Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 15000UZS
Hajmi 80.7KB
Xaridlar 1
Yuklab olingan sana 10 Dekabr 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Tarix

Sotuvchi

Alisher

Ro'yxatga olish sanasi 03 Dekabr 2024

66 Sotish

Jarqo'tonda ilk shaharsozlik madaniyati

Sotib olish
MUNDARIJA:
KIRISH  ....................................................................................................................2
I BOB. MARKAZIY OSIYODA SHAHARSOZLIK MADANIYATI..............5
1.1  Markaziy Osiyoda  shaharsozlik madaniyati ...................................................5
 1.2 Markaziy Osiyo xududidagi ilk davlatlar madaniyati....................................9
II BOB. JARQO'TONDA ILK SHASHARSOZLIK MADANIYATI.............17
2.1 Jarqo'ton va uning ilk shaharlari .. ................................................................17
2.2   O‘zbekiston hududidagi eng qadimgi shahar – Jarqo‘tonda ilk shaharsozlik
madaniyati ................................................ ..........................................................24
XULOSA ...............................................................................................................29
ADABIYOTLAR RO'YXATI .............................................................................30
1 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi.   Birinchi   Prezidentimiz   Islom   Karimov   o‘zining
“Yuksak   ma’naviyat   –   engilmas   kuch”   asarida   yosh   avlod   qalbida   yuksak
ma’naviyatni   shakllantirishda   ta’lim-tarbiya   tizimining   o‘rni   yuksakligiga   alohida
e’tibor   qaratib   “...   farzandlarimizni   mustaqil   va   keng   fikrlash   qobiliyatiga   ega
bo‘lgan,   ongli   yashaydigan   komil   insonlar   etib   voyaga   etkazish   –   ta’lim-tarbiya
sohasining asosiy maqsadi va vazifasi bo‘lishi lozim, deb qabul qilishimiz kerak” 1
,
- deb ta’kidlab o‘tadi.
Ma’lumki, axborot va bilimlar doirasi tez sur’atlar bilan kengayib borayotgan
hozirgi   sharoitda   barcha   ma’lumotlarni   faqat   dars   mashg‘ulotlari   paytida
talabalarga   etkazish   vaqt   nuqtai   nazaridan   amalga   oshirish   mushkul   vazifa
hisoblanadi.
Tajribalar   shuni   ko‘rsatadiki,   talaba   mustaqil   ravishda   shug‘ullansa   va   o‘z
ustida tinimsiz ishlasagina bilimlarni chuqur o‘zlashtirishi mumkin. Talabalarning
asosiy   bilim,   ko‘nikma   va   malakalari   mustaqil   ta’lim   jarayonidagina   shakllanadi,
mustaqil   faoliyat   ko‘rsatish   qobiliyati   rivojlanadi   va   ularda   ijodiy   ishlashga
qiziqish paydo bo‘ladi.
Shuning uchun talabalarning mustaqil ta’lim  olishlarini  rejalashtirish, tashkil
qilish   va   buning   uchun   barcha   zaruriy   shart-sharoitlarni   yaratish,   dars
mashg‘ulotlarida   talabalarni   o‘qitish   bilan   bir   qatorda   ularni   ko‘proq   o‘z   ustida
mustaqil   ta’lim   olish   uchun   yo‘llanma   berish   oliy   ta’lim   tizimida   faoliyat   olib
borayotgan professor-o‘qituvchilarning asosiy vazifalaridan biri hisoblanadi.
Talabaning   mustaqil   ishi   –   muayyan   fandan   o‘quv   dasturida   belgilangan
bilim,   ko‘nikma   va   malakaning   ma’lum   bir   qismini   talaba   tomonidan   fan
o‘qituvchisi maslahati va tavsiyalari asosida auditoriya va auditoriyadan tashqarida
o‘zlashtirilishiga yo‘naltirilgan tizimli faoliyatdir.
1
  O'zbekiston respublikasi birinchi prezidenti I.A.Karimov
2 Arxeologlar   qazishma   usuli   bilan   ish   ko`radilar.   Ayniqsa   yozuvlar   paydo
bo`lmasdan   burungi   davr   tarixini   arxeologiya   qazishmalarida   topilgan   buyumlar
to`ldiradi,   arxeologiya   qazishmasining   natijalari   matbuotda   keng   yoritib   boriladi.
Katta   qurilishlardao`tkaziladigan   er   qazish   ishlarida   arxeologiya   buyumlariga
ehtiyot   bo`lish   yuzasidan   ilmiy   tushuntirishlar   o`tkaziladi.   Arxeologiya   fani   hali
boshqa   fanlarga   qaraganda   yosh   bo`lishiga   karamasdan,   dunyoda   katta   e`tibor
qozongan   va   hammani   qiziqtirgan   fandir.   Tarixchilikning   katta   yutuqlaridan   biri
arxeologiyaga   katta   e`tibor   berganligi   bilan   belgilanadi.   Jamiyat   tarixi   ishlab
chiqaruvchi   kuchlarning   rivoji   va   shu   asosda   ishlab   chiqarish   munosabatlarining
turli   davrda   o`zgarib   borishidan   iborat   ekanligi   fanda   e`tirof   etilgach,   tarixni
ijtimoiy-iqtisodiy   tuzumlarga   ajratib   davrlash   masalasi   kun   tartibiga   qo`yildi.
Tarixchilikda   butun   insonyyat   tarixi   quyidagi   davrlarga   bo`lib   o`rganiladi:   1.
Ibtidoiy jamoa tuzumi davri. 2. quldorlik davri. 3. Feodalizm davri. 4. Kapitalizm
davri.  Hozirgi  fanning aniqlashiga   ko`ra, kishilik  jamiya-ti  tarixi  bir  million yilga
yaqinlasha   boradi.   SHu   uzoq   davrning   oxirg`i   ming   yillaridangina   sinfiy   jamiyat,
ya`ni quldorlik jamiyati vujudga kelgan bo`lib, unga qadar o`tgan davrlar ibtidoiy
jamoa   davrini,   ya`ni   sinf   paydo   bo`lgunga   qadar   o`tgan   davrni   o`z   ichiga   oladi.
O`zbekistonda tarix fani rivoj topgunga qadar, birinchidan, tarixni ishlab chiqarish
usullariga   qarab   davrlashtirish   yo`q   edi.   O`zbekistonda,   umuman   O`rta   Osiyoda
ibtidoiy   jamoa   davri   bo`lganligiga   shubha   bilan   qaralgan   edi.   Ikkinchidan,   O`rta
Osiyoga   aholi   eron   va   Shimoliy   Hindiston   tomondan   ko`chib   kelgan,   deb   taxmin
qilinar edi. quldorlik davri ham go`yo bo`lmagan, eng qadimgi zamonlardan tortib,
so`nggi Buxoro amirlari yamonigacha O`rta Osiyo xalqlarining hayotida o`zgarish
bo`lmagan,   deb   uqtirilar   edi.   Bundan   tashqari   jamoat   o`lkashunosligiga   mustaqil
ravishda   tanga   pullarni   o`rganuvchi   mutaxassislar   —   numizmatlar,   muhrlarni
o`rganuvchilar   sfragistlar,   tamg`a   (gerb)larni   o`rganuvchilar   —   geraldistlar,   tosh,
metall,   sopol   va   yog`ochdagi   yozuvlarni   o`rganadigan   olimlar-epigrafistlar,   eski
asbob-uskunalar   va   qurol-aslaha   hamda   shu   kabi   narsalarni   to`plovchilar   ham
uyushadi.   Maktab   o`lkashunosligi   esa   maktablarda   tarih   inson   va   jamiyat   fani
o`qituvchilarining   bevosita   rahbarligida   tashkil   qilinadi.   Maktab
3 o`lkashunosligining   a`zolari   V-X   (XI)   sinflarning   eng   intizomli   va   a`lochi
o`quvchilaridan   tuzilib,   ular   o`lka   materiallarini   to`rt   guruhga   bo`lingan   holda
to`playdilar.   To`plangan   arxeologik,   etnografik,   toponimik   va   Yozma   manbalar
hujjatlari   maktab   o`lkashunoslik   va   tarix   muzeylarida   namoyish   qilinadi.   Maktab
o`lkashunosligi   ta`lim-tarbiyani   turmush,   ishlab   chiqarish,   yangi   jamiyat   qurish
tajribasi   bilan   uzviy   bog`liq   holda   o`rganadi.   O`qitish   jarayonida   o`lka
materiallaridan o`rinli foydalanish o`quvchilarning o`z o`lkasi tarixini bilib olishga,
chuqur bilim olishga, mustaqil ijod qilishga bo`lgan qiziqishini orttiradi va kelgusi
hayot yo`lini tanlab olishga yordam beradi.
Kurs   ishi   maqsadi:   Tarixiy   o'lkashunoslikda   Jarqo'tonda   ilk   shasharsozlik
madaniyati  ishlab chiqish.
Kurs   ishi   obyekti:   Tarixiy   o'lkashunoslikda   Jarqo'tonda   ilk   shasharsozlik
madaniyati  
Kurs ishi predmeti:  Jarqo'tonda ilk shasharsozlik madaniyati  
Kurs   ishi   tuzilishi:   Kurs   ishi   kirish,   2   ta   bob,   xulosa,   foydalanilgan
adabiyotlar ro’yxatidan iborat. 
4 I BOB. MARKAZIY OSIYODA SHAHARSOZLIK MADANIYATI 
1.1  Markaziy Osiyoda  shaharsozlik madaniyati
Ma’lumki,   mil.   avv.   II   ming   yillikka   kelib   qadimgi   O’zbekistonning
dehqonchilik   vohalarida   o’troq   qabilalar   rivojlanib   aholinining   alohida   joylashuv
manzilgohlaridagi   ijtimoiy-iqtisodiy   o’zgarishlar   -   o’troq   dehqonchilikning
rivojlanishi,   aholi   zichligining   yuqori   darajasi,   hunarmandchilikning   taraqqiy
etishi,   ijtimoiy   tabaqalanish   va   boshqaruv   tizimining   murakkablashib   borishi,
o’zaro almashinuv, savdo-sotiq va madaniy aloqalarning kuchayishi hamda harbiy-
siyosiy   vaziyat   O’zbekiston   hududlarida   dastlabki   shaharsozlikning   paydo
bo’lishida asosiy omillardan hisoblanadi.
O’lkamiz hududlarida dastlabki shahar madaniyatining shakllanishi ham jamiyat
taraqqiyotida   bo’lgani   kabi   uzluksiz   taraqqiyot   yo’li   bilan   rivojlangan.   Bu
qonuniyatga   ko’ra   shaharsozlik   madaniyatining   shakllanishi   uzoq   va   bosqichma-
bosqich   davrlarni   bosib   o’tgan.   O’zbekistonning   turli   hududlarida   tadqiqotchilar
qadimgi   shahar   xarobalarini   topib   tekshirdilar.   Ko’p   sonli   arxeologik
topilmalarning   dalolat   berishicha   bu   ko’hna   shaharlar   ba’zilarining   yoshi   2   700-
3000   yildan   kam   emas.   Ularga   Afrosiyob,   Ko’ktepa   (Samarqand),   Qiziltepa
(Surxon vohasi), Uzunqir, Yerqo’rg’on (Qashqadaryo vohasi) va boshqalar kiradi.
Bu   ko’hna   shaharlar   tarixi   hozirgi   Samarqand   (Afrosiyob-Maraqanda),   Kitob-
Shahrisabz (Uzunqir) yoki Qarshi (Yerqo’rg’on) hududlarida davorn etdi 2
.
O’lkamiz   hududlarida   qadimgi   shaharsozlik   madaniyatining   asoslari
quyidagilardan  iborat:  »  aholinining      o’troq      dehqonchilikka    o’tishi      va   keng
vohalar       bo’ylab   yoyilishi;   »   hunardmanchilik   ishlab   chiqarishining   rivojlanishi
natijasida  iqtisodiy  hamda madaniy  aloqalar  va  savdo-sotiqning  taraqqiy etishi;  «
tabiy-geografik hamda harbiy-strategik shart-sharoitlar.
2
  Nabiev A. Tarixiy o`lkashunoslik. — T., 1996.
5   Qadimgi   shaharlar   -tarixiy   rivojlanishdagi   urbanistik   jarayonda   muhim
ahamiyatga   ega   bo’lgan   jamiyat   taraqqiyotining   ijtimoiy   asosi   hisoblanadi.
Ko’pchilik   tadqiqotlar   natijalarini   tahlil   etar   ekanmiz,   shunday   xulosaga   kelish
mumkinki, O’rta Osiyo hududlarida dastlabki  shaharsozlik madaniyati mil avv. II
ming yillikdayoq, ya’ni, bronza davridayoq shakllana boshlaydi. Bu davrda ishlab
chiqaruvchi   kuchlarning   o’sishi   natijasida   mehnat   unumdorligi   ortib   boradi.
Natijada   turli   tarixiy   viloyatlarda   joylashgan   yirik   mustahkam   manzilgohlar   o’rni
va   atroflarida   (Sopolli,   Jarqo’ton,   Namozgoh,   Qiziltepa,   Yerqo’rg’on,   Bandxon,
Uzunqir)  dastlabki  shahar  markazlari  shakllanib  rivojlana boshlaydi.
Ilk shaharlarning paydo bo’lishi dastlabki davlatchilik shakllanishida eng muhim
va asosiy omil bo’lib, bu ikkala jarayon uzviy bog’liq holda kechgan.
Ma’lumki,   mil.   avv.   II   ming   yillikka   kelib   qadimgi   O’zbekistonning
dehqonchilik   vohalarida   o’troq   qabilalar   rivojlanib,   aholining   alohida   joylashuv
tizimi   shakllanadi.   Aholining   alohida   joylashuv   manzilgohlaridagi   ijtimoiy-
iqtisodiy   o’zgarishlar-o’troq   dehqonchilikning   rivojlanishi,   aholi   zichligining
yuqori   darajasi,   hunarmandchilikning   taraqqiy   etishi,   ijtimoiy   tabaqalanish   va
boshqaruv   tizimining   murakkablashib   borishi,   o’zaro   almashinuv,   savdo-sotiq   va
madaniy   aloqalarining   kuchayishi   hamda   harbiy-siyosiy   vaziyat   O’zbekiston
hududlarida   dastlabki   shaharlarning   paydo   bo’lishida   asosiy   omillardan
hisoblanadi.
Jamiyat hayotida sodir bo’lgan ijtimoiy-iqtisodiy o’zgarishlar mil. avv. III ming
yillikning   oxiri-II   ming   yillikning   boshlariga   kelib,   O’rta   Osiyo   hududlarida
dastlabki   shaharlarning   paydo   bo’lishiga   olib   keladi.   Shahar   madaniyatining
shakllanishi   ham   xuddi   jamiyat   taraqqiyotida   bo’lgani   kabi   uzluksiz   taraqqiyot
yo’li   bilan   rivojlangan.   Bu   qonuniyatga   ko’ra   shaharsozlik   madaniyatining
shakllanishi,   uzoq,   bosqichma-bosqich   davrlarni   bosib   o’tgan.   Mil.   avv.   II   ming
yillikka   oid   O’rta   Osiyodagi   Jarqo’ton,   Sopolli,   Dashli,   Gonur,   Namozgoh,
Oltintepa,   Ulug’tepa   kabilarda   ilk   shaharsozlik   madaniyatining   shakllanishi   va
rivojlanishi uchun quyidagi omillar muhim ahamiyatga ega bo’ldi:
6  aholining o’troq dehqonchilikka o’tishi va keng vohalar bo’ylab yoyilishi;
 hunarmandchilikning rivojlanishi va ayrim sohalarga ixtisoslashishi;
 qadimgi   savdo   yo’llarining   rivojlanishi   natijasida   iqtisodiy   va   madaniy
aloqalar hamda savdo-sotiqning taraqqiy etishi;
 tabiiy-geografik hamda harbiy-strategik shart-sharoitlar.
Shahar   madaniyati   dastavval   O’zbekistonning   janubida,  Surxondaryo  hududida
shakllandi,   so’ngra   esa   shimolga   So’g’d   (Qashqadaryo,   Samarqand,   Buxoro),
Х orazm,   Shosh   va  Farg’ona  hududlariga  tarqaldi.  Bu   —  aynan  yurtlar  va  xalqlar
taraqqiyotidagi notekislik kabi tarixiy qonuniyatga zid emas.
Ko’p sonli arxeologik topilmalarning dalolat berishicha, O’zbekistondagi ayrim
ko’hna   shaharlarning   yoshi   2700-3000   yildan   kam   emas.   Ularga   Afrosiyob
(Samarqand),   Qiziltepa   (Surxondaryo),   Uzunqir,   Yerqo’rg’on   (Qashqadaryo)
kabilar   kiradi.   Qadimgi   shaharlar   —   tarixiy   rivojlanishdagi   urbanistik   jarayonda
muhim ahamiyatga ega bo’lgan jamiyat taraqqiyotining ijtimoiy asosi hisoblanadi.
Fikrimizcha,   shaharlar   tarixini   o’rganish   jarayonida   dastavval,   eng   qadimgi
shaharlar   shakllanishi   va   rivojlanishi;   aniq   hududlar   va   viloyatlardagi   tarixiy-
madaniy   shart-sharoitning   ta’siri;   ekologik-geografik,   ijtimoiy,   iqtisodiy   va
demografik muhitlarning darajasi va ta’sir doirasi; shaharlarning vazifasi; qadimgi
shahar   markazlarining   tarixiy-madaniy   jarayonlardagi   o’rni   va   ahamiyati
masalalariga keng e’tibor qaratish lozim 3
.
Хullas,   O’rta   Osiyodagi   urbanizatsiya   jarayonining   xronologiyasi   va   shakllari
nisbatan turlicha bo’lib, bu jarayon faqat ichki tabiy-geografik va ijtimoiy-siyosiy
sharoitlar   hamda   qo’shni   jamoalardagi   madaniy   ta’sir   bilan   bog’liq   bo’lmasdan,
dastavval, Yaqin va O’rta Sharqdagi (Misr, Mesopotamiya, Hindiston, Eron) jahon
urbanistik markazlari bilan ham chambarchas bog’liq edi.
O’lkamiz   hududidagi   ilk   shaharlar   qishloqlardan   intisodiy,   siyosiy   va
madaniy   mavqeyi   bilan   ajralib   turgan.   Bu   .shaharlar   asosan   aholisi   sug’orma
dehqonchilik   bilan   shug’ullangan   vohalarda,   qadimgi   savdo   yo’llari   bo’ylarida,
3
  Istoricheskoe kraevedenie. - M., 1980
7 hukmdorlar   qarorgohlari   atroilarida   paydo   bo’lgan.   Bunday   shaharlar   o’zlari
joytashgan   vohalarining   siyosiy,   iqtisodiy,   madaniy,   diniy   va   harbiy   markazlari
vazifasini   bajargan   bo’lishi   shubhasizdir.   Qadimgi   Sharq   kishisi   sababli   natija
munosabatlarni   tushungan   va   farqlagan,   biroq     ularni   mujmal   va   qounga   mos
bo’lmagan hodisa sifatida, ko’pchiligi esa shaxsiy qudrat sifatida ongli va ixtiyoriy
idrok qiladi. Sabablarni izlashda “qanday” deb emas, baliki “kim”   deb so’rashadi
(“hodisada   kim   aybdor”),   “ixtiyoriy,   aniq   maqsadda   harakat   qilganni”   izlashgan.
“Sabablarni” bunday idrok qilish oqibatida mifologik tafakkur ayrim va buguncha,
bir-biriga   o’xshash   har   qanda   y   tashqi   moslikni   qabul   qiladi.   Funksional
aloqadorlik sifatida makon va zamondagi har qanday bog’likligi haqida gapirishga
imkon   to’g’iladi.   Fikriy   bog’liklik   bilan   o’xshash   gapirishga   imkon   to’g’iladi.
Qandaydir   yangi   narsani   ko’rib     inson   o’ziga   deydi:   “Bu     yangi   narsa   nimaga
o’xshaydi?”-va   unga   o’xshash   narsani   o’zidan   va   ajdodlari   tajribasidan   izlaydi.
Хususan,   “asl   namuna”   tamoyili   keng   tarqalgan   bo’lib,   unga   ko’ra   hayotdagi
barcha   muhim   narsalar   (ehrom,   podsho   hokimiyati,   inson)   ilohiy   qudratning   “asl
namunasiga” muvofiq yaratilgan.
Olamni   mifologik   tasavvur   qilish   uning   nihoyatda   tartibli,   qat’iy   iyerarxik
qurilishida   ifodalanib,   uning   asosi   turli   xil   oppozatsiyalar   tizimi   hisoblanadi.
Aynan shular mifologik razmiy tasniflashdagi dastlabki “poydevor” hisoblanadi.
Mifologik   tafakkurning   tafakkurning   muvofiq   va   o’xshash   jihatlari   uning
an’anaviyligi   bilan   bevosita   bog’liq.   An’ana   bir-biriga   yaqin,   biroq   mohiyatan
boshqa bo’lgan hodisalar urf-odat, marosim, ibodat, udum, odob singari faoliyatda
namoyon bo’ladi. Bularning bari u yoki bu sinuatsiyadagi aniq axloq dasturiga ega
bo’lib,   harakatning   to’g’riligini   kafolatlaydi,   noto’g’ri   harakatlarni   ogohlantiradi,
negaki an’analar negizida sotsiumning katta tajribasi mujassamdir.
1.2 Markaziy Osiyo xududidagi ilk davlatlar madaniyati
8 Ko’pgina   urushlar   Markaziy   Osiyo   madaniyatining   qadimgi   taraqqiyot
davrlarining   behisob   dalillarini   yo’q   qildi.   Arxeolog   qazilma   ma’lumotlar   va
yozma   manbalar   miloddan   avvalgi   I-ming   yillik   boshlarida   vujudga   kelgan
Markaziy  Osiyoning   ilk  davlatlari  Baqtriya,  Sug’d  va  Хorazm   madaniyati  haqida
bir   oz   ma’lumotlar   beradi.   Miloddan   avvalgi   VIII-VII   asrlarga   oid   Afrosiyob
(Samarqand),   Surxondaryo   vohasidagi   Qiziltepa,   QAshqadaryo   vohasidagi
Uzunqir,   Хorazmdagi   Ko’ziliqir   kabi   qadimgi   shaharlarda   o’tkazilgan   tadqiqotlar
murakkab   ijtimoiy   tuzilma   va   madaniyatning   yuqori   rivojlanganligini   ko’rsatadi.
Bu shaharlar mudofa devorlari va suv ta’minotidan iborat kuchli istehkom tizimiga
ega   bo’lib,   ichida   hunarmandlar   mavzei   joylashgan.   Ayrim   shaharlarda   saroy
qoldiqlari   qal’alar   topilgan.   Qadimgi   davlatlar   xo’jaligining   asosiy   sohasi
hisoblangan   dehqonchilik   taraqqiyotining   darajasi   haqida   ko’p  tarmoqli   sug’orish
tizimining   mavjudligi   bunga   dalildir.   Markaziy   Osiyo   davlatlari   Qadimgi   Sharq
mamlakatlari   bilan   yaqin   aloqalar   o’rnatgan.   Midiya   va   Ossuriyaning   siyosiy
tarixida   faol   ishtirok   etib,   hunarmandchilik   buyumlari   va   xom   ashyo   bilan
(lojuvardd, oltin, mis bilan) savdo sotiq qilganlar. Bu haqda Ossuriya va Qadimgi
Yunon yozma manbalarida gapiriladi. Хususan, Baqtriyaning yirik shaharlari, ko’p
sonli   aholisi   haqida   Baqtriya   shohi   Oksartning   afsonaviy   boyligi   haqida   Kgesiy
Knidskiy (Mil.avv.V-IV asrlar) yozib qoldirgan.
Ko’chmanchi   massagetlarning   udumi   va   turmush   tarzi   haqida   mashhur
qadimgi   Yunon   tarixchisi   Geradot   (Mil.avv.V   asr)   yozib   qoldirgan.   U
massagetlarning   harbiy   qurollari   (kamon-yoyi,   nayzasi,   oyboltasi)da   oltindan
bezak   sifatidan,   misdan   qurol   va   sotuv   uchun   keng   foydalanishini   ta’kidlaydi.
Gerodotning   yozishicha,   massagetlar   yagona   ma’bud   quyoshga   topinib,   otni
qurbonlik qilganlar.
Qadimgi   Markaziy   Osiyo   xalqlarining   ma’naviy   madaniyati   haqidagi
bilimlarning   bebaho   manbasi   «Avesto»   hisoblangan.   «Avesto»   so’zining   mazmui
izohga   ega   emas,   ko’pgina   «Asos   matni»   sifatida   tarjima   qilinadi.   «Avesto»
dunyoning   eng   qadimgi   dinlardan   bo’lgan   zaro’shtiylik   tarafdorlari   uchun
9 muqaddas   kalima   hisoblanib,   payg’ambar   Zardo’sht   to’planganlarga   undan   va’z
o’qigan.   Uning   hayot   davri   mil.avv.   IX-VI   asrlar   atrofida   deyiladi.   «Avesto»   va
uning   boshqa   matnlarining   to’planishi   ko’p   asrlar   davomida   amalga   oshirilgan.
«Avesto»ning   eng   qadimgi   matnlari   mil.avv 4
.   II-minginchi   yillarga   ta’luqli,
«Avesto»ning   milodiy   VII   asrga   tegishli   bo’lgan   to’plami   turli   mazmundagi   21
kitobdan   iborat   bo’lib,   unda   o’sha   davrning   barcha   bilimlari   jamlangan.
Zardo’shtiylik   a’analariga   ko’ra   bu   yodgorlik   Ezgulik   va   Yorug’lik   xudosi
Axuramazdaning Zaratujrtaga vahiysi hisoblanadi. Biroq, unda qadimgi mifologik
tasavvurlar, miflarning  keng tarqalishi,  qahramonlik epik  rivoyatlaridan  parchalar
ham   tasvirlanadi.   Shuningdek   diniy   yo’l-yo’riq   «payg’ambar   davridan»   keyin
zardo’shtiylikning   rivojlangan   «e’tiqod   ramzi»   yuzaga   keldi.   Hozirgacha
«Avesto»ning ayrim qismilari, 4 kitobi saqlanib qolgan:
1.   Videvdat-«Devlatga   qarshi   qonunlar»,   bu   kitobda   asosan   zardo’sht   va
Axuramazda   o’rtasida   suhbat,   yo’l-yo’riq   va   ko’rsatmalar   mazmunida   bo’lib,
zulmat   va   yovuzlik   xudosi   Axrimani   boshqaruvchi   yomonlik   kuchlarini   qaytirish
haqida.
2. Visprat-«hamma hukmronlar», bu kitobda ibodat namozlari to’plangan.
3.   Yasna-«Ibodat»,   «Marosim»   kitobi   xudolarga   sig’inish   va   murojaatdan
iborat. Yasnadagi « Т ot»lar nomli 17 bob zardo’shtning muqaddas qo’shiqlaridir.
4.   Yasht-«Qadrlash»,   «Hamdu   sano»   kitobi-xudolarni   sharaflovchi   qadimgi
gimnlar va ezgulik xudolariga yovuzlikka qarshi  kurash yordam beruvchi kuchlar
haqida.   Bundan   tashqari,   «Avesto»   majmuiga   «Kichik   Avesto»   ham   mansub,   u
avesto tilida yozilgan bo’lib, ibodat kalimalari joylangan.
Zardo’sht yuksak axloqiy idealdagi va ishontiruvchi fikrlari bilan birinchi haq
payg’ambar.
4
  Alekseev V.P., Askarov A.A., Xodjayov T.K. Istoricheskaya antropologiya.
Sredney Azii. - T.: 1990
10 Zardo’sht   ta’limotiga   muvofiq   barcha   quruqlikning   o’zgarmasi   ibtidosi   Arta
bo’lib,   «Avesto»da   haqiqat,   olov   ruh   deyiladi.   Axuramazda   tartibni   saqlovchi
osmon   xudosi   yorug’lik   va   ezgulik   hisoblangan   (oxura-xo’shayish,   ega;   mazda-
idrokli, bilimdon). Axuramazdaning o’g’li – Atar (olov), uning vatani bulutlardek
qurigan   suvlar,   ularning   makoni-xududsiz   yog’du.   Axuramazda   6   ta   ruhni-
yordamchilarni   yaratdi   (ashema   spenta):   ezgu   aql,   yaxshi   tartib,   layoqatli   qudrat,
olijanob   mo’minlik,   sog’lomlik   va   boqiylik.   Unga   Axrimanning   zulmat   qo’shini-
devlar, urushlar timsoli, ochlik, kasallik, adovat va boshqa yovuz kuchlar qarama-
qarshi   turadi.   Olam   va   barcha   insoniyat   hayotining   asosida   ezgulik   va   yovuzlik
o’rtasidagi azaliy kurash yotadi.
Zardo’shtiylikda   birinchi   bo’lib   esxatalogik   ta’limot   yaratilgan,   bunga
muvofiq jahon tarixi 12 ming yilni tashkil qiladi. Bu maddat tugashi bilan ezgulik
va   yovuzlik   kuchlarining   hal   qiluvchi   yovuzlik   jangi   boshlanadi.   Butun   olamni
erigan metal oqimi yo’q qiladi, biroq xaloskor Saoshyant halok bo’lgan dunyoni va
barcha   marhumalarni   tirildiradi,   barcha   gunohlarni   do’zahdan   chiqarib
Ohurumazdaning   ideal   hukmronligida   abadiy   hayot   kechiradi.   Shu   tariqa
zardo’shtiylikda birinchi bo’lib oxiratdagi jazo, marhumlarning tirilishi so’roq kuni
g’oyasi   shakllanadi.   Bu   g’oyalar   Doro   I   ning   Bexustun   yozuvida   va   Kserksning
Persepoldagi  yozuvida  ham  qayd   qilinadi.  Zardo’shtiylik  Markaziy   va  Old  Osiyo
xududlarida ming yillar davomida hukmron din bo’lib keldi  va shubhasiz, bu din
xristianlik   va   islom   kibi   jahon   dinlarining   shakllanishida   katta   o’rin   tutdi.   Ilmiy-
tarixiy,   amaliy-didaktik   qimmatga   ega   bo’lgan,   ushbu   yilda   2700   yilligi
nishonlanadishan   buyuk   merosimiz   «Avesto»ning   butun   ma’no   mohiyati   Inson
taqdiri,   uning   Istiqboliga   qaratilgan.   Jumladan,   Т angriga   iltijo   va   murojaatlarda
shunday   deyiladi:   «Axuramazda   yaratgan   yaxshilik   moyasiga,   sog’lom,  aql-hushi
tetik   farzandlarga,   jasur,   dono,   turli   tillar   biladigan   o’g’il-qizlarga,   uzoqni   ko’ra
biladigan,   yurtni   balo-qazolarlan   himoya   eta   olidigan   o’yg’onlar,   yaxshi   kelajak,
porloq   hayotni   ravshan   ko’z   bilan   ko’ra   oladigan   poktiynat   avlodlarga   olqishlar
bo’lsin 5
.
5
11 Mil.avv.   V   asrda   Oks   daryosining   o’ng   sohilida   Miletlik   Yunonlarning
manzilgohi   tashkil   topadi.   Shu   tariqa   Ahmoniylar   imperiyasi   tarkibida   Markaziy
Osiyo xalqlari  forslar, midiyaliklar, bobilliklar, misrliklar, yunonlar, hindlar  bilan
yaqin munosabatda bo’lish, madaniyatining ham o’zaro ta’siriga imkon yaratdi.
Ahmoniylar imperiyasi madaniyati ham ko’pgina mamlakat xalqlari yaratgan
ilmiy   bilimlar,   diniy   e’tiqodlar,   san’at   yutuqlarining   sintezi   hisoblanadi.   Bu
madaniyatga   Markaziy   Osiyo   xalqlari   ham   o’zining   hissasini   qo’shgan.
Zardushtiylik   Ahmoniylarning   davlat   dini   sifatida   qabul   qilinishi   bilan   birga
G’arbga ham keng yoyila boshladi. Ahmoniylar sana’tining Suza va Persepoldagi
ulkan   yodgorligi   qurilishiga   Markaziy   Osiyo   mintaqasidan   ko’plab   xom   ashyo
keltirilgan.   Saroylar   qurilishiga   Baqtriyadan   oltin,   Sug’dan   lojuvard   va   qimmatli
toshlar,   Х orazmdan   feruza   olib   borilgan.   1877   yilda   Т ojikistonning   Janubidan
topilgan Amudaryo xazinasi  madaniy sintezning  yorqin misolidir, hazinada,  Eron
va   Baqtriyada   tayyorlangan   jihozlar-bejirim   oltin   aravacha,   qanotli   ikkita   qurg’iy
shakli   tushirilgan   bilakuzuk   hamda   dashtliklarga   xos   «Hayvon   shakli»   bitilgan
jihozlar   mavjud.   Markaziy   Osiyo   xalqlarining   madaniyat   munosabatlari   juda
kengaydi,   shuningdek,   madaniy  qadriyatlarning  boyishi   va   turli   madaniyatlarning
o’zaro   ta’siri   jarayoni   esa   o’z   madaniyatlarini   juda   tez   rivojlanishi   va   boyishiga
ijobiy ta’sir ko’rsatdi.
Ahmoniylar imperiyasi va Markaziy Osiyo madaniyatiga ellinizm elementlari
kirib   keldi.   Ahmoniylar   saltanatini   yemirib   tashlagan   Yunon-Baqtriya   bosqini
Markaziy Osiyo mintaqasini, xususan suhd madaniyatini aylantirdi.
Yunon-Baqtriya   davrida   Oyxonum   (Shim.Afg’oniston),   Saksanoxur   va
Т ahtisangin   ( Т ojikiston),   Dalvarzin   tepa,   Yorqurg’on,   Afrosiyob   Т alibarzi
(O’zbekiston)   kabi   shaharlar   qurildi.   Yunon   harbiy   manzilgohlari   aholisining
tushmush   tarzi  va   madaniyatini   aks  ettiruvchi   ellinistik  uslubdan   Yunon-Baqtriya
shaharlarda   ochib   o’rganildi.   Infoatlar   tosh,   xom   va   pishiq   g’ishtdan   tiklandi.
Ustunlar   korinf   usulida   ishlangan.   Saroy   va   ibodat   majmualari,   gimnaziya,   teatr
binolari ochib tekshirilganda ustunlar attik bazaltlar, akant yaproqlari, palmetallar,
12 cheti   naqshlangan   cherepitsa-antifikslar   singari   unsurlangan   foydalangan   holda
ko’rilgan.
Yunon-Baqtriya   podsholigida   teatr   san’ati   va   musiqani   rivojlanganligi
to’g’risida   ma’lumotlar   mavjud.   Baqtriya   saroylarida   yunonistonlik   aktyorlar,
musiqachi   va   raqqoslarning   guruhlari   saqlangan.   Ayniqsa,   yunon   xalq   teatrining
«maskars»,   «mim»   singari   turlari   keng   yoyilgan.   Ularni   klassik   tragediya   va
komediyalardan farqi belgilangan matn bo’lmagan, yoki matnsiz chiqilgan, lekin u
yunon   tilini   bilmagan   mahalliy   aholiga   tushunarli   bo’lgan.   Aktyorlar   sharoit,
tomoshabinlarning   ruhiyatiga   ko’ra   matnlarni   o’zgartirganlar-musohaba,   xazil-
mutoyiba,   havj,   hikoya,   -qo’shiq   usullarida   ijro   etganlar.   Raqs,   musiqa,
ko’zbo’yamachilik   va   akrabatik   mashqlar   teatr   ijrochiligining   muhim   elementlari
bo’lgan.   Hukmdorlar   homiylik   ko’rsatgan   mahalliy   aktyorlar   ham   shakllangan;
«Masxaraboz»   Milliy   teatrning-namunasida   hamon   ellinistik   belgilar   saqlanib
qolgan.
Yunon-Baqtriya madaniyati sinkretizmi (qoirshiqligi) turli tillarni yonma-yon
faoliyat ko’rsatishi, har xil yozuvlar tizimi va dinlarning o’zaro singishib ketishida
ham   ko’rinadi.   Eramizdan   avvalgi   III-II   asrlarda   oromiy,   Yunon-Baqtriya
yozuvlari keng ishlatilgan, keyingisi yunon alfaviti asosida unga bitta harf qo’shim
(jami   25   ta   harf)   baqtriya   yozuvi   vujudga   kelgan.   Zardo’shtiylik   hukmron   din
sifatida saqlansada  aholini  yunon xudolari  timsollariga sig’inish alomatlari  paydo
bo’lgan.
Х orazm   madaniyatini   alohida   ta’kidlash   lozim.   Shu   mintaqa   sug’oriladigan
dehqonchilik, shahar madaniyati shakllangan eng qadimgi manzilgohlardan bo’lib,
bu   yerda   O’zbekiston   hududidagi   qadimgi   (er.avv.   VII-VI   asrlarda)   davlat
asoslangan.   Х orazm   (er.avv.   IV   asrlarda)   Aleksandr   Maqduniy   bosqiniga   qadar
Ahmoniylar  istilosidan ozod bo’lgan davlat, xorazmiylar  Hindiston,   Х itoy, Yaqin
Sharq   va   Yevropa   Sharqi   bilan   qizg’in   savdo   aloqalari   bilan   dong   taratganlar.
Т arixiy   solnomalarda   xorazmliklarni   tadbirkorligi,   ishtiyoqmandligi   qayd   etilib,
ularni «ilm sohiblari» deb ataganlar.
13 Kanal,   qal’a,   ko’pqavatli   saroylar   qurish   nafaqat   amaliy   malakani,   balki
murakkab   hisob-kitob   va   o’lchovlarni   ham   talab   qilar   edi.   Moviy   yo’l
ko’rsatkichlaridan   foydalanishni   bilmay   dasht-sahrolardan   o’tib   bo’lmasdi.
Х orazmliklar   er.   I   asridan   VIII   asrigacha   o’zlari   foydalangan   mahsus   taqvil
tizimini   yaratdilar.   Bu   taqvim   Al-Beruniyning   «Qadimgi   xalqlardan   qolgan
yodgorliklar»   asarida   mufaasal   tavsiflangan.   Uning   ma’lumotlarini   arxeologlar
tomonidan topilgan, III asrga oid asl nusxa huddatlar ham tasdiqlaydi. Beruniyning
ma’lumotiga   ko’ra,   xorazmliklar   mustaqil   astronomik   kuzatishlar   olib   borganlar,
osmonning yulduzlar xaritasini yaxshi bilganlar. 
Doira   shaklidagi,   dastlabki   diametri   42   metrli   bu   bino   keyinchalik   8   ta
mustahkam minoraga eng bo’lgan devorlar bilan o’rali, diametri 80 metrni tashkil
etgan. Ikki qavatli markaziy bino devorining qalinligi 7 metr bo’lgan. Olimlarning
tadqiqotlariga   ko’ra   Qo’yqurilgan   qal’a   astronomik   kuzatish,   izlanishlar   olib
borilgan ilm qarorgohi bo’lgan.
Kushon   saltanatining   dastlabki   manzil   markazini   Baqtriya   tashkil   etdi.
Iqtisodiyot   asosi   dehqonchilik   bo’lib,   murakkab   irrigatsiya   va   yirik   sug’orish
infoatlari   barpo   etildi.   Hunarmanchilik   va   savdo-sotiqning   jadal   rivojlanishi
shaharlarni   gurkirab   rivojlanishiga,   g’ishtlardan   bino   etilgan   qal’a   va   Saroylarni
qurilishiga olib keldi. Bu paytda G’arb mamlakatlari, xususan Rim imperiyasining
sharqiy   viloyatlari   bilan   sado   aloqalari   birinchi   o’ringa   chiqdi.   Kushon
podsholarining   tangalari   Kiyev   yaqinida,   «Efiopiya,   Skandinaviya   va   Rim
imperiyasi shaharlaridan topilgan.
Markaziy   Osiyo   buddaviylikni   butun   Osiyo- Х itoy,   Yaponiya,   Koreyaga
tarqalish   manzilgohini   tashkil   etdi.   Kushonlar   davrida   yozuvning   turli   tizimlari
amal   qildi.   Aramey   yozuvi   asosida   kushon-baqtriya   alfaviti,   sug’d   va   xorazm
yozuvi   rvojlandi:   Surxq   Qotalda   (Afg’oniston)   yunon   alfavitidagi   kushon   yozuvi
topilgan.   Т ermizdagi   Qoratepa,   Fayoztepadan   hinlarning   Brahma,   Kxoratshxa
yozuvlaridagi bitiklar topildi. Kampirtepa esa (Surxondaryo) Markaziy Osiyodagi
14 eng   qadimiy,   noyob   qo’lyozma   (er.avv.   II   asrning   1   yarmi)   papirusdagi   bitik
topildi.
Asrimizning boshida Buyuk  Х itoy devori minolaridan birida topilgan «ko’hna
so’g’d   yozuvi»   alohida   qiziqish   uyg’otadi.   Yozuv   eramizni   312-313   yillarida
bitilgan   bo’lib,   unda   Х itoydagi   so’g’d   savdogarlarining   faoliyati   haqida
ma’lumotlar berilgan.
Kushonlar   san’ati   qo’shni   mamlakatlar   va   xalqlar   san’atlariga   ta’sir
ko’rsatuvchi namunalarni yaratdi. Er. I-IV asrlardagi badiiy madaniyatning asosiy
hususiyati   Osiyoga   olamni   anglashga   ellinistik   ta’sirni   tafakkur   tarozisidan
o’tkazishdir.   Х alchayon   (Er.avv.   I–e...ni   1   asrlari)-Kushon   san’atining   ilk
yodgorliklaridan   biri   bo’lib   undan   topilgan   asarlarda   ko’proq   hukmdor   Geroy
Sanat ulug’langan. Qabulxona devorlarining yuqori qismidan o’rin olagan loydan
ishlangan haykallar majmuida hukmdor va a’yonlari tasvirlangan. Haykal obrazlari
ifodali   bo’lib,   unda   tasvirlanayotgan   obrazlarning   individual   belgilari   ko’zga
tashlanib   turadi.   Unda   tantanavor   ruhdagi   qabul   marosimi   va   jang   lavhalari   aks
ettirilgan.   Markazda   podsho   xonadoni   va   uning   ilohim   hoimlari-Afina,   Gerakl,
Niki obrazlari gavdalangan.
Kushon   san’ati   Kushon   imperiyasidan   keyin   ham   ana   shu   zamonlar   turli
ellardagi,   jumladan,   Markaziy   Osiyo,   Hindiston   va   Х itoylik   san’at   ustalari   va
ijodkorlarini   ruhlantirib   keldi.   Kushon   san’ati   an’analari   ifodasi   Hindistondagi
Gupta   davlatiga   xos   haykallar,   Sug’ddagi   bo’rtma   tasvir   va   bezaklar   (Panjikent,
Vuraxiva, Afrosiyob), Sharqiy  Т urkiston topilmalarida bir-biridan farqlanadi.
Shunday   qilib   qadimgi   Markaziy   Osiyo   madaniyati   taraqqiyoti   mobaynida
o’ziga   xos  an’ana  va  yutuqlarni   saqlabgina   qolmasdan,  ulkan  mintaqada   umumiy
qadriyatlarni   vujudga   kelishi,   Yaqin   va   O’rta   Sharq   mamlakatlari   bilan   madaniy
aloqa   munosabatlarini   rivojlantiriga   imkoniyat   yaratib  madaniy   yuksalishni   yangi
sifat   bosqichiga   ko’tardi.   Qadimgi   Markaziy   Osiyo   madaniyatining   rivoj   nuqtasi
bo’lgan   Kushonlar   madaniyati   hududiy   va   mazmun   jihatidan   ayro   olingan
15 madaniyat   emas   edi.   U   o’zida   Sharq,   Markaziy   Osiyo,   Antik   dunyo   va   hind
madaniyatlari   yutuqlarini   o’zida   mujassa   etib,   Sharq   va   Jahon   xalqlari
madaniyatini yana ravnaq topishiga asos bo’ldi.
Kushon   imperiyasi   davrida   (I-III   asrlar)Markaziy   Osiyoda   sug’orma
dehqonchilik,   hunarmadchilik,   shaharsozlik,   savdo-sotiq   va   iqtisodiy   aloqalar
ravnaq   topdi.   Buga   Kushon-Baqtriya   yozuvlari,   brahma   va   kharoshhi   hind
alifbosidagi yozuvlar, kushon tangalari 6
  guvohlik beradi. Buddizm dinning rasmiy
darajasi budda ibodatxonalarining o’sha zamon san’ati bilan bezatilishida namoyon
bo’ladi.   Т ermiz   yaqinidagi   Ayritomdan   topilgan   ibodatxona   tashqi   devori
peshtoqlariga   sarg’ishroq   toshlardan   haykallar   o’rnatilgan.   Bino   ichida   g’ishtdan
ishlangan «Budda» haykalining qoldiqlari topilgan. Haykallarning ishlanish uslubi,
kiyimi,   musiqa   asboblari   Hindiston,   O’rta   Osiyo,   Yunoniston   madaniyatlarining
o’zaro ta’sirida rivojlanganligidan dalolat beradi.
Kushon   davri   madaniyati   Markaziy   Osiyoning   eng   cho’qqisi   hisoblangan,
ma’lum   zudud   va   zamon   bilan   chegaralanmaydi.   Bu   madaniyat   Old   Osiyo,
Markaziy   Osiyo,   Antik   va   Hind   madaniyatlari   yutuqlarini   o’zida   jamlab,   qo’llab
Sharq   xalqlarining   o’rta   asrdagi   madaniyati   rivoji   uchun   asos   bo’ldi   va   jahon
madaniyati tarixida o’chmas iz qoldirdi.
II BOB. JARQO'TONDA ILK SHASHARSOZLIK MADANIYATI  
2.1 Jarqo'ton va uning ilk shaharlari
6
  Belenitskiy A.M., Bentovich I.B., Bolshakov O.G. Srednevekovy gorod   Sredney Azii. - L., 1973
16 Jarqo'ton–   O‘rta   Osiyodagi   katta   tarixiy   madaniy   viloyat.   Jarqo'ton   g‘arbda
Parfiya,   shimoli-sharqda   So‘g‘d,   Sharqda   Baqtriya,   Janubda   Ariya   bilan
chegaralangan. Poytaxti Qadimgi Marv hududida joylashgan. U qadimgi forscha –
Margush, “Avesto” kitobida va “Behistun” qoyatosh yodgorligida qayd etilgan. 
Jarqo'tonmamlakati   tarixini   dastlab   arxeologik   jihatdan   o‘rganish   ishlari   XIX
asrning   oxiri   –   XX   asrning   boshlariga   to‘g‘ri   keladi.   O‘sha   yillardayoq   jahon
olimlari orasida ham bu mamlakat tarixi katta qiziqish uyg‘otgan edi16. 
Jarqo'tonmuzofotlarini arxeologik jihatdan batafsil o‘rganish ishlari o‘tgan asrning
50-yillarning   o‘rtalaridan   boshlangan   edi.   Bu   yo‘nalishda   tadqiqot   olib   borgan
taniqli   olim,   arxeolog   V.   M.   Masson   Jarqo'tonkompleksini   Namozgoh   VI
madaniyati   tarkibidagi   Murg‘ob   variantiga   ajratgan   holda,   uni   esa   ikki,   ya'ni   ilk
ovchin va uning so‘nggi davrlariga ajratdi. Ilk ovchin miloddan avvalgi 1600–1300
yillar va so‘nggi (taxirboy) davrini esa mil. avv. 1300–100 yilliklar bilan sanalagan
edi17. V. I. Sarianidi esa ularni uch kompleksga, ya'ni kelleli (mil. avv. 1750–1500
yillar), gonur (mil. avv. 1500–1250 yillar) va to‘g‘aloq (mil. avv. 1250–100 yillar)
bosqichlariga   bo‘ladi18.   Ayni   vaqtda   Murg‘ob   vohasining   pastki   oqimi
muzofotlarida   100   dan   ortiq   so‘nggi   bronza   davriga   mansub   yodgorliklar   topilib
o‘rganilgan bo‘lib, ularni olimlar 10 ta kichik vohalarga bo‘ladilar. 7
 
Janubiy   O‘rta   Osiyoda,   jumladan,   Jarqo'tonhududlarida   olib   borilgan   ko‘p   yillik
dala tadqiqotlar bronza davrining so‘nggi bosqichlariga kelib, Jarqo'tonva Baqtriya
hududlariga   qabilalarning   ommaviy   ravishda   kirib   kelishi   va   hali   hyech   kim
tomonidan o‘zlashtirilmagan bo‘z yerlarning o‘zlashtirilishi 
7
  Jabborov I. M. O`zbek xalqi etnografiyasi. — T., 1994
17 boshlanadi. Olimlarning xulosalariga qaraganda, Janubiy Turkmaniston qabilalari,
balki Eron tekisliklarida yashagan aholi sharqiy yo‘nalish bo‘ylab migratsiya yo‘li
bilan kirib kelib, qisqa vaqt ichida Murg‘ob daryosi havzasi, Amudaryoning o‘rta
oqimi   tarixiy   Jarqo'tonva   Baqtriya   yerlarini   egallash   oqibatida   bu   hududlarda
o‘nlab   dehqonchilik   vohalari   tashkil   topadi.   Shu   asosda   o‘z   hajmi   jihatidan   yirik
yodgorliklar,   jumladan,   Oltintepa   (46   ga),   Namozgohtepa   (70   ga),   Ulug‘tepa   (13
ga),  Gonur   1   (20   ga),  Jarqo‘ton  (100  ga),   Dashli   3  va   boshqalari   vujudga  keladi.
Vohalarning bunday ko‘pligiga qaraganda,  V. I. Sarianidining xulosalariga ko‘ra,
Namozgoh   VI   davri   arafasida   Janubiy   Turkmaniston   an'anaviy   dehqonchilik
vohalari   Murg‘ob   daryosi   havzasida   joylashadi   va   shu   bilan   muvoziy   ravishda
vohalar bilan birga yirik daryolarning havzalari ham o‘zlashtiriladi20. 
Janubiy   Turkmaniston   va   boshqa   joylardan   Jarqo'tonva   Baqtriya   hudud   lariga
an'anaviy   dehqon   qabilalarning   kirib   kelishi,   avvalambor,   iqtisodiy   zaruriyatdan
kelib   chiqqan   bo‘lib,   yangi   serhosil   yerlarni   o‘zlashtirish   va   jamoalarni   yashash
imkoniyatlari bilan ta'minlashdan iborat edi. 
Yuqorida   zikr   etilganidek,   bronza   davrining   so‘nggi   bosqichlariga   kelib,
Jarqo'tonva   Baqtriya   hududlariga   o‘zga   vohalar   qabilalarining   kirib   kelishi
boshlanadi va ko‘pgina yangi vohalar o‘zlashtirila boshlaydi. 
Bu   hududlarda   ilk   shaharlarning   tashkil   topishida   muhim   rol   o‘ynagan   qabilalar
Murg‘ob   havzasida   joylashib,   bu   davr   Namozgoh   V   va   Namozgoh   VI   taraqqiyot
bosqichining   oxirlariga   to‘g‘ri   keladi.   O‘sha   zamonlardayoq   bu   jamoa   lar
dehqonchilikka   eng   ma'qul   serhosil   va   sersuv   vohalarni   o‘zlashtirishga
kirishadilar21.   Ayni   vaqtda   Murg‘ob   vohasida   bronza   davriga   mansub   100   dan
ortiq   yodgorliklar   o‘rganilgan   bo‘lib,   ular   Baqtriyadagi   singari   o‘nlab   vohalarni
tashkil qiladi.22 
Murg‘ob   havzasida   ko‘p   yillar   davomida   tadqiqotlar   olib   borgan   V.   A.
Sarianidining axborotiga ko‘ra, bu hududlarni o‘zlashtirish tarixi mil. avv. IV ming
18 yillikka   borib   taqaladi.   Namozgoh   V   oxiri   va   Namozgoh   VI   davri   arafasida   esa
Janubiy Turkmaniston dehqonchilik vohalaridan Murg‘ob daryosi  havzasiga kirib
kelgan   jamoalar,   voha   irrigatsiya   tizimidan   daryolarning   keng   maydonlarini
o‘zlashtiradilar. 
Ko‘p yillar tadqiqot ishlari shuni ko‘rsatadiki, har bir vohaning “poytaxt” sifatidagi
yirik   yodgorligi   bo‘lib,   uning   atrofida   esa   kichik   qishloqlar   joylashgan.   Bunday
yodgorliklarning   soni   har   bir   vohada   3   tadan   30   tagacha   bo‘lgan.   Ana
shundaylardan   Gonur,   To‘g‘aloq,   Tohirboy   va   Ovchin   vohalari   bo‘lib,   ularning
atrofida 10 tadan 30 tagacha yodgorliklar joylashgan. 8
 
Qadimgi   Jarqo'tonhududlarida   Namozgoh   IV–VI   bosqichlarida   tashkil   topgan   ilk
shaharlar   xususiyatiga   ega   bo‘lgan   yodgorliklar   g‘arbda   Qizil   Arvatdan,   sharqda
Tejen   daryosiga   qadar   yastanib   yotgan   hududlarda   joylashgan   Namozgoh-tepa,
Oltintepa,   Ulug‘tepa,   To‘g‘aloq,   Gonurtepa   kabi   ko‘p   qatlamli   yodgorliklarda
o‘rganilgan. 
Namozgoh   V   davrining   yirik   poytaxti   darajasiga   ko‘tarilgan   yodgorliklari
Namozgohtepa   bo‘lib,   Janubiy   Turkmanistonning   Kopetdog‘   etaklarida   Lunsuy
vohasida   joylashgan.   Maydoni   70   ga,   madaniy   qatlamining   qalinligi   joylarda   34
metrgacha   boradi.   Yodgorlikda   1949–1952   yillari   B.   A.   Kaftin   boshchiligidagi
arxeologik ekspeditsiya qazishmalar olib borib, O‘rta Osiyo eneolit va jez davriga
oid arxeologik davriy sistemani ishlab chiqdi. 1950-yillarning o‘rtalaridan boshlab
yodgorlikni   V.   M.   Masson   boshchiligidagi   Sankt-Petrburg   arxeologlar   guruhi
o‘rgandi24.   Namozgohtepa   madaniy   qatlamlari   6   ta   xronologik   bosqichlarga
(Namozgoh I–VI) bo‘lingan. Ulardan Namozgoh I–III eneolit davriga, Namozgoh
IV–VI   esa   jez   davriga   tegishlidir.   Bu   yodgorlik   manbalari   bazasida   oddiy
qishloqdan   yirik   poytaxt   darajasigacha   bo‘lgan   evolyusion   taraqqiyotni   kuzatish
mumkin   bo‘ldi.   Namozgohtepadagi   34   metrli   ma'dan   qatlamning   4   metrga   yaqin
qatlami Namozgoh IV bosqichiga tegishlidir. Bu qatlamlar mil. avv. IV minginchi
yillikdan II ming yillikning oxirlarigacha oiddir. 
8
  Kabirov A., Sagdullaev A.S. O`rta Osiyo arxeologiyasi. - T., 1990
19 Tepalikda   ko‘p   xonali   binolarning   qoldiqlari   qazib   ochilgan   bo‘lib,   eneolit,   ya'ni
Namozgoh   I,   II,   III   bosqichlariga   qaraganda   Namozgoh   IV   bosqichida   bino-
korlikning   muayyan   tarzda   takomillashuv   dinamikasini   kuzatish   mumkin   bo‘ldi.
Uylarning   devorlari   xom   g‘ishtdan   terilgan   bo‘lib,   har   bir   inshoot   yonida   esa
kichik   hovli   borligi   ma'lum   bo‘ldi.   Xonalarning   ko‘pi   bu   davrda   to‘g‘ri   burchak
shaklida   qurilgan.   Ular   ichida   supalar,   o‘choqlar   joylashgan,   devorlarida   narsalar
qo‘yish maqsadida tokchalar o‘rnatilgan. 
Namozgoh   IV   bosqichi   sopol   idishlari   rangli   bo‘lib,  naqshlar   orasida   o‘simlik   va
hayvon   suratlari   uchraydi.   Namozgoh   IV   davrining   oxirlarida   kulolchilik   charxi
kashf qilindi. Natijada shunday o‘zgarishlar yuz berdiki, oqibatda Marg‘iyonaning
janubiy muzofotlari o‘z taraqqiyoti bilan Qadimgi Sharq madaniyatiga yaqinlashib
qoldi.   Sopol   idishlar   endilikda   maxsus   xumdonlarda   pishiriladigan   bo‘ldi.   Kulol
charxining hunarmandchilikda joriy qilinishi sopol  buyumlar ishlab chiqarishning
yangi texnologiyasini yaratdi. Charxda yasalgan idishlar qo‘lda tayyorlangan sopol
buyumlardan   jiddiy   farq   qilib,   bu   o‘zgarishlar   asosan   dehqonchilik   madaniyati
uchun xarakterlidir. 
Namozgoh   IV   davrining   so‘nggi   bosqichida   me'morchilikda   monumental
inshootlar  qurish  kuzatiladi. Namozgoh V jez  davrining yuksak  rivojlangan  davri
bo‘lib, har sohada rivojlanishning yuqori darajasi kuzatiladi. Sopol ishlab chiqarish
korxonalarining mahsuloti to‘la-to‘kis tovar xarakterini oladi. Sopollarning mutlaq
aksariyati   naqshsiz   holda   ishlab   chiqarilar   edi.   Bu   davrga   kelib   me'morchilikda
monumental inshootlar qurish keng tus oladi. Xullas, shu tarzda tom ma'nodagi ilk
shahar   shakllanadi.   Namozgoh   V   davrida   yuz   bergan   ijtimoiy,   iqtisodiy   va
madaniy o‘zgarishlar Namozgoh VI davrida yanada kengroq va chuqurroq davom
etadi.   Namozgohtepada   so‘nggi   davr   qatlamlari   kam   uchratilgan.   Buning   sababi,
deb yozadi  A. Asqarov, aynan shu davrdan e'tiboran “metropoliyalarda”gi  shahar
hayoti yangi muzofotlarga, xususan, Murg‘ob vohasi va Baqtriyaga ko‘chadi.  
20 Arxeolog   olimlar   Namozgohtepani   ilk   shahar   markazi   sifatida   e'tirof   qiladilar26.
Uning   atrofida   joylashgan   Sho‘rtepa,   Qo‘shtepa,   Taychanoqtepa,   yelkantepa,
Tekkemtepa   singari   kichik   qishloqlar   iqtisodiy   va   balki   siyosiy   jihatdan   ham
Namozgohtepaga   tobe   bo‘lgan   bo‘lishi   mumkin.   Xullas,   Namozgohtepa   tarixiy
taraqqiyot   pog‘onalari   jarayonida   muayyan   vohaning   poytaxti,   ilk   shahar   sifatida
Janubiy   O‘rta   Osiyo   tarixida   muhim   o‘rin   tutgan.   Jarqo'tonarxeologiyasida
Namozgoh madaniyati Qadimgi Sharq siviliza-siyasining ajralmas qismi bo‘lib, bu
davrda qabilalararo munosabatlar doirasi va chegarasi kengayadi. Marg‘iyonaning
qadimgi   dehqonlari   janubda   Shimoliy-Sharqiy   Eron   qabilalari   bilan   (Hisor,
Shoxtepa,   Tyuringtepa   va   boshqalar),   shimolda   esa   O‘rta   Osiyoning   neolit   davri
Kaltaminor   madaniyati   jamoalari   bilan   yaqin   aloqada   bo‘ldilar.   Dehqonchilik,
xonaki   chorvachilik   xo‘jaligi,   hunarmandchilikning   turli   sohalari,   jumladan,
kulolchilik,   metallurgiya,   to‘qimachilik,   qurilish,   zargarlik   kabi   sohalari   keng
rivojlandi. 9
  Namozgoh   V   davrining   so‘nggi   bosqichida   kulolchilik   charxi   kashf
etildi.   Natijada   sopol   buyumlar   ishlab   chiqarish   sohasida   shunday   sezilarli
o‘zgarishlar   yuz   berdiki,   oqibatda   O‘rta   Osiyoning   janubiy   tumanlari   o‘z
taraqqiyoti bilan qadigi Sharq madaniyatiga yaqinlashib qoldi. 
O‘rta   Osiyoning   janubidagi   jez   davri   ilk   shaharlaridan   yana   biri   Oltintepa
hisoblanadi. Yodgorlik Meana qishlog‘i yaqinida joylashgan. Umumiy maydoni 60
ga,   yodgorlik   shimoli-sharqdan   janubi-g‘arb   tomonga   cho‘zilib   yotgan   yirik
tepalikdan iborat bo‘lib, uning balandlik joyi 20 metrdan iborat. Yodgorlikni 1929
yilda  A.   A.  Semyonov   topgan,  1930   yillarda   A.   A.  Marushenko,   1949  yildan   M.
Ye. Masson va 50-yillardan boshlab esa V. M. Masson tomonidan har tomonlama
keng ko‘lamda qazib o‘rganilgan. Qazish ishlari davomida Oltintepaning qadimgi
dehqonchilik madaniyatiga oid yodgorlik ekanligi ma'lum bo‘ldi. 
9
  Artsixovskiy A. V. Arxeologik asoslar. — T., 1970
21 zikkurat – ibodatxonasining xizmatkorlari dafn qilingan. Namozgoh V bosqichida
avvalgidek   turli   xil   qimmatbaho   toshlardan   marjonlar,   tumorlar   yasash,
hayvonlarning   terrakotadan   haykallarini   yasash   davom   etgan.   Bu   davrda
hayvondan   transport   vositasi   sifatida   keng   foydalanish   yo‘lga   qo‘yilgan.   Hayvon
qo‘shilgan   g‘ildirakli   aravalar   paydo   bo‘ladi.   Oltintepaliklarda   ho‘kizga,   bo‘riga
topinish   alohida   o‘rin   oladi29.   Arxeologik   topilmalar   tarkibida   eng   muhimlari
oltin-dan   yasalgan   buqa   va   bo‘ri   boshchalaridan   iborat   haykalchalardir.   Oltin
boshli   buqa   haykali   kohin   qabridan   topilgan.   Uning   ko‘zi   lojuvard   toshidan
ishlangan bo‘lib, peshanasiga esa yarim oy shaklida feruza toshi  qadalgan. Xuddi
shunday   bo‘ri   boshi   haykali   ham   topilgan.   Bunday   qiyofadagi   haykalchalar
Ikkidaryo   oralig‘i   Ur   shahrida   ko‘plab   topilgan   bo‘lib,   bu   topilmalar   mil.   avv.
2600–2500 yillar bilan sanalangan. Demak, Oltintepa topilmalari Qadimgi Shumer
san'ati   va   haykaltaroshligining   madaniy   ta'siridan   dalolat   beradi.   Oltintepada
Namozgoh   V   bosqichida   ochilgan   ibodatxona   esa   ilk   shaharlarga   xosdir.   V.   M.
Masson   Oltintepa   V   ning   yuqori   qatlamini   o‘rganib   muhim   xulosalarga   keldi.
Shulardan   Oltintepa   Namozgoh   V,   ya'ni   bronza   davrining   rivojlangan   bosqichiga
kelib, bu yerda ilk shahar madaniyatining shakllangan ligi haqidagi xulosa edi. Ilk
shahar   maydoni   qator   turar-joy   mahallalariga   bo‘linib,   ular   mahallalararo   tor
ko‘chalar   bilan   birlashti   rilgan.   Bu   ko‘chalarning   kengligi   1,5-2   metr.   Bundan
tashqari, shaharga kirish darvozalari va ulardan shahar markazidagi maydonga olib
boruvchi   magistral   ko‘chalar   barpo   qilinganligi   ma'lum   bo‘ldi.   Magistral
ko‘chalarning   kengligi   esa   4-5   metr   bo‘lib,   bularda   g‘ildirakli   aravalar   bemalol
yurishi mumkin edi. Shunday qilib, Oltintepa qishlog‘i eneolit (Namozgoh I) va ilk
bronza   (Namozgoh   IV)   davridan   boshlab,   mudofaa   devori   bilan   o‘rab   olina
boshlangan   edi.   Shahar   xususiyatlarini   belgilovchi   elementlarning   Oltintepada
mavjudligi   urbonik   sivilizatsiyaning   yorqin   namunasi   hisoblanadi.   O‘zining   kelib
chiqishi   bilan   Shumer   ibodatxonalarini   eslatuvchi   Oltintepa   Zikkurati   va   uning
yonida   unga   tegishli   monolit   ansambl   kompleksning   oltin   boshli   ho‘kiz   va   bo‘ri
singari 
22 topilmalar   bilan   birga   ochilishi,   bu   joy,   albatta,   qadimgi   ilk   shahar   mafkura
markazi ekanligidan dalolat beradi. Mafkura markazining shakllanishi shahar, ya'ni
urbanizatsiya   jarayonining   muhim   elementi   hisoblanadi.     Oltintepada   kuzatilgan
arxeologik   manzara   qishloqlarning   galdagi   taraqiqyot   qonuniyat   zanjirida   yangi
sifat   bilan   bog‘liq   jarayon   –   bu   ilk   shaharlarning   vujudga   kelishi   edi.   Shahar
xususiyatlarini   ifoda   etuvchi   tadqiqot   va   xulosalar   G.   Adams   va   G.   Chayld
asarlaridan ham ma'lum 10
.  Xullas, Gonur I maydoni 20 ga dan ziyodroq hajmdagi
ilk   shahar   bo‘lib,   bu   yerda   ark   –   “kreml”,   u   bilan   bog‘liq   aholi   yashash   xonalari
hamda   hunarmandlar   kvartallari,   turli   shakldagi   muhrlarning   topilishi   bundan
guvohlik berib turibdi. U Gonur vohasining markazi bo‘lgan31. Bunga qo‘shimcha
qilib shuni qayd qilish lozimki, Gonur I atrofida olib borilgan dala tadqiqot ishlari
tufayli   yana   14   ta   o‘rtamiyon   hajmdagi   (№1-14)   qishloqlar   qalamga   olingan   va
qisman   tekshirilgan   bo‘lib,   bu   makonlar   o‘z   davrida   Gonur   I   markazga   tobe
bo‘lgan bo‘lishi mumkin. Gonur I ning shu davrga taaluqli boshqa yodgorliklardan
kattaligi,   uning   shu   muzofot,   balki   butun   mamlakatning   poytaxti   bo‘lganligiga
shubha   yo‘q.   Modomiki   shunday   ekan,   bu   shahar   Gonur   vohasi   balki   butun
Margush   mamlakatining   poytaxti   bo‘lgan   bo‘lishi   mumkin.     Marg‘iyonaning   ilk
shaharlaridan yana biri To‘g‘aloq I bo‘lib, uning maydo-ni 12 ga, u shu vohaning
poytaxt   markazi   bo‘lgan.   Bu   vohada   1974   yildan   boshlab   olib   borilgan   dala
tekshiruv   ishlari   tufayli   30   dan   ko‘proq   yodgorliklar   qalamga   olinib,   ularning
ko‘pchiligida qazishma ishlar bajarilgan va natijada To‘g‘aloq I da egallab yotgan
maydoni   va   boshqa   ilk   shaharga   xos   xususiyatlari   aniqlanib,   uning   shu   voha
markazi bo‘lganligi aniqlandi32. Yodgorlik balandligi 4 metrdan iborat tepalikdan
iborat   bo‘lib,   uning   markaz   qismi   maydoni   12   ga   yaqin.   Yodgorlikning   janubi-
sharq   tomonida   joylashgan   “qal'a”   qoldig‘i   kuzatilib,   u   uchburchak   shakl
holatidagi 200x100 metr maydona ega. 
10
  Asanova    G.,    Nabixanov    M.,    Safarov    I.    O`zbekistonning 
iqtisodiy va ijtimoiy jug`rofiyasi. — T., 1994
23 2.2 O‘zbekiston hududidagi eng qadimgi shahar – Jarqo‘tonda ilk
shaharsozlik madaniyati
  So‘nggi   yillarda   o‘zbek   arxeologlari   qadimgi   Baqtriya   hududida   bronza
davriga, yani mil.av. II ming yilliklarga oid bir qator yangi yodgorliklar topdiki, bu
yodgorliklarning   tashqi   tuzilishi,   topilayotgan   moddiy   madaniyat   namunalarini
Qadimgi Sharqdagi, jumladan Mesopatamiya, Xarappa, Markaziy Eronning bronza
davri   yodgorliklari   moddiy   madaniyati   bilan   taqqoslash   imkoniyati   tug‘ildi.
Jarqo‘ton   yodgorligi   100   gektarga   yaqin   maydonni   tashkil   etadi.   Bu   yodgorlikda
olib   borilgan   arxeologik   qazishmalar   natijasida   ilk   shaharlarga   xos   bo‘lgan
ibodatxona, hukmdorlar saroyi, mudofaa inshootlari, xunarmandchilik inshootlari,
aholi   yashaydigan   uylar   qoldiqlari   va   ko‘plab   yuqori   moddiy   madaniyat
namunalari topildiki, shu osori – atiqalar natijasida Jarqo‘ton yodgorligi Vatanimiz
hududidagi   eng   qadimgi   shahar   xarobasi   ekanligiga   shubha   qolmadi 11
.   U   3
gektarlik arki a’lo va keng hududdagi shahristondan iborat.   Yodgorlikning shimoli-
g‘arbiy qismida joylashgan ark 1-1,5 metr qalinlikdagi mudofaa devori bilan o‘rab
olingan.   Arkka   kiradigan   darvoza   uning   janub   tomonida   joylashgan.   Ark   ichida
tosh   to‘shalgan   yo‘laklar   qurilgan   bo‘lib,   shu   yo‘laklar   ark   ichidagi   saroy   va
uylarni   bog‘lab   turgan.   Arkning   g‘arbiy   tomonida   saroy   joylashgan.   U   kvadrat
shaklli bo‘lib, tomonlari 42 metrni tashkil etadi. Saroyning tashqi mudofaa devori
4   m   qalinlikda.   Devor   qalin   bo‘lishiga   qaramay   binoning   tashqi   tarafida,   yani
burchak   va   tomonlarida   burjlar   ham   qurilgan.   Bu   qurilish   usuli   Saroyning   qattiq
mudofaa   qilinganligini   ko‘rsatadi.   Bino   ichida   devor   bo‘ylab   xonalar   qurilgan,
markaziy qismida esa supa joylashgan.   Arkning ichida boshqa uylar o‘rni ochilgan
bo‘lsada,   ular   monumental   xarakterga   ega   emas.   Bu   uylarda   saroy   a’yonlari
yashagan   deb   aytish   mumkin.   Jarqo‘ton   yodgorligining   katta   qismini   shahriston
tashkil   etadi.   Shahristonda   ibodatxona,   aholi   yashagan   uylar   qoldig‘i,
xunarmandchilik   dastgohlari,   omborxonalar   joylashganligi   kuzatilmoqda.   Shahar
aholisi   yashagan   uylar   bir   biriga   jips   qurilganligi   bilan   xarakterlanadi.   Binolar
katta-katta,   to‘g‘ri   to‘rt   burchakli   xom   g‘ishtlardan   qurilgan.   Shahristonning   eng
11
  Alimov I.,   Ergashev F., Butaev A.   Yozma manbalar. - T1997
24 baland   va   markazida   to‘g‘ri   to‘rt   burchak   shaklli   olov   ibodatxonasi   joylashgan.
Ibodatxona ham saroy singari qalin mudofaa devori bilan o‘ralgan. Saroyda to‘g‘ri
to‘rt   burchak   shaklli   burjlar,   bu   yerda   esa   yarim   doira   shaklli   burjlar   qurilgan.
Ibodatxonaga kirish janub tomondan bo‘lgan. Ibodatxonaning ichki qurilishi ikki –
ishlab   chiqarish   va   ibodat   amallari   bajariladigan   ilohiyat   qismlaridan   iborat.
Ibodatxonaning   ishlab   chiqarish   qismda   yo‘lak   orqali   o‘zaro   bog‘langan   xonalar
joylashgan bo‘lib, ularda diniy aqidalarni  bajarish  davomida zarur  bo‘ladigan har
xil   ilohiy   haykallar,   sarxush   qiluvchi   ichimliklar,   bronza   va   boshqa   ashyolardan
sig‘inish   anjomlari   tayyorlangan.   Jarqo‘tonliklarning   ibodat   amallari   majmuaning
muqaddas qismida amalga oshirilgan. Bu yerda me’moriy qurilmalar faqat ibodat
uchun, ibodatga olib kelingan «nazirlik»larni saqlash uchun qurilgan. Doimiy olov
yonib   turgan   altarlar,   ilohiy   suv   chiqib   turadigan   quduqlar,   mu’bodlar   –   din
peshvolari   o‘tiradigan   va   ziyoratchilarni   qabul   qiladigan   mahobatli   xonalar,
nazirliklarni   saqlaydigan   omborxonalar   olov   ibodatxonaning   ilohiyat   qismida
joylashgan 12
.
Arkda   joylashgan   hukmdorlar   saroyi   shaharning   kun   botish   tomonida,
otashparastlar   ibodatxonasi   esa   uning   kunchiqar   tomonida  joylashgan   bo‘lib,   ular
uzoq-uzoqlardan   ko‘zga   tashlanib   turgan.   Bu   monumental   ikki   inshoot,   bir
tomondan   qadimgi   shaharning   diniy   va   dunyoviy   boshqaruv   tizimidagi   asosiy
shaharsozlik   madaniyatining   ko‘rki   bo‘lsa,   ikkinchi   tomondan,   ushbu   yirik   aholi
punktining   shahar   deb   atalishiga   mazmun   va   ma’no   bergan   muhim   ikki   omildir.
Shahristonda   ibodatxonadan   tashqari   shahar   aholisi   istiqomat   qilgan   ko‘plab   uy
o‘rnilari,   kulollar   mahallasi,   chilangarlik   ustaxonalari   kabi   ko‘plab   inshoot
qoldiqlari   o‘rganildiki,   natijada   jarqo‘tonliklarning   yashash   tarzi,
hunarmandchilikda   erishgan   yutuqlari   to‘g‘risida   ko‘plab   ma’lumotlar   to‘plandi.
Hunarmandchilik   ashyolarining   sifati   nihoyatda   baland   bo‘lganligi   bois,
tadqiqotchilar   o‘rtasida   bu   mahsulotlar   bozor   uchun   tovar   sifatida   ishlab
chiqarilgan   degan   fikrni   uyg‘otgan.   Haqiqatdan   ham   Jarqo‘ton   sopollarining
Shimoliy   Qozog‘iston   va   Sibir   hududlarida   uchrashi   bu   fikrning   to‘g‘riligini
12
  Alimov I.,   Ergashev F., Butaev A.   Yozma manbalar. - T1997
25 tasdiqlaydi.   Jarqo‘tonliklar Qadimgi Sharq dunyosining eng rivojlangan madaniyat
markazlari   –   Shumer,   Xarappa,   Eron   shahar-davlatlari   bilan   yaqindan   madaniy
aloqalar   o‘rnatgan   va   xalqaro   savdoga   asos   solishgan.   Eronda   yasalgan   xlorid
toshdan yasalgan bejirim idishlar, Hindistondan keltirilgan fil suyagidan yasalgan
ashyolar,   Shumerliklarga   xos   bo‘lgan   muhrlarning   Jarqo‘tondan   topilishi
fikrimizning   isboti   bo‘ladi.   Jarqo‘ton   yodgorligining   janubida   shahar   qabristoni
joylashgan.   Arxeologlar   2000   dan   oshiq   qabrni   ochib   o‘rgandilar.   Natijada,
jarqo‘tonliklarning   narigi   dunyo   borasidagi   qarashlari,   mayitni   ko‘mish   odatlari
haqida   ham   tasavvurlar   paydo   bo‘ldi.   Jarqo‘tonliklar   mayitni   g‘ujanak   holatda,
erkaklarni o‘ng, ayollarni esa chap biqini bilan, boy ashyolar bilan ko‘mishni odat
qilganlar.   Arxeologlar   ayrim   qabrlarda   mayit   bilan   birga   50   dan   oshiq   ashyolar
ko‘milganligining   guvohi   bo‘lganlar.   Ayollar   taqinchoqlar   va   ayollar   mehnatini
xarakterlaydigan   urchuq,   igna   va   to‘qimachilik   asboblari   kabi   mehnat   qurollari
bilan,   erkaklar   esa   jang   va   dehqonchilik   qurol-aslahalari   bilan   ko‘milgan.
Jarqo‘tonliklar  yozuvning ibtidoiy turi  – piktografik yozuvga ham asos solganlar.
Hozirgacha   arxeologlar   52   xil   belgi   chizilgan   piktografik   yozuvni   topishga
muaffaq   bo‘ldilar.   Bu   belgi-yozuvlar   sopol   parchalariga   bitilgan   bo‘lib,   aylana,
xoch, to‘g‘ri chiziq va har xil zoomorf belgilar ko‘rinishida ifodalangan.   Jarqo‘ton
yodgorligidan   xususiy   mulk   belgisi   –   muhrlarning   topilishi   bu   yerda   nafaqat   ilk
shaharsozlik   balki   ilk   davlatchilikka   ham   asos   solinganligini   ko‘rsatadi.   Muhrlar
bronza,   sopol,   tosh   va   gipsdan   yasalgan   bo‘lib,   yuksak   mahorat   bilan   ishlangan.
Muhrlar yuzasida har xil handasaviy shakllar, hayvonlar, insonlar har xil holatlarda
ifodalangan.   Jarqo‘ton   yodgorligini   nafaqat   ilk   shahar,   balki   shahar-davlat   davlat
yoki   «voha-davlat»   deb   atash   ilmiy   jihatdan   to‘g‘ri   bo‘ladi.   Yuqorida   ta’kidlab
o‘tganimizdek   shaharsozlik   va   davlatchilik   masalalari   bir-biri   bilan   uzviy   bog‘liq
va   bir   masalaning   ikki   tomoni   sifatida   namoyon   bo‘lmoqda.   Jarqo‘ton   shahri
aholisining diniy qarashlari to‘g‘risida ham ma’lumotlar to‘plandi. 
26 27 28 XULOSA
O`zbekistonning   mustaqil   rivojlanish   yo`liga   kirishi   uning   xalqlari   tarixida
muhim   inqilobiy   ahamiyatga   ega   bo`ldi   va   ijtimoiy   taraqqiyotda   katta   burilish
yasadi.   Shu   munosabat   bilan   respublikamizning   nafaqat   iqtisodiy,   ijtimoiy   va
siyosiy   hayotida,   ma`naviy   hayotida   ham   keskin   yangilanish   jarayoni   ro`y
bermoqda.   Bu   yangilanishda   ilmiylikka,   tariximizga,   boy   madaniy   merosimizga
qiziqish,   uni   keng,   har   tomonlama   ilmiy   va   haqqoniy   o`rganishga   intilishning
kuchaya   borishi   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Shu   jumladan   tarixiy
o`lkashunoslikni   o`rganishning   ahamiyati   va   unga   bo`lgan   talab   kun   sayin   o`sib
bormoqda.   Birinchi   prezidentimiz   I.Karimov   aytganlaridek,   xalqimiz
dunyoqarashini   milliy   istiqlol   ruhida   isloh   qilishni   talab   qilmoqda.   Har   bir   inson
tug`ilib o`sgan o`lkasi tarixini mukammal o`rganmog`i shart. “Tarix va madaniyat
yodgorliklarini muhofaza qilish va ulardan foydalanish to`g`risida”gi fikrlar yangi
qomusimizda o`z aksini topdi. 
Tarixiy   o`lkashunoslikning   maxsus   kurs   sifatida   oliy   o'quv   yurtlari   tarix
fakultetlariga   maxsus   kurs   sifatida   kiritilishi   bu   fanga   e`tiborining   kuchayib
borayotganidan dalolat beradi.
Jamiyat   kurilishining   xozirgi   boskichida   tarixiy   o`lkashunoslikning   roli   va
axamiyati bekiyos oshib bormokda. O`zbekiston fuqarolarining axloqiy va estetik
tarbiyalash,   ularning   madaniy   saviyasini   oshirish   uchun   ma`naviy   boyliklarini
kupaytirish va ulardan keng foydalanish xakida gamxurlik kilish burchiligiga o`lka
tarixi va unga munosabatidan iboratdir.
O`zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasida xam O`zbekiston fuqarolarining
O`zbekiston   xududida   joylashgan   madaniy   yodgorliklarga   extiyotkorlik   bilan
munosabatda   bulish,   asrab   avaylashlari   ta`kidlab   o`tilgan.   O`lkashunoslik   kursi
ko'p   millatli   O`zbekiston   tarixini,   uning   madaniyat   yodgorliklarini   o`rganishning
eng muhim vositalaridan biridir.
29 ADABIYOTLAR RO'YXATI
1. Nabiev A. Tarixiy o`lkashunoslik. — T., 1996.
2.Istoricheskoe kraevedenie. - M., 1980.
3.Istoricheskoe kraevedenie: vopros periodizatsii i izucheniya. –  Tver, 1992. 
4.Alekseev   V.P.,   Askarov   A.A.,   Xodjayov   T.K.   Istoricheskaya   antropologiya.
Sredney Azii. - T.: 1990.
5.Belenitskiy   A.M.,   Bentovich   I.B.,   Bolshakov   O.G.   Srednevekovy   gorod
Sredney Azii. - L., 1973.
6. Jabborov I. M. O`zbek xalqi etnografiyasi. — T., 1994.
7. Jabborov I. M. Jahon xalqlari etnografiyasi. - T., 1985. 
8.Kabirov A., Sagdullaev A.S. O`rta Osiyo arxeologiyasi. - T., 1990.
9. Artsixovskiy A. V. Arxeologik asoslar. — T., 1970.
10. Asanova         G.,         Nabixanov         M.,         Safarov         I.         O`zbekistonning  
iqtisodiy va ijtimoiy jug`rofiyasi. — T., 1994.
11. Nafasov T. O`zbekiston toponimlarining izohli lug`ati. T.,1988.
12.Alimov I.,   Ergashev F., Butaev A.   Yozma manbalar. - T1997.
13.   Asanova         G.,         Nabixanov         M.,         Safarov         I.         O`zbekistonning  
iqtisodiy va ijtimoiy jug`rofiyasi. — T., 1994.
14. Nafasov T. O`zbekiston toponimlarining izohli lug`ati. T.,1988.
15. Alimov I.,   Ergashev F., Butaev A.   Yozma manbalar. - T1997.
INTERNET RESURSLAR
1.  www.natlib.uz  
2.  www.ziyonet.uz   
3.  www.kitob.uz
4.  www.tdpu.uz
5.  www.referat.Yozma manbalar.uz
30

KURS ISHI TALABALAR UCHUN

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Sovet ittifoqida siyosiy mojarolar
  • O'rta asrlarda yer-suv munosabatlari
  • Koreya Choson XVIII- XIX asrlarda
  • Somoniylar davlati va oʻrta Osiyoda tutgan oʻrni
  • Abdullaxon II davrida Buxoro xonligi

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский