Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 20000UZS
Hajmi 1.5MB
Xaridlar 5
Yuklab olingan sana 21 Mart 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Sanat Jabbarov Mumin o'g'li

Ro'yxatga olish sanasi 08 Fevral 2024

103 Sotish

Korxonalarda innovatsion faoliyatni tashkil etish

Sotib olish
Mavzu:  Korxonalarda innovatsion faoliyatni tashkil etish
Titul uchun joy
1 Kirish ……………………………………………………………………….……2
1.  Innovatsiyalar   va   ularni   boshqarishning   korxona   ish   faoliyatini   tashkil  
etishdagi   o ʻ rni ……………………………………………………………………3
2. Innovatsion faoliyatning nazariy masalalari…………………………………..9
3. Korxonalarda innovatsion faoliyatni tashkil etishning asosiy shakllari………19
4. “Andalucia” MCHJ innovatsion faoliyatining taxlili…………………………25
5. “Andalucia” MCHJ innovatsion faoliyatini tashkil etish samaradorligini 
oshirish…………………………………………………………………………..29
Xulosa……………………………………………………………………………35
Foydalanilgan adabiyotlar ro yxati………………………………………………36ʻ
Ilovalar…………………………………………………………………………...36
2 Kirish
Ilm-fan   va   texnika   yutuqlarini   keng   qo‘llagan   holda   iqtisodiyot
tarmoqlariga,   ijtimoiy   va   boshqa   sohalarga   zamonaviy   innovatsion
texnologiyalarni   tezkor   joriy   etish   O‘zbekiston   Respublikasi   jadal
riyojlanishining   muhim   sharti   hisoblanadi.   Jamiyat   va   davlat   hayotining   barcha
sohalari   shiddat   bilan   riyojlanayotgani   islohotlarni   mamlakatimizning   jahon
siyilizatsiyasi   yetakchilari   qatoriga   kirish   yo‘lida   tez   va   sifatli   ilgarilanishini
ta’minlaydigan zamonaviy innovatsion g‘oyalar, ishlanmalar va texnologiyalarga
asoslangan  holda amalga oshirishni taqozo etadi. Buning uchun yangilik kiritish
har   xil   tashkiliy   –   iqtisodiy   jihatlari   bilan   shug‘ullanuvchi   mutaxassislar
innovatsion   menejerlar   talab   etiladi.Chunki   bozor   iqtisodiyoti   rahbarlar   va
mutaxassislarga   jiddiy   talablar   qo‘yadi.   Bu   talablar   tashkilotlarni
riyojlantirishning   samarali   strategiyasini   ishlab   chiqish   va   amalga   oshirish
zaruruyati   bilan   bog‘liq   bo‘lib,   bunday   muammolarni   faqatgina   boshqaruv
munosabatlarini   tushunuvchi   mutaxassislargina   oqilona   va   to’g’ri   yondashgan
holda hamisha hal qilishadi. 
1
O‘zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasining   42-moddasi,
O‘zbekiston  Respublikasi  Prezidentining  2021-yil   1-apreldagi  PF-6198-sonli
“Ilmiy   va   innovatsion   faoliyatni   rivojlantirish   bo‘yicha   davlat   boshqaruvi
tizimini   takomillashtirish   to‘g‘risida”gi   Farmoni,   O‘zbekiston   Respublikasi
Vazirlar   Mahkamasining   2018-yil   11-sentabrdagi   721-sonli   “Innovatsion
faoliyatni yanada qo‘llab-quvvatlash chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi qarori.
Kurs   ishining   maqsadi :   Korxona   va   firmalarning   rivojlanishi   uchun   zarur
bo‘lgan   innovatsiyalarni   yaratish,   rag‘batlantirish   hamda   innovatsion   salohiyatini
oshirsh yo’llarini o‘rganish.
Kurs   ishining   ishining   vazifalari:   Korxona   va   firmalarning   innovatsion
markazlar,   texnopolislar,   texnoparklar   va  venchur   tashkilotlari   bilan   hamkorligini
o‘rganish hamda innovatsion faoliyatning turli shakllari bilan tanishib chiqish.
Korxona ob’yekti : Mavzu doirasida, “ Andalucia MCHJ ” o‘rganildi. 
1
  Lex.uz
3 1.Innovatsiyalar va ularni boshqarishning korxona ish faoliyatini tashkil
etishdagi o rniʻ
Iqtisodiy   rivojlanishni   innovatsion   yo’naltirilganligi,   tеxnologik
yangilinishning   o’sib   borayotgan   zaruriyati   innovatsion   faoliyatda   tashkil   qilish
tamoyillari   va   tarkibiy-tashkiliy   o’zaro   aloqalarga   aniq   va   mos   kеlishning
muhimligini   ta'kidlaydi.   Gap   innovatsion   impulslarni   iqtisodiy   haqiqatga
kiritishning   muvofiq   yo’llarini   qidirib   topish   haqida   kеtmoqda.   Tushunarliki,
innovatsion   o’zgarishlarni   kеngayib   borgani   sari   innovatsion   rivojlanishning
vazifaviy – elеmеntar bazasini ilmiy asoslangan shakllanishi talab qilinadi.
Innovatsiyalarni tashkil qilish o’z ichiga uchta asosiy jihatlarni oladi:
           -Innovatsion faoliyatning yangiliklarini ishlab chiqish, tadbiq etish va ishlab
chiqarishni   birgalikda   amalga   oshiruvchi   odamlarning   birlashmasi   bo’lgan
sub’yеktni;
                      -Tashkilotning   innovatsion   faoliyatdagi   zaruriy   vazifalarni   bajarishga
qaratilgan jarayonlari va harakatlarining majmuasini;
                      -Tizimni   ichki   tartibga   solinganligi   va   uning   elеmеntlari   tizimchalari
o’rtasidagi o’zaro aloqalarni takomillashuvini ta'minlovchi tuzilmalarni.
                        Ushbu   nuqtai   nazardan   innovatsiyalarni   tashkil   qilishni   innovatsion
faoliyatni   tartibga   solish   jarayoni   sifatida,   sub’yеkt,   firma,   institut,   innovatsion
korxona   sifatida,   bo’linmalarning   tarkibi   va   o’rnini   bеlgilab   bеruvchi,   hamda
innovatsion   faoliyatda   amalga   oshiriladigan   shakllar,   usullar,   jarayonlar
tadbirlarini tartibga soluvchi tashkiliy tuzilmalar sifatida tushunish kеrak.
                        Tashkilot   firma   nuqtai   nazaridan   odamlarning   birlashmasi   yoki
innovatsiyalarni   amalga   oshirish   bo’yicha   ishlarni   bajarish   haqidagi   ularning
kеlishuvi   sifatida   ko’rib   chiqilishi   mumkin.   Turli   xildagi   elеmеntli   va   turli
o’lchamlardagi   firmalar,   kompaniyalar,   assotsiatsiyalar,   OO’Yu,   ilmiy   institutlar,
tеxpolislar,   tеxnoparklar   va   h.k.   innovatsion   faoliyatining   sub’yеktlari   bo’ladilar.
Bu barcha tashkilotlar ishlab chiqarishni haqiqiy yangilanishini amalga oshiruvchi
asosiy manbalar va xo’jalik yurituvchi sub’yеktlar bo’ladilar. Yashash davrasining
4 “o’zining” bosqichi bilan yaqindan bog’langan maxsus innovatsion biznеsni paydo
bo’lishi vaqtning taqazosi bo’ladi.
Masalan, innovatsion korxonalar va tashkilotlar fundamеntal tadqiqotlar (akadеmik
va   OO’Yu   sеktori   va   ITI   (amaliy   ilmiy   tadqiqotlar   va   ishlanmalar)ga
ixtisoslashishlari mumkin, bular ilmiy innovatsion korxonalar, oliy o’quv yurtlari,
kichik tadbirkorlik sub’yеktlari, ilmiy-tеxnik majmualar va birlashmalar bo’lishlari
mumkin.   Tajribaviy   namunalarni   yaratish   va   tadbiq   etish   bosqichi   bilan   ham
tadbirkorlik   tuzilmalari   va   ham   ITTKI   ning   rivojlangan   bazasiga   ega   firmalar,
institutlar   va   korporatsiyalar   bog’langanlar.   Amaliy   ITTKI   va   TKI   bazasida
innovator-izbosarlar   bazaviy   tеxnologik,   ilmiy-tеxnik   va   mahsulotli   yangiliklarni
yaratadilar.
                     Ilmiy-tеxnik  va mahsulotli  yangiliklarni  tadbiq  etish  va ishlab  chiqarish
bilan,   qoidagi   ko’ra,   yaxshi   rеsurs   bazasi,   malakali   hodimlar,   bozordagi
bеlgilangan   o’rinlarga   ega   yirik   firmalar   shug’ullanadilar.   Tadqiqotchilar
firmaning  o ’lchamini kashfiyotlar soni bilan bog’lamasalar ham, harbiy Yevropada
innovatsion   rivojlanishning   katta   tajribasi   t o ’plangan.   Ammo   Fransiya   va   Buyuk
Britaniyada shunday fikr tarqalganki, ilmiy ishlab chiqishlar bosqichida akadеmik
va OO’Yu sеktori va kichik firmalar asosiy rolni o’ynaydilar.
                      Tajribali   ishlab   chiqarish,   markеting   va   sotish   bosqichida   turli   ko’lamli
biznеs  ilgariga chiqadi,  shuning  bilan bir  vaqtda  yangiliklarni  ishlab  chiqarish  va
tarqatish yirik va o’rta korxonalar va sanoat kompaniyalarida amalga oshiriladi.
                        Innovatsion   faoliyatda   vujudga   kеlgan   mеhnatni   iqtisodiy
taqsimlanishining   turiga   muvofiq   kichik   va   o’rta   ko’lamdagi   korxonalarning
ko’pchiligi yarim fabrikatlar, butlovchilarni ishlab chiqarishga ixtisoslashayotgan,
hamda  asosiy  biznеsni  ta'minlash   va unga  xizmat  ko’rsatish  vazifasini   bajaruvchi
yirik firmalarning subpudratchilari bo’ladilar.
             Yangiliklarni yashash darajasining o’z bosqichiga bosh firmadan kurtaklab
chiqqan   (“spin.   ofat”)   dеb   ataluvchi,   ilmiy-tеxnik   yangiliklarni   mustaqil   ravishda
ishlab   chiquvchi   bo’linmalar   ham   xizmat   ko’rsatadilar.   Innovatsion   korxonalar
5 yana   ular   faoliyatining   ob’yеkti   bo’lgan   innovatsiyalarning   ustuvor   turiga   ko’ra
ham farqlanadilar. Masalan, ular quyidagi sinflarga bo’linadilar:
            -yangi ilmiy kashfiyotlar, qo’llashning yangi usullari va pionеrli (birinchi)
kashfiyotlarni mo’ljallovchi yеtakchi innovatorlar;
                        -oldin   qilingan   kashfiyotlar   asosidan   tubdan   yangi   jarayonlar   va
mahsulotlarni yaratuvchi yеtakchi innovatorlar;
             - eski usul asosida bazaviy innovatsiyalarni yaratuvchi innovatorlar;
                        - yangilikni   ishlab   chiqaruvchi,   modеrnizatsiyalovchi   va
ratsionallashtiruvchi innovatorlar;
            -oldingi mahsulotlar va tеxnologiyalarni o’rinni bosuvchi yangilikni 
yaratuvchi innovatorlar;
             - yangiliklarni sotishlar va markеtingga ixtisoslashuvchi innovatorlar;
            -yangi bozorlardagi talabni qanoatlantiruvchi innovatsiyalarni yaratuvchi 
innovatorlar;
            -xalq xo’jaligining har xil sohalarida yangiliklarning diffuziyasi, tarqatilishi
va ko’paytirilishi bilan shug’ullanuvchi innovatorlar.
            Innovatsion korxonalar ham ishlab chiqarilayotgan innovatsiyalarning 
yangiligi darajasi (tubdan yangilar, nisbatan, qisman, mahalliy yangilik yoki 
imitatsiyaga egalar) muvofiq ixtisoslashadilar.
Tashkiliy   shakllar   markazlashtirilgan   va   markazlashtirilmagan   tuzilmalarning
sinеrchizma   (hamkorligi)   asosida   xo’jalik   yuritishning   yangi   tamoyillari   bilan
yaqindan   bog’langanlar.   Innovatsion   rivojlanishning   o’ziga   xosligi   shundan
iboratki,   u   ikkita   qarama-qarshi   tеndеnsiyalarni   hisobga   olishning   zarurligicha
asoslanadi.
Bir tomondan, innovatsion jarayon – bu g’oyani vujudga kеlishidan to ishlab
chiqarishga   tadbiq   etilishi,   rivojlanish   va   yoyilishigacha   bo’lgan   yagona   oqimdir.
Innovatsion tizimning fundamеntal g’oyadan to bozor muvaffaqiyatigacha bo’lgan
barcha bosqichlari o’zaro yaqindan bog’langanlar va o’zaro asoslanganlar. Shuning
uchun innovatsion rivojlanishning samaradorligini ta'minlash uchun bosqichlarning
vorisligi   va   jarayonlarning   vaqtdagi   uzluksizligini   ta'minlovchi   tizimli   tarkibiy
6 o’zaro   hamkorliklar   birinchi   darajali   ahamiyatga   egalar.   Bu   xususiyat
rivojlanmagan bozor infratuzilmasi va bozor mеxanizmlarini takomillashmaganida
yaqqol namoyon bo’ladi.
Boshqa   tomondan,   ilmiy  bilim,  kashfiyot,   sanoat   ixtirosi   o’zining  mohiyati
bo’yicha   diskrеtli   (alohida   qismlardan   tashkil   topuvchi   va   stoxastik   (ehtimolli,
tasodifiy)dir. Ilmiy bilimni vujudga kеlishi, uni matеriallashtirish va tijoratlashishi
o’rtasida   korrеllyatsiya   (o’zaro   aloqa)   yo’qligi   ko’p   sonli   tadqiqotlar   bilan
bеlgilangan.   Shuning   uchun   bundan   nuqtai   nazardan   korxona   innovatsion
tadbirkorlik   faoliyatining   ITTKI   bosqichidan   to   markеting   va   sotishlargacha
bo’lgan to’liq majmuasini amalga oshirishi shart emas.
Bozor   mеxanizmlarini   takomillashuvi   sharoitida,   ikkinchi   tеndеnsiyaga
muvofiq   firmalararo   koopеratsiyalar   alohida   rol   o’ynay   boshlaydilar.   Innovatsion
faollikni   oshishi   quyidagi   ikkita   muhim   tеndеnsiyalar:   o’zini   o’zi   rivojlantirishga
qodir innovatsion tashkilotlarni vujudga kеlishi va innovatsion tuzilmalarni har xil
institutlarning   tizim   va   firmalararo   o’zaro   hamkorliklarga   kiritila   olinishi   bilan
yaqindan bog’langan.
    Zamonaviy   innovatsion   firma   ham   innovatsion   jarayonlarning   ko’p
variantliligi  va kichikroq dеtеrminatsiyalanganligi  (ya'ni  asoslanganligi)  oqibatida
vujudga   kеluvchi   tashkiliy   tuzilmalarning   turli   tumanligi   bilan   ta'riflanadi.
Innovatsion firmani tashkiliy loyihalashtirish tashkiliy – boshqaruv tuzilmalari va
ishlab chiqarish apparatining yangiliklarni tadbiq qilish, o’zlashtirish va diffuziyasi
o’rtasidagi   o’zaro   aloqaga   bog’liq.   Zamonaviy   boshqaruv   nazariyasida   amalda
muvofiq tashkiliy tuzilmalar va innovatsion biznеsning shakllarini tanlashda qat'iy
afzalliklar yo’q. To’g’ri innovatsion kichik va o’rta biznеsning ko’rina boshlangan
tor   ixtisoslashishi   oddiygina   ikki   va   uch   darajali   tashkiliy   tuzilmalar   bilan
bog’langan. 2
  Xorijdagi   kichik   biznеsda   tadqiqot   firmalari   jami   5-10%   ni   tashkil
qiladilar,   shuning   bilan   bir   vaqtda   yirik   korxonalar   orasidagi       70   %   gacha
kompaniyalar   ilmiy   bo’linmalar,   innovatsion   yo’naltirish   va   boshqalarga   egalar.
2
 Akoff R, Magidson D., Eddison G. «Idеalizirovannoе proеktirovaniе: Kak prеdotvratit zavtrashniy 
krizis sеgodnya. Sozdaniе buduhеgo organizatsii», 20 23 .
7 Kichik   innovatsion   biznеs   ko’proq   darajada   amaliy   tadqiqotlar,   konstruktorlik
ishlanmalari,   har   xil   yangiliklarni   o’zlashtirish,   ekspеrt,   rеklama,   konsalting   va
vositachilik   xizmatlarini   taqdim   etishga   qaratilgan.   Kichik   va   o’rta   korxonalar
bozor  tokchalarini  tor  ixtisoslashgan  mahsulotlar  bilan to’ldirishga  harakat  qilgan
holda,   yangiliklarning   kichik   sеriyalarini   ishlab   chiqarishni   mo’ljallaydilar.
Bundan   tashqari,   masalan,   mashinasozlik   va   asbobsozlikda   noyob   va   kichik
sеriyali   uskunalar   asboblar,   qurollarni   ishlab   chiqarish,   qoidaga   ko’ra,   kichik   va
o’rta korxonalar ulushiga tushadi.
Yirik biznеs va ayniqsa juda yirik firmalar, yеtarlicha moliyaviy, moddiy va
odam   rеsurslariga   ega   bo’lgan   holda,   ishlab   chiqarish   apparatining   pastroq
moyilligi   va   yangiliklarni   qiyinchilik   bilan   qabul   qiluvchi   iеrarxik   aloqalarning
shavqatsizligidan   qiynaladilar.   Tashkil   qilish   mеxanizmlarini   takomillashtirish
mantiqiga   ko’ra   innovatsiyalar   muvofiqlashtirish   va   firmalararo   koopеratsiyaning
muammosi bo’lib qoladilar.
1990 yillarning oxiriga kеlib g’arbda innovatsion va ijodiy faollikni  tashkil
qilishning   yangi   shakli-tashkiliy   loyihalashtirish   va   “modulli   ixtisoslashish”
tamoyillariga   asoslangan   aqliy   o’zini   o’zi   boshqaruvchi   assotsiatsiyani   yaratish
bo’yicha   katta   harakatlar   qilinmoqda.   U   mustaqil   bo’linmalarning
assotsiatsiyalangan     faoliyat   doirasidagi   yuqori   innovatsion   faolligiga   erishishga
imkon bеradi.
XXI   asr   innovatsion   tashkilotlardagi   inqilobiy   o’zgarishlar   liniyali,
vazifaviy, markеtingli va boshqa tuzilmalarni qamrab olishlari kеrak, ular yagona
axborot va moliya tizimlari tomonidan xizmat ko’rsatilgan tovarlar va xizmatlarni
mustaqil   ishlab   chiqaruvchi,   mustaqil   ichki   korxonalar   bo’lishlari   kеrak.   “Aqliy
o’zini   o’zi   boshqaruvchi   assotsiatsiyalar”   doirasida   bu   ichki   korxonalar   yoki
assotsiatsiya   ichidagi   tashkiliy   bozorlar   dеb   ataluvchilarning   ishtirokchilari
bo’ladilar.
Oldin qat'iy iеrarxik qurilmadan iborat  bo’lgan tashkilot  mustaqil jamoalar,
ochiq   sotsial   tizimlarning   majmuasi   bo’ladi.   Tashkilot   ichidagi   tabaqalashish
gomogеnizatsiyalashish   (ya'ni   bir   turlicha   aylanish)   bilan   almashadi,   unda   ijodiy
8 xaraktеr,   o’zgarishlarga   yuqori   moslashuvchanlik,   tashqi   muhitga   egiluvchan
innovatsion   javob     qaytarish   va   kuchsiz   signallar   bo’yicha   samarali   boshqarish
asosiy afzalliklardan bo’ladi.
1980   yillardagi   tashkilotlarning   muhim   vazifalarni   o’zaro   –   aloqalar   va
o’zaro   bog’liqliklar   tizimini   tashkil   qilish   jarayoni   bilan   bog’langan
“intеrtashkiliylar”   sifatida   ta'riflab   turib,   mеnеjеntning   hozirgi   zamon
nazariyachilari   XXI   asrning   boshidagi   kompaniyalarga   nisbatan   “intеrtashkiliy
o’zini   o’zi   tashkil   qiluvchi   tizim”   atamasini   qo’llaydilar.   Bunda   innovatsion
rivojlanish   sodir   bo’layotgan   o ’zgarishlarning   markaziy   oqimi   sifatida   ko’rib
chiqiladi.
1.Innovatsion faoliyatning nazariy masalalari
                        3
Innovatsion   faoliyat   —   to plangan   bilim,   texnologiya   va   uskunalarniʻ
tijoratlashtirishga   qaratilgan   ilmiy,   texnologik,   tashkiliy,   moliyaviy   va   tijorat
tadbirlari   majmui.   Yangi   yoki   qo shimcha   tovarlar/xizmatlar   yoki   yangi
ʻ
xususiyatlarga   ega   tovarlar/xizmatlar   innovatsion   faoliyatning   natijasi
hisoblanadi.Shuningdek,   innovatsion   faoliyatni   innovatsiyalarni   yaratish,
o zlashtirish,   tarqatish   va   ulardan   foydalanish   faoliyati   sifatida   ham   belgilash	
ʻ
mumkin
                        Innovatsion   faoliyat   —   ishlab   chiqarilayotgan   mahsulotlar   (tovarlar,
xizmatlar) nomenklaturasini kengaytirish va yangilash va sifatini yaxshilash, ularni
tayyorlash,  keyinchalik ichki  va xorijiy bozorlarda joriy etish va samarali  amalga
oshirish texnologiyalarini takomillashtirish uchun ilmiy tadqiqotlar va ishlanmalar
natijalarini   ishlatish   va   tijoratlashtirishga   qaratilgan,   birgalikda   innovatsiyalarga
olib keladigan ilmiy, texnik, texnologik, tashkiliy, moliyaviy va tijorat tadbirlarini
kompleksni nazarda tutuvchi faoliya.
Innovatsion faoliyatning bir necha turlari mavjud:
1. Ilmiy tadqiqotlar va tajriba-konstruktorlik ishlanmalari (ITTKI);
2. Yangi foydali xususiyatlarga ega mahsulotlarni yaratish;
3
 https://uz.wikipedia.org/
9 3. Texnologik innovatsiyalar: mavjud mahsulot, buyum, texnikani yangi yoki 
samarali ishlab chiqarishni olish; ishlab chiqarishni tayyorlash va tashkil 
etish, yangi mahsulotni ishlab chiqarish yoki yangi texnologik jarayonni 
qo llash uchun zarur bo lgan ishlab chiqarish va sifat nazorati taomillari, ʻ ʻ
usullari va standartlaridagi o zgarishlar;	
ʻ
4. Jarayon innovatsiyalari: ishlab chiqarishni loyihalash, ishlab chiqarishning 
yangi usullari, yangi ishlab chiqarish jarayonlari, shu jumladan rejalar va 
chizmalarni, texnik spetsifikatsiyalar va boshqalar dizayni va ishlab chiqish;
5. Tashkiliy yangiliklar   — menejment tizimini takomillashtirish;
6. Amalga oshirilgan texnologiyalar   — o z texnologik maqsadiga ko ra 	
ʻ ʻ
texnologik va boshqa innovatsiyalarni joriy etish bilan bog liq bo lgan 	
ʻ ʻ
mashina va uskunalar sotib olish;
7. Ixtirolar, sanoat namunalari, foydali modellardan foydalanish, nou-xauni 
oshkor qilish, shuningdek texnologik mazmundagi xizmatlardan foydalanish
uchun patent, litsenziyalar (shartnomalar) shaklidagi amalga oshirilmagan 
texnologiyalarni xarid qilish; texnologik innovatsiyalarni amalga oshirish 
bilan bog liq dasturiy vositalarni xarid qilish;	
ʻ
                          4
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASINING QONUNI
INNOVATSION FAOLIYAT TO‘G‘RISIDA
Qonunchilik palatasi tomonidan 2020-yil 7-aprelda qabul qilingan
Senat tomonidan 2020-yil 19-iyunda ma’qullangan
1-bob. Umumiy qoidalar
1-modda. Ushbu Qonunning maqsadi
Ushbu Qonunning maqsadi innovatsion faoliyat sohasidagi munosabatlarni
tartibga solishdan iborat.
2-modda. Innovatsion faoliyat to‘g‘risidagi qonun hujjatlari
Innovatsion faoliyat to‘g‘risidagi qonun hujjatlari ushbu Qonun va boshqa
qonun hujjatlaridan iboratdir.
Agar   O‘zbekiston   Respublikasining   xalqaro   shartnomasida   O‘zbekiston
Respublikasining   innovatsion   faoliyat   to‘g‘risidagi   qonun   hujjatlarida   nazarda
4
  Lex.uz
10 tutilganidan   boshqacha   qoidalar   belgilangan   bo‘lsa,   xalqaro   shartnoma   qoidalari
qo‘llaniladi.
  LexUZ sharhi
Qarang:
 	O‘zbekiston	 	Respublikasi	 	Konstitutsiyasining   42-moddasi ,
O‘zbekiston	
 Respublikasi	 Prezidentining	 2021-yil	 1-apreldagi	 PF-6198-sonli
“Ilmiy	
 va	 innovatsion	 faoliyatni	 rivojlantirish	 bo‘yicha	 davlat	 boshqaruvi	 tizimini
takomillashtirish	
 to‘g‘risida”gi   Farmoni ,	 O‘zbekiston	 Respublikasi	 Vazirlar
Mahkamasining	
 2018-yil	 11-sentabrdagi	 721-sonli	 “Innovatsion	 faoliyatni	 yanada
qo‘llab-quvvatlash	
 chora-tadbirlari	 to‘g‘risida”gi   qarori .
                                      3-modda. Asosiy tushunchalar
Ushbu Qonunda quyidagi asosiy tushunchalar qo‘llaniladi:
innovatsiya   —   fuqarolik   muomalasiga   kiritilgan   yoki   shaxsiy   ehtiyojlar
uchun foydalaniladigan, qo‘llanilishi amaliyotda katta ijtimoiy-iqtisodiy samaraga
erishishni ta’minlaydigan yangi ishlanma;
innovatsion   infratuzilma   —   innovatsion   faoliyatni   moddiy-texnik,
moliyaviy,   tashkiliy-uslubiy,   axborot,   konsultativ   va   boshqa   jihatdan
ta’minlaydigan   korxonalar,   tashkilotlar,   muassasalar,   mulkchilikning   istalgan
shaklidagi ular birlashmalarining majmui;
innovatsion   loyiha   —   yangi   ishlanmalar   yaratish   uchun   bajarish
muddatlarini,   ijrochilarni,   moliyalashtirish   manbalarini   va   tegishli   infratuzilmani
shakllantirishni nazarda tutuvchi tadbirlar majmui;
innovatsion faoliyat — yangi ishlanmalarni tashkil etish, shuningdek ishlab
chiqarish sohasida ularning o‘tkazilishi va amalga oshirilishini ta’minlash bo‘yicha
faoliyat   innovatsiyalar   yaratish   uchun   davlat   buyurtmasi   —   O‘zbekiston
Respublikasi   Davlat   budjeti   mablag‘lari   va   qonun   hujjatlarida   taqiqlanmagan
boshqa manbalar hisobiga innovatsion loyihani bajarish uchun topshiriq;
texnologiyalar   transferi   —   yangi   ishlanmani   u   olinadigan   (ishlab   chiqariladigan)
sohadan   amalda   qo‘llash   sohasiga   o‘tkazishga   qaratilgan   tadbirlar   majmui;   yangi
ishlanma   —   mavjud   o‘xshash   intellektual   faoliyat   natijalariga   nisbatan   yangi
belgilarga   ega   bo‘lgan,   amalda   qo‘llash   mumkin   bo‘lgan   va   amaliyotda   undan
11 foydalanganda   katta   ijtimoiy-iqtisodiy   samaraga   erishishni   ta’minlay   oladigan
intellektual   faoliyat   natijasi   (ishlab   chiqarish,   ma’muriy,   tijorat   yoki   boshqa
xususiyatga   ega   yangi   yoki   mukammal   texnologiya,   xizmat   va   tashkiliy-texnik
yechim). Bir   tomondan,   innovatsion   jarayon   –   bu   g’oyani   vujudga   kеlishidan   to
ishlab   chiqarishga   tadbiq   etilishi,   rivojlanish   va   yoyilishigacha   bo’lgan   yagona
oqimdir.   Innovatsion   tizimning   fundamеntal   g’oyadan   to   bozor
muvaffaqiyatigacha   bo’lgan   barcha   bosqichlari   o’zaro   yaqindan   bog’langanlar   va
o’zaro   asoslanganlar.   Shuning   uchun   innovatsion   rivojlanishning   samaradorligini
ta'minlash uchun bosqichlarning vorisligi va jarayonlarning vaqtdagi uzluksizligini
ta'minlovchi   tizimli   tarkibiy   o’zaro   hamkorliklar   birinchi   darajali   ahamiyatga
egalar. Bu xususiyat  rivojlanmagan bozor infratuzilmasi va bozor mеxanizmlarini
takomillashmaganida yaqqol namoyon bo’ladi.  Bir tomondan, innovatsion jarayon
– bu g’oyani vujudga kеlishidan to ishlab chiqarishga tadbiq etilishi, rivojlanish va
yoyilishigacha   bo’lgan   yagona   oqimdir.   Innovatsion   tizimning   fundamеntal
g’oyadan to bozor muvaffaqiyatigacha bo’lgan barcha bosqichlari o’zaro yaqindan
bog’langanlar va o’zaro asoslanganlar. Shuning uchun innovatsion rivojlanishning
samaradorligini   ta'minlash   uchun   bosqichlarning   vorisligi   va   jarayonlarning
vaqtdagi   uzluksizligini   ta'minlovchi   tizimli   tarkibiy   o’zaro   hamkorliklar   birinchi
darajali   ahamiyatga   egalar.   Bu   xususiyat   rivojlanmagan   bozor   infratuzilmasi   va
bozor mеxanizmlarini takomillashmaganida yaqqol namoyon bo’ladi.              Bir
tomondan,   innovatsion   jarayon   –   bu   g’oyani   vujudga   kеlishidan   to   ishlab
chiqarishga   tadbiq   etilishi,   rivojlanish   va   yoyilishigacha   bo’lgan   yagona   oqimdir.
Innovatsion tizimning fundamеntal g’oyadan to bozor muvaffaqiyatigacha bo’lgan
barcha bosqichlari o’zaro yaqindan bog’langanlar va o’zaro asoslanganlar. Shuning
uchun innovatsion rivojlanishning samaradorligini ta'minlash uchun bosqichlarning
vorisligi va jarayonlarning vaqtdagi uzluksizligini ta'minlovchi tizimli .
5
1- jadval .   Ilmiy – tеxnik va innovatsion soha tashkilotlarining tasnifi
5
 Inovatsion menejment darslik
12 Alomatlar Tamoyilda asoslanuvchi tashkilotlar
Ixtisoslashish
ning turi
prеdmеtli Adrеsli(ist'еmolchi uchun)
mahsulotli tеxnologik rеsursli Ilmiy natijalardan
foydalanish Soha, 
korxonaga 
xizmat 
ko’rsatish
Ilmiy– tеxnik 
mahsulotning turi Ixtisoslashgan tashkilotlar
FT AT (ITI) TKI Tajribaviy 
namunalarni 
yaratish Tajriba 
partiyalari, 
birinchi 
sеriyalarni 
ishlab chiqarish
Faoliyatning xaraktеri Bajaruvchi tashkilotlar
ITTKI Fanga, shu jumladan turlari bo’yicha xizmat
ko’rsatish vazifalari
Bilimlar sohalarining 
xaraktеri Fanlar sohasidagi tashkilot
tabiiy tеxnik Ijtimoiy va 
gumanitar
Kombinatsiyalashtir
ishdan foydalanish Tashkilot
Kombinatsiyalashtirishdan 
foydalanuvchi Kombinatsiyalashtirishdan foydalanmaydigan
“Tadqiqot  o ’zlashtirish” 
davrasi bosqichlarini 
qamrab olinish darajasi Q amrab oluvchi tashkilotlar
Katta bosqichni Ikkita va ko’proq bosqichni
FT, AT, TKI,O’z FT, AT,AT,TKI, FT-AT-TKI,FT-AT-TKI-O’z
Yaratish tamoyili Tashkilotlar
Doimiylar Vaqtinchalar
                              Bir tomondan, innovatsion jarayon – bu g’oyani vujudga kеlishidan to
ishlab   chiqarishga   tadbiq   etilishi,   rivojlanish   va   yoyilishigacha   bo’lgan   yagona
oqimdir.   Innovatsion   tizimning   fundamеntal   g’oyadan   to   bozor
muvaffaqiyatigacha   bo’lgan   barcha   bosqichlari   o’zaro   yaqindan   bog’langanlar   va
13 o’zaro   asoslanganlar.   Shuning   uchun   innovatsion   rivojlanishning   samaradorligini
ta'minlash uchun bosqichlarning vorisligi va jarayonlarning vaqtdagi uzluksizligini
ta'minlovchi   tizimli   tarkibiy   o’zaro   hamkorliklar   birinchi   darajali   ahamiyatga
egalar. Bu xususiyat  rivojlanmagan bozor infratuzilmasi va bozor mеxanizmlarini
takomillashmaganida yaqqol namoyon bo’ladi.
Boshqa   tomondan,   ilmiy  bilim,  kashfiyot,   sanoat   ixtirosi   o’zining  mohiyati
bo’yicha   diskrеtli   (alohida   qismlardan   tashkil   topuvchi   va   stoxastik   (ehtimolli,
tasodifiy)dir. Ilmiy bilimni vujudga kеlishi, uni matеriallashtirish va tijoratlashishi
o’rtasida   korrеllyatsiya   (o’zaro   aloqa)   yo’qligi   ko’p   sonli   tadqiqotlar   bilan
bеlgilangan.   Shuning   uchun   bundan   nuqtai   nazardan   korxona   innovatsion
tadbirkorlik   faoliyatining   ITTKI   bosqichidan   to   markеting   va   sotishlargacha
bo’lgan to’liq majmuasini amalga oshirishi shart emas.
Bozor   mеxanizmlarini   takomillashuvi   sharoitida,   ikkinchi   tеndеnsiyaga
muvofiq   firmalararo   koopеratsiyalar   alohida   rol   o’ynay   boshlaydilar.   Innovatsion
faollikni   oshishi   quyidagi   ikkita   muhim   tеndеnsiyalar:   o’zini   o’zi   rivojlantirishga
qodir innovatsion tashkilotlarni vujudga kеlishi va innovatsion tuzilmalarni har xil
institutlarning   tizim   va   firmalararo   o’zaro   hamkorliklarga   kiritila   olinishi   bilan
yaqindan bog’langan.
Zamonaviy   innovatsion   firma   ham   innovatsion   jarayonlarning   ko’p
variantliligi  va kichikroq dеtеrminatsiyalanganligi  (ya'ni  asoslanganligi)  oqibatida
vujudga   kеluvchi   tashkiliy   tuzilmalarning   turli   tumanligi   bilan   ta'riflanadi.
Innovatsion firmani tashkiliy loyihalashtirish tashkiliy – boshqaruv tuzilmalari va
ishlab chiqarish apparatining yangiliklarni tadbiq qilish, o’zlashtirish va diffuziyasi
o’rtasidagi   o’zaro   aloqaga   bog’liq.   Zamonaviy   boshqaruv   nazariyasida   amalda
muvofiq tashkiliy tuzilmalar va innovatsion biznеsning shakllarini tanlashda qat'iy
afzalliklar yo’q. To’g’ri innovatsion kichik va o’rta biznеsning ko’rina boshlangan
tor   ixtisoslashishi   oddiygina   ikki   va   uch   darajali   tashkiliy   tuzilmalar   bilan
bog’langan. 6
6
 Akoff R, Magidson D., Eddison G. «Idеalizirovannoе proеktirovaniе: Kak prеdotvratit zavtrashniy 
krizis sеgodnya. Sozdaniе buduhеgo organizatsii», 2007 .
14 Xorijdagi kichik biznеsda tadqiqot firmalari jami 5-10% ni tashkil qiladilar,
shuning   bilan   bir   vaqtda   yirik   korxonalar   orasidagi       70   %   gacha   kompaniyalar
ilmiy   bo’linmalar,   innovatsion   yo’naltirish   va   boshqalarga   egalar.   Kichik
innovatsion   biznеs   ko’proq   darajada   amaliy   tadqiqotlar,   konstruktorlik
ishlanmalari,   har   xil   yangiliklarni   o’zlashtirish,   ekspеrt,   rеklama,   konsalting   va
vositachilik   xizmatlarini   taqdim   etishga   qaratilgan.   Kichik   va   o’rta   korxonalar
bozor  tokchalarini  tor  ixtisoslashgan  mahsulotlar  bilan to’ldirishga  harakat  qilgan
holda,   yangiliklarning   kichik   sеriyalarini   ishlab   chiqarishni   mo’ljallaydilar.
Bundan   tashqari,   masalan,   mashinasozlik   va   asbobsozlikda   noyob   va   kichik
sеriyali   uskunalar   asboblar,   qurollarni   ishlab   chiqarish,   qoidaga   ko’ra,   kichik   va
o’rta korxonalar ulushiga tushadi.
Yirik biznеs va ayniqsa juda yirik firmalar, yеtarlicha moliyaviy, moddiy va
odam   rеsurslariga   ega   bo’lgan   holda,   ishlab   chiqarish   apparatining   pastroq
moyilligi   va   yangiliklarni   qiyinchilik   bilan   qabul   qiluvchi   iеrarxik   aloqalarning
shavqatsizligidan   qiynaladilar.   Tashkil   qilish   mеxanizmlarini   takomillashtirish
mantiqiga   ko’ra   innovatsiyalar   muvofiqlashtirish   va   firmalararo   koopеratsiyaning
muammosi bo’lib qoladilar.
1990 yillarning oxiriga kеlib g’arbda innovatsion va ijodiy faollikni  tashkil
qilishning   yangi   shakli-tashkiliy   loyihalashtirish   va   “modulli   ixtisoslashish”
tamoyillariga   asoslangan   aqliy   o’zini   o’zi   boshqaruvchi   assotsiatsiyani   yaratish
bo’yicha   katta   harakatlar   qilinmoqda.   U   mustaqil   bo’linmalarning
assotsiatsiyalangan     faoliyat   doirasidagi   yuqori   innovatsion   faolligiga   erishishga
imkon bеradi.
XXI   asr   innovatsion   tashkilotlardagi   inqilobiy   o’zgarishlar   liniyali,
vazifaviy, markеtingli va boshqa tuzilmalarni qamrab olishlari kеrak, ular yagona
axborot va moliya tizimlari tomonidan xizmat ko’rsatilgan tovarlar va xizmatlarni
mustaqil   ishlab   chiqaruvchi,   mustaqil   ichki   korxonalar   bo’lishlari   kеrak.   “Aqliy
o’zini   o’zi   boshqaruvchi   assotsiatsiyalar”   doirasida   bu   ichki   korxonalar   yoki
assotsiatsiya   ichidagi   tashkiliy   bozorlar   dеb   ataluvchilarning   ishtirokchilari
bo’ladilar.
15 Oldin qat'iy iеrarxik qurilmadan iborat  bo’lgan tashkilot  mustaqil jamoalar,
ochiq   sotsial   tizimlarning   majmuasi   bo’ladi.   Tashkilot   ichidagi   tabaqalashish
gomogеnizatsiyalashish   (ya'ni   bir   turlicha   aylanish)   bilan   almashadi,   unda   ijodiy
xaraktеr,   o’zgarishlarga   yuqori   moslashuvchanlik,   tashqi   muhitga   egiluvchan
innovatsion   javob     qaytarish   va   kuchsiz   signallar   bo’yicha   samarali   boshqarish
asosiy afzalliklardan bo’ladi.
1980   yillardagi   tashkilotlarning   muhim   vazifalarni   o’zaro   –   aloqalar   va
o’zaro   bog’liqliklar   tizimini   tashkil   qilish   jarayoni   bilan   bog’langan
“intеrtashkiliylar”   sifatida   ta'riflab   turib,   mеnеjеntning   hozirgi   zamon
nazariyachilari   XXI   asrning   boshidagi   kompaniyalarga   nisbatan   “intеrtashkiliy
o’zini   o’zi   tashkil   qiluvchi   tizim”   atamasini   qo’llaydilar.   Bunda   innovatsion
rivojlanish   sodir   bo’layotgan   o ’zgarishlarning   markaziy   oqimi   sifatida   ko’rib
chiqiladi.
Tashkiliy   loyihalashtirish,   yangi   modеllar   va   tuzilmalardan   foydalanish
mеnеjmеntining   muhim   yo’nalishlaridan   bo’ladi.   Kеlajak   innovatsion
tashkilotlarining   xususiyatlari   16-   rasmda   ko’rsatilgan.   Ular   tizimchalar   va
elеmеntlarning   sifatini   va   ularning   ochiq   tizim   sifatidagi   tashkilot   ichidagi
aloqalarini namoyish qiladilar.
Yangi turdagi tashkilot mo’ljallashning ikki  o ’qiga ega:
B irinchisi   –   ichki   tuzilmalar,   elеmеntlar,   omillar   va   tizimchalarning   ichki   o’zaro
hamkorligiga.   Bu   mo’ljal   markazlashtirishni   tugatilishi   va   bo’linmalarning
mustaqilligiga   asoslangan,   bu   ularning   yuqori   manyorvchanligi,   opеrativligi,
tashkiliy shakllarining ko’pligi, yangi usullarining ixchamligini ta'minlaydi.
Ikkinchi o’qi tashqi muhitga qaratilgan, u uzoq muddatli tеndеnsiyalar, barqarorlikni
amalga oshirish bilan bog’liq. Tizimni tashqi muhitda faoliyat yuritishi. Tashkilotni
rivojlanishining bu ikkinchi tеndеnsiyasi sinеrgik (hamkorlik) samarasini yaratuvchi
mеxanizmni jipslashishi va intеrgratsiyalashishga asoslangan, u harakatlarning bitta
maqsadiga   qaratilgan   birlashishlardan   tashkil   topuvchi   samaralarni   ko’payishidan
iboratdir.   Bu   shuni   bildiradiki,   u   elеmеntlarning   oddiy   summasidan   samaradan
ko’proqdir, ya'ni o’zini o’zi rivojlantirishi va takomillashishga asoslangan murakkab
16 tizimlarda,   innovatsion   tashkilot   ham   ularga   kiradi,   katta   sinеrgik   (hamkorlik)
samarasi kuzatiladi.
Rivojlanishning ikkita tеndеnsiyalarni umumlashtirish asosida alomatlarning
to’rtta   asosiy   vazifaviy   katеgoriyalari   vujudga   kеladi,   ya'ni   tizimni   moslashuvi,
uning   tashqi   muhitga   javob   qaytarishi   nuqtai   nazaridan   maqsadga   erishishi,
elеmеntlarning   intеgratsiyalashishi   va   ularning   o’zaro   munosabatlari,   hamda   o’zini
o’zi tashkil qilishning ichki tamoyili tizimning gomеostazini qo’llab quvvatlash.
Innovatsion   tizimning   xususiyatlari   ikkita   qarama   qarshi   tеndеnsiyalar:   bir
tomondan   markazlashtirishni   tugatish   va   tabaqalashtirish   va   boshqa   tomondan
markazlashtirish   va   intеgratsiyalangan   jarayonlarning   o’zaro   hamkorligini
takomillashtirishga asoslangan.
Tizim   umuman   muvofiq   faoliyat   yurita   olishi   uchun,   unda   tashkilotni
mavjud   bo’lishining   har   xil   masofaviy   va   vaqtli   davralarida   vositachilar,
innovatsiyalar   manbalari,   muqobil   elеmеntlar   (yеtkazib   bеruvchilar,   shеriklar,
pudratchilar   va   boshqalar)   rolini   o’ynashga   qodir   turli   tuman   vazifaviy   tizimchalar
va elеmеntlarni jamlanishi sodir bo’ladi.
Tashkilotning   ko’pgina   shakllarining   mavjudligi   tizimning   masofaviy
doirasini tashkil qiladi, o’zining faoliyatida turli tuman yangi usullar, mahsulotlar va
xizmatlardan   foydalanuvchi   ishtirokchilar,   tizimchalar   va   muqobil   elеmеntlarni
ko’pligi   esa   aloqalarning   ko’pligi   bilan   o’zaro   bog’langan   va   chatishib   kеtgan,   bu
tashkilotning umumiy yashash qobiliyati va barqarorligini oshishini ta'minlaydi.
Masalan,   xo’jalik   bo’linmalari   va   tashkiliy   tuzilmalarning   o’zaro   aloqasi
innovatsion   rivojlanish   talablari   burchagi   ostida   ko’rib   chiqiladi.   Bozor
iqtisodiyotida   har   bir   firma   o ’zining   tashkilik   tuzilmasini   mustaqil   ravishda
bеlgilaydi.   Ammo   umumiy   yashash   qobiliyatini   oshishi   firmaning   uchta   asosiy
vazifaviy   tizimchalari   (ITTKI   va   mahsulotni   ishlab   chiqish,   ishlab   chiqarish
tеxnologiyasi va markеting)ni muvofiq faoliyat yuritishi bilan yaqindan bog’langan.
Tashkilotning   vazifaviy   tizimchalari   turi   tеxnologik   opеratsiyalar
aloqalarining   xaraktеriga   mos   kеlishi   va   yangiliklarni   ishlab   chiqish   bosqichlarini
17 shartnoma asosida yoki sof bozor   aloqalari ishlab chiqarish va sotish bilan parallеl
tashkil qilishga qaratilishi kеrak.
Mahsulotni   bo’linmalar   orasidagi   o’zaro   hamkorliklarni   tashkil   qilishning
bunday   tamoyili   moliya,   moddiy   va   axborot   oqimlarini,   hodimning   tajribasi   va
bilimlarini, tayyor mahsulot va xizmatlarni epchil taqsimlanishiga asoslangan.
Kalitli   so’zlar:   Innovatsiyalarni   tashkil   qilish,   innovatsiyalarni   tashkil
qilishning jihatlari, innovatsion faoliyat sub’yеktlari, innovatsion korxonalar ilmiy –
tеxnik   va   innovatsion   soha   tashkilotlarining   tasnifi,   innovatsion   rivojlanish,
innovatsion   rivojlanish,   innovatsion   jarayon,   kеlajakning   innovatsion   tashkilotlari.
Qisqacha xulosalar:
Innovatsion tashkilot o’z ichiga asosiy jihatni oladi:
-innovatsion faoliyatning yangiliklarni ishlab chiqish, tadbiq etish va ishlab
chiqarishni   birgalikda   amalga   oshiruvchi   odamlarning   birlashmasi   bo’lgan
sub’yеkt;
-tashkilotning   innovatsion   faoliyatdagi   kеrakli   vazifalarni   bajarishga
qaratilgan jarayonlari va harakatlari majmuasi;
-tizimni   ichki   tartibga   solinishi   va   uning   elеmеntlari   va   tizimchalari
o’rtasidagi o’zaro aloqalarni takomillashishini ta'minlovchi tuzilmadir.
Tashkiliy   shakllar   markazlashgan   va   markazlashmagan   tuzilmalarning
hamkorligi   asosida   xo’jalik   yuritishning   yangi   tamoyillari   bilan   yaqindan
bog’langan.   Innovatsion   rivojlanishning   o’ziga   xosligi   shundan   iboratki,   u   ikkita
qarama-qarshi tеndеnsiyalarni hisobga olish zarurligiga asoslanadi.
Tashkiliy   loyihalashtirish,   yangi   modеllar   va   tuzilmalardan   foydalanish
mеnеjmеntning muhim yo’nalishi bo’ladi.
Innovatsion   tizimning   xususiyatlari   ikkita   qarama-qarshi   tеndеnsiyalar:   bir
tomondan   markazlashganlikni   tugatish   va   tabaqalashuv,   boshqa   tomondan
markazlashish   va   intеgratsiyalash   jarayonlarining   o’zaro   hamkorliklarini
takomillashtirishga asoslanganlar.
         3. Korxonalarda innovatsion faoliyatni tashkil etishning asosiy shakllari
18 O’zbekistonda innovatsion faoliyatni tashkil etish tarixiy jihatdan ob'ektiv
va   sub'ektiv   sabablarga   ko'ra   bir   qator   o'ziga   xos   xususiyatlarga   ega.   Bu,   o'z
navbatida,   innovatsion   jarayonlarning   tashkiliy   shakllarining   xususiyatlarini
belgilaydi.
Innovatsion   faoliyatni   tashkil   etish   bo'yicha   jahon   tajribasi   uni   amalga
oshirishning turli shakllarining juda keng doirasidan dalolat beradi.
                       Shaklda ko'rsatilgan. 4.4 diagrammada ikkita omilga qarab innovatsion
faoliyatni   amalga   oshirishning   turli   tashkiliy   shakllari   ko'rsatilgan   -   loyiha
tashabbuskorining investitsiyalarga bo'lgan ehtiyoji (aktivlarga bo'lgan ehtiyoj) va
innovatsion   loyihaning   iqtisodiy   samaradorligi   ko'rsatkichi   (investitsiyalarning
daromadliligi   yoki   o'zini   o'zi   qoplash   muddati).   loyiha),   bu   xilma-xillikni
baholashga imkon beradi.
                         Kichik  innovatsion  (yoki   korxona)   Firmalar  quyidagi   turdagi   tashkiliy
tuzilmalarni o'z ichiga oladi:
  - ixtirochilar   tomonidan   sanoatni   rivojlantirish   va   innovatsiyalarni
tijoratlashtirish   uchun   o'z   mablag'lari   va   "venchur"   kapitalining   ssudalari   bilan
yaratilgan firmalar;
- ilmiy-texnika   jamoasini   sanoat   firmasidan   ajratish   yo'li   bilan   yaratilgan
firmalar "spin-off" (nasl).
                              Kichik innovatsion tashkilotlarning innovatsiyalar  sohasidagi  muhim
rolini belgilovchi asosiy omillarga quyidagilar kiradi:
  - innovatsiyalarga   o'tishning   harakatchanligi   va   moslashuvchanligi,
fundamental innovatsiyalarga yuqori sezuvchanlik;
-motivatsiyaning   tabiati,   iqtisodiy   bo'lmagan   va   tijorat   rejalarining
sabablariga   ko'ra,   chunki   faqat   bunday   loyihani   muvaffaqiyatli   amalga   oshirish
uning muallifiga tadbirkor sifatida joylashishiga imkon beradi;
-tor   mutaxassislik   ilmiy   tadqiqotlar   yoki   texnik   g'oyalarning   kichik
doirasini ishlab chiqish;
- past yuk(kichik boshqaruv xodimlari);
-tavakkal qilishga tayyorlik.
19  Kichik innovatsion tadbirkorlik infratuzilmani rivojlantirishni talab qiladi,
uning eng muhim elementlariga quyidagilar kiradi (4.5-rasm):
- injiniring kompaniyalari va amalga oshirish tashkilotlari;
- texnoparklar va texnopolislar;
- venchur fondlari va ularning fondlari.
  Muhandislik   kompaniyalari   sanoat   ob'ektlarini   yaratishga   ixtisoslashish;
uskunalarni   loyihalash,   ishlab   chiqarish   va   ishlatishda;   ishlab   chiqarish
jarayonlarini   tashkil   etishda,   ularning   funktsional   maqsadi,   xavfsizligi   va
samaradorligini hisobga olgan holda. Ular, bir tomondan, tadqiqot va ishlanmalar,
ikkinchi   tomondan,   innovatsiyalar   va   ishlab   chiqarish   o'rtasidagi   bog'liqlikdir.
Muhandislik  faoliyati  sanoat  mulki  ob'ektlarini  yaratish  bilan bog'liq;  mashinalar,
uskunalarni   loyihalash,   ishlab   chiqarish   va   ulardan   foydalanish   bo'yicha   faoliyat
bilan;   ishlab   chiqarish   jarayonlarini   tashkil   qilish,   ularning   funktsional   maqsadi,
xavfsizligi va samaradorligini hisobga olgan holda.
                          Amalga   oshirish   tashkilotlari   innovatsion   jarayonni   rivojlantirishga
ko‘maklashish   va,   qoida   tariqasida,   patent   egalari   foydalanmaydigan
texnologiyalarni   joriy   etishga,   alohida   ixtirochilar   tomonidan   ishlab   chiqilgan
istiqbolli ixtirolarga litsenziyalarni ilgari surishga ixtisoslashish;  ixtirolarni sanoat
bosqichiga   qadar   nozik   sozlash   bo'yicha;   keyinchalik   litsenziyani   sotish   bilan
sanoat mulki ob'ektlarining kichik tajriba partiyalarini ishlab chiqarishda.
              Texnoparklar(ilmiy parklar) – yirik universitet negizida tashkil etilgan va
faoliyati   innovatsiyalarni   joriy   etishga   qaratilgan   ilmiy   va   kichik   ishlab   chiqarish
firmalarini  o z ichiga olgan yirik o quv va ilmiy markazlarning tashkiliy-hududiyʻ ʻ
birlashmasi.   Innovatsion   kompaniya   uchun   bunday   tashkiliy   tuzilmalarning
afzalliklari   axborot   va   moddiy-texnik   resurslardan   (kutubxonalar,   kompyuterlar,
ma'lumotlar   bazalari,   ilmiy   uskunalar,   binolar)   bepul   yoki   imtiyozli   foydalanish,
ta'lim   muassasasining   malakali   xodimlarini   (o'qituvchilar,   tadqiqotchilar,
muhandislar,   aspirantlar   va   talabalar)   tadqiqot   va   ishlanmalar   uchun.   Ta'lim
muassasasi   uchun   bu   ilmiy   natijalardan   o'quv   jarayonida   foydalanish
imkoniyatidir.
20                          Texnopolislar - muayyan ilmiy-texnik sohalarni kompleks rivojlantirish
uchun yirik ishlab chiqarish tuzilmalari.
Bunga yorqin misollar Silikon vodiysi (AQSh) - elektronika sanoatini rivojlantirish
markazi   yoki   Zelenograd   (Moskva   viloyati)   -   elektron   sanoatning   mahalliy
markazi.
Venchur   (riskli)   biznes   ikki   asosiy   turdagi   xo'jalik   yurituvchi   sub'ektlar   bilan
ifodalanadi venchur (kichik innovatsion) firmalar;
innovatsion   firmalarni   kapital   bilan   ta'minlaydigan   moliyaviy   institutlar   (venchur
moliyalashtirish).
Venchur moliyalashtirishning o'ziga xosligi ta'minlashdan iborat qaytarib
berilmaydigan   va   foizsiz   asosda   mablag'lar.   Venchur   firmasining   ixtiyoriga
o'tkazilgan   resurslar   shartnomaning   butun   muddati   davomida   olib   qo'yilmaydi.
Mohiyatan,   moliya   muassasasi   (fond)   innovator   venchur   kompaniyasining
birgalikda egasiga aylanadi va u tomonidan taqdim etilgan mablag'lar jamiyatning
ustav kapitaliga hissaga aylanadi.
Investorning   foydasi   quyidagicha   aniqlanadi   xavfli   investorga   tegishli
bo'lgan   nova   firmasining   aktsiyadorlik   ulushining   bozor   qiymati   o'rtasidagi
farqtorus va u tomonidan loyihaga kiritgan mablag'lar miqdori.
Venchur   investitsiyalari   uchun   asosiy   rag'bat   ularning   yuqori
rentabelligidir.   Amerika   venchur   kapitali   firmalarining   o'rtacha   daromadlilik
darajasi yiliga taxminan 20% ni tashkil qiladi, bu butun AQSh iqtisodiyoti uchun
o'rtacha   ko'rsatkichdan   taxminan   uch   baravar   yuqori.   Bundan   tashqari,   keyingi
yillarda   AQShda   bir   qator   qonunlar   qabul   qilindi,   ularning   asosiy   maqsadi   yangi
texnologiyalarni   ishlab   chiqishda   ishtirok   etuvchi   kichik   korxona   va   firmalarning
innovatsion   faoliyatini   rag‘batlantirishdan   iborat.   Innovatsion   jarayonlarni
rivojlantirishda   kichik   innovatsion   tadbirkorlikning   ahamiyatini   kamaytirmagan
holda   shuni   ta'kidlash   kerakki,   barcha   amaliy   ilmiy   tadqiqotlar   va   ilmiy-tadqiqot
ishlarining   80   foizigacha   (ularni   amalga   oshirish   uchun   ajratilgan   mablag'lar
bo'yicha)   mamlakatimizda   amalga   oshiriladi.   yirik   sanoat   korporatsiyalari.   Yangi
ilm-fanni  talab qiluvchi  mahsulotlar  va texnologiyalarni  ishlab chiqishning  ushbu
21 shaklining afzalliklari quyidagilardan iborat: yirik kompaniyalar ixtiyorida bo'lgan
muhim   moddiy   va   moliyaviy   resurslar;   ko'p   maqsadli   tadqiqotlar   o'tkazish   va
asosiy   muammoni   hal   qilish   uchun   turli   yondashuvlarni   birlashtirish   imkoniyati;
birliklarning   ma'lum   bir   yangilikning   muvaffaqiyati   yoki   muvaffaqiyatsizligiga
nisbatan   zaif   bog'liqligi;   innovatsion   jarayonning   hal   qiluvchi   (eng   kapital   talab
qiluvchi) bosqichida yirik korporatsiya resurslarini birlashtirishning afzalliklari.
Yirik   korporatsiyada   ilmiy   tadqiqot   va   tajriba-konstruktorlik   ishlari
(NIKOR)   markazlashgan   yoki   yirik   korporatsiyaning   alohida   bo‘linmalari
tarkibiga kirishi mumkin bo‘lgan tadqiqot bo‘linmalari (laboratoriyalar) tomonidan
amalga oshiriladi.
                             Bunday bo'linmalarni moliyalashtirish uchun byudjet quyidagi usullar
bilan   tuzilishi   mumkin:   kompaniyalararo   taqqoslashlar,   ya'ni.   ilmiy-tadqiqot
ishlarini   moliyalashtirish   hajmi   yetakchi   raqobatchidan   kam   bo‘lmagan   miqdorda
ajratiladi;korporatsiya   aylanmasida   ilmiy-tadqiqot   xarajatlarining   ulushini
belgilash   (masalan,   AQShning   foydali   korporatsiyalari   o z   aylanmasining   5%ʻ
gacha   bo lgan   qismini   ilmiy-tadqiqot   ishlariga   sarflaydi);   bazaviy   darajadan	
ʻ
rejalashtirish,   ya'ni.   ilmiy-tadqiqot   xarajatlarini   ma'lum   bir   tuzatish   bilan   oldingi
davr   darajasida   ushlab   turish.   Shaklda   ko'rsatilgan.   4.7,   sxema   yirik   innovatsion
firma   darajasida   ilmiy-tadqiqot   ishlariga   buyurtmalar   portfelini   shakllantirish
bosqichlari   ketma-ketligini   vizual   tarzda   taqdim   etadi.   Innovatsion   loyiha   uchun
g'oyalar manbai  ham  tashqi  muhit  (bozor tadqiqotlari  natijalari), ham  ichki muhit
(kompaniya   tomonidan   olib   borilgan   ilmiy   tadqiqotlar   natijalari,   uning   ilmiy-
texnikaviy orqada qolishi) bo'lishi mumkin.
Shu   bilan   birga,   buyurtmalar   portfeliga   kirishga   da'vogar   barcha
loyihalarni   ajratish   mumkin   moslashtirilgan(tashqi   mijozlar   tomonidan
moliyalashtiriladi   va   ularning   manfaatlarini   ko'zlab   amalga   oshiriladi),
strategik(mavzulari   korporativ   rivojlanish   strategiyasiga   mos   keladi)   va
tashabbus(alohida   tadqiqotchilar   yoki   ilmiy   guruhlar   tomonidan   amalga   oshirish
uchun   taklif   qilingan).   Taqdim   etilganlar   orasidan   tanlangan   samarali
moliyalashtiriladi   va   rivojlantiriladi,   va   umidsiz(hozirda)   kechiktirilgan,   ammo
22 kelajakda   buyurtmalar   kitobiga   kiritilishi   mumkin.   Shu   bilan   birga,   samarali
loyihalar tarkibi, bir tomondan, ma'lum mezonlarga (strategik ahamiyat, rentabellik
va boshqalar) javob berishi, ikkinchi tomondan, zarur resurslar bilan ta'minlanishi
kerak.   Loyihalar   ishlab   chiqilishi   bilan   R&D   portfeli   ko'rib   chiqiladi   va   ko'rib
chiqiladi.   Qayerda   o'tish   loyihalar,   ya'ni   hisobot   davrida   (odatda   yillik)
tugallanmagan,   kelajakdagi   rejalashtirish   davri   uchun   buyurtmalar   portfeliga
kiritilgan.
Tugallangan   loyihalar   bozor   istiqbollari   nuqtai   nazaridan   tahlil   qilinadi
va ijobiy bo'lsa, sanoat rivojlanishiga to'g'ri keladi.
Katta investitsiyalarni talab qiladigan keng ko'lamli innovatsion loyihalarni amalga
oshirish   uchun   kooperativ   asosda   ishlaydigan   va   bir   nechta   yirik   firmalarning
resurslarini   birlashtirgan   vaqtincha   tashkiliy   tuzilmalar   yaratilishi   mumkin.
Amalda ko'pincha quyidagi shakllar qo'llaniladi ilmiy-texnik hamkorlik:
Konsortsium  aniq tijorat (shu jumladan innovatsion) loyihalarni  amalga
oshirish   uchun   innovatsion   firmalar,   banklar,   sanoat   kompaniyalarining
vaqtinchalik shartnoma birlashmasi sifatida. Konsorsiumning eng muhim vazifalari
ishlab chiqarish, texnologik jihozlar va boshqa turdagi mahsulotlarni rivojlantirish
bilan bog‘liq yirik innovatsion loyihalarni izlash va amalga oshirish hisoblanadi.
strategik   ittifoq   (Strategik   Ittifoq)   Muayyan   tijorat   maqsadlariga   erishish,
kompaniyalarning   birlashgan   va   bir-birini   to'ldiruvchi   strategik   resurslarining
sinergiyasini   olish   uchun   ikki   yoki   undan   ortiq   firmalarning   hamkorligi
to'g'risidagi   kelishuv   sifatida.   Eng   keng   tarqalgani   ilmiy-tadqiqot   ishlari   sohasida
hamkorlik   qilish   maqsadida   tuzilgan  ittifoqlardir.  Hozirgi   vaqtda  barcha   strategik
ittifoqlarning yarmidan ko'pi ushbu guruhga tegishli.
Tarmoq   ittifoqlari   umumiy   maqsadlar   bilan   bog'langan   mustaqil
kompaniyalar   guruhining   hamkorligi   shakli   sifatida.   Yangi   texnologiyalar
mahsulotlarning murakkabligi, shuningdek, ularga xizmat ko'rsatish, loyihalash va
ishlab   chiqarishni   oshirishga   olib   keldi.   Bugungi   kunda   aksariyat   mahsulotlarni
ishlab   chiqarish   odatda   bir   nechta   texnologiyalardan   foydalanishga   asoslanadi   va
noyob   biznes   o'z   xomashyosi   va   bozoriga   tayanadi.   Barcha   qimmatli   fazilatlarni
23 "bir tom ostida" to'plash juda qiyin va qisman istalmagan, chunki ixtisoslashuvning
afzalliklari ko'pincha tizim darajasida emas, balki komponentlar darajasida amalga
oshiriladi.   Kompaniyalar   bir   komponent   bo'yicha   ixtisoslashganda   samarali
ishlaydi   va   shu   bilan   tizim   darajasidagi   mustaqillikni   boshqarish   uchun   boshqa
korxonalar bilan aloqa o'rnatadi.
                    4.“Andalucia” MCHJ innovatsion faoliyatining taxlili
“Andalucia”   MCHJ   arab   tiliga   ixtisoslashtirilgan   o’quv   markazi
hisoblanadi,   markaz   faoliyatini   4   yildan   buyon   davom   ettirib   kelmoqda   va   bu
yillar   davomida   markazda   3000   dan   ortiq   o’quvchilar   taxsil   olishdi.   Hisob
kitoblarga   ko’ra   o’rtacha   bir   yilda   300   ta   tolibi   ilmga   bili   beriladi.   Men   ushbu
korxonada o’z faoliyatimni boshlaganimga 4 oydan ortiq vaqt  bo’ldi va bu davr
ichida   markazda   o’quvchilar   sonini   qariyb   300   tadan   400   taga   yetkazdim,
ishchilar   samaradorligini   oshirib   yangi   zamonaviy   metodlar   ishlab   chiqdim   va
o’zimning inovatsiyon g’oyalarimni amalga oshirdim. 
 Bulardan:
-inovatsion marketingni amalda qo’lladim  (SMM)
-xodimlarni   boshqarishda   yangiliklar   kiritdim   va   qo’shimcha   xodimlarni
ishga oldim (sifat nazorati xodimi, mijozlar bilan muloqot va shikoyatlarini qabul
qiluvchi xodim)
-xizmat ko’rsatishda rivojlangan zamonaviy usullardan foydalandim
-raqobatchilarni o’rgandim va ularda yo’q inovatsiyalardan foydalandim
Yuqoridagi   harakatlar   natijasida   markazda   o’quvchilar   soni   kundan   kunga
ko’payib   bormoqda   va   bu   o’z   navbatida   daromadlar   oshib   yangi   zamonaviy
jixozlar olib kelib o’quvchilarga yanada qulayliklar yaratish imkonini bermoqda.
Shuningdek   yoz   oylarida   yangi   filialimizni   ochishni   rejalashtirganmiz.   Qilgan
yangilik va inovatsiyalarimni kurs ishida ham inovatsiyon yondosgan holda  video
rolik  shaklida taqdim etmoqchiman
Shuningdek, korxonada   CRM  dasturini ham ishga tushirganmiz.   MODME
bulutga   asoslangan   dasturiy   ta’minot   kompaniyasi   bo‘lib,   korxonalarga   ko‘proq
istiqbollarni topishga, ko‘proq bitimlar tuzishga va mijozlariga yuqori darajadagi
24 xizmat  ko‘rsatishga  yordam  beradigan vositalarni  taqdim  etadi. MODME,  Inc. -
CRM xizmatlarini taqdim etuvchi Amerikaning mashhur bulutli dasturiy ta’minot
kompaniyasi.   MODME   butun   dunyo   bo‘ylab   qo‘llab-quvvatlash,   sotish   va
marketing   guruhlari   uchun   mashhur   CRM   vositasidir.   MODME   xizmatlari
korxonalarga   hamkorlar,   mijozlar   va   potentsial   mijozlar   bilan   yaxshiroq
bog‘lanish  uchun  bulut  texnologiyasidan   foydalanish  imkonini  beradi.  MODME
CRM-dan   foydalanib,   kompaniyalar   mijozlar   faolligini,   mijozlarga   bozorni   va
boshqa   ko‘plab   xizmatlarni   kuzatishi   mumkin.   CRM   platformasi   barcha
ko‘rsatkichlaringiz va ma’lumotlaringiz bilan chuqurroq tanishishingizga yordam
beradi;   ma lumotlaringizni   ingl.   ko rsatadigan   asboblar   panelini   hamʼ ʻ
o rnatishingiz   mumkin.   Bunga   qo‘shimcha   ravishda,   siz   avtomatlashtirish	
ʻ
yordamida   shaxsiy   ma’lumotlarga   ega   bo‘lishingiz   mumkin.   Yana   bir   muhim
afzallik shundaki, CRM platformasi mijozlarga xizmat ko‘rsatishning mijozlarga
yoki   savdo   guruhining   targ‘ibot   ishlariga   yordam   berish   qobiliyatini   ham
yaxshilashi mumkin. 7
MODME   bulutga   asoslangan   mijozlar   bilan   aloqalarni   boshqarish
(CRM)   platformasi   bo lib,   u   korxonalarga   mijozlar   ma lumotlari,   savdo	
ʻ ʼ
operatsiyalari   va   marketing   kampaniyalarini   boshqarish   imkonini   beradi.   U   turli
xususiyatlar   va   korxonalar   mijozlar   bilan   munosabatlarni   yaxshilash   uchun
foydalanishi   mumkin   bo‘lgan   vositalarni   taqdim   etadi,   jumladan,   mijozlar
segmentatsiyasi,   mijozlar   ma’lumotlarini   boshqarish   va   mijozlarni   qo‘llab-
quvvatlash.   MODME   shuningdek,   uchinchi   tomon   ilovalari   va   xizmatlari   bilan
turli   xil   integratsiyalarni   taklif   qiladi,   bu   esa   uni   kuchli   va   ko‘p   qirrali   CRM
platformasiga aylantiradi.
MODME - bu CRM platformasi, shuningdek, mijozlar hisoblarini, savdo
bo‘yicha   takliflarni,   faoliyatni,   mijozlarni   qo‘llab-quvvatlash   holatlarini   va
boshqalarni   boshqarish   uchun   markazlashtirilgan   platforma.   Foydalanuvchilar
MODME xizmatiga veb-brauzer, mobil ilova yoki ish stoli ilovasi orqali kirishlari
mumkin. MODME foydalanuvchilarga maxsus ob’ektlar, maydonlar, jarayonlar va
7
  https://www.simplilearn.com/what-is-salesforce-article
25 hisobotlarni   sozlash   va   yaratish   va   ularni   boshqa   dasturiy   mahsulotlar   bilan
birlashtirish imkonini beradi. MODME shuningdek, marketingni avtomatlashtirish
va   sun’iy   intellekt   (AI)   imkoniyatlarini   taqdim   etadi.   MODME   korxonalarga
mijozlar   bilan   o‘zaro   munosabatlar   va   savdo   ma’lumotlarini   kuzatishda   yordam
beradi.  U  yetakchilar,  kontaktlar,  imkoniyatlar   va  holatlarni   boshqarishi  mumkin.
MODME,   shuningdek,   korxonalarga   savdo   va   marketing   jarayonlarini
avtomatlashtirishga   yordam   beradigan   bir   qancha   xususiyatlarni   taklif   etadi,
masalan,   elektron   pochta   marketingi,   yetakchilarni   qo‘lga   kiritish   va   yetakchi
reytingi. MODME kabi CRM tizimlari korxonalarga mijozlarga xizmat ko‘rsatish
va savdo operatsiyalarini yaxshilashga yordam beradi.
Innovatsiya   MODME   kompaniyasining   asosiy   qadriyatlaridan   biridir.
MODME-ning   innovatsiyalar   haqidagi   tasavvuri   siz   taqdim   etayotgan   loyihalar
bilan   cheklanib   qolmaydi,   balki   bu   sa’y-harakatlarning   orqasida   qanday   va   nima
uchun   degan   savollarga   javoblar   ham   topiladi.   MODME   asboblar   to‘plami
o‘zgarishlarni   tezda   amalga   oshirishga   yordam   bergan   bo‘lsa   ham,   har   qanday
dizayn ishiga kirishdan oldin kim uchun qurayotganingizni va ularning o‘zgartirish
so‘rovining   maqsadini   tushunish   hali   ham   muhimdir.   Haqiqiy   innovatsion
yechimni   taqdim   etish   uchun   biror   o‘zgartirish   kiritishdan   oldin   nima
qilayotganingizni   tushunishingiz   kerak.   Shundan   keyingina   siz   asosiy   texnologik
muammoni   oxirgi   foydalanuvchilaringiz   qabul   qilishi   oson   bo‘lgan   tarzda   hal
qilishingiz   kerak.   Foydalanuvchilaringizning   niyatini   va   maqsadini   tushunmaslik
loyihani   tark   etish   va   muvaffaqiyatsizlikka   olib   keladi.   Ogoh   bo‘lingki,   ba’zida
oxirgi foydalanuvchilar aslida nima so‘rayotganini bilmaydilar, shuning uchun ular
haqiqatan ham duch kelayotgan muammoni tushunish va ularga o‘z muammolariga
eng mos yechimlarni taqdim etish sizga tegishli. 
Kompaniya   direktori   (   CEO   )   Brot   Taylor   “Innovatsiya   prinsiplari”
haqida     shunday   deydi:   “MODME   yana   Forbes   tomonidan   dunyoning   eng
innovatsion   kompaniyalaridan   biri   deb   topildi.   Forbes   2011-yilda   ushbu
reytinglarni tuzishni boshlaganidan beri biz har yili ushbu ro yxatdagi eng yaxshi 3ʻ
ta   kompaniya   qatoriga   kirdik.   Bu   biz   uchun   oddiy   narsa   emas,   chunki   u   har   bir
26 kompaniya   intiladigan   eng   nomoddiy   sifat:   uzluksiz   innovatsiya   madaniyati
ekanligini tan oladi. 8
  Bugungi  kunda texnologiya bizning yashash,  ishlash va bir-
birimiz   bilan   munosabatimizni   qayta   shakllantirmoqda.   Mijozlarning   raqamli
transformatsiyasiga   imkon   beruvchi   yechimlarni   taqdim   etish   uchun   ajoyib
innovatsiya   madaniyatimizdan   foydalanishni   davom   ettirish   bizning   ustuvor
vazifamizdir. Va kompaniya 1999 yildan beri uzoq yo‘lni bosib o‘tgan bo‘lsa-da,
bizning innovatsion prinsiplarimiz o‘zgarishsiz qolmoqda:
Mijozlarga   tinimsiz   e’tibor :   MODME   mijozlar   muvaffaqiyatiga   doimiy   e’tibor
qaratadi. Bizning mijozlarimiz bo‘lsa, biz muvaffaqiyatga erishamiz. Biz ularning
biznes maqsadlari, mijozlari va og‘riqli nuqtalarini tushunish uchun tinglaymiz va
hamdardlik   bildiramiz.   Shundagina   biz   ularga   o‘z   bizneslarini   bugungi   va
kelajakka   olib   borishlariga   yordam   beradigan   “qotil”   mahsulotlarni   yaratishimiz
mumkin.
Yangi davr uchun mahsulotlar yarating – o‘zgarishlarga tezkor javob bering :
Biz   shaxsiy   kompyuterlardan   mobil   kompyuterlarga   o‘tishni   boshdan   kechirdik.
Endi aqlli shakl omillarining yangi davri - soatlardan raqamli yordamchilargacha -
hayotimizda keng tarqalgan. Ushbu siljishlar odamlar dasturiy ta’minotdan nimani
kutayotganini keskin o‘zgartiradi.
5. “Andalucia” MCHJ innovatsion faoliyatini tashkil etish samaradorligini
oshirish
Avvalo   samaradorlikni   oshirish   uchun   yangicha   inovatsion   bilimlarni
egallash   kerak   bo’ladi.   Bu   hozirgi   zamon   talabi   sanaladi,   agarda   siz   bir   kun
kechagidan   yaxshi   bo’lmasangiz   raqobatchingiz   sizdan   yaxshiroq   taklif   ishlab
chiqadi   va   sizdan   bir   qadam   oldinga   o’tib   ketadi.   Xizmat   ko’rsatish   sohasida
marketing,   mijozlar   bilan   ishlash,   mijozlarga   UTP   ishlab   chiqish,   inovatsion
marketingni qo’llash talab etiladi. Korxonada inovatsion marketingni mukammal
darajada amalga oshirishga erishdim.
-Markaz uchun:
-YouTube da kanal ochildi;
-Telegram kanalda obunachilar soni ko’paytirildi;
-Masofadan ta’lim olish imkoni yaratildi;
-Instagram profili takomillashtirildi va kengaytirildi;
-Raqobatchilar o’rganildi (P lar tahlili bo’yicha).i
8
 https://www.salesforce.com/blog/forbes-innovative-companies-2018-blog/
27                                          YouTube kanali 9
YouTubda kanal ochilishi  mijozlar uchun judayam  qulay bo’ldi, har  bir o’tilgan
darsni videoga olib, montaj qilinib YouTube kanalga yuklanadi va o’quvchilarga
tashlab beriladi bu esa agarda o’quvchi uyiga borganda o’tilgan mavzudagi bazi
narsalarni   tushinmay   qolgan   bo’lsa,   videodan   qayta   ko’rib   tushunib   olishadi.
               Shuningdek, bizda onlayn kurslar ham tashkil qilingan, uzoq masofada
yashaydiganlar,   kuni   bo’yi   ishda   yurib   kurslarga   kelishga   vaqti   bo’maydiganlar
uchun   ushbu   kurslar   judayam   qulay   bo’lib   chiqdi.   Narxlar   ham   onlaynda   ancha
arzon. Kelib talim olsa oyiga 400 ming so’m to’lashadi, xuddi shu darslar uchun
onlaynda 200 ming so’m narx to’lashadi va bu esa o’z navbatida moddiy jihatdan
imkoniyati kamlar uchun ham qulaylik yaratadi
9
 Youtube.com/andalucia.uz
28 10
Telegram kanal
Yuqorida  markazimiz nomiga  ochilgan  Telegram   kanalimiz. Ushbu  kanal  orqali
o’quvchilarimizga   foydali   ma’lumotlar,   yangiliklar   tashlab   boriladi.   Qolaversa,
YouTube   tarmog’iga   eng   actual   mavzudagi   videodarslarni   ham   joylab   uning
linkini   Telegram   va   Instagram   akkauntlarida   ulashib   boramiz.   Bu   esa   o’z
navbatida mijozlar issiqligini oshirishda yordam beradi.
                           Onlayn kurslarimiz shu tarzda tashkil etilgan
10
  T.me/andaucia_uz
29                                                                                                         11
Telegram
Statistika   o’rnida   shuni   takidlab   ketish   kerak,   Yanvar   oyidan   buyon   onlayn
kurslarda 150 ta o’quvchini o’qitishga erishdim va 30 mln so’mga yaqin daromad
qildim.   Asosan   mijozlarni   Instagram   orqali   toplayman,   instagramda   ’’target’’
funksiyasi mavjud u orqali mijozlar demografiyasiga ko’ra reclama berish imkoni
bor orqali.  
11
 T.me/andalucia_uz
30                                                
12
Instagram profili
        Yuqorida  Instagram  profil ko’rsatilgan, bu yerda ham reelslar orqali foydali
content   yaratib   auditoriya   ishonchi   oshirilmoqda   va   yangi   autiroiya   qamrab
olinmoqda.   Bu   ishlarning   hammasi   juda   katta   tajriba   va   mehnat   talab   qiladi   va
katta   masuliyat   menejerga   boorish   tushadi,   menejer   o’zim   bo’lganligim   sababli
qanday muammolar va qiyinchiliklarga duch kelishimni juda yaxshi ko’rsatib bera
olaman.   Lekin   menga   universitetimiz   darslarida   berilayotgan   bilimlar   juda   katta
yordam   bermoqda.   Ayniqsa   biror   muammoga   duch   kelsam   ustozim   Rashidov
Jamshid   oldilariga   maslahat   olishga   kelaman   va   ustozim   o’z   tajribasidan   kelib
chiqib menga doim to’g’ri ko’rsatma berib turadi.
Xulosa
12
 Instagram.com/andalucia.uz
31 Ushbu mavzuni o‘rganish davomida korxona va firmalarning innovatsion
faoliyati   bilan   yaqindan   tanishish,   ularda   mavjud   kamchiliklar   va   muammolarni
o‘rganish   hamda   bartaraf   etish   yo‘llarini   tatbiq   etishga   muvaffaq   bo‘ldim.   Eng
avvalida,   korxonaning   innovatsion   faoliyati   uchun   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   “davlat   –
korxona   –   innovatsion   markazlar”   integratsiyasini   ta’minlamog‘imiz   kerak.   Har
qanday   korxona   yangi   innovatsiyalarga   ega   bo‘lishi   hamda   uni   hayotga   tatbiq
etishga   harakat   qilishi   kerak.   Bu   esa   yangi   dunyoqarashga   ega   kadrlar   va
tashabbusga undovchi muhit orqali amalga oshadi. Innovatsion va raqobatbardosh
korxonalarni tuzish uchun xalqaro tan olingan tahlil-uslublarini qo‘llash juda ham
qo‘l   kelishi   mumkin.   Ayniqsa,   bu   tahlil   va   o‘rganish   milliy   va   xalqaro
korxonalarning innovatsion faoliyatga munosabatlari, o‘xshashlik va farqli jihatlari
bilan   tanishib   chiqish   imkonini   beradi.   Bu   orqali   esa   juda   ham   samarali
integratsiya   paydo   bo‘lishi   mumkin.   Mavjud   texnoparklar   yoki   inkubatorlarni
mamlakatimiz   hududida   ko‘paytirish,   ularni   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   oliy   ta’lim
dargohlari   (universitetlar)     bilan   bog‘lash   va   talabalar   –   venchur   (   angel   )
investorlar   uchun   maxsus   platformalar   yaratish   orqali   innovatsion   mahsulotlar   va
yangidan-yangi   mahsulotlar   realizatsiyasini   amalga   oshirishga   erishish   mumkin.
Barcha   sohalarda   islohotlar   davom   etmoqda   va   yurtimiz   taraqqiyoti   uchun
umumxalq   harakati   ketayabdi.     Prezidentimiz   ta’kidlaganidek,   “El-yurtimiz   biz
boshlagan   xalqchil   islohotlarga   bugun   xayrixohlik   va   qat iy   ishonch   bilanʼ
qarab,   ularning   hosili   va   samarasini   tezroq   ko rishni   istamoqda.   Ana   shu	
ʻ
haqli   talabni   inobatga   olgan   holda,   biz   Yangi   O zbekiston   taraqqiyot	
ʻ
strategiyasini   ishlab   chiqayabmiz”. 13
    Islohotlarni   izchil   davom   ettirgan   holda
innovatsion   frima-korxonalarni   ko‘paytirish,   ularni   yurt   taraqqiyoti   va   xalq
manfaati yo‘lida safarbar etish eng muhim maqsadlarimizdan biridir.
13
 Manba:  Prezident Shavkat Mirziyoyev raisligida 26-yanvar kuni 2022-2026-yillarga moʻljallangan 
taraqqiyot strategiyasini belgilash hamda uni joriy yilda amalga oshirish masalalari muhokamasi 
yuzasidan videoselektor yigʻilishi so’zlagan nutqi.  
32 Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yhati
 O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2022-yil   28-yanvardagi   “ 2022   —
2026-yillarga   mo‘ljallangan   yangi   O‘zbekistonning   Taraqqiyot   strategiyasi
to‘g‘risida”gi  PF-60-sonli farmoni.
 O‘zbekiston   Respublikasi   Prezdentining   2017-yil   7-fevraldagi   “2017-2021
yillarda   O‘zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning   beshta   ustuvor
yo‘nalishi   bo‘yicha   Harakatlar   strategiyasi   to‘g‘risida”gi   PF-4947-sonli
farmoni.
 Оголева Л.Н. Инновационный менеджмент: Учебное пособие / Под ред.
д.э.н., проф. Л.Н. Оголевой. - М.: ИНФРА-М, 2006, - 142 с.
 Mardonova   A . T .   Innovatsion   m е n е jm е nt   o ‘ quv   qo ‘ llanma .   –   Samarqand :
SamDU   nashri , 2021  yil , 208  bet .
 WIPO/IP/BRV/02/3: Innovation Centers, Incubators, Technology Parks
 Organizing   Innovation   Activities   in   company   Viliam   Lendela   ,   Dominika
Moravčíkováa *, Martin Latkaa a University of Zilina, Univerzitná 8215/1,
010 26 Žilina, Slovakia
 The   Innovator’s   Dilemma:   The   Revolutionary   Book   That   Will   Change   the
Way You Do Business by Clayton M. Christensen
 How   Innovation   Works:   And   Why   It   Flourishes   in   Freedom   Hardcover   –
May 19, 2020/ Matt Ridley
Foydalanilgan saytlar ro‘yhati
1. Kun.uz – Axborot xizmati
2. www.investopedia.com   
3. https://www.interregeurope.eu/   
4. www.reference.com   
5. https://variety.com
6. https://www.simplilearn.com
7. https://www.salesforce.com   
33 34
   
Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский