Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 50000UZS
Hajmi 161.0KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 17 Yanvar 2025
Kengaytma doc
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Lola Mamurova

Ro'yxatga olish sanasi 25 Sentyabr 2024

12 Sotish

Menejment samaradorligi – iqtisodiy kategoriya sifatida.

Sotib olish
KURS ISHI
Mavzu:   Menejment samaradorligi – iqtisodiy kategoriya sifatida.
1 MUNDARIJA:
KIRISH…………………………………………………………………………….3
I BOB.MENEJMENT SAMARADORLIGI VA KOMPLEKS YONDASHUV
1.1.Menejment samaradorligi tushunchasi…………………………………………7
1.2.  Samaradorlikka kompleks yondashuv  ……………………………………….11
1.3.   Biznes-reja va unumdorlik. …………………..................................................12
1.4.  Boshqaruvni tashkil etish va samaradorlik.......................................................13
II BOB.   MENEJMENT SAMARADORLIGI-IQTISODIY KATEGORIYA 
SIFATIDA  
2.1.  Menejment samaradorligining iqtisodiy ko’rsatgichlari tizimi  ……………..18
2.2.  Kommunikatsiya, qaror qabul  qilish va samaradorlik ………………………19
2.3.  Menejmentda kategoriyalar..............................................................................23
XULOSA…………………………………………………………………………26
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI………………………….31
2 KIRISH
Kurs ishi mavzusining dolzarbligi. “ Amaliy natija bilan mustahkamlangan,
o z   mevasi,   hosilini   berayotgan   islohot   odamlarning   qalbiga,   yuragiga   tez   kiribʻ
boradi.   Va   bunday   islohotni,   bunday   shiddatli   jarayonni   hech   kim,   hech   qanday
kuch, to xtata  olmaydi”.  Mirziyoyev  Shavkat   Miromonovich.  	
ʻ Milliy iqtisodiyotni
modernizatsiyalash   sharoitida   korxonalarda   zamonaviy   menejment   tizimini
qo llash   va   undan   foydalanish   masalalarida   muayyan   darajada,   yangicha	
ʼ
yondashuvlarni   amalga   oshirish   taqazo   etilmoqda.   Hozirgi   globallashuv
sharoitlarida   korxonalarda   menejment   tizimini   joriy   etish   orqali   zamonaviy
boshqaruv uslublarini amalga tadbiq etish va bozor sub ektlarining faolllashuvida	
ʼ
bunday   boshqaruvning   ahamiyati,   alohida   e tiborga   molikdir.Bu   borada	
ʼ
Prezidentimiz   Sh.Mirziyoyev   quyidagilarni   ta’kidlaydi   «   Barcha   nazorat   idoralari
rahbarlari shuni  qulog‘iga yaxshilab quyib olsin. 2020-yilning birinchi choragida,
ilg‘or   tajribalar   asosida,   barcha   darajadagi   nazorat   qiluvchi   idoralarda   yangi
zamonaviy   tizim   joriy   etilishi   shart.   Ana   shu   tizim   orqali   har   bir   korxona   va
tadbirkor   bo‘yicha   alohida-alohida   ish   olib   borib,   ularning   qonuniy   faoliyat
yuritishini   ta’minlash,   tekshirishni   esa   eng   so‘nggi   favqulodda   chora   sifatida
adolatli o‘tkazish lozim. Mazkur masala yuzasidan, nazorat idoralarining rahbarlari
parlament oldida har chorakda shaxsan hisobot berib boradi. Bankrotlik borasidagi
hozirgi tartib-tamoyillar korxonalarni tugatish va mol-mulkdan tushgan mablag‘lar
hisobidan qarzlarni qoplashni nazarda tutadi. Shuning uchun so‘nggi 3 yilda atigi 3
ta   korxonada   sanatsiya   qo‘llangan,   xolos.   Endi   bunday   qoidadan   butunlay   voz
kechib,   to‘lovga   qobiliyatsiz   korxonalarni   eng   ilg‘or   xorijiy   tajriba   asosida
sog‘lomlashtirish bo‘yicha yangi tizim joriy etamiz.»
А yni  davrga  kelib, korxonalarda zamonaviy  menejment  tizimini  tadbiq etish
va   uni   samarali   amalga   oshirishda   bir   qator   me yoriy   hujjatlar   qabul   qilinganki,	
ʼ
buning   natijasida   boshqarish   usullarini   yangicha   qo llash   keng   avj   olib	
ʼ
bormoqda.Ma lumki, har qanday sohaning taraqqiy etishida uning nechog lik xalq	
ʼ ʼ
bilan   bog liqligi,   odamlarning   og irini   yengil   qilishi   muhim   ahamiyatga   ega.	
ʼ ʼ
3 Fuqarolarimiz qanchalik rozi bo lsa, ishda unum, mehnatda baraka bo lishi turganʼ ʼ
gap.   А yniqsa,   insonlar   kundalik   hayotining   ajralmas   qismiga   aylanib   ulgurgan
moliya yo nalishida sifatli, tezkor va madaniyat bilan xizmat ko rsatish zamonaviy	
ʼ ʼ
menejmentning   eng   muhim   jihatlaridan   biridir..  
Menejment (ingl.  management ) — boshqarish, tashkil etish) — maxsus boshqarish
faoliyati;   boshqarish   to g risidagi   fan.   Menejmentning   holati   ishlab   chiqarish	
ʻ ʻ
samaradorligiga,   texnika   va   texnologiya   darajasi   hamda   ishchi   kuchining   sifatiga
ta sir   ko rsatadi.   Menejment   fanining   mazmuni   boshqaruv   tizimi   va   boshqaruv	
ʼ ʻ
ob yekti   orasidagi   o zaro   munosabat   bo lib,   uning   asosiy   vazifasi   boshqaruvning
ʼ ʻ ʻ
zamonaviy usullarini, rahbarlik san ati sirlarini o rganishdan iborat. Boshqaruv —	
ʼ ʻ
tanlov,   qaror   qabul   qilish   va   uning   bajarilishini   nazorat   etish   jarayonidir.   Uning
asosiy maqsadi bozor munosabatlari sharoitida barcha bo g inlarda ishlay oladigan	
ʻ ʻ
yuqori   malakali   boshqaruvchilarni   tayyorlashdan   iborat.   Menejmenet   ijtimoiy-
iqtisodiy,   ijtimoiy-huquqiy,   kibernetika   va   boshqa   fanlar   bilan   aloqadordir.
Menejement  dastavval  iqtisodiy  nazariya fani  bilan  yaqindan bog liq. U iqtisodiy	
ʻ
qonunlarni   bilib   olishga   va   ularga   mos   ravishda   boshqarish   jarayonida   iqtisodiy
usullarni qo llashga, har bir xodimga va jamoaga ta sir ko rsatishga asoslanadi. Bir	
ʻ ʼ ʻ
qancha   iqtisodiy   fanlar:   makroiqtisodiyot,   mikroiqtisodiyot,   statistika,   mehnat
iqtisodiyoti   kabilar   ham   Menejmenet   fani   bilan   chambarchas   bog liqsir.	
ʻ
O zbekistonda Menejmenetning nazariy asoslari  va uning asosiy tamoyillari 14—	
ʻ
15-asrlarda   Amir   Temur   davrida   shakllana   boshlagan.   Buyuk   sarkarda   "Temur
tuzuklari" asarida davlat, qo shin va boshqalarni boshqarish san ati to g risida o z	
ʻ ʼ ʻ ʻ ʻ
qarashlarini   bayon   etib,   izohlab   bergan.   Menejmenet   fanining   nazariy   asosini   bir
necha yuz yillar davomida to plangan amaliy tajriba natijalari tashkil etadi, ularni
ʻ
nazariy jihatdan asoslab turli xil konsepsiyalar, nazariy g oyalar, ish prinsiplari va	
ʻ
uslublari ishlab chiqilgan. Ammo alohida fan sohasi sifatida Menejmenet 19-asrga
kelib shakllana boshladi. Boshqarish fanining asoschisi — amerikalik muhandis va
tadqiqotchi   F.   Teylor   hisoblanadi.   Boshqarish   tamoyillarini   Teylorning
zamondoshi   fransuz   olimi   Anri   Fay-ol   ishlab   chiqdi.   Korxonada   amalga
oshirilayotgan   barcha   operatsiyalarni   u   olti   guruh   (texnika,   tijorat,   moliya,   mol-
4 mulk   va   shaxslarni   qo riqlash,   hisobkitob,   ma muriy)ga   bo lib,   boshqarishni   6-ʻ ʼ ʻ
guruhga   kiritadi.   Menejement   yoki   boshqarishning   ob yekti   korxona   faoliyati,	
ʼ
uning sub yekti esa boshqarish ishini bajaruvchi idoralar va ularning xodimlaridir.	
ʼ
Menejmenet bilan maxsus tayyorgarlik ko rgan, boshqarishning qonun-qoidalarini	
ʻ
chuqur   biladigan   malakali   mutaxassislar   —   yollanma   boshqaruvchilar   —
menejerlar   shug ullanadilar.   Ular   aholining   alohida   ijtimoiy   qatlamini   tashkil	
ʻ
qiladi.   Menejmentning   yuqori   (firma   strategiyasini   ishlab   chiqish),   o rta   (ishlab	
ʻ
chiqarish,   sotish,   narx   belgilash,   mehnatni   tashkil   qilish),   quyi   (sex,   bo lim	
ʻ
doirasida   ishni   tashkil   qilish,   kunlik,   haftalik,   oylik   ish   topshiriqlari   bajarilishini
boshqarish) bo g inlari bor. Shunga muvofiq holda menejerlar oliy martabali, o rta	
ʻ ʻ ʻ
toifadagi   va   quyi   toifadagi   menejerlarga   bo linadi.  	
ʻ
Ayrim   tadqiqotlar   menejmentni   kishilardan   nafli   samaralar   olish   san ati,   deb	
ʼ
hisoblaydilar.   Mukammal   menejmentning   xos   belgilari:   faoliyatga,   izlanishga
tarafdorlik;   oddiy   tuzilma   va   kamsonli   xodimlar;   iste molchiga   yaqinlik;	
ʼ
unumdorlikni   ta minlashda   insonning   hal   qiluvchi   o rni;   tadbirkorlikni	
ʼ ʻ
rag batlantiruvchi   mustaqil   idora   qilish   huquqi;   asosiy   faoliyat   turiga   birlamchi	
ʻ
e tibor;   hammadan   ko ra   yaxshiroq   tanish   bo lgan   sohaga   kirishish;   erkinlik   va	
ʼ ʻ ʻ
kuchli nazoratni birgalikda qo llash.	
ʻ
Firmalarning   menejment   tizimi   umumiy   menejment,   funksional   menejment,
moliyaviy menejment, marketing ishi, xodimlar ishini boshqarish, ishlab chiqarish
menejment,   ilmiy-texnika   ishlarini   boshqarish   va   boshqalarni   o z   ichiga   oladi.	
ʻ
menejment nazariyasi  va amaliyoti evolyusiyasi  turli  xil qarashlarda o z ifodasini	
ʻ
topdi.   Mac,   20-asrning   50—60   yillarida   asosiy   e tibor   boshqarishning   tashkiliy	
ʼ
tuzilishiga   qaratilgan   bo lsa,   60—70-yillarda   strategik   rejalashtirishdan   strategik	
ʻ
boshqarishga o tish davri bo ldi.20-asrning o rtalariga kelib M. O zbekistonda tez	
ʻ ʻ ʻ ʻ
sur atlar   bilan   rivojlandi.   1966   yilda   O zR   FA   Kibernetika   institutining   tashkil	
ʼ ʻ
qilinishi,   akademik   V.   K.   Qobulov   boshchiligida   olib   borilgan   nazariy,   uslubiy,
amaliy   i.t.   ishlari   respublikada   menejment   fanining   rivojlanishiga   asos   bo ldi.20-	
ʻ
asr   oxiri   —   21-asr   boshlarida   menejment   O zbekistonda   maxsus   fan   sifatida  oliy	
ʻ
5 o quv   yurtlarida   o qitila   boshladi,   menejmentga   doir   tadqiqotlar   yo lga   qo yildi,ʻ ʻ ʻ ʻ
darsliklar yozildi.
Menejment   jarayoni   mazmuni   uning   funksiyalarida   ko’rinadi.   Menejment
funksiyasi deganda boshqaruvga doir malum masalani yechishga yo’naltirilgan bir
turliy   ishlar   yig’indisi   tushiniladi.   Boshqaruv   organlari   va   ijrochilar   masulyati
boshqarish   funksiyasini   belgilaydi.   Bu   vazifalar   funksional   bo’lim   to’g’risidagi
nizom   va   mansabdor   boshqaruvchilar   uchun   ko’rsatmalarda   o’z   ifodasini   topadi.
Boshqaruv jarayoning funksional tahlili har bir funksiya uchun ish hajmi asoslarni
tashkil   etadi,   boshqaruvchilar   sononi   belgilaydi   va   boshqaruv   tizimini
loyhalashtiradi. Boshqaruv organlari asosiy va aniq funksiyalarga bo’linadi. Asosiy
funksiya   ham   ishlab   chiqarish   jarayonida,   ham   muomila   va   noishlabchiqarishda
amalga oshiriladi. Shunday qilib menejment jarayoni qo’yilgan ma’sala yechimiga
erishish   uchun   boshqaruv   aparati   rahbari   va   kishilarning   kelishilgan   holda
hamohang faoliyat ko’rsatishdir.  B u  mavzuning dolzarbligini  belgilab beradi.
Kurs ishining maqsad va vazifalari.   Menejment samaradorligini oshirishda
iqtisodiy va ma'muriy usullaming majmuaviy ishlatilishi zaruriyati ko'zda tutilgan
bo'lib,   aniq   sharoitni   hisobga   olib,   ishlab   chiqarish   jarayonida   ularni   maqbul
ravishda bir-birlariga to'g'ri kelish talabi yuzaga keladi. Ushbu muhim masalaning
yechilishi  menejmentning nazariyasi  va amaliyoti  uchun katta ahamiyatga egadir.
Korxonada   turli   toifadagi   mehnat   faoliyatining   samaradorligini   oshirish
muammosini   yechishda   moddiy   rag'batlantirish   omilini   kuchaytirish   kabi
menejmentning   markazlashgan   rejali   ahamiyatini   oshirish   muhim   shartlardan   biri
hisoblanadi.
Kurs   ishining   obyekti   va   predmeti.   Menejment   samaradorligi-iqtisodiy
kategoriyasifatidao’rganish jarayonida ishtirok etadigan ma’lumotlar.
Kurs   ishi   mundarija,   ikki   bob,   yetti   band,   xulosa   hamda   foydalanilgan
adabiytolar ro’yxatidan iborat.
6 I BOB.MENEJMENT SAMARADORLIGI VA KOMPLEKS YONDASHUV.
1.1.Menejment samaradorligi tushunchasi
Boshqaruv   jarayonining   samaradorligi   boshqaruvning   absolyut   barcha
tomonlarini qamrab oladi va iqtisodiy, ijtimoiy, tashkiliy, marketing, texnologik va
boshka   munosabatlarning   xarakterli   xususiyatlarini   aks   ettiradi.   Boshqaruv
samaradorligining   bunday   kup   kirraliligi   uni   ifodalashda   tushunchalarning   turli-
tumanligini   takozo   etadi.   Ulardan   boshqaruv   tizimining   asosiga   kiruvchi
muhimlari kuyidagilar:
1. Boshqaruv ishchilari mehnatining samaradorligi;
2. Boshqaruv   apparati   yoki   uning   aloxida   organlari   va   bulinmalari   boshqaruv
faoliyatining samaradorligi;
3. Boshqaruv   jarayonining   samaradorligi   (aniq   boshqaruv   qarorlarini   ishlab
chiqish va amalga oshirishda);
4. Boshqaruv   tizimining   samaradorligi   (boshqaruv   iyerarxiyasi,   shuningdek
ishlab chiqarishni bosharishda ishlovchilar katnashishini xisobga olib);
5. Boshqaruv   mexanizmining   samaradorligi   (boshqaruv   uslublari,   tizimlari   va
shakllari).
Boshqaruv   jarayonida   uning   maqsadlari,   funksiyalari   va   uslublari   amalga
oshiriladi. Shuning uchun  boshqaruv  samaradorligida qarorlarni   ishlab  chiqish  va
amalga oshirish tashkiliy-iqtisodiy tizimini xisobga olish kerak. 1
Tarkibiga ko’ra boshqaruv samaradorligi iqtisodiy hamda ijtimoiyga bulinadi. Bu
bulinish   maqsadlarning   farqlanishi   bilan   tushuntiriladi.   Menejment   natijalarini
aniqlash mumkin bulgan yuqori raxbariyat komandasi samarali ishining bir nechta
koidalari mavjud:
Ma’lum bulimga javobgar bulgan xar bir kishi unda uzining xal kiluvchi ovoziga
ega   buladi.   Har   bir   komanda   a’zosi   butun   komanda   nomidan   gapiradi.
Buysunuvchilar raxbariyatning bir a’zosi qarori ustidan boshka komanda a’zosiga
e’tiroz bildira olmaydilar.
__________________________
1. Zaynutdinov Sh.N. Bozor sharoitida sifat m е n е jm е nti masalalari. Ilmiy maqolalar to`plami. – T.: TDIU, 2006
7 Xech   kim   uzi   bosh   javobgar   bulmagan   ishlarda   qaror   qabul   qilmaydi.   Bunday
masala   tug’ilganda   uni   xal   qilishga   javobgar   shaxsga   taqdim   etadilar.Komanda
a’zolari o’z hamkasblari xakida tashkarida gapirmasliklari kerak.Komanda sardori
xo’jayin, boshliq bo’lmasdan lider bo’lishi zarur. Krizis paytida u javobgarlikni uz
bo’yniga oladi.Ba’zi  qarorlar sinchiklab muxokama qilinadi.Komandaning barcha
a’zolari   bir-birlarini   o’zlariga   tegishli   soxa   qarorlari   bilan   doimo   va   chuqur
tanishtirib   boradilar.Bozor   sharoitlarida   amalda   deyarli   barcha   tashkilotlar
tadbirkorlik bilan shug’ullanadi, bu esa samaradorlikning turli tashkil etuvchilarini
aniqlab beradi. Buning uchun korxona samaradorligi asosiy omillarini ranjirlashni
keltiramiz:
Samaradorlik omillarining ahamiyatliligini ranjirlash.
Ko’pgina   muvaffakiyatli   tashkilotlar   uchun   menejment   samaradorligi
quyidagilarda   aks   etadi:   tashkilot   strukturasida   tartib   urnatilishi,   vakolatlarning
optimal   taksimoti,   resurslar   birligidan   qaytim,   assortiment,   turli-tumanlik,   tovar
iste’molchisini   ko’ndirish   qobiliyatlari   va   differensiatsiyalash,   sotuv   oldi   va
keyingi   siyosati   (tovarni   bozorda   rivojlantirish);   narx   shakllanishi   siyosati,
boshqaruvni   modernizatsiyalash,   strategik   va   joriy   rejalarning   muvofiqligi,
odamlarni motivlashtirish tizimining yaratilishi va qo’llanilishi.
Korxona   samarali   xisoblanadi,   qachonki   u   raqobatchilardan
ximoyalanmasdan, balki ulardan o’rgansa va iste’molchilar uchun ular bilan kurash
olib borishga intilsa.
Boshqarish samaradorligi o’z tabiati bilan murakkab jarayon. Uni faqat bitga
yoki   ikkita   ko’rsatkich   bilan   ifodalab   bo’lmaydi.   Buning   uchun   ko’rsatkichlar
tizimi zarur. Bu tizimni ikkita yirik guruhga bo’lish mumkin: 
• Boshqarish tizimi faoliyatini tavsiflovchi miqdoriy ko’rsatkichlar, ya’ni: 
- boshqaruvdagi jonli mehnatning tejalishini tavsiflovchi ko ’rsatkichlar; 
- boshqaruv uchun sarflangan moliyaviy resurslarning tejalishini tavsiflovchi
ko ’rsatkichlar; 
-   boshqarish   uchun   sarflanadigan   vaqtni   tejalishini   tavsiflovchi   ko
’rsatkichlar. 
8 •   Boshqaruvning   sotsial   samaradorligini   tavsiflovchi   sifat   ko’rsatkichlari,
ya’ni: 
•   boshqarishning   ilmiy-texnik   darajasini   ifodalovchi   ko’rsatkichlar;
boshqaruv apparati xodimlarining malakasi darajasini tavsiflovchi ko ’rsatkichlar; 
• qabul qilingan qarorlar samaradorligini tavsiflovchi ko’rsatkichlar; 
•   boshqaruv   jarayonidagi   axborotlarning   ishonchliligi   va   to’liqligini
ifodalovchi ko ’rsatkichlar; 
• boshqarish madaniyatini tavsiflovchi ko ’rsatkichlar; 
• kommunikasiyaning samaradorligini ifodalovchi ko’rsatkichlar; 
•   boshqaruv   apparatidagi   mehnat   sharoitini   tavsiflovchi   ko   ’rsatkichlar   va
h.k.   Shunday   qilib,   boshqaruv   samaradorligiga   baho   berish   uchun   juda   ko’p
turlituman   miqdoriy   va   sifat   ko’rsatkichllari   qo’llaniladi. 2
  Har   bir   ko’rsatkichni
quyidagi tarzda taqqoslash kerak: 
• biror davr haqiqiy ko ’rsatkichlarini rejadagi, normativdagi ko ’rsatkichlar
bilan; 
•joriy davr haqiqiy ko ’rsatkichlarini o ’tgan davrlar ko ’rsatkichlari bilan; 
•   bir   korxona   haqiqiy   ko   ’rsatkichlarini   boshqa   korxona   haqiqiy   ko
’rsatkichlari   bilan.   Shundagina   iqtisodiy   tahlil   ham   makon,   ham   zamon   nuqtai
nazardan   amalga   oshirilgan   bo’ladi.   Boshqaruv   mehnati   samaradorligi   (bir   yil
hisobida)   quyidagicha   hisoblanadi:   J
bs   =   S
1 /B
X1   :   S
0 /B
X0   J
bs   -   boshqaruv
samaradorligi indeksi; S
0   va S
1   - bazis va joriy davrlarda erishilgan samara (yalpi
yoki   tovar   mahsuloti);   B
X0   va   B
X1   —   bazis   va   joriy   davrlardagi   boshqaruv
xarajatlari. 3
 Yillik boshqaruv xarajatlari quyidagi xarajatlarni o’z ichiga oladi: 
• muhandis-texnik xodimlar va xizmatchilar ish haqi; 
• material uchun xarajatlar; 
•EHM   va   orgtexnikani   ekspluatasiyasi   uchun   sarflangan   xarajatlar;
qo’shimcha va bir yo ’la qilinadigan xarajatlar. 
_____________________________
2. Qosimova D.S. N е ft-gaz kompaniyalarini samarali menejment asoslari. Monografiya. – T.: “Fan”, 2006. – 146 b. 
3. To`laganova   D.S.   T е or е tich е ski е   podxodo’   k   rasionalnomu   ispolzovaniyu   r е sursnogo   pot е nsiala   v   kompanii   G’G’
“Iqtisodiyot va talim” jurnali, 2005, 1–son. 
9 Qo’shimcha xarajatlar: 
• xizmat safarlari; 
• transportni moliyalash; ixtiro va rasionalizatorlik takliflarini tatbiq qilishga
ajratilgan sarflar; 
•   mehnatni   himoya   qilish   kabi   xarajatlardan   tashkil   topadi.   Bir   yo’la
xarajatlar   (BYX)   quyidagi   formula   yordamida   hisoblanadi:   BYX   =   X
bt   +   X
ii   Bu
yerda: X
bt   - boshqaruv texnikalarini sotib olish uchun xarajatlar; X
ii   - boshqaruvni
takomillashtirish   uchun   bajarilgan   ilmiy   ishlanmalar,   loyihalar   uchun   xarajatlar.
Boshqaruv xodimlari: 
•   korxonada   ishlab   chiqarilayotgan   mahsulotning   mehnat   talabchanlik
darajasini qisqartirishga; korxonaning bir maromda ishlashini ta ’minlashga; 
• ishlab chiqarishni moddiy-texnik bazasini mustahkamlashga; 
•   biznes-reja   va   texnik-iqtisodiy   ko   ’rsatkichlarni   optimallashtirishga   katta
ta’sir   ko   ’rsatadi.   Shu   sababli,   mehnat   unumdorligining   oshishi   evaziga   tejalgan
boshqaruv  xarajatlari   (mehnati)ni  (IT)  aniqlash  o  ’ta  zarurdir:  IT
mu   =  J
  mu   :   J
bs   Bu
yerda:   Jmu   -   mehnat   unumdorligi   indeksi;   J
bs   -   boshqaruv   xarajatlari   indeksi.
Tejamni   boshqaruv   sohasining   o’zida   ham   aniqlash   mumkin.   Bu   yerda   unga
quyidagi omillar ta’sir ko’rsatadi: 
• boshqaruv xodimlaridagi mehnat talabchanliginingpasayishi; 
• boshqaruv xodimlarining shartli qisqarishi; 
•   ish   vaqti   yo   ’qotilishining   qisqarishi.   Mexanizasiyalash   va
avtomatlashtirish tufayli boshqaruv apparati tarkibini takomillashtirish — korxona
faoliyatini   yaxshilashning   muhim   yo’nalishlaridan   bo’lib   hisoblanadi.   Shu   nuqtai
nazardan   boshqaruv   apparati   tarkibini   takomillashtirish   evaziga   tejalgan   xarajatni
aniqlash   katta   ahamiyatga   ega.   Ma’lumki,   ishlab   chiqarish   jarayoniga   kadrlar
qo’nimsizligi   ham   juda   katta   ziyon   yetkazadi.   Shu   sababli,   boshqaruv   xodimlari
korxonada   optimal   ish   sharoitini   yaratishga,   mehnatni   to’g’ri   tashkil   qilishga,
shaxsiy   ehtiyojlarni   qondirishga   va   jamoada   me’yordagi   sotsial-ruhiy   muhitni
yaratishga o’z faoliyatlarini qaratmoqlari lozim.
10 1.2.Samaradorlikka kompleks yondashuv
Unumdorlik ko’rsatkichi bo’yicha boshqaruv bu samarali boshqaruv deganidir.
Barqaror   yuqori   unumdorlikni   ta’minlash   barcha   boshqaruv   vazifalari   va
biriktiruvchi   jarayon   kommunikatsiya,   qaror   qabul   qilish   va   peshqadamlikni
ta’minlashga taalluqlidir.
Korxonaga o’zaro bir-biriga bog’liq unsurlardan iborat tizim nuqtai nazaridan
qarash   zarur   tashkilot   unsurlari   hamda   tashkilotning   tashqi   muxit   bilan   bir-biriga
juda   bog’liqligi   tufayli   muammolar   oon   va   tez   xal   etiladi.   Boshqa   tashkiliy
muammolar   kabi   kelajakda   unumdorlikni   oshirish   muammosi   ham   kompleks
yondashuvni   talab   qiladi.   Unumdorlikka   ham   tashqi   muxitning,   ham   tizim
o’zgarish  jarayonining turli  omillari  ta’sir  etadi. Bu omillar  bir-biriga ta’sir  etishi
sababli,   unumdorlikni   oshirishning   o’zgarmas   (yagona)   yo’li   mavjud   bo’lmaydi.
Unumdorlikni   oshirishga   qaratilgan   ko’plab   o’rinishlar   koxonalar   raxbarlari   o’z
xarakatlari   natijasini   ko’ra   bilmaganliklari   sababli   muvaffakiyatsizlikka   uchraydi.
O’z   korxonasi   unumdorligiga   baxo   berishda   eng   ko’p   yo’l   qo’yiladigan   xato
sifatga   e’tibor   bermay   fakat   ishlab   chiqarish   xajmi   ko’rsatmalarini   xisobga
olishdir. 4
So’nggi  yillarda muvaffaqiyatli  faoliyat yuritayotgan korxonalar tajribasi  sifat
xarajatlar   majmuining   muhim   unsuri   ekanligini   namoyon   qilmoqda.   Yuqori   sifat
sotish   mumkin   bo’lgan   maxsulot   xajmini   ortishi,   xaridorlar   tomonidan
qaytariladigan   maxsulot   miqdori   va   kafolatli   ta’mirlash   xajmining   kiskarishi
xisobiga   xarajatlar   kamayishiga   olib   keladi.   Natijada   kompaniya   o’z
raqobatbardoshligini   oshirish   imkoniyatini   kengaytirishga   sarflash   uchun
qo’shimcha   mablagga   ega   bo’ladi.   Yuqori   sifat   sotuv   xajmini   oshiradi,   ishlab
chiqarish   ko’lamini   kengaytirishga,   foydani   ko’paytirishga   imkon   yaratadi.
Butlovchi   qismlarning   sifatli   bulmasligi   butun   maxsulot   sifatiga   ta’sir   ko’rsatadi.
Korxonalar   o’zaro   bog’liq   bo’lgani   sababli   biror   bir   asosiy   maxsulotning   sifatsiz
bo’lishi ko’pchilik tarmoqlarda unumdorlik pasayishiga olib keladi. 
________________________________
4. Qosimova   D.S.   Tezroofing.   Mark е ting   strat е giyasini   qo`llash.   O`zb е kistondagi   bizn е s   talim   tizimiga   «K е ys   Stadi»
uslubini tadbiq etish. K е yslar to`plami. – T.: Akademia, 2006. – 517-532-b. 
11 Davlat   apparatidagi   past   unumdorlik   soliqlarning   katta   bo’lishiga,   natijada
iqtsodiyot   samaradorligini   oshirishga   sarf   qilinishi   mumkin   bo’lgan   mablag’lar
qisqarishiga olib keladi.
Atrof-muhit   ifloslanishi   darajasini   kamaytirish,   ish   joyi   sanitariya   xolatini
yaxshilash va korxona ishchilari sogligini ximoya qilish uchun korxonalar qimmat
uskunalar   (masalan,   tutun   tutgichlar)   sotib   olishlari   kerak,   bu   esa   xarajatlar
ko’payishiga   olib   keladi.   Istiqbolda   atrof   muxitni   yaxshilash   va   mehnatni
muxofoza   qilish   ish   vqti   taksimlashiga   va   natijada   mehnat   unumdorligi   ortishiga
olib keladi.
Mehnat   unumdorligiga   ta’sir   etuvchi   muhim   omil   -   korxonani   boshqarish
ilmiga   ega   bo’lishdir.   Korxona   unumli   ishlashi   uchun   boshqaruv   tizimini
takomillashtirishi   zarur.   Usib   borayotgan   raqobat   sharoitida   raxbariyat   nega
maqbul bo’lgan qarorlar bugungi kunga to’g’ri kelmasligini bilishi lozim.
1.3. Biznes-reja va unumdorlik.
Biznes-rejasiz   yuqori   va   barqaror   unumdorlikka   erishib   bulmaydi.
Unumdorlikni oshirish bo’yicha aniq maqsadga ega bo’lmay erishilgan unumdorlik
yuqori   yoki   past   ekanligini   aniqlab   bo’lmaydi.   Maqsadlar   qaysi   tadbir   umummiy
unumdorlikni   oshirayotgani,   qaysisi   uning   o’sishiga   to’sqinlik   qilishini   aniqlash
uchun xizmat qiladi.
Amerikalik   olimlar   Ragts   va   Felik   unumdorlikni   miqdor   va   sifat   vositasida
ifodalangan   maqsadlarga   o’z   vaqtida   erishish   uchun   aniq   resurslardan   qanday
foydalanish ko’rsatkichidir deb xisoblaganlar.
Korxona u ishlab chiqarishi mumkin bo’lgan maxsulotning qaysisi iste’molchi
uchun   zarur   ekanligini   aniqlamagan   xolda   unumdor   bo’ladi.   Ya’ni   strategik
rejalashtirish   doimo   bozorni   raqobatni,   korxona   imkoniyatlarini   muntazam   taxlil
etishni qamrab olishi kerak.
Masalan, Yaponiya tadbirkorlari doimo istiqbol uchun maqsadni belgilaydilar.
Ular   besh-o’n   yildan   keyin   natija   beruvchi   ilmiy-tadqiqot   ishlari   va   mehnat
12 unumdorligi   dasturlarini   mablag’   bilan   ta’minlaydilar.   Shu   sababli,   unumdorlik
barqaror o’sishida istiqbolli rejalashtirish muhim ahamiyatga ega. Yirik korxonalar
ko’p   yillar   davomida   barqaror   unumdorlikni   ta’minlash     uchun   o’z   vazifalarini
kelajakka   asoslanib   belgilashlari   lozim.   Ko’pchilik   korxonalar   sinishining   asosiy
sababi   ular   ham   ahamiyati,   ham   samaradorligi   jixatidan   eskirgan   texnikadan
foydlanganliklaridir. Bunday korxonalar kelajakka ega emas. 
Hozirgi   paytda   ko’pchilik   tadbirkorlar   darxol   foyda   olishga   intilish
noto’g’riligini   va   o’zok   istiqbolni   xisobga   olish   zarurligini   tushunib   yetdilar.
Unumdorlikning   istiqbolga   mo’ljallangan   kompleks   rejalarini   qisqa   muddatli
rejalar bilan mustaxkamlash zarur.
Yuqori lavozimdagi raxbarlar o’rta bo’g’in raxbarlarga xali o’z imkoniyatlarini
to’liq   namoyon   etmagan   uskuna   sotib   olishda   qarshilik   ko’rsatmasdan   aksincha
ularni   qo’llab-quvvatlashlari   zarur.   Raxbariyat   unumdorlikni   oshirish   uchun   o’z
mablaglarini   sarf   qilish   va   istikbol   rejalariga   unumdorlikni   oshirish   dasturlarini
qo’shish yo’li bilan o’z hamkorligini namoyon qilishi zarur.
Unumdorlikni   rejalashtirish   boshqaruvning   barcha   jarayonlarida   kuzatilishi
kerak.   U   kishilarni   mehnat   unumdorligini   oshirishga   undaydi.   Unumdorlikni
oshirishning istiqbol va joriy rejalari bajarilishi doimo nazorat qilinishi kerak. 5
1.4. Boshqaruvni tashkil etish va samaradorlik.
Unumdorlikni   oshirishda   boshqaruvni   to’g’ri   tashkil   etish   muhim   ahamiyatga
ega.   Tashkil   etish   jarayoni   raxbariyat   mehnat   resurslari,   materiallar,   texnologiya,
axborot va kishilarni qo’yilgan maqsadga erishish uchun birlashtiruvchi vositadir.
Boshqaruvni   samarali   tashkil   etish   natijasida   (ya’ni,   tashkiliy   jarayonlar
sozlanganligi)   resurslardan   maqbul   foydalanish,   ijrochilar   majburiyatini
taqsimlashda   tushunmovchilik   natijasida   mehnat   unumdorligi   pasayishini
kamaytirish,   bo’linmalar   o’zaro   ta’siri   buzilishiga     chek   qo’yishni   ta’minlaydi.
To’g’ri yo’lga qo’yilgan tashkiliy jarayonlar mehnat unumdorligi ortishiga imkon
beradi.
____________________
5. Sharifxo`ja е v M., Abdulla е v Yo. M е n е jm е nt. Darslik – T.: O`qituvchi, 2002. – 256 b.
13 Unumdorlik   boshqaruvining   boshqaruv   texnolgiyasi,   boshqaruv   ishini
loyixalashtirish va boshqaruv tashkiliy tizimi kabi unsurlari bilan uzviy bog’liqdir.
Boshqaruvning   samarali   texnologiyasi   mehnat   unumdorligiga   eng   ko’p   ta’sir
ko’rsatuvchi   omildir.   Hozirgi   paytda   avtomatlashgan   zavodlar,   robot   texnikasi,
loyixalashtirishning   avtomatlashgan   tizimini   qo’llovchi   amerikalik   va   Yaponiya
ishlab   chiqaruvchilari   bozorning   katta   qismini   egallab   olmoqdalar,   chunki   yuqori
sifatli maxsulotni raqobatdoshlariga nisbatan arzon narxda sotadilar.
  Idora   ishiga   kompyuter   texnologiyasini   joriy   qilish   mehnat   unumdorligi
ortishida   boshqa   omillarga   nisbatan   ko’proq   ahamiyatga   ega.   Lekin,   ilg’or
texnologiya   xar   doim   ham   mehnat   unumdorligi   ortishiga   olib   kelmaydi.   Bunday
texnologiya   afzalliklari   unga   ishlovchilarning   salbiy   munosabati   tufayli   namoyon
bo’lmasligi   mumkin.   Texnologiya   darxaqiqat   unumdorlik   ortishiga   olib   kelishi
uchun raxbariyat texnologiya talablari uni qo’llovchi kishilar manfaatlariga to’g’ri
kelishini ta’minlashi kerak.
Boshqaruvning   tashkiliy   tarkibi   raxbariyat   va   barcha   darajada   unga
bo’ysunuvchi   hamda   korxonaning   asosiy   tarkibiy   bo’linmalari   o’rtasidagi   o’zaro
munosabatni   belgilaydi.   Tarkib   unumdorlik   ma’muriy-boshqaruv   soniga   bo’lgan
nisbati   orqali   bevosita   ta’sir   etadi.   Agar   korxona   o’z   faoliyatiga   salbiy   ta’sir
ko’rsatmay   boshqaruvchilar   sonini   qisqartirsa,   unumdorlik   yuqori   bo’ladi.
Tashkilot   tarkibi   uncha   yaqqol   namoyon   bo’lmaydigan   yo’l   bilan   ham
unumdorlikka   ta’sir   kiladi.   Masalan,   mutaxassis   va   olimlar   yuqoridan   qat’iy
berilgan   buyruqqa   salbiy   munosabatda   bo’ladilar.   Bunda   ular   o’z   mehnati
natijasidan   qoniqmaydilar   va   ular   mehnati   uncha   unumli   bulmaydi.   Ijodiy
yondashuvni   talab   etuvchi   tarkibga   ega   tashkilotlar   raqobat   raqobat   ko’rashida
kengroq   imkoniyatlarga   ega   bo’ladilar.   Jaxon   bozoriga   o’z   vaqtida   masalan,
zamonaviy kompyutr bilan ish olib borish bu daromadlarni keskin ko’paytirish va
unumdorlikni oshirish demakdir. Kichik korxona ba’zan yirik korxonaga nisbatan
samaraliroq bo’ladi. Korxona samarali ishlashi uchun biror vazifani bajarish biror
aniq kishi yoki bo’linmaga topshirilishi va unga mos vakolatlar berilishi lozimligi
14 tajribadan   ma’lum.   Unumdorlikni   javob   beruvchi   biror   shaxs   yoki   guruxga
berilgan vakolat doirasiga mablag’larni sarf qilish huquqi ham kirishi kerak. 6
Rahbarlar,   odatda   mutaxassislar   tarkibidan   tayinlanadi.   Rahbarlar   malakasini
oshirish,   tayyorlash   va   qayta   tayyorlash   tizimlari   ham   mavjud.   Biroq,   kishini
rahbarlik   san’atiga   o’rgatish   boshqaruv   xodimlarini   tayyorlash   masalasining   bir
tomoni   bo’lsa,   ikkinchi   tomoni   tug’ma   qobiliyat   egalaridan,   ya’ni   voqyelikka
ob’yektiv   baho   bera   olishlik,   o’zgarishlarni   oldindan   ko’ra   bilish,   boshqa   bir
insonning   qobiliyatiga   to’g’ri   baho   berish   va   boshqalardan   foydalanish
hisoblanadi.   Rahbarlar   odamlarni   boshqarish   borasida   tug’ma   qobiliyatga   ega
bo’lishi zarur, shuning uchun rahbar tanlashsa, ularning mazkur lavozimga to’g’ri
kelishini   baholovchi   test   sinovi   o’tkaziladi.   Rahbar   xodim   mayda   nizoli
vaziyatlarga   aralashmasligi,   xodimlar   o’rtasidagi   kelishmovchiliklarni   holis
bartaraf   etish   qobiliyatiga   ega   bo’lishi   lozim.   Yaxshi   rahbar   -   tashabbuskor,
harakatchan,   aqlli,   jismonan   chidamli,   o’z   faoliyati   bo’yicha   yetarli   darajada
malakaga   ega   bo’lgan,   o’z   fikrlarini   aniq   va   asoslangan   holda   bayon   eta   oluvchi
insondir. Korxonaning yuqori zveno rahbarlariga - direktor va uning o’rinbosarlari;
o’rta   zveno   rahbarlariga   -   sexlar,   bo’limlar   boshliqlari;   quyi   zveno   rahbarlariga   -
usta   va   brigada   boshliqlari   kiradi.   Mutaxassislar   -   iqtisodchilar,   muhandislar,
huquqshunoslar, dasturchilar va boshqalar bo’lib, ular ish tajribalari, malakalariga
qarab, bosh, yetakchi, katta va oddiy mutaxassislarga ajratiladi. 7
  Ularning vazifasi
axborot to’plash, tahlil qilish, rejalarni ishlab chiqish, korxonaning ish grafiklarini
tuzish,   loyihalar   tayyorlash,   rahbarlar   ko’rsatmalarini   ishlab   chiqish,   normativlar
tuzish,   hisobotlarni   tayyorlash   va   tahlil   etish,   texnik   hujjatlarni   ishlab   chiqish   va
h.k.   lardan   iborat.   Yordamchi   texnik   xizmatchilar   jumlasiga   kotibalar,
mashinistkalar,   ish   yurituvchilar,   hisoblash   byurosi   operatorlari,   hisobchilar,
chizmachilar, ekspeditorlar kiradi. Xizmatchilar axborotlarning o’z vaqtida texnik
ishlab   chiqilishini   ta’minlaydilar,  ularni   tartibga  solish,   saklash,   hisobini   yuritish,
ko’paytirish, jo’natish va h.k. ishlarni amalga oshiradilar. 
______________________________
6. Muxitdinov X.A. Sobirov A.A. Boshqaruv nazariyasi. Co`lpon nomidagi nashriyot-matbaa ijodiy uyi. – T.: 2012. 
7. Qosimov G’. “Menejment”, T.: O’zbekiston, 2002. 180-190 b.
15 Boshqaruv   xodimlarining   konkret   tarkibiy   tuzilmasi   korxonaning   shtatlar
ro’yxatiga   binoan   aniqlanadi.   Boshqaruv   mehnati   -   bu   bevosita   rahbar   mehnati
bo’lib,   korxona   miqyosida   yoki   umuman   boshqaruv   tizimida   uning   faoliyati
muhim   o’rin   egallaydi.   Bu   esa   o’z   xarakteri   bo’yicha   -   siyosiy   va   klassik
faoliyatdir.   Rahbar   davlat   ko’rsatmalarini   ro’yobga   chiqaradi,   u   xo’jalik   tizimia
davlatning   vakili   hisoblanadi.   Boshqacha   qilib   aytganda,   haqiqiy   rahbar   -   Ushbu
jamoaning   ilg’or   kishishsi   bo’lib,   u   o’z   korxona   va   tashkilotining   foydasini
ko’zlovchi   va   korxona   sha’nini   himoya   qiluvchi   shaxsdir.   Rahbar   o’zining
boshqaruv   apparatiga,   kasaba   tashkilotiga   suyangan   holda   va   ularning   yordami
asosida   faoliyatini   davlat   tomonidan   belgilangan   reja   topshiriqlarni   bajarishga
yo’naltiradi.   Rahbarning   boshqa   xodimlardan   farqi.   uning   boshqaruv   qarorlarini
ishlab   chiqish,   joriy   qilish   va   ularning   bajarilishini   nazorat   qilishdan   iborat.
Boshqaruvning   murakkablashuvi   rahbar   xodimning   roli   va   mas’uliyatini
oshirmoqda.   Bu   esa   ularning   kasb   qobiliyati   tayyorgarligini   ko’taradi.   Rahbar
lavozimiga mutaxassisligi  bo’yicha  kamida oliy  va o’rta  maxsus   ma’lumotga  ega
bo’lgan   va   bu   ishda   ma’lum   qobiliyatga   ega   bo’lgan   shaxslargina   tayinlanmog’i
kerak.   Hyech   kim   rahbar   bo’lib   tug’ilmaydi,   faqat   o’zining   sitqidildan   qilgan
mehnati   va   uning   samarali   natijalari   bilan   shaxs   o’zining   rahbarlikka   loyiq
xususiyatini namoyon qiladi. Rahbar mehnatining muhim omili - qaror qabul qilish
va   uni   bajarishda   har   xil   boshqaruv   apparati   bo’g’inlari   harakatini   to’g’ri
yo’nalishga   solishdan   iborat.   Bu   esa   undan   samarasiz   ishlovchi   uchastkalarga
alohida   ahamiyat   berishni   talab   qiladi.   Rahbarning   mehnat   faoliyati   asosan   uchta
yo’nalishdan tashkil topgan: 1)texnik-iqtisodiy, 2) ijtimoiy-tarbiyaviy, 3) tashkiliy
boshqaruvdir.   Rahbar   boshqaruv   apparati   ishini   tashkil   qiladi   va   u   orqali   ishlab
chiqarish   jamoasiga   ta’sir   ko’rsatadi.   Shu   bilan   bir   qatorda   shar   bir   rahbar   o’z
ishini to’g’ri tashkil qila olishi kerak. Rahbar mehnatini tashkil qilishning quyidagi
yo’nalishlari mavjud: 
•   Rahbarning ish vaqtini taqsimlash. 
•   Rahbarning xizmat yuzasidan xodimlar bilan uchrashuvlari. 
•   Rahbarning xodimlar bilan suhbatlashishi. 
16 •   Kichik majlis (yig’ilish) o’tkazish va unda so’zga chiqish. 
•   Axborot va texnik vositalar.
Xodimlarni   boshqarish   tushunchasi   esa   ko’proq   kadrlar   bilan   tezkor   ishlashni
anglatadi.   Agar   birinchi   yondashuv   davlat   miqyosida   bandlik   va   uni
muvofiqlashtirish vazifalaridan kelib chiqsa, ikkinchi yondashuv bevosita korxona
darajasidagi   mehnat   munosabatlari   va   ularni   muvofiqlashtirishdan   kelib   chiqadi.
Demak,   «xodim»   iborasi   ko’p   hollarda   kichik   va   o’rta   korxonalarga   nisbatan
qo’llaniladi.   Xodimlarni   boshqarish   deganda   korxonada   band   bo’lgan   kishilar
saloxiyatini   rivojlantirish   va   undan   samarali   foydalanish,   ularning   normal
(mutadil)   faoliyat   ko’rsatishi   uchun   zaruriy   shart-sharoit   yaratish   bo’yicha   o’zaro
bog’langan   tashkiliy   iqtisodiy   va   ijtimoiy   tadbirlar   tizimi   tushuniladi.   Bunday
boshqaruv funksional va tashkiliy boshqaruvlarga bo’linadi. Funksional boshqaruv
deganda   bevosita   kadrlar   malakasini   yechish   bilan   bog’liq   masalalar,   ya’ni
kadrlarni   tanlash,   ishdan   bo’shatish,   malakasini   oshirish,   ish   haqi   va   xokazalar
tushuniladi.   Tashkiliy   boshqaruv   tushunchasi   kadrlar   ishi   uchun   bevosita   javob
beruvchi   barcha   shaxs   hamda   insitutlar,   ya’ni   rahbarlar,   kadrlar   bo’limi   kasaba
uyushmasi   va   boshqarishni   o’z   ichiga   oladi.   Har   bir   tamoyil   xodimlarni
boshqarishning   u   yoki   bu   jihatini   takomillashtirishga   xizmat   qiladi. 8
  Masalan,
ilg’orlik tamoyili korxona doirasidagi  boshqaruv tizimining chet  el  yoki  mahalliy
ilg’or korxonalar boshqaruv tizimiga mos keladimi, zamon talabiga javob beradimi
yoki   yo’qmi   degan   savolga   javob   bersa,   muvoziylik   tamoyili   xodimlar
boshqaruvidagi tezkorlikni oshiradi va h.k. Tashkiliy asosiy maqsad mehnat resursi
sohasidagi   rejalash   orqali   amalga   oshiriladi.   Bu   mehnat   resurslariga   ehtiyojni
baholash   jarayoni   va   uni   to’ldirish   bo’yicha   harakatni   amalga   oshirishdir.
Maqsadning   bosh   omili   kafolatlangan   mehnat   va   teng   imkoniyatlarning
mavjudligidir.
___________________________
17 8. Yo‘ldoshev N.Q., Umarjonov A.M. Iqtisodiyot va menejment. - T.: TDIU, 2005
II BOB.MENEJMENT SAMARADORLIGI-IQTISODIY KATEGORIYA
SIFATIDA
2.1.Menejment samaradorligining iqtisodiy ko’rsatgichlari tizimi
« Ko’rsatkich»   tushunchasi   baholanayotgan   obyekt   yoki   predmetning
qandaydir   xususiyati,   aspekti,   tomonini   ifodalaydi.   Boshqaruv   samaradorligining
dastlabki ko’rsatkichlarini quyidagi guruxlarga bo’lish mumkin:
1. Ekspluatatsion sifatlarini, taqqoslanayotgan texnik boshqaruv vositalarining
parametrlari   va   ulardan   foydalanish   darajasini   aniqlab   beradigan   texnik
ko’rsatkichlar.
2. Boshqaruv   jarayoni   tuzilishi   xarakterini,   tashkiliy   strukturani,   axborot   va
xujjatlar bilan ishlashni belgilaydigan tashkiliy ko’rsatkichlar.
3. Aktivlar   likvidligi   va   moliyaviy   barqarorlik   darajasini   belgilaydigan
moliyaviy ko’rsatgichlar.
4. Mehnatning motivatsion omillarini belgilaydigan ijtimoiy ko’rsatgichlar.
Alohida   odam   bajaradigan   ish   yoki   butun   tashkilot   faoliyati   natijasini
kuyidagi umumiy formula bilan aniqlash mumkin:
Natija = (Ish + Resurslar) ( E ( K ( M
E – tashkilot tuzilishi samaradorligi;
K – malaka (kvalifikatsiya);
M – motivatsiya;
«Ish» va «Resurslar» kattaliklari haqiqiy xarajatlar bo’yicha qiymat shaklida
o’lchanadi.   E,   K,   M   koeffitsentlari   ijobiy   natija   kattaliklarining   ko’rib   o’tilgan
omillardan funksional bog’liqligini aks ettiradi va ekspert ravishda aniqlanadi.
Menejmentning   ijobiy   natijasi,   bir   tomondan,   tashkilot   tuzilishining
samaradorligi   bilan,   ikkinchi   tomondan,   unda   ishlovchi   odamlarning   malakasi   va
motivlashtirilishi bilan aniqlanadi.
18 2.2. Kommunikatsiya, qaror qabul  qilish va samaradorlik.
Korxonalarda   axborot   xajmi   va   u   bilan   bog’liq   kishilar   soni   muntazam   ortib
bormoqda.   Axborot   xajmining   ortishi   unumdorlikni   oshirishda   aloqa   jarayonini
boshqarish   ahamiyatining   ortib   borishiga   sabab   bo’lmoqda.   Axborotni   qayta
ishlash jarayonida texnika taraqqiyoti (kompyuterlardan foydalanish, aloqa sun’iy
yo’ldoshlar,   xalqaro   telefon   va   televideniye   tarmog’i)   o’zatiluvchi   axborot   xajmi
ortishi  va uni o’zatish vaqti qisqarishiga olib keldi. Axborot o’zatish vaqti bu uni
berishdan   qabul   qilib   olishgacha   utgan   vaqtni   o’z   ichiga   oladi.   Masalan,   baliq
ovlovchi   flot   kemalari   belgilangan   joyga   yetib   borganligi   haqida   axborot   olishi
uchun oylab vaqt kerak edi. Hozirgi paytda flot shtabi bir necha daqiqada bunday
axborotga   ega   bo’ladi.   Axborot   o’zatish   vaqti   qisqarganligi   sababli   uni   qayta
ishlash   va   foydalanishga   jadallik   bilan   uzatilishi   jismoiy   va   xuquqiy   shaxslar
faoliyatini   koordinasiya   qilishga   yordam   beradi.   Axborotdan   samaraliroq
foydalanish   korxona   faoliyatini   oshirish   uchun   imkon   yaratadi.   Bunda   texnika,
kishilar, tashkilot tarkibi, tashqi muxitning o’zaro ta’siri xisobga olinishi kerak.
Axborotni   qayta   ishlash   soxasiga   yangi   texnika   va   texnologiya   joriy   etilishi
bilan boshqaruvning barcha darajasida unumdorlik ortishiga olib keladi. Axborotni
qayta   ishlashning   yangi   texnologiyalari   imkoniyatlari   takrorlanuvchi   vaziflarni
bajarish to’g’ri  kelgan, dasturlangan qarorlarni  kuzda tutuvchi, yoki katta xajmda
mexanik mehnatni talab qiluvchi masalalarni bo’ladi. Kompyuter texnikasi barcha
ijodiy   jarayonlarni   tezlatish   imkonini   beradi.   Aloqa   texnikasi   zarur   axborotni   o’z
vaqtida   olishga   imkon   yaratadi.   Kishilarni   texnika   bilan   uning   organlaridan
foydalanishga o’rgatish lozim. 9
Axborot   texnikasi   raxbarga   katta   xajmda   axborotdan   foydalanishga   imkon
berish   va   boshqaruv   qarorlarini   qabul   qilishda   ko’p   mehnatni   talab   etuvchi
operasiyalarni   qisqartirish   yo’li   bilan   qaror   qabul   qilish   jarayonini   yaxshilashga
yordam   beradi.   Hisob   va   qiyoslash     uchun   EHMdan   foydalanuvchi   menejer
qog’ozda hisob-kitob qiluvchi menejerga nisbatan rejaning bir ncha marta ko’p 
______________________________
19 9. Yo‘ldoshev N.Q., Qozoqov O.S. Menejment. Darslik. - T.: Fan, 2004.
variantlarini taxlil qila olish imkoniyatiga egadir. EHMni qo’llash tashkilot tarkibi
o’zgarishiga   ham   olib   keladi.   Hozirda   mutaxassislar   xal   etishi   zarur   bo’lgan
ko’plab   qarorlarni   quyi   bo’g’in   boshqaruvchilari,   jumladan,   ustalar   bajarishi
mumkin.
Agar   raxbar   sifatliroq   qaror   qabul   qilish   va   kattarok   xajmda   axborotni     qayta
ishlash qobiliyatiga ega bo’lsa, u nazorat qiluvchi masalalar  xajmi, javobgar soxa
doirasini  kengaytirish mumkin.EHMni  qo’llash ilgari  bo’g’in raxbarlari  to’plagan
axborotning katta qismini  axborot texnikasi  yordamida   ancha tez, tejamkorlik va
aniqlik   bilan   to’plashi     va   bu   bilan   ishlovchilar   sonini   qisqartirish   va   boshqaruv
qarorini   qabul   qilish   jarayonini   jadallashtirish   yo’li     bilan   unumdorlikni   oshirish
mumkinligini namoyon qildi.
Kommunikatsion jarayon - bu ikki va undan ortiq odamlar o’rtasidagi axborot
almashish jarayonidir. Bu jarayonda to’rtga bazaviy unsur qatnashadi: 
•   axborotni jo’natuvchi; 
•   axborotning o’zi (xabar); 
•   aloqa kanali, ya’ni axborotni uzatish vositasi; 
•   axborotni qabul qiluvchi. 
Ana   shu   to’rt   unsur   bir-biri   bilan   hamohang   ishlagandagana,   axborot   o’z
vazifasini   bajaradi.   Axborotlarni   almashuv   jarayonida   har   ikkala   tomon
(jo’natuvchi va qabul qiluvchi) faol rol o’ynashi kerak. Kommunikasion jarayonni
quyidagi   6   bosqich   ketma-ketligida   bajariladigan   ishlar   majmuasi   tariqasida
ifodalash mumkin:
  1. Axborotni tanlash va g’oyani shakllantirish. Bu bosqichda axborotni qabul
qiluvchiga   qanday   topshiriqni,   qaysi   g’oyani   berish   to’g’risida   fikrlaydi   va   uni
shakllantiradi.. 
2.   Axborotlarni   kodlashtirish   va   axborot   (xabar)ni   shakllantirish.   Bu   yerda
axborotni   jo’natuvchi   o’zining   g’oyasini   grafik   va   chizmalarda,   yozma   ovozda
yoki tasvirda kodlashtiradi. 
20 3.   Aloqa   qilish   kanalini   tanlash   va   axborot   (xabar)ni   uzatish.   Kodlashtirish
bilan bir qatorda axborotni uzatuvchi kommunikatsiyaga muvofiq ravishda uzatish
kanalini   tanlaydi.   Shunday   kanallar   turkumiga:   pochta,   telefon,   telefaks,   elektron
pochta, kompyuter shoxobchasi va boshqalar kiradi. 
4.   Dekodlashtirish   va   axborotni   qabul   qilsh.   Dekodlashtirish   deganda
uzatilayotgan   xabarni,   axborotni   qabul   qiluvchi   fikriga   o’tkazish,   belgilarda
ifodalash   tushuniladi.   10
Agar   bir   tomon   axborotni   taklif   etsa,   ikkinchi   tomon   uni
hyech   qanday   to’siqsiz   sababli,   axborot   yetkazilguncha   yo’l-   yo’lakay   turli
shovshuvlarga   duch   kelib   asl   mohiyatini   yo’qotish   mumkin.   Shu   sababli   teskari
aloqa xam mavjud. 
5.   Axborotni   talqin   qilish   va   javobni   shakllantirish   Bu   bosqichda   axborot
uzatuvchi   bilan   axborotni   qabul   qiluvchi   o’z   o’rinlari   bilan   almashinadilar.
Axborotni qabul qiluvchi olgan axborotni talqin qiladi va javobni shakllantiradi. 
6. Javobni uzatish. Shakllantirilgan javob tanlab olingan kanal orqali axborotni
uzatganga   qaytib   uzatiladi   va   shu   bilan   kommunikasion   jarayon   tugaydi.   Hozirgi
paytda   eng   muhim   kommunikatsiya   vositasi   sifatida   kompyuterlar   xizmat
ko’rsatmoqda.   Ular   yordamida   axborot   to’planadi,   dasturlar   tuziladi,   ma’lumotlar
banki   hosil   qilinadi.   Kompyuterlar   nafaqat   ishlab   chiqarishni   boshqarish   uchun,
balki iqtisodiyotning barcha jabhalari uchun o’ta zarur. Shuni qayd qilish lozimki,
shaxslararo   axborot   almashuv   jarayonida   ayrim   muammolar   tug’ilishi   mumkin. 11
Shunday muammolar turkumiga quyidagilarni qayd qilish mumkin: 
•   Idrok qilishdagi ruhiy farq. 
•   Ma’naviy (semantik) to’siq. 
•   Noverbal imo-ishoralar.
•   Fil’trlash. 
•   Aloqa kanallarining haddan tashqari ko’payib ketishi. 
•   Nomaqbul tashkiliy struktura (tarkib). 
Ma’lumki,   kishilar   bir   xil   ma’lumotni   o’zlarining   bilim   darajalari,   hayotiy
tajribalari,   qiziqish   doiralari,   extiyojlari,   hissiy   tushularning   turlichaligidan
o’zlaricha turlicha talqin qiladilar va qabul qiladilar. 
21 ____________________________
10. Gerchikova V.I. Menedjment. Uchebnik. – M.; 2003
11. Galkovich R.S., Nabokov A.M. Menedjment. Uchebnik. – Perm, 2000
Bu   o’rinda   rahbar   bilan   bo’ysunuvchi   o’rtasidagi   munosabat   ham   muhim   rol
o’ynaydi.   Bir-   biriga   ishonch   va   o’zaro   bir-birini   anglash   bor   joyda   axborot
ko’lami   kengayadi,   ularning   aniqligi   oshadi,   javobgarlik   qam   bir   xilda   bo’ladi.
Ma’naviy   (semantik)   to’siq   uzatilayotgan   axborotni   kodlashtirishda   qo’llanilgan
belgi   (simvol)larning   axborotni   qabul   qiluvchilar   didlariga   (ularning   lavozimlari,
mavqyelari,   mintalitet,   milliy   urf-odatlari   nuqtai   nazardan)   mos   tushmaganligida
namoyon   bo’ladi.   Simvol   (belgi)lardan   tashqari   axborotlar   bilan   almashuv
chog’ida   noverbal,   ya’ni   ogzaki   yoki   so’zda   emas,   balki   imo-ishoralar,   masalan,
chehra,   savlat,   vajohat,   tovushning   o’zgarib   turishi   kabilar   ham   bajaruvchiga
aytiladigan   so’z   mohiyatini   tubdan   o’zgartirilgan   holda   yetkazilishiga   sabab
bo’lishi mumkin. Ruhshunoslarning fikricha, so’z bilan aytiladigan axborotning 90
%   gacha   qismi   so’z   orqali   emas,   balki   noverbal   yo’l   bilan   qabul   qilinar   ekan.
Filtrlash   -   axborotning   iste’molchiga   tez   yetib   borishi   jarayonida   uni
ixchamlashtirish,   noxush   "ma’lumotlar"   dan   tozalash   maqsadida   axborot
soddalashtiriladi, qayta ishlanadi, tegishli jamlar chiqariladi. Bundan tashqari quyi
bo’g’indagi   rahbarlar,   o’zlari   xoxlamagan,   ammo   yuqori   bo’g’indagi   rahbarlar
bilishi   shart   bo’lmagan   axborotlarni   yubormaydilar.   Shu   tariqa   axborotlar
filtrlanadi.   Aloqa   kapitallarining   haddan   tashqari   ko’payib   ketishi   ham
kommunikasion jarayonga salbiy ta’sir ko’rsatadi. 12
 Bunday muammo axborotlarni
qayta   ishlash   va   ularni   uzatish   vositalarning   yetishmovchiligi   yoki   ularning
nomukammalligi   oqibatida   sodir   bo’ladi.   Noma’qul   tashkiliy   struktura   ham
kommunikasion   jarayonda   muammo   tug’diruvchi   omillardan   biri   hisoblanadi.
Qanchalik   boshqaruv   bo’g’inlari   ko’p   bo’lib,   funksiyalar,   vazifalar   va   vakolatlar
bir-birini   ko’p   takrorlasa,   shunchalik   axborotning   manzilga   yetib   borishi
sekinlashadi.   Natijada   shu   davr   ichida   har   bir   bo’g’inda   o’ziga   maqbul   bo’lgan
"tuzatishlar"   kiritiladi.   Bu   jarayonda   bo’limlar   va   bo’g’inlarda   sodir   bo’ladigan
ixtiloflar   axborotlar   almashuviga   va   qarorlarni   qabul   qilishga   jiddiy   tusiqlarni
yaratadi.
22 _____________________________
12. Vixanskiy O.S., Naumov A.I. Menejment. Uchebnik. – M.:   Ekonomika , 2003 (61-125).
2.3.Menejmentda kategoriyalar
Tashkilotni boshqarish tamoyillari boshqaruv jarayonining tizimi, tuzilishi va
tashkillashtirilishiga   qo‘yiladigan   talablarni   belgilab   beradi.   Ya’ni,   tashkilotni
boshqarish barcha darajadagi  menejerlar  amal  qiladigan asosiy  nizom  va qoidalar
orqali   amalga   oshiriladi.   Bu   qoidalar   menejer   xatti-harakatlari   «yo‘li»ni   belgilab
beradi.   Shunday   qilib,   boshqarish   tamoyillarini   boshqaruv   vazifalarini   amalga
oshirish   bo‘yicha   asosiy   g‘oyalar,   qonuniyatlar   va   rahbarlar   xatti-harakatlarining
qoidalari   sifatida   tasavvur   qilish   mumkin.   Menejmentning   barcha   tamoyillarini
ikki   guruhga   —   umumiy   va   xususiy   guruhlarga   ajratish   maqsadga   muvofiqdir.
Boshqarishning  umumiy tamoyillariga qo‘llanishlik, tizimlilik, ko‘p funksiyalilik,
integratsiya,  qadriyatlarni  nazarda  tutish  tamoyillari  kiradi. Qo‘llanishlik  tamoyili
—   menejment   firmada   ishlovchi   barcha   xodimlar   uchun   o‘ziga   xos   faoliyat
qo‘llanmasini   ishlab   chiqadi.   Tizimlilik   tamoyili   —   menejment   umuman   o‘z
tuzilmasi yoki tizimining tashqi va ichki o‘zaro aloqalarini, o‘zaro bog‘liqliklarini
va   ochiqligini   (oshkoraligini)   hisobga   olgan   holda   barcha   tizimni   qamrab   oladi.
Ko‘p   funksiyalilik   tamoyili   —   menejment   faoliyatning   turli   tomonlarini,   ya’ni,
moddiy   (resurslar,   xizmatlar),   funksional   (mehnatni   tashkil   etish),   mazmuniy
(oxirgi   maqsadga   erishish)   tomonlarini   qamrab   oladi.   Integratsiya   tamoyili   —
tizim   ichida   xodimlarning   turli   usuldagi   munosabatlari   va   qarashlari
integratsiyalashishi   lozim,   firmadan   tashqarida   esa   o‘z   dunyolariga   bo‘linib
olishlari   mumkin.   Qadriyatlarni   nazarda   tutish   tamoyili   —   menejment   ijtimoiy
atrof-muhit   bilan   mehmondo‘stlik,   halol   (vijdonan)xizmat   ko‘rsatish,   narx   va
xizmatlarning foydali nisbati kabi qadriyatlar to‘g‘risida muayyan tasavvurlar bilan
bog‘langan. Bularning barchasini  faqatgina hisobga olish bilan cheklanib qolmay,
balki   faoliyatni   yuqorida   aytib   o‘tilgan   umumiy   tamoyillarga   to‘la   amal   qilgan
holda   tashkil   etish   kerak.   Menejmentning   asosiy   xususiy   tamoyili   boshqaruvdagi
markazlashish   va   nomarkazlashishni   optimal   moslashtirish   tamoyili   hisoblanadi.
23 Markazlashish   va   nomarkazlashishni   moslashtirish   tamoyili   boshqaruvda
yakkaboshchilikni va kollegiya yo‘li bilan ish olib borishni mohirlik bilan qo‘llash
zaruriyatini   talab   qiladi.   Yakkaboshchilikning   mohiyati   shundan   iboratki,
boshqaruvning   muayyan   bosqichidagi   rahbar   o‘z   vakolatiga   kiruvchi   masalalarni
yakka   o‘zi   hal   qilish   huquqidan   foydalanadi.   Tashkilot   menejeriga   unga
yuklatilgan boshqaruv vazifalarini, shaxsan o‘zi javobgar bo‘lgan ishlarni bajarish
uchun zarur bo‘lgan keng vakolatlar beriladi. Kollegiya yo‘li bilan ish olib borish
turli darajadagi rahbarlar, shuningdek aniq bir vazifa ijrochilarining fikrlari asosida
jamoa qarorini ishlab chiqishni ko‘zda tutadi.  13
Yakkaboshchilik va kollegiya yo‘li
bilan   ish   olib   borish   orasida   to‘g‘ri   nisbatni   saqlash   boshqaruvning   muhim
vazifalaridan biri hisoblanadi.   Boshqaruvning samaradorligi va amaliy natija bera
olishligi   ko‘p   jihatdan   uni   to‘g‘ri   hal   qilinishiga   bog‘liq.   Boshqaruvning   ilmiy
asoslanganligi   tamoyili   tashkilotda   ijtimoiy-iqtisodiy   o‘zgartirishlar
rejalashtirilayotgan   vaqtda   ilmiy   jihatdan   istiqbolni   ko‘rishni   ko‘zda   tutadi.   Bu
tamoyil   barcha   boshqaruv   harakatlari   ilmiy   usullar   va   ilmiy   yondashuvlarni
qo‘llash   asosida   amalga   oshirilishini   talab   qiladi.   Rejalilik   (rejaga   solinganlik)
tamoyilining mohiyati tashkilotning kelajakdagi asosiy rivojlanish yo‘nalishlari va
mutanosibliklarini   belgilashdan  iborat.  Rejalashtirish   (joriy  va  istiqboldagi  rejalar
ko‘rinishida) tashkilotning barcha bo‘g‘inlarini o‘z ichiga oladi. Rejaga kelajakda
yechish   lozim   bo‘lgan   iqtisodiy   va   ijtimoiy   vazifalar   majmuasi   sifatida   qaraladi.
Huquqlar,   majburiyatlar   va   mas’uliyatlar   birligi   tamoyili   har   bir   xodim   o‘ziga
yuklatilgan vazifani bajarishi va davriy ravishda bajarilgan ishlar bo‘yicha hisobot
berib   turishi   lozimligini   ko‘zda   tutadi.   Tashkilotda   har   bir   kishi   muayyan
huquqlarga   ega   bo‘ladi   va   o‘ziga   yuklatilgan   vazifalarning   bajarilishi   uchun
javobgar sanaladi. Xususiy muxtoriyat (avtonomiya) va erkinliklar tamoyili barcha
tashabbuslar   boshqaruv   ishlarini   amaldagi   qonun   hujjatlari   doirasida   o‘z   xohishi
bo‘yicha   amalga   oshiradigan,   erkin   faoliyat   yurituvchi   iqtisodiy   subyektlardan
chiqadi   deb   taxmin   qiladi.   Xo‘jalik   yuritish   erkinligi   kasbga   oid   (professional)
erkinlik,   raqobat   erkinligi,   shartnoma   erkinligi   va   boshqa   erkinliklarni   beradi.
Iyerarxiyalilik va teskari bog‘lanish tamoyili boshqarishning ko‘p bosqichli 
24 ____________________________
13. Zagorodnikov S.V. Kratkiy kurs po menedjmentu: ucheb. posob. –M.: “Okey – kniga”, 2007.-160 b.
tuzilmasini   yaratishdan   iborat   bo‘lib,   unda   birinchi   (pastki   darajadagi)   zveno
keyingi   darajadagi   rahbarlik   organlari   nazoratida   turgan   o‘z   organi   tomonidan
boshqariladi.   Ular   ham   o‘z   navbatida   keyingi   darajadagi   organga   bo‘ysunadi   va
shu   organ   nazoratida   bo‘ladi.   Mos   ravishda   pastki   zvenolar   oldidagi   maqsadlar
boshqaruv   organlari   iyerarxiyasi   bo‘yicha   yuqoriroqda   turgan   organ   tomonidan
belgilab   beriladi.   Asoslanganlik   tamoyilining   mohiyati   quyidagicha:   menejerlar
rag‘batlantirish va jazolash tizimini qanchalik puxta amalga oshirsalar, uni ko‘zda
tutilmagan   holatlarni   hisobga   olgan   holda   ko‘rib   chiqib,   tashkilot   bo‘limlari
bo‘yicha jamlasalar, asoslanganlik dasturi shunchalik samarali bo‘ladi. Zamonaviy
menejmentning   muhim   tamoyillaridan   biri   boshqaruvni   demokratlashtirish   —
tashkilot   boshqaruvida   barcha   xodimlarning   ishtirok   etishidir.   Bunday   ishtirok
shakllari   turlicha   bo‘lishi   mumkin:   mehnatga   hissali   haq   to‘lash;   aksiyalarga   pul
mablag‘lari kiritish; yagona ma’muriy boshqaruv; boshqaruv qarorlarini birgalikda
qabul   qilish   va   hokazo.   Menejment   tizimining   davlat   qonunlariga   moslik
tamoyiliga   ko‘ra   firmaning   tashkiliy-huquqiy   shakllari   davlat   (federal,   milliy)
qonun   hujjatlari   talablariga   javob   berishi   kerak.   Boshqaruv   obyekti   va
subyektining   tashkiliy   butunligi   tamoyili   boshqaruvga   boshqaruv   subyektining
ta’sir etish jarayoni sifatida qaraydi. U yagona kompleks tizimni tashkil etib, tashqi
muhitga   chiqa   olishi,   muqobil   aloqa   va   aloqaga   ega   bo‘lishi   kerak.   Boshqaruv
tizimining barqarorligi va harakatchanligi tamoyiliga ko‘ra tashkilotdagi tashqi va
ichki   muhit   o‘zgarganda   menejment   tizimida   tubdan   o‘zgarishlar   ro‘y   bermasligi
kerak. Barqarorlik eng avvalo, boshqaruv strategik rejalarining sifati va boshqaruv
tezkorligi, menejment tizimining avvalo tashqi muhitdagi o‘zgarishlarga moslasha
olishligi   bilan   aniqlanadi.   Boshqaruv   jarayoni   barqaror   bo‘lishi   bilan   bir   qatorda
harakatchan ham bo‘lishi lozim, ya’ni, iste’molchilarning mahsulot va xizmatlarga
bo‘lgan talablari va o‘zgarishlarni maksimal hisobga olishi kerak.
25 XULOSA
Menejment   samaradorligini   oshirishda   iqtisodiy   va   ma'muriy   usullaming
majmuaviy ishlatilishi zaruriyati ko'zda tutilgan bo'lib, aniq sharoitni hisobga olib,
ishlab chiqarish jarayonida ularni maqbul ravishda bir-birlariga to'g'ri kelish talabi
yuzaga keladi. Ushbu  muhim  masalaning yechilishi  menejmentning nazariyasi  va
amaliyoti   uchun   katta   ahamiyatga   egadir.   Korxonada   turli   toifadagi   mehnat
faoliyatining   samaradorligini   oshirish   muammosini   yechishda   moddiy
rag'batlantirish   omilini   kuchaytirish   kabi   menejmentning   markazlashgan   rejali
ahamiyatini oshirish muhim shartlardan biri hisoblanadi.
Korxonaga o’zaro bir-biriga bog’liq unsurlardan iborat tizim nuqtai nazaridan
karash   zarur   tashkilot   unsurlari   hamda   tashkilotning   tashqi   muxit   bilan   bir-biriga
juda   bog’liqligi   tufayli   muammolar   oon   va   tez   xal   etiladi.   Boshqa   tashkiliy
muammolar   kabi   kelajakda   unumdorlikni   oshirish   muammosi   ham   kompleks
yondashuvni   talab   kiladi.   unumdorlikka   ham   tashqi   muxitning,   ham   tizim
o’zgarish  jarayonining turli  omillari  ta’sir  etadi. Bu omillar  bir-biriga ta’sir  etishi
sababli,   unumdorlikni   oshirishning   o’zgarmas   (yagona)   yo’li   mavjud   bulmaydi.
Unumdorlikni   oshirishga   qaratilgan   ko’plab   o’rinishlar   koxonalar   raxbarlari   o’z
xarakatlari natijasini ko’ra bilmaganliklari sababli muvaffakiyatsizlikka uchraydi.
Bugungi   kunda   ko’pgina   xalqaro   biznes   tadqiqotlarining   natijasi   shuni
ko’rsatmoqdaki,   kompaniyaning   samaradorligi   va   uning   innovatsion   faoliyati
intensivligi o’rtasida yuqori bog’liqlik mavjud. Xalqaro kompaniyalarning yangi -
innovatsion   rivojlanish   yo’liga   o’tishi   bilan   xalqaro   kompaniyalarda   innovatsion
menejment   masalalariga   e’tibor   kuchaydi.   R&Dga   katta   e’tibor   qaratuvchi
korporativ   sektor,   o’z   davlatlariga   dunyoda   yetakchi   pozitsiyani   qo’lga   kiritishga
yordam   beradi.   YUNESKO   statistika   instituti   ma’lumotlariga   asosan,   absolyut
qiymatda   ilmiy   tadqiqot   ishlariga   eng   ko’p   mablag’   sarflaydigan   mamlakatlar
qatori AQSh, Xitoy, Yaponiya, Janubiy Koreya va Germaniyadan iborat. Masalan,
AQShda,   ilmiy   tadqiqotlarning   qariyb   70%i   biznesga   to’g’ri   keladi.   Buning
26 yordamida   mamlakat   intellektual   mulkdan   salmoqli   daromad   oladi   -   bu   AQShga
yiliga   150   mlrd$   yoki   YaIMning   12%i   miqdorida   daromad   keltiradi.   Shu   bilan
birga,   Fortune   jurnali   tadqiqotlariga   ko’ra,   Toyota,   Microsoft,   Google,   Samsung,
Volkswagen kabi biznesning korporativ yetakchilari R&Dga yar yili daromadning
5%i   dan   20%igacha   qismini   ajratishadi.   “Innovatsion   menejment”   kategoriyasini
o’rganishni   “innovatsiya”   tushunchasidan   boshlash   maqsadga   muvofiq.
"Innovatsiya" so’zi  lotincha  "novatsiya"  so’zidan kelib chiqqan va "yangilik yoki
o’zgarish yo’nalishi" degan ma’noni anglatadi. Iqtisodiy Hamkorlik va Taraqqiyot
Tashkilotining ta’rifiga ko’ra, innovatsiya bu mutlaqo yangi yoki sezilarli darajada
yaxshilangan mahsulot (tovar yoki xizmat) yoki jarayonni, yangi marketing usuli,
boshqaruv   metodi   yoki   yangi   tashkiliy   jarayonlarni   biznes   amaliyotida,   mehnat
faoliyatini   tashkil   qilishda   yoki   tashqi   aloqalarni   o’rnatishda   qo’llanishidir.[8]
Microsoft kompaniyasi keltirgan ta’rifda “innovatsiya - bu bilimar va g’oyalarning
raqobat   ustunligiga   erishish   maqsadida   yangi   yoki   takomillashtirilgan   mahsulot,
xizmat   yoki   jarayonlarga   o’tkazish”   deb   ta’kidlanadi.   Bugungi   kunda,   biznes
sohasida   innovatsiya   atamasi   yangi   mahsulot,   mehnatni   boshqarish   usuli   yoki
tashkil etish jarayonlarini tijoratlashtirish xususiyatiga ega bo’lishi va qo’shimcha
daromad   olish   yoki   xarajatlarni   kamaytirishga   xizmat   qilishi   lozim.   Ta’kidlash
joizki,   bugungi   ma’nosiga   zid   ravishda   XVIII   qadar   "innovatsiya"   atamasi   turli
talqinlarda o’z aksini topgan. Xususan, A.Fyurening Umumjahon lug’atiga (1690)
"innovatsiya - odatlarning, uzoq yillik qadriyatlarning o’zgarishi" deb ta’riflanadi;
uning salbiy tus  olishi  sabablaridan biri  siyosiy  vaziyat  tarang bo’lgan  bir  paytda
qayd   etilishidadir.   "Innovatsiya"   atamasi   J.Bentem   tomonidan   tiklanadi   -   u
o’zining   "Traites   des   sophismes   politiques"   (1816)   asarida   bu   mavzuga   alohida
e’tibor   qaratib,   innovatsiyalarga   nisbatan   qo’rquvning   bema’niligini   namoyish
etadi;   uzoq   vaqtlardan   beri   o’rnatilgan   qadriyatlar   ham   o’z   davrida   innovatsiya
bo’lganligini   ta’kidlaydi.   Shuni   ta’kidlash   joizki,   iqtisodiy   tahlilda   "innovatsiya"
atamasi   fanga   faqat   1911-   yilda   avstriyalik-amerikalik   iqtisodchi   J.Shumpeter
tomonidan   "Iqtisodiy   rivojlanish   nazariyasi"   kitobida   kiritilgan.   Shumpeter
innovatsiyalar   tomonidan   mavjud   iqtisodiy   faoliyat   buzilishi   va   tovar   ishlab
27 chiqarishning   yangi   usullari,   yangi   xizmatlar   yoki   umuman   yangi   sanoat   sohalari
yaratilishini   tushuntirish   maqsadida   firmalar   mavjud   va   potensial   raqobatchilari
oldida yangi imkoniyatlar va raqobat ustunligini qidirishlari haqida nazariya ishlab
chiqdi va “ijodiy talofat” konsepsiyasini  fanga kiritdi. Shumpeter tadqiqotlarining
muhim   roli   shundaki,   u   tadbirkorlarning   iqtisodiy   rivojlanishdagi   dinamik   rolini
himoya   qiladi   va   texnologik   innovatsiyalar   va   tadbirkorlik   faoliyatini   statik
iqtisodiyotning   ishlab   chiqarish   manbalarini   dinamik   innovatsiyalarga
aylantiruvchi   kuch   sifatida   ko’rib   chiqadi.   Innovatsiyalarni   yaratish   jarayoni
innovatsion   faoliyat   bo’lib,   ba’zi   innovatsion   faoliyat   turlari   o’zlari   innovatsion
xarakterga   ega,   boshqalarida   esa   bu   xususiyat   bo’lmasligi,   ammo   innovatsiya
yaratish   uchun   zarur   bo’lishi   mumkin.   Innovatsion   faoliyat,   shuningdek,   aniq   bir
innovatsiyalarni   yaratishda   ishtirok   etmaydigan   tadqiqot   va   rivojlanish
jarayonlarini ham o’z ichiga oladi. Shu o’rinda “innovatsiya” hamda “tadqiqot va
rivojlanish”   tushunchalari   o’rtasidagi   farqni   ajratib   o’tish   maqsadga   muvofiq:
R&Dga   xarajatlar,   innovatsiyaga   investitsiyalar   hajmiga   ekvivalent   emas.
Innovatsiyalarga   investitsiyalar   o’z   ichiga   R&D   dan   tashqari   texnik   xarajatlarni,
hamda   yangi   korxona   tashkil   qilish   yoki   ishlab   chiqarishni   va   uni   boshqarishni
tubdan   o’zgartiruvchi   yangi   ichki   jarayonlarni   takomillashtirish   bilan   bog’liq
ma’muriy   va   marketing   xarajatlarini   ham   oladi.   OECD   Oslo   qo’llanmasiga
muvofiq,   innovatsiyalar   mahsulot   va   jarayon   guruhlariga   bo’linadi,   ularning   har
biri   o’z   navbatida   bir   nechta   kichik   guruhlarni   o’z   ichiga   oladi:   mahsulot
innovatsiyalari   innovatsion   tovarlar   va   xizmatlarga   ajratilsa,   jarayonli
innovatsiyalar   tovarlar   va   xizmatlar   ishlab   chiqarishning   innovatsion   usullariga,
logistika   va   yetkazib   berish,   marketing   va   sotuv,   biznes   jarayonlarini
tashkillashtirish,   axborot-kommunikatsion  tizimni   takomillashtirish,  boshqaruv  va
ma’muriy   qarorlar   qabul   qilish,   inson   resurslarini   boshqarish   va   boshqalarga
bo’linadi.   Yuqoridagi   innovatsiyalarni   foyda   olish   uchun   tijorat   loyihasiga
aylantirish   innovatsion   menejmentning   vazifasi   hisoblanadi.   Oslo   qo’llanmasiga
ko’ra,   innovatsion   menejment   innovatsiyalar   uchun   ichki   va   tashqi   manbalarni
rejalashtirish,   boshqarish   va   nazorat   qilish   bo’yicha   barcha   tizimli   tadbirlarni   o’z
28 ichiga   oladi.   Bularning   barchasi   innovatsiyalar   uchun   resurslarni   taqsimlashga,
xodimlar   o’rtasida   majburiyatlarni   va   qarorlarni   qabul   qilishni   tashkil   etishga,
tashqi   sheriklar   bilan   hamkorlikni   tartibga   solishga,   tashqi   omillarni
kompaniyaning   innovatsion   faoliyatiga   qo’shilishiga,   shuningdek   innovatsiyalar
natijalarini   kuzatib   borish   va   tajribani   o’rganishni   qo’llab-quvvatlashga   ta’sir
qiladi.   Innovatsion   menejment   kompaniyada   innovatsiyalar   bilan   bog’liq   siyosat,
strategiyalar,   maqsadlar,   jarayonlar,   tuzilmalar,   rollar   va   majburiyatlarni,
shuningdek   ularni   baholash   va   tahlil   qilish   mexanizmlarini   ishlab   chiqishni   o’z
ichiga   oladi.   Innovatsiyalarni   boshqarish   bo’yicha   ma’lumotlar   sotuv   hajmi   yoki
boshqa   innovatsion   natijalarni   olish   uchun   innovatsiyalarning   iqtisodiy
samaradorligini   tadqiq   qilish   bilan   bog’liq.   Innovatsiyalar   menejmentining
istiqbollari innovatsiya uchun g’oyalarni qanday qilib shakllantirish, innovatsiyalar
qanday   qilib   kompaniyaning   bozordagi   o’rnini   o’zgartirishi,   unga   raqobat
ustunligini   ta’minlashi   qamrab   oladi.   So’nggi   40   yil   mobaynida   innovatsion
menejment   xalqaro   kompaniyalar   menejmentining   ajralmas   qismiga   aylanib
ulgurdi.   Iqtisod   va   boshqaruv   sohasida   faoliyat   yuritayotgan   AQSH
iqtisodchilaridan biri J.Galbreytning ta’kidlashicha, “bugungi kunda kompaniyalar
muvaffaqiyat   qozonish   uchun   ikki   xil   tashkiliy   tuzilmaga   ega   bo’lishi   kerak:
operatsion   -   bir   xil   vazifalarni   yuzlab,   millionlab   marta   bajarish,   innovatsion   -
yangi   vazifalarni   bajarish,   birinchi   marta   yangi   texnologiyalardan   foydalanishga
qaratilgan   tuzilma”.   Ya’ni,   kompaniya   innovatsiyalar   bilan   ishlash   uchun   alohida
funktsional  tuzilmani - innovatsion menejment tizimini yaratishi  lozim. P.Druker,
XX   asrning   eng   taniqli   boshqaruv   nazariyotchilaridan   biri,   o’zining   "Innovatsiya
va tadbirkorlik" asarida, “tadbirkor  har doim  yangilanishni  qidiradi, uni  egallaydi
va   undan   yangi   imkoniyat   sifatida   foydalanadi”,   -   deb   ta’kidlaydi.   P.Druker
zamonaviy   biznesning   xavfli   va   kutilmagan   sharoitlarida   kompaniya   doimiy
ravishda   o’zining   innovatsion   faoliyatini   takomillashtirishi   va   yangi
imkoniyatlarga   yo’naltirilgan   bo’lishi   kerak   deb   hisoblaydi.   Garvard   biznes
maktabi   professori   M.Porter   1985   yilda   nashr   etilgan   "Raqobat   afzalligi:   yuqori
darajadagi   natijaga   qanday   erishish   va   uni   saqlab   turish   mumkin"   asarida   “firma
29 raqobatbardoshligining   asosiy   muammolari   sanoat   rentabelligi   va   kompaniyaning
raqobatbardosh   pozitsiyasidir”,   -   deb   ta’kidlaydi.   O’z   navbatida,   “innovatsiyalar,
raqobatchilar ushbu yangilikni o’z kompaniyalarida joriy qilmaguncha, xarajatlarni
optimallashtirish va daromadlarni ko’paytirish orqali kompaniyalarga yangi sohada
yagona   o’yinchi   bo’lishini   ta’minlaydi”.   Bugungi   kunda   yetakchi   innovatsion
korxonalar   tadbirkorlik   xulq-atvor   modelini   hamda   ichki   resurslardan   samarali
foydalanishni   rag’batlantirish   orqali   o’ziga   xos   ichki   muhit   yaratishga
intilishmoqda.   Erkin   tadbirkorlik   tamoyillariga   asoslanuvchi   ushbu   innovatsion
madaniyat o’zida “start-up”lar quvvatini hamda uzoq yillardan beri muvaffaqiyatli
faoliyat   olib   boruvchi   biznes   afzalliklarini   uyg’unlashtiradi.   “Innovatsion
madaniyat   xodimlarning   innovatsiyalarga   “sho’ng’ishi”   uchun   vaqt   va   joyni
ta’minlashni   anglatadi.   Dunyoning   yetakchi   kompaniyalarda   injener   va   olimlar
o’zlarining 15% ish vaqtini o’z xohishlariga ko’ra biznesni kengaytirishga yordam
berishi   mumkin   bo’lgan,   faoliyat   sohasiga   doir   bo’lmagan   va   kutilmagan   yangi
imkoniyatlar   qidirish   va   innovatsiyalar   yaratish   uchun,   g’oyalarni   norasmiy
muhitda muhokama qilish uchun sarflash imkoniyatiga ega”. Xulosa o’rnida aytish
joizki,   olib   borilgan   tahlil   natijalari   innovatsion   menejmentning   xalqaro
kompaniyalardagi   rolini   o’rganish   muhim   ekanligini   isbotlaydi.   Kompaniyalar
shunday innovatsion tuzilma va boshqaruv madaniyatini yaratishlari kerakki, unda
innovatsion rivojlanish yo’nalishlari istiqbolli yangi mahsulotlarni doimiy ravishda
ishlab chiqish va yangi biznes yo’nalishlari yaratish bilan bog’liq bo’lgan umumiy
strategik rejalarga uyg’unlashishi lozim.
30 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI
1. Mirziyoyev   Sh.M.   –   Tanqidiy   tahlil,   qat iy   tartib-intizom   va   shaxsiyʼ
javobgarlik   —   har   bir   rahbar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo‘lishi   kerak.
Mamlakatimizni   2016   yilda   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlantirishning   asosiy   yakunlari
va   2017   yilga   mo‘ljallangan   iqtisodiy   dasturning   eng   muhim   ustuvor
yo‘nalishlariga   bag‘ishlangan   Vazirlar   Mahkamasining   kengaytirilgan   majlisidagi
ma ruza, 2017 yil 14 yanvar 	
ʼ   — Toshkent   : O‘zbekiston, 2017.   — 104 b.
2. Karimov I.A. O’zbekiston: milliy istiqlol, iqtisod, siyosat va mafko’ra.
– T.: «O’zbekiston», 1996, 40-41-betlar.
3.   Zaynutdinov   Sh.N.   Bozor   sharoitida   sifat   m е n е jm е nti   masalalari.   Ilmiy
maqolalar to`plami. – T.: TDIU, 2006.
4.   Qosimova   D.S.   N е ft-gaz   kompaniyalarini   samarali   menejment   asoslari.
Monografiya. – T.: “Fan”, 2006. – 146 b. 
5.   To`laganova   D.S.   T е or е tich е ski е   podxodo’   k   rasionalnomu   ispolzovaniyu
r е sursnogo pot е nsiala v kompanii G’G’ “Iqtisodiyot va talim” jurnali, 2005, 1–son.
6.   Qosimova   D.S.   Tezroofing.   Mark е ting   strat е giyasini   qo`llash.
O`zb е kistondagi bizn е s talim tizimiga «K е ys Stadi» uslubini tadbiq etish. K е yslar
to`plami. – T.: Akademia, 2006. – 517-532-b. 
7.     Sharifxo`ja е v   M.,   Abdulla е v   Yo.   M е n е jm е nt.   Darslik   –   T.:   O`qituvchi,
2002. – 256 b.
8.   Muxitdinov   X.A.   Sobirov   A.A.   Boshqaruv   nazariyasi.   Co`lpon   nomidagi
nashriyot-matbaa ijodiy uyi. – T.: 2012. 
i. Qosimov G’. “Menejment”, T.: O’zbekiston, 2002. 180-190 b.
ii. Yo‘ldoshev   N.Q.,   Umarjonov   A.M.   Iqtisodiyot   va   menejment.   -   T.:   TDIU,
2005
iii. Sh.N.Zaynutdinov,   N.R.Qodirxodjaeva.   “Menejment”   fani   bo‘yicha   o‘quv-
uslubiy   majmua.   “Iqtisodiy   ta’limdagi   o‘qitish   texnologiyasi”   seriyasidan.   T.:
TDIU, 2006, 156 b
31 iv. Sh.N.Zaynutdinov,   N.R.Qodirxodjaeva.   “   Menejment”   fani   bo‘yicha   o‘quv
uslubiy   ta’lim   texnologiyasi.   Uslubiy   qo‘llanma.   “Iqtisodiy   ta’limdagi   o‘qitish
texnologiyasi” seriyasidan. T.: TDIU, 2006, 185 b
v. Yo‘ldoshev N.Q., Qozoqov O.S. Menejment. Darslik. - T.: Fan, 2004.
vi. Gerchikova V.I. Menedjment. Uchebnik. – M.; 2003
vii. Galkovich R.S., Nabokov A.M. Menedjment. Uchebnik. – Perm, 2000
viii. Vixanskiy   O.S.,   Naumov   A.I.   Menejment.   Uchebnik.   –   M.:   Ekonomika ,
2003 (61-125).
ix. Dyatlov   A.   N.   Ob щ iy   menedjment:   Konsepsii   i   kommentarii:   Uchebnik.   -
M.:   Alpina Biznes Buks , 2007. - 400 b.
x. Zagorodnikov   S.V.   Kratkiy   kurs   po   menedjmentu:   ucheb.   posob.   –M.:
“Okey – kniga”, 2007.-160 b.
INTERNET MANBALARI
1. www.lex.uz   
2. www.ziyonet.uz   
3. www.arxiv.uz   
4. www.stat.uz     
32
Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский