Korxonalarda innovatsion loyihalarni boshqarish va bozorga yo’naltirish yo’llari

Korxonalarda innovatsion loyihalarni boshqarish va
bozorga yo’naltirish yo’llari .
MUNDARIJA
KIRISH…………………………………………………………………………….3
I-BOB. KORXONA VA FIRMALARDA INNOVATSION LOYIHALARNI 
BOSHQARISHNING TASHKILIY- NAZARIY ASOSLARI
1.1. Innovatsiyalar va ularning klassifikatsiyasi…………………………..5
1.2. Korxona va firmalarni innovatsion strategiyasiga ko’ra turkumlash…9
1.3. Innovatsiyon loyihalarni amaliyotga tadbiq etishni tashkil etish va 
boshqarish…………………………………………………………………..12
II-BOB. INNOVATSIYON LOYIHALARNI BOZORGA YO’NALTIRISH 
BO’YICHA BOSHQARUV KADRLARIGA QO’YILGAN TALABLAR.
2.1. Innovatsiyon loyihalarni amalga tadbiq etish va boshqarishda raxbarning  
tutgan o’rni………………………………………………………………………..17
2.2. Korxonalarda innovatsiyalarni boshqarishda o’rta va quyi bo’g’in 
menejerlar faoliyatiga qo’yilgan talablar………………………………………….21
2.3. Innovatsiyalar qarshiligi va uni bartaraf etish usullari………………….24
XULOSA…………………………………………………………………………30
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI………………………….31
2 KIRISH
Qisqa   muddat   oralig’ida   respublikani   jahon   bozoriga   olib   chiqish   uchun
umumiy   ishlab     chiqarish   samaradorligini   ko’tarish,   boshqaruv
apparatining   yakuniy   natijalariga   qaratilganligi,     bozor   ehtiyojini   to’laqonli
qondirish   kabi   ishlarni   bajarish   lozim.     Milliy   iqtisodiyot   tarkibini
takomillashtirish,   joriy   iqtisodiy   siyosat   bo’yicha   yuqorida     ko’rib   o’tilgan
masalalarni   hal   qilinishi   bo’yicha   qo’shimcha   chora-tadbirlarni   amalga   oshirish  
talab   etiladi.   Bular   orasida   birinchi   o’rinda   amalga   oshirishi   lozim   bo’lgan
choralarga     quyidagilarni   kiritish   mumkin:   -iqtisodiyotni   rivojlanishi   va   isloh
qilinishi monitoringi va     tahlilining an’anaviy ishlab chiqarishni o’sishi va   bandlik
bo’yicha   ko’rsatkichlaridan   (sanoat,     qishloq   xo’jaligi,   investitsiyalar   dinamikasi
va h.k.)  tarkibiy   va sifat  indikatorlariga o’tish     (eksport  tarkibida tayyor  mahsulot
ulushi,   kichik   va   xususiy   korxonalarda   band   bo’lganlar   ulushi,   investitsiyalar
tarkibida   xususiy   kapitalning   ulushi,   tarmoq;   orlarida   mehnat     unumdorligi   va
x..k.);   -iqtisodiyotning xususiy   sektorini rivojlanishini jadallashtirish,   uning
tarkibini          yaxshilash,   tranzaktsion         xarajatlarni         kamaytirish,         moddiy         va       
moliyaviy         resurslarni           taqsimlash   va   foydalanish   samaradorligini   oshirish,
iqtisodiy   o’sishning   ichki   manbalarini   faollashtirish   uchun   boshqa   zaminlarni
yaratishni   kuzda   tutuvchi   iqtisodiy   rivojlanishning     yangi,   kapital   sig’imi   kam
bo’lgan manbalar       va       omillarga       tayanishda       sarmoyador       va         tadbirkorlarni    
rag’batlantiruvchi   makroiqtisodiy   sharoitlarni   yaratish;     O’sishni   tarkibiy   va   sifat
omillarini   faollashtirishning   milliy   dasturini   ilmiy-uslubiy     jihatdan   asoslash,
milliy   hisoblar   tizimiga   asoslangan   «xarajatlar-ishlab   chiqarish»   hisobot     yillik-
jadvallari   tizimini   shakllantirish   va   undan   foydalanish   bo’yicha   ishlarni
jadallashtirish     lozim.   Dunyoning   ilg’or   rivojlanayotgan   davlatlari   va   o’tish   davri
3 iqtisodiyotini   o’tayotgan   mamlakatlar   tajribasi   va   birinchi   navbatda   hamdo’stlik
mamlakatlari   tajribasi   bundan   dalolat     beradi.     Respublikaning   investitsiya
dasturi   sifat jihatdan yangicha yondoshuvlar bilan    shakllantiriladi. Bu dasturni uch
yillik   davrga   mo’ljallab   ishlab   chiqish   nazarda   tutilmoqdaki,     u   loyiha-qidiruv
ishlaridan   boshlab   inshoatni   foydalanishga   topshirgunga   qadar   bo’lgan   butun  
siklni   e’tiborga   olish,   qurilishni   uning   real   moliyalash   manbalari   bilan   to’liqroq,
bog’lash   imkoniyatini   yaratadi,  bu   esa   investitsiya   loyihalarini   ro’yobga  chiqarish
samaradorligini     oshirishga   ko’maklashadi.     Yangi   jarayonlar   va   maxsulotlar,
to’g’ri   ishlab   chiqarishga   bog’liq   bo’lgan   va   uning     rivojlanish   perspektivasiga
bog’liq   bo’lgan   yangiliklar   xamohangligini   aniqlaydi.   Yangi  
bozorlar     mahsulot   realizatsiyasi   jarayonini   aniqlaydi,   ba’zi   hollarda   esa   yangi
bozorlarni    ochish harakatida bo’lgan texnologiyalar   hayotini o’zgartirishga imkon
beradi.     Yuqorida   ta’kidlab   o’tilganidek   tashkiliy   innovatsiyalar,   ishlab
chiqarish   innovatsiyalari     kabi   muhimdir.     Iqtisodiy   rivojlangan   mamlakatlar
tajribasiga   ko’ra,   avvalambor   AQSH,   yangi   tashkiliy     firmalar   (innovatsiya
firmalari,   texnoparklar,   innovatsion   inkubatorlar,   investitsion   fondlar   va  
b.)   iqtisodiyotning   odatiy   tashkil   etish   sharoitiga   nisbatan   katta   foyda   olishga
imkon   beradi.     Undan   tashqari,   aniq   texnologik   yangilik   realizatsiyasi
uchun   mazkur   tashkiliy   innovatsiyalar     ham   zarurdir.     Yangi   moliyaviy
instrumentlarni   o’z   ichiga   olgan   moliyaviy   innovatsiyalar   so’nggi   o’n  
yil   ichida   jadal   rivojlanayapti.   Bu   instrumentlar   xedjirlash   va   yangi
konbinatsiyalarni qo’llash     natijasida   foyda olish omili bo’lib keladi.     Tadbirkorlik
foydasini   olish   jarayonining   uzoqligiga   kelsak,   bu   yangi   jarayon  
rutinizatsiyasi   uchun   zarur   bo’lgan   jarayon   uzoqligi   bilan   uzviy   bog’liqdir,
jarayon  
4 yakunlanishi   bilan   yangilik   yaratishga   sarflanadigan   kuch   endi   kerak   bo’lmay
qoladi.   So’nggi     jarayon   uzoqligi   esa,   iqtisodning   u   yoki   bu   tarmoqlardagi
yangiliklar   diffuziyasi   jarayoni     xususiyati   bilan   bog’liq   shunday   qilib,
o’rganilayotgan   foyda,   ishlab   chiqarish   faktoridan     yangi   mahsulot   tannarxiga
kiritgan   sarmoyasini   namoyon   etuvchi   vaqtinchalik   holatdir.     Bizningcha,
tadbirkorlik   rentasi   tushunchasi   mavjud   bo’lish   huquqiga   ega.   Tadbirkorlik  
rentasi-bu   monopol   qo’llash   jarayonida   innovatsion   qaror   qabul   qilish   natijasida
olinayotgan    qo’shimcha foydadir.    
5 I.Bob. KORXONA VA FIRMALARDA INNOVATSION LOYIHALARNI
BOSHQARISHNING TASHKILIY- NAZARIY ASOSLARI.
1.1 Innovatsiyalar va ularning klassifikatsiyasi
Innovatsiya   -   yangiliklardan   yangi   texnologiyalar,   mahsulotlar   va   xizmatlar
turlari,   ishlab   chiqarish   va   mehnatni   tashkil   etishning   yangi   shakllari,   xizmat
ko'rsatish va boshqarish shakllaridan foydalanish. Innovatsiyalarning xususiyatlari:
amaldagi tizim samaradorligini oshirish. ilmiy va texnik yangilik. 
Innovatsiya   (ing . innovationas — kiritilgan yangilik, ixtiro) — 1) texnika va
texnologiya   avlodlarini   almashtirishni   ta minlash   uchun   iqtisodiyotga   sarflanganʼ
mablag lar;   2)   ilmiy-texnika   yutuklari   va   ilg or   tajribalarga   asoslangan   texnika,	
ʻ ʻ
texnologiya,   boshqarish   va   mehnatni   tashkil   etish   kabi   sohalardagi   yangiliklar,
shuningdek,   ularning   turli   sohalar   va   faoliyat   doiralarida   qo llanilishi.	
ʻ
“Innovatsiya” tushunchasi (ingl. Innovation- kiritilingan yangilik, ixtiro )   yangilik ka
investitsiya   kiritish   ma’nosida   ishlatiladi.   Innovatsiya   tushunchasi   iqtisodiyotga
XX asr boshlarida kirib kelgan. Avstraliyalik iqtisodchi olim Y.Shumpeter birinchi
marotaba innovatsiyalarga oid masalalarni ko’rib chiqqan va innovatsion jarayonga
to’liq ta’rif bergan. Iqtisodiy adabiyotlarda “innovatsiya” tushunchasiga ko’pchilik
mualliflar   tomonidan   turlicha   yondoshuvlar     keltirilgan.   Ko’pchilik   mualliflar
yangilik   kiritishni   iqtisodiy   tadbiq   etish   jihatidan   nazarda   tutadi,   ya’ni   yangi
resurslarni   tashkil   etish   yoki   mavjud   bo’lganlarini   noan’anaviy   holda   yangicha
ishlatilishini nazarda tutadilar 
A.Busiginning   fikriga   ko’ra,   innovatsiya   bu   asosiy   kapital   yoki   ishlab
chiqarilayotgan   mahsulotni   ilm   fan,   texnika   va   texnologiyalar   yordamida
yangilashdir. 1
1
 А.В.Бусыгин. Предпринимательства. –  М.: Дело, 2001. 176с.
6 R.Fatxutdinovning   fikriga   ko’ra,   innovatsiya   yangilikni   tadbiq   etishning
yakuniy   natijasi   bo’lib,   ob’ekt   boshqaruvini   o’zgartirish   ijtimoiy,   iqtisodiy,ilmiy,
texnikaviy, ekologik va boshqa ko’rinishdagi samaradorlikdir. 2
Yuqoridagi   ta’riflardan   xulosa   qilib,   i nnovatsiya   –   bu   yuqori   iqtisodiy   va
ijtimoiy   samara   olish   maqsadida   ishlab   chiqarish   jarayoniga   ilg’or   ilm-fan
yutuqlarini   joriy   etish   yo’li   bilan   yangi   tovarlar   yaratish   yoki   ishlab
chiqarilayotgan tovarlar sifatini oshirishdir.
Innovatsiya   har   bir   sohada   bo’lishi   mumkin.   Masalan,   fanda,   uning   bir
yo’nalishida   yirik   yangiliklarga   erishish,   kashfiyotlar   yaratish,   izlanishlarda,   ilm
sohasida yangi ilm va bilimlarni ochish, texnika va texnologiyalarni yangi avlodini
yaratish, ishlab chiqarish sohalarida, xizmat ko’rsatishda yangi usullarni kiritish va
boshqalar   shular   jumlasidandir.   Iqtisodiyotda   esa   fan,   texnika,   texnologiyalar
sohalarida erishilgan eng so’nggi yutuqlarni qo’llashni bildirishi mumkin.
Innovatsion   faoliyat   qaysi   sohada   bo’lmasin,   kashfiyotlar,   e’lon   qilingan
yangiliklar, texnika va texnologiya yutuqlari va texnologik jarayonlarni yangilash,
mahsulot bilan ta’minlash va boshqa yo’nalishlardagi barcha yangiliklarni tizimli
ravishda uzluksiz joriy etib borishni ta’minlash jarayonidir.
Jahon   gloaballashuvi   jarayonida   kuchli   raqobat   har   sohada   yangilikka
undaydi.   Fandagi   texnika-texnologiya   sohalaridagi   eng   so’nggi   yutuqlar,
kashfiyotlar,   yangiliklar,   ratsionalizatorlik   takliflarni   ishlab   chiqish   va   xizmat
ko’rsatish sohalariga shiddat bilan kiritilib boriladi va marketing, boshqaruv, ishlab
chiqarish,   xizmat   ko’rsatish   sohalarida   yangi   yondashuv,   yangi   texnologiya,
texnikalarni   qo’llashni   talab   qiladi   va   texnologiyalarni   yangi   avlodini   qo’llash
asosida   mablag’   kiritilishi   investitsiyadan   dalolat   beradi.   Yangilik   kiritilishi
2
 Р.А.Фатхутдинов. Инновационн ый менежмент. – М.: Интел – Синтез. 2000. 9с.
7 asosida   mavjud   texnika   va   texnologiyalarni   almashtirilishi   ham   investtsiyani
anglatishi   mumkin.   Fan   va   texnika   taraqqiyoti   natijalari   asosida   yangi   texnika,
texnologiyalarni   qo’lga   kiritilishi   ham   investitsiya   ma’nosida   ishlanadi.
Investitsiyani aniqlovchi omil bo’lib yangilik yaratilishi, ratsionalizatorlik takliflar
yirik   tashkilotlar   va   shunga   tegishli   ilgari   e’lon   qilinmagan   yirik   ishlanmalar
xizmat qiladi.
Kichik   raqobat   muhitida   ishlab   chiqarish   va   xizmat   ko’rsatish   sohalarida
investitsiya   ishlab   chiqarishni   yangi   texnika   va   texnologiyani   qo’llash   asosida
tashkil   etishni,   xizmat   ko’rsatish   sohasida   yangi,   avval   qo’llanilmagan   xizmat
turlarini   nazarda   tutadi.   Innovatsiya   tushunchasi   yangi   maxsus   turlarni   mavjud
ishlab   chiqariladigan   mahsulotni   almashtiruvchi,   uning   o’rnini     bosuvchi   yangi
mahsulotni   ishlab   chiqarishni   ham   anglatadi.   Kuchli   raqobat   muhitida   yangi
texnika va texnologiyalarni qo’llash asosida yangi mahsulotni, yangi bozorga olib
chiqishni   ham   bildiradi.   Investitsiya   kashfiyotlar   asosida   fan   va   texnika   sohasida
yangi   bilimlarni   qo’llashga   kiritilishini,   yangi   ilg’or   texnika   va   texnologiyalarni
yaratilishini, ularni ishlab chiqarish va xizmat ko’rsatish sohalarida qo’llanilishini,
ular   asosida   yangi   tovar   va   xizmatlarni   yaratilishini   va   ular   hisobiga   raqobatni
kuchaytirishni, yangi bozorni egallashni ham anglatadi.
Innovatsiya   an’anaviy   va   yangi   ilm-fan   sig’imi   yuqori   bo’lgan   tarmoq
sohalarida iqtisodiy o’sishni  va raqobatbardoshlikni doimiy ravishda ta’minlovchi
zaruriy vosita sifatida namoyon bo’ladi.
Innovatsiyaning asosiy xususiyatlari:
 Ilmiy - texnik yangilik;
 Amaliy qo’llanilishi;
8  Tijoriy   amalga   oshirilishi,   ya’ni   bozorda   ma’lum   darajada
iste’molchilar talabini qondira olishi.
Umuman   olganda,   innovatsion   jarayon   -   bu   yangilik   g’oyadan   to
mahsulotgacha shakllanishi va bozorga tarqalishidir.
Innovatsion jarayon bosqichlari:
1-bosqich bu yangi g’oya va bilimlar;
2-bosqich   bu   yangilikni   (novatsii)   amaliy   faoliyatga   tadbiq   etish,   ya’ni
innovatsiya;
3-bosqich bu innovatsiyalar diffuziyasi. Ya’ni innovatsion mahsulot, xizmat va
texnologiyalarni yangi makon va sharoitlarda qo’llanilishi.  3
Shunday qilib, “innovatsiya” tushunchasi barcha sohalardagi (ishlab chiqarish,
ilmiy-tadqiqot va boshqa) ishlanmalar, yangiliklar va takomillashtirilgan vositalar
sifatida, sarf-xarajatlar imkoniyatlarini ta’minlaydi yoki bo’lmasa ularni ta’minlash
uchun sharoit yaratadi.
Innovatsiyalarni   oxir-oqibat   maqsadi   tovar   (mahsulot)   raqobatbardoshligini
kuchaytirish,  uning  bozorini   kengaytirish,  firma (korxona)   faoliyati   barqarorligini
ta’minlash asosida foyda (daromad) hajmi va normasini ko’paytirishdir. 
Innovatsiyalar   o’zining   predmeti   va   qo’llash   sohalari   bo’yicha   quyidagilarga
bo’linadi:
-mahsulotli (yangi tovar yoki xizmatlar);
-bozorboplik   (tovarni   ishlatilishini   yangi   sohalarini   tashkil   etuvchi   yoki
xizmatlarni yangi bozorda tadbiq etish);
-innovatsiyalik   jarayonlari   (texnologiyalar,   ishlab   chiqarishni   tashkil   etish   va
boshqarish jarayonlari)
3
  Осентон Т. Новые технологии в маркетинге: золотой ключик к лояльности потребителей. — М.: Вильямс, 2004
9 Innovatsiyalarni   qayd   etilgan   mezonlar   bo’yicha   tiplarga   ajratish   firma
(korxona)   strategiyasini   aniqlash,   innovatsiya   tiplaridan   kelib   chiqib   tovar
(xizmatlari) realizatsiya shakllari hamda iqtisodiy mexanizm boshqarish shakllarini
ishlab chiqish imkoniyatlarini beradi. Har qanday yangilik, ya’ni innovatsiya aniq
loyihalarda o’z ifodasini topadi, aniq maqsadlarga qaratiladi hamda chuqur hisob-
kitoblar, tahlil va ekspertiza asosida bo’lajak natijalari istiqboli aniqlanadi. 
Innovatsiya   har   qanday   sohada   yangilikni   qo’llash   bo’lib,   uzluksiz   jarayonni
bildiradi, tizimli faoliyatni, aniq strategiyani amalga oshirishdan dalolat beradi.
Yangilikka   intilish,   yaratuvchanlik,   kashfiyotlar   va   ular   asosida   qo’lga
kiritiladigan ishlanmalar har qanday sohada resurs talab etadi.
Har   qanday   iqtisodning   bosh   bo’g’inini   ishlab   chiqarish   tashkil   etishi
munosabati   bilan,   uni   muntazam   ravishda   yuksaltirish,   yangilanishni,   ilg’or
texnika   va   texnologiyalardan   foydalanishni,     progressiv   boshqaruv   usullarini
qo’llashni,   turli   yo’nalishlarda   samara   keltiruvchi   iqtisodiy-moliyaviy   resurslarni,
ya’ni investitsiyalarni kiritishni talab etadi. 4
Makroiqtisodiy   darajada   innovatsiyalarga   qaratilgan   investitsiyalar   ijtimoiy-
iqtisodiy   tizimni   takomillashtirishga   qaratiladi   va   iqtisodiy   taraqqiyotni   umumiy
shart-sharoitlarini   yaxshilab   boradi   hamda   iqtisodiy   mexanizmlarning
takomillashtirilishini   ta’minlaydi.   Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   ishlab   chiqarish
mukammal omillarga ega bo’lishi talab etiladi va zaruriy iqtisodiy resurslar, ya’ni
investitsiyalarni   talab   etadi.   Bunda   innovatsiyalarga   qaratilgan   investitsiyalar
ijtimoiy-iqtisodiy   tizimning   moddiy,   ijtimoiy-iqtisodiy   va   g’oyaviy-siyosiy
belgilarini   takomillashtirilishiga   safarbar   etiladi.   Bunday   investitsiyalar   resurslar,
4
  O‘zbekiston Respublikasining 2012 yil 6 yanvardagi “Raqobat to‘g‘risida”gi Qonuni.
10 ishlab   chiqariladigan   mahsulotlar,   xizmatlar,   mulkchilik   shakllari,   iqtisodiy
mexanizm,   intilinayotgan   g’oya   va   siyosatning   ustuvorligini   ta’minlanishiga
qaratiladi.
Xulosa qilib aytganda, makroiqtisodiyot darajasida innovatsiyalarga qaratilgan
investitsiyalar kuchli raqobat muhitida firma (korxona)larning raqobatbardoshligini
ta’minlash   bilan   bog’liq   bo’lgan   ularning   mavqeini   mustahkamlash   bilan,
samaradorligini   yuksaltirish,   foyda   (daromadi)   hajmi   va   me’yorini   oshirish   bilan
bog’liq bo’lgan investitsiyalardir.
1.2.Korxona va firmalarni innovatsion strategiyasiga ko’ra turkumlash 
Turli mamlakatlarda hisobotlarni shakllantirishga o‘ziga xos talablar qo‘yiladi,
birok     hisobot   tizimining   asosiy   shakllari   sifatida   balans   va   moliyaviy   natijalar
tug‘risidagi   hisobotlar   to‘ziladi.   Hisobotning   qolgan   shakllarining   balans   va
moliyaviy natijalar turisidagi hisobot shakllari xosilasi sifatida to‘ziladi. Umuman
hisobot   tizimi   elementlarining   detallashtirilishi   subyektlar   iqtisodiy   faoliyatining
natijalarini   moliyaviy   aks   ettirilishini   osonlashtiradi   va   undan   foydalanuvchilar
uchun   bir   qator   qulayliklar   tugdirishi   mumkin.   Korxona   rentabelligi   olingan
foydani  qilingan sarflarga taqqoslash  orqali aniqlanadi  va u foizlarda ifodalanadi.
Korxona   umumiy   xo`jalik   faoliyati   rentabelligini   biror   turdagi   mahsulot   ishlab
chiqarish   rentabelligi   (p)   quydagicha   aniqlanadi:   Demak,   har   bir   gektar   yerga
sarflangan  mehnat   (odam-kuni)   foyda   darajasini   (1  ga   yerga   nisbatan)   2   so‘m   26
tiyinga, don hosildorligini 1 s oshishi esa uni 16 tiyinga ko‘payishiga olib kelgan.
Ammo   umumiy   ekinlar   maydonida   don   salmog‘ini   1   %   ko‘tarilishi   foyda
darajasini   4   so‘m   31   tiyinga   pasayishiga   sabab   bo‘lgan.   Ozod   hadni   manfiy
ishoraga   ega   bo‘lishi   qonuniydir,   chunki   omil   nol   qiymatga   ega   bo‘lmasdanoq
11 ishlab   chiqarish   zarar   bilan   yakunlanishi   hammaga   ayon.   x2   -   don   salmog‘i
haqidagi   omil   koeffitsiyenti   manfiy   ishoraga   ega   bo‘lishi   -   o‘rganilayotgan
ho‘jaliklar   iqtisodiyoti   juda   yomon   ahvolda   ekanligi   haqida   darak   beradi,   chunki
don   ishlab   chiqarishdan   juda   kam   foyda   olinadi   (uning   rentabellik   darajasi   past).
O’zbekiston   iqtisodiyotida   firma   (korxona)lar   hayotiyligini   ta’minlash,   ular
rivojlanishi   va   daromaddorligini   orttirish,   fan   va   texnika   taraqqiyoti   yutuqlaridan
foydalangan   holda,   jahon   talablari   darajasidagi   tovar   va   xizmatlarni   ishlab
chiqarishdir. Yangi, zamonaviy va ilg’or texnika-texnologiyalarni qo’llagan holda
sifatli,   arzon   tovar   va   xizmatlarni   tashqi   bozorlarga   etkazish   uchun   qaratilgan
investitsiyalar   innovatsion   investitsiyalardir.   Erkin   raqobat   muhitida   firma
(korxona)   innovatsiya   strategiyasini   yaxlitlikda   ta’minlashga   qaratilgan
investitsiyalar:
- ishlab chiqarish hayotiyligini saqlab qolish;
- jamoa rivojlanish dasturini ta’minlash;
- zamonaviy boshqarish usullarini qo’llash;
- foydani maksimallashtirish;
- jamoa faoliyatini takomillashtirish;
- yangi sohalarga kirib borish;
- manfaatlarga mos keladigan maqsadlarga erishish;
moliyaviy   holatga   risk   vaziyat   ta’sirini   kamaytirish   qobiliyatiga   ega   bo’lish
kabi vazifalarni qamrab oladi va ularni ta’minlashga qaratiladi. 5
So’nggi   yillarda   O’zbekistonda   innovatsion   loyihalarni   tatbiq   etishning
tashkiliy- h uquqiy   va   institutsional   asoslarini   rivojlantirish   maqsadida   bir   qator
5
  O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “O‘zbekiston   Respublikasi   Innovatsion   rivojlanish   vazirligini   tashkil   etish
to‘g‘risida” gi PF-5264-son Farmoni. 2017 yil 29 noyabr.- lex.uz. 
12 qonun, farmon va qarorlar qabul  qilindi. Shu jumladan, 2006 yil  7 avgustda PQ–
436 sonli  «Fan va texnologiyalar  rivojlanishini  muvofiqlashtirish  va boshqarishni
takomillashtirish   chora-tadbirlari   to’g’risida»gi   O’zbekiston   Respublikasi
Prezidenti Qarori.
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2008   yil   15   iyuldagi   PQ-916   sonli
«Innovatsion   loyihalar   va   texnolgiyalarni   ishlab   chiqarishga   tatbiq   etishni
rag’batlantirish borasidagi qo’shimcha chora-tadbirlari to’g’risida»gi qarori. Ushbu
qaror   asosida   Respublika   innovatsion   g’oya,   texnologiya   va   loyihalar   yarmarkasi
amalga   oshirilmoqda.   Bu   yarmarka   Iqtisodiyot   Vazirligi,   Vazirlar   Mahkamasi
qoshidagi   Fan   va   texnologiyalarni   rivojlantirishni   muvofiqlashtirish   Qo’mitasi,
Fanlar akademiyasi va Tashqi iqtisodiy aloqalar, investitsiyalar va savdo Vazirligi
tomonidan tashkil etilgan. Respublika innovatsion g’oya, texnologiya va loyihalar
yarmarkasi   mamlakatimiz   korxonalariga   ilmiy-innovatsion   faoliyat   natijalarini
joriy   etishga,   ularning   samaradorligini   oshirishga   ta’sir   etuvchi   mexanizm   bo’lib
xizmat qiladi.
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2008   yil   15   iyuldagi   PQ-916   son
qarorini  bajarish yuzasidan  Vazirlar  Mahkamasi  2008 yil  15 oktyabrdagi  № 228-
sonli   «Texnologiyalar   transferi   agentligi»   davlat   unitar   korxonasi   faoliyatini
takomillashtirish   to’g’risida»   qaror   qabul   qildi.   Agentlikning   asosiy   vazifalari
innovatsion   loyihalarni   ishlab   chiqish   va   ularni   ishlab   chiqarishga   joriy   etish;
innovatsion   texnologiyalarni,   shu   jumladan,   xorijiy   innovatsion   texnologiyalarni
mustaqil ekspertizadan o’tkazish, moslashtirish va mamlakatimiz amaliyotiga joriy
etish;   ilmiy-texnik   ishlanmalarni   tijorat   sotuvi   ob’ekti   sifatida   ishlab   chiqarishga
joriy   etish   loyihalarini   tuzish   va   amalga   oshirish;   ilmiy-texnik   ishlanmalar
13 natijalarini   tijoratlashtirish   sohasida   xalqaro   ilmiy-texnik   hamkorlikni   amalga
oshirish. 6
Respublikada   innovatsion   faoliyatni   qo’llab-quvvatlash   va   rivojlantirish
maqsadida   2002   yilda   «Innovatsion   ilmiy-texnikaviy   faoliyatni   moliyalashtirish
Fondi»   tashkil   etilgan   edi.   O’tgan   davr   ichida   1070   ta   innovatsion   loyihalar   bu
fonddan moliyaviy yordam oldilar. 
2003-2014   yillar   respublikada   innovatsion   faoliyatni   innovatsion   loyihalar
dasturi   asosida   bajarilish   yo’nalishlari   agrosanoat   majmui   bo’yicha   14   tadan   138
taga,   mashinasozlik   va   asbobsozlik   bo’yicha   12   tadan   63   taga,   sog’liqni   saqlash
bo’yicha   8   tadan   113   taga,   ekologiya   bo’yicha   2   tadan   36   taga,   farmakologiya
bo’yicha   7   tadan   89   taga,   axborot   texnologiyasi   bo’yicha   2   tadan   102   taga,
geologiya   va   qayta   ishlash   tarmoqlari   bo’yicha   3   tadan   68   taga,   energetika
bo’yicha   12   tadan   115   taga,   kimyoviy   texnologiya   bo’yicha   12   tadan   91   taga   va
ijtimoiy yo’nalish bo’yicha 40 tadan 247 tagacha ko’paydi. 
Respublikada   YaIM   tahlil   etilayotgan   davrda   6   barobarga   o’sgan   bo’lsada,
innovatsion   tadbirkorlik   faoliyatini   rivojlantirish   uchun   byudjetdan   ajratilayotgan
mablag’larning YaIM dagi hissasi 2007 yilda 0,006 foiz bo’lgan bo’lsa, 2014 yilga
kelib 0,072 foizni tashkil etdi. 
1.3. Innovatsiyon loyihalarni amaliyotga tadbiq etishni tashkil etish va
boshqarish
O’zbekistonning     dunyo     hamjamiyatiga     integratsiyalashuvi     jahon   bozorida    
milliy     mahsulotlar,     tovarlar     va     xizmatlarning     erkin     savdosini     tashkil   etish   va   k
eskin   raqobat   sharoitida   mamlakatlararo   tovar   ayriboshlash   sohasida   o’z   o’rnini   to
pishga   zamin   yaratadi.   Buning   uchun   mamlakatning   ilmiy   va   texnologik   salohiyati
6
  Ўзбекистон   Республикаси   Президентининг   2018   йил   30   октябрдаги   ПФ 5564- сонли   “ Товар   бозорларида
савдони   янада   эркинлаштириш   ва   рақобатни   ривожоантириш   чора - тадбирлари   тўғрисида ” ги   Фармони .
14 ni   ko’tarish,     birinchi     navbatda,     iqtisodiyotining     barcha     tarmoqlari,   jumladan,     is
h
lab     chiqarish     va     xizmatlar     ko’rsatish     sohalarida     texnik     darajani   tiklash,     ishlab  
chiqarishni     modernizatsiya     qilish,     ilmiy     texnika     taraqqiyoti   mahsulotlarini     amal
iyotga     joriy     etishni     jadallashtirishga     katta     e’tibor     qaratish   lozim.     Fan     va     texni
kani     zamon     talablariga     mos     tarzda     rivojlantirish     borasida   innovatsion     jarayonl
arning     amalga     oshirilishiga,     yuqori     texnologiyalarni     ishlab   chiqarishga     joriy     et
ilishiga     bevosita     ta’sir     etuvchi     real     omillarni     aniqlash     judamuhim   hisoblanadi.  
Bunday   omillar   ko’p   qirrali   bo’lib,   ularga:     iqtisodiyotni     erkinlashtirish     va     tarkibi
y     o’zgarishlarni     amalga   oshirish;     yangi     g’oya     va     innovatsion     loyihalarning     so
ha     yoki     alohida     olingan   tarmoq   yoki   tashkilot   maqsadlariga   mos   kelishini   ta’min
lash;loyihalarni     tanlash,     ularni     ekspertiza     qilish     va         baholashda     xolis     va     sama
rali   tizimini   joriy   etish;     samarali     boshqaruv     va     nazorat     me’yorlarini     ishlab     chiq
ish,   ijodiy   g’oyalar   manbaini   yaratish;     tashkilotlarning   yangiliklarga   nisbatan   moy
illigini   rag’batlantirish;     ishlab     chiqarishda     band     bo’lgan     xodimlarning     shaxsiy    
va     jamoaviy   manfaatlarini     kafolatlash     bilan     bir     qatorda     ularning     javobgarligini
oshirish     va   boshqalar   kiradi. O’zbekistonning     dunyo     hamjamiyatiga     integratsiya-
lashuvi     jahonbozorida     milliy     mahsulotlar,     tovarlar     va     xizmatlarning     erkin     sav
dosini     tashkil   etish   va   keskin   raqobat   sharoitida   mamlakatlararo   tovar   ayriboshlash  
sohasida   o’zo’rnini   topishga   zamin   yaratadi.   Buning   uchun   mamlakatning   ilmiy   va  
texnologik   salohiyatini     ko’tarish,     birinchi     navbatda,     iqtisodiyotining     barcha     tar
moqlari,   jumladan,     ishlab     chiqarish     va     xizmatlar     ko’rsatish     sohalarida     texnik    
darajani   tiklash,     ishlab     chiqarishni     modernizatsiya     qilish,     ilmiy     texnika     taraq-
qi yoti   mahsulotlarini     amaliyotga     joriy     etishni     jadallashtirishga     katta     e’tibor    
qaratish   lozim.     Fan     va     texnikani     zamon     talablariga     mos     tarzda     rivojlantirish    
15 borasida   innovatsion     jarayonlarning     amalga     oshirilishiga,     yuqori     texnologiyalar
ishlab   chiqarishga     joriy     etilishiga     bevosita     ta’sir     etuvchi     real     omillarni     aniq-
lash     juda   muhim   hisoblanadi.   Bunday   omillar   ko’p   qirrali   bo’lib,   ularga:iqtisodi-
yotni     erkinlashtirish     va     tarkibiy     o’zgarishlarni     amalga   oshirish;     yangi     g’oya     v
a   innovatsion     loyihalarning     soha     yoki     alohida     olingan   tarmoq   yoki   tashkilot   ma
qsadlariga   mos   kelishini   ta’minlash;   Korxonalar     boshqaruv     faoliyatida         innovatsi
-on     jarayonlarni   tadqiqiniinnovatsion   so’zining   ma’nosi   ingliz   tilidagi   innovatsion  
so’zidan   olingan   bo’lib   yangilik   va   yangilik   kiritish   degan   ma’noni   bildirishini   esla
tib   o’tamiz.G’oyalarni     vujudga     kelish,     ularni     shakllanish     va     amaliyotda     tadbiq  
etilishigacha     bo’lgan     davrini     innovatsiyaning     hayoti     sikl     deb     atash     mumkin.   I
nnovatsiyaning   hayotiy   siklini   innovatsion   jarayonlar   tashkil   etadi.   “Innovatsiya”  
va   “innovatsion   jarayon”   atamalari   bir   biriga   juda   yaqin   lekin   bir   xil   tushunchalar  
emas.     Innovatsion     jarayon     deganda     yangiliklarni     shakllantirish,     o’zlashtirish    
va   targ’ib     etishni     tushunish     mumkin. Innovatsiya     tashkilotchilari     (novatorlar)  
asoslangan     kriteriyalarga     binoan     ish     yuritishadilarki,     ijobiy     natijalar     sifatida  
iqtisodiy     samaradorlik     yaqqol     namoyon     bo’ladi.     Innovatsion     jarayonning     aso-
siy   bosqichlari   quyidagilardan   iborat:   Jahon   gloaballashuvi   jarayonida   kuchli
raqobat   har   sohada   yangilikka   undaydi.   Fandagi   texnika-texnologiya   sohalaridagi
eng   so’nggi   yutuqlar,   kashfiyotlar,   yangiliklar,   ratsionalizatorlik   takliflarni   ishlab
chiqish va xizmat ko’rsatish sohalariga shiddat bilan kiritilib boriladi va marketing,
boshqaruv,   ishlab   chiqarish,   xizmat   ko’rsatish   sohalarida  yangi   yondashuv,   yangi
texnologiya, texnikalarni qo’llashni talab qiladi va texnologiyalarni yangi avlodini
qo’llash   asosida   mablag’   kiritilishi   investitsiyadan   dalolat   beradi.   Yangilik
kiritilishi   asosida   mavjud   texnika   va   texnologiyalarni   almashtirilishi   ham
investtsiyani anglatishi mumkin. Fan va texnika taraqqiyoti natijalari asosida yangi
16 texnika,   texnologiyalarni   qo’lga   kiritilishi   ham   investitsiya   ma’nosida   ishlanadi.
Investitsiyani aniqlovchi omil bo’lib yangilik yaratilishi, ratsionalizatorlik takliflar
yirik   tashkilotlar   va   shunga   tegishli   ilgari   e’lon   qilinmagan   yirik   ishlanmalar
xizmat qiladi. 7
Kichik   raqobat   muhitida   ishlab   chiqarish   va   xizmat   ko’rsatish   sohalarida
investitsiya   ishlab   chiqarishni   yangi   texnika   va   texnologiyani   qo’llash   asosida
tashkil   etishni,   xizmat   ko’rsatish   sohasida   yangi,   avval   qo’llanilmagan   xizmat
turlarini   nazarda   tutadi.   Innovatsiya   tushunchasi   yangi   maxsus   turlarni   mavjud
ishlab   chiqariladigan   mahsulotni   almashtiruvchi,   uning   o’rnini   bosuvchi   yangi
mahsulotni   ishlab   chiqarishni   ham   anglatadi.   Kuchli   raqobat   muhitida   yangi
texnika va texnologiyalarni qo’llash asosida yangi mahsulotni, yangi bozorga olib
chiqishni   ham   bildiradi.   Investitsiya   kashfiyotlar   asosida   fan   va   texnika   sohasida
yangi   bilimlarni   qo’llashga   kiritilishini,   yangi   ilg’or   texnika   va   texnologiyalarni
yaratilishini, ularni ishlab chiqarish va xizmat ko’rsatish sohalarida qo’llanilishini,
ular   asosida   yangi   tovar   va   xizmatlarni   yaratilishini   va   ular   hisobiga   raqobatni
kuchaytirishni, yangi bozorni egallashni ham anglatadi. 
So’nggi   yillarda   O’zbekistonda   innovatsion   loyihalarni   tatbiq   etishning
tashkiliy-huquqiy   va   institutsional   asoslarini   rivojlantirish   maqsadida   bir   qator
qonun, farmon va qarorlar qabul  qilindi. Shu jumladan, 2006 yil  7 avgustda PQ–
436 sonli  «Fan va texnologiyalar  rivojlanishini  muvofiqlashtirish  va boshqarishni
takomillashtirish   chora-tadbirlari   to’g’risida»gi   O’zbekiston   Respublikasi
Prezidenti Qarori.
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2008   yil   15   iyuldagi   PQ-916   sonli
«Innovatsion   loyihalar   va   texnolgiyalarni   ishlab   chiqarishga   tatbiq   etishni
7
  Инновационный маркетинг : учебник для бакалавриата и магистратуры / С. В. Карпова [и др.]
17 rag’batlantirish borasidagi qo’shimcha chora-tadbirlari to’g’risida»gi qarori. Ushbu
qaror   asosida   Respublika   innovatsion   g’oya,   texnologiya   va   loyihalar   yarmarkasi
amalga   oshirilmoqda.   Bu   yarmarka   Iqtisodiyot   Vazirligi,   Vazirlar   Mahkamasi
qoshidagi   Fan   va   texnologiyalarni   rivojlantirishni   muvofiqlashtirish   Qo’mitasi,
Fanlar akademiyasi va Tashqi iqtisodiy aloqalar, investitsiyalar va savdo Vazirligi
tomonidan tashkil etilgan. Respublika innovatsion g’oya, texnologiya va loyihalar
yarmarkasi   mamlakatimiz   korxonalariga   ilmiy-innovatsion   faoliyat   natijalarini
joriy   etishga,   ularning   samaradorligini   oshirishga   ta’sir   etuvchi   mexanizm   bo’lib
xizmat qiladi.
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2008   yil   15   iyuldagi   PQ-916   son
qarorini  bajarish yuzasidan  Vazirlar  Mahkamasi  2008 yil  15 oktyabrdagi  № 228-
sonli   «Texnologiyalar   transferi   agentligi»   davlat   unitar   korxonasi   faoliyatini
takomillashtirish   to’g’risida»   qaror   qabul   qildi.   Agentlikning   asosiy   vazifalari
innovatsion   loyihalarni   ishlab   chiqish   va   ularni   ishlab   chiqarishga   joriy   etish
innovatsion   texnologiyalarni,   shu   jumladan,   xorijiy   innovatsion   texnologiyalarni
mustaqil ekspertizadan o’tkazish, moslashtirish va mamlakatimiz amaliyotiga joriy
etish;   ilmiy-texnik   ishlanmalarni   tijorat   sotuvi   obyekti   sifatida   ishlab   chiqarishga
joriy   etish   loyihalarini   tuzish   va   amalga   oshirish;   ilmiy-texnik   ishlanmalar
natijalarini   tijoratlashtirish   sohasida   xalqaro   ilmiy-texnik   hamkorlikni   amalga
oshirish.
Respublikada   innovatsion   faoliyatni   qo’llab-quvvatlash   va   rivojlantirish
maqsadida   2002   yilda   «Innovatsion   ilmiy-texnikaviy   faoliyatni   moliyalashtirish
Fondi»   tashkil   etilgan   edi.   O’tgan   davr   ichida   1070   ta   innovatsion   loyihalar   bu
fonddan moliyaviy yordam oldilar.
18 2003-2014   yillar   respublikada   innovatsion   faoliyatni   innovatsion   loyihalar
dasturi   asosida   bajarilish   yo’nalishlari   agrosanoat   majmui   bo’yicha   14   tadan   138
taga,   mashinasozlik   va   asbobsozlik   bo’yicha   12   tadan   63   taga,   sog’liqni   saqlash
bo’yicha   8   tadan   113   taga,   ekologiya   bo’yicha   2   tadan   36   taga,   farmakologiya
bo’yicha   7   tadan   89   taga,   axborot   texnologiyasi   bo’yicha   2   tadan   102   taga,
geologiya   va   qayta   ishlash   tarmoqlari   bo’yicha   3   tadan   68   taga,   energetika
bo’yicha   12   tadan   115   taga,   kimyoviy   texnologiya   bo’yicha   12   tadan   91   taga   va
ijtimoiy yo’nalish bo’yicha 40 tadan 247 tagacha ko’paydi.
Respublikada   YaIM   tahlil   etilayotgan   davrda   6   barobarga   o’sgan   bo’lsada,
innovatsion   tadbirkorlik   faoliyatini   rivojlantirish   uchun   byudjetdan   ajratilayotgan
mablag’larning YaIM dagi hissasi 2007 yilda 0,006 foiz bo’lgan bo’lsa, 2014 yilga
kelib   0,072   foizni   tashkil   etdi.   Rivojlangan   xorijiy   mamlakatlarda   bu   ko’rsatkich
YaIMni   10-14   foizini   tashkil   etadi.   Innovatsion   tadbirkorlik   faoliyatini
rivojlantirish uchun unga ajratilayotgan mablag’lar hissasini oshirish zarur.
II-BOB. INNOVATSIYON LOYIHALARNI BOZORGA YO’NALTIRISH
BO’YICHA BOSHQARUV KADRLARIGA QO’YILGAN TALABLAR.
19 2.1. Innovatsiyon loyihalarni amalga tadbiq etish va boshqarishda raxbarning
tutgan o’rni.
Ta kidlash   kerakki,   ushbu   tarixiy   hujjatda   belgilangan   dolzarb   vazifalarniʼ
amalga   oshirish   yo lida   bir   qator   hujjatlar   ham   qabul   qilingan.   Jumladan,	
ʻ
Prezidentimizning   2018   yil   4   iyuldagi   “Davlat   organlari   huzurida   jamoatchilik
kengashlari faoliyatini tashkil etish chora-tadbirlari to g risida”gi	
ʻ ʻ   qarori shulardan
biri.   Mazkur   qaror   asosida   davlat   organlari   huzurida   Jamoatchilik   kengashlari
tashkil etilmoqda.
Jamoatchilik   kengashlariga   qo yilgan   asosiy   vazifalarga   ahamiyat   bersak,	
ʻ
bunda   eng   asosiysi   fuqarolarning   manfaatini   himoya   qilinishiga   qaratilgan.
Ularning fikri  hisobga  olingan holda qonun hujjatlari talablari  ijrosini  ta minlash,	
ʼ
davlat tomonidan rasmiy tartibda amalga oshiriladigan xizmatlar bilan tanishtirish,
davlat organi va uning mansabdor shaxslar faoliyati ustidan jamoatchilik nazoratini
amalga   oshirishdir.   Shuningdek,   fuqarolarning   davlat   organlari   faoliyatini   isloh
qilishdagi   bevosita   ishtirokini   ta minlaydi,   ularning   fikrini   o rganib,   tahlil   qiladi,	
ʼ ʻ
korrupsiyaga   qarshi   kurashishga   qaratilgan   ishlar   ustidan   monitoring   o tkazadi	
ʻ
hamda uning natijalari bo yicha takliflar tayyorlaydi.	
ʻ
O zbekiston   Respublikasi   Innovatsion   rivojlanish   vazirligi   huzurida	
ʻ
mamlakatimizda birinchilar qatorida Jamoatchilik kengashi tuzildi. Uning tarkibida
davlat organlari, jamoatchilik faoliyati sohalarida katta amaliy va hayotiy tajribaga
ega   obro -e tiborli   shaxslar,   shuningdek,   nodavlat   notijorat   tashkilotlari,   OAV,	
ʻ ʼ
ishlab chiqarish sohalarida salmoqli yutuqlarga erishgan faxriylar hamda fuqarolik
jamiyatining boshqa institutlari vakillari faoliyat ko rsatib kelmoqda.	
ʻ
20 Kengash raisi  taniqli davlat arbobi, “Mirzo Ulug bek” Xalqaro fondi  rahbariʻ
Oqil Salimovdir. 8
Kengash   yig ilishlarida   tizim   faoliyatini   yanada   yuksaltirish,   fuqarolarga	
ʻ
yaqindan   ko maklashish,   innovatsion   loyihalarni   hayotga   izchil   tatbiq   etish   va	
ʻ
boshqa   muhim   yo nalishlar   muhokama   qilinadi.   Shu   ma noda,   vazirlik   o tgan	
ʻ ʼ ʻ
qisqa   muddat   ichida   fuqarolarimizga   ochiq   davlat   organiga   aylanib   ulgurdi.
Xususan,   vazirlik   o z   faoliyati   to g risida   keng   OAVda,   elektron
ʻ ʻ ʻ   veb-saytlarda
muhim   ma lumotlar   olish   imkoniyatini   yaratib   berdi.   Qolaversa,   “Ilm-fan   va	
ʼ
innovatsion rivojlanish” hamda “XXI asr  texnologiyalari” jurnallarini chop etilib,
ularda tizim faoliyatiga doir eng dolzarb va qiziqarli ma lumotlar berib borilyapti.	
ʼ
O zbekiston Respublikasini innovatsion rivojlantirish strategiyasi, uni amalga	
ʻ
oshirish   bo yicha   “Yo l   xaritasi”,   2030   yilgacha   innovatsion   rivojlanishning	
ʻ ʻ
maqsadli   ko rsatkichlari   tasdiqlandi.   Shu   asosda   har   uch   yilda   bir   marotaba
ʻ
O zbekiston   RespublikasiPrezidenti   huzuridagi   Davlat   boshqaruv   akademiyasi	
ʻ
hamda   “Buyuk   kelajak”   xalqaro   nodavlat   notijorat   tashkiloti   bilan   hamkorlikda
boshqaruv   kadrlarni   tanlab   olish   bo yicha   “Taraqqiyot”   respublika   tanlovi	
ʻ
o tkaziladi.   Shuningdek,   yoshlarni   ilm-fanga   qiziqishini   oshirish,   ular   faoliyatini	
ʻ
rag batlantirish   maqsadida   ijtimoiy-gumanitar,   tabiiy   va   texnik,   tibbiyot,   qishloq	
ʻ
xo jaligi   fan   yo nalishlari   bo yicha   “Yosh   olim”   respublika   tanlovini   o tkazish
ʻ ʻ ʻ ʻ
yo lga qo yildi.
ʻ ʻ
Innovatsion   g oyalar   va   texnologiyalarni   ishlab   chiqish,   joriy   etish   hamda	
ʻ
ularni   yanada   rivojlantirishni   ta minlovchi   normativ-xuquqiy	
ʼ   bazani   yaratish
maqsadida   vazirlik   tomonidan   O zbekiston   Respublikasining   “Fan   to g risida”gi,
ʻ ʻ ʻ
“Innovatsion faoliyat to g risida”gi	
ʻ ʻ   qonun loyihalari ishlab chiqildi va Oliy Majlis
8
  Инновационный маркетинг : учебник для бакалавриата и магистратуры / С. В. Карпова [и
др.]
21 Qonunchilik   palatasiga   taqdim   etildi.   Shu   o rinda   muhim   bir   ma lumotni   aytibʻ ʼ
o tish   lozim,   ya ni   2018   yil   birinchi   choragida   “Fan   to g risida”gi	
ʻ ʼ ʻ ʻ   qonun
loyihasiga   www.regulation.gov.uz   portalida   fuqarolar   tomonidan   juda   katta
qiziqish bildirildi. Ushbu qonun loyihasi 2210   ta   izoh kiritilgan normativ-huquqiy
hujjat loyihasi sifatida yetakchilik qildi.
Vazirlar   Mahkamasining   “Aqlli   shahar”   Konsepsiyasini   tasdiqlash
to g risida”gi
ʻ ʻ   qarori   loyihasi   asosida   “Aqlli   transport”,   “Elektron   militsiya”,
“Elektron   ta lim”,   “Elektron   sog liqni   saqlash   tizimi”,   “Aqlli   energetika”,   “Suv	
ʼ ʻ
ta minoti”, “Aqlli uy-joy va kommunal xo jaligi” kabi mezonlarni o z ichiga olgan	
ʼ ʻ ʻ
“Aqlli shahar” Konsepsiyasi tayyorlandi.
Innovatsion   rivojlanish   va   novatorlik   g oyalarini   qo llab-quvvatlash	
ʻ ʻ
jamg armasi   tomonidan   hozirgi   kunga   qadar   21   nafar   yosh   olimning   chet   elga	
ʻ
ilmiy stajirovkalari tashkillashtirildi.
Bugungi   kunda   vazirlik   qoshida   “Innovatsion   ishlanmalarni   tatbiq   etishning
ilmiy-amaliy   markazi”,   “Urug chilikni   rivojlantirish   markazi”,   “Yashnobod	
ʻ
innovatsion   texnoparki   direksiyasi”,   “Orolbo yi   xalqaro   innovatsiya   markazi”	
ʻ
tashkil   etilgan   va   ular   mamlakatimiz   taraqqiyoti   yo lida   izchil   ishlarni   amalga	
ʻ
oshirmoqdalar.
Innovatsion   tuzilmada   ilmiy   va   innovatsion   loyihalarni   tijoratlashtirishni
qo llab-quvvatlash   uchun   biznes-inkubatorga   asos   solingan.   Hozirgi   paytda	
ʻ
texnoparkda   7   nafar   rezident   faoliyat   yuritib,   ular   tomonidan   245   ta   ish   o rni	
ʻ
yaratildi hamda 24,3   mln.  AQSH dollari miqdorida investitsiya jalb etildi.
Prezidentimizning “Innovatsion g oyalar, texnologiyalar va loyihalarni amaliy	
ʻ
joriy   qilish   tizimini   yanada   takomillashtirish   chora-tadbirlari   to g risida”gi	
ʻ ʻ   Qarori
asosida   Toshkent   shahri,   Andijon,   Farg ona,   Namangan,   Jizzax   viloyatlarida	
ʻ
22 innovatsion   loyihalar-startaplarini   ishlab   chiqish,   sinovdan   o tkazish   vaʻ
o zlashtirish, natijalarini transfer qilish hamda tijoratlashtirishni amalga oshiruvchi	
ʻ
innovatsion g oyalar, ishlanmalar va texnologiyalar markazlari tashkil etish ustida	
ʻ
ishlar   olib   borilyapti.   Qolaversa,   shu   qarorga   muvofiq,   ilmiy-tadqiqot
muassasalarining   24   nafar   ilm-fan   bo yicha   direktor   o rinbosari,   oliy   ta lim	
ʻ ʻ ʼ
muassasalarining   78   nafar   ilmiy   ishlar   bo yicha   prorektorlari   ilmiy   ishlar   va	
ʻ
innovatsiya bo yicha prorektorlar lavozimiga tayinlandi.	
ʻ
Sog liqni saqlash tizimida kasalliklarni barvaqt aniqlash va profilaktika qilish,	
ʻ
o z   vaqtida   va   samarali   davolash   imkonini   beruvchi   ilg or   texnologiyalarni   keng	
ʻ ʻ
joriy etish maqsadida poytaxtimizda Innovatsion rivojlanish vazirligi hamkorligida
“Doktor   Maqsudova”   innovatsion   klinikasi   ochildi.   Qoraqalpog iston	
ʻ
Respublikasida ham xuddi shunday shifoxona ochilishi kutilmoqda.
Darvoqe,   bugungi   kunda   43   ilmiy   va   ilmiy-texnik
ishlanmani   tijoratlashtirilishiga   Fanlar   Akademiyasining   15   ta   ilmiy-tekshirish
institutlari   hamda   6   ta   tijorat   banklari   jalb   etildi.   “Yo l   xaritasiga”muvofiq,   19	
ʻ
loyiha   bo yicha   innovatsion   kompaniyalar   ish   boshladi,   8   loyiha   bo yicha	
ʻ ʻ
litsenziya shartnomasi imzolandi. Masalan,   changtutgich   loyihasi Navoiy tog -kon-	
ʻ
metallurgiya   kombinati   mablag lari   hisobidan	
ʻ   tijoratlashtirilib,   dastlabki   ikki
bosqichi yakuniga yetdi. O zbekiston hududidagi seysmik xavfni baholash dasturi	
ʻ
Favqulodda   vaziyatlar   vazirligi   tomonidan   tijoratlashtirildi.   O simlik   moddalar	
ʻ
kimyosi   instituti   va   “Nikofarm“   MCHJ   o rtasida   farmatsevtika   sohasiga   oid	
ʻ
“Flanorin”   va   “Ferulen”   substansiyalarini   ishlab   chiqarish   bo yicha   litsenziya	
ʻ
shartnomasi imzolanib, natijada ayni paytgacha 440   mln. so mlik mahsulot  ishlab	
ʻ
chiqarilganini mamnuniyat bilan ta kidlash lozim.	
ʼ
23 Agrar   sohaga   innovatsion   g oyalar,   ishlanmalar   va   texnologiyalarni   joriyʻ
etish,   ekinlarning   yangi   seleksiya   navlarini   yaratish   bo yicha   Xalqaro   urug chilik	
ʻ ʻ
Federatsiyasi   va   boshqa   urug chilik   assotsiatsiyalari   bilan   aloqalar   o rnatildi.	
ʻ ʻ
Davlat-xususiy   sherikchilik   asosida   “Qo qon   klaster”   va   “Qarshi-klaster”	
ʻ
urug chilik   korxonalarini   tashkil   etish   bo yicha   Vazirlar	
ʻ ʻ   Maxkamasining   qarori
loyihalari tayyorlandi. Endilikda   Buxoro,   Qashqadaryo, Namangan, Samarqand va
Surxondaryo   viloyatlarida   ham   urug chilik   klasterlarini   tashkil   etish   bo yicha	
ʻ ʻ
amaliy ishlar olib borilmoqda.  Ushbu vazifalarni hayotga tatbiq etish uchun har bir
klasterga   10   mln.   AQSH   dollaridan,   jami   60   mln.   AQSH   dollari   ajratilmoqda.
Turkiyaning   “Agrobest”   va   Yaponiyaning   “Musashino   Seed   Co.,   Ltd.”
kompaniyalari bilan hamkorlikda   ypyg chilik
ʻ   klasterlarini tuzishga kelishildi.
Oliy   ta lim   muassasalarida   innovatsion   jamg armalar   va   ilmiy-innovatsion	
ʼ ʻ
ishlanmalarni   tijoratlashtirish   bo yicha   bo linmalar   tashkil   etildi   va   bularda	
ʻ ʻ
2,3   mlrd.   so mdan   ortiq   mablag   shakllantirildi.   Vazirlik   ishtirokida   4	
ʻ ʻ   ta   ilmiy-
tadqiqot   institutlariga   26,1   mln.   va   oliy   ta lim   muassasalariga   jami   14,7	
ʼ   mln.
AQSH dollari miqdorida investitsiyalar kiritildi.
Davlat   ilmiy-texnika   dasturlari   doirasida   joriy   yilda   jami   1   748   loyiha
193,4   mlrd.   so m   miqdorida   moliyalashtirildi   va   ushbu   loyihalar   ustidan   doimiy	
ʻ
monitoring olib borilmoqda.
Mamlakatimizda   robototexnika   sohasini   rivojlantirish   borasida   manfaatdor
idoralar bilan tegishli chora-tadbirlar rejasi tayyorlanmoqda. 
2.2 Korxonalarda innovatsiyalarni boshqarishda o’rta va quyi bo’g’in
menejerlar faoliyatiga qo’yilgan talablar.
Ijtimoiy-iqtisodiy   islohotlar,   zamonaviy   ilmiy-texnik   taraqqiyot,   tovarlar,
xizmatlar va ishchi kuchi bozoridagi raqobat sharoitida kadrlar yangiliklari mehnat
24 jarayonining   ajralmas   qismiga   aylanib,   shu   sifatda   tashkiliylik   va   boshqaruvni
talab qiladi. Bu sohani innovatsion kadrlar menejmenti (IKM) deb ataymiz.
IKM   –   boshqaruv   fani   va   unga   mos   o‘quv   kurslari:   innovatsiya   menejmenti
va   personalni   boshqarish   sohalari   o‘rtasidagi   chegara   soha   bo‘lib,   ijtimoiy-
iqtisodiy tizimlarni - SES (mamlakat, mintaqa, tashkilot) kadrlar qismini yangilash
va rivojlantirish usullari va shakllarini inkor qiladi.
IKM ob’ekti – tashkilotlar va boshqa ijtimoiy-iqtisodiy tuzilmalar kadrlari va
kadrlar   tizimlarining   yangilanish   va   rivojlanish   jarayonlari,   innovatsiya
xususiyatlari,   ehtiyojlari   va   ko‘rsatkichlaridir.   IKM   sub’ekti   -   tashkilotlar   va
boshqa   strukturalar:   kadrlar   va   mehnat   xizmatlarining   innovatsiya   qismlari
(bo‘limlar, sektorlar, guruhlar, mutaxassislar) dir. 9
Tashkilotda   IKM   maqsadi   –   kadrlar   tizimini   tashkilotning   joriy   va
istiqboldagi   manfaatlari   va   maqsadlari,   personal   rivojlanishini   zamonaviy
qonuniyatlari,   davlat,   bozor   va   kasaba   uyushmalari   standartlari   talablarini   inson
resurslari   rivojlanish   darajasiga   mos   ravishda   samarali   miqyosi   va   yangilanish
sur’atlarini ta’minlashdan iborat.
IKMning   vaqt   jihatdan   umumiyroq   pozitsiyasidan,   shuningdek   iqtisodiyotga
o‘tish,   shu   jumladan,   inqirozli   holatida   kirib   -   chiqishda   strategik   va   taktik
maqsadlarni ajratib ko‘rsatish mumkin.
Strategik   maqsad   –   asta-sekin   bozor   iqtisodiyotini   shakllantirish   asosida
mehnat   va   kasbiy-ta’lim   bozorlarining   innovatsiya   salohiyatini,   sifat   jihatidan
yangi,   innovatsiya   faol   kadrlar   salohiyatini   shakllantirish   uchun   davlat,   mintaqa,
tashkilot   doirasida   kadrlarni   innovatsiya   boshqaruvining   samarali,   ko‘p   darajali
tizimini yaratishdan iborat.
9
  Шопенко О.Ю. Инновационный маркетинг: учеб.пособие. -/СпбТУРП. – Спб., 2015. Часть 1.-79 с. 
25 Taktik   maqsad   (inqiroz   va   barqarorlashuv   davri)   –   antiinqiroz   innovatsiya
kadri   tadbirlari,   shu   jumladan,   kadrlarning   kasbiy   malaka   tarkibini   qayta   qurish
bo‘yicha tadbirlarni amalga oshirish, hamda asta-sekinlik bilan kadrlar ballastidan
qutilish yo‘li bilan mamlakat, mintaqa, tashkilot kadrlar salohiyatining eng yaxshi
(elita) innovatsiyali faol qismini saqlab qolishdan iborat.
IKM vazifalarini ikki guruhga birlashtirish mumkin.
Boshqaruv   ob’ekti   sifatida   kadrlar   yangiliklarini   amalga   oshirish   bo‘yicha
IKM vazifalari. Bularga quyidagilar kiradi:
Inson   resurslarini   rivojlantirish,   tashkilotning   yangi   kadrlar   bo‘yicha
muammolarini   aniqlash   va   hal   qilish   (ilmiy-tadqiqot   tashkilotlari   bilan
hamkorlikda) sohasida ilmiy-tahliliy ishlarni tashkil qilish va amalga oshirish;
KT samaradorligini baholash;
KT   istiqbollari, kontseptsiyalari,  innovatsiya  kadri   siyosati,  rejalar,  dastur   va
loyihalarini ishlab chiqish ;
KT moliyaviy resurs ta’minoti;
KTni tashkil qilish va uning amalga oshirilishini nazorat qilish;
KTni motivlashtirish.
Personalni boshqarish yo‘nalishlari va sohalari bo‘yicha IKM vazifalari:
personalning   uzluksiz   ta’limini   tashkil   etish   (kadrlarni   tayyorlash,   qayta
tayyorlash, malakasini oshirish);
yangi ishlab chiqarishlar uchun kamyob, elita va novatorlik kasblari bo‘yicha
kadrlarni qidirish va tanlash;
innovatsiya   tuzilmalar   kadrlari   mehnati,   personalning   innovatsiya   sifatlarini
attestatsiya qilish va baholash;
26 ish   joylari,   mehnat   va   personalning   rivojlanishi   uchun   lavozim   rivojlanishi
sxemalarini ishlab chiqish va lavozim yo‘riqnomalarini takomillashtirish;
xizmat   va   kasbiy   mansab   darajalari   bo‘yicha   xizmatchilarni   ko‘tarish   va
joyini   o‘zgartirish,   rahbar   personal   kadrlar   zaxirasini   shakllantirishni   va   u   bilan
ishlashni tashkil etish;
elita va novator kadrlar bilan ishlash;
yangiliklar kiritishda personalni motivlashtirish;
kadrlar xizmatlari ishini tashkil qilishda yangiliklarni ishlab chiqish;
Bunday   yangiliklar   kiritish   sohasi   bilan   innovatsiya   ta’limi   menejmenti
shug‘ullanadi;
-   kadrlarni   qidirish   va   tanlash   bilan   bog‘liq   yangiliklar,   ya’ni   yangi   va
samarali   kadrlar   salohiyatini   yaratish.   Ushbu   kichik   guruhga   mehnat   bozori   va
tashkilotda   kadrlar   qidirishning   yangi   usullari   kiradi.   Birinchisiga,   innovatsiya
marketingi   (shu   jumladan,   yangi   kadrlarga   ehtiyojlar   va   taklif   to‘g‘risida
ma’lumotlar   bankini   yaratish),   ish   o‘rinlari   reklamasi,   mehnat   birjalari,   kadrlar
yig‘ish bo‘yicha tashkilotlar va byurolar bilan ishlash, kadrlarni baholash va qabul
qilishning yangi  usullari  va boshqalar  kiradi. Ikkinchisiga, o‘z kadrlarini  qidirish,
kadrlar   zaxirasini   shakllantirish,   bu   zaxira   bilan   ishlashning   yangi   usullari   va
boshqalar kiradi. Bu yangiliklar – innovatsiya marketinig predmetidir;
- mehnat jarayonida kadrlar yangiliklari. Ushbu kichik guruhga yangi texnika
va mehnat shakllarini o‘zlashtirish davrida kadrlar bilan ishlashning yangi usullari,
kadrlar   attestatsiyasi,   shakllangan   kadrlar   tarkibida   mehnat   vazifalari   va
vakolatlarning   yangidan   taqsimlanishi,   xizmatchilarni   ko‘tarish   va   o‘zgartirish
usullari,   yangi   lavozim   yo‘riqnomalari   va   xarakteristikalarini   ishlab   chiqish,   elita
mutaxassislar bilan ishlashdagi yangiliklar kiradi;
27 -  kadrlarni   qayta tayyorlash  va  malakasini  oshirish  bilan bog‘liq yangiliklar.
Ushbu   guruhga   personalni   qayta   tayyorlash   va   malakasini   oshirish   shakllari   va
usullaridagi   yangiliklar,   bu   sohadagi   ehtiyojlarni   aniqlash   usullarini
takomillashtirish,   mutaxassislarni   qayta   tayyorlash   va   malaka   oshirishdan
o‘tganidan   so‘ng   mehnat   jarayoniga   jalb   qilishning   yangi   usullari,   bu   erda   yangi
tuzilmalarni tuzish kabilar kiradi;
- personalni qisqartirish va kadrlar ballastini yo‘qotish sohasidagi yangiliklar.
Bunga   kadrlarning   zaruriy   darajaga   mos   kelmasligini   aniqlash   usullarini
takomillashtirish,   kadrlar   ballasti   bo‘yicha   ma’lumotlar   bankini   shakllantirish,
kadrlar  ballasti  bilan ishlash, kadrlarni  qisqartirish va ishdan bo‘shatish  usullarini
takomillashtirish kiradi.
2.3.Innovatsiyalar qarshiligi va uni bartaraf etish usullari.
Korxonaning   innovatsion   faoliyatining   maqsadi   barcha   ishlab   chiqarish
tizimlarini   yangilash,   ilmiy,   ilmiy-texnik,   intellektual   va   iqtisodiy   va   iqtisodiy
jihatdan samarali foydalanish asosida korxonalarning raqobatdosh ustunliklarining
ko'payishi.   potentsiallar.   Ijtimoiy   maqsadlar   xodimlarning   ish   haqini   oshirishga,
mehnat sharoitlarini yaxshilash va ijtimoiy ta'minotni rivojlantirishga qaratilgan.
Innovatsion   maqsadlar   asosiy   innovatsiyalarni   ishlab   chiqish,   patent   va
litsenziyalash bilan bog'liq, patent va litsenziyalash ishlari, noumbin, yangi sanoat
namunalari, savdo belgilari va boshqalar.
Kompaniyaning   innovatsiyalarni   tijoratlashtirish   sohasidagi   vazifalari
bozorda   mustahkam   pozitsiyani   amalga   oshirishni,   keyinchalik   segmentlarni
kengaytirish   va   yangi   bozorlarga   kengaytirish   bo'yicha   faol   marketing   faoliyatini
amalga oshirishga kiradi. 10
10
  O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2018   yil   21   noyabrdagi   PQ-4022-   sonli   “Raqamli
iqtisodiyotni   rivojlantirish   maqsadida   raqamli   infratuzilmani   yanada   modernizatsiya   qilish   chora-
28 Innovatsion   faoliyatni   faollashtirish,   bozorga   yangi   mahsulotlar   va   yangi
texnologiyalarni   faollashtirish,   yangi   o'sish   uchun   yangi   mutaxassislik   va
diversifikatsiyalash uchun tashkilotning o'sishi va rivojlanishi. iqtisodiy farovonlik
va yangi bozorlarga kengaytirish.
Tashkilotning taktik maqsadlari korxonaning rivojlanish, qayta ishlash, qayta
tayyorlash,   qayta   tayyorlash,   rag'batlantirish,   malakasini   oshirish,   ilmiy-tadqiqot
ishlarini   takomillashtirish   va   moliyalashtirish   jarayonlarini   faollashtirishga
yo'naltirildi.   Innovatsiyalar,   usullar   va   funktsiyalar,   qabulxonalar   va   boshqarish
uslublarining ilmiy asoslari.
Tashkilotning   tarkibiy   maqsadlari   korxona   quyi   tizimlarining   eng   maqbul
maqsadlari:   ishlab   chiqarish,   ilmiy-d,   xodimlar,   moliya,   marketing   va   boshqaruv
va boshqaruvni tashkil etish bilan bog'liq.
Umumiy   innovatsion   menejment   vazifalarini   tasniflash   U   quyidagi   asosiy
mezonlarga muvofiq amalga oshiriladi:
 darajasi (strategik va taktik);
 o'rta va o'rta va ichki) turlari;
 tarkib (iqtisodiy, ijtimoiy, ijtimoiy, ilmiy, tashkiliy, tashkiliy va boshqalar);
 ustuvor (ustuvor, doimiy, an'anaviy, bir martalik);
 harakatlar (uzoq muddatli, o'rta, qisqa muddatli);
 funktsional tuzilmalar (ishlab chiqarish, ilmiy, xodimlar, moliya, marketing,
menejment);
 tashkilotning   hayotiy   tsiklining   bosqichlari   (paydo   bo'lishi,   o'sish,   etilish,
pasayish va hayot aylanishini tugatish).
tadbirlari to‘g‘risida”gi qarori. – Qonun hujjatlari ma’lumotlari milliy bazasi, 22.11.2018 y.  
29 Katta   tashkilotlarda,   qoida   tariqasida,   siz   daraxtning   borligini   kuzatishingiz
mumkin.   Bunday   holda,   maqsadlar   ierarxiyasi   muhim,   chunki   pastki   darajadagi
maqsadlar yuqoriroq maqsadlarga bo'ysunadi.
Innovatsion   menejment   g'oyalari,   menejmentning   barcha   turlari   va
innovatsion   echimni   qabul   qilish   tartibi   qayta   tiklanmoqda.   Amaliyotda   maxsus
munosabatlar   va   mantiqiy   ketma-ketlik   mavjud   innovatsion   boshqaruvning
asosiy   funktsiyalari .   Shunday   qilib,   aloqa,   motivatsiya,   hokimiyat   delegatsiyasi
kabi boshqaruvning protsessual va ijtimoiy-psixologik funktsiyalarining ahamiyati
keskin   kuchayadi.   Innovatsion   jarayonlarni   tashkillashtirish   usullari,   norasmiy
turlararo munosabatlar, guruh dinamikasi va boshqalar.
Turli xil nazorat turlari o'rtasidagi munosabatlar o'zgartiriladi. Ular tobora o'z-
o'zini nazorat qilishga, innovatsiyalarni strategik nazoratga, shuningdek moliyaviy
va   iqtisodiy   nazorat   turlariga   qaratilgan.   Maxsus   ahamiyati   innovatsion
jarayonlarni   boshqarish   bilan   bog'liq.   Ular   protsessual   xususiyat   va   axborot
almashish jarayonini ustunlik qiladi.
Innovatsion   xodimlar   resurslarini   boshqarishda   maxsus   o'zgarishlar   va
boshqaruv   usullari   bo'yicha.   Innovatsiyalarni   ishlab   chiqish   va   amalga   oshirish,
jarayonlarning   asorati,   yangi   texnologiyalarning   paydo   bo'lishi   xodimga   tegishli
malaka   va   maxsus   kasbiy   bilim   va   ko'nikmalarni   talab   qiladi.   Innovatsiya
tuzilmalarida xodimlarning ta'lim darajasi  sezilarli  darajada oshadi. Xodimlarning
paydo bo'lishi turuvchi turi Mas'uliyatni qabul qila oladigan va qarorlar qabul qila
oladigan   ishchilarni   talab   qiladi.   Vakolatnoma   delegatsiyasi   Tashkilot
ierarxiyasining eng yuqori darajadagi vakolatlari tashabbusi, individual erkinlik va
vakolatlarning o'sishi bilan bog'liq.
30 Innovatsion   boshqaruvda   kompozitsiya,   tarkibi   va   boshqaruv   usullari   va
mazmuni mazmuni, tahlil qilish, tahlil qilish va prognoz, tahlil qilish va prognoz,
ijtimoiy-psixologik   ta'sirga   qaraganda   ko'proq   narsa   boyitilgan   Ma'muriy
kamchiliklar uchun imkoniyatlar doirasi torayib qolmoqda.
Matematik   jihatdan,   murakkab   ehtimollik   tizimlarini   muvofiqlashtirish
vazifasi   ko'p   bosqichli   optimallashtirish   jarayoniga   kamaytirish   kerak.   Katta
aralashgan   ilmiy-texnik   va   ijtimoiy-iqtisodiy   tizimlarni   optimallashtirish   va
innovatsion   faoliyat,   bu   diskret   stoxastli   ko'p   bosqichli   jarayonlarni
optimallashtirishga   qisqartirildi.   Tizim   va   quyi   tizimlar   elementlari   va   o'zaro
bog'liqliklarini   optimallashtirish   natijasida   boshqaruv   eritmasi   algoritmi   ishlab
chiqarilmoqda. 11
Muvofiqlashtirish   jarayoni   turli   xil   optimallik   mezonlari   bilan   tavsiflanadi,
ular  tahlil  qilish, rejalashtirish va prognozlash faoliyatini hisobga olishda hisobga
olinishi   kerak.   Bu   ko'p   bosqichli,   ko'p   bosqichli   jarayon.   Shu   sababli,
muvofiqlashtirish   ierarxiyaning   bir   darajasi   (masalan,   birliklarning   ishini
muvofiqlashtirish), shuningdek vertikal ravishda, murakkab kompleksga ko'tarilish
usuli   uchun   amalga   oshirilishi   mumkin.   Muvofiqlashtirish   uchun   tizimdagi
parametrlarni   taqsimlash   tabiati   va   o'zgaruvchan   bog'liqlikning   turi   muhim
ahamiyatga ega emas.
Tajribali   muvofiqlashtirish   chegaralarni   cheklashlari   kerak   (masalan,   ilmiy-
tadqiqot   bo'linmalarining   bo'linmalarini   birlamchi   muvofiqlashtirishda,   mehnat
11
  Ўзбекистон   Республикаси   Президентининг   2018   йил   30   октябрдаги   ПФ 5564- сонли   “ Товар
бозорларида   савдони   янада   эркинлаштириш   ва   рақобатни   ривожоантириш   чора - тадбирлари   тўғрисида ” ги
Фармони . -//  Халқ   сўзи , 2018  йил  31  октябрь , № 225 (7183). 
31 unumdorligi   maqsadlarini,   innovatsiyalarning   yuqori   rentabelligini   belgilashning
iloji   yo'q).   Ushbu   bosqichda   ushbu   talablar   chekishni   cheklash   mumkin   emas.
Ilmiy bo'limlarning maqbul birlashishining mezonlari yuqori iste'mol xususiyatlari
majmuasi bilan innovatsiyalar yaratish bo'lishi mumkin.
Dizayn   jarayonlarida   o'zaro   munosabatlarning   muvofiqlashuv   bosqichi,
innovatsiyalar   va   ishlab   chiqarishni   cheklovchi   moddalarni   ishlab   chiqishning
rivojlanishi   "xarajatlar   -   sifat"   ning   nisbati   hisoblanadi.   Ishlab   chiqarish
bo'linmalarini,   asosiy,   yordamchi   va   xizmat   ko'rsatuvchi   jarayonlarni
muvofiqlashtirishda   nutq   so'zlash   mezon   va   daromadlarni   maksimal   darajada
oshirib   bo'lmaydi.   Muvofiqlashtirish   moddiy   iste'molni,   mahsulotning   energiya
sohibiga,   mehnat   unumdorligini   oshirishga   va   asosiy   mezonni   -   ishlab   chiqarish
xarajatlarini kamaytirishga qaratilgan.
Muvofiqlashtirishning   yakuniy   bosqichi   tashkilotning   faol   maqsadlarini
amalga   oshirishga   bag'ishlangan,   masalan,   faol   bozorni   rivojlantirish,   bu
tashkilotning   intensiv   o'sishi,   bu   tashkilotning   intensiv   o'sishi   va   boshqa
tashkilotning   murakkab   funktsional   quyma   tizimlarini   muvofiqlashtirish,   Rasmiy
va   norasmiy   tashkilotlar   o'rtasida   milliy   va   norasmiy   tashkilotlar   o'rtasida
markazlashtirish   va   markazlashtirish   jarayoni   o'rtasida   optimal   munosabatlarni
optimallashtirish., Rasmiy va norasmiy tashkilotlar o'rtasida ma'muriy va ijtimoiy-
psixologik usullar va boshqalar o'rtasida.
Shunday   qilib,   nazorat   maqsadlariga   muvofiq   strategik   va   ekspluatatsion
mavjud.   Strategik   nazorat   Tashkilotni   ishlab   chiqishning   asosiy   muammolariga
qaratilgan: bu korxonaning ilmiy osti tizimini, marketing faoliyatining tuzilishi va
sifatini o'rganish, marketing, rejalashtirish portfelini shakllantirishni nazorat qilish,
prognozlash,   prognozlash   va   Yangi   bozorlar   uchun   kengaytirish   imkoniyatlarini
32 kengaytirish,   korxonani   diversifikatsiya   qilish,   diversifikatsiya   qilish
imkoniyatlarini baholash.
Operatsion   nazorat,   buxgalteriya   hisobi,   tahlil   qilish   va   innovatsiyalarning
ishini baholash, baholash va ishlash ko'rsatkichlarini o'rganish, xarajatlar va ishlash
ko'rsatkichlarini   o'rganish,   texnologik   jarayonlarning   narxini   tahlil   qilish,
texnologik jarayonlarning narxini tahlil qilish va boshqalar.
Mavzu va mazmunli tuzilishga ko'ra, nazorat korxona moliyaviy ahvolini va
innovatsiyalar   va   ma'muriylikni   moliyaviy   samaradorligi   asosida   moliyaviy
jihatdan   bo'linadi.   Ma'muriy   nazorat   muassasasi   -   bo'linmalar,   rejalashtirilgan
vazifalar,   etkazib   berish,   resurslarni   ta'minlash,   ishlab   chiqarish   dasturi,   ilmiy-
tadqiqot rejalari va rivojlanishini amalga oshirish.
Boshqarish   ob'ektlari   korxona,   texnologik   jarayonlar,   ishlab   chiqarilgan
mahsulotlar va boshqa mahsulotlarning funktsional xizmatlari hisoblanadi.
Forma   shaklida   nazorat   yuqori   hokimiyat   va   tashkilotlar   tomonidan   va
tashkilotning o'zi tomonidan o'tkaziladigan ichki va ichki tomonidan o'tkaziladi.
Nazorat   ko'lami   mahsulotlar   va   ishlab   chiqarish   jarayonlarining   o'ziga   xos
xususiyatlariga bog'liq. Shunday qilib, nazoratni tani, pochta, operatsiya va qattiq
nazorat   shaklida   amalga   oshirilishi   mumkin.   Nazorat   ko'lami   mahsulotning
murakkabligi   va   yangiliklariga,   kadrlar   tayyorlash   sifatidan,   uning   unumdorligi,
shuningdek, davlat, unumdorlik, ishonchlilik, ya'ni ishlab chiqarish jarayonlarining
murakkabligi   va   yangiliklariga   bog'liq   Asosiy   ishlab   chiqarish   ob'ektlarining
eskirishi va boshqalar.
Ommaviy   mahsulotlar   ishlab   chiqaradigan   korxonalarda   uzoq   umr   ko'rish,
tanlab   va   ochiq   boshqarish   vositalari.   Yuqori   texnologiyali   mahsulot   ishlab
33 chiqarishda  yuqori   darajadagi   ishlov  berish,  shuningdek,   doimiy  ravishda   nazorat
ostida bo'lgan barcha mahsulotlar, uskunalar va materiallar ishlab chiqariladi.
Nazorat usullari ishlab chiqarish va ishlab chiqarilgan mahsulot  turiga qarab
keng farqlanadi. Shunday qilib, oziq-ovqat, engil sanoat, vizual va organoleptik va
organoleptik vositalarda rangi, hidini, hidi, ta'mini, tuzilishini va sirtini va boshqa
xususiyatlarini   o'rganadi.   Mashinasozlik,   avtomobilsozlik,   asbobsozlik,   asbob-
uskunalar   hajmi,   o'lchamlari,   tarkibi,   geometriyasini   va   mahsulotlarning   boshqa
xususiyatlarini   o'rganishda   keng   qo'llaniladi.   Ustida   avtomatlashtirilgan
korxonalar Yuqori   texnologiyali   sohalarda   va   yuqori   texnologiyali   sohalarda
statistik, avtomatlashtirilgan va tizimni boshqarish usullaridan foydalanadi.
Nazorat   ob'ektlarning   ta'sir   usullari   bilan   ham   bo'linadi.   Bu   jismoniy,
kimyoviy, biologik, rentgen, radiatsiya, ultratovush, optik, lazer va boshqa ko'plab
usullar va boshqa ko'plab usullar va boshqa ko'plab usullar bo'lishi mumkin.
34 XULOSA
Xulosa   qilib   shuni   aytish   mumkunki,iqtivodiyotni   modernizatsiyalash
sharoitida   innovatsion   tadbirkorlik   subyektlari   faoliyatini   rivojlantirish   muhim
ahamiyat kasb etadi. Aynan katta mablag’ talab etmaydigan va resurslarning o’sish
tezligini   kafolatlovchi   innovatsion   tadbirkolik   subyektlari,   iqtisodiyotdagi   qayta
tuzilishlar   bilan   bog‘liq   bo’lgan   muammolarni     nisbatan   tez   va   ortiqcha   sarf-
harajatlarsiz yechishga, ichki bozorni moliyaviy resurslar chegaralangan sharoitda
ham   iste’mol   mollari   bilan   to'ldirishga,   jamiyatda   o’rta   sinf   mulkdolari   qatlamini
shakllanishiga,   turli   ijtimoiy   guruhlar   daromadlari   nomutanosibligini   silliqlab
turuvchi   iqtisodiy   jihatdan   faol   bo'lgan   aholi   ulushini   o'stirishga,   nisbatan   kam
mablag’   sarflab,   yangi   ish   o’ninlarini   qisqa   vaqt   ichida   yaratishga,   innovatsion
tcxnologiyalarni   ishlab   chiqib,   amaliyotga   joriy   etishga,   bozorda   sog'lom   raqobat
muhitini shakllantirishga, iqtisodiyotning turli sektorlari  o’rtasidagi o’zaro aloqani
mustahkamlashga,   eng   asosiysi   esa   mamlakat   yalpi   ichki   mahsulotining   o'sishida
rivojlangan   mamlakatlar   tajribasiga   tayangan   holda   ta’kidlash   lozimki,   kichik
biznes va xususiy  tadbirkorlikning subyektlari  muhim va asosiy manbadir.
Bugungi   kunda   innovatsion   tadbirkorlikni   rivojlannrishda   qator   muammolar
yuzaga  kelmoqda. Jumladan,   huquqiy bazaning  to'liq shakllanmaganligi,   innovat-
sion   tadbirkorga   yetarlicha   innovatsion   muhitning   yaratilmaganligi   va   ushbu
sohada yetarlicha malakali kadrlarning yetishmasligi.
Iqtisodiyotning   erkinlashuvi   sharoitida   tarmog'ida   faoliyat   yurituvchi
innovatsion tadbirkorlik subyektlari faoliyatini moliyalashtirishni tashkil etishning
ilmiy asosi   va   mexanizmini ishlab chiqish va   uni amaliyotga joriy etish zarurdir.
Bunda   moliyalashtirishning   quyidagi   manbalarini   ajratib   ko'rsatish   maqsadga
muvofiqdir   taqsimlanmagan   foyda   ichki   xo‘jalik   zaxiralari,   bank   tizimining   va
35 kredit   mablag‘lari   ixtisoslashtirilgan   bankka   oid   bo’ 1 magan   kredit-moliya
institutlari, davlat tomonidan markazlashtiriluvchi, investitsiya  maqsadlari asosida
ajratiladigan   mablag’lar,   xalqaro   tashkilotlar   va   chet   el   investorlaridan   kredit   va
zayomlar ko'rinishida olingan mablag’lar olingan mablag’lardir.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI
1.   O‘zbekiston   Respublikasining   2012   yil   6   yanvardagi   “Raqobat
to‘g‘risida”gi Qonuni. 
2. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017 yil 7 fevraldagi “2017-2021
yillardagi   O‘zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning   beshta   ustuvor   yo‘nalishi
bo‘yicha   harakatlar   strategiyasi”   to‘g‘risidagi   PF-4947-sonli   Farmoni.   –
O‘zbekiston Respublikasi qonun hujjatlari to‘plami, 2017 y.  www.lex.uz . 
3.   Ўзбекистон   Республикаси   Президентининг   2018   йил   30   октябрдаги
ПФ 5564- сонли   “ Товар   бозорларида   савдони   янада   эркинлаштириш   ва
рақобатни   ривожоантириш   чора - тадбирлари   тўғрисида ” ги   Фармони . -//   Халқ
сўзи , 2018  йил  31  октябрь , № 225 (7183). 
4.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “O‘zbekiston   Respublikasi
Innovatsion   rivojlanish   vazirligini   tashkil   etish   to‘g‘risida”   gi   PF-5264-son
Farmoni. 2017 yil 29 noyabr.- lex.uz. 
5.  O‘zbekiston  Respublikasi   Prezidentining  2018  yil  7  martdagi   “Iqtisodiyot
tarmoqlari   va   sohalariga   innovatsiyalarni   joriy   etish   mexanizmlarini
takomillashtirish bo‘yicha qo‘shimcha chora-tadbirlar to‘g‘risida”gi PQ-3698-sonli
qarori. – Qonun hujjatlari ma’lumotlari milliy bazasi, 09.13.2018 y.
  6.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2018   yil   21   noyabrdagi   PQ-
4022- sonli “Raqamli iqtisodiyotni rivojlantirish maqsadida raqamli infratuzilmani
36 yanada   modernizatsiya   qilish   chora-tadbirlari   to‘g‘risida”gi   qarori.   –   Qonun
hujjatlari ma’lumotlari milliy bazasi, 22.11.2018 y. 
7.   Инновационный   маркетинг   :   учебник   для   бакалавриата   и
магистратуры   /   С.   В.   Карпова   [и   др.]   ;   под   ред.   С.   В.   Карповой.   —
Москва:Издательство   Юрайт,   2019.—457   с.   URL:   https://www.biblio-
online.ru/bcode/432149 . 
8. Шопенко О.Ю. Инновационный маркетинг: учеб.пособие. -/СпбТУРП.
– Спб., 2015. Часть 1.-79 с. 
37

Korxonalarda innovatsion loyihalarni boshqarish va bozorga yo’naltirish yo’llari

MUNDARIJA

KIRISH…………………………………………………………………………….3

I-BOB. KORXONA VA FIRMALARDA INNOVATSION LOYIHALARNI BOSHQARISHNING TASHKILIY- NAZARIY ASOSLARI

  1. Innovatsiyalar va ularning klassifikatsiyasi…………………………..5
  2. Korxona va firmalarni innovatsion strategiyasiga ko’ra turkumlash…9
  3. Innovatsiyon loyihalarni amaliyotga tadbiq etishni tashkil etish va boshqarish…………………………………………………………………..12

II-BOB. INNOVATSIYON LOYIHALARNI BOZORGA YO’NALTIRISH BO’YICHA BOSHQARUV KADRLARIGA QO’YILGAN TALABLAR.

2.1. Innovatsiyon loyihalarni amalga tadbiq etish va boshqarishda raxbarning  tutgan o’rni………………………………………………………………………..17

2.2. Korxonalarda innovatsiyalarni boshqarishda o’rta va quyi bo’g’in menejerlar faoliyatiga qo’yilgan talablar………………………………………….21

2.3. Innovatsiyalar qarshiligi va uni bartaraf etish usullari………………….24

XULOSA…………………………………………………………………………30

FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI………………………….31