Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 12000UZS
Размер 306.6KB
Покупки 0
Дата загрузки 19 Декабрь 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Физика

Продавец

Bahrom

Дата регистрации 05 Декабрь 2024

194 Продаж

Magnit maydonning tokli oʻtkazgichga ta'siri. Amper kuchi

Купить
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY  TA’LIM, FAN  VA INNOVATSIYALAR
VAZIRLIGI
__UNIVERSITETI
Ro’yxatga olindi №__________                          Ro’yxatga olindi №__________
“_____” ____________20   y.                             “_____” ____________20   y.
“___________________________ “ KAFEDRASI
“_____________________________ “ FANIDAN
KURS ISHI 
Mavzu:________________ 
Bajardi:_________________________________
Tekshirdi:_______________________________
______________ - 20___
1 Mavzu:  Magnit maydonning tokli o tkazgichga ta'siri. Amper kuchiʻ
Mundarija
KIRISH .......................................................................................................................................................... 2
1.Tokning magnit maydoni .......................................................................................................................... 7
2. Magnit maydon induksiya vektori ............................................................................................................ 9
3. Magnit maydonning tokli o‘tkazgichga ta’siri.Amper qonuni ................................................................ 12
4. Tokli o‘tkazgichni magnit maydonda ko‘chirishda bajarilgan ish ........................................................... 15
5.Elektromagnit maydonning o’tkazgichlar bilan o’zaro ta’siri .................................................................. 18
Xulosa ........................................................................................................................................................ 26
Foydalanilgan adabiyotlar .......................................................................................................................... 27
KIRISH
  “Yoshlarimizning   mustaqil   fikrlaydigan,   yuksak   intellektual   va   ma`naviy
salohiyatga ega bo`lib, dunyo miqyosida o`z tengdoshlariga hech qaysi sohada
2 bo`sh   kelmaydigan   insonlar   bo`lib   kamol   topishi,   baxtli   bo`lishi   uchun
davlatimiz va jamiyatimizning bor kuch va imkoniyatlarini safarbar etamiz”
                                                                                          Sh.M.Mirziyoyev.
                         O`zbekiston Respublikasi Prezidenti
O‘zbekiston   Respublikasi   oliy   ta'lim   tizimini   2030   yilgacha   rivojlantirish
konsepsiyasi   tasdiqlandi   va   unda   quyidagilar   nazarda   tutiladi:oliy   ta'lim   sohasida
davlat-xususiy sheriklikni  rivojlantirish, hududlarda davlat va nodavlat  oliy ta'lim
muassasalari faoliyatini tashkil etish asosida oliy ta'lim bilan qamrov darajasini 50
foizdan   oshirish,   sohada   sog‘lom   raqobat   muhitini   yaratish;O‘zbekiston   Milliy
universiteti   va   Samarqand   davlat   universitetini   mamlakatimiz   oliy   ta'lim
muassasalarining   flagmaniga   aylantirish;respublikadagi   kamida   10   ta   oliy   ta'lim
muassasasini   xalqaro   e'tirof   etilgan   tashkilotlar   (Quacquarelli   Symonds   World
University  Rankings,   Times   Higher   Education  yoki  Academic   Ranking  of   World
Universities)   reytingining   birinchi   1   000   ta   o‘rindagi   oliy   ta'lim   muassasalari
ro‘yxatiga,   shu   jumladan,   O‘zbekiston   Milliy   universiteti   va   Samarqand   davlat
universitetini   birinchi   500   ta   o‘rindagi   oliy   ta'lim   muassasalari   ro‘yxatiga
kiritish;oliy   ta'lim   muassasalarida   o‘quv   jarayonini   bosqichma-bosqich   kredit-
modul   tizimiga   o‘tkazish;alqaro   tajribalardan   kelib   chiqib,   oliy   ta'limning   ilg‘or
standartlarini   joriy   etish,   jumladan,   o‘quv   dasturlarida   nazariy   bilim   olishga
yo‘naltirilgan ta'limdan amaliy ko‘nikmalarni shakllantirishga yo‘naltirilgan ta'lim
tizimiga   bosqichma-bosqich   o‘tish;oliy   ta'lim   mazmunini   sifat   jihatidan   yangi
bosqichga   ko‘tarish,   ijtimoiy   soha   va   iqtisodiyot   tarmoqlarining   barqaror
rivojlanishiga   munosib   hissa   qo‘shadigan,   mehnat   bozorida   o‘z   o‘rnini   topa
oladigan   yuqori   malakali   kadrlar   tayyorlash   tizimini   yo‘lga   qo‘yish;oliy   ta'lim
muassasalarining   akademik   mustaqilligini   ta'minlash;oliy   ta'lim   muassasalarida
ta'lim,   fan,   innovatsiya   va   ilmiy-tadqiqotlar   natijalarini   tijoratlashtirish
faoliyatining uzviy bog‘liqligini nazarda tutuvchi “Universitet 3.0” konsepsiyasini
bosqichma-bosqich   joriy   etish;xorijiy   investitsiyalarni   keng   jalb   qilish,   pullik
xizmatlar ko‘lamini kengaytirish va boshqa budjetdan tashqari mablag‘lar hisobiga
3 oliy   ta'lim   muassasalarida   texnopark,   forsayt,   texnologiyalar   transferi,   startap,
akselerator   markazlarini   tashkil   etish   hamda   ularni   tegishli   tarmoq,   soha   va
hududlarning   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlanishini   tadqiq   qiluvchi   va
prognozlashtiruvchi   ilmiy-amaliy   muassasalar   darajasiga   olib   chiqish;oliy   ta'lim
muassasalari   professor-o‘qituvchilari,   ilmiy   izlanuvchilari,   doktorantlari,
bakalavriat   va   magistratura   talabalarining   yuqori   impakt-faktorga   ega   nufuzli
xalqaro   ilmiy   jurnallarda   maqolalar   chop   etishi,   maqolalarga   iqtiboslik
ko‘rsatkichlari   oshishi,   shuningdek,   respublika   ilmiy   jurnallarini   xalqaro   ilmiy-
texnik   ma'lumotlar   bazasiga   bosqichma-bosqich   kiritilishini
ta'minlash;O‘zbekiston   oliy   ta'lim   tizimini   Markaziy   Osiyoda   xalqaro   ta'lim
dasturlarini   amalga   oshiruvchi   “xab”ga   aylantirish;oliy   ta'limning   investitsiyaviy
jozibadorligini oshirish, xorijiy ta'lim va ilm-fan texnologiyalarini jalb etish;talaba-
yoshlar   ta'lim-tarbiyasi   uchun   qo‘shimcha   sharoitlar   yaratishga   qaratilgan
kompleks  chora-tadbirlarni   o‘z  ichiga  olgan  beshta   tashabbusni   amaliyotga  tatbiq
etish;oliy   ta'lim   muassasalarining   infratuzilmasi   va   moddiy-texnik   bazasini,   shu
jumladan,   xalqaro   moliya   institutlarining   imtiyozli   mablag‘larini   keng   jalb   qilish
hisobiga yaxshilash, ularni bosqichma-bosqich o‘zini o‘zi moliyalashtirish tizimiga
o‘tkazish   va   moliyaviy   barqarorligini   ta'minlash;ta'limning   ishlab   chiqarish
korxonalari   va   ilmiy-tadqiqot   institutlari   bilan   o‘zaro   manfaatli   hamkorligini
yo‘lga   qo‘yish;aholining   ijtimoiy   himoyaga   muhtoj   qatlamlari,   shu   jumladan,
imkoniyati   cheklangan   shaxslarning   oliy   ta'lim   bilan   qamrov   darajasini   oshirish,
ular uchun infratuzilmaga oid sharoitlarni yaxshilash;b) O‘zbekiston Respublikasi
oliy ta'lim  tizimini  2030 yilgacha  rivojlantirish konsepsiyasini  2019 yilda  amalga
oshirish bo‘yicha “Yo‘l xaritasi” tasdiqlandi.
Kurs   ishining   dolzarbligi:   Yoshlarga   ta’lim   va   tarbiya   berishning
murakkab vazifalarini hal etish o’qituvchining g’oyaviy e ’ tiqodi, kasb-mahoratiga,
4 san’ati, iste’dodi va madaniyatiga hal qiluvchi  darajada bog’liqdir.   Ta’lim- t arbiya
jarayonini to’g’ri tashkil etish uchun barcha mavjud imkoniyatlarini safarbar etish
o’qituvchilarning   birinchi   navbatdagi   vazifalaridan   biridi .Fizika   fani   o’sib
kelayotgan   yosh   avlodni     kamol       toptirishda   o’quv   fani   sifatida   keng
imkoniyatlarga ega. U o’quvchi tafakkurini rivojlantirib, ularning aqlini peshlaydi,
uni tartibga soladi, o’quvchilarda   maqsadga yo’naltirganlik,       mantiqiy   fikrlash,
topqirlik xislatlarini     shakllantirib   boradi. Shu bilan bir qatorda mulohazalarning
to’g’ri,     go’zal       tuzilganligi,   o’quvchilarni   didli,   go’zallikka   ehtiyojli   qilib
tarbiyalab boradi.
Insoniyat   kamoloti   hayotning   rivoji   texnika   va   texnologiyalarning
takomillashib   borish   asosida   fanlar   o’qitilishiga   bo’lgan   talablarini   hisobga   olgan
holda maktab matematika kursini ularning zamonaviy rivoji bilan uyg’unlashtirish
maktabda   o’quvchilarga   matematikani   o’qitishdan   ko’zda   tutilgan   asosiy
maqsadlardan biridir.  Matematika   fani   o’quvchilarni   iroda,   diqqatni   to’plab
olishni; qobiliyat va faollikni, tasavvurining rivojlangan bo’lishini talab eta borib,
mustaqil, ma’suliyatli, mehnatsevar, intizomli va mantiqiy fikrlash hamda o’zining
qarash   va   e’tiqodlarini   dalillar   asosida   himoya   qila   olish   ko’nikmalarini
rivojlantirishni talab qiladi. 
Hozirgi   zamon   darsiga   qo’yiladigan   eng   muhim   talablardan   biri   har   bir
darsda   tanlanadigan   mavzuning   ilmiy   asoslangan   bo’lishidir,   ya’ni   darsdan
ko’zlangan   maqsad   hamda   o’quvchilar   imkoniyatini   hisobga   olgan   holda   mavzu
xajmini belgilash uning murakkabligini aniqlash, avvalgi o’rganilgan mavzu bilan
bog’lash,   o’quvchilarga   beriladigan   topshiriq   va   mustaqil   ishlarning   ketma-
ketligini   aniqlash,   darsda   kerak   bo’ladigan   jihozlarni   belgilash   va   qo’shimcha
ko’rgazmali   qurollar   bilan   boyitish,   qo’shimcha   axborot   texnologiyalardan
foydalangan   holda   muammoli   vaziyatni   yaratishdir.   Dars   davomida   o’qituvchi
o’quvchilarning   jismoniy   holatini,   ijodkorligini,   tez   fikrlashlarini   hisobga   olishi
kerak. 
                Kurs   ishining   maqsadi:   Dars   davomida   o’quvchi   va   talabalarni   nazorat
qilish va baholash orqali ta’lim sifatini ta’minlash.   Ta’lim jarayoni samaradorligini
5 oshirish,   ta’lim   oluvchilarning   mustahkam   nazariy   bilim,   faoliyat,     ko’nikma   va
malakalarini shakllantirish, ularni kasbiy mahoratga aylanishini ta’minlash.
 Kurs ishining ob’ekti:  Oliy va o’rta ta’lim muassasalarida fizikani o’qitish
jarayoni.
        Kurs ishining predmeti :  Fizikan i o’qitish metodlari va vositalari.
           Kurs ishining vazifalari:
        1. Mavzuga doir ma’lumotlarni yig’ish va rejani shakllantirish;
               2.Ta’lim sifati  va samaradorligini  yaxshilash orqali   ta’lim  natijasini
ta’minlash yo’llarini aniqlash;
        3. O’rta maxsus ta’lim va oliy ta’limning  reyting tizimini o’rganish;
         4. Fizika  ta’limida monitoring metodikasining ahamiyatini bilish;
        5. Kurs ishini jihozlab, uni himoyaga tayyor qilish.
Kurs   ishining   tuzilishi:   Bu   kurs   ishi   kirish,   2   ta   bob   ,   6   ta   band,   39   ta
sahifa, xulosa va foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxatidan iborat .
6 1.Tokning magnit maydoni
                   Tinch holatda turgan elektr zaryadlari orasida hosil bo‘luvchi o‘zaro ta’sir
har   bir   zaryad     atrofida   mavjud   bo‘lgan   elektr   maydon   orqali   uzatilib,   Kulon
qonuni   bilan   aniqlanar   edi.   Endi   1820-   yilda   daniyalik   olim   Ersted   tomonidan
o‘tkazilgan   elektr   hodisalari   bilan   magnit   hodisalari   orasidagi   bog‘lanishni
ko‘rsatuvchi tajribalar bilan tanishib chiqaylik.
1. Halqasimon   o‘tkazgicholib,   undan   tok   o‘tkazamiz   va   unga     ipak     ipga
osilgan   zaryadlangan   A   sinash   sharchasini   yaqinlashtiramiz   (1-   rasm).   Sharchaga
halqa     tomonidan   ta’sir   etuvchi   hech   qanday   kuchni   sezmaymiz.   Demak,
o‘tkazgichdan   o‘zgarmas   tok   o‘tganda   hosil   bo‘luvchi   elektr   maydon   butunlay
o‘tkazgich ichiga joylashgan bo‘lar ekan.
1- rasm
2. Magnit strelkasi olib, uning o‘qi bo‘ylab sim tortaylik (2a rasm). Simdan tok
o‘tganda   magnit   strelkasi   o‘zining   dastlabki   vaziyatidan   og‘adi   (2-b   rasm).   Agar
tokning   yo‘nalishini   o‘zgartirsak,   magnit   strelkasining   og‘ish   yo‘nalishi   ham
o‘zgaradi   (2-d   rasm).     Tajribaga   asoslanib,   tokli     o‘tkazgich     atrofidagi   fazoda
magnit   strelkasini   harakatga   keltiruvchi   qandaydir   kuchlar   ta’sir   qiladi,   degan
xulosaga kelamiz.
3. Elastik   simga   izolatsiyalangan   simdan   qilingan   g‘altakniosib,   undan   tok
o‘tkazamiz   va   unga   doimiy   magnitni   yaqinlashtiramiz   (3-rasm).   G‘altakdan
o‘tayotgan tokning yo‘nalishiga qarab g‘altakning magnitga tortilishini yoki undan
7 itarilishini   ko‘ramiz.   Tajriba   magnit   va   tokli   o‘tkazgich   atrofidagi   fazoda   tokli
o‘tkazgichni harakatga keltiruvchi qandaydir kuchlar ta’sir qilishini ko‘rsatadi.
4. Ikkita elastik to‘g‘ri simni (tasma shaklidagi) bir-biriga parallelqilib vertikal
ravishda o‘rnatamiz. Shu simlardan tok o‘tkazsak, ular bir-biriga ta’sir qiladi. Agar
toklar   qarama-qarshi   yo‘nalishlarda   bo‘lsa,   o‘tkazgichlar   itarishadi   (4-b   rasm).
Agar toklar bir
2-rasm.
                        3-rasm.                                                      4-rasm.
yo‘nalishda   bo‘lsa,   ular   o‘zaro   tortishadi   (4-a   rasm).   Demak,   bu   tajribalarga
asoslanib,   tokli   o‘tkazgichlar   atrofidagi   fazoda   tokli   o‘tkazgichlarni   harakatga
keltiruvchi qandaydir kuchlar ta’sir qiladi, degan xulosaga kelamiz.
8                Bu tajribalarning hammasi  toklar o‘zaro ta’sirlashganda, magnit tokka yoki
tok magnitga ta’sir qilganda namoyon bo‘ladigan kuchlarning tabiati bir xil degan
xulosaga olib keladi. Bu kuchlar magnit kuchlari deyiladi.
                  Tinch   turgan   elektr   zaryadlari   atrofidagi   fazoda   elektr   maydon   hosil
bo‘lgani   kabi,   toklar   atrofidagi   fazoda   tokli   o‘tkazgichga   ta’sir   etuvchi,
materiyaning   maxsus   ko‘rinishi   bo‘lgan   magnit     maydon   hosil   bo‘ladi.   Mana
shu magnit maydon magnit kuchlarining manbayidir.
           Bu o‘tkazilgan tajribalardan ko‘rinadiki, elektr toki, ya’ni harakatlanayotgan
elektr   zaryadlari   mavjud   bo‘lgan   hamma   yerda   magnit   maydon   ham   bo‘ladi.
Demak,   elektr   toki   bilan   magnit   maydonni   bir-biridan   ajratib   bo‘lmaydi.   Magnit
maydonni tok (harakatlanayotgan zaryad) hosil qiladi; magnit maydonning mavjud
ekanligi   uning   tokka   (harakatlanayotgan   zaryadga)   ta’siri   orqali   aniqlanadi.   Bu
magnit   maydonning   asosiy   xususiyatlaridan   biri   hisoblanadi.   Magnit   maydon
o‘tkazgichda tok hosil bo‘lgandagina vujudga kelganidan, tokni, ko‘pincha, magnit
maydonning manbayi deb qaraladi.
                     Magnit  maydon modda emas,  balki  alohida zarralardan mujassamlangan
moddadan tamomila farqli ravishda, materiyaning fazoda uzluksiz mavjud bo‘lgan
turidir.
                    Tokli   o‘tkazgichlarning   magnit   maydoni   cheksizlikkacha   yoyiladi,   biroq
masofa   ortishi   bilan   magnit   kuchlari   juda   tez   zaiflashadi.   Shu   sababli   amalda
magnit   kuchlarining   ta’sirini   tokli   o‘tkazgichga   yaqin   masofalardagina   sezish
mumkin.
2.  Magnit maydon induksiya vektori
             Elektrostatikada biz elektrostatik maydonning xossalarini nuqtaviy zaryad,
ya’ni   o‘lchamlari   shu   maydonni   hosil   qilayotgan   zaryadlargacha   bo‘lgan
masofalarga   nisbatan   kichik   bo‘lgan   jismlarda   to‘plangan   zaryad   yordamida
o‘rgandik.   Magnit   maydonning   xossalarini   esa   shu   maydonning   tokli   berk   yassi
konturga-ramkaga   ko‘rsatadigan   ta’siriga   qarab   o‘rganamiz.   Bu   konturning
o‘lchamlari   magnit   maydonni   vujudga   keltirayotgan   tok   oqayotgan
o‘tkazgichlargacha   bo‘lgan   masofaga   nisbatan   kichik   bo‘lishi   kerak.   Magnit
9 maydonni   tekshirish   uchun   buralish   deformatsiyasini   seza   oladigan,   ingichka
elastik simga osib qo‘yilgan ramkadan foydalanamiz.
                    Tajriba   tokli   ramka   tokli   o‘tkazgich   yaqiniga   joylashtirilganda   tokli
o‘tkazgich hosil qilgan magnit maydon ramkaga ta’sir ko‘rsatishi natijasida uning
ma’lum   burchakka   burilishini   ko‘rsatadi.   Masalan,   uzun   to‘g‘ri   sim   orqali   I   tok
oqayotgan   bo‘lsin   (5-rasm).   Bunday   sim   yaqiniga   keltirilgan   ABCD
ramka   burilib,
sim orqali o‘tuvchi A1ABCD	D1  tekislik bo‘ylab joylashib oladi.   Bunda ramkaning
joylashishi   undagi   tokning   yo‘nalishiga   bog‘liq   bo‘ladi:   ramkadagi   I
1   tokning
yo‘nalishi o‘zgarganda ramka 180°ga buriladi. 
                      Ramkaning   magnit   maydonda   muayyan   tarzda   burilish   hodisasi   magnit
maydonning   o‘zi   ham   yo‘nalishga   ega   ekanligini   bildiradi.   Demak,   magnit
maydonni   xarakterlaydigan   kattalik   vektor   bo‘lishi   va   bu   vektorning   yo‘nalishi
ramka   yoki   magnit   strelkasi   oladigan   yo‘nalishga   bog‘liq   bo‘lishi   kerak.   Magnit
maydonni   xarakterlaydigan   bu   vektor   kattalik   magnit   maydon   induksiya   vektori
deb ataladi.  Magnit induksiya vektorining ramka
5-rasm                                                               6-rasm
                   turgan joydagi   yo‘nalishi uchun ramka tekisligiga o‘tkazilgan normalning
musbat yo‘nalishi qabul qilingan. [Normalning uchidan qaralganda ramkadagi tok
10 soat   mili   harakatiga   teskari   yo‘nalgan   holda   ko‘rinsa   (6-   rasm),   bu   yo‘nalish
normalning   musbat   yo‘nalishi   deb   qabul   qilinadi.]   Boshqacha   aytganda,
normalning   musbat   yo‘nalishi   uchun   dastasining   harakat   yo‘nalishi   ramkadan
oqayotgan   tokning   yo‘nalishi   bilan   bir   xil   bo‘lgan   parma   (o‘ng   vint)ning
ilgarilanma harakat yo‘nalishi qabul qilingan.
           Maydon ta’sirida ramkaning burilishi magnit maydonda ramkaga juft kuch
ta’sir   qilishini   ko‘rsatadi.   Tajriba   bu   juft   kuch   momentining     kattaligi   magnit
maydonni vujudga keltirayotgan toklarga va ramkaning o‘lchamlari, joylashishi va
undan   o‘tayotgan   tok   kuchiga   bog‘liq   ekanligini   ko‘rsatadi.   Ma’lum   kattalikdagi
tok   o‘tayotgan   ramkaga   o‘tkazilgan   normal   magnit   maydon   bo‘ylab   yo‘nalganda
ramkaga   ta’sir   qiladigan   juft   kuch   momenti   nolga   teng   bo‘ladi.   Ramkaga
o‘tkazilgan   normal   magnit   maydonga   perpendikular   yo‘nalganda   esa   juft   kuch
momenti   maksimal   qiymatiga   erishadi.   Tajribada   juft   kuchlar   momentining
maksimal   qiymati   M
max   ramkadagi   I   tok   kuchiga   hamda   ramkaning   S   yuziga
proporsional ekanligiga ishonch hosil qilish oson, ya’ni
M
max I ∙ S . ( 1 )
Tajriba yo‘li bilan topilgan bu asosiy faktdan magnit maydonni miqdor jihatdan 
xarakterlash uchun foydalanish mumkin. Haqiqatan ham,
B = M
max
I ∙ S ( 2 )
nisbat   ramkaning   xossalariga   bog‘liq   bo‘lmay,   fazoning   aniq   bir   nuqtasidagi
magnit maydonni xarakterlaydi. Bu kattalik magnit   maydon induksiya vektori deb
ataladi va ⃗B  harfi bilan belgilanadi.	
Pt=	I∙S(3)
11 kattalik tokli ramkaning magnit momenti deb ataladi.SI  da uning birligi	
[
P	] =	[ I	] ∙[ S	] = 1 A ∙ m 2. ( 4 )
                          Magnit  maydon  induksiya   vektori  magnit  maydonni  to‘liq  tavsiflaydi,
chunki   fazoning   har   bir   nuqtasi   uchun   bu  vektorning  son   qiymati   va  yo‘nalishini
topish   mumkin.  	
SI da   magnit     maydon   induksiyasi   birligi   qilib   shunday   magnit
maydonning   induksiyasi   qabul   qilinadiki,   bu   maydonda   yuzi   1   m 2
  bo‘lgan
ramkadan 1 A tok o‘tganda maydon ramkaga  	
1N∙m moment bilan ta’sir ko‘rsatadi.
Magnit   maydon   induksiyasining   bu   birligi   yugoslaviyalik   fizik   Tesla   sharafiga
tesla (T) deb ataladi. Shunday qilib, 	
1T=	1N	∙m	
1a∙1m2=1	N
A∙m	(5)
Elektr maydonning kuch xarakteristikasi bo‘lib maydon
  kuchlanganligi vektori   	
⃗ E
hisoblansa, magnit  maydonning kuch xarakteristikasi bo‘lib magnit induksiya 
vektori  	
⃗ B
   hisoblanadi.
3.  Magnit maydonning tokli o‘tkazgichga ta’siri.Amper qonuni
                        Biz   oldingi   boblardada   tok   o‘tayotgan   ikkita   o‘tkazgichning   o‘zaro
ta’sirlashishini   ko‘r   gan   edik.   Buni   o‘tkazgichlardan   har   biriga   ta’sir   qiluvchi
kuchning   ikkinchi   o‘tkazgichdagi   tok   hosil   qilgan   magnit   maydonga   bog‘liq
bo‘lishi oqibatida ro‘y beradigan hodisa deb tushunish kerak. Endi doimiy magnit
maydonga   tokli   o‘tkazgich   kiritganimizda   qanday   hodisa   ro‘y   berishini   quyidagi
tajriba yordamida tekshirib ko‘raylik.
                         Ikkita elastik simga metall sterjenni taqasimon magnit qutblari o‘rtasida
turadigan   qilib   osib   (7-   rasm),   undan   tok   o‘tkazganimizda   o‘tkazgich   harakatga
keladi. Tokning yo‘nalishini o‘zgartirsak, o‘tkazgichning harakat yo‘nalishi oldingi
12 yo‘nalishiga   qarama-qarshi   tomonga   o‘zgarganligini   ko‘ramiz.   Shunga   o‘xshash
tajribalar asosida tokning yo‘nalishi, magnit maydon yo‘nalishi va o‘tkazgichning
harakat yo‘nalishi orasidagi munosabatni topish mumkin.
                      Tokli   o‘tkazgichga   magnit   maydon   tomonidan   ta’sir   qiluvchi   kuchlarni
aniqlash   masalasini   birinchi   bo‘lib   mashhur   fransuz   olimi   A.   Amper   1820-   yilda
hal   qilgan.   Amper   magnit   maydon  tomonidan   tokli   o‘tkazgichga   ko‘rsatilayotgan
ta’sir   kuchi   kattalik   jihatidan   I   tok   kuchiga,   magnit   maydonning   B   induksiya
vektoriga,   o‘tkazgichning   magnit   maydonda   joylashgan   l   qismining   uzunligiga
hamda magnit maydon induksiya vektori  yo‘nalishi  bilan tok yo‘nalishi  orasidagi
burchak sinusiga to‘g‘ri proporsional ekanligini aniqladi:  FA=	BIl	sinα	.(5)
7-rasm
13 8-rasm
9-rasm
14                     Magnit   maydondagi   tokli   o‘tkazgichga   ta’sir   qiluvchi   kuch   kattaligini
aniqlaydigan bu formula Amper qonuni deb,  F
A  kuch esa Amper kuchi deb ataladi.
          Amper qonunidan magnit maydon induksiya vektori tokning yo‘nalishiga tik
bo‘lganda Amper kuchi  eng katta qiymatga ega bo‘ladi, degan xulosaga kelamiz.
Induksiya   vektori   tokning   yo‘nalishiga   parallel   bo‘lganda   bu   kuch   nolga   teng
bo‘ladi. 
                      Ushbu   fakt   B   magnit   induksiya   vektorining   faqat   I   tok   kuchining
yo‘nalishiga   tik   yo‘nalgan   B   tashkil   etuvchisigina   F
A     kuchning   hosil   bo‘lishiga
sabab bo‘ladi, deb aytishimizga asos bo‘la oladi (8 -rasm). Amper kuchi tok kuchi
yo‘nalishiga va magnit induksiya vektoriga tik yo‘nalgan bo‘ladi. 
                              Uning   yo‘nalishi   chap   qo‘l   qoidasi   bilan   aniqlanadi.   Bu   qoida
quyidagidan   iborat:   agar   chap   qo‘limizni   kaftiga   induksiya   vektorining
o‘tkazgichga   tik   bo‘lgan   tashkil   etuvchisi   kiradigan   qilib,   ochilgan   to‘rt
barmog‘imizni   esa   tok   yo‘nalishi   bo‘ylab   joylashtirsak,   u   holda   ochilgan   bosh
barmog‘imiz   o‘tkazgichga   ta’sir     qiluvchi   kuch   (Amper   kuchi)ning   yo‘nalishini
ko‘rsatadi (9-a, b rasm).
                      Magnit   maydonning   tokli   o‘tkazgichga   ko‘rsatadigan   ta’siri   turli
qurilmalarda qo‘llaniladi.
4.  Tokli o‘tkazgichni magnit maydonda ko‘chirishda bajarilgan ish
          Tokli o‘tkazgich tashqi magnit maydonda erkin harakatlana oladigan bo‘lsin.
Buni   amalga   oshirish   uchun   ikkita   o‘zaro   parallel   a   va   b   sterjenlarning   ustiga
ko‘ndalang qilib uchinchi sterjenni joylashtirib, a va b sterjenlarni tok    
manbayiga
ulaymiz (10- rasm). c sterjenning tok o‘tayotgan qismining uzunligi   l   bo‘lsin. B
magnit   maydon   b   induksiya   vektori   kitobxondan   rasm   tekisligiga   tomon
perpendikular   yo‘nalgan.   Magnit   maydonni   bir   jinsli   deb   hisoblaymiz.   Oldingi
bobda   da   ko‘rganimizdek,   l   uzunlikdagi   tokli   o‘tkazgichga   magnit   maydoni
15 tomonidan  F=	IBl   kuch   ta’sir   etadi.   Uning   yo‘nalishi   chap   qo‘l   qoidasiga   binoan
topiladi. Bu kuch o‘tkazgichni dx masofaga siljitib, o‘tkazgich ustida 
dA = F ∙ dx = IBIdx ( 6 )
10-rasm
ish   bajaradi.   10-rasmdan   ko‘rinib   turibdiki,   ldx = dS   ko‘paytma   l   o‘tkazgich
ko‘chishda bosib o‘tgan (rasmda shtrixlangan) yuzaga teng. B·dS esa shu yuzadan
o‘tuvchi dT magnit induksiya oqimiga teng. Shuning uchun
dA = Idψ ( 7 )
deb  yozish mumkin.
          Olingan natijani ixtiyoriy magnit maydon uchun va o‘tkazgich bilan maydon
ixtiyoriy   vaziyatda   oriyentirlangan   holat   uchun   umumlashtirish   mumkin.   Bu
hollarda ham (7) formulaga kelamiz.
            Shunday qilib, magnit maydonda tokli o‘tkazgichni ko‘chirishda bajarilgan
mexanik   ish   o‘tkazgichdagi   tok   kuchi   bilan   shu   o‘tkazgich   kesib   o‘tgan   magnit
induksiya oqimining ko‘paytmasiga teng ekan.
16 (7)   ish   magnit   maydoni   hisobiga   bajarilmaydi,   balki   zanjirni   tok   bilan   ta’minlab
turuvchi manba hisobiga bajariladi.
Endi   magnit   maydonda   tokli   yopiq   kontur   ko‘chirilayotgan   bo‘lsin   (11-rasm).
Bunda,   birinchidan,   konturning   ko‘chish   vaqti   mobaynida   undagi   tokning   kuchi
o‘zgarmay qoladi va, ikkinchidan, 
11-rasm
                  konturning   ko‘chishi   hamma   vaqt   II   bir   tekislikda   sodir   bo‘ladi,   deb
hisoblaymiz.
                  Ravshanki,   tokli   konturni   magnit   maydonda   ko‘chirishda   bajarilgan   ishni
hisoblash   uchun   konturni   fikran   dl   elementlarga   ajratish   va   shu   elementlarga
qo‘yilgan   kuchlar   bajargan   elementar   ishlarning   yig‘indisini   olish   kerak.   Tegishli
hisoblashlar   konturni   ko‘chirishda   bajarilgan   natijaviy   A   ish   uchun   quyidagi
ifodani hosil qiladi:
A = I( Φ
2 − Φ
1	) , ( 8 )
17 Shunday qilib, oqayotgan tokning kuchi o‘zgarmas bo‘lgan yopiq konturni magnit
maydonda   bir   vaziyatdan   ikkinchi   vaziyatga   ko‘chirishda   bajarilgan   mexanik   ish
konturdagi tok kuchi bilan konturning dastlabki va oxirgi holatlarida o‘rab turgan
yuzidan o‘tgan magnit induksiya oqimlari ayirmasining ko‘paytmasiga teng.
              Bu ta’rif tokli berk konturning bir jinsli magnit maydonda ham, bir jinsli
bo‘lmagan   magnit   maydonda   ham   har   qanday   harakati   uchun   o‘rinli   bo‘ladi,
shuningdek,   yuzasi   orqali   o‘zgaruvchi   magnit   induksiya   oqimi   o‘tayotgan
deformatsiyalanuchi   kontur   va   qo‘zg‘almas   kontur   bo‘lgan   hollar   uchun   ham   bu
ta’rif to‘g‘ridir.
5.Elektromagnit maydonning o’tkazgichlar bilan o’zaro ta’siri
O’tkazgichlarda   elektromagnit   maydon   ta’sirida,   elektr   toki   paydo   bo’ladi.
Ushbu   mavzuga   qutublanish   va   magnitlanish   hodisasi   bilan   bog’liq   hodisalar
qarolmaydi. O’tkazgichga misol bo’lib metall jismlar xizmat qilishi mumkin: mis,
temir,   alyuminiy  va   h.k;   O’tkazuvchi   muhitga   misol   qilib  plazmaionlangan   gazni
olish mumkin. 
Uch va to’rt o’lchovli tok zichliklari vektori
O’tkazgichlarda   paydo   bo’luvchi   elektir   toki   zaryadlangan   zarrachalarning
harakatidan   iborat.   Agarda   k-nomerli   zarrachalarning   mikroskopik   tezligini       f
orqali,   zaryadni   f     orqali   belgilasak     u   holda   tok   zichligi   J   ni   kichi   f     hajimdagi
barcha zarrachalar uchun V   yig’indini 	V   ga nisbati sifatida kiritish mumkin:
                        	
v	j	ve	V	J e
i ii					*	1
                                                  (6.1)
  Bu   erda   V-muhitning   makroskopik   tezligi.   J*-vektor   oddiy   “texnik   tok”   dan
iborat.   Bunday   tok   elektromagnit   maydon   ta’sirida   ham   qo’zgalmash   ham
harakatlanuvchi o’tkazgichlarda paydo bo’ladi.  	
Ve   Vektor makroskopik zaryadni
olib o’tish bilan bog’liq tokdan iborat 
18 ushbu                                      		

	

							i	i	i	i	i	i	e	e	ve	v	v	v	L   
Munosabat   o’rinli   bo’lganligi   uchun   J*   tok   o’tkazuvchanlik   vektorini  	
iI
diffuziya oqimi vektori orqali quyidagicha ifodalash mumkin:
                                                       	
;	*	i	i	i
iI	m
e	j	
   	
i	m	ei	/       munosibatlar zaryadlarni olib o’tuvchi ionlarning turidan bog’liq.
Geometrik   fazoda   aniqlangan   uch   o’lchovli     j   vector   bilan   birgalikda
Minkovskiy   fazosida   yana   to’rt   o’lchovli   tok   zichligi   vektori   kiritiladi,   u   xususiy
Dekart koordinatorlar sistemasida.
          	
e	ii	J	,j	J	,	j	J	,j	J	,э	J	J							4	3	3	2	2	1	1                              (6.2)
formulalar bilan aniqlangan.	
J
⃗
 vektorning komponentalari boshqa bir koordinatalar sistemasida minkovskiy
fazosidagi  to’rt  o’lchovli vector almashtirishlarning umumiy formulalari  bo’yicha
xususiy sistemadagi komponentolar orqali aniqlandilar. 
O’tkazgichlarda Maksvell tenglamalari
Maksvell   tenglamalari   jismlarda   tok   va   zaryad   E   bo’lib,   qutublanish   va
magnitlanish bo’lmagan holda quyidagi ko’rinishda ega:
                     	
t
E	
c	j	c	H	rot,t
H	
c	E	rot	
			
		
⃗	⃗	⃗	⃗	⃗	1	4	1	                                          (6.3)
 hamda
                           	
.	E	div	;	H	div	e	4	0		
⃗                                                  (6.4)
Xususan, stasionar elektomagnit maydon holda 
             	
,0E	rot                                                             (6.5)
Shuning uchun 	
E  – potensial vektor;
           	
,j	c	E	rot	⃗	⃗	4	                                                            (6.6)
19 Ya’ni   elektr   toki   har   doim  H   magnit   kuchlanganlikning   uyurmali   maydonini
paydo qiladi.	
t
E	
c	
1    miqdor tok siljishi deyiladi. Amaliyotda  	
t
E	
c	
1    tok siljishi luda
kichik. Tok siljishi Maksvell tenglamalariga Maksvell tomonidan natijalar asosida
kiritilgan.
To’liq zaryad saqlanish qonuni
Agarda   (6.3)ning   ikkinchi   tenglamasining   ikkala   tomonini   divergensiyalasak
hamda   (6.4)   tenglamalardan   foydalansak   Maksvell   tenglamalarning   muhim
natijasini hosilqilamiz: 
                                                                                     	
,	j	div	t
e	0			

(6.6)
uni   zaryadlar   uchun   yzviylik   tenglamalari   yoki   zaryadning   saqlanish   sharti
sifatida qarash mumkin.
Haqiqatan,   (6.6)   tenglamani   tutash   muhit   egallagan   biror   bir   qo’zg’almas
geometrik hajm bo’yicha integrallasak 
                                                   	
							
			
		
					dj	dj	div	de	t	dt
S	
n	e
(6.7)
bo’ladi, bu erda  	
V	   hajmni chegaralovchi sirt,  	ga	esa	n		   tashqi teormal.   j
tok   vektori  	
   sirtdan   zaryadlarni   o’tkazadi,   		
 dj	n
  miqdor   vaqt   bizligida  	 sirt
orqali   V   hajmga   o’qib   boruvchi   yig’indi   zaryaddan   iborat.   Bu   miqdor   vaqt
birligida  V hajmda zaryad o’zgarishiga teng, ya’ni 	
t
e	d	t	e	
			
	
		

miqdorga bu erda  e-V ning ichidagi to’la zaryad. 
Agarda 	
0		nj	sirtda   bo’lsa, u holda  Vva
te
0

ichida zaryad saqlanadi. 
20 To’liq   zaryad   saqlanish   sharti   (qonuni)   (6.3)   va   (6.4)   Mansvell
tenglamalarning  aniq  natijasida  iborat  
Qo’zg’almas   o’tkazgichlar   uchun   tok   o’tkazish   zichligi   va   elektromagnit
maydon orasidagi qonuniyat (om qonuni)  quyidagicha bo’ladi:
                                            E	J	*                                                              (6.8)
      
O’tkazuvchanlik
Yuqoridagi   (6.8)   munasabatdagi  	
 -   o’tkazuvchanlik   koeffsienti   deyiladi.
Izotrop o’tkazgichlar uchun 	
 - o’tkazuvchanlik skalyar miqdor bo’lib	
,1
R		
bu erda R – qarshilik. Anizotrop o’tkazgichlar uchun, masalan kristallar uchun	

2 rang tenzordan iborat. 
Har   xil   o’tkazgichlar     uchun  	
   o’tkazuvchanlik   har   xildir,   berilgan
o’tkazgich uchun   u uning T temperatisi  va boshqa termodinamik parametrlardan
bog’liq.   Tenperaturaning   oshishi   bilan   gazning   o’tkazuvchanligi   oshadi.Masalan,
havo   oddiy   sharoitlarda   deyarli   uonlanmagan   va   yomon   o’tkazgich   hisoblanadi,
ammo   temperaturaning   oshishi   bilan   intensiv   nurlanishda   havoning   ionlanishi
oshadi,   havoda   erkin   elektronlar   soni   ko’payadi   va   havo   yaxshi   o’tkazgichga
aylanadi   qattiq   jismlar   uchun   temperatura   oshishi   bilan  	
   kamayishi   mumkin.
ko’pgina hollarda o’tkazuvchanlik materialning fizik konstantasi sifatida qaraladi.
Harakatlanuvchi   o’tkazgichlar   uchun   (6.8)   (o м   qonuni)   muhitning   xos
koordinatalar   sistemasining   har   bir   nuqtasida   bajariladi.   Xos   koordinatalar
sistemasida bu qonuniyat quyidagicha bo’ladi:
                                                                                             	
,	*  	E	J	
(6.9)
belgisi   mos   miqdorlar.   Xos   koordinatalarga   ta’luqli   ekanligini   bildiradi.   Xos
sistemadan asosiy inersial hisob sistemasiga o’tsak   harakatlanuvchi o’tkazgichlar
uchun Om qonuni hosil qilamiz
21 ),*()(* HJRH
cv
EJ  
bu erda R – const.
Lorens kuchlari
Elektromagnit   maydon   tomonidan   muhidga   ta’sir   qiluvchi   kuchlar
pondemotor kuchlar deyiladi 
Agar muhim muvozanatda bo’lsa, u holda de zaryadli muhitning di cheksiz
kichik elementiga ta’sir qiluvchi pondemotor kuch quyidagiga teng.	
deEe	deE	di
dl	diF	
			
	
Agarda   de   elementda   de   zaryaddan   tashqari   yana   J   toklar   ham   E   bo’lsa,   u
holda muhit hajmi birligiga quyidagi
                                                                           	
),	(1					
			H	j	c	Ee	F
(6.10)
Lorens kuchi deb ataluvchi pondemotor kuchi ta’sir  qiladi.
Agarda   harakatlanuvchi   muhit   E   bo’lsa,   u   holda   pondemator   kuch   uchun
xususiy   koordinatalar   sistemasida   (6.10)   da   o’xshash   formula   o’rinli   deb   qabul
qilish mumkin, ya’ni 
                                                                                                         	
),	(1					
			H	j	c	Ee	F
(6.11)
bu erda barcha c vektorlar xususiy koordinatalar sistemasida aniqlangan.
Agarda   kinersial   koordinatalar   sistemasiganisbatan   
V
  tezlik   bilan
xarakatlanuvchi   K’   xususiy   koordinatalar   sistemasidan   o’tish   uchun   taqtibiy
formulalaridan   foydalansak,   u   holda    	
2
2
c
V   tartibdagi   kichik   miqdorlarni   tshlab
yuborish Kinersional sistemada quyidagini hosil qilamiz:
                                                                                 	
);	*	(1	)	(	H	j	c	H	c
v	E	e	F						
	
(6.12)          
22 Bu yerda  		
	*	*	j	j . Bu yerda, (4.10) va (4.12) tengliklarni solishtirib va (6.1) ni
hisobga olib quyidagilarni hosil qilamiz:
,
 FF
ya’ni   Lorens   kuchi   norelyativistik   yaqinlashishda   K   hisob   sistemasida   xuddiy
qo’zg’almas   muhit   holdagidek   (6.10)   formula   bilan   tasvirlanadi,   o’tkazuvchi
muhitning   birlik   hajmiga   ta’sir   qiluvchi   pondemotor   kuchni   aniqlovchi   (6.10)
tenglik   tajribaviy   faktlar   asosida   aniqlangan   va   elektrodinamikaning   asosiy
postulatlaridan   biri   sifatida   qaraladi   yoki   maydon   va   tokning   elektromagnit
xarakteristikalarini aniqlash uchun asosiy qonuniyatlardan biri deb sanaladi.
O’tkazuvchi   muhit   zarrachasiga   elektromagnit   maydon   tomonidan   ta’sir
qiluvchi pondemotor kuchlar hajmiy kuchlardir ularni xuddi masala og’irlik kuchi
kabi material nuqta uchun impulslar tenglamasiga kiritish kerak 	
irlik	ogF	lorensF	p	a	i	i	'				

                                        (6.13) 
O’tkazuvchi   tutash   muhitning   harakatini   aniqlash   masalasi   umumiy   holda
kompleks   masala   bo’lib   hisoblanadi,   uni   yechish   uchun   tutash   muhit   mexanikasi
tenglamalarni elektrodinamika tenglamalari bilan birgalikda echish kerak:
Maydonda energetik o’zaro ta’sir
Endi o’tkazuvchi muhit va elektromagnit maydon orasidagi energetik o’zaro
ta’sirni qaraymiz. Ma’lumki, masalan, qo’zg’lmas o’tkazgich unda elektr toki oqib
o’tishi   natijasida   qiziydi,   bu   esa   o’z   navbatida   elektr   maydoni   va   o’tkazgich
orasida energiya almashishi bilan bog’liq. 
Endi elektromagnit maydon energiyasining o’zgarishini aniqlovchi Maksvell
tenglamalaridan – Umov Poynting tenglamalarini keltirib chiqaramiz.
(6.3)   Maksvell   tenglamalarini   birinchisini  	

H ga   ikkinchisini  	

E ga   skalyar
ko’paytirib, biridan ikkinchisini ayirsak quyidagiga ega bo’lamiz
                  	
						
		
		
				Ej	c	t
E	E	t
H	H	c	H	rot	E	E	rot	H	4	)	(1                                ( 6.14)
23 Umov – Poynting vektori va tenglamasi
Agarda       
    
	
			
			
H	E	s	S	4                                                    (6.15)
Umov   –   Poynting   vektori   deb   ataluvchi   vektorni   kiritsak,   u   holda   (6.14)
munosabatlarni quyidagi ko’rinishda yozish mumkin:
                     	
0	8
1	2	2			

	


			
		
					
E	J	E	H	t	S	div	                                     (6.16)
Bu tenglama Umov – Poynting tenglamasi deyiladi. (6.16)ni qo’zg’lmas chekli
V hajm bo’yicha integrallab 
                     	
					
	
						
		
		
0	8
1	2	2					dE	j	d	E	H	dt
d	d	Sn                             (6.17)
ni   hosil   qilamiz,   bu   erda  	
 -   V   hajmni   chegaralovchi   sirt,   
n
ga   tashqi
yo’nalgan normal. 
Elektromagnit maydon energiyasi. Joul issiqligi
(6.17)   integral   munosabatning   har   biri   fizik   ma’noga   ega.   Uch   o’chovli
skalyar	
	2	2	
8
1	E	H		
ta’rifga   ko’ra   elektromagnit   maydon   energiyasining   hajmiy   zichligi   sifatida
kiritiladi;  	
	
		
	E	ni	dt	dEj	   elektr   maydonning   mikroskopik   ichki   harakatda   j   tok
hisobida   va  

		v	e hisobidagi   makroskopik   harakatda   ko’chuvchi   zaryadlangan
zaryadlar ustida bajargan elementar ishi sifatida qarash mumkin. 
Qo’zg’lmas o’tkazgich holida ushbu munosabat 
                       	
				
				
			j	dQ	dt	dE	J	dt	dE	l		                                       (6.18)
24 joul   issiqligini   ifodalaydi.   Qo’zg’almasi   o’tkazgich   uchun   (6.17)   tenglamani
quyidagi ko’rinishda yozish mumkin:
                       
	
			
dt
dQ	d	S	dt
d j
n	
                                            (6.19)
Elektromagnit   maydon   to’la   energiyasi   E   qo’zg’lmaso’tkazgichni   V   hajmida
Umov   –   Poyntng   vektorining   V   hajmini   chegaralovchi  	
     sirt   bo’lab   oqimi
hisobiga va muhitga joul issiqligi o’tishi hisobiga o’zgaradi. 
Maydondan   tinch   holatdagi   o’tkazuvchi   muhit   massasi   birligiga   nisbatan
dqce (e) issiqlik energiyasi oqimi 
                     	
		
		td	E	J	md
Qd	qd	
e	ecl					1                                            (6.20)
gat eng. 
Takidlashinuz   lozimki,   V   hajmda   elektromagnit   maydon   energiyasi
faqatgina maydonning mihih bilan o’zaro ta’siri hisobiga o’zgarmaydi.
Umov – Poynting tenglamasi boshliqda (1.11) Maksvell tenglamalari uchun
ham o’rinli. Bu holda (6.19) munosabat	
d	S	dt
dE
n
	
ko ’ rinishda   yoziladi ,   ya ’ ni   bu   holda   V   hajmda   elektromagnit   maydon   to ’ la
energiyasi   faqat   Umov   –   Poynting   vektori   oqimi   hisobiga   o ’ zgaradi .   Ammo   bu
o ’ zgarish   faqat   nostasionar   elektromagnit   maydon   holidanoldan   farqli .   Stasionar
elektromagnit   maydon    	


	


		
		
	0	å
Á	
t
H     holida   Umov  –   Poynting   vektorining   yopiq	

sirt   bo ’ ylab   oqimi   bo ’ shliqda   Mksvell   tenglamalariga   ko ’ ra   olga   teng .
O’tkazgichlarda yopiq  	
 sirt bo’yicha Umov – Poynting vektori oqimi stasionar
elektromagnit   maydon   holiday   ham   noldan   farqli.   Yopiqmas  	
 sirt   bo’ylab
Umov   –   Poynting   vektorining   oqimi,   umuman   olganda   agarda  	
0	H	E   bo’lsa,
noldan   farqli.   Umov   –   Poynting   vektori   elektromagnit   maydonning   har   xil
uchastkalari orasidagi energiya almashuvini xarakterlaydi. 
25 Xulosa
Elektromagnetizm   –   elektr   toki   vujudga   keltiradigan   magnit
hodisalarini, magnit maydon bilan elektr toki orasidagi bog‘lanishlarni,
moddalarning magnitlanishi va ularning turlarini hamda ularni amalda
qo‘llash usullarini o‘rganuvchi bo‘limi.
Magnit   hodisalari   va   jismlarning   magnit   xossalari   haqidagi
ta’limot – magnetizm deb ataladi.
Magnetizm   –   elektr   toklarning   o‘zaro   ta’siri,   toklar   va   magnitlar
momentiga   ega   bo‘lgan   jismlar   orasidagi   mavjud   o‘zaro   ta’sir
jarayonida sodir bo‘ladigan hodisalar.
Magnit   maydoni   –   elektromagnit   maydon   namoyon   bo‘lishining
bir   ko‘rinishi   bo‘lib,   shu   bilan   farq   qiladiki,   u   harakatdagi   elektr   bilan
zaryadlangan   zarra   va   jismlarga,   tokli   o‘tkazgichlarga   hamda   magnit
momen-tiga ega bo‘lgan zarra va jismlargina kuch bilan ta’sir qiladi. 
26 1819   yilda   Ersted   tokning   magnit   sterlkasiga   ta’sir   etish
hodisasini,   1820   yilda   Amper   toklarning   o‘zaro   ta’sir   etish   hodisasini
topdilar.   1831   yilda   Faradey   elektromagnit   induksiya   hodisasini   kashf
etdi.   1834   yilda   Lens   induktivlangan   magnit   oqimining   teskari   ta’sir
etish   qonunini   ifodalab   berdi.   Fanning   shu   sohalaridagi   taraqqiyoti
elektr   va   magnit   hodisalari   bir-biridan   ajralmas   ekanligini   isbot   etdi.
Elektr tokisiz magnit hodisasi va aksincha, magnit hodisasiz elektr toki
bo‘lmaydi.   Elektr   toki   tarzida   sodir   bo‘lgani   uchun,   albatta,   magnit
hodisalari ham elektr hodisalari bilan birgalikda sodir bo‘ladi.
Shunday   qilib,   tokli   o‘tkazgich   va   uni   qurshab   olgan   magnit
maydoni   bir   butun   elektromagnit   hodisaning   bir-biridan   ajratib
bo‘lmaydigan tomonlaridir. Elektromagnit hodisalari asosida yaratilgan
elektr   dviga-tellari,   generatorlar,   transformatorlar   va   shu   kabilardan
keng foyda-laniladi.
Foydalanilgan adabiyotlar
 
1. Телеснин   Р . В .,   Яковлев   В . Ф .   Курс   физики .   Электри -   чество ,   М .,
„ Просвещение “, 1970.
2.Grabovskiy R.I. Fizika kursi, T., „Oqituvchi“, 1973.
3.Калашников С.Г. Электричество,  М., „Наука“,  1970. 4. Putilov K. A. Fizika
kursi, 2-qism, T., .,O'qituvchi", 1971. 
5.Savelyev I.V. Umumiy fizika kursi, II tom, T., ,, O'qituvchi", 1975.
6. Frish S.E., Timoreva A.B. Umumiy fizika kursi, II tom, T., ,, O'qituvchi", 1972.
27 7.Элементарный   учебник   физики,   том   II,   под   редакцией   академика   Г.С.
Ландсберга, М., „Наука", 1969.
8.Яворский   Б.М.,   Пинский   А.А.   Основы   физики,   том   I,   М.,   „Наука“   1981.
9. Jdanov L. S. Fizika, T., „O'qituvchi", 1980.
10.Гурский   И.П.   Элементарная   физика,   М.,   „Наука“,   1973.   11.   Милковская
Л.Б. Повторим физику, М., школа", 1972. Высшая
12. Demkovich   V .   P .,   Demkovich   L . P .   Fizikadan   masalalar   to ' plami ,
T .,,, O ' qituvchi ", 1975.
13.Rimkevich A.P. Fizikadan masalalar to'plami, T., ,, O'qituvchi", 1991.
14.Volkenshteyn V.S. Umumiy fizika kursidan savol va masalalar to'plami, T.,
„O'qituvchi", 1982.
15.Umumiy   fizika   kursidan   masalalar   to'plami,   M.S.   Sedrik   tahriri   ostida,   T.,,,
O qituvchi, 1991.ʻ
16.O'lmasova M.H., Kamolov J., Toshmuhamedov F. Fizika. Elektr, optika, atom
va yadro fizikasi, T.,,,O qituvchi", 1985. 	
ʻ
17.O'lmasova   M.   H.,   Kamolov   J.,   Lutfullayeva   T.   Fizika.   Mexanika,   molekular
fizika va issiqlik, T.,,, O'qituvchi", 1997.
18. A.G.G’aniev, A.K.Avliyoqulov, G.A.Almardonova “Fizika” I qism Toshkent 
2007  y.
19.S.X.Astanov, M.Z.Sharipov, N.N.Dalmuradova, R.V.Metanidze “Umumiy 
fizika kursining elektr bo’limidan” elektron darslik. 
28

Magnit maydonning tokli oʻtkazgichga ta'siri. Amper kuchi

KIRISH.. 1

1.Tokning magnit maydoni 5

2. Magnit maydon induksiya vektori 8

3. Magnit maydonning tokli o‘tkazgichga ta’siri.Amper qonuni 11

4. Tokli o‘tkazgichni magnit maydonda ko‘chirishda bajarilgan ish. 14

5.Elektromagnit maydonning o’tkazgichlar bilan o’zaro ta’siri 17

Xulosa. 25

Foydalanilgan adabiyotlar. 26

Купить
  • Похожие документы

  • Harakat qonuni berilgan nuqtaning tezlanishi EHM dasturida hisoblash
  • Chegaraviy masalalar
  • Mexanik sistema dinamikasining umumiy teoremasi
  • Jismning og`irlik markazi
  • Nazariy mexanika faniga kirish

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha