Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 15000UZS
Hajmi 620.7KB
Xaridlar 5
Yuklab olingan sana 13 Dekabr 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Arslonbek Sulaymanov

Ro'yxatga olish sanasi 01 Dekabr 2024

22 Sotish

Markaziy bank pul kredit siyosati

Sotib olish
KATTAQO‘RG‘ON – 2024
Samarqand davlat universiteti Kattaqo‘rg‘on filiali Aniq va tabiiy fanlar fakulteti,
“Bank ishi va audit” ta’lim yo‘nalishi _______ - guruh talabasi _______________
_______________________________ning “Bank ishi” fanidan_______________
__________________________________________________________________
________________________________________________________mavzusidagi
KURS ISHIGA 
TAQRIZ
Ushbu kurs ishining kirish qismida_________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
Asosiy adabiyotlar sharhida_______________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
Eksperimental qismda___________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
Xulosalar   keltirilgan.   Foydalanilgan   adabiyotlar   ro‘yxati   va   internet
ma’lumotlardan foydalanilgan.
Kurs ishini himoyaga tavsiya etaman.
Taqrizchi:                                         _________________________________
_________________________________
1 MUNDARIJA:
Kirish  …………………………………………………………………………….3
I bob. Pul-kredit siyosatining nazariy-huquqiy asosolari
1.1 Pul-kredit siyosati tushunchasi va nazariy asoslari ………………………….5
1.2 Pul kredit siyosatining asosiy yo’nalishlari ……. …………………………..12
II bob. O’zbekiston Respublikasi Markaziy bankining pul-kredit siyosati 
tahlili 
2.1 O’zbekiston Respublikasi Markaziy bankining pul-kredit siyosati…………16
2.2 Pul-kredit sharoitlari va inflyatsiya………………………………………….21
2.3 O’zbekistonda pul-kredit siyosatini takomillashtirish yo’llari ……………..27
Xulosa  …………... ……………………………………………………………..35
Foydanilgan adabiyotlar ro’yxati ……………………………………………..36
2 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi .   Bugungi   kunda   sodir   bo’layotgan   iqtisodiy
o’zgarishlar   va   bozor   iqtisodiyotining   tobora   rivojlanib   borayotgani,   albatta,
davlat   iqtisodiyotida   inflatsiya   darajalarini   boshqarishda,   pul   massalarini
nazoratda ushlash, bundan tashqari narx turg’unligi, iqtisodiy o’sish va to’liq ish
bilan   taminlash   kabi   makroiqtisodiy   maqsadlarni   amalga   uchun   iqtisodiyotda
pul-redit siyosatini qo’llashni talab etadi. Pul-kredit siyosati deganda mamlakat
Markaziy   banki   tomonidan   iqtisodiyotda   pul   massasi,   foiz   stavkalari   va   kredit
mavjudligini   tartibga   solish   bo'yicha   amalga   oshirilgan   harakatlar   tushuniladi.
Ushbu   siyosat   narxlar   barqarorligini   ta'minlash,   iqtisodiy   o’sishni   boshqarish,
moliyaviy barqarorlikni  saqlash  va  valyuta  kursini   boshqarish  orqali  mamlakat
iqtisodiyotida hal qiluvchi rol o’ynashi mumkin. Bularning barchasi har qanday
hukumat uchun sog’lom va farovon iqtisodiyotni yaratish uchun erishishi kerak
bo’lgan muhim maqsadlardir.
Hozirgi vaqtga kelib davlatning iqtisodiy va moliyaviy siyosatini amalga
oshirishda   davlat   moliyasining   ahamiyati   yanada   yuksaldi.   Takror   ishlab
chiqarish   jarayonlarini   ta’minlash,   xalqning   moddiy   va   ma’naviy   jihatdan
farovon   turmush   tarziga   ega   bo’lishi   uchun   zarur   shart-sharoitlar   barpo   qilish,
davlat organlarini mablag’ tomonlama ta’minotini qoplash, davlatni idora qilish
singari sohalarda yetakchi vosita sifatida o’rin egalladi.
«Shu   bilan   birga   global   moliya-iqtisodiy   tizimidagi   murakkab   va   tez
o’zgaruvchan,   shuningdek,   valyuta   munosabatlarini   tartibga   solishni
liberallashtirish   sharoitida   makroiqtisodiy   barqarorlik   va   aholining   turmush
darajasini   oshirishni   ta’minlashga   qaratilgan   monetar   siyosatning   amaldagi
instrumentlarini tubdan qayta ko’rib chiqish talab etilmoqda.» 1
Mavzuning   maqsadi   va   vazifalari.   Bank   tizimini   takomillashtirish,
banklarning   mustaqilligini   va   pul   muomalasidagi   ahvol   uchun   javobgarligini
oshirish,   pul-kredit   munosabatlarini   tartibga   solish,   so’mning   barqarorligi   va
1
  O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “Pul-kredit   siyosatini   yanada   takomillashtirish   chora-
tadbirlari to‘g‘risida”gi Qarori, 13.09.2017 yildagi PQ-3272-son
3 yuksak   nufuzini   ta’minlash   sahasidagi   muammolarni   o’rganish,   shuningdek,
tegishli ilmiy xulosalar chiqarish va tavsiyalarni ishlab chiqish hisoblanadi.
Kurs ishining obyekti va predmeti .  Pul-kredit siyosati” unda pul-kredit 
siyosatini amalga oshirishning asosiy yo’nalishlari, rivojlangan mamlakatlarda pul-
kredit siyosati,  O’zbekistonda pul-kredit siyosatini takomillashtirish yo’llari 
to’g’risida  va boshqalar .
Kurs ishining tuzilishi.  Kursh ishi kirish qism, 2 ta bob, 5 reja, xulosa , 
Foydanilgan adabiyotlar ro’yxati va 37 betdan iborat  
I bob. Pul-kredit siyosatining nazariy-huquqiy asosolari
4 1.1 Pul-kredit siyosati tushunchasi va nazariy asoslari
Pul-kredit   siyosati   -   bu   markaziy   bank   tomonidan   pul   massasini   tartibga
solish   va   narx   barqarorligi,   to'liq   bandlik   va   iqtisodiy   o'sish   kabi   makroiqtisodiy
maqsadlarga   erishish   uchun   amalga   oshiriladigan   harakatlarni   anglatadi.   Turli
vositalar va strategiyalar orqali markaziy banklar foiz stavkalariga ta'sir o'tkazish,
inflyatsiyani   nazorat   qilish   va   iqtisodiyotning   umumiy   sog'lig'ini   boshqarishga
intiladi.   Pul-kredit   siyosati   bo'yicha   qarorlar   biznes,   iste'molchilar   va   moliya
bozorlari   uchun   keng   qamrovli   ta'sirga   ega   bo'lib,   ularni   iqtisodiy   tahlil   va
munozaralarning   markaziga   aylantiradi.         Markaziy   banklar   pul-kredit   siyosatini
amalga oshirish uchun turli vositalardan foydalanadilar, ularning har biri iqtisodiy
sharoitlarga   ta'sir   qilishda   ma'lum   maqsadga   xizmat   qiladi.   Bu   vositalarga
quyidagilar kiradi:
1.   Foiz   stavkalarini   maqsadli   belgilash:   Markaziy   banklar   qarz   olish   va
kreditlash   faoliyatiga   ta'sir   qilish   uchun   qisqa   muddatli   foiz   stavkalarini
moslashtiradi va shu bilan xarajatlar va investitsiya qarorlariga ta'sir qiladi. 
2.   Ochiq   bozor   operatsiyalari:   Markaziy   banklar   pul   massasini   nazorat
qilish   va   foiz   stavkalariga   ta'sir   qilish   uchun   ochiq   bozorda   davlat   qimmatli
qog'ozlarini sotib oladi yoki sotadi. 
3.   Majburiy   zaxiralar:   Markaziy   banklar   banklar   ushlab   turishi   kerak
bo'lgan   zaxiralar   miqdorini   belgilab   beradi,   bu   esa   ularning   qarz   berish   va   pul
yaratish qobiliyatiga ta'sir qiladi.
4.   Miqdoriy   yumshatish:   Iqtisodiy   inqiroz   davrida   markaziy   banklar
moliyaviy   tizimga   likvidlikni   kiritish   uchun   uzoq   muddatli   qimmatli   qog'ozlarni
sotib olib, miqdoriy yumshatish bilan shug'ullanishi mumkin. 
Markaziy banklar o'zlarining pul-kredit siyosati maqsadlariga erishish uchun
turli   strategiyalardan   foydalanadilar,   yondashuvlar   iqtisodiy   sharoit   va   siyosat
maqsadlariga qarab o'zgaradi. Ba'zi  umumiy strategiyalar quyidagilarni o'z ichiga
oladi: 
5   Inflyatsiyani   maqsadli   belgilash:   Ko'pgina   markaziy   banklar   inflyatsiyani
maqsadli   belgilashni   asosiy   siyosat   maqsadi   sifatida   qabul   qiladilar,   inflyatsiya
uchun   aniq   maqsadlarni   belgilaydilar   va   ushbu   maqsadlarga   erishish   uchun   pul-
kredit siyosatini moslashtiradilar. 
Oldinga yo'l-yo'riq: Markaziy banklar moliyaviy bozorlar va jamoatchilikka
o'zlarining kelajakdagi  siyosat  niyatlari, kutishlarga ta'sir  qilish va iqtisodiy xatti-
harakatlarga rahbarlik qilish bo'yicha oldindan yo'l-yo'riq beradi. 
Teylor qoidasi: Teylor qoidasi - bu markaziy banklarga inflyatsiya va ishlab
chiqarish bo'shliqlari asosida foiz stavkalarini belgilashda yo'l-yo'riq ko'rsatadigan
matematik formula bo'lib, pul-kredit siyosati qarorlari uchun qoidalarga asoslangan
asosni   ta'minlaydi.   Valyuta   kursini   maqsadli   belgilash:   Ba'zi   hollarda   markaziy
banklar raqobatbardoshlikni saqlash yoki inflyatsiyani barqarorlashtirish kabi aniq
iqtisodiy maqsadlarga erishish uchun valyuta kurslarini nishonga olishlari mumkin.
Pul-kredit   siyosati   iqtisodiyotni   boshqarishning   kuchli   quroli   bo’lsa-da,
uning 
qiyinchiliklari   va   cheklovlari   yo„q   emas.   Markaziy   banklar   inflyatsiya   va
ishsizlikni muvozanatlash kabi qarama-qarshi siyosat maqsadlari o'rtasidagi o'zaro
kelishuvni   yo'lga   qo'yishlari   kerak.   Bundan   tashqari,   pul-kredit   siyosatining
samaradorligiga global iqtisodiy sharoit, moliya bozori dinamikasi, iqtisodiyotdagi
tarkibiy o'zgarishlar kabi omillar ta'sir ko'rsatishi mumkin.
Pul-kredit   siyosatini   amalga   oshirishning   muhim   vositalardan   biri   —   bu
hisob   stavkasi   siyosatidir.   Hisob   stavkasi   yoki   qayta   moliyalash   stavkasi   deb
Markaziy   bank   tomonidan   tijorat   banklariga   beriladigan   ssudaning   foiz   stavkasi
tushuniladi.   Amaliyotda,   davlatlar   hisob   stavkasi   siyosatini   ochiq   bozordagi
operatsiyalar   siyosati   bilan   muvofiqlashtirilgan   holda   olib   borishga   harakat
qiladilar. Pul-kredit siyosatini yuritish vositalaridan yana biri — bu, majburiy bank
zaxira   me'yorini   o'zgartirish   siyosatidir.   Majburiy   zaxiralar   —   bu,   kredit
maqsadlari uchun ishlatilmaydigan bank omonatlarining bir qismidir. Ular mijozlar
tomonidan  o'z  omonatlarini   talab  qilib  olganda   zarur  bo'ladi.   Zaxira  normasi   ikki
asosiy   funktsiyani   bajaradi:   bank   likvidligini   joriy   tartibga   solish   uchun   sharoit
6 yaratadi   emissiyasini   cheklaydi.   Markaziy   bank   tijorat   banklari   Markaziy   bankda
ushlab  turishga  majbur   bo'lgan zaxiralarning eng  quyi   normasini  o'rnatadi   va shu
vosita yordamida ular kreditlash qobiliyatiga, imkoniyatiga ta'sir etadi. Bu me'yor
qanchalik yuqori  bo'lsa, ortiqcha zaxiralar  shunchalik  kam  va tijorat  banklarining
kredit   berish   yo'li   bilan   «pullarni   barpo   etish»   qobiliyati   past   bo'ladi.   Pul   kredit
siyosati   vositalari   albatta   alohida-aloxida   ishlatilishi   shart   emas.   Aksincha
ko'pincha bir necha vosita birdaniga qo'llanilishi, ya'ni kompleks siyosat o'tkazish
amaliyotda tez-tez uchrab turadi. 
Davlat tomonidan amalga oshiriladigan pul-kredit siyosati YaIM, bandlik va
baholar   darajasiga   bevosita   ta'sir   ko'rsatadi.   Faraz   qilamizki,   iqtisodiyotda   ishlab
chiqarish  qisqarmoqda  va  ishsizlar  soni   ortib  bormoqda.   Bunday  sharoitda  davlat
Markaziy bank orqali pul taklifini biz yuqorida ko'rib chiqqan vositalar yordamida
oshirishga harakat qiladi. Natijada pul taklifi o'sadi, foiz stavkasi esa kamayadi. Bu
esa  investitsiyalarga  bo'lgan  talabni   oshiradi  va  o'z  navbatida,  YaIM  miqdorining
ko'payishiga   olib   keladi.   Bu   bilan   davlat   ma'lum   davrda   o'z   maqsadiga   erishadi,
ishlab chiqarishning orqaga ketishi to'xtaydi, ishsizlar soni kamayadi, jamiyatning
daromadlari esa oshadi. 
Pul-kredit   siyosatining   oqibati   to'g'risida   gapirganda,   bu   siyosatning   qisqa
muddatli   va   uzoq   muddatli   oqibatlarini   farqlash   kerak.   Agarda   qisqa   muddatli
davrda   davlat   pul   taklifini   oshirgan   va   buning   natijasida   YaIM   miqdori   o'sishini
rag'batlantirgan   hamda   ma'lum   darajada   samaradorlikka   erishgan   bo'lsa,   uzoq
muddatli   davrda   esa   bu   choralarning   samaradorligi   pasayishi   mumkin.   Pul-kredit
siyosati   asosida   iqtisodiyotga   pul-kredit   siyosatining   ta'sir   etishi   jarayonlarini
o'rganuvchi   pul   nazariyasi   yotadi.   Ushbu   nazariyaga   ikki   xil   yondashuvchi
iqtisodchilar   o'rtasida   ko'p   yillardan   beri   tortishuvlar   bo'lib   kelmoqda.   Bularga
neokeynschilar   nazariyasi   va   zamonoviy   pul   miqdori   nazariyasi   tarafdorlarini
kiritamiz.   Har   ikki   nazariya   tarafdorlari   ham   pul   taklifining   nominal   YaIM   ga
ta'sirini   inkor   etmaydilar,   ammo   bu   ta'sirning   ahamiyatiga   xar   xil   baxo   beradilar.
Keynschilar   fikricha,   monetar   siyosat   yuritishda   foiz   stavkasi   darajasiga
asoslanishi, monetaristlar fikricha esa, pul taklifining darajasiga asoslanishi lozim.
7 Keynschilar   bozor   iqtisodiyotini   tartibga   solishda   davlat   aralashuvi   shart   deb
xisoblashadi,   monetaristlar   esa   uni   ortiqcha   deb   hisoblaydilar.   Iqtisodiyotni
samarali   rivojlantirish   uchun   zarur   shart-sharoitlardan   biri,   Markaziy   bankning
biznes faoliyatini barqarorlashtirish,tijorat banklarining faoliyatini nazorat qilishga,
pul   muomalasini   barqarorlashtirishga   imkon   beradigan   pul   siyosatining   aniq
mexanizmini shakllantirishdir.  
Pul-kredit siyosati - bu mamlakat iqtisodiyotiga ko'pchilik, biznes tizimining
subyektsiyasini   buzmaydigan   darajada   ta'sir   ko'rsatishi   uchun   juda   samarali
vositadir.   Garchi   ularning   iqtisodiy   erkinliklari   doirasini   cheklash   (bu   holda
iqtisodiy   faoliyatning   har   qanday   tartibga   solish   imkonsiz,   ammo   ushbu   fanlar
tomonidan   qabul   qilingan   asosiy   qarorlar   faqat   bilvosita   ta'sir   qiladi.   Pul-kredit
siyosati   deganda,   to'liq   bandlik   sharoitida   yalpi   milliy   mahsulotni   ishlab
chiqarishga   inflyatsiyaning   ta'sirini   kamaytirish   yoki   bartaraf   etish   maqsadida
muomaladagi   pul   miqdorini   o'zgartirishga   qaratilgan   chora-tadbirlar
tushuniladi.Pul kredit siyosati davlat tomonidan belgilanadi va uni Markaziy Bank
amalga   oshiradi.Uning   yordamida   har   qanday   davlat   mamlakatda   iqtisodiy
barqarorlikni ta'minlasvazifasini hayotga tadbiq etadi. 
Pul-kredit siyosati bevosita va bilvosita vositalar orqali amalga oshiriladi: 
1) Bevosita vositalar — moliyaviy institutlardagi moliyaviy aktivlar narxlari
(foiz stavkalari)ni yoki ular hajmini to'g'ridan to'g'ri boshqarish orqali olib boriladi.
Markaziy   bank   tomonidan   tijorat   banklaridagi   mavjud   deposit   ko'rinishidagi
pullarni   hamda   ular   tomonidan   beriladigan   kreditlar   narxlari   va   hajmini   ham
nazoratda tutadi. 
2)   Bilvosita   vositalar   —   Markaziy   bank   tomonidan   moliyaviy   institutlar
resurslarita   bozor   mexanizmlari   (majburiy   zahira   talablari,   ochiq   bozordagi
operatsiyalar, tijorat banklarini qayta moliyalash va Markaziy bankning hisob 
  stavkasi,   tijorat   banklaridan   depozitlarni   qabul   qilish   va   boshqalar)   orqali
iqtisodiyotdagi   pul   massasiga   ta'sir   etadi.   Bulardan   tashqari,   Markaziy   bank
foydalanadigan   vositalarning   har   biri   foiz   stavkalarining   o'sishiga,   kreditlash   va
qarz olish hajmini kamaytirishga, lozim bo'lganda foiz stavkalarini oshirishga yoki
8 aksincha,   tushirishga   xizmat   qiladi.   Ochiq   bozordagi   operatsiyalar,   majburiy   eng
kam   zahiralarning   bo'lishi,   hisobga   olish   siyosati,   valyuta   siyosati   pul-krediti
siyosatining   asosiy   tarkibiy   qismlarini   tashkil   etadi.   Pul-kredit   siyosati   haqida
gapirganda, albatta uning ob'yektlari va sub'yektlarini qatordan tushirib qolmaslik
lozim.   Negaki,   pul-kredit   siyosatining   ob'yekt   va   sub'yektlari   qaysidir   ma'noda
uning «tana a'zolari» hisoblanadi.  
Bugungi   kunda   jamiyatning   iqtisodiy   jihatdan   yuksalib   borayotganligi
valyuta   bozorini   liberallashtirish   borasidagi   islohotlarning   muvaffaqiyatli   amalga
oshirilishi   ko'pgina   jihatdan   pul-kredit   siyosatini   yuksaltirish,   tijorat   banklari
faoliyatini   yanada   mustahkam   qilish   va   albatta,   bank   tizimini   ham   rivojlantirish
sohasidagi choralarning naqadar samaradorli ekanligiga chambarchas bog'liqdir. 
Monetarizm pullik nazariyasining asoschisi  AQShning Chikago universiteti
professori,   Nobel   mukofoti   laureati   M.Fridmandir.   M.Fridman   iqtisodiy
adabiyotlarda   birinchi   bo lib   pul   ta minotining   yillik   o sishini   qat iy   indikatorʻ ʼ ʻ ʼ
sifatida   belgilash   va   unga   erishish   jarayonini   Markaziy   bank   tomonidan   nazorat
ob ekti   qilib   qo yish   zarurligini   ilmiy   asoslab   berdi.   Uning   xulosasiga   ko ra,   pul	
ʼ ʻ ʻ
ta minotining o sishi yakuniy mahsulot narxining uzoq muddat davomida barqaror
ʼ ʻ
o sishiga asoslanishi kerak . 
ʻ
J.Keynsning fikricha, foiz stavkasi pul tushunchasida muhim rol o ynaydi va	
ʻ
foiz   stavkalariga   ta sir   ko rsatish   orqali   ishsizlik   va   iqtisodiy   o sishga   bevosita	
ʼ ʻ ʻ
ta sir   ko rsatishi   mumkin.   J.Keyns   taklif   etgan   pul   muomalasining   translyatsiya	
ʼ ʻ
mexanizmi uch bosqichdan iborat: 
 birinchi bosqich: pul ta minoti-foiz stavkasi; 	
ʼ
 ikkinchi bosqich: pul ta minoti -foiz stavkasi - investitsiya; 
ʼ
 uchinchi   bosqich:   pul   ta minoti   -   foiz   stavkasi   -   investitsiya   –   milliy	
ʼ
daromad. 
J.Keynsning   translyatsiya   mexanizmiga   ko ra,   firmalar   va   firmalar   foiz	
ʻ
stavkalari   tushishi   bilan   rejadagi   investitsiyalarini   ko paytiradilar,   bu   esa	
ʻ
inventarlarning kutilmagan iste mol qilinishiga olib keladi, rejadagi xarajatlarning	
ʼ
9 umumiy   miqdori   bilan   bir   qatorda,   firmalar   va   kompaniyalar   ishlab   chiqarishni
shunday sharoitlarda ko paytiradilar, natijada milliy daromad ko payadi. ʻ ʻ
F.Mishkinning   so zlariga   ko ra,   Markaziy   bankning   ochiq   bozordagi
ʻ ʻ
operatsiyalari quyidagi afzalliklarga ega: 
- ochiq bozor operatsiyalari FZT tashabbusi bilan amalga oshiriladi va uning
hajmi   FZT   tomonidan   boshqariladi,   diskont   operatsiyalarini   amalga   oshirishda
bunday nazorat yo q; 	
ʻ
-   ochiq   bozor   operatsiyalarining   yuqori   darajada   moslashuvchanligi,
ularning hajmi istalgan vaqtda o zgartirilishi mumkin; 	
ʻ
-ochiq bozor operatsiyalari oson o zgaruvchanlik mazmuniga ega, agar FZT	
ʻ
ushbu   operatsiyalarni   amalga   oshirishda   xatoga   yo l   qo ygan   bo lsa,   u   tezda	
ʻ ʻ ʻ
operatsiyani bekor qilishi mumkin. 
T.Bobakulovning   pul   agregati   M2   ning   o sish   sur ati   Respublika   Markaziy	
ʻ ʼ
bankining  pul-kredit   siyosati   ko rsatkichi   sifatida  tanlanishi  lozim  degan  xulosasi	
ʻ
quyidagi faktlarga asoslanadi: 
-   Pul-kredit   siyosatining   ko rsatkichi   sifatida   pul   ta minoti   o sishidan	
ʻ ʼ ʻ
foydalanishning huquqiy bazasi mavjudligi 
-   Markaziy   bankning   pul   ta minotiga   pul   bazasi   orqali   bevosita   ta sir
ʼ ʼ
o tkazish imkoniyati; 	
ʻ
-   Inflyatsiyaning   strukturadagi   еtakchi   omili   pulsiz   omillarning   og irligi	
ʻ
asosiy inflyatsiya darajasining inflyatsiyani targetlash jarayonida ishlatilmasligi . 
O zbekiston   Respublikasining   "Markaziy   bank   to g risida"gi   yangi	
ʻ ʻ ʻ
Qonuniga   muvofiq,   Markaziy   bankning   pul-kredit   siyosatining   strategik
maqsadlari   inflyatsiyaga   qarshi   kurashish,   mamlakat   bank   tizimi   va   to lov	
ʻ
tizimlarining   barqarorligini   ta minlash   bo lsa,   inflyatsion   maqsadlar   va   pul	
ʼ ʻ
ta minotining   o sish   sur atlari   pul-kredit   siyosatining   taktik   maqsadlari	
ʼ ʻ ʼ
hisoblanadi.
Yuqorida   ta'kidlanganlardan   kelib  chiqib,   muhtaram   Prezidentimiz  Shavkat
Mirziyoyev   bir   necha   qaror   va   farmonga   buyruq   berdilar.   Xususan,   «Valyuta
bozorini liberallashtirish bo'yicha birinchi navbatdagi chora-tadbirlar to'g'risida»gi
10 Farmonlarining e'lon qilinganiga u qadar ko'p vaqt bo'lmay, davlatimiz rahbarining
«Pul-kredit   siyosatini   yanada   rivojlantirish   chora-tadbirlari   to'g'risida»gi   qarorlari
qavul qilindi. Hamda pul-kredit siyosatini 2017-2021-yillar davomida rivojlantirish
va   inflatsion   targetlash   rejimiga   bosqichma-bosqich   o'tish   bo'yicha   ham   chora-
tadbirlar Kompleksi o'z tasdig'iga ega bo'ldi.
11 1.2 Pul kredit siyosatining asosiy yo’nalishlari
Ochiq   bozordagi   operatsiyalar   –   Markaziy   bank   tomonidan   davlat
obligatsiyalarini (qimmatli  qog ozlarni) tijorat  banklari  va aholidan sotib olish vaʻ
ularga   sotish   bo yicha   operatsiyalardir.   Markaziy   bank   tijorat   banklaridan   yoki	
ʻ
aholidan bu qimmatli qog ozlarni sotib olar ekan, tijorat banklari zaxiralarini sotib	
ʻ
olingan   obligatsiyalar   miqdori   hajmida   ko paytiradi.   Bu   zaxiralar   pul   bazasiga	
ʻ
kiradi,   ya’ni   yuqori   quvvatli   pullar   bo lganligi   uchun   pul   taklifi   multiplikativ	
ʻ
ko payadi.   Markaziy   bank   tijorat   banklari   va   aholiga   obligitsiyalarni   sotish   bilan	
ʻ
zaxiralarni   hamda   tijorat   banklarining   kredit   berish   qobiliyatini   kengaytiradi.   Bu
holda pul taklifi qisqaradi. 
Hozirda   hamma   mamlakatlarda   pul   miqdorini   tartibga   solishda   ochiq
bozordagi operatsiyalarni, ya’ni davlat qimmatli qog ozlarini taklif qilish usulidan	
ʻ
keng   foydalanilmoqda.   Ushbu   operatsiyalarni   Markaziy   bank   asosan   nufuzi   katta
banklar guruhi bilan birgalikda amalga oshiradi. 
Pul bozorida muomalada pul miqdori ortiqchaligi mavjud deb faraz qilamiz.
Tabiiyki, Markaziy bank ortiqcha pul massasini kamaytirishga harakat qiladi. 
Buning   uchun,   o zida   mavjud   bo lgan   o zining   qimmatli   qog ozlarini   u   ochiq	
ʻ ʻ ʻ ʻ
bozorda aholi va banklarga taklif etadi, ular esa uni xarid qila boshlaydilar. Davlat
qimmatli qog ozlarini (sotish yoki xarid qilish yo li bilan) taklifi oshib borgan sari,	
ʻ ʻ
unga   bo lgan   baho   pasayadi,   o z   navbatida,   unga   bo lgan   foiz   (ya’ni,   qimmatli	
ʻ ʻ ʻ
qog ozlarni   sotib   olganlarga   foiz   shaklida   to lanadigan   haq)   oshadi,   bu   esa   unga	
ʻ ʻ
bo lgan talabni oshiradi. Banklar va aholi qimmatli qog ozlarni ko proq xarid qila
ʻ ʻ ʻ
boshlaydi, pirovard natijada banklarning zaxiralari qisqaradi, o z navbatida, bu hol	
ʻ
pul taklifining bank multiplikatoriga teng nisbatda qisqarishiga, shuningdek, bank
zaxirasi va pul taklifining ortishiga olib keladi. O zbekiston Respublikasi Markaziy	
ʻ
Banki   ham   pul   kredit   siyosatini   yuritishda   bu   vositaning   rolini   keskin   oshirishni
maqsad qilib olgan. 
12 Pul   -   kredit   siyosatini   amalga   oshirishning   muhim   vositalardan   biri   –   bu,
hisob   stavkasi   siyosatidir.   Hisob   stavkasi   yoki   qayta   moliyalash   stavkasi   deb
Markaziy   bank   tomonidan   tijorat   banklariga   beriladigan   ssudaning   foiz   stavkasi
tushuniladi.   Bu   ssudalarni   tijorat   banklari   ayrim   ko zda   tutilmagan   zaruratʻ
tug ilganda   va   moliyaviy   ahvoli   mustahkam   bo lgan   hollardagina   oladilar.   Hisob	
ʻ ʻ
stavkasining   pasayishi   bilan   tijorat   banklarida   Markaziy   bankdan   qo shimcha	
ʻ
zaxiralarni   olish   imkoniyatlari   kengayadi.   O z   navbatida,   bu   tijorat   banklarining	
ʻ
zaxiralardan   yangi   kreditlar   berish   bilan   pul   taklifini   ko paytiradi.   Yana   shunday	
ʻ
hollar   mavjudki,   Markaziy   bank   hisob   stavkasini   ko tara   borib,   tijorat   banklari	
ʻ
tomonidan   qo shimcha   zaxiralarni   olish   yo lidagi   to siqlarni   biroz   ko targanday	
ʻ ʻ ʻ ʻ
bo ladi va kreditlar berish bo yicha ularning faoliyatini pasaytiradi, shu yo l bilan	
ʻ ʻ ʻ
pul taklifini cheklaydi. Agar ushbu stavka past bo lsa, unda tijorat banklari ko proq	
ʻ ʻ
kredit   olishga   harakat   qiladilar.   Natijada   banklarning   ortiqcha   zaxiralari   ortib
boradi   va   muomaladagi   pul   massasi   miqdorining   oshib   borishiga   olib   keladi.
Agarda hisob stavkasi miqdori yuqori bo lsa, unda banklar kamroq kredit olishga,	
ʻ
olganlarini esa qaytarib berishga harakat qiladilar, pirovard natijada ortiqcha bank
zaxiralari qisqaradi, muomaladagi pul miqdori kamayadi. 
Pul-kredit   siyosati   asosida   iqtisodiyotga   pul-kredit   siyosatining   ta’sir   etishi
jarayonlarini   o rganuvchi   pul   nazariyasi   yotadi.   Ushbu   nazariyaga   ikki   xil	
ʻ
yondashuvchi   iqtisodchilar   o rtasida   ko p   yillardan   beri   tortishuvlar   bo lib	
ʻ ʻ ʻ
kelmoqda. Bularga neokeynschilar nazariyasi va zamonaviy pul miqdori nazariyasi
tarafdorlarini kiritamiz. Har ikki nazariya tarafdorlari ham pul taklifining nominal 
YaIM ga ta’sirini  inkor  etmaydilar, ammo bu ta’sirning ahamiyatiga har  xil  baho
beradilar. Keynschilar fikricha, monetar siyosat yuritishda foiz stavkasi darajasiga
asoslanishi, monetaristlar fikricha esa, pul taklifining darajasiga asoslanishi lozim.
Keynschilar   bozor   iqtisodiyotini   tartibga   solishda   davlat   aralashuvi   shart   deb
hisoblashadi, monetaristlar esa uni ortiqcha deb hisoblaydilar. 
Monetaristlar   pul   miqdorining   o zgarishi   bilan   YaIM   o zgarishi   o rtasida	
ʻ ʻ ʻ
yaqinroq   aloqa   mavjud;   ya’ni,   pul   miqdorining   o zgarishi   bevosita   YaIM	
ʻ
13 o zgarishiga   olib   keladi   deb   hisoblashadi.   Buni   ular   pulning   miqdoriy   nazariyasiʻ
tenglamasi bilan izohlaydilar. 
Ayni   paytda   monetaristlar   pulning   aylanish   tezligini   barqaror   deb
hisoblaydilar, keynschilar esa, aksincha, beqaror deydilar. 
Hozirda   mavjud   bo lgan   monetaristik   siyosatning   modellari   bu   ikki	
ʻ
yondashuvni   sintez   qilgan,   ya’ni,   bu   yondashuvlarning   ijobiy   jihatlarini   qo shib,	
ʻ
o zida   aks   ettiradi.   Pul   kredit   siyosatining   uzoq   muddatli   maqsadlariga   erishish	
ʻ
uchun monetaristik yondashuv ko proq ishlatiladi. Shu bilan birga qisqa muddatli	
ʻ
davrlarda esa davlat foiz stavkasiga ta’sir etish usulidan voz kechmaydi. 
Markaziy   Bank   bir   vaqtning   o zida   ham   pul   massasini,   ham   foiz   stavkasini
ʻ
o zgartirmasdan   ushlab   tura   olmaydi.   Pulga   talab   o sgan   holatlarda   maqsad   foiz	
ʻ ʻ
stavkasining   barqarorligini   ta’minlash   bo lsa   Markaziy   Bank   pul   taklifini	
ʻ
oshirishga majbur bo ladi. Bu tadbir yumshoq pul kredit siyosati deb yuritiladi. Pul	
ʻ
massasining   ko payib   ketishiga   yo l   qo ymaslik   uchun   pul   taklifini   cheklash	
ʻ ʻ ʻ
siyosatini  qo llash foiz stavkasining ko tarilishiga  olib keladi  va bu siyosat  qattiq	
ʻ ʻ
pul kredit siyosati deb yuritiladi. 
Agar   pulga   talab   inflyatsiya   ta sirida   ko paysa,   qattiq   pul   kredit   siyosatini	
ʼ ʻ
qo llash   maqsadga   muvofiq   bo ladi.   Mabodo   pulga   talab   ishlab   chiqarish   va	
ʻ ʻ
daromadlarning   o sishi   oqibatida   oshsa   yumshoq   pul   kredit   siyosatini   qo llash	
ʻ ʻ
o rinlidir. 	
ʻ
Pul   kredit   siyosatinig   ishlab   chiqarish   hajmiga   ta’siri   birinchi   paragrafda
ta’kidlanganidek   pul   taklifi   o zgarishining   foiz   stavkasi   darajasiga,   foiz   stavkasi	
ʻ
o zgarishida esa investitsiya xarajatlari hajmiga (bu bilan yalpi xarajatlar hajmiga	
ʻ
ham)  va yalpi xarajatlar  o zgarishining ishlab chiqarish ya’ni  yalpi  taklif hajmiga	
ʻ
ta’siri   ko rinishida   bosqichma-bosqich   ro y   beradi.   Foiz   stavkasining   pul   taklifi	
ʻ ʻ
o zgarishiga   tasirchanligi,   yoki   investitsiya   xarajatlarining   foiz   stavkasi	
ʻ
o zgarishiga   ta sirchanligi   past   bo lishi   pul   kredit   siyosatini   amalga   oshirishda
ʻ ʼ ʻ
muammolarni keltirib chiqaradi. 
Pul-kredit   siyosati   fiskal   va   savdo   siyosatlari   bilan   chambarchas   bog liq.	
ʻ
Agarda Markaziy bank qayd qilingan valyuta kursini saqlab turishni maqsad qilib
14 qo ysa mustaqil (ichki) pul siyosatini olib borish mumkin bo lmay qoladi. Chunkiʻ ʻ
almashinuv   kursini   ta’minlab   turish   uchun   valyuta   zaxiralarini   ko paytirib   yoki	
ʻ
kamaytirib turish iqtisodiyotda pul hajmiga bevosita ta’sir ko rsatadi. Pul-kredit va	
ʻ
fiskal   siyosatlarni   muvofiqlashtirish   bilan   bog liq   qiyinchiliklar   ham   mavjud.	
ʻ
Agarda   hukumat   iqtisodiyotni   davlat   xarajatlarini   oshirish   orqali
qo llabquvvatlashni   amalga   oshirmoqchi   bo lsa,   uning   muvaffaqiyatli   amalga	
ʻ ʻ
oshishi   ko proq   pul-kredit   siyosatining   xarakteriga   bog liq.   Chunki,   bu	
ʻ ʻ
mo ljallanayotgan xarajatlar qimmatli qog ozlar (ya’ni, obligatsiyalar)ni chiqarish	
ʻ ʻ
evaziga   amalga   oshsa,   pulga   bo lgan   talab   oshadi   va   natijada   esa   foiz   stavkalari	
ʻ
ko tariladi.   Bu   esa   investitsiya   xarajatlarining   kamayishiga   olib   keladi.   Yoki	
ʻ
Markaziy   bank   hukumatning   yuqoridagi   siyosatini   qo llab-quvvatlash   uchun   pul	
ʻ
taklifini ma’lum miqdorda ko paytirsa, pul qadrsizlanishi mumkin. 	
ʻ
Umuman,   barqaror   pul-kredit   siyosati   hukumat   tomonidan   olib   boriladigan
fiskal siyosatga hamma vaqt ham mos kelavermaydi. 
15 II bob. O’zbekiston Respublikasi Markaziy bankining pul-kredit
siyosati tahlili
2.1 O’zbekiston Respublikasi Markaziy bankining pul-kredit
siyosati
Sh.Z.   Abdullayevaning   “Bank   ishi”   darsligida   Markaziy   bankning   pul-
kredit siyosati va vositalari to’g’risida quyidagi ma’lumotlar berilgan:
O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki   pul-kredit   siyosatining   asosiy
yo’nalishlarini bir yilga ishlab chiqadi. Bu dastur iqtisodiy vaziyatni tahlil qilish va
oldindan   aytishni,   pul   miqdorining   yillik   o’sishi   sur’atlarining   maqsadli
ko’rsatkichlarini,   kredit,   foiz   va   valyuta   siyoatini   amalga   oshirish   yo’nalishlarini
o’z   ichiga   oladi.   Umumiy   iqtisodiy   tahlilning   zarurligiga   sabab   shuki,   pul-kredit
siyosatni   ishlab   chiqish   va   amalga   oshirish   barcha   muhim   makroiqtisodiy
ko’rsatkichlar,   pulning   qadrsizlanishi,   milliy   ishlab   chiqarishning   umumiy   hajmi
va   mehnat   resurslarining   bandligi,   to’lov   balansi   bilan   chambarchas   bog’langan.
Pul muomalasini boshqarib fiskal vositalarini quyidagi rasmdan ko’rish mumkin.
2.1-rasm. Pul-kredit siyosati vositalar 2
.
Undan   tashqari,   Markaziy   bank   foiz   (diskont)   siyosatini,   targetlash   va   boshqa
usullardan foydalanib pul massasini boshqarib borishi mumkin. 
Muomaladagi  pul  massasining  hajmini, banklarning likvidligini  muvofiqlashtirish
va   inflyatsiya   sur’atlarini   tushirish   maqsadida   Markaziy   bank   tijorat   banklari
2
  Bank   ishi:   Darslik   /   Sh.   Z.   Abdullayeva;   O'zbekiston   Respublikasi   Oliy   va   o'rta   maxsus   ta‘lim
vazirligi. – T.: «Iqtisod-Moliya», 2017.
16 uchun   majburiy   zaxiralar   me’yorini   o’rnatib   berish   siyosatini   amalga   oshiradi.
Minimal   zaxiralar   tijorat   banklari   resurslarining   Markaziy   bankda   majburiy
saqlanishi   zarur   bo’lgan   qismidir.   Majburiy   zaxira   miqdori   tijorat   bankining
yig’ilgan   resurslariga  nisbatan   foizda   belgilanadi.   Bu  zaxira   bevosita   banklarning
kreditlash   imkoniyatini   chegaralasa-da,   ularning   minimal   likvidligini   ta’minlash
omili   bo’lishi   mumkin.   Majburiy   zaxira   me’yori   hozirgi   kunda   resurslarning
tashkil topish manbayiga qarab 10,5 foizdan 15 foizgachani tashkil etadi. Markaziy
bank   tomonidan   zaxira   miqdori   ba’zi   bir   omillarni   hisobga   olgan   holda
o’zgartirilishi   mumkin,   u   omonatlarning   hajmi,   turi,   muddatiga,   banklarning
boshqa majburiyatlariga bog’liq bo’ladi.
Banklar  Markaziy bankda majburiy zaxiralarni deponentlash  tartibiga rioya
qilinishi   uchun   javobgardir.   Markaziy   bank   o’zi   belgilagan   eng   kam   miqdorda
rezervlar   saqlash   to’g’risida   banklarga   ko’rsatma   beradi.   Markaziy   bankda
depozitga   o’tkaziladigan   majburiy   rezervlarning   eng   kam   miqdori   Markaziy
bankning   pul-kredit   hujjatlari   bilan   belgilanib,   u   omonatlarning   hajmi,   turi,
muddatiga,   banklarning   boshqa   majburiyatlariga   bog’liq   bo’ladi.   Majburiy
rezervlarning   miqdorlari   jalb   etilgan   mablag’lar   va   omonatlarning   har   bir   toifasi
bo’yicha   barcha   banklar   uchun   bir   xildir.   Majburiy   rezervlar   Markaziy   bankda
naqd   pul   yoki   omonatlar   ko’rinishida,   Markaziy   bank   belgilaydigan   tartibda
depozitga o’tkaziladi.
Majburiy   rezerv   talablarining   normativlari   yoki   tarkibi   belgilangani   yoki
o’zgartirilgani   to’g’risidagi   ko’rsatmalarda   kamida   bir   oylik   muddat   ko’rsatiladi,
rezervlarning   tarkibi   yoki   miqdoriga   doir   yangi   normativlarni   banklar   ana   shu
muddatgacha   bajarishlari   shart.   Markaziy   bank   majburiy   zaxiralar   bo’yicha
foizlarni   to’lash   to’g’risida   qaror   qabul   qiladi.   Zaxira   talablarini   hisob-kitob
qilishda chet el  valyutasidagi mablag ’ lar, jismoniy shaxslar depozitlari, pul-kredit
va jamg ’ arma sertifikatlari, ipoteka obligatsiyalari chiqarish yo ’ li bilan jalb etilgan
mablag ’ lar   hisobga   olinmaydi.   Majburiy   zaxiralarni   deponentlash   bank   vakillik
hisob   varag ’ idan   pul   mablag ’ larini   o ’ tkazish   yo ’ li   bilan   amalga   oshiriladi.
Majburiy   zaxiralarni   turli   foyda   keltiruvchi   aktivlar   bilan   qoplashga   ruxsat
17 etilmaydi.   Bank   majburiy   zaxira   talablarining   eng   kam   miqdorini   saqlab   turish
to ’ g ’ risidagi   28-modda   qoidalarini   bajarmagan   taqdirda   Markaziy   bank   qat’iy
tartibda   bu   bankdan   yetishmayotgan   mablag’   summasini,   shuningdek,   qayta
moliyaviy   ta’minlashning   ikki   barobar   foizidan   oshmaydigan   miqdorda   jarima
undirib oladi. Markaziy bankning hisob (diskont) siyosatining mohiyati shundaki,
u   tijorat   banklaridan   veksellarni   sotib   oladi.   Markaziy   bank   qiymati   to’lanishini
banklar   kafolatlagan   qisqa   muddatli   xazina   veksellari,   shuningdek,   tijorat
veksellari   hisobini   yuritishi   mumkin.   Hisob   operatsiyalarini   o’tkazish   shartlarini,
shu jumladan hisob stavkasi miqdorlarini Markaziy bank belgilaydi.
Markaziy   bankning   hisob   stavkasi   tijorat   banklari   o’rnatadigan   hisob
stavkasining   eng   past   chegarasi   hisoblanadi.   Odatda,   tijorat   banklarining   hisob
stavkasi  Markaziy bankning hisob stavkasidan yuqori bo’ladi. Markaziy bank o’z
operatsiyalari bo’yicha foiz stavkalarini mustaqil belgilaydi.
Markaziy   bankning   tijorat   banklarini   qayta   moliyalashtirish   siyosati
to’g’ridan-to’g’ri   kreditlash,   veksellarni   hisobga   olish,   qimmatli   qog’ozlarni
garovga   olgan   holda   kreditlar   berish   va   kredit   auksionlarini   o’tkazish   yo’li   bilan
amalga   oshiriladi.   Bundan   kelib   chiqqan   holda   Markaziy   bankning   qayta
moliyalashtirish operatsiyasi quyidagi usullarda olib borilishi mumkin:
-   tijorat   banklarining   ixtiyoridagi   veksellarni   hisobga   olish   yo’li   bilan
kreditlash;
- tijorat banklari ixtiyoridagi qimmatli qog’ozlarni garovga olish yo’li bilan
kreditlar berish. Bunday kreditlar pul-kredit kreditlar deyiladi;
- to’g’ridan-to’g’ri kredit berish usuli.
Kredit tashkilotlari faoliyatida moliyaviy qiyinchiliklar bo’lgan hollarda ular
Markaziy bankka kredit olish uchun murojaat qilishi va Markaziy bank kreditidan
foydalanishi   mumkin.   Qayta   moliyalashtirishning   asosiy   maqsadi,   pul   muomalasi
va kredit munosabatlarining holatiga ta’sir ko’rsatishdan iborat 3
.
3
  Bank   ishi:   Darslik   /   Sh.   Z.   Abdullayeva;   O'zbekiston   Respublikasi   Oliy   va   o'rta   maxsus   ta‘lim
vazirligi. – T.: «Iqtisod-Moliya», 2017.
18 Professor T. T. Jurayevning «Iqtisodiyot nazariyasi» darsligida esa Markaziy
bankning pul-kredit siyosati haqida quyidagi ma’lumotlar berilgan:
Markaziy   bank   davlat   pul-krediti   siyosatini   amalga   oshiradi.   Bunda   u:   pul
muomalasini   tartibga   pul-kredit   va   kredit   hajmi,   foiz   stavkalari   darajasini
belgilaydi.
Markaziy   bankning   pul-kredit   siyosatini   amalga   oshirishda   quyidagi
usullardan foydalaniladi.
•  Ochiq bozordagi operatsiyalar;
•  Zaxira (ehtiyot) me’yorini o’zgartirish;
•  Hisob stavkalarini o zgartirish.ʻ
Ularning   har   birining   o zgarishi   pul   massasining   o zgarishiga   olib   keladi,	
ʻ ʻ
ya’ni mazkur usullar pul taklifi ustidan nazoratning eng moslashuvchan vositasidir.
Agar   Markaziy   bankka   muomaladagi   pul   massasini   ko’paytirishi   zarur   bo’lsa,   u
qimmatli   qog’ozlar   bozorida   davlatning   qisqa   muddatli   obligatsiyalarini   sotib
olishni   boshlaydi.   Ma’lum   vaqt   o’tgach,   obligatsiyalar   sotishdan   olingan   pullar
tijorat banklariga cheklar yoki depozitlar shaklida kelib tushadi. Bu mablag’lardan
bir qismi ehtiyotga qo’yilib, qolganlari bank krediti sifatida ishlatiladi.
Agar   Markaziy   bank   inflatsiya   sharoitida   pul   massasini   ko’paytirishning
oldini   olishga   harakat   qilsa,   u   davlat   qarz   majburiyatlarini   sotishni   boshlaydi.
Tijorat banklari o zlariga foydali tarzda davlatning qisqa muddatli obligatsiyalarini	
ʻ
sotib oladi va ma’lum vaqt o’tgach, to lov uchun taqdim etadi.	
ʻ
Ehtiyot   normalari   pasayganda   banklarning   ssuda   berish   mumkin   bo lgan	
ʻ
ortiqcha   mablag’lari   ko’payadi.   Aksincha   bu   norma   yuqori   bo’lsa,   muomaladagi
pul taklifi kamayishiga ta’sir ko rsatadi.	
ʻ
Hisob   stavkasi   orqali   Markaziy   bank   kredit   resurslari   hajmiga   ta’sir
ko’rsatadi.   Hisob   stavkasi   kamayishi   bilan   tijorat   banklari   tomonidan   Markaziy
bank kreditga talab o sadi, aks holda talab kamayadi. Hisob stavkasini pasaytirish	
ʻ
bilan   iqtisodiy   faollik   kuchayadi.   Sababi   pul   taklifi   o’sib,   qarz   olish   imkoniyati
ortadi.
19 Markaziy   bank   iqtisodiy   vaziyatga   qarab   «arzon»   yoki   «qimmat»   pul   kredit
siyosatini yuritadi.
Agar iqtisodiyotda foydalanilmayotgan ishlab chiqarish quvvatlari, ishsizlik
mavjud   bo lsa,   Markaziy   bank   «arzon»   pul   siyosatini   yuritadi   va   kredit   olishniʻ
osonlashtiradi.
Buning   uchun   davlat   ochiq   bozorda   davlat   qimmatli   qog’ozlarni   banklar   va
aholidan sotib oladi, ehtiyot normasini kamaytiradi va hisob stavkasini pasaytiradi.
Natijada pul taklifi ko’payadi, foiz stavkasi pasayadi. Bu investitsiyalarning o’sishi
va   iqtisodiy   faollikning   kuchayishiga   olib   keladi.   Agarda   mamlakatda   inflatsiya
yuz   berayotgan   bo’lsa,   «qimmat»   pul   siyosati   yuritilishiga   to’g’ri   keladi.   Bu
siyosat   kreditni   «qimmat»   qilib,   uni   olishni   qiyinlashtiradi.   Markaziy   bank   pul
taklifini   qisqartirish   uchun   ochiq   bozorda   qimmatli   qog’ozlarini   sotadi,   ehtiyot
normasini oshiradi va hisob stavkasini ko’taradi.
Pul   taklifi   qisqarishi   natijasida   foiz   stavkasi   ko’tariladi.   Bu   o’z   navbatida
investitsiyalarning qisqarishiga, inflatsiyani cheklashga olib keladi. Shunday qilib,
Markaziy   bank   mamlakat   kredit-moliya   tizimi   orqali   butun   iqtisodiyotga   o’z
ta’sirini ko’rsatadi.
Hozirgi  davrda O zbekistonda Markaziy bankning «…pul-  kredit siyosatini	
ʻ
yanada   takomillashtirish,   milliy   valutaning   va   ichki   bozordagi   narxlarning
barqarorligini   ta’minlash;   erkin   konvertatsiyani   ta’minlovchi   valutaga   oid
munosabatlarni   tartibga   solish,   milliy   valuta   kursini   shakllantirishda   zamonaviy
bozor mexanizmlarini joriy etish» ga qaratiladi.
Tashqi   iqtisodiy   faoliyat   Milliy   banki   birinchidan   eksport   tovarlari   ishlab
chiqarishni tashkil etish va rivojlantirish uchun chet el valutasida kreditlar beradi.
Davlat   zayomlari   va   kreditlaridan   samarali   foydalanishga   qaratilgan   xizmatlar
ko rsatadi.   Ikkinchidan,   xalqaro   valuta-kredit   bozorlari   operatsiyalarida   ishtirok	
ʻ
etadi. Uchinchidan, hukumatlararo bitimlarning to’lov shartlarini  ishlab chiqishda
qatnashadi va boshqa shu kabi vazifalarni bajaradi 4
.
4
 Jo’rayev T.T. Iqtisodiyot nazariyasi. -T.: “Fan va texnologyalar”, 2018, 512 bet
20 2.2. Pul-kredit sharoitlari va inflyatsiya
2023-yil   IV   choragida   davomida   nisbatan   qat iy   pul-kredit   sharoitlariʼ
saqlanib qolindi  va iscal  omillar  mo tadillashuvi  kuzatildi. Natijada, inflyatsiyaga	
ʻ
ta’sir   etuvchi   omillar   ta siri   kamayib,   bazaviy   inflyatsiya   pasayishi   davom   etdi.	
ʼ
Biroq,   tartibga   solinadigan   narxlar   oshishi   va   meva-sabzavotlar   narxlarining
mavsumiy   o zgarishi   hisobiga   yillik   umumiy   inflyatsiya   darajasida   sezilarli	
ʻ
o zgarish kuzatilmadi. 	
ʻ
2023-yil   dekabr   oyida   yillik   umumiy   inflyatsiya   darajasi   8,8   foizga   teng
bo lib, yil boshiga nisbatan 3,5 foiz bandga pasaydi (2.2.1-rasm). 
ʻ
Bunda,   nooziq-ovqat   tovarlari   narxlari   barqarorlashishi   keng   qamrovli
xususiyatni   kasb   etishda   davom   etib,   umumiy   inflyatsiyaga   pasaytiruvchi   ta sir	
ʼ
ko rsatdi   (2.2.2-rasm).   Oziq-ovqat   narxlari   inflyatsiyasida   pasayish   tendensiyasi	
ʻ
davom   etishiga   qaramasdan   umumiy   inflyatsiyadan   yuqoriligicha   qolayotganligi
xizmatlar inflyatsiyasi tezlashishi va o suvchi trendi bilan izohlanadi.	
ʻ
  Oziq-ovqat   tovarlari   va   xizmatlar   guruhlari   tarkibiga   kiruvchi   narxlarning
o zgarishi   darajasi   tarqoq   holatda   shakllanmoqda   (2.2.2-rasm).   Bu   o z   navbatida,	
ʻ ʻ
iqtisodiyotda iste mol talabni rag batlantirayotgan omillarning ta siri yuqoriligi va	
ʼ ʻ ʼ
xizmatlar narxlariga oshiruvchi bosimlar saqlanib qolayotganligini ko rsatadi.	
ʻ
21 Ushbu davrda inflyatsion jarayonlar, ayrim tartibga solinadigan narxlarning
to g rilanishi,   mavsumiy   omillar,   byudjet   xarajatlarining   o zgarishi,   ish   haqiʻ ʻ ʻ
miqdorining oshirilishi va chakana kreditlarning yuqori o sishi ta sirida shakllandi.	
ʻ ʼ
Umuman   olganda,   iqtisodiyotda   inflyatsion   jarayonlarni   yuzaga   kelishi   va
saqlanib qolayotganligi, yuqori talab sharoitlariga ayrim taklif komponentlarining
to liq moslasha olmayotganligi bilan izohlanadi.	
ʻ
Xususan,   2023-yilda   iste mol   tovarlarini   ishlab   chiqarish   va   xizmat	
ʼ
ko rsatish   hajmi   o sish   sur atlarida   2022-yilgi   ko rsatkichlarga   nisbatan	
ʻ ʻ ʼ ʻ
sekinlashish kuzatildi. Ushbu nomutanosiblikning joriy yilda ham saqlanib qolishi
narxlarga oshiruvchi ta sir ko rsatishi bo yicha xavotirlar mavjud.	
ʼ ʻ ʻ
  2023-yil   davomida   jahon   bozorlarida   oziq-ovqat   tovarlari   narxlarining
pasayib borishi ichki narxlarga muvozanatlashtiruvchi ta sir ko rsatgan bo lsa, ish	
ʼ ʻ ʻ
haqi   va   nafaqalarning   oshirilishi   hamda   xorijdan   pul   o tkazmalari   kelishi	
ʻ
barqarorligining   aholi   daromadlariga   ijobiy   ta siri   yalpi   talab   o sishini	
ʼ ʻ
rag batlantirishda   davom   etdi.   Shuningdek,   jismoniy   shaxslarga   ajratilgan   kredit	
ʻ
qo yilmalarining   yuqori   o sishi   iste mol   talabini   qo llab-quvvatlovchi
ʻ ʻ ʼ ʻ
drayverlardan bo lmoqda. 	
ʻ
Ushbu   davrda   iqtisodiyotda   monetar   omillar   ta siri   kamayishi   natijasida	
ʼ
bazaviy inflyatsiya ko rsatkichi pasayishda davom etdi va yil yakunida 8,5 foizga	
ʻ
22 teng  bo ldi   (yil   boshiga   nisbatan   5,3   foiz   bandga   kamaygan)   (2.2.4-rasm).   Biroq,ʻ
tartibga   solinadigan   narxlarning   bosqichma-bosqich   oshirilishi   va   ikkilamchi
ta sirlari   natijasida   joriy   yilda   bazaviy   inflyatsiyaning   barqaror   pasayuvchi	
ʼ
tendensiyasi kuzatilmasligi mumkin. 
Bazaviy   inflyatsiya   darajasi   pasayayotgan   vaqtda   umumiy   inflyatsiya
ko rsatkichining o zgarishsiz qolishi  ushbu davrda tartibga solinadigan narxlar  va
ʻ ʻ
meva-sabzavotlar inflyatsiyasining oshishi bilan izohlanadi. 
Xususan,   tadbirkorlik   subyektlari   uchun   energiya   resurslari   narxi
oshirilishining birlamchi  ta sirlari  iste mol  narxlarida nisbatan  sekinroq aks  etgan	
ʼ ʼ
bo lsa-da, kelgusi oylarda ikkilamchi ta sirining narxlarga bosimi saqlanib qoladi.	
ʻ ʼ
Umuman   olganda,   2023-yil   IV   chorak   davomida   tartibga   solinadigan
xizmatlar,   energiya   resurslari   narxlarining   qimmatlashishi   inflyatsiya   o sishining	
ʻ
asosiy   omillaridan   bo ldi.   Xizmatlar   inflyatsiyasi   oshishini   oldingi   choraklarda	
ʻ
oziq-ovqat  tovarlari narxida kuzatilgan yuqori o sish sur atining “o tuvchi ta siri”	
ʻ ʼ ʻ ʼ
bilan ham izohlash mumkin. 
Iqtisodiyotda   inflyatsion   jarayonlarning   sekinlashib   borishiga   qaramasdan,
ushbu   tendensiya   davomiyligi   bo yicha   noaniqliklar   va   mavjud   xatarlar   saqlanib	
ʻ
qolgan. Ushbu  holatda  iqtisodiyotda  nisbatan  qat iy pulkredit  sharoitlarini  davom	
ʼ
23 ettirish   maqsadida   Markaziy   bankning   asosiy   stavkasi   chorak   davomida
o zgartirilmadi. ʻ
Natijada, kelgusi davr uchun (6 oydan keyingi) inflyatsiya prognozi asosida
hisoblaganda,   Markaziy   bank   asosiy   stavkasining   real   darajasi   dekabr   oyida   4,5
foizni tashkil etib, nisbatan qat iy pul-kredit sharoitlarini ta minlashga xizmat qildi	
ʼ ʼ
(2.2.5-rasm). 
Bank tizimi umumiy likvidligining yil boshidan pasayib borishi hisobiga pul
bozorining  UZONIA  stavkasining   asosiy   stavkadan   manfiy  tafovuti   yopilib  bordi
va so nggi chorakda asosiy iscal darajasida shakllandi (6-rasm). Bu esa, pul-kredit	
ʻ
siyosati   bo yicha   qarorlarning   pul   bozoriga   samarali   transmissiyasining	
ʻ
ta minlanishiga xizmat qiladi.	
ʼ
Banklararo   pul   bozoridagi   foiz   stavkalarining   nisbatan   qat iy   darajada	
ʼ
shakllanishiga   qaramasdan,   ushbu   sharoitlarning   depozit   va   kreditlar   bozorlariga
transmissiyasi   nisbatan   pastroq   bo ldi.   Bunda,   milliy   valyutadagi   muddatli	
ʻ
depozitlar   bo yicha   foiz   stavkalarining   o suvchi   dinamikasi   chakana   kreditlar	
ʻ ʻ
segmentidagi yuqori talab bilan ifodalanadi. 
Bu o z navbatida, ushbu kreditlar bo yicha foiz stavkalarining shakllanishiga	
ʻ ʻ
oshiruvchi   ta sir   ko rsatdi.   Xususan,   milliy   valyutadagi   aholi   kreditlari   bo yicha	
ʼ ʻ ʻ
24 o rtacha   tortilgan   foiz   stavkalari   dekabrda   25,2   foizgacha,   yuridik   shaxslarʻ
kreditlari bo yicha 23,1 foizgacha ko tarildi (2.2.7-rasm). 	
ʻ ʻ
O tgan   2023-yilda   iqtisodiyotga   kredit   qo yilmalari   qoldig i   23,3   foizga	
ʻ ʻ ʻ
ko paygan   bo lsa,   shundan,   aholiga   ajratilgan   kreditlar   hajmi   47   foizga   oshib	
ʻ ʻ
asosiy drayverlardan bo ldi (2.2.8-rasm). 	
ʻ
Aholi   kreditlaring   o sishi,   asosan,   aholining   ipoteka,   mikroqarz   va	
ʻ
avtokreditlarga bo lgan yuqori talabi bilan izohlanadi. Xususan, 2023-yilda aholiga	
ʻ
ajratilgan   jami   100   trln.   So mlik   kreditlarning   36,5   foizini   avtokreditlar,   28,4	
ʻ
foizini mikroqarzlar va 16,8 foizini ipoteka kreditlari tashkil etdi. 
Kreditlarga   bo lgan   talabning   yuqori   shakllanishi   va   tashqi   moliyaviy	
ʻ
sharoitlarning   qat iyligi   fonida   ichki   moliyaviy   resurslarga   bo lgan   talabning	
ʼ ʻ
ortishi muddatli depozitlar foizining o sishiga sabab bo ldi.	
ʻ ʻ
Xususan,  jismoniy shaxslar  muddatli depozitlari bo yicha o rtacha tortilgan	
ʻ ʻ
nominal   foiz   stavkasi   dekabr   oyida   21,5   foizni   tashkil   etgan   bo lsa,   aholining	
ʻ
inflyatsion kutilmalarini inobatga olgan holda hisoblangan real foiz stavkasi 7 foiz
doirasida shakllandi (2.2.9-rasm). 
Muddatli   depozitlar   bo yicha   shakllangan   yuqori   nominal   va   real   foiz	
ʻ
stavkalari depozitlar hajmining yuqori o sishiga xizmat qildi. Xususan, 2023-yilda	
ʻ
aholi muddatli depozitlari 43,7 foizga, shu jumladan, milliy valyutadagi qismi 1,5
barobarga o sdi (2.2.10-rasm).	
ʻ
25 2024-yilda   inflyatsiyaning   nisbatan   barqaror   shakllanishi   kutilayotgan
bo lib,   tashqi   inflyatsion   bosimlar,   tartibga   solinadigan   narxlarning   ehtimoliyʻ
oshirilishi,   soliq   va   boj   to lovlaridagi   o zgarishlar   asosiy   omillardan   bo lishi	
ʻ ʻ ʻ
mumkin.   Bunday   vaziyatda,   Markaziy   bank   inflyatsiyani   2025-yilda   5   foizlik
target   darajasigacha   pasaytirish   maqsadida   joriy   nisbatan   qat iy   pul-kredit	
ʼ
sharoitlarini saqlab qoladi.
Natijada,   ijobiy   real   foiz   stavkalari   depozitlarda   yuqori   o sish   sur atlarini	
ʻ ʼ
ta minlasa,   chakana   kreditlar   bo yicha   yuqori   talabning   saqlanib   qolishi   hisobiga	
ʼ ʻ
kreditlar o sishining yillik 18-20 foiz atrofida bo lishi kutilmoqda	
ʻ ʻ
26 2.3 O’zbekistonda pul-kredit siyosatini takomillashtirish
yo’llari
Bugungi   kunda   pul-kredit   siyosatini   amalga   oshirishda   asosiy   e tibor   –ʼ
iqtisodiyotda narxlar barqarorligini ta minlash va inflyatsiya darajasining 5 foizlik	
ʼ
o rta muddatli targetiga erishishga qaratilmoqda. 	
ʼ
Markaziy   bank   boshqaruvi   2024   yil   25   yanvardagi   yig ilishida	
ʼ
iqtisodiyotdagi   yuqori   talab   dinamikasi   ta sirida   shakllanayotgan   kutilmalarni	
ʼ
inobatga   olib   asosiy   stavkani   yillik   14   foiz   darajasida   o zgarishsiz   qoldirdi.	
ʼ
Prognozlarga ko ra, inflyatsiya yil yakunida 8-9 foizni tashkil etishi kutilmoqda.	
ʼ 5
 
Shakllantirilayotgan   pul-kredit   sharoitlari   inflyatsiyani   5   foizlik   target
darajasigacha barqaror pasayish traektoriyasini ta minlashga qaratilgan. 	
ʼ
Umumiy inflyatsiya so nggi oylarda 8,8 foiz darajasida saqlanib qoldi. 	
ʼ
Iste mol   savatidagi   tovarlar   guruhida   inflyatsiyaning   pasayishiga   qaramasdan,	
ʼ
xizmatlar   inflyatsiyasi   oxirgi   chorakda   biroz   tezlashdi.   Bu   esa,   kelgusida   talab
5
  https://nrm.uz/contentf?doc=366941_ozbekiston_respublikasi_markaziy_banki_qayta_moliyalash_stavk
asi&products=1_vse_zakonodatelstvo_uzbekistana    
27 tomonidan   umumiy   inflyatsiyaga   oshiruvchi   bosimlarning   kuchayishi   ehtimoli
mavjudligini ko rsatadi. ʼ
Iqtisodiyotda   inflyatsion   jarayonlarning   yuzaga   kelishi   va   saqlanib
qolayotganligi   yuqori   talab   sharoitlariga   ayrim   taklif   komponentlarining   to liq	
ʼ
moslasha olmayotganligi bilan izohlanadi. 
Bundan tashqari, so nggi so rovlar natijalariga ko ra, sezilgan inflyatsiya va	
ʼ ʼ ʼ
inflyatsion kutilmalar yuqori darajalarda saqlanib qolmoqda. 
2023   yilda   iqtisodiy   o sishning   6   foizgacha   tezlashishiga   asosiy   kapitalga	
ʼ
investitsiyalar   hajmining   yuqori   sur atda   o sishi   muhim   ahamiyat   kasb   etdi.	
ʼ ʼ
Iqtisodiyotga   ajratilgan   kreditlarning   ijobiy   dinamikasi,   kredit
rag batlantirishlarning   yuqori   bo lganligi   va   pul   o tkazmalari   iqtisodiy   o sish	
ʼ ʼ ʼ ʼ
sur atlarini qo llab-quvvatlovchi omillardan bo ldi. 
ʼ ʼ ʼ
Jahon   iqtisodiyotidagi   qat iy   moliyaviy   sharoitlar,   mehnat   bozorlarining	
ʼ
muvozanatlashishi   va   xomashyo   tovarlari   narxlarining   pasayuvchi   dinamikasi
ta sirida   global   inflyatsiyaning   joriy   yilda   ham   sekinlashishda   davom   etishi	
ʼ
kutilmoqda. 
Savdo hamkorlardagi joriy iqtisodiy tendentsiyalar va kutilmalarni inobatga
olib,   kelgusi   oylarda   so mning   real   almashuv   kursiga   nisbatan   yuqori   bosimlar	
ʼ
kuzatilmasligi taxmin qilinmoqda. 
Bank   tizimida   likvidlikdagi   tarkibiy   profitsitning   qisqarib   borishi   bilan   bir
qatorda,   pul   bozorida   operatsiyalarning   faollashuvi   kuzatilmoqda.   Pul   bozoridagi
qisqa   muddatli   foiz   stavkalarining   joriy   yil   davomida   ham   operatsiyalarni   faol
qo llagan holda foiz koridori doirasida shakllanishi uchun sharoit yaratib boriladi. 	
ʼ
Milliy   valyutadagi   depozitlar   bo yicha   yuqori   ijobiy   real   foiz   stavkalari	
ʼ
sharoitida   bank   depozitlari   hajmining   o suvchi   dinamikasi   saqlanib   qolishi	
ʼ
kutilmoqda. 
Joriy yilda makroiqtisodiy rivojlanishning qanday stsenariy shartlari asosida
kechishi   tashqi   iqtisodiy   omillar   bilan   birga   makroiqtisodiy   barqarorlikni
ta minlashning   ichki   omillari,   ya ni   tarkibiy   islohotlar   sur atlari,   intizom   va   pul-	
ʼ ʼ ʼ
kredit siyosati ta sirchanligiga bog liq bo ladi. 	
ʼ ʼ ʼ
28 А yni paytda, ayrim tartibga solinadigan narxlarda kutilayotgan o zgarishlar,ʼ
aktsiz   va   qo shilgan   qiymat   solig i   bo yicha   kiritilgan   so nggi   o zgartirishlar	
ʼ ʼ ʼ ʼ ʼ
hisobiga   oylarda   ichki   narxlarga   bir   martalik   ta sir   ehtimollarini   pasaytirish	
ʼ
choralari ko rilmoqda. 	
ʼ
А sosiy   tashqi   xatarlar,   global   fragmentatsiyaning   kuchayishi   va   yuqori
global   inflyatsion   jarayonlarning   uzoqroq   muddat   saqlanib   qolishi   bilan   bog liq	
ʼ
bo ladi. 	
ʼ
Yalpi   ichki   mahsulotning   real   o sishi   5,5-6   foiz   atrofida   bo lishi   prognoz	
ʼ ʼ
qilinmoqda.   Iqtisodiy   o sishning   asosiy   omillari   bir   tomondan,   iste mol   talabi	
ʼ ʼ
bo lsa, ikkinchi tomondan, tarkibiy islohotlar ta sirida to g ridan-to g ri xorijiy va	
ʼ ʼ ʼ ʼ ʼ ʼ
mahalliy investitsiyalar hajmining oshishi bo ladi. 	
ʼ
Markaziy   bank   asosiy   Stavka   bo yicha   kelgusi   qarorlarini   umumiy
ʼ
inflyatsiyaning   yangilangan   prognozlaridan   kelib   chiqib   qabul   qiladi   va
inflyatsiyaning   5   foizlik   target   ko rsatkichiga   erishish   uchun   zarur   pul-kredit	
ʼ
sharoitlarini ta minlab boradi. 	
ʼ
2017 yilda boshlangan iqtisodiyotni liberallashtirish va bozor mexanizmlari
rolini   oshirishga   qaratilgan   iqtisodiy   islohotlarning   yangi   bosqichi   o’rta   muddatli
istiqbolda   bank   tizimi   va   pul-kredit   siyosatini   rivojlantirishning   ustuvor
yo’nalishlarini belgilab berdi. 
Ushbu   yo’nalishdagi   muhim   qarorlardan   biri   milliy   valyuta   almashuv
kursining   bozor   mexanizmlari   asosida   shakllanish   tamoyillarini   joriy   etish   orqali
ichki   valyuta   bozorini   bosqichma-bosqich   liberallashtirilishi   bilan   bog’liq   amaliy
qadamlar bo’ldi. 
Valyuta   kursi   shakllanishida   tamomila   yangi   yondashuvdan   foydalanilishi,
o’z   navbatida,   Markaziy   bankning   asosiy   e’tiborini   ichki   bozordagi   narxlar
barqarorligiga qaratish asnosida pul-kredit siyosatini takomillashtirish imkoniyatini
beradi. 
Ayni   vaqtda   valyuta   bozorini   liberallashtirish   borasidagi   islohotlarning
muvafaqqiyatli   amalga   oshirilishi   ko’p   jihatdan   pul-kredit   siyosatini
29 takomillashtirish,   tijorat   banklari   faoliyatini   mustahkamlash   hamda   bank   tizimini
rivojlantirish choralari samaradorligi bilan chambarchas bog’liq. 
Shundan kelib chiqib, O’zbekiston Respublikasi  Prezidentining “Valyuta bozorini
liberallashtirish bo’yicha birinchi navbatdagi chora-tadbirlar 
to’g’risida”gi 6
  Farmoni   e’lon   qilinishidan   ko’p   o’tmay   O’zbekiston   Respublikasi
Prezidentining   “Pul-kredit   siyosatini   yanada   rivojlantirish   chora-tadbirlari
to’g’risida”gi 7
  Qarori   qabul   qilindi   va   Pul-kredit   siyosatini   2017-2021   yillarda
rivojlantirish va inflyatsion targetlash rejimiga bosqichma-bosqich o’tish bo’yicha
chora-tadbirlar Kompleksi tasdiqlandi. 
Bu   boradagi   fiskal   muhim   qadamlardan   biri   O’zbekiston   Respublikasi
Prezidentining   2018   yil   9   yanvardagi   “O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki
faoliyatini   tubdan   takomillashtirish   to’g’risida”gi   Farmonining   qabul   qilinishi
bo’ldi. 
Mazkur   farmonda   narxlar   barqarorligini   ta’minlash   vazifasi   Markaziy
bankning bosh maqsadi etib belgilanib, Markaziy bankning mustaqilligi va 
institutsional rivojlanishini ta’minlash bo’yicha tegishli choralar nazarda tutilgan. 
Qayd   etish   lozimki,   iqtisodiy   siyosatni   amalga   oshirish   yondashuvlarining   qayta
ko’rib chiqilishi  davrida shakllanayotgan yangi voqeliklarda pul-kredit sohasidagi
o’zgarishlarning aholi va tadbirkorlik sub’ektlari tomonidan to’g’ri qabul qilinishi
va qo’llab-quvvatlanishi muhim ahamiyat kasb etadi. 
O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy   bankining   o’rta   muddatli   istiqbolda
pulkredit   siyosatini   rivojlantirish   va   amalga   oshirish   Konsepsiyasi
kommunikatsiyalar kanalining jamoatchilik fikrini shakllantirish hamda inflyatsion
targetlash rejimini amaliyotga joriy etishdagi yetakchi roli inobatga olingan holda
ishlab chiqilgan. 
Ushbu   Konsepsiyaning   maqsadi   inflyatsion   targetlashga   o’tishning
konseptual   asoslarini   hamda   ushbu   pul-kredit   siyosati   rejimini   amaliyotga
6
  O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “Valyuta   bozorini   liberallashtirish   bo‘yicha   birinchi
navbatdagi chora-tadbirlar to‘g‘risida”gi PF-5177sonli farmoni, 2017, www.lex.uz 
7
  O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “Pul-kredit   siyosatini   yanada   rivojlantirish   chora-tadbirlari
to‘g‘risida”gi PQ-3272 sonli qarori, 2017, www.lex.uz 
30 muvaffaqiyatli joriy etish uchun zaruriy sharoitlar yaratish bo’yicha o’rta muddatli
rejalarni keng jamoatchilikka yetkazish va batafsil tushuntirishga qaratilgan 
Pul-kredit siyosati rejimlaridan foydalanishning xalqaro tajribasi
Rivojlangan va rivojlanayotgan davlatlar markaziy banklari tomonidan keng
qo’llanilayotgan   usullar   inflyatsion   targetlash,     valyuta   kursini   targetlash   va
nominal yakorsiz rejimlarni o’z ichiga oladi.
Inflyatsiyaning   maqsadli   ko’rsatkichlariga   erishish   vazifasi   aksariyat
markaziy   banklar   uchun   bosh   maqsad   hisoblansa-da,   yuqorida   qayd   etilgan
uslublar asosan tezkor va oraliq mo’ljallarga qarab farqlanadi.
Monetar   targetlash   rejimi.   Pul-kredit   siyosatini   amalga   oshirishning   ushbu
usulida   narxlar   barqarorligini   ta’minlash   maqsadida   pul   agregatlari,   rezerv   pullar
va pul massasi hajmlari o’zgarishini nazorat qilish nazarda tutiladi.
Ushbu   strategiyaning   samarali   qo’llanilishi   inflyatsiya   ko’rsatkichlari   va   pul
agregatlari   o’rtasidagi   mustahkam   doimiy  bog’liqlik  bo’lishini   talab   etadi.   Bunda
inflyatsiyaning maqsadli ko’rsatkichlariga pul agregatlari hajmini maqbul darajada
ushlab turish vositasida erishiladi.
Shu bilan birga, so’nggi yillarda moliya bozorlarining rivojlanishi va yangi
moliyaviy   instrumentlarning   amaliyotga   joriy   etilishi   hisobiga   pulga   nisbatan
talabning nobarqaror darajada bo’lishi mazkur usul samaradorligining pasayishiga
olib   keldi.   Natijada   markaziy   banklar   pul   massasidagi   o’zgarishlarga   samaralari
ta’sir   ko’rsatish   va   inflyatsiyaning   maqsadli   ko’rsatkichlarini   ta’minlash
imkoniyati cheklanishi kuzatildi.
Pul   agregatlari   va   inflyatsiya   darajasi   o’rtasidagi   bog’liqlikning
kuchsizlanishi   tufayli   ko’pchilik   markaziy   banklar   tomonidan   pul   agregatlarini
targetlash   amaliyotidan   voz   kechilib,   inflyatsion   targetlash   rejimini   joriy
qilinishiga sabab bo’ldi.
Monetar   targetlash   rejimi   pul   taklifi   va   talabining   o’zgarishlari   kuzatilgan
rivojlanayotgan   va   o’tish   davridagi   mamlakatlarda   iqtisodiy   rivojlanishning
dastlabki yillarida samarali strategiya sifatida keng ko’llanilgan. Bunda inflyatsiya
31 bo’yicha   tegishli   ko’rsatkichlarni   belgilashda   iqtisodiy   o’sishni   rag’batlantirish
maqsadlaridan kelib chiqilgan.
Pul   massasi   o’zgarishini   omillar   asosida   tahlili,   pul   massasi   o’sishi   turli
davrlarda   oltin-valyuta   zaxiralarining   oshishi   hamda   iqtisodiyotni   kreditlash
hajmlarining kengaytirish hisobiga ta’minlanganligini ko’rsatmoqda.
O’z   navbatida,   Davlat   byudjetining   muvozanatli   ijrosi   va   hukumat
hisobraqamlarida   mablag’lar   yig’ilishi,   shuningdek   O’zbekiston   Respublikasi
tiklanish   va   taraqqiyot   jamg’armasi   hisobraqamlarida   mablag’larning   jamlanib
borilishi pul massasi o’sishini maqbullashtiruvchi omillardan bo’lgan.
Ayni   paytda   iqtisodiyotni   kreditlashning   asosiy   manbalari   markazlashgan
mablag’lar,   shu   jumladan,   O’zbekiston   Respublikasi   tiklanish   va   taraqqiyot
jamg’armasi   hisobidan   moliyalashtirilganligi   hamda   ushbu   mablag’lar   asosan
ishlab   chiqarish   texnologiyalari   va   xomashyo   materiallarini   import   qilish
maqsadida   foydalanilganligi   tufayli   iqtisodiyotda   pul   massasi   o’sishiga   va   mos
ravishda inflyatsiya darajasiga to’g’ridan-to’g’ri ta’sir ko’rsatmagan.
Umuman   olganda,   ushbu   omillar   ta’sirida   pul   massasi   tez   sur’atlarda
oshishining oldi olingan 8
.
2.3.1-rasm. Inflatsiya va pul aggregatlari o’zgarishi dinamikasi
(oldingi yilning mos choragiga nisbatan, foizda) 9
8
 https://cbu.uz/uz/monetary-policy/concept/
9
 https://cbu.uz/upload/monetarnaya_politika/img_05.04.2018_1uzc
32 Shu   bilan   birga,   amalga   oshirilgan   tahlillar   natijasida   inflyatsiya   darajasi,
YaIM   deflyatori   va   pul   massasi   o’zgarishi   o’rtasida   aniq   va   barqaror   o’zaro
bog’liqliklar aniqlanmadi.
Pul   aylanish   tezligi   va   pul   multiplikatori   ko’rsatkichlari   o’zgarishi   ham
ushbu ko’rsatkichlar dinamikasining o’zgaruvchan xarakterga ega ekanligini, pul-
kredit   ko’rsatkichlarining   maqsadli   parametrlarini   ishlab   chiqishda   xatoliklarga
olib kelishi mumkinligini ko’rsatadi.
2.3.2-rasm. Pul multiplakatori dinamikasi 10
.
Umuman   olganda,   pul   massasining   YaIM   nominal   hajmiga   nisbatan
mo’tadil   darajada   o’sishi   inflyatsiya   bosimining   sezilarli   kuchayishini   oldini
olishga   xizmat   qildi.   Shu   bilan   birga,   ushbu   ko’rsatkichlar   o’rtasida   aniq
bog’liqlikning   mavjud   emasligi   rezerv   pullar   va   pul   massasi   aniq   darajasini
hisoblash imkoniyatini bermaydi.
10
 https://cbu.uz/upload/monetarnaya_politika/img_05.04.2018_2uzc
33 2.3.3-rasm. Pul multiplakatori va pul aylanish tezligi dinamikasi 11
.
Pul-kredit   siyosatining   transmission   (o’tkazish)   mexanizmi.   Iqtisodiyotda
narxlar barqarorligini ta’minlashda pul-kredit siyosati  choralarining yalpi talab va
inflyatsiya   darajasiga   samarali   ta’sir   mexanizmining   mavjudligi   xal   qiluvchi
ahamiyat kasb etadi.
Inflyatsion targetlash rejimida Markaziy bank inflyatsiya bo’yicha qo’yilgan
maqsaddan kelib chiqib, foiz stavkalarini o’zgartiradi va o’rnatadi.
Iqtisodiyotda   inflyatsion   xatarlar   kuchayganda,   Markaziy   bank   an’anaviy   tarzda
foiz stavkalarini oshirish orqali pul-kredit qat’iylashtiradi.
Ushbu   choralarning   iqtisodiyotning   real   sektoriga   ta’sir   qilish   darajasi   va
muddatlari   pul-kredit   siyosati   transmission   mexanizmlarining   samaradorligi   bilan
belgilanadi.Pul-kredit  siyosatining  transmission  mexanizmi  o’zida  Markaziy bank
foiz   stavkalari   o’zgarishining   iqtisodiy   faollikka   va   pirovardida   inflyatsiya
darajasiga ta’sir o’tkazish jarayonini aks ettiradi 12
.
11
 https://cbu.uz/upload/monetarnaya_politika/img_05.04.2018_3uzc
12
 https://cbu.uz/uz/monetary-policy/concept/
34 Xulosa 
Xulosa   qilib   aytganda,   ushbu   kurs   ishi   iqtisodiy   barqarorlik   va   o’sishga
erishishda   pul-kredit   siyosatining   roli   va   samaradorligini   o’rganib   chiqdi.   Biz
markaziy   banklar   uchun   mavjud   bo’lgan   vositalar   va   mexanizmlarni   o’rganib
chiqdik.   Bizning   tahlillarimiz   shuni   ko’rsatdiki,   pul-kredit   siyosatining
samaradorligi   iqtisodiyotning   holati   va   boshqa   tashqi   omillarga   qarab   o’zgarishi
mumkin.   Masalan,   pul-kredit   siyosati   iqtisodiy   tanazzul   davrida,   foiz   stavkalari
past va kreditga talab zaif bo’lgan davrda samaraliroq bo’lishi mumkin. Aksincha,
pul-kredit   siyosati   iqtisodiy   kengayish   davrida,   foiz   stavkalari   allaqachon   yuqori
bo’lgan va kreditga talab kuchli bo’lgan davrda kamroq samarali bo’lishi mumkin.
Bundan   tashqari,   pul-kredit   siyosatining   muvaffaqiyati   moliya   bozorining
integratsiyalashuvi   darajasiga,   uy   xo’jaliklari   va   firmalarning   xatti-harakatlariga
bog’liq.   Masalan,   agar   uy   xo’jaliklari   va   firmalar   foiz   stavkalari   va   aktivlar
narxining o’zgarishiga juda sezgir bo’lsa, pul-kredit siyosati ularning xarajatlari va
investitsiya qarorlariga ta’sir qilishda samaraliroq bo’lishi mumkin.
Boshqa   tomondan,   agar   Markaziy   bank   pul-kredit   siyosatiga   kamroq   urg’u
bersa,   iqtisodiy   barqarorlik   va   o ’֥ sishga   erishish   uchun   boshqa   omillar,   masalan,
35 byudjet siyosati yoki tarkibiy islohotlar zarur bo’lishi mumkin. Pul-kredit siyosati
iqtisodiyotni barqarorlashtirishda muhim rol o’ynashi mumkin bo’lsa-da, u barcha
iqtisodiy   kamchiliklar   uchun   yechim   bo’la   olmaydi.   Bundan   tashqari,   pul-kredit
siyosatining samaradorligi foiz stavkalarining nol past chegarasi bilan cheklanishi
mumkin, bu foiz stavkalari nolga yaqin bo’lganda yuzaga keladi va bundan keyin
ham pasaytirish mumkin emas. Shu bois siyosatchilar barqaror iqtisodiy o’sish va
barqarorlikni   ta’minlash   uchun   kompleks   yondashuvdan   foydalanishlari   harakat
qilishadi.   Ushbu   yondashuv   nafaqat   pul-kredit   siyosatini,   balki   iscal   siyosatni,
tartibga   solish   nazoratini   va   tarkibiy   islohotlarni   ham   o’z   ichiga   oladi.   Ushbu
siyosatlarni   muvofiqlashtirish   orqali   siyosatchilar   iqtisodiy   beqarorlikning   asosiy
sabablarini   bartaraf   etishlari   va   uzoq   muddatli   o’sish   va   farovonlikka   yordam
beradigan muhitni yaratishlari mumkin. 
FOYDANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI 
I.   Normativ-huquqiy hujjatlar
1.O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “Pul-kredit   siyosatini   yanada
takomillashtirish   chora-tadbirlari   to‘g‘risida”gi   Qarori,   13.09.2017   yildagi   PQ-
3272-son
2.O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “Valyuta   bozorini   liberallashtirish
bo‘yicha   birinchi   navbatdagi   chora-tadbirlar   to‘g‘risida”gi   PF-5177sonli   farmoni,
2017, www.lex.uz 
3.O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “Pul-kredit   siyosatini   yanada
rivojlantirish   chora-tadbirlari   to‘g‘risida”gi   PQ-3272   sonli   qarori,   2017,
www.lex.uz
4. https://nrm.uz/contentf?
doc=366941_ozbekiston_respublikasi_markaziy_banki_qayta_moliyalash_stavk
asi&products=1_vse_zakonodatelstvo_uzbekistana
5.  https://cbu.uz/uz/monetary-policy/concept/
6.  https://cbu.uz/upload/monetarnaya_politika/img_05.04.2018_1uzc
7.  https://cbu.uz/upload/monetarnaya_politika/img_05.04.2018_2uzc
8.  https://cbu.uz/upload/monetarnaya_politika/img_05.04.2018_3uzc
36 9.  https://cbu.uz/uz/monetary-policy/concept/
II.   Kitoblar, o’quv qo’llanmalar va darsliklar 
1. Bank   ishi:   Darslik   /   Sh.  Z.  Abdullayeva;   O'zbekiston   Respublikasi   Oliy   va
o'rta maxsus ta‘lim vazirligi. – T.: «Iqtisod-Moliya», 2017.
2. Jo’rayev T.T. Iqtisodiyot nazariyasi. -T.: “Fan va texnologyalar”, 2018, 512
bet
3. Abdullayeva.A.J,   Qayimova.Z.A,   Boltayev.Sh.Sh,Narzieva.D.M,   “Pul   va
banklar” O’quv qo’llanma,-B.: Durdona nashriyoti, 2021. 
4. Mamadiyatov.M,   Maxmudova.M,   Kurbonbekova.M,   “Bank   ishi”,
Darslik,T.: Toshkent nashriyoti, 2019. 
5. Niyozov.Z.D, “Pul kredit va banklar”, O’quv qo’llanma:-S.: SamDU, 2018.
III.   I nternet saytlar i
1. https://lex.uz/docs
2. https://cbu.uz/uz/monetary - policy/concept
3. https://president.uz   (O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   rasmiy
vebsayti) 
4. http://www.mf.uz (O’zbekiston Respublikasi moliya vazirligi). 
5. https://cbu.uz     ( O’zbekiston Respublikasi Markaziy banki )
6. https://www.lex.uz   (O’zbekiston   Respublikasi   Qonun   hujjatlari
ma’lumotlari milliy bazasi) 
7. www.stat.uz     ( O’zbekiston Respublikasi Statistika sayti)
37
Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский