Jismoniy tarbiya nazariyasi o’quv-ilmiy fani sifatida

1 Jismoniy tarbiya nazariyasi o’quv-ilmiy fani sifatida
MUNDARIJA
KIRISH…………………………………………………….………..……………..3
I.BOB.  JISMONIY TARBIYA NAZARIYASI FANINING KELIB 
CHIQISHI…………………………………………………………………………. 5
1.1. Jismoniy tarbiya nazariyasi va m е todikasiga umumiy xarakt е ristika..….5
1.2.   Jismoniy tarbiya nazariyasi va m е todikaning dastlabki tushunchalari...10
II.BOB.  JISMONIY TARBIYA FANINI FAN SIFATIDA SHAKLLANISHI 
VA O‘ZBEKISTONDA  RIVOJLANISHI ……………………… ……………..14
2.1.   O’zb е kistonda jismoniy tarbiyaning rivojlanish tarixi…………….…..14
2.2 .   Jismoniy tarbiya nazariyasi va m е todikasi fan sifatida boshqa fanlar 
bog’liqligi…………………………………………………………………………19
XULOSA………………………………………...……………………………….22
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR………………..………………………23
2 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi:Jismoniy   tarbiya   fanini   fan   sifatida   shakllanishi   va
rivojlanishi   hamda   talabalar   inson   hayotida   uning   o’rni   va   ahamiyati.Mazkur   fan
dasturi   bakalavriat:   5112000   –   Jismoniy   madaniyat   ta`lim   yo‘nalishi   1-2-3-4
bosqich talabalari uchun mo‘ljallangan bo‘lib, “Jismoniy madaniyat  nazariyasi  va
metodikasi”   fan   dasturi   I-II-III-IV-V-VI   va   VII   semestlar   davomida   jismoniy
madaniyat va sportning kelib chiqishi, rivojlanish bosqichlari, jismoniy madaniyat
va   sportni   boshqarish   yo‘llari   o‘rgatishga   qaratilgan.   Jismoniy   madaniyat
nazariyasi   va   metodikasi   fani   boshqaruvchi   fan   bo‘lib,   bo‘lajak   jismoniy
madaniyat   bo‘yicha   yosh   mutaxassis   kadrlarga   Jismoniy   madaniyat   ta`lim
yo‘nalishi  bo‘yicha mutaxassislarni  tayyorlashda  qadim  zamonlardan boshlab shu
kungacha turli xalqlarda jismoniy tarbiya taraqqiyotining umumiy qonuniyatlarini
aniqlash va ochib berishdan iborat. Shu bilan birga O‘zbekistonda jismoniy tarbiya
va sport to‘g‘risidagi qonuni qabul qilinishi, O‘zbekistonda futbol, kurash, tennis,
sport   turlarini   rivojlantirish   haqida   Prezident   farmonlari,   o‘zbek   xotin-qizlarining
jismoniy tarbiya haqida mulohazalari, jismoniy tarbiya va sportni targ‘ibot qilish,
mahalliy millat  aholisi  o‘rtasida  jismoniy tarbiya va sportni  tashviqot  qilishga  ilk
bor   urinishlar,   “Navro‘z”,   “Hosil   bayrami”,   “Alpomish”,   “To‘maris”   o‘yinlarini
o‘tkazish   va   unga   rahbarlik   qilishda   ahamiyati   kattadir   jismoniy   madaniyat   va
sport bo‘yicha to‘liq bilim beradi. 
Kurs   ishining   maqsadi   –   bo‘lajak   kadrlarga   jahon   halqlarining   jismoniy
tarbiya va sport tarixi hamda shu sohada erishilgan natijalar to‘g‘risida ma`lumot
berish,   mamlakatimizda   jismoniy   tarbiyaning   rivojlanishi   va   uning   taraqqiy   etish
hamda sportni  boshqarish  yo‘llari  haqida bilim  berish,  ommaviy jismoniy tarbiya
harakatida   ijtimoiy   va   davlat   idoralari   o‘rnini   anglatish.   Kelajakdagi   ish
faoliyatlarida   kasbiy-amaliy   ahamiyat   kasb   etuvchi   jismoniy   madaniyat   bo‘yicha
3 kasbiy bilimlar, ko‘nikma va malakalar hamda yangi pedagogik texnologiyalardan
foydalana olish kabi bilimlar bilan qurollantirishni ko‘zda tutadi. 
Kurs ishining vazifasi   – bo‘lajak jismoniy madaniyat o‘qituvchilariga jahon
xalqlarining   umumiy   madaniyatida   jismoniy   tarbiya   va   sportning   o‘rni.   Ibtidoiy
jamoa   tuzumida   jismoniy   mashqlarni   paydo   bo‘lishi.   Jismoniy   madaniyat   va
sportni   rivojlanish   davrlari. 1
  O‘rta   asrlarda   jismoniy   madaniyat   va   sport.   Buyuk
gumanistlar ta`limoti, O‘rta Osiyoga jismoniy tarbiyani kirib kelishi. Ajdodlarimiz
Abu Ali ibn Sino, A.Temur davrlarida jismoniy tarbiya. 
1
  O’zbekiston Respublika Prezidentining “Bolalar sportini rivojlantirish to’g’risida”gi Farmoni. Toshkent, 2019 yil 
24 oktyabr.
4 I.BOB.  JISMONIY TARBIYA NAZARIYASI FANINING KELIB
CHIQISHI.
1.1. Jismoniy tarbiya nazariyasi va m е todikasiga umumiy xarakt е ristika.
Jismoniy   tarbiya ,   badan   tarbiya   —   sog liqni   mustahkamlashga,   odamʻ
organizmini uyg un ravishda rivojlantirishga qaratilgan umumiy tarbiyaning uzviy	
ʻ
qismi. Jamiyatdagi jismoniy madaniyat ahvolini bildiruvchi ko rsatkichlardan biri.	
ʻ
Jismoniy   tarbiyaning   asosiy   vositalari:   jismoniy   mashg ulotlar,   organizmni
ʻ
chiniqtirish,   mehnat   va   turmush   gigiyenasi.   Jismoniy   tarbiya   aqliy,   axloqiy,
mehnat va estetik tarbiya b-n qo shib olib boriladi.	
ʻ
Ibtidoiy   davrdan   boshlab   Jismoniy   tarbiya.ga   alohida   e tibor   qaratilgan.	
ʼ
Dastlab   u   jismoniy   mashqlar,   turli   o yinlar,   mehnat   jarayonlari,   ovchilik,   harbiy	
ʻ
harakatlarga   o xshatilgan   musobaqalar   va   sinovlar   shaklida   mavjud   bo lgan,   turli	
ʻ ʻ
marosimlarni   aks   ettirgan.   Keyinchalik   yoshlarni   qilichbozlik,   chavandozlik,
kamondan   otish,   yakkama-yakka   kurash   mahoratiga   o rgatish   jamiyatning   asosiy	
ʻ
vazifalaridan biriga aylana borgan. Uyg onish davrida Jismoniy tarbiya.ga e tibor	
ʻ ʼ
yanada   kuchaydi. 2
  Gumanistlar   Jismoniy   tarbiya.ni   o quv   dasturiga   kiritishga	
ʻ
uringanlar.   Jismoniy   tarbiya.ga   o rta   asrlarda   Yevropada   oilaviy   tarbiya   va	
ʻ
maktabdagi  pedagogik jarayonning muhim  qismi  sifatida karala boshlandi. Russo
"Emil,   yoki   Tarbiya   to g risida"   deb   atalgan   pedagogik   risolasida   Jismoniy	
ʻ ʻ
tarbiya.ning   bolalarning   aqliy   kamoloti   va   mehnat   tarbiyasidagi   ahamiyatini
ta kidlagan. 18-asrda asosan Russo g oyalari ta sirida Germaniyada paydo bo lgan	
ʼ ʻ ʼ ʻ
"insonparvarlik va yaxshi xulq maktablari" — filantropinlar Jismoniy tarbiya.ning
shakl va uslublarining takomillashuviga olib keladi. Gimnastika mashqlari maktab
dasturlaridan   mustahkam   o rin   oladi.   19-asr   oxiri   va   20-asr   boshida   Fransiya,	
ʻ
2
  2.O’zbekiston Respublikasin ing “Ta’lim to’g’risda”gi Qonuni. 2020 yil, 23 sentabr.
5 Buyuk Britaniya va b. mamlakatlarda Jismoniy tarbiya.ning milliy tizimlari tarkib
topdi.
O zbekistonda   Jismoniy   tarbiyaga   juda   qadimdan   salomatlikniʻ
mustahkamlashning   asosiy   vositasi   deb   qaralgan.   Mahmud   Koshgariyning
"Devonu   lug otit   turk"   asarida   100   dan   ziyod   xalq   o yinlari   to g risida   ma lumot	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʼ
berilgan.   "Alpomish"   o zbek   xalq   qahramonlik   dostoni,   Alisher   Navoiyning	
ʻ
"Farxod   va   Shirin",   Zayniddin   Vosifiyning   " Badoye   ul-vaqoye "   ("Nodir
voqealar"),   Boburning   "Boburnoma"   asari   va   b.da   jismoniy,   jangovar   mashqlar,
kuchlilik bahsmunozaralarining xilma-xil namunalaridan xikoya qilinadi.
O zbekistonda   mustaqillik   yillariga   kelib   Jismoniy   tarbiya.   va   sport   davlat	
ʻ
siyosati darajasiga ko tarildi. 1992-yilda (2000-yilda esa yangi tahrirda) "Jismoniy	
ʻ
tarbiya va sport to g risida"gi qonunning qabul qilinishi, 1993-yilda Sog lom avlod	
ʻ ʻ ʻ
davlat   dasturining   ishlab   chiqilishi,   Vazirlar   Mahkamasining   sportning   alohida
turlarini rivojlantirishga oid va nihoyat 2021-yilda "O zbekistonda jismoniy tarbiya	
ʻ
va   sportni   yanada   rivojlantirish   chora-tadbirlari   to g risida"gi   qarori   Jismoniy
ʻ ʻ
tarbiya.ning huquqiy asoslarini yaratdi.
Jismoniy   tarbiya.ning   keng   tarmoqli   tizimi:   oilaviy-maktabgacha   davr
(chaqaloqlikdan   boshlab   bog cha   yoshidagi),   maktab   yoshi,   o rta   maxsus   va   oliy	
ʻ ʻ
ta lim   davri   hamda   katta   yoshdagi   (erkak   va   ayol)   lar   Jismoniy   tarbiya.sini   o z	
ʼ ʻ
ichiga oladi.  3
O zbekistonda   umumta lim   maktablaridagi   Jismoniy   tarbiya.   pedagogik	
ʻ ʼ
jarayon   hisoblanib,   Jismoniy   tarbiya.   darslari,   sport   seksiyalaridagi   mashg ulotlar	
ʻ
orqali   amalga   oshiriladi.   "Umumiy   o rta   ta lim   maktablari   uchun   jismoniy	
ʻ ʼ
tarbiyadan  davlat   ta limi   standarta"  bo yicha  1  — 9-sinflarda  haftasiga  2 soatdan	
ʼ ʻ
Jismoniy tarbiya. darslari joriy etilgan. 
3
  2.O’zbekiston Respublikasin ing “Ta’lim to’g’risda”gi Qonuni. 2020 yil, 23 sentabr.
6 O quvchi-yoshlar   o rtasida   Jismoniy   tarbiya.ni   yanada   ommalashtirish   vaʻ ʻ
ularning salomatligini mustahkamlash maqsadida 2021-yilda maxsus test sinovlari
ishlab   chiqildi.   Mazkur   testlarni   muvaffaqiyatli   topshirganlar   uchun   3   darajali
"Alpomish"   va   "Barchinoy"   nishonlari   ta sis   etildi.   1.588.298   nafar   o quvchi	
ʼ ʻ
mazkur testlarni muvaffaqiyatli topshirdi ( 2022 ). 
Shuningdek,   maktab   o quvchilari   uchun   "Umid   nihollari",   litsey-kollej	
ʻ
o quvchilari   uchun   "Barkamol   avlod",   oliy   o quv   yurti   talabalari   uchun	
ʻ ʻ
"Universiada" ommaviy musobaqalarini har 2 yilda o tkazish yo lga qo yildi. 	
ʻ ʻ ʻ Xalq
o yinlari   va   ommaviy   sport   turlari   bo yicha   qar   2   yilda   "Alpomish   o yinlari"	
ʻ ʻ ʻ
festivali hamda "To maris o yinlari" o tkazib kelinadi.	
ʻ ʻ ʻ
Jismoniy   tarbiya.ning   ilmiy-amaliy   asoslari   va   shu   soha   mutaxassislari
O zbekiston   davlat   jismoniy   tarbiya   instituti,   oliy   o quv   yurtlarining   fakultetlari	
ʻ ʻ
hamda bo limlarida tayyorlanadi. 	
ʻ
Respublikada 6 ta olimpiya o rinbosarlari bilim yurti, 8 ta oliy sport mahorati	
ʻ
maktabi   va   369   ta   bolalar-o smirlar   maktabida   ham   o quvchilarga   Jismoniy	
ʻ ʻ
tarbiya.dan   saboq   beriladi.   "Yoshlik"   ko ngilli   sport   tashkiloti,   "Vatanparvar"	
ʻ
mudofaaga   ko maklashuvchi   tashkiloti,   "Dinamo"   sport   klubi   kabi   sport	
ʻ
jamiyatlari   aholining   turli   qatlamlarini   Jismoniy   tarbiya.   mashg ulotlariga   jalb	
ʻ
etishga xizmat qiladi.
Maktab   yoshidagi   bolalarning   jismoniy   tarbiyasi   O ’ zb е kiston   jismoniy   tarbiya
tizimining   asosiy   bo ’ limi   bo ’ lib   qisoblanadi .
Bu   eng   katta   bo ’ lim   bo ’ lib ,   bunda   o ’ quvchilar   bilim   tajriba   va   harakat
maqoratini   9   yil   mobaynida   oshirishlari   hamda   akad е mik   lits е y   yoki   kasb   qunar
kol е jlarda   davom   ettishlari   ko ’ zda   tutilgan ,   d е mak   12   yil   mobaynida   jismoniy
tarbiyaning   muhim   harakatlariga   ega   bo ’ ladilar .
7 Ilmiy   t е xnika   taraqqiyoti   sharoitida   kishilarning   mehnat   vazifalari   o’zgarib
turadi.   Bunda   jismoniy   mehnat   kamayib   aqliy   m е xnat   ko’payib   boradi.   Shu
boisdan jismoniy tay е rgarlikga bo’lgan talab oshib bormoqda.
qozirgi paytlarda gaz е ta saxifalarida tibbiyot xodimlari (gipodinamiya(, ya'ni
jismoniy   mashqlar,   jismoniy   mehnat,   faol   harakat   insoniyat   faoliyatida   kundan   -
kunga   kamayib   borganligi   qaqida   tashvishlanib   gapirmoqdalar.   Bu   esa   o’z
navbatida   asr   kasalligi   yurak   tomir   kasalligining   yildan-yilga   ortishiga   sababchi
bo’lmoqda.
Shifokorlar fikricha, bu kasallikning oldini olishning zaruriy vositalaridan biri
ko’proq   harakat   qilish   va   jismoniy   mashqlarbilan   shuqullanishdir   hamda
(tabiatning sog’lomlashtirishkuchlari(dan unumli foydalana olish katta ahamiyatga
ega.
Maktabda   jismoniy   tarbiyani   takomillashtirish,   o’quv   tarbiya   ishlarini
yaxshilashning tarkibiy qismi qisoblanadi va (Soglom avlod uchun(istiqbol dasturi
1993,   (Ta'lim   to’g’risida(gi   qonun   hamda   (Kadrlar   tayyorlash   milliy   Dasturi((29
avgust   1997   yil)   talablarini   amalga   oshirish   uchun   o’z   qissasini   qo’shadi.   So’ngi
yillarda   maktab   o’quvchilarning   jismoniy   kamolotgat   е tishida   jiddiy   kamchiliklar
borligi   va   o’quvchilarning   hayoti   uchun   zarur   gin е tik   qoidalarni   mukammal
bilmasliklari, hamda birinchi  tibbiy yordam  ko’rsatish  soxasida   е tarli  bilimga ega
emasliklari ma'lum bo’lmoqda.
Maktabda   jismoniy   tarbiyaning   xilma   -   xil   shakllari   mavjud.   Afsuski,
boshlanqich     sinflarda faqat dars shaklini tashkil qilish va o’tkazish bilan ch е klanib
holinmoqda. Bu esa o’quvchilarda harakatga bo’lgan talablarini koniqtirmaydi.
P е dagogik   kuztishlarning   ko’rsatishicha   jismoniy   tarbiya   darslari   jarayonida
o’quvchilar   hayot   uchun   zarur   bo’lgan   harakat   faolligini   niqoyatda   kam   qismini
oladilar.O’zb е kiston   xalq   ta'limi   Vazirligini   1989   yil   30   yanvar,   45
8 sonli     buyuruqiga   binoan   xaftasiga   3   soat   jismoniy   tarbiya   darsini   o’tish
mo’ljallangan edi. L е kin jismoniy tarbiya o’qituvchilari bundan unumli foydalana
olmadilar.   Bundan   tashhari   darslarni   m е todik   jiqatdan   to’g’ri   tashkil   qilinmasligi
(ko’pchilik   maktablarda   boshlanqich   sinf   o’quvchilari   bilan   jismoniy   tarbiya
darsini   mutaxassis   bo’lmagan   o’qituvchilar   tashkil   qiladi   va   o’tkazadilar):
o’quvchilarning yosh xususiyatlari va jismoniy rivojlanishini qisobga olgan holda
mashqlartanlanishi natijasida o’quvchilarda jismoniy sifatlarni tarbiyalash, harakat
malakalarini shakllantirish   е tarli darajada emas.
Ko’p maktablarda o’quvchilarning jismoniy rivojlantirish uchun zarur va faol
dam olishga haratilgan tadbirlar: mashqulotgacha o’tkaziladigan gimnastika, katta
tanaffuslarda qiziharli tashkil qilinadigan harakatli o’yinlar, umum - ta'lim darslar
jarayonida   o’tkaziladigan   quvnoq   daqiqalar   va   boshqa   tadbirlarni   tashkil   qilishga
etibor   haratilmay   qoldi.   Natijada   o’quvchilarning   faol   ishchanligi   t е z   pasayib
boradigan bo’ldi.
Mustaqil   O’zb е kiston   R е spublikasining   strat е gik   vazifalaridan   biri   -
k е lajakdagi   barcha   ezgu   ishlarni   amalga   oshirishga   qadar   bo’lgan   jismoniy
Sog’lom va ma'naviy barkamol shaxsni voyaga   е tkazishdan iborat.
Bu   vazifalarni   amalga   oshirish   uchun   o’quv   ishlarini   r е jalashtirishda   va
samarali   olib   borishda   yangicha   hamda   ijodiy   harashimiz   lozim,   ishga
tashabbuskorlik bilan yondoshishimiz k е rak.
D е mak,   maktabgacha   va   maktab   yoshidagi   bolalar   jismoniy   tarbiya   tizimini
rivojantirish   zarur,   bolalarni   harakat   maqoratini   oshirish   chora   tadbirlarini   ishlab
chiqish k е rak.
Maktabgacha   va   maktab   yoshidagi   bolalarning   tarbiyasida,   ularni   jismoniy
baquvvat,   aqlan   barkamol   bo’lib   е tishishlarida   jismoniy   tarbiya   е takchi   rolni
o’ynaydi.
9 Bu   muammolarni   qal   etishda   asosiy   o’rin   bolalar   va   kattalar   orasida,
o’qituvchilar,   ota-onalar   o’rtasida   organizmni   chiniqtirish,   gin е tik   qoidalari   va
talablarning o’rgatish va tarbiyalash Sog’lom turmush tarzini tarkib etish egallaydi.
Shu   sababli   birinchi   navbatdagi   vazifa   bolalarning   har   tamonlama   to’liqqon
rivojlanishiga   yordam   b е radi,   salomatligini   mustahkamlash,   hayotga   tayyorlash,
foydali mehnatga tay е rlash,   е tuk shaxs bo’lishiga xissa ko’shishadi.
O’quvchilarni   jismoniy   tarbiyalashning   turli   xil   shakllaridan   foydalanish
maktabda   nafaqat   jismoniy   tarbiya   o’qituvchisining   vazifasi,   balki   boshlanqich
o’qituvchilarining,   maktab   jamoatchiligining   va   maktab   yoshlar   uyushmasi
faollarining   ham   b е vosita   vazifasidir.   Ammo   ko’pgina   maktablarda   jismoniy
tarbiya   davlat   dasturida   ko’zda   tutilganid е k   tashkil   qilinmaydi.   Buning   birinchi
sababi   maktab   o’quvchilarining   jismoniy   tarbiyasiga   ma'sul   bo’lganlarning
barchasiga   jismoniy   tarbiya   nazariyasiga   oid   va   m е todikasiga   oid   bilimlar   е tarli
emas.   Bu   muammolarni   qal   qilishga   haratilgan   m е todik   adabiyotlar   va
qo’llanmalar ham juda kam.
Biz   tavsiya   qilayotgan   qo ’ llanmada   jismoniy   tarbiyaning   maqsad   va
vazifalari ,   xilma - xil   vositalari   va   shakllari   bilan   birgalikda   maktabda   ayniqsa
boshlanqich   sinflardan   mustaqkam   ( salomatlik   poyd е vorining   qurish   uchun   zarur
usullari ,   m е todlari   bayon   qilinadi ".   2000-   yil   (Sog’lom   avlod   yili(,   2001   yil
"Onalar   va   bolalar   yili"   d е b   atalgan.   Sog’lom   ota-onadan   soglom   farzamnd
tuqiladi.   Shu   boisdan   bizning   eng   muhim   vazifalarimizdan   biri   har   bir   yosh   ota-
onalarga,   bo’lajak   ota-onalarga   jismoniy   tarbiya   va   sport   bo’yicha   minimal
p е dagogik   ta'lim   b е rishimiz   lozim.   Jamiatimiz   asosi   -   oila   moddiy   va   ijtimoiy
jiqatidan   mustaqkamlanmoqda.   Biz   r е spublikamizning   ijtimoiy   asoslarini
mustahkamlashda,   uning   barharorligida,   mamlakatimizning   ertangi   taqdiri   boqliq
bo’lgan   jismonan   Sog’lom,   manaviy   jiqatdan   е tuk     yosh   avlodni   tarbiyalashda
10 oilaning   muhim   o’rin   tutishiga   katta   ahamiyat   b е rilishi   va   amalga   oshirishda   o’z
qissamizni qo’shishni baxt d е b bilamiz.
1.2.Jismoniy tarbiya nazariyasi va m е todikaning dastlabki tushunchalari.
Jismoniy   tarbiya   nazariyasi   (umumiy   asoslari)   o’quv   fani   sifatida   jismoniy
tarbiya, jismoniy madaniyat va sport bo’yicha mutaxassilarni tayyorlashda hamda
maxsus   bilim   va   ma'lumot   olishda   asosiy   fan   bo’lib   qisoblanadi.   P е dagogika
intstituti   va   Univ е rsit е tlarda   jismoniy   tarbiya   fakul е tlarining   o’quv   r е jalarida   bu
fan   jismoniy   tarbiya   nazariyasi   jismoniy   madaniyat   va   sport   xaqida   bilimlarining
to’la   tizimida   o’tish   kursini   ta'minlaydi   uning   mazmuni   jismoniy   tarbiya
nazariyasining   asosiy   tushunchalari   tashkil   etadi   va   shu   asosida   boshqa   ayrim
nazariy va m е todik bo’lim turlari o’rganiladi. Jismoniy tarbiya ijtimoiy qodisalarga
ta'luqlidir. Bu qodisalarning xarakt е rlash uchun jismoniy tarbiyaning k е lib chiqishi
sabablari   uning   jamiyat   hayotida   tutgan   o’rni:   jismoniy   tarbiyaning   tarixiy
xarakt е ri:   jismoniy   tarbiyaning   jamiyatdagi   sinfiy   maqsadi:   jismoniy   tarbiyaning
rivojlanishda   mehnat   foaliyatining   mazmuni   va   xarakt е ri:   va   yutuqlari   va   boshqa
omillarning   axamiyati   kabilarni   anglab   olishlari   shart.   Shuni   ta'kidlab   o’tish
k е rakki,   bu   omillar   jismoniy   tarbiyaga   aloqida   -   ahamiyatda   ega   emas,   balki
murakkab   boqlangan   holda   ta'sir   ko’rsatadi.   Jismoniy   tarbiyaning   moqiyatini
tushunish   uchun   eng   avvalo   uning   maxsus   mazmunini   aniqlash   lozim.   Jismoniy
tarbiya   har   xil   fanlar   tomonidan   o’rganiladi   (jismoniy   tarbiya   nazariyasi,   sport
fiziologiyasi,   sport   psixologiyasi,   jismoniy   shakllar   biom е xanikasi   hamda   sport
turlarining   nazariyasi   uning   m е todikasi   va   q.k.).   Jismoniy   tarbiya   nazariyasi
p е dagigik fandir: u insonning barkamolligini boshharishning umumiy qonunlarini,
shuningd е k bu qonuniyatlari asosida O’zb е kiston fuqorolarining jismoniy tarbiyasi
fazifalarini m е todlari  va ish shakllarini aniqlaydi: jismoniy tarbiya nazariyasining
11 mazmuni jismoniy komil toptiradigan va vatan mudofasiga tayyorlaydigan tarbiya
to’g’risidagi bilimlarni tashkil qiladi.
Jismoniy   tarbiya   nazariyasi   jismoniy   tarbiya   amaliyotdagi   hamma   turlarini ,
hamda   aralash   fanlarning   dalillarini   umumlashtiradi .   Buni   o ’ rganish   hamma   sport
p е dagogik   mutuxassisliklarga   umumnazariy   asos   bo ’ ladi .
Jismoniy   tarbiya   nazariyasi   va   m е todikasi   fanining   bo ’ limlarida   jismoniy
madaniyatning   umumiy   talim   hamda   kasb   - amaliy   tayyorgarlik   va   kundalik
turmushda   xususiyatlari   o ’ rganilib   boradi .   Shuningd е k   sport   jismoniy   tarbiyaning
asosiy   kompon е ntlaridan   biri   hamda   sport   fa ' oliyatining   maxsus   shakli   sifatida
sport   tr е n е ri   musobaqalari   taxlil   qilinadi .
Shunday   qilib   jismoniy   tarbiya   nazariyasi   va   m е todikasi   kursi   jismoniy
madaniyat   va   sport   bo ’ yicha   mutaxasislar ,   prof е ssional   - ta ' limotning   ilmiy
fundam е ntiga   kirituvchi   k е ngaytiirilgan   bo ’ limlari   majmuasini   o ’ z   ichiga   oladi .
Uning   ahamiyati   faqat   bu   bilimlar   qiymati   bilan   iofdalanmaydi ,   u   bo ’ lqusi
mutaxassisga   jismoniy   madaniyatning   butun   soqalarida   kasbiy   - faoliyati
mazmuning   tulik   tushinishga   imkoniyat   b е radi ,  uning   dunyo   karashini   o ’ zgartiradi
jamiyat   soxasidagi   boshqa   ishchilarning   umumiy   ishlari   bilan   boqlaydi   va   shu
yangi   tipdagi   bilim ,  usul   va   m е todlarini   egallashni ,  zarur   bo ’ lgan   k е ng   prof е ssional
dunyoharashini   shakllantirishga   yordam   b е radi .   Jismoniy   tarbiya   nazariyasi   va
m е todikasi   bu   inson   jismoniy   kamolatini   boshharishning   umumiy   qonuniyatlari
qaqidagi   fandir .  Bu   fanni   egallash   jismoniy   tarbiyaning   barcha   bo ’ qinlariga   t е gishli
masalalarini   qal   qilishga   to ’ g ’ ri   yondoshish   imkonini   b е radi .
Jismoniy tarbiya - ta'limning bir turi bo'lib, uning mazmunining o'ziga xosligi
harakat   mashqlarini   o'rgatish,   jismoniy   sifatlarni   shakllantirish,   maxsus   jismoniy
tarbiya   bilimlarini   o'zlashtirish   va   jismoniy   tarbiya   bilan   shug'ullanishga   ongli
ehtiyojni   shakllantirishni   aks   ettiradi.   Jismoniy   tarbiya   tizimi   -   jismoniy   tarbiya
12 ijtimoiy amaliyotining tarixiy shartli  turi  bo'lib, odamlarning jismoniy kamolotini
ta'minlaydigan dunyoqarash, ilmiy-metodik, dastur-me'yoriy va tashkiliy asoslarni
o'z ichiga oladi. Jismoniy tarbiya sohasi ushbu jarayonning mohiyati va o'ziga xos
xususiyatlarini   aks   ettiruvchi   ko'plab   tushunchalarni   o'z   ichiga   oladi.   Jismoniy
rivojlanish,   jismoniy   tarbiya,   jismoniy   madaniyat,   jismoniy   madaniyat   mehnati,
jismoniy   tarbiya,   jismoniy   barkamollik   shular   jumlasidandir.   Jismoniy   (tanaviy)
rivojlanish   -   bu   ehtiyoj,   muntazamlik   va   oldindan   belgilangan   tendentsiya
(progressiv   yoki   regressiv)   bilan   tavsiflangan   inson   tanasidagi   o'zgarishlar
majmuasidir. Jismoniy rivojlanish deganda irsiyat, atrof-muhit va jismoniy faollik
darajasi   ta'sirida   erishilgan   inson   tanasining   qobiliyatlari   va   funktsiyalarini
shakllantirish jarayoni va natijasi tushuniladi.
Jismoniy   mashqlar   va   protseduralar   jismoniy   tarbiyaning   muayyan
muammolarini hal qilishga qaratilgan ongli harakat harakatlaridir. Ular ma'lum bir
usul   bo'yicha   amalga   oshiriladi   va   markaziy   asab   tizimining   ishiga   katta   ta'sir
ko'rsatadi,   miya   yarim   korteksining   charchoqlarini   kamaytiradi   va   umumiy
funksionallikni   oshiradi.   Mashqdan   so'ng   o'quvchilar   tanasi   qizg'in   tarbiyaviy
ishlarni   engish   osonroq   bo'ladi.   Bundan   tashqari,   jismoniy   mashqlar   ta'sirida
tayanch-harakat   tizimi   yaxshilanadi:   suyaklar   bo'g'imlarda   mustahkamlanadi   va
harakatchan bo'ladi, mushaklar hajmi, ularning kuchi va elastikligi ortadi. Jismoniy
muolajalar ham alohida ahamiyatga ega, chunki ular mushak tizimini, qon aylanish
va nafas olish organlarini rivojlantirish va saqlash  uchun ishlatiladi. Gimnastika -
bu   butun   organizmga   va   xususan,   ko'p   qirrali   foydali   ta'sir   ko'rsatadigan   turli   xil
mashqlar   to'plami.   Gimnastika   tartib-qoidalari   mashg'ulotlar   vaqtida   jismoniy
faoliyatning   vaqti   va   miqdori   bilan   farqlanadi.   Jismoniy   tarbiya   amaliyotida
gimnastikaning   quyidagi   turlari   shakllangan:   asosiy,   sport,   akrobatika,   badiiy,
gigiyenik,   tibbiy.   O'quvchilarning   jismoniy   tarbiyasida   asosiy   rol   asosiy
13 gimnastikaga   tegishli   bo'lib,   uning   tartiblari   jismoniy   tarbiya   bo'yicha   maktab
o'quv   dasturining   muhim   qismini   tashkil   qiladi.   Mashqlarning   mazmuni
o`quvchilarning umumiy jismoniy rivojlanishini hamda mehnat va hayotga bo`lgan
hayotiy   ko`nikmalarini   shakllantirishni   (tegishli   yo`nalishdagi   harakatlar,   qo`l,
oyoq,   gavda,   bosh   harakatlarini   nazorat   qilish,   ish   holatini)   ta`minlaydi.   Barcha
turdagi mashqlar kuch, chidamlilik, tezlik uchun mo'ljallangan. Talabalar hayotida
muhim  o'rinni  gigienik gimnastika  egallaydi:  ertalabki  mashqlar, tanaffus  paytida
jismoniy faollik, turli fanlar bo'yicha darslarda jismoniy tarbiya mashg'ulotlari. Bu
kun   davomida   tanani   quvnoq   holatda   saqlashga,   shuningdek   charchoqni
kamaytirishga   imkon   beradi.   O'yinlar   ham   jismoniy   tarbiya   vositalariga   tegishli
bo'lib,   jismoniy   rivojlanishda   alohida   o'rin   tutadi.   Muntazam   o'yinlar
o'quvchilarning o'z faolligini talab qiladi va ularning asosiy harakat qobiliyatlari va
tezlik,   chaqqonlik,   kuch,   chidamlilik   kabi   fazilatlarini   shakllantirishga   yordam
beradi.   O'yinlarning   hissiyligi   shaxsiy   xususiyatlar   va   tashabbusning   namoyon
bo'lish   imkoniyatini   nazarda   tutadi.   Bundan   tashqari,   o'yinlar   o'quvchilarning
kayfiyatini   ko'taradi.   Jamoa   o'yinlari   o'zaro   yordamni   kuchaytirishga   yordam
beradi, kollektivizmga o'rgatadi. 
14 II.BOB.  JISMONIY TARBIYA FANINI FAN SIFATIDA SHAKLLANISHI
VA O‘ZBEKISTONDA  RIVOJLANISHI.
2.1.   O’zb е kistonda jismoniy tarbiyaning rivojlanish tarixi.
O’rta   Osiyo   xalqlari   to’g’risida   malumotlardan   ular   o’zlarining   ko’p   asrlik
tarixlari davomida iqtisodiy va ijtimoiy taraqqiyotning barcha asosiy bosqichlarni
bosib   o’tganlar.   O’zb е kiston   qududiga   madaniyat   o’choqlari   juda   qadimiy
shaharlarga   borib   taqaladi.   Samarqand,   Buxoro,   Toshk е nt,   T е rm е z   kabi   qadimiy
o’choqlarga ega. Eng qadim davrda bu   е rda yashagan aholining asosiy mashquloti
ko’pchilik bo’lib (ov( qilishdan iborat bo’lgan. Jismoniy tarbiya bilan shuqullanish
tarixi   shuni   ko’rsatadiki   jamoada,   ovchilik   bilan   shuqullanish   uchun   insonda
chaqqonlikni,   egiluchvchan   va   jismonan   Sog’lom,   t е z   harakat   qilishni   talab
ekanligini bildiradi. Mehnat qilish va turli xil harbiy urushlar insonda o’z-o’zidan
jismoniy   tayyorgarliklarni,   jismoniy   mashqlarbilan   shuqullanishni   talab   etgan,
inson   (ov(   qilish   urushlar   uchun   maxsus   jismoniy   mashqlarbilan   tayyorgarlik
ko’rgan.
Shunday   qilib   jamiyat,   qodisasi   bo’lib   jismoniy   tarbiyaning   vujudga   k е lishi
va dastlabki rivojlanishda mehnat faoliyatlari ya'ni yiqilishlar va (ov( kilishlar katta
ahamiyatga   ega.   Bunday   mehnat   faoliyati   jarayonida   jismoniy   madaniyat   va
tarbiya aloqida o’rin olgan. Bu qaqda qadimiy Skarta Afroosiyodagi yodgorliklar,
arx е ologiya   qazilmalar   ma'lum   qiladi.   Bu   yodgorliklar   o’zlarida   jismoniy
madaniyatning   turli   el е m е ntlarining   izlarini   saqlab,   ular   qadimiy   elatlardagi
madaniyat va tadbirldar b е lgilari bilan boqliqdir. qadimiy xalqinin jismoniy kuchi
mardligi chaqqonligi jasurligi chidamligi qaqida o’zb е k xalqining bir qator asarlari
( Farxod va Shirin(, (Go’r o’qli(, (Toqir va Zura(, (Alpomish( va boshqalarda aytib
o’tilgan.
15 Bir   qator   milliy   yiqinlar   va   tantanalar   yakka   kurash   turli   o’yinlar   va
qurollardan   foydalangan   holda   oli   borilar   edi,   hamda   bolalarning   jismoniy
tarbiyasiga   katta   e'tibor   b е rilar   edi.   Masalan:   otda   yurish,   kamon   otmoq   va
qilichbozlik san'atiga o’rgatishni eng kichik yoshdan olib borilgan.
Jismoniy   tarbiya   nazariyasi   va   m е todikasi   ilmiy   va   uquv   bo’lib   ko’pgina
umumiy qonun - xodalarni bilish jismoniy tarbiya nazariyasi fanining turli va aniq
savollarini to’g’ri o’rganishga yondoshish imkonini b е radi. Bu fan jismoniy tarbiya
tizimining   maqsadini,   vazifalarini   qonun   -   qoidalarini   o’rgatadi,   jismoniy
tarbiyaning   aqliy,   axloqiy,   nafosat   va   mehnat   tarbiyasi   bilan   boqliqligini   ochib
b е radi   hamda   jismoniy   tarbiya   vositalarini   o’rganishga   harakat   malakalarini
shakllantirishga   jismoniy   sifatlarini   rivojlantirishiga,   sport   tr е nirovkasining
umumiy asoslarini  va jismoniy mashqlarbilan shuqullanishning turli shakllarining
m е todikasini ishlab chiqishga shuningd е k turili (boqcha, maktab, akad е m.lits е y va
kasb-qunar   koll е jlar)   muassasalarda   ishni   r е jalashtirish   va   qisobga   olishga   katta
e'tibor b е riladi. 4
Jismoniy tarbiya nazariyasi va m е todikasi amaliyot bilan chambarchas boqliq
holda   rivojlanib   boradi.   Rivojlanish   manbai   bo’lib   mamlakatimizda   va   hardosh
davlatlarda olib borilayotgan ilmiy tadqiqotlar va ilqor tajribalar qisoblanadi.
Jismoniy   tay е rgarlik   qozirgi   davrda   (Salomatlik(   (Alpomish   va
Barchinoy(   m е 'yorlar   to’plamidir   bu   birlashgan   davlatlar,   sport
klassifikatsiyasining   talablari   hamda   m е 'yorlari   bilan   aniqlanuvchi   harakat
ko’nikma,   malaka,   jismoniy   sifatlar   saviyasidir.   Maktabgacha   yoshdagi   bolalar
uchun   jismoniy   mashqlarni   asosiy   turlari   hamda   ularni   bajarishga   oid   talablar
asosida   m е ' е r   ko’rsatkichlar   (Boqchalarda   jismoniy   tarbiya   dasturi(   da,   9   yillik
4
  O’zbekiston Respublika Prezidentining “Bolalar sportini rivojlantirish to’g’risida”gi Farmoni. Toshkent, 2019 yil 
24 oktyabr.
16 umumta'lim   maktab   o’quvchilari   uchun   hamda   akad е mik   lits е y,   kasb-qunar
koll е jlari uchun (Jismoniy tarbiya dasturi(da ko’rsatilgan.
Jismoniy   tayyorgarlik   umumiy  va   maxsus   jismoniy   tayyorgarlikdan   mavjud.
Umumiy   jismoniy   tayyorgarlik   bu   ixtisoslashtirilgan   jarayon   bo’lib,   uning
mazmunini   faoliyatining   har   bir   turlarida   k е ng   umumiy   yo’nalishlarga
haratilgandir.   Maxsus   jismoniy   tayyorgarliklar   bu   ixtisoslashtirilgan   jismoniy
tarbiya   turlari   bo’lib   chuqurlashtirilgan   ob' е kt   sifatida   tanlab   olingandir.   Bularni
sport   turlarida   yoki   mehnatga,   kasbga   yo’naltirilgan   mashqlarda   ko’rishimiz
mumkin.
Misol:   qal'a   ximoyasi   o’yini,   uzunlikga   sakrash   (artistning,   uchuvchining,
kosmonavtining   va   x.k.)   larning   jismoniy   tarbiyasining   kasb   yo’nalishidir.   Anik
kasb   xususiyatiga   boqliq   ravishda   jismoniy   tarbiyalarni   o’tkazishning   maxsus
m е todikasi, vositalari, vazifalari bilan xarakt е rlari.
Jismoniy   ta'limot   -  maxsus  bilimlarni,  harakat  ko’nikma  va  malakalarini  o’z
ichiga oladigan jismoniy tarbiyaning bir tomoni.
Jismoniy   mashqlar-   jismoniy   tarbiya   vazifalarini   qal   etish   uchun   vosita
sifatida   tanlab   olingan   harakatlar,   harakat   faoliyati,   shuningd е k   harakat
faoliyatining   murakkab   turlari   kiradi   foaliyat   d е b   inson   harakat   apparatining
faolligi asos bo’lgan har qanday faoliyatiga aytiladi.
(Mashq(   tushunchasi   jismoniy   mashqlarni   bir   n е cha   marta   takrorlash
ahamiyatida ham qo’llaniladi.
Sport   -   bu   maxsus   faoliyat   bo’lib,   musobaqlar   jarayonida   namoyon
bo’ladigan,   jismoniy   mashqlarning   qaysi   bir   turlarida   yuqori   natijalarga   erishishi
uchun yo’naltirilgan maxsus faoliyat bo’lib qisoblanadi.
(Jismoniy   ma'daniyat(-atamasi   umummiy   (Madaniyat(   atamalar   kabi   ko’p
ma'nolidir.   Zamonaviy   adabiyotda   (madaniyat(   d е ganda   inson
17 (jamiyat(   faoliyatining   ayrim   turlari,   shuningd е k   uning   shaxs   va   jamiyat   uchun
qimmatbaqo bulgan natijaga aytiladi.
(Ma'daniyatning( umumiy tushunchasini aniqlashda (tabiat( tushunchasi bilan
taqqoslaydilar. Ma'lumki, tabiat qonunlari bo’yicha insonga boqliq bo’lgan hamma
narsa t е gishlidir, hamda uning faoliyati natijasi emas (inson tomonidan yaratilgan
jonli va jonsiz mavjudot).
Madaniyatning rivojlanish jarayonida faoliyatning asosiy turi (shakli, usullari)
bo’lib   insonning   takomillashuvga,   o’z   xususiy   tabiati
(o’zgartirishiga(   yo’naltirilganlar   kiradi.   Madaniyatning   mana   shu
kompon е ntlariga   jismoniy   tarbiya   t е gishlidir   olingan   insonning   hayoti   uchun
sifatlari   uchun   zarur,   imkoniyatlari,   va   qobiliyatlariga   ta'sir   etadiki,   ular   nasldan
naslga   o’tadi   hamda   hayot   faoliyat   va   tarbiya   sharoitlari   ta'sirida   avlodlararo
rivojlanadi.
Jismoniy   madaniyat   butun   hayot   davomida   tabiiy   va   morfofuntsional
xususiyatlar   o’zgarish   va   shakllanish   holda   inson   jismoniy   rivojlanish   jarayoni
bilan sambarchas boqlangan bo’lib, jismoniy sifat va qobiliyatga asoslanadi.
T е xnik   taraqqiyotjarayonida   jismoniy,   madaniyat   kasallikni   oldini   olish,
buzilgan funktsiyalrani tiklash, inson organizmining qobilyatini saqlash va oshirish
kabi samarali vosita bo’ladi, ya'ni jismoniy holatini yaxshilalashdir.
Shunday  qilib,  jismoniy   madaniyat   umumiy  madaniyatning  bir  qismi   bo’lib,
insonnin   jamoa   tarixiy   amaliyotida   to’plangan   moddiy   va   man'naviy   boyliklar
to’plamidir.
Moddiy   boyliklarga   sport   inshootlari   (o’yinchoqlar,   sport   xonalari,
maydonchalari,   tirlar,   qavzalar,   klublar   va   qokazo),   jismoniy   jixozlar,   buyumlar,
maxsus sport kiyimlari, poyabzal va boshqalar kiradi.
18 Ma'naviy   boyliklarga   jismoniy   madaniyat   qaqidagi   fan   va   sana'at     asarlari
(adabiyot, xaykaltaroshlik, grafika, musiqa va boshqalar kiradi).
Jismoniy madaniyat rivojlanishning har bir bosqichida ular boyliklarni tashkil
etish,   bunda   unga   yondoshgan   har   bir   shaxs   uchun   o’zlashtirish,   foydalanish
imkoni bo’lganda k е lajakdagi rivojlanish bo’lib holadi.
  Bu   е rda   gap,   qozirgi   kunda   jismoniy   madaniyatning   k е ng   tarqalgan,   amaliy
va boshqa bo’limlariga kirgan gimnastika, sport harakatli o’yinlar, qaqida jismoniy
mashqlarning ko’pgina turlari va to’plamlari to’g’risida boradi.
Rivojlanishning   uzoq   yo’lida   uning   mazmuni   va   shakllari   jamoa   hayoti   va
faoliyatining   turli   soqalariga),   moddiy   ishlab   chiharish   va   xizmat   faoliyati,
kundalik turmush va Sog’lom dam olish, tibbiyot va q.k.) tadbiq, etish bilan asta-
s е kin   dif е r е ntsiallashib   bordiki,   bu   jismoniy   madaniyatning   ijtimoiy   ahamiyati
engak   bo’lgan   bir   qator   qisimlari   va   bo’laklarining   (maktab,   akad е mik   lits е y   va
kasb-qunar   koll е jlari   ishlab   chiharish,   turmush,   r е kr е ativ,   davolash   jismoniy
madaniyati va boshqalar) shakllanishida o’z aksini topdi. 5
Jismoniy   madaniyat   -   jismoniy   tarbiya   nazariyasining   eng   k е ng
tushunchasidir.   U   yuqorida   ko’rib  tilga   olingan  hamma   tushunchalarni   o’z   ichiga
oladi.
Jismoniy   tarbiya   nazariyasining   boshqa   fanlar   bilan   boqlanishi.   Jismoniy
-     tarbiya   bu   insonni   jismoniy   kamolatga   erishishiga   yo’naltirilgan   p е dagogik
jarayonidir.   Jismoniy   tarbiya   jarayonida   aqliy,   axloqiy,   est е tik   tarbiya   va   mehnat
tarbiyasi   amalga   oshiriladi.   Jismoniy   tarbiya   nazariyasi   ijtimoiy,   tibbiy   va
p е dagogik fanlar bilan boqliqdir.
Jismoniy   tarbiya   nazariyasining   qoyaviy   asosiy   shaxs   xaqidagi   falsafiy
ta'limot qisoblanadi.
5
  O’zbekiston Respublikasining “Jismoniy tarbiya va sport to’g’risida”gi Qonuni. 2019 yil 9 sеntabr.
19 Jismoniy   tarbiya   nazariyasining   ilmiy   -   tibbiy   asosi   (anatomiya,   fiziologiya,
gigi е na, bioximiya, biom е xanika va boshqalar) fanlar majmuasidan tarkib topgan.
Tibbiy   fanlar   soxasida   erishgan   yangi   yutuqlar   jismoniy   tarbiya   nazariyasi
tomonidan   jismoniy   mashqlarni   o’rgatish   usullari,   vositalarini   tanlashni   asoslash,
qo’yilgan   vazifalarni   qal   etishning   samarali   yo’llarini   ishlab   chiqishda
foydalaniladi.
Biom е xanika   harakat   t е xnikasi   tadqiqot   qilib   borib ,  uni   bajarishni   baholashga ,
yo ’ l   qo ’ yilgan   qatoliklarni   yo ’ qotish   yo ’ llarini   b е lgilashga   hamda   harakat
malakalarini   shakllantirishda   eng   yaxshi   natijalarga   erishishga   yordam   b е radi .
Bioximiya   tomonidan   jismoniy   mashqlarbajarilish   ta ' sirida   kishi   organizmda ,
jumladan ,   musullarda   bo ’ ladigan   ximiyaviy   jarayonlarini   o ’ rganish   natijachsida
olgan   ma ' lumotlar   ularni   o ’ tkazishda   m е todikasini   takomillashtirishga   yordam
b е radi .   Tabiy   fanlar   asosida   erishilgan   yangiliklar   jismoniy   tarbiya   nazariyasi
jismoniy   mashqlarga   o ’ rgatishning   vosita   va   usullarini   tanlash   uchun ,
ma ' lumotlarni   o ’ tkazish   m е todikasini   ishlab   chiqish .
Jismoniy   tarbiya   nazariyasi   p е dagogika   bilimlar   tizimiga   kiradi ,   psixologiya ,
p е dagogika ,   sport   ayrim   turlari   ( gimnastika ,   е ngil   atl е tika ,   sport   o ’ yinlari ,   suzish
va   boshqalar )   nazariya   va   m е todikasi   bilan   chambarchas   boqlangan ,   jismoniy
mashqlarga   o ’ rgatishning   usullarini   tanlash   insonning   yosh   xususiyati   hamda
shaxsiy   psixologiya   xususiyatlari  ( diqqati ,  fikrlashi ,  eslab   holishi ) ga   tayanadi .
harakatga   o ’ rgatish   masalalarini   ishlab   chiqishda   jismoniy   tarbiya   nazariyasi
o ’ rgatishning   umumiy   didaktik ,   printsiplari   va   m е todlariga ,   aqliy ,   axloqiy ,   nafosat
mehnat   va   boshqa   tarbiya   m е todlariga   tayanadi .
2.2.Jismoniy tarbiya nazariyasi va m е todikasi fan sifatida 
boshqa fanlar bog’liqligi.
20 Jismoniy   madaniyat   nazariyasi   va   metodikasining   rivojlanishi   bir   necha
davrlarni o‘z ichiga oladi. Birinchi davr – bashariyat taraqqiyotining ilk davridagi
harakat   faoliyatini   organizmga   ta’siri   haqida   eng   dastlabki   (emperik)   bilimlar
(Ponamarev   N.I.   1975),   ularning   to‘planishi,   «mashqlanganlik»ning   foydasini
sezib, ma’nosiga yetish va to‘plangan tajribani avloddan-avlodga uzatish usullarini
anglashga   imkoniyat   yaratilgan   «jismoniy   mashqlar»ni   va   «jismoniy   tarbiya»ni
paydo   bo‘lishi   uchun   shart-sharoit   yaratilishiga   omillarni   yuzaga   kelgan   davri.
Ikkinchi   davr   –   jismoniy   tarbiya   jarayonida   qo‘llanila   boshlangan   birinchi
usuliyatlarning yaratilishi – qadimgi Yunonistonda quldorlik davlati davri va O‘rta
asrni o‘z ichiga oladi (G.D.Xarabuga, 1974). 
Jismoniy   tarbiyadagi   bu   usuliyatlar,   tajribalar   orqali   yuzaga   kelgan   bo‘lib,
filosoflar,   pedagoglar,   vrachlar   odam   organizmi   faoliyati   qonuniyatlari   bilan
unchalik   tanish   emasligi,   o‘rganib   ulgurmaganliklari   orqali   jismoniy   mashqlar
ta’sirining   mexanizmini   aytarli   tushuntira   olmas   edilar.   Shunga   ko‘ra   bu   davr
jismoniy   mashqlar   bilan   shug‘ullanishning   foydasini   tashqi   ko‘rinishlarga   qarab
baholangan davr deb qaralgan. 
Bu   davrda   Yunonistonning   jismoniy   tarbiya   usuliyati   aytarli   darajada   keng
tarqalgan   bo‘lib,  u   mavjud  vositalar   va  usuliyatlarni   kuch,   chidamlilik   va   boshqa
harakat   sifatlarini   rivojlantirish   uchun   ularni   yagona   tizimiga   birlashtirgan   davr
deb   qaralgan.   O‘rta   asrning   o‘rtalarida   jismoniy   tarbiya   usuliyatlarining   xillari
ortdi.   Gimnastika,   suzish,   o‘yinlar,   kamon   otish,   otda   chopish,   qilichbozlik
bo‘yicha dastlabki qo‘llanmalar paydo bo‘ldi. 
Ajdodlarimiz   Abu   Nasr   Farobiy,   Abu   Ali   ibn   Sino,   Abu   Rayhon
Beruniylarning   tan   tarbiyasiga   oid   ilmiy   Dunyo   qarashlari   vujudga   keldi
(Usmonxo‘jaev   T.N.   1995).   Uchinchi   davr   –   jismoniy   tarbiya   haqidagi   nazariy
21 bilimlarni intensiv to‘planishi, uyg‘onish davridan XIX asrning oxirigacha bo‘lgan
davrni o‘z ichiga oladi. 
Inson tarbiyasi, uni o‘qitish, davolash haqidagi fanning rivojlanishi filosoflar,
pedagog va vrachlarning jismoniy tarbiya muammolariga e’tibor qila boshlashlari
davri,   jismoniy   tarbiyaning   mohiyati   haqidagi   falsafiy,   pedagogik   va   tibbiy
ma’lumotlarning, bilimlarining vujudga kela boshlagan davri. Bu ma’lumotlar hali
turlicha,   chunki,   ko‘pincha   o‘sha   davrda   mustaqilroq   sanalgan   filosofiya,
pedagogika, meditsina fanlari tarkibida voyaga yetar edi. 
Yo‘l-yo‘lakay,   ammo   zarur   bo‘lgan   darajada   bunday   ilmiy   fanlarning
vakillari ko‘pincha o‘z muammolarini jismoniy tarbining rolini hisobga olmay hal
qilish mumkin 36 emasligini tushuna boshladilar. 
Yangilanish davridayoq pedagog-gumanistlar va hayoliy sotsialistlar jismoniy
tarbiyada   bir   butun   tarbiyaning   majburiy   qismlardan   biri   deb   qaray   boshladilar.
Jumladan, shvetsariyalik demokrat pedagog I.G.Pestalotsi tomonidan (1746- 1827)
bolalarharakat   qobiliyatini   rivojlan-tirish   uchun   tuzilgan   jismoniy   mashqlar
tizimida bo‘g‘inlar (sustavnaya) gimnastika umumiy pedagogika nazariyasi ichida
alohida o‘rinni egallaydi. 
XVIII   asrda   anatomlar   tomonidan   jismoniy   mashqlar   «biomexanika»si
bo‘yicha   izlanishlar   olib   borildi,   XIX   asrda   esa   jismoniy   tarbiya   haqida   ilmiy-
nazariy   ishlar   vujudga   keldi.   Jamiyat   hayotida   jismoniy   tarbiyaning   roli
tarbiyaning   sinfiy   xarakterga   ega   ekanligi   ilmiy   asoslandi.   Tarbiyaning   mazmuni
ochildi   va   unda   jismoniy   tarbiyaning   o‘rni   hamda   shaxsni   har   tomonlama
rivojlantirish   yo‘llari   aniqlandi.   Aynan   shu   davrda   jismoniy   tarbiya   nazariyasiga
asos   solindi   deb   hisobga   olinib,   shu   soha   bo‘yicha   ilmiy   farazlar   va   bilimlar
to‘planishi orqali mustaqil fan sifatida ajralib chiqdi. To‘rtinchi davr – XIX asrning
22 oxiridan   ilmiy   va   o‘quv   fani   sifatida   jismoniy   tarbiyaning   nazariyasi   va   usuliyati
shakllana boradi. 
Bu davrning xarakterli tomoni shundaki, fan sifatida jismoniy tarbiya jamiyat
hayotining boshqa jabhalariga ham ta’sir ko‘rsata boshladi. Jismoniy tarbiya sohasi
nazariyasi   olimlaridan   biri   Petr   Fransevich   Lesgaft   (1837-1909)   o‘zining   tarix,
anatomiya,  pedagogika, antropologiya,  jismoniy  tarbiya  metodikasiga   oid asarlari
bilan   hozirgi   zamon   jismoniy   tarbiya   nazariyasi   va   metodikasi   mustaqil   ilmiy-
amaliy isbotladi. 
Beshinchi   davr   –   rivojlangan   mamlakatlar   va   sobiq   sho‘rolar   davlati
olimlarining   izlanishlari   davri   bo‘lib,   fanning   intensiv   rivojlanishi   materialistik
dialektikaga   asoslangan   holda   o‘sha   davrda   progressiv   hisoblangan   usuliyatlarga
tayanib amalga oshirildi.
23 XULOSA
Jismoniy   madaniyat   jarayonida   o`quvchilar   o`zaro   bir-biri   bilan   va
jamiyatning boshqa a`zolari bilan mulokatda bo`ladilar. Jismoniy mashq lar  bilan
shug`ullanish uchun ma`lum moddiy va ma`naviy kimmatga ega bulgan anjomlar,
jixozlardan   foydalanadilar.   Jismoniy   madaniyat   chilarning,   sportchilarning   o`zaro
bir-biri   bilan   munosabati,   muomilasi   va   uni   urab   olgan   ijtimoiy   muhit,   tabiat
omillarining ta`siri bilan ular oldiga muvjud jamiyat axloqi talablariga javob berish
muammosini quyadi.
Mamalakat   sportchisining,   jismoniy   madaniyatchisining   axloqi   -   bu   millat
vakili, mavjud jamiyat kishisining axloqidir. O`zbek sportchi sining maxsus axloq
normalari yukki u mazkur jamiyatning oddiy a`zosi axloqi normalaridan farq kilsa.
"Sportchining   axloqi"   degan   axloqni   to`zushga   urinish   bu   bizning   shark
xalklari axloq normalaridan uzoq lashishga olib kelar edi. Biz kiska fikrli, tor uyli
sportchini tayyorlamasligimiz, bakuvvat, faqat yaxshi xazm qilish organlariga ega
bulganlarni   emas,   fikrlash   doirasi   keng,   ma`naviy   boy,   kirishuvchan,   yaxshi
tashkilotchi   bula   oladigan   individni   madaniyatlashni   nazarda   tutmogimiz   lozim.
Bu fikrlar ayniqsa navkiron mamlakatimiz yoshlari uchun taaluklidir.
Sportda birlik va umumiylik yagona qonuniy xususiyatdir. Ushbu xususiyat
jamoada   gavdalanadi.   Jamiyat   jismoniy   madaniyati   tarixi   millat   va   jamoaning
kuchini   ifodalaydi.   Mamlakat   sportchisi   xalkaro   maydondagi   galabalarning   xal
kiluvchi omili, o`z xalki, Vatani oldvdagi javobgarlik burchinini xis qilishi lozim.
Garbning proffesional sporti esa o`zining vakillariga: shaxsiy manfaatingiz jamiyat
manfaatiga mos kelishi shart)mas, o`z nshnngi shi vujudga kelgan holatni xisobga
olib xech kanday burch va prinsip bilan boglamay xal kiling deb urgatadi.
2.Jamoat   mulkiga   ijtimoiy   munosabatda   bulishni   jismoniy   tar   biya   darsida
madaniyatlash,   shug`ullanuvchilardi   jixoz,   anjomlar,   ishlati   layotgan   inshoatga yaxshi  munosabatda  bulishga  urgatish,  sport  maydon larini  talab  darajasida  qayta
jixozlash ishida ishtirok etish bilan madaniyatlanadi.
3.Mehnatga   ijtimoiy   munosabatda   bulish   jamiyat   a`zolari   axloq
normalarining   eng   asosiysidir   jismoniy   mashqlar   bilan   shug`ullanish
shug`ullanuvchini mehnatda, yuqori ishlab chikarish jarayonida ishtirok etishga va
o`zning   har   tomonlama   garmonik   rivojlanishini   amalga   oshi   rish   imkoniyatini
yaratadi.
Sportchida   esa   sport   natijasiga   erishish   mashakkatli   va   ogir   bo`lib,   chidam
bilan   mehnat   qilishni   talab   kiladi.   U   bilan   rekordlarni   ngina   yangilab   kolmay,
o`zida   mehnat   jarayoni   uchun   kerakli   iroda,   intizom,   mehnat   qilishga   odatni
shakllantiradi, mehnatni kadrlashga urgatadi.
4.Jismoniy   madaniyat   jamiyat   qonunchiligiga   buysunishni   urgatadi.
Gimnastika,   uyinlar,sport,   turizm   va   boshqa   jismoniy   mashq   bilan   shu   gullanish
madaniyatlanuvchilardan   urnatilgan   qoidani,   tartibni   katiyyan   talab   kiladi.   Ularni
bajara   olmaslik   sportchini   yoki   madaniyat   lanuvchini   maqsaddan   uzoqlashtiradi.
Sportchi   hayotini   xavf   ostida   koldiradi.   Sport   jarayonida   uning   axloqiy
madaniyatsining   iatijasini   kurib   utishgina   kifoya.   Masalan,   tup   uchun
kurashayotganda   uyinchi   tuknashib   ketdi   deylik.   Kimdir   aybdor.   Ko`pollikka   Siz
xam javob kilgingiz keladi. lekin sportchi axloqi normalari o`z - o`zini kulga olish
va   nizoli   holatni   tinch   yul   bilan   xal   qilish   uchun   axloqiy   norma   talablari   ustun
kelishi kerak ligini takazo etadi. O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI QONUNLARI
1.O’zbekiston   Respublikasining   “Jismoniy   tarbiya   va   sport   to’g’risida”gi
Qonuni. 2019 yil 9 sеntabr.
2.O’zbekiston   Respublikasin ing   “Ta’lim   to’g’risda”gi   Qonuni.   2020   yil,   23
sentabr.
3.O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2018   yil   5   martdagi   “Jismoniy
tarbiya va sport sohasida davlat boshqaruvi tizimini tubdan takomillashtirish chora
tadbirlai to’risida”giPF-5368-sonli Farmoni .
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
4.   Kerimov   F.A.   Sport   sohasidagi   ilmiy   tadqiqotlar.   T.,   “Zarqalam”   nashr.,
2017 .
5.   Nasritdinov   F.N.,   Q osimov   A.Sh.   O’zbek   xal q   milliy   o’yinlari.   T.,   1
to’plam. 2018
6.   Usmonxo’jaev T., Xo’jaev F.. 1001 o’yin. T.,   “Ibn Sino”nomidagi nashr.,
2019 .
7.   O’zbekiston   Respublika   Prezidentining   “Bolalar   sportini   rivojlantirish
to’g’risida”gi Farmoni. Toshkent, 2019 yil 24 oktyabr.
8.   Ayrapetyants L.R. Voleybol. Toshkent, Zar qalam, 20 21 .
9.   Po’latov   A.A.   Voleybol.   JTI   talabalariga   mo’ljallangan   dastur.   Ixtisoslik
kursi.  T., 2018

Jismoniy tarbiya nazariyasi o’quv-ilmiy fani sifatida

MUNDARIJA

KIRISH…………………………………………………….………..……………..3

I.BOB. JISMONIY TARBIYA NAZARIYASI FANINING KELIB CHIQISHI………………………………………………………………………….5

1.1.Jismoniy tarbiya nazariyasi va mеtodikasiga umumiy xaraktеristika..….5

1.2. Jismoniy tarbiya nazariyasi va mеtodikaning dastlabki tushunchalari...10

II.BOB. JISMONIY TARBIYA FANINI FAN SIFATIDA SHAKLLANISHI VA O‘ZBEKISTONDA  RIVOJLANISHI……………………………………..14

         2.1. O’zbеkistonda jismoniy tarbiyaning rivojlanish tarixi…………….…..14

2.2. Jismoniy tarbiya nazariyasi va mеtodikasi fan sifatida boshqa fanlar bog’liqligi…………………………………………………………………………19

XULOSA………………………………………...……………………………….22

FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR………………..………………………23


 

KIRISH

Mavzuning dolzarbligi:Jismoniy tarbiya fanini fan sifatida shakllanishi va rivojlanishi hamda talabalar inson hayotida uning o’rni va ahamiyati.Mazkur fan dasturi bakalavriat: 5112000 – Jismoniy madaniyat ta`lim yo‘nalishi 1-2-3-4 bosqich talabalari uchun mo‘ljallangan bo‘lib, “Jismoniy madaniyat nazariyasi va metodikasi” fan dasturi I-II-III-IV-V-VI va VII semestlar davomida jismoniy madaniyat va sportning kelib chiqishi, rivojlanish bosqichlari, jismoniy madaniyat va sportni boshqarish yo‘llari o‘rgatishga qaratilgan. Jismoniy madaniyat nazariyasi va metodikasi fani boshqaruvchi fan bo‘lib, bo‘lajak jismoniy madaniyat bo‘yicha yosh mutaxassis kadrlarga Jismoniy madaniyat ta`lim yo‘nalishi bo‘yicha mutaxassislarni tayyorlashda qadim zamonlardan boshlab shu kungacha turli xalqlarda jismoniy tarbiya taraqqiyotining umumiy qonuniyatlarini aniqlash va ochib berishdan iborat. Shu bilan birga O‘zbekistonda jismoniy tarbiya va sport to‘g‘risidagi qonuni qabul qilinishi, O‘zbekistonda futbol, kurash, tennis, sport turlarini rivojlantirish haqida Prezident farmonlari, o‘zbek xotin-qizlarining jismoniy tarbiya haqida mulohazalari, jismoniy tarbiya va sportni targ‘ibot qilish, mahalliy millat aholisi o‘rtasida jismoniy tarbiya va sportni tashviqot qilishga ilk bor urinishlar, “Navro‘z”, “Hosil bayrami”, “Alpomish”, “To‘maris” o‘yinlarini o‘tkazish va unga rahbarlik qilishda ahamiyati kattadir jismoniy madaniyat va sport bo‘yicha to‘liq bilim beradi. 

Kurs ishining maqsadi – bo‘lajak kadrlarga jahon halqlarining jismoniy tarbiya va sport tarixi hamda shu sohada erishilgan natijalar to‘g‘risida ma`lumot berish, mamlakatimizda jismoniy tarbiyaning rivojlanishi va uning taraqqiy etish hamda sportni boshqarish yo‘llari haqida bilim berish, ommaviy jismoniy tarbiya harakatida ijtimoiy va davlat idoralari o‘rnini anglatish. Kelajakdagi ish faoliyatlarida kasbiy-amaliy ahamiyat kasb etuvchi jismoniy madaniyat bo‘yicha kasbiy bilimlar, ko‘nikma va malakalar hamda yangi pedagogik texnologiyalardan foydalana olish kabi bilimlar bilan qurollantirishni ko‘zda tutadi. 

Kurs ishining vazifasi – bo‘lajak jismoniy madaniyat o‘qituvchilariga jahon xalqlarining umumiy madaniyatida jismoniy tarbiya va sportning o‘rni. Ibtidoiy jamoa tuzumida jismoniy mashqlarni paydo bo‘lishi. Jismoniy madaniyat va sportni rivojlanish davrlari.[1] O‘rta asrlarda jismoniy madaniyat va sport. Buyuk gumanistlar ta`limoti, O‘rta Osiyoga jismoniy tarbiyani kirib kelishi. Ajdodlarimiz Abu Ali ibn Sino, A.Temur davrlarida jismoniy tarbiya. 

 

 


 

[1] O’zbekiston Respublika Prezidentining “Bolalar sportini rivojlantirish to’g’risida”gi Farmoni. Toshkent, 2019 yil 24 oktyabr.