Maktab o‘quvchilari basketbol sport to‘garagini tanlashda xarakatli o‘yinlardan foydalanish yo‘llari

Maktab o‘quvchilari basketbol sport to‘garagini tanlashda xarakatli o‘yinlardan
foydalanish yo‘llari   MUNDARIJA
KIRISH                                                                                                                        3
I-BOB. UMUMIY O‘RTA TALIM MAKTABLARIDA BASKETBOL 
O‘YINI TAKTIKASINI              …    ………………………………………………     5   
1.1.   Umumiy o‘rta talim maktablarida   basketbol sport turiga tavsif va uning
rivojlanishi xususiyatlari....................... ................................................................ 5
1.2.Yosh basketbolchilarning umumiy va maxsus jismoniy 
sifatlarini rivojlantirishda xalq harakatli 
o‘yinlarining o‘rni                                                                                                         10   
II-BOB.  BASKETBOL SPORT TURINI EGALLASHDA T EXNIK 
TAYYORGARLI K  HAQIDA UMUMIY TUSHUNCHA                                       14
2.1.Texnik, jismoniy, taktik, psixologik tayyorgarlik xaqida umumiy 
tushuncha.............................................................................................................14
2.2.Texnikaga o‘rgatishda dastlabki, chuqurlashtirilgan va 
mukammallashtiruvchi bosqichlar                                                                            .    21
XULOSALAR                                                                                                           24   
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI                                              25
2 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi.   So‘nggi   yillarda   mamlakatimizda   jismoniy
tarbiya   va   sportni   yuqori   ko‘rsatkichlarga   erishilishiga   katta   e’tibor
berilmoqda. SHaharlarda, qishloq joylarida sport inshootlari barpo etilmoqda,
turli   turdagi   musobaqalar   o‘tkazilmoqda.   Kundan   kunga   sport   bilan
shug‘ullanuvchilar soni ortib bormoqda.
O‘zbekistonda   sog‘lom   avlodni   kamol   toptirish,   ta’lim-tarbiya
berishning   muvaffaqiyatli   amalga   oshirilishi,   jamiyatning   rivojlanishida
muhim ijtimoiy-iqtisodiy va siyosiy vazifalardan biri bo‘lib xizmat qilmoqda.
Jamiyat   rivojlanishining   hozirgi   davr   bosqichida   barkamol   insonni
tarbiyalash eng asosiy, kechiktirib bo‘lmaydigan muhim vazifalardan biridir.
Shunday ekan mamlakatimizda «Barkamol avlod yili» Davlat dasturi
harakatini keng tus olgani “Kadrlar tayyorlash milliy dasturi” asosida ta’lim-
tarbiya   tizimini   tubdan   isloh   etilayotgani   ham   ana   shu   ulug‘vor   vazifani
amalga oshirish yo‘lidagi muhim qadamdir. 1
Komil   inson   ruhan   tetik,   aqlan   etuk,   jismonan   baquvvat   bo‘lmog‘i
kerak.   Insonning   aqliy,   ahloqiy   va   jismoniy   sifatlarni   rivojlantirish,
salomatligini   mustaxkamlash,   ish   qobiliyatini   oshirish,   jamoalarga   qulay
sog‘lom   psixologik   muhitni   yaratishning   ko‘p   qirrali   jarayonida   jismoniy
tarbiya va sportning ahamiyati ortib borayotganligi ko‘zga tashlanmoqda.
Yosh   avlodning   jismoniy   jihatdan   to‘kis   sog‘lom   mehnatga   va
Vatanni   himoya   qiluvchi   tarzida   o‘sishidan   xalq   ham,   jamiyat   ham
manfaatdor.   Buning   uchun   o‘quvchilar   jismoniy   madaniyat   bilan   chuqur
1
  Ismatullaev X.A., Ganieva F.V. Basketbol o’yinida xakamlarning joylanishi va ularni uzaro xarakatlari. 
Metod.kullanma. T., UzDJTI, 1996.
3 shug‘ullanishlari,   turli   sport   turlari   bilan   muntazam   shug‘ullanishlari,
iqtidorli sportchilarni tanlab olish, ularni Osiyo, jahon, Olimpiada o‘yinlarida
muvaffaqiyatli ishtirok etishlarini ta’minlash kerak bo‘ladi. 
Shuning   uchun   yoshlarimizni   iymon-e’tiqodli,   har   tomonlama   etuk,
kuchli, sog‘lom, dovyurak, irodasi baquvvat qilib tarbiyalashda sport turlarini
va shu jumladan, basketbol sport turi jismoniy tarbiya tizimini muhim o‘rnini
egallaydi. 
Sport   turlarini   rivojlantirish   shu   jumladan,   har   bir   sportchilarni
basketbol sport turi bilan shug‘ullanishga da’vat etish va basketbolni yanada
rivojlantirishda xizmat qilmog‘imiz lozim.
Bu   esa   yosh   avlod   tarbiyasini   yanada   kuchaytirish,   ularni   o‘z   xalqi,
mustaqil davlati vajamiyati oldidagi burchini his etish ruhida tarbiyalashdek
g‘oyat muhim vazifalar bilan bog‘liqdir.
Mazkur mavzuni “12-14 yoshli basketbolchilarni tayyorlashda harakatli
o‘yinlardan   foydalanish”   deb   tanlashimizdan   maqsad,   bugungi   kunda   sport
turlari   ichida   shug‘ullanuvchilar   soni   jihatidan   nihoyatda   keng
ommaviylashganligi   bilan   muhim   o‘rinni   egallaydi.     Basketbolning   sirlarini
to‘la   qonli   mukammal   egallash   bugungi   kunning   dolzarb   masallaridan   biri
hisoblanadi.  
SHu nuqtai nazardan qaraganda biz tanlagan mavzuning dolzarbligi va
muhimligi yaqqol namoyon bo‘ladi.
                    Kurs   ishining   maqsadi.   Dastlabki   o‘rgatish   bosqichida
shug‘ullanayotgan   yosh   basketbolchilarni   maxsus   mashqlar   qo‘llash   orqali
4 harakatli   o‘yinlari   yordamida   mashg‘ulot   jarayoni   samarasini   o‘rganishga
bag‘ishlangan.
         Kurs ishining  vazifalari.   Ushbu maqsadga erishish quyidagi vazifalar
asosida amalga oshirildi: 
            Dastlabki   o‘rgatish   bosqichida   shug‘ullanuvchi   12-14   yoshli
basketbolchilar jismoniy rivojlanish darajasini o‘rganish; 
-   xalq   harakatli   o‘yinlaridan   foydalanish   orqali   umumta’lim
maktablarining basketbol bilan shug‘ullanuvchi 12-14 yoshli o‘quvchilarning
jismoniy   tayyorgarligini   aniqlab,   rivojlanish   jarayonini   kuzatish   orqali
ma’lum xulosalar chiqarish;
- umumta’lim maktablarida basketbol sport turi mashg‘ulotlarida xalq
harakatli   o‘yinlaridan   foydalanish   orqali   o‘quvchilarda   jismoniy   sifatlarni
tarbiyalashning samarador usullari, shakllari, yo‘llarini aniqlash.
5 I -BOB.  UMUMIY O‘RTA TALIM MAKTABLARIDA BASKETBOL
O‘YINI TAKTIKASINI
1.1. Umumiy o‘rta talim maktablarida  basketbol sport turiga
tavsif va uningrivojlanishi xususiyatlari
Basketbol – o‘z mohiyati, mazmuni va rom qiluvchi turli o‘yin malakalari
va kombinatsiyalari bilan millionlab kishilarni o‘ziga jalb qilib kelmoqda.
Zamonaviy   basketbol   o‘ta   tezkor   va   katta   g‘ayrat   talab   qiluvchi   sport
o‘yinlari turiga mansubdir. YUqori texnik-taktik mahoratga sazovor bo‘lish uchun
birinchi   navbatda   basketbolchining   jismoniy   sifatlari   yuqori   darajada   rivojlangan
bo‘lishi kerak. 
Mazkur   sifatlarni   o‘yin   fikrlovi   birgaligida   boshqarilishi   musobaqa
g‘alabasini   ta’minlaydi.   ”Bugungi”   basketbolchini   bo‘yi   o‘rtacha   195   smga   teng
bo‘lib,   u   harakatchan,   o‘tkir   zehnli,   tez   fikrlovchi,   o‘zgaruvchan   o‘yin
vaziyatlariga munosib harakat bilan javob qaytarishi va mazkur qobiliyatlarni uzoq
vaqt davom etadigan musobaqa o‘yinlarida saqlab turishlari lozim. 
Muntazam   davom   etib   turadigan   bunday   o‘yin   (musobaqa)   me’yorlariga
bardosh   bera   olishlik   basketbolchidan   yuqori   ruhiy   va   biojismoniy   tayyorgarlikni
talab qiladi. 
Shundan imkoniyatlarga ega bo‘lgan mahoratli basketbolchilarni etishtirish
birinchi   navbatda   istiqbolli   bolalarni   qidirib   topish,   ularni   to‘g‘ri   tanlash   va   ko‘p
yillik   tayyorgarlik   jarayonida   saralov   tadbirini   maqsadga   muvofiq   amalga
oshirishni taqazo etadi.
Umumiy   o‘rta   ta’lim   maktablarida   o‘tkaziladigan   jismoniy   tarbiya
darslarini basketbolsiz tasavvur qilish qiyin.
6 O‘quv   muassasalarida   dars   shaklida   yoki   darsdan   tashqari   mustaqil
o‘tkaziladigan   basketbol   mashg‘ulotlari   o‘zining   sog‘lomlashtirish   funksiyasi
jihatidan global ta’sir kuchiga ega bo‘lib, shug‘ullanuvchilarning nerv, qon-tomir,
nafas olish, mushaklar hamda boshqa tizim organlarini takomillashtiradi.
Basketbol   bilan   muntazam   shug‘ullanish   natijasida   ko‘rish,   eshitish,
vestibulyar   va   boshqa   analizatorlarga   ijobiy   ta’sir   ko‘rsatib,   ular   faoliyatini
shakllantiradi. 
Basketbolda   qo‘llaniladigan   mashqlar   va   ushbu   o‘yinning   o‘zi   harakat
apparatiga   ta’sir   etib,   mushak   tolalarini   rivojlantiradi,   natijada   ularning   tonusi
ortadi, jismoniy sifatlar taraqqiy etadi. 
Shu   bilan   bir   qatorda   basketbol   bilan   shug‘ullanishda,   mashg‘ulotlar
jarayonida   qo‘llaniladigan   mashqlarda   bolalarning   yoshi,   jinsi   va   boshqa
xususiyatlari e’tiborga olinishi shart.
O‘g‘il   bolalarda  7-8  yoshda  ayrim   mushak  guruhlar  kuchini  rivojlantirish
maqsadga muvofiq.
8-9   yoshda   tezkorlik   va   umumiy   chidamkorlik,   muvozanat   saqlash
funksiyasi,   12-14   yoshdan   boshlab   chaqqonlik,   maxsus   chidamkorlik,   kuch   va
tezkorlik sifatlarini taraqqiy ettirish mumkin.
Mustaqil   o‘tkaziladigan   mashg‘ulotlarda   quyidagi   qoidalarga   rioya   qilish
kerak bo‘ladi:
- o‘rgatishning   birinchi   yilida   tezkorlik   mashqlarining   hajmi
chidamkorlik mashqlaridan kam bo‘lmaligi lozim;
- umumiy   jismoniy   tayyorgarlik   texnik-taktik   mashqlar   bilan
uyg‘un ravishda qo‘llanilib borilishi darkor;
Bunda   albatta   o‘g‘il   va   qiz   bola,   ayol   va   erkaklar   o‘rtasidagi   funksional
farqlar e’tiborga olinishi zarur. 
7       Jismoniy mashqlar mashg‘ulotlarning asosiy vositasi sifatida
Jismoniy   mashklarning   samaradorligi   eng   avval   ularning   mazmuni   bilan
belgilanadi.   Jismoniy   mashklarning   mazmuniga   kiruvchi   harakatlanish   omillari
/harakatlar, amaliyotlar/ning asosiy xossalari  bo‘lib, bunga uni  bajarish davomida
organizmdagi   funksional   sistemalarda   hosil   bo‘lgan   jarayonlar   kiradi.   Va   bunda
jismoniy xususiyatlarning  ro‘yobga chiqishi  darajasi  hamda psixologik jarayonlar
namoyon bo‘ladi.
Muntazam   bajarilib   turiladigan   jismoniy   mashqlar   tanada   moslashuvchi
funksional   va   morfologik   o‘zgarishlarga   sabab   bo‘ladi.   Bular   esa   o‘z   navbatida
jismoniy   rivojlanishning   ko‘rsatkichlari   oshishiga   omil   bo‘lib,   kishi
salomatligining   holatiga   ham   xissa   qo‘shadi.   Muvofiq   shartlarda   ular   muhim
sog‘lomlashtiruvchi ahamiyatga ega bo‘lib, maxsus hollarda esa spetsifik ahamiyat
kasb etadi. Jismoniy mashqlar tarbiyaviy rolni ham bajaradi. 
Jismoniy   mashqlar   yordamida   inson   o‘z   tanasini   boshqarish   salohiyatiga
ham   ega   bo‘lib,   o‘z   jismoniy   kuchini   ishlatishga   ham   qodir   bo‘ladi.   Bular
yordamida   hayot   uchun   muhim   bulgan   harakatlanish   omillari   shakliy   jihatidan
o‘rganish   imkoniyati   paydo   bo‘ladi.   Jismoniy   mashqlarning   mazmuni   ularning
shaxsga bo‘lgan ta’sirini belgilaydi.
  Bu   mashqlar   ko‘p   hollarda   shaxsga   oid   bulgan   bir   qator   sifatlarning
g‘ayrioddiy   tarzda   namoyon   bo‘lishiga   turtki   bo‘ladi.   o‘z   xissiyotini   boshqarish
davomida   inson   o‘zida   hayot   uchun   nihoyatda   qimmatli   bulgan   shaxsiy   sifatlarni
paydo qiladi, masalan, shijoat, qat’iyat, mehnatsevarlik va dadillik.
Har   qanday   jismoniy   mashqning   majmuini   odatda   insonga   ta’sirlanishning
butun   bir   mazmuni   bilan   ajralib   turadi.   Jismoniy   tarbiya   o‘qituvchisi   yoki
murabbiy   uchun   kasbiy   jihatdan   shu   narsa   nihoyatda   muhimki,   u   ishlayotgan
8 mashqni   pedagogik   nuqtai   nazardan   har   tomonlama   baholay   bilsin,   uning   turli
jabhalarini   ta’limiy   va   tarbiyaviy   maqsadlarda   ishlatish   imkoniyatlarini   chamalab
chiqa olsin.
U yoki bu jismoniy mashkning mazmun xususiyatlari uning shaklini belgilab
beradi.   Jismoniy   mashqning   shaklida   uning   ichki   va   tashki   tuzilishi   namoyon
buladi.  2
Jismoniy   mashqning   ichki   strukturasi   turli   xil   jarayonlarning   qonuniy
munosibligi   bilan   xarakterlanadi.   Bu   jarayonlar   harakatlanish   amaliyotlarining
bajarilishini   ta’minlaydi.   Jismoniy   mashqlarning   tashki   strukturasi   esa   uning
zahiriy   shakli   bo‘lib,   bunda   harakatlanishning   makon,   vaqt   va   kuch   ishlatish
parametrlarining ma’lum bir munosibligi bilan xaraterlanadi.
Mashg‘ulotlarning asosiy vositalarini ishlatish uslublar.
Har qanday harakatlanish amaliyotini o‘rganish jarayonida ma’lum darajada
poyoniga   etgan   bosqichlarni   ajratsa   bo‘ladi   va   qobiliyatining   shakllanishidagi
muayyan davrlariga to‘g‘ri keladi. Agarda harakat o‘qitish davomida ozmi-ko‘pmi
mukammal   mahorat   darajasiga   etkazilgan   bo‘lsa,   uning   shakllanishi   uch
bosqichdan iborat bo‘ladi. Va bu bosqichlar tarbiyaviy masalalar jihatidan ham bir-
biridan fark qiladi.
Birinchi   bosqichda   harakatlanish   amliyoti   o‘rganiladi.   Bunda   xarakatlanish
tatikasini umumiy shaklda bajarish qobiliyati shakllanadi.   
Ikkinchi  bosqichda  o‘rganish jarayoni chuqurroq va batafsilroq xususiyatga
ega bo‘ladi. Natijada ushbu bosqichda xarakatlanish mahorati aniq shaklga keladi
va kisman odat tusiga kirib qoladi. 
2
  Ismatullaev X.A., Ganieva F.V. Basketbol o’yinida xakamlarning joylanishi va ularni uzaro xarakatlari. 
Metod.kullanma. T., UzDJTI, 1996.
9 Uchinchi bosqichda harakatlanish amaliyotinig mustaxkamlanishi  va tobora
takomillashishi   ta’minlanadi,   buning   natijasida   mustahkam   mahorat   shakllanadi:
o‘qitilayotgan   shaxs   shunday   sifatlarga   ega   bo‘ladiki,   bular   yordamida   ushbu
mahoratni   harakatlanish   amaliyotining   turli   holatlarida   maqsadga   muvofiq   tarzda
ishlatish imkoniyati hosil bo‘ladi.
O‘z-o‘zidan ravshanki, mazkur tushuntirish ta’lim jarayonining eng umumiy
sxemasidir   xolos,   aslida   esauning   strukturasi   mashg‘ulotlarning   yo‘nalishi,
o‘rganilayotgan   harakatlarning   xususiyatlari   hamda   o‘qitilayotgan   talabalarning
qandayligiga qarab belgilanadi. 
Masalan yoppasiga umumiy jismoniy tayyorgarlik shaklida olib boriladigan
ta’lim   jarayoni   asosan   birinchi   vaikkinchi   bosqichlarda   amalga   oshiriladi.   Xuddi
shu   narsa   harakatlanish   amaliyotlariga   o‘rgatish   mobaynida   ham   kuzatiladi   va
bunda   ushbu   alomatlar   asosiy   harakatlanish   mashqlariga   deboncha   sifatida
qo‘llaniladi.   Boshqa   hollarda   esa   uchinchi   bosqich   muhimroq   ahamiyatga   ega
bo‘lishi mumkin va bu narsa sport mashg‘ulotlari uchun ayniqsa, xarakterlidir.
Dastlabki   o‘rganish   bosqichida   ko‘zlanadigan   maqsad   bu   harakatlanish
amaliyoti   texnikasining   asoslarini   o‘rganish   hamda   ushbu   harakatlarni   juda
bo‘lmaganda   oddiy   shaklda   bajarish   qobiliyatini   shakllantirishdan   iborat.   Ushbu
maqsadga erishish yo‘lida xususiy masalalar quyidagilardan iborat: a)harakatlanish
amaliyoti   vaunga   ega   bo‘lish   haqidagi   tushunchani   hosil   qilish;   b)   harakat
texnikasining   qismlari   /faza   yoki   elementlari/   o‘rganish;   v)harkatlanish
amaliyotinig   umumiy   ritmikasini   shakllantirish;   g)kerak   bo‘lmagan   harakatlar   va
ijro texnikasining qo‘pol buzilgan formalarini bartaraf etish.
10 1.2. Yosh basketbolchilarning umumiy va maxsus jismoniy sifatlarini
rivojlantirishda xalq harakatli o‘yinlarining o‘rni
Maktab   o‘quvchilari   va   to‘garaklari   qatnashchilari   kabi   xalq   harakatli
o‘yinlarida   ishtirok   etuvchilar   ham   umumiy   va   maxsus   jismoniy   tayyorgarlikka
ega bo‘lishlari lozim.
Maxsus   va   umumiy   jismoniy   tayyorgarlikka   erishish   jarayonida   turli
jismoniy mashqlar bilan shug‘ullaniladi. Buning uchun jismoniy mashqlar tasnifini
bilish maqsadga muvofiqdir.
Tasnif – bu jismoniy mashqlarni muayyan belgilariga ko‘ra guruh va kichik
guruhchalarga   taqsimlanishidir.   Turli   jismoniy   mashqlarning   ko‘plab   o‘xshash
belgilarga   taqsimlanishidir.   Mashqlarni   guruhlashga   imkon   beradigan   asosiy
belgini aniqlash muhimdir. Bu belgi pedagogik jihatdan ahamiyatli bo‘lishi lozim.
Turli belgilarga ko‘ra tuzilgan, tasniflab ko‘plab amaldagi jismoniy mashqlar bilan
tanishishga, ulardan zarurlarini qo‘yilgan vazifalarga muvofiq tanlashga, darslik va
qo‘llanmalardan zarur mashqlar tavsifini tez topishga yordam beradi.
Ayniqsa,   umumiy   tasniflarning   asosida   jismoniy   tarbiya   vositalarining
tarixiy shakllangan tizimi va metodlari yotadi: gimnastika, o‘yinlar, sport, turizm.
Bu guruhlarning har biri o‘ziga xos ahamiyatga ega va ular yanada kichik tasnifiy
guruhchalarga bo‘linadi. 
Harakatli   o‘yinlar.   Bu   turdagi   emotsional   harakatlardan   iborat   murakkab
faoliyatdir. Bu faoliyat belgilangan qoidalar asosida to‘satdan o‘zgaradigan sharoit
va vazifalarga bajariladi.
Harakatli   o‘yinlar   boshqa   jismoniym   mashqlardan   shug‘ullanuvchilar
faoliyatini   tashkil   etish   va   boshqarish   xususiyatlari   bilan   farqlanadi.   O‘yin
davomida   to‘satdan   o‘zgaradigan   vaziyatlarda   harakat   qilish   va   tezkorlik,
11 chaqqonlik   kabi   jismoniy   fazilatlarni   namoyon   qilgan   holda   qisqa   muddatda
harakat vazifalarini xal etish zaruriyati vujudga keladi.
Bu harakat ko‘nikmalarini mustaqkamlaydi. O‘yin paytida bolalar faoliyati
obrazli, syujetli va o‘yin vazifalari asosida tashkil etiladi va uzoq muddat bajarishi
uchun   ijobiylarini   ishtiyoq   bilan   va   uzoq   muddat   bajarishi   uchun   ijobiy   his-
tuyg‘ular   uyg‘otadi.   Bu   o‘z   navbatda   ularning   organizmiga   ta’sirini   kuchaytiradi,
chidamlilikni rivojlantirishga yordam beradi.
O‘yin   qoidalariga   rioya   qilish   bir-birini   taqazo   etadigan   hatti-harakatni
yuzaga keltiradi, ahloqiy fazilatlar o‘zaro yordam beradi. O‘yin foaliyati kompleks
xarakteriga ega turli harakatlar uyg‘unligi ko‘riladi.
O‘yinning   yuqorida   ko‘rsatib   o‘tilgan   xususiyatlari   undan   kichik   maktab
yoshidagi bolalar bilan olib boriladigan ishda foydalanish imkonini beradi.
Sport   jismoniy   mashqlarning   biror   turida   yuqori   natijaga   erishiga
qaratilganligi bilan tavsiflanadi, kishining ma’naviy va jismoniy kuchlariga yuksak
talablar   qo‘yadi.   SHuning   uchun   u   faqat   muayyan   yosh   bosqichning   rivojlanish
darajasidagina   qo‘llanishi   mumkin.   Bu   esa   jismoniy   tayyorgarlik,   sog‘lig‘iga
muvofiq sharoitni talab qiladi. 
Sport   jismoniy   kamol   topishga   xizmat   qiladi   va   ma’naviy-irodaviy
fazilatlarni tarbiyalashga yordam beradi. SHuning uchun sport bilan shug‘ullanish
ayniqsa,   kishi   organizmining   hamda   inson   shaxsining   shakllanishi   davrida
foydalidir.
Tanlab   olingan   xalq   milliy   o‘yinlarini   to‘g‘ri   bajarish   bola   mushaklari,
paylari,   bo‘g‘imlari,   suyuk   tizimining   rivojlanishiga   samarali   ta’sir   ko‘rsatadi.
Puxta   shakllantirilgan   harakat   malakalarini   amalda   qo‘llash   bilan,   o‘yinlarni
bajarish   chog‘ida   bola   kuchini   tejashda   va   uning   etiborini   o‘yin   faoliyati   paytida
tasodifan sodir bo‘luvchi turli-tuman vazifalarni idrok qilishga imkon yaratadi. 
12 Boshlang‘ich sinf o‘quvchilariga jismoniy madaniyat bilan bevosita bog‘liq
bo‘lgan   bilimlar   (o‘yinlarning   foydali   tomoni,   jismoniy   mashg‘ulotlarning
axamiyati   va   texnikaviy   ijrosi,   ularni   bajarish   usullari,   xalq   milliy   o‘yinlarning
qoidalari va boshqalar) xaqida ma’lumot berish katta ahamiyatga ega. 
O‘quvchilar   olgan   bilim   qancha   chuqur   bo‘lsa,   ular   xalq   o‘yinlaridan
shuncha oqilona foydalanishlari, o‘yinlar bilan shuncha samarali shug‘ullanishlari
hamda   maktab   va   oila   muhitida   jismoniy   madaniyat   qurollarini   mustaqil   ishlata
bilishlari mumkin. 3
Jismoniy   madaniyat   bilan   shug‘ullanish   tanda,   bolalarda   joriy   qilingan
tartibga   rioya   qilish   odatini   hamda   xalq   o‘yinlari   bilan   iloji   bo‘lsa   xar   kuni
muntazam ravishda shug‘ullanish ishtiyoqini uyg‘otish, ularda maktab va uyda shu
o‘yinni   bilan   mustaqil   shug‘ullana   olish   layoqatini   rivojlantirish,   ularni   o‘z
tengqurlari va o‘zlaridan kichik bo‘lgan bolalar jamoasida o‘yinlarni tashkil qilish,
ularni birgalikda bajarishga o‘rgatish lozim. 
O‘quvchilarda   xalq   milliy   o‘yinlariga   mehr   bilan,   shu   o‘yin   natijalariga
qiziqish   bilan   va   sportchilar   erishadigan   g‘alabalariga   havas   bilan   qarash
tuyg‘usini tarbiyalash lozim.
Milliy   xalq   o‘yinlarini   o‘rganish   jarayonida   ahloqiy,   aqliy,   estetik   va
mexnat   tarbiyalarini   amalga   oshirish   uchun   katta   imkoniyatlar   vujudga   keladi.
Xalq o‘yinlarini bajarish chog‘ida bolalar harakatida ijobiy hamjihatlik, intizomlik,
kamtarinlik, mehribonlik) va ma’naviy fazilatlar (halollik, odillik, do‘slik tuyg‘usi
hamkorlik,   zamon   bilan   hamnafas   bo‘lib   ishlay   olish   qobiliyati,   topshiriqlarni
mas’uliyat   bilan   bajarish)   ni   tarbiyalash,   shuningdek,   irodaviy   xususiyatlar
(jasorat,   qat’iylik,   o‘z   kuchiga   ishonch,   qiyinchiliklarni   sobitlik   bilan   engish,
3
  Ismatullaev X.A., Ganieva F.V. Basketbol o’yinida xakamlarning joylanishi va ularni uzaro xarakatlari. 
Metod.kullanma. T., UzDJTI, 1996.
13 chidamlik   va   hakozolar)   ni   namoyon   qilish   uchun   eng   yaxshi   sharoit   va
imkoniyatlar vujudga keladi.
Bolalarda   ijobiy   hissiyotlarni,   odamlar   bilan   samimiy   va   quvnoq
munosabatda bo‘lish tuyg‘ularini tarbiyalash, shuningdek, yuz bergan salbiy ruhiy
holatlarni   tez   bartaraf   qila   olish   layoqatini   rivojlantirish   nihoyatda   muhim
ahamiyatga ega. Buning zarurligi ijobiy hissiyotlar organizmdagi barcha a’zolarga
foydali   ta’sir   ko‘rsatishida,   harakat   malakalarining   jadal   va   mustahkam
shakllanishini ta’minlashida ko‘rinadi.
Milliy   xalq   o‘yinlariga   asoslangan   jismoniy   madaniyat   estetik   tarbiyani
amalga   oshirishga   ijobiy   ta’sir   ko‘rsatadi.   Xalq   o‘yinlarini   bajarish   jarayonida
estetik   zavqni   idrok   qilish   va   o‘ziga  singdirishni,   go‘zallik,  nafosat,   ma’nodorlik,
qad-qomat,   liboslar   bejirimligi,   o‘z   atrofidagi   barcha   narsalarni   tushunish,   to‘g‘ri
qadrlashni   rivojlantirish,   estetikaga   va   o‘z   xulq-atvoriga   gard   yuqtirmaslikka
bo‘lgan   moillikni,   qilayotgan   ishi,   aytayotgan   gapi   va   barcha   hatti-harakatida
qo‘rslik, dag‘allikka aslo yo‘l qo‘yilmaslikni rivojlantirish lozim bo‘ladi. 
Milliy   o‘yinlar   bilan   shug‘ullanish   jarayonida   mehnat   tarbiyasi   amalga
oshiriladi.   Bolalarning   salomatligi   yaxshilanadi,   ularda   harakat   malakalari
shakllanadi, mehnat faoliyati uchun zarur bo‘lgan jismoniy fazilatlar rivojlanadi. 
Bolalarni   mehnatga   tayyorlashda   jismoniy   madaniyatning,   jumladan,   xalq
milliy   o‘yinlarining  tutgan   o‘rnini   ularga   tushuntirish   va   bu   tushunchani   ularning
ongida shakllantirish g‘oyat muhim ahamiyatga ega.
14 II-BOB.  BASKETBOL SPORT TURINI EGALLASHDA TEXNIK
TAYYORGARLIK HAQIDA UMUMIY TUSHUNCHA.
2.1. Texnik, jismoniy, taktik, psixologik tayyorgarlik xaqida umumiy
tushuncha
Hohlagan   sport   turida   muvaffaqqiyatga   erishish   maxsus   ishlab   chiqilgan
texnika   priyomlarini   egallash   bilan   aniqlanadi.   Katta   muvaffaqiyatga   erishish
uchun texnikani mukammal egallab olish darkor.
Basketbol bilan ilk shug‘ullanayotganlardan tortib to sport ustasi bo‘lgungacha
texnika o‘rgatish jarayonida bevosita bo‘ladi.
Odatda   bu   jarayon   ikki   -   o‘rgatish   va   takomillashtirish   boqichiga   bo‘linadi.
Bunday bo‘linish o‘rgatish jarayonini rejalashtirishni yaxshilab, sportchilar oldiga
aniq vazifa qilib qo‘yadi.
O‘rgatish   bosqichida,   asosan   texnikani   to‘g‘ri   egallash   (harakatni   to‘g‘ri
tuzilishi,   ortiqcha   harakatlarning   yo‘qligi,   etarlicha   kuch   ishlata   bilish,
koordinatsiyaga oid jarayonni avtomatlashtirish) vazifalari hal etiladi.
Takomillashtirish   bosqichida   texnikani   ba’zi   bir   qismlarini   yaxshilash,   ba’zi
harakatlarni   qayta-qayta   mohirlik   bilan   bajarish,   jismoniy   va   irodaviy   sifatlarni
yanada rivojlantirish vazifalari echilib, shu asosda texnik takomillashtirish amalga
oshiriladi.
Texnikani   egallashning   birinchi   bosqichini   yaxshi   jismoniy   tayyorgarlik
ko‘rganlar   o‘rta   hisobda   uch   yilda   egallaydilar.   Bu   muddat   ichiga   qator   maxsus
mashqlarni va yordamchi sport turlarini egallash ham kiradi.
15 Ikkinchi   bosqichni   davom   etish   muddati   belgilanmaydi,   negaki   sportchi
qolgan   butun   yillar   trenirovkalar   mobaynida   o‘z   texnikasini   takomillashtira
boraveradi.
Texnikani   o‘rgatish   va   takomillashtirish   o‘quv-trenirovka   mashg‘ulotlarida
asosan   amalga   oshiriladi.   Texnik   tayyorgarlik   jarayonida,   texnikani   o‘rgatish   va
takomillashtirish uchun mashg‘ulotning bir qismi yoki hammasi ajratilgan bo‘lishi
mumkin. Ko‘p hollarda buning uchun mashg‘ulotlarning bir qismi ajratiladi.
O‘ rganishning   boshlang‘ich   qismida   u   uchun   ko‘p   vaqt   talab   qilinadi.   Ilk
shug‘ullanayotganlar   bilan   birinchi   mashg‘ulotlar   paytida   asosan   o‘rgatishga
bag‘ishlangan   bo‘ladi.   O‘ rganilayotgan   texnik   malakaga   aylanmaguncha
mashg‘ulotni   ko‘p   qismini   o‘rgatish   egallaydi.   Texnikani   o‘rganishni
shug‘ullanuvchilar   bo‘sh   vaqtda   o‘zlari   ham   o‘zlaricha   bajarishlari     mumkin.
Buning   uchun   trener   uyga   vazifa   beradi.   Sport   texnikasini   asta-sekin   egallash
uchun   shug‘ullanuvchilar   avval   u   haqida   tushunchani   egallaydilar,   so‘ngra   uni
malakaga aylantiradilar, bu o‘rgatishning asosiy yunalishidir.
Texnikani   yanada   yaxshi   egallab   olishga   kuch,   tezkorlik,   chidamlilik   etarli
darajada   rivojlanmaganligi   hamda   bu   qismlarning   kam   harakatchanliligi   halaqit
beradi.
Ma’lum   malakani   egallash   va   mustahkamlash   o‘rniga   uni   etishmayotgan
sifatlarini rivojlantirish bilan almashtirish mumkin. SHu bilan birga bu vazifalarni
mashg‘ulot boshida texnikaga rivojlantirish bilan parallel echish mumkin. Buni har
xil darslarda amalga oshirish mumkin.
Mashqlarni shunday tiklash lozimki, shug‘ullanayotgan sportchi shu harakatlar
yordamida ham jismoniy, ham ruhiy rivojlantira olsin.
16 Texnikani   o‘yin   sharoitiga   juda   yaqin   keltirilgan   sharoitaarda   taatika   biaan
aog‘lagan holda o‘rganilsa, u yaxshi samara beradi.
Basketbolchini   texnik   tayyorgarligi   jaryonida   quyidagi   metodlar   qo‘llaniladi:
materialni   so‘z   metodi   bilan   bayon   qilish,   o‘rganilayotgan   harakatni   –   priemni
namunali   bajarish   metodi   yo‘li,   harakatni   qismlarga   bo‘lib   o‘rganish   metodi,
mashq metodi va h.k.
       Texnik tayyorgarlik –bu mashq bajarishning shunday usuliki, harakat faoliyati
vazifasini maqsadga muvofiq va kam kuch sarf etib bajarishni tushunamiz.
                Basketbol   texnikasini   egallashdagi   asosiy   vazifa,-bu   jarayon   o‘yinchi
tomonidan biomexanik harakat va harakat malakalarini o‘zlashtirilishi, amaliyotda
bu   harakat   malakalarini   yuqori   darajada   takomillashtirishdir.   YUqori   sport
natijalarini  ko‘rsatish  faqat  basketbolchining  texnik tayyorgarligi  asosida  jamoani
texnik tayyorgarligini va mahoratini belgilaydi.
Buning uchun:
1.Barcha   malakalarni   o‘zlashtirish   va   bu   texnik   malakalarni   zamonaviy
usulda   bajara   bilish.   Texnik   mahoratni   ko‘rsatkichi-o‘yinchini   har   tomonlama
texnik tayyorgarligiga bog‘liq.
2.Texnik malakalarni har xil usulida bajara olish, o‘yin davomida jamoada
ma’lum   bir   faoliyatni   bajarish   va   ularni   o‘yin   paytida   qo‘llash.   Mana   shu
ko‘rsatkich   orqali   texnik   mahorat   va   sport   texnikasidan   unumli   foydalanish
aniqlanadi.
3.Texnik (priyomlarni) malakalarni barqaror bajarish.
O‘yin   davomida   raqib   tomonidan   qo‘llaniladigan   qarshi   harakatlar   va   har
xil   xalaqit   beruvchi   ta’surotlar,   maqsadga   muvofiq   javob   berish.   Bu   ko‘rsatkich
orqali texnik tayyorgarlikni turg‘unligini bilish mumkin.
Jismoniy tayyorgarlik.
17 Jismoniy   tayyorgarlik   –   bu   sportchini   trenirovka   jarayonining   asosiy   qismi
hisoblanib,   yuqori   sport   natijalariga   erishishga   asos   bo‘lib   xizmat   qiladi.   U
avvalombor   sportchining   har   tomonlama   va   maxsus   jismoniy   rivojlanishini
ta’minlaydigan jarayondir.
SHunga   muvofiq   jismoniy   tayyorgarlik   umumiy   va   maxsus   jismoniy
tayyorgarlikka bo‘linadi.
Umumiy   jismoniy   tayyorgarlik   sportchining   butun   a’zolarini   har   tomonlama
rivojlanishiga;   hamma   harakat   mushaklarini   rivojlantirish,   organizm   a’zolari   va
bo‘limlarini mustahkamlash va ularni funksional  imkoniyatlarini oshirish, harakat
koordinatsiyasini   yaxshilash   qobiliyati,   kuchni,   tezkorlikni,   chidamlilikni,
chaqqonlikni   va   egiluvchanlikni   oshirish,   gavda   tuzilishidagi   va   qomatdagi
kamchiliklarni   tuzatishga   yo‘naltirilgandir.   Bu   vazifalarning   echilishi   har
tomonlama jismoniy rivojlanishni ko‘proq ta’minlaydi.
Bunga   erishish   uchun   har   xil   harakat   faoliyatida   ishtirok   etuvchi   tananing
hamma qismlariga, a’zolariga, bo‘limlariga jismoniy mashqlarni sistemali ravishda
yaxshi ta’sir etishini ta’minlash zarur.
Maxsus   jismoniy   tayyorgarlik   –   organizmni   basketbol   o‘ynashdagi   ish
faoliyatida   bevosita   zarur   bo‘ladigan   organizmni   butun   a’zolari   va   bo‘limlari,
hamma   funksional   imkoniyatlari   juda   ham   yuqori   rivojlanishga   yo‘naltirilgandir.
Tabiiyki buning uchun mashqlardan foydalaniladi.
Umumiy   jismoniy   tayyorgarlik   uchun   har   tomonlama   ta’sir   qiladigan
mashqlardan   foydalaniladi.   Har   bir   jismoniy   mashq   organizmga   har   xil   ta’sir
qiladi. Bu ko‘pincha sport trenirovkasini bir nechta vazifasini echishda qo‘l keladi.
Misol   uchun   kross   yordamida   chidamlilik   rivojlantirilib,   tirishqoqlikni,
qiyinchilikni engish irodasi tarbiyalanadi.
18 Maxsus jismoniy tayyorgarlikka – maxsus yo‘naltirilgan mashqlardan ko‘proq
foydalaniladi.
Umumiy   va     maxsus   jismoniy   tayyorgarlikda   asosiy   o‘rinni   kuchga,
tezkorlikka, chidamlilikka va boshqa sifatlar qaratilgan mashqlar egallaydi.
Umumiy   va   maxsus   jismoniy   tayyorgarlikni   mana   shu   tomonlari   jismoniy
rivojlanishni   har   tomonlamaligini   hamda   yuqori   natijalarga   erishishni   ma’lum
darajada belgilaydi.
Taktik tayyorgarlik
Basketbol o‘yini taktikasi, to‘pni egallab turgan jamoa nima qilishi hamda to‘p
raqibda bo‘lganda jamoa nima qilmog‘i lozimligini belgilaydi.
To‘pni egallagan jamoa, o‘yinchining shaxsiy harakatlari, guruhli yoki jamoa
harakatlari   yordamida   hujum   tashkil   qiladi.   Basketbol   taktikasi   ikkiga,   hujum
taktikasi va himoya taktikasiga bo‘linadi.
Bolalar basketbolida trenerlar ayniqsa, o‘yinchilarning hammasi jamoa bo‘lib
o‘ynashlariga e’tibor berishliklari lozim.
YOsh basketbolchilarga taktikani o‘rgatish trenerning o‘quv-trenirovka ishida
eng qiyin va ko‘p mehnat talab qiladigan narsalardan biridir.
Har   bir   trener   agar   bola   texnik   tayyorgarlik   jihatdan   bo‘sh   tayyorlangan
bo‘lsalar,   ularni   taktikaning   asoslariga   o‘rgatib   bo‘lmasligini   biladi.   SHuning
uchun   o‘yin   taktikasiga   darrovdan   o‘rgatmasdan,   balki   mashg‘ulotlarda   yarim
yilcha   shug‘ullangandan   so‘ng   o‘rgatilgani   ma’qul.   SHaxsiy   taktik   harakatlar
elementlarini esa o‘quvchilarga birinchi mashg‘ulotlardanoq  o‘rgatsa bo‘ladi.
SHug‘ullanuvchilarni taktik priyomlarga o‘rgatishda ularni oldiga oddiy taktik
vazifalar qo‘yilsa, o‘quvchilar ularni echib birinchi taktik malakalarni egallaydilar.
19 Misol uchun: to‘pni uzatish va ilishni o‘rganayotganda shug‘ullanayotganlarga
sheriklarni   qaerda   joylashganiga   qarab   u   yoki   bu   usul   bilan   uzatishni   ularning
o‘zlari   tanlaydilar.   Agar   taktik   vazifalar   murakkabligi   jihatidan   asta-sekin
qiyinlashib   boradigan   bo‘lsa,   shug‘ullanuvchilar   elementar   taktik   g‘oyalarni
qiynalmasdan o‘zlashtirib, keyinchalik esa ancha murakkab taktik vazifalarni oson
echa oladilar.
Yosh   shug‘ullanuvchilar   o‘yin   taktikasini   yaxshi   mustahkam   faollashlari
uchun   ularni   sistemali   ravishda   taktik   tayyorgarlik   haqida   bilim   bilan   boyitib,
suhbat o‘tkazib borish lozim. 4
Psixologik  tayorgarlik.
Butun   trenirovka   jarayonida   trener   o‘quvchilarni   basketbol   o‘ynashga
o‘rgatibgina   qolmasdan,   balki   tarbiyalaydi   ham.   O’quvchilarga   talabchanlik   -
to‘g‘ri   tarbiyalashning   ajralmas   shartidir.   Endigina   shug‘ullanishni   boshlagan
o‘quvchi   ko‘pincha   mashqni   bajara   olmaydi.   U   qovushimsiz   bo‘lib   ko‘rinmaslik
uchun   mashqni   bajarmaslikka   harakat   qiladi.   Buni   sezgan   trener   mashqni
bajarishni talab qilishi lozim. O’yin sharoitida ham o‘yinchi bu mashqni bajarishga
ko‘nikadi.
Eng   asosiy   talab,   mashg‘ulotlarga   intizom   va   vijdonan   munosabatda
bo‘lishdir.   Birinchi   mashg‘ulotlarni   o‘zidayoq   BUSM   da   qabul   qilingan   tartib
haqida   tushuncha   beriladi.   Ozoda   kiyinish   va   mashg‘ulotlarga   kech   qolmaslik.
O‘quvchini xatosini bir martagina kechirilsa, unda xato qilish mumkin ekan degan
fikr tug‘iladi. 
Bularni tarbiyalashda eng asosiysi  – bu trener o‘zini qanday tuta bilishidadir.
Trenerning o‘zini gapiga, qilgan ishiga, o‘ziga bo‘lgan talab shug‘ullanuvchilarga
4
  Rasulev A.T., Ismatullaev X.A. Basketbol o’yini rasmiy qoidalari. T., UzDJTI, 1993
20 bo‘lgan   talabdan   past   bo‘lmasligi   kerak.   Trener   trenirovkaga   kech   qolmaslikni
talab qilishi, o‘zi ham o‘z vaqtida kelishi kerak. Agar o‘zi biror marta kech qolsa,
bolalardan trenirovkaga o‘z vaqtida kelishni talab qila olmaydi.
Sport   jamoasida   shaxsiyatparastlik,   man-manlikni   biron-bir   shakli   yoki   katta
o‘rtoqlariga   va   tengqurlariga   nisbatan   behurmatlikni   ko‘rinishlari   sira   ham
namoyon bo‘lmasligi kerak.
Trenerning   birinchi   va   asosiy   yordamchisi   –   bu   yaxshi,   sog‘lom,   jinslashgan
basketbolchilar   jamoasidir.   Jamoada   trener   qo‘ygan   qiyin   vazifalarni   engil-oson
bajara oladigan iqtidorli o‘yinchilar ko‘p bo‘ladi.
Muvaffaqiyatga  ba’zida   osonlikcha   etishmayotgan   qobiliyatli   bolalar   kllektiv
bo‘lib va shaxsiy trenirovkaga ancha sezilarli  ta’sir qilishi  mumkin. O‘z kuchi va
imkoniyatiga   yuqori   baho   berish,   ustunligini   namoyish   qilish   sezila   boshlaydi.
Trenerga   bu   muvaffaqiyatni   yo‘lga   solish   ba’zi   hollarda   ularni   sun’iy   ravishda
biroz to‘xtatish ham lozim bo‘lib qoladi. 5
G‘alaba   qilish   lozim,   bu   o‘quv   mashg‘ulotlarni   yaxshi   o‘tishiga
rag‘batlantiradi   ammo   ba’zi   paytlarda   mag‘lubiyat   ham   muhim   o‘rin   egallaydi.
Kuchli ammo juda o‘ziga bino qo‘ygan o‘yinchiga ma’lum o‘ziga xos sharoitlarni
trenirovka   va   musobaqa   o‘yinlarida   yaratish   mumkin.   Misol   uchun:   raqib
jamoaning eng kuchli o‘yinchisini ushlashni belgilash (aytish), o‘yin vaziyati juda
og‘ir   sharoitida   u   o‘z   mahoratini   ko‘rsata   olmaydigan   paytlarda   maydonga
tushirish.
Biroq shunday bolalar  borki, ular  o‘z kuchlariga ishonmaydilar, ular qo‘llab-
qo‘ltig‘lashga   intizorlar.   Bundaylarni   o‘yin   sharoiti   yaxshi   paytlarda   maydonga
tushirish, trenirovka jarayonida ularga ko‘proq e’tibor berish lozim.
5
  Rasulev A.T., Ismatullaev X.A. Basketbol o’yini rasmiy qoidalari. T., UzDJTI, 1993
21 Ko‘pincha, mag‘lubiyatdan so‘ng o‘zaro janjal va kelishmovchiliklar bo‘ladi.
Bu   o‘yinchilarni   shundoq   ham   yomon   kayfiyatini   undan   ham   yomonlashtiradi.
Bunday   holda,   trener   o‘yinchilarni   bu   o’yindan   boshqa   narsaga   chalg‘itgani
ma’qul.   Trener   ularni   biron-bir   narsa   bilan   band   qilib,   bolalar   xursand   bo‘lishiga
harakat qilishi lozim.
Jismonan   charchagan   va   ruhiy   ezilgan   bolalar   kula   boshlasalar,   bu   balkim
keyingi   o‘yinda   muvaffaqiyat   qozonishining   asosidir.   Ma’naviy-       irodaviy
sifatlarni   har   bir   mashg‘ulotda   texnikani,   taktikani   o‘rganishda   va   jismonan
tayyorgarlikda ham tarbiyalash, bularni bajarish o‘quvchilardan ma’lum iroda talab
qiladi.   Bularni   har   bir   mashqlarida   basketbolchi   unday   yoki   bunday
qiyinchiliklarga   duch   keladi.   Qiyinchiliklarni   enga   olish   natijasida   odamning
xarakteri   maqsadga   chiniqib   erishish   uchun   iroda,   tirishqoqlik,   qat’iyatlilik
tarbiyalanadi.
SHug‘ullanuvchilarda   mashg‘ulotlarga   ongli   munosabatda     bo‘lishliklarini
shakllantirish   jamoa   oldiga   qo‘yilgan   maqsad   va   vazifalarga   ko‘p   jixatdan
bog‘liqdir.   Bu   vazifalarni   echishga   qaratilgan   bunday   maksadga   yo‘naltirilgan
faoliyat   mashg‘ulotlarga   ongli   ravishda   munosabatda   bo‘lishni,   jamoani
birlashtiradi,   shug‘ullanuvchilarni   e’tibori   va   qiziqishini   oshiradi,   natijada
tarbiyalash va o‘rgatish jarayoniga ijobiy ta’sir ko‘rsatadi.
Trenirovka   va   o‘rgatish   jarayonida   o‘rganilayotgan   harakatni   u   yoki   bu
tomonlariga   o‘z   e’tiborini   qaratishi,   to‘g‘ri   taqsimlashi   juda   muhim   axamiyatga
ega.
Bunday qilish shug‘ullanuvchilardan iroda sifatini tarbiyalashni talab qiladi.  U
yoki bu engishda iroda kuchi juda ham zarur. SHuning uchun harakatlarni, texnik
premlarni   va   ba’zi   o‘zaro   harakatlarini   o‘rganishda   ularni   shunday   tashkil   qilish
22 kerak-ki,   shug‘ullanuvchilar   doim,   ammo   enga   oladigan   ma’lum   qiyinchiliklarga
duch   kelishlari   lozim.   Bu   qiyinchiliklarni   engishda   faqat   jismoniy   kuch   ishlatib
emas,   balki   har   xil   ruhiy   irodaviy   sifatlar:   faollik,   tashabbuskorlik,   dadillik,
qati’yatlilik bo‘lishi zarur.
Iroda   kuchini   namoyish   qilish   qobiliyatini   rivojlantirish,   o‘quv-sport
faoliyatini   zarur   yo‘ldoshi   bo‘lib,   o‘yinchining   irodasini   tarbiyalaydigan   omil
hisoblanadi.   Shug‘ullanuvchilarni   irodasi   ayniqsa,   musobaqa   jarayonida   yaqqol
ko‘zga   tashlanadi.   Musobaqa   shug‘ullanuvchilarda   mashg‘ulotlarga   qizikishni
oshiradi.   Shu   bilan   birga   musobaqalarga   tayyorlanish   va   musobaqalarni   o‘zi
shug‘ullanuvchilarni   kuchini,   tayyorgarligini   va   irodasini   tekshiradi   hamda
safarbar qiladi.
Juda   og‘ir   holatlarda   ham   iroda   kuchi   sababli   bu   sharoitdan   chiqib   olish
mumkinligiga ko‘p misollar bor.
2.2. Texnikaga o‘rgatishda dastlabki, chuqurlashtirilgan va
mukammallashtiruvchi bosqichlar.
Har   bir   texnik   malakani   muvaffaqiyatli   egallash,   harakat   ko‘nikmalarini
turli   usullarini   o‘zlashtirish   texnik   tayyorgarlikni   muhim   shartlariga   kiradi.
Texnikaga   o‘rgatish   va   uni   takomillashtirish   –bu   ko‘p   yillik   jarayon   bo‘lib,   u   3
bosqichdan iborat:
1.Dastlabki o‘rgatish bosqiki.
2.CHuqurlashtirilgan o‘rganish.
3.Takomillashtirish va mukammallashtirish.
Dastlabki o‘rgatish boskichida 12-14  yoshli basketbolchilarda maxsus
jismoniy sifatlarni tarbiyalash
23 O‘yin   texnikasi   juda   katta   ahamiyatga   ega.   Bu   bosqichda   basketbol chini
texnik tayyorgarligiga zamin yaratiladi.
Basketbol chi   o‘rganayotgan   biror-bir   malakani   o‘zini,   keyin   esa   boshqa
malakalar   bilan   bajaradi.   Texnik   malakalarni   ketma-ket   o‘rganish   usullari   va
variantlari bir  tamoyil  asosida o‘rganiladi, asosiydan ikkinchi darajaga qarab.
Basketbol   texnikasini   o‘rganishda   quyidagi   elementlarga   diqqatni   jalb
qilish   kerak.   Dastlabki   holatni   to‘g‘ri   egallash:   harakatlanishda   mos   holatni
egallash.
Texnik   malakalar   maxsus   yaratilgan   sharoitda   o‘rganiladi.
SHug‘ullanuvchilarda   texnik   malaka   to‘g‘risida   aniq   tasavvur   paydo   bo‘lganda,
ularni shu texnik malakani ayrim bo‘laklariga diqqatni jalb qilish mumkin.
O‘rgatish   vaqtida   sharoit   qiyinlashtiriladi,   o‘rganuvchilarni   asta-sekin
o‘yinga o‘rgatayotgan sharoitda, bunday qiyinlashtirishga erishish usullari:
-dastlabki holatni o‘zgartirish orqali;
-o‘zgartirgandan so‘ng uzatish yoki qabul qilish;
-harakat maydonini kengaytirish.
Chu qurlashtirilgan o‘rgatish bosqichi.
Mazkur   bosqichning   asosiy   maqsadi   shug‘ullanuvchilarni     o‘zlashtirilgan
o‘yin malakalarini turli vaziyatlarda bajarish, ularni ijro usullarini kengaytirish va
ijro samarasini oshirishdan iboratdir.
Bu bosqichda quyidagi omillar amalga oshiriladi:
-texnik malakalar bajarayotganda uning  tuzulishini  optimallashtirish;
-texnik malakalarni bajarayotganda aniqlik darajasini ko‘tarish;
-texnik malakalarni bajarish murakkablashtirilgan sharoitlarda o‘tkaziladi;
-bir texnik malakani boshqa texnik malakalar bilan bog‘lab o‘zlashtirish;
-shu malakani bajarish sharoitini murakkablashtirish;
24 -eng oddiy o‘yin modelini yaratish;
-o‘yinni faollashtirish maqsadida sun’iy vaziyatlarni yaratish.
Takomillashtiruvchi va mukammallashtiruvchi bosqichi.
Bu bosqichda quyidagi masalalar hal qilinadi:
1.Harakat   ko‘nikmalarini   mustahkamlash   va   o‘yinchini   shaxsiy
xususiyatlariga texnikani yaqinlashtirish.
2.Texnik   malakalar   variantini   aniqlash,   eng   oson   bajariladigan   malakalar
yoki o‘yinchini eng kuchli texnik malakasini aniqlash.
3.Texnik  malakalar  usullarini   ko‘paytirib va  ularni  oson  yoki   erkin  bajara
olishi.
4.Jamoada   ma’lum   bir   funksiyani   bajarish   uchun   spetsifik   malakalarni
egallash.
5.Texnik   malakalar   variantini   turg‘un   va   barqaror   rejada   bajarish,   tashqi
faktorlar ta’sirida yoki raqib jamoasini qarama-qarshiligida.
Texnikani   mustahkamlash   o‘yin   sharoitiga   yaqin   sharoitda   o‘tish   kerak.
Buning uchun texnik malakalarni tez va aniq bajarish, qiyinlashtirilgan sharoitda,
charchagan   holatda,   bajarilishi   talab   qilinadi.   Texnikani   mustahkamlashda   o‘yin
usuli keng qo‘llaniladi.
25 X U L O S A L A R
       
1.   Mavzu   bo‘yicha   qayd   etilgan   adabiyotlar   tahlili   shu   narsani   e’tirof   etishga
imkon beradiki, yosh basketbolchilarni tayyorlashda   ularni turli o‘yin   malakalariga
ixtisoslashgan   turlari   shu   malakalarni   samarali   ijro   etishda   muhim   ahamiyatga   ega
ekan. 
Dastlabki,   o‘rgatish   endigina   shug‘ullanayotgan   yosh   basketbolchi   bolalar
mashg‘ulotlar   maxsus   jismoniy   sifatni   rivojlantiruvchi   mashqlar   etarli   darajada
qo‘llanmasligi   aniqlandi.   Binobarin,   tanlab   olingan   mavzu   haqiqatdan   ham   dolzarb
ekanligi o‘z ifodasini topdi.
2.Yosh   basketbolchilarning     jismoniy   vositalar   sifatida   harakatli   o‘yinlarni
qo‘llash   natijasida   shug‘ullanuvchilarning   organizmdagi   turli   tizimlarning   yaxshi
rivojlanishiga erishish lozimligi kuzatildi.
3.   Jismoniy   sifqatlarni   tarbiyalash   natijasida   basketbolchilarga   faqat
musobaqalarga emas balki katta xajmdagi trenirovka ishini bajarish uchun ham kerak.
U  organ va sistemalarning (ayniqsa  markaziy nerv sistemasi, yurak-qon tomir, nafas
26 olish   sistemasi   va   muskul   apparatining)   tayyorgarlik   darajasiga,   sport   texnikasining
takomillashgan darajasiga va harakatlarni tejamli bajara bilishiga bog‘liqdir.
4.   Yosh   basketbolchilarning   milliy   o‘yinlarni   qo‘llash   natijasida   ularning
jismoniy sifatlari rivojlanishi,  umumiy ish qobiliyatlari va ularning sog‘liq darajasini
belgilash   bilan   birga,   maxsus   chidamlilik   uchun   asos   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Umumiy
chidamlilik   qancha   yuqori   bo‘lsa,   shu   asnoda   maxsus   chidamlilik   ham   yaxshi
rivojlanishi kuzatildi.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI:
1.  O‘zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi.-T. 2016 yil. 76 bet. 
2. O‘zbekiston Respublikasining “Ta’lim to‘g‘risidagi” qonuni. 1997 yil. 
3.   O‘zbekiston   Respublikasining   “Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi”.-T.
1997 yil. 
4.   “Jismoniy  tarbiya   va   sport   to‘g‘risida”  gi  qonun   (04.09.2015  yil  yangi
tahrir) O‘RQ-394-son. 
5.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   SH.M.Mirziѐevning   O‘zbekiston
Respublikasi   Oliy   Majlisga   Murojaatnomasini   keng   jamoatchilik
27 o‘rtasida   targ‘ib   etishga   bag‘ishlangan   ilmiy-ommabop   qo‘llanma.   –
Toshkent: 2018 y. 101 - 102 betlar.
6.   Abdullaev   U.   «Xalq   o‘yinlari   milliy   sport   turlarini   tiklash   va   aholini   jismoniy
tarbiyalashda   ulardan   keng   foydalanish   usullari»   mavzusiga   bag‘ishlangan
jumhuriyat   milliy-amaliy  anjumanining   tezislari.   19-20   aprel   1991   yil   1-qism,   B-
12-15.
7..Abdumalikov   R.,   Abdullaev   A.   Xalq   milliy   o‘yinlari   mazmunida   ma’aviyat
asoslari. T.: 1995. – B.14.
8.G‘anieva   F.V.   Xujumda   jamoa   bo‘lib   xarakat   kilishni   uyushtirishda
kullaniladigan mashklar. Usl.kullanma. 1998. 164 b.
9.Ismatullaev   X.A.,   Ganieva   F.V.   Basketbolda   texnik   priemlarni   egallashda
yordam beruvchi xukkabozlik mashklari. Metod.kullanma. T., 1999. -184 s.
10.Ismatullaev X.A., Ganieva F.V. Basketbol o’yinida xakamlarning joylanishi va
ularni uzaro xarakatlari. Metod.kullanma. T., UzDJTI, 1996. 154 b
11.Usmonxodjaev T., Xujaev A. Harakatli o‘yinlar, 1992, B.3-4.
12. Usmonxo‘jaev T.S; F.Xadjaev; «1001-o‘yin» T. «Ibn Sino» 1990 y. 194-bet.
13. Rasulev A.T., Ismatullaev X.A. Basketbol o’yini rasmiy qoidalari. T., UzDJTI,
1993. 145 b.
14. Rasulev   A.T.   Basketbol.   Oliy   ukuv   yurtlari   uchun   darslik.   T.,   UzDJTI,   1998 .
176 b
15 . Salamov R.S. «Sport mashg‘ulotlarining nazariy asoslari» O‘zDJTI. Nashriyot
matbaa.T-2005.
16. Salamov   R.S;   YUnusova   YU.M.   «Jismoniy   tarbiya   nazariya   va   usuliyati»
O‘quv qo‘llanmasi. O‘zDJTI. Tip.T-1997.
17. Abdullaev A., Rasulov R., Xasanov A. Umumiy o’rta va kasb –hunar ta’limi
tizimlarida   jismoniy   tarbiyadan   sinfdan   tashqari   ishlar.   Farg’ona.   2009   y.   18.
28 Abdumalikov   R.,   Yunusov   T.T.   va   boshqalar.   «O’zbekistonda   jismoniy   tarbiya
ta’limining   rivojlanishi»,   metodik   tavsiyanoma.   T.,   O’zDJTI   nash,   1992   y.
19.Salomov R.S. “Jismoniy tarbiya nazariyasi va uslubiyati”.  T. 2014 y. 
20.   Goncharova   O.V.“Bolalar   jismoniy   sifatlarini   tarbiyalash”   T.   2015   y.   21.
Abdiev A.N, Jumanov O.S, Ne’matov B.I. Sport alifbosi. -T., 2008 y.
29

Maktab o‘quvchilari basketbol sport to‘garagini tanlashda xarakatli o‘yinlardan foydalanish yo‘llari 
MUNDARIJA

 

KIRISH                                                                                                         3

 

I-BOB.       UMUMIY O‘RTA TALIM MAKTABLARIDA BASKETBOL O‘YINI TAKTIKASINI   ………………………………………………… 5

1.1. Umumiy o‘rta talim maktablaridabasketbol sport turiga tavsif va uning
rivojlanishi xususiyatlari.......................................................................................5

1.2.Yosh basketbolchilarning umumiy va maxsus jismoniy 
sifatlarini rivojlantirishda xalq harakatli 
o‘yinlarining o‘rni                                                                                           10

II-BOB. BASKETBOL SPORT TURINI EGALLASHDA TEXNIK TAYYORGARLIK HAQIDA UMUMIY TUSHUNCHA                                                             14

2.1.Texnik, jismoniy, taktik, psixologik tayyorgarlik xaqida umumiy tushuncha.............................................................................................................14

2.2.Texnikaga o‘rgatishda dastlabki, chuqurlashtirilgan va 
mukammallashtiruvchi bosqichlar                                                                  . 21

XULOSALAR                                                                                              24

 

FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI                                    25


 

KIRISH

Mavzuning dolzarbligi. So‘nggi yillarda mamlakatimizda jismoniy tarbiya va sportni yuqori ko‘rsatkichlarga erishilishiga katta e’tibor berilmoqda. SHaharlarda, qishloq joylarida sport inshootlari barpo etilmoqda, turli turdagi musobaqalar o‘tkazilmoqda. Kundan kunga sport bilan shug‘ullanuvchilar soni ortib bormoqda.

O‘zbekistonda sog‘lom avlodni kamol toptirish, ta’lim-tarbiya berishning muvaffaqiyatli amalga oshirilishi, jamiyatning rivojlanishida muhim ijtimoiy-iqtisodiy va siyosiy vazifalardan biri bo‘lib xizmat qilmoqda. 

Jamiyat rivojlanishining hozirgi davr bosqichida barkamol insonni tarbiyalash eng asosiy, kechiktirib bo‘lmaydigan muhim vazifalardan biridir.

Shunday ekan mamlakatimizda «Barkamol avlod yili» Davlat dasturi harakatini keng tus olgani “Kadrlar tayyorlash milliy dasturi” asosida ta’lim-tarbiya tizimini tubdan isloh etilayotgani ham ana shu ulug‘vor vazifani amalga oshirish yo‘lidagi muhim qadamdir.[1]

         Komil inson ruhan tetik, aqlan etuk, jismonan baquvvat bo‘lmog‘i kerak. Insonning aqliy, ahloqiy va jismoniy sifatlarni rivojlantirish, salomatligini mustaxkamlash, ish qobiliyatini oshirish, jamoalarga qulay sog‘lom psixologik muhitni yaratishning ko‘p qirrali jarayonida jismoniy tarbiya va sportning ahamiyati ortib borayotganligi ko‘zga tashlanmoqda.

Yosh avlodning jismoniy jihatdan to‘kis sog‘lom mehnatga va Vatanni himoya qiluvchi tarzida o‘sishidan xalq ham, jamiyat ham manfaatdor. Buning uchun o‘quvchilar jismoniy madaniyat bilan chuqur shug‘ullanishlari, turli sport turlari bilan muntazam shug‘ullanishlari, iqtidorli sportchilarni tanlab olish, ularni Osiyo, jahon, Olimpiada o‘yinlarida muvaffaqiyatli ishtirok etishlarini ta’minlash kerak bo‘ladi. 

Shuning uchun yoshlarimizni iymon-e’tiqodli, har tomonlama etuk, kuchli, sog‘lom, dovyurak, irodasi baquvvat qilib tarbiyalashda sport turlarini va shu jumladan, basketbol sport turi jismoniy tarbiya tizimini muhim o‘rnini egallaydi. 

Sport turlarini rivojlantirish shu jumladan, har bir sportchilarni basketbol sport turi bilan shug‘ullanishga da’vat etish va basketbolni yanada rivojlantirishda xizmat qilmog‘imiz lozim.

Bu esa yosh avlod tarbiyasini yanada kuchaytirish, ularni o‘z xalqi, mustaqil davlati vajamiyati oldidagi burchini his etish ruhida tarbiyalashdek g‘oyat muhim vazifalar bilan bog‘liqdir.

Mazkur mavzuni “12-14 yoshli basketbolchilarni tayyorlashda harakatli o‘yinlardan foydalanish” deb tanlashimizdan maqsad, bugungi kunda sport turlari ichida shug‘ullanuvchilar soni jihatidan nihoyatda keng ommaviylashganligi bilan muhim o‘rinni egallaydi.  Basketbolning sirlarini to‘la qonli mukammal egallash bugungi kunning dolzarb masallaridan biri hisoblanadi. 

SHu nuqtai nazardan qaraganda biz tanlagan mavzuning dolzarbligi va muhimligi yaqqol namoyon bo‘ladi.

          Kurs ishining maqsadi. Dastlabki o‘rgatish bosqichida shug‘ullanayotgan yosh basketbolchilarni maxsus mashqlar qo‘llash orqali harakatli o‘yinlari yordamida mashg‘ulot jarayoni samarasini o‘rganishga bag‘ishlangan.

      Kurs ishining vazifalari. Ushbu maqsadga erishish quyidagi vazifalar asosida amalga oshirildi: 

      Dastlabki o‘rgatish bosqichida shug‘ullanuvchi 12-14 yoshli basketbolchilar jismoniy rivojlanish darajasini o‘rganish; 

- xalq harakatli o‘yinlaridan foydalanish orqali umumta’lim maktablarining basketbol bilan shug‘ullanuvchi 12-14 yoshli o‘quvchilarning jismoniy tayyorgarligini aniqlab, rivojlanish jarayonini kuzatish orqali ma’lum xulosalar chiqarish;

- umumta’lim maktablarida basketbol sport turi mashg‘ulotlarida xalq harakatli o‘yinlaridan foydalanish orqali o‘quvchilarda jismoniy sifatlarni tarbiyalashning samarador usullari, shakllari, yo‘llarini aniqlash.


 

I-BOB. UMUMIY O‘RTA TALIM MAKTABLARIDA BASKETBOL O‘YINI TAKTIKASINI

  1. Umumiy o‘rta talim maktablarida basketbol sport turiga

tavsif va uningrivojlanishi xususiyatlari


 

[1] Ismatullaev X.A., Ganieva F.V. Basketbol o’yinida xakamlarning joylanishi va ularni uzaro xarakatlari. Metod.kullanma. T., UzDJTI, 1996.