Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 20000UZS
Размер 444.7KB
Покупки 0
Дата загрузки 03 Июнь 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Nurali Axmedov

Дата регистрации 24 Октябрь 2024

0 Продаж

Korxona va tashkilotlarda sifat menejmenti tizimini ishlab chiqish va joriy etish

Купить
Korxona va tashkilotlarda sifat menejmenti tizimini ishlab chiqish va joriy
etish
Mundarija:
KIRISH
I-BOB.KORXONA VA TASHKILOTLARDA SIFAT MENEJMENTI 
TIZIMINI ISHLAB CHIQISH VA JORIY ETISH…………
I.1. Sifat menejmenti tizimini joriy etish bosqichlari……….
I.2. Sifat menejmenti tizimini ishlab chiqish hujjatlari……
II-BOB.SIFAT MENEJMENTI TIZIMINI SERTIFIKATLASHTIRISH…….
II.1. Sertifikatlashtirish ishlarini tashkillashtirish………
II.2. Menejment tizimlarini sertifikatlashtirish idoralariga qo’yiladigan talablar……
XULOSA………….
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR…………..
1 KIRISH
              Metrologiya, standartlashtirish va mahsulot sifati menedjmenti yo'nalishi 
bo'yicha mutaxassislar tayyorlashning bosh maqsadi tanlangan yo'nalish bo'yicha 
zamonaviy mutaxassis bo'lib, mustaqil ravishda yangi texnika va texnologiyalami 
egallab olishga, butun dunyo bo'yicha tezkorlik bilan amalga oshirilayotgan bilim 
va tajriba sohalaridagi o'zgarishlami tezda o'zlashtira oladigan, xodimlar o'rtasida 
liderlik (peshqadamlik) qobiliyatiga ega bo'ladigan va keng raqobatbardoshlik 
sharoitida faoliyat ko'rsata oladigan yangi zamon kadrlarini yetkazib berishdir.     
O'zbekiston Respublikasining “Ta’lim to'g'risida” va “Kadrlar tayyorlash milliy 
dasturi to'g'risida”gi qonunlarini bajarish yuzasidan va mamlakatimiz iqtisodiyoti 
uchun ustivor hisoblangan sohalar bo'yicha oliy ma’lumotli yuqori malakali 
kadrlami tayyorlash maqsadida 5310900 - “Metrologiya, standartlashtirish va 
mahsulot sifati menejmenti (sanoat)” yo'nalishlari bo'yicha bakalavrlami va 
5A310902 - “Metrologiya, standartlashtirish va sifatni boshqarish (sanoat)”, 
5A310901 - “Tovarlar xavfsizligi va ulami sertifikatlash” va 5A310903 - 
“Mahsulot sifati menejmenti” mutaxassisliklari bo'yicha magistr akademik 
darajasiga ega mutaxassislar tayyorlanmoqda.
     Ushbu darslik yuqorida keltirilgan yo'nalishlar va mutaxassisliklar bo'yicha 
ta’lim olayotgan talabalar bilim saviyasini oshirish, ko'nikmalar hosil qilish va 
ta’lim muassasalarida ta’lim jarayoni sifatini ta’minlash uchun uslubiy ta’minot 
vazifasini o'taydi.
2   I-BOB.KORXONA VA TASHKILOTLARDA SIFAT MENEJMENTI 
TIZIMINI ISHLAB CHIQISH VA JORIY ETISH.
       I.1.SIFAT MENEJMENTI TIZIMINI JORIY ETISH BOSQICHLARI.
       ISO 9000 standartlarini joriy etishga ikkita yondoshuv mavjud. Birinchi 
holatda standartlardan tashkilot samaradorligini oshirish vositasi sifatida 
foydalaniladi. Bunda ulami joriy etishga ichki talab paydo bo‘lishi va buni yuqori 
rahbariyat yaratadi biroq busiz kelgusida rivojlanish bo‘lmaydi. Bunday 
strategiyada tizimning natijaviyligini oshirish, xolisona ichki auditni o‘tkazish, o‘z-
o‘zini baholash uchun resurslami belgilash, eng maqbul hujjatlar tarkibini ishlab 
chiqish zaruriyati paydo bo‘ladi va sifat menejmeni tizimini tashkillashtirish, 
jarayonlar va mahsulot sifati birinchi o‘rinda turadi. 
     Ikkinchi holatda esa, sertifikat olish maqsadida standartlar joriy etiladi. Bunda 
boshqalardan qolishmaslik istagida, shartnomalar tuzishda iste’molchilar, 
hamkorlar yoki tender talablari shartlari bo‘lishi mumkin bo‘lgan zaruriyat yuzaga 
keladi. Bunday yondashuvda barcha kuch va e’tibor sertifikatlashtirish idorasi 
talablarini rasmiy bajarish va hujjatlami ishlab chiqishga jalb etiladi. Texnik, 
iqtisodiy va boshqamv qarorlarini qabul qiluvchi mutaxassislar bir tomonga qolib, 
biroq, xodimlar faqat tekshiruvchilar uchun zarur bo'lgan ishlami bajarishadi. 
Standartlami joriy qilishdan asosiy maqsad bu tizim sifatni yaxshilashi lozim. 
    Sifat menejmenti tizimini yaratishda quyidagi yo‘nalishlardagi ishlami talab 
qiladi: 
1) vazifali; 
2) tashkiliy. 
1) SMTni yaratishning vazifali yo‘nalishi quyidagilarni qamrab oladi:
 - korxonaning sifat sohasidagi siyosatini ishlab chiqish;
 - korxonaning sifat bo‘yicha qo‘llanmasini ishlab chiqish;
3  - korxonaning asosiy biznes-jarayonlari uchun hujjatlashtirilgan prosedura 
hujjatlarini ishlab chiqish; 
- korxonaning ichki standartlarini ishlab chiqish;
 - tahliliy va statsitik nazorat usullarini joriy qilish (zaruriyat bo‘lganda).
2) SMTni yaratishning tashkiliy yo‘nalishi quyidagilami qrab oladi:
 - sifat xizmatini yaratish; 
- SMT hujjatlarini yuritish uchun javobgar (shaxs)lar va bo'linmalami aniqlash;
 - sifat bo‘yicha vakolatli shaxs (sifat xizmati rahbari)ni tayinlash; 
- korxonaning boshqa bo‘linmalari bilan sifat xizmatining o‘zaro faoliyati (SMT 
ishlab chiqish va joriy etish masalalari bo ‘ yicha) yo ‘ lga qo ‘ yish.
       SMT samarali joriy etish va yaratish uchun korxonaning sifat sohasidagi 
strategiyasini aniqlash, korxonada SMT ishlab chiqish va joriy etish bo‘yicha 
ishchi guruhni yaratish, biznes-jarayonlar tahlilini o‘tkazish, korxonada sifatni 
boshqarish sohasida bajarilgan ishlaming butun tafsilotini tahlil qilish kerak. Sifat 
menejmenti tizmini va SMT hujjatlashtirilgan proseduralarini ishlab chiqish 
mashaqqatli va mas’uliyatli bosqich bo lib hisoblanadi va shuning uchun 
loyihaning alohida bosqichi deb belgilangan.
      ISO 9000 standartlari bo‘yicha sertifikatlashtirishdan maqsad korxona sifat 
tizimining qator tarkiblari sifatida va rasmiy talablar sifatida muvofiqligi 
ko‘zlangan. Sifat menejmenti tizimini bu talablarga muvofiqligini o‘matish 
jarayoni о ta mashaqqatli bo‘lishi mumkin ya’ni ko‘p vaqt talab etiladi. Buning 
uchun, korxona rahbariyati ISO 9000 seriyali standartlari bo‘yicha 
sertifikatlashtirishga sifat menejmenti tizimi tayyorligi to g risida qaror qabul 
qilishdan oldin, barchadan “rozi” va qarshi ligini puxtalik bilan qarab chiqishi 
lozim, shuningdek, korxona uchun sifat menejmenti tizimiga sertifikat nima uchun 
kerakligini yaqqol aniqlashi lozim.
4      Bir qancha mualliflaming qarashlari bo‘yicha ISO 9001:1994 standarti bo‘yicha
sifat tizimini sertifikatlashtiruvchi korxonalar kutilgan samarani olishmagan deb 
hisoblashgan. Bizning fiknmizcha ishlaming hajmi standartlarda ко p keltirilgan 
emas, balki, ulaming talablarini qanchalik tushunish va aniq bajarishda. Dastlab 
SMT ishlab chiqish va joriy etishda muvaffaqiyatsizlik bo‘lishi mumkin, lekin 
sertifikatlashtirishda qo pol nomuvofiqliklar, rasmiyatchiliklar yoki nolayoqatli 
auditorlaming tanbehlar berishi “barham topadi”.
     Hattoki, xorijda ham asosan, alohida tarmoqlar (harbiy va aerokosmik 
tarmoqlari, avtomobilsozlik va boshqalar)da mahsulotning sifati insonlaming 
sog‘lig‘i va hayoti bilan bog‘liq bo‘lgandagina ISO 9000 sertifikatining (yoki 
shunga o‘xshash sertifikatlar) bo‘lishi majburiy deb hisoblanadi. Ba’zan 
sertifikatlashtirishni mavjud bo‘lishi buyurtmachining sifat tizimi talablarida 
bo‘lishi mumkin. Qolgan holatlarda ISO 9000 sertifikati majburiy bo‘lib 
hisoblanmaydi, biroq, ta’minotchini tanlashda afzalliklami ta’minlashi mumkin. 
Standartning keng qo‘llanilishi uning universalligi bilan tushuntiriladi, shuningdek,
ta’lim muassalaridan boshlanib to harbiy sanoatgacha bo‘lgan ixtiyoriy turdagi 
tashkilotlarda qo‘llash imkoniyati mavjud. ISO 9000 seriyali standartlar korxona 
sifat menejmentida tashkilish-uslubiy asos bo‘lib hisoblanadi. Shunday qilib, 
xalqaro sertifikatlashtirish mahsulot va xizmatlar sifatini oshirish vositasi sifatida 
butun dunyoda keng tarqalgan. 
    Korxonada amaldagi menejment tizimining tashhiz (diagnostik) auditi o‘tkazilib
sifat menejment tizimi yaratiladi. Tashhiz auditining maqsadi amaldagi menejment
tizimini xalqaro amaliyotdagigi nisbatan tuzilishi va menejment tizimini ishlab 
turishi, hamda, uni ISO 9001 xalqaro standard talablariga muvofiqligini baholashni
hisobga olib dastlabki baholashdan iborat.
    Sifat menejment tizimini yaratish bo‘yicha bajariladigan ishlarning mumiy 
ketma-ketligi bolk-sxemasi 1-rasmda keltirilgan.
5     Sifat menejment tizimini yaratish bo‘yicha ishlar dasturida quyidagilar ko‘zda 
tutiladi: 
1) Tashhiz aditini o‘tkazish. 
2) SMT ishlab chiquvchi ishchi gruhini shakllantirish. 
3) Sifat menejment tizimini ishlab chiqish va ishchi holatini ta’minlash bo‘yicha 
ishchi guruhni o‘qitish, sifat menejment tizimi hujjatlarini ishlab chiqish uchun 
seminar va amaliy mashg‘ulotlar o‘tkazish. 
    Boshqaruvning turli darajalari uchun o‘qishni o‘tkazish:
 yuqori (strategik) - ISO 9000 seriyali standartlari talablariga asosan, 
umumlashtiruvchi qisqacha ma’lumotlar va unda rahbariyatning o‘mi;
o‘rta (taktik) - jarayonlar rahbarlarining vazifalari va menejment tizimi 
elementlarini to‘liqroq ifoda etish;
 quyi (operativ) - ishlab chiqarish, menejment tizimini tuzish tajribasi va unga 
jarayonli yondashish; ichki auditorlami o‘qitish.
 4) Sifat menejmenti tizimi ishlab chiqish va joriy qilish bo‘yicha ISO 9001:2008: 
siyosat, maqsadlar, sifat qo‘llanmasi va hujjatlashtirilgan proseduralarini ishlab 
chiqish. 
5) Turli xil darajadagi biznes-jarayonlami aniqlash.
 Biznes-jarayonlar nomenklaturasini aniqlash:
 menedjment: loyihalashtirish jarayonlari, sifat tizimini takomillashtirish va tahlili, 
ma’lumot va hujjatlami boshqarish jarayonlari; sotib olish va resurslarni 
boshqarish;
  
6LOYIHANI OCHILISHI(buyruq) 7Loyiha menejirini tayonlash-rahbariyatni sifat bo’yicha vakili
Asosiy va yordamchi biznes-jarayonlarni aniqlash va bayon etish hamda ularning
o’zaro faoliyatini o’rganish
                 Hujjatlarni ishlab chiqish va hujjatlar almashinuvi (harakati) ni o’rganish
 Sifat sohasidagi siyosat;
 Maqsadlarni o’lchash bilan sifat dasturi;
 Sifat bo’yicha qo’llanma;
 Korxona standarti yoki ishchi yo’riqnomalar;
 Hujjatlashtirilgan protseduralar(6 ta);
 Bo’linmalar to’g’risidagi Nizom;
 Lavozim yo’riqnomalar.
Mahsulot va SMT jarayonlarni o’lchashni ishlab chiqish 
Sertifikatlangan ichki auditorlarni tayyorlashSifat bo’yicha yozuvlar shaklini ishlab chiqish
 Biznes-jarayonlar, mahsulot, iste’molchilarning 
qanoatlanganligi va h.k parametrlari bo;yicha 
yozuvlar
 Jarayonlar monitoringi 1-rasm.Sifat menejmenti tizimini ishlab chiqish joriy etish uchun 
zaruriy harakatlar.
 ishlab chiqarish: jarayonlar, iste’molchilar bilan aloqador jarayonlar, yangi 
turdagi mahsulotlami loyihalashtirish va ishlab chiqish jarayonlari, ishlab chiqarish
jarayonlari;  
o'lchash: mahsulot va jarayonlami oMchash va monitoring jarayonlari:
 bo'linmalami o ‘zaro faoliyatini aniqlash: jarayonning kirish va chiqishlarini
aniqlash bilan o‘zaro faoliyatdagi jarayonlari va chegarasini tavsiflash.
 Ishlab chiqarish darajasini tahlil qilish va qayta tuzish. Jarayonlar tavsifi 
shaklini aniqlash. Jarayonlar bo‘yicha zaruriy hujjatlar va ishlab chiqilgan SMT 
proseduralarini joriy qilish.
 6) Hujjatlashtirilgan jarayonlar va tavsiflari: jarayonlami baholash 
mezonlarim ishlab chiqish (ulaming samaradorligi va natijaviyligi).
 7) Sifat menejmenti tizimini loyihalashtirish.
8SMT ni joriy etish
 Xodimlarni o’qitish;
 Xodimlar treningi
 Sifat bo’yicha yozuvlarni yurituvchi va loyihani 
boshqarish bo’yicha menejir treningi
 Ichki audit
 Nomuvofiqliklarni boshqarish va to’g’rilash 
harakatlarni belgilash
Sertifikatlashtirish idorasini tanlash
Sertifikatlashtirish idorasi bilan ishlash  8) Jarayonlami resurslar bilan ta’minlash: javobgar va vakolatli xodimlami 
aniqlash; infratuzilma talablarini aniqlash (asosiy vositalar, xizmatalr, moliyalar, 
ma’lumotlar).
 9) Jarayonlar tahlili va monitoringi, jarayonlaming natijaviyligi va 
samaradorligini o‘lchash, ulami baholash usullarini joriy qilish, boshqarish 
usullarini aniqlash. Jarayonlar va ulami tahlili bo‘yicha hisobot shkallarini joriy 
qilish.
 10) SMTni tayyorligini yaxlit tekshirish: ichki audit va yuqori rahbariyat 
tomonidan tahlilni o‘tkazish; sertifikatlashtirishdan oldingi auditni o‘tkazish. 
11) SMTni sertifikatlashtirish.
                 I.2.SIFAT MENEJMENTI TIZIMINI ISHLAB CHIQISH    
HUJJATLARI.
      Sifat menejmenti tizimini ishlab chiqish va joriy qilishda hujjatlami ishlab 
chiqshga amaliy yondashuv quyidagicha amalga oshiriladi: 
  1. Sifat sohasidagi siyosat va maqsadlarni ishlab chiqish .
      Sifat sohasidagi siyosatni ishlab chiqishda “Sifat sohasidagi siyosat” atamasi 
ta’rifmi e’tiborga olish va quyidagilar ko‘rsatilgan siyosatni ishlab chiqish 
bo‘yicha vazifani belgilash kerak: 
- yuqori rahbariyat tomonidan rasmiy shakllantirilgan, tashkilotni sifat sohasidagi 
umumiy mo‘ljallari;
 - yuqori rahbariyat tomonidan rasmiy shakllantirilgan, tashkilotni sifat sohasidagi 
faoliyat yo‘nalishlari; 
     Sifat sohasidagi siyosatni ishlab chiqishni quyidagi ketmaketlikda amalga 
oshirish tavsiya qilinadi:
 - sifat sohasidagi siyosatni hujjat sifatida tuzilishini aniqlash;
 - korxona strategik maqsadini aniqlash; - tashkilotni sifat sohasidagi asosiy 
faoliyat yo‘nalishlarini aniqlash;
 - asosiy yo‘nalishlar bo‘yicha tashkilot faoliyati tamoyillarini aniqlash; 
- sifat sohasidagi siyosatni yuritish va tashkilotni sifat sohasidagi maqsadlariga 
erishish uchxm sharoitlami yaratish uchun tashkilot rahbariyatini majburiyatlarini 
aniqlash.
     Korxonani sifat sohasidagi siyosatini ishab chikish uchun javobgarlik rahbarga 
yuklanadi. Siyosatni ishlab chiqish uchun u tomonidan korxonani yetakchi 
9 mutaxassislari, yuqori rahbarlik zvenosi jalb qilinishi mumkin. Rahbar tomonidan 
imzolangan Siyosat korxonani barcha xodimlariga yetkazilishi kerak.(2-rasm)
     Tashkilot maqsadlarini belgilashda yuqori rahbariyat quyidagilami hisobga 
olishi kerak:
 - tashkiloti joriy va kelajakdagi ehtiyojlari va iste’molchilar istaklarini; 
- mahsulot va jarayonlami sifat ko‘rsatkichlarini; 
- tashkilot faoliyatini o‘z-o‘zini baholash natijalarini;
 - mahsulot, sifat menedjmenti tizimlari jarayonlarini yaxshilash imkoniyatlarini;
 - qo‘yilgan maqsadlarga erishish uchun zamr resurslami.
    Maqsadlar butun tashkilotni qamrab olishi va ularga erishish uchun javobgar 
shaxslar ko‘rsatilishi kerak. Maqsadlarni barcha xodimlarga aniq yetkazish kerak. 
Maqsadlar davriy ravishda tahlil qilinishi va zarur bolganda qayta ko‘rib chiqilishi 
kerak.
    Tashkilot maqsadlari o‘lchanadigan bo‘lishi va sifat sohasidagi siyosat bilan 
muvofiqlashtirilgan bo‘lishi kerak. Maqsadlar aniq qiymatlar bilan, yohud sonli 
qiymat bilan tavsiflanmaydigan, lekin baholash murnkin bolgan 
rejalashtirilayotgan samaradorlik bilan tavsiflanishi mumkin. 
10                                          SIFAT SOHASIDAGI SIYOSAT
       “XYZ” MChJ raqobatbardosh va sifatli mahsulot ishlab chiqarish uchun o‘z 
javobgarligini his qiladi, shuningdek o‘z iste’molchilari talablari va istaklarini 
maksimal qondirishni o‘z oldiga maqsad qilib qo‘yadi. Belgilangan maqsadga erishish
uchun “XYZ” MChJ rahbariyati va xodimlari o‘ziga qo‘yidagi majburiyatlami 
oladilar:
 • ISO 9001:2008 xalqaro standard talablariga muvofiq bo‘lgan sifat menedjmenti 
tizimlarini ishlab chiqish, joriy qilish va doimo natij aligini oshirish;
 • Iste’molchilami qoniqish darajasini oshirish bo‘yicha tadbirlar ishlab chiqish va 
joriy qilish maqsadida, ulaming qoniqishini o‘rganish va tahlil qilish; 
• Ishlab chiqarish hajmlarini oshirish va mahsulotni sotish bozorlarini kengaytirish;
 • Ishlab chiqarilayotgan mahsulot turlarini oshirish; 
• Ishlab chiqarish - texnologik jarayonlami monitoringi, tahlilini o‘tkazish va ilg‘or 
texnologiyalami joriy qilish yo’li bilan ulami samaradorligini oshirish; 
• Mahsulot xavfsizligini ta’minlash;
 • Xodimlami malakasini doimiy oshirish;
 • Sheriklar, yetkazib beruvchilar, ta’sischilar va boshqa tegishli tomonlar bilan o‘zaro
munosabatlami yaxshilash; Ushbu Siyosatni har ikki yilda davriy tahlilini o'tkazish, 
uni barcha xodimlarga yetkazish va ular tomonidan tushunilishini ta’minlash.                       2-rasm. “XYZ” MCHJ sifat sohasidagi siyosati.
      2. SMT prosedura hujjatlarini ishlab chiqish.
     ISO 9001:2008 standarti talablari bo‘yicha tashkilotda quyidagi 6 faoliyat turi 
uchun “hujjatlashtirilgan proseduralar” ishlab chiqilishi kerak: hujjatlami 
boshqarish; yozuvlami boshqarish; ichki audit; nomuvofiq mahsulotni boshqarish; 
tuzatish hrakatlari va oldini olish harakatlari.
     Bir necha turdagi faoliyat bo‘yicha proseduralami bir hujjatlashtirilgan 
proseduraga birlashtirish mumkin (masalan, tuzatish va oldini olish harakatlari).
     Murakkab jarayonlar mavjud tashkilotlarda, SMT natijali faoliyatini ta’minlash 
maqsadida qo‘shimcha hujjatlashtirilgan proseduralar talab qilinishi mumkin 
(ayniqssa, mahsulotni yaratish jarayonlariga nisbatan).
     Odatda, hujjatlashtirish batafsil bayonlar ko‘rinishida amalga oshirilishi kerak 
deb xisoblanadi. Lekin, ISO 9001:2008 majburiy oltita, va zarur bo'lganda 
qo‘shimcha proseduralami hujjatlashtirilishi kerakligini talab qiladi xolos, ammo 
hujjatlashtirish qanday shaklda yoki qanday eltuvchida amalga oshirilishini 
ko‘rsatmaydi.
11                                          SIFAT SOHASIDAGI SIYOSAT
       “XYZ” MChJ raqobatbardosh va sifatli mahsulot ishlab chiqarish uchun o‘z 
javobgarligini his qiladi, shuningdek o‘z iste’molchilari talablari va istaklarini 
maksimal qondirishni o‘z oldiga maqsad qilib qo‘yadi. Belgilangan maqsadga erishish
uchun “XYZ” MChJ rahbariyati va xodimlari o‘ziga qo‘yidagi majburiyatlami 
oladilar:
 • ISO 9001:2008 xalqaro standard talablariga muvofiq bo‘lgan sifat menedjmenti 
tizimlarini ishlab chiqish, joriy qilish va doimo natij aligini oshirish;
 • Iste’molchilami qoniqish darajasini oshirish bo‘yicha tadbirlar ishlab chiqish va 
joriy qilish maqsadida, ulaming qoniqishini o‘rganish va tahlil qilish; 
• Ishlab chiqarish hajmlarini oshirish va mahsulotni sotish bozorlarini kengaytirish;
 • Ishlab chiqarilayotgan mahsulot turlarini oshirish; 
• Ishlab chiqarish - texnologik jarayonlami monitoringi, tahlilini o‘tkazish va ilg‘or 
texnologiyalami joriy qilish yo’li bilan ulami samaradorligini oshirish; 
• Mahsulot xavfsizligini ta’minlash;
 • Xodimlami malakasini doimiy oshirish;
 • Sheriklar, yetkazib beruvchilar, ta’sischilar va boshqa tegishli tomonlar bilan o‘zaro
munosabatlami yaxshilash; Ushbu Siyosatni har ikki yilda davriy tahlilini o'tkazish, 
uni barcha xodimlarga yetkazish va ular tomonidan tushunilishini ta’minlash.
      Bizning mahsulotimizning har bir to‘pi jahon bozorida munosib o‘rnini topishi 
va 0 ‘zbekiston Respublikasida ishlab chiqarilgan mahsulotlami reklamasi bo‘lishi 
kerak.
     Sifat sohasidagi bizning asosiy maqsadimiz - iste’molchilarimiz talablarini 
to‘liq qondirish.
 Bosh direktor                                                                    F.I.O.     2.1. Zarur hujjatlami tayyorlash hajini kamaytirish uchun, taskilotlar o‘z 
texnikaviy imkoniyatlaridan kehb chiqqan holda, quyidagi usullami qo‘llashlari 
mumkin:
  • Sxemalar va diagrammalar . Tashkilot maqsadlarini bayon qilish, tashkiliy 
tuzilmasini tasvirlash kabi kisqa ma’lumotlar uchun samarali.
  • Shakllar/formulyarlar . Ketma-ket yig‘iladigan aniq ma’lumotlami, masalan, 
tekshirishlar natijalari, sinov natijalari, sotib olishga buyurtmalar, yig‘ish uchun 
qo‘llanishi mumkin.
•  Jarayonlar kartalari (algoritmlar yoki jarayonlar blok - sxemalari, 
texnologik sxemalar, oqimlar diagrammalari).  Jarayonlar, proseduralar, 
uslubiyatlar va h.k. lami qisqa bayon qilish uchun samarali vosita.
  • Rasmlar va eskizlar . Konstruksiyalar yoki standartlar bo‘yicha amallami 
tushuntirish uchun qo‘llanilishi mumkin
.  • Video - audiokasetalar.  Xodimlami o‘qitish, shuningdek yangi xodimlami 
kasbga tayyorlash uchun samarali vositalar bo‘lishi mumkin
.  • Kompyuter dasturlari.  Ko‘p hollarda ma’lumotlami yig‘ish, hujjatlami 
tayyorlash va saqlash uchun qo‘llanilishi mumkin. Elektron pochta tizimi - 
xabarlami va boshqa joriy ma’lumotlami hujjatlashtirishni operativ vositasi. 
2.2. Prosedura hujjatlarini ishlab chiqish.
     Hujjatlashtirilgan prosedurada oltita asosiy savolga javob bo‘lishi kerak: - Nima 
baj ariladi - kirishda nimalar mavjud? - Nima uchun - chiqishdagi natija qanday? - 
Harakatni kim bajaradi? - Qayerda? - Qachon? - Qay tarzda?
  2.3. Hujjatlashtirilgan proseduraning soddalashtirilgan tarkibi .
    Hujjatlashtirilgan prosedura hujjatlari ishlab chiqish va tavsiflarini bayon etish 
quyidagi tartibda amalga oshiriladi.
Bo‘lim nomi Tavsifl
MAQSAD Ushbu prosedura nima uchun 
kerakligini ko‘rsating.
QO‘LLANISH SOHASI Prosedurani qoilanish sohasini, 
masalan, prosedura qullaniladigan 
mahsulot, bo‘linma yoki jarayonlami 
ko'rsating.
 TA’RIFLAR Prosedurada qo‘llanilgan maxsus 
atama yoki so'zlami ta’riflarini 
keltiring
HAVOLALAR SMT tegishli hujjatlariga havolalarni 
12 ko‘rsating
QO‘LLASH UCHUN 
JAVOBGARLAR Kim (lavozim) prosedurani qo‘llash 
uchun javobgar ekanini ko'rsating
JARAYON Jarayonni ishini, ya’ni kim, qay tarzda, 
qanday ketma - ketlikda operatsiyalami
bajarishini bayon qiling.
SAQLASH Bu prosedurani original nusxasi va 
boshqa nusxalarini kim va qayerda 
saqlashini, prosedura qanday tartib 
raqami bilan ro'yxatga olinganini 
ko'rsating.
ILOVALAR Barcha ilovalami sanab о‘ting. Ular 
yozuvlar, sxemalar va h.k. ko'rinishda 
bo‘lishi mumkin.
1-jadval. Hujjatlashtirilgan prosedura hujjatlarining takibini bayon etish
            3. Jarayonlarning bayonlari 
      ISO 9001 standarti SMT jarayonlarini aniqlashni talab qiladi. Odatda, deyarli 
barcha korxonalarda quyidagi biznes-jarayonlar mavjud bo‘ladi: marketing; 
rejalashtirish; ta’minot; saqlash; ishlab chiqarish; sifat nazorati; sotish va 
yordamchi jarayonlar. 
    Yuqorida korxonalarda bo‘lishi mumkin bo‘lgan jarayonlar sanab o‘tilgan, agar 
boshqa jarayonlar bo‘ladigan bo‘lsa, ulami ham aniqlash zarur. 
    ISO 9001 standartini keyingi talabi - jarayonlami qo‘llanilishini, ya’ni ular 
amalda qanday ishlashini aniqlash
    Korxona jarayonlarini aniqlash va qo‘llashni proseduralami bayon qilish 
tamoyili bo‘yicha olib borish yoki jarayonlami sxematik bayoni va tuzilishini 
qo‘llash mumkin. Jarayon sxemasi qanday ko‘rinishda bo‘lishiga qarab quyidagi 
ijobiy natijalarga erishish mumkin:
 - jarayon bayonini matn qismini qisqartirish;
 - jarayonni yaxshiroq tushinish (4.1 a,f); 
 - jarayonni yaqqol ko‘rish (4.1 a);
 - jarayonlami o‘zaro aloqasini aniq belgilash (4.1 b);
 - jarayonlar orasida, shuningdek jarayonlami o‘zida kirish va chiqishlami aniqlash 
(4.1 b);
 - qayerda va qaysi bosqichda u yoki bu yozuvlar shakliari qo‘llanilishini ko‘rsatish
(4.1 d);
13  - talab qilinadigan resurslami aniqlash (4.1 d).
      Quyida jarayonni sxematik bayoni varianti keltirilgan. Ushbu sxema bir oz 
soddalashtirilgan, ammo unda quyidagilar aniq belgilangan:
 - ta ’ minot j arayonini bori shi;
 - jarayonni kirish va chiqishlari (jarayon nimadan boshlanadi va nima bilan 
tugaydi, nima va qayerga beriladi);
 - jarayonni turli bosqichlarida javobgar shaxslar (inson resurslari); 
 - ta’minot jarayonida qo‘llaniladigan hujjatlar (axborot resurslari).
14Talab
Barcha
bo’linmalardan Talablarni
ro’yxatga
Kelishish BD
Sotib olinadigan mahsulotni
izlash va ta’minotchilarni
tanlanishi, BB Raqobat
varag’ini
tuzish
Raqobat
varag’i
Sotib olinadigan mahsulot
va ta’minotchini tanlanishi
tahlili BD Talab,raqo
bat
varag’i,
shartnomaTo’lash
imkoniyati BX
Imzolangan
shartnoma                                                         Sotib olishga kerakli 
                                                       Hujjatlarni berish BX
Qo’llanilgan qisqartmalar:
 B D - bosh deriktor
 B B – ta’minot bo’limi boshlig’i
 O B - o m b o r boshlig’i
 B X - bosh xisobotchi
                         3-rasm. Ta’minot jarayonini borishi.
      Bunga o‘xshash sxemani standart proseduraga kiritish, yoki uni qo‘shimcha 
hujjatlar, masalan, jarayonda havola qilingan shakllar bilan to‘ldirgan holda 
jarayonni alohida hujjati sifatida ishlatish mumkin.
      Jarayonlami baholash mezonlari va usullari va jarayonlarni o‘zaro 
munosabatlarini aniqlash. 
      SMT asosiy talablar ISO 9001:2008 standartini 4.1 bandida belgilangan. 
Standartni awalgi tahrirlarida uchramaydigan, bu bandini asosiy talablari - bu b) va
c) abzaslarda keltirilgan talablardir: 
15To’lash
Olish BB Shchyot-
faktura
Omborga
topshirish
BB Schyot-
faktura
Ombor OB b) bu jarayonlami amalga oshirishni ketma-ketligi va o‘zarbog‘lanishini aniqlashi; 
v) bu jarayonlami samarali bajarish va ulami boshqarish uchun kerak bo‘lgan 
mezonlari va usullami aniqlashi;
      Bu talablami bajarilishi, SMT jarayonlarini takomillashtirishga imkon beradi, 
lekin bu talablami bajarish uchun awalom bor, jarayonlami mezonlarini aniqlash 
kerak. Jarayonlami mezonlari nima? 
      Jarayonlami mezonlari - bu jarayonlami ma’lum vaziflari bo‘lib, ulaming 
bajarilishi butun jarayonni sifatiga ta’sir ko‘rsatadi.
      Masalan, ta’minot jarayoni mahsulot yetkazib beruvchilami baholashni yomon 
o‘tkazsa, bu yetkazib berilayotgan mahsulot sifati va narxida o‘z aksini topadi. 
Shunday qilib, ta’minot jarayonini mezonlaridan biri bo‘lib yetkazib beruvchilami 
yaxshilab tanlash hisoblanar ekan. 
      Endi, biz tomonimizdan belgilangan mezon bajarilishi uchun, bu holatda 
jarayonni samaradorligini ta’minlaydigan yetkazib beruvchilami tanlash usullarini 
belgilashimiz zarur. 
      Ta’minot jarayonini yana bir mezoni bo‘lib, masalan, sotib olingan mahsulot 
bo‘yicha boshka jarayonlardan e’tirozlami yo‘qligi bo‘lishi mumkin. 
      Har bir jarayonni rahbari tomonidan doimiy ravishda barcha mezonlami 
bajarilishi taxlil qilingan va jarayonlami takomillashtirish uchun tadbirlar ishlab 
chiqilgan xisobot berib borilishi barcha mezonlami tahlili uchun usullardan biri 
bo‘lib xisoblanishi mumkin.
     Har yarim yilda bunday tahlilni o‘tkazilganda, har bir jarayonni rivojlanishi 
bo‘yicha statistik ma’lumotlami yig‘ish va jarayonlami natijaligini kuzatish 
mumkin bo‘ladi. 
     Jarayonlar mezonlari va jarayonlami boshqarish va ishlar samaradorligini 
ta’minlash uchun zarur usullami jarayon bayon qilingan hujjatga kiritish yoki 
jarayon kartasiga qo‘shish mumkin
   
16     Jarayonni baholash mezonlarini quyidagi shaklda belgilash mumkin:
 Mezon nomi  Mezonni 
baholash usuli  Baholash 
davriyligi      Baholashni 
o’tkazishga 
javobgar
Yetkazib 
beruvchilarai talab
darajasida tanlash Hisobot (iloji 
boricha avvaligi 
davrlar bilan 
solishtirish) Yilda 2 marta
Sotib olishga 
talabnomalami o‘z
vaqtida bajarish  Statistik hisobot Oyda 1 marta  Rahbariyatni sifat 
bo’yicha vakili
Jarayonlar 
rahbarlaridan sotib
olingan mahsulot 
bo‘yicha e’tirozlar
yo'qligi Hisobot (iloji 
boricha avvaligi 
davrlar bilan 
solishtirish) Chorakda 1 marta Korxona rahbari 
o’rinbosari
Xom - ashyo sotib
olish rejasini 
bajarilishi. Hisobot (iloji 
boricha avvaligi 
davrlar bilan 
solishtirish) Yarim yilda 1 
marta Ta’minot bo’limi 
boshlig’i
                                                                                                            2-jadval.
               “Ta’minot” jarayonini o‘zaro munosabatlarini aniqlash.            
Qaysi 
jarayondan Kirish 
ma’lumotlari 
parametrlari Kirish 
ma’lumotlarin
i taqdim qilish
shakli Taqdim qilish 
davriyligi Taqdim qilish 
uchun 
javobgar
Ishlab 
chiqarish 
jarayonidan Talab 
qilinayotgan 
mahsulot 
bo‘yicha 
maTumot 
(texnikaviy 
tavsiflar, 
muddatlar Sotib olishga 
talabnoma Zaruriyat 
bo’lganda Sexlar 
boshliqlari
17 Rejalashtirish 
jarayonidan  Tovarlar bilan
ta’minlashni 
chorak rejasi Tovarlarga 
ehtiyojlar 
bo’yicha reja Chorakda bir 
marta PEO bo’limi 
boshlig’i
Marketing va 
ta’minot 
jarayonidan  Sotib olingan 
butlovchi 
qismlar 
bo’yicha 
shikoyatlar Xatlar, 
anketalar Kelib 
tushishiga 
qarab Sotish bo’limi
boshlig’i
                              3-jadval.
  “Ta’minot” jarayonini chiqishlari
Qaysi 
jarayonga Kirish 
ma’lumotlarini
parametrlari Kirish 
ma’lumotlarini
taqdim qilish 
shakli Taqdim qilish 
davriyligi Taqdim qilish
uchun 
javobgar
Tovarlarni 
saqlash 
jarayoniga Tovarlar Schyot-faktura Keltirilishiga 
qarab Ta’minot 
bo’limi 
boshlig’i
Barcha 
jarayonlarga  Tovarlarni 
sotib olishga 
shartnomalarni
kelishish Shartnoma, 
texnikaviy 
tavsiflar 
bo’yicha shakl Talabnomalar 
bo’yicha Ta’minot 
bo’limi 
boshlig’i
 4-jadval
       ISO 9001 standartida bu band talablarini bajarish uchun qanday aniq hujjatlar 
kerakligi to‘g‘risida aytilmagan, aksincha, tashkilotni o‘zi kerakli hujjatlami 
aniqlashi tavsiya qilinadi. Odatda, tashkilotlarda jarayonlarda ishtirok etuvchi ko‘p
turli hujjatlar mavjud. Masalan, texnologik yo'riqnomalar, reglamentlar, lavozim 
va ishchi yo‘riqnomalari, turli jumallar, korxona standartlari, bo‘limlar to‘g‘risida 
nizomlar va h.k. Ulami barchasini SMT ga kiritish va ba’zi joylarda jarayonlami 
bayon qilishda ularga xavolalar qilish kerak. Ammo, qandaydir hujjatlami SMT 
kirgazishdan oldin, ulami proseduralar va standart talablarini xisobga olgan holda 
ko‘rib chiqish va zarur bulganda tegishli o‘zgartirishlar kiritish darkor. 
      Masalan, deyarli hamrna korxonalarda xodimlami majburiyatlarini aniqlash 
uchun mo‘ljallangan lavozim yo‘riqnomalari mavjud. Standart lavozim 
18 yo‘riqnomalari bo‘lishini talab qilmaydi, lekin standartda xodimlarga tegishli ba’zi
talablar mavjud. Lavozim 265 yo‘riqnomalarini ishlab chiqish to‘g‘risida qaror 
qabul qilishdan awal, standartni bu masalalariga tegishli bandlari talablarini 
belgilash va so‘ng bu talablarni to‘liq aks ettiradigan yo‘riqnomalami ishlab 
chiqish kerak.
          II-BOB.SIFAT MENEJMENTI TIZIMINI 
SERTIFIKATLASHTIRISH.
          II.1.SERTIFIKATLASHTIRISH ISHLARINI  
TASHKILLASHTIRISH.
      Ishlami boshlash uchun keltirilgan shakl bo‘yicha rasmiy-xat yoki o‘matilgan 
shakldagi murojatnoma asosida buyurmachi sertifikatlashtirish idorasiga 
jo’natishdan boshlanadi.
    Sertifikatlashtirish idorasi murojaat-xatni (murojatnomani) ro‘yxatdan o‘tkazib 
va murojaat-xati (murojatnoma) quyidagilar hisobini aniqlash uchun tahlil qlinadi:
 - sertifikatlashtirish idorasi akkreditatsiya sohasida SMT qo‘llanish sohasini 
muvofiqligini baholash;
 - auditni rejalashtirish uchun zaruriy ma’lumotlami sertifikatlashtirish idorasida 
taqdim qilish (tashkilotni joylashgan joyi, ishlovchi xodimlari, audit o‘tkazishni 
maqbul vaqti, audit ishi tili va boshqalar);
19  - sertifikatlashtirish idorasiga buyurtmachi uchun maqbul ishlami o‘tkazish vaqti, 
imkoniyati va resurslarga muvofiq taqdim qilish.
     Sertifikatlashtirish idorasiga jo‘natilgan murojaat-xatini yo‘llash vaqtida 
sertifikatlashtirishni o‘tkazish imkoniyatlami sertifikatlashtirish murojaatida 
rasmiy ravishdagi blankada sertifikatlashtirish idorasiga jo‘natadi.
     Sertifikatlashtirish idorasi SMT sertifikatlashtirish xatini qabul qilganligi/qabul 
qilmaganligi haqidagi xulosani xat ko‘rinishida buyurtmachiga javob beradi.
     Sertifikatlashtirish idorasi o‘tkazishni bekor qilgan hollarda teskari xulosa 
uchun ham javob yo‘llaydi.          
      SMT sertifikatlashtirishni o‘tkazishga shartnoma tuzish.  Ijobiy xulosa bilan
qabul qilingan murojaatnoma SMT sertifikatlashtirish idorasi va buyurtmachi bilan
shartnoma imzolaydi. 
     Shartnoma tuzilgandan so‘ng sertifikatlashtirish idorasi sertifikatlashtirish 
o‘tkazishda standartlashtirish bo‘yicha tavsiyalarda kelitrilgan, foydalanadigan 
ma’lumotlar va mehnat sarfini baholaydi. Sertifikatlashtirish idorasi ishlari 
shartnomada ko‘rib chiqilgan dastlabki to‘lov ish boshlanishidan oldin 
sertifikatlashtirish idorasi hisobiga hamma summa to‘langandan so‘ng va audit 
natijalaridan, to‘liq ish hajmiga bog‘liq bo‘lmagan tartibda olib boriladi. Ishlarga 
ikki bosqichli to‘lov imkoniyati ruxsat etiladi. 
      Buyurtmachiga hujjatlar majmuasini tayyorlash . Sertifikatlashtirish idorasi 
shartnoma bo‘yicha isharga to‘lovdan so‘ng buyurtmachiga SMT hujjatlari va 
dalillar ro‘yxatini jo‘natib, tekshirilayotgan tashkilot (buyurtmachi)ga majburiy 
tartibda hamda qo‘- shimcha hujjatlar (yozuvlar)ning ro‘yxatini ham taqdim etadi. 
     Buyurtmachi sertifikatlashtirish idorasida murojaat blankasini to‘ldirib, bir 
nusxasi (agarda murojaat-xati oldinroq jo‘natilgan hollarda) va SMT hujjatlari 
hamda so‘ralgan dalillami qog‘oz shaklida bir nusxasi (SMT hujjatlari va dallilar 
ayrim qismlari elektron ko‘rinishida bo‘lishi ham mumkin) taqdim qiladi.     
Olingan hujjatlar sertifikatlashtirish idorasida nazorat nusxasi sifatida qoldiriladi.
    Sertifikatlashtirish bo‘yicha komissiya tuzish.  So‘ralgan hujjatlar va dalillami
buyurtmachi taqdim etganidan so‘ng sertifikatlashtirish idorasi rahbari tarqatib, 
sertifikatlashtirish bo‘yicha komissiya tuzadi va komissiya raisini belgilaydi.
     Komissiya bir yoki bir qancha eksperlardan tuzilishi mumkin. Agarda auditda 
bita ekspert mavjud bo‘lsa, u komissiya raisi majburiyatini bajaradi.
     Komissiya tarkibi va ishtirokchilarini aniqlashda quyidagilami hisobga olish 
zarur:
 - audit maqsadi, sohasi va mezonini;
20  - audit o‘tkazish muddatini;
 - tashkilot iqtisodiy faoliyati turi (turlari)ni;
 - tekshirilayotgan tashkilotning ishlab chiqarish maydoni (filiallari) bilan turli xil 
joylashuvini; 
- tekshirilayotgan tashkilot ishchilar sonini;
 - auditni o‘tkazishda mehnat sarfini;
 - kelgusida audit maqsadi uchun komissiya layoqatini ta’minlash zaruriyatini; 
- baholashni o‘tkazishga qabul qilingan qonuniy va miyoriy qonuniy aktlar, texnik 
reglamentlar talablarini;
 - sertifikatlashtiriladigan tashkilotdan komissiya a’zolarini mustaqilligini 
ta’minlash;
 - tekshirilayotgan tashkilot bilan komissiya a’zolarini natijali o‘zaro faoliyati 
imkoniyatlarini;
 - audit tilini.
    Komissiyaning ko‘p tomonlama layoqatliligini tasdiqlash uchun quyidagilar 
zarur: 
 - kelgusidagi audit maqsadi uchun bilim va mahoratini identifikatlashtirish; 
- ishlab chiqarish jarayonlari spesifikatsiyasida maxsus bilimi, audit usuli va 
prosedurasini hamda ko‘p tomonlama bilim saviya mezonlarini hisobga olgan 
holatda komissiya a’zolami tanlash.
     Agarda komissiyada ekspertlar iqtisodiy faoliyatning aniq turlari bo‘yicha 
mahoratga va zaruriy bilimga ega bo‘lmasa, bu paytda komissiya texnik 
ekspertlami komissiyaga qo‘shishlari mumkin. 
     Komissiya tarkibiga tekshirilayotgan tashkilot vaklini shuningdek, 
sertifikatlashtirish natijalarida qiziquvchi tashkilot vakillarini kiritish mumkin 
emas. Komissiya tarkibiga stajerlar, rahbar qo‘l ostidagi ishchilar va komissiya 
raisi kuzatuvida kiritish mumkin.
    Komissiya tarkibini sertifikatlashtirish idorasi rahbari tasdiqlaydi.
21       Qonunga ko ra,ʻ   texnik jihatdan tartibga solish   –   mahsulotning xavfsizligiga,
uni   ishlab   chiqarish   jarayonlariga   va   usullariga   doir   talablarni   belgilash,   qo llash	
ʻ
hamda bajarish, shuningdek ularga rioya etilishi muvofiqligini baholash va davlat
nazoratini amalga oshirish orqali tekshirishdir.
       O zbekiston texnik jihatdan tartibga solish agentligi	
ʻ   texnik jihatdan tartibga
solish sohasidagi maxsus   vakolatli davlat organi hisoblanadi.
         Texnik reglament   — mahsulot xavfsizligining qo‘llanilishi majburiy bo‘lgan
tavsiflari   yoki   ular   bilan   bog‘liq   bo‘lgan   ishlab   chiqarish   jarayonlari   va   usullari,
qoidalar belgilangan hujjat.
Texnik   reglamentlar   rasmiy   e’lon   qilingan   paytdan   e’tiboran   kamida   olti
oy   o‘tgach amalga kiritiladi.
Qonunga muvofiq, texnik reglamentlar quyidagi   maqsadlarda qabul qilinadi:
 mahsulot   xavfsizligi   talablarini   belgilash   orqali   fuqarolarning   hayotini   yoki
sog lig ini muhofaza qilish;	
ʻ ʻ
 atrof-muhitni, hayvonot va o simlik dunyosini muhofaza qilish;	
ʻ
 xaridorlarni (iste molchilarni) chalg itadigan harakatlarning oldini olish;	
ʼ ʻ
22  energiya jihatdan samaradorlikni va tabiiy resurslardan oqilona foydalanishni
ta minlash;ʼ
 savdodagi texnik to siqlarni bartaraf etish;	
ʻ
 ichki va tashqi bozorlarda mahsulotning raqobatbardoshliligini oshirish.
            Muvofiqlikni   baholash   mahsulotning,   ishlab   chiqarish   jarayonlarining,
xizmatlarning,   menejment   tizimlarining,   xodimlarning   texnik   jihatdan   tartibga
solish   sohasidagi   normativ   hujjatlar   talablariga   muvofiqligini   aniqlashga   doir
faoliyatdir. Muvofiqlikni baholash organi muvofiqlikni baholash tartib-taomillarini
bajaradigan   yuridik shaxsdir.
Mahsulot,   ishlab   chiqarish   jarayonlari,   xizmatlar,   menejment   tizimi   va
xodimlar   muvofiqlikni baholash obyektlaridir.
Texnik   reglamentlarda   belgilangan   muvofiqlikni   majburiy   ravishda   tasdiqlash
quyidagi shakllarda amalga oshiriladi:
 muvofiqlikni   deklaratsiya   qilish– muvofiqligi   majburiy   ravishda
tasdiqlanishi lozim bo‘lgan mahsulotga nisbatan rasmiylashtiriladigan hujjat.
 majburiy   sertifikatlashtirish– texnik   jihatdan   tartibga   solish   sohasidagi
normativ hujjatlarda belgilangan talablarga muvofiqligini tasdiqlovchi hujjat.
Qonunga   ko ra,   davlat   nazorati   organlari   o rtasida   yuqori   xavf   tug diradigan	
ʻ ʻ ʻ
mahsulot   haqida   tezkor   ravishda   o zaro   xabar   berish   tizimi   yaratiladi   va   faoliyat	
ʻ
ko rsatadi.	
ʻ
                II.2.MENEJMENT   TIZIMLARINI   SERTIFIKATLASHTIRISH
IDORALARIGA QO’YILADIGAN TALABLAR.
       Sifat menejmenti tizimlari va ishlab chiqarishlami sertifikatlashtirish bo‘yicha 
idoralar sifatida “TJTS” agentligining hududiy idoralari, SMSITI, bir turdagi 
mahsulotlami sertifikatlashtirish bo'yicha idoralar va boshqa ishlab chiqaruvchi va 
iste’molchilarga tobe bo‘lmagan va belgilangan talablarga javob beradigan boshqa 
tashkilotlar 0 ‘z DSt ISO/IEC 17021:2009 standard talablariga muvofiq 
akkreditlanishi mumkin. Ushbu standartning tuzilmasi bo‘yicha sertifikatlashtirish 
idorlari quyidagi talablami bajarishi lozim:
     4-bo‘lim. Tamoyillar: umumiy qoidalar; xolisonalik; layoqatlilik; javobgarlik; 
ochiqlik; maxfiylik; shikoyatlarga javob berish tamoyillarini belgilaydi.
23      5-bo‘lim. Umumiy talablar: huquqiy va shartnoma masalalari; xolisonalikni 
ta’minlash; majburiyat va moliyalashtirishga talablar;
     6-bo‘lim. Tuzilmasiga talablar: tashkiliy tuzilma va yuqori rahbariyat; 
xolisonalikni himoyalar bo'yicha Kengashga talablar; 
     7-bo‘lim. Resurslarga talablar: rahbar va xodimlaming layoqatliligi; 
sertifikatlashtirish bo‘yicha faoliyatda xodimlami jalb etilishi; tashqi auditorlar va 
tashqi texnik ekspertlami jalb qilish; xodimlar to‘g‘risidagi yozuvlar; bilvosita 
(chetki) tashkilotlami jalb qilishga tegishli talablar; 
     8-bo‘lim. Axborotlarga talablar: keng miqyosda foydalaniladigan axbortlar; 
sertifikatlashtirishga taalluqli hujjatlar; sertifikatlangan tashkilotlaming ro'yxati; 
sertifikatga havolalar va belgilardan foydalanish; maxfiylik; sertifikatlashtirish 
idorasinng mijozlar bilan o‘zaro axborot almashinuviga talablar;
     9-bo‘lim. Jarayonlarga talablar: umumiy talablar; boshlang‘ich audit va 
sertifikatlashtirish; nazorat bo‘yicha faoliyat; qayta sertifikatlashtirish; maxsus 
auditlar; sertifikatlashtirish amal qilish sohasini qisqartirish, to‘tatish yoki bekor 
qilish; apellyatsiya; shikoyatlar; arizachilar va mijozlar to‘g‘risidagi yozuvlarga 
talablar;
     10-bo‘lim. Sertifikatlashtirish idorasi menejmenti tizimiga talabalar keltirilgan.
     Menejment tizimlarini (MT) sertifikatlashtirish idoralariga, shuningdek, sifat 
menejmenti tizimini sertifikatlashtirish idoralari 0 ‘z DSt ISO/IEC 17021:2009 
(ISO/IEC 17021:2006) va ISO/IEC 62 talablariga muvofiq 0 ‘zbekiston 
Respublikasi sertifikatlashtirish milliy tizimida akkreditlangan sertifikatlashtirish 
idoralar sertifikatlashtirishni amalga oshiradi. Har bir akkreditlangan 
sertifikatlashtirish idoralari, akkreditlashtirish idorasi tomonidan tasdiqlagan 
faoliyati bo‘yicha sertifikatlashtirish ro‘yxati, ushbu idora uchun ruxsat etilgan 
akkreditatsiya sohasi bo‘lishi shart. Sertifikatlashtirish faoliyatlari sohasining 
umumiy ro‘yxati, ya’ni Xalqaro akkreditlashtirish bo‘yicha forum IAF GD 2:2005 
“ISO/IEC 62:1996 qo‘llash bo‘yicha tavsiyalar” aniqlangan bo‘lib.
     Menejment tizimlarini sertifikatlashtirish idoralari 0 ‘z DSt ISO/IEC 
17021:2009 standard talablariga muvofiq bo‘lishi va ularda sifat tizimi ishlab 
chiqilgan bo‘lishi lozim. MT sohasida sertifikatlashtirish prosedurasi bo‘yicha 
qaror qabul qiluvchi auditorlar malakasi 0 ‘z DSt ISO 19011 yoki 0 ‘z RH 51-014 
ga muvofiq tasdiqlangan bo‘lishlari lozim va ular 0 ‘z RH 51-21 bo‘yicha davlat 
reestrida ro‘yxatga olingan bo‘lishlari shart.
      MT sertifikatlashtirish “TJTS” agentligi tasdiqlagan menejment tizimlarini 
sertifikatlashtirish qoidalari va O’z DSt ISO 19011 hisobga olib menejment 
tizimlarini sertifikatlashtirish idoralari ishlab chiqqan prosedura hujjatlariga 
24 muvofiq amalga oshiriladi. Audit uchun zaruriy qo‘shimcha talablar O’z DSt ISO 
9001, ISO 14001, OHSAS 18001 va boshqa standartlarda belgilangan.
     Sertifikatlashtirish idorasi va uning auditorlari hamda barcha mutaxassisilari, 
shuningdek, auditorlik guruhi ishida qatnashishga jalb qilingan subpudratchilar 
arizachi-tashkilotning auditi jarayonida olingan barcha ma’lumotlarni maxfiyligiga
rioya etishi va mustaqil, layoqatli bo‘lishi shart.
    Menejment tizimini sertifikatlashtirish idoralari sertifikatlashtirish auditi 
jarayoni quyidagi bosqichlarda amalga oshirish lozim:
 - tekshirilayotgan tashkilot bilan boshlang‘ich bog‘lanishni o‘matish; 
- sertifikatlashtirishga arizani berish va ко‘rib chiqish; 
- ariza bo‘yicha qaror qabul qilish;
 - tashkilot hujjatlarini tahlil qilish; 
- dastlabki audit (audit o‘tkazish joyiga dastlabki kelib ko‘rish); 
- sertifikatlashtirishni o‘tkazishga tayyorlash (joyida audit);
 - sertifikatlashtirish auditi (joyida audit);
 - kuzatishda olinganlami tahlil qilish va audit natijalari bo‘yicha xulosa 
tayyorlash, ro‘yxatga olish va muvofiqlik sertifikatini berish;
 - sertifikatlashtirilgan MT muvofiqlik sertifikati amal qilish muddati davomida 
inspeksion nazorati.       Sertifikatlashtirish idorasi bog'lanishni o'matishda 
arizachiga o‘zining akkreditatsiya sohasi, sertifikatlashtirish prosedurasi, ariza 
shakli va yuridik manzillari haqida to‘liq maTumotlami taqdim qiladi. Bunda 
kelgusida sertifikatlashtirish proseduralari uchun zururiy bog‘lanuvchi shaxs, 
tashkilot manzili, telefon, menejment tizimining qo‘llanish sohasi, tashkilotning 
boshqa ma’lumotlari aniqlanib, belgilanadi.
    MT sertifikatlashtirishga talabgor tashkilot, milliy tizimda akkreditlangan MT 
sertifikatlashtirish bo‘yicha idoraga ariza jo‘natadi. Ariza bo‘yicha ijobiy qaror 
bo‘lsa, arizachi-tashkilot sertifikatlashtirish bo‘yicha idoraga sifat qo‘llanmasi, 
majburiy hujjatlashtirilgan proseduralar, asosiy jarayonlar bo‘yicha hujjatlar va 
sertifikatlashtirish bo‘yicha idora so‘rovi yoki arizachi-tashkilot qiziqishi bo‘yicha 
boshqa hujjatlami taqdim qilishi lozim. 
   Sertifikatlashtirish bo‘yicha idoraga taqdim qilingan arizada MT qo‘llanish 
sohasini, va sertifikatlashtirish sohalari o‘zining akkreditlash sohasi bilan 
muvofiqligini aniqlab aniq va ravshan tasdiqlashi lozim.
     Tekshirilayotgan tashkilot hujjatlami tahlil qilishni audit mezonlariga 
muvofiqligini aniqlash maqsadida o‘tkazadi. Tahlil qilishda tashkilotning faoliyati 
25 turlari, o‘lchami va murakkabligini hamda audit o‘tkazish sohasi va maqsadlarini 
hisobga olinishi lozim.
      Buyurtmachining talabi bo‘yicha, maxfiylikka rioya qilish maqsadida, hujjatlar
tahlili buyurtmachi auditi o‘tkazilgungacha joyida o‘tkazilishi mumkin.
     Alohida holatlarda, agarda audit o‘tkazish natijalariga zarar keltirmasa hujjatlar 
tahlili audit o‘tkazish davomida joyida o'tkazilishi mumkin.
     Hujjatlar tahlilini, SI MT sertifikatlashtirish bo‘yicha idora rahbari yoki 
auditorlar guruhi rahbari tayinlagan xodimlar amalga oshirishadi. 
     Dastlabki audit buyurtmachi tashilotda zaruriyat tug‘ilganda masalan, auditni 
rejalashtirishda zaruriy ma’lumotlami olish uchun yoki agarda hujjatlar tahlili 
natijalari jiddiy nomuvofiqliklar mavjudligini ko‘rsatsa, sertifikatlashtirish auditini 
o‘tkazish imkoniyati to‘g‘risida xulosa chiqarish mumkin emas. Dastlabki audit 
korxonani sertifikatlashtirish auditga tayyorligini tekshirish uchun 
buyurtmachining hohishi bo'yicha ham o‘tkazilishi mumkin.
      Hujjatlar tahlili dastlabki audit natijalari ijobiy bo‘Isa, auditorlar guruhi 
belgilanadi. Komissiya tarkibiga  keltirilgan kodlar bo‘yicha malakaga ega bo'lgan 
va sertifikatlashtirish bo‘yicha idoraning akkreditlashtirish sohasiga muvofiq 
auditorlar va zaruriyat tug‘ilgan holatlarda ekspertlar kiritiladi.
      Auditorlar guruhi rahbari sertifikatlashtirish auditining rejasini ishlab chiqadi 
va tekshirilayotgan tashkilot bilan oldindan kelishib oladi. Guruh rahbari, 
komissiya a’zolarini tekshirish obyektlariga taqsimlaydi, ular oldindan audit uchun
savolnoma tayyorlaydilar.
     Xalqaro akkreditlashtirish bo‘yicha forumi IAF GD 2:2005 «ISO/IEC 62:1996 
qollash bo‘yicha tavsiyalar»da tavsiya qilingan ekspert-auditorlar ish kuni miqdori 
bo‘yicha adit hajmi aniqlanadi. 
    Menejment tizimlarini sertifikatlashtirish idorasi sertifikatlashtirish auditi 
keltirilgan tartibda o‘tkazadi.
    MT auditini o‘tkazish texnologiyasi quyidagi jarayonlami o‘z ichiga oladi: 
- mavjud hujjatlami tekshirish; 
- hujjatlami boshqaruvchanligiga standartlarda o'matilganlarga muvofiqligi va 
ichki talablariga tekshirish; - MT hujjatlari talablarini xodimlar bajarishini 
tekshirish; 
- o'matilgan shaklda bayonnomalarga nomuvofiqliklarni va auditorlar hisobotlarini 
MT muvofiq dalillami qayd etish.
26       Auditorlar guruhi rahbari audit kuzatuvida olinganlarga asosan audit haqida 
hisobot tayyorlaydi. Hisobot O’z DSt ISO 19011 talabiga muvofiq tayyorlanib va 
arizachiga kelishilgan muddatda berilishi lozim.  
     Yakuniy yig‘ilishda auditorlik guruhi audit natijalari, shuningdek, aniqlangan 
nomuvofiqliklar va kelgusida sertifikatlashtirish bo‘yicha idora va arizachi 
o‘rtasidagi o‘zaro foaliyatlar to‘g‘risida ma’lumot beridi.
       Sertifikatlashtirish jarayonida yig‘ilgan ma’lumot, MT SI sertifikatlashtirish 
bo‘yicha, qaromi qabul qilishida asoslashga etarli bo‘lishi lozim.
       Sertifikatlashtirish barcha ro‘yxatga olingan nomuvofiqlik bayonnomalari 
bartaraf qilinmasdan va sertifikatlashtirish bo'yicha idora auditorlari (tashkilotlami 
qatnashishi yoki boshqa yo‘l bilan) tuzatish harakatlami tekshirmasdan oldin 
tugatilishi mumkin emas. 
       Auditorlik guruhi qaror qabul qilish uchun audit mezonlariga muvofiq audit 
davomida yig'ilgan boshqa ma’lumotlami va audit kuzatuvini tahlil qiladi va bu 
to‘g‘risida xulosa tayyorlaydi.
       Arizachi-tashkilotga sertifikatni berish yoki bekor qilish to‘g‘risidagi qaromi 
sertifikatlashtirish idorasi, sertifikatlashtirish jarayonida yig'ilgan ma’lumotlar va 
sertifikatlashtirish faoliyatiga taalluqli, ixtiyoriy boshqa ma’lumotlar asosida qabul
qiladi. Auditga qatnashishga qabul qilingan xodim, sertifikatlashtirish bo'yicha 
qaromi qabul qilishda qatnashishi shart emas.
       Sertifikatlashtirish bo'yicha idora ijobiy xulosa bo'lgan holatda O'z RH 51-
021ga muvofiq davlat reestri tizimiga kiritish va ro'yxatga olish uchun 
sertifikatlashtirish milliy idorasiga taqdim etadi va o'matilgan shaklda sertifikat 
rasmiylashtiradi. Sertifikatlashtirish idorasi ro‘yxatga olganidan so‘ng arizachiga 
sertifikat bilan birga muvofiqlik belgisini qo‘llash va inspeksion nazoratini 
o‘tkazish shartnomalarini beradi.
       Sifat tizimlari va ishlab chiqarishlami sertifikatlashtirish bo‘yicha 
akkreditlangan idoralar quyidagi asosiy vazifalami amalga oshirishadi:
 - sifat tizimlarini dastlabki baholashini o'tkazadi va sertifikatlashtirishni o‘tkazish 
uchun shartnomalar tuzadilar;
 - ishlab chiqarishlami sertifikatlashtirish usuliyatlarini va sifat tizimlarini 
tekshirish dasturlarini ishlab chiqadilar;
 - sifat tizimi yoki ishlab chiqarishning auditini o‘tkazadi; 
- sifat tizimi yoki ishlab chiqarish sertifikatlarini rasmiylashtiradi, sertifikatni 
beradi va tan oladilar;
27  - sertifikatlashtirilgan sifat tizimlari va ishlab chiqarishlar ustidan inspeksion 
nazoratni amalga oshiradilar;
 - sertifikatlashtirish natijalari haqida ma’lumot beradilar.
                           Sifat menejmentini sertifikatlashtirish bosqichlari
         Sifat menejment tizimini kompleks tashkil etuvchi va unda amalga 
oshayotgan jarayonlami o‘z ichiga oluvchi o‘zaro bog‘liq va o‘zaro ta’sir etuvchi 
komponentlami tassawur qilish mumkin.
           Sifat menejmenti tizimida ko‘rib chiqilayotgan modelni ishlashida 
mahsulot, xizmatlami hamda sifat menejmenti tizimi sertifikatlashtirishda 
sertifikatlashtirish eng muhim va ahamiyatli o‘rinni egallaydi. Muvofiqlikni 
sertifikatlashtirish sertifikatlashtirish idorasi tomonidan amalga oshirladi.
          Sifat menejmenti tizimini sertifikatlashtirish  SMT sertifikatlashtirishda 
asosiy ishlar bosqichlari quyidagicha:
 1- ishlami tashkillashtirish;
 2- tashkilot SMT hujjatlarini tahlil qilish; 
 3- “joyida audit”ga tayyorgarlik;
 4- “joyida audit”ni o‘tkazish va audit natijalari bo‘yicha dalolatnomalami 
tayyorlash;
 5- sertifikatlashtirishni yakunlash, sertifikatni ro‘yxatga kiritish va taqdim etish;
 6- sertifikatlashtirilgan SMT inspeksion nazorati.
        Sifat menejmenti tizimini sertifikatlashtirish natijasida tekshirilayotgan 
tashkilotni O’z DSt ISO 9001:2009 talablariga muvofiqlik darajasi va SMT 
natijaviyligi aniqlanadi.
        Sertifikatlashtirishni o‘tkazish sharoitiga qo‘yiladigan talabalar:
 - SMT sertifikatlashtirish bo‘yicha ishlar TSO/IEC 62, 0 ‘z DSt ISO 19011:2004 
va sifat tizimini sertifikatlashtirish standarti, 0 ‘z DSt tizimida akkreditlangan sifat 
tizimini sertifikatlashtirish idoralari o‘tkazadi.
 - Sertifikatlashtirishni o‘tkazish sharoitida SMT mavjud bo‘lgan va rasmiy joriy 
qilingan hujjatlashtirilgan korxonalarda o‘tkaziladi.
 - SMT sertifikatlashtirish bo‘yicha ishlarda sifat tizimini sertifikatlashtirish 
bo‘yicha ekspertlar (auditorlar), ro‘yxatga olingan sertifikatlashtirish bo‘yicha 
xodimlar va zaruriy hollarda texnik ekspertlari jalb qilinadi.
28  - Buyurtmachi SMT qo‘llanish sohasini aniqlab, murojaati va audit natijalari 
bo‘yicha sertifikatlashtirish idorasi SMT sertifikatlashtirish sohasini aniqlaydi. 
SMT sertifikatlashtirishda audit obyektlari sifatida quyidagilar hisoblanadi:
 - SMT qo'llanish sohasi;
 - iste’molchi talablariga mahsulot sifatini muvofiqligi va ushbu mahsulotga 
bo‘lgan majburiy talablar;
 - SMT da hujjatlashtirish O’z DSt ISO 9001:2009 talablarining to‘liq va aniq 
mavjudligi;
 - SMT jarayonlari funksionalligi tizim hujjatlari talablarini bajarilishini haqqoniy 
munosabati va SMT natijaviyligini ta’minlash.
 SMT qo‘llanish sohasini tekshirishda SMT sertifikatlashtirishga murojaat 
bo‘yicha sohasi tahlil qilinib, quyidagilar tekshiriladi:
a) agarda arizada ko‘rsatilgan bo‘lsa barcha turdagi mahsulot va hayotiy davri 
jarayonlari SMT qamrab olishini;
 b) tashkilotda SMT talablari O’z DSt ISO 9001:2009 standarti 7 bo‘limida 
istisnoning to‘g‘riligi mahsulotning hayotiy jarayonlariga agarda bunday istisno 
O‘z DSt ISO 9001:2009 1.2 bilan muvofiqlikda arizada ko‘rsatilgan bo‘lsa.
       Sertifikatlashtirshga arizada ko‘rsatilgan istisnolar har bir turdagi mahsulotlar 
uchun tahlili o‘tkaziladi. Ushbu istisnolar sifat bo‘yicha qo‘llanma bo‘limlariga 
muvofiq mavjudligi to‘liq asoslanishi lozim.
       O’z DSt ISO 9001:2009 standartining 7 bo‘limi talablariga noto‘g‘ri istisnolar 
SMT ga yoki istisnolar 0 ‘z DSt ISO 9001:2009 boshqa bo‘limining talablariga 
nomuvofiq qaraladi.
       SMT qo‘llanish sohasini tahlil va tekshiruvi sertfikatlashtirishning barcha 
jarayonlarida ko‘rilishi ham mumkin.
      Mahsulot sifatini o‘raatilgan talablarga muvofiqligini quyidagilar asosida 
baholanadi:
 - tashkilot (O’z DSt ISO 9001 da (7.2.1; 7.2.3, a)-c) keltirilgan) mahsulotga 
taalluqli talablar haqida ma’lumotlar bajarilishi sharti;
 - iste’molchilami qoniqishiga bog‘liq ma’lumotlami tahlil natijalari (O’z DSt ISO 
9001 da 5.6.2, keltirilgan b); 5.6.3, keltirilganb); 7.2.3, keltirilgan c); 8.2.1);
 - mahsulot sifati haqida davlat nazorati tashkilotlari tasarufidagi tashkilotdan 
mahsulot sifati uchun olgan ma’lumotlar; 
29 - O’z DSt ISO 9001 8.2.4 da ko‘rsatilgan mahsulotni hayotiy davri va uning 
bosqichlarida o‘lchash va monitoring ma’lumotlari.
 
                                            
30 XULOSA
       Sifat menejmenti tizimini sertifikatlashtirish bosqichlari mavzusi bo’yicha 
kurs ishi tayyorlash davrimda o’zimga kerakli ma’lumot va ko’nikmalarni oldim.
Sifat menejmenti tizimi, sertifikatlashtirish jarayonlari va muvofiqlikni baholash 
bular bir biriga bog’langan zanjir ekanligini bilib chuqur o’rganib chiqdim.
           Menedjment tizimi  - siyosat va maqsadlami ishlab chiqish va bu maqsadlarga
erishish tizimi.
         Sifat menedjmenti tizimi  - tashkilotga rahbarlik qilish va boshqarish uchun 
sifatga taalluqli menejment tizimi.
        Sifat rejasi  - muayyan loyiha, mahsulot, jarayon yoki kontraktga nisbatan 
qanday proseduralaming va mos resurslarning kim tomonidan va qachon 
qo‘llanilishi lozimligini belgilovchi hujjat.
        Sifat menejmenti tizimi va uni sertifikatlashtirishning ayrim o‘ziga xos 
xususiyatlari mavjud, chunki u o‘ziga ishlab chiqarishni sertifikatlashtirishini ham 
qamrab oladi. Bu esa ko‘pchilik mahalliy korxonalaming o‘ziga xos shart-
sharoitlarining mavjudligi bilan tushuntiriladi, ya’ni ularda menejment tizimlari 
mavjud emas, ammo ular ishlab chiqarishni baholash jarayoni bilan tanishlar, 
chunki bir vaqtda ishlab chiqarish jarayonlarining attestatsiyasilash ham mumkin.  
Bu esa menejment tizimlari orqali ishlab chiqarish hamda korxonaning boshqaruv 
tizimini muqobillashtiradi. Shuning uchun menejment tizimi o‘zining afzalliklari 
bilan ham ahamiyatlidir.
       Sifat menejmenti tizimi va uni sertifikatlashtirish fani korxona va 
tashkilotlarda sifat menejmenti tizimini ishlab chiqish va joriy etilgan sifat 
menejmenti tizimlarini sertifikatlashtirish, audit o‘tkazish, audit turlari, 
o‘tkaziladigan va o‘tkazilgan ichki audit natijalarini tahlil qilish natijalari asosida 
sifat menejementi tizimi muvofiqligini baholash va tasdiqlash tartiblari, ishlab 
chiqarish rivojining tendensiyasi, istiqboli hamda respublikamizdagi 
ijtimoiyiqtisodiy islohotlar natijalari va sertifikatlashtirish sohasidagi xalqaro, 
hududiy muammolaming mahsulot sifati, uning raqobatbardoshligiga ta’siri 
masalalarini qamrab oladi.
      Sifat - bu iste’molchi ehtiyojlarini qondirilishi.
      Sifat - bu yuqori malakali xodimlar va yuqori texnologik qurilmalar yordamida
erishiladigan unumdorlik.
      Sifat - bu ishlab chiqarish va mehnat samaradorligi. Bu ishlaming tez va aniq 
bajarilishi. Sifat - bu faoliyatni optimallashtirilishi. 
31

Korxona va tashkilotlarda sifat menejmenti tizimini ishlab chiqish va joriy etish

Купить
  • Похожие документы

  • O‘zbekiston Respublikasida makroiqtisodiy barqarorlikni ta’minlash kurs ishi
  • Ispaniyaning turistik salohiyati. Ispaniya iqtisodiyoti
  • INDIVIDUAL COMFORT MChJ da AMALIYOT HISOBOTI
  • Qurilish tashkilotlarida ishlab chiqarish xarajatlari hisobi va qurilish ishlari tannarxini kalkulyatsiya qilish
  • Polipropilen chiqindilаri аsosidа texnik idishlаr olish texnologiyasini tаkomillаshtirish (Q=11500 ty)

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha