Kambag'allikni qisqartirish bo'yicha davlat siyosati va uning samaradorligi (Oʻzbekiston yoki boshqa mamlakatlar misolida)

   O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
GULISTON DAVLAT UNIVERSITETI
RAQAMLI IQTISODIYOT VA INNOVATSIYALAR FAKULTETI
“IQTISODIYOT” KAFEDRASI
“IQTISODIY O’SISH” 
fanidan
Kambag'allikni qisqartirish bo'yicha davlat
siyosati va uning samaradorligi (O zbekiston yokiʻ
boshqa mamlakatlar misolida)
Mavzusidagi MUNDARIJA
KIRISH .......................................................................................................................................................... 1
I BOB. KAMBAG'ALLIK TUSHUNCHASI VA UNING NAZARIY ASOSLARI ......................................................... 4
1.1. Kambag’allik tushunchasi, turlari va mezonlari ..................................................................................... 4
1.2. Kambag’allikning yuzaga kelish sabablari va iqtisodiy-ijtimoiy oqibatlari ............................................. 7
1.3. Kambag’allikni qisqartirish bo’yicha davlat siyosati va samaradorligi ................................................... 9
II BOB. KAMBAG’ALLIKNI QISQARTIRISHGA QARATILGAN XALQARO TAJRIBALAR VA ULARNING 
O’ZBEKISTON UCHUN QO’LLANILISHI ........................................................................................................ 15
2.1. Kambag’allikni qisqartirish bo’yicha xalqaro siyosatlar va strategiyalar ............................................. 15
2.2. Xalqaro tajribalarning O’zbekiston sharoitida qo’llanish imkoniyatlari ............................................... 17
2.3. O’zbekiston Respublikasining kambag’allikka qarshi milliy strategiyasi va xalqaro tajriba bilan 
uyg’unligi ................................................................................................................................................... 20
III BOB. KAMBAGʻALLIKNI QISQARTIRISH SIYOSATINI TAKOMILLASHTIRISH YOʻNALISHLARI ..................... 22
3.1. Kambagʻallikni qisqartirishda mavjud muammolar va ularni bartaraf etish yoʻllari ............................ 22
3.2. Kambagʻallikni qisqartirishda raqamli texnologiyalar va innovatsiyalarning o’rni .............................. 24
3.3. Kambag’allikni qisqartirish siyosatini takomillashtirish bo’yicha taklif va tavsiyalar ........................... 27
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR ROʻYXATI ................................................................................................ 32
KIRISH
Har   qanday   davlatning   asosiy   maqsadi   aholisining   farovon   hayotini
ta’minlash,   inson   salohiyatini   to’liq   ro’yobga   chiqarish   va   barqaror   ijtimoiy-
2 iqtisodiy   taraqqiyotga   erishishdan   iboratdir.   Shu   ma’noda,   kambag’allikni
kamaytirish   va   ijtimoiy   adolatni   ta’minlash   davlat   siyosatining   ustuvor
yo’nalishlaridan biri sanaladi. Chunki  kambag’allik nafaqat  iqtisodiy resurslardan
to’laqonli   foydalana   olmaslikka,   balki   ijtimoiy   tengsizlik,   salomatlik   va   ta’limga
kirish imkoniyatlarining cheklanishiga ham olib keladi.
O’zbekiston   Respublikasi   mustaqillikka   erishgandan   so’ng,   bosqichma-
bosqich   amalga   oshirilgan   iqtisodiy   islohotlar   natijasida   iqtisodiyotda   muhim
o’zgarishlar   yuz   berdi.   Biroq   aholining   muayyan   qatlamlarida   kambag’allik
darajasi   yuqoriligi,   ishsizlik,   daromadlarning   yetarli   emasligi,   ijtimoiy   himoya
tizimining   nomukammalligi   kabi   muammolar   dolzarb   bo’lib   qolmoqda.   Ayniqsa,
qishloq   hududlarida,   mehnat   migratsiyasiga   bog’liq   oilalarda   va   ta’limga   kam
kirish imkoniga ega qatlamlar orasida bu holat keskinroq namoyon bo’lmoqda.
So’nggi   yillarda   mamlakatimizda   kambag’allikni   qisqartirish   borasida   tub
burilish yasab, tizimli  yondashuv asosida  ijtimoiy siyosat  yuritilmoqda. Prezident
tashabbusi   bilan   2020-yildan   boshlab   “Yangi   O’zbekiston”   g’oyasi   asosida
“kambag’allikni   qisqartirish”   atamasi   rasmiy   siyosiy   diskursga   kirib   keldi.
“Ijtimoiy   himoya   yagona   reestri”,   “mahallabay   ishlash   tizimi”,   “ayollar   daftari”,
“temir daftar” kabi innovatsion yondashuvlar orqali kambag’allik holatini aniqlash
va uni bartaraf etish yo’nalishlarida muhim qadamlar qo’yildi.
Mazkur   kurs   ishida   kambag’allikning   iqtisodiy   mohiyati,   uning   turlari,
sabablari,   davlat   tomonidan   olib   borilayotgan   siyosatning   shakllanishi   va
rivojlanish bosqichlari, mavjud muammolar va ularni hal etish yo’llari, shuningdek
xorijiy tajribalarning o’rganilishi orqali siyosatni takomillashtirishga oid tavsiyalar
ilmiy-nazariy va amaliy jihatdan tahlil qilinadi.
Ishning   dolzarblig i   shundaki,   kambag’allikni   kamaytirishga   qaratilgan
siyosatning   muvaffaqiyati   mamlakatda   barqaror   iqtisodiy   o’sish,   ijtimoiy
barqarorlik, fuqarolarning ijtimoiy himoyasi va inson kapitalining rivojiga bevosita
2 ta’sir   ko’rsatadi.   Shu   bois,   bu   masalani   chuqur   o’rganish,   amaliy   takliflar   ishlab
chiqish nafaqat ilmiy, balki amaliy jihatdan ham katta ahamiyat kasb etadi.
Kurs   ishining   maqsadi   —   kambag’allikni   qisqartirish   borasida
O’zbekistonda olib borilayotgan davlat siyosatini o’rganish, uning samaradorligini
tahlil   qilish   va   mavjud   muammolarga   yechim   sifatida   takliflar   ishlab   chiqishdan
iborat. 1
1
  Abdukarimov A. “Ijtimoiy soha iqtisodiyoti”. – Toshkent: Iqtisodiyot, 2019.
2 I BOB. KAMBAG'ALLIK TUSHUNCHASI VA UNING NAZARIY
ASOSLARI
1.1. Kambag’allik tushunchasi, turlari va mezonlari
Kambag’allik   insoniyat   tarixida   eng   dolzarb   va   uzviy   muammolardan   biri
sifatida   shakllanib   kelgan   bo’lib,   u   bugungi   globallashuv   davrida   ham   o’z
ahamiyatini   yo’qotgan   emas.   Ushbu   hodisa   inson   hayoti   uchun   zarur   bo’lgan
moddiy   va   nomoddiy   resurslar,   xizmatlar,   imkoniyatlar,   huquq   va   erkinliklardan
to’laqonli   foydalana   olmaslik   holatidir.   Kambag’allikni   sodda   qilib   aytganda,   bu
insonning   o’z   asosiy   ehtiyojlarini   –   oziq-ovqat,   boshpana,   kiyim-kechak,   tibbiy
xizmatlar,   ta’lim   va   ijtimoiy   himoya   bilan   qondira   olmasligi   demakdir.   Lekin
zamonaviy   ilmiy   va   amaliy   qarashlarda   kambag’allik   faqat   moddiy   kamchilik
emas,   balki   ijtimoiy   adolat,   imkoniyatlar   tengligi   va   inson   salohiyatining   to’liq
amalga   oshirilmasligi   bilan   bog’liq   murakkab   ijtimoiy-iqtisodiy   hodisa   sifatida
qaraladi.
Kambag’allik   tushunchasini   talqin   qilishda   turli   yondashuvlar   mavjud.
An’anaviy   yondashuvlarda   u   asosan   daromad   yoki   iste’mol   darajasining   yetarli
emasligi   bilan   ifodalanadi.   Masalan,   Jahon   banki   tomonidan   ilgari   surilgan
mezonlarga ko’ra, agar bir insonning kunlik daromadi 2.15 AQSh dollaridan kam
bo’lsa,   u   mutlaq   kambag’allikda   hisoblanadi.   Biroq   bu   yondashuvlar   inson
hayotining   sifatli   yashash   omillarini   to’liq   qamrab   olmaydi.   Shu   bois,   iqtisodiy
rivojlangan davlatlar va xalqaro tashkilotlar kambag’allikni multidimensial – ya’ni
ko’p   o’lchovli   mezonlar   orqali   baholashni   yo’lga   qo’ymoqda.   Bu   yondashuvda
insonning   faqat   moliyaviy   ahvoli   emas,   balki   ta’lim   olish   imkoniyati,   sog’lom
turmush   tarzi,   ijtimoiy   muhitdagi   o’rni,   yashash   sharoitlari,   bandligi   va   hatto
shaxsiy xavfsizligi ham hisobga olinadi.
Kambag’allik turlarini ajratish bu muammoni chuqurroq tahlil qilish va unga
qarshi   kurashish   strategiyalarini   aniqlashda   muhim   o’rin   tutadi.   Eng   avvalo,
2 mutlaq kambag’allik – bu insonning oddiy yashashi uchun zarur bo’lgan minimal
ehtiyojlarini   ham   to’ldira   olmasligidir.   Bu   holatda   inson   sog’lig’i   xavf   ostida
bo’ladi,   oziq-ovqat   yetarli   emas,   dori-darmon,   suv   va   turar   joydan   foydalanish
imkoniyati   cheklangan.   Bunday   kambag’allik   ko’proq   rivojlanayotgan   va   kam
rivojlangan davlatlarda kuzatiladi.
Boshqa   bir   shakli   bu   nisbiy   kambag’allik   bo’lib,   bu   jamiyatdagi   o’rtacha
hayot   darajasiga   nisbatan   past   sharoitda   yashash   holatini   bildiradi.   Misol   uchun,
rivojlangan   davlatlarda   bir   shaxs   jamiyatdagi   umumiy   farovonlik   darajasiga   mos
yashamasligi,   zamonaviy   texnologiyalardan   foydalana   olmasligi,   sifatli   ta’lim   va
tibbiy xizmatlardan chetda qolishi uni kambag’al deb baholash uchun asos bo’lishi
mumkin.   Nisbiy   kambag’allik   ko’proq   ijtimoiy   tengsizlik,   tabaqalanish   va
iqtisodiy muvozanatsizlik bilan bog’liqdir.
Yana   bir   tushuncha   bu   subyektiv   kambag’allikdir.   Bu   insonning   o’zining
iqtisodiy   va   ijtimoiy   holatini   qanday   baholashi   bilan   belgilanadi.   Masalan,   ikki
kishining   daromadi   bir   xil   bo’lishi   mumkin,   ammo   ulardan   biri   o’zini   kambag’al
deb hisoblamasa, ikkinchisi mavjud imkoniyatlarini yetarli deb bilmasligi mumkin.
Subyektiv   baholashlar   psixologik   omillar,   atrof-muhitdagi   madaniy   norma   va
qadriyatlar, ijtimoiy taqqoslashlar bilan chambarchas bog’liq bo’ladi.
Shuningdek, kambag’allik vaqtinchalik va doimiy shaklda namoyon bo’lishi
mumkin.   Vaqtinchalik   kambag’allik   mehnat   bozoridagi   beqarorlik,   tabiiy   ofatlar,
sog’liqdagi   muammolar   yoki   boshqa   favqulodda   holatlar   sabab   yuzaga   keladi.
Bunday   holatda   odamlar   qisqa   vaqt   davomida   muayyan   resurslardan   mahrum
bo’lishadi,   biroq   ularni   tiklash   imkoniyati   mavjud.   Doimiy   kambag’allik   esa,
odatda,   avloddan-avlodga   o’tadi   va   ijtimoiy   tizimdagi   strukturaviy   muammolar,
past   ta’lim   darajasi,   sog’liqni   saqlash   imkoniyatlarining   cheklanganligi   kabi
omillar   bilan   izohlanadi.   Bu   holatda   kambag’allikni   yengish   uchun   chuqur
institutsional   islohotlar,   uzoq   muddatli   siyosiy   va   iqtisodiy   strategiyalar   zarur
bo’ladi.
2 Kambag’allikni aniqlashda ishlatiladigan mezonlar ham turlicha bo’lib, ular
o’zining   qamrov  darajasi   va   aniqlik  darajasi   bilan  farqlanadi.  Eng  oddiy   va   keng
tarqalgan usullardan biri daromad mezonidir. Bu mezonga ko’ra, kishining ma’lum
vaqt   oralig’ida   olgan   daromadi   belgilangan   “kambag’allik   chegarasi”dan   past
bo’lsa,   u   kambag’al   hisoblanadi.   O’zbekiston   sharoitida   bu   chegara   Milliy
statistika   agentligi   va   boshqa   idoralar   tomonidan   turmush   darajasi   va   iste’mol
savatchasi   asosida   belgilanadi.   Boshqa   usul   esa   iste’mol   savatchasi   asosidagi
baholash bo’lib, bunda bir kishining oylik yoki yillik minimal yashash ehtiyojlarini
to’ldirish   uchun   zarur   bo’lgan   mahsulot   va   xizmatlar   to’plami   narxi   hisobga
olinadi. Agar shaxsning iste’mol darajasi bu miqdordan past bo’lsa, u kambag’allik
chegarasidan past yashayotgan hisoblanadi.
Bugungi   kunda   ko’p   mamlakatlar   multidimensial   kambag’allik   indeksidan
foydalanmoqda.   Bu   indeks   kambag’allikni   faqat   daromad   darajasi   bilan   emas,
balki  boshqa muhim  omillar  bilan  ham  baholashga  imkon beradi. Masalan,  BMT
Taraqqiyot   dasturi   tomonidan   ishlab   chiqilgan   multidimensial   kambag’allik
indeksi   sog’liqni   saqlash,   ta’lim   va   yashash   sharoitlarini   o’z   ichiga   olgan   10   dan
ortiq   indikator   asosida   shakllanadi.   Ushbu   yondashuv   kambag’allikning   haqiqiy
ko’lamini aniqroq ko’rsatishga yordam beradi.
Shunday   qilib,   kambag’allik   bu   jamiyatdagi   eng   og’ir   ijtimoiy-iqtisodiy
muammolardan   biri   bo’lib,   uning   chuqur   mohiyatini   tushunish   uchun   uni   har
tomonlama, tizimli va insonparvarlik yondashuvi asosida tahlil qilish zarur. Uning
turlari,   sabablari   va   mezonlarini   to’g’ri   aniqlash   esa,   kambag’allikka   qarshi
samarali siyosat yuritishning eng muhim shartidir. Kambag’allik nafaqat iqtisodiy
beqarorlik   manbai,   balki   ijtimoiy   barqarorlik,   xavfsizlik   va   taraqqiyotga   ham
tahdid soluvchi omildir. Shu bois, uni chuqur o’rganish, ilmiy asosda baholash va
tizimli   choralar   ko’rish   davlat   siyosatining   eng   ustuvor   yo’nalishlaridan   biri
bo’lishi shart.
2 1.2. Kambag’allikning yuzaga kelish sabablari va iqtisodiy-ijtimoiy oqibatlari
Kambag’allikning   kelib   chiqish   sabablari   ko’p   qirrali   va   murakkab   bo’lib,
ular iqtisodiy, ijtimoiy, siyosiy hamda madaniy omillar bilan chambarchas bog’liq.
Bu   omillar   o’zaro   ta’sir   etib,   biror   jamiyatda   kambag’allikning   shakllanishi,
chuqurlashuvi   va   davomiyligiga   sabab   bo’ladi.   Dastlabki   omil   sifatida   iqtisodiy
beqarorlikni tilga olish mumkin. Ya’ni, mamlakatda ishlab chiqarishning susayishi,
ishsizlikning   oshishi,   inflyatsiya,   kambag’al   qatlamlar   uchun   zarur   tovar   va
xizmatlarning   narxi   ortishi   daromadlar   bilan   nomutanosib   bo’lib,   fuqarolarning
yashash  darajasini  pasaytiradi.  Ayniqsa, iqtisodiy  inqirozlar  davrida kambag’allik
darajasi   tez   ko’tariladi,   chunki   bu   jarayonda   eng   avvalo   zaif   qatlamlar   zarar
ko’radi.
Ikkinchi   muhim   sabab   bu   bandlik   darajasining   pastligi   yoki   mehnat
bozorining   rivojlanmaganligidir.   Ish   o’rinlarining   yetishmasligi,   norasmiy
bandlikning   yuqoriligi   va   mehnatga   haq   to’lashdagi   adolatsizliklar   odamlarni
barqaror daromad manbalaridan mahrum qiladi. Ayniqsa, yoshlar, nogironligi bor
shaxslar,   ayollar   va   qishloq   aholisi   bu   borada   eng   himoyasiz   toifalardir.   Rasmiy
statistikaga   ko’ra,   O’zbekiston   Respublikasida   2023-yil   yakunlariga   ko’ra
kambag’allik   darajasi   14%   ni   tashkil   etgan   bo’lib,   bu   2021-yildagi   17%
ko’rsatkichga nisbatan pasaygan. Biroq bu hali ham sezilarli darajadagi ko’rsatkich
bo’lib,   millionlab   odamlar   uchun   iqtisodiy   qiyinchiliklar   saqlanib   qolayotganini
bildiradi.
Kambag’allikning yana bir muhim sababi ta’lim va kasbiy tayyorgarlikning
yetarli   emasligidir.   Malakasiz   yoki   past   malakali   aholi   yaxshi   ish   o’rinlarini
egallay   olmaydi,   bu   esa   ularning   daromad   manbalarini   cheklaydi.   Mamlakatda
ta’lim   tizimining   hududlar   bo’yicha   notekisligi,   sifatli   ta’limga   kirish
imkoniyatining   teng   emasligi   kambag’allikning   avloddan-avlodga   o’tishiga   olib
kelishi   mumkin.   YuNESKO   ma’lumotlariga   ko’ra,   kambag’al   oilalardan   chiqqan
2 bolalar ta’lim olish imkoniyatiga kamroq ega bo’lib, ularning maktabni  tark etish
ehtimoli ikki baravar yuqori bo’ladi.
Sog’liqni   saqlash   tizimiga   kirish   imkoniyatining   cheklanganligi   ham
kambag’allikni   chuqurlashtiruvchi   omildir.   Aholi   orasida   kasalliklar   ko’paygan
sari,   mehnatga   layoqat   pasayadi,   ishlab   chiqarishdan   ajralgan   odamlar   daromad
yo’qotadi,   dori-darmon   xarajatlari   esa   ularni   qo’shimcha   moliyaviy   bosim   ostida
qoldiradi.   Bu   holat   ayniqsa,   ijtimoiy   himoya   tizimi   sust   rivojlangan   hududlarda
ko’proq   kuzatiladi.   O’zbekiston   Sog’liqni   saqlash   vazirligining   2023-yilgi
hisobotiga ko’ra, past daromadli qatlam vakillarining 42 foizi sog’liq bilan bog’liq
xarajatlar sababli boshqa muhim ehtiyojlarini qondira olmagan.
Alohida   to’xtalish   kerak   bo’lgan   sabab   bu   ijtimoiy   tengsizlik   va
adolatsizlikdir.   Resurslarning   jamiyatda   adolatli   taqsimlanmasligi,   imkoniyatlar
tengligining   buzilishi   kambag’allikni   saqlab   qoladi.   O’zbekiston   Respublikasi
Statistika   agentligining   2023-yildagi   ma’lumotlariga   ko’ra,   aholining   20   foiz   eng
boy qatlamining umumiy daromaddagi ulushi  46 foizni  tashkil  qilgan bo’lsa, eng
kambag’al  20 foiz aholining ulushi  atigi  6 foizga teng bo’lgan. Bu  esa jamiyatda
katta tabaqalanish mavjudligini va bu tabaqalanish kambag’allikni har tomonlama
kuchaytirayotganini ko’rsatadi
Kambag’allikning   ijtimoiy-psixologik   sabablariga   ham   alohida   e’tibor
qaratish   kerak.   Bu   qatlamdagi   odamlar   o’z   imkoniyatlariga   bo’lgan   ishonchni
yo’qotib,   passiv,   jamiyatdan   ajralgan   holga   kelib   qolishadi.   Ular   jamiyatda   o’z
o’rnini   topa   olmaydi,   ijtimoiy   faolligi   pasayadi,   norozilik   kuchayadi.   Bu   holat
ijtimoiy   barqarorlikka   ham   tahdid   soladi.   Qashshoqlik,   ma’naviy   tushkunlik,
jinoyatchilik   va   boshqa   salbiy   holatlarning   ildizi   ko’pincha   kambag’allik   bilan
bog’liq bo’ladi.
Kambag’allikning   iqtisodiy   oqibatlari   ham   keng   ko’lamli.   Eng   avvalo,
kambag’al   qatlamlar   to’lovga   qodir   bo’lmagani   sababli   ichki   bozor   talabi
2 cheklanadi,   bu   esa   ishlab   chiqaruvchilarning   faoliyatini   susaytiradi.   Bundan
tashqari,   kambag’allik   byudjetga   tushumlarning   kamayishiga   olib   keladi,   chunki
past   daromadli   aholi   kam   soliq   to’laydi   yoki   umuman   to’lay   olmaydi.   Shu   bilan
birga,   davlat   ularni   ijtimoiy   qo’llab-quvvatlash   uchun   byudjet   xarajatlarini
oshirishga majbur bo’ladi, bu esa moliyaviy yukni orttiradi.
Kambag’allikning   uzoq   muddatli   oqibatlari   esa   jamiyat   taraqqiyoti   uchun
nihoyatda   xavflidir.   Bolalarning   past   sifatli   ta’lim   olishi,   yoshlarning   malakasiz
mehnatga  jalb qilinishi,  sog’liqni  saqlash   xizmatlaridan  foydalanmaslik  kelajakda
mehnat   resurslarining   sifatsiz   bo’lishiga,   iqtisodiyotning   raqobatbardoshligini
yo’qotishiga   olib   keladi.   Kambag’allik,   ayni   vaqtda,   siyosiy   beqarorlik,   norozilik
namoyishlari, emansipatsiyalashuv va migratsion oqimlarni ham kuchaytiradi.
Xulosa   shuki,   kambag’allikning   kelib   chiqishi   murakkab   va   ko’p   qirrali
jarayon   bo’lib,   uni   faqat   daromadlar   orqali   baholab   bo’lmaydi.   Uning   sabablari
iqtisodiy   beqarorlik,   ishsizlik,   malakasiz   mehnat,   sog’liq   va   ta’lim   tizimining
nomukammalligi,   tengsizlik   va   ijtimoiy   adolatsizlik,   byurokratik   to’siqlar   va
ijtimoiy izolyatsiya kabi tizimli omillar bilan bog’liq. Shu sababli, bu muammoga
qarshi   kurashishda   kompleks   yondashuv,   davlat   siyosatining   izchil   va
muvofiqlashtirilgan tarzda olib borilishi muhim ahamiyat kasb etadi.
1.3. Kambag’allikni qisqartirish bo’yicha davlat siyosati va samaradorligi
Kambag’allikni qisqartirish davlat siyosatining eng muhim yo’nalishlaridan
biri   bo’lib,   uning   samaradorligi   faqat   iqtisodiy   o’sish   bilan   emas,   balki   ijtimoiy
barqarorlik,   tenglik   va   adolatni   ta’minlash   bilan   ham   bog’liqdir.   Kambag’allikka
qarshi   kurashish   jarayonida   davlatlar   bir   qator   islohotlar   o’tkazadilar,   ammo   bu
islohotlar   nafaqat   iqtisodiy,   balki   siyosiy   va   ijtimoiy   o’zgarishlarni   ham   talab
qiladi. Mamlakatlar kambag’allikni qisqartirish bo’yicha turli strategiyalarni ishlab
chiqqan   va   ularning   samaradorligi   ko’plab   omillarga   bog’liq.   Shu   bois,   har   bir
2 mamlakatda   kambag’allikka   qarshi   kurashish   siyosati   o’ziga   xos   xususiyatlarga
ega   bo’lib,   bu   jarayonda   ijtimoiy   va   iqtisodiy   muammolarni   hal   qilish   uchun
samarali vositalar va usullarni tanlash zarur bo’ladi.
O’zbekiston misolida kambag’allikni qisqartirish bo’yicha amalga oshirilgan
siyosatni   ko’rib   chiqish   mumkin.   O’zbekiston   Respublikasi   hukumatining
kambag’allikni   qisqartirishga   qaratilgan   strategiyasi   2000-yillardan   boshlab   bir
qancha   bosqichlarni   o’z   ichiga   oldi.   Dastlab,   2000-yillarda   mamlakat   iqtisodiy
islohotlar   yo’lini   boshladi,   bunda   iqtisodiy   erkinlashtirish,   qishloq   xo’jaligi   va
sanoatni   modernizatsiya   qilish,   tashqi   savdoni   diversifikatsiya   qilish   kabi   chora-
tadbirlar   amalga   oshirildi.   Ushbu   islohotlar   natijasida   iqtisodiy   o’sish   tezlashdi,
lekin   kambag’allikning   darajasi   juda   yuqori   edi.   2005-yilda   mamlakatda
kambag’allik   darajasi   27%ni   tashkil   etgan   bo’lsa,   2010-yillarga   kelib   bu
ko’rsatkich   20%ga   tushdi.   Bu   davrda   davlat   ijtimoiy   himoya   tizimini
kuchaytirishga   harakat   qildi   va   kam   ta’minlangan   qatlamlarga   yo’naltirilgan   bir
qator dasturlar ishlab chiqildi.
1.3.1-rasm. Aholi farovonligi darajasidagi o’zgarishlar tahlili shuni
ko’rsatdiki, 2023-yilda kambag’allik darajasi 14 foizdan 11 foizga, 2024-yilda
2 esa 8,9 foizga kamaygan. O’tgan yili 719 ming kishi kambag’allikdan
chiqarildi, deyiladi maqolada. Kambag’allikning eng past ko’rsatkichi Navoiy
viloyatida (5,7 foiz), eng yuqori ko’rsatkichi Xorazm viloyatida (11,9 foiz)
qayd etilgan.
Kambag’allikka qarshi kurashish strategiyasining eng asosiy elementlaridan
biri ta’lim va sog’liqni saqlash sohasidagi islohotlar bo’ldi. O’zbekiston hukumati
ta’lim   olish   imkoniyatlarini   kengaytirish   va   ta’lim   sifatini   yaxshilashga   katta
e’tibor   qaratdi.   2009-yildan   boshlab,   davlat   tomonidan   barcha   bolalarga
boshlang’ich ta’lim olishni majburiy qilish, o’quv yurtlari uchun yangi dasturlar va
imkoniyatlar   yaratish   kabi   islohotlar   amalga   oshirildi.   Bu   nafaqat   kambag’allikni
qisqartirishga   yordam   berdi,   balki   fuqarolarning   malakali   mehnat   resurslariga
aylanishini   ta’minladi.   2020-yilda   ta’limga   kirish   imkoniyatlari   kengayganligi
natijasida   O’zbekistonning   ta’lim   tizimi   bo’yicha   eng   so’nggi   indekslar   yuksaldi.
Bu esa o’z navbatida mamlakatning iqtisodiy salohiyatini oshirishga yordam berdi.
Sog’liqni   saqlash   sohasida   ham   jiddiy   islohotlar   amalga   oshirildi.   2015-
yildan   boshlab   sog’liqni   saqlash   tizimi   modernizatsiya   qilindi,   aholining   turmush
darajasi   va   sog’lig’ini   yaxshilashga   qaratilgan   ko’plab   dasturlar   ishlab   chiqildi.
Bunda,   ijtimoiy   guruhlar   va   kambag’al   qatlamlarga   tibbiy   xizmatlarning   keng
doiradagi  imkoniyatlarini  yaratish, sog’liqni  saqlash  tizimiga ajratilgan moliyaviy
mablag’larni   oshirish   kabi   chora-tadbirlar   o’z   rolini   o’ynadi.   Shuningdek,   davlat
o’rtacha   va   past   daromadli   oilalarga   bepul   tibbiy   xizmatlarni   taqdim   etishga
qaratilgan   tashabbuslarni   ko’tarib   chiqdi.   2019-yilda   o’tkazilgan   so’rovlar
natijalariga ko’ra, kambag’allikning ijtimoiy oqibatlari, ya’ni  sog’liqni  saqlash  va
ta’limga kirish imkoniyatlaridagi tengsizlik sezilarli darajada kamaygan.
Kambag’allikni   qisqartirishda   davlatning   ijtimoiy   himoya   dasturlarini
kengaytirishi   ham   muhim   omil   bo’ladi.   O’zbekistonda   ushbu   dasturlarni
takomillashtirishga alohida e’tibor qaratildi. Ayniqsa, 2016-yilda davlat tomonidan
"Ijtimoiy   himoya   tizimini   takomillashtirish"   bo’yicha   yangi   strategiya   ishlab
2 chiqildi.   Bu   strategiya   doirasida,   kambag’al   oilalarni   qo’llab-quvvatlash,
ishsizlikni   kamaytirish,   oilaviy   daromadlarni   oshirishga   qaratilgan   qator   choralar
ko’rildi.   2022-yilda   amalga   oshirilgan   so’rovlar   natijasida,   ijtimoiy   yordamga
muhtoj   oilalar   soni   15%ga   qisqarganini   ko’rsatdi,   bu   esa   kambag’allikni
qisqartirish bo’yicha amalga oshirilgan siyosatning samarali ekanligini ko’rsatadi.
Bundan   tashqari,   mamlakatda   mikro-iqtisodiy   darajada   kambag’allikni
qisqartirishga   qaratilgan   bir   qancha   dasturlar   ham   amalga   oshirildi.   Qishloq
hududlarida   ishlab   chiqarishni   rivojlantirish,   kichik   va   o’rta   biznesni   qo’llab-
quvvatlash,   fermerlarga   kreditlar   va   subsidiyalar   berish   kabi   tashabbuslar
kambag’allikni   qisqartirishga   yordam   berdi.   O’zbekistonning   2021-yilgi   iqtisodiy
yillik   hisoboti   bo’yicha,   qishloq   aholisining   o’rtacha   daromadi   16%ga   oshdi.   Bu
esa   kambag’allikni   qisqartirishda   qishloq   hududlaridagi   iqtisodiy   faollikning
kuchayganini ko’rsatadi.
ITIM ma’lumotlariga ko’ra, kambag’allikni qisqartirish ish   bilan ta’minlash,
tadbirkorlikni   qo’llab-quvvatlash   va   yerdan   samarali   foydalanish   orqali   amalga
oshirildi.
2 Ushbu chora-tadbirlar natijasida aholining real daromadlari o’tgan yilda 10,7
foizga   oshib,   aholi   jon   boshiga   oyiga   o’rtacha   2,1   mln   so’mni   tashkil   etdi   (yil
boshida   — 1,7 mln so’m).
Quyidagilar daromadlarning asosiy manbalari bo’lib qolmoqda:
 ish haqi   — 42,6% (2023-yilda   — 41,9%);
 tadbirkorlikdan olingan daromadlar   — 22,9% (21,4%);
 pensiyalar, ijtimoiy yordam va   subsidiyalar   — 18,2% (18,9%);
 qishloq xo’jaligi va   tomorqalardan olingan daromadlar   — 10,7% (9,8%);
 xorijdan pul o’tkazmalari   — 2% (3,1%);
 boshqa daromadlar   — 3,6% (4,9%).
Tadbirkorlik   faoliyatidan   olingan   daromadlar   1,5   foiz   punktga,   qishloq
xo’jaligidan olingan daromadlar esa 0,9 foiz punktga oshdi.
Daromadlarning   eng   yuqori   o ’ sishi   Farg ’ ona   (+19,1%)   va   Buxoro   (+11,4%)
viloyatlarida ,   shuningdek ,   Toshkent   shahrida   (+17%)   qayd   etildi .   Poytaxtda
aholining   o ’ rtacha   daromadi  3,6  mln   so ’ mni ,  Navoiy   va   Qashqadaryo   viloyatlarida
esa  2,2  mln   so ’ mni   tashkil   etgan .
Shu   bilan   birga ,   kambag ’ allikka   qarshi   kurashishda   iqtisodiy   islohotlarning
samaradorligini   baholashda   statistik   ma ’ lumotlar   va   indikatorlardan   foydalanish
juda   muhimdir .   O ’ zbekiston   Statistika   agentligining   2023- yilgi   ma ’ lumotlariga
ko ’ ra ,  mamlakatda   kambag ’ allik   darajasi  2021- yilda  17% dan  14% ga   pasaygan ,  bu
kambag ’ allikni   qisqartirish   bo ’ yicha   davlatning   olib   borayotgan   siyosati   samarali
ekanligini   tasdiqlaydi .   Shu   bilan   birga ,   kambag ’ allikni   qisqartirishda   ijtimoiy
himoya   va   ta ’ lim   sohasidagi   islohotlarning   ahamiyati   o ’ sib   bormoqda .   Misol
uchun ,   2023- yil   yakunlariga   ko ’ ra ,   ta ’ lim   tizimida   kambag ’ allik   darajasi   yuqori
bo ’ lgan   hududlarda   kam   ta ’ minlangan   o ’ quvchilarning   85%   ta ’ lim   olish
imkoniyatiga   ega   bo ’ ldi .
Xulosa   qilib   aytganda ,   kambag ’ allikni   qisqartirish   bo ’ yicha   davlat
siyosatining   samaradorligi   ko ’ plab   omillarga   bog ’ liq .   Bu   siyosatning
2 muvaffaqiyati   ijtimoiy   himoya   tizimining   kuchaytirilishi ,   ta ’ lim   va   sog ’ liqni
saqlash   tizimining   takomillashtirilishi ,   iqtisodiy   islohotlar   va   mikro - iqtisodiy
dasturlarni   amalga   oshirish   bilan   bog ’ liqdir .   O ’ zbekistonning   kambag ’ allikni
qisqartirishdagi   tajribasi ,  shuningdek ,  boshqa   rivojlanayotgan   davlatlar   uchun   ham
qimmatli   o ’ rnak   bo ’ lib ,   keng   qamrovli   va   tizimli   siyosatning   ahamiyatini
ko ’ rsatadi .
2 II   BOB .  KAMBAG ’ ALLIKNI   QISQARTIRISHGA   QARATILGAN
XALQARO   TAJRIBALAR   VA   ULARNING   O ’ ZBEKISTON   UCHUN
QO ’ LLANILISHI
2.1. Kambag’allikni qisqartirish bo’yicha xalqaro siyosatlar va strategiyalar
Dunyo   bo’ylab   kambag’allikni   qisqartirish   bo’yicha   amalga   oshirilgan
siyosatlar va strategiyalar har bir mamlakatning ijtimoiy va iqtisodiy sharoitlariga
moslashtirilgan.   Xalqaro   miqyosda   kambag’allikka   qarshi   kurashishning   asosiy
strategiyalari   ta’lim,   sog’liqni   saqlash,   ijtimoiy   himoya   tizimi   va   iqtisodiy
islohotlarni   qamrab   olgan.   Ushbu   siyosatlar   rivojlanayotgan   va   rivojlangan
mamlakatlar tomonidan keng qo’llanilgan va o’z samaradorligini namoyon etgan.
Har   bir   mamlakatning   o’ziga   xos   tajribasi   mavjud   bo’lib,   ular   o’zining
kambag’allikni qisqartirishga bo’lgan yondashuvlarini va chora-tadbirlarini amalga
oshirishda muvaffaqiyatga erishgan.
Xalqaro   tajribalarga   misol   sifatida,   Janubiy   Koreya   kambag’allikka   qarshi
kurashishda   o’zining   muvaffaqiyatli   strategiyasini   yaratdi.   1960-yillarda,   Koreya
yarim   orolining   janubiy   qismida   kambag’allik   darajasi   juda   yuqori   edi.   Ammo
Koreya   hukumati   qisqa  muddatda,  sanoatni  rivojlantirish  va   iqtisodiy   islohotlarni
amalga   oshirish   orqali   kambag’allikni   qisqartirishga   erishdi.   Sanoat   siyosatining
asosiy   yo’nalishlari   texnologiyalarni   eksportga   yo’naltirish,   qishloq   xo’jaligini
modernizatsiya qilish va iqtisodiy o’sishni qo’llab-quvvatlash edi. Bunday siyosat
orqali   Koreya   iqtisodiy   o’sishni   ta’minladi   va   kambag’allikni   sezilarli   darajada
kamaytirdi.   1980-yillarga   kelib,   kambag’allik   darajasi   deyarli   10%   ga   tushdi.   Bu
muvaffaqiyat,   asosan,   ta’lim   tizimini   kuchaytirish,   ishchi   kuchining   malakasini
oshirish   va   ijtimoiy   himoya   tizimini   yaxshilashga   qaratilgan   keng   ko’lamli
dasturlar orqali amalga oshirildi.
Jahon   banki   va   boshqa   xalqaro   tashkilotlar   tomonidan   kambag’allikni
qisqartirish   bo’yicha   amalga   oshirilgan   strategiyalar   ham   muvaffaqiyatli   bo’ldi.
2 Masalan,   1990-yillarda   Efiopiya,   Zambiya   va   Uganda   kabi   davlatlarda
Boshqirdistonning   kambag’allikka   qarshi   kurashishda   foydalanilgan   iqtisodiy
islohotlar   va   ijtimoiy   dasturlarni   qo’llash   orqali   katta  muvaffaqiyatlarga  erishildi.
Jahon   banki   tomonidan   moliyalashtirilgan   qishloq   xo’jaligini   rivojlantirish
dasturlari,   qishloq   hududlarida   yashovchi   kambag’al   oilalarni   qo’llab-quvvatlash
va   ishlab   chiqarishni   kengaytirishga   qaratilgan   siyosatlar,   bu   mamlakatlarda
kambag’allikni   qisqartirishga   sezilarli   hissa   qo’shdi.   2010-yillarga   kelib,   ushbu
mamlakatlarda kambag’allik darajasi 50% dan 30% gacha kamaydi.
Shuningdek, Braziliya ham kambag’allikni qisqartirish bo’yicha innovatsion
siyosatlarni   amalga   oshirdi.   2000-yillarda,   mamlakatda   kambag’allikning   yuqori
darajasi   mavjud   edi,   ammo   "Bolsa   Família"   kabi   ijtimoiy   himoya   dasturlari
kambag’allikni   qisqartirishda   asosiy   vosita   sifatida   qo’llanildi.   Ushbu   dastur,
davlat tomonidan kambag’al oilalarga moliyaviy yordam berishni nazarda tutadi va
o’zining   samaradorligi   bilan   Braziliyada   kambag’allikni   qisqartirishda   sezilarli
natijalarga   erishdi.   2003-yildan   boshlab,   mamlakatda   kambag’allik   darajasi   27%
dan 12% gacha pasaygan. Bu dastur, nafaqat ijtimoiy himoyani ta’minlagan, balki
kambag’allikni   qisqartirishga   yo’naltirilgan   samarali   strategiya   bo’lib,   boshqa
mamlakatlar uchun o’rnak bo’ldi.
Xalqaro   miqyosda   kambag’allikni   qisqartirishga   qaratilgan   strategiyalarni
amalga oshirishda asosiy yo’nalishlar orasida sog’liqni saqlash tizimini yaxshilash
ham muhim ahamiyatga ega. Kambag’allikka qarshi kurashishda sog’liqni saqlash
tizimining   rivojlanishi,   o’z   navbatida,   aholi   salomatligini   yaxshilash   va   mehnat
unumdorligini   oshirishga   olib   keladi.   Misol   uchun,   Filippinlar,   1990-yillardan
boshlab,   sog’liqni   saqlash   tizimini   yaxshilash   bo’yicha   keng   qamrovli   islohotlar
amalga   oshirdi.   Ushbu   islohotlar   natijasida,   kambag’allik   darajasi   pasayib,   aholi
salomatligi   sezilarli   darajada   yaxshilandi.   Filippinlarning   sog’liqni   saqlashga
qaratilgan   muvaffaqiyatli   siyosati   ko’plab   rivojlanayotgan   mamlakatlar   uchun
o’rnak bo’lib xizmat qildi.
2 Shu   bilan   birga,   kambag’allikka   qarshi   kurashishda   ta’lim   tizimining
ahamiyatini   inobatga   olish   kerak.   Ta’lim   olish   imkoniyatlari   kengaygan
mamlakatlarda   kambag’allik   darajasi   past   bo’ladi,   chunki   malakali   ishchi   kuchi
iqtisodiy taraqqiyotning asosiy omili hisoblanadi. Germaniya, Finlandiya, Singapur
kabi  mamlakatlarda ta’lim  tizimini  mustahkamlash  va ilg’or  pedagogik  tizimlarni
joriy etish orqali kambag’allikni qisqartirishga erishildi.
Xulosa   qilib   aytganda,   kambag’allikka   qarshi   kurashishda   xalqaro   tajriba
turli   mamlakatlarning   siyosat   va   strategiyalarini   o’z   ichiga   oladi.   Bu   siyosatlar
ijtimoiy   himoya   tizimlarini   rivojlantirish,   ta’lim   va   sog’liqni   saqlash   sohalarini
modernizatsiya   qilish,   iqtisodiy   islohotlarni   amalga   oshirishga   qaratilgan.   Har   bir
mamlakat   o’zining   sharoitiga   mos   keladigan   kambag’allikni   qisqartirish
strategiyasini ishlab chiqadi va bu orqali sezilarli natijalarga erishadi. O’zbekiston
uchun   ham   bu   tajribalardan   foydalanish,   kambag’allikni   qisqartirish   bo’yicha
samarali siyosat ishlab chiqish uchun muhim ahamiyatga ega.
2.2. Xalqaro tajribalarning O’zbekiston sharoitida qo’llanish imkoniyatlari
Dunyo miqyosida kambag’allikni qisqartirishga oid muvaffaqiyatli tajribalar
O’zbekiston   uchun   ham   katta   ahamiyatga   ega.   Har   bir   davlatning   iqtisodiy,
ijtimoiy   va   madaniy   xususiyatlari   turlicha   bo’lsa-da,   ba’zi   umumiy   mexanizmlar
mavjudki,   ularni   O’zbekiston   sharoitida   moslashtirib   amalga   oshirish   mumkin.
Avvalo,   xalqaro   tajribadan   foydalanishda   kompleks   yondashuv   talab   etiladi:   bu
faqat   moddiy   yordam   ko’rsatish   emas,   balki   aholini   band   qilish,   bilim   va   kasb
o’rgatish,   infratuzilmani   rivojlantirish,   ijtimoiy   tenglikni   ta’minlash,   sog’liqni
saqlash va ta’lim sifatini oshirishni ham o’z ichiga oladi.
O’zbekiston   Respublikasida   so’nggi   yillarda   kambag’allikni   qisqartirish
davlat   siyosatining   ustuvor   yo’nalishlaridan   biriga   aylandi.   Aholi   turmush
darajasini oshirish, kam ta’minlangan qatlamlarga iqtisodiy imkoniyatlar yaratish,
2 bandlikni   oshirish,   mikromoliyalashtirish   va   oilaviy   tadbirkorlikni   rivojlantirish
borasida   qator   chora-tadbirlar   amalga   oshirilmoqda.   Jumladan,   “Har   bir   oila   –
tadbirkor”   dasturi   doirasida   oilalarga   imtiyozli   kreditlar   ajratilishi,   yoshlar   va
ayollar tadbirkorligini rag’batlantirish kabi tashabbuslar bunga misol bo’la oladi.
Xalqaro   tajribalarga   asoslanib,   O’zbekiston   sharoitida   qo’llanishi   mumkin
bo’lgan   eng   samarali   yo’nalishlardan   biri   bu   ijtimoiy   himoya   tizimini
takomillashtirishdir.   Masalan,   Braziliyaning   "Bolsa   Família"   dasturiga   o’xshash
tizimni   joriy   qilish   orqali   kam   ta’minlangan   oilalarning   bolalarini   ta’lim   va
sog’liqni saqlash xizmatlaridan foydalanishini rag’batlantirish mumkin. Bu nafaqat
moliyaviy   yordamni,   balki   ijtimoiy   javobgarlikni   kuchaytiradi.   O’zbekistonda
2020-yildan   boshlab   elektron   ijtimoiy   reyestr   orqali   ehtiyojmand   qatlamlarni
aniqlash tizimi joriy etildi. Bu esa xalqaro yondashuvlarga yaqinlashuvning amaliy
ko’rinishidir.
Shuningdek,   Koreya   Respublikasining   sanoatlashtirish   tajribasi
O’zbekistonning   iqtisodiy   rivojlanish   strategiyasiga   mos   keladi.   Koreyada   kichik
va   o’rta   biznesni   qo’llab-quvvatlash,   mahalliy   ishlab   chiqaruvchilarni   eksportga
yo’naltirish orqali iqtisodiy faollik oshirilgan. O’zbekistonda ham shu kabi siyosat
yo’lga   qo’yilmoqda:   eksport   qiluvchi   korxonalarga   imtiyozlar,   soliq   yengilliklari
berilmoqda,   “Yashil   iqtisodiyot”   va   “raqamli   iqtisodiyot”   loyihalari   doirasida
zamonaviy ish o’rinlari yaratilmoqda. Bu jarayonlar kambag’allikni qisqartirishda
muhim rol o’ynaydi.
Jahon   banki   tomonidan   taklif   etilgan   kambag’allikni   kamaytirish
strategiyasining   yana   bir   asosiy   komponenti   bu   ta’lim   tizimini   isloh   qilishdir.
Ta’lim   orqali   kambag’allikni   qisqartirish   uzoq   muddatli,   ammo   barqaror   yechim
hisoblanadi.   O’zbekistonda   bu   yo’nalishda   Prezident   maktablari,   IT   Parklar,   “Bir
million   dasturchi”   loyihasi   orqali   raqamli   bilimlarni   targ’ib   qilish,   kasb-hunar
maktablarining   faoliyatini   kengaytirish   orqali   yoshlarning   mehnat   bozoriga
2 moslashuvi   kuchaytirilmoqda.   Bu   ham   o’z   navbatida   xalqaro   tajribaning   milliy
sharoitlarga moslashtirilgan shaklidir.
Statistik   ma’lumotlarga   murojaat   qilsak,   O’zbekistonda   2020-yilda
kambag’allik   darajasi   17   foiz   atrofida   bo’lgan   bo’lsa,   2023-yilga   kelib   bu
ko’rsatkich   14   foizgacha   kamaydi   (Davlat   statistika   qo’mitasi   ma’lumotlari
asosida).   Bu   qisqarish   mamlakatda   amalga   oshirilayotgan   kompleks   siyosat
natijasida   sodir   bo’lmoqda.   Ayniqsa,   ijtimoiy   yordamlarning   raqamlashtirilgan
tizimi, bandlik markazlari  faoliyatining kuchaytirilishi,  hududiy ijtimoiy dasturlar
va yoshlar siyosati kambag’allikni qisqartirishga xizmat qilmoqda.
Yana   bir   muhim   jihat   –   bu   hududlar   bo’yicha   yondashuvni   farqlashtirish
zarurati.   Xalqaro   tajriba   shuni   ko’rsatadiki,   qishloq   va   shahar   aholisi   o’rtasida
kambag’allik darajasi, imkoniyatlar va ehtiyojlar keskin farq qiladi. Shunga ko’ra,
O’zbekistonda hududiy ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanish dasturlarini individual tarzda
ishlab chiqish ham xalqaro amaliyotga mos yondashuv hisoblanadi. 2
Xulosa   qilib   aytganda,   O’zbekiston   xalqaro   tajribalarni   o’z   sharoitlariga
moslashtirish   orqali   kambag’allikni   kamaytirish   yo’lida   barqaror   qadamlar
tashlamoqda.   Eng   muhim   jihat   –   bu   nafaqat   tashqi   modelni   ko’r-ko’rona
ko’chirish,   balki   uni   mahalliy   ehtiyojlarga   moslab,   milliy   strategiyalarga
uyg’unlashtirishdir.   Shu   tarzda   xalqaro   siyosatlarning   samarali   elementlarini
o’zlashtirish   orqali   O’zbekiston   yanada   inklyuziv   va   barqaror   iqtisodiy
rivojlanishga erishishi mumkin.
2
  Abdurahmonov Q.X. “Makroiqtisodiyot”. – Toshkent: Fan va texnologiya, 2021.
2 2.3. O’zbekiston Respublikasining kambag’allikka qarshi milliy strategiyasi
va xalqaro tajriba bilan uyg’unligi
O’zbekiston   Respublikasi   so’nggi   yillarda   kambag’allikni   qisqartirishni
davlat   siyosatining   ustuvor   yo’nalishlaridan   biri   sifatida   belgiladi.   Bu   boradagi
milliy   strategiyalar   va   amaliy   chora-tadbirlar   xalqaro   tajribaga   asoslangan   holda
ishlab   chiqilmoqda.   Shu   ma’noda,   O’zbekistonning   kambag’allikka   qarshi
siyosatini   tahlil   qilishda   ikki   asosiy   jihat   muhim:   birinchisi   –   ichki   ijtimoiy-
iqtisodiy   islohotlar   va   ularning   mahalliy   natijalari,   ikkinchisi   –   bu   siyosatning
xalqaro andozalar bilan nechog’lik mosligi.
O’zbekiston   Respublikasida   kambag’allikni   aniqlash,   monitoring   qilish   va
uni   qisqartirish   bo’yicha   yagona   yondashuv   mavjud   bo’lmagan   edi.   2020-yilda
Prezident Shavkat Mirziyoyev tomonidan bu sohada tub o’zgarishlar boshlanganini
e’tirof   etish   lozim.   Dastlabki   bosqichda   kambag’allikni   rasmiy   ravishda   o’lchash
metodologiyasi   joriy   etildi.   Davlat   statistika   qo’mitasi   Jahon   banki   bilan
hamkorlikda   kambag’allik   darajasini   aniqlovchi   indikatorlar   to’plamini   ishlab
chiqdi.   Bu   esa   rasmiy   raqamlar   orqali   aholi   turmush   darajasini   real   baholash
imkonini berdi.
Shu   bilan   birga,   “Kambag’allikni   qisqartirish   strategiyasi   –   2030”
konsepsiyasi   ishlab   chiqildi   va   uning   doirasida   ko’plab   ijtimoiy   va   iqtisodiy
yo’nalishlarda   chora-tadbirlar   belgilanmoqda.   Strategiyaning   asosiy   yo’nalishlari
quyidagilardan   iborat:   kambag’al   aholini   kasb-hunarga   o’rgatish,   bandlikni
ta’minlash, mikrokreditlash va tadbirkorlikni rag’batlantirish, ijtimoiy xizmatlarga
bo’lgan   teng   imkoniyatlarni   yaratish,   hamda   ta’lim   va   sog’liqni   saqlash   tizimini
rivojlantirish.
O’zbekiston   tajribasi   xalqaro   standartlar   bilan   solishtirilganda,   ko’plab
o’xshash   jihatlar   mavjudligini   ko’rish   mumkin.   Masalan,   Braziliyaning   "Bolsa
Família",   Hindistonning   "National   Rural   Employment   Guarantee   Act"   yoki
2 Indoneziyaning "Program Keluarga Harapan" kabi dasturlari – bevosita moliyaviy
yordam   bilan   birga,   oilaviy   mas’uliyat,   sog’lom   turmush   va   ta’limga   qaratilgan
yondashuvni   nazarda   tutadi.   O’zbekistonda   esa   “Temir   daftar”,   “Ayollar   daftari”
va   “Yoshlar   daftari”   orqali   ehtiyojmand   qatlamlar   aniqlanib,   ularga   kompleks
yondashuv   asosida   yordam   ko’rsatilmoqda.   Har   bir   toifa   bo’yicha   alohida
reabilitatsion,   moliyaviy,   ijtimoiy   va   psixologik   yordam   mexanizmlari   ishlab
chiqilgan.
Mamlakatda   aholi   bandligini   ta’minlash   orqali   kambag’allikni   kamaytirish
ustuvor   vazifa   hisoblanadi.   Jumladan,   2022-yilda   Bandlik   va   mehnat
munosabatlari   vazirligi   tomonidan   2   milliondan   ortiq   fuqaro   ish   bilan
ta’minlangan.   Bu   raqam   2017-yilga   nisbatan   35   foizga   oshganini   ko’rsatadi.   Shu
bilan   birga,   kasb-hunarga   o’qitish   markazlari   soni   2020-yildagi   47   tadan   2024-
yilga kelib 250 dan oshdi. Bu markazlarda o’qigan fuqarolarning 65 foizdan ortig’i
ishga   joylashgan.   Bunday   yondashuv   xalqaro   miqyosda   "skills-first   approach"
sifatida tan olingan va ko’plab rivojlanayotgan davlatlarda keng qo’llaniladi.
Shuningdek,   O’zbekistonning   kambag’allikni   qisqartirish   strategiyasida
ayollar   va   yoshlar   ijtimoiy   himoyasi   alohida   o’rin   egallaydi.   “Ayollar   daftari”
orqali   minglab   ayollar   ish   bilan   ta’minlandi,   kasbga   o’qitildi   yoki   tadbirkorlik
uchun   imtiyozli   kredit   oldi.   Xususan,   2023-yilda   200   mingdan   ortiq   ayol   band
qilindi   yoki   o’z   biznesini   boshladi.   Yoshlar   bilan   ishlash   borasida   esa   “Yoshlar
daftari”   doirasida   300   mingdan   ortiq   yigit-qizlar   kasb-hunarga   o’qitilib,   ishga
joylashtirildi yoki o’z loyihasini boshlash uchun grantlar oldi.
Bundan   tashqari,   xalqaro   tashkilotlar   bilan   hamkorlik   O’zbekiston
strategiyasining   yana   bir   muhim   qismidir.   Jahon   banki,   Yevropa   tiklanish   va
taraqqiyot   banki,   Osiyo   taraqqiyot   banki   kabi   moliyaviy   institutlar   mamlakatdagi
ijtimoiy   dasturlarni   moliyaviy   qo’llab-quvvatlab   kelmoqda.   Bu   esa,   milliy
strategiya   xalqaro   donorlar   tomonidan   ham   samarali   deb   baholanayotganini
bildiradi.
2 Xulosa   qilib   aytganda,   O’zbekistonning   kambag’allikni   qisqartirish
strategiyasi   xalqaro   tajribalar   asosida,   ammo   mahalliy   ehtiyoj   va   xususiyatlarni
hisobga   olgan   holda   ishlab   chiqilgan   kompleks   hujjatdir.   Bu   strategiyaning
muvaffaqiyati  esa  u amalga oshirilayotgan real  chora-tadbirlar, natijalar  va ularni
xalqaro   yondashuvlar   bilan   uyg’unlashtira   olayotganida   namoyon   bo’lmoqda.
Ushbu   tajriba,   nafaqat   milliy   barqarorlikka,   balki   butun   Markaziy   Osiyo
mintaqasida ijtimoiy-iqtisodiy muammolarni hal etishda ilg’or model bo’lib xizmat
qilishi mumkin.
III BOB. KAMBAG ALLIKNI QISQARTIRISH SIYOSATINIʻ
TAKOMILLASHTIRISH YO NALISHLARI	
ʻ
3.1. Kambag allikni qisqartirishda mavjud muammolar va ularni	
ʻ
bartaraf etish yo llari	
ʻ
Kambag allikni   qisqartirishga   qaratilgan   davlat   siyosati   samarali   natijalar	
ʻ
berayotgan   bo lsa-da,   hali-hanuz   turli   darajadagi   tizimli   muammolar   va   to siqlar
ʻ ʻ
mavjud   bo’lib,   ularni   bartaraf   etish   orqali   siyosatni   yanada   takomillashtirish   va
aholi turmush darajasini ko’tarish mumkin. Ushbu muammolar iqtisodiy, ijtimoiy,
institutsional va hududiy yo’nalishlarda namoyon bo’lmoqda.
Birinchi   muammo   –   kambag allikni   aniqlash   va   real   statistikani	
ʻ
shakllantirishdagi   murakkabliklardir.   Hozirgi   kunda   mavjud   bo’lgan   elektron
ijtimoiy   reyestr   orqali   ehtiyojmand   qatlamlar   aniqlanmoqda,   biroq   ushbu   tizimda
fuqarolarning   daromad   manbalarini   to’liq   aniqlash   va   yashirin   iqtisodiyot
ko’lamini qamrab olish hali to’liq yo’lga qo’yilmagan. Ko’plab fuqarolar norasmiy
sektorda mehnat qiladi, bu esa ularning rasmiy daromadlarini ko’rsatmaslikka olib
keladi. Natijada, real kambag allik darajasi ko’rsatilgan statistik raqamlardan farq	
ʻ
qilishi mumkin.
Ikkinchi   muhim   muammo   –   ish   o’rinlarining   yetarli   darajada   barqaror   va
daromadli emasligi. Ko’plab loyihalar orqali ish o’rinlari yaratilayotgan bo’lsa-da,
2 bu   ishlarning   aksariyati   mavsumiy,   vaqtinchalik   yoki   past   daromadli   sohalarga
taalluqli.   Shuningdek,   bandlik   markazlarining   ayrim   hududlarda   yetarlicha
samarali   ishlamasligi,   kasbga   tayyorlash   kurslarining   mehnat   bozori   talablariga
to’liq   javob   bermasligi   ishga   joylashish   imkoniyatlarini   cheklab   qo’ymoqda.   Ish
beruvchilarning   innovatsion   sohalarda   malakali   ishchi   kuchi   bilan   ta’minlanishi
ham muammo bo lib qolmoqda.ʻ 3
Uchinchi   muammo   –   tadbirkorlikni   boshlash   uchun   moliyaviy   va   huquqiy
infratuzilmaning yetarli emasligi. Mikrokreditlash tizimi rivojlanayotgan bo lsa-da,	
ʻ
ba zi   hollarda   imtiyozli   kredit   olish   uchun   zarur   bo’lgan   kafillik,   garov,   hujjat	
ʼ
to’plash   kabi   byurokratik   to’siqlar   mavjud.   Ayniqsa,   qishloq   joylarida   axborot
yetishmovchiligi, moliyaviy savodxonlikning pastligi va institutsional yordamning
cheklanganligi sababli, kambag allikdan chiqish imkoniyati kamayadi.	
ʻ
To’rtinchi muammo – ijtimoiy xizmatlar sifati va ularga erishishdagi tenglik
masalasi.   Kam   ta minlangan   qatlamlar   uchun   sog’liqni   saqlash   va   ta lim	
ʼ ʼ
xizmatlarining   sifati   past   yoki   xizmatlar   yetarlicha   mavjud   emas.   Qishloq
hududlarida zamonaviy maktablar va shifoxonalar soni  shaharlarga nisbatan kam,
bu   esa   imkoniyatlar   tengsizligini   kuchaytiradi.   Masalan,   O’zbekiston   Sog’liqni
saqlash   vazirligining   2023-yilgi   ma’lumotlariga   ko’ra,   100   ming   aholiga   to’g’ri
keladigan   shifokorlar   soni   shahar   joylarda   46   nafar   bo’lsa,   qishloq   joylarda   bu
ko’rsatkich 24 nafarni tashkil qilgan. Bu esa tibbiy xizmatlar sifati va mavjudligida
jiddiy farq borligini ko’rsatadi.
Bundan   tashqari,   raqamli   transformatsiya   jarayonlari   hali-hanuz   barcha
ijtimoiy qatlamlarni qamrab olmagan. Elektron platformalardan foydalanish orqali
yordam   olish   yoki   ariza   topshirish   imkoniyatlari   internetga   ulangan   va   raqamli
savodxonligi   mavjud   bo’lgan   shaxslar   uchun   mos,   biroq   qariyalar,
texnologiyalarga   nisbatan   yot   hududlardagi   fuqarolar   bu   imkoniyatlardan
3
  Alimov R.X. “Iqtisodiy rivojlanish nazariyalari”. – Toshkent: Iqtisodiyot, 2018.
2 foydalana   olmayapti.   Bu   raqamli   tafovut   (digital   divide)   ham   kambag allikniʻ
bartaraf etishda e’tiborga olinishi lozim bo’lgan muhim omillardan biridir.
Mazkur   muammolarni   bartaraf   etish   uchun   quyidagi   yo’nalishlarda
islohotlar zarur:
Bandlik siyosatini  innovatsion va barqaror yo’nalishlarga qaratish, ayniqsa,
yoshlar va ayollar uchun yuqori malakali ish o’rinlari yaratish;
Ijtimoiy   yordam   tizimini   shaffof,   raqamli   va   ehtiyojga   yo’naltirilgan
modelga to’liq o’tkazish;
Moliyaviy savodxonlik bo’yicha keng qamrovli dasturlarni joriy etish;
Mahalliy   hokimiyatlar   va   ijtimoiy   xizmat   ko’rsatuvchi   idoralarning
javobgarligi va samaradorligini oshirish;
Hududiy   farqlarni   kamaytirish,   ayniqsa   qishloq   joylardagi   infratuzilmani
yaxshilash va zamonaviy xizmatlarga kirishni ta’minlash.
Shunday   qilib,   mavjud   muammolarni   to’g’ri   aniqlab,   ularni   tizimli
yondashuv asosida bartaraf etish orqali kambag’allikni qisqartirish bo’yicha davlat
siyosatining yanada samarali amalga oshirilishi ta’minlanadi. Bu nafaqat iqtisodiy
rivojlanishga,  balki  ijtimoiy barqarorlikka, aholi  farovonligiga va adolatli  jamiyat
qurilishiga xizmat qiladi. 4
3.2. Kambag allikni qisqartirishda raqamli texnologiyalar va	
ʻ
innovatsiyalarning o’rni
Zamonaviy   davrda   raqamli   texnologiyalar   va   innovatsiyalar   ijtimoiy-
iqtisodiy   taraqqiyotning   asosiy   drayverlariga   aylangan.   Xususan,   kambag’allikni
4
  Azizov U.B. “Kambag‘allik va uni qisqartirish siyosati”. – Samarqand: SamDU, 2020.
2 kamaytirish   jarayonida   raqamli   yechimlar,   sun’iy   intellekt,   ma’lumotlar   tahlili   va
mobil platformalar keng qo’llanila boshladi. Bu texnologiyalar nafaqat kambag’al
aholi   qatlamiga   tezkor   yordam   ko’rsatishda,   balki   ularning   iqtisodiy   faolligini
oshirish,   moliyaviy   xizmatlardan   foydalanish   imkonini   kengaytirish,   bandlikni
ta’minlash,   ta’lim   va   sog’liqni   saqlash   tizimiga   integratsiyani   kuchaytirishda
muhim vosita sifatida xizmat qilmoqda.
O’zbekiston   tajribasida   ham   raqamli   texnologiyalar   kambag’allikni
kamaytirish siyosatining  ajralmas  qismiga aylanmoqda. So’nggi yillarda hukumat
tomonidan   elektron   platformalar   asosida   bir   qator   ijtimoiy   dasturlar   amalga
oshirilmoqda.   Masalan,   “Ijtimoiy   himoya   yagona   reyestri”   tizimi   orqali
fuqarolarning   daromadi,   oilaviy   holati,   mulk   va   boshqa   indikatorlar   asosida
ehtiyojmand qatlamlar avtomatik aniqlanmoqda. Bu tizim orqali 2024-yil holatiga
ko’ra,   2,1   milliondan   ortiq   fuqaro   doimiy   yoki   vaqtinchalik   ijtimoiy   yordam
oluvchi sifatida ro’yxatga olingan.
Shuningdek,   raqamli   texnologiyalar   orqali   mikroqarzlar   va   imtiyozli
kreditlarni   olish   jarayonlari   soddalashtirildi.   “Bank-mobile”   va   “my.gov.uz”
platformalari   orqali   ariza   topshirish,   moliyaviy   tarixni   ko’rish,   kredit   shartlarini
solishtirish imkoniyati yaratildi. Bu, ayniqsa, chekka hududlardagi fuqarolar uchun
bank   xizmatlariga   kirishni   ancha   qulaylashtirdi.   Statistik   ma’lumotlarga   ko’ra,
2023-yilda   raqamli   platformalar   orqali   ajratilgan   imtiyozli   kreditlar   soni   2020-
yilga nisbatan 3,2 barobarga oshgan.
Ta’lim   sohasida   ham   raqamli   texnologiyalar   orqali   kambag’allikni
kamaytirish   uchun   salmoqli   chora-tadbirlar   ko’rilmoqda.   “Online   maktab”,
“ZiyoNet”, “Coursera” va boshqa platformalarning lokal versiyalari orqali minglab
yoshlar   chet   el   universitetlari   darajasidagi   bilimlarni   bepul   yoki   arzon   narxlarda
olish   imkoniyatiga   ega   bo’ldi.   Bunday   texnologik   qulayliklar   yoshlarning
raqobatbardoshligini   oshirib,   ularning   bandligi   va   daromad   topish   imkoniyatini
kengaytirmoqda.   Masalan,   2022-yilda   O’zbekiston   Respublikasi   Raqamli
2 texnologiyalar vazirligining hisobotiga ko’ra, raqamli kurslardan foydalangan 18–
25   yosh   oralig’idagi   yoshlarning   37   foizi   6   oy   ichida   doimiy   ish   topgan   yoki
onlayn frilans xizmatlarini boshlagan.
Sog’liqni   saqlash   tizimida   esa   “Elektron   poliklinika”,   “e-Health”,
“Telemeditsina”   kabi   tizimlar   joriy   etilishi   orqali   chekka   hududlardagi   aholining
yuqori   malakali   tibbiy   xizmatlardan   foydalanish   imkoniyati   kengaydi.
Telemeditsina   xizmatlaridan   foydalanuvchilar   soni   2024-yil   boshiga   kelib   700
mingdan   oshdi.   Bu   xizmati   orqali   past   daromadli   oilalarning   tibbiy   xizmatlar
uchun sarflaydigan xarajatlari o’rtacha 25-30 foizga kamaygani aniqlangan.
Innovatsiyalar   esa   nafaqat   raqamli   xizmatlar   bilan,   balki   iqtisodiy   faoliyat
turlari bilan ham chambarchas bog’liq. O’zbekiston hukumati “startap-ekotizimi”ni
rivojlantirish   orqali   yoshlar   va   yangi   tadbirkorlar   uchun   innovatsion   loyihalarni
moliyalashtirish   imkonini   bermoqda.   “Yoshlar   -   kelajagimiz”   jamg’armasi,   IT
Park,   Innovatsion   rivojlanish   agentligi   orqali   2023-yilda   3000   dan   ortiq   startap
loyihalar   qo’llab-quvvatlangan.   Ularning   qariyb   40   foizi   bandlik   yaratish   orqali
to’g’ridan-to’g’ri yoki bilvosita kambag’allikni kamaytirishga xizmat qilgan.
Biroq   raqamli   texnologiyalarni   qo’llashda   ham   muayyan   muammolar
mavjud.   Eng   asosiylaridan   biri   –   raqamli   savodxonlik   darajasining   pastligi.
Aholining   ayrim   qatlamlari,   ayniqsa,   keksalar   va   chekka   hududlarda   yashovchi
fuqarolar raqamli tizimlardan to’liq foydalana olmaydi. Internet infratuzilmasining
notekis   rivojlanishi   ham   ba’zi   hududlarda   sifatli   xizmatlarga   to’siq   bo’lib
qolmoqda. Shu bois, raqamli inklyuziya siyosatini kuchaytirish, aholini o’qitish va
infratuzilmani   rivojlantirish   kambag’allikni   kamaytirishda   hal   qiluvchi   rol
o’ynaydi.
Xulosa   qilib   aytganda,   raqamli   texnologiyalar   va   innovatsiyalar
kambag’allikka   qarshi   kurashda   samaradorlikni   oshiruvchi,   tezkor   va   shaffof
mexanizmlar sifatida xizmat qilmoqda. Ular ijtimoiy adolat, imkoniyatlar tengligi,
2 moliyaviy inklyuziya va inson kapitalini rivojlantirish orqali kambag’allik ildiziga
zarba bera oladi. Shunday ekan, bu sohadagi islohotlar va raqamli transformatsiya
jarayonlari davlat siyosatining strategik yo’nalishlaridan biri bo’lib qolmoqda. 5
3.3. Kambag’allikni qisqartirish siyosatini takomillashtirish bo’yicha taklif va
tavsiyalar
Kambag’allikni   qisqartirish   –   bu   faqatgina   moddiy   yordam   yoki   qisqa
muddatli bandlik dasturlari orqali hal etiladigan muammo emas. U ko’p qirrali va
murakkab   ijtimoiy-iqtisodiy   hodisa   bo’lib,   uni   bartaraf   etish   uchun   tizimli,   uzoq
muddatli va institutsional yondashuv talab etiladi. Shu bois, O’zbekistonda amalga
oshirilayotgan   siyosatni   yanada   samarali   qilish,   mavjud   kamchiliklarni   bartaraf
etish va ilg’or xorijiy tajribalarni mahalliy sharoitga mos holda tatbiq etish zarur.
Birinchidan,   kambag’allikni   aniqlash   mezonlarini   takomillashtirish   zarur.
Hozirgi   kunda   daromadga   asoslangan   uslub   qo’llanilmoqda,   biroq   bu   uslub
aholining   yashirin   daromadlarini   yoki   yashash   sharoitlarini   to’liq   aks   ettirmaydi.
Bu borada kompleks yondashuvga o’tish maqsadga muvofiq: daromad bilan birga,
mulk   holati,   bandlik   shakli,   sog’liq,   ta’limga   kirish   imkoniyati   va   hududiy
infratuzilma   hisobga   olinishi   kerak.   BMTning   Multidimenzion   kambag’allik
indeksiga (MPI) o’xshash yondashuv O’zbekistonda ham joriy etilishi mumkin.
Ikkinchidan,   ijtimoiy   yordam   tizimini   “passiv   yordam”dan   “faol
integratsiyaga” o’tkazish kerak. Ya’ni, nafaqat nafaqa berish, balki ishsiz fuqaroni
bandlikka,   qayta   kasbga   o’qitish,   ijtimoiy   xizmatlarga   yo’naltirish   orqali   uning
iqtisodiy   faolligini   oshirish   zarur.   Misol   uchun,   har   bir   yordam   oluvchiga
individual   “ijtimoiy   reja”   tuzilib,   u   asosida   uning   kambag’allikdan   chiqishi
monitoring   qilib   borilishi   kerak.   Bu   tizim   ayrim   Yevropa   davlatlarida   samarali
ishlamoqda.
5
 G‘aniyev J. “O‘zbekiston iqtisodiyoti rivojlanish bosqichlarida”. – Toshkent: Sharq, 2019.
2 Uchinchidan,   yoshlar   va   ayollarni   iqtisodiy   hayotga   jalb   etish   bo’yicha
alohida strategiyalar ishlab chiqilishi lozim. Ayni paytda mamlakatda yoshlar soni
ko’p   bo’lishiga   qaramay,   ularning   bandligi   pastligicha   qolmoqda.   Ta’lim   tizimi
mehnat bozori bilan moslashmagan, malaka yetishmasligi kuzatilmoqda. Shu bois,
kasb-hunar   o’rganishni   bozor   talablariga   moslashtirish,   xususiy   sektor   bilan
integratsiyani   kuchaytirish,   IT,   muhandislik,   xizmat   ko’rsatish   kabi   sohalarda   tez
o’qitish markazlari tashkil etilishi foydali bo’ladi.
To’rtinchidan,   mikromoliyalashtirish   mexanizmlari   soddalashtirilishi   kerak.
Imtiyozli   kredit   olishda   kafillik   va   garov   talablarini   yengillashtirish,   ishonchga
asoslangan   “kredit   ball”   tizimini   rivojlantirish   orqali   ehtiyojmand   qatlamlar   ham
moliyaviy xizmatlardan foydalana oladi. Raqamli texnologiyalar yordamida kredit
olish   shartlari,   daromadlar   monitoringi   va   qarzdorlik   risklarini   baholash   ham
avtomatlashtirilsa, bu tizim tezroq va samaraliroq ishlaydi.
Beshinchidan, kambag’allikni hududlar kesimida tahlil qilib, har bir viloyat
va   tumanga   moslashtirilgan   strategiyalar   ishlab   chiqilishi   kerak.   Chunki   har   bir
hududda   kambag’allik   sabablari   turlicha   bo’lishi   mumkin:   ayrim   joylarda   bu
infratuzilmaning   sustligi,   boshqasida   esa   ish   o’rinlarining   yetishmasligi,   ta’lim
sifati yoki tabiat resurslarining cheklangani bilan bog’liq. “Hududiy kambag’allik
xaritasi” tuzilib, u orqali har bir sektor va idora o’z faoliyatini maqsadli yo’naltira
oladi.
Oltinchidan,   xorijiy   tajribalar   o’rganilishi   va   lokalizatsiya   qilinishi   lozim.
Masalan,   Janubiy   Koreya   va   Malayziyada   kambag’allikni   kamaytirishda   texnik
ta’lim,   kichik   biznes   inkubatorlari   va   eksportga   yo’naltirilgan   ishlab   chiqarish
klasterlari muhim rol o’ynadi. Bunday yondashuvlar O’zbekistonda ham  iqlim va
infratuzilma sharoitiga mos holda tatbiq etilishi mumkin.
Statistik   ma’lumotlarga   ko’ra,   2023-yil   yakunida   O’zbekistonda   rasmiy
kambag’allik darajasi  11% atrofida bo’lsa-da, turli  hududlarda bu ko’rsatkich 6%
2 dan   25%   gacha   farq   qilmoqda.   Ayniqsa,   Qoraqalpog’iston   Respublikasi,
Surxondaryo   va   Jizzax   viloyatlarida   bu   raqam   yuqoriroq   bo’lib,   bu   yerda
yuqoridagi takliflarni amalda joriy etish dolzarb bo’lib qolmoqda.
Xulosa   sifatida   aytish   mumkinki,   kambag’allikni   qisqartirish   faqat   bir
yo’nalish orqali emas, balki ko’p vektorli siyosat, hamkorlik, texnologiya va inson
kapitalini   rivojlantirish   orqali   amalga   oshirilishi   mumkin.   Davlat   siyosatini
takomillashtirish   uchun   shaffoflik,   hisobotlilik   va   fuqarolik   jamiyati   bilan
hamkorlik   asosida   ishlash   eng   asosiy   shartlardan   biri   hisoblanadi.   Faqat   shunda
iqtisodiy   o’sish   ijtimoiy   adolat   bilan   uyg’unlashadi   va   barqaror   rivojlanishga
erishilad. 6
6
  . Egamberdiyev A. “Ijtimoiy himoya tizimi va islohotlar”. – Toshkent: Yangi asr avlodi, 2020.
Mahkamov D.M. “Ijtimoiy taraqqiyot va kambag‘allik masalalari”. – Toshkent: Fan, 2022.
2 XULOSA
Kambag’allik   har   qanday   jamiyatning   iqtisodiy   va   ijtimoiy   barqarorligiga
tahdid soluvchi murakkab va ko’p omilli muammo hisoblanadi. Ushbu kurs ishida
O’zbekiston misolida davlat siyosatining kambag’allikni qisqartirishdagi o’rni, bu
boradagi   islohotlarning   mazmuni   va   ularning   samaradorligi   chuqur   tahlil   qilindi.
Tahlillar   shuni   ko’rsatdiki,   mamlakatda   kambag’allikka   qarshi   kurash   borasida
so’nggi   yillarda   sezilarli   taraqqiyot   kuzatilmoqda.   Xususan,   ijtimoiy   himoya
tizimining   raqamlashtirilishi,   ehtiyojmand   oilalarni   aniqlashning
avtomatlashtirilgan   usullari,   bandlikni   oshirishga   qaratilgan   davlat   dasturlari,
subsidiyalar   va   imtiyozli   kreditlar   kabi   choralar   kambag’allikni   qisqartirishda
muhim ahamiyat kasb etmoqda.
Statistik   ma’lumotlarga   ko’ra,   2021–2023   yillar   oralig’ida   mamlakatda
kambag’allik   darajasi   17%   dan   11%   atrofida   pasaydi.   Bu   ko’rsatkichlar   mavjud
siyosatning ijobiy natija berayotganidan dalolat beradi. Shu bilan birga, bu jarayon
hali   o’zining   yakuniy   bosqichiga   yetgani   yo’q.   Kambag’allikning   hududiy
nomutanosibligi,   aholi   qatlamlari   o’rtasida   imkoniyatlar   tengsizligi,   ta’lim   va
tibbiyotga   kirishdagi   farqlar   –   bular   hali   yechimini   kutayotgan   dolzarb
muammolardir.
Tadqiqot   davomida   raqamli   texnologiyalar,   innovatsion   yondashuvlar   va
xorijiy   tajribalarning   integratsiyasi   kambag’allikni   kamaytirishda   qanday   kuchli
omil   bo’lishi   mumkinligi   tahlil   qilindi.   Xususan,   raqamli   moliyalashtirish,
masofaviy   ta’lim,   elektron   sog’liqni   saqlash   tizimlari   va   startaplarni   qo’llab-
quvvatlash   kabi   yo’nalishlar   orqali   ijtimoiy   adolat   va   iqtisodiy   inklyuziyani
ta’minlash mumkin.
Xulosa   qilib   aytganda,   kambag’allikka   qarshi   kurash   –   bu   faqat   iqtisodiy
masala emas, balki inson kapitaliga, ijtimoiy barqarorlikka va taraqqiyotga xizmat
qiluvchi kompleks strategik yo’nalishdir. O’zbekiston sharoitida bu borada amalga
2 oshirilayotgan   davlat   siyosati   ijobiy   yo’nalishda   rivojlanmoqda.   Biroq,   mavjud
siyosatni   yanada   takomillashtirish,   ilmiy   asoslangan   yondashuvlar   va   sohalararo
hamkorlikni   kuchaytirish   orqali   bu   jarayonni   tezlashtirish   va   barqaror   natijalarga
erishish mumkin.
Kelgusida   kambag’allikni   qisqartirish   siyosatini   har   bir   fuqaroning   haqiqiy
hayotiy   ehtiyojlariga   asoslangan,   shaffof,   inklyuziv   va   texnologik   yechimlarga
tayangan   holatda   olib   borish   mamlakatning   ijtimoiy   taraqqiyotida   hal   qiluvchi
omillardan biri bo’lib qoladi. 7
7
   Boshqaruv va iqtisodiyotda zamonaviy yondashuvlar. – Toshkent: Iqtisodiyot, 2021.
2 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO YXATIʻ
1.   Abdukarimov   A.   “Ijtimoiy   soha   iqtisodiyoti”.   –   Toshkent:   Iqtisodiyot,
2019.
2.   Abdurahmonov   Q.X.   “Makroiqtisodiyot”.   –   Toshkent:   Fan   va
texnologiya, 2021.
3. Alimov R.X. “Iqtisodiy rivojlanish nazariyalari”. – Toshkent: Iqtisodiyot,
2018.
4.   Azizov   U.B.   “Kambag’allik   va   uni   qisqartirish   siyosati”.   –   Samarqand:
SamDU, 2020.
5.   Boshqaruv   va   iqtisodiyotda   zamonaviy   yondashuvlar.   –   Toshkent:
Iqtisodiyot, 2021.
6.   Egamberdiyev   A.   “Ijtimoiy   himoya   tizimi   va   islohotlar”.   –   Toshkent:
Yangi asr avlodi, 2020.
7.   G’aniyev   J.   “O’zbekiston   iqtisodiyoti   rivojlanish   bosqichlarida”.   –
Toshkent: Sharq, 2019.
8. Iqtisodiy xavfsizlik: nazariya va amaliyot. – Toshkent: Iqtisodiyot, 2021.
9. Karimov I.A. “O’zbekiston buyuk kelajak sari”. – Toshkent: O’zbekiston,
2015.
10.   Mahkamov   D.M.   “Ijtimoiy   taraqqiyot   va   kambag’allik   masalalari”.   –
Toshkent: Fan, 2022.
11. Moliya va kredit: O’quv qo’llanma. – Toshkent: Iqtisodiyot, 2019.
12.   O’zbekiston   Respublikasining   2022–2026-yillarga   mo’ljallangan
Taraqqiyot strategiyasi. – Toshkent, 2022.
13.   Raxmonov   N.   “Bozor   iqtisodiyoti   va   ijtimoiy   siyosat”.   –   Toshkent:
Mehnat, 2020.
2 14. Sultonov B. “Iqtisodiy siyosat asoslari”. – Toshkent: Iqtisodiyot, 2017.
15.   Yusupov   M.   “Davlat   moliyasi   va   byudjet   siyosati”.   –   Toshkent:
Iqtisodiyot, 2021.
Qo’shimcha adabiyotlar
1.   World   Bank.   “Global   Monitoring   Report:   Ending   Poverty   and   Sharing
Prosperity”, 2023.
2.   United   Nations   Development   Programme   (UNDP)   Reports   on
Multidimensional Poverty, 2022.
3.   Asian   Development   Bank   (ADB).   “Social   Protection   and   Poverty
Reduction Strategies in Central Asia”, 2021.
4.   Sachs,   Jeffrey   D.   “The   End   of   Poverty:   Economic   Possibilities   for   Our
Time”. – Penguin Press, 2005.
5.   Sen,   Amartya.   “Development   as   Freedom”.   –   Oxford   University   Press,
1999.
Internet manbalari
1.  www.stat.uz   – O’zbekiston Respublikasi Statistika agentligi 
2.  www.mehnat.uz   – Bandlik va mehnat munosabatlari vazirligi
3.  www.worldbank.org   – Jahon banki rasmiy sayti
4.  www.un.org   – BMT rasmiy portali
5.  www.lex.uz   – Normativ-huquqiy hujjatlar ma’lumotlar bazasi
6.  www.economy.gov.uz   – Iqtisodiyot va moliya vazirligi
2 7.  www.adb.org   – Osiyo Taraqqiyot Banki (ADB)
8.  www.unicef.org   – UNICEFning O’zbekistondagi faoliyati
9.   www.openknowledge.worldbank.org     –   Jahon   bankining   ochiq
ma’lumotlar portali
10.  www.spot.uz   – O’zbekistondagi iqtisodiy yangiliklar portali
2