Jismoniy mashqlar texnikasining tasnifi va uning turlari

Jismoniy mashqlar texnikasining tasnifi va uning turlari.
MUNDARIJA
KIRISH…………………………………………………….………..……………..3
I.BOB.  JISMONIY MASHQLAR TEXNIKASINI  TASNIFINI NAZARIY 
ASOSLARI………………………………………………..………………………. 5
1.1.   Jismoniy mashqlarning salomatlik qiymati ………………………….….5
1.2.   Jismoniy mashqlarning tarbiyaviy roli ……………………………….. 10
II.BOB. JISMONIY MASHQLAR TEXNIKASINING TASNIFLASH……..14
2.1.   Jismoniy mashqlarning anatomik-fiziologik xususiyatlari . ………. .…..14
2.2 .   Jismoniy tarbiya nazariyasi va m е todikasi fan sifatida boshqa fanlar  
bog’liqligi…………………………………………………………………………19
XULOSA………………………………………...……………………………….22
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR………………..………………………23
1 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi :Zamonaviy   jamiyatning   chuqur   o‘zgarishlari
sharoitida   maktab   o‘quvchilari   nafaqat   asosiy   dasturda   ko‘zda   tutilgan   bilim,
ko‘nikma   va   malakalarni   egallabgina   qolmay,   balki   vujudga   kelgan   jismoniy   va
irodaviy   sifatlarga   ega   bo‘lgan   yuqori   darajadagi   sog‘liqqa   ega   bo‘lishi,   har
tomonlama rivojlangan, ijodiy ishlarga tayyor bo‘lishi kerak. 
Ko‘plab mualliflar jismoniy tarbiya jarayonini tashkil etishning muvaffaqiyati
bolalarning   jismoniy   holati   (jismoniy   va   irodaviy   sifatlar)   darajasini   yaxshilash
diagnostika   bilan   uzviy   bog‘liqligini   ta’kidlaydilar.   Chunki   jismoniy   holatni
baholash   maktab   o‘quvchilari   sog‘lig‘ining   holati   va   darajasining   muhim
ko‘rsatkichi   bo‘lib,   mashg‘ulotlarni   rejalashtirishda   katta   ahamiyatga   ega  bo‘ladi.
Tadqiqotchi   mualliflar   jismoniy   tarbiya   ishlarida   nazoratni   tashkiliy   va   uslubiy
tizimini   asoslashga   bag‘ishlangan   ilmiy  ishlari   bilan  tanilgandirlar.  Ular   jismoniy
holatni doimiy ravishda kuzatib borish bolaning har tomonlama rivojlanishi uchun
zarur degan fikrni bildirishadi. Mutaxassislarning fikriga ko‘ra avtomatlashtirilgan
tizimlardan   foydalanish   jismoniy   tarbiya   jarayoni   samaradorligini   oshirish   uchun
yangi   imkoniyatlarni   ochib   beradi.   So‘nggi   yillarda   maktab   o‘quvchilarining
jismoniy   tiklanishi   jarayonida   jismoniy   holatni   kuzatish   tizimlarini   joriy   etish   va
ulardan   foydalanishga   qiziqish   bo‘lganiga   qaramay   va   bolalarning   jismoniy
holatining   pastligini   hisobga   olgan   holda,   jismoniy   holatni   kuzatish   tizimlarini
ishlab chiqish va joriy etish davom etmoqda va bu jarayon
Kurs   ishining   maqsadi :   Jismoniy   mashqlar   texnikasining   tasnifi   va   uning
turlarini   takomillashtirish   jismoniy   mashqlar   texnikasini   turlarini   o’rganish
ko‘pgina   mualliflar   bolalar   organizmining   rivojlanishi   va   shakllanishi   jarayonini
tahlil   qilish   bilan   shug‘ullanishgan,   tanadagi   funksiyalarni   o‘rganishning   alohida
usullarini  va murakkab usullarni ishlab chiqishgan.
2   Kurs ishining vazifasi:  ilmiy tadqiqotlar jarayonida mualliflar pedagogik va
psixologik   yondashuvlarning   inson   organizmining   rivojlanishida   murakkab
funksiyalarga ta’sir etishini ta’kidlab o‘tishgan. Maktab o‘quvchilarining jismoniy
holatini aniqlashda ularning jismoniy va irodaviy sifatlarini hisobga olish kerakligi
ta’kidlangan. Tadqiqot usullari: maxsus ilmiy va uslubiy adabiyotlarni tahlil qilish,
tizimga   yondoshish,   bashorat   qilish,   omillarni   tahlil   qilish.   5-7   yoshdagi
bolalarning   jismoniy   holati   darajasini   diagnostika   qilish   va   baholash   usuli   A.A.
Vetoshkina   tomonidan   ishlab   chiqilgan   bo‘lib   maktabgacha   yoshdagi   bolalar
jismoniy   holatining   integral   ko‘rsatkichini   aniqlashga   asoslanadi   va   bu   maktabda
o‘qishga   “jismoniy“   tayyorgarlikni   tavsiflaydi. 1
  O‘spirinlar   jismoniy   va   irodaviy
holatini   baholashda   D.Y.   Turdimurodov   pedagogikik   va   psixologik
ko‘rsatkichlarga   tayangan   holda   bolalarning   harakat   qobiliyatlari   darajasini
aniqlash   uchun   taklif   qilingan   ko‘rsatkichlar   tizimi   -   indekslar   tizimidan
foydalangan. Barcha ko‘rsatkichlar ballar bilan baholanadi.
1
  O’zbekiston Respublikasin ing “Ta’lim to’g’risda”gi Qonuni. 2020 yil, 23 sentabr.
3 I.BOB.  JISMONIY MASHQLAR TEXNIKASINI  TASNIFINI
NAZARIY ASOSLARI.
1.1.   Jismoniy mashqlarning salomatlik qiymati .
Jismoniy mashqlar, tabiatdagi sog`lomlashtiruvchi kuchlar va gigienik omillar
jismoniy tarbiya vositalarini tashkil etadi.
J ismoniy   tarbiya   qonuniyatlariga   muvofiq   ravishda   foydalaniladigan
harakatlarni,   insonni   jismoniy   tarbiyalash   vositasidir.   Jismoniy   mashqlar   tarixiy
jixatdan   tarkib   topib,   uslubiy   jixatdan   gimnastika,   o'yin,   sport   va   turizm   sifatida
shakllangandir.   Jismoniy   tarbiya   vositasi   sifatida   jismoniy   mashqlar   mashg`ul
bo'luvchining aktiv harakat faoliyatini ko'zda tutadi. Jismoniy mashqlarning o'ziga
xos xususiyatlari harakatlarni shakllantirish va takomillashtirishga bo'lgan ishtiyoq,
harakatlarning   maqsadi   va   unga   erishish   vositalari   haqidagi   tasavvur   hamda
harakatlarni bajarish niyati va iroda urinishlarida ifodalanadi. 2
Jismoniy   mashqlar   insonni   dunyoqarashini ,   psixik   ruhiy   faoliyatini
kengaytiradi   va   takomillashtiradi.   His   tuyg`ulari   va   irodasini,   harakterini   kamol
toptiradi.
Jismoniy   mashqlarning   kelib   chiqishi   inson   jamiyatining   uzoq   o'tmishiga
borib  taqaladi.   Jismoniy  mashqlarning  paydo   bo'lishida  moddiy  xayot  sharoitlari-
dastavval   butun   mehnat   faoliyati   hal   qiluvchi   rol   o'ynagan.   Mehnat,   jangovar   va
turmush   faoliyatidan   tarixiy   jixatdan   olingan   mashqlardan   tashqari   (yurish,
yugurish, tirmashib chiqish, sakrash, biror narsani irg`itish, og`ir narsani bir joydan
ikkinchi   joyga   ko'tarib   o'tish,   suzish   va   h.k.),   mashqlardan   tashqari,   jismoniy
tarbiya   nazariyasi   va   amaliyotini   rivojlantirish   jarayonida   mahsus   yaratigan   va
analitik   mashqlar   deb   atalgan   mashqlar   paydo   bo'ldi.   Bu   mashqlar   harakat
sifatlarini   rivojlantirish   uchun   shuningdek   alohida   pedagogik   yoki   davolash
vazifalarini hal etish uchun qo'llaniladi.
2
  O’zbekiston Respublikasin ing “Ta’lim to’g’risda”gi Qonuni. 2020 yil, 23 sentabr.
4 I nsonning  ongli  harakati   natijasidir.  Ular   shakli  va  ta'siri   hamda  bajaradigan
vazifalariga   muvofiq   bir   qator   turlarga   bo'linadi.   Bizga   malumki ,   jismoniy
harakatlar   siklik-harakatlar   takrorlanuvchi   va   atsiklik   harakatlar-harakatlar
takrorlanmaydigan harakatlarga bo'linadi. Demak jismoniy mashqlar ham shunday
harakatlarga   bo'linadi.   Yugurish,   gimnastika,   suzish   mashqlarini   siklik   mashqlar
yoki   harakatlar,   sport   o'yinlari,   yakkakurash   usullari,   suv   polosi ,   shu   kabilar   -
atsiklik mashqlar yoki harakatlar deyish mumkin. Shunindek jismoniy mashqlarni
Umurivojlantiruvchi   mashqlar,   maxsus   mashqlar,   yordamchi   mashqlar   turlariga
ajratish mumkin. Umumrivojlantiruvchi mashqlar ertalabki badan tarbiya, jismoniy
tarbiya   darslari   va   sport   trenirovkalari   tayyorlov   qismida   shug`ullanuvchilarning
mashg`ulotning   asosiy   qismiga   va   jismoniy   yuklamalar   ta'siriga   tayyorlash,
davolovchi   jismoniy   mashqlar   sifatida   foydalaniladi.   Maxsus   mashqlar   bir   sport
turiga xos bo'lgan jismoniy harakatlar yoki mashqlardir.  
  Jismoniy mashqlarnig turli shakllari ( davolovchi gimnastika, massaj, fitnes,
suzish, yurish, yugurish v.h.k) mavjud bo’lib bularning barchasi aholi salomatligi
yo’lida xizmat qiladi. Uzoq va bir tekisda yurganda a zoi badandagi qariyb barcha‟
muskullar   ishlaydi,   organizmdagi   qon-tomir,   nafas   olish   va   boshqa   sistemalar
faoliyati   kuchayadi,   natijada   modda   almashinishi   ortadi.   Aholi   salomatligi
yaxshilash va sog’lom turmush tarzini shakllantirishda DJT va turli ommaviy sport
tadbirlarining o’tkazilishi  aholi o’rtasida  jismoniy faollikni oshirish, salomatligini
yaxshilash,   jismoniy   rivojlanishi   va   zararli   odatlardan   saqlash   bilan   birga
organizmning   jismoniy   immunitetini   oshirish   davolavchi   jismoniy   mashklarning
maqsad   vazifalaridan   iboratdir.   Tib   qonuni   asoschisi   Abu   Ali   Ibn   Sino   “Agar
yursang piyoda, umring bo’lar ziyoda” degan fikrn bejizga keltirmagan. Jismoniy
mashq   sifatida   odatdagi   yurishning   avvalo   sog’lomlashtirish   ahamiyati   bor.
Odamni   ilk   bolalik   chog’ida   yurishga   o’rgatadilar.   Lekin   bu   bilan   kifoyalanib
bo’lmaydi,   hamma   odamlar   to’g’ri,   chiroyli   va   tejamli   yura   bilishlari   zarur.
5 Ertalabki va kechkurungi sayr organizmdagi barcha tayanch appati va ozqozon va
yurak   sisitemasi   uchun   nafaqat   ustoz   murabbiy   balki   tibbiyot   xodimlarning
tavsiyasiga kiradi. Har yili tibbiy ko’rik natijalariga ko’ra 5-10% talaba shifokorlar
tomonidan   turli   sabablarga   ko’ra   jismoniy   madaniyat   bo’yicha   amaliy
mashg’ulotlardan vaqtincha ozod qilinadi. Ularning ayrimlariga jismoniy mashqlar
mutlaqo   taqiqlanadi,   ayrimlariga   esa   shifokor   nazorati   ostida   DJM   bilan
shug’ullanish   tavsiya   qilinadi.   Tibbiyotni   o’rganish   va   rivojlantirish   soxasida
taxlillar   shuni   ko’rsatadiki   axoli   salomatligini   yaxshilash   tibbiy   muolaja   bilan
jismoniy   mashqlarning   uyg’unligi   yani   birga   olib   borilishi   samarali   natijaga
erishiladi. Qaysiki tana a’zosi jismoniy faolligini to’xtatar ekan shu joyda xarakat
faoliyatipning   buzilishi   boshlanadi.   Serharakatlilik   organizmni   tabiiy   ravishda
rag’batlantirib   turadi.   Shuning   uchun   serg’ayrat,   tinib-tinchimaydigan   odamlar
doimo tetik, bardam, keksayganlarida ham baquvvat va shijoatli bo’ladi. Afsuski,
hozirgi   urbanizatsiya   sharoitida   keng   jamoatchilik   va   yoshlarimiz   o’rtasida
jismoniy faolik sezilarli kamayganligi ko’zga tashlanmoqda.
Ayni   paytda   jismoniy   faollikni   yo lga   qo yish   va   sog lom   ovqatlanishʻ ʻ ʻ
vositasida xalqimizning salomatligini  saqlash davlat  siyosati  darajasiga ko tarildi.	
ʻ
Shu   sa y-harakatlarga   monand   bu   boradagi   tashkiliy,   ilmiy   va   amaliy   ishlar	
ʼ
ko lami kundan-kun kengayib bormoqda.	
ʻ
Hozir   inson   sihat-salomatligiga   putur   yetkazadigan   omillar   asosan   uchta:
kamharakatlilik yoki gipodinamiya, oshiqcha vazn hamda stress omillar.
Gipodinamiya   ko proq   texnika   taraqqiyoti   tufayli   kelib   chiqdi.   Insoniyat	
ʻ
paydo   bo lganidan   buyon   yashash   uchun   ovqat   topib   yeyish,   dushmanlardan	
ʻ
qochib-qutulishi   yoki   ularni   yengib   tirik   qolish   hamda   boshqa   tabiiy   ehtiyojlarni
qondirish yo lida doim faol harakatda bo lgan. Bunday turmush tarzi million yillar	
ʻ ʻ
davomida   insonning   nasl-nasabiga   genetik   yo l   bilan   singib   ketgan.   Shu   bois	
ʻ
tanadagi   barcha   a zo   va   tizimlarni   tashkil   qiluvchi   hujayra   va   to qimalar   faqat	
ʼ ʻ
6 yetarli   darajada   harakatga   to yingandagina   yaxshi   o sadi,   rivojlanadi,   ko payadi,ʻ ʻ ʻ
faollashadi.
Odamning  kamharakatlilik   holatiga  yuz   tutganiga  ko pi   bilan   yuz   yil   bo ldi.	
ʻ ʻ
Olimlarning hisob-kitoblari shuni ko rsatadiki, bundan taxminan bir asr oldin inson	
ʻ
butun   faoliyati   davomida   bajaradigan   90–95   foiz   ishini   qo l,   oyoq,   tana   kuchi	
ʻ
yordamida, qolgan 5–10 foizini esa o sha paytdagi mashina va mexanizmlar orqali	
ʻ
ado etgan. Hozir esa buning aksi kuzatilmoqda.
Ortiqcha vazn va semizlik ham taxminan gipodinamiya asrida paydo bo lgan	
ʻ
salomatlik kushandalaridan hisoblanadi. Yoshi 70–80 atrofidagi zamondoshlarimiz
yaxshi   biladiki,   ilgari,   ayniqsa,   qishloqlarda   semiz   odamlar   juda   kam   uchragan.
Borlari ham iqtisodiy baquvvat oilalardan chiqqan mansabdorlar bo lgan. Shu bois	
ʻ
bo lsa kerak, o sha paytlardagi hajviy asarlarda boylar doim semiz, yuzi do mboq,	
ʻ ʻ ʻ
qorni   osilgan   holatda   aks   ettirilgan.   Hozir   shahar   va   qishloqlarimizda   ortiqcha
vaznli,   qorin   qo ygan,   baqaloq   kishilar   ancha   serob.   Boz   ustiga,   bunday   holat	
ʻ
nafaqat kattalar, balki yosh bolalar, o quvchilarda ham ko p kuzatilayotir.	
ʻ ʻ
Oshiqcha   vaznning   hosil   bo lishi,   asosan,   iste mol   qilinadigan   taomlar
ʻ ʼ
tarkibidagi mavjud quvvatning bajariladigan sa y-harakatlar, tanadagi barcha a zo	
ʼ ʼ
va   tizimlar   faoliyati,   o sish   va   ulg ayish,   jismoniy   va   aqliy   mehnat   kabilarga	
ʻ ʻ
sarflangan   miqdoridan   ziyod   bo lishi   tufayli   yuzaga   keladi.   Tadqiqotlar   shuni	
ʻ
ko rsatadiki,   ko pchilik   zamondoshlarimizning   kundalik   ovqatidagi   umumiy	
ʻ ʻ
mavjud energiya 3000–3500 kkalga teng bo lsa, sarf qilinishi 2500–3000 kkaldan	
ʻ
oshmayapti.   Ushbu   farq   o z-o zidan   havoga   uchib   ketmaydi.   Tanada   to planib,	
ʻ ʻ ʻ
zarur   bo lganda   zaxira   quvvat   beradigan   yog ga   aylanadi   va   teri   tagida,   ichki	
ʻ ʻ
a zolar atrofida to planadi.	
ʼ ʻ
Ziyoda   energiya   nima   uchun   aynan   yog   ko rinishida   to planadi?   Gap	
ʻ ʻ ʻ
shundaki, yog  oqsil, uglevodlarga nisbatan ikki marta ko p quvvat zaxirasiga ega.	
ʻ ʻ
Bu organizm uchun manfaatli. Chunki u yog  zaxirasi bilan o zini ochlik sharoitida	
ʻ ʻ
7 ancha   vaqt   energiya   bilan   ta minlab   turishi   mumkin.   Ikkinchi   tomondan,   hozirʼ
oziq-ovqat   mahsulotlari   sezilarli   darajada   mo l-ko l.   Xususan,   taomlarning   yog li	
ʻ ʻ ʻ
va   shirin   bo lishi   bu   o rinda   xarakterli   bo lib,   boz   ustiga,   bu   ovqatlar   energiyaga	
ʻ ʻ ʻ
ancha   boy.   Taomlar   tayyorlanish   texnologiyalari   bilan   bir-biridan   lazzatliki,
ulardan   yegan   sayin   yegingiz   kelaveradi.   Ancha-muncha   ortiqcha   kaloriya   qabul
qilib qo yish va oshiqcha vaznga ega bo lish, semirish oppa-oson. Tanadagi  yog	
ʻ ʻ ʻ
zaxirasining   me yoridan   oshib   borishi   esa,   birinchi   navbatda,   davr   kasalliklari	
ʼ
(qonda xolesterin ko payishi, yurak-qon tomirlari xastaliklari — ateroskleroz, qon	
ʻ
bosimining   ko tarilishi,   yurak   infarkti,   insult,   qandli   diabet   kabilar)ning   kelib	
ʻ
chiqishida asosiy sababchi bo lishi sir emas.	
ʻ
Salomatlik   kushandasi   bo lmish   stress   omillar   ham   keyingi   o n   yilliklarda	
ʻ ʻ
ancha   ko paydi.   Kundalik   turmushda   hayotiy   tashvishlarning   tobora   orta   borishi,	
ʻ
ko p   xonali,   salobatli   uy-joy,   avtomashinaga   ega   bo lish   va   farovonlikni   tobora	
ʻ ʻ
yaxshilash   borasidagi   boshqa   sa y-harakatlar   ko p   hollarda   diqqatni   oshirib,	
ʼ ʻ
odamlarni   ortiqcha   bezovta   qilib   qo ymoqda.   Ushbu   holat   er-xotin,   bola-chaqa,	
ʻ
qarindosh-urug lar o rtasidagi dastlab arzimagan kelishmovchiliklarga, keyinchalik	
ʻ ʻ
katta   janjallar,   oilaning   buzilishi,   aka-ukalarning   yuz   ko rmas   bo lib   ketishi   va	
ʻ ʻ
ayrim   hollarda   o lim   bilan   tugashiga   sabab   bo lmoqda.   Bu   ruhiyat   bilan   bog liq	
ʻ ʻ ʻ
zararli   stress   omilning   salbiy   oqibatlaridir.   Barcha   stress   omillarda   seziladigan
birinchi   belgi   qonda   adrenalin   gormonining   ko payib   ketishidir.   Ushbu   holat	
ʻ
ajraladigan   gormon   miqdoriga   qarab   yurak   urish   chastotasini   tezlashtiradi.   Qon
bosimini oshiradi. Qon tomirlarini toraytirib, moddalar va energiya almashinuvini
kuchaytiradi.   Kishi   bezovtalanib,   tinchini   yo qotadi.   Bamaylixotir,   bag rikenglik	
ʻ ʻ
bilan   chuqur   o ylab   bajariladigan   faoliyat   o rniga   shoshmashosharlik,   yugurib-	
ʻ ʻ
yelish bilan beo ylov ish qilib qo yish ehtimoldan uzoq bo lmaydi. Shuning uchun
ʻ ʻ ʻ
ham   dono   xalqimiz   “Jahl   kelganda   —   aql   ketar”   deb   bejiz   aytmagan.   Ushbu
iboraning   fiziologik   mohiyati   shuki,   ko paygan   adrenalin   ayrim   a zolarda	
ʻ ʼ
8 (masalan,   bosh   miyada)   qon   aylanishini   kamaytirib,   boshqalarida   ko paytiradi.ʻ
Organizmni   jismonan   kuch   ishlatib,   xavf-xatardan   saqlashga   yo naltiradi.   Bosh	
ʻ
miyaga qon yetarli miqdorda bormasligi asab hujayralari va ulardan tashkil topgan
nerv   markazlarining   kislorod   bilan   ta minlanishini   sezilarli   darajada   pasaytiradi.	
ʼ
Natijada   xato   va   kamchiliklarga   yo l   qo yiladi.   Noto g ri   qarorlar   qabul   qilinadi.	
ʻ ʻ ʻ ʻ
Murosa   o rniga   kelishmovchiliklar,   ko ngilsiz   voqealar,   noxushliklar   yuzaga	
ʻ ʻ
keladi.
Salomatlikka   putur   yetkazuvchi   mazkur   omillar   bartaraf   qilinishi   uchun
dastavval   barcha   hujayra   va   to qimalarning   kislorod   bilan   ta minlanishini	
ʻ ʼ
yaxshilash   lozim.   Buning   uchun   esa   tanada   qon   aylanishi   ravon   bo lishi   kerak.	
ʻ
Gipodinamiya,   tanada   yog   ko payib,   semirish   hamda   zararli   stress   omillar	
ʻ ʻ
ta sirida   qon   tomirlaridan,   xususan,   kapillyarlarda   qon   oqishi   keskin   susayadi.	
ʼ
Tomirlarning   torayib   qolishi   natijasida   kislorod   yetishmasligi   (gipoksiya)
kuzatiladi, a zo va tizimlar faoliyati sekinlashib, kasalliklarga keng yo l ochiladi.	
ʼ ʻ
Qon   aylanishini   yaxshilashning   eng   samarali   yo li   jismoniy   faollik,	
ʻ
sog lomlashtiruvchi,   harakatli   mashqlar,   mehnat   va   ommaviy   sport   turlari   bilan	
ʻ
shug ullanishdir.   Bunday   faoliyat   bilan   yoshu   qari   shug ullanishi   salomatlikni
ʻ ʻ
mustahkamlashda   beqiyos   o rin   egallashi   azaldan   ma lum,   fanda   ham   to liq	
ʻ ʼ ʻ
isbotlangan.   Shu  bois   ham   dunyoda  bunday   jismoniy   faollikka   keng   katta  e tibor	
ʼ
qaratilmoqda.   Jumladan,   haftaning   muayyan   kunlari   sport   to garaklarida	
ʻ
qatnashish,   velosiped   va   trenajyorlardan   ko proq   foydalanish,   hech   bo lmaganda,	
ʻ ʻ
har   kuni   o rta   hisobda   kamida   6-7   ming   qadam   piyoda   yurish   urfga   kirmoqda.	
ʻ
Tabiiyki, bu harakatlarning samarasi yuqori bo layotgani qayd etilyapti.	
ʻ
Bajariladigan jismoniy harakatlar shug ullanuvchilarning jinsi, yoshi, ob-havo	
ʻ
sharoiti,   jismoniy   tayyorgarlik   darajasi   hamda   funksional   ko rsatkichlar   (yurak	
ʻ
urishi   soni,   qon   bosimi,   nafas   olish   soni,   o pkaning   tiriklik   sig imi)ga   mutanosib	
ʻ ʻ
bo lishi   shart.   Toki   shug ullanish   kishiga   ham   jismoniy,   ham   ma naviy   zavq	
ʻ ʻ ʼ
9 bersin.   Mashg ulotdan   keyin   tanada   yengillik   sezilsin.   Bularning   o rniga   lanjlik,ʻ ʻ
charchoq,   holsizlik,   ayrim   hollarda   ko ngil   aynishi,   bosh   aylanishi,   behuzurlik	
ʻ
kuzatilishi   foyda   emas,   balki   zarar   keltiradi.   Shuning  uchun   har   kim   haftada   o zi	
ʻ
uchun   shug ullanish   soni,   har   bir   mashg ulotning   davomiyligi,   tezligi,   kunning	
ʻ ʻ
qaysi qismida amalga oshirilishini mutaxassis yordamida aniqlab olishi kerak.
Bu   o rinda   esdan   chiqarmaslik   kerakki,   har   kim   organizmining   jismoniy
ʻ
imkoniyatlarini   o zi   yaxshi   biladi.   Masalan,   o rtacha   tezlikdagi   oddiy   yurishni	
ʻ ʻ
odatga   aylantirishda   kishi   jinsi,   jismoniy   holati   va   yoshiga   qarab   mo tadil   yurak	
ʻ
urish sonini belgilab olishi kerak. Buning eng oson usuli shuki, 220 sonidan yoshni
ajratish kerak. Masalan, 40 yoshli odam mashq bajarganda yurak urishi soni 220-
40=180,   50   yoshlida   220-50=170   bo lishi   maqsadgna   muvofiq.   Lekin   bu	
ʻ
formulalar orqali hisob-kitob qilish faqat qayd qilingan yoshda sog lig ida nuqsoni	
ʻ ʻ
yo qlar  uchun mo ljallangan.  	
ʻ ʻ Ammo 50 yoshdan keyin ko pincha har  tomonlama	ʻ
sog lom odam kam topiladi. Shuning uchun ham nafaqa yoshiga yetgan va undan	
ʻ
oshganlarda   mashg ulot   tufayli   yurak   urish   soni   100   dan   oshib   ketmasligi   kerak.	
ʻ
Aks   holda   yurak   va   qon   aylanish   tizimi   faoliyatida   noxush   holatlar   kuzatilishi
mumkin. Jismoniy mashqlar (yurish, suzish va boshqa mashg ulotlar) naf keltirishi	
ʻ
uchun o rtacha tezlikda bajarilishi kerak. Sekin bajarilsa, tomirlardagi qon harakati	
ʻ
hujayra   va   to qimalarning  kislorodga   talabini   qondira   olmaydi.   Tez  bo lsa,   yurak	
ʻ ʻ
urishi   mo tadil   ko rsatkichdan   oshib,   faoliyatida   muammolar   kelib   chiqishi	
ʻ ʻ
mumkin.   Yurish   mashg ulotlari   qanday   tezlikda   bajarilayotganini   quyidagi   testga	
ʻ
ko ra ham bilish mumkin: agar yurib borayotganda biror kuy yoki qo shiq bemalol	
ʻ ʻ
ijro   etilsa,   yurish   sekin,   hamrohingiz   bilan   nafasingiz   qaytmasdan   gaplashib
ketaversangiz,   o rtacha,   gapirishga   qiynalib,   entikib   qolsangiz,   demak,   tez	
ʻ
yuryapsiz.
 
10 II.BOB.JISMONIY MASHQLAR TEXNIKASINING TASNIFLASH.
2.1.   JISMONIY MASHQLARNING ANATOMIK-FIZIOLOGIK
XUSUSIYATLARI.
Ma’lumki,   jismoniy   mashqlar   sog’ligimiz   va   farovonligimiz   garovidir.
Go’zal,   sog’lom   hamda   porlab   turuvchi   teriga   erishishda   jismoniy   mashqlarning
o’rni   juda   kattadir.   Yurak   qon-tomir   sistemasi   faoliyatining   yaxshilanishi
organizmdagi   boshqa   funksional   sistemalar   faoliyatini   ham   yaxshilaydi,
organizmdagi   moddalar   almashinuvi   jarayonini   faollashtiradi   va   bu   insonning
sog’lom   tashqi   ko’rinishini   ta’minlaydi.   Ammo   shuni   ta’kidlash   kerakki,   yurak
qon-tomir   tizimini   jismoniy   mashg’ulotlar   bilan   shug’ullanib   chiniqtirish   asta
sekinlik bilan olib borilishi  kerak. Hamda, siz har qanday surunkali dermotologik
kasalliklardan   aziyat   cheksangiz,   jismoniy   mashqlarni   ehtiyotlik   bilan   bajaring,
ammo terining muammolari sizning faol turmush tarzingizga to’sqinlik qilmasligi
darkor.
Sababi shundaki:
Sport bilan mutazam shug’ullanish tanada qon aylanishini yaxshilaydi, bu esa
teri hujayralarini oziqlantiradi va ularni hayotiyligini ta’minlaydi. Shuningdek, qon
kislorod   va   ozuqa   moddalarini   tananing   turli   hujayralariga,   shu   jumladan   teriga
yetkazadi   va   erkin   radikallarni   yo’q   qiladi.   Teringiz   ichki   qismi   bilan   tozalanadi.
Bundan   tashqari,   u   husnbuzar   va   ekzema   kabi   teri   muammolarini   keltirib
chiqaruvchi stressdan halos etadi
Muntazam   jismoniy   mashqlar   mushaklar   quvvatini   oshiradi,   tetuklik   bahsh
etadi va sizning sog’lom va go’zal ko’rinishingizga katta yordam beradi. Jismoniy
mashqlar inson tanasida quyidagi o’zgarishlarga sabab bo’ladi.
Jismoniy   mashqlar   bilan   shug’ullanish   va   yaxshi   ter   to’kish   kichik   yuz
mashqi hisobidadir. Sport bilan shug’ullanish tanadagi yallig’lanishni kamaytiradi,
gormonlarni boshqarishga yordam beradi va erkin radikallar zararlanishining oldini
11 oladi. Jismoniy mashqlar paytida teridagi mayda tomirlar ochilib, terining yuzasida
ko’proq qon aylanishini ta’minlaydi hamda quyosh va atrof muhit ifloslantiruvchi
moddalari zararidan himoyalovchi oziq moddalarni teriga yetkazib beradi. 
Jismoniy   mashqlar   paytida   teriga   yetkazib   beriladigan   ozuqa   moddalari
terining   kollagen   hosil   bo’lishini   yaxshilaydi   va   fibroblastlarning   samarali
ishlashiga   yordam   beradi,   so’ngra   shu   sababli   teringiz   yoshroq   ko’rinishga   ega
bo’ladi.
Jismoniy   mashqlar   muskul   to’qimasi   singari   suyak   to’qimasiga   ham   ijobiy
ta‘sir   ko’rsatadi.   Bu   faktni   ayrim   muskul   gruppalariga   boruvchi   nervlarni   qirqib
qo’yish   yo’li   bilan   o’tkaziladigan   qiziq   tajriba   orqali   isbotlash   mumkin.   (Bu
nervlar   qirqili-   shi   bilan   muskullarning   ishi   to’xtab   qoladi).   Bunday   holat   bir
«necha oy davom etganidan keyin suyaklar ochilib, tekshirib ko’rilganda quyidagi
o’zgarishlar   yuz   berganligi   aniqlangan.   Hayvonlarning   qirqilgan   nervli   muskullar
birikkan   suyaklari   eniga   va   bo’yiga   o’sishdan   to’xtab   qolgan,   chunki   muskullar
paralichlangan   holatda   bo’lib,   suyaklarni   harakatlantira   olmas   edi.   Bu   suyaklar
harakatsizlik natijasida nimjon va mo’rt bo’lib qolgan. Nervlari qirqilmagan va shu
tufayli muskullari normal ishlab turgan boshqa tajriba nazoratidagi hayvonlarning
suyaklari   esa   eniga   ham,   bo’yiga   ham   to’g’ri   rivojlanganligi   kuzatilgan.
Suyaklardagi   muskul   paylari   kelib   birikadigan   bo’rtma   va   o’siqlar   jismoniy
mehnat   qiluvchi   kishilarda   hamda   jismoniy   mashqlar   bilan   ko’pdan   buyon
shug’ullanuvchi sportchilarda, ayniqsa, yaxshi rivojlanganini anatomlar allaqachon
qayd   qilganlar.   Faqat   jismoniy   mehnat   va   sport   bilan   shug’ullanuvchi
kishilardagina   qo’l   va   oyoqlarning   rentgen   suratida   bo’rtma   va   o’siqlar   aniq
ko’rinib   turadi,   bu   esa   muskullarning   qisqarish   kuchi   ta‘siriga   duchor   bo’lib
turadigan joylarning yaxshi rivojlangani, o’sgani va mustahkamlanganidan dalolat
beradi. Sport bilan shug’ullanmaydigan Kam harakat kishilarda ana shu bo’rtmalar
rentgen   suratida   zo’rbazo’r   ko’zga   ilinadi.   Jismoniy   mashqlarning   ta‘siri   ostida
12 muskullarda kattagina o’zgarishlar ro’y beradi. Har birimiz yaxshi bilamizki, agar
gavdamiz muskullari uzoq vaqt harakatsiz turib qolsa, bo’shashib, quvvatsizlanadi
va   kichraya   boshlaydi.   Bunday   holatni   kabinet   xodimlarida   yoki   sinish-chiqish
natijasida qo’l yoki oyog’i gipslab qo’yilgan bemorlarda uchratish mumkin. Sport
bilan   muntazam   shug’ullanish,   muskul   tizimlariga   jismoniy   mashqlarning   doimo
ta‘sir   etishi   —   bu   tizimning   mustahkamlanishiga,   rivojlanishiga   va   hajmining
kattalashuviga   yordam   beradi.   Binobarin,   agar   jismoniy   tarbiya   va   sport   bilan
shug’ullanishni   keksayib   qolgunga   qadar   ham   to’xtatilmasa,   gavdaning   tashqi
ko’rinishi   o’zining   butun   go’zalligini   saqlab   qoladi   hamda   kishida   sport   bilan
shug’ullanmagan   50—60   yoshlardagi   odamning   gavdasini   ko’rgandagidek
achinarli   taassurot   qoldirmaydi.   Masalan,   55   yoshli   I.   Poddubniy,   60   yoshlik   K.
Bul, A. Buxarov va boshqa ko’pgina kishilarning bir necha yillar davomida mashq
qilib chiniqqan muskul tizimi muskullarning hajmi va mustahkamligi jihatidan hali
anchagina   yosh   bo’lgan   sportchilarning   muskul   sistemasidan   qolishmasligini
amaliyot kursatgan. 3
Bir   vaqtlar   dong   taratgan   mashhur   polvonlar,   bokschilar   va
gimnastikachilarda   ham   yoshlikda   qattiq   jismoniy   mehnat   va   sport   bilan
shug’ullanib,   keyinchalik   urinmay   hayot   kechira   boshlagan   kishilarga   o’xshab,
muskul to’qimalari odatda kichiklashadi va ular o’rnini yog’ to’qimalari egallaydi.
Muntazam   jismoniy   mashqlar   natijasida   muskullar   bo’yiga   emas,   balki   muskul
tolalarining   yo’g’onlashishi   hisobiga,   eniga   qarab   o’sadi.   Muskullarning   hajmi
ko’pincha   juda   ham   kattalashib   ketadi.   Muskullarning   «kuchi   faqat   ularning
yo’g’onligigagina   emas,   balki   markaziy   «nerv   sistemasidan   muskullarga   kelib
turadigan   nerv   impulslarining   kuchiga   ham   bog’liqdir.   Doimo   jismoniy   mashqlar
bilan   shug’ullanuvchi   shaylangan   odamda   markaziy   nerv   sistemasidan
muskullarga kelib turuvchi nerv impulslari muskullarni mashq qilib shaylanmagan
3
  Usmonxo’jaev T., Xo’jaev F.. 1001 o’yin. T.,  “Ibn Sino”nomidagi nashr.,  2019 .
13 kishilardagiga nisbatan zo’rroq kuch bilan qisqarishga majbur etadi, muskullarning
jismoniy mashqlar ta‘sirida vujudga keladigan yana bir xususiyati —
cho’ziluvchanligining   kuchayishidir.   Bu   esa   ish   faoliyatining   xususiyatiga
ko’ra,   uzoq   vaqt   bir   xil   vaziyatda   o’tirishga   majbur   bo’ladigan,   masalan,   stolda
o’tirib yozuv-chizuv bilan, rasm chizish va hokazo ishlar bilan band bo’ladigan va
shu sababli gavda hamda bo’g’imlarining harakatchanligi yo’qola boradigan yoshi
ulg’aygan   kishilar   uchun   ayniqsa   muhimdir.   Uzoq   vaqt   mana   shunday   bir   xil
vaziyatda   bo’lish   gavdaning   to’g’ri   formasini,   qo’l   va   oyoqlarning   xaqqonligini
yo’qotishga   olib   keladi.   Bo’g’imlar   harakatchanligining   kamayishi   va   gavdaning
bukrisimon,   bukchaygan   bo’lib   qolishi   —   hayotimizda   teztez   uchrab   turadigan
voqeadir.   Bu   holatlar   ayrim   muskul   gruppalarida   cho’ziluvchanlikning   yo’qolishi
natijasida   kelib   chiqadi.   Juda   kam   cho’ziladigan   pay   bog’lamlarining   aksicha,
muskullar   juda   yaxshi   cho’ziluvchan   bo’lib,   hatto   o’rta   va   keksa   yoshdagi
odamlarda ham bu xususiyatini saqlab qoladi.
2.2.   Jismoniy tarbiya nazariyasi va m е todikasi fan sifatida boshqa fanlar
bog’liqligi
Bu   muammolarni   qal   etishda   asosiy   o’rin   bolalar   va   kattalar   orasida,
o’qituvchilar,   ota-onalar   o’rtasida   organizmni   chiniqtirish,   gin е tik   qoidalari   va
talablarning o’rgatish va tarbiyalash Sog’lom turmush tarzini tarkib etish egallaydi.
Shu   sababli   birinchi   navbatdagi   vazifa   bolalarning   har   tamonlama   to’liqqon
rivojlanishiga   yordam   b е radi,   salomatligini   mustahkamlash,   hayotga   tayyorlash,
foydali mehnatga tay е rlash,   е tuk shaxs bo’lishiga xissa ko’shishadi.
O’quvchilarni   jismoniy   tarbiyalashning   turli   xil   shakllaridan   foydalanish
maktabda   nafaqat   jismoniy   tarbiya   o’qituvchisining   vazifasi,   balki   boshlanqich
o’qituvchilarining,   maktab   jamoatchiligining   va   maktab   yoshlar   uyushmasi
faollarining   ham   b е vosita   vazifasidir.   Ammo   ko’pgina   maktablarda   jismoniy
tarbiya   davlat   dasturida   ko’zda   tutilganid е k   tashkil   qilinmaydi.   Buning   birinchi
14 sababi   maktab   o’quvchilarining   jismoniy   tarbiyasiga   ma'sul   bo’lganlarning
barchasiga   jismoniy   tarbiya   nazariyasiga   oid   va   m е todikasiga   oid   bilimlar   е tarli
emas.   Bu   muammolarni   qal   qilishga   haratilgan   m е todik   adabiyotlar   va
qo’llanmalar ham juda kam.
Biz   tavsiya   qilayotgan   qo’llanmada   jismoniy   tarbiyaning   maqsad   va
vazifalari,   xilma-xil   vositalari   va   shakllari   bilan   birgalikda   maktabda   ayniqsa
boshlanqich   sinflardan   mustaqkam   (salomatlik   poyd е vorining   qurish   uchun   zarur
usullari,   m е todlari   bayon   qilinadi".   2000-   yil   (Sog’lom   avlod   yili(,   2001   yil
"Onalar   va   bolalar   yili"   d е b   atalgan.   Sog’lom   ota-onadan   soglom   farzamnd
tuqiladi.   Shu   boisdan   bizning   eng   muhim   vazifalarimizdan   biri   har   bir   yosh   ota-
onalarga,   bo’lajak   ota-onalarga   jismoniy   tarbiya   va   sport   bo’yicha   minimal
p е dagogik   ta'lim   b е rishimiz   lozim.   Jamiatimiz   asosi   -   oila   moddiy   va   ijtimoiy
jiqatidan   mustaqkamlanmoqda.   Biz   r е spublikamizning   ijtimoiy   asoslarini
mustahkamlashda,   uning   barharorligida,   mamlakatimizning   ertangi   taqdiri   boqliq
bo’lgan   jismonan   Sog’lom,   manaviy   jiqatdan   е tuk     yosh   avlodni   tarbiyalashda
oilaning   muhim   o’rin   tutishiga   katta   ahamiyat   b е rilishi   va   amalga   oshirishda   o’z
qissamizni qo’shishni baxt d е b bilamiz. 4
Jismoniy   tarbiya   nazariyasi   (umumiy   asoslari)   o’quv   fani   sifatida   jismoniy
tarbiya, jismoniy madaniyat va sport bo’yicha mutaxassilarni tayyorlashda hamda
maxsus   bilim   va   ma'lumot   olishda   asosiy   fan   bo’lib   qisoblanadi.   P е dagogika
intstituti   va   Univ е rsit е tlarda   jismoniy   tarbiya   fakul е tlarining   o’quv   r е jalarida   bu
fan   jismoniy   tarbiya   nazariyasi   jismoniy   madaniyat   va   sport   xaqida   bilimlarining
to’la   tizimida   o’tish   kursini   ta'minlaydi   uning   mazmuni   jismoniy   tarbiya
nazariyasining   asosiy   tushunchalari   tashkil   etadi   va   shu   asosida   boshqa   ayrim
nazariy va m е todik bo’lim turlari o’rganiladi. Jismoniy tarbiya ijtimoiy qodisalarga
ta'luqlidir. Bu qodisalarning xarakt е rlash uchun jismoniy tarbiyaning k е lib chiqishi
4
  Usmonxo’jaev T., Xo’jaev F.. 1001 o’yin. T.,  “Ibn Sino”nomidagi nashr.,  2019 .
15 sabablari   uning   jamiyat   hayotida   tutgan   o’rni:   jismoniy   tarbiyaning   tarixiy
xarakt е ri:   jismoniy   tarbiyaning   jamiyatdagi   sinfiy   maqsadi:   jismoniy   tarbiyaning
rivojlanishda   mehnat   foaliyatining   mazmuni   va   xarakt е ri:   va   yutuqlari   va   boshqa
omillarning   axamiyati   kabilarni   anglab   olishlari   shart.   Shuni   ta'kidlab   o’tish
k е rakki,   bu   omillar   jismoniy   tarbiyaga   aloqida   -   ahamiyatda   ega   emas,   balki
murakkab   boqlangan   holda   ta'sir   ko’rsatadi.   Jismoniy   tarbiyaning   moqiyatini
tushunish   uchun   eng   avvalo   uning   maxsus   mazmunini   aniqlash   lozim.   Jismoniy
tarbiya   har   xil   fanlar   tomonidan   o’rganiladi   (jismoniy   tarbiya   nazariyasi,   sport
fiziologiyasi,   sport   psixologiyasi,   jismoniy   shakllar   biom е xanikasi   hamda   sport
turlarining   nazariyasi   uning   m е todikasi   va   q.k.).   Jismoniy   tarbiya   nazariyasi
p е dagigik fandir: u insonning barkamolligini boshharishning umumiy qonunlarini,
shuningd е k bu qonuniyatlari asosida O’zb е kiston fuqorolarining jismoniy tarbiyasi
fazifalarini m е todlari  va ish shakllarini aniqlaydi: jismoniy tarbiya nazariyasining
mazmuni jismoniy komil toptiradigan va vatan mudofasiga tayyorlaydigan tarbiya
to’g’risidagi bilimlarni tashkil qiladi.
Jismoniy   tarbiya   nazariyasi   jismoniy   tarbiya   amaliyotdagi   hamma   turlarini,
hamda aralash fanlarning dalillarini umumlashtiradi. Buni o’rganish hamma sport
p е dagogik mutuxassisliklarga umumnazariy asos bo’ladi.
Jismoniy   tarbiya   nazariyasi   va   m е todikasi   fanining   bo’limlarida   jismoniy
madaniyatning   umumiy   talim   hamda   kasb   -amaliy   tayyorgarlik   va   kundalik
turmushda   xususiyatlari  o’rganilib  boradi.  Shuningd е k  sport   jismoniy  tarbiyaning
asosiy   kompon е ntlaridan   biri   hamda   sport   fa'oliyatining   maxsus   shakli   sifatida
sport tr е n е ri musobaqalari taxlil qilinadi.
Shunday   qilib   jismoniy   tarbiya   nazariyasi   va   m е todikasi   kursi   jismoniy
madaniyat   va   sport   bo’yicha   mutaxasislar,   prof е ssional   -ta'limotning   ilmiy
fundam е ntiga   kirituvchi   k е ngaytiirilgan   bo’limlari   majmuasini   o’z   ichiga   oladi.
Uning   ahamiyati   faqat   bu   bilimlar   qiymati   bilan   iofdalanmaydi,   u   bo’lqusi
16 mutaxassisga   jismoniy   madaniyatning   butun   soqalarida   kasbiy   -faoliyati
mazmuning tulik tushinishga imkoniyat b е radi, uning dunyo karashini o’zgartiradi
jamiyat   soxasidagi   boshqa   ishchilarning   umumiy   ishlari   bilan   boqlaydi   va   shu
yangi tipdagi bilim, usul va m е todlarini egallashni, zarur bo’lgan k е ng prof е ssional
dunyoharashini   shakllantirishga   yordam   b е radi.   Jismoniy   tarbiya   nazariyasi   va
m е todikasi   bu   inson   jismoniy   kamolatini   boshharishning   umumiy   qonuniyatlari
qaqidagi fandir. Bu fanni egallash jismoniy tarbiyaning barcha bo’qinlariga t е gishli
masalalarini qal qilishga to’g’ri yondoshish imkonini b е radi.
 
O’zb е kistonda jismoniy tarbiyaning rivojlanish tarixi.
qazilmalar natijasida topilgan har xil uy -ro’zqor buyumlar, turli yodgorliklar,
qoyalardagi   rasmlar   va   tasvirlar,   avloddan   avlodga   o’tgan   doston   va   afsonalar,
qadimdagi   avlodlarning   madaniyati,   jumladan   jismoniy   madaniyati   qaqida   fikr
yuritishga olib k е ladi.
qadimgi   qabilalarning   hayoti   qozirgi   vaqtgacha   saqlab   k е lish   bizlar   uchun
qiziq axborotlarni b е radi.
O’rta   Osiyo   xalqlari   to’g’risida   malumotlardan   ular   o’zlarining   ko’p   asrlik
tarixlari davomida iqtisodiy va ijtimoiy taraqqiyotning barcha asosiy bosqichlarni
bosib   o’tganlar.   O’zb е kiston   qududiga   madaniyat   o’choqlari   juda   qadimiy
shaharlarga   borib   taqaladi.   Samarqand,   Buxoro,   Toshk е nt,   T е rm е z   kabi   qadimiy
o’choqlarga ega. Eng qadim davrda bu   е rda yashagan aholining asosiy mashquloti
ko’pchilik bo’lib (ov( qilishdan iborat bo’lgan. Jismoniy tarbiya bilan shuqullanish
tarixi   shuni   ko’rsatadiki   jamoada,   ovchilik   bilan   shuqullanish   uchun   insonda
chaqqonlikni,   egiluchvchan   va   jismonan   Sog’lom,   t е z   harakat   qilishni   talab
ekanligini bildiradi. Mehnat qilish va turli xil harbiy urushlar insonda o’z-o’zidan
jismoniy   tayyorgarliklarni,   jismoniy   mashqlarbilan   shuqullanishni   talab   etgan,
17 inson   (ov(   qilish   urushlar   uchun   maxsus   jismoniy   mashqlarbilan   tayyorgarlik
ko’rgan.
Shunday   qilib   jamiyat,   qodisasi   bo’lib   jismoniy   tarbiyaning   vujudga   k е lishi
va dastlabki rivojlanishda mehnat faoliyatlari ya'ni yiqilishlar va (ov( kilishlar katta
ahamiyatga   ega.   Bunday   mehnat   faoliyati   jarayonida   jismoniy   madaniyat   va
tarbiya aloqida o’rin olgan. Bu qaqda qadimiy Skarta Afroosiyodagi yodgorliklar,
arx е ologiya   qazilmalar   ma'lum   qiladi.   Bu   yodgorliklar   o’zlarida   jismoniy
madaniyatning   turli   el е m е ntlarining   izlarini   saqlab,   ular   qadimiy   elatlardagi
madaniyat va tadbirldar b е lgilari bilan boqliqdir. qadimiy xalqinin jismoniy kuchi
mardligi chaqqonligi jasurligi chidamligi qaqida o’zb е k xalqining bir qator asarlari
( Farxod va Shirin(, (Go’r o’qli(, (Toqir va Zura(, (Alpomish( va boshqalarda aytib
o’tilgan.
Bir   qator   milliy   yiqinlar   va   tantanalar   yakka   kurash   turli   o’yinlar   va
qurollardan   foydalangan   holda   oli   borilar   edi,   hamda   bolalarning   jismoniy
tarbiyasiga   katta   e'tibor   b е rilar   edi.   Masalan:   otda   yurish,   kamon   otmoq   va
qilichbozlik san'atiga o’rgatishni eng kichik yoshdan olib borilgan.
Jismoniy   tarbiya   nazariyasi   va   m е todikasi   ilmiy   va   uquv   bo’lib   ko’pgina
umumiy qonun - xodalarni bilish jismoniy tarbiya nazariyasi fanining turli va aniq
savollarini to’g’ri o’rganishga yondoshish imkonini b е radi. Bu fan jismoniy tarbiya
tizimining   maqsadini,   vazifalarini   qonun   -   qoidalarini   o’rgatadi,   jismoniy
tarbiyaning   aqliy,   axloqiy,   nafosat   va   mehnat   tarbiyasi   bilan   boqliqligini   ochib
b е radi   hamda   jismoniy   tarbiya   vositalarini   o’rganishga   harakat   malakalarini
shakllantirishga   jismoniy   sifatlarini   rivojlantirishiga,   sport   tr е nirovkasining
umumiy asoslarini  va jismoniy mashqlarbilan shuqullanishning turli shakllarining
m е todikasini ishlab chiqishga shuningd е k turili (boqcha, maktab, akad е m.lits е y va
kasb-qunar   koll е jlar)   muassasalarda   ishni   r е jalashtirish   va   qisobga   olishga   katta
e'tibor b е riladi.
18 Jismoniy tarbiya nazariyasi va m е todikasi amaliyot bilan chambarchas boqliq
holda   rivojlanib   boradi.   Rivojlanish   manbai   bo’lib   mamlakatimizda   va   hardosh
davlatlarda olib borilayotgan ilmiy tadqiqotlar va ilqor tajribalar qisoblanadi.
Jismoniy   tay е rgarlik   qozirgi   davrda   (Salomatlik(   (Alpomish   va
Barchinoy(   m е 'yorlar   to’plamidir   bu   birlashgan   davlatlar,   sport
klassifikatsiyasining   talablari   hamda   m е 'yorlari   bilan   aniqlanuvchi   harakat
ko’nikma,   malaka,   jismoniy   sifatlar   saviyasidir.   Maktabgacha   yoshdagi   bolalar
uchun   jismoniy   mashqlarni   asosiy   turlari   hamda   ularni   bajarishga   oid   talablar
asosida   m е ' е r   ko’rsatkichlar   (Boqchalarda   jismoniy   tarbiya   dasturi(   da,   9   yillik
umumta'lim   maktab   o’quvchilari   uchun   hamda   akad е mik   lits е y,   kasb-qunar
koll е jlari uchun (Jismoniy tarbiya dasturi(da ko’rsatilgan.
Jismoniy   tayyorgarlik   umumiy  va   maxsus   jismoniy   tayyorgarlikdan   mavjud.
Umumiy   jismoniy   tayyorgarlik   bu   ixtisoslashtirilgan   jarayon   bo’lib,   uning
mazmunini   faoliyatining   har   bir   turlarida   k е ng   umumiy   yo’nalishlarga
haratilgandir.   Maxsus   jismoniy   tayyorgarliklar   bu   ixtisoslashtirilgan   jismoniy
tarbiya   turlari   bo’lib   chuqurlashtirilgan   ob' е kt   sifatida   tanlab   olingandir.   Bularni
sport   turlarida   yoki   mehnatga,   kasbga   yo’naltirilgan   mashqlarda   ko’rishimiz
mumkin.
Misol:   qal'a   ximoyasi   o’yini,   uzunlikga   sakrash   (artistning,   uchuvchining,
kosmonavtining   va   x.k.)   larning   jismoniy   tarbiyasining   kasb   yo’nalishidir.   Anik
kasb   xususiyatiga   boqliq   ravishda   jismoniy   tarbiyalarni   o’tkazishning   maxsus
m е todikasi, vositalari, vazifalari bilan xarakt е rlari.
Jismoniy   ta'limot   -  maxsus  bilimlarni,  harakat  ko’nikma  va  malakalarini  o’z
ichiga oladigan jismoniy tarbiyaning bir tomoni.
Jismoniy   mashqlar-   jismoniy   tarbiya   vazifalarini   qal   etish   uchun   vosita
sifatida   tanlab   olingan   harakatlar,   harakat   faoliyati,   shuningd е k   harakat
19 faoliyatining   murakkab   turlari   kiradi   foaliyat   d е b   inson   harakat   apparatining
faolligi asos bo’lgan har qanday faoliyatiga aytiladi.
(Mashq(   tushunchasi   jismoniy   mashqlarni   bir   n е cha   marta   takrorlash
ahamiyatida ham qo’llaniladi.
Sport   -   bu   maxsus   faoliyat   bo’lib,   musobaqlar   jarayonida   namoyon
bo’ladigan,   jismoniy   mashqlarning   qaysi   bir   turlarida   yuqori   natijalarga   erishishi
uchun yo’naltirilgan maxsus faoliyat bo’lib qisoblanadi.
(Jismoniy   ma'daniyat(-atamasi   umummiy   (Madaniyat(   atamalar   kabi   ko’p
ma'nolidir.   Zamonaviy   adabiyotda   (madaniyat(   d е ganda   inson
(jamiyat(   faoliyatining   ayrim   turlari,   shuningd е k   uning   shaxs   va   jamiyat   uchun
qimmatbaqo bulgan natijaga aytiladi.
(Ma'daniyatning( umumiy tushunchasini aniqlashda (tabiat( tushunchasi bilan
taqqoslaydilar. Ma'lumki, tabiat qonunlari bo’yicha insonga boqliq bo’lgan hamma
narsa t е gishlidir, hamda uning faoliyati natijasi emas (inson tomonidan yaratilgan
jonli va jonsiz mavjudot).
Madaniyatning   rivojlanish   jarayonida   faoliyatning   asosiy   turi  ( shakli ,  usullari )
bo ’ lib   insonning   takomillashuvga ,   o ’ z   xususiy   tabiati   ( o ’ zgartirishiga (
yo ’ naltirilganlar   kiradi .   Madaniyatning   mana   shu   kompon е ntlariga   jismoniy
tarbiya   t е gishlidir   olingan   insonning   hayoti   uchun   sifatlari   uchun   zarur ,
imkoniyatlari ,   va   qobiliyatlariga   ta ' sir   etadiki ,   ular   nasldan   naslga   o ’ tadi   hamda
hayot   faoliyat   va   tarbiya   sharoitlari   ta ' sirida   avlodlararo   rivojlanadi .
Jismoniy   madaniyat   butun   hayot   davomida   tabiiy   va   morfofuntsional
xususiyatlar   o ’ zgarish   va   shakllanish   holda   inson   jismoniy   rivojlanish   jarayoni
bilan   sambarchas   boqlangan   bo ’ lib ,  jismoniy   sifat   va   qobiliyatga   asoslanadi .
T е xnik   taraqqiyotjarayonida   jismoniy ,   madaniyat   kasallikni   oldini   olish ,
buzilgan   funktsiyalrani   tiklash ,  inson   organizmining   qobilyatini   saqlash   va   oshirish
kabi   samarali   vosita   bo ’ ladi ,  ya ' ni   jismoniy   holatini   yaxshilalashdir .
20 Shunday   qilib ,   jismoniy   madaniyat   umumiy   madaniyatning   bir   qismi   bo ’ lib ,
insonnin   jamoa   tarixiy   amaliyotida   to ’ plangan   moddiy   va   man ' naviy   boyliklar
to ’ plamidir .
Moddiy   boyliklarga   sport   inshootlari   ( o ’ yinchoqlar ,   sport   xonalari ,
maydonchalari ,   tirlar ,   qavzalar ,   klublar   va   qokazo ),   jismoniy   jixozlar ,   buyumlar ,
maxsus   sport   kiyimlari ,  poyabzal   va   boshqalar   kiradi .
Ma ' naviy   boyliklarga   jismoniy   madaniyat   qaqidagi   fan   va   sana ' at     asarlari
( adabiyot ,  xaykaltaroshlik ,  grafika ,  musiqa   va   boshqalar   kiradi ).
Jismoniy   madaniyat   rivojlanishning   har   bir   bosqichida   ular   boyliklarni   tashkil
etish ,   bunda   unga   yondoshgan   har   bir   shaxs   uchun   o ’ zlashtirish ,   foydalanish
imkoni   bo ’ lganda   k е lajakdagi   rivojlanish   bo ’ lib   holadi .
  Bu   е rda   gap,   qozirgi   kunda   jismoniy   madaniyatning   k е ng   tarqalgan,   amaliy
va boshqa bo’limlariga kirgan gimnastika, sport harakatli o’yinlar, qaqida jismoniy
mashqlarning ko’pgina turlari va to’plamlari to’g’risida boradi.
21 Xulosa
Kurs     ishimizda   jismoniy   tarbiya   o‘qituvchilari   va   sport   murabbiylarining
kasbiy faoliyati shakllari va turlari tahlil etildi. Jismoniy tarbiya mutaxassislari oliy
va   o‘rta   maxsus   ta’lim   muassasalarida   tayyorlanadilar.   Ularning   ta’lim   tarbiya
jarayoni   nazariy   bilimlar   va   amaliy   malaka   va   ko‘nikmalar   egallash   shakllaridan
iborat bo‘ladi.
Nazariy   bilimlar   ma’ruza,   seminar   va   tajriba   mashg‘ulotlari   davomida   berib
boriladi   va   o‘zlashtiriladi.   Amaliy   mashg‘ulotlarda   sport   turlari   va   jismoniy
harakatlarning   texnik   va   taktik   shakllari   o‘rganiladi   xamda   jismoniy   fazilatlar
takomillashtirilib boriladi.
Shuningdek   sport   turlari   bo‘yicha   mutaxassislik   mashg‘ulotlarida   texnik   va
taktik xamda  jismoniy  tayyorgarlikdan  ega bo‘lgan  sport  tayyorgarligi   malaka  va
ko‘nikmalari shakllantiriladi. To‘liq mutaxassislikka  ega bo‘lgan jismoniy tarbiya
o‘qituvchilari   va   sport   murabbiylari   faoliyati   ta’lim   muassasalari   xamda   yashash
joylarida   jismoniy   tarbiya,   sport   va   sog‘lomlashtirish   tadbirlari   tashkil   etish   va
boshqarishdan iborat bo‘ladi.
Ta’lim   muassasalarida   jismoniy   tarbiya   tadbirlari   ertalabki   badan   tarbiya,
jismoniy   tarbiya   darslari,   dars   davomidagi   fikult   daqiqalar,   katta   tanaffusdagi
harakatli   o‘yinlar,   sport   to‘garaklaridagi   mashg‘ulotlar,   sport   musobaqalari   va
bayramlar, kun tartibidagi sayrlar va sayyohlik yurishlaridan iborat bo‘ladi. Bolalar
bilan   yashash   joylarida   tashkil   etiladigan   jismoniy   tarbiya   tadbirlari   harakatli
o‘yinlar,   sport   mashg‘ulotlari,   musobaqalar,   bellashuvlar   va   bayramlar   shaklida
tashkil etiladi.
Jismoniy   tarbiya   mutaxassislari   bolalar   va   aholi   bilan   jismoniy   tarbiya   sport
va   sog‘lomlashtirish   tadbirlarini   nazariy   mashg‘ulotlar,   amaliy   mashg‘ulotlar
shakllarida tashkil etadilar. Nazariy bilimlar jismoniy mashqlar va sport turlarining
maqsadi va vazifasi, shakllari xamda ularning organizmga ta’siri kabi masalalarni
22 o‘rgatadi.   Amaliy   mashg‘ulotlarda   jismoniy   harakatlar   malaka   va   ko‘nikmalari
shakllantiriladi. Sport turlari harakatlarining texnika va taktikasi egallanadi xamda
jismoniy fazilatlar rivojlantiriladi. Amaliy mashg‘ulotlarda
shug‘ullanuvchilar   harakatlarni   amalda   bajarib   malaka   va   ko‘nikma   xosil   qiladi.
Buning   uchun   jismoniy   tarbiya   mutaxassislari   mashqlarni   amalda   bajarib
ko‘rsatadilar.   Bu   murabbiylarni   amaliy   tayyorgarliklari   yuqori   bo‘lishligini   talab
etadi.
Jismoniy tarbiya mutaxassislarining barcha faoliyat turlari bolalarni va aholini
sog‘lomlashtirish   va   jismoniy   rivojlantirish   vazifalarini   hal   etishga   qaratilgan
bo‘ladi.   Jismoniy   tarbiya   va   sport   mutaxassislarining   kasbiy   tayyorgarliklarini
takomillashtirish   hamda   ta’lim   va   tarbiya   jarayonlarini   samarali   tashkil   etilishi
bo‘yicha   mutaxassislarni   qayta   tayyorlash   kasbiy   tajribalarini   ortirib   borish   keng
tashkil etilgan.
Kasb   hunar   kollejlari   jismoniy   tarbiya   mutaxasssilarining   kasbiy
tayyorgarliklarini takomillashtirish maqsadida har uch yilda kasbiy malaka oshirish
va   qayta   tayyorlash   tashkil   etiladi.   Kasbiy   malakalarni   oshirishda   va   qayta
tayyorlash   jarayonlarida   tinlovchilarga   jismoniy   tarbiya   va   sport   sohasining   etuk
mutaxassislari nazariy va amaliy mashg‘ulotlar olib boradilar. Mashg‘ulotlar yangi
pedagogik   texnologiyalar   asosida   tashkil   etilib   tinglovchilarning   jismoniy   tarbiya
va   sport   sohasidagi   bilimlari   bilan   birga   iqtisodiy   va   xaquqiy   bilimlari,   horijiy
tillarni   o‘rganish   darajalari   hamda   ta’lim   va   tarbiya   jarayonlarida   kompyuter
texnologiyalaridan samarali foydalanish malakalari ortirib boriladi
23 O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI QONUNLARI
1.O’zbekiston   Respublikasining   “Jismoniy   tarbiya   va   sport   to’g’risida”gi
Qonuni. 2019 yil 9 sеntabr.
2.O’zbekiston   Respublikasin ing   “Ta’lim   to’g’risda”gi   Qonuni.   2020   yil,   23
sentabr.
3.O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2018   yil   5   martdagi   “Jismoniy
tarbiya va sport sohasida davlat boshqaruvi tizimini tubdan takomillashtirish chora
tadbirlai to’risida”giPF-5368-sonli Farmoni .
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
4.   Kerimov   F.A.   Sport   sohasidagi   ilmiy   tadqiqotlar.   T.,   “Zarqalam”   nashr.,
2017 .
5.   Nasritdinov   F.N.,   Q osimov   A.Sh.   O’zbek   xal q   milliy   o’yinlari.   T.,   1
to’plam. 2018
6.   Usmonxo’jaev T., Xo’jaev F.. 1001 o’yin. T.,   “Ibn Sino”nomidagi nashr.,
2019 .
7.   O’zbekiston   Respublika   Prezidentining   “Bolalar   sportini   rivojlantirish
to’g’risida”gi Farmoni. Toshkent, 2019 yil 24 oktyabr.
8.   Ayrapetyants L.R. Voleybol. Toshkent, Zar qalam, 20 21 .
9.   Po’latov   A.A.   Voleybol.   JTI   talabalariga   mo’ljallangan   dastur.   Ixtisoslik
kursi.  T., 2018
24

Jismoniy mashqlar texnikasining tasnifi va uning turlari.

MUNDARIJA

KIRISH…………………………………………………….………..……………..3

I.BOB. JISMONIY MASHQLAR TEXNIKASINI  TASNIFINI NAZARIY ASOSLARI………………………………………………..……………………….5

1.1. Jismoniy mashqlarning salomatlik qiymati………………………….….5

1.2. Jismoniy mashqlarning tarbiyaviy roli……………………………….. 10

II.BOB. JISMONIY MASHQLAR TEXNIKASINING TASNIFLASH……..14

         2.1. Jismoniy mashqlarning anatomik-fiziologik xususiyatlari.………..…..14

2.2. Jismoniy tarbiya nazariyasi va mеtodikasi fan sifatida boshqa fanlar  bog’liqligi…………………………………………………………………………19

XULOSA………………………………………...……………………………….22

FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR………………..………………………23