Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 15000UZS
Размер 175.9KB
Покупки 0
Дата загрузки 07 Декабрь 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Bahrom

Дата регистрации 05 Декабрь 2024

227 Продаж

Ko‘chmas mulk va rieltorlik xizmatlari bozorlarini rivojlantirishning nazariy va metodologik asoslari

Купить
KO‘CHMAS MULK VA RIELTORLIK XIZMATLARI BOZORLARINI
RIVOJLANTIRISHNING NAZARIY VA METODOLOGIK ASOSLARI
KURS ISHI
1 MUNDARIJA
KIRISH …………………………………………………………………..
I BO B. KO‘CHMAS MULK VA RIELTORLIK XIZMATLARI BOZORLARINI
RIVOJLANTIRISHNING NAZARIY VA METODOLOGIK ASOSLARI
1.1.      Ko’chmas mulk bozorining  nazariy, uslubiy  va huquqiy asoslari.
1.2.        Rieltorlik xizmatlari bozorinig  nazariy, uslubiy  va huquqiy asoslari.
1.3.        Ko’chmas mulk   va rieltorlik xizmatlari bozori infratuzilmasining tarkibiy 
qismlari.
II BOB. KO‘CHMAS MULK VA RIELTORLIK XIZMATLARI 
BOZORLARINING AMALIYOTI TAHLILI
2.1.      Rieltorlik tashkilotining ko’chmas mulk obyektlarini ishonchli boshqarish 
xizmati.
2.2.       O’zbekiston va jahon ko’chmas mulk bozorlari,ularda  rieltorlikning roli.
2. 3.       Pandemiya davrida ko’chmas mulk bozori:  hozirgi tendentsiyalari va 
prognozlar.
III BOB. KO‘CHMAS MULK VA RIELTORLIK XIZMATLARI 
BOZORLARINI RIVOJLANTIRISH ISTIQBOLLARI
3.1.      Ko’chmas mulk va rieltorlik xizmatlari bozori infratuzilmasini rivojlantirish 
muammolar va hal etish yo’llari.
3.2.      Ko’chmas mulk va rieltorlik xizmatlari bozorini rivojlantirish va 
takomillashtirish.
XULOSA………………………………………………………..
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI… ……….
2 KIRISH.
Mavzuning   dolzarbligi.   Bugungi   kunda   butun   jahon   ko’chmas   mulk   bozori   o’ta   tez
su’ratlar   bilan   rivojlanib,   tobora   takomillashib   bormoqda.   Hozirda   butun   dunyo
mamlakatlari   boshidan   kechirayotgan   islohatlar   ko’chmas   mulkka   bo’lgan   ishonch   va
qiziqishining   behuda   emasligini   yana   bir   bor   tasdiqladi.   Shu   o’rinda   e’tirof   etish   kerakki,
respublikamiz Prezidenti va hukumati tomonidan ko’chmas mulkni baholash, mulkni davlat
tasarrufidan   chiqarish,   fuqarolarimizning   mulkka   bo’lgan   loqayd   qarashlarini   tubdan
o’zgartirish,   mulkka   egalik   qilish,   foydalanish   va   tasarruf   etishdagi   iqtisodiy   va   huquqiy
savodxonligini oshirishga mustaqilligimizning dastlabki yillaridanoq alohida e’tibor qaratib
kelinayotganligini davlatimiz tanlagan bozor iqtisodiyotiga o’tish modeli naqadar oqilona va
uzoqni ko’zlagan dastur ekanligini tasdiqladi. Hozirgi kunda mulkchilik munosabatlarining
o‘zgarishi   va   xususiy   mulkning   vujudga   kelishi   barcha   mulk   turlari   bo’yicha,   jumladan
ko‘chmas   mulk   qiymatini   baholash   faoliyatining   rivojlantirish   muhim   ahamiyat   kasb
etmoqda.   Shu   bilan   birga   ko‘chmas   mulk   bozori   va   uning   qiymatini   baholash   xizmatlari
bozori   jadal   sur’atlar   bilan   rivojlanib,   ular   o‘zaro   bog‘liqlikda   tobora   takomillashib
bormoqda. Bugungi kunda davlatimiz tomonidan olib borilayotgan islohotlardan ko‘chmas
mulk   qiymatini   baholash,   jamiyatda   xususiy   mulkni   rolini   oshirish,   mulkchilik   tizimini
yanada   rivojlantirish   bo’yicha   bir   qancha   me’yoriy-huquqiy   baza   yaratilib,   isloh   etib
borilmoqda.   Jumladan   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “Baholash   xizmatlari
bozorini yanada rivojlantirishning chora-tadbirlarito‘g‘risida” 2018-yil 1-iyundagi PQ-3764-
sonli qarori yuqoridagi fikrlarimizning isboti sifatida qarashimiz mumkin. 
Ko’chmas   mulk   bozorining   iqtisodiyotdagi   o’rni,   ahamiyati   va   rolining   mazmun-
mohiyati   hozirgi   kundagi   sharoitda   to’liqligicha   ochib   berilmagan,   unga   oid   nazariy
qarashlar   va   bilimlar   o’rganilib  mukammal   darajada   tizimlashtirilmagan,   tegishli   xulosalar
shakllantirilmagan.   Zero,   mamlakatimizda   olib   borilayotgan   iqtisodiy   islohotlar   ko’chmas
3 mulk bozoriga o’z ta’sirini ko’rsatishi ushbu masalalarni kengroq va chuqurroq o’rganishni
taqazo   etadi.   Rеspublikamizda   shakllantirilib   kеlayotgan   ko’chmas   mulk   bozorida   hamda
ko’chmas   mulk   obyektlari   ishtirok   etadigan   barcha   iqtisodiy   jarayonlarda   obyektlarni
baholash   va   rieltorlik   bilan   bog’liq   faoliyatni   tashkil   etish   va   uni   respublikamizda
iqtisodiyotning   turli   sohalari   xususiyatidan   kelib   chiqqan   holda   takomillashtirish   hozirgi
kunning   o’ta   dolzarb   masalalaridan   biriga   aylanmoqda.   Shu   sababli,   jahon   moliyaviy-
iqtisodiy   inqirozi   jahondagi   ko’plab   rivojlangan   mamlakatar   iqtisodiyotiga   sezilarli   zarar
yetkazayotgan, hamda ko’chmas mulk bozorida murakkab va o’zgaruvchan sharoitni yuzaga
keltirib turgan hozirgi kunda O’zbekiston sharoitida ko’chmas mulk qiymatini baholashning
uslubiy   asoslarini   o’rganish,   baholash   va   rieltorlik   faoliyatlari   bilan   bog’liq   jarayonlarni
takomillashtirish respublikamizda erkin bozor infrastrukturasini rivojlantirishda o’ta dolzarb
muammo hisoblanadi.
Bozor  iqtisodiyoti  sharoitida, xususiy  mulkka egalik qilish, undan  foydalanish  hamda
tasarruf   etishda   uning   qiymatini   adolatli   baholarda   aniqlash   bugungi   kundagi   eng   muhim
muammolardan   biri   sanaladi.   Bugungi   kunda   ushbu   muammoni   hal   etishda   baholovchi
tashkilotlarning   rolini   oshirish,   xususiylashtirish   maqsadida   ko’chmas   mulkning   bozor
qiymatini   asosli   baholash   muhim   ahamiyatga   ega. 1
  Yuqoridagilardan   kelib   chiqqan   holda,
ko’chmas   mulk   bozori   va   rieltorlik   xizmatlari   bozori   metodologiyasini   qo’llashga   oid
masalalar   va   ularning   mazmun-mohiyati,   hususiyatlari   va   jihatlarini   mustaqil   ravishda
tahliliy   ochib   berish   va   tizimlashtirish   asosida   konkret   bilimlarga   ega   bo’lish,   muhim
nazariy-amaliy   xulosalar   shakllantirish,   shaxsiy   fikr   va   qarashlarni   asoslab   berish
qobiliyatiga   erishish   va   ko’nikmasini   egallash   zarurati   mazkur   bitiruv   malakaviy   ishining
dolzarbligini belgilaydi. 
Kurs   ishining   maqsadi .   K o‘chmas   mulk   va   rieltorlik   xizmatlari   bozorlarini
rivojlantirishni   iqtisodiyotdagi   o’rni,   ahamiyati   va   rolini   mazmun-mohiyatini   ochib   berish,
unga   oid   nazariy   qarashlar,   bilimlarni   o’rganib   tizimlashtirish   asosida   tegishli   xulosalar
1
  “O’zbekiston Respublikasini yanada rivojlantirish bo’yicha harakatlar strategiyasi to’g’risida”gi 
O’zbekistonRespublikasi Prezidentining 2017 yil 7 fevraldagi PF-4947-sonli Farmoni.
4 shakllantirish   hamda   bularning   negizida   nazariy   bilimlar   va   amaliy   ko’nikmalargaga   ega
bo’lish.
Yuqoridagi maqsadga erishish quyidagi vazifalar qo’yilgan:
 ko’chmas   mulk   bozori   va   rieltorlik   xizmatlari   bozorinig   nazariy,   uslubiy   va
huquqiy asoslari  ko’rib chiqish,
 ko’chmas   mulk   va   rieltorlik   xizmatlari   bozori   infratuzilmasining   tarkibiy
qismlari yoritish ; 
 rieltorlik tashkilotining ko’chmas mulk obyektlarini ishonchli boshqarish xizmati
yoritib berish;
 O’zbekiston   va   jahon   ko’chmas   mulk   bozorlari,ularda     rieltorlikning   rolining
tahlili ; 
 pandemiya davrida ko’chmas mulk bozori:  hozirgi tendentsiyalari va prognozlari
tahlili ,
 ko’chmas   mulk   va   rieltorlik   xizmatlari   bozori   infratuzilmasini   rivojlantirish
muammolar   ,  hal   etish   yo’llari   va  rivojlantirish   yo’llari   va  bosqichlarini   amaliy  tahlil
qilib chiqamiz.
Bitiruv   malakaviy   ishining   obyekti   .   Bitiruv   malakaviy   ishining   obyekti   ko’chmas
mulk bozori va rieltorlik xizmatlari bozori.
Bitiruv malakaviy   ishning predmeti.   Ko’chmas  mulk bozori va rieltorlik xizmatlari
bozorida   amalga oshiriladigan mulkiy  munosabatlar.
Bitiruv malakaviy ishi tarkibining qisqacha tavsifi.   Bitiruv malakaviy ishi tarkibiy
jihatdan kirish, uchta bob, xulosa, foydalanilgan adabiyotlar ro’yhatidan iborat. 
Ishning   kirish   qismida   mavzuning   dolzarbligi,   predmeti   va   obyekti,   ishning   maqsadi
va   vazifalari,   nazariy-amaliy   ahamiyati   hamda   malakaviy   ish   tarkibining   qisqacha   tavsifi
yoritilgan. 
Ishning   I   bobida   ko’chmas   mulk   bozori   va   rieltorlik   xizmatlari   bozorinig   nazariy,
uslubiy   va   huquqiy   asoslari   haqida   ko’plab   ma’lumotlar   va   materiallar   keltirilib
5 o’tilgan.Shuningdek, ko’chmas   mulk   va   rieltorlik   xizmatlari   bozori   infratuzilmasining
tarkibiy qismlari yoritib berilgan.
Ishning   II   bobida   rieltorlik   tashkilotining   ko’chmas   mulk   obyektlarini   ishonchli
boshqarish   xizmati,   O’zbekiston   va   jahon   ko’chmas   mulk   bozorlari,ularda     rieltorlikning
roli ,  pandemiya  davrida  ko’chmas  mulk  va  uning  bozoriga  qay  tarzda  ta’sir   ko’rsatganligi
aks ettirilgan. 
Ishning   III   bobida   ko’chmas   mulk   va   rieltorlik   xizmatlari   bozori   infratuzilmasini
rivojlantirish   muammolar   va   hal   etish   yo’llari,shuningdek   ko’chmas   mulk   va   rieltorlik
xizmatlari   bozorini   rivojlantirish   va   takomillashtirish   yo’llari   haqida   ma’lumotlar   va
takliflar berilgan.
Ishning   xulosa   qismida   ko’chmas   mulk   va   rieltorlik   xizmatlari   bozorini   rivojlantirish
yuzasidan ko’rib o’tilgan ma’lumotlar yuzasidan tegishli xulosalar shakllantirilgan.
 
6 I BO B.  KO‘CHMAS MULK VA RIELTORLIK XIZMATLARI BOZORLARINI
RIVOJLANTIRISHNING NAZARIY VA METODOLOGIK ASOSLARI
1.1. Ko’chmas mulk bozorining  nazariy, uslubiy  va huquqiy asoslari
Bozor   -   bu   ma’lum   hajm,   qimmat,   qiymat   va   narxga   ega   bo’lgan   tovarning   erkin
savdosi   bilan   bog’liq   tashkillashgan   ijtiomoiy-iqtisodiy-informatsionhuquqiy   mexanizm
bilan   ta’minlangan   munosabatlarni   turli   omillar   ta’siri   sharoitida   maqsadli   amalga
oshirilishini   ta’minlovchi   yaxlit   murakkab   tizim   (mexanizm)   sifatida   namoyon   bo’luvchi
tovar   bo’yicha   talab   va   taklif   funksiyasi.   Ushbu   tizimning   faoliyat   mexanizmi   davlat   va
iqtisodiyotning   barcha   subyektlari   tomonidan   birgalikda   ularni   har   birining   alohida
manfaatli   maqsadlari   doirasida   harakatga   keltiriladi.   Bozorda   tovarlar   ishlab   chiqaruvchi
(sotuvchi)lardan   iste’molchi   (haridor)larga   tomon,   moliyaviy   resurslar   esa   aksincha
yo’nalishda harakat qiladi 2
. 
  Ko’chmas   mulk   bu   –   yerdan   va   unda   joylashgan   bino   inshootlardan   tashkil   topgan
mulk. Ko’chmas mulk o’z ichiga yer ustida yoki yer ostida joylashgan va yerga o’rnatilgan
moddiy mulklarni oladi. 
Ko’chmas mulk tarkibiga qonun bo’yicha – yer maydonlari, uylar, zavodlar, fabrikalar,
qo’rilmalar,   barcha   turdagi   qurilma   inshootlar,   bo’sh   yer   uchastkalari   va   temir   yo’llar,
chegaralangan   suv   obyektlari   va   yer   bilan   bog’liq   barcha   narsalar   kiradi,   ya’ni   bunday
obyektlarni bir joydan ikkinchi joyga ko’chirish, ularga zarar yetkazmasdan amalga oshirib
bo’lmaydi.   Bular   jumlasiga   shuningdek   o’rmonlar,   ko’p   yillik   ekinlar,   binolar,   inshoatlar
kiradi.
  «Ko’chmas   mulk   bozori   –   bu   sotuvchi   va   xaridorlar   o’rtasida   ko’chmas   mulkning
konkret   narxni   aniqlash   uchun   birlashadigan   va   natijada   ko’chmas   mulk   ayriboshlanishi
yuzaga   kelishi   mumkin   bo’lgan   tashkiliy   tadbirlar   tizimi».   Ko’chmas   mulk   bozori   –   bu
2
  » Shoha’zamiy.Sh.Sh. Mulk, qiymat va narxning nazariy asoslari. Toshkent  “ Iqtisod - moliya ” 2015 -460  b . 
7 barcha   ko’chmas   mulk   sotuvchilari   va   xaridorlarining   ayni   vaqtda   mavjud   bo’lgan   barcha
talab   va   takliflari   orasidagi   o’zaro   bog’liqlik   yuzaga   keladigan   va   ko’chmas   mulk   bilan
bog’liq barcha joriy operatsiyalar yig’indisi amalga oshiriladigan iqtisodiy-huquqiy hudud».
Ko’chmas   mulk   bozori   o’zida   ko’chmas   mulk   obyektlariga   kapital   kiritish   sohasi   va
ko’chmas   mulk   bilan   bog’liq   operatsiyalarda   yuzaga   keladigan   iqtisodiy   munosabatlar
tizimini   aks   ettiradi.   Bu   munosabatlar   investorlar   o’rtasida   ko’chmas   mulkni   oldi-sotdi
jarayonida, ipoteka, ko’chmas mulk obyektlarini ijaraga berish jarayonlarida yuzaga keladi. 
1-rasm. Ko’chmas mulkni tasniflash 3
 
Milliy ko’chmas mulk bozori - bir-biridan sinxron rivojlanishi, narxlar va xavf-xatarlar
darajasi, ko’chmas mulkka invеstitsiyalarning samaradorligi va ayniqsa qonunchilik holati,
siyosiy   va   ijtimoiy   barkarorligi   bilan   farqlanib   turuvchi   mintaqaviy   va   maxalliy
bozorlarning   jamuljamligidir.   Ko’chmas   mulk   bozorining   o’ziga   xosligi   shundan   iboratki,
ko’chmas mulkning o’rtacha xaridori, odatda, ko’chmas mulk obyеktlarini sotib olish yoki
3
 Балабанов И. Т. Операции с недвижимостью в России. – М.: Финансы и статистика, 1996. 10 с
8 ularga   invеstitsiya   kiritish   tajribasiga,   shuningdеk   bitimlarning   haqiqiy   narxlari   haqidagi
ma'lumotga ega bo’lmaydi.
Ko’chmas mulk bozorini tartibga solishning asosiy maqsadlari quyidagilar: 4
 fuqarolarning   ko’chmas   mulkka   bo’lgan   konstitutsion   huquqlarni   va   ularga
egalik qilish bilan bog’liq majburiyatlarini amalga oshirish; 
 ko’chmas   mulk   bozorida   uning   barcha   ishtirokchilari   uchun   ma’lum   tartib   va
sharoitlarning va sharoitlarning belgilanishi; 
 bozor   ishtirokchilarini   insofsizlik,   tovlamachilik   va   jinoiy   tashkiliotlar   hamda
jinoyatchilardan himoyalash; 
 talab   va   taklifga   muvofiq   ravishda   ko’chmas   mulk   obyektlariga   bo’lgan
bahoning erkin belgilanishini ta’minlash; 
 ishlab   chiqarish   sohasidagi   tadbirkorlik   faoliyatini   rag’batlantiruvchi
investitsiyalar uchun sharoitlar yaratish;
 ekologik   muhitni   sog’lomlashtirish,   iqtisodiy   o’sishga   erishish,   ishsizlik
darajasini   pasytirish,   uy-joy   muammosini   va   boshqa   jamoat   masalalarini   hal
qilish:
 ko’chmas   mulk   obyektlari   va   ko’chmas   mulk   bozori   ishtirokchilarini   odilona
soliqqa tortish; 
 mamlakat va viloyatlardagi uy-joy muammosi uchun qulay sharoitlarni yaratish.
Ko’chmas mulkni tartibga solish tamoyillari: 
1. Tadbirlarni taqsimlash - turli xildagi ko’chmas mulk obyektlari (turar joy va noturar
joy   obyektlari,   yer   va   o’rmon   uchastkalari   va   boshqa   obyektlar)   munosabatlarini
boshqarishga nisbatan maxsus yondashuvlarni qo’llash. 
2.   Ma’lumotlarning   ochiqligi   –   qaror   qabul   qilish   uchun   ko’chmas   mulk   bozorining
barcha ishtirokchilari va obyektlari haqida to’liq va ochiq ma’lumotlardan foydalanish.
4
  Yodgorov   V . U .,  Mirjalilova   D . SH .  Ko ’ chmas   mulkdan   foydalanishni   tashkil   etish   va   boshqarish .  O’quv qo’llanma.-T.: 
Toshkent arxitektura-qurilish instituti, 2014. -200 b
9   3.   Qonunchilikning   oshkoraligi   –qonunlar   va   boshqa   me’yoriy   hujjatlar   loyihalarini
ommaviy muhokama qilish. 
4.   Raqobatbardoshlik   –   ko’chmas   mulk   bozorida   xizmatlar   sifatini   oshirish   va
qiymatini pasaytirish mexanizmi sifatida.
5.   Tartibga   soluvchi   organlar   orasida   vakolatlarning   taqsimlanishi   –   qonunlar   ishlab
chiqish va ularni tatbiq etish bitta shaxsda mujassamlashmasligi kerak. 
6.   Davlat   va   munisipial   mulk   bo’lgan   ko’chmas   mulk   obyektlari   tegishli   regionlar
aholisining umumiy egaligi va foydalanishida bo’ladi. 
7.   Qonun   hujjatlari   tomonidan   belgilangan   qoidalar   va   tadbirlarning   oddiy   va
tushunarliligi, mulkdorlarni himoyalashning ishonchliligi. 
8.   Uy-joy   bozorida   tavakkalchilik   guruhi   fuqarolari   –   voyaga   yetmaganlar,   yakka
nafaqaxo’rlar,   nogironlar   va   hokazolarni   himoyalash   bo’yicha   qo’shimcha   tadbirlarni
qo’llash. 
9.   Ko’chmas   mulk   bozorini   boshqarish   vazifalarini   davlat   organlari   va   professional
ishtirokchilar o’rtasida ratsional taqsimlash. 
10.   Ko’chmas   mulkni   boshqarish   sohasidagi   siyosat   hududlarni   zonalashtirishning
tasdiqlangan   chizmalariga   muvofiq   ravishda   yerlardan   samarali   foydalanishni   va   olib
borilayotgan   ijtiomoiy   siyosatga   muvofiq   tarzda   yer   to’lovlari   bo’yicha   imtiyozlarni
berishdan   budjetdan   manzilli   kompensatsion   to’lovlarga   asta-sekin   o’tish   bilan   soliqqa
tortishda faqatgina manzilli va asoslangan imtiyozlar berishni ta’minlashi zarur. 
11.   Aholi   manfaatlarini   ko’zlagan   holda   ko’chmas   mulk   obyektlariga   egalik   qilish,
foydalanish,   va   tasarruf   etish   tartibini   belgilovchi   qonun   va   boshqa   me’yoriy   hujjatlarni
davlatning vakolatli organlari qabul qiladi. 
12.   Amaldagi   qonunchilikka   asoslangan   ravishda   ijro   etuvchi   organlari   davlat
ko’chmas mulkini tasarruf etishni amalga oshiradi. 
10 13.   Davlat   va   munisipial   ko’chmas   mulk   obyektlarini   xususiylashtirish   va   nodavlat
obyektlarga   huquqlarni   badalli   ravishda   o’tkazish   invertizatsiya   qiymati   bo’yicha   emas,
balki bozor qiymati bo’yicha amalga oshirilishi kerak. 
14.   Ko’chmas   mulk   obyektlaridan,   jumladan,   ular   bilan   amalga   oshiriladigan
bitimlardan   undiriladigan   soliqlar   va   soliqsiz   to’lovlar   belgilangan   me’yorlariga   muvofiq
ravishda bo’linadi.
15.   Ko’chmas   mulk   bozorini   tartibga   solishning   turli   ko’chmas   mulk   obyektlariga
bo’lgan   huquqlarni   tartibga   soluvchi   jahon   tajribasini   hisobga   olgan   holda   o’z   tarixi   va
an’analariga ega bo’lgan, o’zbekcha tizimini qo’llash. 
Ko‘chmas   mulk   bozorining   aniq   segmentlari   mulkdan   foydalanish,   joylashuv,
keladigan   daromad   potensiali,   ijarachilarning   odatiy   xarakteristikalari,   investitsion
motivasiya   va   ko‘chmas   mulkni   almashtirish   jarayonida   tan   olingan   boshqa   belgilar   bilan
ifodalanadi.   O‘z   o‘rnida,   ko‘chmas   mulk   bozorlari   turli   ijtimoiy,   iqtisodiy,   davlat   va
iqtisodiy xarakterlarni ko‘rsatadi. 
Ko‘chmas mulk bozori segmentlarining tadqiqoti, ko‘chmas mulk bozorining umumiy
shartlariga   taalluqli   joylashuv,   raqobat,   shu   bilan   birga,   talab   va   taklif   kabi   parametrlar
bo‘yicha o‘tkaziladi. 
1. Turar-joy ko‘chmas mulki (ko‘p kvartirali, bir oilali uylar, kvartiralar va xonalar). 
2.   Tijorat   ko‘chmas   mulki   (idora,   savdo,   sanoat-ishlab   chiqarish,   ombor   binolari,
mehmonxonalar, restoranlar). 
3. Sanoat ko‘chmas mulki (sanoat shirkati, binolar). 
4. Qurilishi tugallanmagan turli maqsadlardagi yer uchastkalari (shahar yerlari, qishloq
xo‘jalik va ov yerlari, qo‘riqxonalar,foydali qazilmalarni qidirish zonalari). 
5.   Maxsus   maqsadlardagi   ko‘chmas   mulk   (konstruktiv   ifodasi   bo‘yicha   chegaraviy
foydalanishga ega obyektlar (masalan, cherkov, aeroport, qamoqxona va boshqalar).
Ko’chmas   mulk   bozorining   tuzilmasi   2-rasmda   keltirilgan   bo’lib,   unda:   S-ko’chmas
mulk   sotuvchisi,   H-   ko’chmas   mulk   haridori,   R-   rieyeltorlar   ko’chmas   mulk   bozorining
11 professional   ishtirokchisi,   A-   auksion,   NR-   nodavlat   regulyativ   tashkilotlar,   DR-   davlat
regulyatori.   Mazkur   modelda   har   bir   ishtirokchi   bir-biri   bilan   uzviy   bog’liq.   Chunki,
ko’chmas   mulk   bozori   modeli   boshqa   bozorlarga   nisbatan   qisqartirilgan   modeldir.   Bu   esa
boshqa turdagi mulk bozorlari uchun ixtisoslashgan model sifatida qaraladi.
2-rasm. Ko’chmas mulk bozorining funksional-tuzilmaviy modeli 5
Auksion (A) ko’chmas mulk savdosi kimoshdi savdosi orqali sotiladi. 
Sotuvchi (S)  – ko’chmas mulkini sotib undan foyda olish maqsadida o’zini obyektini
sotuvchi yuridik yoki jismoniy shaxs va davlatdir. 
Haridor   (H)   –   ko’chmas   mulkdan   naf   olish   maqsadida   undan   foydalanish,   tassarruf
etish yoki hadya qilish maqsadlarida mablag’ bilan ta’minlangan yuridik va jismoniy shaxs
va davlat bo’lishi mumkin. 
Rieltor   (R)   -   malaka   sеrtifikatiga   va   litsеnziyaga   ega   bo’lgan,   yakka   tartibdagi
tadbirkorlik faoliyatini amalga oshiruvchi jismoniy shaxsdir. 
Rieltorga   litsеnziya   ko’chmas   mulk   bozorida   faqat   axborot   va   maslaxat   xizmatlari
ko’rsatish uchun bеriladi. 
Rieltor o’z fuqarolik javobgarligini sug’urta qilish polisiga ega bo’lishi kеrak. 6
 
Davlat   regulyatori   (DR)   va   nodavlat   regulayatorlar   (NR)   ko’chmas   mulk   bozorini
qonuniyligini tartibga solib turadi. 
5
  Shoha’zamiy.Sh.Sh.Mulk, qiymat va narxning nazariy asoslari Toshkent “Iqtisod-moliya” 2015 -460 b.
6
  Riyeltorlik faoliyati to’g’risidagi qonun,2010 йил 22 декабрь, 5- modda.
12 Regulyativ kanallarga davlat regulyatori ( DR) va nodavlat regulayatorlar (NR) kiradi.
Savdo operatsion kanallar A orqali 3 ta elementni bo’glaydi – R, H, S.
Funksional operatsin kanallarr orqali S va H, S va R, H va R o’zaro bog’langan.
Ko’chmas mulk bozoriga qarasak, auksion, sotuvchi va haridorning vazifasini rieltorlik
firmalari bajarishini ko’ramiz. 
Ko’chmas mulkka bo’lgan talab Qd uning bozor bahosi Pa va yalpi daromadga bog’liq:
Q  d
 =D(P
a  , Y) (1)
 Taklif esa Qs tovarning bozor narxi Pa va xomashyo narxiga Px bog’liq: 
          Q  s
 =S(P
a  , P
x ) (2)
Bozordagi talab va taklif muvozanati:
Q  d
 =Q s
 (3)
(1), (2) va (3) tenglamalar bozorning iqtisodiy modelini ko’rsatadi. Ulardagi Px va Y –
ekzogen   parametrlar.   Endogen   parametrlar   (V)   –   Pa   va   Q   (sotilgan   ko’mas   mulklar   soni).
Bularni o’zaro bog’lagan holda, talab va taklifning muvozanat modelida ko’rish mumkin.
 Modelda taklif egri chizig’i xomashyoning o’zgarmas bahosida taklif etilayotgan tovar
hajmi va uning narxi orasidagi nisbatni ko’rsatadi. Taklif egri chizig’i yuqoriga yo’nalgan,
sababi   Pa   qanchalik   yuqori   bo’lsa,   ko’chmas   mulk   shuncalik   ko’proq   qurib   sotuvga
chiqariladi.
3-rasm. Muvozanat modeli 7
7
  Shoha’zamiy.Sh.Sh. Mulk, qiymat va narxning nazariy asoslari T.:Iqtisod-moliya,2015. 460b.
13 Modelda taklif egri chizig’i xomashyoning o’zgarmas bahosida taklif etilayotgan tovar
hajmi va uning narxi orasidagi nisbatni ko’rsatadi. Taklif egri chizig’i yuqoriga yo’nalgan,
sababi   P
a   qanchalik   yuqori   bo’lsa,   ko’chmas   mulk   shunchalik   ko’proq   qurib   sotuvga
chiqariladi. 
Talab va taklifga ta’sir etuvchi asosiy omillar: 
-iqtisodiy:   aholi   va   biznes   daromadining   darajasi,   moliyaviy   omillar   mavjudligi,   ijara
to‘lov stavkalarining darajasi, qurilish-montaj ishlari va qurilish ashyolari narxi, kommunal
xizmatlar uchun tariflar; 
– ijtimoiy: aholi soni o‘zgarishi, aholining zichligi, ta’lim darajasi; 
– ma’muriy: soliq stavkalari va hududiy to‘siqlar;
  – ekologik: ko‘chmas mulk joylashgan rayonning qurib qolish yoki suv toshqinlariga
uchrash holatlari,ekologik holatni yomonlashuvi yoki yaxshilanishi. 
Grafikda   ikkala   chiziqning   kesishuv   nuqtasi   bozordagi   narxning   muvozanatini
ko’rsatadi, talab va taklif bir-biriga mos keladi. Bu model ham ko’chmas mulk bozori uchun
shartlidir. 
Boshqarish   tizimlari   nazariyasiga   asosan   V   I   A     nisbatini   bozorning   o’tkazish
funksiyasi sifatida ifodalash mumkin: 8
W(Qd, Qs)=B/A (4)
Agar   W(Q
d ,Q
s )   va   A   o’zgaruvchilarning   qiymatlari   ma’lum   bo’lsa,   B   o’zgaruvchini
bozorning iqtisodiy modeli bo’yicha natijaviy funksiya deb atasa ham bo’ladi. Bu funksiya
bozorning iqtisodiyotdagi rolini na faqat “barometr” sifatida, balki tovarlarni raqobat, talab
va taklif tasirida taqsimlanishi va qayta taqsimlanishi jarayonlarning regulyatoridir.
8
    Берталанфи Л. Общая теория систем-обзор и результатов. “Системные исслодования” Ежегодник М.: Наука, 
1969; Современная теория систем управления /Под ред. К.Т.Леондеса.-М.; Наука, 1970 -512 с.; Александров А.Г. 
Оптимальные и адаптивные системы. – М.: Высшая школа, 1989. -263с
14 4-rasm. Ko’chmas mulk bozori muvozanatiga erishish modeli. 9
Bu modeldagi sonlar ularning elementlarini bozorga ta’sirini anglatadi. 
Ko’chmas   mulk   bozoridagi   narxlar   yordamida   ko’chmas   mulkni   bozor   muomalasini
amalga   oshirish   funksiyasini   (talab   va   taklif   )   bajaradi.   Milliy   real   iqtisodiyot   ko’chmas
mulkni muomalasini amalga oshirish vazifasini bajaradi. 
Makroregulyator (M) – umumiy regulyativ muvozanatlashtirish funksiyasini bajaradi.
5-rasm. Milliy real iqtisodiyot (MRI) va ko’chmas mulk bozorini
umumiy makroregulyator (M) orqali o’zaro bog’liqlikda faoliyat
ko’rsatishning tuzilmaviy modeli. 10
9
  Shoha ’ zamiy . Sh . Sh . Mulk ,  qiymat   va   narxning   nazariy   asoslari   T .: Iqtisod - moliya ,2015. 460 b .171- bet . 
10
  Shoha ’ zamiy . Sh . Sh . Mulk ,  qiymat   va   narxning   nazariy   asoslari   T .: Iqtisod - moliya ,2015. 460 b . 205- bet .
15 Bu modelda: 
TO   – milliy real iqtisodiyot va ko’chmas mulk bozoriga bir vaqtda ta’sir ko’rsatuvchi
tashqi omillar; 
QChK - ko’chmas mulk bozori indikatorlari bo’yicha chiqish ko’rsatkichlari; 
NChK - real iqtisodiyot sektorlari indikatorlari bo’yicha chiqish ko’rsatkichlari; 
QFO   va   NFO   –   makroregulyator   (M)   tomonidan   ishlab   chiqariladigan   hamda   mos
ravishda   ko’chmas   mulk   bozori   va   makroregulyator   tuzilmalariga   ta’sir   etadigan   ichki
omillar. 
Bu omillarning barchasi bir-biriga uzviy ta’sir qilib turadi. 
Ko‘chmas mulk bozorini ajralib turadigan xususiyatlari quyidagilar hisoblanadi: 
 baho shakllanishini individualligi;
 transaksion chiqimlar baland darajasi; 
 birinchi va ikkinchi darajali bozorlar o‘zaro faoliyati muhim roli; 
 baho, foydalilik va tavakkalchilikni regional iqtisodiyot holatiga bog‘liqligi; 
 tavakkalchilikning rang-barangligi -tovarni bozordagi past likvidligi;
 bozorning o‘zini o‘zi boshqarishni baho mexanizmlarini zaifligi. 
Ushbu   sabablar   foydasiga   ko‘chmas   mulk,uni   iqtisodiy   qarorlar   qabul   qilishdagi
tahlilining muhimligini aniqlovchi tahlil qilishni qiyinlashtiradigan bir nechta omillar bilan
ajralib turadi. 
 ishonchli ma’lumotni topish qiyin ekanligi; 
 analogik bitimlar sonini cheklanganligi (ba’zida esa ularni umuman yo‘qligi); 
 bozor rivojlanish tendensiyasini aniqlovchi omillar har-xilligi. 
Ko‘chmas   mulk   bozorida   segmentasiya   ko‘plab   asoslardan   o‘tkazilishi   mumkin:
geografik joylashuv, fizik xarakteristikalari, obyektlarni funksional tayinlashgani yoki hatto
asoslar   kompleks   bo‘yicha   ham.   Segmentasiya   uchun   bir   marta   va   umrbod   asos   yo‘q   va
bo‘lishi mumkin ham emas.
16 KMQBXBning   maqsadi   –   mulk   qiymatini   baholash   bilan   bog’liq   erkin   raqobatga
asoslangan   malakali   xizmatlar   ko’rsatish   uchun   baholochi   va   mulkdor   o’rtasidagi   ochiq
munosabat, obyektiv konyunktura, yetarli, zaruriy va qulay shart-sharoitlar yaratish. 
KMQBXBning   vazifasi-   uning   ushbu   maqsadiga   erishishi   bilan   bog’liq   funksiyalarni
amalga oshirishni ta’minlash.
1.2. Rieltorlik xizmatlari bozorinig  nazariy, uslubiy  va huquqiy asoslari.
Ko’chmas   mulk   bilan   bog’liq   “Makler”,   “Broker ”,   “Rieltor”   degan   tushunchalar   va
ular   negizida   yotgan   faoliyat   (xizmat)   turlari   O’zbekistan   uchun   nisbatan   yangi   iktisodiy
tushunchalar   va institutsional  fenomen   kisoblanganlig i  sababli,  ularning mazmun-moxiyati
nimada, degan savol urinli buladi. 
“Makler   (nemischa   —   makler)”   degan   so’z   dunyoda   hanuzgacha   keng   qo’llaniladi.
Uning   negizida   Ko’chmas   mulk   (asosan,   yer   va   uy-joylar)   oldi-sotdisi,   ijarasi   va
vositachiligini   hamda   birja   savdosida   bitimlar   tuzish   bilan   bog’liq   maleriat   xizmatini
professional tarzda amalga oshiruvchi shaxslar tushuniladi. 
“Rieltor”   (aniqroq   “rielter”   -   inglizcha:   “Realter”)   degan   so’z   ingliz   tilidagi   “Realty”
so’zi   asosida   paydo   bulib,   Ko’chmas   mulk   bilan   bog’liq   faoliyatni   “rieltor   (inglizcha   -
Realter)”,   rieltorlik   kompaniyasi   (agentligi,   tashkiloti,   firmasi)   tomonidan   amalga
oshirilishini anglatadi. Zero, hozirda Amerika maklerlarining milliy assotsiatsiyasi “rielter”
so’zini   ishlatishni   tavsiya   qilgan   bo’lsada,   AQSHda   Ko’chmas   mulk   bo’yicha
mutaxassislarni 250 yildan ortiq davr davomida “broker (inglizcha —   “Broker ”)" ham deb
hanuzgacha   atashadi.   Ularning   yordamchilarini   (rasmiy   ishonchli   vakillarini)   esa   “agent
(inglizcha   -   “Agent”)lar”   deb   yuritishadi.   Ushbu   assotsiatsiyaning   tavsiyasi   bilan   hozirda
(XXI asrning boshidan) Rossiyada ham “rielter (rieltor)” so’zi qo’llanila boshlandi. 
O’zbek   tilida   avval   xalq   orasida   odatiy   qo’llanilgan   “dallol”,   “vositachi”   degan
tushunchalar   mavjud   bulib,   ma'lum   darajada   ular   mazmuniga   o’xshash,   lekin,   faqat
Ko’chmas   mulk,   ayniqsa,   uy-joy   vositachiligi   bilan   bog’liq   bo’lgan   “makler”   degan   so’z
17 XX asrning boshidan qo’llanila boshlandi, “rieltor” degan so’z esa XX asrning oxiri va XXI
asrning boshlaridan paydo bo’ldi. 
Mamlakatimizda   “makler”   degan   so’z   uy-joy   fondining   xususiylashtirilishi   natijasida
uy-joy   bozori   shakllanishi   bilan   bog’liq   holda   yana   qo’llanila   boshlandi.   Bu   so’z   ilk   bor
Rossiya   uy-joy   bozori   ishtirokchilari   tilidan   XX   asrning   boshlarida   (taxminan,   1902-1918
yillarda)   Turkistonda   ramziy   ravishda   va   keyinchalik   Uzbekistonda   pinhona   (norasmiy,
lekin   xalq   orasida   keng)   qo’llanilgan.   Ushbu   so’z   1991   yildan   to   2010   yilning   oxirigacha
milliy uy-joy bozorimiz faoliyatida va xalq orasida refleksiv tarzda keng qo’llanilgan. Lekin
2010   yilning   22   dekabrida   O’zbekistan   Respublikasining   “Rieltorlik   faoliyati   to’g’risida”
№O’RQ-269-sonli   qonuni   qabul   qilinishi   munosabati   bilan   “makler”   so’zi   o’rniga   rasman
yangi   terminlar   “rieltor”,   “rieltorlik   faoliyati”,   “rieltorlik  tashkiloti”,   “rieltorlik   xizmatlari”
qo’llanilib   kelinmoqda.   Bunda   mazkur   terminlar   bilan   birga,   rieltorlik   faoliyati
mexanizmiga ko’chmas mulk ob'ektlari (KMO) bo’yicha munosabatlar jarayoniga KMOga
va ularga bo’lgan huquqlarga doir bitimlarni tuzish chog’idagi “vositachilik”, KMOning va
ularga   bo’lgan   huquqlarning   “savdosini   tashkil   etish”,   KMOni   “ishonchli   boshqarish”,
ko’chmas   mulk   bozorida   “axborot   va   maslaxat”   xizmatlari   mazmuni   bilan   bog’liq
tushunchalar kiritildi. 
Rieltorlik   xizmatlari,   birinchidan,   ko'chmas   mulk   bozorining   samarali   ishlashini
ta'minlashga,   ikkinchidan,   aholining   eng   muhim   ehtiyojlaridan   biri   -   uy-joy   sharoitlarini
yaxshilashga   bo'lgan   ehtiyojni   hal   qilishga   qaratilgan   turli   xil   tadbirlarning   butun
majmuasini ifodalaydi. 
Rieltorlik   xizmatlari   ko chmas   mulk   bilan   bevosita   yoki   bilvosita   bog liq   bo lganʻ ʻ ʻ
iqtisodiyotning turli sohalari va tarmoqlarini ham qamrab oladi. Qurilish, xususiylashtirish,
kommunal   xo‘jaligi   va   uy-joy,   bank   va   pul   muomalasi,   investisiya   faoliyati,   kredit   va
sug‘urta tizimlari, ta’lim, qishloq xo‘jaligi shular jumlasidandir. 
Rieltorlik   xizmatlari   ko'chmas   mulkning   butun   sohasini   qamrab   oladi.   Rieltorlik
xizmatlarining   iste'molchilari   ham   jismoniy   (fuqarolar),   ham   yuridik   shaxslardir.   Ularning
18 asosiylari   hali   ham   jismoniy   shaxslar   bo'lib,   ular   ko'rsatilayotgan   xizmatlarning   80%   dan
ortig'ini tashkil qiladi. 
Zamonaviy bozor iqtisodiyoti o'zining barcha xilma-xilligi, rivojlangan infratuzilmasi,
davlatning   faol   tartibga   soluvchi   roli,   resurslarni   tejaydigan   intensiv   iqtisodiy   o'sishning
sharti sifatida yuqori darajada rivojlangan texnologiyalardan foydalanish bilan tavsiflanadi. 
Rieltorlik   faoliyatining   predmeti   -   rieltorlik   xizmatlari   va   ular   asosida   mulkiy
munosabatlarni   amalga   oshirish.   Rieltorlik   faoliyati   institutlarining   mijozlari   -   ko’chmas
mulk  bozorining  talab   va   taklif   sub'ektlari   xamda   rieltorlik   xizmat-   larining   iste'molchilari
bo’lgan jismoniy va yuridik shaxslar.  
Rieltorlik faoliyati institutlarining maqsadi - o’z mijozlariga rieltorlikning professional
xizmatlarini ko’rsatish  asosida fonda  olish. 
Rieltorlik faoliyati institutlarining vazifasi - o’z mijozlari naf (manfaat)li hak-huquqlari
maqsadi   xususida   ularga   rieltorlikning   professional   xizmatlarini   ko’rsatish   asosida,   o’zaro
bog’liq   bo’lgan   ko’chmas   mulk   bozorida   va   rieltorlik   xizmatlari   bozorida   ob'ektiv   narxlar
shakllanishini ta'minlash.  
Umuman   olganda,   rieltorlik   faoliyatining   rivojlanishi   ko’chmas   mulk   bozori   va   unga
hamohang (mos) bo’lgan rieltorlik xizmatlari bozori rivojlanishishini belgilaydi. 
O’zbekistonda   qabul   qilingan   rieltorlik   faoliyati   modeli   jahon   tajribasining   ushbu
sohadagi mavjud modellariga tayanadi. 
O’zbekiston Respublikasi “Rieltorlik faoliyati to’g’risida” qonunida rieltorlik faoliyati
mexanizmi   berilgan.   Unga   ko’ra,   rieltorlik   faoliyati   yuridik   va   jismoniy   shaxslarning
ko’chmas mulk ob'ektlariga va ularga bo’lgan huquqlarga doir bitimlar tuzish bilan bog’liq
xizmatlarni   shartnoma   asosida   ko’rsatish   bo’yicha   tadbirkorlik   faoliyatidir.   Rieltorlik
faoliyati   (xizmatlari)   turlari   rieltorlik   tashkilotlari   va   rieltor   tomonidan   ushbu   qonun
qoidalariga asosan amalga oshiriladi. 
Yuqorida   keltirilgan   tushuncha   va   qoidalar   mazmunidan   kurinib   turibdiki,   rieltorlik
tashkilotlari   va   rieltorlar   ko’chmas   mulk   bozori   (KMB)   infratuzilmasining   muhim   biznes
19 sub'ektlaridir. 
Umuman olganda, rieltorlik tashkiloti va rieltor professional xizmat ko’rsatish instituti
sifatida vakolatli (rieltorlik xizmatlarini ko’rsatish bo’yicha shartnoma asosida mulkdorning
rasmiy vakili sifatida) professional sotuvchi va xaridor, ishonchli boshqaruvchi va ko’chmas
mulk   savdosini   tashkillashtiruvchi   hamda   maslahatchi-tadqiqotchi   va   tahliliy   axborot
manbai   sifatidagi   KMBda   zarur   bulgan   faoliyatlarni   bajarish   asosida   ushbu   bozorning
tartibli rivojini belgilaydi. Ushbu faoliyatlarning fundamental asoslarini idrok qilish muhim
ahamiyatga   ega.   Bunda   ijtimoiy-iqtisodiy   sistemologiyaga   asoslangan   mulk   to’g’risidagi
multifan   ta'limoti   qoidalariga 11
  va   ular   bilan   bog’liq   adolatli   qiymatning   nazariy-
metodologik  kontseptsiyaga   asoslanuvchi   rieltorlik  faoliyatining  va   uning  ob'ekti   bo’lmish
zamonaviy   ko’chmas   mulk   hamda   ular   bilan   bog’liq   bozorlar   tizimining   nazariy-
metodologik   asoslari   xamda   mavjud   me'yoriy-huquqiy   metodologiya   qoidalari   nazarda
tutiladi. 
Ko’chmas mulk va unga bo’lgan huquqlar tizimi kategoriyalari bo’yicha iqtisodiyot va
huquq  ilm-fanlari   va   amaliyotida   ko’p   asrlar   davomida   jamlangan   boy  bilimlar,   jumladan,
shakllangan   terminologik   apparat,   nazariy,   faktologik   va   metodologik   bazislar,   hozirgi
zamonda   rieltorlik   faoliyati   va   ko’chmas   mulkning   keng   ma'nodagi   mazmun-mohiyatini
tizimli   o’rganish   imkonini   beradi.   Vaholanki,   zamonaviy   ko’chmas   mulk   (ZKM)   uni
ekvivalent   ifodalovchi   mulkiy   huquqlar   triadasi   (uchligi),   iqtisodiy   va   texnik-texnologik
parametrlar tizimiga ega substantsiya deb kompleks qaralishi lozim. Aynan mazkur negizda
zamonaviy   rieltorlik   faoliyati   talqin   qilinishi   mumkin,   zero   rieltorlik   faoliyati   fuqarolik
huquqlari   ob'ektlari   (FHO)   sifatida   qaraluvchi   ZKMka   bo’lgan   huquqlar   triadasini
mulkdorning   rasmiy   vakili   sifatida   amalga   oshirilishiga   xizmat   qiladi.   Umuman   olganda,
fuqarolik   huquqlarining   ob'ektlariga   (FHO)   ashyolar,   shu   jumladan,   pul   va   qimmatli
qog’ozlar,boshqa buyumlar, mol-mulk, shu jumladan, mulkiy huquqlar, ishlar va xizmatlar,
ixtirolar, sanoat namunalari, fan, adabiyot, san'at asarlari va intellektual faoliyatning boshqa
11
 Shoxa’zamiy Sh.Sh.Mulk,qiymat va narxning nazariy asoslari.Tanlangan maruzalar.-T.:Iqtisodiyot-moliya, 2015-
yil.460 bet
20 natijalari,shuningdek,   shaxsiy   nomulkiy   huquqlar   va   boshqa   moddiy   hamda   nomoddiy
boyliklar kiradi.  12
Ta'kidlash   joizki,   rieltorlik   tashkiloti   faoliyatining   yuqori   transparentligiga   erishishda
axborot   (informatsion)   ta'minotining   to’liqligi,   aniqligi,   ishonchliligi,   muntazamligi
printsiplariga   asoslangan   axborot   va   xisobotlar   bazasi   va   tizimining   shakllantirilishi
mulkchilik tizimi samaradorligini oshiradi, mulkiy munosabatlar jarayonida adolatli qiymat
kontseptsiyasi   nuqtai   nazaridan   ishonchli   qarorlar   qabul   qilish   imkonini   beradi.   Aynan
shunday   holat   ZKMni   emas,   balki   uning   uch   fantomi   ko’rsatkichlari   asosida   qiymatni
baholash negizida iqtisodiy, huquqiy va texnik-texnologik fantomlarni boshqarish zaruratini
yuzaga   keltiradi.   Bu   esa   o’z-o’zidan   ZKM   va   u   bilan   bog’liq   uchta   fantomni   kapital,
ko’chmas   mulk   obyekti   ob'ekti   (tovari),   mulkiy   munosabatlar   vositasi,   axborot   manbai   va
retseptori   (sezgir   qabul   qilib   oluvchi),   baholash   va   boshqarish   ob'ekti   bo’lishiga   asos
bo’ladi.   Bularning   barchasi   tegishli   axborot   bilan   ta'minlangan   mulkiy   huquqlar   va   ular
bilan   bog’liq   mulkiy   munosabatlarning   ZKM   mulkdori   (jumladan,   rieltorlik   faoliyati
instituti)   tomonidan   ijtimoiy-iqtisodiy-informatsion-huquqiy-texnologik   realizatsiyasini
(amalga   oshirilishini)   keltirib   chiqaradi.   Bunda   huquqiy   fantomlar   ularga   ekvivalent
iqtisodiy   va   texnik-texnologik   fantomlar   bilan   xarakterlanuvchi   ZKM   kapital,   tovar   va
mulkiy munosabatlar vositasi sifatida KMB muomalasida bo’ladi, rieltorlik faoliyati instituti
esa   bir   vaqtning   o’zida   KMBda   va   unga   ekvivalent   bo’lgan   rieltorlik   xizmatlari   bozorida
professional faoliyat yuritadi. 
Rieltorlik   institutlari   turli   tashkiliy-huhuqiy   shakllarda   tashkil   etilishi   va   davlat
ro'yxatidan,   qayta   tashkil   etilishi   va   tugatilishi   tegishli   qonun   xujjatlarida   belgilangan
tartibda amalga oshiriladi. 
Umuman   olganda,   rieltorlik   institutlari   biznes   sub ekti   va   jamoatchilik   (nodavlat-ʼ
notijorat) tashkiloti shakllarida bo'lishi mumkin. 
O'zbekistan   Respublikasida   rieltorlik   instituti   biznes   sub ekti   sifatida   quyidagi	
ʼ
12
 O'zbekiston Respublikasi Fuqarolik kodeksining 6- va 7- boblari,81-moddasi
21 tashkiliy-huhuqiy   shakllarda   bo'lishi   va   mahalliy   hokimiyat   organidan   davlat   ro'yxatidan
o'tishi mumkin:
1) yuridik shaxs maqomiga ega bo'lmagan yakka tartibdagi
xususiy   tadbirkor   (faqat   axborot   va   maslahat   xizmati   ko'rsatadigan   rieltor-jismoniy
shaxs);
2) xususiy firma;
3) mas uliyati cheklangan yoki qo'shimcha mas uliyatli jamiyat;ʼ ʼ
4) kooperativ, shirkat;
5) aktsiyadorlik jamiyati. 
Rieltorlik   sohasida   davlat   regulyativ   boshqaruvi   bilan   bir   qatorda,   jamoatchilik
regulyativ   institutlari   ham   mavjud.   Bunday   institutlar   o'zini   o'zi   regulyatsiya   qiluvchi
nodavlat-notijorat   tashkilotlar   (UUR)   bo'lib,   ular   rieltorlik   institutlar   uyushmasi   yoki
birlashmasi shaklida tashkil etiladi. 
Nodavlat-notijorat   tashkilot   shaklidagi   UUR   rieltorlik   tashkilotlari   va   rieltorlar
uyushmasi yoki birlashmasi  yoxud fondi sifatida O'zbekistan Respublikasi  Аdliya vazirligi
ro'yxatidan qonunda belgilangan tartibda o'tkaziladi. 
Rieltorlik   tashkilotlari   va   rieltor   O'zbekistan   Respublikasi   Davlat   Raqobat
qo'mitasining maxsus litsenziyasi asosida professional rieltorlik xizmatini ko'rsatishga haqli.
Ushbu qo'mita (baholash, birja va rieltorlik faoliyatini litsenziyalash boshqarmasi) rieltor va
rieltorlik   tashkilotining   qonun   xujjatlarida   (O'zbekiston   Respublikasi   Vazirlar
Mahkamasining   2011   yil   10   -   maydagi   129-son   «Rieltorlik   faoliyatini   litsenziyalash
to'g'risida   nizomni   tasdiqlash   xaqida»gi   qarori   bilan)   belgilangan   litsenziya   talablariga   va
shartlariga rioya etish ustidan nazoratni amalga oshiradi. 
Mazkur   rieltorlik   faoliyatini   litsenziyalash   to'g'risidagi   nizomga   ko'ra,   rieltorlik
faoliyati cheklanmagan muddatga litsenziyalanadigan qo'yidagi rieltorlik xizmatlari turlarini
ko'rsatish yo'li bilan amalga oshiriladi:
-     ko'chmas   mulk   ob ektlariga   va   ularga   bo'lgan   huquqlarga   doir   bitimlar   tuzish	
ʼ
22 chog'ida vositachilik qilish;
-     ko'chmas   mulk   ob ektlarining   va   ularga   bo'lgan   huquqdorning   savdosini   tashkilʼ
etish;
-  ko'chmas mulk ob ektlarini ishonchli boshqarish (trast);	
ʼ
-  ko'chmas mulk bozorida axborot va maslaxat xizmatlarini ko'rsatish. 
Rieltorlik   xizmatlarining   bir   necha   turlarini   amalga   oshirmoqchi   bo'lgan   litsenziya
talabgori   rieltorlik   xizmatlarinnng   ustav   kapitalini   maksimal   miqdorda   shakllantirish
nazarda tutilgan turi bo'yicha shakllantirilgan ustav kapitaliga ega bulishi kerak. 
Rieltorlik   institutlari   bir-biriga   qo'shilish,   qo'shib   olish,   o'zaro   birlashish,   ajralish
yo'llari   bilan   qayta   tashkil   etilishi   mumkin.   Shu   bilan   birga,   ular   o'z   mulkdorlari   ehtiyoji
yoki sud qarori bilan tugatilishi hamda faoliyat yo’nalishlari va tashkiliy-huquqiy shakllarini
o'zgartirishi mumkin. 
1.3.Ko’chmas mulk   va rieltorlik xizmatlari bozori infratuzilmasining tarkibiy
qismlari
Ko’chmas mulk bozorining  quyidagi asosiy tarkibiy qismlarini ajratish mumkin: 13
 tegishli qonunlar va turli darajadagi (umummilliy, mintaqaviy, mahalliy)boshqa
normativ-huquqiy   hujjatlar   ko'rinishidagi   ko'chmas   mulk   bozorini   huquqiy
qo'llab-quvvatlash.;
 ko'chmas mulkni hisobga olish va unga bo'lgan huquqlarni ro'yxatdan o'tkazish;
 shaharsozlik-ko'chmas   mulkdan   foydalanishning   huquqiy   rejimini   o'rnatish,   er
uchastkalarini   shakllantirish,   qurilish,   rekonstruktsiya   qilish   orqali   yangi
ko'chmas mulk ob'ektlarini yaratish;
 ko'chmas mulkni baholash va soliqqa tortish;
 ko'chmas   mulk   bozorida   faoliyat   standartlarini   va   ko'chmas   mulk   standartlari
standartlarini belgilash, standartlarga rioya etilishini nazorat qilish;
13
 Горемыкин В.А. Экономика недвижимости/ Москва "Высшее образование", 2008 год.
23  ko'chmas   mulk   bozori   faoliyatini   takomillashtirish   bo'yicha   axborot   ta'minoti,
takliflarni tayyorlash va amalga oshirish;
 ko'chmas mulk bozorida kasbiy faoliyatni o'rgatish.
Komponentlarning   har   biri   alohida   tarkibiy   qismlarga   ega.   Masalan,   baholash   va
soliqqa tortish komponentiga quyidagilar kiradi:
1)   soliq   maqsadlari   uchun   ommaviy   baholashning   yagona   usullarini   tayyorlash   va
tasdiqlash,
2) baholashni ishlab chiqarish,
3) bajarilgan bahoni tasdiqlash,
4) soliq yig'ish va boshqalar.
Bundan tashqari, ko’chmas mulk bozorining har bir tarkibiy qismi bir yoki bir nechta
ko'chmas mulk bozori sub'ektlari tomonidan boshqariladi.
Ko’chmas   mulk   bozorining   oqilona   tashkil   etilishi   birinchi   navbatda   funktsiyalarni
taqsimlashga   asoslangan   bo'lishi   kerak:   bir   tomondan,   federal   idoralar,   davlat   hokimiyati
qonun   chiqaruvchi   organlari,   mahalliy   o'zini   o'zi   boshqarish   organlarining   ijro   etuvchi   va
qonun   chiqaruvchi   organlari   vakillari   tomonidan   faqat   va   faqat   davlat   tomonidan   amalga
oshirilishi   mumkin   bo'lgan   funktsiyalar,   boshqa   tomondan,   davlat   tomonidan   tasniflanishi
mumkin bo'lmagan va bo'lmasligi kerak bo'lgan funktsiyalar,  va adolatli raqobat sharoitida
jismoniy shaxslar tomonidan amalga oshirilishi kerak.
Shubhasiz,   ko'chmas   mulk   bozorini   infratuzilma   bilan   ta'minlash   bo'yicha   quyidagi
funktsiyalar davlat yoki munitsipal funktsiyalar qatoriga kiritilishi kerak:
 qonunlarni,   boshqa   normativ-huquqiy   hujjatlarni   tayyorlash   va   qabul   qilish,
shuningdek ularning qo'llanilishini nazorat qilish;
 ko'chmas mulkka bo' lgan huquqlarni davlat ro 'yxatidan o' tkazish, shuningdek
huquqlarni ro 'yxatdan o' tkazish maqsadida ularni hisobga olish;
 hududlarni   rivojlantirishni   rejalashtirish   (masalan,   shaharlarning   bosh   rejalarini
tayyorlash va tasdiqlash shaklida), hududlarni huquqiy rayonlashtirish qoidalari -
24 yerdan   foydalanish   va   rivojlantirish   qoidalari   orqali   ko'chmas   mulk   maqsadini
belgilash;
 soliq   maqsadlarida   ko'chmas   mulkni   ommaviy   baholashning   yagona   usullarini
tayyorlash   va   joriy   etish,   ko'chmas   mulkdan   foydalanganlik   uchun   soliqlar   va
boshqa to'lovlarni yig'ish.
Funktsiyalarni   ajratish   ancha   qiyin   davlat   va   munitsipal,   ya'ni   mahalliy   darajada
bajarilishi kerak bo'lganlar. Jahon tajribasi shuni ko'rsatadiki, vakolatlarni taqsimlash uchun
barcha   mamlakatlar   uchun   mos   bo'lgan   yagona   stsenariy   mavjud   emas   va   har   bir   holatda
Markaziy hokimiyat va mahalliy o'zini o'zi boshqarish o'rtasida vakolatlarni taqsimlashning
mavjud   sxemasi   tarixiy   evolyutsiya   va   turli   darajadagi   manfaatlar   kurashining
natijasidir.ko'chmas mulk bozorini tartibga solish huquqi uchun hokimiyat.
Ko'rinib   turibdiki,   ko'chmas   mulk   bozorini   infratuzilma   bilan   ta'minlash   bo'yicha
davlat yoki munitsipal funktsiyalar quyidagilarni o'z ichiga olmaydi:
 ko'chmas   mulk   ob'ektlarini   er   uchastkalari   rejalari,   binolar,   inshootlar,
inshootlarning   texnik   pasportlari   shaklida   hisobga   olish   uchun   hujjatlarni
tayyorlash;
 davlat   organlari   tomonidan   tasdiqlangan   yagona   usullardan   foydalangan   holda
soliq maqsadlarida ko'chmas mulkni ommaviy baholashni amalga oshirish.
Davlat va nodavlat funktsiyalarining aralashishi ko'chmas mulk bozori infratuzilmasini
mantiqsiz   tashkil   etishga   olib   keladi   va   uning   rivojlanishiga   to'sqinlik   qiladi.   Xususan,
adolatli raqobatni  rivojlantirish imkoniyatlarini to'sib qo'yadigan va bozor ishtirokchilariga
ko'rsatiladigan   turli   xil   xizmatlar   narxining   oshishiga   olib   keladigan   monopoliya   paydo
bo'ladi.   Bularning   barchasi   ko'chmas   mulk   aylanmasining   ko'lami   va   tezligini   cheklaydi,
umuman iqtisodiyotning samaradorligini pasaytiradi.
Rieltorlik   xizmatalari   o’z   faoliyatini   amalga   oshirish   jarayonida   boshqa   rieltorlik
tashkilotlari bilan infratuzilmaviy bog’liqlikda bo’ladi. 
Rieltorlik   xizmatalarining   bozor   infratuzilmasi   (RXBI)   o’ziga   xos   tarkib,   aloqalar   va
25 xususiyatlarga ega. 
Rieltorlik   xizmatalarining   bozor   infratuzilmasi   uni   tashkil   etuvchi   o’zaro   bog’liq
tarkibiy unsurlar va ularning bir-birlari bilan bog’liq funktsiyalaridan iborat bo’ladi. Bunda
RXBI unsurlari funktsiyalarining normal bajarilishi maxsus ijtimoiy-iqtisodiy-informatsion-
huquqiy-texnologik   mexanizm   asosida   tashkillashtiriladi   va   amalga   oshiriladi.   Bu
mexanizm   infrato’zilma   unsurlari   tomonidan   ularning   belgilangan   operatsiyalari   va
funktsiyalari kuchi ila harakatga keltiriladi. 
RXBI   rieltorlik   sohasi   maqsadlari   va   vazifalariga   mos   keluvchi   mazmun   va   tarkibda
tashkillashtirilgan bo’ladi. Bunda RXBI alohida mavqega egaki, unda Rieltorlik xizmatalari
boshqa   infratuzilmalarning   unsurlari   bir-birlari   bilan   bog’liq   holda   bozor   munosabatlariga
kiradi.   Demak,   RXBI   boshqa   turdagi   infratuzilmalarni   ko’chmas   mulk   ob'ektlari   bilan
bog’liq   xizmatlar   doirasida   birlashtirib,   ular   uchun   raqobatli   bozor   munosabatlari   muhitini
yaratadi, ularning hayotiylik holatini ko’rsatadi va rivojlanishini belgilaydi. 
Umuman olganda, Rieltorlik xizmatlari  bozori  infratuzilmasi  - rieltorlik xizmatlari  va
ko’chmas   mulklarning   erkin   (ochiq)   muomalasi   va   resurslarning   samarali   aylanmasi   bilan
bog’liq   iqtisodiyotning   alohida   mexanizmi   bo’lib,   bir-biri   bilan   uzviy   bog’liq   o’ziga   xos
xususiyat va xossalarga ega unsurlardan iborat tashkiliy tuzilma va mulkiy munosabatlarga
ega bo’lgan murakkab tizim sifatida shakllanadi va rivoj topadi. 
Rieltorlik   xizmatlari   bozori   infratuzilmasi   murakkab   dinamik   tizim   bo’lganligi   uchun
uning   unsurlari   faoliyati   (operatsiyalari)   va   funktsiyalari   urnatilgan   me'yorlar   va   iqtisodiy
rivojlanishning   belgilangan   maqsadlari,   vazifalari   va   kursatkichlari   doirasida
tartiblashtirilish xususiyatiga ega. 
Rieltorlik   xizmatlari   bozori   infratuzilmasida   o’zaro   bog’langan   unsurlarning   har   biri
o’zining   alohida   manfaati   maqsadida   boshqa   unsurlar   bilan   bozor   munosabatlarni   amalga
oshiradi.   Bunda   KMNBning   institutsional   va   funktsional   tuzilmalari   ko’chmas   mulkni
boylikka va bozor tovariga aylantiradi. 
Yuqorida   aytilganlardan   kelib   chiqib   aytish   mumkinki,   RXBI   unda   umumbozor
26 qonunlari,   kategoriyalari   amal   qilishi   evaziga   itstisodiyotning   samarali   faoliyatini
ta'minlaydi, pul va tovarlarga muhtoj bo’lgan iqtisodiyot sub'ektlariga (xaridor, sotuvchi va
ishlab   chiqaruvchilarga)   raqobatli   va   manfaatli   ishlashiga,   iste'molchilarga   mablag’larini
sifatli   ko’chmas   mulklarga   sarflashga,   davlatga   esa   iqtisodiy   siyosatini   ehtiyotkorlik   bilan
samarali amalga oshirishga ko’maklashadi. Bunda bozorning faoliyat mexanizmi davlat  va
iqtisodiyot sub'ektlari tomonidan bir-biri bilan bog’liqlikda harakatga keltiriladi. 
Falsafiy   nuqtai   nazardan,   bozorda,   jumladan,   KMNBda   ham,   nafsiy   naflilikka
bo’ysungan   bozor   munosabatlari   taraflari   harakteriga   mos   bo’lgan,   uning   muhiti   tabiatini
belgilovchi   dialektik-amaliy   qonunlar   va   kategoriyalar   hukm   suradi   .   Mazkur   qonun   va
kategoriyalar   birligi   va   o’zaro   bog’liqligi   negizida   ularning   ekvivalentliligi   printsipi
(tamoyili) va o’zaro transformatsiyalanishi printsipi yotadi. 
MBT   tarkibidagi   ko’chmas   mulk   savdosi   va   rieltorlik   xizmatlari   bo’yicha   o’zaro
regulyativ (umumiy regulyator vositasida) bog’langan narxlar ob'ektiv shakllanuvchi shartli
bozorning   (KMNB)   infratuzilmasi   ko’chmas   mulk   ob'ektlarining   foydali   xususiyatlari
yaratilishiga   va   iste'moliga,   ularning   bozor   muhitida   taqsimotiga   ta'sir   ko’rsatuvchi
yordamchi, texnologik, tashkiliy, iqtisodiy va boshqa xil jarayonlardan iborat. 
Infratuzilma turlicha pogonalanadi:
 xalq xo’jaligi – makropog’ona (mamlakat KMNBning miqyosida);
 hududiy KMNB;
 alohida qismi (KMNBning alohida qismi);
 alohida ko’chmas mulk ob'ekti (KMO). 
KMNB   infratuzilmasi   shakllanishi   jarayonini   talqin   qilishda   to’rtta   yondashuvni
ko’rsatish mumkin:
 muhandislik-texnologik (kasbiy ish yurituvchilar nuqtai nazaridan);
 transaktsion (psixologik-xulq yondashuvi);
 bozor   va   makrobozor   -   bozor   iqtisodiyoti   nazariyasi   mutaxassislarining   nuqtai
nazaridan turib qaraladi;
27  ijtimoiy (ijtimoiy arboblar nuqtai nazaridan). 
Muhandislik-texnologik   yondashuv   nuqtai   nazaridan   KMNB   infratuzilmasi   -   bu
ko’chmas   mulk   ob'ektlari   haqidagi   haqqoniy   axborotni   turli   iste'molchilar   o’rtasida
taqsimlanish maqsadidagi kasbiy faoliyat mexanizmlari to’plamidir. 
Asosiy vazifalari:
1.  Barcha turdagi Ko’chmas mulk obyektlari bilan bitimlarni tuzish maqsadida, ularni
ta'riflash standartlarini ishlab chiqish va joriy qilish. Bu vazifa tahlilchilar tomonidan kasbiy
amaliyotchilar ishtirokida hal etiladi. 
2. KMNBning yagona axborot bazasini yaratish va uning axborot ochiqligini ta'minlash
(bozor   tadqiqotchilari,   axborot   texnologiyalari   mutaxassislarining   ishtirokida   amalga
oshiradi). 
3.   KMOlariga   va   KMNBda   kasbiy   faoliyatga   etalon   talablarni   shakllantirish   va
qonunchilikda   mustahkamlash,   shuningdek,   KMNBda   bitimlarni   belgilab   beruvchi
yo’riqnoma   va   ruyxat   hujjatlarini   ishlab   chiqish   (KMNBni   tartibga   soluvchi   davlat
organlari, jamoat birlashmalari, kasbiy xodimlar va ixtisoslashgan tadqiqot tashkilotlarining
tashabbuskor ishtiroki va nazoratida amalga oshiradi). 
4.   KMNBda   etalon   (modelli)   faoliyat   texnologiyalarining   axborot   bazalarini,   ularni
ishlab  chiqish  bo’yicha  modelli  pilot   loyihalarini   hamda KMNBning   kasbiy  ishtirokchilari
o’rtasida   ularni   ko’paytirib   tarqatish   mexanizmlarini   shakllantirish   (jamoat   kasbiy
birlashmalari, tijorat va notijorat tadqiqot tashkilotlari amalga oshiradi). 
KMNBning   infratuzilmasi   transaktsion   yondashuv   nuqtai   nazaridan   talqin   qilinsa   -
KMNB   ishtirokchilarining   ularga   zarur   resurslardan,   eng   kam   xarajatli   foydalanish   uchun
mexanizmlar to’plamidir. 
KMNBga   nisbatan   transaktsion   xarajatlari 14
-   bu   haridorlar   va   sotuvchilar   amalga
oshirgan   huquqlarni   yaratish,   almashish   va   himoya   qilish   bilan   bog’liq   bo’lgan   barcha
xarajatlardir. «Bozor transaktsiyasini amalga oshirish uchun, kim bilan bitam tuzish hamda
14
  Уильямсон   О.Экономические   институт ы   капитализма.Фирмы,рынки   в   отношении   контрактации.-
СПб.:1996. C .53
28 dastlabki   muzokaralarni   qaysi   shartlar   asosida   o’tqazish   afzalligini   aniqlash,   shartnomani
tayyorlash,   shartnoma   shartlari   bajarilayotganligiga   ishonch   hosil   qilish   uchun   axborot
yig’ish lozim va h-k. » 15
Asosiy vazifalari:
1.  Axborot   izlash   bosqichlarida   (muzokara   olib   borish,   qaror   qabul   qilish,
ishtirokchilar   harakatlarini   muvofiqlashtirish,   huquqlarni   nazorat   qilish   va   buzilgan
huquqlarni tiklash, buzuvchilarga jazolarni qo’llash) operatsiyalar (transaktsiyalar) o’tkazish
harakatlarini   minimallashtiruvchi   KMNB   ishtirokchilarining   o’zaro   munosabatlari   kasbiy
me'yorlari  va standartlarini  shakllantirish.  Bu vazifalarni  agentliklar  raxbarlari, menejerlar,
psixologlar,   jamoat   birlashmalarining   maxsus   bo’linmalari,   kasbiy   ta'lim   tizimlarining
bo’linmalari va tashkilotlari. 
2.  KMNB   ishtirokchilari   harakatlarini   muvofiqlashtirish,   izlanishlar   va   taxlillar,
ko’chmas   mulk   bozorida   tadqiqot   va   tahlil,   nazorat   va   tartibga   solishni   ta'minlaydigan
ko’chmas mulk bozorining infratuzilmasi institutini yaratish. 
3.  KMNB ishtirokchilarining o’zaro munosabatlari kasbiy me'yorlari va standartlarini
rasmiy ta'riflash va ularni kasbiy muhitda ko’paytirib tarqatish. 
Metodologik   yondashuv   nuqtai   nazaridan   KMNBning   infratuzilmasi   -   bu   iqtisodiy
tizim   sifatida   KMOlarining   foydali   xususiyatlarining   yaratilishi   va   iste'moli   jarayon-
larining   amalga   oshuvidagi   tub   asosiy   bozor   tamoyillarini   qo’llab-quvvatlaydigan   va   unga
ajratilgan vazifalar doirasini samarali hal etishni ta'minlaydigan mexanizmlar to’plami. 
Asosiy vazifalari:
1.  KMNBning   monitoring   va   ishlashi   jarayonlarini   tadqiq   etish   tizimini   yaratish,
ushbu   asosda   bozorni   isloh   etish   va   rivojlantirishning   yo’llari,   usullari   va   vositalarini
aniqlash   (jamoat   birlashmalarining   tadqiqot   bo’linmalari,   kasbiy   amaliy   hodimlar
ishtirokida,   shuningdek,   ko’chmas   mulk   bozorining   tijorat   tadqiqot   tashkilotlari   amalga
oshiradi). 
15
 Коуз Р.Фирма,рынок и право.-М.,  1993 . C .59.
29 2.  KMNBning   rivojlanishini   boshqarishning   maxsus   davlat,   jamoat   va   tijorat
institutlarini tuzish:
 maqsadi   KMNBning   rivojlanishiga   yo’naltirilgan   davlat   organlari   harakatlarini
muvofiqlashtirish;
 KMNBni   isloh   etish,   tartibga   solish   va   nazorat   qilishga,   KMNBda   mulkdorni
huquqqa qarshi harakatlardan himoya qilishga yo’naltirilgan davlat hokimiyati va mahalliy
o’z-o’zini boshqarish organlarining ixtisoslashgan tarkibiy bo’linmalari;
 KMNBning o’zini o’zi tartibga soluvchi va jamoat tashkilotlari, kasaba va iste'mol
uyushmalari;
 KMNBning ta'lim muassasalari va axborot markazlari;
 KMNBning   ayrim   sohalari   tadqiqotchilari   va   isloh   etilishining   tashabbuskorlari
bo’lgan tijorat va notijorat tashkilotlari. 
Bu   yondashuvning   cheklanganligi   shundan   iboratki,   metodologik   yondashuvga   xos
bo’lgan   makromodellashtirish   KMOlarini   yaratish,   boshqarish   va   bozor   muomalasining
muayyan   jarayonlarini   amalga   oshirishning   chuqur   qonuniyatlarini   tegishli   darajada
kuzatishga imkon bermaydi. 
Ijtimoiy   yondashuv   nuqtai   nazaridan   KMNBning   infratuzilmasi   -   bu   KMOlarining
foydali   xususiyatlarining   yaratilishi   va   iste'moli   bilan   bog’liq   bo’lgan   ijtimoiy   vazifalarni
samarali hal etish mexanizmlarining to’plami. 
Asosiy vazifalari:
 KMNBning qonunchilik va me'yoriy bazasini rivojlantirish;
 KMNB   barcha   ishtirokchilari   tomonidan   huquqiy   va   etika   me'yorlariga   rioya
etilishi, ularning huquqlari va manfaatlarini himoya qilish ustidan ijtimoiy nazorat tizimini
yaratish. 
Ijtimoiy   yondashuvning   cheklanganligi   shundaki,   umuman   olganda,   aholining
manfaatlariga   to’g’ri   yunalganlik   ham   ba'zida   ishlab   chiqilgan   ,   tavsiyalarning   iqtisodiy
nochorligiga   olib   kelishi   va   aholining   o’ziga   zarar   keltirishi   mumkin.   Masalan,
30 yashovchilarning   barcha   toifalari   uchun   turarjoydan   foydalanishga   dotatsiya   tizimini
o’rnatish,   shaharlar   va   turarjoy   KMOlarining   muhandislik   infratuzilmasining   katastrofik
holatiga olib keladi. Navbatda turuvchilarga turarjoy yuzasidan imtiyozlar moliyalashtirish
manbalari bo’lmagan holda belgilanishi ijtimoiy tanglikka olib keladi. 
Faqat   KMNB   infratuzilmasini   shakllantirishga   kompleks   yondashuv,   uning   ishlash
jarayonlarining   sinxronlashtirishi   va   ularning   eng   yuqori   samaradorligini   ta'minlashi
mumkin.   KMNB   infratuzilmasini   shakllantirishga   kompleks   yondashuvning   zaminida,
uning   infratuzilmasining   muhandislik,   transaktsion,   bozor   va   ijtimoiy   tarkibiy   qismlarini
KMNB   institutlarining   yaxlit,   yagona   tizimining   o’zaro   bog’liq   va   bir-birini   to’ldiruvchi
qismlari sifatida ko’rib chiqish yotadi. 
KMNBdagi   faoliyat   (xizmat   va   operatsiya)   turlari   u   yoki   bu   bazaviy   jarayonlar
yigindisini   qamrab   oladi.   KMNB   bilan   bog’liq   institutlar   doirasida   shakllangan   faoliyatlar
nomi 1-jadvalda keltirilgan. 
1-jadval. 
KMNB bilan bog’liq professional institutlar va ularning faoliyat turlari 16
KMNB bilan bog’liq
professional institut Uning faoliyat turi
Rieltor va rieltorlik tashkiloti Rieltorlik xizmatlarining barcha turlari
Davlat kadastri Ko’chmas mulk davlat kadastri
hisobini yuritish
Developer (quruvchi) Ko’chmas mulk ob'ektlarini rivojlantirish va
shakllantirish (development)
Redeveloper Hududlarni rivojlantirish va o’zgartirish - 
ikkilamchi qurilish (redevelopment)
Marketolog, reklama
bo’yicha mutaxassis Marketing va reklama
Loyihalovchi, kuruvchi va
ekspert Qurilish bino va inshootlari bo’yicha
loyihalash, qurilish va ta'mirlash, ekspertiza
o’tqazish
16
 
31 Baholovchi Mulk kiymatini baholash
Uy egalari shirkati va 
tashkilotning ekspluatatsiya 
bo’limi sifatida ko’chmas 
mulk boshqaruvchisi 
(rieltorlik institutlari emas) Ko’chmas mulkni (uy-joy sektori, ishlab
ch   chiqarish va administrativ bino va inshootlarini)
boshqarish
Sugurtalovchi Sug’urtalash
Moliyachi, bankir, kreditor Kreditlash, moliyalash
Analitik, investitsion 
konsalting - moliyaviy axborot, 
maslahat va reyting xizmatlari Bozor rivojlanishini o’rganish, taxdil kilish va 
prognozlash, maslahat va axborot, reytingni 
baxolash xizmatlarini ko’rsatish
Sekyuritizatsiya (ipotekani 
qayta moliyalashtirish) bozori 
ishtirokchisi Ko’chmas mulk bilan ta'minlangan qimmatli-
qog’ozlarni (uy-joy sertifikatlari, ipoteka 
obligatsiyalari) emissiya qilish va muomalasini 
amalga oshirish
Ixtisoslashgan OAV, 
informatsion texnologiyalar 
bo’yicha mutaxassis Muammolarini yoritish va ma'lumotlar bilan 
ta'minlash
Huquqshunos Yuridik xizmatlar
Notarius Notarial xizmatlar
O’rta   maxsus   va   oliy   ta'lim
muassasalari Kadrlar   tayyorlash,   malakasini   oshirish   va
ularni qayta tayyorlash
Rieltorlik tizimida aniq  va  tasodifiy yo’l  bilan  yuzaga  keluvchi  moddiy  va nomoddiy
ob'ektlarga   bo’lgan   mulkiy   huquq   davlat   va   turli   ijtimoiy   mexanizmlar   (urf-odatlar,
qadriyatlar,   ma'naviyat,   diniy   me'yorlar,   korporativ   normalar)   tizimi   tomonidan   birgalikda
himoyalanishi   va   tartibga   solinishi   zarur.   Bunda   ko’chmas   mulk   bo’yicha   mulkiy
munosabatlar   mulkiy   huquq   (mulkka   bo’lgan   huquq)   “triadasi”ni   -   “foydalanish,   egalik
qilish, tasarruf etish” - samarali amalga oshirilishini ta'minlashi lozim.
32 33

Ko‘chmas mulk va rieltorlik xizmatlari bozorlarini rivojlantirishning nazariy va metodologik asoslari

Купить
  • Похожие документы

  • Moliyaviy munosabatlarning jamiyat taraqqiyotidagi o‘rni kurs ishi
  • Monopoliyaga qarshi qonunchilik va uni O’zbekistonda qo’llashning o’ziga xos xususiyatlari
  • Mulkchilik munosabatlari — jamiyat iqtisodiy taraqqiyotining asosiy vositalaridan biri sifatida
  • Mulkchilikning shakllari va ularning amal qilishi kurs ishi | Мулкчиликнинг шакллари ва уларнинг амал қилиши
  • Narx iqtisodiy kategoriya sifatida | Нарх иқтисодий категория сифатида

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha