilik   kengaygan   va   sug‘orish
tizimlari   takomillashgan.   Ayniqsa,   Amudaryo   va   Sirdaryo   havzalari   atrofida
sug‘orish inshootlari barpo etilgan. Shu sababli, bu davr iqtisodiyotida agrar sektor
asosiy   o‘rinni   egallagan.   Hunarmandchilik   ham   jadal   rivojlangan   bo‘lib,
temirchilik,   kulolchilik,   ipak   to‘qish   va   zargarlik   san’ati   taraqqiy   etgan.   Ijtimoiy
jihatdan,   jamiyat   tabaqalarga   bo‘lingan   bo‘lib,   asosiy   guruhlar   –   dehqonlar,
hunarmandlar,   savdogarlar   va   zodagonlar   edi.   Feodal   tuzum   sharoitida   yirik   yer
egalari   –   amirlar   va   boy   yer   egalari   iqtisodiy   hayotga   katta   ta’sir   ko‘rsatgan.
Shuningdek, turli  tarixiy hujjatlar  (masalan,  soliq  ro‘yxatlari  va  farmonlar)   orqali
davlatning  iqtisodiy  siyosati   va  soliq  tizimi  haqida  ham   ma’lumot   olish  mumkin.
Arxeologik   manbalar   ham   ushbu   davr   iqtisodiy   hayotini   o‘rganishda   muhim
ahamiyatga   ega. Topilmalar   shuni   ko‘rsatadiki,   shahar   madaniyati   yuksalgan,
bozorlar   va   savdo   rastalari   kengaygan,   aholi   turmush   darajasi   yaxshilangan.
Umuman   olganda,   IX–XII-asrlardagi   ijtimoiy-iqtisodiy   hayot   boy   va   murakkab
jarayonlarni o‘z ichiga oladi. Tarixiy manbalar orqali biz ushbu davrda iqtisodiyot
va   ijtimoiy   tuzilishning   qanday   shakllanganini,   qanday   muammolar   yuzaga
kelganini   va   savdo-sotiq   hamda   hunarmandchilikning   jamiyatdagi   rolini   aniqroq
tushunishimiz   mumkin.   Bu   davrning   o‘rganilishi   nafaqat   tarixiy   bilimlarimizni
boyitadi,   balki   bugungi   kun   iqtisodiy   jarayonlarini   tushunishda   ham   muhim
ahamiyatga ega.
27 Foydalanilgan manba va adabiyotlar r o‘ yxati
I. Rahbariy adabiyotlar
1. Mirziyoyev   Sh.M.   Buyuk   kelajagimizni   mard   va   oliyjanob   xalqimiz   bilan
birga quramiz. T.: O‘zbekiston ,  2016.
2. Karimov I.A. Tarixiy xotirasiz kelajak yo‘q. – T.:  O‘zbekiston,  1998. 
II. Ilmiy tadqiqotlar va adabiyotlar
1. Sultonov F. Bozorboyev F. O‘rta Asrlar tarixi. Alisher Navoiy nomidagi 
O‘zbekiston Milliy kutubxonasi nashriyoti. Toshkent. 2007-yil. 428-bet. 
28 2. Sagdullayev A.S. O‘zbekiston tarixi. VneshinVestprom. Toshkent. 2019-yil.
640-bet. 
3. Ziyo A. O‘zbek davlatchiligi tarixi.Sharq, Toshkent, 2001. 368-bet
4. ”Buxoro   tarixi”ning   Texron   nashrini   (1939   yil)   tayyorlagan   Mudarris
Rizaviyning muqaddimasi.
5. Abu Bakr an-Narshaxiy. Buxoro tarixi asari. - Toshkent.  «Kamalak», 1991 .
III. Internet saytlar va resurslar
1. http://uzbekistan-geneva.ch/abu-bakr-narshaxiy-o-rta-osiyo-tarixida-chuqur-
iz-qoldirgan-olim.html
2. file:///C:/Users/user/Downloads/DIS0408.pdf    
3. https://docx.uz/document/qoraxoniylar-davlat-boshqaruv-ab1718e9?lang=ru     
4. https://prezi.com/p/-0z20g7nqisv/the-rise-and-fall-of-the-qarakhanid-   
dynasty/  
5. https://uz.wikipedia.org/wiki/Nizomulmulk     
6. file:///C:/Users/user/Downloads/
%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%8C%D1%8F-28446-ru
%20(2).pdf  
7. https://www.researchgate.net/publication/297565711_Sibtdot_below_ibn_al-
jawzi
8. file:///C:/Users/user/Downloads/   
%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%8C%D1%8F-28446-ru
%20(2).pdf
9. file:///C:/Users/user/Downloads/Sultonova+Farida+O%E2%80%98lmas+   
+qizi.pdf
10. https://uz.wikipedia.org/wiki/Tarixi_guzida   
29 30