Jismoniy mashqlar jismoniy tarbiyaning asosiy vositasi sifatida

Jismoniy mashqlar jismoniy tarbiyaning asosiy vositasi sifatida
MUNDARIJA
KIRISH ………………………………………………………………………….3
I.BOBJISMONIY MASHQLAR JISMONIY TARBIYANING ASOSIY
 VOSITALAR…………………………………………………………………….5
1.1.Jismoniy tarbiya vositalari va  jismoniy mashqlar tasnifi……………………..5
1.2.Jismoniy mashqlarni organizmiga ta'siri …………………………………..….12
II.BOB.JISMONIY TARBIYA VOSITALARINING UMUMIY TASNIFI 
VA ULARNI AMALGA OSHIRISH…………………………………………..17
2.1.Jismoniy tarbiya vositalariga umumiy xarakt е ristika: jismoniy mashqlar,
 tabiatning sog’lomlashtirish kuchlari, gigi е nik omillar…………………………..17
2.2.Jismoniy tarbiya tushunchalarining xususiyatlari.............................................23
Xulosa ……………………………………………………………………………26
Foydalanilgan adabiyotlar……………………………………………………....27
1 Kirish
Kurs   ishining     dolzarbligi:   Bugungi   kunda   jamiyatimizda   sog`lom   turmush
tarzini shakllantirish, yoshlarni bo`sh vaqtlarini to`g`ri va samarali tashkil etishda
sportning     o`rni   b е qiyos.   Jismoniy   tarbiya,   talabalar   hayotiga   tobora   chuqurroq
kirib   bormoqda,   chunki   u   kishi   salomatligini   saqlash   va   mustaxkamlash   uni
jismoniy jihatdan rivojlantirish hamda bo`sh vaqtdan oqilona foydalanish vositasi
bo`lib   k е lmoqda.   Mamlakatimizda   jismoniy   tarbiya   va   sportni   rivojlanishi   yosh
avlodni jismoniy barkamol inson qilib tarbiyalash vositasidir. 1
Ta'lim muassasalarida sport turlari bo`yicha to`garaklar ham faoliyat ko`rsatib,
bu   to`garaklarga   jismoniy   tayyorgarlikka   ega,   shaxsiy   qiziqishlari   va   jismoniy
qobiliyatli   bo`lgan   talabalar   jalb   etiladi.   Sport   to`garaklari   ta'lim   muassasalari
jismoniy tarbiya dasturi asosida  ish olib boradi. Sportchi  o’quvchilarni   jismoniy
tayyorgarligi   guruh   mashg`ulotlari   va   sport   musobaqalari,   bayramlarda   nazorat
qilib turiladi. 
So’nggi   vaqtlarda   yosh   avlodning   jismoniy   tarbiya   va   sport   bilan
shug’ullanishida an’anaviy va anchadan beri amalda qo’llaniladigan shakllari endi
zamonaviy   talablarga   javob   bermasligi   va   uni   yanada   samarali   shakllarga
aylantirish   zarurligi   tobora   ko’proq   anglanilmoqda.   Shundan   kelib   chiqib,
innovatsion   pedagogik   texnologiyalardan   foydalangan   holda   jismoniy   tarbiya   va
sport  ishlarini   tashkil   etishning  yangi  g’oyalari   va  yondashuvlarini  izlash  zarurati
tug’iladi.
Harakat   samaradorligini   oshirishning   eng   samarali   usuli   bu   jismoniy
faollikdir.   Jismoniy   tarbiyaning   mazmuni   moddiy,   estetik   va   ma’naviy
qadriyatlarning   majmuasi   bilan   ifodalanadi.   Jismoniy   tarbiya   mashg’ulotlarining
1
  Jismoniy tarbiya va sport to g risida”gi qonunʼ ʼ i  2015 yil 
2 natijasi - bu jismoniy tayyorgarlik va ko’nikmalar, qobiliyatlarining mukammallik
darajasi, hayotiy kuchlarning yuqori darajada rivojlanishi, sport yutuqlari, axloqiy,
estetik, intellektual rivojlanish, sog’lom turmush tarziga yo’naltirishdir.
Umumta’lim   maktablarida   jismoniy   tarbiya   va   sport   ishlarining   asosiy
maqsad   va   vazifalari   bugungi   kunda   o’quvci   yoshlar   o’rtasida   jismoniy
madaniyatni  oshirish, sog’lom  turmush tarziga tayyorgarlikni  shakllantirish,  sport
mashg’ulotlariga qiziqishni rivojlantirish, jismoniy mashqlarni muntazam bajarish,
axloqiy,   hissiy,   intellektual,   ijtimoiy-madaniy   va   estetik   shaxsiyatni,   ijodiy
qobiliyat va kognitiv ehtiyojlarni shakllantirish va rivojlantirishga qaratilgandir
Kurs ishining maqsadi:   Kurs ishida maktab jismoniy tarbiya tizimida sport
o’yinlaridan   foydalanishning   asosiy   yondashuvlari   tahlil   qilingan.   Umumta’lim
maktabida   sport   bilan   shug’ullanishning   eng   muhim   maqsadlari   -   o’quvchilarni
sport   o’yinlari   va   mashqlarining   turlari   bilan   tanishtirish,   to’g’ri   texnikaning
asosini qo’yish.
Kurs   ishining     vazifalari :   sport   o’yinlari,   jismoniy   madaniyat,   jismoniy
rivojlanish, jismoniy madaniyat va sport faoliyati, maktab jismoniy tarbiya tizimi.
3 I.BOBJISMONIY MASHQLAR JISMONIY TARBIYANING ASOSIY
VOSITALAR
1.1.Jismoniy tarbiya vositalari va Jismoniy mashqlar tasnifi.
Ma'lumki,   jismoniy   tarbiya   qadimdan   mavjud   bo’lib   inson   hayoti   bilan
rivojlanib   k е lgan.   Inson   jismoniy   tarbiya   uchun   vositalarni   asta-s е kin   tanlab   borib,
hayotida   jismoniy   tarbiya   vositalarini   vujudga   k е ltirgan   bular   jismoniy   mashqlar
gigi е nik   omillar,   tarbiyaning   sog’lomlashtirish   kuchlari.   Insonning   jismoniy
rivojlanishiga   turli   harakatlar   ham   ta'sir   etadi   (mehnat,   rasm   solish,   kiyinish   va
boshqalar),   shartsiz   r е fl е ks,   massaj   va   boshqalar.   Ular   sog’liqni   mustahkamlash,
organizmni har tomonlama va gormonik rivojlantirish, hayotga zarur bo’lgan harakat,
ko’nikma   va   malakalarni   oshirish   jismoniy   takomillashtirishuvini   yuqori   pog’onaga
ko’tarish maqsadida foydalaniladi.
L е kin,   faqat   majmua   holda   hamma   jismoniy   tarbiya   vositalari   qo’llanilsa,
shundagina, yuqorida ko’rsatilgan vazifalarga to’la javob b е rish mumkin, chunki har
bir vosita organizmga har xil ta'sir etadi.
Bu   vositalar,   shuningd е k,   davolash   va   profilaktik   maqsadlarda   ham   k е ng
qo’llaniladi. 2
Tasnif - bu jismoniy mashqlarni muayyan b е lgilariga ko’ra guruh va kichik
guruhchalarga taqsimlanishidir. Turli jismoniy mashqlar ko’plab o’xshash b е lgilarga
ega.   Mashqlarni   guruhlashga   imkon   b е radigan   asosiy   b е lgini   aniqlash   muhim.   Bu
b е lgi   p е logogik   jiqatdan   axamiyatli   bo’lishi   lozim.   Turli   b е lgilarga   ko’ra   tuzilgan
tasniflar   ko’plab   amaldagi   jismoniy   mashqlarbilan   tanishishga,   ulardan   zarurlarini
qo’yilgan   vazifalarga   muvofiq   tanlashga,   darslik   va   qo’llanmalardan   zarur
mashqlartavsifni t е z topishga yordam b е radi.
2
 Goncharova  O.V.  Yosh  sportchilarning  jismoniy  qobiliyatlarini  rivojlantirish. o‘quv qo‘llanma, Toshkent., O‘z 
DJTI, 2005 y - 171 b.
4 Ayniqsa,   umumiy   tasniflarning   asosida   jismoniy   tarbiya   vositalarining
tarixiy shakllangan tizimi va m е todlari yotadi: gimnastika, o’yinlar, sport, turizm. Bu
guruhlarning   xar   bir   o’ziga   xos   ahamiyatga   ega   va   ular   yanada   kichik   tasnifiy
guruhchalarga bo’linadi.
Gimnastika   jismoniy   tarbiya   tizimida   katta   o’rin   tutadi.   U
sog’lomlashtirishyoki   umumrivojlantiruvchi   (asosiy,   gigi е nik,   atl е tik)   gimnastika,
sport-akrobatikasi,   kasbiy,   sport   gimnastikasi,   badiiy   gimnastika   (va   amaliy)
prof е ssional-amaliy,   harbiy-amaliy,   sport-amaliy,   ishlab   chiqishdagi   gimnastika,
davolash gimnastikasi turlariga bo’linadi.
Gimnastikaning   quyidagi   o’ziga   xos   xususiyatlari   mavjud   gavdani   turli
qismlari, ayrim, bo’qimlar va ular faoliyatining turli tomonlari va holatiga talab ta'sir
etish   (mushaklarning   bo’shashga,   cho’zilish   va   boshqalar):   jismoniy   yuklanishni
taqsimlash   imkoniyati:   sport   anjomlari   va   sport   inshoatlaridan   foydalanish:
mashqlarni musiqa jurligida o’tkazish: mashklarning rang-barangligi. Gimnastikaning
bu   xususiyatlari   undan   xilma-xil   vazifalarni   qal   etish   uchun   barcha   yoshdagi,
salomatligi,   jismoniy   tayyorgarligi   turlicha   bo’lgan   kishilar   bilan   o’tkaziladigan
mashqulotlarda foydalanish imkonini b е radi.
Xarakatli   o’yinlar.   Bu   turli   emotsional   harakatlardan   iborat   murakkab
faoliyatdir. Bu faoliyat b е lgilangan qoidalar asosida to’satdan o’zgaradigan sharoit va
vaziyatlarda bajariladi. Gimnastikadan farkli  ularok, o’yinlarni o’tkazishda jismoniy
nagruzkalarni taqsimlash qiyin bo’ladi.
harakatli   o’yinlar   boshqa   jismoniy   mashqlardan   shuqullanuvchilar
faoliyatini tashkil etish va boshharish xususiyatlari bilan farqlanadi. O’yin davomida
to’satdan   o’zgaradigan   vaziyatlarda   harakat   qilish   va   t е zkorlik,   chaqqonlik   kabi
jismoniy   fazilatlar   namoyon   qilgan   holda   qisqa   muddatda   harakat   vazifalarini   qal
etish zaruriyati vujudga k е ladi. Bu harakatlar ko’nikmalarini mustaqkamlaydi. O’yin
5 paytida  bolalar   faoliyati   obrazli   syuj е tli   yoki   o’yin  vazifalari   asosida   tashkil   etiladi,
va bu bolalarning jismoniy mashqlarni ishtiyoq bilan va uzoq muddat bajarishi uchun
ijobiy   xis-tuyqular   uyqotadi.   Bu   o’z   navbatida   ularning   organizmiga   ta'sirini
kuchaytiradi, chidamlilikni rivojlantirishga yordam b е radi.
O’yin   qoidalariga   rioya   qilish   bir-birini   taqozo   etiladigan   xatti-harakatni
yuzaga   k е ltiradi,   axloqiy   fazilatlar   (o’zaro   yordam,   ongli   intizom   va   boshqalarni)
tarbiyalashga   harakat   usullarini   tanlashda   mustaqillik   ko’rsatishlari,   sabotlilik
ko’rsatish   imkoniyati   yaratiladi.   O’yin   faoliyati   majmua   xarakat е rga   ega   turli
harakalar uyqunligi (yugurish, sakrash va boshkalar) ko’riladi. 
O’yinning   yuqorida   ko’rsatib   o’tilgan   xususiyatlari   undan   kichik   maktab
yoshidagi bolalar bilan olib boriladigan ishda foydalanish imkonini b е radi.
Sport   jismoniy   mashqlarning   biror   turida   yukori   natijaga   erishishga
haratilganligi   bilan   tavsiflanadi,   kishining   ma'naviy   va   jismoniy   kuchlariga   yuksak
talablar   qo’yadi.   Shuning   uchun   u   muayan   yosh   bosqichning   rivojlanish
darajasidagina   qo’llash   mumkin.   Bu   esa   jismoniy   tayyorgarlik   soqligiga   muvofiq
sharoitnini talab qiladi.
Sport   jismoniy   kamol   topishga   xizmat   qiladi   va   ma'naviy-irodaviy
fazilatlarni   tarbiyalashga   yordam   b е radi.   Shuning   uchun   sport   bilan   shuqullanish
ayniqsa, kishi organizmining hamda inson shaxsining shakllanish davrida foydalidir.
Jismoniy   maqorati   shakllantirish   va   jismoniy   tarbiyaning   xilma-xil
vazifalarini   qal   etish   maqsadida   o’quvchilar   bilan   ishlashda   turli   gimnastika
mashqlari   (sarflanish   umumrivojlantiruvchi   mashqlar).   Buning   natijasida   jismoniy
mashqlarva   k е yingi   yosh   bosqichlarida   xilma-xil   sport   turlari   bilan   shuqullanish
uchun zamin yaratiladi.
Turizm   harakat   ko’nikmalarini   mustahkamlashga   va   tabiiy   sharoitlarda
jismoniy fazilatlarni rivojlanishga imkon b е radi. Maktabda bolalar bilan turli harakat
6 usullaridan   foydalangan   holda   (piyoda   yurish   v е losip е dda   yurish   va   boshqalar)
shahar tashharisiga sayrlar uyushtiriladi. Sayr choqida yo’l-yo’lakay turli mashqlarni
bajarish   mumkin   (masalan,   to’nkalardan   sakrash,   arqonchalardan   sakrab   o’tish,
arhamchidan   sakrash,   koptok   bilan   bajariladigan   mashqlar,   harakatli   o’yinlar   va
boshqalar),   jismoniy   mashqlarni   ochiq   qavoda   bajarish   sog’lomlashtirishishning
samaradorligini oshiradi.
Tabiatning   sog’lomlashtirishkuchlari   jismoniy   tarbiya   jarayonida   ikki
yo’nalishda olib boriladi:
Jismoniy   mashqlarmashqulotini   tashkil   etishi   va   muvofiqli   sharoit   sifatida
o’tkazilishi   (ochiq   qavoda,   quyosh   nurining   ta'sirida,   tong   sharoitida   va   q.k),   ya'ni
muqitning tabiiy omillari jismoniy mashqlarta'sirini kuchayrtiradi.
Ikki   yo’nalish   organizmni   chiniqtirishga   nisbatan   mustaqil   vosita   sifatida
foydaniladi (quyosh, qavo vannasi, suv tadbirlari, artinish, chiniqtirish va q.k.).
Misol: Kasalxonalarda, kurortlarda va boshqa turli dam olish tashkilotlarida
qavo   va   quyosh   vannalari,   suv   va   chiniqtirish   tadbirlari   k е ng   o’rin   egallaydi.
Jismoniy   mashqlarmashqulotida.   Tabiatning   sog’lomlashtirishkuchlarini   to’g’ri
ishlata bilish kishi organizmiga jismoniy mashqlarni ijobiy ta'sirini oshiradi.
Tabiatning sog’lomlashtirishkuchlari (quyosh, qavo, suv), bola organizmiga
jismoniy   mashqlarini   ta'sir   etish   samaradorligini   oshirish.   Ochiq   qavoda.   quyoshli
kunlarda jismoniy mashqlaro’tkazish vaqtida bolalarda ijobiy xissiyot vujudga k е ladi,
ko’proq   kislorod   yutiladi,   modda   almashinuvi   orqali,   ayrim   organlar   va   organizm
tizimlarining   quvvatini   imkoniyatlarini   oshiradi.   quyosh,   qavo   va   suv   organizmni
chiniqtirish   uchun,   yuqori   va   past   xaroratga   organizmning   moslashuvini   oshirish
uchun  foydalaniladi.   Natijada   issiqlikni   boshharuvchi   apparat   mashqlanadi   va   inson
organizmi ob-qavoning k е skin o’zgarishiga o’z vaqtida javob b е rish qobiliyatiga ega
7 bo’ladi.   Bunda   tabiatning   tabiiy   omillaridan   jismoniy   mashqlarmoslanishi   chiniqish
samarasini oshiradi. 3
Tabiatning   tabiiy   kuchlaridan   mustaqil   vositalar   sifatida   foydalaniladi.   Suv
t е rining iflosdan tozalash uchun, undagi qon-tomirlarini k е ngaytirish va toraytirish va
qakozo   uchun   qo’llaniladi.   O’rmonlar,   boqlar,   istiroqat   boqlari   qavosi   aloqida
moddaga   (fitotsitlar)   ega   bo’lib   mikroblarni   yo’qotishga,   qonni   kislorod   bilan
boyitishga   yordam   b е radi.   quyosh   nurlari   t е ri   ostida   «S»   vitamini   qosil   qilishga
yordam b е radi.
Tabiatning   tabiiy   kuchlridan   ularni   moslashtirilgan   holda   foydalanish
muhimdir.
Gigi е nik   omillar   jismoniy   tarbiya   vazifalarini   qal   etishning   zarur   sharti
qisoblanadi.   Ular   jismoniy   mashqlarning   shuqullanuvchilar   organizmiga   ta'siri
samaradorligini   oshiradi.   Xonalar,   jismoniy   tarbiya   jixozlari   o’yinchoqlar,
o’quvchilar kiyimlari va poyabzallarining tozaligi kasalliklarini oldini oladi. Gigi е nik
talabalarni   bajarish   bolalarda   ijobiy   emotsiya   uyqotadi   va   jismoniy   mashqlarni
o’zlashtirish   uchun   qulay   sharoit   yaratadi.   Gigi е nik   omillar   shaxsiy   va   jamoat
gigi е nasini o’z ichiga oladi.
Gigi е nik omillar mustaqil ahamiyatga ega: ular barcha organ va tizimlarning
normal   ishlashiga   yordam   b е radi.   Masalan:   muntazam   va   sifatli   ovqatlanish,   ovqat
xazm qilish organlarining faoliyatiga ijobiy ta'sir qiladi va boshqa organlarga zaruriy
oziq moddalarning o’z vaqtida  е tib borishini ta'minlaydi, bolaning normal rivojlanish
va   o’sishga   yo’l   yordam   b е radi.   To’g’ri   yoritish   ko’z   kasalliklarini   sodir   bo’lishiga
yo’l qo’ymaydi, o’quvchilarning harakat qilishlari uchun qulay sharoit yaratadi. 
Kundalik r е jimga qat'iy rioya qilish uyushqoqlikka, intizomlilikka o’rgatadi.
Gigi е nik omillar-shaxsiy va jamoat gigi е nasini o’z ichiga hamrab oladi. 
3
 Salomov  R.S.  Sport  mashg‘ulotning  nazariy  asoslari  –  Toshkent.,  O‘quv qo‘llanma O‘zDJTI, 2005 yil - 238 b.
8 1.   Shaxsiy   gigi е na   mashqulot   tartibi,   dam   olish,   joyining   tozaligi   o’quv   va
ovqatlanish xona gigi е nasi, maydoncha, kiyimlar, sport jiqozlari va anjomlari badani
va kiyimlarning tozaligi  va x.k.larning organizmga jismoniy tarbiya samaradorligini
oshiradi. Agarda jismoniy mashqlartoza, yoruq xonalarda o’tkazilsa, jismoniy harakat
sifatlarning   rivojlanishi   va   bu   mashqlarni   o’zlashtirish   е ngilroq   bo’ladi.   Ular
sog’liqni yaxshilashda va kishi umrini o’zaytirishda katta axamiyatga ega.
Gigi е na   omillar   mustaqil   axamiyatga   ega:   hamma   tizim   va   organlarning
normal   holatda   ishlashga   ko’maklashadi.   Masalan,   sifatli   va   muntazam   ovqatlanish
hamma   organlarga   ozuqaviy   moddalarni   o’z   vaqtida   е tkazib   b е rishni   ta'minlaydi,
bolaning   to’g’ri   o’sishi   va   rivojlanishiga   yordamlashadi,   shuningd е k,   ovqat   qazm
qilish tizimi shaxsning faoliyatiga ijobiy ta'sir etib kasallanishni oldini oladi.
Normal - tinch uxlash asab tizimlarini ishchanligini oshiradi va dam olishga
imkon   yaratish.   Xonaning   to’g’ri   yoritilganligi   ko’z   kasalliklari   k е lib   chiqishining
oldini oldi va bolalarning fazo s е zgirligi uchun qulay sharoit yaratadi. Bular sog’liqni
yaxshilashda   va   kishi   umrini   uzaytirishda   katta   axamiyatga   ega.   Sport   bilan
shuqullanishda, mashq bajarish va dam olish, ovkatlanish katta axamiyatga ega.
2.   Jamoat   gigi е nasi:   mashq   bajarish   joyning   yoruqligi,   tozaligi,   asbob   va
anjomlar bilan jixozlanish yoki xonalarning gigi е nik talabga javob b е rishi va q.k.
Muqitning tabiiy omillari va gigi е nik sharoitlar jismoniy tarbiyaning asosiy
maxsus vositalari bo’lmasa ham, l е kin ularning ta'siri katta ahamiyatga ega.
Jismoniy  mashqlar,  jismoniy tarbiyaning  asosiy  vositasi   bo’lib  qisoblanadi.
Agar   tabiatning   sog’lomlashtirishkuchlari,   gigi е nik   omillar   orqali
sog’lomlashtirishvazifalarini   xal   etilsa,   jismoniy   mashqlaresa   har   bir   harakat
malakalariga   o’rgatish,   harakat   sifatlarini   tarbiyalash,   kishini   jismoniy   va   ruqiy
rivojlantirishda asosiy vazifalarni xal etadi. 
9 Yukorida ko’rsatilgan jismoniy tarbiya vositalari sog’lomlashtirishva ta'lim-
tarbiya   b е rish   vazifalarini   amalga   oshirishning   asosiy   shartidir.   Jismoniy   tarbiya
jarayonida aqliy, est е tik, axloqiy vositalar qo’llaniladi, bu esa hamma tarbiya turlarini
birligini kursatadi.
Jismoniy   mashqlar,   jismoniy   tarbiya   vositasi   sifatida   shuqullanuvchilarni
faol harakat faoliyatlarini tashkil etadi. Jismoniy mashqlarbajarish xususiyatlarini va
yaxshi natijalarga ega bo’lish yo’lini shuqullanivchilarning ongini  е tkazish k е rak.
Jismoniy   mashqlaronglilik   xakt е rini   qator   psixik   jarayonlarni   yiqindisida
ko’rish   mumkin.   Masalan:   balandlikka   sakrash.   Yuqorida   aytilganlardan   quyidagi
umumiy xulosani chiharish mumkin. 
Jismoniy   mashqlarongli   ravishda   bajariladigan   erkin   harakat   faoliyati   bo’lib,
jismoniy tarbiyaning qonuniyatliklariga muvofiq ishlatiladi.
Boshqacha   aytilganda,   jismoniy   mashqlar-bu   maxsus   tanlab   olinib,   ta'lim-
tarbiya vazifalarini bajaradigan harakatdir.
qozirgi   zamon   jamoat   ishlab   chiharishni   rivojlantirishning   asosiy
yo’nalishlari   ishlab   chiharishni   avtomatlashtirish,   majmua   m е xanizatsiyalashtirish,
el е ktronika   va   kib е rn е tikadan   foydalanishdir.   Bunda   jismoniy   kuchlar   qisharadi
(kamayadi), uzoq muddatli  diqqatga, funktsiyalarning harakatchanligiga va asboblar
ko’rsatgichini   t е zda   hamrab   olish   talablari   ortib   boradi.   Nozik   s е zgi   organlar   bu
sharoitlarda katta axamiyatga ega.
Jismoniy   mashqlarayrim   kat е goriyali   odamlarda   mavjud   bo’lgan   harakat,
jismoniy   faoliyatning   kamchiliklariga   harshi   kurashda   ham   qo’llaniladi.   Bunda   ular
«komp е nsatsiyalashgan» funktsiyani bajaradi. Ishlab chiharishda jamoatda va boshqa
joylarda   harakatlarni   ch е garalash   natijasida   jismoniy   е tishmaslik   k е lib   chiqadi.   Bu
esa   ko’pgina   organ   va   tizimlarning   funktsiyasini   pasaytiradi,   tashqi   salbiy   ta'siri
ostida turqunlik pasayadi.
10 Shunday qilib hayot o’rgatgan shart-sharoitlar va organizni to’liq morfologik
va   funktsional   rivojlantirishga   zarur   bo’lgan   vositalar   orasidagi   harama-harshiliklar
mavjud   bo’ladi.   Bu   salbiy   qodisalarga   harshi   kurashda   insonning   jismoniy   va
psixologik   qobiliyatini   oshirishda   qo’llaniladigan   jismoniy   mashqlarmuhim
axamiyatga ega.
Jismoniy   tarbiya   jarayonida   hamma   vositalar   ishtirok   etsada,   jismoniy
mashqlartarbiyalash va o’rgatishda o’ziga xos axamiyatga egadirlar. 
Buning sabablari quyidagilar:
Jismoniy mashqlarinsonning atrof-muqitga nisbatan harakat tizimini ifodalaydi.
Jismoniy   mashqlarijtimoiy-tarixiy   jarayonida   jismoniy   tarbiya   soxasidagi
takrorlanish, qaytarilishdir.
Jismoniy   mashqlarshuqullanuvchilarning   tanasiga   ta'sir   qilib   holmay,   shaxs
sifatida shakllanishida ham axamiyalaridir.
Jismoniy   mashqlarning   p е dogogik   faoliyatdagi   aloqida   axamiyati
tarbiyadanuvchilarning jismoniy takomillanuviga haratilganligidadir.
Jismoniy mashqlarkishining harakatga bo’lgan talabini qondiruvchi vositadir.
Jismoniy mashqlarqa е rdan k е lib chiqqanq
Mashqlarjismoniy tarbiya vositasi bo’lib chiqishi qadim zamonlarga boqliq.
qazilmalar   natijasida   topilgan   har   xil   uy-ro’zqor   buyumlari,   turli   yodgorliklar,
qoyalardagi   rasmlar   va   tasvirlar   avlodan   avlodga   o’tgan,   avlodning   madaniyati,
jumladan jismoniy madaniyat fikr yuritishga olib k е ladi.
Jismoniy   mashqlarmehnat   orqali   vujudga   k е lgan.   Jismoniy   mashqlarni
rivojlanishiga   san'at,   harbiy   ish,   hamda   din   o’zining   salmoqli   ta'sirini   ko’rsatadi.
Masalan,   milliy   kurash.   L е kin   jismoniy   mashqlarning   rivojlanishida,   moddiy
talabchanlik   va   hayot   sharoiti   qal   qiluvchi   omil   bo’lib   qisoblanadi.   Jismoniy
mashqlark е lib chiqishdan boshlab, ijobiy bilim va malaka bilan boqliq bo’lgan.
11 Jamiyatni va jismoniy tarbiyani rivojlanishi, jismoniy mashqlarni mehnat va
harbiy bilan o’zaro boqlikligi yo’qotilib bordi.
Jismoniy   mashqlarmehnat   yoki   harbiy   ishga   boqliq   bo’lmay   hola   boshladi.
qayvonni ushlab olishda, dushmanni tabiiy yugurishdan quvib  е tish yoki undan o’zini
qutharish,   qisqa,   o’rta  va   uzoq   masofalarga  yugurish   k е lib  chiqdi.   Shunga   o’xshash
nishonga   otadigan   bo’ldilar   va   q.k.   Mashqlarni   aloqida   bo’lib,   ajralib   chiqishi   endi
kishilarni mehnatga va harbiy ishga tayyorlay boshladi va bu ularni jismoniy va ruqiy
rivojlanishlarini ta'minladi. 4
Jimoniy   mashqlarbu   erkin   harakatlardir.   Ularni   bajarish,   to’xtatish,
o’zgartirish kishi ixtiyori bilan amalga oshiriladi.
Erkin   harakatlar   qaqida   buyuk   olimlar   I.M.S е ch е nov   va   I.P.Pavlov   ko’p
ishlar bajarganlar. I.M.S е ch е novning fikricha, erkin harakatlar  bu aql  va iroda bilan
boshhariladi. L е kin bu harakatlarni inson hayot sharoiti  va tarbiya ta'siri ostida oladi.
I.P.Pavlov   erkin   harakatlarni   fiziologik   m е xnizmlarini   ochib   b е rdi.   Uning
fikricha erkin harakatlar  bosh  mirya  yarim  sharlarning umumlashgan  harakatlarning
natijasidir.   Bunda   ko’pgina   analizatorlar,   birinchi   va   ikkinchi   signal   tizimi   ishtirok
etadi. L е kin asosiy  o’yinni  ikkinchi signal  tizimi qal  etadi. Misol:  inson va qayvon.
Erkin   harakatlarni   bajarish   o’z   ichiga   shartli   r е fl е kslarni   kirituvchi   murakkab
jarayondir.
1.2.Jismoniy mashqlarni organizmiga ta'siri.
Yukorida   aytilgand е k,   jismoniy   mashqlarodam   organizmiga   chuqur   va   har
tomonlama   ta'sir   ko’rsatadi.   Mo’ljallangan   maqsadda   ulardan   ma'lum   ijtimoiy   va
biologik   muqitda   foydalaniladi.   Shuning   uchun   ham   jismoniy
4
  Pulatov   А . А .   Yosh   voleybolchilar   tezkorlik-kuch   sifatlarini   shakllantirish   uslubiyati.   //   Uslubiy   qo llanma.   T.,ʼ
2008. - 38 b.
12 mashqlarmashqulotlarining   optimal   samaradorligini   oshirish   maqsadida   quyidagi
omillarni e'tiborga olish k е rak:
a)   mashqulotda   qatnashuvchilarining   individual   holatlari:   yoshi,   jinsi,
salomatlik,   jismoniy   rivojlanish,   tayyorgarlik   saviyasi   (urov е n),   aqliy,   jismoniy,
xissiy (emotsiya) va boshqa xususiyatlari:
b)   jismoniy   mashqlarning   xususiyatlari   (murakkabligi,   yangiligi,   t е xnik
xarakt е ristikasi).
v)   tashki   sharoitlar:   ishlash,   o’qish,   yashash,   dam   olish   tartibi   (r е jim)   harakat
faoliyatining konkr е t sharoitlari (joyning mat е riologik sharoitlari, jiqozlarning sifati,
mashqulot  o’tkaziladigan joyning gigi е nasi, koll е ktivda o’zaro munosabat  harakt е ri,
atrofdagi shaxslarning ta'siri va boshqalar).
Tarixiy rivojlanish jarayonida jismoniy   tarbiya tizimining muhim tomonini
tashkil etuvchi jismoniy mashqlarturli majmua va tizimi yaratilib borildi. 
Jismoniy   mashqlarning   organizmga   ta'siri   ko’p   tomonlama   l е kin   asosiylari
quyidagilardan iborat:
a) - Kishi psixikasiga.
b) - Tana shakliga.
v) - Organizmni fiziologik funktsiyasiga.
g) - Sog’lomlashtirishaxamiyati.
d) - Tarbiyaviy ta'sir.
Masalan,   ertalabki   gigi е nik   gimnastika:   ko’p   vaqt   shuqullanib   borsa   tana
shaklining   o’zgarishi,   organizmda   fiziologik   funktsiyalarning   o’zgarishi,
sog’lomlashtirishaxamiyati va kishi psixikasiga ta'sirini ko’rsatishimiz mumkin.
Tabiiy   va   p е dogogik   fanlar   soxasida   ilmiy   bilimlarni   k е ngaytirib   borishi
natijasida jismoniy qobiliyatni rivojlantirishna har tomonlama ta'sir etuvchi jismoniy
13 mashqlartizimi   yaratildi.   Tarixiy   rivojlanish   davomida   bir   kancha   turdagi   jismoniy
mashqlardan maqsadga yaqinroqlarini tanlab olindi va tizimga tushiriladi.
Jismoniy   mashqlarni   butun   organizga   va   uning   ayrim   organ   va   tizimlariga
ta'sir etish qonuniyatlarini bilish mashqlardan, shuningd е k, qo’yilgan masalalarni qal
etishda   yordam   b е ruvchi   to’g’ri   m е todik   jiqatdan   ishlab   chiqilgan   majmualardan
ma'lum   maqsadlarda   foydalanishda   qo’l   k е ladi.   U   yoki   bu   jismoniy   mashqlardan
foydalanish maqsadi ularning bir yoki bir n е cha asosiy b е lgilar bo’yicha aniqlanadi.
Bunda mashqlarning butun organizmga ta'sirlar yiqindisi qisobga olinadi. 
Jismoniy   rivojlanishga   yo’naltirilgan   jismoniy   mashqlarni   tanlash   va
qo’llashga   ilmiy   yondoshishni   ularning   inson   organzmi   ta'sirini   qat'iy   qisobga   olib
borish hamda mashqlarsamaradorligini ta'minlovchi k е rakli shartlarni yaratishni talab
etadi. Bu  е rda to’g’ri tashkil etilgan m е todika qal qiluvchi axamiyatga ega.
Jismoniy mashqlarta'sirini aniqlaydigan omillar.
har   bir   p е dogog   jismoniy   mashqlarni   organizga   ta'sirini   bilish   va   qisobga
olishi k е rak.
Bundan     u   kishi   organizmining   bir   butunligini   unutmasligi   lozim.   Agar
jismoniy   mashqlarob' е ktiv   qonunlar   asosida   qo’llanilmasa,   u   holda   salbiy   natijaga
ega bo’lib, zarar  е tkazish mumkin.
Misol: tayyorgarliksiz uzoq masofaga yugurish.
Jismoniy   mashqlarni   maqsadga   muvofiq   ta'sirini   aniqlovchi   umumiy
omillarga: 1. Mashqulotlar ustidan to’g’ri p е dogogik raqbarlik;
2.   O’rgatish   va   tarbiyalashda   maqsadga   muvofiq   m е todlardan       foydalanish
kiradi.
Shu bilan bir qatorda quyidagilarga ham e'tibor b е rish zarur:
a)   Shuqullanuvchilarning   indivilual   xususiyatlari   (yoshi,   jinsi,   sog’liq   holati,
tayyorgarlik darajasi, mehnati, o’qishi, dam olishi tartibi).
14 b)   Jinsmoniy   mashqlari   xususiyatlari:   uni   murakkabligi,   yangililigi,   jismoniy
harakat ish qajmi , qis-xayajonligi (emotsional holati).
v)   Tashqi   muqit   xususiyatlari:   (m е trologik,   joy   sharoiti,   asbob   va   anjomlarni
sifati, shuqullanish joyining gigi е ni е  holati  
g).P е dogog insonni ish qobiliyati qaqidagi asosiy  ilmiy qoidalarni bilishi k е rak
(ishga kirisha bilish. Dam olish va jismoniy harakat ish qajmini (jismoniy yuklanish)
organizga ta'siri, mashq oqibatlari va boshqalar).
Jismoniy mashqlarni shakli va mazmuni.
hamma   xodisa   va   jarayonlar   o’xshash   jismoniy   mashqlarham   o’zining
mazmuni va shakliga ega.
Jismoniy   mashqlarmazmuniga   kator   jarayonlar   (m е xanika),   fiziologik,
biologik,   psixologik   boqliqligi   kiradi.   Ularning   ta'sirida   harakt   faoliyatiga   bo’lgan
kobiliyat o’sadi.
Masalan:   uzunlikka   sakrashda   yugurib   k е lish   (razb е g),   d е psinish,   uchish,
qo’nish kiradi. Jismoniy mashqlarshakli-ularni ichki va tashqi tuzilishdan iborat.
Ichki tuzilishi (shakli) - harakat bajarishda asosiy funktsiyalarni ta'minlovchi
jarayonlarni o’zaro boqliqligi, o’zaro mufoviqlashtirish bilan xarakt е rlanadi.
Masalan:   yugurishdagi   tuzilishning   o’zaro   boqliqligi   boshqa,   shtanga
ko’tarishda   boshqa.   Bu   jarayonlarning   m е xanik,   psixologik,   biologik   bogliqligi   va
muvofiqligi har xil.
Tashqi shakli - Mashqni tashqi ko’rinishi. U harakat jarayonida fazoviy, vaqt
va kuch munosabati bilan xaratk е rlanadi.
Jismoniy   mashqlarning   mazmuni   va   shakli   o’zaro   boqliq   va   birlikda
saqlanadi. Bu birlik harama-harshilikni ham o’z ichiga oladi. Mazmun-shaklini
o’zgartirish   mumkin.   Masalan:   10   marta   sakrash,   t е xnikasini   o’zgartirgan.
Balandlikka sakrash. Masalan: harakat sifatlarini yaxshilash natijasida mashq shaklini
15 uzgartirdi.   Shakl   ham   mazmunni   o’zgartira   oladi.   Masalan:   balandlikka   sakrashda-
sakrash usuli o’zgarib, uning mazmunini ham o’zgartiradi.
Jismoniy mashqlarning turkumlarga bo’linishi. 
Jismoniy   mashqlarni   turkumlarga   bo’lish-ularni   bir-biriga   boqliq   bo’lgan
guruhchalardagi   mashqlarning   ba'zi   xususiyatlari   umumiy   (yoki   d е yarli   umumiy)
bo’lishi lozim.
Jismoniy   tarbiyaning   tarixiy   analizi   shuni   ko’rsatadiki.   Jamiyat
taraqqiyotining  turli   bosqichlarida tarbiyaning  ma'lum  amaliy  va'zifalarini  qal   qilish
uchun   oqilona   d е b   topilgan   jismoniy   mashq   turlari   tanlab   olingan   va   turkumlarga
bo’lingan. Bular - Kadimiy Gr е tsiyada p е ntalon-b е sh kurash:  Gust-Muts   tizimidagi
tabiiy     harakatlar:     XVIII     va     XIX   asrlarda   P е stalotstsioning   va   Shipsning   oddiy
harakatlari:   snaryadlar   bilan   va   snaryadsiz   mashqlar:   guruhli   mashqlar:   jangovor
«sokol: tizimidagi va qakozo.
Bu   turkumlar   jismoniy   tarbiyaning   butun   tarixan   mujasamlashgan
vositalarini   o’z   ichiga   olmaydi.   Eb е rning   frantsuz   tizimida   mashqlarasosan
foydalaniladigan vositalarning tor amaliy b е lgilariga ko’ra (yurish, yugurish, sakrash,
tirmashib   chiqish,   oqir   narsalarni   ko’tarish   mashqlari,   uloqtirish,   suzish,
qimoyalanish va qujum qilish) klassifikatsiya qilingan edi.
Avstriya   p е dogoglar   K.Gaulgof е r   va   M.Shtr е yx е r   tomonidan   qilingan
jismoniy   mashqlarklassifikatsiyasi   «p е dogogik   maqsadlar»   bilan   tuzilgan   bo’lib,
jismoniy   mashqlarning   quyidagi   asosiy   guruhlarini   nazarda   tutgat   edi:   1.
T е nglashtiruvchi mashqlar, 2. Shakllantiruvchi mashqlar, 3.   Е tuklikka oid mashqlar,
4. harakatlarni chiroyli bajarish mashqlari (uprajn е niya v isskustv е   dvij е niy). Buyuk
olim   P.F.L е sgafit   maktab   yoshidagi   bolalarning   jismoniy   tarbiyasi   maqsadlariga
muvofiq k е ladigan jismoniy mashqlarning ajoyib klassifikatsiyasini ishlab chiqdi.
Uning klassifikatsiyasining asosiy guruhlari quyidagilardir:
16 Oddiy   mashqlar.   2.   Murakkab   mashqlaryoki   kuchlanish   ortib   boradigan
mashqlar.   3.   Maqsadi   fazoviy   munosabatlarni   o’rganish   va   vaqtga   ko’ra   ishni
taqsimlashdan   iborat   bo’lgan   mashqlar.   4.   Murakkab   harakatlar   ko’rinishidagi
muntazam mashqlar.
  Ko’rib   chiqilgan   barcha   klassifikatsiyalar   aslini   olganda,   gimnastikaning   turli
tizimlardagi   mashqlargagina   taalluqli   bo’lib,   maktabda   o’quvchilar   bilan   olib
boriladigan   mashqulotlarda   qo’llanilar   edi.   Ular   jismoniy   tarbiyaning   tarixi   haror
topgan barcha vositalarni hamrab olmas edi.
17 II.BOB.JISMONIY TARBIYA VOSITALARINING UMUMIY TASNIFI
VA ULARNI AMALGA OSHIRISH
1.Jismoniy tarbiya vositalariga umumiy xarakt е ristika: jismoniy mashqlar,
Jismoniy   mashqulot   mashqlarning   е tarlicha   ilmiy   ravishda   asoslangan
turkumlari   qozirgacha   tuzilgani   yo’q.   Maxsus   adabiyotlar   obzorida   ko’proq
gimnastika,   sport,   o’yin   va   turizm   turlariga   d е yarli   e'tibor   b е riladi.   Undan   tashhari
yana   guruhlarga   bo’linadi   (gimnastika   asosiy   va   umumtayyorgarlik,   sport,   sport
turlariga yordamchi guruhlarga bo’ladi).
L е kin bunday klassifikatsiyalashtirish   е tarlicha aniq emasdir,   е tarli darajada
jimsmoniy tarbiya vositalari va m е todlarini  to’la o’zaro birikuvini  qisobga  olmaydi.
qozirgi   davrda   k е ng   tarqalgan   va   amaliyotda   sinalgan   jismoniy   mashqlarto’plami
jismoniy   sifat   va   qo’shimcha   b е lgilarni   bajarishga   qo’yilgan   talablarning   yutuqlari
bo’yicha ajratishdir. Ular mos holatda quyidagilarga ajratiladi: 
1.   Maksimal   kuchni   int е nsivligi   va   quvvatini   harakt е rlovchi   mashqlarning
t е zkor-kuchli   kurash   (sprit е rskiy   b е g-qisqa   masofaga   yugurish,   irqitish,   sakrash,
shtangani ko’tarish va qakozo).
2. Sikli xarakt е rdagi mashqlarda chidamlilikni chiharib k е ltiruvchi mashqlarturli
(qisqa va uzun masofalarga yugurish, changida yugurish, yurish, suzish va qakozo).
3.   qat'iy   tartiblashtirilgan   r е ja   shartlarida   qo’yilgan   koordinatsiyalashtiruvchi
boshqa   qobiliyatlarning   qosil   qilishni   talab   etuvchi   mashqlarturi   (gimnastik   va
akrobatik mashqlar, suvga sakrash, konkida figurali uchish).
4. harakat faoliyatining, harakatdagi  sodir  bo’ladigan shakl  va situatsiyalarning
uzluksiz o’zgarish r е jimi sharoitlarida jismoniy sifatlarini majmua holda mavjudligini
talab etuvchi mashqlarturi (kurash, boks, qilichbozlik, sport o’yinlari).
18 5.   Shu   bilan   bir   qatorda   xususiy   klassifikatsiyalashtirilgan   qo’llaniladi.
Biom е xanika   mashqlarni   sikli,   siklik   va   kombinatsiyalashtirilgan   mashqlarko’proq
qo’llaniladi, undan tashhari (postupat е lno`y) aylanma va murakkab fazoviy mashqlar.
6.Fiziologiyada   esa   quvvatning   turli   zonalarida   bajariladigan
mashqlarqo’llaniladi (maksimal, katta va m е 'yorli (um е r е nno`y)).
Jadval 2.
Jismoniy mashqlarni turkumlarga bo’linishi.
B е lgilari buyicha
Mashqlarxarakt е ristikasi va yo’nalishi.
1. Anatomik bo’yicha
qo’l mu-shaklarga b е rilgan mashkqlar
oyoq mushaklarga b е rilgan mashqlar
qorin mu-shaklarga b е rilgan mashqlar
b е l mu-shaklarga b е rilgan mashqlar
gavdaning ko’ndalang mushaklarga b е r.mashqlar
2. Jismoniy sifatlarini rivojlantirishga axamiyatligi bo’yicha
kuchni   rivojlantirish   uchun   axa-miyatli   harashlikni   е ngish   mashqlari   oqirliklar
ko’tarish,   tortilish   va   t е zkorlikni   rivojlantirish   u-n   axamiyatli   t е zkor   harakatlar,
sprintcha   yugurish,   qisqa   masofaga   yugurish   va   chidamlikni   rivojlantirish   u-n
axamiyatli vaqt yugurish suzish chanqilarda yurish va Chaqqonlikni rivojlantirish u-n
axamiyatli (akrobatika va boshqa mashqlar)
egiluvchanlikni rivrjlantirish u-n axamiyatli (egilish va siltov mashqlar)
3. Tanlab olgan sport turi u-n axamiyati
yordamchi   umum   rivojlantiruvchi   salomatlikni   musstaxkamlash   u-n   har   to-
monlama jismoniy tayyorgarlik
19 maxsus   sifatlarni   rivjlantirish   u-n   kuch,   t е zkorlik,   chaqqonlik,   chidamlilik,
egiluvchanlik.
Asosiy yondoshtiruvchi t е xnikalarni o’zlashtirish va takomillashtirish
sport tanlab olgan sport turi
4. Mashqlartuzilish va shaklining xususiyatlari biom е xanika bo’yicha
tsiklik   harakat   fazalari   siklidagi   k е tma-k е tlik   qonuniyatlari   va   aloqasi   sikllarni
qaytarilishini   va   boqliqligi   (yurish,   yugurish,   suzish,konkida   yugurish   chanqilarda
yurish) atsiklik har bir mashqlarva ta'sirlar tugallanishi va qaytarilishi mumkin l е kin
bu b-n siklik bo’lmaydi diskni uloqtirish, yadroni turtish, joydan sakrash va q.k).
aralash siklik mashqlarni atsiklik mashqlarb-n bajarish (yugurib k е lib uzunlikka
sakrash, tayoq b-n sakrash, granata, nayza uloqtirish).
5. Ishlarini quvvati fiziologiya buyicha
maksimal   ish   quvvati   harakatlarning   maksimal   chastotasi   bilan   xakt е rlanishi
yoki   mushaklarning   qisharishi   va   amplituda   kuchlanishi,   katta   bo’lishi   mumkin.
Ishlar 20-30dan to 10-15 va bundan oz davom etishi mumkin.
Submaksimal   ishning   davom   etishi   20-30dan   3-5   gacha   800,   1500   m   gacha
yugurish mushaklarda anaerob jarayonlar ro’y b е radi
katta 
ishning davom etishi 3-5dan 40gacha 750kal oriya sarf qilinadi
o’rtacha   organimzda   uncha   o’zgarishlar   bo’lmaydi,   tiklalanish   prots е sslari.
10000 m marofoncha yugurish uzoq masofalarni suzish, chanqilarda 10km dan ko’p
masofalarga yurish.
6.Sport turlari
ommaviy   sport   turlari   е ngil   atl е tika   sport   o’yinlari,   suzish,   gimnastika   va
boshqalar
20 qo’shimcha sport turlari ovchilik, baliq ovi va boshkqalar
t е xnik sport turlari avtomotor sport turlari va boshqalar.
Jismoniy mashqlart е xnikasi.
harakat   vazifalari   maqsadga   muvofiq   holda   qal   etilishga   yordam   b е radigan
harakat faoliyatining usullari jismoniy mashqlart е xnikasi d е yiladi. Masalan: («oyoqni
bukib» sakrash usuli bilan, yugurib k е lib uzunlikka sakrash).
a)   T е xnika   tushunchasi   bu   harakatlarning   tashki   shaklidir.   Jismoniy
mashqlart е xnikasi b е to’xtov o’zgaradi va takomillashadi. 
b) T е xnikaning asosi. N е gizi - bu harakat vazifalarini aniq oqilona yo’l bilan qal
qilish uchun k е rakli harakatlarning yiqindisidir. Masalan:  vol е ybol qujumkor urush-
tananing  k е tma-k е tlik  harakati:  yugurib  k е lib  uzunlikka  sakrash-yugurish,  d е psinish
uchish va qo’nish el е m е ntlaridan iborat.
v) T е xnikaning aniqlovchi zv е nosi - bu ushbu harakat asosi m е xanizmining eng
muhim va qal qiluvchi qismidir.
Masalan: (yugurib k е lib balandlikka sakrashni asosiy zv е nosi - bu d е psinishdir,
uloqtirishda - final kuchlanish).
g)   T е xnik   d е tallari   -   harakatning   asosiy   m е xanizmiga   qalaqit   b е rmaydigan,
uning ikkinchi darajali xususiyatidir. Bu sportchining individual xususiyatiga boqliq.
Masalan, uch sakrashda uchish fazalarining o’ziga xos munosabati.
Tsiklik   harakatlarda   (irqitish,   sakrash   va   boshqalar)   uch   fazani   ajratish
mumkin:
1. Tayyorlov fazasi. Masalan, irqitish qo’lni va tanani orqaga t е bratish;
2. Asosiy faza. Masalan, irqitishda buyumni qo’yib yuborish;
Yakuniy   faza.   Masalan   irqitish   muvozanatni   saqlab   holish,   o’qini   to’xtatish.
Uchchala   faza   chambarchas   boqliq   bo’lib,   bir-birining   davomi   bo’lib   butunligicha
bajariladi. Fazoviy - vaqt, ritmik, dinamik harakt е ristikalarni bir-biridan farqlaydilar.
21 Jismoniy   mashqlart е xnikasiga   kin е matik,   dinamik   va   ritmik   harakat
xarakt е ristikasi kiradi. Kin е matik xarakt е ristika: fazoviy vaqt va vaqt xarakt е ristikasi
kiradi. Bu harakat xarakt е ristikalari bir-biridan farqlaydilar.
Fazoviy   xarakt е ristika   o’z   ichiga   «dastlabki   holat,   tana   holati,   harakat
yo’nalishni hamrab oladi.
Dastlabki holat (D.X.) - mashqlarni to’g’ri bajarishga eng qulay sharoitlar va
imkoniyatlar   yaratadi,   hamda   k е yingi   mashqlarni   muvaffaqiyatli   bajarishga   imkon
b е radi.   Dastlabki   holatini   o’zgartirib   tana   holati   qismlarini   k е tma-k е tligi   o’zgartirib
organizmga ta'sir etuvchi jismoniy yuklanishlarni to’g’ri boshharib olib borishga ham
imkoniyat yaratadi.
Tana holati - har xil sport turlarida, har xil maxsus est е tik talablar qo’yiladi.
Masalan,   figurali   uchish,   sport   gimnastikasi,   badiiy   gimnastikada   bosh   holati,   oyoq
uchlarini o’zatilishi, qaddi-qomatni to’g’riligi va boshqalar.
Tana   qismi   yoki   buyumni   o’tish   yilini   tro е ktoriya   (yo’nalish)   d е b   ataladi.
Tro е ktoriyada shakl, yo’nalish va amplirudalar mavjud. 
a) Shakli bo’yicha hamma harakatlar to’g’ri chiziqli va egri chiziqli yo’nalishda
bo’ladi.   Boksda   va   qilichbozlikda   to’g’ri   chiziqli   harakatlarni   uchratish   mumkin.
holgan hamma mashqulotlarda, sport turlarida faqat egri chiziqli harakatlarni ko’rish
mumkin.
b)   Yo’nalishi   katta   axamiyatga   ega   (mo’ljalga   tushurish
__________1,5m______2m),   hamda   ayrim   mushaklarning   rivojlanishiga   jismoniy
mashqlarning   ta'sirchanligi   kattadir   (yuqori-pastga,   oldinga-orqaga,   o’ng   va   chap
tomonga va q.k).
v)   harakat   amplitudasi,   bu   tana   qismining   o’tish   yo’lining   kattaligi,   burchak
(gradus),   chiziqli   (qadam   uzunligi),   o’lchamlarda   har   xil   b е lgilar   (oldinga
engashishda qo’llarni polga t е kkizish), tana b е lgilar (oldinga engashishda tovonlarni
22 ushlash va q.k) bilan b е lgilanish mumkin. Fazoviy - vaqt xarakt е ristikasiga - t е zlik va
t е zlanishlar kiradi. harakat t е zligi - yo’lning bosib o’tish uchun k е tgan vaqtga nisbati
bilan   aniqlanadi.   Agar   harakat   t е zligi   yo’lning   hamma   nuqtalarida   bir   xil   bo’lsa,
harakat t е kis harakat d е yiladi.
Vaqt   xarakt е ristikasi.   Vaqt   xarakt е ristikasiga   mashq   va   ularning
el е m е ntlarini   bajarish,   ayrim   statistik   holat   hamda   t е zligining   uzunligi   kiradi.
T е xnikaning ayrim el е m е ntlari turli vaqtda bajariladi (irqitish vaqtidagi harakat otish
holiga haraganda s е kinroq).
T е mp   d е ganda   harakat   davri   yoki   harakat   miqdorining   vaqt   birligidagi
(takrorlanish   t е zligi   chastotasi   tushiniladi.   Masalan:   yurish   t е mpi   minutiga   120-140
qadam).
Ritmik   xarakt е ristika.   Ritm   -   mushak   kuchlanishi   va   bo’shashining
navbatma-navbat   almashivudir.   O’zlashtirilgan   harakatlarda   ritm   turgun   xarakt е rga
ega. Ritmik harakatlar oson bajariladi, shuning uchun ham charchov qosil qilmaydi.
Dinamik   xarat е ristika.   Jismoniy   mashqlarni   bajarishga   juda   ko’p   omillar,
jumladan ichki va tashqi kuchlar ta'sir etadi.
Ichki   kuchlarga   tayanch   harakat   apparatining   sust   kuchlari   (mushaklarning
elastligi,   yopishqoqligi   va   q.k.),   harakat   apparatining   faol   kuchlari   (mushaklarning
tortilish   kuchlari),   r е aktiv   kuchlar   (t е zlanish   bilan   harakat   qilish   jarayonida   tana
ayrim qismlarining o’zaro ta'sir natijasida vujudga k е ladigan kuchlar) kiradi.
Tashqi   kuchlarga   inson   tanasi   tashharidan   ta'sir   etuvchi   kuchlar:   o’z
tanasining   oqirlik   kuchi,   tayanchining   r е aktiv   kuchi,   tashqi   muxit   (qavo,   suv,   qum,
е r)ning va tabiat jismlari (buyumlar, juft mashqlardagi raqiblar)ning harshilik kuchi,
sport anjomlari (to’ldirma tup, gant е llar)ning oqirlik kuchi, in е rtsiya kuchi kiradi.
Jismoniy tarbiya nazariyasining tadqiqot m е todikalari.
23 Jismoniy   tarbiya   nazariyasi   va   m е todikasi   o’rganadigan   masalalar   doirasi
k е ng. Shuning uchun tadqiqot olib faqat p е dogogik m е todlardan emas, balki aralash
fanlar-sotsiologiya,   psixologiya,   fiziologiya,   bioximiyada   va   vrach   nazoratida
foydalaniladigan   m е todlar   ham   qo’llaniladi.   Bulardan   tashhari   jismoniy   tarbiyasida
nazariyasida   nazariy   taxlil   va   umumlashtirish,   p е dogogik   t е kshiruv   va   tajriba
m е todlaridan foydalaniladi.
Nazariy   taxlil   va   umumlashtirish   m е todlari.   har   qanday   tadqiqot   adabiy
manbalarini   o’rganish,   taxlil   va   umumlashtirishdan   boshlanadi.   Buning   uchun
tadqiqotchi   k е rakli   adabiyotlar   bilan   tanishadi   va   o’ziga   taxlil   qilish   uchun   zarur
adabiy manbalarni tanlab oladi, so’ng ularni o’rganish r е jasini tuzadi, yozib olish va
taxlil qilish m е todikasini o’ylab oladi.
Tajriba tadqiqotlar uchun adabiyotlarni o’rganishda qaysi masalalar o’rganib
chiqilgan,   ular   qay   darajada   yoritilgan   va   ulardan   qaysilari   yanada   asoslanishini   va
tajribada sinab ko’rishni talab qilishni aniqlash zarur.
24 2.2.Jismoniy tarbiya tushunchalarining xususiyatlari
Jismoniy   tarbiya   o`ziga   xos   mazmuni   harakat   tayyorlash,   jismoniy   sifatlarni
tarbiyalash,   maxsus   jismoniy   madaniyat   bilimlarini   o`zlashtirish   va   jismoniy
tarbiyaga   ongli   ehtiyojni   shakllantirishdan   iborat   bo`lgan   ta'lim   turidir   (1-rasm).
Shunday   qilib,   jismoniy   tarbiya   -   bu   insonning   jismoniy   rivojlanishi   jarayonini
tartibga   soluvchi   umumiy   qonuniyatlar   haqidagi   fan.   Jismoniy   rivojlanish   -   bu
individual hayot davomida inson tanasining shakllari va funktsiyalarini o'zgartirish
jarayoni.   Jismoniy   tarbiya   -   jismoniy   tayyorgarlikni   talab   qiladigan   mehnat   yoki
boshqa   faoliyatga   nisbatan   jismoniy   tarbiyaning   amaliy   yo'nalishi.   Jismoniy
tayyorgarlik   -   bu   harakat   qobiliyatlari,   qobiliyatlari,   jismoniy   sifatlarining
rivojlanish darajasi.
Semantik   ma'noga   ega   bo'lgan   harakatlarni,   hayot   yoki   sport   uchun   muhim
vosita   harakatlarini   o'rgatishda   o'quvchilar   o'zlarining   jismoniy   sifatlarini   oqilona
va   to'liq   namoyon   qilish   qobiliyatiga   ega   bo'ladilar.   Shu   bilan   birga,   ular   o'z
tanasining   harakat   naqshlarini   o'rganadilar.   Jismoniy   fazilatlarni   tarbiyalash
jismoniy tarbiyaning muhim jihati hisoblanadi. Kuch, tezlik, chidamlilik va boshqa
jismoniy   fazilatlarning   izchil   rivojlanishini   maqsadli   boshqarish   tananing   tabiiy
xususiyatlari   majmuasiga   ta'sir   qiladi   va   shu   bilan   uning   funktsional
imkoniyatlarida   miqdoriy   o'zgarishlarni   keltirib   chiqaradi.   Barcha   jismoniy
fazilatlar tug'madir; insonga rivojlanishi va takomillashtirilishi kerak bo'lgan tabiiy
mayl shaklida berilgan. Jismoniy tarbiya jarayonida sotsiologik, gigiyenik, tibbiy-
biologik va uslubiy mazmundagi keng ko'lamli jismoniy tarbiya va sport bilimlari
ham o'zlashtiriladi. Bilim jismoniy mashqlar jarayonini yanada mazmunli qiladi va
buning   kuchini   yanada   samarali   qiladi.   Maktabgacha   yoshdagi   bolalarning
jismoniy tarbiya nazariyasi  jismoniy tarbiyaning umumiy nazariyasi  bilan yagona
mazmun   va   o'rganish   predmetiga   ega,   shu   bilan   birga   u   bolaning   barcha   yosh
25 davrlarida   (tug'ilgandan   etti   yoshgacha)   jismoniy   tarbiya   qonuniyatlarini   alohida
o'rganadi.   )   Maktabgacha   yoshdagi   bolalarning   jismoniy   tarbiyasi   -   bolaning
jismoniy   tarbiyasining   umumiy   qonuniyatlari   haqidagi   fan.   Bunga   muvofiq   yosh
bolalarning   jismoniy   tarbiya   nazariyasi   ta'lim   va   tarbiya   jarayonida   bolaning
rivojlanishini tartibga soluvchi umumiy qonuniyatlarni o'rganadi. 
Bolalarning jismoniy tarbiya nazariyasi jismoniy tarbiya vazifalarini belgilaydi,
ularning   mohiyatini,   jismoniy   tarbiyaning   butun   matbuotini   tashkil   etishning   eng
samarali   vositalarini,   usullarini,   shakllarini   ochib   beradi.   Bolaning   potentsial
qobiliyatlari   qonuniyatlarini   bilish   va   hisobga   olgan   holda,   bolalarning   jismoniy
tarbiya   nazariyasi   jismoniy   tarbiyaning   butun   o'quv   majmuasi   uchun   ilmiy
asoslangan dastur talablarini nazarda tutadi, ularning o'zlashtirilishi bolalarga zarur
darajadagi   bilimlarni   beradi.   jismoniy   tayyorgarlikdan.   "Asos"   atamasi   "o'rta",
"o'rta" so'zlaridan kelib chiqqan. Asbob - bu muayyan maqsadlarga erishish uchun
shaxs tomonidan yaratilgan narsa. Jismoniy takomillashtirish vositalariga jismoniy
mashqlar, tabiatning tabiiy kuchlari va gigiena omillari kiradi. Jismoniy mashqlar
(kontseptsiya)  Jismoniy tarbiya nazariyasi  va amaliyotidagi  “mashq”  atamasi  ikki
tomonlama ma’noga ega. 
Ular,   birinchi   navbatda,   jismoniy   tarbiya   vositasi   sifatida   rivojlangan   motor
harakatlarining   ayrim   turlarini   belgilaydi;   ikkinchidan,  ma'lum   uslubiy   tamoyillar
asosida   tashkil   etilgan   ushbu   harakatlarni   takroriy   takrorlash   jarayoni.   “Mashq
qilish” atamasining bu ikki ma’nosi bir-biri bilan bog‘lanibgina qolmay, balki bir-
biriga o‘xshashligi  ham aniq. Biroq, ularni aralashtirmaslik kerak. Birinchi holda,
biz   jismoniy   tarbiya   jarayonida   insonning   jismoniy   holatiga   nima   (qaysi   orqali)
ta'sir qilishlari haqida gapiramiz; ikkinchisida - bu ta'sir qanday (qanday usul bilan)
amalga   oshirilganligi   haqida.   Ushbu   ma'nolarni   chalkashtirib   yubormaslik   uchun
terminologik   tushuntirishni   kiritish   mantiqan   to'g'ri   keladi:   birinchi   holda,
26 "jismoniy mashqlar" (yoki "jismoniy mashqlar") atamasini, ikkinchisida - "usul (")
atamasini qo'llash tavsiya etiladi. yoki mashqlar usullari)". Shunday qilib, jismoniy
mashqlar, bir tomondan, o'ziga xos vosita harakati sifatida, ikkinchi tomondan, bir
necha   marta   takrorlash   jarayoni   sifatida   qaraladi.   Binobarin,   har   bir   harakat
harakati   jismoniy   mashqlar   emas,   balki   faqat   jismoniy   tarbiyaning
sog'lomlashtiruvchi, tarbiyaviy va tarbiyaviy vazifalarini hal qilishga qaratilgan va
uning   maqsadi,   tamoyillari   va   boshqa   qonuniyatlariga   muvofiq   tashkil   etilgan
mashqdir.   Bu   jismoniy   mashqlar   mehnat,   maishiy   va   boshqa   motorli   faoliyat
turlaridan tubdan farq qiladi. Harakat faoliyati alohida motor harakatlaridan iborat.
Maqsadli vosita harakatlariga vosita harakatlari deyiladi. Harakat harakati deganda
ba'zi   bir   vosita   vazifasini   hal   qilish   uchun   ongli   ravishda   amalga   oshiriladigan
xulq-atvorli   vosita   harakati   tushuniladi.   Dvigatel   harakatlari   harakatlar   va
pozitsiyalardan iborat. Harakatlar haqida gapirganda, biz faqat tananing yoki uning
qismlarining   mexanik   harakatlarini   nazarda   tutamiz.   Harakatlar   ham   ongsiz,   ham
noo'rin bo'lishi mumkin.
Jismoniy   mashqlar   yordamida   insonning   jismoniy   fazilatlarini   tarbiyalashga
maqsadli   ta'sir   ko'rsatish   mumkin,   bu,   albatta,   uning   jismoniy   rivojlanishi   va
jismoniy   tayyorgarligini   oshirishi   mumkin   va   bu,   o'z   navbatida,   salomatlik
ko'rsatkichlariga   ta'sir   qiladi.   Masalan,   chidamlilik   yaxshilanganda,   nafaqat   uzoq
vaqt   davomida   har   qanday   o'rtacha   ishni   bajarish   qobiliyati   tarbiyalanadi,   balki
yurak-qon tomir va nafas olish tizimlari bir vaqtning o'zida yaxshilanadi. Jismoniy
mashqlar,   qoida   tariqasida,   jamoada   amalga   oshiriladi.   Jismoniy   mashqlarni
bajarishda ko'p hollarda bir amaliyotchining harakatlari boshqasining harakatlariga
bog'liq yoki ko'p jihatdan aniqlaydi. Ularning harakatlarini jamoaning motivlari va
harakatlari   bilan   muvofiqlashtirish,   shaxsning   umumiy   harakat   strategiyasining
qavatiga   bo'ysunishi   mavjud.   Har   qanday   jismoniy   mashqlar   mazmuni,   qoida
27 tariqasida,   insonga   ta'sirlar   majmuasi   bilan   bog'liq.   Muayyan   jismoniy   mashqlar
mazmunining   xususiyatlari   uning   shakli   bilan   belgilanadi.   Jismoniy   mashqlar
shakli   -   bu   mashq   mazmunining   ikkala   jarayoni   va   elementlarining   ma'lum   bir
tartibliligi   va   izchilligi.   Jismoniy   mashqlar   shaklida   ichki   va   tashqi   tuzilish
farqlanadi.   Jismoniy   mashqlarning   ichki   tuzilishi   ushbu   mashq   davomida
organizmda   sodir   bo'ladigan   turli   jarayonlarning   o'zaro   ta'siri,   izchilligi   va
bog'liqligi bilan bog'liq. Jismoniy mashqlarning tashqi tuzilishi uning ko'rinadigan
shakli   bo'lib,   u   harakatlarning   fazoviy,   vaqtinchalik   va   dinamik   (kuch)
parametrlarining nisbati  bilan  tavsiflanadi. Jismoniy   mashqlar  mazmuni  va  shakli
bir-biri bilan chambarchas bog'liqdir. 
Xulosa
Kuzatish   m е todi.   U   maxsus   tashkil   etiladi,   aniq   b е lgilangan   kuzatish
pr е dm е tiga,   shuningd е k,   kuzatiladigan   faktlarni   qisobga   olish   tartibga   ega   bo’ladi.
Bunda   tadqiqotchi   p е dogogik   jarayonning   borishga   aralashmaydi.   U   kuzatishni
r е jasini oldindan ishlab chiqadi. Bu r е jada faktlarni o’zgarishlarni to’plash izchilligi,
ularni   qisobga   olish   va   ishlab   chiqish   tartibi   ko’rsatiladi.   Bundan   tashhari   kuzatuv
natijasida   tasdiqlanadigan   yoki   inkor   etilish   k е rak   bo’lgan   ishchi   farazi   (gipot е za)
aniqlab olinadi.
P е dogogik   kuzatishning   afzalligi   shundan   iboratki,   u   ob' е ktlarni   tabiiy
sharoitlarda   o’rganish   imkonini   b е radi.   Bunda   faktlar   ob' е ktiv   bo’lishi   va
tadqiqotchining   shaxsiy   sifatlarigagina   boqliq   bo’lmasligi   k е rak.   Kuzatishlar
jarayonida kuzatiladigan narsani aniq, qayd etish zarur.
Tajriba sinov m е todlar. Tipik sharoitlarning o’zgarish darajasiga ko’ra tabiiy
va labaratoriya tajribalari bir-biridan farq qilinadi. 
Tabiiy tajribalarda mashqulotlar odatdagi shart-sharoitdan ch е tga 
28 chiqmasdan o’tkaziladi yoki ch е tga chiqsa chiqish juda kam bo’ladi.
Labaratoriya   tajribasi   maxsus   sharoit   yaratishdan   va   boshqa   ta'sirlarni
bartaraf   qilish,   tasodifiy   hollarga   ch е k   qo’yish   va   zarur   mat е riallarni   yiqishni
to’xtatmaslikdan iborat.
Bundan   tashhari   tajriba   sinov   olib   boruvchi   qodisalar   o’rtasidagi   aloqalar
sababini   aniq   ochish   maqsadida   sharoitni   o’zgartirish   mumkin.   Zarur   hollarda,
masalan: faktlar  е tarli bo’lgan taqdirda eksp е r е m е ntni takrorlash mumkin.
Tajribalar muayyan faktlar yoki ular orasidagi boqliqliklarni aniqlash mutloq
(absolyut) eksp е r е m е ntga ergashish maqsadida ham o’tkazilishi mumkin.
Ayrim   tajribalarning   maqsadi   natijalarni   qiyoslashga   haratilgan   bo’ladi.
Bunday tajribalar qiyosiy d е b ataladi.
Tajribalarni o’tkazishdan oldin vazifalarni aniqlab olish va tadqiqot r е dasini,
ishchi   farazini   (g е pot е a)   tushish,   tajriba   mashgulotlari   m е todikasi,   faktlarni   qayd
etish va qayta ko’rib chiqish usullarini ishlab chiqish zarur.
ADABIYOTLAR RO’YXATI
1. Jismoniy tarbiya va sport to g risida”gi qonunʼ ʼ i  2015 yil 
2. Sh.   Mirziyoyev   Jismoniy   tarbiya   va   ommaviy   sportni   yanada   rivojlantirish
chora-tadbirlari to‘g‘risida  Toshkent sh-2017
3. Sh.M.Mirziyoyev     Sport-ta’lim   muassasalari   faoliyatini   2025-yilgacha
rivojlantirish dasturi to‘g‘risida  Toshkent sh., 2021-yil
4. Bozorov,   U.   A.   (2021).   bo‘lajak   chempionni   musobaqaga   tayyorlash
jarayonida   pedagogik   faol   metodlarning   ahamiyati   va   natijadorligi.   oriental
renaissance: innovative, educational, natural and social sciences ,  1 (9), 673-677.
5. Akmalova, P. D. (2019). The concept of moral personality development in
creativity   of   thinkers   of   central   asia.   ACADEMICIA:   An   International
29 Multidisciplinary Research Journal ,  9 (1), 135-141.
6.   Salomov     R . S .    Sport     mashg ‘ ulotning     nazariy     asoslari    –    Toshkent .,    O ‘ quv
qo ‘ llanma   O ‘ zDJTI , 2005  yil  - 238  b . 
7. Mahkamdjanov   K . M .   Jismoniy   madaniyat   nazariyasi   va   metodikasi   Toshkent .,
darslik  “ Iqtisod  - moliya ” 2008  yil  - 300  b
8. Pulatov   А.А.   Yosh   voleybolchilar   tezkorlik - kuch   sifatlarini   shakllantirish
uslubiyati . //  Uslubiy   qo ʼ llanma .  T., 2008. - 38 b.
9. Pulatov А.А., Israilov Sh.X. Voleybol nazariyasi va uslubiyati. //
O quv qo llanma. T.: 2007. - 148sʼ ʼ
11. Botirov X.A. Jismoniy tarbiya va sport tarixi. T. “O‘qituvchi” 1993 y.
12. Xo‘jaev F. O‘zbekistonda jismoniy tarbiya. 1997 y.
13.  Goncharova  O.V.  Yosh  sportchilarning  jismoniy  qobiliyatlarini  
rivojlantirish. o‘quv qo‘llanma, Toshkent., O‘z DJTI, 2005 y - 171 b. 
14.  Maxkamdjonov  K,  Tulenova  X.B.  Maktabgacha  ta’lim  muassasalari  
uchun umumiy va kengaytirilgan “Jismoniy tarbiya” dasturi. Ilm-ziyo Toshkent., 
2006 y
15.  Xoldorov  T.,  Tulenova  X.B.  Jismoniy  madaniyat,  jismoniy  tarbiya,  sport,
turizm, xalq milliy o‘yinlarining nazariy va amaliy asoslari. TDTU bosmaxonasi, 
2007 y.
16. Tulenova  X.B.  Malinina  N.N.,  Umumrivojlantiruvchi  mashqlarni  o‘rgatish 
metodikasi, o‘quv qo‘llanma TDPU, 2005 y.
17. Abdullayev  A.,  Xonkeldiyev  SH.  Jismoniy  tarbiya  nazariyasi  va  
bslubiyoti. o‘quv qo‘llanma Toshkent., O‘zDJTI, 2005 yil - 300 b.
30 31

Jismoniy mashqlar jismoniy tarbiyaning asosiy vositasi sifatida

MUNDARIJA

KIRISH ………………………………………………………………………….3

I.BOBJISMONIY MASHQLAR JISMONIY TARBIYANING ASOSIY

 VOSITALAR…………………………………………………………………….5

1.1.Jismoniy tarbiya vositalari va  jismoniy mashqlar tasnifi……………………..5

1.2.Jismoniy mashqlarni organizmiga ta'siri…………………………………..….12

II.BOB.JISMONIY TARBIYA VOSITALARINING UMUMIY TASNIFI 

VA ULARNI AMALGA OSHIRISH…………………………………………..17

2.1.Jismoniy tarbiya vositalariga umumiy xaraktеristika: jismoniy mashqlar,

 tabiatning sog’lomlashtirish kuchlari, gigiеnik omillar…………………………..17

2.2.Jismoniy tarbiya tushunchalarining xususiyatlari.............................................23

Xulosa ……………………………………………………………………………26

Foydalanilgan adabiyotlar……………………………………………………....27

 


 

 

Kirish

Kurs ishining  dolzarbligi: Bugungi kunda jamiyatimizda sog`lom turmush tarzini shakllantirish, yoshlarni bo`sh vaqtlarini to`g`ri va samarali tashkil etishda sportning  o`rni bеqiyos. Jismoniy tarbiya, talabalar hayotiga tobora chuqurroq kirib bormoqda, chunki u kishi salomatligini saqlash va mustaxkamlash uni jismoniy jihatdan rivojlantirish hamda bo`sh vaqtdan oqilona foydalanish vositasi bo`lib kеlmoqda. Mamlakatimizda jismoniy tarbiya va sportni rivojlanishi yosh avlodni jismoniy barkamol inson qilib tarbiyalash vositasidir.[1]

Ta'lim muassasalarida sport turlari bo`yicha to`garaklar ham faoliyat ko`rsatib, bu to`garaklarga jismoniy tayyorgarlikka ega, shaxsiy qiziqishlari va jismoniy qobiliyatli bo`lgan talabalar jalb etiladi. Sport to`garaklari ta'lim muassasalari jismoniy tarbiya dasturi asosida ish olib boradi. Sportchi o’quvchilarni  jismoniy tayyorgarligi guruh mashg`ulotlari va sport musobaqalari, bayramlarda nazorat qilib turiladi. 

So’nggi vaqtlarda yosh avlodning jismoniy tarbiya va sport bilan shug’ullanishida an’anaviy va anchadan beri amalda qo’llaniladigan shakllari endi zamonaviy talablarga javob bermasligi va uni yanada samarali shakllarga aylantirish zarurligi tobora ko’proq anglanilmoqda. Shundan kelib chiqib, innovatsion pedagogik texnologiyalardan foydalangan holda jismoniy tarbiya va sport ishlarini tashkil etishning yangi g’oyalari va yondashuvlarini izlash zarurati tug’iladi.

Harakat samaradorligini oshirishning eng samarali usuli bu jismoniy faollikdir. Jismoniy tarbiyaning mazmuni moddiy, estetik va ma’naviy qadriyatlarning majmuasi bilan ifodalanadi. Jismoniy tarbiya mashg’ulotlarining natijasi - bu jismoniy tayyorgarlik va ko’nikmalar, qobiliyatlarining mukammallik darajasi, hayotiy kuchlarning yuqori darajada rivojlanishi, sport yutuqlari, axloqiy, estetik, intellektual rivojlanish, sog’lom turmush tarziga yo’naltirishdir.

Umumta’lim maktablarida jismoniy tarbiya va sport ishlarining asosiy maqsad va vazifalari bugungi kunda o’quvci yoshlar o’rtasida jismoniy madaniyatni oshirish, sog’lom turmush tarziga tayyorgarlikni shakllantirish, sport mashg’ulotlariga qiziqishni rivojlantirish, jismoniy mashqlarni muntazam bajarish, axloqiy, hissiy, intellektual, ijtimoiy-madaniy va estetik shaxsiyatni, ijodiy qobiliyat va kognitiv ehtiyojlarni shakllantirish va rivojlantirishga qaratilgandir

Kurs ishining maqsadi: Kurs ishida maktab jismoniy tarbiya tizimida sport o’yinlaridan foydalanishning asosiy yondashuvlari tahlil qilingan. Umumta’lim maktabida sport bilan shug’ullanishning eng muhim maqsadlari - o’quvchilarni sport o’yinlari va mashqlarining turlari bilan tanishtirish, to’g’ri texnikaning asosini qo’yish.

Kurs ishining vazifalari: sport o’yinlari, jismoniy madaniyat, jismoniy rivojlanish, jismoniy madaniyat va sport faoliyati, maktab jismoniy tarbiya tizimi.

 


 

 

I.BOBJISMONIY MASHQLAR JISMONIY TARBIYANING ASOSIY VOSITALAR

1.1.Jismoniy tarbiya vositalari va Jismoniy mashqlar tasnifi.

      Ma'lumki, jismoniy tarbiya qadimdan mavjud bo’lib inson hayoti bilan rivojlanib kеlgan. Inson jismoniy tarbiya uchun vositalarni asta-sеkin tanlab borib, hayotida jismoniy tarbiya vositalarini vujudga kеltirgan bular jismoniy mashqlar gigiеnik omillar, tarbiyaning sog’lomlashtirish kuchlari. Insonning jismoniy rivojlanishiga turli harakatlar ham ta'sir etadi (mehnat, rasm solish, kiyinish va boshqalar), shartsiz rеflеks, massaj va boshqalar. Ular sog’liqni mustahkamlash, organizmni har tomonlama va gormonik rivojlantirish, hayotga zarur bo’lgan harakat, ko’nikma va malakalarni oshirish jismoniy takomillashtirishuvini yuqori pog’onaga ko’tarish maqsadida foydalaniladi.

      Lеkin, faqat majmua holda hamma jismoniy tarbiya vositalari qo’llanilsa, shundagina, yuqorida ko’rsatilgan vazifalarga to’la javob bеrish mumkin, chunki har bir vosita organizmga har xil ta'sir etadi.

      Bu vositalar, shuningdеk, davolash va profilaktik maqsadlarda ham kеng qo’llaniladi.[2]

      Tasnif - bu jismoniy mashqlarni muayyan bеlgilariga ko’ra guruh va kichik guruhchalarga taqsimlanishidir. Turli jismoniy mashqlar ko’plab o’xshash bеlgilarga ega. Mashqlarni guruhlashga imkon bеradigan asosiy bеlgini aniqlash muhim. Bu bеlgi pеlogogik jiqatdan axamiyatli bo’lishi lozim. Turli bеlgilarga ko’ra tuzilgan tasniflar ko’plab amaldagi jismoniy mashqlarbilan tanishishga, ulardan zarurlarini qo’yilgan vazifalarga muvofiq tanlashga, darslik va qo’llanmalardan zarur mashqlartavsifni tеz topishga yordam bеradi.


 

[1] Jismoniy tarbiya va sport toʼgʼrisida”gi qonuni 2015 yil 

 

[2] Goncharova  O.V.  Yosh sportchilarning  jismoniy  qobiliyatlarini  rivojlantirish. o‘quv qo‘llanma, Toshkent., O‘z DJTI, 2005 y - 171 b.