Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 20000UZS
Hajmi 99.5KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 03 Iyun 2025
Kengaytma doc
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Texnika va texnologiya

Sotuvchi

Nurali Axmedov

Ro'yxatga olish sanasi 24 Oktyabr 2024

2 Sotish

Korxonalar faoliyatini tashkil qilish tugatish

Sotib olish
Korxonalar faoliyatini tashkil qilish tugatish
Reja :
Kirish
1. Korxonalar faoliyatini tashkil qilish
2.Korxonalar faoliyati
3.   Korxonalar faoliyati  haqida tushuncha
Xulosa
Foydaklanilgan adabiyotlar Kirish
Ishlab   chiqarishning   moddiy   asosi   -   bu   ishlab   chiqarish   fondlaridir.   Ularni
olish,   yangilash   va   kengaytirish   uchun   korxona   zarur   bo‘lgan   moliyaviy
resurslarga   ega   bo‘lishi   va   maqsadli   pul   fondlarini   tashkil   etishi   kerak.   Maqsadli
pul   fondlari   ishlab   chiqarish   fondlarini   aylanishida   xizmat   qiladi   va   ularni
uzluksizligini ta’minlaydi. Bu holat, ishlab chiqarish fondlarini tashkil etish, doim
to‘ldirish   va   ko‘paytirish   jarayonlarini   ifodalab   berib,   moddiy   ishlab   chiqarish
moliyasining ikkinchi xususiyatini  hosil qiladi. 
Ishlab chiqarish natijasida yaratilgan qiymat sotilgandan so‘ng taqsimlanadi.
Shu   taqsimlanish   jarayonida   ish   haqi   fondini   tashkil   etish,   sof   daromadni
taqsimlash va sarflash uchun moliyaviy munosabatlar vujudga keladi. Sof daromad
faqatgina moddiy ishlab chiqarishda emas, balki nomoddiy ishlab chiqarishda ham
bir   nechta   pul   fondlarini   tashkil   etilishida   manba   bo‘lib,   taqsimlanish   jarayonida
moliyaviy munosabatlarning murakkab birikmalarini vujudga keltiradi. 
Foyda   shaklini   olgan   sof   daromad   hisobiga,   moddiy   ishlab   chiqarish
sohalarida,   ishlab   chiqarishni   kengaytirish,   uni   moddiy-texnika   bazasini
rivojlantirish uchun zarur bo‘lgan ishlab chiqarish fondi, ishchi-xodimlarni moddiy
rag‘batlantirish   uchun   belgilangan   iste’mol   fondi,   zahira   va   rezerv   fondi   tashkil
etiladi.   Sof   daromad   umumdavlat   pul   fondlarini   (budjet,   Pensiya   fondi   va
boshqalar)   tashkil   etilishida,   soliq   to‘lovlari,   ijtimoiy   sug‘urtaga   ajratmalar   va
boshqa   shakllarda   manba   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Shunday   qilib,   moddiy   ishlab
chiqarishda   tashkil   etilgan   moliyaviy   resurslar   xalq   xo‘jaligini   boshqa
bo‘g‘inlarida   pul   fondlarini   tashkil  etish   uchun  ishlatiladi.  Bu  esa,  butun  davlatni
moliyaviy   tizimini   boshlang‘ich   asosi   bo‘lib   xizmat   qiladi   va   moddiy   ishlab
chiqarish   moliyasining   uchinchi   xususiyatini   ifodalaydi.   Turli   xil   ehtiyojlarni
qondirish   imkoniyati,   mamlakatning   umumiy   moliyaviy   holati   aynan   moddiy
ishlab chiqarish moliyasining holatiga bog‘liqdir.  1. Korxonalar faoliyatini tashkil qilish
Ijtimoiy   ishlab   chiqarishning   hammasi   o‘zida   sarflanayotgan   mehnat
xarakteriga asoslanib ikki yirik  sohaga  ajraladi:
- moddiy ishlab chiqarish;
- nomoddiy ishlab chiqarish. 
Birinchi sohaning  xususiyati  - bu tovar ishlab chiqarishdir, ikkinchi sohaning
o‘ziga   xos   xususiyati   -   bu   turli   xizmatlar   (ijtimoiy,   maishiy   va   boshqalar)
ko‘rsatishdir.   Moddiy   ishlab   chiqarishni   tashkiliy   tuzulmasining   asosi   bo‘lib
korxonalar, birlashmalar, assotsiatsiyalar tashkil etadi, noishlab chiqarish sohasida
esa, muassasalar, tashkilotlar va boshqa tuzulmalar faoliyat ko‘rsatadi. 
Moddiy   ishlab   chiqarish   sohalarida   turli   xarakterli   moliyaviy   munosabatlar
vujudga keladi. Shu asosda, tashkil etilgan bir maqsadga yo‘naltirilgan pul fondlari
xususiyatini   inobatga   olganda,   moliyaviy   munosabatlar   tizimida   bir   turdagi   pul
munosabatlarga nisbatan quyidagi guruhlarni birlashtirish mumkin  (9-rasm) :
 
rasm .  Moddiy ishlab chiqarish soha s ida  yuzaga keladigan  moliyaviy
munosabatlar Moddiy ishlab chiqarish 
sohasida yuzaga 
kеladigan moliyaviy 
munosabatlar
Korxonalar 
o`rtasida 
yuzaga 
k е ladiganBirlamchi 
daromadlarni 
taqsimlash bilan 
bog`liq bo`lgan
Sug`urta 
tashkilotlari bilan 
yuzaga k е ladigan Bank 
muassasalari 
bilan yuzaga 
kеladigan Davlat 
bilan yuzaga 
kеladigan Yuqori 
tashkilotlari bilan 
yuzaga kеladigan  moddiy   ishlab   chiqarishning   xo‘jalik   bo‘linmalarida   birlamchi
daromadlarni   shakllantirish,   xo‘jalik   ichidagi   maqsadli   fondlar   -   nizom   fondi,
ishlab chiqarishni rivojlantirish fondi, rag‘batlantirish fondi va boshqalarni tashkil
etish   va   foydalanish   bilan   bog‘liq   bo‘lgan.   Ulardan   bir   qismi   ishlab   chiqarish,
ikkinchi qismi ta’minot ehtiyojlarni qondirish uchun ishlatiladi;
 turli   korxonalar   orasida   vujudga   keladigan   munosabatlar,   agar   bu
munosabatlar   taqsimlash   xarakteriga   ega   bo‘lsa,   lekin   almashtirishga   xizmat
qiluvchi emas. Bu pul munosabatlari asosidagi moliyaviy resurslarni harakati fond
shaklida   emas,   balki,   shartnomalar   bo‘yicha   jarimalar   olish   yoki   to‘lash,   turli
birlashmalar   qatnashchilarini   badal   to‘lovlarini   to‘lashi,   ishlab   chiqarish
jarayonlarini   kooperatsiyalashdan   tushgan   foydani   taqsimlashda   ularni   ishtirok
etishi,   aksiya   va   obligatsiyalarga   mablag‘larni   investitsiyalash   va   ular   bo‘yicha
dividendlar va foizlar olish va h. k. ;
 turli sug‘urta fondlarini tashkil etish va foydalanish bilan bog‘liq bo‘lgan
moddiy   ishlab   chiqarish   korxonalari   va   sug‘urta   tashkilotlari   o‘rtasida   vujudga
keladigan moliyaviy munosabatlar;
 bank   ssudalarini   olish   va   qoplash,   ular   bo‘yicha   foizlar   to‘lash   hamda
ma’lum   to‘lov   evaziga   vaqtincha   foydalanish   uchun   bo‘sh   pul   mablag‘larini
banklarga   berish   bilan   bog‘liq   bo‘lgan   korxonalar   va   banklar   o‘rtasida   vujudga
keladigan munosabatlar;
 budjet  va budjetdan tashqari  fondlarni  tashkil  etish va  foydalanish  bilan
bog‘liq   bo‘lgan   moddiy   ishlab   chiqarish   va   davlat   o‘rtasida   vujudga   keladigan
munosabatlar.  Moliyaviy munosabatlarning bu guruhi budjetga, budjetdan tashqari
fondlarga to‘lovlar, budjetdan moliyalashtirish va h. k.;
 korxonalar  bilan ularning yuqori  boshqaruv  tuzulmalari  orasida  vujudga
keladigan munosabatlar. Bunga "vertikal" o‘zaro bog‘liqlik deyiladi, tarmoq ichki
chegaralarida saqlanib qolgan moliyaviy resurslarning qayta taqsimlanishi. 
Yuqorida   ko‘rsatilgan   pul   munosabatlari   korxonalar   moliyasining
mazmunini   hosil   qilib,   xo‘jalik   subyektlarining   jamg‘armalarini   va   pul
daromadlarini   tashkil   etish,   foydalanish   va   ularni   moliya-bank   tizimining majburiyatlarini bajarish uchun, kengaytirilgan takror ishlab chiqarish xarajatlarini
moliyalashtirish,   ishchilarni   moddiy   rag‘batlantirish   va   ijtimoiy   xizmat   ko‘rsatish
bilan bog‘liq bo‘lgan pul munosabatlari deb aniqlash mumkin. 
Mulkchilikning   turli   shakllari,   tarmoqlarning   xususiyatlari,   iqlimiy-tabiat
omillarning   mavjudligi   ham   moliyaviy   o‘zaro   bog‘liqliklarni   ko‘p   qirrali   qilib,
ta’sirini   o‘tkazadi.   Bu   asosda   moddiy   ishlab   chiqarishda   moliyaviy
munosabatlarning   ko‘p   qirraligi,   usullarini   turli-tumanligidan   iborat   bo‘lgan
birinchi spetsifik xususiyati  vujudga keladi. 
Ishlab   chiqarishning   moddiy   asosi   -   bu   ishlab   chiqarish   fondlaridir.   Ularni
olish,   yangilash   va   kengaytirish   uchun   korxona   zarur   bo‘lgan   moliyaviy
resurslarga   ega   bo‘lishi   va   maqsadli   pul   fondlarini   tashkil   etishi   kerak.   Maqsadli
pul   fondlari   ishlab   chiqarish   fondlarini   aylanishida   xizmat   qiladi   va   ularni
uzluksizligini ta’minlaydi. Bu holat, ishlab chiqarish fondlarini tashkil etish, doim
to‘ldirish   va   ko‘paytirish   jarayonlarini   ifodalab   berib,   moddiy   ishlab   chiqarish
moliyasining ikkinchi xususiyatini  hosil qiladi. 
Ishlab chiqarish natijasida yaratilgan qiymat sotilgandan so‘ng taqsimlanadi.
Shu   taqsimlanish   jarayonida   ish   haqi   fondini   tashkil   etish,   sof   daromadni
taqsimlash va sarflash uchun moliyaviy munosabatlar vujudga keladi. Sof daromad
faqatgina moddiy ishlab chiqarishda emas, balki nomoddiy ishlab chiqarishda ham
bir   nechta   pul   fondlarini   tashkil   etilishida   manba   bo‘lib,   taqsimlanish   jarayonida
moliyaviy munosabatlarning murakkab birikmalarini vujudga keltiradi. 
Foyda   shaklini   olgan   sof   daromad   hisobiga,   moddiy   ishlab   chiqarish
sohalarida,   ishlab   chiqarishni   kengaytirish,   uni   moddiy-texnika   bazasini
rivojlantirish uchun zarur bo‘lgan ishlab chiqarish fondi, ishchi-xodimlarni moddiy
rag‘batlantirish   uchun   belgilangan   iste’mol   fondi,   zahira   va   rezerv   fondi   tashkil
etiladi.   Sof   daromad   umumdavlat   pul   fondlarini   (budjet,   Pensiya   fondi   va
boshqalar)   tashkil   etilishida,   soliq   to‘lovlari,   ijtimoiy   sug‘urtaga   ajratmalar   va
boshqa   shakllarda   manba   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Shunday   qilib,   moddiy   ishlab
chiqarishda   tashkil   etilgan   moliyaviy   resurslar   xalq   xo‘jaligini   boshqa
bo‘g‘inlarida   pul   fondlarini   tashkil  etish   uchun  ishlatiladi.  Bu  esa,  butun  davlatni moliyaviy   tizimini   boshlang‘ich   asosi   bo‘lib   xizmat   qiladi   va   moddiy   ishlab
chiqarish   moliyasining   uchinchi   xususiyatini   ifodalaydi.   Turli   xil   ehtiyojlarni
qondirish   imkoniyati,   mamlakatning   umumiy   moliyaviy   holati   aynan   moddiy
ishlab chiqarish moliyasining holatiga bog‘liqdir. 
Moliya,   shuningdek   ayirboshlash   va   iste’molga   o‘z   ta’sirini   o‘tkazishi
mumkin.   Bu   maqsadli   pul   fondlari   orqali   amalga   oshiriladi.   Ularning   miqdori,
tashkil   etish   shartlari   va   tartibi,   foydalanish   tamoyillari   ayirboshlash   va   iste’mol
sohalarini talablarini hisobga olgan holda o‘zgaradi. Moliyani hamma takror ishlab
chiqarish   jarayonlari   davrlari   bilan   uzviy   bog‘liqligi   moddiy   ishlab   chiqarish
moliyasining   to‘rtinchi   spetsifik   xususiyatini   ifodalaydi.   Bu   xususiyat,   iqtisodiy
rag‘batlantirish sifatida, moliya bilan foydalanish jarayonida obyektiv asos bo‘lib,
katta ahamiyatga ega. 
Moddiy   ishlab   chiqarish   sohasi   noishlab   chiqarish   sohasini   vujudga
kelishiga imkon yaratadi. Moddiy ishlab chiqarish sohasi xalq xo‘jaligining asosiy
sohasi   bo‘lib,   qiymat,   ijtimoiy   mahsulot   va   milliy   daromadni   vujudga   keltiradi.
Noishlab   chiqarish   sohasi   esa,   shu   vujudga   kelgan   daromadni   taqsimlanishida
ishtirok etadi.  2.Korxonalar faoliyatini
Ishlab   chiqarish   sohasi   -   bu   iqtisodiyotning   moddiy   boyliklar   ishlab
chiqarmaydigan   tarmoqlari   majmuidir.   Ularga:   uy-joy   kommunal   xo‘jaligi   va
aholiga   maishiy   xizmat   ko‘rsatish,   boshqarish,   maorif,   madaniyat   va   boshqa
jamoat   tashkilotlari   kiradi.   Noishlab   chiqarish   sohasida   ham   turli   xarakterga   ega
bo‘lgan   moliyaviy   munosabatlar   vujudga   keladi   va   ularni   quyidagi   guruhlarga
ajratish mumkin:
rasm .  No ishlab chiqarish soha s ida  yuzaga keladigan  moliyaviy
munosabatlar
 tarmoq (uning boshqaruv organi nomidan) yoki muassasani  (tashkilotni)
o‘zini   budjet   bilan   pul   munosabatlari.   Ular   asosida   budjet   mablag‘lari   hisobidan
tarmoq   pul   fondlari   tashkil   etiladi   (ta’lim,   sog‘liqni   saqlash,   madaniyat   va
boshqalar).   To‘lov   asosida   faoliyat   ko‘rsatayotgan   tashkilotlar   budjetga
belgilangan to‘lovlarni o‘tkazishlari mumkin;
 yuqori boshqaruv organlari bilan ularga qarashli muassalar (tashkilotlar)
o‘rtasida   hamda   oxirgilarni   ichida   vujudga   keladigan   munosabatlar.   Ular   xo‘jalik
subyektlarini   ixtiyorida   tarmoq   fondlaridan   foydalanish,   maqsadli   pul   fondlarini
tashkil etish bilan birga sodir bo‘ladi, masalan ish haqi, kapital ta’mirlash va h. k.
Muassasalar   va   tashkilotlar   ichida,   ish   haqi   va   iqtisodiy   rag‘batlantirish   fondini Noishlab chiqarish 
sohasida yuzaga 
k е ladigan moliyaviy 
munosabatlarByudjеt bilan 
yuzaga 
kеladigan
Tarmoq boshqaruv 
organlari va idoraviy 
muassasalar bilan 
yuzaga k е ladigan Turli tarmoq 
xo`jalik yurituvchi 
sub'еktlari bilan 
yuzaga kеladigan Xizmatlar 
ist е 'molchilari va 
homiylar bilan 
yuzaga 
k е ladigan tashkil   etish   va   sarflash   hamda   pul   mablag‘larini   maqsadli   yo‘nalishlar   bo‘yicha
qayta taqsimlash bilan bog‘liq bo‘lgan moliyaviy munosabatlardir. 
 turli   tarmoq   xo‘jalik   subyektlari   o‘rtasida   vujudga   keladigan   pul
munosabatlari,   shuningdek   budjetdan   tashqari   fondlarni   tashkil   etish   va
foydalanish bilan bog‘liq bo‘lgan moliyaviy munosabatlar;
 xo‘jalik   subyektlari   bilan   xizmatni   iste’mol   qiluvchilar   va   homiylar
o‘rtasidagi   pul   munosabatlari.   Ular   asosida   noishlab   chiqarish   sohasidagi
muassasalar va tashkilotlarning moliyaviy manbalari tashkil etiladi. 
Nomoddiy   ishlab   chiqarish   ham   moliyani   tashkil   etilishiga   ta’sir   etadi   va
birinchi o‘ziga xos xususiyati  bo‘lib, moliya jismoniy va yuridik shaxslarga xizmat
ko‘rsatish   jarayonini   ifoda   etadi.   Xizmat   ko‘rsatishni   turli-tumanligi   va
iste’molchilarga ularni taqdim etish xarakteri bir turda bo‘lmasligidan kelib chiqib,
noishlab   chiqarish   sohasidagi   muassasalar   va   tashkilotlar   to‘lov   yoki   to‘lovsiz
faoliyat   ko‘rsatishlari   mumkin.   Bu   pul   fondlarini   tashkil   etish   tartibiga   va
manbalariga, ulardan foydalanish tamoyillari va yo‘nalishlariga ta’sir etadi. 
Noishlab chiqarish sohasidagi muassasalar va tashkilotlarning moddiy asosi
bo‘lib,   tovar   ishlab   chiqarish   sharoitida   natural-moddiy   va   qiymat   (pul)   shakliga
ega   bo‘lgan   noishlab   chiqarish   fondlari   hisoblanadi.   Shu   fondlarga   ega   bo‘lish,
yangilash, kengaytirish va ishlatish bilan bog‘liq bo‘lgan munosabatlar  moliyaviy
munosabatlarni   ifodalaydi.   Ular   asosida   maqsadli   pul   fondlarini   tashkil   etish   va
foydalanish   vujudga   keladi   va   shunda   nomoddiy   ishlab   chiqarish   moliyasining
ikkinchi o‘ziga xos xususiyati  namoyon bo‘ladi. 
Ularning   uchinchi   xususiyati   xizmat   ko‘rsatish   va   uni   iste’moli   o‘rtasida
almashish   davri   yo‘qligida.   Modomiki,   xizmat   o‘z   tabiati   bo‘yicha   nomoddiy,   u
jamg‘arilmaydi va yaratilishi bilan u uzoqlashib (yoki begonalashib) ketishi kerak.
Bu   esa,   noishlab   chiqarish   sohasida   pul   mablag‘larni   harakatini,   xarakterini,
maqsadli pul fondlarini tashkil etish va foydalanish sharoitini va tartibini alohida,
o‘ziga xosligini ifodalaydi. 
Noishlab   chiqarish   sohasining   ko‘p   tarmoqlarida   yuqori   malakali,   odatda
oliy ma’lumotli  ishlovchilar  tashkil  etadi.  Shuning uchun noishlab  chiqarish soha aqliy mehnatni eng ko‘p to‘planishi bilan ajraladi va umumiy xarajatlar ichida eng
katta miqdori bo‘lib, ularga xizmat ko‘rsatganlari uchun ish haqi to‘lashga sezilarli
darajada   mablag‘   ajratiladi.   Natijada   noishlab   chiqarish   sohasida   aqliy   mehnatni
samaradorligini oshirishga, uni rag‘batlantirishga yo‘naltirilgan maxsus moliyaviy
mexanizmdan   foydalanish   zarurligida   ifodalanganligi   noishlab   chiqarish   sohasi
moliyasining  to‘rtinchi o‘ziga xos xususiyatini  bildiradi. 
Noishlab   chiqarish   sohasining,   odatda,   o‘z   daromadlari   bo‘lmagan
muassasalar   uchun   pul   mablag‘lari   davlat   budjetidan   ajratiladi   yoki   uni   smetali
moliyalashtirish deyiladi. 
Smetali   moliyalashtirish   muassasani   hamma   xarajatlarini   qoplash   uchun
davlat   budjetidan   ajratilgan   pul   hajmini   aniq   bir   maqsadga   qaratilganligi   va
choraklarga   taqsimlanishini   aniqlaydi.   Noishlab   chiqarish   muassasalarini
ta’minlash   uchun   budjet   mablag‘laridan   tashqari   korxonalar,   ijtimoiy   va   boshqa
tashkilotlardan   mablag‘lar   ajratilishi   mumkin,   lekin   moliyalashtirishning   asosiy
manbai   sifatida   davlat   budjeti   bo‘lib   qoladi.   Boshqa   moliyaviy   rejalardan   yoki
daromadlar   va   xarajatlar   shaklida   tuzilgan   balansdan,   smeta   smetali
moliyalashtirish   muassasalarini   budjet   bilan   bo‘ladigan   munosabatlari   bir
tomonlama   yoki   faqat   xarajatlar   rejasini   ifoda   etib   ajraladi.   Agarda   ayrim   budjet
muassasalarida   ishlab   chiqarish   yoki   boshqa   faoliyatlardan   daromadlar   olinmasa,
odatda,   ular   maxsus   mablag‘lar   shaklida   daromadlar   va   xarajatlar   smetasida
inobatga   olinib,   alohida   ishlatiladi.   Bunda   budjet   muassasi   smetasiga,   muassasa
normal  ishlamog‘i uchun, xarajatlar to‘liq hajmda kiritiladi, maxsus  va budjetdan
tashqaridagi mavjud bo‘lgan mablag‘lar inobatga olinmaydi. 
Smeta   noishlab   chiqarish   muassasalarining   talablarini   va   davlat   budjetini
imkoniyatlarini   inobatga   olib   va   shartli   ravishda   davlat   qarorlarini   va   boshqa
me’yoriy   hujjatlarga,   yo‘riqnomalarga   amal   qilingan   holda   tuziladi.   Budjet
muassasalarining   xarajatlari   har   bir   smetani   ajratgan   pulini   aniq   bir   maqsadga
yo‘naltirilganligini   aniqlaydigan   budjet   klassifikatsiyaning   moddasi,   bo‘limi   va
paragrafi   bo‘yicha   taqsimlanadi   yoki   guruhlantiriladi.   Muassasaning   normal ishlashi uchun mablag‘lardagi haqikiy talab har bir xarajatning o‘ziga xos hisoboti
bilan asoslanadi. 
Tadbirkorlik   faoliyatining   obyektlariga   investitsiyalar   turli   xil   shakllarda
amalga   oshirilishi   mumkin.   Hisob,   tahlil,   rejalashtirish   va   nazorat   uchun   ular
alohida   belgilari   bo‘yicha   turkumlanadi.   Pul   mablag‘lari   qo‘yilmasi   obyektlari
bo‘yicha  real  va  moliyaviy  investitsiyalarga bo‘linadi.
Real investitsiyalar (kapital qo‘yilmalar)  –  mablag‘larni moddiy va nomoddiy
aktivlarga   (innovatsiyalarga)   avanslashtirish.   Kapital   qo‘yilmalar   quyidagi
mezonlar bo‘yicha  turkumlanadi :
tarmoq tuzilmasi bo‘yicha (sanoat, qishloq xo‘jaligi, transport, aloqa, savdo va b.);
• mulkchilik shakli bo‘yicha (davlat, xususiy, aralash va b.) ;
• takror   ishlab   chiqarish   tuzilmasi   bo‘yicha   (yangi   qurilish,   kengaytirish,
tiklash, texnik qayta qurollantirish, faoliyat ko‘rsatayotgan korxonalar quvvatlarini
saqlab qolish ;
• texnologik   tuzilishi   bo‘yicha   (qurilish-montaj   ishlari,   jihozlar   sotib   olish,
boshqa kapital xarajatlar) ;
• tayinlanishi   bo‘yicha   (ishlab   chiqarish   obyektlari,   uy-joy   va   madaniy-
maishiy qurilishlar) ;
• moliyalashtirish manbalari bo‘yicha – ichki va tashqi (qarz va jalb qilingan) .
Nomoliyaviy   aktivlarga   qilinayotgan   investitsiyalarning   asosiy   ulushini
asosiy   kapitalga   qo‘yilmalar   tashkil   etadi   (kapital   ta’mirlash   xarajatlari   bilan
birga). 
Moliyaviy investitsiyalar  –  bu mablag‘larni davlat va korporativ (aksiyadorlik
jamiyatlarining   aksiyalari   va   obligatsiyalari)   qimmatli   qog‘ozlarga   qo‘yish,
maqsadli   pul   omonatlari,   boshqa   korxonalarning   ustav   kapitalig   qo‘yilmalar.
Ishtirok   etish   xarakteri   bo‘yicha   bevosita   va   bilvosita   moliyaviy   investitsiyalarga
bo‘linadi.  Bevosita  investitsiyalar investorni pul mablag‘larini qo‘yish obyektlarini
tanlashda   bevosita   ishtirok   etishini   nazarda   tutadi.   Bilvosita   investitsiyalar
moliyaviy   vositachilar   –   tijorat   banklari,   investitsiya   kompaniyalari   va   fondlari,
sug‘urta   kompaniyalari   orqali   amalga   oshiriladi.   Moliyaviy   vositachilar   yig‘ilgan mablag‘larni   investor   manfaatlarida   samarali   foydalanishni   ta’minlash   uchun
o‘zining   xohishi   bo‘yicha   joylashtiradi.   O‘zining   xizmatlari   uchun   ular   haqlarini
oladilar. 
3. Korxonalar faoliyati  haqida tushuncha
Investitsiyalash davri bo‘yicha   moliyaviy qo‘yilmalar   qisqa muddatli   (bir yil
muddatgacha)   va   uzoq   muddatli   (bir   yildan   ortiq   muddatga)larga   turkumlanadi.
Uzoq muddatlilar asosiy kapatalga investitsiyalarni moliyalashtirish manbai bo‘lib
xizmat qilishi mumkin. 
Risk darajasi bo‘yicha   moliyaviy investitsiyalarning quyidagi turlari mavjud.
Risksiz   investitsiyalar   –   mablag‘larni   moliyaviy   vositalarning   shunday   turlariga
qo‘yishki, ular bo‘yicha kutilayotgan daromadni yoki kapitalni yo‘qotishning real
riski   yo‘q   va   foyda   olish   deyarli   kafolatlangan.   Past   riskli   investitsiyalar   –   risk
darajasi   o‘rtacha   bozor   ko‘rsatkichidan   past   bo‘lgan   moliyaviy   aktivlarga   kapital
qo‘yilishi.   O‘rta   riskli   investitsiyalar   –   alaqancha   riskli   moliyaviy   vositalarga
(misol   uchun,   maksimal   daromad   olinishi   kutilayotgan   yosh   kompaniyalar
aksiyalariga) kapital qo‘yilma qilish.
O‘zbekiston   moliya   bozoridagi   investitsiya   faoliyati   subyektlari:   emitentlar,
investorlar, nodavlat moliyaviy vositachilar va b. hisoblanadi. 
Noishlab chiqarish sohasida, tijorat asosida faoliyat ko‘rsatuvchi korxonalar
qatorida: kommunal, maishiy xizmat, sug‘urta, bank va boshqa tijorat faoliyati olib
boruvchi ko‘pgina muassasalar va tashkilotlar mavjud. 
Notijorat   faoliyat   ma’lum   bir   daromad   olishni   inkor   etmaydi,   lekin   shu
daromad   tashkilotni   rivojlantirishga   sarflanadi.  Notijorat   tashkilotlarni   mavjudligi
jamiyat uchun zarur, chunki ularga ko‘pgina tibbiy, maorif, ta’lim, madaniy, ilmiy
muassasalar va h. k. kiradi. 
Ijtimoiy ishlab chiqarish korxonalari va ular qaramog‘idagi tashkilotlarning
o‘z   daromadlari   va   jamg‘armalari   bo‘lib,   to‘liq   moliyaviy   mustaqillikka   ega   va
davlat budjeti oldida asosiy faoliyatlari bo‘yicha majburiyatlarini olib borishmaydi.
Ularning   faoliyatini   amalga   oshirish   uchun   daromadlar   va   xarajatlar   smetasi shaklida   moliyaviy   reja   tuziladi ,   l ekin   xo‘jalik   faoliyati   natijasida   olingan
daromadlardan davlatga soliq to‘lanadi. 
Moliyaviy   rejaning   daromadlar   va   xarajatlar   moddalari   ijtimoiy   tashkilot
faoliyatining   sohasiga   asoslanib   ajraladi.   Tashkilotning   ko‘pchiligida   daromadlar
boshlang‘ich   a’zolik   to‘lovlaridan   uning   qaramog‘ida   bo‘lgan   korxonalarni
foydasidan ushlab qolingan mablag‘lardan tashkil topadi. 
Ijodiy   uyushmalarning   ijtimoiy   tashkilotlarda   (Rassomlar   uyushmasi ,
Arxitektorlar   uyushmasi   va boshqalar)da boshqa xil daromadlar ham  bo‘ladi  - bu
davlat   korxonalari   va   xo‘jalik   tashkilotlarning   maxsus   ajratilgan   pul   mablag‘lari.
Ijtimoiy   tashkilotlarning   daromadlari   tarkibida   ko‘ngilli   sport   jamiyatlariga,
jismoniy   tarbiyani   rivojlantirishga,   mahalliy   bastakorlar   va   yozuvchilar
uyushmasining   apparatlarini,   ma’muriy   xo‘jalik   xarajatlarini   va   boshqalarni
qoplash   uchun   davlat   budjetidan   ajratilgan   pul   mablag‘lari   (assignovaniyalar)
bo‘lishi   mumkin.   Xarajatlar   moddalarida   esa,   ijtimoiy   tashkilotlarning   asosiy
faoliyati   bilan   bog‘liq   bo‘ladigan   mablag‘larning   sarflanishi   aks   ettiriladi.   Ular:
kapital qurilish, kapital ta’mirlash, ma’muriy-xo‘jalik xarajatlar, apparatga xizmat
haqi to‘lashdir.  Xulosa
Ishlab   chiqarishning   moddiy   asosi   -   bu   ishlab   chiqarish   fondlaridir.   Ularni
olish,   yangilash   va   kengaytirish   uchun   korxona   zarur   bo‘lgan   moliyaviy
resurslarga   ega   bo‘lishi   va   maqsadli   pul   fondlarini   tashkil   etishi   kerak.   Maqsadli
pul   fondlari   ishlab   chiqarish   fondlarini   aylanishida   xizmat   qiladi   va   ularni
uzluksizligini ta’minlaydi. Bu holat, ishlab chiqarish fondlarini tashkil etish, doim
to‘ldirish   va   ko‘paytirish   jarayonlarini   ifodalab   berib,   moddiy   ishlab   chiqarish
moliyasining ikkinchi xususiyatini  hosil qiladi. 
Ishlab chiqarish natijasida yaratilgan qiymat sotilgandan so‘ng taqsimlanadi.
Shu   taqsimlanish   jarayonida   ish   haqi   fondini   tashkil   etish,   sof   daromadni
taqsimlash va sarflash uchun moliyaviy munosabatlar vujudga keladi. Sof daromad
faqatgina moddiy ishlab chiqarishda emas, balki nomoddiy ishlab chiqarishda ham
bir   nechta   pul   fondlarini   tashkil   etilishida   manba   bo‘lib,   taqsimlanish   jarayonida
moliyaviy munosabatlarning murakkab birikmalarini vujudga keltiradi. 
Foyda   shaklini   olgan   sof   daromad   hisobiga,   moddiy   ishlab   chiqarish
sohalarida,   ishlab   chiqarishni   kengaytirish,   uni   moddiy-texnika   bazasini
rivojlantirish uchun zarur bo‘lgan ishlab chiqarish fondi, ishchi-xodimlarni moddiy
rag‘batlantirish   uchun   belgilangan   iste’mol   fondi,   zahira   va   rezerv   fondi   tashkil
etiladi.   Sof   daromad   umumdavlat   pul   fondlarini   (budjet,   Pensiya   fondi   va
boshqalar)   tashkil   etilishida,   soliq   to‘lovlari,   ijtimoiy   sug‘urtaga   ajratmalar   va
boshqa   shakllarda   manba   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Shunday   qilib,   moddiy   ishlab
chiqarishda   tashkil   etilgan   moliyaviy   resurslar   xalq   xo‘jaligini   boshqa
bo‘g‘inlarida pul fondlarini tashkil etish uchun ishlatiladi. Foydalanilgan  adabiyotlar :
1. Va h obo v  A.  va bosh q alar. Budjet   - soli q  siyosati  yaxlitligi.  O‘q uv 
qo‘ llanma. - T.: I q tisod va moliya.  2005.285 b.
2. Va h ob o v A. va bosh q alar .  Moliyaviy va bosh q aruv ta h lili.  Darslik. T.: 
Shar q  2005. 220 b.
3. Mali k ov T., Xaydarov N. Davlat budjeti . O‘q uv  qo‘ llanma, T . : 
"IQT1SOD-MOLIYA", 2007, 84 b.
4. M alikov T., Xaydarov N. Budjet daromadlari va xarajatlari . O‘q uv 
qo‘ lla n ma, T . : "IQTISOD-MOLIYA", 2007 , 245 b.
5. M aliko v T., Xaydarov N. Budjet: tizimi, tuzulmasi, jarayoni . O‘q uv 
qo‘ llanma, T .:  "IQTISOD-MOLIYA", 2008, 84 b.
6. Yo‘l dosh e v  Z ., Malikov T. Uy x o‘ jaligi moliyasi.  O‘q uv  qo‘ llanma, T .: 
"IQTISOD-MOLIYA", 2008, 105 b.
7. Неshитой А.С. Финансы. Уchебник.-М.:”Даshков и К”, 2007. 512 с.
8. Романовский В.М. Уchебник.-М.:”Юрайт”, 2008. 462 с.

Korxonalar faoliyatini tashkil qilish tugatish

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • “Lentali konveyerning yuritmasini hisoblash”
  • O’zbekiston Respublikasi ta’lim tizimidagi islohatlar yutuq va istiqboli (Navoiy viloyati misolida)
  • Korxona va tashkilotlarda sifat menejmenti
  • Ishsizlikning iqtisodiy va ijtimoiy oqibatlari
  • Korxonaning moliyaviy natijalarini

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский