Korxonalar iqtisodiy faoliyatida kredit samaradorligini oshirish masalalari

Korxonalar    iqtisodiy faoliyatida kredit samaradorligini oshirish masalalari 
Reja:
 Kirish…………………………………………………………… .. … . ……..........3
1. Respublikamiz banklaridagi kredit tizimi va ularning moliya tizimidagi 
ahamiyati…………………………………………………………………………5
2. Korxonalar iqtisodiy faoliyatida kredit samaradorligini oshirish     Tijorat 
banklarining tashkiliy tuzilishi va ulardagi kredit munosabatlari 
operatsiyalari…………………………………………………………………...11
3. O’zbekiston banklaridagi foiz stavkasi  kredit muddatlari va 
miqdorlari………………………………………………………………………15
Xulosa ……………………………………………………………………… .….29
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati  ……………… …………………… ……..30
1 Kirish
Kurs   ishining   dolzarbligi :       O’zbekiston   Respublikasi   mustaqillikka
erishishi   bilan   iqtisodiy   barqarorlikni,   fan-texnika   taraqqiyotini,   ishlab   chiqarish
samaradorligini   ortishiga   va   fuqarolar   turmush   tarzini   yanada   yaxshilashga
ta’minlashga   katta   e’tibor   bermoqda.   Hozirgi   kunda   insoniyat   turmush   tarzini
banklar   xizmatisiz   tasavvur   etib   bo’lmaydi.   Chunki   banklar   xo'jalik   sub'ektlarini
kredit mablag’lari bilan ta'minlab, ijtimoiy sarmoyani qayta taqsimlash jarayonida
vositachi   sifatida   qatnashadi   va   jamiyat   miqyosida   umumiy   samaradorlikni
oshirishga xizmat qiladi.Oxirgi yillarda O’zbekistonda bank tizimini isloh qilinishi
va erkinlashtirish boyicha Prezident Farmonlari, Vazirlar Mahkamasining qarorlari
va qator boshqa me’yoriy hujjatlar qabul qilindi.
      O’zbekiston   Respublikasi   rahbari   jahon   moliyaviy-iqtisodiy   inqirozi   va
uning salbiy oqibatlarini bartaraf etish borasida toxtalib otib shuni ta’kidlab otdiki:
«Barchamiz   bir   haqiqatni   anglab   yetishimiz   lozim   —   O’zbekiston   bugun  xalqaro
hamjamiyatning   va   global   moliyaviy-iqtisodiy   bozorning   ajralmas   tarkibiy   qismi
hisoblanadi.   Buning   tasdigini   tashqi   dunyo   bilan   aloqalarimiz   tobora   kengayib
borayotganida,   taraqqiy   topgan   yetakchi   davlatlar   komagida   iqtisodiyot
tarmoqlarini   rivojlantirish,   modernizastiya   qilish,   texnik   va   texnologik   qayta
jihozlash boyicha dasturlarning amalga oshirilayotganida, O’zbekistonning xalqaro
savdo tizimiga integrastiyalashuvida, mahsulot va tovarlar importi va eksportining
osib borishida va boshqa misollarda yaqqol ko`rishimiz mumkin
  O'zbekiston   Respublikasining     Aksiyadorlik   Tijorat   Milliy   banki,
O'zbekistonning   eng   qadimgi   banklaridan   biri   deb   atalishi   mubolag'asiz   emas.
Bank   tarixi   1875-yilda,   birinchi   jamg'arma   banki   ochilgan   paytda   boshlandi.
Ushbu   bank   1995-yilga   qadar   Sovet   Ittifoqi   jamg'arma   banki   filiali   bo’lgan,   shu
yilning   to'rtinchi   oktyabrida   esa     hukumat   va   "Uzsberbank"   qarori   bilan   "milliy
aktsiyadorlik-tijorat   banki"ga   aylantirilgan.   "O'zbekiston   Respublikasi
Prezidentining 2015-yil   aprel oyida PF-4720 "Aksiyadorlik jamiyatlar korporativ
boshqaruvni   zamonaviy   usullarini   joriy   etish   chora-tadbirlari   to'g'risida"   farmon
2 chiqardi,   farmonga   binoan   bank   nomini   “Aksiyadorlik-tijorat   Xalq   banki"ga
o'zgartirdi. So'nggi yillarda, mamlakatimizda amalga oshirilayotgan o’zgarishlar va
davlatning qo'llab-quvvatlashi boisi "Xalq banki" jadal rivojlanib, salohiyati oshib
bormoqda.   Mustaqillikning   dastlabki   yillarida   "Xalq   banki"   turli   moliyaviy   va
mablag'-kredit   islohotlar   davrida,   mamlakatimizning   moliyaviy   agenti   rolini
o'ynadi,   davlat   iqtisodiyotida   har   doim   o'z   vazifalarini   muvaffaqiyatli   amalga
oshirdi.
O'zbekiston   mustaqilligi   e'lon   qilingandan   so'ng,   "Xalq   banki"
mamlakatning   og’ir   davrida   iqtisodiy   vaziyatni   barqarorlashtirishda   muhim   rol
o'ynadi. Bizning iqtisodiy pul-kredit sohamiz bankning faol ishtirokida islohotlarga
muhtoj   edi.   "Xalq   banki"   oldida   turgan   asosiy   vazifalardan   biri   o'z   salohiyatini
barqarorlashtirish   hamda   xalqning   bankga   bo’lgan   ishonch   pog’onasini   oshirish
bo’ldi   ,   bundan   tashqari   mamlakatimiz   bank   xizmatlari   bozorida   mavqeini
mustahkamlash bo'yicha uzluksiz ishlar olib bordi.
  Hozirgi kunda "Xalq banki" mustaqil O'zbekiston bank tizimining ajralmas
qismi   hisoblanadi.   197   ta   viloyat,   tuman   va   shahar   filiallari,   33   ta   mini-banklar,
shuningdek 1000 dan ortiq jamg'arma va maxsus kassalar mamlakatimizdagi oddiy
fuqarolariga,   tadbirkorlariga   hamda   kichik   biznes   sub'ektlariga   doimo   turli   bank
xizmatlarini taqdim etib bormoqda.
Eng   muhimi   "Xalq   banki"mizning  asosiy   maqsadi,   o’z  nomidan   ma’lumki,
O'zbekistonnig   keksa   fuqarolarini   doimiy   pensiya   bilan   ta'minlash   hisoblanadi.
O’zbekiston   qonunida   aytib   o’tilganidek   “fuqarolarni   jamg'arib   boriladigan
pensiyasi  bilan ta’minlash”  mavjud pensiya tizimida qo'shimcha ravishda maxsus
hisoblash   tizimini   shakllantrishdan   iborat.     "Xalq   banki"   xavfsiz   elektron
ma'lumotlar   bazasini   yaratdi,   bu   esa   barcha   bank   filiallarini     bog'lovchi   uzluksiz
monitoring va u yerdagi hatti-xarakatlarni nazorat qilish uchun imkon berdi.  "Xalq
banki"   jamoasi   muntazam   ravishda   o’zlaridagi   maqsad   va   vazifalar   ro’yxatini
yangilab turadilar  hamda ushbu maqsad va vazifalarni muvaffaqiyatli  bajaradilar.
Hozirgi   kunda   bank   oldidagi   vazifa   xizmat   ko'rsatishning   yuqori   darajasiga
3 erishish   hamda   mamlakatimizda   bank   xizmatlari   ko'rsatishda   liderlaridan   biri
o'rnini ushlab turishdan iborat. Bundan tashqari "Xalq banki" investitsiya va ilg'or
boshqarishni   hamda   kommunikatsiya   texnologiyalarini   qo'llanilishini   yanada
jozibador bo'lishini istaydi.
Xalq   banki   xodimlari   doimo   o'zlariga   yangi   g’oyalar   va   yangi   strategik
maqsadlarni   belgilaydilar.   Hozirgi   paytda   ular   mijozlarga   xizmatni   sifat   jihatidan
yangi bosqichga o’tishini, respublikada eng yirik bank raqobat o'rniga erishishini,
boshqaruv va ishlab chiqarish jarayonlarini modernizatsiya qilish orqali moliyaviy
xizmatlar   bozorining   ko'rsatkichlari   bir   qator   investitsiya   jozibadorligini   va
yetakchi o'rinlarda kirishishini ta'minlanishiga harakat qilmoqdalar.
Kurs   ishining   maqsadi :   Hozirgi   zamonda   jahonda   umum   qabul   qilingan
tizim bo‘lib ikki pog‘onali bank tizimi xizmat qiladi va u davlat Markaziy banki va
tijorat banklari tarmog‘ini o‘z ichiga oladi.
   Kurs ishining vazifasi : Markaziy Bank banklarning banki sifatida bank va
moliya muassasalari  faoliyatining barqarorligini  ta’minlaydi. Birinchi navbatda, u
ko‘pchilik   moliya   institutlari,   banklarning   faoliyatida   moliyaviy   jihatdan
muammolar yuzaga kelganida, banklar omonatchilar oldidagi o‘z majburiyatlarini
bajara   olmay   qolgan   holda   moliyaviy   sarosima   paydo   bo‘lishining   oldini   olishi
kerak. 
Kurs   ishining   obyekti :   Bu   masalani   hal   qilish   uchun   Markaziy   bank,
avvalo,   tartibga   solish   va   nazorat   qilish   funksiyalarini   ikkinchi   pog‘ona   -   tijorat
banklari tizimiga nisbatan bajaradi. 
Kurs ishining predmeti : Markaziy bank majburiyatiga tijorat banklarining
har kunlik faoliyatiga aralashish kirmaydi
4 1-Respublikamiz banklaridagi kredit tizimi va ularning moliya tizimidagi
ahamiyati
Dastlabki   banklar   qachon   va   qanday   paydo   bo‘lganligini   aniqlash   ancha
qiyinchilik   tug‘diradi.   Gap   shundaki,   hozirgi   davrda   banklar   faoliyati
xususiyatidan   kelib   chiqib   turlicha   bo‘lgan   operatsiyalarni   bajaruvchi   universal
moliyaviy tashkilotlarni  o‘zida namoyon qiladi. Masalan,  birinchi  darajali  toifaga
kiruvchi   chet   el   banklari   o‘z   mijozlariga   300   dan   ortiq   turli   xil   xizmatlarni
ko‘rsatadilar. Bu operatsiyalarning va xizmatlarning barchasi bir vaqt va bir joyda
paydo bo‘lmaganligi sababli ham bank ishining “boshlang‘ich” nuqtasini aniqlash
aniq   tadqiqotlar   olib   borishni   va   ular   asosida   ma’lum   bir   fikrlarni
mujassamlashtirishni talab qiladi. Banklarning paydo bo‘lishi tarixi bo‘yicha ba’zi
bir fikrlar to‘g‘risida siz tushunchaga egasiz. 1
Banklar   faoliyatining   eng   “qadimgi”   operatsiyalari   bo‘lib,   pullarni   saqlab
berish bo‘yicha operatsiyalar hisoblanadi. Ma’lumki, eng qadimgi davlatlarda ham
omonatlarni   qabul   qilish   operatsiyalari   mavjud   bo‘lgan.   Ilk   bor   bunday   ish   bilan
ma’lum obro‘ga va ishonchga ega bo‘lgan puldor shaxslar, Evropa mamlakatlarida
cherkov   muassasalari   shug‘ullanganlar.   Masalan,   mashhur   grek   ehromlari
(masalan,   Delfiya,   Efes   ehromlari)   bir   paytning   o‘zida   o‘ziga   xos   bank
muassasalari   bo‘lib   xizmat   qilgan.   Yillar   o‘tishi   bilan   o‘sha   qadimgi   davrlardan
boshlab, ayrim hollarda qo‘yilgan pul yoki mulk bo‘yicha foizlar ham hisoblangan.
Banklarning   kelib   chiqishiga   bag‘ishlangan   mavjud   adabiyotlarning   tahlili   shuni
ko‘rsatadiki,   banklarning   paydo   bo‘lishining   asosiy   yoki   boshlang‘ich   zamini
birinchidan, pul mablag‘larini saqlab berish bo‘lsa, ikkinchidan, pul mablag‘larini
almashtirib   berishdan   iborat   ekanligini   ko‘rishimiz   mumkin.   Pul   ayirboshlash
bo‘yicha   ehtiyoj   alohida   paydo   bo‘lgan.   Bunda   Evropani   yorqin   misol   qilib
ko‘rsatish   mumkin.  O‘rta  asrlarda  tangalarning  yagona  tizimi  mavjud  bo‘lmagan.
Savdo turli mamlakatlar, shaharlar, hatto alohida shaxslarning tangalari orqali olib
borilgan. Barcha tangalar turli vazn, shakl va nominalga ega edilar. Shuning uchun
1
  “ Pul, Kredit va Banklar” kitobi   I.I. Alimov
5 tangalar bilan shug‘ullanuvchi va ayirboshlashni  olib bora oladigan mutaxassislar
o‘z   ayirboshlash   stollari   bilan   qizg‘in   savdo   ketayotgan   joylarga   joylashishgan.
Shu bois, “bank” so‘zi italyancha “banco” - ayirboshlovchining oldidagi stol degan
ma’noni anglatuvchi so‘zdan kelib chiqqan. Bunga o‘xshash operatsiyalar bundan
ancha avvalgi davrlarda qadimgi Gretsiya, Rim, Sharqda amalga oshirilar edi.
   Pulni saqlash va ayirboshlash bo‘yicha operatsiyalar bilan shug‘ullanuvchi
shaxslar yig‘ilgan boyliklar - pullar samarasiz, harakatsiz yotganini tushunishar va
agar   mavjud   mablag‘larning   hech   bo‘lmaganda   bir   qismini   bo‘lsa   ham
vaqtinchalik foydalanishga berilsa, sezilarli foyda olish mumkinligini bilishar edi.
Shunday qilib,  garov  asosida   pullarni   ma’lum   muddatga  qaytarish  va  foiz  to‘lash
shartlari   bilan   berishayotgan   ssuda   (kredit)   operatsiyalari   paydo   bo‘lgan.   Bunda
garov sifatida uylar, kemalar, qimmatbaho buyumlar, chorva mollari, qullar qabul
qilingan.   Bir   bank,   aniqrog‘i   pulni   saqlab   beruvchi   xizmatlaridan   bir-biri   bilan
o‘zaro   hisob-kitoblar   bilan   bog‘langan   bir   necha   shaxslar   foydalanish   mumkin
bo‘lgani   uchun,   asta-sekin   mijozlarga   hisob-kitob   xizmatini   ko‘rsatish
operatsiyalariga ehtiyoj  paydo bo‘la boshladi. Dastavval  ular quyidagicha amalga
oshirilar edi. Har bir omonatchi pulni saqlab beruvchida uning ismi yozilgan jadval
shaklidagi o‘z hisob varaqasiga ega bo‘lgan. Bu jadvalda pullarning harakati (kirim
yoki   chiqim)   aks   ettirilar   edi.   Butun   operatsiyani   pulni   saqlab   beruvchi-bankir
omonatchining og‘zaki yoki yozma buyrug‘i bilan amalga oshirar edi. Bunda mos
o‘zgarishlar o‘zaro hisob- kitoblarda ishtirok etuvchi shaxslar jadvallariga kiritilar
edi.   Bu   eng   sodda   xizmatlar   naqd   pulsiz   hisob-kitoblarning   dastlabki   shakllarini
tashkil qilgan.
  Barcha   yuqoridagi   operatsiyalar   dastlab   alohida   mavjud   bo‘lgan   va
keyinchalik   ular   biz   bank   deb   nomlashga   odatlangan   bir   xil   tashkilotlar
chegaralarida   birlashganlar.   G‘arbiy   Evropada   oddiy   ayirboshlash   idoralaridan
bank   uylariga   o‘tish   jarayoni   XVI-XVII   asrlarda   ro‘y   berdi.     Ko‘pchilik
iqtisodchilar bank mohiyatini ssuda (kredit) operatsiyalarida ko‘rishga moyildirlar.
6     Shuni   hisobga   olish   kerakki,   har   bir   davlatda   bank   faoliyatining   qonuniy
tariflarining   o‘ziga   xos   xususiyatlari   mavjud.   Shunday   qilib,   bank   ishining   asrlik
an’analariga   ega   Angliyada   1979-yilda   banklar   to‘g‘risida   yangi   qonun   qabul
qilindi.   Unda   “bank”   atamasining   ta’rifiga   alohida   e’tibor   berilgan.   Britaniyalik
qonun   chiqaruvchilar   bank   ta’rifini   ancha   soddalashtirganlar,   ya’ni   ular   bank
deganda   Angliya   Davlat   Banki   bank   deb   tan   olgan   har   qanday   kompaniya
tushunilishi   mumkinligini   qayd   etganlar.   To‘g‘ri,   o‘z   navbatida   Angliya   Banki
Jahon   tajribasi   nuqtai   nazaridan   umum   tan   olingan   bank   xususiyatlariga   ega
bo‘lgan   mezonlarni   o‘rnatgan.   Xususan,   bank   maqomiga   da’vo   qiluvchi
kompaniya   omonatlar   qabul   qilayotgani,   kreditlar   berayotgani,   eksport-import
moliya   operatsiyalarini   amalga   oshirayotganligi,   valyuta   ayirboshlayotganligi,
investitsion   xizmat   ko‘rsatayotganligi  va   moliya  bilan  bog‘liq  masalalar  bo‘yicha
maslahatlar berayotganligini isbot qilishlari ham kerak. 2
    Uzoq   yillar   davomida   jamiyatning   rivojlanishi   va   unga   mos   tovar-pul
munosabatlarining   o‘sib,   takomillashib   borishi   banklarning   operatsiyalari   va
ko‘rsatadigan   xizmatlari   ko‘lamining   kengayib   borishiga,   jamiyat   a’zolarining
pulga bo‘lgan  talabining oshib borishiga  olib kelgan. Davlat, jismoniy  va yuridik
shaxslarning   manfaatini   muvofiqlikda   olib   borish,   davlat   va   jamiyat   a’zolarining
pul mablag‘lariga bo‘lgan talablarini qondirgan holda davlatning iqtisodiy jihatdan
o‘sishi   va   barqarorligini   ta’minlash   maqsadida   banklar   o‘rtasida   bajariladigan
funksiya va operatsiyalar ko‘lami taqsimlana borgan, ya’ni davlat nomidan, davlat
manfaatlarini himoya qilgan holda faoliyat ko‘rsatuvchi banklar va alohida jamiyat
a’zolari   bilan   ishlovchi   banklar   yoki   yuqoridagi   ikki   yo‘nalishni   ham   o‘zida
mujassamlashtirgan   banklar   (oxirigisiga   Sobiq   Sovetlar   davridagi   Davlat   bankini
kiritish   mumkin)   shakllana   borgan.     Hozirgi   zamonda   jahonda   umum   qabul
qilingan tizim bo‘lib ikki pog‘onali bank tizimi xizmat qiladi va u davlat Markaziy
banki va tijorat banklari tarmog‘ini o‘z ichiga oladi.   Markaziy Bank banklarning
banki   sifatida   bank   va   moliya   muassasalari   faoliyatining   barqarorligini
2
  Vahobov. A.V, Malikov. T.S: Moliya. Darslik. T: “Noshir” Toshkent 2018-y. -711 b.
7 ta’minlaydi.   Birinchi   navbatda,   u   ko‘pchilik   moliya   institutlari,   banklarning
faoliyatida moliyaviy jihatdan muammolar yuzaga kelganida, banklar omonatchilar
oldidagi o‘z majburiyatlarini bajara olmay qolgan holda moliyaviy sarosima paydo
bo‘lishining   oldini   olishi   kerak.   Bu   masalani   hal   qilish   uchun   Markaziy   bank,
avvalo,   tartibga   solish   va   nazorat   qilish   funksiyalarini   ikkinchi   pog‘ona   -   tijorat
banklari   tizimiga   nisbatan   bajaradi.   Markaziy   bank   majburiyatiga   tijorat
banklarining   har   kunlik   faoliyatiga   aralashish   kirmaydi.   Markaziy   bank   tijorat
banklarning   me’yoriy   boshqarilishi,   ularning   to‘lovga   qobiliyatliligi   va
likvidliligini ta’minlanishini kuzatib borishi va omonatchilar manfaatlarini himoya
qilishi   kerak.   Bularning   barchasi   nazorat   me’yorlari   tizimi   yordamida   amalga
oshirilib   tijorat   banklari   pog‘onasiga   etkaziladi.     Markaziy   bank   pul   siyosatini
o‘tkazish   yo‘li   bilan   muomaladagi   pul   massasi   ustidan   nazoratni   amalga   oshiradi
va   inflyasiya,   ishsizlikning   past   darajasini   ta’minlash   va   iqtisodiy   o‘sish   uchun
shart-sharoitlar   yaratishi   kerak.   Bunda   Markaziy   bank   emission   bank   vazifasini
bajaradi,   ya’ni   muomalaga   pul   belgilarini   chiqarish   va   ularni   muomaladan   olish
huquqiga   ega   bo‘ladi.     Markaziy   bank   yana   tijorat   banklari   o‘rtasidagi   hisob-
kitoblarni olib borishga imkoniyat yaratadi.
    Bank   tizimining   ikkinchi   pog‘onasi   -   bu   xalq   xo‘jaligi   va   aholiga   xizmat
ko‘rsatishda   bosh   bo‘g‘in   bo‘lgan   mustaqil   tijorat   banklarning   tarmog‘idir.   Ular
yuridik   va   jismoniy   shaxslarga   shartnoma   asosida   turli   hisob-kitob   va   kredit
operatsiyalarini   amalga   oshirish   va   xizmatlar   ko‘rsatish   hamda   boshqa   turli   bank
xizmatlarini ko‘rsatish bilan bog‘liq operatsiyalarni amalga oshiradilar.
    Har   bir   mamlakatda   tijorat   banklarining   soni   turlicha   bo‘lishi   mumkin.
Masalan,   Shvetsiyada   Davlat   banki   40   ga   yaqin   tijorat   banki   faoliyatini   nazorat
qiladi,   xolos,   AQSH   da   13   mingga   yaqin   tijorat   banklari   mavjud,   Shveysariyada
esa   har   10   ming   aholiga   bittadan   moliya   muassasasi   to‘g‘ri   keladi.   Rossiyada
1995-yil   boshiga   kelib,   Rossiya   Markaziy   banki   tomonidan   bank   operatsiyalarini
amalga   oshirish   litsenziyasiga   ega   bo‘lgan   2486   ta   tijorat   banki   qayd   qilingan.
Bank   tizimining   rivojlanish   tarixiga   chuqur   urg‘u   bermasdan,   O‘zbekiston
8 Respublikasi   mustaqillikka   erishganidan   keyin   tashkil   qilingan   va   takomillashib
borayotgan bank tizimi to‘g‘risida to‘xtalsak maqsadga muvofiq bo‘lar edi.
1991-yilning   1-sentyabrida   Respublikamiz   mustaqilligining   e’lon   qilinishi
butun   dunyo   mamlakatlari   tomonidan   tan   olingan   bozor   iqtisodiyoti   dastaklarini
bizning   respublikamizga   ham   kirib   kelishiga   zamin   yaratdi.   Shuning   uchun   ham
respublikamizdagi   bozor   iqtisodiyoti   talablariga   mos   keluvchi   zamonaviy   bank
tizimini yaratish zaruriyati tug‘ildi.
Mustaqillikka   erishilgunga   qadar   O‘zbekiston   bank   muassasalari   Sobiq
Ittifoq   bank   tizimi   tarkibiy   qismiga   kirar   edi.   Shu   bilan   birga   bu   banklar   Sobiq
Ittifoq bank tizimi doirasidan tashqarida faoliyat ko‘rsata olmasdilar. Bank tizimi 3
turdagi banklarni: SSSR Davlat banki, SSSR qurilish banki va SSSR Tashqi savdo
bankini  va Davlat  Mehnat  omonat-jamg‘arma kassalarini  o‘z  ichiga olardi. Sobiq
Ittifoq   bank   tizimida   Davlat   banki   monopol   mavqega   ega   bo‘lib,   u   bir   vaqtning
o‘zida   emissiya   instituti,  qisqa   muddatli   kreditlashtirish,   xo‘jaliklarga   hisob-kitob
operatsiyalari   bo‘yicha   xizmat   ko‘rsatuvchi   markaz   hisoblanardi.   Ham   emissiya
funksiyalarini,   ham   hisob-kitoblar   va   kreditlar   bo‘yicha   mijozlarga   xizmat
ko‘rsatish   funksiyalarini   bajarishga   monopollashuvi   Davlat   bankini   davlat
boshqaruv va nazorat organiga aylantirgan edi. 3
Ma’muriy   buyruqbozlik   davrida   kredit   munosabatlari   iqtisodiyotni
boshqarishda shaklan yuzaki xarakterga ega edi. Kredit resurslari va pul resurslari
harakatini   ham   boshqarish,   ham   nazorat   qilish   davlat   bankining   monopol   ta’siri
ostida   edi.   Bular   o‘z   navbatida   Sobiq   Ittifoq   bank   tizimining   tor   doirada
rivojlanishiga   olib   keldi.   Markazlashtirilgan   bank   boshqaruvi   asosida   faoliyat
ko‘rsatgan respublika banklari tor doirada pul resurslari harakatini boshqarar, lekin
uni boshqaruvchiligini nazorat qilish Sobiq Ittifoq Davlat banki qo‘lida edi.
    Iqtisodiyotni   boshqarishning   markazlashtirilgan   usulidan   voz   kechish   va
bozor iqtisodiyoti  tomon dastlabki  qadamlar qo‘yilishi  bilanoq markazlashtirilgan
3
  Moliya:  O‘quv qo‘llanma / T.S.Malikov; O‘zR Oliy va o‘rta maxsus ta’lim vazirligi. – T.: “Iqtisod-Moliya”, 2018. 
– 268 b.
9 bank   tizimining   qator   kamchiliklari   ro‘yobga   chiqdi.   Bu   esa,   bank   tizimida   tub
o‘zgarishlarni amalga oshirishni talab etardi.
      Bank tizimini qaytadan tashkil etish 1987 yilda boshlandi. Bu jarayonda
bank   tizimining   tashkiliy   tuzilmasini   o‘zgartirish,   banklarning   rolini   oshirish,
iqtisodiy   tizimning   rivojlanishiga   ularning   ta’sirini   kuchaytirish,   kreditni
harakatdagi iqtisodiy dastaklarga aylantirish ko‘zda tutilgandi.
Qayta   tashkil   etish   jarayonining   birinchi   bosqichi   davlat   bankining   yangi
tuzilmasini  tashkil   etish  bilan  boshlandi.   Qayta  tashkil  etish   modeli   quyidagilarni
o‘z ichiga oladi:
  - ikki bosqichli bank tizimini vujudga keltirish: Markaziy emission bank va
bevosita xo‘jaliklarga xizmat ko‘rsatuvchi ixtisoslashgan davlat banklari;
-   ixtisoslashtirilgan   banklarni   to‘laligicha   xo‘jalik   hisobiga   va   o‘z-o‘zini
moliyalashga o‘tkazish;
-   iqtisodiy   tizim   doirasida   yuridik   va   jismoniy   shaxslar   bilan   bo‘ladigan
kredit munosabatlari, uslublari va shakllarini takomillashtirish va boshqalar.
                Bank   tizimini   takomillashtirish   jarayoni   davomida   davlat   banki
o‘zining   kredit   tizimidagi   markaziy   o‘rnini   saqlab   qolgan   holda   korxona   va
tashkilotlarga   kredit   berish   va   ular   bilan   hisob-kitoblarni   olib   borish   funksiyasini
maxsus   ixtisoslashgan   banklarga   topshirdi.   Ya’ni   bankning   emission   faoliyatini
kreditlash   faoliyati   bilan   birga   olib   borish   funksiyasiga   chek   qo‘yiladi.   Davlat
banki ixtisoslashgan banklar faoliyatini boshqaruvchi, barcha banklar uchun bir xil
pul-   kredit   siyosatini   olib   boruvchi   muassasaga   aylandi.   Bank   tizimining
takomillashtirilishi   natijasida   vujudga   kelgan   maxsus   ixtisoslashgan   banklar:
Sanoat qurilish banki, Kommunal kurilish va Sotsial taraqqiyot banki, Agrosanoat
banki, Tashqi iqtisodiy faoliyat banki, Jamg‘arma banki tashkil  qilinib xo‘jaliklar
bilan   banklar   o‘rtasidagi   aloqalar   tobora   yaqinlashdi,   Ixtisoslashtirilgan   davlat
banklari o‘zlarida ma’lum darajada boshqaruvchilik rolini saqlab qoldilar. 
10 2-  Korxonalar iqtisodiy faoliyatida kredit samaradorligini oshirish     Tijorat
banklarining tashkiliy tuzilishi va ulardagi kredit munosabatlari
operatsiyalari
Tarixiy   taraqqiyot   davomida   banklar   mablag‘larni   yig‘ish,   saqlab   berish,
kredit-hisob   va   boshqa   turli   xil   vositachilik   operatsiyalarini   bajarib   kelganliklari
sabab, banklar kredit muassasa bo‘lib, foyda olish maqsadida bank barcha risklarni
o‘ziga   qabul   qilgan   holda   operatsiyalarini   amalga   oshiradi.   O‘zbekiston
Respublikasining   1996   yil   26   aprelda   qabul   qilingan   “Banklar   va   bank   faoliyati
to‘g‘risida»gi qonunining 1-moddasiga asosan “Bank-tijorat tashkiloti bo‘lib, bank
faoliyati   deb   hisoblanadigan   quyidagi   faoliyat   turlari   majmuini   amalga
oshiradigan, ya’ni:
-yuridik   va   jismoniy   shaxslardan   omonatlar   qabul   qilish   hamda   qabul
qilingan   mablag‘lardan   tavakkal   qilib   kredit   berish   yoki   investitsiyalash   uchun
foydalanish;
-to‘lovlarni amalga oshirish bilan shug‘ullanuvchi yuridik shaxsdir. Demak,
bank   barcha   riskni   o‘z   zimmasiga   olib,   yuridik   va   jismoniy   shaxslarning   pul
mablag‘larini   jalb   qilib,   bank   resurslarini   tashkil   qilgan   holda,   bu   mablag‘larni
muddatida   qaytarib   berish,   to‘lov   va   ta’minlash   shartlari   asosida   o‘z   nomidan
ularni joylashtiradi hamda yuridik va jismoniy shaxslar  o‘rtasidagi  hisob-kitob va
vositachilik operatsiyalarini olib boruvchi kredit muassasa hisoblanadi.
Ba’zi   adabiyotlarda   «bank-bu   korxona»,   deb   ham   izoh   beriladi.   Ma’lumki,
bank   yaxlit   olingan   korxona   sifatida   ishlab   chiqarish   jarayonini   amalga
oshirmaydi.   Tijorat   banklarining   faoliyatini   korxona   faoliyatiga   shu   jihatdan
o‘xshatish   mumkinki,   tijorat   banklari   ham   korxonalar   singari   o‘z   faoliyatini   o‘z
daromadini   ko‘paytirishga   qaratadi,   lekin   korxonalar   faoliyatidan   farqli   ravishda
banklar   shu   asosida   birinchidan,   o‘z   ta’sischilari–aksiyadorlarining   manfaatlarini,
ikkinchidan, o‘z mijozlarining manfaatlarini himoya qilishni ta’minlaydi.
Tijorat   banklariga,   bizning   fikrimizcha,   shunchaki   «korxona»   emas,   balki
«maxsus   korxona»   deb   qarash   zarur.   CHunki   tijorat   banklari   ssuda   kapitali
11 harakatini   amalga   oshiradi   va   shu   asosda   bank   o‘z   aksiyadorlariga,   paychilariga
foyda olishni ta’minlaydi. Tijorat banklari bank tizimining muhim bo‘g‘ini bo‘lib,
kredit   resurslarining   asosiy   qismi   shu   banklarda   yig‘iladi   va   bu   banklar   xuquqiy,
jismoniy shaxslarga o‘z xizmatlarini ko‘rsatadilar.
Xo‘jalik   yurituvchi   sub’ektlarga   va   aholiga   kreditlar   berish   tarixan   tijorat
banklari   faoliyatining   asosiy   yo‘nalishi   hisoblanadi.   Tijorat   banklarining   paydo
bo‘lish  tarixiga bag‘ishlangan  ilmiy tadqiqotlarga  nazar  tashlasak,  banklar  avvalo
birinchi   novbatda   kredit   operatsiyalarini   bajarish   zaruriyati   tufayli   yuzaga
kelganligini guvohi bo‘lamiz. Aksariyat mualliflarning qarashlariga ko‘ra, banklar
tovar-pul   munosabatlarining   rivojlanishi   bilan   bog‘liq   ravishda   emas,   balki   keng
ko‘lamdagi kredit operatsiyalarini amalga oshirish zaruriyati tufayli paydo bo‘lgan.
“Kredit”   tushunchasi   to‘g‘risida   yana   to‘xtaladigan   bo‘lsak,   kreditning   ssuda
kapitali   harakatining   shakli   ekanligini   ko‘rish   mumkin.   Ayrim   hollarda   kredit
tushunchasiga “qarzga berilayotgan ssuda (tovar, pul ko‘rinishida) tijorat ishonchi”
deya ta’rif berilishini guvohi bo‘lamiz.   Kreditga eng maqbul ta’rif bu – vaqtincha
bo‘sh turgan mablag‘larni ma’lum muddatga, haq to‘lash sharti bilan qarzga olish
va qaytarib berish yuzasidan kelib chiqadigan iqtisodiy munosabatlar majmuasidir.
Iqtisodiy adabiyotlarda kredit faoliyatining ob’ekti va sub’ektiga ta’rif berish orqali
iqtisodiy   faoliyat   turiga   kiruvchi   va   asosiy   maqsadi     daromad   olishga   hamda   o‘z
manfaatlariga   erishishga   yo‘naltirilgan   faoliyatga   kredit   faoliyati   sifatida   ta’rif
berilgan.   Kredit   faoliyati   deganda   kredit   munosabatlari   qatnashchilarining
manfaatlarini   ko‘zlab,   ishlab   chiqarish   xarakteriga   ega   bo‘lgan   hamda   bank
xizmatlari   va   operatsiyalari   orqali   amalga   oshiriladigan   faoliyatning   yig‘indisini
tushunishimiz   mumkin.   Kredit   faoliyati   kredit   resurslariga   ehtiyojni   qondirishga
yo‘naltirilgan   qayta   taqsimlashni   amalga   oshirish   hamda   kredit   faoliyatining
sub’ektlari   uchun   daromad   olish   imkonini   beradi.   Kredit   faoliyati   yaratuvchilik
tabiatining   mohiyati   olinayotgan   yoki   berilayotgan   resurslar   orqali   o‘z
manfaatlariga   erishishdan   iborat.   U   iqtisodiy   munosabatlarning   ana   shu   jihatini
12 etakchi o‘rinlardan biriga chiqaradi. Kredit faoliyatining qatnashchilari shu faoliyat
natijasida   bevosita   yoki   bilvosita   daromad   ko‘radilar.   Kredit   faoliyati   barcha
manfaatdor  taraflarga   real  foyda  keltiradi. 4
  Qarz  oluvchilar  ma’lum   bir  muddatga
o‘zlarining   tijorat,   ishlab   chiqarish   va   boshqa   shu   kabi   manfaatlariga   etishish
maqsadida     yirik   pul   kapitalidan   foydalanish   imkoniga   ega   bo‘ladilar.   Kreditorlar
esa   foiz   ko‘rinishida   daromad   oladilar.   Bundan   tashqari,   kredit   faoliyati   ishlab
chiqarishga   investitsiyaning   kirib   kelishini   rag‘batlantiradi,   progressiv   tarkibiy
siljishlarga   turtki   bo‘ladi.   Bugungi   kunda   kredit   iqtisodiyotni   makrodarajada
tartibga   solishning   muhim   vositalaridan   biriga   aylangan.   U   milliy   valyuta   va
baholar barqarorligini, iqtisodiy o‘sishni ta’minlash kabi birlamchi masalalarni hal
etishda yordam beradi. SHunday qilib, kredit faoliyatini ikki sub’ekt - qarz oluvchi
va   qarz   beruvchi   (kreditor)larning     bo‘lishini   taqazo   etadigan   amaliyot   deyish
mumkin.   Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   xo‘jalik   sub’ektlari   iqtisodiy   va   ijtimoiy
rivojlanish   uchun   doimo   qo‘shimcha   pul   mablag‘lariga   ehtiyoj   sezadilar.   Ana
shunday   pul   mablag‘larining   manbalari   banklarning   o‘z   va   jalb   qilingan
mablag‘lari   bo‘lishi   mumkin.   Korxonalar   mablag‘   etishmovchiligidan
qiynalayotgan   hollarda   kredit   resurslari   bozoriga   murojaat   qilishga   majbur
bo‘ladilar.   Amaliyot   shuni   ko‘rsatadiki,   kredit   vositasida   pullarni   xo‘jalik
aylanmasiga   kiritish   har   qanday   holatda   mumkin.   Naqd   pulsiz   o‘tkazmalar
sharoitida   Markaziy   bank   ham,   tijorat   banklari   ham   texnik   jihatdan   istalgan
miqdordagi pulni muomalaga chiqarishi mumkin. Ammo tijorat banklarining naqd
pulni muomalaga chiqarish imkoniyati cheklangan. CHunki muomaladagi naqd pul
miqdori   Markaziy   bank   balansining   passividagi   majburiyatlar   summasidan
oshmaydi   va   naqd   pulni   emissiya   qilish   vakolati   faqat   Markaziy   bank
zimmasidadir.   Markaziy   bank   muomalaga   chiqaradigan   to‘lov   vositalari   uning
balansini   aktiv   qismi   doirasida   amalga   oshiriladi,   tijorat   banklarining   imkoniyati
esa,   ularning   likvidliligiga   nisbatan   belgilangan   talablar   bilan   chegaralanadi.   Pul
mablag‘larini   kredit   sifatida   berishda,   yuqorida   ta’kidlaganimizdek,   quyidagi
4
  http://www.stat.uz        (O’zbekiston Respublikasi Davlat statistika qo’mitasi rasmiy sayti)
13 shartlarga   rioya   qilinishi   talab   etiladi:   muddatlilik;   to‘lovlilik;   qaytarishlik;
ta’minlanganlik   va   maqsadlilik.   Tabiiyki,   mazkur   shartlarni   to‘liq   bajarilishi
berilgan   kredit   bo‘yicha   riskning   oshishiga   yo‘l   qo‘ymaydi.   Kreditning
maqsadliligi uning mijoz faoliyatining bankka ma’lum bo‘lgan va bank tomonidan
ma’qullangan yo‘nalishga berilishini anglatadi.
Tijorat   banklarining   kreditlash   amaliyotini   tashkil   qilish,   uning
samaradorligini ta’minlash xususidagi masalalar to‘g‘risida to‘xtalib, D.MakNoton
rivojlanayotgan   mamlakatlarda   kreditlash   amaliyotini   tashkil   qilishning   zaruriy
shartlaridan   biri   kreditlarni   garov   ta’minoti   asosida   berishni   odatiy   hol   sifatida
qabul   qilishdir,   degan   xulosaga   keldi. [1]
  Uning   fikriga   ko‘ra,   garov   sifatida
olinadigan   mulkning   sotilish   bahosi   kredit   va   uning   foizini   qaytarishga   etishi
lozim.   Bu   esa,   mulkni   doimiy   ravishda   qayta   baholab   turishni   taqozo   qiladi.
CHunki   mulklarning   joriy     bahosini   tez-tez   o‘zgarish   holati   mamlakatimizning
xo‘jalik amaliyotiga xos bo‘lgan holat hisoblanadi.   Hozirgi kunda respublikamizda
milliy valyuta kursining chet el valyutalariga nisbatan doimiy ravishda o‘sib borish
tendensiyasini hamda baholarning muntazam o‘sishini inobatga olgan holda kredit
uchun   garov     sifatida   qabul   qilingan   mol-mulk   bahosini   har   oy   yoki   har   chorak
yakuniga   qayta   baholashni   yo‘lga   qo‘yish   zarurdir.   D.Polfreman,   F.Fordlar
muallifligidagi   “Основый   банковские   дело”   kitobida   mijozning   kredit   yig‘ma
jildini   o‘rganishga   e’tiborni   kuchaytirish   kreditlash   amaliyotini   samarali   tashkil
etishning muhim omili sifatida qaralgan
Hozirgi   zamon   jamiyatida   banklar     ko‘p   sonli   va   xilma   -   xil   moliyaviy
xizmatlar   ko‘rsatadigan   muassasaga   aylandi.   Ular   orqali   iqtisodiyot   tarmoqlarini
kreditlash,   qimmatli   qog‘ozlarni   sotib  olish   va  sotish   operatsiyalari,   korxonalarga
tegishli   mulklarni   boshqarish   operatsiyalari   va   boshqa   bir   qator   moliyaviy
operatsiyalar amalga oshirilmoqda. Biroq shunga qaramasdan kredit operatsiyalari
14 tijorat   banklari   uchun   birlamchi   ahamiyatga   ega   bo‘lgan   operatsiya   sifatida
saqlanib qolmoqda.  
3-  O’zbekiston banklaridagi foiz stavkasi  kredit muddatlari va
miqdorlari
Xalq banki ATB — O‘zbekistondagi eng yirik banklardan biridir.
Asosiy ma lumotlar:ʼ
Turi - Aksiyadorlik jamiyati
Shiori - Doimo yoningizdagi bank
Litsenziyasi - №25 25-yanvar 2003-yil
Faoliyati - Barcha turdagi bank xizmatlari
Avvalgi nomi – “O‘zjamg‘armabank”
Boyligi:
Nizom jamg armasi - 259 mlrd. so m (1-aprel 2016-yil)	
ʻ ʻ
Kapitali - Green Arrow Up Darker.svg 498,831 mlrd. so m (2016-yil),	
ʻ
454,957 mlrd. so m (2015-yil)	
ʻ
Aktivlari - Green Arrow Up Darker.svg 2,7 trln. so m (2013)	
ʻ
2,1 trln. so m (2012)	
ʻ
Sof foydasi - Green Arrow Up Darker.svg 45,753 mlrd. so m (2014)	
ʻ
40,434 mlrd. So m (2013)	
ʻ
Sho ba tashkilotlari: «Xalq sug‘urta», «Xalq invest» MChJ	
ʻ
Auditor - «Grant Tronton»
Aksiyadorlik   tijorat   Xalq   banki   —   O‘zbekiston   dagi   eng   yirik   moliya
muassasalaridan   biri.   Bankning   asosiy   maqsadi   —   kompleks   ravishda   bank
tizimini   yaratish,   aholidan   bo‘sh   pul   mablag‘larini   jalb   qilish   hamda   aholini
kreditlash va milliy iqtisodiyotning ustuvor tarmoqlarini rivojlantirish uchun kredit
va   investitsiya   resurslarini   ko‘paytirishdan   iborat.   Bankning   markaziy   ofisi
Toshkent shahrida joylashgan.
15 Bank   o‘z   salohiyatini   barqarorlashtirish,   aholining   ishonchini   qozonish,
mamlakat bank xizmatlari bozoridagi o‘z mavqeyi va rolini mustahkamlash uchun
barcha   sa y-harakatlarini   safarbar   etmoqda.   Xalq   banki   missiyasi   —   bankʼ
faoliyatining   yo‘nalishi   va   mazmunini   belgilab   beradi,   hukumatning   moliyaviy
agenti   vazifalarini   bajarish,   shuningdek,   xalq   farovonligi   va   umuman
iqtisodiyotning o‘sishini ta minlashdagi o‘rnini mustahkamlashga xizmat qiladi.	
ʼ
Bank mijozlari — aholi va xo‘jalik yurituvchi sub ektlardir.	
ʼ
Bank Tarixi
Aksiyadorlik   tijorat   Xalq   banki   O‘zbekistonning   eng   qadimiy   banklaridan
biridir.   Uning   Toshkentdagi   birlamchi   jamg‘arma   kassalari   1875-yilda   tashkil
etilgan.
O‘zbekiston   Respublikasi   hukumatining   1995-yil   4-oktyabrdagi   qaroriga
asosan   „O‘zjamg‘armabank“   davlat-tijorat   Xalq   banki   etib   qayta   tuzilgan.
O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2015-yil   24-apreldagi   „Aksiyadorlik
jamiyatlarida   zamonaviy   korporativ   boshqaruv   uslublarini   joriy   etish   chora-
tadbirlari to‘g‘risida“gi PF-4720-sonli Farmoniga asosan bank nomi „Aksiyadorlik
tijorat Xalq banki“ nomiga o‘zgartirilgan.
Mustaqillik   yillarida   Xalq   banki   mamlakat   iqtisodiyotining   pul-kredit
sohasidagi   islohotlar   jarayonida   hukumatning   moliya   agenti   sifatida   faoliyat
yuritib,   zimmasiga   yuklangan   mas uliyatli   vazifalarni   muvaffaqiyatli   tarzda   ado	
ʼ
etib kelmoqda.
Xizmat tarmoqlari
Bugungi   kunda,   Xalq   banki   O‘zbekiston   bank   tizimining   muhim   bo‘g‘ini
hisoblanadi.
196 ta hududiy va tuman (shahar) filiallari,
106 ta „Bank xizmatlar markazi“,
3 000 dan ortiq kassalar;
355   ta   24/7/365   —   rejimida   ishlaydigan   „Elektron   ofislar“   faoliyat
yuritmoqda.
16 Mijozlarga sifatli xizmat ko‘rsatishni tashkil etish uchun bankomatlar sonini
oshirish va ularning doimiy ishchi holatda bo‘lishini ta minlash maqsadida alohidaʼ
tarkibiy bo‘linma tashkil etilgan va bugungi kunda respublika bo‘yicha joylarda 1
289 ta bankomatlar faoliyat yuritmoqda.
Xalq banki quyidagi talablarga javob berishga intiladi:
eng zamonaviy  xalqaro  standartlarga javob  beradigan bank  mahsulotlari  va
xizmatlarining   ko‘lami   va   hajmlarini   kengaytirish,   shuningdek,   ulardan   butun
yurtimiz   bo‘ylab   foydalanish   imkoniyatini   ta minlash   orqali   davlatning   yetakchi	
ʼ
universal banki bo‘lish;
xodimlar   faoliyati   uyg‘unligini   ta minlash   va   ularning   shaxsiy   va   kasbiy	
ʼ
intilishlarini ro‘yobga chiqarish yo‘li bilan davlatimizning eng yaxshi  va talabgor
ish beruvchilaridan biri bo‘lish.
Bank reytingi
2020   yilda   "Fitch   Ratings"   xalqaro   reyting   agentligining   "BB-/B"   —
„Barqaror“,   "S&P   Global   Ratings"   xalqaro   reyting   agentligining   "BB-/B"
reytingiga   ega   bo‘ldi.   Xalq   banki   6-maydan   7-maygacha   "CERT   International"
(Slovakiya)   xalqaro   sertifikatlashtirish   tashkiloti   vakillari   tomonidan   ISO
9001:2015   Xalqaro   standarti   talablariga   muvofiq   2-nazorat   auditidan
muvaffaqiyatli o‘tdi. Xalq bankining 2-nazorat auditi natijalari: 5
    yuqori   rahbariyatning   OAVni   saqlash   va   takomillashtirishga   qiziqishi   va
majburiyati; 
 xodimlarning yuqori malakasi va xalqaro mutaxassislarni jalb qilish; 
  ko‘rsatilayotgan   xizmatlar   sifatini   doimiy   ravishda   takomillashtirishga
intilish.   Ikkinchi   nazorat   auditining   asosiy   natijasi   atrof-muhitdagi   o‘zgarishlarga
tezkorlik   bilan   javob   berishga,   kelajakdagi   o‘zgarishlarni   kutishga   va   menejment
tizimini   unifikatsiya   qilish   orqali   o‘z   biznesingizni   muntazam   ravishda
rivojlantirishga   imkon   beradigan   samarali   sifat   menejmenti   tizimini   qo‘llab-
5
  Mirziyoev Sh.M. “Qonun ustuvorligi va inson manfaatlarini ta’minlash – yurt taraqqiyoti va xalq farovonligining
garovi”. – Toshkent: “O’zbekiston”.   2017.  – 48b.
17 quvvatlash, filiallar tarmog‘ining o‘zaro aloqasi va yuqori sifatli xizmat ko‘rsatish,
shuningdek, Xalq bankida mijozlar ehtiyojini qondirish hisoblanadi.
Shuningdek,   milliy   shkala   bo‘yicha   "Ahbor-Reyting"   reyting   agentligi
tomonidan   "UzA"   —   „Barqaror“,   "Standart   And   Sensetive   Ratings"   reyting
agentligi   tomonidan   "UzA+"   —   „Barqaror“   reytingi   tasdiqlandi.   Ushbu   reyting
Xalq   banki   tomonidan   kapitallashuv   darajasini   oshirish,   resurslar   bazasini
mustahkamlash,   aktivlar   sifatini   yaxshilash,   ko‘rsatilayotgan   bank   xizmatlari
ko‘lamini kengaytirish borasida amalga oshirilgan ijobiy ishlarni aks ettiradi.
Bank tasarrufidagi tashkilotlar
"Xalq   Sug‘urta"   —   ijtimoiy   vazifalarning   hal   etilishida   Hukumatning
moliyaviy   agenti   vazifalarini   bajaruvchi   ishonchli   va   barqaror   tashkilotdir.   Biz
kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik   sub ektlarining   mulkiy   va   shaxsiyʼ
manfaatlarini sug‘urta qilishni ta minlash, mikrosug‘urtalash mahsulotlarini ishlab	
ʼ
chiqish va aholining keng qatlamlariga faol rivojlantirib olg‘a surish uchun „Xalq
Sug‘urta“ sug‘urta kompaniyasini tuzdik.
"UzPaynet"   kompaniyasi   O‘zbekistonda   2005-yildan   buyon   faoliyat
ko‘rsatmoqda.   Ushbu   davr   mobaynida   biz   mamlakatda   400   dan   ortiq   xizmatlar
yetkazib   beruvchi   hamkorlarning   xizmati   uchun,   shu   jumladan,   kommunal
tashkilotlar   xizmatiga   ham   20   000   dan   ortiq   to‘lov   shoxobchalarining   har   birida
to‘lovni amalga oshirish mumkin. Kompaniya erishilgan natijalar bo‘yicha to‘xtab
qolmay, taqdim etilayotgan xizmatlar doirasini kengaytirish va xizmatlar yetkazib
beruvchi hamkorlar ko‘lamini kengaytirish uchun doimiy harakat qilib kelmoqda.
Bank mahsulotlari va xizmatlari
Bank   tomonidan   an anaviy   bank   mahsulotlari   va   xizmatlarining   barcha	
ʼ
yo‘nalishlari,   jumladan,   jismoniy   va   yuridik   shaxslar   uchun   depozit
mahsulotlarining   keng   ro‘yxati,   kreditning   xilma-xil   turlari,   akkreditiv
operatsiyalari, plastik kartalarni ishlab chiqarish va ularga xizmat ko‘rsatish, hisob
raqamlarini   tezkorlik   bilan   ochish   va   yuritish,   jamg‘arib   boriladigan   pensiya
hisoblarini   yuritish,   interaktiv   bank   xizmatlari,   xalqaro   pul   o‘tkazmalari,   lotereya
18 o‘yinlari   va   boshqa   xizmatlar   ko‘rsatib   kelinmoqda.   Xalq   banki   o‘z   mijozlariga
xizmatlardan foydalanishning eng qulay va foydali usullarini taklif etadi.
Yuridik   maqomga   ega   mijozlarni   kichik   biznes,   o‘rta   biznes   va   korporativ
mijoz   segmentlariga   ajratgan   holda   ular   uchun   mos   moliyaviy   xizmatlar   va   bank
mahsulotlari   taklif   qilinmoqda.   Yuridik   shaxslar   uchun   20   xildan   ortiq   milliy   va
horijiy   valyutada   kreditlar   ajratiladi.   Bugungi   kunga   kelib   265   215   ta   yuridik
mijozlar   hisob   raqami   mavjud   bo‘lib,   shundan   120   388   tasi   (45   %)   harakatdagi
mijozlar hissasiga to‘g‘ri keladi.
Korporativ   mobil   banking   —   „Korporativ   Mobile   banking“   interaktiv
xizmat  orqali  yuridik mijozlar  o‘z hisob  raqamlarini  mobil  aloqa vositalari  orqali
dunyoning istalgan nuqtasidan boshqarishi mumkin.
Internet   banking   —   Internetdan   bank   xizmatlaridan   foydalanish   Yuridik
mijozlarga   bank   bilan   moliyaviy   hujjatlarni   almashish   va   real   vaqt   rejimida
to‘lovlarni, korporativ kartani to‘ldirish, oylik to‘lovlarni amalga oshirish va hisob
raqamlar holatini kuzatish imkoniyatini beradi.
Jismoniy   shaxslar   uchun   universal   bank   xizmatlari   va   kredit   turlaridan
tashqari   yangi   innovatsion   yechimlar   taklif   qilinmoqda.   Mijozlarning   istaklarini
o‘rgangan   holda   ularning   talablaridan   kelib   chiqib   bank   mahsulotlari   ishlab
chiqilmoqda.
Plastik   kartalar   —   Pensionerlar,   talabalar,   ishchilar   va   tadbirkorlar   uchun
debit   va   kredit   kartalari,   dunyoning   180   dan   ortiq   davlatlarida   „UnionPay“   va
„VISA“ tizimida ishlovchi debit va kredit kartalar.
Omonatlar — Milliy va horijiy valyutada turli xil omonatlar mavjud.
Mobil   banking   —   „Xalq   Mobile“   ilovasi   masofaviy   bank   xizmatlaridan
foydalanish   imkonini   beradi.   Ilova   orqali   to‘lovlarni   amalga   oshirish,   kreditni
so‘ndirish,   „Zolotoya   Korona“   pul   o‘tkazmasi   orqali   yuborilgan   pul   mablag‘ini
kartaga onlayn kirim qilish, kartadagi mablag‘larni boshqa kartalarga o‘tkazish va
onlayn   kredit   olish,   onlayn   omonat   ochish   va   onlayn   konversiya   funktsiyalarini
amalga oshirish mumkin.
19 Pul o‘tkazmalari — Xalq banki „Western Union“, „MoneyGram“, „Zolotoya
Korona“,   „Contact“,   „UniStream“,   „AsiaExpress“   va   „UPT“   kabi   xalqaro   pul
o‘tkazmalar   tizimlari   bilan   ishlamoqda.   Shuningdek,   respublikamiz   bo‘ylab
O‘zbekistonda   birinchi   bo‘lgan  milliy va  horijiy  valyutalarda  pul  o‘tkazish  tizimi
„UzPay“ ishga tushirilgan.
Jalb qilingan xorijiy kredit liniyalari
Bank nafaqat chet ellik mutaxassislarni jalb qilish bilan shug‘ullanadi, balki
xorijiy banklar bilan uzoq muddatli hamkorlikni yo‘lga qo‘yadi.
Jumladan:
1.   AQShning   „Cargill   Financial   Services   International,   Inc.“   moliya
muassasasidan 94 mln. AQSh dollar;
2.   „Osiyo   taraqqiyot   banki“   (ABR)dan   chorvachilikni   rivojlantirish
maqsadida 50 mln. AQSh dollar;
3. Turkiyaning Aktif bankidan savdoni moliyalashtirish bo‘yicha dastlabki 2
mln. AQSh dollar;
4.   Rossiyaning   „Roseksimbanki“dan   10   mln   Yevro   ekvivalentida   (11   mln.
AQSh dollarga teng);
5. „Transkapitalbank“dan 18 mln. AQSh dollarlik kredit liniya mablag‘lari;
6. Yaponiyaning „Yaponiya xalqaro hamkorlik agenligi (JICA)“dan 30 mln.
AQSh dollar;
7.   Qozog‘istonning   „First   Heartland   Jýsan   Bank“   bankidan   savdoni
moliyalashtirish   bo‘yicha   5   mln   AQSh   dollarlik   kredit   liniya   mablag‘lari   jalb
qilindi;
8.   „ICBC   Standard   Bank   Plc“dan   25   mln   AQSh   dollari   miqdorida   kredit
olindi;
9. „Deutsche Bank“dan 150 mln AQSh dollari miqdorida kredit olindi.
Joriy   yilda   bank   tomonidan   quyidagi   xorijiy   kredit   liniyalarni   jalb   qilish
bo‘yicha   ishlar   olib   borildi.   Jumladan;   —   „Raiffeisen   Bank   International   AG“
20 (Avstriya)  banki bilan 1 aprelda loyihalarni  moliyalashtirish doirasida qiymati  50
mln Yevro miqdoridagi Bosh kelishuv imzolandi.  
“Bunyodkor” krediti
Xalq bank
Foiz stavkasi - 17%
Eng kam miqdori - 1 000 000 so‘m
Muddati - 20 yilgacha
Boshlang‘ich badal (mulk qiymatidan): 15%
Oraliq to'lovlarning davriyligi: Har oy
Imtiyoz davrining mavjudligi: mavjud
Imtiyoz davrining muddati: 6 oy (mijozning xohishiga ko‘ra)
Ajratish   shakli:   Bank   kartasiga   o‘tkazish   /   Ta'minotchining   bank   hisob
varag‘iga   o‘tkazish   Ta'minotning   mavjudligi:   mavjud   emas   Ta'minot   summasi
(mulk qiymatidan): -  Foiz stavkalari - yillik 17% Hujjatlar
Qarz oluvchi (birgalikda qarz oluvchining) pasportining asl nusxasi;
Daromadi   to'g'risidagi   ma'lumot;   Pudrat   tashkiloti   bilan   qurilish   ishlarini
bajarish   /   qurilish   mahsulotlari   sotib   olish/   o zini   o zi   band   qilgan   shaxs   sifatidaʻ ʻ
ro yxatdan   o tgan   yollanma   ishchilar   bilan   tuzilgan   shartnoma   (loyiha-smeta	
ʻ ʻ
hujjatlarida   ko rsatilgan   qiymatdan   oshmagan   miqdorda);   Yakka   tartibdagi	
ʻ
xonadonda qo shimcha uy-joy qurish uchun yer uchastkasiga umrbod egalik qilish
ʻ
yoki mulk huquqini tasdiqlovchi hujjat.
Talablar
Kredit olish uchun murojaat qilgan kunida 18 yoshga to‘lgan va 30 yoshdan
oshmagan   yoshlarning   alohida   toifalariga   mansub   O‘zbekiston   Respublikasi
fuqarosi.
2022-yilda O’zbekiston Respublikasidagi banklarda  kreditlarning
miqdori, foiz stavkasi va muddati. 6
6
  Moliya:  O‘quv qo‘llanma / T.S.Malikov; O‘zR Oliy va o‘rta maxsus ta’lim vazirligi. – T.: “Iqtisod-Moliya”, 2018. 
– 268 b.
21 T
/R Bank nomi Kredit
turi Foiz
stavkasi Miqdo
ri Mud
dati
1
.
Xalq Bank Yashil
makon 15% 60
mln.so’m
gacha 5
yilgacha
Hunarm
and 21% 30
mln.so’m
gacha 3
yilgacha
Tezkor 24%
300
mln so'm 4 yil
Hamyon 24% 25
mln.so’m
gacha 2
yilgacha
Qulay 25%
1,05
mln.so’m
gacha 15
yilgacha
Bir
million
dasturchi 22,5
% 7,5
mln.so’m
gacha 2
yilgacha
Ayollarg
a ko‘mak 17%
416,5
mln so‘m 20
yilgacha
Farovon
hayot 17%
416,5
mln so'm 20 yil
Ta'lim
krediti 14% Kontra
kt summasi 13,5
22 yilgacha
“Bunyod
kor” krediti 17
% 33
mln.so’m
gacha 20 yil
2
.
Orient Finans 
bank "Green"
iste'mol
krediti 26,9
% 50
mln.so’m
gacha 3
yilgacha
Kredit
“Qulay” 29
% 50
mln.so’m
gacha 3 yil
Ta’lim
krediti 28
% 250
mln.so’m
gacha 4 yil
“Foydali
” kredit 27,9
% 50
mln.so’m
gacha 3 yil
3
. Asaka bank
Avtokre
dit Chery 21%
dan 70%
gacha 5
yilgacha
4
.  ASIA 
ALLIANCE 
Bank Avtokre
dit CHERY 0.01
% foizdan 75 %
gacha 48
oygacha
Avtokre
dit Imkoniyat 24%
foizdan
boshlanadi shartn
oma
bo'yicha... 48
oygacha
Kredit
karta 27,9
9% O'rtac
ha oylik ... 36
oygacha
Iste’mol
krediti 24-
26 % 135
mln.so’m 1-3
yil
23 gacha
“Yuksal
ish” nomli
iste’mol
krediti 26 % 81
mln.so’m
gacha 3 yil
5
.
Mikrokredit 
Bank Rejali
to‘lov
kobrending
karta 0% 30
mln.so’m
gacha 12
oygacha
Mehnat
muhojirlari
uchun
maqsadli
kredit 25.5
% 2
mln.so’m
gacha 12 oy
6
.
Ipoteka Bank А vtokre
dit (KIA,
LADA,
RENAULT) 5% 1000
BHM 48
oygacha
Iste’mol
krediti 26,9
9 % 40,5
mln.so’m
gacha 3 yil
7
. Eron 
"Soderot" 
bank Auto 4 25% 600
mln.so’m
gacha 36-48
oy
Auto 2 27% 600   ml
n.so’m gacha 48 oy
Mikroqa
rz 26,9
% 50   mln.
so’m gacha 1-3
yilgacha
24 8
.
Sanoat qurilish 
bank Eng
yaxshi
narxlarda
tovarlarning
keng tanlovi 26,9
% 30   mln.
so’m gacha 12
oygacha
OVERD
ARFT 24% 50   mln.
so’m gacha 12
oygacha
“Yashil”
iste’mol
krediti 15
% 150
mln.
so’mgacha 60
oygacha
Iste’mol
krediti 25%
dan
boshlab 150
mln.so’m
gacha 36
oygacha
Avto
kredit uchun
maxsus taklif 3 %
dan
boshlab 70%
gacha 5
yilgacha
Avtokre
dit 21%
dan
boshlab 500
mln.so’m
gacha 5
yilgacha
Ta’lim
kreditlari 14
% Kontra
kt summasi 11
yilgacha
9
. Qishloq 
qurilish bank “Yashil”
iste’mol
krediti 17
% 135
mln . so’m
gacha 5 yil
Na’mun
aviy uy-joy
olgan
“xonadon
sohiblari”ga 28
% Ko’rsa
tilmagan 5 yil
25 kredit
1
0. MK Bank Iste’mol
krediti 20-
28 % Ko’rsa
tilmagan 3 yil
1
1.
Turon Bank Iste’mol
krediti 29
% 81mln.
so’m gacha 1-3
yil
Sayohat
iste’mol
krediti 29
% 5-21
mln.so’m
gacha 1 yil
1
2. Ziraat Bank Iste’mol
krediti 23,5-
25,5 % 10-150
mln.so’m
gacha 1-36
oy
1
3. Hamkor Bank Iste’mol
krediti 29,9
9-38 % 54
mln.so’m
gacha 3 yil
1
4.
Aloqa Bank Iste’mol
krediti 25-
26 % 27
mln.so’m
gacha 2-3
yil
Bir
million
dasturchi 21
% 6,75
mln.so’m
gacha 2 yil
1
5. Saderat Bank Iste’mol
krediti 23-
26 % 540
mln.so’m
gacha 3 yil
1
6. Trast Bank Iste’mol
krediti 25-
27 % 54
mln.so’m
gacha 1-2
yil
1
7. Ipak yo’li Bank Maishiy
texnika va
mebel xarid 26,9
% 80
mln.so’m
gacha 3 yil
26 qilish uchun
1
8. Universal Bank Iste’mol
krediti 34
% 54
mln.so’m
gacha 3 yil
1
9.
Infin Bank Iste’mol
krediti 37,9
9 % 27
mln.so’m
gacha 1,5
yil
InfinBL
ACk kredit
kartalari 35,9
9 % 30
mln.so’m
gacha 2 yil
2
0. Ravnaq Bank Iste’mol
krediti 26-
28 % 20
mln.so’m
gacha 1-3
yil
2
1. Poytaxt Bank Iste’mol
krediti 27
% 49
mln.so’m
gacha 2 yil
2
2.
Garant Bank Qurilish
materiallari va
maishiy
texnika 27
% 54
mln.so’m
gacha 2 yil
Mebel
va ichki
buyumlar 27
% 81
mln.so’m
gacha 1-2
yil 7
Xulosa
7
  Moliya:  O‘quv qo‘llanma / T.S.Malikov; O‘zR Oliy va o‘rta maxsus ta’lim vazirligi. – T.: “Iqtisod-Moliya”, 2018. 
– 268 b.
27 Men   bu   kurs   ishida   Banklarning   kelib   chiqishi,   rivojlanishi,   O’zbekiston
Respublikasiga   kirib   kelishi   va   amalga   oshirilgan   ishlar   va   hozirgi   holat   haqida
ma’lumot   berishga   harakat   qildim.   Kurs   ishining   amaliy   qismiga   mavzu   sifatida
O’zbekiston   Respublikasida   joylashgan   ayrim   Banklar   va   xususan,   Xalq   Bankini
tanlab, ular haqida ma’lumotlar, ulardagi kredit  foiz stavkalari, kredit muddatlari,
miqdorlarini ko’rsatib o’tdim.
Demak,       Bank   tizimini   qaytadan   tashkil   etish   1987-yilda   boshlandi.   Bu
jarayonda   bank   tizimining   tashkiliy   tuzilmasini   o‘zgartirish,   banklarning   rolini
oshirish, iqtisodiy tizimning rivojlanishiga  ularning ta’sirini  kuchaytirish, kreditni
harakatdagi iqtisodiy dastaklarga aylantirish ko‘zda tutilgandi.
Qayta   tashkil   etish   jarayonining   birinchi   bosqichi   davlat   bankining   yangi
tuzilmasini  tashkil   etish  bilan  boshlandi.   Qayta  tashkil  etish   modeli   quyidagilarni
o‘z ichiga oladi:
  - ikki bosqichli bank tizimini vujudga keltirish: Markaziy emission bank va
bevosita xo‘jaliklarga xizmat ko‘rsatuvchi ixtisoslashgan davlat banklari;
-   ixtisoslashtirilgan   banklarni   to‘laligicha   xo‘jalik   hisobiga   va   o‘z-o‘zini
moliyalashga o‘tkazish;
-   iqtisodiy   tizim   doirasida   yuridik   va   jismoniy   shaxslar   bilan   bo‘ladigan
kredit munosabatlari, uslublari va shakllarini takomillashtirish va boshqalar.
  Bank   tizimini   takomillashtirish   jarayoni   davomida   davlat   banki   o‘zining
kredit   tizimidagi   markaziy   o‘rnini   saqlab   qolgan   holda   korxona   va   tashkilotlarga
kredit   berish   va   ular   bilan   hisob-kitoblarni   olib   borish   funksiyasini   maxsus
ixtisoslashgan banklarga topshirdi. Ya’ni bankning emission faoliyatini kreditlash
faoliyati   bilan   birga   olib   borish   funksiyasiga   chek   qo‘yiladi.   Davlat   banki
ixtisoslashgan  banklar  faoliyatini boshqaruvchi, barcha banklar uchun bir xil  pul-
kredit   siyosatini   olib   boruvchi   muassasaga   aylandi.   Bank   tizimining
takomillashtirilishi   natijasida   vujudga   kelgan   maxsus   ixtisoslashgan   banklar:
Sanoat qurilish banki, Kommunal kurilish va Sotsial taraqqiyot banki, Agrosanoat
banki, Tashqi iqtisodiy faoliyat banki, Jamg‘arma banki tashkil  qilinib xo‘jaliklar
28 bilan   banklar   o‘rtasidagi   aloqalar   tobora   yaqinlashdi,   Ixtisoslashtirilgan   davlat
banklari   o‘zlarida   ma’lum   darajada   boshqaruvchilik   rolini   saqlab   qoldilar.   Bank
tizimini takomillashtirish jarayonida juda muhim natijalarga erishildi, lekin tashkil
qilingan banklar iqtisodiy munosabatlarning xususiyatlarini to‘liq ifoda qilolmasdi,
shuning   uchun   ham   bank   tizimini   yanada   takomillashtirish   ob’ektiv   zaruriyatga
aylandi.
    1988-yildan   boshlab,   ikki   bosqichli   bank   tizimi   tashkil   etila   boshlandi.
Lekin   bu   davrda,   markazlashtirilgan   rejalashda   Markaziy   bankning   roli   hali   ham
yuqori, sohalarning deyarli hamma qismi davlat tasarrufida edi.
  O‘zbekiston Respublikasida ikki bosqichli bank tizimini tashkil etishga real
asos 1991-yil 15-fevralda “Banklar va bank faoliyati to‘g‘risida”gi Qonuni asosida
yuzaga keldi. Bu qonunga asosan davlat boshqaruv organlari respublika Markaziy
banki   faoliyatiga   aralashmasliklari   kerak   edi.   U   faqat   Respublika   Oliy   majlisiga
hisobot   beradi.   Bu   qonunni   amalga   tadbiq   etish,   asosan,   Respublikamiz
mustaqillikni qo‘lga kiritgandan so‘ng boshlandi.
Aksiyadorlik   tijorat   Xalq   banki   O‘zbekistonning   eng   qadimiy   banklaridan
biridir.   Uning   Toshkentdagi   birlamchi   jamg‘arma   kassalari   1875-yilda   tashkil
etilgan.
O‘zbekiston   Respublikasi   hukumatining   1995-yil   4-oktyabrdagi   qaroriga
asosan   „O‘zjamg‘armabank“   davlat-tijorat   Xalq   banki   etib   qayta   tuzilgan.
O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2015-yil   24-apreldagi   „Aksiyadorlik
jamiyatlarida   zamonaviy   korporativ   boshqaruv   uslublarini   joriy   etish   chora-
tadbirlari to‘g‘risida“gi PF-4720-sonli Farmoniga asosan bank nomi „Aksiyadorlik
tijorat Xalq banki“ nomiga o‘zgartirilgan.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI.
29 I.Me’yoriy-huquqiy   hujjatlar:
1 .O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi. – T.: “O’zbekiston”, 2003. 8 dekabr.
2 .O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   «O’zbekiston   Respublikasini   yanada
rivojlantirish   bo’yicha   Harakatlar   strategiyasi   to’g’risida»gi   2017   yil   7   fevraldagi
PF-4947-sonli   Farmoni
II.O’zbekiston Respublikasi Prezidenti asarlari va ma’ruzalari
3. Mirziyoev Sh.M. “Erkin va farovon, demokratik O’zbekiston davlatini birgalikda
barpo etamiz”.- Toshkent:   2016.-56b.
4 .Mirziyoev Sh.M. “Tanqidiy tahlil, qat’iy tartib intizom va shaxsiy javobgarlik –
har   bir   rahbar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo’lishi   kerak”.-   Toshkent:
“O’zbekiston”.   2017.-104b.
5 .Mirziyoev   Sh.M.   “Qonun   ustuvorligi   va   inson   manfaatlarini   ta’minlash   –   yurt
taraqqiyoti va xalq farovonligining garovi”. – Toshkent: “O’zbekiston”.   2017.
– 48b.
6.   Moliya:  Darslik.   T.S. Malikov, O.O. Olimjonov; / – T.: “Iqtisod-Moliya” 2019. 
– 800 b.
7. Vahobov. A.V, Malikov. T.S: Moliya. Darslik. T: “Noshir” Toshkent 2018-y. -
711 b.
8.   Moliya:   O‘quv   qo‘llanma   /   T.S.Malikov;   O‘zR   Oliy   va   o‘rta   maxsus   ta’lim
vazirligi. – T.: “Iqtisod-Moliya”, 2018. – 268 b.  
Internet sayt:
1. http://www.stat.uz        (O’zbekiston   Respublikasi   Davlat   statistika   qo’mitasi   rasmiy
sayti) 
2. http://www.mf.uz        (O’zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi Rasmiy sayti) 
3. http://www.gov.uz  -O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi rasmiy sayti 
3. http://www.lex.uz         (O’zbekiston   Respublikasi   Qonun   hujjatlari   ma’lumotlari
milliy bazasi) 
5 . http://www.press    -   service.uz     O’zbekiston Respublikasi Prezidenti axborot 
30