Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 9000UZS
Hajmi 196.8KB
Xaridlar 3
Yuklab olingan sana 06 Sentyabr 2023
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Katta ashula janri haqida

Sotib olish
O`zbekiston Respublikasi Madaniyat vazirligi
Yunus Rajabiy nomidagi “Ozbek milliy musiqa san’
ati instituti”
O’ zbek maqomi tarixi va nazariyasi kafedrasi
Maqom asoslari fanidan
Kurs ishi
Mavzu:  Katta ashula janri haqida .
Toshkent  Reja:
Kirish
1.Katta ashulaga tasnif 
2.Katta ashula ijro uslubi va uning namoyondalari
 Xulosa.
 Foydalanilgan adabiyotlar ro`yxati. Kirish
XVI asrda Temuriylar davlati Shayboniylar sulolasi hukmdorligiga o’ tadi.
Ular   o’   zlarini   o’   zbek   deb   ataydilar   va   ko’   chmanchi   bo’   lgan   barcha   boshqa
millatlarga   hukmronlik   qiladilar.   O’   zbek   xonliklari   saroylarida   xonanda   va
sozandalarning   faoliyatlari   davom   etaveradi.   Masalan:   Buxoroda   ashula   aytish
maktabi   tashkil   bo’   ladi.   Shu   xildagi   maktablar   Toshkentda,   Andijonda,   Xivada
ham ochiladi.
          XVI   asrning   ko’   zga   ko’   ringan   musiqa   olimlaridan   biri   Najmiddin
Kavkabiy   edi.   Kavkabiy   musiqa   nazariyachisi   bo’   lib   u   maqom   usullari   asosida
she’ rlarni tanlab ularni ommaga tarqatgan.
          XVII   asr   musiqa   olimlaridan   Darveshali   Changiy   o’   z   asarlarida
faqatgina nazariya bilan shug’ illanmasdan, balki o’ tgan asr san’ atkorlari haqida,
musiqa asboblari to’ g’ risida ma’ lumotlar berganlar. Tanbur, chang, nay, qonun,
o’   n   ikki   torli   ud,   yetti   torli   borbad,   rubob,   qobuz,   rud   va   g’   ijjak   asboblarini
tuzulishi   va   ularning   chalinishi   hiqida   so’   z   yuritgan.   O’   sha   davrlarda   Saroy
musiqiy   ijrochilari   bilan   xalq   qo’   shiqlari   orasida   farq   bo’   lar   edi.   Saroy   san’
atkorlari boylar, din peshvolarini va dinni targ’ ibot etuvchi kuy va qo’ shiqlarini
ijro   etardilar.   Xalq   kuy   va   qo’   shiqlari   esa   og’   ir   mehnat,   oddiy   xalq   taqdiri   va
yashash   sharoitlari   to’   g’   risidagi   asarlardan   iborat   bo’   lgan.   Xalq   musiqalarida
shaharlar   musiqa   mohiyatiga   ko’   ra   ajralish   bo’   la   boshlagan.   Buxoroda   -   katta
hajmdagi   asarlar-»xalq   qo’   shiqlari»;   Farg’   onada   –   «Katta   ashula»;   Buxoro   va
Xorazmda – «Shoshmaqom»; Toshkent va Farg’ onada - «maqomlar»ga ajralgan.
Professional   sozandalar   oilaviy   marosimlarda   (to’   ylarda),   shahar   va   qishloq
choyxonalarida o’ z san’ atlarini nomoish etganlar. Biz quyida Katta ashula haqida
biroz mulohalazar yuritishga harakat qilamiz 1.Katta ashulaga tasnif
“Katta ashula, patnusaki (patnis) ashula — Fargona vodiysiga xos bo lganʻ
o zbek an anaviy ashula yo li. Odatda, 2—5 hamnafas ashulachi (hofiz) tomonidan	
ʻ ʼ ʻ
cholg u   jo rligisiz   (qo llariga   patnis   yoki   likobcha   ushlagan   holda)   aytiladi.	
ʻ ʻ ʻ
Ko pincha yuqori pardalarda va keng nafasda ijro etilib, o ziga xos murakkab ijro	
ʻ ʻ
uslubi bilan ajralib turadi. Ko pincha yuqori pardalarda va keng nafasda ijro etilib,	
ʻ
o ziga xos murakkab ijro uslubi bilan ajralib turadi. Katta ashula qadimiy marosim	
ʻ
va   mehnat   qushiqlari,   marsiya,   navha,   ayolg u   qo shiqlari   hamda   aruz   vaznidagi	
ʻ ʻ
g azallarning   qad.   o qilish   uslublari   zaminida   vujudga   kelgan.   Katta   ashula,	
ʻ ʻ
odatda, katta yig in, sayil va to y-tomoshalarda aytilgan”	
ʻ ʻ
Katta   ashula   ijrochiligida   badiha   uslubidan   keng   foydalaniladi.   Bu   esa
undagi   nutqdosh   va   ohangdor   tuzilmalar   birbiriga   mukammal   va   uzviy
bog lanishini   ta minlaydi,   ashulani   rang-barang   musiqa   bezaklari   bilan   boyitadi,	
ʻ ʼ
turli   avjlar   qo llanishiga   olib   keladi.   Katta   ashula   ijrochisi   an anaviy   "ustoz-	
ʻ ʼ
shogird" maktabini o tgan, she riyat qonunlari va ijrochilik an analariga tayangan,	
ʻ ʼ ʼ
keng diapazonli, baland ovozga va mahoratga ega bo lishi lozim. Hofizlar, odatda,	
ʻ
she r bandidagi boshlang ich misralarning har birini galma-gal, so nggi misralarni	
ʼ ʻ ʻ
jo r   bo lib   ijro   etadilar.   20-asr   ning   2-yarmida   Katta   ashulaning   yangi   ashula-
ʻ ʻ
cholg u   yo llari,   yakkaxon   hofizga   mo ljallangan   turlari   yuzaga   keldi.   Mazkur	
ʻ ʻ ʻ
namunalarda cholg u ansambli hamnafas hofiz vazifasini bajargan.	
ʻ Katta   ashula   qadimiy   musiqa   janrlaridan   biri   bo’   lib,   uning   kelib   chiqishi
hozirgi  kunda mutaxassislar  o’ rtasida ko’ plab bahs va munozaralarga sabab bo’
lmoqda.   Ba’   zi   musiqashunoslar   bu   janrni   “diniy   mazmundagi   so’   zlar   bilan
aytilgan   musiqalar   bilan   bog’   liq”   desa,   boshqalari   “katta   ashulachilik   she’   rlarni
baland   ovozda,   yuqori   pardada   kuylash   orqali   vujudga   kelgan”,   degan   fikrni
bildiradilar.   13   Mutaxassislar   orasida   ushbu   san’   atni   qadimda   kambag’   alchilik
davrlarda paydo bo’ lgan, uni musiqiy sozlarni sotib olishga qurbi  е tmagan baland
ovozli xonandalarning san’ ati, deb talqin etuvchilar ham yo’ q emas. Ayrim san’
atkor   yoshlarimiz   katta   ashula   deganda,   g’   azalning   biror   bir   kuyga   tartibsiz
ravishda   solingan,   usulsiz   ravishda   badihali   kuylanadigan   ohang   deb   nomlashga
urinishyapti. Achinarlisi shundaki, ko’ pchilik bu qorishiqni katta ashula deb qabul
qilmoqdalar.   Aslida   esa,   katta   ashula   ma’   lum   mezon   va   qonuniyatlarga
asoslangan,   asrlar   osha   shakllanib   ustoz   xonandalar   tomonidan   asrab-avaylab
rivojlantirib   kelinayotgan   mustaqil   va   е tuk   o’   zbek   mumtoz   musiqasining
janrlaridan   biridir.   Katta   ashula   Farg’   ona   vodiysida   shakllangan   va   ashula
ijrochiligining   alohida   yo’   nalishi   hisoblanadi.   Shu   bilanbirga   katta   ashula,   ijro
amaliyotida   charxlanib,   o’   z   davrining   mohir   san’   atkorlarini   tarbiyalagan   va
ashula ijrochiligi san’ atiga xos bo’ lgan bir qator unsurlarni mukammal tarzda o’
zida   mujassam   etgan   katta   maktabdir.   Zotan,   uning   ijrochilik   mezonlari   ham
xonandalardan katta iste’ dod, ovoz, idrok, zukkolik, badihaviylik va mahorat talab
etadi.   Bu   nafis   san’   atning   bilimdonlari,   yaxshi   biladigan,   mukammal   egallagan
ustozlardan   o’   rganish,   shunga   munosib   targ’   ib   etish   va   shu   yo’   lda   yangi
namunalarni   ijod   etish   juda   ahamiyatlidir.   Eng   muhimi   zamonaviy   ijrochilarni
tarbiyalash, katta ashulachilarning yangi avlodini tarbiyalash dolzarb vazifalardan
biridir.   Katta   ashula   san’   ati   ma’   lum   tarixiy   jarayonlarni   boshdan   kechirgan,
xalqning ijtimoiy, siyosiy hamda ma’ naviy ehtiyojlari o’ laroq, hayotida o’ z izini
qoldirib kelayotgan betakror aytimlar sirasiga mansub. 
     Ma’  lumki, katta ashulalar o’ zining ijodiy yo’ llarida ikki uslubda ijod
etilib   kelingan.   Birinchisi   maqom   pardalariga   mos   va   muayyan   qoidalari   asosida
yuzaga kelgan katta ashulalar, ya’ ni musiqiy til bilan aytganda maqom pardasida ijro   etilgan.   Ikkinchisi,   bastakorlar   tomonidan   turli   uslublarga   moslashtirib
yaratilgan katta ashulalardir. 
      Darhaqiqat,   katta   ashula   janri   musiqiy   merosimiz   namunalari   ichida
alohida o’ rin tutadi. Bunday deyishimizga sabab, janr xususiyatidan kelib chiqib,
bu   xonandalik   san’   ati   bilan   bog’   liq   va   musiqiy   sozlarsiz   ijro   qilinadigan
mukammal   janrdir.   Katta   ashulachilar   musiqiy   soz   o’   rniga   qo’   llariga
likopchalarni ushlab aytganlari uchun, amaliyotda likopiy ashula ham deyiladi. 
      Amaliyot   davomida   ashula   nomiga   “yovvoyi”   atamasining   qo’   shib
aytish ham rasm bo’ lgan. Buning sababi ham asarda doira yoki boshqa bir musiqiy
cholg’   uning   ishtirok   etmasligidir.   Shunga   qaramay   xonandalar   muayyan   usulni
ijro   davomida   saqlab   turadilar.   Masalan,   “Yovvoyi   Chorgoh”   musiqiy   namunasi.
Yovvoyi so’ zi asar usuliga nisbat berilsa, chorgoh atamasi esa maqomot safidagi
ma’ lum pardalar majmuasini anglatadi. 
   Aniq tushunchaga ega bo’ lish uchun bu asarni chuqurroq tahlil qilib ko’
ramiz.   Katta   ashula   uslubida   ijro   etiladigan   “Yovvoyi   Chorgoh”   uch   xonanda
tomonidan   ijro   etilib   kelingan.   (Vaziyat   taqozo   etganda   ikki   hattoki   to’   rt   ijrochi tomonidan ham  ijro etilishi mumkin). Dastlab  daromad va miyonhatida aniq usul
likoplarda bildirilib, uchchala xonandalar birga ijroni boshlaydilar. 
      “Yovvoyi   chorgoh”   katta   ashulasi   tarkiban   usulga   asoslangan   va
asoslanmagan   ichki   tarkibdan   tashkil   topgan.   Bu   bo’   laklar   ashulaning   ichki
qoidalari zaminida xos qilib ijro etiladi. “Yovvoyi Chorgoh” o’ ziga xos daromad
bilan boshlanadi va bu daromad ashulaning falsafiy mag’ zi hisoblanadi. Shu bois
daromad o’ ta bosiqlik bilan va katta salobat bilan ijro etiladi. Asarnipng o’ rta avj
va   dunasr   qismlarida   dastlab,   usulsiz   qismida   ovozi   nisbatan   pastroq   bo’   lgan
xonanda   bir   xatini   ijro   etadi,   xat   yakuniga   е tmay   turib   uning   oxirgi   harflaridan
ovozi  nisbatan   yuqoriroq bo’  lgan  xonanda  ikkinchi  xatni   ulab  ketadi.  Xuddi  shu
ko’ rinishda uchinchi xonanda ikkinchi xonandaning so’ zlarini ulab, keyingi xatni
ijro qiladi va to’ rtinchi xatdan boshlab uchchala xonanda yana birgalikda davom
ettiradilar. 
   Asar ijrosi avjiga kelganda yana usulsiz qismi boshlanadi. Endi ovozi eng
baland   bo’   lgan   xonanda   ijroni   davom   ettiradi.   U   yuqori   pardalarni   chiroyli
qochirimlar   bilan   olib   kelib,   ovozi   nisbatan   pastroq   bo’   lgan   xonandaga   ijroni topshiradi.   U   ham   o’   z   navbatida   birinchi   xonandaning   ovozini   keyingi   xatga
ulaydi. Uchinchi xonanda ham shu tariqa davom ettiradi va yana birgalikdagi ijro
usuli bilan purovard qismi yakunlanadi.    “Yovvoyi chorgoh” ning nafaqat ladlari
va   pardalari   maqomlardan   olingan,   balki   musiqiy   yo’   llari   ham   aynan
maqomlardandir.   Asarning   maqomlardagi   chorgohlardan   farqi   faqatgina   ijro
uslubida namoyon bo’ ladi. Chorgoh pardalari majmuasining musiqiy sozlarsiz ijro
turi   aynan   shunday   bo’   lishi   kerak.   Keyingi   davrlarda   katta   ashulaning   cholg’   u
asboblar bilan jo’ r bo’ lib aytish ham rasm bo’ la boshladi. Lekin, cholg’ u sozlari
jo’ rnavozlik xususiyatini kasb etadi. 
Hozirgi   kunga   qadar   katta   ashula   janrining   qayerda   va   qachon   kelib
chiqqani haqida aniq dalillar topilgan emas. Mutaxassislar va xonandalarning turli
manbalardagi   katta   ashula   haqidagi   fikrlari   musiqashunos   olim   Rustam
Abdullayevning   “Katta   ashula   janri   va   ijrochilari”   deb   nomlangan   nomzodlik
dissertatsiyasida   keltirilgan.   Jumladan,   sharq   musiqashunosi   Belyayev   “katta”
deganda asarning so’ zlari ochiq va ma’ nolari kattaligiga urg’ u beradi, Uspenskiy
va qo’ qonlik hofizlar esa katta ashula “Samo’ ma’ nosiga yaqin bo’ lib, shunday
musiqalardan   kelib   chiqqanini   ta’   kidlaydi.   Mashhur   katta   ashula   ijrochilaridan
Akbarali Boboyev, Mamadali Yusupov, Sobirjon Azizov, Saidali Hoshimovlar bu
san’ atni katta xonalarda hamda ochiq havoda musiqiy sozlarsiz ijro etilgani uchun
katta   ashula   deyishgan.   Maqsud   Hamidov,   Inomjon   Isroilov,   Odiljon   Yusupov,
Mamadaziz   Umarov,   Erkin   Haydarov,   Orif   hoji   Alimahsumov   va   boshqa
xonandalar  bu janrning ijrochi  ovozlari  kuchli  ampulada katta bo’  lishi  lozimligi,
har–bir   eshituvchini   mahliyo   qilishi   bilan   ushbu   nom   berilgan   degan   fikrni
bildirganlar.   Muxsinjon   Mirzaxo’   jayev,   Temurbek   Baratovlarning   nazarida   esa
katta   ashula   janrining   she’   rlari   qadimda   juda   chuqur,   purma’   no,   diniy   bo’
lganligi,   avjlari   ham   juda   yuqoriligi   sababli   katta   atamasi   qo’   shilgan.   Bu   janrga
nisbatan   yana   “patnis   ashula”,   “patnisaki   ashula”   nomlari   ham   qo’   llaniladi.
Bunday   nomlanish   aslida   xonandalar   likopcha   yoki   temirli   patnislarni   qo’   llarida
ushlab aytganlari sababli yuzaga kelgan. O’ zbek musiqasi tadqiqodchilari va katta
ashula ijrochilari bu janrning barcha sifatlarini hisobga olgan holda ya’ ni musiqiy yo’   lning   uzunligi,   she’   riy   matnning   ma’   nodorligi   va   boshqa   hislatlari   uning
nomlanishiga mos ekanligini ta’ kidlaydilar. 
      Endi   esa   katta   ashulalardan   biri   bo’   lgan   “Yovvoyi   Ushshoq”   asarini
tahlil   qilishga   harakat   qilamiz.   Asar   ijrosi   davomida   doira   yoki   boshqa   biron   bir
musiqiy  cholg’   ulardan  foydalanilmaydi, shuning  uchun  ham  uning  nomlanishiga
“yovvoyi”   atamasi   qo’   shilgan.   Katta   ashulalarda   garchi   doira   sozi   ham   ishtirok
etmasa–da xonandalar usulni, ya’ ni ritmni ijro davomida saqlab turishadi. 
      “Yovvoyi   Ushshoq”   ning   daromad   qismi   ikki   xonandaning   navbatma-
navbat ijrosi bilan boshlanadi. Miyonxat va dunasr qismlari ham ikki xonandaning
bir birini to’ ldiruvchi g’ azal baytlari bilan davom ettiriladi. 
Bu   ko’   rinish   uch   marotaba   takrorlanadi   va   so’   nggi   takrorlanishi   eng
yuqori   avji   bilan   ijro   etiladi.   Asar   pirovard   ya’   ni   yakunlovchi   qismi   bilan
tugallanadi.
Ma’  lumki,  “Ushshoq”  atamasi   oshiq  so’  zining  ko’  plikdagi   ma’   nosidir.
Bu   ruhiyat   asarning   ijrosi   jarayonida   muttasil   davom   etib   turadi.       Katta
ashulalarning   kelib   chiqish   tarixini   mutaxassislar   turlicha   tahmin   qiladilar.
Manbaalarning   birida:   “Katta   ashulalarning   she’   rlari   faqat   aruz   vaznidadir.
Shuning uchun bu janrning kelib chiqishi arablar istilosidan keyingi davrga to’ g’
ri   keladi.   Chunki,   aruz   vazni   bizga   arablardan   kirib   kelgan.   Undan   oldin   faqat
barmoq vaznidagi she’ rlar bo’ lgan”, - deb yozilgan. Shu o’ rinda savol tug’ iladi.
Nima   uchun   katta   ashula   faqatgina   vodiy   xonandalik   maktablarida   mavjud?   Axir
qadimda Samarqand, Buxoro va Xorazmda musiqa san’ ati rivojlanganroq edi–ku?
Ayniqsa, Buxorodagi  buyuk madrasa  va xonaqohlardagi  musiqiy ta’  limot va ilm
peshvolari   o’   sha   davlarda   yagona   sanalar   edi–ku?   Shuni   aytishimiz   mumkin–ki,
katta   ashula   janriga   o’   xshash   ya’   ni,   cholg’   u   sozlarsiz   ijro   etiladigan   janrlar
mamlakatimizning   boshqa   vohalarida   ham   mavjud.   Misol   uchun   Xorazm
dostonlaridagi rechitativ, ya’ ni, nutq bilan aytiluvchi qismi, Buxoro mavrigisi va
Buxorcha janrlarining boshlanish,  doira usulisiz  qismi, Samarqand, Qashqadaryo,
Surxondaryo   vohalaridagi   mavjud   aytim   ya’   ni   eslash,   yod   olish   kabi   kuylash
janrlari mavjud. Ammo Toshkent–Farg’ ona katta ashula janri bu borada nisbatan mukammal va o’ ziga xosdir. O’ zbek milliy musiqasi benihoya boy va go’ zaldir.
Uning nodir janrlaridan biri bo’ lgan katta ashulachilik san’ ati o’ ziga xos tarixga
ega. 
Ma’ lumki, katta ashula janrining kelib chiqishi  haqida mutaxassislar  turli
dalillarni   aytadilar.   Manbaalardan   birida   yozilishicha,   katta   ashula   ikki   va   undan
ortiq   xonandalarning   musobaqasi   orqali   shakllangan.   Ko’   rik-tanlovning   o’   ziga
xos shartlari bo’ lgan: birinchidan, katta ashula ijrochilari boshlaydigan pardalarini
va o’  z ovoz ko’  lamlarini  aniq bilishlari  lozim, aks holda avj  qismiga   е ta olmay
qiynalib qolishlari mumkin. Bu xonandalardan eshitish qobiliyatining o’ tkirligini
talab   etadi.   Ikkinchidan,   aniq   doira   usulisiz   ashula   aytish   xonandalar   uchun
badihago’ ylikda va ovozlar go’ zalligini namoyon qilishda yanada erkinlik yaratib
beradi. Bu xonandalardan kutilmagan nola va qochirimlar orqali yurak dardini ko’
rsatib   bera   olishni   talab   etadi.   Uchinchidan   xonandalar   ashulaning   so’   zlarini
esidan   chiqarib   qo’   ysalar,   barcha   xonandalarda   uchraydigan   holat,   boshqa   so’
zlarni   aytish   va   yamlash   orqali   sozlarini   balandroq   chalib,   ovozlarini   pastroq
chiqaradilar. To’ g’ ri ma’ noda, sozning orqasiga berkinadilar. Katta ashulada esa
buning hech iloji yo’ q. Demak, so’ zlarni yodda saqlash  ham tanlovning muhim
jihatlaridan   biridir.   Bundan   tashqari,   aruz   vazni   tuzilmasini   ya’   ni   ritorikasini
yuqori   ovozda   ma’   lum   qonuniyatlar   bilan   to`la–to’   kis   ijro   etish   ham   asosiy
vazifalardan   biri   bo’   lgan.   Uning   musiqiy   pardalari   o’   zgarishi,   maqomlar
pardalariga moslanishi keyinchalik paydo bo’ lgan omillardandir. 
      Bastakorlar   tomonidan   yaratilgan   katta   ashulalarda   she’   rning   ma’   no–
mohiyatiga mos ravishda pardalar va musiqiy yo’ l tanlanadi. Ijrochilar esa ba’ zan
birgalikda   yoki   yakka   holda   ijro   etishi   ham   mumkin.   Katta   ashulalarning   ichida
shundaylari   borki,   bu   asarlarni   ikki   xonanda   ijro   etmasa   bo’   maydi,   chunki
ularning   so’   zlari   va   musiqiy   matni   bir   ijrochi   uchun   qiyinchilik   tug’   diradi.
Masalan:   Jo’   raxon   Sultonov   ijrosidagi   “Oh   kim”,   “Ko’   kardi   Chaman”,   “Ey
sanam”, “Yodimga tushdi”, Mamurjon Uzoqov ijrosidagi “Yolg’ iz”, “Dog’ man”,
“Ko’   p   nozu   itob   etma”,   “Yor   istab”   va   bu   ashulalar   ketidan   ularga   mos   pardali
ashulalarni   musiqiy   sozla   jo’   rligida   ham   ijro   etganlar.   Orif   hoji   Alimahsumov ijrosida “Ko’ p erdi”, “O’ xsharsiz”, “Ey dilbari janonim”, Fattohxon Mamadaliyev
ijrosida “Topmadim”, “O`zbekistonim” kabi katta ashulalarni esa yakka holda ijro
qilsa   bo’   ladi.       Ma’   lumki,   O’   rta   Osiyo   xalqlarida   ovoz   orqali   ijro   etiladigan
janrlar  juda ko’ p. Ayni paytda ko’ p uchramaydigan folklor qo’  g’ irchoqbozlik,
dostonchilik   o’   sha   davrlarda   doira   bilan   va   umuman   cholg’   u   sozisiz   ijro
etiladigan   dostonlar   ham   mavjud   bo’   lgan.   Shuningdek,   mumtoz   shoirlarning   o’
tkir g’ azallarini o’ quvchi xonandalar hozirgacha saqlanib kelgan qo’ shiq, lapar,
yalla, aytishuv janrlari, uch voha maqomining aytim yo’ li saqlanib qoldi va ijodiy
izlanishlarga sabab bo’ ldi. Mutaxassislarning aytishicha, katta ashulalar faqat aruz
vaznidagi she’ rlar bilan ijro etiladi. Shu sababli  aruz vazni  haqida ma’ lumot to’
plashga intildik va shunga amin bo’ ldikki, “aruz” aslida arabcha so’ z bo’ lib, she’
riy vaznning turidir. Arablar bosqini davrida bizdagi mavjud asarlar, kutubxonalar
yoqib yuborilgan. Hatto ilgarigi  kitoblardan nom–nishon  qolmagan. Aruz vaznini
qayerdan   qay   tariqa   paydo   bo’   lganligini   hech   kim   aniq   isboti   bilan   aytib   bera
olmadi. 
     Aruz vazni, so’ z ritorikasi katta ashula ijrosida muhim ahamiyatga ega.
Ammo   shunday   katta   ashulalar   ham   borki,   ularning   she’   riy   vaznlari   aruz   emas. Ya’ ni barmoq vazni yoki boshqacha aytganda terma shaklida yozilgan she’ rlarga
ham ijro etilgan. Bu holat esa katta ashulalar faqatgina aruz vaznida aytiladi, degan
fikrni inkor etadi. Bizga she’ riyatning aruz vazni kirib kelishidan oldin barmoq va
shunga  o’  xshash   nisbatan  sodda  she’   riy  vaznlar  rasm   bo’  lgan.  Albatta, bunday
vazndagi   she’   rlarga   ham   katta   ashulalar   bog’   langan.   Afsuski,   bu   ko’   rinishdagi
katta   ashulalar   hozirgi   kunga   qadar   saqlanib   qolmagan.   Barmoq   vaznida   ijro
etilgan   katta   ashulalarni   tiklash   maqsadida   yosh   xonandalar   izlanishlar   olib
bormoqdalar. 
     Katta ashula janri eng noyob san’ at turi sifatida YUNESKO tomonidan
tan olingan. Bu janrning maqom singari san’ atning murakkab turi ekanligi hamda
dunyoning   boshqa   hech   qaysi   davlatida   yo’   qligi   sabab   bo’   ldi.   Bu   katta   ashula
janrining ijrosi qiyin va murakkab bo’ lganligi uchun har qanday xonanda uni ijro
eta olmaydi. 
Bizningcha,   maqomotning   Farg’   ona   –   Toshkent   maqom   yo’   llarining   o’
ziga xos notasi ham bo’ lishi kerak. Chunki, Qo’ qon xonligida ham, garchi u XIX
asr   o’   rtalarida,   Xudoyorxon   zamonida   “Elda   sho’   xlik   ko’   payib,   dini   islomga
putur   yeta   boshladi”,   deya   quvg’   inga   uchragan   bo’   lsada,   maqomga   alohida   e’
tibor berilgan. Maqom tarixida Xudoyerdi ustoz, Ashurali Mahram kabi zabardast
ijrochilar bo’ lishgan. Bu ustozlarning o’ zlari alohida maktab yaratishgan. Garchi
tazyiqlar   sabab   ular   tarqalib   ketishgan   bo’   lishsada,   ular   o’   z   san’   atlarining
rivojlanishi,   avloddan-   avlodga   o’   tib   yurishi   uchun   qayg’   urishgan.   Ustiga   ustak
“sovet” lar siyosati  ham bu narsani  yanada chuqurroq yashirish zaruratini  yuzaga
keltirgan.   Ana   shulardan   kelib   chiqib   aytish   mumkinki,   o’   sha   biz   ehtimol
qilayotgan  nota   yozuvi   ham   qayerlardadir   turgandir   va  o’   zining   topilishini   kutib
yotgandir?!   Ustozlarimizning   Farg’   ona   –   Toshkent   maqom   yo’   llarining   tadqiq
qilinishi,  o’  rganilishi   lozim, degan  fikrlarini  o’  qiganimda  dastlab  mana  shu  fikr
hayolimga   keldi.   Agar   shu   narsa   topilsa,   bu   o’   zbek   san’   atining   naqadar
buyukligini yana bir bor isbotlagan bo’ lardi. 
Katta   ashula   san’   ati   ma’   lum   tarixiy   jarayonlarni   boshdan   k   echirgan,
xalqning ijtimoiy, siyosiy xamda ma’ naviy extiyojlari o’ laroq, hayotida o’ z izini qoldirib kelayotgan betakror aytimlar sirasiga mansub. Ma’ lumki, katta ashulalar
ikki   xil   bo’   ladi,   birinchisi   maqom   pardalari,   ya’   ni   musiqiy   til   bilan   aytganda
maqom   pardasida   ijro   etilgan   va   bastakorlar   tomonidan   yaratilgan   katta
ashulalardir.   Darhaqiqat,   katta   ashula   janri   musiqiy   merosimiz   namunalari   ichida
alohida o’ rin tutadi. Bunday deyishimizga sabab, bu xonandalik san’ ati bilan bog’
liq bo’ lib, musiqiy sozlarsiz ijro qilinadigan mukammal janrdir. 
Katta ashula ijrochiligida xonanda yonidagi  hamkasblarini  har tomonlama
sezish,   ular   bilan   hamnafaslikni–jo’   rnavozlikni   his   qilish   va   hamohang   bo’   lib
ashula   aytish   malakalari   shakllanadi.   Katta   ashula   ishtirokchisi   bo’   lgan
xonandaning oldida qator vazifalar turadi. U jo’ rnavoz bilan birgalikda bir tan, bir
jon bo’ lib ijro qilishi lozim. Ayniqsa xonandalarga hos bo’ lgan ijrochilik nafasi,
tovush   cho’   zimi,   uning   tozaligini   har   doim   eshitish   nazorati   orqali   boshqarib
borishi va shaxsiy usul sezgisini jo’ rnavozining usul sezgisiga bo’ ysundirishi va
moslashi   katta   ahamiyatga   ega.   Xonandaning   talaffuzi,   so’   zlarni   ovozda   ijro
etishda   og’   iz   artikulyatsiyasi,   uni   shakllantirilishi   malakalarini   yaxshi
egallaganligi,   jamoa   bo’   lib   ijro   qilishning   muhim   shartlaridan   biridir.   Bunda
oddiydan murakkabga qarab borish, sinfda va mustaqil mashg’ ulotlarda izchillik,
muntazamlik hamda doimo pedagogning e’ tibori muhimdir. 
Katta ashulani  maromiga yetkazib ijro etgan ustoz san’ atkorlar Farg’ ona
vodiysida   ko’   plab   yashab   ijod   etganlar.   Barcha   katta   ashula   ijrochilari   Ustoz
shogird   an’   anasiga   amal   qilib   kelganlar.   Xar   bir   Ustoz   san’   atkorni   bir   necha
shogirdlari   bo’   lgan   va   ular   bilan   hamnafas   bo’   lib   ijod   qilganlar.   Marg’   ilon
shahrida yashab ijod etgan ustoz 
san’ atkorlar betakror ovoz sohiblari Mamatbuva Sattorov, Boltaboy Xofiz,
Jo’   raxon   Sultonov,   Ma’   murjon   Uzoqovlar   shular   jumlasidandir.   Ular   hamnafas
bo’ lib bir necha katta ashulalarni ijro etganlar. 
Katta ashula, odatda, bayramlarda, katta yig in, sayil va to y-tomoshalardaʻ ʻ
aytilgan. Uning o tmishdagi namunalarida lirik va nasihatga yo’ g’ rilgan g azallar	
ʻ ʻ
bilan   bir   qatorda   diniy,   tasavvuf   yo nalishidagi   she rlar   ham   kuylangan.   Navoiy,	
ʻ ʼ
Lutfiy, Bobur, Mashrab, Xaziniy, Muqimiy, Furqat, Zavqiy, Miskin va boshqa ko’ plab   ulug’   mutafakkir   shoirlarimizning   g azallari   Katta   ashula   janridan   alohidaʻ
o rin   olgan.   Xalq   orasida   ustoz   san’   atkorlar   Erkaqori   Karimov,  	
ʻ Mamatbuva
Sattorov, Boltaboy Xofiz, 
Jo’ raxon Sultonov, Ma’ murjon Uzoqov, O’ tanboy Sarimsoqov, Haydarali
Hikmatovlar   tomonidan   "Do stlar"   (Navoiy),   "Ko p   erdi",   "Yolg iz",	
ʻ ʻ ʻ
"Adashganman" (Muqimiy), "Oh kim, rahm aylamas" (Furqat), "Bir kelsun", "Ey,
dilbari   jononim"   (Miskin)   kabi   Katta   ashulalar   keng   tarqalgan.Keyinchalik
Habibiy, Chustiy, Kamtar, Charxiy, Sobir Abdulla, Akmal  Po lat, Vosit  Sa dulla,	
ʻ ʼ
Nasimiy,   Erkin   Vohidov,   O tkir   Rashidlarning   ona   vatanni   ulug’   lovchi,   tinch	
ʻ
hayot va mehnatni uluglovchi, madh etuvchi she rlari ham Katta ashulada janrida	
ʼ
kuylandi sevib ijro etildi.  
Katta   ashula   ijrochiligida   kuylovchi   hofizlar   badiha   uslubidan   keng
foydalaniladi.   Bu   esa   undagi   nutqdosh   va   ohangdor   tuzilmalar,   ashulani   rang-
barang musiqa bezaklari bilan boyitadi, turli avjlar qo llanishiga olib keladi. Katta	
ʻ
ashula ijrochisi an anaviy "ustoz-shogird" maktabini o tgan, she riyat qonunlari va	
ʼ ʻ ʼ
ijrochilik an analariga tayangan, keng diapazonli, baland ovozga va mahoratga ega	
ʼ
bo lishi   lozim.   Hofizlar,   odatda,   she r   bandidagi   boshlang ich   misralarning   har	
ʻ ʼ ʻ birini galmagal, so nggi misralarni jo r bo lib ijro etadilar. 20-asr  ning 2-yarmidaʻ ʻ ʻ
Katta   ashulaning   yangi   ashula-cholg u   yo llari,   yakkaxon   hofizga   mo ljallangan	
ʻ ʻ ʻ
turlari   yuzaga   keldi.   Mazkur   namunalarda   cholg u   ansambli   hamnafas   hofiz	
ʻ
vazifasini bajargan, ijroda erkin uslub saqlanib qolgan. Katta ashulaning bu uslubi
Jo raxon   Sultonov   tomonidan   yaratilgan   "Ey   dilbari   jononim",   "Ohkim",	
ʻ
"Topmadim",   "Guluzorim   qani",   "Mehnat   axli",   "O zbekiston"   va   boshqalar.	
ʻ
Ayrim   maqom   sho balari   "Bayot",   "Chorgoh",   "Ushshoq"   ham   Katta   ashula	
ʻʼ
"yovvoyi   maqom"   uslubida   aytilgan.   Masalan,   "Yovvoyi   Ushshoq",   "Patnusaki
Chorgoh",   "Likobi   Bayot"   va   boshqalar   shular   jumlasidandir.   Mohir   sozandalar
Katta   ashulaning   nay,   surnay,   g ijjak,   dutor,   rubob   sozlarida   cholg u   yo llarini	
ʻ ʻ ʻ
yaratdilar. Rivojlanish mobaynida Katta ashula ijrochiligining Qo qon, 	
ʻ
Marg ilon,   Toshkent,   Namangan   -   Andijon   ijro   uslubi   maktablari	
ʻ
shakllangi. 
Qo qonlik   Erkaqori   Karimov,   Sherqo zi   Boyqo ziyev,   Haydarali	
ʻ ʻ ʻ
Hikmatov,   Meliqo zi   Yusupov,   O timboy   Sarimsoqov,   Turdiali   Ergashev,	
ʻ ʻ
Otamirza Abdurahmonov, 
Marg ilondan   Mamatbuva   Sattorov,   Jo raxon   Sultonov,   Ma murjon	
ʻ ʻ ʼ
Uzoqov,   Boltaboy   Rajabov,   Ibrohim   Ishokov,   Musajon   Orifjonov   Toshkentdan
Orif   Alimahsumov,   Ortiqxo ja   Imomxo jayev,   Akbar   Haydarov,   Eshmat	
ʻ ʻ
Haydarov,   Ochilxon   Otaxonov,   Andijondan   Fattohxon   Mamadaliyev,   Odiljon
Yusupov, Jo raxon Yusupov Beshariqdan Hamroqulqori To raqulov, Buvaydadan	
ʻ ʻ
Rasulqori   Mamadaliyev,   Kamoliddin   Hamroqulov,   Abdullatif   Holdorov,
Muhammadjon   Sheraliyev,   Quvasoydan   Solijon   Hoshimovlar   katta   ashula
ijrochiligida   shuhrat   qozongi   va   katta   ashulalarni   mahorat   bilan   ijro   etdilar.Katta
ashula   janrining   mohir   ijrochilari,   ustoz   san’   atkorlar   Jo raxon   Sultonov,	
ʻ
Mamatbuva Sattorov, Ma’  murjon Uzoqov,   Odiljon Yusupovlar hayoti va ijodiga
qisqacha to’ htalib o’ tamiz. 
Jo raxon  Sultonov.	
ʻ   Ustoz  san’  atkor, hofiz  va bastakor  Jo raxon Sultonov	ʻ
1903 yil 29 yanvarda Marg ilon shahrida tavallud topdi Ustoz san’ atkor Jo raxon	
ʻ ʻ
Sultonov   o’   ta   yoqimli   keng  diapazonli,   kuchli,   yumshoq   xirildoq  va   dardli   ovoz sohibi bo’ lgan. Ashula, qo’ shiq kuylash sirlarini, saboqlarini ilk bor o’ z otasidan
o’   rgangan.   Madali   xofizdan   yalla   yo llarini,   Boltaboy   Rajabov,   Mamatbuvaʻ
Sattorovlardan   katta   ashula   aytush   uslublarini,   Sodirxon   hofiz,   Mulla   To’   ychi
Toshmuhamedovdan   maqom   ijro   yo llarini   mukammal   o rgangan.   xalq   to y   va	
ʻ ʻ ʻ
sayillari,   choyxonalarda   gap   gashtaklarda   xizmat   qilgan.   Muhitdin   Qoriyoqubov
rahbarlik   qilgan   O zbek   davlat   konsert   etnofafik   ansamblida   honanda   va   sozanda	
ʻ
bo’   lib   faoliyat   olib   borgan.   1926-yildan   1958   yilgacha.   Marg ilon   va   Toshkent	
ʻ
teatrlarida, O zbek davlat  filarmoniyasi,  O zbekiston radio qo mitasi  faoliyat  olib	
ʻ ʻ ʻ
borganda yakkaxon xonanda bo’ lib faoliyat olib borgan. 
Muqimiy teatrida bir necha rollarni ham ijro etgan, Ustoz san’ atkor, hofiz
va   bastakor   Jo raxon   Sultonov   xalq   orasida   "katta   ashula   piri"   nomini   olgan,	
ʻ
shuningdek,   yallalar   ustasi,   askiyachi   sifatida   ham   tanilgan.   Shogirdi   hushovoz
hofiz   Ma’   murjon   Uzoqov   bilan   25   yildan   ortiq,   hamnafaslik   qilib,   o ziga   xos	
ʻ
talqin va ijro yo’ llarini yaratgan. Ustozlar repertuaridan "Ushshoq" va "Sodirxon
Ushshog i",   "Dugoh   Husayn",   "Besh   parda   Suvora"   va   "Savti   Suvora",   "Hanuz",	
ʻ
"Chor   zarb",   "Chaman   yalla"   kabi   mumtoz   ashula   va   yallalar,   "Bog   aro",	
ʻ
"Shafoat", "Xayrul bashar", "Otga mindim" va boshqa katta ashulalar o rin olgan.	
ʻ
Ustoz san’ atkor o zbek xalq kuy va usullari asosida bir qancha ashulalar yaratgan.	
ʻ
"Naylayin",   "O lmasun"   (Navoiy),   "Keling,   ey   ahboblar"   (Furqat),   "Bir   qadah"	
ʻ
(Chustiy), "Mubtaloman" (S. Abdulla), "Ming qadam" (Habibiy), "Bir kelsin", "Ey
dilbari jononim", "Ohkim" kabi katta ashulalarni cholg u jo rligida ijro etib yangi	
ʻ ʻ
uslub yaratgan. Jorahon Sultonov ijrolari O zbekiston radiosi fonojamg armalarida	
ʻ ʻ
saqlanmoqda.   1965   yil   19   oktyabrda   Marg’   ilonda   vafot   etgan.   Vafotidan   so ng	
ʻ
2000   -yilda   " Buyuk   xizmatlari   uchun "   ordeni   bilan   mukofotlangan   1997-yildan
Marg ilonda   Jo raxon   Sultonov   va   Ma’   murjon   Uzoqovlar   nomidagi   Respublika	
ʻ ʻ
yosh xonandalar korik tanlovi o tkazib kelinmoqda.	
ʻ  
Mamatbuva   hofiz.   Asli   ismi   Muhammad   Sattorov   1885   yil   14   yanvar
sanasida Marg ilonda tavallud topdi. Xalq xonanda va sozandalaridan xalq ashula	
ʻ
ijro   yo llarini   o rgangan.   Boltaboy   hofizdan   ham   ko’   plab   katta   ashulalarni   o’	
ʻ ʻ
rgangan.   1925-30   yillarda   Hamza   boshchiligidagi   agitbrigada,   O zbek   etnografik	
ʻ truppasida,   Hamza   teatrida   xonanda   bo’   lib   faoliyat   olib   bordi.   Urush   yillari
Yangiyo l   musiqali   drama   va   komediya   teatri   studiyasida   yosh   san atkorlargaʻ ʼ
ashula   yo llarini   o rgatgan.   Gavxar   Raximova   rahbarligidagi   front   konsert	
ʻ ʻ
brigadasida   xizmat  qilgan.  Hofiz  Mamatbuva  "Ko p  erdi   hasratim",  "Bir  kelsun",	
ʻ
"Aylading",   "Kuling",   "Fig onkim",   "Sayding   qo ya   ber,   sayyod"   kabi   katta	
ʻ ʻ
ashulalarni mahorat bilan ijro etgan. U "Ushshoq", "Chorgoh", "Munojot", "Segoh"
ashula   yo llarini,   ayrim   zamonaviy   qo shiqlar   "O zbekistondir",   "Shodlik	
ʻ ʻ ʻ
etsangchi  yoshlar", "Dilrabolar" kabi asdhulalarni katta ashula uslubida aytgan. J.
Sultanov,   M.   Uzoqov   singari   ko’   hlab   san atkorlarining   ustozi   bo lgan.   Ularga	
ʼ ʻ
milliy   ijro   yo’   llarini   o’   rgatgan.   1941yilda   O zbekiston   xalq   hofizi   unvoniga	
ʻ
sazovor   bo’   ldi.   Ustoz   san’   atkor   Muhammad   Sattorov   (Mamat   buva)   1969   yil   4
martda Marg’ ilonda vafot etgan.  
Ma murjon Uzoqov.	
ʼ   Shirali va jarangdor yoqimli ovoz sohibi Ma’ murjon
Uzoqov   1904-yili   20   aprelda   Marg ilonda   tavallud   topdi.   Ustozlari   Mamatbuva	
ʻ
hofiz,   Boltaboy   Rajabov,   Hamroqul   qori   singari   hofizlardan   ashula   aytishni
boshlagan.  Hasan   qoridan   dutor   chalish   va   yallalarni   kuylashni,   ustosi   Jo’   rahon
Sultoiovdan   katta   ashulaning   murakkab   yo llarini   o zlashtirgan.   ustoz   san’   atkorʻ ʻ
Ma’   murjon   Uzoqov   Xudoybergan   hofiz   Maqsumov,   Hasan   qori,   Jo’   rahon
Sultonov   bilan   hamnafaslikda   kuylagan.   Dastlab   xalq   to y   sayillarida,	
ʻ
choyxonalarda   xizmat   qilgan.   1937-   1962   yillarda   Marg ilon   teatrida   xonanda,	
ʻ
Muqimiy   teatrida   artist   va   xonanda,   O zbekiston   radio   qo mitasi,   O zbek   davlat	
ʻ ʻ ʻ
estradasida yakkaxon xonanda bo’ lib fasoliyat olib borgan. 
Baland,   shirador   va   o ta   ta sirli   ovoz   sohibi.   Repertuaridan   xalq   ashula,	
ʻ ʼ
yalla va  katta  ashulalar,  jumladan,  "  Ul  kun  jonon",  "Nasihat",  "Keldim",  "Jonon
kelur",   "Ko zlaring",   "Bayet",   "Parvo   etib   ket",   "Kalam   qoshing",   "Aylading",	
ʻ
"Yolgiz",   "Ko p   erdi   hasratim   jono",   "Sayding   qo yaber,   sayyod",   bastakorlar	
ʻ ʻ
asarlaridan,   ayniqsa,   M.   Mirzayevning   "Yakka   bu   Farg onada",   "Surating",	
ʻ
"Dog man", "Yor istab", "Bahor", "Qachon bo lg ay, kim", "Bir kelib ketsin" kabi,	
ʻ ʻ ʻ
mumtoz   ashulalar   "Feruz",   "Mustahzod",   "Bayot   V"lar   o’   rin   olgan.   Ma’   murjon
Uzoqov   Farg ona   xonandalik   maktabi   an analarini   davom   ettirgan   va   o zbek	
ʻ ʼ ʻ
musiqa   madaniyati   tarixida   chuqur   iz   qoldirgan.   Ijrolari   O zbekiston   radiosi	
ʻ
jamg armasiga,   bir   nechta   gramplastinka   va   kompakt   disklarga   yozilgan.   1939	
ʻ
yilda   O zbekiston   xalq   hofizi   unvonini   oldi.   Vafotidan   so ng   2000-yilda   "Buyuk	
ʻ ʻ
xizmatlari   uchun"   ordeni   bilan   taqdirlangan.   Marg ilon   ko chalardan   biri,   bolalar	
ʻ ʻ
musiqa   maktabiga   Ustoz   san’   atkor   Ma’   murjon  Uzoqovlar   nomi   berilgan.  1997-
yildan Margilonda Jorahon Sultonov va Ma’ murjon Uzoqov nomidagi xonandalar
tanlovi o tkazilmoqda. O zbekiston xalq hofizi 1963da Marg’ ilonda vafot etdi.	
ʻ ʻ  
Odiljon Yusupov  1928 yil 19-mayda Baliqchi tumanida tug’ ildi. 1993.4.9)
-   Xonanda,   sozanda   Odiljon   Yusupov   milliy   sozlarimiz   doira,   dutor,   g ijjaklarni	
ʻ
mohirona  chalgan.   1981  yilda  Namangan  madaniy  oqartuv  texnikumini   tugatgan.
Xonandalik   san ati   hamda   katta   ashula   yo llarini   andijonlik   H.   ozilov,	
ʼ ʻ
M.Nishonov,   Mamatxo ja   eshon,   Saidali   qori,   Shokir   qori   va   Jo raxon	
ʻ ʻ
Yusupovlardan   o rgangan.   Keyinchalik   ular   bilan   hamnafas   bo lgan.  	
ʻ ʻ Ustoz   san’
atkor   Odiljon   Yusupov   1950   yildan   Norin   tumani   xalq   teatri   xonandasi   1950
yildan   Baliqchi   tumani   badiiy   havaskorlik   ansambli   rahbari   bo’   lib   ishlagan. Kuchli,   baland,   jarangdor   ovoz   sohibi,   ijrosiga   badihago ylik   xos   bo’   lgan   kattaʻ
ashulalardan   "Bo lib   dilbar",   "Ey   sanam",   "Quling",   "Ey   dilbari   jononim"   va	
ʻ
boshqalarni, ashula va maqom yo llaridan "Yor kelib ket", "Keldim", "Boqqancha	
ʻ
bo lmas",   "Dugohi   Husayniy"   kabi   ijrolar   o rin   olgan.   Aka-uka   Vahobovlar,   A.	
ʻ ʻ
Shokirov,   M.   Rahmatullayev,   o g illari   -   Abduvahob,   Abdusattor,   Zokirjon	
ʻ ʻ
Odilovlar   va   boshqalarga   ustozlik   qilgan.   Katta   ashula   ijrochisi   sifatida   N.
Saidnazarov bilan birga Yevropa mamlakatlarida gastrolda bo lgan. Respublikada	
ʻ
o tkazilgan   ko pgina   musiqa   festivallari   va   tanlovlari   sovrindori.   1990   yilda	
ʻ ʻ
Baliqchi  tumanida katta  ashula ijrochilik mahorati  maktabini  tashkil  qilgan. 1991
yilda   O zbekiston   xalq   hofizi   unvonini   olgan.   1993   yil   4   sentyabrda   Andijonda	
ʻ
vafot etgan.  Xulosa
Katta   ashula   xalqimizning   eng   qimmatbaho   boyliklaridan   biri   bo’   lib,   bugungi
kunda   yosh   san’   atkorlar   orasida   uning   ijrochilari   juda   kam   uchraydi.   San’
atimizning qadimiy yo’ nalishlaridan biri bo’ lgan Katta ashula ilmiy izlanishlarga
muhtoj. Buni katta ashulani 2009 yilda YUN Е SKOning "Insoniyatning nomoddiy
madaniy merosi" Reprezentativ ro’ yxatiga kiritilganidan ham bilishimiz mumkin.
Qolaversa,   katta   ashulani   muhofaza   qilish,   saqlash   va   targ’   ib   etish   bo’   yicha
tajriba loyihasi ASSU    
YUN Е SKOning   (Yaponiya)   Oltin   medali   bilan   taqdirlandi.   Bu   mavzuni   kengroq
o’   rganish   va   yosh   san’   atkorlar   orasida   targ’   ib   etish   bugungi   kunning   dolzarb
mavzularidan biridir.  Foydalanilgan adabiyotlar ro`yxati.
1. O’ zbek xalq musiqasi, Yunus Rajabiy -T 1956
2. O’ zbek xalq musiqasi, Yunus Rajabiy -T 1958
3. Sultonali Mannopov, Fargona vodiysida maqom ijrochiligida Katta ashula,
- F 2022
4. G’ ofurjon Yusupovich Yunusov, Katta ashula maqolasi. -T 2022

Katta ashula janri haqida

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский