Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 12000UZS
Hajmi 286.0KB
Xaridlar 3
Yuklab olingan sana 14 Fevral 2024
Kengaytma doc
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Kenjayev Kenja

Ro'yxatga olish sanasi 27 Yanvar 2024

737 Sotish

Jahon bozorining shakllanishi

Sotib olish
JAHON BOZORINING SHAKLLANISHI
Mundarija:
Kirish ………………………………………………………… 2
1.Jaxon bozorining shakllanishi ……………………………… 4
2.Jahon bozori. xalqaro valyuta va kredit munosabatlari …… 8
3. Jaxon bozorining tashkil topishi, bosqichlari va asosiy 
belgilari.  ……………………………………………………… 12
4.Xalqaro savdoning zamonaviy xususiyatlari: ……………… 14
Xulosa………………………………………………………… 19
Foydalanilgan adabiyotlar…………………………………… 21
1 Kirish.
           O’zbekistonning xalqaro iqtisodiy maydondagi nufuzi va mavqeyi sezilarli
darajada   va   muntazam   oshib   bormoqda.   Bunda   mamlakatimiz   birinchi   prezidenti
Islom   Karimov   tomonidan   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlanish   strategiyasining   puxta
ishlab chiqilganligi, iqtisodiy islohotlar maqsadi va vazifalari, amalga oshirish yo’
llarining   aniq   va   to’   g   ri   ko’   rsatib   berilganligi   bosh   maqsad   yo’   lidagi   yutuq   va
marralarning   salmoqli   bo’   lishiga   imkon   yaratdi.             Hozirgi   davrda   dunyo
mamlakatlari   ijtimoiy-iqtisodiy   taraqqiyoti   o’   zining   ma   no-mazmuni   jihatidan
oldingi bosqichlardan keskin farq qiladi. Bunda eng asosiy va muhim jihat milliy
iqtisodiyotlarning   tobora   integratsiyalashuvi   va   globallashuvining   kuchayib
borishidir.   Ayni   paytda   bu   jarayonlar   xalqaro   miqyosda   moliya,   kredit   va   valuta
munosabatlariga o’ z ta sirini ko’ rsatmoqda. Xalqaro valuta-kredit munosabatlari
bozor iqtisodiyotining tarkibiy qismi va eng murakkab jarayonlaridan biridir. Ko’
plab omillar  ta sirida xalqaro valuta-kredit  munosabatlari  murakkablashmoqda  va
hozirgi   sharoitda   o’   zining   o’   ta   beqarorligi   bilan   ahamiyatlidir.   Bugungi   kunda
davlat va xo’ jalik yurituvchi subyektlarning tashqi iqtisodiy aloqalarini pul bozori
yoki   valuta   bozori,   undagi   valuta   operatsiyalarining   rivojisiz   tasavvur   qilib   bo
lmaydi. Shu sababli  xorijiy valutalar  bilan bog liq jahon tajribasini  o’  rganish  O’
zbekiston   va   Markaziy   Osiyoning   boshqa   davlatlarida   shakllanayotgan   bozor
iqtisodiyoti   uchun   katta   ahamiyat   kasb   etadi.   Mustaqillikning   birinchi   kunidanoq
ushbu masala Respublikamiz Prezidenti va Hukumatining diqqat-e tiborida bo’ ldi.
Dastlab   O’zbekiston   Respublikasida   milliy   pul   birligi   «so’   m»ni   muomalaga
kiritish   va   hozirgi   davrga   kelib,   respublikada   valuta   tizimini   barpo   etish,   uni
rivojlantirish   bilan   bog   liq   bir   talay   ishlar   amalga   oshirildi.   Natijada
Respublikamizda valuta birjasi     shakllandi va u valutalar oldi-sotdisi bilan bog liq
operatsiyalarni   muvaffaqiyatli   amalga   oshirmoqda.O’zbekistonning   jahon
hamjamiyatiga   asta-sekin   integratsiyalashuvi,   Xalqaro   Valuta   Fondi   hamda
Xalqaro       Taraqqiyot va Tiklanish Bankiga a zo bo lib kirishi jahonning valuta,
kredit,   qimmatli   qog   ozlar   hamda   oltin   bozorlarida   qabul   qilingan   zamonaviy
2 kodeksini bilishni talab etadi. «Xalqaro valuta-kredit munosabatlari» kursida ushbu
munosabatlarning   iqtisodiy   kategoriyalari,   rivojlanish   qonuniyatlari,   asosiy
tamoyillari   va   tashkil   etish   shakllari   o’   rganiladi.   Qo’llanmada   globallashuv
sharoitida   valuta   va   valuta   munosabatlari,   valuta   tizimi   hamda   uning   rivojlanish
qonuniyatlari,   valuta   kursi,   valuta   bozori,   valuta   operatsiyalari   va   valuta   risklari
hamda   ularni   boshqarish,   xalqaro   hisob-kitob   shakllari,   to’   lov   va   hisobkitob
balanslari hamda xalqaro kredit munosabatlari kabi masalalar o’ z ifodasini topgan.
Ushbu   o’quv   qo’llanma   kasb-hunar   ta   limining   «Bank   ishi»   mutaxassisligi   bo’
yicha   ta   lim   olayotgan   o’   quvchilarga   mo’   ljallangan.O’quv   qo’   llanmadan,
shuningdek,   bank   xodimlari,   tadbirkorlar   va   boshqa   qiziquvchilar   foydalanishi
mumkin.
3 1.Jaxon bozorining shakllanishi
Hozirgi   zamon   jahon   xo’jaligi   rivojining
muhim   tamoyili   milliy   xo’jaliklarning
baynalminallashuvi,   shu   asosda   jahon   xo’jaligi
va   avvalo   jahon   bozorining   shakllanishi   va
rivojlanishidan   iborat.   Bu   insoniyat   taraqqiyoti
uchun ijobiy bo’lgan jarayonga yetmish yildan ortiq davr davomida dunyoning ikki
qarama-qarshi   ijtimoiy-siyosiy   tizimiga   bo’linganligi   qarshi   ta’sir   ko’rsatib   keldi.
Hozir   yangi   davr   boshlandi,   dunyoning   iqtisodiy   rivojlanishi   va   shunga   mos
ravishda   O’zbekiston   bilan   jahon   hamjamiyati   mamlakatlari   o’rtasidagi
aloqalarning butunlay yangi imkoniyatlari vujudga keldi.
O’zbekiston   va   jahon   hamjamiyati   mamlakatlari   o’rtasidagi   har   tomonlama
aloqalarning   kengayishi   va   chuqurlashuvi   har   ikki   tomon   uchun   iqtisodiy   va
siyosiy   jihatdan   foydali   hisoblanadi.   Shu   bilan   birga,   har   bir   mamlakat
iqtisodiyotining   rivojlanishi,   uning   milliy   xo’jaligi   ko’p   darajada   nafaqat   bu
mamlakatning   ichki   imkoniyatlari   bilan,   balki   uning   xalqaro   ijtimoiy   mehnat
taqsimotida   qatnashish   darajasi   va   miqyosi,   butun   insoniyat   resurslari   bilan
aniqlanadi.
Bu   holatlar   jahon   xo’jaligi   aloqalari   va   milliy   xo’jaliklarning   iqtisodiy
rivojlanish muammolarini alohida tahlil qilishni taqozo etadi. Shunga ko’ra ushbu
bobda   jahon   xo’jaligining   tarkib   topishi,   bunda   ishlab   chiqarishning
baynalminallashuvi   va   globallashuv   jarayonlarining   o’rni,   x alqaro   iqtisodiy
munosabatlarning   shakllari,   jahon   infratuzilmasining   rivojlanishi,   j ahon   xo’jaligi
aloqalarini xalqaro tartibga solish masalalari bayon etiladi.  
4 Hozirgi   davrda   jahon   iqtisodiy   rivojlanishining   eng   muhim   o’ziga   xos
xususiyatlaridan biri – turli mamlakatlar va xo’jalik mintaqalari o’rtasidagi o’zaro
bog’liqlikning o’sib borishi hisoblanadi.
Jahon   xo’jaligi   uzoq   davrlar   mobaynida   shakllanib   va   rivojlanib   keldi.
Ye.F.Borisov jahon xo’jaligi shakllanishining to’rtta bosqichini ajratib ko’rsatadi:
Birinchi   bosqich   ishlab   chiqarishning   sanoatlashuvidan   oldingi   davrda
vujudga   kelib,   dastlab   o’sha   davrdagi   kishilar   jamoalari   yoki   qabilalari   o’rtasida
paydo   bo’lgan   savdo   ayirboshlashuvi   keyinchalik   tovar   ishlab   chiqarishning
rivojlanishi  bilan  turli  mamlakatlar  o’rtasidagi  doimiy tovar  almashuvi  –   xalqaro
savdo ning paydo bo’lishi va rivojlanishiga olib keldi.
Ikkinchi   bosqich   ishlab   chiqarishning   sanoatlashuv   davriga   to’g’ri   kelib,
yirik   mashinalashgan   ishlab   chiqarishning   vujudga   kelishi   va   tadbirkorlarning
ko’proq foyda olishga intilishi tashqi savdoni deyarli barcha milliy xo’jaliklarning
tarkibiy   qismiga   aylantirib   qo’yishi   natijasida   XVIII-XIX   asrlarda   rivojlangan
jahon  bozori   paydo  bo’ldi.   Uchinchi  bosqich   XIX-XX  asrlarga  to’g’ri   kelib, bu
davrda  jahon xo’jaligi tizimi  shakllandi.
To’rtinchi   bosqich   XX   asrning   60-yillaridan   boshlab,   ya’ni   ko’plab
mustamlaka   mamlakatlarning   siyosiy   qaramlikdan   ozod   bo’lishi   natijasida
zamonaviy   jahon   iqtisodiyotida   ijobiy   o’zgarishlarning   yangi   tendentsiyalarini
paydo bo’lishi bilan bog’liq. B u tendentsiyalar quyidagilardan iborat:
- iqtisodiy manfaatdorlik asosidagi xalqaro hamkorlik;
- ishlab chiqarishning baynalminallashuvi ;
- jahon miqyosidagi bozor makonlarining kengayishi;
- jahon xo’jaligi aloqalari majmuining rivojlanishi. 
«Jahon   xo’jaligi»,   «butunjahon   xo’jaligi»,   «jahon   iqtisodiyoti»   tushunchalari
bir   xil   ma’noni   anglatib,   ba’zi   manbalarda   ularning   keng   va   tor   ma’nolari
farqlanadi.   Keng   ma’nosiga   ko’ra,   jahon   xo’jaligi   –   bu   jahondagi   barcha   milliy
iqtisodiyotlarning yig’indisidir. Tor ma’nosiga ko’ra – bu milliy iqtisodiyotlarning
faqat   tashqi   dunyo   bilan   o’zaro   aloqada   bo’lgan   qismlari   majmuidir.   Biroq,   bu
ikkala   ma’no   o’rtasidagi   tafovut   borgan   sari   sezilmay   qolmoqda,   chunki   barcha
5 mamlakatlarda   tashqi   dunyo   bilan   bevosita   yoki   bilvosita   aloqaga   kirishmagan
tarmoq yoki sohalar tobora kamayib bormoqda.  
Demak,   jahon   xo’jaligi   –   bu   xalqaro   mehnat   taqsimoti,   savdo,   ishlab
chiqarish,   moliyaviy,   ilmiy-texnikaviy   va   boshqa   iqtisodiy   aloqalari
kuchaygan turli mamlakatlar xo’jaliklari umumiy tizimidir.
Jahon xo’jaligi   sub’ektlari  bo’lib quyidagilar hisoblanadi: 
- o’z ichiga milliy iqtisodiyot majmuini oluvchi turli mamlakatlar;
- transmilliy korporatsiyalar;
- xalqaro tashkilot va institutlar;
- milliy iqtisodiyot chegarasidan chiqqan, xo’jalik barcha sohalari tarkibidagi
firmalar.
Jahon   xo’jaligi   milliy   xo’jalikdan   yagona   jahon   bozorining   mavjudligi   bilan
farqlanadi. Jahon bozorining amal qilishiga rivojlangan mamlakatlarning iqtisodiy
siyosati ahamiyatli ta’sir ko’rsatadi. Jahon bozorining o’ziga xos xususiyati bo’lib
jahon   narxlari   va   xalqaro   raqobat   tizimining   amal   qilishi   hisoblanadi.   Aynan
xalqaro   raqobatning   mavjudligi   turli   darajadagi   milliy   qiymatlarni   yagona
baynalminal   qiymatga   keltiradi.   Jahon   narxi   ja h on   bozoriga   ne’matlarning   asosiy
hajmini   yetkazib   beruvchi   mamlakatlardagi   shart-sharoitlar   orqali   aniqlanadi.
Mamlakatlar   o’rtasida   sotish   bozorlarini   egallash   uchun   keskin   raqobat   kurashi
olib boriladi.   
Jahon   xo’jaligida   har   bir   o’zgarishlar   (jahon   bozoridagi   narxlar   harakati   va
alohida mamlakatning eksport imkoniyatidan tortib dunyo iqtisodiyotidagi tarkibiy
siljishlar va xalqaro monopoliyalar faoliyatigacha) dunyodagi barcha mamlakatlar
manfaatini   o’ziga   tortadi.   Mamlakatning   savdo,   ishlab   chiqarish,   valyuta-moliya
sohalaridagi jahon tamoyillariga bog’liqlik ob’ektiv reallik hisoblanadi.
  Hozirgi   davrda   har   qanday
mamlakatni   uning   iqtisodiyoti
qanday   rivojlangan   bo’lishidan
qat’iy   nazar,   jahon   xo’jaligi
6 aloqalariga   jalb   qilmasdan   to’laqonli   iqtisodiy   rivojlanishini   ta’minlash   mumkin
emas.Dunyo bir-biridan maqsadlari, amal qilish mexanizmi bilan farqlanuvchi turli
xil   ijtimoiy-iqtisodiy   tuzumlar,   xalqaro   guruhlarga   bo’lingan.   Jahon   hamjamiyati
mamlakatlarini turkumlash har xil mezonlar asosida amalga oshiriladi. 
Turli   mamlakatlarning   iqtisodiy   rivojlanish   ko’rsatkichlari ning   turli-
tumanligi   ular   taraqqiyot   darajasini   qandaydir   bitta   nuqtai-nazardan   baholash
imkonini bermaydi. Shunga ko’ra, mazkur maqsadda bir necha asosiy ko’rsatkich va
mezonlardan foydalaniladi:
- mutlaq va nisbiy YaIM;
- milliy daromad va uning aholi jon boshiga to’g’ri keluvchi miqdori;
- milliy iqtisodiyotning tarmoq tuzilmasi;
- mamlakat eksporti va importi tarkibiy tuzilmasi;
- aholining turmush darajasi ,  sifati va boshqalar.
Mamlakatning   jahon   xo’jaligidagi   o’rnini   aniqlashda   bir   necha   yondashuvlar
mavjud. Ulardan eng oddiylari – mamlakatlarni  aholi jon boshiga to’g’ri keluvchi
daromad   darajasi   bo’yicha   guruhlarga   ajratish   hisoblanadi.   Bunday   yondashuv
BMT,   Xalqaro   valyuta   fondi   (XVF),   Jahon   tiklanish   va   taraqqiyot   banki   (JTTB)
tomonidan qo’llaniladi. Masalan, JTTB daromad darajasiga ko’ra mamlakatlarning
uchta   guruhini   far q laydi.   1995   yili   aholi   jon   boshiga   to’g’ri   keluvchi   milliy
daromadlarning quyidagi chegaraviy miqdorlari belgilangan edi: 
- daromadlarning past darajasi – 765 dollargacha (49 ta mamlakat);
-   daromadlarning   o’rtacha   darajasi   –   766   dollardan   9385   dollargacha   (58   ta
mamlakat);
-   daromadlarning   yuqori   darajasi   –   9386   dollar   va   undan   yuqori   (26   ta
mamlakat).        
Jahon   hamjamiyati   mamlakatlarini   turkumlashga   umumiy   asosda   yondashib
xo’jalik tizimlarining xususiyatlariga   mos ravishda davlatlarning uchta guruhini
ajratib   ko’rsatish   mumkin:   rivojlangan,   bozor   iqtisodiyotiga   asoslangan   holda
rivojlanayotgan   va   bozor   iqtisodiyoti   mavjud   bo’lmagan   mamlakatlar.
7 Rivojlanganlik darajasi  bo’yicha ham o’z navbatida uchta guruh farqlanadi: past,
o’rtacha   va   yuqori   rivojlangan   mamlakatlar.   Shimoli-sharqiy   Osiyo   va   Lotin
Amerikasidagi yangi industrial mamlakatlar (Y a IM), yuqori daromadli neft eksport
qiluvchi   mamlakatlar   (Saudiya   Arabistoni,   Quvayt   va   boshqalar),   eng   kam
rivojlangan   mamlakatlar   (EKRM),   shu   jumladan   eng   kambag’al   mamlakatlar
(CHad,   Bangladesh,   Efiopiya),   har   xil   mintaqaviy   ittifoqlar   va   baynalminal
guruhlarga ajratiladi.Bu barcha turli-tumanlik bir butun yaxlitlikka o’zaro iqtisodiy
bog’liqlikning   har   xil   jihatlari   orqali   tortiladi.   Hozirgi   xo’jalik   aloqalarining
chuqurlashib borayotganligi, baynalminallashuvning kuchayishi hamda fan-texnika
inqilobining   keng   qamrovli   tavsifi,   aloqa   va   kommunikatsiya   vositalarining
butunlay   yangi   roli   sharoitida   milliy   iqtisodiyot   o’z-o’zini   ta’minlash   orqali
samarali amal qilishi mumkin emas.
2.Jahon bozori. xalqaro valyuta va kredit munosabatlari
Bu bob milliy iqtisodiyotning dunyo mamlakatlari bilan bog’langan murakkab
iqtisodiy   munosabatlari   tizimida   xalqaro   savdo   munosabatlarining   tutgan   o’rnini
tahlil   q ilish   bilan   boshlanadi.   Dastlab   xalqaro   savdoning   rivojlanishi,   omillari   va
tuzilishi qarab chiqiladi. 
Bobning   ikkinchi   qismida   xalqaro   munosabatlarning   moliyaviy   yoki
valyutaga   oid   tomonlari   bayon   etiladi .   Bunda   valyuta   munosabatlari   va   hozirgi
zamon   valyuta   tizimi   asoslari   ko’rib   chiqiladi.   So’ngra   mamlakatning   to’lov
balansi ,   uning   tarkibi   va   taqchilligi   muammolari   o’rganiladi.   Bobning   yakunida
xalqaro   vayuta-kredit   munosabatlari,   valyuta   tizimi,   valyuta   kursi   va   valyuta
siyosati , ularga ta’sir ko’rsatuvchi omillar  bayon etiladi.
     Mutlaq ustunlik nazariyasi.  Iqtisodiy rivojlanishning milliy andozasidan jahon
andozasiga   o’tish,   xalqaro   iqtisodiy   integratsiyaning   rivojlanishi,   iqtisodiyotning
globallashuvi   mamlakatlarning   xalqaro   iqtisodiy   munosabatlarda   faol   ishtirok
etishi   milliy   manfaatlarga   qay   darajada   javob   beradi,   degan   savolni   qo’yadi.   Bu
savolga javob topishga iqtisodiyot fani ilgaridan qiziqib kelgan. Jumladan, A.Smit
xalqaro   mehnat   taqsimoti   masalasini   tahlil   qilib,   qanday   tovarlarni   eksport   qilish
va   qaysilarini   import   qilish   qulayligi   to’g’risidagi   o’z   qarashlarini   bayon   qilish
8 asosida   «mutlaq     ustunlik»   nazariyasini   ilgari   surgan.   Mazkur   nazariyaga   ko’ra,
A.Smit   har   bir   mamlakatning   qandaydir   mahsulot   turini   ishlab   chiqarishga
ixtisoslashuvida   bozorning   ahamiyatli   rol   o’ynashini   ko’rsatib   bergan.   Shu   bilan
birga, u mamlakatlar quyidagi ikki ko’rinishdagi ustunlikka, ya’ni: 1) tabiiy, ya’ni
iqlim   sharoitining   qulayligi,   ba’zi   bir   tabiiy   resurslarning   mavjudligi   va   shu   kabi
holatlar   bilan   shartlangan   ustunlik;   2)   erishilgan,   ya’ni   mamlakatdagi   ishlab
chiqaruvchi   kuchlarning   rivojlanish   darajasi,   ishlab   chiqarish   texnologiyasi   bilan
shartlangan ustunlikka egaligini ta’kidlagan. Bu ustunliklardan foydalangan holda
ishlab   chiqarilgan   mahsulot   o’z   sifati   jihatidan   yuqori   va   tannarxi   jihatidan   past
darajada   bo’ladi.   Shunga   ko’ra,   mahsulotlarning   barcha   turlari   har   bir   mamlakat
tomonidan ishlab chiqarilishi shart emas, balki ularning ba’zilarini ustunlikka ega
bo’lgan mamlakatdan sotib olish samarali hisoblanadi. 
Uni   sotib   olish   mehnat   sarflari   esa   mazkur   mamlakatning   o’zi   uchun   ustun
hisoblangan sohadagi  mehnat  orqali qoplanadi.A.Smit nazariyasi  bo’yicha har bir
mamlakat   o’zida   boshqalarga   qaraganda   arzonga   tushgan,   ya’ni   kam   mehnat
sarflangan tovarni eksport qilib, ularga nisbatan ko’p sarf talab qiladigan tovarlarni
import qilish foydalidir.
Qiyosiy   ustunlik   nazariyasi.   D.Rikardo   o’zaro   foydali   savdo   va   xalqaro
ixtisoslashuvning   ancha   umumiy   tamoyillarini   shakllantirib,   A.Smitning
qarashlarini takomillashtirgan holda «qiyosiy ustunlik» nazariyasini ishlab chiqdi.
U mazkur nazariya yordamida, hatto barcha mahsulotlarni ishlab chiqarishda ayrim
mamlakatning   mutlaq   ustunligi   mavjudligida   ham   o’zaro   foydali   savdoning
nafaqat mumkinligini, balki zarurligini isbotlab berdi. Bu mamlakat  nisbatan past
samarali   mahsulotni   ishlab   chiqarishdan   voz   kechib,   nisbatan   yuqori   samarali
mahsulotni   ishlab   chiqarishga   o’tish   orqali   ishlab   chiqarish   hajmini   oshirishi
mumkin.
Mazkur   nazariyaga   ko’ra,   mamlakatlar   nisbatan   past   xarajatli   mahsulotni
ishlab   chiqarishga   ixtisoslashuv   orqali   qo’shimcha   ustunlikka   ega   bo’lishi   va
mahsulot   umumiy   hajmini   oshirishlari   mumkin.   Bunda   har   bir   mamlakatning
qandaydir   tovar   ishlab   chiqarish   bo’yicha   mutlaq   ustunlikka   ega   bo’lishi,   ya’ni
9 uning   ishlab   chiqarish   xarajatlari   xorijda   yaratilayotgan   shunday   tovarlarning
xarajatlaridan   past   bo’lishi   shart   emas.   D.Rikardoning   fikricha,   mamlakat   o’zida
qiyosiy ustunlikka ega bo’lgan tovarlarni ishlab chiqarishi va chetga sotishi yetarli
hisoblanadi.
Qiyosiy ustunlik nazariyasi quyidagi bir qator shartli farazlarga asoslanadi: 1)
unda   ikkita   mamlakat   va   ikkita   tovar   o’zaro   taqqoslanadi;   2)   ishlab   chiqarish
xarajatlari   ish   haqi   ko’rinishida   olinadi;   3)   mamlakatlar   o’rtasidagi   ish   haqi
darajasidagi   farqlar   e’tiborga   olinmaydi;   4)   transport   xarajatlari   e’tiborga
olinmaydi; 5) erkin savdo mavjud deb
faraz qilinadi.
Xalqaro savdoning mazmuni,
tuzilishi va xususiyatlari
Hozirgi   jahon   rivojining
xususiyatli   belgisi   tashqi   iqtisodiy
aloqalarning,   avvalo,   tashqi
savdoning   tez   o’sishi   hisoblanadi.   Tashqi   savdo     xalqaro   hamkorlikning   ishlab
chiqarish, ilmiy-texnika va boshqa shakllari  (kadrlarni tayyorlash, turizm va h.k.)
bilan bir qatordagi  xalqaro iqtisodiy munosabatlarning muhim  shakli  hisoblanadi.
Barcha mamlakatlar tashqi savdosi majmui xalqaro savdoni tashkil etadi.
Xalqaro   savdo   –   bu   turli   davlat   milliy   xo’jaliklari   o’rtasidagi   tovar   va
xizmatlarning   ayirboshlash   jarayonidir.   Xalqaro   savdo   qadimdan   mavjud
bo’lsada,   faqat   XIX   asrga   kelib,   ya’ni   deyarli   barcha   rivojlangan   mamlakatlar
xalqaro savdo aloqalarida ishtirok eta boshlashi bilan jahon bozori shakliga kirdi.
Xalqaro savdo tashqi savdo aylanmasi, eksport va import, savdo balansi kabi
ko’rsatkichlar bilan tavsiflanadi.
Eksport – bu tovarlarni chet ellik mijozlarga sotish bo’lib, bunda mazkur
mamlakatlarda ishlab chiqarilgan tovar mamlakatdan tashqariga chiqariladi.
Eksportning   iqtisodiy   samaradorligi   shu   bilan   aniqlanadiki,   mazkur   mamlakat
ishlab   chiqarishning   milliy   xarajatlari   jahon   xarajatlaridan   past   bo’lgan
10 mahsulotlarni   chetga   chiqaradi.   Bunda   eksportda   olinadigan   yutuq   hajmi   mazkur
tovar   milliy   va   jahon   narxlarining   nisbatiga,   mazkur   tovarning   xalqaro
aylanmasida ishtirok etuvchi mamlakatlarning mehnat unumdorligiga bog’liq.
Xalqaro savdoda   tovarlarning eksport tarkibi   fan-texnika revolyutsiyasi va
xalqaro   mehnat   taqsimotining   chuqurlashuvi   ta’siri   ostida   o’zgaradi.   Hozirgi
davrda   xalqaro   savdoning   eksport   tarkibida   qayta   ishlovchi   sanoat   mahsulotlari
yetakchi   o’ringa   ega   bo’lib,   uning   hissasiga   jahon   tovar   ayriboshlashining   3G’4
qismi  to’g’ri  keladi. Oziq-ovqat, xomashyo va yoqilg’i ulushi  faqat 1G’4 qismini
tashkil qiladi.
Xizmatlar   eksporti   tovarlar   eksportidan   farq   qiladi.   Chet   ellik
iste’molchilarga xizmat ko’rsatish, chet el valyutalarini olish bilan bog’liq bo’lib, u
milliy   chegarada   amalga   oshiriladi   (masalan,   chet   el   kompaniyasi   vakillariga
pochta,   telegraf   xizmati   ko’rsatish,   chet   el   fuqarolariga   sayyohlik   xizmati
ko’rsatish va h.k.).
Kapital   eksport   qilish   ham   o’ziga   xos   xususiyatlarga   ega   bo’ladi.   Kapital
eksporti   kredit   berish   yoki   chet   el   korxonalari   aktsiyalariga   maqsadli   qo’yilmalar
kabi   shakllarda   amalga   oshirilib,   kapital   chiqarilgan   vaqtda   eksport   qiluvchi
mamlakatdan   mablag’lar   oqimini   taqozo   qiladi   va   shu   orqali   tasarrufida   bo’lgan
resurslar hajmini qisqartiradi. Boshqa tomondan, kapital eksporti chet davlatlarning
mazkur mamlakatdan bo’lgan qarzlarini ko’paytiradi.
  U jahon bozoriga tovarlarning keyingi eksporti uchun qulay sharoit yaratadi va
chet   el   valyutasida   foiz   yoki   dividend   shaklida   barqaror   daromad   olish   omili
hisoblanadi.
Ko’plab   mamlakatlar,   cheklangan   resurs   bazasiga   va   tor   ichki   bozorga   ega
bo’lib,   o’zlarining   ichki   iste’moli   uchun   zarur   bo’lgan   barcha   tovarlarni   yetarli
samaradorlik   bilan   ishlab   chiqarish   holatida   bo’lmaydi.   Bunday   mamlakatlar
uchun import kerakli tovarlarni olishning asosiy yo’li hisoblanadi.
Xalqaro savdoning mazmuni, tuzilishi va xususiyatlari
Hozirgi   jahon   rivojining   xususiyatli   belgisi   tashqi   iqtisodiy   aloqalarning,
avvalo,   tashqi   savdoning   tez   o’sishi   hisoblanadi.   Tashqi   savdo     xalqaro
11 hamkorlikning   ishlab   chiqarish,   ilmiy-texnika   va   boshqa   shakllari   (kadrlarni
tayyorlash, turizm va h.k.) bilan bir qatordagi  xalqaro iqtisodiy munosabatlarning
muhim   shakli   hisoblanadi.   Barcha   mamlakatlar   tashqi   savdosi   majmui   xalqaro
savdoni tashkil etadi.
Xalqaro   savdo   –   bu   turli   davlat   milliy   xo’jaliklari   o’rtasidagi   tovar   va
xizmatlarning   ayirboshlash   jarayonidir.   Xalqaro   savdo   qadimdan   mavjud
bo’lsada,   faqat   XIX   asrga   kelib,   ya’ni   deyarli   barcha   rivojlangan   mamlakatlar
xalqaro savdo aloqalarida ishtirok eta boshlashi bilan jahon bozori shakliga kirdi.
Xalqaro savdo tashqi savdo aylanmasi, eksport va import, savdo balansi kabi
ko’rsatkichlar bilan tavsiflanadi.
3. Jaxon bozorining tashkil topishi, bosqichlari va asosiy
belgilari.
Jahon   bozori   —   xalqaro   mehnat
taqsimotida   ishtirok   etish   bilan
o zaro   bog langan   mamlakatlarʻ ʻ
o rtasidagi   barqaror   tovar-pul
ʻ
munosabatlari   tizimi.   Xalqaro
savdo   munosabatlari   qadimda
ham   mavjud   bo lgan,	
ʻ
mamlakatlar   o rtasida   iqtisodiy   va   siyosiy   aloqalar   milliy   davlatlarning   paydo	
ʻ
bo lishi   bilan   yuzaga   kelgan,   ammo   ko pgina   mamlakatlar,   so ngra   jaxondagi	
ʻ ʻ ʻ
barcha   mamlakatlar   savdosini   qamraydigan   Jahon   bozori   (uning   negizida   jahon
xo jaligi)   faqat   yirik   mashinalashgan   industriyaga   o tish   bilan   shakllana   boshladi
ʻ ʻ
va 20-asr boshiga kelib qaror topdi. Yirik mashinalashgan ishlab chiqarishga o tish	
ʻ
milliy bozor chegaralarini kengaytirdi, tashqi savdo u yoki bu mamlakatning ichki
taraqqiyotini   to ldiradigan   omildan   mamlakat   xo jaligi   taraqqiyotining   zaruriy	
ʻ ʻ
shartiga aylandi. Ixtisoslashuv bir mamlakatda muayyan tovarni arzon va sifatli i.
ch.   imkonini   bersa,   tovarlarni   i.   ch.da   resurslardan   samarali   foydalanishni
ta minlasa,   shu   tovarlar   ko plab   yaratiladi   va   Jahon   bozoriiga   yetkazib   beriladi.	
ʼ ʻ
Biror   mamlakatda   resurelarni   sarflash   qulay   bo lmagan   yoki   i.   ch.   imkoni	
ʻ
12 bulmagan   tovarlar   Jahon   bozoridan   sotib   olinadi.   Jahon   bozorida   alohida
narxlar   —   jahon   narxlari   amal   qiladi;   ayirboshlash   ulgurji   shaklda   va   xalqaro
birjalar vositasida olib boriladi.
Jahon bozori tovar, mehnat, kapital va valyuta bozorlari majmuidan tashkil topadi
(qarang   Mehnat   bozori ,   Ishchi   kuchi   bozori ).   Jahon   bozorida   barcha   mamlakatlar
tashqi   savdosining   majmuini   ifoda   etadigan   xalqaro   savdo   amalga   oshiriladi.   Bu
tarkiban jahon miqyosidagi eksport va importdan iborat, ularning qiymat bo yichaʻ
nisbati savdo balansi deb yuritiladi.
              Jahon   bozori   xalqaro   birjalar,   savdo   uylari,   banklar,   sug urta
ʻ
kompaniyalaridan iborat bulgan o z infratuzilmasiga ega. Jahon bozori to lovlar va	
ʻ ʻ
hisob-kitoblar   xalqaro   pul   vazifasini   o tovchi   barqaror,   erkin   almashtiriladigan	
ʻ
valyutalar, maye, AQSH dollari, Yaponiya iyenasi va yevroda olib boriladi. Jahon
bozori   ixtisoslashgan   xalqaro   birjalardan   iborat   yirik   segmentlariga   ega.   Maye,
Chikago don birjasi, Liverpul paxta birjasi va London rangli metallar birjasi va b.
Jahon   bozorida   savdo-sotiq   xalqaro   birja   bitimlari,   ikki   tomonlama   yoki   ko p	
ʻ
tomonlama birjadan tashqari bitimlar yo nalishlarida boradi.	
ʻ
                      Jahon   bozoridagi   savdo-sotiqni   maxsus   tashkilot   —   Jahon   savdo
tashqishyuti   boshqarib   boradi,   davlatlararo   savdo   tartibi   va   qoidalarini   belgilab
beradi, unga a zo bo lganlar o zlari uchun qulay savdo qilish huquqini oladilar.	
ʼ ʻ ʻ
      Xalq a ro   savdo   —   bu   tur l i   dav l a t - m i l liy   xo j	
ʻ a l i k l a r i   o rt	ʻ a sidagi   to v a r   va
xi z m a t l a r ning   a y irboshla s h   j a r a y o n i di r .   Xalq a ro     savdo     qad i m dan     m av j ud
bo lsad	
ʻ a ,    f a qat    XIX  asrga ke l i b ,    y a	ʼ n i    d e y a r li    b ar c h a    ri voj l ang a n   m amlak a t l a r
xa l q aro savdo   a l oqalar i da   isht i rok   e t a boshlashi   bi l a n   j a hon   bozo r i shakl i ga   k irdi.  
X a l qa r o savdo   t ashqi   savdo   a y l a n m asi,   eksport   v a import,   s a vdo   b a l a nsi   k abi
ko r	
ʻ s a tk i chlar   b i l an  t a v sifl a nadi.
  Jahon   xo‘jaligi   rivojlanishining   o‘ziga   xos   xususiyatlaridan   bir-   bu   xalqaro
iqtisodiy   munosabatlarning   intensiv   rivojlanib   borishi       hisoblanadi.       Bu
mamlakatlar,     mamlakatlar     guruhi, alohida firma va korxonalar o‘rtasida savdo-
iqtisodiy   aloqalarning     kengayishi     tobora     chuqurlashuvi,     xo‘jalik   hayotining
globallashuvi,   milliy   iqtisodiyot   ochiqligining   kuchayishi,   mamlakatlarning
13 iqtisodiy integratsiyalashuvi va hududiy xalqaro iqtisodiy aloqalar startegiyasining
chuqurlashib borayotganligida ko‘rish mumkin
Xalqaro   savdo-tovar   va   xizmatlarni   xalqaro   almashuv   shakli.   Xalqaro   savdo
o‘zining   rivojlanish   bosqichlariga   ega   bo‘lib,   har   bir   bosqich   o‘z   tarixiy
xususiyatlari bilan ajralib turadi:
-   tashqi   savdo   aloqalarning   lokal   darajada   shakllanish   bosqichi   -   (VI-XIII
asrlar)   O‘rta   yer   dengizidan   Sharqqa   tomon   xalqaro   savdo   yo‘llarning   vujudga
kelishi;
-   tashqi    savdo   aloqalarining   mintaqaviy   darajada shakllanish   bosqichi   -
(XII-XV     asrlar)     tashqi     savdo   aloqalarining   O‘rta   yer,   Boltiq   va   Shimoliy
dengizlarida kontsentratsiyalshuvi; 
-   tashqi   savdo   aloqalarining   globallashuvining   boshlanish   bosqichi     -     (XV-
XVII     asrlar)     Buyuk     geografik     kashfiyotlar   tufayli   xalqaro   savdo   yo‘llarining
Atlantika, Hind va Tinch okeanlariga ko‘chishi;
-   tashqi   savdo   aloqalarining   intensivlashuv   bosqichi   –   (XVIII-XIX     asrlar)
sanoat   to‘ntarishi,   G‘arbiy   Yevropa   va AQSH iqtisodiyotining industrlashtirish
jarayoni bilan bog‘liq;
- tashqi  savdo aloqalarning militizatsiyalashuv bosqichi  (XIX oxiri – XX asr
boshi) Birinchi va Ikkinchi jahon urushlari bilan bog‘liq;
-   integratsion   bloklar   va   birlashmalarning   tashqi   savdo   munosabatlariga   faol
ta‘sir etish bosqichi – (XX asrning o‘rtasi va ikkinchi qismi);
- tashqi savdo aloqalari globallashuv jarayonlarining zamonaviy bosqichining
shakllanishi va jahon bozorining vujudga kelishi;
4.Xalqaro savdoning zamonaviy xususiyatlari:
- Ilm-fan     va     texnika     taraqqiyoti     ta‘sirida     mahsulot     hamda   xizmatlar
savdosi hajmining keskin ortishi;
-  Xalqaro savdo rivojlanayotgan mamlakatlar salmog‘ining
qisqarishi; 
- Ilm-fan va texnika taraqqiyoti ta‘sirida jahon eksportining tovar  tarkibidagi
ilm-fan sigimkorligi yuqori bo‘lgan mahsulot va xizmatlar ulushining ortishi;
14 - Tashqi       savdo       aylanmasining       jon       boshiga       baholangan   qiymatining
notekis taqsimlanishi;
-  Yangi tarmoq va ishlab chiqarishning vujudga kelishi;
-   Qator       mamlakatlarning       ayrim       mahsulotlar     importiga bog‘liqligini
ortishi;
- Tashqi     bozorda     ortiqcha     mahsulotni     sotish     kabi     soda   shaklining     turli
mamlakat  korxonalari  o‘rtasidagi hamkorlik aloqalari         asosida         avvaldan
kelishilgan mahsulotni yetkazib berish shakliga o‘tilishi
Xalqaro savdoning hududiy tarkibi – bu savdoning tarkibini aniqlovchi tovar
mutanosibliklari   majmui   va   aloqalar   majmui   bo‘lib,   bu   tarkib   xalqaro   savdoning
quyidagi xususiyatlari va rivojlanish yo‘nalishlarini ajratish imkonini beradi:
-  Alohida mamlakatlarning savdo oqimlarni ajratish;
-  Bir   guruh   mamlakatlar   o‘rtasidagi   savdo   oqimlariniajratish;
-  Mintaqalar o‘rtasidagi savdo oqimlarini ajratish;
-  Xalqaro savdoning asosiy ulushi oqimlarining rivojlangan
mamlakatlar guruhida yig‘ilganligi; 
-  Jahoning    yirik    savdo    imperiyalari    bo‘lib    AQSH,
Germaniya va Yaponiya hisoblanadi;
-  AQSH eksportining faollashuvi;
-  Yaponiya eksportining o‘sishi (birinchi navbatda, boshqa
Osiyo mamlakatlariga);
-  Janubiy  Osiyo  mamlakatlarida  xalqaro  savdoning  faol
rivojlanishi (ko‘proq Pokiston va Hindiston hisobiga);
- Sharqiy     Osiyo     va     qisman     Lotin     Amerikasi     mamlakatlari   xalqaro
savdosining ustun darajada rivojlanishi (Yaponiyadan tashqari)
- Markaziy   va   Sharqiy   Yevropa   davlatlari   tashqi   savdosining   sekin
rivojlanishi;
Xalqaro   savdoning   zamonaviy   hududiy   tarkibidagi   o‘zgarishlar   tendensiyasi
quyidagilar orqali ifodalanadi:
15 - Xalqaro     savdoda      bozor       iqtisodiyotiga     ega      rivojlangan mamlakatlar
ulushining saqlanib qolishi;
- Xalqaro   savdo   asosiy   qismining   rivojlangan   mamlakatlar   guruhi   ichida
mujassamlashuvi;
-  Rivojlanayotgan mamlakatlar ulushining ortishi;
-  Rivojlanayotgan   va   rivojlangan   mamlakatlar   o‘rtasida
savdo aloqalari hajmining ortishi; 
- O‘tish         iqtisodiyotiga         ega         mamlakatlarning         xalqaro   savdodagi
pozitsiyasining   zaifligi   (rivojlangan   mamlakatlar   tashqi   savdo   aylanmasida   3,5%,
rivojlangan mamlakatlar tashqi savdo aylanmasida 2,5%);
Demak,         zamonaviy         xalqaro         savdoning         asosiy         omillari
quyidagilardan iborat:
-  Milliy iqtisodiyotlarning ochiqligi;
-  Milliy iqtisodiyotlar ishlab chiqarish salohiyatining o‘sishi;
-  Xalqaro savdoning hududiy va tovar o‘zgarishi;
-  Xalqaro savdo mexanizmlarining murakkablashuvi.
XXI   asrning   boshlarida   xalqaro   savdo   nisbatan   jadal   suratlarda   rivojlanishi
bilan  birga  turli  inqirozlar   tufayli  uning  pasayishi  ham  yuz  berdi.  Tahlillar,  jahon
ishlab chiqarish hajmining o‘sish sur‘ati 2005-2010 yillarda o‘rtacha 2,0%ni, jahon
tovarlar   eksporti   hajmining   o‘sish   sur‘ati   esa   3,5%   ni   tashkil   etganligini
ko‘rsatmoqda. 
2-va   4-chorakda.   Yaponiya   kuchli   moneter   va   fiscal   siyosat   olib   bordi   va
2013-yilning   birinchi   ikki   choragida   kuchli   o‘sishga   erishdi.lekin   bu   yilning
ikkinchi yarmidan pasaya boshladi va 3- chorakda 1% dank am miqdorda pasaydi.
Rivojlangan   mamlakatlar   birgalikda   olinib   bir   butun   sifatida   qaralganda   umumiy
YaIM   o‘sishi   1.1%,     2012-yilda   1.3%   ni   tashkil   qilgan   edi.     Rivojlanayotgan
mamlakatlar     o‘z     ichiga     MDH   mamlaktlarini   olgan   holda       4.5%   dan   4.4%   ga
pasaydi. Osiyo
16 2013-yilda     JSTning  geografik  hududlari  bo‘yicha  eng  tez o‘sgan YaIM
ni   qayd   etdi   va   4.2%   o‘sish,   bu   deyarli   o‘tgan   ikki   yildagi   o‘sish   bilan   teng;
Keyingisi Afrika 3.8%, Yaqin sharq
3.0%  , janubiy va markaziy Amerika  3.0% ; Mustaqil davlatlar hamdo‘stligi
mamlakatlari  2.0% ; Shimoliyn Amerika 1.8% va Yevropaa 0.3%
2013-yilda       jahon   xalqaro   tovarlar   savdosi   ko‘rsatkichi   o‘rtacha   export   va
import   hajmi   2.1%   ga   o‘sdi   .Ammo   jahon   importi   va   exporti   o‘rtasiodagi   farq
yuqori  2.4% export va 1.8%  import ulushi o‘sdi;Rivojlangan mamlakatlar exporti
jahon o‘rtachasiga nisbatan ancha sekin o‘sdi   va 1.5%ni tashkil qildi. Bu davrda
rivojlanayotgan   mmlakatlarda   bu   ko‘rsatkich   tez   suratlarda   o‘sdi   o‘rtachaga
qaraganda   va   3.3%ni   tashkil   qildi.Import   jihatdan       rivojlangan   mamlakatlar
salbiy   .02   %   pasayishni   qayd   qildi;   Rivojlanayotgan   va   o‘tish   iqtisodiyoti
mamlakatlari 4.4% ga o‘sdi.
O‘tgan   yili   osiyo   mamlakatlarining   exportdagi   ulushi   ortdi   boshqa   barcha
hududlar   bilan   solishtirilganda     4.6foizlik   o‘sish   bilan;Qolaversa   SHimoliy
Amerika   (2.8%),   Yevropa   (1.5%),   Yaqin   sharq   (1.5%),   Janubiy   va   markaziy
Amerika   (2.5%),   SHimoliy    Amerika     (1.2%),     MDH     mamlakatlari     (0.7%)     va
Afrika   (-3.4%)   o‘sishni   tashkil   qildi.   Osiyo   mamlakatlari   exporti   asosan
yaponiyaga   yo‘nltirilgan   edi   va   dunyoning   boshqa   mamlakatlari   bilan   ulushi
1.8%ga   pasaydi.   Xuddi   shu   paytda   Xitoy   va   Hindiston   exporti   7.7%   va   6.7%ga
o‘sdi   mos   ravishda;   Salbiy   ko‘rsatkich   Afrika   mamlakatlarida   qayd   qilindi   va
bunga   sabab   yoqilg‘I   export   qiluvchi   mamlakatlardagi   keskin   qisqarishlar,
Masalan:   Libya   (-27%),   Nigeria   (11%),  Algeria   (-7%).Import     hajmi     bo‘yicha
o‘sish   surari    yuqoriligi    bo‘yicha osiyo 4.4%  lik o‘sish bilan eng yuqori  o‘rinni
egalladi.Yaqin   sharq     (4.4%),        Afrika     (4%),     janubiy     va     markaziy    Amerika
(2.5%),   Shimoliy  Amerika   (1.2%),  Yevropa   (-0.5%),   MDH   mamlakatlari     (-1.1),
Hindistonda  import    2.9%ga    qisqardi bunga sabab iqtisodiy pasayish    bo‘ldi ,
lekin xitoy respublikasining   jetdan   qiladigan   xarajatlari   keskin   oshdi   va 10%
dan   oshiqni   tashkil   qildi;   Afrika   hamm   o‘z   import   hajmini   oshirdi     ,     garchi
17 eksport     hajmi     so‘nggi     ikki     yil     davomida   pasaygan   bo‘lsa   ham,   bunga   sabab
asosiy maxsulotlarining yuqori narxdaligidir. 
Bu borada sug‘urta xizmati va computer va axborot xizmati exp[ortida   8% li
kuchli   o‘sish   qayd   qilindi   va   qurulish   materiallari           faqatgina     3%     ga
qisqardi.Moliyaviy  xizmatlar
2012-yildagi -3% pasayishdan so‘ng tezlikda qayta tiklandi va2013-yilda 7%
lik o‘sishni qayd etdi. Axborot almashinuv xizmatlari o‘rtacha  2% ni tashkil qildi.
Royaltilar   va   litsenziya   to‘lovlari   6%ga   oshdi;Xulosa   qilib   aytganda   ,   shimoliy
Amerika   exporti   2%   ga   o‘sdi   va   2.42   trln   dollarni   tashkil   qildi,   bu   jahon
exportining 13.0 foizi demakdir; Import hajmi esa 1% ga o‘sdi va 3.2 trln dollarni
tashkil   qildi   va   bu   jahon   umumiy   ko‘ratkichiga   nisbatan   17%   ni   tashkil   qildi;
Yevropa  2013-yilda export  hajmi  4%  ga  o‘sdi  va     6.64  trln  dollarni  tashkil
qildi.jahon   umumiysiga   nisbatan       36%   ni   tashkil   qildi;Janubiy   va   markaziy
Amerika   mamlakatlari   export   ulushi   2%   ga   pasaydi   va   737   mlrd   dollarni   tashkil
qildi,   uning   jahondagi   ulushi   4%   ni   tashkilq   ildi;   Importi   esa,2   foizga   o‘sdi   773
mlrd     dollarni   tashkil   qildi   va   jahonda     ulushi   4%   ga   teng   bo‘ldi;Osiyo   exporti
2%ga o‘sdi.
2013-yilda shimoliy amerikada savdo xizmatlari eksport hajmi 5%ga o‘sdi va
761 mlrd dollarni tashkil qildi,bu jahon savdo exportiga nisbatan 16% dir. Import
hajmi esa 2% ga o‘sdi va   561mlrd   dollar,   jahon   importiga   nisbatan   13%   ga
teng bo‘ldi;Yevropada o‘sish        6%  va  2.17trln dollar  jahon eksportining   47%    i
qayd  etildi.  Savdo  xizmatlari  bo‘yicha import hajmi esa 5% ga osdi va 1.78 trln
dollar   41%   jahon   savdo   xizmatlari   eksportidagi   ulushi;Bu   borada   osiyo
mamlakatlari   export   hajmi   6   %   ga   o‘sdi   va   1.21   trln   dollarni   tashkil   etdi,   bu   esa
jahon hajmiga nisbatan 26%;Import hajmi esa 4% ga o‘sdi,1.23 trln dollarni tashkil
qildi va jahon savdo xizmatlari importidagi ulushi 28%ni tashkil qildi. Jahon savdo
xizmatlari exporti   va   importidagi   ulushi   past   bo‘lgan   mamlakatlar   bu: Afrika
mamlakatlari,   Yaqain   sharq,   janubiy   va   markaziy Amerika mamlakatlari va
MDH mamlakatlari;  Ushbu  mamlakatlarning umumiy jahon savdo  xizmatlaridagi
ulushi har biriniki o‘rtacha 5% dan past.
18 Xulosa 
1. Barcha   mamlakatlar   tashqi   savdosi   majmui   xalqaro   savdoni   tashkil   etadi.
Xalqaro   savdo   –   bu   turli   davlat   milliy   xo’jaliklari   o’rtasidagi   tovar   va
xizmatlarning ayirboshlash jarayonidir. Xalqaro savdo qadimdan mavjud bo’lsada,
faqat XIX asrga kelib, ya’ni deyarli barcha rivojlangan mamlakatlar xalqaro savdo
aloqalarida   ishtirok   eta   boshlashi   bilan   jahon   bozori   shakliga   kirdi.   Xalqaro
iqtisodiy munosabatlarning tarkibiy qismi hisoblangan xalqaro savdo tashqi savdo
aylanmasi, eksport va import kabi ko’rsatkichlar bilan tavsiflanadi.
2. Kapital   eksport   qilish   ham   o’ziga   xos   xususiyatlarga   ega   bo’ladi.   Kapital
eksporti   kredit   berish   yoki   chet   el   korxonalari   aktsiyalariga   maqsadli   qo’yilmalar
kabi   shakllarda   amalga   oshirilib,   kapital   chiqarilgan   vaqtda   eksport   qiluvchi
mamlakatdan   mablag’lar   oqimini   taqozo   qiladi   va   shu   orqali   tasarrufida   bo’lgan
resurslar hajmini qisqartiradi. Boshqa tomondan, kapital eksporti chet davlatlarning
mazkur mamlakatdan bo’lgan qarzlarini ko’paytiradi. U jahon bozoriga tovarlarning
keyingi   eksporti   uchun   qulay   sharoit   yaratadi   va   chet   el   valyutasida   foiz   yoki
dividend shaklida barqaror daromad olish omili hisoblanadi. 
3. Mamlakatdagi   aholi   jon   boshiga   to’g’ri   keluvchi   eksport   hajmi   uning
iqtisodiyotining   «ochiqligi»   darajasini   ifodalaydi.   Eksport   salohiyati   (eksport
imkoniyatlari)   –   bu   mazkur   mamlakat   tomonidan   ishlab   chiqarilgan   mahsulotning
o’z   iqtisodiyoti   manfaatlariga   putur   yetkazmagan   holda   jahon   bozorida   sotishi
mumkin bo’lgan qismi.  
4. Xalqaro   savdoda   ishtirok   etish   har   bir   mamlakat   uchun   milliy   ishlab
chiqaruvchilarni   tashqi   raqobatdan   himoya   qilish   vazifasini   dolzarb   qilib   qo’yadi.
Bu vazifa mamlakatlarning savdo siyosati orqali amalga oshadi. Jahon amaliyotida
bu siyosatning protektsionizm (tashqi ta’sirdan himoyalash) va fritrederlik (savdoga
to’liq erkinlik berish) kabi shakllari keng tarqalgan. 
5. Iqtisodiy bitimlar – qiymatning har qanday ayirboshlanishi, ya’ni tovarlar,
ko’rsatilgan   xizmatlar   yoki   aktivlarga   mulkchilik   huquqining   bir   davlat
rezidentlaridan   boshqa   davlat   rezidentlariga   o’tishi   bo’yicha   kelishuvlar.   Har
qanday   bitim   ikki   tomoniga   ega   bo’ladi   va   shu   sababli   to’lov   balansida   ikki
19 tomonlama yozuv tartibiga rioya qilinadi. Har bir bitim to’lov balansining debet va
kredit qismlarida o’z ifodasini topadi.
Mamlakatlar   xalqaro   savdo   yordamida   o’zlarining   davlatlararo
ixtisoslashuvini rivojlantirishi, o’zlarining resurslari unumdorligini oshirish va shu
orqali   ishlab   chiqarishning   umumiy   hajmini   ko’paytirishi   mumkin.   Alohida
davlatlar,   eng   yuqori   nisbiy   samaradorlik   bilan   ishlab   chiqarish   mumkin   bo’lgan
tovarlarga   ixtisoslashishi   va   ularning   o’zlari   samarali   ishlab   chiqarish   holatida
bo’lmagan tovarlarga ayirboshlash hisobiga yutish mumkin ekan. 
20 Foydalanilgan adabiyotlar
1. Sh.M.Mirziyoevning   Oliy   Majlisga   Murojaatnomasi.   -   Toshkent:   O‘zbekiston,
NMIU, 2018. 
2. Sh.M.Mirziyoevning.   Konstitutsiya   —   erkin   va   farovon   hayotimiz,
mamlakatimizni yanada taraqqiy ettirishning mustahkam poydevoridir. –Toshkent:
O‘zbekiston NMIU, 2018.
3. SH.M. Mirziyoev. - Toshkent: O‘zbekiston, NMIU, 2017
4. SH.M. Mirziyoev. - Toshkent: O‘zbekiston, NMIU, 2016.
5. Sh.M.Mirziyoevning Qonun ustuvorligi va inson manfaatlarini ta'minlash - yurt
taraqqiyoti va xalq farovonligining garovi. 2020 yil
6. Sh.M.Mirziyoevning.   Oliy   Majlisga   Murojaatnomasi.   -   Toshkent:   O‘zbekiston,
NMIU, 2018
7. Komilova N.Q .Tibbiyot geografiyasining nazariy va amaliy masalalari.
Monografiya. -Toshkent, ―SHARQ , 2016. 277 b.‖
7. Malxazova S.M. Mediko-geograficheskiy analiz territoriy: kartografirovanie,
otsenka, prognoz. -M.: Nauchnыy mir, 2001. 240 s.
9. CHaklin A.V. Meditsinskaya geografiya. -M.: Znanie, 1977. -128 s.
10. Komilova N., Ravshanov A., Muhammedova N. Tibbiyot geografiyasi va
global salomatlik. O’quv qo’llanma.T. ―Unversitet , 2018 y.	
‖
Qo’shimcha adabiyotlar:
11. O’zbekiston Respublikasini yanada rivojlantirish bo’yicha Harakatlar
strategiyasi to’g’risida. O’zbekiston Respublikasi qonun hujjatlari to’plami, 2017 y
6-son, 70-modda.
12.Vazirlar   Mahkamasining   2016   yil   yakunlari   va   2017   yil   istiqbollariga
bag’ishlangan
21

JAHON BOZORINING SHAKLLANISHI

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский