Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 20000UZS
Hajmi 48.8KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 03 Iyun 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Nurali Axmedov

Ro'yxatga olish sanasi 24 Oktyabr 2024

0 Sotish

Marketing asoslari fanining predmeti, mazmuni va vazifalari

Sotib olish
~  1  ~ Mundarija
KIRISH…………………………………………………………………………3
1-BOB.   MARKETING   ASOSLARI   FANINING   PREDMETI,   MAZMUNI
VA VAZIFALARI  …………………………………………………………….8
1.1. “Marketing asoslari” fanining predmeti, ob’ekti va vazifalari ……………8
 1.2. Marketing tushunchasi va uning mohiyati .................................................13
2-BOB.   MARKETINGNI   RIVOJLANISH   EVOLYUSIYASI   VA
KONSEPSIYASI .............................................................................. ………..19
 2.1. Marketingni vujudga kelishi va rivojlanishining asosiy bosqichlari .. …...19
 2.2. Marketing nazariyasi konsepsiyasi va uning evolyusiyasi ……………….23 
3-   BOB.   MARKETINGNING   FUNKSIYALARI,   VAZIFALARI   VA
TAMOYILLARI………………………………………………......................29 
 3.1. Marketing funksiyalari va uning mazmuni ……………………………….29
 3.2. Marketingning asosiy vazifalari …………………………………….. …..32
XULOSA VA TAKLIFKAR,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,………….35
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR     ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,.37
~  2  ~ K I R I SH
        O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoevning   “Mahalliy
eksport qiluvchi tashkilotlarni yanada qo‘llab – quvvatlash va tashqi iqtisodiy
faoliyatni takomillashtirish chora – tadbirlari to‘g‘risida”gi 2017 yil 21 iyunda
qabul   qilingan   qarorida   “...tashqi   bozorlarga   mahalliy   mahsulotlarni   olib
chiqishda   zamonaviy   marketing   usullaridan   faol   foydalanish...”1   alohida
ko‘rsatib   o‘tilgan.   O‘zbekistonda   bozor   iqtisodiyotining   yangi   sharoitlarida
marketingni   ijtimoiy   –   iqtisodiy   roli   yanada   oshdi.   Bu   esa,   barchadan
marketing   tizimini   har   tomonlama,   chuqur   o‘rganishni   taqozo   etmoqda.
Hozirgi   vaqtda   dunyo   bo‘yicha   marketingning   ikki   mingdan   ortiq   ta’rifi
mavjud.   Bu   bir   tomondan,   «Marketing»   tushunchasining   juda   murakkabligi
hamda   ko‘p   qirraliligidan   dalolat   bersa,   ikkinchi   tomondan   esa,   marketing
bo‘yicha turli oqimdagi juda ko‘p maktablar, biznes guruhlari va jamoatchilik
mavjudligini   ko‘rsatadi.   Demak,   marketingning   ta’rifi   turli-tuman.   Ammo
bundan   qat’iy   nazar,   ulardan   ko‘pchiligi   marketing   -   xaridorlarning   aniq
guruhlari   ehtiyojlarini   qondirish,   bozor   muammolarini   echishga   har
tomonlama   yondashish,   ehtiyojlarni   ayirboshlash   yordamida   qondirishga
qaratilgan   faoliyat   turi   ekanligini   ifodalaydi,   shuningdek,   boshqa   bir   qancha
umumiy   qoidalarni   qamrab   oladi.   2017-2021   yillarda   O‘zbekiston
Respublikasini   rivojlantirishning   beshta   ustuvor   yo‘nalishi   bo‘yicha
Harakatlar   strategiyasining   uchinchi   yo‘nalishida   kichik   sanoat   zonalarini
tashkil   etish   bo‘yicha,   “...faoliyat   ko‘rsatayotgan   erkin   iqtisodiy   zonalar,
texnopark   va   kichik   sanoat   zonalari   samaradorligini   oshirish,   yangilarini
tashkil   etish”   2   bo‘yicha   ulkan   vazifalar   belgilangan.   Bugungi   kunda
davlatimiz   rahbari   respublikamiz   bo‘yicha   qaysi   hududga   bormasin,   o‘sha
hududda kichik sanoat  korxonalari tashkil  etish, ular orqali mahsulot, tayyor
raqobatbardosh   mahsulotlar     ishlab   chiqarish   hajmini   oshirish   hamda   ularni
nafaqat   ichki   bozorga,   balki   tashqi   bozorlarga   eksport   qilish   zarurligini3
ta’kidlab o‘tdi. 
~  3  ~     Bugungi kunda kichik sanoat zonalarini tashkil etish orqali ishlab chiqarish
hajmini kengaytirish, tovarlar assortimentini kengaytirish orqali kichik sanoat
zonalari   korxonalari   faoliyatini   rivojlantirish,   ularda   marketing   tadbirlarini
amalga   oshirish,   kichik   sanoat   zonalari   korxonalar   faoliyatini   samarali
baholash va kelgusida ularning rivojlanish strategiyasini ishlab chiqish muhim
ahamiyat   kasb   etadi.   Ayniqsa,   mahsulot   ishlab   chiqarish   korxonalarida
marketing   faoliyatini   tashkil   etish,   korxonalar   faoliyatini   rivojlantirish
bo‘yicha marketing strategiyasini ishlab chiqish muhim o‘ringa egadir.           
       Yuqoridagilardan xulosa qilib shuni aytish mumkinki, marketing haqidagi
barcha   ta’riflar   mazmuni,   umuman   olganda,   xaridor   va   iste’mol   sohasini
yaxlit tadqiqot qilishga borib taqaladi. Bu esa, bozor iqtisodiyotidagi raqobat
kurashi sharoitida, korxona ishi sifati bo‘yicha o‘z raqobatchilariga nisbatan,
iste’molchilarni   muhtojligini   qondirishga   yo‘naltirilgan   faoliyatda,   doimo
ustunlikka erishishni taqazo etadi.
      Marketing   -   bozorda   vujudga   keladigan   iqtisodiy   munosabatlarni
faollashtirish   uslublarini,   tovarlarni   ishlab   chiqarish   hamda   sotish
muammolarini   yaxlit,   tizimli   echish   uslublarini,   bozorda   vujudga   keladigan
o‘zgarishlarga   tezda   moslashish,   iste’molchilarga   tabaqali   yondashish,
raqobatbardosh yangi tovarlarni vujudga keltirish va ularni ishlab chiqarishni
tashkil   etish,   kon’yunkturani   o‘rganish   va   prognoz   qilish   hamda   ta’sirchan
reklamani   rivojlantirish   masalalarini   o‘rganishni   o‘z   oldiga   maqsad   qilib
qo‘ygandir.   «Marketing   asoslari»   fani   korxonalar   (firmalar)ni   bozorda
iqtisodiy maqsadlarga erishish quroli (ya’ni, foyda oladigan bozorlar hissasiga
erishish) sifatida qarashga alohida e’tibor beradi.
        Mamlakatimizda   marketing   haqidagi   dastlabki   maqolalar   o‘tgan   asrning
oltmishinchi   yillari   o‘rtalarida   paydo   bo‘ldi.   To‘g‘ri,   u   paytdagi   barcha
maqolalar   tanqidiy   ruhda   yozilgan   edi.   Lekin   marketingni   fan   tariqasida
o‘rganish   XX   asrning   saksoninchi   yillari   oxirida   boshlandi.   Bozor   hamda
~  4  ~ tovar-pul   munosabatlarini   astasekin   rivojlanishi,   ayniqsa,   oliy   ta’lim
muassasalarining   professor-o‘qituvchilaridan   bu   yo‘nalishda   faol   harakat
qilishni   talab   etdi.   Shu   sababli,   iqtisodiyot   yo‘nalishlari   uchun
mutaxassisliklar tayyorlaydigan oliy o‘quv yurtlari birinchilar qatorida      
    «Marketing asoslari» fanini o‘rganishga kirishishdi. «Marketing asoslari»ni
o‘rganish   hamda   o‘qitish   imkoniyatlarini   ko‘rib   chiqish   bilanoq,   biz   bir
qancha   muammolarga   duch   kelamiz.   Jumladan,   «Marketing   asoslari»   fani
rivojlangan   mamlakatlarda   qay   darajada   o‘rganilayotgan   bo‘lsa,   shunday
qabul   etishga   urinamiz.   Tabiiyki   u   holda,   biz   turli   to‘siqlarga   duch   kelamiz.
Darhaqiqat,   iqtisodiyotimiz,   salohiyatimiz   hamda   sharoitlarimiz   hali
marketingni u darajada qabul ham eta olmaydi. Chunki, O‘zbekistonda bozor
munosabatlari   so‘nggi   davrlarda   rivojlana   boshladi.   Shuning   uchun   ham   biz
«Marketing asoslari» fani rivojlanishining boshlang‘ich bosqichlariga ko‘proq
e’tiborni   qaratib,   uning   shunday   bosqichlarini   topishimiz   kerakki,   ular
mamlakatimiz iqtisodiyoti faoliyati darjasiga ko‘proq javob bersin.    
    Yurtdoshlarimiz, shu jumladan, ko‘pgina mutaxassislar marketingdan faqat
bozor   tovarlarga   mo‘l-ko‘l   bo‘lgandagina   unumli   foydalanish   mumkin,   deb
hisoblaydilar.   Tabiiyki   u,   bozor   normal   sharoitda   bo‘lganda   samaralidir.
Lekin,   «Marketing   asoslari»   fanining   bozor   munosabatlari   endigina
rivojlanayotgan paytdagi ahamiyati juda katta.
    Iqtisodiyot,   biznes   va   tijorat   sohasi   bo‘yicha   tayyorlanayotgan
mutaxassisliklar   uchun   «Marketing»   -   bozor   faoliyatining   uslubiy   asoslarini
o‘rgatadigan   asosiy   fan.   Marketing   eng   avvalo,   uni   o‘rganuvchilarni   bozor
faoliyati   tizimi   sifatida   jalb   etadi.   U   korxonalarning   bozordagi   harakati   va
holatini o‘rganadi. «Marketing asoslari» - bu faol assortiment siyosatini, narx,
oldi-sotdi, reklama, iste’molchilarni o‘rganish, tomonlar bilan munosabatlarga
kirishish, tijorat qaltisligini va raqobatchilarni o‘rganadigan fandir.
~  5  ~        Iste’mol  qimmatiga ega  bo‘lgan tovar  yoki  xizmatni  vujudga keltirish  va
mijozni unga bo‘lgan ehtiyojini qondirish, bugungi kun marketingi nazariyasi
hamda     amaliyotining   mohiyatini   tashkil   etadi.   Zamonaviy   marketingni
maqsadi, mijozlar ehtiyojini qondirishdan iborat. 
    Marketing   –   bugungi   kunda   eng   avvalo,   iste’molchilarni   qidiruvchi,
yaratuvchi va ushlab qoluvchi fan hamda san’atdir. 
   Hozirgi kunda, oliy ta’lim muassasalarini bitirib chiqayotgan yoshlarimizga
bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   eng   zamonaviy   bilim   va   ko‘nikmalarni
«Marketing» fani orqali singdiriladi. 
    Faqat   «Marketing   asoslari»   fanigina   hammamiz   uchun   juda   murakkab
bo‘lgan   «raqobat»   tushunchasini   to‘g‘ri   yoritadi.   Biz   raqobatni   tushunib
etishimiz   va   uning   qurshoviga   tushganda   ham   dadil   va   samarali   ishlashni
o‘rganishimiz zarur. 
    «Marketing   asoslari»   fani   shu   bilan   bir   qatorda   iste’molchi   xulqini
modellashtirish,   tovar   sifatini,   uning   raqobatbardoshligini,   rag‘batlantirishni,
reklamani va bozorni chuqur o‘rganadi. 
   «Marketing asoslari» fani bozorni xo‘jalik faoliyatini sohasi, tashqi muhiti,
ya’ni   ularni   u   erda   namoyon   bo‘lib,   harakat   qiladigan   joyi   sifatida   ko‘radi.
SHu   tufayli   barchamiz   bozorni   xo‘jalik   faoliyatimizning   hal   qiluvchi   sohasi
sifatida   qabul   qilib,   u   erda   harakat   qila   olish   qobiliyatiga   ega   bo‘lishimiz
kerak. 
    Shuni   qayd   etish   lozimki,   «Marketing   asoslari»   bo‘yicha   xorijiy   tajribani
korxonalarimiz   va   tashkilotlarimiz   amaliyotiga   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   tatbiq   etish
juda   cheklangan.   Bizning   korxonalarimizda   marketing   funksiyalarini   to‘liq
holda,   ya’ni   bizning   korxonalarimiz   va   rivojlangan   xorijiy   mamlakatlar
firmalari  faoliyati  o‘rtasidagi  prinsipial   farqlar  bo‘yicha  tatbiq etish  mumkin
~  6  ~ emas. Bu borada masalaga milliy iqtisodiyotimizning o‘ziga xos xusiyatlarini,
mahalliy shart-sharoitlarni hisobga olgan holda yondashish zarur.
      «Marketing   asoslari»   fani   keng   qirradagi   oliy   ma’lumotli   zamonaviy
raqobatbardosh   iqtisodchilarni   (marketologlarni)   shakllantiradigan   asosiy
mutaxassislik   fanlaridan   biri   hisoblanadi.   Marketingning   bosh   vazifasi
talabalarga   marketingni   asosiy   uslublarini   va   tamoyillarini   o‘rgatishdan
iboratdir. 
   Mazkur darslik uchinchi marta qayta nashr etilmoqda. Avvalgilaridan farqli
ravishda   ushbu   darslik   13   ta   bobdan   iborat   bo‘lib,   unda   marketing   asosari
fanining   predmeti,   mazmuni   va   vazifalari,   marketingni   rivojlanish
evolyusiyasi   va   konsepsiyasi,   marketing   funksiyalari,   vazifalari   va
tamoyillari,   marketing   faoliyatini   axborot   ta’minoti,   marketing   tizimi   va
sohasi,   marketing   faoliyatini   rejalashitirish,   talabni   qondirishni   tadqiq   qilish
va   prognoz   qilish,   bozor   segmentasiyasi   va   tovarni   bozorda
pozitsiyalashtirish, tovar, narx, sotish va kommunikatsiya siyosatlari, raqobat
va   raqobatbardoshlik   kabi   bob   va   mavzular   qayta   ishlandi,   tubdan
takomillashtirilgan. 
    Ushbu   darslikning   5,13   -   boblarini   tayyorlashda   Ziyaeva   M.M.,   4,   12   –
boblarini   tayyorlashda   dos.   Samadov   A.N.   2,   6   –   boblarini   tayyorlashda
kat.o’qit. Sharipov I.B.lar ishtirok etdi. 
~  7  ~ 1-BOB. MARKETING ASOSLARI FANINING PREDMETI,
MAZMUNI VA VAZIFALARI 
1.1.“Marketing asoslari” fanining predmeti, ob’ekti va vazifalari
    Bugungi   kunda   mamlakatimiz   korxona   va   tashkilotlari   faoliyatida
uchraydigan   muammolarni,   ularda   zamonaviy   marketing   tizimini   samarali
tashkil etish orqali echish vazifasi turibdi. 
  Marketing tizimi korxonalarni bozorda iqtisodiy maqsadlarga erishish quroli
(ya’ni   foyda   olinadigan   bozorlar   ulushiga   ega   bo‘lish)   sifatida   qarashga
alohida e’tibor beradi. 
    Marketing   strategiyasi   -   korxona   imkoniyatlarining   tahlili,   maqsadlarni
tanlash, rejalarni ishlab chiqish, marketing chora- tadbirlarini amalga oshirish
va ularni ro‘yobga chiqarishni nazorat qilish jarayonidir. 
    Zamonaviy   sharoitlarda   marketing   integratsiyalashgan   tizimga   aylanishi
kerak.   Bu   degani,   tizim   faoliyati   natijasi   yuqori   bo‘lishi   uchun,   u   faqatgina
marketing   bo‘limi   faoliyati   bo‘libgina   qolmay,   u   yoki   bu   darajada
korxonaning   barcha   bo‘limlarini   qamrab   olishi   lozim.   Korxonaning
raqobatdosh   bo‘lmog‘i   uchun,   faqatgina   -   marketing   uning   biznes   -
strategiyasini harakatga keltiruvchi kuch bo‘lishi kerak. 
    Marketing   tizimi   bozorni   korxonaning   xo‘jjalik   faoliyatini   sohasi,   tashqi
muhiti,   ya’ni   u   uni   u   erda   namoyon   bo‘lib,   harakat   qiladigan   joyi   sifatida
ko‘radi. SHu tufayli barchamiz bozorni xo‘jalik faoliyatimizning hal qiluvchi
sohasi  sifatida  qabul   qilib,  u erda  harakat  qilish  qobiliyatiga ega  bo‘lishimiz
kerak. 
   Hozirgi vaqtda zamonaviy biznesni asosiy muammosi bu tovarlar tanqisligi
emas,   balki   iste’molchilar   tanqisligidir.   SHu   sababli   zamonaviy   marketing
tizimining   asosiy   vazifasi   –   bu   mijozlar   uchun   zarur   bo‘lgan   qiymatni
~  8  ~ (iste’mol   qimmatini)   yaratish   va   mijozlar   bilan   foydali   bo‘lgan
munosabatlarni shakllantirishdan iboratdir. 
    Demak,   zamonaviy   marketing   asoslarini   predmeti   faqat   mijoz   uchun   oliy
iste’mol   qimmatiga   ega   bo‘lgan   tovarni   yaratish   va   mijozlar   bilan   foydali
munosabatlarni shakllantirishdan iboratdir. 
    Marketing   –   bu   alohida   shaxslar   va   shaxs   guruhlari   muhtojligi   va
ehtiyojlarini   tovarlar   hamda   iste’mol   qimmatlari   orqali   ayirboshlashga
qaratilgan ijtimoiy va boshqaruv jarayonidir. 
  Zamonaviy marketing iste’molchilarni hohish va muhtojliklarini aniqlashdan
boshlanib,   ushbu   korxona   qaysi   maqsadli   bozorlarga   samarali   xizmat
ko‘rsatib   va   ajoyib   qimmatni   taklif   etib,   ular   asosan   korxona   maqsadli
iste’molchilarini   egallab   hamda   ushlab   qolib,   shuningdek,   sonini
ko‘paytirishga  erishish  bo‘yicha qaror  qabul  qilishdir. Agar  korxona mazkur
vazifalarni   muvaffaqiyatli   echsa,   u   ma’lum   miqdordagi   bozor   ulushiga,
foydaga va mijoz kapitalini egallashga erishadi. 
    Hozirda   O‘zbekistonda   raqobat   bozori   sharoitida   korxonalar   amaliy
faoliyatining muhim bo‘lagi hisoblangan marketing tizimiga bo‘lgan qiziqish
keskin oshgan. Ammo, shu vaqtgacha ishbilarmonlar, tadbirkorlar orasida va
jamiyatda   marketing   tizimi   to‘g‘risida   noto‘g‘ri   tushuncha   hukmronlik
qilmoqda. Ular marketingni asosiy vazifasi, ishlab chiqarishning mahsulotini
sotishga yordam berish deb biladilar. Haqiqatda esa, hammasi buning aksidir,
ya’ni ishlab chiqarish marketingga yordam berish uchun mavjuddir.    
  Marketing bu ishlab chiqarilgan mahsulotni engil sotish san’ati emas, balki u
iste’molchiga   qimmatli   bo‘lgan   narsani   berib,   uni   hayotini   yaxshilashga
yordam berishdir. 
    Mahalliy   tadbirkorlar   marketing   tizimi   sohasi   bo‘yicha   etarli   bilim   va
tajribaga   ega   bo‘lmaganligi   sababli,   ular   xo‘jalik,   tijorat   hamda   boshqaruv
~  9  ~ vazifalarini   echishda   tor   doiradagi   yondashuvlardan   foydalanmoqdalar.   Bu
esa korxonalar faoliyati samaradorligi pasayishiga olib kelmoqda. 
    Hozirgi   vaqtda   zamonaviy   marketing   ko‘p   xarajatli   tizimga   aylandi,   shu
tufayli korxonalar bozorni segmentlash masalalariga katta e’tibor qaratishlari
lozim.   Avvalgi   davrlarda   marketing   asosiy   e’tiborni   mahsulotga   qaratib,
marketing   strategiyasining   maqsadi   iloji   boricha   katta   miqdordagi
iste’molchilarni   jalb   etish   bo‘lgan   bo‘lsa,   (ular   kim   bo‘lishidan   qatiy   nazar
soni   ko‘p   bo‘lishi   kerak)   bugungi   kunda   esa,   asosiy   faoliyat
differensiatsiyalashgan   ehtiyojlarni   qondirishga   jalb   etilishi   lozim   (alohida
bozorlar bo‘shlig‘iga yo‘naltirilgan marketing). 
      Bugungi   kunda   bozorni   segmentlash   vositasi   orqali   aniq   iste’molchilar
guruhi   bo‘lgan   korxona   va   tashkilotlar   barqaror   rivojlanmoqda.   Ularni
bozorda   etakchi   pozitsiyani   egallashga,   bozorni   maqsadli   segmentlarga
ajratib, har bir mijozning ehtiyojini har tomonlama tadqiq etib, uni maksimal
darajada qondirish yo‘llarini izlab topishlari sabab bo‘lmoqda. 
  Iste’molchilar ehtiyojlarini maksimal ravishda tadqiq etish va avvaldan bilib
olish   uchun,   marketing   tadqiqotlariga   ko‘p   xarajat   qilishga   to‘g‘ri   keladi.
Ideal   sharoitda   iste’molchilarga   aynan   shu   mahsulot   yoki   uni   ishlab
chiqaruvchi korxona (kompaniya) ishqiboziga aylanishi kerak, shundagina uni
mahsulotga   nisbatan   yuqori   darajadagi   ishonchi,   yondashuvi   haqida   so‘z
yuritish   mumkin:   “bugungi   kunda   barchaga   oz   bo‘lsada   yoqadigan
mahsulotlar uchun bozorlar mavjud emas, faqatgina kimgadir juda yoqadigan
mahsulotlar uchun bozorlar bor”. 
    Marketing   –   bu   korxonaning   asosiy   bo‘g‘ini   hisoblanib,   u   quyidagilarga
javob berishi kerak, ya’ni: 
-iste’molchilarni qondirilmagan talab va ehtiyojlarini anqlash; -
~  10  ~ ularning hajmini va potensial foydaliligini son hamda sifat jihatidan baholash;
-shu holat uchun eng maqbul bo‘ladigan maqsadli bozorlarni topish; 
-mazkur   bozorlar   uchun   to‘g‘ri   keladigan   mahsulotlar   va   xizmatlarni   ishlab
chiqarish; 
-korxonani barcha xodimlarini mijozni manfaatlarini qondirish yo‘lida xizmat
qilishga yunaltirish. 
    Marketing   –   bu   korxona   faoliyatini   belgilab   beruvchi   haqiqiy   falsafadir.
Bugungi   kunda   marketing   bo‘limining   bir   o‘zi   mijozlar   bilan   foydali
munosabatlarni   shakllantira   olmaydi,   marketing   faoliyati   bilan   korxonaning
barcha   bo‘limlari   va   jamoasi   shug‘ullanishi   kerak.   Marketing   korxona
tomonidan qabul qilinadigan quyidagi qarorlarga asosiy ta’sir o‘tkazadi: 
-korxona o‘z mijozlari sifatida kimlarni ko‘rishni hohlaydi; 
-u mijozlarni qanday ehtiyojlarini qondirishni hohlaydi; 
-o‘zini mijozlarini qanday mahsulotlarni va xizmatlarni taklif etmoqchi; 
-o‘zining mahsulotlari va xizmatlariga qanday narxlarni belgilamoqchi; 
-o‘zining   mijozlariga   qanday   murojaatlarni   yo‘llashni   va   ulardan   qanday
murojaatlarni olishni hohlaydi; 
-shuningdek,   ular   bilan   qanday   hamkorlik   munosabatlarini   o‘rnatishni
hohlaydi. 
    Iqtisodiyot,   biznes   va   tijorat   sohasi   bo‘yicha   tayorlanayotgan
mutaxassisliklar   uchun   “Marketing   asoslari”-   bozor   faoliyatining   uslubiy
asoslarini o‘rganadigan asosiy fandir. Marketing avvalo, uni o‘rganuvchilarni
bozor faoliyati tizimi sifatida jalb etadi. U korxonalarning bozordagi harakati
va holatini o‘rganadi. 
~  11  ~     “Marketing”   –   bu   faol   assortiment   siyosatini,   narx,   oldi-sotdi,   reklama,
iste’molchilarni   o‘rganish,   tomonlar   bilan   munosabatlarga   kirishish,   tijorat
qaltisligi va raqobatchilarni o‘rganadigan fandir. 
    Faqat   “Marketing   asoslari”   fanigina   hammamiz   uchun   juda   murakkab
bo‘lgan “raqobat” tushunchasini to‘g‘ri yoritadi. Raqobatni tushunib etish va
uning qurshoviga tushganda ham dadil va samarali ishlashni o‘rganish zarur.
    “Marketing”  fani  shu  bilan  bir   qatorda  iste’molchi  xulqini   modellashtirish,
tovar   sifatini,   uning   raqobatbardoshligini,   rag‘batlantirishni,   reklama   va
bozorni chuqur o‘rganadi. 
   Shu sababli, mamlakatimizning barcha oliy ta’lim muassasalari  bakalavriat
bosqichining   hamma   ta’lim   yo‘nalishlarida   “Marketing   asoslari”   fanini
o‘qitish maqsadga muvofiqdir. 
~  12  ~ 1.2. Marketing tushunchasi va uning mohiyati
    Tadbirkorlik   faoliyatida   qaror   qabul   qilish   va   uni   ishlab   chiqishda
tadbirkorlikning   samarali   vositasi   hamda   asosi   bo‘lib   marketing   hisoblanadi
hamda   tadbirkorlik   faoliyatini   boshqarish   tizimida,   uni   tashkil   etishda,
rejalashtirish   va   nazorat   qilishda   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   «Ay-si-ay»
konserni   boshqaruvi   raisi   Djon   Harvi   Djons   tadbirkorlikda   marketingni
o‘rnini   tavsiflab   shunday   deydi,   ya’ni   «Marketing   tadbirkorlikning   tayanch
omilidir. Bu nafaqat yoqilg‘i, balki kema komandasidir». 
    Marketing   mazmuni   va   terminologiyasi   yangilanib   boradi,   lekin   ular
boshdan ayirboshlash jarayoni, tovar-pul munosabatlari paydo bo‘lishi, sotish
shakllarini   21   rivojlanishi   hamda   iste’molchilarni   tovar   va   xizmatlar   bilan
o‘zaro harakati bilan bog‘lanadi. 
    Marketing   elementlarining   paydo   bo‘lishi   XIX   -   asrning   o‘rtalariga   borib
taqaladi. Bu davrgacha tovarlarni natural ayirboshlashni  turli shakllari paydo
bo‘ladi, keyinchalik marketing faoliyatini birinchi elementlari, ya’ni reklama,
narx, sotish kabilarni rivojlanishi kuzatildi. 
    1902   yildan   boshlab   AQSHning   Michigan,   Kaliforniya   va   Illinoys
universitetlarida marketing fani kiritilib, bu muammolar bo‘yicha ma’ruzalar
o‘qitila boshladi. Keyinchalik marketing assotsiatsiyalari tashkil topdi. 
    1948   yildan   boshlab   marketing   tovarlar   va   xizmatlar   oqimini   ishlab
chiqaruvchidan   oxirgi   pirovard   iste’molchi   tomon   yo‘naltirilgan   xo‘jalik
faoliyatini har xil turlarini amalga oshirish sifatida ko‘rina boshladi. 
   Marketing tushunchasi bozor sohasini har qanday faoliyati bilan bog‘liqdir,
shu bois marketing so‘zini tarjimasi va kelib chiqishi  keltiriladi (ing. market
so‘zi – bozor, ing – faol, faoliyat, harakat ma’nosini anglatadi). 
   Marketing bu nafaqat falsafa, fikrlash tarzi va iqtisodiy tafakkur yo‘nalishi,
ammo   ayrim   firma,   kompaniya,   tarmoq   va   butun   iqtisodiyot   bo‘yicha
~  13  ~ amaliyot   faoliyati   hamdir.   AQSH   va   boshqa   xorijiy   davlatlar   iqtisodiy
adabiyotlarida marketing ta’rifini ko‘p turlari mavjuddir. Eng keng tarqalgan
marketing   ta’rifi,   u   Amerika   marketing   assotsiatsiyasi   tomonidan   berilgan
bo‘lib,   uning   mazmuni   quyidagichadir,   ya’ni   «Marketing»   shunday
jarayondan   iboratki,   uning   yordamida   o‘ylangan   g‘oya   rejalashtiriladi   va
amalga   oshiriladi,   narxlar   tashkil   etiladi,   g‘oyalar,   tovarlar   va   xizmat
ko‘rsatishlar harakati va sotishni, ayrim shaxslar va tashkilotlarni maqsadlari
ayirboshlash yordamida qondiriladi». 
    Marketingga   olimlar   turlicha   ta’rif   berganlar.   Rossiyalik   olim
I.K.Belyaevskiy   shunday   degan:   «Marketing   –   bu   bozorni   o‘rganish   va
tartibga   solish,   boshqarish   tizimidir».   Taniqli   evropalik   marketolog   Jan-Jak
Lamben   esa   marketingga   shunday   ta’rif   beradi:   «Marketing   tashkilotlar   va
kishilarni   hohish   va   ehtiyojini   tovarlar   va   xizmatlarni   erkin   raqobatli
ayirboshlashni   ta’minlash   yo‘li   orqali   qondirishga   yo‘naltirilgan   ijtimoiy
jarayondir», «Marketing – bu bir  vaqtning o‘zida  biznes 22 falsafasi  va faol
jarayondir».   Igor   Mann   fikricha,   “marketingning   asosiy   vazifasi   –   bu
mijozlarni   o‘zlashtirish   va   ushlab   qolishdir.   Nuqta”   deb   ko‘rsatgan.   SHarl
Degol   esa,   “Har   doim   eng   qiyin   yo‘lni   tanlang   –   unda   siz   raqobatchilarni
uchratmaysiz”   degan   fikrni   ilgari   surgan.   Zinov   Davidov   esa,   “men   hech
qachon   marketing   bilan   shug‘ullanmaganman.   Men   faqat   o‘z   mijozlarimni
yaxshi   ko‘rganman”   degan   fikrni   bildirgan.   A.Soliev   fikricha,   marketing
falsafasi   talablari   shundan   iboratki,   tadbirkorlik   faoliyati   yoki   biznes   hatti   –
harakatini faqat iste’molchiga qaratish lozim. 
    Ushbu   ta’riflardan   shuni   aytish   mumkinki,   marketing   –   bu   bozorni
o‘rganish, u orqali iste’molchilarga ta’sir etishdan iboratdir. 
    Talab   bilan   taklifni   o‘zaro   ta’siri   -   bu   alohida   shaxslar   yoki   guruhning
xohishehtiyojlarini uzluksiz qondirish jarayoni bo‘lib hisoblanadi. Bu jarayon
o‘z   navbatida,   shunday   ijtimoiy-iqtisodiy   kategoriyalarni   o‘zaro   ta’siriga
~  14  ~ asoslanadi,   ya’ni   ularga   muhtojlik,   ehtiyoj   (xohish),   talab,   xarid   qilish
(ayirboshlash,   bitim)   va   aniq   tovar   va   xizmatlarni   iste’moli   (ishlatilishi)
kiradi. 
  Marketingni asosiy kategoriyalari, uning tushunchasi, mohiyatini aniqlashga
imkon beradi. 
Muhtojlik – kishini biron bir narsani etishmasligini his etishidir. 
Ehtiyoj   –   individ   shaxsning   madaniy   darajasiga   asosan   maxsus   shaklga
muhtojlikdir. Talab – bu xarid quvvatiga ega bo‘lgan ehtiyoj. 
Talab – mavjud, potensial hamda xohish talabiga bo‘linadi. 
Tovar   –   bu   ehtiyojni   yoki   muhtojlikni   qondira   oladigan   hamda   bozorga
e’tiborni   tortish,   sotib   olish,   ishlatish   yoki   iste’mol   qilish   maqsadida   taklif
etilgan barcha narsalardir. 
Ayirboshlash   –   biron   bir   shaxsdan   o‘ziga   kerakli   bo‘lgan   ob’ektni   olish
uchun, uning evaziga boshqa narsani taklif etadi. 
     Marketingni mohiyati tovarni ishlab chiqarish va xizmat ko‘rsatish albatta
iste’molchiga, talab, ishlab chiqarish imkoniyatlarini mo‘ljallashdan iborat.     
    Marketingni   vazifasi   nafaqat   talabni   qondirishdan   iborat   va   aksincha   unga
shunday ta’sir ko‘rsatish kerakki, u taklifga mos kelsin.  
   Hozirgi  davrda jahon adabiyotida  marketingga  berilgan ikki  mingdan ortiq
ta’rif   bor.   Mutaxassislar   o‘rtasida   marketingning   takror   ishlab   chiqarish
jarayonida   ishtiroki   masalasida   yagona   fikr   yo‘q.   Hozir   ko‘pgina   chet   ellik
marketologlar   zamonaviy   marketing   tushunchasi   ishbilarmonlikka   kiradigan
faoliyatni o‘z ichiga olmog‘i kerak deb hisoblaydilar. Boshqalari esa bunday
izohlarni  tanqid  qilib,  ayriboshlashning   hamma  turlari  ham  marketing  tusiga
ega emasligini va marketing prinsiplarini hamma vaziyatlarga ham tatbiq qilib
bo‘lmasligini   ta’kidlaydilar.   Marketingga   ta’rif   berishda   bunday   xilma-
~  15  ~ xillikning   sababi   bor.   Birinchidan,   marketing   konsepsiyasi   mazmuni   bozor
iqtisodiyoti   sharoitida   ishlab   chiqarish   usuli   rivojlanishi   bilan   o‘zgarib   keldi
va   uning   mohiyatini   aks   ettirdi,   ikkinchidan,   boshqarish   tizimida
marketingdan foydalanish maqsadlari, xususiyatlari, miqyosiga qarab, undagi
tashkiliy   qismlarning   ahamiyati   va   boshqaruv   tizimidagi   ahamiyati   o‘zgarib
boradi.   Bundan   tashqari,   mutaxassislar   marketingni   biznes   xizmati   va
falsafasi   tarzida   baholaydilar.   Xizmat   sifatida   marketing   ishlab   chiqarish,
savdo,   reklama,   texnika   xizmati   ko‘rsatish   va   boshqa   sohadagi   tadbirlar
majmuidan iborat. Falsafa sifatida esa marketing - bu jamiyat ishlab chiqarish
munosabatlariga daxldor ijtimoiy-iqtisodiy konsepsiyadir. 
     «Marketing» tushunchasini murakkabligi uni falsafiy, iqtisodiy, boshqaruv
va yuridik jihatlarini ko‘rish zarurligiga olib keldi.
   Marketing falsafiy ma’noda fikrlash tarzini mujassamlashtiradi. 
    Umuman   olganda   marketingga   quyidagicha   ta’rif   berishimiz   mumkin:
Marketing - ehtiyoj va muhtojlikni ayirboshlash orqali qondirishga qaratilgan
inson faoliyatining turidir. Marketing vujudga kelishining asosiy sabablaridan
biri   bu   ishlab   Bozor   Ehtiyoj   Marketingni   asosiy   kategoriyalari   Tovar   yoki
xizmat Qondirilganlik Ayirboshlash   chiqarish hajmining ortib borishi, yangi
tarmoqlarning   vujudga   kelishi,   tovar   turlarining   ko‘payishi   va   tadbirkorlar
o‘rtasida mahsulotni sotish muammosining vujudga kelishidir. 
    Hozirgi   vaqtda   firma,   korxona   kompaniyalar   avvalgi   davrlarda
uchratilmagan   juda   qattiq  raqobat   kurashiga   to‘qnashmoqdalar.   Bu   kurashda
g‘olib   chiqish   uchun,   ular   iste’molchilarni   egallashi   va   o‘zlarining
raqobatchilaridan   ustun   kelishlari   zarur.   Buning   uchun   ular   o‘z   faoliyatida
tovar   va   sotish   falsafasini   emas,   balki   marketing   va   iste’molchi   falsafasini
qo‘llashlari kerak. 
~  16  ~       Bugungi   kunning   zamonaviy   bozorlarida   muvaffaqiyatlarga   erishayotgan
firmalar   tovarlarni   yaratuvchi   emas,   balki   iste’molchilarni   yaratuvchi
strategiyasini ishlab chiquvchi va foydalanuvchi haqiqiy ustalardir. 
   Demak, zamonaviy firmalar  faoliyati  bozorga yo‘naltirilgan bo‘lishi  kerak,
ya’ni   ular   bir   vaqtning   o‘zida   diqqat   bilan   o‘zining   iste’molchilarini   va
shuningdek,   raqobatchilarini   kuzatib   borishlari   kerak.   Bu   yangilikning
asosiyda   shunday   g‘oya   yotadi.   Zamonaviy   marketing   –   eng   avvalo,
iste’molchilarni   qidiruvchi,   yaratuvchi   va   ushlab   qoluvchi   fan   hamda
san’atdir. 
    Zamonaviy   marketing   –   bu   bozor   raqobati   sharoitida   bozorni   kompleks
tadqiq   etish   orqali,   iste’molchilarni   real   talab,   ehtiyojlarini   maksimal
qondirishga qaratilgan xo‘jalik faoliyatini boshqarishni tashkil etish tizimidir.
    Marketingni   asosiy   maqsadi   –   iste’molchini,   ya’ni   xaridorni   vujudga
keltirishdir. 
    Marketing   asosida   bozorni   har   taraflama   o‘rganish   yo‘nalishlarining
asosiylaridan quyidagilarni ko‘rsatib o‘tish zarur: 
•talabni o‘rganish; 
•bozor tarkibini aniqlash; 
•tovarni o‘rganish; •raqobat sharoitlarini tadqiq qilish; 
•sotish shakli va uslublarini tahlil etish. 
  Marketing quyidagilarni o‘rgatadi: •bozorni o‘rganishni; •uni taqsimlashni; 
•tovarlarni joylashtirishni; •marketing siyosatini olib borishni; 
•tovar siyosatini; 
•narx siyosatini; 
~  17  ~ •taqsimot siyosatini; 
•siljitish (yo‘naltirish) siyosatini; 
•yuksalish, qo‘shimcha xizmatlarni (Plus) - (bunga marka, sotishdan keyingi
xizmat,   kafolat   va   texnik   yordam,   etkazib   berish,   assortiment,   shaxsiy
iste’mol va boshqalarni kiritish mumkin). 
    Marketing   korxonalarning   bozorda   ishlash   uslubi,   bozor   metodologiyasi
bo‘lib,   iste’molchilar   va   ularning   talab   istaklarini   o‘rganish,   ularga   mos
tovarlar yaratish, narx belgilash, tovarlarni etkazib berish, taqdim etish, sotish,
xizmat   ko‘rsatishni   uyushtirish   usullari,   vositalari,   tartib-qoidalari   majmui
hisoblanadi. Bularning hammasi birinchi asosiy maqsadga talab bilan taklifni
o‘zaro muvofiqlashtirishga xizmat qiladi. 
~  18  ~ 2-BOB. MARKETINGNI RIVOJLANISH EVOLYUSIYASI VA
KONSEPSIYASI
2.1.Marketingni vujudga kelishi va rivojlanishining asosiy bosqichlari
    Marketingni   asosiy   elementlarini   tashkil   topishi   –   bozorni   tadqiq   qilish   va
tahlil etish, narxni tuzilishi tamoyili; servis siyosati –Sayrus Makkormek nomi
bilan   bog‘lanadi.   1902   yildan   boshlab   AQSHning   (Michigan,   Kaliforniya,
Illinoys)   universitetlarida   marketing   muammolari   bo‘yicha   («Tovarlar
marketingi»,   «Marketing   uslublari»   fanlari   va   boshqalar)   fanlar   kiritilib,
ma’ruzalar o‘qitila boshladi. 
     1926 yilda AQSHda marketing va reklama milliy uyushmasi tashkil topdi,
keyinchalik   uning   negizida   Amerika   marketing   jamiyati   barpo   etildi,   bu
jamiyat   1973   yilda   Amerika   marketing   uyushmasi   nomini   oldi.   Bir   oz
keyinroq   bunday   uyushma   va   tashkilotlar   G‘arbiy   Evropa   mamlakatlari   va
Yaponiyada   ham   paydo   bo‘ldi.   Xalqaro   marketing   tashkilotlari   -   Evropa
marketing   va   ijtimoiy   fikr   tadqiqotlari   jamiyati,   Xalqaro   marketing
federatsiyasi, Evropa Akademiyasi va shunga o‘xshashlar yuzaga keldi.   
    O‘tgan   asrning   60-yillar   o‘rtasida   eng   yirik   Amerika   korporatsiyalarining
barchasi   o‘z   xo‘jalik   faoliyatida   marketingning   asosiy   talablarini   qo‘llay
boshladi.   G‘arbiy   Evropa   va   Yaponiyada   marketing   g‘oyalari   AQSHga
qaraganda   sustroq   joriy   qilindi.   Ammo   60-yillarning   oxiriga   kelib   ular
marketing   amaliyotini   tezkorlik   bilan   o‘zlashtirishga   kirishdilar   va   bunda
muhim yutuqlarga erishdilar. 
    Amerika   modeli   bo‘yicha   marketing   faoliyati   birinchi   navbatda   korxonani
maqsad   va   vazifalariga   erishishga   qaratiladi   hamda   ikkinchi   navbatda   esa
iste’molchilarni ehtiyojini qondirishga qaratiladi. 
    Yapon   modeli   bo‘yicha   marketing   faoliyati   eng   avvalo   iste’molchilarni
hohish – ehtiyojini qondirishi kerak. 
~  19  ~     Yapon   marketingining   asosiy   maqsadi   –   iste’molchiga   xizmat   qilish,
Amerika marketingi uchun esa, maqsadga erishish uchun hamma vositalardan
foydalanish mumkin. 
      Marketing   an’anaviy   savdo   usullaridan   farqli   o‘laroq   aniq   maqsadlarni
ko‘zlaydi, xo‘jalik vazifalarini esa yaqqol ifodalaydi; korxona shunday sifatli
mahsulot  tayyorlashi  lozimki, uni  sotish qulay bo‘lsin. Darhaqiqat, mahsulot
ishlab   chiqarilgani   bilan   u   albatta   foyda   keltiradi   degan   ma’noni   hali   aslo
bildirmaydi.   Ilgari   xo‘jalik   rahbarlarining   vazifasi   asosan   jami   resurslarni
ishlab chiqarish talablari bilan muvofiqlashtirishdan iborat edi, ya’ni korxona
o‘zi   xohlagan   mahsulotni   ishlab   chiqarar   va   hamma   e’tiborini   uni   sotishga
qaratar   edi.   Marketingning   maqsadi   esa   bozorning   mavjud   va   kelgusida
ehtimol   tutgan   imkoniyatlarini   aniqlash   hamda   sifat   jihatidan   to‘g‘ri
baholashdan, so‘ngra unga tayanib, butun kuchini o‘z mahsulotiga qiziqish va
ehtiyojni   kuchaytirishga,   xaridorga   mahsulotni,   shuningdek   ko‘rsatiladigan
tegishli   ximat   turini   tanlash   imkonini   yaratgan   holda,   mahsulotni   sotishga
qaratishdan iborat. 
      Zamonaviy   marketingni   davri   o‘tgan   asrning   1995   yillaridan   boshlandi.
SHu   davrdan   boshlab   marketing   –   murakkab   ijtimoiy   –   iqtisodiy   jarayon
sifatida o‘rganilmoqda. 
     Hozirgi vaqtda AQSH va rivojlangan mamlakatlarda marketing masalalari
bo‘yicha   juda   ko‘p   tadqiqot   firmalari   faoliyat   olib   bormoqda.   SHuningdek,
marketing   muammolarini   tadqiq   qilishni   tijorat   boshqaruvi   asosida
universitetlar   ham,   savdosanoat   assotsiatsiyalari,   davlat   tashkilotlari   va
xizmatlari ham shug‘ullana boshladi. 
      1972   yilda   F.   Kotler   mikromarketing   va   makromarketing   tushunchalarini
asoslab   beradi.   1976   yilda   Shelbi   Xant   marketing   ayirboshlash   jarayoni
haqida ilm hisoblanishini ko‘rsatdi. 
~  20  ~    XX asrning 80-yillar oxiri 90-yillar boshlarida marketingni globallashtirish
jarayoni kuzatildi. SHuningdek, 1990 yilda Avstraliyaning Kanberra shahrida
«Marketing – bu hamma narsa», «Marketing biznesni anglatadi» shiori ostida
global marketing bo‘yicha Xalqaro konferensiya bo‘lib o‘tdi. 
      Hozirgi   davrda   jahon   iqtisodiyotida   sanoat   davri   axborot   davriga   o‘rin
bo‘shatib   bermoqda.   Bu   jahonning   barcha   rivojlangan   davlatlarida
kuzatilmoqda.   Tez   o‘zgaruvchan   bozor   sharoitlari,   narxsiz   raqobat
usullarining   rivojlanishi,   ishlab   chiqarish   yuksak   darajada   chaqqon
moslashuvchan,   yakka   iste’molchiga   mo‘ljallangan,   hajmi   kichik   bozor
sohalari,   bozor   segmentlari   va   ayrim   «so‘qmoq»larning   ko‘pligi   unga   xos
xususiyatlardir.   Ayni   paytda   ishlab   chiqarishning   ixtisoslashuvi   shunday
darajaga   etdiki,   bir   bozorning   oraliq   segmentlarida   bo‘sh   makon   juda   kam
qoladi. Natijada bozor raqobati yanada shiddatli tus oladi. Ammo bu jarayon
narx   omili   negizida   emas,   balki   raqobatning   yanada   takomillashgan   usul   va
shakllari paydo bo‘lishi natijasida yuz beradi. 
      Tovarning   «hayotiy   sikli»   misli   ko‘rilmagan   darajada   qisqaradi.   Hozirgi
davrda   etakchi   yapon   elektron   firmalari   bozorga   o‘rtacha   har   uch   oyda   bir
marta mikrosxemalarning yangi turini chiqaradi. Mahsulotlar assortimentning
xilma-xilligi ortdi, bir xil buyumlarni ko‘plab ishlab chiqarish kamaydi, ya’ni
to‘p-to‘p qilib uyub tashlash tajribasidan voz kechilmokda. Tovar sifatiga ega
bo‘lgan   mahsulotlar   mazmuni   o‘zgardi.   Endi   yaxshi   mahsulot   chiqarish
bilangina   ish   bitmaydi,   raqobatga   dosh   berish   uchun   sotuvdan   keyingi
darajasini,   firma   ko‘rsatadigan   qo‘shimcha   servis   xizmatlari   sifatini   tubdan
yaxshilash zarur. 
      Korxonalar   xarajatlarini   oddiy   kamaytirish   yo‘llarini   o‘ylabgina   qolmay,
ayni paytda tovarlarni sotish va o‘tkazish, daromadlarni muttasil ko‘paytirish
sohalariga ko‘proq e’tibor berishga majbur. Mahsulot sotishga yangi bozorlar,
muayyan   afzalligi   tufayli   mahsulot   o‘ziga   jalb   etadigan   yangi   xaridorlarni
~  21  ~ qondirish lozim. Bu ishlarni hozirgi zamon marketingiga tayanibgina amalga
oshirish   mumkin.   Korxonaning   omon   qolishi   iqtisodiy,   ilmiy-texnikaviy,
kon’yunktura-tijorat,   ijtimoiy   va   boshqa   axborotlarni   o‘z   vaqtida   olishi   kabi
omillardan ustalik bilan foydalanish natijasida ta’minlanadi. 
~  22  ~ 2.2.Marketing nazariyasi konsepsiyasi va uning evolyusiyasi
  Marketing konsepsiyasi (marketing faoliyati konsepsiyasi) – bu shunday yo‘l
yoki   yondashuvki,   uning   asosida   korxona   o‘zining   marketing   faoliyatini
yurgizadi. 
   Marketing konsepsiyasi  rejalashtirilayotgan va amalga oshirilayotgan firma
faoliyatining   strategik   tahlili   asosida   ishlab   chiqiladi.   Marketing
konsepsiyasini ishlab chiqish odatda quyidagi bosqichlarni qamrab oladi: 
 • ichki va tashqi muhit strategik tahlilini amalga oshirish; 
 • marketing faoliyati va korxonaning maqsadlarini aniqlash; 
 • marketing strategiyasini aniqlash; 
  •   rejalashtirilayotgan   natijalarga   erishish   maqsadida   marketing   faoliyati
elementlarini tanlash. 
    Marketing   konsepsiyasi   ishlab   chiqarish   va   taklif   etilayotgan   tovarlarga
bo‘lgan   talabni   rivojlanish   darajasiga   bog‘liqligi   jihatidan   evolyusion
taraqqiyot bosqichini kechdi.
      Marketing   konsepsiyasi   haqida   quyida   rasm   va   jadvallarda   ma’lumotlar
berilgan.   Marketing   va   tadbirkorlik   sohasida   dunyo   ilmi   va   amaliyoti
marketing evolyusiyasida quyidagi konsepsiyalarni asosladi va tavsiya etdi: 
 • ishlab chiqarishni takomillashtirish konsepsiyasi; 
 • tovar yoki xizmatni takomillashtirish konsepsiyasi; 
 • sotishni (tijoratni) faollashtirish konsepsiyasi; 
    Marketing  kontsepsiyalari   ishlab  chiqarishni  takomillashtirish   konsepsiyasi
tovar   yoki   xizmatni   takomillashtirish   konsepsiyasi   sotishni   (tijoratni)
faollashtirish konsepsiyasi  sof marketing konsepsiyasi  ijtimoiy yo‘naltirilgan
marketing   konsepsiyasi   o‘zaro   aloqaviy   marketing   konsepsiyasi   Bu
~  23  ~ boshqaruv falsafasidir. U esa, tovar ishlab chiqaruvchilarga is’temolchilarning
ehtiyojlarini qondirish natijasida foyda olishlari uchun yordam beradi. Buning
uchun har kuni va uzoq muddat davomida quyidagilarga diqqat e’tiborni jalb
etish lozim: 
 • Tadbirkorlik faoliyatini faollashtirishga; 
 • bozorga; 
 • is’temolchilarning maqsadli guruhlariga; 
 • bosh strategik maqsadlarga. 
 • sof marketing konsepsiyasi; 
 • ijtimoiy yo‘naltirilgan marketing konsepsiyasi; 
 • o‘zaro aloqaviy marketing konsepsiyasi
      Ko‘rsatib   o‘tilgan   marketing   konsepsiyalari   har   bir   mamlakat   uchun
standart,   norma   yoki   qoida   sifatida   ko‘rilmasligi   kerak.   Marketing
evolyusiyasi   har   qaysi   mamlakatda   o‘zini   xususiyatlari   va   bozor
munosabatlari rivojlanish darajasiga bog‘liq bo‘ladi. Biroq marketingni paydo
bo‘lishi bilan bog‘liq jahon tajribasi hamda bozor munosabatlarini rivojlanishi
aniq mamlakatlarda tadbirkorlik faoliyatini tatbiq etish bozor munosabatlarini
shakllantirishga   ishlatilishi   mumkin   ekanligi   foydali   hisoblanadi.   Bundan
tashqari marketingni rivojlanishida mashhur umumiy tendensiya 
    –   e’tiborni   tovar   ishlab   chiqarishdan   iste’molchiga,   uning   xohish   va
ehtiyojlariga qaratish talab etiladi. 
Birinchi   davr   -   «ishlab   chiqarishni   takomillashtirish   konsepsiyasi»   -
«mahsulot   ustunligi»   tarzida   belgilanadi,   bunda   eng   muhim   masala   yaxshi
tovar ishlab chiqarish va uni xaridorga arzon narxlarda sotish deb hisoblanadi.
Konsepsiya   shiori   -   «imkoni   boricha   ko‘proq   tovar   ishlab   chiqar,   chunki
bozor talabi cheksiz». 
~  24  ~   Tovarni   takomillashtirish   konsepsiyasi   iste’molchi   e’tiborini   tovarga,
uning   sifatiga   va   narxiga   qaratishni   talab   etadi.   Iste’molchilar   o‘xshash
tovarlarni   sifatlarini   boshqa   firmani   shunday   tovarlari   bilan   solishtirib
ko‘radilar.   Bu   konsepsiyani   ko‘pincha   kompaniya,   firma,   tashkilotlar,
shuningdek,   notijorat   tashkilotlar   ham   ushlab   turadilar.   Biroq   tovar
konsepsiyasi muvaffaqiyat keltiravermaydi. 
  Keyingi   davr   «sotishni   (tijoratni)   faollashtirish   konsepsiyasi»   nomini
oldi.   Bunda   firmaning   mahsulotini   «mana   tovar   tayyor,   kelavering   va
savdolashing» shiori bilan sotishni mo‘ljallash birinchi o‘ringa chiqadi. Tovar
va   savdo   marketinggi   konsepsiyalari   mahsulot   ishlab   chiqarish   hali   seriyali,
ya’ni   yalpi   tus   olmagan   davrda   maydonga   kelgan   edi.   Tovarlarning   yangi
turlari   va   xillari   hisobiga   yuqori   darajada   foyda   qo‘lga   kiritilar   edi,   sababi
mohiyat   e’tibori   bilan   cheksiz   talabga   ega   bo‘lgan   bozorda   bu   tovarlarga
nisbatan talab benihoya katta edi. 
    XX   –   asrning   50   -   yillarida   boshqarish   konsepsiyasining   ilk   asosini   sotish
hajmi,   ishlab   chiqarish   va   muomala   xarajatlari   darajasi,   daromad,   foyda   va
boshqa   ko‘rsatkichlarni   uzoq   muddatli   o‘zgarishlarini   aniqlash   tahlil   qilindi.
SHunga ko‘ra bozordagi ish faoliyatini bir yildan besh yilgacha moslashtirish
ko‘zda tutilgan. 
    Marketing   rivoji   tarixida   o‘tgan   asrning   50-yillari   muhim   bosqich   bo‘ldi.
Ortiqcha mahsulot ishlab chiqarish tangligi ko‘rinib qoldi. Marketing - ishlab
chiqarishni   bozor   talabiga   moslashtirish   konsepsiyasi,   uning   asosini
iste’molchiga   -   «bozor   ustunligi»ga   mo‘ljal   olish   tashkil   etdi.   Marketing
boshqaruvining bozor konsepsiyasi yanada rivojlandi. 
    Sof  marketing  konsepsiyasi   o‘tgan  asrning   50-yillari   o‘rtalaridan   boshlab
marketing   bozor   konsepsiyasi   tarzida   boshqarishda   firmaning   faqat   bozor
strategiyasini   emas,   balki   ishlab   chiqarish   strategiyasini   ham   belgilaydigan
etakchi   vazifaga   aylandi.   Marketing   xizmati   firmaning   asosiy   boshqarish
~  25  ~ markazi,   bozor,   ishlab   chiqarish,   ilmiy-texnika   va   moliyaviy   faoliyati
masalalari   bo‘yicha   axborotlar   va   tavsiyalar   manbai   bo‘lib   qoldi.   Marketing
xizmati   ijtimoiy   talab   va   bozor   kon’yunkturasi   holati   hamda   o‘zgarishlarini
batafsil   tahlil   qilish   asosida   u   yoki   bu   tovarni   ishlab   chiqarish   zarurati,
istiqboli   va   foydadorligi,   ishlab   chiqarish   dasturlarini   moddiy-texnika
jihatlaridan ta’minlash imkoniyatlari to‘g‘risidagi masalalarni hal etadi. 
    XX   asrning   60-yillariga   kelib   bozordagi   o‘zgarishlarga   qarab   strategik
rejalashtirishni amalga oshirish masalasi ilgari surildi va hal qilindi. 
  O‘tgan asrning 70-yillarga kelib, marketingning shunday konsepsiyasi ishlab
chiqildiki,   u   iqtisodiy   jihatdan   rivojlangan   mamlakatlar   hayotiga   mustaqil
kirib bordi. 
    Mamlakat   xo‘jalik   sub’ektlari   ichki   faoliyatida   yaxlit   organizm   tarzida   va
firma   ichidagi   rejalashtirishda   ham   markaziy   o‘rinni   marketing   egalladi.   Bu
bozor iqtisodiyotiga qaratilgan strategik boshqarishning yangi shakli bo‘lib, u
eng   ko‘p   foyda   olish   maqsadida   tovarlarni   uzluksiz   ravishda   ishlab
chiqaruvchilar Ishlab chiqarish Tovarlar Oldi-sotdi va sotishni ragbatlantirish
Sotish   xajmini   ko'paytirish   hisobiga   foyda   olsh   Bozor   Xaridorlar   ehtiyoji
Marketing   chora-tadbirlari   kompleksi   Xaridorlar   extiyojini   qondirish   orqali
foyda olish   iste’molchiga xarajat qildiradigan, korxonani ishlab chiqarish va
sotishni tahlil qilish ko‘p kamrovli tushunchadir. 
   Mahsulotlar ko‘rinishi va texnologiyasi qisman o‘zgartirilgan holda ko‘plab
ishlab   chiqarishlar   boshlandi.   Raqobat   kurashining   asosiy   shakli   narx
raqobatiga aylandi. SHuning uchun keyingi yillarda xarajatlarni  kamaytirish,
samarador   texnologiyalarni   joriy   etish   yo‘lida   doimiy   kurash   olib   borish
muvaffaqiyat   garovi   bo‘lib   qoldi.   Ijtimoiy   yo‘naltirilgan   marketing
konsepsiyasi   -   bu   konsepsiya   korxonaning   vazifasi   yakka   shaxslarning
talabini   o‘rganish,   tahlil   qilish   va   bu   talablarni   samarali   qondirishdan,   ayni
~  26  ~ paytda umuman jamiyat butunligini saqlash va mustahkamlashdan iborat deb
qaraydi. 
    Ijtimoiy-yo‘naltirilgan   marketing   konsepsiyasi   boshqarishning   bozor
konsepsiyasiga   nisbatan   kuchayib   borayotgan   ekologik   muammolar,   tabiiy
resurslarning   etishmasligi,   umumjahon   inflyasiyasi,   ijtimoiy   xizmat
sohalarining   g‘arib   holati   tufayli   bu   dastur   bizning   zamonamizga   to‘g‘ri
kelishiga   bildirilgan   shubhalar   avj   olib   turgan   pallada   maydonga   keldi.
Dastlab   firmalarning   bozor   munosabatlaridagi   faoliyati   asosan   foyda
olishgagina   qaratildi.   Keyinchalik   ular   xaridor   ehtiyojlarini   qondirishning
strategik   ahamiyatini   anglab   etdilar   va   natijada   bozor   marketinggi
konsepsiyasi paydo bo‘ldi. Bugungi kunga kelib, ular biror muhim ishga qo‘l
urishdan oldin, jamiyat manfaatlari haqida ham o‘ylay boshlaydilar. Ijtimoiy
yo‘naltirilgan marketing bozor ishtirokchilaridan marketing siyosati doirasida
uch omilni o‘zaro bog‘liglikda qarashni talab etadi, bu omillar - firma foydasi,
xaridor   ehtiyojlari   va   jamiyat   manfaatlari.   Bu   quyidagi   2.4-rasmda   o‘z
ifodasini topgan. 
    Marketingni   o‘zaro   aloqaviy   konsepsiyasi.   Marketingni   o‘zaro   aloqaviy
konsepsiyasining   asosiy   g‘oyasi   xaridorlar   bilan   boshqa   oldi-sotdi   jarayoni
qatnashchilari   o‘rtasidagi   munosabatlar   (kommunikatsiya)dan   tashkil   topadi.
Marketingni   o‘zaro   aloqasi   samarali   kommunikatsiya,   shaxsiy   muloqotlar
ahamiyatini   oshiradi.  Marketingni  o‘zaro  aloqasi  kommunikatsiyani   kengroq
jihatda
   – kompaniya(firma) bilan uning sheriklari o‘rtasidagi daromad olib keluvchi
xohlagan o‘zaro aloqasi sifatida ko‘radi. 
 Savdo, keyinchalik sanoatda marketingni faol qo‘llanish jarayoni o‘tish davri
iqtisodiyotining   xususiyatlari   bo‘lib   hisoblanadi.   XXI   asrning   2008   yilida
iqtisodiyoti   rivojlangan   davlatlarda   moliyaviy   inqirozning   vujudga   kelishi
~  27  ~ natijasida   moliya   bozorlari   xizmatlarida   marketing   tizimini   keng   qo‘llash
ahamiyati yanada ortdi. 
   Marketing evolyusiyasi  marketing konsepsiyasini, shaklini va elementlarini
o‘zgarishi bilan kuzatiladi. 
  Marketing konsepsiyasi - bu korxonalar faoliyatini boshqaruv falsafasidir. U
esa,   tovar   ishlab   chiqaruvchilarga   iste’molchilarning   ehtiyojlarini   qondirish
natijasida foyda olishlari uchun yordam beradi. 
  Buning uchun har kuni va uzoq muddat davomida: 
 • tadbirkorlik faoliyatini faollashtirishga; 
 • bozorga; 
 • iste’molchilarning maqsadli guruhlariga; 
 • bosh strategik maqsadlarga e’tiborni jalb etish lozim. 
~  28  ~ 3-BOB. MARKETINGNING FUNKSIYALARI, VAZIFALARI VA
TAMOYILLARI 
3.1. Marketing funksiyalari va uning mazmuni  
    Marketing   konsepsiyasini   mazmuni   marketing   funksiyalarini   amalga
oshirish   orqali   hal   etiladi.   Marketing   funksiyalari   quyidagi   guruhlarga
bo‘linadi: 
 • marketing tadqiqotlari; 
 • mahsulot assortimenti ishlab chiqarish sohasini rivojlantirish; 
 • sotish va taqsimot funksiyasi; 
 • tovarni siljitish; 
 • narxni tashkil etish funksiyasi; 
 • marketing-menejment funksiyasi. 
1,Marketing tadqiqotlari funksiyasida : 
 •xalqaro bozorni tahlil etish; 
 •sotish bozorini tadqiq etish; 
 •iste’molchi ehtiyojlarini tadqiq etish; 
 •marketing operatsiyalarini o‘rganish; 
 •axborot to‘plash va qayta ishlash; 
 •marketing-miks kompleksini tadqiq qilish; 
 •raqobatlarni o‘rganish; 
 •benchmarking; 
~  29  ~  •talabni va sotishni prognoz qilish va boshqalar o‘rganiladi. 
    Tahliliy   funksiyada   tashqi   muhit   omillari,   bozor,   uning   elementlari   va
holati, iste’molchilar, bozorni tuzilishi, tovar va tovarni tuzilishi, shuningdek
firmaning   ichki   muhiti   tahlil   qilinadi.   Bunda   firma   rahbariyati   tomonidan
nazorat   qilinadigan   omillar-   texnologik   jarayon,   moliyaviy   ahvoli,   tashkiliy
tuzilish, bozorni tanlash va boshqalar hisobga olinadi. 
    Tashqi   muhit   omillariga   iste’molchilar,   raqobat   hukumat,   iqtisodiyot,
texnologiya,   mustaqil   ommaviy   axborot   vositalari   kabi   nazorat
qilinmaydigan omillar kiradi.  
    2.   Mahsulot   yaratish   funksiyasi   orqali   marketing   faoliyatida   yangi
mahsulotlarni   yaratish,   yangi   mahsulotlar   ishlab   chiqarishni   tashkil   etish,
ishlab   chiqarish   sohasiga   tovar   raqobatdoshligi   va   sifatni   boshqarish,
shuningdek tovar siyosatini ishlab chiqish masalalari hal etiladi. 
    3.   Sotish   funksiyasi   orqali   tovarni   taqsimlash   va   sotish   siyosatini   ishlab
chiqish, savdo-taqsimot tarmog‘i orqali sotuvni tashkil etish, yuk tashishni va
omborga   joylashtirishni   tashkil   etish,   tovar   aylanmasini   aniqlash,   taqsimot
tizimini fizik oqimlarini nazorat qilish va sotishni tahlil etish o‘rganiladi. 
    4.   Tovarni   siljitish   funksiyasi   natijasida   sotishni   rag‘batlantirish   va
reklama   siyosatini   ishlab   chiqish;   sotishni   rag‘batlantirishni   samarali
vositalarini asoslash; tovarni siljitish to‘g‘risida multimedia texnologiyalarini
asoslash; ichki firma reklamasini tashkil etish; sotuv ishlarini rag‘batlantirish;
pablik rileyshnzni tashkil qilish va boshqalar to‘liq o‘rganiladi. 
   5. Narxni tashkil etish funksiyasi  orqali narxni shakllanish strategiyasi va
taktikasini   ishlab   chiqish;   sotuvni   har   bir   bozori   uchun   har   bir   mahsulot
uchun   yashash   davrini   turli   bosqichlarida   narx   matritsasini   tuzish;   joriy
narxlar o‘zgarishi mexanizmini tuzish; raqobatchi narxini tahlil qilish; yangi
mahsulot uchun narx belgilash kabilar hal etiladi. 
~  30  ~     6.   Marketing - menejment   funksiyasi   esa   marketingni   boshqarishni   tashkil
etish ;   nazorat   qilish ,   marketing   xizmatini   tashkiliy   tuzilishini   ishlab   chiqish ,
marketing   faoliyati   tizimida   boshqaruv   qarorlarini   optimallashtirish ,   audit ,
marketing   xizmati   faoliyati   samaradorligini   baholash   kabilarni   o ‘ rganadi . 
    Marketing   funksiyalari   firmani   boshqa   funksiyalari ,   ya ’ ni   ishlab   chiqarish ,
kadrlar ,   moddiy   texnika   ta ’ minoti ,   moliyaviy ,   buxgalteriya   hisobi
funksiyalari   bilan   birga   amalga   oshiriladi . 
    Marketingning   funksiyalari   xo ‘ jalik   yurituvchi   sub ’ ektlarning   boshqa
funksiyalaridan   farqi   shundan   iboratki ,   marketing   funksiyalari   xo ‘ jalik
yurituvchi   sub ’ ektlar ,   uning   iste ’ molchilari ,   mijozlari   o ‘ rtasida   ayirboshlash
jarayonini   amalga   oshirish   va   tashkil   etishga   qaratilgandir .   Shuning   uchun
ham   marketing   funksiyalari     doimo   o ‘ zgarib   boradigan   ehtiyoj   hamda   talabni
shakllanishi ,  yaratilishi   va   rivojlanishiga   ta ’ sir   etadi . 
~  31  ~ 3.2.  Marketingning   asosiy   vazifalari
      Marketing   -   bozorda   vujudga   keladigan   iqtisodiy   munosabatlarni
faollashtirish   uslublarini ,   tovarlarni   ishlab   chiqarish   hamda   sotish
muammolarini   yaxlit ,   tizimli   echish   uslublarini ,   bozorda   vujudga   keladigan
o ‘ zgarishlarga   tezda   moslashish ,   iste ’ molchilarga   tabaqali   yondashish ,
raqobatbardosh   yangi   tovarlarni   vujudga   keltirish   va   ularni   ishlab   chiqarishni
tashkil   etish ,   kon ’ yunkturani   o ‘ rganish   va   prognoz   qilish   hamda   ta ’ sirchan
reklamani   rivojlantirish   masalalarini   o ‘ rganishni   o ‘ z   oldiga   maqsad   qilib
qo ‘ ygandir . 
  Bunga   erishish   uchun   marketing   quyidagi   muhim   vazifalarni   hal   etishi
lozim: 
 • xaridorlar ehtiyojini o‘rganish va aniqlash; 
 • narxning faoliyatini xaridorlar ehtiyojiga moslashtirish; 
 • talab va taklif to‘g‘risida olingan ma’lumotlar asosida bozorni o‘rganish; 
 • Sifat 
 • Xarajatlar 
 • Qo’yiladigan talablar Bozorga ta’sir o‘tkazish choralari 
 • Sotuvni tashkil etish 
 • Savdo  
 • Reklama Bozorni o‘rganish 
 • Talab 
 • Taklif 
  •   tovarlar   reklamasini   tashkil   etish,   xaridorlarni   tovarlarni   sotib   olishga
qiziqishini orttirish; 
~  32  ~   •   tovar   yaratuvchi   yoki   uni   sotuvchi   narx   tadqiqotlarini   amalga   oshirish
uchun   ma ’ lumotlar   to ‘ plash   va   tahlil   qilish ; 
  •   tovarni   bozorga   chiqarishdagi   barcha   xizmatlar   to‘g‘risida   ma’lumotlar
olish; 
  •   to‘ldiruvchi   tovarlar   va   o‘rnini   bosuvchi   tovarlar   to‘g‘risida   axborot
yig‘ish; 
  •   tovarlarga   bo‘lgan   talabni   istiqbollash,   ularni   amalga   oshirishni   nazorat
qilishdan iboratdir. 
  Marketingni   bosh   vazifasi   korxonaning   mavjud   va   potensial   imkoniyatlarini
baholash   va   amalga   oshirish   hamda   bozorda   talab   va   taklifni
muvofiqlashtirish   maqsadida   imkoniyatlarni   aniqlashdan   iborat .   Marketing
yoki tadbirkorlik faoliyati aniq natijaga erishish maqsadida amalga oshiriladi.
Marketingni   asosiy   maqsadlari   firmaning   asosiy   maqsadlari   bilan   o‘zaro
aloqadordir. 
      Korxonaning   asosiy   maqsadi   Maqsadlar   Ko ‘ rsatkichlar   Bozorni   egallash
Bozor   ulushi ,   aylanma ,   tovarni   roli   va   ahamiyati ,   yangi   bozorlarni   qamrab
olish   Rentabellik   Foyda ,   aylanmaga   nisbatan   rentabellik ,   shaxs   kapitalini
rentabelligi ,   umumiy   kapitalni   rentabelligi   Moliyaviy   barqarorlik   Kreditga
layoqatligi ,   likvidligi ,   o ‘ z - o ‘ zini   moliyalashtirish   darajasi ,   kapitalni   tuzilishi
Ijtimoiy   maqsadlar   Ish   bilan   qoniqish ,   daromad   darajasi   va   ijtimoiy   himoya ,
ijtimoiy   integratsiya ,   shaxsiy   rivojlanish   Bozordagi   pozitsiya   va   prestij
Mustaqilligi ,  imij ,  siyosiy   sharoitga   munosabati ,  jamiyatni   tan   olishi  
   Firmaning asosiy maqsadlariga quyidagilar kiradi: 
 • bozorni egallash; 
 •  rentabellik ; 
 •  moliyaviy   barqarorlik ; 
~  33  ~  •  ishlab   chiqarishni   ijtimoiy   omillarini   ta ’ minlash ; 
  • bozordagi mavjud va prestijni tashkil tatbiq mustahkamlash. 
    Marketing   maqsadlari   tahlili   unga   erishish   bo‘yicha   asosiy   vazifalarni
shakllantirishga   imkon   beradi.   Meffert   1986   yilda   3   ta   o‘zaro   bog‘liq
marketingni   kompleks   vazifalarini   ajratib   ko‘rsatadi:   1.   Talabni   tartibga
solish   bilan   bog‘liq   bo‘lgan   bozor   faoliyatiga   kiruvchi   vazifalar.   2.   Firma
yoki   korxona   sohasiga   taalluqli   vazifalar.   3.   Tashqi   muhit   va   jamiyat
tashkilotlari   bilan   bog‘liq   masalalar.   Marketing   vazifalari   natijasida
marketing   jarayonini   barcha   bosqichlariga   mos   keluvchi   marketing
funksiyalari shakllanadi va doimo tartibga solib boriladi.
~  34  ~ XULOSA VA TAKLIFKAR
      Marketing   umumiy   asoslari,   bir   kompaniya   yoki   tashkilotning
mahsulotlarini   yoki   xizmatlarini   sotish   va   xarid   qiluvchilarni   jalb   qilishga
qaratilgan   strategiyalar   va   amaliyotlar   to'plamidir.   Marketing   umumiy
asoslari shu jumladan quyidagilarni o'z ichiga oladi:
1.   Mijozni   tushunish:   Marketing   umumiy   asoslari,   mijozlar   va   ularning
talablari   va   xohishlari   haqida   tushuncha   berishdan   iboratdir.   Bu,   mahsulot
yoki   xizmatni   kim   uchun   ishlab   chiqarish   kerakligini,   qanday   reklama
qilishni va narxni aniqlashni o'z ichiga oladi.
2.   Mahsulotni   rivojlantirish:   Marketing   umumiy   asoslari,   mahsulot   yoki
xizmatning   rivojlanishi   va   yangilanishi   uchun   strategiyalarni   belgilashni   o'z
ichiga   oladi.   Bu   strategiyalar,   yangi   mahsulotlar   ishlab   chiqish,   mavjud
mahsulotlarni yangilash va xizmatlarni rivojlantirishni o'z ichiga oladi.
3.   Reklama:   Marketing   umumiy   asoslari   reklama   strategiyalarini
belgilashdan   iboratdir.   Bu   reklama   strategiyalari,   turli   turlarda   reklama
vositalaridan   foydalanish,   reklama   materiallarini   ishlab   chiqish   va   reklama
kampaniyalarini tashkil qilishni o'z ichiga oladi.
4.   Narxni   aniqlash:   Marketing   umumiy   asoslari,   narxni   aniqlash   va   sotish
strategiyalarini   belgilashdan   iboratdir.   Bu   strategiyalar,   mahsulot   yoki
xizmatning narxini aniqlash, chegirmalar va chegirma kampaniyalari tashkil
qilishni o'z ichiga oladi.
5.   Mijozlar   bilan   aloqalar:   Marketing   umumiy   asoslari,   mijozlar   bilan
aloqalar   va   ularga   xizmat   ko'rsatishni   belgilashdan   iboratdir.   Bu   aloqalar,
mijozlar   bilan   bog'lanish,   ularning   talablari   va   xohishlari   haqida   ma'lumot
olish va ularning qiziqtirgan savollarga javob berishni o'z ichiga oladi.
~  35  ~ Marketing   umumiy   asoslari,   kompaniya   yoki   tashkilotning   sotish   va   xarid
qiluvchilarni   jalb   qilish   uchun   muhimdir   va   muvaffaqiyatli   marketing
strategiyalari tashkil etishda juda muhim ahamiyatga ega.
~  36  ~ FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1   Ўзбекистон   Республикаси   Президенти   Шавкат   Мирзиёевнинг
“ Маҳаллий   экспорт   қилувчи   
ташкилотларни   янада   қўллаб   –   қувватлаш   ва   ташқи   иқтисодий
фаолиятни такомиллаштириш чора – тадбирлари  
тўғрисида”ги қарори Халқ сўзи, 2017 йил 22 июнь, №123 
2   Ўзбекистон   Республикаси   Президентининг   2017   йил   7   февралдаги
“2017-2021 йиллардаги Ўзбекистон  
Республикасини   ривожлантиришнинг   бешта   устувор   йўналиши   бўйича
ҳаракатлар стратегияси” тўғрисидаги  
ПФ-4947-сонли   Фармони.   –   Ўзбекистон   Республикаси   қонун
ҳужжатлари тўплами, 2017 й.  www . lex . uz .
Мирзиёев   Ш.М.   Халққа   хизмат   қилиш,   одамларнинг   манфаатларини
таъминлаш-раҳбарлар  
фаолиятининг   асосий   мезонидир.   -   //   Халқ   сўзи,   2017   йил   13   апрель,
№73 (6767)
3. Ўзбекистон Республикаси Конституцияси –Т.: Ўзбекистон, НМИУ,  
2014. 
4. Ўзбекистон Республикасининг “Рақобат тўғрисида”ги Қонуни.  
Ўзбекистон Республикаси қонун ҳужжатлари тўплами, 2012 й., 1-сон. 
5 . Ўзбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 7 февралдаги  
“2017-2021   йиллардаги   Ўзбекистон   Республикасини
ривожлантиришнинг  
~  37  ~ бешта   устувор   йўналиши   бўйича   ҳаракатлар   стратегияси”   тўғрисидаги
ПФ- 
4947-сонли   Фармони.   –   Ўзбекистон   Республикаси   қонун   ҳужжатлари
тўплами,  
2017 й.  www . lex . uz . 
6. Ўзбекистон Республикаси Президентининг “Ташқи савдо соҳасида  
бошқарув тизимини такомиллаштириш чора-тадбирлари тўғрисида”ги  
Фармони. - // Халқ сўзи, 2017 йил 15 апрель, № 75 (6769). 
7.   Ўзбекистон   Республикаси   Президентининг   “Ўзбекистон
Республикаси  
хусусийлаштирилган   корхоналарга   кўмаклашиш   ва   рақобатни
ривожлантириш  
Давлат қўмитасини ташкил этиш тўғрисида”ги Фармони. - // Халқ сўзи,
2017  
йил 19 апрель, № 77 (6771).  
8.   Ўзбекистон   Республикаси   Президентининг   “Ўзбекистон
Республикаси  
Президенти   ҳузуридаги   тадбиркорлик   субъектларининг   ҳуқуқлари   ва
қонуний  
манфаатларини ҳимоя қилиш бўйича вакили институтини таъсис этиш  
тўғрисида”ги Фармони. - // Халқ сўзи, 2017 йил 5 май, № 90 (6784).  
9 . Ўзбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 20 апрелдаги  
~  38  ~ "Олий   таълим   тизимини   янада   ривожлантириш   чора-тадбирлари
тўғрисида"ги  
Қарори. - // Халқ сўзи, 2017 йил, 21 апрель, № 79 (6773). 
10 . Ўзбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 2 майдаги  
"Ўзбекистон стандартлаштириш, метрология ва сертификатлаштириш  
агентлиги   фаолиятини   такомиллаштириш   чора-тадбирлари
тўғрисида"ги  
Қарори. - // Халқ сўзи, 2017 йил, 2 май, №86 (6780).
~  39  ~

MARKETING ASOSLARI FANINING PREDMETI, MAZMUNI VA VAZIFALARI Kurs ishi

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O‘zbekiston Respublikasida makroiqtisodiy barqarorlikni ta’minlash kurs ishi
  • Ispaniyaning turistik salohiyati. Ispaniya iqtisodiyoti
  • INDIVIDUAL COMFORT MChJ da AMALIYOT HISOBOTI
  • Qurilish tashkilotlarida ishlab chiqarish xarajatlari hisobi va qurilish ishlari tannarxini kalkulyatsiya qilish
  • Polipropilen chiqindilаri аsosidа texnik idishlаr olish texnologiyasini tаkomillаshtirish (Q=11500 ty)

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский