Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 35000UZS
Hajmi 58.3KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 02 Dekabr 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Tarix

Sotuvchi

Islombek

Ro'yxatga olish sanasi 17 Fevral 2024

64 Sotish

Jarqo'ton manzilgohi

Sotib olish
Reja
Kirish ……………………………………………………………………2-3
1 . Yurtimizda Bronza davriga oid bo’lgan manzilgohini o’rganilishi…..4-14
2. Jarqo’ton manzilgohidan topilgan arxeologik moddiy manbalar…….15-21
3. Jarqo’ton manzilgohini o’rgangan arxeolog olimlar…………………22-25
Xulosa …………………………………………………………………..26-27
Foydalanilgan adabiyotlar ……………………………………………. 28
1 Kirish
Mavzuning   dolzarbligi   Ota-bobolarimizdan   qolgan   merosni   o’rganish,
ularning   urf-odatlari,   udumlarini   tiklash   –   bu   tarixni   tiklash   demakdir.   Faqat   uni
xolislik bilan  asl  xolicha  o’rganish,  tahlil  qilish  o’rganilayotgan  davr  haqida  aniq
va to’g’ri tasavvur hosil qilish imkonini beradi. Istiqlol bergan buyuk ne’matlardan
biri ham tariximizni, milliy qadriyatlarimizni, o’zligimizni chuqur o’rganish uchun
ulkan   imkoniyatlar   yaratdi.   Xalqimiz   orasida   tariximizni   bilishga   bo’lgan
qiziqishning   Keskin   ortishi   tufayli,   ajdodlarimizning   qadim   urf-odatlari,   diniy
e’tiqodi,   madaniy,   ma’naviy   Merosini   o’rganish   tarix   ilmining   dolzarb   masalasi
sifatida e’tirof etilmoqda. Shimoliy Baqtriya hududiy jihatdan janubiy O’zbekiston
va janubiy-g’arbiy Tojikiston viloyatlarini o’z ichiga oladi. So’nggi bronza davrida
bu   hududlar   kelib   chiqishi   jihatidan   har   xil   bo’lgan   uchta   yirik   tarixiy   va
etnomadaniy   birliklarning   (Sopolli   madaniyati,   Jarqo’ton   madaniyati   qabilalari)
aloqa   maydoniga   aylanadi.   Uning   O’zbekiston   qismida   Sopollitepa,   Jarqo’ton,
Ko’zali,   Mo’lali,   Bo’ston,   Kuchuktepa,   Qiziltepa   kabi   o’troq   dehqonchilik
madaniyati   yodgorliklari   o’rganilgan.   Ular   qadimgi   qishloqlar,   ilk   shahar
harobalari,   qadimgi   qabriston   yodgorliklari   ko’rinishida   bizgacha   yetib   kelgan.
Hozirgacha   o’sha   davr   o’troq   aholisining   har   xil   nuqtalarda   ikki   mingdan   ortiq
qabrlari ochilgan. Ularda aholining etnomadaniy hayoti, dafn marosimlaridagi turli
xil urf-odatlari va diniy e’tiqodi o’z aksini topgan.
Arxeologik   tadqiqotlar   natijalariga   ko’ra,   qadimgi   Baqtriya
bronza   davrida   sug’orma   Dehqonchilik   sivilizasiyalarining   dasht   qabilalari   bilan
bevosita   madaniy   aloqa   ko’prigiga   aylangan   va   bu   zaminda   ilk   davlatchilik
asoslarining   erta   shakllanishiga   olib   Kelgan.   Ayniqsa,   Shimoliy   Baqtriya
hududlarida   olib   borilgan   izlanishlar   va   ularning   natijalari   mil.   avv.   II-ming
yillikning   uchinchi   chorak   oxiri   va   to’rtinchi   choragidan   boshlab,   Shimoliy
Baqtriya   o’troq   dehqonchilik   jamoalari   bilan   cho’l   mintaqalari   chorvador
jamoalarining   etnomadaniy   uchrashuv,   bir-birlari   bilan   qorishuv,   etnik   jihatdan
aralashuv   maydoniga   aylanadi.   Bu   xilma-xil   etnomadaniy   manzara   Shimoliy
2 Baqtriya   bronza   davri   qabilalarining   dafn   marosimlari   va   shakllanib   borayotgan
diniy   e’tiqodida   yaqqol   ko’zga   tashlanadi.   Shimoliy   dasht   qabilalarining
(Andronova madaniyati) izlari Xisor vodiysida Qumsoy, Xovalin rayonida Tuyun
qabristoni,   Vaxsh   daryosining   yuqori   oqimida   Kirov   nomli   sovxoz   hududidan
topilgan   manzilgoh,   Sharqiy   Pomirdan   va   Bishkent-Vaxsh   madaniyatiga   Tegishli
Toshguzar  manzilgohi misolida o’rganilgan. Bundan tashqari  Jarqo’tondan ularga
tegishli   sopol   parchalari   va   boshqa   ashyoviy   dalillar   topilgan.   Birinchi
prezidentimiz   Islom Karimovning «Tarixiy xotirasiz kelajak y о ‘q» 1
  nomli asarida
о ‘qtirib   о ‘tilgan   Ona   Vatanimiz   tarixining   о ‘ta   dolzarb   muammolari   qatorida
« о ‘zbek davlatchiligi tarixi» masalasi alohida ahamiyatlidir. Shu bois   О ‘zbekistan
hududida   tashkil   topgan   davlatchilik   tarixining   ilk   bosqichlarini   birlamchi   manba
— arxeologik materiallar asosida yoritishni lozim topdik.
Mavzuning   maqsad   va
vazifasi   Yurtimizda   Bronza   davriga   oid   bo’lgan   Jarqo’ton   manzilgohini
o’rganilishi asosiy maqsadimiz, Vazifalari esa quyidagicha -   Yurtimizda
Bronza davriga oid bo’lgan manzilgohlarni o’rganilishi;  -   Bronza   davriga
oid bo’lgan Jarqo’ton manzilgohini o’rganilishi;  -   Jarqo’ton
manzilgohidan topilgan moddiy manbalarni o’rganish;  -   Jarqo’ton
manzilgohini o’rgangan olimlar;
Mavzuning   ob’ekti   va   predmeti   Jarqo’ton   manzilogi   mavzuning   ob’ekti
etib   bergilandi,   predmeti   esa   ushbu   manzilgoni   o’rganilishi,   uyerdan   topilgan
tarixiy   ashyolar,   ushbu   arxeologik   maskanni   o’rgangan   olimlarni   asarlaridan
o’rganishdir. Kurs ishining hajmi  Kirish, uchta reja, xulosa va foydalanilgan
adabiyotlardan iborat.
1
 Каримов И.А. Тарихий хотирасиз келажак йўқ.  T. Ўзбекистон . 1998. B.7.
3 1 . Yurtimizda Bronza davriga oid bo’lgan manzilgohini o’rganilishi.
Biz   bayon   etmoqchi   b о ‘lgan   birlamchi   manba   О ‘zbekistonda   davlatchilik
tarixinnng 350 yildan kam emasligi haqida boy materiallar bermoqda. Bu noyob
manba Jarquton arxeologik obidasi b о ‘lib, bu ko’hna shahar xarobasi bundan 350
yil muqaddam Surxondaryo viloyati Sherobod tumani hududidan   о ‘tgan Sherobod
daryosining k о ‘hna   о ‘zani B о ‘stonsoy yoqasidadir. Uning maydoni 10 gektardan
kam   emas.   Shahar   ikki   qismdan   iborat,   ya’ni   «Arki   a’lo»   va   «Shahriston»   dan
iborat.   Arki   a’loda   shahar   hokimining   qarorgohi   —   hukmdor   saroyi   joylashgan.
Arki a’loning umumiy maydoni 5 gektardan kam emas. Uning atrofi qalin mudofaa
devori bilan   о ‘rab olingan 2
. Arki a’loga tutashgan holda, uning sharqiy va janubiy
tomonida,   bu   qadimgi   shaharning   asosiy   aholisi   —   dehqon   va   hunarmandlar
yashagan «shaxriston» joylashgan.
Shaharning   tarixiy   topografiyasiga   k о ‘ra,   shahriston   maydonida   dehqon   va
hunarmandlarning   patriarxal   jamoa   q о ‘rg‘onlaridan   tashkil   topgan   20   ga   yaqin
aholi   turar-joy   massivlari   bor.   Ularning   har   biri   mustahkam   mudofaa   inshootlari
bilan   о ‘rab olingan. Ammo ularning barchasini yaxlit   о ‘rab olgan mudofaa devori
xali shakllanmagan.
Shahristondan janubda, qadimgi ariq qoldig‘ining orqa tomonida, Bustonsoy
jarlari   b о ‘ylab,   kamida   20   gektar   maydonni   egallagan   nekrapol,   ya’ni   shahar
qabristoni joylashgan.
Avvalo   bu   noyob   yodgorliknnng   ochilish   tarixiga   nazar   tashlaylik.   Uning
ochilishi  kutilmagan  holda  r о ‘y  berdi,  ya’ni   qadimgi   shahar  madaniyatining  yana
bir   nodir   obidasi   —   Sopollitepada   (bu   yodgorlik   Sherobod   vohasida   Kuxitang
daralaridan oqib chiqqan   О ‘lanbuloq soy quyi oqimida) A. A. Askarov tomonidan
arxeologik   qazishma   ishlari   yakunlanayottan   kezlarda   Jarq о ‘tan   haqida   xabar
keldi 3
.   О ‘sha kezlarda Leningraddan V. M. Masson  boshliq bir guruh arxeologlar
Surxondaryoning Angor tumanidagi antik davr obidasi Zartepada qazishmalar olib
borar   edi.   О ‘sha   yili,   1973   yil   iyun   oyining   boshlarida   Zartepaga   V.   M.   Masson
2
 Arisxoviskiy. A – Arxeologiya asoslari. T. O’qituvchi. 1970. B.145.
3
 Asqarov. A. Jarqo’ton. T. Fan. 1983. B.12.
4 guruhining   ishlari   bilan   tanishgani   keldim.   Kutilmaganda   arxeologlar   joylashgan
kolxoz   dala   shiyponida   arxeolog   Shokir   Pidayev   topib   kelgan   sopol   parchalariga
k о ‘zim   tushdi.   Sopol   parchalarini   k о ‘zdan   kechirar   ekanman,   ushbu   topilma
bronza davrining noyob yodgorligi Sopollitepa materiallariga  о ‘xshashligini eslab,
SH.   Pidayevni   yangi   noyob   yodgorlik   bilan   tabrikladim   va   darhol   yangi   obyekt
bilan   tanishib   kelishlikni   kasbdoshlarimga   taklif   etdim.   Barcha   tashkiliy   ishlarni
о ‘z zimmamga olib, Jarq о ‘tonga y о ‘l oldik.
Iyunning   jazirama   issig‘ida   yodgorlik   bilan   tanishar   ekanmiz,   qadimgi
q о ‘hna   shaharni   hozirgi   Guliston   jamoa   x о ‘jaligi   tomonidan   buzilib,   ekinzorga
aylantirilgan   qismida,   suv   yuvib   ketgan   jar   kesmasida   ochilib   qolgan   qabrni
uchratdik va bu yodgorlpkni bronza davriga tegishli ekanligiga t о ‘liq ishonch xosil
qildik.
О ‘sha   yildayoq   yodgorlikni   о ‘rganish   ishlari   boshlanib   ketdi.   Birinchi
navbatda,   yodgorlik   joylashgan   maskanni   nega   Jarq о ‘ton   deb   atalishi   bilan
qiziqdik. Keksalarning guvohlik berishlariga qaraganda, 1950 yillarning boshlarida
shu   joyda   Bustonsoy   jarliklari   ustida   Guliston   jamoa   x о ‘jaligining   yirik   shoxli
xayvonlari   uchun   bir   necha   chorva   q о ‘tonlari   barpo   etilib,   shundan   boshlab   atrof
aholi bu joyni jarliklardagi q о ‘ton, ya’ni jarq о ‘ton deb atay boshlagan ekanlar.
K о ‘p   yillik   izlanishlar   davomida   Jarq о ‘tonni   haqiqatda   О ‘zbekiston
hududidagi   eng   qadimgi   ilk   shahar   ekanligini   isbotlovchi   juda   boy   ashyoviy
dalillar topildiki, ular haqida hikoya qilishdan avval Qadim gi Sharq shaharlarining
shakllanishi   uchun   zarur   b о ‘lgan   iqtisodiy   va   ijtimoiy   omillar   haqida   eslatib
о ‘tishni joiz topdik.
Tarixiy   tahlil   taqozosiga   k о ‘ra,   о ‘tmishi,   uzoq   tarixi   va   madaniyati   boy,
о ‘troq   xalqning   dastlabki   davlatchiligi   zaminida   shaharsozlik   madaniyati   yotadi.
Bu xulosa yer kurrasida, birinchi bor eng qadimgi davlatlar tashkil topgan Qadimgi
Sharq mintaqalari misolida ilmiy jihatdan isbotlangan 4
.
Qadimgi   Sharq   sivilizatsiyasining   ilk   bor   vatani   hisoblanmish
Messopotamiyada   miloddan   oldingi   IV   ming   yillikning   oxiri   va   III   ming   yillik
4
  Kabirov. J, Sagdullayev. A. O’rta Osiyo arxeologiyasi. T. 1990. B.43. 
5 davomida,   ya’ni   bundan   5—5,5   ming   yil   avval   Shumer,   Lagash,   Suza   kabi
shaharlar tashkil topgan. Ana shu shaharlar bazasida mitti davlatlar shakllanib, ular
tarixda shahar-davlatlar nomi bilan mashhurdirlar.
Qadimgi   shahar-davlatlarning   tashkil   topishida   о ‘troq   aholining
dehqonchilik va hunarmandchilik x о ‘ja ligi asosiy iqtisodiy omil b о ‘lib ular dastlab
atrof aholi joylarining x о ‘jalik markazi, tuman, viloyat yoki ma’lum bir   о ‘lkaning
siyosiy,   diniy   va   о ‘z- о ‘zini   idora   etuvchi   tabaqalashgan   jamoalarning   ijtimoiy
boshqaruv   markazi,   ya’ni   ilk   davlati   b о ‘lgan.   Shaharlarnnng   tashkil   topishida
asosan aholining  о ‘troq x о ‘jalik hayoti va u bilan bog‘liq yana uch omil mavjudligi
tarixan zarur hisoblanadi.
Birinchisi   —   qulay   tabiiy   sharoit,   ya’ni   unumdor   tuproq,   suv   va   boshqa
geografik   omillar,   ikkinchisi   hosildor   sug‘orma   dehqonchilik   va  uni   ta’minlovchi
ag rotexnika. Bular shaharlarning paydo b о ‘lishidagi iqtisodiy omillar hisoblanadi.
Uchinchisi,   ana   shu   iqtisodiy   omillar   asosida   vujudga   kelgan   tabaqalashgan
jamiyatning diniy, harbiy va siyosiy jihatdan boshqaruv tizimi tug‘ilishiga sharoit
etilgan   b о ‘lishn   kerak,   ya’ni   iqtisodiy   hayotda   yuz   bergan   tub   о ‘zgarishlar
(dehqonchilikda   sun’iy   sug‘orish   sistemasining   kashf   etilishi,   daryolardan
magistral   kanallar   orqali   yangi   yerlarga   suv   chiqarish,   yerni   ishlashda   omoch   va
hayvon kuchidan foydalanish, hunarmandchilikning t о ‘qimachilik sohasida yigiruv
va   t о ‘quv   dastgohining   kashf   etilishi,   kulolchilikda   charxning   va   murakkab
xumdonning kashf etilishi, metall eritish va quyish texnologiyasining kashf etilishi,
uy   hayvonlaridan   transportda   foydalanishga   о ‘tish,   qurilishda   reja   asosida   uy-joy
va   monumental   bnnolar   qurishga   о ‘tish,   atrof-muhit   haqida   t о ‘plangan   bilimlar
asosida   astranomiya,   astrologiya,   quyosh   soati,   kalendar,   murakkab   hisoblash
sistemasini   ixtiro   etish   pa   boshqalar)   tufayli   ijtimoiy   hayotda   tabaqalanish   yuz
beradi.   Ana   shu   tabaqalanish   jarayoni   ma’lum   nuqtaga   yetgach,   jamiyatni
boshqarish zaruriyati tug‘iladi. Bu ijtimoiy omil edi. 
Qachonkim   bu   uch   omil   dialektik   yaxlitlikda   mavjud
b о ‘lishi   uchun   tarixiy   sharoit   tug‘ilgandagina   qadimgi   shaharlar   va   ular   bazasida
shahar-davlatlar paydo b о ‘ladi.
6 Qadimgi Sharq shaharlarichi? Ular erta tashkil topishi uchun mana shu uch
omil   О ‘rta   Osiyoda,   jumladan   О ‘zbekiston   hududida   bormidi   degan   savol
tug‘iladi. Q о ‘limizdagi mavjud ashyoviy dalillarga k о ‘ra, bu savolga ijobiy javob
berish mumkin.
Odatda,   jahon   fanida   qabul   qilingan   ilmiy   ishlanmaga   k о ‘ra,   bir   aholi
yashash joyini shahar deb atash uchun qator omillarning yetilishi talab etiladi. Ular
quyidagilar:   territoriyasi   5—6   ga   va   undan   kam   b о ‘lmagan   maydonda   aholining
zich   joylashgan   b о ‘lishi,   aholi   joylashgan   maydonning   chor   atrofi   qalin   mudofaa
devorlari bilan   о ‘rab olingan b о ‘lishi, shahar yuqori tabaqa va hokimlarining turar
joylari   oddiy   fuqarolar   turar-joy   massivlaridan   ajrab   turishi,   shahar   hokimining
baland   poydevor   (platforma)   ustiga   qurilgan   monumental   qasri,   ya’ni   shahar
о ‘rdasi   b о ‘lishi,   shahar   maydonida,   ya’ni   shahristonda   shahar   aholisining   barcha
qatlamlari uchun xizmat qiluvchi muqaddas diniy markaz — mahobatli ibodatxona
majmui   tashkil   topgan   b о ‘lishi,   shahar   iqtisodiy   asosini   k о ‘p   tarmoqli
hunarmandchilik   va   savdo-sotiq   tashkil   etgan   b о ‘lishi,   shahar   ramzi   va   belgisi
hisoblanmish shahar muhri va tug‘rosining mavjudligi va boshqalar.
О ‘zbekiston   hududida   о ‘rganilgan   qator   yodgorliklar   jumlasiga   kiruvchn
Surxondaryo   viloyati   Sherobod   tumann                             E.   Berdiyev   nomli   jamoa
x о ‘jaligida joylashgan  Jarq о ‘ton yodgorligi ana shu talablarning barchasiga javob
beruvchi eng qadimgi va yagona shahar qoldig‘i hisoblanar edi.
Yuqorida   ta’kidlaganimizdek,   Jarq о ‘tonda   1973   yildan   to   hozirgacha
arxeologik   qazishma   ishlari   davom   etmoqda.   Shu   davr   ichida   maydoni   10
gektardan   kam   b о ‘lmagan   bu   qadimgi   shahar   ikki   qismdan—«arki   a’lo»   (shahar
о ‘rdasi)   va   «shahriston»   dan   iborat   ekanligi,   uning   «shahriston»   qismidan   bir
necha   turar-joy   massivlari,   turli   tarmoqli   shaharhunarmandchiligining   obyektlari,
otashparastlar   ibodatxonasi,   ark   maydonidan   esa   shahar   hokimining   mahobatli
saroy kompleksi, metall eritish pechlari va boshqalar topib   о ‘rganildi. Uzoq yillar
davomida   muntazam   olib   borilgan   arxeologik   qazishmalar   jarayonida   malakali
darajada  yuksak   rivojlangan  kulolchilik  va  bronza  metallurgiyasi  ishlab   chiqarish
korxonalari,   zargarlik   va   mehnat   qurollari   ishlab   chiqarish   ustaxonalari,   paxta   va
7 ipak   mahsulotlari   xom   ashyosiga   asoslangan   t о ‘qimachilik   manufakturalarining
ashyoviy dalil va qoldiqlari topib  о ‘rganildi.
Jarq о ‘ton   hududida   olib   borilgan   keng   k о ‘lamli   izlanishlar   uning   sanasini
aniqlash   va   ushbu   maskanda   yuz   bergan   tarixiy   jarayonni   bir   necha   bosqichlarga
b о ‘lib   о ‘rganish   imkoniyatini   berdi.   Shunga   k о ‘ra,   Jarq о ‘tondagi   qadimgi   shahar
hayoti   uch   bosqichga,   ya’ni   Jarq о ‘ton   (miloddan   avvalgi   150—1350   yillar),
k о ‘zali   (mil.   av.   1350—120   yillar)   va   m о ‘lali   (mil.   av.   120   100   yillar)
bosqichlariga b о ‘lindi. Keyinroq, Jarq о ‘tonning qarama-qarshisida, Bustonsoyning
о ‘ng   sohilida   о ‘rganilgan   yodgorliklar"   munosabati   bilan   m о ‘lali   bosqichini   ikki
fazaga, ya’ni m о ‘lali (mil. av. 120— 100 yillar) va b о ‘ston (mil. av. 100—90
yillar)   fazalariga   b о ‘lib   о ‘rganish   imkoniyati   tug‘ildi.   Shunday   qilib,   Jarq о ‘ton
yodgorligi   misolida   О ‘zbekis ton   hududida   umuman   maydoni   10   gektardan   kam
b о ‘l magan eng qadimgi shahar — davlat tarixi  о ‘rganildi.
Jarq о ‘ton   hududiy   jihatdan   nafaqat   О ‘rta   Osiyoda,   balki   О ‘rta   Sharq
mintaqasida   о ‘rganilgan bronza davrinnng eng yirik qadimiy shahar  xarobasi  edi.
U   Termiz   shahridan   60   km   chamasi   shimolda,   Sherobod   daryosining   qadimda
Amudaryogacha   suvi   borib   yetgan,   hozirda   esa   suvsiz   tuqayzorga   aylangan
Bustonsoy   yoqasiga   joylashgan.   Suv   oqimiga   k о ‘ra,   dastlab   Bustonsoyning   chap
sohili   о ‘zlashtirilgan 5
. Bu joyda turar-joy massivlari  va ular  bazasida  shakllangan
k о ‘p tarmoqli ahli hunar x о ‘jaliklari qad k о ‘targan. B о ‘stonsoy sohilida joylashgan
bu   shahar   shimol   va   g‘arbdan   soy   bilan   chegaralangan,   sharqdan   esa   uning
hududiy   chegaralarini   belgilovchi   biror   aniq   chiziq   ko’zatilmaydi.   Uning   sharqiy
chegarasini paxta maydonida tuproqqa qorishib yotgan sopol parchalari va toshdan
ishlangan mehnat qurollari sochilib yotishidan bilish mumkin xolos. 
Yodgorlikning   hozirgacha   nisbatan   buzilmay   saqlanib   qolgan   shimoliy
qismida umumiy maydoni 3 gektarni tashkil etgan Arki a’lo joylashgan. U somon
q о ‘shilgan   xom   g‘ishtdan   ishlangan   qalin   mudofaa   devori   bilan   о ‘rab   olingan.
Devorning   qalinligi   3   metr,   uning   mudofaa   qudratini   oshirish   uchun   malum
masofada u kvadrat shaklda k о ‘rilgan burjlar bilan mustahkamlangan.  О ‘z davrida
5
 Egamberiyev. N. Arxeologiya. T. 2011. B.72.
8 balandligi   5—6   metrdan   kam   b о ‘lmagan   bu   mudofaa   inshootining   bizgacha
saqlangan qismlari hozir I metrdan oshmaydn.
Arkniig   mikrorelyefnga   ko’ra,   uning   pasayib   borgan   ichki   qismida   baland-
pastliklar   ko’zga   tashlanadi.   Ark   maydoniga   solingan   shurflarshshg   natnjasiga
qaraganda   do’ngliklar   turar-joy   massivlari,   pastliklar   era   kucha   yoki
uzlashtirilmagan   uchastkalar   bo’lib   chiqmoqda;   Arkka   kirish   darvozasi   uning
janubida   bo’lib,   undan   ark   markaziy   qismiga   tomon   qatgan   pastlik,   ya’ni   ko’cha
kuzatiladi.   Ark   darvozasndan   boshlangan   yo’l   aslida   markaziy   yo’l   bo’lib,   u
taxminan   25—   30   metr   masofada   garbga   tomon   burilgan,   xuddi   usha   joydan
pastlik   —   yo’lnnng   sharqa   3   tomon   kstgan   ikkinchi   tarmon   ko’zatiladn.   Garbga
tomon   kstgan   birinchi   yo’l   arkning   janubi-g’arbiga   borganda   baland   do’nglikka
borib   taqaladi.   Ana   shu   donglik   saznlganda,   u   joidan   somonli   xom   g’ishtdan
qurilgan   monumental   bino   qoldigi   topildi.   U   kvadrat   shaklda   bo’lib   42x42   m
tarzidadir.   Bino   tashki   devornning   qalinligi   4   m   Devor   tashki   tomondan   13   ta
kvadrat   shaklda   qad   ko’targan   mudofaa   burjlari   bilan   mustaxkamlangan.   Binoga
kirish   darvozasi   uning   janubiy   devornning   qoq   o’rtasiga,   «ikkita   burj   oraligida
joylashgan. Yuqorida   ta’kidlangan   markaziy   yo’ldan   g’arbga
to mon   qaytgan   yo’l   monumental   bino   darvozasiga   kelib   to’xtagan.   Shoxona   qasr
sifatida   Arki   a’loda   qad   ko’targan   bu   inshoot   aslida   shahar   xukmdorinnng   saroyi
bo’lsa ajab emas. Chunki Ark maydonida ochilgan 3 ta turar-joy massivlari orasida
bu   bino   uzining   maxo-batli   ko’rinishi   bilan   boshqalardan   tubdan   ajralib   turadi.
Hukmdor   qasri   ichidagi   xonalar   juda   oddiy,   ular   tashki   devor   osti   bo’ylab
joylashtirilgan. Saroyning o’rta qismida esa yaqin 20 kvadrat metr joyni egallagan
supa   borligi   aniqlandi.   Tarix   taqozosiga   ko’ra,   monumental   bino   xovlisida
supaning   bo’lishi   ushbu   saroy   shahar   xukmdorning   qarorgoxi   ekanligidan   dalolat
berar edi. Markaziy yo’ldan sharqqa tomon ketgan yo’l boshsa bir do’nglikka borib
tutashadi.   U   joyda   xam   qazishma     ishlari   olib   borilganda   jez   (bronza)   ishlab
chkarish   bilan   boglik,   xunarmandlar   massivi   ochildi.   To’g’ri,   Jarqo’tonda
o’tkazilgai   28   yillik   arxeologik   ilmiy  izlanishlar   jarayonida  uning   turli   joylaridan
yuzlab bronzadan ishlangan mexnat va xarbiy qurollar, zebi-ziynat bezaklari urug’,
9 jamoa   totemlari   aks   ettirshlgan   muxrlar,   jamoa   oqsoqollari   va   sardorlarning
ijtimoyi   nufuzidan   dalolat   beruvchi   tamga   va   tumorlar   topilganki,   ular   maxalliy
metall   eritish   va   metalldan   mexnat   qurollari   va   xarbiy   asbob-anjomlar   ishlab
chiqarish ustaxonalari bo’lganligidan guvoxlik beradi. Masalan,   Jarqo’tondan
topilgan   shahar   ibodatxonasini   qazish   vaqtida,   uning   xo’jalik-xizmat   kimplan
maxsus   chilangarlik   ustaxonasi   ochildi.   Ustaxonaning   sharkni   devori   ostida
kengligi 70 sm, uzunl«gi 2,5 m, balaidligi 1 m keladigan supa ustida qurilgan 5 ta
o’choq   topildi.   O’choqlarning   devorlari   uzoq,   olov   xaroratida   bo’lganligidan
ko’kimtir   shakka   aylanib   ketganligi   va   u   joydan   metall   eritish   qozonlarining
parchalari  topilganligi  uchun bu uchoqlarni  bronza xom ashyosini  eritish pechlari
deb   atadik 6
.   Bunday   pechlar   Jarqo’tonda,   uning   bir   necha   turar-joy   massivlarida
xam   uchratildi.   Biroq,   kutilmaganda,   Ark   maydonidan,   yuqoridagilardan   tubdan
fark   qiluvchi   butun   bir   metall   eritish   sexi   ochildiki,   bu   xozirgacha   O’rta   Osiyo
arxeolo giya tarixida uchramagan noyob topilddnr. «Metallurgiya   zavodi»
deb   atayotgan   joydan   bir-biriga   yaqin   qilib   qurilgan   2   ta   ikki   yarusli   doirasimon
metall   eritish   pechlari   ochildi.   Pechlarning   xar   ikkalasining   birinchsi   yarusga
joylashtirilgan olovxonasi va olovxonalardan ularnnng devorlari bo’ylab yuqoriga,
ikkinchi yarusga ko’tarilgan tarnovenmon alanga yo’llari xamda u alanga o’tqazish
yo’llari   ustiga   quril gan   (ya’ni   ikkinchi   yarusda)   o’choqlar   saqlangan.   Birinchi
pechda   uning   aylanasi   bo’ylab   7   ta,   ikkinchi   pechda   esa   5   ta   o’choq   qoldilari
topildi. Bu o’choqlarda tosh kukunlarn aralashtirib yasalgan sopol qozon-tigellarda
qalayga misni aralashtirib, bronza metali olin gan 7
. Birinchi   pech   olovxonanining
chuqurligi   2   m,   keng ligi   xam   shunga   yarasha   —   130x110   sm;   ikkinchsiniki
chuqurligi  110 sm.  Xar  ikkala  pechning olovxonalarida kamida 1 metr  qalinlikda
kul   qatlami   saqlan gan.   Olovxona   devorlari   va   o’choqlar   kuchli   xarorat   tufayli
ko’kimtir shlakka aylanib ketgan. Xar   ikkala   pechlarga   bir
vaqtning   o’zida   bir   joy da   turib   olov   yoish   mumkin.   Chunki   ularning   olovxona
eshiklari   pechlarnnng   janubi-garbiga,   bir-birlariga   yakni     qilib   qurilgan.   Endi
6
 Asqarov. A. Jarqo’ton. T. Fan. 1983. B .26.
7
  M арказий   осиё   тарихи   ва   археологияси   муаммолари.   (Республика   илмий   конференция   материаллари).   S .
2018. B.59.
10 pechlarning bizgacha tuliq, saqlanmagan ikkinchi yarusm xaqidagi ko’zatuvimizga
ko’ra,   uchoqlar   joylashgan   ikkinchi   yarusning   ustki   qismi   arkasimon   tom   bilan
yopilgan   bo’lib,   u   xonada   kuchli   xaroratni   saqlab   turishga   xizmat   etgan.
Arkasimon   tomning   qoq   o’rtasida   maxsus   qurilgan   tuynukcha   bo’lib   olov   yonib
to’rgan paytlarda xosil bo’lgan tutunlarni shu tuynukcha orqali tashqariga chiqarib
yuborilgan.  O’choqlar   arka -
simon   xona   devorlari   aylanasi   bo’ylab   joylashgan   bo’lib   uning   orqa   tomonidan
maxsus quyib ketilgan teshikchalardan qozon-tigellarni tashqariga chiqarib, undagi
metall eritmasini maxsus qoliplarga quyishgan. Keyin esa yana qozon-tigellar o’z
o’rniga qo’yilib max sus teshiklar berkitilib, metall eritish davom ettirilavergan.
Pechlarni   qazish
jarayonida   topilgan   ashyoviy   dalillarga   qaraganda,   xar   ikkala   pechlarda,   bir
vaqtning o’zida 12 ta qozon-tigellarda metall eritish rejalashtirilgan. O’choqlarning
xajmiga   qaraganda,   pechlarning   tag   qismi   18—20   sm   atrofidagi   qozon-tigellarda
metall eritilgan. Taxminiy hisob-kitoblarga ko’ra, pechlarda bir vaqtning o’zida 25
—30 kg atrofida sof bronza xom ashyosini olish mumkin bo’lgan. Bu   uzoq,
o’tmishimizdagi   bobokalonlarmizning   ishlab   chiqarish   imkoniyatlarni   xisobga
olganda ibtidoiy jamoachilik davri uchun juda katta yutuqdir. Boshqacha aytganda,
bu   topilmani   bronza   davrning   metallurgiya   zavodi   desa   bo’ladi.   Jarqo’tonning
shaxriston   deb   atalgan   qismi   Arki   a’lodan   janubga   tomon   chuzilib   ketgan   15   ga
yaqin tepaliklardan iborat. Ana shunday tepachalardan 4—5 tasi  arkning shimoli-
sharqiy   tomonida   ham   qad   ko’targan.   Xozirgacha   shulardan   6   tasida   katta   va
kichik   xajmdagi   qazishmalar   o’tkazildi.   Bundan   tashqari   shax riston   maydonida
uning   navbatma-navbat   o’zlashtirilishi   bilan   bog’liq,   bo’lgan   tarixiy   jarayonni
o’rganish   uchun   10   dan   ortiq   joylarga   shurflar   solindi.   Ma’lum   bo’lishicha.
Jarqo’tonning   ark   qismi,   unga   janubiy   va   janubi-sharqiy   tomonidan   tutash
maydonlar birinchi navbatda o’zlashtirilgan.  Aynan
shu   joylardagi   tepa liklardan   ikkitasida   ya’ni   5-   va   6-tepada   olib   borilgan   keng
ko’lamli   arxeologik   qazishmalar   ajoyib   natijalar   bilan   yakunlandi.   5-tepa   tub
ma’nodagi   turarjoy   massivi   bo’lib   chiqdi.   Ushbu   massivning   300   kvadrat   metr
11 maydoni   to’liq,   ochildi.   Natijada   50   ga   yakni   xonalar   va   ularning   poli   ostidan,
anikrogi   O’choqli   xonalarning   O’choq   qarshisida   (x   31)   bir   necha   xonalarning
kirish   eshiklari   ostonasi   oldidan   (x   13.   17.   18,   19,   23,   35,   39.   41,   43)   va   ayrim
xonalarning devorlari ostidan (1, 3, 11, 21, 22, 29, 44, 45) qabrlar ochildi. 
Ochilgan maydonning turli joylarida solingan shurflarga qaraganda, dastlab
uning   shimoli-garbiy   qismi   uzlashtirilgan.   Bu   joyda   ochilgan   uylar   1,5   metr
kalinlikdagi  supa ustiga  kurilgan bo’lib ular  ko’p xonali  xovlilardan iborat  bo’lib
chiqdi.   Xar   bir   xovlida   O’choqlarning   joylashishiga   qaraganda   kamida   ikki-uch
juft oila yashagan ko’rinadi. Supa ustiga qurilgan xovlilar dastlab mudofaa devori
bilan   o’rab   olingan.   Keyinroq,   esa   devor   tashqarisidagi   bo’sh   maydonlar   xam
sekin-asta o’zlashtirila boshlagan.
Keng   supa   ustiga   qurilgan   uy-joy   komplekslarni   qazish
jarayonida   xonalarning   biridan   qabila   oqsoqolning   qabri   topildi.   Qabr   topilgan
xona turt xonali uyning eng kattasi bo’lib (maydon 39 kv. m), uning garbiy devori
ichiga   murili   O’choq,   joylashtirilgan.   Xonaga   kirish   eshgi   uning   shimoliy
devorinnng   qoq   o’rtasida,   quduqli   xona   orqali   bo’lgan 8
.   Quduqli   xonadan,   uning
janubiy devori bo’ylab sharq tomonga ketgan tor yo’lakcha orqali uchinchi xonaga
o’tilgan. Uning janubiy devorga yopishtirib mexrob o’rnatilgan. Merobli xonadan
janubga tomon yana bir xona borligi aniqlandi. Unga kirish eshigi qabrli xonaning
sharqiy devorining janubiy burchagida joylashgan.  Ushbu turt  xonali  uy janub va
sharq   tomondan   supa   aylanasi   bo’ylab   o’tgan   mudofaa   devoriga   yopishtirib
qurilgan. Unga kirish esa, uning g’arbiga joylashgan xovli va quduqli xona orqali
bo’lgan. Mana   shu   uy-joy   kompleksining   egasi,   uning   markaziy
xonasidagi   O’choq   ruparasiga,   xona   poli   ostita   ko’milgan   shaxs   bo’lib   bu
xonadonda   muqaddas   suv   va   olov   timsolining   bo’lishi   u   mana   shu   turar-joy
massivining   sardori   ekanligidan   xam   dalolat   beradi.   Qabrdan   topilgan   ashyoviy
dalillar esa uning nafakat jamoa sardori ekanlignni, balki xayotlik davridagi kasb-
korini xam aniklashga imkon berdi. Xush, sardor qabridan nimalar topildi?
8
  M арказий   осиё   тарихи   ва   археологияси   муаммолари.   (Республика   илмий   конференция   материаллари).   S.
2018. B.77.
12 Islomga   qadar   axolining   mavjud
an’anaviy urf-odat va udumlariga ko’ra, vafot etgan kimsa kafan bilan emas, balki
uning   xayotlik   chog’ida   kiyadigan   bayramona   kiyim-boshlari   va   kasb-koriga
bog’liq,   mexnat   qurollari   bilan   qo’shib   ko’milgan.   Ayollar   qabriga   esa,   xatto
ularning   bisotidagi   takinchoqlarini   xam   qo’shib   ko’mganlar.   Sardor   qabrini
ochganimizda,  u mana  shu  xududda  ochilgan 46  ta qabrlardan farkli  ularok, juda
boy bo’lib chiqdi, ya’ni qabrdan 50 dan ortiq ashyo topildi. Ularning 17 tasi uning
kasbiga   aloqador   shaxsiy   ashyolar   bo’lib   chiqdi.   Qadimgi   bobo   kalonlarimizning
tasavvuriga   ko’ra,   odamzod   ulsada   uning   ruxi   o’lmaydi.   Endi   u   boshqa   tanada
narigi «dunyoda» yashaydi va o’z kasbini u yerda davom ettiradi deb, qabriga unga
tegishli narsalarni qo’shib ko’mishgan shekilli. Shuningdek   qabrdan   30
dan ortiq turli xil sopol idishlar xam topildi. Ularda xayvon suyaklari yoki qorayib
ketgan   suyuk   ovqat   qoldiklari   saqlangan   edi.   Qabrga   qo’yilgan   idishlar   soni
marxumning   jamoadagi   ijtimoiy   mavqei   haqida   guvoxlik  beradi.   Chunki   qabrdan
topilgan   sopol   idishlar   marxumning   shaxsiy   mulki   bo’lmay,   balki   nazarimizda   u
idishlarda uning qabiladoshlari tomonidan marxumga uning ruxi narigi «dunyoga»
tolikmay,   dadil   yetib   borishi   uchun   xar   xil   ovqatlar   qo’yilgan.   Demak   qabrda
kancha   idish   ko’p   bo’lsa,   marxumning   xayotligidagi   ijtimoiy   o’rni   xam   shuncha
yuqori bo’lgan ko’rinadi. Endi   marxum
shaxsiy   mulkining   tarkibiga   kelsak   ular   quyidagilardan   iborat   edi:   5   kv.   m   dan
ko’prok, joyni   egallagan,  deyarli  doira shaklidagi  laxadda  boshi  shimolga  qaratib
qo’yilgan   50   yoshlardagi   erkak   ung   yoni   bilan   oyoqlari   bukilgan   xolda   gujanak
yotardi. Uning quloq, bo’shlig’ida bronza xalqa, iyagi yaqinida xukmdorlik belgisi
—ASO (jezl)ning zugatali bronza qismi (zugatada uning yogoch dastasidan parcha
saqlangan), undan 20 sm lar chamasi narida 6 bo’lak narsa bir joyga qo’yilgan (bir
bulak   lazurit   xom   ashyo,   3   ta   tosh   kayrokchalar,   bronzadan   ishlangan   parma   va
bolgacha).       Ulardan   sal   narida
bronza   xanjar   va   bronza   kosa   yotardi.   Laxadnnng   teng   janubiy   yarmini,   ya’ni
marxumning   oyoq   tomoninn   30   dan   ortiq   turli   xil   sopol   idishlar,   2   ta   bronzadan
ishlangan kosalar, surmadon va 2 ta tugnagich egallagan edi. Qabr  buyumlarning
13 tarkibiga   qaraganda,   marxum   xayotlik   chognda   usta   zargar   va   metallurg   bo’lgan
ko’rinadi.   Chuikn   qabr   tokchasnning   yuqori   qismidan   3   ta   arxsologik   butun   tigel
parchalarn   topilib,   ular   ushbu   qabrga   aloqador   o’spirin   mozoridam   chiqqan   edi.
Uspirin ustozning yaqin shogirdi bo’lsa kerak. Qabr topilgan xonani qazish vaqtida
deyarli   polga   yaqin   madaniy   qatlamdan   mirgeliy   toshidan   ishlangan   muxr   xam
topilganini   xisobga   olsak,   ushbu   uy-joy   kompleksini   jamoa   oqsoqliga   tegishli
ekanlignga xech bir shubxa qolmaydi.
2. Jarqo’ton manzilgohidan topilgan arxeologik moddiy manbalar.
14 Demak, 5-tepa shartli nomi bilan o’rganilgan ushbu turar-joy massivini (agar
uni   qishloq   o’rnida   tasavvur   etsak)   boshlig’i   (qad-xudosi)   bir   vaqtning   o’zida
nafaqat jamoa sardori, balki dinny ustoz (mu’bad) xamda zargarlik va metallurgiya
soxasining   piri   bo’lgan   ko’rinadi 9
.   Chunki   kad-xudo   xovlisida   otashparastlikka
tegishli   muqaddas   suv   ramzi   quduq,   va   olov   ramzi   mexrobxonaning   joylashishi
uning diniy raxnamoligidan belgi bo’lsa, sardor qabrning O’choq (muqaddas olov)
qarshisida   joylashishi   o’choqning   otashkada,   egasi   kad-xudo   ekanligidan   dalolat
edi, qabrdagi maxsus ashyoviy dalillar esa marxum xunarmandchilikning ma’lum
bir yo’nalishi bo’yicha pir — ustozlignni ko’rsatadi.
Shaxriston xududida o’rganilgan yana bir noyob obyekt 6-tepa bo’lib,
uni   qazigan   vaqtimizda   u   monumental   me’moriy   kompleks   qoldigi   —
otashparastlarning   ibodatxonasi   bo’lib   chiqdi.   Otashparastlar   ibodatxonasi
kompleksi   Arki   a’lodan   350   metrlar   chamasi   janubi-sharqda,   Jarqo’tonning   eng
baland  qismida  qad   ko’targan.  Qadimgi  me’morlar   uning  ijtimoiy  xayotda   tutgan
urniga   ko’ra,   o’z   davrida,   unga   qaysi   tomondan   nigox   tashlanmasin,   salobati
baralla ko’zga tashlanib turishini xisobga olganlar. Chunki Arki a’loda joylashgan
xukmdorning   koshona   qasiri   —   qarorgoxi   o’zining   monumental   bo’y-basti   bilan
qadimgi shaharning kunbotarida savlat to’kib tursa, xuddi ana shunday boshqa bir
monumental   bino   —   otashparastlar   «ibodatxonasi,   uning   kunchikar   tomonida
shahar   va  atrof   axoli   punktlari   jamoalarining   muqaddas   sajdagoxi   sifatida   ko’zga
tashlanib to’rgan 10
.
Bu   monumental   ikki   inshoot,   bir   tomondan   qadimgi   shaharning   diniy   va
dunyoviy   boshqaruv   tizimidagi   asosiy   shaharsozlik   madaniyatining   ko’rki   bo’lsa,
ikkinchi tomondan, ushbu yirik axoli punktnning shahar deb atalishiga mazmun va
ma’no   bergan   muxim   ikki   omil   edi.   Jarqo’ton   ibodatxonasi   to’g’ri   to’rt   burchak
shaklda   (44,5x60   m),   tomonlari   yorug’likka   moslashtirilib   qurilgan.   Chor   atrofi
xom g’ishtli qalin (4,5 m ) mudofaa devorlari bilan o’rab olingan. U ikki qismdan,
ya’ni   muqaddas   sajdagox   va   ibodatxona   qoshidagi   xuo’jalik-xizmat   qismidan
9
 O’zbekiston arxeologiyasi. Jurnal. Samarqand. 2011.  № 4.
10
 Asqarov A. Eng qadimiy shahar. - Т .: 201. B . 263.
15 iborat. Komileksning   muqaddas   sajdagox   qismi   uning   katta   sharkni
tomonini (35x35 m) egallagan. Ibodatxonaning sajdagox qismida yopik yo’laklar,
majusiy   otashparast   mu’bodlar   xonasi,   muqaddas   kul-xona,   ibodatxona   xazinasi
saqlanadigan yo’laksimon xonachalar, keng va baland tagkursi  maydoni va uning
ustida 4 ustunli ayvon, ostida Bosh otashgox ochiq, xovli va unda tor (,80 m) tosh
yo’lkacha bo’ylab quduq  va doira shaklida ishlangan otashgoxlar joylashtirilgan.
Tosh   yo’lka   ochiq   xovliniig   shimol   tomonida,   ibo datxonaning   ikkinchi
bosqichida quduq  ustiga o’rnatilgan otashgoxga borib tugaydi. Yo’lkaning garbga
tomon   burilgan   tarmogi   esa   ochiq   xovlining   garbida   jonlashgan   muqaddas
kulxonaning kirshi eshigi oldida tugaydi.
Ibodatxonaga kirish darvozasi kompleksning janubiga, uning xo’jalik-xizmat
qismiga joylashgan. Iloxiy e’tikodi buyicha ruxini poklashga kelgan ziyoratchilar,
bizning   tasavvurimizga   ko’ra,   darvoza   karshisidagi   ochiq   xovlida   ibodatxona
xizmatchilari   tomonidan  kutib   olingan.  Ziyoratchilar   uz  navbatida   keltirgan  nazr-
niyozlarini   ularga   topshirib   (chunki   xuddi   shu   ochiq,   xovli   shimoliy   tomonida
ibodatxonaning   nazr-niyoz   sifatida   oladigan   galla   ombori   joylashgan   bo’lib,
qazishma   vaqtida   u   xonadan   korayib   ketgan   bir   talay   bugdoy   donlari   topildi),
uzlari   bir   xizmatchi   ko’zatuvida,   ibodatxonaning   janubiy   mudofaa   devori   osti
bo’ylab usti yopik, yo’lakka kirishgan. 
Unga   kiraverishda,   bugiziga   kadar   yerga   ko’milgan   barkashdagi
qandaydir suyuk ichimlikdan tanavvul qilishib, guyoki, o’zlarining ichki a’zolarini
poklashgan. So’ng ziyoratni davom ettirganlar 11
. Ziyoratchilar 25 metrli yo’lakning
oxirida   zinapoya   orkali   boshqa   bir   ochiq   xovliga   ko’tarilib,   uning   o’rtasiga
yotkizilgan   tosh   yo’lka   orkali   xovlining   shimoliy   qismida   joylashgan   mexrobni
tavsf qilishgan, so’ng sajdagoxning eng baland qismi —keng supa ustiga qurilgan
bosh   otashkada   —   mexrob   to mon   ko’tarilganlar.   Bosh   mexrobda   mangu   olov
o’chmagan va uni tavof qilish bilan otashparastlarning ziyorati yakunlangan bo’lsa
kerak. Extimol ziyoratchilar tosh yo’lkaning ung tomonidan joy olgan
muqaddas   quduq   lardan   suv   ichishgandir.   Extimol   bosh   mexrobni   tavof   qilish
11
 Азия. Десять цивилизации. -М.: 1996.  C .81.
16 oldidan   otashkada   mu’bodlari   ishtirokida   qandaydir   diniy   marosimlarni
bajargandirlar.   Chunki,   supa   bilan   tosh   yo’lkali   ochiq   xovli   urtasida   kvadrat
shaklidagi chukur xona topilib, u kalin toza kul katlami bilan tulgazilgani kurindn.
Uning   kul   katlami   ko’zdan   kechirilganda,   u   yerdan   ko’plab   sopoldan   ishlangan
mexrob   chiroklarning   siniklari   topildi.   Bu   xona   muqaddas   kulxona   bo’lib,   u   ibo -
datxona mexroblarida yongan olov kullari saqlanadigan jom bo’lsa ajab emas. Ana
shu   kulxonaning   shimoliy   va   janubiy   tomonlarida   ikkita   xona   ochilib,   ularning
birining shimoliy devorida O’choq va uning devorlari bo’ylab esa supa joylashgani
kurindi. Bu xonani mu’ bodlar xonasi deb atadik.
Muqaddas  sajdagoxning shimoli-sharsiy burchagida joylashgan
8   ta   tor   yo’laksimon   xonalar   esa,   amalda   fakat   ibodatxona   xazinalarini   saklash
uchun foydalanilgan bulishi mumkin. Ularga kirish eshigi ibodatxonaning mudofaa
devorlari osti bo’ylab ketgan yo’lka orkali bo’lgan. Ana shu yo’lka adogi esa katta
bir xona bilan yakunlangan.cIbodatxonaning sharkiy mudofaa devorning shi moliy
qismida   doira   shaklda   kurilgan   yagona   burj   joylashgan.   Unga   yo’lak   tomondan
mudofaa   devori   ichidagi   kvadrat   shakldagi   xona   orkali   utilgan.   Ushbu   burj
otashparastlarni   ibodatga chakirish  burji  bo’lsa  ajab  emas,  yoki  u  muqaddas  olov
saqlash xonasi bo’lgan.
Endi ibodatxona koshidagi  xo’jalik-xizmat qismiga kelsak, u kompleksning
turtdan   bir   qismini   tashkil   etadi.   Ibodatxonaning   xo’jalik-xizmat   qismidan,
yukorida   eslatib   utilgan   galla   omboridan   tashqari,   bron zadan   mitti   buyumlar
tayyorlash,   ustaxonasi,   muqaddas   ichimlik   tayyorlash   «sexi»   va   ularni   saklash
omborlari   topildi.   Bu   ishlab   chikarish   punktlari   va   ularga   tegishli   ashyoviy
dalillarga qaraganda, Jarqo’tonlilarning dafn marosimi bilan boglik bo’lgan barcha
yumushlar   otashparast   mu’bodlar   nazoratida   bo’lib,   ularning   faol   ishtirokida
bajarilgan ko’rinadi. Sopollitepa va Jarqo’tonda olib borilgan arxeologik
dala   tadqiqotlarimizdan   ma’lumki,   Sopollitepa   madaniyatida   dastlab   qabrlarni
xovli-joy   ichiga,   uylarning   poli   ostiga   yoki   ularning   devorlari   tagiga   va   xonaga
kirish   eshigi   ostonasi   ostiga   joylashtirish   keng   tus   olgan.   Shuningdek,   ba’zi
xollarda   katta   patriarxal   oila   istikomat   kilayotgan   xovlining   xarobaga   ay-langan
17 qismi   urug   jamoalarining   xilxonalariga   aylantirilgan.   Bunday   xollarda   qabrlarga
kuyilgan mexnat va xarbiy qurollar kundalik xayotda foydalanib kelingan yarokli
qurollardan iborat bo’lgan. Bu   manzarani   ko’p   yillik   faoliyatimiz
davomida   Sopollitepa   madaniyatining   dastlabki   (sopolli   va   Jarqo’ton)
bosqichlarida   bevosita   ko’zatdik.   Kumish   marosimi   bilan   boglik  bo’lgan    bu  urf-
odat ushbu madannyatning ko’zali  bosqichidan  e’tiboran tubdan uzgardi. Chunki,
aynan   xuddi   shu   davrda   katta   patriarxal   oila   otashkadalaridan   tashqari   butun   bir
shahar yoki shahar davlat masshtabida xizmat qiluvchi monumental ibodatxonalar
paydo  buldiki,   endilikda  ular   jamiyatni   boshqarish   tizimidagi   asosiy       omillardan
biriga   aylandi,   tugilib   kelayotgan   dastlabki   sinfiy   jamiyatning   ideologik   markazi,
axoliga ruxiy madad va taskin beruvchi bosh sajdagox tashkil topdi.
Darxakikat,   arxeologik   materiallarning
qiyosiy   taxliliga   ko’ra,   Jarqo’ton   ibodatxonasi   miloddan   avvalgn   XIV   asrda
qadimgi   kal’a   urnida   kad   kutargan.   Aynan   shu   davrdan   boshlab   Jarqo’tonlilar
xayotida  tub  uzgarishlar   yuz  bergan.  Endilikda  xayotdan   ko’z  yumgan  odamlarni
ular yashagan xonalarga ko’mish barxam topib, shahar tashqarisida aloxida barcha
uchun barobar qabristonlar paydo buladi. 
Masalan,   Jarqo’ton   shahar   xarobasining   janubida,
yuqorida   ta’kidlaganimizdek,   qadimgi   shahardan   tashqarida,   bir   necha   tabiiy
tepalarni egallagan, umumiy maydoni  20 g dan kam bo’lmagan qabriston topildi.
Ularda   o’tkazilgan   arxeologik   izlanishlar   natijasida   kulga   kiritilgan   ashyoviy
dalillarga   qaraganda   marxumlarni   yashab   to’rgan   uz   xovli-joylariga   kumish   urf-
odati   Jarqo’ton   bosqichining   so’nggi   davrlarida   barxam   topgan.   Shuning   uchun
bo’lsa   kerak,   Jarqo’ton   va   shu   madaniyatga   tegshili   boshqa   yodgorliklarda
ochilgan   uy-joy   massivlarining   birortasida   xam   na   ko’zali,   na   mulali,   na   buston
komplekslariga oid bironta xam qabr uchratilmadi.
Ikkinchidan,   Sopollitepa   madaniyatnning   sopolli   va   Jarqo’ton
bosqichlarida       biror       kimsa   olamdan   utsa,   ananaviy   urf-odatga   ko’ra,   uning
qabriga,   uning   xayotlik   davridagi   (ayollarning   taqinchoqlaridan   tashqari)   kasb-
koriga   tegishli   mexnat   va   xarbiy   qurollarnni   kushib   kumish   odat   bo’lgan.   Undan
18 tashqari   dafn   marosimiga   katnashgan   xar   bir   oila   nomidan   sopol   idishlarda
marxum   qabriga suyuk,  yoki   quyuq, ovqat   qo’yilgan.  Mana  shu  an’anaga  ko’zali
bosqichidan   boshlab,   qat’iy   ravishda   ba’zi   bir   tuzatishlar   kiritilgan,   yani   agar
qabrga qo’yilgan mexnat va xarbiy qurollarini avvallari asli qo’yilib kelgan bo’lsa,
endilikda   ular   o’rniga   u   qurollarning   maxsus   tayyorlangan   mitti   nusxalari
kuyiladigan   bo’lgan.   Extimol,   bu   o’zgarishlar   u   vaqtda   mexnat   qurollari   asosan
bronzadan   yasalgann   uchun   metall   xom   ashyosini   iktisod   qilish   bilan   boglik,
bo’lgandir.  Extimol,   bu   uzgarish   zaminida
qandaydir   diniy-goyaviy   ma’no   yotar?   Xar   kalay,   bu   uzgarish   aynan   usha   davr
otashparastlar   mafko’rasida   patriarxal   oilaviy   otashkadalarning   umumshahar
ibodatxonasi   darajasiga   usib   chikish   jarayonida   sodir   bo’lgan.   Uchinchidan,
umumshahar yoki ma’lum bir voxa miqyosida monumental bosh ibodatxonasining
shakllanishi   munosabati   bilan   otashparastlar   mafko’ra   olamida   qandaydir
o’zgarishlar   yuz   beradi 12
.   Masalan,   marxumni   «narigi»   dunyoga   ko’zatish   bilan
bogliq bo’lgan marosimlar endilikda ibodatxona mu’bodlari nazoratida bo’lib, ular
tartibga solgan meyoriy ulchamlarda utkazilgan. Chunki  ibodatxonaning xo’jalik-
xizmat qismini qazish vaqtida marxumni dafn etish bilan bog liq ba’zi bir masalalar
yechimini   ibodatxona   o’z   zimmasiga   olgan   kurinadi.   Bunday   xulosaga
kelishimizga uyidagi dalillar ishora qiladi:
I)   Ibodatxonaga   kirish   darvozasi   qarshisidagi   ochiq   xovli   yonidan   maxsus
metallurgiya   ustaxonasi   ochildi.   Ustaxona   sharqiy   devoriga   yopishtirib   (kengligi
,70   sm,   balandligi   1   m   )   qurilgan   supa   ustiga   qator   (5   ta)   O’choqchalar
o’rnatilgan. O’choqchalarning ba’zi birlarida bronza xom ashyosi eritiladigan tigel
(qozon)   parchalari   topildi 13
.   Qozon   tagida   ko’kimtir   tus   olgan   bronza   eritmasi
saqlangan.   Uslaxonaning   garbiy   devoriga   yopishtirib   (balandligi   1   m)   kvadrat
shaklda   (1,5x1,5  m)   kurilgan  yana   bitta  supa   ochildi.  Supaning  shimoliy   qismiga
usti   tekis   yorg-O’choq,   o’rnatilgan.   Uning   ustida   bronzadan   qandaydir   asboblar
tayyorlanganligidan   guvoxlik   beruvchi   kukimtir   metall   zarrachalari   saqlangan.
12
 Пичикян И.Р. Культура Бактрии. Ахеменидский и еллинические периоды -М .: 1991.  C. 12.
13
 Kabirov. J, Sagdullayev. A. O’rta Osiyo arxeologiyasi. T. 1990. B.96.
19 Supa yonidan chuqurligi 7 metrli quduq  ochildi.
Ustaxona ichidagi madaniy qatlamni qazish vaqtida esa metall eritmasnning
parchalari, metall shlaklar, bron za mitti pichoqlar, bolta, tesha va boshqa uy-ruzgor
asboblari   topildi.   Ustaxonadan   topilgan   bronza   predmetlari   orasida   bironta   xam
xo’jalikda ishlatilishga yarokli bo’lgan asbob-uskuna uchratilmadi. Demak, ushbu
ustaxonada   faqat   marxumlar   uchun,   ularning   kasb-koriga   muvofik   buyurtma
bajarilgan. 
Boshqacha qilib aytganda, Jarqo’ton bosqichining ikkinch yarmidan boshlab
qabrlarda   uchratilayotgan   mitti   bronza   predmetlari   marxum   egalari   tomonidan
uning   kasb-koriga   ko’ra,   maxsus   tayyorlatilgan   mexnat   va   jangovar   qurollarning
namunasi bo’lgan.
2)   Ibodatxona   xo’jalik   qismining   janubi-garbiy   burchagida   teng   ikkiga
ajratilgan   yo’laksimon   xona   joylashgan.   Ularni   qazish   vaqtida   devor   ostidan
loydan ishlanib, kuydirilmay kizil  rangga  buyalgan bir  necha  odam  xaykalchalari
topildi.   Odatda   bunday   xay-kalchalar   kenataf   mozorlarda   (qadimda   bedarak   yuk,
olgan   qabiladoshlarining   mayiti   urniga   lattadan   yasalgan   kugirchok   yoki   loydan
ishlangan xaykalcha kumish yoki bo’lmasa, qabrga yukolgan egasi urniga marxum
mulkidan   ko’zichok,   kumish   odati   bo’lgan.   Mana   shunday   mozorlar,   odatda,
kenataf mozorlar, deb yuritiladi) uchratiladi. 
Kenataf   mozorlar   Sopollitepa   madaniyatining   ilk   bosqichlarida   xam
bo’lgan.   Ammo,   bedarak   yukolgan   marxumlar   uchun   maxsus   tayyorlab   kuyilgan
xaykalchalarni   ibodatxonaning   «omborida»   saklanishi   marxumlarning   «narigi»
dunyoga   uzatish   bilan   boglik   ishlarni   endi   tulik   ibodatxona   kuliga   utib
ketganligidan guvoxlik beradi. Ibodatxona xo’jalik-xizmat qismini qazish vaqtida,
uning ikki joyidai muqaddas ichimlik tayyorlaydigan «sex» izlari topildi. Birinchi
«sex» (ibodatxonaning 2-bosqichiga tegishli) 9-xonann tulik egallagan. Xona poli
va   uning   devorlari   och-kizil   yupka   gips   suvok,   bilan   suvalgan.   Xonaning   bir   oz
pasaytirilgan   kok   o’rtasiga,   bugiziga   kadar   polga   ko’milgan   xum   o’rnatilgan.
Xumga   ikki   tomondan   qalin   gips   suvokli   arikchalar   tortilgan.   Xar   ikkala   arikcha
boshida gipslangan chuqurchalar bo’lib, ularga sopol barkashlar kuyilgan. 
20 Sopol   barkashlarning   ichi   xam   yarmigacha   katlam-katlam   gips   bilan
suvalgan.   Polga   ko’milgan   xum   tagida   korayib   kotib   ketgan   qandaydir   suyuklik
koldigi,   uzum   uruglari   va   jiyda   danagi   uchratildi.   Xum   yakinidan   xumo   kush
qiyofasida   ishlangan   sopol   idish   topildi.   «Sex»   yonida   yana   bir   xona  (10)   bo’lib,
uning devorlari ostidan bir necha xumlarning parchalari uchratildi.
3. Jarqo’ton manzilgohini o’rgangan arxeolog olimlar
21 Jarqo‘ton  yodgorligi   sopollitepaliklar   asos  solgan   ilk  shahar   hisoblanadi.  U
Bo‘stonsoyning   chap   sohilida   joylashgan   bo’lib,   10   ga   maydonni   egallagan.   Bu
eming   aholisi   ham   dehqonchilik   bilan   shug‘ullanib,   kamida   50   yil   shu   erda
yashaganlar.   Jarqo‘ton   uch   qismdan   iborat.   Uning   arki   3ga   maydonni   egallagan.
Arkning   atrofi   mudofaa   devorlari   bilan   o‘rab   olingan.   U   erda   hukmdoming
qarorgohi joylashgan. Mudofaa devori somon qo‘shilgan xom gishtdan ishlangan.
Devor qalinligi 3m, balandligi 5-6m bo’lgan. Hozirda saqlangan qismi 1 m gacha
boradi.   Devor   kvadrat   shaklidagi   burjlar   bilan   mustahkamlangan.   Arkka   kirish
darvozasi janub tomonda joylashgan 14
. 
Arkda   hukmdor   saroyi   alohida   ajralib   turadi.   Saroyda   ko‘p   oddiy   xonalar
bo’lib,   saroy   maydonida   20kv.m   supa   joylashgan.   Arkning   sharqiy   tomonida   bir
necha uy-joy massivlari topilgan. Ular 1,5 m qalinlikdagi supa ustiga qurilgan. Bu
erda   ko‘p   xonali   hovlilar   ochildi.   Har   bir   hovlida   2-3   ta   o'choq   topilgan.
Shaharning   janubida   20   ga   maydonni   egallagan   shahar   qabristoni   topilgan.
Jarqo‘tonda   otashparastlik   ibodatxonasi   ochildi.   Ibodatxonaning   atrofi   4,5   m
qalinlikdagi   devor   bilan   o‘rab   olingan.   Ibodatxona   ikki   qismdan   -   muqaddas
ziyoratxona   va   xo‘jalik   qismlaridan   iborat   bo’lgan.   Ibodatxonaning   muqaddas
qismi kvadrat shaklida bo’lib, 35x35 metrga teng. 
Uning   tarkibida   muqaddas   olov,   muqaddas   quduqlar,
altarlar   va   4   bosqichga   doir   tosh   yo’laklar   bo’lgan.   Bular   erga,   suvga,   olovga
sig’inish   unsurlari   hisoblanadi.   Ibodatxonaning   ishlab   chiqarish-xo‘jalik   qismida
muqaddas ichimlik-xaoma tayyorlaydigan xona, mozor inventarlari tayyorlaydigan
ustaxonalar   va   ibodatxonaga   ajratilgan   oziq-ovqat   ombori   joylashgan.
Ibodatxonada xech kim yashamagan, u faqat olovga sig’inish bilan bog‘liq bo’lgan
urf-odatlar va diniy marosimlar o‘tkazish markazi bo’lgan. Hozirgi kunda Janubiy
0‘zbekiston territoriyasida 20 dan ortiq bronza davri yodgorliklari topilgan. Bular
Jarqo‘ton, Bo'ston, Kultepa, Maydatepa, MoMali va boshqalar bo’lib, ular asosan,
Surxandaryo   viloyatining   Sherobod,   Jarqo‘rg‘on   va   Sho‘rchi   hududlarida
joylashgan. Bu yodgorliklami o‘rganish natijasida Sopollitepa madaniyati qadimgi
14
 Kabirov. J, Sagdullayev. A. O’rta Osiyo arxeologiyasi. T. 1990. B.113.
22 Sharq sivilizatsiyasining ajralmas bir qismi ekanligini ko'rsatdi 15
.
Agar   9-xoia   muqaddas   ichimliklar   tayyorlash   «sexi»   bo’lsa,   10-xona
«sex» qoshidagi omborxona bo’lishi mumkin. Xuddi shunga o’xshash boshqa   bir
«sex»   koldigi   ibodatxonaning   (3-bosqich)   11-xonasndan   topildi.   Bu   joyda
xonaning shimoliy qismini, ikki tomoni supa qilib ko’tarilgan, uning urtasi esa pol
satxida qoldirilib, unga katta sopol barkash o’rnatilgan. 
Supalar   ustiga   dumalok,   chukurchalar   yasalib,   ularni   ichi   gipslangan.
Ulardan   sopol   barkash   tomon   gips   suvokli   arikchalar   tortilgan.   Xonaning   janubi-
sharqiy   burchagidan   qorniga   qadar   polga   ko’milgan   xum   topildi.   Xonaning   kok,
urtasiga   esa   aylana   shaklda   qurilgan   mexrob   o’rnatilgan.   Garchi   bu   ikki   «sex»da
qanday   ichimliklar   tayyorlanganligi   xakida   guvoxlik   beruvchi   anik,   ashyoviy
dalillar   bo’lmasada,   ammo   ularda   otashparastlarning   muqaddas   ichimligi
tayyorlanganligiga bilvosita ishora qiluvchi faktlar yuk emas. 
Masalan,   qadimgi   Baqtriyaning   janubida   (Shimoliy   Afgoniston)   xamda
kushn i   Margiyonada  prof.  V.  I.  Sarianidi   bronza  davri  yodgorliklarida  izlanishlar
olib   borib,   janubiy   Baqtriya   yodgorliklarinnng   uchtasida   (Dashli-Z,   Tillatepa   va
Kutluktepa)   va   Marg’iyonada   uch   joyda   (Gonurtepa,   Tugolok   va   Tugolok,-21)
otashparastlarning   ibodatxonalarini   ochgan.   V.   I.   Sarianidi   Gonurtepada   gips
suvokli   xona   ochib,   uni   otashparastlik   ibodatxonasi   bilan   boglaydi.   Shuningdek,
ibodatxona qoshidagi yordamchi xonalarnnng biri tulaligicha gipslanganligini qayd
etib,   unda   (okxonada)   esa   kishini   kayfiyatini   kutaruvchi   muqaddas   ichimliklar
tayyorlangan degan xulosaga keladi 16
. 
Uning bunday xulosaga kelishida kuyidagilar asos bo’lgan: 
1)   «oq   xona»   devori   ostidan   uchta   ichi   qatlam-qatlam   gipslangan   sopol
idishlar   topilgan.   Ularni   MDU   koshidagi   maxsus   laboratoriya   tekshiruvidan
o’tkazilganda,   idish   ichidagi   gips   qatlamlari   orasidan,   kutilmaganda,   efedra   shox
izlari xamda ko’p mikdorda kuknor va nasha urugining izlari topilgan .
15
 Kabirov. J, Sagdullayev. A. O’rta Osiyo arxeologiyasi. T. 1990. B.130.
16
 Asqarov. A. Jarqo’ton. T. Fan. 1983. B.90.
23 2)   Xuddi   shunday   «ok   xona»lar   Margiyona   voxasining   bosh   ibodatxonasi
Tugolok-21da       va   «qishloq,       ibodatxonasi»   Tugoloq-1da   xam   uchragiladi.   Bu
xonalarda, xuddi Jarqo’ton ibodatxonasida uchatilganidek, tagi teshik konussimon
idish-sopol   suzgichlar   topilganki,   ulardan   xauma   yoki   kishini   kayfiyatini
ko’taradigan   maxsus   nchimnik   tayyorlashda   foydalanganlar.   Jarqo’tonda
uzumchnlik   bo’lganligi   xatida   guvoxlik   beruvchi   dalillarni   eslar   ekanmiz,   bo’sa
shubxa qolmaydi. 
3) Jarqo’ton ibodatxonasnning xo’jalik qismi, umuman Jarqo’tonda ko’plab
uchraydigan   mexnat   qurollaridai   biri   —   qumtoshlardai   ishlangai   xar   xil   katta-
kichiklikdagi   yorgO’choqlaru   granit   va   chakmokdoshlardan   yasalgan   ularning
ustki   toshi   —   yanchgichlardir.   Bu   xildagi   qurollar   Dashtli-3,   Tugolok-21,
Tugolok,-2   va   Gonurtepada   xam   ko’plab   topilgan.   V.   I.   Sarianidi   ularning   bir
qismini   MDUnnng   maxsus   laboratoriyasida   bino-kulyar   mikroskop   yordamida
tekshirtirganda,   ularda   kuknor   urugining   zarrachalari   uchratilgan.   Shuningdek,
korayib   ketgan   kuknor   urugining   uzi   esa   ibodatxona   topilmalaridan   biri,   sprtiga
anik   kilib   odam   ko’zlari   tushirilgan   naychasimon   suyak   ichidan   topilgan.   V.   I.
Sarianidnning   ko’zatuvlariga   ko’ra,   Marg’iyona   otashparastlarini   diniy
marosimlarida efedra yogidan tayyorlanadigan muqaddas ichimlik — xauma bilan
birga   (hozirgacha   Hindiston   zardushtlari   uzlarining   xauma   tipidagi   maxsus
muqaddas   ichimliklarini   tayyorlash   uchun   Eronga   kelib,   efedra   moyini   olib
ketadilar)   kuknor   va   yovvoyi   nashadan   ichimlik   yoki   chekimlik   tayyorlash   va
ulardan diniy e’tikod meyorlari dara-jasida foydalanganlar.
Shunday   qilib,   qadimgi   Baqtriya   va
Marg’iyonada   to pilgan   bronza   davrining   otashparastlar   ibodatxonalari
zardushtiylik   dinining   ildizlari   aynan   mana   shu   viloyatlarda   yaratilganligidan
guvoxlik beradi. Tugri, ba’zi  bir  farazlarga ko’ra,  Zardusht  miloddan avvalgi  VII
asrning ikkinchi yarmi va VI asrning boshlarida yoki undan avval yashagan tarixiy
shaxs   sifatida   yangi   dinni   yaratmadi,   balki   u   qabiladoshlari   qadimdan   topinib
kelayotgan otashparastlar dinini islox qildi. Boshqacha   kilib   aytganda,   u
eski diniy e’tikod va tasavvurlar tizimiga o’zgarib borayotgan zamon talabi asosida
24 o’z   qarashlarini,   konsepsiyasini   kiritdi.   Qadimgi   Baqtriya   va   Margiyonaning
bronza   davri   otashparastlar   ibodatxonalaridan   kurinib   turibdiki,   Zardushtga   qadar
bunyod etilgan diniy e’tiqod maskanlari  uzlarining monumental  maobati va diniy
marosimlarining boy va serxashamligi bilan ajralpb to’rgan. Efedra, kuknor, nasha
kabi giyoxvand o’simlik qoldiklarini  ibodatxona komplekslarida ko’plab uchrashi
Avesto   va   Veda   an’analarida   xauma   «chnmligiga   meyoriy   ulchamlarda   urin
berishga   olib   kelganligidan   dalolat   beradi.   Ishonch   bilan   aytish   mumkinki,
Margiyonada   Zardusht   isloxiga   qadar   olovga   topinish   va   xauma   ichimligini
iloxiylashtirish   kuchli   bo’lgan 17
.   Bu   e’tiqod   obyektlari   Zardusht   ta’limotida   xam
o’zgarib borayotgan zamon talabi asosida o’z o’rnini topgan. 
Xulosa
Shunday qilib, yuqorida bayon etilgan arxeologik izlanishlar va qazishmalar
jarayonida   topilgan   ashyoviy   dalillar   taxlilidan   kelib   chiqib,   quyidagi   yakuniy
xulosaga kelish mumkin:
17
 Asqarov. A. Jarqo’ton. T. Fan. 1983. B.55.
25 1)   O’zbekiston   Respublikasining   janubiy   viloyatlarida   miloddan   avvalgi   2
nchi ming yillikning birinchi  yarmi  davomida qadimgi  sharq sivilizatsiyasiga  xos
tarixiy   sharoitda   yuksak   rivojlangan   qadimgi   ilk   shahar   madaniyati   tarkib   topdi.
Ushbu   qadimgi   shahar   madaniyatining   iqtisodiy,   ijtimoiy   va   madaniy   asoslari
Surxondaryo   viloyatining   Sherobod   voxasida   qad   ko’targan   noyob   yodgorliklar   -
Sopollitepa va Jarqo’ton misolida o’rganildi.
2) Agar Sopollitepa o’zining qadimgi shaharsozlik madaniyatiga xos barcha
alomatlari  bilan protoshahar, ya’ni Avestoda tilga olingan vara inshootini eslatsa,
Jarqo’ton   yodgorligi   O’zbekiston   xududida   birinchi   bor   shakllangan   tom
ma’nodagi   qadimgi   shahar   edi.   Jarqo’ton   qadimgi   Sharq   shaharlaridan   tarkibiy
jihatidan farq, qilmaydi.
3)   U   yoki   bu   yodgorlikni   qadimgi   shahar   deb   atalishi   uchun
qo’yiladigan ilmiy talablardan kelib chiqilganda ham Jarqo’ton u talablarga javob
berishi   mum kin   bo’lgan   noyob   yodgorlikdir.   Qadimgi   shaharlarga   xos   bo’lgan
birinchi   alomat   shahar   maydonida   arki   a’lo   va   shaxristoni   tarkib   topgan   bo’lishi
lozim bo’lsa, Jar-qo’tonda bu sodir bo’lgan ya’ni 10 gsktarli Jarqo’tonni 3 gektari
arki a’lo va qolgan qism shaxriston maydonni tashkil etadi.
Ikkinchi alomat — o’troq dehqonchilik madaniyati axolini zich
joylashgan   maskan   mudofaa   devorlari   bi lan  o’rab  olingan   bo’lishi   Sopollitepa  va
Jarqo’tonda o’zining yorqin ifodasini topgan.
Uchinchi alomat — shahar arki qismida monumental maxobatli binoni, ya’ni
umumshahar  jamoalari boshlig’ining qarorgoxining tarkib topishi  Jarqo’tonda o’z
aksini topgan.
To’rtinchi   alomat   —   shahar   maydonida   barcha   uchun   barobar   xizmat
qiluvchi bosh sajdagox — diniy mafkura markazi shakllangan bulishi. Jarqo’tonda
shunday bosh sajdagox— maxobatli monumeital ibodatxona tar kib topgan.
Beshinchi   alomat   —   qadimgi   shaharda   hunarmandchilikning   turli
tarmoklarini   professional   darajada   tarkib   topgan   bo’lishi.   Sopollitepa   va
Jarqo’tonda   bu   yo’nalish   yuksak   darajada   rivojlangan.   Ayniqsa,   Jarqo’tonda
kulolchilik   (bu   soxa   Sopollitepada   xam   yuksak   rivojlangan),   metallurgiya,
26 to’qimachilik,   amaliy   san’at,   uy-joy   qurilishi   soxalari   buyicha   ixtisoslashish
jarayoni professional darajada bo’lganligi yaqqol ko’zga tashlanadi.
Shahar   hunarmandchilik   maxsulotlari
nafaqat   ichki   bozor,   balki   tashki   bozor   uchun   xam   keng   ko’lamda   ishlab
chiqarilgan.   Masalan,   ushbu   qadimgi   shahar   madaniyatiga   tegishli   kulolchilik
maxsulotlarini   uzoq   Xitoy   xududlarigacha   kirib   borganligi   haqida   guvoxlik
beruvchi   ashyoviy   dalillar   mavjud.   Demak,   bu   usha   davr   shahar   axoliy   tarkibi
xakida faraz qilishga ishora bo’lib, qadimgi Jarqo’ton shahar axolisi erkin dehqon
jamoalari   —   kashovarzlardan   tashqari   shahar   xunar   va   savdo   axlidan   xam   iborat
bo’lgan.   Shahar   xayoti   nafaqat   diniy,   balki   dunyoviy   jixatdan   tashkil   etiltan
boshqaruv   tizimi   asosida   kurilgan.   Shahar   hukmdorining   monumental
koshonasining arki a’loda shakllanishi bunga dalolatdir.
Foydalanilgan adabiyotlar
1. Каримов И.А. Тарихий хотирасиз келажак йўқ.  T. Ўзбекистон. 199 8 .
2. Arisxoviskiy. A – Arxeologiya asoslari. T. O’qituvchi. 1970.
27 3. Asqarov. A. Jarqo’ton. T. Fan. 1983.
4. Kabirov. J, Sagdullayev. A. O’rta Osiyo arxeologiyasi. T. 1990.
5. Egamberiyev. N. Arxeologiya. T. 2011.
6. M арказий   осиё   тарихи   ва   археологияси   муаммолари.   (Республика
илмий конференция материаллари).  S . 201 8
7. O’zbekiston arxeologiyasi. Jurnal. Samarqand. 2011.  № 4.
8. Asqarov A. Eng qadimiy shahar. - Т .: 201.
9. Азия. Десять цивилизации. -М.: 1996.
10. Пичикян   И.Р.   Культура   Бактрии.   Ахеменидский   и   еллинические
периоды -М .: 1991.
28
Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Sovet ittifoqida siyosiy mojarolar
  • O'rta asrlarda yer-suv munosabatlari
  • Koreya Choson XVIII- XIX asrlarda
  • Somoniylar davlati va oʻrta Osiyoda tutgan oʻrni
  • Abdullaxon II davrida Buxoro xonligi

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский