Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 25000UZS
Hajmi 60.1KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 07 Dekabr 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Tarix

Sotuvchi

Islombek

Ro'yxatga olish sanasi 17 Fevral 2024

64 Sotish

Jung'or xonligi

Sotib olish
Kirish.
Asosiy qisim.
1. Jung’or xonligining tashkil topishi va taraqqiyoti……………………….4-7
2. Jung’or xonligining inqirozi……………………………………………..8-12
3. Jung’or xonligining boshqaruv tizimi va mamlakatning ichki siyosati…13-15
4. Jung’or xonligining ijtimoiy-iqtisodiy hayoti…………………………...16-17
Xulosa………………………………………………………………………18-19
Foydalanilgan adabiyotlar………………………………………………..20
1 Kirish
Olimlar   oldiga   Jung’or   xonligini   o’rganmay   turib   XVII-XVIII   asrlardagi
Rossiya,   Sin   imperiyasi,   Qozoq   Juzlari,   Xalxa,   Tibet,   Kichik   Buxoro   (Sharqiy
Turkiston), Qo’qon, Buxoro va Xiva xonliklari o’rtasidagi munosabatlarni o’rganib
bo’masligi   masalasi   qo’yildi.  XX  asrning   so’nggi   choragida   bu  dolzarb  masalaga
aylandi   va   Rossiyada   ham,   Qozog’istonda   ham,   Mo’g’ulistonda   ham   buni
o’rganishga   kirishildi.   Shundan   so’ng   arxiv   hujjatlari   qayta   ko’tarildi,   manbalar
bilan   ishlash   boshlandi,   natijada   ko’plab   asarlar,   monografiyalar,   dissertatsiyalar,
maqolalar bosib chiqarildi va ommaga taqdim etildi. 
Shu   jihatdan   Toshkent   davlat   sharqshunoslik   instituti,   “Markaziy   Osiyo
х alqlari   т arixi”   kafedrasi   tomonidan   Markaziy   Osiyo   mintaqisiga   kiruvchi
davlatlar   tarixini   o’rganish   masalasi   keyingi   yillarda   dolzarb   masalalardan   biriga
aylanib   bormoqda.   Shu   maqsadda,   “Jung’or   xonligi   va   uning   inqirozi”   mavzusi
mustaqil   tadqiq   etish,   izlanish,   qiyoslash   va   yakuniy   xulosalar   chiqarish   uchun
mustaqil   ishi   sifatida   belgilandi.   Mazkur   holat   Jung’or   xonligining   bizning
mamlakatimiz bilan bo’lgan aloqalari naqadar muhimligi va dolzarbligidan dalolat
beradi.   Quyida   o’z   ishimizda   buning   isbotini   keltirib   beramiz.   Jung’or   xonligini
o’rganishdan ko’zlangan asosiy maqsad XVII asr ikkinchi choragi va XVIII asr 60
yillarida   yashagan   bu   davlatni   qo’shni   davlatlar,   Sin   imperiyasi,   Xalxa,   Tibet,
Rossiya, Kichik Buxoro (Sharqiy Turkiston), Qo’qon, Buxoro va Xiva xonliklari,
qozoq   Juzlari   bilan   aloqalari,   ularning   etno-madaniy,   ijtimoiy-siyosiy   hayotiga
ta’siri,   ular   o’rtasidagi   diplomatik   va   savdo   aloqalari,   hukmdorlar   orasidagi
munosabatlar   va   yozishmalar,   bu   vaqtdagi   siyosiy   ahvol,   qanday   madaniyatlarni
qabul   qilgan   va   tarqatgan,   shu   davlatlarda   yashaydigan   hayotida   Jung’or   xonligi
qanday rol o’ynaganligini aniqlash va ochub berishdan iboratdir. 
Jung’or   (oyrat)   xonligini   o’rganishda   juda   ko’plab   ishlar,   maqolalar,
monografiyalar   yozilgan.   Ular   orasida   I.Ya.   Zlatkin,   V.A.Moiseev,   Edilxanova
S.A.,   Gurevich   B.P.   ,   Galushkin   Sanji   (Xoyt   Sanji)   ( Обзор   ойратской   истории .
Глава .   Часть .   Монгольский   период .   Выделение   ойратского   этнического   и
2 политического   союза   и   темный   период   ( конец   XIV-XVI   века )   7   ning   va
boshqalarning   ishlarida   ko’rishimiz   va   ma’lumot   olishimiz   mumkin.   Bundan
ko’rinib   turibdiki   Jung’or   (oyrat)   xonligi   tarixi   ancha   chuqur   o’rganilgan.   Lekin
shunga   qaramay   yozilgan   ba’zi   ishlarda   biz   noaniqliklar   borligini   uchratishimiz
mumkin.   Talabalar   bu   noto’g’ri   ma’lumotlardan   foydalanib   referatlar,   mustaqil
ishlar,   kurs   ishlari   yozishadi.   Bu   narsani   isbotlash   maqsadida   yozilgan   akademik
ishdan quyidagi misolni keltiraman. 
“Jung’orlar   7   qismga   bo’linib   70   ming   kishilik   qo’shin   bilan   hujumga
o’tishdi. Sevan-Rabdanning o’g’li Galdan-Seren 10 minglik qo’shin bilan Balxash
va   Qoratovga   qarab   yo’l   oldi.   Xuntayjining   kichik   ukasi   Kulan-Batur   Oltoy   va
Ko’ktol   daryosiga   qarab   yurdi.   Xuntayjining   nabirasi   Amursani   qo’shinlari   Nur
daryosi  havzasiga  qarab yo’l  olishdi.  Galdan-Serenning o’g’li   Sevan-Dorji   Chilik
daryosi   tomon   harakat   qildi.   Galdan-   Serenning   boshqa   o’g’li   Lama-Dorji
Issiqko’lga   arab   yurdi.   No’yon   Doda-Dorjim   Chu   daryosiga   tomon   haratlandi.
Sevan-Rabdanning   o’zi   Ilidan   kechib   o’tib   Yettisuvga   qarab   yurdi.   Umumiy
yurishni Sevan-Rabdanning akasi Shona-Daba amalga oshirdi”. 
Biz Jung’or xonligi tarixini ochib berish uchun ishonarli manba
sifatida aynan shu davrda, ya’ni XVII-XVIII asrlarda yashab o’tgan tarixshunoslar
asarlaridan,   ibodatxonalarda   yozib   qoldirilgan   qaydnomalardan,   hukmdorlar
orasida   bo’lib   o’tgan   yozishmalardan,   maktublardan,   elchilik   aloqalaridan   yozib
olingan ma’lumotlardan, turli xil shartnoma hujjatlaridan foydalanishimiz mumkin.
Jung’or   xonligi   asosan   Rossiya,   Sin   imperiyasi   va   Qozoq   Juzlari   bilan   aloqa
qilgani   tufayli,   u   haqidagi   ma’lumotlarni   rus   va   xitoy   manbalarida   ko’plab
uchratish mumkin.
3 1. Jung’or xonligining tashkil topishi va taraqqiyoti.
Jung’or   xonligi   –   oyratlar   (qalmiqlar)   ning   davlati   hissoblanib,   XVII
ikkinchi   choragi   -   XVIII   ikkinchi   yarmi   boshlarigacha   mavjud   bo’lib,   Balxash
ko’lidan Irtish va Tyan-Shangacha cho’zilgan hududda joylashgan kuchli davlatdir.
Pyotr   I   ning   1720-1725   yillarda   asirga   tushgan   shved   ofitserlari   tomonidan
tuzilgan,   Rusni   o’rab   turgan   davlatlardan   biri   Kalmikiya,   ya’ni   Jung’or   xonligi
bo’lib,   u   yashil   rangda   ifodalangan.   Poytaxti   Kuldja   shaxri.   Xonlik   hududida
qalmiq yoki oyrat tilida so’zlashishgan. Dini buddizm va lamayizm. Aholisi asosan
oyratlar   (qalmiqlar),   uyg’urlar   (asosan   Sharqiy   Turkistonda),   oltoyliklar,   shorlar,
tuvinlar.   Hukumdor   “xun   taydji”   (kontayshi)   deb   nomlangan   va
qalmiqcha(oyratcha)  dan  tarjima  qilinganda  “Buyuk   hukmdor”  ma’nosini  bergan.
Oyratlar   haqida   rus   manbalaridagi   eng   qadimgi   ma’lumotlar   Stroganov
qo’lyozmasida uchratishimiz mumkin 1
.  Bunga ko’ra shox Ivan IV 1574
yil   30   mayda   Stroganovlarga   buyruq   yuborgan,   unga   ko’ra:   “Qachonki   u   qasrga
Yakov   va   Grigoriy   oldiga   buxoroliklar   va   qalmiq   savdogarlari   kela   boshlaganda
ular   bilan   bojsiz   savdo   qilinsin”,-   deb   yozilgan   buyruq   yuborilgan.   Boshqa
qo’lyozmada, Esipov yozuvlarida ham: “Tura, Tobol, Irtish, Ob daryolari bo’yida
xalqlar:   Tatarlar,   Qalmiqlar,   Mugallar   yashaydi”,   -   degan   ma’lumotlar   uchraydi.
Jung’or   xonligining   barcha   to’qqizta   hukmdori   ham   “choros”   ( цорос )
xonadoni(qabilasi)dan  kelib  chiqqan:  sakkiztasi-   ota tomondan;   bittasi(Amursan)-
ona   tomondan.   Bu   xonadon   o’zi   qayerdan   kelib   chiqqan?   Xalqning   aytishi
bo’yicha “choros” qabilasi kelib chiqishi to’g’risida bir necha taxminlar bor ekan: 
1.   Urug’   asoschisi
daraxtga osib qo’yilgan belanchakda  topilgan;  uchi  choynakning  uchiga o’xshash
(chorgo/tsorgo) daraxt shoxidan go’dakning og’ziga yomg’ir suvi tomardi; 
2.   Topilgan   bolaga   Choros   deb
ism berishdi, chunki uning oldida chashka (chara/choro) turgandi; 
1
 Бартольд Б.Б. Сочинения том V. М: Наука, 1968. С. 53.  
4 3. Choros (tsoros)lar daraxt kovagidan
topilgan boladan tarqalgan. Daraxt chekadigan trubkaga o’xshagan “tsorgo”; 
4.   “choros”   etnonimi   Enisey
qirg’izlarida   “bahodir”   ma’nosiga   to’g’ri   kelgan.   Oyrat   qabilalari   (torgoutlar,
derbetlar,   choroslar,   xoshoutlar,   xoytlar)   1204   yilda   Chingizxon   davlati   tarkibiga
kiritilgan   va   ular   nayman   hamda   kereitlar   tashlab   ketgan   g’arbiy   Mug’uliya
hududlarini   egallashdi.   Bu   vaqtgacha   ular   “o’rmon   xalqlariga”   tegishli   bo’lgan
Sibir   va   shimoliy   Mug’uliya   tog’   yonbag’rlarida   yashashgan.   Oyratlar
umumchingiz   armiyasiga   4   tuman   (40   ming)   askar   berishi   kerak   edi.   Shuning
uchun oyratlarning qabilaviy ittifoqini “derben tumen oyrat” deb nomlashgan 1
. 
Oyratlarning   XIII   asr
boshlaridagi umumiy sonini zamonaviy olimlar 200 ming deb berishadi. XVI asrda
Mug’uliyada   feodal   tarqoqlik   avjiga   chiqqan   edi.   Xuddi   shu   vaqtda   oyratlar
davlatini   tuzish   uchun   harakatlarni   Xara-Xula   boshlab   yuboradi.   U   Ush-Temur-
taydjining oltinchi avlodi hissoblanadi: Esen(1), Ush-Temur(2), Xishig-Yerleg(3),
Arxan(4),   Ongotso(5),   Abiday-bula(6),   Xara-xula26   .   Ush-Temur   va   Xara-Xula
orasidagi   besh   avlod   choros   noyonlari   haqida   bizga   hech   narsa   ma’lum   emas.
Nima   uchun   Esenning   avlodlari   150   yil   davomida   tarix   saxnasidan   ketib
qolganlarini bilish qiyin, chunki bu haqidagi manbalarning o’zi yo’qdir. Xara-Xula
(Qora   Qulon)   –   choroslarning   1580   (1590?)   –   1634   yillardagi   hukmdori   va
oyratlarning   birlashib   Jung’or   xonligini   tashkil   topishiga   sababchi   bo’lgan
hukmdor.   Uning   davlat   tuzishda   juda   ko’p   va   uzoq   harakat   qilgani   haqida
manbalar ko’p emas. 
“Ubashi-xuntaydji   haqida”gi   epik   asar   1587   yilgi   oyrat-xalxaning   urushiga
bag’ishlangan   bo’lib,   unda   barcha   oyrat   qabilalari   hukmdorlarini   birma-bir   sanab
o’tib ular haqida qisqa ma’lumotlar berib o’tilgan 2
. Unga ko’ra 1587 yilda beshta
oyrat   qabilalari   hukmdorlari   orasida   Xara-Xula   o’z   qo’shini   soni   bo’yicha
faqatgina   uchinchi   o’rinni   egallab   turgan,   eng   ko’p   qo’shin   bo’lsa   xoshoutlar
1
 Златкин И.Я. История Джунгарского ханства (1635-1758). М.: Наука, 1983.  C .64.
2
    Моисеев   В.А.   Материалы   к   родословной   джунгарских   ханов.   (Из   показаний   в   России   нойона   Норбу-
Данжина) // Вопросы археологии и истории Южной Сибири. - Барнаул, 1999. - С.19.
5 hukmdori   Baybagasda   –   30   ming   tsirik.   XVII   asr   boshida   Xara-Xula   ikkinchi
chulgan-darga   (oyratlar   konfederatsiyasi   yig’ini   boshlig’i)   bo’lgan,   chulga-
darganingyana   biri   yuqorida   aytib   o’tganimiz   xoshoutlar   no’yoni   Baybagas-Botir
edi.   Chulgan-dargalar   oyrat   qabilalarining   iqtisodiy,   diniy,   siyosiy-huquqiy
masalalarini   hal   etishda   muhim   o’rin   egallashgan.   Oyrat   qabilalarining   qo’llab
quvatlashidan   foydalanib   Xara-Xula   1628-1629   yillarda   daxshatli   raqibi   va
qo’shnisi   jung’or-xotogoy   Oltinxoni   Sholoy   Ubashi-xuntaydjini   mag’lubiyatga
uchratdi. Taxminan 1630 yillarda Xara-Xula Xo-Urluk boshchiligidagi torgoutlarni
Jung’oriyadan Ural va Volga daryolari oralig’iga ko’chib o’tishga majbur qiladi va
shu   bilan   oyrat   qabilalari   ichidagi   ichki   kelishmovchiliklarni   bartaraf   etadi   va
ularni   yashash   arealini   kengaytiradi.   Lekin   bundan   avvalroq   Gaban   Sharabning
“Aytganlari” da quyidagi ma’lumot keltirib o’tilgan: “yer-ajdari yilida (ya’ni 1628
yili)   torgoutlarninga   ajlib   chiqish   xoxishi   borligini   oyrat   noyonlariga   ma’lum
qilishgan.  Keyingi   yer-iloni   yilida   (ya’ni   1629
yili)   ular   ajralib   chiqishdi”.   Boshqa   bir   avtorning,   Batur   Ubashi   Tyumenning
“Aytganlari” da shuni aytib o’tadi: “natijada ajralgan oyratlar “xalimak” (qalmiq)
nomini   oldi,   1627   yili   oyratlarning   qabilaviy   ittifoqi   parchalandi:   elyotlar   (ya’ni
qalmiqlar) shoshilich g’arb tomon ketishdi, xoshoutlar – Tibetga, zyungarlar (ya’ni
choroslar)   esa   o’z   yerlarida   (Jung’oriyada)   qolishdi”   deb   yozib   o’tgan.   Shunday
qilib ikkala avtor ham bir ovozdan torgoutlarni 1627-1628 yillarda ajralib chiqqan
deb   yozib   o’tgan.   Biz   bu   faktlarga   ishonmasligimiz   mumkin   emas   chunki   Gaban
Sharab   o’zi   torgoutlarning   no’yoni   bo’lgan   va   o’zini   “Aytganlari”   ni   faqatgina
torgoutlar Volgaga kelgandan keyen 100 yildan keyin yozgan. 
Batur   Ubayshi   Tyumenning   ma’lumotlariga
ham ishonishimiz mumkin, chunki u ham xoshoutlarning noyonlaridan biri bo’lgan
va   choroslar   bilan   qarindoshlik   aloqalarida   bo’lgan.   Bu   barchasi   ular   yozib
qoldirgan ma’lumotlarga ishonish mumkinligidan dalolat beradi. 1634 yilda Xara-
Xula vafot etdi va “birinchi chulg’an-darg’a” likni o’z o’g’li va merosxo’ri Xoto-
Xotsin-Baturga   (ikkinchi   darg’alikni   xoshoutlar   noyoni   Baybagas   egallagan)
qoldirdi.   Dalay-lama   Baturga   Erdeni-Batur-xuntaydji   (“Bahodirning   hazinasi”)
6 nomini bergan va shu nom bilan u Markaziy Osiyo tarixiga kirgan. Batur-xuntaydji
deyarli  butun oyrat   qabilalari   ittifoqi   yerlariga  egalik qildi, bu  hududga  faqatgina
Xo-Urlyuk orqasidan Volgaga ketib qolgan bir qism oyratlar kirmadi xolos. 1635
yil   Jung’or   xonligining   tashkil   topishi   tan   olingan   yil   hissoblanadi.   Sibirlik
qo’lyozmachi   Cherepanov   yozishicha:   “yoz   paytida   birlashtirish   boshlandi,   bu
Kara-Kuli   (Xara-Xula)ning   o’g’li   Batur   Taysha   bo’lib   u   o’zining   botirligi   va
jasurligi bilan ularni birlashtirdi, bir qismini Buxarin egalladi. 1635 yildan boshlab
u   Batur-kontaysha   (xuntaydji)   deb   atala   boshlandi”.   U   Tarbag’atoyda,   hozirgi
zamonaviy   Chuguchakka   yaqin   hududda,   Emil   daryosi   bo’yida   toshdan   poytaxt
qurdirgan.   Galdan-Boshoktu   xonning   xalok   bo’lishi   natijasida   oyratlar   davlati
Sevan-Rabdanning   (ma’nosi   " Прочный   Владыка   Жизни ")   qo’liga   o’tdi.
SRabdanning hukmronligi davrida va ayniqsa uning o’rinbosari Galdan-Serenning
davrida Jung’or xonligi o’z qudratining cho’qqisiga chiqdi va Sharqiy va Markaziy
Osiyo   hayotida   muhim   o’rin   tutdi.   Sevan-Rabdan   va   uning   o’g’li   Galdan-Seren
davrida   juda   kuchli   davlatga   aylandi   va   Markaziy   Osiyoda   Rossiya   va   Sin
imperiyasiga kuch jihatdan teng raqibga aylandi 1
. Mamlakatda   ichki   nizolar
bartaraf   etilib,   asosan   tashqi   urushlar   olib  borildi.  Lekin  Galdan-Serenning  vafoti
xonlikning   inqirozga   yuz   tutishini   boshlab   berdi.   Mamlakatda   hokimyat   uchun
kurash   boshlanib,   ichki   nizolar   kuchaydi.   Qisqacha   xulosa   qilib   aytganda,
Jung’oriya xonligining paydo bo’lishida Choros urug’ining ro’li katta bo’ldi. Ular
avvaldan   Chingizxon   qabilalar   ittifoqiga   kirishgan,   keyinchalik   Jun’goriya
hududlariga ko’chib kelib joylashishgan, ungacha ular Sibir va Mug’uliyani tog’li
hududlarida yashashgan. Jung’or xonligini tashkil topishiga tamal toshini qo’ygan
odam sifatida Xara-Xulani hissoblashishimiz mumkin. U kuch juhatdan juda ham
kuchli bo’lmasada, lekin o’g’li kuchli davlat yaratishi uchun yaxshi zamin hozirlab
ketdi.   Uning   o’g’li   davlatni   ancha   mustahkamladi.   Eng   gullagan   davri   Sevan-
Rabdan va Galdan-Serenning hukmronlik yillariga to’g’ri keladi.
1
 Очерки истории Калмыцкой АССР. Дооктябрьский период. Издательство «Наука», Москва, 1967.  C.53.
7 2. Jung’or xonligining inqirozi.
Galdan-Serenning   o’limi   va   Jung’or   xonligining   inqirozini   13   yil   ajratib
turadi. 1758 yilga kelib oyrat  feodallarining tuzgan davlati  quladi. Sin imperiyasi
va Jung’or xonligi o’rtasidagi deyarli yuz yil davom etgan kurash, Sinlar foydasiga
hal bo’ldi.36 Bu davrning voqeyalari to’la ko’rinishda N.Bichurinninng Jung’orlar
va   oyratlar   haqidagi   mashxur   asarlarida   o’z   aksini   topgan.   Ular   haqida   yana
P.Richkov,   S.Lipovcev,   A.Levshin,   Ch.Valixonov,   M.Venyukov,   M.Krasovskiy,
Sichovskiy,   A.Kuropatkin,   N.Bantish-Kamenskiy,   B.Kurc   va   boshqalar   ko’p
asarlar   yozishgan.   Agar   N.Bichurin   va   S.Lipovcev   ishlari   xitoy   manbalari   va
tarixiy   hikoyalariga   asoslangan   bo’lsa,   P.Richkov,   A.Levshin,   Sichovskiy   va
N.Bantish-Kamenskiy   ishlari   asosan   rus   arxivi   manbalariga   tayangan.   Qolgan
avtorlar   esa   yuqoridagi   manbalarga   tayanishgan   va   yangi   malumotlar   topishsa
unga ssilka berib o’tishgan 1
. Galdan-Serenning   o’limi,   xon   taxtiga   vorislar
o’rtasida   ayovsiz   kurashlarning   boshlanib   ketishiga   sabab   bo’ldi.   Natijada   oyrat
davlatini o’ta kuchsizlanishi va qulashiga olib keldi. Galdan-Serenning uchta o’g’li
va   bir   nechta   qizi   bo’lgan.   Katta   o’g’li   –   Lama-Dorji   otasi   o’limi   vaqtida   19
yoshga   to’lgandi,   o’rtancha   o’g’li   –   Sevan-Dorji-Adja-Nam-jilu   –   13   yoshda   edi,
kenja o’gli  – Sevan-Dashi  endigina 7 ga to’lgandi. Galdan-Seren taxtni  o’rtancha
o’g’liga   vasiyat   qilgandi,   u   1746   yilda   Adja-xon   nomi   bilan   xon   deb   e’lon   qildi.
Lekin   u   ko’p   hukmronlik   qila   olmadi.   1749   yilda   (1750   yil   mayda   Jung’oriyada
davlat   to’ntarilishi   bo’lib   o’tdi   va   6   yil   davom   etgan   feodal   urushlar   boshlandi.
Sevan-Dorjiga   qarshi   Oldzi,   Lama-Dorji   va   Sayn-Beleka   qurol   ko’tardi.   Xon
tarafdorlari mag’lub bo’ldi. Sevan-Dorji Aksuga yuborildi va o’sha yerda o’ldirilib
yuborildi. Fitna oqibatida taxtdan tushurildi va qatl ettirildi 2
.
1750   yilda   Jung’oriya   xoni   etib
Galdan-Serenning   katta   o’g’li   Lama-Dorji   Erdeni-Lama-Batur-xuntaydji   ( букв .
1
  Паллас   П.   С.   Путешествие   по   разным   провинциям   Российского   государства   //   Россия   XVIII   в.   глазами
иностранцев. — Л.: Лениздат, 1989.  C .71.
2
  Авляев   Г.О.   "К   вопросу   о   происхождении   кереитов   и   их   участии   в   этногенезе   средневековых   ойратов
Джунгарии   и   калмыков   Поволжья".   Статья   из   книги:   Проблемы   этногенеза   калмыков   -   Элиста:
Республиканская   типография   Государственного   комитета   Калмыцкой   АССР   по   делам   издательств,
полиграфии и книжной торговли, 1984.  C.25.
8 " Священное   Богатырское   Сокровище ")   ko’tarildi.   Lekin   uni   hukmronlii   uzoq
davom   etmagan.   Chunki   oyrat   oqsuyaklari   Lama-Dorjini   tan   olishmasdi,   bunga
sabab uni haqiqiy malikadan emas, xizmatkordan tug’ilgan edi. Kuz paytiga kelib
ahvol yanada og’irlashdi, sabab “xoyt knyazlari muammosi” edi. Unga ko’ra ikki
aka-uka   xoyt   knyazlar   Chevdar   va   Amursan   taxt   talashishdi,   Lama-Dorji   albatta
to’ng’ichni   yonini   oldi,   bundan   xafa   bo’lgan   Amursan   esa   Lama-Dorjining
dushmanlari tarafiga o’tib ketdi. Lama-Dorjini taxtdan tushirib o’rniga kenja ukasi
Sevan-Dashini   o’tkazish   uchun   til   biriktirishdi,   ammo   u   ochilib   til   biriktirganlar
jazolandi.   Hokimyatni   Lama-Dorjini   qo’liga   o’tishi   mamlakatda   juda   katta
noroziliklarga   sabab   bo’ldi.   Taxtga   munosib   shaxs   Seren-Dondukning   nabirasi
Davaci   edi,   lekin   hokimyatni   Lama   egallab   olgani   ko’pchilikni   unga   qarshi   qilib
qo’ydi.   Davacini   ajdodiy   mulklari   Tarbag’atoyda   joylashgandi.   U   yerda   yana   bir
noyon Amursanning ham yerlari bo’lib, u Davaci bilan juda qalin aloqada edi. 
1751   yilda   Davaci,
Amursan   va   Mokushi   (Sevan-Dashining   laqabi)   birlashib   Lama-Dorjiga   qarshi
kurashishdi,   lekin   Mokushi   tutilib   Aksuga   yuborildi   va   1752   yilda   o’ldirildi,
Davaci   va   Amursan   esa   avval   tuvinlar   oldiga,   keyin   O’rta   Juz   xoni   Abulayni
oldiga qochishdi. 1752 yilda Jung’oriyani chigirtka bosdi va shundoq ham tinimsiz
urushlar   oqibatida   tinkasi   qurigan   xalq   hosilsiz   qoldi.   Rus   va   shved   asirlari
yordamida   qurilgan   qurolsozlik   ustaxonalari   tanazzulga   yuz   tutdi.   Lama-Dorji
Yorkentda o’z tanga ishlab chiqarishini yo’lga qo’yishga harakat qildi. Shu vaqtda
qo’qonliklar   tomonidan   Issiqko’l   bo’ylarida   temir   qazib   chiqarayotgan   oyratlarni
yanchib   tashlandi.   1752   yil   oxirida   Davaci   va   Amursan   Lama-Dorjiga   qarshi
Abulay yordamida yana kurash boshlashdi. Davaci o’z odamlari yordamida taxtga
davo qilib chiqdi. 
Uning   tarafdorlari   ushlanib   qatl   qilindi.   Lama-Dorji   o’z   askarlarini
chegaraga   tarqatib   yubordi,   natijada   xon   saroyi   kuchsizlanib   qoldi,   bundan
foydalanib   1753   yil   yanvarda   Davaci   va   Amursan   hukumatni   o’z   askarlari   bilan
egalladi   va   Lama-Dorji   o’ldirildi.   Jung’or   xonligining   hukmdori   Davaci   bo’lib
qoldi. Lekin bir nechta noyonlar taxtga o’zlarini tarafdorlari Nemexu-Jirgalani xon
9 deb   e’lon   qilib   yuborishdi   va   oyratlar   davlatida   ikkita   xon   bo’lib   qoldi.   Lekin
Davaci Amursan yordamida Nemexu-Jirgalani ham Togua-Kashkuni ham yanchib
tashladi   va   o’ldirdi,   va   yana   yakka   xonga   aylandi.   Amursan   Davaciga   barcha
ishlarda   yordamini   ayamagan.   1752   yilda   Rossiya   hukumati   Jung’oriya   va
Qozog’istondagi   vaziyatga   o’z   ta’sirini   o’tkazmoqchi   bo’lgan.   Orenburgdan
Abulay huzuriga kapitan A.Yakovlev keladi va quyidagilarni iltimos qiladi: Qozoq
xonini   urushda   (Jung’oriyadagi   urush   nazarda   tutilmoqda   )   shaxsan   ishtirokidan
voz kechish;  Qochoq   noyonlar   (ya’ni   Davaci   va   Amursan)   ni
Rossiyaga topshirish; Bu takliflar Abulay tomonidan rad etilgan. 1753 yilda choros
Davaci   ( букв .   " Поддерживаемый   Луной "),   Erdeni-Baturning   evarasi,   Jung’or
xonligining xoni deb e’lon qilindi 1
. 
3   oy   davomida   Davaci   va   Amursan   odam,   chorva   va
boylik   to’plashdi.   Amursanning   odamlarning   va   davlatning   yarmiga   bo’lgan
da’vosi rad etildi. Derbetlarning yetakchisi Nemexu-Djirgala Davaciga qarshi bosh
ko’tardi   va  9  ming  odami   bilan  qal’ani   qamal   qildi,  Davaci  Amursanning  yoniga
qochishga majbur bo’ldi. 10 kun davomida qal’aga joylashib olgan Nemexu o’zini
xon   deb   his   qilardi.   Ammo   Amursan   hiyla   ishlatdi,   ularni   g’alaba   bilan   qutlash
uchun bazmga chaqirtirdi va Celbek daryosi bo’yida barcha qo’zg’alochilarni qirib
tashladi.   Lekin   xonlik   Galdan-Seren   davridagidek   kuchli   emasdi.   U   tushkunlikka
yuz   tutdi   va   oyratlarning   kuchi   hissoblangan   kuchli   markaziy   hokimyat   susaydi.
Xonlikni   kuchsizlanishini   Sin   imperiyasi   diqqat   bilan   kuzatib   turardi   va   bundan
foydalanishga intilardi.  1739 yilda tuzilgan shartnomaga ko’ra ikkala taraf
ham   o’rnatilgan   chegalarni   buzmaslikka   va   nizodan   qochishga   intilishardi.   Ular
o’rtasida   urush   bo’lmagani,   ular   o’rtasida   yaxshi   aloqalar   bo’lganligidan   dalolat
bermaydi, o’rtada hatto savdo ham to’xtatib qo’yilgan. 1757 yil bahorida Amursan
Sengunjab   bilan   birlashish   maqsadida   sharqqa,   xalxa-oyrat   chegarasiga   yo’l   oldi.
U   yerga   yetib   borib   Sengunjabni   qatl   etilganidan   habar   topdi   va   Barkuldagi   sin
garnizoniga hujum qilib uni yanchib tashladi. 1757 yil bahori va yozida Amursan
1
  Авляев   Г.О.,   Санчиров   В.П.   К   вопросу   о   происхождении   торгоутов   и   хошоутов   в   этническом   составе
средневековых ойратов Джунгарии // Проблемы этногенеза калмыков. Элиста, 1984.  C.4 4
10 boshchiligidagi   10   minglik   oyrat   qo’shini   bilan   50   minglik   sin   qo’shini   o’rtasida
Tarbag’atoyda   shiddatli   janglar   bo’lib   o’tdi   va   kuchlar   teng   bo’magan   jangda
Amursan   mag’lub   bo’ldi.   U   chekinishga   majbur   bo’ldi.   Sinlar   Amursanni   qidirib
Semipalatinsk   chegarasigacha   kelishdi   va   rus   hukumatidan   Amursanni   berishni
talab   qildi.   Rus   hukumati   bu   so’rovni   rad   etdi   va   oyrat   qochoqlarini   so’rashga
Sinning haqqi yo’qligi, ular singa bo’y sunishsada ozod inson ekanligini aytdi. Va
yana   Amursanni   talab   etish   emas,   berishni   iltimos   qilishni   aytishdi.   Ruslar   uni
berishga   majbur   emasligi   va   do’stlik   uchungina   bu   narsani   qilishi   mumkinligini
Sinlarga ma’lum qildi. Bunday javob Sin imperatori Xun Lini o’ta g’azablantirdi.
O’sha   paytda   Sindagi   Rossiya   elchisi   Bratishevning   aytishicha,   sinlar   ruslarga
qarshi xattoki urush qilmoqchi bo’lishdi. 28   iyul   1757   yilda   Amursan
Semipalatinskka yetib keldi. Ikki  kundan so’ng Yamishev  qal’asiga keldi, u ospa
bilan   kasallangan   edi   va   unga   tibbiy   yordam   ko’rsatildi.   31   iyulda   Tobolskka
jo’natildi,   u   bu   yerga   20   avgustda   yetib   keldi.   22   avgustdagi   Sibir   gubernatori
Gralyonoviy   bilan   suhbatida   u,   ko’plab   oyrat   knyazlari   kabi   Rossiyada   himoya
topmoqchi ekanligini ma’lum qildi. Amursan rus chegaralariga ketayotganda unga
to’satdan   Abulayning   odamlari   hujum   qiladi,   bu   safar   Abulay   sinlar   bilan   til
biriktirgan   edi.   U   zo’rg’a   sakkizta   odami   bilan   qutulub   qoladi   va   Irtishga   qarab
qochadi.   Uni   Tobolskka   joylashtirishadi.   U   hotirjam   Davaning   kelishini   kutib
o’tirardi va to’satdan yana ospa bilan kasal  bo’lib qoladi va olti kundan so’ng 35
yoshida  vafot  etadi.  Oyrat   xalqi   uni   bosqinchilarga  qarshi  mardonavor   kurashgan
so’nggi qahramon sifatida eslab qoldi.  Sin   hukumati
Amursanni Irtishda cho’kib ketgan deb o’ylab, alohida bir guruh odamlar ajratdi va
kemalarda   Amursanni   murdasini   qidirishga   buyurdi.   Keyin   ular   Amursan   ruslar
qo’lida   ospadan   vafot   etganini   eshitib   uni   murdasini   berishni   talab   qildi.   Ruslar
buni   rad   etdi   va   1   noyabr   1757   yilda   sibir   gubernatoriga   Amursanni   murdasini
chegara hududga, Kyaxtaga sinlar ko’rishi va tan olishi uchun yuborishni buyurdi.
Lekin   18   fevral   1758   yilda   Pekin   Amursanni   murdasini   so’rab   yana   maktub
yo’lladi. 13 mart  1758 yilda Kyaxtaga Sin hukumati  vakillari  kelib Amursanning
murdasini ko’rishdi. Lekin bu ham kamlik qildi. 28 mart 1758 yilda Amursanning
11 murdasini  berishni  yana talab qildi  va qat’iy rad javobini oldi, bu esa  Rossiya  va
Sin   o’rtasidagi   munosabatlar   sovuqlashishiga   sabab   bo’ldi.   1758   yildan   keyin
oyratlarni   ommaviy   qirg’ini   uyushtirildi.   Cherepanov   qo’lyozmasi   ma’lumotiga
ko’ra “odamlar va chorva hammasi qirildi, faqatgina rusga qochganlar omon qoldi
xolos”.   Usha   vaqtdagi   600   minglik   oyrat   oilasidan   faqatgina   30-40   minggi
Rossiyaga qochib omon qoldi 1
. 
Jung’oriyani   qirish   1759   yilda   oyratlarning   Yulduz
tog’idagi   oxirgi   kurash   o’chog’ini   sinlar   tomonidan   egallangandan   keyin
to’xtatildi.94 Oyratlarni yanchib tahlagan qo’mondonlar Chjao Xoy va Fu De o’z
qo’shinlari bilan yurushni Sharqiy Turkistonni egallash bilan tugatishdi. 1760 yilda
Jung’oriya va Sharqiy Turkison hududida Sinszyan (“yangi chegara”) provinsiyasi
tuzildi.95   Qisqacha   xulosa   qilib   aytganda,   Jung’or   xonligining   oxirigi   yillarida,
Batur-xuntaydji,   Sevan-Rabdan,   Galdan-Seren   hukmronligida   sodir   bo’lgan
o’zgarishlar   (dehqonchilik,   bog’dorchilik,   chorvachilik,   manufakturani   paydo
bo’lishi,   hokimyatni   markazlashtirish   va   b.)   juda   kuchsiz   bo’lgan   va   qadimdan
davom   etayotgan   feodalizmga   qarshi   tura   olmadi.   Natijada   ichki   kurashlar
boshlanib, davlat kuchsizlandi va sinlarga qarshi turib bera olmadi.
1
  Валиханов   Ч.Ч.   Собрание   сочинений   в   пяти   томах.   Том   2.   АлмаАта:   Главная   редакция   Казахской
советской энциклопедии, 1985. С . 32 .
12 3. Jung’or xonligining boshqaruv tizimi va mamlakatning ichki siyosati
Oyrat   feodal   birlashmasi   boshida   Choros   urug’idan   chiqqan   xon   turgan.
Uning   kuch   qudrati   uning   yerlari,   chorvasi,   hizmatkorlari,   boyligi   bilan   bilan
belgilangan. Jung’oriya xoni xonlikdagi birinchi shaxs bo’lgan. Undan bir pog’ona
pastda buyuk knyazlar - xoshout, derbet, xoyt va boshqa yirik uluslar hukmdorlari
turganlar.   Ulardan   keyin   taydji   yoki   rus   manbalarida   taysha   lar   turganlar,   ular
kichik   knyaz   deb   ham   yuritilganlar.   Ular   knyazlarga   itoat   qilishsa   ham   o’z
uluslarini   erkin  boshqarganlar.  Knyazlar,   no’yonlar   mulklari  ichida  bir   nechtadan
uluslar   bo’lgan.   Uluslar   ham   bo’lingan   va   ulus   yoki   aymak   deb   nomlanib
hukmdorlari – zaysang deb nomlangan 1
. 
V.Bkuninning   yozisha,   qalmiqlarda   “har   bir   ulus   maxsus   nom
va   no’yoniga   ega   bo’lib,   no’yonning   bir   necha   zaysaglari   bo’lgan.   Har   bir
aymoqda 10-100 ta gacha kibitok ya’ni oila bo’lgan. Agar no’yon vafot etsa uning
mulki   farzandlariga   bo’lib   beriladi,   katta   o’g’liga   qolganlarga   nisbatan   ko’proq
mulk   berilgan”.   Oyrat   manbalari   –   Batur-Ubashi-Tyumen   va   Gaban-Sharabning
“Aytganlari”,   Zaya-Panditaning   biografiyasi   va   rus   arxiv   materiallari   V.Bakunin,
P.Pallas,   K.Kostenkova   va   shu   mavzuda   ish   qilgan   boshqa   olimlarning   ishini
tasdiqlaydi.   F.Baykova,   I.Unkovskiy,   M.Etigerova,   L.Ugrimovalarning   sayohat
jurnallari   va   boshqa   ko’plab   hujjatlar   ham   Jung’or   xonligidagi   ijtimoiy   tuzum
Kalmikiyaga juda o’xshash bo’lgan. Ikkalasida ham mamlakat boshida xon, undan
keyin   katta   knyazlar,   undan   keyin   n’oyonlar,   undan   keyin   esa   zaygaslar,   undan
keyin kichik knyazlar o’rin egallashgan. 
Jung’or xonligini Kalmikiya bilan taqqoslanayotganda faqatgina
bir   jihatni   farli   deb   aytish   mumkin,   ya’ni   Jung’oriyada   markaziy   hokimyat
Kalmikiyaga   qaraganda   ancha   mustahkam   va   markazlashgan   bo’lgan.   Bu
markazlanish   vaqti   Batur-xuntaydjidan   to   Galdan-Tserengacha,   ya’ni   deyarli   100
yil   davom   etgan.   Jung’or   xonligida   Kalmikiyaga   qaraganda   qo’zg’alonlar   kam
bo’lardi va bo’lsa ham tezda bostirilardi. Bu qo’zg’alonlar asosan bir xon vafot etib
1
  Едилханова С.А. Казахско-джунгарские взаимоотношения в 17- 18 веках (Некоторые историографические
аспекты проблемы). Алматы: Дайк-Пресс, 2005.  C.71.
13 o’rniga   boshqa   xon   o’tirish   vaqtida   ro’y   berardi.   Bu   holatlar   Senge   Baturning
o’rniga   o’tirganda,   Galdan   Sengeni   o’rniga   o’tirganda,   Galdan-Tseren   Sevan-
Rabdanni   o’rniga   o’tirish   vaqtida   bo’lib   o’tgan,   lekin   bu   qo’zg’alonlarning
barchasida “haqiqiy” valiahd g’alaba qilgan.99 Mag’lub bo’lgan qo’zg’alonchi esa
mamlakat hududidan qochishga majbur bo’lgan. Jung’oriyada anchagina tinch payt
deb  XVIII   asrning  birinchi   yarmini  yozib  o’tishadi.  Jung’or   feodallarining  asosiy
qismini   cherkov   knyazlari,   yuqori   lamalar   egallashgan   va   1640   yilgi   qonunlarga
ko’ra   tanlab   olingan.   Jung’oriyada   lamaizm   safi,   Mug’uliyadagi   kabi,   asosan
knyazlarning   kichik   o’g’illaridan   to’ldirilgan,   chunki   kichik   farzandlarni
hokimyatga chiqish ehtimoli juda kam edi. 
Cherkovga   iyerarx   sifatida   ishga   kirgandan   so’ng   bu
kichik farzandlar ham katta-katta mulklarga, uluslarga va nutuglarga, minglab bosh
chorva egalariga aylanishardi. Ular o’z podalarini hohlagan knyazning yerida hech
qanday   soliqlarsiz   boqish   huquqiga   ega   bo’lganlar.   Ular   minglab   kambag’allarni
ishlatishgan. Lamalar mamlakatda va xalq orasida juda katta obro’ va e’tiborga ega
bo’lishgan. V.Bakunin ular haqida quyidagicha yozadi: “ularga katta hurmat bilan
sig’inishadi,   lama   cherkovi   bosh   koxini   pache   lama   yoki   xutuxtu   ni   kichik   xudo
deb   bilishgan.   Shunday   qilib   Jung’oriyadagi   feodallar   tabaqasiga   quyidagilar
kirgan: buyuk knyazlar, kichik knyazlar, zaysanglar va lamalar. Bu davrning o’ziga
hos tarafi shundaki, bu davrda Xitoy va Rossiya, Qozog’iston va Qirg’izistonning
feodal mulklari, O’rta Osiyo va Sharqiy Turkiston bilan iqtisodiy va tashqi siyosiy
aloqalar   jadal   olib   borilgan.   Aynan   shu   narsa   juda   ko’p   tadqiqotchilarni   oyrat
davlatining XVIII asr birinchi yarmi davriga qiziqtirdi va juda ko’p ilmiy asarlar,
kitoblar, maqolalar yozildi. Lekin shunga qaramay hali juda ko’p manbalar MXR,
KXR va Rossiyaning arxivlarida o’rganilmay yotibdi. 
Manbalarning   kamligi   va   tadqiqotga   jiddiy   yondoshilmaganligi   ba’zi   bir
olimlarning   asrlardagi   noaniqlik   va   noto’g’rilikka   olib   kelgan.   Bular   qatoriga
A.Pozdneev,   K.Palmovoy   va   N.Veselovskiyni   asarlarida   ham   uchratamiz.
Masalan: K.Palmovoy Sevan-Rabdanni Xitoyni yonini oluvchi deb, N.Veselovskiy
esa  uni  nafaqat  butun Mug’uliyani  balki  butun Xitoyni  ham  bosib  olmoqchiligini
14 yozib o’tgan, bu esa manbalarga to’g’ri kelmaydi. Shunga qaramay Jung’or xonligi
bo’yicha   Sibir,   Qozog’iston,   Kalmikiya,   O’rta   Osiyo,   Rossiyada   juda   ko’plab
asarlar   yaratilgan   bo’lib,   ularda   xonlikni   Sharq   bilan   bo’lgan   ko’plab   aloqalari
yoritilgan.   Bu   asarlardan   bir   qismi   XIX   asr   oxiri   va   XX   asr   boshlarida   nashr
ettirilgan bo’lib, hech qanday mustaqil fikr, tadqiqotga ega bo’lmagan, shu vaqtda
nashr   qilingan   yana   bir   qism   asarlar   esa   o’zining   mustaqil,   tarixan   to’g’ri,
mamlakat   tarixini   yaqqol   ochib   beruvchi   ma’lumotlari   bilan   biznimamnun   etadi.
Juda ko’p asarlar faqatgina rus manbalaridan foydalangan holda yozilgan, shuning
uchun asar faqatgina Jung’or – Rus aloqalarini qamrab olib, xonlikning ichki tarixi
chetda qolib ketgan.
15 4. Jung’or xonligining ijtimoiy-iqtisodiy hayoti
Ko’chmanchilarning   ijtimoiy-siyosiy   tuzumining   evolyutsiyasi   juda   kam
o’rganilgan   qismlardan   biri   hissoblanadi.   Bu   holatni   olimlarimiz   manbalar
yetishmasligi   va   ko’chmanchi   xalqlar   manba   yozishga   o’rganmaganligida   deb
izohlashadi.   Shunga   qaramay   ba’zi   olimlar   bunday   tadqiqot   ishlarini   olib   borib
ko’plab   ma’lumotlar   yig’ganligini   ta’kidlab   o’tishimiz   joiz.   Masalan   mashhur
B.Vlamidirtsovning   ishlari,   A.   Pozdneeva,   G.Grum-Grijimaylo,   N.Veselovskiy,
V.Radlov, V.Grigoryeva, V.Bartold o’z ishlarida ko’chmanchi xalqlarnig ijtimoiy-
siyosiy   tuzumini   tasvirlab   berishgan.   Lekin   biroz   noto’g’ri   ma’lumot   bilan
yondoshgan tadqiqotchilarni ham uchratishimiz mumkin, ulardan biri S.Tolibekov
bo’lib, uning ishlari tarixiy faktlarga to’g’ri kelmaydi 1
. 
Ko’chmanchilar   ijtimoiy-siyosiy   tuzimi   o’troq   aholinikidan   ancha   farq
qilgan   buni   V.Radlov   ham   quyidagicha   yozib   o’tgan:   “Knyaz,   zodagon,   xalq,
davlat, hudud, mulk kabi tushunchalar ko’chmanchilarda o’troq aholiga qaraganda
boshqa   ma’noda   keladi.   Shu   bilan   bir   qatorda   urush   va   tinchlik   ko’chmanchilar
hayotiga   o’troq   aholiga   ta’sir   qilganchalik   ta’sir   qilmaydi”.   Mug’ul,   xitoy   va   rus
manbalarining   ma’lumotlariga   ko’ra   XVII-XVIII   asrlarda   Mug’uliyadagi   feodal
mulklarning   har   birini   ma’lum   bir   hududi   bo’lib   unda   o’sha   hudud   hukmdori
aholisi istiqomat qilgan. Bu hudud chegaralari urush vaqtida o’zgarib turgan. Lekin
har bir mulk chegarasi aniq belgilangan bo’lib, uni buzish urushning boshlanishiga
teng   bo’lgan.   1640   yilda   Erdeni-Batur   Tarbag’atoyda   umummo’g’ul   s’yezdini
o’tkazadi. Natijada “Ix Tsaaz” (“ Степное   уложение ”) ya’ni cho’l qonunlari – “…
u   oyna   kabi   mug’ul   xalqlarining   huquqlari,   urf-odatlari,   fikrlash   tizimi,   yashash
tarzini…., yaqqol ko’rsatib bergan” qabul qilinadi 2
. 
Bunga   qonunga   ko’ra   hududni   buzgan   kimsaga   qattiq   sanksiyalar
qo’llanishi   haqida   yozib   o’tgan.   Ko’chmanchi   xalqlarda   “hudud   torligi”
tushunchasi   bo’lib,   unda   xalq   ma’lum   bir   hududga   sig’may   qolgan,   bu   aholini
1
  Екеев   Н.В.   Дёрбен-ойраты   (к   проблеме   этимологии   и   этнической   идентификации)   //   Мир   Центральной
Азии. - Улан-Удэ, 2002.  C .58.
2
  Кляшторный   С.Г.   Надпись   уйгурского   Бёгю-кагана   в   Северо.Западной   Монголии   //   Центральная   Азия:
новые памятники письменности и искусства. - М., 1987. - С.19.
16 ko’pligi   bilan   emas   balki   chorvaning   miqdori   va   yerning   unumdoriligi   bilan
o’lchangan.   Manbalarda   XVII-XVIII   asrlardagi   mug’ullar   o’rtasidagi   yerning
torligi va yer uchun bo’lib o’tgan ko’plab urushlar haqida ma’lumotlar bor. Feodal
mulk boshida xon yoki knyaz turgan va bu avloddan avlodga otadan bolaga o’tib
kelgan.   U   otadan-bolaga   umchi,   ya’ni   o’sha   omokning   hususiy   mulki   sifatida
o’tgan. Har bir knyaz o’z mulkini har joyda himoya qilgan va uning nomidan ish
olib   borgan.   Agar   kim   uning   hukmdorligini   tan   olmasa   bu   urush   degan   ma’noni
anglatgan va bu endi faqatgina qurol kuchi bilan hal qilish mumkin bo’lgan xolos.
Umchi o’z navbatida 2 qismga : ulus va nutugga bo’lingan. 
Ma’lumki   bunday   2   qismga   bo’linish   Mug’uliyada   XII-
XIII   asrlarda   ham   bo’lgan.   B.Vladimirtsov   -   “Udel-xubi   ikki   qismdan:   ulus   va
nutugdan tashkil topgan”,-deb yozadi. Bundan ko’rinib turibdiki feodalizm davrida
Mug’uliyadagi   feodal   mulkchilik   tizimi   o’zgarishsiz   qolgan.   “Ulus”   deganda   biz
xalqni   tushunamiz   va   bu   so’zni   ma’nosiga   to’xtalmaymiz.   Ikkinchisi   “nutug”
bo’lib, B.Vladimirtsov unga quyidagicha t’arif beradi: “biror-bir ijtimoiy birlashma
ko’chmanchilik   qilib   hayot   kechirishi   mumkin   bo’lgan   hudud,   u   mo’g’ulchada
nuntux-nutug, turkiyda yurt deb atalgan. ” V.Bakuninning “ Описании   калмыцких
народов ” asarida  aytilishicha,   knyazlarga mavsumiy  chorvachilik yerlarini  bo’lib
berishda maxsus bir tashkilot bo’lib, u “zargo” deb atalgan va kengashga o’xshab
ketgan.   Uning   8   ta   doimiy   a’zosi   bo’lib,   u   xon   tomonidan   o’z   yaqinlari,
qarindoshlari   va   qabila   oqsoqollari   orasidan   tayinlangan.   V.Bakuning   yozishicha
“Zargoda   har   bir   ulusdan   vakil   ishtirokida,   qaysi   noyon   o’z   ulusi   bilan   qaysi
hududda qishlashi va yozlashi haqida kelishib olishadi.
Xulosa
17 Jung’or   xonligi   tarixi   XIV   –   XVIII   asrlardagi   Mug’ul   xalqlari   tarixining
ajralmas   bir   qismidir.   Mug’ullardan   bir   qancha   sabablarga   ko’ra   guruhlar   ajralib
chiqdi,   bunday   holatni   biz   XVII   asrning   30   yillarida   janubiy   mug’ullar   va
buryatlarni   misolida   ko’rishimiz   mumkin.   Ularning   ajralishidan   keyi   Mug’uliya
tarkibida faqatgina Xalxa va Jung’or xonligi qoldi, Jung’or xonligining inqirozidan
so’ng   faqatgina   Xalxa   Mug’ulistonni   tarkibiga   kirardi   (   hozirgi   Mongoliya   Xalq
respublikasi).   Manbalarning   habar   berishicha   feodal   munosabatlar   o’troq   aholida
qay darajada rivojlangan bo’lsa ko’chmanchilarda ham shunday kechgan. Ko’rinib
turibdiki   barcha   xalqlar   kabi   oyratlar   ham   erta   feodalizmdan   o’tib,   rivojlangan
feodalizmga   etib   kelishgan.   Ular   hayotida   haqiqiy   feodal   jarayonlar,   feodal   mulk
egaligi   va   keskin   tabaqalanish   yuz   berdi.   Mug’ul   xalqlar   ichida   feodalizm   eng
rivojlangan hudud bu shubhasiz Jung’or xonligi bo’ldi. 
Jung’or   xonligida   feodal   munosabatlar   shu   darajada   rivojlandiki,   uning
keying   bosqichi   bu   o’troq   hayotga   o’tish   edi.   Lekin   XVIII   asrning   50-yillaridagi
voqealar   bunga   yo’l   qo’ymadi.   Jung’or   xonligining   qulashi   Markaziy   Osiyoda
siyosiy   vaziyatni   butunlay   o’zgartirib   yubordi.   1758   yilda   Jung’oriya,   1759
(1760?) yilda Sharqiy Turkistonni egallab Sin imperiyasi Rossiya chegaralarigacha
yetib   borib   qoldi.   Ch.Valixonov   aytganidek:   “Kuchli   Jung’or   xonligining   qulashi
va Kichik Buxoro (ya’ni Sharqiy Turkiston ) ni egallanishi butun Osiyoda qo’rquv
uyg’otdi.” Jung’or  xonligining qulashi  Rus  hukumatini  deyarli  XVIII  asrning 90-
yillarigacha   sinlarning   hujum   havfi   qo’rqitib   keldi.   Lekin   Sin   imperiyasi   boshqa
urushlar olib borishga qo’rqdi. 
Chunki mug’uliyada bo’lib turadigan doimiy qo’zg’alonlar ularni bu yo’ldan
qaytarib   turardi.   Shunday   ulkan   va   kuchli   davlatning   bunday   ahvolga   tushishiga
nima   sabab   bo’ldi?   Bu   savolga   javoblar   talaygina.   Buning   uchun   ozgina
avvalroqqa   qaytsak.   Galdanning   vafoti   va   Jung’or   xonligining   Singa   bir   qancha
vaqt   bo’yin   egishiga   majbur   qildi.   Ammo   aqlli   va   dono   Sevan-Rabdanning   olib
borgan   siyosati   bu   holatdan   oqilona   chiqib   ketishi   va   keyinchalik   esa   Sinlar
tomonidan olib qo’yilgan hududlarni qaytarib olishiga sabab bo’ldi. Sevan-Rabdan
asirga   tushgan   shved   asirlaridan   oqilona   foydalandi,   ular   yordamida   ko’plab
18 qurolxonalar qurildi. Uning ishini uning o’g’li Galdan-Seren davom ettirdi. Ammo
Galdan-Serenning vafotidan so’ng boslangan toju-taxt kurashi bu inqirozni boshlab
berdi.  Oyrat   knyazlari   bir-biri   bilan   talashib   yotganda   Rossiya   ham,
Sin   imperiyasi   ham,   qozoq   juzlari   ham   faqatgina   tomoshabin   bo’lishdi   va   qulay
fursat  keldi   deganda  xalqni  ayovsiz  talashdi.  Sin  imperiyasi  bo’lsa  anchadan  beri
yonida   doimo   havf   solayotgan   xonlikni   yo’qotish   payida   yurardi.   Bu   imoniyatni
afsuski   ularga   oyratlarning   keyinchalik   qahramoni   bo’lgan   Amursan   berdi.
Amursan   Sin  imperiyasi  yordamida  taxtni  egallayman  deb  o’yladi,  aslida  esa  Sin
imperiyasi uning o’zi yordamida o’zining xonligini yanchib tashladi. Qozoqlar har
doimgidek   bu   paytda   ham   manfaat   yo’lini   tanlab,   kerakli   paytda   sinlar   tarafiga
o’tib   ketib   qolishdi.   Rossiya   ko’plab   oyrat   zodaginlari,   noyon   va   zaysanglari
hamda   oddiy   aholini   o’z   hududiga   olgan   bo’lsada   Jung’or   xonligini   asrab   qolish
uchun hech qanday hattiharakat amalga oshirmadi. Bu yuqoridagi barcha faktorlar
oxirida Jung’or  xonligining yakson qilinishi, aholisini  esa  ayovsiz qirilishiga olib
keldi.  Shunday   qilib   125   (aniqrog’i   122   yil)   yilga   yaqin   yashagan   Jung’or
xonlgidan   faqatgina   xotiralar   qoldi   xolos.   Yana   bir   sabablaridan   bir   Jung’or
xonligining   oxirigi   yillarida,   Batur-xuntaydji,   Sevan-Rabdan,   Galdan-Seren
hukmronligida   sodir   bo’lgan   o’zgarishlar   (dehqonchilik,   bog’dorchilik,
chorvachilik,   manufakturani   paydo   bo’lishi,   hokimyatni   markazlashtirish   va   b.)
juda   kuchsiz   bo’lgan   va   qadimdan   davom   etayotgan   feodalizmga   qarshi   tura
olmadi. Natijada ichki  kurashlar boshlanib, davlat  kuchsizlandi  va sinlarga qarshi
turib bera olmadi. 
Foydalanilgan adabiyotlar
19 1. Кляшторный С.Г. Надпись уйгурского Бёгю-кагана в Северо-Западной
Монголии   //   Центральная   Азия:   новые   памятники   письменности   и
искусства. - М., 1987. 
2. Екеев   Н.В.   Алтайская   этногония   (вопросы   состава,   типологии,
этимологии,   стратиграфии)   //   Древности   Алтая.  Известия   лаборатории
археологии. - Горно-Алтайск, 200 0.
3. Гуревич Б.П. Международные отношения в Центральной Азии в XVII-
первой половине XIX в. М.: Наука, 1979
4. Валиханов   Ч.Ч.   Собрание   сочинений   в   пяти   томах.   Том   2.   Алма-Ата:
Главная редакция Казахской советской энциклопедии, 1985.
5. Бобров Л.А. Вооружение и тактика восточных  и западных монголов в
эпоху   позднего   средневековья   (XVII   в.).   Сайт   "Сибирская   Заимка".
1998-2005.
6. Авляев   Г.О.,   Санчиров   В.П.   К   вопросу   о   происхождении   торгоутов   и
хошоутов   в   этническом   составе   средневековых   ойратов   Джунгарии   //
Проблемы этногенеза калмыков. Элиста, 1984
7. Авляев   Г.О.   "К   вопросу   о   происхождении   кереитов   и   их   участии   в
этногенезе средневековых ойратов Джунгарии и калмыков Поволжья".
Статья   из   книги:   Проблемы   этногенеза   калмыков   -   Элиста:
Республиканская   типография   Государственного   комитета   Калмыцкой
АССР по делам издательств, полиграфии и книжной торговли, 1984.
8. Паллас   П.   С.   Путешествие   по   разным   провинциям   Российского
государства   //   Россия   XVIII   в.   глазами   иностранцев.   —   Л.:   Лениздат,
1989.
9. Златкин   И.Я.   История   Джунгарского   ханства   (1635-1758).   М.:
Наука,1983 .
10. Моисеев   В.А.   Материалы   к   родословной   джунгарских   ханов.   (Из
показаний  в  России  нойона  Норбу-Данжина)   //   Вопросы  археологии   и
истории Южной Сибири. - Барнаул, 1999.
20
Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Sovet ittifoqida siyosiy mojarolar
  • O'rta asrlarda yer-suv munosabatlari
  • Koreya Choson XVIII- XIX asrlarda
  • Somoniylar davlati va oʻrta Osiyoda tutgan oʻrni
  • Abdullaxon II davrida Buxoro xonligi

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский