Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 9000UZS
Размер 604.0KB
Покупки 3
Дата загрузки 13 Октябрь 2023
Расширение doc
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Bohodir Jalolov

Korxonaning axborot oqimlari

Купить
Mavzu: Korxonaning axborot oqimlari
Mudarija
Kirish 
Korxonaning axborot oqimlari 
Korxonaning axborot oqimlari tizimi 
Korxonaning ichki va tashqi axborotlari 
Tarmoqlarni qurish. Mahalliy tarmoqlar 
Amaliy qisim 
Xulosa 
    K I R I SH
  Mamlakatimiz  ishlab  chiqarish  soalarini  axborotlashtirish  jamiyat
rivojlanishiningob’ektiv   jarayoni   hamda   zarur   bo’lgan   axborotlarni   yig’ish,
saqlash, uzatish, qayta ishlash va takdim etishning tabiiy davomidir. Iqtisodiyot,
ishlab   chiqarish,   aloqa,   ilmiy-tadqiqot,   ta’lim,   tibbiyot   va   biznes   sohalaridagi
mehnatsifati, mehnat unumdorligi va samaradorlik darajasiniyuksaltirish ularda
tadbiq   qilinayotgan   eng   zamonaviy   axborot-kommunikatsiya   texnologiyalari
bilan bog’liq. 
  Zamonaviy   axborot-kommunikatsiya   texnologiyalari   to’plangan
axbo-   rot   mahsulotlarini   kishilarga   tezkor   sur’atda   etkazib   sermehnatlik
darajasini   kamaytirgan   holda   mavjud   muammolarni   hal   etish   uchun   keng
imkoniyatlar   yaratib   bermoqda.   Shuning   uchun   ham   axborot-
kommunikatsiyalar   texnologiyalarini   iqtisodiyotning   barcha   tarmoqlarida
samarali   qo’llash   mamlakatni   texnologik   va   iqtisodiy   jihatdan   rivojlantirishni
ifodalovchi ko’rsatkich bo’lib xizmat qilmoqda. 
  O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Islom   Karimov   2012   yilda
mamlakatimizni   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlantirish   yakunlari   hamda   2013   yilga
mo’ljallangan   iqtisodiy   dasturning   eng   muhim   ustuvor   yo’nalishlariga
bag’ishlangan   vazirlar   mahkamasining   majlisidagi   ma’ruzasida   quyidagilarni
aytib   o’tdilar:   “biz   qisqa   vaqt   mobaynida   nafaqat   axborot   xizmatlari
ko’rsatishning   ko’plab   turlari   bo’yicha   mavjud   kamchiliklarni   bartaraf
etishimiz,   balkiaxborot-kommunikatsiya   texnologiyalarini   joriy   etish   borasida
yuksak darajagaerishgan ilg’or mamlakatlar safiga qo’shilishimiz zarur”
  O’zbekistonning   iqtisodiy   va   ijtimoiy   sohalarida   ham   yuqori
natijalarga erishishi, jahon iqtisodiy tizimida to’laqonli sheriklik o’rnini egallay
borishi,   insonfaoliyatining   barcha   jabhalarida   zamonaviy   axborot
texnologiyalaridan   yuqori   darajada   foydalanish   ko’lamlari   qanday   bo’lishiga
hamda bu texnologiyalar ijtimoiy mehnat samaradorligini oshishida qanday rol
o’ynashiga   bog’liq.   Bu   borada   Prezidentimiz   I.A.   Karimov   ta’kidlaganlaridek: «Bugungi   kunda   milliy   axborottizimini   shakllantirish   jarayonida   Internet   va
boshqa   global   axborot   tizimlaridanfoydalanish,   ayniqsa,   muhim   axamiyatga
ega.   Bunga   erishish   XXI   asrda   mamlakattaraqqiyoti   uchun   hal   qiluvchi
ahamiyat kasb etadi ».
  Axborotlashgan   jamiyat   iqtisodiy   va   ilmiy-texnikaviy   jihatdan
yanada   yuksalishga,   mamlakatda   ishlab   chiqarilayotgan   mahsulot   sifatini   va
mehnat   unumdorligini   oshirishga,   iqtisodiyotni   makro   va   mikro   darajada
boshqarishni   takomillashtirish   hamda   istiqbolli   ilmiy   yo’nalishlarni
rivojlantirishga katta zamin yaratib beradi. Bunday jamiyatni barpo etish ilmiy-
texnika   tarakkiyoti   yutuklari   va   axborot-kommunikatsiyalar   texnologiyalarini
ilg’or   ishlab   chiqarish   sohalarida   qo’llash   hamda   materiallar   va   xom-ayosh
yaratish   bilan   chambarchas   bog’langan.   Jamiyatning   asosiy   ijtimoiy   ishlab
chiqaruvchi   kuchi   sanalmish   inson   barkamolligi   yo’lida   axborotlashtirish
jarayonlari   asosiy   negiz   bo’lib   xizmat   qiladi.   U   insonlarga   eng   zamonaviy
kompyuter   texnika   vositalarini   amaliyotda   keng   qo’llashbo’yicha   malakasini
oshirishga   va   o’zining   tuganmas   qobiliyatini   amalda   sinab   ko’rishga   katta
imkoniyat   tug’diradi.   Insonning   axborotni   qayta   ishlash   bo’yicha
imkoniyatlarini   kuchaytiruvchizamonaviy   texnologiyalar   bilan   qurollantirish   -
axborotlashtirish sanoatini jadalrivojlantirishni talab etuvchi eng muxim texnik,
iqtisodiy vazifa hisoblanadi. 
  Iqtisodiyotda   axborot   texnologiyalaridan   foydalanish   iqtisodiy
axborotlar   sifati,   uning   aniqligi,   ob'ektivligi,   tezkorligini   va   buning   natijasi
sifatida   esa   boshqaruvqarorlarini   o’z   vaqtida   qabul   qilish   imkoniyati   oshishini
taminlaydi.
    Demak,   axborotlashtirishning   milliy   tizimini   shakllantirish   shu
kunning eng dolzarb vazifalardan biri bo’lib, jamiyat taraqiyotining asosiy omili
hisoblanadi.
  Axborot   texnologiyalarini   joriy   qilishning   asosiy   mezoni   har   bir
insonning,   har   qanday   bozor   munosabatida   va   davlat   boshqaruvida yo’naltirilgan bo’lishi kerak. Axborot texnologiyalari inson faoliyatining barcha
sohalarida qo’llaniladigan, tashkiliy, iqtisodiy va ijtimoiy tuzilishga ega bo’lgan
axborot tizimini o’z ichiga oladi.
  Axborot   tizimlari   va   texnologiyalari   yildan-yilga   kishilik
faoliyatining   turli   sohalarida   yanada   keng   qo’llanilib   borilmoqda.   Ularni
yaratish,   ishga   tushirish   va   keng   qo’llashdan   maqsad   -   jamiyat   va   insonning
butun xayot faoliyatini axborotlashtirish borasidagi  muammolarini hal etishdir.
“Barchamiz bir  xaqiqatni  anglab etishimiz lozim  – O’zbekiston bugun xalqaro
hamjamiyatning   va   global   moliyaviy-iqtisodiy   bozorning   ajralmas   tarkibiy
qismi   hisoblanadi.   Buning   tasdig’ini   tashqi   dunyo   bilan   aloqalarimiz   toboro
kengayib   borayotganida,   taraqqiy   topgan   etakchi   davlatlar   ko’magida
iqtisodiyot   tarmoqlarini   rivojlantirish,   modernizatsiya   qilish,   texnik   va
texnologik   qayta   jixozlash   bo’yicha   dasturlarning   amalga   oshirilayotganida   va
boshqa   misollarda   yaqqol   ko’rishimiz   mumkin”,   deb   ta’kidlagan   edi
respublikamiz Prezidenti I.A. Karimov.
  Bugungi   kunda   mamlakatimizda   olib   borilayotgan   keng   ko’lamli
islohotlar ko’p jixatdan uzluksiz iqtisodiy ta’lim tizimini shakllantirishni taqozo
etadi. Yangicha fikrlaydigan,  bozor  sharoitlarida muvaffaqiyatli  xo’jalik yurita
oladigan   malakali,   chuqur   bilimli   mutahassislarni,   ayniqsa,   axborot
texnologiyalaridan   keng   foydalana   oladigan   kadrlarni   tayyorlash   davr   talabi
bo’lib qolmoqda.
  2005   yil   2   iyunda   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining
“Axborot  texnologiyalari  sohasida   kadrlar   tayyorlash   tizimini   takomillashtirish
to’g’risida”gi   Qarori   qabul   qilindi.   Ushbu   Qarorni   qabul   qilishdan   maqsad
kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturida   belgilangan   vazifalarni   bajarish,
respublikamiz   iqtisodiyoti   va   ijtimoiy   sohalari   uchun   zamonaviy   talablarga
javob   beradigan   yuqori   malakali   mutahassislar   tayyorlash,   shuningdek,
zamonaviy kompyuter va axborot texnologiyalari sohasida mutahassislar, kasb-
hunar   kollejlari   va   umumta’lim   maktablari   uchun   oliy   ma’lumotli   pedagog kadrlar   tayyorlashni   yanada   takomillashtirish   va   ularning   sifatini
oshirishhisoblanadi. 
  Ko’rsatib   o’tilgan   chora-tadbirlar   mamlakat   iqtisodiyoti   samara-
dorligini   o’sishida   telekommunikatsiyalar,   kompyuter   va   axborot-texnologi
yalarining   faol   roli   oshishini,   odamlarning   faoliyat   va   turmushi   texnik
qurilmalar   va   xizmatlarning   engzamonaviy   turlari   bilan   jixozlanishini
ta’minlash,   respublikaning   jahon   jarayonlariga   muvaffaqiyatli
integratsiyalashuvi imkonini beradi.
    Demak,   iqtisodiy   mutaxassisliklar   bo’yicha   ta’lim   olayotgan
talabalarni davrtalabiga javob bera oladigan etuk mutahassis, komil inson bo’lib
tarbiyalanishlarida,   axborotlashtirishning   milliy   tizimini   shakllantirishda,
iqtisodiyot   va   jamiyat   hayotining   barcha   sohalarida   zamonaviy   axborot
texnologiyalarini,   kompyuter   texnikasi   va   telekommunikatsiya   vositalarini
ommaviy   ravishda   joriy   etishda   hamda   ulardan   foydalanishda,   fuqarolarning
axborotga   ortib   borayotgan   talab extiyojlarini   yanada   to’liqroq   qondirishda,
jahon   axborot   hamjamiyatiga   kirishda   hamda   jahon   axborot   resurslaridan
bahramand   bo’lishni   kengaytirishda   «Axborot   tizimlari»   fanini   o’qitish   katta
ahamiyatga   egadir.   Prezidentimiz   I.A.   Karimov   “Barkamol   avlod   yili”   davlat
dasturi   to’g’risidagi   Qarorida   ta’kidlaganlaridek:   “Ta’lim   jarayoniga   yangi
axborot   kommunikatsiya   va   pedagogik   texnologiyalarni,   elektron   darsliklar,
multimediya   vositalarini   keng   joriy   etish   orqali   mamlakatimiz   maktablarida,
kasb-hunar  kollejlari, litseylari  va oliy o’quv yurtlarida o’qitish  sifatini  tubdan
yaxshilash,   ta’limm   uassasalariningg   o’quv-labaratoriya   bazasini   zamonaviy
turdagi   o’quv   va   labaratoriya   uskunalari,   kompyuter   texnikasi   bilan
mustaxkamlash;   zamonaviy   axborot   va   kommunikatsiya   texnologiyalari,
raqamli   va   keng   formatli   telekommunikatsiya   aloqa   vositalari   hamda   internet
tizimini   yanada   rivojlantirish,   ularni   har   bir   oila   hayotiga   joriy   etish   va   keng
o’zlashtirish “ shu kunning dolzarb vazifalarid Korxonaning axborot oqimlari
 
  Korxonadagi   axborot   oqimi   -   bu   bo'limlarni   boshqarish   va   xodim-
larning   faoliyatini   nazorat   qilish   uchun   zarur   bo'lgan   korxona   ichida
uzatiladigan xabarlar to'plami.
  Korxonadagi   axborot   oqimlari   Oqimning   mazmuni   uzatiladigan
ma'lumotlar   bilan   belgilanadi:   boshqaruv   -   boshqaruv   qarorlari,   buyruqlari,
barcha   ma'muriy   bo'linmalar,   rahbarlar   uchun   buyruqlar;   iqtisodiy   -   iqtisodiy
faoliyat,   iqtisodiy   ko'rsatkichlar   va   boshqalar   to'g'risidagi   barcha   ma'lumotlar;
moliyaviy - moliyaviy ko'rsatkichlar, buxgalteriya hisobi va buxgalteriya hisobi
ma'lumotlari,   shuningdek,   korxona   moliyasiga   tegishli   boshqa   ma'lumotlar;
rasmiylashtirilgan   -   davriy   ravishda   amaldagi   qoidalar   doirasida   uzatiladigan
har   qanday   ma'lumotlar;   hisobot   -   bo'limlar,   alohida   mutaxassislar   va
boshqalarning   ish   natijalari   bo'yicha   uzatiladigan,   hisobot   shaklida   taqdim
etilgan   ma'lumotlar;   yuridik   -   yuridik   xarakterdagi   ma'lumotlar,   shartnomalar,
da'volar,   shikoyatlar   va   boshqalar;   texnologik   -   korxonaning   asosiy   faoliyati
uchun   texnologik   komponentlar   bilan   bog'liq   barcha   ma'lumotlar.   Shunday
qilib, axborot oqimlari buyruqlar, buyruqlar, hisobotlar, rejalashtirish hujjatlari,
ishlash ko'rsatkichlari, shartnomalar, operativ ma'lumotlar, joriy yozishmalar va
boshqalarning harakatini qamrab oladi.
Korxonaning axborot oqimlari tizimi
  Axborot oqimlari bilan ishlashdan maqsad korxona ishini optimallashtirishdan
iborat.
  Axborot   oqimlari   tizimi   -   bu   jarayonni   amalga   oshirish,   yechimni
amalga   oshirish   imkonini   beruvchi   axborotning   fizik   harakati   majmuidir.
Axborot   oqimlarining   eng   umumiy   tizimi   korxonaga   moliyaviy-xo'jalik faoliyatini   amalga   oshirish   imkonini   beruvchi   axborot   oqimlarining
yig'indisidir.
  Tizimda qayta ishlash va tahlil qilish uchun to'planadigan ma'lumotlar
quyidagi   talablarga   javob   berishi   kerak:   o'z   vaqtidalik   (xarajatlar,   daromadlar,
foyda   to'g'risidagi   ma'lumotlar).   uni   tahlil   qilish   mantiqiy   bo'lganda   kelishi
kerak),   ishonchlilik   (uni   tekshirishga   qo'shimcha   vaqt   sarflamaslik   uchun),
dolzarblik (moddiylik), foydalilik (ma'lumotdan foydalanish samarasi  uni olish
xarajatlariga   mos   kelishi   kerak),   to'liqlik   (bor   hech   qanday   kamchiliklar
bo'lmasligi kerak), tushunarlilik (ma'lumot bo'lmasligi kerak Ushbu ma'lumotlar
talablari   bajarilishini   ta'minlash   uchun   tizimda   ishlaydigan   xodimlar
ma'lumotlar   takrorlanmasligi,   ma'lumotlar   adresatga   etib   borishi   va
aniqlashtirishni   talab   qilmasligi   uchun   axborot   oqimlari   bilan   shug'ullanishga
majbur bo'ladi. bu zarur: 
  - taqdim etilishi kerak bo'lgan ma'lumotlarning tuzilishini aniqlash; 
  - korxonada mavjud bo'lgan hujjat aylanishini tahlil qilish; 
  - hujjat aylanishining yangi tizimini ishlab chiqish. 
  Axborot   tuzilmasi,   birinchi   navbatda,   kalkulyatsiya   ob'ektlari
(bo'linmalar,   mahsulotlar,   shartnomalar   bo'yicha)   bo'yicha   daromadlar   va
xarajatlar turlarini tasniflashni o'z ichiga oladi. 
  Zamonaviy   sanoat   korxonasining   axborot   tizimining   strukturasini
shakllantirish   korxonaning   ichki   va   tashqi   bo'linishi   mumkin   bo'lgan   axborot
maydonini   sifat   jihatidan   tahlil   qilishdan   boshlanishi   kerak.   Ichki   ma'lumotlar
maydoni quyidagi ma'lumotlarni birlashtiradi: 
  - dastlabki hujjatlar; 
  - ichki hujjat aylanishi (qog'oz va elektron) ma'lumotlari, shu jumladan
barcha darajadagi rahbar va rahbarlarning buyruqlari va buyruqlari;    -   joriy   va   oldingi   davrlar   uchun   buxgalteriya   hisobi   va   boshqa
majburiy hisobotlar ma'lumotlari; 
  - moliyaviy-xo'jalik faoliyatini tahlil qilish natijalari. 
  Korxonaning   ichki   axborot   maydonining   sifati   boshqaruvning
tashkiliy   tuzilmasi   aniqligiga,   funktsional   majburiyatlarni   taqsimlashning
oqilonaligiga,   buxgalteriya   hisobining   ishonchliligiga   va   ish   jarayoni
sxemasining   etarli   darajada   samaradorligiga   bog'liq.   Ichki   axborot   maydoni
to'liqligi   va   ishonchliligi   tekshirilishi   mumkin   bo'lgan   o'zimizning   axborot
manbalarimiz   hisobidan   shakllantiriladi.   Tashqi   ma'lumotlar   turlari   va   uning
manbalari soni juda katta, asosiy turlari quyidagilardir: 
  - federal, mintaqaviy, mahalliy darajadagi normativ hujjatlar; 
  - sohaga oid me'yoriy va ma'lumotnoma hujjatlari; 
  -asosiy   sotish   bozorlari   va   xomashyo   sanoatining   holati   to'g'risidagi
ma'lumotlar; 
  - jahon iqtisodiyotining holati to'g'risidagi ma'lumotlar; 
  - hamkorlar va raqobatchilarning reklama va ma'lumotlari; 
  - mijozlardan olingan ma'lumotlar; 
  - maslahatchilar va ekspertlarning xulosalari, audit natijalari. 
  Tashqi   axborot   maydonini   yaratishda   yuzaga   keladigan   quyidagi
asosiy muammolarni ajratib ko'rsatish kerak: 
  1. Axborotning noaniqligi. Ba'zi ma'lumotlar (ayniqsa, ba'zi ommaviy
axborot   vositalarida   va   Internetda)   shubhali   ko'rinadi   va   ba'zi   hollarda   hatto
yolg'on. 
  2.   To’   liq   bo’   lmagan   ma’lumotlar.   Axborot   manbai   ataylab   yoki
beixtiyor   barcha   ma'lumotlarni   emas,   balki   uning   bir   qismini   taqdim   etishi
mumkin. 
  3. Axborotning nomuvofiqligi. Turli manbalardan olingan ma'lumotlar
bir-biriga zid bo'lishi mumkin va haqiqiy ma'lumotlarni aniqlash qiyin.    4.   Axborotning   ortiqchaligi.   Kerakli   ma'lumotlarni   ajratib   ko'rsatish
uchun ko'p harakat talab etiladi. 
  5.   Axborotlarning   xilma-xilligi.   Turli   manbalardan   olingan   ma'lumotlar   turli
formatlarda keladi. 
  Axborot oqimi quyidagi parametrlar bilan tavsiflanadi: 
  - yuzaga kelgan manba; 
  - oqim yo'nalishi; 
  - chastota; 
  - mavjudlik turi; 
  - uzatish va qabul qilish tezligi; 
  - oqim tezligi va boshqalar. 
  Korxonadagi axborot oqimlari: 
  1. korxona ishi to'g'risida hisobot so'rash; 
  2. korxona ishi haqida hisobot; 
  3. samaradorlikni ta'minlash talabi; 
  4. texnik ma'lumotlar; 
  5. axborot tizimlarining holati to'g'risidagi hisobot; 
  6. ishlab chiqarish hisoboti; 
  7. ish yuritish bo'yicha hisobot talab qilish; 
  8. ish yuritish bo'yicha hisobot; 
  9. talablar va yechimlar; 
  10. moliyaviy, xo'jalik va nizom faoliyati to'g'risidagi hisobotlar 
  11. ish sifatini oshirishga qo'yiladigan talablar; 
  12. ilmiy kengash ishining sifati to'g'risida hisobot; 
  13. ilmiy kengash ishi to'g'risida hisobot; 
  14. ilmiy kengash ishi to'g'risida hisobot so'rash; 
  15. bo'lim faoliyati to'g'risida hisobot so'rash; 
  16. bo'lim faoliyati samaradorligi to'g'risida hisobot; 
  17. tadbirkorlik faoliyati to'g'risida hisobot talab qilish;    18. tadbirkorlik faoliyati to'g'risida hisobot.
Korxonaning ichki va tashqi axborotlari
  Korxonani   samarali   axborot   markazi   sifatida   ko'rish   mumkin,   bu   erda
ham   tashqi,   ham   ichki   oqimlardagi   ma'lumotlar   qayta   ishlanadi,   ya'ni.   axborot
jarayoni amalga oshirilmoqda.
  Tashkilot turli darajadagi boshqaruvga ega, ularda ma'lum ma'lumotlar
oqimi aylanadi. Axborotni qayta ishlash uchun turli xil axborot texnologiyalari
qo'llaniladi, ular o'z nomlariga ega bo'lgan tegishli axborot tizimlari yordamida
amalga oshiriladi.
  Axborot   jarayoni   -   bu   quyidagi   elementar   axborot   aktlarining   butun
majmuasini   amalga   oshirish:   axborotni   qabul   qilish   yoki   yaratish,   uni   saqlash,
uzatish va ishlatish.
  Tashqi kiruvchi axborot oqimlari tashqi ishbilarmonlik muhitida tashqi
ishlab   chiqarilgan   axborotdir.   Tashqi   ishbilarmonlik   muhiti-korxonadan
tashqarida   faoliyat   yurituvchi   iqtisodiy,   siyosiy   va   boshqa   sub'ektlar   va   ular
bilan   korxona   o'rtasida   yuzaga   keladigan   munosabatlar   yig'indisidir.Tashqi
ishbilarmonlik   muhitining   tadbirkorlik   faoliyatiga   ta'sir   darajasi   har   xil.   Eng
muhimi, korxona doimiy ravishda o'zaro aloqada bo'lgan, korxonaning bevosita
muhitini (yoki mikro muhitini) tashkil etuvchi tashqi ishbilarmonlik muhitining
sub'ektlari:   mijozlar,   etkazib   beruvchilar,   sheriklar,   raqobatchilar,   soliq
organlari,   organlar   va   ommaviy   axborot   vositalari.   Mikromuhitdan   keladigan
ma'lumotlar   korxona   kundalik   faoliyatida   foydalanadigan   muntazam   kiruvchi
axborot oqimlarini tashkil qiladi.Makro muhitni, qoida tariqasida, faoliyati bilan
bevosita   o'zaro   ta'sir   qilmaydigan,   ishbilarmonlik   muhitining   umumiy
shartlarini   belgilamaydigan   sub'ektlari   tashkil   qiladi.   korxonaning.   Bunday
sub'ektlarning harakati  makromuhitni tavsiflovchi omillarning paydo bo'lishiga
olib   keladi.   Bu   omillarga   quyidagilar   kiradi:   siyosiy,   makroiqtisodiy,   ilmiy- texnikaviy, ishlab  chiqarish,  demografik,  huquqiy, ekologik,  ijtimoiy-madaniy.
Ushbu oqimlarni tartibsiz kiruvchi axborot oqimlari sifatida tavsiflash mumkin. 
  Ichki   axborot   oqimlari   korxona   ichida   aylanib   yuradigan   ma'lumotlar
orqali   shakllanadi.   Ushbu   oqimlar   tashqi   ma'lumotlarni   ham,   korxona   ichida
yaratilgan ma'lumotlarni ham o'z ichiga oladi. Shunday qilib, axborotga bo'lgan
ehtiyojni   qondirish   uchun   korxona   xodimlari   muntazam   kiruvchi,   tartibsiz
kiruvchi   va   ichki   axborot   oqimlaridan   foydalanishlari   mumkin.Ichki   oqimga
xodimlar   jamoasidagi   munosabatlarni   tavsiflovchi   ma'lumotlar   kiradi   (bosh
buxgalter,   bosh   direktor,   bosh   ofis   vakili,   bosh   buxgalter,   savdo   bo'yicha
menejerlar,   direktor   o'rinbosari,   ombor   mudiri,   hisobchi,   xizmat   ko'rsatish
muhandisi,   kotib,   haydovchi,   omborchilar,   yuk   ko'taruvchilar),   shuningdek
ishlab chiqarishda hosil bo'lgan bilimlar. 
  Tashqi   oqim   Yetkazib   beruvchilarning   ichki   oqimi;   -   mijozlar;   -
raqobatchilar; - iqtisodiy va siyosiy sub'ektlar - bosh direktor; - bosh kompaniya
vakili;   -   Bosh   hisobchi;   -   savdo   menejerlari;   -   Direktor   o'rinbosari;   -   ombor
menejeri;   -   buxgalter;   -   ishga   tushirish   muhandisi;   -   kotib;   -   haydovchi;   -
omborchilar; - harakatlanuvchilar.
  Korxona   uchun   tashqi   axborot   manbalari   sifatida   davlat,   axborot
markazlari va tarmoqlari, materiallar yetkazib beruvchilar, raqobatchilar, bozor
infratuzilmasi va boshqalar ishlaydi.
  Korxonaning   kirish   oqimi   tashqi   muhitdan   keladigan   ma'lumotlar
asosida shakllanadi.
  Chiqarilgan   axborot   oqimi   korxona   tomonidan   tashqi   muhitga
yo'naltiriladi   va   uning   ishlab   chiqarish   imkoniyatlari,   ishlab   chiqarilgan
tovarlari,   moddiy,   energiya,   kadrlar   va   axborot   ehtiyojlari   va   boshqalar
to'g'risidagi ma'lumotlarni o'z ichiga oladi.    Korxonaning   axborot   tizimi   axborot   oqimini   filtrlaydi   va   korxona
hayoti   uchun   zarur   bo'lgan   ma'lumotlarni   ajratib   ko'rsatadi,   uni   qarorlar   qabul
qilish uchun qulay shaklga aylantiradi.
  Axborot   oqimlarini   shakllantirishda   korxonaning   asosiy   vazifalari
quyidagilardan iborat:
  ·   Korxonani   boshqarish   tizimi   uchun   adekvat   axborot   resurslarini
shakllantirish;
  ·   Axborotning   takrorlanishini   bartaraf   etish   orqali   axborot   oqimlarini
optimallashtirish;
  · Axborot texnologiyalari va texnologiyalarini joriy etish hamda axborot
resurslarining   holati   (ularni   shakllantirish   va   ulardan   foydalanish)   o’   rtasidagi
tafovutni bartaraf etish.
  Ko'pgina   hodisalar   haqidagi   ma'lumotlarni   umumlashtirish   yoki   asl
hodisani   tavsiflash   orqali   ma'lumotlar   ma'lumotga   aylanadi.   Axborot   turli   xil
ma'lumotlar,   ko'plab   voqealar   haqida   bo'lishi   mumkin.   Biroq,   dastlabki
ma'lumotlarni   umumlashtirish   yoki   birlashtirish   va   ularni   ma'lumotga
aylantirishda   turli   xil   buzilishlar   paydo   bo'lishi   mumkin.   Keyin   ma'lumotni
tekshirish uchun yana birlamchi ma'lumotlar darajasiga "tushish" talab qilinadi.
Agar   biz   birlamchi   hujjatlardagi   ma'lumotlarni   ataylab   buzish   holatlarini
hisobga   olmasak,   unda   noto'g'ri   birlamchi   ma'lumotlar   xodimlar   yoki
buxgalteriya   tizimlarining   ishidagi   xatolar   natijasida   juda   kam   uchraydi.
Korxona rahbariga har bir asosiy hujjat bilan ishlash noqulay bo'lgani uchun va
bu   maqsadga   muvofiq   emasligi   sababli,   birlamchi   ma'lumotlar   operatsion
jurnallar, pivot jadvallar va ma'lumotlar bazalariga birlashtiriladi. 
  Ma'lumotlar   bazasi   -   bu   ob'ektlarning   holatini   va   ularning   ko'rib
chiqilayotgan   ob'ekt   sohasidagi   munosabatlarini   aks   ettiruvchi   ma'lumotlar
to'plami.   Ichki   axborot   oqimlari   korxona   ichida   aylanib   yuradigan   ma'lumotlar
orqali   shakllanadi.   Ushbu   oqimlar   tashqi   ma'lumotlarni   ham,   korxona   ichida
yaratilgan ma'lumotlarni ham o'z ichiga oladi. Shunday qilib, axborotga bo'lgan
ehtiyojni   qondirish   uchun   korxona   xodimlari   muntazam   kiruvchi,   tartibsiz
kiruvchi   va   ichki   axborot   oqimlaridan   foydalanishlari   mumkin.Ichki   oqimga
xodimlar   jamoasidagi   munosabatlarni   tavsiflovchi   ma'lumotlar   kiradi   (bosh
buxgalter, bosh direktor, bosh kompaniya vakili, bosh buxgalter, savdo bo'yicha
menejerlar,   direktor   o'rinbosari,   ombor   mudiri,   buxgalter,   ishga   tushirish
bo'yicha   muhandis,   kotib,   haydovchi,   omborchilar,   yuklovchilar),   shuningdek
ishlab   chiqarishda   hosil   bo'lgan   bilimlar   Davlat,   axborot   markazlari   va
tarmoqlari,   materiallar   yetkazib   beruvchilar,   raqobatchilar   vazifasini   bajaradi.
korxonaning tashqi axborot manbalari, bozor infratuzilmasi va boshqalar.
  Korxonaning   kirish   oqimi   tashqi   muhitdan   keladigan   ma'lumotlar
asosida shakllanadi.
  Chiqarilgan   axborot   oqimi   korxona   tomonidan   tashqi   muhitga
yo'naltiriladi   va   uning   ishlab   chiqarish   imkoniyatlari,   ishlab   chiqarilgan
tovarlari,   moddiy,   energiya,   kadrlar   va   axborot   ehtiyojlari   va   boshqalar
to'g'risidagi ma'lumotlarni o'z ichiga oladi.
  Korxonaning   axborot   tizimi   axborot   oqimini   filtrlaydi   va   korxona
hayoti   uchun   zarur   bo'lgan   ma'lumotlarni   ajratib   ko'rsatadi,   uni   qarorlar   qabul
qilish uchun qulay shaklga aylantiradi.
  Axborot   oqimlarini   shakllantirishda   korxonaning   asosiy   vazifalari
quyidagilardan iborat:
  ·   Korxonani   boshqarish   tizimi   uchun   adekvat   axborot   resurslarini
shakllantirish;
  ·   Axborotning   takrorlanishini   bartaraf   etish   orqali   axborot   oqimlarini
optimallashtirish;   · Axborot texnologiyalari va texnologiyalarini joriy etish hamda axborot
resurslarining   holati   (ularni   shakllantirish   va   ulardan   foydalanish)   o’   rtasidagi
tafovutni bartaraf etish.
  Tezis   tobora   ravshan   bo'lib   bormoqda:   tashkilotda   (korxonada)
ma'lumotlarning   yo'qolishi   samaradorlik   va   boshqaruvni   yo'qotishdir.   Shu
sababli,   axborot   tizimini   qurishda   qo'yiladigan   asosiy   maqsad   korxonada
mavjud   bo'lgan   barcha   axborot   oqimlarini   birlashtirish   uchun   sharoit
yaratishdir.
  Ko'pgina   hodisalar   haqidagi   ma'lumotlarni   umumlashtirish   yoki   asl
hodisani   tavsiflash   orqali   ma'lumotlar   ma'lumotga   aylanadi.   Axborot   turli   xil
ma'lumotlar,   ko'plab   voqealar   haqida   bo'lishi   mumkin.   Biroq,   dastlabki
ma'lumotlarni   umumlashtirish   yoki   birlashtirish   va   ularni   ma'lumotga
aylantirishda   turli   xil   buzilishlar   paydo   bo'lishi   mumkin.   Keyin   ma'lumotni
tekshirish uchun yana birlamchi ma'lumotlar darajasiga "tushish" talab qilinadi.
Agar   biz   birlamchi   hujjatlardagi   ma'lumotlarni   ataylab   buzish   holatlarini
hisobga   olmasak,   unda   noto'g'ri   birlamchi   ma'lumotlar   xodimlar   yoki
buxgalteriya   tizimlarining   ishidagi   xatolar   natijasida   juda   kam   uchraydi.
Korxona rahbariga har bir asosiy hujjat bilan ishlash noqulay bo'lgani uchun va
bu   maqsadga   muvofiq   emasligi   sababli,   birlamchi   ma'lumotlar   operatsion
jurnallar, pivot jadvallar va ma'lumotlar bazalariga birlashtiriladi.
Tarmoqlarni qurish. Mahlliy tarmoqlar
    Axborotni   bir   kompyuterdan   ikkinchi   kompyuterga   uzatish
muammosi hisoblash texnikasi  paydo b о ’lgandan beri mavjuddir. Axborotlarni
bunday   uzatish   alohida   foydalanilayotgan   kompyuterlarni   birgalikda   ishlashini
tashkil   qilish,   bitta   masalani   bir   necha   kompyuter   yordamida   hal   qilish
imkoniyatlarini   beradi.   Bundan   tashqari   har   bir   kompyuterni   ma’lum   bir
vazifani   bajarishga   ixtisoslashtirish   va   kompyuterlarning   resurslaridan birgalikda   foydalanish,   hamda   k о ’pgina   boshqa   muammolarni   ham   hal   qilish
mumkin b о ’ladi.
  Oxirgi vaqtda axborotlarni almashish usullari va vositalarini k о ’p
turlari taklif qilinmoqda: eng oddiyi fayllarni disklar yordamida kompyuterdan
kompyuterga   о ’tkazishdan   tortib,   to   butun   dunyo   kompyuterlarini   birlashtira
olish imkoniyatini beradigan Internet tarmog’igacha.
  K о ’pincha ― mahalliy tarmoqlar (lokalniye seti, LAN, Local Area
Network)   atamasini   aynan,   katta   b о ’lmagan,   mahalliy   о ’lchamli,   yaqin
joylashgan   kompyuterlar   ulangan   tarmoq,   ya’ni,   mahalliy   tarmoq   deb
tushiniladi.   Lekin   ba’zi   mahalliy   tarmoqlarning   texnik   k о ’rsatgichlariga   nazar
solsak,   bunday   atama   aniq   emasligiga   ishonch   hosil   qilish   mumkin.   Misol
uchun, ba’zi bir lokal tarmoqlar bir necha kilometr yoki bir necha   о ’n kilometr
masofadan   oson   aloqani   ta’minlay   olish   imkonini   beradi.   Bu   hol   esa,   bir
xonaning, bir  binoning  yoki  bir-biriga yaqin  joylashgan  binolarninggina  emas,
balki   bir   shaxar   doirasidagi   о ’lchamdir.   Boshqa   bir   tomondan   olib
qaraganimizda   global   tarmoq   orqali   (WAN,   Wide   Area   Network   yoki   GAN,
Global   Area   Network)   bir   xonada   joylashgan   ikki   yonma-yon   stoldagi
kompyuterlar   ham   axborot   almashinuvini   amalga   oshirishi   mumkin,   lekin
negadir   bunday   tashkil   qilingan   tarmoqni   hech   kim   mahalliy   tarmoq   deb
atamaydi.   Ikkita   yaqin   joylashgan   kompyuterlarni   interfeys   orqali   (RS232,
Centronics)   kabel   yordamida   bog’lash   mumkin,   yoki   hatto   kabelsiz   infraqizil
kanal   yordamida   ham   kompyuterlarni   bog’lash   mumkin.   Lekin   bunday
bog’lanish   ham   mahalliy   tarmoq   deb   atalmaydi.   Balki,   mahalliy   tarmoq   ta’rifi
xuddi   kichik   tarmoq   kabi   b о ’lib,   k о ’p   b о ’lmagan   kompyuterlarni   bog’lashdir.
Haqiqatdan,   mahalliy   tarmoq   k о ’p   hollarda   ikkitadan   to   bir   necha   о ’nlab
kompyuterlarni   о ’z   tarkibiga   oladi.   Lekin,   ba’zi   bir   mahalliy   tarmoqlarning
cheklangan imkoniyatlari ancha yuqori b о ’lib, abonentlarning soni mingtagacha
yetishi mumkin. Bunday tarmoqni kichik tarmoq deb atash balki not о ’g’ridir.   Ba’zi   mualliflar   mahalliy   tarmoqni   «k о ’p   kompyuterlarni   uzviy
bog’lovchi   tizim»   deb   ta riflashadi.   Bu   holda   axborot   kompyuterlardanʻ
kompyuterlarga   vositachisiz   va   bir   turdagi   uzatish   muhiti   orqali   amalga
oshiriladi   deb   faraz   qilinadi.   Biroq   hozirgi   zamon   mahalliy   tarmoqlarida   bir
turdagi   uzatish   muhiti   haqida   gap   yuritib   b о ’lmaydi.   Misol   uchun,   bir   tarmoq
doirasida   har   turdagi   elektr   kabellari   va   shuningdek   shisha   tolali   kabellar   ham
ishlatilishi   mumkin.   Axborot   uzatishni   «vositachisiz»   ta’rifi   ham   juda   aniq
emas,   chunki   hozirgi   zamon   mahalliy   tarmoqlarida   turli   konsentrator,
kommutator,   y о ’naltirgichlar   (marshrutizatori)   va   k о ’priklardan   (mosti)
foydalaniladi.   Axborotlarni   uzatish   jarayonida   uzatilayotgan   axborotlarga
murakkab   ishlov   beruvchi   bu   vositalarni   vositachi   deb   qabul   qilinadimi   yoki
y о ’qmi?, unchalik tushunarli emas.
  Balki,   foydalanuvchilar   aloqa   mavjudligini   his   qilmaydigan
tarmoqni   mahalliy   tarmoq   deb   qabul   qilinishi   aniq   b о ’lar.   Mahalliy   tarmoqqa
ulangan kompyuterlar bir virtual kompyuter kabidir, ularning resurslari hamma
foydalanuvchilar   uchun   bemalol   b о ’lishi   kerak   b о ’lib,   alohida   olingan
kompyuter resurslaridan foydalanishdan kam qulay b о ’lmasligi lozim. Bu holda
qulaylik   deb   birinchi   navbatda   aniq   yuqori   tezlikda   resurslarga   ega   b о ’lish,
ilovalar orasidagi axborot almashinuvini foydalanuvchi sezmagan holda amalga
oshirilishidir.
  Bunday ta’rifda sekin ishlovchi global tarmoq ham, keskin amalga
oshiriladigan   ketma-ket   yoki   parallel   portlar   ham   mahalliy   tarmoq
tushunchasiga   t о ’g’ri   kelmaydi.   Bunday   ta’rifdan   kelib   chiqadiki,   keng
tarqalgan   kompyuterlarning   tezligi   oshishi   bilan,   mahalliy   tarmoq   orqali
uzatiladigan   axborot   tezligi   ham   albatta   oshishi   kerak.   Agar   yaqin   о ’tmishda
axborot almashinish tezligi 1 – 10 Mbit/s yetarli deb hisoblangan b о ’lsa, hozirda
esa  о ’rtacha tezlikdagi tarmoq 100 Mbit/s tezlikda axborot uzata oluvchi tarmoq
hisoblanadi.   1000   Mbit/s   va   undan   ham   ortiq   tezlikda   axborot   uzata   oluvchi vositalar ustida ham aktiv ish olib borilmoqda. Kam tezlikda aloqa  о ’rnatish esa
tarmoq shaklida ulangan virtual kompyuterning ishlash tezligini pasaytiradi.
  Shunday qilib, mahalliy tarmoqlarni boshqa har qanday tarmoqdan
asosiy   farqi   –   yuqori   tezlikda   axborot   almashinuvidir.   Lekin   bu   birgina   farq
b о ’lib qolmay, boshqa omillar ham muhim ahamiyatga ega.
  Masalan,   axborotlarni   uzatishda   xatolikni   keskin   kamaytirish
lozim.   Juda   tez,   lekin   xato   axborot   uzatish   bema’nilikdir,   chunki   uni   yana
qaytadan  uzatish  kerak b о ’ladi   va  shuning uchun  mahalliy  tarmoqlarda  albatta
maxsus yuqori sifatli aloqa vositalaridan foydalaniladi.
  Yana   tarmoqning   asosiy   texnik   k о ’rsatgichlaridan   biri   katta
yuklamada   ishlash   imkoniyatidir,   ya’ni   axborot   almashish   tezligi   (yana
boshqacha   qilib   aytganda,   katta   trafik   bilan).   Tarmoqda   q о ’llanilayotgan
axborot   almashinuvini   boshqaruvchi   mexanizm   unumli   b о ’lmasa,   u   holda
kompyuterlar   axborot   uzatish   uchun   k о ’p   vaqt   navbat   kutib   qolishi   mumkin.
Navbat   kelganidan   s о ’ng   katta   tezlikda   va   bexato   axborot   uzatilsa   ham,
tarmoqdan   foydalanuvchiga   baribir   tarmoq   resurslaridan   foydalanish   uchun
ma lum vaqt kutishga tʻ о ’g’ri keladi.
  Har qanday axborot uzatishni boshqarish mexanizmi kafolatlangan
ravishda   ishlashi   uchun,   oldindan   tarmoqqa   ulanishi   mumkin   b о ’lgan
kompyuterlar, axborotlar soni ma’lum b о ’lishi kerak. Rejalashtirilganidan k о ’p
kompyuterlarni tarmoqqa ulanishi, yuklamaning oshishiga olib kelishi natijasida
har qanday mexanizm ham axborotlarni uzatishga ulgira olmay qolishi tabiiydir.
Nihoyatda, tarmoq deb bu s о ’zning tub ma’nosi kabi, shunday axborot uzatish
tizimini   tushunish   kerakki,   u   mahalliy   bir-necha   о ’nlab   kompyuterlarni
birlashtirgan b о ’lishi lozim.
  Shunday   qilib,   mahalliy   hisoblash   tarmoqlarning   (MHT)   farq
qiluvchi belgilarini shakllantirish mumkin b о ’ladi:
✓ axborotni katta tezlikda uzatish va yuqori tezlikda   о ’tkazish
imkoniyati mavjud b о ’lishi; ✓ uzatish   davrida   xatolikning   darajasi   kamligi   (yuqori   sifatli
aloqa kanallar).
✓ axborotlarni uzatishda mumkin b о ’lgan xatolik ehtimoli 10-7
– 10-8 darajada b о ’lishi;
✓ axborot uzatishning unumli   va   tez   amalga   oshiruvchi
mexanizmi b о ’lishi;
✓ tarmoqqa ulangan kompyuterlar  soni chegaralangan va aniq
b о ’lishi kerak.
  Berilgan   tarifdan   kelib   chiqadiki;   global   tarmoq   mahalliy
tarmoqdan quyidagilar bilan farq qiladi: cheklanmagan abonentga m о ’ljallangan
va   sifatli   b о ’lmagan   kanallardan   ham   foydalaniladi;   axborot   uzatish   tezligi
nisbatan   kam,   axborot   almashish   mexanizmi   ham   nisbatan   tezlik   b о ’yicha
kafolatlanmagandir.   Global   tarmoqlarda   eng   muhimi   aloqa   sifati   emas,   balki
aloqaning mavjudligidir.
  K о ’pincha   kompyuter   tarmoqlarining   yana   bir   turi   -   shaxar
tarmog’i   (MAN,   Metropolitan   Area   Network)   mavjudligini   qayd   qilishadi,
odatda   ular   global   tarmoqlarga   yaqin   b о ’lib,   ba’zida   mahalliy   tarmoqlarning
ba’zi xususiyatlarigaham  ega b о ’ladilar. Masalan,  yuqori sifatli aloqa kanallari
va   nisbatan   yuqori   tezlikdagi   axborot   almashinuvi   bilan   о ’xshashdir.   Bu
xususiyat   shaxar   tarmog’i   ham   mahalliy   tarmoq   (MXT   afzalliklari   bilan)
b о ’lishi mumkin ekanligini k о ’rsatadi.
  Haqiqatdan, hozirda mahalliy tarmoq bilan global tarmoqning aniq
chegarasini   о ’tkazish mumkin b о ’lmay qoldi. K о ’pchilik mahalliy tarmoqlarda
global   tarmoqqa   chiqish   imkoniyati   bor,   lekin   axborotni   uzatish,   axborot
almashinuvini tashkil qilish prinsipi, odatda global tarmoqda qabul qilingandan
ancha farq qiladi. Mahalliy tarmoqdan foydalanuvchilar uchun global tarmoqqa
ulanish imkoniyati faqatgina bir resursgina b о ’lib qoladi xolos.   Mahalliy hisoblash (MHT) tarmoqdan har turdagi raqamli axborot
uzatilishi   mumkin:   axborotlar,   tasvirlar,   telefon   s о ’zlashuvlari,   elektron   xatlar
va   x.   k.   Tasvirlarni   uzatish   masalasi,   ayniqsa   t о ’laqon   dinamik   tasvirlarni
uzatish   tarmoqdan   yuqori   tezlik   talab   qiladi.   Odatda   mahalliy   tarmoqda
quyidagi   resurslardan;   disk   maydonidan,   printerlaridan   va   global   tarmoqqa
chiqish   imkoniyatlaridan   birgalikda   foydalaniladi.   Lekin   bu   imkoniyatlar
mahalliy   tarmoq   vositalarining   imkoniyatlarini   bir   qismidir.   Masalan,   ular   har
turdagi   kompyuterlararo   axborot   almashinuvini   ham   amalga   oshiradi.   Tarmoq
abonenti b о ’lib faqat kompyuter emas, balki boshqa qurilmalar ham b о ’la oladi.
Masalan   printerlar,   plotterlar.   Mahalliy   tarmoqlar   tarmoqning   hamma
kompyuterlarida parallel hisoblash sistemasini tashkil qilish imoniyatini beradi.
Bunday   tizim   murakkab   matematik   masalalarni   yechishni   k о ’p   marotaba
tezlashtiradi.
  Shuningdek   mahalliy   tarmoqlar   yordamida   murakkab   texnologik
jarayonlarni   ham   boshqarish   mumkin   yoki   bir   vaqtning   о ’zida   bir   necha
kompyuter yordamida tadqiqot qurilmalarini ham boshqarish imkonini beradi.
  Lekin   xotiradan   chaqirish   kerak   emaski,   mahalliy   hisoblash
tarmoqlarning ham  ba’zi kamchiliklari  bor. Xodimlarni   о ’qitishga, q о ’shimcha
qurilmalarga,   tarmoq   dasturiy   ta’minotiga,   ulash   kabellariga   q о ’shimcha
sarflanadigan   mablag’dan   tashqari   tarmoqni   rivojlantirish,   resurslariga   ega
b о ’lishni   boshqarish,   b о ’lishi   mumkin   b о ’lgan   nosozliklarni   tuzatish   va
tarmoqni  ishlashini  nazorat  qiluvchi, ya’ni tarmoqning boshqaruvchisi  ma’mur
(administrator)   b о ’lishi   kerak.   Tarmoq   kompyuterni   joyidan   k о ’chirilishini
chegaralaydi,   aks   holda   ulash   uchun   kabellar   о ’tkazish   lozim   b о ’ladi,   bundan
tashqari,   tarmoq   viruslarni   tarqalishi   uchun   qulay   muhitga   egadir,   shuning
uchun   alohida   kompyuterlarga   qaraganda   himoya   masalalariga   katta   e tiborʻ
berilishi lozim.   Shu   mavzu   doirasida   tarmoq   nazariyasining   muhim
tushunchalaridan   b о ’lgan   server   va   mijoz   tushunchalarini   ham   k о ’rish
darkordir.
  Server   –   tarmoq   abonenti   b о ’lib,   u   о ’z   resurslarini   boshqa
abonentlarga   foydalanishga   berib,   lekin   о ’zi   boshqa   abonentlar   resurslaridan
foydalanmaydi,   ya’ni   faqat   tarmoqqa   ishlaydi.   Tarmoqda   server   bir   nechta
b о ’lishi   mumkin.   Ajratilgan   server-bu   server   faqat   tarmoq   masalalari   uchun
xizmat   qiladi.   Ajratilmagan   server   tarmoqqa   xizmat   k о ’rsatishdan   tashqari
boshqa masalalarni ham hal qilishi mumkin.
  Mijoz   –   faqat   tarmoq   resurslaridan   foydalanib,   tarmoqqa   о ’z
resurslarini   ajratmaydigan   tarmoq   abonentiga   aytiladi,   ya’ni   tarmoq   unga
xizmat qiladi. Kompyuter – mijoz ham k о ’pincha ish stansiyasi deyiladi. Odatda
har bir kompyuter bir vaqtning   о ’zida ham mijoz va shuningdek server b о ’lishi
mumkin. K о ’pincha server va mijozni kompyuterni   о ’zi deb tushunilmaydi, bu
kompyuterda ishlatilayotgan dasturiy ilovalarni tushuniladi. Bu holda tarmoqqa
о ’z   resurslarini   berayotgan   ilova   serverdir,   faqat   tarmoq   resurslaridan
foydalanayotgan ilova esa mijozdir.
Mahaliy hisobash tarmoq topologiyasi
  Kompyuter tarmog’ining topologiyasi (joylashtirilishi, tuzilishi, tarkibi)
deganda odatda biz bir-biriga nisbatan kompyuterlar tarmoqda joylashganligi va
aloqa   y о ’llarini   ulash   usullarini   tushunamiz.   Muhimi   shundaki   topologiya
tushunchasi   avvalam   bor   mahalliy   tarmoqlargagina   tegishlidir,   chunki   bu
tarmoqlarda aloqaning tuzilishini osongina kuzatish imkoni mavjud.
  Tarmoq   topologiyasi   qurilmalariga   q о ’yiladigan   talablarni,   ish-
latiladigan kabel turini, axborot almashishning b о ’lishi mumkin b о ’lgan va eng
qulay   boshqarish   usulini,   ishonchli   ishlashini,   tarmoqni   kengaytirish
imkoniyatini belgilaydi. Foydalanuvchida har doim ham tarmoq topologiyasini
tanlash   imkoniyati   b о ’lmasada,   asosiy   topologiyalarning   xususiyatlarini,
afzallik va kamchiliklarini, balki, hamma bilishi kerakdir. Tarmoqni uch xil topologiyasi mavjuddir:
➢ shina   (bus),   hamma   kompyuterlar   bitta   aloqa   y о ’liga   parallel
ulangan   va   axborot   har   bir   kompyuterdan   bir   vaqtning   о ’zida   qolgan
kompyuterlarga uzatiladi 
Shina tarmoq topologiyasi  
➢ yulduz   (zvezda,   star)   bitta   markaziy   kompyuterga   qolgan   hamma
tashqi   kompyutrlar   ulanadi,   har   bir   kompyuter   alohida   о ’z   aloqa   y о ’llaridan
foydalanadi 
Yulduz tarmoq topologiyas
➢ halqa   (kolso,   zing),   har   bir   kompyuter   har   doim   axborotni   faqat
bitta   zanjirda   joylashgan   keyingi   kompyuterga   uzatadi,   axborotni   esa   zanjirda bitta   oldinda   joylashgan   kompyuterdan   oladi   va   bu   zanjir   yopiq   ya’ni
halqasimondir
Halqa tarmoq topologiyasi 
Amaliy qisim 
  Korxonaning axborot tarmog'ini qurish  Qurilgan tarmoq uchun borib qaytish vaqtini hisoblash 
  Borib qaytish vaqtini hisoblash uchun ushlanishlarning kattaliklari jadvali Segmentlar tipi
1 2 3 4 5
10BASE5 200
m 10BASE5 200
m 10BASE-FB
2000 m 10BASE-FB
1000 m 10BASE-FB
1000 m
6 7 8 9 10
10BASE-FB
500 m 10BASE-FB
500 m 10BASE2 150
m 10BASE-T 100
m 10BASE2 185 m
11 12 13 14 15
10BASE5 200
m 10BASE2 185
m 10BASE2 150
m 10BASE2 100 10BASE2 100
m 16 17 18 19 20
10BASE5 100
m 10BASE2 100
m 10BASE2 100  10BASE2
185 m 10BASE5 200
m
Paketlarning mumkin bo’ lgan o’ tish marshrutlarini  aniqlash
N Jo’ natuvchi/Qabul
qiluvchi O’ tish marshruti
1   Server0 - PC0   S1-S3-S4-S20
2   Server1 - PC19   S2-S3-S5-S8
3   PC2 - PC15   S19-S14-S5-S10
4   PC5 - PC13   S17-S7-S6-S12
5   PC12 - PC2   S13-S6-S4-19
6   PC7 - Server0   S16-S7-S3-S1
7   PC4 - PC5   S18-S4-S7-S14
8   PC16 - PC10   S9-S5-S6-S14
9   PC3 - PC9   S18-S4-S7-S15
10   PC16 - PC6   S9-S5-S7-S6
11   PC14 - PC11   S11-S13
12   PC14 - Server1   S11-S6-S3-S2
13   PC18 - PC12   S8-S5-S6-S13
14   PC19 - PC16   S8-S9
15   PC16 - Server0    S9-S5-S3-S1
16   PC8 - Server1    S15-S7-S3-S2
17   PC3 - PC0   S18-S20
18   PC6 - PC9   S16-S15
19   PC4 - Server1    S18-S4-S3-S2
20   PC12 - Server0    S12-S6-S3-S1 Borib qaytish vaqtini hisoblash
1.  11   ,8 + 500 × 0,0866 + 55 + 169,   5 + 200 × 0,0866 = 509,72
2.  11,8 + 500 × 0,0866 + 55 + 169,5 + 150 × 0,1026 + 188,5 = 482
2.  11,8 + 185 × 0,1026 + 30,8 + 69,   +185 × 0,1026 + 188,5 =  = 438,562

Korxonaning axborot oqimlari

Купить
  • Похожие документы

  • O‘zbekiston Respublikasida makroiqtisodiy barqarorlikni ta’minlash kurs ishi
  • Ispaniyaning turistik salohiyati. Ispaniya iqtisodiyoti
  • INDIVIDUAL COMFORT MChJ da AMALIYOT HISOBOTI
  • Qurilish tashkilotlarida ishlab chiqarish xarajatlari hisobi va qurilish ishlari tannarxini kalkulyatsiya qilish
  • Polipropilen chiqindilаri аsosidа texnik idishlаr olish texnologiyasini tаkomillаshtirish (Q=11500 ty)

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha