Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 15000UZS
Hajmi 30.2KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 10 Dekabr 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Fazilat Matyoqubova

Ro'yxatga olish sanasi 12 May 2024

7 Sotish

Karxona bankrotliligi

Sotib olish
1 MUNDARIJA
KIRISH ………………………………………………………...................................
…...............................….3
I- BOB. KORXONA BANKROTLIGI SABABLARI .........................................7
1.1. Korxonaning moliyaviy boshqaruvi ..... ............................….…................7
1.2. To'lovlar va xarajatlarni boshqarishda xatoliklar ..........…............14
II-  BOB.KORXONA BANKROTLIGINI OLDINI OLISH YOʻLLARI .....17
2.1.Qo'shimcha moliyaviy daromadlar qo'llash . ..….…......…………............17
2.2.  Yangi bozor sharoitiga o‘tish davrida birja ko‘rsatkichlari .....24
XULOSA   …………………………..……………….......................................
…………............................28
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR .................. …………..........………...................30
                                             
2       KIRISH
Kurs ishining maqsadi: Korxona bankrotligi, kelib chiqish sabablari va uning oldini
olish yollari kurs ishining asosiy maqsadi korxonalar va biznes tashkilotlari uchun
bankrotlik   riskini   tahlil   qilish   va   unga   qarshi   kurashishda   qo'llaniladigan
strategiyalarni o'rgatishdir
Kurs   ishining   vazifasi :Bankrotlikning   sabablari   va   ko'rsatkichlari   bo'yicha   tahlil
qilish.Korxonaning   moliyaviy   holatini,   to'lovlar   va   xarajatlarni   boshqarishni
tekshirish.Bozor   sharoitlarini   va   iqtisodiy   krizislarini   tahlil   qilish.Xodimlar   bilan
munosabatlarni   mustahkamlash   va   resurslarni   samarali   boshqarishni
ta'minlash.Korxonaning   bankrotlikdan   chiqish   uchun   strategik   planlarni
belgilash.Moliyaviy   boshqaruvni   mustahkamlash   va   yangi   moliyaviy   resurslarni
jalb   qilish.Qo'shimcha   moliyaviy   resurslar   va   strateji   o'zgartirishlarni
konsultatsiyalar orqali taqdim etish.
Kurs   ishining     dolzarbligi: Korxonaning   moliyaviy   holatini   tahlil   qilish:
Bankrotlikning   sabablari   va   ko'rsatkichlari   bo'yicha   tahlil   qilish,   korxonaning
moliyaviy   holatini   aniqlash   uchun   kritikdir.Strategik   planlar   tuzish:   Bankrotlikdan
chiqish   uchun   strategik   planlar   tuzish,   moliyaviy   boshqaruvni   mustahkamlash   va
yangi   moliyaviy   resurslarni   jalb   qilish   muhim   vazifalardir.Moliyaviy   boshqaruvni
mustahkamlash:   To'lovlar   va   xarajatlarni   boshqarishda   isloh   qilish,   moliyaviy
boshqaruvni   mustahkamlash   uchun   zarurdir.Xodimlar   bilan   munosabatlarni
mustahkamlash:   Xodimlar   bilan   yaxshi   munosabatlarni   ta'minlash,   resurslarni
samarali   boshqarish   uchun   muhimdir.   Bozor   sharoitlarini   tahlil   qilish:   Bozor
sharoitlarini   va   iqtisodiy   krizislarini   tahlil   qilish,   korxonaning   strategiyasini
belgilashda   yordam   beradi.Dolzarbligi   orqali   korxona   bankrotligi,   kelib   chiqish
sabablari   va   uning   oldini   olish   yollari   kurs   ishi   muhim   maqsadlarni   amalga
oshirishda   yordam   beradi   va   korxonalar   uchun   foydali   bo'ladi.. Iqtisodiyot
3 nazariyasi   —   insonlarning   cheksiz   ehtiyojlarini   qondirish   uchun   cheklangan
resurslardan   samarali   foydalanishni   va   xo jalik   yuritish   jarayonida   turli   tomonlarʻ
orasida   yuzaga   keluvchi   munosabatlarni   o rganuvchi   fan.   Economics   atamasi	
ʻ
qadimgi yunon tilidagi ο κος (oikos, „uy“) + νόμος (nomos, „odat“ yoki „qonun“),	
ἶ
demak   „uy   (xo jaligi)ni   yuritish   qoidalari“   yig indisi   ο κονομία   (oikonomia,   „uy	
ʻ ʻ ἰ
xo jaligini   boshqarish“)   so zidan   olingan.Iqtisodiyot   nazariyasi   fani   ko pgina	
ʻ ʻ ʻ
maktab   va   yo nalishlardan   iborat.   Iqtisodiyot   fani   mudom   o zgarishda   bo lgani	
ʻ ʻ ʻ
sababli   uning   taraqqiyoti   va   tarixiy   retrospektivasi   bilan   iqtisodiyot   tarixi   fani
shug ullanadi.Iqtisodiyotning   qonun-qoidalari,   tushunchalari   va   rivojlanish	
ʻ
tamoyillarini   o rganuvchi   umumiqtisodiy   va   nazariy   fan.   Iqtisodiyot   nazariyasi	
ʻ
xorij   mamlakatlarida   „Ekonomiks“,   „Ekonomika“   va   „Siyosiy   iqtisod“   nomlari
bilan,   MDH   mamlakatlarida   „Iqtisodiyot   nazariyasi“   nomi   bilan   yuritiladi.
Iqtisodiyot   nazariyasi   iqtisodiyotni   umumiy   jihatidan   va   har   bir   iqtisodiy   tizimga
tadbiqan o rganadi, iqtisodiy hodisalarni mikro va makro hamda jahon iqtisodiyoti	
ʻ
darajasida   tahlil   etadi.   Bu   fan   O zbekistonda   „Iqtisodiy   bilim   asoslari“   sifatida	
ʻ
maktablarda,   „Iqtisodiyot   asoslari“   sifatida   kollej   va   akademik   litseylarda   va
„Iqtisodiyot   nazariyasi“   sifatida   oliy   o quv   yurtlarida   o rganiladi.   Iqtisodiyot	
ʻ ʻ
nazariyasi   ijtimoiy   fan   bo lib,   tovar   va   xizmatlarning   ishlab   chiqarilishi,	
ʻ
taqsimlanishi   va   iste mol   qilinishi   jarayonlarini   o rganadi.Iqtisodiyot	
ʼ ʻ
nazariyasining   predmeti   kishilarning   cheklangan   iqtisodiy   resurslar   sharoitida
muqobil   xo jalik   yuritish   asosida   o z   ehtiyojlarini   qondirishga   qaratilgan	
ʻ ʻ
xattiharakatlari,   ularni   belgilovchi   iqtisodiy   shartsharoitlar   hisoblanadi.   Bu   fan
xo jalik   yurituvchi   sub yektlarning   (firmalar,   xonadon,   ayrim   individ   va   davlat)	
ʻ ʼ
iqtisodiy xattiharakatlarini yaxlitlikda o rganadi. Uning tadqiqot ob yekti iqtisodiy	
ʻ ʼ
hodisalar bo lib, ular ishlab chiqarish, ayirboshlash, taqsimot va iste mol sohasida	
ʻ ʼ
yuz beradi. Tabiiy sharoit — bu iqlim, tuproqning tuzilishi, yer osti boyliklarining
mik,   dori,   o simlik   va   hayvonot   dunyosidan,   odamlarning   ish   qobiliyatidan
ʻ
iboratki,   bu   omillar   iqtisodiy   faoliyatga   ta sir   etmay   qolmaydi.Iqtisodiyot	
ʼ
nazariyasi o z predmetini bir qator uslubiy tamoyillarni qo llagan holda o rganadi:	
ʻ ʻ ʻ
barcha iqtisodiy hodisalarning yaxlitligini, iqtisodiy tizim hosil etishini, bu tizimda
4 ulardan   har   biri   o z   o rniga   ega   bo lishini,   ular   bir-biriga   ta sir   etishini   nazardaʻ ʻ ʻ ʼ
tutadi;   iqtisodiy   voqelikni   qotib   qolgan   holda   emas,   balki   rivojlanishda   va
yangilanishda   olib   qaraydi,   bir   voqelik   o rniga   boshqasi   yuzaga   kelishi,   shaklan	
ʻ
eski   hodisalarda   yangi   mazmun   bo lishini   hisobga   oladi;   insonning   xo jalik	
ʻ ʻ
faoliyatiga   nafaqat   iqtisodiyot,   balki   tabiat   qonunlari   ham   ta sir   etishiga   e tibor	
ʼ ʼ
beradi.   Tabiat   kishilik   jamiyati   bo lmasada,   mavjud   bo laveradi,   lekin   jamiyat	
ʻ ʻ
tabiatdan   tashqarida   bo la   olmaydi,   chunki   u   tabiat   resurslarini   ishlatish   bilan	
ʻ
boglik, tabiat iqtisodiyotning moddiy asosi; iqtisodiyotdagi o zgarishlar tabiatdagi	
ʻ
o zgarishlarga qaraganda g oyat tez boradi, shu sababli iqtisodiyotning rivojlanish	
ʻ ʻ
qonunlari   doimo   o zgarib   turadi;   tabiiy   hodisalar   kishilar   ishtirokisiz   o zo zidan	
ʻ ʻ ʻ
yuz   bersa,   iqti-sodiy   hodisalar   kishilar   faoliyati   orkali   yuz   beradi,   ammo   bu
faoliyatni obyektiv sharoit taqozo etadi; iqtisodiyot nazariyasi texnologiyani bevo-
sita   o rganmasada,   uning   iqtisodiyotga   ta sirini   chetlab   o tmaydi,   aksincha,	
ʻ ʼ ʻ
hisobga   oladi.   U   texnika-texnologiyani   joriy   etish   yoki   etmaslikning   iktisodiy
chegaralarini nazariy asoslaydi; iqtisodiyotni sof holda emas, balki unga ijtimoiy-
siyosiy,   ruhiyaxloqiy,   milliy-demokratik   omillar   ta sirini   inobatga   olib   o rganadi.	
ʼ ʻ
Iqtisodiyot   —   ijtimoiy   xayotning   bir   qismi,   shuning   uchun   jamiyat   ham   uning
ta siridan   xoli   emas.Iqtisodiyot   nazariyasi   siyosatni   o rganmasada,   uning	
ʼ ʻ
iqtisodiyotga   ta siri   bilan   shug ullanadi,   chunki   to g ri   tanlangan   siyosat	
ʼ ʻ ʻ ʻ
iqtisodiyotga ijobiy, aksincha bo lganda esa unga salbiy ta sir o tkazadi. Iktisodiy	
ʻ ʼ ʻ
vaziyatni   hisobga   oladigan,   shu   vaziyatda   qonunlarning   amal   qilishi,   binobarin,
iqtisodiy  zarurat   mavjudligini,  uni  yuzaga   chiqarish   chora-tadbirlarini  belgilovchi
siyosat   iqtisodiy   rivojlanishga   faol   ta sir   etadi.   Shu   ma noda   iqtisodiyotni	
ʼ ʼ
siyosatning   ilmiy   asosi   deb   hisoblash   mumkin.   Iqtisodiyot   nazariyasi
iqtisodiyotdagi   turli   hodisalar,   jarayonlarni   o rganganda   ular   qonun-tushunchalar	
ʻ
darajasida   ilmiy   jihatdan   yzohlab   beriladi.Iqtisodiy   tushunchalar   —   iqtisodiyotni
o rganishda qo llaniladigan nazariy bilimlar bo lib, ular real iqtisodiy voqelikning	
ʻ ʻ ʻ
ilmiy   ifoda   etilishidir.   Ular   2   guruhga   bo lib   o rganiladi:   Umumiqtisodiy	
ʻ ʻ
tushunchalar   —   iqtisodiy   taraqqiyotning   hamma   bosqichlariga   xos   tushunchalar,
mas, mehnat, ishlab chiqarish, mahsulot, ish kuchi, resurs kabilar. Ayrim ijtimoiy-
5 iqtisodiy   tizimga   xos   tushunchalar,   mas,   pul,   talab,   taklif,   baho,   kredit,   emissiya,
inflyasiya kabilar  ayrim  tizimga xosdir. Iqtisodiyot  nazariyasida iqtisodiy jarayon
va   hodisalarning   belgilarini   umumlashtirish   asosida   iqtisodiy   qonunlar
ta riflanadi.Iqtisodiyot nazariyasining eng asosiy taxdil usuli — bu abstraksiyalashʼ
(mavhumlashtirish)   asosida   xulosalar   chiqarishdir.G arbdagi   „Ekonomiks“	
ʻ
mualliflari R. Makkonnell va L. Bryu yozishicha, nazariya — bu laboratoriya fani
emas. Shu sababli nazariyada ilmiy abstraksiyalash usuli bosh o rin tutadi. Bu usul	
ʻ
— iqtisodiy hodisalarni ularga ta sir etuvchi o tkinchi, ikkinchi darajali faktlardan	
ʼ ʻ
xoli etgan tarzda taxdil etib, nazariy umumlashtirish, ilmiy xulosalar chiqarishdir.
Bu   usul   iqtisodiy   hodisalarning   tabiatini   bilish,   ularga   xos   qonuniyatlarni   ochish
imkonini beradi.Abstraksiyalash asosida tushunchalar va qonunlar ta riflanadi, ular	
ʼ
ilmiy muomalaga kiritiladi. Abstraksiyalash yuz berganda iqtisodiyotga oid asosiy,
muqim,   doimo   yuzaga   chiqib   turadigan   faktlar   ajratib   olinadi,   ular   o rtasidagi	
ʻ
bog lanish   aniqlanadi.   Bularning   hammasi   tafakkur   orqali   bajariladi.	
ʻ
Abstraksiyalash   bo lmasa   g oyat   ko p,   tartiblanmagan   faktlar   orasida   o ralashib	
ʻ ʻ ʻ ʻ
qolib   nazariy   xulosa   qilib   bo lmaydi.   Abstraksiyalash   —   bu   iqtisodiyotning	
ʻ
nazariy   modelini   yaratishdir.Nazariyada   induktiv   usul   qo llanilganda   ayrim	
ʻ
hodisalarni   o rganishdan   ularni   umumlashtirib,   xulosalar   chiqarishga   o tiladi.	
ʻ ʻ
Deduktiv   usul   qo llanilganda   umumiy   xulosalardan   xususiy   xulosalarga,	
ʻ
umumiylikdan   aniqroq   hodisalarga   o tiladi.Iqtisodiyot   nazariyasida   tarixiy   va	
ʻ
mantiqiy usullar ham bor.
                       I-BOB KORXONA BANKROTLIGINING SABABLARI.
                                    1.1.Korxonaning moliyaviy boshqaruvi
Bankrotlik   -   tashqi   boshqaruv     xo’jalik   sudi   tomonidan   qarzdor   yuridik   shaxsga
nisbatan   uning   to’lov   qobiliyatini   tiklash   maqsadida   qarzdorning   ishlarini
boshqarish   vakolatlarini   tashqi   boshqaruvchiga   o’tkazgan   holda   qo’llaniladigan
bankrotlik   taomili;tugatishga   doir   ish   yuritish   -   xo’jalik   sudi   tomonidan
kreditorlarning   talablarini   mutanosib   ravishda   qondirish   hamda   qarzdorni
6 qarzlardan   qutulgan   deb   e’lon   qilish   maqsadida   bankrot   deb   topilgan   qarzdorga
nisbatan qo’llaniladigan bankrotlik taomili;shaharni tashkil etuvchi korxona hamda
unga   tenglashtirilgan   korxona   -   xodimlari   ularning   oila   a’zolarini   ham   qo’shib
hisoblaganda tegishli aholi punkti aholisining kamida yarmini tashkil etuvchi yoki
xodimlarining   soni   kamida   uch   ming   kishi   bo’lgan   yoxud   davlatning   mudofaa
qobiliyati   va   xavfsizligi   saqlab   turilishini   ta’minlovchi   yoki   tabiiy   monopoliyalar
sub’ekti   bo’lgan   yuridik   shaxs;qarzdor   -   pul   majburiyatlari   bo’yicha
kreditorlarning   talablarini   qondirishga   va   (yoki)   majburiy   to’lovlar   bo’yicha   o’z
majburiyatini   bajarishga   qodir   bo’lmagan   yuridik   shaxs   yoki   yakka   tartibdagi
tadbirkor;qarzdor   muassislarining   (ishtirokchilarining)   yoki   qarzdor   mol-mulki
egasining   vakili-bankrotlik   taomili   o’tkazilayotganda   qarzdorning   muassislari
(ishtirokchilari)   yoki   qarzdor   mol-mulkining   egasi   vakolat   bergan   shaxs;qarzdor
xodimlarining   vakili   -   bankrotlik   taomili   o’tkazilayotganda   o’z   manfaatlarini
himoya qilish uchun qarzdorning xodimlari vakolat bergan shaxs.Bankrotlik so’zi
italyancha   “banco   rotto”   degan   so’zdan   olingan   bo’lib,   “kursining   (o’rindiqning)
sinishi”   deb   tarjima   qilinsada,   aslida   qarzdorning   nochor   ahvolga   tushib   sinishi,
barbod   bo’lishi   degan   ma’noni   anglatadi.Korxonani   bankrotlik   holatiga   tushib
qolishining   yana   bir   asosiy   sabablari,   rahbariyatning   ishlab   chiqarishdagi
mas’uliyatsizligi   hamda   uzoq   vaqt   mobaynida   faoliyat   ko’rsatmaganligi,
kreditorlik qarzlarini ya’ni byudjetdan bo’lgan qarzlarni muddatida to’lamaganligi
uchun   katta   miqdorda   jarima   hisoblanishidadir. 1
“Bankrot”   so’zi   o’zbekchada
“sinish” ma’nosini anglatib, salbiy xususiyatga yaqinroq bo’lsa-da, aslida iqtisodiy
nochor,   zarar   ko’rib   ishlayotgan   korxonalarga   nisbatan   o’z   vaqtida   qo’llanganda
katta samara berayapti. Buning ma’nosini qanday tushunish kerak? Xo’jalik sudlari
tomonidan   bankrot,   deb   e’tirof   etilgan   xo’jalik   sub’ektlari   tadbirkorlarga
sotilmoqda.   Shu   bilan   birga   sud   sanatsiyasi   va   tashqi   boshqaruv   taomillari
qo’llanilmoqda.   Ammo,   beli   bukchayib,   kelajagidan   umidini   uzgan   korxona
bankrot,   deb   e’lon   qilinayotgan   holatlar   ham   bor.Bankrotlik   bu   korxonaning
iqtisodiy   nochorligi   bo’lib,   ushbu   holatda   xo’jalik   sudi   tomonidan   e’tirof   etilgan,
1
  “Bankrot” so’zi o’zbekchada “sinish” ma’nosini anglatib, salbiy xususiyatga yaqinroq bo’lsa-da, aslida iqtisodiy nochor, zarar 
ko’rib ishlayotgan korxonalarga nisbatan o’z vaqtida qo’llanganda katta samara berayapti.
7 qarzdorning   pul   majburiyatlari   bo’yicha   kreditorlar   talablarini   to’la   hajmda
qondirishga   va   (yoki)   majburiy   to’lovlar   bo’yicha   o’z   majburiyatini   to’la   hajmda
bajarishga   qodir   emasligi   tushuniladi.   Korxonaning   bankrotlik   alomatlari   bu-
qarzdorning   pul   majburiyatlari   bo’yicha   kreditorlar   talablarini   qondirishga   va
(yoki)   majburiy   to’lovlar   bo’yicha   o’z   majburiyatini   bajarishga   qodir   emasligi,
agar   tegishli   majburiyatlar   va   (yoki)   to’lovlar   majburiyati   yuzaga   kelgan   kundan
e’tiboran uch oy davomida qarzdor tomonidan bajarilmagan bo’lishidir.Korxonani
bankrot deb topish faqat sud tomonidan amalga oshirilib, uni pul majburiyatlarini
bajarmaganligi   natijasida   qarzdorni   bankrot   deb   topish   to’g’risidagi   ariza   bilan
xo’jalik sudiga murojaat etish huquqiga qarzdor, kreditor va prokuror ega. Bundan
tashqari,  korxona  majburiy  to’lovlarni  bajarmaganligi   natijasida  ham  bankrot   deb
topilishi mumkin bo’lib, ushbu holatda bankrot deb topish to’g’risidagi ariza bilan
xo’jalik   sudiga   murojaat   etish   huquqiga   qarzdor,   prokuror,   davlat   soliq   xizmati
organlari   va   boshqa   vakolatli   organlar   ega.   Agarda   korxona   o’zinig   qarzdorlik
majburiyatlarni   3   oy   muddatda   qoplay   olmaslik   hollari   yuzaga   kelayotganligin
oldindan   bilsa   o’zini   bankrot   deb   topish   to’g’risidagi   ariza   bilan   xo’jalik   sudiga
murojaat   etishga   haqli.Agar   yuqoridagi   holat   ya’ni   qarzdorligini   belgilangan
muddatda qoplash imkoniyati yo’q bo’lgan hollarda, qarzdor korxonaning rahbari,
qarzdor yakka tartibdagi tadbirkor xo’jalik sudiga murojaat etishi shart:bir yoki bir
nechta kreditorlarning talablarini qondirish qarzdorning boshqa kreditorlar oldidagi
pul majburiyatlarini va (yoki) majburiy to’lovlar bo’yicha o’z majburiyatini to’liq
hajmda   bajarishini   imkonsiz   qilib   qo’yishga   olib   keladigan   bo’lsa;qarzdorning
ta’sis   hujjatlariga   muvofiq   qarzdorni   tugatish   to’g’risida   qaror   qabul   qilishga
vakolatli bo’lgan qarzdor yuridik shaxs organi tomonidan qarzdorning arizasi bilan
xo’jalik   sudiga   murojaat   etish   haqida   qaror   qabul   qilingan   bo’lsa;qarzdor   unitar
korxona mol-mulkining egasi vakolat bergan organ tomonidan qarzdorning arizasi
bilan xo’jalik sudiga murojaat etish to’g’risida qaror qabul qilingan bo’lsa;undiruv
qarzdorning   mol-mulkiga   qaratilganda   bunday   undiruv   qarzdorning   xo’jalik
faoliyatini   imkonsiz   qilib   qo’yadi   deb   hisoblashga   asoslar   bo’lsa.Bankrotlik
taomili   qo’llanilayotganda   barcha   kreditorlarning   manfaatlarini   “Bankrotlik
8 to’g’risida”gi   qonunga   muvofiq   tashkil   etiladigan   kreditorlar   yig’ilishi   yoki
kreditorlar   qo’mitasi   qimoya   qiladi.   Xo’jalik   sudi   qarzdorni   bankrot   deb   topish
to’g’risidagi   arizani   ish   yuritish   uchun   qabul   qilib   olgan   paytdan   e’tiboran
kreditorlar  qarzdorga o’z talablarini  qondirish  maqsadida yakka  tartibda murojaat
etishga haqli emas.Kreditorlar yig’ilishining mutlaq vakolatiga quyidagi qarorlarni
qabul   qilish   kiradi:kelishuv   bitimi   tuzish   to’g’risidagi   qaror;kreditorlar   qo’mitasi
a’zolarini   saylash,   uning   miqdoriy   tarkibini   belgilash   va   bunday   qo’mita
a’zolarining   vakolatlarini   muddatidan   ilgari   tugatish   to’g’risidagi   qaror;sud
sanatsiyasini  yoki tashqi  boshqaruvni  joriy etish va ularning muddatini uzaytirish
to’g’risida   iltimosnoma   bilan   xo’jalik   sudiga   murojaat   qilish   haqidagi
qaror;qarzdorni   bankrot   deb   topish   hamda   tugatishga   doir   ish   yuritishni   boshlash
to’g’risidagi   iltimosnoma   bilan   xo’jalik   sudiga   murojaat   etish   haqidagi   qaror;sud
sanatsiyasi   rejasini   tasdiqlash   hamda   qarzlarni   uzish   jadvalini   ma’qullash
to’g’risidagi   qaror;tashqi   boshqaruv   rejasini   tasdiqlash   to’g’risidagi
qaror.Kreditorlar   yig’ilishini   tashkil   etish   va   o’tkazish   sud   boshqaruvchisi
tomonidan   amalga   oshiriladi.   Kreditorlar   yig’ilishi,   agar   unda   qarzdorning   pul
majburiyatlari va (yoki) majburiy to’lovlari umumiy summasining kamida uchdan
ikki   qismi   miqdorida   talablar   bildirayotgan,   ovoz   berish   huquqi   bor   kreditorlar
hozir   bo’lsa,   vakolatli   hisoblanadi.   Kreditorlar   yig’ilishda   o’z   vakillari   orqali
ishtirok   etishlari   ham   mumkin.   Kreditorlar   yig’ilishida   kvorum   bo’lmasa,   o’n
kunlik muddat ichida kreditorlarning takroriy yig’ilishi chaqiriladi, yig’ilish, uning
o’tkaziladigan sanasi, vaqti va joyi to’g’risida kreditorlar lozim darajada xabardor
etilgan   bo’lsa,   hozir   bo’lgan   kreditorlar   sonidan   qat’i   nazar,   vakolatli
hisoblanadi.Bankrotlik   sohasini   davlat   tomonidan   tartibga   solishni   O’zbekiston
Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi   hamda   bankrotlik   to’g’risidagi   ishlar   bo’yicha
davlat   organi   amalga   oshiradi.Bankrotlik   to’g’risidagi   ishlar   bo’yicha   davlat
organining   o’z   vakolatlari   doirasida   qabul   qilgan   qarorlari   vazirliklar,   davlat
qo’mitalari,   idoralar,   davlat   boshqaruvi   boshqa   organlari,   yuridik   va   jismoniy
shaxslar  uchun majburiydir.To’lovga qobiliyatsiz korxonalarning balans tuzilmasi
qoniqarsizligini   aniqlashda   mezonlar   tizimi   aloxida   axamiyatga   egadir.   Mezonlar
9 tizimi   joriy   likvidlik,   o’z   mablag’lari   bilan   ta’minlanganlik,   to’lov   qobiliyatini
tiklash   yoki   yo’qotish   imkoniyatining   mavjudligiga   asoslanadi.   Ushbu
ko’rsatgichlarga   qarab   korxonaning   balans   tuzilmasi   qoniqarsiz   deb   xisoblanishi,
to’lov   qobiliyatini   tiklash   yoki   yo’qotish   chinakam   imkoniyatlari   aniqlanishi
mumkin.Moliyaviy menejment  amaliyotida korxonalarning bankrotligini oldindan
aytib   berish   uchun   turli   usullardan   foydalaniladi.   Ulardan   biri   E.Altmanning   «Z
hisobi» bo`lib, mazkur usul o’zida bankrotlik xavfini tashxis etishning besh omilini
oluvchi   modelni   namoyon   etadi:O zbekistonda   amalga   oshirilayotgan   tubʻ
islohotlarning   hozirgi   bosqichida   iqtisodiyotni   rivojlantirishga   alohida   e tibor	
ʼ
qaratilmoqda.   Moliyaviy   texnologiyalarga   asoslangan   aksiyadorlik   jamiyatlarida
moliyaviy   boshqaruv   mexanizmini   bosqichma-bosqich   rivojlantirish   hamda
xalqaro   integratsiya   masalalari   dolzarb   masala   sifatida   ko rilmoqda.   Shu   o rinda	
ʻ ʻ
ushbu   maqola   O zbekistonda   moliyaviy   boshqaruv   tizimining   rivojlanish	
ʻ
xususiyatlari   va   tamoyillariga   bag ishlangan   bo lib,   uning   o ziga   xosligini   ochib	
ʻ ʻ ʻ
berishga   qaratilgan.Har   bir   yechim   turi   aniq   axborot   va   tahliliy   yordamni   talab
qiladi. Prognozlash va rejalashtirish qarorlari istiqbolli tendensiyalarni tahlil qilish
usullaridan   foydalangan   holda   bir   necha   yil   yoki   chorak   uchun   umumlashtirilgan
buxgalteriya hisobotiga asoslanadi. Iqtisodiy faoliyat yo nalishini tartibga soluvchi	
ʻ
qarorlar   operatsion   tahlil   usullaridan   foydalangan   holda   operatsion,   shu   jumladan
buxgalteriya   ma lumotlariga   asoslanadi.   Baholash   va   nazorat   qilish   qarorlari	
ʼ
retrospektivaga,   joriy   tahlil   usullarini   qo llab-quvvatlashga,   joriy   hisobot   davri	
ʻ
uchun   joriy   va   rejalashtirilgan   (prognozi)   ma lumotlarni   taqqoslashga	
ʼ
asoslangan.Zamonaviy   moliyaviy   menejmentning   mazmuni   moliyaviy   tahlil
usullarini   chuqurlashtirish   va   O zbekiston   Respublikasining   bozor   sharoitlariga	
ʻ
o tishi   bilan   bog liq   yangi   muammolarni   hal   qilish   bilan   tavsiflanadi   .   Bunday	
ʻ ʻ
muammolar,   masalan,   daromadlar   va   kapitalni   diskontlash,   kapital   qiymatini
aniqlash   orqali   kapital   tuzilishini   boshqarish,   iqtisodiy   diagnostika   usullaridan
foydalanish   qobiliyati,   moliyaviy   xatarlarni   boshqarish,   moliyaviy   ta sir   va	
ʼ
boshqalar.Aksiyadorlik   jamiyatining   moliyaviy   boshqaruvi   umumiy   boshqaruv
tizimining   ajralmas   qismi   bo lib,   u   o z   navbatida   aksiyadorlik   jamiyatlarining	
ʻ ʻ
10 iqtisodiy faoliyatini moliyalashtirish jarayonini oqilona boshqarish tizimi bo lib, uʻ
moliyaviy   resurslarning   harakatini   va   yo nalishidan   kelib   chiqadigan   moliyaviy	
ʼ
resurslarni   shakllantirishni   o z   ichiga   oladi.   Shunga   asoslanib,   moliyaviy	
ʻ
menejmentni   kapitaldan   oqilona   va   samarali   foydalanish   tizimi,   kapital   hajmini
oshirish,   investitsiyalarni   ko paytirish   va   moliyaviy   resurslarni   ko paytirishga
ʻ ʻ
qaratilgan moliyaviy resurslar harakatini boshqarish mexanizmi sifatida tavsiflash
mumkin.   Moliyaviy   boshqaruv   moliyaviy   resurslar   bilan   ishlashning   normal
jarayonini   qo llabquvvatlashga   qaratilgan   bo lib,   uning   samaradorligi   aylanish	
ʻ ʻ
tezligi   (aylanish   tezligi)   bilan   tavsiflanadi.Klassik   ma noda   moliyaviy   boshqaruv	
ʼ
obyekti   korxona   moliyasidir,   ya ni   naqd   pul   masasi,   shuningdek,   ularning	
ʼ
shakllanish   manbalari   hamda   ularni   shakllantirish   va   foydalanish   jarayonida
shakllanadigan munosabatlarni o z ichiga oladi. Bu erda siz kompaniyaning barcha	
ʻ
naqd bo lmagan aktivlarini qo shishingiz kerak, chunki aslida ular bir xil pul, faqat	
ʻ ʻ
boshqa   shaklda. Shunday qilib, moliyaviy boshqaruv ushbu korxona aktivlaridan
foydalanish   darajasiga   e tibor   berishga   majburdir.Moliya   direktori   ushbu   masala	
ʼ
bo yicha   qonun   hujjatlarida   taqdim   etilgan   variantlarni   tanlash   nuqtai   nazaridan	
ʻ
korxonaning   moliyaviy   natijalarini   shakllantirish   jarayonlariga   katta   qiziqish
bildirishi   kerak.   Moliyaviy   boshqaruvning   muhim   jihati   iqtisodiy   va   moliyaviy
faoliyatni amalga oshirishda kompaniyaga hamroh bo ladigan moliyaviy xatarlarni	
ʻ
boshqarishdir.Ayniqsa,   kompaniya   va   moliyaviy   menejmentning   maqsadli
yo nalishini   ta kidlash   kerak.   Bundan   tashqari,   kompaniyaning   rivojlanish	
ʻ ʼ
maqsadlari aniq belgilanishi, shakllantirilishi, ichki hujjatlar bilan ta minlanishi va	
ʼ
korxonaning barcha xodimlariga yetkazilishi kerak . Shundagina korxonaning har
bir   bo g inining   faoliyati   belgilangan   vazifalarga   erishishga   yordam   beradi.   Bu	
ʻ ʻ
korxonaning   progressiv   rivojlanishi   uchun   ajralmas   shartdir,   aks   holda   u   oxir-
oqibat   raqobatda   taslim   bo ladi.Shunday   qilib,   moliyaviy   boshqaruv   ta sirining	
ʻ ʼ
asosiy yo nalishlarini aniqlash mumkin:korxonaning ishlab chiqarish faoliyatining	
ʻ
moliyaviy   natijalarini   tartibga   solish,   ya ni   xarajatlarni   boshqarish,   narxlash,	
ʼ
soliqqa   tortish,   foydani   taqsimlash,   shakllantirish,   debitorlik   va   kreditorlik
qarzlarining   holati   va   nisbatlarini   boshqarish;aktivlarni   boshqarish-korxona
11 mulkini   shakllantirish   bilan   bog liq   faoliyatini;moliyaviy   resurslar   manbalariniʻ
boshqarish-o z   va   qarz   mablag larini   boshqarish.Obyektlar   haqida   gapirganda,	
ʻ ʻ
shuni ta kidlash kerakki, korxonaning barcha moliyaviy oqimlarini nazorat qilish,	
ʼ
barcha   zaxiralarni   baholash   deyarli   mumkin   emas,   lekin   mumkin   bo lgan	
ʻ
boshqaruv   ta siri   doirasi   va   doirasini   ongli   ravishda   aniqlash   juda	
ʼ
muhimdir.O zbekiston   Respublikasida   bozor   iqtisodiyotini   shakllantirishning	
ʻ
yangi   qiyin   bosqichi   moliyaviy   boshqaruvni   strategik   va   taktik   maqsadlarga
erishishga   qaratilgan   aksiyadorlik   jamiyati   moliyasini   boshqarish   fani   sifatida
o qitish   zarurligini   yaratdi.Moliyaviy   boshqaruvning   ustuvor   maqsadi   mulk	
ʻ
egasining   iqtisodiy   samaradorligini   oshirishdir   .   Ushbu   maqsadga   erishish
mexanizmlari samarali dividend va investitsiya siyosati, aksiyadorlik jamiyatining
kredit  siyosati, likvidlik va maqbul  aylanma mablag larning yetarli siyosati,  soliq	
ʻ
bazasini   shakllantirishning   maqbul   siyosatini   qo llab-quvvatlashdir.Moliyaviy
ʻ
boshqaruvning  ikkinchi   maqsadi   ustuvor   maqsadni   to ldiradi   va   aniqlaydi.  Uning
ʻ
mohiyati   aksiyadorlik   jamiyatida   ushbu   aksiyadorlik   jamiyatining   biznesini
rivojlantirishga   xizmat   qiladigan   mijozlar   va   kreditorlar,   xo jalik   yurituvchi	
ʻ
subyektlar   bilan   samarali   biznes   hamkorlikni   tashkil   etishdan   iborat.
Ishbilarmonlik   hamkorligining   samaradorligini   ta minlash   mexanizmi	
ʼ
tomonlarning munosabatlari bilan asoslanadi, qo ylma mablag lar to liq qaytariladi	
ʻ ʻ ʻ
va bir muddat  nazorat qilinadi, kafolatlar, garov, ijara haqi, tovar  kreditlari, bank
xizmatlarini   taqdim   etish   asosiy   qarzga   xizmat   ko rsatishning   samarali	
ʻ
sxemasining   xulosasi   hisoblanadi.Bizning   keyingi   maqsadimiz   aksiyadorlik
jamiyatimiz   faoliyatining   ijtimoiy   javobgarligini   ta minlashdir.   Bugungi   kunda	
ʼ
respublikamizda   turli   mulkchilik   shaklidagi   korxonalar   faoliyat   yuritmoqda.
Bularga   davlat   mulki   shaklidagi,   aksiyadorlik   jamiyati   shaklidagi,   mas'uliyati
cheklangan   jamiyat   shaklidagi,   qo'shma   korxona   shaklidagi   korxonalar   va
boshqalar kiradi  . Aksiyadorlik jamiyatining tadbirkorlik faoliyatining barqarorligi
soliq bazasini kengaytirish, bandlikni oshirish, ishlab chiqarish vositalariga talabni
oshirish, mamlakat ichida va undan tashqarida bozor munosabatlari ishtirokchilari
o rtasidagi munosabatlar va o zaro munosabatlarda tijorat munosabatlarini qo llab-	
ʻ ʻ ʻ
12 quvvatlash   uchun   yaxshi   istiqbollarni   yaratadi.   Iqtisodiy   va   moliyaviy   o sish,ʻ
ijtimoiy   rejalashtirish,   inson   kapitaliga   investitsiyalar,   potensial   bankrotlik
monitoringi   va   biznes   qarorlarini   qabul   qilishga   ta sir   qiluvchi   ijtimoiy	
ʼ
ko rsatkichlarga   alohida   e tibor   qaratiladi.Mamlakat   iqtisodiyotini   rivojlantirish	
ʻ ʼ
jarayonida   moliyaviy   boshqaruv   maqsadlari   o zgaradi.   Yuqorida   ta kidlab	
ʻ ʼ
o tilganidek,   moliyaviy   boshqaruvning   maqsadi   daromadni   maksimal   darajada	
ʻ
oshirishdir.   Biroq,   aksiyadorlik   jamiyatining   bozor   qiymatini   maksimal   darajaga
ko tarish har doim ham u olgan foyda miqdorini maksimal darajada oshirish orqali
ʻ
avtomatik   ravishda   amalga   oshirilmaydi.   Masalan,   olingan   yuqori   foyda   to liq	
ʻ
joriy maqsadlarga sarflanishi mumkin, natijada aksiyadorlik jamiyatlari rivojlanish
uchun   moliyaviy   resurslarining   asosiy   manbasini   yo qotadilar.   Bundan   tashqari,	
ʻ
yuqori   darajadagi   moliyaviy   tavakkalchilik   bo lishi   mumkin,   bu   esa   aksiyadorlik	
ʻ
jamiyatlarining   bozor   qiymatining   pasayishini   oqlashi   kerak.
                       1.2. To'lovlar va xarajatlarni boshqarishda xatoliklar
Naqd   pul   muomalasini   tartibga   solishning   asosiy     vazifasi,   bu   –   muomalaga
chiqarilishi  yoki  olinishi  lozim  bo‘lgan naqd  pul  miqdorini  aniqlashdan  iboratdir.
Ushbu   vazifa   muomala   uchun   zarur   naqd   pul   mablag‘lariga   bo‘lgan   talabni
aniqlash orqali amalga oshiriladi. Ma’lumki, naqd pullar kichik hajmdagi chakana
va uyushmagan  savdo hamda  naqd pulli  xizmatlar  uchun to‘lovlarda qo‘llaniladi.
Yoki,   naqd   pul   aylanmasining   umumiy   pul   aylanmasidagi   ulushi   yuqorida
ko‘rsatilgan   naqd   pulli   to‘lovlarning   jami   to‘lovlardagi   ulushi   bilan   aniqlanadi.
Demak,   naqd   pulga   bo‘lgan   talab   umumiy   pul   massasiga   bo‘lgan   talabning   bir
qismidir. Lekin, umumiy pul massasiga nafaqat tovarlar va xizmatlar hajmi, balki
pulning   aylanish   tezligi   va   bank   foiz   stavkalarining   darajasi   ham   ta’sir   etadi.
Ushbu omillar nazariy jihatdan olimlar tomonidan allaqachon asoslanib ulgurilgan
va   bugungi   kunda   juda   ko‘p   mamlakatlarning   iqtisodiyotini   boshqarishda   pulga
bo‘lgan talab va taklifni tartibga solish mexanizimi sifatida qo‘llanilmoqda. Fanda
bu   usul   monetarizm   (pulning   miqdoriy   nazariyasi)   nomi   bilan   mashhur   bo‘lib
ketgan.   Bunda   shuni   qayd   etib   o‘tish   lozimki,   klassik   –   dastlabki   monetarizm
asoschilari   muomala   uchun   zarur   bo‘lgan   pul   miqdorini   asosan   muomaladagi
13 mavjud   tovarlar   qiymati   va   turli   pulli   to‘lovlar   yig‘indisidan   kelib   chiqqan   holda
aniqlashga   uringanlar.  Keyinchalik  kapitalistik   tovar  ishlab   chiqarish  rivojlangani
sari   muomaladagi   pul   miqdorini   belgilovchi   yangi   obyektiv   omillar   vujudga   kela
boshlagan.   Ayniqsa,   pul   muomalasi   banklar   tomonidan   tartibga   solina
boshlangandan   so‘ng   pulga   bo‘lgan   talab   va   taklif   banklarning   ssuda   foizlari
darajasiga   ko‘proq   bog‘lanib   borishi   kuzatilgan.   Natijada,   iqtisodchi   olimlar
tomonidan   pulga   bo‘lgan   talab   va   taklifni   boshqarish   bilan   bog‘liq   yangi
zamonaviy monetarizm vujudga kelgan. Albatta, ushbu bobda naqd pul muomalasi
uchun zarur pul miqdorini aniqlash bo‘yicha olimlar tomonidan bugungi kungacha
yaratilgan barcha nazariyalarni taxlil qilib chiqish mumkin emas. Lekin, Markaziy
banklar   tomonidan   amalga   oshirilayotgan   zamonaviy   naqd   pul   siyosatining
negizini chuqurroq tushunish uchun ularning ayrimlarini keltirib o‘tamiz. Masalan,
ingliz iqtisodchisi U.Petti (1623–1687) muomala uchun zarur bo‘lgan naqd pullar
miqdori   aholining   bir   haftalik   pul   daromadlari,   yer   ijarasi   uchun   to‘lanadigan
haqning   yarmi   va   barcha   eksport   qilinadigan   tovarlar   summasining   to‘rtdan   bir
qismining yig‘indisiga teng bo‘lishi lozim deb hisoblagan. Ingliz faylasufi J.Lokka
(1632–1704)   muomala   uchun   zarur   bo‘lgan   naqd   pullar   miqdorini   ish   haqining
ellikdan   bir   qismi,   yer   ijara   haqining   to‘rtdan   bir   qismi   va   yillik   tovar
aylanmasining   yigirmadan   bir   qismlarining   yig‘indisi   sifatida   topishni   taklif
qilgan.  Ingliz  iqtisodchisi  R.Kantilon   (1680–1734)   muomala  uchun  zarur  bo‘lgan
naqd pullar miqdori mamlakatdagi mavjud mahsulotlar qiymatining to‘qqizdan bir
qismi yoki yer ijarasi uchun to‘lanadigan haqning uchdan bir qismiga teng bo‘lishi
lozimligini   e’tirof   etadi.   Shotland   iqtisodchisi   A.Smitt   (1723–1790)   ushbu
ko‘rsatgichni   aniqlash   mumkin   emas   deb   hisoblagan   bo‘lsa   ham,   lekin   ko‘pgina
olimlar   uni   yillik   umumiy   ishlab   chiqarilgan   mahsulot   qiymatining   beshdan,
o‘ndan, yigirmadan va o‘ttizdan bir qismiga teng bo‘lishini ta’kidlaganlarini eslatib
o‘tadi.   Agar,   e’tibor   berilgan   bo‘lsa   yuqorida   sanab   o‘tilgan   nazariyalar   klassik,
ya’ni   dastlabki   monetarizmga   taalluqli   ekanligini   sezish   qiyin   emas.   Zamonaviy
monetarizm   nazariyasining   ilk   namoyondalaridan   bo‘lgan   ingliz   iqtisodchisi   A.
Marshall   (1842   –   1924)   muomala   uchun   zarur   bo‘lgan   naqd   pullar   miqdori
14 aholining   qo‘lida   pul   ushlab   turish   istagi   va   ulardan   daromad   ololmaslik   xavfi
bilan o‘lchanishini o‘rtaga tashlagan. Yoki, A. Marshall fikricha odamlar qo‘lidagi
ortiqcha   naqd   pullardan   hech   qanday   naf   ololmaslik   hissi   muomala   uchun   zarur
bo‘lgan naqd pul miqdorini belgilashda asosiy omil bo‘lib hizmat qiladi. Miqdoriy
pul   nazariyasining   yorqin   namoyondalaridan   bo‘lgan   mashhur   2
ingliz   olimi   J.
Keyns   (1883   –   1946)   ilk   bor   muomala   uchun   zarur   pul   miqdorini   bank   foizlari
darajasi  bilan bog‘liq ekanligini aniqlashga muvaffaq bo‘ldi. Uning fikricha bank
foizlari   stavkasi   tushib   ketsa,   odamlar   pullarini   banklarda   saqlashdan   ko‘ra   o‘z
qo‘llarida   ushlab   turishni   ma’qul   ko‘radilar   va   muomalada   pulga   bo‘lgan   talab
oshib   boradi.   Agar,   bank   foiz   stavkasi   ko‘tarilsa,   odamlar   qo‘lidagi   pullarini
daromad   olish   maqsadida   banklarga   qo‘yishdan   manfaatdor   bo‘ladilar   va
muomalada   pulga   bo‘lgan   talab   pasayib   ketadi.   Ko‘rinib   turibdiki,   J.   Keynsning
pulga   bo‘lgan   talabni   aniqlash   ta’limoti   uchun   “foizlar   nazariyasi”   asos   bo‘lib
xizmat   qilgan.   Shundan   kelib   chiqqan   holda   J.   Keyns,   muomala   uchun   zarur
bo‘lgan   pul   miqdori   mamlakat   milliy   boyligining   o‘ndan   bir   qismidan   tortib   to
ellikdan   bir   qismigacha   bo‘lgan   oraliqda   o‘lchanishi   mumkin   deb   hisoblagan.   J.
Keynsning   bu   fikrini   inkor   qilib   bo‘lmasada,   lekin   uning   nazariyasiga   ko‘ra
muomala uchun zarur bo‘lgan naqd pulning aniq miqdorini aniqlash mumkin emas
edi.   Shu   sababli,   naqd   pul   muomalasini   samarali   boshqarish   usullarini   qidirish
bo‘yicha ilmiy ishlar muntazam  davom ettirilgan va iqtisodchi  olimlar tomonidan
pul miqdorini aniq ko‘rsatkichlariga erishish bo‘yicha bir qancha yangi nazariyalar
yaratildi.   Bulardan   diqqatga   sazovorlisi,   ikki   amerikalik   olim   U.   Baumol   va
J.Tobinlar   tomonidan   bir-biriga   bog‘liq   bo‘lmagan   holda   yaratilgan   “portfel
tanlovi” nazariyasidir.                               
      II-  BOB KORXONA BANKROTLIGINI OLDINI OLISH YOʻLLARI.
               2.1   Qo'shimcha moliyaviy daromadlar qo'llash.
2
  ingliz olimi J. Keyns (1883 – 1946) ilk bor muomala uchun zarur pul miqdorini bank foizlari darajasi bilan bog‘liq ekanligini 
aniqlashga muvaffaq bo‘ldi
15 Suddan   tashqari   bajariladigan   taomillar   sudgacha   sanatsiya   qilish   yoki   qarzdorni
ixtiyoriy   ravishda   tugatish   (faoliyatini   tugatish)   bo‘lishi   mumkin.Sudgacha
sanatsiya   qilish   bankrotlik   to‘g‘risida   ish   qo‘zg‘atilgunga   qadar   amalga
oshiriladi.Bankrotlikning   oldini   olish   maqsadida   qarzdorning   muassislari
(ishtirokchilari),   boshqaruv   organi   yoki   qarzdorning   mol-mulki   egasi   qarzdorni
bankrot   deb   topish   to‘g‘risidagi   ariza   iqtisodiy   sudga   taqdim   etilgunga   qadar
qarzdorni   moliyaviy   jihatdan   sog‘lomlashtirishga   qaratilgan   chora-tadbirlarni
ko‘radi.   Qarzdorni   moliyaviy   jihatdan   sog‘lomlashtirishga   qaratilgan   chora-
tadbirlar   qarzdor   bilan   tuzilgan   bitimga   asosan   kreditorlar   yoki   boshqa   shaxslar
tomonidan   ham   ko‘rilishi   mumkin.Sudgacha   sanatsiya   qilish   –   qarzdor   yuridik
shaxsning muassislari (ishtirokchilari) yoki uning mol-mulki egalari, kreditorlar va
boshqa   shaxslar   tomonidan   qarzdorning   to‘lov   qobiliyatini   tiklash   hamda
bankrotligining   oldini   olish   maqsadida   ko‘riladigan   chora-tadbirlardir.Sudgacha
sanatsiya   qilishning   obyekti   qarzdor   shaxsdir.Sudgacha   sanatsiya   qilishning
subyektlari   qarzdor   yuridik   shaxsning   muassislari   (ishtirokchilari),   qarzdorning
mol-mulki   egasi,   davlat   organlari   va   boshqa   shaxslar   bo‘lishi   mumkin.Sudgacha
sanatsiya   qilishning   asosiy   chora-tadbirlari   quyidagilardan   iborat:to‘lov   muddati
o‘tkazib   yuborilgan   qarzlarni   to‘la   yoki   qisman   sotib   olish;ishlab   chiqarishni
raqobatbardosh mahsulot chiqarishga moslab qayta ixtisoslashtirish;chetdan yuqori
malakali   mutaxassislarni   jalb   etish;xodimlarni   tayyorlash   va   qayta
tayyorlash;qarzdorning   to‘lov   qobiliyati   tiklanishi   hamda   faoliyatini   davom
ettirishidan manfaatdor bo‘lgan yuridik va jismoniy shaxslar tomonidan moliyaviy
yordam   ko‘rsatilishi;qarzdorning   faoliyatni   davom   ettirishi   uchun   qarzdor   bilan
kreditorlar o‘rtasida kreditorlarga to‘lanadigan to‘lovlar muddatini kechiktirish va
(yoki)   uni   bo‘lib-bo‘lib   to‘lash   yoxud   qarzlardan   siylov   berish   to‘g‘risida
ahdlashuvga   erishishga   qaratilgan   bitim;majburiy   to‘lov   majburiyatini   bajarishni
va kreditlarni qaytarishni sudgacha sanatsiya qilish muddatiga kechiktirish;qarzdor
yuridik   shaxsni   qayta   tashkil   etish.Sudgacha   sanatsiya   qilish   taomilida   boshqa
chora-tadbirlar ham bo‘lishi mumkin.Sudgacha sanatsiya qilishni davlat tomonidan
yordam ko‘rsatgan holda o‘tkazish O‘zbekiston Respublikasi  Vazirlar Mahkamasi
16 tomonidan   vakolat   berilgan   organning   qarori   asosida   amalga   oshiriladi.Sudgacha
sanatsiya   qilishni   davlat   tomonidan   yordam   ko‘rsatgan   holda   o‘tkazish   tartibi
qonun hujjatlari bilan tartibga solinadi.Sudgacha sanatsiya qilish qarzdorga davlat
tomonidan   yordam   ko‘rsatgan   holda   o‘tkazilayotganda   qarzdorga   uning   xizmat
ko‘rsatib   kelayotgan   bankdagi   ishlab   turgan   hisobvaraqlari   to‘xtatib   qo‘yilib,
so‘mlarda   va   (yoki)   valyutada   ish   yuritadigan   sanatsiya   hisobvarag‘i   ochiladi.
Sanatsiya   hisobvarag‘ini   ishlatish   tartibi   qonun   hujjatlari   bilan
belgilanadi.Qarzdorni   davlat   tomonidan   yordam   ko‘rsatgan   holda   sudgacha
sanatsiya qilish o‘n ikki oydan yigirma to‘rt oygacha muddatga joriy etiladi.Davlat
tomonidan   yordam   ko‘rsatgan   holda   sudgacha   sanatsiya   qilish   uni   o‘tkazishning
belgilangan   muddati   tugaganligi   yoki   uning   samarasizligi   aniqlanganligi
munosabati   bilan   bekor   qilinishi   mumkin.Kuzatuv   jarayonida   qarzdor,   qarzdor
muassislari   (ishtirokchilari)   yoki   qarzdor   mol-mulkining   egasi,   shuningdek
uchinchi   shaxs   (shaxslar)   sud   sanatsiyasini   joriy   etish   haqida   iqtisodiy   sudga
murojaat qilish to‘g‘risidagi iltimosnoma bilan kreditorlarning birinchi yig‘ilishiga
yoxud   sud   sanatsiyasini   joriy   etish   haqidagi   iltimosnoma   bilan   bevosita   iqtisodiy
sudga   murojaat   qilishga   haqli.Qarzdorning   sud   sanatsiyasini   joriy   etish   haqidagi
iltimosnomasiga   sud   sanatsiyasining   taklif   qilinayotgan   muddati   va   qarzni   uzish
jadvali   ko‘rsatilgan   holda   qarzdorning   sud   sanatsiyasi   rejasi   ilova   qilinmog‘i
lozim.Sud   sanatsiyasini   joriy   etish   haqida   iqtisodiy   sudga   murojaat   etish
to‘g‘risidagi   iltimosnoma   bilan   kreditorlar   yig‘ilishiga   murojaat   qilgan   shaxslar
mazkur   iltimosnomani   va   unga   ilova   qilinadigan   hujjatlarni   kreditorlarga   bu
hujjatlar   bilan   tanishish   imkoniyatini   berish   maqsadida   kreditorlar   yig‘ilishi
o‘tkaziladigan   sanaga   kamida   ikki   hafta   qolganida   muvaqqat   boshqaruvchiga
taqdim etishlari shart.Qarzdor muassislari (ishtirokchilari) yoki qarzdor mol-mulki
egasining   sud   sanatsiyasini   joriy   etish   haqidagi   iltimosnomasiga   sud
sanatsiyasining   rejasi,   qarzni   uzish   jadvali,   qarzdorning   muassislari
(ishtirokchilari)  umumiy yig‘ilishining bayonnomasi  uning sud sanatsiyasini  joriy
etish haqidagi iltimosnoma bilan kreditorlar yig‘ilishiga murojaat etish uchun ovoz
bergan   muassislari   (ishtirokchilari)   hamda   bu   shaxslar   tomonidan   qarzni   uzish
17 jadvali   qarzdor   tomonidan   ijro   etilishini   ta’minlash   to‘g‘risidagi   hujjatlar
ko‘rsatilgan   holda   ilova   qilinmog‘i   lozim.Uchinchi   shaxsning   (shaxslarning)   sud
sanatsiyasini   joriy   etish   haqidagi   iltimosnomasiga   qarzni   uzish   jadvali   va
qarzdorning   qarzni   uzish   jadvalini   bajarishi   uchinchi   shaxs   (shaxslar)   tomonidan
ta’minlanishiga   oid   dalillar   ilova   qilinmog‘i   lozim.Sud   sanatsiyasini   joriy   etish
haqida   iqtisodiy   sudga   murojaat   qilish   to‘g‘risida   kreditorlarning   yig‘ilishiga   bir
necha   shaxs   iltimosnoma   bilan   murojaat   etgan   taqdirda   qarzdorning   qarzni   uzish
jadvalini bajarishi bu shaxslarning har biri tomonidan ta’minlanishi ular o‘rtasidagi
bitimga   binoan   belgilanadi.Sud   sanatsiyasi   iqtisodiy   sud   tomonidan   kreditorlar
yig‘ilishining   qarori   asosida   joriy   etiladi.Iqtisodiy   sudning   sud   sanatsiyasini   joriy
etish   to‘g‘risidagi   ajrimida   sud   sanatsiyasining   muddati   ko‘rsatilishi,   unda
iqtisodiy sud tomonidan tasdiqlangan qarzni uzish jadvali, majburiyatlarni bajarish
ta’minotini   bergan   shaxslar   haqidagi,   bunday   ta’minotning   miqdori   va   shakllari,
sanatsiya   qiluvchi   boshqaruvchini   tayinlash   va   unga   to‘lanadigan   haq   miqdori
haqidagi ma’lumotlar bo‘lishi kerak.Iqtisodiy sudning sud sanatsiyasini joriy etish
to‘g‘risidagi ajrimi ustidan shikoyat berilishi (protest keltirilishi) mumkin. Mazkur
ajrim   ustidan   shikoyat   berilishi   (protest   keltirilishi)   uning   ijrosini   to‘xtatib
qo‘ymaydi.Sud   sanatsiyasi   ko‘pi   bilan   yigirma   to‘rt   oylik   muddatga   joriy   etiladi,
bu   muddat   majburiyatlarni   bajarish   ta’minotini   bergan   shaxslar   kreditorlarning
talablarini qondirishi uchun iqtisodiy sud tomonidan ko‘pi bilan olti oyga 
18 uzaytirilishi   mumkin.Qarzni   uzish   jadvaliga   muvofiq   qondirilishi   lozim   bo‘lgan
pul   majburiyatlari   va   (yoki)   majburiy   to‘lovlar   bo‘yicha   kreditorning   talablari
summasiga   O‘zbekiston   Respublikasi   Fuqarolik   kodeksining   327-moddasida
nazarda   tutilgan   tartibda   va   miqdorda   foizlar   hisoblanadi.   Bu   foizlar   sud
sanatsiyasini joriy etish haqida iqtisodiy sud ajrim chiqargan paytdan e’tiboran va
kreditorning   talabini   qanoatlantirish   paytigacha,   agar   bunday   qanoatlantirish   ro‘y
bermasa,   qarzdorni   bankrot   deb   topish   va   tugatishga   doir   ish   yuritishni   boshlash
to‘g‘risida qaror qabul qilish paytigacha kreditorning talablari summasiga qo‘shib
yozilishi   lozim.Qarzdorning   muassislari   (ishtirokchilari)   yoki   qarzdor   mol-
mulkining   egasi   kreditorlar   yig‘ilishining   yoxud   kreditorlar   qo‘mitasining
roziligisiz   qarzdorni   qayta   tashkil   etish   (qo‘shib   yuborish,   qo‘shib   olish,   bo‘lish,
ajratib chiqarish, o‘zgartirish) va tugatish haqida qaror qabul qilishga, qarzdor esa
quyidagi   bitimlarni   tuzishga   haqli   emas:ko‘chmas   mol-mulkni   ijaraga,   garovga
berish,   mazkur   mol-mulkni   xo‘jalik   shirkatlari   hamda   mas’uliyati   cheklangan   va
qo‘shimcha   mas’uliyatli   jamiyatlarning   ustav   fondiga   (ustav   kapitaliga)   ulush
sifatida   qo‘shish   yoki   bunday   mol-mulkni   boshqacha   tarzda   tasarruf   etish   bilan
bog‘liq   bitimlar;qarzdorning   balans   qiymati   qarzdor   aktivlari   balans   qiymatining
o‘n   foizidan   ortig‘ini   tashkil   etuvchi   mol-mulkini   tasarruf   etish   bilan   bog‘liq
bitimlar;zayomlar   (kreditlar)   olish   va   berish,   kafillik   va   kafolatlar   berish,   talab
qilish   huquqlaridan   o‘zganing   foydasiga   voz   kechish,   qarzni   boshqa   shaxsga
o‘tkazish,   shuningdek   qarzdorning   mol-mulkini   ishonchli   boshqarish
shartnomasini   tuzish   bilan   bog‘liq   bitimlar;agar   muayyan   bitimlarni   tuzishdan
sanatsiya   qiluvchi   boshqaruvchi   yoki   kreditorlar   qonun   hujjatlarida   belgilangan
tartibda manfaatdor bo‘ladigan bo‘lsa, ayni ana shunday bitimlar.Agar qarzdorning
to‘lov   qobiliyatini   tiklashning   haqiqiy   imkoniyati   aniqlangan   bo‘lsa,   tashqi
boshqaruv   kreditorlar   yig‘ilishining   iltimosnomasi,   mol-mulkida   davlat   ulushi
bo‘lgan   korxonalar   bo‘yicha   esa   bankrotlik   to‘g‘risidagi   ishlar   bo‘yicha   davlat
organining arizasi asosida iqtisodiy sud tomonidan joriy etiladi. Iqtisodiy sudning
tashqi   boshqaruvni   joriy   etish   to‘g‘risidagi   ajrimi   darhol   ijro   etilishi   kerak   va   bu
ajrim   ustidan   qonun   hujjatlarida   belgilangan   muddatda   shikoyat   berilishi   (protest
19 keltirilishi)   mumkin.   Tashqi   boshqaruv   o‘n   ikki   oydan   yigirma   to‘rt   oygacha
muddatga   joriy   etiladi.   Sud   sanatsiyasi   va   tashqi   boshqaruvning   jami   muddati
o‘ttiz   olti   oydan   oshmasligi   lozim.   Tashqi   boshqaruv   uchun   belgilangan   muddat
kreditorlar   yig‘ilishining   iltimosnomasiga,   bankrotlik  to‘g‘risidagi   ishlar   bo‘yicha
davlat organining qaroriga yoki tashqi boshqaruvchining arizasiga binoan iqtisodiy
sud   tomonidan   belgilangan   muddatlar   doirasida   qisqartirilishi   yoki   uzaytirilishi
mumkin. 3
O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017-yil   13-dekabrdagi   PF-
5283-son   farmoni   Mahalliy   byudjetlarning   daromad   bazasini   tubdan
mustahkamlash va nomarkazlashtirish asosida hududlarni kompleks rivojlantirishni
barqaror   moliyalashtirish,   byudjetlararo   munosabatlarni   yanada   takomillashtirish,
mahalliy davlat hokimiyati organlarining moliyaviy erkinligini kuchaytirish, kichik
biznes   va   xususiy   tadbirkorlikni   rivojlantirishga   ko‘maklashish,   yangi   ish   joylari
yaratish   hamda   aholi   bandligini   ta’minlash,   muhandislik-kommunikatsiya,   yo‘l-
transport   va   ijtimoiy   infratuzilmani   jadal   rivojlantirish   hisobiga   soliq   salohiyatini
kengaytirish   bo‘yicha   aniq   maqsadga   yo‘naltirilgan   chora-tadbirlarni   amalga
oshirishda   ularning   mas’uliyatini   oshirishni   ta’minlash   maqsadida:   .   Quyidagilar
mahalliy   byudjetlar   darajasida   soliq-byudjet   siyosatining   ustuvor   vazifalari   etib
belgilansin: birinchi,soliqlar va boshqa majburiy to‘lovlarning aniq turlarini ularga
biriktirib   qo‘yish   orqali   mahalliy   byudjetlarning   daromad   bazasini   tubdan
mustahkamlash; ikkinchi, viloyatlar, shahar va tuman byudjetlarini subvensiyadan
chiqarish,   ularning   yuqori   turuvchi   byudjetlar   ajratmalariga   bo‘lgan   qaramligini
bosqichma-bosqich   qisqartirish,   buning   asosida   hududlarni   ijtimoiy-iqtisodiy
rivojlantirish masalalarini hal etishda mahalliy davlat hokimiyati organlari erkinligi
va mas’uliyatini oshirish; uchinchi, mahalliy byudjetlarning daromadlarini oshirish
uchun   tizimli   asosda   qo‘shimcha   rezervlarni   aniqlab   borish;   to‘rtinchi,   deputatlik
va   jamoat   nazoratini   keng   jalb   qilgan   holda,   mahalliy   byudjetlarni
shakllantirishning   shaffofligini   va   uning   bajarilishi   ustidan   nazoratni   ta’minlash;
beshinchi,   mahalliy   byudjetlar   daromadlar   bazasini   mustahkamlash   hamda
xarajatlarining tasdiqlangan parametrlarini o‘z vaqtida, maqsadli  moliyalashtirish,
3
  O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017-yil 13-dekabrdagi PF-5283-son farmoni Mahalliy byudjetlarning daromad 
bazasini tubdan mustahkamlash va nomarkazlashtirish asosida hududlarni kompleks rivojlantirishni barqaror moliyalashtirish
20 ijtimoiy soha obyektlari va infratuzilmani yanada rivojlantirish va tegishli darajada
saqlab turishni ta’minlash ustidan mahalliy davlat hokimiyati organlari, moliya va
soliq   organlarining   javobgarligini   kuchaytirish.   2.   Shunday   tartib   o‘rnatilsinki,
unga   muvofiq,   Qoraqalpog‘iston   Respublikasi   Jo‘qorg‘i   Kengesida,   viloyatlar,
Toshkent   shahri  va  respublika  tumanlari  (shaharlari)  xalq  deputatlari  Kengashlari
sessiyalarida:   a)   quyidagilar   yil   choraklari   kesimida   atroflicha  ko‘rib  chiqiladi   va
tasdiqlanadi:   daromadlar   manbalari   va   xarajatlar   turlari   kesimida,
Qoraqalpog‘iston Respublikasi  byudjeti, viloyatlar, Toshkent  shahri va respublika
tumanlarining   (shaharlarining)   mahalliy   byudjetlari   parametrlari;   mahalliy
byudjetlarning   daromadlarini   oshirish   rezervlarini   aniqlash   bo‘yicha   hisob-kitob
ko‘rsatkichlari;   hududlarni   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlantirish   dasturlari,   byudjetning
daromadlar   bazasini   oshirish   va   yangi   ish   joylari   barpo   etish   bo‘yicha   chora-
tadbirlar;   qo‘shimcha   manbalar,   shu   jumladan,   mahalliy   byudjetlarning
daromadlarini   oshirish   rezervlarini   aniqlash   hisobidan   moliyalashtiriladigan
xarajatlar   hududlarni   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlantirish   dasturlari   bilan   bog‘lagan
holda.Qoraqalpog‘iston   Respublikasi,   viloyatlar   va   Toshkent   shahri,   shuningdek,
respublikaning  tegishli   tumanlarida   (shaharlarida)   deputatlik   va   jamoat   nazoratini
amalga   oshirish   uchun   yuqori   turuvchi   byudjetlar   va   davlatning   maqsadli
jamg‘armalari   mablag‘lari   hisobidan   amalga   oshirilayotgan   chora-tadbirlar   va
loyihalar   ma’qullanadi;   v)   har   chorakda:hokimning   iqtisodiyot   va   tadbirkorlikni
rivojlantirish   masalalari   bo‘yicha   birinchi   o‘rinbosarining   hududlarni   ijtimoiy-
iqtisodiy   rivojlantirish   dasturlarini   amalga   oshirish,   byudjetning   daromadlar
bazasini   oshirish   va   yangi   ish   o‘rinlari   barpo   etish   bo‘yicha;   hokimning
investitsiyalar,   innovatsiyalar,   xususiylashtirilgan   korxonalarga   ko‘maklashish   va
kichik   sanoat   zonalari   va   turizmni   rivojlantirish   masalalari   bo‘yicha
o‘rinbosarining   investitsiyalar   jalb   qilish   va   investitsiya   loyihalarini   amalga
oshirish   bo‘yicha;   moliya   boshqarmalari   (bo‘limlari)   rahbarlarining
Qoraqalpog‘iston Respublikasi,  viloyatlar, Toshkent  shahri, tumanlari (shaharlari)
byudjetlari ijrosi to‘g‘risida, shuningdek, hududlarning salohiyatidan kelib chiqqan
holda   mahalliy   byudjetlarning   daromadlarining   qo‘shimcha   manbalarini
21 shakllantirish hamda qo‘shimcha manbalardan foydalanish yo‘nalishlari, jumladan,
mahalliy   byudjetlar   daromadlarini   oshirishning   aniqlangan   rezervlari   to‘g‘risida;
davlat soliq boshqarmasi (inspeksiyasi) rahbarining Qoraqalpog‘iston Respublikasi
byudjeti   va   mahalliy   byudjetlar   daromadlari   bajarilishi   holati,   ular   tomonidan
qo‘shimcha   rezervlarni   aniqlash   bo‘yicha   qilingan   ishlar,   shuningdek,   soliqlar   va
boshqa   majburiy   to‘lovlar   kesimida   byudjetga   hisoblangan   va   amalda
to‘langanligi,   ular   bo‘yicha   soliq   qarzdorligi   to‘g‘risida   hisobotlari   tinglanadi.
Moliya va soliq  organlari  rahbarlarini  mukofotlash  hamda javobgarlik choralarini
qo‘llash   moliya   vaziri   va   O‘zbekiston   Respublikasi   Davlat   soliq   qo‘mitasi   raisi
tomonidan   Qoraqalpog‘iston   Respublikasi   Vazirlar   Kengashi   raisi,   viloyatlar   va
Toshkent shahar hokimlari, tumanlar (shaharlar) hokimlarining tavsiyalariga ko‘ra
amalga oshiriladi.   4
O‘zbekiston Respublikasi  Vazirlar Mahkamasi  2018-yilning 1-
yanvarigacha moliya va soliq organlari rahbarlari, mansabdor  shaxslari  byudjetga
to‘lovlar kelib tushishining ko‘rsatkich prognozlari bajarilgani hamda qo‘shimcha
daromadlar   aniqlangani   va   undirib   olingani   uchun   rag‘batlantirish   va   moddiy
javobgarlik tartibi to‘g‘risidagi Nizomni ishlab chiqsin va tasdiqlasin. 
        2.2. Yangi bozor sharoitiga o‘tish davrida birja ko‘rsatkichlari
Yakuniga yetgan 2018 yil mamlakatimizda jamiyatimizning barcha sohalarida yuz
bergan dinamik hodisalarga boy bo‘ldi. “Faol tadbirkorlik, innovatsion g‘oyalar va
texnologiyalarni qo‘llab-quvvatlash yili”da xalqning turmush darajasini oshirishga
xizmat   qiluvchi   keng   miqyosli   loyihalar   amalga   oshirildi.   Mazkur   ijobiy
o‘zgarishlar   bozor   prinsiplari   asosida   hamda   keng   jamoatchilikning   faol   ishtiroki
bilan   yuz   berganligi   alohida   e'tiborga   loyiqdir.   Mamlakatimiz   rahbari   bir   necha
marotaba   O‘zbekistonni   rivojlantirishning   yagona   yo‘li   –   haqiqiy   bozor
iqtisodiyotiga o‘tish, deb ta'kidlagani ham bejizga emas.O‘tgan yilda sodir bo‘lgan
katta   o‘zgarishlar   bozor   infratuzilmasining   asosiy   shakllaridan   biri   hisoblangan
4
  O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi 2018-yilning 1-yanvarigacha moliya va soliq organlari rahbarlari, mansabdor 
shaxslari byudjetga to‘lovlar kelib tushishining ko‘rsatkich prognozlari bajarilgani hamda qo‘shimcha daromadlar aniqlangani va 
undirib olingani uchun rag‘batlantirish va moddiy javobgarlik tartibi to‘g‘risidagi Nizomni ishlab chiqsin va tasdiqlasin.
22 birja   institutlari   sohasiga   ham   ta'sir   o‘tkazdi.   Xususan,   O‘zbekiston   Respublika
tovar-xomashyo   birjasi   2018   yilda   rivojlanishning   yangi   bosqichiga   ko‘tarildi.
Bunga   birinchi   o‘rinda   tovar   bozorlari,   birja   faoliyati   va   elektron   tijoratni
rivojlantirish   bo‘yicha   bir   qator   muhim   me'yoriy-huquqiy   hujjatlarning   qabul
qilinishi   turtki   berdi.Umuman   olganda,   o‘tgan   yil   davomida   “O‘zRTXB”   AJ   da
ochiq   birja   savdolari   orqali   ichki   va   tashqi   bozorlarga   sotiladigan   tovarlar   hajmi
o‘sdi va ularning nomenklaturasi kengaydi, barcha xo‘jalik yurituvchi sub'yektlar,
jumladan,   tadbirkorlarning   moddiy-texnika   resurslaridan   foydalanish   imkoniyati
oshdi,   tovar   bozorlarida   sog‘lom   raqobat   kuchaydi   va   real   bozor   sharoitlarini
hisobga   olgan   holda   tovarlarga   narx   belgilashning   zamonaviy   mexanizmi   joriy
etildi.   Shu   bilan   birga,   O‘zRTXB   o‘z   mijozlari   uchun   yangi   xizmatlarni   taqdim
etgan holda biznes jarayonlarga innovatsion yechimlarni faol ravishda joriy etishni
davom ettirdi.Birjaning tovar aylanma dinamikasi uning faoliyatini baholashda eng
muhim   ko‘rsatkichlaridan   biri   sifatida   o‘tgan   yil   yakunlarini   yaqqol   namoyon
etmoqda.   2018   yilda   O‘zRTXB   da   imzolangan   bitimlarning   qiymati   31,8   trln
so‘mni   tashkil   qildi,   bu   esa   2017   yilgi   natijadan   2,3   barobar   ortiq   ekanligini
ko‘rsatdi. Bundan  birja  savdolarining ulushi  90 foiz yoki  28,7 trln so‘mni  tashkil
qiladi. Sotuv hajmining real o‘sishi quyidagi birja tovarlari bo‘yicha qayd etilgan:
Mineral o‘g‘itlar – 8 karra, dizel yoqilg‘isi – 7 karra, qora metall prokati – 4 karra,
paxta   linti   –   2,5   barobar,   sement   –   61%   va   polipropilen   –   40,2%   ga   oshgan.
Birjaning   kotirovka   varag‘iga   9,5   mingta   yangi   standart   shartnomalar   kiritilgan,
shu   jumladan   112   ta   yangi   shartnomalar   eksport   pozitsiyalari   uchun   ochildi.Birja
aylanmasining   o‘sishi   natijasida   elektron   savdolarga   37   mingdan   ziyod   yangi
mijozlar jalb etildi, ularning asosiy qismini tadbirkorlar tashkil qiladi. Shu o‘rinda
birjada   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik   sub'yektlari   ishtirokida   tuzilgan
bitimlarning   umumiy   hajmi   2017   yilga   nisbatan   70%   ga   o‘sib,   15,9   trln   so‘mga
yetdi.   Ular   birja   orqali   11,2   trln   so‘mga   teng   tovarlarni   xarid   qilishgan   va
o‘zlarining   4,7   trln   so‘mlik   mahsulotlarini   sotishgan.Ushbu   ko‘rsatkichlar   bir
tomondan   mamlakatimizda   son   va   sifat   jihatdan   tadbirkorlik   faoliyati
rivojlanayotganligidan   dalolat   bersa,   yana   bir   tomondan   ular   zamonaviy   savdo
23 operatsiyalarini   amalga   oshirishdan   asosli   ravishda   manfaatdor   ekanligini   ham
namoyon   etmoqda.Shu   bilan   birga   O‘zRTXBning   istiqbolli   yo‘nalishlaridan   biri
hisoblangan   elektron   tijorat   sohasida   ham   sezilarli   o‘zgarishlar   qayd   etildi.   2018
yilda   avtoraqam.uzex.uz   saytida   24,0   mingdan   ziyod   avtomobil   raqam   belgilari
sotildi.   Avtoraqamlar   savdosi   o‘tgan   yilning   iyul   oyida   ularning   boshlang‘ich
narxlari   pasaytirilgandan   so‘ng   keskin   oshdi.   Onlayn   auksion   orqali   sotilgan
avtomobillar   uchun   davlat   raqam   belgilarining   umumiy   qiymati   121,7   mlrd
so‘mdan   oshib   ketdi,   ularning   o‘rtacha   bahosi   esa   5,1   mln   so‘mni   tashkil
qildi.Ko‘rib   chiqilayotgan   davr   mobaynida   ko‘rgazma-yarmarka   savdolari
platformasida   V2V   kelishuvlarning  hajmi   1,1  trln  so‘mdan   oshdi.   Bu   borada   eng
katta   ulushlarni   kimyo   sanoati   (38%),   metall   mahsulotlari   (14%),   oziq-ovqat
mahsulotlari   (11%)   va   qurilish   materiallari   (5%)   egallaydi.2018   yildagi   yana   bir
yangiliklardan   biri   O‘zbekiston   Respublikasining   “Davlat   xaridlari   to‘g‘risidagi”
Qonunining   qabul   qilinishi   va   “O‘zRTXB”   AJning   davlat   xaridlari   bo‘yicha
maxsus   axborot   portali   –   xarid.uz   ning   operatori   etib   tayinlanganligi   bo‘ldi.
Mazkur portal orqali butun respublika bo‘ylab tovar yetkazib beruvchilari, xususan
biznes sub'yektlari onlayn rejimda davlat buyurtmalarini amalga oshirish imkoniga
ega bo‘ldilar. Bu o‘z navbatida davlat xaridlarining ochiqligini ta'minlash, sohada
“xufiyona   iqtisodiyot”   elementlarini   bartaraf   etish   va   raqobat   muhitini
shakllantirishga xizmat qildi.Shuni ta'kidlash kerakki, davlat xaridlarining elektron
tizimiga   kiritilgan   yana   bir   muhim   yangililiklardan   biri   bu   –   elektron   xaridlarni
faqat elektron raqamli imzo yordamida amalga oshirilishi va shartnoma shartlarini
bajarilish   kafolatini   hisob-kitob   kliring   palatasi   orqali   ta'minlanishi
bo‘ldi.Bularning  natijasida,  2018 yil   davomida xarid.uz  portali   orqali   qiymati  1,9
trln   so‘mdan   ortiq   513   mingta   bitimlar   imzolandi.   Shu   bilan   birga,   budjet   va
korporativ   buyurtmachilar   320,0   mlrd   so‘m   mablag‘   tejab   qolishga   muvaffaq
bo‘ldilar.   Tuzilgan   bitimlarning   96%   ga   yaqini   kichik   biznes   va   xususiy
tadbirkorlik   sub'yektlariga   to‘g‘ri   keldi.O‘zbekistonning   tashqi   dunyoga   yanada
kengrok ochilishi sharoitida “O‘zRTXB” AJ rahbariyati tashqi aloqalarni o‘rnatish
va   xorijiy   hamkorlar,   birinchi   navbatda,   yaqin   qo‘shni   mamlakatlarning   birjalari
24 bilan   o‘zaro   manfaatli   munosabatlarni   shakllantirishga   e'tibor   qaratdi.   Natijada
Qozog‘istonning   “YeTS”   savdo   birjasi,   “Qirg‘iziston   fond   birjasi”   AJ   va
“Belorussiya   universal   tovar   birjasi”   AJ   bilan   hamkorlik   to‘g‘risida   kelishuvlar
imzolandi.   “Moskva   birjasi”   AJ,   “Sankt-Peterburg   xalqaro   tovar   –   xomashyo
birjasi” AJ, “Kaspiy” tovar birjasi” AJ, “Tojikistonning Osiyo fond birjasi” AJ va
Turkiyaning “Borsa Istanbul” fond birjasi bilan birjalararo ishbilarmonlik aloqalari
o‘rnatildi.   MDH   Xalqaro   birjalar   uyushmasi,   Yevro-Osiyo   fond   birjasi
Federatsiyasi   (FEAS)   va   Xalqaro   fyuchers   uyushmasi   (AFM)   bilan   o‘zaro
hamkorlik   aloqalar   yanada   kuchaytirildi.Imzolangan   kelishuvlarni   amalda   tatbiq
etish  ishlari  doirasida   birja  savdolarini  tashkil   qilish   yuzasidan   tajriba   almashildi,
savdo   tizimlarini   birlashtirish   va   o‘zaro   hamkorlik   borasida   seminarlar,   forumlar
va   uchrashuvlar   o‘tkazildi,   tomonlarning   brokerlik   idoralari   o‘zaro   akkreditatsiya
qilindi.   Shu   bilan   birga   Olma-ota   va   Minsk   shaharlarida   O‘zRTXBning   xorijiy
savdo   maydonchalari   ochildi.   Bundan   ko‘zlangan   asosiy   maqsad   –   mahalliy
tovarlarni tashqi bozorlariga olib chiqishdan iboratdan. Ana shu yutuqlar samarasi
o‘laroq, birjada amalga oshirilgan eksportning hajmi 2,1 karraga oshib, 125,9 mln
AQSh   dollarni   tashkil   qildi.   Eksport   tushumida   eng   katta   ulushlarga   paxta   tolasi
(35%),   polietilen   (29%),   mis   (13%)   va   sanoat   moyi   (6%)   ega   bo‘ldi.Tovar
bozorlarida   barqarorlikni   ta'minlash   maqsadida   birja   savdolariga   bevosita   import
tovarlarini ishlab chiqaruvchilarni jalb qilishga xizmat qiluvchi butunlay yangicha
bozor   mexanizmi   joriy   etildi.   Masalan,   Qozog‘istonning   “SAS-Tobe
Technologies” sement  zavodi 2018 yilning avgust-dekabr oylarida O‘zRTXBning
birja   savdolari   orqali   qiymati   1,7   mlrd   so‘mga   teng   4,2   ming   tonnadan   ziyod
sement   sotdi.   Mazkur   ishlab   chiqaruvchining   import   sementi   bo‘yicha   birja
kotirovkasi o‘rtacha hisobda 1 tonna uchun 421,7 ming so‘mni tashkil qildi. Bu esa
rezidentlar   tomonidan   o‘tgan   yil   mobaynida   olib   kirilgan   va   birja   savdolarida
sotilgan   sementning   o‘rtacha   bahosidan   34%   ga   past   ekanligini   ko‘rsatdi.Shu
tariqa, 2018 yil birja savdolarini rivojlantirish va erkinlashtirish, elektron tijoratni
ommalashtirish va birja amaliyotiga innovatsion yechimlarni joriy qilishda muhim
davr bo‘ldi. Bir vaqtning o‘zida “O‘zRTXB” AJ o‘z faoliyatining mamlakatimizda
25 amalga   oshirilayotgan   bozor   islohotlarining   yangi   modeliga   mos   tarzda   tovar
segmentlarida ochiq-oydinlik, shaffoflik va raqobat kabi an'anaviy birja prinsipiga
asoslangan holda muvaffaqiyatli davom ettirdi.
     XULOSA
Korxonalarning   moliyaviy   holatini   tahlil   qilish   usullari   yuqorida   ko‘rildi.
Korxonalarning   moliyaviy   holati   tahlilda   alohida   korxonalarning   iqtisodiy
nochorligini   ko‘rish   lozim.   Korxonalarning   iqtisodiy   nochorligini   tahlil   qilish
bozor   munosabatlari   va   korxonalararo   raqobat   aloqalari   bilan   bog‘liq.Bozor
munosabatlari   davrida   korxonalar   uchun   bozor   iqtisodiyotida   o‘z   o‘rnini   topish
xo‘jalik   yuritishning   asosiy   tamoyiliga   aylanib   qoladi.   Bu   davrda   korxonalarni
sinishi,   bankrot   bo‘lishi   ijtimoiy   ishlab   chiqarishni   qonuniy   holatiga   aylanib
qoladi.   Buni   respublika   misolida   ko‘rishimiz   mumkin.   Bankrot   bo‘lgan   korxona,
tashkilotlar   soni   respublikada   1995   yili   55   ta,   1996   yili   70   ta,   1997   yili   145   ta,
1998   yili   436   ta,   1999   yili   963   ta   bo‘lgan.Shu   voqealar   munosabati   bilan
korxonalarning iqtisodiy nochorligini tahlil qilish va bu tahlil usulini ishlab chiqish
katta   ahamiyatga   ega.   Bu   borada   respublikada   O‘zbekiston   Respublikasi   Moliya
vazirligi,   korxonalarni   bankrot   va   sanatsiya   bo‘lishi   masalalari   bo‘yicha   hukumat
komissiyasi,   O‘zbekiston   Respublikasi   mol-mulk   qo‘mitasi   huzuridagi
korxonalarni   iqtisodiy   nochorligi   masalalari   bo‘limi   tomonidan   ancha   ishlar
amalga   oshirildi.Avvalambor   korxonalarning   iqtisodiy   nochorligini   aniqlashning
qonuniyuslubiy   bazasi   barpo   etildi.   O‘zbekiston   Respublikasi   korxonalarni   sinish
va sanatsiyaga o‘tkazish masalalari bo‘yicha hukumat komissiyasi tomonidan 1997
yil  11 aprelda  «Korxonalarni  moliyaviy tahlil  qilish  bo‘yicha  uslubiy tavsiyalar»,
26 «Korxonalarni   iqtisodiy   nochorligi   masalalari   bo‘yicha   hududiy   boshqarmasi
to‘g‘risida vaqtincha nizom», «Korxonalarni ixtiyoriy ravishda tugatish to‘g‘risida
qaror   qabul   qilish   to‘g‘risida   vaqtincha   nizom»,   «Iqtisodiy   nochor   korxonalarni
sanatsiya   qilishda   ularga   moliyaviy   yordam   berish   tartibi»   tasdiqlandi   va
O‘zbekiston   Respublikasi   Davlat   mol-mulk   qo‘mitasi   huzuridagi   korxonalarning
iqtisodiy nochorligi masalalari to‘g‘risida qo‘mita tomonidan 1997 yil 10 dekabrda
«Qishloq   xo‘jaligi   korxonalarini   iqtisodiy   nochor   deb   tan   olish   to‘g‘risida
vaqtincha   tartib»,   1998   yil   20   martda   «Korxonalar   moliyaviy-xo‘jalik   faoliyatini
monitoring   va   tahlil   qilish   tartibi»   tasdiqlandi.Bozor   munosabatlari   doirasida   har
xil   tovar   ishlab   chiqaruvchilar   o'z   tovarlarini   ishlab   chiqarish   bilan   bog'liq
xarajatlarni   qoplash   bilan   cheklanib   qolmasdan,   qo'shimcha   ravishda   qo'shimcha
miqdordagi   tovarlarni   olish   uchun   o'z   tovarlarini   o'zlariga   kerak   bo'lgan   boshqa
tovarlarga  almashtirishga   intilishadi.  u  yoki  bu  tarzda  ishlab   chiqaruvchiga   uning
mavjudligi   sharoitlarini   yaxshilash   imkoniyatini   beradi.Bozor   iqtisodiyoti
sharoitida tadbirkorlik faoliyati deganda nafaqat tovar ishlab chiqarish xarajatlarini
qoplabgina   qolmay,   balki   ishlab   chiqaruvchisini   qo'shimcha   daromad   bilan
ta'minlaydigan   miqdorda   daromad   olishga   yo'naltirilgan   odamlarning   maqsadga
muvofiq   faoliyati   tushunilishi   kerak.Ammo   shuni   ham   yodda   tutishimiz   kerakki,
tadbirkorlik   faoliyati,   avvalo,   tavakkaldir.   Bu   ishlab   chiqarish,   moliyaviy,
sarmoyaviy   xatarlar   bo'lishi   mumkin.   Korxonani   to'g'ri   va   mohirlik   bilan
boshqarish   natijasida   yo'qotish   xavfi   kamayishi   mumkin.   Ammo   hech   kim
yo'qotishlardan   xoli   emas.Tadbirkor   o'zingizning   kapitalingiz   ruxsat   berganidan
ko'proq tavakkal qila olmasligingizni tushunishi, xavfni unutishi va ozi uchun ko'p
tavakkal   qilishi   kerak.Korxonaning   samarali   ishlay   olmasligi,   korxonaning
moliyaviy barqarorligi va likvidligining pasayishi va yuqori darajadagi tadbirkorlik
tavakkalligi   korxonaning   bankrotligiga   olib   kelishi   mumkin.   Bankrotlik   sabablari
korxona   faoliyatiga   ta'sir   etuvchi   ichki   va   tashqi   omillarga   bog'liq.Har   qanday
korxona   uchun   bankrotlik   -   bu   kiruvchi   natija,   bozor   iqtisodiyoti   uchun   esa
korxonalarning bankrotligi - bu raqobatning ajralmas atributi va natijasidir, raqobat
esa,   bilasizki,   taraqqiyotning   motoridir.   Korxonalarning   bankrotligi   odatdagi   va
27 ijobiy   hodisadir,   chunki   u   oxir-oqibat   milliy   iqtisodiyotni   takomillashtirish   va
yanada samarali ishlashiga qaratilgan.
                                       
 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1.Abdullayeva Sh.Z. Pul, kredit va banklar. – T.: Iqtisod – moliya, 2020. 348 b.
2.Abdusalomov.M.   Tadbirkorlarning   huquqlari   va   qonuniy   manfaatlarini   himoya
qilish. / tadbirkorlik huquqi. Maxsus qism. ., «Konsauditinform», 
3..Bekmurodov   A.Sh.,   G'afurov   U.V.   O'zbekistonda   iqtisodiyotni   liberallashtirish
va   modernizastiyalash:   natijalar   va   ustuvor   yo'nalishlar.   O'quv   qo'llanma.   T.:
TDIU, 2020.
4.Omonov A.A. Tijorat banklari moliyaviy resurslarini boshqarish: Monografiya. –
T.:   Iqtisod   -Moliya,   2019.   246   b.  
5.Omonov A. Banklar va banklarda hisob: O‘quv qo‘llanma.T.: Akademiya, 2020.
122   b.  
6.Omonov   A.A.,   Marpatov   M.D.   Pul   va   pul   muomalasi:   O‘quv   qo‘llanma.   –   T.:
Akademiya, 2020. 158 b.
7. Razzoqov  A., Toshmatov Sh., O'rmonov N. Iqtisodiy ta'limotlar  tarixi. Darslik
(lotinyozuvida).-T.“Iqtisod-moliya”,2021.-320b.
8. Rashidov O.Yu. va bosh. Pul, kredit va banklar: Darslik. – T.: TDIU, 2019. 432
b.  
9.   Tijorat   banklarida   kassa   ishini   tashkil   etish,   inkassatsiya   va   qimmatliklarni
tashishga doir yo‘riqnoma. – T.: O‘zbekiston, 2021. 
10.Xodiyev   B.Yu.,   Bekmurodov   A.Sh.,   G'afurov   U.V.   va   boshqalar   O'zbekiston
iqtisodiyoti mustaqillik yillarida. T.: TDIU, 2021.
28 11.   Shodmonov   Sh.,   G'afurov   U.   Iqtisodiyot   nazariyasi.   Ma'ruzalar   matni.   -   T.:
TDIU, 2009.
12.   Shodmonov   Sh,   Minovarova   G   va   Xalilov   M.   ''Iqtisodiyot   nazariyasi”   fani
bo'yicha o'quv uslubiy majmuasi.
14. Shodmonov Sh va Minovarova G.”Iqtisodiyot nazariyasi” fani  bo'yicha o'quv
uslubiy   ta'lim   texnologiyasi.   “Iqtisodiy   ta'limdagi   o'qitish   texnologiyasi”
seriyasidan. T.: TDIU, 2019 , 323 b.
15.   Shodmonov   Sh.,   Alimov   R.,   Jo'raev   T.   Iqtisodiyot   nazariyasi.   -T.:   Moliya.
2002.
16.   Shodmonov   Sh.Sh.,   G'afurov   U.V.   Iqtisodiyot   nazariyasi   (darslik).   -   T.,
«Media» nashriyoti, 2021. - 794 b.
17.   O'lmasov   A.,   Vahobov   A.V.   Iqtisodiyot   nazariyasi:   Darslik.   -   T.:   «Sharq»
nashriyot-matbaa aksiyadorlik kompaniyasi Bosh tahririyati, 2020. - 480 b.
Internet saytlari.
1.   www.stat.uz   -   O'zbekiston   Respublikasi   Davlat   statistika   qo'mitasining   rasmiy
sayti.
2. www.uza.uz - O'zbekiston Respublikasi Milliy Axborot Agentligi rasmiy sayti.
3.   www.ceep.uz   -   O'zbekiston   Respublikasi   Iqtisodiyot   vazirligi   huzuridagi
Samarali iqtisodiy siyosat markazi rasmiy sayti.
4. www.ziyonet.uz
29

Karxona bankrotliligi

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский