Mamlakat iqtisodiy manfaatlarini bojxona orqali himoya qilish va uni yanada rivojlantirish

O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY VA O’RTA MAXSUS TA LIM VAZIRLIGIʹ
TOShKENT DAVLAT IQTISODIYOT UNIVERSITETI
“Biznes bosh q aruvi va logistika” kafedrasi
“Bojxona ishi” 
fanidan
KURS ISHI
Mavzu:   Mamlakat iqtisodiy manfaatlarini
bojxona orqali himoya qilish va uni yanada
rivojlantirish
Komissiya ________________________
________________________
1 Mundarija .
Kirish .
  Reja:
1   Axborot-kommunikatsiya   texnologiyalari   tushunchasi   va   uning   mazmun
mohiyati……………………………………………………………… ... …………..5
2 Bojxona tizimida axborot-kommunikatsiya texnologiyalarini qo’llashning o’ziga
hosligi (rivojlangan mamlakatlar misolida)……………………………..………...11
3 Bojxona tizimida joriy qilingan “Xavfni boshqarish tizimi” ning o’ziga xosligi va
ustuvor jihatlari……………………………………………………………...…….16
4   O’zbekistonda   so’ngi   yillarda   bojxona   tizimida   qo’llanilayotgan   axborot-
kommunikatsiya   texnologiyalari   …………….………………….…….......………
23
Xulosa   va   takliflar…………………………………….……………….…………
31
Foydalanilgan   adabiyotlar   ro’yxati…………………………….….……………
33
2 Kirish.
Bugungi   kunda   iqtisodiyotning   taraqqiyoti   asosan   zamonaviy   axborot
texnologiyalari   (IT-texnologiyalar)   bilan   belgilanadi,   ularsiz   jamiyatning   yanada
rivojlanishini   tasavvur   qilib   bo’lmaydi.   Bunga,   yagona   jahon   axborot   makonini
shakllantirilishi,   global   axborot   tizimlari   va   texnologiyalarini   yaratilishi,   axborot
oqimlari   va   resurslarini   tizimlashtirilishi,   axborotni   bozor   talabi   sub’ektiga
aylantirilishi   turtki   berdi.   Faoliyati   bir   hil   bo’lmagan   ma’lumotlarning   katta
hajmini   qayta   ishlash   va   tahlil   qilish   zarurati   bilan   bog’liq   bo’lgan   davlat
organlarida,   axborot-komunikatsiya   texnologiyalaridan   foydalanish   hozirgi
bosqichda   ayniqsa   muhimdir.   Aynan   axborot-komunikatsiya   texnologiyalarini
qo’llash O’zbekiston bojxona xizmati rivojlanish tendentsiyasini belgilovchi asosiy
omillardan biri hisoblanadi.
Bu   borada   yurtimizda   ham   keng   ko’lamli   ishlar   olib   borilmoqda.   Jumladan,
Prezidentimizning   2018   yil   12   apreldagi   “O’zbekiston   Respublikasi   Davlat   bojxona
xizmati   organlari   faoliyatini   tubdan   takomillashtirish   chora-tadbirlari   to’g’risida” 1
gi
farmoni   bilan   o’tgan   yil   1   sentyabrga   qadar   bo’lgan   muddatda   tovarlarning   bojxona
nazoratini   tanlov   asosida   o’tkazishni   nazarda   tutuvchi   xavfni   boshqarishning
avtomatlashtirilgan tizimi ishlab chiqilishi va joriy etilishini ta’minlash belgilandi.
Mavzuning   dolzarbligi.   Bojxona   tizimi   bu   nafaqat   mamlakat   aholisiga
xizmat   qiladigan,   balki   xalqaro   miqyosda   manfaatlar   kesishuvchan   joydir.   Uning
ishlash   tizimini   takomillashtirish,   samaradorligini   oshirish   shuning   bilan   birga
ortiqcha   qog’ozbozlikdan   yiroqligini   ta’minlash   bugungi   kundagi   eng   dolzarb
muammolardan hisoblanadi.
Shu   o’rinda   tizimni   soddalashtirish   va   bojxona   tizimi   foydalanuvchilari
vaqtini   tejashni   tashkil   etishning   yagona   yo’li   tizimga   yuqori   axborot-
kommunikatsiya   texnologiyalarini   joriy   etishdir.   Shuning   bilan   birga,   mamlakat
1
  https://www.lex.uz/docs/-3680568  
3 xavfsizligi nuqtai nazaridan kirib kelayotgan tovarlarni tekshirishda ham samarali
axborot texnologiyalari vositalaridan foydalanish ham juda dolzarb.
Turli   xil   axborot-kommunikatsiya   texnologiyalarini   rivojlantirish
istiqbollarini   ishlab   chiqish   bojxona   organlarining   mamlakatning   iqtisodiy
xavfsizligini   ta’minlash   bo’yicha   yanada   yuqori   samarali   faoliyatiga   asos
yaratishga imkon beradi.
Shunday   qilib,   bojxonada   axborot   texnologiyalari   rivojlanishining   mohiyati
va o’ziga xosligini o’rganish bugungi kunda katta qiziqish uyg’otmoqda. Bularning
barchasi ushbu kurs ishi mavzusining dolzarbligini belgilaydi.
Kurs ishi predmeti   bojxona organlari faoliyatida qo’llaniladigan zamonaviy
axborot texnologiyalari.
Kurs   ishining   maqsadi   bojxona   tizimida   qo’llaniladigan   axborot
texnologiyalarining o’ziga xos xususiyatlarini va ularning rivojlanish istiqbollarini
aniqlashdir.
Kurs ishining vazifalari: 
 bojxona tushunchasini aniqlash; 
  axborot texnologiyalari tushunchasi va ahamiyatini ko’rib chiqish;
 axborot   texnologiyalarining   bojxona   tizimidagi   ahamiyatini   ochib
berish;
 bojxona organlarining axborot-kommunikatsiya texnologiyalari (AKT)
infratuzilmasini ko’rib chiqish;
 bojxona organlari faoliyatiga axborot texnologiyalarini joriy etishning
afzalliklari va istiqbollarini aniqlash.
Kurs ishi 5 asosiy qismdan tashkil topgan bo’lib, ular kirish, 4 ta savol, xulosa
va foydalanilgan adabiyotlar ro’yhatidan iborat.
4 1. Axbor ot-kommunikatsiya texnologiyalari tushunchasi va uning
mazmun mohiyati.
Axborot   texnologiyalari   hayotning   barcha   sohalariga   ishonchli   kirib   keldi.
Albatta   bundan   Bojxona   organlari   xizmati   ham   istisno   emas.   Bojxona   sohasida
information   kommunikatsion   texnologiyalarni   joriy   etishning   asosiy   sabablaridan
biri   bu   bojxona   va   tashqi   iqtisodiy   faoliyatga   aloqador   shaxslarning   o’zaro
harakatlarini   tezlashtirish   va   sifatini   yaxshilashdan   iborat.   Tizimda   axborot
texnologiyalarini qo’llash korrupsiya holatinini oldini oladi va ish sifatini oshiradi,
xatoliklar kamayadi hamda tizim mo’tadillashadi.
Bu bobda axborot  – kommunikatsiya texnologiyalari tushunchasi tahlil qilinadi
hamda   ularning   bojxona   faoliyatida   tutgan   o’rni   o’rganiladi.   Shuning   bilan   birga
hozirda   amalda   qo’llanilayotgan   axborot-kommunikatsiya   texnologiyalari   tahlil
qilinadi.
Globallashuv,   axborot-kommunikatsiya   taraqqiyoti   axborot   almashish
jarayoni   yanada   tezlashtirishga   xizmat   qilayapti.   Bugungi   kunda   maktab
o’quvchisi,   hatto   bog’cha   bolasi   qo’lida   ham   mobil   telefon   borligi   hech   kimni
ajablantirmay  qo’ydi. Uyali   aloqa vositalari,  planshet,  kompyuter  texnologiyalari,
internetning   imkoniyatlari   had-hududsiz   ekanligi   hammaga   ayon.   Kundalik
turmushimizda   oddiy   voqelikka   aylangan   ana   shunday   zamonaviy   texnologiyalar
imkoniyatlaridan   jamiyatimizning   barcha   a’zolari,   jumladan,   jismoniy   va   yuridik
shaxslar unumli foydalanishga intilmoqda. Bundan bojxona organlari xizmati ham
mustasno emas.
Shu   o’rinda   axborot   texnologiyalari   hamda   kommunikatsiya   tushunchaliriga
izoh berib o’tishimiz joiz deb o’ylayman.
Axborot   texnologiyalari   (AT)   –   bu   usullar   tizimi   va   axborotlarni   yig’ish,
saqlash,   izlash   yo’lidir.   AT   informatikaning   predmeti   hisoblanadi,   hamda
boshqaruv   amaliyotini   o’tkazishni,   ishlab   chiqarishni   boshqarishni,   ilmiy
izlanishlar   va   iqtisodiyotda   korxonalarning   tashkil   topishini,   ularning   texnik
revojlanishi natijasida milliy iqtisodiyotning Yangi tarmoqlarini yuzaga keltiradi.
5 AT   –   axborotlarni   jamlash,   saqlash,   uzatish   va   Shu   jarayonlarni   amalga
oshiruvchi barcha texnik vositalarni ishlatishni o’rgatuvchi fan hisoblanadi.
Axborot   atamasi   lotincha   “Informatio”   so’zidan   kelib   chiqqan   bo’lib,
o’zbekchada tushuntirish, tanishtirish, bayon etish degan ma’nolarni anglatadi 2
.
 O’z navbatida, xabar- axborotni tasvirlash shakli bo’lib, u nutq, matn, tasvir,
grafik, jadval, videotasvir, tovush va h.k ko’rinishlarda ifodalanadi. 
Umuman   olganda,   axborot     bu   odamlar   orasidagi,   odamlar   bilan   eHM   lar‒
orasidagi,   jonli   va   jonsiz   tabiat   orasidagi   ma’lumot   almashinuvi   bo’lib,   keng
ma’noda ilmiy tushunchadir. Informatika bu – inson faoliyatining bir sohasi bo’lib,
u   axborotni   hosil   qilish,   saqlash   va   kompyuter   yordamida   uni   qayta   ishlash,   Shu
bilan   bir   qatorda   tadbiq   muhiti   bilan   o’zaro   bog’liq   bo’lgan   jarayonlarning
aloqadorligini o’z ichiga oladi.
Kommunikatsiya — bu ikki  sistemali  dastumi, buyruqni, dastur  va buyruqni
yoki buyruq va dastumi birlashtirish. Bunday ko’rinishdagi birlashtirish bir dastur
yoki   buyruqning   natijasini   boshqa   dastur   yoki   buyruqqa   kiritish   imkoniyatini
beradi. Yo’naltirilgan kiritish-chiqarish bilan kommunikatsiya farqi: yo’naltirilgan
kiritish-chiqarish   berilganlami   o’qish   yoki   ulami   «periferiya»   qurilmasiga
uzatishdir.   Kommunikatsiya   esa   sistema   dasturlari   va   buyruqlari   orasidagi   o’zaro
berilganlami   almashishdir.   Ya’ni   berilganlami   uzatish   OS   ichida   amalga
oshiriladi. 3
Axborot   Shuningdek,   resurs   ham   hisoblanadi.   Uni   qayta   ishlash   jarayonini
xuddi   moddiy   resurslarni   qayta   ishlash   jarayoni   kabi   texnologiya   sifatida   qabul
qilish mumkin.
Axborot     kommunikatsiya   texnologiyalari   –   ob’yektning   (axborot	
‒
mahsulotining) holati, jarayon yoki voqeaning Yangi xususiyati to’g’risida axborot
olish   uchun   ma’lumotlarni   yig’ish,   qayta   ishlash   va   uzatish   vositalari   va   usullari
majmuidan foydalaniladigan jarayondir.
2
 https://fayllar.org/1-mavzu-axborot--kommunikatsion-texnologiyalarining-tushunchas.html
3
 “AXBOROT TEXNOLOGIYALARI”/ M. ARIPOV, B. BEGALOV/2009-yil/7-bet
6 Moddiy   ishlab   chiqarish   texnologiyasining   maqsadi   –   inson   yoki   tizimning
ehtiyojini qondiruvchi mahsulot ishlab chiqarish sanaladi.
Axborot   kommunikatsiya texnologiyalarining maqsadi esa – axborot ishlab‒
chiqarish  bo’lib,  uni  tahlil  etish   va  uning  asosida  biror    bir   harakatga   qo’l  urish	
‒
uchun tegishli qaror qabul qilish.
Ma’lumki, bitta va faqat o’sha moddiy resursga nisbatan har xil buyum yoki
mahsulot olish mumkin. Axborotlarni qayta ishlash texnologiyasiga nisbatan ham
Shunday bahoni bersa bo’ladi.
Axborot     kommunikatsiya   texnologiyalari.   Axborotlarni   yig’ish,   uzatish,	
‒
to’plash,   qayta   ishlash,   saqlash,   taqdim   etish   va   foydalanish   uslublari   va   usullari
tizimi axborot   kommunikatsiya texnologiyalari deb yuritiladi.
‒
Axborot     kommunikatsiya   texnologiyalari   avtomatlashgan   va   an’anaviy
‒
(qog’oz)   ko’rinishda   amalga   oshiriladi.   Avtomatlashtirish   hajmi   va   texnik
vositalardan foydalanish turi aniq bir texnologiyaning mohiyatiga bog’liq.
Axborot   kommunikatsiya texnologiyalari evolyutsiyasi
‒
XIX   asrning   ikkinchi   yarimigacha   axborot   texnologiyasining   asosini   pero,
siyohdon   va   buxgalteriya   daftari   tashkil   etgan.   Kommunikatsiya   (aloqa)   paket
(rasmiy hujjatlar solingan tatist) yuborish orqali amalga oshirilar edi. Axborotlarni
qayta   ishlash   mahsuldorligi   o’ta   past   bo’lib,   har   bir   xat   alohida,   qo’lda   ko’chirib
olingan.   Qaror   qabul   qilish   uchun   bir     biriga   qo’shiladigan   hisob     kitobdan	
‒ ‒
boshqa axborot ham bo’lmagan.
«Qo’l» axborot texnologiyasi o’rniga XIX asr oxirida «mexanik» texnologiya
kirib   keldi.   Yozuv   mashinasi,   telefon,   diktafonning   kashf   etilishi,   jamoa   pochtasi
tizimining   takomillashuvi   –   bularning   bari   avvaliga   axborotni   qayta   ishlash
texnologiyasida,   so’ng   ish   mahsuldorligida   sezilarli   o’zgarishlar   yuz   berishiga
zamin   bo’ldi.   Mohiyatan,   mexaniq   texnologiya   mavjud   muassasalarda   tashkiliy
tarkibining shakllanishiga yo’l ochib berdi. XX asrning 40   60 yillarida «elektr»	
‒
texnologiyasi   paydo   bo’lib,   u   echib   almashtiriladigan   elementlarga   ega   elektr
yozuv   mashinkalari,   oddiy   qog’ozdan   foydalanuvchi   nusxa   ko’chirish   mashinasi,
tatistic   diktafonlardan   iborat   edi.   Aynan   shu   vositalar   hujjatlarni   qayta   ishlash
7 sifati, soni va tezligini oshirish hisobiga boshqarish faoliyati yaxshilandi. Ko’pgina
zamonaviy muassasalar «elektr» texnologiyasiga asoslangan.
60 yillarning   ikkinchi   yarmidan   esa   «elektron   (yoki   «kompyuter»)‒
texnologiyasi   yuzaga   kela   boshladi   va   axborotlarning   shaklini   emas,   mazmunini
o’zgartirishga   urg’u   berila   boshlandi.   Ma’lumki,   boshqaruvning   axborot  	
‒
kommunikatsiya   texnologiyalari   axborotlarni   qayta   ishlash   bo’yicha   eng   kamida
quyidagi muhim uchta tarkibiy qismga ega bo’lishi lozim: hisobga olish, tahlil va
qaror qabul qilish. Bularni kompyuterlarda amalga oshirish tobora murakkablashib
bormoqda.   Chunki,   o’zida   sanoqsiz   ma’lumotlarni   jamlagan   «qog’ozlar   dengizi»
tobora kengayib bormoqda.
Axborotlarni taqdim etish tizimining rivojlanishi. Aytish mumkinki, axborot-
kommunikatsiya   texnologiyalari   bir   necha   million   yillar   avval   odamzod   o’rtasida
ilk   bor   o’zaro   muloqatga   kirishish   usullari   (turli   tovushlar   chiqarish,   imo-ishora,
hatti-harakatlar   qilish)   paydo   bo’lishi   bilan   birga   yuzaga   kelgan   deb   aytish
mumkin.   Bunda   axborot   almashinuvi   faqat   yakka   shaxslar   o’rtasidagina   amalga
oshirilgan. Nutq paydo bo’lishi bilan birga (taxminan 100 ming yil oldin) odamlar
miyasida axborot to’planishi imkoniyati yuzaga keldi.
Keyingi   bosqichda,   ya’ni   yozuvning   paydo   bo’lishi   (5-6   ming   yil   avval)
insoniyatning umumiy, jamoa xotirasining yuzaga kelishiga sabab bo’ldi.
Aynan yozuvning paydo bo’lishi axborotlarni to’plash, uzatish, qayta ishlash,
saqlash   va   etkazish   kabi   to’liq   jarayonni   amalga   oshirishga   imkoniyat   yaratib
berdi.   Bu   imkoniyat   tufayli   axborotlarni   moddiy   taShuvchilarda   qayd   etila
boshlandi.
Axborot tizimi va texnologiyasining tatis taraqqiyoti asosan kommunikatsiya
vositalari bilan bog’liq.
Axborot-kommunikatsiya   texnologiyalarining   rivojlanish   tendensiyasi.
Xorijiy   mutaxassislar   axborot-kommunikatsiya   texnologiyalari   rivojlanishining
beshta asosiy tendensiyani ajratib ko’rsatadi (1-rasm):
8 1-rasm. Axborot-kommunikatsiya texnologiyalarining rivojlanish
tendensiyasi. 4
1.   Axborot   mahsulotlarining   murakkablashuvi.   Axborot   vositasi
ko’rinishidagi axborot mahsuloti, ekspert ta’minoti xizmatining ma’lumotlar bazasi
tatistic ahamiyat kasb eta boradi. Turli shakldagi (nutq, ma’lumot, tasvir) axborot
mahsulotlari   eshitish,   ko’rish   va   anglash   uchun   foydalanuvchining   talabiga   ko’ra
ishlab   chiqiladi   hamda   unga   qulay   vaqtda   va   shaklda   mahsulotni   yetkazib   berish
vositasi   mavjud   bo’ladi.   Axborot   mahsuloti   tatis   sari   yakka   foydalanuvchiga
taqdim   etiladigan   o’ziga   xos   xizmat   va   hisobot-tahlil   ishlari   natijalari   o’rtasidagi
gibridga aylanib bormoqda.
2.   Birgalikda   harakat   qilish   qobiliyati.   Axborot   mahsulotining   ahamiyati
oshib   borishi   bilan   mazkur   mahsulotlarni   kompyuter   va   inson   yoki   axborot
tizimlari o’rtasida ideal tarzda almaShuvini o’tkazish imkoniyati ilg’or texnologik
muammo   kasb   etadi.   Axborot   mahsulotlarini   qayta   ishlash   va   uzatish   muammosi
ularning kelishi va tez harakatlanishi bo’yicha to’liq muvofiq bo’lishi lozim.
3.   Oraliq   bo’g’inlarni   tugatish.   Birgalikda   harakatlanish   qobi-liyatining
rivojlanishi   axborot   mahsulotlari   almashish   jarayonining   takomillaShuviga,
so’ngra, axborot  manbai  yo’lidan iste’molchiga qarab (ya’ni, bu sohadagi  etkazib
beruvchi   va   iste’molchilar)   oraliq   bo’g’inlar   tugatiladi.   Masalan,   muallif   va
o’quvchi,   sotuvchi   va   xaridor,   qo’shiqchi   va   tinglovchi,   o’qituvchi   va   o’quvchi
yoki   tashkilotlarda   mutaxassislar   o’rtasida   videokon-ferensiya,   electron   kiosk,
elektron pochta tizimi orqali bevosita muloqat qilish imkoniyati tug’iladi.
4
https://cyberleninka.ru/article/n/informatsionnye-tehnologii-v-tamozhennom-dele-1/viewer     
9Axborot mahsulotlarining murakkablashuvi. Birgalikda harakat qilish qobiliyati. Oraliq bo’g’inlarni tugatish. Globallashtirish. Konvergensiya.  4.   Globallashtirish.   Tashkilot   yo’ldosh   aloqa   va   Internet   tarmog’idan
foydalanib   axborot     kommunikatsiya   texnologiyalari   yordamida   hohlagan   joyda‒
va   hohlagan   paytda   ish   olib   borishi   mumkin.   Aynan   Internet   tufayli   odamlar
dunyoning   har   qanday   nuqtasidan   turib   o’zaro   muloqat   qilish   imkoniga   ega.   Bu
holatda   doimiy   va   yarim   doimiy   harajatlar   yanada   keng   geografik   mintaqada
taqsimlanish hisobiga ustuvorlikka ega bo’ladi.
5.   Konvergensiya.   Konvergensiya   AATning   zamonaviy   rivojlanish
jarayonining   oxirgi   bosqichi   sifatida   ko’rib   chiqiladi.   Bunda   mahsulotlar   va
xizmatlar,   axborot   va   dam   olish,   Shuningdek,   ovozli,   raqamli   hamda
videosignallarni uzatish kabi ish rejimlari o’rtasidagi farq yo’qoladi. Moddiy ishlab
chiqarish va axborot biznesi sohalari o’rtasidagi tafovut o’chib ketadi, firmalar va
korporatsiyalarning   faoliyat   turlari   diverfikatsiyasi,   sanoat   tarmoqlari,   moliya
sektori va xizmat sohalari o’zaro uyg’unlashib ketadi.
Ma’lumotlarni   qayta   ishlashning   axborot-kommunikatsiya   texnologiyalari
yaxshi   tuzilmalashgan   vazifalarni   hal   qilish   uchun   mo’ljallangan,   ularga   ko’ra
zarur   kirish   ma’lumotlari   mavjud   va   algoritmlar   hamda   ularni   qayta   ishlashning
boshqa   standart   protseduralari   ma’lum.   Bu   texnologiya   boshqaruv   mehnatining
ayrim   mayda,   doimo   takrorlanuvchi   operatsiyalarini   avtomatlashtirish
maqsadlarida   yuqori   bo’lmagan   malakali   xodimlarning   ijrochilik   faoliyati
darajasida   qo’llaniladi.   Shu   bois   ham   axborot-kommunikatsiya   texnologiyalarini
bu   darajada   qo’llash   xodimlar   mehnati   samaradorligini   ancha   oshiradi,   ularni
mayda   operatsiyalardan   ozod   etadi,   ehtimol,   hatto   xodimlar   sonini   qisqartirish
zaruriyatiga olib kelishi mumkin.
2 Bojxona tizimida axborot-kommunikatsiya texnologiyalarini qo’llashning
o’ziga hosligi (rivojlangan mamlakatlar misolida).
10 Axborot   texnologiyalarining   davlat   idoralarida   joriy   etilishi   iqtisodiyot
rivojiga ijobiy ta’sir ko’rsatmoqda. Bojxona xizmati ham bundan mustasno emas.
So’nggi   o’n   yil   ichida   Rossiya   Federatsiyasi   Bojxona   xizmati   o’z   faoliyatiga
axborot-kommunikatsiya texnologiyalarini faol joriy qilmoqda. Ma’lumki, axborot
bojxona texnologiyalaridan  foydalanish  tovarlarni  chiqarishni   tayyorlash   va qaror
qabul qilish jarayonini soddalashtirishga, uni biznes uchun yanada shaffof qilishga
imkon beradi.
Hozirgi vaqtda bojxona rasmiylashtiruvini soddalashtirish va tashqi iqtisodiy
faoliyat sohasida davlat xizmatlarini ko’rsatish sifatini oshirish maqsadida bir qator
axborot   bojxona   texnologiyalari   ishlab   chiqilgan   va   joriy   qilingan.   Ulardan
asosiylari:
- elektron deklaratsiya;
- dastlabki ma’lumotlar;
- masofadan chiqarish;
- bojxona to’lovlari kartasi;
- davlat xizmatlarini (funktsiyalarini) elektron shaklda taqdim etish;
- ruxsatnomalar bilan ishlash va boshqalar.
Bojxona organlarining “xizmat ko’rsatuvchi provayder va shu bilan birga tati
va   tovarlar   tashqi   savdo   aylanmasi   ustidan   nazoratni   amalga   oshiruvchi   huquqni
muhofaza qiluvchi organ sifatida “ 5
 qaraladi.
Har   bir   davlatning   bojxona   tizimi   o’ziga   xosligi   bilan   ajralib   turadi,   shuni
ham   e’tirof   etish   joizki   bojxona   tizimini   yaxshilash   yo’lida   olib   borilayotgan   har
qanday   harakatlar   axborot   texnologiyalari   hamda   texnik   vositalar   bilan   bog’liq
bo’lib, ularni tizimda samarali qo’llash eng old maqsad hisoblanadi.
Davlatlar   bojxona   organlari   tizimi   bir-biridan   farqli   bo’lishiga   qaramay
ularning asosiy vazifalari bir xil hisoblanadi (1-rasm).
1-jadval.
Shuning bilan birga, Bojxona faoliyatining asosiy vazifalari quyidagilar
bilan belgilanadi 6
:
5
 ЗАРУБЕЖНЫЙ ОПЫТ ТАМОЖЕННОГО АДМИНИСТРИРОВАНИЯ/2017/М.В. Бойкова/Монография 
6
 ЗАРУБЕЖНЫЙ ОПЫТ ТАМОЖЕННОГО АДМИНИСТРИРОВАНИЯ/2017/М.В. Бойкова/Монография
11 Ichki bozor tizimning uzluksiz ishlashini kafolatlash;
O’z vakolati doirasida soliqlar, yig’imlar va bojlarni undirish;
Qonuniy   tashqi   savdo   operatsiyalari   va   operatsiyalarining   normal
bajarilishini   ta’minlash,   shu   jumladan   ularning   belgilangan   standartlarga
muvofiqligini nazorat qilish;
Jamiyatni giyohvand moddalar va boshqa zararli moddalarning noqonuniy
olib   o’tilishidan   himoya   qilish,   shuningdek,   iqtisodiy   jinoyatchilikka
qarshi kurash. 
Hozirgi   davrga   kelib   davlatlarda   “Elektron   hukumat”   tizimi   rivojlanib
bormoqda.   Boshqaruv   tizimiga   innovatsion   axborot   kommunikatsiya
texnologiyalarini   joriy   qilish   har   doimgidan   ham   dolzarb.   “Elektron   hukumat”
tizimi boshqaruv faoliyatidagi shaffoflikni taminlabgina qolmay, davlat boshqaruv
tizimining tez va sifatli ishlashi uchun asos bo’lin xizmat qilmoqda.
Elektron   hukumat   kontseptsiyasini   amalga   oshirish   doirasida   bojxona
xizmatlarini   ko’rsatishning   muhim   tendentsiyasi   bojxona   xizmatlarini
ko’rsatishning   tatisti   usullarini   joriy   qilish   va   masofaviy   axborot   bazalaridan
foydalangan holda protseduralarni bajarishdir. Elektron hukumat tizimi bojxona va
bojxona   muassasalari   uchun   ham,   ushbu   xizmatga   buyurtma   bergan   shaxs   uchun
ham bojxona xizmatlarini ko’rsatish jarayonini sezilarli darajada soddalashtiradi va
tezlashtiradi.
Shu   o’rinda   elektron   hukumat   tizimi   yaxshi   rivojlangan   davlatlarga   e’yibor
qaratsak (2-jadval).
2-jadval
Dunyo mamlakatlarida elektron hukumatning rivojlanish darajasi   7
.
Davlat O’rin Elektron hukumat
rivojlanish indeksi
7
 Evropa standartlashtirish / rivojlantirishga ko'maklashish qo'mitasining axborot portal tovar va xizmatlar savdosi 
[Elektron resurs]: Rasmiy sayt. Kirish rejimi: http: //www.cen.eu.
12 1 Janubiy Koreya 0.8785
2 AQSH 0.8510
3 Kanada 0.8448
4 Buyuk Britaniya 0.8147
5 Gollandiya 0.8097
6 Norvegiya 0.8020
7 Daniya 0.7872
8 Avstraliya 0.7863
9 Ispaniya 0.7516
10 Fransiya 0.7510
BMTning dunyodagi elektron hukumat holati to’g’risidagi so’nggi ma’ruzasi
jadvalidan   ko’rinib   turibdiki,   birinchi   o’rin   aksariyati   resursga   boy   bo’lgan
iqtisodiy rivojlangan davlatlar tomonidan egallangan.
Rivojlangan davlatlar bojxona xizmatlarini ko’rsatishda yangicha yondashuv,
avvalambor,   mijozlar   va   ularning   ehtiyojlarini   aniqlashga   qaratilgan.   Bu   borada
Avstraliya  bojxona  tizimi  namuna  oladigan  darajada rivojlangan.  Tizimning bosh
vazifasi   “davlatga   xizmat   ko’rsata   turib,   biznes   ishtirokchilarini   ham   hafa
qilmaslik” deb takidlaydi Avstraliya bojxona qo’mitasi raisi 8
.
Hozirda   jahon   bojxona   tizim   sifatida   rivojlanib   bormoqda,   uning   maqsadi
biznesning yuqori darajadagi xavfsizligini ta’minlashda samarali yordam berishdir.
Yaponiya   an’anaviy   ravishda   texnologik   innovatsiyalarning   tendentsiyasini
belgilab   beruvchi   davlat   bo’lib   kelgan.   Ushbu   tizim   bojxona   sohasida   ham   amal
qiladi.   1980-yillardayoq   Yaponiya   bojxonasi   samarali   va   zamonaviy   bojxona
xizmatlarini   ilgari   surishga   katta   e’tibor   qaratib   kelgan.   Bojxona   xizmatlarini
kompyuterlashtirish NACCS axborot tizimi orqali olib boriladi.
Yaponiya “yagona darcha” tizimini 2003 yildayoq joriy etgan edi. Uni ishga
tushirishdan   oldin   bir   qator   davlat   idoralari   bilan   muvofiqlashtirish   ishlari   olib
borildi:
8
  http://www.tamognia.ru/rules/avst/index.php  
13 - davlat sanitariya nazorati;
-  davlat karantini xizmati;
- hayvonlar karantini davlat xizmati;
-  yuk tashish uchun mas’ul bo’lgan turli xil xizmatlar.
Bugungi   kunda   yapon   bojxonachilari   samaradorligini   oshirgan   holda   yangi
avlod dasturiy ta’minotini ishlab chiqmoqdalar. Tizimning o’zigga hosligi shunda
bo’ladiki,   endilikda   Yaponiya   bir   boshqaruv   tizimiga   ostiga   barcha   davlatlar
bojxona organlarini birlashtirmoqchi.
(TAINEO) Tayland “yagona darcha” tizimi va uning bojxona tizimiga
ijobiy ta’siri 
TAINEO tizimi 2008 yil iyul oyida ishga tushirilgan bo’lib, u davlat idoralari
va   xususiy   kompaniyalar   o’rtasida   tatisti   savdo   va   transport   hujjatlari   xavfsiz
almashinuvini   ta’minladi,   shuningdek,   660   ta   bojxona   postlarida   bojxona
rasmiylashtiruvi va tovarlarni chiqarish jarayonini to’liq avtomatlashtirishga imkon
berdi.     2011   yil   noyabr   oyida   TAINEO   obunachilari   soni   qariyb   8000   kishiga
yetdi, tizim esa import, eksport, logistika va ta’minot sohasida ishlaydigan 100000
ga yaqin treyderlarga va 36 ta davlat idoralariga xizmat ko’rsatdi. 9
Tailandning   milliy   yagona   darchasi   (TAINEO)   muvaffaqiyatli   tizin
namunasidir.   Tizimning   maqsadi   savdoni   tezlashtirish   hamda   xalqaro   savdpga
keng yo’l ochish hisoblanadi. 
Barcha davlat idoralari va treyderlari “Yagona oyna” tizimiga mutlaqo bepul
kirishlari   mumkin.   Savdogarlar   faqat   masofadan   boshqarish   tizimi   orqali
hujjatlarni   tatisti   shaklda   rasmiylashtirish   uchun   ozgina   oylik   to’lovni   to’lashlari
kerak.   Savdo   kompaniyalari   ma’lumotlari   25   KB   tatist   bo’lgan   operatsiya   uchun
25   baht   to’laydilar.   Har   bir   qo’shimcha   KB   ularga   1   bat   turadi.   Ma’lumotlar
miqdoridan qat’i nazar, maksimal to’lov miqdori – 300 baht.
TAINEO   tizimi   tashqi   savdo   operatsiyalarini   amalga   oshirish   bilan   bog’liq
jarayonlarni ham, ish jarayonini ham soddalashtiradi. TAINEO tufayli Tailand har
yili taxminan 1,5 milliard dollar uchun logistika xarajatlari tejaydi.
9
  https://docplayer.ru/32039118-Prakticheskie-primery-mezhvedomstvennoe-sotrudnichestvo-po-realizacii-
sistemy-edinogo-okna-opyt-tailanda-vysokourovnevaya-arhitektura-taineo.html  
14 Quyida   TAINEO   tizimi   orqali   bojxona   organlari   faoliyati   qay   tomonga
o’zgarganini ko’rishimiz mumkin 3-jadval:
3-jadval
Bojxona rasmiylashtiruvi jarayonlarini takomillashganligi 10
.
Bojxona
rasmiylashtiruvi 
(1 deklaratsiya uchun) 1998 yilgacha 1998-200 0
2008-2011
yashil qizil
Bojxona
rasmiylashtiruvi 6-8 etap 2-4 etap 0 etap 1 etap
Rasmiylashtirish
vaqti 3-10 kun 0.5-1 kun 0 soat 0.5-
1soat
Kerakli hujjatlar
soni 5 hujjat 3 hujjat 0 1
Ko’rib chiqish
muddati 3-10 kun 10-30 minut 95% 5 minut
TAINEO   tizimi   tashqi   savdo-sotiq   operatsiyalarini   amalga   oshirish   bilan
bog’liq   jarayonlarni   ham,   hujjat   aylanishini   ham   soddalashtiradi.   Bu   chegaradagi
tatistic   talablarga   rioya   qilish   uchun   zarur   bo’lgan   jarayonlar,   hujjatlar   va   vaqt
sonining   sezilarli   darajada   qisqarishini   ta’minlaydi.   TAINEO   tufayli   Tailand   har
yili logistika xarajatlaridan 1,5 milliard AQSh dollar tejaydi.
3.Bojxona tizimida joriy qilingan “Xavfni boshqarish tizimi” ning o’ziga
xosligi va ustuvor jihatlari.
Mamlakatimizda   tashqi   iqtisodiy   faoliyatni   yanada   rivojlantirish   va
tadbirkorlarga   keng   qulayliklar   yaratishga   katta   e’tibor   berilmoqda.   Jumladan,
bojxona   nazorati   va   rasmiylashtiruvi   jarayonlarini   yanada   takomillashtirish   va
shaffoflashtirish   maqsadida   sohaga   axborot-kommunikatsiya   texnologiyalari
(AKT)ni   joriy   etish,   Internet   tarmog’i   orqali   turli   interaktiv   xizmatlar   ko’rsatish
ko’lami tobora ortib bormoqda.
10
 Королевская таможенная служба Таиланда, Разработка национального «единого окна» для импорта, 
экспорта и логистики: Опыт Таиланда (2012 г.)
15 Ikkinchi   bobda   O’zbekiston   bojxona   tizimida   axborot   texnologiyalarini
qo’llanish   holatini   tahlil   qilish   bilan   bir   qatorda   yangi   joriy   etilgan   “Xavfni
boshqarish   tizimi”   ham   o’rganamiz.   Tizimning   afzallik   va   qulayliklari   bilan
yaqindan tanishamiz.
Prezidentimizning   2018   yil   12   apreldagi   “O’zbekiston   Respublikasi   Davlat
bojxona   xizmati   organlari   faoliyatini   tubdan   takomillashtirish   chora-tadbirlari
to’g’risida”gi   farmoni   bilan   o’tgan   yil   1   sentyabrga   qadar   bo’lgan   muddatda
tovarlarning bojxona nazoratini tanlov asosida o’tkazishni nazarda tutuvchi xavfni
boshqarishning   avtomatlashtirilgan   tizimi   ishlab   chiqilishi   va   joriy   etilishini
ta’minlash belgilandi 11
.
Ushbu farmon bilan Davlat bojxona qo’mitasida Xavflarni monitoring qilish va
baholash   boshqarmasi   tashkil   qilindi.   Mazkur   boshqarmaga   bojxona   organlarida
bojxona   qonun   hujjatlari   buzilishi   xavfi   yuqori   bo’lgan   tovar   va   tashqi   iqtisodiy
faoliyat   qatnashchilarini   nazorat   qilish   uchun   kuch   va   vositalarni   jamlashni
nazarda   tutuvchi   xavfni   boshqarishning   avtomatlashtirilgan   tizimini   joriy   etish
vazifasi   yuklatildi.   Jahonning   yetakchi   davlatlarida   ushbu   yo’nalishda
foydalanilayotgan axborot texnologiyalari  imkoniyatlarini o’rgangan holda xavfni
boshqarishning avtomatlashtirilgan tizimi ishlab chiqildi va 2018 yil 1 sentyabrdan
sinov tarzida ishga tushirildi.
O’zbekiston   Respublikasining   2018   yil   18   oktyabrda   yangi   tahrirda   qabul
qilingan   “Davlat   bojxona   xizmati   to’g’risida”gi   Qonuni   bilan   esa   mazkur   yangi
tizimni   qo’llash   samaradorligining   muntazam   monitoringini   amalga   oshirish
bojxona   organlarining   asosiy   vazifalaridan   biri   etib   belgilandi.   Yana   bir   hujjat-
Prezidentimizning   2018   yil   24   noyabrdagi   “Bojxona   ma’muriyatchiligini
takomillashtirish   va   O’zbekiston   Respublikasi   Davlat   bojxona   xizmati   organlari
faoliyati   samaradorligini   oshirish   bo’yicha   qo’shimcha   chora-tadbirlar
to’g’risida”gi   farmoni   bilan   xavfni   boshqarish   avtomatlashtirilgan   tizimi   to’liq
rejimda joriy etildi. Ushbu farmonga binoan 2018 yil 1 dekabrdan boshlab, “Sariq”
11
  https    ://    uzhurriyat    .   uz    /2019/03/27/    yangi    -   tizim    -   yangi    -   imkoniyat    /    
16 va   “Qizil”   yo’laklar   ishga   tushirildi.   Joriy   yil   1   martdan   esa   “Yashil”   va   “Ko’k”
yo’laklar ishga tushirdi.    
“Bojxona   organlarida   xavfni   boshqarish   tizimining   to’liq   joriy   etilishi   —   halol
tadbirkorlikni   qo’llab-quvvatlashda   muhim   omil”   mavzusida   kuni   kecha   o’tgan
matbuot anjumani ana shu o’zgarishlarga bag’ishlandi.
Unda   Davlat   bojxona   qo’mitasining   xavflarni   monitoring   qilish   va   baholash
boshqarmasi   boshlig’i   Ilhom   Muxtorov   va   boshqa   mutasaddi   vakillar   mazkur
tizimning afzalliklari haqida batafsil ma’lumot berdi.
—   Xavfni   boshqarish,   tizimni   to’laqonli   amalga   kiritish   orqali   “yalpi”   bojxona
nazoratini   o’tkazishdan   voz   kechiladi   va   xavf   profillari   yoki   tasodifiy   tanlov
asosida   tovar,   transport   vositalarining   nazorati   to’rtta   yo’lakdan   biriga
yo’naltirilgan holda amalga oshiriladi, — deydi I. Muxtorov. — “Sariq yo’lak”da
bojxona   deklaratsiyasi,   hujjatlar   va   ma’lumotlarni   tekshirish   bo’yicha   nazorat
shakllari   xavf   darajasi   o’rtacha   ko’rsatkichga   ega   yoki   tasodifiy   tanlovda
aniqlangan tovar va transport vositalariga nisbatan amalga oshiriladi. 
“Qizil   yo’lak”da   esa   xavf   darajasi   yuqori   yoki   tasodifiy   tanlovda   aniqlangan
tovar   va   transport   vositalariga   nisbatan   nazorat   amalga   oshiriladi.   Xavf   darajasi
past   bo’lgan   tovar   va   transport   vositalarini   o’tkazish   to’g’risidagi   qaror   qabul
qilinganda,   “Yashil   yo’lak”   qo’l   keladi,   ya’ni   bojxona   nazorati   shakllari   ularga
nisbatan   qo’llanmaydi.   Xavf   darajasi   o’rtacha   ko’rsatkichga   ega   yoki   tasodifiy
tanlov asosida  aniqlangan tovarlar  nazorati esa ular  chiqarib yuborilgandan so’ng
“Ko’k yo’lak”da amalga oshiriladi.
Bojxona   organlarida   xavfni   boshqarish   tizimini   qo’llash   orqali   bir   qator
maqsadlarga   erishiladi:   xavfni   boshqarish   tizimini   qo’llash   orqali   qonun
hujjatlariga   rioya   etilishini   hamda   bojxona   organlari   zimmasiga   yuklatilgan
vazifalarning   bajarilishi   ta’minlanadi.   Qonun   hujjatlariga   muvofiq,   bojxona
nazorati   ob’ektlariga   nisbatan   nazoratni   yetarli   darajada   ta’minlaydigan   bojxona
nazoratining shakllarini  hamda darajasini  tanlash mumkin. Nazoratni tezlashtirish
hamda   xavf   darajasi   kam   bo’lgan   tovar   va   transport   vositalarining   O’zbekiston
17 Respublikasi bojxona chegarasidan olib o’tilishida nazoratni soddalashtirish uchun
qulay shart-sharoitlar yaratiladi.
Xo’sh, mazkur tizim tadbirkorlarga nima beradi? Eng avvalo, tizim tashqi savdo
aylanmasining oshishiga va xalqaro savdoning rivojlanishiga xizmat qiladi. Tashqi
iqtisodiy   faoliyatning   (TIF)   halol   ishtirokchilarini   rag’batlantirish   hamda
huquqbuzarliklar  profilaktikasi  samaradorligini oshirish imkonini beradi. Bojxona
nazorati va rasmiylashtiruviga sarflanadigan vaqt sezilarli darajada qisqaradi. Har
bir   TIF   qatnashchisiga   individual   baho   berish   va   ularning   halolligiga   qarab
saralash,   bir-biridan   farqlash   imkoni   tug’iladi.   TIF   qatnashchilariga   bojxona
ko’rigida yengillik yaratiladi. Ularning tovarlari aylanmasi davri qisqaradi.
Endilikda   tadbirkorlar   Davlat   bojxona   qo’mitasining   bojxona.uz   saytidagi
http://service.customs.uz   havolasi   orqali   bojxona   yuk   deklaratsiyasining   maqomi
hamda   uning   qaysi   yo’lakka   joylashtirilgani   to’g’risidagi   ma’lumotlarni   aniq
vaqtda bilib olishlari mumkin.
Ma’lumki,   bojxona   organlariga   taqdim   qilinadigan   barcha   ma’lumotlarni
tekshirish va ularning ishonchliligini to’la va bekamu ko’st ta’minlashning imkoni
yo’q. Xavfni boshqarish tizimi esa bojxona organlarining cheklangan resurslaridan
eng katta samaradorlik asosida foydalanish imkonini beradi. Bunda asosiy e’tibor
yuqori   stavkali,   doimiy   xarakterdagi   bojxona   qonunchiligining   buzilishi   yoki
mahalliy ishlab chiqaruvchilar manfaatlariga putur yetkazadigan yoxud davlatning
boshqa manfaatlariga tahdid soladigan, eng xavfli holatlarga qaratiladi.
Xavf-xatar   bo’lmasa   yoki   uning   ehtimoliy   qonunbuzilishlarining   oqibatlari
minimal   darajada   bo’lsa,   bojxona   rasmiylashtiruvining   eng   sodda   texnologiyalari
qo’llaniladi   va   transport   vositalarining   kutib   qolishi,   yuklarni   tashish,   bojxona
terminallarida saqlash bilan bog’liq asossiz xarajatlarga yo’l qo’yilmaydi.
DBQ   Axborot   xizmati   bosh   inspektori   Husan   Tangriyevning   ma’lum
qilishicha,   xavfni   boshqarish   tizimning   to’laqonli   amalga   kiritish   orqali   «yalpi»
bojxona  nazoratini   o’tkazishdan  voz  kechgan   holda,  xavf   profillari  yoki  tasodifiy
18 tanlov   asosida   tati   va   transport   vositalarining   bojxona   nazorati   4   ta   yo’laklardan
biriga yo’naltirilgan holda amalga oshiriladi 12
.
«Sariq   yo’lak» ,   bunda   bojxona   deklaratsiyasi,   hujjatlar   va   ma’lumotlarni
tekshirish bo’yicha bojxona nazorati shakllari xavf darajasi o’rta ko’rsatkichga ega
yoki   tasodifiy   tanlovda   aniqlangan   tati   va   transport   vositalariga   nisbatan   amalga
oshiriladi.
«Qizil   yo’lak» ,   bunda   bojxona   nazorati   shakllari   xavf   darajasi   yuqori
ko’rsatkichga ega yoki tasodifiy tanlovda aniqlangan tati va transport vositalariga
nisbatan amalga oshiriladi.
«Yashil   yo’lak» ,   bunda   xavf   darajasi   past   bo’lgan   tati   va   transport
vositalarini   chiqarib   yuborish   to’g’risidagi   qaror   qabul   qilinganda,   bojxona
nazorati shakllari ularga nisbatan amalga oshirilmaydi.
«Ko’k   yo’lak» ,   bunda   xavf   darajasi   o’rta   ko’rsatkichga   ega   yoki   tasodifiy
tanlov   asosida   aniqlangan   tovarlarga   nisbatan   bojxona   nazorati   shakllari   ular
chiqarib yuborilgandan so’ng amalga oshiriladi.
O’zbekiston Respublikasi davlat bojxona xizmati organlari xodimi o’rnatilgan
tartibda   tasdiqlangan   tovarlarni   ko’zdan   kechirish   hamda   namuna   va   (yoki)
sinamalar   olishda   bojxona   tartib-taomillarini   amalga   oshirish   to’g’risidagi
yo’riqnomaga   asosan   xavfni   boshqarish   avtomatlashtirilgan   tizimi   buyurgan
bojxona operatsiyalarini bajarishga majbur.
Xo’sh, xavf o’zi nima?
Bu   bojxona   to’g’risidagi   qonun   hujjatlariga   rioya   etilmasligi   ehtimolining
darajasi   bo’lib,  xavfni   boshqarish  — xavfning  oldini   olish  va ularni  imkon  qadar
kamaytirish,   ularning   qo’llanilish   samaradorligini   baholash,   shuningdek   bojxona
operatsiyalarining   bajarilishi   ustidan   nazorat   qilish   bo’yicha   chora-tadbirlarni
ishlab   chiqish   va   amalda   bajarishni,   bojxona   organlarida   mavjud   bo’lgan
axborotning   uzluksiz   yangilanishini,   tahlil   etilishini   va   qayta   ko’rib   chiqilishini
nazarda tutuvchi doimiy ishlardir.
12
  https :// www . xabar . uz / uz / jamiyat / bojxonada - xavfni - boshqarish - tizimi
19 Bojxona   organlarida   xavfni   boshqarish   tizimini   qo’llash   orqali   quyidagi
maqsadlarga erishiladi:
 Xavfni   boshqarish   tizimini   qo’llash   orqali   qonun   hujjatlariga   rioya
etilishini   hamda   bojxona   organlari   zimmasiga   yuklatilgan   vazifalarni
bajarilishini ta’minlash;
 Qonun   hujjatlariga   muvofiq,   bojxona   nazorati   ob’yektlariga   nisbatan
bojxona   nazoratini   yetarli   darajada   ta’minlaydigan   bojxona
nazoratining shakllarini hamda darajasini tanlash;
 Bojxona   nazoratini   tezlashtirish   hamda   xavf   darajasi   kam   bo’lgan   tati
va   transport   vositalarini   O’zbekiston   Respublikasi   bojxona
chegarasidan   olib   o’tilishida   bojxona   nazoratini   soddalashtirish   uchun
qulay shart-sharoitlar yaratish.
Mazkur tizim tadbirkorga nima beradi?
 Eng   avvalo,   ushbu   tizim   tashqi   savdo   aylanmasining   oshishiga   va   xalqaro
savdoning rivojlanishiga xizmat qiladi;
 Tashqi   iqtisodiy   faoliyatning   (TIF)   halol   ishtirokchilarini   rag’batlantirish
hamda huquqbuzarliklar profilaktikasi samaradorligini oshirish imkonini beradi;
 Bojxona nazorati va rasmiylashtiruviga sarflanadigan vaqt sezilarli ravishda
qisqaradi;
 Harbir   TIF   qatnashchisiga   individual   baho   berish   va   ularning   halolligiga
qarab saralash, bir-biridan farqlash imkoni tug’iladi;
 TIF qatnashchilariga bojxona ko’rigidan yengillik yaratiladi;
 TIF qatnashchilarining tovarlari aylanmasi davri qisqaradi.
Endilikda   tadbirkorlar   Davlat   bojxona   qo’mitasining   bojxona.uz
saytidagi   havola   orqali bojxona yuk deklaratsiyasining maqomi hamda uning qaysi
yo’lakka   joylashtirilganligi   to’g’risida   ma’lumotlarni   real   vaqt   rejimida   olishlari
mumkin.
Mazkur tizim bojxona organlariga nima beradi?
Tovar   va   transport   vositalarini,   bojxona   nazoratidan   o’tkazishda   Xavfni
boshqarish tizimi bojxona nazoratining qo’llaniladigan shakli va darajasini belgilab
20 beradi.   Tovarlar   bojxona   chegarasi   orqali   olib   o’tilayotganda   bojxona
operatsiyalarining o’tkazilishini tezlashtirish bilan bir qatorda bojxona to’g’risidagi
qonun   hujjatlari   buzilishlarini   aniqlash,   prognoz   qilish   va   ularning   oldini   olishda
muhim rol o’ynaydi.
Ma’lumki,   bojxona   organlariga   taqdim   qilinadigan   barcha   ma’lumotlarni
tekshirish   va   ularning   ishonchliligini   ta’minlashning   imkoniyati   yo’q.   Xavfni
boshqarish   tizmi   esa   bojxona   organlarining   cheklangan   resurslaridan   eng   katta
samaradorlik asosida foydalanish imkonini beradi.
Bunda   asosiy   e’tiborni   yuqori   stavkali,   doimiy   xarakterdagi   bojxona
qonunchiligining buzilishi yoki mahalliy ishlab chiqaruvchilar manfaatlariga putur
yetkazadigan   yoxud   davlatning   boshqa   manfaatlariga   tahdid   soladigan,   himoya
qilish   bojxona   organlari   zimmasiga   yuklangan   eng   xavfli   holatlarga   va   yetkazib
berish jarayonlariga qaratishga katta e’tibor beriladi.
Aksincha, xavf-xatarlar bo’lmasa yoki uning ehtimoliy qonun buzilishlarining
oqibatlari   minimal   darajada   bo’lsa,   bojxona   rasmiylashtiruvining   eng   tat
texnologiyalarini   qo’llaniladi   va   transport   vositalarining   kutib   qolishi,   yuklarni
tashish,   ularni   bojxona   terminallarida   saqlash   bilan   bog’liq   asossiz   xarajatlarga
yo’l qo’yilmaydi.
Dastlabki natijalar
Xavfni   boshqarish   avtomatlashtirilgan   axborot   tizimidan   samarali
foydalanilishi   natijasida     dastlabki   6   oy   mobaynida   135   ta   holat   aniqlanib,   6,3
mlrd. So’mlik qo’shimcha bojxona to’lovlari hisoblangan.
2-rasm
“Xavfni boshqarish tizimi” bilan ishlash 13
.
13
  https :// www . xabar . uz / uz / jamiyat / bojxonada - xavfni - boshqarish - tizimi
21 4 O’zbekistonda so’ngi yillarda bojxona tizimida qo’llanilayotgan
axborot-kommunikatsiya texnologiyalari.
Mamlakatimizda   tashqi   iqtisodiy   faoliyatni   yanada   rivojlantirish   va
tadbirkorlarga   keng   qulayliklar   yaratishga   katta   e’tibor   berilmoqda.   Jumladan,
22 bojxona   nazorati   va   rasmiylashtiruvi   jarayonlarini   yanada   takomillashtirish   va
shaffoflashtirish   maqsadida   sohaga   axborot-kommunikatsiya   texnologiyalari
(AKT)ni   joriy   etish,   Internet   tarmog’i   orqali   turli   interaktiv   xizmatlar   ko’rsatish
ko’lami tobora ortib bormoqda.
Bojxona   sohasida   so’nggi   o’n   yilga   nazar   solsak,   sohaga   axborot-
kommunikatsiya   texnologiyalarini   joriy   qilishga   doir   o’nlab   muhim   hujjatlar,
xususan,   Prezidentimizning   Farmon   va   Qarorlari,   Vazirlar   Mahkamasi   qarorlari
qabul   qilinyapti-ki,   bu   bilan   hech   ikkilanmasdan   bojxona   xizmatini
zamonaviylashtirish,   bojxona   nazorati   va   rasmiylashtiruvi   jarayonlarini   yanada
soddalashtirish   davlatimiz   siyosati   darajasiga   ko’tarilmoqda   deyish   mumkin.
Bojxona   tizimiga   axborot   texnologiyalarini   jalb   etish   zarurati   quyidagi
ko’rinishlarda namoyon bo’ladi: Bir tomondan, respublikamizning tashqi iqtisodiy
aloqalari   kengayishi   evaziga   chegaralarimiz   orqali   harakatlanayotgan   tovar   va
transport   vositalari   sonining   ham   oshib   borishi   bojxona   organlari   faoliyatini
soddalashtirishni   talab   etsa,   ikkinchi   tomondan,   respublikamiz   iqtisodiy
xavfsizligini   ta’minlashda   bojxona   organlariga   yuklatilgan   vazifalar   bojxona
nazoratining   yangi   shakl   va   uslublarini   tatbiq   etish   hisobiga,   bojxona   nazorati
samaradorligini yanada oshirishni taqozo etadi. Xalqaro andozalar nuqtai nazaridan
qaraganda,   bojxona   organlari   faoliyati   samaradorligini   aniqlashning   asosiy
me’yorlaridan   biri   bo’lib,   bojxona   rasmiylashtiruvi   va   nazoratiga   ketgan   vaqt
hisoblanadi. Bu vaqtni qisqartirishdagi eng muhim omillardan biri esa bu bojxona
nazorati   va   rasmiylashtiruvi   jarayonlariga   zamonaviy   axborot   texnologiyalari   va
dasturlarini joriy qilishdir. 
Bojxona   sohasiga   axborot-kommunikatsiya   texnologiyalarini   joriy   qilish   bojxona
organlarining   yagona   axborot   uzatish   tarmog’ini   va   yagona   avtomatlashtirilgan
axborot   tizimini,   ma’lumotlar   xavfsizligi   va   ularni   muhofaza   qilish   tizimini
yaratish   hamda   bojxona   komplekslari   va   postlarini   zamonaviy   bojxona   nazorati
texnik   vositalari   bilan   ta’minlash   yo’nalishida   amalga   oshirilmoqda.   Bugungi
kunda   DBQ   rasmiy   veb-sayti   www.customs.uz   orqali   9ta   interaktiv   xizmatlar   va
Yagona   interaktiv   davlat   xizmatlari   portali   my.gov.uz   orqali   10ta   interaktiv
23 xizmatlar   aholi   va   tashqi   iqtisodiy   faoliyat   ishtirokchilari   uchun   ko’rsatilib
kelinmoqda.   Ko’rsatilayotgan   interaktiv   xizmatlar   tadbirkorlik   subyektlari   va
fuqarolarimizga   vaqtni   tejash,   qog’oz   xarajatlarini   kamaytirish,   bojxona
organlariga   bormasdan   o’z   ish   joylaridan   Internet   orqali   kerakli   ma’lumotlarni
olish hamda rasmiylashtirish va shu kabi bir qancha qulayliklar yaratib kelmoqda.  
Tovarlar   bojxonada   elektron   shaklda   rasmiylashtirilmoqda
O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   2012-yil   29-dekabrdagi   370-
sonli   qarori   ijrosini   ta’minlash,   tashqi   iqtisodiy   faoliyat   qatnashchilariga
qulayliklar   yaratish   maqsadida   DBQ   tomonidan   «Elektron   dek-laratsiyalash»
avtomatlashtirilgan axborot tizimi ishlab chiqildi va amaliyotga joriy etildi. Ushbu
tizim TIF qatnashchilariga bir qator afzalliklar beradi. Jumladan:
 elektron deklaratsiyalash jarayonida tadbirkorlik subyekti bojxona 
postidan uzoq masofada bo’lishidan qat’iy nazar, internet tarmog’i 
orqali amalga oshirish imkoniyatiga ega;
 deklarant o’z ish joyida o’tirib, bir necha bojxona postlari bilan 
tovarlarni deklaratsiyalashi mumkin;
 TIF qatnashchilarining kerakli bojxona protseduralari bilan bog’liq 
bo’lgan vaqti va moddiy xarajatlari qisqaradi.  «Elektron 
deklaratsiyalash» tizimi 2012-yil 31-dekabrdan   www.customs.uz
  DBQ   saytiga   interaktiv   xizmati   sifatida   joylashtirildi   hamda   2013-yil   1-
yanvardan   boshlab   tatbiq   etildi.   Olib   borilgan   ishlar   natijasida,   2013-yilda   jami
bojxona  yuk   deklaratsiyalarining  39,2   foizi   elektron  tarzda   taqdim   etilgan   bo’lsa,
2015-yilda esa bu ko’rsatkich 99,95 foizni tashkil etdi.
3-rasm.
O’zbekiston Respublikasi Bojxona qo’mitasi electron xizmatlar sayti.
24 O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2014-yil   7-apreldagi   PF-4609-sonli
Farmoni   bilan   tadbirkorlik   subyektlari   tomonidan   tashqi   savdo   shartnomalarni
banklarda  ro’yxatdan  o’tkazish  amaliyoti  bekor  qilinib,  O’zbekiston  Respublikasi
Markaziy   banki,   Davlat   bojxona   qo’mitasi,   Davlat   soliq   qo’mitasi   va   Axborot
texnolo-giyalari   va   kommunikatsiyalarini   rivojlantirish   vazirligiga   shartnomalarni
elektron ro’yxatdan o’tkazish interaktiv xizmatini yaratish vazifasi yuklatilgan edi.
Mazkur topshiriq ijrosini ta’minlash maqsadida tadbirkorlik subyektlari tomonidan
Davlat   interaktiv   xizmatlari   portali   orqali   tashqi   savdo   shartnomalarini   taqdim
etilganda,   uni   bojxona   organlari   axborot   tizimlarida   qabul   qilish   imkoniyati
yaratildi.   Endilikda   tadbirkorlik   faoliyati   subyektlari   tashqi   savdo   kontraktlari
bo’yicha   ma’lumotlarni   elektron   shaklda   Interaktiv   davlat   xizmatlari   yagona
portali   orqali   «Tashqi   savdo   operatsiyalari   yagona   elektron   avtomatlashgan
axborot   tizimi»ga   elektron   raqamli   imzodan   foydalangan   holda   ro’yxatdan
o’tkazishlari   mumkin.   Mazkur   xizmat   2014-yil   1-sentabrdan   amaliyotga   kiritilib,
o’sha   yil   yakuniga   qadar   40%   kontraktlar   va   ularga   tegishli   hujjatlar   elektron
tarzda   qabul   qilingan   edi.   2015-yilda   esa   «Tashqi   savdo   operatsiyalari   yagona
elektron   avtomatlashgan   axborot   tizimi»   orqali   50   mingdan   ortiq   shartnomalar
qabul qilingan va bu jami ko’rsatkichning 75 foizini tashkil qilgan.
«Bojxona» axborot tizimlari kompleksi — barchasi bir nuqtada
25 Davlat   bojxona   qo’mitasi   tomonidan   «Bojxona»   axborot   tizimlari
kompleksini   ishga   tushirish   yuzasidan   ishlar   yakunlandi.   Ta’kidlash   joizki,
«Bojxona»   axborot   tizimlari   kompleksi   uning   tarkibiga   kiruvchi   «Avto»,   «Temir
yo’l»,   «Bojxona   to’lovlari»,   va   «Bojxona   ombori»   ma’lumotlarini   shakllantirish
hamda   Milliy  axborot   tizimiga   uzatishni   ko’zda   tutadi.   Uning  asosiy   funksiyalari
tashqi   iqtisodiy   faoliyat   qatnashchilari   avtotransport   vositalari   (davlat   raqami
bo’yicha), temir yo’l transport vositalari (vagon va konteynerlar raqami bo’yicha)
O’zbekiston   Respublikasi   hududiga   qaysi   bojxona   posti   orqali   va   qaysi   sanada
kirganligi, bojxona postiga qachon yetib borganligi va chiqib ketganligi to’g’risida
ma’lumotlar   olish   imkoniyatini   beradi.   Bundan   tashqari,   TIF   qatnashchilari
tomonidan   ushbu   tizim   orqali   tovarlarning   bojxona   to’lovlari   bo’yicha   on-layn
tarzda   o’zaro   hisob-kitoblar   solishtirma   dalolatnomasini   ko’rish   va   chop   etish
imkonini  beradi. «Bojxona ombori» dasturi  orqali esa bojxona omborlari ro’yxati
bilan tanishish  mumkin. Bunda bojxona ombori  nomi, manzili, litsenziya  raqami,
litsenziya   berilgan   vaqti,   litsenziyaning   amal   qilish   muddati   hamda   bojxona
ombori turi to’g’risidagi ma’lumotlarni olish imkoniyatiga ega bo’ldilar. 
Xalqaro hamkorlikning samarasi
Bugungi   kunda   tadbirkorlik   subyektlariga   yanada   qulayliklar   yaratish   va
bojxona   rasmiylashtiruvi   jarayonlarining   shaffofligini   ta’minlash   yo’nalishida
bojxona organlariga zamonaviy texnologiyalarni keng joriy etish bo’yicha bir qator
loyihalar   ustida   ish   olib   borilmoqda.   Shunday   loyihalardan   biri   O’zbekiston
Respublikasi   Prezidentining   2014-yil   18-avgustdagi   «Koreya   Respublikasi
hukumatining   «Uyg’unlashgan   «Yagona   oyna»   bojxona   axborot   tizimini   tatbiq
etish   orqali   bojxona   xizmatini   modernizatsiyalash»   loyihasini   amalga   oshirishga
mo’ljallangan   grantidan   samarali   foydalanishni   ta’minlash   chora-tadbirlari
to’g’risida»gi   PQ-2224-son   Qarori   asosida   ishlab   chiqilayotgan   bojxona
organlarining   «Yagona   oyna»   axborot   tizimi   hisoblanadi.   Mazkur   tizim   ishga
tushirilishi   natijasida,   tadbirkorlik   subyektlariga   o’z   ofislaridan   chiqmay   turib,
bojxona   rasmiylashtiruvi   uchun   zarur   bo’lgan   barcha   turdagi   ruxsatnomalar,
sertifikatlar   hamda   litsenziyalarga   elektron   buyurtma   berishi   va   ularni   vakolatli
26 vazirlik yoki idoralardan elektron shaklda qabul qilib olishi uchun to’liq imkoniyat
yaratiladi.
Avval axborot, keyin tovar yetib keladi!
Ma’lumki,   Vazirlar   Mahkamasining   2015-yil   30-oktabrdagi   307-son   qarori
bilan   tashuvchilarga,   bojxona   brokerlariga   yoki   boshqa   manfaatdor   shaxslarga
2015-yil 1-dekabridan boshlab, yana bir yengillik va imkoniyat joriy qilingan edi.
Unga   muvofiq   tashuvchilarga,   bojxona   brokerlariga   yoki   boshqa   manfaatdor
shaxslarga   2015-yil   1-dekabrdan   boshlab   avtomobil   transportida   O’zbekiston
Respublikasining   bojxona   chegarasi   orqali   (shu   jumladan,   tranzit   shartlarida)
o’tkaziladigan   tovarlar   va   transport   vositalari   to’g’risida   davlat   bojxona   xizmati
organlarini   elektron   tarzda   oldindan   xabardor   qilishni   amalga   oshirish   huquqi
berildi.   Bu   esa   avtomobil   transportida   O’zbekiston   Respublikasining   bojxona
chegarasi   orqali   o’tkaziladigan   tovarlar   va   transport   vositalarini   bojxonada
rasmiylashtirishni yanada takomillashtirish va rasmiylashtirish vaqtini qisqartirish,
shuningdek,   ular   to’g’risidagi   axborotlarning   ishonchliligini   oshirishga   xizmat
qiladi.   Mazkur   qaror   bilan   avtomobil   transportida   O’zbekiston   Respublikasining
bojxona  chegarasi   orqali  o’tkaziladigan  tovarlar  va   transport  vositalari  to’g’risida
elektron   tarzda   oldindan   xabardor   qilishda   davlat   bojxona   xizmati   organlariga
taqdim   etiladigan  ma’lumotlar   ro’yxati  hamda  davlat   bojxona   xizmati   organlarini
elektron tarzda oldindan xabardor qilish tartibotlarini amalga oshirish sxemasi ham
tasdiqlandi.
Elektron tarzda oldindan xabardor qilishda davlat bojxona xizmati organlariga
taqdim   etiladigan   ma’lumotlar   ro’yxatiga   11   turdagi   ma’lumotlar   kiritilgan.
Endilikda   manfaatdor   shaxslar   avtomobil   transportida   O’zbekiston
Respublikasining   bojxona   chegarasi   orqali   o’tkaziladigan   tovarlar   va   transport
vositalari   to’g’risida   elektron   tarzda   oldindan   xabardor   qilishda   davlat   bojxona
xizmati   organlariga   taqdim   etiladigan   ma’lumotlarni   davlat   boj-xona   xizmati
organlariga   taqdim   etishning   avtomatlashtirilgan   tizimiga   jahon   Internet   axborot
tarmog’i vositasida  avtomobil transportida O’zbekiston Respublikasining  bojxona
chegarasi   orqali   tovarlar   va   transport   vositalari   o’tkazilgungacha   yoki   o’tkazilish
27 vaqtida   jo’natishlari   mumkin.   Agar   elektron   tarzda   oldindan   berilgan   axborotlar
tovar   bilan   birga   yuboriladigan   hujjatlarda   ko’rsatilgan   ma’lumotlarga   muvofiq
bo’lmagan taqdirda, manfaatdor shaxslar mazkur axborotlarni tizimga O’zbekiston
Respublikasining   bojxona   chegarasi   orqali   tovarlar   va   transport   vositalarini
o’tkazish vaqtida jo’natishlari mumkin. Axborotlar elektron tarzda oldindan berilsa
va ular  tovar  bilan birga taqdim  etiladigan hujjatlarda ko’rsatilgan ma’lumotlarga
muvofiq   bo’lsa,   u   holda   bojxona   nazorati   va   rasmiylashtirish   bir   soat   mobaynida
amalga oshiriladi.
  Yangi   sayt,   yangi   imkoniyatlar   .Bojxona   organlari   faoliyatini   xalqaro
tarmoqda   yoritishda   ma’lumotlarning   tezkorligi,   sifati   va   davriyligini   ta’minlash,
bojxona   sohasiga   doir   axborotlarni   taqdim   etishda   samarali   usullarni   joriy   etish,
internet   foydalanuvchilari,   xususan,   tashqi   iqtisodiy   faoliyat   ishtirokchilari   uchun
xalqaro   tarmoqda   o’zlariga   tegishli   axborotlarni   qisqa   fursatda   va   qulay   tarzda,
qo’lga   kiritish   maqsadida   2015-yilning   1-avgustdan   boshlab,   Davlat   bojxona
qo’mitasi   Internet  tarmog’ida  yangi  takomillashtirilgan  veb-saytini  ishga   tushirdi.
Sayt   8ta   bo’limda   120dan   ortiq   sahifalarda   axborotlarni   taqdim   qilib,   tat
navigatsiya   orqali   foydalanuvchi   o’ziga   kerakli   axborotni   sanoqli   soniyalarda
topishi   mumkin.   Bunda   axborotlarning   turi,   yo’nalishi   va   eng   muhimi   kimga
mo’ljallangani   alohida   inobatga   olingan.   Sayt   orqali   9   turdagi   tatisti   xizmatlar
ko’rsatiladi va 19 turdagi ochiq ma’lumotlar taqdim etib kelinmoqda.
Tadbirkorning   shaxsiy   kabineti   —   endi   virtual   tarzda
Davlat   bojxona   qo’mitasi   veb-saytining   «Tadbirkorning   shaxsiy   kabineti»
interaktiv xizmati orqali TIF qatnashchilari uchun qo’shimcha 10 turdagi interaktiv
xizmatlar ko’rsatib kelinmoqda. Ushbu xizmatlar orqali tadbirkorlar tatisti raqamli
imzosi   orqali   o’zlariga   tegishli   bo’lgan   barcha   ma’lumotlarni   olishlari,   bojxona
rasmiylashtiruvi   jarayonini   Internet   orqali   nazorat   qilishlari   mumkin.   Xususan,
«Tadbirkorning   shaxsiy   kabineti»   interaktiv   xizmati   doirasida   taqdim   etilgan
deklaratsiyani   bojxona   axborot   tizimga   qabul   qilish,   ro’yxatga   olish   va
rasmiylashtirish muddatlarini nazorat qilish imkoniyatlari shular jumlasiga kiradi.
28 Yo’lovchi   bojxona   deklaratsiyasi   —   Internetda
Chegara   bojxona   postlaridan   o’tayotgan   fuqarolar   uchun   yo’lovchi   bojxona
deklaratsiyasini chegara-bojxona postlariga kelishdan oldin Internet tarmog’i orqali
yuklab   olish,   tatisti   tarzda   to’ldirish   hamda   chop   etish   imkoniyatlari   yaratildi.
Hozirgi   kunda   ushbu   xizmatni   interfaol   tarzda   amalga   oshirish   yuzasidan
O’zbekiston   Respublikasi   Axborot   texnologiyalari   va   kommunikatsiyalarini
rivojlantirish   vazirligi   huzuridagi   «Elektron   hukumat»   tizimini   rivojlantirish
markazi   hamkorligida   muayyan   ishlar   davom   ettirilmoqda.   O’zbekiston
Respublikasiga   kirib   kelayotgan   yoki   chiqib   ketayotgan   jismoniy   shaxslar   endi
yo’lovchi   bojxona   deklaratsiyasini   Davlat   bojxona   qo’mitasi   veb-saytidan
ko’chirib   olishlari   mumkin.   Ushbu   interaktiv   xizmatni   joriy   etish   quyidagi
qulayliklarni yaratadi:
 jismoniy   shaxslar   yo’lovchi   bojxona   deklaratsiyasini   kompyuter
yordamida   o’zlariga   qulay   bo’lgan   vaqtda   va   bojxona   postidan   tashqarida
(ofis, ish joyi yoki uyda) istalgan joyda to’ldirishlari mumkin;
 jismoniy   shaxslar   bojxona   postlaridagi   yo’lovchi   deklaratsiyalarni
to’ldirish ustunlarida navbat kutish, o’zlari tanlagan tildagi blankalarni izlash
kabi juz’iy muammolarga duch kelishmaydi hamda vaqti tejaladi;
 yo’lovchi  bojxona deklaratsiyasini  elektron shaklda to’ldirish vaqtida
yo’l   qo’yilgan   xato   va   kamchiliklarni   o’sha   vaqtning   o’zida   tuzatish
imkoniyati   mavjud.   Jismoniy   shaxslar   yo’lovchi   bojxona   deklaratsiyasi
blankasini   ko’chirib   olish   va   to’ldirishdan   avval   O’zbekiston   Respublikasi
Adliya   vazirligida   2014-yil   5-avgustda   2606-son   bilan   ro’yxatga   olingan
«Yo’lovchi   bojxona   deklaratsiyasini   to’ldirish   va   rasmiylashtirish   tartibi
to’g’risidagi Yo’riqnoma» bilan sayt orqali tanishib chiqishlari mumkin.
AKT   ning   bojxona   sohasida   faol   qo ’ llanishi   hamda   olib   borilayotgan   boshqa
islohatlar   natijasida ,   bojxona   sohasi   ko ’ plab   yutuqlarga   erishdi .   Aynan
kontrabanda   holatlarini   aniqlash   borasida   erishilgan   natijalar   tat  (4- jadval )
4- jadval
29 2019  yil   davomida   davlat   bojxona   xizmati   organlari   faoliyatiga   doir   asosiy   ko ’ rsatkichlar
va  statistik  ma ’ lumotlar . 14
т/р/№/ Faoliyatga doir muhum yo’nalishlar Statistik raqamlar
1. Davlat byudjetiga undirilgan bojxona to’lovlari/  4,8 trln. So’m/
2. Bojxona to’lovlaridan qo’llanilgan imtiyozlar/ 8,7 trln. So’m/
3. Qo’shimcha hisoblangan bojxona to’lovlari miqdori/  54,8 mlrd. So’m/
4. Eksport bojxona rasmiylashtiruviga sarflangan o’rtacha
vaqt/  53 daqiqa/
5. Import bojxona rasmiylashtiruviga sarflangan o’rtacha
vaqt/  3 soat 36 minut/
6. Kontrabanda va bojxona qonunchiligi buzilishiga oid
aniqlangan holatlar va ushlab qolingan tovarlar/  3557 ta holatda 69,1 mlrd
so’mlik Tovar/.
7. Aniqlangan giyohvandlik vositalari miqdori/  110 ta holatda 21,6    kg/
8. Aniqlangan psixotrop moddalar miqdori/  17 holatda 1551 dona/ 
9. Aniqlangan qurol-yarog’lar miqdori/  11 ta qurol/
10. Aniqlangan ta’qiqlangan diniy mazmundagi materiallar
soni/ 1012 dona/
11. Joriy yilning 1-choragi davomida joriy qilingan axborot
tizimlari va interaktiv xizmatlar soni/  52 ta axborot tizimi, 17 ta
interaktiv xizmati/
12. O’tkazilgan bojxona ekspertizalari soni va natijada
qo’shimcha hisoblangan bojxona to’lovlari miqdori/  1045 ta ekspertiza natijasida
19 mlrd. 217 mln. So’m/ 
2019   yilda   “ Kontrabanda   va   bojxona   qonunchiligi   buzilishiga   oid   aniqlangan   holatlar   va
ushlab   qolingan   tovarlar ”   soni   3557 15
  holatni   tashkil   qilgan   bo ’ lsa   bu   ko ’ rsatkich   2018   yilda
4026  holatni   tashkil   qilgan . 
Xulosa .
14
  http://www.customs.uz/ru/lists/view/134  Bojxona qo’mitasining rasmiy sayti.
15
  http://www.customs.uz/ru/lists/view/134  Bojxona qo’mitasining rasmiy sayti.
30 Har   bir   soha   singari   Bojxona   sohasi   ham ,   faoliyatini   takomillashtirishda   IKT
bilan   hamkorlik   qilishga   majbur .   Aks   holda ,   tizimni   rivojlantirish   va
optimallashtirishning   imkoni   yo ’ q .   Hozirgi   kunda   Bojxona   xizmatida   joriy
qilingan   “ Xavfni   boshqarish ”   hamda   elektron   deklaratsiyalash   tizimi   ham   qisqa
vaqtlar   ichida   o ’ zining   samarasini   ko ’ rsata   boshladi .
Kurs   ishida   IKT   dan   foydalanish   jaxon   hamda   O ’ zbekiston   sharoitida
foydlanish   nechog ’ li   omadli   kelganini   tahlil   qilingani   ko ’ rishingiz   mumkin .
Rivojlangan   mamlakatlarning   bu   boradagi   yutuqlari   sezilarli   darajada .   Bunga
asosiy   sabab   deb ,   rivojlangan   mamlakatlarda   IKT   bo ’ lgan   e ’ tibor   hamda
sohalarning   IKT   bilan   bog ’ langanini   deb   keltirishimiz   mumkin .
Yuqoridagi   izohlardan   kelib   chiqib   quyidagi   takliflarni   havola   qilaman :
Bojxona   organlari   o ’ zaro   Axborot   texnologiyalari   Universiteti   bilan
hamkorlikni   yo ’ lga   qo ’ ygan   holda   talabalar   almashish   yoki   stajirovka   dasturlarini
tashkil   etishlari   kerak .   IT   sohasida   tahsil   olayotgan   talabalar   sohani   yaqindan
o ’ rganib   undagi   kamchiliklarni   bartaraf   etishga   qaratilgan   tizimlarni   ishlab
chiqishni   yo ’ lga   qo ’ yishlari   kerak . 
Shuningdek ,   Davlatimiz   qo ’ mitasi   Afg ’ oniston   Respublikasi   bilan
hamkorlikda   yagona   tizim   ishlab   chiqishlari   lozim  ( Tayland   misolida ). 
Rivojlangan   davlatlar   bojxona   tizimini   tahlil   qilib   ularda   qo ’ llanilayotgan
ilg ’ or   g ’ oyalarni   O ’ zbekiston   sharoitida   qo ’ llashni   tashkil   etish   lozim .
Tizimlar   faoliyatini   yaxshilash   va   takomillashtirish   maqsadida   axborot
texnalogiyalarini   davlat   boshqaruv   tizimlariga   tatbiq   etish   har   tomonlama   maqbul
yechim   bo ’ ladi .   Bu   orqali   qog ’ ozbozlik ,   navbat   kutish ,   korupsiya   kabi   bir   nechta
omillarni   kamaytirishga   erishish   mumkin .
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yhati.
31 1. O’zbekiston   respublikasining   bojxona   kodeksi.   ( 2016-yil   20-yanvardagi
O’RQ-400-sonli   qarori asosida tastiqlangan, yangi tahrir )
2. “AXBOROT   TEXNOLOGIYALARI”/   M.   ARIPOV,   B.
BEGALOV/2009-yil
3. Sh.Shoraxmedovning   umumiy   taxriri   ostida   «Bojxona   fanlarining   ilmiy
asoslari», Solik va bojxona organlari akademiyasi, 2002 y.
4. Ершов   А.   Д.   Международные   таможенные   отношения:   Учеб.пос.
ИВЭСЭП, 2003.
5. Назаренко   В.   М.,   Назаренко   К.С.   Таможенное   обслуживание
внешнеэкономической деятельности - М.: Экзамен, 2001
6. Зарубежный   опыт   таможенного   администрирования/2017/м.в.
бойкова/монография
7. Королевская   таможенная   служба   Таиланда,   Разработка
национального   «единого   окна»   для   импорта,   экспорта   и   логистики:
Опыт   Таиланда   (2012г.)
Saytlar:
1. www.lex.uz    
2. www.norma.uz  
3. www.kun.uz  
4. www.cyberlink.ru      
32