Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 15000UZS
Hajmi 196.0KB
Xaridlar 4
Yuklab olingan sana 07 Aprel 2024
Kengaytma doc
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Diyorbek

Ro'yxatga olish sanasi 29 Fevral 2024

151 Sotish

Mehnat jamoalarini rejalashtirish va boshqarish-3

Sotib olish
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
ANDIJON MASHINASOZLIK INSTITUTI
“IQTISODIYOT” KAFEDRASI
“SANOAT IQTISODIYOTI” FANIDAN
KURS ISHI
Mavzu: Mehnat jamoalarini rejalashtirish va boshqarish
Bajardi: IV kurs 101-20 guruh(sirtqi)
Iqtisodiyot yo’nalishi talabasi: Rejavaliyev Shoxruxbek
Qabul qildi: ________________
Baho: ______
Andijon 2024 O’ZBEKISTON RESPUBLIKASINING TASHQI QARZDORLIK
KO’RSATKICHI MAKROIQTISODIY TAHLILI
Reja:
Kirish
1. Mehnat jamoalarini boshqarish tushunchasi  ahamiyati
2. Xodimlarni boshqarish tizimi  va boshqarish prinsplari
3. Xodimlarni rejalashtirish  va ko’p tomonlama ishlash
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar
2 Kirish
Bugungi   kunda   iqtisodiyotini   modernizatsiyalash   sharoitida   qator   ijtimoiy-
iqtisodiy   masalalarni   hal   etish   inson   resurslaridan   samarali   foydalanishni   talab
qiladi.   “Inson   resurslarini   boshqarish”   fani   oldida   turgan   muammolar   bugungi
kunda   iqtisodiy,   ijtimoiy   fanlar   va   ta’limda   eng   dolzarb   hamda   yechimini
kutayotgan   masalalardan   biri   hisoblanadi.   Respublikamizda   bozor
munosabatlarining   samarali   joriy   etilishi   birinchi   navbatda   inson   resurslaridan
samarali foydalanishga bog‘liq.
Biz   uchun   faqat   bitta   ustuvorlik   –   inson   manfaatlari   ustuvorligi   muhim
ahamiyatga   ega,   mehnatga   haq   to‘lash   darajasi   va   aholi   daromadlarini   keskin
oshirish,   mamlakatda   iste'mol   bozorini   rag‘batlantirish   siyosatini   davom   ettirish
uchun ishonchli baza yaratilmoqda.
O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Sh.M.Mirziyoyev   2016-   yilda
mamlakatimizni   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlantirish   yakunlari   hamda   2017-   yilga
mo‘ljallangan   iqtisodiy   dasturning   eng   muhim   ustuvor   yo‘nalishlariga
bag‘ishlangan   Vazirlar   Mahkamasining   majlisidagi   ma’ruzasida,   “hayotning   o‘zi
va   xalqning   talablari   bizning   oldimizga   amaliy   yechimini   topish   lozim   bo‘lgan
yangi   va   yanada   murakkab   vazifalarni   qo‘ymoqda.   Bu   o‘rinda   asosiy   muammo,
quyidagilardan   iborat,   birinchidan,   ayrim   idoralar   va   ularning   rahbarlari   real
hayotdan   va   xalq   ehtiyojlaridan   ma’lum   darajada   uzilib   qolmoqda,   ikkinchidan,
tarmoq va hududlarni rivojlantirish konsepsiyalari  va dasturlarini ishlab chiqishda
yuzaki yondashuvga yo‘l qo‘yilmoqda”, 1
 – deb ta’kidladi.
1
  Shavkat   Mirziyoyev.   Tanqidiy   tahlil,   qatii   tartib-intizom   va   shakhsiy   zhavobgarlik   –   har   bir   rahbar
faoliyatning   kundalik   qoidasi   bo'lishi   kerak.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   qarori   2016   yilda
izhtimoiy-iktisodiy   rivojlantirishning   asosi   yakunlari   va   2017   yilga   mo‘ljallangan   iktisodiy   dasturning
eng muhim ustuvor yo‘nalishi bo‘yicha Vazirlar Makamasining kenggaiti Rilgan Majlisidagi Maruzasi. –
Toshkent: “O‘zbekiston”, 2017 yil, 16 yanvar.
3 1. Mehnat jamoalarini boshqarish tushunchasi  ahamiyati
Mehnat   jamoalarini   boshqarish   tushunchasi,   har   qanday   tashkilotda   mehnat
kuchlarini bir-biriga bog'liq qilib, ularni maqsadlarga yo'naltirish, motivatsiyalash,
rivojlantirish va o'zaro ishbilarmonlikni ta'minlash uchun o'zaro aloqalarni tuzishni
o'z   ichiga   oladi.   Ushbu   tushuncha,   korxonalar,   dasturxonalar,   o'quv   yurtlari,
valyutalar, hokimiyat organlari va boshqa tashkilotlarda mehnat jamoalari o'rtasida
mavjud   bo'lgan   munosabat   va   amalga   oshiriladigan   faoliyatlar   barcha   tashkilot
turlarida juda katta ahamiyatga ega.
Quyidagi   sabablarga   ko'ra,   mehnat   jamoalarini   boshqarish   tushunchasi
ahamiyatli hisoblanadi:
1. Tashkilotning muvaffaqiyati: Mehnat jamoalarini boshqarish, tashkilotning
muvaffaqiyati   va   islohotlilik   darajasini   ta'minlash   uchun   zarur   bo'lgan   bir   vosita
hisoblanadi. Yaxshi boshqaruv, ishchilarning ish faoliyatlarini koordinatsiya qilish,
o'zlarini   rivojlantirish   va   maqsadlarga   erishishlari   uchun   kerakli   sharoitlarni
yaratishda yordam beradi.
2.   Ishchilar   motivatsiyasi   va   maqbuliyati:   Mehnat   jamoalarini   boshqarish,
ishchilar   motivatsiyasini   oshirish   va   ularni   qanday   qilib   qulay   his   qilishlarini
ta'minlashda   muhim   rol   o'ynaydi.   Yaxshi   boshqaruv,   ishchilar   bilan   o'zaro
ishbilarmonlikni ta'minlash, ularning talablari va maqbuliyatlari bo'yicha ular bilan
muzokaralar olib borish, ularga mukofotlar berish va ularni rivojlantirishning eng
yaxshi usullarini izlash imkoniyatlarini beradi.
3.   Ish   joyi   atmosferasi   va   jamoa   ruhiyatini   ta'minlash:   Mehnat   jamoalarini
boshqarish, ish joyi atmosferasini o'z ichiga oladi va jamoa ruhiyatini ta'minlashda
katta ahamiyatga ega. Yaxshi boshqaruv, ish joyida munosabatlar, ijtimoiy aloqalar
va jamoa ruhiyatini oshirish uchun qo'llaniladigan usullarni aniqlash, shuningdek,
muammolar va sabablarga duch kelish va ularni hal qilish jarayonida qatnashishni
ko'rish imkoniyatlarini beradi.
4.   Kadrlar   taraqqiyoti   va   rivojlantirish:   Mehnat   jamoalarini   boshqarish,
kadrlar  taraqqiyoti   va  rivojlantirishda  muhim  ahamiyatga   ega.  Yaxshi   boshqaruv,
har   bir   ishchiga   o'z   rivojlanish   yo'li   bo'yicha   qo'lda   qadam   qo'yishga   yordam
4 beradi,   ularning   yeteneklarini   rivojlantirish   uchun   zarur   tayyorgarliklarni   taqdim
etadi va ularni mustaqil o'zlashtirish imkoniyatlarini ta'minlaydi.
5. Tashkilotning ish faoliyatining samaradorligi va isloh: Mehnat jamoalarini
boshqarish,   tashkilotning   ish   faoliyatining   samaradorligi   va   islohotlilik   darajasini
oshirishda   muhim   rol   o'ynaydi.   Yaxshi   boshqaruv,   ish   jarayonlarini   tahlil   qilish,
kamchiliklarni   aniqlash   va   ularni   bartaraf   qilish,   tashkilotning   kengaytirilish   va
rivojlanishi uchun zarur qadamni qadam qo'yish imkoniyatlarini ta'minlaydi.
Ko'pchilik   tashkilotlar   uchun,   mehnat   jamoalarini   boshqarish   tushunchasi,
tashkilotning   muvaffaqiyati   va   uzluksiz   rivojlanishi   uchun   kritik   muhim
ahamiyatga   ega.   Bu,   boshqaruv   organlari   uchun   yirik   qo'llaniladigan   bir   vosita
hisoblanadi va o'zlashtirish jarayonida bo'lishi kerak.
"Xodim" iborasi o’zbek tilining izohli lug’atida "biror idora yoki muassasada
ishlovchi   kishi,   xizmatchi"   ma'nosida   talqin   etiladi.   Masalan,   savdo   xodimi,   xalq
maorifi xodimi, medetsina xodimi, ilmiy xodim va hk.
Bugungi   amaliyotda   xodim   va   uni   boshqarish   muammosiga   ikki   xil
yondoshuv mavjud:
-   inson resurslarini boshqarish;
-   xodimlarni boshqarish.
"Inson   resurslarini   boshqarish"   tushunchasi   boshqarishning   strategik
jihatlarini, shuningdek  ijtimoiy rivojlanish masalalarini  o’z ichiga oladi  va  ularga
ustuvorlik   beriladi.   "Xodimlarni   boshqarish"   tushunchasi   esa   ko’proq   kadrlar
bilan tezkor ishlashni anglatadi. Agar birinchi yondoshuv davlat miqyosida bandlik
va   uni   muvofiqlashtirish   vazifalaridan   kelib   chiqsa,   ikkinchi   yondoshuv   bevosita
korxona   darajasidagi   mehnat   munosabatlari   va   ularni   muvofiqlashtirishdan   kelib
chiqadi (13-jadval).
5 Inson resurslarini boshqarishdagi faoliyat turlari
Inson   resurslarini   boshqarishda   bir   nechta   faoliyat   turlari   mavjud.   Bu
faoliyatlar   organizatsiyadagi   inson   resurslarini   yaxshilash,   ularni   rivojlantirish,
motivatsiyalash va boshqa mohiyatli vazifalarni amalga oshirishga yordam beradi.
Quyidagi faoliyat turlari katta ahamiyatga ega:
1.   Xodimlarni   tanlash   va   ishga   joylash:   Organizatsiyaga   qanday   xil   karyera
rivojlanishidagi   tajribalarga   ega,   ilmiy   bilimlar,   malakali   va   motivatsiyali
xodimlarni   tanlash,   ularga   maslahat   bermoq,   intervyu   o'tkazish   va   so'nggi
nihoyatda ularni ishga joylash.
2. O'qitish va rivojlanish dasturlari:  Xodimlarni rivojlantirish, ularning ilmiy
va amaliy bilimlarini oshirish va yangi texnologiyalarga qiziqishini oshirish uchun
o'qitish va rivojlanish dasturlari tashkil etish.
3. Ish faoliyatini tahlil qilish: Ish faoliyatini tahlil qilish, faoliyatni yangilash
uchun zarur bo'lgan joylarni aniqlash va ishchilar bilan maslahatlashish.
4.   Mukofot   tizimlarini   boshqarish:   Xodimlarni   mukofot   etish   va   mukofot
tizimlarini   boshqarish,   ularning   faol   ishtirokini   rag'batlantirish,   mustaqil
motivatsiyasini   oshirish   va   natijada   organizatsiyadagi   ish   joyiga   qarshilikni
oshirish.
5.   Harorat   boshqarish:   Organizatsiyada   xodimlar   va   jamoalar   orasidagi
harorat va ma'naviy muhitni boshqarish, konfliktlarni oldini olish va ish faoliyatini
rivojlantirish uchun yaratilgan muhitni ta'minlash.
6.  Mashvarat   va  boshqaruv:   Xodimlar   bilan   qatnashish,   ularni   eslatib   turish,
ularning fikrini eshitish  va tajribalarini foydalanish orqali, boshqaruvchilar uchun
yaxshi qarorlar olish.
7. Xodimlar bilan aloqani yaxshilash: Xodimlarni qo'llab-quvvatlash, ularning
darajalarini   oshirish,   ular   bilan   yaqin   aloqani   ta'minlash   va   ularning   kuchli   yoki
kam yonidagi tomonlarini aniqlash va ularga maslahat bermoq.
8.   Kadrlar   boshqarish:   Xodimlarning   shaxsiy   ma'lumotlarini   boshqarish,
ularning   ish   faoliyatini   monitoring   qilish,   ularning   ishga   kirish   va   chiqish
jarayonlarini boshqarish.
6 Bu faoliyat turlari, inson resurslarini  boshqarishda  amaliy vaqt  va moliyaviy
resurslarni samarali ishlashini ta'minlashda yordam beradi.
13- j adval. Inson resurslarini boshqarishdagi faoliyat turlari
Faoliyat
sohasi Nimaga
ustuvorlik
beriladi Qanday funktsiyalar
bajariladi Bajarilish
i to’g’risida
kimga
ma'lumot
beriladi
Inson
resurslarini
boshqarish
(strategik
yondoshuv) -   Mutloq
yangi vazifalarni
echishga
-   Global,
uzoq muddatli
vazifalarni
echishga -   Inson resurslarini reja -
lashtirish
-   Shaxsiy qobiliyat va
malakani oshirish
- Korxonaning
xodimlarga sarflanadigan
harajat doirasida xodimlar
uchun harajatlarni
rejalashtirish Korporats
iya
Prezidentiga
Xodimla
r bilan
ishlash
(tezkor
faoliyat) -   Ma'muriy
aralashuvga
zaruriyat
tug’iladigan
kundalik
muammolarni
echishga -   Kadrlarni tanlash va
joy-joyiga qo’yish
- Mehnat
motivatsiyasini boshqarish
- Texnika xavfsizligini
nazorat qilish
-   Nizolarni hal qilish Korporats
iya vitse-
prezidentiga
Xodimlarni   boshqarish   deganda   korxonada   band   bo’lgan   kishilar
salohiyatini   rivojlantirish   va   undan   samarali   foydalanish,   ularning   normal
7 (mo’'tadil) faoliyat ko’rsatishi uchun zaruriy shart-sharoit yaratish bo’yicha o’zaro
bog’langan tashkiliy-iqtisodiy va ijtimoiy tadbirlar tizimi tushuniladi.
Bunday boshqaruv funktsional va tashkiliy boshqaruvlarga bo’linadi.
Funktsional   boshqaruv   deganda   bevosita   kadrlar   masalasiini   echish   bilan
bog’liq   masalalar,   ya'ni   kadrlarni   tanlash,   ishdan   bo’shatish,   malakasini   oshirish,
ish haqi va hokazolar tushuniladi.
Tashkiliy boshqaruv  tushunchasi kadrlar ishi uchun bevosita javob beruvchi
barcha shaxs va institutlar, ya'ni rahbarlar, kadrlar bo’limi, kasaba uyushmalar va
boshqalarni o’z ichiga oladi.
1.1 Mehnat jamolari va ularning roli haqida tushuncha
Mehnat   jamoalari,   biror   tashkilotda   bir-biriga   bog'liq   bo'lgan   mehnat
kuchlarining birlashmasi  bilan tashkil etilgan guruhdir. Ular odatda bir vaqtda bir
xizmat yoki mahsulot ishlab chiqarish va o'zlashtirish uchun birgalikda ishlaydigan
insonlar   to'plamidir.   Mehnat   jamoalari   boshqaruv   va   samaradorlikni   ta'minlashda
juda muhim  rol  o'ynaydi  va  ularga koordinatsiya  qilish,  motivatsiya olish  va faol
ishbilarmonlikni ta'minlash jarayonida muhim vazifalarni o'z ichiga oladi.
Mehnat jamolari quyidagi muhim ro'l va vazifalarni o'z ichiga oladi:
Mahsulot yoki xizmat ishlab chiqarish: Mehnat jamoalari, biror tashkilotning
asosiy faoliyatlarini amalga oshirishda kritik muhim ro'ga egadir. Ular o'zlarining
bilim   va   malakalaridan   foydalanib,   mahsulot   ishlab   chiqarish   yoki   xizmat
ko'rsatish jarayonlarini o'rganib, bajarib chiqarishlariga qatnashadilar.
Koordinatsiya   va   ish   birligini   ta'minlash:   Mehnat   jamoalari,   bir-birlari   bilan
va boshqaruv organlari  bilan  ko'p qo'llaniladigan ishlar  to'g'risidagi  koordinatsiya
va ish birligini ta'minlashda muhim rol o'ynaydi. Ular o'zlarining ish faoliyatlarini
bir-biriga mosligini  va boshqaruvning topshiriqlarini  amalda bajarishni  ta'minlash
uchun ish birligini qo'llaydilar.
Ishchilarni   motivatsiyalash:   Mehnat   jamoalari,   ishchilar   motivatsiyasini
oshirish   va   ularni   maqsadlarga   yo'naltirishda   muhim   vazifalarni   o'z   ichiga   oladi.
8 Ular,   ishchilarga   mukofotlar   berish,   maqbuliyatni   oshirish   va   ularga   yangi
rivojlanish   imkoniyatlarini   taklif   qilish   orqali   ularning   motivatsiyasini   yuqori
oshirishda o'z hissini ko'rsatadilar.
Muhimlik   va   darajalar   ko'rsatish:   Mehnat   jamoalari,   tashkilotda   ish
bajarayotgan   faoliyatlar   uchun   kerakli   darajalarni,   maslahat   va   so'zlarini
ko'rsatishda   muhim   vazifalarni   o'z   ichiga   oladi.   Ular   o'z   faoliyatlarini   bajarishda
qanday   darajada   ehtimollik   va   muhimlikka   ega   ekanligini   tushuntirish   orqali
boshqaruv organlariga yordam berishadi.
Tashkilot ichidagi aloqalarni ta'minlash: Mehnat jamoalari, tashkilot ichidagi
aloqalarni ta'minlashda muhim rol o'ynaydi. Ular, ishchilar orasidagi munosabatlar
va tizimlarning ishlashini ta'minlashda qo'llaniladigan vositalardir.
Tashkilotning   maqbuliyatini   ta'minlash:   Mehnat   jamoalari,   tashkilotning
maqbuliyatini ta'minlashda ham muhim rol o'ynaydi. Ularning xavfsizlik, sifat, va
ish   birligini   ko'rsatish   orqali   tashkilotning   ish   faoliyatlariga   maqbuliyatni
oshirishda hissa ko'rsatishi mumkin.
Mehnat   jamoalari,   tashkilotda   ish   bajarayotgan   faoliyatlar   uchun   juda   kritik
muhim   ro'ga   ega.   Ularning   boshqarishida   tashkilotning   muvaffaqiyati   va
samaradorligi uchun katta ahamiyatga ega.
1.2 Jamolarning tuzilishi
Mehnat   jamoalari   tuzilishi,   biror   tashkilot   yoki   ish   faoliyatida   birgalikda
ishlayotgan   insonlarning   birlashmasi   bilan   tashkil   etilgan   tuzilgan   guruhdir.   Bu
guruh   odatda   biror   maqsad   yoki   vazifani   bajarish   uchun   birgalikda   ishlaydi.
Mehnat   jamoalari   tuzilishi,   bir-biriga   bog'liq   mehnat   kuchlarining,   resurslarining
va   qobiliyatlariining   o'zaro   bog'lanishlarini   ta'minlaydi   va   ularga   boshqaruv   va
koordinatsiya qilish imkoniyatlarini yaratadi.
Mehnat jamoalari tuzilishi quyidagi elementlardan iborat bo'lishi mumkin:
1.   Boshqaruv:   Mehnat   jamoalari   tuzilishida,   boshqaruv   organlari   yoki
boshqaruvchilar uchun o'zlarining maqsadlarini, vazifalarini, vaqtlarini belgilashga
9 majbur   bo'lgan   boshqaruv   tizimi   aniqlanadi.   Boshqaruv   organlari   o'zlarining
mehnat   jamoalari   faoliyatlarini   boshqarish   uchun   barcha   zarur   vositalarni   taqdim
etishi, ish rejalarini belgilash, va natijalarni baholashda muhim rol o'ynaydi.
2.   Koordinatsiya:   Mehnat   jamoalari   tuzilishi   tashkilot   ichidagi
koordinatsiyani   ta'minlashni   o'z   ichiga   oladi.   Ular   boshqaruv   organlariga,
boshqaruvchilarga   va   har   bir   ish   birligiga   mos   ma'lumotlarni   taqdim   etish   orqali,
bir-biriga bog'liq ish faoliyatlarini o'rganish va bajarishda o'z hissasiga ega bo'ladi.
3.   Qo'shimcha   resurslar:   Mehnat   jamoalari   tuzilishi,   barcha   zarur   resurslarni
(masalan,   ma'lumot,   texnologiya,   moliya   va   kadrlar)   birgalikda   ishlatish   orqali,
maqsadlarni bajarish uchun qo'llaniladigan qanday vositalarni ta'minlashga yordam
beradi.
4. Maqsadlar   va vazifalar:   Mehnat   jamoalari  tuzilishi,  tashkilotning  umumiy
maqsadlarini   va   boshqaruvning   qo'yilgan   maqsadlarini   o'rganishda   va   ularni
amalga   oshirishda   qo'llaniladigan   usullar   va   yo'llarni   aniqlashda   muhim   rol
o'ynaydi.
5.   Aloqa   va   xabarlashish:   Mehnat   jamoalari   tuzilishi,   tashkilot   ichidagi
aloqalarni   va   ma'lumotlar   almashishni   ta'minlashda   muhim   rol   o'ynaydi.   Ular
boshqaruv organlari, ish birligi o'rtasidagi o'zaro munosabatlarni va ma'lumotlarni
o'zlashtirishda o'z hissasiga ega bo'ladi.
6. Tashkilotning yagona maqsadiga qaratilganlik: Mehnat jamoalari tuzilishi,
tashkilotning   yagona   maqsadiga   qaratilganlikni   ta'minlashda   muhim   rol   o'ynaydi.
Ular   birgalikda   ishlayotgan   har   bir   ishchining   o'z   maqsad   va   vazifalarini
tushunishda va ularga yo'l ko'rsatishda hissa ko'rsatadi.
Mehnat   jamoalari   tuzilishi,   tashkilotning   samaradorligi,   ish   faoliyatlarining
ko'rsatilishi   va   maqsadlarga   erishishida   katta   ahamiyatga   ega.   Bu   tuzilish,
qatnashuvchilar orasidagi ishbirlikni va tashkilotning muvaffaqiyatini ta'minlashda
kritik muhim ro'ga ega.
10 2.  Xodimlarni boshqarish tizimi  va boshqarish prinsplari
Xodimlarni   boshqarish   tizimi   deganda   korxonada   band   bo’lgan   kishilar
salohiyatini rivojlantirish va undan samarali foydalanish, ularning normal faoliyat
ko’rsatishi   uchun   zaruriy   shart-sharoit   yaratish   bo’yicha   o’zaro   bog’langan
iqtisodiy-tashkiliy   va   ijtimoiy   tadbirlar   tizimi   tushuniladi.   Tarkiban   bu   tizim
quyidagilarni o’z ichiga oladi (14-jadval):
14-jadval. Xodimlarni boshqarish tizim i
T
/r Tizim osti
tizimlari Boshqarish ob'ektlari
1.
Ish sharoiti -   mehnatning ruhiy-fiziologik talablariga rioya qilish;
-   mehnat ergonomikasi talablariga rioya qilish;
- mehnat muhofazasi va texnika xavfsizligini
ta'minlash;
- tabiatni muhofaza qilish va hk.
2. Mehnat
munosabatlari -   shaxsiy va guruhlar munosabatlarini tahlil qilish va
muvofiqlashtirish;
- rahbarlar munosabatlarini tahlili qilish va
muvofiqlashtirish;
- ishlab chiqarishdagi ixtiloflar, nizolar,
asabbuzarliklarni boshqarish;
- kasaba uyushmalari bilan o’zaro munosabatlarni
boshqarish va hk.
3. Kadrlarni
hisobga olish va
rasmiylashtirish -   ishga qabul qilish, ishdan bo’shatish, bir joydan
ikkinchi joyga o’tishlarini rasmiylashtirish;
- kadrlar boshqaruv tizimini axborotlar bilan
ta'minlash;
- kasbiy yo’nalishlarni aniqlash;
- bandlikni ta'minlash.
11 4. Xodimlarni
rejalashtirish va
xodimlar
marketingi -   xodimlarni boshqarish strategiyasini ishlab chiqish;
- kadrlar salohiyatini tahdlil qilish;
- mehnat bozorini o’rganish, xodimlarga bo’lgan
ehtiyojni rejalashtirish, reklamani uyushtirish;
- korxonani kadrlar bilan ta'minlovchi tashqi
manbaalar bilan aloqasini o’rnatish;
-   vakant (bo’sh) joylarga nomzodlarni aniqlash va
baholash;
-   kadrlarni joriy baholab borish.
5. Kadrlarni
rivojlantirish -   kadrlarga iqtisodiy va texnikaviy bilimlar berish;
-   qayta tayyorlash va malaka oshirish;
- zahiradagi kadrlar bilan ishlash;
- amal va martabani nazorat qilish va rejalashtirish;
- yangi xodimlarning kasbiy va ijtimoiy-psixologik
ko’nikmalarini ta'minlash
6. Mehnatni
rag’batlantirish
vositalarini
takomillashtirish -   mehnat jarayonlarini me'yorlashtirish va
tarifikatsiyalash;
- ish haqi tizimini ishlab chiqish;
- ma'naviy rag’batlantirish vositalaridan foydalanish;
- foyda va kapitalga qatnashish hissasini ishlab
chiqish;
-   motivatsiya va uni boshqarish
7. H uquqiy
xizmat -   mehnat munosabatlaridagi huquqiy masalalarni
echish;
- xodimlarni boshqarishga taalluqli, farmoyishli
hujjatlarni kelishtirish;
- xo’jalik faoliyatidagi huquqiy masalalarni echish;
8. Ijtimoiy
tuzilmani
rivojlantirish -   umumovqatlanish muassasalarini boshqarish;
-   kommunal xo’jalik sohasini boshqarish;
-   jismoniy tarbiya va madaniyatni rivojlantirish;
12 - sog’liqni muhofaza qilish va hordiq chiqarishni
ta'minlash;
- bolalar muassasalari bilan ta'minlash;
- ijtimoiy nizolarni boshqarish;
- xalq iste'mol mollari va oziq-ovqat
mahsulotlarining sotilishini ta'minlash
9. Boshqarish
ning tashkiliy
tarkibini ishlab
chiqish tizimi - boshqarishning shakllangan tashkiliy tarkibini tahlil
qilish va loyihalashtirish;
- shtatlar ro’yxatini ishlab chiqish;
- boshqarishning yangi tashkiliy tarkibini tuzish.
2.1  Xodimlarni boshqarish tamoyillari
Xodimlarni boshqarish ikki guruhdan iborat tamoyillarga asoslanadi. Har bir
tamoyil   xodimlarni   boshqarishning   u   yoki   bu   jihatini   takomillashtirishga   xizmat
qiladi.   Masalan,   ilg’orlik   tamoyili   korxona   doirasidagi   boshqaruv   tizimining   chet
el   yoki   mahalliy   ilg’or   korxonalar   boshqaruv   tizimiga   mos   keladimi,   zamon
talabiga   javob   beradimi   yoki   yo’qmi   degan   savolga   javob   bersa,   muvoziylik
tamoyili esa xodimlar boshqaruvidagi tezkorlikni oshiradi va hokazo (15-jadval).
15-jadval. Xodimlarni boshqarish tamoyillari
T
/r Xodimlar bilan
ishlashning umumiy tamoyillari T
/r Xodimlar bilan ishlashning
tashkiliy tamoyillari
1. Samaradorlik 1.
Kontsentratsiya
2. Ilg’orlik 2. Ixtisoslashtirish
3. Istiqbollilik 3.
Muvoziylik (parallelnost)
4. Komplekslilik 4.
Ixchamlik (adaptivnost)
5. Tezkorlik 5. Izchillik (preestvennost)
6. Optimallik 6. Uzluksizlik
13 7. Oddiylik 7. Bir me'yorlilik
8.
Ilmiylilik 8. Texnologik birlik
9.
Ko’p bo’g’inlilik 9. Badastirlik (komfortnost)
10. Avtonomlik 10.
Boshqarishda kollegiallik
11. Barqarorli
12. Ko’p qirralilik
13. Rejalilik
14. Rag’batlantiruvchi
15. Tanlash va joy-joyiga
qo’yish
16. Samarali bandlik
Korxonada   band   bo’lgan   barcha   xodimlar   ikki   toifadan   iborat:   ishlab
chiqaruvchilar   yoki   xizmat   ko’rsatuvchilar   va   boshqaruvchilar   (rahbarlar,
mutaxassis-menejerlar).   Xodimlarni,   ya'ni   inson   omilini   boshqarish   quyidagi
jihatlarni boshqarishni o’z ichiga oladi (6-chizma).
Ishlab   chiqarishni   boshqarish   tizimida   mehnat   resurslarini   boshqarish   juda
ham   murakkabdir.   Chunki   ishlab   chiqarish   va   boshqarish   masalalarining
markazida   odamlar-ishchilar,   mutaxassislar   va   rahbarlar   turadi.   Korxona
maqsadiga erishish va rejalarning bajarilishi faqat shular ishtirokida bo’ladi. Inson
omilini hisobga olmaslik, insonga bee'tiborlik iqtisodda kamsamaralikka va ishlab
chiqarish samaradorligini pasayishiga olib keladi.
Mehnat   resurslarini   boshqarishning   asosiy   maqsadi   ishchilar   va
xodimlarning   qobiliyatlarini,   yanada   jadal   va   unumli   mehnat   qilishga
qo’zg’atishdir.
Inson omiliga e'tibor, odamlarga nisbatan jiddiy, mas'uliyat bilan yondoshish
mehnat resurslarini boshqarishning bosh g’oyasidir.
14 6-chizma. Mehnat resurslarini boshqarish chizmasi
2.2 Raxbarlik va intizomning muhimligi
Raxbarlik   va   intizomning   muhimligi,   har   qanday   tashkilot   yoki   jamiyatning
samaradorligi va maqsadlarga erishishida  kritik ahamiyatga ega bo'lib, boshqaruv
va faoliyatning muvaffaqiyatini ta'minlashda juda muhimdir. Bu ikki konseptning
muhimligini quyidagi xususiyatlarda ko'rsatish mumkin:
Qo'llab-quvvatlash va motivatsiya: Raxbarlik va intizom, xodimlarga qo'llab-
quvvatlash   va   ularga   maqsadlarga   yo'naltirishda   muhim   rol   o'ynaydi.   Yaxshi
raxbar,   xodimlar   uchun   rivojlanish   imkoniyatlarini   taklif   etadi   va   ularni   ish
faoliyatlariga   qatnashishda   ilhomlantiradi.   Intizom   esa,   xodimlarga   maqsadlar   va
vazifalarni to'liq tushuntirish, va ularni o'z ishlarini bajarishda qo'llab-quvvatlashda
muhim rol o'ynaydi.
15Xodimlarni rеjalashtirish
Ixtiloflar, nizolarni  h al  q ilishTanlov, ishga qabul va ishdan bo’shatish
Kadrlarni lavozim va prof е ssional, ma'muriy 
o’sishini r е jalashtirish
Ma'qul ish sharoiti va ijtimoiy-ruhiy muhitni 
yaratish
Xodimlarni boshqarishdagi harajatlar va 
ularning samaradorligini baholash
Motivatsiya
Mas'uliyat va vakolat Tizimli   ish   rejasi   va   boshqaruv:   Raxbarlik   va   intizom,   tashkilot   ichidagi   ish
faoliyatlarini tizimli va tartibga solishda juda muhimdir. Yaxshi raxbar, ish tizimini
rivojlantirish   va   ish   rejalarini   o'rnatishda   ishtirok   etadi,   shuningdek,   boshqaruv
organlarini   mustahkamlash   va   maslahatlar   berishda   muvaffaqiyatga   erishadi.
Intizom   esa,   ish   faoliyatlarini   tashkil   etishda,   vazifalar   va   majlislarning
belgilanishida va qo'llab-quvvatlashda muhim rol o'ynaydi.
O'z ishlar va mas'uliyatlarni boshqarish: Raxbarlik va intizom, xodimlarga o'z
ishlarini   bajarishda   va   mas'uliyatlarini   o'zlarini   oshirishda   yordam   beradi.   Yaxshi
raxbar,   xodimlarning   amaliy   ishlarini   nazorat   qiladi,   ularni   rivojlantirish   uchun
zarur   resurslarni   taqdim   etadi   va   ularning   samaradorliklarini   oshirishda   qo'llab-
quvvatlashadi. Intizom esa, xodimlarga o'z vazifalarini tushunish va ularning ularni
bajarishda yordam beradi.
Maqsadlar   va   strategiyalar:   Raxbarlik   va   intizom,   tashkilotning   umumiy
maqsadlarini tushuntirish va ularni amalga oshirishda ishtirok etadi. Yaxshi raxbar,
tashkilotning   strategiyalarini   belgilashda,   maqsadlarni   amalga   oshirishda
xodimlarning rolini o'zlashtiradi va ularni bu maqsadlarga yo'naltiradi. Intizom esa,
har bir vazifani to'liq boshqarish, va ularga erishish uchun zarur resurslarni taqdim
etishda muhim rol o'ynaydi.
Xodimlar   orasidagi   munosabatlar:   Raxbarlik   va   intizom,   tashkilot   ichidagi
xodimlar   orasidagi   munosabatlarni   ta'minlashda   muhim   rol   o'ynaydi.   Yaxshi
raxbar,   xodimlar   orasidagi   samimiy   va   ishbilarmon   munosabatlarni   ta'minlashda
ishtirok   etadi,   ularni   motivatsiyalash   va   bir-biriga   qo'llab-quvvatlashda
muvaffaqiyatga erishadi. Intizom esa, ish faoliyatlarini tizimli va tartibga solishda,
qo'shimcha   o'zaro   aloqalarni   tuzishda   va   ish   birligini   ta'minlashda   muhim   rol
o'ynaydi.
Jamiyat   va   tashkilotlarda   raxbarlik   va   intizomning   muhimligi,   boshqaruv
organlari,   xodimlar   va   tashkilotning   samaradorligi   va   maqsadlarga   erishishida
katta   ahamiyatga   ega.   Bu   sababdan,   bu   ikki   konseptga   katta   e'tibor   qaratilishi
kerak.
16 2.3 Kommunikatsiya va tushuncha almashishning muhimligi
Kommunikatsiya   va   tushuncha   almashishning   muhimligi,   har   qanday
tashkilot   yoki   jamiyatning   samaradorligi,   birlik   va   maqsadlarga   erishishida   kritik
ahamiyatga   ega.   Bu   ikki   konseptning   muhimligini   quyidagi   xususiyatlarda
ko'rsatish mumkin:
1. Tizimli ish: Kommunikatsiya va tushuncha almashish, tashkilot ichidagi ish
faoliyatlarini tizimli va tartibga solishda katta rol o'ynaydi. Tashkilot ichidagi har
bir   birlik   va   tizim,   ma'lumotlarni   to'g'ri   olib   borma   va   ularni   o'zaro   almashish
orqali, har xil vazifalarni bajarishda ishtirok etadi.
2.   Maslahatlashish   va   qo'llab-quvvatlashish:   Kommunikatsiya   va   tushuncha
almashish,   maslahatlashish   va   qo'llab-quvvatlashishning   asosiy   vositalaridir.   Bu,
tashkilot   ichidagi   ish   faoliyatlarini   boshqarish,   muammolar   yoki   kamchiliklar
haqida munosabat o'rnating va ularga yechim topishda muhim rol o'ynaydi.
3.   Maqsadlarga   yo'naltirish:   Kommunikatsiya   va   tushuncha   almashish,
tashkilotning   maqsadlarga   yo'naltirilishida   muhim   rol   o'ynaydi.   Birlik   va
ishbilarmon   munosabatlar,   maqsadlarni   tushunish,   ularning   amalga   oshirilishida
ishtirok   etish   va   ularni   o'zlashtirishda   qo'llab-quvvatlashish   imkoniyatlarini
ta'minlashda muhimdir.
4.   Motivatsiya   va   yaxshi   ish   atmosferasi:   Kommunikatsiya   va   tushuncha
almashish,   xodimlarni   motivatsiyalash   va   yaxshi   ish   atmosferasini   ta'minlashda
muhim   rol   o'ynaydi.   Ma'lumot   almashish   va   tushuncha   almashish,   xodimlarning
fikrlarini   eshitish,   ularning   talablari   va   qiziqtirishlari   haqida   qiziqtirish   qilish   va
ularga qo'llab-quvvatlashda muhimdir.
5.   Konfliktlarni   bartaraf   qilish:   Kommunikatsiya   va   tushuncha   almashish,
konfliktlarni bartaraf qilishda ham muhim rol o'ynaydi. Yaxshi munosabatlar, fikr-
mulohazalar   va   tuzatilgan   muammolar   o'rnating,   maslahatlashish   va   qo'llab-
quvvatlashish   orqali,   tashkilot   ichidagi   munosabatlarni   to'g'ri   olib   borma   va
konfliktlarni hal etishga yordam beradi.
6.   Birlik   va   jamoat   birligining   rivojlanishi:   Kommunikatsiya   va   tushuncha
almashish,   birlik   va   jamoat   birligining   rivojlanishida   muhim   rol   o'ynaydi.
17 Ma'lumot   almashish   orqali,   har   bir   xodimning   o'zlashtirilishi,   o'z   vazifalarini
tushunish   va   ularni   bir-biriga   qo'llab-quvvatlash   imkoniyatlarini   yaratishda
muhimdir.
7. Tashkilotning rivojlanishi va samaradorligi: Kommunikatsiya va tushuncha
almashish,   tashkilotning   rivojlanishi   va   samaradorligini   ta'minlashda   muhim   rol
o'ynaydi. Ular, tashkilotning maqsadlarga  yo'naltirilishi,  xodimlar  orasidagi  aloqa
va   ishbilarmon   munosabatlarni   ta'minlashda   va   muammolar   yoki   kamchiliklarni
bartaraf qilishda katta rol o'ynaydi.
Kommunikatsiya   va   tushuncha   almashish,   barcha   tashkilotlarning
muvaffaqiyati   va   maqsadlarga   erishishida   kritik   muhimligi   ega.   Bu   sababdan,   bu
ikki   konseptga   katta   e'tibor   qaratilishi   kerak   va   ularning   rivojlanishiga   va
samaradorligiga duch keladigan qulayliklar yaratilishi kerak.
18 3.   Xodimlarni rejalashtirish  va ko’p tomonlama ishlash
Xodimlarni   rejalashtirish   -   bu   inson   omiliga   bo’lgan   ehtiyojni   oldindan
aniqlashdir. Bu jararayon uch bosqichdan iborat (7-chizma).
1 Mavjud
xodimlarni
baholash 2 Istiqbolda
xodimlarga
bo’lgan   talabni
rejalashtirish 3 Xodimlarni
rivojlantirish
dasturini   ishlab
chiqish
7- c hizma. Xodimlarni rejalashtirish
Mavjud   xodimlarni   baholashda,   eng   avvalo   ularning   shakllanishiga   ta'sir
etuvchi tashqi omillarga, xususan mehnat bozoridagi vaziyatga e'tiborni nqaratmoq
lozim. Zero, mehnat bozoridagi holat ko’p jihatdan quyidagilarga bog’liq:
 aholi soni, yoshi, jinsi salmog’idagi o’zgarishlar;
 tarmoq va hududiy bandlikdagi o’zgarishlarga;
 qo’shimcha ishchi kuchini yollash darajasiga;
 ishlab chiqarish hajmi, tarkibi va o’sish sur'atiga;
 mehnat resusrlarini boshqarish usuliga va hk.
Ichki omillarni baholash uchun quyidagi ma'lumotlar tahlilini bajarmoq zarur:
 doimiy   band   bo’lgan   xodimlar   soni,   familiyasi,   yashash   joyi,   ishga   qabul
qilingan vaqti va hk.;
 xodimlarning tarkibi (malakasi, mutaxassisligi, yosh tarkibi, milliy tarkibi,
nogironlar, salmog’i, ishchi va xizmatchilar, ITX va hk.);
 xodimlar qo’nimsiziligi;
 ish   kunining   davomliligi   (to’liq   yoki   qisman   bandligi,   necha   va   qaysi
smenada ishlashi, ta'tilning davomliligi va hk.);
 ish   haqi,   uning   tarkibi,   qo’shimcha   ish   haqi,   ta'rif   yoki   ta'rifdan   yuqori
to’lova va hk.;
19  davlat   yoki   huquqiy   tashkilotlar   tomonidan   ko’rsatiladigan   ijtimoiy-
maishiy xizmat (ijtimoiy ehtiyojlarga ajratiladigan mablag’)lar.
Qayd qilingan tashqi va ichki omlilarning ta'sirida mehnat bozoridagi vaziyat
o’zgarib turadi va shunga mos ravishda mehnat resurslariga bo’lgan talab va taklif
ko’lami aniqlanadi.
Mehnat   resurslariga   bo’lgan   talabni   rejalashtirish   xodimlarni   rejalashtirish
jarayonining boshlang’ich bosqichi bo’lib, uni tuzishda quyidagi ma'lumotlar asos
vazifasini bajaradi:
 mavjud va rejalashtirilayotgan ish joylari;
 tashkiliy va texnik tadbirlar rejasi;
 shtatlar ro’yxati va bo’sh lavozimlarni to’ldirish rejasi.
Xodimlarga   bo’lgan   ehtiyojni   rejalashtirishda   mahsulot   ishlab   chiqarish
rejasi,   mahsulot   birligiga   sarflanadigan   vaqt   normasi   va   bir   yilda   o’rnatilgan   ish
vaqti fondidan foydalaniladi. Amaldagi texnologiya darajasi doirasida xodimlarga
bo’lgan talabni rejalashtirish uchun quyidagi formuladan foydalaniladi:
Т
i  =   q
i  * H
i  /   B
i
Bu   erda:   T
i   -   i   guruhidagi   xodimlarga   bo’lgan   talab   normasi   (kasbi,   malaka
darajasi);
q
i  - bir yilda i mahsulotni ishlab chiqarish rejasi;
H
i   -   i   mahsulotning   bir   birligiga   mazkur   guruh   xodimining   sarflaydigan   ish
vaqti normasi;
B
i  - mazkur guruhdagi bitta xodimga to’g’ri kelgan yillik vaqt fondi.
Korxonaning   xodimga   bo’lgan   ehtiyojini   rejalashtirish   mehnat   bozorida
ishchi kuchiga bo’lgan talab va taklif muvozanatiga bog’liq.
Agar mehnat bozorida ishchi kuchiga bo’lgan talab taklifdan ko’proq, ya'ni:
talab>taklif
20 bo’lsa,   u   holda   korxonaga   ishchi   kuchining   qo’shimcha   manbaalaridan
qo’shimcha   taklif   rejalashtiriladi.   Bunday   manbaa   bo’lib   -   mehnat   nafaqasi
oluvchilar,   talabalar   va   o’quvchilar   hisoblanadi.   Bunday   vaziyatda   mehnat
birjalarining  faoliyatlari   kuchaytiriladi   va   takomillashtiriladi,  boshqa   hududlardan
qo’shimcha   ishchi   kuchining   oqib   kelishi   rag’batlantiriladi,   har   bir   ishsizning
shaxsiy hisobi yuritiladi va hk.
Agar mehnat bozorida ishchi kuchiga bo’lgan talab taklifdan kam, ya'ni:
talab<taklif
bo’lsa,   u   holda   qo’shimcha   ish   joylarini   tashkil   etish,   ish   smenasini
ko’paytirish,   ish   bilan   bandlikning   noan'anaviy   yo’llaridan   foydalanish,   boshqa
hududlarga ortiqcha ishsizlarni jalb qilish rejalashtiriladi.
Agar ishchi kuchiga bo’lgan talab taklif bilan teng, ya'ni
talab=taklif
muvozanatda bo’lsa, u holda korxonada:
 ishlab chiqarish vositalarini zamonaviylashtirish va qayta tiklash;
 ish vaqtini yo’qotishni kamaytirish;
 ishchilarning malakasini oshirish;
 mehnatni rag’batlantirish va ish haqini samarali tashkil etish kabi tadbirlar
rejalashtiriladi.
Erkin   bozor   sharoitida   boshqaruv   vazifalarining   murakkablashuvi   korxona
rahbarlariga   xodimlarni   to’g’ri   tanlash,   ularni   joy-joyiga   qo’yish   va   tarbiyalash
ishlariga juda katta mas'uliyat bilan yondoshishni talab qiladi. 
Xodimlarni   rejalashtirish   va   ko'p   tomonlama   ishlash,   ularning   yeteneklarini,
bilim   va   malakalarini   rivojlantirish,   motivatsiyalarini   oshirish   va   tashkilotning
maqsadlari   yo'lida   ularga   ko'maklashishda   katta   ahamiyatga   ega.   Bu   jarayon
tashkilotning   samaradorligini   oshirishda   kritik   muhimlikka   ega.   Quyidagi   ko'plab
tomonlama usullar xodimlarni rejalashtirishda yordam berishi mumkin:
Maqsad   va   vazifalarni   aniqlash:   Xodimlarni   rejalashtirishning   birinchi
bosqichi   maqsadlarni   va   vazifalarni   to'liq   va   to'g'ri   aniqlashdir.   Maqsad   va
21 vazifalarni o'rtaga qo'yish, xodimlarga to'liq tushunish va ularga motivatsiyalashda
yordam beradi.
Individual qiziqishlarni aniqlash: Har bir xodimning shaxsiy qiziqishlarini va
mehnat   tajribalarini   tushunish   va   o'rganish,   ularga   yo'nalish   berishda   yordam
beradi. Bu, ularni ishda qiziqish va ilhomlantirishda katta ahamiyatga ega.
Ish   yoki   loyihaga   moslashtirish:   Xodimlarni   o'zlarining   qobiliyatlari,
malakalari   va   qiziqishlari   bo'yicha   maqsadlarga   yo'naltirish.   Bu,   ularning
motivatsiyasini oshirish va o'zlarini rivojlantirishda katta rol o'ynaydi.
Rivojlantirish   va   ta'lim:   Xodimlarni   rejalashtirishda   rivojlantirish   va
ta'limning   katta   ahamiyati   bor.   Ularga   yangi   malakalar   o'rgatish,   kurslar   va
treninglar   taqdim   etish,   ularning   yeteneklarini   va   bilimlarini   rivojlantirishda
yordam beradi.
Ish   tajribasi   va   vazifalarni   taqsimlash:   Xodimlarni   vazifalar   va   mas'uliyatlar
boyicha   maqsadlarga   yo'naltirish,   ularning   ish   tajribasini   oshirishda   katta   rol
o'ynaydi.   Ularga   maqsadlarni   to'g'ri   tushunish   va   ularni   ishbilarmonlikning
o'zgarishi va rivojlanishi yo'li bilan tanishtirish muhimdir.
Mukofotlar va taqdir: Xodimlarni mukofotlash va ularni taqdir etish, ularning
motivatsiyasini   oshirishda   va   ish   faoliyatlarini   oshirishda   muhim   rol   o'ynaydi.
Mukofotlar,   ularga   motivatsiya   qilish   va   ularga   ishlarini   baholashda   yordam
beradi.
Jamoa   bo'lish:   Xodimlarni   jamoa   qilish   va   ularni   jamoa   ichida   birlashtirish,
ish   muhitini   yaxshilashda   katta   rol   o'ynaydi.   Ish   tajribalarini,   fikrlarini   va
yondashuvlarini   ularga   o'rtasida   baham   ko'rish,   ularga   qo'llab-quvvatlash   va
ishbilarmonlikni oshirishda yordam beradi.
Xodimlarni rejalashtirish va ko'p tomonlama ishlash, ularning motivatsiyasini
oshirish,   bilim   va   malakalarini   rivojlantirish,   va   tashkilotning   muvaffaqiyatini
ta'minlashda   katta   ahamiyatga   ega.   Bu   jarayon,   tashkilotning   samaradorligini
oshirishda kritik muhimlikka ega va boshqaruvning yaxshi boshqarishidagi klyuch
vazifalardan birini tashkil qiladi.
22 3.1 Xodimlarni boshqarish samaradorligi
Xodimlarni   boshqarish   samaradorligi,   tashkilotning   muvaffaqiyatiga   va   o'z
maqsadlariga erishishida juda kritik ahamiyatga ega. Bu, xodimlarni o'z vazifalari
va   maqsadlari   boyicha   yo'nlash,   ularning   motivatsiyasini   oshirish,   ularga
rivojlantirish   va   ularning   faol   ishtirokini   ta'minlash   orqali   amalga   oshiriladi.
Quyidagi   jarayonlar   xodimlarni   boshqarish   samaradorligini   oshirishda   muhim
rollarni o'ynaydi:
Vazifalar   va   maqsadlarni   aniqlash:   Xodimlarni   boshqarish   samaradorligi
uchun birinchi qadam, ularga to'g'ri maqsadlar va vazifalarni berishdir. Maqsadlar
va vazifalar o'z maqsadlariga mos ravishda o'rganilgan bo'lishi, shuningdek, ularni
rag'batlantirish va ularga ilhomlantirish imkoniyatlarini ta'minlash zarur.
Motivatsiya   va   mukofotlar:   Xodimlarni   boshqarishda,   ularga   yaxshi
motivatsiya   va   mukofotlar   taqdim   etilishi   kritik   muhimlikka   ega.   Xodimlarga
maqsadlarga   yo'naltirish   va   ularga   ularni   o'zlashtirish   uchun   maqsadlar   va
mukofotlar berish, ularning motivatsiyasini oshirishda katta rol o'ynaydi.
Rivojlantirish   va   ta'lim:   Xodimlarni   boshqarish   samaradorligini   oshirish
uchun, ularning rivojlantirishini ta'minlash va ta'limni taqdim etish juda muhimdir.
Bu, ularning bilim va malakalarini rivojlantirish, yangi vazifalar bilan tanishish, va
ularga   yangi   ish   joylari   bo'yicha   yopiq   bo'lib   yurish   imkoniyatlarini   ta'minlash
orqali amalga oshiriladi.
Maslahatlashish   va   qo'llab-quvvatlash:   Xodimlarni   boshqarish
samaradorligini   oshirishda,   ularga   maslahat   berish   va   qo'llab-quvvatlash   juda
muhimdir.  Bu, ularning  muammolarini  hal  qilishda  va  yangi  fikrlarni  o'rganishda
yordam   beradi,   shuningdek,   ularning   ish   faoliyatlarida   muvaffaqiyatga
erishishlarini ta'minlash uchun qo'llab-quvvatlashadi.
Jamoa   tashkil   etish:   Xodimlarni   boshqarish   samaradorligini   oshirish   uchun,
jamoa   tashkil   etish   va   jamoa   ishlashini   yaxshilash   katta   ahamiyatga   ega.   Bu,
qo'shimcha   yondashuvlar   va   birlikda   ishlash   orqali,   boshqaruv   organlarining
birgalikda vazifalarni bajarish uchun ilg'or strategiyalar o'rnating.
23 Ovoz   berish   va   e'tibor   qilish:   Xodimlarni   boshqarish   samaradorligini
oshirishda,  ularning  fikrlarini   eshitish  va   ularga  e'tibor  qilish   juda   muhimdir.  Bu,
ularning   qiziqishlarini,   maslahatlari   va   takliflarini   eshitish,   ular   bilan   o'zaro
munosabatlarni mustahkamlash va ularning ish faoliyatlarida ishtirokini ta'minlash
orqali amalga oshiriladi.
Xodimlarni   boshqarish   samaradorligi,   tashkilotning   muvaffaqiyatiga   kritik
muhimlikka   ega.   Bu   jarayon,   boshqaruv   organlarining   xodimlarni   ko'rib   chiqish,
ularni   yaxshi   motivatsiya   etish,   rivojlantirish   va   ta'limni   taqdim   etish   orqali
ularning ish faoliyatlarida muvaffaqiyatga erishishiga ko'maklashadi.
Xodimlarni   boshqarish   samaradorligi   ko’p   jihatdan   xodimlarni   tanlashga
bog’liq.   Xodimlarni tanlash   - bu ikki tomonli jarayondir. Bir tomondan korxona
da'vogarga ish berish yoki bermaslikni hal qilsa, ikkinchi tomondan da'vogar agar
ishga   taklif   qilinsa,   u   bu   taklifni   qabul   qilish   kerakmi   yoki   kerak   emasligini   hal
qiladi. Bu jarayonda rahbar quyidagi holatlarga o’z e'tiborini qaratmog’i lozim.
 Da'vogarlarni,   ayniqsa,   o’zi   to’g’risida   qisqacha   ma'lumotlarni   taqdim
etganlarni bilib olish uchun iloji bo’lgan barcha tadbirlarni ko’rmoq kerak.
 Ochiq   berilgan   tavsiyalarga   ortiqcha   ishonavermay,   o’zingiz   shaxsan,
surishtirib bilganingiz durust. Ancha ochiq fikr olish uchun nomzodning sobiq ish
beruvchisiga   qo’ng’iroq   qilish   yoki   u   bilan   shaxsan   uchrashish   lozim.   O’sha
rahbarning   mazkur   xodimdan   ajralayotganiga   qanday   qarayotganini   e'tibor   bilan
kuzatish kerak.
 Har bir da'vogarning oilaviy xotirjamligini surishtirib ko’rish lozim.
Da'vogar bilan suhbatni shunday olib borish kerakki, toki ish birinchi o’rinda
bo’lsin,   shunda   oddiy   korxona   xodimi   o’rniga   da'vogar   o’zini   bosh   vazir
lavozimiga da'vogardek tutmaydi.
Birinchi navbatda shuni ta'minlamoq kerakki, ishga qabul qilinayotgan odam
muzokaralar   chog’ida   o’zining   bo’lajak   ishining   barcha   xususiyatlarini   tasavvur
qilsin, kelgusida xafa bo’lib yurmasin, bunda biron-bir salbiy hollarga yo’liqmasin.
24 Da'vogarga   berilgan   baholar   va   tavsiyalarni   tahlil   qilganda,   shuningdek
muzokaralar olib borilganda:
 uning topshirilayotgan ishni bajara olishiga;
 zarur bo’lib qolganda kasbiy ma'lumotini oshira bilishiga;
 texnikaga nisbatan e'tiboriga;
 fe'l-atvoriga;
 halolligi, mulohazaliligi, turmushda hozir-nozirligi va to’g’riligiga;
 tashabbuskorligi, hayotga talabchanligiga;
 ishga hamda ish kuning davomiyligiga;
 og’ir sharoitda o’zini tutishiga;
 salomatligi, tashqi ko’rinishi, vaqtni taqsimlay bilishiga;
 hunari va bo’sh vaqtlardagi mashg’ulotlariga diqqat qilish lozim.
Har bir da'vogarga u bilan turmushi to’g’risida suhbatlashish va barcha zarur
savollarga javob olish uchun etarli darajada vaqt ajratish kerak.
Bulardan tashqari shuni unutmaslik kerakki, ishga qabul qilinayotgan nomzod
topshiriladigan   ishni   bajarishga   yaroqligina   bo’lib   qolmay,   balki   korxonaning
boshqa xodimlar bilan chiqishib ketadigan ham bo’lish kerak. Agar u shu keyingi
talabga   muvofiq   kelmasa,   odatda   yaxshi   mutaxassisning   ham   bahridan   o’tish
kerak.
Ishga   qabul   qilingan   odam   o’z   hamkasblariga   qo’shilib   ketganda   o’zini   o’z
uyidagidek   his   etishi   muhimdir.   U   o’z   burchlarini   qanday   eplayotganini   diqqat
bilan   kuzatish,   hamda   unga   yordam   berish   kerak,   uning   yangi   joyda   o’zini   tutib
olishi uchun vaqt kerakligini anglamoq lozim.
Xodimlarni   tanlash   va   ularga   adolatli   baho   berish   boshqarishning   eng
murakkab qirralaridan hisoblanadi. Shu sababli ularni to’g’ri tanlash va joy-joyiga
qo’yishda   zarur   mas'uliyat   bilan   yondoshilmasa   ish   yakunlari   kutilgan   samarani
bermasligi aniq. Xodimlarni tanlash uslubi qanchalik puxta ishlab chiqilgan bo’lsa,
shunchalik   korxonaning   mehnat   faoliyatida   kutilmagan   samaradorlikka   erishish
amaliyotda isbot etilgan.
25 Xodimlarni   tanlashda   ularning   ko’p   qirrali   xislatlarini   aniqlash   imkonini
beruvchi quyidagi maxsus usullar qo’llaniladi:
 anketa ma'lumotlarini tahlil qilish usuli;
 ruhiy testlash usuli;
 amaliy ish o’yinlarini o’tkazish usuli;
 malakaviy testlash usuli;
 taqrizlarni tekshirish usuli;
 suhbat o’tkazish usuli;
 attestatsiyadan o’tkazish usuli;
 reyting usuli.
Attestatsiya   jarayonida   xodimlarni   malakasiga,   uning   bajarayotgan   ishiga
yoki lavozimiga loyiqligiga xolisona baho berilishi kerak. Attestatsiya qilinayotgan
xodimning   ishiga   baho   berishda   uning   reja   topshiriqlarini   bajarishdagi   shaxsiy
xizmati,   mehnat   intizomi,   o’z   vazifasini   sidqi   dildan   bajarishi   kabilar   inobatga
olinishi zarur. ana shular asosida attestatsiya o’tkazuvchilar ochiq ovoz berish yo’li
bilan quyidagi baholarni berishi mumkin:
 bajarayotgan lavozimiga loyiq;
 xodim   ko’rsatilgan   nuqsonlarni   keyingi   o’tkaziladigan   attestatsiyagacha
yo’qotsa, bajarayotgan lavozimiga loyiq;
 egallab turgan lavozimiga loyiq emas.
Shunday   qilib,   xodimlarni   boshqarishdan   asosiy   maqsad   ularning   faoliyatini
korxona foydasini oshirishga yo’naltirishdir.
26 3.2 Xodimlarni muvaffaqiyatni baholash va rivojlantirish
Xodimlarni   muvaffaqiyatni   baholash   va   rivojlantirish,   tashkilotning
samaradorligini   oshirishda   muhim   vazifalardan   biridir.   Bu   jarayon,   xodimlarning
faoliyatlarini, yutuqlarini, kamchiliklarini va rivojlanish potentsialini aniqlashda va
ularga   boshqa   vazifalarni   topshirishda   yordam   beradi.   Quyidagi   yo'llar   orqali
xodimlarni muvaffaqiyatni baholash va rivojlantirish mumkin:
O'z   vaqtini   rivojlantirish   uchun   maqsadlar   belgilash:   Xodimlar   bilan   bog'liq
boshqaruv   organlari   o'rtasida   maqsadlar   va   yutuqlar   belgilanishi   juda   muhimdir.
Bu maqsadlar va yutuqlar, xodimlarning shaxsiy va tashkilotning maqsadlari bilan
birgalikda to'g'ri mos kelishi kerak.
Rivojlanish   planlarini   tayyorlash:   Har   bir   xodim   uchun   shaxsiy   rivojlanish
rejalari   va   taqvimlari   tayyorlanishi   muhimdir.   Bu,   xodimlarga   o'zlarini
rivojlantirish yo'nalishlarini aniqlash va ularning mahsulotiviyatini oshirishga yo'l
qo'ymoqda yordam beradi.
Muvaffaqiyat   kriteriyalari   belgilash:   Xodimlarni   baholashda   va
rivojlantirishda ishtirok etish uchun kriteriyalar belgilanishi kerak. Bu kriteriyalar,
xodimning   ish   samaradorligini,   faol   ishtirokini   va   rivojlanishini   qanday
o'lchamoqda baholanishini aniqlash uchun kerak.
Maslahat   va   taqdimotlar:   Xodimlarni   baholash   va   rivojlantirish   jarayonida,
ular  bilan  maslahatlashish  va  ularga  taqdim  etiladigan  fikrlar  va  maslahatlar   juda
muhimdir.   Bu,   ularning   rivojlanishlarini   va   faol   ishtirokini   ta'minlashda   katta
ahamiyatga ega.
Rivojlanish   uchun   ta'lim   va   o'quv   kurslari:   Xodimlarni   muvaffaqiyatli
baholash   va   rivojlantirishda   ta'lim   va   o'quv   kurslarining   taqdim   etilishi   juda
muhimdir.   Bu   kurslar,   xodimlarning   bilim   va   malakalarini   rivojlantirish,   yangi
texnologiyalarga  boyovut   kelish  va  yangi  vazifalarni   bajarish  uchun  tayyorlashda
yordam beradi.
Birgalikda   ishlash:   Xodimlarni   muvaffaqiyatni   baholash   va   rivojlantirishda,
ular bilan birgalikda ishlash muhimdir. Bu, ularning vazifalarni bajarishda yordam
27 berish,   ularga   ko'rsatkich   berish   va   ularning   yutuqlarini   taqdim   etishda   yordam
beradi.
Regular   feedback   va   baholash:   Xodimlarni   rivojlantirish   va   baholashda,
regular   feedback   va   baholash   jarayonlari   o'rniga   tutilishi   zarur.   Bu,   xodimlarga
o'zlarining   amaliy   faoliyatlarini,   yutuqlarini   va   kamchiliklarini   tushuntirishda
yordam beradi va ularning rivojlanishini ta'minlashga yordam beradi.
Xodimlarni   muvaffaqiyatni   baholash   va   rivojlantirish,   ularning   shaxsiy   va
kasbiy  rivojlanishlarini   ta'minlash,   ularga  ko'proq  vazifalar   topshirish  va  ularning
motivatsiyalarini   oshirishda   muhim   rol   o'ynaydi.   Bu   jarayon,   tashkilotning
samaradorligini oshirishda katta ahamiyatga ega.
28 Xulosa
Xodimlarni   boshqarish   tizimi   deganda   korxonada   band   bo’lgan   kishilar
salohiyatini rivojlantirish va undan samarali foydalanish, ularning normal faoliyat
ko’rsatishi   uchun   zaruriy   shart-sharoit   yaratish   bo’yicha   o’zaro   bog’langan
iqtisodiy-tashkiliy va ijtimoiy tadbirlar tizimi tushuniladi.
Ishlab   chiqarishni   boshqarish   tizimida   mehnat   resurslarini   boshqarish   juda
ham   murakkabdir.   Chunki   ishlab   chiqarish   va   boshqarish   masalalarining
markazida   odamlar-ishchilar,   mutaxassislar   va   rahbarlar   turadi.   Korxona
maqsadiga erishish va rejalarning bajarilishi faqat shular ishtirokida bo’ladi. Inson
omilini hisobga olmaslik, insonga bee'tiborlik iqtisodda kamsamaralikka va ishlab
chiqarish samaradorligini pasayishiga olib keladi.
Mehnat resurslarini boshqarishning asosiy maqsadi ishchilar va xodimlarning
qobiliyatlarini,   yanada   jadal   va   unumli   mehnat   qilishga   qo’zg’atishdir.   Inson
omiliga   e'tibor,   odamlarga   nisbatan   jiddiy,   mas'uliyat   bilan   yondoshish   mehnat
resurslarini boshqarishning bosh g’oyasidir.
Erkin   bozor   sharoitida   boshqaruv   vazifalarining   murakkablashuvi   korxona
rahbarlariga   xodimlarni   to’g’ri   tanlash,   ularni   joy-joyiga   qo’yish   va   tarbiyalash
ishlariga juda katta mas'uliyat bilan yondoshishni talab qiladi. 
Shunday   qilib,   xodimlarni   boshqarishdan   asosiy   maqsad   ularning   faoliyatini
korxona foydasini oshirishga yo’naltirishdir.
29 Foydalanilgan adabiyotlar
1. Yo’ldoshev   N.Q.,   Umarjonov   A.M.   Iqtisodiyot   va   menejment.   -   T.:
TDIU, 2005
2. Sh.N.Zaynutdinov,   N.R.Qodirxodjaeva.   "Menejment"   fani   bo’yicha
o’quv-uslubiy   majmua.   "Iqtisodiy   ta'limdagi   o’qitish   texnologiyasi"   seriyasidan.
T.: TDIU, 2006, 156 b 
3. Sh.N.Zaynutdinov, N.R.Qodirxodjaeva. "Menejment" fani bo’yicha o’quv
uslubiy   ta'lim   texnologiyasi.   Uslubiy   qo’llanma.   "Iqtisodiy   ta'limdagi   o’qitish
texnologiyasi" seriyasidan. T.: TDIU, 2006,  185 b
4. Yo’ldoshev N.Q., Qozoqov O.S. Menejment. Darslik. - T.: Fan, 2004.
5. Герчикова  В.И.  Менеджмент. Учебник. – М.; 2003 
6. Галкович Р.С., Набоков А. М.  Менеджмент. Учебник. – Перм ь , 2000 
7. Виханский   О. С. ,   Наумов   А. И.   Менежмент.   Учебник .   –   М.:
Экономика ,  2003.
8. Дятлов   А.   Н.   Общий   менеджмент:   Концепции   и   комментарии:
Учебник. - М.: Альпина Бизнес Букс, 2007. - 400  б .
9. Загородников С.В. Краткий курс по менеджменту: учеб. пособ. –М.:
“ Окей – книга ” , 2007.-160  б .
10. Иваньков   А.Е.,   Иванькова   М.А.   Менеджмент:   учебный   минимум.   –
М.:  “ Юриспруденция ” , 2008.   -32  б . 
11. Ивашковский   С.   II .   Экономика   для   менеджеров:   Микро   и
макроуровень: Учеб. пособ.  - М.: Дело, 2007.  -  440   б.
12. Ильин Е.П. Мотивация и мотивы. – СПб. Питер, 2008.-512 б .
13. www.morozo    v   .   ru          –   Россия   Менежмент   ва   бозор   академиясининг
расмий сайти.
30

Sanoat iqtisodiyoti fanidan

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский