Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 20000UZS
Размер 774.8KB
Покупки 0
Дата загрузки 03 Июнь 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Nurali Axmedov

Дата регистрации 24 Октябрь 2024

0 Продаж

Korxonaning axborot tizimlarini shakllantirish

Купить
1 Korxonaning taqsimlash tarmog'ini shakllantirish
                                             Mundarija:
Kirish ………………………………………………………………….3
I.  bob:   Korxona tashkiliy tuzilmasining xususiyatlari
1.1.  Korxonaning tashkiliy tuzilmalari - misol……………………………….......5
1.2.   Korxonaning tashkiliy tuzilmasining xususiyatlari…………………………..8
1.3.  Afzalliklar va kamchiliklarmoslashuvchan va byurokratik tuzilmalar………10
II.   bob:   Korxona   foydasi:   foydani   shakllantirish   va   taqsimlash,
foydalanishni hisobga olish va tahlil qilish
2.1.  Foydali funksiyalar…………………………………………………………..18
2.2.  Foydani taqsimlashning umumiy printsipi…………………………………..22
Xulosa …………………………………………………………………30
Foydalanilgan adabiyotlar………………………………………….. 31
                                                         
2 Kirish
Har   bir   korxona   uchun   raqobatning   kuchayishi   sharoitida   o‘zi   yaratayotgan
mahsulotning   raqobatbardoshligini   saqlab   qolish   va   oshirish   vazifasi   birinchi
o‘ringa   chiqadi.   Barqaror   rivojlanish   strategiyasini   amalga   oshirishda
rahbariyatning   doimiy   sa’yharakatlari   natijasida   raqobatda   g‘alaba   qozonishga   va
o‘z maqsadlariga erishishga e’tibor qaratilayotgan korxonalar soni ortib bormoqda.
Iqtisodiyotni   modernizatsiya   qilish   sharoitida   barqaror   rivojlanish   strategiyasini
shakllantirish   muammosi   tashqi   muhitning   o‘zgaruvchanligi   kuchayishi   va
korxonalarning   raqobatdosh   ustunliklarini   shakllantirish   va   amalga   oshirishning
ko‘plab   jihatlari   yetarli   darajada   ilmiy   va   uslubiy   jihatdan   ishlab   chiqilmaganligi
sababli   alohida   dolzarb   bo‘lib   qolmoqda.   Korxonani   strategik   boshqarish
muammosi,   shuningdek,   korxonalarni   boshqarishda   raqobatbardoshlikni
baholashning   zamonaviy   usullari   va   raqobat   strategiyalarini   ishlab   chiqish
mexanizmlariga   to‘liq   egalik   qilishdan   uzoqligi   sababli   amaliy   nuqtayi   nazardan
ham   dolzarbdir.   Hozirgi   vaqtda   strategiyaning   ko‘plab   ta’riflari   mavjud,   ularning
barchasi strategiya tushunchasi bilan birlashtirilgan, bu strategiyaning kelajakdagi
holatiga   ta’sir   qiluvchi   strategik   qarorlarni   ishlab   chiqish   va   qabul   qilish   asosini
tashkil etadigan ongli va puxta o‘ylangan korxonani tashqi muhit bilan bog‘lovchi
vosita   sifatidagi   me’yorlar   va   qoidalar   to‘plamidir.   O‘z   mohiyatiga   ko‘ra,
“strategiya   -   bu   asosiy   maqsadga   erishish   uchun   muammolar   va   resurslarning
ustuvorliklarini   belgilaydigan   uzoq   yillarga   mo‘ljallangan   umumiy   harakatlar
dasturi   hisoblanadi.   U   asosiy   maqsadlar   va   ularga   erishishning   asosiy   usullarini
shunday   shakllantiradiki,   korxona   va   tashkilotlar   shu   asosida   yagona   harakat
yo‘nalishini   oladi”.   Barqaror   rivojlanish   strategiyasini,   odatda,   bozorni   strategik
boshqarish   deb   tushunish   lozim.   Chunki,   ta’rifga   “bozor”   so‘zining   kiritilishi
strategik   qarorlar   ichki   omillarga   qaraganda   bozor   va   tashqi   muhitning
rivojlanishini   ko‘proq   hisobga   olish   kerakligini   anglatadi.   Strategiyada,
shuningdek, boshqaruv jarayoni reaktiv holatda emas, balki faol bo‘lishi kerakligi
ta’kidlanadi.   Faol   strategiya   yordamida   rahbarlar   nafaqat   tashqi   muhitdagi
3 voqealarga   ta’sir   o‘tkazishga   harakat   qiladilar,   balki   pozitsiya   egallashga
urinadilar.
Muallif   tomonidan   o‘tkazilgan   ilmiy   tadqiqotlarga   muvofiq,   barqaror
rivojlanish   strategiyaning   mohiyati   uchta   muhim   savolga   javob   berishdan   iborat
ekanligi ta’kidlanadi, xususan:
-korxonaning hozirgi holati qanday? 
-uch, besh, o‘n yildan keyin qaysi lavozimda bo‘lishni xohlaysiz? 
-istalgan pozitsiyaga qanday erishish mumkin? 
Birinchi   savolga   javob   berish   uchun   rahbarlar   kelajakdagi   o‘z   mavqeini   hal
qilishdan   oldin   korxonaning   hozirgi   holatini   yaxshi   tushunishlari   kerak.   Bu   esa
strategik   qarorlar   qabul   qilish   jarayonini   o‘tmish,   hozirgi   va   kelajakdagi
vaziyatlarni   tahlil   qilish   uchun   tegishli   ma’lumotlar   bilan   ta’minlaydigan   axborot
asosini talab qiladi. Ikkinchi savol, barqaror rivojlanish strategiyasining kelajakka
yo‘naltirilganligi kabi muhim xususiyatlarni aks ettiradi. Bunga javob berish uchun
nimaga   intilish,   qanday   maqsadlarni   qo‘yish   kerakligini   aniq   belgilash   kerak.
Barqaror   rivojlanish   strategiyasining   uchinchi   masalasi   tanlangan   strategiyani
amalga   oshirish   bilan   bog‘liq   bo‘lib,   uning   davomida   oldingi   ikki   bosqichlarga
zarur   holatlarda   tuzatishlar   kiritish   mumkin.   Ushbu   bosqichning   eng   muhim
tarkibiy   qismlari   yoki   cheklovlari   zahiraviy   yoki   mavjud   resurslar,   boshqaruv
tizimi, tashkiliy tuzilma va tanlangan strategiyani amalga oshiradigan xodimlardan
iborat bo‘lib, xodimlar tomonidan amalga oshiriladi. I. Ansoff barqaror rivojlanish
strategiyasini   ikkita   bir-birini   to‘ldiruvchi,   strategik   pozitsiyani   tahlil   qilish   va
tanlash   va   real   vaqt   rejimida   tezkor   boshqaruv   kabi   quyi   tizimlardan   iborat   deb
hisoblashni   tavsiya   qiladi.   Shunday   qilib,   barqaror   rivojlanish   strategiyasi,
strategik   rejalashtirishdan   farqli   o‘laroq,   samarali   yo‘naltirilgan   tizim   bo‘lib,   u
strategiyani amalga oshirish jarayonini, shuningdek, baholash va nazoratni hisobga
oladi. Bundan tashqari, barqaror rivojlanish strategiyasini amalga oshirish strategik
menejmentning   asosiy   qismidir,   chunki   amalga   oshirish   mexanizmlari   mavjud
bo‘lmaganda, strategik reja faqat xayol bo‘lib qolar edi. 
4 I.  bob:   Korxona tashkiliy tuzilmasining xususiyatlari
1.1.  Korxonaning tashkiliy tuzilmalari - misol.
Reja   va   dasturlarni   amalga   oshirishga   vazifa,   huquq   va   majburiyatlarni
tegishli taqsimlash orqali xodimlarning birgalikdagi faoliyatini samarali boshqarish
imkonini   beruvchi   tashkiliy   tuzilmani   barpo   etish   orqali   erishiladi.   Korxona
rahbariyati   strategik   rejalarga   mos   keladigan   va   atrof-muhit   bilan   samarali
hamkorlikni   ta'minlaydigan   va   ko'zlangan   maqsadlarga   erishishni   ta'minlaydigan
tashkiliy tuzilmani tanlashi kerak.
Korxonaning tashkiliy tuzilmasi sxemasi
Tashkiliy   tuzilma   ish   vazifalarini   taqsimlash,   guruhlash   va
muvofiqlashtirishning rasmiy sxemasini bildiradi.
Tashkiliy tuzilmaning xarakteristikasi oltita asosiy elementni o'z ichiga oladi:
 mehnat vazifalarining ixtisoslashuvi;
 departamentlashtirish;
 buyruqlar zanjiri;
 nazorat   qilish   darajasi   (bitta   menejer   uchun   bo'ysunuvchilarning   maksimal
soni bilan o'lchanadi);
 markazlashtirish va markazsizlashtirish;
 rasmiylashtirish.
 Mehnat vazifalarini ixtisoslashtirish butun hajmni alohida elementlarga va /
yoki   bosqichlarga   bo'lish   va   tor   doiradagi   vazifalar,   operatsiyalar   yoki
protseduralarni bajarish uchun xodimni tayinlashdan iborat.  Keyinchalik individual
5 ish   vazifalari   guruhlangan   yondashuv   bo'limlarga   bo'linish   deb   ataladi.   Tashkilot
tuzilmasini shakllantirishda beshta yondashuv mavjud:
 1.   Funktsional   yondashuv   shundan   iboratki,   ish   vazifalari   va   profil
mutaxassislarini   bo'limlarga   guruhlash   faoliyat   turlari   va   malakalariga   muvofiq
amalga   oshiriladi   -   muhandislik   bo'limi,   buxg   alteriya   hisobi,   marketing,   ishlab
chiqarish
Korxonaning tashkiliy tuzilmalari - misol
Rasm. bitta. Korxonaning tashkiliy tuzilmalari: funktsional tuzilmaga misol  2.
Bo'linish  yondashuvi  bilan  o'zini   o'zi  ta'minlaydigan  bo'linmalarni  yaratish  uchun
asos ishlab chiqarilgan mahsulotlar va amalga oshirilgan dasturlarning o'xshashligi
yoki geografik omilning ta'siri  Rasm.
Rasm. 2. Korxonaning tashkiliy tuzilmalari: bo'linma tuzilishiga misol
6 3.   Matritsali   yondashuv   bo'linish   va   funktsional   buyruq   zanjirlarining
birgalikda   mavjudligidan   iborat   bo'lib,   ularning   kesishishi   natijasida   ikki
tomonlama   bo'ysunish   zanjiri   paydo   bo'ladi:   bir   vaqtning   o'zida   xodimlar.ikkita
bevosita   menejer   -   ishlab   chiqishda   yoki   amalga   oshirishda   o'zlari   ishtirok   etgan
loyiha   yoki   mahsulot   menejeriga   va   funktsional   bo'lim   boshlig'iga   (3-rasm)
javobgardirlar.
Rasm. 3. Korxonaning tashkiliy tuzilmalari: matritsa tuzilishiga misol
Tuzilmani shakllantirishda "yangi", yanada moslashuvchan va moslashuvchan
yondashuvlarga quyidagilar kiradi:
1. Muayyan   vazifalarni   amalga   oshirishni   tashkil   qilish   uchun   jamoaviy
yondashuv qo'llaniladi.  Asosiy bo limlar faoliyatini muvofiqlashtirish uchunʻ
turli guruhlar tuzilishi mumkin.
2. Tarmoqli   yondashuvda   tashkilot   "siqilgan"   bo'lib,   unda   yetakchi   rol   va
asosiy   o'rinni   broker   egallaydi,   uning   roli   telekommunikatsiya
texnologiyalaridan   foydalangan   holda   boshqa   bo'limlar   bilan   o'zaro
aloqalarni   ta'minlashdan   iborat.   Bo'limlar   geografik   jihatdan   butun   dunyo
bo'ylab   tarqalgan   bo'lishi   mumkin,   ularning   faoliyati   mustaqildir,   broker
xizmatlarining   narxi   foyda   bilan   shartnoma   shartlari   asosida   to'lanadi.
Korxonaning tashkiliy tuzilmasining bunday sxemasi shaklda aks ettirilgan.
7 Tashkiliy   tuzilmani   tanlashga   tashkilot   ichida   ham ,   tashqarisida   ham   ko ' plab
vaziyat   omillari   ta ' sir   qiladi :   biznes   ko ' lami ,   uning   o ' ziga   xos   xususiyatlari ,   tashqi
muhitning   harakatchanlik   darajasi ,   kompaniya   qaysi   sohaning   xususiyatlari .
ishlaydi   va   hokazo .
1.2  Korxonaning   tashkiliy   tuzilmasining   xususiyatlari
Bu   tashqi   muhit   uchun   yanada   sezgir   axborot   nazorati   tizimlarining
rivojlanishiga   olib   keladi ; - strategik   rivojlanishda   kutilmagan   hodisalarning   paydo
bo ‘ lishi ,   masalan ,   davlat   byudjetini   sekvestrlash ,   bu   strategik   qarorlarni
rejalashtirish   davrlaridan   tashqarida   qabul   qilishga   majbur   qiladi ,   ya ’ ni   barqaror
rivojlanish   strategiyasini   rejalashtirish   davrlarida   tashqi   muhitdagi   o ‘ zgarishlarga
tezkor   javob   berish   bilan   tavsiflanadi .   Bunday   kutilmagan   hodisalarni   ushlash
uchun   real   vaqt   rejimida   ma ’ lumotlarni   yig ‘ ish ,   tahlil   qilish   va   strategik   qarorlar
qabul   qilish   tizimlari   yaratilmoqda  ( onlayn   tizim );
- barqaror   rivojlanish   strategiyasining   tashqi   o ‘ zgarishlarga   munosabati   ikki
tomonlama   bo ‘ ladi ,  ya ’ ni   uzoq   muddatli   va   bir   vaqtning   o ‘ zida   tezkordir .
Uzoq   muddatli   javob   strategik   rejalarga   kiritilgan ,   tezkor   javob   real   vaqt
rejimida   rejalashtirilgan   sikldan   tashqarida   amalga   oshiriladi ; - barqaror   rivojlanish
strategiyasida   tashqi   muhit   berilgan   va   o ‘ zgarmas   jarayon   sifatida   qaralmaydi ,
unga   korxona   va   tashkilot   moslashishi   kerak .  Aksincha, tashqi muhitni o‘zgartirish
usullari va strategiyalari ko‘rib chiqiladi;
-barqaror   rivojlanish   strategiyasi   oldingi   barcha   boshqaruv   tizimlarining
elementlarini o‘z ichiga oladi, ya’ni byudjetlashtirishni, nisbatan barqaror omillarni
baholash   uchun   ekstrapolyatsiyadan   foydalanishni,   strategik   rejalashtirish
elementlarini   qo‘llashni,   shuningdek,   real   vaqt   rejimida   strategik   qarorlarni
moslashtirish uchun zarur bo‘lgan takomillashtirishni o‘z ichiga oladi.
Yuqorida   tadqiqot   elementlaridan   kelib   chiqib,   barqaror   rivojlanish
strategiyasining   yana   bir   ta’rifi   -   bu   mavjud   salohiyatdan   maqbul   foydalanish   va
tashqi   o‘zgarishlarga   moyil   bo‘lib   qolish   imkonini   beruvchi   o‘zgaruvchan   va
noaniq muhitda tashkilot maqsadlariga erishishni ta’minlash faoliyatidir.
8 Barqarorlik   rivojlanish   strategiyalarini   ishlab   chiqadigan   va   amalga
oshiradigan   korxonalar   nafaqat   o‘zlarining   farovonligiga,   balki   jamiyat   va   butun
atrof-muhitning   farovonligiga   hissa   qo‘shadigan   bir   qator   muhim   natijalarga
erishishlari mumkin. Korxonalar uchun barqaror rivojlanish strategiyalari haqidagi
maqolaning   xulosasi   sifatida   quyidagi   asosiy   natijalar   va   ustuvorliklarni   ajratib
ko‘rsatish   mumkin:   -raqobatbardoshlikni   oshirish.   Barqaror   amaliyotlarni   faol
ravishda   integratsiyalashgan   korxonalar   ko‘pincha   bozorda   raqobatbardoshligi
oshishini payqashadi. Bu iste’molchilar va hamkorlar tomonidan ekologik toza va
ijtimoiy  mas’uliyatli  tovarlar  va  xizmatlarga  talab  ortib  borayotgani   bilan bog‘liq
bo‘ladi;   -manfaatdor   tomonlar   bilan   munosabatlarni   yaxshilash.   Barqarorlik
masalalari   bo‘yicha   shaffoflik   va   ochiqlik   mijozlar,   investorlar,   xodimlar   va
jamoatchilik o‘rtasida ishonch va sodiqlikni  mustahkamlashga yordam  beradi. Bu
korxonaning   ijobiy   imidjini   yaratadi   va   uning   obro‘sini   mustahkamlaydi;   -xavfni
kamaytirish   va   chidamlilikni   oshirish.   Barqaror   rivojlanish   strategiyalari   qayta
tiklanmaydigan   resurslarga   qaramlikni   kamaytiradi,   shuningdek,   emissiya   va
chiqindilarni   kamaytiradi,   shu   orqali   ekologik   va   tartibga   soluvchi   xavflarni
kamaytirish bo‘yicha choratadbirlar yaratiladi.
Bu   korxonalarning   tashqi   tajovuzlarga   va   qonunchilikdagi   o‘zgarishlarga
chidamliligini   oshiradi;   -iqtisodiy   samaradorlik.   Barqaror   rivojlanish   doirasida
resurslardan   samarali   foydalanish   va   ishlab   chiqarish   jarayonlarini
optimallashtirish   xarajatlarni   kamaytirishga   olib   kelishi   mumkin.   Energiyani
tejovchi   texnologiyalar,   chiqindilarni   kamaytirish   va   materiallarni   qayta   ishlash
ko‘pincha xarajatlarni tejashga olib keladi;
-innovatsiyalar va yangi bozorlarni rivojlantirish.
Barqarorlikka   e’tibor   innovatsiyalarni   rag‘batlantiradi,   chunki   korxonalar
atrof-muhitga   ta’sirini   kamaytirish   va   ijtimoiy   ehtiyojlarni   qondirishning   yangi
usullarini izlaydilar. Bu yangi bozorlar va mijozlar segmentlariga kirishni ochishi
mumkin;
  -jamiyatlarning   turmush   sifati   va   farovonligini   oshirish.   Barqaror
amaliyotlarni   amalga   oshiruvchi   korxonalar   ijtimoiy   rivojlanish   va   atrof-muhitni
9 yaxshilashga   hissa   qo‘shadi,   bu   esa   aholining   hayot   sifatini   yaxshilashga   va
kelajak avlodlar uchun tabiiy resurslarni saqlashga yordam beradi;
  -brend   va   iste’molchilarning   sodiqligiga   ijobiy   ta’sir   qilish.   Barqaror
rivojlanish   brendni   mustahkamlaydi   va   tobora   ko‘proq   e’tibor   qaratayotgan
iste’molchilarning   sodiqligini   oshiradi;   -ekologik   toza   va   ijtimoiy   yo‘naltirilgan
mahsulotlar. Barqarorlikka intilayotgan korxonalar ko‘pincha ushbu iste’molchilar
bilan ustunlikka erishadilar, bu esa sodiq iste’molchi bazasini yaratish va sotishni
oshirishga yordam beradi;
  -iste’dodlarni jalb qilish va saqlab qolish. Barqarorlik va ijtimoiy mas’uliyat
sohasida   faol   bo‘lgan   korxonalar   ishchilar,   ayniqsa   yuqori   axloqiy   standartlarga
ega   korxonalarda   ishlashni   xohlaydigan   yoshlar   uchun   jozibadordir.   Bu   iqtidorli
xodimlarni jalb qilish va kadrlar almashinuvini kamaytirishga yordam beradi;
-moliyaga kirish. Investorlar va kredit tashkilotlari moliyaviy qarorlarni qabul
qilishda  korxonalarning  barqarorligini  ko‘proq  hisobga  olishadi.  Aniq  barqarorlik
strategiyasiga   ega   bo‘lgan   korxonalar   ko‘pincha   qulay   shartlarda   investitsiya   va
kredit olish imkoniyatiga ega bo‘ladi;
-ijtimoiy   kapital   va   mahalliy   hamjamiyat   bilan   hamkorlikni   yaxshilash.
Mahalliy   hamjamiyatlarda   faol   ishtirok   etadigan   va   ularga   hissa   qo‘shadigan
korxonalar   o‘zlarining   ijtimoiy   kapitalini   kuchaytiradilar.   Bu   mahalliy   hokimiyat
organlari   va   jamoatchilik   bilan   munosabatlarni   yaxshilaydi,   bu   esa   kelajakdagi
loyihalarning muvaffaqiyati uchun xizmat qilishi mumkin. Xulosa qilib aytganda,
barqaror rivojlanish strategiyasi nafaqat global ekologik va ijtimoiy muammolarni
hal   qilishga   yordam   beradi,   balki   biznesning   rivojlanishi   va   muvaffaqiyati   uchun
yangi imkoniyatlar  ochadi. Bunday strategiyani  ishlab chiqish va amalga oshirish
barqaror  amaliyotlarni  korxona  faoliyatining  barcha  jabhalariga  integratsiyalashni
talab   qiladi,   chunki   natijalar   sog‘lom   iqtisodiyot,   jamiyat   va   atrof-muhitga   hissa
qo‘shadigan harakatga arziydi.
1.3. Afzalliklar va kamchiliklarmoslashuvchan va byurokratik tuzilmalar
Ierarxik   deb   ham   ataladigan   byurokratik   tuzilmalar   soniga   chiziqli,
funksional,   bo’linish   va   boshqalar   kiradi.   Moslashuvchan   (organik)   tuzilmalar
10 orasida   matritsa,   loyiha,   tarmoq   va   boshqalar   ajralib   turadi.   Bularning   xarakterli
xususiyatlari. tashkiliy tuzilmalar 1-jadvalda keltirilgan.
1-jadval.   Byurokratik   va   moslashuvchan   tashkiliy   tuzilmalarning   afzalliklari
va kamchiliklari
byurokratik tuzilma Moslashuvchan tuzilma
Pros •   Bo'ysunuvchi   va   rahbar   o'rtasida
aniq aloqalar mavjud
•   Bo'ysunuvchilarni   to'liq   nazorat
qilish
• Inqirozlarga tezkor javob • Samarali motivatsiya
•   Xodimlarning   yuqori
darajadagi mas'uliyati
• Xodimlar tashabbusi
•   Turli   darajadagi
xodimlar   o rtasidaʻ
tezkor   ma lumotlar	
ʼ
almashinuvi
Kasalliklar • Axborotning sekin harakatlanishi
• Xodimlarning past javobgarligi
• Xodimlar tashabbuskorligi yo q	
ʻ
• Kuch kurashi •   Nazoratdan   chiqib
ketish ehtimoli
•   Malakali   xodimlarni
topishda qiyinchiliklar
Umuman   olganda,   korxonaning   tashkiliy   tuzilmalari   (masalan,   byurokratik
tuzilmalar)   barqaror   tashqi   muhitda   ishlaydigan   kompaniyalar   uchun,   organik
tuzilmalar   esa   juda   o'zgaruvchan   sharoitlarda   ishlashga   majbur   bo'lgan   firmalar
uchun ko'proq mos keladi. tez.
Qiyosiy xarakteristikalartashkiliy tuzilmalar
MChJ korxonasining tashkiliy tuzilmasi, uning qurilish xususiyatlariga qarab,
aniq belgilangan afzalliklar va kamchiliklarga ega, ular 2-jadvalda aks ettirilgan.
2-jadval. Tashkiliy tuzilmalarning qiyosiy tavsiflari
Ism Tavsif Foydalar Cheklovlar
11 Lineer Korxonaning tashkiliy sxemasi 
vazifalar va vakolatlar 
boshqaruvchidan bo'ysunuvchiga 
o'tkazilganda va hokazolar zanjiri 
orqali tuziladi. Bunda 
boshqaruvning ierarxik darajalari 
shakllanadi Oddiylik va boshqarish 
qulayligi Har qanday darajadagi menejer har 
qanday boshqaruv funktsiyasida 
malakali va samarali bo'lishi kerak.
Yuqori diversifikatsiyalangan va 
geografik jihatdan tarmoqlangan 
biznesni samarali boshqarish 
mumkin emas
Xodimlar Tashkilotda shtab (boshqaruv 
apparati) yaratilmoqda. Uning 
tarkibiga kiritilgan mutaxassislar 
(masalan, huquqshunoslar, kadrlar 
tayyorlash va malakasini oshirish 
bo'yicha mutaxassislar va 
boshqalar) top-menejerlar va 
chiziqli menejerlarga maslahat 
beradilar Tarmoqli menejerlarga 
qo yiladigan talablar ʻ
darajasini pasaytirish va
ularning ishini 
osonlashtirish Korxonaning tashkiliy tuzilmasining
bunday turi shtab-kvartirasining 
yo'qligi yoki cheklanganligi bilan 
tavsiflanadi
Funktsional Alohida bo'limlar uchun (ishlab 
chiqarish, sotish, marketing, 
moliya vah.k.) muayyan 
boshqaruv funktsiyalari, vazifalari 
va mas'uliyatlari aniq belgilangan Har bir funktsional 
sohada faoliyatni 
optimallashtirish. Bu 
mahsulot assortimenti 
nisbatan doimiy 
bo'lganda va tashkilot 
asosan bir xil turdagi 
boshqaruv vazifalarini 
hal qilganda 
samaraliroq bo'ladi Bo'limlarning hech biri umuman 
korporativ maqsadlarga erishishdan 
manfaatdor emas, bo'limlar o'rtasida
ziddiyatlarni keltirib chiqaradi.
O rta bo g indagi menejerlarning tor	
ʻ ʻ ʻ
ixtisosligi tufayli katta iqtidorlar 
zaxirasini tayyorlashdagi 
qiyinchiliklar.
Atrof-muhit o zgarishlariga sekin 	
ʻ
javob
Divizion Tashkilotni mahsulot yoki xizmat 
turi, mijozlar guruhi yoki mintaqa 
bo yicha bo linmalarga bo lish	
ʻ ʻ ʻ Mahsulot yoki 
xizmatlarning keng 
assortimentiga ega 
yirik, geografik jihatdan
tarqoq kompaniyalar 
uchun samarali tuzilma.
Ma'lum mahsulotlar 
(xizmatlar), 
iste'molchilar guruhlari 
yoki hududlarga e'tibor 
qaratish imkonini 
beradi. Turli bo linmalarda ishlarning 	
ʻ
takrorlanishi (jumladan, funktsional 
birliklar tomonidan bajariladigan) 
bilan bog liq xarajatlarning oshishi
ʻ
12 O zgaruvchan ʻ
texnologiya, mijozlar 
talabi va raqobat 
sharoitlariga tez javob 
beradi
Loyiha Muayyan muammoni hal qilish 
uchun yaratilgan, vaqt bilan 
cheklangan vaqtinchalik tuzilma. 
Mutaxassislar guruhiga 
bo'ysunadigan va zarur resurslarga
ega bo'lgan loyiha menejeri Xodimlarning barcha 
sa'y-harakatlari aniq bir 
muammoni hal qilishga 
qaratilgantopshiriq Loyiha tugagandan so ng loyiha 	
ʻ
ishtirokchilarini to liq yoki 	
ʻ
kafolatlangan ish bilan ta minlash 	
ʼ
mumkin emas.
Guruhning ish yuki va resurslarni 
taqsimlash bilan bog liq muammolar	
ʻ
Matrisa Matrix tashkiloti tuzilmaviy 
(odatda funktsional) bo linmalarga	
ʻ
bo lingan va yuqori boshqaruvga 	
ʻ
bo ysunuvchi loyiha menejerlari 
ʻ
tayinlanadi. Loyihalarni amalga 
oshirish jarayonida menejerlar 
funktsional bo'linmalar 
xodimlarining faoliyatini 
vaqtincha nazorat qiladi. Loyiha 
faoliyati doirasidan tashqarida 
bo'lgan barcha ishlarda bu 
xodimlar o'z bo'limlari 
boshliqlariga bo'ysunadilar Moslashuvchanlik va 
tashqi muhit 
o zgarishlariga javob 	
ʻ
berish tezligi.
Resurslarni tezda qayta 
taqsimlash imkoniyati Xodimlarning ikki tomonlama 
bo'ysunishi tufayli buyruqlar birligi 
tamoyilining buzilishi.  Resurslarni 
taqsimlash bo'yicha nizolarning 
paydo bo'lishi
Korxona   egalari   hisobot   davrida   korxonaning   sof   foydasi   shakllangan
taqdirda   kapitaldagi   ishtirokdan   o’z   ulushini   olishdan   manfaatdordirlar.   Foydani
shakllantirish   va   taqsimlash   turli   xil   mulkchilik   shaklidagi   korxonalar   uchun
ma'lum   nuanslarga   ega.   Shunday   qilib,   kompaniya   faoliyati   natijalariga   ko'ra,
egalari ma'lum  bir  moliyaviy mukofot olishlari  mumkin. Bular aksiyalar  bo'yicha
dividendlar,   tashkilotning   ustav   kapitalidagi   o'z   hissasiga   muvofiq   chegirmalar
bo'lishi mumkin.
Dividendlar to'lash to'g'risidagi qaror umumiy yig'ilishda qabul qilinadi. Agar
egalari   oddiy   aktsiyalarga   ega   bo'lsalar,   hatto   ular   sof   taqsimlanmagan   foyda
olsalar   ham,  ular   to'lov   ololmasligi   mumkin.   Qaror   aksiyadorlar   yig'ilishida   ovoz
13 berish   yo'li   bilan   qabul   qilinadi.   Ayrim   hollarda   kelajakda   hozirgidan   bir   necha
baravar   yuqori   dividendlar   olish   uchun   barcha   foydani   ishlab   chiqarishni
rivojlantirishga yo'n altirish maqsadga muvofiqdir.
Iste'molga   ajratilgan   mablag'   o'z   hissasiga   ko'ra   taqsimlanadi.   Kompaniya
to'laydigan  dividendlar   miqdori  uning  bozor   qiymatini   belgilaydi.   Shuning  uchun
bu protsedura juda mas'uliyat bilan ko'rib chiqiladi.
Moliyaviy faoliyat
Ishlab   chiqarishni   rivojlantirish   korxonaning   sof   foydasi   hisobidan
moliyalashtiriladi. Shakllanish vafoyda taqsimoti bu jarayonni rag'batlantirishning
eng   muhim   omilidir.   Olingan   summadan   dividendlar   to'lanadi,   keyin   esa   qolgan
mablag'lardan tegishli mablag'lar to'ldiriladi.
Avvalo   zahira   yaratiladi.   Bu   kompaniyaning   moliyaviy   barqarorligini
oshiradigan miqdor. Ammo uning hajmi juda katta bo'lishi mumkin emas, chunki
kapital   ishlashi   va   foyda   keltirishi   kerak.   Qolgan   mablag'lar   uskunalarni
modernizatsiya   qilish,   xodimlarni   o'qitish,   yangi   ishlab   chiqarish   liniyalari   va
texnologiyalarini   sotib   olish,   innovatsion   ishlanmalarni   o'tkazish   va   hokazolarga
sarflanadi.
Bu   tashqi   muhit   uchun   yanada   sezgir   axborot   nazorati   tizimlarining
rivojlanishiga olib keladi; -strategik rivojlanishda kutilmagan hodisalarning paydo
bo‘lishi,   masalan,   davlat   byudjetini   sekvestrlash,   bu   strategik   qarorlarni
rejalashtirish   davrlaridan   tashqarida   qabul   qilishga   majbur   qiladi,   ya’ni   barqaror
rivojlanish   strategiyasini   rejalashtirish   davrlarida   tashqi   muhitdagi   o‘zgarishlarga
tezkor   javob   berish   bilan   tavsiflanadi.   Bunday   kutilmagan   hodisalarni   ushlash
uchun   real   vaqt   rejimida   ma’lumotlarni   yig‘ish,   tahlil   qilish   va   strategik   qarorlar
qabul qilish tizimlari yaratilmoqda (onlayn tizim);
-barqaror   rivojlanish   strategiyasining   tashqi   o‘zgarishlarga   munosabati   ikki
tomonlama bo‘ladi, ya’ni uzoq muddatli va bir vaqtning o‘zida tezkordir.
Uzoq   muddatli   javob   strategik   rejalarga   kiritilgan,   tezkor   javob   real   vaqt
rejimida rejalashtirilgan sikldan tashqarida amalga oshiriladi; -barqaror rivojlanish
strategiyasida   tashqi   muhit   berilgan   va   o‘zgarmas   jarayon   sifatida   qaralmaydi,
14 unga korxona va tashkilot moslashishi kerak. Aksincha, tashqi muhitni o‘zgartirish
usullari va strategiyalari ko‘rib chiqiladi;
-barqaror   rivojlanish   strategiyasi   oldingi   barcha   boshqaruv   tizimlarining
elementlarini o‘z ichiga oladi, ya’ni byudjetlashtirishni, nisbatan barqaror omillarni
baholash   uchun   ekstrapolyatsiyadan   foydalanishni,   strategik   rejalashtirish
elementlarini   qo‘llashni,   shuningdek,   real   vaqt   rejimida   strategik   qarorlarni
moslashtirish uchun zarur bo‘lgan takomillashtirishni o‘z ichiga oladi.
Yuqorida   tadqiqot   elementlaridan   kelib   chiqib,   barqaror   rivojlanish
strategiyasining   yana   bir   ta’rifi   -   bu   mavjud   salohiyatdan   maqbul   foydalanish   va
tashqi   o‘zgarishlarga   moyil   bo‘lib   qolish   imkonini   beruvchi   o‘zgaruvchan   va
noaniq muhitda tashkilot maqsadlariga erishishni ta’minlash faoliyatidir.
Barqarorlik   rivojlanish   strategiyalarini   ishlab   chiqadigan   va   amalga
oshiradigan   korxonalar   nafaqat   o‘zlarining   farovonligiga,   balki   jamiyat   va   butun
atrof-muhitning   farovonligiga   hissa   qo‘shadigan   bir   qator   muhim   natijalarga
erishishlari mumkin. Korxonalar uchun barqaror rivojlanish strategiyalari haqidagi
maqolaning   xulosasi   sifatida   quyidagi   asosiy   natijalar   va   ustuvorliklarni   ajratib
ko‘rsatish   mumkin:   -raqobatbardoshlikni   oshirish.   Barqaror   amaliyotlarni   faol
ravishda   integratsiyalashgan   korxonalar   ko‘pincha   bozorda   raqobatbardoshligi
oshishini payqashadi. Bu iste’molchilar va hamkorlar tomonidan ekologik toza va
ijtimoiy  mas’uliyatli  tovarlar  va  xizmatlarga  talab  ortib  borayotgani   bilan bog‘liq
bo‘ladi;   -manfaatdor   tomonlar   bilan   munosabatlarni   yaxshilash.   Barqarorlik
masalalari   bo‘yicha   shaffoflik   va   ochiqlik   mijozlar,   investorlar,   xodimlar   va
jamoatchilik o‘rtasida ishonch va sodiqlikni  mustahkamlashga yordam  beradi. Bu
korxonaning   ijobiy   imidjini   yaratadi   va   uning   obro‘sini   mustahkamlaydi;   -xavfni
kamaytirish   va   chidamlilikni   oshirish.   Barqaror   rivojlanish   strategiyalari   qayta
tiklanmaydigan   resurslarga   qaramlikni   kamaytiradi,   shuningdek,   emissiya   va
chiqindilarni   kamaytiradi,   shu   orqali   ekologik   va   tartibga   soluvchi   xavflarni
kamaytirish bo‘yicha choratadbirlar yaratiladi.
Bu   korxonalarning   tashqi   tajovuzlarga   va   qonunchilikdagi   o‘zgarishlarga
chidamliligini   oshiradi;   -iqtisodiy   samaradorlik.   Barqaror   rivojlanish   doirasida
15 resurslardan   samarali   foydalanish   va   ishlab   chiqarish   jarayonlarini
optimallashtirish   xarajatlarni   kamaytirishga   olib   kelishi   mumkin.   Energiyani
tejovchi   texnologiyalar,   chiqindilarni   kamaytirish   va   materiallarni   qayta   ishlash
ko‘pincha xarajatlarni tejashga olib keladi;
-innovatsiyalar va yangi bozorlarni rivojlantirish.
Barqarorlikka   e’tibor   innovatsiyalarni   rag‘batlantiradi,   chunki   korxonalar
atrof-muhitga   ta’sirini   kamaytirish   va   ijtimoiy   ehtiyojlarni   qondirishning   yangi
usullarini izlaydilar. Bu yangi bozorlar va mijozlar segmentlariga kirishni ochishi
mumkin;
  -jamiyatlarning   turmush   sifati   va   farovonligini   oshirish.   Barqaror
amaliyotlarni   amalga   oshiruvchi   korxonalar   ijtimoiy   rivojlanish   va   atrof-muhitni
yaxshilashga   hissa   qo‘shadi,   bu   esa   aholining   hayot   sifatini   yaxshilashga   va
kelajak avlodlar uchun tabiiy resurslarni saqlashga yordam beradi;
  -brend   va   iste’molchilarning   sodiqligiga   ijobiy   ta’sir   qilish.   Barqaror
rivojlanish   brendni   mustahkamlaydi   va   tobora   ko‘proq   e’tibor   qaratayotgan
iste’molchilarning   sodiqligini   oshiradi;   -ekologik   toza   va   ijtimoiy   yo‘naltirilgan
mahsulotlar. Barqarorlikka intilayotgan korxonalar ko‘pincha ushbu iste’molchilar
bilan ustunlikka erishadilar, bu esa sodiq iste’molchi bazasini yaratish va sotishni
oshirishga yordam beradi;
  -iste’dodlarni jalb qilish va saqlab qolish. Barqarorlik va ijtimoiy mas’uliyat
sohasida   faol   bo‘lgan   korxonalar   ishchilar,   ayniqsa   yuqori   axloqiy   standartlarga
ega   korxonalarda   ishlashni   xohlaydigan   yoshlar   uchun   jozibadordir.   Bu   iqtidorli
xodimlarni jalb qilish va kadrlar almashinuvini kamaytirishga yordam beradi;
-moliyaga kirish. Investorlar va kredit tashkilotlari moliyaviy qarorlarni qabul
qilishda  korxonalarning  barqarorligini  ko‘proq  hisobga  olishadi.  Aniq  barqarorlik
strategiyasiga   ega   bo‘lgan   korxonalar   ko‘pincha   qulay   shartlarda   investitsiya   va
kredit olish imkoniyatiga ega bo‘ladi;
-ijtimoiy   kapital   va   mahalliy   hamjamiyat   bilan   hamkorlikni   yaxshilash.
Mahalliy   hamjamiyatlarda   faol   ishtirok   etadigan   va   ularga   hissa   qo‘shadigan
korxonalar   o‘zlarining   ijtimoiy   kapitalini   kuchaytiradilar.   Bu   mahalliy   hokimiyat
16 organlari   va   jamoatchilik   bilan   munosabatlarni   yaxshilaydi,   bu   esa   kelajakdagi
loyihalarning muvaffaqiyati uchun xizmat qilishi mumkin. Xulosa qilib aytganda,
barqaror rivojlanish strategiyasi nafaqat global ekologik va ijtimoiy muammolarni
hal   qilishga   yordam   beradi,   balki   biznesning   rivojlanishi   va   muvaffaqiyati   uchun
yangi imkoniyatlar  ochadi. Bunday strategiyani  ishlab chiqish va amalga oshirish
barqaror  amaliyotlarni  korxona  faoliyatining  barcha  jabhalariga  integratsiyalashni
talab   qiladi,   chunki   natijalar   sog‘lom   iqtisodiyot,   jamiyat   va   atrof-muhitga   hissa
qo‘shadigan harakatga arziydi.
17 II. bob:  Korxona foydasi: foydani shakllantirish va taqsimlash,
foydalanishni hisobga olish va tahlil qilish
2.1.  Foydali funksiyalar
Bozor iqtisodiyoti sharoitidagi har bir tashkilot foyda olish uchun ishlaydi. Bu
kompaniya   tomonidan   mavjud   resurslardan   foydalanish   samaradorligining   asosiy
maqsadi va ko'rsatkichidir. Foyda shakllanishining, shuningdek, taqsimlanishining
ma'lum xususiyatlari mavjud. Kompaniyaning keyingi faoliyati ushbu jarayonning
to'g'riligi   va   asosliligiga   bog'liq.   Korxona   foydasini   qanday   shakllantirish   va
foydani taqsimlash haqida keyinroq muhokama qilinadi.
Umumiy ta'rif
Korxonalarning iqtisodiy mazmunini, foydasini shakllantirish va taqsimlashni
hisobga   olgan   holda,   moliyaviy   natija   sifatidagi   tushunchaning   mohiyatiga
chuqurroq   kirib   borish   kerak.   Uni   aniqlash   belgilangan   metodologiyaga   muvofiq
amalga oshiriladi. Tashkilot faoliyatining natijasi asosiy, investitsion va moliyaviy
daromadlar   va   foydadirtadbirlar.   Uning   asosida   ko'rib   chiqilayotgan   davrda
korxona   faoliyatining   samaradorligi   baholanadi.   Ko'rsatkich   dinamikada   ko'rib
chiqiladi,   bu   esa   unga   ta'sir   qilgan   o'zgarishlar   va   omillarni   aniqlash   imkonini
beradi.
Hisoblashning   boshlang'ich   nuqtasi   mahsulotlarni   sotishdan   tushgan   tushum
miqdoridir. Shuningdek, asosiy mahsulotlarni sotishdan tashqari tranzaktsiyalardan
olingan daromadni ham hisobga olishingiz kerak.
Foyda - natijaviy ko'rsatkich. Bu daromad va sarflangan resurslar  o'rtasidagi
farq sifatida aniqlanadi. Agar bunday harakatning natijasi ijobiy bo'lsa, bu samarali
boshqaruv,   ishlab   chiqarish   jarayonini   kerakli   darajada   tashkil   etishdan   dalolat
beradi. Hisoblashning salbiy natijasi bilan kompaniya hisobot davrida zarar ko'rgan
deb   aytishimiz   mumkin.   Bunday   holda,   siz   tashkilot   faoliyatiga   salbiy   ta'sirlarni
bartaraf etish yo'llarini izlashingiz kerak.
Korxonalar foydasining iqtisodiy mazmunini, shakllanishi  va taqsimlanishini
o'rganish jarayonida shuni  ta'kidlash kerakki, hisob-kitobda bozor bahosida sotish
uchun mablag'larning umumiy miqdori hisobga olinadi. Ammo bu aktsiz va QQSni
18 o'z   ichiga   olmaydi.   Xarajat   olingan   summadan   chegirib   tashlanadi.   Bu
mahsulotlarni ishlab chiqarishda qilingan xarajat.
Uchta asosiy foyda turi mavjud:
 amalga oshirishdan;
 ishlamaydi;
 boshqa qimmatbaho narsalarni sotishdan.
Foydaga   ta'sir   qiluvchi   ko'plab   omillar   mavjud.   Bu   sotish   hajmi,   ishlab
chiqarish   tarkibi   va   tannarxi,   mahsulotlarning   bozor   narxi   bo'lishi   mumkin.
Bilvositabu ko'rsatkichga tayyor mahsulot sifati, sanoatdagi vaziyat, inflyatsiya va
boshqalar ta'sir qiladi.
Korxona   foydasini   shakllantirish   va   taqsimlashning   muayyan   tamoyillari
mavjud.   Boshqaruv   jarayonida   ishlab   chiqarish   jarayonini   tashkil   etishning
to'g'riligi,   korxonaning   moliyaviy   sohasi   nazorat   qilinadi.   Moliyaviy   natijaning
tuzilishi   baholanadi,   unga   ta'sir   qilgan   omillar   aniqlanadi.   Tahlilchilar   tayyor
mahsulot   va   blankalarni   sotishdan,   investitsion   va   moliyaviy   faoliyatdan   tushgan
foyda miqdorini aniqlaydilar.
Bu ko rsatkich bir qator koeffitsientlarni hisoblashda qo llaniladi:ʻ ʻ
 rentabellik;
 sof foydaning o zgarishi;	
ʻ
 operatsion xarajatlarni o'rganish;
 aktivlarni boshqarishda samaradorlik;
 qarzga xizmat ko rsatish;
ʻ
 likvidlik;
 ishlash;
 material iste'moli;
 bozor raqamlari;
 boshqa.
Sanoat   korxonasi   foydasini   shakllantirish   va   taqsimlash   jarayonlarini   tahlil
qilish   nafaqat   kompaniya   menejerlari   va   mulkdorlarini,   balki   investorlar   va
19 kreditorlarni  ham   qiziqtiradi.   Shuning uchun  bunday muhim   ko'rsatkich   va uning
shakllanishining tuzilishi ma'lum bir chastota bilan belgilanadi.
Foyda   -   ortiqcha   tovarning   qiymati.   Berilgan   qiymatni   amalga   oshirish
vaqtida   daromad   olinadi.   Bu   ko'rsatkich   tashkilotning   o'z   sohasidagi
muvaffaqiyatining   ko'rsatkichidir.   Korxona   foydani   turli   darajalarda   olishi
mumkin. Dabunga qarab, u yalpi, soliqdan oldin, savdo yoki sof bo'lishi mumkin.
Biznes   daromadlarining   har   xil   turlari   mavjud.   Ularning   shakllanishi,
tarqalishi   va   ishlatilishi   ma'lum   bir   metodologiyaga   muvofiq   sodir   bo'ladi.
Moliyaviy   natijalar   kompaniyani   boshqarishda   ishtirok   etadi.   Rejalashtirish   va
strategiklashtirish   jarayonida   foydani   ko‘paytirishning   zaxiralari   va   yo‘llari
izlanadi.   Kompaniya   hisobot   davrida   nafaqat   zararsiz   ishlashga,   balki   maksimal
daromad   olishga   intiladi.   Korxona   foydasini   shakllantirish   va   taqsimlash
tamoyillarini hisobga olgan holda uning funktsiyalarini tushunishingiz kerak:
1. Taxminiy.   Foyda   mutlaq   yoki   nisbiy   ko'rinishda   taqdim   etilishi
mumkin.   Ularning   tahlili   kompaniyaning   asosiy,   investitsion,   moliyaviy   faoliyati
samarali   yoki   samarali   emasligini,   joriy   davrda   boshqaruv   qarorlari   maqsadga
muvofiqmi   yoki   yo'qmi,   kompaniyaning   istiqbollari   qanday   ekanligini   aniqlash
imkonini   beradi.   Bunda   korxona   faoliyatining   yakuniy   natijasiga   barcha
omillarning   ta’sirini   hisobga   olish   mumkin.   Moddiy,   mehnat,   pul   yoki   boshqa
resurslar qanday sarflanganligi taxmin qilinadi.
2. Ogohlantiruvchi.   Foyda   miqdori   barcha   xodimlarning   kerakli
moliyaviy   natijani   olishdan   manfaatdorligini   ko'rsatadigan   indikativ   qiymatdir.
Daromad darajasi ishchilarning ular shug'ullanayotgan faoliyatdan qoniqishini aks
ettiradi.   Foyda   ko'rsatkichiga   ko'ra,   ishlab   chiqarishda   mehnatga   haq   to'lash
darajasi etarli yoki yo'qligini, motivatsiya tizimining to'g'ri qurilganligini aniqlash
mumkin.   Aynan   moliyaviy   natijani   taqsimlash   mexanizmi   rivojlanishning   u   yoki
bu   sohasini   rag'batlantirishga   imkon   beradi.   Ehtimol,   hozirgi   sharoitda
ishchilarning   ish   haqini   oshirish   yoki   innovatsion   texnologiyalarni   rivojlantirish
kerak.   Ba'zi   hollarda   asosiy   vositalarni   yangilash   yoki   aktsiyadorlarga   yuqori
dividendlar   to'lash   va   shu   bilan   kompaniyaning   bozordagi   qiymatini   oshirish
20 maqsadga   muvofiqdir.   Foyda   tanlangan   yo'nalishda   rivojlanish   uchun
rag'batlantiruvchi omildir.
Korxona   foydasini   shakllantirish,   taqsimlash,   foydalanish   jarayonini   tahlil
qilish nihoyatda muhimdir. Gap shundaki, kompaniyaning bozor qiymati bevosita
ushbu   ko'rsatkichga   bog'liq.   Bu   tashkilotning   farovonligiga   ta'sir   qiladi,   o'z
sanoatida   raqobatdosh   ustunliklarga   ega   bo'ladi.   Foyda   hajmiga   salbiy   ta'sir
ko'rsatadigan   omillar   aniqlanganda   ularni   bartaraf   etish   usullari   ishlab   chiqiladi.
Shuning uchun moliyaviy natijalar doimiy ravishda tahlil qilinadi. Bu ish ma'lum
chastota bilan amalga oshiriladi.
2.2.  Foydani taqsimlashning umumiy printsipi
Korxona foydasini shakllantirish va taqsimlash mexanizmi qonun hujjatlarida
belgilangan.   Bu   kompaniyaning   moliyaviy   natijalarini   ko'rsatishni
standartlashtirish uchun zarurdir. Ularning faoliyati shaffofroq bo'ladi, axborotdan
uchinchi   tomon   foydalanuvchilari   tomonidan   tushunish   va   baholash   osonroq
bo'ladi. Daromad - bu kompaniyaning hisobot davrida o'z faoliyati davomida olgan
barcha   mablag'larining   yig'indisidir.   U   muayyan   tuzilishga   ega.   Sof   daromadni
hisoblash   tamoyilini   tushunishning   eng   yaxshi   usulimoliyaviy   hisobotlar.
Kompaniya moliyaviy natijalar to'g'risidagi hisobotni tuzadi, u № 2 shakl deb ham
ataladi.   Kompaniya   foydasini   shakllantirish   va   taqsimlash   ushbu   hujjatni
tayyorlashdan boshlanadi.
Ushbu   texnikaga   ko'ra,   birinchi   navbatda   daromadning   bir   nechta   oraliq
qiymatlari   aniqlanadi.   Birinchidan,   mahsulotni   sotishdan   tushgan   daromadning
umumiy   miqdori   hisoblab   chiqiladi.   Buning   uchun   hisobot   davri   oxirida
hisobvaraqlarda   aks   ettirilgan   joylashtirish   ma'lumotlarini   hisobga   oling.   Olingan
natijadan   ishlab   chiqarish   tannarxi   chiqariladi.   Hisoblash   uchun   ular   aktsizlar   va
QQS miqdori allaqachon olib tashlangan daromadlarni oladilar. Natija yalpi foyda
yoki zarar deb ataladi.
Tijorat   xarajatlari,   shuningdek,   boshqaruv   xarajatlari   natijadan   chegirib
tashlanadi.  Natija sotishdan olingan foyda (zarar) deb ataladi.
21 Hisob-kitoblar  davomida   yana  bir  nechta   qadamlarni   bajarish   kerak.  Boshqa
kompaniyalarda   ishtirok   etishdan   olingan   daromad   sotishdan   olingan   foydaga
qo'shiladi.   Bundan   tashqari,   foizlar,   boshqa   daromadlar   bo'lishi   mumkin.
Keyinchalik,   korxona   tomonidan   to'langan   foizlar   va   boshqa   xarajatlar   chegirib
tashlanadi.   Natija   soliqdan   oldingi   foyda   deb   ataladi.   Undan   tegishli   to'lovlar
summasi yechib olinadi.
Yuqoridagi   manipulyatsiyalar   amalga   oshirilgandan   keyin   korxonaning   sof
foydasi   olinadi.   Bu   kompaniyaning   hisobot   davridagi   faoliyatining   yakuniy
natijasidir.   Uni   shakllantirish   va   hisoblashdan   so'ng,   tarqatish   jarayoni   sodir
bo'ladi.   Ammo   bu   kompaniya   zarar   ko'rgan   emas,   foyda   ko'rgan   bo'lsagina
mumkin.
Korxona   foydasini   shakllantirish   va   taqsimlash   tamoyillarini   hisobga   olgan
holda,   moliyaviy   natijani   aniqlash   uchun   ma'lumot   manbalarini   qisqacha   aytib
o'tish   kerak.   Buxg   alteriya   hisobi   jarayonida   bir   qator   standartlashtirilgan
protseduralar amalga oshiriladi.
Hisobotni   tayyorlashda   foydalanilgan   barcha   ma'lumotlar   hisoblarda   aks
ettirilgan.   Ular   daromad   va   foyda   summasini   hisoblash   uchun   umumlashtiriladi.
Ma'lumotlar quyidagi hisoblardan olingan:
 "Sotish"   (90   ball).   U   yagona   ko'rsatkichga   qisqartirilgan   daromad   va
xarajatlar   miqdori   haqidagi   ma'lumotlarni   aks   ettiradi.   Bu   amalga   oshirish
sohasida hisobot davri oxirida olingan miqdorni aniqlash imkonini beradi. U
ishlab   chiqarish   tannarxi,   sotib   olingan   asbob-uskunalar,   materiallar   va
tovarlar   to'g'risidagi   ma'lumotlarni   aks   ettiradi.   Shuningdek,   u   aloqa
xizmatlari,   transport,   boshqa   korxonalarning   ustav   kapitalidagi   ishtirokini
aks ettiradi.
 “Boshqa xarajatlar va daromadlar” (91-schyot). U hisobot davridagi boshqa
daromadlar va xarajatlar to'g'risidagi ma'lumotlarni aks ettiradi.
 “Tamishlar,   tovarlar   va   materiallarning   shikastlanishi   natijasida   kelib
chiqadigan   xarajatlar”   (94-schyot).   Bu   moddiy   boyliklarga   zarar   etkazish
jarayonida   aniqlanadigan   moliyaviy   yo'qotishlardir.   Bunday   xarajatlar
22 mahsulotni   ishlab   chiqarish   jarayonida   ham,   mahsulotni   saqlash,   sotish   va
tashish paytida ham paydo bo'lishi mumkin. Agar zarar tabiiy ofat natijasida
etkazilgan bo'lsa, u 99-schyotda aks ettiriladi.  Narxni hisoblashda bu miqdor
hisobga olinmaydi.
 “Kelajak   zaxiralari”   (96-schyot).   Bu   hisobotda   zaxiralangan   mablag'lar
miqdoridavr,   lekin   ularning   qiymatini   faqat   kelajakda   to'liq   natijaga
o'tkazadi. Bu mahsulotlarni ishlab chiqarish yoki sotish bilan bog'liq bo'lishi
mumkin bo'lgan zaxiralar, masalan, uskunani  ta'mirlash yoki  texnik xizmat
ko'rsatish,   bonuslarni   to'lash,   ta'til   uchun   to'lovlarni   hisoblash   va   shunga
o'xshash boshqa xarajatlar.
 “Kechiktirilgan   xarajatlar”   (97-schyot).   Ushbu   xarajatlar   hisobot   davrida
sodir bo'lgan, ammo kelajakda faqat to'liq aks ettiriladi. Bu, masalan, asosiy
ishlab chiqarish, asbob-uskunalarni ta'mirlash, atrof-muhitni muhofaza qilish
va hokazolar davomidagi tayyorgarlik ishlarining narxi bo'lishi mumkin.
 "Kechiktirilgan   foyda"   (98-schyot).   Bu   hisobot   davrida   olingan   barcha
daromadlar   yig'indisi,   lekin   oxir-oqibat   ularning   qiymatini   kelajakka
o'tkazadi.
Kompaniyaning   yillik   ( olti   oy   yoki   chorak )   faoliyati   natijalariga   ko ʻ ra
kompaniya   foydasini   shakllantirish   va   taqsimlash   amalga   oshiriladi .   2- shaklning
daromadlari   va   xarajatlari   moddalari   tahlil   jarayonida   foydalaniladigan   barcha
zarur   ma ' lumotlarni   aks   ettiradi .  Moliyaviy   natijalar   to ' g ' risidagi   hisobotni   to ' ldirish
belgilangan   metodologiyaga   muvofiq   amalga   oshiriladi .   2110-qator   korxonaning
asosiy   faoliyatining   yakuniy   natijasini   o'z   ichiga   oladi.   Bu   tayyor   mahsulotni
sotishdan tushgan daromad miqdori.
Boshqaruv   xarajatlari   2220-qatorda   aks   ettirilgan.   Bu   boshqaruv
xodimlarining ish haqi. Bu maqola tegishli soliqlar va boshqa to lovlarni o z ichigaʻ ʻ
oladi.
2310-qatorda   boshqalarning   faoliyatida   ishtirok   etishdan   olingan   daromad
ko'rsatilgantashkilotlar. Bu foizlar, dividendlar va boshqa shunga o'xshash to'lovlar
23 yig'indisidir.   Agar   kompaniya   hisobot   davrida   boshqa   investitsiya   faoliyatidan
daromad olgan bo'lsa, ular 2-shaklning 2320-qatorida ko'rsatiladi.
Hisobotning   yuqoridagi   ustunlariga   kiritilmagan   boshqa   foyda   turlari   2340-
satrda   ko'rsatilgan.   Bu   korxona   foydasiga   to'langan   penyalar,   penyalar   va   shunga
o'xshash boshqa daromadlar bo'lishi mumkin. Bu mulkni sotishdan olingan foyda,
kurs farqlari va boshqa daromadlar bo'lishi mumkin.
Korxona foydasini shakllantirish va taqsimlash modelini hisobga olgan holda,
xarajatlar   hisobining   ba'zi   xususiyatlarini   ta'kidlash   kerak.   Shunday   qilib,   foiz
xarajatlari   2330-moddada   aks   ettirilgan.   Boshqa   xarajatlar   2350-bandda   aks
ettirilishi kerak.
Korxona   foydasini   shakllantirish   va   taqsimlash   jarayonini   o'rganar   ekan,   bir
qancha   xususiyatlarni   ta'kidlash   kerak.   Moliyaviy   natijani   ko'rsatish   tartibi
qonunchilik   darajasida   tartibga   solinadi.   Ammo   foydani   taqsimlash   jarayoni
kompaniya   ustavida   ko'rsatilgan.   Bu   tartib   iqtisodiy   xizmatlar   tomonidan   ishlab
chiqilgan tegishli qoidalar bilan ham tartibga solinadi.
Daromad faqat barcha zarur soliqlar to langanidan keyin taqsimlanadi. Ayrimʻ
moliyaviy   sanktsiyalar   ham   ushbu   summadan   chegirib   tashlanishi   mumkin.
Olingan   mablag'lar   tashkilotni   rivojlantirish,   investitsion   jozibadorlikni
rag'batlantirish va sanoat va ijtimoiy rivojlanishning boshqa sohalariga sarflanadi.
Davlat   bevosita   aralashmayditarqatish   jarayonlari.   Lekin   soliq   imtiyozlarini
berish   orqali   u   korxonaning   sof   foydasidan   rivojlanishning   bir   qancha   zarur
yo'nalishlarini   moliyalashtirish   huquqini   o'zida   saqlab   qoladi.   Foydani
shakllantirish   va   taqsimlash   zahira   kapitalini   shakllantirish   sohasidagi   qonun
hujjatlari normalariga bo'ysunadi.
Korxona   egalari   hisobot   davrida   korxonaning   sof   foydasi   shakllangan
taqdirda   kapitaldagi   ishtirokdan   o’z   ulushini   olishdan   manfaatdordirlar.   Foydani
shakllantirish   va   taqsimlash   turli   xil   mulkchilik   shaklidagi   korxonalar   uchun
ma'lum   nuanslarga   ega.   Shunday   qilib,   kompaniya   faoliyati   natijalariga   ko'ra,
egalari ma'lum  bir  moliyaviy mukofot olishlari  mumkin. Bular aksiyalar  bo'yicha
24 dividendlar,   tashkilotning   ustav   kapitalidagi   o'z   hissasiga   muvofiq   chegirmalar
bo'lishi mumkin.
Dividendlar to'lash to'g'risidagi qaror umumiy yig'ilishda qabul qilinadi. Agar
egalari   oddiy   aktsiyalarga   ega   bo'lsalar,   hatto   ular   sof   taqsimlanmagan   foyda
olsalar   ham,  ular   to'lov   ololmasligi   mumkin.   Qaror   aksiyadorlar   yig'ilishida   ovoz
berish   yo'li   bilan   qabul   qilinadi.   Ayrim   hollarda   kelajakda   hozirgidan   bir   necha
baravar   yuqori   dividendlar   olish   uchun   barcha   foydani   ishlab   chiqarishni
rivojlantirishga yo'n altirish maqsadga muvofiqdir.
Iste'molga   ajratilgan   mablag'   o'z   hissasiga   ko'ra   taqsimlanadi.   Kompaniya
to'laydigan  dividendlar   miqdori  uning  bozor   qiymatini   belgilaydi.   Shuning  uchun
bu protsedura juda mas'uliyat bilan ko'rib chiqiladi.   Ishlab chiqarishni rivojlantirish
korxonaning   sof   foydasi   hisobidan   moliyalashtiriladi.   Shakllanish   vafoyda
taqsimoti   bu   jarayonni   rag'batlantirishning   eng   muhim   omilidir.   Olingan
summadan   dividendlar   to'lanadi,   keyin   esa   qolgan   mablag'lardan   tegishli
mablag'lar to'ldiriladi.
Avvalo   zahira   yaratiladi.   Bu   kompaniyaning   moliyaviy   barqarorligini
oshiradigan miqdor. Ammo uning hajmi juda katta bo'lishi mumkin emas, chunki
kapital   ishlashi   va   foyda   keltirishi   kerak.   Qolgan   mablag'lar   uskunalarni
modernizatsiya   qilish,   xodimlarni   o'qitish,   yangi   ishlab   chiqarish   liniyalari   va
texnologiyalarini   sotib   olish,   innovatsion   ishlanmalarni   o'tkazish   va   hokazolarga
sarflanadi.
Korxonani   o z-o zini   tashkil   etishga   qodir   ochiq   tizim   sifatida   qarashʻ ʻ
prinsipi   strategik   boshqaruv   jarayonida   korxona   moliyaviy   strategiyasini   ishlab
chiqish   bo yicha   tashqi   omillar   bilan   o zaro   bog liq   ochiq   va   aniq   tizimni   o zida	
ʻ ʻ ʻ ʻ
aks   ettiradi.   Korxonaning   bunday   o zaro   bog liqlik   jarayoni   bozor   iqtisodiyoti	
ʻ ʻ
sharoitida   mos   makonni,   vaqtni   hamda   funksional   tarkibni   talab   qiladi.
Korxonaning ijtimoiy-iqtisodiy tizim sifatida ochiqligi va o z-o zini tashkil etishga	
ʻ ʻ
qobiliyatli   ekanligi   moliyaviy   strategiyaning   sifatli   tashkil   etilishini   ta’minlash
imkonini beradi.
25 Korxona   operatsion   faoliyati   bazaviy   strategiyalarini   hisobga   olish
prinsipi   moliyaviy strategiyani  korxona  iqtisodiy  rivojlanishi  umumiy strategiyasi
tarkibiy   qismi   sifatida   birinchi   navbatda   operatsion   faoliyatni   rivojlantirishni
ta’minlash va moliyaviy strategiyaning unga bo ysunuvchan xarakterda bo lishiniʻ ʻ
ifodalaydi. Shuning uchun moliyaviy strategiya strategik maqsadlar va operatsion
faoliyat   yo nalishlariga   muvofiqlashtirilishi   kerak.   Umuman,   moliyaviy	
ʻ
strategiyaga   tanlangan   korporativ   strategiya   bilan   muvofiqlikda   korxona   samarali
rivojlanishini   ta’minlashning   muhim   omillaridan   biri   sifatida   qaraladi.
Shu  bilan   birgalikda  moliyaviy  strategiya  korxona  operatsion  faoliyatini   strategik
rivojlantirishni tashkil etishga o z ta’sirini ko rsatadi. Bu operatsion strategiyaning	
ʻ ʻ
asosiy   maqsadlari   hisoblangan   yuqori   darajada   mahsulot   realizatsiyasini,
operatsion   foyda   va   korxonaning   raqobatdagi   pozitsiyasini   oshirishni   ta’minlash
bilan   bog liq.   Agar   korxona   o z   moliya-xo jalik   faoliyatini   amalga   oshirayotgan	
ʻ ʻ ʻ
tovar   va   moliya   bozorlarining   rivojlanish   tendentsiyalari   paydo   bo ladigan	
ʻ
holatlarga mos tushmasa, bu korxona operatsion faoliyat rivojlanishining strategik
maqsadlari   moliyaviy   cheklashlar   bilan   bog lanmaganligini   ko rsatadi.   Bunday	
ʻ ʻ
holatda   korxona   operatsion   faoliyat   strategiyasiga   mos   ravishda   tuzatishlar
kiritishlariga to g ri keladi.	
ʻ ʻ
Moliyaviy   faoliyatni   strategik   boshqarishni   tadbirkorlik   stiliga   maqsadli
yo naltirish   prinsipi.	
ʻ   Bu   prinsip   Biznesda   moliyaviy   boshqaruvni   tadbirkorlik
stiliga   mos   tashkil   etish   maqsadga   muvofiqligini   tavsiflaydi.
Strategik   moliyaviy   boshqaruvning   o sish   stili   korxona   moliyaviy   faoliyatining	
ʻ
rivojlanish   darajasi   yuqori   bo lgan   holatda   qabul   qilinadigan   moliyaviy   qarorlar	
ʻ
muqobil   variantlarini   minimallashtirishni   o zida   aks   ettiradi   va   rivojlanish	
ʻ
darajasini saqlab qolishni o zida aks ettiradi.	
ʻ
Strategik   moliyaviy   boshqaruvning   tadbirkorlik   stili   asosini   moliyaviy
faoliyatning   barcha   yo nalishlari   va   shakllari   bo yicha   samarali   boshqaruv	
ʻ ʻ
qarorlari ustida faol ishlash tashkil etadi. Moliyaviy boshqaruvning bu stili tashqi
omillar  o zgarishini hisobga olgan holda qo yilgan strategik maqsadlarga  erishish	
ʻ ʻ
26 uchun   moliyaviy   faoliyatlarni   amalga   oshirishning   barcha   yo nalishlari,   shakllariʻ
va metodlari doimiy uyg unlashuvi bilan bog liq.	
ʻ ʻ
Iqtisodiy   adabiyotlarda   strategik   moliyaviy   boshqaruvning   o sish   stili	
ʻ
konservativ   (eskilikka   yopishib   olish)   usul   sifatida ,   shu   bilan   bir   vaqtda
tadbirkorlik stili – agressiv, jadallik bilan rivojlanishga yo naltirilgan usul sifatida	
ʻ
qaraladi. Bu bo yicha ko pchilik iqtisodchilar xulosasiga ko ra strategik moliyaviy	
ʻ ʻ ʻ
boshqaruvning   tadbirkorlik   stili   yangi   boshqaruv   paradigmasi   –   strategik
boshqaruv bilan bog lanadi.	
ʻ
Strategik   moliyaviy   rivojlanishning   dominant   sohalarini   belgilash
prinsipi   korxona   moliyaviy   faoliyatining   eng   muhim   yo nalishlarini   belgilash	
ʻ
imkonini   beradi   va   uni   muvaffaqiyatli   amalga   oshirishning   bosh   maqsad   vazifasi
uzoq   muddatli   istiqbolga   korxonaning   bozor   qiymati   doimiy   o sib   borishini	
ʻ
ta’minlash   hisoblanadi.   Bunda   asosiy   e’tibor   moliyaviy   resurslarni   shakllantirish ,
ularni   to g ri   taqsimlash   va   foydalanish   samaradorligini   oshirish,   moliyaviy	
ʻ ʻ
risklarni   boshqarish,   boshqaruv   sifatini   oshirish   masalalariga   qaratiladi   (strategik
moliyaviy   rivojlanishning   dominant   sohalari   tavsifi   haqida   keyingi   paragrafda
to xtalib o tilgan).	
ʻ ʻ
Moliyaviy strategiyaning moslashuvchanligini ta’minlash prinsipi.   Bu prinsip
korxona   moliyaviy   faoliyatining   kelgusidagi   rivojlanishi   har   doim   ham   noaniqlik
sharoitida   yuzaga   keladi.   Shuning   uchun   ishlab   chiqilgan   korxona   moliyaviy
strategiyasini   uni   amalga   oshirishning   barcha   bosqichlarida   o zgarishsiz	
ʻ
ko rinishda saqlashning imkoni yo q. Bunday sharoitda moliyaviy menejerlarning	
ʻ ʻ
muqobil   strategik   xatti-harakatlari   asosida   ishlab   chiqilgan   moliyaviy
strategiyaning   yuqori   darajadagi   egiluvchanligi   asosiy   hal   qiluvchi   vazifani
bajaradi.
Strategik   moslashuvchanlik   moliyaviy   faoliyatni   amalga   oshirishning   ichki
yoki   tashqi   shart-sharoitlari   o zgarishi   natijasida   yangi   strategik   moliyaviy	
ʻ
qarorlarni   ishlab   chiqish   yoki   tezkor   korrektirovkalar   amalga   oshirish   bo yicha	
ʻ
korxonaning real  imkoniyatlarini  o zida aks  ettiradi. U moliyaviy faoliyatni  ichki	
ʻ
tashkiliy   muvofiqlashtirish   orqali   moliyaviy   resurslarni   bir   strategik   xo jalik	
ʻ
27 yuritish   zonasidan   boshqasiga   osonlik   bilan   ko chirish   (o tkazish)   imkoniyatiniʻ ʻ
beradi.
Strategik   moliyaviy   tanlovlarning   muqobilini   tanlash   prinsipi   strategik
moliyaviy   qarorlar   asosida   moliyaviy   faoliyatni   amalga   oshirish   yo nalishlari,	
ʻ
shakllari   va   metodlarining   muqobil   variantlarini   qidirish,   umumiy   moliyaviy
strategiyani shu asosda qurish uchun eng yaxshisini tanlash va uni samarali amalga
oshirish   mexanizmini   shakllantirishda   namoyon   bo ladi.   Muqobillikda   butun	
ʻ
korxona   strategik   boshqaruv   tizimida   muhim   farq   qiluvchi   xususiyatlar   inobatga
olingan   bo ladi   va   u   strategik   moliyaviy   to plamning   barcha   elementlari   –	
ʻ ʻ
moliyaviy   maqsadlar,   moliyaviy   faoliyatning   alohida   ko rinishlari,   moliyaviy	
ʻ
resurslar   shakllanish   manbalari ,   moliyaviy   boshqaruv   stili   va   mentalitetlari   bilan
bog langan.	
ʻ
Moliyaviy   faoliyatda   texnologik   rivojlanish   natijalaridan   doimiy
foydalanishni   ta’minlash   prinsipi   moliyaviy   strategiyani   shakllantirishda
korxonaning bozordagi raqobatchilik pozitsiyasi o sishini ta’minlovchi texnologik	
ʻ
yangiliklarni  joriy etish orqali moliyaviy faoliyatning bosh mexanizmlarini  ishlab
chiqishni   anglatadi.   Shuning   uchun   korxonaning   umumiy   strategik   rivojlanish
maqsadlarini   amalga   oshirish   texnologik   rivojlanish   natijalaridan   tezkorlik   bilan
foydalanishga   sezilarli   darajada   bog liq   bo lib,   bunda   texnologik   rivojlanish	
ʻ ʻ
natijalari jarayonni yengillashtiradi.
Strategik   moliyaviy   qarorlar   qabul   qilish   jarayonida   moliyaviy   risklar
darajasini   hisobga   olish   prinsipi   moliyaviy   strategiyani   shakllantirish   jarayonida
qabul   qilinadigan   barcha   asosiy   moliyaviy   qarorlar   amaliy   jihatdan   turli   darajada
moliyaviy   risklar   bilan   bog langanligini   hisobga   olishni   o zida   aks   ettiradi.   Bu	
ʻ ʻ
bog liqlikni   birinchi   navbatda   moliyaviy   faoliyat   yo nalishlari	
ʻ ʻ   va   shakllarini
tanlash ,   moliyaviy   resurslarni   shakllantirish,   moliyaviy   faoliyatni   boshqarishning
yangi   tashkiliy   tuzilmalarini   joriy   etishda   ko rishimiz   mumkin.   Xususan,	
ʻ
moliyaviy   risklarning   yuqori   darajasi   foiz   stavkalari   tebranish   davri   va
inflyatsiyaning   o sish   davrlarida   kuzatiladi.   Moliyaviy   menejerlarning   turli   xil	
ʻ
mentalitetlari   bilan   bog liq   ravishda   har   bir   korxonada   moliyaviy   strategiyani	
ʻ
28 ishlab chiqish jarayonida moliyaviy risklarga yo l qo yish darajasiga nisbatan aniqʻ ʻ
parametrlar   o rnatilishi   lozim.   Bunda   belgilanadigan   parametrlar   yo l	
ʻ ʻ
qo yilayotgan   risklarning   yuzaga   chiqishi   natijasida   ko rilishi   mumkin   bo lgan	
ʻ ʻ ʻ
zararlarni   kamaytirish   maqsadida   chora-tadbirlarni   o zida   mujassam   etadi.	
ʻ
Moliyaviy   strategiyani   amalga   oshirish   jarayonini   moliyaviy   menejerlar
professional   apparatiga   yo naltirish   prinsipi	
ʻ   korxona   moliyaviy   strategiyasi
alohida   parametrlarini   ishlab   chiqishga ,   uni   amalga   oshirishga   maxsus
tayyorlangan   mutaxassislar   –   moliyaviy   menejerlar   jalb   qilinishi   lozimligini
anglatadi. Bunday menejerlar strategik boshqaruvning asosiy prinsiplari, moliyaviy
faoliyatning   alohida   jihatlarini   boshqarish   mexanizmlari   bilan   tanish   bo lishlari,	
ʻ
moliyaviy kontrolling metodlarini egallagan bo lishlari lozim.	
ʻ
Ishlab   chiqilgan   moliyaviy   strategiyaning   tashkiliy   tuzilma   va   tashkiliy
madaniyatga   muvofiqligini   ta’minlash   prinsipi   moliyaviy   strategiyani   samarali
amalga oshirishning muhim sharti sifatida boshqaruvning tashkiliy tuzilmalaridagi
o zgarishlar   va   tashkiliiy   madaniyatni   o zaro   muvofiqlashtirishda   namoyon	
ʻ ʻ
bo ladi.   Bu   sohada   ko zda   tutilgan   strategik   o zgarishlar   moliyaviy   strategiya
ʻ ʻ ʻ
parametrlari va uni amalga oshirishni ta’minlashning tarkibiy qismi bo lishi lozim.	
ʻ
29 Xulosa
Xulosa   qilib   aytish   joizki   korxonalar   faoliyatida   moliyaviy   qarorlar   qabul
qilishga   doir   ilmiy   tadqiqotlar   olib   borilmoqda.   Ilmiy   izlanishlarda   jahon   bozori
kon’yukturasidagi o‘zgarishlar, bugungi kundagi biznes muhiti, raqobatning milliy
doiradan   jahon   darajasiga   chiqqanligi   asosida   o‘rta   va   uzoq   muddatli   moliyaviy
rejalashtirish ,   strategik   moliyaviy   tahlil   va   strategik   rejalashtirishda   ta’sir   etuvchi
omillarni oldindan baholash kabilarga alohida e’tibor qaratilgan. Garchi bu borada
atroflicha tadqiqotlar amalga oshirilayotgan bo‘lsada, raqamli iqtisodiyotning keng
doirada   turli   sohalarga   kirib   borishi,   jahon   bozoridagi   keskin   o‘zgarishlar
moliyaviy   rejalashtirish   borasida   atroflicha   tahlillar   asosida   moliyaviy   qarorlar
qabul qilishni talab qilmoqda.
Bu   jihat   o‘z-o‘zidan   milliy   va   xalqaro   darajada   kompleks   tadqiqotlar   olib
borish orqali moliyaviy rejalashtirish amaliyotini samarali tashkil etishni shart qilib
qo‘ymoqda.   Mamlakatimizda   korxonalar   faoliyatini   rivojlantirishga ,   istiqbolda
jahon   bozorida   mustahkam   o‘rin   egallashiga   erishishda   korporativ   moliyaviy
strategiyaning   to‘g‘ri   belgilanishi,   strategik   va   joriy   moliyaviy   rejalarning   o‘z
vaqtida   to‘liq   amalga   oshirilishi   alohida   ahamiyat   kasb   etishidan   kelib   chiqqan
holda   moliyaviy-iqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlash,   makrodarajada   moliyaviy
ko‘rsatkichlar   prognozlarini   oldindan   belgilash ,   soliq   qonunchiligi   barqarorligini
ta’minlash, soliq yukini pasaytirish kabilarga ham jiddiy e’tibor qaratilmoqda.
30 Foydalaniladigan adabiyotlar .
1.   Mahkamovich   S.A.   Qurilish   majmuasida   menejmentni   tashkil   qilishning
zamonaviy shakllari // Me’morchilik va qurilish muammolari. – 2021. – С. 128. 
2.   Qosimov   J.A.   et   al.   Increasing   the   effectiveness   of   lessons   by   creating   a
problem   situation   in   teaching   drawing   //AIP   Conference   Proceedings.   –   AIP
Publishing, 2022. – Т. 2432. – №. 1. 
3.   Abduhamidovich   A.H.,   Baxriddinovich   O.R.F.,   Parmanovich   I.A.
Мehnatni   motivatsiyalashning   maqbul   tizimini   loyihalashtirish   tamoyillarini
shakllantirish   //Oriental   renaissance:   Innovative,   educational,   natural   and   social
sciences. – 2021. – Т. 1. – №.  5. – С. 768-774. 
4.   Айнакулов   М.   А.,   Абдухамидов   Э.   Нормативно-правовая   база
интеграционных отношений хозяйствующих субъектов //Молодой ученый. –
2016. – №. 7-2. – С. 80-83. 
5.   Berkinov   B . B .,   Aynaqulov   M . A .   Kichik   tadbirkorlik   korxonalarining   yirik
korxonalar   bilan   ishlab   chiqarish   kooperatsiyasi  // Monografiya - Jizzax . – 2004. –  Т .
114. –  С . 2004-114. 
6. Qosimov J.A. et al. The role of software in the development of modeling in
education //AIP Conference Proceedings. – AIP Publishing, 2022. – Т. 2432. – №.
1. 
7.   Айнакулов   М.А.   ЭМ   Абдухамидов   Нормативно-правовая   база
интеграционных   отношений   хозяйствующих   субъектов   //Молодой   ученый».
Международный   научный   журнал.   Спецвыпуск   Джизакский
политехнический институт. – 2016. – Т. 7. – №. 111.2. – С. 48-50. 
8.   Aynakulov   M . A .   Environmental   awareness   and   environmental
management   as   a   factor   of   development   //   Арктика :   современные   подходы   к
производственной   и   экологической   безопасности   в   нефтегазовом   секторе .   –
2020. –  С . 19-21. 
9.   Abduhamidovich   A.M.,   Botirovich   X.B.,   Yaxraqulovich   X.A.   Qurilish
majmuasida   xo‘jalik   yuritish   kooperatsiyasi   va   klasterining   tavsiyaviy   yo
31 ‘nalishlari   //Oriental   renaissance:   Innovative,   educational,   natural   and   social
sciences. – 2021. – Т. 1. – №. 5. – С. 775-779. 
10.   Aynaqulov   M.A.   Xudayberdiyev   B.B.   Motivatsiya   samaradorlik   garovi
sifatida //Ilmiy axborotnoma jurnali. Samarqand Davlat Universiteti. – 2020. – №.
2 (120). – С. 91. 
11. Qosimov J.A. et al. Development of methods for improving the lessons of
information   technology   on   the   basis   of   graphic   programs   //AIP   Conference
Proceedings. – AIP Publishing, 2022. – Т. 2432. – №. 1. 
12.   Abdukhamidovich   A.   M.,   Tairovich   A.   A.   Development   of   Household
Activities   in   Jizakh   Region   and   Its   Institutional   Fundamentals   //JournalNX.   –   С.
602-606.
32

Korxonaning axborot tizimlarini shakllantirish.

Купить
  • Похожие документы

  • O‘zbekiston Respublikasida makroiqtisodiy barqarorlikni ta’minlash kurs ishi
  • Ispaniyaning turistik salohiyati. Ispaniya iqtisodiyoti
  • INDIVIDUAL COMFORT MChJ da AMALIYOT HISOBOTI
  • Qurilish tashkilotlarida ishlab chiqarish xarajatlari hisobi va qurilish ishlari tannarxini kalkulyatsiya qilish
  • Polipropilen chiqindilаri аsosidа texnik idishlаr olish texnologiyasini tаkomillаshtirish (Q=11500 ty)

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha