Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 40000UZS
Hajmi 69.2KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 09 May 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Ilyos Hamidov

Ro'yxatga olish sanasi 15 Dekabr 2024

0 Sotish

Korxona bozor iqtisodiyoti xo’jalik subyektlari

Sotib olish
O`ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA`LIM
FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
BUXORO DAVLAT UNIVERSITETI
IQTISODIYOT VA TURIZM FAKULTETI KAFEDRASI
“MIKROIQTISODIYOT” FANIDAN
KURS ISHI
Mavzu:  KORXONA BOZOR IQTISODIYOTI XO'JALIK
SUBYEKTLARI
    Bajardi:   _____________     guruh talabasi  _______________
                                         (imzo)                                                              (ism sharifi) 
        Kurs ishi himoya qilingan sanasi: “______”______________2024yil      
    
Baho “_____”______________
             Ilmiy rahbar:                 _____________              ________________________
                                                            (imzo)                                                    (ism sharifi)
             Komissiya a`zolari:        _____________              ________________________
                                                            (imzo)                                                   (ism sharifi)
                                                      _____________              ________________________
                                                            (imzo)                                                  (ism sharifi)
                                  
Buxoro-2024 yil.
                                              KURS ISHI UCHUN TAQRIZ
IQTISODIYOT VA TURIZM FAKULTETI
KAFEDRASI
“MIKROIQTISODIYOT” FANI
Guruh________________________________________________________________
Talaba familiyasi va ism-sharifi____________________________________________
Kurs ishi mavzu________________________________________________________
Kurs ishining tarkibi____________________________________________________
Kurs ishi himoyasida talabaga berilgan savollar 
ro`yhati:______________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
Jadval va grafik materialning miqdori(muhim chizmalarning 
ko`rsatgichi)______________________________________________________________
Kurs ishining ijobiy 
tomonlari_________________________________________________________________
Kurs ishining kamchiliklari______________________________________________________________
________________________________________________________________________
Kurs ishiga qo`yilgan baho___________________________________________________
Kurs ishiga rahbarning ismi-sharifi va 
imzosi___________________________________________________________________ MAVZU: KORXONA BOZOR IQTISODIYOTI XO'JALIK SUBYEKTLARI
MUNDARIJA
KIRISH…………………............................….....………………………………3
I-BOB. KORXONA BOZOR IQTISODIYOTINING  XOJALIK SUBYEKTI
1.1.Korxonani tashkil etish, faoliyatini tugatish tamoyillari va tartibqoidalar…....7
1.2.Korxonalar faoliyatini litsenziyaiash tartibi…...........……………….….……10
II-BOB.   MILLIY   IQTISODIYOT   RIVOJLANISHIDA   KORXONANING
O’RNI VA ROLI.………..……………..................................................……..…13
2.1.Korxonaning belgilari funktsiyalari va vazifalari………...……….......………16
2.2.Korxonalarni   tasniflash..   .………………………….........……...……25
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR….........................……………….……29
XULOSA…………………………….....................................……………………30 KIRISH
Kurs   ishining   dolzarblig i.   Hozirgi   vaqtda   innovatsiyalar   iqtisodiyotni
rivojlantirishning   eng   xarakterli   xususiyatlaridan   biriga   aylanib   bormoqda.
Yaqinda bu nom ekzotik, noma'lum va hatto professionallar orasida ham unchalik
aniq   bo'lmagan   narsani   eslatardi,   ammo   endi   innovatsiyaning   o'zi   ham,   uning
tushunchalari   ham   dunyoni   tezda   zabt   etmoqda.   Innovatsion   jarayonda   jiddiy   rol
o'ynaydigan va innovatsiyalarni korxonalar uchun strategik resursga aylantiradigan
xalqaro   kapital   bozori   kengayib   bormoqda,   bu   borada   unga   yangi   moliyaviy
tuzilmalar   unga   yordam   bermoqda.   Ushbu   hujjatlarni   qabul   qilishdan   maqsad
tadbirkorlik   faoliyatini   rivojlantirish,   yangi   tadbirkorlarni   vujudga   keltirish   va
rivojlantirish   uchun   qulay   shart-sharoitlar   yaratish,   innovatsion   tizimning
salohiyati va samaradorligini oshirishga ko‘maklashish, innovatsiyalar uchun qulay
bo‘lgan   normativhuquqiy,   moliyaviy   va   axborot   muhitini   yaratishdan   iborat.
Shuningdek,   sanoatda   raqobatbardoshlik   va   mahsuldorlikni   oshirish,   yuqori
texnologiyali   mahsulotlar   ulushini   oshirishni   rag'batlantirish,   ishlab   chiqarishni
ko'paytirish   va   ishlab   chiqarish   va   eksport   tarkibida   ulushni   oshirish,   innovatsion
texnologiyalar   va   ilg'or   boshqaruvni   qo'llashni   kengaytirishdir   Iqtisodiyotni
innovatsion   rivojlantirish,   yangi   tadbirkorlarni   vujudga   keltirish   orqali   tizimning
salohiyati   va  samaradorligini   oshirishga   ko‘maklashish   tadqiqot   ishining   maqsadi
hisoblanadi.     Tadqiqotning   vazifalari   esa   sanoatda   raqobatbardoshlik   va
mahsuldorlikni   oshirish   bosqichlarini   tadqiq   qilish   va   uning   о ‘ziga   xos
xususiyatlarini   asoslash;   yuqori   texnologiyali   mahsulotlar   ulushini   oshirishni
rag'batlantirish,   ishlab   chiqarishni   ko'paytirish   va   ishlab   chiqarish   va   eksport
tarkibida   ulushni   oshirish,   innovatsion   texnologiyalar   va   ilg'or   boshqaruvni
qo'llashni   kengaytirish га   ta’sir   qiluvchi   omillarni   aniqlashdan
iboratdir.Iqtisodiyotni  modernizasiyalash  sharoitida sanoat  korxonalarda mahsulot ishlab   chiqarish   tannarxini   pasaytirish   yo’llarini   aniqlash   va   bu   bo’yicha   ilmiy
xulosa   va   tavsiyalar   ishlab   chiqishdan   iboratdir.   Ushbu   belgilangan   maqsadga
erishish   uchun   quyidagi   muhim   vazifalar   belgilab   olindi:   -   Sanoat   korxonalarda
mahsulot   ishlab   chiqarish   tannarxi   tarkibini   o’rganish;   -   Sanoat   korxonalarda
mahsulot   ishlab   chiqarish   tannarxini   shakllantiruvchi   xarajatlarni   tahlil   qilish;   -
Mahsulot   tannarxining   shakllanishiga   ta’sir   etuvchi   omillarni   aniqlash;   -   Sanoat
korxonalarda   mahsulot   ishlab   chiqarish   tannarxining   korxona   faoliyatiga   ta’sirini
tahlil   qilish;   4   Sanoat   korxonalarda   mahsulot   ishlab   chiqarish   tannarxining
rentabelligini   aniqlash;-   Iqtisodiy   modernizasiyalash   sharoitida   sanoat
korxonalarida   mahsulot   ishlab   chiqarish   tannarxini   kamaytirish   bo’yicha   ilmiy
asoslangan   takliflar   berish;   -   Mahsulot   ishlab   chiqarish   xarajatlarining   korxona
umumiy xarajatlari tarkibidagi o’rniga baho berish. I-BOB. KORXONA BOZOR IQTISODIYOTINING XO’JALIK SUBYEKTI.
1.1.Korxonani tashkil etish, faoliyatini tugatish tamoyillari va tartib-qoidalar.
Korxona   -   ijtimoiy   ishlab   chiqarishning   bosh   bo‘g‘ini   bo'lib,   unda   ilmiy
iqtisodiyotning   asosiy   iqtisodiy   masalalari   hal   etiladi.Korxona   ish   o‘rinlarini
beradi,   ish   haqi   to’laydi,   soliqlar   to‘lash   yo‘li   bilan   davlat   va   ijtimoiy   dasturlami
amalga   oshirishda   qatnashadi.Korxona   o‘z   faoliyatini   o‘zi   boshqaradi,   ishlab
chiqarilgan mahsulotni olingan sof foydani soliq va boshqa to’lovlami to‘lagandan
so‘ng   qolgan   qismini   tasarruf   etadi.Korxonalarda   ishlab   chiqarilayotgan
mahsulotlar hajmi va assortimenti, xilma-xilligi, xomashyo yetkazib beruvchilar va
xaridorlar   baholarni   shakllantirish,   resurslardan   tejamli   foydalanish,   kadrlarni
qo‘llash,   yuqori   unumli   texnika   va   texnologiyadan   foydalanish   masalalari   hal
etiladi.
Korxona   -   ijtimoiy   talablami   qondiruvchi   va   sof   foyda   olish   maqsadida
mahsulot   ishlab   chiqaruvchi,   ishlar   bajaruvchi,   xizmat   ko‘rsatuvchi   mustaqil
xo‘jalik   yurituvchi   iqtisodiyot   subyektidir.Zamonaviy   korxona   mustaqil   xo‘jalik
yurituvchi   subyekt   bo‘lib,   ularning   ishlab   chiqarish   vositalari   va   boshqa   mulklari
rejali   iqtisodiyot   sharoitlaridagidek   davlatning   o‘zigagina   tegishli   bo‘lmaydi.  
Shu sababli korxonalar: 
-mulkchilik shakliga ko‘ra 
- davlat va nodavlat,
 - tarmoq belgilariga ko‘ra
  -   mashinasozlik,   energetika,   metallurgiya,   neft   va   gaz   sanoati,   qurilish
kompleksi, oziq-ovqat, yengil sanoat, savdo va hokazolar,  - ishlab chiqarish miqyosi va xodimlar soniga ko‘ra
 - yirik, mikrofirma va kichik, 
- faoliyat yuritish muddatiga ko‘ra
 - uzluksiz, mavsumiy va uzlukli korxonalarga bo‘linadi.
   Ishlab-chiqarish va texnika munosabatlarida korxona - bu,ishlab chiqarilayotgan
mahsulotlar   hajmi   va   turlari,   ulami   tayyorlash   texnologiyasiga   miqdor   va   sifat
jihatidan   mos   keluvchi   mashinalar   tizimi;ijtimoiy   munosabatlarda   korxona   -   bu,
turli   kategoriyadagixodimlar   o‘rtasida   ularning   huquq   va   majburiyatlari   asosida
yuzaga keluvchi munosabatlar;tashkiliy-huquqiy munosabatlarda korxona huquqiy
shaxs sifatida faoliyat yuritadi;Kichik biznes subyektlari - korxona ko‘lami, ishlab
chiqarishhajmi,   ishlovchilar   soni,   moliyaviy   mablag‘lari   miqdori   va   boshqalar
jihatidan   imkoniyatlari   cheklangan   ishlab   chiqaruvchi   subyektlar.Kichik
korxonalar - mustaqil xo‘jalik faoliyatini olib boruvchi, o‘z balansiga ega bo‘lgan,
soliqlar   va   boshqa   toMovlami   to‘lagandan   so‘ng   qolgan   foydasini   o‘zi
taqsimlaydigan   korxona.   Iqtisodiyotning   jadal   rivojlanishi   va   ishlab   chiqarish
kuchlarining   o‘sishi   faoliyat   yuritayotgan   korxonalardan   tashqari,   yangi
korxonalarni tashkil qilish va ishga tushirishga tayanadi. Bunday qadam iqtisodiy
jihatdan   maqbullikka,   resurslar   imkoniyati   va   korxona   malisulotlariga   boMgan
talabga   asoslanadi.  
Yangi   korxonani   tashkil   qilish   quyidagi   tashkiliy   tamoyillar   asosida   amalga
oshiriladi: korxonani   tashkil   qilish   fikrining   paydo   bo‘lishi   korxona   muassislarini
tanlash   korxona   nizom   jamg‘armasini   tuzish   uchun   moliya   manbalarini   aniqlash
davlat   ro‘yxatidan   o'tish. Yangi   korxona   tashkil   qilishdan   asosan   quyidagi
maqsadlar ko‘zlanadi: iste’molchilar talab qilayotgan mahsulot ishlab chiqarishni  
ko‘paytirish   va   uni   sotishdan   foyda   (daromad)   olish;   ishlab   chiqarishga   mavjud qo‘shimcha   resurslami   jalb   qilish   ishlab   chiqarishga   ish   bilan   band   bo‘lmagan
aholini jalb qilish va shu orqali ish bilan ta’minlashdagi ijtimoiy muammolami hal
qilish   fan-texnika   yutuqlaridan   foydalangan   holda   yangi   sanoat   mahsulotlarini
ishlab   chiqarish   yakka   tarzda   yoki   hamkorlikda   faoliyat   yuritish   uchun   kichik  
korxona (o‘rtoqchilik kabi) tashkil qiluvchi alohida fiiqarolar yoki shaxslar gumhi
a’zolarining   shaxsiy   ehtiyojlarini   qondirish   ishlab   chiqarishni   mustahkamlash   va
rivojlantirish   hamda   bozor   muhitini   kengaytirish   Tovar   ishlab   chiqaruvchilar
sotuvchilar   soni .   Muayyan   turdagi   tovar   ishlab   chiqaruvchilar   qanchalik   ko’p
bo’lsa,   taklif   qilinadigan   tovarlar   miqdori   shunchalik   ko’p   bo’ladi.   Tarmoqdagi
firmalar   soni   ortib   borishi   taklifni   ko’paytiradi,   chunki   tovar   ishlab   chiqarish
ko’payadi. Foyda   olishning   boshqa   manbai   mavjudligi.   Agarda   muayyan
tovarishlab chiqarishga qaraganda boshqa tarmoq sohalarida ko’proq foyda olish
Moliyalashtirish   manbalari   –   bu   moliyaviy   mablag‘larni   olishning   amldagi   va
kutilayotgan   kanallari,   shuningdek   bu   moliyaviy   mablag‘larni   taqdim   qilishi
mumkin   bo‘lgan   iqtisodiy   subyektlarning   ro‘yxati.   Loyihani   moliyalashtirish
strategiyasining asosini loyihaning individual xususiyatlari va ularga ta’sir qiluvchi
omillardan kelib chiqib moliyalashtirish sxemasini ishlab chiqish tashkil qiladi. 
Korxonani   moliyalashtirish   –   korxonalarni   zaruriy   moliyaviy   resurslar   bilan
ta’minlash.   Moliyalashtirish   budjet   mablag‘laridan   assigonovaniyalar,   kredit
mablag‘lari,   horijiy  yordamlar,  boshqa   shaxslarning   badallari   ko‘rinishidagi   ichki
va tashqi manbalardan amalga oshiriladi. 
Moliyalashtirish   strategiyasini   moliyalashtirish   manbalaridan   kelib   chiquvchi
asosiy turlari quyidagilardan iborat: 
- ichki manbalardan moliyalashtirish; 
- jalb qilingan mablag‘lardan moliyalashtirish; 
- qarz mablag‘laridan moliyalashtirish;  - aralash (kompleks, kombinatsiyalashgan) moliyalashtirish. 
Ichki   manbalar   sifatida   korxonaning   o‘z   mablag‘lari   –   foyda   va   amortizatsiya
ajratmalari   hisoblanadi.   Korxonaning   pul   mablag‘lari   –   korxonaning   naqd   va
naqdsiz   ko‘rinishda   to‘plangan   pullari.   Ba’zida   pul   mablag‘lariga   qo‘shimcha
yuqori likvidli qimmatli qog‘ozlar ham kiritladi. 25 Foydani qayta investitsiyalash
– bu o‘z faoliyatini kengaytirayotgan korxonani moliyalashtirishning eng qulay va
nisbatan arzon shakli. 
Moliyalashtirishning tashqi manbalarini xususiyatlari quyidagilardan iborat: 
1. Jalb qilingan investitsiyalar: 
- investorni yuqori foyda va korxonaning o‘zi qiziqtiradi; 
-   investor   qachondir   investitsiyadan   voz   kechish   maqsadiga   ega   bo‘lishi
(bo‘lmasligi) mumkin; 
- investor mulkining ulushi uning investitsiyalarini  korxonaning barcha kapitaliga
nisbatidan aniqlanadi. 
- korxona kontrakt bo‘yicha qarz summasini qaytarish majburiyatini oladi;   1.2.Korxonalar faoliyatini litsenziyaiash tartibi
Korxonalar   faoliyatini   ayrim   turlari  davlat  tomonidan  litsenziyaiash  (ruxsatnoma)
orqali amalga oshiriladi.Jahon tajribasida litsenziya ixtiro, texnologiya, texnologik
bilim,ishlab   chiqarish   siri,   tajribasi,   savdo   markasi   kabilarga   beriladi.Chet   ellar
amaliyotida   litsenziyalar   huquqiy   xarakteri   va   miqdoriga   qarab   har   xil   turlarda
ishlatifadi. Ular maxsus, maxsus bo‘lmagan (oddiy), to‘la kabilar. Bu litsenziyalar
patentli   yoki   patentsiz   bo‘ladi.   Patentli   litsenziya   -   litsenziyani   ishlatish   huquqini
nou-xausiz   berishni   («sof   patent»)   bildiradi,Litsenziyalami   sotish   patentli   va
patentsiz bo‘lishi mumkin.Oddiy - bunday litsenziyalar (litsenziya egasiga)  ushbu
hududida   bitta   litsenziyani   bir   necha   sotib   oluvchilarga   sotilish   huquqini
beradiMaxsus - sotib oluvchiga litsenziyani  ishlatishni  mo-napol huquqini beradi.
To‘la   –   litsenziantga   litsen-ziyani   muddatiga   (patent   yoki   nou-xouni)   ishlatishga
maxsus   huquq   beradi.   Litsenziyalar   bilan   savdo   litsenziya   kelishuvlar   (shart-
nomalar)   asosida   amalga   oshiriladi.   Litsenziya   -   iqtisodiyotning   ayrim   sohalari
yoki tarmoqlarida jiddiy davlatshumul ahamiyatga ega bo‘lgan sohalar, tarmoqlar,
korxonalarga ayrim mahsulotlami yaratish, ishlab chiqarish sotish, tashish, saqlash
va  ta’mirlash   kabi   ishlami  amalga  oshirish   uchun  ruxsatnoma  berish  to‘g‘risidagi
hujjat.
Birinchi bosqich - korxonani tashkil qilish va faoliyatini tiklash.Ikkinchi bosqich -
reorganizatsiya   Uchinchi   bosqich   -   restruktrizatsiya.   Sanatsiya   -   iqtisodiy   nochor
korxonalarni   bankrotligining   oldini   olish   maqsadida   qarzdor   korxona   -   huquqiy
shaxsning muassislari (qatnashchilari), qarzdoming kreditorlari va boshqa shaxslar,
shu   jumladan,   davlat   tomonidan   qarzdor   korxonaning   to‘lov   qobiliyatini   tiklash bo‘yicha   o‘tkaziladigan   chora-tadbirlami   tashkil   qiladigan   faoliyat.   Keyingi
bosqich bu bankrotlik.Korxona bankrotligi uning iktisodiy nochorligining oqibati.
Bankrotlik deganda, sud tomonidan e’tirof etilgan yoki qarzdomi ixtiyoriy ravishda
o‘zini   bankrot   deb   e’lon   qilgan   qarzdoming   moliyaviy   majburiyatlarini   bajara
olmasligi, qisqa qilib aytganda moliyaviy qobiliyatsizlikka tushuniladi. va samarali
qaror chiqara oladi. 
Firma   miqyosini   kengayishi   bilan   bunday   holat   o’zgaradi.   Buning   natijasida
ma‘muriy   xodimlar   va   ishlab   chiqarish   jarayonini   alohidalashtiruvchi   boshqaruv
qatlamlari ko’payib boradi, yuqori rahbariyat korxonadagi haqiqiy ishlab chiqarish
jarayonidan   alohidalashib   qoladi   Yirik   korxona   miqyosida   oqilona   qaror   qabul
qilish uchun zarur bo’lgan barcha ma‘lumotlarni yig’ish, tushunish va qayta ishlash
bir   kishi   uchun   imkon   darajasidan   tashqarida   bo’ladi.   Boshqaruv   apparatining
chuqurlashuvi   va   kengayishi   esa   axborot   almashishuvi,   qarorlarni
muvofiqlashtirishdagi  muammolarni  hamda byurokratik holatni keltirib chiqaradi,
boshqaruvning   turli   bo’g’inlari   tomonidan   qabul   qilingan   qarorlar   bir-biriga   zid
kelish   ehtimoli   kuchayadi.   Natijada   samaradorlikka   putur   yetib,   ishlab
chiqarishning o’rtacha xarajatlarni oshiradi. Boshqacha aytganda, barcha resurslar
miqdorining   10   foizga   o’sishi   ishlab   chiqarish   hajmining   nomuvofiq   ravishda,
aytaylik   5   foizga   o’sishiga   olib   keladi.   Ishlab   chiqarish   miqyosining   o’sishidan
doimiy   ravishda   olinuvchi   samara   ikki   holat   o’rtasidagi   tafovutdan   kelib   chiqadi.
Bu   ijobiy   va   salbiy   miqyosdir.   Bu   ikkala   22   chegara   orasidagi   maydonda   barcha
resurslarning   10   foizga   o’sishi   ishlab   chiqarish   hajmining   mutanosib   ravishda   10
foizga   ko’payishiga   olib   keladi.   Ishlab   chiqarish   miqyosining   kengayib   borishi
chuqur   ixtisoslashuv   tufayli   boshqarish   bo’yicha  mutaxassislar   mehnatidan   ancha
yaxshi foydalanish imkoniyatini beradi. Bu samaradorlikning oshishi  va mahsulot
birligiga   ishlab   chiqarish   harajatlarining   kamayishiga   imkoniyat   yaratib   beradi. Korxona   faoliyatiga   baho   berilganda,   eng   avvalo   mehnat   faoliyatining   biron   bir
turiga   ixtisoslashgan   ishlab   chiqarish   va   xizmat   ko’rsatishga   sarf   qilingan
xarajatlar,   hosil   qilingan   daromad   va   olingan   foyda   miqdoriga   e‘tibor   qaratiladi.
Korxonalarda   tovar   va   xizmatlarni   sotishdan   olingan   mablag’lar   hamda   ularning
pul   tushumlari   yoki   pul   daromadlari   deyiladi.   Korxona   pul   daromadlaridan
sarflangan barcha xarajatlar chiqarib tashlangandan keyin qolgan qismi foyda yoki
iqtisodiy   foyda   deb   yuritiladi.   Foydaning   tarkib   topishi   ikki   bosqichdan   o’tadi.
Birinchi   bosqichda   foyda   ishlab   chiqarish   jarayonida   yalpi   qiymatning   yaratilish
chog’ida   vujudga   keladi.   Yangidan   yaratilgan   qiymat   tarkibidagi   qo’shimcha
qiymat   foydaning   asosiy   manbai   hisoblanadi,   biroq   u   hali   aniq   foyda   shaklida
namoyon   bo’lmaydi.   Ikkinchi   bosqichda   ishlab   chiqarish   jarayonida   yaratilgan
foyda   tovarlarni   sotgandan   so’ng   olingan   pul   daromadi   bilan   xarajatlarning   farqi
ko’rinishda to’liq namoyon bo’ladi. Demak, tovar va xizmatlar sotilganda ularning
umumiy qiymati pul daromadlariga, undagi qo’shimcha qiymati esa foydaga 
Korxonaning   tashqi   iqtisodiy   shartnomalari   va   turlari  
Shartnoma   (bitim)   -   huquqiy   shakl   bo‘lib,   unda   korxonalaming   huquq   va
majburiyatlari,   o‘zaro   aloqalarini   tartibga   solish   me’yorlari   aks   etadi.Tomonlar
bitimlarni   kelish   tartibi,   till,   mazmuni,   tarkibiy   tuzilishi,muddati,   kim   imzo
chekishi   kabilarni   o‘zaro   kelishadilar.O‘zbekiston   Respublikasi   qonunchiligida
korxonalar   nima   haqida   shartnoma   tuzishni   tanlashda,   majburiyatlami,   o‘zaro
xo‘jalik munosabatlarining qonunlarga zid bo‘lmagan boshqa har qanday shartlami
aniqlashda,   shu   jumladan   tashqi   iqtisodiy   faoliyatni   mustaqil   ravishda   amalga
oshirishi belgilab qo‘yilgan.Tashqi iqtisodiy faoliyatda shart-nomalarning quyidagi
turlari keng tarqalgan: oldi-sotdi, pudrat, ruxsat-noma, vakillik, yuk tashish, barter
(mavoza),   kompensatsiya   bitimlari,   «qarz   surishish   negizi»bitimlari,   kooperatsiya
bitimlari,   «qarz   surishish   negizi»dagi   bitimlar   kabilar.   Faoliyati   asosida   avvaldan   fikran   o‘ylagan,   pirovard   natijaga   erishishdir.   Ishlab
chiqarish   jamoasi   hisoblangan   korxonaning   niyati   uning   rivojini   obyektiv
qonuniyatlarini va istiqbolini belgilash asosida amalga oshadi. Korxona o‘z oldiga
ongli   ravishda   maqsad   qo‘yib   fikriy   model   yarata   oladi   va   unda   obyektiv
sharoitlarni   inobatga   oladi.   Korxonalar   o‘z   maqsadlariga   erishish   uchun   ma’lum
vazifalarni   bajaradilar.   Sanoat   korxonalarining   faoliyati   hozirgi   zamon   shart-
sharoitlari  asosida  quyidagi  vazifalarni  bajarishdan  iborat:iste’molchilarning o‘sib
kelayotgan talablariga muvofiq yuqori sifatli mahsulotlar ishlab chiqarib, yetkazib
berish;har bir korxona mahsulot ishlab chiqarish va uni sotish korxonaning rejada
belgilangan   topshiriklarini   o‘z   vaqtida   so‘zsiz   bajarish;   uzluksiz   tarzda   mehnat
unumdorligini   o‘stirib   borish;asosiy   ishlab   chiqarish   fondlaridan   unumliroq
foydalanish;muntazam   ravishda   mahsulot   tannarxini   pasaytirib,   korxona
rentabelligini oshirish; Korxona maqsadini amalga oshirishning tashkiliy asoslari.  
korxonadagi   bo‘limlar   faoliyatini   o‘zaro   muvofiqlashtirishda   birbiriga   bog‘liq
tizimlar shaklida tuzilmani shakllantirish mahsulot sifatini oshirishga ta’sir etuvchi
xalqaro   sifat   menejmentini   joriy   etish   korxonalarda   muntazam   turli   tahlil
usullaridan foydalangan holda xavflar  va risklarni  tadqiq etish axborotlar  oqimini
samarali   tashkil   etishda   zamonaviy   axborot   texnologiyalardan   foydalanish
investorlar   bilan   samarali   bitimlar   tuzish,   investitsiya   kiritish   hamda   innovatsion
faoliyatni   rivojlantirish   oziq-ovqat   mahsulotlarini   assortimentlari   ustida   ilmiy
tadqiqot   ishlarini   olib   borish   orqali   diversifikatsiyalashuv   jarayoniga   erishish
kamchilik   va   muammolar   bo‘yicha   operativ   qarorlar   qabul   qilish   tizimini
takomillashtirish Korxonani boshqarishni takomillashtirishning asosiy yo’nalishlari
Ishlab   chiqarishni   boshqarish   tizimini   takomillash   tirib   borishmulkchilik
shakli,faoliyat   natijasi   va   yuzagakelgan   tashkiliy   tuzilmaning   qandayligidan
qat’inazar,   har   birkorxona   uchunmuhim   vazifahisoblanadi   Korxona   faoliyatida strategik   qarorlar   qabul   qilish   mexanizmi.   Boshqaruv   qarorlari   ta’sir   ko‘ratish
davri   bilan   -   strategik   va   aktik   turlarga   bo’linadi.   Strategk   qarorlar   dolzarb   oliy
muammolar hal etishda maqsadli dasturlarni ishlab chiqishda ishlatiladi. Ular uzoq
vaqtga,   odatda   bir   necha   ilga   hisoblanadi   va   strategik   masalalarni   hal   etishga
qo’llaniladi.   Bozor   iqtisodiyotiga   o’tish   sharoitida   bu   qarorlar   korxonaning
faoliyatidagi   yangicha   yondashuvlar,   keskin   burilishlarni   silliq   o’tishini
ta’minlaydi.   Strategik   qarorlar   korxona,   hudud,   soha   darajasida   qarorlar
jamiyatdagi   yangi   manbaalar   hisobiga   butun   iqtisodiy   va   ijtimoiy   muammolarni
yechishga   yordam   beradi.   Korxona   strategik   maqsadlari   shuning   uchun   muhimi,
ular   korxona   raqobat   mavqeini   mustahkamlaydi   va   biznesning   rivojlanish
yo’nalishiniko’rsatadi.   Strategiya   –   bu   faoliyat   turlarinig   ma’lum   dastasi   nazarda
tutuvchi   noyob   va   qulay   mavqeni   yaratishdir.   Strategiyani   yaratish   asosiy
boshqaruv   muammosini   ko’taradi   ya’ni,   korxonaning   hozirgi   va   kelajak
imkoniyatlarini   hisobga   olib,   kerakli   natijalarga   qanday   erishish   mumkinligini
ko’rsatadi.   «Strategik   boshqaruv»   termini   yuqori   darajadagi   boshqaruvni   ishlab
chiqarish darajasidagi joriy boshqaruvdan farqini aks ettirish uchun 60-70 yillarda
muomalaga   kiritilgan.   Operativ   boshqaruvdan   strategik   boshqaruvga   o’tishning
mohiyatini aks ettiruvchi asosiy g’oya sifatida yuqori raxbariyat diqqat markazini
atrof   muhitdagi   o’zgarishlarga   muvofiq   tarzda   va   o’z   vaqtida   ta’sir   ko’rsatish
uchun   tashqi   muhitga   o’tkazish   zaruriyati   sifatidagi   g’oya   bo’ldi.  
Korxonalarda tadbirkorlikni boshqarish tamoyillari.
Boshqarish tamoyillariga kiradi: 
- ilmiylik; 
- boshqaruvchi tizimning boshqaruv obyekti tabiati va xususiyatlariga mosligi; 
- vakolat va mas’uliyat; 
- yakkaboshchilik va kollegiallik;  - oqilona markazlashtirish; 
- to‘g‘ri va teskari aloqalaming muvofiqligi; 
- moslashuvchanlik 
Tadbirkorlikda boshqarish jarayoni tegishli funksiyalarni bajarish yo‘li bilan 
amalga oshiriladi. Umumiy holda boshqarish funksiyalarini quyidagicha ajratib 
ko’rsatish mumkin: 
rejalashtirish 
tashkil qilish (uyushtirish); 
tartibga solish; 
taqdirlash (motivlash); 
- hisob va hisobot 
nazorat va tahlil 
Bozormunosabatlari   sharoitlarida   korxonani   boshqarishning   tamoyillari,
maqsad   va   vazifalari   Korxonani   boshqarishda   samaradorlikka   erishish   uchun,
avvalo,   boshqaruvning   maqsadlari,   shuningdek,   vositalari   va   unga   erishish
usullarini  aniq  belgilab olish  zarur. Yuqori  sifatli   va raqbotbardosh  mahsulotlarni
engkam   xarajatlar   asosida   ishlab   chiqarish   eng   ko’p   daromad   olishni   ta’minlab,
inqirozga   uchrashdan   saqlaydi   hamda   harbir   korxonaning   asosiy   vazifasi
hisoblanadi.   Boshqaruvning   barcha
vazifalari,bunday,tuzilmada.boshqaruvbo’g’inlaritizimito’laligichaishlabchiqarishb
o’g’inlaritizimibilanmos   tushadi.   Har   bir   ishlab   chiqarish   jamoasi   tepasida   rahbar
turadi   va   korxona   xodimlari   unga   bevosita   bo’ysinadilar.   Barcha   boshqaruv
funktsiyalari   rahbar   qo’lida   mujassamlanadi.   Boshqaruvning   funktsional
tuzilmasiuchun boshqaruv va ob’ekt funktsiyalari bo’yicha boshqaruv yacheykalari
yaratish   tavsiflidir.   Bu   yacheykalar   bajarilishi   shart   bo’lgan   qarorlarni
boshqaruvning   quyi   pog’onasiga   yoki   bevosita   ishlab   chiqarish   bo’g’inlariga etkazib   beradi.   Demak,   boshqaruv   funktsiyalar   bo’yicha   taqsimlanadi   va
funktsional bo’g’inlar tomonidan amalga oshiriladi, ular tomonidan tayyorlanuvchi
boshqaruv   qarorlari   esa   bajaruvchilarga   kesishuvchan   aloqa   kanallari   bo’yicha
etkaziladi.   Boshqaruvning   funktsional   tuzilmasiga   misol   Bozor   iqtisodiyoti
sharoitlarida   rejalashtirish   va   bashorat   qilishning   iqtisodiy   tabiati   va   ob’ektiv
zaruriyati Rejalashtirish tartibga soluvchi jarayon sifatida korxona faoliyatini yaqin
va   uzoq   istiqbol   sari   ilgar   isurish,   asoslab   berish,   muayyanlashtirish   va   izohlab
berishni   ifodalaydi.   Oxirgi  holatda  gap  korxona  faoliyatini   bashorat   qilish  haqida
borishi mumkin. Bashorat qilishni rejalashtirishning boshlanishi va uzoq muddatli
istiqbolga mo’ljallangan davomi sifatida ko’rib chiqish mumkin. Rejalashtirish va
prognozlashtirish o’zaro aloqada bo’lgan ikkita jarayon bo’lib, xo’jalik faoliyatini
avvaldan   bajarilgan   hisob-kitoblar,   eng   kam   tavakkalchilik   va   eng   yuqori
natijalarga   erishish   asosida   yuritishni   ko’zda   tutadi.   Bashorat   qilish   rejalashtirish
tavsifida o’z aksini topadi: ishlab chiqarish va korxona iqtisodiy hayotining boshqa
jihatlarini   strategic   rejalashtirish   -   o’rta   va   uzoq   muddatli   bashoratlar   asosida
hamda joriy rejalashtirish – qisqa muddatli bashoratlar asosida ishlab chiqiladi. Bu
yo’nalishlarning   ikkalasi   ham   o’zaro   uzviy   aloqada   bo’lib,   ishlab   chiqarish
strategiyasini fan-texnika taraqqiyoti va hayotning real voqeligi bilan bog’laydi.  II-BOB.MILLIY IQTISODIYOT RIVOJLANISHIDA
KORXONANING O’RNI VA ROLI.
2.1. Korxonaning belgilari, funktsiyalari va vazifalari.
Avvalgi   ma`muriy-buyruqbozlik   tizimi   sharoitlarida   sobiq   SSSR
iqtisodiyoti   yagona   xalq   xo`jaligi   majmuasi   sifatida   tavsiflangan.   Unda   barcha
ittifoqdosh respublikalarning butunittifoq iqtisodiyotini rivojlantirishdagi majburiy
ishtiroki va “Markaz” tomonidan belgilab berilgan yo`nalishlar asosida o`z milliy
iqtisodiyotini   qam   rivojlantirishi   aks   ettirilgan.   Birlik,   birdamlik,   yaxlitlik   aslida
qayotning   ijobiy   kategoriyalari   qisoblanadi.   Biroq   davlat   boshqaruv   qolatidan   va
birinchi   o`rinda   respublikalarning   imkoniyatlari   va   manfaatlari   nuqtai   nazaridan
qaraganda bunday “birlik” respublikalarga ijtimoiyiqtisodiy rivojlanishning muqim
masalalarini mustaqil hal qilish imkonini bermasdi. 
Respublikalarning milliy iqtisodiyotlariga kiritiluvchi investitsiyalar asosan
umumittifoq   “qozoni”dan   olinardi   va   ko`pincha   qoldiq   tamoyili   asosida   amalga
oshirilardi.   Bir   qancha   tarmoqlar   va   yirik   ishlab   chiqarish   birlashmalari   bir
vaqtning o`zida qam respublika, qam butunittifoq vazirliklariga va maqkamalariga
bo`ysunar edi. Ittifoqdosh respublikalar SSSRning yagona xalq xo`jaligi majmuasi
tarkibida   so`nggi   bor   qatnashgan   1990   yil   bo`yicha   statistik   ma`lumotlar
O`zbekiston  iqtisodiyotining  aqvoli  va  tuzilmaviy  tuzilishi  to`g`risida   ma`lum  bir
tushuncha   beradi:   jami   ishlab   chiqarilgan   sanoat   maqsulotlarida   markazga
bo`ysinuvchi korxonalarda ishlab chiqarilgan maqsulotlar salmog`i 33%, sanoat va
ishlab   chiqarishda   mashg`ul   bo`lgan  xodimlar   miqdorida  -   35%,   sanoat   va   ishlab
chiqarish   asosiy   fondlarida   65%ni   tashkil   qilgan   bo`lsa,   respublik   qukumatiga
bo`ysunuvchi korxonalar esa mos ravishda 67%, 65% va 35%ni tashkil etgan.  O`zbekiston   Respublikasining   mustaqillikka   erishishi   milliy
iqtisodiyotimizda   miqdor   va   sifat   o`zgarishlariga   sabab   bo`ldi.  
Bugungi   kunda   mamlakatimiz   iqtisodiyoti   jamiyatni   demokratiyalashtirish,
iqtisodiyot   saloqiyatlarini   mustaqkamlash   va   mamlakatni   rivojlangan   davlatlar
qatoriga kiritishga yo`naltirilgan, bozor munosabatlariga o`tishning mamlakatimiz
uchun maxsus ishlab chiqilgan modeli asosida rivojlanib bormoqda.
Bu   model   O`zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   tomonidan   ilgari   surilgan
iqtisodiyotni   isloqot   qilishning   beshta   muqim   tamoyiliga   asoslangan   qamda
xo`jalik   faoliyati   yurituvchi   sub`ektlarning   erkinligi,   xususiy   mulkchilik   va
tadbirkorlikni   qimoya   qiluvchi   zaruriy   qonun   qujjatlari   bilan   belgilab   berilgan.
Iqtisodiyotning   rivojlanishi   uchun   talab   qilinuvchi   ushbu   vazifalarning   amalga
oshirilishida korxonalarga katta rol’ ajratilib, ular iqtisodiyotning asosiy ishlab 22
chiqarish   bo`g`ini   bo`lish   bilan   birga   maqsulot   ishlab   chiqarish,   aqoliga   xizmat
ko`rsatish   tufayli   iste`molchilarning   talablarini   qam   qondiradilar.  
Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   ma`muriy   buyruqbozlik   xo`jaligidan   farqli   o`laroq
iqtisodiy   faoliyat   markazi   barcha   iqtisodiyotning   asosiy   bo`g`ini   bo`lmish   –
korxonalar   tomoniga   siljib   o`tadi.   Korxona   –   ijtimoiy   ishlab   chiqarishning   bosh
bo`g`ini   bo`lib,   unda   ilmiy   iqtisodiyotning   asosiy   iqtisodiy   masalalari   qal   etiladi.
Maqsulotlar   yaratish   va   xizmatlar   ko`rsatish   muayyan   texnologik   jarayonlar,
meqnat qurollari materiallari, odamlarning bilimi va ko`nikmalari ijtimoiy meqnat
taqsimoti   va   kooperatsiyalashga   asoslangan   qoda   mustaqil   amalga   oshiriladigan
tizimga   aytiladi.   Korxona   ish   o`rinlarini   beradi   ish   qaqi   to`laydi   soliqlar   to`lash
yo`li   bilan   davlat   va   ijtimoiy   dasturlarni   amalga   oshirishda   qatnashadi.   Aynan
korxonada   maqsulot   ishlab   chiqarish   jarayonlari   va   ishchini   ishlab   chiqarish
vositalari   bilan   o`zaro   aloqasi   amalga   oshiriladi.   Korxona   o`z   faoliyatini   o`zi
boshqaradi,   ishlab   chiqarilgan   maqsulotni   olingan   sof   foydani   soliq   va   boshqa to`lovlarni   to`lagandan   so`ng   qolgan   qismini   tasarruf   etadi.   Korxonalarda   ishlab
chiqarilayotgan maqsulotlar qajmi va assortimenti, xilmaxilligi, xom ashyo etkazib
beruvchilar va qaridorlar baqolarni shakllantirish, resurslardan tejamli foydalanish,
kadrlarni qo`llash, yuqori unumli texnika va texnologiyadan foydalanish masalalari
qal etiladi. 
Korxona faoliyatining samaradorligi ishlab chiqarishni quyidagicha tashkil
etish   shakllariga   ega:   Kontsentratsiyalash,   bir   joyga   jamlash;   Ixtisoslashtirish;
Kooperatsiyalash;   Ishlab   chiqarishni   murakkablashtirish   kabi   usullardan
foydalanishga   bog`liq.   O`zbekiston   Respublikasi   qonunchiligiga   asosan,   korxona
korxona   bu   -   xona   ququqiy   shaxs   maqomiga   ega,   mustaql   ravishda   xo`jalik
faoliyati   yurituvchi   sub`ekt   bo`lib,   o`ziga   tegishli   bo`lgan   mol-mulkidan
foydalanish   asosida   iste`molchilar   (xaridorlar)   talabini   qondirish   va   daromad
(foyda)   olish   maqsadida   maqsulot   (ish,   xizmat)   ishlab   chiqaradi   va   sotadi   yoki
ayirboshlaydi.   Korxona   –   ijtimoiy   talablarni   qondiruvchi   va   sof   foyda   olish
maqsadida   maqsulot   ishlab   chiqaruvchi,   ishlar   bajaruvchi,   xizmat   ko`rsatuvchi
mustaqil   xo`jalik   yurituvchi   iqtisodiyot   sub`ektidir.   O`zbekiston   iqtisodiyotining
turli   tarmoq   va   soqalarida   turli   xil   mulkchilik   shakliga   ega   bo`lgan   300   mingta
xo`jalik   faoliyati   yurituvchi   sub`ekt   mavjud   bo`lib,   ulardan   qariyb   280   mingini
kichik   korxonalar   qamda   mikrofirmalar   tashkil   etadi.   Korxonalarning   eng   katta
qismi savdo va umumiy ovqatlanish (34%), qishloq xo`jaligi (41%), sanoat (9,4%)
va   qurilish   (56%)   soqalarida   ro`yxatga   olingan.   Jami   korxonalar   miqdorida
nodavlat   sektorining   salmog`i   katta   bo`lib,   82   %ni   tashkil   qiladi.   Qar   bir
mamlakatning   sanoat   quvvati   qamda   fan-texnika   taraqqiyoti   va   iqtisodiyotni
modernizatsiyalash   ko`rsatkichlarini   birinchi   o`rinda   yirik   korxonalar   23   belgilab
beradi.   SHu   sababli   “kichik”   iqtisodiyotni   rivojlantirish,   ya`ni   kichik   va   o`rta
korxona   qamda   mikrofirmalarga   keng   yo`l   ochib   berishda   yirik   korxonalarning o`rni va rolini unutmaslik darkor. CHunki bu korxonalarda ishlovchi xodimlar soni
katta bo`lishdan tashqari, fan-texnika yutuqlarini qayotga tatbiq etish, yuqori sifatli
maqsulot   ishlab   chiqarish,   meqnatni   rag`batlantirish   qamda   do`stona,   sherikchilik
aloqalarini   (jumladan,   xorijiy   korxona   va   firmalar   bilan)   rivojlantirishga   keng
imkoniyatlar mavjud. SHu sababli yirik, o`rta va kichik korxonalarning optimalligi
jamoatchilik   ishlab   chiqarishi   talablari   va   milliy   iqtisodiyotning   rivojlanish
istiqbollaridan   kelib   chiqqan   qolda   fan   va   xo`jalik   amaliyotining   eng   muqim
vazifasi  qisoblanadi.   Bu  vazifani  iqtisodiyotning  qar   bir  tarmog`i  va   soqasida   qal
qilishning   yo`llari   o`xshash   bo`lmasligi   yoki   bir   xil   tavsifga   ega   bo`lmasligi
mumkin.   Qar   bir   aloqida   yuzaga   kelgan   iqtisodiy   qolatda   mavjud   sharoitlar   va
rivojlanish  afzalliklariga mos  qolda  qarakat  qilish  zarur. Korxonalarning  faoliyati
milliy   iqtisodiyot   va   uning   tarmoqlariga   to`g`ridanto`g`ri   ta`sir   ko`rsatadi.
Korxonalar qanchalik yaxshi, samarali va rentabelli ishlasa, butun iqtisodiyotning,
jumladan,   ularning   o`zlarining   qam   ko`rsatkichlari   yuqori   bo`ladi.   Bozor
iqtisodiyoti   korxonalar   faoliyatini   erkinlashtiradi,   ularning   mustaqilligini
mustaqkamlaydi   qamda   ishlab   chiqarishni   tashkil   etish   va   rentabellikning   yuqori
ko`rsatkichlariga erishishga keng imkoniyatlar yaratadi, deb qisoblanadi. 
Balki qaqiqatdan qam shundaydir. Biroq korxona, ayniqsa, davlatga tegishli
bo`lgan  korxona  qanday   ishlashi,  uning  jamiyatga   keltiruvchi  foydasi,  rentabellik
darajasi,   xodimlarning   bandligi   qanday   bo`lishi   faqat   korxonalarnigina   emas,
davlatning   qam   ko`z   oldida   bo`lishi   zarur.   Xuddi   shuning   uchun   qam   davlat
korxonalarga   katta   imkoniyatlar   yaratib   berish   bilan   birga   ularni   belgilangan
tartibda   nazorat   qilib   qam   boradi.   Davlat   korxonalar   “taqdiriga”,   ularning   ishlab
chiqarish   faoliyati   yakuniy   natijalariga   befarq   qarab   tura   olmaydi.   Bankrotga
uchragan   korxonalar,   zarar   keltiruvchi   ishlab   chiqarish,   iqtisodiy   nochorlik   -
bularning   barchasi   korxona   jamoasi   uchun   qam,   davlat   uchun   qam   og`ir   yuk qisoblanadi.   Jaqon   tajribasi   shuni   ko`rsatadiki,   bozor   iqtisodiyoti   sharoitlarida
barcha korxonalar qam raqobatchilikni engib, samarali ishlab keta olmaydi qamda
daromad   yoki   foyda   ololmaydi.   Natijada   minglab   korxonalar   tashkil   qilinib,
xo`jalik   faoliyati   doirasiga   qo`shiladi   va   deyarli   shunchasi   turli   sabablarga   ko`ra
tugatiladi. 
SHu   sababli   bankrotlik,   korxonalarning   tugatilishi   bozor   iqtisodiyot
sharoitlarida   odatiy   qol   bo`lib,   bu   aqvolga   tushib   qolishdan   eqtiyot   bo`lish   kerak
bo`lsada, lekin bundan fojea qam yasash kerak emas. Xalq orasida “Kambag`al va
kasal bo`lgandan ko`ra boy va sog`lom bo`lgan afzal” degan gap bor. SHu gapga
amal qiladigan bo`lsak, yaxshisi korxonani bankrot bo`lishga olib kelmaslik, uning
iqtisodiy mustaqilligi, meqnat qobiliyati va daromadligini ta`minlash uchun barcha
zarur   choralarni   qo`llash   zarur.   Korxonaning   meqnat   qobiliyati   va   daromadligi
milliy iqtisodiyotga qo`shiladigan qissa bo`lishdan tashqari respublikamizda tobora
ko`payib   borayotgan   aqolini   ish   bilan   ta`minlashda   qam   aqamiyat   kasb   etishini
unutmaslik muqim. Ko`rinib turibdiki, istalgan korxonaning milliy iqtisodiyotdagi
o`rni   va   aqamiyati   ishlab   chiqarilayotgan   maqsulotlar,   olinadigan   foyda   yoki
daromad   miqdoridan   tashqari   bu   korxonaning   aqolini   ish   bilan   ta`minlashdagi
ishtirokiga   qam   bog`liq   bo`ladi.   Aqolini   ish   bilan   24   ta`minlar   ekan,   korxonalar
o`zlarining   bevosita   ishlab   chiqarish   funktsiyalarini   bajarishdan   tashqari
ishsizlikning   kamayishiga,   demak,   to`g`ri,   meqnat   faolligining   ortishi   va   ijtimoiy
aqvolning   yaxshilanishiga   qam   sababchi   bo`ladi.   Bu   erda   qamma   narsa   faqat
korxonanning o`ziga bog`liq emasligi ko`rinib turibdi, albatta. CHunki korxona o`z
faoliyatini   amalga   oshirish   jarayonida   xom   ashyo,   material,   asbob-uskuna   va
boshqa   ishlab   chiqarish   vositalari   etkazib   beruvchi   yoki   maqsulot   iste`molchilari
sifatida   qarakat   qiluvchi   boshqa   korxonalar   bilan   o`zaro   aloqaga   kirishadi.   Bu
munosabatlarda qar bir kamchilik va nuqsonlar, jumladan, xom ashyo, material va asbob-uskunalarni vaqtida etkazib bermaslik, o`z vaqtida qaq to`lamaslik, qarzlarni
to`lash muddatlarining o`tkazib yuborilishi va boshqa xo`jalik yuritish qoidalari va
majburiyatlarining  buzilishi   korxona  iqtisodiy   aqvolining   yomonlashishiga,   uning
nochorlikka uchrashiga olib keladi.   
SHu   sababli   korxonalar   faoliyatini   samarali   va   yuqori   rentabelli   darajada
amalga   oshirish   zaruriyati,   barcha   korxonalar   ishlab   chiqarishni   kerakli   tarzda
tashkil qilish qamda o`z qamkorlari va davlat oldidagi majburiyatlarni qat`iy tarzda
bajarish   intizomi   bilan   uzviy   bog`liqdir.   O`zbekistonda   ko`plab   kichik,   o`rta   va
yirik   ishlab   chiqarish   korxonalari   faoliyat   ko`rsatayotgan   bo`lib,   ular
iqtisodiyotning   deyarli   barcha   tarmoqlarini   –   og`ir   sanoatdan   engil   sanoatgacha,
qishloq   xo`jalik   maqsulotlarini   qayta   ishlashdan   ilmiy   ishlab   chiqarishgacha
qamrab   olgan.   Ular   o`z   faoliyatida   ishlab   chiqarishning   barcha   omillaridan   -   er,
tabiiy   va   meqnat   resurslari,   texnika   va   texnologiyalar,   investitsiyalar,   qozirgi
zamon fani tomonidan ishlab chiqarishning asosi yoki mamlakatning milliy boyligi
deb   ataluvchi   zamonaviy   axborot   tizimidan   foydalanadi.  
Ma`lumki,   boylik   yoki   saloqiyat   bir   nechta   avlod   va   butun   jamiyatning   xatti-
qarakatlari   evaziga   yaratiladi.   Korxonalarning   vazifasi   ushbu   boylikni   asrab-
avaylash   va   undan   samarali   foydalanishda   ifodalanadi.   Xo`jalik   yuritishning
mazkur tamoyillaridan bir oz bo`lsada chetga chiqish jamoatchilik ishlab chiqarishi
samardorligining   pasayishiga,   xo`jasizlik   va   isrofgarchilikka   olib   keladi.
Korxonalar qam bundan mustasno emas.  2.1Korxonaning belgilari belgilari, funktsiyalari vazifalar.
Zamonaviy   korxona-mustaqil   xo`jalik   yurituvchi   sub`ekt   bo`lib,   ularning   ishlab
chiqarish   vositalari   va   boshqa   mulklari   rejali   iqtisodiyot   sharoitlaridagidek
davlatning   o`zigagina   tegishli   bo`lmaydi.   SHu   sababli   korxonalar   mulkchilik
shakliga   ko`ra,   davlat   va   nodavlat,   tarmoq   belgilariga   ko`ra,   mashinasozlik,
energetika, metallurgiya, neft’ va gaz sanoati, qurilish kompleksi, oziq-ovqat, engil
sanoat,   savdo   va   qokazolar,   ishlab   chiqarish   miqyosi   va   xodimlar   soniga   ko`ra,
yirik, mikrofirma va kichik, faoliyat yuritish muddatiga ko`ra, uzluksiz, mavsumiy
va uzlukli korxonalarga bo`linadi. Biroq ushbu belgilardan qat`i nazar, deyarli qar
bir   korxona   Nizom   asosida   faoliyat   yuritadi.  
Nizomda   korxonaning   nomi,   manzili,   yuqori   turuvchi   organi   va   bu   organning
nomi,   Nizom   jamg`armasi,   bank   muassasalaridagi   rekvizitlari,   korxona
raqbariyatining   lavozimlari,   raqbar   shaxslarning   majburiyatlari,   tuzilmaviy
bo`linmalar   ro`yxati,   qisobot   tartibi   va   qokazolar   ko`rsatilgan   bo`ladi.   Agar
Nizomda   korxonaning   tashkiliy-ququqiy   funktsiyalari   belgilangan   bo`lsa,   uning
ishlab   chiqarish   va   iqtisodiy   faoliyati   tarkibiga   asosiy   va   aylanma   fontlar,   pul
mablag`lari   va   boshqa   aktivlar   kiruvchi   Nizom   jamg`armasiga   jamg`armasiga
jamg`armasiga   tayanadi.   Nizom   jamg`armasi   qonunga   asosan   korxonani   tashkil
qilish   jarayonida   muassislar   -   davlat,   ququqiy   va   jismoniy   shaxslar   tomonidan
shakllantiriladi.   Korxona   rivojlanishi   va   ishlab   chiqarishning   kengayib   borishi,
daromad   qajmi   va   boshqa   moliyaviy   tushumlarning   ortishi   natijasida   Nizom
jamg`armasi   ko`paytirilishi   mumkin.   Umuman   olganda,   Nizom   jamg`armasi
korxonaning   iqtisodiy   barqarorligi   va   moliyaviy   jiqatdan   baquvvatligini   aks
ettiradi. Korxonani turli belgilariga ko`ra tavsiflash mumkin. Korxonani   :  
• ishlab-chiqarish va texnika munosabatlarida korxona – bu, ishlab chiqarilayotgan
maqsulotlar   qajmi   va   turlari,   ularni   tayyorlash   texnologiyasiga   miqdor   va   sifat
jiqatidan   mos   keluvchi   mashinalar   tizimi;  
•   ijtimoiy   munosabatlarda   korxona   –   bu,   turli   kategoriyadagi   xodimlar   o`rtasida
ularning   ququq   va   majburiyatlari   asosida   yuzaga   keluvchi   munosabatlar   ;  
•   tashkiliy-ququqiy   munosabatlarda   korxona   ququqiy   shaxs   sifatida   faoliyat
yuritadi; • moliyaviy-iqtisodiy munosabatlarda korxona – bu, tarmoqning mustaqil
bo`g`ini   bo`lib,   o`z-o`zini   moliya   bilan   ta`minlash,   o`z-o`zini   boshqarish,   ya`ni
bozor   munosabatlari   tamoyillarida   faoliyat   yuritadi.   Amaldagi   qonunchilikka
asosan korxona davlat ro`yxatidan o`tganidan keyingina ququqiy shaxs sifatida tan
olinadi.  
Davlat ro`yxatidan o`tish uchun birinchi o`rinda quyidagi qujjatlar aqamiyatga ega
bo`ladi: muassisning arizasi; korxonaning Nizomi; korxonani tashkil qilish haqida
qaror  yoki  muassislar  shartnomasi;  davlat bojini to`laganlik qaqida kvitantsiya  va
boshqalar.   Korxona   o`ziga   xos   bo`lgan   ma`lum   xususiyatlarga   ega:   birinchidan,
korxona   o`ziga   tegishli   va   xo`jalik   boshqaruvidagi   xususiy   mulkka   ega   bo`lib,
ushbu   mulk   uning   faoliyati   moddiy-texnikaviy   imkoniyatlarini,   iqtisodiy
mustaqilligi   va   ishonchliligini   ta`minlaydi;   ikkinchidan,   korxona   kreditorlar,
jumladan, davlat bilan o`zaro munosabatlardagi majburiyatlar yuzasidan o`z mulki
bilan   javob   berish   xususiyatiga   ega   bo`ladi;   uchinchidan,   korxona   xo`jalik
aylanmasida   o`z   nomidan   qarakat   qilishi   mumkin,   ya`ni   qonunga   asosan   xo`jalik
faoliyati   yurituvchi   qamkorlar,   maqsulot   (ish,   xizmat)   iste`molchilari,   xom   ashyo
va asbob-uskuna etkazib beruvchilar qamda boshqa ququqiy va jismoniy shaxslar
bilan shartnoma tuzish ququqiga ega; to`rtinchidan, korxona qonunchilikka asosan sudda   da`vogar   va   javobgar   sifatida   qatnashish   ququqiga   ega;   beshinchidan,
korxona   mustaqil   balans   yoki   smetaga   ega   bo`lib,   ishlab   chiqarish   va   maqsulot
savdosi   xarajatlarini   qisobga   olib   boradi   qamda   davlat   organlari   tomonidan
belgilangan tartibda o`z vaqtida qisobotlarni taqdim etadi; oltinchidan, korxona o`z
nomiga   ega   bo`lib,   unda   korxonaning   tashkiliyququqiy   shakli   o`z   aksini   topadi.  
Har bir korxonaning faoliyati ishlab chiqarish, qayta ishlab chiqarish va muomala
jarayonlaridan   iborat   bo`ladi.   Korxonaning   ishlab   chiqarish   soqasidagi   faoliyati   -
yangi   maqsulotni   ishlab   chiqarishga   tayyorlash   va   ishlab   chiqarishni
tashkillashtirishda   namoyon   bo`ladi.   Qayta   ishlab   chiqarish   soqasidagi   faoliyat   -
ishchi   kuchini   yollash,   kadrlar   tayyorlash   va   ularning   malakasini   oshirish,   ishlab
chiqarish   vositalarini   yangilash   va   kengaytirish   jarayonlarida   aks   etadi.  Muomala
soqasidagi   faoliyat   esa   ishlab   chiqarishning   moddiy-texnika   ta`minotini
tashkillashtirish,   maqsulot   (ish,   xizmat)larni   sotish   va   foydalanilgan   ishlab
chiqarish vositalarining daromad shaklida qaytib kelishida ko`zga ko`rinadi.   
Korxonalarni   ijtimoiy-iqtisodiy   tizim   sifatida   tadqiq   etishda   uni   tashkil
qiluvchi   ikkita   tarkibiy   qism   -   tizimning   o`zi(korxona)   va   ushbu   tizim   faoliyat
yurituvchi   tashqi   muqitni   ko`rib   chiqish   lozim.   Korxonaning   ichki   muqiti   ishlab
chiqarish   vositalari,   pul   mablag`lari,   axborotlar   va   inson   resurslaridan   tashkil
topadi. Ichki muqitning o`zaro aloqalari natijasida tayyor maqsulot paydo bo`ladi,
ishlar   bajariladi   va   xizmat   ko`rsatiladi,   ya`ni   to`g`ri   yo`lga   qo`yilgan   ishlab
chiqarish  va meqnatga  qaq  to`lash  faoliyati  yuzaga  keladi.  Korxonalarning  tashqi
muxit   bilan   aloqasi   ularning   tashqi   tizimga   chiqishida   ro`y   berib   (resurslarni   jalb
qilish,   ularning   qiymatini   aniqlash,   xom   ashyo,   material   va   yoqilg`ining   o`z
vaqtida   etkazib   turilishi   va   qokazo),   tashqi   muqitga   ishlab   chiqarilgan   tovar   va
xizmatlar oqimi yordamida ta`sir ko`rsatish jarayonida namoyon bo`ladi. Korxonalar   faoliyati   samaradorligini   aniqlab   beruvchi   tashqi   muqit   –   bu,
birinchi   o`rinda   maqsulot   iste`molchilari,   xom   ashyo   va   boshqa   material   etkazib
beruvchilar, shuningdek davlat organlari qamda korxonaga yaqin joyda yashovchi
aqoli qisoblanadi. Bozor  iqtisodiyoti  sharoitlarida korxonalar faoliya faoliyatining
faoliyatiningasosiyyo`nalishlari yo`nalishlari yo`nalishlari quyidagilar qisoblanadi:
• bozor va uning rivojlanish istiqbollarini kompleks ravishda o`rganish yordamida,
xaridorlarning   maqsulot   va   xizmat   turlariga   mavjud   va   yuzaga   kelishi   mumkin
bo`lgan talablarini aniqlash; 
• maqsulotning yangi modellari va namunalarini yaratish bo`yicha ilmiytadqiqot 
faoliyatini tashkil qilish; 
• xaridorlar talablariga mos keluvchi tovarlarni ishlab chiqarish; 
• ishlab chiqarishni rejalashtirish, dasturlash, muvofiqlashtirish va moliyalashtirish;
• maqsulotni taqsimlash va sotish tizimini tashkil qilish va uni 
mukammallashtirish; 
• korxonaning barcha faoliyatini, jumladan, ishlab chiqarish, sotish, reklama, 
texnik xizmat ko`rsatish va qokazolarni boshqarish. Albatta, zamonaviy 
korxonalarning ko`p qirrali faoliyati yuqorida sanab o`tilgan yo`nalishlar bilangina 
cheklanib qolmaydi. Amaliyotda ular fan-texnika taraqqiyoti va davlat tomonidan 
amalga oshirilayotgan iqtisodiy siyosatning yangi talablari bilan to`ldirilishi 
mumkin. Biroq, yuqorida aytib o`tilganlardan qat`i 27 nazar, xo`jalik 
rivojlanishining qar bir bosqichida korxonalar faoliyati quyidagi vazifalarni 
bajarishga qaratilishi zarur: 
− korxona egasining daromad olishi; 
− iste`molchilarni ishlab chiqarilayotgan maqsulotlar bilan ta`minlash;  − xodimlarni ish qaqi bilan ta`minlash; 
− korxonaga yaqin joylarda yashovchi aqoli uchun ish joylari yaratish; 
− atrof-muqitni muqofaza qilish; 
− korxona faoliyatida to`xtab qolishga yo`l qo`ymaslik; 
− ishlab chiqarishni tashkil etish va boshqarish shakllarini mukammallashtirish; − 
ishlab chiqarishning barcha bosqichlarida tejamkorlikka rioya qilish. Xo`jalik 
faoliyatining joriy va istiqboldagi vazifalarini bajarish korxonalardan quyidagi 
funktsiyalarni amalga oshirishni talab qiladi: 
• ishlab chiqarish va shaxsiy iste`mol uchun maqsulotlarni tayyorlash; 
• maqsulotlarni iste`molchilarga etkazib berish va sotish; 
• sotuvdan keyin xizmat ko`rsatish; 
• ishlab chiqarishning moddiy-texnika asosini ta`minlash; 
• xodimlar meqnatini tashkil qilish va boshqarish; 
• soliqlarni to`lash, byudjetga to`lanuvchi ixtiyoriy yoki majburiy badal va 
to`lovlarni amalga oshirish ; 
• amaldagi standartlar, normativlar va davlat tomonidan chiqarilgan 
qonunqoidalarga rioya qilish. Bu funktsiyalar korxonalarning qajmi, qaysi 
tarmoqqa mansubligi, ijtimoiy infratuzilmaning mavjudligi, maqalliy qokimiyat 
idoralari bilan munosabatlarga asoslanib aniqlashtiriladi. Bugungi bozor 
iqtisodiyoti va fan-texnika taraqqiyoti korxonalarning amalga oshiruvchi 
funktsiyalarini kengaytirishi qamda ularning faoliyatidagi ishlab chiqarish 
ko`rsatkichlarini yanada yaxshilash uchun yangi vazifalar belgilab berishi mumkin. 2.2.Korxonalarni tasniflash
Har   bir   korxona   boshqa   korxonalardan   avvalo   ishlab   chiqarayotgan
maqsuloti,   shuningdek,   ishlab   chiqarishning   tavsifi   va   miqyosi,   joylashishi,   xalq
xo`jaligining boshqa tarmoqlari bilan aloqalari va boshqa ko`rsatkichlari bilan farq
qiladi.   Biroq   bularning   barchasi   ishlab   chiqarishni   tashkil   etish,   rejalashtirish   va
boshqarish   masalalarini   qar   bir   korxona   uchun   individual   tarzda   aloqida   ishlab
chiqish kerak, degani emas, albatta. Aloqida korxonalar guruqiga nisbatan qo`llash
mumkin   bo`lgan   umumiy   qarorlarni   tayyorlash   mumkinligi   nazariy   va   amaliy
jiqatdan   isbotlab   berilgan.   Bu   bilan   korxonalarning   ishlab   chiqarish,   meqnat   va
boshqaruvni   tashkillashtirish   masalalarini   bir   xil   tipda  qal   qilish   mumkin  bo`lgan
guruqlarini   aniqlash   maqsadida   ularni   tasniflashning   maqbulligini   izoqlash
mumikn.
Korxonalarning   eng   muqim   xususiyatlari   ularning   qaysi   tarmoqqa
qarashliligi;   qajmi;   ishlab   chiqarishning   turli   jabqalarini   qamrab   olganligi;
ixtisoslashtirish   darajasi   va   bir   tipdagi   maqsulotlarni   ishlab   chiqarish
miqyosi;ishlab   28  chiqarishni   tashkillashtirish   usuli   qamda   uni   mexanizatsiyalash
va   avtomatlashtirish;   tashkiliy-ququqiy   shakllarini   prognozlashtirishga   bog`liq
bo`ladi.   Qaysi   tarmoqqa   tarmoqqa   tarmoqqa   qarashliligiga   qarashliligiga
qarashliligiga   ko`ra   korxonalar   ishlab   chiqarish   va   noishlab   chiqarish
(mashinasozlik,   ko`mir   qazib   chiqarish,   sug`urta   va   qokazo)   soqalariga   mansub
bo`lishi   mumkin.   Ishlabchiqarilayotgan   chiqarilayotgan   chiqarilayotgan   mahsulot
turi   va   ko`ra,   korxonalar   sanoat,   qishloq   xo`jaligi,   transport,   moliya-kredit   va
boshqalarga bo`linadi. Texnologik umumiyligiga ko`ra, korxonalar ishlab chiqarish
jarayonini   uzluksiz   va   diskret   ravishda,   kimyoviy   yoki   mexanik   jarayonlarning ustunligi   asosida   yurituvchilarga   bo`linadi.   Tayyor   maqsulotning   maqsulotning
maqsulotning   maqsadlariga   maqsadlariga   maqsadlariga   ko`ra,   barcha   korxonalar
ikkita katta guruqga bo`linadi: ishlab chiqarish vositalarini ishlab chiqaruvchilar va
iste`mol   maqsulotlarini   ishlab   chiqaruvchilar.   Foydalaniluvchi   xomashyo   turiga
ko`ra,   sanoat   korxonalari   qazib   chiqaruvchi   va   qayta   ishlovchi   korxonalarga
taqsimlanadi. Yil davomida davomida davomida ishlash ishlash ishlash muddatiga
muddatiga   muddatiga   ko`ra,   korxonalar   mavsumiy   va   yil   bo`yi   faoliyat
yurituvchilarga bo`linadi. Qajmiga Qajmiga ko`ra, korxonalar yirik, mikrofirma va
kichik   korxonalarga   taqsimlanadi.   O`zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2003
yil 30 avgustdagi «O`zbekiston Respublikasi  Prezidentining 1998 yil 9 aprel’dagi
«Xususiy   tadbirkorlik,   kichik   va   o`rta   biznesni   rivojlantirishni   yanada
rag`batlantirish   choratadbirlari   to`g`risida»gi   Farmoniga   o`zgartish   va
qo`shimchalar   kiritish   qaqida»gi   Farmoniga   asosan   ishlab   chiqarish   tarmog`ining
o`rtacha   yillik   xodimlari   soni   20   kishigacha   bo`lgan   qamda   xizmat   ko`rsatish   va
boshqa noishlab chiqarish soqasidagi  o`rtacha yillik xodimlari  soni  10 kishigacha
bo`lgan;   ulgurji,   chakana   savdo   va   umumiy   ovqatlanish   soqasida   5   kishidan
oshmagan korxonalar mikrofirmalar ofirmalar ofirmalar qatoriga kiritiladi. 
Milliy   iqtisodiyot   -   ijtimoiy   iqtisodiyotning   mavjudlik   shakli;   mamlakat,   davlat
qududida   yashovchi   millat   (xalqlar)ning   tarixan   shakllangan   yoki   tubdan
yangilanayotgan,   o zgarayotgan   va   rivojlanayotgan   mulkiy   va   boshqaʻ
ijtimoiyiqtisodiy   munosabatlari,   ular   bilan   shartlangan,   mahalliy   xususiyatlarga
ham   ega   bo lgan   iqtisodiy   faoliyat   sohalari,   tarmoqlari,   tashkilotlari,   korxonalari,	
ʻ
hududlari   va   mintaqalari   sistemasi.   Imkon   darajasida   tashqi   bozor   ta siridan   xoli	
ʼ
bo lgan milliy xo jalik sistemasi. Milliy iqtisodiyot kapitalizmning vujudga kelishi	
ʻ ʻ
va   qaror   topishi   bilan   bog liq   bo lib,   eng   avvalo,   Angliyada   shakllandi.   Hozirgi	
ʻ ʻ
paytda   Milliy   iqtisodiyotning   kapitalistik,   sotsi-alistik,   postsotsialistik   va   kam rivojlangan mamlakatlardagi kapitalistik yo nalishli kabi turlari ma lum. Shu bilanʻ ʼ
birga   har   bir   muayyan   turdagi   iqtisodiyotining   o z   milliy   modellari   va   shakllari	
ʻ
bor. Mas, kapitalistik Milliy iqtisodiyotning amerikacha, yevropacha va yaponcha
turlari,   milliy   modellari   va   ularning   "aralash   iqtisodiyot"   deb   atalayotgan
zamonaviy   shakli   bor   (qarang   Iqtisodiy   taraqqiyot   modeli ).   Rivojlangan
mamlakatlardagi   "aralash   iqtisodiyot"   xususiy   va   davlat   kapitallariga   asoslangan
hamda   bozor   va   davlat   tomonidan   tartiblanadigan,   boshqariladigan,
umumdemokratik   tamoyillar   ham   karor   topa   borayotgan   kapitalistik   Milliy
iqtisodiyotdir (qarang  Davlat  kapitalizmi ).
Zamonaviy   sotsialistik   Milliy   iqtisodiyot   Xitoy,   Vyetnam   va   Kubada   mavjud
bo lib,   unga   eng   muhim   tarmoqlarda   sotsialistik   davlat   mulkini   va   korxonalarini	
ʻ
saqlab   qolgan   holda,   xususiy   mulkchilikka,   tovarli-pulli   xo jaliklarga   va   bozor	
ʻ
munosabatlariga keng yo l ochilmoqda 	
ʻ
O zbekiston   mustaqilligining   dastlabki   o n   yilida   mamlakatda   umummilliy   va	
ʻ ʻ
xususiy   mulkchilikka   asoslangan   ko p   ukladli   Milliy   iqtisodiyot   —   xilma-xil	
ʻ
xususiy   va   davlat   xo jaliklari   sistemasi   shakllandi.   Unda   xususiy   sektor   ustuvor	
ʻ
o ringa,   asosiy   mavqega   ega   bo ldi.   Xo jalik   yurituvchi   sub yektlarning   mutlaq	
ʻ ʻ ʻ ʼ
ko pchiligini yakka shaxsiy, guruhiy, shirkat, jamoa, aksiyali korxonalar, fermer va
ʻ
dehqon xo jaliklari  tashkil  etadi;  ularning yalpi  ichki  mahsulotdagi  ulushi uchdan	
ʻ
ikki   qismdan   oshib   ketdi   va   tobora   o smoqda.Milliy   ehtiyojlarni   yaxshiroq	
ʻ
qondirish   zarurati   iqtisodiy   resurslardan   samarali   foydalanishni,   tovarlar   va
xizmatlarning ijtimoiy zarur maksimal hajmlariga erishishni taqozo etadi. Ayniqsa,
ijtimoiy   zarur   mahsulot   (tovar)   ishlab   chiqarish,   uni   zarur   mik,dorlarda   va
sifatlarda,   tabiatni   asrab-avaylab,   ekologiyani   yaxshilab   ishlab   chiqarish   har
qanday   Milliy   iqtisodiyotning   asosiy   krnunidir.   Milliy   iqtisodiyotning   ishlab
chiqarish   va   no-ishlab   chiqarish   sohalari   o rtasida   maqsadga   muvofiq   nisbati	
ʻ ta minlanishining   ,   ishlab   chiqariladigan   mahsulotlarning   va   ko rsatiladiganʼ ʻ
xizmatlarning mumkin qadar  ijtimoiy zarur  yuqori  hajmlarda bo lishining muhim	
ʻ
sharti   fantexnika   taraqqiyotini   tezlashtirish,   zamonaviy   va   samarali
texnologiyalarni   qo llash,   kadrlar   tayyorlash   sifatini   oshirish,   ishlashni   xoxlovchi	
ʻ
barcha  mehnatga   qobil   kishilarning   ish   bilan  ta minlanishiga   erishishdir.   Birinchi	
ʼ
navbatda,   moddiy   ishlab   chiqarish   sohasini   intensiv   rivojlantirish,   mahsulot
hajmini,   ayniqsa,   sof   mahsulot   hajmini   sarf-harajatlarning   va   aholining   o sishiga	
ʻ
nisbatan   tezroq   o stirish   Milliy   iqtisodiyot   va   iqtisodiy   taraqqiyot   muammolarini	
ʻ
hal etishning , uni uzluksiz yuksaltirishning bosh yo lidir.	
ʻ
Bundan   tashqari   Milliy   iqtisodiyotning   sanoat,   qishloq   xo jaligi,   qurilish,	
ʻ
transport,   aloqa   va   boshqa   tarmoqlari   ichida   hamda   shu   tarmoqlar   o rtasida	
ʻ
barqaror,   o suvchan   tarkibiy   o zgarishlar   va   maqsadga   muvofiq   nisbatlar,	
ʻ ʻ
mutanosibliklar bo lishi muhimdir. Fuqaroviy va harbiy ishlab chiqarishlar nisbati	
ʻ
ham   to g ri,   me yorida   bo lishi   kerak.   Ishlab   chikarilayotgan   tovarlarning   va	
ʻ ʻ ʼ ʻ
ko rsatilayotgan   xizmatlarning  asosiy  qismi,   birinchi  navbatda,   ichki   bozor  talab-	
ʻ
ehtiyojlarini   qondirishga   yo naltirilishi,   eng   avvalo   ichki   bozorni   sifatli   va   arzon	
ʻ
milliy tovarlar bilan to yin-tirish (to ldirish) maqsadga muvofiqsir. Shu bilan birga	
ʻ ʻ
tashqi iqtisodiy aloqalarni har tomonlama kengaytirish, jahon iqtisodiyotiga tobora
qo shilib borish, uning imkoniyatlaridan samarali foydalanish obyektiv zaruratdir,	
ʻ
xo jalik   yurituvchi   sub yektlarga,   aholiga   soliq   yukini   yengillatish,   davlat
ʻ ʼ
byudjetini   va   undan   qilinadigan   sarf-harajatlarni   optimallashtirish,   inflyasiyani
jilovlash kabilar Milliy iqtisodiyotning rivojlanishiga jidsiy va ijobiy ta sir etadi.	
ʼ XULOSA
Iqtisodiyot   -   bu   odamlar   jamiyati,   muayyan,   cheklangan   resurslardan   foydalanib,
kerakli   mahsulot   yoki   xizmatlami   ishlab   chiqish,   odamlar   guruhlari   o‘rtasida
taqsimotiga   aytiladi.«Korxona   iqtisodiyoti»   -   iqtisodiy   fanlaming   tarkibiy   qismi
bo‘lib, bozor strukturalari faoliyatining amaliy shakllari va nazariy asoslari hamda
iqtisodiy   faoliyat   subyektlarining   o‘zaro   aloqalari   mexanizmini   o‘rganishga
qaratilgan.Korxona   iqtisodiyoti   -   har   qanday   yuqorida   keltirilgan   vazifalaming
ayrim korxona chegarasida hal etilishi haqidagi fan. Xulosa qilib aytadigan b о ‘lsak,
innovatsion   tadbirkorlik   bilan   shug’ullanayotgan   va   ishlab   chiqarish   jarayoniga
xorij   tajribasini   qo’llab,   yangiliklar   joriy   etilgan   zamonaviy   korxonalarda,
an’anaviy   korxonalar г a   nisbatan   ish   haqi   2-3   barobar,   ish   unumdorligi   2   barobar
oshganligi, ayniqsa ishchi xizmatchilar turmush darajasining ilgariga nisbatan sifati
va   farovonligi   ta’minlanayotganligi   bugungi   innovatsion   iqtisodiy   islohotlarining
ijobiy tomonlarini ko‘rsatmoqda.
  Ammo   erishilayotgan   yutuqlar   bilan   bir   qatorda   hal   etilishi   lozim
muammolar ham mavjud. Xususan: 
➢  tadbirkorlarimi з  biznesni boshqarishda yetarlicha malakaga ega emasligi;
  ➢  ishchi  х odimlarning yangiliklarni tez o’zlashtira olmasligi; 
➢   ular   ichki   va   tashqi   risklarni,   innovatsiyalarga   bo‘lgan   ehtiyojni   va   jahon
bozoridagi o‘z holatini yetarlicha baholay olmaydilar; 
➢   korxonalarni   rivojlantirish,   raqobatbardoshlikni   oshirishga   yetarlicha   e’tibor
qaratilmagan;  ➢   ishbilarmonlik   muhitini   tashkil   etish   va   innovatsiyalarni   rag‘batlantirish
tuzilmasini   ishlab   chiqishda   ham   ko‘plab   muammolar   mavjud.   Ushbu
muammolarni   hal   etishda   quyidagi   taklif   va   tavsiyalarni   maqsadga   muvofiq   deb
hisoblaymiz: 
➢   ilmiy   tadqiqotlarni   moliyalashtirish   jarayonida   xususiy   biznesning   rolini
oshirish   kerak,   bu   esa   tadqiqot   va   ishlanmalarga   investitsiyalar   samaradorligini
oshirishga turtki ber а di; 
➢ innovatsiyalar   uchun   zarur   bo'lgan   investitsiyalar   darajasini   oshirish   va
raqobatni   kuchaytirish   kerak;   “Iqtisodiyot   va   innovatsion   texnologiyalar”
(Economics and Innovative Technologies) ilmiy elektron jurnali 
➢   O‘zbekistonda   yaratilgan   ilmiy   ishlanmalarini   xorijiy   patentlashni   va
innovatsiyalarni   rag'batlantirishning   asosiy   elementi   bo'lgan   ishlanmalar   uchun
marketing qidiruv tizimini qo'llab-quvvatlash kerak.                        FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI
1.O’zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi. T.:2017 
2.O‘zbekiston   Respublikasi   qonun   hujjatlari   to‘plami,   2020   y.,   4—6-son,
3.O’zbekiston   Respublikasi   qonuni.   Raqobat   to’g’risida.   2022yil   6   yanvar.
4.O’zbekiston   Respublikasining   Prezdentining   2019–   yil   2   fevraldagi   “Ish
haqi,   pensiya,   nafaqa   va   stependiyalar   to’lash   mexanizimini
takomillashtrishga   doir   chora-tadbirlar   to’g’risidagi”   PF-2753-sonli   karori
5.O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2023-yil   2-dekabrdagi
"O’zbekiston   Respublikasining   turizm   sohasini   jadal   rivojlantirishni
ta’minlash chora-tadbirlari to’g’risida”gi farmoni. 
6.O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   2023-yil   10-maydagi
“Davlat   mulkidan   samarali   foydalanish   va   davlat   organlarini   turar
joylarbilan   ta’minlash   to’g’risida”   gi   F-273-sonli   farmoyishi
7.SH.M.Mirziyoyev   ,,Milliy   taraqqiyot   yo’limizni   qa’tiyat   bilan   davom
ettirib,yangi bosqichga ko’taramiz’’ 
8.,,Erkin   va   farovon,demokratik   O’zbekiston   davlatini   birgalikda
barpoetamiz’’,   Sh.M.Mirziyoyev,O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti
lavozimiga kirishish tantanali marosimidagi nutq. 
9.O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Sh.Mirziyoyevning   mamlakatimizni
2016-yilda ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirishning asosiy yakunlari va 2017-yilga
mo’ljallangan   iqtisodiy   dasturning   eng   muhim   ustivor   yo’nalishlariga
bag’ishlangan Vazirlar Mahkamasining kengaytirilgan majlisidagi ma’ruzasi.
          
Internet saytlari 1.  http://www.gov.uz
    2.  http://www.bank.uz
               3. www.ziyonet.uz
               4. www.STAT.uz
               5.  www.lex.uz

KORXONA BOZOR IQTISODIYOTI XO'JALIK SUBYEKTLARI mavzusida tayyorlangan kurs ishi 

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский