Korxonalarda axborot texnologiyalari va ularni samarali boshqarish

O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY  TA’LIM, FAN  VA INNOVATSIYALAR
VAZIRLIGI
__UNIVERSITETI
Ro’yxatga olindi №__________                          Ro’yxatga olindi №__________
“_____” ____________20   y.                             “_____” ____________20   y.
“___________________________ “ KAFEDRASI
“_____________________________ “ FANIDAN
KURS ISHI 
Mavzu:________________ 
Bajardi:_________________________________
Tekshirdi:_______________________________
______________ - 20___
Mavzu:  Korxonalarda axborot texnologiyalari va ularni samarali boshqarish Reja
Kirish 
1.Korxonalarda   axborot-kommunikatsiya   texnologiyalari   ahamiyati   va   huquqiy
asoslari
2.Axborot xavfsizligining tashkiliy ta’minoti va samarali boshqarish xususiyatlari
3.Elektron axborot muhitida bilim olish tizimining  о ‘rni va funksiyalari
Xulosa 
Foydalanilgan adabiyotlar 
Kirish                  Bugungi   kunda   axborot-kommunikatsiya   texnologiyalari   hayotimizning
deyarli barcha jihatlariga sezilarli darajada ta'sir ko‘rsatmoqda. 
A х borot-kommunikatsiya te х nologiyalari bir necha turlarga bo‘linadi:        
              Ma`lumotlarga   ishlov   beruvchi   a х borot   te х nologiyalari.   Ular   ma`lum   aniq
algoritmlar   bo‘yicha   boshlang`ich   ma`lumotlarga   ishlov   beruvchi   masalalarni
yechishga mo‘ljallangan. Masalan, har bir tashkilotda o‘zining   х odimlari haqidagi
a х borotga ishlov beruvchi. 
        Boshqarishning a х borot te х nologiyalari. Ularning maqsadi ish faoliyati qaror
qabul   qilish   bilan   bog`liq   bo‘lgan   insonlarning   a х borotga   bo‘lgan   talabini
qondirishdan   iborat.   Masalan,   boshqarishning   a х borot   tizimlari   tashkilotning
o‘tmishi, hozirgi holati va kelajagi haqidagi a х borotni beruvchi. 
              Tashkilot   a х borot   te х nologiyasi.   Avtomatlashtirilgan   tashkilot   zamonaviy
a х borot   te х nologiyalari   bu   -   tashkilot   ichidagi   va   tashqi   muhit   bilan
kommunikatsion   jarayonlarni   kompyuter   tarmoqlari   va   a х borotlar   bilan   ishlovchi
boshqa zamonaviy vositalar asosida  tashkil  etish va qo‘llab-quvvatlashdan iborat.
Buning   uchun   ma х sus   dasturiy   vositalar   ham   ishlab   chiqilgan.   Ulardan   biri
Microsoft  Office dasturlar  majmuasidir. Uning tarkibiga matn muharriri, elektron
jadval,   taqdimot   muharriri,   ma`lumotlar   omborini   boshqarish   tizimlari   kiradi.
Hozirgi   paytdagi   kompyuterlar   uchun   ko‘plab   dasturiy   vositalar   mavjudki,   ular
barcha turdagi a х borot te х nologiyalarini ta`minlay oladi.  
                  Ma`lumotlar   ombori.   Har   qanday   a х borot   te х nologiyasining   majburiy
elementi   ma`lumotlar   omboridir   (MO).   Avtomatlashtirilgan   tashkilotda   MO
firmaning ishlab chiqarish tizimi haqidagi barcha ma`lumotlarni o‘zida saqlaydi. 
Elektron   pochta   (E-mail)   -   kompyuterlardan   tarmoqda   foydalanishga   asoslangan
bo‘lib,   hamkorlarga   ma`lumotlar   jo‘natish   yoki   ulardan   ma`lumot   olish
imkoniyatini yaratadi. Audiopochta - bu ma`lumotlarni klaviatura yordamida emas,
balki tovush orqali uzatuvchi elektron pochtadir.  A х borot te х nologiyalari faqat fan
va   te х nika   hodisasi   bo‘lmasdan,   iqtisodiy   rivojlanishning   muhim   omiliga
aylanmoqda.                              A х borot   bilan   qamrab   olinmagan   biror   muhim   х o‘jalik   sohaga   (masalan,
ta`lim,   ishlab   chiqarish,   transport,   kredit-moliya,   savdo,   qishloq   х o‘jalik)   misol
keltirish qiyinmas. Ayni paytda kompyuterlar va aloqa vositalari asosida a х borotni
to‘plash,   saqlash   va   taqdim   etishning   zamonaviy   usullari,   yangi   a х borot
te х nologiyalari   va   х izmatlarni   sotish   (tarqatish)   maqsadlarida   ishlab   chiqarish
mustaqil   tarmoq   sifatida   shakllandi   va   ajralib   chiqdi.   Shunday   qilib,   х alq
х o‘jaligini a х borotlashtirish kelgusiga a х borot  te х nologiyasining inqilobiga o‘tish
demakdir. 
 
1.Korxonalarda axborot-kommunikatsiya texnologiyalari ahamiyati va
huquqiy asoslari
O’zbekiston   mustaqillikka     erishganidan   boshlab   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlanib,
xalqaro   integrasiga   qo’shilmoqda.   Jami   timizning   turli   sohalarida   rivojlanish
ketayotganligi uchun axborotlar almashuvi masalasi tug’ildi. 
Insoniyat   ishlab   chiqarish   jarayonida   tartibsiz   mexanik   operasiyalardan   tartibli
boshqaruv   operasiyalari   tomon   jadal   xarakatlanmoqda.     Elektron   ofislar   har   xil
axborotlashtirish vositalari bilan ta'minlangan. Insonning ish joyi o’zgarmoqda. 
Ma'lumotlarning     elektron   shakli   xayotning   barcha   jabxalarida   inson   faoliyati
xarakterini o’zgartirmoqda.  
Axborot texnologisi va uning apparat dasturiy ta'minotining rivojlanishi, ofisda ish
o’rinlarining  evolusion va informasion to’yinishiga sharoit  eratadi. 
Korxona   tomonidan   yo’qotilgan   axborot   -   bu   natija   va   boshqaruvning
yoqotilganidir.  Shuning  uchun  axborot   tizimlari  qurilishida  qo’yiladigan   strategik
maqsad,   korxona     erisha   oladigan   oqimlarining   barchasini   jamlashga   sharoit
yaratish, ofisda avtomatlashgan ish joyini integrasi  qilishga kerak bo’lgan axborot
oqimlari: nutq, tasvir, matn, ma'lumotlarni olishdir.  
Kommunikatsiya   -   bu   axborot   almashishdir.     Ana   shu   axborot   negizida   rahbar
ma'lumotlar olib, samarali qarorlar qabul qiladi va ishchi xodimlarga etkazadi 1
. 
1  Xamdamov O’. R. - Aholini zamonaviy axborot-kommunikatsiya texnologiyalari bilan yaqindan tanishtirish va 
targ‘ibot qilish uchun instruktor o‘qituvchilarni tayyorlash va o‘qitishga mo‘ljallangan o‘quv-uslubiy majmuasi. 
Toshkent 2012 yil  - 19 bet.  Kommunikatsi    jarayonida kuniga hamma qatnashadi, ammo uning samaradorligi
hammada   har   -   xil   bo’ladi.   Insonlar   o’zaro   muloq’otda   bo’lar     ekan,   ularning
vazifalarini hal  etishga  harakat qilishadi 
Korxonada kommunikatsiya jarayoni 1- rasmda misol qilib ko’rsatilgan. 
 
1 - Rasm. Korxonada kommunikatsiya jarayoni. 2
 
1-Rasmda   korxonadagi   kommunikatsion   jarayon   ko’rsatilgan.   Bunda,   mijoz
so’rovi internet tarmog’i orqali serverga yo’naltiriladi, unda rahbar so’rovni ishchi
uni   islab   chiqib   yana   rahbarga   qaytaradi,  rahbar   esa   serverga,   server   esa   mijozga
qaytaradi.Bu   jarayon   dasturlar   orqali   bajariladi   va   dasturlar   ish   uslubga   qarab
ishlatiladi. 
Internet   bu yagona standart asosida faoliyat ko’rsatuvchi jahon global kompyuter
tarmog’idir. Uning nomi ikki xil talqin qilinadi, ya’ni “International Network” —
xalqaro   tarmoq   va   “Interconnected   networks”   “tarmoqlararo”   degan   ma’noni
anglatadi.  U mahalliy (lokal) kompyuter tarmoqlarni birlashtiruvchi axborot tizimi
bo’lib, o’zining alohida  axborot maydoniga ega bo’lgan virtual to’plamdan tashkil
topadi. Internet   tushunchasi  1994 yildan boshlab, Internetda Web texnologiyalari
2   Xamdamov  O’.   R.  -  Aholini  zamonaviy  axborot-kommunikatsiya   texnologiyalari   bilan   yaqindan  tanishtirish  va
targ‘ibot   qilish   uchun   instruktor   o‘qituvchilarni   tayyorlash   va   o‘qitishga   mo‘ljallangan   o‘quv-uslubiy   majmuasi.
Toshkent 2012 yil  - 20 bet.   muvaffaqiyatli sinovlardan o’tib so’ng paydo bo’ldi. Zero, internet  texnologiyalari
esa 1968 yil AQSH universitetlari orqali ixtiro qilingan. 
Internet tizimining hozirgi kundagi ko’rinishi 2 – rasmda ko’rsatilgan. 
 
2 - Rasm. Internet tizimi. 3
 
2-Rasmda   Internet   tizimi   ko’rsatilgan.   Bunda,   internet   tarmogi   “Web   Server”
orqali mijozlarni bir-biriga ulidi va unga ulangan barcha kompyuterlarning o’zaro
ma’lumotlar   almashish   imkoniyatini   yaratib   beradi.   Internet   tarmog’ining   har   bir
mijozi o’zining shaxsiy kompyuteri orqali boshqa shahar yoki mamlakatga axborot
uzatishi mumkin. Bu esa axborot alamasish tiziminining tezligini ko’rsatadi.   
Masalan,   Vashingtondagi   Kongress   kutubxonasi   katalogini   ko’rib   chiqish,   N’yu-
Yorkdagi   Metropoliten   muzeyining   oxirgi   ko’rgazmasiga   qo’yilgan   suratlar   bilan
tanishish,   xalqaro   anjumanlarda   ishtirok   etish,   bank   muomalalarini   amalga
oshirishi   va   hatto   boshqa   mamlakatlarda   istiqomat   qiluvchi   Internet   tarmog’i
mijozlari bilan shaxmat o’ynash mumkin. 
3   Xamdamov  O’.   R.  -  Aholini  zamonaviy  axborot-kommunikatsiya   texnologiyalari   bilan   yaqindan  tanishtirish  va
targ‘ibot   qilish   uchun   instruktor   o‘qituvchilarni   tayyorlash   va   o‘qitishga   mo‘ljallangan   o‘quv-uslubiy   majmuasi.
Toshkent 2012 yil  - 14 bet. 
    “Web Server” tizimi hozirgi kunda ko’rinishi 3 – rasmda ko’rsatilgan.  
 
3 - Rasm. “Web Server” tizimi. 4
 
3   –rasmda   “Web   server”   bir   qancha   kompyuterlar   bir   tarmoqqa   birlashtirib.
Ularning   o’zaro   aloqa   almashishga   ko’maklashadi.   Web   serverda   (kompyuterda)
bir   qancha   tashkilot   yoki   korxonalarning   Web   saytlari   (uzellari)   Web   sahifalari
joylashishi   ham   mumkin.   Web   server   tushunchasini   2   xil   ma'noda   ishlatish
mumkin: 
1. Web server tarmoq mijozlariga Web sahifa va saytlardan foydalanish
imkoni beruvchi dastur ma'nosini anglatadi; 
2. Web   server   Web   resurslari   saqlanayotgan   va   uning   dastur   ta'minoti
ishlab turgan kompyuter ma'nosini anglatadi.  
Yer   sharini   qamrab   olgan   o’zaro   bog’liq   kompyuter   tarmoqlari   to’plami.   Internet
protokolidan   foydalanuvchi   kompyuterlar,   elektron   pochtasi,   e’lonlar   doskalari,
4   Xamdamov  O’.   R.  -  Aholini  zamonaviy  axborot-kommunikatsiya   texnologiyalari   bilan   yaqindan  tanishtirish  va
targ‘ibot   qilish   uchun   instruktor   o‘qituvchilarni   tayyorlash   va   o‘qitishga   mo‘ljallangan   o‘quv-uslubiy   majmuasi.
Toshkent 2012 yil  - 9 Bet.. 
    ma’lumotlar   bazalari   va   mulohaza   guruhlaridan,   sotsial   tarmoklaridan   erkin
foydalanishni ta’minlaydi. 
• Internet   tarmogining   rivojlanishi   ko’plab   Axborot   texnologiyalari   soxasiga
tegishli yangi ish urinlarini yaratilishiga sababchi bulishi. 
• Ishlatuvchilar   Internet   tarmogi   resurslarini   ishlatgan   xolda   pul   ishlashni
urganishmokda. 
• Freelance   (uz   xoxishiga   kura   ishlash)   (dasturchilar,   web-dizaynerlar,
tarjimonlar i jurnalistlar);  
• Shaxsiy   internet   saytida   pul   ishlash   (xar   xil   turdagi   bannerlar,   axborotlarni
o’qish); 
• Forex (jaxon valyuta bozori birjasi); 
• Auktsionlar; 
• Biznesning elektron kurinishida olib borishning paydo bo’lishi; 
• Biznesni boshqarish (e-mail, web site, portal); 
• Virtual   axborot   makoni   (ishlatuvchi   joylashtirgan   ma’lumot   umumiy
ma’lumotlarning bir qismi hisoblanadi va kerakli ishlatuvchi shu ma’lumotlarni uz
manfaatida ishlatishi mumkinligi); 
• e-Bussines 4 ta asosiy pogonalari Internet- infrastruktura, Internetxizmatlar,
axborot brokeri, elektron kommertsiya;  
• Yangi ma’lumotlar operativ usulda yetkazib berilishi. 
Elektron   pochta   tushunchasi.   Elektron   pochta   (e-mail   –   electronic     mail)   oddiy
pochta   vazifasini   bajaradi.   U   bir   manzildan   ikkinchisiga   ma'lumotlarni
jo’natilishini ta'minlaydi. Uning  eng asosiy afzalligi vaqtga bog’liq  emasligida. 
Elektron   xatlar   jo’natilgan   zahotiyoq   manzilga   boradi   va     egasi   olgunga   qadar
uning  pochta   qutisida   saqlanadi.   Bundan   tashqari   matnli   xat,   grafikli,   tovushli   va
dastur fayllarini o’z ichiga olishi mumkin. 
Elektron xatlar bir vaqtning o’zida bir necha adreslar bo’yicha jo’natilishi mumkin.
Internet   foydalanuvchisi   elektron   pochta   orqali   tarmoqning   turli   xizmat-     laridan
foydalanish imkoniyatiga  ega bo’ladi, chunki internetning asosiy xizmat dasturlari
bilan   interfeysga     ega.   Bunday   yondoshuvning   mohiyati   shundaki, xostkompyuterga   talab     elektron   xat   ko’rinishida   jo’natiladi.   Xat   matni   zarur
funksiyalarga kirishni ta'minlovchi standart yozuvlar to’plamidan tuziladi. Bunday
axborotni kompyuter komanda sifatida qabul qiladi va bajaradi. 
Elektron  pochta   bilan   ishlash   uchun   qator   bir   qancha   dasturlar     yaratilgan,   ularni
mail umumlashma nomi bilan birlashtirish mumkin. MS DOSda foydalanuvchilar
uchun bml dastursi qơllanilsa, Unix-tizimlar uchun elm dastursi kengroq tarqalgan.
eng   qulay   va   foydalanishga   oson   dastur   –   Microsoft   Windows   uchun   Eudoradan
foydalaniladi.   Windows   XP   operasion   tizimida     lektron   pochta   bilan   ishlashni
Microsoft   Outlook   Express   ilovasi   ta'minlaydi.   Bu   dasturlar   quyidagi   vazifalarni
bajaradi: 
 Matnni  yaratadi; 
 Xat-xabarlarni (korrespondensi larni) ơqish va saqlash; 
 Xat-xabarlarni ơchirish; 
 Adresni kiritish; 
 Xat-xabarlarni qabul qilish va jơnatish; 
 Turli ma'lumotlarni, jadvallarni, rasmlarni va boshqa fayllarni import 
 (qabul qilish va kerakli formatga ơzgartirish), xatga ilova qilish; 
 Xatlarni mavzusiga qarab ajratish. 
Internetda   axborotlarni   topishning   qulay   usullari   mavjud.   Bu   vazifani   qidiruv
tizimlari bajaradi. Bu qidiruv tizimlari ma‘lumotlar katalogiga va maxsus qidirish
tizimiga ega. Ular yordamida ma‘lumotni tezda topish mumkin. 
Quyida ommabop qidiruv tizimlar ro‘yxatini keltiramiz: 
1. “YAHOO”   internet   manzili   http://www.yahoo.com .   Taniqli   va
foydalanishga   qulay   qidiruv   tizimi.   Shuning   uchun   uning   foydalanuvchilari
ko‘pchilikni tashkil etadi. 
2. “INFOSEEK   SELECT   SITES”   internet   manzili   http://www.infoseek.com .
InfoSeek   qidiruv   tizimi   Yahoo   kabi   ish   yuritadi   va   Web   sahifalarni   serverga
kiritilishini ham ta‘minlaydi.  3. “HotBot”   internet   manzili   http://www.hotbot.com .   Ixtiyoriy   mazmundagi
ma‘lumotlar   omboriga   ega.   Turli   xildagi   servis   xizmatlar   ko‘rsatadi.   Elektron
adres, tele konferentsiya va Web - sahifalarni qidiradi. 
4. “EXCITE”   internet   manzili   http://www.excite.com .   Eng   ommaviy   server.
Juda boy, turli xil mavzudagi tanlangan ilovalarni o‘z ichiga oladi. 
5. “WebCrawler”   internet   manzili     http://www.webcrawler.com .   1995   yil
boshidan ishlaydi. Avvalgi nomi GNN SELECT. 5 millionga yaqin mijozlari bor. 
6. “OpenText”   internet   manzili   http://www.opentext.com .   WWW
ma‘lumotlarida qidiruv olib boradi. 
7. “Lycos”   internet   manzili   http://www.lycos.com .   1994   yilning   oxiridan
ishlayotgan   qidiruv   tizimi.  Eng  keksa   ommaviy   qidiruv   sistemalardan   biri   bo‘lib,
keng foydalanuvchilar doirasiga ega. 
O‘zbekiston qidiruv tizimi: 
1. “Assalom  InterNet”  internet  manzili  http://www.assalom.uz .  
O‘zbekistondagi   birinchi   qidiruv   tizimi.   Resurslarini   ko‘paytirish   imkoniyatlari
mavjud. 
2. “Welcome   to   Uzbekistan”   http://www.gov.uz .   O‘zbekiston   Respublikasi
hukumati sahifasi. Rasmiy axborot, Oliy majlis qarorlari haqida ma‘lumot beradi. 
3. “Uzbekistan   Reference”   http://www.book.uz .   O‘zbekiston   Respublikasi
haqidagi axborotni o‘z ichiga oladi. 
4. http://www.freenet.uz      respublika   internet   resurslari   haqidagi   ma‘lumotlar
keltiriladi. 
5. http://www.esezam.uz      Markaziy   Osiyo,   Kavkaz   va   Rossiya   axborotlashgan
portali.   Hudud   internet   resurslari   haqida   batafsil   ma‘lumotlar   berilgan.
Mamlakatlarga oid entsiklopedik ma‘lumotlar keltirilgan. 
                      Ma‘lumki   internet   tarmoqlararo   axborotlar   almashuvini   ta‘minlovchi
magistraldir.  Uning yordamida  dunyo bilimlar   manbaiga  kirish,  qisqa  vaqt   ichida
ko‘plab   ma‘lu motlarni   yig‘ish,   ishlab   chiqarishni   va   uning   texnik   vositalarini
masofadan   turib   boshqarish   mumkin.   Shu   bilan   bir   qatorda   internetning   ushbu
imkoniyatlaridan   foydalanib   tarmoqdagi   begona   kompyuterlarni   boshqarish, ularning ma‘lumotlar bazasiga kirish, nusxa ko‘chirish, g‘arazli maqsadda turli xil
viruslar   tarqatish   kabi   noqonuniy   ishlarni   amalga   oshirish   mumkin.   Internetda
mavjud   bo‘lgan   ushbu   xavf,   axborotlashgan   xavfsizlik   muammolari   bevosita
tarmoqning xususiyatlaridan kelib chiqadi.  
Biz   oldingi   boblarda   qayd   etib   o‘tganimizdek   ixtiyoriy   tarmoq   xizmatini   o‘zaro
kelishilgan qoida ("protokol")  asosida  ishlovchi juftlik "server" va "mijoz" dastur
ta‘minoti   bajaradi.   Ushbu   protokollar   miqyosida   ham   "ser ver",   ham   "mijoz"
dasturlari ruxsat etilgan amallarni (operatsiyalarni) bajarish vositalariga ega.  
Masalan,   internet   protokolidagi   formatlash   komandalari,   Web   sahifalarda
joylashtirilgan tovush, videoanimatsiyalar va har xil aktiv ob‘ektlar ko‘rinishidagi
mikrodasturlar.   Xuddi   shunday   ruxsat   etilgan   operatsiyalar,   aktiv   ob‘ektlardan
foydalanib internetda ba‘zi bir noqonuniy harakatlarni amalga oshirish, tarmoqdagi
kompyuterlarga   va   ma‘lumotlar   bazasiga   kirish,   hamda   ularga   tahdid   solish
mumkin bo‘ladi. 
Bu xavf va tahdid nimalardan iborat: 
1. Tarmoqdagi   kompyuterlarga   ruxsatsiz   kirish   va   uni   masofadan   turib
boshqarish,   ularga   sizning   manfaatingizga   zid   bo‘lgan   dasturlarni   joylashtirish
mumkin. 
2. Web   sahifalarda   joylashtirilgan   "aktiv   ob‘ekt"lar   agressiv   dastur   kodlari
bo‘lib, siz uchun xavfli "vi rus" yoki josus dastur vazifasini o‘tashi mumkin. 
3. Internetda   uzatilayotgan   ma‘lumotlar   yo‘l-yo‘lakay   aloqa   kanallari   yoki
tarmoq   tugunlarida   tutib   olinishi,   ulardan   nusxa   ko‘chirilishi,   almashtirilishi
mumkin. 
4. Davlat   muassasi,   korxona   faoliyati,   moliyaviy   ahvoli   va   uning   xodimlari
haqidagi  ma‘lumotlarni  raz vedka qilishi, o‘g‘irlashi  va  shu orqali  sizning shaxsiy
hayotingizga, korxona rivojiga tahdid solishi mumkin. 
5. Internetda   e‘lon   qilinayotgan   har   qanday   ma‘lumot   ham   jamiyat   uchun
foydali   bo‘lmasligi   mumkin.   Ya‘ni,   internet   orqali   bizning   ma‘naviyatimizga,
madaniyatimizga   va   e‘tiqodimizga   zid   bo‘lgan   axborotlarni   kirib   kelish   ehtimoli
ham mavjud.  Internet   foydalanuvchisi   ushbu   xavflarni   oldini   olish   uchun   quyidagi   texnik
yechim va tashkiliy ishlarni amalga oshirishi zarur: 
1. Shaxsiy   kompyuterga   va   mahalliy   kompyuter   tarmog‘iga   hamda   unda
mavjud   bo‘lgan   axborotlashgan   resurslarga   tashqaridan   internet   orqali   kirishni
cheklovchi   va   ushbu   jarayonni   nazorat   qilish   imkonini   beruvchi   texnik   va
dasturviy usullardan foydalanish; 
2. Tarmoqdagi   axborotlashgan   muloqot   ishtirokchilari   va   ular   uzatayotgan
ma‘lumotlarni asl nusxasiga mosligini tekshirish; 
3. Ma‘lumotlarni   uzatish   va   qabul   qilishda   kriptogra fiya   usullaridan
foydalanish; 
4. Viruslarga qarshi nazoratchi va davolovchi dasturlardan foydalanish. 
Shaxsiy   kompyuter   va   mahalliy   kompyuter   tarmog‘iga   begona   shaxslarni
qo‘ymaslik va ularda mavjud bo‘lgan ma‘lumotlardan nusxa olish imkoniyatlarini
cheklovchi tashkiliy ishlarni amalga oshirish. 
Bundan   tashqari   axborotlashgan   xavfsizlikni   ta‘minlash   borasida   internet
foydalanuvchilari   orasida   o‘rnatilmagan   tartib-qoidalar   mavjud.   Ulardan
ba‘zibirlarini keltiramiz: 
1. Hech qachon hech kimga internetdagi o‘z nomingiz va parolingizni aytmang; 
2. Hech   qachon   hech   kimga   o‘zingiz   va   oila   a‘zolaringiz   haqidagi   shaxsiy   hamda
ishxonangizga oid ma‘lumotlarni internet orqali yubormang; 
3. Elektron   adresingizdan   (E-mail)   maqsadli   foydalaning,   internet   orqali   dasturlar
almashmang va hokazolar.  2.Axborot xavfsizligining tashkiliy ta’minoti va samarali boshqarish
xususiyatlari
               Dastlab biz axborot xavfsizligi tushunchasiga qisqacha izoh berib o’tsak.
Axborot   xavfsizligi   bu   axborot   xatarlarini   kamaytirish   orqali   axborotni   himoya
qilish   amaliyotidir.   Bu   axborot   xavfini   boshqarish   qismidir.   Bu,   odatda,
ma'lumotlarga ruxsatsiz nomuvofiq kirish yoki qonunga xilof ravishda foydalanish,
oshkor qilish, buzish, yo'q qilish, buzilish, o'zgartirish, tekshirish, yozib olish yoki
qadrsizlanish   ehtimolini   oldini   olish   yoki   hech   bo'lmaganda   kamaytirishni   o'z
ichiga   oladi.   Bu   shuningdek,   ushbu   hodisalarning   salbiy   ta'sirini   kamaytirishga
qaratilgan   harakatlarni   o'z   ichiga   oladi.   Himoyalangan   ma'lumotlar   har   qanday
shaklda   bo'lishi   mumkin,   masalan.   elektron   yoki   moddiy.   Axborot   xavsizligini
ta’minlash   bo’yicha   dastlabki   choralar   qadimgi   davrlarga   borib   taqaladi.   Bunga
misol qilib quyidagilarni keltirsak bo’ladi. 
Ilgari   vaqtda   aloqa   qilishning   dastlabki   kunlaridan   boshlab   diplomatlar   va   harbiy
qo'mondonlar   yozishmalarning   maxfiyligini   himoya   qilish   uchun   biron   bir
mexanizmni   taqdim   etish   va   aniqlash   uchun   ba'zi   vositalarga   ega   bo'lish
kerakligini tushunib yetishdi. 
                        Bunga   Yuliy   Tsezar   ixtirosi   bo’lgan   Qaysar   shifrini   v.asr   misol   qilib
keltirsak   bo’ladi.     Miloddan   avvalgi   50   yilda   yaratilgan   ushbu   shifr,   maxfiy
xabarlari o'qilmasligi uchun xabar noto'g'ri qo'llarga tushmasligi uchun yaratilgan.
Hozirgi   vaqtda   korxonalarda   yuzaga   kelayotgan   axborot   xavsizligigi   tahdid   turli
hil omillar natijasida yuzaga keladi. Bularga misol qilib korxona ishchilaring ichki
axborot   xavsizligi   qoidalariga   rioya   qilmasligi,   axborotni   qabul   qiluvchi   va
uzatuvchi  qurilmalarning nosozligi, internet  tarmog’idagi  turli xil spam  va virusli
xabarlar   shular   jumlasaidandir.   Ulardan   himoyalanishning   bir   qancha   yo’llari   bor
quyida biz bularni ko’rib chiqamiz. 
Avvalo korxonada axborot xavfsizligini ta’minlashda ichki muhitni inobatga olish
kerak.   Hodimlar   boshqaruviga   alohida   e’tibor   berish   kerak.   Har   bir   xodim
korxonaning   ichki   tartib   qoidalariga   so’zsiz   bo’ysinishi   kerak.   Bularga   biz quyidagilarni   misol   qilib   keltirsak   bo’ladi.   Hodimlar   korxona   ichki   sirlarini
tashqariga   olib   chiqmasliklari   kerak.   Ular   korxona   qonun   qoidalariga   roiya
qilishlari   kerak.   Endi   korxonada   ishlatilyotgan   axborot   qurilmalarini   axborot
tahdidlaridan      himoya qilish choralarini ko’rib chiqsak. Hozir sir emaski internet
tarmog’i   orqali   turli   xildagi   kiberhujumlar   uchrab   kelmoqda.   Bunda   hakerlar
korxona   axborot   tizimiga   internet   tarmog’i   orqli   hujum   uyushtirib   kerakli
ma’lumotlarni oladilar. Misol uchun bank hisob raqami to’g’risidagi ma’lumotlarni
va o’z maqsadlari yo’lida foydalanadilar. 
                Endi   oddiygina   kompyuter   viruslari   va   spamlar   korxona   axborot   tizimiga
qanday   zarar   keltirishi   mumkinligi   to’g’risida   qisqacha   to’xtalib   o’tsak.
Kompyuter   viruslari   ular   zamonaviy   biznes   uchun   haqiqiy   xavf   tug'diradi.
Virusning   korporativ   tarmoq   tugunlariga   kirib   borishi   ularning   faoliyatining
buzilishiga,   ish   vaqtining   yo'qolishiga,   ma'lumotlarning   yo'qolishiga,   maxfiy
ma'lumotlarning o'g'irlanishiga va hatto pul mablag'larining bevosita o'g'irlanishiga
olib   kelishi   mumkin.   Korporativ   tarmoqqa   kirgan   virusli   dastur   hakerlarga
kompaniya faoliyatini qisman yoki to‘liq nazorat qilish imkonini beradi. Spam bu
bir   necha   yil   ichida   spam   kichik   bezovtalikdan   xavfsizlikning   eng   katta
tahdidlaridan   biriga   aylandi.   So'nggi   yillarda   elektron   pochta   asosiy   tarqatish
kanaliga aylandi. Spam xabarlarni ko'rish va keyin o'chirish uchun ko'p vaqt talab
etadi,   xodimlarda   psixologik   noqulaylik   hissi   tug'diradi.   Viruslardan   saqlanishda
biz   antivirus   dasturlaridan   foydalansak   bo’ladi.   Lekin   bu   korxona   uchun
qo’shimcha   xarajat   ta’lab   etadi.   Chunki   kuchli   antivirus   dasturlari   pullik.
Spamlardan   himoyalanish   esa   oddiygina   elektron   pochtadagi   nomalum   xabarni
ochmaslik bilan himoyalanish mumkin. 
                        Hozirgi   vaqtda   axborot   xavfsizligini   ta’minlash   nafaqat   korxona
faoliyatida,   balki   har   bir   informatsion   texnologiyalardan   foydalanuvchi   boshqa
soha vakillari uchun dolzarb masalalardan biri bo’lib kelmoqda. Shu boisb korxona
faoliyatini bir maromda amalga oshirish uchun axborot xavfsizligini taminlash bu
juda   muhim   masaladir.   Gapimizni   misol   bilan   davom   ettirmoqchimiz.   Bugun
korxonalar   o’rtasida   raqobatni   har   jabhada   ko’rishimiz   mumkin.   Har   bir   korxona raqobatda yutib chiqish uchun bor imkoniyatlarini ishga soladi. Bunga misol qilib
bir korxona ishlab chiqaryotgan mahsulot tannarxini sir saqlashini aytib o’tishimiz
mumkin.       
          Agar bu oddiy jadval raqamli axborot tarzda saqlanyotganini xisobga olsak,
bu   axborotni   yaxlit   saqlash   korxona   uchun   qanchalik   muhimligini   aytmasak   ham
bo’ladi.   Bundan   tashqari   hozirdalikda   faoliyat   olib   borayotgan   yirik   banklar
hakerlar xujumiga uchrab kelayotgani ham sir emas. Yana bir misol bugun axborot
texnologiyalari bilan birga kiberhujumlar ham rivojlanib, turlari ko‘payib boryapti.
Ayniqsa,   hozir   ijtimoiy   injiniringni   qo‘llagan   holda   amalga   oshiriladigan
kiberhujumlar soni ortmoqda. Ulardan himoyalanish esa bugungi kunning dolzarb
mavzularidan biridir.  
                  Umuman   olaganda   axborot   xavsizligini   ta’minlashga   to’siq   bo’layotgan
muommaolardan   misol   keltirib   o’tsak.   Hozirgi   vaqtda   axborot   xavfsizligini
ta’minlashning   asosiy   muommolariga   biz   axborotning   ko’pligi   va   qayta
ishlashning   murakkabligini   misol   qilib   keltirishimiz   mumkin.   Axborot   oqimining
ko’pligi   uni   himoya   qilishga   jiddiy   to’sqinlik   qiladi.   Va   asosiy   muommolardan
yana biri bu qaysi axborotni xavfsizligini ta’minlashni aniqlab olishdir. Xavsizlikni
ta’minlashning   asosiy   muommolaridan   yana   biri   bu   xavfsizlikni   ta’minljvchi
yagona   tizimning   mavjud   emasligidir.   Avvala   aytib   o’tganimizdek   tashkilot
axborot xavfsizligini boshqarish jarayonining iqtisodiy samaradorligi ko'p jihatdan
nimani himoya qilish kerakligiga bogliq.  
 
3.Elektron axborot muhitida bilim olish tizimining  о ‘rni va funksiyalari
Bo‘lajak   iqtisodchilarni   elektron   axborot   muhitida   ko‘nikmalarini
rivojlantirishda   ta‘lim   jarayonining   rivojlantiruvchi   vazifalarga   yo‘naltirilganlik
tamoyiliga   ko‘ra,   talabalarda   ma‘lum   bilim,   ko‘nikma   va   malakalarni
shakllantirayotib, aniq bir  mavzu bo‘yicha darsning rivojlantiruvchi salohiyatidan
samarali   foydalanish   maqsadga   muvofiq.   Talabalar   bilimi,   malaka   va
ko‘nikmalarini   nazorat   qilishning   asosiy   maqsadi,   ular   erishgan   yutuqlar   va
muvaffaqiyatlarini   aniqlash,   takomillashtirish   yo‘llarini   ko‘rsatish   va   shu   asosda talabalar uchun faol ijodiy faoliyat ko‘rsatish uchun sharoit yaratishdan iborat. Bu
maqsad,   birinchi   navbatda,   talabalar   tomonidan   o‘quv   materiallarini   o‘zlashtirish
sifati   bilan,   ya‘ni   o‘quv   dasturida   belgilangan   bilim,   ko‘nikma   va   malakalarni
egallash   darajasi   bilan   bog‘liq.   Ikkinchi   tomondan,   nazoratning   asosiy   maqsadini
aniqlashtirish,   o‘zaro   va   o‘z-o‘zini   nazorat   qilish   bo‘yicha   yondashuvlarni
o‘rganish   hamda   o‘zaro   va   o‘z-o‘zini   nazorat   qilishga   bo‘lgan   ehtiyojning
shakllanishi   bilan   bog‘liq.   Uchinchidan   esa,   bu  maqsad   talabalarda  bajarilgan   ish
uchun   javobgarlikning   namoyon   bo‘lishi   kabi   shaxsning   ijobiy   sifatlarini
tarbiyalashga qaratilgan bo‘ladi. 
Talabalar   o‘qishini   nazorat   qilishning   boshqa   bir   muhim   vazifasi   ularni
tarbiya   qilish   bilan   bog‘liq   bo‘lib,   ularda   o‘qishga   javobgarlik,   intizom,
saranjomlik   va   soflik   his-tuyg‘ularini   tarbiya   qiladi.   Ularda   mehnatga
layoqatlilikni,  g‘urur   va   irodani   hamda   mehnatga   nisbatan   muntazam   ko‘nikmani
shakllantiradi. 
Zamonaviy   axborot   texnologiyalarining   kasbiy   ta‘lim   tizimida   qo‘llanishi
mavjud   bo‘lgan   ayrim   tushunchalarni   ham   mazmunan,   ham   mohiyatan   qayta
ko‘rib   chiqishni   taqozo   etdi.   Shu   bois   kasbiy   ta‘lim   jarayonlarini   tashkil   etishda
kompleks yondashuvni amalga oshirish boshlandi. Ta‘lim va tarbiya ishlar jarayoni
murakkab   jarayon   bo‘lib,   unda   ta‘lim   muassasasining   jamoasi,   murabbiy   va
talabalarning   o‘zaro   munosabatidagi   yaxlitlik   ta‘minlanadi.   Endilikda   ushbu
jarayon   elektron   formatdagi   o‘quv   resurslari   –   rasmiy   veb-saytlar,   elektron
formatdagi   adabiyotlar,   audio   va   video   materiallar,   o‘rgatuvchi   kompyuter
dasturlari   bilan   uyg‘unlashib   bormoqda.   Bu   vaziyatda   kasbiy   ta‘lim   jarayonlari
ko‘proq   talabaning   ichki   imkoniyatlari,   intellektual   salohiyati,   axborotni   qabul
qilish va o‘zlashtirish qobiliyatlariga bevosita bog‘liq bo‘lmoqda. 
Elektron formatdagi o‘quv resurslarining afzalliklari qatoriga axborotlarning
jamlanganligi,   ko‘rgazmaliligi,   ya‘ni   turli   xil   taqdim   etish   imkoniyatlarining
mavjudligi,   animatsiyalardan   foydalanganligi,   ta‘lim   oluvchilarning   yoshi   va
fiziologik   xususiyatlariga   mos   axborotlarni   taqdim   etib   borish   jihatlarini   kiritish
mumkin.   Bu   resurslar   talabada   ijodiy   fikrlashni,   kasbiy   ko‘nikma   va   malakalarni rivojlantirish orqali resurslarni har tomonlama chuqur o‘zlashtirish imkoniyatining
mavjudligi bilan alohida ahamiyatga ega. 
Bizning   fikrimizcha,   bo‘lajak   iqtisodchilarni   elektron   axborot   muhitida
ko‘nikmalarini   rivojlantirish   ta‘lim   jarayonlariga   ilg‘or   pedagogik   va   axborot
texnologiyalarini   tatbiq   etishda   asosiy   vazifalar   qatoriga   quyidagilarni   keltirish
mumkin: 
• yangi   axborot   texnologiyalarini   kasbiy   ta‘lim   jarayoniga   tatbiq
etishning zaruriy moddiy-texnika bazasini yaratish; 
• kasbiy  ta‘lim  jarayoni  uchun  zamonaviy  
axborot-kommunikatsiya 
texnologiyalarini loyihalash va qo‘llash; 
• foydalanuvchilarning   zamonaviy   axborot-kommunikatsiya
texnologiyalari sohasidagi bilim va ko‘nikmalarini shakllantirish; 
• zamonaviy   texnologiyalar   negizida   kasbiy   ta‘lim   jarayonlaridagi
samaradorlikni kafolatlash. 
Bo‘lajak   iqtisodchilarni   elektron   axborot   muhitida   ko‘nikmalarini
rivojlantirishda   ta‘lim   jarayonlariga   zamonaviy   axborot-kommunikatsiya
texnologiyalarini joriy qilish uchun quyidagi chora-tadbirlarni bosqichma-bosqich
amalga oshirish maqsadga muvofiq:  
1-jadval 
№ Bosqichlar mazmuni Kutiladigan natija
1. Kasbiy  ta‘limda  axborot-
kommunikatsiya  
texnologiyalaridan
foydalanishning   mavjud   holatini
tahlil qilish va baholash Axborot-kommunikatsiya
texnologiyalaridan
foydalanishning   mavjud   holati
haqidagi   dastlabki   xulosalar
olinadi
2. Kasbiy   ta‘lim   moddiy-texnik
bazasini   takomillashtirish   yo‘llarini
belgilash Kasbiy   ta‘lim   jarayonlarining
moddiytexnik   bazasi
takomillashtiriladi
3. Kasbiy   ta‘limga   oid   elektron
Resurslarni   yaratish   bo‘yicha resurslarni   yaratish   bo‘yicha   ijodiy
guruhlar   faoliyatini   tashkil   etish   va
vazifalarini belgilash ijodiy   guruhlar   shakllantiriladi,
vazifalar belgilab beriladi
4. Kasbiy   ta‘limga   oid   elektron
resurslarni   yaratish   va   foydalanish
uchun tayyorlash Kasbiy   ta‘limga   oid   elektron
resurslar yaratiladi
5. Elektron  resurslardan  
foydalanish   mexanizmini
ishlab chiqish Elektron   resurslardan   foydalanish
mexanizmi ishlab chiqiladi
6. Kasbiy   ta‘limga   oid   elektron
resurslardan   foydalanish
samaradorligi   monitoringini   tashkil
etish Kasbiy   ta‘limga   oid   elektron
resurslardan   foydalanish
monitoringi tizimi yaratiladi
1-jadvalda bo‘lajak iqtisodchilarni elektron axborot muhitida ko‘nikmalarini
rivojlantirishda   ta‘lim   jarayonlariga   axborot-kommunikatsiya   texnologiyalarini
joriy etish bosqichlari haqida ma‘lumotlar keltirilgan. 
Bu chora-tadbirlarni amalga oshirish natijasida:  
• axborot-kommunikatsiya   texnologiyalaridan   bo‘lajak   iqtisodchilarni
elektron   axborot   muhitida   ko‘nikmalarini   rivojlantirish   ta‘lim   jarayonlarini
tashkillashtirishda samarali foydalaniladi;  
• bo‘lajak   iqtisodchilarni   elektron   axborot   muhitida   ko‘nikmalarini
rivojlantirish   ta‘limning   zamonaviy   vositalari   -   elektron   resurslarni   joriy   etish
tizimlari yaratiladi.  
Kasbiy   ta‘lim   bo‘yicha   elektron   resurslarni   yaratishdagi   didaktik
tamoyillarga   tayaniladi:   ta‘lim   jarayonining   kasbiy   yo‘nalganligi;   texnologik
dunyoqarashni shakllantirish; ilmiylik; tushunarlilik va qiziqarlilik; amaliyot bilan
bog‘langanlik;   talabalarning   shaxsiy   xususiyatlarini   hisobga   olish;   kasbiy
ta‘limning   uzviyligi   va   uzluksizligi;   aniq   va   abstrakt   tushuncha   va   faktlarning
birligi; bilimlarni ongli ravishda o‘zlashtirish; ko‘rgazmalilik.  Ishlab   chiqilgan   elektron   resurslarni   kasbiy   ta‘lim   jarayoniga   qo‘llashdan
oldin mutaxassislar guruhi uni o‘rganadi. Bizning fikrimizcha, yaratilgan elektron
resurslarning ilmiylik va taqdimot sifatini baholashda quyidagi holatlarga tayangan
tizimni taklif etish mumkin: 
• kasbiy ta‘lim maqsadiga mosligi;  
• o‘quv faoliyati bayoni;  
• axborotlarni taqdim etish darajasi;  
• manba tuzilishi;     ko‘rinishi va dizayni;  
• qo‘shimcha illyustratsiya.  
Elektron   resurslar   muayyan   yo‘nalishda   bilimlar   berishdan   tashqari
talabalarda kasbiy fanlarga oid tushunchalarni shakllantirishga xizmat qilishi kerak
[4].  
Elektron   resurslar   kasbiy   ta‘limning   kundalik   turmush   va   ishlab   chiqarish
bilan o‘zaro bog‘lanishini amalga oshirishi, hozirgi zamonda, tabiat va jamiyatning
ilmiy muammolarini  tushunishda  talabalarga ko‘maklashishi,  ularni  rivojlantirishi
lozim.   Shuningdek,   talabalarda   o‘z   bilimlarini   uzluksiz   takomillashtirish   va
mustaqil   bilim   olishni   davom   ettirish   imkoniyatlarini   yaratishga   yordam   berishi
kerak [3]. 
Ta‘lim-tarbiya   elektron   resurslarining   yaratilish   jarayonini   quyidagi
bosqichlarga bo‘lish mumkin: 
1. Ta‘lim-tarbiya elektron resurslarini yaratish konsepsiyasini ishlab chiqish. 
2. Loyihalashtirish. 
3. Taqdim etish shakllari va axborot bloklarining dizayni (interfeys). 
4. Ta‘lim-tarbiyaviy resurslarni joylashtirishga tayyorlash. 
5. Tayyorlangan resurslarning tuzilmali elementlarini to‘ldirish. 
6. Yaratilgan ta‘lim-tarbiya elektron resurslarini tajribada sinash. 
7. Elektron resurslarni ta‘lim-tarbiya jarayoniga tatbiq etish. 
Kasbiy   ta‘lim   elektron   resurslarini   yaratishda   quyidagi   talablar   e‘tiborga
olinadi: 
• resurslarning to‘liqligi, uzviyligi va kasbiy ta‘lim mazmuniga mosligi;  • kasbiy ta‘lim o‘quv jarayonini individuallashtirish darajasi (yakkalashtirish);
• kasbiy ta‘limning uzviyligi va izchilligini hisobga olish zarurligi; 
• resurslarda zarur bo‘lgan axborotlarning taqdim etilishi shakllari;    resurslarni
tez moslashuvchan va yangilab borish imkoniyatlari; 
• asosiy bloklar va ular orasidagi o‘zaro aloqa usullarining tarkibi. 
Tatbiq jarayoni pedagogik va dasturiy darajalarda amalga oshiriladi. Pedagogik
tatbiq darajasi resurslar va ulardan foydalanish harakat algoritmini o‘z ichiga oladi.
Dasturiy   tatbiq   darajasi   bo‘lajak   iqtisodchilarni   elektron   axborot   muhitida
ko‘nikmalarini   rivojlantirish   ta‘lim   jarayonining   har   bir   bosqichida   resurslardan
ommaviy foydalanish darajasini aniqlab beradi.  Dasturiy tatbiq darajasida resurslar
quyidagi talablarga javob berishi kerak: 
• jarayonda qatnashuvchilarning barchasiga tushunarli bo‘lishi; 
• kasbiy ta‘limning istalgan bosqichida tizimning har bir qadamini  yetarlicha
aniq yoritishni ta‘minlashi; 
• kasbiy   ta‘lim   jarayonining   har   qanday   bosqichida,   hatto   eng   murakkab
bo‘g‘inida ham adekvat ta‘sirga ega bo‘lishi; 
• o‘quv   jarayonining   barcha   bosqichlarida   psixologik-pedagogik   o‘ziga
xoslikni hisobga olish; 
• boshqa dasturlar bilan o‘zaro aloqa imkonini ta‘minlash. 
Elektron   resurslarini   tizimlashtirish   -   mazmun,   uslub,   tashkiliy,   shakl   va
axborot texnologiyalari vositalarining tahliliga yangicha yondashuvni talab qiladi.  
Bo‘lajak iqtisodchilarni elektron axborot muhitida ko‘nikmalarini rivojlantirish
ta‘lim   jarayonlarini   axborotlashtirishning   samaradorligiga   quyida   keltirilgan
shartlar bajarilgandagina erishish mumkin: 
• o‘quv   jarayonini   axborotlashtirishning   o‘zi   kasbiy   ta‘lim   maqsadini
o‘rnatishdan   tortib,   yakunlash   natijasigacha   bo‘lgan   bosqichlarni   loyihalashtirish
tizimi sifatida namoyon bo‘lsa; 
• kasbiy   ta‘lim   jarayonining   axborotlashtirilishi   uning   barcha   tashkil
etuvchilariga yo‘naltirilgan bo‘lsa;  • elektron   resurslardan   foydalanish   kasbiy   ta‘lim   mazmuniga   qo‘yilgan
talabga hamda talabaning kasbiy rivojlanishiga yo‘naltirilgan bo‘lsa. 
O‘quv jarayonida individual yondashuvni tatbiq qilish ta‘limning rivojlanuvchi
modelini o‘z ichiga olishi kerak: 
• mantiqiy   va   tizimli   fikrlashni   shakllantirish   va   rivojlantirish:   ijodiy
fikrlovchi   qarama-qarshiliklarni   ko‘ra   olishga   layoqatli,   shuningdek,   mustaqil
ravishda   muammolarni   qo‘ya   oluvchi   va   hal   qila   oluvchi   mutaxassislarni
tayyorlashni ta‘minlashi; 
• tizimli   qaytar   aloqani   ta‘minlash:   qaytar   aloqa   pedagogik   nuqtai   nazardan
to‘g‘ri tashkil etilishi kerak, ya‘ni u nafaqat yo‘l qo‘yilgan xatoliklar haqida, balki
ularni bartaraf etish borasidagi axborotlarni ham o‘z ichiga qamrab olishi; 
• rivojlangan   yordam   tizimining   mavjudligi:   yordam   tizimi   ko‘p   darajali,
pedagogik   nuqtai   nazardan   asoslangan,   masalaning   ifodalari   va   uni   yechish
usulining o‘zlashtirilishi uchun yetarli bo‘lishi; 
• ta‘limiy   resurslarning   to‘liqligi:   axborotlar   bazasi,   vazifalar   bankini   ko‘p
darajali tashkil etishning mavjudligiga oid qo‘yilgan talablarga rioya qilish; 
• intellektual   yadroning   mavjudligi:   dasturiy   vositalar   bunday   yadroning
ekspert tizimlari va sun‘iy intellekt vositalarini qurishda berilganlarni qayta ishlash
usullarini tatbiq qilish hisobiga ta‘minlash; 
• pedagogik   moslashuvchanlik:   resurslar   foydalanuvchiga   faoliyat
strategiyalarini   ixtiyoriy   tanlash,   axborotlarning   uzatilish   tezligiga   mos   faoliyatni
tashkil   etish   hamda   mustaqil   qaror   qabul   qilishga   imkon   berishi   kerak.   Avval
o‘zlashtirilgan   resurslarga   kirish,   ulardan   ixtiyoriy   vaqtda   chiqish   imkoniyati
ta‘minlangan bo‘lishi; 
• ikki   tomonlama   muloqotni   ta‘minlash:   foydalanuvchi   savol   bera   olish
imkoniyatiga ega bo‘lishi kerak, bunda boshqarish nafaqat kompyuter tomonidan,
balki o‘rganuvchi tomonidan ham amalga oshirilishi; 
• orqaga   qaytish   imkoniyati:   mustaqil   ishlash   davomida   foydalanuvchi   yo‘l
qo‘ygan xato harakatlarini ortga qaytarish hollari ko‘rib chiqilgan bo‘lishi; 
• foydalanuvchining refleksiyasi uchun maxsus ajratilgan joyning mavjudligi:  dastur o‘rgatilayotgan harakatlarni ketma-ket to‘g‘rilash maqsadida refleksiyaning
natijalarini to‘plashi; 
• o‘quv faoliyatining borishini va uning natijalarini hujjatlashtirish imkoniyati:
dasturni   tuzuvchi   dasturga   zaruriy   axborotni   to‘plashi   va   qayta   ishlashiga
mo‘ljallangan modullarga ega bo‘lishi; 
• tushunarli,   qulay   interfeysning   mavjudligi:   dastur   axborotni   matn,   grafika,
animatsiya,   gipermatn,   multimedia   ko‘rinishida   namoyon   qilishning   barcha
usullaridan   adekvat   foydalanilgan   holda   tuzilgan   bo‘lishi   kerak.   Foydalanuvchi
axborot   materialini   har   ikki   tomonlama,   "oldinga",   "orqaga"   tarzda   varaqlash
imkoniga ega bo‘lishi kerak. Foydalanuvchi shriftning o‘lchami va tipini o‘rnatish,
shuningdek,   ixtiyoriy   fragmentni   istalgan   marotaba   qaytarish   imkoniga   ega
bo‘lishi; 
• dasturning   statistik   (matnli,   grafik,   illyustrativ)   qismlarining   aniq   nusxasini
olish   imkoniyatini   ta‘minlash:   tanlangan   axborotni   shaxsiy   elektron   konspektga
nusxalash,   uni   tahrirlash   va   dasturiy   mahsulotdan   chiqmagan   holda   chop   etish
imkoniyati. 
Keyingi bosqichlarda kasbiy ta‘lim elektron resurslarini bezash usullari ishlab
chiqiladi.   Bu   jarayon   WEB   -   dizayn   bo‘yicha   mutaxassislar,   dasturiy   ta‘minotni
qayta ishlovchilar, shuningdek psixologlarning takliflari asosida amalga oshiriladi. 
Kasbiy   ta‘lim   resurslarni   joylashtirishga   tayyorlash   jarayoni   qat‘iy   texnik
talablarga   mos   bo‘lishi   zarur.   Buning   uchun   avvaldan   multimedia   fayllarining
o‘lchami va shakllari bo‘yicha ma‘lum imkoniyatlar yaratilishi kerak: 
• rasmli va tasvirli fayllarning tipi va kompressiyaning imkoniyati; 
• ovozli fayllarning tipi, kompressiyaning imkoniyati; 
• video fayllarning tipi, kompressiyaning imkoniyati; 
• animatsiyalarni yaratish; 
• ko‘rish uchun dasturiy ta‘minot yaratish. 
Materiallar standart dasturiy va apparatli ta‘minotga, xususan, 600*800 pikselli
ekranda ko‘rishga moslashgan bo‘lishi kerak.  Pedagogik   tajriba   va   sinovdan   o‘tkazishda   foydalanuvchining   ixtiyoriy
holatdagi   resurslarga   har   bir   murojaati,   aloqasi   va   reaksiyasining   to‘g‘riligini
tekshirish,   resurslarni   tahrirlash   uchun   mos   malaka   va   tajribaga   ega   bo‘lgan
mutaxassis   jalb   etiladi,   resurslar   haqida   xulosa   chiqarishga   pedagoglar,
foydalanuvchilar, ekspertlarni jalb qilish tavsiya etiladi. 
Zamonaviy   axborot   texnologiyalarining   dasturiy   vositalari   yordamida   turli
shakldagi kasbiy ta‘lim bo‘yicha elektron resurslar yaratishning keng imkoniyatlari
mavjud.   Bunda   Power   Point,   Macromedia   DreamWeaver,   Microsoft   FrontPage,
HTML   muharrirlari   va   Microsoft   Word,   Adobe   Photoshop,   CorelDraw,   Acrobat
Reader, Director, Macromedia Flash kabi dasturiy vositalarning imkoniyatlari juda
katta hisoblanadi.  
Yuqoridagi talablarni amaliyotga joriy qilish kasbiy ta‘lim bo‘yicha elektron
resurslar   majmuasini   shakllanganlik   darajasiga   ko‘ra   uni   bosqichma-bosqich
amalga oshirish imkoniyatini beradi. Tadqiqot ishlarimiz natijasida kasbiy ta‘limga
oid   elektron   resurslar   majmuasini   shakllantirish   va   amaliyotga   joriy   etishning
quyidagi bosqichlari taklif etildi: 
• elektron   resurslar   majmuasini   shakllantirishni   birinchi   bosqichida   matnli,
audio, video, animatsiyali axborotlarning elektron versiyalari ishlab chiqiladi; 
• ikkinchi   bosqichda   yaratilgan   majmua   resurslarini   joylashtirish   uchun
dasturiy platforma ishlab chiqiladi; 
• uchinchi   bosqichda   elektron   resurslar   majmuasi   yaratilib,   undan
foydalanishning   masofali   yoki   aralash-an‘anaviy   va   zamonaviy   texnologiyalari
bo‘yicha o‘zlashtirish imkoniyatlari ta‘minlanadi.  Xulosa
            Xulosa   qilib   shuni   aytishimiz   mumkinki   hozirgi   vaqatda   korxona   axborot
xavsizligini   himoya   qilish   bu   korxona   faoliyatini   bir   maromda   borishini
ta’minlovchi  asosiy  omillardan bo’lib hisoblaniladi.  Korxona  axborot  xavsizligini
ta’minlashda   hozirda   zamonaviy   qurilmalar   va   dasturiy   ta’minotlar   kata   yordam
beradi.   Buni   biz   quyidagilar   bilan   izohlashimiz   mumkin.   Oddiygina   korxona
hududida yuzni tanib olish qurilmasidan foydalanish korxona axborot xavsizligini
ta’minlashda   yuqori   samara   berishi     mumkin.   Lekin   bunday   vositalardan
foydalanish   korxona   uchun   qo’shimcha   harajat   talab   etishi   mumkin.   Bundan
tashqari  korhonadagi  elektron qurilmalarga kalit so’zlarini  o’rnatish ham elektron
tarzda saqlanyotgan ma’lumotlarni himoya qilishda samara beradi. 
Endi biz qisqacha korxona axborot xavsizlik tizimi to’g’risida to’xtalib o’tsak.
                     Tashkilotning axborot xavfsizligi tizimi quyidagi yo'nalishlarni o'z ichiga
oladi;   tartibga   soluvchi,   tashkiliy   (ma'muriy),   texnik,   dasturiy   ta'minot.   Har   bir
tarmoq o’zaro chambarchas bog’liq bo’lishi kerak. Ular o’zaro uzviy bog’liqdir. 
Korxonada   xavfsizlikning   barcha   sohalaridagi   vaziyatni   to'liq   baholash   uchun
axborot   resurslari   xavfsizligi   muammosiga   tizimli   yondashuvni   belgilaydigan   va
maqsadlar,   vazifalarni   tizimli   ravishda   taqdim   etadigan   axborot   xavfsizligi
konsepsiyasini   ishlab   chiqish   kerak.   Albatta   bu   vaqt   va   harajat   talab   etadigan
jarayondir. 
          Axborot xavfsizligini ta'minlash vazifasi tizimli ravishda hal qilinishi kerak.
Bu   shuni   anglatadiki,   turli   xil   himoya   vositalari   (apparat,   dasturiy   ta'minot,
jismoniy, tashkiliy va boshqalar) bir vaqtning o'zida va markazlashtirilgan nazorat
ostida   qo'llanilishi   kerak.   Albatta   bunga   erishsa   bo’ladi.   Bu   esa   korhona
faoliyatining   rivojida   kata   hissa   qo’shadi.   Yana   biz   shuni   takidlab   o’tishimiz
kerakki bugungi kunda axborot xavsizligiga kattta e’tibor berishimiz kerak. Chunki hozir   axborot   oqimini   tartibga   solish   bugungi   kunning   dolzarb   masalalridan   biri
bo’lib qolmoqda. 
 
Foydalanilgan adabiyotlar
1.B.Qulmatova.  D.Buranova.“Avtomatlashtirilgan  ofis  texnologiyalari
(Automated office technologies)”. 
2.G’aniyev   S.   K.   ,Karimov   M.   М .,   Tashev   К .   А .   АХ BOROT   XAVFSIZLIGI
AToshkent 2007 
3.S.S. Qosimov Axborot texnologiyalari xaqida o’quv qo’llanma Toshkent 2007 
4.B.Qulmatova.   D.Buranova.   “Ta’lim   jara ѐ] nida   elektron   ta’lim   va   ananaviy
ta’limning integratsiyasi”.NamDU ilmiy axborotnomasi.2020 yil 2-son.366373 bet.
5.N.Karimov,   B.A.Qulmatova,   D.Buranova.   “Aqlli   qishloq   x о ‘jaligini   yuritishda
raqamli   texnologiyalarning   joriy   etish   masalalari”.   «The   XXI     Century   Skills   for
Professional Activity» International Scientific-Practical Conference. TASHKENT,
UZBEKISTAN 2021, MARCH 15. 
6.B.Qulmatova,   Z.Zaparov,   D.Buranova,   “Sposobi   zashiti   ot
internetmoshennichestv”.   Nauchno-metodicheskiy   jurnal   “Academy”.   RossiY.
2019 dekabr. 
7.G’aniyev   S.K.Karimov   M. М .   Hisoblash   tizimlari   va   tarmoqlarida   axborot
xavfsizligi  Toshkent 2003 
8..B.Qulmatova,   D.Buranova,   “Trebovaniya   k   sozdaniyu   elektronnix
obrazovatelnix   resursov   i   texnologii   ix   ispolzovaniya”.   Nauchnometodicheskiy
jurnal “Academy”. RossiY. 2019 iyul. 
9.N.Karimov,   B.A.Qulmatova,   D.Buranova.   “Qishloq   x о ‘jaligida   raqamli
texnologiyalarning   joriy   etish   masalalari”.   Academic   research   in   educational
sciences volume 2 | issue 3 | 2021.  10.B. A. Qulmatova, D. A. Buranova. “Problems of mathematical modeling in the
cultivation   of   agricultural   products”.   Academic   research   in   educational   sciences
volume 2 | issue 6 | 2021.

Korxonalarda axborot texnologiyalari va ularni samarali boshqarish

Kirish 

1.Korxonalarda axborot-kommunikatsiya texnologiyalari ahamiyati va huquqiy asoslari

2.Axborot xavfsizligining tashkiliy ta’minoti va samarali boshqarish xususiyatlari

3.Elektron axborot muhitida bilim olish tizimining о‘rni va funksiyalari

Xulosa 

Foydalanilgan adabiyotlar