Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 12000UZS
Hajmi 97.2KB
Xaridlar 8
Yuklab olingan sana 24 Yanvar 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Maktabgacha va boshlang'ich ta'lim

Sotuvchi

Abbosjon Yulchiev

Ro'yxatga olish sanasi 13 Dekabr 2024

35 Sotish

Ko’p xonali sonlar ichida ko’paytirish va bo’lishga o’rgatish metodikasi

Sotib olish
Ko’p xonali sonlar ichida ko’paytirish va bo’lishga o’rgatish metodikasi
REJA:
KIRISH.
I   BOB.   KO'P   XONALI   SONLAR   ICHIDA   KO'PAYTIRISH   VA  BO'LISHGA
O'RGATISH METODIKASI
1. 1.  Ko‘p xonali  sonlar ichida  ko‘paytirish va bo‘lishda og‘zaki va yozma hisoblash 
usullarini o‘rganish metodikasi.
1. 2. Ko‘p xonali sonlarni ko‘paytirish va bo‘lishni o‘rganish ketma-ketligi va 
tushunchalari tizimi.
I Bob bo’yicha xulosa
I I  BOB .  BOSHLANG’ICH SINF  O’QUVCHILARIGA ARIFMETIK 
AMALLARNI O’RGATISHDA  PEDAGOGIK  METODLARDAN  
FOYDALANISHNING NAZARIY   ASOSLARI
1. 1   Boshlang’ich   sinflarda   arifmetik   amallar   bajarish   metodikasining   umumiy
masalalari
1. 2   Arifmetik   amallarni   o’rgatishda   amallar   bajarish   metodikasining   umumiy
masalalari 
II Bob bo’yicha xulosa
XULOSA
ADABIYOTLAR RO’YXATI.
1 KIRISH
  Mavzuning   dolzarbligi:   O’zbekiston  Res p ublikasida shakllangan uzluksiz ta’lim
tizimi   barkamol shaxs va malakali  mutaxassisni  tayyorlash jarayonining s amarali   tashkil
etilishini ta’minlashga xizmat qiladi. Uzluksiz ta’lim tizimi  doirasida faoliyat olib boruvchi
ta’lim   muassasalari   ilg’or,   demokratik   hamda   insonparvar   g’oyalarga   tayangan,   hamda
yangicha   mazmunga   ega   bulgan   t a’lim   jarayonini   tashkil   etishda   muhim   o’rin   tutadi.
Uzluksiz ta’lim tizimini shakllantirish, shuningdek, tag’lim  mazmunini yangilash ta’lim
sohasida olib borilayotgan islohotlarning  bosh g’oyasi sanaladi. 1
Ta’lim   jarayoniga   yangi   pedagogik   texnologiyalarni   tatbiq   etish   borasida   umumiy
o’rta ta’lim tizimida ham izlanisharning tashkil etilayotganligi alohida e’tiborga molikdir.
Zero,   oliy   ta’lim   tizimi   ijtimoiy   zaruriyat   sifatida   namoyon   bo’layotgan   malakali
mutaxassisni   tarbiyalash   jarayonida   o’ziga  xos   o’rin   tutadi.  U mumiy o’rta ta’lim   kasb-
hunar   kollejlari,   akademik   litsey   va   oliy   o’quv   yurtlarida   turli   o’nalishlarda   malakali
kadrlarni   tayyorlash   davrning   o’ta   muhim   talabi   bo’lib,   bu   borada   barcha
imkoniyatlarni ishga solish alohida dolzarblik kasb etadi.  
Oliy   ta’lim   mazmunini   yangilash   jarayonida   bo’lajak   mutaxassislarning   umumiy
mehnat va kasbiy ko’nikma hamda malakalarga ega  bo’lishlarini ta’minlash masalasining
samarali hal etilishiga alohida  ahamiyat qaratilishi zarur.
Bozor   iqtisodiyotiga   o’tish   sharoitida   o’qituvchilarning   mehnat   bozoriga
moslashuvini ta’minlash alohida ahamiyat kasb etmoqda. Shu o’rinda alohida ta’kidlash
joizki, oliy ta’lim muassasalarida bo’lajak  mutaxassislarni tayyorlash jarayoni talabalarda
zaruriy ishlab chiqarish iqtisodiy mazmunga ega faoliyat, ko’nikma va malakalari sifatini
sh akllantirishga e’tiborni qaratish talab etiladi. Biroq, ta’lim  jarayonlarini takomillashtirishga
qo’yilayotgan yangi, yanada yuqoriroq  talablar, shuningdek, talabalarning kasbiy ko’nikma
va malakalarini, yangi   pedagogik texnologiyalarni rivojlantirish bilan yangicha fikrlovchi
mutaxassisni shakllantirish imkonini beruvchi sharoitlarning ishlab   chiqilmaganligi o’rtasida
ob’ektiv qarama-qarshilik mavjud. 
1
  Sh.M.Mirziyoyev. “Erkin va farovon demokratik O’zbekiston Davlatini birgalikda barpo etamiz” –T.: “O’zbekiston”
2016-y  -56-b.
2 Ta’lim   jarayoniga   pedagogik   texnologiyalarni   olib   kirish   “Kadrlar   tayyorlash
milliy   dasturi”ning   ikkinchi   bosqich   vazifalaridan   biridir.   Ta’lim   -   kelajakdagi
muvaffaqiyatlar   kaliti   ekan,   uning   mahsuli   sifatida   bugungi   o’quvchi   kelajakda
huquqiy-demokratik jamiyat a’zosi sifatida bu jamiyat hayotida to’laqonli ishtirok eta
olishi,   zamonning   bozor   iqtisodiyoti   qo’yayotgan   talablariga   to’la   javob   bera   olishi
kerak.   Axborot   oqimi   keskin   ortgan,turli   yangiliklar   hayotimizga   shitob   bilan   kirib
kelayotgan   davrda   mustaqil   tanqidiy   fikrlash   ko’nikmalariga   ega   bo’lgan,yangilikni
o’rganishga doim tayyor bo’lgan, hamkorlikdan cho’chimaydigan , muloqotga erkin
kirisha   oladigan   shaxsni   tarbiyalash   ta’lim-tarbiya   jarayonining   asosiy   maqsadi
bo’lishi   kerak   va   bu   borada   ta’limda   yangi   texnologiyalarning   qo’llanishiga   yo’l
ochilishi   maqsadga   erishish   yo’lidagi   to’g’ri   qadamdir.   Hozirgi   kunda   yangi
texnologiya elementi bo’lgan interfaol usullardan keng foydalanilmoqda.
Kurs   ishi   maqsadi:   Boshlang’ich   sinflarda   arifmetik   amallarni   ko’p   xonali
sonlar   ustida   ko’paytirish   va   bo’lishni   o’rgatishda   pedagogik   metodologiyalardan
foydalanish pedagogik asoslarini ishlab chiqish.
Kurs   ishi   obyekti:   U mumiy   o’rta   ta’limning   boshlang’ich   sinflaridagi   o’quv-
tarbiyaviy jarayoni . 
Kurs   ishi   predmeti:   B oshlang’ich   sinflarda   a rifmetik   amallarni   o’rgatishda
pedagogik  metodlardan  foydalanish.
Kurs   ishining   vazifasi.   Boshlang’ich   ta’limda   o’quvchilarning   ko’p   xonali
sonlarni   ko’paytirish   va   bo’lishga   o’rgatish   metodikalari   batafsil   o’rganish   va   zarur
xulosalar chiqarish.
Kurs ishi tuzilishi:   Kurs ishi   kirish,   2   ta bob,   har bir bob bo’yicha xulosalar, 4
reja, umumiy   xulosa va  foydalanilgan adabiyotlar ro’yxatidan iborat. 
3 1  BOB. KO'P XONALI SONLAR ICHIDA KO'PAYTIRISH VA BO'LISHGA
O'RGATISH METODIKASI
1. 1.  Ko‘p xonali  sonlar ichida  ko‘paytirish va bo‘lishda og‘zaki va yozma
hisoblash usullarini o‘rganish metodikasi.
Boshlang’ich   sinflarda   bolalarga   og’zaki   va   yazma   hisoblashni   o’rgatish
muhim   ahamiyatga   ega   bo’lib,   bunda   o’qituvchidan   alohida   e’tiborli   bo’lish   talab
qilinadi.   Hisoblash   malakalarini   rivojlantirishda   o`qituvchi   o`qitishning   bir   qancha
turlarini inobatga olish zaruru.  Shulardan: didaktikaga doir qo’llanmalarda bilimlarni
bayon   qilish   va   mustahkamlashning   formalari   sifatida   quyidagi   o’qitish   metodlari
qaraladi:   kuzatish,   o’qituvchining   bilimlarni   (bayon,   suhbat,   hikoya,   mashq)
o’quvchilar bilan darslik va boshqa kitoblar bilan ishlash, kuzatish, laboratoriya ishi,
mustaqil ishlar.
Sinflarning   katta-kichikligiga   qarab   ushbu   metodlar   turli   o’rinlardan
qo’llaniladi. 2
     Kuzatish metodi boshlang’ich sinflarda matematikani shakllanishida muhim
ahamiyatga   ega.   Natural   sonlarning   xossalari,   arifmetik   amallarning   xossalari,
geometrik figuralarning xossalarini  va hokazolarni kuzatish o’quvchilarning fikrlash
qobiliyatini   o’stiradi.       Kichik   sinflardga   arifmetik   amallar   va   sonlarning   turli
xossalari   bilan   tanishtirishda   kuzatish   metodidan   foydalanish   ancha   oson   va
maqsadga   muvofiq   hisoblanadi.   Masalan   sonlarni   qo’shishda   o’rin   almashtirish
xossasini   o’rgatishda,   o’quvchilarga   ikkita   sonni   ikki   o’rinda   qo’shish   va   natijani
tengligini angltishda ushbu metoddan foydalaniladi.  
2+6=8,     6+2=8,    
9+1=10,   1+9=10,   
3+4=7,     4+3=7
Bunda   bolalar   qo’shish   tartibi   o’zgarganda   ham   yig’indi   o’zgarmasligi
to’g’risida xulosa chiqaradilar.
2
  N.U.Bikbay е va,   R.I.Sid е lnikova,G.A.Adamb е kova.   Boshlang’ich   sinflarda   mat е matika   o’qitish   m е todikasi.     (O’rta
maktab Boshlang’ich  sinf o’qituvchilari uchun m е todik qo’llanma.) T.: “O’qituvchi” 1996-y. -512b.
4  Suhbat metodini qo’llaganda o’quvchilarning bilish faoliyatini har tomonlama
o’stirish mumkin. Masalan:  100 ichida raqamlashni o’qitishda o’quvchilarga qanday
sonlar   bir   xonali   va   qanday  sonlar   ikki   xonali   ekanligini,  undan   keyin   ikkita   raqam
bilan   ifodalangan   sonlarni   ikki   xonali   sonlar   deyilishini   aytib   o’tish   lozim.
Shuningdek,   suhbat   jarayonida   nechta   raqam   bilan   nol   ifodalanilishini   va   1   dan   9
gacha nechta son, 10 dan 99 gacha nechta son borligini bayon qilish kerak.
Bayon qilish metodi ikki turga bo’linadi:
Ko’rgazmali bayon qilish. Bunda o’qituvchi bilimlarni bayon qilish bilan birga
uning haqiqiyligini misollar orqali namoyish qiladi.
Muammoli bayon qilish. Bunda o’qituvchi materialning muammosini qo’yadi,
uni yechish yo’llarini ko’rsatadi, asoslaydi va isbotlaydi. 3
Masalan:   agar   ko’payuvchi   va   ko’paytuvchining   o’rni   almashtirilib
ko’paytirilsa,   ko’paytma   qanday   o’zgaradi?   O’qituvchi   bu   savolni   tushuntirishda
ilyustrasion ko’rgazmalardan foydalaniladi:
3x4=12 ya‘ni 3+3+3+3=12 yoki  4x3=12 ya‘ni  4+4+4=12. Demak, ko’paytma
va   ko’paytuvchilarning   o’rnini   almashtirgan   bilan   ko’paytma   o’zgarmaydi   degan
xulosani o’quvchilar ilyustrasion yordamida keltirib chiqaradilar. Har qatorda 3 tadan
tugmani   4   qator   olinadi.   2-sinfning   darsligida   ko’paytirishning   o’rin   almashtirish
qonuni   bir   necha   aniq   misollarda   qaralgan.   O’quvchilarga   nechta   qator   borligini
bilishni   buyuradi   va   nechta   tugma   borligini   hisoblashni   talab   qiladi.   Buni   4x3=12
yozuv   bilan   ifodalaydi.   Ikkinchi   marta   o’qituvchi   tugmani   yuqoridan   pastga   qarab
sanashni buyuradi va yuqoridan pastga qaragan nechta qator borligini aniqlab nechta
tugma   borligini   bilishni   talab   qiladi.   Natijalarni   tenglashtirish   bilan   3x4=12   va
4x3=12   yozuvni   hosil   qiladi.   Shunga   o’xshash   ikkita   misol   keltirib,
ko’paytuvchilarning   o’rnini   almashtirgan   bilan   ko’paytma   o’zgarmaydi   degan
umumiy xulosani keltirib chiqaradi. 4
3
  M.E.Jumay е v. Boshlang’ich sinflarda mat е matika o’qitish m е todikasi.  T.: O’qituvchi. 2006-y.
4
  V.V.  Dani lova “Matematicheskaya podgotovka detey v doshkolnix uchrejdeniyax”.  -M., 1987 y.
5 Mashq metodidan matematikada  yangi material bilan tanishish hamda tegishli
bilim   o’quv   va   malakalarni   hosil   qilish   o’quvchilar   tomonidan   mashqlar   tizimini,
ya‘ni,   ma‘lum   matematik   topshiriqlarni   bajarish   orqali   amalga   oshiriladi.   Mashqlar
material   mazmuniga   va   matematik   srukturasiga   qarab   turlicha   bo’lishi   mumkin:
ifodalarning   qiymatini   topish,   taqsimlash,   tenglamalarni   yechish,   masalalar   yechish
va   h.k.   Mashqlar   har   xil   bo’lishi   mumkin:   darslikdan   olingan   va   uni   o’qituvchi
yozdirishi mumkin, odatdagi yoki qiziqarli ko’rinishda, didatik o’yin shaklida va h.k.
Masalan, o’qituvchi oldin
8 x 6 = 48               7 x 9=63                 6 x 4=24
48 : 8=                      63 : 9=                  24 :6=
mashqlarni   yechirgandan   keyingina   x*3=21   ko’rinishdagi   tenglamani
yechishga o’tadi.
Yangi material bilan tanishish asosan o’quvchilar bajaradigan mashqlar tizimi
orqali amalga oshiriladi. Mashqlarni o’rinli bajarishning eng asosiy yo’li ko’rgazmali
qilib   bajarishdir.   Shuning   uchun   matematik   tushunchalar   va   qonuniyatlar   bilan
tanishtirishda   to’plamlar   ustida   amallardan   va   tegishli   arifmetik   amallarning
yozilishidan foydalaniladi. 
Тaqqoslash va qarama- qarshi qo’yish.
Matematika   o’qitishda   bir-biriga   o’xshash   masalalar   juda   ko’p.   Masalan,
qo’shishning o’rin almashtirish va ko’paytirishning o’rin almashtirish xossalari 4+ 3
=   3+4,   3   x   4   =   4   x   3   o’quvchilar   bu   xossalarni   bir-biri   bilan   taqqoslaydilar,   farq
qiluvchi va o’xshash tomonlarini ajratib oladilar. Yangi materialni tushuntirish uchun
ham   mashqlarni   shunday   tanlash   kerakki,   ular   oldingi   darsda   yechilgan   mashqlar
bilan   bir   xillik   va   farq   qiluvchi   elementlarni   ajratib   olsin.   Matematika   o’qitishda
qarama-qarshi   masalalar   ham   masalan,   qo’shish   va   ayirish   uchraydi.   Bu   ikki
miqdorni to’g’ri qo’llash bilimlarni umumlashtirishga, to’g’ri xulosa chiqarishga olib
keladi.
6 1. 2. Ko‘p xonali sonlarni ko‘paytirish va bo‘lishni o‘rganish ketma-ketligi
va tushunchalari tizimi.
Arifmetik   amallarni   o’rganishda   oldin   o’quvchilar   ongiga   uning   ma‘nosini,
mazmunini   yetkazish   kerak.   Bu   ish   predmetlarning   har   xil   to’plamlari   bilan   amaliy
ishlar  bajarish  asosida   o’tkaziladi.  Ko’paytirish  uning  komponentlari   bilan natijalari
orasidagi   bog’lanishlarni   o’rganish   o’z   navbatida   bo’lish   amalini   o’rganish   uchun
asos   bo’lib   xizmat   qiladi.   Arifmetik   amallarni   o’rganishdagi   masalalardan   biri
og’zaki   va   yozma   hisoblash   usullarini   ongli   o’zlashtirish,   hisoblash   malaka   va
ko’nikmalarini   shakllantirish   bilan   bog’liqdir.   Og’zaki   hisoblashlarning   asosiy
ko’nikmalari   1-   va   2-sinflarda   shakllanadi.   Og’zaki   hisoblash   usullari   ham,   yozma
hisoblash   usullari   ham     amallar   xossalari   va   ulardan   kelib   chiqadigan   natijalarni
amallar komponentlari bilan natijalari orsidagi bog’lanishlarni bilganlikka asoslanadi.
Ammo og’zaki va yozma hisoblash usullarining farq qiluvchi xossalari ham bor.
Og’zaki hisoblashlar:    
1. Hisoblashlar yozuvlarsiz ( ya‘ni xotirada bajariladi) yoki yozuvlar bilan
tushuntirib   berilishi   mumkin.   Og’zaki   ko’paytirish   sonlarning   yuqorigi   raqamidan
boshlab yoki sonlarni yaxlitlab bajariladi.
Masalan:
65∙8=60∙8+5∙8=480+40=520
67∙25=70∙25-3∙25=70∙100:4-75=1675
48∙27=50∙30-(27∙2+50∙3)=1500-204=1296
7 Hisoblashlar xar hil usullar bilan bajarilishi mumkin.
Masalan :
26∙12=26∙(10+2)=26∙10+26∙2=260+52=312:
26∙12=(20+6) ∙12=20∙12+6∙12=240+72=312:
26∙12=26∙ (3∙4)=(26∙3) ∙4=78∙4=312
Amallar 10 va 100 ichida va ko’p xonali sonlar ustida xisoblashlarning og’zaki
usullaridan foydalanib bajariladi.
54024:6=9004
Ayirmani   biron   songa   bo’lish   uchun   kamayuvchini   va   ayriluvchini   alohida
bo’lib, natijalarni bir-biridan ayirish mumkin.
Masalan:
(90-80):5=90:5-80:5
Ko’paytmani biron songa bo’lish uchun ko’paytuvchilardan birini o’sha songa
bo’lishning o’zi kifoya.
Masalan:
(27∙5):9=(27:9)∙5=3∙5=15
Biron   sonni   ko’paytmaga   bo’lish   uchun   u   sonni   navbati   bilan
ko’paytuvchilarning  har   biriga  bo’lib,  undan  chiqqan  soni   ikkinchisiga  yana   bo’lish
kerak va hokozo.
Masalan:
180:(18∙5)=(180:18):5=10:5=2
Biron   sonni   bo’linmaga   bo’lish   uchun   u   sonni   uning   bo’linuvchisiga   bo’lib,
bo’luvchisiga ko’paytirish mumkin.
Masalan:
1000:(250:7)=(1000:250)∙7=4∙7=28
Bo’linmani   biron   songa   bo’lish   uchun   bo’linuvchini   o’sha   songa   bo’lib,
chiqqan   natijani   bo’luvchiga   bo’lish   mumkin   yoki   bo’linuvchini   bo’luvchi   bilan
o’sha sonning ko’paytmasiga bo’lish mumkin.
Masalan:
(1000:25):8=(1000:8):25=125:25=5
8 Yozma hisoblashlar
1.Hisoblashlar yozma bajariladi. yozma hisoblashlarda yechimini yozish ustun
qilib bajariladi.
Masalan: 
       
2. Hisoblashlar   quyi   xona   birliklaridan   boshlanadi   (yozma   bo’lish   bundan
mustasno).
    
 3. Oraliq natijalar darhol yoziladi. 
 242 x 16
1452 +242
3872
346   x 14   1384   +346   4844
4. Hisoblashlar  o’rnatilgan qoidalar bo’yicha, shu bilan birga bitta yagona
usul bilan bajariladi.Masalan:
Ba‘zi   misollarni   og’zaki   ham,   yozma   ham   yechish   mumkin.   Bu   hollarda
o’quvchilar yechimlarni taqqoslab arifmetik amallarning mazmunini va sonlar ustida
bajarilayotgan amallar mazmunini yaxshi tushunib oladilar.
Ko’p   xonali   sonlarni   ko’paytirish   va   bo’lish   bir-biridan   farq   qiluvchi   uch
bosqichga ajraladi.
I bosqich. Bir xonali songa ko’paytirish va bo’lish 
II boqich. Xona sonlariga ko’paytirish va bo’lish
III bosqich. Ikki xonali va uch xonali sonlarga ko’paytirish va bo’lish.
Har   bir   arifmetik   amal   konkret   ma‘nosini   ochib   berish   bilan   bir   vaqtda   mos
belgilashlar va atamalar kiritiladi, amallar nomlari, komponentlar va amallar natijalari
komponentlari   nomlari.   Bu   yerda   matematik   ifoda   tushunchasi   ustida   ishlash
9 boshlanadi,   dastlab   7+3   ko‘rinishdagi   oddiy   ifodalar,   so‘ngra   esa   9-(2+3)
ko‘rinishdagi ifodalar qaraladi.
Boshlang‘ich   sinflarda   eng   qulay   usul   bilan   hisoblash   masalasi   arifmetik
amallar   bajarishning   asosiy   tayanchi   bo‘lib   hisoblanadi.   O‘qituvchi   darslikdagi
materiallar   bilan   cheklanib   qolmasdan,   balki   ijodiy   fikrlaydigan   materiallar   bilan
darsni   boyitish   maqsadga   muvofiqdir.   Masalan,   10,   100,   1000   ichida   ko‘paytirishni
turli ko‘rinishlaridan foydalanish o‘quvchilarni qiziqishini  oshiradi.
68x5 = (34x2)x5 =34x (2x5) = 34x10 =340
68x50= 34x100=3400
Qo‘shishning distrebutevlik qonuniga ko‘ra:
17x50= (16+1) x50= 16x50+1x50=800+50 = 850 
Sonlarni  bo‘lish texnikasiga ko‘ra: 
135:5= (135x2) : (5x2) =270:10=27
2250:50=4500:100=45
O‘quvchilar diqqatini shunga jalb etish zarurki, og‘zaki va yozma ko‘paytirish
oddiy odat bo‘lib qolishini o‘qituvchi nazorat qilishi kerak.
24x25 = (6x4) x 25= 6x (4x25) = 6x100=600
Bunda imkon boricha qisqa holat tanlashga intilish zarur:
24x25=(24:4) x(25x4) = 6x100=600
Ko‘paytirishning qavslardan foydalanish holatlari juda ham qiziqarlidir:
37x25=(36+1) x25=36x25+25=900+25=925
35x25=(36-1)x25=36x25-1x25=900-25=875
38x25=(36+2) x25=36x25+2x25=900+50=950
25 ga ko‘paytirishning og‘zaki  usulini  24 va 26 ga ko‘paytirishni  
(25-1) va (25+1) ifoda bilan almashtirish maqsadga muvofiqdir.
(Bu chorak,bo‘lak, ulushlar tushunchasini o‘tganda zarur bo‘ladi.)
Masalan:   36x26=36(25+1)=36x25+36x1=900+36=936
              36x24=36(25-1)=36x25-36x1=900-36=864
25 ga bo‘lish esa, 5 ga bo‘lish qoidasidek bajariladi. Yuqoridagi hisoblashlarga
teskari   hisoblashlarni   bajarish   bilan   mustahkamlaymiz.   Bo‘luvchini   2   ga,   4   ga   ikki
10 martalab   ko‘paytirish   bo‘lgan   hollar   uchun   xonalarni   nollar   bilan   to‘ldirish
qoidalariga asoslanadi:
              225:25=(225x2)x2=225x4=900
  Agar   9,99   va   999   ga   ko‘paytirish   kerak   bo‘lsa,   u   holda   eng   qulay   usulda
hisoblash   qoidasiga   ko‘ra   (10-1),   (100-1),   (1000-1)   ko‘rinishlarda   distrebutevlik
qonuniga ko‘ra:
678x9=678x(10–1)=6780-678=6102
577x99=577(100–1)=57700-577=57123
34x999=34(1000–1)=34000-34=33966
2-sinfda (14x15) ko‘paytirish qoidasi 
14x15=14(10+5)=140x14x5=140+70=210
  Buni   darhol   hisoblashga   shoshilmasdan   bajarish   zarur,   chunki
14x15=14x10+14x5=(14+7)x10=21x10=210 
ko‘rinishda hisoblashni bajarishni unutmaslik kerak.
Agar 23x15 bo‘lsa 
 23x15=(22+1)x15=22x15+1x15=330+15=345
Shuningdek, 14 va 16 ga ko‘paytirishni (15+1) va (15-1) ifodaga almashtirish
mumkin.
66x14=66x(15–1)=66x15 – 66 = 990 – 66 = 924
62x16=62(15+1)=62x15+15x1=930+62=992
61x69=6(6+1)x100+1x9=4200+9=4209
243x247=24x25x100+3x7=60000+21=60021
Bunday   usullardagi   hisoblashlarni   bajarish   o‘quvchilarni   arifmetik   amallar
bajarishda hisoblashlarini mustahkamlaydi. 
Hisoblash malaka va ko‘nikmalarni shakllantirish texnologiyasiga asos bo‘ladi.
Boshlang‘ich   matematika   kursi   arifmetik   amallarning   qator   xossalarini   o‘z
ichiga oladi. Qo‘shish va ko‘paytirishning o‘rin almashtirish qonuni, ko‘paytirish va
bo‘lishning   taqsimot   xossasi   hamda   yig‘indiga   sonni   qo‘shish,   yig‘indidan   sonni
ayirish,   yig‘indini   yig‘inidiga   qo‘shish,   yig‘indidan   yig‘nidini   ayirish,   yig‘indini
11 songa   ko‘paytirish   va   bo‘lish,   sonni   ko‘paytmaga   ko‘paytirish,   sonni   ko‘paytmaga
bo‘lish.   Bu   xossalar   to‘plamlar   yoki   sonlar   ustida   amallar   asosida   ochib   beriladi,
natijada   o‘quvchilar   umumlashtirishga   kelishlari   lozim.   Boshlang‘ich   matematika
kursida   o‘quvchilarda   hisoblash   ko‘nikmalarini   tarkib   toptirishga   yo‘naltirilgan
mashqlar   sistemasi   ko‘zda   tutilgan.Bu   mashqlar   turlicha   bo‘lib,   ularga   quyidagilar
kiradi: turlicha misollarni yechish, jadvallarni to‘ldirish, harflarning son qiymatlarini
qo‘yish   va   olingan   ifodalarning   qiymatlarini   topish   va   h.k.   ko‘nikmalarni
shakllantirish   ularning   turli   darajadagi   ko‘nikma   va   malkalarning
avtomatlashtirilishini   ko‘zda   tutadi:   jadval   hollarining   qo‘shish   va   ko‘paytirish   va
ularga   asosan   tiplari,   ayirish   va   bo‘lish   amallarini   bajarish   malakalari   to‘la
avtomatlashtirilishi   uchun   o‘quvchilar   tez   va   to‘g‘ri   quyidagi   misollarni   yecha
olishlari kerak:
3+8=11,
7•8=42,
12-5=7,
56:8=7 
3. Ko‘paytirish va bo‘lish komponentlari orasidagi bog‘lanishni aks ettiruvchi
jadvallar bilan ishlash metodikasi.   
“Ko’p xonali sonlar” mavzusida arifmetik amallarni o„rganish
Bu   mavzuni   o’rganishda   o’qituvchining   asosiy   vazifasi   o’quvchilarning
arifmetik   amallar   (qo’shish   va   ayirish,   ko’paytirish   va   bo’lish)   orasidagi   o’zaro
bog’lanishlarni   umumlashtirish,yozma   hisoblashlarning   ongli   va   puxta
ko’nikmalarini hosil  qilishdan iborat. Jadvalda ko`paytirish va bo`lishni o’rganishda
o`quvchilar   ko`paytirish   jadvalini   bilibgina   qolmay,   balki   jadvalning   tuzilish
jarayonini ham bilishi muhimdir. Har bir son  bilan  ko`paytirish va bo`lishning jadval
hollari   taxminan bir  xil   reja  asosida   o`rganiladi.   Ko`paytirish  va  bo`lish  jadvalining
har   bir   holini   o`rganish   ishi   o`zgarmas   birinchi   ko`paytuvchi   bo`yicha   jadval
tuzishdan boshlanadi. 5
5
  A.A.Stolyar "Maktabgacha yoshdagi bolalarda elementar matematik tasavvurlarni shakllantirish".  - M. ,  1988.
12 Bu holda jadval tuzishda har bir keyingi misolning natijasini oldingisidan
foydalanib hosil qilish oson. (Masalan, agar 3x2=6 bo`lsa, 3x3=3x2+3 bo`ladi).
Jadvalda tuzishda boshqa usullardan ham foydalaniladi:
1) Bir xil qo`shiluvchilarni topish 2x3=2+2+2
2) Ko`paytirishning qo`shishga nisbatan taqsimot xossasidan foydalanish:
4x5=4+4+4+4+4=4x3+4x2=12+8=20
3)   O`rin   almashtirish   xossasidan   foydalanish   4x5=5x4     2   sonini   ko`paytirish
jadvali
bilan   tanishishda   o`qituvchi   taxta   2x2=4,   2x3=6,   2x4=8   yozuvini   yozadi.
O`quvchilar   o`qishadi.   «2   ni   2   ga   ko`paytirish,   2   ni   3   ga   ko`paytirish,   2   ni   4   ga
ko`paytirish».     O`qituvchi:   “Biz   bu   misollarning   natijalarini   hisoblab,   2   ni
ko`paytirish jadvalni
tuzamiz” 2x2=2+2=4, demak, 2 ni 2 ga ko`paytirilsa hosil bo`ladi, 2x2=4;
2x3=2+2+2=6 demak, 2 ni 3 ga ko`paytirilsa 6 hosil bo`ladi 2x3=6 bu natijani
oldingisidan foydalanib ham hosil qilish mumkin, ya'ni 2x2=4, 2x3=2x2=2+6,
2x4=2x3+2=8.
2   ni   5,   6,   7,   8,   9   ga   ko`paytirish   jadvalini   tuzishda   boshqa   usullar   ham
ko`rsatiladi.
Natijada 2 ga ko`paytirishning to`liq jadvali hosil qilinadi:
2+2                                                2x2=
2+2+2                                           2x3=
2+2+2+2                                      2x4=
2+2+2+2+2                                 2x5=
2+2+2+2+2+2                            2x6=
2+2+2+2+2+2+2                       2x7=
2+2+2+2+2+2+2+2                  2x8=
2+2+2+2+2+2+2+2+2             2x9=
3; 4; 5; 6; 7; 8; 9 ga ko`paytirish jadvalari ham shunga o`xshash tuziladi. 
13 1-Ko’paytuvchi 5 6 9 2
2-ko’paytuvchi 2 8 3 4
Ko’paytma 10 48 27 8
1-bo’linuvchi 81 225 600 3226
2-bo’linuvchi 9 25 10 2
Bo’linma 9 9 60 1613
Har   bir   yangi   jadval   ikkita   bir   xil   sonlarni   ko`paytirish   holidan   boshlanadi,
chunki berilgan sonni ko`paytirishning oldingi hollari tanish hisoblanadi ularni ilgari
qaralgan   jadvallarda   ko`paytuvchilar   o`rinlarini   almashtirish   yo`li   bilan   hosil   qilish
mumkin.
Hisoblash   usullari   bolalarga   to`la   tushunarli   bo`lishi   uchun   ularni
ko`rsatmaqo`llanmalar   yordamida   aniqlashtirish   maqsadga   muvofiq,   bunda
buyumlarning
rasmlari   ikkitadan,   uchtadan….   qilib   chizilgan   kartochkalardan,   sonli
figuralardan,
kvadrat Santimetrlarga bo`lingan kvadrat ditstimetrlardan foydalanish mumkin.
Ayniqsa,   bunda   kataklarga   bo`lingan   to`g`ri   turtburchak   tasvirlangan
moslamadan
foydalanish yaxshi natija beradi.
4. Ko‘p xonali sonlarni ko‘paytirish va bo‘lish amallari tartibini tahlil qilish.   
Boshlang’ich   sinflarda   arifmetik   amallarni   bajarishga   o’rgatishda   ularning
bajarilish   tartibi   tushuntiriladi.   Har   qanday   misollarda   arifmetik   amallar   bajarish
tartibini quyidagicha tushuntirilsa maqsadga muvofiq.
Agar ifoda faqat qo‘shish va ayirish amallaridan iborat bo‘lsa,    amallar berilgan
tartibda (chapdan o‘ngga ) bajariladi.
200 – 130 + 70 ∙ 3 = 70 + 70 ∙ 3 = 70 + 210 = 280
Agar ifoda ko‘paytirish va bo‘lish amallaridan iborat bo‘lsa,     amallar berilgan
tartibda (chapdan o‘ngga ) bajariladi.
14 56 : 7 ∙ 2 : 4 = 8 ∙ 2 : 4 = 16 : 4 = 4
64 : 8 : 4 ∙ 9 = 8 : 4 ∙ 9 = 2 ∙ 9 = 18
Agar   ifoda   har   xil   arifmetik   amallardan   iborat   bo‘lsa,     avval   ketma   –   ket
ko‘paytirish   va   bo‘lish   amallari   (chapdan   o‘ngga   )   bajariladi,     keyin   qo‘shish   va
ayirish amallari (chapdan o‘ngga ) bajariladi.
40 – 5 ∙ 5 + 12 = 40 – 25 + 12 = 15 +12 = 27
90 – 27 : 9 ∙ 3 = 90 – 3 ∙ 3 = 90 – 9 = 81
Ko’p   xonali   sonlarni   ko’paytirish   va   bo’lishda   amallar   ustun   ko’rinishida
yechish orqali bajariladi.   Ko’paytirishda bolalarga dastlab oxirgi sondan ko’paytirib
borilishi,     ko’paytma   ikki   xonali   son   chiqqanida   birlik   son   yozilishi   va   keyingi
ko’paytmaga   qo’shilishi,   keying   son   ko’paytmalari   tag   qismidan   yozilish   kerakligi
tushuntiriladi.  
Ko’p xonali sonlarmi bo’lishda dastlab jadvalli bo’lish tushuntiriladi. 
3896      : 4
38-36 974
  29-28
    16-16
      0
Bo’linuvchining bo’luvchiga nisbatan eng katta bo’linmalari ketma-ketlik bilan
yozilishi,   hosil   bo’lgan   natijani   ayirilishi,   keying   raqam   pastga   tushirilishi   va   shu
tartibda davom ettirilishi o’rgatiladi.
5.   Qo‘shish va ko‘paytirish komponentlari orasidagi bog‘lanishni aks ettiruvchi
misollar tuzing.    
- Qo`shishga oid misollarni ko`paytirish bilan almashtiring,
 3+3+3+3=  12           6+6+ 6=18
15  3*4=12                    6*3=18
-   Ko`paytirishni   qo`shishga   doir   misol   bilan   almashtiring   va   natijalarni
hisoblang:             4x3,    4+4+4=12
5x2, 3x6, 7x8,  9x5,
-Ifodalarni taqqoslang: 
4+4+4+4+4 >4x3      
 7x5 > 7+7+7+7
9x3<9+9+9+9+9
I Bob bo’yicha xulosa
Interfaol metod - ta’lim jarayonida o’quvchilar hamda o’qituvchi o’rtasidadagi
faollikni   oshirish   orqali   o’quvchilarning   bilimlarni   o’zlashtirishini   faollashtirish,
shaxsiy   sifatlarini   rivojlantirishga   xizmat   qiladi.   Interfaol   metodlarni   qo’llash   dars
samaradorligini   oshirishga   yordam   beradi.   Interfaol   ta’limning   asosiy   mezonlari:
norasmiy   bahs   –   munozaralar   o’tkazish,   o’quv   materialini   erkin   bayon   etish   va
ifodalash   imkoniyati,o’quvchilar   tashabbus   ko’rsatishlariga   imkoniyatlar   yaratilishi,
kichik   guruh,   sinf   jamoasi   bo’lib   ishlash   uchun   topshiriqlar   berish   va   boshqa
metodlardan   iborat   bo’l ib   ta’lim   metodlarini   takomillashtirish   sohasidagi   asosiy
yo’nalishlardan   biri   interfaol   ta’lim   va   tarbiya   usullarini   joriy   qilishdan   iboratdir.
Barcha   fan   o’qituvchilari   shu   jumladan   boshlang’ich   sinf   o’qituvchilari   ham   dars
mashg’ulotlari   jarayonida   interfaol   metodlardan   borgan   sari   keng   ko’lamda
foydalanmoqdalar.
16 Interfaol metodlarni qo’llash natijasida o’quvchilarning mustaqil fikrlash, tahlil
qilish,   xulosalar   chiqarish,   o’z   fikrini   bayon   qilish,   uni   asoslangan   holda   o’qituvchi
va   o’quvchilar   orasida   o’zaro   hamkorlik   tufayli   dars   samaradorligini   oshadi ,   yangi
darsni   o’quvchi   mustaqil   harakat,   mulohaza,   bahs-munozara   orqali   o’rganadi,
qo’yilgan   maqsadga   mustaqil   o’zi   darsda   o’quvchi   faol   ishtirok   etgan   holda   kichik
guruhlarda   javob   topishga   harakat   qiladi,ya’ni   ham   fikrlaydi,   ham   baholaydi,   ham
yozadi,   ham   gapiradi,   ham   tinglaydi,   eng   keragi   o’zi   faol   ishtirok   etadi.   Interfaol
usullarining   negizidagi   topshiriq   mazmunini   anglab   yetgan   o’quvchilar   ta’lim
jarayoniga o’zlari bilmagan holda qiziqish bilan kirishib ketadilar.
Boshlang’ich   sinflarda   qo’llanadigan   texnologiyalaridan   foydalanishning
maqsadi:O’quvchilarda   hozirjavoblik   hissini   rivojlantirish,   bahs-munozara,   erkin
fikrlashga   asoslangan   tafakkur   tarzini   shakillantirishdan   iborat.   Hozirda   keng
qo’llanib   kelayotgan   interfaol   metodlar   turlari   juda   ko’p   bo’lib,   ularning   hammasi
ham boshlangich ta’limda qo’llash uchun yaroqli emas. 
17 I I  BOB .  BOSHLANG’ICH SINF  O’QUVCHILARIGA ARIFMETIK
AMALLARNI O’RGATISHDA  PEDAGOGIK  METODLARDAN
FOYDALANISHNING NAZARIY   ASOSLARI
2.1.  Boshlang’ich sinflarda arifmetik amallar bajarish metodikasining
umumiy masalalari
Davlat  ta'lim  standard o'quvchilarning  har  biriga  ta'lim   olishda  teng   imkoniyatlarni
yaratib berish,har birining yuqori natijaga erishishlarini   rag'badlantirish va shu orqali o'quv-
bilim   jarayoning   farqli   tashkil   etilishini   ta'minlash   uchun   da'vat   etilga.   Davlat   ta'lim
standarlarining   o'quv   fani   bo'yicha,   ta'lim   sohalari   bo'yicha   ishlab   chiqarilishi   o'quv
fanlarining   variantini   tanlash   asosida   o'quv   metodik   majmualar,   jumladan,   boshlang'ich
sinflarda   matematika   o'qitishni   takomilashtirishni   nazarda   tutadi.   Boshlang'ich   sinflarda
arifmetik amallar bajarishni bog'lanish va bilimlarni muvofiqlashtirish tamoyili asosida
o'quv fanlarining ichki bog'liqligi va o'quv fanlari aro uzviylikni ta'minlashga  xizmat qiladi.
Boshlang'ich   sinflarda   arifmetik   amallar   bajarish   talablarining   o'quvchilar   tomonidan
bajarilishi   ularning   tevarak   zarur   bilim,   malaka   va   konikmalarni   egallashlariga   yordam
beradi.
a) o'quvchilarning tevarak atrofdagi tabiiy muhitga moslashtirish.
b) faohiyatning har-xil turlarini o'quv mehnat,muloqatni egallash.
c) o'z-o'zini nazorat qilish hamda baholarshga o'rgatish.
d) muayyam   umumiy   tabiiy   -ilmiy   iqtidorning   belgilangan   darajasi   uning
keyingi   taraqiyotining tavsifi.
Shunday qilib, boshlang'ich sinflarda arifmetik amallar bajarish jarayoni o'quv-
bilim jarayoniga matematika o'qitish bo'yicha bilim,konikma va malakalarigina emas
balki   shaxsning   muayyam   asosiy   faoliyati   majmuasi-   mehnat   o'quv-biluv,
kammunikativ-axloqiy   va   jismoniy-   kamolatiga   mos   keladigan   fazilatlarining
shakllanishini ham taminlaydi.
O’quvchilarning arifmetik amallarni bajarishga o'rgatish metodikasining nazariy
asoslari. T izimda yuz berayotgan ijtimoyi - iqtisodiy munosabatlar, xalq ta'limi tizirr
lo'layotgan o'zgarishlar "Ta'lim  taraqqiyoti  qonunda ham" Kadrlar tayyorlash Milliy
18 dasturi   "   da   ko'rsatib   o'tilgandek,   har   bir   sinf   o'quvchisiga   oldiga   muhim   vazifa
qo'yilmoqda.   Bu   vazifalar   boshlang'ch   ta'lim   uchun   ham   xos   bo'g'inlarni   ajratish
imkonini   beradiki,   bu   bo'g'inlar   xilma   -xil   o'quv   fanlari   dasturlarida,   o'quv
rejalarida,darsliklarda ta'limning joriy etilishi hamda metodik tizimida biror tarmoqni
hosil qilish mumkin. 6
Davlat ta'lim standartlari o'quv fani bo'yicha o'quv -metodik majmualar (dastur,
o'quv   rejasi,   darstliklar   )ni   yaratish   uchun   keng   imkoniyatlar   ochib   beradi,
shuningdek   o'quv   fanlararo   bog'lanish   va   bilimlarni   muvofaqiyotlashtirish   tamoyili
asosida   o'quv   fanlarni   bog'lanishi   ta'minlashga   xizmat   qiladi.   Yangi   matematika
kursida, avvalgiga o'xshash, arifmetika asosiy o'rni egallaydi. I-IV-sinflarining yangi
dasturida   arifmetik   materialar   mazmuni   unchalik   ko'p   o'zgarmagan:arifmetika
nazariyasi   (amallarning   xossalar,natijalari   va   kompanentlardan   biri   o'zgarganda
amallar   natijalarining   o'zgarishi)   kamroq   yoritilgan,   nazariyaning   amaliy   masalalar
(sanoq,o'lchashlar,hisoblashlar,masalalar   yechish   )   bilan   bog'lanishi   bilan   yanada
mustahkamlangan:   eng   muhimi   tushunchalar   (son,   sanoq,   sistemasi,arifmetik
amallar) shakllantirishining birmuncha mukammal sistema tarzda tutilgan.
Shuningdek arifmetik boshlang'ich o'rganish uslubi ham mukammallashtirilgan.
Kichik   yoshdagi   o'quvchilarni   o'qitishning   barcha   bosqichlaridan   ularning   tiklash
faoliyatini   aktivlashtirishga   tayanch   faktlar   va   kuzatishlarni   o'z   vaqtida
umumlashtirishga,ayrim   masalalar   orasidagi   o'zaro   bog'lanishni   tayinlashda,
bolalarda   mustaqil   ishlash   o’quvlarini   paydo   qilishda   qaratilgan   yangi   ilmiy
asoslangan   usul   va   uslubdagi   maktab   dasturiga   kiritilgan.   O'quv   materialini   o'quv
yillari   bo'yicha   taqsimlanishida   o'rganilayotgan   sonlar   sohasini   asta-sekinkengayib
borishi ko'zsatiladi.
1-sinf Idan 20 gacha sonlar.
2-sinf Idan 100 gacha sonlar.
3-sinf Idan 1000 gacha sonlar.
6
  N.U.Bikbayeva,   Z.I.Ibroximova,   X.I.   Qosimova   "Maktabgacha   yoshdagi   bolalarda   matematik   tasavvurlarni
shakllantirish".  -T.: "O`qituvchi" 1995. 
19 4-sinf Idan 1000000 gacha sonlar.
Va xakozo ya'ni ko'p xonali sonlar o'rganiladi. Arifmetik amallarga doir material
konsentrlarga bo'lib o'rganiladi. Hammasi bo'lib 5 ta konsentr ko'zda tutiladi: o'nlik,
ikkinchi   o'nlik,   yuzlik,   minglik,   ko'p   xonali   sonlar.   Har   bir   konsert   o'z   mazmuniga
ko'ra   sistematik   arifmetika   kursining   asosiy   masalalarni   aks   ettiradi,   shiming   uchun
o'quvchilar   u   yoki   bu   chegaralar   ichida   sonlar   ustida   amallarni   o'rganar
ekanlar,umuman arifmetikaning mohiyati to'g'risida tasavvur  hosil  qiladilar. Har gal
yangi sonli material asosida amallar bajarishga qayta-qayta murojaat etish eng muhim
arifmetik   tushunchalarning   mazmunini   chuqurlashtirish   va   kengaytishga   imkon
beradi.   Bundan   tashqari,   mustahkam   o’quv   va   malakalarning   asta-sekin   shaklanishi
(   sanoqda,   o'lchashlarda,   og'zaki   va   yozma   nomerlashda,   hisoblashda   va   h.k
ta'minlanadi,   chunki   bu   amallarni   bajarishning   usullari   umumiylikni   saqlagan   holda
asta-sekin   murakkablashtirib   boradi.   Shunday   qilib,   har   bir   oldingi   korsentrda
nomerlash   va   arifmetik   amallarni   o'rganish   mos   masalalarni   kelgusida   o'rganish
uchun   tayyorgarlik   ishi   bo'lib   hisoblanadi,   har   bir   keyingi   honsentrda   esa   ilgari
o'rganilgan material umumlashtiriladi va mustahkamlanadi.
Arifmetika   kursining   konsentrik   tuzulishi   kichik   yoshdagi   o'quvchilarni
psixologik   xususiyatlarga   mosdir   :   sanoq   o'lchash,arifmetik   amallar   bilan   dastlabki
tanishtirishni   narsalar   to'plamlari   yordamida   ko'rsatish   bo'lgan   katta   bo'lmagan
raqamlar   misolida   bajarish   zarur   son   sohasini   sekin   -   asta   kengaytirib   borish   ham
ko'rgazmali   -   harakatli   amallardan   abstrakt   amallarga   o'tish   orqali   bolalarning
fikrlarini   rivojlantirish   bilan   moslashtiriladi.   Har   bir   konsentrning   ajratib   berish
sabablarini,   bu   konsentr   ichida   sonlarni   nomerlashni   o'rganish   uslubini   shuningdek,
arifmetik amallarni o'rganish usulini batafsil bayon qilamiz.
 Pedagogik texnologiya tushunchasi XX asrda ‘aydo bo’lib, quyidagi rivojlanish
bosqichlaridan o’tib kelmoqda.
  Dastlabki   bu   tushuncha   1940-yillardan   50-yillar   o’rtasigacha   “ta’limda
texnologiya”   deb   qo’llanib,   o’quv   jarayonida   audiovizual   texnika   vositalaridan
foydalanishni   ifoda qilgan.
20   pedagogik   texnologiya   tushunchasi   dastlab   XX   asrning   o’rtalarida   AQSHda
qo’llana   boshlangan.Bunda   “pedagogik   texnologiya”   va   “ta’lim   texnologiyasi”
ifodalari faqat texnika vositalari yordamida o’qitishga nisbatan qo’llangan edi.
  Oradan vaqt o’tishi davomida shu ifodalarni qo’llash darajasi kengayib borishi
natijasida   ularning   ma’nolari   ham   tegishlicha   o’zgarib   bordi.   Hozirga   kelib   esa
pedagogik   texnologiya   ifodasining   zamonaviy   ilmiy   asoslangan   yagona   ta’rifini
belgilash   maqsadida   bir   qancha   yirik   olimlar   tomonidan   turli   fikrlar   va   xulosalar
asoslab berildi.
  50-yillar   o’rtasidan   60-yillargacha   “ta’lim   texnologiyasi”   ifodasi   qo’llanilib,
bunda programmalashtirilgan ta’limni   nazarda tutilgan.
  70-yillarda   “pedagogik   texnologiya”   ifodasi   qo’llanilib,   u   avvaldan
loyihalashtirilgan   va   aniq   belgilangan   maqsadlarga   erishishni   kafolatlovchi   o’quv
jarayonini bildirgan. 
  1979-yilda   AQSHning   pedagogik   kommunikatsiyalar   va   texnologiyalar
assotsiatsiyasi   tomonidan   pedagogik   texnologiyaga   quyidagicha   ta’rif   berilgan   edi:
“pedagogik   texnologiya   bilimlarni   o’zlashtirishning   hamma   jihatlarini   qamrab
oluvchi   muammoni   tahlil   qilish   va   rejalashtirish,   ta’minlash,   muammoning   yechini
baholash va boshqarish uchun odamlar, g’oyalar, vositalar va faoliyatni tashkil qilish
usullarini o’z tarkibiga oladigan kom’leks, integrativ jarayondan   iborat…”. 
  80-yillarning   boshidan   pedagogik   texnologiya   deb   ta’limning   kom’yuterli   va
axborot texnologiyalarini   yaratishga aytilgan.
  Shu   aytilganlar   asosida   pedagogik   texnologiya   bir   jihatdan   o’quv   jarayonida
texnika   vositalaridan   foydalanishning   kengayib   borishini   ifodalab,uni   ta’limdagi,
o’qitishdagi   texnologiya   deb   nomlash   mumkin   bo’lsa,   ikkinchidan,   ta’lim
texnologiyasi   yoki   pedagogik   texnologiya   degan   nom   o’quv   jarayonining   o’zini
qurish texnologiyasini bildiradi deb xulosa chiqarish mumkin. 7
 Pedagogika oid adabiyotlar tahlili shuni ko’rsatadiki, hozirgi davrda pedagogik
texlonogiya   tushunchasi   ta’lim   amaliyoti   va   nazariyasi   ilmidan   mustahkam   o’rin
7
  L.P.Stoylova, A.M.Pishkalo Boshlang‘ich matematika kursi asoslari. – T.: O‘qituvchi 1991.- 336  b.
21 egalladi,   lekin   uni   pedagigikaning   mukammal   lug’atlari   (tezaurus)dagi   o’rni   hali
noma’lumligicha qolib kelmoqda.
  Pedagogik   texnologiya   tushunchasining   shakllanishi   va   rivojlanishi   tarixida
turli   qarashlar   mavjud   bo’lgan:   u   texnik   vositalar   haqidagi   ta’limot   deb,   hamda
o’qitish   jarayonini   loyihalashtirilgan   holda   izchil   va   muntazam   tashkil   etish   deb
talqin qilingan. Hozir pedagogik texnologiyalarning bir qancha ta’riflari mavjud. 
  V.’.Bes’alko   pedagogik   texnologiyani   amaliyotga   tatbiq   qilinadigan   muayyan
pedagogik tizim loyihasi   sifatida belgilaydi.U pedagogik tizim texnologiyalar ishlab
chiqish   uchun   asos   bo’ladi,   deb   hisoblaydi.Bunda   asosiy   diqqat   o’quv   –pedagogik
jarayonni oldindan loyihalashga qaratiladi, didaktik vazifa va o’qitish   texnologiyalari
tushunchasidan   foydalaniladi.Shu   tariqa   V.P.Bes’alko   o’quv   jarayonini   loyihalash
g’oyasini   ilgari   suradi.Afsuski,   hozirga   qadar   pedagogik   texnologiya   va   loyiha
tushunchalari haqida aniqlik yo’q.
  Pedagogik texnologiya ta’lim jarayoniga jadallik bilan kirib borayotgan bo’lsa
ham, uning maqomi  noaniqligicha qolib ketmoqda. Tadqiqotchilarning ishlarida fan
va amaliyot oralig’idan o’rin egallamoqda.
  N.F.Talizina   har   bir   ‘edagog   real   pedagogik   jarayonni   tashkil   etishdan   oldin
o’quv jarayoni haqida texnologik darajada bilimlar tizimini bilib olgan bo’lishi   shart
deb   hisoblaydi.U   fan   va   amaliyot   oralig’ida   tamoyillarni   olg’a   suruvchi,   metodlar
ishlab chiquvchi, ularni  izchil qo’llash kabi masalalar  bilan shug’ullanuvchi alohida
fan bo’lishi kerak, deb hisoblaydi.Ularsiz pedagogik jarayon texnologiya real o’qitish
jarayoni sifatida asoslanmay qoladi.
  Ayrim   mualliflar   o’qitish   texnologiyalariga   fan   va   san’at   oralig’idagi   fan   deb
qaraydilar, boshqalari uni loyihalash bilan bog’laydilar.
  Shunday   qilib,   bir   yondashuvda   o’qitish   texnologiyalari   o’qitishning   barcha
vositalarini   qamrab   olgan   qandaydir   jihozlash   sifatida   ham   belgilanadi.Unda
texnologiya o’quv jarayonini texniklashtirishni taqozo qiladi.
  Texnologiya tushunchasi 60-yillardagi Amerika va G’arbiy Yevro’ada ta’limni
isloh   qilinishi   bilan   bog’liq   ravishda   kirib   keldi.B.Blui,   J.Koroll,   ‘.Y.Gal’erin,
V.I.Davidov,   N.A.Menchinskaya,   Z.I.Kalmikova,   L.I.Zankov   texnologiyalari
22 mashhur.O’qitishni   tashkil   qilishning   texnologik   yondashuvlari   V.’.Bes’alko,
N.F.Talizina,   L.M.Fridman,   Y.N.Kulyutkina,   G.S.Suxobskoy,   T.V.Kudryavsev,
M.I.Maxmutov kabi aksariyat psixolog va didaktikachilarga taalluqlidir.
  Alohida qayd etib o’tish joizki, ayni vaqtda ta’lim texnologiyasi tushunchasini
mantiqiy   –g’oyaviy   jihatdan   izohlash   borasida   yagona   fikr   mavjud   emas.Yuqorida
qayd etilgandek, pedagogik texnologiya nazariyasi o’tgan asrning ikkinchi yarmidan
boshlab   asoslanib   kelinayotgan   bo’lsada,   aynan   “pedagogik   texnologiya”
tushunchasiga nisbatan turlicha yondashuvlar mavjudligini ko’rib turibmiz.
  So’nggi   o’n   besh   yil   davomida   nutqimizda   “pedagogik   texnologiya”   ,
“zamonaviy pedagogik texnologiya”, “o’qitish texnologiyasi” kabi tushunchalar keng
qo’llanmoqda.   Aksariyat   pedagoglar   “ta’lim   texnologiyasi”   hamda   “pedagogik
texnologiya”   tushunchalari   mazmunan   bir   ma’noni   anglatishini   ta’kidlamoqdalar.
Bizning   nazarimizda   bunday   yondashuv   u   qadar   to’g’ri   emas,   hamda   bu   borada
yagona to’xtamga kelish muhimdir.
 Yuqorida qayd etib o’tilganidek, ta’lim jarayonini texnologiyalashtirish g’oyasi
G’arbiy Yevropa hamda AQSH da yaratilgan edi. Bizga ma’lumki, G’arbiy Yevropa
mamlakatlari   va   AQSHda   “pedagogika”   fani   mavjud   emas,   shu   bois   “pedagogik
faoliyat”,   “pedagogik   tizim”,   shuningdek,   ularga   bog’liq   ravishda   yuzaga   keluvchi
“pedagogik texnologiya” tushunchasi ham iste’molda yo’q.
  Nomlari   qayd   etilgan   mamlakatlarda   shaxsga   ilmiy   bilimlarni   berish   jarayoni
“ta’lim   jarayoni”   sifatida   nomlanadi,   shaxsga   bilimlar   berish,   uning   ma’lumotini
oshirish,   ta’lim   samaradorligini   ta’minlashga   xizmat   qiluvchi   fanlar   majmui
“Metodika” deb yuritiladi.Metodika fanlarini o’qitishda asosiy e’tibor  ta’lim  sifatini
yaxshilab,uning   samaradorligini   ta’minlashga   qaratiladi.   O’zbekiston   Respublikasi
( shu jumladan, MDH mamlakatlari) ta’lim tizimi amaliyotida o’qitilib kelinayotgan
“pedagogika”   fanining   predmeti   shaxsni   shakllantirish,   uning   kamolotini
ta’minlashga   yo’naltirilgan   ta’limiy   hamda   tarbiyaviy   faoliyatni   tashkil   etish
jarayonining   mazmunidan   iboratdir.   Ya’ni,   shaxsning   yetuk   kamoloti   ikki   muhim
faoliyat   –ta’limiy   va   tarbiyaviy   faoliyat   jarayonining   samarasi,   natijasi   sifatida
23 namoyon   bo’ladi.   Ayni   o’rinda   “pedagogik   texnologiya”   hamda   “metodika”
tushunchalarining tavsifi, o’ziga xos jihatlarini yoritish maqsadga muvofiqdir. 
 T.N.Ballo “pedagogik texnologiya” tushunchasiga ta’rif berar ekan, uni o’qitish
jarayoniga   nisbatan   to’shiriqli   yondoshuv,   L.V.   Zankov,   T.Y.Gal’erin,
V.I.Davidovlar   bosqichli   o’qitish,   G.K.Selenko   hamda   boshqa   mualliflar   esa
mazmunli   umumlashma   sifatida   baholaydilar.   ‘.Mitchelning   nuqtai   nazariga   ko’ra
pedagogik   texnologiya   barcha   jihatlariga   ko’ra   o’ziga   xos   va   samarali   natijalarni
qo’lga kiritish imkonini beruvchi pedagogik tizimni tashkil etish bilan bog’liq holda
ta’lim   tizimi   doirasida   olib   borilayotgan   tadqiqot   nazariyasi   va   amaliyotning
muayyan   tarmog’idir.   S.K.Islamgulova   esa   quyidagi   qarashni   ilgari   suradi:
texnologik loyihaga asoslangan ta’lim jarayonini tashkil etish usuli bo’lib, u avvaldan
belgilangan   muayyan   qoida   va   talablarga   javob   beradi.Quyida   ayrim
tadqiqotchilarning   “pedagogik   texnologiya”   tushunchasiga   bergan   ta’riflarini
keltiraman.
 “Ta’lim texnologiyasi” tushunchasi “ta’lim metodikasi” tushunchasiga nisbatan
kengdir.
Ta’lim   metodi   –o’quv   jarayonining   majmuaviy   vazifalarini   yechishga
yo’naltirilgan o’qituvchi va o’quvchilarning birgalikdagi faoliyati usuli bo’lsa, ta’lim
metodikasi esa muayyan o’quv ‘redmetini o’qitishning ilmiy asoslangan metod, qoida
va usullari tizimini tavsiflaydi .
Ta’lim   texnologiyasi   –ta’lim   maqsadiga   erishish   jarayonining   umumiy
mazmuni,ya’ni,avvaldan   loyihalashtirilgan   ta’lim   jarayonini   yaxlit   tizim   asosida,
bosqichma   –bosqich   amalga   oshirish,aniq   maqsadga   erishish   yo’lida   muayyan
metod,usul va vositalar tizimini ishlab chiqish, ulardan samarali, unumli foydalanish
hamda ta’lim jarayonini yuqori darajada boshqarishni ifodalaydi.
O’qituvchini   samarali   faoliyat   ko’rsatishga   undovchi   darsning   metodik
ishlanmasidan   farqli   o’laroq,   ta’lim   texnologiyasi   o’quvchilar   faoliyatiga   nisbatan
yo’naltirilgan bo’lib, u  o’quvchilarning  shaxsiy  hamda  o’qituvchi   bilan birgalikdagi
faoliyatlarini   inobatga   olgan   holda,   o’quv   materiallarini   mustaqil   o’zlashtirishlari
uchun zarur shart-sharoitlarni yaratishga xizmat qiladi.
24 pedagogik   texnologiyaning   markaziy   muammosi   –o’quvchi   shaxsini
rivojlantirish orqali ta’lim maqsadiga erishishni ta’minlashdan iborat.
“Ta’lim   texnologiyasi”   xususida   yaratilgan   adabiyotlarda   ushbu   tushunchaga
berilgan ta’riflarga asoslangan holda ushbu tushuncha quyidagicha sharhlangan :
pedagogik   texnologiya   muayyan   loyiha   asosida   tashkil   etiladigan,   aniq
maqsadga   yo’naltirilgan   hamda   ushbu   maqsadning   natijalanishini   kafolatlovchi
pedagogik faoliyat jarayonining mazmunidir.
  Pedagog   olim   V.P.Bespalko   pedagogik   tizimning   pedagogik   texnologiyaning
asosi   ekanligini   e’tirof   etgan   holda   uning   quyidagi   unsurlaridan   iboratdir   deya
ta’kidlaydi:
1.   O’ quvchi ;
2. ta’lim –tarbiyaning maqsadi;
3. ta’lim –tarbiya mazmuni;
4. o’quv jarayoni;
5. o’qituvchi yoki texnik vositalar;
6. ta’lim –tarbiyaning tashkiliy shakllari
  Xalq   xo’jaligining   moddiy   ishlab   chiqarishga   asoslangan   sohalarida
qo’llanilayotgan   texnologiyalar   mohiyatini   o’rganish   hamda   muammo   doirasida
nashr   etilgan   risolalar   mazmuni   bilan   tanishish   “pedagogik   texnologiya”   ta’lim   –
tarbiya faoliyatining yaxlit jarayoni to’g’risidagi fan ekanligini e’tirof etish imkonini
berdi.pedagogik   texnologiyaning   quyidagi   tarkibiy   unsurlari   uning   asosini
belgilashga xizmat qiladi: pedagogik texnologiyaning tarkibiy unsurlari
Ta’lim   jarayonining   umumiy   loyihasi   ta’limni   tashkil   etishga   bo’lgan   ijtimoiy
ehtiyoj 
ta’lim   maqsadi.   Ta’lim   mazmuni,   shakl,   metod,   usul   va   texnikasi   o’quvchi
faoliyati 
o’qituvchi   faoliyati   ta’lim   natijasi.   Yuqoridagi   fikrlarga   muvofiq   ta’lim
texnologiyasining tarkibiy tuzilmasi quyidagicha namoyon bo’ladi.
  Bizga   yaxshi   ma’lumki,   tarbiya   jarayoni   uzoq   muddatli,   murakkab,   uzluksiz
bo’lib   u   o’ziga   xos   xususiyatlarga   ega.   Garchi   zamonaviy   ta’lim   texnologiyasi
25 o’quvchining   ta’lim   jarayonidagi   yetakchilik   rolini   yoqlayotgan   bo’lsa-da,   tarbiya
jarayonida   tarbiyalanuvchi   asosiy   mavqeini   egallay   olmaydi.   Chunki   unda   harakter,
dunyoqarash yetarlicha shakllanmagan bo’lib, u bu borada tarbiyachining yordamiga
ehtiyoj   sezadi.   Shu   bois   tarbiya   texnologiyasi   ham   mantiqiy,   ham   tarkibiy   jihatdan
ta’lim texnologiyasidan farq qiladi. 
  Tarbiya   jarayonining   mohiyati,   qonuniyatlari   hamda   o’ziga   xos   jihatlari
xususidagi   mavjud   nazariy   va   amaliy   g’oyalarga,   pedagogik   bilimlarga   tayangan
holda tarbiya texnologiyasining tarkibiy qismlarini quyidagicha belgilandi:
1)  tarbiya jarayonining umumiy loyihasi;
2) tarbiyani tashkil etishga bo’lgan ijtimoiy ehtiyoj (rag’bat); 
3) tarbiya maqsadi;
4) tarbiya mazmuni ( shakl, metod, usul va texnik vositalar);
5) o’qituvchi (tarbiyachi) faoliyati ;
6) o’quvchi (tarbiyalanuvchi) faoliyati;
7) tarbiya samarasi ( natija ).  
  Ushbu   fikrlar   asosida   tarbiya   texnologiyasining   tarkibiy   tuzilmasi   tasvirda
quyidagicha namoyon bo’ladi.
 Pedagogik texnologiya o’zida quyidagi xususiyatlarni namoyon etadi:
1. pedagogik   texnologiya   pedagogik   jarayonni   takomillashtirish,
o’ptimallashtirishga bo’lgan ijtimoiy ehtiyojni qondirish omili sanaladi.
2. pedagogik   texnologiya   didaktik   hamda   tarbiyaviy   harakterdagi,
shuningdek,   ta’lim   –tarbiya   jarayonini   samarali,   mahoratli   tarzda   tashkil   etish
borasidagi nazariy hamda amaliy bilimlar majmui, metodologik fan sifatida namoyon
bo’ladi.
3. pedagogik texnologiya ta’lim –tarbiya jarayonining umumiy mohiyatini
aks ettiruvchi yaxlit jarayondir.
4. pedagogik   texnologiya   yo’naltiruvchanlik   vazifasini   bajaradi,   ya’ni,   u
shaxsni rivojlantirish, tarbiyalash, shakllantirish uchun xizmat qiladi.
5. pedagogik   texnologiya   -   shaxsiylik   xususiyatiga   ega   bo’lib,   muayyan
texnologiyalarni   ta’lim   –   tarbiya   jarayonida   qo’llashga   nisbatan   yagona,   qat’iy,
26 me’yoriy   (standart)   talablar   qo’yilmaydi.   Har   bir   pedagog   u   faoliyat   yuritayotgan
ta’lim – tarbiya muhitining xususiyatlari, mavjud ichki va tashqi shart – sharoitlarini
inobatga olgan holda muayyan texnologik yondashuvni amalga oshirish imkoniyatiga
ega.
6. pedagogik texnologiya o’zida ta’lim, tarbiya va shaxs taraqqiyoti
(kamoloti) birligini ifoda etadi.
Pedagogik   texnologiyaning   asosiy   maqsadi   komil   shaxsni   shakllantirish   uchun
poydevor   bo’lgan   pedagogik   jarayonni   takomillashtirish,   inson’arvarlashirish,
o’quvchining   mustaqilligini   ta’minlash,   o’qitish   jarayonida   texnik   vositalar
imkoniyatlaridan samarali foydalanishga erishishdan iborat.
2.2.   Arifmetik amallarni o’rgatishda amallar bajarish metodikasining
umumiy masalalari
  Interfaol metod - ta’lim jarayonida o’quvchilar hamda o’qituvchi o’rtasidadagi
faollikni   oshirish   orqali   o’quvchilarning   bilimlarni   o’zlashtirishini   faollashtirish,
shaxsiy   sifatlarini   rivojlantirishga   xizmat   qiladi.   Interfaol   metodlarni   qo’llash   dars
samaradorligini   oshirishga   yordam   beradi.   Interfaol   ta’limning   asosiy   mezonlari:
norasmiy   bahs   –   munozaralar   o’tkazish,   o’quv   materialini   erkin   bayon   etish   va
ifodalash   imkoniyati,o’quvchilar   tashabbus   ko’rsatishlariga   imkoniyatlar   yaratilishi,
kichik   guruh,   sinf   jamoasi   bo’lib   ishlash   uchun   topshiriqlar   berish   va   boshqa
metodlardan   iborat   bo’lib,   ular   ta’lim   –   tarbiyaviy   ishlar   samaradorligini   oshirishda
o’ziga xos ahamiyatga ega.
  Hozirda  ta’lim  metodlarini   takomillashtirish   sohasidagi  asosiy  yo’nalishlardan
biri interfaol ta’lim va tarbiya usullarini joriy qilishdan iboratdir.
Barcha   fan   o’qituvchilari   shu   jumladan   boshlang’ich   sinf   o’qituvchilari   ham
dars   mashg’ulotlari   jarayonida   interfaol   metodlardan   borgan   sari   keng   ko’lamda
foydalanmoqdalar.
 Interfaol metodlarni qo’llash natijasida o’quvchilarning mustaqil fikrlash, tahlil
qilish, xulosalar chiqarish, o’z fikrini bayon qilish, uni asoslangan holda himoya qila
27 bilish,   sog’lom   muloqot,   munozara,   bahs   olib   borish   ko’nikmalari   shakllanib,
rivojlanib boradi. 8
  Interfaol degani, o’qituvchi va o’quvchilar orasida o’zaro hamkorlik tufayli dars
samaradorligini   oshadi,   yangi   darsni   o’quvchi   mustaqil   harakat,   mulohaza,   bahs-
munozara   orqali   o’rganadi,   qo’yilgan   maqsadga   mustaqil   o’zi   darsda   o’quvchi   faol
ishtirok   etgan   holda   kichik   guruhlarda   javob   to p ishga   harakat   qiladi,ya’ni   ham
fikrlaydi, ham   baholaydi,  ham  yozadi,  ham   ga p iradi,  ham  tinglaydi,  eng keragi   o’zi
faol   ishtirok   etadi.   Interfaol   usullarining   negizidagi   topshiriq   mazmunini   anglab
yetgan   o’quvchilar   ta’lim   jarayoniga   o’zlari   bilmagan   holda   qiziqish   bilan   kirishib
ketadilar. 
  Boshlang’ich   sinflarda   qo’llanadigan   texnologiyalaridan   foydalanishning
maqsadi:
  O’quvchilarda   hozirjavoblik   hissini   rivojlantirish,   bahs-munozara,   erkin
fikrlashga   asoslangan   tafakkur   tarzini   shakillantirishdan   iborat.   Hozirda   keng
qo’llanib   kelayotgan   interfaol   metodlar   turlari   juda   ko’p   bo’lib,   ularning   hammasi
ham   boshlangich   ta’limda   qo’llash   uchun   yaroqli   emas.   Bunga   1-navbatda
boshlangich   sinf   o’quvchisining   o’qish,   yozish   tezligining   kichikligi   va   sinfda
aksariyat hollarda 30 tadan ortiq o’quvchi o’qishi bo’ladi. Interfaol metodlar nisbatan
kichik   auditoriyalarga   (30   tagacha   )   va   ko’proq   uzluksiz   ta’lim   tizimining   o’rta   va
yuqori   bo’ginlariga   mo’ljallangan   bo’lib,   boshlangich   sinflarda   qo’llash   tajribalari
juda   kam.   SHuning   uchun   yangi   texnologiyalarning   faqat   boshlangich   sinf
matematika darslarida qo’llash mumkin bo’lganlari haqida so’z yuritamiz. 
Interfaol   metod   sinfda   o’tiladigan   mavzular   yuzasidan   muammoli   vaziyatlarni
muhokama   qilishda   “Aqliy   hujum”,   “Adashgan   zanjirlar”,   “Savol   bering”,   “Insert”,
”BBB”,   “Bahs   –   munozara”,   “Muammoli   savollar”,   “Kichik   guruhlarda   ishlash”,
“Burchaklar   metodi“,   “Kubiklar”   metodlari   asosida   bahs,   munozara   orqali   ularni
yechimini topishda yaqindan yordam beradi.
8
  E.Sayidxalilov,   Sh.Abdullayeva   O‘quvchilar   ijodiy   qobiliyatlarini   rivojlantirish   -   milliy   dastur   talabi.   //   “Xalq
ta’limi”jurnali, 2001, 1-son, -B.13-20 
28   “Aqliy   hujum”   texnologiyasini   qo’llash   bir   muammoni   hal   qilish   yo’lidan
turlicha   va   iloji   boricha   ko’proq   taklif,   fikr   –   mulohazalarni   yig’ishdan   iborat.
Avvaliga   har   qanday   takliflar   qabul   qilinadi.   Keyin   esa,   ularning   ichidan   eng
ma’qulini tanlab olinadi. Bu metodni qo’llashda eng nozik tomoni hamma takliflarni
“Eslab” qolishdir. Shuning uchun ularni yozib borish kerak bo’ladi. O’qituvchi ularni
shartli belgilar va qisqartirishlar bilan doska yoki vatman qog’ozga yozib boradi.
 Masalan: 3 – sinfda mavzuga oid quyidagi mashqni hal qilish yuzasidan hamma
takliflarni yig’ish mumkin.
  “Quyidagi shaklda nechta to’rt burchak bor?”
Bunda takliflar to’rtburchaklar sonini sanash usuliga oid bo’lib, ularning sonini
to’g’ridan – to’g’ri aytish talab qilinmaydi.
 Bunda turli takliflar bildirish mumkin. Eng maqbuli avval 1 katakli, keyin 2, 3,
4, 5, 6, 7, 8 katakdan tuzilgan to’rtburchaklar sonini sanashni taklif qilish mumkin.
  Yoki biror ifoda qiymatini qulay usulda hisoblash yuzasidan takliflar yig’iladi.
Masalan:   1   dan   20   gacha   bo’lgan   barcha   natural   sonlar   yig’indisini   topish   yo’li
so’raladi.   Hamma   takliflar   qabul   qilinadi.   Ularning   bir   nechtasi   bo’yicha   yig’indi
topiladi   va   usullar   taqqoslanadi.   Eng   qulay   usulni   taklif   qilgan   guruh   yoki   juftlik
taqdirlanadi. 9
  Darsda   berilgan   masala,   misol   va   topshiriqni   juft   bo’lib   hal   qilishi   ham
o’quvchilarni o’zaro fikr almashishga, bir – birini to’ldirishi, kerak bo’lsa bir – biriga
o’rgatishga   o’rgatadi.   Bunday   usulni   “Juftlikda   ishlash”   deb   ataladi.   O’qituvchi
o’quvchilar mustaqil hal qilishi mumkin bo’lgan istalgan vazifani juftlikda topshiradi.
Bunday topshiriqni ijodiy harekterda bo’lishi maqsadga muvofiqroqdir. 
  “Adashgan   zanjirlar”   usuli   boshlang’ich   sinflarda   biror   bir   ketma   –   ketlikni
tiklash   uchun   qo’llanadi.   Bunda   o’qituvchi   biror   mavzu,   tushuncha,   algoritmga   oid
ketma   –   ketlikni   alohida   –   alohida   va   tartibsiz   qo’yadi.   O’quvchilar   tartibsiz
9
  Ta’limda a x borot texnologiyalari  - T.: 2000 .  -131b.
29 joylashgan   so’zlarga   mantiqiy   bog’langan   zanjirni   tuzishlari   kerak.   Bu   metodni   4-6
kishilik guruhda qo’llash ham, butun sinf bilan ishlash ham mumkin.
O’qituvchi   bilim   uzatuvchi   rolidan   o’quv   jarayonini   tashkil   qiluvchi,   o’qish
faoliyatini   boshqaruvchi,   o’quvchilar   faolligini   psixologik   va   pedagogik   jihatdan
oqilona qo’llab quvvatlab rivojlantiruvchi roliga o’tishi, deb hisoblaymiz. 
Pedagogik texnologiya nazariyasi va uni ta’lim jara yonida qo’llash muammolariga
bag’ishlangan zamonaviy tad qiqotlar mazkur nazariyaning ta’lim rivojini ta’min lashdagi
ahamiyatini   chuqur   anglab   yetish,   uning   imkoni yatlarini   aniqlash   va   keng   ko’lamli
axborot maydonini  egallashga yordam beradi. 10
Pedagogik   texnologiya   nazariyasini   shakllantirish   va   undan   foydalanish
mexanizmini bilish, ta’lim jarayoni ni rivojlantirish va boshqarishning eng samarali shakl
va metodlarini aniklash imkonini beradiki, buning nafaqat nazariy, balki amaliy ahamiyati
ham beqiyosdir.
Ta’lim   nazariyasi   va   amaliyotida   pedagogik   texnologiya larni   tadqiq   etish   ishi
fanlararo   (pedagogika,   psixologiya,   metodologiya,   pedagogik   metodologiya,   falsafa,
sotsi ologiya  va  boshqa   fanlar)   aloqadorlik   va   bog’liqlik  asosi da yondashuvni   talab etadi.
Ko’rsatib   o’tilgan   fan   yo’nalish larining   har   birida   ta’lim   texnologiyalarining   ma’lum
nazariy   jihatlari   va   texnologiyani   ta’lim   jarayoniga   tat biq   etishda   alohida   o’rin   tutuvchi
qulay shart-sharoitlari  bir qadar to’liq taxlil qilingan.
Texnologiya   m e hnat   jarayonining   o’ziga   singdiriladi.   Texnologiyaning   amalga
oshirilish   shaklidan   qatiy   nazar,   asosiy   maq sad   umumiy   jarayon   operatsiyalarining
tavsifi,   predme ti,   vositalari   va   yakuniy   natija   bilan   belgilanadi.   Bi nobarin,   pedagogik
texnologiyaning   pedagogik   jarayo ni   amalga   oshirish   shakli   sifatidagi   mohiyati
pedagogik   faoliyat   sohasida   namayon   bo’ladi   insonning   ongi   jamoaviy   o’zaro   ta’sir
in’ikosi ning   ideal   shakli   hamda   dialektik   qarama-qarshiligini   ifoda   etib,  o’zgartirilgan
mehnat sifatida namoyon bo’la di. Shunga ko’ra ongi qayta shakllantirish qonuniyatlari ni
ijtimoiy   texnologayadan,   ushbu   qonuniyatlarini   jo riy   etishning   asosiy   shakllarini
pedagogik texnologiyaga asoslangan pedagogik amaliyotdan izlash taqozo etiladi;
10
  www.natlib.uz   internet kutubxona
30 - pedagogik  texnologiya ijtimoiy texnologiyadan ajralib chiqib, o’z taraqqiyotida
shartli   jamoaviy   repeti tsiyaviy   (mashqlantiruvchi)   refleks   bosqichini   bosib   o’tgan
holda,   asosiy   texnologik   o’zaro   ta’sirlarni   maq sadga   muvofiq   tarzda   takrorlovchi
harakat   va   operatsiyalar   tizimiga   ajratadi.   Bundan   kuzatilgan   maqsad   ijti moiy   ongi
mustahkamlash   va   to’plangan   tajribani   yangi   avlodlarga   yetkazishdan   iborat   bo’lib,
uning predmeti esa ideallashtirilgan tavsifga ega;
-pedagogik   texnologiya   nazariyasining   yaratilish   va   rivojlanish   mantiqi   asosiy
bosqichlarda umumiy tex nologik nazariyaning shakllanishini aks ettiruvchi holat  sifatida
namoyon bo’ladi. Mazkur xislat asosi fikrlash  jarayonining eng muhim shakli sifatida
xulosa chiqa rish imkonini beruvchi deduktiv yondashuv hisoblanadi;
-   pedagogik   texnologiya   nazariyaning   yaratilishi   uchun   "g’isht   qo’yishning"   asosiy
davri   pedagogiktexnologiyaning   boshlang’ich   "hujayrasi"ni   ifoda   etuvchi   pedagogik
jara yonda   texnologik   besh   jihatning   mohiyatini   ochishga   yordam   beruvchi,   o’ziga   xos
tushuncha va kategoriyalar tizimini aks  ettiruvchi texnologik o’zgarish, texnologik vosita
hamda  texno-pedagogik o’zaro ta’sir bilan bog’liqdir.
II Bob bo’yicha xulosa
Pedagogik texnologiyani qo’llash jarayonida quyidagi vazifalar hal etiladi:
Mazkur   vazifalarning   ijobiy   hal   etilishi   quyidagi   shartlarga   amal   qilinishiga
bog’liq:
1. Mavjud shart -sharoitlarni inobatga olgan holda faoliyatni tashkil etish.
2. O’quvchi   (   tarbiyalanuvchi)larnning   yosh,   fiziologik,   ‘sixologik   hamda
shaxsiy xususiyatlarini hisobga olish.
3. Ta’lim (tarbiya) jarayonini demokratlashtirish va insonparvarlashtirish.
4. O’quvchi   (   tarbiyalanuvchi)lar   faoliyatini   ob’yektiv   nazorat   qilish   va
baholash.
31 5. Xususiy   fanlarni   o’qitish   jarayonida   imkon   qadar,   albatta,   samarali
ravishda texnik vositalar imkoniyatidan keng foydalanish.
 Pedagogik texnologiya o’zida quyidagi xususiyatlarni namoyon etadi:
Pedagogik texnologiyaning nazariy asoslari umumpedagogik, xususiy-metodik
hamda   lokal   (modul)   bilimlarga   asoslanadi.   Shu   bois   pedagogik   xodimlar,
shuningdek,   bo’lg’usi   o’qituvchilar   o’z   faoliyatlarida   pedagogik   texnologiyadan
foydalanishni   o’z  oldilariga  maqsad  qilib  qo’ygan   bo’lsalar,  yuqorida  qayd  etilgan
bilimlarni   puxta   o’zlashtira   olishlari   lozim.   Zero,   pedagogik   texnologiya   puxta
o’zlashtirilgan   pedagogik   bilimlarga   tayanilgan   holda   tashkil   etiladigan   yuksak
samarador pedagogik faoliyat jarayonidir.
32 UMUMIY XULOSA
Boshlang’ich   sinflarda   matematika   o’qitish   jarayonida   o’quvchilarni
boshlang’ich sinf matematika darslarida o’quvchilarning arifmetik amallar bajarishni
o’rganishini   tashkil   etish   didaktik   prinsiplarini   o’rganish   va   ularga   individual
yondashish darajasi bo’yicha bilish topshiriqlarini ularni xal etish jarayonida cheklash
shart-sharoitlarini belgadashdan iborat bo’ladi. 
Psixologik-pedagogik   nuqtai   nazardan   o’quvchilar   boshlang’ich   sinf
matematika   darslarida   o’quvchilarining   arifmetik   amallar   bajarishni   o’rganishini
tashkil etish didaktik ‘rintsi’larining o’ziga xosliklari, o’quv jarayonining didaktik
ta’minoti, didaktik ishlanmalar  moxiyati va yo’nalishi  ko’rib chiqilgan, bu barcha
materiallarning   o’quvchilar   Boshlang’ich   sinf   matematika   darslarida
o’quvchilarining   arifmetik   amallar   bajarishni   o’rganishini   tashkil   etish   didaktik
prinsiplarini   shakllantirish   maqsad   va   masalalariga   muvofiqligining   ilmiy
asoslangan taxlili berilgan.
Boshlang’ich   ta’lim   amaliyotida   qo’llanuvchi   masalalar   o’quvchilar
Boshlang’ich   sinf   matematika   darslarida   o’quvchilarining   arifmetik   amallar
bajarishni   o’rganishini   tashkil   etish   didaktik   prinsiplarini   shakllantirishga   turli
darajada   qulaylik   yaratadi.   Bu   holat   ularni   shakllantirish   ta’siri   darajasi   bo’yicha
guruhlarga masalalarni cheklash zaruriyatini qo’yadi.
Biz o’zimizning nazariy qarashlarimiz asosida  Boshlang’ich sinfda matematika
kursining metodik ta’minoti tarkibini aniqladik va o’quvchilarning o’qish jarayonida.
Boshlang’ich sinf matematika darslarida o’quvchilarning arifmetik amallar bajarishni
o’rganishini   tashkil   etish   didaktik   prinsiplarining   foydalanilmagan   imkoniyatlarini
belgiladik.
Eksperimental ma’lumotlarga suyanib, yangi qo’llanmalar didaktik materiallar
kompleksi   va   metodik   tavsiyalar   tizimi   ishlab   chiqildiki,   ular   o’quvchilar
Boshlang’ich   sinf   matematika   darslarida   o’quvchilarining   arifmetik   amallar
bajarishni   o’rganishini   tashkil   etish   didaktik   ‘rintsi’larini   faollashtirish   darajasiii
oshirishga imkon beradi.
33 Ishlab chiqilgan didaktik materiallar o’quv vaqti noishlab chiqarish sarfiyotini
kamaytirishga yordam beradi, o’quvchilar Boshlang’ich sinf matematika darslarida
o’quvchilarining   arifmetik   amallar   bajarishni   o’rganishini   tashkil   etish   didaktik
prinsiplarini   jadallashtirishga   imkon   yaratadi,   o’quvchilar   makoniy   va   mantiqiy
fikrlashi, o’quv ishiga ijodiy yondoshuvi  va o’qishga qizikishini  oshirishga imkon
beradi.
Boshlang’ich   sinf   matematika   darslarida   o’quvchilarining   arifmetik   amallar
bajarishni   o’rganishini   tashkil   etish   didaktik   prinsiplarini   o’rganish   va   ularga
individual yondashish bilim olish faoliyati muxim ahamiyat kasb etadi, chunki bola
birinchi   marta   jamoat   jixatidan   baxolanuvchi   faoliyatga   kirib   boradi.   Bu   faoliyat
barcha   o’quvchilar   uchun   majburiy   bo’lgan   qoidalardan   iborat   bo’lib   uning
muvaffaqiyati birgina o’quvchiga emas butun jamoaning faol harakatini talab etadi.
Aynan   shu   davrda   bola   bilim   olish   faoliyatining   jamoa   ishlab   chiqqan
uslublarini egallash zaruriyatini tushunadi. Chunki faqat ulargina qo’yilgan masalani
muvaffaqiyatli   yechishni   ta’minlaydi,   aynan   shu   paytda   bilim   olish   faoliyati
to’planadi.
Boshlang’ich   sinf   matematika   darslarida   o’quvchilarining   arifmetik   amallar
bajarishni   o’rganishini   tashkil   etish   didaktik   prinsiplarini   o’rganish   va   ularga
individual yondashishni tashkil etishda o’qituvchi yetakchi rol o’ynaydi. Uni shaxsi,
bilimi   va   o’quvchilarga   bo’lgan   munosabati,   metodik   maxorati   -   bular   bari   ko’rib
chiqilayotgan   masalani   muvaffaqiyatli   yechilishida   katta   ahamiyatga   ega.   Ayni
paytda   o’quvchilarning   rivojlanish   darajasi,   bilim   doirasi   kabi   omillar   ham   ta’sir
etadi.   Ushbu   barcha   omillar   birgalikda   ta’sir   ko’rsatadi.   Aynan   o’kituvchi   o’quv
materialini tizimlashtirib, ta’lim va uslub shaklini har bir o’quvchining qobiliyati va
imkoniyatini hisobga olgan holda ta’lim jarayonini tashkil etadi.
Olib   borilgan   ilmiy   izlanishimiz   boshlang’ich   sinflarda   matematika   o’qitish
jarayonida   o’quvchilarni   matematika   darslarida   o’quvchilarining   arifmetik   amallar
bajarishni   urganishini   tashkil   etish   didaktik   prinsiplarini   o’rganish   va   ularga
individual yondashish usulllarini ishlab chiqish imkonini berdi.
34 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. Sh.M.Mirziyoyev.   “Erkin   va   farovon   demokratik   O’zbekiston   Davlatini
birgalikda barpo etamiz” –T.: “O’zbekiston” 2016-y  -56-b.
2. Sh.M.Mirziyoyev. “Tanqidiy tahlil, qat’iy tartib-intizom va shaxsiy javobgarlik
–   har   bir   rahbar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo’lishi   kerak”.     –T.:   “O‘zbekiston”
2017 y. -104-b.
3. Sh.M.Mirziyoyev. “Qonun  usutuvorligi va inson manfaatlarini ta’minlash – yurt
taraqqiyoti va xalq farovoniligining garovi”–T.: “O‘zbekiston” 2017 y. -48-b.
4. O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   ta’lim   tizimini   isloh   qilish   bo’yicha   me’yoriy
hujjatlar I-qism, T.: 1998 yil
5. O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   ta’lim   tizimini   isloh   qilish   bo’yicha   me’yoriy
hujjatlar II-qism, T.: 1998 yil
6. N.U.Bikbay е va,   R.I.Sid е lnikova,G.A.Adamb е kova.   Boshlang’ich   sinflarda
mat е matika   o’qitish   m е todikasi.     (O’rta   maktab   Boshlang’ich     sinf   o’qituvchilari
uchun m е todik qo’llanma.) T.: “O’qituvchi” 1996-y. -512b.
7. M. Е .Jumay е v,   Z.G’   Tadji е va.   Boshlang’ich   sinflarda   mat е matika   o’qitish
m е todikasi.  (OO’Y uchun darslik.) T.: “Fan va t е xnologiya” 2005-y.
8. M.E.Jumay е v.   Boshlang’ich   sinflarda   mat е matika   o’qitish   m е todikasi.   T.:
O’qituvchi. 2006-y.
9. M.E.Jumayеv.   “Boshlang’ich     matеmatika   o’qitish   mеtodikasidan   amaliy
mashg’ulotlar to’plami”. T.: O’qituvchi 2005-y.
10. M.E.Jumayеv.   Bolalarda   matеmatik   tushunchalarni   rivojlantirish   nazariyasi   va
mеtodikasi.  (KHK uchun ) ToshkеnT.: “Ilm Ziyo” 2005-y.
11. M.E.Jumayev .   Bolalarda   boshlang‘ich   matematik   tushunchalarni   rivojlantirish
nazariyasi va metodikasi. -T.: ILM ZIYO,   2013.-232   b.
12. V.V.   Dani lova   “Matematicheskaya   podgotovka   detey   v   doshkolnix
uchrejdeniyax”.  -M., 1987 y.
35 13. A.A.Stolyar   "Maktabgacha   yoshdagi   bolalarda   elementar   matematik
tasavvurlarni shakllantirish".  - M. ,  1988.
14. N.U.Bikbayeva,   Z.I.Ibroximova,   X.I.   Qosimova   "Maktabgacha   yoshdagi
bolalarda matematik tasavvurlarni shakllantirish".  -T.: "O`qituvchi" 1995. 
15. E.Sayidxalilov,   Sh.Abdullayeva   O‘quvchilar   ijodiy   qobiliyatlarini   rivojlantirish
- milliy dastur talabi. // “Xalq ta’limi”jurnali, 2001, 1-son, -B.13-20 
16. L.P.Stoylova,   A.M.Pishkalo   Boshlang‘ich   matematika   kursi   asoslari.   –   T.:
O‘qituvchi 1991.- 336  b.
17. Ta’limda a x borot texnologiyalari  - T.: 2000 .  -131b.
18. “Maktabgacha ta’lim” jurnali maqolalari
19. www.natlib.uz      internet kutubxona
20. www.ziyonet.uz      materiallari
21. www.kitob.uz   
22. www.tdpu.uz   
23. www.referat.arxiv.uz   
24. www.testing.uz   
25. www.math.com   
36

Ko’p xonali sonlar ichida ko’paytirish va bo’lishga o’rgatish metodikasi

 

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari masalalarni har xil usulda yechish malakasini shakllantirish
  • Matematika test
  • Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarning madaniyatini shakllantirish kurs ishi
  • 4-sinfda miqdorlarni o‘rganish kurs ishi
  • Tarbiyachi va uning jamiyatda tutgan oʻrni 2

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский