Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 9000UZS
Hajmi 429.5KB
Xaridlar 5
Yuklab olingan sana 13 Oktyabr 2023
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Milliy iqtisodiyot tushunchasi va uning ko’rsatkichlari

Sotib olish
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
TOSHKENT  MOLIYA INSTITUTI
SIRTQI FAKULTET
“________________________________________________________”  KAFEDRASI
“ _______________________________________________________________ ” fanidan
        
KURS ISHI
МАVZU: Milliy iqtisodiyot tushunchasi va uning
ko’rsatkichlari
RO’YXATGA OLINDI
“ ____ ”  _______2023 y.
№_________
Imzo _________ Kurs ishi himoya ga tavsiya
qilingan sana
“____” _______2023 y.
Ilmiy rahbar __ ________
Imzo _______________
Kurs ishi himoya
qilingan sana
 «____» _______2023  y .
Baho  « _____ »  _________ ___________
  ( imzo )
     _ _ _________
        ( imzo )
___________
        ( imzo ) Komissiya a’zolari :
__________________
_________________ _
_________________ Reja:
Kirish
1.Milliy iqtisodiyot tushunchasi va uning ko’rsatkichlarini. 
2.Takror ishlab chiqarishning mohiyati, turlarini. 
3.Yalpi milliy maxsulot va uning tarkibiy qismlarini. 
4.Milliy daromad va uning tarkibiy qismlari, o’sish omillari va qayta 
taqsimlanishini. 
5.O’zbekistonda investistiya va tarkibiy o’zgarishlar siyosatining 
ustuvor yo’nalishlarini. 
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar ro yxatiʼ Kirish
Mamlakatimiz mustaqillikka erishgandan boshlab jamiyatni demokratik yangilash
va   milliy   iqtisodyotni   erkinlashtirish   yo lida   ulkan   ishlarni   amalga   oshirdi.   Buʼ
avvalombor   milliy   iqtisodiyotda   erishilgan   yutuqlar   va   natijalar   negizida
iqtisodiyotdagi   tarkibiy   islohotlarni   chuqurlashtirish   va   uni   modernizatsiya
qilishning puxta ishlab chiqilgan modeli va uzoq muddatga mo ljallangan ijtimoiy-	
ʼ
iqtisodiy   dasturlarni   bosqichma-bosqich   amalga   oshirish   bo yicha   olib	
ʼ
borilayotgan tizimli, izchil, qat iy harakatlar majmuasi ekanligini ko rish mumkin.	
ʼ ʼ
Bugungi   kunda   O zbekiston   Respublikasi   uchun   jahon   hamjamiyatida   munosib	
ʼ
o rinni   egallash,   raqobatbardosh   milliy   iqtisodiyotni   shakllantirish   va   uning	
ʼ
barqaror rivojlanishini ta minlash ustuvor vazifalardan hisoblanadi. Mamlakatimiz	
ʼ
iqtisodiy   salohiyatining   tobora   yuksalib   borayotgani,   so ngi   yillarda   milliy	
ʼ
iqtisodiyotning mutanosibligi va barqarorligini ta minlash, uning tarkibida sanoat,	
ʼ
xizmat   ko rsatish   sohasi,   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik   ulushini	
ʼ
ko paytirish,   ishlab   chiqarishni   modernizatsiya   qilish,   texnik   va   texnologik	
ʼ
jihatdan   yangilash,   ishlab   chiqarish,   transportkommunikatsiya   va   ijtimoiy
infratuzilma loyihalarini amalga oshirishga qaratilgan faol investitsiya siyosati olib
borilmoqda.   O zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Sh.M.   Mirziyoev   Vazirlar	
ʼ
Mahkamasining 2017 yilda mamlakatimizni ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirish asosiy
yakunlari   va   2018   yilga   mo ljallangan   iqtisodiy   dasturning   eng   muhim   ustuvor	
ʼ
yo nalishlariga   bag ishlangan   kengaytirilgan   majlisidagi   ma ruzasida	
ʼ ʼ ʼ
respublikamiz iqtisodiyotini rivojlantirish masalalariga to xtalib, “	
ʼ А yni shu asosda
amalga   oshirilgan   chora-tadbirlar   natijasida   2017   yilda   barqaror   iqtisodiy   o sish	
ʼ
sur atlari   5,5  foizni   tashkil   etdi,   eksport   hajmi   qariyb   15  foizga   ko paydi.   Tashqi	
ʼ ʼ
savdo   aylanmasining   ijobiy   sal ь dosi   854   million   dollarga   yetdi.   Milliy
valyutamizni   erkin   konvertatsiya   qilishga   kirishdik”   -   deb   ta kidlab   o tdi.	
ʼ ʼ
“O zbekiston Respublikasini yanada rivojlantirish bo yicha Harakatlar strategiyasi	
ʼ ʼ
to g risida”   gi   O zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   Farmoniga   ko ra
ʼ ʼ ʼ ʼ
mamlakatimizda   2017-2021   yillarda   "...iqtisodiyotni   yanada   rivojlantirish   va
liberallashtirishga   yo naltirilgan   makroiqtisodiy   barqarorlikni   mustahkamlash   va	
ʼ yuqori   iqtisodiy   o sish   sur atlarini   saqlab   qolish,   milliy   iqtisodiyotningʼ ʼ
raqobatbardoshligini   oshirish,   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik   rivojini
rag batlantirish,   hududlar,   tuman   va   shaharlarni   kompleks   va   mutanosib   holda	
ʼ
ijtimoiy-iqtisodiy   taraqqiy   ettirish,   investitsiyaviy   muhitni   yaxshilash   orqali
mamlakatimiz iqtisodiyoti tarmoqlari va hududlariga xorijiy sarmoyalarni faol jalb
etish ko zda tutilgan"	
ʼ 1
.
1
 Ўзбекистон Республикаси Президентининг “Ўзбекистон Республикасини янада ривожлантириш бўйича 
ҳаракатлар стратегияси тўғрисида» ги №ПФ-4947 сонли Фармони. //Халқ сўзи. 2017 йил 8 феврал 1. Milliy iqtisodiyot tushunchasi va uning kursatkichlari.
Yalpi   milliy   maxsulot   (YQMM)-millliy   xo jaliklarda   bir   yil   davomida   vujudgaʻ
keltirilgan   va   bevosita   iste molchilarga   borib   tushishi   mumkin   bo lgan   tayyor	
ʼ ʻ
prirovard maxsulot va xizmatlarning bozor bahosidagi qiymatidan iborat bo ladi.	
ʻ
YQMM   milliy   Iqtisodiyotda   yil   davomida   ishlab   chiqarilgan   barcha   pirovard
mahsulot (xizmatlar) ning bozor baxolaridagi summasi. Joriy yilda ishlab chiqilgan
barcha  mahsulotlar   sotilmasligi   mumkin,  ularning  bir  qismi   zaxiralarni  to ldiradi.
ʻ
Ya ni YQMM xajmini xisoblab topishda zaxiralarning xar qanday o sishi hisobga	
ʼ ʻ
olinishi zarur, chunki YQMM yordamida joriy yildagi barcha maxsulotlar (sotilgan
yoki sotilmagan) hisobga olinadi. 
Milliy ishlab chiqarishning yalpi xajmini to gri hisoblab chiqarish uchun, mazkur	
ʻ
yilda   ishlab   chiqarilgan   barcha   mahsulot   va   xizmatlar   bir   marta   xisobga   olinishi
zarur.   YQMM   xajmini   topishda   sotilgan   va   qayta   sotilgan   maxsulotlarni   ko p	
ʻ
marta   xisobga   olishlarni   bartaraf   qilish   uchun,   xalq   xo jaligining   barcha   barcha	
ʻ
tarmoqlarida yaratilgan qo shilgan qiymatlar yig indisini olinadi.	
ʻ ʻ
Yalpi   milliy   mahsulot   (DAROMAD)   —   (YQMM   yoki   YAMD)   mamlakatning
ma lum   muddat   (odatda,   oy,   kvartal,   yil)   ichida   umumiy   iqtisodiy   faoliyatini	
ʼ
tavsiflovchi   yakuniy   makroiqtisodiy   ko rsatkichlaridan   biri.   YQMM   davlatning	
ʻ
bozor   narxlarida   ifodalangan   barcha   birlamchi   daromadlari   (ularning   mamlakat
hududida   yoki   uning   tashqarisida   ishlab   chiqarish   omillari   tufayli   yuzaga
kelishidan qat i  nazar)  jami  yig indisini  ko rsatadi.  YQMM  milliy hisoblar  tizimi	
ʼ ʻ ʻ
asosida hisoblanadi. 
Hoz   zamon   jahon   iqtisodiyotida   mamlakatlar   o rtasida   kapital   harakatchanligi	
ʻ
darajasi g oyat yuqori. Natijada bir mamlakat kapitalining qandaydir bir qismidan	
ʻ
chet elda foydalaniladi. Ayni paytda esa mamlakatning ba zi aktivlari (korxonalar,	
ʼ
ko chmas   mulklar,   qimmatli   qog ozlar)   xorijiy   fuqarolar   va   firmalar	
ʻ ʻ
(norezidentlar)ning   egaligida   bo ladi.   Norezidentlar   o z   mulklaridan   olgan	
ʻ ʻ
daromadlarining   bir   qismini   vatanlariga   o tkazib   turishlari   natijasida   yalpi   ichki	
ʻ
mahsulot   miqdori   bilan   tegishli   mamlakat   ixtiyoridagi   amaldagi   yalpi   daromad
(YQMM) miqdori bir-biriga teng kelmay qoladi. Shu bois YQMM hajmini to g ri	
ʻ ʻ aniqlash   uchun   yalpi   ichki   mahsulotga   mamlakatga   uning   chet   ellardagi   o zʻ
fuqarolari   mulkidan   tushgan   daromadlar   bilan   mamlakatdan   chiqib   ketgan   chet
elliklar   daromadlari   o rtasidagi   farqni   qo shish   kerak.   Chet   eddagi   mulklardan	
ʻ ʻ
tushgan   daromadlar   saldosi   ijobiy   bo lsa   YQMM   hajmi   yalpi   ichki   mahsulotdan	
ʻ
ko p, aksincha holatda kam bo ladi.	
ʻ ʻ
2. Takror ishlab chikarishning moxiyati, turlari
Daromad   —   keng   ma noda   kirim   bo lgan   har   qanday   pul   mablag lari   yoki   pul	
ʼ ʻ ʻ
qiymatiga   ega   bo lgan   moddiy   boyliklarni   olish,   iqtisodiy   sub yekt   o’z   faoliyati	
ʻ ʼ
natijasiga kura oladigan pul va tovar — moddiy tushum. Daromad pul va moddiy
shaklga   ega   bo lib,   ularning   yig indisi   jami   daromadni   hosil   qiladi.   Daromad
ʻ ʻ
egalik   nuqtai   nazaridan   aholi   daromadi,   korxona   (korporativ)   daromadi   va   davlat
daromadiga   bo linadi.   Aholiga   tegadigan   daromad   ish   haqi,   foyda,   foiz,   renta,
ʻ
dividend shakllariga.
Ijtimoiy   ishlab   chiqarish   —   jamiyat   yoki   milliy   iqtisodiyot   miqyosida   ijtimoiy
mehnat   taqsimoti   asosida   kishilarning   ehtiyojlarni   qondirish   uchun   kerak
bo ladigan   ne matlarni   yaratishga   yo naltirilgan   iqtisodiy   faoliyatlar   majmui.   Bu	
ʻ ʼ ʻ
faoliyat   natijasida   yalpi   milliy   mahsulot,   shu   jumladan,   yalpi   ichki   mahsulot   va
milliy   daromad   ishlab   chiqariladi.   chiqarishning   ijtimoiy   tavsifi   turli
ne matlarishlab   chiqarishda   jamiyat   a zolarining   mehnat   kooperatsiyasi   asosida
ʼ ʼ
o zaro aloqada, birgalikda iqtisodiy faoliyat ko rsatishlarini anglatadi.
ʻ ʻ
Ijtimoiy   ishlab   chiqarish   yaratilgan   ne matlarning   kishilar   ehtiyojlarini   qondirish	
ʼ
xususiyatlariga   ko ra,   moddiy   va   nomoddiyishlab   chiqarish   sohalariga   bo linadi.	
ʻ ʻ
Moddiyishlab   chiqarish,   o z   navbatida,   moddiy   ne matlarishlab   chiqarish   va	
ʻ ʼ
moddiy   xizmatlar   ko rsatish   sohalarini   o z   ichiga   oladi.   Xuddi   shuningdek,	
ʻ ʻ
nomoddiyishlab   chiqarish   ham   nomoddiy   ne matlarishlab   chiqarish   va   nomoddiy	
ʼ
xizmatlar ko rsatish sohalariga bo linadi (qarang Ishlab chiqarish). 	
ʻ ʻ
Infratuzilma   (lot.   infra   -   ostida)   —   ishlab   chiqarish   va   tovar   muomalasi,
shuningdek,   inson   hayot   faoliyati   uchun   zarur   bo lgan   me yoriy   sharoitni	
ʻ ʼ
ta minlashga   xizmat   kiluvchi   turli-tuman   yordamchi   xizmat   ko rsatuvchi   sohalar	
ʼ ʻ
(tashkilot,   korxona   va   muassasa)   majmui;   nomoddiyishlab   chiqarish   sektori infratuzilma xizmatlari moddiy shaklga ega bo lmagan tovarlar bo lib, ular hayotiyʻ ʻ
ehtiyojlarni qondiradi infratuzilma zaruriy shart bo lganidan uning ishlab turishini	
ʻ
ta minlashga   iqtisodiy   resurslarning   bir   qismi   jalb   etiladi   infratuzilma   xizmat	
ʼ
ko rsatish   sohasiga   ko ra   ishlab   chiqarish   infratuzilmasi   (i.ch.   ga   xizmat
ʻ ʻ
ko rsatuvchi   sohalar   —   yuk   tashish   transporti,   elektr   va   issiqlik   ta minoti,   yo l
ʻ ʼ ʻ
xo jaligi,   suv   xo jaligi,   ombor   xujaligi,   ilmiy   konstruktorlik   xizmati,   axborot
ʻ ʻ
xizmati   va   b.)   va   ijtimoiy-maishiy   infratu-zilma   (aholiga   xizmat   ko rsatib,   uning	
ʻ
ehtiyojini   qondiruvchi   sohalar   —   maorif,   sog liqni   saqlash,   jismoniy   tarbiya   va	
ʻ
sport,   maishiy   xizmat   va   b.)   ga   ajraladi   infratuzilma   xizmati   tovar   bo lganidan	
ʻ
oldi-sotdi   etiladi.   Uning   asosiy   vazifasi   insonga   xizmat   ko rsatish,   ammo   bu   ish	
ʻ
pulli,   bepul   va   imtiyozli   tarzda   bajarilishi   mumkin   infratuzilma   xizmatlarini
harakteriga   ko ra   guruxlaganda   bozor   infratuzilmasi   ajralib   turadi.   Chunki   unda	
ʻ
bozor   munosabatlarini   amalga   oshiruvchi   xizmatlar   ko rsatiladi.   Qaysi   darajada	
ʻ
xizmat   ko rsatilishiga   ko ra,   korxona,   tarmoqinfratuzilma   ch.   majmualari   va	
ʻ ʻ
hududiyinfratuzilma   ham   mavjudaromadinfratuzilma   sohasida   yaratilgan
xizmatlarinfratuzilma   ch.   va   inson   uchun   naf   keltiradi   infratuzilma   xizmat
ko rsatishini   tashkil   etish   uchun   mablag lar   sarflanadi.   Shuning   uchun   ularni	
ʻ ʻ
hisoblash mumkin va ular yalpi milliy mahsulot tarkibiga kiritiladi infratuzilma ni
yaratuvchi   mehnat   ham   unumli   hisoblanadi   infratuzilma   ning   samaradorligi
ko rsatilgan xizmatlarning sarf-harajatlarga nisbati orqali aniqlanadi. 
ʻ
Jahon   Banki   —   Xalqaro   Moliya   Instituti   hisoblanib,   rivojlanayotgan
mamlakatlarga sarmoyalar kirgazish, kreditlar taqdim etish bilan shug ullanadi. 	
ʻ
Jahon   banki   —   xalqaro   moliya   muassasasi.   Tarkibiga   BMTning   ixtisoslashgan
muassasasi   maqomiga   ega   bulgan   3   mustaqil   xalqaro   moliya   instituti   (Xalqaro
tiklanish   va   taraqqiyot   banki,   Xalqaro   moliya   korporatsiyasi   hamda   Xalqaro
taraqqiyot   uyushmasi)   kiradi.  Ba zi   adabiyotlarda  Xalqaro   tiklanish   va  taraqqiyot	
ʼ
banki norasmiy holda Jahon banki deb ham ataladi.
Jahon   xo jaligi   -   turli   mamlakatlar   milliy   iqtisodiyotining   bozor   munosabatlari	
ʻ
zamirida   bir-birini   taqozo   etgani   holda   umumjahon   yaxlitligini   tashkil   etishi;
jahondagi   o zaro   aloqador   milliy   xujaliklar   va   xalqaro   iqtisodiy   munosabatlar	
ʻ majmui.   Jahon   xo jaligi   bozor   iqtisodiyoti   rivojining   mahsuli   sifatida   19-asrningʻ
oxiri — 20-asr boshlarida shakllandi. Xalqaro mehnat taqsimoti turli mamlakatlar
milliy xujaliklarini ixtisoslashishiga olib keladi, ya ni muayyan mamlakatda u yoki	
ʼ
bu soha ustuvor rivojlanadi. Ixtisoslashuv mamlakatda kanday tabiiy resurslarning
borligiga   va   shu   yerdagiinfratuzilma   ch.   tajribasiga   bog liq.   Ixtisoslashuv	
ʻ
harajatlarni   kamaytirib,   tovarlarni   sifatlii.   ch.   imkonini   berganidan   xalqaro
aloqalarni zaruratga aylantiradi.
Jahon   xo jaligidagi   iqtisodiy   aloqalar   har   bir   mamlakat   milliy   iqtisodiyotining	
ʻ
mustaqilligi; mamlakatlar iqtisodiy munosabatlarining bozor qoidalari asosida olib
borilishi;   iqtisodiy   aloqalar   uning   ishtirokchilar   uchun   zaruriy   manfaatli   bo lishi;	
ʻ
milliy   xo jaliklar   manfaatlarining   uyg unligiga   tayanib,   ixtiyoriy   ravishda   va	
ʻ ʻ
sharoit yetilganda o zaro integratsiyalashuvi tamoyillariga asoslanadi. 	
ʻ
Jahon   xo jaligi   aloqalari   ko p   qirrali   bo lib,   savdo-sotiq,   xalqaro   valyuta-kredit	
ʻ ʻ ʻ
munosabatlari,   kapital   chiqarish   va   uni   kiritish,   ochiq   iqtisodiy   zonalar   tashkil
etish, ish  kuchi  migratsiyasini  uyushtirish,  birgalikda ilmiy-texnikaviy  loyihalarni
moliyalashtirish,   axborot   almashish,   sayyohlik   sohasida   hamkorlik   qilish   kabi
shakllarga ega.
Jahon   xo jaligida   xalqaro   tashkilotlar   tenglikka   asoslangan   va   o zaro   manfaatli
ʻ ʻ
iqtisodiy aloqalar va hamkorlik urnatishga xizmat qiladi. 
Jahon xo jaligialoqalari bevosita turli mamlakatlardagi firmalar, banklar va davlat
ʻ
idoralari o rtasida, shuningdek, bevosita — xalqaro tashkilotlar ishtirokida amalga
ʻ
oshiriladi.  Bular   jumlasiga   Jahon   banki,   Xalqaro   valyuta   fondi,   Osiyo   rivojlanish
banki,   Yevropa   tiklanish   va   taraqqiyot   banki,   Xalqaro   mehnat   tashkiloti,   Jahon
savdo tashkiloti va b. kiradi.
Jahon  xo jaligini   tashkil  etuvchi  milliy  xo jaliklar  ikki   yo sinda  guruxlashtiriladi:
ʻ ʻ ʻ
1)   rivojlanish   yo nalishlari   buyicha   mamlakatlar   bozor   iqtisodiyoo ti   rivojlangan	
ʻ ʻ
mamlakatlar,   rivojlanayotgan   mamlakatlar   va   bozor   iqtisodiyoti   tizimiga   o tish	
ʻ
davrida   yoki   iqtisodiy   transformatsiya   bosqichidagi   mamlakatlarga   ajratiladi;   2)
iqtisodiy   rivojlanganlik   darajasiga   kura   mamlakatlar   yalpi   milliy   mahsulot
(YQMM)   ko rsatkichlari   buyicha   3   ta   asosiy   guruhga   bo linadi:   daromadi   past	
ʻ ʻ (axoli   jon   boshiga   yillik   YQMM   ko rsatkichi   987   AQSH   dollari),   daromadiʻ
o rtacha (5323,2 dollar) va daromadi yuqori (22921,3 dollar) bo lgan mamlakatlar	
ʻ ʻ
(1999). 
MDH   mamlakatlari   orasida   Rossiya,   Ukraina,   Belorussiya,   Qozog iston,	
ʻ
O zbekiston   daromadi   o rtachadan   pastroq   bo lgan   mamlakatlar   guruhini   tashkil	
ʻ ʻ ʻ
etadi.   MDHning   boshqa   mamlakatlari   daromadi   past   (eng   kam   taraqqiy   etgan)
mamlakatlar   hisoblanadi.   J.   x.   da   sanoati   rivojlangan   6   mamlakat:   AQSH,
Yaponiya, GFR, Fransiya, Buyuk Britaniya, Italiya yetakchi o rinni egallaydi, 90-	
ʻ
y.lar o rtalarida jahon sanoatinfratuzilma ch. ning 60%, tovarlar eksportining 63%	
ʻ
va xizmatlar eksportining 47% shu mamlakatlar hissasiga to g ri kelgan.	
ʻ ʻ
Jahon   xo jaligida   kishilarning   turmush   darajasi   iqtisodiyotga   bog liq   holda   jiddiy	
ʻ ʻ
farqlanadi.   Boy   mamlakatlarda   yuksak   turmo sh   darajasi   mavjo d   bo lgani   xolda	
ʻ ʻ ʻ
qoloq  mamlakatlarda   kambag allar   aholining  katta   qismini   tashkil   etadi.   21-asrga	
ʻ
kelib   bo   ikki   guruh   mamlakatlaridagi   turmush   darajasining   farqi   12   martadan	
ʻ
ziyodroq   bo ldi.   Qoloq   mamlakatlarda   daromadning   nisbatan   ko p   qismi	
ʻ ʻ
iste molga   sarflansa-da,   daromadning   kam   bo lishi   xisobidan   bu   mamlakatlarda	
ʼ ʻ
turmush darajasi pastligicha qoladi. 
Hoz.   davrda   Jahon   xo jaligining   rivojlanishi   3   yo nalishda   bormoqda:   1)   Jahon	
ʻ ʻ
xo jaligiga   kiruvchi   mamlakatlar   safi   kengayib,   uning   tarkibiga   90-y.   larda   sobiq	
ʻ
sotsializm   tizimidan   ajralib   chiqqan   25   ta   yosh   mamlakat   xo jaligi   qo shildi.	
ʻ ʻ
Mustaqillik   tufayli   O zbekiston   ham   Jahon   xo jaligiga   kirib   keldi,   jahon	
ʻ ʻ
iqtisodiyotining   teng   huquqli   ishtirokchisiga   aylandi,   xalqaro   tashkilotlarga   a zo	
ʼ
bo ldi,   jahon   savdosida   ishtirok   etib,   1996—2001   y.   larda,   uning   tashqi   savdo	
ʻ
oboroti   63,3   mlrdaromad   dollarni   tashkil   etdi;   2)   Jahon   xo jaligidainfratuzilma	
ʻ
ch.ning o sishi yuz bermoqda. 1998 y. dunyoda yaratilgan jami tovar va xizmatlar	
ʻ
qiymati   36,5   trln.   dollar   bo lsa,   2001   y.   kelib   40   trln.   dollardan   ziyod   bo ldi;   3)	
ʻ ʻ
Jahon   xo jaligida   iqtisodiy   integratsiya   (iqtisodiy   ishtirokchilar   faoliyatining	
ʻ
birlashib   ketishi)   va   globalizatsiya   (jaxron   iqtisodiyotining   o mo mbashariy   to s	
ʻ ʻ ʻ
olishi,   milliy   iqtisodiyotlarning   har   biri   o ning   tarkibiy   qismi   bo lib   qolishi)   yuz	
ʻ ʻ
berib, sifat o zgarishlari yuzaga kelmoqda.	
ʻ Jahon   xo jaligi   xar   bir   mamlakat   milliy   iqtisodiyoti   va   jahon   iktisodiyotiningʻ
rivojlanish omili hisoblanadi. Jahon xo jaligi doirasida o zaro manfaatli hamkorlik	
ʻ ʻ
aloqalari   fan-texnika   taraqqiyotini   jadallashtiradi,   ish   ko chi   sifatini   oshiradi,   eng	
ʻ
yangi   maqsulotlarni   o zlashtirish,   reso rslarni   tejash,   mehnat   o numdorligini	
ʻ ʻ ʻ
oshirishga yo l ochadi. 	
ʻ
\Makroiqtisodiyot   —   mamlakat   (yoki   uning   bir   qismi,   tarmoqlar)   iqtisodiyotini,
inflatsiya,   ishsizlik,   budjet   taqchilligi   (defisiti),   iqtisodiy   o'sish,   iqtisodiyotning
davlat   tomonidan   boshqarilishi   va   shu   kabfhjncddi   umumiy   jarayonlarni
o rganuvchi   fan.  Makroiqtisodiyot   YaIM,  YQMM,  yalpi   talab, yalpi   taklif,  to'lov	
ʻ
balansi, pul bozori, tovar bozori va mehnat bozori kabi tushunchalar bilan ishlaydi.
Makroiqtisodiyot   (makro...   va   iqtisodiyot)   —   bozor   xo jaligi   umumiy	
ʻ
nazariyasining bo limi, mamlakat iqtisodiyoti, umuman milliy xo jalikka oid katta	
ʻ ʻ
miqyosdagi iqtisodiy hodisalar va jarayonlarni o rganadi. 	
ʻ
Mamlakatning   iqtisodiyoti   holati   va   rivojlanishini   ifolalovchi   umumlashgan
ko rsatkichlar tizimi — milliy boylik, yalpi ichki mahsulot, yalpi milliy mahsulot,	
ʻ
sof   milliy   mahsulot,   milliy   daromad,   aholi   daromadlari,   davlat   va   xususiy
investiniyalar   yigindisi,   muomaladagi   jami   pul   miqdori   va   sh   k.   jami   xo jalik	
ʻ
bo yicha   jamlanma,   umumlashtiruvchi   ko rsatkichlarMakroiqtisodiyot	
ʻ ʻ
o rganadigan   ob yektlar   hisoblanadi.   Ayni   paytda   Makroiqtisodiyot   mamlakat
ʻ ʼ
miqyosida   o rtacha   daromadlar,   o rtacha   ish   haqi,   inflyasiya   darajasi,   ishsizlik,	
ʻ ʻ
bandlik,   mehnat   unumdorligi   singari   o rtacha   iqtisodiy   ko rsatkichlarni   hamda	
ʻ ʻ
ularga   davlatning   iqtisodiy   siyosati   ko rsatadigan   ta sirini   o rganadi   va   tadqiq
ʻ ʼ ʻ
etadi. Makroiqtisodiy ko rsatkichlar, bir tomondan, ma lum  vaqt oralig ida ishlab	
ʻ ʼ ʻ
chiqarish  hajmini   hisoblash   va  milliy  iqtisodiyotning   faoliyat  yuritishiga  bevosita
ta sir   qiluvchi   omillarni   aniqlash   imkonini   bersa,   ikkinchi   tomondan,   ular   yalpi	
ʼ
milliy   mahsulot   harakatining   barcha   bosqichlarida,   ya ni   ishlab   chiqarish,	
ʼ
taqsimlash, qayta taqsimlash va foydalanish bosqichlarida uni ko rgazmali shaklda	
ʻ
aks   ettirishga   imkon   beradi.   Shuningdek,   o sishning   umumlashtiruvchi	
ʻ
ko rsatkichlari, mamlakat iqtisodiyotini tavsiflaydigan ko rsatkichlarning pasayishi	
ʻ ʻ
hamda   ortishi   sur atlari   va   unda   yuz   berayotgan   iktisodiy   jarayonlar,   tuzilmaviy	
ʼ proporsiyalar   hamMakroiqtisodiyot   predmeti   hisoblanadi.   Makroiktisodiy
ko rsatkichlar moddiy ishlab chiqarish va nomoddiy xizmat ko rsatish sohalaridagiʻ ʻ
barcha xo jalik yurituvchi sub yektlar iqtisodiy faoliyatining umumiy va pirovard	
ʻ ʼ
natijalarini  qamrab oladi. M.ning asoslari  ingliz olimi J. M. Keynsiint  1936 yilda
nashr etilgan "Bandlik, foiz va pulning umumiy nazariyasi" asarida bayon etilgan.
Hozirgi zamonMakroiqtisodiyot nazariyasida 3 oqim (neokeynschilik, monetarizm
va   yangi   klassik   yo nalish)   mavjud,   ular   o rtasidagi   asosiy   farq   makroiktisodiy	
ʻ ʻ
siyosatga nisbatan berilgan tavsiyalarning har xilligida.
Mayda   tovar   ishlab   chiqarish   —   yakka   mayda   dehqon   va   hunarmandlarning
ijtimoiy   mehnat   taqsimoti,   ishlab   chiqarish   vositalarining   xususiy   mulkchiligi   va
xo jalikning   aloqidaligi   asosida   uz   shaxsiy   mehnati   bilan   bozor   uchun   tovar	
ʻ
chikaradigan ishlab chiqarish U kichik xo jaliklardan tarkib topadi. Mahsulotni ay-	
ʻ
irboshlash   vositasida   iste mol   etip]   zaruriyati   yotadi.   Turkistonda   1913	
ʼ
yildaqishloqdagi   xo jalikning  72%   mayda dehqon  xo jaligi  tashkil   qilgan. Mayda	
ʻ ʻ
tovar ishlab chiqarish ishlab chiqarish sobiq SSSR davrida mavjud beshta xo jalik	
ʻ
ukladining biri bo lib, 1923—24 yillarda yalpi milliy maqsulotning 51% ni ishlab	
ʻ
chiqargan.
3. Yalpi milliy maxsulot va uning tarkibiy kismlari
Xususiy mulkchilikning kengayib borishi tovar ishlab chiqarish rivoji uchun zarur
sharoit yaratdi. Mayda tovar ishlab chiqarish ishlab chiqarishga kosib, hunarmand,
fermer,   shirkat   xo jaliklari   kiradi.   Bunga   shaxsiy   iste moldan   ortiqcha	
ʻ ʼ
mahsulotlprni   bozorga   olib   miqadigan   tomorqa,   dala   xrvlilarini   ham   qo shish	
ʻ
mumkin.   Chunki   ular,   asosan.   mayda   biznesni   amalga   oshiradilar.   Mayda   tovar
ishlab   chiqarish   ishlab   chiqarish   ikki   yoqlama   ahamiyatlidir:   I)   bozor-iii   iste mol
ʼ
buyumlari   va   xizmatlar   bilan   ta minlaydi;   2)   bu   bilan   band   bulganlar   uchun	
ʼ
shaxsiy   da   rom   ad   manbai.   U   aholining   turmush   larajasini   oshirishda   muhim
ahamiyat   kasb   etali.   Mayda   tovar   ishlab   chiqarish   ishlab   chiqarish   o rta   va   yirik	
ʻ
tonar   ishlab   chiqarishning   kengayishiga   asos   bo lib   xizmat   qilali.   Rivojlangan	
ʻ
mamlakatlarning yalpi milliy mahsulot va daromadida uning salmogi juda kattalir (40—42% gacha bo-ryali). O zbekistonda uning ulushi qisqa vaqt ichida ko payib,ʻ ʻ
2002 yilda 25–26 %ga yetdi. 
Milliy   daromad   -   1)   mamlakatdagi   milliy   iktisodiyotning   xo jalik   yurituvchi	
ʻ
sub yektlari   tomonidan   muayyan   bir   davrda   (odatda   bir   yilda)   moddiy   ishlab	
ʼ
chiqarish tarmoqlarida yaratilgan sof mahsulot; yalpi mahsulot hajmidan uni ishlab
chiqarish   uchun   sarflanadigan   mehnat   vositalari   va   buyumlarini   qoplaydigan
mahsulot   miqsorini   —   qoplash   fondini   chegirib   tashlangandan   keyin   qoladigan
mahsulot;   2)   G arb   mamlakatlari   iqtisodchilari   talqinida   mamlakatdagi   mehnat,	
ʻ
kapital   va   yer   egalarining   bir   yilda   olgan   ish   haqi,   foyda,   foiz   va   renta   kabi
daromadlari yig indisi. 
ʻ
Yil davomida yaratilgan yalpi mahsulot qiymati 2 qismdan iborat: ilgari yaratilgan
va   sarflangan   ishlab   chiqarish   vositalarining   mahsulotga   ko chirilgan   qiymati;	
ʻ
yangidan yaratilgan qiymat. Yangidan yaratilgan qiymat sof mahsulotning (Milliy
daromadning) qiymatidir. Milliy daromad moddiy ishlab chiqarish tarmoqlaridagi
korxonalar sof mahsulotlarining yig indisi sifatida hisoblanadi. Ayrim tarmoq yoki	
ʻ
korxonalarning   sof   mahsuloti   uning   yalpi   mahsuloti   va   moddiy   ishlab   chiqarish
sarflari o rtasidagi farq (qoldiq) sifatida aniqlanadi. Xizmat ko rsatuvchi firmaning	
ʻ ʻ
yalpi pul tushumidan xizmat ko rsatish bo yicha moddiy sarflar chegirilib, xizmat	
ʻ ʻ
ko rsatuvchi firmaning (korxonaning) pul shaklidagi yalpi daromadi aniqlanadi.	
ʻ
O zbekiston   Respublikasida   Milliy   daromadni   moddiy   ishlab   chiqarish   sohasida
ʻ
yaratilgan   sof   mahsulot   sifatida   hisoblash   bo yicha   katta   tajribalar   to plangan.	
ʻ ʻ
Chunki yaqin o tmishda O zbekistonda ishlab chiqarilgan va foydalanilgan Milliy	
ʻ ʻ
daromad sof mahsulot sifatida hisoblangan. Bunday qoidaning hozirgi paytda ham
amal qilishi juda katta ijtimoiy-iktasodiy ahamiyatga egadir, chunki bu usul ishlab
chiqariladigan mahsulotni, qoplash fondini va sof mahsulotni hisoblash, iste molni	
ʼ
va   jamg arishni   optimallashtirish   siyosatini   o tkazishga   imkon   beradi.   Sof	
ʻ ʻ
mahsulotning muttasil ko payishi, o sishi  esa ishlab chiqarish sohasida  va boshqa	
ʻ ʻ
sohalarda band kishilar, korxonalar va tashkilotlar moddiy ta minlanishini yanada	
ʼ
oshiradi.  Jamiyatda   olinadigan   ish   haqi,   foyda,   renta,   foiz   kabi   daromadlar   yig indisi   —ʻ
birlamchi pul daromadlari va ularni qayta taqsimlashlar (shu jumladan, xizmatlar,
ijara,   prokat,   qarz,   soliq   kabilar   orqali   qayta   taqsimlashlar)   natijasida   hosil
bo ladigan   ikkilamchi   va   h.   k.   pul   daromadlar   yig indisidir.   Shuning   uchun   ham	
ʻ ʻ
muomaladagi pul massasi ham, ish haqi, foyda, renta va foiz shaklida olingan pul
daromadlari   yig indisi   ham   jamiyatning   haqiqiy   Milliy   daromad   bo la   olmaydi,	
ʻ ʻ
chunki   qog oz   pullar   va   pul   daromadlari   haqiqiy,   real   daromad   emas,   ularning	
ʻ
miqdoriga va harid kuchiga ko p omillar ta sir etadi.	
ʻ ʼ
Har   qanday   mamlakatda,   jamiyatda   moddiy   ishlab   chiqarish   sohasi   tarmoqlarida
yaratilgan   sof   mahsulotlardan   iborat   Milliy   daromadgina   boshka   shart-sharoitlar
teng   va   o zgarmas   bo lganda,   butun   xalq   iste molini   va   mamlakat   iktisodiy	
ʻ ʻ ʼ
taraqqiyotini   ta minlashning,   har   bir   shaxs   va   barcha   aholi   real   daromadlarini	
ʼ
oshirishning juda muhim moddiy asosidir. Milliy daromad moddiy ishlab chiqarish
sohasida   yaratilgan   sof   mahsulotnigina   qamrab   oladi.   Shuning   uchun   ham   milliy
hisoblar   tizimita   o tish   munosabati   bilan   xalqaro   hisobkitoblar   uchun   BMTning	
ʻ
tavsiyasiga binoan, Milliy daromad o rniga yalpi milliy mahsulot, 1993 yildan esa	
ʻ
yalpi   milliy   daromad   ko rsatkichi   qo llanila   boshladi.  
ʻ ʻ
Narx 
Narx   —   bozor   mexanizmining   muhim   tarkibiy   unsurlaridan   biri.   U   o zining	
ʻ
vazifalari   orqali   barqaror   iqtisodiyotning   shakllanishi   hamda   samarali   amal
qilishiga,   bozor   muvozanatining   ta minlanishiga,   milliy   daromadning   iqtisodiyot	
ʼ
turli   tarmoq   va   sohalari,   xo jalik   yurituvchi   sub ektlari   bo yicha   taqsimlanishiga,	
ʻ ʼ ʻ
aholining   ijtimoiy   jihatdan   himoya   qilinishiga   sharoit   yaratadi.   Shuningdek,   u
ishlab   chiqaruvchilarni   rag batlantirib,   sog lom   raqobat   muhitining   yaratilishiga
ʻ ʻ
katta ta sir ko rsatadi.	
ʼ ʻ
Narx, baho — tovar qiymatining puldagi shakli; bozor iqtisodiyotida amal qiluvchi
iqtisodiy   dastak.   Iqtisodiy   tafakkur   tarixidagi   ayrim   qarashlarda   N.ni   qiymatning
mehnat   nazariyasiga   asoslanib   talqin   qilishgan,   unga   qiymatning   puldagi   ifodasi
deb   qaralgan.   21-asr   boshlaridagi   nazariyalar   N.ni   pulning   miqdoriy   nazariyasi asosida izoxlab, N.ga harajatlar, tovarning nafliligi va raqobat ta sir etishini e tirofʼ ʼ
etadi. N.ni qiymat belgilaydi, ammo u aniq bir qiymatdan yuqori yoki past bo lishi	
ʻ
mumkin,   bu   esa   bozordagi   muayyan   tovarga   bo lgan   talab   va   taklift   bog liq.   N.	
ʻ ʻ
faqat   qiymatni   emas,   balki   talab   va   taklif,   shuningdek,   tovarning   ijtimoiy
foydaliligi, sifati va boshqa tovarlar o rnini bosa olishi, muomaladagi pulning harid	
ʻ
qobiliyatiga ham bog liq. Binobarin, N. qiymatdan miqdoran farqlanadi. Mahsulot	
ʻ
tannarxi   har   qanday   N.   ning   asosi   bo lib,   mahsulotning   hayotiy   sikli   davomida	
ʻ
uning   N.idagi   o zgarishlarga   katta   ta sir   ko rsatadi.   N.   miqdori   harajatlarga   va	
ʻ ʼ ʻ
tovar   sifatiga   to g ri   mutanosiblikda,   rakrbatning   shiddatiga   esa   teskari	
ʻ ʻ
mutanosiblikda   turadi.   Bozor   iqtisodiyotida   N.   bir   nechta   vazifalarni   bajaradi:   1)
hisob-kitob   va   o lchov   vazifasi   —N.   vositasida   qilingan   harajatlar,   olingan
ʻ
natijaning   puldagi   miqdori   aniklanadi.   Harajatlar   ishlatilgan   resurslar   miq-orini
uning N.iga ko paytirish opkali hisoblanadi; 2) rag batlantirish vazifasi — N. ning	
ʻ ʻ
o zgarishi   ishlab   chiqarish   hajmini   o zgartiradi.   Talab   N.ga   nisbatan   teskari	
ʻ ʻ
mutanosiblikka ega. N. pasaysa talab rag batlantiriladi, aksincha, N. oshsa (boshqa	
ʻ
shart-sharoit   o zgarmagan   takdirda)   taklif   rag bat   oladi.   N.   dagi   o zgarish   ishlab	
ʻ ʻ ʻ
chiqaruvchilar   va   iste molchilarga   ishtiyoq   bag ishlaydi;   3)   raqobat   vositasi	
ʼ ʻ
vazifasi   —   N.   raqibni   bozordan   si-qib   chiqarish   va   bozorda   o z   mavqeini	
ʻ
mustahkamlash   uchun   ishlatiladi.   Raqo-batchilar   N.ni   o zgartirib   turish,   uni	
ʻ
sharoitga   qarab   turlicha   belgilash   or-qali   o zaro   bellashadilar.   N.	
ʻ
raqobatlashuvning   iqtisodiy   vositasi   hisoblanadi;   4)   iqtisodiyotni   tar-tiblash
vazifasi   —   N.   bozor   mexanizmidagi   asosiy   iqtisodiy   dastak   yoki   vosita.   N.
o zgarishiga   qarab   nimani   va   qancha   ishlab   chiqarish   kerakligi   aniklanadi.	
ʻ
Muayyan   tovarlar   N.   ining   oshishi   ularni   ko plab   ishlab   chiqarish   kerakligini	
ʻ
bildiradi,   aksincha,   N.   ning   pasayishi   tovar   ishlab   chiqarishni   kamayishi   yoki
umuman   to xtatilishi   lozimligini   anglatadi.   N.ga   qarab   bozori   kasod   tovarlardan	
ʻ
voz   kechilib,   bozori   chaqqon   tovarlarni   ishlab   chiqarishga   o tiladi.   Bu   esa	
ʻ
resurslarning   bir   sohadan   ikkinchisiga   oqib   o tishi-ga,   eski   soha   qisqarib,   yangi	
ʻ
soxaning   tez   rivojlanishiga   olib   keladi.   N.   resurslarni   qayta   taqsimlash   orqali
iqtisodiyotni tartiblaydi.  Iqtisodiyotning   turli   tarmoqlarida   tovarlar   va   xizmatlar   oldi-sotdisida   qullanilishi
N. tizimini  yaratadi. Milliy iqtisodiyot  holatini  hisoblashda  joriy va qiyosiy N.lar
qo llaniladi.   Joriy   N.lar   amaldagi   N.lar   bo lib,   ular   yordamida   yil   davomidagiʻ ʻ
ishlab   chiqarish   natijalari   hisoblanadi.   Qiyosiy   N.   lardama lum   yil   asos   qilib	
ʼ
olinib, ishlab chiqarishning natijalari shu N. da hisoblanadi va boshqa yillar bilan
taqqoslanadi.   Joriy   N.lar   inflyasiya   tufayli   o zgarishi   va   real   iqtisodiy   natijani	
ʻ
ko rsatmasligi   sababli   yalpi   milliy   mahsulot,   milliy   daromad,   real   ish   haqi   va	
ʻ
shahri k. ko rsatkichlar dinamikasi qiyosiy N. lardahisoblanadi.	
ʻ
N.   qaysi   bozorda   amal   qilishi,   kimga   mo ljallanganligi   va   qaysi   maqsadni	
ʻ
ko zlashiga qarab bir necha turlarga bo linadi. 	
ʻ ʻ
Erkin   bozor   N.i   (muvozanatli   N.)   —   erkin   bozorda   sotuvchilar   va   haridorlar
ko pchilik   bo lganidan   ulardan   hech   biri   o zi   xohlagan   narxni   o rnatolmaydi.   Bu
ʻ ʻ ʻ ʻ
yerda   talab-taklif   nis-batiga   qarab   erkin   savdolashuv   N.i,   ya ni   muvozanatli   N.	
ʼ
yuzaga   keladi;   monopol   N.   —   monopol   bozorda   so-tuvchi   yoki   haridor   ozchilik
yoxud   tanho   bo lganida   ular   xohlagan   N.   o rnatiladi.   Bu   bozorga   zo rlab	
ʻ ʻ ʻ
kiritiladigan   N.   bo lib,   odatdagi   N.   lardan   yuqori   bo la-di   va   monopol   foyda	
ʻ ʻ
olishga xizmat qiladi; Ulgurji N. — tovar ishlab chikaruvchilar savdo firmalariga
to-varlarni   bir   yo la   ko tarasiga   sotishida   qo llanadi.   Tovar   birjalari   va   savdo
ʻ ʻ ʻ
uylarida   ham   ulgurji   N.lar   qo llanadi;   shartnoma   N.   lari   —   sotuvchi   va	
ʻ
haridorlarning   roziligi   bilan   belgilanadigan   va   o zaro   tuziladigan   shartnomada	
ʻ
ko rsatiladigan N. Bunday N., odatda, shartnoma muddati amal qila-digan davrda	
ʻ
o zgarmaydi.   Ko proq   mil-liy   va   xalqaro   bozorlarda   qo llanadi.   Chakana   N.   —
ʻ ʻ ʻ
tovarlar bevosita is-te molchilarga yakkalab sotilgan chogda qo llanadi va miqdori	
ʼ ʻ
ulgurji   N.dan   yuqori   bo ladi;   Preyskurant   N.   —   haridor   uchun   bildirgich   yoki	
ʻ
ma lumot-noma   N.   bo lib   xizmat   qiladi   va   haqiqiy   N.   preyskurantlar	
ʼ ʻ
(ko rsatkichlar)da e lon qilingan N. atrofida bo lishini anglatadi; D otatsiyalangan
ʻ ʼ ʻ
N.  —   davlat   byudjeti   hiso-bidan   maxsus   arzonlashtirilgan,   bozor   N.  idan   pastroq
qilib belgilangan N., N. dagi farq byudjet beradigan dotatsiya bilan qoplanadi. Bu
N.ni o tish davrida turgan mamlakatlarda davlat aholini ijtimoiy himoyalash uchun	
ʻ
qo llaydi; Demping N. — bozorda o z mavqeini mustahamlash va ra-qiblarni siqib	
ʻ ʻ chiqarishda   qo llanadigan   maxsus   pasaytirilgan   N.,   xalq-aro   bozorlarda   ko proqʻ ʻ
qo llanadi.	
ʻ
Bozor ko lamiga ko ra, N.lar xududiy (mintaqaviy), milliy va xalqaro bozor N.lar i	
ʻ ʻ
ga   bo linadi.   Hududiy   N.   —   faqat   ma lum   hududiy   bozorga   xos   bo lib,   u   shu	
ʻ ʼ ʻ
hudud doirasidagi omillar ta sirida hosil bo ladi. Milliy bozor N. i — bir mamlakat	
ʼ ʻ
doirasida amal qiluvchi va ularning xususiya-tini aks ettiruvchi N. lardir. Xalq-aro
N.   —   muayyan   tovarga   ketgan   baynalminal   harajatlarni,   tovarning   nafliligi
jihatidan jahon standarti talabiga mos kelish darajasini va xa-lkaro bozordagi talab
va taklif nis-batini hisobga oladi. 
N.lar   farqining   miqdoriy   ifodasi   N.   diapazoni   deyiladi.   N.   diapazoni   N.lar
oralig ining   puldagi   ifodasidir.   N.   diapazoni   quyi,   o rta   va   yuqori   N.   larni   o z	
ʻ ʻ ʻ
ichiga oladi. Bu diapazon qanchalik katta bo lsa, tovar muomalasi  shunchalik tez	
ʻ
yuz   beradi,   talab   bilan   N.   o zaro   bog lanadi.   Iqtiso-diyot   birbiriga   bog liq   va	
ʻ ʻ ʻ
yagona  bo lga-nidan turli  tovarlar  va  xizmatlar  N.l   ari   birbirini  yuzaga  chikaradi,	
ʻ
to ldiradi   va   o zaro   ta sir   ko rsatadi.   Ularning   har   biri   o zi   bilan   bog liq   keyingi	
ʻ ʻ ʼ ʻ ʻ ʻ
mahsulot harajatlarini shakllantiradi. Ko pgina sohalarda ishlatiladigan eng muhim	
ʻ
iqtisodiy resurlar (metall, neft, kumir, gaz, yog och, bug doy, paxta kabi tovarlar)	
ʻ ʻ
N.ining   o zgarishi   bozordagi   jami   N.lar   nisbatiga   ta sir   ko rsatadi.Narxga   ta'sir	
ʻ ʼ ʻ
etuvchi eng qulay omil bu monopoliyadir.Monopolist korxona narxni xohlagancha
o'ynatishi   mumkin.Shunday   ekan   demping   narx   psixologik   narx   bularning
hammasini   monopolist   hal   qiladi   xohlasa   qiladi   xohlamasa   yo'q.Ushbu   nazariya
Buxoro Davlat  Universiteti  Iqtisodiyot  kafedrasi  kafedra mudiri Abdullayev.A ga
tegishli nazariyadir
Ouken   qonuni   —   qisqa   mudsatli   ishsizlik   darajasining   o sishi   bilan   ishlab	
ʻ
chiqarish   hajmidagi   yo qotishlar   o rtasidagi   bog liqni   ifodalaydigan   qonun.	
ʻ ʻ ʻ
Amerikalik iqtisodchi Artur Ouken (1929— 1979) aniklangan. Bu qonunga ko ra,	
ʻ
yalpi   milliy   mahsulotning   yillik   o sishi   2,5%ni   tashkil   etganda   ishsizlik   darajasi	
ʻ
amalda   doimiy   bo lib   qoladi.   Ishsizlik   darajasidagi   o zgarishlarga   qarab   yalpi	
ʻ ʻ
milliy mahsulot real hajmining potensial  hajmiga nisbati o zgarishlari (elastikligi)	
ʻ doimiy   va   taxminan   3%   ga   teng.   Mac.,   ishsizlikning   1%   ga   o sishi   real   ishlabʻ
chiqarish hajmida 3% ga teng qisqarishga olib keladi yoki aksincha. 
Shu sababli mamlakatda ishsizlikni tabiiy darajasida saklash va tartibga solib turish
muhim   ahamiyatga   ega.   Muayyan   milliy   iqtisodiyot   barcha   ishlashni
xohlovchilarga va mehnatga layo-qatli fuqarolarga yangi ish joylarini yaratib bera
olmas   ekan,   bu   iqtisodiyot   tovar   va   xizmatlar   ishlab   chiqarish   potensialini   to liq	
ʻ
ishga   sola   olmaydi.   Ouken   qonuni   dunyodagi   deyarli   barcha   mamlakatlar
iqtisodiyotidagi ishsizlik muammolarini tartibga solishda katta ahamiyatga ega.
4.  Milliy daromad va uning tarkibiy kismlari, usish omillari va
kayta taksimlanishi
KUZNETS   (Kuznets)   Saymon   Smit   (1901.30.4,   Harkov   -   1985.9.7,   AQSH)   —
amerikalik iqtisodchi. Ukrainada statistika bo limining boshlig i lavozimida qisqa	
ʻ ʻ
muddat ishlagach, AQShga muhojir bo lib ketgan. Kolumbiya universiteti doktori	
ʻ
(1926X,   Iqtisodiy   tadqiqotlar   Milliy   byurosi   a zosi   (1927—61).   Pensilvaniya	
ʼ
(1930—54), J. Gopkins (1954—60), Garvard (1960—71) universitetlari professor
AQSH   statistika   assotsiatsiyasi   (1949)   va   AQSH   iqtisodiy   asso-siatsiyasi   (1954)
prezidenti   etib   saylangan.   K.   iqtisodiy   o sish   nazariyasiga   katta   hissa   qo shdi.	
ʻ ʻ
O sishning uzoq sikllari aholi o sishi sur atlari o zgarishlariga bog liqligini tadqiq	
ʻ ʻ ʼ ʻ ʻ
qildi, ko pgiva sanoati rivojlangan mamlakatlarda iste molning daromadga nisbati	
ʻ ʼ
bir   necha   o n   yilliklar   davomida   barqarorligini   va   belgilangan   mahsulot   hajmini	
ʻ
ishlab   chiqarish   uchun   zarur   bo lgan   real   kapital   pasayish   tendensiyasiga   ega	
ʻ
ekanligini   aniqladi.   K.   pirovard   mahsulot   ishlab   chiqarish,   kapital   va
jamg arishning   shakllanishi,   aholining   turli   tabaqalari   o rtasida   daromadning	
ʻ ʻ
taqsimlanishini aniq baholadi. Uning ishlari jahonning barcha mamlakatlari uchun
yalpi   milliy   mahsulot,   milliy   daromadni   hisoblashning   yagona   uslubini   ishlab
chiqishga   imkon   berdi.   Nobel   mukofoti   laureati   (1971).  
Sof milliy mahsulot - muayyan davr davomi (odatda oy, chorak, yil) da mamlakat
iqtisodiy   faoliyatining   umumiy   yakunlarini   tavsiflaydigan   ko rsatkichlardan   biri;	
ʻ
yalpi milliy mahsulot (YQMM)dan tarkibiga tegishli davrda iste mol etilgan asosiy
ʼ
kapital   qiymati   kiritilmagani   bilan   farq   qiladi.   Sof   milliy   mahsulotm.   qiymati milliy   hisoblar   tizimi   asosida   hisoblab   chiqiladi.   Nazariy   jihatdan   olganda   Sof
milliy mahsulotm  xo jalik faoliyati natijalarini yalpi ichki mahsulot  va YQMMgaʻ
qaraganda  aniqroq  hisoblash   imkonini  beradi,  chunki  u  tegishli   davrda   yaratilgan
qiymatni hisobga oladi. Lekin amaliyotda Sof milliy mahsulotm. hisobkitoblaridan
YQMMga   qaraganda   kamroqfoydalaniladi,   bu   esa   iste mol   etilgan   kapital	
ʼ
qiymatini   aniq   hisoblashning   murakkabligi   bilan   bog liq.  	
ʻ
Taqchillik   (iqtisodiyotda)   —   ilgari   belgilangan,   rejalashtirilgan   yoki   zarur
darajadagi   mablag ,   resurs,   tovarlarning   yetishmasligi,   tanqisligi.   T.   ning   yalpi	
ʻ
milliy   mahsulot   taqchilligi,   tovarlar   takchilligi,   byudjet   taqchshiigi,   taqchil
moliyalashtirish, taqchil iqtisodiyot kabi ko rinishlari mavjudaromad T. har qanday	
ʻ
darajada   iqtisodiy   muvozanatni   buzadi,   qarzlarning   to planib   borishiga   sabab	
ʻ
bo ladi. Tovarlar va xizmatlar T. ligi xalq iste mol mollari va xizmatlarining aholi	
ʻ ʼ
talabehtiyojlarini   qondirish   uchun   yetishmasligi,   ularni   yetarli   darajada   ishlab
chiqarmaslik oqibatida yuzaga keladi. Tovar taqchilligi iqtisodiyotning beqarorligi,
undagi   mutanosiblikning   buzilishi,   takror   ishlab   chiqarish.   ning   izdan   chiqishi
oqibatidir.   Uni   bartaraf   etish   uchun   tovar   ishlab   chiqarish.,   tovar   importi   bozor
talabiga   qarab   ko paytiriladi.   Byudjet   xarajatlari   daromaddan   ortib   ketsa   byudjet	
ʻ
takchilligi   yuzaga   keladi.   Bunday   T.   makroiqtisodiyot   darajasida   inflyatsiya
jarayonining   rivojlanib   borayotganini,   davlat   moliyasining   inqiroz   holatida
ekanligini   ko rsatadi.   Davlat   byudjetida   T.   byudjetning   daromad   qismida	
ʻ
20%gacha yoki yalpi milliy mahsulotning 7—8% gacha bo lishiga yo l qo yiladi. 	
ʻ ʻ ʻ
Yalpi ichki mahsulot
Yalpi   ichki   mahsulot   —   umumiy   qabul   qilinish   qisqartirilishi   hamda
makroekonomik ko rsatkich, bu bevosita har bir yilning oxirgi mollar va xizmatlar	
ʻ
aks   ettiruvchi   bozor   qiymatidir   (ya ni   bevosita   iste mol   uchun   mo ljallangan)	
ʼ ʼ ʻ
davlatlar   iqtisodiyot   hududining   hamma   sohalarida   iste mol   qilish   uchun   yil	
ʼ
davomida   ishlab   chiqarilgan   hisoboti,   milliy   jihozlar   ishlab   chiqarish   omillari
ishlatilgan qat iy eksportning jamg armalari hisoblanadi. Birinchi marta 1934-yilda	
ʼ ʻ
Saymon Kuznets   tomonidan  bu tushuncha   ilk bor  taklif  etilgan  edi. YIM  mavjud
va   belgilangan   davlatlar   ishlab   chiqarishning   izchilligini   yillik   hisobot   sifatida dunyo   iqtisodchilari   qismlarga   bo lishadi   (angl.   nominal   and   real   GDP).   YIMʻ
ushbu  yildagi  narhlarning  o sishini   joriy  narxlarga  (nisbat   berilmasdan)   asoslanib	
ʻ
dunyo   bozorlarida   belgilaydi.     YIM   (inqirozni   to g ri   baholashligi   bilan)	
ʻ ʻ
narxlardagi   o sish   hususiyatini   oldingisi   yoki   har   qanday   boshqasini   yillik   zahira	
ʻ
taqsimotiga   muhrlaydi.   Har   doim   YIMga   amaldagi   mavjud   mahsulotlar   hisobga
olinadi va qanday darajada mamlakatlarda ishlab chiqarishning o sishi mavjudligi	
ʻ
bilan   narxlarni   YIM   darajasi   yordamida   aniqlanadi.   YIM   yonida   iqtisodiyot   o z	
ʻ
imkoniyatlarini to laqonli sotilgan ishchi  kuchini band etish barobarida qaytaradi.	
ʻ
YIM   imkoniyati   —   bu   YIM   bilan   to laqonli   bandlik   va   iqtisodiyot   imkoniyatini	
ʻ
boshqa   sohalardagi   tadqiqotlar   bilan   o zaro   va   bevosita   bog liqlik   ahamiyatini	
ʻ ʻ
oshiradi.   YIM   mamlakatlar   orasida   zarurat   chog ida   birja   nuqtalarida   har   qanday	
ʻ
milliy   valyutada   kursga   hisoblanishi   yoki   horijiy   valyutalar   yordamida
qiymatlashtiriladi.   Bularni   shunday   qiymatlarga   baholash   uchun   jahon   bozorida
Paritet   Haridorlik   qobiliyati   (PHQ)   (xalqaro   qiyoslashni   aniqligi   yoki   ortiqligini
bilish  uchun)   taqdim  etilgan.  Bugun  " Bozor  qiymati  "  deb  nomlanuvchi  ma lum	
ʼ
miqdorda   hisoblash   yoki   barqaror   kattalikdagi   mahsulotlar   erkin   jahon   bozorida
amal qila oladi. 
Yalpi   ichki   mahsulot   (YIM)   —   mamlakat   iqtisodiy   faoliyatining   muayyan   davr
(oy,   chorak,   yil)   davomidagi   umumiy   natijalarini   tavsiflaydigan   ko rsatkich.	
ʻ
Mamlakat hududida joylashgan barcha korxonalar (chet el va qo shma korxonalari	
ʻ
ham   shu   hisobga   kiradi)   tomonidan   jami   ishlab   chiqarish   omillari   bilan   ishlab
chiqarilgan   tovarlar   va   xizmatlarning   bozor   qiymatlaridagi   ifodasi   bo lib,   uning	
ʻ
miqdori   milliy   hisoblar   tizimi   asosida   hisoblab   chiqiladi.   Mamlakat
iqtisodiyotining   rivojlanishini   makrodarajada   tavsiflash   va   tahlil   etishda
foydalaniladi.   O zbekistonda   2003   yilda   amaldagi   narxlarda   9964,1   mlrdaromad	
ʻ
so mlik   YIM   ishlab   chiqarildi.   Bu   2002   yilga   nisbatan   4,4   %   ga   ko p   demakdir.	
ʻ ʻ
Yaratilgan   YIMning   tarmoq   tuzilmasi   quyidagicha:   uning   48,5%   tovarlar   ishlab
chiqarish   (uning   15%   sanoatda,   28,8%   qishloq   xo jaligida,   4,5%   qurilishda)   va	
ʻ
38,1%   xizmatlar   ko rsatish   (uning   8,5%   traneport   va   aloqada,   9,4%   savdo   va	
ʻ
umumiy ovqatlanishda, 20,2% bozor va nobozor xizmatlarda) ga, 13,4% mahsulot va   eksportimport   operatsiyalari   sof   soliqlariga   to g ri   keldi.   Milliy   statistikadaʻ ʻ
asosiy   makroiqtisodiy   ko rsatkich   sifatida   YIM   yoki   yalpi   milliy   mahsulot	
ʻ
(YMM),   hatto   yalpi   milliy   daromad   (YMD)   ham   qabul   qilinishi   mumkin.   Mas,
AQSH va Yaponiyada YIM emas, balki  YMM  asosiy makroiqtisodiy ko rsatkich	
ʻ
hisoblanadi.   Ammo   BMT   ning   milliy   hisoblar   tizimida   YIM   birlamchi   iqtisodiy
ko rsatkich   bo lib   xizmat   qiladi.   Miqdor   jihatdan   bu   ko rsatkichlar   o rtasidagi	
ʻ ʻ ʻ ʻ
tafovut   unchalik   katta   emas:   rivojlangan   mamlakatlarda   bu   tafovut   bir   foizdan
oshmaydi.   Chet   ellarda   ishlovchi   fuqarolardan   tushadigan   daromadlar   salmoqli
bo lgan mamlakatlarda bu tafovut kattaroq bo lishi mumkin.
ʻ ʻ
Nurislom To xliyev. 	
ʻ
Yangi industrial mamlakatlar
Yangi   industrial   mamlakatlar   —   20-asrning   so nggi   o n   yilliklarida   iqtisodiy	
ʻ ʻ
taraqqiyotda   keskin   o zgarishlarga   erishgan   rivojlanayotgan   mamlakatlar   guruhi.	
ʻ
Bu   mamlakatlar   ko pgina  ko rsatkichlar   bo yicha   jahondagi   o rta   va   hatto  yuqori	
ʻ ʻ ʻ ʻ
rivojlangan mamlakatlarga yaqinlashdi. 
YA.i.m.   da   sanoat   ishlab   chiqarish   hajmi   va   uning   milliy   daromaddagi   hissasi
o sdi,   aholi   jon   boshiga   yalpi   ichki   mahsulot   hajmi   ko paydi.   Yangi   qatlam   —	
ʻ ʻ
tadbirkorlar   sinfi   mavqei   mustahkamlandi.   Yangi   industrial   mamlakatlarm.ga
Lotin   Amerikasining   rivojlangan   mamlakatlari   —   Argentina,   Braziliya,   Meksika
va   Janubiy   Sharqiy   Osiyoda   "Osiyo   yo lbarslari"   nomini   olgan   bir   qator	
ʻ
mamlakatlar   va   hududlar   —   Singapur,   Tayvan,   Koreya   Respublikasi,   Xitoy
tarkibidagi   Syangan   kiradi.   Bulardan   bir   qadar   keyinroq   2avlod   Yangi   industrial
mamlakatlarm. deb nom olgan mamlakatlar ham paydo bo ldi. Bu mamalakatlarda	
ʻ
aholining   katta   qismi   hamon   q.x.   da   band   bo lishiga   qaramay,   sanoat   ishlab	
ʻ
chiqarish   hajmi   va   sanoat   mahsulotlari   eksporti   tez   o smoqda,   milliy   kapital	
ʻ
vakillarining mavqei mustahkamlanmoqda. Bularga Lotin Amerikasida Venesuela,
Kolumbiya,   Peru,   Urugvay,   Chili,   Janubiy   Sharqiy   Osiyoda   Malayziya,   Filippin,
Tailand, Indoneziya kiradi.
YA.i.m.   sanoatida   eng   zamonaviy   texnologiyalar   qo llaniladi   va   jahon   bozorida	
ʻ
raqobatbardosh   yuqori   sifatli   mahsulotlar   ishlab   chiqariladi.   Ularning   tajribasi rivojlanayotgan mamlakatlar o z taraqqiyotida faqat o zlarida serob, hatto ortiqchaʻ ʻ
bo lgan   tabiiy   va   mehnat   resurslari   bilan   birga   texnik   jihatdan   murakkab   ishlab	
ʻ
chiqarishga   tayanishlari   va   bu   tarmoqlarda   qiyosiy   afzalliklarga   ega   bo lishi	
ʻ
mumkinligini   ko rsatadi.   Yangi   industrial   mamlakatlarm   sanoat   rivojida   chet   el	
ʻ
kapitali   faol   rol   o ynaydi.   Mas,   Singapurda   1980-y.lar   oxirida   ishlov   beruvchi	
ʻ
sanoat mahsuloti eksportining 90% ga yaqini, Koreya Respublikasida 27% chet el
transmilliy   kompaniyalari   (TMK)   filiallari   hissasiga   to g ri   kelgan.   TMK   bu	
ʻ ʻ
mamlakatlarda   mahalliy   arzon   ishchi   kuchidan   foydalangan   holda   yangi,   ba zan	
ʼ
eng yangi sanoat korxonalarini qurishda ishtirok etadi. Ayrim detallar va butlovchi
qismlar   ishlab   chiqaradigan   tor   ixtisoslashgan   korxonalar   quradi,   mahsulotni
pirovard yig ish rivojlangan mamlakatlarning o zida amalga oshiriladi. 	
ʻ ʻ
Mas, elektronika sanoati sohasidagi AQSH va Yaponiya TMK Meksika, Singapur,
Tayvan   va   Malayziyada   yarimo tkazgichli   priborlar   va   integral   sxemalar	
ʻ
chiqaradigan   bir   qator   korxonalarni   tashkil   etdi.   Ayrim   TMK   murakkab
texnologiyani soddalashtirib, ishlab chiqarish jarayonini alohida qismlarga ajratib,
rivojlanayotgan   mamlakatlarda   tegishli   korxonalarni   qurdi.   Natijada   bu
mamlakatlardan ishlov beruvchi sanoat mahsulotlari eksportining katta qismi TMK
ichki firma savdosidan iborat bo lib qoldi.	
ʻ
Janubiy   Sharqiy   Osiyodagi   Yangi   industrial   mamlakatlarm.   ning   eksport
yo nalishidagi rivojlanishi, eksport tuzilmasi tamomila o zgardi. Unda xom ashyo	
ʻ ʻ
va oziq-ovqat hissasi keskin kamayib, sanoat eksportida to qimachilik mahsulotlari	
ʻ
salmog i pasaydi, mashina va uskunalar hissasi juda o sib bordi. Mas, 1970 yildan	
ʻ ʻ
1995   yilga   qadar   Singapur   eksportida   xom   ashyo   va   oziq-ovqat   hissasi   (%larda)
72,5   dan   16,1   ga   ga,   Koreya   Respublikasida   23,5   dan   6,7   gacha,   Tayvanda   24,3
dan   7,3   gacha,   to qimachilik   tovarlari   hissasi   esa   tegishlicha   5,6   dan   2,6   gacha,	
ʻ
41,1 dan 15 gacha, 29,0 dan 14,4 gacha qisqardi, mashina va uskunalar hissasi esa
Singapurda shu davrda (% larda) 11,0 dan 62,3 ga, Koreya Respublikasida 7,2 dan
51,6   gacha,   Tayvan   16,7   dan   47,7   gacha   o sdi.   2avlod   Yangi   industrial	
ʻ
mamlakatlarm.   da   ham   xuddi   shunday   o zgarishlar   bormoqda.   Malayziyada   xom	
ʻ
ashyo   va   oziqovqat   eksporti   hissasi   shu   davrda   93,5%   dan   26,9%   ga   qisqargan bo lsa, mashina va uskunalar hissasi 1,6% dan 50% ga o sdi. Tailandda xom ashyoʻ ʻ
va   oziq-ovqat   eksport   hissasi   95,3%   dan   26,3%   pasayib,   mashina   va   uskunalar
hissasi   0,1%   dan   31,5%   ga   ko tarildi.   Shunday   qilib,   bu   mamlakatlarning	
ʻ
ko pchiligi  mashina  va uskunalar  eksporti  bo yicha jahondagi  sanoati  rivojlangan	
ʻ ʻ
mamlakatlar   darajasiga   ko tarildi.   20-asr   oxirlariga   kelib   jami   rivojlanayotgan	
ʻ
mamlakatlar  sanoat  eksportining  deyarli  70%, mashina  va  uskunalar   eksportining
70%   dan   ko prog i   Janubiy   Sharqiy   Osiyodagi   1   va   2   avlod   Yangi   industrial	
ʻ ʻ
mamlakatlarm.   (Syangan,   Singapur,   Koreya   Respublikasi,   Tayvan,   Indoneziya,
Malayziya va Tailand), shuningdek, Xitoy hissasiga to g ri keldi. 	
ʻ ʻ
2002  yilga   kelib  aholi   jon  boshiga   yalpi   milliy   mahsulot   ishlab   chiqarish   Koreya
Respublikasida   16480,   Singapurda   23090,   Malayziyada   8280   AQSH   dollarini
tashkil   etdi.   Yangi   industrial   mamlakatlarm.   da   aholi   jon   boshiga   tibbiy,   ta lim,	
ʼ
kommunal xizmatlari iste mol bo yicha ham jiddiy yutuqlarga erishilgan.	
ʼ ʻ
YA.i.   m.   ning   paydo   bo lishi   hozirgi   jahon   xo jaligida   va   xalqaro   mehnat	
ʻ ʻ
taqsimotida   katta   o zgarishlar   yuz   berganligini,   rivojlanayotnan   mamlakatlar	
ʻ
o rtasida   tabaqalanish   kuchayib   borayotganligini   ko rsatadi,   chunki   Yangi	
ʻ ʻ
industrial   mamlakatlarm.   dagi   taraqqiyot   kam   rivojlangan   mamlakatlarning   katta
guruhidagi   qoloqlikni   bartaraf   eta   olmadi.   Iqtisodiy   va   sanoat   rivojining   hozirgi
darajasiga ko ra, Yangi industrial mamlakatlarm.dan eng rivojlanganlari — Koreya	
ʻ
Respublikasi,   Argentina,   Meksika,   Singapur   sanoati   rivojlangan   mamlakatlarga
deyarli yaqinlashdi va Ispaniya, Portugaliya, Gretsiya kabi Yevropa davlatlari bilan
bir   darajada   turadi.   Meksika   va   Koreya   Respublikasining   rivojlangan
mamlakatlarning Iqtisodiy hamkorlik va taraqqiyot tashkiloti (OYESD) a zoligiga	
ʼ
qabul qilinganligi ham buning isboti bo la oladi.	
ʻ 5, O’zbekistonda investistiya va tarkibiy uzgarishlar siyosatining
ustuvor yunalishlari.
O zbekiston   Respublikasi   milliy   iqtisodiyotining   yuqori   o sish   sur atlariniʼ ʼ ʼ
ta minlayotgan omillar quyidagi 6-rasmda keltirilgan.
ʼ
2018   yilda   respublikamizda   yalpi   ichki   mahsulotning   5,1   foizga   o sishi   prognoz	
ʼ
qilinmoqda. Ushbu o sish asosan sanoat mahsulotlarini ishlab chiqarish hajmining	
ʼ
– 8,2 foizga, qishloq xo jaligining – 6,1 foizga va kapital qo yilmalari hajmining –	
ʼ ʼ
9,6 foizga o sishi hisobiga ta minlanadi.	
ʼ ʼ
Shuningdek, mamlakat iqtisodiyotiga yo naltiriladigan jami investitsiyalar miqdori	
ʼ
27,3 mlrd.  А QSh dollarini tashkil etdi yoki 2017 yilga nisbatan 9,3 foizga o sdi.	
ʼ
Bunda avvalgi yillardagidek, investitsiyalar asosiy qismining (65
foizdan   ortig ini)   ishlab   chiqarishni   rivojlantirishga,   ya ni   yangi   ishlab   chiqarish	
ʼ ʼ
korxonalarini   qurish   va   yangi   zamonaviy   ishlab   chiqarish   texnologiyalarini   xarid
qilishga   yo naltirilishi   mo ljallanmoqda.   Xususan,   2018   yilda   yangi   ishlab
ʼ ʼ
chiqarish   korxonalarini   barpo   qilish,   mavjud   korxonalarni   modernizatsiya   qilish,
texnik   va   texnologik   jihatdan   qayta   jihozlash   hamda   qishloq   joylarda   zamonaviy
loyihalar   bo yicha   yakka   tartibdagi   yangi   turar   joylarni   barpo   etish   maqsadlariga
ʼ
tijorat banklari tomonidan barcha manbalar hisobidan 22 trln. so m miqdorida yoki	
ʼ
2017   yilga   nisbatan   4,8   trln.   so mdan   ziyod   miqdorda   investitsion   kreditlar	
ʼ
ajratildi.
Respublikada   ishlab   chiqarishni   modernizatsiyalashning   asosiy   yo nalishlari	
ʼ
quyidagi   7-rasmda   keltirilgan.   2018   yilda   tijorat   banklarining   investitsion
faoliyatida asosiy
e tibor 2017-2021 yillarga mo ljallangan Harakatlar strategiyasi asosida	
ʼ ʼ
iqtisodiyotni yanada isloh qilish, tarkibiy qayta o zgartirish va modernizatsiyalash	
ʼ
umumiy dasturini tashkil etuvchi, shu jumladan:
– iqtisodiyotni tarkibiy jihatdan o zgartirish, ishlab chiqarishni	
ʼ
modernizatsiya va diversifikatsiya qilishni ta minlash;	
ʼ
– muhandislik-kommunikatsiya hamda yo l-transport infratuzilmasini	
ʼ
rivojlantirish va modernizatsiya qilish; –   iqtisodiyot   tarmoqlari   va   ijtimoiy   sohada   energiya   sarfini   kamaytirish,
energiyani   tejovchi   texnologiyalarni   joriy   etish   bo yicha   choratadbirlarʼ
dasturlaridagi   investitsion   loyihalarni   moliyalashtirishda   faol   ishtirok   etishga
qaratiladi .
2017 yilda boshlangan iqtisodiyotni liberallashtirish va bozor mexanizmlari
rolini   oshirishga   qaratilgan   iqtisodiy   islohotlarning   yangi   bosqichi   o rta   muddatli	
ʼ
istiqbolda   bank   tizimi   va   pul-kredit   siyosatini   rivojlantirishning   ustuvor
yo nalishlarini  belgilab berdi. Ushbu yo nalishdagi  muhim  qarorlardan biri milliy	
ʼ ʼ
valyuta almashuv  kursining  bozor  mexanizmlari  asosida  shakllanish  tamoyillarini
joriy etish orqali ichki valyuta bozorini bosqichma-bosqich liberallashtirilishi bilan
bog liq amaliy qadamlar bo ldi.
ʼ ʼ
Mamlakatda   ichki   narxlar   barqarorligi   ta minlanishi   makroiqtisodiy   va   ijtimoiy	
ʼ
barqarorlikning   kafolati   bo lib,   iqtisodiy   islohotlarni   jadallashtirish   va	
ʼ
rivojlantirish   dasturlarini   muvaffaqiyatli   amalga   oshirishda   zaruriy   sharoit
hisoblanadi.   Bunda   inflyatsiyaning   past   va   barqaror   ko rsatkichlari   muvozanatli	
ʼ
iqtisodiy   o sishni   ta minlash,   ishlab   chiqarish   raqobatbardoshligi   va   aholini	
ʼ ʼ
yashash   darajasini   oshirishning   muhim   omili   sanaladi.   Shu   nuqtai   nazardan,
narxlar   o sish   sur atlarining   pasayishi   va   barqarorlashishi   davlat   iqtisodiy
ʼ ʼ
siyosatining   asosiy   maqsadlaridan   biri   bo lishi   kerak.   Inflyatsiyaning   past   va	
ʼ
barqaror   darajasi   aholi   hamda   yuridik   shaxslar   omonatlarini   uzoq   muddatli investitsiyalarga   aylanishi   uchun   kerakli   sharoit   yaratadi   hamda   ichki   bozordagi
narxlar   nomutanosibligini   kamaytirib   mavjud   iqtisodiy   resurslarning   samarali
taqsimlanishiga xizmat qiladi.
Shu bilan birga, amalga oshirilgan tahlillar natijasida inflyatsiya
darajasi,   YaIM   deflyatori   va   pul   massasi   o zgarishi   o rtasida   aniq   va   barqarorʼ ʼ
o zaro   bog liqliklar   aniqlanmadi.   Pul   aylanish   tezligi   va   pul   mul	
ʼ ʼ ь tiplikatori
ko rsatkichlari   o zgarishi   ham   ushbu   ko rsatkichlar   dinamikasining   o zgaruvchan
ʼ ʼ ʼ ʼ
xarakterga   ega   ekanligini,   pul-kredit   ko rsatkichlarining   maqsadli   parametrlarini	
ʼ
ishlab chiqishda xatoliklarga
olib kelishi mumkinligini ko rsatadi.	
ʼ Xulosa
Umuman   olganda,   pul   massasining   YaIM   nominal   hajmiga   nisbatan   mo tadilʼʼ
darajada o sishi inflyatsiya bosimining sezilarli kuchayishini oldini olishga xizmat	
ʼ
qildi.   Shu   bilan   birga,   ushbu   ko rsatkichlar   o rtasida   aniq   bog liqlikning   mavjud	
ʼ ʼ ʼ
emasligi   rezerv   pullar   va   pul   massasi   aniq   darajasini   hisoblash   imkoniyatini
bermaydi.
Iqtisodiyotda   inflyatsion   xatarlar   kuchayganda,   Markaziy   bank   an anaviy   tarzda	
ʼ
foiz   stavkalarini   oshirish   orqali   pul-kredit   qat iylashtiradi.   Ushbu   choralarning	
ʼ
iqtisodiyotning real sektoriga ta sir qilish darajasi va muddatlari pul-kredit siyosati	
ʼ
transmission   mexanizmlarining   samaradorligi   bilan   belgilanadi.   Pul-kredit
siyosatining   transmission   mexanizmi   o zida   Markaziy   bank   foiz   stavkalari	
ʼ
o zgarishining   iqtisodiy   faollikka   va   pirovardida   inflyatsiya   darajasiga   ta sir	
ʼ ʼ
o tkazish   jarayonini   aks   ettiradi.   Ishbilarmonlik   muhitini   shakllantirish,   kichik
ʼ
biznes   va   xususiy   tadbirkorlikni   har   tomonlama   qo llab-quvvatlash   va   kelgusida	
ʼ
rag batlantirish   borasida   ko rilayotgan   chora-tadbirlar   natijasida,   2017   yilda   38,2	
ʼ ʼ
mingdan  ortiq  kichik   biznes   (dehqon  va   fermer   xo jaliklarisiz)   sub ektlari   tashkil	
ʼ ʼ
etildi yoki 2016 yilning shu davriga nisbatan 122,0 foizga ko paydi.	
ʼ
Kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik   faoliyatining   iqtisodiyot   tarmoqlaridagi
ulushi eksportda – 27,0 foizni (2016 yilda 26,0 foiz) sanoatda – 39,6 foizni (45,3
foiz), xizmatlarda – 58,4 foizni (61,4 foiz),
qurilishda – 65,1 foizni (66,9 foiz) va bandlikda – 78,3 foizni (78,2 foiz)
tashkil etdi
  Foydalanilgan adabiyotlar ro yxatiʼ
1.   O zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   "2017-2021   yillarda   O zbekiston	
ʼ ʼ
Respublikasini   rivojlantirishning   beshta   ustuvor   yo nalishi   bo yicha   Harakatlar	
ʼ ʼ
strategiyasini   «Faol   tadbirkorlik,   innovatsion   g oyalar   va   texnologiyalarni
ʼ
qo llab-quvvatlash yili»da amalga oshirishga oid davlat Dasturi to g risida" 2018	
ʼ ʼ ʼ
yil 22 yanvardagi PF-5308-sonli Farmoni. // http://lex.uz/docs/3516847.
2. Mirziyoev Sh.M. Tanqidiy tahlil, qat iy tartib-intizom va shaxsiy	
ʼ
javobgarlik   –   har   bir   rahbar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo lishi   kerak.   –T.:	
ʼ
O zbekiston, 2017. – 104 b.	
ʼ
3. YeliseevainfratuzilmaI., Kurisheva S.V. i dr. Ekonometrika: Uchebnik. –M.:
Izdatel ь stvo Yurayt, 2018. – 288 s.
4. Kremer N.Sh. Ekonometrika: Uchebnik. –M.: Izdatel ь stvo Yurayt, 2018. – 354 s.
5.   Demidova   O. А .   Ekonometrika:   uchebnik   i   praktikum   dlya   prikladnogo
bakalavriata. –M.: Yurayt, 2018. – 334 s.

Milliy iqtisodiyot tushunchasi va uning ko’rsatkichlari

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский