Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 20000UZS
Hajmi 1.4MB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 03 Iyun 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Nurali Axmedov

Ro'yxatga olish sanasi 24 Oktyabr 2024

2 Sotish

Mahsulotning hayotiy sikli tushunchasi, bosqichlari egri chizig'i

Sotib olish
Mahsulotning hayotiy sikli tushunchasi, bosqichlari,
egri chizig`i
Mundarija
              Kirish ...........................................................................................................2
           I-BOB. Mahsulotning hayotiy sikli tushunchasi, bosqichlari,
          egri chizig`i .................................................................................................3 
          I.1. Mahsulotning hayotiy sikli tushunchasi................................................3
              I.2. Mahsulotning hayot sikli bosqichlari....................................................3
          I.3. Mahsulot hayot siklining egri chizig`i..................................................5  
          I.4. Sifat mahsulotlarining hayot sikli tahlili...............................................8
           II-BOB. Sifat halqasi (hayotiy sikl tamoyili), mahsulot sifatini
          boshqarish kategoriyasi ............................................................................9
          II.1. Mahsulot sifatini boshqarish kategoriyasi ................................................. 9
          II.2. Sifat halqasi (hayotiy sikl tamoyili) .......................................................... 19
  II.3. Sifat menejmenti tizimini hujjatlashtirish ................................................ 23
           Xulosa........................................................................................................23
          Adabiyotlar ro`yxati.................................................................................27
 
                  
Kirish.
              Mahsulotning   hayot   sikli   tushunchasi   har   qanday   iste'molchiga
yo'naltirilgan   korxona   faoliyatida   asosiy   hisoblanadi.   Hayotiy   siklning
bosqichini   to'g'ri  aniqlash  orqali  siz  korxona  uchun eng  mos  bo'lgan  va eng
katta   foyda   keltiradigan   yoki   o'ta   og'ir   holatlarda   eng   kam   yo'qotish
keltiradigan aniq strategiyani osongina tanlashingiz mumkin. 
        Tashkilotlar va korxonalar yangi mahsulot va xizmatlarni ishlab chiqish
zarurati   va   ular   bilan   bog'liq   imtiyozlar   haqida   tobora   ko'proq   xabardor
bo'lmoqdalar.   Mavjud   mahsulotlarning   ishlash   muddati   qisqaradi   va   ularni
yangi   mahsulotlar   bilan   almashtirishga   to'g'ri   keladi.   Biroq,   yangi   mahsulot
muvaffaqiyatsiz   bo'lishi   mumkin.   Innovatsiyalar   bilan   bog'liq   xavf   katta,
lekin   u   bilan   bog'liq   moddiy   manfaatlar   ham.   Muvaffaqiyatli
operatsiyalarning   kaliti   yangi   mahsulot   g'oyalari   bilan   ishlash,   jiddiy
tadqiqotlar   o'tkazish   va   hayot   tsiklining   har   bir   bosqichida   marketing
omillaridan   foydalangan   holda   asoslangan   qarorlar   qabul   qilish   uchun
mustahkam tashkiliy tuzilmani yaratishdir.
                Muayyan   mahsulotni   ishlab   chiqarish   hajmlari   va   davomiyligidagi
o'zgarishlarni   o'rganish   ushbu   ko'rsatkichlar   vaqt   o'tishi   bilan,   muntazam   va
o'lchanadigan   vaqt   oralig'ida   siklik   ravishda   o'zgarishini   aniqlashga   imkon
berdi.   Eng   qiziq   narsa   bozordagi   mahsulotning   hayot   siklidir.   Vaqt   nuqtai
nazaridan   u   mahsulotning   prototipini   yaratish   bosqichlarini,   uni
eksperimental   ishlab   chiqarishni   va   mahsulot   iste'molchiga   hali   "yetib
bormagan"   qisqa   muddatli   ommaviy   ishlab   chiqarishni   o'z   ichiga   olgan
iqtisodiy sikldan qisqaroqdir. 
                    Bir   marta   bozorga   chiqqan   mahsulot   o'zining   maxsus   hayotini
yashaydi,   bu   "Mahsulotning   hayot   sikli"   deb   ataladi.   Turli   xil   mahsulotlar
turli xil hayot davrlariga ega. Bir necha kundan o'n yillargacha davom etishi
mumkin.   Mahsulotning   hayot   sikli   tushunchasi   birinchi   marta   1965   yilda
amerikalik marketolog T. Levit tomonidan nashr etilgan.
         Mahsulotning hayot sikli bir necha bosqichlarni o'z ichiga oladi. Har bir
bosqichning   maqsadi   g'oya   ustida   ishlashning   maqsadga   muvofiqligi   yoki
maqsadga muvofiq emasligi to'g'risida qaror qabul qilishdir. Kompaniya zaif
g'oyalarni   ishlab   chiqish   va   yaxshilarini   yo'q   qilish   imkoniyatlarini
minimallashtirishga intiladi, chunki tijorat ishlab chiqarishga chiqarilgan har
bir   mahsulot   doimiy   ravishda   paydo   bo'ladigan   bir   qator   muammolar   va
paydo bo'ladigan imkoniyatlar bilan ajralib turadigan o'z hayotiy sikliga ega.
         Hozirgi vaqtda ko'pgina korxonalarda mahsulotning hayot aylanishining
turli   bosqichlarida   marketing   faoliyatini   to'g'ri   tashkil   etish   muammosi
dolzarbdir.   I-BOB. Mahsulotning hayotiy sikli tushunchasi, bosqichlari,egri chizig`i
             I.1. Mahsulotning hayot sikli haqida tushuncha.
                Muayyan   mahsulotni   ishlab   chiqarish   hajmlari   va   davomiyligi   vaqt
o'tishi bilan tsiklik ravishda o'zgaradi. Ushbu hodisa mahsulotning hayot sikli
deb ataladi.
                Mahsulotning   hayot   sikli   -   bu   mahsulotning   bozorda   mavjud   bo'lish
davri,   mahsulotning   paydo   bo'lishidan   boshlab   uni   ishlab   chiqarish   va
sotishdan olib tashlashgacha bo'lgan vaqt davri.
                  Mahsulotning   hayot   sikli   kontseptsiyasi   mahsulot   bozorga   kirgan
paytdan   to   bozordan   olib   ketilgunga   qadar   uning   sotuvi,   foydasi,
raqobatchilari   va   marketing   strategiyasini   tavsiflaydi.   Kontseptsiya   har
qanday   mahsulot   ertami-kechmi   boshqa,   ilg'or   yoki   arzonroq   mahsulot
tomonidan bozordan chiqib ketishiga asoslanadi. 
                      Mahsulotning   hayot   sikli   kontseptsiyasi   mahsulot   sinflari   (mobil
telefonlar)   va   kichik   sinflar   (smartfonlar)   va   hatto   ma'lum   bir   model   yoki
brendga (iPhone "Apple") ham tegishli. Mahsulotning hayot sikli ma'lum bir
doiraga   ega   bo'lgan   bozorda   mavjud   bo'lish   bosqichlarining   ma'lum   bir
ketma-ketligi sifatida taqdim etilishi mumkin. Mahsulotning ishlash muddati
dinamikasi   unga   talab   mavjud   bo'lgan   har   bir   aniq   vaqtda   sotish   hajmini
ko'rsatadi. 
I.2. Mahsulotning hayot sikli bosqichlari.
           Mahsulotning hayot davrlari juda xilma-xildir, lekin asosiy bosqichlarni
aniqlash   deyarli   har   doim   ham   mumkin.   Klassik   mahsulotning   hayot
aylanishini besh bosqichga yoki bosqichga bo'lish mumkin:
        1)  Bozorga kirish .  Bu bozorda yangi mahsulot paydo bo'ladigan bosqich.
Ba'zan sinov savdosi shaklida. U mahsulot tarqatilgan va sotuvga chiqarilgan
paytdan boshlanadi. Ushbu bosqichda mahsulot hali ham yangi. Texnologiya
hali   yetarlicha   o‘zlashtirilmagan.   Ishlab   chiqaruvchi   ishlab   chiqarish
jarayonini tanlashga qaror qilmagan. Mahsulot modifikatsiyalari yo'q. Ushbu
bosqichda hech qanday foyda yo'q. Korxonada marketing harajatlari  yuqori,
mahsulot   hajmi   kichik   bo'lgani   uchun   ishlab   chiqarish   tannarxlari   ham
yuqori.Savdo   tarmoqlari   mahsulotga   nisbatan   ehtiyotkor.   Sotishning   o'sish
sur'ati   ham   past,   savdo   ko'pincha   foydasiz   va   raqobat   cheklangan.   Ushbu
bosqichda   raqobat   faqat   o'rnini   bosuvchi   mahsulotlardan   kelib   chiqishi
mumkin.   Barcha   marketing   faoliyatining   maqsadi   yangi   mahsulot   bozorini
yaratishdir.   Kompaniya   yuqori   xarajatlarga   duchor   bo'ladi,   chunki   bu
bosqichda   ishlab   chiqarish   xarajatlari   yuqori   va   sotishni   rag'batlantirish
xarajatlari  odatda eng yuqori darajaga etadi.   Bu yerdagi  iste'molchilar  yangi
mahsulotni sinab ko'rishda tavakkal qilishga tayyor bo'lgan innovatorlardir.  Ushbu bosqichda juda yuqori darajadagi noaniqlik mavjud. Bundan tashqari:
innovatsiya qanchalik inqilobiy bo'lsa, noaniqlik shunchalik yuqori bo'ladi.
                 2)   O'sish bosqichi .   Agar mahsulot bozorda talab qilinadigan bo'lsa, u
holda   sotish   sezilarli   darajada   boshlanadi   o'sadi.   Ushbu   bosqichda   mahsulot
odatda   mijozlar   tomonidan   tan   olinadi   va   unga   bo'lgan   talab   tezda   oshadi.
Bozor qamrovi ortib bormoqda. Yangi mahsulot haqidagi ma'lumotlar yangi
mijozlarga   uzatiladi.   Mahsulot   modifikatsiyalari   soni   ortib   bormoqda.
Raqobatchi   kompaniyalar   ushbu   mahsulotga   e'tibor   berishadi   va   o'zlarining
shunga   o'xshashlarini   taklif   qilishadi.   Daromad   juda   yuqori,   chunki   bozor
juda   ko'p   miqdordagi   mahsulotlarni   sotib   oladi   va   raqobat   juda   cheklangan.
Savdoni   rag'batlantirishning   intensiv   tadbirlari   orqali   bozor   imkoniyatlari
sezilarli   darajada   oshadi.   Narxlar   biroz   pasayadi,   chunki   ishlab   chiqaruvchi
tasdiqlangan texnologiyadan foydalangan holda katta hajmdagi mahsulotlarni
ishlab   chiqaradi.   Marketing   xarajatlari   ishlab   chiqarishning   oshgan   hajmi
bo'yicha   taqsimlanadi.   Ushbu   bosqichdagi   iste'molchilar   yangilikni   tan
oladigan odamlardir. Takroriy va bir nechta xaridlar soni ortib bormoqda.
                  3)  yetuklik  bosqichi .   Aksariyat   xaridorlar  allaqachon  ega  bo'lganligi
bilan   tavsiflanadi   tovarlarni   sotib   oldi.   Sotishning   o'sish   sur'atlari
pasaymoqda.   Mahsulot   an'anaviy   bo'ladi.   Ko'p   sonli   modifikatsiyalar   va
yangi   brendlar   paydo   bo'ladi.   Tovarlar   sifati   va   silliq   ishlab   chiqarish   ortib
bormoqda.   Xizmat   yaxshilanmoqda.   Maksimal   savdo   hajmiga   erishiladi.
Kompaniyaning   foydasi   kamayadi.   Daromad   asta-sekin   o'sib   bormoqda.
Omborda   tovar   zahiralari   paydo   bo'ladi,   raqobat   kuchayadi.   Narx   raqobati.
Arzon   narxlarda   sotish.   Zaif   raqobatchilar   bozorni   tark   etishadi.   Savdoni
rag'batlantirish   faoliyati   maksimal   samaradorlikka   erishadi.   Bu   yerdagi
iste'molchilar   sekin   qabul   qiluvchilar   va   konservatorlardir.   Bu   bosqich   eng
uzoq vaqt hisoblanadi.
                    4)   to'yinganlik   bosqichi .   Sotishning   o'sishi   to'xtaydi.   Narxi   ancha
arzonlashgan. Lekin, narxlarni  pasaytirish  va xaridorlarga ta'sir  qilish uchun
boshqa choralarni qo'llashga qaramay, savdo o'sishi to'xtaydi. Bozor qamrovi
juda   yuqori.   Kompaniyalar   bozorda   o'z   sektorini   oshirishga   intilmoqda.
Savdo   tarmog'i   ham   endi   kengaymaydi.   Texnologiya   bir   xil.   Ushbu
bosqichda   mahsulot   va   texnologiyani   qayta-qayta   texnologik
takomillashtirish   ehtimoli   yuqori.   Bu   bosqich   ko'pincha   etuklik   bosqichi
bilan birlashtiriladi, chunki ular orasida aniq farq yo'q.
           5) retsessiya.   Retsessiya - bu sotish va foydaning keskin pasayishi davri.
Sotish nolga tushishi yoki juda past darajada qolishi mumkin. Asosiy sabab:
yangi,   ilg'or   mahsulotning   paydo   bo'lishi   yoki   iste'molchilarning   xohish-
istaklarining  o'zgarishi.  Ko'pgina   firmalar   bozorni  tark  etishmoqda.  Savdoni
rag'batlantirish   xarajatlari   kamayadi   yoki   butunlay   yo'q   qilinadi.
Iste'molchilarning   mahsulotga   qiziqishi   yo'qolib,   ularning   soni   kamayib
bormoqda. Iste'molchilarning asosiy qismi to'lov qobiliyati past bo'lgan 
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
   konservativlardir.   Ushbu   bosqichda   katta   moliyaviy   yo'qotishlarga   yo'l
qo'ymaslik uchun mahsulotni to'xtatish tavsiya etiladi.
                      Bosqichdan   bosqichga   o'tish   keskin   sakrashlarsiz   sodir   bo'ladi.
Tsiklning   davomiyligi   va   uning   alohida   bosqichlari   mahsulotning   o'ziga   va
o'ziga   xos   bozorga   bog'liq.   Hayotiy   tsiklga   tashqi   omillar   ham   ta'sir   qiladi,
masalan,   umuman   iqtisodiyot,   inflyatsiya   darajasi,   iste'molchi   turmush   tarzi
va boshqalar.
I.3. Mahsulotning hayot aylanishining egri chizig'i.
      
            Mahsulotning   hayot   aylanishi   va   uning   bosqichlarini   grafik   tarzda
tasvirlash mumkin. Buning uchun X o'qi bo'yicha vaqtni, Y o'qi bo'yicha esa
ma'lum bir vaqtning o'zida tovarlarni sotish hajmini chizamiz (1-rasm).
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
      
        Rasmda mahsulotning an'anaviy hayot aylanishi egri chizig'i ko'rsatilgan.
U   kirish,   o'sish,   etuklik,   to'yinganlik   va   pasayishning   alohida   davrlarini
tavsiflaydi.
              Ayrim tovarlarning o'ziga xos xususiyatlariga va ularga bo'lgan alohida
talabga   qarab,   har   xil   turdagi   hayot   tsikllari   mavjud   bo'lib,   ular   ham
davomiyligi, ham alohida fazalarning namoyon bo'lish shaklida farqlanadi.
              Boom egri  chizig'i   vaqt o'tishi  bilan barqaror  savdoga  ega bo'lgan juda
mashhur   mahsulotni   tasvirlaydi.   Bunday   mahsulotga   misol   Pepsi   ichimlik
bo'ladi. Bunday mahsulotning hayot tsiklining egri chizig'i bo'lsa, kompaniya
mahsulotni ishlab chiqaradi va uzoq vaqt davomida foyda oladi.
              Ko'p   kirish   egri   chizig'i   .   Bu   sotuvlar   tez   o'sishi   va   pasayishiga   ega
bo'lgan   mahsulotni   tasvirlaydi.   Ko'pincha   moda,   mashhur   mahsulot   bunday
egri   chiziqqa   ega.   Bunday   mahsulotga   bir   vaqtlar   moda   bo'lgan   tulki
ko'zoynaklari misol bo'la oladi, endi uni hatto sotuvda ham topib bo'lmaydi.
             Mavsumiylik egri  chizig'i   . Muayyan vaqt oralig'ida yaxshi sotiladigan
mahsulotning   egri   chizig'i.   Bunday   mahsulot   bo'lishi   mumkin:   qishki   yoki
yozgi kiyimlar, yangi yil suvenirlari va boshqalar.
              Talabning   yangilanish   egri   chizig'i   .   Ushbu   mahsulotga   bo'lgan   talab
pasayadi,   lekin   bir   muncha   vaqt   o'tgach,   u   qayta   tiklanadi.   Masalan,   70-
yillarda mashhur bo'lgan ayollar platformasi poyafzaliga qaytish.
              Muvaffaqiyatsizlik   egri   chizig'i   .   Bu   deyarli   darhol   xaridorlar   orasida
talabni   to'xtatadigan   mahsulotni   tavsiflaydi.   Bunday   egri   chiziq   bozorga
kiritilishi   muvaffaqiyatsiz   rejalashtirilgan   va   amalga   oshirilgan   mahsulotlar
uchun   xosdir,   lekin   ular   qayta   ishga   tushirilganda   ular   katta
muvaffaqiyatlarga erishdilar.
              Yangi   ko'tarilish   egri   chizig'i   .   Bunday   egri   chiziq   savdosi   o'sishni
to'xtatadigan   mahsulotlar   uchun   odatiy   holdir,   ammo   kichik   yaxshilanishlar
va qo'shimcha foydali xususiyatlar  paydo bo'lgandan so'ng, kompaniya yana
savdo hajmini oshirishga muvaffaq bo'ladi. 
          Bunday mahsulot saqich ("Orbit", "Dirol") bo'lib, ular birinchi navbatda
"tishlarni   parvarish   qilish   vositasiga   aylanadi"   va   keyin   har   safar   yangi
komponentlardan  (ksilitol)  foydalanish  yoki  rad etish tufayli  buni  yaxshiroq
va yaxshiroq qilishadi. eskilaridan foydalaning (shakar).
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
  
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
   O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
   I.4. Sifat mahsulotlarining hayot aylanishi tahlili.
            Sifat   SX1   modeli   misolidan   foydalanib,   biz   bozorda   modellarni   ilgari
surishning   butun   kontseptsiyasini   tasvirlashimiz   mumkin.   Ushbu   model
bozorga   2004   yilning   bahorida   kirdi.   Strategik   faoliyatning   cho'qqisi   aynan
bahor   va   kuzning   boshiga   qaratilgan   edi,   chunki   yozda   model   yo'naltirilgan
maqsadli   auditoriya   yo'qligi   sababli   "tinchlik"   bo'lgan.   SifatMobile   o'zining
reklama   kampaniyasida   barcha   reklama   vositalaridan   foydalangan.   Asosiy
urg'u   hali   ham   tashqi   reklama,   turli   bosma   nashrlar   va   matbuotga   qaratildi.
Bundan   tashqari,   televidenie   va   radio   mahsulotning   maksimal   savdoga
o'tishiga yordam berdi.  
              O'sish   va  etuklik   bosqichida   xaridorlar   oldida   sifatli   telefon  qiyofasini
saqlab  qolish  uchun narxlar  ancha  yuqori  bo'lib  qoldi. Tovarlarning etukligi
davrida telefonlar narxi har xil shaklda bo'lgan, ba'zilari arzonroq, boshqalari
qimmatroq   edi,   bu   telefonlarni   maksimal   sotish   yoki   sotishdan   maksimal
daromad olish zarurati bilan bog'liq edi. Modellarni modernizatsiya qilish va
takomillashtirishda   bir   xil   texnik   noto'g'ri   hisob-kitoblar   natijasida
narxlarning o'zgarishi dinamikasi muqarrar edi.
              2005 yil boshida Sifatning ahvoli bizning ko'z o'ngimizda yomonlashdi,
kompaniya kuniga 1,5 million evrodan 2 million evrogacha yo'qotdi va 2005
yil   o'rtalarida   dunyoda   bozor   ulushi   5,4   foizgacha   kamaydi.   Kompaniya
hisoblamadi. juda muvaffaqiyatli modellarni chiqarish to'g'risida, chunki ular
o'zlarining qobiliyatlari va kuchli tomonlarini ehtiyotkorlik bilan baholadilar
va   bu   vaqtga   kelib   mobil   telefon   ishlab   chiqaruvchilari   soni   imkon   qadar
qisqartirildi   (ikki   yil   ichida   kompaniya   xodimlari   xarajatlarni   kamaytirish
uchun   qisqartirildi).   Qolgan   ishlab   chiquvchilar   bir   vaqtning   o'zida   yangi
telefon modellari uchun dasturiy ta'minot yarata olmadilar.
                  Shunday   bo'lishi   kerakki,   barcha   yangi   mahsulotlar   uchun   hayot
tsiklining   dastlabki   bosqichlarida   reklama   talablarga   javob   beradi,
ma'lumotga ega edi, juda oddiy logotip va savdo belgisiga ega edi va faqat bir
so'z bilan qiziqish uyg'otdi.
                  Xuddi   shunday,   boshqa   barcha   modellar   ma'lum   davrlarda   reklama
qilingan,   bu   esa   sifat   modellariga   bo'lgan   talab   darajasiga   ta'sir   qilgan.
Bundan tashqari, etuklik bosqichida asosiy reklama tashviqot edi. Kompaniya
modellarni   o'zgartirdi,   ularni   takomillashtirdi   va   potentsial   xaridorlarini
yanada sifatli modellar haqida xabardor qildi.
                    Keyinchalik,   sifatning   bozor   ulushini   raqobatchilar   tezda   tortib   ola
boshladilar:   2004   yil   oxirida   kompaniya   mobil   telefon   bozorida   jo'natish
bo'yicha faqat to'rtinchi o'rinni egalladi.
           Turg'unlik davrida reklama amaliy bo'lib qoldi, chunki 2005 yil oktyabr
oyida   sifat   AG   bozordagi   qoniqarsiz   moliyaviy   sharoit   tufayli   SifatMobile
bo'limini Tayvanning BenQ Corporation kompaniyasiga sotdi.
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
  
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
          
              Umuman olganda, Sifat Mobile, ma'lum bo'lishicha, hamma narsa etarli
edi: kompaniya bozor ulushini ham, pulni ham yo'qotdi. Yo'qotishlar kuniga
bir   necha   million   dollarga   etdi.   Qoniqarsiz   sifat   dasturiy   ta'minot   sifati   va
telefonlarning   beqarorligida   o'zini   namoyon   qildi.   Shu   sababli,   kompaniya
o'zi   uchun   yagona   yo'lni   ko'rdi   -   osiyolik   ishlab   chiqaruvchiga   foyda
keltirmaydigan bo'linmani sotish.
                    Bundan   xulosa   qilishimiz   mumkinki,   kompaniyaning   ishlab
chiquvchilari   va   texnologlari   telefonlarda   yangi   mumkin   bo'lgan
funktsiyalarga   duch   kelganlarida,   har   doim   ham   o'z   modellarida   ushbu
xususiyatlarni   tez,   arzon   narxlarda   taqdim   eta   olmaydi   va   to'ldira   olmaydi.
Natijada,   kompaniyaning   2005   yil   oktyabr   oyida   sifat   bo'linmasini   BenQga
sotish to'g'risidagi qarori juda oqilona va mantiqiy edi. Bo'linish foydasiz deb
topildi, chunki telefonlarni modernizatsiya qilish va bozorning katta qismini
egallaydigan   noyob   modelni   yaratish   bo'yicha   keyingi   barcha   urinishlar
muvaffaqiyatsiz   tugadi.   Va   agar   kompaniya   o'z   maqsadlariga   doimiy
xarajatlar   bilan   erishmasdan,   modellarni   takomillashtirish   bo'yicha   doimiy
urinishlarini   davom   ettirsa,   bu   butunlay   halokatli   bo'lar   edi.   Shunday   qilib,
Sifat   mahsulotlarining   hayot   aylanishi   an'anaviy   hayot   aylanishi   egri
chizig'iga o'xshash degan xulosaga kelish mumkin.
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
  
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
   II-BOB. Sifat halqasi (hayotiy sikl tamoyili), mahsulot sifatini
boshqarish kategoriyasi
II.1. Mahsulot sifatini boshqarish kategoriyasi
                Mahsulot   sifatini   boshqarish   jarayonlarini   samarali   tashkillashtirish
uchun   nafaqat   boshqaruv   obyekti   yaqqol   belgilangan   bo‘lishi,   shuningdek,
boshqaruv   kategoriyasi   ham   aniqlangan   bo‘lishi   lozim.   Ya’ni   barcha
jarayonlarni   yaxshi   amalga  oshirilishini  va  tashkillashtirishni  yo‘lga qo‘yish
lozim. 
                Mahsulot   sifatini   boshqarish   munosabatida   quyidagi   kategoriyalami
belgilash mumkin: 
                Boshqaruv obyekti   - mahsulot sifati. Ayrim holda boshqaruv obyekti
sifatida   raqobatbardoshlik,   texnikaviy   daraja   yoki   u   yoki   bu   ko‘rsatkich
tavsiflari   bo‘lishi   mumkin.   Masalan,   engil     avtomobil   uchun   sifatni
boshqarish   obyekti   sifatida:   maksimal   tezligi,   yonuvchi   materiallami   sarfi,
qulayligi,   boshqaruvning     qulayligi,   energiya   bilan   ta’minlanganligi,
aerodinamikasi   va   boshqa   texnikaviy   xosalari   bo‘lishi   mumkin.   Shunday
qilib, obyekt mahsulotning barcha xosslari  xox u qismi, guruhi yoki alohida
xossasi bo‘lishi mumkin. 
                Boshqaruv   maqsadi   -   iste’molchilar   va   ishlab   chiqaruvchilarning
iqtisodiy   qiziqishlarini   hisobga   olib   mahsulot   sifati   darajasi   va   holatini,
hamda mahsulotning ekologik va xavsizlik talablaridir. So‘z sifatning qanday
darajasi va xossalarining majmui berilishi, keyin esa bunga ushbu majmua va
ushbu   darajaga   ehtiyojlar   tavsifi   muvofiq   kelishiga   erishish   va   ta’minlash
haqida   bormoqda.   Bunda   iste’mol   va   ishlab   chiqarishning   samaradorligi
masalari   yuzaga   keladi,   ya’ni   iste’molchilar   uchun   qulay   narx   va   tannarxi
darajasi   hamda   ishlab   chiqaruvchi   va   tayyorlovchilar   uchun   mahsulotdan
foyda   olib   kelishi   masallarini   ko‘rib   chiqish   lozim.   Shuningdek,   mahsulotni
ishlab   chiqarish   muddatini   qisqartirish   yoki   tezlashtirish,   iste’molchigacha
yetkazish   va   uni   ishlab   chiqarish   surati   ko‘rinishida   o‘ylamaslik   lozim,   bu
esa raqobatbardosh lik bilan to‘g‘ridan-to‘g‘ri bog‘liq bo‘ladi. 
                Boshqaruv   subyekti   -   mahsulotning   sifati   darajasi   va   holatini
rejalashtiruvchi va unga erishini ta’minlovchi shaxs va boshqaruvchi organ. 
                Sifatni   boshqarishning   maxsus   vazifalari   -   boshqaruv   maqsadi   va
boshqaruv obyektining xususiyatlariga muvofiq mahsulot  sifatini boshqarish
bo‘yicha sinflashgan harakatlardir. 
        Boshqarish usuli va vositalari  - rejalashtirilgan mahsulot sifati darajasi
va   holatiga   erishish   va   qo‘llab-quwatlashni   ta’minlash,   ishlab   chiqarish
jarayonlarining elementlariga ta’sir etuvchi boshqarish organining yo‘llari va
choralaridir. 
      
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
             Sifatni boshqarishda quyidagi usullardan foydalaniladi: 
                iqtisodiy   usul:   ehtiyojlar   va   so‘rovlar   qanoatlantiruvchi   mahsulotni
tayyorlash   va   xizmat   ko‘rsatishni   yaratish,   iste’molchilaming   so‘rovlarini
o‘rganishni   tashkillashtirish   usullari   va   texnologik,   konstruktorlik,   korxona
jamoasini   qiziqtiruvchi   iqtisodiy   sharoit   va   muhitni   yaratishni   ta’minlaydi.
Iqtisodiy   usullari   qatoriga   kredit   shaxtlari,   narxlami   shakllantirish   qoidalari,
standartlar va texnik shartlar talablariga rioya qilinmaganligi uchun iqtisodiy
sanksiyalar, sifatsiz mahsulotni realizatsiya qilganligi uchug iste’molchilarga
iqtisodiy zarar yetkazgaligini qoplash qoidalarini kiritish mumkin;
                moddiy   rag'batlantirish   usuli:   birinchi   tomondan   yuqori   sifatli
mahsulotni   yaratish   va   tayyorlash   uchun   ishchilami   qo‘llab-quvvatlash
nazarda tutiladi va (bu usul qatoriga: yuqori sifat uchun rag‘batlantirish tizimi
yaratish, oylik maoshiga qo‘shimchalami kiritish) ikkinchi tomondan sifatsiz
mahsulotdan moddiy zararlar qoplashtirish ham bo‘lishi mumkin; 
             tashkiliy-taqsimlash usullari-.   rahbariyatning ko‘rsatmalari, buyruqlar,
farmoyishlarini   bajarish   uchun   majburiyatlami   amalga   oshirish   tushuniladi.
Sifatni   boshqarishning   tashkiliy-taqsimlash   usullari   qatoriga   me’yoriy
hujjatlaming talablarini bajarish ham kiradi; 
      tarbiyalash usullari'.  mahsulot sifatini boshqarishning maxsus vaziflarini
aniq   bajarish   va   yuqori   sifatli   mehnatga   undovchi,   ishlab   chiqarish
jarayonlarining   qatnashchilarini   kayfiyatini   yaxshilash   va   oshirishga   ta’sir
etuvchi   omillar.   Bu   usularga   yuqori   sifatli   mahsulot   uchun   manaviy
rag‘batlantirish,   korxona   nomi,   mahsulot   nomi   va   boshqalar   uchun
mag‘rurlanish   va   quvontirishni   tarbiyalashlar   kiradi.   Mahsulot   sifatini
boshqarish   usullarini   tanlash   va   eng   yaxshilarini   qidirib   topish,   sifatini
boshqarish   tizimini   yaratishdagi,   inson   faktorlarini   mobillashtirish,
mahsulotni ishlab chiqarish va tayyorlash jarayonida qatnashuvchi odamlarga
bevosita ta’sir etuvchi ijodiy faoliyatlardan biri sanaladi. 
            Boshqarish   vositasi   -   sifatni   boshqarish   tizimlarida   maxsus   vaziflami
bajarishni   boshqaruvchi,   shaxs   va   organ   foydalanuvchi   barcha   texnika
qurilmalar, aloqa vositalar, so‘zlar va barcha boshqa vositalami  (kompyuter,
va   h.k.)   qamrab   oladi.   Mahsulot   sifatini   boshqarish   tizimi   tarkibiga
shuningdek, quyidagilar ham kiradi: 
       - mahsulot sifati ko‘rsatkichlarini tartiblashtiruvchi me’yoriy hujjatlar va
sifatni boshqarishning maxsus vazifalarini bajarishni ta’minlovchi bazasi; 
              -   metrologik   vositalar,   shuningdek,   (tizimning   boshqarish   darajasiga
bog‘liq   holda)   fizikaviy   kattaliklaming   davlat   etalonlari   namunaviy   yoki
ishchi o‘lchov vositalari; 
       - o‘lchashlar birliligini ta’minlash davlat tizimi (0 ‘DT);
       - moddalar va materillar tarkibi to‘g‘risidagi axborot-ma’lumotlar davlat
standartlashtirish xizmati (AMDST). 
     
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
                 Boshqaruv   munosabatlari   -   muvofiqlashtirish   (hamkorlik)   va
subordinatsiya   (bo‘ysunish)   munosabatlari.   Subordinatsiya   munosabati
odatda rahbariyatdan bo‘ysunuvchilarga vertikal bog‘liqlikda tavsiflanadi. Bu
munosabatning tarkibi mahsulot sifatini boshqarishning maqsad va vazifalari 
markazlashgan   va   markazlashmaganligi   darajasi   bilan   aniqlanadi.   Korxona
darajasida   sifatni   boshqarish   bo‘yicha   subordinatsiya   munosabati   ishlab
chiqarish   tuzilmasi   va   amaldagi   sifatni   boshqarish   tizimining   tuzilmasi
bo‘yicha   aniqlanadi.   Boshqaruv   munosabatlari   yagonalik   asosida,
jamoatchilik,   mehnat   jamoasi   a’zolarining   faolligi,   iqtisodiy,   ma’naviy   va
moddiy rag‘batlantirishga asoslanadi. 
             Muvofiqlashtirish munosabatlari mahsulotning aniqlangan sifat darajasi
yoki   uni   yaxshilashni   ta’minlash   qatorida   ta’sirlar,   alohida   ishchilar   yoki
tashkilotlaming o‘zaro gorizontal aloqadorligi bilan tavsiflanadi. 
II.2. Sifat halqasi (hayotiy sikl tamoyili)
                Sifat   va   sifatga   talablar.   Sifat   -   murakkab   va   dinamik  tushunchalar
toifasiga kiradi. Sifat obyektlari nafaqat mahsulot yoki xizmatlar bo‘lmasdan
ishlab   chiqarish   va   sotish   sohalaridagi   barcha   kompleks   tushunchalar   bo‘lib
hisoblanib va uni baholash mumkin (3.8-rasm).
              Sifatning   dinamik   toifadaligini   mahsulot   va   xizmatlarga   talablami,
ehtiyojlami   juda   tezlik   bilan   o‘zgarishi   bilan   tushuntirish   mumkin.   Gohida
bugun   uchun   muvofiq   bo‘lgan   mahsulot,   ertaga   sotib   oluvchilaming
ehtiyojini  qoniqtirishi  uchun yetarli  bo‘lmasligi  ya’ni  yetarli  sifat  darajasida
bo‘lishi mumkin. 
                  Sifatga   ta’rif   ISO   8402   xalqaro   standartida   keltirilgan   bo‘lib,   u
quyidagicha:
                  Sifat   -   obyektning   uning   o‘matilgan   va   kutilayotgan   ehtiyojlami
qanoatlantiruvchi   xususiyatlariga   taalluqli   tavsiflar   (alohida   bayon
etilayotgan va qaralayotgan jarayon, mahsulot, tashkilot, tizim yoki ulaming
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
   ixtiyoriy kombinatsiyalar)ining majmuasidir.
     Obyekt sifatini aniqlash uchun quyidagilar zarur: 
     - Ehtiyojlami tahlil qilish asosida obyektning talab etilayotgan tavsiflarini
o‘matish. 
     - Obyektning haqiqatdagi tavsiflarini aniqlash. 
     - Obyektning talab etilgan va haqiqatdagi tavsiflarini solishtirish lozim. 
          Ehtiyojlami   o‘matish   uchun   ulami   tavsiflash   lozim.   Sifatni   aniqlashda
o‘matilgan va kutilayotgan ehtiyojlarga bo‘linadi (3.9-rasm)
            O‘rnatilgan   ehtiyojlar   qonuniy   hujjatlar,   standartlar,   farmoyishlar,
buyurtmalar,   shartnomalar,   texnik   shartlar,   yetkazib   berish   va   boshqa
hujjatlar   qayd   etilgan   bo‘ladi.   0   ‘matilgan   ehtiyojlarga   kontrakt   tuzishda
keltirilgan   talablar,   atrof-muhitni   himoyalash   sharoitrlarini   bajarish   uchun
yoki   xavfsizlikga   taalluqli   qonunchilik   talablarini   misol   qilib   keltirish
mumkin. Ko‘pchilik o‘matilgan talablarni bajarilmasligi, turli xil (ma’muriy,
huquqiy) javobgarliklarga olib keladi.
            Kutilayotgan   ehtiyojlar   belgilanishi   va   aniqlanishi   lozim.   Odatda,
barqaror   xohishlar   qatorida   muayyan   shakllanmagan   istaklami,   o‘zida
kutilma   va   xohishlarni   anglash,   fahmlash   shakllarida   bo‘ladi.   Masalan,
kutilayotgan   ehtiyojlarga   taalluqli   bo‘lgan   obyektlar   sifatida   korxonaning
tashkiliy   tuzilmasini   soddalikning   yo‘qligi   va   xodimlaming   ish   natijalari   va
yuqori  tezlikda ulaming oylik maoshi  aloqadorligining qonuniyati, amaldagi
boshqarishning   natijaviyligi.   Kutilayotgan   ehtiyojlarga   estetik   talablar,
mahsulotning   modaga  mosligi,   iste’mochilaming   odatlar,   milliy   va   madaniy
xususiyatlar va boshqalar kiradi.
       Ehtyojlar quyidagicha bo‘lishi mumkin: 
              -   Vaqt   o‘tishi   bilan   o‘zgaradi   -   bu   sifatga   bo‘lgan   talablarni   davriy
tahlilini olib borishni talab etadi. 
      
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
         - O‘matilgan mezonlar (vazifaviy yaroqligi, ishonchliligi, mustahkamligi,
ta’mirlanuvchanligi, xavfsizligi va h.k.) yoki o‘matilmagan mezonlar (moda,
estetika) asosida mahsulot tavsiflarida keltirish imkoniyati mavjud. 
            -   Miqdorli   ifodalash   (texnikaviy   tavsiflari,   jarayonning   parametrlari)
imkoni   mavjud   yoki   miqdorli   (rang,   shakl)   ifodalashni   iloji   bo‘lmaydi.   O‘z
navbatida   ehtiyojlar   qaralayotgan   holat   vaqtida   obyektning   tavsiflarini   aks
ettirish   va   sifat   yoki   miqdoriy   ifodalash   mumkin.   Endi   sifatga   talablar
ta’rifini berish mumkin.
            Sifatga   talablar   —   obyekt   tavsiflariga   o‘matilgan,   ulami   bajarilishini
o‘matish   va   tekshiruvini   o‘tkazish   imkonini   beruvchi   sifat   yoki   miqdoriy
talablari yig‘indisi yoki aniqlangan ehtiyoj lami ifodalashdir. 
           Sifatga talablar iste’molchilaming kutilayotgan va o‘matilgan ehtiyojlari
maksimal   aks   ettirishi   va   imkoniyati   bo‘lishi   lozim.   “Talab”   atamasi   bozor
(tashqi   tomonlar   bilan   munosabat   bo‘yicha   talablar)   va   kontrakt   talablarini
hamda   tashkilotning   ichki   talablarini   qamrab   oladi.   Sifatga   talablar   rasmiy
hujjatlashtirilgan bo‘lishi lozim.
       Keyingi muhim atama bu - sifatga jamiyat talablaridir. Jamiyat talablarida
arof-muhitni   himoyalash,   sog‘liqni   himoyalash,   xavfsizlik,   mustahkamlik,
tabiiy   resurslar   va   energiyani   saqlashlar   nazarda   tutiladi.   Jamiyat   talablari
yuridik va me’yoriy talablami qamrab oladi.      
     Jamiyat talablari -  qonunlar, yo‘riqnomalar, qoidalar, kodekslar, ustav va
sifatni   ta’minlashga   nisbatan   tushinilgan   boshqa   hujjatlardan   kelib   chiqqan
majburiyatlardir.   O‘z DSt ISO 9000:2009' xalqaro standartiga asosan sifatga
quyidagicha ta’rif berilgan: 
     Sifat  - bu xususiy  tavsif  majmuining  talablarga  muvofiq darajasi. 
     Talab  - ehtiyoj yoki belgilangan kutilma bo‘lib, odatda mo‘ljallanadi yoki
majburiy bo‘ladi. 
     Talabga quyidagi tushunchalar mansub bo‘ladi: 
          1.   “Odatda   mo‘ljallanadi”   tushunchasi   ko‘rilayotgan   ehtiyojlar   yoki
kutilmalar   mo‘ljallanayotganda   tashkilot,   uning   iste’molchilari   va   boshqa
manfaatdor tomonlaming umum qabul qilingan amaliyotini bildiradi. 
          2.  Talabning  aniq   muayyan   turini  belgilash   uchun  masalan,   mahsulotga
qo‘yiladigan   talablar,   sifat   tizimiga   qo‘yiladigan   talablar,   iste’molchining
talabi kabi aniqlovchi so‘zlar qo‘llanilishi mumkin. 
     3. Belgilangan talab bo‘lib masalan, hujjat aniqlangan talab hisoblanadi. 
     4. Talablami turli manfaatdor tomonlar ko‘rsatishi mumkin. 
      5. Bu ta’rif ISO/IEC Direktivalari 2:2004 qismining 3.12.1 dagi ta’rifdan
farq qiladi. 
          Tavsif   -   farqlovchi   xossa.   Tavsif   quyidagicha   bo‘lishi   mumkin:   tavsif
xususiy   yoki   berilgan   bo‘lishi;   sifat   yoki   miqdor   jihatida   bo‘lishi   mumkin.
Tavsiflaming turli klasslari bor, jumladan: 
      - fizik (masalan, mexanik, elektr, kimyoviy yoki biologik tavsiflar);
      
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
               -   organoleptik   (masalan,   hid   sezish,   his   qilish,   ta’mni   sezish,   ko‘rish,
eshitish bilan bog'liq bo'lgan) tavsiflar; 
            -   ahloq-odob   (masalan,   xushmuomalalik,   vijdonlilik,   haqqoniylik)
tavsiflari; 
            -   muvaqqat   tavsiflar   (masalan,   o‘z   vaqtida   bajarishlik,   rad   qilmaslik,
oddiylik); 
           - ergonomik (masalan, odamning fiziologik yoki xavfsizlik bilan bog'liq
bo'lgan) tavsiflari; 
       - funksional tavsiflar (masalan, samoletning maksimal tezligi)dir
       Sifat ni ak s et t irish t amoy ili.  Tovar (mahsulot, xizmat)lar bir necha
qator jarayonlaming natijasida yuzaga keladi. Bu har bir jarayonlaming sifati
sifat natijasiga ta’sir etadi.
      Jarayon  - kirish elementlarini chiqishlarga o'zgartiruvchi o'zaro aloqador
faoliyat va resurslaming yig'indisidir.  Resurslarga xodimlar, xizmat ko'rsatish
vositalari, qurilmalar, texnologiya va usullar kirishi mumkin. 
      Aks ettirish tamoyili jarayon sifatini natija sifatiga ko'chirish (aks ettirish)
bilan   ifodalanadi.   Shunday   qilib,   yakuniy   natija   sifatiga   o'zaro   faoliyatda
bo'lgan uning jarayonlarini shakllantirish ta’siri usulida qo'llaniladi. 
            Tizimning  elementlari   bo'lgan  barcha  jarayonlar   ishchi  holatda   bo'lishi
ta’minlanadi.   Bu   tizimni   qurish   sifati   va   uning   ishchi   holati   mexanizmi   uni
tashkil   etuvchi   jarayonlar   sifatida   aks   etadi   (3.10-rasm).   Natija   sifati   tizim,
uni birlashtiruvchi jarayonlar sifati vorisligi asosida amalga oshiriladi.
           3.10-rasmdan ko'rinib turibdiki, yakuniy natija (mahsulot, xizmat) sifati
jarayonlar   (xarid   qilish,   marketing,   loyihalashtirish,   ishlab   chiqarish   va   h.k.
jarayonlar)   sifati   vorisligida   va   tashkiliyboshqaruv   tizim   sifatida   amalga
oshiriladi. 
           Sifatni  aks ettirish tamoyili sifat  menejmentining asosiy tamoyillaridan
biri   bo'lib   hisoblanadi.   Yakuniy   mahsulot,   xizmatning   sifatini   boshqarish
barcha   tizimlari   sifatini   boshqarish   orqali   amalga   oshiriladi.   Tizim   sifati
jarayoni sifatida va o'z navbatida natija sifatida aks ettiriladi.
     
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
  
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
  
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
        Natija sifatiga talablami aks ettirish tamoyiliga muvofiq korxona faoliyati
jarayon   sifatiga   talablarga   va   tashkiliy-boshqaruv   tizim   sifatiga   talablar
asosida amalga oshiriladi (3.11-rasm).
         Sifat jarayonlarga mahsulot sifatida, nafaqat texnologik jarayonlar balki,
tashkiliy,   boshqaruv   va   boshqa   jarayonlar   sifatida   aks   ettiriladi.   Jarayonlar
sifati   ko‘plab   omillarga   bog‘liqdir.   Masalan,   ishlab   chiqarish   jarayonlari
sifati, qurilmalar, texnologiya sifati bilan ta’minlanadi, xodimlar malakasi va
boshqalarga bog‘liq.
          Sifat halqasi (hayotiy sikl tamoyili).   Mahsulotning hayotiy sikli modeli
yoki   “sifat   halqasi”   mahsulotning   sifat   ko‘rsatkichlarini   shakllantirish   va
o‘zgarishining   asosiy   bosqichlarini   tahlil   qilish   asosida  qurilgan.   Modelning
asosini   mahsulotning   sifat   ko‘rsatkichlariga   sifatni   aks   ettiruvchi   faoliyat
turlarining   ketma-ketilik   zanjirini   tashkil   etadi   (3.12-rasm).   Mahsulotning
tavsiflarini   sifat   halqasini   tashkil   etuvchilariga   ta’sir   etish   yo‘li   bilan
o‘zgartirish mumkin.
    
              Sifat   halqasi   -   iste’molchilaming   ehtiyojlarini   aniqlashdan   boshlab   to
ularning qanoatlanganligini baholashgacha bo‘lgan turli bosqichlarda sifatga
ta’sir qiluvchi o‘zaro bog‘liq faoliyat turlarining konseptual modelidir.
           Sifat halqasi yakuniy natija sifatiga, jarayonlar sifatini navbatma-navbat
aks   ettirilganligini   aniq   ko‘rsatadi.   Umuman   sifat   natijasi   loyiha,   ishlab
chiqarish   va   ekspluatatsiya   sifatlarining   yig‘indilarini   o‘zida   namoyon   etadi
(3.1-jadval). 
     
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
     
            Mahsulot   sifati   iste’mol   sohasida   o‘zgarishi,   ishlab   chiqarish   sohasida
rejalashtiriladi va shakllantiriladi. 
       Loyihalash sifati  mahsulot   sifatini rejalashtirish   jarayonlarida aks etadi.
Mahsulotni   rejalashtirish   marketing   tadqiqotlari   jarayonidan   boshlanadi.
Marketing   tadqiqoti   sifati   -   bu   mahsulotning   kelgusidagi   sifatini
aniqlshatiruvchi   birinchi   omildir.   Sifatni   rejalashtirish   mahsulotni
loyihalashtirish   jarayoni   va   jarayonlami   ishlab   chiqish   jarayonlarida   davom
etadi.
        Ishlab chiqarish sifati  mahsulot  sifatini shakllantirish  jarayonlarda o‘z
ifodasini topadi. Rejalashtirilgan sifatnishakllantirish materiallami sotib  olish
dan   boshlanib,   iste’molchiga   mahsulotni   taqdim   etish   holati   bilan
yakunlanadi.   Mahsulot   sifatni   shakllantirish   mahsulotni   rejalashtirilgan
tavsiflarini   shakllantirish   bilan   teng   qiymatga   ega   emas.   Mahsulotni
rejalashtirilgan   tavsiflarini   shakllantirish   ishlab   chiqarishni   texnologik
zanjiri   bilan   birgalikdi   tugatiladi.   Mahsulot   sifati   iste’molchilami
qanoatlanganligi   bilan   aniqlanadi,   shuning   uchun   bu   nafaqat   ishlab
chiqarilayotgan   mahsulot   tavsiflariga   bog‘liq,   balki,   qadoqlash   sifatiga,   o‘z
vaqtida   etkazish,   sotish   sifatiga   bog‘liqdir.   Mahsulot   sifatini
shakllantiruvchi  faoliyat turlariga xarid, ishlab chiqarish (xizmat ko‘rsatish),
tayyor   mahsulotni   tekshirish,   qadoqlash   va   saqlash,   sotish   va   oldi-sotdi,
montaj va ekspluatatsiyaga taqdim qilish faoliyatlari kiradi. 
       Ekspluatatsiya sifati  mahsulot  sifatini  о ‘zgarish  jarayonlarida namoyon
bo‘ladi.   Ekspluatatsiyada   bo'lgan   mahsulot   sifatiga   ekspluatatsiya,   servis
xizmat   ko‘rsatish   va   ta’mirlash   ishlarini   olib   borish   jarayonlarining   sifati
ta’sir ko‘rsatadi (3.13-rasm).
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
  
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
                 Ekspluatatsiya   tajribasi   kelgusida   mahsulotni   takomillashtirish   uchun
zarur bo‘lib hisoblanadi. 
              Hayotiy   siklning   oxirgi   bosqichi   ikkilamchi   qayta   ishlash   yoki
utillashtirish bo‘lib hisoblanadi.   Bu jarayonlaming sifati ekologik, sanitar va
boshqa normalar bilan belgilanadi. 
       Bunday tugallanuvchi jarayon modeli sifat halqasi deb ataladi. Yuqorida
keltirilgan   barcha   turdagi   faoliyatlar   sifat   halqasi   modelini   tashkil   etib,
yakuniy natija sifatiga bevosita ta’sir etadi. 
              Sifatni   ta’minlash.   3.14-rasmda   keltirilgan   sxemada   sifat   siyosatini
shakllantirish   va   uni   o‘zaro   sifat   tizimi   doirasida   amalga   oshirishda   “sifatni
ta’minlash”   deb   ataluvchi   kompleks   chora-tadbirlami   qamrab   oladi.   Sifatni
ta’minlash   o‘zida   o‘matilgan   talablarni   bajarish   uchun   zarur   bo‘lgan   barcha
tizirnlashtirilgan   va   rejalashtirilgan   faoliyat   turlari   qamrab   oladi.   Bunday
faoliyat   turlariga   sifatni   rejalashtirish,   sifatni   tartiblashtirish,   sifat   nazorati
kiradi. Sifatni ta’minlash sxemasi 3.9-rasmda keltirilgan.
      Sifatni ta’minlash bo‘yicha faoliyatni tasdiqlash uchun barcha o‘tkazilgan
ishlar bo‘yicha muvofiq ravishda hujjatlami yuritish zarur. Sifatni ta’minlash
bo‘yicha   faoliyat   natijalari   mahsulot   yoki   xizmat   sifat   talablarini
qanoatlantirishga   kafolat   bo‘lib   hisoblanadi.   Sifatni   ta’minlash   bo‘yicha
barcha   chora-tadbirlar   sifatga   bo‘lgan   talablarga   asoslanadi.   Sifatga   bo'lgan
talablar iste’molchiiaming ehtiyojlarini to‘liq aks ettirishi lozim.
                Sifatni   boshqarish   -   sifat   sohasidagi   siyosat,   maqsadlar   va
javobgarliklami   aniqlab   hamda   ulami   sifat   tizimi   doirasida   sifatni
rejalashtirish,   sifatni   operativ   boshqarish,   sifatni   ta’mini   ash   va   sifatni
yaxshilash   vositalari   yordamida   amalga   oshirishni   boshqaruvchi
funksiyalarini bajarish jihatlaridir.
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
  
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
   II.3. Sifat menejmenti tizimini hujjatlashtirish
II.3.1. Sifat menejmenti tizimining hujjatlari tuzilmasi
            Xalqaro   hamjamiyatda   iqtisodiyotni   integratsiyalashuvida   hamda
mamlakatning   ichki   bozor   munosabatlarini   rivojlantirishda   ishlab
chiqarishning   texnikaviy   darajasini   va   mahsulotning   sifatini   aniqlovchi   va
tavsiflovchi   xossalami   aniqlash   va   ko‘rsatkichlami   baholashga   hamma
tomonlama va to‘liq erishishni taqozo etadi. 
            Sifat   menejmenti   tizimini   ishlab   chiqishda   hujjatlashtirish   muhim
ahamiyatli o‘rin tutadi. 
           Korxona sifat menejmenti tizimi proseduralarini, ya’ni sifat menejmenti
tizimini   joriy   qilish   uchun   zaruriy   jarayonlami   tavsiflovchi   proseduralarni
tayyorlashi   lozim.   Proseduralar   miqdori   va   teranligi   korxona   turi,   o‘lchami,
jarayonlami   o‘zaro   aloqasi   va   murakkabligi,   qo‘llanilayotgan   usullar   hamda
ishlami   bajarishda   qatnashuvchi   xodimlarining   tayyorgarlik   darajasi   va
malakasi kabi omillar sifatida aniqlanishi lozim.
                Sifat menejmenti tizimiga aloqador hujjatlarga quyidagilar kiradi (6.2-
rasm): 
             - korxonaning sifat sohasidagi  siyosati va maqsadlaridan tarkib topgan
hujjatlar; 
             - sifat bo‘yicha qo‘llanma - sifat sohasidagi  siyosatni  ifoda etuvchi  va
sifat menejmenti tizimini tavsiflovchi hujjat; 
              -   hujjatlashtirilgan   proseduralar,   bunga   korxona   xodimlarining
javobgarligi   va   vakolatlari   ifoda   etuvchi   bo‘linmalar   haqidagi   nizomlar   va
lavozim yo‘riqnomalari (qo‘shimcha javobgarligi va vakolatlari) qo‘shilgan;
             - boshqarish va yaxshilash, ulami samarali  rejalashtirish uchun kerakli
jarayonlarga hujjatlar; 
              -   amalga   oshirilgan   faoliyatlar   dalillari   (sifat   bo‘yicha   yozuvlar)   yoki
olingan natijalardan tarkib topgan hujjatlar.
     
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
               Yozuvlarga aloqador bo‘lgan standartda aniq aytib o‘tilmagan ya’ni bir
hujjat   mavjuddir   va   bu   maxsus   shakllardir.   Shakllarni   belgilashni   rahbariy
qo‘llanmalar   yoki   ularda   qanday   ma’lumotlar   keltirilganligi,   xususan
yo‘riqnoma bo‘yicha olib boriladigan yozuvlar taqdim etiladi. Shuning uchun
shakllarga   ishchi   yo‘riqnoma   sifatida   qarash   mumkin.   Yuqorida   keltirilgan
barcha   hujjatlar   ishlab   chiqilgan,   joriy   qilingan   va   o‘zida   joriy   qilinganli
haqida   dalilaming   mavjudligi   bo‘lishi   lozim.   Shubhasiz,   tizimning
samaradorligi   ko‘proq   u   qanchalik   yaxshi   hujjatlashtirilganligiga   bog‘liq
bo‘ladi.   Umuman   olganda,   barcha   yuqorida   ko‘rsatilgan   hujjatlar   Sifat
bo‘yicha   qo‘llanmada   keltirilishi   mumkin,   boshqacha   qilib   aytganda,   sifat
menejmentini   hujjatlashtirish   maqsadida   Sifat   qo‘llanmasi   ya’ni   sifat
tizimining barcha proseduralari va hujjatlari to‘plami alohida bir hujjat bo‘lib
hisoblanadi.   Barchasi   korxona   o‘lchami,   jarayonlar   miqdori   va   h.k.   bog‘liq
bo‘ladi. 
        4.2 Hujjatlarga qo‘yiladigan talablar 
       4.2.1 Umumiy qoidalar 
       Sifat menejmenti tizimining hujjatlari: 
             a)  sifat  sohasidagi  siyosat  va maqsadlar  haqida  hujjatlar  bilan
rasmiylashtirilgan bayonotlami; 
       b) sifat bo‘yicha qo‘llanmani; 
              c)   ushbu   standartda   talab   etiladigan   hujjatlashtirilgan
proseduralar va yozuvlami; 
       d) tashkilot tomonidan jarayonlami natijali rejalashtirish, amalga
oshirish   va   ulami   boshqarishni   ta’minlash   uchun   zarur   deb
belgilangan hujjatlar, jumladan yozuvlami o‘z ichiga olishi kerak. 
        Izohlar 
            1.   Ushbu   standartda   «hujjatlashtirilgan   prosedura»   atamasi
uchraganda,   prosedura   ishlab   chiqilgan,   hujjatlar   bilan
rasmiylashtirilgan, joriy qilingan va ishchi holatda saqlab turilmoqda
degan   ma’noni   anglatadi.   Alohida   hujjat   bitta   yoki   undan   ko‘p
proseduralar   talablarini   hisobga   olishi   mumkin.   Hujjatlashtirilgan
proseduraga   qo‘yiladigan   talab   bittadan   ko‘p   hujjatda   aks   etishi
mumkin. 
            2.   Sifat   menejmenti   tizimi   hujjatlarining   hajmi   quyidagilami
hisobga olgan holda turli tashkilotlarda farqlanishi mumkin: 
      a) tashkilotning kattaligi va faoliyat turi;
      b) jarayonlaming murakkabligi va o‘zaro bog‘lanishi; hamda 
      c) xodimlaming layoqatliligi. 
           3 Hujjatlar  istalgan  shaklda  va har  qanday turdagi  tashuvchida
bo`lishi mumkin.
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
           
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
            SMT faoliyatini hujjatlashtirilgan asosini yaratish va bayon qilish uchun
tashkilot SMT hujjatlari to‘plamini yaratishi kerak. 
              ISO   9001:2008   talablariga   muvofiq   quyidagi   proseduralami   majburiy
ishlab chiqilishi va hujjatlashtirilishi talab qilinadi: 
       1) hujjatlami boshqarish; 
       2) sifat bo'yicha yozuvlami boshqarish; 
       3) ichki auditni boshqarish; 
       4) nomuvofiq mahsulotni boshqarish; 
       5) tuzatish harakatlari; 
       6) oldini olish harakatlari.
II . 3.2. Sifat bo‘yicha qo‘llanma
      
       Sifat  bo‘yicha qo‘]lanma  - bu korxona sifat menejmenti tizimini bayon
etuvchi ya’ni tavsiflovchi hujjatdir.
     
     4.2.2 Sifat bo‘yicha qo‘llanma 
     Tashkilot: 
          a)   har   qanday   istisnolaming   tafsilotlari   va   asosi   bilan   birga
sifat menejmenti tizimining qo‘llanish doirasini (1.2 q.); 
          b)   sifat   menejmenti   tizimi   uchun   ishlab   chiqilgan
hujjatlashtirilgan proseduralar yoki ularga qilingan havolalarni; 
         c) sifat menejmenti tizimi jarayonlarining o‘zaro bog‘lanishi
bayonini   o‘z   ichiga   olgan   sifat   bo‘yicha   qo‘llanmani   ishlab
chiqishi va ishchi holatda saqlab turishi lozim.
              Sifat   bo‘yicha   qo‘llanma   korxona   SMT   jamlovchi   hujjati   bo‘lib
hisoblanadi   va   sifat   sohasidagi   siyosat,   SMT   asosiy   qoidalarini   bayonini,
shuningdek   korxona   va   uning   sifat   sohasidagi   faoliyati   to‘g‘risida
ma’lumotlami o‘z ichiga olishi kerak. 
       Sifat bo‘yicha qo‘llanma quyidagilami ta’minlash uchun ishlab chiqiladi:
        - SMT samarali joriy qilish; 
       - Korxonani sifat sohasidagi siyosatini bayon qilish; 
       - SMT jarayonlarini samarali boshqarish;
       - SMT auditi uchun me’yoriy asosni; 
             - O‘zgarayotgan sharoitlarda SMT faoliyati barqarorligini va SMT ISO
9001 standartiga muvofiqligini korxona tomonidan namoyishi.
       
       
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
  
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
  
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
  
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
  
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
           Sifat  bo‘yicha  qo‘llanma   tarkibi,  odatda  ISO  9001:2008  standarti  tarkibi
o‘xshash   bo‘ladi,  bu  tashqi   auditorlami  sifat  tizimlarini   sertifikatlashtirishda
tashqi   auditorlami   ishlash   imkonini   beradi.   Sifat   bo‘yicha   qo`llanmada
korxonada   ISO   9001   standartini   har   bir   talabiga   qay   tarzda   erishilishi
ko‘rsatiladi.   Qo‘llanmani   ortiqcha   hajmini   kamaytirish   uchun   unda
tasdiqlangan   va   qo‘llanilayotgan   hujjatlarga   (standartlar,   proseduralar,
jarayonlar   bayonnomalari,   metodikalar,   yo‘riqnomalar,   sifat   dasturlari   va
h.k.) havolalar qilinadi. 
              Sifat  bo‘yicha  qo‘llanmani   butlash  shakli,   unga  o‘zgartirishlar   kiritish
engilligini ta’minlashi kerak.
II.3.3. Hujjatlami boshqarish
              Standartda   tashkilotdan   oltita   majburiy   prosedura   hujjatlarini   mavjud
bo‘lishini talab etilgan. 
       Hujjatlashtirilgan prosedura  o‘zida ISO 9001 standartining bandlarida
keltirilganlarga   taalluqli   faoliyatlami   tashkilot   qanday   amalga   oshirishi
sifatida   bayon   etuvchi   tasdiqlangan   hujjatni   namoyon   etadi.   Bular
quyidagilar: 
       4.2.3. Hujjatlami boshqarish. 
       4.2.4. Yozuvlami (hisobotlami) boshqarish. 
       8.2.2. Ichiki audit. 
       8.3. Talablarga nomuvofiq mahsulotlami nazorat qilish. 
       8.5.2. Tuzatish harakatlari. 
       8.5.3. Oldini olish harakatlari. 
              ISO   9001   talablariga   tegishli   tashkilotning   qolgan   barcha   faoliyatlari
hujjatlashtirilgan   proseduralarsiz   amalga   oshirilishi   mumkin.   Demak,
tashkilotning o‘zi yaratilayotgan sifat menejmenti tizimi hujjalarining hajmini
aniqlashadi.
    4.2.3 Hujjatlami boshqarish 
        Sifat   menejmenti   tizimi   tomonidan   talab   qilinayotgan   hujjatlar
boshqarilishi   lozim.   Yozuvlar   hujjatlaming   maxsus   turi   bo‘lib,
4.2.4 bandda  keltirilgan  talablarga muvofiq boshqarilishi kerak. 
     Zarur boshqaruv vositalarini aniqlash uchun: 
          a)   hujjatlami   chiqarishdan   oldin   ulami   bir   xilligi   bo‘yicha
tasdiqlashni; 
          b)   hujjatlami   tahlil   qilish   va   zaruratga   qarab   aktuallashtirish
hamda ulami qayta tasdiqlashni; 
       c) hujjatlar o‘zgartishlarining hamda ulami qayta ko‘rib chiqish
amaldagi statusining identifikatlashtirilishini ta’minlashni;
  
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
          
              Tashkilotni   SMT   hujjatlarini   boshqarish   bo‘yicha   faoliyati
hujjatlashtirilgan   prosedurada   bayon   qilinishi   kerak.   Hujjatlami   boshqarish
hujjatlami ishlab chiqish bilan birga, SMT faoliyati davrida hujjatlami o‘zini
boshqarishni ko‘zda tutishi kerak. 
      Hujjatlami boshqarishda quyidagi asosiy funksiyalar bajarilishi kerak: 
      - hujjatlarga ehtiyojni belgilash; 
      - hujjatlami ishlab chiqilishi yoki xarid qilinishini rejalashtirish; 
       - ishlab chiqish, kelishish, tasdiqlash, amalga joriy qilish; 
      - hujjatlami  ко ‘rib chiqish, qayta tasdiqlash; 
      - hisobga olish, belgilash (identifikatlashtirish), tarqatish, saqlash; 
      - bo‘linmalami dolzarblangan hujjatlar bilan ta’minlash;
      - o‘zgartirishlar kiritish; 
      - hujjatlar maqomini  ко ‘rib chiqish; 
      - hujjatlami bekor qilish va yig‘ib olish, eskirgan hujjatlami qo'llanilishini
oldini olish. 
      SMT quyidagi hujjatlari boshqarilishi kerak: 
           - SMT hujjatlari (sifat sohasidagi siyosat, sifat bo‘yicha qo‘llanma, sifat
sohasidagi maqsadlar, hujjatlashtirilgan proseduralar va h.k.); 
      - tashqi hujjatlar (qonun va me’yoriy hujjatlar va h.k.); 
           - texnikaviy hujjatlar  (konstruktorlik, texnologik hujjatlar, reglamentlar
va h.k.); 
     - bo‘linmalar to‘g‘risidagi nizomlar va lavozim yo‘riqnomalari.
II.3.4. Sifat bo‘yicha yozuvlarni boshqarish
        Yozuvlar  - bu amalga oshirilgan faoliyatning guvohligini tarkib etuvchi
yoki erishilgan natij alami aks ettiruvchi hujjatdir.       
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
  
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
              d)   foydalanilayotgan   hujjatlaming   tegishli   talqinlari
qo‘llaniladigan joylarida bo‘lishini (foydalanish mumkinligini) ta’-
minlashni; 
          e)   aniq   va   oson   identifikatlanadigan   hujjatlaming   saqlanishini
ta’mmlashni; 
          f)   tashkilotdan   tashqarida   ishlab   chiqilgan   hamda   tashkilot
tomonidan sifat menejmenti tizimini rejalashtirilishi va ishlashi 
       g)  eskirgan  hujjatlardan bexosdan  foydalanishni  oldini  olish  va
qandaydir   maqsadlar   uchun   saqlab   qo‘yilgan   hujjatlami   tegishli
ravishda   identifikatlashtirishni   nazarda   tutadigan   hujjatlashtirilgan
prosedura ishlab chiqilishi lozim.      
     4.2.4 Yozuvlarni boshqarish 
          Talablarga   muvofiqlik   guvohnomalarini   berish   uchun   va   sifat
menejmenti   tizimini   natijali   ishlashi   uchun   belgilangan   yozuvlar
boshqarilishi kerak. 
          Tashkilot   yozuvlami   identifikatlash,   saqlash,   himoya   qilish,
ulardan   foydalanishni   ta’minlash,   saqlash   va   muomaladan
chiqarishni   talab   etiladigan   boshqaruv   vositalarini   aniqlash   uchun
hujjatlashtirilgan prosedurani ishlab chiqishi lozim. 
          Yozuvlar aniq, oson identifikatlanadigan va tushunarli bo‘lishi
kerak.
       Sifat to‘g‘risidagi yozuvlar mahsulotni belgilangan talablarga, jarayonlar
maqsadlarini  tashkilot  maqsadlariga   muvofiqligini,  belgilangan  maqsadlarga
erishilganligini tasdiqlash, sifat tizimini doimo yaxshilash va samaradorligini
tasdiqlash uchun olib borilishi kerak. 
            Sifat   bo‘yicha   yozuvlar   -   bu   ro‘yxatga   olinadigan   ma’lumotlar   bo‘lib,
ularda   ISO   9001   ga   muvofiq   SMT   faoliyatini,   mahsult   sifatiga   talablarni
bajarilishi,   jarayonlar   bo‘yicha   faoliyat   natijalari,   rejalashtirilgan
maqsadlarga  erishilishi   va doimiy  yaxshilash  mavjudligini  obyektiv  dalillari
bo‘lishi kerak. 
          Tashkilotni   yozuvlami   boshqarish   bo‘yicha   faoliyati   hujjatlashtirilgan
prosedurada bayon qilinshi kerak. 
          ISO   9001   standarti   talablariga   muvofiq   tashkilotda   SMT   faoliyati
jarayonida   standartni   19-bandi   bo‘yicha   majburiy   yozuvlar   olib   borilishi
kerak.
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
  
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
           
Xulosa.
                Mahsulotning   hayot   aylanishiga   asoslangan   strategik   rejalashtirishni
yaratish   kompaniyaning   barqaror   uzoq   muddatli   o'sishi   uchun   zarurdir.
Mahsulot   uchun   zarur   bazani   o'z   vaqtida   yaratish   qobiliyati   to'xtashlar   va
kechikishlar,   natijada   yo'qotishlar,   hatto   bankrotlik   bo'lmasligi   uchun   zich
transport   oqimiga   yo'l   ochish   bilan   bir   xil.   Savdoni   rag'batlantirish
vositalarini   tovarni   bozorda   oqilona   joylashtirish   bilan   birgalikda   ishlatish
qobiliyati eng yaxshi natijalarga - yangi muvaffaqiyatlarning tug'ilishiga olib
keladi.
          Ko'pgina   menejerlar   mahsulot   juda   yaxshi   ekanligiga,   hatto   ozgina
reklama   bilan   ham   talabni   topa   olmasligiga   e'tibor   berishadi   yoki,   ayniqsa,
mahsulot   etuklik   bosqichida   bo'lsa,   ular   o'ylamasdan,   "orqaga   o'tirib"
muvaffaqiyat   qozonishni   afzal   ko'rishadi.   Bularning   barchasi
muvaffaqiyatning yaqin ostonasidan tashqarida, ularni pasayish kutmoqda, bu
albatta keladi.
            Bunday   stressli   vaziyatlarning   oldini   olish   uchun   barcha   o'zini   hurmat
qiladigan kompaniyalar hatto tug'ilmagan mahsulotning o'limi haqida o'ylash
kerakligiga dosh berishadi. Bunday tashkilotlar muvaffaqiyatli uzoq muddatli
istiqbolga   ega,   chunki   ular   mahsulotning   hech   bo'lmaganda   bir   bosqichini
o'tkazib yuborish, uni boshqasini ishlab chiqish yoki bozorga chiqarish bilan
to'ldirmasdan turib, uyg'un bo'lmasligini tushunishadi.
       
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq
   Foydalanilgan adabiyotlar:
 
1. O’zbekiston   Standartlashtirish,   Metrologiya   va   Sertifikatlashtirish   Agentligi
Bosh   Direktorining   1458-son   “Mahsulotlarni   sertifikatlashtirish   qoidalarini
tasdiqlash” to’g’risida buyrug’i 18.03.2005 y.
2. O’zbekiston   Respublikasining   «Mahsulot   va   xizmatlarni   sertifikatlashtirish
to’g’risida» gi qonuni 28.12.1993 y.
3. Maqsudov   A.N.,   Ismatullaev   P.R.,   Abdullaev   A.X.,   Axmedov   B.M   va
A’zamov A.A “Metrologiya standartlashtirish va sertifikatlashtirish” darsligi,
Toshkent – 2001 y.
4. Safarov   K.   “Standartlashtirish   va   sertifikatlashtirish   asoslari”   Toshkent
TDIU. 2005 y. 
5. I.H.   Siddikov.,   H.A.Sattarov.,   O.I.Siddikov.,   X.E.   Hujamatov.,   G.N.
Suleymanova.,   D.T.   Husanov.,   Sh.B.Olimova   “Metrologiya,
Standartlashtirish va Sertifikatlashtirish” Toshkent – 2018 y.
6. Ismatullaev   P.R   .,   Axmedov.B.M.,   To’raev   Sh.A.“   Sertifikatlashtirish   va
sifatni boshqarish”.  Ma’ruzalar to’plami. ToshDTU 2010 y.
7. www.Standart. Uz  internet sayti
8. Lex.uz internet sayti
9.  ГОСТ 10354-82
10.  ГОСТ 14236-81
11. ГОСТ 17035-86
O’zg varaq H ujjat Imzo Sana varaq

Mahsulotning hayotiy sikli tushunchasi, bosqichlari,

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O‘zbekiston Respublikasida makroiqtisodiy barqarorlikni ta’minlash kurs ishi
  • Ispaniyaning turistik salohiyati. Ispaniya iqtisodiyoti
  • INDIVIDUAL COMFORT MChJ da AMALIYOT HISOBOTI
  • Qurilish tashkilotlarida ishlab chiqarish xarajatlari hisobi va qurilish ishlari tannarxini kalkulyatsiya qilish
  • Polipropilen chiqindilаri аsosidа texnik idishlаr olish texnologiyasini tаkomillаshtirish (Q=11500 ty)

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский