Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 50000UZS
Hajmi 150.0KB
Xaridlar 1
Yuklab olingan sana 17 Yanvar 2025
Kengaytma doc
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Lola Mamurova

Ro'yxatga olish sanasi 25 Sentyabr 2024

12 Sotish

Korxonani boshqaruvida axborot va kommunikatsiyaning ahamiyati

Sotib olish
KURS ISHI
Mavzu:  Korxonani  boshqaruvida axborot va kommunikatsiyaning
ahamiyati
O’qituvchi:_____________________
1 MUNDARIJA:
KIRISH…………………………………………………………………………….3
I BOB. KOMMUNIKATSIYA VA UNING BOSHQARUVDAGI 
AHAMIYATI
1.1.Kommunikatsiya tushunchasi va uning tashkilot samaradorligiga ta’siri……..5
1.2. Kommunikatsiyaning tashkilot samaradorligiga ta’siri....................................12
II BOB.  BOSHQARUV TEXNIKASI TUSHUNCHASI VA 
KLASSIFIKATSIYASI
2.1. Boshqaruv texnikasi tushunchasi…………………………………………….19
2.2.Kommunikatsiya jarayonining elementlari va bosqichlari……………………20
2.3.   Boshqarish jarayonlarini axborot bilan tahminlashni takomillashtirish 
yo’nalishlari……………………………………………………………………….23
2.4.   Tashkilotlardagi kommunikatsiyalar turlari………………………………….24
XULOSA…………………………………………………………………………32
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI………………………….35
2 KIRISH
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi.   Hozirgi   vaqatda   davlat   hukumat   va
jamiyat   o’rtasidagi   o’zaro   munosabatlar   soxasiga   zamonaviy   axborort
texnologiyalarni   joriy   etishga   intilmoqda,   chunki   bu   davlat,   hududiy   boshqaruv,
fuqoqrolar   va   tashkilotlarning   o’zaro   hamkorligini   yanada   faollashtirishga   imkon
beradi   va   hokimyat   barqarorligiga   va   jamiyatdagi   munosabatlar   barqarorlogini
amalga   oshirishni   rag’batlantiradi.   Davlat   apparatini   rivojlantirish   jarayonida
davlat   faoliyati   samaradorligini   oshirishga   qaratilgan   boshqaruv   qarorlarini   qabul
qilishni   rag‘batlantirish   vositalaridan   biri   sifatida   axborot   texnologiyalarining   roli
ortib   bormoqda.   Jumladan,   O’zbekiston   Respulikasida   ham   axborot
texnologiyalaridan foydalanish ham zaruriy ehtiyojga aylanib bormoqda. Shuning
uchun bunday foydalanishni huquqiy jihatdan tartibga solishni talab qiladi. Davlat
boshqaruvi   tizimli   faoliyati   sifatida   davlat   organlarining   ham   o‘zlari,   ham
fuqarolar,   ham   xo‘jalik   sub’ektlari   o‘rtasidagi   axborot   hamkorligi   bilan
chambarchas   bog‘liqdir.   Davlatning   xususiy   sub'ektlar   (fuqarolar   va   tashkilotlar)
bilan o'zaro hamkorligi imperativ va maslahatchi bo'lishi mumkin. Axborot aloqasi
orqali   davlat   va   mahalliy   davlat   hokimiyat   organlari   fuqarolar   va   tashkilotlarni
majburiy   bo'lgan   normativ-huquqiy   hujjatlar   to'g'risida   xabardor   qilishlari,   davlat
xizmatlarini   ko'rsatishlari   va   boshqalarni   kiritish   mumkin.   Shiddat   bilan
globallashuv   jarayoni   bo’layotgan   bugungi   kunda   barcha   sohalar   hoh   bu   xususiy
sektor   bo’lsin,   hoh   davlat   sektori,   barchasiga   axborot   texnologiyalari   kirib
borayapdi   va   huquqiy   jihatdan   tartibga   solish   va   huquqiy   asoslarini   yaratishni
taqazo qiladi.  Respublikamizning iqtisodiy va ijtimoiy munosabatlar tizimida k о ‘p
о ‘zgarishlar   amalga   oshirilib   kelinmoqda,milliy   iqtisodiyotning   tarmoq   tuzilishi,
innovatsiya va innovatsion g‘oyalar hisobiga yangilanib kelinmoqda.Shu bilan bir
qatorda   mamlakatimizning   jahon   hamjamiyatidagi   о ‘rni   va   mavqeyi   tobora
mustahkamlanib bormoqda.Biroq, bugungi fan texnika taraqqiyoti qolaversa jahon
bozorida   r о ‘y   berayotgan   innovatsion   о ‘zgarishlar   erishilgan   yutuqlar   bilan
chegaralanib   qolishga   imkon   bermaydi.Shu   bois,milliy   iqtisodiyot   va   jahon
bozoridagi   innovatsion   strategik   о ‘zgarishlarni   о ‘rganish,ularni   amalga
3 oshirishning y о ‘llarini ishlab chiqishni taqozo etadi.Mazkur masalaning ijobiy hal
qilinishi   esa   iqtisodiy   mustaqillikka   erishish   va   barqaror   iqtisodiy   о ‘sishni
ta’minlash   imkoniyatini   yaratadi.Bozor   iqtisodiyotiga   о ‘tishning   ustuvor
y о ‘nalishlaridan   biri   iqtisodiyot   tarmoqlarida   innovatsion   islohotlar,tub
yangilanishlarni   modernizatsiya   qilishi   hisoblanib,u   makroiqtisodiy   barqarorlikni
ta’minlash,korxonalarni   yangi   axborot   va   kommunikatsiya   texnologiyalari   bilan
jihozlash,iqtisodiyotda   nodavlat   sektor   ulushini   oshirishga   asoslanadi.Ushbu
jarayon,shubhasiz   mamlakatning   innovatsion,iqtisodiy   salohiyatini   oshirish   bilan
bir   paytda,undan   unumli   foydalanishni   nazarda   tutadi   va   bu   mavzuning
dolzarbligini  belgilab beradi.
Kurs   ishining   maqsad   va   vazifalari.     Tashkilotni   boshqarishda   axborot   va
kommunikatsiyaning   o’rninianiqlash.   Axborotni   kompaniyaning   normal
faoliyatiga   qanday   hissa   qo’shishini,   boshqaruvda   qanday   rol
o’ynashini,menejerning axborot orqali qanday ishlashini aniqlashdir.
Kurs ishining obyekti va predmeti.   Boshqaruv jarayonida ishtirok etadigan
ma’lumotlar.
Kurs   ishi   mundarija,   ikki   bob,   olti   band,   xulosa   hamda   foydalanilgan
adabiytolar ro’yxatidan iborat.
4 I BOB. KOMMUNIKATSIYA VA UNING BOSHQARUVDAGI
AHAMIYATI.
1.1.Kommunikatsiya tushunchasi va uning tashkilot samaradorligiga ta’siri.
Kommunikatsiya   –   bu   kishilar   o’rtasidagi   o’zaro   axborot   almashinuvidir.
Rahbarlar   qilayotgan   hamma   ishlar   axborotlarning   samarali   almashishini   talab
qiladi.   Yaxshi   yo’lga   qo’yilgan   kommunikatsiya   ish   muvaffaqiyatini   ta’minlaydi.
So’rovlar  shuni  ko’rsatadiki, 73 foiz amerikalik, 85 foiz yapon, 63 foiz anglyalik
rahbarlar, kommunikatsiya, qo’yilgan maqsadga erishish yo’lidagi bosh to’siq deb
hisoblaydilar. Yana bir boshqa so’rovga ko’ra 2000 turli kompaniyaning 250ming
hodimi korxonalarda axborot almashish eng qiyin masaladan biri deb biladilar.
Umuman   har   bir   rahbar   50   dan   90   foizgacha   vaqtini   kommunikatsiyaga
sarflaydi.   Shu   sababli   shuni   tasdiqlash   mumkinki,   menejer   faoliyatining
samaradorligi eng avvalo kommunikatsiya samaradorligi, ya’ni:
-kishilar bilan yakkama – yakka suhbat olib borish qobilyati;
-telefonda so’zlasuv qoidalari;
-rasmiy hujjatlarni tuzish va o’qiy olish qobiliyati;
-majlislarda qatnashish madaniyati kabilarga bog’liq. 
Korxona   (tashkilot)   kommunikatsiyasi   –   bu   o’ta   murakkab,   ko’p
bosqichli   tizim   bo’lib,   o’z   tarkibiga   nafaqat   tashkilot   ichidagi   shuningdek,   uning
tashqarisidagi axborot almashinuvini ham oladi(1.1.1-chizma). 
Tashkilot   –   bu   davlat   nazorati   va   boshqaruvchi   ostidagi   ob’ekt   bo’lib,   u
o’zidan   yuqori   tegishli   tashkilotlarga   (makroiqtisodiyot   va   statistika
vazirligiga)turli hisobotlar, ma’lumotlar berib turadi.
Tashqi kommunikatsiya – bu tashkilot bilan tashqi muhit o’rtasidagi axborot
almashuvidir.   Tashqaridan   keladigan   axborotlar,   jumladan   yuqori   boshqaruv
5 organlari,   hokimiyat,   vazirlik,   qumitalar,   Vazirlar   Mahkamasi,   Prezident   devoni
axborotlari bunga misol bo’ladi.
Ichki   kommunikatsiya   deganda   korxona   ichidagi   bo’limlar   o’rtasidagi,
korxona   ichki   faoliyatini   yurgizish   uchun   zarur   bo’lgan   axborot   almashinuvi
tushuniladi. 1
Rahbar   va   bo’ysunuvchi   o’rtasidagi   kommunikatsiya   –   bu   tashkilotda   eng
ko’p uchraydigan axborot almashuvidir.
1.1.1-chizma Tashkiliy kommunikatsiyaning tasnifiy sxemasi.
Normal   kommunikatsiya   –   bu   rahbar   atrofidagi   shov-shuvlar,   rahbarning
xizmatga   doir   bo’lmagan   shaxsiy   aloqalari,   norasmiy   kanallar   bilan   axborot
almashuvlari kiradi.
Kommunikatsion jarayon – bu ikki va undan ortiq odamlar o’rtasidagi axborot
almashish jarayonidir, bu jarayonda to’rtta bazaviy unsure qatnashadi:
_____________________
1. G’ulomov S. Axborot tizimlari va texnologiyalari- T.:, «Sharq», 2000 y. 
6 -axborotni jo’natuvchi;
-axborotni o’zi (xabar);
-aloqa kanali, ya’ni axborotni uzatish vositasi;
-axborotni qabul qiluvchi.
Axborotni   tanlash   va   g’oyani   sharllantirish.   Bu   bosqichda   axborotni   qabul
qiluvchiga   qanday   topshiriqni,   qaysi   g’oyani   berish   to’g’risida   fikrlaydi   va   uni
shakllantiradi.
Axborotlarni   kodlashtirish   va   axborot   (xabar)ni   shakllantirish.   Bu   yerda
axborotni   jo’natuvchi   o’zining   g’oyasini   grafik   va   chizmalarda,   yozma   ovozda
yoki tasvirda kodlashtiradi.
Aloqa qilish kanalini tanlash va ahborot(habar)ni uzatish. Kodlashtirish bilan
bir   qatorda   axborotni   uzatuvchi   kommunikasiyaga   muvofiq   ravishda   uzatish
kanalini tanlaydi. Shunday kanallar turkumiga: pochta, telefon, telefaks,
electron pochta, kompyuter shaxobchasi va boshqalar kiradi.
Dekodlashtirish   va   axborotni   qabul   qilish.   Dekodlashtirish   deganda
uzatilayotgan   xabarni,   axborotni   qabul   qiluvchi   fikrini   o’tkazish,   belgilarda
ifodalash tushuniladi.
Axborotni   talqin   qilish   va   javobini   shakllantirish.   Bu   bosqichda   axborot
uzatuvchi   bilan   axborotni   qabul   qiluvchi   o’z   o’rnilari   bilan   almashinadilar.
Axborotni qabul qiluvchi olgan axborotni talqin qiladi va javobini shakllantiradi.
Javobni  uzatish.  Shakllantirilgan javob  tanlab olingan kanal  orqali  axborotni
uzatganda qaytib uzatiladi va shu bilan kommunikatsion jarayon tugaydi.
Boshqaruv texnikasi - bu aqliy mexnat texnikasi, boshqaruv tizimida axborotni
qayta   ishlash   texnikasi,   boshqaruv   tizimida   axborotni   qayta   ishlash   texnikasi.
Texnika   vositalari   qanchalik   takomillashgan   bo’lsa   boshqaruv   texnologiyasi,
boshqaruv mexnatini tashkil etish va butun boshqaruv jarayoni shunchalik samarali
7 bo’ladi.   Xisoblarga   asosan   mamlakat   iqtisodiyotini   maqbul   boshqarish   uchun   yil
davomida 10        ta elementar arifmetik operasiya bajarishi zarur bo’lsa, boshqaruv
apparati   xodimlari   10         ta,   ya’ni   10   ming   marta   kam   operasiya   bajarish
kobiliyatiga ega ekanlar. Bu muammoni muvaffaqiyatli xal etish uchun boshqaruv
mexnatini takomillashtirish, axborot to’plash va qayta ishlashni  mexanizasiyalash
va   avtomatlashtirish   zarur.   Boshqaruv   texnikasini   fakat   xisoblash   mashinalari
bilangina   bog’lash   noto’g’ridir.   Dastlabki   texnika   vositalari   100   yil   burun   paydo
bo’lgan   ruchka,   chizgichdan   tortib   EXM   va   kompyutergacha   bo’lgan   texnika
vositalarini   quyidagi   ikki   guruxga   ajratish   mumkin:   orgtexnika   va   xisoblash
mashinalari. 2
Orgtexnika vositalariga juda turli-tuman uskuna va qurollar (oddiy qurol va vosita,
axborot olish va qayta ishlash, kuchirish, ko’paytirish, aloqa vositalari va axborot
o’zatish, xizmat ko’rsatish, xizmat xonalari uskunalari) kiradi. Boshqaruv mexnati
turli oddiy qurol va uskunalardan (kalam, ruchka, idora daftarlari, jadval, grafik va
boshqalar) foydalanishga asoslanadi. Eng sunggi avloddagi EXM va kompyuterlar
oddiy   texnika   vositalari   (kalam   va   chizgich)   urnini   tulik   bosa   olmaydi.   Q ulay,
oddiy chidamli bu vositalar texnika vositalari singari juda muximdir. Oddiy qurol
va   uskunalarni   axborotni   qayta   ishlash   bosqichlari     bo’yicha   guruxlarga   ajratish
mumkin. 3
  Bu   avvalo   yozuv   vositalari   (kalam,   ruchka,   muykalam,   trafaret),   tasvir
vositalari   (grafik,   diagramma,   nazorat   va   nozirlik   oynalari,   marshrut   sxemalari),
xujjatlar saklash  vositalari (tokcha, konvert, kartoteka, pefokarta va x.k.), axborot
qabul   qilish   va   mustaxkamlash   vositalari   (tarozi,   soat,   xisob   mashinasi,   ulchov
vositalari,   kuchiruvchi   mashinalar),   aloqa   vositalari   (talafon,   ATS,raxbar   va
dispecher   kommutatori,   radio   aloqa,   radiofon,   signal   uskunalari,       ovoz   berish
uskunalari),       axborot   o’zatuvchilar       (ovoz,   nur,   kartochka,   oyna,   metall),
boshqaruv   mashinalarida   qo’llaniladigan   axborot   o’zatuvchilar   (magnit   lentalari,
disklar, qog’oz).
_________________________
2. Aripov M., Gaydarov A. Informatika asoslari – T.:, «O’qituvchi», 2002 y. 
3. Begimqulov   U.Sh.   Zamonaviy   axborot   texnologiyalari   muhitida   pedagogik   ta‘limni   tashkil   etish.   //   ―Pedagogik
ta‘lim  jur, № 1, 2004. –25-25 betlar.‖
8   Boshqaruv   faoliyatini   keng   ma’noda   har   qanday   tashkilotning   murakkab
muammolari-   dan   biri   bo’lgan   axborotlar   almashinuvidan   iborat   deb   ta’riflash
mumkin.Kommunikatsiya   –   bu   boshqaruv   jarayonida   qatnashuvchilarning
o’rtalarida   ishlarni   bajarish   bosqichlarining   axborotlar   bilan   o’zaro   bog’liqligini
ta’minlovchi barqaror aloqa hisoblanadi.
Kommunikatsiyaning maqsadi:
1.Boshqaruvning   ob’ektlari   va   sub’ektlari   o’rtasidagi   axborotlar   almashinuvini
tashkil qilish.
2.Boshqaruv   axborotlaridagi   hissiy   va   intellektual   jarayonlarni   tartiblashtirish.
3.Tashkilot   va   odamlar   o’rtasidagi   o’zaro   aloqalarni   belgilash.
4.Tashkilotning   ichki   muhitiga   umumiy   qarashlarni   shakllantirish.
5.Tashkilotning   vazifalarini   bajarish   maqsadlarida   jamoaning   ish   faoliyatlarida
o’zaro hamkorlik qilishi muhitini tashkil qilish.
Menejmentda   kommunikatsiyali   jarayonlar   –   bu   to’g’ri   va   teskari   kanallar
bo’yicha   tashkiliy   tizimlarning   elementlari   o’rtasidagi   axborotlarning,
jarayonlarning, voqe’liklarning bir-biriga munosabati va almashinuvi, natijalarning
kelib   Kommunikatsiyalarning   tashkilotlardagi   ahamiyati:
1.   Kommunikatsiya   –   tashkilotlarning   faoliyatlari   va   rivojlanishidagi   asosiy
sharoitlardir.
2. Kommunikatsiya boshqaruv qarorlarining darajalari va sifatini aniqlab, ularning
tashqi   muhit   bilan   o’zaro   harakatlarini   amalga   oshiradi.
3. Kommunikatsiya tashkilotning maqsadi va vazifalari, texnologiyalari, tarkiblari,
odamlarning   o’zaro   harakatlari   va   faoliyatlarini   ta’minlash   yo’li   bilan   tashqi
muhitning holatini tavsiflaydi.
4.   Kommunikatsiya   tashkilot   faoliyatining   jarayonlarida   norasmiy   tarkibni
yaratadi   va   rasmiy   tarkiblarning   unga   yaqinlashuviga   yordam   beradi.
Kommunikatsiyali   jarayonning   samarasi   –   bu   xabarlarni   qabul   qilish   natijasida
“qabul   qiluvchi”ning   xulqida   o’zgarishlarning   hosil   bo’lishi.   Kommunikatsiyali
jarayonning asosiy natijalari:
1. “Qabul qiluvchi”ning bilimlaridagi o’zgarishlar.
9 2. “Qabul qiluvchi”ning, shuningdek, individning barqaror tushunchalari bo’yicha
belgilagan   ko’rsatmalariga   nisbatan   o’zgarishlar.   Kommunikatsiyalarda   axborotli
tizimlar.   Boshqaruv   mehnatining   o’ziga   xos   xususiyatlarga   egaligi   quyidagicha
ifodalanadi:
1.   Boshqaruv   jarayonida   moddiy   –   baholi   narsalar   yaratil-   maydi,   shuningdek,
boshqaruv mehnati moddiy emas.
2. Boshqaruvdagi mehnatning predmeti axborotlar hisoblanadi.
3. Boshqaruvdagi  mehnatning vositasi  o’zgaruvchanligining muvofiqligiga to’g’ri
kelgan   kommunikatsiyali   aloqa   kanallari   talablari   bilan   va   aloqalarni   qayta
ishlovchi zamonaviy orgtexnika hisoblanadi.
4.   Boshqaruvdagi   mehnatning   mahsuloti   qarorlarni   turli   axborotlar   shaklida
yechish   hisoblanadi.   Tashkilotlarda   kommunikatsiyalarning   rolini   menejmentdagi
uchta   maktablar   kontseptsiyalarining   tashkiliy   hulqlarini   biri-biriga   taqqoslash
natijalarida ham ko’rish mumkin. Kommunikatsiyali va axborotli tizimlarni loyiha-
lashtirish   mezonlari.   Markaziy     vazifa   –   boshqaruv   faoliyatida   axborotlarning
uzatilishini   yaxshilash.   A xborotlanganlik   darajasi   –   talab   qilingan   axborotlar
darajasining   olingan   aniq   axborotlarga   nisbati.   Axborotlarga   ehtiyoj   ular
o’rtasidagi   farqlar,   axborotlarning   ta’minlanganligini
ko’rsatuvchi yordamchi mezonlar quyidagilar hisoblanadi:
•   axborotlarning miqdori (to’liqlik);
• uning ahamiyatliligi;
• aniqliligi;
• ishonchliligi;
• tushunarliligi;
• dolzarbliligi;
• egiluvchanligi;
•   axborotli   jarayonning   iqtisodiy   samaradorligi   (axborotlardan   olingan   foydaning
axborotlarga sarflangan xarajatlarga nisbati);
10 •   axborotlarning himoyalanganligi hisobi. Zamonaviy boshqaruv tizimlari korxona
miqyosida   ishlab   chiqarish   jarayonlarini   ta’minlovchi   axborotlar   tizimlari   asosida
faoliyat ko’rsatadi. 
Axborotlarning tizimlari quyidagilarga bo’linadi:
• hududiy axborot tizimlari;
• korporativ axborot tizimlari;
• global axborot tizimlari.
              Hududiy axborotlar tizimi – bu ichki kommunikatsiyalar vositasida tashkilot
faoliyatini   ta’minlovchi   quyi   axborotlar   tizimlarining   birlashmasidir. 4
Hududiy (ichki) axborotlar tizimi quyidagi tizimosti axborotlar tizimlaridan tashkil
topadi:
•   ma’muriy-taqsimlovchi tizimosti axborotlari;
• ishlab chiqaruvchi tizimosti axborotlari;
• moliyaviy tizimosti axborotlari;
• iqtisodiy tizimosti axborotlari;
• tijoratli tizimosti axborotlari;
• innovatsion tizimosti axborotlari;
• strategik axborotlar dasturi;
• ijtimoiy axborotlar dasturi.
  
        Korporativ   axborotlar   tizimi   –   bir   korxonaning   turli   hududlarda   faoliyat
ko’rsatuvchi   ob’ektlari   ichki   kommunikatsiyalarini   o’zida   mujassamlashtiradi.
Global   axborotlar   tizimi   –   chegaralanmagan   miqdorlardagi   foydalanuvchilar
(korxonalar,   tashkilotlar)ni   ta’minlovchi   tashqi   kommunikatsiyalar   hisoblanadi.
Tashqi kommunikatsiyalar  asosida faoliyatlar ko’rsatadigan zamonaviy axborotlar
tizimiga internet kompyuter tizimi misol bo’la oladi.:
_______________________________
4. Ibragimov   I.M.   Informatsionn ы e   texnologii   i   sredstva   distansionnogo   obucheniya:   ucheb,   posobie   dlya   stud.   v ы ssh.
ucheb. zavedeniy / I.M.Ibragimov; pod red. A.N.Kovshova. — 2-ye izd., ster. — M.: Izdatelskiy sentr «Akademiya»,
2007. — 336 s. 
11 Tashqi axborotlar tizimlari (Global axborotlar tizimi- GAT) quyidagilar
• Jamoat bilan axborotlar tizimlari;
• Iste’molchilar bilan axborotlar tizimlari;
• Hududiy tarkiblar bilan axborotlar tizimlari;
• Federal tarkiblar bilan axborotlar tizimlari;
• Xalqaro tarkiblar bilan axborotlar tizimlari.
Hozirgi   davrda   xalq   xo’jaligining   turli   bo’linmalari   faoliyatini   boshqarish   ,
eng avvalo tegishli boshqaruvda qarorlarni qabul qilish turli – tuman axborotlarga
bog’liq.   Axborotlarning   xilma   –   xilligi   har   bir   boshqaruv   ob’ektining   faoliyatini
ko’p   tomonlamaligi   bilan,   boshqaruv   sohalari   ham   turli   –   tumanligi   bilan
belgilanadi.   Bular   esa   pirovard   natijada   ishlab   chiqarish   jarayonlari   miqyosining
kattaligi,   o’ta   murakkabligi   va   davom   etish   sur’atlarining   yuqoriligi   bilan
bog’liqdir.   Boshqaruv   axborotlari   o’ta   turli   –   tuman   bo’lganligi   tufayli   mazkur
boshqaruv qarorlarining ishlab chiqish uchun zarur va yetarli axborotni tanlab olish
ancha   qiyin.  Barcha   o’ziga  xos   belgilarga   qarab  tur   va   guruhlarga   ajratish.   Ya’ni
klassifikatsiyaqilish   yoki   tasniflash,   bu   qiyinchilikni   bartaraf   etish   yoki   bir   oz
yengillashtirishga ma’lum darajada yordam beradi.
1.2. Kommunikatsiyaning tashkilot samaradorligiga ta’siri.
«Informatsiya»   (axborot)   atamasi   lotincha   so‘zdan   olingan   bo‘lib,
«xabardorlik,   biror   voqea   yoki   shaxs   faoliyati   to‘g‘risidagi   xabar»   ma’nolarini
anglatadi.   Boshqaruv   tizimini   rivojlantirish   va   takomillashtirish   maqsadida   unga
darhol   ta’sir   qiluvchi   zarur   ma’lumotlar   majmui   –   axborot   deyiladi.   Yetarli   va
haqqoniy   axborotsiz   boshqaruv   faoliyatini   amalga   oshirib   bo‘lmaydi.  
Ishlab chiqarish axboroti – bu boshqaruvchi va boshqariluvchi tizimlar o‘rtasidagi
aloqa shaklidir. Boshqaruvchi tizim boshqariluvchi tizimdan shlab chiqarish sur’ati
va  tizimining  xo‘jalik  faoliyati   to‘g‘risida   axborot   oladi.   Olingan   axborot  asosida
boshqaruvchi tizim boshqariluvchi tizimning faoliyatini baholaydi va boshqaruvni
yanada takomillashtirish yuzasidan topshiriqlar, ko‘rsatmalar ishlab chiqadi. Keyin
esa   ularni   boshqariluvchi   tizimga   ijro   etish   uchun   yuboradi.   Axborot   boshqaruv
12 tizimining   muhim   bo‘g‘ini   sanaladi.   Uning   o‘ziga   xos   xususiyati   shundaki,
boshqaruvning barcha pog‘onalarida mavjud bo‘ladi.
Axborot   ham   ibtido   nuqtasi,   ham   boshqaruv   apparatining   ish   natijasi,   ham
zarur   shart,   qolaversa,   amalga   oshirilayotgan   harakatlarni   qayd   etish   uslubidir.
Axborot   hajmi   ortishi   barobarida   boshqaruv   axborotining   sifat   xususiyatlariga
talab   ham   ortadi.Boshqaruv   jarayoni   barcha   olingan   (to‘plangan)   axborotlarni
yig‘ish,   yetkazish   va   qayta   ishlashdan   iborat   bo‘lib,   bu   axborotlar   orqali   ushbu
jarayonda   boshqaruv   qarorlarini   ishlab   chiqish,   boshqaruv   buyruqlari   shaklida
axborotlar berish va bu axborotlarni tegishli ijrochilarga yetkazish kabilar amalga
oshiriladi. 
Axborotning   turli   shakllari   mavjud:   statistik,   tezkor,   iqtisodiy,   buxgalteriya,
moliyaviy, kadrlarga oid, texnologik, konstruktorlik, marketing, ijtimoiy va boshqa
axborotlar.   Ishlab   chiqarishni   boshqarishda   iqtisodiy   axborot   muhim   vazifani
bajaradi.   Chunki   u   moddiy   boyliklarni   ishlab   chiqarish,   taqsimlash,   ayirboshlash
va   iste’mol   qilish   jarayonida   odamlar   o‘rtasidagi   munosabatni   ifodalaydi.
Shuningdek, ilmiy- texnikaviy axborotning ahamiyati ham katta. Negaki, u ilmiy-
texnik   taraqqiyot   asosida   ishlab   chiqarishning   rivojlanishini   aks   ettiradi.  
Axborot o‘z manbalariga ko‘ra ichki va tashqi axborotga bo‘linadi. Tashqi axborot
tashqi   muhitdan   olingan   axborotlardan   iborat   bo‘ladi.   Ularga   ko‘rsatmalar,   rejali
topshiriqlar,   mahsulotning   sotilishi   to‘g‘risidagi   xabarlar,   ma’lumotlar   va
boshqalar   kiradi.   Ichki   axborot   korxonaning   o‘zida   yoki   uning   boshqaruv
bo‘g‘inida   ishlab   chiqiladi   va   korxona   ichida   amalda   bo‘ladi.   Korxona   uchun   bu
sex   tomonidan   rejaning   bajarilishi   to‘g‘risidagi,   moddiy   texnika   ta’minoti,
mahsulot tannarxi, kadrlar, mehnat unumdorligi to‘g‘risidagi ma’lumotlar bo‘lishi
mumkin. 
Yo‘nalishiga   qarab   axborot   boshlang‘ich   (umumiy)   va   boshqaruv
(komandaviy) axborotga bo‘linadi. Komandaviy axborot – boshlang‘ich axborotni
qayta   ishlash   asosida   qarorlar   qabul   qilish   natijasidir.   Boshlang‘ich   axborot   quyi
bosqich   boshqaruv   tizimidan   yuqori   boshqaruv   tizimi   tomon   harakatlanadi.
13 Komandaviy   axborot   esa   aksincha.   Axborot   vaqt   o‘tishi   bilan   o‘z   ahamiyatini
turlicha saqlaydi. 5 
Doimiylik darajasiga qarab, axborotni doimiy, shartli -doimiy va
o‘zgaruvchan   axborotga   ajratish   mumkin.   Doimiy   axborot   uzoq   vaqt   davomida
ham   o‘z   ahamiyatini   o‘zgartirmaydi   (korxona   va   bo‘linmalarning   nomlanishi,
mahsulot   turlari).  Shartlidoimiy axborot   muayyan vaqt   davomida  o‘z  ahamiyatini
saqlab turadi. Bunday axborotlarga korxonaning turli me’yor va me’yoriy hujjatlari
(moddiy va mehnat xarajatlari, narxlar, tariflar va boshqalar) kiradi. Shartli-doimiy
axborotlar   ba’zi   korxonalarda   axborotlar   umumiy   hajmning     85   foizini   tashkil
etadi.   O‘zgaruvchan   axborot   boshqaruv   ob’ekti   va   boshqariluvchi   jarayonlarning
dinamik   holatini   aks   ettiradi,   bu   esa,   o‘z   navbatida,   qarorlar   qabul   qilish   uchun
axborotni   tez   qayta   ishlashni   talab   etadi.   Aks   holda   axborot   olishning   ma’nosi
qolmaydi.  6
            Boshqaruv   amaliyotida   ishlab   chiqariluvchi   (ikkilamchi)   axborot   ham   keng
qo‘llaniladi.   U   birlamchi   axborotni   qayta   ishlash   mahsuli   hisoblanadi.   Axborotni
qayd   etish   va   to‘plash   uchun   turli   vositalardan   foydalaniladi:   inson   xotirasi,
hujjatlar, perforatsiya kartalari va lentalari, magnit lentalar, barabanlar yoki disklar,
elektr   impulslari   kombinatsiyasi   va   boshqalar.   Axborotlar   majmui   boshqaruv
axborot  tizimini  tashkil   etadi.  Bu  tizim   boshqaruv  jarayonining  axborot   ta’minoti
shaklida   namoyon   bo‘ladi.   Axborot   ta’minoti   ishonchli,   o‘z   vaqtida,   xolis
mazmunli qarorlar qabul qilish uchun ochiq bo‘lishi kerak. Axborot hajmi minimal
bo‘lishi   va   ayni   paytda   uning   ma’nomazmuni   maksimum   bo‘lishi,   shuningdek,
axborot   matni   qisqa   va   aniq   bo‘lishi   lozim.   Korporatsiyaning   axborot   ta’minoti
axborotning   turli   oqimlari   bo‘ylab   to‘g‘ri   aloqalar   shaklida   amalga   oshadi.
Zamonaviy yirik korporatsiyada axborot hajmi bir million hujjatgacha yetadi,
_______________________________
5. Elektron   universitet.   Masofaviy   ta‘lim   texnologiyalari.   Oliy   ta‘lim   muassasalari   uchun   /   A.Parpiev,   A.Maraximov,
R.Hamdamov, U.Begimkulov, M.Bekmuradov, N.Tayloqov. O’zME davlat ilmiy nashriyoti. -T.: 2008. 196 b
6. Axborot   tizimlari   va   texnologiyalari/S.S.G‘ulomov,   R.X.Alimov,   X.S.Lutfullayev   va   boshqalar.T.:”Sharq”,2000.-88-
116   betlar.  
14 Bunday aloqalar ishlab chiqarishning muayyan vazifalarini hal etishni ta’minlaydi.
shu bilan birga, barcha axborotlar o‘z vaqtida qayta ishlanishi lozim. Masalan,
Farg‘ona neftni qayta ishlash zavodida kundalik birlamchi axborot ko‘rsatkichi bir
milliondan oshadi. Korxonaning tashqi axboroti ham tez sur’atda ortib bormoqda.
Bunday   sharoitda   axborot   bilan   ishlashni   tizimlashtirish   va   tashkil   etish   bo‘yicha
muammolarni   hal   etish   zarur:   -   ratsional   axborot   tizimini   ishlab   chiqish;  
        - axborot oqimlarini shakllantirish uslublarini ishlab chiqish;
- axborotni qabul qilish va uzatishning ratsional uslublarini tanlash; 
- axborotni saqlash va izlashni tashkil etish; 
- axborotni qayta ishlash jarayonlarini mexanizatsiyalash va avtomatlashtirish
va maqbullashtirish.
Bu   yo‘nalishdagi   ishlarning   butun   majmui   axborotni   to‘plash   va   qayta
ishlashning   umumdavlat   yagona  tizimi   yaratilishini   ta’minlashi   kerak.   Axborotlar
yig‘indisi boshqaruvning axborot tizimini tashkil etadi. Axborot tizimi – murakkab
axborot tuzilmasi bo‘lib, hujjatlar, axborot oqimlari, aloqa kanallari va boshqaruv
ob’ektining   texnik   vositalarini   o‘z   ichiga   oladi.  
Axborot   tizimlari   murakkab   va   oddiy   bo‘lishi   mumkin.   Oddiy   axborot   tizimi
chuqur   qayta   ishlanishni   talab   etmaydi.   Uning   paydo   bo‘lish   joyidan   foydalanish
joyiga   yetkazilishi   o‘zgarishsiz   amalga   oshiriladi.   Bunday   axborot   telefon   yoki
turli  ogohlantiruvchi   vositalar   orqali  bir   martalik  xabar  sifatida   keladi.  Murakkab
axborot   tizimlari   axborotni   qayta   ishlashning   avtomatlashishi   darajasiga   ko‘ra
tavsiflanadi.   Birinchi   guruhga   shunday   axborot   tizimlari   kiritiladiki,   ularda
axborotni   qayta   ishlash   qo‘lda   yoki   oddiy   mexanizatsiyalashgan   qurilmalar
yordamida   amalga   oshiriladi.   Ikkinchi   guruh   axborotni   qabul   qilish   va   qayta
ishlashni   mexanizatsiyalash   vositalarini   keng   qo‘llash   asosida   amalga   oshirish
mumkin. 
15 Uchinchi   guruhga   aralash   tizimlar   mansubdir.   Ularda   ma’lumotlarni   qayta
ishlashning kompleks mexanizatsiyasi axborotni to‘plash va qayta ishlash unsurlari
bilan   bir   qatorda   qo‘llaniladi.   Axborotni   qayta   ishlashda   kompyuterdan
foydalanadigan boshqaruv tizimlari avtomatlashtirilgan boshqaruv tizimlari (ATB)
deb nomlanadi. 
ATB quyidagi vazifalarni bajaradi:
- axborotni olish; 
- axborotni qayta ishlash; 
- axborotni saqlash, to‘plash; 
- axborotni boshqaruv organiga berish; 
- boshqaruv buyruqlarini shakllantirish; 
- buyruqlarni ijrochilarga berish va natijani taqqoslash. 
                Eng   taraqqiy   topgan   axborot   tizimini   loyihalash   quyidagilarga   asoslanishi
lozim:  
-   korxonada   qo‘llanilayotgan   axborot   tizimini   tahlil   qilish,   asosiy   axborot
oqimlarini o‘rganish;
-   axborot   tizimi   iqtisodiy   modelini   ishlab   chiqish,   axborotning   zarur   hajmi   va
mazmunini belgilash;
- axborotni to‘plash va qayta ishlash uchun texnik vositalarni aniqlash;
- axborotni qayta ishlash texnologiyalarini ishlab chiqish; 
-   axborotning   yuzaga   kelishi   va   ishlatilishi   davriyligini   aniqlash;  
- korxonada qo‘llanilayotgan axborot uchun shifrlar tizimini ishlab chiqish;
-   standart   xabarlarga   axborot   uzatish   va   qayta   ishlashni   avtomatlashtirish   uchun
qulay shakl berish maqsadida ularni loyihalash;
-   loyihalash   davomida   olingan   barcha   materiallarni   rasmiylashtirish   va
tizimlashtirish. 
16 Boshqaruv   texnikasi   –   bu   aqliy   mehnat   taktikasi,   boshqaruv   sohasida
axborotni   qayta   ishlash   texnikasidir.   Texnik   vositalar   takomillashgani   sari
boshqaruv   texnologiyasi,   boshqaruv   mehnatining   tashkil   etilishi   va   butun
boshqaruv   jarayoni   samaraliroq   bo‘lmoqda.   Mamlakat   iqtisodiyotini   optimal
boshqarish uchun har yili 1016 oddiy arifmetik operatsiyani amalga oshirish lozim.
Ayni   paytda   boshqaruv   apparati   xodimlari   1012ta,   ya’ni   10   ming   marta   kam
operatsiyani bajara oladilar. Bu muammoni boshqaruv mehnatini takomillashtirish,
axborotni   to‘plash   va   qayta   ishlashni   avtomatlashtirish   yo‘li   bilan   hal   etish
mumkin.   Boshqaruv   texnikasini   faqat   hisoblash   mashinalaridangina   iborat   deb
bilish noto‘g‘ridir. Ilk bor  texnik vositalar  100 yil  avval  paydo  bo‘lgan. Ularning
ruchkalar,   chizg‘ichlar   va   oddiy   kartotekalardan   tortib,   EHMgacha   hammasini
ikkita   asosiy   sinfga   bo‘lish   mumkin:   tashkiliy   texnika   vositalari   va   hisoblash
mashinalari. 7
 
Tashkiliy   texnika   vositalariga   ko‘pgina   qurilma   va   moslamalar   (oddiy   qurol   va
moslamalar,   axborotni   olish,   qayta   ishlash   uchun   boshqaruv   mashinalari,   nusxa
ko‘chirish   va   ko‘paytirish,   aloqa   vositalari,   axborot   saqlagichlar   va   xizmat
ko‘rsatish vositalari, xizmat xonalari uskunalari) kiradi. Boshqaruv o‘z faoliyatida
juda   ko‘p   oddiy   qurol   va   moslamalarni   (qalam,   ruchka,   yozuv   kitoblari,
kartochkalar,   jadvallar,   chizmalar   va   boshqalar)   ishlatadi.   Eng   so‘nggi   avlod
EHMlari   va   kompyuterlar   oddiy   texnik   vositalar   (qalam   va   chizg‘ichlar)   o‘rnini
to‘liq   bosa   olmaydi.   Qulay   va   ko‘pga   chidaydigan   bu   qurollar   boshqaruv
mehnatida    murakkab    texnik uskunalar kabi zarur va muhimdir. Oddiy qurol va
moslamalarni   axborotni   qayta   ishlash   bosqichlariga   ko‘ra   guruhlarga   jamlash
mumkin . Bu, eng avvalo, yozuv qurollari (qalam, ruchka, mo‘yqalam, trafaretlar),
tasvir   vositalari   (chizma,   diagramma,   nazorat   va   dispetcher   taxtalari,   yo‘nalish
sxemalari   va   boshqalar),   hujjatlarni   saqlash   vositalari   (javonlar,   konvertlar,
kartotekalar, perfokarta va boshqalar), axborotni olish va qayd etish vositalari
__________________________________
7. Mishenin   A.I.   Teoriya   ekonomicheskix   informatsionnix   sistme:   Uchebnik.-4-ye   izd.,dop.i   pererab.-M.:Finansi   i
statistika, 2000.-5-9betlar.  
17   (o‘lchangan tara, tarozi, soat, o‘lchagich, tablo va turli hisoblash asboblari, yozuv
va   nusxa   ko‘chirish   mashinalari),   aloqa   vositalari   (telefon,   AS,   direktor   va
dispetcher   kommutatorlari,   radioaloqa,   radiofonlar,   avariyaviy   va   chaqiriladigan
signalizatsiya,   gapiruvchi   qurilmalar   va   boshqalar),   axborotni   saqlovchi   (tovush,
yorug‘lik,   kartochkalar,   oyna,   metall,   turli   qoplamalar),   boshqaruv   mashinalarida
ishlatiladigan   axborot   saqlovchilar   (magnit   lentalari,   magnit   disklari,   qog‘oz).  
Kommunikatsiya   –   bu   axborot   almashuvidir.   Bu   axborot   asosida   rahbar   samarali
qarorlar qabul qilish uchun zarur ma’lumotlarni oladi va so‘ngra ularni xodimlarga
yetkazadi.   Rahbar   faoliyati   samarali   axborot   almashinuvini   talab   etadi.   Agar
odamlar   axborot   almasha   olmasa,   ular   birga   ishlay   olmaydi,   maqsadlarini
shakllantira   olmaydilar   va   ularga   yetisha   olmaydilar.  
Rahbar   o‘z   vaqtining   50   foizdan   90   foizgachasini   kommunikatsiyaga   sarflaydi.
Chunki   axborot   almashuvi   boshqaruv   faoliyatining   barcha   asosiy   turlariga   singib
ketgan.   Axborot   almashuvining   sifati   boshqaruv   qarorlarini   bajarish   darajasiga
bevosita ta’sir qiladi.
Kengash,   xizmat   qog‘ozlari,   telefon   muloqotlari,   rasmiy   hisobotlar,
videotasmalar va yuzma-yuz suhbatlar kabi kommunikatsiya vositalarini qo‘llash,
oxir-oqibat,   ko‘pgina   masalalarni   va   ko‘plab   xodimlarni   qamrab   olish   imkonini
beradi. 
Korporatsiyalar   tashqi   muhit   bilan   muloqot   qilish   uchun   turli-tuman
vositalardan   foydalanadi.   Ular   mavjud   iste’molchilar   bilan   reklama,   shuningdek,
tovarni   bozorda   sotishning   boshqa   dasturlari   yordamida   muomala   qiladilar.
Axborot   korporatsiya   ichida   vertikal   kommunikatsiyalar   doirasida   bosqichdan
bosqichga   o‘tadi.   U   pastlovchi   chiziq   bo‘ylab   berilishi   (uzatilish)   mumkin,   ya’ni
oliy   bosqichdan   quyi   tomon   (masalan,   korxonaning   ishlab   chiqarish   bo‘limi   sex
boshlig‘iga qanday mahsulotni va qaysi muddatda ishlab chiqarishni topshiradi, u
esa   uchastka   boshlig‘i   yoki   ustaga   topshiriq   beradi),   yoki   yuqoriluvchi   chiziq
bo‘ylab   beriladi   (masalan,   uchastka   boshlig‘i   sex   boshlig‘ini   mahsulotning
tayyorlanishi haqida xabardor qiladi. 
18 II BOB.  BOSHQARUV TEXNIKASI TUSHUNCHASI VA
KLASSIFIKATSIYASI
2.1. Boshqaruv texnikasi tushunchasi
Boshqaruv   texnikasi   -   bu   aqliy   mehnat   texnikasi,   boshqaruv   tizimida
axborotni   qayta   ishlash   texnikasi,   boshqaruv   tizimida   axborotni   qayta   ishlash
texnikasi.   Texnika   vositalari   qanchalik   takomillashgan   b о ‘lsa   boshqaruv
texnologiyasi,   boshqaruv   mehnatini   tashkil   etish   va   butun   boshqaruv   jarayoni
shunchalik   samarali   b о ‘ladi.   Hisoblarga   asosan   mamlakat   iqtisodiyotini   maqbul
boshqarish   uchun   yil   davomida   100   mingta   elementar   arifmetik   operatsiya
bajarishi   zarur   b о ‘lsa,   boshqaruv   apparati   xodimlari   10   ta,   ya’ni   10   ming   marta
kam   operatsiya   bajarish   qobiliyatiga   ega   ekanlar.   Bu   muammoni   muvaffaqiyatli
hal   etish   uchun   boshqaruv   mehnatini   takomillashtirish,   axborot   t о ‘plash   va   qayta
ishlashni   mexanizatsiyalash   va   avtomatlashtirish   zarur.   Boshqaruv   texnikasini
faqat   hisoblash   mashinalari   bilangina   bog‘lash   not о ‘g‘ridir.   Dastlabki   texnika
vositalari   100   yil   burun   paydo   b о ‘lgan   ruchka,   chizgichdan   tortib   EHM   va
kompyutergacha   b о ‘lgan   texnika   vositalarini   quyidagi   ikki   guruhga   ajratish
mumkin:   orgtexnika   va   hisoblash   mashinalari.  
Orgtexnika vositalariga juda turli-tuman uskuna va kurollar (oddiy qurol va vosita,
axborot olish va qayta ishlash, k о ‘chirish, k о ‘paytirish, aloqa vositalari va axborot
uzatish, xizmat  k о ‘rsatish, xizmat  xonalari uskunalari)  kiradi. Boshqaruv mehnati
turli oddiy qurol va uskunalardan (qalam, ruchka, idora daftarlari, jadval, grafik va
boshqalar) foydalanishga asoslanadi. Eng s о ‘nggi avloddagi EXM va kompyuterlar
oddiy   texnika   vositalari   (qalam   va   chizg‘ich)   о ‘rnini   t о ‘liq   bosa   olmaydi.   qulay,
oddiy chidamli bu vositalar texnika vositalari singari juda muhimdir. Oddiy qurol
va   uskunalarni   axborotni   qayta   ishlash   bosqichlari   b о ‘yicha   guruhlarga   ajratish
mumkin.   Bu   avvalo   yozuv   vositalari   (qalam,   ruchka,   m о ‘yqalam,   trafaret),   tasvir
vositalari   (grafik,   diagramma,   nazorat   va   nozirlik   oynalari,   marshrut   sxemalari),
xujjatlar saqlash  vositalari (tokcha, konvert, kartoteka, pefokarta va h.k.), axborot
qabul   qilish   va   mustahkamlash   vositalari   (tarozi,   soat,   hisob   mashinasi,   о ‘lchov
19 vositalari,   k о ‘chiruvchi   mashinalar),   aloqa   vositalari   (talafon,   ATS,rahbar   va
dispecher   kommutatori,   radio   aloqa,   radiofon,   signal   uskunalari,   ovoz   berish
uskunalari),   axborot   uzatuvchilar   (ovoz,   nur,   kartochka,   oyna,   metall),   boshqaruv
mashinalarida   q о ‘llaniladigan   axborot   uzatuvchilar   (magnit   lentalari,   disklar,
Qog‘oz). 
2.2.Kommunikatsiya jarayonining elementlari va bosqichlari.
Yuqoridagilardan   biz   ko’rdikki,     kommunikatsiyalar   -   tashkilotning   ichki   va
tashqi muhitlari elementlarini,   boshqarish funksiyalarini, odamlar guruhlarini bir-
birlari   bilan   munosabat   o’rnatishga   yordam   beruvchi   boglovchi   jarayon   ekan.
Kommunikatsiya jarayonida  quyidagi elementlar (tarkibiy qism)lar qatnashadilar: 8
1.   Informatsiya   uzatuvchi(   informatsiya   manbai).   Bu   odam     (rahbar,
mutaxassis,     oddiy   ishchi   xodim)   guruh   (ichki   xo’jalik),   boshqarish   pog’onasi,
tashkilotning   o’zi,   tashqimuhit   omillari   ko’rinishida   bo’lishi   mumkin.Turli   texnik
qurilmalar,   inshootlar,   jarayonlar,   kitoblar   va   hokazolar   ham   informatsiya
manbaidir.
2. Informatsiya. Tashkilotning ijtimoiy-iqtisodiy ko’rsatkichlari,   qarorlari va
buyruqlarining     mazmuni,   loyihalar,     hisobotlar,   maslahatlar,     turli     tushunchalar
kommunikatsiya   jarayonida   qatnashuvchi   asosiy   elementlar   (informatsiya
birliklari) hisoblanadi.
3.   Aloqa   vositalari.   Informatsiyani   bir   joydan   ikkinchi   joyga   yetkazuvchi
vositalarga   xatlar,   turli   xujjatlar,   odamlar,   texnik   aloqa   vositalari(telefon,telegraf
va   h.k.),   kompyuterlarda   qo’llaniladigan   magnitli   informatsiya   tashish   vositalari
kabilar kiradi.
___________________________________
8. Begimqulov   U.Sh.   Zamonaviy   axborot   texnologiyalari   muhitida   pedagogik   ta‘limni   tashkil   etish.   //   ―Pedagogik
ta‘lim  jur, № 1, 2004. –25-25 betlar.‖
20 4. Informatsiya qabul qiluvchi. Bunga odamlar, ichki xo’jaliklar,   boshqarish
pog’onalari, tashkilotlar,  tashqi muhit omillari misol bo’la oladi.
Axborot almashishda uzatuvchi(manba) va qabul qiluvchi bir necha bir-biriga
bog’liq   bosqichlardan   o’tadilar.     Ularning   vazifasi   -   xabarni   ikkala     tomon   ham
tushinib   qabul   qiladigan   ko’rinishda     tuzib,   unga   mos   bo’lgan   aloqa   vositasini
tanlash. Bu qiyin vazifa,  chunki har bir bosqichda  xabarning mazmuni  o’zgarishi
yoki     umuman     yo’qolishi   mumkin.Kommunikatsiya     bog’lovchi   jarayon   sifatida
quyidagi bosqichlardan iborat:
1.   Informatsiya   (g’oya   yoki   fikr)   ning   shakllanishi.Maqsadlar,   masalalar   va
ularni   yechish   usullari,   masalalar   orasidagi     bog’liqliklar,   masalalarni   yechish
uchun  zarur  resurslarga     talablar,  resurslarni  masalalar   bilan  bog’lash  (resurslarni
masalalar   bo’yicha  taqsimlash),  natijalarni  o’lchash  va  baholash  usullari   haqidagi
bilimlarni shakllanishi.
2.   Informatsiyani   shifrlash.   Fikrlar,   bilimlar,   loyihalar,   qarorlar   qabul
qiluvchilarga   yetkazilishi   uchun   ular   avvalo   o’zaro   munosabatlarga   kirishuvchi
(bog’lanuvchi)lar   uchun   tushinarli   tilda     ifodalanishi   zarur.Odamlar   muomalaga
kirishadigan   tillar,   belgilar,   raqamlar   informatsiyani   shifrlash   usullariga   misol
bo’ladilar.Uzatilgan   informatsiya   ana   shu   tillar   alifbosi,   grammatikasi,   belgilar
asosida   shifrlanadi.Biznesmenlar   asosiy   iqtisodiyko’rsatkichlar   orqali,
matematiklar   arifmetik     va   mantiqiy   amallar   va   ifodalar   orqalibir-birlarini
tushunadilar   va   bog’lanadilar.     So’zlashuvdagi   yuz   ifodalari,   qo’l   va   gavda
harakatlari ham biror ma’noni ifodalovchi shifrlar hisoblanadi.
3.   Informatsiyani   uzatish.     Fikrlar   va   bilimlarni   bir     joydan   ikkinchi     joyga
bexato   uzatish   "informatsiya   nazariyasi"   fanining   asosiy   muammolaridan
biridir.Bu   muammo   asosan   uzatish   vositalarining     takomillashmaganligidan,
uzatuvchi va qabul qiluvchilarning shifrlarini bir xil tushunmasliklaridan,  ularning
uzatish   va   qabul   qilish   imkoniyatlari,     saviyalari     va   bilim   darajalarining
turlichaligidan,   axborot va uni uzatish vositasi bir-biriga to’g’ri kelmasligidan va
21 shu     kabi     sabablardan     kelib   chiqadi.Informatsiya   o’z   harakati   davomida
mahnosini o’zgartirishi kommunikatsiya jarayonidagi shovqin deyiladi.
4. Informatsiyani  qabul qilish va qayd etish. Qabul qilingan informatsiya eng
avvalo   xotiraga   yoki   rasmiy   qayd   etish     daftarchalariga   qayd   etilishi   zarur.   Bu
qabul qilingan informatsiyani hisobini yuritish uchun zarur.
5.   Qabul   qilingan   informatsiyani   shifrsizlantirish(kodsizlantirish)   va
tushunish.Qabul   qilingan   informatsiyaning   mahnosi,   mazmuni,   mohiyati   uni
shifrsizlantirilgandan keyingina tushunarli bo’ladi.
Agar   rahbarlar   kommunikatsiyaning   mazmuni   va   mohiyatini     tushunmasalar
va   unga   ahamiyat   bermasalar,   tashkilotning   strukturasida   uzilishlar   yuz   berishi
mumkin.   Shu   sababli   kommunikatsiya   jarayonining   har   bir     bosqichida
informatsiya  o’z mahnosini o’zgartirmay tezkor harakat qilishini tahminlash zarur.
Yuqoridagi   chizmada     ko’rsatilgan     informatsiya   almashish   jarayoni   to’liq
emas   deb   hisoblanadi,   chunki,   aslida   teskari   aloqa   o’rnatilganidan   keyingina
tashkilotdagi   kommunikatsiya   jarayoni   to’liq   hisoblanadi.Faqat   teskari   aloqa
vositasi   orqaligina   rahbarlar   tashkilotning   turli   bo’limlari,   Quyi   boshqarish
pog’onalari,   ishlab   chiqarish   jarayoni   va   umuman   turli   xil   xatti   harakatlar
to’g’risida   informatsiyaga   ega     bo’ladilar.Bularsiz     tashkilotning   keyingi   holatini
aniqlab bo’lmaydi.
Teskari   aloqada   qabul   qiluvchi   va   uzatuvchi   o’z   o’rinlari   bilan   almashadilar
va   bunda   qabul   qiluvchi   yetkazilgan   informatsiyani   qanday   tushungani,   unga
munosabati   (reaksiyasi)ni     bildiradi.Teskari   aloqa   yordamida   informatsiya
almashish jarayoni samaradorligi oshadi va shovqinlar kamayadi.
Yomon   o’rnatilgan   teskari   aloqa   va   informatsiyani   qabul   qilishni     bilmaslik
(masalan, tinglashni) samarali kommunikatsiyaga to’siq bo’ladi.
Odatda   kommunikatsiyalarning   samaradorligini   oshirish   uchun   teskari
aloqaning   shakllanishi   rag’batlantiriladi.Teskari   aloqada   bo’ysunuvchilar
22 rahbariyatning xatti-harakatlari, tashkilot maqsadlariga erishish yo’llari,   mahsulot
sifatini   oshirish,   tarkibiy   o’zgarishlar   va   boshqa   masalalarga   o’z   fikr   va
mulohazalarini yuqoriga bildirish imkoniga  ega  bo’lishlari kerak.
Ichki   xo’jaliklarning,   boshqarish   pog’onalarining   ko’pligi   kommunikatsiya
jarayonini murakkablashtiradi. Chunki, bular informatsiyani shunchaki qabul qilib
yoki   uzatibgina   qolmasdan,   balki   qayta   ishlaydilar   va   tartiblashtiradilar.
Informatsiyaning xususiyatlaridan biri esa shundan iboratki,   u qancha ko’p qayta
ishlansa,   shunchalik   o’zining   birlamchi   mahnosini   yo’qotadi.Bu   hodisa,   yahni
informatsiyaning  "filtrlanishi"  vertikal  kommunikatsiyalarda  ko’p uchraydi  va  bir
boshqarish   pog’onasidan   ikkinchi   pog’onaga   o’tgani   sayin   informatsiya   o’z
mazmunini o’zgartira boradi.Bu esa tashkilot doirasida  turli  tushunmovchiliklarni
keltirib chiqaradi. 9
Tashkilot   doirasida   yoki   tashqimuhitda   shakllangan   informatsiyani     o’z
vaqtida,   "mish-mishlar"   tarqalmasdan   ilgari   zaruriy   joylarga   yetkazishlik
tashkilotlar faoliyati samaradorligini oshirishga  imkon beradi.
2.3..Boshqarish jarayonlarini axborot bilan tahminlashni takomillashtirish
yo’nalishlari.
Tashkilot   faoliyatini     umuman     olib     qaraganda,     rahbarlar     tashkilotning
informatsiya markazi hisoblanadilar.Chunki, ular turli miqdordagi va ko’rinishdagi
informatsiyani   qabul   qiladilar,   qayta   ishlaydilar,   tartiblashtiradilar,   saqlaydilar   va
uzatadilar.Bundan   tashqari,   ular   faqat   o’zlari   ishlab   chiqqan   informatsiya   (turli
qarorlar,   loyihalar,     maslahatlar     va     h.k.)   orqali   tashkilotni   boshqaradilar   va
tashqimuhitga   tahsir   ko’rsatadilar.Boshqarish   esa   munosabatlarga     tahsir   etish
demakdir.Munosabatlar o’z navbatida asosan informatsiya oqimi orqali o’rnatiladi.
Demak, tashkilot  doirasida  kommunikatsiyani yo’lga qo’yish har qanday 
____________________________________
9. Ibragimov   I.M.   Informatsionn ы e   texnologii   i   sredstva   distansionnogo   obucheniya:   ucheb,   posobie   dlya   stud.   v ы ssh.
ucheb. zavedeniy / I.M.Ibragimov; pod red. A.N.Kovshova. — 2-ye izd., ster. — M.: Izdatelskiy sentr «Akademiya»,
2007. — 336 s. 
23 boshqarish ishlari uchun muhim bog’lovchi jarayondir,  chunki boshqarish  -  turli
munosabatlarni  muvofiqlashtirish va  tartiblashtirishdan iborat.
Tashkilot faoliyatining  uzluksizligi  va  bir maromdaligini tahminlash hamda
boshqarish uchun zarur bo’lgan informatsiya tizimini tashkil  qilishda  iloji boricha
birlamchi   (yahni   ishlov   berilmagan)   axborotlarni   kamaytirish,   berilgan
mahlumotlarni   ko’proq   ishlatish,   faqat   boshqaruv     uchun   zarur   bo’lgan,   diqqatga
sazovor va qaror qabul qilish uchun kerakli axborotlarni berib borish zarur.
Axborotlarni   kamaytirish       korxonaning     hisoblash     markazida   saqlanuvchi
shartli   o’zgarmaydigan   axborotlar   hisobiga   amalga     oshirilishi   kerak.
Axborotlarning   kamayishi   avvalo   shifr   va   kodlar   kiritilishi   hisobiga   amalga
oshiriladi. Shu bilan birga bir xil mahlumotlar  turli axborotlar olish maqsadida bir
necha marta takror ishlatilishi mumkin.
Boshqaruv   jarayonining   ulkan     taraqqiyoti     axborotlarga   qayta     ishlov
berishda   kompyuter   texnikasidan   keng   miqyosda   foydalanishdir.   Mexanizatsiya
lashgan va avtomatlashtirilgan axborot tizimining samaradorligi ularning quyidagi
ishlarni bajara olishiga bog’liq:
1.   Juda   oz   vaqt     ichida       tashkilotning     ichki     xo’jaliklaridan   olingan
axborotlarga ishlatish uchun qulay shaklda ishlov bera olish;
2.   Avvaldan   mahlum   bo’lgan   iqtisodiynatijalar   bilan   birgalikda   boshqaruvni
asoslash niyatida axborotni imkoniyati boricha kengaytira olish;
3.   Axborotlarni     tartibga   solingan   holda   jamlay   olish   va   uzoq   vaqt   saqlay
olish;
4.   Qaror     qabul   qilish     uchun   axborotlarga   maromiga   yetkazib   ishlov   bera
olish.
Agarda tashkilotlar   kompyuter hamda boshqaruv texnikasi bilan jixozlangan
axborot   boshqaruv   markaziga   ega   bo’lsalar,   unda     axborotlarga   ishlov   berish
jarayoni quyidagi operatsiyalardan iborat bo’ladi:
24 Birlamchi   axborotni   qabul   qilish   va   uni   kompyuterga   kiritish     uchun
tayyorlash,   axborotlarni   kompyuterga   kiritish,   axborotlarga   ishlov   berish,   ularni
chiqarish,   axborotni   boshqarish   uchun   kerakli   joylarga   berish,   qabul   qilingan
qarorlarni     aloqa   tizimi   vositasi   bilan   boshqariluvchi   obhektlarga   yetkazish   va
axborotlarni kelajakda  ishlatish  uchun  qulay ko’rinishda saqlash.
Boshqaruv   tizimida   qayta   ishlangan   informatsiyalar     natijasini   belgilash
shakllari muhim ahamiyatga ega.Ular qaror qabul qilish jarayonida inson tushunib
etishi uchun qulay bo’lmog’i kerak. 10
Qayta   ishlanuvchi     axborot     hajmining     o’sishi   va   boshqarishning
murakkablashishi   tabiiy     ravishda     kompyuterlarni     qo’llash     zaruriyatini   keltirib
chiqaradi     va    bu axborotli  boshqaruv  tizimini  shakllanishiga   olib keladi.   Bunda
avtomatlashtirilgan   boshqarish     tizimlari     vujudga   keladi.Ularga   "odam-mashina"
tizimlari,   boshqarish   vazifasini   amalga     oshirishda,   yahni   axborotni   yig’ish   va
qayta   ishlashda     obhektni     maqsadga   muvofiq     ishlab     turishini   tahminlashda
qo’llaniladigan texnika vositalari va boshqaruv texnikasi kiradi.Menejer boshqaruv
jarayonida     qanchalik   axborotlar   bilan     to’liq   tahminlansa   oqilona   boshqaruv
qarorlari   qabul   qilishga   erishadi.Bu   esa   tashkilotni   samarali   boshqarilishiga   olib
keladi.
2.4.Tashkilotlardagi kommunikatsiyalar turlari.
Tashkilotlarda     samarali     kommunikatsiyalarni   shakllantirish   uchun   ularning
qaysi joylarda va qanday ko’rinishda zarurligini  ko’rib chiqish kerak.
Avvalgi   mavzularda   ko’rib   chiqilganidek,   tashkilot   ochiq   tizim   bo’lib
tashqimuhit   omillari   tahsiri   ostida   faoliyat   ko’rsatadi.Tashkilotning
kommunikatsiya   ehtiyojlari   ushbu   omillarga   bog’liq.Bu   sharoitlarda   faoliyat
ko’rsatish     uchun   tashkilotlar     tashqimuhit   elementlari   bilan   kommunikatsiyalar
o’rnatadilar va bunda turli vositalardan foydalanadilar.Mavjud yoki potensial 
________________________________
10. G’ulomov S. Axborot tizimlari va texnologiyalari- T.:, «Sharq», 2000 y. 
25 istehmolchilar   bilan   reklama   va   tovarlarni   yetkazishning   boshqa   dasturlari
yordamida   munosabatga   kirishadilar.Jamoatchilik   bilan   munosabatlar   sohasida
korxona   haqida     tasavvur   (imidj)   ni   shakllantirishga   ehtibor   qaratiladi.   Davlat
tartibot muassasalari bilan aloqalar turli xil hisobotlar orqalinamoyon bo’ladi.
Shuni aytish  kerakki,  ko’p hollarda tashkilotlar ichida amalga  oshirilayotgan
kommunikatsiya  tashqimuhitdagi mavjud imkoniyat va taxdid (xavf-xatar) larning
aks tahsiri (reaksiyasi)dir.
Tashkilotlar doirasida kommunikatsiyalar boshqarish pog’onalararo (vertikal)
va bo’limlararo (gorizontal) shakllarda amalga  oshadi.
Vertikal   kommunikatsiyalar   doirasida   axborot   pog’onadan-pog’onaga
yetkaziladi.Bunda   u   pastdan   yuqoriga   va   yuqoridan   pastga     qarab   harakatlanishi
mumkin.Birinchi   holda   axborot   aniq   ko’rsatmalar,   masalalar,   buyruq   va
farmoyishlar   kabi   ko’rinishlarda   uzatiladi.Masalan,   korxonaning    ishlab   chiqarish
bo’limi sex boshlig’iga qaysi mahsulotni va qaysi muddatda  tayyorlash to’g’risida
ko’rsatma   beradi,   u   o’z   navbatida   uchastka   boshlig’iga   yoki   ustaga   bu   haqida
ko’rsatma beradi.
Pastdan   yuqoriga   qarab   ketgan   kommunikatsiyalarda   axborot   hisobot,
mahlumot,   ariza   va   boshqa   ko’rinishlarda   quyi   pog’onadan   yuqori   pog’onaga
uzatiladi.Masalan,   uchastka   boshlig’i   mahsulotni     tayyor   bo’lganligini     sex
boshlig’iga,     u   o’z   navbatida   ishlab   chiqarish   boshlig’iga   va   nihoyat,   korxona
direktoriga etkazadi.
Vertikal   kommunikatsiyalar     rahbarlarga     quyi     pog’onalardagi   holatni   bilib
turishga va zaruriy o’zgartirishlar kiritishga imkon  beradi.
Tashkilotlar   vertikal   kommunikatsiyalardan   tashqari   gorizontal
kommunikatsiyalarga   muxtoj.   Tashkilot   ko’plab   ichki   xo’jaliklardan   tashkil
topgan.   Shu   sababli     masalalarni   va   xatti-harakatlarni   muvofiqlashtirish   uchun
axborot   almashish   zarur.   Rahbariyat   tashkilotning   ixtisoslashgan   tarkibiy
26 qismlarining hamkorligi asosida umumiy  maqsadga  erishishni  tahminlashi  zarur.
Buning   uchun   bo’limlar   orasidagi   aloqalarni   to’g’ri   yo’lga   qo’ymoq   lozim.
Gorizontal   kommunikatsiyalarga   misol   qilib   institutimizning   turli   bo’limlari,
fakultetlari,   kafedralari   va   guruhlari   o’rtasidagi   dars   jadvallarini     tuzish,     o’quv
jarayonining   borishi  , bitiruvchilarga   quyiladigan   talablar darajasi  kabi  ko’plab
masalalar   bo’yicha   axborot   almashishlar   kiradi.Xuddi   shunday   qilib   ishlab
chiqarish   korxonalarida   reja-iqtisod,   ishlab   chiqarish,   marketing   va   moliya
bo’limlari yangi turdagi mahsulotni ishlab chiqarish, buning  uchun  zarur bo’lgan
mablag’lar,   narx   belgilash,   sotish   yo’llari   va   boshqa   turdagi   axborot   bilan
almashadilar.
Gorizontal   kommunikatsiyalarning   qo’shimcha   afzalliklari   -   o’zaro   teng
huquqli   munosabatlarni   shakllantirishdadir.     Bu   narsa     xodimlarni   ishdan
qoniqishini oshiradi.
Biz   yuqorida   ko’rib   chiqqan   kommunikatsiyalar   -   tashkiliy
kommunikatsiyalar,   yahni   tashkilotning   ichki   xo’jaliklari   va   boshqarish
pog’onalari orasida shakllangan aloqa turlaridir.
Bu     turdagi   kommunikatsiyalardan   tashqari   tashkilotda   shaxslararo
kommunikatsiyalar   mavjud   va   ular   tashkilot     faoliyatiga     juda     katta     tahsir
ko’rsatadi.Shaxslararo   kommunikatsiyalarning   asosiy   ko’rinishlari:   rahbar-
bo’ysunuvchi   orasidagi,     rahbar   bilan   ishchi   guruh     orasidagi     va   norasmiy
kommunikatsiyalar.
Rahbar   bo’ysunuvchi   orasidagi   kommunikatsiyalar   asosan   masalalarni
oydinlashtirish;   faoliyat   samaradorligining   muhokamasi;   rag’batlantirish
maqsadida   xizmatlarni     tan   olish   va   mukofotlash;     mavjud   yoki   ehtimol   bo’lgan
muammo haqida mahlumot yig’ish;  taklif  va g’oyalarni qabul  qilish kabilar  bilan
bog’liq.
Rahbar   bilan   ishchi   guruh   o’rtasidagi     kommunikatsiyalar     guruh
harakatlarining   (faoliyatining) samaradorligini oshirishga imkon beradi.   Axborot
27 almashishda   barcha   guruh   ahzolari   qatnashganligi   uchun     har   bir   ahzo   tashkilot
uchun   muhim   bo’lgan   masalalar,   ularni   hal   qilish   yo’llari,   birgalikda   ishlash
imkoniyatlari   va   boshqa   muammolarni   hal   qilishga   o’z   fikr   va   nuqtai-nazarlarini
bildira   oladi.Ba’zi   hollarda   ishchi   guruh   rahbarsiz   yig’ilib,   muammolarni,
rivojlanishni yoki o’zgarishlarni muhokama qiladi.
Kommunikatsiyalarning   yana   bir     turi   norasmiy     kommunikatsiyalar   bo’lib,
ularning     tarqalishi   ko’pincha   mish-mishlar   deb   ataladi.Bu   turdagi
kommunikatsiyalar odamlar guruhlarga   to’planib turgan joylarda mavjud bo’ladi.
Bunda   axborot   norasmiy   kanallar   (yo’llar)   orqali   yetkaziladi   va   o’z   harakati
davomida mazmunini o’zgartirishi  mumkin.Shuning uchun ko’p hollarda noto’g’ri
axborotni   mish-mishlar   deb   atashadi.Lekin   axborot   norasmiy   kanallar   orqalitez
harakatlanishini   hisobga     olib,   rahbar     ayrim     hollarda   bu   kanallardan   tashkilot
maqsadlariga erishish yoki o’z manfaatlari yo’lida foydalanishadi. 11
Mish-mishlar   paydo   bo’lishining   asosiy   sababi   -   zarur   informatsiyani   bilish
imkoniyati   (xodimlarda)     yo’qligi   yoki     informatsiya     ozligi,   uning   kechikishi
tufaylidir.
Tashkilot  samarali  faoliyatini tahminlashning asosiy  va muhim vazifalaridan
biri   –   tashkilotdagi   barcha   turdagi   kommunikatsiyalarning   samaradorligini
oshirishdir.
Korxonada   murakkab   vazifalarni   yechish   va   avtomatlashtirilgan   boshqarish
tizimlarining   q о ‘llanilish   sohasini   kengaytirish   vaqtida   ishlab   chiqarish
jarayonlarini   tuzilmaviy   tashkil   etish   va   formallashtirish   amaliyoti   ijrochilar
jamoasini   korxonaning   yagona   komplekslashgan   axborot   tizimi   konsepsiyasi
asosida   yagona   boshqaruvchi   va   axborotlashgan   jamiyatda   faoliyat   k о ‘rsatuvchi
yagona   muvofiqlashtiruvchi   organga   birlashishi   zarurligini   taqozo   etadi.
Tahlillarga k о ‘ra korxona komplekslashgan axborot tizimini qurish va tatbiq etish 
______________________________________
11. Godin   V.V.,Korneev   I.K.   Upravleniye   informatsionnimi   resursami:   17-modulnaya  
programm   dlya   menedjerov   «Upravleniye   razvitiyem   organizatsii».   Modul 17.-   M.:   «INFRA-M», 1999.-49-54s.  
28 jarayoni strategik yondashuvga asoslangan b о ‘lib, quyidagi asosiy bosqichlarni  о ‘z
ichiga   oladi:   Komplekslashgan   axborot   tizimi   konsepsiyasini   ishlab   chiqish,
korxona   biznes-jarayonlarini   tahlil   qilish,   tatbiq   etish,   biznes-jarayonlar
reinjiniringi,   ekspluatatsiya   qilish   va   rivojlanish.   Ushbu   bosqichlarda
komplekslashgan   axborot   tizimi   konsepsiyasi   asosiy   zamin   tayyorlovchi   hujjat
hisoblanadi.   Komplekslashgan   axborot   tizimi   konsepsiyasi   axborot   tizimini
tasavvur   etishni,   uning   maqsadlari,   tarkibi   va   yagona   axborot   muhiti   doirasida
faoliyat   k о ‘rsatishini   ifoda   etuvchi   asosiy   tamoyillar   majmuasi   hisoblanadi.
Yagona   axborot   muhiti   esa   korxona   b о ‘linmalarining   axborotli   о ‘zaro   aloqasini,
shuningdek   ularning   axborotga   b о ‘lgan   ehtiyojlarini   ta’minlovchi   ma’lumotlar,
yagona   tamoyillar   va   umumiy   qoidalar   asosida   faoliyat   k о ‘rsatuvchi   axborot-
kommunikatsion tizimlar  va tarmoqlar, ularni yuritish hamda ulardan foydalanish
texnologiyalari   majmuasi   hisoblanadi.   Korxonaga   komplekslashgan   axborot
tizimini   tatbiq   etishdan   maqsad   korxonaning   har   bir   xodimini   korxona   biznes-
jarayonlari   qanday   faoliyat   k о ‘rsatishi   t о ‘g‘risidagi   statistik   ma’lumotlarni   ifoda
etuvchi korporativ bilimlar tizimini t о ‘ldirish imkoniyati bilan ta’minlash hisobiga
korxonaning   berilgan   ish   samaradorligiga   ega   b о ‘lishini   ta’minlash,
komplekslashgan axborot tizimining tarkibiy qismi sifatida bilimlarni saqlab qolish
va   korxona   xodimlari   tomonidan   joriy   va   retrospektiv   boshqaruv   bilimlarni
birgalikda   q о ‘llanilishini   ta’minlash   hisoblanadi.   Tahlillarimizga   k о ‘ra   korxona
boshqaruviga   komplekslashgan   axborot   tizimini   tatbiq   etgandan   s о ‘ng   quyidagi
imkoniyatlar   yuzaga   keladi:  
a)   ichki   va   tashqi   jarayonlar   t о ‘g‘risidagi   muhim   axborotlar   taqdim   etiladi;  
b)   b о ‘linmalar   о ‘rtasidagi   о ‘zaro  aloqalarning tezkorligi  va  samaradorligi  ortadi;  
v)   korxona   ichidagi   jarayonlarni   boshqarish   sifat   jihatdan   yangi   bosqichga   olib
chiqiladi;  
g)  korxona biznes jarayonlarini  faoliyat k о ‘rsatishining ekspertli bahosi  va ularga
nisbatan   t о ‘g‘rilovchi   ta’sirlar   amalga   oshiriladi;  
d)   korxona   taraqqiyoti   bashorat   qilinadi;  
ye)   ishlab   chiqarishga   bog‘liq   b о ‘lmagan   y о ‘qotishlar   kamaytiriladi.  
29 Bularning   natijasida   esa   korxona   faoliyatidan   yuzaga   keluvchi   iqtisodiy
samaradorlik   ta’minlanadi.   Komplekslashgan   axborot   tizimi   boshqarish
funkiyalarini bajarish uchun zarur b о ‘lgan axborotni yig‘ish, saqlash, qayta ishlash
va   chiqarib   berish   uchun   bitta   joyga   t о ‘plangan   yagona   axborotli,   matematik,
texnik, tashkiliy va kadrli ta’minotning funksional tuzilmaga ega b о ‘lgan resurslari
majmuasini   ifoda   etadi.   Komplekslashgan   axborot   tizimi   funksional   modullar
majmuasidan   iborat   b о ‘lib,   ular   apparatli   va   dasturiy   vositalar   yordamida   hal
etiladi.  
Korxonada   Komplekslashgan   axborot   tizimini   ishlab   chiqish   uchun   korxonani
boshqarish tizimining tuzilmasi, korxonaning biznes-jarayonlari, korxonada qabul
qilingan   boshqarish   usullari   va   korxona   standartlari,   instruksiyalar,   tavsiflovchi
jarayonlar va protseduralar, formallashgan hamda formallashmagan jarayonlar asos
b о ‘ldi.  
Bunda   tizimning   funksional   moduli   kiruvchi   axborotni   chiquvchi   axborotga
о ‘zgartiruvchi  KATning bir  qismi  b о ‘lib uning davomida jarayonlarni  boshqarish
masalasi   hal   etiladi.   K о ‘rishimiz   mumkinki   korxonani   boshqarish   tizimida
KATning samarali faoliyat k о ‘rsatishida, KATga kiritiluvchi axborot uchun, KAT
tomonidan taqdim etilgan axborot asosida qabul qilingan qarorlar uchun ham inson
muhim   rol   о ‘ynaydi.   Tadqiqotimiz   natijasida   KAT   yagona   axborot   muhtitini
yaratish   tamoyillari   asosida   ishlab   chiqiladi,   ya’ni   :   -   axborotni   kiritishning
yagonaligi.   Bunda   axborot   bir   marta   kiritiladi   va   barcha   zarur   b о ‘lgan   keyingi
hujjatlarda   q о ‘llaniladi.   -   axborotga   y о ‘l   q о ‘yishning   cheklanganligi.   Bunda
axborot   faqat   u   kimga   zarur   b о ‘lsa,   о ‘shalarga   ochiq   b о ‘ladi.   -   axborotning
zarurligi va yetarliligi. Bunda esa funksional blok faqatgina uning kirish y о ‘liga va
faoliyat   k о ‘rsatishi   uchun   zarur   b о ‘lgan   barcha   ma’lumotlar   r о ‘yxati   kiritilsagina
ishlaydi.   Shuning   uchun   ham   ixtiyoriy   komponentning   y о ‘qligi   funksional
modulning   ishlamay   qolishiga   olib   keladi   va   shu   vaqtning   о ‘zida   funksional
modulning   kirish   y о ‘liga   uni   not о ‘g‘ri   tushunishni   keltirib   chiqarishi   mumkin
b о ‘lgan   axborot   uzatilmasligi   lozim   b о ‘ladi.  
Har   qanday   axborot   tizimining   asosiy   vazifasi   -   korxona   foydasida   samarali
30 resurslarni   boshqarish,   moddiy,   texnikaviy,   moliyaviy,   texnologik   va   intellektual
resurslarni,   daromadni   maksimal   darajada   oshirish   hamda   korxonaning   barcha
xodimlarining   moddiy   va   kasbiy   ehtiyojlarini   qondirish   hisoblanadi.  
Axborotlashtirishga   kompleksli   yondashuvning   mohiyati   shundaki,   unda   oshkor
b о ‘lmagan   holda,   fon   rejimida   о ‘tadigan   barcha   jarayonlar,   ularni   q о ‘llab-
quvvatlashga, qotib qolgan operatsiyalar hisobga olinadi, ularni avtomatlashtirish,
axborotli   platformaga   о ‘tkazish   imkoniyati   baholanadi   va   k о ‘rib   chiqiladi.   Bu
jiddiy   va   sinchkov   ish   natijasida   biznesda   axborot   texnologiyalarni   q о ‘llashdan
hosil   b о ‘ladigan   bevosita   foydani   solishtirishga,   baholashga   va   о ‘lchashga   imkon
beradigan   real   raqamlar   olinadi.   Kompleksli   axborotlashtirishning   konseptual
yondashuvi   faqatgina   korxonaning   ishlab   chiqarish   faoliyati   va   uning   ma’muriy-
boshqaruv   ta’minoti   tizim   ostilari   doirasida   qolib   ketmaydi   –   javobgarlik   zonasi
mahsulotlarning   butun   hayotiy   siklini   va   mahsulotni   sotish   sektorini,uni   kafolatli
va   kafolatdan   keyingi   q о ‘llab-quvatlanishini,   marketing   tadqiqotlari   sektorini   va
iqtisodiyotni rejali tartibga solishning y о ‘qligi natijasida yuzaga keladigan boshqa
faoliyat   y о ‘nalishlarini   qamrab   oladi.  
31 XULOSA
Axborot   boshqaruv   tizimida   aloxida   bo’g’in   bo’lib   xisoblanadi.   Unga   qator
o’ziga   xos   xususiyatlar   mansub   bo’lib,   ular   axborot   boshqaruvining   barcha
bo’g’inlari, barcha vazifalarini kamrab olishiga bog’liqdir. Axborot - bu boshqaruv
apparati   faoliyatining  xam   dastlabki   nuqtasi,   xam   natijasidir,   shuningdek,   amalga
oshirilayotgan   xarakatlar   mavjudligi   sharti,   mustaxkamlash   usulidir.   Axborot
xajmi   ortishi   bilan   boshqaruv   axborotining   sifat   ko’rsatkichlariga   bo’lgan   talab
xam ortib boradi.
Tashkilot   boshqaruv   tizimining   axborot   jihatlari   deganda,   axborot
harakatlanishi   va   qayta   shakllanish   jarayoni   sifatida   boshqaruvni   aks   ettiruvchi,
boshqaruv   tizimining   vazifaviy   ish   strukturasini   tashkil   etuvchi   bloklar   to’plami
deb   tasavvur   qilish   mumkin.   Tizimning   boshqaruv   qismidagi   qayta   hosil   bo’lish
predmeti - bu boshlang’ich axborotdir. 
Yuqori   darajadagi   boshqaruv   bloki   va   tashqi   muhit   bloki   bayon   etilayotgan
boshqaruv   tizimiga   kirmaydi   va   unga   nisbatan   ichki   hisoblanadi.   Shuningdek,
ob‘ektni   boshqarish   jarayonini   ifodalovchi   ichki   tizimidagi   axboort   oqimi   paydo
bo’ladi. a1 va a2 kanallari bo’yicha o’tadigan axborot oqimi ko’rib chiqilayotgan
tizim   va   yuqori   darajadagi   tizim   o’rtasidagi   bo’ysinuvchanlik   munosabatini
ifodalaydi.   a1   axborot   oqimi   ko’rib   chiqilayotgan   tizimga   ta‘sir   ko’rsatuvchi
ma‘muriy   –   buyruq   (ko’rsatmali)   axborotlarining   majmuini   ifoda   etadi.   a2   aloqa
kanali bu tashkilot  boshqarish tizimining boshqaruvchi  qismi  a1 kirishiga qanday
ta‘sir ko’rsatganligi to’g’risidagi axborotni tashuvchi teskari aloqa kanali sanaladi.
Agar tashkilotning boshqaruv tizimi boshqaruvning yuqori darajadagi buyruqlarini
hech   bir   kamchiliksiz   bajarsa,   u   holda   a2   ning   chiqish   joyida   a1   ning   kirish
joyidagi   bilan(vaqti-vaqtida   ma‘lum   bir   siljishlar   bilan)   bir   xil   axborot   bo’ladi,
yoki   axborot   umuman   bo’lmaydi(bu   a1   va   a2   axborotlari   bir   xil   degani).   Tashqi
muhit va boshqaruv tizimi o’rtasidagi axborot almashinuvi chizmada b1 kirishi va
b2   chiqishi   bilan   tasvirlangan.   Ular   gorizantal   axborot   aloqalari   sanalib,   tizim
faoliyati   uchun   muhim   bo’lgan   o’sha   tartibdagi   tizimlar   va   boshqa   axborot
32 manbalari bilan ko’rib chiqilayotgan boshqaruv tizimining o’zaro munosabatlarini
modellashtiradi.   Tizim   faoliyati   uchun   muhim   sanalgan   axborot   manbalariga
savdo, maorif, banklar, soliq inspeksiyasi kabilarni kiritish mumkin. Mazkur tizim
jarayonida   boshqarib   bo’lmaydigan   turli   xil   ta‘sirlar   yuzaga   keladi:   f   kiritish
boshqariladigan   ob‘ektga   tashqi   muhitning   boshqarib   bo’lmaydigan   ta‘sirlarini
modellashtiradi.   Boshqaruv   tizimini   ko’rib   chiqishni   boshqariladigan   ob‘ektdan
boshlaymiz.   Resurslarga   ega   bo’lgan   holda   boshqaruv   ob‘ektlari   vaqt   sarflash   va
resurslarning qayta hosil bo’lishi bilan bog’liq ishlab chiqarish jarayoning amalga
oshirish natijasida m2 ning ayrim samaralari to’plamini chiqishga yo’naltiradi. g1
kirish va g2 chiqish holati, tashqi muhit bayon etuvchi sharoitlar xaqidagi, yuqori
organlar   tomonidan   qo’yiladigan   talablar   to’g’risidagi   axborotlar   boshqaruv
blokiga   kelib   tushadi.   Axborot   bloki   unga   kiritilgan   dasturga   muvofiq
boshqaruvchi   ob‘ekt   holatini   qayd   etadi,   axborotni   to’plash   va   ro’yxatga   olishni,
uni oldindan qayta ishlashni, jumladan, tasniflash, guruhlash, ma‘lumot berish kabi
bir   qator   elementar   mantiqiy   va   hisoblash   operatsiyalarini   amalga   oshiradi.
Boshqaruv   bloki   axborotlarni   qayta   ishlaydi   va   ayrim   jo’natiladigan   axborotlar
oqimini   natijalovchi   oqimga   aylantiradi,   boshqariladigan   ob‘ekt   kirishiga   ta‘sir
bilan   bog’liq   bir   qator   qarorlarni   ishlab   chiqadi   va   o’rta   muhit   hamda   yuqori
darajadagi boshqaruv bloklari bilan o’zaro harakat  qiladi. Bunda boshqaruv bloki
boshqaruv   ob‘ekti,   tashqi   muhit   va   yuqori   boshqaruv   darajasidan   kelgan
axborotlardan foydalanadi. Me‘yorida ishlashdan  chetlangan  hollar  ro’y berganda
boshqaruv   bloki   chetlanganlikni   bartaraf   etish   maqsadida   qaror   qabul   qiladi   va
tegishli chorani tanlaydi. Boshqaruv bloki ta‘sir ko’rsatish usullarini ishlab chiqish
uchun   xotira(unga   mutaxassislar   xotirasi,   elektron   xotirani   kiritish   mumkin)   va
boshqaruv   mezoniga   ega(mezon   bo’yicha   boshqariluvchi   ob‘ekt
ko’rsatkichlarining yaxshilangani yoki yomonlashuvi aniqlanadi). Ta‘sir ko’rsatish
bloki shunday vosita sanaladiki, uning yordamida boshqaruv bloki kerakli foydali
samaraga   erishish   maqsadida   boshqaruv   bloki   boshqariladigan   ob‘ekt   kirishiga
ta‘sir   ko’rsatadi.   Boshqaruv   bloki   yuqori   darajada   a2   aloqa   kanali   bo’ylab   ko’rib
chi-qilayotgan   tizim   holati   to’g’risida   axborot   oladi,   ayrim   qarorlar
33 qirralarini(spektrini) ishlab chiqadi va a1 aloqa kanali bo’yicha boshqaruv blokiga
kerakli   ta‘sir  ko’rsatadi.  Bu  ta‘sir  ko’rib  chiqilayotgan  tizim  faoliyati   algoritmida
ko’rsatkichlar   hisoboti   tartibida,   boshqariladigan   ob‘ekt   ishini   baholaydigan
mezonlarda ayrim o’zgarishlarni keltirib chiqarishi mumkin.
Tashqi   muhit   bloki   tashqi   muhitning   ko’plab   elementlaridan   iborat   bo’lib
qandaydir   ma‘noda   mazkur   tizim   yoki   uning   boshqariluvchi   ob‘ekti   bilan   o’zaro
harakatlana   oladi.   Boshqaruv   bloki   tashqi   muhit   axborotlari   asosida   muhitning
yuzaga   kelishi   mumkin   bo’lgan   holatini   bashoratlashda   va   boshqariladigan
ob‘ektga ta‘sir ko’rsatishda, shuningdek boshqaruv tizimining o’zidagi funksional
bloklar   o’rtasida   o’zaro   ta‘sirni   yuzaga   keltirishda   bunday   bashoratlarni   hisobga
olish   imkoniyatiga   ega   bo’ladi.   Shunday   qilib,   boshqaruv   shakl   nuqtai-nazaridan
axborot   jarayonini   ifodalaydi.   Boshqaruv   mohiyati   esa   boshqaruv   tizimidagi
olingan   barcha   axborotni   qayta   ishlash,   qarorlar   qabul   qilish   hamda
boshqariladigan   ta‘sir   ko’rinishida   boshqaruv   ob‘ektlariga   natijaviy   axborotlarni
berishdan iborat. 2-rasmda boshqaruv ob‘ektiga boshqariladigan ta‘sir ko’rsatishni
ish-lab   chiqish   ko’rsatilgan.   Qarorlarni   amalga   oshirish   odamlar(ishlash)   va
mashinalar(mashina harakati) tomonidan bajariladi. Qayd etish lozimki, harakatlar
boshqaruvga oid emas. Bu mehnat jarayonini bajarish yoki mashinalar bajaradigan
harakatlardir
34 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR ROYXATI
12. G’ulomov S. Axborot tizimlari va texnologiyalari- T.:, «Sharq», 2000 y. 
13. Aripov M., Gaydarov A. Informatika asoslari – T.:, «O’qituvchi», 2002 y. 
14. Begimqulov   U.Sh.   Zamonaviy   axborot   texnologiyalari   muhitida   pedagogik
ta‘limni tashkil etish. // ―Pedagogik ta‘lim  jur, № 1, 2004. –25-25 betlar.‖
15. Ibragimov   I.M.   Informatsionn ы e   texnologii   i   sredstva   distansionnogo
obucheniya:   ucheb,   posobie   dlya   stud.   v ы ssh.   ucheb.   zavedeniy   /
I.M.Ibragimov;   pod   red.   A.N.Kovshova.   —   2-ye   izd.,   ster.   —   M.:
Izdatelskiy sentr «Akademiya», 2007. — 336 s. 
16. Elektron   universitet.   Masofaviy   ta‘lim   texnologiyalari.   Oliy   ta‘lim
muassasalari   uchun   /   A.Parpiev,   A.Maraximov,   R.Hamdamov,
U.Begimkulov,   M.Bekmuradov,   N.Tayloqov.   O’zME   davlat   ilmiy
nashriyoti. -T.: 2008. 196 b
17. Axborot   tizimlari   va   texnologiyalari/S.S.G‘ulomov,   R.X.Alimov,
X.S.Lutfullayev   va   boshqalar.T.:”Sharq”,2000.-88-116   betlar.  
Informatika:Uchebnik.-3-pererab.izd./Pod   red.prof.   N.V.Makarova.-
M.:   Finansi i statistika ,   1999.-13-59 betlar.
18. Avtomatizirovannie informatsionnie texnologii v ekonomike:Uchebnik/ Pod
red. prof.   G.A.Titorenko.-M.:Kompyuter,YUNITI,   1999.-6-15 betlar.  
19. Mishenin   A.I.  Teoriya  ekonomicheskix   informatsionnix  sistme:   Uchebnik.-
4-ye izd.,dop.i   pererab.-M.:Finansi   i statistika, 2000.-5-9betlar.  
20. Godin   V.V.,Korneev   I.K.   Upravleniye   informatsionnimi   resursami:   17-
modulnaya  
programm   dlya   menedjerov   «Upravleniye   razvitiyem   organizatsii».   Modul
17.-   M.:   «INFRA-M», 1999.-49-54s.  
21. Aripov   M.M.,   Yakubov   A.X.,   Sagatov   M.V.,   Irmuhamedova   R.M.   va
boshqalar.   Informatika.   Axborot   texnologiyalari..   O’quv   qo’llanmasi.
1,2qism. Toshkent:2005.
35 22. Aripov   M.M.,   Yakubov   A.X.,   Sagatov   M.V.,   Irmuhamedova   R.M.   va
boshqalar. Informatika. Axborot texnologiyalari.. O’quv qo’llanmasi. 1qism.
Toshkent:2005.
23. Nazirov Sh.A. , Qobulov R.V. va boshqalar. Kompyuter va ofis jihozlaridan
foydalanish.-Toshkent, 2007yil.
INTERNET MANBALAR
1. www.lex.uz   
2. www.arxiv.uz   
3. www.ziyonet.uz   
4. www.edu.uz   
36
Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский