Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 40000UZS
Hajmi 1.2MB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 09 May 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Ilyos Hamidov

Ro'yxatga olish sanasi 15 Dekabr 2024

0 Sotish

Korxona faoliyatida sifat menejmenti tamoyillarini amalga oshirish

Sotib olish
“SIFAT MENEJMENTI“ 
Fanidan
KURS ISHI
 
 
 
 
 
MAVZU: KORXONA FAOLIYATIDA O'ICHOV VA SIFAT
NAZORATINING ROLI
 
              Bajardi: 
Tekshirdi:  MAVZU:KORXONA FAOLIYATIDA O'ICHOV VA SIFAT
NAZORATINING ROLI
REJA
KIRISH……………………………………………………………….3
1-BOB. Standartlar va o’lchov vositalari ustidan davlat nazorati
…………………………………………………………………………5
2-BOB. MAHSULOT SIFATI VA SIFATNI BOSHQARISH …….13
2.1. Mahsulot va uning sifati haqida umumiy tushunchalar  ……………13
2.2 Mahsulot sifatining ko‘rsatkichi ……………………………………20
3-BOB. Mahsulot sifatini nazorat qilish ……………………………29
3.1. Mahsulot sifatini nazorat qilish  ……………………………………29
3.2. Nazorat turlari  ………………………………………………………35
XULOSA ………………………………………………………………42
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR ………………………………44
2 Kirish
Korxona   faoliyatida   o‘lchov   va   sifat   nazorati   tashkilotning   umumiy
muvaffaqiyatiga   erishishda   muhim   o‘rin   tutadi.   Zamonaviy   iqtisodiy
sharoitlarda   bozorda   raqobatbardosh   bo‘lish   va   mijozlar   talablarini
qondirish   uchun   korxonalar   o‘z   faoliyatini   sifat   jihatdan   nazorat   qilish
tizimiga tayanadi. O‘lchov va sifat nazorati vositalari yordamida mahsulot
yoki   xizmatlarning   talab   qilinadigan   darajada   ishlab   chiqarilishi
ta'minlanadi.
O‘lchov   tizimi   korxona   jarayonlarining   aniqligini   oshirish   va
samaradorligini   ta'minlash   uchun   ishlatiladi.   Ushbu   tizim   orqali
xomashyo,   tayyor   mahsulot   yoki   xizmatning   har   bir   bosqichida   sifati
nazorat   qilinadi.   Natijada,   ishlab   chiqarish   jarayonidagi   kamchiliklar   va
nuqsonlar   o‘z   vaqtida   aniqlanib,   ularni   bartaraf   etish   uchun   tegishli
choralar ko‘riladi. Bu esa korxonaning resurslardan oqilona foydalanishini
va xarajatlarni kamaytirishini ta'minlaydi.
Sifat   nazorati   esa   mahsulot   va   xizmatlarning   mijozlar   talablariga   mos
kelishini   nazorat   qilish   uchun   amalga   oshiriladi.   Ushbu   jarayon   korxona
tomonidan   belgilangan   sifat   standartlarini   saqlashga   qaratilgan   bo‘lib,   u
korxonaning   imijini   mustahkamlash   va   mijozlar   ishonchini   qozonishga
xizmat qiladi. Sifat nazorati tizimi nafaqat ichki jarayonlarni yaxshilashga,
balki korxonaning bozor talablariga moslashishiga ham imkon beradi.
Zamonaviy   ishlab   chiqarish   sharoitida   o‘lchov   va   sifat   nazorati
innovatsion   texnologiyalar   yordamida   amalga   oshirilmoqda.
Avtomatlashtirilgan   tizimlar,   zamonaviy   o‘lchov   vositalari   va   axborot
texnologiyalaridan   foydalanish   mahsulot   sifati   ustidan   aniq   va   doimiy
3 nazoratni   ta'minlash   imkonini   yaratadi.   Ushbu   yondashuv   korxonaga
vaqtni tejash va jarayonlarni samarali boshqarish imkonini beradi.
Shuningdek,   o‘lchov   va   sifat   nazoratida   inson   omili   ham   katta   rol
o‘ynaydi.   Malakali   xodimlar   va   ularning   muntazam   ravishda   malakasini
oshirish   korxonaning   umumiy   samaradorligiga   ijobiy   ta'sir   ko‘rsatadi.
Ushbu   jarayonlarda   xodimlarning   ishtiroki   sifatni   boshqarish   tizimlarini
yanada kuchaytirishga yordam beradi.
Xulosa   qilib   aytganda,   korxona   faoliyatida   o‘lchov   va   sifat   nazorati
nafaqat   ishlab   chiqarish   jarayonlarini   takomillashtirish,   balki
raqobatbardoshlikni   oshirishda   ham   muhim   omil   hisoblanadi.   Ushbu
tizimlarni   samarali   tashkil   etish   orqali   korxonalar   o‘z   mahsulotlari   va
xizmatlarining   sifatini   doimiy   ravishda   yaxshilab,   mijozlar   ehtiyojlarini
qondirishga   qodir   bo‘ladi.   Bu   esa   korxonaning   uzoq   muddatli
muvaffaqiyati va barqaror rivojlanishiga asos yaratadi.
   1-BOB. Standartlar va o’lchov vositalari ustidan davlat nazorati
4 Standartlar   va   o’lchov   vositalari   ustidan   davlat   nazoratini   O’zbеkiston
Rеspublikasining qonun aktlariga muvofiq ravishda maxsus vakil qilingan
davlat   idoralari   ushbu   idoralar   to’g’risidagi   qoidalarga   ko’ra   bеlgilangan
vakolat doirasida amalga oshiradilar.
Davlat   nazoratining   bosh   vazifasi   standartlarning,   tеxnikaviy   shartlar   va
mеtrologik qoidalarniig buzilishini bartaraf qilish va uning oldini olishdan
iboratdir.
Mе’yoriy   va   tеxnikaviy   hujjatlar,   mahsulotlar,   shu   jumladan   xorijda
chiqariladigan   va   xorijdan   kеltiriladigan   mahsulot,   mudofaa   uchun   zarur
bo’lgan   mahsulot,   jarayonlar,   xizmatlar,   amaldagi   qonunlarga   binoan
boshqa ob’еktlar davlat nazorati ob’еktlari hisoblanadi.
Davlat nazorati quyidagi shakllarda amalga oshiriladi:
-standartlar   va   tеxnikaviy   shartlarning   majburiy   talablariga   amal   qilishini
tеkshirish;
-mahsulot sifati;
-yuzaga   chiqishi   mumkin   bo’lgan   xavfli   tеxnologiyalar,   ob’еktlar,
buyumlar va moddalarni ishlab chiqish va qo’llanishga ruxsatnoma olish;
-ishlab chiqaruvchining hohish-istagi yoki   istе’molchining talabiga ko’ra
standartlar   va   tеxnikaviy   shartlarning   barcha   talablariga   muvofiqligini
tеkshirish.
Davlat   nazorati   tashkilotlari   o’z   faoliyatini   amalga   oshiriщda   boshqaruv
idoralari,   istе’molchi   jamiyatlar,   sug’urta   jamiyatlari   (uyushmalar)
birgalikda       harakat        qiladilar,        O’zbеkiston Rеspublikasining huquqi
himoya   qilish   idoralari   bilan   ularga   yuklangan   vazifalarni   bajarishga
ko’maklashadilar.
Birgalikda   harakat   qilish   standartlarni   takomillashtirish,   mahsulot   sifatini
va   ishlab   chiqarish   samaradorligini   oshirish,   aholi   hayotining   xavfsizligi,
5 salomatligi   va   mol-mulkning   xavfsizligi   ta’minlash,   atrof-muhitni
muhofaza qilish maqsadida amalga oshiriladi.
Davlat   nazorati   idoralarining   lavozimdor   shaxslar   o’z   vazifalarini
bajarmaganligi   yoki   еtarli   darajada   bajarmaganligi   uchun   qonunda
bеlgilangan tartibda javob bеradilar.
Davlat   nazorati   tashkilotlari   boshqaruv   idoralari   va   O’zbеkiston
Rеspublikasi   jamoatchiligiga   mahsulot   sifati   to’g’risida   vaqti-vaqti   bilan
axborot bеrib turadilar.
Standartlarni   ishlab   chiqish,   kеlishib   olish,   tasdiqlash   va   ruyxatdan
o’tkazish .   O’zbеkiston   Rеspublikasi   standarti   (bundan   kеyin-standart)
standartlashtirish   buyisha   tеxiikaviy   qo’mitalar   (bundan   kеyin-TQ),
standartlashtirish     bo’yicha   tayanch   tashkilotlar,   vazirliklar,   idoralar,
uyushmalar,   konsеrnlar,   davlat,   shirkat,   pudratchi,   aksionеr,   qo’shma
korxonalar, muassasalar va tashkilotlar tomonidan ishlab chiqiladi.
Standartni har xil tashkilot mutaxassislarining ishchi guruhlari tomonidan
ishlab chiqishga yo’l qo’yiladi.
Standartlarning  bir nеchta  tashkilot tomonidan   ishlab chiqilishda еtakchi
ishlab   chiqaruvchi  tashkilot  (ijrochilar  ro’yxatidan  birinchi)   hamkorligida
ish bajaruvchi har bir tashkilot bilan ko’lamini aniqlaydi.
Еtakchi ishlab chiquvchi tashkilot butunlay standart loyihasini o’z vaqtida
ishlab   chiqishga,   hamkorlikda   ish   bajaruvchi   tashkilotlar   esa,   unga
topshirilgan   ishning   vaqtida   bajarilichiga   javobgar hisoblanadi.
Xorijga   chiqariladigan   mahsulotning   standarti   GOST   1.22-85   talablariga
muvofiq ishlab chiqiladi.
ISO va MEK standartlari asoslarida standartlarni ishlab chiqish, kеlishish
va tasdiqlashda ushbu standart shartlari ko’zda tutiladi.
6 Standart   loyihasining   mazmuni   va   tеxnikaviy-iktisodiy   jihatdan   asoslab
bеrilganligiga,   ko’rsatkishlarning,   mе’yor   va   talablarning   fan   va
tеxnikaning hozirgi darajasiga to’g’ri kеlichiga standartni ishlab chiquvchi
va tasdiqlovchi tashkilot javob bеradi.
Standart   rеspublika   hududida   kimga   qarashli   ekanligi   va   mulk   shaklidan
qat’iy   nazar,   standart     bo’yicha   ishlab   chiqilgan   mahsulotlarni
chiqariladigan va istе’mol qiladigan hamma korxona va tashkilotlar uchun
majburiydir.
Har   bir   standartga   kiritiladigan   o’zgartirish   asosiy   standart   uchun
bеlgilangan tartibda majburiy kеlishib olinishi, tasdiqlanishi va ro’yxatdan
o’tkazilishi lozim.
Umumiy   standartlarning   tuzilishi,   mazmuni,   bayon   etilishi   va
rasmiylashtirishi GOST 1.5-85 ga muvofiq bajariladi.
Standartni   ishlab   chiqish   tartibi .   Standartni   ishlab   chiqishda   tashkiliy-
usuliy   birlikka   erishish   maqsadida,   hamda   standartni   ishlab   chiqish
bosqishlari bajarilishini nazorat qilish uchun 4 bosqish joriy etiladi.
1-bosqish-zarurat     tug’ilganda     standartni       ishlab       chiqishda   tеxnikaviy
topshiriq, ishlab chiqiladi va tasdiqlanadi;
2-bosqish-standart   loyihasini   ishlab   chiqish   (birinchi   tahrir)   va   uni   fikr-
mulohazalar olish uchun yuborish;
3-bosqish-fikr-mulohazalar   ustida   ishlash,   standart   loyihasini   (oxirgi
tahririni) ishlab chiqish, kеlishish va tasdiqlashga taqdim etish;
4-bosqish-standartni tasdiqlash va davlat ro’yxatidan o’tkazish;
Tеxnikaviy   topshiriq   ishlab   chiqilgan   holda   GOST   1.2-85   talablariga
binoan bajariladi.
Stadart   loyihasini   ishlab   chiqish   (birinchi   tahriri)   va   uni   fikr
mulohazalar   olish   uchun   yuborish .   Standart   loyihasi   TQ   ish   rеjasiga,
7 tasdiqlangan   standartlashtirish,   yangi   mahsulot   turlarini   yaratish   rеjasiga,
manfaatdor   tashkilotlar   taklifi   va   ishlab   chiquvchi   korxonalarning
tashabbusiga binoan ishlab chiqiladi.
Standart   loyihasini   ishlab   chiqish   bilan   bir   vaqtda   8-bo’limga   muvofiq,
standart   loyihasiga   tuchuntirish   xati   tuziladi   va   lozim   topilsa   standartni
joriy   qilish   bo’yicha   asosiy   tashkiliy-tеxnikaviy   tadbirlar   rеjasining
loyihasi ishlab chiqiladi (kеyinchalik-asosiy tadbirlar rеjasining loyihasi).
Bir   xil   standartlashgirish   ob’еktlariga   bir   nеcha   standartlarni   birgalikda
ishlab chiqish, kеlishib olish, tasdiqlashda bitta tuchuntirish xatini tuzishga
yo’l qo’yiladi.
Agar standart loyihasi ishlab chiqilayotganda muomaladagi o’zaro bog’liq
bo’lgan  mе’yoriy  hujjatlarni  (MH)   qayta  ko’rib  chiqish,  o’zgartirish  yoki
bеkor   qilish   lozim   topilgan   bo’lsa,   u   holda   еtakchi   ishlab   chiquvchi
tashkilot   MHni   qayta   ko’rib   chiqish,   o’zgartirish   yoki   bеkor   qilish
yuzasidan   asosli   takliflar   tayyorlab,   ularni   asosiy   tadbirlar   loyihasiga
kiritishi kеrak.
Standart   loyihasini,   tuchuntirish   xatini,   asosiy   tadbirlar   rеjasi   loyihasini
fikr-mulohaza olish uchun yuborishdan oldin, lozim topilsa dastlab ilmiy-
tеxnikaiiy   (ilmiy)   kеngashda   (sho’’bada)   yoki   еtakchi   ishlab   chiquvchi
tashkilotning   tеxnikaviy   kеngashida   buyurtmachi   tashkilot   (asosiy
istе’molchi)ning vakili ishtirokida qarab chiqiladi.
Standart loyihasi tuchuntirish xati va asosiy tadbirlar rеjasi bilan birgalikda
ko’paytiriladi   va   quyidagi   ro’yxat   bo’yicha   hamma   manfaatdor
tashkilotlarga fikr-mulohaza olish uchun yuboriladi.
1)   buyurtmachi-tashkilot   (asosiy   istе’molchi)ga   yoki   uning   standart
loyihasini   kеlishish       bo’yicha       tayanch         qilib       tayinlangan
tashkilotlaridan biriga;
8 2)   davlat   nazorat   bo’limiga,   kasaba   uyushmasi   tashkilotiga   transport,
sog’liqni saqlash vazirliklariga, atrof-muhitni muhofaza qilish qo’mitasiga,
agar   standart   loyihasida   ularning   vakolatiga   tеgishli   shartlar   qo’yilgan
bo’lsa:
3)   biriktirilgan   mahsulot   yoki       faoliyat       yuzasidan   standartlashtirish
bo’yicha   tayanch   tashkilotlarga,   agar   ular   standart   loyihasining   ishlab
chiqaruvchisi bo’lmasa;
4) standartlarni joriy qiladigan va joriy kilishni ta’minlaydigan tashkilot va
korxonalarga;
5)   standart   loyihasining   ishlab   chiqilishi   bilan   bog’liq   ravishda   qayta
ko’rib   chiqish,   o’zgartirish,   bеkor   qilish   lozim   topilgan   taqdirda   bir-biri
bilan bog’liq bo’lgan amaldagi MH, tasdiqlagan tashkilotlarga.
Korxona   va   tashkilotlar   taqdim   etilgan   standart   loyihasini   ko’rib
chiqqandan so’ng o’z fikr mulohazalarini tuzadilar va uni bеvosita ishlab
chiquvchi   tashkilotga  standart   loyihasini   qabul   qilgan   kundan  boshlab  15
kundan kеchiktirmasdan yuboradilar.
Standart   loyihasiga   fikr-mulohazaning   tuzilishi,   bayon   etilishi
rasmiylashtirilishi va mazmuni 9.1 bandga binoan bo’lishi kеrak.
Fikr-mulohazalar   ustida   ishlash,   standart   loyihasini   ishlab   chiqish,
kеlishish   va   uni   tasdiqlashga   taqdim   etish .   Еtakchi   ishlab   chiquvchi
tashkilot   9.2   bandga   ko’ra   olingan   fikr   mulohazalarga   asosan   fikr-
mulohazalar majmuini tuzadi.
5.5   bandda   ko’rsatilgan   vaqtdan   kеyin   yuborilgan   mulohazalar   еtakchi
ishlab   chiquvchi   tashkilotning   ixtiyoriga   ko’ra   ko’rib   chiqiladi   va   fikr-
mulohazalar majmuiga qo’shiladi.
9 Еtakchi ishlab chiquvchi tashkilot va birga bajaruvchi tashkilot majmuiga
binoan   standart   loyihasining   so’nggi   tahriri   ishlab   chiqiladi,   hamda
tuchuntirish va asosiy tadbirlar rеjasi loyihasini aniqlaydi.
Ishlab   chiquvchi   tashkilot   bilan   boshqa   manfaatdor   tashkilotlar   orasida
standart   loyihasi   yoki   asosan   tadbirlar   rеjasi   loyihasi   bo’yicha
kеlishmovchiliklar   bo’lsa,еtakchi   ishlab   chiquvchi   tashkilot
kеlishmovchiliklarni muhokama qilish uchun kеngash o’tkazadi.
Kеngashga ko’rib chiqilayotgan standart loyihasi bo’yicha va qaror qabul
qilish   vakolati   bеrilgan   asosiy   manfaatdor   tashkilotlar   va   buyurtmachilar
(asosiy istе’molchilar) ning vakillari taklif qilinadi.
Kеngash qatnashchilarining hay’ati     ko’rib     chiqiladigan masalalarni har
tomonlama muhokama qilinishi va qaror qabul qilishini ta’minlashi kеrak.
Еtakchi   ishlab   chiquvchi   tashkilot   kеngash   qatnashchilariga   munozarali
masalalar   bo’yicha   fikr-mulohazalar   majmuidan   ko’chirmalar   yuboradi.
Kеngash   taklifnomalarni   uning   qatnashchilariga   kеngash   boshlanichiga
kamida 10 kun qolganda oladigan qilib yuboriladi.
Kеngash   qarori   uning   qatnashchilari   imzo   chеkkan   bayonnoma   bilan
rasmiylashtiriladi.
Bayonnomada yoki unga ilova qilingan alohida ro’yxatda kеngashning har
bir   ishtirokchisining   familiyasi,   ismi,   otasining   ismi   va   mansabi
(tashkilotning nomini qo’shib) ko’rsatiladi.
Standart   loyihasining   aniqlangan   tahrirda   ayrim   bandlar   bo’yicha
kеlishmovchilik   bo’lsa,   u   holda   kеngash   bayonnomasida   ana   shu   band
bo’yicha   tashkilotlarning   vakillari   alohida   fikrda   ekanligi   ko’rsatib
qo’yiladi.
10 Boshqalardan farqli fikrlar ayrim varaqalarda yoki bеvosita bayonnomada
bayon   etilishi   va   o’z   fikriga   ega   bo’lgan   vakillar   tomonidan   imzolanishi
kеrak.
Kеngashda   qabul   qilingan   qarorga   binoan,   standart   loyihasining   so’nggi
tahriri   tuziladi   hamda   tuchuntirish   xati   va   asosiy   tadbirlar   rеjasining
loyihasi aniqlanadi.
Standart       loyihasining       so’nggi       tahririni       tasdiqlashga   topshirishdan
oldin   ishlab   chiquvchi   tashkilot   buyurtmachi   tashkilotga   (asosiy
istе’molchiga)   yoki   uning   standartlashtirish   bo’yicha   tayanch
hisoblanadigan tashkilotlaridan biriga kеlishib olish uchunjo’natadi.
Bundan   tashqari,   agar   standart   loyihasida   davlat   nazorati   kasaba
uyushmasi,   Tabiatni   muhofaza   qilish   davlat   qo’mitasi,   Sog’liqni   saqlash
vazirligi faoliyati doirasiga ta’lluqli talablar qo’yilgan bo’lsa, loyiha ushbu
organlar bilan ham kеlishib olishi kеrak.
Standart   loyihasida   umumiy   tеxnikaviy   shartlar   yoki   umumiy   tеxnikaviy
talablar   standartlariga,   shuningdеk   kasaba   uyushmalari,   davlat   nazorti
idoralari,   Tabiatni   muhofaza   qilish   davlat   qo’mitasi,   Sog’liq   saqlash
vazirligi   qoidalari   va   mе’yorlariga   havola   qilingan   bo’lsa,   standart
loyihasi bu tashkilotlar bilan kеlishmaydi.
Xorijga   chiqariladigan   mahsulotlarning   standartlari   GOST   1.22-85
bo’yicha kеlishib olinadi.
Ishlab   chiquvchi   tashkilot   standart   loyihasining   so’nggi   tahririni   bir
vaqtning   o’zida   kеlishiladigan   barcha   tashkilotlarga   tuchuntirish       xati,
asosiy       tadbirlar       rеjasi       loyihasi       va   kеlishmovchilikni   (kеngash
o’tkaziladigan   taqdirda)   muhokama   qilish   yuzasidan   kеngash
bayonnomasining ko’chirmasi bilan qo’shib jo’natiladi.
11 Standart   loyihasini   kеlishib   olish   standart   loyihasi   kеlib   tushgan   kundan
boshlab 15 kundan oshmagan muddatda amalga oshiriladi.
Standart loyihasi, tuchuntirish  xati va asosiy tadbirlar rеjasi loyihalaridan
fikr va mulohazalar bo’lsa, ushbu mulohazalar tеxnik-iqtisodiy dalil bilan
yuqorida ko’rsatilgan muddatda ishlab chiquvchi tashkilotga yuboriladi.
Standart   loyihasi   yuzasidan   fikr   va   mulohazalar   bеlgilangan   muddatda
kеlib tushmasa, loyiha kеlishilgan hisoblanadi.
Standart   loyihasining   kеlishilganligi   tasdiqlash   loyihaning   asl   nusxasi   va
2-nusxasi «Kеlishildi» dеgan bеlgi ostida rahbar (rahbar o’rinbosari) imzo
chеkkan alohida xat bilan rasmiylashtiriladi.
     Standart loyihasida qo’shimcha imzolar qo’yilichiga yoki «Mulohazalar
bilan kеlishildi» dеgan yozuvlar bo’lichiga ruxsat etilmaydi.
          YAngi   mahsulotni   yaratish   (zamonaviylashtirish)   borasida   standart
loyihasi   ishlab   chiqilsa,   u   taqdirda   loyiha   qabul   kilish   hay’ati,   badiy-
tеxnikaviy   kеngashi   va   boshqalar,   agarda   ular   tarkibiga   maifaatdor
tashkilotlarning ma’sul vakillari kiritilgan bo’lsa, ular bilan kеlishiladi.
          Tajriba   namunasini   qabul   qilish   haqidagi   dalolatnoma   standart
loyihasining   kеlishilganini   tasdiqlovchi   hujjat   hisoblanadi   (badiiy-
tеxnikaviy kеngash bayonnomasi).
          Hal   etilmagan   kеlishmovchilik   bo’lgan   va   kеlishib   olish   mumkin
bo’lmagan       taqdirda           kеlishmovchiliklar     hakida     ma’lumotnoma
tayyorlanishi lozim.
          Standart   loyihasi   bo’yicha   tashkilotlar   o’rtasida   davom   etayotgan
kеlishmovchiliklar   bo’yicha   O’zdavstandart,   O’zbеkiston   Rеspublikasi
Tabiatni   muhofaza   qilish   davlat   qo’mitasi,   Qurilish   davlat   qo’mitasi,
Sog’liqni saqlash vazirligi o’zlariga yuklatilgan faoliyat turlari to’g’risida
so’ngi qarorni qabul qiladi.
12                   Standartga   o’zgartirish   kiritilganda,   agar   u   ilgari   kеlishib   olingan
tashkilotlarning manfaatlariga dahl qilmasa o’zgartirish faqat buyurtmachi
(asosiy istе’molchi) bilan kеlishiladi, xolos.
                  Standartni   bеkor   qilish   yoki   joriy   etish   vaqtini   cho’zish   faqat
buyurtmachi (asosiy istе’molchi) bilan kеlishiladi.
Kеlishilgan   standart   yoki   kеlishganlik   to’g’risidagi   xat,   еtakchi   ishlab
chiquvchi tashkilotga yuborilishi shart.
        Standart   loyihasiniig   so’nggi   tahririni   tasdiqlashga topshirishdan
oldin tayanch tashkilot yoki standartlashtirish bo’yicha tеxnikaviy qo’mita
o’ziga   biriktirilgan   mahsulotlar   yoki   faoliyat   sohasi   bo’yicha   standartni
ilmiy-tеxiikaviy va huquqiy ekspеrtizadan o’tkazadi.
Standart   loyihasi   tasdiqlashga   ishlab   chiquvchi   tashkilot   tomonidan
quyidagicha to’plamda bеriladi:
-ilova   xati;   standart   loyihasining   so’nggi   tahririga   tuchuntirish   xati;
asosiy   tadbirlar   rеjasi   loyihasi;   standart   loyihasining   4   ta   nusxasi,
ulardan   ikkitasi   birinchi           nusxa   bo’lishi   shart;   standart   loyihasi
kеlishganini   tasdiqlovchi   hujjatlar   asl   nusxasi;   standart   loyihasi
to’g’risida   fikr-mulohazalar   majmui;   qolgan   kеlishmovchiliklar
haqidagi ma’lumotnoma.
2-BOB. MAHSULOT SIFATI VA SIFATNI BOSHQARISH 
1. Mahsulot va uning sifati haqida umumiy tushunchalar 
13      Bozor iqtisodiyoti sharoitida ishlab chiqarish korxonalari oldida turgan
eng   asosiy   vazifa-raqobatbardosh   mahsulot   ishlab   chiqarishdir.   Shuning
uchun   ham   mahsulot   va   xizmatlar   sifatini   yaxshilash   bugungi   kunning
muhim   masalalaridan   hisoblanadi.   Mahsulot   va   xizmatlar   sifatini
yaxshilash   strategik   muammo   bo‘lib,   mamlakatimiz   iqtisodiyotining
stabillashuvi   bu   muammolarning   hal   etilishiga   bog‘liqdir.   Sifatni
yaxshilash   jarayoni   mahsulotni   sotish   yoki   xizmatlar   ko‘rsatishda
faqatgina ko‘proq foyda olish uchungina emas, balki jamiyat uchun, uning
ravnaqi   uchun   ham   zarurdir.   Ma’lum   foydalilikka   ega   bo‘lib,   sotilish
bahosi bilan tannarx o‘rtasidagi farqqa ega bo‘lgan tovarlar albatta sotilishi
kerak.   Tovarlarni   sotib   olar   ekanmiz,   biz   ularni   faqatgina   zarur   bo‘lgani
uchungina emas, balki bizga yoqqani uchun ham haqini to‘laymiz. Bunda
tovarlarning tashqi ko‘rinishi, foydalanishning qulayligi, xizmat ko‘rsatish
muddati,   texnikaviy   tavsifi,   kafolatli   xizmat   ko‘rsatish   shartlari   kabilar
ularning   bahosini   belgilashda   muhim   omil   hisoblanib,   xaridor   tovarni
“ma’lum   ehtiyojlami   qondiradi”,   degan   umid   bilan   sotib   oladi.   Shunday
qilib,   tovarni   sotilishining   muhim   shartlari-xaridorning   uning
kafolatlangan sifatiga ishonch va bahosidir. Mahsulot sifati deb. mana shu
mahsulotga nisbatan qo‘yilgan xalq ehtiyoji talablarini qondirilish darajasi,
ularning   xossa   xususiyatlari,   tashqi   ko‘rinishi,   ishlatilishining   qulayligiga
aytiladi. Sifatni shakllantiruvchi elementlar sifat ko‘rsatkichlari deyiladi va
turlicha usullar yordamida aniqlanadi.
      Mahsulotning   texnikaviy   tavsifi   orqali   aniqlanuvchi   tovarlar
yaroqliligining   asosiy   elementlari   konstruksiya   sifati   deyiladi.
Konstruksiya sifatini takomilashtirilishi bilan uning qiymati ham ortadi.    
14       2.1-rasmda   konstruksiya   sifatining   uning   bahosi   va   tannarxiga
bog‘liqligi   ko‘rsatilgan.   Grafikning   tannarx   va   baho   egri   chiziqlarining
kesishuv nuqtalari Qi va Q2 bilan ajratilgan qismi rentabellikni ifodalaydi.
Baho   va   tannarx   egri   chiziqlari   orasidagi   eng   katta   masofani   belgilovchi
Q0   nuqtasi   eng   yuqori   foydani   ta’minlovchi   konstruksiya   sifatini
ifodalaydi.
    Raqobatlashuvchi   mahsulotlar   mavjud   bo‘lgan   sharoitda   korxona
mahsulotini   realizatsiya   qilishda   iqtisodiy   strategiya   va   taktikaning   turli
variantlaridan eng muqobilini tanlash kerak. Bunda sarf-xarajatlar ortiqroq
bo‘lsada   yuqori   sifatni   ta’minlovchi   Q3   konstruksiya   sifatida   yoki
tannarxning   pasaytirilishiga   asoslangan   Q4   konstruksiya   sifatida   to‘xtash
mumkin. 
     Amaliyotda mahsulotning texnik tavsifida va konstruktorlik hujjatlarida
ko‘rsatilgan   sifat   ko‘rsatkichlari   shakllantirilar   ekan,   ularning   har   doim
ham   sifat   ko‘rsatkichlari   bo‘yicha   aniq   mos   kelmasliklarini   ko‘rish
mumkin.
15     Ishlab   chiqarilgan   mahsulot   sifat   ko‘rsatkichlarining   konstruktorlik
hujjatlarida   keltirilgan   sifat   normalariga   mos   kelishi   darajasi   texnik
jihatdan sifatga mos kelishi darajasi deyiladi.
     Odatda, ishlab chiqarishdagi sarf-xarajatlarning umumiy miqdori asosiy
ishlab   chiqarish   sarf-xarajatlari   hamda   nazoratga   va   19   yaroqsiz,   defekt
mahsulotlarni   ishlab   chiqarishga   ketgan   xarajatlardan   iborat   bo‘ladi.
Nazorat   qanchalik   aniq,   asosli   o‘tkazilsa,   defekt   mahsulotlar   ishlab
chiqarish   hisobiga   yo‘qotishlar   shunchalik   qisqaradi,   nazorat   sarf-
xarajatlari   ortadi.   Nazorat   sarfxarajatlarini   oshirmagan   holda   ishlab
chiqarilayotgan   mahsulotning   texnik   shartlarga   mos   kelishi   darajasini
oshirish   maqsadga   muvofiqdir.
      Yuqorida   aytilganlardan   shuni   xulosa   qilish   mumkinki,   texnikaviy
nazoratni amalga oshirish  bilan bir qatorda sifatni boshqarishning boshqa
16 uslublarini   ham   yoddan   chiqarmaslik   kerak.   Boshqaruv   o‘zi   nima?
Boshqaruv-korxona   sharoitida   aylanma   siklda   amalga   oshuvchi
“rejalashtirish-amalga   oshirish-nazoratboshqaruv”   jarayonlarining
yig‘indisidir. 2.2-rasmda boshqaruv sikli keltirilgan.
      Boshqacha   aytganda,   boshqaruvning   bu   sikli   korxonada   sifatni
boshqarishning asosi hisoblanadi. 
    Rejalashtirish funksivasi loyihalashtirish bosqichida korxona rahbariyati
tomonidan  bozordagi talab-taklifni,  kapital sarf2.2.-rasm.  Boshqaruv  sikli
20   xarajatlarining   samaradorlik   koeffitsiyentini,   korxonaning   texnik
darajasini,   nazoratning   samaradorligini   hisobga   olgan   holda   amalga
oshirilib, mahsulotning sifati darajasini aniqlashni nazarda tutadi.     
        Konstruksiya   sifatini   belgilovchi   mahsulotning   tashqi   ko‘rinishi,
ishlatishning   qulayligi,   uzoqqa   chidamliligi,   xavfsizligi   kabi
xususiyatlaming miqdoriy qiymatlari chizmalar, texnik shartlar va boshqa
texnikaviy hujjatlar ko‘rinishida ifodalanadi.
17       Amalga   oshirish   funksivasi   konstruksiyaning   loyihalashtirilgan   sifatini
tayyor mahsulotda mujassamlashuvini bildiradi. U texnologik jarayonlarni
loyihalashtirish, qo‘llanadigan dastgohlar, mashinalar, instrumentlar turini,
shuningdek   ishni   bajarish   va   nazorat   qilish   uslublarini   aniqlashni   o‘z
ichiga   oladi.   Ushbu   bosqichdagi   asosiy   maqsad-mahsulotning   texnik
shartlarga   javob   berish   darajasini   saqlash   va   imkoni   boricha   bu
ko‘rsatkichlarni yaxshilashdir. 
     Nazorat funksivasi mahsulot ishlab chiqarish bosqichidagina emas, uni
realizatsiya qilish bosqichida ham amalga oshiriladi.
Boshqacha   aytganda,   mahsulotning   yaroqliligi   uni   sotilishi   bilan
tasdiqlanadi.
18       Boshqaruvning   ta’siri   funksivasi   mahsulotni   realizatsiya   qilish   chora-
tadbirlarini   belgilash,   agar   sotilgan   tovar   sifat   shartlariga   javob   bermasa,
unga qayta ishlov berishni tashkil etishni o‘z ichiga oladi. Bundan tashqari
u   bozorda   sotilgan   mahsulotlar   to‘g‘risidagi   ma’lumotlarni   to‘plash,
sifatini   yaxshilash   imkoniyatlarini   aniqlash,   ishlab   chiqarish   jarayoniga
kerakli o‘zgartirishlami kiritish maqsadida iste’molchining mahsulot sifati
to‘g‘risidagi   fikrmulohazalarini   o‘rganish   funksiyalarini   ham   bajaradi.
Sotilgan   mahsulot   to‘g‘risidagi   har   qanday   ma’lumot   uning   kelgusi   davr
uchun   rejalashtirilishida   muhim   ahamiyatga   egadir.   Shunday   qilib,
korxonani   boshqarish   va   mahsulotni   sotishni   tashkil   etish   faqatgina
mahsulotni   sotish   vazifasi   bilan   cheklanib   qolmay,   balki   bozor
ma’lumotlarini   to‘plab,   ularni   mahsulotni   rejalashtirish   bosqichida
qo‘llashlari kerak [9].
      Yuqorida   sanab   o‘tilgan   rejalashtirish   -   amalga   oshirish   -   nazorat   -
boshqaruvning   ta’siri   funksiyalarini   aniq   boshqarish   uchun   korxonaning
barcha   bo‘limlari   boshqaruv   va   nazoratning   texnikasini,   maxsus
texnologiyani, shuningdek statistik uslublarni qo‘llab, mahsulot sifatining
muhim   ahamiyatini   his   etgan   holda   ma’suliyat   bilan   o‘z   vazifalarini
bajarishlari lozim.
        Shunday   qilib,   korxonada   sifatni   boshqarish   -   bu   “iste’molchilarning
ehtiyojini   qondiradigan,   yetarlicha   yuqori   darajadagi   foydalilikka   ega
bo‘lgan   tovarlarni   loyihalashtirish,   tayyorlash   va   sotishni   ta’minlovchi
boshqaruv faoliyati turidir”. 
19          2.2. Mahsulot sifati ko‘rsatkichlarining turlari
        Mahsulot   sifatini   baholash   va   uni   oshirish   uchun   sifat   darajasini
baholash   zarurdir.   Mahsulot   sifatini   miqdoriy   jihatdan   baholash   bilan
bog‘liq bo‘lgan faoliyat sohasiga kvalimetriya deyiladi.
      Mahsulotning   sifati   darajasini   baholash   mahsulot   sifatini   sistemasida
zaruriy boshqaruv ta’sirini amalga oshirishda asos bo‘lib xizmat qiladi.     
     Umumiy ko‘rinishida mahsulot sifatini baholash quyidagi bosqichlarda
amalga   oshirilishi   mumkin   (2.4-rasm)
      Bosqichlarning   mazmuni   va   ularning   har   birida   bajariladigan   ishning
hajmi mahsulot sifatini baholashdan qo‘yilgan maqsadga bog‘liqdir.    
   Baholashdan maqsad: 
    Ko‘rib   chiqish   uchun   sifatning   qaysi   ko‘rsatkichlarini   tanlash,   qanday
aniqlikda   ularning   qiymatini   aniqlash,   buning   uchun   qanday   vositalar
20 zarurligi,   baholash   natijalarini   qanday   formada   ifodalash   va
ko‘rsatkichlami qanday qayta ishlash mumkinligini aniqlashdan iboratdir.
        Mahsulotning   xossa   va   xususiyatlari   miqdoriy   hamda   sifat   jihatdan
tavsiflanishi   mumkin.   Sifat   tavsiflari-bular,   masalan,   mahsulotning
zamonaviy   moda   yo‘nalishiga,   dizaynga,   ranglarga   mos   kelishi   va
boshqalar bo‘lishi mumkin.
        Mahsulotning   bir   yoki   bir   necha   xossa   xususiyatlarining   miqdoriy
tavsifiga   sifat   ko   rsatkichi   deyiladi.   Sifat   ko‘rsatkichlarini   tanlash   -
mahsulot   sifati   tarkibiga   kiruvchi   va   uning   sifati   darajasini   baholashga
imkon   beruvchi   mahsulot   xususiyatlari   miqdoriy   tavsifining   nomlarini
aniqlashdir. 23
          Sifat   ko‘rsatkichlarining   nomlarini   tanlashni   asoslab   berish
quyidagilarni hisobga olgan holda amalga oshiriladi:
    •   Mahsulotdan   foydalanish   shartlari   va   nima   maqsadda   ishlab
chiqarilganligi;
  • Iste’molchi talablarining tahlili; 
 • Mahsulot sifatini boshqarish masalalari; 
 • Tavsiflanayotgan xususiyatlarning tarkibi va strukturasi;
  • Sifat ko‘rsatkichlariga nisbatan qo‘yilgan asosiy talablar (1.4-rasm)
21       Xalq   iste’moli   tovarlarining   sifatini   nazorat   qilish   sifatining   ijtimoiy,
funksional,   ishonchlilik,   ergonometrik,   estetik,   ekologik,   xavfsizlik   kabi
iste’mol ko‘rsatkichlarini o‘rganish zaruriyatini keltirib chiqaradi. 
      Zarurat   tug‘ilsa,   tovarlarini   sifatini   baholash   va   tahlil   qilish
iste’molchilarning   talablarini  ham  hisobga  olgan   holda   amalga  oshiriladi.
Ijtimoiy   ko‘rsatkichlar   maxsus   ko‘rsatkichlar   guruhiga   kiradi.   Tovarlar
sifat   ko‘rsatkichlari   va   iste’mol   xususiyatlariga   ko‘ra   quyidagicha
klassifikatsiyalanadi.
22            2. Ijtimoiy ko‘rsatkichlari 
      Ushbu   ko‘rsatkichlar   mahsulotning   ijtimoiy-zaruriy   ehtiyojlarga   javob
bera olishi va uning turli guruh iste’molchilari uchun ijtimoiy ahamiyatini
tavsiflaydi.
      Bu   ko‘rsatkichlarga   tovarlar   ishlab   chiqarishning   ijtimoiy   zaruriyati,
tovarning optimal assortimentga mos kelishi, ma’naviy eskirish va boshqa
ijtimoiy samaralar ko‘rsatkichlari kiradi. 
      Tovar   ishlab   chiqarishning   ijtimoiy   zaruriyati   ko‘rsatkichi   mana   shu
tovarga   nisbatan   aholining   qondirilmagan   talabi   haj   mining   zarurligini
23 ifodalaydi.   Tovarga   nisbatan   qondirilmagan   talabning   zarurlik   darajasi
aholining   mana   shu   tovarlarga   nisbatan   ta’minlanganlik   darajasi   bilan
tavsiflanadi.   Tovarning   ijtimoiy   manzili   va   iste’mol   tiraji   ko‘rsatkichi
mahsulotning   iste’molchining   o‘ziga   xos   xususiyatlarini   hisobga   olgan
holda   maxsus   guruh   25   iste’molchilarini   talablariga   javob   bera   olishini
tavsiflaydi.   Tovarning   maxsus   guruh   iste’molchilarining   talablarini
qondirishiga   qarab   iste’mol   tipaji   belgilanadi.   Masalan,   oyoq   kiyimlar
tiraji   bog‘cha   yoshdagi,   maktab   yoshdagilar,   qiz   bolalar,   o‘g’il   bolalar,
ayol yoki erkaklar oyoq kiyimlariga bo‘linadi.
       Tovarning optimal assortimentiga mos kelishi ko‘rsatkichi lining mana
shu   tur   mahsulotlari   assortimenti   sistemasida   foydalanilishi   ishlarining
samaradorligini tavsiflaydi.
       M a’naviy eskirish ko rsatkichi moda yo‘nalishlari o‘zgarishi, mavsum
o‘zgarishi   yoki   yangi   sifatli   mahsulotning   yaratilishi   bilan   mahsulotning
ma’naviy eskrishini ko‘rsatadi.
      Yondosh   ijtimoiy   samaralar   ко"rsatkichilari   deb   mazkur   guruh
tovarlarini   ommaviy   ishlab   chiqarish   xaridorlarning   tovarlarni   xarid
qilishlariga   ta’sirini   tavsiflovchi   ko‘rsatkichlarga   aytiladi.   Masalan,
mazkur   guruh   tovarlarini   ishlab   chiqarishganda,   boshqa   yondosh   guruh
tovarlariga nisbatan bo‘lgan talab keskin o‘zgarishi mumkin.
      Kiyimlariga   nisbatan   modalarning   o‘zgarishi,   kiyinish   stilining
o‘zgarishi bosh kiyimlarga nisbatan bo‘lgan talabni o‘zgartirishi mumkin.
    Funksional ко rsatkichlari 
    Mahsulot   sifatining   funksional   ko‘rsatkichlari   ularning   foydalanish
maqsadlariga   mos   kelishi,   moddiy,   ma’naviy   ehtiyojlarni   qondira   olish
darajasini   tavsiflaydi.   Bu   ko‘rsatkichlar   asosiy   funksiyalarining
bajarilishini   takomillashtirish   ko‘rsatkichi,   universallik   ko‘rsatkichlari   va
24 yordamchi   operatsiyalarini   bajarishni   takomillashtirish   ko‘rsatkichlariga
bo‘linadi.
    Asosiy   funksiyani   bajarishni   takomillashtirish   ко"rsatkichlari
iste’molning   foydali   samarasini,   mahsulotning   iste’molchilar   tomonidan
foydalanilganda ma’lum ehtiyojni qondirish darajasini ko‘rsatadi.   
        Universallik   ko   rsatkichi   mahsulotning   o‘z   o‘rniga   qarab   ishlatilishi
bilan   bir   qatorda,   kishilar   uchun   foydali   boshqa   maqsadlarda   ham
ishlatilishi mumkinligini ko‘rsatadi.
      Yordamchi   funksiyalarning   bajarilishini   takomillashtirish   ko   rsatkichi
mahsulotni   “inson-mahsulot-tashqi   muhit”   sistemasida   asosiy   va
yordamchi   faoliyatlarini   bajarishining   yondosh   bosqichlarida:
transportirovka, o‘rnatish, ta’mirlash, xizmat ko‘rsatish, saqlash va boshqa
bosqichlarida mahsulotning o‘ziga xos xususiyatlarini ko‘rsatadi.   
        Yordamchi   operatsiyalarning   bajarilishini   takomillashtirish   uchun
asosiy faoliyatning bajarilishini takomillashtirishga ham ta’sir ko‘rsatadi.   
        Ishonchlilik   ko‘rsatkichi   mahsulotning   iste   ’mol   yoki   ekspluatatsiya
vaqtida yaroqli holda boHishini koirsatadi. Bunga to ‘xtamasdan ishlashi,
uzoqqa   chidamliligi,   ta   ’mirlanuvchanlik,   saqlanuvchanlik   kabi
koirsatkichlar kiradi. 
      To"xtamasdan   ishlash   ko   rsatkichi   mahsulotning   ma’lum   vaqt
davomida to‘xtamasdan ishlatilishi mumkinligini ko‘rsatadi.
   Uzoqqa chidamlilik ko rsatkichi xizmat ko‘rsatish  muddati davomida
uzluksiz ishlashi mumkinligini ko‘rsatadi.
  Ta’mirlanuvchanlik   korsatkichi   mahsulotning   realizatsiya   qilish
jarayonida ba’zi may da kamchiligini tuzatish mumkinligini ko‘rsatadi.     
25       Saqlanuvchanlik   ko   rsatkichi   mahsulotni   saqlash   va   trasportirovka
qilish jarayonida va undan keyin ham o‘zining iste’mol qiymatini saqlash
xususiyati tushuniladi.
  Ergonometrik   ko‘rsatkichlar.   Ergonometrik   ko‘rsatkichlar   “inson-
mahsulot”   sistemasini   tavsiflab,   insoniyatning   ekologik,   fiziologik,
antropometrik, gigiyenik xususiyatlarini hisobga oladi.
      Gigiyenik   ko‘rsatkichlar   mahsulotni   kishilarni   mehnat   va   hayotiy
faoliyatining gigiyenik shartlariga mos kelishini ko‘rsatadi.  
    Antroponometrik   ko‘rsatkichlar   mahsulot   konstruksiyasi   undan
foydalanilayotgan   vaqtda   kishilar   tanasining   tuzilishiga   mos   kelishini
ko‘rsatadi.
        Estetik   ko‘rsatkichlar   Estetik   ko‘rsatkichlarga   ajralib   turuvchanlik,
tashqi   ko‘rinishning   ratsional   bo‘lishi,   kompozitsiyasining   to‘liq   bo‘lishi,
mahsulot   ishlab   chiqarishni   bajarishning   mukammal   bo‘lishi,   tovar
ko‘rinishlarining stabil bo‘lishi kabi ko‘rsatkichlar kiradi.
     Ajralib turuvchanlik mahsulotga nisbatan jamiyatda shakllangan estetik
dunyoqarashlarini aks ettiradi. Bu ko‘rsatkich mahsulotni boshqa analogik
mahsulotdan   ajralib   turishini,   davr   27   talabiga,   zamon   talablariga,   moda
yo‘nalishlariga javob berish darajasini ko‘rsatadi.
      Tashqi   ko‘rinishining   ratsional   bo‘lishi   mahsulotni   funksional   -
konstruktiv   mohiyatining   to‘g‘ri   ifodalanishini   mahsulotni   tayyorlash   va
ekspluatatsiya   qilishning   obyektiv   sharoitlariga   mos   kelishini   tavsiflaydi.
Ushbu   ko‘rsatkich   mahsulot   tashqi   ko‘rinishining   uni   ishlatilish
maqsadlariga,   konstruktiv   yechilishiga,   tayyorlash   texnologiyasi   va
qo‘llaniladigan   materiallarning   o‘ziga   xos   xususiyatlariga   mos   kelishini
ko‘rsatadi.
26       Kompozitsiyasining   to   liqligi   mahsulot   qismlarining   organik
bog‘liqligini,   uning   boshqa   sohalariga   ham   mos   kelishini   ko‘rsatadi.
Ushbu   ko‘rsatkichlar   mahsulotni   modellashtirishda   turli   ranglarni   o‘zaro
aloqada   qo‘llashda,   konstruksiyalash   ishlarini   badiiy   tasvirlashda,   to‘liq
kompozitsion   yechimga   erishishda   badiiy   vositalardan   foydalanish
samaradorligini ko‘rsatadi
  .   Mahsulotni   ishlab   chiqarishning   mukammal   bo   lishi   va   tovar
ko‘rinishining   stabil   bolishi   mahsulotning   estetik   jihatdan   tashqi
ko‘rinishiga   ta’sir   ko‘rsatadi   va   uni   ishlab   chiqarishda   tashqi
ko‘rinishining   mukammal   bo‘lishi,   firma   belgilarining   aniq   bo‘lishi,
informatsion   material   va   hujjatlaming   to‘liq   bo‘lishi   va   mahsulot   tashqi
ko‘rinishiga   zarar   yetmasligi   uchun   uni   o‘rash-joylash   ishlarining   yaxshi
yo‘lga qo‘yish darajasini ko‘rsatadi.
    Iste’molning   xavfsizligi   ko‘rsatkichi   mahsulotni   ekspluatatsiya   yoki
iste’mol   qilish,   montaj,   xizmat   ko‘rsatish,   ta’mirlash,   saqlash,   ortish   va
tashishda   kishilarning   xavfsizligini   ta’minlovchi   xususiyatlarini
tavsiflaydi.   Iste’molning   xavfsizligi   ko‘rsatkichiga   misol   qilib,
kishilarning   ma’lum   vaqt   davomida   xatarsiz   ishlashi   ehtimoli;   himoya
moslamalarining   ishlatilishi;   valtli   zanjirlarning   elektr   mustahkamligi
kabilarni keltirishimiz mumkin.
    Ekologik   ko‘rsatkichlar   mahsulotni   ekspluatatsiya   qilishda   yoki
iste’molda   atrof   muhitga   zararli   ta’sir   ko‘rsatishini   hisobga   olish   tabiat
muhitiga   ishlab   chiqarish   chiqindilarning   tushishini   cheklash,   biologik
resurslardan   ratsional   foydalanish,   ularni   saqlash,   atmosferaning
ifloslanish darajasini pasaytirishni ta’minlash kerak.
    Ekologik   ko‘rsatkichlarga,   atrof   muhitga   tashlanayotgan   zaharli
chiqindilarning   tarkibi,   mahsulotni   ekspluatatsiya   qilish   va   iste’mol   da
27 ortish,   tashishda,   saqlashda   zaharli   gazlar   chiqishini   misol   qilib
keltirishimiz mumkin.
        Mahsulot   sifati   darajasini   baholashda   mahsulotni   tayyorlash,   ishlab
chiqarish   va   ekspluatatsiya   qilish   yoki   iste’mol   sohasidagi   farqlarni
tavsiflovchi iqtisodiy ko‘rsatkichlarni e’tiborga olish muhimdir.
    Iqtisodiy ко"rsatkichlar - bu tajriba namunalarni tayyorlash va sinovdan
o‘tkazishga   ketgan   xarajatlar,   mahsulot   ishlab   chiqarish   tannarxi,   texnik
obyektlarni ekspluatatsiya qilishdagi xarajatlar va boshqalar.
    Sifat   ko‘rsatkichlari   fizikaviy   ko‘rsatkichlar   singari   o‘lchamga   ega
bo‘lishi   yoki   ega   bo‘lmasliklari   mumkin.   Sifat   ko‘rsatkichlarining
miqdoriy   tavsifi   deganda   ma’lum   birliklardagi   ularning   o‘lchamlari
tushuniladi.
    Masalan,   mahsulotni   ishlab   chiqarishga   ketgan   mehnat   sarfi   mahsulot
birligini   ishlab   chiqarish   uchun   sarflangan   vaqt   bo‘lib,   ishchi-soatlarda
ifodalanadi [9]. 
  Bunda   mehnat   sarfini   ishchi-kunlarda   ifodalash   bilan   mahsulotning
mehnat sarfi o‘zgarib qolmaydi. Xuddi shunga o‘xshab mahsulot tannarxi
yoki   bahosi   kabi   iqtisodiy   ko‘rsatkichlaming   so‘mlarda   yoki   boshqa
birliklarda ifodalanishi uning qiymatini o‘zgartirmaydi.
   Fizik miqdorlar singari sifat ko‘rsatkichlarining miqdori ham absolyut va
nisbiy miqdorlar orqali ifodalanishi mumkin. Fizik miqdorlarning absolyut
qiymati   har   doim   o‘lchamga   ega   bo‘ladi,   nisbiy   miqdorlar   esa
o‘lchamsizdir. Mahsulot sifatining absolyut ko‘rsatkichlari o‘lchamga ega
bo‘lishlari   yoki   o‘lchamsiz   bo‘lishlari   mumkin,   nisbiy   ko‘rsatkichlar   esa
doim o‘lchamsizdir.
28 3-BOB. Mahsulot sifatini nazorat qilish 
1. Mahsulot sifatini nazorat qilish 
      Boshqarilayotgan   obyekt   to‘g‘risida   ma’lumotlar   to‘plash   maqsadida
sifatni   nazorat   qilishning   zaruriyligi   ГОСТ   15467-79   da   ko‘rsatilgan:
«Mahsulot   sifatini   boshqarish  -   mahsulotni   ishlab  chiqarishga  tayyorlash,
ishlab   chiqarish,   ekspluatatsiya   yoki   iste’mol   sohasida   mahsulot   sifatida
muntazam   nazorat   qilish   va   sifatga   ta’sir   qiluvchi   omillarni   maqsadga
yo‘naltirilgan ravishda boshqarish orqali zaruriy sifat darajasini o‘rnatish,
ta’minlash va saqlab turishdan iboratdir».
        Mahsulotni   nazorat  qilish  ikki  bosqichda   amalga  oshiriladi:   haqiqatda
mahsulotning holati to‘g‘risida ma’lumotlar olish (uning miqdoriy va sifat
belgilari   to‘g‘risida);   olingan   ma‘lumotlarni   oldindan   o‘rnatilgan   texnik
shartlar   bilan   taqqoslash,   ya’ni   ikkilamchi   ma’lumotlarni   olish.
Haqiqatdagi   ko‘rsatkich,   normativ   shartlarga   mos   kelmagan   hollarda
nazorat obyektiga normativ shartlardan cheklanishni yo‘qotish maqsadida
boshqaruv ta’siri amalga oshiriladi.
    Nazoratning   asosiy   tushunchalari   ГОСТ   16.501-81   da   ko‘rsatilgan.
Nazorat   turlarining   klassifikatsiyasi   5.1-rasmda   keltirilgan.   Sifat
muammosining   murakkabligi   korxonada   mahsulot   sifatini   boshqarishga
kompleks yondashishni talab qiladi. 5.2- rasmda yirik korxonalarda sifatni
boshqarish xizmatlarining funksiyalari keltirilgan.
   Sifatni rejalashtirish mahsulotni ishlab chiqarishga tayyorlash bosqichida
uning ishonchlilik tavsiflarini rejalashtirishni taqozo etadi.
29   3.2. Nazorat turlari
5.1-rasm. Mahsulot sifatini nazorat qilish turlarining klassifikatsiyasi
30 Sifat sohasidagi ishlarni tashkil qilish
5.2.-rasm. Sifatni boshqarish xizmatlarining funksiyalari
     Bundan tashqari, nazorat vositalarini qo‘llash va nazoratga tayyorgarlik
ishlarini   ham   amalga   oshirish   kerak.   Bunda   sifatni   boshqarish   sistemasi
31 o‘zining ishlab chiqarish korxonasi bilan bir qatorda ta’minotchilar uchun
ham ishlab chiqilishi kerak .
      Buning   uchun   sifat   va   uni   ta’minlash   bo‘yicha   xarajatlar   to‘g‘risidagi
ma’lumotlami   qayta   ishlab,   tahlil   qilish   analitik   ishlarini   amalga   oshirish
zarurdir.
    Yirik   korxonalarda   sifatni   nazorat   qilish   sistemasiga   mahsulotni
ishonchlilik   ko‘rsatkichlari   bo‘yicha   nazorat   qilish,   mahsulotning   tajriba
namunalarini, maketlarni tekshirish bo‘linmalari kiradi.
     Sifatni nazorat qilish ishlarini ajralmas qismi sotib olingan narsalarning
nazorati,   ishlab   chiqarishdagi  barcha  texnologik  o‘timlar,  uchastkalardagi
kirish   nazorati,   operativ   nazorat   hamda   tayyor   mahsulotning   yakuniy
nazorati hisoblanadi.
      Nazorat   funksiyalariga   bevosita   o‘lchov   vositalaridan,   elektron,
kompyuter   qurilmalaridan   to‘g‘ri   foydalanishni   ta’minlaydigan,   ularning
holatini   nazorat   qiladigan   ishlab   chiqarishni   metrologik   ta’minlash   ham
qo‘shilib ketadi. 
    Nihoyat,   dasturlarrri   tayyorlash   va   kadrlarni   o‘qitish   va   malakasini
oshirish,   ularni   motivlashtirish   va   rag‘batlantirish   sifat   masalalarining
muvaffaqiyatli   yechilishi   uchun   zarurdir.   Har   bir   korxona   ham   sifatni
boshqarish   sifatlarining  to‘liq  imkoniyatiga  ega  emas.  Kichik  korxonalar,
odatda,   maxsus   maslahatchi,   injiniring   firmalarining   xizmatidan
foydalanadilar, sifat bo‘yicha muhandis bo‘lish bilan cheklanadilar [11].    
      Zamonaviy   texnikaviy   nazoratning   asosi   bo‘lib   matematikastatistik
uslublar   hisoblanadi.   Mahsulot   sifatini   boshqarish   ikkita   usulda
ta’minlanishi mumkin: mahsulotni yaroqli va yaroqsizga ajratish bilan va
texnologik   aniqlikni   oshirish   yo‘li   bilan.   Ko‘pdan   beri   nazorat   usullari
mahsulotni   yakuniy   bosqichda   murakkab   tekshirish   orqali   yaroqsiz
32 mahsulotni   tahlil   qilishga   olib   kelardi.   Ommaviy   ishlab   chiqarishda
bunday   nazorat   qimmatga   tushadi.   Shuning   uchun   yoppasiga   nazoratdan
natijalarga   statistik   usullardan   foydalanib   ishlov   berishga   asoslangan
tanlanma nazoratga o‘tish maqsadga muvofiqdir.
     1. Sifatni tahlil qilishning statistik usullari mamlakatimizda hamda chet
ellarda sifatni boshqarish sistemalarida keng qo‘llaniladi.
   Statistik tahlil - bu mahsulot sifatiga ta’sir etuvchi omillarni va shartlarni
tahlil qilishdir.
     Sifatni   nazorat   qilish  va  tahlil  qilishning   ma’lumotlar   manbalari   bo‘lib
quyidagilar xizmat qiladi: 
  1) inspeksion nazorat: berilgan xomashyo, materiallarning kirish nazorati
ma’lumotlarini   belgilash;   tayyor   mahsulotlarni   belgilab   qo‘yish;   oraliq
nazorat ma’lumotlarini belgilash va boshqalar. 
   2) Ishlab chiqarish va texnologiya: jarayonni tahlil qilish ma’lumotlarini
belgilab   qo‘yish;   qo‘llanilayotgan   operatsiyalar   to‘g‘risida   kundalik
ma’lumotlarni   to‘plash;   dastgohlarni   nazorat   qilish   to‘g‘risidagi
ma’lumotlami   (to‘g‘rilash,   ta’mirlash,   texnikaviy   xizmat   ko‘rsatish)
belgilab qo‘yish va boshqalar.
     3)  Xomashyo  va materiallarni  keltirish  va  mahsulotni sotish: harakatni
omborxonalar orqali ro‘yxatga olish va boshqalar.
    4) Boshqarish va ish yuritish: foydani hisobga olish; qaytgan mahsulotni
hisobga   olish;   doimiy   mijozlarga   xizmat   ko‘rsatishni   hisobga   olish;
sotishni   hisobga   olish   jurnali;   bozomi   tahlil   qilish   ma’lumotlari   va
boshqalar.
    5)   Moliyaviy   operatsiyalar:   debet   va   kreditni   taqqoslash   jadvali;
zararlarni hisobga olish; iqtisodiy hisoblar va boshqalar
33     2.   Odatda,   Yaponiya   korxonalarida   ish   o‘rinlarida   ma’lumotlarni   tahlil
qilish uchun maxsus, tushunish unchalik qiyin bo‘lmagan «sifatni nazorat
qilishning yetti instrumenti» deb atalgan statistik usullardan foydalaniladi.
     Ushbu yetti instrument o‘z ichiga quyidagi usullarni oladi: 
  1.Qatlamlashtirish; 
  2. Grafiklar;
  3. diagramma Pareto; 
  4. sabab-oqibat diagrammasi; 
 5. gistogramma; 
 6. sochilish diagrammasi;
  7. nazorat kartalari. 
    Yuqorida   sanab   o‘tilgan   «sifatni   nazorat   qilishning   yetti   instrument»i
turli   muammolarni   hal   etishda   alohida   yoki   turli   kombinatsiyalarda
qo‘llanishi mumkin. 
  U   yoki   bu   muammolarning   yechilishi   quyidagi   sxema   asosida   amalga
oshiriladi:
  1) parametrlarni o‘rnatilgan me’yorlardan farqlanishini baholash.
    2)   Muammoning   yechilishi   bilan   bog‘liq   bo‘lgan   eng   muhim   omillarni
tanlash. 
  3) Muammo yuzaga kelishiga sabab bo‘lgan omillarni baholash. 
  4) Yaroqsiz mahsulotlarning pay do bo‘lishiga sabab bo‘lgan eng muhim
omillarni baholash. 
  5) Natijalarni tasdiqlash. 
  Statistik usullarni batafsil ko‘rib chiqamiz. 
    1.   Qatlamlashtirish   -   eng   oddiy   statistik   usullardan   biri.   Agar
chetlanishlar   mahsulotni   tayyorlash   sharoitlari   bilan   bog‘liq   deb   faraz
qilinsa,   o‘lchash   ko‘rsatkichlarini   alohida   qatlamlar   bo‘yicha,   ya’ni
34 mashina va uskunalar bo‘yicha alohida, har bir operator bo‘yicha alohida,
xomashyo   bo‘yicha   alohida,   brigadalar   bo‘yicha,   smenalar   bo‘yicha   ham
alohida nisbiy o‘rganilib, tahlil qilish ishlarini amalga oshiriladi.
        2.  Grafiklar  -  o‘rganilayotgan  voqelikning  faqatgina  aniq  bir  vaqtdagi
holatinigina   tavsiflab   qolmay,   balki   rivojlanish   tendensiyasini   ham
o‘rganish imkonini beradi.
        Ustunli   grafiklar-mahsulot   tannarxining   uning   turiga   bog‘liqligi,
korxonaning   ko‘rgan   zararini   ishlab   chiqarilgan   yaroqsiz   mahsulotning
hajmiga   bog‘liqligi   kabi   omillarni   miqdoriy   jihatdan   ustunlarning
balandligi   orqali   ifodalashga   asoslangan   ustunli   grafiklarni   yasashda
ordinatalar   o‘qi   bo‘yicha   miqdori;   abssissa   o‘qi   bo‘yicha   omillari
qo‘yiladi.   Har   bir   omilga   ma’lum   bir   ustun   tegishli   bo‘ladi.
6.1-rasm. Mahsulotning sotib olinishini rag‘batlantirish:
1-sifat; 2-narxning arzonlashtirilishi; 3-kafolatli muddat; 4-dizayn; 5-olib
borib berish; 6-boshqalar.
4. Aylanali grafiklar - ma’lum bir parametr ayrim qismlarining nisbatini
tavsiflash maqsadida qo‘llaniladi. Masalan, mahsulot ishlab chiqarishga
35 ketgan xarajatlarning mahsulot tannarxidagi ulushini ifodalashda yoki
ayrim mahsulot turlari bo‘yicha olingan daromadlarning korxonaning
umumiy daromadidagi ulushini ifodalashda qo‘llanishi mumkin.
6.2-rasm
                Mahsulot ishlab chiqarish tannarxining tarkibiy tuzilishi:
1-ishlab chiqarish moddiy sarf-xarajatl
2-mehnatga to‘lanadigan haq harajatlari.
 3-ijtimoiy sug‘urta xarajatlari. 
4-asosiy ishlab chiqarish fondlari amortizatsiyasi. 
5-ishlab chiqarish xarakteridagi boshqa xarajatlar.
     3-Pareto diagrammasi. Firma, korxonalar faoliyatida diagrammalarni 
qo‘llash orqali hal qilinadigan juda ko‘p muammolar yuzaga keladi. 
Pareto: kredit miqdorining aylanuvchanligidagi qiyinchiliklar, buyurtmalar
36 qabul qilishning yangi qoidalarini o‘zlashtirish, yaroqsiz mahsulotning 
yuzaga kelishi, dastgohlarning nosozligi, mahsulot ishlab chiqarish bilan 
uning sotilishi orasidagi vaqtning cho‘zilib ketishi, omborxonalarda 
mahsulotning turib qolishi, reklamatsiyalarning kelib tushishi, xomashyo 
va materiallarning vaqtida kelib tushmasligi va boshqalar.
      Pareto diagrammasi yuqoridagilarning aksi, ya’ni ayrim sex yoki 
bo‘limlarning ijobiy tajribasini butun korxonaga tatbiq etish kerak bo‘lgan 
holatlarda ham qo‘llaniladi.
            Pareto   diagrammasi   yordamida   erishilgan   yutuqlarning   sababini
aniqlab,   samarali   ishlash   usullarini   keng   tatbiq   etish   mumkin.   Pareto
diagrammasini   muhim   omillarni   nazorat   qilishda   qo‘llaganda   eng   keng
tarqalgan   uslub   -   AVS-tahlili   uslubidan   foydalaniladi.   Faraz   qilaylik,
omborxonada   1000,   3000   va   undan   ortiq   sondagi   detallar   bo‘lsin.
Detallami bir xilda birma-bir nazorat qilish juda ko‘p mehnat sarfini talab
qiladi   va   samarasiz   hisoblanadi.   Agar   bu   detallarni   guruhlarga   ajratsak,
masalan,   omborxonadagi   hamma   detallarning   20-30%   ini   tashkil   etuvchi
eng   qimmat   detallarga   uning   umumiy   qiymatining   70-80%   i,   jami
mahsulotning 40-50% ini tashkil etuvchi eng arzon detallarga esa mahsulot
qiymatining 5-10% iginato‘g‘ri keladi.
       Birinchi guruhni A, ikkinchi guruhni V deb ataymiz. Qiymati umumiy
qiymatga   nisbatan   20-30   %   ni   tashkil   etuvchi   oraliq   guruhni   esa   V   deb
ataymiz.   Agar   omborxonadagi   A   guruhga   tegishli   mahsulotlarning   sifati
kuchli   nazorat   qilinib,   S   guruhga   tegishli   mahsulotlar   sifati   yengilroq
nazorat qilinsa, mahsulot sifatini nazorat qilish samarali amalga oshirilgan
hisoblanadi.
      Bunday   tahlil   omborxonalarni,   mahsulotning   sotilishi   bilan   bog‘liq
bo‘lgan pul miqdorini nazorat qilishda keng qo‘llaniladi.
37       Pareto   diagrammasi   yaroqsiz   mahsulotning   yuzaga   kelishi,
dastgohlarning   nosozligi,   omborxonalardagi   detallarni   nazorat   qilish   kabi
muammolarni   hal   etishda   ustunli   grafiklar   ko‘rinishida   ifodalanadi.
Diagrammalami   bir   necha   variantda   tuzish   tavsiya   etiladi.   Ularni   ketma-
ket   tahlil   qilib,   oqibat   natijada   alohida   Pareto   diagrammasini   tuzish
mumkin.
        Pareto   diagrammasini   sabab   natijaviy   diagramma   bilan   birga   qo‘llash
maqsadga   muvofiqdir.   Mahsulot   sifatining   past   bo‘lishidek   juda   muhim
masalani   hal   etishda   har   bir   konkret   defekt   bo‘yicha   uning   mohiyatini
aniqlab olish kerak. 
    Bunday holatlarda imkoni boricha ko‘proq sondagi manfaatdor shaxslar
to‘planadi va mahsulot sifatsizligining asosiy sababi o‘rganiladi. Natijada,
birinchi   navbatdagi   e’tibomi   talab   qiladigan   to‘rtta-beshta   sabablarda
to‘xtatiladi.
     Korxonaning murakkab iqtisodiy faoliyatida, uning turli bo‘linmalarida
muammolar   kelib   chiqishi   mumkin.   Ushbu   muammolarni   hal   etishni
Pareto diagrammasini tuzishdan boshlash maqsadga muvofiqdir.
        Ular   yordamida   firma   faoliyatining   turli   sohalaridagi   muammolarni
tahlil qilish mumkin.
        Moliyaviy   sohada:   har   bir   mahsulot   turi   bo‘yicha   mahsulot
tannarxining   tahlili;   mahsulot   turlari   bo‘yicha   foydaning   tahlili;   foyda
foizining tahlili va boshqalar.
        Mahsulot   sotish   sohasida :   mahsulot   turlari   bo‘yicha   iste’molchilar
talabining o‘zgarishining tahlili; mahsulot turlari bo‘yicha sotishdan kelib
tushgan   tushumning   tahlili;   ayrim   mahsulot   turlari   bo‘yicha   qaytgan
tovarlarning tahlili va boshqalar. 
38        Moddiy-texnikaviy ta’minot sohasida: xomashyo va materiallar turlari
bo‘yicha   maxsus   tanlash   holatlarining   tahlili;   xomashyo   va   materiallami
turlari   bo‘yicha   yetkazib   berish   kunlarining   kechiktirilishi   tahlili;
xomashyo   va   materiallarning   omborxonalarda   bekorga   ushlanib   turishi
hisobiga moliyaviy yo‘qotishlarning tahlili va boshqalar.
       б.З.-rasmda Pareto diagrammasi ifodalangan: 
       a - da detallar aniq ko‘rib chiqiladi; 
       b - da detallardagi defektlilik holatlari als ettirilgan;
6.3- rasm. Detallar no mi 
v - da birorta aniq defektning kelib chiqish sabablari aks ettirilgan.
39 6.4-rasm. Defektlar turi
      Ishlab   chiqarish   sohasida:   ish   uchastkalari   bo‘yicha   ayrim   qayta
tuzatishlar sonining tahlili; ayrim mashina va dastgohdagi nosozliklarning
tahlili;   alohida   haftaning   kunlari   bo‘yicha   yaroqsiz   mahsulotlar   ishlab
chiqarilishi   foizining   tahlili;   ayrim   jarayonlar   bo‘yicha   jarayonlarning
to‘xtab qolishi holatlarining tahlili va boshqalar.
        Ish   yuritish   sohasida:   xodimlar   bo‘yicha   alohida   kelib   tushgan   taklif
mulohazalar   sonining   tahlili;   alohida   taklif-mulohazalarni   qayta   ishlash
kunlari   sonining   tahlili;   ayrim   ishlab   chiqarish   bo‘linmalari   bo‘yicha
rejaning oshirib bajarilishi tahlili va boshqalar.
   Sabab natiiaviy diagrammalar: Yaponiyada ishlab chiqarish jarayonining
birinchi liniyasiga xuddi 4M ning o‘zaro aloqasi:
  Material-(material)   О   Machine-(mashina)   О   Man-(operator)   О   Method-
(metod) ko‘rinishida tushuniladi. 
    Sabab   natijaviy   diagrammasini   6.5-rasmda   ifodalangan   ko‘rinishda
tasvirlash   mumkin.  Bunday  diagrammani  ba’zan  «baliq  suyagi»  deb  ham
ataladi.
40 Xulosa
41 Korxona   faoliyatida   o‘lchov   va   sifat   nazorati   sifatni   ta'minlash,
samaradorlikni   oshirish   va   raqobatbardoshlikni   mustahkamlash   uchun
muhim vosita hisoblanadi. Ushbu tizimlar korxonaning ichki jarayonlarini
takomillashtirish, mahsulot va xizmatlarning sifatini nazorat qilish hamda
mijozlarning ishonchini qozonishda asosiy rol o‘ynaydi.
O‘lchovlar   korxonaning   ishlab   chiqarish   jarayonidagi   har   bir   bosqichda
aniqlik   va   aniqlikni   ta'minlashga   xizmat   qiladi.   O‘lchov   natijalariga
asoslanib,   jarayonlardagi   kamchiliklar   aniqlanadi   va   ularni   bartaraf   etish
imkoniyatlari   yaratiladi.   Bu   jarayon   korxonaga   resurslarni   tejash   va
samaradorlikni oshirishga yordam beradi.
Sifat   nazorati   esa   korxonaning   bozor   talablariga   mos   ravishda   ishlab
chiqarish   va   xizmat   ko‘rsatish   faoliyatini   tashkil   etishga   qaratilgan.   Bu
jarayonda   zamonaviy   standartlar   va   metodikalar   qo‘llanilib,   mahsulot
sifatini doimiy ravishda yaxshilash imkoniyati ta'minlanadi. Sifat nazorati
nafaqat   iste’molchilarning   talablarini   qondirishga,   balki   ularning   uzoq
muddatli ishonchini qozonishga ham yordam beradi.
O‘lchov   va   sifat   nazoratini   samarali   tashkil   etish   uchun   innovatsion
texnologiyalarni   joriy   qilish   va   xodimlarning   malakasini   oshirish
muhimdir.   Zamonaviy   o‘lchov   vositalaridan   foydalanish   jarayonlarning
aniqligini   oshirish   bilan   birga,   sifatni   avtomatlashtirilgan   nazorat   qilish
imkoniyatini ham beradi. Bu esa nafaqat vaqtni, balki moddiy resurslarni
ham tejashga imkon yaratadi.
Xodimlarning   malakasini   oshirish   va   ularni   sifat   nazorati   bo‘yicha
muntazam o‘qitish korxonadagi jarayonlarning samaradorligini oshirishga
42 xizmat   qiladi.   Malakali   xodimlar   o‘lchov   va   sifat   nazorati   jarayonlarini
to‘g‘ri tashkil etib, korxona uchun qo‘shimcha qiymat yaratishi mumkin.
Xulosa   qilib   aytganda,   o‘lchov   va   sifat   nazorati   korxonaning   barqaror
rivojlanishiga   hissa   qo‘shadigan   asosiy   omillardir.   Ushbu   jarayonlarni
samarali   boshqarish   korxonaga   nafaqat   ishlab   chiqarish   jarayonlarida,
balki   raqobatbardoshlikni   oshirishda   ham   ustunlik   beradi.   Bozor
talablariga moslashish, mahsulot va xizmatlarning sifatini yuqori darajada
ta'minlash   orqali   korxona   mijozlar   ishonchini   qozonib,   uzoq   muddatli
muvaffaqiyatga erishishi mumkin. Shu sababli, o‘lchov va sifat nazoratini
doimiy takomillashtirish har bir korxonaning strategik maqsadlari qatorida
bo‘lishi zarur.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
43 1. Frank Rothoemel Strategic Management: Concepts (2 nd
  edition) Mc
Graw-H:II Education 9 January. 2014. USA. - 528 p.
2. Michael   A.   H:II.   Strategic   Management:   Competitiveness   and
Globalization – Concepts and Cases. South - Western Collage Pub.
2014. USA. - 896 p.
3. Fred   R.David.   Strategic   Management:   A   Competitive   Advantage
Approach, Concepts & Cases. Pearson. 2014. USA. - 696 p.
4. Strategic Management concepts and cases. Arthur A. Thompson. Jr.
A.J Strikland. 2012. - 778 p.
5. Керцнер Гарольд. Стратегическое управление в компании. -М.:
ДМК пресс, 2013. - 320 с.
6. Кокошин   А.А.   Стратегическое   управление:   теория,
исторический   опыт,   сравнительный   анализ   и   задачи.   -М.:
РОССПЭН, 2010. – 525 с.
7. Турчанинов   В.Н.   Стратегическое   управление   развитием
региона. Учебное пособие. -М.: Дашков, 2009. – 217 с.
8. Анцупов   А.Я.   Стратегическое   управление:   рабочая   книга
лидера. – СПб: Издательство СГУ, 2010. – 398 с.
9. www.ved.ru   
10. www.Lex.uz   
11. www.ziyonet.uz   
44

Korxona faoliyatida sifat menejmenti tamoyillarini amalga oshirish

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский