Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 20000UZS
Hajmi 37.2KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 03 Iyun 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Nurali Axmedov

Ro'yxatga olish sanasi 24 Oktyabr 2024

2 Sotish

Maktabgacha yoshdagi bolalar jismoniy tarbiyaning shakllari

Sotib olish
Maktabgacha yoshdagi bolalar jismoniy
tarbiyaning shakllari
Mundarija:
Kirish
I Bob  Bog‘cha yoshidagi bola shaxsining rivojlanishiga muloqotning 
ta’siri. 
1.1 Bog‘cha yoshidagi bola shaxsining rivojlanishiga muloqotning 
ta’siri. 
 1.2 Oila va muhitning bola shaxsi shakllanishiga ta’siri.  
II Bob Maktabgacha yoshda o‘yin faoliyatining bola shaxsini 
shakllanishiga
2.1 Maktabgacha yoshda o‘yin faoliyatining bola shaxsini shakllanishiga
ta’siri.  
2.2Maktabgacha yoshdagi bolalarni jismoniy tarbiyalash shakllari
Xulosa 
Foydalanilgan adbiyotlar
1 Kirish
   Ta’lim   muassasalaridagi   jismoniy   tarbiya .   Bolalar   bog’chasi   va
yaslidagi jismoniy tarbiya jarayoniga mudir rahbarlik qiladi. Jismoniy tarbiya
ishini   tarbiyachi   olib   boradi,   u   mashg’ulotlarni   musiqachi,   shifokor   bilan
birgalikda rejalashtiradi. Shifokor tarbiyachiga jismoniy mashqlarni tanlashga,
ularning me’yorini aniqlashga yordam beradi. 
Yasli   va   bog’chalarda   jismoniy   tarbiya   jarayonini   amalga   oshirish   uchun
o’quv   tipidagi   mashg’ulotlar   ertalabki   gimnastika,   jismoniy   tarbiya   daqiqalari,
chiniqtiruvchi  muolajalar, harakatli  o’yinlar, ekskursiyalar,  sayohatlar, bayramlar,
yakkama-yakka va mustaqil mashg’ulotlar tarzida uyushtiriladi. Bulardan tashqari
musiqa   darslarida   ham   jismoniy   tarbiyaning   vazifalarini   hal   qiladigan   jismoniy
mashqlar, o’yinlar va raqslardan vosita tarzida foydalaniladi.
O’quv tipidagi jismoniy mashqlar bilan shug’ullanish mashg’ulotlari bolalarni
harakatga   o’rgatishda   asosiy   rol   o’ynaydi.   Bu   mashg’ulotlar   yasli   va
bog’chalarning hamma guruhlarida o’tkaziladi. 1 yoshgacha bo’lgan bolalarda har
bir bola bilan ayrim jismoniy mashqlar uqalash bilan qo’shib olib boriladi. 
1-3   yoshgacha   bo’lgan   bolalar   guruhlarida   haftada   1   marotabadan,   3-7
yoshdagi   bolalar   guruhlarida   haftada   3   marta   jismoniy   tarbiya   mashg’ulotlari
o’tkaziladi.   Yosh   ortgan   sari   mashg’ulotlarning   davomiyligi   10-45   daqiqagacha
oshirilib borilaveradi. Mashg’ulotlar 4 qismdan - kirish, tayyorlov, asosiy, yakuniy
qismlardan   iborat   bo’ladi   va   ularning   har   birida   aniq   vazifalar   hal   qilinadi.
Jismoniy   mashqlar   osonlashtirilib,   harakatli   va   syujetli   (O’rmonga   sayohat   va
boshqa)   shakllarda   olib   boriladi.   Tarbiyachi   oldin   jismoniy   mashqlarni   tanlab,
so’ngra   syujet   tanlaydi.   Yurish,   yugurish,   to’siqlardan   oshish,   suzish   va   ochiq
havoda bo’lish ob-havoga hamda jihozlarga qarab o’tkaziladi.
2 I Bob  Bog‘cha yoshidagi bola shaxsining rivojlanishiga muloqotning
ta’siri.
1.2 Bog‘cha yoshidagi bola shaxsining rivojlanishiga muloqotning
ta’siri.
Bog‘cha yoshidagi bolalar shaxsining shakllanishiga ko‘ra bu davrni uch qismga
ajratish   mumkin:   Birinchi   davr–bu   3–4   yosh   oralig‘ida   bo‘lib,   bola   emotsional
jihatdan   o‘z–o‘zini   boshqarishning   mustahkamlanishi   bilan   bog‘liqdir.   Ikkinchi
davr–bu 4–5 yoshni tashkil qilib axloqiy o‘z – o‘zini boshqarish. Uchinchi davr esa
shaxsiy ishchanlik va tadbirkorlik xususiyatining shakllanishi bilan xarakterlanadi.
Axloqiy   tushunchalar   manbai   bo‘lib   ularning   ta’lim   –   tarbiyasi   bilan
shug‘ullanayotgan   kattalar,   shuningdek,   tengdoshlari   ham   bo‘lishi   mumkin.
Axloqiy   tajribalar   asosan   muloqot,   kuzatish,   taqlid   qilish   jarayonida,   shu   bilan
birga   kattalarning,   ayniqsa   onalarning   maqtovi   va   tanqidlari   orqali   o‘tadi   va
mustahkamlanadi.     Bola   doimo   baho,   ayniqsa   maqtov   olishga   harakat   qiladi.   Bu
baho   va   maqtovlarning   bola   shaxsidagi   muvaffakiyatga   erishishga   harakat
xususiyatining   rivojlanishida,   shuningdek,   uning   shaxsiy   hayoti,   hamda   kasb
tanlashida ahamiyati juda katta.  
  Bog‘cha   yoshidagi   davrda   bolalarda   muloqotning   yangi   motivlari   yuzaga
keladi. U shaxsiy  va ishbilarmonlik motivlaridir. Shaxsiy muloqot  motivlari  bu –
bolaning   tashvishga   solayotgan   ichki   muammolari   bilan   bog‘liq,   ishbilarmonlik
motivlari   esa   u   yoki   bu   ishni   bajarish   bilan   bog‘liq   bo‘lgan   motivlardir.     Bu
motivlarga   asta   –   sekinlik   bilan   bilim,   ko‘nikma   va   malakalarni   egalash   bilan
bog‘liq   bo‘lgan   o‘qish   motivlari   qo‘yiladi.   Bu   motivlar   ilk   bolalik   davrdan
boshlanib   yuzaga   keladigan   bolalarning   tabiiy   qiziquvchanligi   o‘rnida   paydo
bo‘ladi.   O‘zini   ko‘rsatish   motivlari   ham   bu   yoshda   yaqqol   namoyon   bo‘ladi.   Bu
motiv   asosan   bolalarning   syujetli   –   rolli   o‘yinlarda   asosiy   rolni   egallashga
boshqalar ustidan rahbarlik qilishga, musobaqaga kirishishga qo‘rqmasligida, nima
bo‘lganida   ham   yutishga   harakat   qilishlarida   ko‘rinadi.   Maktabgacha   yosh   davri
bolalari  uchun   kattalar  beradigan  baholari  juda  muhim.  Bolalar  birinchi   navbatda
3 maishiy axloq norma va qoidalarni, o‘z majburiyatlariga munosabat, kun tartibiga
rioya   etish,   hayvon   va   narsalar   bilan   muomala   qilish   normalarini   egallaydilar.
Bunday   normallarni   egallash   bu   yoshdagi   bolalar   uchun   qiyin   hisoblanib,   ularni
yaxshi   o‘zlashtirish   uchun   syujetli   –   rolli   o‘yinlar   yordam   berishi   mumkin.
Bog‘cha yoshining oxirlariga kelib, ko‘pchilik bolalarda aniq bir axloqiy qarashlar
tarkib   topadi,   shuningdek,   odamlarga   munosabat   bilan   bog‘liq   bo‘lgan   shaxsiy
sifatlar   ham   shakllanadi.   Kishilarga   nisbatan   diqqatli,   mehribon   bo‘lish
xususiyatidir. Katta yoshdagi bolalar ko‘p hollarda o‘z xatti – harakatlari sababini
tushuntirib bera oladilar . 
3–3,5   yosh   oraligida   o‘zlarining   muvaffaqiyat   va   muvaffaqiyatsizliklariga   o‘z
munosabatlarini bildiradilar va bu munosabat, asosan ularning o‘zlariga beradigan
baholari   asosida   bo‘ladi.   4   yoshli   bolalar   esa   o‘z   imkoniyatlarini   real   baholay
oladilar.   Lekin   4   –5   yoshli   bolalar   hali   shaxsiy   xususiyatlarini   idrok   etishga   va
baholashga   qodir   emaslar,   shuningdek   o‘zlari   haqida   ma’lum   bir   xulosani   bera
olmaydilar. O‘z –o‘zini anglash layoqati katta bog‘cha yoshidan boshlab rivojlanib
avval u qanday bo‘lganini va kelajakda qanday bo‘lishini fikrlab ko‘rishga harakat
qiladi. Bu esa bolalar beradigan «Men kichkina paytimda qanday bo‘lgan edim?»,
«Men katta bo‘lganimda qanday bo‘laman?» singari savollarida ko‘rinadi. Kelajak
haqida   fikr   yuritib,   bolalar   kelgusida   kuchli,   jasur,   aqlli   va   boshqa   shu   singari
qimmatli insoniy fazilatlariga ega bo‘lishiga harakat qiladilar.  
Kichik va o‘rta bog‘cha yoshida bola xarakterining shakllanishi davom etadi. U
asosan   bolalarning   kattalar   xarakterini   kuzatishlari   asosida   tarkib   topadi.   Shu
yillardan   boshlab   bolada   ahamiyatli     hisoblangan   –   iroda,   mustaqillik   va
tashabbuskorlik   kabi   ahamiyatli   shaxsiy   xususiyatlar   rivojlana   boshlaydi.   Katta
bog‘cha   yoshida   bola   atrofdagi   odamlar   bilan   turli   faoliyatlarda   muloqot   va
munosabatlarga   kirishishga   o‘rgana   boshlaydi.   Bu   esa   unga   kelajakda   odamlar
bilan   til   topishishda,   ish   bo‘yicha   va   shaxsiy   munosabatlarni   normal   ravishda
o‘rnata   olishida   foyda   keltiradi.   Bu   yoshdagi   bolalar   shaxsining   shakllanishida
ularning   ota-onalari   haqidagi   fikrlari   va   ularga   beradigan   baholari   nihoyatda
ahamiyatlidir.      
4 Muloqot   –   bu   ikki   yoki   undan   ortiq   odamlar   orasidagi   axborot   almashinuvi
jarayoni   bo‘lib,   bunda   o‘zaro   munosabatlar   shakllanishi,   ro‘yobga   chiqarilishi   va
namoyon   bo‘lishi   ifodalanadi.   Bola   shaxsining   shakllanishida   muloqotning   roli
benihoya kattadir. 
Muloqot jarayonida muayyan shaxsiy munosabatlar shakllanadi. Bolada qanday
shaxsiy   sifatlarning   tarkib   tapishi   ko‘p   jihatdan   uning   atrofdagilar   bilan   bo‘lgan
o‘zaro   munosabati   xarakteriga   bog‘liqdir.   Bolaning   kattalarga   munosabati
ishonchli   yoki   ishonchsiz,   yokimli   yoki   yoqimsiz   va   hokazo   bo‘lishi   mumkin.
Xo‘sh,   bolalarning   kattalarga   bo‘lgan   munosabati   nima   bilan   belgilanadi?   Bu
munosabat   asosida   nimalar   yotadi?   Bunday   masalalar   hozircha   kam   tadqiq
qilingan. Ularga nisbatan yondashuvlar mavjud.  
M.I.Lisina   boshchiligidagi   eksperimental   tadqiqotlar   shuni   ko‘rsatdiki,     inson
ehtiyojining   dastlabki   yetti   yili   davomida   bolalar   va   kattalar   o‘ptasidagi
muloqotning   bir   necha   shakli   ketma-ket   paydo   bo‘ladi   hamda   birbirining   o‘rnini
almashtiradi. 
  Muloqot   shakllarining   asosiylari   quyidagilardir:   bevosita   emotsional   muloqot,
biror bir ish yuzasidan vujudga keluvchi muloqot (ishchan muloqot), ayni paytdagi
vaziyatga   bog‘liq   bo‘lmagan   va   bilishga   yunaltirilgan   muloqot   (bilish   muloqot),
odam bilan bog‘liq masalalar yuzasidan bo‘ladigan muloqot (shaxsiy muloqot). 
Dastlab,   bevosita   -   emotsional   muloqot   paydo   bo‘ladi.   Muloqotning   bu   shakli
asosida   bolaning   unga   nisbatan   diqqat   e’tiborli   va   mehribon   bo‘lishlariga   ehtiyoj
his etishi yotadi. Keyinchalik muloqotdagi tashabbusni bola o‘z qo‘liga oladi. 
Yilning ikkinchi yarmidan boshlab, nafaqat mehribonlikka ehtiyoj, balki kattalar
bilan   hamkorlik   qilishga   bo‘lgan   ehtiyoj   ham   kiritiladi.   Bunday   ehtiyoj   ishchan
muloqot   davomida   qondiriladi.   Bola   ishchan   muloqotga   kirishganda,   kattalardan
yordam   so‘rashi,   ularni   ma’lum   bir   faoliyat   bilan   shug‘ullanishga   taklif   etishi   va
boshqalarni amalga oshirishi mumkin.  
  Bilish   muloqotida   bola   kattalar   bilan   atrof   olamdagi   narsa   va   hodisalarni
muhokama   qiladi. Bunda bola biror bir narsa haqida   aytib berishi, savollar bilan
5 murojaat   qilishi,   kattalardan   biror   narsa   aytib   berishlarini     iltimos         qilishi
mumkin. 
Bunday   turdagi       muloqotga   kirishishdan   maqsad   kattalardan   zarur   bo‘lgan
axborotni olishdan iborat, shaxsiy  muloqotda esa bola kattalar bilan odam   xaqida
suhbatlashadi,   bunda   u   o‘zining   emotsional   holatini   tariflab   berishi,   kattalarni
o‘zlari   haqida   gapirib   berishlariga   undashi   mumkin.   Bolaning   emotsional   qo‘llab
quvvatlashiga   bo‘lgan   ehtiyoji   atrof   olamga   bo‘lgan   munosabati   va   unga
berayotgan   bahosi   kattalarning   munosabat   va   bahosiga   mos   kelishiga   intilishi
shaxsiy   muloqotning   asosini   tashkil   etadi.   M.I.Lisinaning   fikricha,   aynan   shu
narsalar bolaning ijtimoiy ehtiyojlari tarkibida markaziy o‘rinni egallaydi. 
1.2 Oila va muhitning bola shaxsi shakllanishiga ta’siri.
        Oila bolani o‘rab turgan ijtimoiy muhitning eng  muhim bo‘g‘inidir. Uning
bola   shaxsi   shakllanishiga   ko‘rsatadigan   tasiri   benihoyat   kattadir,   Bolaning
mustaqilligi     nisbiy   bo‘lib,   u   ko‘p   jihatdan   kattalar   qaramog‘i   va   yordamiga
muhtoj   bo‘ladi.   Ota-onaning   fikri   va   munosabati   bu   davrda   shunchalik   katta
undovchi   kuchga   ega   bo‘ladiki,   u   xulq-atvorning   regulyatori   va   psixik
rivojlanishining stimulyatori bo‘lib xizmat   qiladi. 
Albatta, har bir oiladagi munosabatlar o‘ziga xos hamda takrorlanmasdir. Biroq
ota-ona   va   bola   munosabatlarining   umumiy   jihatlari   ham   mavjuddir.   Ota   onalar
bolalar   xulq-   atvorini   boshqarishda   qanday   usullardan   foydalanishlariga   ko‘ra
o‘rtadagi   munosabatlar   ko‘pincha   "demokratik"   va   "avtoritar"   nazorat     qiluvchi
kabilarga   ajratiladi.   Bolalarga   oilaviy   ta’sir   etishning   "demokratik"   shakli   uchun
quyidagilar xos: bolaga ko‘p narsaga ruxsat beriladi, bola bilan ko‘p aloqa qilinadi,
unda   ishonch   va   hurmat   bilan   munosabatda   bo‘linadi,   ota-onalar   bo‘lar-bo‘lmas
ta’qiblarini   qo‘ymaslikka harakat qiladilar, buning o‘rniga ular bolalarga oiladagi
tartib   qoidalarni   tushuntirishga   intiladilar.   Iloji   boricha   bolalarining   savollariga
javob   berishga,   ularning       qiziquvchanliklarini   qondirishga   xapakat   qiladilar.
6 Oiladagi   "avtoritar"   muhit   bolalarga   nisbatan   haddan   tashqari   ta’qiqlarning
ko‘pligi   bilan   xarakterlanadi.   "Hukmron"   ota-onalar   boladan   to‘liq   bo‘ysunishini
talab     qiladilar.   Bunday   oilalarda   bolalarga   xulq-atvor   qoidalarini   tushuntirishga
qaratilgan  muloqot kamdan-kam o‘tkaziladi. 
Shu   narsa   aniqlanganki,   "avtoritar"   va   "demokratik"   oilalarda   tarbiyalanuvchi
bolalarning   shaxsiy   xususiyatlarida   muayyan   farq   mavjud   bo‘ladi.   "Demokratik"
oilalarning   farzandlari   ijodkorlikka   moyil   tashabbuskor,   liderlikka   intiluvchan,
konformizmni   (guruh;   fikriga   tobe   bo‘lishni)   inkor   etuvchi   ijtimoiy
munosabatlarida   ko‘proq emotsiyalarni   his etuvchi bo‘ladilar. 
Sotsiometrik  tajribalardan  ma’lum  bo‘lishicha,   oiladagi   muhit      iliq  ota-ona  va
bola   o‘rtasidagi   munosabatlar   demokratik   asosga   qurilgan   bo‘lsa,   bola   o‘z
tengdoshlarining   orasida   jamoada   yuqori   mavqega,   aksincha,   nosog‘lom   oilada
tarbiyalanayotgan bolalar ancha past  mavqega ega bo‘ladilar. 
 Oiladagi psixologik iqlim, ya’ni bolalar bilan bo‘lgan  muloqot xarakteri, ularga
mexr-muhabbat   bilan,   diqqat   e’tibor   bilan   munosabatda   bo‘lishi   o‘sib   kelayotgan
shaxs axloqiy qiyofasining shakllanishida o‘ta muhim rol o‘ynaydi. Shuning uchun
ham  barkamol inson tarbiyasi avvalo oiladagi muhitning sog‘lom bo‘lishini taqozo
qiladi.  
Oilaning   bola   shaxsi   shakllanishi   va   rivojlanishidagi   o‘rni   beqiyos   ekan,   oila
a’zolari   bolalarining   psixik   rivojlanishini   ta’minlash   uchun   oilada   sog‘lom
munosabatlar   muhitini   yaratishlari   lozim,   tarbiyachilarning   eng   asosiy
yordamchisiga aylanishlari kerak. 
Bolaning   psixik   rivojlanishida   uning   boshqa   bolalar   bilan   bo‘ladigan   muloqati
muhim  ahamiyatga  egadir. Tengdoshlariga  bo‘lgan  qiziqishlari     bolada  kattalarga
bo‘lgan qiziqishidan biroz keyinrok bir yoshning oxirlarida paydo bo‘ladi, biroq u
borgan sayin, ayniqsa, bog‘cha yoshi davrida mustahkamlanib boradi.  
4-5 yoshli bola uchun eng og‘ir jazo - bu uni o‘z tengdoshlari bilan muloqotda
bo‘lishidan   maxrum   etishdir.   Bolalar   guruhiga   tushib   qolgan   davrdan   boshlab
bolaning   individual   rivojlanishini   uning   "bolalar   jamiyati"   a’zolari   bilan   bo‘lgan
munosabatlarini hisobga olmay ko‘rib chiqish va o‘rganish  mumkin emas. 
7 Y.A.Kamenskiy bog‘cha yoshidagi bolalar guruhini odamlar ijtimoiy birligining
ilk pog‘onasi, "kurtagi" deb hisoblaydi. 
Bolalar   o‘z   tengdoshlari   jamoasiga   intiladilar.   Biroq,   har   doim     ham   ular
tengdoshlari bilan ijobiy munosabatlar o‘rnatishga erishavermaydilar. Ba’zi bolalar
guruhda   ancha   faol   bo‘lib,   o‘zlarini   go‘yo   "suvdagi   baliqday"   his   etadilar.
Ayrimlari anchagina noqulaylikni, o‘zlariga nisbatan ishonchsizlikni, boshqalarga
tobelikni   his   etadilar.   Nega   shunday?   Tengdoshlar   bilan   bo‘lgadigan   ijobiy
munosabatlar bolada birdamlik hissini kuchaytirib, uning guruhga qattiq bog‘lanib
qolishiga sabab bo‘ladi. Biroq, ijobiy munosabatlarning yo‘qligi bolani tushkunlika
solib,   uni   xavotirlanuvchi   yoki   agressiv   qilib   qo‘yishi   mumkii.   Bu   esa   unda
bolalarga,   umuman,   odamlarga   nisbatan   salbiy   munosabatni   shaklantirishi,   ularni
yakkalanuvchanlikka moyil qilib qo‘yishi  ham mumkin. 
Ko‘p bolali oilalarda o‘tkazilgan tadqiqotlar shuni ko‘rsatadiki, bola shaxsining
rivojlanishiga aka-ukalari, opa - singillar  ham  kuchli  ta’sir ko‘rsatadi. Aka-ukalar
va   opa   -   singillar   bolaga   eng   yaqin   bo‘lgan   mikromuhit   tarkibiga   kirib,   unda
markaziy   o‘rinni   egallaydi.   Ba’zi   tadqiqotchilar,   hatto,   shunday   fikrdaki,   oila
azolarining   soni   ko‘paygan   sari   bolalarga   ota-onaning   ta’siri   susayib,   aka-ukalar
opa-singillar ta’siri kuchayib boradi. Katta akalari va opalari davrasida bola o‘zini
emotsional himoyalanganday his qiladi. Aka-opalar esa o‘zlarini mehribonlik his-
tuyg‘ularini,   tashkilotchilik   qobiliyatlarini   namoyon   etish   imkoniyatiga   ega
bo‘ladilar. Ular o‘rtasida bola o‘zining tashvishlari, qiziqishlari bilan o‘rtoqlashishi
mumkin.   Akalaru,   opalar   esa   uning   ehtiyojlari,   jumladan,   muloqotda   bo‘lish
extiyojini  qondirishlari mumkin. 
Demak   bog‘cha   yoshdagi   bolalarning   boshqa   bolalar   bilan   bo‘lgan   ancha
murakkab   va   xilma-xil   munosabat   turlari   shakllanadi   va   ana   shu   munosabatlar
ma’lum     miqdorda   uning   shaxs   shakllanishini   belgilab   beradi.   O‘z   tengdoshlari
bilan   muloqotda   bo‘lishiga   qiynalayotgan,   muloqotda   bo‘lish   ehtiyoji   yetarlicha
shakllanmagan   bolalarning   tengdoshlari   bilan   bo‘lgan   munosabatlarini
faollashtirmaslik lozim. Yaxshisi, dastlab umumiy qiziqishlarga ega bo‘lgan 1- 2 ta
sherikni   topish,   keyinchalik   asta-sekin   muloqot   doirasini   kengaytirib   borish
8 maqsadga muvofiqdir. Bolalarda noto‘g‘ri shakllanib ulgurgan muloqot motivlarini
qaytadan   qurish   avvalo,   boshqalarning   fikri   bilan   hisoblashishga   o‘rgatish   ancha
foydalidir.  
Kattalarning   bog‘cha   yoshidagi   bola   shaxsi   shakllanishiga   ko‘rsatadigan   ta’siri
bolaning   boshqa   faoliyatlari   masalan,     rasm   chizish,   turli   narsalar   yasashi,
applikatsiyalar   tayyorlashi,   o‘quv   vazifalarini   bajarishi   vaqtida   ham   amalga
oshiriladi. Ushbu  faoliyatlarni  bajarishi   davrida  bolalarda kattalar   va tengdoshlari
tomonidan ijobiy bahoga sazovor bo‘ladigan narsani yaratishga yo‘nalganlik qaror
topadi, ijtimoiy yo‘nalganlik shakllanib boradi, bilish motivlari va boshqa shaxsiy
xususiyatlari tarkib topib boradi. 
9 II Bob Maktabgacha yoshda o‘yin faoliyatining bola shaxsini
shakllanishiga
2.1 Maktabgacha yoshda o‘yin faoliyatining bola shaxsini shakllanishiga
ta’siri.
Bolaning   ongida   uni   qurshab   turgan   voqelik   to‘g‘risidagi   xilma-xil   o‘yin
faoliyatini   takomillashtiradigan   sharoitlarni   tadqiq   qilgan   N.M.Aksarinaning
ta’kidlashicha,   o‘yin   o‘z-o‘zidan   vujudga   kelmaydi,   buning   uchun   kamida   uchta
sharoit  bo‘lishi lozim: 
а ) taassurotlar tarkib topishi; 
b)   har   xil   ko‘rinishdagi     o‘yinchoqlar   va   tarbiyaviy   ta’sir   vositalarining
muxayyoligi; 
v) bolalarning kattalar bilan tez-tez muomala va    muloqotga kirishuvi.  
Bunda   kattalarning   bolaga   bevosita   ta’sir   ko‘rsatish   uslubi   hal     qiluvchi       rol
o‘ynaydi. 
D.B.Elkonin   o‘z   tadqiqotida   rolli   o‘yinning   syujeti   bilan   bir     qatorda,   uning
mazmuni   ham   mavjud   ekanini   yozadi.   Uning   fikricha,   o‘yinda   bola   kattalar
faoliyatining   asosiy   jihatini   aniqrok   aks   ettirishi   o‘yinning   mazmunini   tashkil
qiladi. 
A.P.Usovaning tadqiqotlarida ta’kidlanishicha, rolli o‘yin ishtirokchilarining
safi yosh ulgayishiga qarab, jinsiy tafovutlarga binoan kengayib boradi:
 a) uch yoshli bolalar 2-3 tadan guruhga birlashib, 3-5 daqiqa birga o‘ynay oladilar;
b) 4-5 yoshlilar guruhi 2-5 ishtirokchidan iborat bo‘lib, ularning 
hamkorlikdagi faoliyati 40-50 daqiqa davom etadi, o‘yin davomida   qatnashchilar
soni ortib ham boradi; 
 v) 6-7 yoshli bolalarda rolli o‘yinni guruh yoki jamoa bo‘lib birga  o‘ynash istagi
vujudga keladi, natijada avval rollar  taqsimlanadi, o‘yinning qoidalari va shartlari
tushuntiriladi   (o‘yin   davomida   bolalar   bir6irlarining   harakatini   qattiq   nazorat
qiladilar). 
Eng   sodda   psixik   jarayondan   eng   murakkab   psixik   jarayongacha   hammasining
eng  muhim   jihatlarini   shakllantirishda   o‘yinlar     katta   rol   o‘ynaydi.   Bog‘cha   yosh
10 davrida harakatining o‘sishida o‘yinning ta’siri haqida gap borganda avvalo shuni
aytish kerakki, birinchidan, o‘yinni  tashkil  qilishning  o‘zidayoq  mazkur  yoshdagi
bolaning   harakatini   o‘stirish   va   takomillashtirish   uchun   eng   qo‘lay   shart-sharoit
yaratadi. Ikkinchidan, o‘yinning bola harakatiga ta’sir etishini sababi va xususiyati
shuki,   harakatning   murakkab   ko‘nikmalarini   subyekt     aynan   o‘yin   paytida   emas,
balki   6yevosita   mashg‘ulot   orqali   o‘zlashtiradi.   Uchinchidan,   o‘yinning
keyinchalik   takomillashuvi   barcha   jarayonlar   uchun   eng   qulay   shart-sharoitlarni
vujudga   keltiradi.   Shu   boisdan   o‘yin   faoliyati   xatti-harakatni   amalga   oshirish
vositasidan bolaning faolligini ta’minlovchi mustaqil    maqsadra aylanadi. 
Bolalar laboratoriya sharoitiga nisbatan o‘yinlarda ko‘proq so‘zlarni eslab qolish
va esga   tushirish  imkoniyatiga  ega  bo‘ladilar,  bu esa  ixtiyoriy xotira xususiyatini
idpok   etishga   yordam   beradi.   Tajribada   yig‘ilgan   ma’lumotlarni   tahlil   qilish
quyidagicha xulosa chiqarish imkonini beradi: 
  a)   o‘yinda   bola   tomonidan   ma’lum   rol   tanlash   va   uni   ijro   etish     jarayoni   bir
talay axborotlarni eslab  qolishni talab qiladi; 
b)   shu   boisdan   personajning     nutq   boyligini   egallash,   xatgi-harakatini
takrorlashdan iborat ongli maqsad bolada oldinroq  paydo  bo‘ladi va oson amalga
oshadi. 
Bola   ruhiy   rivojlanishida o‘yinning ahamiyati 
O‘yin  faqat  bilish  jarayonlarini   takomillashtirib qolmay,  balki  bolaning      xulq-
atvoriga   ham   ijobiy   ta’sir   ko‘rsatadi.   Bog‘cha   yoshidagi   bolalarda   o‘z   xulqini
boshqarish     ko‘nikmalarini   tarkib   toptirishga   bog‘liq   psixologik   muammoni
o‘rgangan   olimlar   fikricha,   biror     maqsadra   yunaltirilgan   mashg‘ulotga   nisbatan
o‘yinda   xulq  ko‘nikmalarini   oldinroq   va     osonroq   egallash   mumkin.  Ayniksa,   bu
omil  bog‘cha yoshi  davrining xususiyati  sifatida  o‘zining yorqin ifodasini  topadi.
Katta   maktabgacha   yoshdagi   bolalarda   o‘z   xulqini   o‘zi     boshqarish   ko‘nikmasi
o‘yin   faoliyatida   ham,   boshqa   sharoitlarda   ham       baravarlashadi.   Ba’zida   ular
ayrim  vaziyatlarda, masalan, musobaqa  paytida o‘yindagiga qapaganda yuqoriroq
ko‘rsatkichga ham erishishlari mumkin. Yuqoridagi mulohazalar asosida umuman
11 aytganda,   o‘yin   va   o‘yin   faoliyati   bolada   o‘z   xulqini   boshqarish   ko‘nikmalarini
shakllantirish uchun muhim ahamiyat kasb etadi. 
Bolaning aqliy   o‘sishi   haqida fikr yuritilganda, shuni ham aytib o‘tish kerakki
narsalarni yangi nom bilan atashda yoki yangicha nomlash holatidan kelib chiqib,
subyekt   o‘yin   paytida   faol   hapakat   qilishga   urinadi.   Chunki   u   moddiy   narsalarga
asoslangan   harakat   rejasidan   tasavvur   qilinayotgan   fikr   yuritilayotgan   jismlar
mohiyatini   aks   etttiruvchi   harakat   rejasiga   o‘tadi.   Bola   jismlarning   moddiy
shaklidan     birdaniga   xayoliy   ko‘rinishga   o‘tishida   unga   tayanch   nuqtasi   bo‘lishi
kerak,   vaholanki   shunday   tayanch   nuqtasi   vazifasini     o‘tovchi     narsalarning
aksariyatidan   o‘yinda   bevosita,   obyekt   sifatida     foydalaniladi.   O‘yin   faoliyatida
mazkur   jismlar   qandaydir   alomatlarni   aks   ettiruvchi   sifatida   emas,   balki   ana   shu
tayanch   narsalar   to‘g‘risida   fikrlash   uchun   xizmat   qiladi,   shuningdek,   tayanch
nuqtasi     harakatning   yaqqol   narsa   bilan   bog‘liq     jihatini   aks   ettiradi.   Yuqorida
aytilganidek,   narsa   bilan   o‘yin   harakatlarining   takomillashuvi   harakat   shakli
xususiyati,   bosqichi   kabilarni   qisqartirish   va     umumlashtirish     hisobida   amalra
oshiriladi.   O‘yin     harakatlarining   qisqarishi   va   umumlashuvi     ularning   aqliy
ko‘rinishidagi mantiqan izchil yig‘iq shaklga o‘tishning asosini tashkil qiladi. 
Psixolog   J.Piaje   o‘yinda   jismlarga   yangi   nom   berish     omiliga   jiddiy     e’tibor
bilan   qarab,   bu   ish   ramziy   ma’noli   tafakkur   shakllanishining   tayanchi,   degan
xulosaga   keladi.   Lekin,   bu   xulosa   vaziyatni   aks     ettirishning     birdan-bir   to‘g‘ri
yo‘li   ekanligini   bildirmaydi.   Shuning   uchun   narsaning   nomini   o‘zgartirish   bilan
bolada   tafakkur   va   aql     zakovat     o‘sishini   ko‘tish   ham   mantiqqa   mutlaqo   ziddir.
Aslida   narsalarni   qayta   nomlash   emas,   balki   o‘yin   harakatlarining   xususiyatini
o‘zgartirish   bolaning   aqliy     o‘sishiga   sezilarli   ta’sir   o‘tkaza   oladi.   Darhaqiqat,
o‘yin   faoliyatida   bolalarda   harakatning   yangi   ko‘rinishi,   ya’ni   uning   fikriy,   aqliy
jihati   namoyon   bo‘ladi   va   shuning   uchun   o‘yin   harakatlarini   shakllantirish
jarayonida   bolada   fikrlash   faoliyatining   dastlabki   ko‘rinishi   vujudga   keladi.
Bolaning aqliy kamol topishida yoki uning umumiy kamolotida o‘yinning   muhim
ahamiyat   kasb  etishi   xuddi  mana  shu  dalil  orqali  o‘z  ifodasini  topadi.  Bola  o‘yin
faoliyatida   maktab   ta’limiga   tayyorlanib   boradi,   shu     boisdan,   unda   aqliy
12 harakatlarning   yaqqol   shakllari   tarkib   topa   boshlaydi.   Rolli   o‘yin   faqat   alohida
olingan   psixik   jarayon   uchun   ahamiyatli   emas,   balki   bolada   shaxs   xususiyat   va
fazilatlarini shakllantirishda xam zarurdir. Binobarin, katta yoshdagi odamlar rolini
tanlab,   uni   bajarish   bolaning   hissiy-tuyg‘ularini     qo‘zg‘atuvchilar     bilan   uzviy
bog‘liq  xolda namoyon  bo‘ladi.  Chunki   o‘yin  davomida bolada  har  xil   xohish  va
istaklar   tug‘ila   boradi,   bular   boshqa   narsalarning   tashqi     alomatlari     o‘ziga   rom
etishi sababli   hamda bolaning ixtiyoridan tashqari, tengdoshlarining ta’siri ostida
tug‘iladi. 
Rolli   o‘yin   -   bog‘cha   yoshidagi   bolalarning   yetakchi   faoliyatidir.   Rolli   o‘yin
mazkur   yosh   davridagi   bolalarning   eng   muhim   faoliyati   bo‘lib,   ular   bunday
o‘yinda   guyo   katta   yoshdagi   odamlarning   barcha   vazifalari   va   ishlarini   amalda
bevosita   bajaradilar.   Shu   boisdan   o‘yin   faoliyati   uchun   maxsus   yaratiladigan
sharoitlarda   ijtimoiy   muhit   voqealari,   oilaviy   turmush   hodisalari,   shaxslararo
munosabatlarini   umumlashtirgan   xolda   aks   ettirishga   harakat   qiladilar.   Bolalar
kattalarning   turmush   tarzi,   his-tyygusi,   o‘zaro   muomala   va   muloqotlarining
xususiyatlarini, o‘ziga va o‘zgalarga, atrofmuhitga munosabatlarini yaqqol voqelik
tarzida   ijro   etish   uchun   turli   o‘yinchoqlardan,   shuningdek,   ularning   vazifasini
o‘tovchi   narsalardan   ham   foydalanadilar.   Ammo   shuni   ham   alohida   ta’kidlash
joizki,   ijtimoiy   va   maishiy   voqelikning   barcha   jabhalarini   qamrab   oladigan   rolli
o‘yin   ularda   birdaniga   emas,   balki   turmush   tajribasining   ortishi,   tasavvur
obrazlarining kengayishi natijasida vujudga keladi, mohiyati va mazmuni jihatidan
oddiydan murakkabga qarab takomillashib boradi. 
Rolli o‘yin faoliyatini vujudga keltiruvchi eng zarur omillardan biri - bolada o‘z
xatti-harakatlarini   kattalar   xatti-harakati   bilan   solishtirish,   undan   nusxa   olish,
aynan   unga   o‘xshatish   tuyg‘usining   mavjudligidir.   Xuddi   shu   sababli   kattalar   va
ularning xatti-harakatlari bolaning ham tashqi, ham ichki ibrat namunasi bo‘ladi va
kattalarning   xulq-atvori,   yurish-turishining   ham   obyekti,   ham   subyekti
hisoblanadi.
13 2.2 Maktabgacha yoshdagi bolalarni jismoniy tarbiyalash
shakllari
Mamlakatimizda maktabgacha yoshdagi bolalar jismoniy tarbiyasi davlat va
jamoat muassasalarida olib boriladi. Davlat muassasalari   yaslilar, bolalar
bog’chalari; jamoat muassasalari mahkamalar, korxonalar, xususiy bog’chalar.
Jismoniy tarbiya, asosan, davlat muassasalarida amalga oshiriladi. 
Ta’lim muassasalaridagi jismoniy tarbiya . Bolalar bog’chasi va yaslidagi
jismoniy tarbiya jarayoniga mudir rahbarlik qiladi. Jismoniy tarbiya ishini
tarbiyachi olib boradi, u mashg’ulotlarni musiqachi, shifokor bilan birgalikda
rejalashtiradi. Shifokor tarbiyachiga jismoniy mashqlarni tanlashga, ularning
me’yorini aniqlashga yordam beradi.
Yasli   va   bog’chalarda   jismoniy   tarbiya   jarayonini   amalga   oshirish   uchun
o’quv   tipidagi   mashg’ulotlar   ertalabki   gimnastika,   jismoniy   tarbiya   daqiqalari,
chiniqtiruvchi  muolajalar, harakatli  o’yinlar, ekskursiyalar,  sayohatlar, bayramlar,
yakkama-yakka va mustaqil mashg’ulotlar tarzida uyushtiriladi. Bulardan tashqari
musiqa   darslarida   ham   jismoniy   tarbiyaning   vazifalarini   hal   qiladigan   jismoniy
mashqlar, o’yinlar va raqslardan vosita tarzida foydalaniladi.
O’quv tipidagi jismoniy mashqlar bilan shug’ullanish mashg’ulotlari bolalarni
harakatga   o’rgatishda   asosiy   rol   o’ynaydi.   Bu   mashg’ulotlar   yasli   va
bog’chalarning hamma guruhlarida o’tkaziladi. 1 yoshgacha bo’lgan bolalarda har
bir bola bilan ayrim jismoniy mashqlar uqalash bilan qo’shib olib boriladi. 
1-3   yoshgacha   bo’lgan   bolalar   guruhlarida   haftada   1   marotabadan,   3-7
yoshdagi   bolalar   guruhlarida   haftada   3   marta   jismoniy   tarbiya   mashg’ulotlari
o’tkaziladi.   Yosh   ortgan   sari   mashg’ulotlarning   davomiyligi   10-45   daqiqagacha
oshirilib borilaveradi. Mashg’ulotlar 4 qismdan - kirish, tayyorlov, asosiy, yakuniy
qismlardan   iborat   bo’ladi   va   ularning   har   birida   aniq   vazifalar   hal   qilinadi.
Jismoniy   mashqlar   osonlashtirilib,   harakatli   va   syujetli   (O’rmonga   sayohat   va
boshqa)   shakllarda   olib   boriladi.   Tarbiyachi   oldin   jismoniy   mashqlarni   tanlab,
14 so’ngra   syujet   tanlaydi.   Yurish,   yugurish,   to’siqlardan   oshish,   suzish   va   ochiq
havoda bo’lish ob-havoga hamda jihozlarga qarab o’tkaziladi.
Ertalabki   gimnastika   yasli   va   bog’chalarda   ertalabki   ovqatlanishdan   oldin,
bolalar uylarida esa uyqudan turgandan keyin o’tkaziladi. Yaslilarda 2 yoshgacha
bo’lgan   bolalar   bilan   ertalabki   gimnastika   individual   yoki   5-10   kishiga   bo’lingan
guruhlarda,   kattaroq   yoshda   esa   bolalarning   barchasi   bilan   birgalikda   umumiy
o’tkaziladi.   ertalabki   gimnastika   xilma-xil   yurish,   yugurish   va   turli   mashqlar
bajarish   hamda   sakrash   bilan   olib   boriladi.   Ayrim   hollarda   mashq   syujetiga,
ritmiga moslashtirilgan qo’shiqlar bilan o’tkaziladi. 
Tizimli   o’tkazilgan   jismoniy   mashqlar,   asosan,   bolalarning   kuchini,
egiluvchanligini   mustahkamlaydi,  nafas   olish,  qon  aylanish   va  yurak-tomir   tizimi
ishlarini, organlardagi modda almashinuvi jarayonini yaxshilaydi. Bundan tashqari,
ertalabki   gimnastika   uyushgan   holda   yaxshi   kayfiyat   bilan   boshlansa,   jismoniy
mashqlarning   ta’sir   kuchi   qomatni   tutish   va   jismoniy   mashqlarning   sog’liqqa
foydasi haqidagi dastlabki elementar bilimlarning shakllanishiga olib keladi.
Kichik   yoshdagi   bolalarning   jismoniy   mashqlari   kimlarga   yoki   nimalargadir
taqlid   qilish   asosida   hayotda   uchraydigan   syujetlarni   o’z   ichiga   olishi   kerak.
Mashqlar   3   dan   6   gacha,   yosh   ulg’aygan   sari   8   tagacha   bir   kompleksga
birlashtirilib,   bir   haftaga   mo’ljallab   tuziladi   va   3-4   kundan   so’ng
murakkablashtiriladi.   Ular   7-12   daqiqa   davomida   o’tkaziladi.   6-7   yoshdagi
bolalarga esa maktab dasturi materialiga yaqin bo’lgan jismoniy mashqlar tavsiya
qilinadi.   Jismoniy   mashqlar   me’yori   ularni   bajarish   og’irligiga   qarab   belgilanadi.
Elka   va   bo’yin   mushaklari   mashqlari   6-12   marta,   qorin   va   bel   mushaklari
mashqlari 4-8 marta takrorlanadi. 
Chiniqtiruvchi   muolajalarga   yasli   va   bog’chalarda   bolalarni   kundalik   va
hayotiy   chiniqtirishdan   tashqari,   maxsus   havo   va   quyosh   nurlarida,   suvda
15 cho’miltirish orqali chiniqtirishlar kiradi. Bulardan tashqari, yana ayrim muolajalar
borki, ular jismoniy mashqlar bilan qo’shib olib borilgandagina samara beradi *
.
O’yinlar   e rtalab soat 10 00
-12 00
  larda va tushlikdan so’ng o’tkaziladi. Ularning
maqsadi bolalarda bizga ma’lum bo’lgan jismoniy sifatlarni rivojlantirishdir. 
Jismoniy   tarbiya   daqiqalari   rasm   mashg’ulotlarida,   plastilin   bilan   ishlash
paytida   hisob,   nutqni   rivojlantirish   mashg’ulotlari   davomida   o’tkaziladi.   Bu
mashg’ulotlar   uchun   2-3   ta   jismoniy   mashq   tanlanib,   ular   turgan,   o’tirgan   holda
bajariladi.
Harakatli o’yinlarni tanlashda bolalarning jismoniy tayyorgarligi, maydon va
undagi   sharoitga   e’tibor   beriladi.   Tarbiyachi   o’yinni   tanlab   olgandan   so’ng,   uni
qo’llash usuliyatini puxta o’ylab, so’ngra o’tkazadi. Bola uchun notanish o’yinlarni
o’ynatish   ancha   qiyinchiliklarga   sabab   bo’ladi.   Katta   yoshdagilarga   esa   mustaqil
vazifalar   beriladi.   O’yinlar   7-15   daqiqagacha   davom   etadi   va   5-7   marotaba
takrorlanadi.   Sayohat   haftada   1-2   marotaba,   2   yoshgacha   bo’lganlarda   ham   1-2
marotaba   uyushtiriladi.   Unda   oldindan   boradigan   joy,   mashg’ulot   ssenariysi
tuzilib,   sharoiti   hisobga   olinishi   va   lozim   bo’lgan   jihozlar   tayyorlanishi   shart.
Yoshiga   qarab   sayohat   muddatini   20   minutdan   1,5   soatgacha   davom   etkazish
mumkin. 
Jismoniy   madaniyat   bayramlari   bayram   kunlari   (Yangi   yil,   Navro’z,
Mustaqillik,   Konstitutsiya   kunlari)ga   bag’ishlab   yoki   bog’chadan   maktabga
kuzatish, bitiruv kechasi va boshqalar tarzida o’tkaziladi. Har xil o’yinlar, raqslar,
musiqa   bilan   bajariladigan   jismoniy   mashqlar   bayram   dasturi   ssenariysiga
kiritilishi mumkin.
Jismoniy   mashqlar   bilan   individual   shug’ullanish   mashg’ulotlari   vrach
yordamida   bolalar   jismoniy   tayyorgarligini   hisobga   olgan   holda   o’tkaziladi.   Bu
mashg’ulotlarda   tana   tuzilishida   yoki   yurak-tomir   tizimida   nuqsoni   bo’lgan,
surunkali   kasal   bolalar   bilan   shug’ullanish   uchun   qulay   imkoniyatlar   bor.   Uning
16 davom   etish   muddati   kasallarning   jismoniy   tayyorgarligi   darajasiga   bog’liq.
Mashg’ulotlar davomida shifokor maslahati asosiy rolni o’ynaydi. 
Jismoniy   mashqlar   bilan   mustaqil   shug’ullanish   mashg’ulotlari   bolalarga
o’zlari   yaxshi   ko’rgan   jismoniy   mashqlar   bilan   mashg’ul   bo’lish   imkoniyatini
beradi.   Buning   uchun   tarbiyachi   ularga   jihozlangan   gimnastika   shaharchasi   yoki
maxsus   bolalar   maydonchasi,   suzish   havzasi,   sport   jihozlari   va   anjomlarini
tayyorlab qo’yadi.
Mashg’ulot   paytida   tarbiyachining   bolalarga   rollarni   ajratib   qo’yishi   lozim
bo’lgan samarani beradi. 
Yasli va bolalar bog’chasida umumiy ish rejasi tuzilib, unda jismoniy tarbiya
tadbirlari belgilanadi. Bu bo’limda jismoniy tarbiyaning asosiy maqsadi  yoritiladi
va uni bajarish uchun aniq vazifalar belgilanadi. Vazifalar har xil bo’lishi mumkin:
suzishni   o’rgatish,   velosiped,   samokat,   rolikli   konkida   uchishni   o’rgatish   va
boshqalar.   Buning   uchun   tarbiyachilar   oldindan   maslahatlashib,   basseyn
to’ldiriladi   yoki   yaxmalak   uchish   joyi   tayyorlanadi.   Tarbiyachi   dasturni   kvartal,
oylar   va   haftalarga   bo’lib   reja   tuzadi   va   o’sha   reja   asosida   jismoniy   tarbiya
jarayonining   borishini   boshqaradi.   Rejalashtirishda   bolalarning   jismoniy
tayyorgarligi  e’tiborga olinishi   shart.  Yasli   va bog’chada  yiliga 3-4 marta  bolalar
jismoniy   tayyorgarligining   tizimli   hisob-kitob   ishlari   olib   boriladi   va   jismoniy
sifatlarining   rivojlanishi   nazorat   qilinadi.   Shunga   asoslanib,   tarbiyachi   maktabga
yo’llanma olgan bola haqida hisobot yozadi.
Jimoniy tarbiya maqsadlarida foydalaniladigan tadbirlarning (kun tartibi,
chiniqish, harakat ko’nikmalarining shakllanishi) tizimlilik butun maktabgacha
tarbiya   davri   davomidagi   jismoniy   tarbiya   jarayonining   uzluksizligi,
muntazamligi,   rejalashtirilganligidan,   yuklama   va   dam   olishning   majburiy
almashinib   turishi   asosidagi   jismoniy   tarbiya   mashg’ulotlarining   aniq
izchilligidan,   mashg’ulotlarning   izchilligi,   ketmaketligi,   mazmunan   o’zaro
17 aloqadorligidan iboratdir. Har kuni muayyan bir vaqtda o’z xarakteriga ko’ra
turli   jismoniy   mashqlarni   (ertalabki   gimnastika,   jismoniy   tarbiya
mashgulotlari,   sayr   paytidagi   harakat   faoliyati…)   tizimli   tarzda   muntazam
bajarish,   chiniqtirish   tadbirlari   bolalarni   belgilangan   sog’lomlashtirish-
tarbiyalash   tartibiga   o’rgatadi.   Jismoniy   tarbiya   hosil   qilinayotgan   harakat
ko’nikmalarining   takrorlanishini   talab   etadi.   Faqat   ko’p   marta
takrorlangandagina harakatlar shakllanadi.
Onglilik,   faollik   va   mustaqillik   tamoyillari   bolaning   o’z   faoliyatiga   ongli   va
faol   munosabatda   bo’lishga   tayanishni   ko’zda   tutadi,   u   yoki   bu   maqsadni
amalga oshirish uchun nimani qanday bajarish kerakligini aniq tasavvur kilish
lozim.   Bolaning   mustaqil   faol   faoliyati   berilgan   vazifaga   bo’lgan   qiziqishga,
uni   ongli   idrok   etishga,   vazifa   maqsadini   amalga   oshirish   yo’llarini
tushunishga   bog’liq   bo’ladi.  
Ta’limning   ko’rgazmali,   og’zaki   va   amaliy   usullarini   birgalikda  
qo’shib olib borish tamoyili. 
Bilish   faoliyati   hissiy   bilish   jarayonlarini   amaliyot   bilan   birligidir.
Harakatlarga   o’rgatish   jarayonida   bilishning   bu   ajralmas   qismlari   o’zaro
aloqadorlikda   bo’ladi.  Biroq  qo’yilgan  vazifaga  qarab  ularning  izchilligi  har-
xil bo’ladi: bolalarni harakatga o’rgatish ko’rsatib tushuntirish; tarbiyachining
mashqni og’zaki tushuntirishi va uning bolalar tomonidan
Yangi   harakatlarni   o’rganishda   ko’rgazmalilik   tamoyili   harakatlarni
tarbiyachi   tomonidan   juda   aniq   qilib   ko’rsatish   orqali   amalga   oshiriladi.
Ko’rgazmalilik   onglilik   bilan   chambarchas   bog’liqdir:   og’zaki   berilgan
topshiriq  kishi   tomonidan  tushunib   olinadi,   harakatni   qaytadan   bajarish   bilan
amalda sinaladi. Bunda sezgilar, ayniqsa harakat sezgilari muhim rol o’ynaydi.
Bundan   tashqari   ko’rgazmalilik   bilan   obrazli   so’zning   o’zaro   aloqadorligi
katta ahamiyatga ega bo’ladi.
18 Tushunarlilik   va   bolalarga   yakka   yondashish   tamoyili   bolaning   yosh
xususiyatlar imkoniyatlarini hisobga olishni, hamda shu bilan bog’liq ravishda
uning  kuchiga  yarashga   opshiriqlar  belgilashni   ko’zda   tutadi.  Tushunarlilikni
asosiy   shartlaridan   biri   izchillik   va   jismoniy   mashqlarni   tobara
murakkablashtirib   borish   hisoblanadi.   Bola   imkoniyatlari   muayyan   birlikdagi
omillar bilan belgilanadi: jismoniy tayyorlanganlik meyorlari bo’yicha sinash,
vrach tekshiruvi, bevosita pedagogik kuzatish. 
Yakka   yondashuv   bolaning   o’ziga   xos   funktsional   imkoniyatlarini
hisobga   oladigan   alohida   ta’sirlarni   ko’zda   tutadi   (harakatlarni   o’zlashtirish
turlicha   kechadi,   organizm   jismoniy   yuklamani   turlicha   qabul   qiladi,
moslashish   dinamikasi   ham   turlicha)   Yakka   yondashuvning   maqsadi   tug’ma
fazilatlarni   rivojlantirish,   yangi   ijobiy   sifatlarni,   qobiliyatlarni   tarbiyalash,
zarurat bo’lganda nerv tizimining tipologik xususiyatlarini maqsadga muvofiq
tarzda   o’zgartirishdan   iboratdir.
Ta’limning   frontal,   gruh   va   yakka   tartibdagi   usullarini   birligi  
tamoyili.  
U   tamoyil   ta’limning   turli   usullari   ko’llanilgandagi   uyushqoqlikni   ko’zda
tutadi:   frontal   usul   qo’yilgan   vazimoduli   bir   vaqtda,   ongli   va   ahil   ravishda
bajarishni   talab   etadi;   gruh   usuli   mas’ul,   mustaqil   va   o’zaro   yordamni
rag’batlantirishni   talab   etadi;   yakka   yondashuv   usuli   tarbiyachining  
ba’zi   bolalarga   zarur   yordam   berishi   va   ancha   tayyorgarligi   bor   boshqa
bolalarga   nisbatan   talabchanlikni   oshirishda   ifodalanadigan   rahbarligini   talab
etadi.   Bu   usullardan   birgalikda   foydalanish,   tarbiyaviy   vazifalarini   samarali
bajarishga   xizmat   qiladi.  
Tinglovchilarni asta-sekin oshirib borish tamoyili. 
Bu   tamoyilning   sharti   bola   oldiga   birmuncha   qiyin   vazifalar   qo’yish   va
bajartirish   hamda   yuklama   ko’lamini   va   intensivligini   asta-sekin   oshirib
borishdan   iboratdir.   Mashqlarni   yangilash   jarayonida   harakat   malaka   va
19 ko’nikmalarining   hajmi   kengayadi   va   boyidi.   Harakat   faoliyati   shakllarini
murakkablashtirish bilan birga bolaning kuchiga yarasha beriladigan jismoniy
yuklama   asta-sekin   oshib   boradi.   Bu   jismoniy   fazilatlarning   rivojlanish
qonuniyatlari   nisbatan   bolaning   kuchi,chidamliligi,   tezkorligi   bilan
belgilanadi. Ko’rib o’tilgan barcha tamoyillar o’z mazmuniga ko’ra o’zaro bir-
biri   bilan   chambarchas   bog’liqdir.   Ularning   barchasi   o’zida   yagona   va   faqat
shartli ravishda alohida holda qaraladigan bir jarayonning muayyan jihatlarini
va qonuniyatlarini aks ettiradi. 
Ta’lim   metodlari   o’quv   predmeti,   aniq   didaktik   vazifalar,   vositalar   va   ta’lim
shartlarining   o’ziga   xos   xususiyatlariga   bog’liq   usullar   tizimining   turli
birikmalaridan iboratdir. Maktabgacha  tarbiya yoshidagi  bolaning nerv tizimi
va   butun   organizmi   nihoyatda   plastik   va   tashqi   ta’sirga   beriluvchan   bo’ladi.
Shuning   uchun   maktabgacha   tarbiya   yoshidagi   bolalar   bilan   mashg’ulot   olib
borganda psixik va jismoniy kuchni sarflanadigan to’g’ri vaqt nisbati va undan
so’nggi   dam   olish   tarbiyachining   muhim   vazifalaridan   biri   bo’lishi   lozim.
Maktabgacha   tarbiya   yoshidagi   bolalarga   ta’lim   berishda   ularning   yosh
xususiyatlari   va   imkoniyatlarini   hisobga   olgan   holda   quyidagi   metodlardan
foydalaniladi.
20 Xulosa
Bog‘cha yoshidagi davrda bolalarda muloqotning yangi motivlari yuzaga keladi. U
shaxsiy   va   ishbilarmonlik   motivlaridir.   Shaxsiy   muloqot   motivlari   bu   –bolaning
tashvishga   solayotgan   ichki   muammolari   bilan   bog‘liq,   ishbilarmonlik   motivlari
esa u yoki bu ishni bajarish bilan bog‘liq bo‘lgan motivlardir.   Bu motivlarga asta
–   sekinlik   bilan   bilim,   ko‘nikma   va   malakalarni   egalash   bilan   bog‘liq   bo‘lgan
o‘qish   motivlari   qo‘yiladi.   Bu   motivlar   ilk   bolalik   davrdan   boshlanib   yuzaga
keladigan   bolalarning   tabiiy   qiziquvchanligi   o‘rnida   paydo   bo‘ladi.   O‘zini
ko‘rsatish   motivlari   ham   bu   yoshda   yaqqol   namoyon   bo‘ladi.   Bu   motiv   asosan
bolalarning   syujetli   –   rolli   o‘yinlarda   asosiy   rolni   egallashga   boshqalar   ustidan
rahbarlik   qilishga,   musobaqaga   kirishishga   qo‘rqmasligida,   nima   bo‘lganida   ham
yutishga   harakat   qilishlarida   ko‘rinadi.   Maktabgacha   yosh   davri   bolalari   uchun
kattalar   beradigan   baholari   juda   muhim.   Bolalar   birinchi   navbatda   maishiy   axloq
norma   va   qoidalarni,   o‘z   majburiyatlariga   munosabat,   kun   tartibiga   rioya   etish,
hayvon   va   narsalar   bilan   muomala   qilish   normalarini   egallaydilar.   Bunday
normallarni   egallash   bu   yoshdagi   bolalar   uchun   qiyin   hisoblanib,   ularni   yaxshi
o‘zlashtirish uchun syujetli – rolli o‘yinlar yordam berishi mumkin.
21 Foydalanilgan adabiyotlar: 
 
1. Nishonova   Z.T.,   Alimova   G.K.   Bolalar   psixologiyasi   va   psixodiagnostiasi
T.: TDPU 2017 – 264 b. 
2. G‘oziyev   E.   Ontogenez   psixologiyasi   Nazariy-   eksperimental   tahlil   T.:
Noshir 2010. – 356 b. 
3. Do‘stmuhamedova   Sh.A.,   Nishonova   Z.T.va   boshqalar   Yosh   davrlari   va
pedagogik psixologiya T.: Fan va texnologiyalar 2013 – 343 b. 
4. Shapovalenko   I.V.   Vozrastnaya   psixologiya   (Psixologiya   razvitiya   i
vozrastnaya   psixologiya):   uchebnik   dlya   studentov   vuzov.   –   M.:   Gardariki,
2007. –349 s. 
22

Maktabgacha yoshdagi bolalar jismoniy tarbiyaning shakllari

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O‘zbekiston Respublikasida makroiqtisodiy barqarorlikni ta’minlash kurs ishi
  • Ispaniyaning turistik salohiyati. Ispaniya iqtisodiyoti
  • INDIVIDUAL COMFORT MChJ da AMALIYOT HISOBOTI
  • Qurilish tashkilotlarida ishlab chiqarish xarajatlari hisobi va qurilish ishlari tannarxini kalkulyatsiya qilish
  • Polipropilen chiqindilаri аsosidа texnik idishlаr olish texnologiyasini tаkomillаshtirish (Q=11500 ty)

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский