Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 12000UZS
Размер 44.2KB
Покупки 1
Дата загрузки 13 Апрель 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Физика

Продавец

Bohodir Jalolov

Jismlarning erkin tushishini modellashtirish

Купить
O’zbekiston Respublikasi
Oliy ta’lim, fan va innovatsiyalar vazirligi
Fizika fakulteti
_______________________________________
__________ yo’nalishi ____ -bosqich _______ guruh talabasi
_________________________________________________
_________________________________________________
_________________________________________________
Kurs ishi
Mavzu: ___________________________________________________
Bajardi:____________________
Tekshirdi:___________________
Andijon 2024 Reja
Kirish
I BOB: Fizikaviy jarayonlarning asoslari va umumiy qoidalar.
1.1 Fizika asoslari va umumiy qonunlar
1.2 Fizika o’qitishining ahamiyati va uning tuzilishi
1.3 Kompyuter grafikasi asoslarini o’rganish
II BOB: Matematik model tashkil etish
2.1 Jismlarning erkin tushishini model qilish
2.2Simulyatsiya va matematik modellash
2.3Fizik jarayonlarni matematik modellashtirish
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar
2 Kirish
Buning uchun fizika o’qituvchisidan fizika fanidan fundamental bilim va uni
o’qitishning   zamonaviy   uslubiyotidan     yetarli   bilimga   ega   bo’lish   talab   etiladi.
Shuning   uchun   fizikani   o’qitish   uslubiyotida   zamonaviy   talablarni   e’tiborga   olib
didaktikaning   an’anaviy   tomonlarini   saqlab   qolgan   holda   zamonaviy   didaktika
asosi   yangi   pedagogik   va   komputer   texnologiyalariga   asoslangan   ta’lim
texnologiyalarini  yaratish davr taqozosidir.
Mavjud   adabiyotlar   tahlili   shuni   ko’rsatoqdaki,   axborot   texnologiyalarining
multimedia vositalari asosida o’quv-materiallarini obrazli ko’rinishda ifodalashdek
muhim   imkoniyat   mavjud.   Ma’lumotlarni   matn   sifatida   emas,   balki   obrazlar
vositasida   taqdim   etish   axborot   texnologiyalarining   ta’lim   tizimida   o’ziga   xos
inqilobiy   jarayon   ekanligidan   dalolat   beradi.   Obrazlar   ko’rinishida   ma’lumotlarni
taqdim etish o’qitishga va fikrlashga keskin ravishda ta’sir etishi mumkin. Buning
sababi, obrazlar ko’rinishida berilayotgan o’quv materiallari matn ko’rinishidagiga
nisbatan   inson   tomonidan   oson   o’zlashtirilishi   (chunki   bilimlarning   65-70   foizi
ko’rish   orqali   olinadi)   va   unga   ijobiy   ta’sir   etishidir.   Obrazlar   ko’rinishida
ma’lumotlarni taqdim etish matn ko’rinishidagiga nisbatan prinsipial jihatdan farq
qilib,   insonning   fikrlashi   uchun   juda   muhim   vosita   sifatida   ishlatilishi   mumkin.
Buning   isboti   sifatida   o’tmishdagi   mashhur   donishmand   allomalar   Abu   Ali   ibn
Sino,   Abu   Rayhon   Beruniy   va   A.Eynshteynlarning   obrazlar   ko’rinishida   fikr-
mulohaza   yuritganliklarini   ko’rsatish   mumkin.   Dars   jarayonini   obrazlar   asosida
tashkil  etish, bir  tomondan, o’quvchilar diqqatini maksimal  darajada jalb qilishga
olib   kelsa,   ikkinchi   tomondan,   matn   ko’rinishida   berilayotgan   o’quv
materiallaridan   tubdan   farq   qiladi.   Bu   esa   axborot   texnologiyalari   asosida   o’quv
jarayonini  yangi  o’qitish metodikasi  asosida  tashkil  qilish bugungi  kunda dolzarb
ekanligidan dalolat beradi.
Ta’lim tizimiga axborot texnologiyalarini tadbiq etish sohasida yaratilayotgan
dasturiy   vositalarni   tahlil   qilganda   shu   narsaning   guvohi   bo’lamizki,   jarayonlarni
harakatli   animasiyalar   va   virtual   laboratoriyalar   orqali   tasvirlash   ancha   keng
3 tarqaldi[2].   Shuning   bilan   bir   qatorda,   bizning   fikrimizcha,   ayrim   masalalarni
qulay   grafik   interfeysni   yaratgan   holda   komputerda   bajartirilsa,   o’quvchi   uchun
foydali   bo’ladi.   Birinchidan,   masala   natijasi   kiritilgan   zahoti   o’quvchiga   uning
to’g’ri-noto’g’ri  ekanligi   ma’lum   bo’ladi,  ikkinchidan, agar   noto’g’ri   bo’lsa,  yoki
o’quvchida mavzuni o’rganish zarurati tug’ilsa, tezgina uni komputerda o’qib olish
imkoniyatini   yaratib   qo’yish   mumkin,   uchinchidan,   ayrim   jarayonlar   harakatli
tarzda   namoyish   etilishi   mumkin,   to’rtinchidan,   o’quvchi   vazifani   bajarar   ekan,
komputerda ishlash malakasi yanada oshadi. 
4 I BOB: Fizikaviy jarayonlarning asoslari va umumiy qoidalar.
1.1 Fizika asoslari va umumiy qonunlar
Fizikaning ba'zi asosiy qonunlari fanning turli sohalariga taalluqlidir. Ulardan
tashqari   barcha   tabiat   uchun   umumiy   hisoblanganlar   ham   bor.   Bu   energiyaning
saqlanish va aylanish qonuni haqida.
Bu   har   bir   yopiq   tizimning   energiyasi,   unda   har   qanday   hodisa   sodir
bo'lganda, albatta saqlanib qolishini anglatadi. Shunga qaramay, u boshqa shaklga
o'tishga   va   nomdagi   tizimning   turli   qismlarida   miqdoriy   tarkibini   samarali
o'zgartirishga qodir. Shu bilan birga, ochiq tizimda u bilan o'zaro ta'sir qiluvchi har
qanday   jismlar   va   maydonlarning   energiyasi   ortib   borishi   sharti   bilan   energiya
kamayadi.
Yuqoridagi   umumiy   printsipga   qo'shimcha   ravishda   fizika   dunyoda   sodir
bo'layotgan   jarayonlarni   izohlash   uchun   zarur   bo'lgan   asosiy   tushunchalar,
formulalar,   qonunlarni   o'z   ichiga   oladi.   Ularni   o'rganish   nihoyatda   hayajonli
bo'lishi   mumkin.   Shuning   uchun   ushbu   maqolada   fizikaning   asosiy   qonunlari
qisqacha ko'rib chiqiladi  va ularni  chuqurroq tushunish  uchun ularga to'liq e'tibor
berish muhimdir.
Mexanika
Fizikaning   ko plab   asosiy   qonunlari   mexanika   kabi   fan   sohasi   to liqroqʻ ʻ
o rganiladigan   maktabning   7-9-sinflarida   yosh   olimlarga   ochib   beriladi.   Uning	
ʻ
asosiy tamoyillari quyida tasvirlangan.
1. Galileyning   nisbiylik   qonuni   (nisbiylikning   mexanik   qonuni   yoki   klassik
mexanikaning   asosi   deb   ham   ataladi).   Printsipning   mohiyati   shundan   iboratki,
o'xshash   sharoitlarda   har   qanday   inertial   sanoq   sistemalarida   mexanik   jarayonlar
butunlay bir xil bo'ladi.
2. Guk   qonuni.   Uning   mohiyati   shundaki,   elastik   jismga   (prujka,   novda,
konsol,   to'sin)   yon   tomondan   qanchalik   ko'p   ta'sir   etsa,   uning   deformatsiyasi
shunchalik katta bo'ladi.
5 Nyuton qonunlari (klassik mexanikaning asosini ifodalaydi):
1. Inertsiya printsipi shuni ko'rsatadiki, har qanday jism tinch holatda bo'lishi
yoki   bir   xil   va   to'g'ri   chiziqli   harakatlanishi   mumkin,   agar   boshqa   jismlar   unga
biron   bir   tarzda   ta'sir   qilmasa   yoki   ular   bir-birining   harakatini   qandaydir   tarzda
kompensatsiya   qilsa.   Harakat   tezligini   o'zgartirish   uchun   tanaga   qandaydir   kuch
bilan   ta'sir   qilish   kerak   va,   albatta,   bir   xil   kuchning   turli   o'lchamdagi   jismlarga
ta'siri natijasi ham har xil bo'ladi.
2. Dinamikaning asosiy sxemasi shuni ko'rsatadiki, hozirgi vaqtda ma'lum bir
jismga   ta'sir   etuvchi   kuchlarning   natijasi   qanchalik   ko'p   bo'lsa,   uning   tezlashishi
shunchalik   katta   bo'ladi.   Va   shunga   ko'ra,   tana   vazni   qanchalik   katta   bo'lsa,   bu
ko'rsatkich shunchalik past bo'ladi.
3. Nyutonning uchinchi qonunida shunday deyilganhar qanday ikkita jism bir-
biri bilan har doim bir xil sxema bo'yicha o'zaro ta'sir qiladi: ularning kuchlari bir
xil tabiatga ega, kattaliklari bo'yicha ekvivalent va bu jismlarni bog'laydigan to'g'ri
chiziq bo'ylab teskari yo'nalishga ega.
4. Nisbiylik   printsipi   inertial   sanoq   sistemalarida   bir   xil   sharoitda   sodir
bo ladigan barcha hodisalar mutlaqo bir xil tarzda o tishini bildiradi.ʻ ʻ
Termodinamika
O’quvchilarga asosiy  qonunlarni  ochib beruvchi maktab darsligi  (“Fizika. 7-
sinf”), ularni termodinamika asoslari bilan tanishtiradi. Quyida uning tamoyillarini
qisqacha ko‘rib chiqamiz.
Ilmning   ushbu   sohasida   asosiy   bo lgan   termodinamika   qonunlari   umumiy	
ʻ
xususiyatga ega bo lib, u yoki bu moddaning atom darajasidagi tuzilishi tafsilotlari	
ʻ
bilan   bog liq   emas.   Aytgancha,   bu   tamoyillar   nafaqat   fizika,   balki   kimyo,	
ʻ
biologiya, aerokosmik muhandislik va hokazolar uchun ham muhim.
Masalan,   nomli   sanoatda   mantiqan   aniqlab   bo`lmaydigan   qoida   mavjud,
tashqi   sharoitlari   o`zgarmagan   yopiq   tizimda   vaqt   o`tishi   bilan   muvozanat   holati
o`rnatiladi. Unda davom etayotgan jarayonlar esa har doim bir-birini qoplaydi.
6 Termodinamikaning   yana   bir   qoidasi   xaotik   harakat   bilan   tavsiflangan   juda
ko p   sonli   zarralardan   tashkil   topgan   tizimning   tizim   uchun   kamroq   ehtimolliʻ
holatlardan ehtimoliyroq holatlarga mustaqil ravishda o tish istagini tasdiqlaydi.	
ʻ
Va   Gey-Lyusak   qonuni   (gaz   qonuni   deb   ham   ataladi)   barqaror   bosim
sharoitida ma'lum bir massali gaz uchun uning hajmini ga bo'lish natijasi ekanligini
aytadi.mutlaq harorat doimiy qiymatga aylanadi.
Bu   sanoatning   yana   bir   muhim   qoidasi   termodinamikaning   birinchi   qonuni
bo lib, u termodinamik tizim uchun energiyaning saqlanish va o zgarishi printsipi	
ʻ ʻ
deb   ham   ataladi.   Uning   so'zlariga   ko'ra,   tizimga   etkazilgan   har   qanday   issiqlik
miqdori   faqat   uning   ichki   energiyasini   metamorfoza   qilish   va   uning   har   qanday
ta'sir   qiluvchi   tashqi   kuchlarga   nisbatan   ishini   bajarishga   sarflanadi.   Aynan   shu
muntazamlik   issiqlik   dvigatellarining   ishlash   sxemasini   shakllantirish   uchun   asos
bo'ldi.
Boshqa gaz muntazamligi Charlz qonunidir. Unda aytilishicha, ideal gazning
ma'lum   bir   massasi   bosimi   qanchalik   katta   bo'lsa,   u   doimiy   hajmni   saqlab
turganda, uning harorati shunchalik yuqori bo'ladi.
Elektr quvvati
Yosh olimlar uchun 10-sinf maktabi uchun qiziqarli asosiy fizika qonunlarini
kashf   etadi.   Ayni   paytda   tabiatning   asosiy   tamoyillari   va   elektr   tokining   harakat
qonunlari, shuningdek, boshqa nuanslar o'rganilmoqda.
Amper   qonuni,   masalan,   parallel   ravishda   ulangan   o'tkazgichlar   bir   xil
yo'nalishda   oqim   o'tadigan   o'tkazgichlar   muqarrar   ravishda   tortadi   va   oqim
qarama-qarshi yo'nalishda bo'lsa, mos ravishda qaytariladi. Ba'zan xuddi shu nom
hozirgi   vaqtda   oqim   o'tkazayotgan   o'tkazgichning   kichik   qismida   mavjud   magnit
maydonda ta'sir qiluvchi kuchni aniqlaydigan jismoniy qonun uchun ishlatiladi. U
shunday   deyiladi   -   Amperning   kuchi.   Bu   kashfiyot   olim   tomonidan   XIX   asrning
birinchi yarmida (aniqrog'i, 1820 yilda) qilingan.
Qonunzaryadni   saqlash   tabiatning   asosiy   tamoyillaridan   biridir.   Unda
aytilishicha,   har   qanday   elektr   izolyatsiyalangan   tizimda   paydo   bo'ladigan   barcha
7 elektr   zaryadlarining   algebraik   yig'indisi   doimo   saqlanib   qoladi   (doimiy   bo'ladi).
Shunga   qaramay,   ushbu   printsip   ma'lum   jarayonlar   natijasida   bunday   tizimlarda
yangi   zaryadlangan   zarrachalarning   paydo   bo'lishini   istisno   qilmaydi.   Shunga
qaramay, barcha yangi hosil bo'lgan zarrachalarning umumiy elektr zaryadi nolga
teng bo'lishi kerak.
Kulon   qonuni   elektrostatikaning   asosiy   qonunlaridan   biridir.   U   qo'zg'almas
nuqta zaryadlari orasidagi o'zaro ta'sir kuchi printsipini ifodalaydi va ular orasidagi
masofaning   miqdoriy   hisobini   tushuntiradi.   Kulon   qonuni   elektrodinamikaning
asosiy   tamoyillarini   eksperimental   tarzda   asoslash   imkonini   beradi.   Unda
aytilishicha,   harakatsiz   nuqta   zaryadlari,   albatta,   bir-biri   bilan   kuch   bilan   o'zaro
ta'sir   qiladi,   bu   qanchalik   katta   bo'lsa,   ularning   kattaliklari   mahsuloti   shunchalik
katta   bo'ladi   va   shunga   mos   ravishda,   ko'rib   chiqilayotgan   zaryadlar   orasidagi
masofaning   kvadrati   va   o'tkazuvchanligi   qanchalik   kichik   bo'lsa,   shuncha   kichik
bo'ladi. tasvirlangan o'zaro ta'sir sodir bo'ladigan vosita.
Ohm   qonuni   elektr   tokining  asosiy   tamoyillaridan   biridir.  Unda   aytilishicha,
kontaktlarning   zanglashiga   olib   keladigan   ma'lum   bir   qismida   harakat   qiluvchi
to'g'ridan-to'g'ri   elektr   toki   qanchalik   kuchli   bo'lsa,   uning   uchlaridagi   kuchlanish
ham shunchalik katta bo'ladi.
"O'ng   qo'l   qoidasi"   -   bu   magnit   maydon   ta'sirida   ma'lum   bir   tarzda
harakatlanadigan   oqim   o'tkazgichdagi   yo'nalishni   aniqlashga   imkon   beruvchi
printsip.   Buning   uchun   o'ng   qo'lni   magnit   induksiya   chiziqlari   bo'lishi   uchun
joylashtirish   kerakmajoziy   ma'noda   ochiq   xurmoga   tegdi   va   bosh   barmog'ini
dirijyor   yo'nalishi   bo'yicha   cho'zdi.   Bunday   holda,   qolgan   to'rtta   tekislangan
barmoq indüksiyon oqimining yo'nalishini aniqlaydi.
Shuningdek,   ushbu   tamoyil   hozirgi   vaqtda   tok   o'tkazuvchi   to'g'ri
o'tkazgichning   magnit   induksiya   chiziqlarining   aniq   joylashishini   aniqlashga
yordam   beradi.   Bu   shunday   bo'ladi:   o'ng   qo'lning   bosh   barmog'ini   oqim
yo'nalishini   ko'rsatadigan   tarzda   qo'ying   va   qolgan   to'rt   barmoq   bilan   majoziy
ma'noda   o'tkazgichni   ushlang.   Bu   barmoqlarning   joylashuvi   magnit   induksiya
chiziqlarining aniq yo‘nalishini ko‘rsatadi.
8 Optika
"Optika"   filiali   maktab   o'quv   dasturining   bir   qismini   ham   aks   ettiradi
(fizikaning   asosiy   qonunlari:   7-9   sinflar).   Shuning   uchun,   bu   tamoyillarni
tushunish   birinchi   qarashda   ko'rinadigan   darajada   qiyin   emas.   Ularni   o'rganish
nafaqat qo'shimcha bilimlarni, balki atrofdagi haqiqatni yaxshiroq tushunishni ham
olib   keladi.   Optikani   o'rganish   sohasiga   taalluqli   bo'lgan   fizikaning   asosiy
qonunlari quyidagilardan iborat:
1. Guynes   printsipi.   Bu   soniyaning   istalgan   qismida   to'lqin   jabhasining   aniq
o'rnini   samarali   aniqlash   imkonini   beruvchi   usul.   Uning   mohiyati
quyidagicha:soniyaning   ma'lum   bir   qismida   to'lqin   jabhasi   yo'lida   bo'lgan   barcha
nuqtalar o'z-o'zidan sferik to'lqinlarning (ikkilamchi) manbalariga aylanadi, to'lqin
frontining   joylashishi   esa   soniyaning   bir   xil   qismida   bir   xil   bo'ladi.   barcha   sferik
to'lqinlarni aylanib o'tadigan sirt (ikkilamchi). Ushbu tamoyil yorug'likning sinishi
va uning aks etishi bilan bog'liq mavjud qonunlarni tushuntirish uchun ishlatiladi.
2. Gyuygens-Frennel printsipi to'lqin tarqalishi bilan bog'liq muammolarni hal
qilishning samarali usulini aks ettiradi. Bu yorug'likning difraksiyasi  bilan bog'liq
elementar muammolarni tushuntirishga yordam beradi.
3. To'lqinlarni   aks   ettirish   qonuni.   Oynada   aks   ettirish   uchun   ham   xuddi
shunday ishlatiladi. Uning mohiyati shundaki, tushayotgan nur ham, aks ettirilgan
nur   ham,   shuningdek,   nurning   tushish   nuqtasidan   qurilgan   perpendikulyar   ham
bitta   tekislikda   joylashgan.   Shuni   ham   yodda   tutish   kerakki,   nurning   tushish
burchagi har doim sinish burchagiga mutlaqo tengdir.
4. Yorug'likning sinishi printsipi. Bu elektromagnit to'lqinning (yorug'likning)
bir   hil   muhitdan   ikkinchisiga   o'tish   traektoriyasining   o'zgarishi   bo'lib,   u   bir   qator
sinishi   ko'rsatkichlari   bo'yicha   birinchisidan   sezilarli   darajada   farq   qiladi.   Ularda
yorug'likning tarqalish tezligi har xil.
5. Yorug'likning   to'g'ri   chiziqli   tarqalish   qonuni.   Uning   mohiyatiga   ko'ra,   u
geometrik   optika   sohasiga   tegishli   qonun   bo'lib,   quyidagicha:   har   qanday   bir   hil
9 muhitda   (uning   tabiatidan   qat'iy   nazar)   yorug'lik   eng   qisqa   masofa   bo'ylab   qat'iy
to'g'ri   chiziqli   tarqaladi.   Ushbu   qonun   ta'limni   sodda   va   tushunarli   tarzda
tushuntiradi.soyalar.
Atom va yadro fizikasi
Kvant   fizikasining   asosiy   qonunlari,   shuningdek,   atom   va   yadro   fizikasi
asoslari o rta maktab va universitetlarda o rganiladi.ʻ ʻ
Shunday qilib, Bor postulatlari nazariyaning asosiga aylangan bir qator asosiy
farazlardir.   Uning   mohiyati   shundan   iboratki,   har   qanday   atom   tizimi   faqat
statsionar  holatdagina barqaror bo'lib qolishi  mumkin. Har qanday nurlanish yoki
energiyaning   atom   tomonidan   yutilishi,   albatta,   printsipdan   foydalangan   holda
sodir   bo'ladi,   uning   mohiyati   quyidagicha:   transport   bilan   bog'liq   nurlanish
monoxromatik bo'ladi.
Bu   postulatlar   fizikaning   asosiy   qonunlarini   o rganuvchi   standart   maktab	
ʻ
o quv dasturiga tegishli (11-sinf). Ularning bilimi bitiruvchi uchun majburiydir.	
ʻ
Odam bilishi kerak bo lgan fizikaning asosiy qonunlari	
ʻ
Ba'zi   jismoniy   tamoyillar,   garchi   ular   ushbu   fanning   bir   sohasiga   tegishli
bo'lsa-da,   umumiy   xususiyatga   ega   va   hamma   uchun   ma'lum   bo'lishi   kerak.   Biz
inson bilishi kerak bo'lgan fizikaning asosiy qonunlarini sanab o'tamiz:
 Arximed   qonuni   (gidro-   va   shuningdek   aerostatika   sohalarini   nazarda
tutadi).   Bu   shuni   anglatadiki,   gazsimon   moddaga   yoki   suyuqlikka   botgan   har
qanday jism  vertikal  ravishda yuqoriga qarab yo'n altirilgan suzuvchi  kuch turiga
ta'sir   qiladi.   Bu   kuch   har   doim   son   jihatdan   tana   almashtirgan   suyuqlik   yoki
gazning og'irligiga teng bo'ladi.
 Ushbu   qonunning   yana   bir   formulasi   quyidagicha:   gaz   yoki   suyuqlikka
botgan jism, albatta, vaznini yo'qotadi.u botgan suyuqlik yoki gazning massasi edi.
Bu qonun suzuvchi jismlar nazariyasining asosiy postulatiga aylandi.
 Umumjahon   tortishish   qonuni   (Nyuton   tomonidan   kashf   etilgan).   Uning
mohiyati shundaki, mutlaqo barcha jismlar bir-biriga muqarrar ravishda kuch bilan
10 tortiladi, bu jismlar massalarining mahsuloti qanchalik katta bo'lsa va shunga mos
ravishda   ular   orasidagi   masofaning   kvadrati   qanchalik   kichik   bo'lsa,   shunchalik
katta bo'ladi..
Bu fizikaning 3 ta asosiy qonuni bo lib, ularni o rab turgan dunyoning ishlashʻ ʻ
mexanizmini   va   undagi   jarayonlarning   xususiyatlarini   tushunishni   istagan   har   bir
kishi bilishi kerak.  Ularning harakat tamoyilini tushunish juda oddiy.
1.2 Fizika o’qitishining ahamiyati va uning tuzilishi
Fizikani   o’rganish   orqali   o’quvchilar   tabiatidagi   qator   hodisalar   va   ularning
Ilmiy   asoslanishi   bilan   tanishadilar,   ularga   dunyoning   moddiyligi   haqida   ishonch
shakllanadi,   dunyoni   o’rganishda   insonning   imkoniyatlari   katta   ekankigini   bilib
oladilar. Natijada ta’lim oluvchilarning mantiqiy fikrlashlari va bilish qobiliyatlari
rivojlanib boradi. 
Fizika va unga yaqin fanlarni o’qitish o’quvchilarda quyidagi ta’lim sifatlarini
berishi bilan ajralib turadi:
-   ketma-ketligi   mantiqiy   to’g’ri   va   oddiydan   murakkabga   qarab   boorish
tamoyiliga rioya qilish;
- fizik hodisalar va jarayonlarni kuzatish usullari bilan tanishtirish;
-tajriba   o’tkazish   uning   natijalarini   hisoblash,   xatoliklarni   hisoblash
ko’nikmalarini  hosil qilish;
-asosiy   fizik   qonunlar   va   hodisalarni   to’g’ri   talqin   qilish   ,   ularni   masala
yechishda tadbiq etish va tajribaga tekshirib ko’rish ko’nikmalarini hosil qilish ;
-oily   o’quv   yurtida   kirish   uchun   zarur   bo’lgan   bilim,   malaka   va   ko’nikma
hosil qilish;
-o’quvchilarning   fizik   tafakkurini   rivojlantirish,   fikrlash   qobiliyatini   oshirish
hamda   hayotda   yuz   berayotgan   hodisa   va   jarayonlarni   to’g’ri   talqin   qilishga
o’rgatish;
11 -hozirgi   zamon   fizikasini   fandagi,   hayotdagi,   texnikadagi,   ekalogiyadagi   va
boshqa   tarmoqlardagi   muammolarni   hal   etish   yo’lidagi   roli   bilan   tanishtirish
kerakligini ko’rsatishdan iboratdir. 
Ana shunday ulkan talablarni hisobga olishga o’qitishning diafilm, kinofilm, 
radio kabilar bilan bir qatorda kompyuterlarning ham o’rni beqiyosdir.
Fizika   bu   tajribalar   fanidir.   Shuning   uchun   labaratoriya   sharoitida   tajribalar
o’tkazish fizika qonunlari va metodlarini o’rganishda asosiy usullardan biri bo’lib
hisoblanadi.   Labaratoriya   ishlarini   o’tkazish   talabalarga   fizik   hodisalar   asosiy
asbob-uskunalar   bilan   tanishishga   imkon   beradi,   o’lchashni   har   xil   usullarini
o’rganishda tajriba “texnikasini” egallashga imkon yaratadi. Juda ko’p hollarda esa
ayrim   asbob-uskunalar   yetmaydigan   paytlarda   electron   hisoblash   mashinalarida
virtual   labaratoriyalar   yaratish   ham   tajribaning   asosiy   usullaridan   biri   sifatida
namoyon bo’ladi.
Fizika   ta'limi   jarayonini   takomillashtirishning   eng   mu’im   jihatlari
quyidagilardir:
-o’qitish  sifatini, mеhnat va axloq tarbiyasini kuchaytirish;
-o’qituvchilar va ta'lim oluvchilar mеhnatini to’g’ri baholash;
-o’qitishni kundalik hayot bilan bog’lashni amalda mustahkamlash;
-ta'lim oluvchilarni ijtimoiy foydali mеhnatga tayyorlashni yaxshilash.
Fizika   o’qitishni   takomillashtirish   mеtodologiyasibu   darsning   tuzilishi,
shakllari   va   tashkil   etish   usullari,   shuningdеk,   fizika   o’qitish   nazariyasining
rivojlanish   qonunlari   hamda   uning   natijalarini   amalga   tadbig’   etish   usullari
haqidagi ta'limotdir.
Fizika o’qitish mеtodikasining mеtodologiyasi boshqa fanlar singari o’zining
maxsus   tеkshirish   usullariga   ega.   Bu   sohadagi     tеkshirish   usullariga   quyidagilar
kiradi:
12 -ta'lim   masalalarining   tahlili   va   ularni   hal   etishda   fizikaning   o’quv   prеdmеti
sifatidagi rolini aniqlash;
-ilg’or   pеdagogik   tajribalarni   o’rganish,   umumlashtirish   va   fizika   ta'limiga
joriy qo’llash;
-fizik ta'lim va pеdagogik amaliyot masalalarini qiyosiy tahlili;
-ta'lim   oluvchilar   psixologiyasining   o’ziga   xoshugini   hisobga   olgan   holda
fizika   o’qitish   jarayonining   tahlili,   darsliklarga,   o’qitish   vositalariga   va   mеtodik
qo’llanmalarga didaktik talablarni ishlab chiqsh;
-fizika   o’qitish   tarixini   tahlil   etish   asosida   fizika   mеtodikasi   rivojlanishining
ob'еktiv tеndеntsiyalari va qonuniyatlarini aniqlash;
-yuqoridagilar asosida gipotеzalar qo’ysh va ularni ekspеrimеntal tеkshirish.
1.3 Kompyuter grafikasi asoslarini o’rganish
Kompyuter   grafikasi  asoslarini  o'rganish,  grafik dizayn,  animatsiya,  o'yinlar,
va   virtual   3D   dunyolarni   yaratishda   asosiy   bo'lib,   quyidagi   mavzularni   o'z   ichiga
oladi:
1.   Ranglar   va   Rang   modellari:   Kompyuter   grafikasida   eng   muhim   element
ranglardir. Ranglar va rang modellari, RGB (Qizil, Yashil, Vaqti) va CMYK (Cian,
Magenta,   Sariq,   Qora)   kabi   modellar   orqali   ifodalangan.   Ularning   amaliyati   va
ularni qanday ta'riflash haqida tushunchalar.
2. Piksel  va Vektorni  ayirish:  Kompyuter  grafikasida  ikki  eng  muhim  shakl,
piksel   va   vektor.   Piksellangan   tasvirlar,   grafik   kartalarda   aniqlangan.   Vektor
tasvirlar   esa   matematik   uslubida   tasvirga   ega   bo'lgan   to'plamalar.   Ularni
boshqarish va ularga tushuntirish.
3.   3D   Modelni   Yaratish:   3D   modelni   yaratish,   koordinatalar,   uv   va
qo'shimcha o'zgaruvchilar, har bir ob'yektning xususiyatlarini ta'riflash, tekstur va
material qo'llashni o'z ichiga oladi.
13 4.   Ishqalanish   va   Shablonlar:   Grafik   dizayn   va   animatsiya   yaratishda
shablonlardan foydalanish. Shablon qanday yaratilishi va ularga qanday qo'llanish
mumkin.
5.   Aniqlanish   va   Effektlar:   Tasvirlarga   aniqlanish   qo'shish,   gradientlar,
siluetlar, blur qilish, va boshqa effektlarni qo'llash.
6.   Animatsiya   Asoslari:   Kinematika,   keyframes,   interpolatsiya,   va   boshqa
animatsiya asoslari haqida tushunchalar.
7.   Dasturlar   va   Platformalar:   Adobe   Illustrator,   Adobe   Photoshop,   Adobe
After   Effects,   Autodesk   Maya,   Blender   kabi   dasturlarni   o'rganish.   Har   bir   dastur
yoki platformaning funktsiyalari va ularga qanday ishlatilishi.
Bu   mavzular   kompyuter   grafikasining   asosiy   tushunchalari   va   amaliyoti
bo'lib,   ularni   o'rganib   chiqish   grafik   dizayn,   animatsiya   yoki   o'yinlar   sohasida
karyerani   boshlash   uchun   kritik   ahamiyatga   ega.   Bu   mavzularni   o'rganish   uchun
onlayn darslar, video darslar, yozuvlar va mashg'ulotlar mavjud.
14 II BOB: Matematik model tashkil etish
Matematik   model   tashkil   etish   kompyuter   grafikasi,   fizika,   matematika,
iqtisod   va   boshqa   sohalarda   amaliyotda   qo'llaniladi.   Matematik   modellashtirish,
ilmiy usullar va hisoblash algoritmlari yordamida haqiqiy dunyo yoki jarayonlarni
matematik   ko'rsatkichlar   orqali   tasvirlashni   o'z   ichiga   oladi.   Quyidagi   bosqichlar
matematik model tashkil etishda kerak bo'lgan muhim qadamlarni ta'riflaydi:
1.   Mavzu   tanishish   va   Maqsadlarni   Belgilash:   Modellashni   talab   qilgan
jarayon   yoki   nazorat   qilishga   ega   bo'lgan   har   qanday   masalani   tushunish.
Maqsadlarni   belgilash,   modellash   qadamlarini   tuzish   va   natijalarga   qarab
baholashni osonlashtiradi.
2.   Parametrlarni   Tanlash:   Modellashda   ishlatiladigan   o'zgaruvchilarni
(parametrlar)   belgilash.   Masalan,   fizikaviy   jismlarning   kundalik   harakati   uchun
ishlatiladigan kuch va bosqich kabi o'zgaruvchilarni belgilash.
3.   Matematik   Modelning   Tashkil   Etish:   Mavzuni   hisoblashda   kerak   bo'lgan
matematik   formulalarni   tuzish.   Bu   formulalar,   modelda   qonuniy   o'zgaruvchilarni
ifodalash uchun ishlatiladi. Misol uchun, kinetik energiya formulasi (KE = 1/2 * m
* v^2) yoki Newtonning ikkinchi qonuni (F = ma).
4.   Diferensial   Tenglamalarni   Yechish:   Modellangan   matematik   qonunlarni
yechish   uchun   hisoblash   usullari   va   algoritmlaridan   foydalanish.   Bu,   obyektning
harakati,   o'zgarishi   yoki   o'zgarishi   bo'yicha   tenglamalarni   yechishni   o'z   ichiga
oladi.
5.   Natijalarni   Tahlil   Qilish:   Modelning   yechimlarini,   ko'rsatkichlarini   va
nazorat   qilish  bo'yicha   ko'rsatilgan   parametrlar  va  ma'lumotlarni   tahlil   qilish.  Bu,
modelning   amaliy   ishlashini,   ko'rsatkichlarini   va   hisoblashlarini   tekshirishni   o'z
ichiga oladi.
6.   Modellashni   Baholash   va   Qayta   Ishlash:   Modellashni   o'rganish   va
yechimlar olishdan so'ng, tashqi ma'lumotlar va nazorat qilish parametrlariga qarab
modelni baholash va yaxshi ko'rsatkichlarga ega bo'lish uchun qayta ishlashni talab
qiladi.
15 Matematik model tashkil etishda, matematik tushunchalarini to'g'ri tushunish
va   ularni   amaliyotda   qo'llash   juda   muhimdir.   Bu   qadamni   o'rganish   uchun,
matematik   metodlarning,   algoritmlarning   va   kompyuter   dasturlarining
foydalanilishi mumkin.
2.1 Jismlarning erkin tushishini model qilish
Jismlarning erkin tushishini  model  qilish, fizikaviy jismlarning harakatini  va
ularning   erkin   tushishini   matematik   qonunlar   yordamida   tasvirlashdir.   Quyidagi
bosqichlar   jismlarning   erkin   tushishini   model   qilishda   kerak   bo'lgan   muhim
qadamlarni ta'riflaydi:
1.   Jismlarning   Parametrlarini   Tanlash:   Jismlarning   erkin   tushishi   uchun
ishlatiladigan   parametrlarni   aniqlash.   Bu   parametrlar   jismlarning   massa,   tezlik,
kuch, harorat, geometrik shakli, va boshqalardan iborat bo'lishi mumkin.
2.   Kuch   va   Bosqichning   Qonuniy   Tasviri:   Jismlarning   erkin   tushishi   uchun
kuch   va   bosqichning   qonuniy   tasvirlashini   belgilash.   Bu   qonuniy   tasvirlar
Newtonning ikkinchi qonuni (F = ma) yoki boshqa fizikaviy qonunlar yordamida
ifodalangan bo'lishi mumkin.
3.   Matematik   Modelning   Tashkil   Etish:   Parametrlarni   va   kuch-bosqichning
qonuniy   tasvirlarini   qo'llab-quvvatlash   uchun   matematik   model   tashkil   etish.
Masalan,  jismning tezlik va  bosqichning o'zgarishi  bo'yicha differensial  tenglama
yaratish.
4.   Diferensial   Tenglamalarni   Yechish:   Yaratilgan   matematik   modelning
differensial tenglamalarini yechish. Bu, jismning erkin tushishini  hisoblash uchun
kerak bo'lgan tezlik va bosqichning o'zgarishi bo'yicha tenglamalarni yechishni o'z
ichiga oladi.
5. Aniqlik va Effektlarni Qo'llash: Jismlarning erkin tushishini model qilishda
aniqlik   va   effektlarni   qo'llash.   Misol   uchun,   yengilish,   hidrolik   qarshilish,
o'roqlanish va boshqalar kabi effektlarini tasvirlash.
6.   Amaliy   Sinovdan   O'tish:   Yaratilgan   erkin   tushish   modelini   amaliy
sinovdan   o'tish   va   natijalarni   baholash.   Bu,   modelning   haqiqiy   dunyoda   mavjud
16 jismlarning erkin tushishini aniqlashga qanday qo'llanilishi kerakligini tushunishga
yordam beradi.
7.   Modelni   Baholash   va   Qayta   Ishlash:   Yaratilgan   erkin   tushish   modelini
tahlil qilish va baholash. Bu qadam, modelning haqiqiy dunyoda o'zgartirishlarga
va   qo'llab-quvvatlashlarga   qanday   reaksiyalar   berishi   kerakligini   tushunishga
yordam beradi.
Jismlarning   erkin   tushishini   model   qilishda,   fizikaviy   qonunlarni   to'g'ri
tushunish   va   ularni   matematik   modelga   aylantirish   juda   muhimdir.   Bu   qadamni
o'rganish   uchun,   matematik   metodlarning,   fizikaviy   tushunchalar   va   kompyuter
dasturlarining foydalanilishi mumkin.
Jismning   erkin   tushishini   modellashtirish.   Jismning   erkin   tushish
harakati. 
Jismlarning erkin tushishi   — Yerning tortish kuchi maydonida jismlarning
nolga teng boshlang ich tezlikda harakatlanishi. J. e. t. tezligi v Yer markazigachaʻ
bo lgan   masofaga   va   muhit   (havo,suv)ning   qarshilik   kuchiga   bog liq.   Agar	
ʻ ʻ
havoning   qarshiligi   hisobga   olinmasa,   jism   uncha   baland   bo lmagan   joydan	
ʻ
tushganda tezlik v=(2gh)^1/2 ga teng bo ladi (bunda g — erkin tushish tezlanishi;	
ʻ
u   o rtacha	
ʻ   9,81   m/s²   ga   teng;   h   —   jismlarning   tushish   balandligi;   bu   balandlik
boshlang ich   vaziyatdan   hisoblanadi).   Barcha   jismlar   Yerning   ayni   bir   nuqtasida	
ʻ
bir   xil   tezlanishda   Yerga   tushadi.   Amalda   havo   qarshiligi   ham   hisobga   olinadi.
Yerning   o z   o qi   atrofida   aylanishi   tufayli   J.   e.   t.   tezlanishi   ekvatorda	
ʻ ʻ
qutblardagidan kichik bo ladi. 	
ʻ
Gorizontga   burchak   ostida   otilgan   jism   harakatini   modellashtirish.  
Jismning   tekis   tezlanuvchan   harakatini   modellashtirish.   Jismning   tekis
tezlanuvchan harakati.  Agar tekis o`zgaruvchan harakatda jismning boshlang`ich
tezligi   va   tezlanishi   ma`lum   bo`lsa,   uning   harakatdagi   ixtiyoriy   vaqtda   erishgan
tezligini hisoblab topish mumkin. Tezlanishning  α q( υ -  υ 0)/t formulasidan jismning
17 96   ixtiyoruy   t   vaqtdagi   υ   tezligi   uchun   quyidagi   ifodani   olish   mumkin.  
υ q υ 0 + α t 
Tekis   o`zgaruvchan   harakatda   jismning   tezligi   vaqt   o`tib   borishi   bilan   bir
tekis oshib boradi yoki bir tekis kamayib boradi. Jism boshlang`ich tezliksiz tekis
tezlanuvchan   harakat   qilgandagi   tezlik   grafigi   keltirilgan.   Grafikdan   foydalanib,
tezlanishni hisoblab topish mumkin. 
Jism   boshlang`ich   tezlik   bilan   tekis   tezlanuvchan   ( α >0)   va   tekis
sekinlanuvchan   Jismlar   tinch   holatdan   harakatga   kelganda   ular   avval   tezlanish
bilan   harakatlanib,   ma`lum   tezlikka   erishadi   va   shu   tezlik   bilan   harakatlanadi.
So`ngra   sekinlanuvchan   harakat   qilib   to`xtaydi.   Avtomobilning   bunday   harakati
uchun tezlik grafigi keltirilgan. 
Boshlang`ich   tezliksiz   tekis   tezlanuvchan   harakat   qilayotgan  jismning   t   vaqt
davomidagi harakati uchun o`rtacha tezligi ixtiyoriy vaqtdagi tezlikning yarmisiga
teng.   υ o`rt q υ /2   υ 0boshlang`ich tezlik bilan tekis tezlanuvchan harakat qilayotgan
jismning   t   vaqt   davomidagi   harakati   uchun   o`rtacha   tezligi   quyidagi   formuladan
topiladi. 
υ o`rt q υ 0+ υ /2 yoki  υ o`rt q υ 0+ α t/2 
Tekis   tezlanuvchan   harakat   qilayotgan   jismning   ixtiyoriy   vaqt   davomidagi
harakati   uchun   o`rtacha   tezligi   boshlang`ich   va   oxirgi   tezliklari   yig`indisining
yarmisiga teng. 
1. Tekis tezlanuvchan harakat tezligining formulasi qanday ifodalanadi? 
2.   Tekis   tezlanuvchan   harakat   qilayotgan   jismning   tezlik   grafigini   chizib
ko`rsating. 
3. Jismning ixtiyoruy t vaqtdagi  υ  tezligi qanday formula bilan ifodalanadi? 
18 Gorizontga burchak ostida otilgan jism harakati.  Biror jism gorizont bilan
burchak tashkil qiluvchi va son qiymati v0 ga teng bo’lgan boshlangich tezlik bilan
otilgan, deb faraz qilaylik. Shu jism harakat trayektoriyasining ko’rinishini, uning
harakat   vaqtini,   ko’tarilish   balandligini   va   uchish   uzoqligini   aniqlaylik.     
Jismning harakatini  yerga nisbatan qarab, yerni sanoq boshi  qilib olamiz va unga
to’g’ri burchakli koordinatalar sistemasini joylashtiramiz. 
Tebranma   jarayonlar.   Tebranma   jarayonlar.   Fizikaviy   tabiatiga   qarab
tebranishlar   mexanik   va   elektromagnit   tebranishlarga   bo’linadi.   Tebranayotgan
jism   hamisha   boshqa   jismlar   bilan   bog‘liq   va   ular   bilan   bir   sistemani   tashkil
qiladilar. Shu tufayli hosil bo‘lgan sistema tebranayotgan sistema deb ataladi. 
Tebranma   harakat   yoki   tebranish   deb   davriy   ravishda   takrorlanadigan
harakatga   aytiladi.   Tebranishlar   fizikasining   xulosalari   mexanik   tebranishlar,
o‘zgaruvchan tok, elektrotexnika va radiotexnikaning nazariy asosini tashkil qiladi.
Tebranma harakatning asosiy belgilaridan biri uning davriyligidir. Har qanday
davriy   ravishda   takrorlanuvchi   harakat   amplituda,   davr,   chastota,   faza,   siklik
chastota kabi fizik kattaliklar bilan xarakterlanadi 
Eng   sodda   tebranish   garmonik   tebranishdir.   Garmonik   tebranishlarda
tebranuvchi   kattalik   vaqt   bo’yicha   sinus   yoki   kosinus   qonuni   bo’yicha   o’zgaradi.
Bu   turdagi   tebranish   quyidagi   sabablarga   ko’ra   juda   muhimdir:   tabiatda   va
texnikada uchraydigan tebranishlar o’z xarakteri bo’yicha garmonik tebranishlarga
juda   yaqin   boshqacha   ko’rinishdagi   davriy   tebranishlarni   ustma   -   ust   tushgan   bir
necha   garmonik   tebranishlar   sifatida   tasavvur   qilish   mumkin.   Garmonik
tebranishlarning   o’zaro   qo’shilishidan   turli   tebranishlar,   masalan,   bir   xil   chastota
va   turlicha   fazalarga   ega   bo’lgan   o’zaro   perpendikulyar   ikkita   garmonik
tebranishlar   yig’indisi   fazalar   ayirmasiga   qarab   tebranuvchi   nuqtaning
trayektoriyasi   to’g’ri   chiziq,   aylana   yoki   ellipsdan   iborat   bo’lishi   mumkin.
Chastotalari turlicha va o’zaro perpendikulyar bo’lgan ikkita garmonik tebranishlar
19 yig’indisini   ifodalovchi   nuqta   harakatining   trayektoriyalari   g’oyat   murakkab
chiziqlardan iborat. Bu chiziqlar Lissaju figuralari deb yuritiladi. 
So’nuvchi tebranishlar 
Tebranuvchi   sistemaning   harakatiga   qarshilik   ta’sir   ko’rsatganligi   tufayli
energiyasining   bir   qismini   muhitga   beradi.   Energiya   amplitudaning   kvadratiga
proporsional bo’lganligi uchun energiya kamayishi bilan tebranishning amplitudasi
ham kichrayadi. Amplitudaning kamayish qonuni sistema energiyasining sarflanish
tezliga bilan belgilanadi. 
Majburiy tebranishlar. Rezonans 
Bir marta boshlang’ich turtki bilan qo’zgatilgan va keyin o’z holiga qo’yilgan
sistema,   biz   yuqorida   ko’rganimizdek,   faqat   sistemaning   xossalariga:   uning
massasiga,   qaytaruvchi   kuchiga   va   qarshilikka   bog’liq   bo’lgan   ma’lum   chastota
bilan   so’nuvchi   tebranadi.   Bunday   tebranishlar   erkin   tebranishlar   deb   ataladi.
So’nish   bo’lmagandagi   erkin   tebranishlar   xususiy   tebranishlar ,   ularning
chastotalari esa  xususiy chastotalar  deb ataladi.
2.2Simulyatsiya va matematik modellash
Simulyatsiya   va   matematik   modellash,   biror   jarayon   yoki   tizimning
amaliyotini   matematik   modellarga   asoslangan   aniqlik   bilan   tasvirlashni
ta'minlaydi. Bu, real dunyo tizimlari, quyidagi bosqichlar orqali tasvirlanadi:
1. Mavzu va Maqsadlarni Belgilash: Simulyatsiya va matematik modellashni
qanday   qilib   qo'llashni   niqob   etish   uchun   maqsad   va   maqsadlarni   belgilash.
Masalan, qaror qabul qilish, jarayonlarni optimallashtirish, yoki yangi mahsulotni
yaratish.
2. Ma'lumotlar To'plami: Simulyatsiya uchun kerakli ma'lumotlarni aniqlash.
Bu, ma'lumotlar tahlili, amaliyotlar, yoki eksperimentlar orqali olish mumkin.
3.   Matematik   Modelning   Ishlanishi:   Jarayon   yoki   tizimning   matematik
modelini   tashkil   etish.   Bu,   jismlar,   o'zgaruvchilar,   va   ularga   ta'sir   qiladigan
faktorlar kabi elementlarni aniqlashni o'z ichiga oladi.
20 4. Diferensial Tenglamalarni O'rganish va Yechish: Tashkil etilgan matematik
modelning   differensial   tenglamalarini   o'rganish   va   yechish.   Bu,   jarayonning
o'zgarishlarini va qonuniy o'zgaruvchilarini aniqlashni ta'minlaydi.
5.   Simulyatsiya   Platformalarini   Tanlash:   Simulyatsiya   uchun   kerakli
platformani   tanlash.   Bu,   MATLAB/Simulink,   Python,   COMSOL   Multiphysics,
ANSYS,   MATLAB,   VENSIM,   VBA,   va   boshqalar   kabi   platformalar   o'rniga
keladi.
6.   Simulyatsiya   va   Modelning   Boshqarilishi:   Tanlangan   simulyatsiya
platformasida   matematik   modelni   boshqarish   va   tizimning   xulqini   tasvirlash.   Bu,
modelni yaratish, uchastkalar va parametrlarni sozlash, va natijalarni tahlil qilishni
o'z ichiga oladi.
7. Natijalar  va Tahlil: Simulyatsiya natijalarini  o'rganish va tahlil  qilish. Bu,
modelni   real   dunyo   bilan   solishtirish,   o'zgarishlarga   qanday   reaksiyalar   berishini
tushunish va optimallashtirishga qo'llaniladi.
Simulyatsiya va matematik modellash, jarayonlar va tizimlarning aniq, aniqlik
bilan   tasvirlanishini   ta'minlaydi   va   ularga   qarab   qaror   qabul   qilishda   yordam
beradi.   Bu   qadamni   o'rganish   uchun,   matematik   metodlarning,   kompyuter
dasturlarining va asosiy fizika tushunchalarining o'rganilishi kerak.
2.3Fizik jarayonlarni matematik modellashtirish
"Model"  so’zi  lotincha modulus   so’zidan  olingan  bo’lib,    o’ lchov,   me’yor,
obraz,  namuna,  analog,  "o’rinbosar" degan ma’nolarni bildiradi. 
Model   tushunchasini   ta’riflash   juda   qiyin.   Bir   manbada   uning   31   ta   ta’rifi
sanab   o’ tilgan.   Shunday   bo’lsada   bu   tushuncha   har   birimizga     tanish:   o’yincho q
samolyot--samolyotning   modeli,     globus-Erning   modeli,   planetariy   ekrani-osmon
va undagi yuld u zlar modeli,  s=	ϑ⋅t  formula- jism  harakati modeli.
Matematik   model   yordamida   o’rganishning   hozirgi   davrda   q’llanilishini
asosiy   sabablaridan   biri   EHMni   qo’lash   bo’lsa   boshqa   tomondan   u   material
jihozlar talab qilmaydi va tez har xil variantlarni sonli tajribalar o’tkazish imkonini
berdi.   Bundan   tashqari   shunday   jarayonlar   mavjudki   ularni   faqatgina   matematik
21 model yordamida o’rganish mumkin. Masalan, yuqori harorotli  issiqlik masalalari
kichik   yoki   hokazo   shunga   o’xshash   ekalogik   masalalar   faqatgina   matematik
model yordamida o’rganishi mumkin bo’ladi.
Ikkinchidan,   yani   tajriba   usuli   eng   qadimiy   usullardan   bo’lib   ko’p   tabiat
qonunlari   kuzatish   va   biror   qurilma   model   andoza   yordamida   ochilgan   va
o’rganilgan   .   Bu     usul   albatta   material   jihozlar   talab   qilinishidan   tashqari   tajriba
qurilmasini yaratishni talab qiladi. Agar yaratilgan qurilma aytgan natijani bermasa
qurilma qismlari almashtirilishi yoki butunlay boshqatdan yaratilishi kerak bo’ladi.
Bu albatta juda ko’p vaqt va material talab qiladi. Shunga qaramasdan bu usul ham
qo’llaniladi.
Ko’p   hollarda   matematik   usul   bilan   olingan   natijalarning   to’g’riligiga
o’xshash   tajriba   natijalari   bilan   taqqoslanadi.Bu   ikki   usul   ana   shunday   bir-birini
to’ldirishi mumkin.
Jarayonlar   qanchalik   matematik   usul   yordamida   to’g’ri   ifodalansa   uni
natijalari   yetarli   darajada   aniqlikda   bo’ladi.   Bu   sohada   quyidagi   muammolar
bo’lishi mumkin. Bu holda eng yaxshi aniqlikdagi usullar ham yordam bermaydi.
Aniq bo’lmagan hodisani aniq yechish kerak emas.
Ikkala usul matematik model va tajriba usulining umumiy tomoni bor bu ham
bo’lsa olingan natijalarni almashtirish ya’ni obyektga qo’llash usuli bo’lishi shart.
Aks holda bu ishlarni bajarishning hojati yo’q. Qo’llash usuliga ayrim o’xshashlik
koeffisentlari(sonlari) qo’llaniladi.
Masalan   Fiko   Reynolds,   Prandtl,   Arximed   va     hokazo   sonlarni   qo’llaniladi.
Buning maqsadlaridan bir  jarayon matematik modeli mavjud bo’lib, biz uni  sonli
va EHMni qo’llab yechishdan iboratdir. Bu natijalar qay darajada o’rganilayotgan
jarayonni ifodalanishi shu olingan natijalar asosida tahlil qilishdan iboratdir. 
Bu sohadagi  matematik modellar  asosan  xususiy  differensial  tenglamalardan
iborat   bo’lib   ularni   yechish   uchun   esa   chekli   ayirmalar   usuli   qo’llaniladi.   Chekli
ayirmalar usulining asl maqsadi quyidagilardan iboratdir. 
Matematiklar   va   fiziklarning   birgalikdagi   harakatlari   tufayli   fizika
modellarining   hozirgi   zamon   tizimi   barpo   etildi.   Bu   erda   qizig`i   va   muhimi
22 modellarining to’plamigina emas, balki tizimi yaratildi.Hozirgi zamon fizikasi - bu
matematik   modellarning   mantiqan   bog`langan   tizimidir.   Bu   jarayonda   asimptotik
tahlil   g`oyalarining   rivoji   katta   rol   o’ynadi.   Yangi   modellar   eskilarini   oshkor
qilmadi,   balki   ularni   ba’zi   xususiy   hol   sifatida   kiritdilar.   Masalan,   Nave-Stoks
modellari  o’z ichiga xususiy  hol  sifatida Eyler  modelini  kiritdi. Agar  Nave-Stoks
modelida qovushqoqlik    ni nolga teng desak, Eyler modeliga kelamiz.
Biror   tabiat   hodisasi,   prostessini   matematik   o’rganish   uchun,   u   avvalo
soddalashtiriladi,   ya’ni   hodisaga   xos   xossalarning   xilma-xilligidan   bir   qismini
tekshirish   uchun   kiritadilar,   hamda   hodisa   xarakteristikalari   va   tashqi   muhit
orasidagi   aloqa(bog`lanish)lar   haqida   ba’zi   mulohazalar   qilinadi.   Bir   qancha
xodisalar modellari bir xil bo’lishi  mumkin. Aksincha bir hodisa uchun bir necha
turli   modellar   qurish   mumkin.   Model   hodisa   bilan   aynan   bir   emas,   u   hodisa
strukturasi   haqida   biror   taqribiy   tasavvur   beradi   xolos.   Model   ba’zan   birinchi
qaraganda juda qo’pol bo’lishi mumkin, lekin u qonikarli natijalar berishi mumkin.
XXI   asr   -   kompyuterlashtirish   asrida   insoniyat   faoliyatining   barcha
jabhalariga     kompyuterlar   jadal   sur’atda   kirib   bormoqda.     Zamonaviy
kompyuterlarning   ko‘payib   borishi   esa   tabiiy   ravishda   undan
foydalanuvchilarning   safini   ortib   borishiga   turtki   bo‘ladi.   Odatda   kompyuterdan
foydalanuvchilar   sinfi   juda   ham   xilma-xildir.   Lekin,   umumiy   qilib   ularni
kompyuterlardan   o‘z   ishlarini   bajarishda   tayyor   vosita   sifatida   foydalanuvchi-
operatorlar   sinfi   va   ular   uchun   zarur   bo‘lgan   dasturiy   ta’minotlarni   yaratuvchi
dasturchilar sinfiga ajratish mumkin.
Elektron   hisoblash   mashinalari   uchun   dastur   yozishni   o‘rganishdan   avval
nimalarni bilish kerakligini ko‘rib chiqaylik. Istalgan xayotiy, matematik yoki fizik
va   xokazo   masala   shartlarini   ifoda   qilish   dastlabki   ma’lumotlar   va   fikrlarni
tasvirlashdan boshlanadi va ular qat’iy ta’riflangan matematik yoki fizik va xokazo
tushunchalar   tilida   bayon   qilinadi.   So‘ngra   masalani   yechishning   maqsadi,   ya’ni
masalani   Yechish   natijasida   ayni   nimani   yoki   nimalarni   aniqlash   zarurligi
ko‘rsatiladi.   Masalani   o‘rganish   uning   matematik   modelini   tuzishdan   boshlanadi,
ya’ni uning o‘ziga xos asosiy xususiyatlari ajratiladi va ular o‘rtasidagi matematik
23 munosabat   o‘rnatiladi.   Boshqacha   qilib   aytganda,   dastlab   o‘rganilayotgan   fizik
xodisaning   mohiyati,   belgilari,   ishlatiladigan   ko‘rsatkichlar   so‘zlar   yordamida
batafsil     ifoda   etiladi,   so‘ngra   extiyojga   qarab   kerakli   matematik   tenglamalar
keltirilib     chiqariladi.   Bu   tenglamalar   o‘rganilayotgan   fizik   jarayon   yoki
xodisalarning  matematik modeli deb ataladi. Matematik modelni haqiqiy ob’ektga
moslik   darajasi     amaliyotda   tajriba   orkali   tekshiriladi.   Odatda,   matematik   model
qaralayotgan  ob’ektning hususiyatlarini aynan, to‘la o‘zida mujassam qilmaydi. U
har xil faraz va   cheklanishlar asosida tuzilgani uchun taqribiylik xarakteriga ega,
tabiiyki uning  asosida olinayotgan natijalar xam taqribiy bo‘ladi. SHuning uchun,
tajriba qilib  ko‘rish orqali yaratilgan modelni baholash va lozim bo‘lgan holda uni
aniqlashtirish  imkoniyati yaratiladi.  Matematik modelning aniqligi, uning korrekt
qo‘yilganligi,   olinadigan   natijalarning     ishonchlilik     va   turg‘unlik   darajasini
baxolash masalasi modellashtirishning asosiy  masalalaridan biridir.   
Matematik   usullardan   keng   foydalanish   nazariy   tadqiqotlarning   umumiy
darajasini   oshirishga   va   ularni   tajribaviy   tadqiqotlar   bilan   chambarchas   aloqada
olib   borishga   imkon   beradi.   Matematik   modellashtirishga   nazariya   hamda
tajribaning   ko’plab   yutuqlarini   o’zida   mujassamlashtirgan   anglash,   qurish,
loyihalashtirishning   yangi   usuli   sifatida   qarash   mumkin.   Ob’ektning   o’zi   bilan
emas, uning modeli bilan ishlash uning mavjud holatlardagi hatti-xarakatini tez va
sarf -harajatlarsiz o’rganishga imkon beradi. Ayni  paytda ob’ektlarning modellari
ustida   o’tkazilgan   hisoblash   (kompyuter,   imitastiyaviy)   tajribalari   zamonaviy
hisoblash   usullarining   quvvati   va   informatikaning   texnik   vositalariga   tayanib,
ob’ektlarni nazariy yondashuvga qaraganda to’laroq va chuqurroq o’rganiladi.   
24 Xulosa
Xulosa qilib shuni aytish mumkinki, komp`yuterli matematik modellashtirish
profili   kursi   talabalarning   ilmiy   dunyoqarashini   shakllantiruvchi,   informatikaning
ta`limdagi   maqsad   va   vazifalarini   ta`minlovchi,   informatikaning   fanlararo
bog’lanishlarini o’rnatuvchi, talabalarning professional  rivojlanishini ta`minlovchi
vosita sifatida maydonga chiqadi.
Ana   shularni   hisobga   olganda     fizika   fani   ma’lumotlari   asosida   dasturiy
vosita   tayyorlash   uchun     fizika   fanidan   fundamental   bilim   va   uni   o’qitishning
zamonaviy uslubiyotidan   yetarli bilimga ega bo’lish talab etiladi. Shuning uchun
fizikani   o’qitish   uslubiyotida   zamonaviy   talablarni   e’tiborga   olib   didaktikaning
an’anaviy   tomonlarini   saqlab   qolgan   holda   zamonaviy   didaktika   asosi   yangi
pedagogik   va   komputer   texnologiyalariga   asoslangan   ta’lim   texnologiyalarini
yaratish davr taqozosidir.
Matematik   usullardan   keng   foydalanish   nazariy   tadqiqotlarning   umumiy
darajasini   oshirishga   va   ularni   tajribaviy   tadqiqotlar   bilan   chambarchas   aloqada
olib   borishga   imkon   beradi.   Matematik   modellashtirishga   nazariya   hamda
tajribaning   ko’plab   yutuqlarini   o’zida   mujassamlashtirgan   anglash,   qurish,
loyihalashtirishning   yangi   usuli   sifatida   qarash   mumkin.   Ob’ektning   o’zi   bilan
emas, uning modeli bilan ishlash uning mavjud holatlardagi hatti-xarakatini tez va
sarf -harajatlarsiz o’rganishga imkon beradi. Ayni  paytda ob’ektlarning modellari
ustida   o’tkazilgan   hisoblash   (kompyuter,   imitastiyaviy)   tajribalari   zamonaviy
hisoblash   usullarining   quvvati   va   informatikaning   texnik   vositalariga   tayanib,
ob’ektlarni nazariy yondashuvga qaraganda to’laroq va chuqurroq o’rganiladi.
25 Fouydalanilgan adabiyotlar
1. Tursunov   Q.   Sh.   va   b.   “Fizika   o’qitish   metodikasi”   fanidan
o’quv-uslubiy majmua. Qarshi-2010. Internetdan. 96 b.
2. Uzoqova   G.   S.,   Tursunov   Q.Sh.   Fizika   o’qitishning   nazariy
asoslari. –T.: O’zbekiston, 2008. 135b.
3. 4.   Панов   Ю.Д.,   Егоров   Р.Ф.   Математическая   физика.   Методы
решения задач. Учеб. пособие. – Екатеринбург, 2005. – 150 с.
4. 5.   Турчак   Л.И.,   Плотников   П.В.   Основы   численных   методов:   Учеб.
пособие – 2-е изд., перераб. и доп. – М.: ФИЗМАТЛИТ, 2003. – 304 с.
5. Tursunmetov   K .   A .,   Xudoyberganov   A .   M .   Fizikadan
praktukum :   Akademik   litsey   va   kasb - h unar   kollejlari   uchun   o ‘ quv
qo ‘ llanma .– T  : ,  O ‘ qituvchi , 2002. 156  b .
6. Tursunov   Q . Sh .   Fizika   o ‘ qitishda   belgili   modellar .- Toshkent
shahri ,  j : / Xalq   ta ’ limi -27-29  b .-№3-4  sonlari , 1994.
7. Tursunov   Q.Sh.   Fizikadan     darslarni     rejalashtirish   (IX   sinf)
Metodik qo‘llanma, T:, 1994.  78 b.
8. Бугалев   А.И.   Методика   перподавания   физики   в   средней
школе. –М.: Просвешение, 1981. 78 с.
9. Жалолов   О.И.,   Хаятов   Х.У.,  Жалолов   Ф.И.   Delphi   муҳитида
дастурлаш.   Ўқув-услубий   қўлланма.   Бухоро.:”Бухоро-Тур-Ризо”,
2008. 154 б.
Foydalanilgan saytlar ro’yxati
1. https://lex.uz/acts/-3523891   
2. https://manba.uz   
3. https://fayllar.org   
4. https://kun.uz   
5. https://kompy.info   
26

Jismlarning erkin tushishini modellashtirish

Купить
  • Похожие документы

  • Harakat qonuni berilgan nuqtaning tezlanishi EHM dasturida hisoblash
  • Chegaraviy masalalar
  • Mexanik sistema dinamikasining umumiy teoremasi
  • Jismning og`irlik markazi
  • Nazariy mexanika faniga kirish

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha