Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 9000UZS
Hajmi 420.4KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 13 Oktyabr 2023
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Javobgarlik sug’urtasida riskni boshqarish

Sotib olish
O ZBEKISTON RESPUBLIKAS I ʻ OLIY TA’LIM , FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI  TOSHKENT  MOLIYA INSTITUTI
SIRTQI FAKULTETI
“________________________________________________________”
KAFEDRASI
“ _______________________________________________________________ ”
FANIDAN
        
KURS ISHI
МАVZU:   Javobgarlik sug’urtasida riskni boshqarish
BAJARDI:_______________________________
QABUL QILDI:____________________________ REJA:
Kirish 
1.Javobgarlik sug’urtasida sug’urta ob’ekti va sub’ekti. Avtotransport vositalari 
egalarining uchinchi shaxslar oldidagi fuqarolik javobgarligini sug’urtalashning 
zarurligi va asosiy shartlari va sug’urta tarifi.
2.Хorijiy avtotransport vositalari egalarining uchinchi shaxslar oldidagi fuqarolik 
javobgarligini sug’urtasi.
3.Kasbiy javobgarlikni sug’urtasi haqida tushuncha.   K asbiy javobgarligini 
sug’urtalash bo’yicha shartnoma tuzish.
4.Auditorning kasbiy javobgarligini sug’urtasi bo’yicha sug’urta tariflarini 
aniqlash va sug’urta da’volarini ko’rib chiqilishi.
Xulosa 
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yhati Kirish
Iqtisodiyotning   globallashuv   sharoitida   ishlab   chiqarishlarni
modernizatsiya   qilish,   texnik   va   texnologik   jihatdan   yangilash,   sifatli,   ichki   va
tashqi   bozorlarda   raqobatbardoshli   mahsulotlar   ishlab   chiqarishni   hamda
xizmatlarning   zamonaviy   turlarini   ko’paytirish   va   nomenklaturasini   kengaytirish,
ishlab   chiqarishning   energiya   sig’imini   qisqartirish   alohida   ahamiyat   kasb
etmoqda.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyev   tomonidan
2017 — 2021 yillarda O’zbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta ustuvor
yo’nalishi   bo’yicha   qabul   qilingan   harakatlar   strategiyasining   3.1.   bandi
makroiqtisodiy   barqarorlikni   yanada   mustahkamlash   va   yuqori   iqtisodiy   o’sish
sur’atlarini   saqlab   qolishga   bag’ishlangan   bo’lib,   unda   asosiy   e’tibor   sug’urta,
lizing   va   boshqa   moliyaviy   xizmatlarning   hajmini   ularning   yangi   turlarini   joriy
qilish   va   sifatini   oshirish   hisobiga   kengaytirish,   shuningdek   kapitalni   jalb   qilish
hamda   korxona,   moliyaviy   institutlar   va   aholining   erkin   resurslarini
joylashtirishdagi muqobil manba sifatida fond bozorini rivojlantirishga qaratilgan 1
.
Iqtisodiyotda   erishilgan   marralar,   istiqbolga   mo’ljallangan   uzoq   muddatli
maqsadlar,   jahon   bozoridagi   real   va   yuzaga   kelishi   prognozlashtirilayotgan
vaziyatdan   kelib   chiqib   2018   yilgi   iqtisodiy   dasturning   bir   qator   eng   muhim
yo’nalishlari   va   ustuvor   vazifalari   belgilandi.   Shuningdek,   mamlakatimizni
iqtisodiy   rivojlantirish,   uzoq   muddatli   strategik   maqsadlarni   amalga   oshirishda
O’zbekistonning   jahon   bozoridagi   raqobatbardoshligini   oshirish   va   mavqeini
mustahkamlashga   yo’naltirilgan   tarkibiy   o’zgarishlar,   zamonaviy   yuksak
texnologiyalarga   asoslangan   eksportbop   mahsulotlar   ishlab   chiqarishni   jadal
rivojlantirish   asosiy   ustuvor   yo’nalishlardan   biri   ekanligiga   alohida   e’tibor
qaratilmoqda.   So’nggi   yillarda   O’zbekiston   iqtisodiyotida   kuzatilayotgan
rivojlanish  ko’rsatkichlarining samarali  moliyaviy siyosat  natijasi  ekanligini  qayd
etish   zarur.   Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   sug’urta   bozorida   raqobat   muhitini
yaratish, uning sug’urta kompaniyalari faoliyatiga ijobiy ta’sir etishini ta’minlash,
raqobat   sharoitida   sug’urtalanuvchi   va   potensial   sug’urtalanuvchilar   uchun
1
 2017−2021 yillarda O’zbekistonni rivojlantirishning beshta ustuvor yo’nalishi bo’yicha harakatlar strategiyasi. 
2017 yil 7 fevraldagi O’zbekiston Prezidentining farmoni. sug’urta   kompaniyalari   tomonidan   ham   sifatli,   ham   arzon   narxdagi,   shuningdek
qulay qoidalarni ishlab chiqish muhim hisoblanadi.
O’zbekiston   Respublikasining   Fuqarolik   Kodeksiga   muvofiq,   majburiy
sug’urta   turlariga   doir   sug’urta   shartlari   qonun   hujjatlarida   belgilab   qo’yiladi.
Ixtiyoriy   sug’urtalashga   doir   sug’urta   tariflarining   miqdori   tomonlarning
kelishuviga   muvofiq   belgilanadi.   Bozor   munosabatlari   takomillashuvi   iqtisodiy
infratuzilmaning   qaror   topishi   bilan   birgalikda   kechadigan   jarayondir.   Sug’urta
faoliyati   iqtisodiy   infratuzilmaning   ajralmas   qismi   sifatida   bir   tomondan   ijtimoiy
kafolatni   ta’minlasa,   ikkinchi   tomondan,   shartnomaviy   majburiyat   va   tariflar
mexanizmi   orqali   turli   sug’urta   risklaridan   ogoh   etish   negizida   iqtisodiyot
sub’ektlari   manfaatlarining   himoyasini   ham   o’z   zimmasiga   oladi.   O’zbekistonda
tadbirkorlikning   rivoj   topishi   jarayonida   turli   risklarning   yuz   berishi   ehtimoli
mavjudligi,   shuningdek,   ijtimoiy   hayotning   o’zida   namoyon   bo’lishi   mumkin
bo’lgan   qarama-qarshiliklar   sub’ektlarning   sug’urta   faoliyatiga,   xususan,   risklar
transferiga bo’lgan munosabatlarini ijobiy tomonga o’zgartirdi. 1.Javobgarlik sug’urtasida sug’urta ob’ekti va sub’ekti.
Avtotransport vositalari egalarining uchinchi shaxslar oldidagi
fuqarolik javobgarligini sug’urtalashning zarurligi va asosiy
shartlari va sug’urta tarifi
Bozor  munosabatlari  sharoitida  yuridik  va jismoniy  shaxslarning  uchinchi
shaxslar   manfaatiga   zarar   yetkazish   xavfi   kuchayadi.   Bu   xavfning   ro’y   berishi
natijasida   zararni   qoplash   yuzasidan   zarar   yetkazgan   shaxslarning   javobgarligini
sug’urta qilish mamlakatimizda o’z rivojini topmoqda. Ana shunday javobgarlikni
sug’urta qilishning keng tarqalgan turlaridan biri – transport vositalari egalarining
uchinchi shaxslarga zarar yetkazish fuqarolik javobgarligini sug’urtalashdir.
Ma’lumki   transport   yuqori   xavfni   keltirib   chiqaruvchi   manbalardan   biri
hisoblanadi.
Trasport   haydovchisi   transport   vositasini   boshqarish   jarayonida   uchinchi
shaxslarning muayyan manfaatlariga, sog’lig’iga zarar yetkazishi mumkin.
Yo’l   transport   hodisasi   natijasida   zarar   ko’rgan   shaxslar,   ko’p   holatlarda
aybdorlardan zararni  undirib ololmaydilar. G’ayri  qonuniy harakat  tufayli  yuridik
yoki jismoniy shaxslarning sog’lig’i, hayoti yoki mol-mulkiga yetkazilgan aybdor
shaxs tomonidan to’liq hajmda qoplanishi lozim. Qonun hujjatlarida zararni to’lash
majburiyati   zarar   yetkazuvchi   bo’lmagan   shaxsga   yuklatilishi   mumkin.   Zarar
yetkazgan   shaxs   agar   zarar   o’z   aybi   bilan   yetkazilmaganligini   isbotlasa   zararni
to’lashdan ozod etilishi   mumkin.
2008   yil   21   aprelda   “Transport   vositalari   egalarining   fuqarolik
javobgarligini   majburiy   sug’urta   qilish   to’g’risida”gi   O’zbekiston
Respublikasining   O’RQ-155-sonli   qonuni   qabul   qilindi.   Mazkur   qonunning
maqsadi transport vositalari egalarining fuqarolik javobgarligini majburiy sug’urta
qilish   sohasidagi   munosabatlarni   tartibga   solishdan   iborat.   Transport   vositalari
egalarining   fuqarolik   javobgarligini   majburiy   sug’urta   qilish   to’g’risidagi   qonun
hujjatlari ushbu Qonun va boshqa qonun hujjatlaridan iboratdir. Agar   O’zbekiston   Respublikasining   xalqaro   shartnomasida   O’zbekiston
Respublikasining transport vositalari egalarining fuqarolik javobgarligini majburiy
sug’urta   qilish   to’g’risidagi   qonun   hujjatlarida   nazarda   tutilganidan   boshqacha
qoidalar belgilangan bo’lsa, xalqaro shartnoma qoidalari qo’llaniladi.
1-rasm. Risklarni boshqarish bosqichlari
“Transport vositalari egalarining fuqarolik javobgarligini majburiy sug’urta
qilish to’g’risida”gi qonunga ko’ra:
jabrlanuvchi   —   transport   vositasi   boshqa   shaxs   tomonidan
foydalanilayotganda   hayoti,   sog’lig’i   va   (yoki)   mol-mulkiga   zarar   yetkazilgan
shaxs; kompensatsiya   to’lovlari   —   majburiy   sug’urta   bo’yicha   sug’urta   to’lovini
amalga oshirish mumkin bo’lmagan hollarda, jabrlanuvchilarning hayoti, sog’lig’i
va   (yoki)   mol-mulkiga   yetkazilgan   zararning   o’rnini   qoplash   hisobiga   amalga
oshiriladigan to’lovlar;
sug’urta   hodisasi   —   transport   vositasidan   foydalanishda
jabrlanuvchilarning   hayoti,   sog’lig’i   va   (yoki)   mol-mulkiga   zarar   yetkazilganligi
uchun   sug’urta   qildiruvchining   yoki   transport   vositasi   egasining   fuqarolik
javobgarligini   majburiy   sug’urta   qilish   shartnomasi   bo’yicha   javobgarligi
sug’urtalangan   boshqa   shaxsning   fuqarolik   javobgarligi   yuzaga   kelishi   bo’lib,   bu
sug’urtalovchining sug’urta tovonini to’lash majburiyatini keltirib chiqaradi;
sug’urtalovchi — majburiy sug’urta qilishga haqli tijorat tashkiloti bo’lgan
yuridik shaxs;
sug’urta qildiruvchi — sug’urtalovchi bilan transport vositalari egalarining
fuqarolik   javobgarligini   majburiy   sug’urta   qilish   shartnomasini   tuzgan   transport
vositasi egasi;
sug’urta   puli   —   bu   shunday   summaki,   sug’urtalovchi   sug’urta   hodisasi
sodir   bo’lganda   yetkazilgan   zararning   o’rnini   uning   doirasida   jabrlanuvchiga
(uning merosxo’riga yoki huquqiy vorisiga) qoplash majburiyatini oladi;
transport   vositasi   —   yo’llarda   odamlarni,   bagajni,   yuklarni   yoki   o’ziga
o’rnatilgan uskunalarni tashish uchun mo’ljallangan qurilma;
transport vositasining egasi — transport vositasining mulkdori, shuningdek
transport   vositasiga   xo’jalik   yuritish   huquqi   yoki   operativ   boshqarish   huquqida
yoxud   boshqa   qonuniy   asosda   (mulk   ijarasi   shartnomasi,   transport   vositasini
boshqarish   huquqini   beruvchi   ishonchnoma,   tegishli   organning   mazkur   shaxsga
transport   vositasini   topshirish   to’g’risidagi   farmoyishi   va   shu   kabilar)   egalik
qiluvchi   shaxs.   O’z   xizmat   yoki   mehnat   majburiyatlarini   bajarishi   tufayli,   shu
jumladan   transport   vositasining   mulkdori   yoxud   o’zga   egasi   bilan   mehnat
shartnomasi   yoki   fuqarolik-huquqiy   shartnomasi   asosida   transport   vositasini
boshqaruvchi shaxs transport vositasining egasi bo’lmaydi; transport   vositasi   egasining   fuqarolik   javobgarligini   majburiy   sug’urta
qilish   shartnomasi   (bundan   buyon   matnda   majburiy   sug’urta   shartnomasi   deb
yuritiladi)   —   sug’urta   shartnomasi   bo’lib,   unga   ko’ra   sug’urtalovchi   sug’urta
hodisasi sodir bo’lganda jabrlanuvchilarga ularning hayoti, sog’lig’i va (yoki) mol-
mulkiga   ushbu   sug’urta   hodisasi   oqibatida   yetkazilgan   zararning   o’rnini
shartnomada shartlashilgan haq (sug’urta mukofoti) evaziga sug’urta puli doirasida
qoplash majburiyatini oladi;
transport   vositasidan   foydalanish   —   transport   vositasidan   uning   yo’llarda
(yo’l   harakatida),   shuningdek   ularga   tutash,   transport   vositalari   harakati   uchun
mo’ljallangan hududlarda harakatlanishidan  iborat  bo’lgan foydalanish. Transport
vositasiga o’rnatilgan va transport vositasining harakatlanishda ishtirok etishi bilan
uzviy   bog’liq   bo’lmagan   uskunalardan   foydalanish   transport   vositasidan
foydalanish hisoblanmaydi;
haydovchi — transport vositasini boshqaruvchi shaxs. Transport vositasini
boshqarish o’rgatilayotganda o’rgatuvchi shaxs haydovchi hisoblanadi.
Majburiy sug’urta ob’ekti
Transport   vositasidan   foydalanishda   transport   vositalari   egalarining
jabrlanuvchilar   hayoti,   sog’lig’i   va   (yoki)   mol-mulkiga   yetkazilgan   zararning
o’rnini qoplash bo’yicha fuqarolik javobgarligi qonun hujjatlariga muvofiq yuzaga
kelishi bilan bog’liq bo’lgan mulkiy manfaatlari majburiy sug’urta ob’ektidir.
Majburiy sug’urta shartnomasi bo’yicha sug’urta qildiruvchining va (yoki)
majburiy   sug’urta   shartnomasida   ko’rsatilgan   transport   vositasi   boshqa   egasining
fuqarolik javobgarligi sug’urtalanishi mumkin.
6-modda.   Transport   vositalari   egalarining   o’z   fuqarolik   javobgarligini
sug’urta qilish majburiyati
Transport   vositalari   egalari   transport   vositalaridan   foydalanishda   boshqa
shaxslarning hayoti, sog’lig’i va (yoki) mol-mulkiga zarar yetkazganlik uchun o’z
fuqarolik   javobgarligini   ushbu   Qonunda   belgilangan   tartibda   va   shartlarda
sug’urtalashlari shart. Fuqarolik   javobgarligini   sug’urta   qilish   majburiyati   quyidagi   transport
vositalarining egalariga nisbatan tatbiq etilmaydi:
eng   katta   konstruktiv   tezligi   soatiga   yigirma   kilometrdan   oshmaydigan
transport vositalari;
tirkamalar  va ikki, uch g’ildirakli  yoki  ish  hajmi  ellik kub santimetrgacha
bo’lgan   dvigatel   yoki   inson   yoxud   hayvon   kuchi   bilan   harakatga   keltiriladigan
boshqa transport vositalari;
O’zbekiston Respublikasi Qurolli Kuchlarining transport vositalari, bundan
O’zbekiston   Respublikasi   Qurolli   Kuchlarining   xo’jalik   faoliyatini   ta’minlash
uchun foydalaniladigan avtobuslar, yengil avtomobillar, boshqa transport vositalari
mustasno;
chet   davlatlarda   ro’yxatdan   o’tkazilgan   transport   vositalari,   agar   ular
egalarining   fuqarolik   javobgarligi   O’zbekiston   Respublikasi   hududida   amal
qiladigan xalqaro majburiy sug’urta tizimlari doirasida sug’urtalangan bo’lsa.
Transport  vositasiga  egalik  qilish   huquqi  vujudga   kelganda  (u  mulk  qilib,
xo’jalik yurituviga, operativ boshqarishga yoki boshqa qonuniy asosda olinganda)
transport vositasi egasi unga egalik qilish huquqi vujudga kelgan kundan e’tiboran
o’n kundan kechiktirmay o’z fuqarolik javobgarligini sug’urtalashi shart.
Qonunga   muvofiq   fuqarolik   javobgarligi   boshqa   shaxs   tomonidan
sug’urtalangan   transport   vositalari   egalariga   nisbatan   fuqarolik   javobgarligini
sug’urta qilish majburiyati tatbiq etilmaydi.
Egalarining   fuqarolik   javobgarligi   ushbu   Qonunga   muvofiq
sug’urtalanmagan   transport   vositalaridan   O’zbekiston   Respublikasi   hududida
foydalanishga yo’l qo’yilmaydi.
O’zbekiston   Respublikasi   hududiga   kirib   kelganda   va   O’zbekiston
Respublikasi   hududida   amal   qiladigan   xalqaro   majburiy   sug’urta   tizimlarining
sug’urta   polislari   mavjud   bo’lmagan   taqdirda,   chet   davlatlarda   ro’yxatdan
o’tkazilgan   va   O’zbekiston   Respublikasi   hududida   vaqtincha   foydalanilayotgan
transport vositalari egalari o’z fuqarolik javobgarligini sug’urtalashi shart.   Bugungi   kunda   aholi   turmush   darajasining   doimo   oshib   borishi   transport
vositalarining   yanada   takomillashishi   jahonda   avtomobillar   sonining   muntazam
o’sishiga   olib   kelayapti.   O’zbekiston   Respublikasida   1,5   mln.dan   ortiq
avtotransport   vositalari   bo’lib   2005   yilga   kelib   ularning   soni   ayrim   hisob-
kitoblarga ko’ra 3 mln.ga yetishi kutilmoqda. Shubhasiz bu “UZDEWOO AVTO”
avtomobil zavodi tomonidan va yaqin hamda uzoq horij mamlakatlaridan halqaro
standartlarga mos keladigan avtomobillarning kelishi hisobga erishiladi.
Afsuski   transport   vositalari   sonining   ko’payishi   salbiy   oqibatlarga   olib
keladi.   Ya’ni,   yo’l-transport   hodisasi   bilan   bog’liq   baxtsiz   hodisalar   ko’payishi
mumkin.
O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   “O’zbekiston
Respublikasida   transport   vositalari   va   boshqa   o’ziyurar   mashina   hamda
mexanizmlar egalari fuqarolik javobgarligini majburiy sug’urtasi to’g’risida” 1994
yil   30   dekabrda   qabul   qilgan     632-sonli   qaroriga   (bu   qarorga   Vazirlar
Mahkamasining   “Sug’urta   xizmatlari   bozorini   yanada   rivojlantirish   chora-
tadbirlari to’g’risida” 2002 yil 27 noyabrdagi 413-son qarori bilan qo’shimcha va
o’zgartirishlar   kiritilgan)   muvofiq,   1995   yil   1   yanvardan   boshlab   transport
vositalari   egalari   fuqarolik   javobgarligining   majburiy   sug’urtasi   joriy   etilgan.
O’zbekiston Respublikasi hududida faoliyat ko’rsatayotgan mulkchilikning barcha
shakllaridagi   transport   vositalari   egalari   fuqarolik   javobgarligi   majburiy
sug’urtasiga jalb qilinadilar.
Ushbu fuqarolik javobgarligini majburiy sug’urtasini joriy etilganligi yo’l-
transport ishtirokchilari manfaatlarini himoya etishga va ulrani ijtimoiy muhofaza
etishga qaratilgandir.
Quyidagi   jadvalda   transport   vositalari   egalarining   fuqarolik   javobgarligini
majburiy sug’urta qilish bo’yicha     transport     vositasi birligidan bir yilda bir marta
undiriladigan sug’urta summasi  hajmidan sug’urta mukofotlari tariflari miqdorlari
keltirilgan (1-jadval).
Yuridik va jismoniy shaxslarga yetkazilgan zararni undirish uchun sug’urta
summalarining cheklangan miqdorlari: mol-mulkka   yetkazilgan   zararni   qoplash   uchun   (har   bir   zarar   yetkazilishi
holati   bo’yicha)   -   O’zbekiston   Respublikasida   belgilangan   eng   kam   oylik   ish
haqining 20 baravari miqdorida;
o’limga   olib  kelgan   zararni   qoplash   uchun   (har   bir   jabrlangan   bo’yicha)   -
eng kam oylik ish haqining 30 baravari miqdorida.
2007 yilning 1 avgustidan boshlab, O’zbekiston Respublikasida o’rnatilgan
eng kam ish haqi miqdori 15525 so’m miqdorida belgilangan. Demak, yuridik yoki
jismoniy   shaxslarning   mol-mulkiga   sug’urtalanuvchi   tomonidan   zarar
yetkazilganda sug’urtalovchi 310400 so’mgacha sug’urta qoplamasi to’lab beradi.
Ayni paytda fuqaroning o’limiga olib kelgan zararni qoplash uchun 465750 so’m
miqdorida   sug’urta   qoplamasi   beriladi.   Hozirgi   paytda   “Avtofuqarolik
javobgarligini   majburiy   sug’urtasi”   bo’yicha   qonun  loyihasi   ishlab   chiqilgan.   Biz
ushbu qonun loyihasida ko’rsatilgan javobgarlik hajmini yanada oshirish maqsadga
muvofiqdir.
Ekspertlarning   fikricha,   O’zbekiston   Respublikasida   davlat   ro’yxatidan
o’tgan   avtotransport   vositalari   haydovchilarining   ancha   qismi   javobgarlikni
sug’urtalash   bo’yicha  shartnomaga  ega  emas.  Buni   shu  bilan izohlash  mumkinki,
ko’pgina   avtotransport   haydovchilarimiz   sug’urtani   ikkinchi   darajali   keraksiz   bir
vosita   sifatida   tushunishadi.   Хatto   yo’l   avtotransport   hodisalari   ro’y   berganda
sug’urta tashkilotlariga murojat qilishni ham unutishadi.
Vaziyatning   bunday   salbiy   holatda   ekanligini   shu   bilan   tushuntirish
mumkinki,   hanuzgacha   bizda   “Avtofuqarolik   javobgarligini   majburiy   sug’urtasi
to’g’risida” Qonun qabul qilinmagan. Biz ushbu qonunni qisqa muddatlarda qabul
qilishni taklif etamiz.
Avtotransport   haydovchilarining   fuqarolik   javobgarligini   sug’urtalash
ixtiyoriy   tartibda   ham   o’tkaziladi.   Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   bu   sug’urta   turini
amalga oshirish bir tomondan transport haydovchisi uchun ikkinchi tomondan esa
yo’l   transport   hodisasi   natijasida   zarar   ko’rgan   jabrlanuvchi   uchun   ham   katta
ahamiyatga   ega.   Chunki   transport   haydovchisida   jabrlanuvchiga   moddiy   yordam
ko’rsatish   uchun   mablag’   bo’lmasligi   mumkin.   Agar   u   uchinchi   shaxslarga   zarar keltirish   javobgarligini   sug’urtalash   bo’yicha   shartnomaga   ega   bo’lsa   sug’urta
qoplamasa sug’urta tashkiloti tomonidan qoplanadi.
1-jadval Transport vositalari egalarining fuqarolik javobgarligini   majburiy
sug’urta qilish bo’yicha transport vositasi birligidan   bir yilda bir
marta undiriladigan sug’urta summasi hajmidan   sug’urta tariflari
stavkalari
(foizlarda )
Transport
vositalari Su g’ urta
summalarining   q abul   q ilingan   h ajmidan su g’ urta
mukofotlari   tariflari   ( q onun   h ujjatlari   bilan
belgilangan   eng   kam   oylik   ish   h a q ining   ellik
baravari mi q dori)
Yuridik shaxslar Jismoniy shaxslar
Yengil   avtomobillar,
avtobuslar 1,5 1
Yuk avtomobillari 2 1,5
Trolleybuslar,
tramvaylar 1 -
Traktorlar,
kombaynlar   va   bosh q a
o’zi   yurar   mashina   va
mexanizmlar 1 1
Maxsus   yengil
avtomobillar   va
mikroavtobuslar 1 1
Mototransport 0,5 0,5
Avtotransport   haydovchilarining   fuqarolik   javobgarligini   sug’urtalashning
o’ziga   xos   xususiyatlari   mavjud.   Bunda   sug’urta   tashkiloti   va   sug’urtalovchidan
tashqari uchinchi shaxs ham ishtirok etadi. Ammo fuqarolik javobgarligi sug’urtasi bo’yicha shartnoma sug’urtalovchi
va   sug’urtalanuvchi   (transport   vositasi   haydovchisi)   o’rtasida   tuziladi.   Uchinchi
shaxs esa shartnomada ishtirok etmaydi, ammo sharnoma uning foydasiga tuziladi.
Tajriba shuni ko’rsatadiki avtotransport haydovchilariga nisbatan sud orqali
belgilangan   jabrlanuvchiga   to’lanishi   lozim   bo’lgan   zarar   miqdori   haydovchining
bir yillik ish haqining yarmidan ko’pini tashkil etadi.
Javobgarlikni   sug’urta   qilishning   keng   tarqalgan   turlaridan   yana   biri   ish
beruvchining   fuqarolik   javobgarligini   majburiy   sug’urta   qilish   hisoblanadi.
Mazkur   “Ish   beruvchining   fuqarolik   javobgarligini   majburiy   sug’urta   qilish
to’g’risida”gi   O’zbekiston   Respublikasining   O’RQ-210-sonli   qonuni   2009   yil
16   aprelda   qabul   qilingan   bo’lib,   ushbu   qonunning   ish   beruvchining   fuqarolik
javobgarligini   majburiy   sug’urta   qilish   sohasidagi   munosabatlarni   tartibga
solishdan iborat.
Ish   beruvchining   fuqarolik   javobgarligini   majburiy   sug’urta   qilish
to’g’risidagi   qonun   hujjatlari   ushbu   Qonun   va   boshqa   qonun   hujjatlaridan
iboratdir.
Agar   O’zbekiston   Respublikasi   xalqaro   shartnomasida   O’zbekiston
Respublikasining   ish   beruvchining   fuqarolik   javobgarligini   majburiy   sug’urta
qilish   to’g’risidagi   qonun   hujjatlarida   nazarda   tutilganidan   boshqacha   qoidalar
belgilangan bo’lsa, xalqaro shartnoma qoidalari qo’llaniladi.
Хodim   o’z   mehnat   vazifalarini   bajarishi   bilan   bog’liq   holda   mehnatda
mayib   bo’lishi,   kasb   kasalligiga   chalinishi   yoki   sog’lig’ining   boshqacha   tarzda
shikastlanishi munosabati bilan uning hayoti yoki sog’lig’iga yetkazilgan zararning
o’rnini qoplash bo’yicha ish beruvchi o’z fuqarolik javobgarligini ushbu Qonunda
belgilangan shartlar asosida va tartibda sug’urtalashi shart.
Хodim   o’z   mehnat   vazifalarini   bajarishi   bilan   bog’liq   holda   mehnatda
mayib   bo’lishi,   kasb   kasalligiga   chalinishi   yoki   sog’lig’ining   boshqacha   tarzda
shikastlanishi munosabati bilan uning hayoti yoki sog’lig’iga yetkazilgan zararning
o’rnini qoplash bo’yicha ish beruvchining fuqarolik javobgarligi vujudga kelganda uning   mulkiy   manfaatlari   ish   beruvchining   fuqarolik   javobgarligini   majburiy
sug’urta qilish ob’ektidir.
Ish   beruvchi,   ish   beruvchining   fuqarolik   javobgarligini   majburiy   sug’urta
qilish   shartnomasi   bo’yicha   sug’urtalovchi   (bundan   buyon   matnda   sug’urtalovchi
deb   yuritiladi),   annuitetlar   shartnomasi   bo’yicha   sug’urtalovchi,   jabrlanuvchi   va
naf   oluvchi   ish   beruvchining   fuqarolik   javobgarligini   majburiy   sug’urta   qilish
sub’ektlaridir.
Javobgarlikni   sug’urta   qilishning   turlaridan   yana   biri   t ashuvchining
fuqarolik   javobgarligini   majburiy   sug’urta   qilish   hisoblanadi.
Javobgarlikning   mazkur   turi   bo’yicha   O’zbekiston   Respublikasining
“Tashuvchining   fuqarolik   javobgarligini   majburiy   sug’urta   qilish
to’g’risida”gi O’RQ-386-sonli Qonuni 2015 yil 26 may kuni qabul qilingan.  
Mazkur   Qonun   rasmiy   e’lon   qilingan   kundan   e’tiboran   olti   oy   o’tgach,
“Umumiy   foydalanishdagi   havo,   temir   yo’l,   ichki   suv   va   avtomobil   transporti
yo’lovchilarining   majburiy   shaxsiy   sug’urtasi   to’g’risida”gi   O’zbekiston
Respublikasi Qonuni o’rniga kuchga kiradi.
Bunda   ta’kidlash   joizki,   yo’lovchilarni   majburiy   shaxsiy   sug’urta
qilishning   amaldagi   tizimi   tashishda   yo’lovchilarga   yetkazilgan   zararning   o’rni
qoplanishi kafolatlanishini ta’minlamayapti, hamda shahar atrofiga qatnovchi temir
yo’l,   ichki   suv   va   avtomobil   transporti   yo’lovchilari;   shahar   ichida   qatnovchi
avtomobil   transporti   yo’lovchilari;   bir   viloyat,   Qoraqalpog’iston   Respublikasi
doirasida   qatnovchi   avtomobil   transporti   yo’lovchilari   uchun   50   kilometr
masofagacha   majburiy   sug’urtasi   qo’llanilmaydi,   shunga   ko’ra   barcha
yo’lovchilarning   to’liq   qamrovi   ta’minlanmayapti.   Shu   bilan   birga   xorijiy   tajriba
shuni   ko’rsatmoqdaki,   yo’lovchilarning   manfaatlarini   to’laqonli   himoya   qilish
uchun   yo’lovchilarning   majburiy   shaxsiy   sug’urtasi   o’rniga   tashuvchining
yo’lovchilar   oldidagi   fuqarolik   javobgarligini   sug’urta   qilish   mexanizmi
qo’llanilmoqda.
“Tashuvchining   fuqarolik   javobgarligini   majburiy   sug’urta   qilish
to’g’risida”gi   O’zbekiston   Respublikasi   Qonuni   tashuvchining   fuqarolik javobgarligini   majburiy   sug’urta   qilishni   amalga   oshirish   yo’li   bilan   O’zbekiston
Respublikasi   hududida   transport   vositalarining   barcha   turlarida   tashishni   amalga
oshirishda   yo’lovchilarning   hayoti,   sog’lig’i   va   (yoki)   mol-mulkiga   yetkazilgan
zararning o’rni qoplanishi kafolatlanishini ta’minlashga qaratilgan.
Mamlakatimizda   yo’lovchilarni   tashish   hajmi   o’sib   borayotganligi   bois,
“tashuvchining   yo’lovchilar   hayoti,   sog’lig’i   va   (yoki)   mol-mulkiga   yetkazilgan
zararning  o’rnini  qoplash  bo’yicha  fuqarolik javobgarligi”  degan  tushunchasining
dolzarbligi   oshmoqda.   Yo’lovchi   unga   tashish   chog’ida   yetkazilgan   zararning
o’rni, qanday turdagi  transport  vositasida  bo’lishidan  qat’iy nazar, o’z vaqtida va
to’liq   qoplanishiga   umid   qilishga   haqli.   Bundan   tashqari   yo’lovchi   tashishning
barcha jarayonida va barcha turdagi transport vositalarida uning hayoti, sog’lig’i va
(yoki) mol-mulkiga yetkazilgan zarar qoplanishiga ishonch hosil qilishi kerak.
Tashuvchining   fuqarolik   javobgarligini   majburiy   sug’urta   qilish   tizimi
yo’lovchilarning qonuniy manfaatlarini himoya qiladigan, hamda yo’lovchilarning
hayoti,   sog’lig’i   va   (yoki)   mol-mulkiga   yetkazilgan   zararning   o’rnini   qoplash
bo’yicha   harajatlarni   kamaytirish   yo’li   bilan   tashuvchilarning   moliyaviy
barqarorligini ta’minlaydigan mexanizm sifatida xizmat qilishi kutilmoqda.
Bugungi   kunda   “Tashuvchining   fuqarolik   javobgarligini   majburiy   sug’urta   qilish
to’g’risida”gi   O’zbekiston   Respublikasi   Qonunini   amalga   oshirish   yuzasidan
tegishli hukumat qarori loyihasini ishlab chiqish yuzasidan ishlar olib borilmoqda
va   u   bilan   quyidagilarni   o’z   ichiga   olgan   tashuvchining   fuqarolik   javobgarligini
majburiy sug’urta qilish qoidalari tasdiqlanishi nazarda tutilmoqda:
- shartnoma shartlari va uni tuzish tartibi;
-   yo’lovchilarning   hayoti,   sog’lig’i   va   (yoki)   mol-mulkiga   yetkazilgan   zarar
miqdorini aniqlash tartibi;
- sug’urta polisi blankasining namunasi va uni tayyorlash tartibi;
-   sug’urta   puli,   hamda   sug’urta   tariflari,   ularning   eng   yuqori   darajalari,   sug’urta
tariflarining tuzilishi va ularning sug’urtalovchi tomonidan qo’llanilish tartibi;
- tashuvchining fuqarolik javobgarligini majburiy sug’urta qilish bo’yicha sug’urta
sherikchiligining ish tartibi va boshqalar. 2.Хorijiy avtotransport vositalari egalarining uchinchi shaxslar
oldidagi fuqarolik javobgarligini sug’urtasi.
O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   “Хorijiy   avtotransport
vositalarining   O’zbekiston   Respublikasi   bojxona   hududida   bo’lishining
qo’shimcha   shartlari   to’g’risida”   2000   yil   12   yanvar   11-sonli   qaroriga   binoan,
Qozog’iston   Respublikasi   va   Turkmanistonning   transport   vositalari,   boshqa
o’ziyurar   mashina   va   mexanizmlarining   O’zbekiston   Respublikasi   bojxona
hududiga kirib kelishiga tegishli litsenziyaga ega bo’lgan sug’urta tashkilotlarining
haydovchilarning   uchinchi   shaxslar   oldidagi   fuqarolik   majburiyati
sug’urtalanganligi   to’g’risidagi   polisi   mavjud   bo’lgan   taqdirda   yo’l   qo’yiladi.
Davlat bojxona qo’mitasi O’zbekiston Respublikasining sug’urta tashkilotlari bilan
birgalikda   bojxona   postlarida   transport   vositalari,   boshqa   o’ziyurar   mashina   va
mexanizmlar   egalarining   uchinchi   shaxslar   oldidagi   fuqarolik   javobgarligi
sug’urtasini   amalga   oshiradi.   Bu   javobgarlik   sug’urta   turini   joriy   etishga   asosiy
sabab   shuki,   chegaradosh   mamlakatlar   tomonidan   bir   tomonlama   tusda   qo’yidagi
chora-tadbirlar   joriy   qilingan:   Qozog’iston   Respublikasida   -   tashuvchining
yo’lovchi   oldidagi   fuqarolik,   huquqiy   javobgarligi   uchun   turli   avtotransport
vositalaridan   sug’urta   yig’imlari   qo’llanilayotganligi;   Turkmanistonda   -
Turkmaniston   hududiga   kirib   kelayotgan   avtotransport   vositalari   egalaridan
O’zbekiston   Respublikasida   qabul   qilingan   yig’imlarga  teng   bo’lmagan   yig’imlar
belgilangan.
       Shuni e’tiborga olgan holda 2000 yilning 1 yanvaridan boshlab, Qozog’iston va
Turkmaniston   Respublikalaridan   kirib   keladigan   transport   vositalari   uchun
avtofuqarolik   javobgarligining   majburiy   sug’urtasi   joriy   etildi.   Quyida   ana
chegaradosh   mamlakatlar   hududidan   kirib   kelgan   transport   vositalari
haydovchilardan undiriladigan sug’urta mukofotlari miqdori keltirilgan (2-jadval).
Sug’urta summasi miqdori   Q ozog’iston Respublikasi avtotransporti uchun:
- mol-mulkka yetkazilgan zararni qoplash uchun - 400 A Q Sh dollari;
- o’lim holatiga olib kelgan zararni qoplash uchun - 600 A Q Sh dollari. 2-jadval Transport vositalari egalarining uchinchi shaxslar oldidagi
fuqarolik javobgarligini majburiy sug’urtalash shartnomalari
bo’yicha bir oygacha muddatga O’zbekiston Respublikasi hududiga
kiradigan bitta avtotransport vositasidan undiriladigan sug’urta
tarif stavkalari
(foizlarda )
t/r Transport
turlari Sug’urta   javobgarligi
miqdoridan   sug’urta
t arif   stavkalari (foizlarda)
1000   A Q Sh
dollari
( Q ozog’iston) 3000   A Q Sh
dollari
(Turkmaniston)
1. Yuk avtomobillari 1,0 2,5
2. Avtobuslar 0,8 2,0
3. Yengil avtomobillar 0,5 1,5
4. Traktorlar,   kombaynlar   va   boshqa
o’ziyurar   mashinalar   va
mexanizmlar 0,4 1,0
5. Mototransport 0,2 0,7
Turkmaniston avtotransporti uchun:
-mol-mulkka yetkazilgan zararni qoplash uchun - 1000 A Q Sh dollari;
-o’lim   holatiga   olib   kelgan   zararni   qoplash   uchun   -   2000   A Q Sh   dollari da
belgilangan.
Sug’urta   mukofotlari   bojxona   organlari   tomonidan   bevosita   bojxona   postlarida
erkin   almashtiriladigan   valyutada   undiriladi,   mablag’lar   keyinchalik   shartnoma
asosida sug’urta tashkilotlarining hisob   raqamlariga o’tkaziladi.   Sug’urta mukofoti
to’langandan   so’ng   horijiy   transport   vositasi   haydovchilariga   sug’urta   polisi
beriladi. O’zbekiston   Respublikasi   bojxona   hududiga   kirib   kelayotgan   horijiy   transport
vositalari   haydovchilarining   uchinchi   shaxslar   (jismoniy   va   yuridik   shaxslar)ning
sog’ligiga va mol-mulkiga yetkazilgan zarar uchun fuqarolik javobgarligi sug’urta
qilish ob’ekti hisoblanadi.
Bunday   tartib   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   “Tojikiston
Respublikasi   va   Qirg’iziston   Respublikasi   avtotransport   vositalari
haydovchilarining   uchinchi   shaxslar   oldida   O’zbekiston   Respublikasida   fuqarolik
javobgarligi   to’g’risida”   2000   yil   18   fevraldagi   59-son   qaroriga   (mazkur   qarorga
O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 27.11.2002 y. 413-son qaroriga
muvofiq   o’zgartirishlar   kiritilgan)   muvofiq,   Tojikiston   va   Qirg’iziston
Respublikalari uchun ham joriy etilgan (3-jadvalga qarang).
  3-jadval
Transport vositalari egalarining uchinchi shaxslar oldidagi
fuqarolik javobgarligini sug’urta qilish shartnomalari bo’yicha
O’zbekiston Respublikasi hududiga 1 oygacha muddatga kirib
kelayotgan
bir avtotransport vositasidan undiriladigan sug’urta   tarif
stavkalari
 
t /r Transport
turlari Sug’urta   javobgarligi   hajmiga   nisbatan
sug’urta t arif   stavkalari (foizlarda)
3000   AQSh   dollari   (Tojikiston
Respublikasi   va   Qirg’iziston
Respublikasi)
1. Yuk avtomobillari 2,5
2. Avtobuslar 2,0
3. Mikroavtobuslar 1,8
4. Yengil avtobillar 1,5
5. Traktorlar,   kombaynlar   va 1,0 boshqa   o’ziyurar   mashinalar
va mexanizmlar
6. Mototransport 0,7
  Transport vositalari egalarining uchinchi shaxslar oldidagi fuqarolik javobgarligini
sug’urta   qilish   shartnomalari   bo’yicha   O’zbekiston   Respublikasi   hududiga   1
oygacha   muddatga   kirib   kelayotgan   bir   avtotransport   vositasidan   undiriladigan
sug’urta tarif stavkalari yuqoridagi jadvalda o’z aksini topgan.
Tojikiston Respublikasi va Qirg’iziston Respublikasi avtotransporti uchun sug’urta
summalari miqdorlari:
-   1000 AQSh dollari mol-mulkka yetkazilgan zararni qoplash uchun;
-   2000 AQSh dollari o’limga olib kelgan zararni qoplash uchun.
Horijiy   transport   vositasi   haydovchisi   tomonidan   uchinchi   shaxsga   yetkazilgan
zararning   sug’urtalovchi   tomonidan   to’lanishini   nazarda   tutuvchi   voqea   yoki
tasodif sug’urta hodisasi hisoblanadi.
Ularga quyidagilar kiradi.
- Fuqarolarning sog’ligiga, hayotiga zarar yetkazilishi;
-   transport vositasining, shuningdek mol-mulkning shikastlanishi, nobud bo’lishi.
Zarar miqdoriga shikastlangan transport vositasini eng yaqin joydagi texnik xizmat
ko’rsatish stansiyasigacha yetkazish va uni tuzatish xarajatlari ham kiritiladi.
Sug’urta qoplamasi, agar yo’l-transport hodisasi yoki baxtsiz voqea oqibatida:
-   jabrlanuvchi mayib bo’lsa yoki uning sog’ligiga boshqa shikast yetkazilsa;
-   jabrlanuvchi vafot etsa;
-   uchinchi   shaxslarning   mol-mulki   nobud   bo’lsa,   yo’q   qilinsa   yoki   shikastlansa
sug’urtalovchi tomonidan to’lanadi. [4]
Transport   vositasining   harakatlanishi   natijasida   yetkazilgan   zararlarga,
shuningdek:
- transport vositasiga yo’lovchilar chiqarish yoki tushirish paytida;
- transport vositasi yo’lda to’xtab turgan yoki tuzatilayotgan vaqtda kelib chiqqan
zararlar ham kiritiladi.
Sug’urtalovchi: - aybdor shaxsning transport vositasida bo’lgan yukka;
- yo’l-transport hodisasi natijasida atrof-muhitga;
-   yong’in   kelib   chiqishi   tufayli   o’rmonlarga,   daraxtzorlarga   va   bog’larga
yetkazilgan zarar uchun;
-   naqd   pul,   qimmatli   qog’ozlar,   har   qanday   turdagi   hujjatlar,   shuningdek,
filatelistik,   numizmatik   va   boshqa   kolleksiyalar   va   boyliklar   yo’qolganligi   uchun
javob bermaydi.
Agar jabrlanuvchi tomonidan qasddan jinoyat sodir etilgan bo’lsa, sug’urta tovoni
to’lanmaydi.   Zarar miqdori sud orqali aniqlanadi.
  Shaxsga   yetkazilgan   zarar   uchun   sug’urta   summasi   jabrlanuvchiga,   unga   boshqa
sug’urta shartnomalari bo’yicha to’lanadigan summalardan qatiy nazar, to’lanadi.
Jabrlanuvchining   sog’ligiga   yetkazilgan   zarar   uchun   tovon   miqdori   davolash-
profilaktika   muassasasining   tegishli   hujjatida   ko’rsatib   o’tilgan   zarar   darajasiga
qarab yoki vafot etganlik to’g’risidagi dalolatnoma asosida belgilanadi.
Salomatlikka   yetkazilgan   zarar   uchun   tovon   sug’urta   summasiga   mutanosib
ravishda,   biroq   uning   jami   miqdorining   60   foizidan   (vafot   etgan   taqdirda)   ko’p
bo’lmagan miqdorda to’lanadi.
Uchinchi   shaxslarning   mol-mulkiga   zarar   yetkazilganligi   yoki   nobud   bo’lganligi
uchun   sug’urta   qoplamasi   sug’urta   summasiga   mutanosib   ravishda,   biroq   uning
jami   miqdorining   40   foizidan   (mol-mulk   to’liq   nobud   bo’lgan   taqdirda)   ko’p
bo’lmagan miqdorda to’lanadi.
Mol-mulkka   yetkazilgan   zarar   uchun   yoki   jabrlanuvchilarning   sog’ligiga   ziyon
yetkazganlik   uchun   sug’urta   to’lovi   har   bir   aniq,   sug’urta   hodisasi   bo’yicha   bir
vaqtda to’lanadi.
Sug’urta   qoplamasini   sug’urtalovchi   barcha   zarur   hujjatlar   olingandan   so’ng   72
soat   mobaynida   to’laydi.   Sug’urta   qoplamasini   to’lash   sug’urtalovchining   aybi
bilan   kechiktirilsa,   u   har   bir   kechikkan   kun   uchun   hisoblab   chiqilgan   sug’urta
tovoni summasining 0,5 foizi miqdorida penya to’laydi.
Yo’l-transport hodisasi (baxtsiz hodisa) ro’y bergan taqdirda sug’urtalanuvchi: -   yo’l-transport   hodisasi   (baxtsiz   hodisa)   yuz   bergan   joyda   harakatlanish
xavfsizligini   ta’minlash   maqsadida   tegishli   choralar   ko’rishga,   voqea   oqibatlarini
yengillashtirish,   shuningdek,   mol-mulkning   saqlanishini   ta’minlash   choralarini
ko’rishga;
- imkoni boricha zararning ko’payishini bartaraf etishga;
-   jabr   ko’rgan   shaxslarga   fuqarolik   javobgarligini   sug’urta   qilish   shartnomasini
tuzgan sug’urtalovchi to’g’risida zarur ma’lumotlar berishga;
- voqea ro’y bergan joydagi sug’urtalovchini darhol xabardor qilishga yoki
voqea   ro’y   bergandan   keyingi   ish   kunidan   kechiktirmay   sug’urtalovchiga   zarur
axborot va tushuntirish xati taqdim etishga majburdir.
Transport   vositasi   egasi,   haydovchi   yoki   da’vo   qiluvchi   shaxs   sug’urta
tashkilotiga   yo’l-transport   hodisasi   (baxtsiz   hodisa)   ga   taalluqli   mavjud   dalillarni
taqdim   etishi   hamda   sug’urtalovchining   yuz   bergan   voqea   tafsilotlarini   va
yetkazilgan   zarar   miqdorini   aniqlanishini   ta’minlashi,   shuningdek,   sug’urtalovchi
tomonidan   yo’l-transport   hodisasi   (baxtsiz   hodisa)   aybdorlariga   qarshi   da’volarni
tekshirishda yordam ko’rsatishi shart.
Yo’l-transport hodisasi (baxtsiz hodisa) to’g’risida xabar olingandan so’ng
sug’urtalovchi zarar miqdorini, hodisaning haqiqiy holatlarini aniqlash maqsadida
harakat  qiladi  hamda sug’urta dalolatnomasini  va manfaatdor  shaxslar  ishtirokida
belgilangan namunadagi hisob-kitob smetasini tuzadi.
Sug’urtalovchi transport vositasi egasini va da’vo qiluvchi shaxsni
to’lanadigan zarar  miqdorini aniqlash uchun qanday hujjatlar  taqdim  etish
zarurligi haqida xabardor qiladi.
Jabrlanuvchi   yoki   uning   topshirig’iga   ko’ra   vakolatli   shaxs   transport
vositasi tomonidan yetkazilgan zarar to’g’risida sug’urtalovchini xabardor qiladi.
Agar   zarar   noma’lum   transport   vositasi   to monidan   yetkazilgan   bo’lsa,   u
holda jabrlanuvchi militsiyaga yoki DANga, sug’urtalovchiga darhol xabar berishi
va zarar  noma’lum  transport  vositasi  tomonidan  yetkazilganligi  to’g’risida  tergov
organlarining xulosasini olishi shart. Jabrlanuvchi   tomonidan   ushbu   shartlar   bajarilmagan   taqdirda
cyg’urtalovchi   voqeaning   muhim   holatlari   aniqlanmay   qolganligi   uchun   tovon
to’lashga majbur emas.
Quyidagi haydovchi:
- uchinchi shaxsga zarar yetkazilishini qasddan yuzaga keltirgan;
-   transport   vositasini   alkogolli   ichimlik   ichish   yoki   giyohvand   modda
iste’mol   qilish   natijasida   mast  holatda  boshqargan   va  bu  bilan  sug’urta   voqeasini
yuzaga keltirgan;
- transport vositasini boshqarishga ruxsatnomasi bo’lmagan;
-   transport vositasidan uning egasining ra’yiga qarshi foydalangan va ushbu
transport vositasi  bilan zarar yetkazgan haydovchi to’langan sug’urta qoplamasini
sug’urtalovchiga qaytarishga majburdir.
Agar   sug’urtalanuvchi   sug’urtalovchiga   zarar   yetkazilganligi   to’g’risida
xabar   bermasa   yoki   o’z   vaqtida   xabar   bermasa,   u   holda   sug’urtalovchi   bunday
xabar   bermaslik   yoki   o’z   vaqtida   xabar   bermaslik   oqibatida   kelib   chikqan
qo’shimcha   xarajatlar   va   sud   chiqimlarini   qoplash   yuzasidan   sug’urtalangan
shaxsga nisbatan da’vo qo’zg’ashi mumkin. 3.Kasbiy javobgarlikni sug’urtasi haqida tushuncha.   K asbiy
javobgarligini sug’urtalash bo’yicha shartnoma tuzish.
Kasbiy   javobgarlikni   sug’urtalash   sug’urtachining   sug’urta   ob’ektiga
keltirilgan   zararni   to’liq   yoki   qisman   qoplash   miqdorida   sug’urta   to’lovlari
bo’yicha majburiyatlarni ko’zda tutuvchi sug’urta turlarini ifoda etadi.
Bunda jismoniy shaxsning mulkiy manfaatlari sug’urta ob’ekti hisoblanadi.
Ushbu   ob’ektni   sug’urta   qilish   to’g’risida   fuqarolik   qonunchiligi   tomonidan
belgilangan tartibda jismoniy shaxsning uchinchi shaxs tomonidan sug’urtalangan
kasbiy   faoliyatni   amalga   oshirish   munosabati   bilan   yetkazilgan   zararni   qoplash
majburiyatlari   bilan   bog’liq   sug’urta   shartnomasi   tuziladi.   Kasbiy   faoliyatga
talablar   va   uni   amalga   oshirish   tartibi   tegishli   qonunchilik   hamda   me’yoriy
hujjatlar tomonidan belgilanadi.
Kasbiy   javobgarlikni   sug’urtalash   kasbiy   faoliyatni   amalga   oshirishda
uchinchi   shaxsga   zarar   yetkazishi   mumkin   bo’lgan   turli   shaxslar   toifalarining
mulkiy   manfaatlarini   sug’urta   qilish   turlarini   birlashtiradi.   Ko’pincha   shifokorlar,
notariuslar,   baholovchilar,   ekspertlar,   qo’riqchilar,   advokatlar   va   boshqalarning
kasbiy javobgarligi sug’urta qilinadi.
Kasbiy   javobgarlikni   sug’urtalashda   boshqa   sug’urta   turlaridan   farqli
ularoq   sug’urta   holatining   boshlanishi   tashqi   omillarga   (tabiiy   ofatlar   va   kesin
o’zgarishlar, uchinchi shaxs harakatlari va hokazolar) emas, balki muayyan kasbiy
faoliyatni   amalga   oshiradigan   shaxs   malakasiga   bog’liq.   Sug’urtachi   sug’urta
shartnomasi   tuzganidan   so’ng   kasbiy   faoliyat   bilan   shug’ullanuvchi   shaxs
ehtiyotkorlik bilan ish tutishi va kasbiy ko’nikmalarni namoyon etishi lozim.
Ko’pchilik   holatlarda   sug’urta   holatining   boshlanishi   sudning
mutaxassisning   mijozga   moddiy   zarar   yetkazganligi   va   uning   miqdori   uchun
mulkiy   javobgarligini   belgilovchi   qarori   qonuniy   kuchga   kirgandan   keyin   tan
olinadi.   Bundan   tashqari,   sug’urtachining   uchinchi   shaxsga   e’tirozlarni   sudgacha
hal   etishda   yetkazgan   zarari   uchun   javobgarligining   belgilanishi   ham   faqat
sug’urtachi tomonidan yetkazilgan zarar aniq isbotlanganda sug’urta holati sifatida
tan   olinishi   mumkin.   Bunda   sug’urta   shartnomasida   sug’urtachi   javobgarligining paydo   bo’lishi   asosli   ekanligini   tan   olish   va   zararni   qoplash   miqdorini   aniqlash
sug’urtachi yoki vakolatli vakili ishtirokida amalga oshirilishi kelishib olinadi.
Kasbiy   javobgarlikni   sug’urtalashning   har   bir   turi   ma’lum   bir   kasbning
o’ziga xos xususiyatlari bilan asoslangan o’z xususiyatlariga ega. Har bir ma’lum
kasbning o’ziga xos xususiyatlari kasbiy javobgarlikni sug’urtalash shartnomasini
tuzishda   hisobga   olinadi.   Bu   borada   sug’urtachining   o’z   kasbiy   majburiyatlarini
bajarishga   vijdonan,   mulohaza   bilan   va   asosli   yondoshuvi   kasbiy   javobgarlikni
sug’urtalashda   umumiy   prinsip   sanaladi.   Aks   holda   sug’urtachi   sug’urta   qilish
shartnomasi bo’yicha o’z javobgarligidan ozod etilishi mumkin.
Хorijiy   amaliyotda   kasbiy   javobgarlikni   sug’urtalashning   ayrim   turlari
majburiy asosda amalga oshiriladi, ya’ni yuridik yoki jismoniy shaxslar (masalan,
shifokorlar, rielterlar, baholovchilar, notariuslar va boshqalar) kasbiy javobgarlikni
sug’urtalash polisisiz ma’lum bir kasbiy faoliyat bilan shug’ullanish huquqiga ega
emas.
Bu borada sug’urtalanuvchi - kasbiy faoliyatni amalga oshiradigan yuridik
yoki   jismoniy   shaxs,   sug’urtachi   -   sug’urta   faoliyatini   amalga   oshirish   uchun
tashkil   etilgan   va   belgilangan   tartibda   ro’yxatga   olingan   hamda   korxonaning
kasbiy javobgarlikni sug’urtalash huquqini beruvchi litsenziyaga ega yuridik shaxs
sug’urta   huquqiy   munosabat   sub’ekti   hisoblanadi.   Ushbu   sug’urta   sub’ektlari
sug’urta   majburiyatlarining   asosiy   tomonlari,   ya’ni   sug’urta   shartnomasi
tomonlaridir.   Bundan   tashqari,   jabr   ko’rgan   shaxs   (sug’urta   shartnomasi   uning
foydasiga   tuzilgan)   ham   kasbiy   javobgarlikni   sug’urtalash   sub’ektlari   sirasiga
kiradi.   Odatda,   jabr   ko’rgan   shaxs,   agarda   sug’urta   shartnomasida   boshqa   narsa
ko’zda   tutilmagan   bo’lsa,   yetkazilgan   zarar   miqdorida   sug’urta   to’lovi   olishga
haqqi bor.
Kasbiy   javobgarlikni   sug’urtalash   shartnomasini   tuzishda   jabr   ko’rganlar
(foyda   oluvchilar)   sug’urtalanuvchiga   ham   sug’urtachiga   ma’lum   qilinmaydi.
Ushbu   holatda   sug’urta   shartnomasida   bu   shartnoma   kimning   foydasiga
tuzilganligi   aytilmagan   yoki   u   sug’urta   qiluvchi   yoxud   boshqa   shaxs   foydasiga
tuzilgan bo’lsada, sug’urta to’lovi olish huquqiga foyda oluvchi faqatgina sug’urta qiluvchi   uning   oldida   javobgar   bo’lgan   shaxsgina   (yoki   uning   merosxo’ri)
hisoblanadi.
Kasbiy   javobgarlikni   sug’urtalash   shartnomasi   shartlarida   sug’urtachining
sug’urtalanuvchi   yoki   uning   xodimi   vakolatiga   nisbatan   kafolatlari   ko’zda
tutilmagan.
Sug’urtachi   uchinchi   shaxsga   sug’urtalanuvchi   tomonidan   qonunuiy   va
me’yoriy   hujjatlar   buzilishi,   sug’urtalanuvchining   atayin   harakatlari   natijasida
zarar yetkazilsa sug’urtalanuvchi majburiyatlari bo’yicha javobgar hisoblanmaydi.
Sug’urtalanuvchining   harakatlaridagi   niyatni   isbotlash   sug’urtachi   zimmasiga
yuklatiladi.   Sug’urtalanuvchining   niyati   sudning   qonuniy   kuchga   kirgan   qarori,
hukmi   bilan   aniqlanadi.   Agarda   sug’urtalanuvchiga     nisbatan     jinoiy     ish
qo’zg’atilgan     bo’lsa,     sug’urta   mukofoti   to’g’risidagi   masala   sud   qarori   va
hukmigacha to’xtatiladi.
2015 yil 26 mayda O’zbekiston Respublikasining “Tashuvchining fuqarolik
javobgarligini   majburuiy   sugurta   qilish   to’g’risida”gi   O’RQ-386-sonli   Qonuni
qabul qilindi. 4.Auditorning kasbiy javobgarligini sug’urtasi bo’yicha sug’urta
tariflarini aniqlash va sug’urta da’volarini ko’rib chiqilishi .
O’zbekiston   Respublikasining   “A uditorlik   faoliyati   to’g’risida ”gi
qonunining   5-moddasiga   asosan   a uditorlik   tashkilotlari   auditorlik   faoliyatini
auditorlik   xizmatlari   ko’rsatish   to’g’risida   tuzilgan   shartnoma   asosida   amalga
oshiradi.   Auditorlik   xizmatlari   ko’rsatish   to’g’risidagi   shartnoma   faqat   auditorlik
tashkiloti javobgarligining sug’urta polisi mavjud bo’lgan taqdirda tuziladi.
Sug’urta   shartnomasi   bo’yicha   sug’urta   mukofoti   miqdori   sug’urta
summasi   miqdoridan   kelib   chiqqan   holda   sug’urtachining   tarif   stavkasi   bo’yicha
hisoblanadi. Sug’urta tariflari statistika ma’lumotlari, sug’urta bozori konyukturasi,
tavakkalchilik   darajasi,   sug’urtalanuvchi   faoliyati   turini   sug’urta   qilish   muddati,
tanlangan   tavakkalchilik   va   tavakkalchilik   darajasiga   ta’sir   qiluvchi   boshqa
holatlar hisobga olingan holda belgilanadi.
Sug’urta   mukofoti   auditorlik   xizmatlarni   amalga   oshirishga   doir
rejalashtirilayotgan   aylanma   mablag’   asosida   belgilanadi.   Sug’urta
shartnomasining   amal   qilish   muddati   yoki   shartnomada   belgilangan   boshqa
davrning   tugashi   bilan   odatda   sug’urta   puli   va   sug’urta   mukofoti   miqdori
sug’urtalanuvchi faoliyatining natijalari hisobga olingan holda qayta hisoblanadi.
Sug’urta mukofotini to’lash tartibi tomonlar kelishuvi bo’yicha belgilanadi:
bir   yo’la   yoki   qisman   sug’urtachining   hisobraqamiga   naqd   pulsiz   o’tkazish   yo’li
bilan.   Sug’urta   mukofoti   sug’urtalanuvchi   tomonidan   sug’urta   shartnomasida
kelishilgan   muddat   ichida   shartnoma   imzolangan   kundan   boshlab   to’lanadi.
Sug’urta   mukofoti   to’liq   to’lanmagan   holatda   sug’urta   puli   sug’urta   to’lovining
to’langan qismiga mutanosib ravishda kamayadi.
Shartnomani  bir yildan kam muddatga tuzilganda sug’urta mukofoti  yillik
sug’urta   mukofoti   summasidan   foiz   hisobida   ajratiladi.   Sug’urta   shartnomasiga
to’liq   bir   oy   amal   qilinmagan   holatda   ham   sug’urta   mukofoti   to’liq   to’lanadi.
Shartnomani   bir   yildan   oshiq   muddatga   tuzishda   sug’urta   to’lovi   imtiyozli   tarif
stavkalari bo’yicha hisoblanadi. Sug’urta   mukofoti   to’liq   to’lanmagan   holatda   sug’urta   polisida
sug’urtalanuvchi  tomonidan haqiqatdan ham to’langan sug’urta mukofoti va unga
tegishli sug’urta puli ko’rsatiladi.
Sug’urtalanuvchi   sug’urtachiga   yozma   ravishda   sug’urta   shartnomasiga
amal   qilish   muddati   ichida   tavakkalchilik   darajasidagi   o’zgarishlar   haqida   xabar
qilish   shart.   Agarda   tavakkalchilik   darajasining   oshishi   sug’urta   mukofoti
miqdorini   oshirish   zaruratini   yuzaga   keltirganda   sug’urtachi   sug’urtalanuvchiga
qo’shimcha   sug’urta   mukofoti   uchun   hisob   bilan   birga   sug’urta   shartnomasiga
kiritilgan   tegishli   qo’shimchalarni   ham   jo’natadi.   Sug’urtalanuvchi   qo’shimcha
sug’urta   mukofotini   to’lashi   va   mukofot   uchun   hisobni   hamda   shartnomaga
qo’shimcha   matnini   olgan   kundan   boshlab   sug’urta   shartnomasiga   kelishilgan
muddat ichida qo’shimchani imzolashi yoki sug’urta shartnomasini buzishni talab
qilishi mumkin.
Agarda   sug’urtalanuvchi   ko’rsatilgan   hatti-harakatlarni   bajarmasa,
sug’urtachi   sug’urta   shartnomasini   bekor   qilishni   va   shartnomani   bekor   qilish
orqali yetkazilgan zararni qoplashni talab qilish huquqiga ega.
Sug’urta   shartnomasini   amal   qilish   davri   tugagandan   keyin   va   u   bo’yicha
sug’urta   holati   sodir   etilmasa   sug’urtalanuvchiga   shartnoma   bo’yicha   to’langan
sug’urta mukofotining bir qismi qaytariladi.
Sug’urtalovchining   javobgarligi   uning   hisobraqamiga   sug’urta   mukofoti
kelib   tushgan   kundan   boshlanadi,   sug’urta   to’lovini   to’lash   bo’yicha   sug’urtachi
javobgarligining kuchga kirishi odatda sug’urta polisi bilan tasdiqlanadi. Sug’urta
polisi   sug’urtalanuvchiga   sug’urta   mukofotini   sug’urtachining   hisobraqamiga
sug’urta   shartnomasida   kelishilgan   muddat   ichida   kelib   tushgan   kundan   boshlab
beriladi. 
Sug’urta   holati   sodir   etilganda   yoki   uning   boshlanishiga   sabab   bo’luvchi
holatlarda,   shuningdek,   uchinchi   shaxsdan   e’tirozlar   kelib   tushganda
sug’urtalanuvchi   sug’urta   holati   sabablari,   uning   borishi   va   oqibatlarini   aniqlash
uchun kerakli choralarni, zararning oldini olish yoki kamaytirish, zarar yetkazilgan
shaxslar hayoti va mulkini saqlashga oid barcha imkoni bor va maqsadga muvofiq choralarni ko’rishi, qisqa muddat ichida sug’urta qiluvchiga ushbu holatning sodir
etilgani   haqida   xabar   berishi   va   unga   ushbu   ishga   taaluqli   barcha   hujjatlarni
yuborishi, sug’urta qiluvchiga uning oqibatlari, sudda ishni ko’rish va ushbu ishga
taaluqli boshqa faktlar haqida ma’lumot  berishi, agarda sug’urtalanuvchi  sug’urta
holati   bo’yicha   sug’urtachi   va   sug’urtalanuvchining   manfaatlarini   sudda   hamda
suddan tashqari tartibda himoya qilish uchun o’z advokatini yoki boshqa vakolatli
shaxsni   tayinlash   kerak   deb   hisoblasa   unga   bu   borada   imkoni   boricha   yordam
berishi, zararni to’lamasligi, sug’urta holati bo’yicha sug’urtalanuvchiga bildirilgan
talablarni   qisman   yoki   to’liq   tan   olmasligi,   bunday   talablarni   bartaraf   etish
bo’yicha   sug’urta   qiluvchining   roziligisiz   hech   qanday   majburiyatlarni   qabul
qilmasligi,   sug’urtalanuvchi   imkoni   boricha   sug’urta   qiluvchining   zarar
yetkazilgan   mulkni   ko’zdan   kechirish   va   yetkazilgan   zarar   miqdorini   belgilashda
ishtirok   etishini   ta’minlashi,   sug’urta   holatida   yetkazilgan   zarar   uchun   javobgar
bo’lgan   uchinchi   shaxsga   nisbatan   teskari   talablarni   ta’minlashga   oid   barcha
choralarni   ko’rishi,   agarda   sug’urtalanuvchida   zararni   muntazam   to’lashni
to’xtatishi   yoki   uning   miqdorini   qisqartirish   imkoni   paydo   bo’lganda,   bu   haqida
sug’urtachiga   xabar   berishi   va   bunday   to’lovlarni   to’xtatish   yoki   ularning
miqdorini kamaytirish bo’yicha barcha choralarni ko’rishi shart.
Sug’urtachi   sug’urta   shartnomasi   bo’yicha   sug’urtalanuvchining   sug’urta
holati   sababli   yuzaga   kelgan   mulkiy   yo’qotishlarining   o’rnini   to’ldiradi.   Agarda
shartnomaga   amal   qilish   davrida  ahamiyatga   ega   bo’lgan  sug’urta   holati   sug’urta
qilish   boshlangunga   qadar   ahamiyatga   ega   bo’lgan   yoki   ta’sir   qilishni   boshlagan
sabablarga ko’ra sodir etilsa, zarar sug’urtalanuvchiga shartnomani tuzish paytida
ushbu   sug’urta   holatining   boshlanishiga   sabab   bo’lgan   sabablar   haqida   unga
ma’lum bo’lmaganda to’lanishi lozim.
Agar   sug’urta   to’lovi   sug’urta   summasi   miqdorida   to’langan   bo’lsa,
sug’urta   polisiga   amal   qilish   to’lov   to’langan   paytdan   boshlab   bekor   qilinadi.
Sug’urta   puli   miqdorida   to’liq   to’lanmagan   sug’urta   to’lovi   to’lanadigan   sug’urta
polisi   o’z   kuchini   unga   amal   qilish   muddati   oxirigacha   sug’urta   summasi   va
to’langan summa o’rtasida farq miqdorida saqlab qolinadi. Sug’urta to’lovi sug’urtachi tomonidan sug’urta shartnomasida belgilangan
muddat   ichida   sug’urtalanuvchidan   sodir   etilgan   sug’urta   holati   to’g’risidagi
barcha   kerakli   hujjatlar   olingandan   keyin   to’lanadi.   Sug’urta   to’lovi
sug’urtalanuvchining   isbotlangan   javobgarligi   miqdorida   sug’urta   polisida
ko’rsatilgan sug’urta pulidan ortiq bo’lmagan holda to’lanadi.
Sug’urtachining   hisobraqamidan   sug’urtalanuvchining   hisobraqamiga   pul
o’tkazilgan kun sug’urta to’lovi to’langan kun hisoblanadi.
Sug’urtachi   agarda   sug’urtalanuvchi   sug’urta   shartnomasi   shartlarini
tegishli ravishda bajarmasa, sug’urta to’lovi miqdorini kamaytirish huquqiga ega.  
Sug’urtalanuvchi   sug’urta   shartnomasiga   amal   qilish   bekor   qilinganidan
so’ng   sug’urtachiga   sug’urta   shartnomasiga   amal   qilish   davrida   undan   sug’urta
holati to’g’risida e’tiroz bildirilgandagina sug’urta to’lovini olishi mumkin.
Sug’urtachi   agarda   sug’urtalanuvchi   ataylab   soxta   ma’lumotlar   taqdim
etgan va ular asosida  sug’urta shartnomasi  tuzilgan bo’lsa, zarar sug’urtalanuvchi
aybi bilan yetkazilmagan bo’lsa, zarar sug’urtalanuvchi yoki korxonaning bevosita
g’arazli   niyati   oqibatida   yetkazilgan   bo’lsa,   sug’urtalanuvchi   tekshiruvlarni
qonunda   belgilangan   muddatdan   tashqari   muddatda   amalga   oshirgan   bo’lsa
(litsenziyani   chaqirib   olish,   litsenziyaga   amal   qilish   muddatining   tugashi),
auditorlik   tekshiruviga   malaka   shahodatnomalariga   ega   bo’lmagan   va
auditorlarning   kasbiy   reestriga   kiritilmagan   shaxslar   jalb   qilingan   bo’lsa,
sug’urtalanuvchi   tomonidan   imzolangan   va   belgilangan   tartibda   muhr   bilan
tasdiqlangan auditorlik xulosasi bo’lmasa, sug’urtalanuvchi sug’urtachiga sug’urta
shartnomasida   ko’zda   tutilgan   hatti-harakatlarni   amalga   oshirishga   rozi   bo’lmasa
yoki   boshqacha   yo’l   bilan   to’sqinlik   qilsa,   sug’urtalanuvchi   o’z   vaqtida
sug’urtachiga sug’urta holatining sodir etilgani to’g’risida xabar bermagan bo’lsa,
sug’urta to’lovini to’lashni rad etish huquqiga ega.
Sug’urta holati tufayli yetkazilgan zarar hajmi sug’urtalanuvchiga sug’urta
holati   bo’yicha   yetkazilgan   zarar   hajmidan   kelib   chiqqan   holda   aniqlanadi.   Zarar
hajmi maxsus tayinlangan davlat organi yoki sudning jarima yoki boshqa moddiy
sanksiyalar qiymatidan yoxud sud tomonidan qondirilgan da’vo talabalaridan kelib chiqqan   holda   qaror   chiqarilganda,   e’tirozlar   uchinchi   shaxsga   yetkazilgan   zarar
qiymatidan kelib chiqan holda ixtiyoriy qondirilganda aniqlanadi.
Qoplanayotgan   zarar   summasiga   sug’urta   holatida   zararning   oldini   olish
yoki kamaytirish uchun maqsadga muvofiq sarf-harajatlar ham kiritilishi mumkin,
biroq   to’lovlarning   umumiy   qiymati   sug’urta   shartnomasi   bo’yicha   sug’urta
pulidan oshmasligi kerak.
Sug’urta   to’lovini   to’lagan   sug’urtachiga   to’langan   mablag’   doirasida
sug’urta to’lovini olgan sug’urtalanuvchiga boshqa shaxs yetkazilgan zarar uchun
javobgar   shaxsga   nisbatan   ega   bo’lgan   talablarni   talab   qilish   huquqi   o’tadi.
Sug’urtalanuvchi   sug’urtachiga   o’zidagi   barcha   hujjatlar   va   dalillarni   berishi
hamda   ushbu   huquqni   amalga   oshirish   uchun   kerakli   barcha   rasmiy   ishlarni
bajarishi   kerak.   Agar   qayd   etilgan   shaxslar   yetkazilgan   zarar   uchun   javobgar
shaxsga  nisbatan   talab  qilish  huquqidan  voz  kechsa  yoki  ushbu   huquqni   ularning
aybi   bilan   (hujjatlarni   taqdim   etmaslik   va   hokazolar)   amalga   oshirishning   iloji
bo’lmasa,   sug’urtachi   sug’urta   to’lovlarini   to’lashdan   ozod   etiladi.   Agarda   ushbu
to’lovlar to’langan bo’lsa, qayd etilgan shaxslar sug’urtachiga olingan mablag’larni
uni olgan kundan boshlab qonunchilikda belgilangan foizlar bilan qaytarishi shart. 
Sug’urtalanuvchi sug’urtachiga O’zbekiston Respublikasi qonunchiligi
tomonidan   belgilangan   da’vo   muddati   ichida   qonun   yoki   sug’urta
shartnomasi bo’yicha sug’urta to’lovini to’lashdan bosh tortish uchun asos bo’lgan
holatlar aniqlanganda, to’langan pulni qaytarishga majbur.
Agarda   sug’urta   holati   sodir   etilgan   paytda   sug’urtachi   tomonidan
sug’urtalangan  ob’ekt  bo’yicha  sug’urtalashning   boshqa  shartlariga  amal   qilingan
bo’lsa,   sug’urta   to’lovi   sug’urta   mablag’lariga   nisbatan   mutanosib   ravishda
taqsimlanadi   va   ushbu   mablag’lar   uchun   auditor   javobgarligi   har   bir   sug’urta
qiluvchi   tomonidan   sug’urtalangan,   har   bir   sug’urta   qiluvchi   esa   o’z   ulushiga
to’g’ri keladigan zararning bir qismini to’laydi, xolos.
Sug’urtalanuvchi   yoki   uchinchi   shaxsning   sug’urta   holati   sodir   etilishiga
qaratilgan   g’arazli   hatti-harakatlari,   sug’urtalanuvchi   yoki   uchinchi   shaxs
tomonidan   sug’urta   holati   bilan   bevosita   sababli   aloqada   bo’lgan   jinoyatning atayin   sodir   etilishi,   sug’urtalanuvchining   sug’urtachiga   ataylab   sug’urta   ob’ekti
bo’yicha   soxta   ma’lumotlarni   berishi,   sug’urtalanuvchi   tomonidan   zararni
yetkazishda   aybdor   bo’lgan   shaxsdan   uning   undirilishi,     sug’urtalanuvchi
tomonidan   sug’urtachiga   tuzilgan   sug’urta   shartnomasi   bo’yicha   tavakkalchilik
darajasining   oshganligi   to’g’risida   ma’lum   qilinmasligi   va   qonun   hujjatlarida
ko’zda tutilgan boshqa holatlar sug’urtachining sug’urta to’lovini to’lashdan bosh
tortishiga   asos   hisoblanadi.   Sug’urta   shartnomasi   shartlarida   sug’urta   to’lovini
to’lashdan bosh tortish uchun qo’shimcha asoslar ham ko’zda tutilgan.
Sug’urta   to’lovini   to’lashdan   bosh   tortish   haqidagi   qaror   sug’urtachi
tomonidan qabul qilinadi va sug’urta hujjatini tuzish uchun belgilangan muddatda
yozma   ravishda   bosh   tortish   sabablari   ko’rsatilgan   holda   ma’lum   qilinadi.
Sug’urtalanuvchi   va   sug’urtachi   o’rtasida   yuzaga   keladigan   barcha   bahslar
muzokalar yo’li bilan, agarda o’zaro kelishuvga erishilmasa, sudda hal etiladi. Xulosa
Mamlakatimizda iqtisodiy islohotlar sifat jihatidan yangilanishi jarayonida
sug’urta   faoliyati   ham   rivojlanib,   ravnaq   topib   bormoqda.   Milliy   sug’urta   bozori
so’nggi   yillarda   jadal   sur’atlar   bilan   rivojlanib   bormoqdaki,   buning   isbotini
sug’urta   kompaniyalarining   reyting   ko’rsatkichlaridan   ham   kuzatish   mumkin.
Bugungi   kunda   mamlakatimizda   sug’urta   xizmatlari   bozorini   xalqaro   talablar
darajasiga   olib   chiqish,   jismoniy   va   yuridik   shaxslarning   sug’urta   bozorida   faol
ishtirok   etishini   rag’batlantirish   maqsadida   sug’urta   kompaniyalari   uchun   har
tomonlama   shart-sharoitlar   yaratilmoqda.   Bu   esa,   bozordagi   sog’lom   raqobat
muhitining   ham   shakllanishiga   olib   kelmoqda.   Bugungi   kunga   kelib,
mamlakatimizda   faoliyat   yuritayotgan   sug’urta   kompaniyalari   o’rtasida   sog’lom
raqobat   mavjud,   deb   bemalol   ayta   olamiz,   buni   ularning   soni   va   ko’rsatayotgan
sug’urtaviy   xizmatlari   sifatidan   ko’rish   mumkin.   Mavzud   raqobatni
susaytirmasdan, balki uni yanada faol olib borish maqsadida quyida keltiriladigan
yo’nalishdagi ishlarni amalga oshirish maqsadga muvofiq, deb hisoblaymiz. 
Sug’urta   operatsiyalarini   amalga   oshirish   jarayoni   aholi   ehtiyojlariga   mos
keluvchi   sug’urta   mahsulotlarini   ishlab   chiqishdan   boshlanadi,   shunday   ekan,
avvalo   mahsulotning   sifatli,   qulay   narxlarda   va   asosiysi,   potentsial
sug’urtalanuvchilarning talabi asosida yaratilishi maqsadga muvofiqdir. 
Sug’urta operatsiyalarini amalga oshirish jarayoni ishlab chiqilgan sug’urta
mahsulotini   bozorda   sotish   bilan   davom   ettiriladi,   demak,   uni   sug’urta   bozorida
joylashtirish   va   marketing   asosida   mijozlarni   jalb   etish,   mahsulotning   ijtimoiy
hayotdagi zarurligini anglatish, uning natijasida kelajakda yuzaga kelishi mumkin
63   bo’lgan   katta   xarajatlarning   oldi   olinishini   turli   aniq   faktlar   (statistik
ma’lumotlar) yordamida tushuntirish zarur. 
Sug’urtalanuvchilar   o’zlari   uchun   ma’lum   sug’urta   turini   tanlaganlaridan
so’ng   har   ikki   tomon   o’rtasida   shartnoma   tuziladi,   shartnoma   shartlarining,
tartibqoidalarning   oddiyligi,   mijoz   uchun   qulayligi,   shuningdek   mijoz   uchun
muhim   hisoblangan   tarif   stavkalarning   soddalashtirilganligi   sug’urta
operatsiyalarining samarali amalga oshirilishini ta’minlaydi.  Sug’urta   faoliyatiining   samaradorligini   aniqlovchi   ko’rsatkichlardan
muhimi   bu   sug’urta   da’volarining   ijobiy   tomonga   hal   etilishi   hisoblanadi.
Sug’urtalanuvchining   da’vo   arizasini   qisqa   vaqt   ichida   ko’rib   chiqish,   talab
etiladigan   sug’urta   hodisasi   ro’y   berganligini   tasdiqlovchi   hujjatlar   sonini
kamaytirish   (hodisa   bo’yicha   tegishli   organlarning   xulosalari   kifoya),   agar   ro’y
bergan   hodisa   sug’urta   hodisasi   deb   tan   olinmasa   uni   mijozga   aniq   faktlar   bilan
tushuntirish   zarur,   zero   mijozda   “to’lab   bermadi”,   “sug’urtaga   ishonmaslik   kerak
ekan”,   “shuncha   yugurganlarim   zoe   ketdi”   kabi   fikrlar   paydo   bo’lmasin.   Agar
sug’urtalovchi sug’urta qoplamasini to’lashga qaror qilsa shartnomada belgilangan
muddatda   hech   qanday   kechiktirishlarsiz   to’lash   zarur,   shunda   sug’urta
kompaniyasining asl mijozlari soni oshadi. 
Sug’urta   kompaniyalarining   shaffofligini   saqlab   qolish,   ya’ni   potentsial
mijozlar sug’urta kompaniyalarining faoliyat yo’nalishlari, moliyaviy barqarorligi,
to’lovga layoqatliligi to’g’risidagi ma’lumotlarga hech to’sqinliksiz ega bo’lsinlar. 
Sug’urta   bozori   infrastruktura   sub’ektlarining   faoliyatini   samarali   tashkil
etish   zarur,   natijada   sug’urta   kompaniyalarining   sifatli   va   tez   xizmat
ko’rsatishlariga shart-sharoit yaratilsin.
  Mamlakatimizning   chekka   hududlaridagi   sug’urta   kompaniyalarining
moddiytexnik bazasini shakllantirish va uni mustahkamlash.  Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati.
1. O’zbekiston Respublikasi  Konstitutsiyasi – 2023 yil 01 may.
2. O’zbekiston Respublikasi Prezidentining   “2022 — 2026 yillarga 
mo’ljallangan yangi O’zbekistonning taraqqiyot strategiyasi”
3.O’zbekiston Respublikasining “Mexnat kodeksi” 2023 yil 30 aprel 
4.O’zbekiston Respublikasining «Byudjet kodeksi 2013 yil 26 dekabr 
5.O’zbekiston Respublikasining “Soliq kodeksi” 2019 yil 30 dekabr) 
6.O’zbekiston Respublikasining “Buxgaltetriya hisobi to’g’risida”gi Qonuni. 
2016 y. 13 aprel  Adabiyotlar ro’yxati
1. Mehmonov   S.U.,   Karimova   Z.   X.   Tursunov   A.S.   Byudjet   tizimi.   Darslik.   –T.:
“Iqtisod-Moliya”, 2018. -544 b.
2.Tuychiyev   A.J.,   Ostonokulov   A.A.,   Ibragimov   K.Sh.,   Tursunov   A.S.   Byudjet
hisobi. Darslik. – T.: “ Iqtisod-Moliya ” 2018. 428 b.
3.Tuychiyev   A.J.,   Ostonokulov   A.A.,   Ibragimov   K.Sh.,   Tursunov   A.S.   Byudjet
tashkilotlarida byudjet hisobi. Darslik. – T.: “ Iqtisod-Moliya ” 2019. 329 b.
4.Tuychiyev   A.J.,   Ibragimov   K.Sh.Byudjet   hisoboti.   O’quv   qo’llanma.   “ Iqtisod-
Moliya ”. – T.: 2018. 254 b.
5.Tashmuxamedova   D.   Byudjet   g’azna   ijrosi.   O’quv   qo’llanma.-   T.:   “Iqtisod-
Moliya”, 2019.  440  b .
6.Жуклинец И.И. Бухгалтерский учет в бюджетных учреждениях: учебник и
практикум для бакалавриата и магистратуры. -М.:

Javobgarlik sug’urtasida riskni boshqarish

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский