Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 20000UZS
Hajmi 6.1MB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 03 Iyun 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Texnika va texnologiya

Sotuvchi

Nurali Axmedov

Ro'yxatga olish sanasi 24 Oktyabr 2024

2 Sotish

Korxonaning moliyaviy natijalarini

Sotib olish
M u n d a r i j a
KIRISH……....…………………………………………………………………..
I BOB.  “Korxonaning moliyaviy natijalarini tahlili” mavzusini 
o‘qitishning ilmiy nazariy asoslari  
1.1 “Korxonaning moliyaviy natijalarini tahlili” mavzusini 
o‘rganishning maqsadi va vazifalari.................................................
1.2 “Korxonaning moliyaviy natijalarini tahlili” mavzusini 
o‘rganishning o‘ziga xos jixatlari...................................................
II BOB.  Mavzuni o‘qitishda «Charxpalak» texnologiyasi va boshqa 
samarali metodlarni qo‘llashning amaliy jixatlari 
2.1 Mavzu bo‘yicha dars o‘tishda samarali metodlarni tavsifi…….....
2.2 “Korxonaning moliyaviy natijalarini tahlili” mavzusini o‘qitishda 
“Charxpalak” texnologiyasini qo‘llash tartibi…........................… 
XULOSA                     ..………………….....…………………….................. 
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI…………….................. 
ILOVALAR  KIRISH 
   Kurs ishining tadqiqot  ob’ekti va predmeti: 
Obeti   :Ushbu   bitiruv   malakaviy   ishi   bakalavr   darajasida   bo‘lganligi   uchun
uzluksiz   talimning   o‘rta-mahsus   kasb-xunar   kollejlarida   o‘kitiladigan   “Korxona
moliyaviy natijalarini tahlili” mavzusi tadqikot obekti sifatida ajratib olindi. 
  Predmeti:   :   “Korxona   moliyaviy   natijalarini   tahlili”   mavzusini   o‘kitishda
ko‘llaniladigan “Charxpalak” texnalogiyasini qo‘llash jarayonidir. 
Ishning   maqsadi   va   vazifalari:   “Korxonaning   moliyaviy   natijalarini   tahlili”
mavzusida   dars   o‘tishda   «Charxpalak»   texnologiyasi   qo‘llashni   chuqur   o‘rganish
va  uni   qo‘llash   bo‘yicha   takliflar   ishlab  chiqish   bo‘lib,  ana   shu  maqsadni   amalga
oshirish uchun quyidagi vazifalarni belgiladik: 
  ►   “Korxonaning   moliyaviy   natijalarini   tahlili”   mavzusini   o‘qitishning   ilmiy
nazariy asoslash. 
►   Mavzuni   o‘qitishda   «Charxpalak»   texnologiyasi   va   boshqa   samarali
metodlarni qo‘llash. 
►   “Korxonaning   moliyaviy   natijalarini   tahlili”   mavzusini   o‘qitishda
«Charxpalak» texnologiyasi va uni qo‘llashni takomillashtirish. 
►   Korxonaning   moliyaviy   natijalarini   tahlili”   mavzusini   o‘qitishda
«Charxpalak»   texnologiyasini   o‘rganib   chiqish   va   bu   boradagi   kamchiliklar
yuzasidan takliflar kiritish. 
   Kurs ishining nazariy- amaliy ahamiyati:   
1. Iqtisodiy     yo‘nalishdagi   kasb-hunar   kollejlarida   “Korxonaning
moliyaviy   natijalarini   tahlili”   mavzusini   o‘qitishda   «Charxpalak»   texnologiyasi
o‘rganish   metodlarini   tadqiq   qilish   natijasida   dars   o‘tish   metodlari   tizimida
guruhlarni kichik guruhlarga bo‘lib dars o‘tish metodini qo‘llash metodi o‘ziga xos
alohida   o‘rin   tutishi,   bunga   sabab   bu   metod   talabalarning   mustaqil   ishlash,   bir-
birini fikrini eshchitish, jamoa bo‘lib ishlashga yo‘naltirishi aniqlandi. 
2. Kasb-hunar   kollejlarida   “Moliyaviy   tahlil”   fanining   va   undagi
“Korxona   moliyaviy   natijalarini   tahlili”   mavzusini   o‘qitishda   o‘quvchilarni   fanga
va   darsga   qiziqishini   oshirish,   mavzuni   to‘laqonli   tushunishida   “Charxpalak” texnalogiyasi   va   boshqa   samarali   metodlaridan   foydalanish   zaruriyati   ishlab
chiqildi. 
3. “Korxonaning   moliyaviy   natijalarini   tahlili”   mavzusini   o‘qitishda
«Charxpalak» texnologiyasini  qo‘llashda  guruhlarni  kichik guruhlarga bo‘lib dars
o‘tish   metodini   qo‘llashning   axamiyati   va   holatini   o‘rganib,   mavzuni   o‘qitishda
metodlarni qo‘llashni takomillashtirish bo‘yicha takliflar berildi.  
   Kurs   ishini  tarkibiy tuzilishi  Qo‘yilgan maqsad  va vazifalardan kelib chiqib,
uni quyidagicha belgilandi: 
Ishning   umumiy   hajmi   kirish,   uchta   bob,   xulosa   va   foydalanilgan   adabiyotlar
ro‘yxati,  jadvallar va  rasmdan iborat. 
Birinchi   bobda   “Korxonaning   moliyaviy   natijalarini   tahlili”   mavzusini
o‘qitishning   ilmiy   nazariy   asoslari   yoritilgan.   Ikkinchi   bobda   mavzuni   o‘qitishda
«Charxpalak»   texnologiyasi   va   boshqa   samarali   metodlarni   qo‘llashning   amaliy
jixatlari   aks   ettirilgan.   Uchinchi   bob   esa   “Korxonaning   moliyaviy   natijalarini
tahlili”   mavzusini   o‘qitishda   «Charxpalak»   texnologiyasi   va   uni   qo‘llashni
takomillashtirish tso‘llari ko‘rsatilgan.    I Bob. “Korxonaning moliyaviy natijalarini tahlili” mavzusini 
o‘qitishning ilmiy nazariy asoslari  
1.1. “Korxonaning moliyavijy natijalarini tahlili” mavzusini 
o‘rganishning maqsadi va asosiy vazifalari 
Korxonaning   moliyaviy   natijalarini   tahlil   qilishdan   asosiy   maqsad   sof   foyda
tarkibini, mahsulot (ish, xizmat) lar sotishdan ko‘rilgan moliyaviy natija va uning
o‘zgarishiga   ta’sir   etuvchi   omillarni   aniqlash,   asosiy   ishlab   chiqarish   faoliyati
natijalari,   moliyaviy   va   investitsiya   faoliyatlari   natijasi,   favqulotdagi   vaziyatlar
natijalari,   soliq   to‘lagunga   qadar   foyda   va   korxona   ixtiyorida   qolgan   yilning   sof
foydasi hajmini o‘rganishdan iboratdir. 
Moliyaviy natijalar taxlilida daromad va harajatlarning o‘zaro farqlanishidagi
xolatga   baxo   beriladi.   Moliyaviy   natijalar   tahlilida   foyda   va   zararlarning
shakllanish   qatorlari   bo‘yicha   o‘zgarishlari   o‘rganiladi   va   foyda   va   zararlarning
omilli   tahlili   olib   boriladi.   Korxonaning   moliyaviy   natijalarini   tahlili   jaroyonida
natijaviylikni   yaxshilash   yuzasidan   ichki   imkoniyatlarning   mavjudligi   va   ularni
yo‘lga   qo‘yishning   chora   va   tadbirlari   belgilanadi.   Korxonaning   foydalilik
darajasini harakterlovchi rentabellik ko‘rsatkichi va uning omilli tahlili o‘tkaziladi.
O‘zbekistonda   bozor   munosabatlariga   o‘tish   korxonalar   faoliyatini   tubdan
isloh   qilish,   ularni   yuzaga   kelgan   yangi   iqtisodiy   munosabatlar   sharoitida
rivojlanishini   ta’minlash,   mamlakatda   kichik   va   o‘rta   tadbirkorlikni   rivojlantirish
korxonalarning moliyaviy barqarorligiga uzviy bog‘liq. Korxonalarning moliyaviy
jihatdan   barqaror   bo‘lishi   ularning   faoliyati   davomida   olgan   foydasining   to‘g‘ri
shakllantirilishi   bilan   bog‘liq.   Chunki   korxonalarda   foyda   shu   erda
ishlovchilarning   moddiy   ta’minlanishining,   korxonalarda   ishlab   chiqarish
faoliyatini   kengaytirishning,   ishlab   chiqarishda   fan-texnika   yutuqlarini   va   yangi
texnologiyalarni joriy qilish kabi ishlarning asosiy moddiy manbasi hisoblanadi. 
Bozor   munosabatlarining   rivojlana   borishi   korxonalarning   moliyaviy
natijasining belgilovchi muhim omil sifatida foydaning rolini oshiradi. Chunki foyda
korxonalarning   kelgusi   ravnaqi,   ishchi-xizmatchilarning   ijtimoiy   himoyalashni
ta’minlovchi   asosiy   manbadir.   Shuningdek   davlat   byudjeti   daromadining   aksariyat qismi ham foydadan to‘lanadigan soliq hisobidan to‘ldiriladi. Shu tufayli ahamiyati
muhimligini   hisobga   olgan   holda   moliya   organlari,   soliq   inspektsiyasi,   auditor   va
ichki   xo‘jalik   (hisobchi,iqtisodchi)   mutaxassislaridan   foydaning   shakllanishi   va
ishlatilishini muntazam nazorat qilib turish talab etiladi. 
Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   har   bir   xo‘jalik   yurituvchi   subekning   oldiga
qo‘ygan asosiy maqsaddan biri bu foyda olishdir. Foyda ijtimoiy ishlab chiqarishni
hamma   bosqichlarning   iqtisodiy   kategoriyasidir.   Foyda   iqtisodiy   kategoriya   va
moliyaviy   yakun   sifatida   o‘zining   eng   yuqori     ahamiyatiga   bozor   munosabatlari,
bozor   iqtisodiyoti   davrida   ko‘tariladi.   Foydani   barpo   etish,   uni   realizatsiya   qilish
bu kengaytirilgan qayta ishlab chiqarishni, qiymat qonuni va xo‘jalik yuritish usuli
sifatida foydalanadigan xo‘jalik hisobining obektiv talabidir.  
Kengaytirilgan qayta ishlab chiqarish shuningdek ishlab chiqarishning doimo
kengayishini,   uning   texnikaviy   darajasini   muntazam   ko‘tarib   turishni   talab   etadi.
Buning   uchun   ishlab   chiqarishda   hamma   vaqt   foydaga   erishiladi,   realizatsiya
qilinishi va undan ishlab chiqarish ehtiyojlari uchun foydalanish lozim. 
Moliyaviy   natijalar   tug‘risidagi   xisobotni   tuzishda   uning     satrlar   buyicha
kursatkichlar   tartiblanishiga,   moliyaviy   natijaviylikni   harakterlovchi   umumiy
katorlarning   qiymat   ifodasi,     xisobot   davri   va   o‘tgan   yilning   shu   davri   buyicha
ma’lumotlarga  umumiy izox beriladi. 
  2-rasm.  
Vertikal   taxlilda:     moliyaviy   natijalarning   shakllanishini   bir   katorli   va   kup
katorli usullarida uzaro farqlanishlarga va nisbiy uzgarishlarga baxo beriladi. 
  Gorizontal   taxlilida:   moliyaviy   natijalarning     bo‘ylamasiga   tarkiblanishi     va
ularning o‘zgarishlari o‘rganililadi. 
  Asosli   yoki   trend:   taxlilida   moliyaviy   natijalar   va   ularning   yillar   buyicha
o‘zgarishi, dinamikasi yoki asosiy yiliga nisbatan o‘zgarishlariga baxo beriladi 1
. 
 
 
1.2. “Korxonaning moliyaviy natijalarini tahlili” mavzusini o‘rganishning 
o‘ziga xos jixatlari 
 
Bugungi erkin iqtisodiy mo‘nosabatlar sharoitida respublikamizdagi amaldagi
huquqiy   meyorlarga   muvofiq   xo‘jalik   yurituvchi   subeklarning   moliyaviy   natijani
shakillanishi   Moliya   Vazirligi   tomonidan   ishlab   chiqilgan   hamda     1999   yil   5
fevraldagi  54-sonli  qarori  bilan tasdiqlangan  “Mahsulot  (ishlar,xizmatlar)ni  ishlab
1
  vertikal tahlil usuli  
garizontal tahlil usuli  
trendli tahlil usuli  
ko‘rsatkichlarni aniqlash usuli  Moliyaviy natijalar tug’risidagi xisobotni tahli li 
usullari   chiqarish   va   sotish   xarajatlarining   tartibi   hamda   moliyaviy   natijalarni
shakillantirish tartibi to‘g‘risida”gi  Nizomga asosan belgilanadi.  
Nizomda   keltirilgan   xarjatlar   tasnifi   eng   avvalo   buxgalteriya   hisobida
xarajatlarni   to‘g‘ri   va   to‘liq   aks   ettirishga,   shuningdek   xo‘jalik   yurituvchi
subekning moliyaviy natijalarini (foyda va zararini) aniqlashga yo‘naltirilgandir. 
Ushbu   Nizomning   ahamiyati   katta   bo‘lib,   u   soliqqa   tortiladigan   foyda   bilan
buxgalteriya   schyotida   (balans   foyda)   hosil   bo‘ladigan   foyda   forqini   aniqlash
imkoniyatini beradi. 
Xarajatlar   tarkibi   to‘g‘risidagi   Nizom   bir   tomondan   xo‘jalik   yurituvchi
subektlarga   hisobot   davri   ichida   sodir   bo‘lgan   xarajatlar   va   daromadlar
to‘g‘risidagi   aniq   malumotlarni   olish   imkoniyatlarini   bersa,ikkinchi   tomondan
soliq   qonunlariga   binoan   soliq   organlariga   hisobotlarni   tuzib   topshirish
imkoniyatini beradi. 
tahlilni amalga oshirishda asosiy axborot
manbalari  
O‘zbekiston Respublikasi Moliya 
Vazirligining tasdiqlagan 2-shaki 
“Moliyaviy natijalar to‘g‘risidagi hisobot” 
Korxonaning biznes reja ma’lumotlari 
15-“Jurnal order”, “Foyda va zararlari”, 
“Foydaning ishlatilish”, 
“Taqsimlanmagan   foyda”   sintetik
schyotlaridagi ko‘rsatkichlardan 
3-rasm .     Moliyaviy   natijalar   tug‘risidagi   umumlashgan   ma’lumotlar   olish   hamda
tahlilni amalga oshirishda asosiy axborot manba bo‘lib quyidagilar hisoblanadi 2
 
2 4-rasm.  Maskur Nizomga muvofiq moliyaviy natijalarning shaklinish 
qatorlariga quyidagilar kiritiladi 3
 
Xar   bir   korxona   o‘z   faoliyatini   olib   borishidan   asosiy   maksad   bu   foyda
olishdir.   Daromadlar,   xarajatlar,   foyda   hamda   zarar   tushunchalarining   qo‘idagi
ta’riflari mavjud: 
 O‘zbekiston Respublikasi «Asosiy xo‘jalik faoliyatidan daromadlar» nomli 2 –
buxgalteriya hisobi milliy standartida daromadlarga qo‘yidagicha ta’rif berilgan: 
«Ushbu   standartda   daromad     deyilganda     xo‘jalik   sub’ektlari   oddiy   faoliyati
davomida olingan daromadlar, shu jumladn, mahsulotni sotish (ishlarni bajarish va
xizmat ko‘rsatish)dan olingan daromadlar, olingan foizlar, dividendlar, royatilar va
boshqalar tushuniladi 4
». 
  Xarajatlar – bu aktivlarning kamayishi yoki foydani ko‘paytirish maqsadida
xo‘jalik faoliyatidan kelib chiqadigan majburiyatlarni o‘z zimmasiga   olish orqali
ro‘y  beradigan iqtisodiy resurslarning kamayishidir. 
Foyda – bu xo‘jalik sub’ektiga ta’sir   etadigan asosiy   va asosiy    bo‘lmagan
faoliyat,     hodisalar,   sharoitlar   kapitalining   ko‘payishi   bo‘lib,   xususiy     kapitalga
to‘lanadigan badallar bundan mustasnodir. 
3 . 
4  moliyaviy natijalarning shakllanish qatorlari  
Mahsulot sotishdan olingan yalpi foydasi (zarari)  
asosiy faoliyat ing foyda (zarar)si  
moliyaviy faoliyat bo‘yicha daromad (harajat)lari  
umumho‘jalik faoliyatining foyda (zarar) si,   
favqulotdda foyda (zarar)lar  
daromad (foyda) solig‘ining to‘langunga qadar 
foyda (zarar)  
  xisobot davrining sof foydasi (zarar)   Zararlar   –   bu   asosiy   faoliyat   va   barcha   boshqa   operatsiyalar,     hodisalar,
sharoitlar   natijasida   xususiy   kapitalning   kamayishi   bo‘lib,   xarajatlar   yoki   xususiy
kapitalning taqsimlanishi natijasidagi kamayish bundan mustasnodir. 
  Daromadlar   va   xarajatlar   to‘g‘risidagi   ma’lumotlar   «Moliyaviy   natijalar
to‘g‘risidagi   hisobot»   tarkibida   aks   ettirilib,   ular   xo‘jalik   yurituvchi   sub’ekt
faoliyatining hisobot davrdagi  moliyaviy natijalarining foyda yoki zarar ekanligini
aniqlash  uchun  ishlatiladi. Foyda  (zarar), daromadlar  va  xarajatlarni   bir-biri   bilan
solishtirish natijasida aniqlanadi, ya’ni: 
Daromadlar –xarajatlar = foyda (zarar). 
Moliyaviy     natijalari   tahlili   tartibida   «Moliyaviy   natijalar   to‘g‘risidagi
hisobot»da   aks   ettiriluvchi   ko‘rsatkichlarning   shakllanish   tartibini   ko‘rib   chiqish
kerak. 
«Moliyaviy natijalar to‘g‘risidagi» hisobotda daromadlar, xarajatlar, foyda va
zararlar xo‘jalik yurituvchi sub’ektlarning qo‘yidagi faoliyat sohalari bo‘yicha aks
ettiriladi 5
. 
  5-rasm. 
Asosiy   faoliyat   yuzasidan   daromad   va   xarajatlarni   aks   ettirish   mahsulot   yoki
tovar sotuvchi korxonalarda xizmat ko‘rsatuvchi tashkilotlarga nisbatan farq qiladi. 
5
   
 
 
 1.   • asosiy faoliyat   
2.   • investitsion faoliyat  
3.   • moliyaviy faoliyat  xo’jalik   yurituvchi   sub’ektlarning   faoliyat   sohalari   Mahsulot ishlab chiqarish va uni sotish bilan shug‘ullanuvchi korxonalar o‘zining
anna   shu   asosiy     faoliyatini   yuritishi   uchun   2   yo‘nalishda   xarajatlarni   amalga
oshiradilar. 
asosiy  faoliyatini yuritishdagi xarajatlarga: 
 mahsulot ishlab chiqarish uchun 
 umuman   asosiy   faoliyatni   tashkil   qilish,   boshqarish   hamda   unga
xizmat ko‘rsatish yuzasidan. 
Moliyaviy   natijalarning   asosiy   qismi   maxsulot   ish   va   xizmatlarni   sotishdan
olinganligi sababli tahlilda asosiy e’tibor ushbu katorning rejaga va o‘tgan yillarga
nisbatan o‘zgarishi va omillar ta’siriga karatiladi.  
  Maxsulot ish va xizmatlarni sotishdan olingan moliyaviy natija maxsulot ish
va xizmatlarni sotishdan olingan sof tushumdan shu maxsulot ish va xizmatlarning
ishlab   chiqarish     tannarxini   chegirish   asosida   aniqlanadi.   Savdo   tashkilotlarida
moliyaviy   natijalarni   aniqlashda   tovarlarni   sotishdan   olingan   sof   tushumdan   shu
maxsulotlarni sotib olish qiymatini chegirish asosida aniqlanadi. 
Ularni   buxgalteriya   hisobida     alohida     hisob   ob’ekti   yoki   daromadlarning
yuzaga   chiqish   shakli   yoki   o‘rni   sifatida   tarkiblanishi     belgilangan.   Bunda   asosiy
vositalarning hisobdan chiqarilishi va sotilishi, boshqa aktivlarni sotishdan olingan  
6 - rasm . Tahlilda sotishning qatorlari .  Tahlilda sotishning uchta qatori 
harakterlanadi  
mahsulot ish va xizmatlarni sotishda 
moliyaviy natija  
asosiy vositalarini hisobidan chiqarish va 
sotishdan natija  
boshqa aktivlarni sotishdan olingan natija   natijalar   asosiy   ishlab   chiqarishning   boshqa   jarayonlari   sifatida   qaraladi.   O‘larni
moliyaviy   natijalar   to‘g‘risidagi     hisobotda   operatsion   daromadlar   va   harajatlar
qatori kursatilishi tartiblangan. 
  Maxsulot ish va xizmatlarni sotishdan olingan foyda yoki zarar o‘zgarishida
omilli   tahlilga   alohida   ahamiyat   beriladi.   Maxsulot   sotishdan   olingan   foyda
o‘zgarishiga quyidagi omillar ta’sir etishi mumkin. 
7-rasm . Mahsulot  sotishdan olingan foyda o‘zgarishiga ta’sir qiluvchi 
omillari. 
 
Firma   va   kompaniyalarning   hisobot   davri   sof   foydasini   aksariyat   qismi
mahsulot (bajarilgan ish, ko‘rsatilgan xizmat)lar sotishdan olingan yalpi moliyaviy
natija tashkil etadi. Bu quyidagi tartibda hisoblanadi: 
 
 
 
bunda: YaF – yalpi foyda; MT – mahsulot (ish, xizmat)lar sotishdan tushum. 
QQS - qo‘shilgan qiymat solig‘i; Akts – aktsiz solig‘i. 
IT – sotilgan mahsulot (ish, xizmat)larning ishlab chiqarish tannarxi. 
Mahsulot   (ish,   xizmat)lar   sotishdan   olingan   tushum   hajmi   firma   va
kompaniyalarning   qanday   baholarda   va   kimlarga   o‘zlari   ishlab   chiqargan
mahsulotlarini   sotishligiga,   shartnomada   ko‘zda   tutilgan   baholarning   miqdoriga  Mahsulot    sotishdan olingan foyda 
o‘zgarishiga ta’sir qiluvchi omillar  
korxonaning o‘ziga bog‘liq omillar yoki ichki omillar  
korxonaning o‘ziga bog‘liq   bo‘lmagan yoki tashqi omillar  
 
Ya F=M T  -   Q Q S  –   A k ts  –   I T   bog‘liqdir.   Yalpi   tushumni   bilish   uchun   moliyaviy   natijalar   to‘g‘risidagi
hisobotning   tegishli   satridan   o‘tgan   yilgi   va   hisobot   davridagi   ma’lumotlaridan
qaraladi. 
Qo‘shilgan   qiymat   solig‘i   normasi   esa   O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar
Mahkamasining har yil uchun tasdiqlagan, soliq qonunida ko‘zda tutilgan tartibda
belgilangan qo‘shilgan qiymat solig‘i 20% deb ko‘zda tutilgan. 
Sotilga mahsulot (ish, xizmat)larning ishlab chiqarish 
tannarxini tashkil  etuvchi harajatlar iqtisodiy mazmuniga 
qarab quyidagi turlardan iboratdir 
ishlab chiqarish moddiy xarajatlar (qaytariladigan 
chiqitlat chiqarib tashlangan holda) 
ishlab chiqarish hususiyatiga ega bo‘lgan mehnatga haq
to‘lash xarajatlari 
ishlab chiqarishga tegishli bo‘lgan ijtimoiy
sog‘urtalarga ajratmalar 
asosiy fondlar va ishlab chiqarish ahamiyatiga ega
bo‘lgan nomoddiy aktivlar amortizatsiyasi 
ishlab chiqarish ahamiyatiga ega bo‘lgan boshqa 
harajatkar 
8-rasm . Sotilga mahsulot (ish, xizmat)larning ishlab chiqarish tannarxini tashkil
etuvchi harajatlar iqtisodiy mazmuniga qarab quyidagi turlardan iboratdir . 6
 Bozor
iqtisodyotiga o‘tish davrida foyda ko‘rmasdan ishlaydigan  korxonalar bo‘lmasligi
kerak. Xarajatlarni daromadlari qoplamaydiganlar qarz (kredit) hisobiga yashashadi.
Bu esa moliyaviy ahvolni og‘irlashtiradi va pirovard natijada korxona sinadi. Shuning
uchun foyda ko‘rish korxonalarning yashashi, raqobatlarga bardoshligi kengaytirilgan
ishlab chiqarishni tashkil etishning asosiy manbai hisoblanadi. 
Har   bir   firma   va   kompaniya   mahsulotlar   ishlab   chiqarish   va   sotish   hajmini
ko‘paytirish imkoniyatiga egadir, lekin hajmning keskin oshishi tushumni  (foyda)
6
  kamayishiga   ta’sir   etadi.   Foyda   olishning   eng   quyi   va   yuqori   chegara   hamda
imkoniyatlarini   aniqlash   muhim   ahamiyatga   egadir.   Ya’ni,korxona   ushbu
chegaraviylikdan   quyi   holatlarda   zararga,   yuqori   holatlarda   foyda   ishlashini
xarakterlaydi.   Mahsulot   ishlab   chiqarishning   kritik   xajm   darajasini   belgilash
iqtisodiy   harakatni   boshqarishda   va   biznesni   yo‘lga   qo‘yishda   muhim   masala
hisoblanadi. 
Kritik hajm darajasining o‘zarishiga
ta’sir etuvch omillar 
mahsulotlar birlik baholarining
o‘zgarishi 
bir birlikka o‘zgaruvchan xarajatlar
o‘zarishi 
doimiy xarajatlarning o‘garishi kiritiladi 
9-rasm.   Tahlil   etishda   mahsulot   ishlab   chiqarishning   kritik   hajm   darajasining
belgilanishiga, uning o‘zgarish oraliqlariga va sabablariga ahamiyat beriladi 7
. 
 
Bu omillar bevosita hisob-kitob qilinadigan omillar hisoblanadi. 
Kritik   hajm   darajasini   aniqlashning   odatda   bir   necha   usullari   mavjud.   Kritik
xajm darajasini grafik shaklida ifodalash uning mazmunini to‘liq anglashga imkon
beradi.   Buni   bevosita   quyidagi   ifodadan   ham   ko‘rish   mumkin.   Kritik   xajm
darajasida   mahsulot   ishlab   chiqarishning   fizik   xajmi   qat’iy   baholarda   va   doimiy
xarajatlarda   belgilanadi.   Uning   o‘zgarishi   esa   ta’sir   birliklari   farqlanishlari   va
bog‘lanishlari asosida aniqlanadi. 
Asosiy   faoliyatning   boshqa   jarayonlaridan   daromad   va   harajatlar   tahlilida
asosiy ishlab chiqarish faoliyatining maxsulot ish va xizmatlarni sotishdan  tashqari
faoliyatlardan   olingan   daromad   va   yo‘qotishlari     tahlil   etildi.   Asosiy   faoliyatning
7 boshqa   jarayonlardan   olingan     daromad   va   xarajatlar   ko‘pincha   operatsion
daromadlar   va   xarajatlar   deb   ham   aytiladi.   Operatsion   xarajatlar   va   daromadlar
qatoriga   boshqa   sotishlardan   olingan   daromadlar   yoki   ular   bo‘yicha   yo‘kotishlar
kiradi. 
Asosiy   faoliyatdan   ko‘rilgan   foyda   yoki   zarar   bu   mahsulotlar   sotishdan
olingan   yalpi   foydadan   davr   xarajatlarning   ayirmasi   va   boshqa   asosiy
faoliyatdan daromadlar yoki zararlar xarajatlarning algebrik yig‘indisidan 
iboratdir. 
Bu quyidagi tartibda aniqlanishi mumkin: 
 
 
bunda: AFF - asosiy faoliyatdan olingan foyda;  YaF - yalpi foyda;        
DX - davr xarajatlari.  BX - asosiy faoliyatdan olingan boshqa daromadlar.  
BZ - asosiy faoliyatdan ko‘rilgan boshqa zararlar. 
Davr   xarajatlar   deyilganda   bevosita   ishlab   chiqarish   jarayoni   bilan   bog‘liq
bo‘lmagan xarajatlar va sarflar tushuniladi. 
 
 
10-rasm .  Davr xarajatlar tushuniladi. 
   Davr xarajatlari  
Sotish harajatlari  
Ma’muriy xarajatlar  
Boshqa umumxo‘jalik xarajatlar i   Moliyaviy   faoliyatdan   olingan   natija   korxona   faoliyat   natijaviyligining
alohida   xisob   katori   sifatida   tarkiblanadi   va   taxlil   etiladi.   Moliyaviy   faoliyatdan
olingan foyda va zararlar korxonaning fond bozori, moliya bozoridagi faoliyatidan
keladigan natijalarni o‘z ichiga oladi. Moliyaviy faoliyatdan olinadigan daromadlar
qatori maxsulot ish va xizmatlar tannarxiga kiritiladigan xarajatlar, maxsulot ish va
xizmatlarni ishlab chiqarish va sotish xarajatlari tarkibi va moliyaviy natijalarning
shakllanish   tartibi   tug‘risidagi   Nizomga   muvofik   tarkiblanadi.   Moliyaviy
faoliyatdan olingan daromadlarning korxonalarning jami xisob foydasi tarkibidagi
salmogi so‘nggi yillarda bir kadar o‘sib bormoqda. Moliyaviy faoliyatdan olingan
daromadlar qatoriga quyidagilarni kiritish mumkin.  
Taxlilda ularning rejaga va o‘tgan yillarga nisbatan o‘zgarishlariga  mutloq va
nisbiy   o‘zgarishlariga   baxo   beriladi   uning   o‘zgarishiga   ta’sir   etuvchi   omillar
o‘rganiladi.   Ta’sir etuvchi omillar har bir tarkib kator buyicha alohida va umumiy
asosda urganiladi. 
Tahlil   uchun   zarur   bulgan   ma’lumotlar   moliyaviy   natijalar   tug‘risidagi
moliyaviy hisobotdan va uning katorlari buyicha berilgan izoxlardan olinadi. 
Umumxo‘jalik   faoliyatidan   olingan   foyda   yoki   zarar,   bu   asosiy   faoliyatdan
olingan   foyda   summasiga   moliyaviy   faoliyatdan   ko‘rilgan   daromadlar   qo‘shiladi
va zararlar ayriladi, bu quyidagicha ko‘rsatilishi mumkin. 
 
 
 
bunda: UF – umumo‘jalik faoliyatidan olingan foyda;   AFF - asosiy  
faoliyatdan olingan foyda;  MD - moliyaviy faoliyatdan olingan   daromadlar;
MX - moliyaviy faoliyat xarajatlari.  
Moliyaviy faoliyatdan olinadigan daromadlar U   F   = A   F   F   + M   D   -   M   X     mablag‘larni qarzga berish evaziga olingan foizlar va sho’ba korxonalarga
hissali qatnashishdan olingan daromadlar 
O‘zbekiston   Respublikasi   huddudida   va   uning   tashqarisida   boshqa
xo‘jalik   yurituvchi   subyektlar   faoliyatida   ulush   qo‘shgan   holda
qatnashishdan olingandaromadlar  
aksiyalar bo‘yicha dividentlar, obligatsiyalar va qimmatli qog‘ozlar
bo‘yicha   daromadlar   mol-mulkni   uzoq   muddatli   ijara   berishda
(lizing) olingan daromadlar  
valyuta   schyotlari,   shuningdek   chet   el   valyutalaridagi   muomalalar
bo‘yicha ijobiy kurs tafovutlar  
Qimmatbaho  qog‘ozlarni  qayta  baholanishidan  olingan
daromadlar  
Boshqa moliya faoliyatdan daromadlar kiradi  
 
11-rasm . Moliyaviy daromadlar. 
Korxona   xisob   foydasi   yoki   soliq   tuloviga   kadar   bulgan   foyda   (zarar)
summasidan   foyda   daromaddan   soliqlar   va   boshqa   foydadan   soliqlar,   tulovlar   va
ajratmalarni   chegirish   asosida   korxonaning   joriy   davr     buyicha   sof   foyda   (zarar)
summasi   aniqlanadi.     Respublika   soliq   qonunchiligiga   muvofik   barcha   xo‘jalik
xisobidagi  korxonalar daromad solig‘i  to‘lovchilari  hisoblanadi  va ularning ayrim
guruhi buyicha doimiy va vaqtinchalik imtiyozlar belgilangan. 
 Boshqa soliqli tulovlar qatoriga Respublika va maxalliy byudjetga tushadigan
ayrim   turdagi   soliqlar   kiritiladi.   Ularning   turi   va   undirish   tartibi   Davlat   Soliq
qumitasi tomonidan belgilanadi.  
Yagona solik tuloviga o‘tgan korxonalarda ushbu soliq turi olingan daromaddan
qat’iy stavkalarda hisoblanadi va tulanadi. 
Soliq   to‘langunga   qadar   foyda,   umumxo‘jalik   faoliyatidan   olgan   foydaga
plyus yoki minus favqulotda (kutilmagan) vaziyatlardan ko‘rilgan foyda yoki zarar
sifatida aniqlanadi, bu quyidagicha ko‘rsatilish mumkin: 
   
 
bunda:     STF   –   soliq   to‘langunga   olingan   foyda;     UF   –   umumxo‘jalik
faoliyatidan olingan foyda;     FP – favqulotda vaziyatlardan olingan foyda;     FZ –
favqulotda vaziyatlardan ko‘rilgan zarar. 
  Favqulodda       foyda   va   zararlar   moliyaviy   natijaviylikning   uchinchi   tarkib
katori   xisoblanadi.   Uning   qatoriga   bevosita     tasoddifiy   xolatlardan   kuriladigan
natijalar   kiritiladi.   Masalan   Suv   toshqini   yoki   er   qimirlashi,   engin   oqibatida,
buronlar oqibatida yoki boshqa tabiat xodisalari  asosida ruy beradigan yuqotishlar
kiritiladi.   Favqulodda   foyda   yoki   daromadalar   qatoriga   kiritiladigan   yoki   zararlar
qatoriga   kiritiladigan   alohida   moddalar   maxsulot   ish   va   xizmatlar   tannarxiga
kiritiladigan   maxsulot   ish   va   xizmatlarni   ishlab   chiqarish   va   sotish   harajatlari
tarkibi   va   moliyaviy   natijalarning   shakllanishi   tartibi   tug‘risidagi   Nizomda   aniq
kursatilmagan. 
  Ularning   faqat   bitta   sharti     umumiy   Nizomda   belgilangan,   ya’ni   yaqin   uch
yillik   oraliuda   korxona   uchun   odatiy   xol   xisoblanmagan   xolatlardan   olinadigan
daromadlar   yoki   foyda   summasi   korxona   uchun   kutilmagan   xolatlardan   olingan
daromadlar sirasiga kiritiladi. 
  Kutilmagan yoki favkulodda xolatlardan olingan daromadlar va ular buyicha
yukotishlar   moliyaviy   natijalar   tug‘risidagi   xisobotning   alohida   tarkib   katori
sifatida belgilangan. 
  Ularni   korxonada   rejalashtirish   amalga   oshirilmaydi,   ya’ni   favkulodda
daromad   va   harajatlar   rejalashtirilmaydigan   katorga   kiritiladi.   Ularning   xozirgi
paytda korxonalar faoliyat natijaviyligidagi salmogi sezilarli ta’sirga ega emas.  
Firma va kompaniyalar moliyaviy natijalar to‘g‘risidagi hisobotning 2shaklida
byudjetga   to‘lanmalar   to‘g‘risidagi   ma’lumotlar   keltiriladi.   Bunda   barcha
byudjetga   to‘lanadigan   ajratmalarning   turlari   hisoblangan   miqdor   va   haqiqatda
to‘langan summalar ko‘rsatiladi. Bunday to‘lanmalarga mulkdan olinadigan soliq,
foyda (daromad)dan soliq er solig‘i, qo‘shilgan qiymatdan olingan soliq, aktsizlar,  
S   T   F   = U   F   +   F   P   -   F   Z   eksport   va   import   bo‘yicha   boj   to‘lovlari,   suvdan   foydalanish   to‘lovlari,   tashqi
muhitni   ifloslantirilganligi   va   chiqitlarni   chiqargani   uchun   to‘lanma,   tabiiy
resurslardan   foydalanganlik   uchun   to‘lovlar,   boshqa   soliqlar,   soliq   qonunlarini
buzilganligi   uchun   belgilangan   iqtisodiy   ogohlantirishlar   va   mahalliy   byudjetga
to‘lanmalar   kiradi.   Har   bir   turdagi   soliq   stavkalari   O‘zbekiston   Respublikasining
soliq   kodeksi   va   Vazirlar   mahkamasining   mahsus   qabul   qilingan   qarorlaridagi
belgilangan stavkalarda amalga oshiriladi. 
Korxona ixtiyorida qolgan va uning erkin tasarrufidagi foyda deyiladi. 
Ushbu   ko‘rsatkich   soliq   to‘lovigv   qadar   bo‘lgan   foyda   summasidan
foyda(daromad)   dan   soliq   va   boshqa   soliqlar,   ajratmalar   summasini   chegirish
asosida  aniqlanadi. Sof foyda tahlilda uning o‘tgan yillarga, shuningdek, korxona
biznes   rejasi   ko‘rsatkichlariga   nisbatan   o‘zgarishlari   o‘rganiladi.   Moliyaviy
natijaviylikning   ushbu   yakuniy   qatori   barcha   ichki   va   tashqi   axborotdan
foydalanuvchilar etiboridagi masala hisoblanadi. 
Tashqi   axborotdan   foydalanuvchilarkorxonaning   foydalilik   darajasiga,   o‘z
aktivlarini   maqsadli   boshqarishning   shartlarini   belgilashga   ham   jiddiy   ahamiyat
berishadi.   Masalan,   korxona   mulkida   hissali   qatnashuvchilar   aktsiya   egalari
kelishuviga   yoki   xususiy   kapitaldagi   ulushiga   qarab   taqsimlanadigan   hisob
foydasining   holatiga   korxona   ixtiyorida   qoladigan   sof   foyda   bilan   qiziqsalar,
invistitsiya   homiylari   esa   korxona   faoliyatining   barqarorligi   va   o‘sish   darajasiga
ko‘proq qiziqadilar.       
12-rasm . Bugungi kunda korxrna sof foydasining o‘zgarishiga tasir etuvchi 
omillar mavjud. 
 
Agarda   moliyaviy   natijalarni   aniqlashning   xalqaro   tajribasiga   nazar
tashlaydigan   bo‘lsak,foyda   yoki   zararlarni   aniqlash,avvalo,   xarajatlarni
kalkulyatsiya   qilishga   bevosita   bog‘liq   ekanligiga   guvoh   bo‘lamiz.Moliyaviy
natijani aniqlash xarajatlarni hisobga olishning usullariga bevosita bog‘liq ekaligini
derek-kosting   va   abzorshen-kosting   usullari   orqali   ko‘rishimiz   mumkin.   “Direk-
kosting”usulida   tannarx   hisobi   yuritishda   faqat   o‘zgaruvchan,   yalpi   bevosita
sarflangan   material,   mehnat   va   moliyaviy   xarajatlar   kiritiladi.   O‘zgarmas
xarakterdagi   umumxo‘jalik   xarajatlari   tannarxi   tarkibiga   kirmaydi,   bunday
xarajatlar bevosita korxonaning moliyaviy natijalariga olib boriladi 8
. 
“Direk-kosting”   tizimi   bo‘yicha   moliyaviy   natijani   aniqlash   mahsulot
sotishdan   tushgan   tushumdan   o‘zgaruvchan   xarajatlarni   chiqarib   tashlab   marjinal
8  sof foydasining o‘zgarishiga ta’sir etuvchi omillar  
Mahsulot, ish va xizmatlarni sotish hajmining 
o‘zgarishi  
Mahsulot, ish va xizmatlarni, bahosining o‘zarishi  
Mahsulot, ish va xizmatlarni ishlab chiqarish 
harajatlarining o‘zgarish  
Davr xarajatlarining o‘zgarishi  
Moliyaviy faoliyatidan olinganfoyda va zararlarning 
o‘zgarishi  
Favqulotda foyda va zararlarning o‘zgarishi  
Foydadan olonadigan soliqlar va soliqli to‘lovlarning 
o‘zgarishi   daromad   hosil   qilinadi,   so‘ngra   morjinal   daromaddan   doimiy   xarajatlar   chiqarib
tashlanadi va operatsion foydaga erishiladi. 
“Direk-kosting”   tizimida   bilvosita   umumxo‘jalik   xarajatlari   davr   xarajatlari
hisoblanib, ular bevosita moliyaviy natijaga olib boriladi. Bu xarajatlarni foydadan
qoplash,   shuningdek   foydadan   qilingan   boshqa   sarflarni   alohida   hisobga   olish
moliyaviy   natijalarni   (foyda   va   zararlarni   )   alohida   faoliyat   turlari,   jumladan,
sotish, umumxo‘jalik, tasodifiy hamda boshqa faoliyat bo‘yicha aniqlashga imkon
beradi.   Bundan   tashqari,   Direk-kosting   soliqqacha   foyda,   sof   foyda   kabi
ko‘rsatkichlarni   ham   hisobda   alohida   aks   ettiradi.   Moliyaviy   natijalarni
shakillanishi   va   hisobga   olinishining   bunday   tartibi   ham   mulk   egasi   uchun,   ham
davlat   nazorat   organlari   uchun   juda   qulay   hisoblanadi.   Aynan   shu   avzalliklari
Direk-kosting   usulini   dunyo   mamlakatlari   amaliyotiga   tez   kirib   borishi   va
tarqalishiga sabab bo‘lmoqda. 
Milliy   ishlab   chiqarishning   rivojlanishi,   uning   xalqaro   standartlarga
yaqinlashishi   bozor   iqtisodiyoti   yuksak   darajada   rivojlangan   mamlakatlarning
hisob   va   tahlil   tizimlarini   chuqur   o‘rganishni   taqoza   qiladi.   Bunda,   avvalo,
abzorpshen-kosting   (Absorption   costing)   hamda   AVS   (Activity   based   cjsting)
tizimini chuqur o‘rganish lozim. 
Abzorpshen-kosting   usuli   to‘liq   xarajatlarni   chegirgan   holda   hisobga   olishni
ifodalaydi. Ushbu usul barcha xarajatlarni sotilgan mahsulot  va mahsulot qoldig‘i
o‘rtasida   taqsimlashni   bildiradi.   Shundan   kelib   chiqqan   holda   xarajatlar
mahsulotlarni ishlab chiqarish, sotish va mamuriy xarajatlarga ko‘ra taqsimlanadi. 
Bu usul  bo‘yicha moliyaviy natija tushumdan sotilgan mahsulot  tannarxi  chiqarib
tashlanadi   va   yalpi   foydaga   erishiladi,   so‘ngra   yalpi   foydadan   sotish   va   mamuriy
xarajatlar chiqarib tashnanib sof foydaga erishiladi. 
  II   Bob.   Mavzuni   o‘qitishda   «Charxpalak»   texnologiyasi   va   boshqa
samarali metodlarni qo‘llashning amaliy jixatlari 
 
2.1. Mavzu bo‘yicha dars o‘tishda samarali metodlarni tavsifi 
 
Hozirgi   vaqtda   talim   muassasalarida   qiziqarli   zamonaviy   tarzda   tashkil
etishga   va   yangi   pedagogik   texnologiyalardan   foydalanishga   katta   etibor
berilmoqda.Talim   sohasida   pedagogik   texnologiyalardan   foydalanish   va   ularni
keng miqyosda qo‘llash jarayonida zamonaviy talim tizimi shakllanadi. 
 
 
Bu texnalogiyalarni talimda qo‘llash natijasida pedagogik metod va usullarda,
tablim   beruvchi   talim   oluvchilar   mehnatini   tashkil   etish   shakllarida,talimning
iqtisodiy mezonida va hatto hozirgi  zamon talim  nazaryasi  va metodlarida keskin
o‘zgarishlar   yuz   beradi.Xuddi   anashunga   muvofiq   hozirgi   paytda   avval   takidlab
o‘tganimizdek,   tayyor   bilimni   o‘zlashtirish   asosiy   maqsad   bo‘lmay,   eng   asosiysi,
talabalarning   intelektual   qobiliyatlarini   rivojlvntirish,   mustaqil   tanlash   va   qaror
qabul qilish ko‘nikmasini hosil qilish obektiv zaruriyatga aylandi.  Zamonaviy talim tizimining kompanetlari
 
Yangi talim texnologiyalari - texnologik innovatsiyalar
 
Talim sohasida yangi iqtisodiy  mexanizmlar - iqtisodiy 
innovatsiyalar
 
O’qitish va talim olishning yangi usul va metodlari - pedagogik 
innovatsiyalar
 
Talim sohosida tashkiliy tuzilmalar va institutsional shakllar -  
tashkiliy innovatsiyalar
  Bu   maqsadni   amalga   oshirish   esa   ko‘p   jihatdan   dars   o‘tish   metodlarini
tanlashga   bog‘liq.   O‘qituvchilarni   dars   jarayonida   turli   uslublarni,   o‘quv
topshiriqlarini   qo‘llab   talabalarda   bilim   olishga   ishtiyoq   uyg‘otishlari   nihoyatda
muhim ahamiyatga ega.   Talabalarning qobiliyatini, ularni individualligini hisobga
olgan holda turli metodlarni qo‘llash albatta o‘zlashtirish natijasini ko‘taradi. 
Masalan:   bazilar  mustaqil   birinchi   bo‘lishga  intilishi   bilan ajralib  turadi.Ular
alohida   o‘qishni     maqul   ko‘radi.   Ularga   munozara   olib   borish,   konkurslarga
qatnashish   yoqadi.   Boshqalar   yolg‘izlikdan   ko‘ra   hamkorlikda   o‘qishga   moyil.
Ular   uchun   kooperatsiyalashgan   o‘qitish     uslublarini   qo‘llagan   maqul.   Bazi
talabalar   aniq   faktlar,   malumotlarni   tezroq   qabul   qiladi.   Boshqalari   nazariy
matematik modellarni yoqtiradi. Bazi talabalar ko‘rgazmali rasmlar, diagrammalar
orqali,   boshqalari   munozara   qilganda,   ayrimlari   esa   amaliyotda   o‘zi   bajarishda
qatnashsa yaxshiroq, puxtaroq o‘rganadi. 
Demak, talabalar eng avvalo o‘quv materiallarini o‘zlashtirishi, yodda qolishi
uchun  olinadigan  axborotni   iloji  boricha  eshitish  va  ko‘rish   orqaligina  emas,  o‘zi
gapirishi,   o‘z   faoliyatida   sinab   ko‘rishi   orqali   etkazish   katta   ahamiyatga   ega.
Shunga   muvofiq     “Korxonaning   moliyaviy   natijalarini   tahlili”   mavzusini
o‘qitishda jumladan iqtisodiy fanlarni o‘qitish uslubiyatini takomillashtirilgan turli
tuman metodlarni qullash orqali erishish mumkin. 
Yuqorida   takidlab   o‘tilgandek   iqtisodiy   fanlarni   o‘qitishda   to‘rli   metodlarni
qo‘llash orqali takomillashtirishni taqozo etadi. 
Talabalarning   faolligi   yuqori   guruhlarda   ularni   o‘z   ustida   mustaqil
ishlashlarini taminlovchi, erishgan darajada qotib qolmay yanada ko‘proq bilimga
undovchi usullar orqali takomillashtirish mumkin. 
Iqtisodiy fanlarni o‘qitishda dars o‘tish metodini tanlashga tasir etadigan yana
bir   omil   darsning   shakli   va   tarkibidir.   Albatta,   nazariy   darsda   tanlangan   metodni
amaliy   darsda   ham   qo‘llash   kutilgan   natijani   bermaydi,   shuning   uchun   o‘qitish
metodini tanlash guruhdagi talabalar soni ham katta rol o‘ynaydi. 
Dars   jarayonida   qo‘llaniladigan   usulni   tanlashda   o‘qituvchi   bilan   talabalar
o‘rtasida o‘quv jarayonida shakillanadigan munosabatlarda o‘zaro hamkorlik asosiy ahamiyatga ega. Dars o‘tish uslubiyatini eng muhim omili bu o‘qituvchining darsga
tayyorgarlik   darajasidir.   Chunki   qaysi   metodni   qo‘llash,   qanday   qilib   dars   o‘tish,
darsning   mazmunini   talabalar   ongiga   etkazish   o‘qituvchi   faoliyatida   uning
ko‘nikmasi, mahoratiga bog‘liq. 
O‘qitish uslubiyatini takomillashtirishda samarali metodlarni qo‘llash, mavjud
turli   metodlarni   orasidan   qabul   qilingan   mezonlar   bo‘yicha   mavjut   sharoitda   eng
yuqori natijaga erishiladigan metodlarni qo‘llash tushuniladi.  
O‘qitish   jarayonida   turli   xil   metodlar   yani   kichik   guruhlarga   bo‘lib   darsni
tashkil qilish yani hamkorlikda ishlashni tashkil etish,masala-mashq metodi, insert
metodi,   klaster,   kontseptual   jadval   va   shu   kabi   metodlarni   dars   jarayonida
qo‘llanilishi   pedagogik   vositalarda   maqsadga   muvofiq   tashkil   etilgan   o‘ziga   xos
o‘qitish   sharoitini   yuzaga   keltiradi.   Shuningdek,   o‘rganilgan   mavzular
xususiyatlaridan   kelib   chiqib,   bunday   vaziyatlarni   yaratishning   maxsus   usullarini
ishlab   chiqish   zarur.   Talimni   amalga   oshirish   jarayoniga     zamonaviy   pedagogik
texnalogyalarni kiritish quyidagilarga asoslanadi. 
13-rasm.  Zamonaviy pedagogika.   
 
   
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  Zamonaviy pedagogik texnalogyalarni qo’llash 
asoslarii
 
Talim jarayonida ishtirok etuvchi talaba shaxs ustuvorligini 
taminlash
 
Yagona bir tizimga keltirish  Talim mazmunini taminlovchi vosita, usul shakllari 
texnalogiyasini  Talim jarayonini  boshqaruvchi jarayon ekanligidan kelib 
chiqqan holda uning maqsadli boshqariluviga erishish
 Talim maqsadining natijaga erishuvini amalga oshirish
  Bulardan asosiysi  o‘quvchilarning muloqat olib borish bo‘yicha ko‘nikma va
malakalarini   rivojlantiradi,   o‘quvchilar   orasida   emotsional   aloqalar   o‘rnatilishiga
yordam beradi, ularni jamoa tarkibida ishlashga, o‘z o‘rtoqlarini fikrini tinglashga
o‘rgatish   orqali   tarkibiy   vazifalarni   bajarilishini   taminlaydi   va   diqqatlarini   dars
mavzusining asosiy masalalariga jalb qilish imkoniyatini beradi. 
 
 
14-rasm.  Samarali metodlar. 
 
Talim   jarayonida   pedagogik   texnalogyalarni   hamda   o‘qitish   uslubiyatini
takomillashtirishda   samarali   metodlardan   foydalanish   talabalarning   mavzuga   oid
nazariy yangi  bilimlarni  shakillantirishga  va mavzuni  chuqur  puxta egallashlariga
yordam beradi. 
Shuni takidlab o‘tish mumkinki, o‘qitish uslubiyatini takomillashtirish bilan bir
vaqtda bir nechta masalani hal etish imkonini beradi. 
Inson   voqelik   haqidagi   malumotlarni   ko‘rish,   eshitish,   hid   va   tam   bilish
azolari   orqali   qabul   qiladi.   Malumotlarni   qabul   qilishda   qanchalik   ko‘p   sezgi
azolari ishtirok etsa, ularni idrok etish va o‘zlashtirish shunchalik oson bo‘ladi.   dars o‘tishda samarali metodlarni 
xususiyatlari  
muntazam tahlil qilib borish  
metod va usullarning maqsadga muvofiqligini aniqlay 
bilish  
olinish zarur bo‘lgan natijasini oldindan taxmin qilish, 
ya’ni maqsadlarning amalga oshirishga erishish  
ta’lim jarayonining yahlitliligini ta’minlashni 
takomillashtirish   Talim   oluvchilarning   nazariy   bilimini   chuqurlashtirish   va   amaliy
ko‘nikmalarini rivojlantirish uchun o‘quv materiallarini turli usullarda taqdim etish
va barcha sezgi azolarini faollashtirish zarur. Bu talim samaradorligini oshirishning
muhim omilidir. 
Talim   jarayonida   o‘qitishning   qaysi   shakli   va   usullari   (hoh   ananaviy   ,   hoh
interfaol   usuli)   dan   faydalanilmasin,   ularni   izchil   va   kema-ket,   yani   o‘z   o‘rnida
qo‘llash kerak. 
Talim   berishning   ananaviy   metodlari:   maruza,   namoyish,   taqdimot,
ko‘rgazmali,   to‘rt   pog‘anali   va   boshqalar.   Ushbu   metodlar   qo‘llanilganida   talim
oluvchilar o‘quv jarayonida faol ishtirok etmaydi. 
Talimning   interfaol   metodlari:   aqliy   hujum,   kichik   guruhlarda   ishlash,   rolli
o‘tsinlar,   ishbilarmonlik   o‘yinlari,   davra   suxbati,   bahs   munozara,   loyiha   va
boshqalar. 
Malumki, maruza o‘qiganda malumotlar faqat tinglash orqali qabul qilinadi. 
Amaliyot   ko‘rsatadiki,   maruza   paytida   tinglovchilar   diqqatini   20-25   daqiqa
davomida  jalb   etish   mumkin.  Undan   keyin   tinglovchilarning  malumotlarini   qabul
qilish ko‘rsatkichi pasaya boshlaydi. Shuning uchun ularning ularning o‘zlashtirish
darajasi past bo‘ladi. Bunda o‘quv materialining atigi 5-10 % o‘zlashtiriladi, xolos.
Talim   oluvchining   o‘zlashtirish   darajasini   oshirish   uchun   o‘quv   materialini
vizuallashtirib,   turli   ko‘rgazmali   tasvirlar   yordamida   taqdim   etish   lozim.   Bunda
o‘quv   materiali   ham   eshitish,   ham   ko‘rish   azolari   orqali   qabul   qilinadi.   O‘quv
mashg‘ulotida   ananaviy   va   inovatsion   talim   texnalogiyalari   uyg‘un   holda
qo‘llanilganda talim oluvchilarning diqqat-etibori vaqt davomida o‘zgarib boradi.  
Yani   mavzuni   o‘rganishda   20-25   daqiqalik   maruzadan   so‘ng,   10-15   daqiqa
davomida   ko‘rgazmali   materiallar   asosida   tushuntirish,   10-15   daqiqa   davomida
biror   tajribani   namoyish   qilish   yoki   misolni   tahlil   etish   va   oxirgi   20-25   daqiqada
o‘quv materialini mustahkamlash maqsadga muvofiq. 
O‘quv materialini kichik-kichik qismlarga bo‘lib, har 20 daqiqa davomida turli
interfaol metodlardan foydalanib o‘rgatish ham yaxshi samara beradi.  Shuni   doimo   yodda   tutish   lozimki,   talim   metodlari   va   texnalogiyalar
mavzuning   didaktik   vazifasi     hamda   o‘quv   materialining   mazmunidan   kelib
chiqqan holda tanlanadi. 
Agar   bilimlar   ananaviy   talim   metodlaridan   foydalanib,   faqat   maruza   orqali
bayon etilsa, 3 kundan so‘ning ularning faqat 25 %ni eslash mumkin, xolos. 
Agar   mashg‘ulotlar   maruza   o‘qish,   namoish   etish,   ko‘rgazmali   vositalarni
qo‘llash va mavzu bo‘yicha bahs munozara yuritish orqali tashkil etilsa, u holda 3
kundan so‘ng o‘rgatilgan bilimlarning 50-75 %ni esga tushirish mumkin. Demak,
ilg‘or   pedagogik   metod   va   texnologiyalardan   foydalanish   talim   samaradorligini
oshirishning muhim omilidir 
 
1-chizma. Mashg‘ulot jarayonida ta‘lim oluvchilar diqqat-e’tiborining 
o‘zgarishi. 
Hozirgi   paytda   talabalorning   intelektual   qobiliyatlarini   rivojlantirish,   ularda
mustaqil  tanlash  va qaror  qabul  qilish  ko‘nikmasini  hosil  qilish obektiv earuratga
aylandi. 
Malumki, iqtisodiyotdagi tarkibiy o‘zgarishlar o‘z navbatida ishchi malakasi,
mahoratining   yuqori   bo‘lishi,   mehnat   bozori   talabiga   moslashuvchan,   o‘z
malakasini   oshirishga   intiluchan   bo‘lishni   talab   etadi.   Shuning   uchun   o‘quvchi
talabalarga   ham   mustaqil   izlanish,   fikirlash,   turli   qarashlarni   taqqoslash,   tahlil Ko‘rgazmali   Kichik guruhlarda 
ishlash  
Bahs munozara   Turli 
metodlardan 
foydalanish  
Faqat ma’ruza 
o‘qiladi   qilish, xulosa chiqarishni o‘rgatish lozim bo‘ladi. Buni o‘rgatish, eng avvalo , talim
jarayonida amalga oshiriladi. 
Talim   tizimi,   o‘qitishning   shakl   va   metodlari   majmui   o‘quv   jarayonining
obektiv   qonuniyatlari   bilan   belgilanadigan   yagona   didaktik   kompleksni   tashkil
etadi. 
Talimda zamonaviy didaktik va talim tarkiblarining samaradorligini oshirish,
yangi   g‘oya   va   texnalogiyalarning   ilmiy   ishlab   chiqilishi   va   amaliy   asoslanishiga
o‘tilmoqda. Bunda har xil pedagogik tizim bilan o‘qitish texnalogiyalari  o‘rtasida
bog‘liqlik,   amaliyotda   davlat   talim   tizimining   yangi   shakllarining   tashkil   etish,
hozirgi   zamon   sharoitida   o‘qitishning   pedagogik   tizimlarini   qo‘llash   muhim
hisoblanadi 9
. 
Shunga   muvofiq   biz   “korxonaning   moliyaviy   natijalar   tahlili”   mavzusini
o‘qitishda quyidagi samarali metodlarni qo‘llaymiz, bular quyidagilar:  
Malumotlarni   tarkiblashtirish   va   umumlashtirish   usul   va   vositalari,
o‘rganilayotgan     tushunchalar   (hodisalar,   voqealar,   mavzular   va   shu   kabilar)
o‘rtasida aloqa va aloqadorlikni o‘rnatish; malumotlarni tahlil qilish, solishtirish va
taqqoslash; muomalarni hal etishni rejalashtirish kabi masalalar qarab chiqiladi. 
Malumotlarni   tarkiblashtirish   va   tarkibiy   bo‘lib   chiqish   usul   va   vositalari,
o‘rganilayotgan tushunchalar o‘rtasida aloqa va aloqadorlik o‘rnatish  
Mavzuni yoritishda Klaster metodini keltirib o‘tamiz. 
9  
15-rasm.  Klaster metodi. 
 
Mavzu   buyicha   talabalarni   erkin   ochiq   fikirlashga   undaydigan   metodlardan
biri   klaster   metodidir.   Ushbu   metodni   mavzuni   mukammal   o‘rganmasdan   turib
qo‘llash   mumehkin.   Klaster   muhokama   qilinadigan   so‘z   yoki   jumlaga   taluqli
sifatlar mablum yo‘nalish bo‘yicha guruhlanadi. 
Biz   metodan   mavzuni   yoritishda   malum   tushuncha   yoki   hodisa   haqidagi
fikrlarni   kengaytirish,   turlicha   yondashib,   muhokama   qilish   vositasi   hisoblanadi.
Shu   jumladan   mavzuni   yoritishda   eng   ko‘p   qo‘llaniladigan,   duch   kelnadigan
tushuncha-foyda.   Foyda   tushunchasi   asosida   klaster   tuzdik,   buning   uchun
hayolimizga kelgan barcha so‘z, tushuncha, g‘oyalarni yozib chiqdik.   
 
16-rasm.  Klaster qo‘llanilishi. 
 
Navbatdagi   tushunchalarning   o‘xshash   xassalarini   umulashtirib   klaster   tashkil
etuvchilarni toifalarga ajratdik vauni chizmada ifodalab berdik. 
Mavzuni   klaster   metodi   orqali   qo‘llanilishi   metodni   nihoyatda   keng   tuzish
mumkin,   chunki   tahlilda   faoliyat   natijasi   oxir   oqibat   sof   foydaga   kelib   taqaladi.
Klaster   juda   moslashuchan   tsrategiya   uni   barcha   fanlarni   o‘rganishda   individual
yoki   guruh   tarzida   qo‘llash   mumkin.   Bu   esa   talabalarda   axborotni   turkumlash
qobiliyatini rivrjlantiradi, fikirlarni tizimlashtirishni o‘rganish imkonini beradi.    
Binobarin mavzuni yoritishda pedagogik texnalogiyalardan foydalanish talim
samaradorligini   oshirishga   yordam   beradi.   Shu   jumladan   kasb-hunar   kollejlarida
moliyaviy   tahlil   fanini   o‘rganishda   zamonaviy   pedagogik   texnalogiyalardan
foydalanish   talim   samaradorligini   taminlashga   xizmat   qiladi.   Ushbu   jihatlarni
hisobga olgan holda biz mavzuni t-sxema metodi orqali ko‘rsatib beramiz. 
Mavzuni yoritishda T-SXEMA metodini keltirib o‘tamiz. 
 
 
   
T-SXEMA 
  
 
 
 
 
 
 
 Sof foyda   YaF  AFF  
STF  UF  
xarajat  
MF  soliq  daromad  
zarar  mahsulot t  
MZ  foyda  
tannar
x   Bu metod ikki xil    malumot: 
axborot, turli T-sxema 
ayniqsa farqlanuvchi qarama-
qarshi, xilma-xil  qarashlarni, malumot axbarotlarni malum 
bir mezonlar bo’yicha ifodalash uchun 
nihayatta qulay. 
  Agar   shu   mezonlarni   talabagi   o’zi   qarashlarni   taqqoslashning
universal     ishlab   chiqsa,   dars   yanada   samarali   grafik   tarzda   ifadalash    
bo’ladi. 
bo’lib, o’quvchi talabalarni    o’rganilayotgan 
mavzu 
 
bo’yicha mavjud 
 
qarashlarni taqqoslash, ular 
asosida qaror qabul   
qilishga o’rgatadi.                                                                                                               
T-sxema bir-biriga qarama-qarshi  1- 
fikrlar, qarashlar,   
 
malumotlar,axbarotlarni ifodalaydi. 
 
Bunda qo’yilayotgan maqsad 
  o’rganilayotgan mavzu, savol yoki 
qarashlarni mazmuniga ko’ra 
 
o’qituvchi taqqoslash variantlarini 
  ishlab chiqadi 
 
 
Ish natijasini taqdimoti 
 
  17-rasm.  T-SXEMA metodi.     1-jadval
 
 Mavzu savollari  Mavzu javoblari ha yo‘q
Moliyaviy   tahlilning   eng
asosiy vazifasini ko‘rsating? Yilning sof foydasi hajmining 
o‘zgarishiga baho berish +
 Moliyaviy natijalar 
to‘g‘risidagi hisobot 
shaklining asosiy 
ko‘rsatkichlari qaysilar ?  ST, YaT, AFF, MFF, UFF, FF,
STF, SF. -
 Korxonaning moliyaviy
natijalarini   tahlil   qilishning
usullari qaysilar ? Vertikal tahlil, gorizantal tahlil, 
asosli va trent tahlilda. +
  Mahsulot(tovar,   ish   va
xizmat)larni   sotishning
yalpi   foydasi   qanday
aniqlanadi ?  Mahsulot(tovar, ish va 
xizmat)larni sotishdan sof 
tushumdan sotilgan 
mahsulotlarning tannarxi 
ayriladi -
 Mahsulot sotishdan olingan
foydaga   qanday   omillar
tasir qiladi ? - korxonaning o‘ziga bog‘liq 
omillar yoki ichki omillar; - 
korxonaning o‘ziga bog‘liq 
bo‘lmagan omillar yoki 
tashqi omillar. +
 
Avvalgi boblardan farqli ravishda bu bobda samarali metadlardan faydalanishda
t-sxema   matodi   uncha   katta   bo‘lmagan   maydonda   katta   manoga   ega   bo‘lgan
materialini   ifodalash   imkonini   beradi.   U   ayniqsa   modul   yoki   malum   bir   qarashlar
mazmunini   umumlashtirishda   foydalanish   mumkin.   T-sxemani   mustaqil   tizim
bo‘yicha   topshiriqlar   talabalarni   iqtisodiy   fikrlashini   rivojlantirishga   yordam   beradi.
Shu o‘rinda biz t-sxema metodi orqali mavzuni yoritishga harakat qildik.  Metodni   qo‘llash   jarayonida   shunday   xulosaga   keldik.   Mavzuni   yoritishda   t-sxema
metodini  qo‘llash  ko‘p vaqt  talab  qiladi  va  katta guruhlarda qo‘llash qiyin lekin shu
bilan birga talabalarga bilim, tajriba, kuzatuvlar nuqtai nazaridan muammo echimiga
turlicha yondashuvlar  bilan tanashuv  imkonini  beradi  hamda talabalarni  tahlil  qilish,
xulosa chiqarish va qaror qabul qilishga o‘rgatadi. 
 
2.2. “Korxonaning moliyaviy natijalarini tahlili” mavzusini o‘qitishda 
“Charxpalak” texnologiyasini qo‘llash tartibi 
 
Tablim   tizimidan   keng   qamrovli   tarkibiy   islohatlarni   respublika   pedagoglari
ilg‘or pedagogik texnalogiyalarini o‘zlashtirish va o‘quv jarayonida qo‘llash bilan  
Ushbu texnalogiya   o‘quvchilarni o‘tilgan   mavzularni  yodga olishga, mantiqan
fikrlab,   berilgan   savollarga   mustaqil   fikirlab   ,berilgan     savollarga   mustaqil   ravishda
javob   berishga   va   o‘z-o‘zini   baholashga   o‘rgatishga   hamda   qisqa   vaqt   ichida
o‘qituvchi   tomonidan   barcha   o‘quvchilarning   egallagan   bilimlarini   baholashga
qaratilgan. 
Texnalogiyaning   maqsadi     o‘quvchilarni   dars   jarayonida   mantiqiy   fikrlash,   o‘z
fikrlarini mustaqil ravishda erkin bayon eta olish, o‘zlarini o‘zlari baholash, yakka va
guruhlarda   ishlashga,boshqalar   fikriga   hurmat   bilan   qarashga,   ko‘p   fikirlardan
keraklisini tanlab olishga o‘rgatish. 
Texnalogiyaning   qo‘llnilishi       texnalogiya   o‘quv   mashg‘ulotlarining   barcha
turlarida dars boshlanshi yoki dars oxirida yoki o‘quv predmetining biron bir bo‘limi
tugallanganda,  o‘tilgan  mavzularni   o‘quvchilar   tomonidan  o‘zlashtirganlik   darajasini
baholash, takrorlash, mustahkamlash  yoki oraliq va yakuniy nazorat o‘tkazish uchun
mo‘ljallangan.Ushbu   texnalogiyani   mashg‘ulot   jaroyonida   yoki   uning   bir   qismida
yakka, kichik guruh va jamoa shaklida tashkil etish mumkin. 
Mashg‘ulotda foydalanilgan vositalar:  tarqatma materiallar, rangli qalam 
(yoki flomaster)lar 
Mashg‘ulotni o‘tkazish tartibi  O‘uvchilarni (sharoitga qarab) guruhlarga ajratish 
O‘quvchi mashg‘ulotni o‘tkazishga qo‘yilgan talablar va qoidalar bilan
tanishtirish 
Tarqatma materiallarni guruhlarga tarqatish 
Guruh   a’zolari   tomonidan   yakka   holda   mustaqil   ravishda   tarqatma
materiallardagi vazifalar bajariladi 
har   bir   guruh   a’zosi   o‘zi   ishlagan   tarqatma   materiallarning   o‘ng
burchagiga   guruh   raqamiga   yozadi,   chap   burchagiga   esa   o‘zining
biror bir belgisini chizib qo‘yadi 
Vazifa bajarilgan tarqatma materiallar boshqa guruh uchun "Charxpalak
aylanmasi" yo‘nalishida aylantiriladi 
Yangi guruh a’zolari tomonidan berilgan materiallar o‘rganiladi va
o‘zgarishlar kiritikadi 
Jamoalar tomonidan o‘rganilgan va o‘zlashtirishlar kiritilgan materiallar
yana yuqorida eslatikgan yo‘nalish bo‘yicha guruhlararo 
almashtiriladi (ushbu jarayon guruhlar soniga qarab davom ettiriladi) 
Materiallarni   oxirgi   almashishdan   so‘ng   har   bir   geruh   va   har   bir
guruh   a’zosi   o‘zlari   ilk   bor   to‘ldirgan   materiallarini   (gurug   raqami
o‘zlari qo‘ygan belgilari asosida) tanlab oladilar 
har   bir   gururh   o‘zosining   o‘zlari   belgilagan   javoblariga   boshqa   gurug
a‘zolarining tuzilishlarini taqqoslaydilar va tahlil qiladilar 
O‘qituvchining   tarqatma   materialda   berilgan   vazifalarni   o‘qiydi   va   jamoa
bilan birgalikda to‘g‘ri javoblarni belgilaydilar 
har bir o‘quvchi to‘g‘ri javob bilan belgilangan javoblar farqlarini 
aniqlaydilar, kerakkli balli to‘playdilar va o‘z-o‘zini baholaydilar 
18-rasm.  Mashg‘ulotni o‘tkazish tartibi . 
  Tarqatma   materialda   o‘quvchilar   belgilangan   to‘g‘ri   javoblar   bilan   o‘qituvchi
hamkorligida   aniqlangan   to‘g‘ri   javoblarning   farqi   55   foizdan   yuqori     bo‘lsa   ,
o‘quvchi   ushbu   o‘quv   materialini   o‘zlashtirgan,   undan     kam   bo‘lsa   o‘zlashtira
olmaganligini   bildiradi.   Masalan,vazifalar   soni   30   ta   bo‘lib,   javoblarning   17-20   tasi to‘g‘ri   belgilangan   bo‘lsa,   o‘quvchi   ushbu   vazifani   bajargan   va   o‘quv   materialini
o‘zlashtira olgan, undan kam bo‘lsa o‘zlashtira olmagan hisoblanadi. Shu bilan birga,
javoblarning 21-24 tasi to‘g‘ri belgilangan bo‘lsa o‘quvchi materiallarni o‘zlashtirgan
darajasi   «yaxshi»   bahoga,   25-30   tasi   to‘g‘ri   bo‘lsa   «alo»   bahoga   o‘zlashtirgan   deb
hisoblanadi. 
Ushbu   xususiyatlardan   kelib   chiqib,   biz   “Korxonalarning   moliyaviy   natijalari
tahlili”   mavzusini   o‘qitishda   “Charxpalak”   texnalogiyasini   qo‘llashda   qo‘yidagi
jihatlarga   etiborimizni   qaratamiz.   Mavzuni   o‘qitishda   “Charxpalak”   texnalogiyasi
asosan   talabalarni   guruhlarga   ajratiladi   va   ular   quyidagi   ko‘rinishda   tashkil   etilishi
lozim, yani ular quyidagi bosqichlarda ifodalanadi.  
 
Guruhda ishlash qoidalari 
• har kim o‘z o‘rtoqlari nutqini xushmuomalalik bilan 
tinglashi zarur; 
• har kim faol, birgalikda ishlashi, berilgan topshiriqga 
masuliyatli yondashishi zarur; 
• har kim yordamga muhtoj bo‘lganda uni so‘rashi 
lozim; 
• har kim guruh ishi natijalarini baholashda ishtirok 
etishi zarur; 
Har kim aniq tushunishi zarur: 
• boshqalarga yordamlashib, o‘zimiz o‘rganamiz ! 
• biz bir kemadamiz: yoki birga suzib chiqamiz yoki birga 
cho‘kib ketamiz  
 
 
 
 
 1 -   BOSQICH  
O’quv   materiali ,  bajarish   qoidalari , 
natijalarni   boholash   ko’rsatkich   va  
mezonlari ,  guruhga   ishlash   qoidalari  
bilan   tanishiladilar   Masku   xususiyatlardan   kelib   chiqib   eng   samarali   yo‘li   sifatida   ta’lim
muassasalari   faoliyatida   ilg‘or   ta’lim   texnalogiyalarini   izchil   va   maqsadga   muvofiq
tadbiq   etish   mashg‘ulotning   qiziqarli   bo‘lishini   ta’minlash   bilan   birga   o‘quvchilar
tominidan har bir mavzu bo‘yicha bilimlarning puhta egallashi uchun zamin yaratadi. 
XULOSA  Respublikamizda   amalga  oshirilayotgan   islohotlarni   bosh   maqsadi   va   harakatga
keltiruvchi kuchi har tomonlama rivojlangan barkamol insondir. 
Mamlakatimiz   rivojlanishining   muhim   sharti   zamonaviy   iqtisodiyot,   fan
madaniyat,   texni,   texnologiya   rivoji   asosida   kadrlar   tayyorlashning   takomillashgan
tizimini yaratishdan iborat. 
  “Kadr tayyorlash Milliy dasturi”ni amalga oshirishda uzluksiz ta’lim tizimining
tuzilmasi va mazmuni zamonaviy ilmiy fikrlar yutuqlari va ijtimoiy tajribaga tayangan
holda tub islohotlar ko‘zda tutilgan. 
Buning   uchun,   avvalo,   uzluksiz   ta’lim   tizimining   barcha   shakldagi   ta’lim
muassasalarida   ta’lim   arayoni   sifatini   ta’minlovchi   ilg‘or   ilmiy-metodik   jihatdan
asoslangan   uslublarni   amalda   qo‘llash   lozim.   Fan   texnika   ilg‘or   edi.   Texnologiya
yutuqlaridan   foydalangan   holda   yosh   avlodga   ta’lim   va   tarbiya   berishning   maqsad
mazmuni,   uslub   va   vositalarini   ilmiy   jihatdan   ta’minlash   pedagoglar   faoliyatida   har
bir ishga ijodiy yondashishiga bog‘liq. 
Shu   o‘rinda   “Korxonaning   moliyaviy   natijalarini   tahlili”   mavzusini   o‘qitishda
“Charxpalak”   texnologiyasini   qo‘llash   mavzusini   o‘qitishda   “Charxpalak”
texnologyaisini   qo‘llash   mavzusida   tadqiqot   ishlari   olib   borib,   quyidagi   xulosalarga
kelindi. 
“Korxonaning   moliyaviy   natijalarini   tahlili”   mavzusini   o‘qitishda   “Charxpalak”
texnologiyasini qo‘llash mavzusini o‘rganishda talabalarni darsga faol qatnashishdarni
va ta’minlovchi boshqa metodlar bilan birgalikda qo‘llash, o‘quvchi talabalar bir-biri
bilan fikrlari almashishlari  bilan o‘rtoqlashishi, o‘rgatish imkonini keng metodlardan
biri kichik guruhlari bo‘lib dars o‘tish metodidir. 
Bitiruv   malakaviy   ishining   masalalarni   yoritishda   va   axborot   texnologiyalarini
tashkil   etishda   muammo   va   kamchiliklarni   inobatga   olib   qo‘shimcha   ravishda
talabalarning individual xususiyatlari, bilimlarni sinash uchun tavsiyalar berildi. 
Shuningdek,   bitiruv   malakaviy   ishi   bitiruv   oldi   pedagogik   amaliyotida   olgan
tajribalarga va nazariy bilimlarga asoslanib, o‘tkazilgan tadqiqotlar shuni ko‘rsatadiki,
dars   jarayonida   “Charxpalak”   texnologiyasini   qo‘llash,   o‘quvchi   talabalarning   o‘z
o‘ylari   va   fikrlari   bilan   ko‘proq   o‘rtoqlashishga   hamda   kichik   guruhlarda   talabalar aytishlari mumikn bo‘lgan fikrlarni ayta olishadi, bilish jarayonining faollashtirishiga,
o‘quvchilarda   jamoa   yoki   guruh   bo‘lib   ishlash   ko‘nikmasini   shakllanishiga   va
beradigan savol va javoblarni asoslab berishga o‘rgatadi. 
Hozirgi kunda bu metoddan foydalanish quyidagi talablar darajasida bo‘lishligini
ifodalaydi. 
Jumladan:  
- “Charxpalak”   texnologiyasini   qo‘llash   uchun   maxsus   metodik   adabiyotlar
hamda alohida xonalar mavjud emasligi; 
- dars   jarayonida   “Charxpalak”   texnologiyasini   foydalanish   uchun   hamma
o‘qituvchilarni ham mahorat va tajribasi etarli emas; 
- guruh   o‘ziga   berilgan   topshiriqlardan   chalg‘ib,   yo‘l-yo‘riqlarga   aniq   amal
qilmasligi yoki topshiriqlari noto‘g‘ri tushunishi mumkin. 
Tadqiqot   natijalaridan   kelib   chiqib,   chiqarilgan   xulosalar   asosida   mavzuni
chuqur o‘rganishga erishish uchun quyidagilarni taklif etamiz: 
- mavzuni   o‘rganishda   “Charxpalak”   texnologiyasini   qo‘llash   va   dars   samarali
tashkil   etish   uchun   qo‘yilgan   maqsaddan   kelib   chiqqan   holda   topshiriq   tayyorlash
kerak; 
- talabalarga   ularni   auditoriya   joylashib   olishlari   uchun   vaqt   berish   va   shundan
keyin ulardan topshiriq ustida ishlay boshlashiga yordam berish lozim; 
- yo‘l-yo‘riqlarni yana bir takrorlash lozim; 
- talabalarni   yo‘l-yo‘riqlariga   nechog‘lik   aniq   amal   qilib   borishayotganini   va
topshiriqlardan chetga chiqishmayotganini qayta tekshirish lozim; 
- har   qanday   turdagi   pedagogik   texnologiyalardan   foydalanishdan   va
topshiriqlarni bajarishda boshqaruvchi rol o‘qituvchiga tegishli bo‘lishi kerak. 
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR 
  
I.   O‘zbekiston   Respublikasi   qonunlari,   O‘zbekiston   Respublikasi
Prezidentining   farmonlari   va   qarorlari,   Vazirlar   Mahkamasining   qarorlari,
O‘zbekiston Prezidentining asarlari: 
1.1. O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi. T. "O‘zbekiston" 2017 y.   1.2.   O‘zbekiston   Respublikasining   «Ta’lim   to‘g‘risida»   qonuni.   Oliy   ta’lim.
Me’yoriy hujjatlar to‘plami. T. «Sharq» 2018. 
1.3. O‘zbekiston Respublikasining «Kadrlar tayyorlash milliy dasturi to‘g‘risida»
Qonun. Oliy ta’lim. Me’yoriy hujjatlar to‘plami. T. «Sharq» 2017. 
1.5. "Buxgalteriya hisobi to‘g‘risida" O‘zbekiston Respublikasining  ќ onuni 2016
yil, 30-avgust. 
1.6.   «Malakali   pedagog   kadrlar   tayyorlash   hamda   o‘rta   maxsus   kasb-hunar
ta’limi   muassasalarini   shunday   kadrlar   bilan   ta’minlash   tizimini   yanada
takomillashtirishga oid chora-tadbirlar to‘g‘risida» O‘zbekiston Respublikasi 
Prezidentining Qarori // O‘zbekiston ovozi, 2018 yil 28 may 
II. Asosiy va qo‘shimcha adabiyotlar: 
2.1. Bobojonov O., Jumaniyozov K. T. «Moliyaviy hisob» «Moliya», 2018. 
2.2. Vahobov A., Ibroximov A. “Moliyaviy tahlil”. – T.: Sharq, 2016.  
2.3. Vahobov A. V., Ibragimov A.T., Ishonqulov N. F. “Moliyaviy va boshqaruv
tahlili” T.: “Sharq” 2017 y; 
2.4.Ishmuhamedov   R.,   Abduqolirov   A.,   Pardaev   A.   Ta’limda   innovatsiln
texnologiyalar.  Toshkent, 20 16
2.5.Yo‘ldoshev   J.   Hasanov   S.   Pedagogik   texnologiyalar.   O‘ ќ uv   ќ o‘llanma.   T.:
«Iqtisod -moliya»  2016
2.6. Mavlonova   R.,   To‘raeva   O.,   Xoliqberdiev   K.   Pedagogika.   Darslik   -T.:
O‘ ќ ituvchi, 2016  
2.7. Norbekov D., Nurmonov U. “Iqtisodiy tahlil” T: “Iqtisod – moliya”, 2017
y 
III. Davriy nashrlar, statistik to‘plamlar: 
3.1.   Burxonov   U.   kasb-hunar   ia’limi:   muammo   va   echimlar.   O‘rta   maxsus   va
kasb-hunar ta’limi: «uzviylik va uzluksizlik» mavzuchidagi  Respublika   ilmiyamaliy
seminarii. –T., 2016, 11-bet.  Babashev   F.   Oliy   ta’lim   muassasalarida   talabalar   ta’limi   samaradorligiga   ta’sir
ko‘rsatuvchi   omillar.   «Kasbiy   ta’lim   muammolari   va     echimlar»   mavzusidagi
respublika ilmiy-amaliy seminarii. T., 2017. 
3.3.   «Kasbiy   ta’lim:   muammolar   va   echimlar»   mavzusidagi   Respublika
ilmiyamaliy   seminarining   ma’ruzalar   materiallari     va   tezislari   to‘plami.   Toshkent
2016. 
3.4.“Iqtisodiy  fanlarni  o‘qitish  uslubiyoti”  fani  bo‘yicha  ta’lim   texnologiyasi.
Prof.   B.Hodievning   umumiy   tahriri   ostida   /«Iqtisodiy   ta’limdagi   o‘qitish
texnologiyasi» seriyasidan./ Uslubiy qo‘llanma –Toshkent: TDIU, 2016. 
IV. Internet saytlari 
. www. buhgalt.ru 
. www.jurnal-audit.ru 
. http://www.apb.org.uk (Auditing Practices Board) 
. http://www.iasc.org.uk (International Accounting Standards Committee) 
.   http:FFwww.aicpa.orgFindex.htm   (American   Institute   of   Certified   Public
Accountants)

Korxonaning moliyaviy natijalarini

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • “Lentali konveyerning yuritmasini hisoblash”
  • O’zbekiston Respublikasi ta’lim tizimidagi islohatlar yutuq va istiqboli (Navoiy viloyati misolida)
  • Korxona va tashkilotlarda sifat menejmenti
  • Ishsizlikning iqtisodiy va ijtimoiy oqibatlari
  • Korxonalar faoliyatini tashkil qilish tugatish

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский