Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 10000UZS
Размер 861.9KB
Покупки 1
Дата загрузки 29 Сентябрь 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Горное дело

Продавец

Abubakir

Дата регистрации 29 Сентябрь 2024

2 Продаж

Kadastr pasporti raqamini shakllantirish

Купить
1 
O’zbekiston Respublikasi oliy va o’rta  maxsus ta’lim
vazirligi
Islom Karimov nomidagi Toshkent davlat texnika
universiteti
“ Geologiya - qidiruv va kon - metalurgiya ” fakulteti
“ Marksheyderlik ishi va geodeziya ” kafedrasi 
ning o’quv yili amaliyotining
HISOBOTI 2Reja
Kirish   …………………………………..……………………………….
1. Davlat   kadastr   palatasi,   uning   bo’limlari     va   boshqaruv
strukturasi…………..……………………….
2. Hududlarni   kadastr   bo’yicha   bo’lish   hamda   yer   uchastkalari,
binolar   va    inshootlarning   kadastr   raqamlarini   shakllantirish   …....…
3. Ko’chmas mulk obyektiga davlat kadastr yig’ma
jildini tayyorlash……………………………...…………………………
4. Ko’chmas   mulk   obyektiga   davlat   kadastr   hujjatini   shakllantirishda
o’lchov   ishlarini   yuritish………..…………………..
5. Yer   tuzish   va   ko’chmas   mulk   davlat   kadastr   tashkilotida   amaliyot
davomida   bajarilgan   ishlar   va   ularning   tahlili………………..……..
Xulosa……………….…………………………………….….…...…….
Foydalanilgan   adabiyotlar…………………..………………….…..…
Ilovalar……………………………………………… …..….…….….… 3Kirish
3-dekabr kuni O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyev raisligida yer
resurslari,   geodeziya   va   kadastr   sohasida   amalga   oshirilayotgan   islohotlar
natijadorligiga   bag‘ishlangan   yig‘ilish   bo‘lib   o‘tdi.   Yig‘ilishda   “Yergeodezkadastr”
davlat   qo‘mitasi   rahbarlarining   soha   foliyatini   takomillashtirishda   ko‘rilayotgan
chora-tadbirlari yuzasidan hisobоtlari eshitildi.
 Ma’lumki, yer va ko‘chmas mulk kadastri ishlarini yaxshilash maqsadida joriy yilda
“Yergeodezkadastr”davlat   qo‘mitasi   tarkibiy   tuzilmasi   va   faoliyat   yo‘nalishlari
qaytadan tasdiqlandi.
Yer resurslari, geodeziya, kartografiya va davlat kadastri davlat qo‘mitasining asosiy
faoliyat yo‘nalishlari etib:
–   yer   resurslaridan   oqilona   foydalanish,   geodeziya   va   kartografiya   sohasi   faoliyati
bo‘yicha yagona davlat siyosatini ishlab chiqish va amalga oshirilishini ta’minlash,
–   yer   resurslaridan   oqilona   foydalanish,   yerlarni   saqlash   va   muhofaza   qilish,   tuproq
unumdorligini   oshirish,   geodeziya   va   kartografiya   faoliyati   samaradorligini
kuchaytirish bo‘yicha davlat dasturlarini ishlab chiqish va amalga oshirish;
– Davlat kadastrlari yagona tizimini yuritish, ko‘chmas mulk ob’ektlarining elektron
ma’lumotlar bazasini takomillashtirish va doimiy yangilab borish;
–   sohaga   zamonaviy   axborot-kommunikatsiya   texnologiyalarini   keng   joriy   etgan
holda davlat kadastr xizmatlari sifatini yaxshilash, tadbirkorlik sub’ektlariga tezkor va
sifatli xizmatlar ko‘rsatish belgilandi.
Qo‘mita   qoshida   “Yer   munosabatlari   va   davlat   kadastrlarini   rivojlantirish”
jamg‘armasi   tashkil   etildi.   Qo‘mita   rahbariyati   yangilandi.   Qo‘mita   tizimiga
qo‘shimcha 937 ta shtat birligi berildi va moddiy-texnika bazasi kuchaytirildi.
Jumladan,“Yergeodezkadastr”   davlat   qo‘mitasi   organlari   tizimiga   qo‘shimcha
ravishda   kiritilayotgan   shtat   birliklarini   saqlash,   ularning   moddiy   texnika   bazasini
mustahkamlash   va   rivojlantirish   uchun   joriy   yilning   o‘zida   “Yer   munosabatlari   va
davlat   kadastrlarini   rivojlantirish   jamg‘armasi”   mablag‘lari   hisobidan   45   mlrd.
so‘mdan   ziyod   mablag‘lar   sarflanishi   belgilangan.   Ta’kidlash   joizki,   Vazirlar
Mahkamasining   2016   yil   3   avgustdagi   251-son   qarori   bilan   2016-2017   yillarda
jismoniy   va   yuridik   shaxslarga   tegishli   bo‘lgan   ko‘chmas   mulk   ob’ektlari   yalpi
xatlovdan o‘tkazildi. Bunda, respublika bo‘yicha mavjud 8 ming 901 ta mahallalarda
xatlov ishlari yakunlanib, xatlov natijasida 6 mln. 190 ming 942 ta (112%) ko‘chmas
mulk   ob’ektlari   xatlovdan   o‘tkazildi,   shundan   5,8   mln.   ta   turar   joy   ob’ektlari,   267
ming   963   ta   noturar   joy   ob’ektlari   38   ming   373   ta   dala   hovli   ob’ektlarida   xatlov
ishlari yakunlandi.
Bugungi kungacha Davlat soliq qo‘mitasiga real vaqt rejimida 6 mln. 31 ming 418 ta
(97%)  ga ko‘chmas  mulk ob’ektlari  to‘g‘risidagi  kadastr  ma’lumotlari  taqdim  etildi.
Qo‘mita   tizimi   idoralari   tomonidan   fuqarolarga   hamda   tadbirkorlik   sub’ektlariga
ko‘rsatilayotgan   davlat   kadastr   xizmatlari   sifatini   yaxshilash   maqsadida   sohada
zamonaviy axborot-kommunikatsiya texnologiyalarini keng qo‘llash orqali 7 ta davlat
xizmatlari interaktiv usulga o‘tkazildi. Uchuvchisiz uchish apparatini iqtisodiyotning 4real   sektorida   samarali   qo‘llash   orqali   joylarda   yer   nazoratini,   qishloq   xo‘jaligi
ekinlari   ekilishi   va   boshqa   agrotexnik   tadbirlarning   amalga   oshirilishini   ta’minlash
maqsadida   kvadrakoptorlar   olib   kelindi.   Muhokamada   yer   resurslari,   geodeziya,
kartografiya   va   davlat   kadastri   sohasida   munosabatlarni   kompleks   tartibga   solish,
yerlardan   oqilona   va   samarali   foydalanishni   tashkil   etish,   ta’sirchan   nazoratni
ta’minlashda   Qo‘mita   rahbariyatida   tashabbus   yetishmayotgaligi   qattiq   tanqidga
olindi. Ushbu sohada hal etishni talab qiladigan ko‘plab muammolar borligi qayd etib
o‘tildi.
Jumladan, joriy yilda agrotexnik tadbirlar bajarilishi  va shartnomada ko‘zda tutilgan
ekinlarni   to‘liq   ekish   ustidan   tizimli   monitoring   o‘rnatilmagani   oqibatida   833   ta
fermer   13   ming   gektarga   paxta-g‘alla   ekinlarini   ekish   uchun   shartnoma   tuzib,
umuman   ekmagani   ko‘rsatib   o‘tildi.   Shuning   uchun   Bosh   vazir   o‘rinbosari   Zoir
Mirzayevga yerdan samarali foydalanish, fermerlar tomonidan tuzilgan shartnomalar
bajarilishini   ta’minlash   yuzasidan   tegishli   chora-tadbirlarni   ishlab   chiqib,   amalga
oshirish vazifasi yuklatildi.
Kadastr   xizmati   organlari,   tumanlar   va   shaharlar   hokimlari   ushbu   ob’ektlarning
kadastr hujjatini tayyorlab, ular bo‘yicha mulk huquqini e’tirof etish, o‘zboshimchalik
bilan egallangan yerlarda qurilgan ob’ektni buzish yoki ularga egalik huquqini berish
ishlari   to‘liq   yakunlamagani   qattiq   ko‘rsatib   o‘tildi.   Jumladan,   15   yildan   ortiq   vaqt
foydalanib   kelingan.   1,1   millionta   uy-joydan   751   mingtasi   yoki   68   foizi   bo‘yicha
kadastr   hujjatlari   tayyorlangani,   ushbu   ishlar   nazoratdan   chetda   qolgani   ta’kidlab
o‘tildi.   Shundan   kelib,   chiqib   Bosh   vazir   o‘rinbosari   Zoir   Mirzayevga,
“Yergeodezkadastr”   davlat   qo‘mitasi   raisi   Abdushukur   Abdullayevga   hududiy
hokimliklar bilan birga kadastr hujjati yo‘q uy-joy va yerlarni to‘liq ro‘yxatga olish,
o‘zboshimchalik   bilan   egallangan   yerlar   va   qurilgan   uylar   masalasini   hal   etish
bo‘yicha   qaror,   dastur   va   grafik   ishlab   chiqib,   amalga   oshirish   tompshirig‘i   berildi.
Sohaga   axborot   kommunikatsiyalarini,   jumladan   ko‘chmas   mulk   hisobini   yuritish
bo‘yicha   “yagona   axborot   tizimi”   joriy   qilish,   soliq   organlari   bilan   kunlik   axborot
almashinuvi yo‘lga qo‘yish ishlarida sustkashlikka yo‘l qo‘yilgan.
Davlat soliq qo‘mitasi raisi Bоtir Parpiyevga xatlovga ko‘ra aniqlangan hujjatsiz uy-
joy va yerlarni  kadastr  organlarida ro‘yxatga qo‘yish, ular  bo‘yicha kadastr  va soliq
organlaridagi   ma’lumotlar   bazasi   to‘liq   bo‘lishi   va   yangilanib   borishini   ta’minlash
uchun   “Yergeodezkadastr”   qo‘mitasi   bilan   hamkorlikda   ish   olib   borish   vazifasi
yuklatildi.   Yer   va   mulkni   ro‘yxatga   olish   tartibini   takomillashtirish   zarurligiga
yig‘ilishda alohida urg‘u berildi. Buni Jahon banki e’lon qilgan reytingda O‘zbekiston
“mulkni   ro‘yxatga   olish”   ko‘rsatkichi   bo‘yicha   73-o‘rinda   ekanligida   ham   ko‘rish
mumkin.
Shuning  uchun,   “Yergeodezkadastr”   davlat   qo‘mitasi   Abdushukur   Abdullayevga   bir
oy   muddatda   kadastr   hujjatlarini   tayyorlash   va   rasmiylashtirishni   “yagona   darcha”
orqali   avtomatlashgan   tarzda   amalga   oshirish,   bu   borada   soliq   va   notarius   idoralari
bilan ma’lumotlar almashinuvini yo‘lga qo‘yish yuzasidan Hukumat qarori loyihasini
Vazirlar Mahkamasiga kiritishi topshirildi. Shuningdek, qishloq xo‘jaligi yerlarini va
ekish   ishlari   nazoratini   kuchaytirish   maqsadida   zamonaviy   uchuvchisiz   uchish
apparatlari   “dronlar”ni   xarid   qilish   ishlarini   yakunlash,   uchuvchisiz   uchish 5apparatlarini   o‘zimizda   ishlab   chiqarish   maqsadida   “Innovatsion   markaz”ni   tashkil
etish yuzasidan qaror loyihasini ishlab chiqib, Vazirlar Mahkamasiga kiritish vazifasi
yuklatildi.
  “Xalqaro   shartnomani   tasdiqlash   to‘g‘risida” gi   O‘zbekiston   prezidenti   qarori
qabul qilindi.
Qaror   bilan   2021   yil   28   mayda   Minsk   shahrida   Mustaqil   Davlatlar   Hamdo‘stligi
ishtirokchi-davlatlarining   Hukumat   rahbarlari   kengashi   yig‘ilishida   imzolangan
Hamdo‘stlik   ishtirokchi-davlatlarining   geodeziya,   kartografiya,   kadastr   va   Yerni
masofadan   turib   zondlash   sohasidagi   o‘zaro   munosabatlari   to‘g‘risida   1992   yil   9
oktyabrdagi Bitimga o‘zgartirishlar kiritish haqidagi bayonnoma tasdiqlandi.
Davlat   soliq   qo‘mitasi   huzuridagi   Kadastr   agentligi   mazkur   xalqaro   shartnomani
amalga oshirish uchun mas’ul vakolatli organ etib belgilandi.
Vazirlar Mahkamasi hamda tegishli vazirlik va idoralarning rahbarlari ushbu xalqaro
shartnoma   kuchga   kirgandan   keyin   uning   qoidalari   bajarilishi   ustidan   belgilangan
tartibda nazoratni ta’minlaydi.
1.Davlat kadastr palatasi
      2020-yilning   sentabrida   yer   resurslari,   geodeziya,   kartografiya   va   davlat   kadastri
davlat   qo‘mitasining   vazifalari   qayta   ko‘rib   chiqildi,   buning   natijasida   yerlarni
hisobga   olish   (yer   balansini   yuritish)   va   kadastr   sohasidagi   vazifalarni   belgilab
beruvchi Davlat soliq qo‘mitasi huzuridagi Kadastr agentligi tashkil etildi.
        Geodeziya   va   kartografiya   faoliyati   sohasi,   davlat   kadastrini   yuritish   sohasi,
ko‘chmas mulkka bo‘lgan huquqlarni davlat ro‘yxatidan o‘tkazish sohasi, davlat yer,
kadastr   va   geodeziya   nazoratini   ta’minlash   Agentlikning   asosiy   yo‘nalishlari
hisoblanadi.
        Bizning   sohada   8000   dan   ortiq   kishi   ishlaydi.   Davlat   kadastrlari   palatasi,
Respublika   aerogeodeziya   markazi,   davlat   kartografiya-geodeziya   jamg‘armasi,
“Kartografiya”   davlat   ilmiy   ishlab   chiqarish   korxoansi,   “Geoinnovatsiya   markazi”
DUK,   “Kompyuterlashtirish   va   geoaxborot   texnologiyalarini   joriy   etish   va
rivojlantirish   markazi”   DUK,   Toshkent   geodeziya   va   kartografiya   kolleji   kabi   7   ta
idoraviy mansub tashkilot mavjud. Bundan tashqari, har bir mintaqada Agentlikning
viloyat boshqarmalari mavjud.
        Davlat   xizmatlari   haqida   gapirganda,  bugungi   kunda   Kadastr   agentligi   asosan   11
turdagi davlat xizmatlarini taqdim etadi:
   Ko‘chmas mulk huquqlarini davlat ro‘yxatidan o‘tkazish; 6   Ko‘chmas mulk obyektlari uchun kadastr pasportini tayyorlash;
   Bino va inshootlar ijarasi shartnomalarini davlat ro‘yxatidan o‘tkazish;
   Servitut shartnomalarini Davlat ro‘yxatidan o‘tkazish;
   Ipoteka va ipoteka shartnomalarini davlat ro‘yxatidan o‘tkazish;
   Mulkda uy-joy borligi (yo'qligi) to'g'risida ma'lumot berish;
   Uy-joy maydoni haqida ma’lumot berish;
 Ko‘chmas mulk obyektlarining manzillarini tayinlash, o‘zgartirish va tugatish;
 Geodeziya-kartografiya faoliyatini litsenziyalash;
 Bino   va   inshootlarni   qurish   (rekonstruksiya   qilish)   bilan   tugallangan
foydalanishga qabul qilish.
 Ko‘chmas mulk haqida ma’lumot berish; 72.Hududlarni   kadastr   bo’yicha   bo’lish   hamda   yer   uchastkalari,   binolar
va inshootlarning kadastr raqamlarini shakllantirish
Kadastr   bo’yicha   bo’lish   va   kadastr   raqami   berish   tizimi   ko’chmas
mulkni   hisobga   olishning   yagona   tizimida   har   qanday   yer   uchastkalari,  
binolar   va   inshootlarni   bir   xilda   identifikatsiyalashni   ta’minlashi   kerak.
Tumanlar   viloyatga   va   bo’ysunuvchi   shaharlar   darajasida   kadastr
bo’yicha   bo’lish   chegaralari   ma’muriy   bo’linish   chegaralariga   to’g’ri
keladi.
Ma’muriy   tuman   hududini   bo’lishda   qishloqlar,   ovullar   va   tumanga
bo’ysunuvchi   shaharlar   hududini   bo’lishda   shahar   tumanlari   yoki   turli
belgilari   bo’yicha   ajralib   turadigan   shaharlar   qismlari,   masalan:   sanoat
zonasi,   turar   joy   massivlari,   bog’   va   dam   olish   zonalari   kabilar   kadastr
zonalari   sifatida   qabul   qilinishi   o’rganildi.
Kadastr   zonalari   chegaralari   kadastr   massivlarining   tashqi
chegaralari   tegishli   geodeziya   koordinatalariga   ega   bo’lgan   chegara
burulishining   biriktirilgan   nuqtalari   bo’ylab   yoki   tabiiy   chegaralar:   daryolar,
temir   yo’llar,   magistral   kanallar,   kollektorlar,   boshqa   muntazam   obyektlar
bo’ylab   o’tishi   kerak.   Kadastr   zonalari   ma’muriy   tuman   yoki   shahar
hududini   uzilishlarsiz   va   kesib   o’tishuvlarsiz   qoplashi   kerak.
Kadastr   zonasi   hududi   kadastr   massivlariga   bo’linadi:
Qishloq,   ovul   kadastr   zonasi   hisoblangan   hollarda   qishloq   aholi
punktlari,   qishloq   xo’jaligi   maqsadidagi   va   boshqa   maqsaddagi   yer
massivlari   kadastr   massivlari   sifatida   qabul   qilinadi.
Kadastr   massivi   hududi   kadastr   mavzelariga   bo’linadi.
Qishloq   aholi   punkti   yoki   mahalla   kadastr   massivi   hisoblangan   hollarda
shakllangan   rejalashtirish,   imoratlarning   qizil   chiziqlari,   mavjud muntazam
obyektlar ko’chalar, yo’llar, daryolar, suv oqimlari, ko’tarma   ko’priklar va
boshqa   tabiiy   chegaralar   hisobga   olingan   holda   har   xil   belgilar   bo’yicha
ajralib   turadigan   yer   uchastkalarining   jami   sifatida   qabul    qilinadi. 8Qishloq   xo’jaligi   maqsadidagi   va   boshqa   maqsaddagi   yer   massivi   kadastr
massivi   hisoblangan   hollarda   bog’dorchilik   –   uzumchilik   yoki   polizchilik
shirkati,   qishloq   xo’jaligi   korxonasi   yoki   boshqa   korxona   va   yirik   obyektlar
kadastr   mavzesi   sifatida   qabul   qilinadi.     Yer   uchastkalari,   bino   va   inshootlarni
O’zbekiston   Respublikasida   identifikatsiyalash   tizimi   yagona   prinsip   bo’yicha
quriladi,   unga   yer   uchastkasining   kadastr   raqami   asos   qilib   olingan.
Kadastr   raqami   yer   uchastkasi,   bino,   inshootga   tegishli   O’zbekiston
Respublikasida   hududida   takrorlanmaydigan   raqamdir,   u   qonun   hujjatlari
bilan   belgilangan   tartibda   uni   shakllantirishda   beriladi   va   u   ro’yxatdan
o’tkazilgan   huquqini   yagona   obyekti   sifatida   mavjud   bo’lguniga   qadar
saqlanib   qoladi.
Kadastr   bo’yicha   raqamlash   tizimi   yer   uchastkalari,   binolar   va
inshootlarning   kadastr   raqamlarini   identifikatsiyalash   va   hisobga   olishning
yagona   tizimiga   integratsiya   qilinadi.
Quyidagi   yer   uchastkasi,   bino,   inshoot   kadastr   raqamining   majburiy
elementlarini   tashkil   etadi:
- kadastr   zonasi   raqami;
- kadastr   massivi   raqami;
- kadastr   mavzesi   raqami;
- yer   uchastkasi raqami;
- bino,   inshootning   raqami;
- bino,   inshoot   bir   qismining   raqami
.     Kadastr   raqami   quyidagi   tuzilmaga   ega:  
AA:   VV:   SS:   DD:   EE:   FFFF:   GGGG:   HHH,
- bunda:   AA   –   mintaqaning   raqamini   bildiruvchi   ikki   razryadli   o’nli   son; 
VV   –   mintaqa tarkibidagi ma’muriy   –   hududiy tuzilmaning raqamni  
bildiruvchi   ikki   razryadli   o’nli   son;
- SS   –   kadastr   zonasi   raqamini   bildiruvchi ikki   razryadli o’nli son;
- DD   –   kadastr   zonasi   doirasida   kadastr   massivi   raqamini   bildiruvchi   ikki   9razryadli   o’nli   son;
- EE   –   kadastr   massivi   doirasida   kadastr   mavzesi   raqamini   bildiruvchi  
ikki   razryadli   o’nli   son;
- FFFF   –   kadastr   mavzesi   doirasida   yer   uchastkasi   raqamini   bildiruvchi  
to’rt   razryadli   o’nli   son;
- GGGG   –   yer   uchastkasi   doirasida   bino,   inshoot   raqamini   bildiruvchi  
to’rt   razryadli   o’nli   son;
- HHH   –   bino,   inshootlar   bir   qismi   raqamini   bildiruvchi   uch
razryadl i   o’nli   son.
3.Ko’chmas mulk obyektiga davlat kadastr yig’ma
jildini   tayyorlash
O’zbekiston Respublikasining “Davlat kadastrlari to’g’risida” gi   qonuni,
O’zbekiston   Respublikasining   Vazirlar   Mahkamasining   1997-yil   2-iyundagi
278-son   “O’zbekiston   Respublikasi   binolar   va   inshootlar   davlat   kadastrini
yuritish   to’g’risida”   gi,   1998-yil   31-dekabrdagi   543-son   “O’zbekiston
Respublikasida   davlat   yer   kadastrini   yuritish   to’g’risida”   gi   qarorlariga muvofiq
ko’chmas   mulk   obyektlariga   kadastr   yig’ma   jildini   tayyorlash   qoidalarini
belgilaydi.
1. Ko’chmas   mulk   obyektlariga   kadastr   yig’ma   jildini
tayyorlashda   quyidagi   asosiy   tushunchalar   qo’llaniladi:
Bino   –   funsional   maqsadiga   qarab   odamlar   yashashi   yoki   bo’lishiga   va
har   xil   turdagi   ishlab   chiqarish   jarayonlarini   bajarishga   mo’ljallanan,   yopiq
hajmni   tashkil   etuvchi   tayanch,   to’sma   yoki   har   ikkala   maqsadga   xizmat   qiluvchi
konstruksiyalardan   iborat   qurilish   tizimi;
Yer   uchastkasi   -   Yer   yuzasining   qayd   etilgan   chegara,   maydonga,
joylashish   manzilga,   huquqiy   rejimga   hamda   davlat   yer   kadastrida   va   yer
uchastkasiga   bo’lgan   huqularni   davlat   ro’yxatidan   o’tkazishga   oid   hujjatlarda
aks   ettiriladigan   boshqa   xususiyatlariga ega   bo’lgan   qismi; 10Inshoot   –   har   xil   turdagi   ishlab   chiqarish   jarayonlarini   bajarishga,
materiallar,   buyumlar,   sabob   –   uskunalarni   saqlashga,   odamlarning   vaqtincha
bo’lishiga,   odamlar,   yuklar   va   boshqa   narsalarni   olib   o’tishga   mo’ljallangan,
tayanch,   to’sma   yoki   har   ikkala   maqsadga   xizmat   qiluvchi   konstruksiyalardan
iborat   hajmiy,   yassi   yoki   chiziq   tarzidagi   yer   tepasida,   yer   yuzasida   va   yer   ostida
joylashgan   qurulish   tizimi;   Ko’p   yillik   daraxtlar   –   bog’lar,   tokzorlar,   tutzorlar
boshqa o’rmon   daraxtlari;
Ko’chmas mulk  – yer uchastkalari, yer osti boyliklari, binolar,   inshootlar,
ko’p   yillik   dov   –   daraxtlar   va   yer   bilan   uzviy   bog’langan   boshqa   mol   –   mulk,
ya’ni   belgilangan   maqsadiga   nomutanosib   zarar   yetkazmagan   holda   joyini
o’zgartirish   mumkin   bo’lmaydigan   obyektlar;
Kadastir   yig’majildi   –   obyektning   ko’chmas   mulkka   bo’lgan   huquqlarni
shakllantirish,   hisobga   olish   keyinchalik   davlat   ro’yxatidan   o’tkazish   uchun
zarur   bo’lgan   kadastr   suratiga   olish,   texnik   inventarizatsiya   qilish   va
pasportlashtirishning,   maxsus   tekshirish   va   izlanishlarning,   sifat   va   qiymat
jihatidan   baholashning   hujjatlari,   materiallari   va   ma’lumotlari   jamlamasi;
Maxsus inshootlar  – belgilangan maqsadlarda foydalanish uchun   alohida
yer   uchastkasida   qurilgan   muhandislik   inshootlari   majmuasi,   jumladan temir va
avtomobil yo’llari, aloqa va elektr o’tkazish liniyalari,   yer   yuzasida,   yer   usti   va
yer   ostida   joylashgan   magistral   quvurlar,   magistral   kanal   va   kollektorlar;
Qurulishi   tugallanmagan   obyektlar   –   qurulish   belgilangan   tartibda
ajratilgan   yer   uchastkasida   tasdiqlangan   loyiha   hujjatlariga   muvofiq   boshlangan,
lekin   muayyan   kunga kelib   tugallanmagan   yoki   qurilish   tugallangan, lekin   davlat
komissiyasi   tomonidan   foydalanishga   qabul   qilinmagan   va   ularni   qabul   qilish
dalolatnomasi   tegishli   tuman   hokimining   qarori   bilan   tasdiqlanmagan   bino   va
inshootlar.
2. Kadastr   yig’ma   jildi   ko’chmas   mulkning   turi,   tavsifi,   hajmi,
qiymati   va   boshqa   ko’rsatkichlarini   aniqlash   maqsadida   tayyorlanadi.
3. Kadastr   yig’majildi   ko’chmas   mulk   obyektining   geografik
joylashuvi,   huquqiy   maqomi,   miqdor,   sifat   tavsiflari   va   qiymati,   shuningdek 11uning holatidagi joriy o’zgarishlar haqidagi materiallar va   ma’lumotlarni hamda
ko’chmas mulkka bo’lgan huquqlarni tasdiqlovchi   hujjatlarni jamlash yo’li bilan
Qoraqolpog’iston   Respublikasi,   viloyatlar   va   Toshkent   shahri   yer   tuzish   va
ko’chmas   mulk   kadastri   davlat   korxonasining   tegishli   tumandagi   filiali
tomonidan   tayyorlanadi.
Ko’chmas mulkka bo’lgan huquqlarni tasdiqlovchi hujjatlarni o’z   ichiga
olgan   kadastr   yig’majildi   ko’chmas   mulkka   bo’lgan   huquqlarni   davlat
ro’yxatidan   o’tkazish   to’g’risidagi   arizaga   ilova   qilinadi.
4. Kadastr   yig’majildini   tayyorlash   uchun   yuridik   va   jismoniy
shaxslar   yoki   ularning   ishonchli   vakillari   Qoraqolpog’iston   Respublikasi,
viloyatlar   va   Toshkent   shahri   yer   tuzish   va   ko’chmas   mulk   kadastri   davlat
korxonasining   tegishli   tumandagi filialiga   ariza   bilan murojaat   qiladi.
Arizaga   quyidagi   hujjatlar   ilova   qilinadi:
- Vazirlar   Mahkamasining   2014-yil   7-yanvardagi   1-son   qarori
bilan   tasdiqlangan   Ko’chmas   mulkka   bo’lgan   huquqlarni   va   u   haqida   tuzilgan
bitimlarni  
- davlat   ro’yxatidan   o’tkazish   tartibi   to’g’risida   nizomga
muvofiq,   yer   uchastkasiga,   bino   va   inshootlarga   hamda   ko’p   yillik   daraxtlarga
bo’lgan   huquqlarni   tasdiqlovchi   huquqlar;
- Bino   va   inshootlarga   hamda   ko’p   yillik   daraxtlarga   bo’lgan  
huquqlar   sudning   qaroriga   muvofiq   o’tgan   taqdirda,   sudning   qarori;
- Ko’chmas   mulkka   bo’lgan   huqularni   tasdiqlovchi   yuridik   va  
jismoniy   shaxslarning   ixtiyoridagi   boshqa   hujjatlar.
- Ko’chmas   mulk   obyektlariga   bo’lgan   huquqlarni   tasdiqlovchi  
hujjatlar   arizaga   ilova qilinmasa,   kadastr   yig’majildi   tayyorlanmaydi.
5. Arizalar   Qoraqolpog’iston   Respublikasi,   viloyatlar   va   Toshkent
shahri   yer   tuzish   va   ko’chmas   mulk   kadastri   davlat   korxonasining   tegishli
tumandagi filiali tomonidan qabul qilib olinadi va   shu   kunning   o’zida   ko’chmas
mulk   bilan   bog’liq   ishlarni   bajarish   bo’yicha   arizalar   reyestriga   qayd   qilinadi. 126. Yuridik   va   jismoniy   shaxslar   yoki   ularning   ishonchli   vakillari
kadastr yig’majildini tayyorlash uchun Qoraqolpog’iston Respublikasi,   viloyatlar
va   Toshkent   shahri   yer   tuzish   va   ko’chmas   mulk   kadastri   davlat   korxonasining
tegishli   tumandagi   filialiga   telekomnukatsiya   kanallari   orqali   electron   hujjat
ko’rinishida   ariza   berishlari,   kadastr   yig’majildini   tayyorlash   bo’yicha
shartnomalarni   rasmiylashtirishlari,   bajarilgan   ishlar   uchun   to’lovlarni   amalga
oshirishlari   mumkin.
7. Ariza   kelib   tushgan   kunning   o’zida   Qoraqolpog’iston
Respublikasi,   viloyatlar   va   Toshkent   shahri   yer   tuzish   va   ko’chmas   mulk
kadastri davlat korxonasining tegishli tumandagi filiali bilan yuridik va   jismoniy
shaxs   yoki   ularning   ishonchli   vakillari   o’rtasida   kadastr   yig’majildini   tayyorlash
bo’yicha   shartnoma   tuziladi.
Kadastr   yig’majildini   tayyorlash   ishlarining   qiymati   Vazirlar
Mahkamasining   2014-yil   10-iyuldagi   186-son   “Kadastr   hujjatlarini   tayyorlash
bo’yicha   davlat   xizmatlari   narxlarini   belgilashda   tabaqalashtirilgan   yondashuv
tartibini   takomillashtirish to’g’risida”   gi   qaroriga   muvofiq   aniqlanadi.
Kadastr   yig’majildini   tayyorlash   kadastr   obyektining   murakkabligiga
qarab   quyidagi   muddatlarda   amalga oshiriladi;
- ko’chmas   mulk   obyektlarining   turar   joyga oid   qismi   bo’yicha;
- ko’p   kvartirali   uydagi   kvartira   –   7   kungacha;
- yakka   tartibdagi   turar   joy   –   10   kungacha;
- ko’chmas mulk obyektlarining noturar joyga oid
q ismi            bo’yicha;
- umumiy   maydoni   100   kv.m.   gacha   bo’lgan   ko’chmas   mulk   –  
20   kungacha;
- umumiy   maydoni   100   kv.m   dan   1000   kv.m.   gacha   bo’lgan  
ko’chmas   mulk   –   15   kungacha;
- umumiy   maydoni   1000   kv.m.   dan   5000   kv.m.   gacha   bo’lgan  
ko’chmas   mulk   –   20   kungacha; 13- umumiy   maydoni   5000   kv.m.   dan   15   000   kv.m.   gacha   bo’lgan  
ko’chmas   mulk   –   25   kungacha;
- umumiy   maydoni   15   000   kv.m.   dan   50   000   kv.m.   gacha  
bo’lgan   ko’chmas mulk   –   30   kungacha;
- umumiy   maydoni   50   000   kv.m.   dan   ortiq   bo’lgan   ko’chmas  
mulk   –   45   kungacha;
8. Kadastr   yig’majildi   quyidagi   uch   qismdan   iborat   bo’ladi:
- yer   uchastkasining   kadastr   ma’lumotlari;
- bino   va   inshootlarning   kadastr   ma’lumotlari;
- ko’p   yillik   daraxtlarning   kadastr   ma’lumotlari.
9. Yuridik   va   jismoniy   shaxslarning   arizasiga   muvofiq   kadastr
yig’majildi   ko’chmas   mulk   obyektlari   va   ularga   bo’lgan   huquqlar   bir   paytda
vujudga   kelmagan   holatlarda   yer   uchastkasi,   bino   inshootlar   hamda   ko’p   yillik
daraxtlar bo’yicha   alohida   –   alohida   tayyorlanishi   mumkin.
Kadastr   yig’ma   jildini   rasmiylashtirish
Kadastr   yig’ma   jildi   A4   formatdagi   yozuv   qog’ozlariga   tayyorlanadi.   Bunda
asosiy   formatlarning   qisqa   tomonlarini   karrali   miqdorda   uzaytirish   bilan
tashkil   qilinadigan   qo’shimcha   formatlar   qo’llanilishi   mumkin.   Quyida   kadastr
yig’ma   jildini   rasmiylashtirish   jarayoni   keltirilgan. 14Ko’chmas   mulk   obyekti   faqat   bino,   inshootdan   iborat   bo’lgan   hollarda   kadastr
yig’ma jildi tegishli obyekt bo’yicha   tayyorlanadi.
Kadastr   yig’majildining   muqovasi   yuridik   va   jismoniy   shaxslarning
arizasiga   muvofiq   kadastr   yig’majildi   ko’chmas   mulk  obyektlari  va  ularga
bo’lgan   huqular   bir   paytda   vujudga   kelmagan   holatlarda   yer   uchastkasi,
bino   inshootlar   hamda   ko’p   yillik   daraxtlar   bo’yicha   alohida   –   alohida
muvofiq   shaklda   tayyorlanadi.   Unda   ko’chmas   mulk   obyektiga   bo’lgan
huquq   egasining   nomi   va   ko’chmas   mulk   obyektidan   foydalanish   maqsadi
keltiriladi.
Kadastr   yig’majildining   titul   varog’idan   keyin   mundarija
joylashtiriladi. Unda har bir hujjatning nomi va varoq raqami   yoziladi.
Mundarijadan   keyin   ijrochi   tomonidan   tayyorlangan   qisqacha
tushuntirish   xati   joylashtiriladi   va   unda   ko’chmas   mulk   obyektlariga
bo’lgan huquqlarni tasdiqlovchi hujjatlar, ko’chmas   mulkka   bo’lgan   huquq
boshqa   shaxsga   o’tish   holatlari,   yer   uchastkasiga   bo’lgan   huquq   boshqa
shaxsga   bin   ova   inshootga   bo’lgan   huquq   o’tishi   munosabati   bilan   o’tsa,
birinchi   yerdan   foydalanuvchiga   yer   uchastkasini   berish   to’g’risida   davlat
hokimiyati   organining   qarori,   bin   ova   inshootlarning   tavsifini   aniqlashda
loyiha-smeta   hujjatlari,   boshqa   davlat   kadastrlar
ma’lumotlaridan   foydalanilgan   taqdirda,   ushbu   materiallar   va   ko’chmas
mulkning   boshqa   tavsiflari   to’g’risida   ma’lumotlar   aks   ettiriladi.
Tayyorlangan   kadastr   yig’majildi   Kadastr   agintligini   Namangan
shaxar   boshqarmasi   bosh   muhandisi   va   ko’chmas   mulkka   bo’lgan
huquqlarni   davlat   ro’yxatidan   o’tkazuvchi   mutaxassis   tomonidan   bir   kun
ichida   tekshirib   chiqiladi.
Tayyorlangan   kadastr   yig’majildining   titul   varog’i   uni   tayyorlagan
tuman yer tuzish va ko’chmas mulk kadastri davlat   korxonasi   rahbari,   bosh
muhandisi   va   ijrochi   tomonidan   imzolanadi. 15Kadastr yig’ma jildi ikki nusxada tayyorlanadi. Uning bir   nusxasi  
yuridik   va   jismoniy   shaxs   yoki   ularning   vakiliga   topshiriladi. Ikkinchi nusxasi
tegishli Kadastr agintligini Namangan shaxar boshqarmasi arxivida   doimiy  
saqlanadi. 
Bino   va   inshootlarning   kadastr   ma’lumotlarini tayyorlash
Yer uchastkasiga bo’lgan huquq davlat ro’yxatidan
o’tkazilmagan   bo’lsa   yoki   yer   uchastkasiga   bo’lgan   huquqni   tasdiqlovchi
hujjat  arizaga  ilova qilinmagan  bo’lsa   alohida bino   va inshootning  kadastr
yig’majildi   tayyorlanmaydi,   bundan   yer   uchastkasi   berilmagan   ko’p
kvartirali   uylardagi   kvartiralar   va   yashash   uchun   mo’ljallanmagan   joylar
mustasno.
Bino va inshootlarning kadastr ma’lumotlarini tayyorlash   jarayonida
quyidagi   ishlar bajariladi:
- bino   va   inshootlar   bo’yicha   huquqiy,   iqtisodiy,   arxitektura   –
shaharsozlik va boshqa zarur hujjatlar yig’iladi va   tahlil   qilinadi;
- bino   va   inshootlar   texnik   inventarizatsiya   qilinadi,   bunda
binolarning   ichki   va   tashqi   o’lchovlari   aniqlanadi,   maydonlari   va   hajmlari
hisoblanadi   hamda   ushbu   ma’lumotlar   binolarning   ichki   va   tashqi   o’lchov
qaydnomalarida   aks   ettiriladi;
- bino   va   inshootlar   konstruktiv   qismlarining   tavsifi   aniqlanadi
va   ular   Qoraqolpog’iston   Respublikasi,   viloyatlar   va   Toshkent   shahri   yer
tuzish va ko’chmas  mulk kadastri  davlat   korxonasining  tegishli  tumandagi
filiali tomonidan qabul qilib   olinadi   va   shu   kunning   o’zida   ko’chmas   mulk
bilan   bog’liq   ishlarni   bajarish   bo’yicha   arizalar   reyestrida   aks   ettiriladi;
- bino   va   inshootlarining   arxitektura   qurilish   chizmalari
tayyorlanadi;
- binoning   muhandislik   kommunikatsiyalari   (gaz,   elektr
energiyasi,   sovuq   suv,   issiqlik   energiyasi,   aloqa   va   boshqalar)   bilan
ta’minlanganligi   aniqlanadi; 16- jismoniy   shaxslarga   tegishli   bo’lgan   bino   va   inshootlarining
qiymati   aniqlanadi;
- bino   va   inshootlarga   Vazirlar   Mahkamasining   2001-yil   31-
dekabrdagi   492-son   qarori   bilan   tasdiqlangan   O’zbekiston   Respublikasi
hududlarini   kadastr   bo’yicha   bo’lish   hamda   yer   uchastkalari,   binolar   va
inshootlarning   kadastr   raqamlarini   shakllantirish   tartibi   to’g’risida   nizomda
belgilangan   tartibda   kadastr   raqami   beriladi;
- bino   va   inshootlarning   kadastr   pasporti   tayyorlanadi.
Bino   va   inshootlarning   arxitektura   –   qurilish   chizmalari   eng   kam
hajmda,   ortiqcha   tafsilotlarsiz   tuziladi.
Binoning   ichki   xonalari   plani   chiziladi.   Agar   bino   bir   nechta
qavatdan   iborat   bo’lsa,   u   holda   barcha   qavatlarning   planlari,   shuningdek
yerto’laning   plani   chiziladi.   Binoning   qavat   planlari   1:100   yoki   1:200
masshtabda   chiziladi   va   nomlanadi.
Yer   osti   inshootlarning   tavsifi   kadastr   yig’majildiga   loyiha
–   smeta   yoki   ushbu   inshootlar   davlat   kadastri   ma’lumotlaridan   foydalanib
kiritiladi.
Maxsus   inshootlarning   kadastr   ma’lumotlari   tayyorlanayotganda
ular   to’g’risida   o’zlariga   xos   ma’lumotlar   tegishli   davlat   kadastrlari
ma’lumotlaridan   foydalanib   kiritiladi.
Jismoniy   shaxslarga   tegishli   bo’lgan   bino   va   inshootlarning
eskirganligi   aniqlash   ularni   ko’zdan   kechirish   natijalariga   ko’ra   ayrim
konstruktiv   qismlarning   eskirishini   hisoblash   orqali   amalga   oshiriladi.
Konstruktiv   qismlar   bo’yicha   eskirish   foizini   aniqlashda   baholash   paytida
ularning   texnik   holatini   tekshirish   asosida   ushbu   qismlarning   eskirganlik
foizi tegishli shaharsozlik   normalari va   qoidalariga   muvofiq   aniqlanadi.
Jismoniy   shaxslarga   tegishli   bo’lgan   bino   va   inshootlarning   inventar
qiymati   Vazirlar   Mahkamasining   1995-yil   29-   dekabrdagi   478-son   qarori
bilan   tasdiqlangan.   Jismoniy   shaxslarning   mulki   bo’lgan   binolar   va 17inshootlarni   baholash   va   qayta   baholash   to’g’risida   nizomga   muvofiq
aniqlanadi.
Yuridik   shaxslarga   tegishli   bino   va   inshootlarning   qiymati   sifatida
ular   tomonidan   berilgan   ma’lumotlarga   asosan   bino   va   inshootlarning
kadastr   yig’majildi   tayyorlanayotgan   calendar   yilning   1-yanvar   holatidagi
qoldiq   qiymati ko’rsatiladi.
Bino   va   inshootlarning,   ijrochi   korxona   arxivida   saqlanadigan
kadastr   yig’majildi   nusxasida   kadastr   ma’lumotlariga   abrislar,   fotosuratlar
va   bino   va   inshootlarni
tavsiflovchi   boshqa   hujjatlar   va   materiallar   ilova   qilinishi   mumkin.
Yer   uchastkasiga   bo’lgan   huquq   davlat   ro’yxatidan   o’tkazilgan   yer  
uchastkasida   uy-joy   qurish   va   uy-joyni   rekonstruksiya qilish tugallangandan 
keyin yuridik va jismoniy   shaxsning   arizasiga   asosan   Qoraqolpog’iston  
Respublikasi,  
viloyatlar   va   Toshkent   shahri   yer   tuzish   va   ko’chmas   mulk   kadastri davlat 
korxonasining tegishli tumandagi filiali o’n kun   ichida uy-joyni texnik 
inventarizatsiya 
qiladi va mazkur qoidalar   belgilangan tartibda   kadastr   yig’majildi tayyorlaydi.
Kadastr   yig’majildi   tuman   hokimining   uy-joyni   foydalanishga qabul
qilish dalolatnomasi tasdiqlash to’g’risidagi   qarori   bilan   birga   quruvchi   yoki
uy-joy   mulkdoriga   yoxud   ularning   vakillariga   bir   kun   muddatda
topshiriladi.
Binolar   qayta   ixtisoslashtirilganda   va   rekonstruksiya   qilinganda
kadastr   yig’majildiga   tegishli   o’zgartirishlar   kiritiladi.
– yer   uchastkasidagi   yakka   tartibda   qurilgan   uy-joylarni   in-
ventarizatsiyalash   bo‘yicha   texnik   inventarizatsiyalash   byurosining
materiallari;   chegaralash   va   geodezik   belgilarni   inventarizatsiyalash
materiallari; 18–
–   aholi   punktini   loyihalash   va   qurish   bo‘yicha   bosh   planlar   va
boshqa   hujjatlar;
– fuqaroga   yoki   yuridik   shaxsga   yer   uchastkasi   berilganligi
to‘g‘risida   huquqni   o‘rgatuvchi   yoki   huquqni   tasdiqlovchi hujjatlar;
– yer   uchastkasini   ro‘yxatga   olish   kadastr   kitobidan   ko‘chirma;
– yer   uchastkasi   bo‘yicha   chegaraviy   munozaralarning
mavjudligi to‘g‘risida   ma’lumotlar;
– yer   uchastkasi   bo‘yicha   saqlashlar   va   servitutlar   mavjudligi
to‘g‘risida   ma’lumotlar;
– yer   uchastkasining   kadastrli   tavsifnomasi   bo‘yicha   boshqa
materiallar   va   hujjatlar.
– to‘plangan   va   har   tomonlama   tahlil   qilingan   materiallar   asosida
yer   uchastkasining   syomkasini   bajarishga   texnik   topshiriq   tuziladi.   u   o‘z
ichiga   quyidagilarni oladi:
– yer   uchastkasining   joylashgan   manzili   va   uning   kadastr   raqami 
to‘g‘risida   ma’lumotlar;
– ariza   beruvchining   nomi (F.I.SH)   va   manzili;
– bajaruvchining   nomi   (F.I.SH)   va   manzili;
– bajarilishi   zarur   bo‘lgan   ishlarning   turi   va   hajmlari,   ishlarning  
aniqliliga   talablar;
– koordinatalar   tizimi;
– ishlarni bajarishga va hisobot materiallariga   bo‘lgan   o‘ziga   xos
qo‘shimcha   talablar;
– materiallarni   taqdim   etish   muddatlari va   tartibi;
–
– –   ilovalar.
-   texnik   topshiriq   ko‘chmas   mulk   kadastri   shahar   (tuman) 19xizmati   tomonidan   tasdiqlanganidan   so‘ng   buyurtmachi   bilan   yer
uchastkasining   kadastr   syomkasini   bajarishga   shartnoma   rasmiylashtiriladi.
Yer   uchastkalari   chegaralarini   aniqlash   huquqiy   nuqtayi   nazardan
chegara   bu   mulkdorning   yer   uchastkasini   barcha   chekka   chiziqlaridan
o‘tkazilgan,   nihoyatda   ingichka   bo‘lgan   vertikal   tekislikdir.   Kimda-kim
o‘sha vertikal tekislikdan mulkdorning   ruxsatisiz   o‘tsa,   chegara   noqonuniy
buzilgan   hisoblanadi.   shaharlardagi   ko‘p   qavatli   binolarda   chegara
gorizontal   tekislikdan   iborat   bo‘ladi.
4.  Ko’chmas   mulk   obyektiga   davlat   kadastr   hujjatini
shakllantirishda   o’lchov   ishlarini yuritish
Yer   uchastkasining   kadastr   syomkasi   shahar   yoki   posyolka
ko‘chmas   mulk   kadastrining   tegishli   xizmatlariga   jismoniy   yoki   yuridik
shaxsning   (yer   uchastkasiga   huquq   egasi)   arizasiga   binoan   amalga
oshiriladi.
Arizada   masalaning   mohiyati,   ariza   kimga   berilayotganligi,   yer
uchastkasining   joylashgan   manzili,   uning   funksional   mohiyati,   maydoni,
huquqni   tasdiqlovchi   hujjat   hamda   yer   uchastkasi   to‘g‘risidagi   boshqa
ma’lumotlar keltiriladi.
Arizaga quyidagi mavjud hujjatlarning nusxalari ilova   qilinadi:
– huquqni   o‘rnatuvchi   hujjat;
– yer   uchastkasi   chegaralarining   plani   yoki   sxemasi;
– saqlashlar   va   cheklashlar   mavjudligi   to‘g‘risidagi   hujjat;
– chegaradosh   yer   uchastkalarining   izohi;
– yer   uchastkasini   kadastr   syomkasiga   tayyorgarlik   ishlariga,
xarajatlarni   oldindan   to‘laganligi   to‘g‘risidagi   kvitansiya.
– Aholi   punktlarining   yer   uchastkalarini   kadastrli   syomkasidagi
tayyorgarlik   ishlari   quyidagilarni   o‘z   ichiga   oladi:   kadastrli   syomkani
o‘tkazishga   arizani   rasmiylashtirish; 20– berilgan   hududni   topografik-geodezik   o‘rganilganligi
to‘g‘risidagi   materiallarni to‘plash,   o‘rganish   va   tahlil   qilish;
– chegaradosh   uchastkalar   bo‘yicha   amalga   oshirilgan   kadastrli
syomkalar   materiallarini   to‘plash,   o‘rganish   va   tahlil   qilish.   birlamchi
materiallarni   to‘plashda   va   tayyorlashda   chegaradosh   yer   uchastkalarining
geoma’lumotlari   va   ular   chegaralarining   izohlarini   tanlash   o‘tkaziladi,
ma’lumotlar   chegaralar   izohining   bir   xilligini   ta’minlash   uchun
foydalaniladi;
– huquqiy   hujjatlar,   loyihalash-rejalashtirish   materiallari   va
boshqa   yer   kadastr   axborotlarini   tahlil   qilish;
– –   texnik   topshiriqni   tuzish.
Quyidagi   hujjat   va   materiallar   to‘planadi,   o‘rganiladi   va   tahlil  
qilinadi:
–
– yer uchastkasini ajratish bo‘yicha hujjatlar
v a   materiallar;
– aholi   punkt   hududida   bajarilgan   geodezik,   topografik   va  
kadastrli   syomka   materiallari;
– yer   uchastkalari,   qo‘shni yer   uchastkalarining   kadastrli  
planlari;
– yer   uchastkasiga   fotoplanlar   va   transformatsiyalangan   aero-
fototasvirlar;   geodezik   tarmoqlar,   davlat   geodezik   tarmoqlar   va   geodezik
syomkalash   tarmoqlar   tayanch   punktlarining   sxemalari   va   koordinatalar
kataloglari; 21Yer   uchastkasining   kadastr   planini   chizish   jarayoni
Yer   uchastkasining   chegaralari   qoziqlar,   beton,   temir   ustunlar   yoki
bo‘lmasa   devorlar   bilan   ajratiladi.
Agarda   chegara   chiziqlarining   joyda   joylashishi   unga   qo‘shni,
chegaradosh   mulkning   egalari   bilan   kelishilgan   bo‘lsa,   ular   muayyan
chiziqning   joydagi   joylashganlik   holatiga   rozi   bo‘lsalar,   ular   tegishli
hujjatlarga hamda kadastr ma’lumotlariga   kiritilgan bo‘lsa, bunday chegara
qayd   qilingan   chegara   deyiladi.   Ushbu   muddatdan   boshlab   eski   chegara
chiziqlari   tan   olinmaydi,   yangi   endigina   tasdiqlangan   chegara   huquqiy
kuchga   ega   bo‘ladi.
Qayd   qilingan   chegara   mulkning   egasiga   o‘z   yer   uchastkasining
qayerdan   o‘tganligini   aniqlab   olishga,   uni   tegishli   kadastr   hujjatlarida
yoritishga   imkon   beradi.   agarda   chegara   chiziqlari   devor   to‘siq,   bino   yoki
jarning   chekkasi   kabi   aniq   tafsilotlar   orqali   belgilangan   bo‘lsa,   bu   holat
keyinchalik   vujudga   kelishi   mumkin   bo‘ladigan munozaralarni kamaytiradi.
Yer   to‘g‘risidagi   axborotlar   tizimi   yer   uchastkalari   va   ularning 22chegaralari   haqida   to‘planadigan   rang-barang   ma’lumotlar, xohlagan paytda
undan zaruriy axborotlarni olish   mumkin bo‘ladigan tizimdir. ushbu tizimda
yer   uchastkalarining   umumiy   chega   ralari   bilan   bir   qatorda   qayd   qilingan
chegaralar   to‘g‘risida   ham   ma’lumotlar   keltiriladi.   ular   orasidagi   farq,
zaruriy   hollarda   sudning   talablari   doirasida   aniqlanadi.
Chegaralarni   joyida   belgilash,   kelishish   aniqligi   mahalliy
shartsharoitlardan   va   talablardan   kelib   chiqadi.
Chegara   to‘g‘risida   so‘z   yuritilganda,   albatta,   birinchi   galda,   yer
uchastkasi   tushunchasini   to‘la   tushunib   yetish,   u   to‘g‘risida   ma’lum   fikrga
ega   bo‘lish   zarur,   negaki   har   qanday   yer   kadastri   ishi   aynan   ushbu   yer
uchastkasida bajariladi. shunday   ekan, yer uchastkasi deganda, yer yuzasida
ma’lum   bir   chegara   bilan   belgilangan,   muayyan   joyga,   o‘z   maydoniga,
huquqiy   statusga   va   boshqa   tavsiflarga   ega   bo‘lgan   yer   yuzasining   bir
bo‘lagi   tushuniladi.   huquqiy   jihatdan   olganda,   yer   uchastkasi   o‘z   tarkibiga  
muayyan   yer   yuzasining   ostida
joylashgan   tabiiy   boyliklar   va   yer   ustida   joylashgan   boshqa   narsalarni
ham oldi. yer uchastkasi foydalanilishi nuqtayi
nazaridan   turlicha   bo‘lishi   mumkin.   xususan,   qishloq   xo‘jalik
mahsulotlarini   yetishtirishda   band   bo‘lgan   yer   uchastkasi   qishloq   xo‘jaligi
yer   uchastkasi,   aholi   yashash   uy-joylari,   bino-inshootlar   bilan band bo‘lgan
yer uchastkasi, aholi yashash punktlari yoxud   shahar yer
uchastkasi, o‘rmonlar bilan band bo‘lgan yer
uchastkasi va hokazo bo‘ladi. bular ichida aholi
yashash   punktlari,   ya’ni   shahar   yer   uchastkasini   alohida   e’tirof
etish   zarur.
Shahar   yer   uchastkasi   –   bu   shaharning   manfaatlari   doirasida
foydalaniladigan,   muayyan   huquqiy   statusga,   o‘zining   chegarasi   va
maqsadli 
vazifasiga ega bo‘lgan yer yuzasining bir   bo‘lagiga aytiladi. Shahar 23yer   uchastkasi   tushunchasi   anchagina   murakkab   tushunchadir,   negaki   bu
yerda   bir   nuqta   ustida   bir   necha   yerdan   foydalanuvchilar   (masalan,   ko‘p
qavatli   binolar,   uy-   joylarda)   bo‘lishi   mumkin.   Shahardagi   yer   uchastkasi
yerning   yuzasida,   yerning   ostida   (yer   osti   garajlari,   omborxonalar,
metropoliten   va   hokazo)   va   yerning   ustida   turli   sathlarda   (ko‘p   qavatli
binolar)   joylashgan   bo‘lishi   mumkin.   Shu   sababli   ham   yer   uchastkasining
chegarasi   uning   burchaklarining,   egilish   chiziqlarida   belgilangan
nuqtalarning   fazoviy   koordinatalari
orqali   aniqlanadi.   Bulardan   tashqari,   shahar   yer   uchastkasi   o‘zining huquqiy
statusi   bo‘yicha   ham   turli-tumanligi   bilan   ham   murakkab   va   o‘ziga   xos
xususiyatlarga   egadir.
Odatda   yer   uchastkasi   tashqi   va   ichki   chegaralarga   ega   bo‘lishi
mumkin. Jumladan, yer uchastkasining tashqi chegarasi   bu   boshqa,   qo‘shni
yer   uchastkalari   bilan   ajratib   turadigan   chegarasidir. u uzilgan chiziqlardan
iborat   bo‘lmasligi,   yoki   yer   uchastkasining   chegarasi   yo‘lning   yoki
daryoning   ikkala   tomonida   bo‘lmasligi   kerak,   ya’ni   tashqi   chegara,   ushbu
chiziqli   elementlarning   faqat   bir   tomonidan   o‘tishi   zarur.   ushbu   yer
uchastkasining   ichida   ba’zan   o‘zga   yerdan   foydalanuvchi   paydo   bo‘lib
qoladi. Bunday holda yer uchastkasining ichki chegarasi   vujudga   keladi.
Yer   uchastkasining   chegarasi   bilan   bog‘liq   bo‘lgan   ko‘rsatkichi   bu
uning   o‘lchamidir.   Yer   uchastkasining   o‘lchami   uning   jismoniy   (fizik)   va
geodezik   maydoni   bilan   ifodalanadi.   yer   uchastkasining   jismoniy   (fizik)
maydoni   deganda,   uning   chegarasi   ichida   mavjud   bo‘lgan   barcha   holatlar
(jarliklar,   qiyaliklar,   tekisliklar   va   boshqalar)   bilan   shakllangan   to‘la
maydon   tushuniladi.   Geodezik   maydon   deganda,   ushbu   maydonni   tashkil
qilgan   ko‘pburchak   burchaklarining   koordinatalari   bo‘yicha   aniqlangan
maydon   tushuniladi.   geodezik   maydon   bu   mavjud   jismoniy   maydon
chegarasining   qabul
qilingan   muayyan   proeksiyasi   ustiga   tushirilgan   shaklning   maydonidir.
aholi   punktlari   yerlarining   kadastri   ushbu   aholi   punkti   (shahar)ning 24koordinatalar   tizimi   bo‘yicha   tuziladi.   bunday   holda   har   bir   chiziq
uzunligiga kiritiladigan tuzatmalar   o‘ta   kichik   miqdorni   tashkil   etadi.
Yer   uchastkalarining   chegaralarini   joyda   belgilash   aniqligini
ta’minlash,   ma’lumotlarni   kadastr   tizimiga   berish,   shu   bilan   bir   qatorda
ushbu   ishlarni   bajaruvchi   mutaxassislar   vazifalarini   to‘g‘ri   aniqlash,   ular
tomonidan   bajariladigan   ishlarni   baholash   yer   kadastrini   yuritish   bo‘yicha
nizomda   o‘z   aksini   topgan.   undan   tashqari   kadastr   syomkasini   bajarish
maxsus   tuzilgan   yo‘riqnomalar,   boshqa   me’yoriy   hujjatlar   asosida   amalga
oshiriladi.   shuni   alohida   e’tirof   etish   zarurki,   yer   kadastri   bo‘yicha   barcha
dala o‘lchov va kameral ishlar juda aniqlikda   hamda   sifatli   bajarilishi   zarur,
negaki   bu   ishlar   natijalari   iqtisodiyot   tarmoqlarini   rivojlantirish   bo‘yicha
ishlab   chiqariladigan   hujjatlarning   asosini tashkil   qiladi.
5.Yer tuzish   va   ko’chmas mulk   davlat   kadastr   tashkilotida
amaliyot davomida bajarilgan ishlar va    ularning   tahlili
Ishlab   chiqarish   amaliyoti   ko’p tajriba va   ko’nikmalar oldim.
Tashkilotga   kelganimda   avvalombor   u   yerda   bajariladigan   ishlar,   har
bir bo’limlardagi vazifalarni kerakli bo’lgan dastur va   hujjatlar   bilan   yaqindan
tanishib   chiqildi.
Men   tashkilotda   birinchilardan   bo’lib   AutoCad   dasturida   ishlashni
o’rgandim   sababi   bajariladigan   ishlarimizni   asosiy   qismi   shu   dastur
yordamida   bajarilishi   kerakligini   ta’kidlab   o’tishdi.   AutoCad   dasturida   yer
uchastkasi   plani   va   bino   va   inshootlarning   xona   o’lchamlarini,   ularga
o’lchov   qiymatlarini   kiritishlarni   mukammal   o’rganildi.   Bundan   tashqari
kadastr   pasportini   tayyorlash   va   hujjatlarni   rasmiylashtirish   uchun   narxlar
to’g’risida   ham   masalan:   ko’p   kvartirali   uydagi   kvartira   -   obyektning   1
kvadrat   metr   maydoni   uchun   bazaviy   hisoblash   miqdorining   1   foizi,   25
foizga   ko’paytirilgan   holda;   Yakka   tartibdagi   turar   -   joy   –   obyektning   1 25kvadrat   metr   maydoni   uchun   bazaviy   hisoblash   miqdorining   1   foizi,   25
foizga   ko’paytirilgan   holda;   Yer   uchastkasi   ajratish   bo’yicha   ish   mavjud
bo’lganda,   yakka   tartibda   turar   –   joy   qurish   uchun   ajratilgan   yer   uchastkasi
– bepul;   Yer   uchastkasini   ajratish   bo’yicha   ish   mavjud   bo’lganda,   yakka
tartibda   turar   –   joy   qurish   uchun   ajratilgan   yer   uchastkasi
– bazaviy   hisoblash   miqdorining   1,25   baravari;   Dehqon   xo’jaligini
yuritish   uchun   ajratilgan   yer   uchastkasi   –   bazaviy   hisoblash   miqdorining
1,25 baravari; Noturar obyektlarni qurish   uchun ajratilgan yer uchastkasi  –
bazaviy   hisoblash   miqdorining   1,25   baravari;   Qishloq   xo’jaligi   ehtiyojlari
uchun   ajratilgan   yer   uchastkasi   –   bazaviy   hisoblash   miqdorining   2,5
baravari kabi   ma’lumotlarga   ham   ega   bo’ldim.
Yer   va   ko’chmas   mulk   kadastr   hujjatida   joylashgan   inshootlar   va
uchastka   maydoni,   kubaturalarni   hisoblash   qaydnomasini   tarkibidagi
ko’chmas   mulk   obyektini   maydonini,   tashqi   balandligini,   kubaturasini
hisoblashlarni   ham   o’rganib   chiqildi.   Yana   xonalar   ichini   o’lchash
qaydnomasi   tarkibidagi   xonalar   uzunligini,   bo’yini   kiritib   maydonini   va
barcha xonalar   maydoning   umumiysini   hisoblashlarini   ham   mustaqil   ishlab
chiqildi.
Amaliyot davrida fuqarolarning arizalariga ko’ra ularning   ko’chmas
mulk   obyektlariga   borib   o’lchash   ishlarini   ham   olib   borildi.   Bu   ishlarni
asosan   ruletka   yordamida   bajarildi.   O’lchash   ishlarini   o’rganishda
tashkilotdan menga biriktirilgan Hashimov   Abdumannon   aka   ham   yaqindan
yordam   berdi.   Bu   o’lchab   chiqilgan   obyektlarni   tashkilotga   olib   kelib
AutoCad   dasturida
chizib   chiqib   tayyor   holga   keltirib,   uni   tashkilot   muatxassislariga   xato
kamchiliklarini tuzatib   berish   uchun   taqdim   etildi.
Tashkilotda   asosan   eng   ko’p   bajarilgan   ishlardan   ko’chms   mulk
obyektiga kadastr hujjatini elektron holatga keltirish ya’ni   skanerlash   ishlari
bajarildi.   Bunda   ko’chmas   mulk   obyektiga   kadastr   hujjatini   ko’chmas   mulk
obyektining   ishi,   ko’chmas   mulk   obyektlari   chizmalari,   inshootlar   va 26uchastka   maydoni,   kubaturalarini   hisoblash   qaydnomasi,   xonalar   ichini
o’lchash   qaydnomasi   va   hokim   qarori   varoqlari   skanerlanadi   va   elektron
tarzda   joylanadi.
Xulosa
Xulosa   qilib   aytadigan   bo’lsam   ishlab   chiqarish   amaliyotida   bir   qancha
amaliy   ko’nikmalarga   ega   bo’ldim   bundan   tashqari   universitetda   olgan   sohaga
oid   nazariy   bilimlarni   ham   amaliy   jihatdan   mustahkamlab   olindim.   Ishlab
chiqarish   amaliyoti Davlat kadastr palatasi Bektemir tumani filialida bajardim va
amaliyot oldiga   quyidagi qo’yilgan   vazifalar bajarildim.
- amaliyot   obyektining   ichki   mehnat   tartib   qoidalariga   bo’ysunildi;
- mehnat muhofazasi, xavfsizlik texnikasi va
ishlab   chiqarish   sanitariyasi   qoidalarini   o’rganish va   qat’iy  
rioya   qilish;
- kundalik daftar yuritish, kerakli materiallar 
va        ma’lumotlarni yig’ish   ishlari   bajarildi;
- tashkilot faoliyati davomida     foydalanilayotgan  
me’yoriy   hujjatlar   bilan   tanishildi   va   ular   o’rganildi;
- autocad   dasturi   o’rganildi; 27- ko’chmas   mulk   obyektiga   kadastr   yig’ma   jildini   tayyorlash
o’rganildi;
- o’lchash   ishlari   o’rganildi   ruletka   orqali;
- yer   tuzish   va   ko’chmas   mulk   davlat   kadastr   tashkilotida
amaliyot davomida bajarilgan ishlar va ularning tahlili qilinib   hisobot yozildi.
Amaliyot   o’tash   muddati  13 .06.2022   dan  20 .08.2021   muddat   ichida o’zimga 
kerakli   bo’lgan anchagina bilim   ko’nikmalarga ega bo’ldim.   Amaliyot  
davrida   o’zim   tushunmagan,   soham   bo’yicha   barcha   savollarga   javob   oldim.  
Ushbu muddat biz talabalarga bilimsaloxiyatimizni yanada 
mukammallashtirish katta hissa qo’shdi mukammallashtirish katta hissa 
qo’shdi 28Foydalanilgan   adabiyotlar
1. To’ychiev   N.J.,   Mirhoshimov   A.M.,   Plahtiy   K.A.   Ko’chmas   mulkni
baholash   asoslari.   O’quv   qo’llanma.   -   Toshkent: Adolat,   2000.
2. N.J.To‘ychiev   G.A.Nigmanova   «Mulkni   baholash»   o‘quv   qo‘llanma
3. Yodgorov   V.U.   Kommunal   xo’jaligi,   1-qism:   O’quv   qo’llanma.-   T.:
TAQI,   2007.
4. Yodgorov V.U., Butunov D.YA. Kommunal xo’jaligi,   2qism: O’quv
qo’llanma.-   T.: TAQI,   2008.
5. QMQ   2.01.16-97   “Turarjoy   binolarini   jismoniy   eskirishini baholash
qoidalari”   T.:   adolat,   2000
6. O‘zbekiston   Respublikasining   qonuni   «Davlat   yer   kadastri
to‘g‘risida».   –   T.:   adolat,   1999.
7. O‘zbekiston   Respublikasining   qonuni   «Davlat   kadastrlari
to‘g‘risida».   –   T.:   adolat,   2001.
8. Yodgorov   V.U.,   Butunov   D.YA.   Uy-joy   kommunal   xo’jaligi
iqtisodiyoti va   boshqaruvi.   Darslik.  2011   y.
9. O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   2003   yil   12
sentyabrdagi   395-sonli   Qarori   3-ilovasi   “Obyektlarni   foydalanishga   tayyor   holda
qurishga   doir   namunaviy   pudrat   shartnomasi”.
10. ШНК4.02.12-04 Сборники элементных ресурсных   сметных   норм
на   строительные   работы.   Сборник   12   "Кровли"
11. ШНК   4.02.16-07   Сборники   ресурсных   сметных   норм   на
строительные работы. Сборник 16 "Трубопроводы   внутренние".
Internet   manbalari
www.gkas.uz  
www.gov.uz 29Ilovalar
Купить
  • Похожие документы

  • Kartashunoslik fanidan kartografiya va uning rivojlanish tarixi
  • Muruntov Oltin Koni
  • Қатламли конларни очиш усулини танлаш
  • Konchilik korxonalarida ishlatiladigan transport mashinalari turlari. Transport mashinalarning umumiy tasnifi
  • Шахта самосвали

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha