Marketingning mohiyati va uning rivojlanishining asosiy bosqichlari

Marketingning mohiyati va 
uning rivojlanishining asosiy 
bosqichlari             Reja:
1. Marketing tushunchasi va uning mazmuni
2. Mijozlar ehtiyoji va bozorni tushunish.
3. Mijozlarga yo’naltirilgan marketing 
strategiysini tuzish
4. Mijoz munosabatlarini qurish
5. Marketingning asosiy tamoyillari, 
funksiyalari va turlari         Marketing tushunchasi va uning mazmuni
«Marketing» so’zi ingliz tilidan tarjima 
qilinganda, «bozordagi faoliyat», 
«bozor faoliyati», «bozorni tadqiq 
qilish» ma’nosini bildiradi.         Hozirgi zamon marketing adabiyotlarida 
marketingning juda ko’p ta’riflari    beriladi. Ulardan eng 
muhimlari quyidagilar:
•
«Marketing — firma tadbirkorlik 
faoliyatining hamma tomonlarini 
boshqarish jarayonidir»
       (P.Druker. Menejment amaliyoti. 
1973)
•
«Marketing — raqobat sharoitida 
firmaning strategiyasi va 
taktikasini belgilaydigan 
zamonaviy biznes falsafasidir»
       (Marketing asoslari. AQSh, 1984) •
«Marketing — malakali bozor qatnashchilarining asosiy tartib 
intizomlaridan biridir. Ular bozorni qanday qilib tasvirlash, qanday qilib uni 
segmentlarga bo’lish, maqsadli bozor doirasida iste’molchilarning 
ehtiyojlari va talablarini baholash, bozorda kerakli bo’lgan iste’mol 
xususiyatlari bo’lgan tovarni yaratish va sinashni, narx vositasida tovarning 
qimmatliligi g’oyasini iste’molchilarga etkazishni, tovar hammaga qulay 
bo’lishi va yaxshi tanilishi uchun tajribali vositachilarni tanlashni, 
iste’molchilar tovarni tanishlari va uni olish ishtiyoqida bo’lishlari uchun 
tovarni reklama qilish va siljitishni bilishi kerak. Bozorning malakali 
qatnashchisi, albatta, keng bilimga va ko’nikmalarga ega bo’lishi kerak»
                                                     (F.Kotler. Marketing asoslari. 1990)  Tovar ishlab chiqaruvchilarning marketing faoliyati tajribasi quyidagi 
holatlarni ifodalashga imkon beradi:
•
  Marketing faoliyatiga o’tish avtomatik tarzda ro’y berishi mumkin emas — 
ko’pchilik O’zbekiston korxonalari juda katta tayyorgarlik ishlariga muhtoj.
•
  Marketing uslublari asosida ishlarni amalga oshirishning yagona universal 
sxemasi mavjud emas. Marketing yo’nalishi va mohiyati korxonaning 
faoliyati xususiyatlariga, uning ichki imkoniyatlari va u faoliyat 
ko’rsatayotgan tashqi sharoitlarga bog’liq holda belgilanadi.
•
  Tovarning bozor muvaffaqiyatini ta’minlash bo’yicha faqatgina uni sotish 
bo’yicha amalga oshiriladigan chora-tadbirlar,  odatda, chegaralangan 
natijalarga olib keladi. Shuning uchun korxonaning istiqbolli tovarlarni 
yaratish bo’yicha g’oyalarni to’plashdan tortib bozor imkoniyatlarini 
yo’qotgan tovarlarni o’z vaqtida ishlab chiqarishdan olishgacha bo’lgan 
butun faoliyati marketingga bo’ysundirilgan bo’lishi kerak.  •
  Marketing yuqori malakali xodimlar shtatini talab qiladi. 
Fikrlamaydigan ijro etuvchilar o’rniga ijodiy yondashadigan, 
qo’yilgan vazifalarni yechishning eng samarali yo’llarini 
izlashga yo’naltirilgan tadbirkor kishilar kerak.
•
  Marketing tovar ishlab chiqaruvchilarga bozorga 
mo’ljallangan xatti-harakatlarning aniq istiqbolini beradi, 
ushbu xatti-harakatlarga maqsadli va muvofiqlashtirilgan tus 
berishga imkon yaratadi.            Marketing jarayonining oddiy modeli
Bozorni, 
iste’molchi 
ehtiyoji va 
hoxishini 
tushunish Iste’molchiga 
yo’naltirilgan 
marketing 
strategiyasini 
loyihalash Yuqori 
darajadagi 
qiymatni 
yaratuvchi 
marketing 
dasturini 
tuzish Iste’molch
ilar bilan 
samarli 
munosaba
tlarni 
o’rnatish Foyda 
yoki naf 
olishQuyida keltirilgan rasmda marketing jarayonining besh bosqichli modeli 
tasvirlangan.  Birinchi  to’rt  bosqichda  kompaniyalar  iste’molchilarni 
tushunish,  iste`mol qiymatini yaratish  hamda  iste’molchilar  bilan  kuchli 
munosabatlarni  o’rnatish  uchun  ishlaydi.  Va  nihoyat,  so’ngi  beshinchi 
bosqichda,  kompaniyalar  yuqori  darajadagi  iste`mol  qiymatini 
yaratishning mukofotini qo’lga kiritadi.       Mijozlar ehtiyoji va bozorni tushunish. 
•
Faoliyatning ilk qadamidayoq, marketologlar faoliyat olib boradigan 
joydagi bozorni, iste’molchi ehtiyoji va hoxishini chuqur tushunishi lozim. 
Biz quyida beshta eng asosiy tushunchalarni ko’rib chiqamiz:
BozorAyirboshlashQiymat va qoniqish Bozor takliflariEhtiyoj, hoxish va talab                    Iste’molchi ehtiyoji, hoxishi va talab
•
Mashxur marketing kompaniyalari mijozlarning 
ehtiyoji, hoxishi va talabini o`rganish uchun 
uzoq masofalarga ham borishadi. Ular 
iste`molchi tadqiqotini olib borishadi va ulkan 
ko`lamdagi axborotni tahlil qilishadi. Ular 
barcha bo`g`inlardagi rahbarlar ya`ni top 
menejerlar ham mijozlar bilan yaqin 
munosabatda qoladi.   Bozor takliflari-tovarlar, xizmatlar va tajribalar
•
    Tajriba   - mijozlar bilan kompaniya ortasida 
mijoz  ilk  marta  kompaniya  bilan  aloqarga 
kirishgan  vatdan  to  hozirgacha  davrdagi 
munosabatlar tushuniadi  •
Marketing  xatosi  tovar  va 
xizmatlardan  iste’molchiga 
keladigan  nafdan  ko’ra  taklif 
qilingan  alohida  tovar  yoki 
xizmatlarning  o’ziga  ko’proq 
e’tibor berish hatosidir.       Iste`mol Qiymati va Qoniqish
•
Iste`molchilar odatda mavjud ehtiyojni 
qondiruvchi keng tanlovli tovar va xizmatlarga 
duch keladilar. Ular bunday ko`p takiliflar 
orasidan o`zlariga maqbulini qanday tanlashadi?  
Qoniqish hosil qilgan mijozlar maxsulotlarni 
qayta-qayta sotib olishadi va o`zlarining bu 
boradagi tajribalarini boshqalarga ham aytishadi. 
Qoniqmagan mijozlar ko`pincha raqiblar 
tomonga o`tib ketishadi va boshqalarga tovarni 
yomonlashadi.          Ayirboshlash va Munosabatlar
•
Marketing,  odamlar  ayirboshlash  munosabatlari 
orqali  o`z  ehtiyojlarini  qondirish  uchun  qaror 
qilishganda    yuzaga  keladi.  Ayirboshlash  biror 
kimdan  evaziga  biror  narsani  taklif  qilish  orqali 
zarur  narsani  olish  xarakatidir.  Kengroq  mazmunda, 
marketologlar  bazi  bozor  takliflariga  javob 
qaytarishga  harakat  qilishadi.  Bu  javob  maxsulot  va 
xizmatlarni  shunchaki  sotib  olish  yoki  sotishdan 
ko`ra  ko`proq  bo`lishi  mumkin.  Masalan,  siyosiy 
nomzod, ovoz olishni xohlaydi.         Bozorlar
•
Bozor mahsulot va xizmatlarning haqiqiy va 
potentsial haridorlari yig’indisidan iborat. Bu 
haridorlar bozorga ayirboshlash munosabatlari 
orqali qondirilishi mumkin bo’lgan alohida ehtiyoj 
yoki hoxish bilan chiqishadi.  Zamonaviy marketing tizimi
Ta`mino
tchilar Kompaniya
Raqiblar  Marketing 
vositachilari Oxirgi 
iste’molchilar
Eng asosiy muhit kuchlari       Mijozlarga yo’naltirilgan marketing strategiysini tuzish
•
Marketing menejerlarining asosiy maqasdi yuqori darajadagi 
iste`mol qiymatini shakllantirish orqali xaqiqiy iste’molchilarni 
topish, ularni jalb etish va ular sonini oshirishdan iboratdir. 
•
Samarali marketing strategiyasini loyihalash uchun marketing 
menejerlari quyidagi ikkita savolga javob topishlar kerak: 
- qanday iste’molchilarga xizmat ko’rsatamiz?
- va bu iste’molchilarga qanday qilib xizmat ko’rsatamiz?  Xizmat ko’rsatish uchun iste’molchilarni tanlash
•
Kompaniya avvalo kimga xizmat ko’rsatish kerakligi bo’yicha qaror qabul 
qilishi lozim. Uni kompaniyalar iste’molchilarni segmentlarga ajratish orqali 
amalga oshiradi. Bazilar marketing boshqaruvini imkoni boricha ko’proq 
iste’molchilarni topish va bu orqali talabni oshirish deb hisoblaydi. Ammo 
marketologlar bozordagi barcha iste’molchilarga xizmat qila olmasligini 
tushunadi. Barcha iste’molchilarga xizmat ko’rsatishga xarakat qilish orqali 
ular xech bir iste’molchiga xizmat ko’rsata olmaydi. Uning o’rniga, ular ayrim 
iste’molchilarni ajratib olib, ularga yaxshi va samarali xizmat ko’rsatishni 
hoxlashadi.   Qiymat taklifini tanlash
–
Kompaniya maqsadli mijozlarga qanday xizmat 
ko`rsatishga qaror qilishi kerak. Kompaniya bozorda 
o`zini pozisiyalashi va farqlashi kerak. Brendning 
qiymat taklifi-bu mijozlar ehtiyojini qondirish uchun 
kompaniya vada qilgan qiymat va naflarning 
yig`indisidir.
Qiymat  taklifi.  “Vibram 
FiveFingers”  oyoq  kiyimlari 
bilan “Siz texnologiyasiz”                     Marketing kontseptsiyalari
i shlab chiqarish 
k onseptsiyasi ;
mahsulot konseptsiyasi;
sotish konseptsiyasi;
marketing konseptsiyasi;
ijtimoiy marketing 
kontsepsiyalaridir.  •
Ishlab chiqarish konseptsiyasi iste`molchilar 
mavjud va arzon maxsulotlarni ko`proq afzal 
ko`rishi nazariyasini ilgari suradi. Shuning 
uchun, tashkilotlar ishlab chiqarish va 
taqsimlashni yaxshilashga e`tibor qaratishi 
lozim. •
Tovar konsepsiyasida iste`molchilar tovarlarni sifat, 
foydalanish va innovatsion xususiyatlariga ko`ra afzal 
ko`rishadi. Bu konsepsiya asosida, marketing strategiyasi 
tovarni doimiy yaxshilashga e`tibor qaratadi. •
Sotish konsepsiyasida iste`molchilar firma 
maxsulotini ulkan ko`lamdagi sotish va 
siljitish urinishlarini amalga 
oshirmagunicha yetarli darajada sotib 
olishmaydi.  •
Marketing konsepsiyasi 
tashkiliy maqsadlarga 
maqsadli bozor ehtiyoji va 
hoxishini bilgan holda erishish 
va raqobatchilardan ko`ra 
ko`proq qoniqish yetkazib 
berishdir •
Ijtimoiy marketing kontsepsiyasi marketing strategiyasini 
mijozning va jamiyatning faravonligini qo`llab-quvvatlaydigan va 
yaxshilaydigan yo`l bilan mijozlarga qiymat yetkazib berishi lozim 
deb hisoblaydi. Integratsiyalashgan marketing rejasi va dasturini tayyorlash
•
Marketing dasturi marketing 
strategiyalarini harakatga keltirish orqali 
iste’molchilar bilan munosabatlarni 
shakllantiradi. Bu esa strategiyani amalga 
oshirishda kompaniya tomonidan 
foydalaniladigan marketing elementlari 
yig’indisidan iborat marketing miksi 
(marketing mix)ni o’z ichiga oladi.  Mijoz munosabatlarini qurish
•
Marketing jarayonidagi ilk uchta bosqichlar: 
mijoz va bozor ehtiyojini tushunish, 
mijozlarga yo`naltirilgan marketing 
strategiyasi, va marketing dasturini 
tayyorlash to`rtinchi eng muhim bosqich: 
samarali mijoz munosabatlarini qurish va uni 
boshqarishga olib boradi.              Mijoz munosabatlarini boshqarish
•
Mijoz munosabatlarini boshqarish – yuqori mijoz 
qiymati va qoniqishini yetkazib berish orqali 
samarali mijoz munosabatlarini qurish va uni 
davomiyligini ta`minlash jarayonidir          Iste`mol qiymati.
•
Mijozlarni jalb etish va ularni saqlab qolish qiyin vazifadir. 
Mijozlar ko`pincha turli tuman maxsulot va xizmatlarg 
duch kelishadi. Haridorlar eng yuqori darajadagi mijoz-
anglagan-qiymatni taklif qiluvchi firma maxsulotlarini 
sotib olishadi. Mijoz-anglagan-qiymat- bu mijozning raqib 
korxona taklifiga nisbatan kompaniyaning unga beradigan 
barcha nafi va zarai o`rtasidagi farqlarni baholashidir.            Mijoz qoniqishi.
•
Mijoz qoniqishi haridorning kutilgan naf yoki 
qiymatiga aloqador holda tovarning oldindan 
anglangan yoki taxmin qilingan mahsuldorligiga 
bog`liq. Agar tovar mahsuldorligi haridorning 
kutilgan nafiga mos kelmasa, mijoz qoniqmaydi.  
Agar tovar mahsuldorligi haridorning kutilgan 
nafiga mos kelsa, mijoz qoniqish hosil qiladi.         Interaktiv mijoz munosabatlari
•
Yangi texnologiyalar odamlarning bir-birlari bilan muloqot 
qilish yo`llarini tubdan o`zgartirib yubordi. O`zaro muloqot 
qilishning yangi vositalar elektron pochtalar, veb sahifalar, 
bloglar, mobil aloqa vositalari va videolarni ulashishlardan 
tortib onlayn jamiyatlari va Facebook, YouTube, Pinterest va 
Tweeter kabi ijtimoiy tarmoqlarni o`z ichiga oladi.           Mijozlar yaratgan marketing
•
MIJOZLARNING MEDIA TARMOQLAR ORQALI 
O`ZARO MULOQOTLARINING O`SIB 
BORAYOTGAN QISMI MIJOZLAR YARATGAN 
MARKETING HISOBLANADI. UNDA 
MIJOZLARNING O`ZLARI BREND BORASIDAGI 
O`Z TAJRIBALARINI SHAKLLANTIRISHDA KATTA 
ROL O`YNAYDILAR. BU BLOGLARDA, VIDEO 
ULASHUV SAYTLARIDA VA BOSHQA RAQAMLI 
FORUMLARDA TAKLIF ETILGAN VA ETILMAGAN 
MIJOZLAR BILAN ULAR O`RTASIDA O`ZARO FIKR 
VA MULOHAZALAR ALMSHISH ORQALI RO`Y 
BERADI.  Hamkor munosabatini boshqarish
     Hamkor munosabatlarini boshqarish-bu kompaniya bo`limlari va 
kompaniyadan tashqaridagi hamkorlar bilan mijozlarga birgalikda 
ko`proq naf va qiymat yetkazib berishda yaqindan ishlash jarayonidir.
•
Iste`mol qiymatini yaratish va mijozlar bilan kuchli munosabatlarni 
o`rnatish masalasiga kelganda, marketologlar buni o`zlari amalga 
oshira olmasliklarini yaxshi bilishadi. Ular buning uchun turli 
marketing hamkorlari bilan yaqinlikda ishlashlari kerak. Shuningdek, 
mijoz munosabatlarini boshqarishda yaxshi bo`lish uchun ular hamkor 
munosabatlarini boshqarish-mijozlarga ko`proq qiymat va naf 
yetkazib berishda kompaniya ichida va tashqarisidagi hamkorlar bilan 
yaqindan ishlashda ham yaxshi bo`lishi kerak.   
    Mijoz sodiqligini yaratish va uni saqlab qolish
•
Samarali mijoz munosabatlarini boshqarish 
mijozlar qoniqishini xosil qiladi. O`z 
navbatida, qoniqish hosil qilgan mijozlar 
brendga va kompaniyaga sodiq qoladi va 
kompaniya va uning maxsuloti haqida 
boshqalarga gapirib beradilar.  Marketingning asosiy tamoyillari, funksiyalari va turlari
•
iste’molchilarga nima kerak bulsa ushani ishlab chikarish kerak;
•
bozorga tovarlar va xizmatlar taklifi bilan emas, balki 
iste’molchilarn muammolarini echish vositalari bilan ishlash;
•
tovar ishlab chikarishni extiyoj va talabni tadkik kilgandan sung 
tashkil etish kerak;
•
firmani ishlab chikarish-eksport faoliyatining oxirgi natijalariga 
kontsentrlashganini kuchaytirish;
•
marketing kontseptsiyasi vositalarini kullash asosida marketing 
dasturini shakllantirishga olib keluvchi kuyilgan maksadlarga 
erishish uchun kompleks yondoshish va maksadli dastur 
uslubini ishlatish;  •
tovarni iste’molchiga siljitishni barcha buginlarini marketing 
bilan kamrab olish maksadida bir vaktni uzida maksadli 
yunaltirilgan ta’sir asosida bozor talabiga mos keluvchi tovar 
ishlab chikarish strategiya va taktikasini kullash;
•
korxona faoliyatini va marketing xizmatini bozorda tovar 
xulk-atvorini bashorat kilishi va strategik rejalashtirishni 
amalga oshirish asosida samarali kommunikatsiyani uzok 
muddatli istikboliga muljal olish; •
tovarni yashash davrini barcha boskichlarini ishlab chikarish 
va tovar taksimlashni ijtimoiy va iktisodiy omillarini xisobga 
olish;
•
tashkilot va tarmoklar rejasiga nisbatan bozorni birlamchi 
ekanligini eslash;
•
talab va taklifni balanslashtirish maksadida rejalarni 
tarmoklararo koorrdinatsiyalash va uzaro ta’sirini ushlab 
turish;
•
tovar bozori yoki firma imidji (obruyi) va rakobatli afzallikni 
kidirish va shakllantirish jarayonida anik xolatda agressivlikka, 
xujumkorlikka, faollikka intilish, umumiy xolda marketingning 
asosiy tamoyillari – bu bozorni bilish, unga moslashish va 
bozorga ta’sir utkazishdan iborat. Marketing subyektlari.
Mar ketingning asosiy sub’ektlariIshlab chiqaruvchi
Iste’molchi tashkilotlar
Marketing bo’yicha mutaxssislar Chakana savdo Ulgurji savdoPirovard iste’molchi
(individuum) •
Marketing  ob’ektlariga  moddiy 
tovar, xizmatlar, g’oyalar, 
tashkilotlar, hududlar va shaxslar 
kiradi. Marketing ob’ektlarini, 
odatda, «tovarlar» 
tushunchasiga birlashtiradilar. Marketing tizimining haqiqiy maqsadi nima?
1. Maksimal yuqori iste’molga erishish.
2. 2. Iste’molchilarning maksimal qondirilishiga erishish.
3. 3. Maksimal keng tanlash imkoniyatini ta’minlash.
4. 4. Hayot sifatini maksimal ko’tarish. Marketing quyidagi asosiy vazifalarni hal qilishga 
mo’ljallangan:
1. Mavjud yoki potentsial talabni aniqlash yo’li bilan u yoki bu 
mahsulot (tovar, xizmat)ni ishlab chiqarish zaruriyatini asoslash.
2. Xaridorlar talabiga javob beruvchi mahsulot modellarining 
nusxalarini yaratish bo’yicha ilmiy tadqiqot (IT) va 
tajribaviykonstruktorlik ishlari (TKI)ini tashkil etish.
3. Korxonaning ishlab chiqarish, sotish va moliyaviy faoliyatini 
tartiblashtirish va rejalashtirish.
4. Tovarlarni sotish usullarini takomillashtirish.
5. Ishlab chiqarish va sotish sohasida firmaning bosh maqsadlariga 
erishish uchun uning butun faoliyatini, shu jumladan, 
transportirovka, o’rash, sotish, reklama, texnik va servis xizmat 
ko’rsatishning operativ boshqarilishini tartiblashtirish va 
yo’naltirish.          Marketingning umumiy funktsiyasini to’rtta yo’nalishga bo’lish mumkin: 
analitik, ishlab chiqarish, sotish, boshqarish va nazorat.
1. Analitik funktsiya  bozorni, iste’molchilarni, firma va tovar strukturasini 
o’rganish, shuningdek, korxonaning ichki muhitini tahlil qilishdan iborat.
2. Ishlab chiqarish funktsiyasi  yangi tovarlarni ishlab chiqarishni tashkil etish, 
yangi texnologiyalarni ishlab chiqish,  moddiy-texnika ta’minotini tashkil 
qilish va tovarning sifati va raqobatbardoshligini boshqarishga 
yo’naltirilishini ta’minlaydi.
3. Sotish funktsiyasi  tovar harakati tizimini tashkil qilish, servis, TAShSOR 
tizimi, maqsadli tovar va narx siyosatini olib borish bilan bog’liq bo’lgan 
masalalarni hal qiladi.
4. Boshqarish va nazorat funktsiyasi  strategik va operativ rejalashtirish, 
marketingni boshqarishning axborot ta’minoti, korxonada 
kommunikatsiyalar tizimini tashkil qilish va marketing nazoratini o’tkazish 
bilan bog’liq bo’lgan jarayonlarni o’z ichiga oladi. Korxonaning asosiy ma q sadi
№ Ma q sadlar K o` rsatkichlar
1 Bozorni egallash Bozor ulushi,  oborot,  tovarni  roli  va  axamiyati, yangi bozorlarni 
kamrab olish
2 Rentabellik Foyda,  oborotga  nisbatan  rentabellik,  shaxs  kapitalini 
rentabelligi, umumiy kapitalni rentabelligi
3 Moliyaviy barkarorlik Kreditga  layokatligi,  likvidligi,  o` z- o` zini  moliyalashtirish 
darajasi, kapitalni tuzilishi
4 Ijtimoiy ma q sadlar Ish  bilan  konikish,  daromad  darajasi  va  ijtimoiy  x h moya, 
ijtimoiy integratsiya, shaxsiy rivojlanish
5 Bozordagi  pozitsiya  va 
prestij Mustaqilligi,  imidj,  siyosiy  sharoitga  munosabati,  jamiyatni  tan 
olishi Talabning har xil holatlarida qo’llanadigan marketing tiplari
Marke
ting 
tiplari O’zgaruvchi
Talab salbiy, uni yaratish kerak
Rag’batlantiruvchi
Talab yo’q, uni paydo qilish kerak
Rivojlantiruvchi
Talab mavjud, uni haqiqiy qilish kerak
Remarketing
Talab pasaymoqda, uni tiklash kerak
Demarketing
Talab haddan tashqari ko’p, uni kamaytirish kerak
Sinxromarketing
Talab tebranib turadi, uni barqarorlashtirish kerak
Qo’llab-quvvatlovchi
Talab imkoniyatlarga mos keladi, uni barqarorlashtirish kerak
Qarshi (aks) ta’sir ko’rsatuvchi marketing
Irratsional talab shakllanadi, uni nolga tushirish, ya’ni yo’q qilish kerak        Marketing manzarasining  o’zgarishi.
•
Onlayn marketing hozirda eng tez o`sayotgan marketing 
shakllaridan biridir. Shu kunlarda, Internetdan ahamiyatli 
yo`lda foydalanmaydigan kompaniyaning o`zi mavjud emas. 
O`z bizneslarini Internet orqali amalga oshiradigan 
kompaniyalarga qo`shimcha sifatida,  an`anaviy kompaniyalar 
onlayn marketingdan foydlanadigan kompaniyalarga 
aylanishdi. Ular onlayn korxonalarni yangi mijozlarni jalb etish 
va mavjudlari bilan kuchliroq munosabatlarni qurish 
maqsadida yaratishdi. Bugun, 71 foiz Amerikaliklar Internetda 
xaridni amalga oshiradi.             Notijorat marketingning o`sishi
•
So`nggi yillarda, marketing kollejlar, kasalxonalar, 
muzeylar, zooparklar, simfoniya orkestralari va 
xattoki, cherkovlar singari ko`plab notijorat 
tashkilotlar strategiyalarining asosiy qismiga 
aylandi. Notijorat tashkilotlar yodam va a`zolik 
uchun kuchli raqobatga yuz tutishmoqda. 
Marketing ularga a`zolik, mablag` va yordamni 
jalb qilishda yordam beradi.                      Jadal globallashuv
•
Mijozlar bilan munosabatlarini qayta 
aniqlashgandan keyin, marketologlar 
xozirda atrof dunyo bilan kengroq 
munosabat o`rnatishga yangicha nigoh 
bilan qarashmoqda. Bugun, deyarli 
barcha kompaniya, hox u katta yoki kichi 
bo`lsin, global raqobat ta`siri ostida 
bo`ladi. Barqaror marketing-ijtimoiy javobgarlikka ko`proq 
talab
      Marketologlar ijtimoiy qadriyatlar va javobgarliklar hamda 
bizni boqib turga Yer bilan bo`lgan munosabatlarini qayta 
tekshirib chiqishmoqda. Dunyo bo`ylab, iste`mol va atrof-
muhit xarakatlari o`sib borishi bilan, bugunning 
marketologlari barqaror marketing tajtibalarini ishlab 
chiqishda qiyinchilikka duch kelmoqdalar. Korporative 
etika va ijtimoiy javobgarlik deyarli barcha turdagi biznes 
uchun qizg`in mavzuga ayangan.