Milliy iqtisodiyot va uning makroiqtisodiy ko‘rsatkichlari | Миллий иқтисодиёт ва унинг макроиқтисодий кўрсаткичлари

1O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLI GI
------------------------------------------FAKULTETI
“----------------------------------” KAFEDRASI
------------------------------------------- ta’lim yo‘nalishi 
______- guruhi talabasi
Kurs ishi 
Mavzu : Milliy iqtisodiyot va uning makroiqtisodiy ko‘rsatkichlari
  Bajardi: _______  ____ _____ _ guruhi talabasi  ______ ___ ________
  (imzo)                                                       (ismi sharifi)
  
Kurs ishi himoya qilingan sana     “____” __ ___ _____20 25  y.
Baho  “_____” ____ __ _____
      Ilmiy rahbar:           __________      ____________________ 
                (imzo)                (ismi sharifi)
     Komissiya a’zolari:   __________     ____________________ 
                (imzo)                  (ismi sharifi)
                                       __________      ____________________ 
                 (imzo)                  (ismi sharifi) 2Mavzu:    Milliy iqtisodiyot va uning makroiqtisodiy ko‘rsatkichlari
MUNDARIJA
Kirish ………………………………………………………………………..…..
I BOB. Milliy iqtisodiyot tushunchasi va uning tarkibiy tuzilmasi
1.1. Milliy iqtisodiyotning mohiyati, mazmuni va asosiy tamoyillari …..….
…….
1.2. Milliy iqtisodiyotning tarkibiy tuzilmasi va tarmoqlari …………….….
…….
1.3. Iqtisodiy tizimlarda milliy iqtisodiyotning rivojlanish 
tendensiyalari ……….
II BOB. Milliy iqtisodiyotning asosiy makroiqtisodiy ko‘rsatkichlari
2.1. YaMM, YaIM va milliy daromad tushunchalari va hisoblashusullari ………
2.2. Bandlik, ishsizlik, inflyatsiya va ularning iqtisodiy o‘zgarishlardagi roli …...
2.3. O‘zbekistonda milliy iqtisodiyot ko‘rsatkichlari dinamikasi va   ularni 
takomillashtirish 
yo‘llari ………………………………………………………….
Xulosa ……………………………………………………………………………
.
Foydalanilgan adabiyotlar ……………………………………………………... 3Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi   Milliy   iqtisodiyot   har   qanday   davlat
uchun   eng   muhim   va   strategik   ustuvorlik   hisoblanadi.   Iqtisodiy   tizimning
asosiy tarkibiy qismi  bo‘lgan milliy iqtisodiyot mamlakatdagi  barcha iqtisodiy
faoliyatlarning   yig‘indisi   bo‘lib,   uning   samarali   ishlashi   orqali   barqaror
iqtisodiy   rivojlanish   ta’minlanadi.   Bugungi   globallashuv   sharoitida   milliy
iqtisodiyotning   barqarorligi   va   mustahkamligi   xalqaro   iqtisodiy   muhitdagi
o‘zgarishlarga   moslashish   va   ichki   iqtisodiy   muvozanatni   saqlashda   muhim
omil   sanaladi.   O‘zbekiston   Respublikasi   mustaqillikka   erishganidan   keyingi
davrda   milliy   iqtisodiyotni   shakllantirish   va   mustahkamlash   borasida   keng
ko‘lamli   islohotlarni   amalga   oshirib   kelmoqda.   Ayniqsa,   2017-yildan   boshlab
joriy   etilgan   iqtisodiy   liberallashtirish   siyosati   mamlakatda   yangi   tarmoqlar
rivojlanishiga,   raqobat   muhitining   kengayishiga,   investitsiyaviy   faollikning
ortishiga va eksport salohiyatining oshishiga sabab bo‘ldi. Shuningdek, YaIM,
YaMM,   milliy   daromad,   inflyatsiya,   bandlik   darajasi,   ishsizlik   kabi
makroiqtisodiy   ko‘rsatkichlar   orqali   mamlakat   iqtisodiyotining   holati   tahlil
qilinadi. Ushbu ko‘rsatkichlarning har birining alohida va umumiy tahlili milliy
iqtisodiyotning   zaif   va   kuchli   tomonlarini   aniqlash,   iqtisodiy   siyosatning
ustuvor   yo‘nalishlarini   belgilash   uchun   muhim   asos   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Shu
sababli, bu kurs ishi mavzusi nafaqat nazariy, balki amaliy dolzarblik jihatidan
ham bugungi kunning eng muhim masalalaridan biri hisoblanadi 1
.  
Kurs ishi mavzusining o‘rganilganlik darajasi  Milliy iqtisodiyotning ilmiy
jihatdan o‘rganilishi qadimiy davrlardan boshlanadi. Klassik iqtisodchilar  – A.
1
  Mirziyoyev Sh.M.  Yangi O‘zbekiston strategiyasi  // O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti 
Shavkat Mirziyoyevning Oliy Majlisga Murojaatnomasi. – Toshkent: O‘zbekiston, 2023. 4Smit   va   D.   Rikardo   milliy   boyliklar,   ishlab   chiqarish   kuchlari   va   iqtisodiy
erkinlik   nazariyalarini   ilgari   surgan.   XX   asrda   makroiqtisodiy   yondashuvlar
keng rivojlandi  va  bu jarayonda  John Maynard Keynesning  nazariyasi  alohida
o‘rin egalladi. Uning fikricha, davlat milliy iqtisodiyotda faol ishtirok etishi, ish
o‘rinlarini   yaratishi,   yalpi   talabni   qo‘llab-quvvatlashi   zarur.   Zamonaviy
olimlardan   P.   Samuelson,   G.   Mankiw,   M.   Blanchard,   Dornbusch   kabi
mutaxassislar   milliy   iqtisodiy   ko‘rsatkichlarni   tahlil   qilish   metodologiyasini
ishlab   chiqdilar.   Ularning   ishlari   zamonaviy   iqtisodiy   fan   asoslarini   tashkil
etadi.   O‘zbekistonda   esa   A.   Xodjayev,   B.   Musayev,   M.   Kamilov   va   boshqa
iqtisodchilar   milliy   iqtisodiyotning   o‘ziga   xos   xususiyatlarini,   iqtisodiy   o‘sish
omillarini   va   tarkibiy   islohotlarning   samaradorligini   o‘rganishgan.   Ayniqsa,
so‘nggi   yillarda   O‘zbekiston   Respublikasining   Prezident   farmonlari,   Hukumat
qarorlari,   Iqtisodiy   taraqqiyot   va   kambag‘allikni   qisqartirish   vazirligi,   Davlat
statistika   qo‘mitasi   tomonidan   e’lon   qilinayotgan   statistik   byulletenlar   va
iqtisodiy   tahlillar   ushbu   mavzuni   o‘rganishda   amaliy   manba   sifatida   muhim
o‘rin   tutadi.   YuNESKO,   Jahon   banki,   Xalqaro   valyuta   jamg‘armasi,   BMTTD
singari   xalqaro   tashkilotlarning   O‘zbekistonga   oid   iqtisodiy   hisobotlari   ham
ilmiy manba sifatida foydalidir. 
Kurs ishi mavzusining nazariy va amaliy ahamiyati  Mazkur kurs ishining
nazariy   ahamiyati   shundaki,   u   milliy   iqtisodiyotga   oid   asosiy   ilmiy
tushunchalarni   tizimli   tahlil   qilishga   yordam   beradi.   Ayniqsa,   YaIM,   YaMM,
milliy   daromad,   inflyatsiya,   bandlik   darajasi   kabi   makroiqtisodiy
ko‘rsatkichlarning   mazmuni,   o‘lchov   birliklari   va   ular   o‘rtasidagi   o‘zaro
bog‘liqliklar ilmiy asoslangan yondashuv orqali ochib beriladi. Bu esa talabalar,
tadqiqotchilar va siyosat yurituvchilarga milliy iqtisodiy muammolarni anglash,
baholash   hamda   hal   qilish   yo‘llarini   tushunish   imkonini   yaratadi.   Kurs   ishi
milliy iqtisodiyotning nazariy tamoyillarini chuqurroq o‘zlashtirishga, iqtisodiy
tahlil   ko‘nikmalarini   shakllantirishga   xizmat   qiladi.   Shu   bilan   birga,   mazkur 5mavzuni   o‘rganish   orqali   talaba   iqtisodiy   o‘zgarishlarga   ongli   yondashishni,
statistik ko‘rsatkichlar asosida xulosa chiqarishni o‘rganadi.
Amaliy   ahamiyat   nuqtayi   nazaridan   olib   qaralganda,   ushbu   kurs   ishidagi
tahlillar O‘zbekiston Respublikasi milliy iqtisodiyotining real holatini aniqlash,
mavjud makroiqtisodiy muammolarni aniqlash hamda ularni hal etish bo‘yicha
amaliy   takliflar   ishlab   chiqish   imkonini   beradi.   Shuningdek,   milliy
iqtisodiyotdagi muvozanat, tarmoqlararo nisbatlar, makroiqtisodiy barqarorlikni
ta’minlash   kabi   muhim   masalalarda   qaror   qabul   qiluvchi   mutasaddi   organlar
uchun   nazariy   asos   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Amaliy   natijalar   statistika,   iqtisodiy
prognozlash,   davlat   byudjeti   shakllanishi   va   iqtisodiy   siyosat   yuritishda
foydalanilishi   mumkin.   Bundan   tashqari,   iqtisodiy   islohotlarning   real   ta’sirini
tahlil   qilish   va   ularni   takomillashtirish   bo‘yicha   ilmiy   asoslangan   tavsiyalar
shakllantirishga xizmat qiladi.
Kurs   ishi   mavzusining   obyekti   –   O‘zbekiston   Respublikasining   milliy
iqtisodiyoti   va   uning   makroiqtisodiy   muvozanatini   belgilovchi   asosiy
ko‘rsatkichlardir.
Kurs ishi mavzusining predmeti  – milliy iqtisodiyotning tarkibiy tuzilmasi,
uni   tavsiflovchi   YaIM,   YaMM,   inflyatsiya,   bandlik   darajasi   va   boshqa
ko‘rsatkichlarning   shakllanish   mexanizmi   hamda   ular   orasidagi   o‘zaro
bog‘liqlikni tahlil qilishdan iborat.
Kurs   ishi   mavzusining   maqsadi   –   milliy   iqtisodiyot   mohiyatini   ochib
berish,   uning   tarkibiy   tuzilmasini   tahlil   qilish   va   asosiy   makroiqtisodiy
ko‘rsatkichlar   orqali   iqtisodiy   holatni   baholash   hamda   istiqboldagi   rivojlanish
yo‘nalishlarini aniqlashdan iborat.
Kurs ishi mavzusining vazifalari
 Milliy iqtisodiyot tushunchasi, mazmuni va tamoyillarini yoritish;
 Uning tarkibiy tuzilmasini tarmoqlar kesimida tahlil qilish;
 YaMM, YaIM va milliy daromad tushunchalarini ochib berish va hisoblash
usullarini ko‘rsatish; 6 Bandlik, ishsizlik, inflyatsiya kabi makroiqtisodiy ko‘rsatkichlarning o‘ziga
xos xususiyatlarini aniqlash;
 O‘zbekistonda   milliy   iqtisodiy   ko‘rsatkichlar   dinamikasini   statistik
ma’lumotlar asosida tahlil qilish;
Kurs ishi mavzusining tuzilishi    Kurs ishi kirish, ikkita asosiy bob, har bir
bobda uchta kichik bo‘lim, xulosa va foydalanilgan adabiyotlardan iborat.
I BOB. Milliy iqtisodiyot tushunchasi va uning tarkibiy tuzilmasi
1.1. Milliy iqtisodiyotning mohiyati, mazmuni va asosiy tamoyillari
Milliy   iqtisodiyot   –   bu   mamlakat   hududida   faoliyat   yuritayotgan   barcha
xo‘jalik   subyektlari   tomonidan   ishlab   chiqarilayotgan   moddiy   va   nomoddiy
boyliklar,   iqtisodiy   jarayonlar   va   ularni   boshqarish   tizimining   yagona   yaxlit
majmuasidir.   U   o‘z   ichiga   ishlab   chiqarish,   taqsimlash,   almashish   va   iste’mol
qilish   bosqichlarini   oladi.   Milliy   iqtisodiyot   nafaqat   ichki   ishlab   chiqarish
tizimi, balki uning tashqi iqtisodiy aloqalari, moliyaviy tizimi, mehnat bozori va
davlatning iqtisodiy siyosatini ham qamrab oladi.
Milliy   iqtisodiyotning   mohiyatini   tushunish   uchun   avvalo   uning   asosiy
tarkibiy   qismlarini   ajratib   olish   lozim.   Bu   tarkibiy   qismlar   quyidagilar:   real
sektor   (sanoat,   qishloq   xo‘jaligi,   qurilish,   xizmatlar   sohasi),   moliyaviy   sektor
(banklar,   fond   bozori,   sug‘urta   va   investitsiya   institutlari),   davlat   sektori
(budjet,   davlat   mulki,   iqtisodiy   siyosat),   tashqi   iqtisodiyot   (eksport-import,
xorijiy   investitsiyalar)   va   mehnat   bozori   (ishchi   kuchi   taklifi   va   talab).   Bu
qismlar   o‘zaro   chambarchas   bog‘langan   holda   milliy   iqtisodiyotning   samarali
faoliyat yuritishini ta’minlaydi.
Milliy   iqtisodiyotning   mohiyati   uning   funksiyalarida   yaqqol   namoyon
bo‘ladi.   Birinchi   funksiyasi   —   resurslarni   taqsimlash   va   ular   asosida   ishlab
chiqarish jarayonlarini tashkil qilish. Ikkinchi funksiyasi — iqtisodiy o‘sish va
barqarorlikni   ta’minlash.   Uchinchi   funksiyasi   —   aholining   turmush   darajasini
oshirish va ijtimoiy tenglikka erishish. Shuningdek, milliy iqtisodiyot iqtisodiy 7xavfsizlikni   saqlash,   innovatsiyalarni   joriy   etish   va   tashqi   bozorda
raqobatbardoshlikni oshirish funksiyalarini ham bajaradi.
Milliy   iqtisodiyotning   mazmuni   esa   uning   tarkibiy   tizimlarining   o‘zaro
bog‘liqligi   va   funksional   faoliyatida   namoyon   bo‘ladi.   Ya’ni,   iqtisodiy
faoliyatning   barcha   tarmoqlari,   mulkchilik   shakllari,   ishlab   chiqarish
munosabatlari   va   ularni   boshqarish   usullari   milliy   iqtisodiyotning   asosiy
mazmunini   tashkil   etadi.   U   makroiqtisodiy   darajada   o‘rganiladi   va
mamlakatning   umumiy   iqtisodiy   salohiyati,   ishlab   chiqarish   quvvatlari   va
resurslardan foydalanish samaradorligi asosida baholanadi.
Milliy   iqtisodiyotning   asosiy   tamoyillari   uning   barqaror   va   izchil
rivojlanishini   ta’minlashga   xizmat   qiladi.   Eng   muhim   tamoyillardan   biri   —
iqtisodiy   erkinlik   tamoyilidir.   Bu   tamoyil   subyektlarga   mustaqil   faoliyat
yuritish,   ishlab   chiqarish   vositalaridan   foydalanish   va   foyda   olish   imkonini
beradi.   Ikkinchi   tamoyil   —   davlatning   tartibga   soluvchi   roli   bo‘lib,   u
makroiqtisodiy   muvozanatni   saqlash,   bozor   kamchiliklarini   bartaraf   etish   va
ijtimoiy adolatni ta’minlashda muhim o‘rin tutadi.
Uchinchi   tamoyil   —   samaradorlik   va   raqobatbardoshlik   tamoyilidir.
Iqtisodiyotda   raqobat   muhitini   yaratish   orqali   resurslardan   unumli
foydalaniladi,   innovatsiyalar   rag‘batlantiriladi.   To‘rtinchi   tamoyil   —   ijtimoiy
yo‘naltirilganlik   tamoyili   bo‘lib,   u   iqtisodiy   faoliyat   natijalaridan   jamiyatning
barcha qatlamlari foydalanishini kafolatlaydi.
Milliy   iqtisodiyotda   barqaror   rivojlanish   tamoyili   alohida   ahamiyat   kasb
etadi. Bu tamoyil iqtisodiy o‘sishni ekologik, ijtimoiy va institutsional jihatdan
muvozanatli   shakllantirishga   qaratilgan.   Shuningdek,   tashqi   iqtisodiy   ochiqlik
tamoyili   ham   muhim   hisoblanadi.   Jahon   bozorlariga   integratsiyalashgan,
eksport va import muvozanatini ta’minlagan milliy iqtisodiyot yanada barqaror
va raqobatbardosh bo‘ladi.
Milliy iqtisodiyotning rivojlanishi uchun ilmiy asoslangan strategiyalar ishlab
chiqilishi   zarur.   Bunday   strategiyalar   ishlab   chiqarishning   texnik   bazasini 8mustahkamlash,   inson   kapitalini   rivojlantirish,   eksport   salohiyatini   oshirish,
hududiy nomutanosibliklarni kamaytirish kabi ustuvor yo‘nalishlarni o‘z ichiga
oladi. Shu bilan birga, iqtisodiy islohotlar orqali biznes muhitini yaxshilash va
investitsion jozibadorlikni oshirish ham milliy iqtisodiyot rivojida muhim o‘rin
egallaydi.
Milliy   iqtisodiyot   makroiqtisodiy   ko‘rsatkichlar   orqali   baholanadi.   Bular
orasida   yalpi   ichki   mahsulot   (YaIM),   inflyatsiya   darajasi,   ishsizlik   darajasi,
savdo   balansining   holati,   davlat   qarzi,   investitsiya   hajmi   va   boshqalar   muhim
o‘rin   tutadi.   Ushbu   ko‘rsatkichlar   iqtisodiy   siyosatni   shakllantirishda   tayanch
nuqtalar   hisoblanadi.Shuningdek,   milliy   iqtisodiyotda   iqtisodiy   xavfsizlik
tushunchasi   ham   katta   ahamiyatga   ega.   Bu   —   davlatning   ichki   va   tashqi
iqtisodiy   tahdidlarga   bardosh   berish   salohiyatidir.   Xavfsiz   iqtisodiyot
resurslarga boy, muvozanatli tuzilishga ega, tashqi bog‘liqliklardan mustaqil va
strategik tarmoqlarni rivojlantirgan bo‘ladi.
Milliy   iqtisodiyotning   rivojlanishiga   ta’sir   etuvchi   omillar   ko‘p:   tabiiy
resurslar   salohiyati,   demografik   holat,   texnologik   daraja,   mehnat   resurslari
sifati,   institutsional   tizimlar   samaradorligi,   infratuzilma   holati,   xalqaro
integratsiya   darajasi   va   boshqalar.   Har   bir   omil   milliy   iqtisodiy   o‘sishning
barqarorligini ta’minlashda o‘ziga xos rol o‘ynaydi.
Milliy   iqtisodiyot   samaradorligi   esa   nafaqat   ishlab   chiqarish   hajmi   bilan,
balki   ishlab   chiqarishdan   olingan   foydaning   taqsimoti,   jamiyat   farovonligiga
qo‘shgan   hissasi   va  resurslardan   qanday   foydalanilgani   bilan  ham   belgilanadi.
Bugungi kunda barqaror va inklyuziv iqtisodiy o‘sish tamoyillariga asoslangan
rivojlanish   modeli   milliy   iqtisodiyot   uchun   eng   maqbul   yo‘nalish
hisoblanmoqda.
1.2. Milliy iqtisodiyotning tarkibiy tuzilmasi va tarmoqlari
Milliy   iqtisodiyotning   tarkibiy   tuzilmasi   mamlakat   iqtisodiy   hayotining
barcha   jihatlarini   qamrab   oluvchi   murakkab   va   ko‘p   bosqichli   tizimdir.   Bu
tuzilma bir nechta asosiy tarmoqlar, bo‘g‘inlar va ularning o‘zaro aloqalaridan 9iborat   bo‘lib,   har   bir   tarmoq   iqtisodiy   rivojlanishning   muayyan   yo‘nalishini
ifodalaydi.   Tarkibiy   tuzilmaning   to‘g‘ri   shakllanishi   va   samarali   faoliyat
yuritishi milliy iqtisodiyotning barqaror rivojlanishini ta’minlaydi.
Milliy iqtisodiyotning asosiy tarmoqlari odatda quyidagicha guruhlanadi: real
sektor   (ishlab   chiqarish   sohasi),   xizmat   ko‘rsatish   sohasi,   moliyaviy   sektor,
ijtimoiy   sektor   va   tashqi   iqtisodiy   faoliyat   sohasi.   Har   bir   tarmoq   o‘zining
iqtisodiy   ahamiyati,   ishlab   chiqarish   hajmi,   bandlik   darajasi   va   iqtisodiy
samaradorligi bilan ajralib turadi.
Real   sektor   —   milliy   iqtisodiyotning   asosiy   asosini   tashkil   etadi.   U   sanoat,
qishloq   xo‘jaligi,   qurilish   va   transport   kabi   sohalarni   o‘z   ichiga   oladi.   Bu
tarmoqda moddiy boyliklar yaratiladi, ishlab chiqarish quvvatlari rivojlanadi va
mamlakatning   iqtisodiy   salohiyati   shakllanadi.   Sanoat   —   iqtisodiyotning
tayanch   sohasidir.   Unda   foydali   qazilmalarni   qazib   olish,   qayta   ishlash,
mashinasozlik, yengil va oziq-ovqat sanoati kabi yo‘nalishlar mavjud. Bu soha
texnologik   taraqqiyot   va   innovatsion   rivojlanishning   asosiy   drayverlaridan
biridir.
Qishloq xo‘jaligi — aholini oziq-ovqat bilan ta’minlovchi muhim tarmoq. U
ekin ekish, chorvachilik, bog‘dorchilik va baliqchilik yo‘nalishlarini o‘z ichiga
oladi. Mamlakat oziq-ovqat xavfsizligini ta’minlashda qishloq xo‘jaligining roli
beqiyosdir.   Shu   bilan   birga,   bu   tarmoqda   ko‘plab   aholining   bandligi
ta’minlanadi, ayniqsa qishloq joylarida.
Qurilish   sohasi   —   infratuzilmani   shakllantirish   va   rivojlantirish   orqali
iqtisodiyotda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Turar-joy   binolari,   sanoat   korxonalari,
yo‘llar,   ko‘priklar   va   boshqa   inshootlar   qurilishi   orqali   iqtisodiy   muhit
yaxshilanadi, investitsiyalar jalb qilinadi va yangi ish o‘rinlari yaratiladi.
Transport   va aloqa  tarmog‘i   — milliy iqtisodiyotning  “qon aylanish”   tizimi
bo‘lib,   mahsulot   va   xizmatlarning   iste’molchiga   yetkazilishida   muhim
ahamiyatga   ega.   Bu   tarmoq   orqali   ichki   va   tashqi   savdo   aloqalari   amalga
oshiriladi, hududlararo integratsiya kuchayadi. 10Xizmat   ko‘rsatish   sohasi   ham   tobora   muhim   ahamiyat   kasb   etmoqda.   Bu
soha  savdo,  ta’lim,  sog‘liqni  saqlash,   axborot  texnologiyalari,  turizm,  bank   va
sug‘urta xizmatlarini o‘z ichiga oladi. Hozirgi kunda rivojlangan mamlakatlarda
xizmat   ko‘rsatish   sektori   yalpi   ichki   mahsulotning   katta   qismini   tashkil   etadi.
Xizmatlar   sohasining   o‘sishi   iqtisodiy   rivojlanish   bilan   bir   qatorda   ijtimoiy
farovonlikni ham oshiradi.
Moliyaviy   sektor   —   pul   muomalasi,   kreditlash,   investitsiyalarni   boshqarish
va   moliyaviy   risklarni   kamaytirish   bilan   bog‘liq   faoliyatlarni   o‘z   ichiga   oladi.
Banklar,   sug‘urta   kompaniyalari,   fond   birjalari   va   investitsion   firmalar   ushbu
sektorda   faoliyat   yuritadi.   Milliy   iqtisodiyotning   barqaror   moliyaviy   tizimisiz
investitsiyalar oqimi va iqtisodiy o‘sishni tasavvur qilish mushkul.
Ijtimoiy   sektor   esa   inson   kapitalini   shakllantirish   va   rivojlantirishga
qaratilgan bo‘lib, ta’lim, sog‘liqni saqlash, madaniyat, sport va ijtimoiy himoya
kabi   yo‘nalishlarni   qamrab   oladi.   Bu   tarmoq   orqali   jamiyatning   ijtimoiy
ehtiyojlari   qondiriladi,   aholining   yashash   sifati   yaxshilanadi,   intellektual   va
mehnat salohiyati oshiriladi.
Tashqi   iqtisodiy   faoliyat   tarmog‘i   esa   milliy   iqtisodiyotni   jahon   iqtisodiyoti
bilan   integratsiyalashuvini   ta’minlaydi.   Eksport   va   import,   xorijiy
investitsiyalar,   xalqaro   kreditlash   va   iqtisodiy   hamkorlik   ushbu   yo‘nalish
doirasida olib boriladi. Tashqi iqtisodiy faoliyat orqali mamlakatlar o‘zlarining
tovar   va   xizmatlarini   xorij   bozoriga   chiqaradi,   zamonaviy   texnologiyalar   va
bilimlarni o‘zlashtiradi.
Shu   o‘rinda,   milliy   iqtisodiyotning   sektorlararo   mutanosibligi   muhim
ahamiyatga   ega.   Ya’ni,   biror   tarmoq   haddan   tashqari   rivojlanib,   boshqalar
e’tiborsiz   qolsa,   bu   iqtisodiy   nomutanosiblikka   olib   keladi.   Shu   bois,   davlat
tomonidan   sektorlararo   muvozanatni   ta’minlash,   ustuvor   tarmoqlarni   qo‘llab-
quvvatlash, infratuzilma va innovatsiyalarni rivojlantirish siyosati yuritiladi.
Tarmoqlar   o‘rtasidagi   vertikal   va   gorizontal   aloqalar   ham   muhim   rol
o‘ynaydi.   Masalan,   sanoat   mahsulotlari   qishloq   xo‘jaligida   texnika   sifatida 11qo‘llaniladi,   yoki   transport   sohasida   ishlab   chiqarilgan   avtomobillar   boshqa
tarmoqlarda   foydalaniladi.   Bu   holat   milliy   iqtisodiyotda   kooperatsiya   va   ko‘p
tarmoqli integratsiyani kuchaytiradi.
Zamonaviy   iqtisodiyotda   yangi   tarmoqlar   ham   shakllanmoqda.   Raqamli
iqtisodiyot, “yashil iqtisodiyot”, biotexnologiyalar va sun’iy intellekt asosidagi
faoliyat   yo‘nalishlari   asta-sekin   an’anaviy   tarmoqlar   bilan   integratsiyalashib,
yangi iqtisodiy tuzilmani vujudga keltirmoqda.
O‘zbekiston   misolida   aytganda,   iqtisodiyotning   asosiy   tarmoqlari   sifatida
qishloq   xo‘jaligi,   sanoat,   xizmatlar   sohasi   va   qurilish   tarmoqlari   alohida   o‘rin
egallaydi.   Ayni   paytda,   raqamli   texnologiyalar   va   “aqlli   iqtisodiyot”
yo‘nalishiga ham alohida e’tibor qaratilmoqda. Xususan, “Raqamli O‘zbekiston
– 2030” strategiyasi doirasida yangi iqtisodiy infratuzilma yaratilmoqda. 12Milliy iqtisodiyotning tarkibiy tuzilmasi nafaqat hozirgi holatni, balki iqtisodiy
siyosatning   ustuvor   yo‘nalishlarini   ham   aks   ettiradi.   Shu   bois,   har   bir
tarmoqning   ichki   salohiyati,   tashqi   aloqalari,   inson   kapitali   bilan
ta’minlanganlik darajasi, ilmiy-texnikaviy rivojlanish sur’atlari muntazam tahlil
qilinishi va tarmoq siyosati shunga qarab ishlab chiqilishi lozim.
1.3. Iqtisodiy tizimlarda milliy iqtisodiyotning rivojlanish tendensiyalari
Iqtisodiy   tizimlar   —   bu   jamiyatning   moddiy   ne’matlar   ishlab   chiqarish,
taqsimlash   va   iste’mol   qilishdagi   muayyan   munosabatlar   tizimini   ifodalovchi
murakkab   mexanizmdir.   Har   bir   davlat   o‘zining   tarixiy,   siyosiy,   iqtisodiy   va
ijtimoiy   shart-sharoitlariga   ko‘ra   ma’lum   iqtisodiy   tizim   asosida   faoliyat 13yuritadi.   Milliy   iqtisodiyot   esa   bu   tizim   asosida   shakllanadi   va   rivojlanish
yo‘nalishlarini belgilab boradi.
Milliy   iqtisodiyotning   rivojlanish   tendensiyalarini   tahlil   qilishda,   avvalo,
iqtisodiy   tizimlarning   tasnifini   ko‘rib   chiqish   muhimdir.   Umuman   olganda,
iqtisodiy tizimlar quyidagicha tasniflanadi:
An’anaviy   iqtisodiyot   ko‘proq   agrar   jamiyatlarga   xos   bo‘lib,   asosan   urf-
odatlar,   tarixiy   tajriba   va   avlodlar   tajribasiga   tayanadi.   Bozor   iqtisodiyoti   esa
to‘liq   raqobat,   erkin   narxlar   shakllanishi,   xususiy   mulk   ustuvorligi   kabi
elementlarga   asoslanadi.   Buyruq   iqtisodiyoti   davlatning   iqtisodiy   hayotdagi
rolini   maksimal   darajada   kuchaytiradi.   Aralash   iqtisodiyot   esa   bozor
mexanizmlari bilan birga davlat tartibga solinishi ham mavjud bo‘lgan tizimdir.
Milliy iqtisodiyotda iqtisodiy tizimlar evolyutsiyasiAn’anaviy iqtisodiy tizim
Bozor iqtisodiyoti
Buyruq (markazlashtirilgan) 
iqtisodiyoti
Aralash iqtisodiyot 14Milliy   iqtisodiyot   o‘zining   tarixiy   rivojlanishida   turli   iqtisodiy   tizimlardan
o‘tadi.   Masalan,   O‘zbekiston   misolida   olib   qaraganda,   1991-yilgacha   sobiq
Sovet   Ittifoqi   tarkibida   bo‘lganligi   sababli   buyruq   iqtisodiyoti   modeli   ustuvor
bo‘lgan. Iqtisodiyot  markazlashtirilgan reja asosida  boshqarilgan, davlat mulki
yagona   shakl   sifatida   qaralgan.   1991-yildan   boshlab   esa   bozor   iqtisodiyoti
tamoyillariga   asoslangan   islohotlar   bosqichma-bosqich   amalga   oshirila
boshlandi.
Bozor   iqtisodiyotiga   o‘tish   jarayonida   O‘zbekistonda   quyidagi   asosiy
bosqichlar kuzatildi:
mulkchilik shakllarining xilma-xillashuvi (xususiylashtirish);
narxlarning erkinlashtirilishi;
soliq va bank tizimlarining isloh qilinishi;
erkin savdo va tashqi iqtisodiy aloqalarning rivojlanishi;
valyuta konvertatsiyasining bosqichma-bosqich joriy etilishi.
Bu islohotlar milliy iqtisodiyotda yangi tendensiyalarning shakllanishiga olib
keldi, jumladan:
xususiy sektorning iqtisodiyotdagi ulushi ortdi;
sanoat va xizmat ko‘rsatish sohalari jadal rivojlandi;
iqtisodiy o‘sish ko‘rsatkichlari ijobiy sur’atda davom etdi;
tashqi savdo hajmi va eksport-import munosabatlari faollashdi.
Globallashuv sharoitida rivojlanish tendensiyalari
Bugungi   kunda   dunyodagi   iqtisodiy   tizimlar   bir-biriga   kuchli   ta’sir
o‘tkazmoqda.   Globallashuv   jarayoni   barcha   milliy   iqtisodiyotlarni   o‘zaro
bog‘liq qilib qo‘ydi. Bu holat rivojlanayotgan davlatlar, jumladan O‘zbekiston
uchun yangi imkoniyatlar va tahdidlarni yuzaga keltirmoqda.
Globallashuv sharoitida O‘zbekiston milliy iqtisodiyoti quyidagi yo‘nalishlar
bo‘yicha rivojlanmoqda:
Diversifikatsiya   –   ya’ni   iqtisodiyotning   turli   sohalarini   rivojlantirish   orqali
muvozanatga erishish; 15Innovatsion   iqtisodiyotga   o‘tish   –   ilm-fan   va   texnologiyalar   asosida   yangi
iqtisodiy model yaratish;
Raqamli   iqtisodiyot   –   elektron   tijorat,   raqamli   xizmatlar,   sun’iy   intellekt
texnologiyalarining iqtisodiy faoliyatga integratsiyasi;
Barqaror   rivojlanish   –   ekologik,   ijtimoiy   va   iqtisodiy   barqarorlik
tamoyillarini uyg‘unlashtirish;
Ishlab chiqarish zanjirlarida integratsiyalashuv – xalqaro bozorlar bilan uzviy
bog‘liq ishlab chiqarish tizimlarini yaratish.
Rivojlanish tendensiyalarining statistik tahlili
Statistik   ma’lumotlarga   ko‘ra,   O‘zbekiston   iqtisodiyoti   so‘nggi   yillarda
quyidagi o‘sish tendensiyalarini ko‘rsatmoqda:
YaIM   o‘sishi:   2021-yilda   7,4%,   2022-yilda   5,7%,   2023-yilda   6,0%   atrofida
o‘sdi.
Sanoat ishlab chiqarishi: yiliga o‘rtacha 8-10% ga oshib bormoqda.
Qishloq xo‘jaligi: barqaror o‘sish sur’atlari bilan rivojlanmoqda (3-5% yillik
o‘sish).
Xizmatlar   sohasi:   2023-yil   yakuniga   ko‘ra,   umumiy   YaIMning   45%   dan
ortig‘ini tashkil etdi.
Eksport-import   hajmi:   2023-yilda   umumiy   tashqi   savdo   aylanmasi   50
milliard dollardan oshdi.
2024–2025 yillardagi rivojlanish tendensiyalari
2024–2025-yillarda   O‘zbekiston   milliy   iqtisodiyotida   quyidagi   asosiy
tendensiyalar kuzatildi va prognoz qilinmoqda:
Yalpi ichki mahsulot (YAIM) o‘sishi:
2024-yilda YAIM o‘sish sur’ati 5.6% ni tashkil etdi.
2025-yil yakuniga kelib, bu ko‘rsatkich 6.1% ga yetishi kutilmoqda.
Sanoat ishlab chiqarishining o‘sishi: 16Energetika,   avtomobilsozlik,   kimyo   sanoati   va   to‘qimachilik   tarmoqlarida
yuqori o‘sish qayd etildi.
Raqamli texnologiyalar asosida sanoat modernizatsiyasi davom etmoqda.
Qishloq xo‘jaligi islohoti:
Sug‘orish tizimlari modernizatsiya qilinmoqda.
Agroklasterlar soni oshdi.
Eksportga   yo‘naltirilgan   mahsulotlar   yetishtirishga   alohida   e’tibor
berilmoqda.
Raqamli iqtisodiyot rivoji:
Davlat xizmatlari “my.gov.uz” orqali raqamlashtirildi.
FinTech startaplar soni ortmoqda.
Blokcheyn va sun’iy intellekt asosida xizmatlar joriy etilmoqda.
Xalqaro integratsiya:
O‘zbekiston   JSTga   (Jahon   Savdo   Tashkiloti)   a’zo   bo‘lish   bo‘yicha   faol
muzokaralarni davom ettirmoqda.
Markaziy Osiyo davlatlari bilan integratsion loyihalar kengaymoqda.
Bu raqamlar milliy iqtisodiyotning bozor  iqtisodiyotiga moslashganligini  va
xalqaro iqtisodiy maydondagi integratsiya jarayonlarini aks ettiradi.
Iqtisodiy tizimlarning barqaror rivojlanishga ta’siri
Rivojlanayotgan   davlatlarda   iqtisodiy   tizimlarning   barqarorlikka   ta’siri
nihoyatda   katta.   Davlat   tomonidan   amalga   oshirilayotgan   tarkibiy   islohotlar,
xususan quyidagilar barqaror rivojlanishning asosi sifatida qaraladi:
moliyaviy-iqtisodiy barqarorlikni ta’minlash;
inflyatsiya darajasini nazorat qilish;
tashqi qarz yuklamasini optimallashtirish;
ijtimoiy   sohalarga   (ta’lim,   sog‘liqni   saqlash,   ijtimoiy   himoya)
investitsiyalarni oshirish;
mehnat bozorining moslashuvchanligini kuchaytirish. 17Bularning   barchasi   milliy   iqtisodiyotning   turli   iqtisodiy   tizimlardagi
pozitsiyalarini   belgilab   beradi.   Aralash   iqtisodiyot   modeliga   asoslangan
O‘zbekiston   iqtisodiyoti   davlat   va   xususiy   sektor   o‘rtasidagi   muvozanatni
saqlab qolish orqali barqaror o‘sishni ta’minlamoqda.
Iqtisodiy tizimlar o‘rtasidagi solishtirma tahlil
Quyidagi   jadvalda   turli   iqtisodiy   tizimlarning   milliy   iqtisodiyotga   ta’siri
solishtirma asosda ko‘rsatilgan:
Tizim turi Xususiyatlari Milliy iqtisodiyotga ta’siri
An’anaviy
tizim Urf-odatga   asoslangan,
sust rivojlanish Innovatsiyalar   sust,   ijtimoiy
barqarorlik yuqori
Bozor
iqtisodiyoti Erkin   raqobat,   xususiy
mulk, narx erkinligi Rivojlanish   tez,   lekin
tengsizlik oshadi
Buyruq
iqtisodiyoti Davlat   rejalashtiradi,
mulk ijtimoiy Rivojlanish   sust,   resurslar
noto‘g‘ri taqsimlanadi
Aralash
iqtisodiyot Davlat   va   bozor
elementlari birgalikda Barqaror   o‘sish,   ijtimoiy
himoya kuchli
Milliy   iqtisodiyotning   rivojlanish   tendensiyalari   har   bir   davlatning   iqtisodiy
tizimiga   chambarchas   bog‘liq.   Iqtisodiy   tizim   qanchalik   moslashuvchan,
samarali   va   innovatsion   bo‘lsa,   milliy   iqtisodiyot   ham   shunchalik   barqaror   va
raqobatbardosh   bo‘ladi.   O‘zbekiston   misolida   qaraganda,   aralash   iqtisodiyot
modeli   doirasida   amalga   oshirilayotgan   islohotlar   milliy   iqtisodiyotning   izchil
rivojlanishini   ta’minlamoqda.   Kelgusida   iqtisodiyotni   yanada   liberallashtirish,
texnologik   modernizatsiya   qilish   va   global   iqtisodiyotga   integratsiyalashuv
darajasini   oshirish   milliy   iqtisodiy   strategiyaning   ustuvor   yo‘nalishlari   bo‘lib
qoladi. 18II BOB. Milliy iqtisodiyotning asosiy makroiqtisodiy ko‘rsatkichlari
2.1. YaMM, YaIM va milliy daromad tushunchalari va hisoblashusullari
Milliy   iqtisodiyotning   umumiy   holatini   baholashda   qo‘llaniladigan   eng
asosiy makroiqtisodiy ko‘rsatkichlar – bu yalpi milliy mahsulot (YaMM), yalpi 19ichki mahsulot (YaIM) va milliy daromaddir. Ushbu ko‘rsatkichlar mamlakatda
ishlab   chiqarilgan   tovarlar   va   xizmatlar   hajmini,   ishlab   chiqarish   jarayonidan
olinayotgan   sof   daromadni   va   ularning   taqsimlanishini   o‘rganishga   imkon
beradi.   Har   bir   indikator   o‘zining   aniqlanish   uslubi,   iqtisodiy   mazmuni   va
hisoblash mexanizmi bilan ajralib turadi.
Yalpi ichki mahsulot (YaIM)
Yalpi   ichki   mahsulot   (YaIM)   –   bu   mamlakat   hududida   ma’lum   bir   davr
(odatda   bir  yil)   ichida  ishlab  chiqarilgan  barcha  yakuniy  tovarlar   va  xizmatlar
umumiy qiymatidir. Bu ko‘rsatkich ichki ishlab chiqarish hajmini ifodalaydi va
iqtisodiy faoliyat darajasining eng muhim mezonlaridan biridir. YaIM quyidagi
usullar bilan hisoblanadi:
Ishlab   chiqarish   usuli:   Bu   usulda   barcha   tarmoqlarda   yaratilgan   qo‘shilgan
qiymat yig‘indisi hisoblanadi.
 
Daromadlar   usuli:   Bunda   ishlab   chiqaruvchilarning   sof   daromadlari   –   ish
haqi, foyda, foizlar va ijaralar yig‘indisi olinadi.
Sof   xarajatlar   usuli:   Bu   usulda   esa,   barcha   iqtisodiy   agentlar   tomonidan
tovarlar va xizmatlarga sarflangan umumiy xarajatlar hisobga olinadi:
bu yerda:
C –iste’mol xarajatlari,
I – investitsiyalar,
G – davlat xarajatlari,
NX – sof eksport (eksport – import).
Yalpi milliy mahsulot (YaMM) 20Yalpi   milliy   mahsulot   (YaMM)   esa,   milliy   subyektlar   tomonidan   ishlab
chiqarilgan barcha yakuniy tovar va xizmatlarning umumiy qiymatini bildiradi,
ya’ni:
YaMM   =   YaIM   +   chetdan   olingan   sof   daromad   (milliy   subyektlar   xorijda
ishlab topgan daromad – chet elliklar mamlakat ichida topgan daromadi)
Demak,   agar   chet   elliklar   mamlakatda   ko‘p   daromad   topayotgan   bo‘lsa,
YaIM   >   YaMM   bo‘ladi.   Aksincha,   agar   mamlakat   subyektlari   xorijda   ko‘p
daromad olayotgan bo‘lsa, YaMM > YaIM bo‘ladi.
Misol:   2024-yil   natijalariga   ko‘ra   O‘zbekistonda   ishlab   chiqarilgan   YaIM   1
030   trln   so‘mga   teng   bo‘lsa,   xorijda   faoliyat   yuritayotgan   O‘zbekiston
fuqarolari   va   korxonalari   tomonidan   14   trln   so‘m   daromad   olingan,   mamlakat
ichida esa xorijliklar tomonidan 10 trln so‘m daromad olingan bo‘lsa:
Bu   misolda   milliy   ishlab   chiqaruvchilarning   xorijdagi   faoliyati   tufayli
YaMM miqdori ortganini ko‘rish mumkin.
Milliy daromad tushunchasi
Milliy   daromad   –   bu   ishlab   chiqarish   jarayonida   qatnashgan   barcha   ishlab
chiqarish   omillariga   to‘lanadigan   sof   daromadlar   yig‘indisidir.   Ya’ni,   barcha
ishchilarga to‘langan ish haqi, foyda, ijara haqlari va foizlar umumiy yig‘indisi.
Milliy daromadni hisoblashda soliq va subsidiyalar hisobga olinadi:
Milliydaromad=YaMM–Amortizatsiya–Bilvositasoliqlar+SubsidiyalarMilliy
daromad   =   YaMM   –   Amortizatsiya   –   Bilvosita   soliqlar   +
SubsidiyalarMilliydaromad=YaMM–Amortizatsiya–
Bilvositasoliqlar+Subsidiyalar 
Shu orqali, sof daromad miqdori aniq belgilanadi.
Hisoblashdagi asosiy bosqichlar 21YaIM, YaMM va milliy daromadni hisoblashda quyidagi asosiy ketma-ketlik
amal qiladi:
Avval yalpi ichki mahsulot (YaIM) aniqlanadi.
Undan chet elliklar daromadi ayirilib, o‘z fuqarolarining xorijdagi daromadi
qo‘shiladi — natijada YaMM olinadi
YaMMdan   amortizatsiya,   bilvosita   soliqlar   ayirib,   subsidiya   qo‘shiladi   —
natijada milliy daromad olinadi.
2024-yil uchun tahlil (O‘zbekiston misolida)
2024-yilda   O‘zbekiston   iqtisodiyotida   barqaror   o‘sish   kuzatildi.   Rasmiy
statistik   ma’lumotlarga   ko‘ra,   yalpi   ichki   mahsulot   hajmi   2023-yildagi   974
trillion   so‘mdan   2024-yilda   1   102   trillion   so‘mga   yetdi.   Bu   13,1%   o‘sishni
ko‘rsatadi. Ushbu o‘sishga qishloq xo‘jaligi, sanoat, xizmat ko‘rsatish sohasi va
eksport salohiyatining kengaytirilishi sabab bo‘ldi.
Xususan:
Sanoat sektori YaIMda 27,3% ulush bilan yetakchi bo‘ldi.
Qishloq xo‘jaligi 24,1% ulush bilan ikkinchi o‘rinda.
Xizmatlar sohasi esa 38% ni tashkil qildi.
Yalpi milliy mahsulot esa 2024-yilda YaIMga nisbatan 2,5% ko‘proq bo‘ldi.
Bu   O‘zbekiston   fuqarolari   tomonidan   xorijda   ishlagan   va   daromad   keltirgan
muhim miqdordagi remittans (valyuta yuborishlar) bilan izohlanadi. Jumladan,
xorijdagi   mehnat   migrantlari   tomonidan   yuborilgan   pul   miqdori   8   milliard
AQSh dollarini tashkil etdi.
Milliy   daromad   esa   YaMMdan   amortizatsiya   va   bilvosita   soliqlarni   ayirish
orqali   hisoblanib,   2024-yilda   950   trillion   so‘m   atrofida   bo‘ldi.   Aholining   jon
boshiga   to‘g‘ri   keladigan   real   daromad   miqdori   14,8   million   so‘mni   tashkil
qildi, bu 2023-yilga nisbatan 11,5% o‘sishni anglatadi.
2025-yil uchun prognoz va dastlabki natijalar
2025-yilning   dastlabki   6   oyi   ko‘rsatkichlari   iqtisodiy   o‘sish   sur’atining
davom   etayotganligini   ko‘rsatmoqda.   Davlat   statistika   qo‘mitasi   va   Markaziy 22bank prognozlariga ko‘ra, yil yakuniga qadar YaIM hajmi 1 230 trillion so‘mga
yetishi kutilmoqda. Bu 2024-yilga nisbatan 11,6% o‘sishni bildiradi.
Asosiy omillar quyidagilardan iborat:
Sanoat ishlab chiqarish hajmining 12% ga o‘sishi,
Qishloq   xo‘jaligi   modernizatsiyasi   va   eksportga   yo‘naltirilgan
strategiyalarning kuchaytirilishi,
Ichki iste’mol talabining oshishi.
Xizmatlar   sohasining   YaIMdagi   ulushi   2025-yil   oxiriga   borib   40%   dan
oshishi   kutilmoqda.   Bu   bank   sektori,   logistika,   raqamli   xizmatlar   va   sog‘liqni
saqlash tizimidagi innovatsion islohotlar bilan bog‘liq.
Xorijdagi mehnat migrantlarining pul o‘tkazmalari 2025-yil uchun 9 milliard
dollar   atrofida   bo‘lishi   prognoz   qilinmoqda,   bu   esa   YaMM   ko‘rsatkichini
sezilarli darajada oshiradi. Natijada, YaMM 2025-yilda taxminan 1 275 trillion
so‘mni  tashkil  etadi.Milliy daromad esa  YaMMdan  bilvosita  soliqlar  (225 trln
so‘m)  va amortizatsiya (70 trln so‘m)  ayirilgach, taxminan 980 trillion so‘mni
tashkil etishi kutilmoqda. Aholining jon boshiga to‘g‘ri keladigan real daromad
esa 16 million so‘mdan oshishi mumkin.
Jadval – 2024–2025-yillar bo‘yicha asosiy ko‘rsatkichlar (mlrd so‘mda)
Ko‘rsatkich 2024-yil 2025-yil (prognoz)
Yalpi ichki mahsulot (YaIM) 1 102 000 1 230 000
Yalpi   milliy   mahsulot
(YaMM) 1 130 000 1 275 000
Milliy daromad (MD) 950 000 980 000
Jon boshiga YaIM (ming so‘m) 30 050 33 100
Jon boshiga MD (ming so‘m) 25 900 26 500
Remittans (AQSh $) 8 mlrd 9 mlrd
YaIM, YaMM  va  milliy daromad orqali  milliy iqtisodiyotda qaysi  sektorlar
yetakchilik   qilayotganini,   aholi   daromadlari   va   mamlakat   umumiy   iqtisodiy 23qudratini   baholash   mumkin.   O‘zbekiston   2024   va   2025-yillarda   barqaror
iqtisodiy   o‘sishni   saqlab   qolishga   muvaffaq   bo‘ldi.   Eksportga   yo‘naltirilgan
ishlab   chiqarish,   xizmatlar   sohasining   raqamlashtirilishi   va   xorijdagi
daromadlar   milliy   iqtisodiyotga   sezilarli   daromad   keltirmoqda.   Ushbu
ko‘rsatkichlar   asosida   strategik   qarorlar   qabul   qilinishi   iqtisodiy   siyosatning
muvaffaqiyatini ta’minlaydi. 24 252.2. Bandlik, ishsizlik, inflyatsiya va ularning iqtisodiy o‘zgarishlardagi
roli
Bandlik,   ishsizlik   va   inflyatsiya   har   qanday  milliy  iqtisodiyotning   markaziy
makroiqtisodiy   indikatorlaridandir.   Ular   birgalikda   iqtisodiy   barqarorlik   va
taraqqiyot   darajasini   aniqlovchi   asosiy   mezonlar   bo‘lib   xizmat   qiladi.   2024–
2025   yillarda   O‘zbekiston   iqtisodiyotidagi   bandlik   siyosati,   ishsizlik
ko‘rsatkichlari   hamda   inflyatsiya   dinamikasini   chuqur   tahlil   qilish   bu   davrda
amalga   oshirilgan   iqtisodiy   islohotlarning   samaradorligini   baholashda   muhim
ahamiyatga ega.
Bandlik holati va rivojlanish tendensiyalari
2024-yilda   mehnat   bozoridagi   faollik   o‘sdi.   Davlat   statistika   qo‘mitasining
ma’lumotlariga   ko‘ra,   band   aholining   soni   15,7   million   kishidan   oshdi.   Bu
2023-yilga nisbatan 1,9% ga ko‘p. Shu bilan birga, rasmiy bandlikning oshishi, 26norasmiy   mehnat   shakllarini   qisqartirishga   qaratilgan   siyosatning   natijasi
sifatida e’tirof etilmoqda.
2025-yilning   birinchi   yarmi   yakunlariga   ko‘ra,   band   aholining   soni   16
million   kishiga   yaqinlashdi.   Ayniqsa,   sanoat,   qurilish,   IT   va   xizmat   ko‘rsatish
sohalarida   yangi   ish   o‘rinlari   ochilishi   ko‘rsatkichga   sezilarli   ta’sir   ko‘rsatdi.
Yoshlar   bandligini   oshirish   maqsadida   “Yoshlar   daftari”   orqali   ko‘plab
loyihalar moliyalashtirildi.
Ishsizlik darajasi va ijtimoiy ta’siri
Ishsizlik   darajasi   iqtisodiy   o‘zgarishlarga   bevosita   bog‘liq   bo‘lgan
o‘zgaruvchan   indikator   hisoblanadi.   2024-yilda   ishsizlik   darajasi   8,1%   ni
tashkil   etdi,   bu   2023-yilga   nisbatan   0,5%   ga   kamaydi.   Ayniqsa,   qishloq
joylarida   kichik   tadbirkorlik   va   fermer   xo‘jaliklarini   rivojlantirish   orqali   ish
bilan ta’minlashga erishildi.
2025-yil   birinchi   yarmida   ishsizlik   darajasi   7,6%   atrofida   bo‘lib,   yoshlar
orasida   ishsizlikni   kamaytirish   borasida   sezilarli   yutuqlar   qayd   etildi.   Biroq,
oliy ta’lim muassasalarini bitirgan yoshlar orasida mos ish topishda muammolar
hali   ham   mavjudligicha   qolmoqda.   Ishsizlikning   bu   qismi   strukturaviy
xarakterga ega.
Inflyatsiya darajasi va uning iqtisodiyotga ta’siri
Inflyatsiya   narxlar   umumiy   darajasining   oshishini   anglatadi   va   bu   iste’mol
bozori, ishlab chiqarish, import va eksport kabi sohalarga bevosita ta’sir qiladi.
2024-yilda   O‘zbekistonda   inflyatsiya   darajasi   yillik   8,8%   ni   tashkil   etdi.   Bu
asosan   oziq-ovqat   mahsulotlari,   benzin   va   xizmat   ko‘rsatish   tariflaridagi
o‘sishlar bilan bog‘liq bo‘ldi.
2025-yil   birinchi   yarmi   yakunlari   bo‘yicha   inflyatsiya   darajasi   7,3%   ga
tushdi.   Bu   Markaziy   bankning   monetar   siyosatini   qat’iylashtirishi,   pul
massasini   cheklash,   hamda   narx   barqarorligini   ta’minlashga   qaratilgan
choralarning   samarasidir.   Shuningdek,   inflyatsiyani   jilovlashda   tashqi   savdo
balansining yaxshilanishi, valyuta barqarorligi ham muhim omil bo‘ldi. 27Bandlik, ishsizlik va inflyatsiya o‘rtasidagi o‘zaro bog‘liqlik
Ushbu   indikatorlar   o‘zaro   chambarchas   bog‘liq.   Masalan,   iqtisodiyotda
o‘sish   bo‘lsa,   ishlab   chiqarish   kengayadi,   bu   esa   ko‘proq   ishchi   kuchiga
ehtiyojni   keltirib   chiqaradi   va   ishsizlik   kamayadi.   Shu   bilan   birga,   iste’mol
talabining   ortishi   narxlarning   oshishiga   olib   kelib,   inflyatsiyani   kuchaytiradi.
2024–2025-yillarda aynan mana shunday jarayonlar kuzatildi.
Phillips   egri   chizig‘i   tamoyiliga   ko‘ra,   inflyatsiya   bilan   ishsizlik   o‘rtasida
muvozanat   mavjud.   O‘zbekiston   iqtisodiyotida   ham   bu   nazariya   qisman
tasdiqlandi:   ishsizlik   darajasi   pasaygan   sari   inflyatsion   bosim   kuchaydi.   Lekin
bu holat asosan qisqa muddatli tendensiya sifatida namoyon bo‘ldi.
Tarmoq kesimida tahlil
Sanoat sektori: ishchi kuchiga talab ortib bormoqda, ayniqsa elektr jihozlari,
avtomobilsozlik, kimyo sanoatida.
Qishloq xo‘jaligi: bandlik yuqori, ammo daromad pastligi tufayli migratsiya
holatlari davom etmoqda.
IT   sektori:   yuqori   malakali   ishchilarga   ehtiyoj   ortmoqda,   bandlikda   yangi
yo‘nalishlar ochilmoqda.
Xizmat   ko‘rsatish:   ayniqsa,   turizm,   transport   va   savdo   sohalarida   bandlik
sezilarli oshdi.
Davlat siyosati va islohotlar
2024–2025-yillarda   O‘zbekiston   hukumati   tomonidan   mehnat   bozori
barqarorligini ta’minlash maqsadida quyidagi islohotlar amalga oshirildi:
Elektron mehnat birjasining takomillashuvi
Raqamli iqtisodiyotni rivojlantirish orqali yangi ish o‘rinlari yaratish
Bandlikni rag‘batlantiruvchi soliq imtiyozlari joriy etilishi
"Ijtimoiy mehnat daftarlari" orqali ishsizlarning ko‘nikmalarini rivojlantirish
Umuman olganda, 2024–2025-yillar davomida bandlik ko‘rsatkichlari ijobiy
dinamikada   bo‘ldi.   Ishsizlik   asta-sekin   pasaymoqda,   biroq   ayrim   strukturaviy
muammolar   saqlanib  qolmoqda.  Inflyatsiya  darajasi   nazorat  ostiga  olinmoqda, 28ammo ayrim davrlarda tashqi iqtisodiy omillar ta’sirida yuqori bosimlar yuzaga
kelmoqda. Bandlik, ishsizlik va inflyatsiya o‘rtasidagi muvozanatni ta’minlash
— O‘zbekiston iqtisodiy siyosatining asosiy ustuvor yo‘nalishlaridan biri bo‘lib
qolmoqda.
2.3. O‘zbekistonda milliy iqtisodiyot ko‘rsatkichlari dinamikasi va
ularni takomillashtirish yo‘llari
Milliy   iqtisodiyotning   asosiy   ko‘rsatkichlari   har   bir   mamlakat   taraqqiyot
darajasini belgilab beradigan, strategik qarorlar qabul qilishda muhim ahamiyat
kasb etadigan omillardir. O‘zbekiston  Respublikasi  mustaqillikka erishganidan
so‘ng,   bosqichma-bosqich   islohotlar   orqali   iqtisodiy   barqarorlikka   erishish
yo‘lida sezilarli natijalarga erishdi. Ayniqsa, so‘nggi yillarda milliy iqtisodiyot
ko‘rsatkichlarida dinamik o‘sish kuzatilmoqda.
Eng   avvalo,   yalpi   ichki   mahsulot   (YaIM)   hajmiga   e’tibor   qaratish   lozim.
2023-yilda   O‘zbekiston   YaIM   hajmi   105   milliard   AQSh   dollaridan   oshgan
bo‘lsa,   2024-yilning   birinchi   yarmida   bu   ko‘rsatkich   7,2%ga   o‘sdi.   Bunda
qishloq   xo‘jaligi,   sanoat   va   xizmat   ko‘rsatish   sohalarining   ulushi   muhim   rol
o‘ynadi.   2025-yilda   esa   YaIM   hajmining   115   milliard   dollardan   oshishi
kutilmoqda. Bu esa iqtisodiy o‘sishning barqaror ekanligini ko‘rsatadi.
Inflyatsiya   darajasi   iqtisodiyotning   muhim   barometrlaridan   biridir.   2023-
yilda   inflyatsiya   12,3%   atrofida   bo‘lgan   bo‘lsa,   2024-yil   davomida   Markaziy
bank   tomonidan   olib   borilgan   pul-kredit   siyosati   natijasida   bu   ko‘rsatkich
9,6%gacha   pasaydi.   2025-yilda  esa  inflyatsiyani  7-8%  oralig‘ida  ushlab  turish
strategiyasi   ishlab   chiqilgan.   Inflyatsiyani   nazorat   qilish   orqali   aholining   real
daromadlari va iste’mol salohiyatini saqlab qolish mumkin.
Bandlik   darajasining   oshishi   ham   iqtisodiy   rivojlanish   bilan   uzviy   bog‘liq.
2024-yilda  ish  bilan band  aholining soni  14,5  million  kishiga  yetdi. Shu  bilan
birga, ishsizlik darajasi 8,9% dan 7,5% gacha pasaygan. 2025-yilda “Yoshlar va
xotin-qizlar   bandligini   oshirish   dasturi”   orqali   qo‘shimcha   1   million   yangi   ish
o‘rni yaratish rejalashtirilgan. 29Milliy eksport hajmida ham sezilarli o‘zgarishlar mavjud. 2023-yilda eksport
hajmi 19 milliard AQSh dollarini tashkil etgan bo‘lsa, 2024-yil oxiriga kelib bu
ko‘rsatkich   22   milliard   dollardan   oshishi   kutilmoqda.   Asosan,   to‘qimachilik,
rangli   metallar,   meva-sabzavot   mahsulotlari   eksporti   ortgan.   2025-yilga   kelib
esa tayyor mahsulotlar ulushini oshirish rejalashtirilmoqda.
Yana   bir   muhim   ko‘rsatkich   –   sanoat   ishlab   chiqarish   hajmi.   So‘nggi   ikki
yilda   sanoat   hajmi   15–20%   atrofida   o‘sdi.   Ayniqsa,   kimyo   sanoati,   qurilish
materiallari,   avtomobilsozlik   va   oziq-ovqat   tarmoqlarida   modernizatsiya   va
texnologik yangilanishlar yuqori darajada amalga oshirildi.
Qishloq   xo‘jaligi   sohasida   ham   ijobiy   natijalar   mavjud.   2024-yilda   qishloq
xo‘jaligi mahsulotlari ishlab chiqarish hajmi 5,8%ga oshdi. Tomorqa yerlaridan
foydalanish samaradorligini oshirish, yer resurslarini raqamlashtirish va klaster
tizimining rivojlanishi bu sohaga ijobiy ta’sir ko‘rsatmoqda.
Davlat byudjeti balansini saqlab qolish ham iqtisodiy barqarorlikning muhim
omilidir. 2023-yilda davlat byudjeti taqchilligi  YaIMga nisbatan 4,5%  bo‘lgan
bo‘lsa, 2024-yilda bu ko‘rsatkich 3,9% gacha kamaydi. 2025-yilda esa byudjet
xarajatlarining   samaradorligini   oshirish,   byudjet   intizomini   kuchaytirish
choralari belgilangan.
Makroiqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlash   uchun,   O‘zbekiston   hukumatining
2022–2026 yillarga mo‘ljallangan “Yangi O‘zbekiston” strategiyasi asosida bir
qator   iqtisodiy   islohotlar   amalga   oshirilmoqda.   Xususan,   davlat   mulkini
xususiylashtirish,   raqamli   iqtisodiyotni   rivojlantirish,   soddalashtirilgan   soliq
siyosati joriy etilishi natijasida tadbirkorlik faolligi oshdi.
Shuningdek,   bank   sektorining   ishonchliligi   va   kredit   qo‘llab-quvvatlash
siyosatining samarali olib borilishi investitsion faollikni kuchaytirmoqda. 2024-
yilda banklar tomonidan real sektorga yo‘naltirilgan kreditlar hajmi 350 trillion
so‘mdan   oshdi.   Bu   esa,   o‘z   navbatida,   kichik   va   o‘rta   biznes   subyektlarining
faoliyatini rag‘batlantirishga xizmat qilmoqda. 30O‘zbekiston   Respublikasi   milliy   iqtisodiyotini   takomillashtirish   yo‘llari
quyidagilar bo‘lishi mumkin:
Ishlab   chiqarishga   innovatsion   texnologiyalarni   joriy   etish   –   sanoatning
raqobatbardoshligini oshiradi.
Xorijiy   investitsiyalarni   jalb   qilish   mexanizmlarini   soddalashtirish   –
iqtisodiyotga yangi moliyaviy resurslar oqimini ta’minlaydi.
Eksport salohiyatini rivojlantirish uchun logistika infratuzilmasini yaxshilash
– xalqaro bozorlarga chiqishni osonlashtiradi.
Ijtimoiy   sohalarda   samaradorlikni   oshirish   –   bandlik   va   inson   kapitalining
rivojlanishiga hissa qo‘shadi.
Mahalliy   mahsulotlarning   sifatini   oshirish   va   markalashtirish   –   ichki   va
tashqi bozorlarda raqobatbardoshlikni ta’minlaydi.
O‘zbekistonning   milliy   iqtisodiy   ko‘rsatkichlari   2024–2025   yillarda   ijobiy
dinamikani saqlab qolmoqda. Kelgusida ushbu ko‘rsatkichlarning barqarorligini
ta’minlash   uchun   chuqurlashtirilgan   iqtisodiy   islohotlar,   zamonaviy
texnologiyalarni   joriy   etish   va   inson   kapitaliga   sarmoya   kiritish   davom
ettirilishi zarur. 31 XULOSA
Men ushbu kurs ishini tayyorlash jarayonida milliy iqtisodiyotning mazmuni,
uning   tuzilmasi   va   iqtisodiy   rivojlanishdagi   makroiqtisodiy   ko‘rsatkichlarning
roli, ahamiyati hamda ular orqali olib borilayotgan davlat siyosati mexanizmlari
haqida   chuqur   bilimga   ega   bo‘ldim.   Xususan,   O‘zbekiston   Respublikasining
iqtisodiy   rivojlanishida   yalpi   ichki   mahsulot   (YaIM),   bandlik   darajasi,
inflyatsiya   ko‘rsatkichi,   savdo  balansi,   davlat  qarzi   kabi  ko‘rsatkichlar   qanday
tarzda   aniqlanayotgani   va   ular   iqtisodiy   barqarorlikka   qanday   ta’sir
ko‘rsatayotganini o‘rgandim.
Kurs  ishining  nazariy  qismida  milliy  iqtisodiyot  tushunchasi,   uning tarkibiy
qismlari,   vazifalari   va   boshqaruv   mexanizmlari   tahlil   qilindi.   Ayniqsa,
iqtisodiyotda   makroiqtisodiy   darajadagi   ko‘rsatkichlar   –   YaIM,   ishsizlik,
inflyatsiya,   investitsiyalar   hajmi,   eksport-import   balansi,   davlat   budjeti   kabi
muhim   parametrlarning   o‘zaro   bog‘liqligi   va   ularning   iqtisodiy   muvozanatga
ta’siri chuqur tahlil qilindi.
Amaliy   tahlil   qismida   esa   O‘zbekiston   Respublikasining   2016–2023
yillardagi   makroiqtisodiy   ko‘rsatkichlari   statistik   materiallar   asosida   tahlil
qilindi.   YaIMning   yillik   o‘sish   sur’atlari,   ishsizlik   darajasining   bosqichma-
bosqich pasayishi,  inflyatsiya  darajasining  tartibga  solinishi, sanoat  va qishloq
xo‘jaligidagi o‘sish tendensiyalari, eksport-import muvozanati va milliy valyuta
kursidagi   o‘zgarishlar   asosida   mamlakatda   iqtisodiy   o‘sishning   umumiy
dinamikasi ochib berildi.
O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2022–2026   yillarga   mo‘ljallangan
taraqqiyot strategiyasida belgilangan iqtisodiy islohotlar, xususan, iqtisodiyotni
liberallashtirish,   tadbirkorlikni   qo‘llab-quvvatlash,   raqamli   iqtisodiyotni
rivojlantirish,   energetika   mustaqilligini   ta’minlash,   bank-moliya   tizimini
modernizatsiya   qilish,   infratuzilmani   rivojlantirish   kabi   yo‘nalishlar   milliy
iqtisodiyotni yangi bosqichga olib chiqish imkonini bermoqda. 32Shuningdek,   bandlik   darajasini   oshirish,   ishsizlikni   kamaytirish   bo‘yicha
amalga oshirilayotgan dasturlar, jumladan, “Har bir oila — tadbirkor” loyihasi,
“Yoshlar   daftari”,   “Ayollar   daftari”,   “Yoshlar   bandligini   ta’minlash   dasturi”
kabi tashabbuslarning iqtisodiy samaradorligi kuzatildi. Bu loyihalar aholining
turli   qatlamlarini   iqtisodiy   faoliyatga   jalb   etish   orqali   yalpi   milliy   daromad
hajmini oshirishga xizmat qilayotgani aniqlandi.
Ishsizlik   darajasining   pasayishi,   bandlikning   barqaror   o‘sishi,   mehnat
bozorining   tartibga   solinishi   orqali   mamlakatda   ijtimoiy   barqarorlikka
erishilmoqda.   Bunda,   ayniqsa,   kasb-hunarga   yo‘naltirish,   zamonaviy   texnik
ta’limni rivojlantirish va kichik biznesni qo‘llab-quvvatlash kabi chora-tadbirlar
muhim o‘rin tutmoqda.
Inflyatsiya   darajasining   nazorat   ostida   saqlanishi   milliy   iqtisodiyotda
barqaror   narxlar   darajasini   ta’minlab,   aholining   real   daromadlarini   saqlab
qolishga   xizmat   qilmoqda.   Markaziy   bank   tomonidan   olib   borilayotgan   pul-
kredit   siyosati,   inflyatsion   targetlash   tizimi,   valyuta   bozoridagi   liberallashuv
jarayonlari iqtisodiyotda ishonchli moliyaviy muhit yaratmoqda.
Bundan   tashqari,   kurs   ishida   milliy   iqtisodiyotning   tarkibiy   jihatdan
takomillashuvi,   ya’ni   tarmoqlar   o‘rtasidagi   mutanosiblik,   sanoat   va   xizmatlar
sektorining   diversifikatsiyasi,   iqtisodiy   hududlarning   barqaror   rivojlanishi,
hududiy   investitsiyalar   hajmi   va   soliq-siyosat   mexanizmlarining   roli   tahlil
qilindi.   Aynan   mazkur   omillar   O‘zbekiston   iqtisodiyotining   uzoq   muddatli
barqarorligini ta’minlashda asosiy vosita bo‘lib xizmat qilmoqda.
Men   shuningdek,   milliy   iqtisodiyotda   innovatsion   texnologiyalarni   joriy
etish, raqamli infratuzilma yaratish, yashil iqtisodiyotni rivojlantirish, energetik
samaradorlikni   oshirish,   xalqaro   iqtisodiy   integratsiyaga   kirishishning
ahamiyati   haqida   ham   fikr   yuritdim.   Mamlakatimizning   Jahon   savdo
tashkilotiga   a’zolik   jarayoni,   Yevroosiyo   iqtisodiy   ittifoqi   bilan   aloqalar,
xalqaro   donor   va   investitsiya   institutlari   bilan   hamkorlik   aloqalari   milliy
iqtisodiyot uchun yangi imkoniyatlar ochmoqda. 33Yuqoridagilarga   asoslanib,   shuni   ta’kidlashim   mumkinki,   milliy   iqtisodiyot
va   uning   makroiqtisodiy   ko‘rsatkichlari   nafaqat   hozirgi   iqtisodiy   holatni   tahlil
qilishga,   balki   iqtisodiy   islohotlarning   samaradorligini   baholash,   istiqbolli
yo‘nalishlarni   aniqlash   va   muvozanatli   iqtisodiy   siyosat   yuritish   imkoniyatini
ham beradi. Bu ko‘rsatkichlar orqali nafaqat iqtisodiy barqarorlik, balki ijtimoiy
farovonlik darajasi ham baholanadi.
Shuningdek, men kurs ishim davomida milliy iqtisodiyotning global iqtisodiy
tizimdagi   o‘rni,   chet   el   investitsiyalarining   jalb   qilinishi,   tashqi   savdo
muvozanatini   saqlash,   xorijiy   valyuta   tushumlarining   ko‘payishi,   eksport
salohiyatining   oshirilishi   kabi   omillarni   tahlil   qildim.   Bu   borada
O‘zbekistonning   strategik   sherikliklari,   regional   iqtisodiy   hamkorlik
dasturlarida ishtiroki muhim ahamiyat kasb etmoqda.
Xulosa o‘rnida aytishim mumkinki, men kurs ishim orqali milliy iqtisodiyot
va   uning   makroiqtisodiy   ko‘rsatkichlariga   oid   ilmiy-nazariy   bilimlarimni
mustahkamlab, amaliy tahlillar orqali real iqtisodiy holatni chuqur tushunishga
erishdim.   Kelgusida   bu   bilimlarimni   yanada   chuqurlashtirib,   iqtisodiy   sohada
amaliy faoliyat olib borishda samarali foydalanaman, degan umiddaman. 34Foydalanilgan adabiyotlar
1) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
2023-yil   –   Inson   qadrini   ulug‘lash   va   faol   mahalla   yili   davlat   dasturi
to‘g‘risidagi Farmon. – PF–14-son, 2023-yil 20-yanvar. – Elektron manba:
www.lex.uz
2) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
Yoshlar   bandligini   ta’minlash   va   kasbga   yo‘naltirish   tizimini
takomillashtirish bo‘yicha chora-tadbirlar to‘g‘risida Farmon. – PF–60-son,
2022-yil 20-yanvar. – Elektron manba: www.prezident.uz
3) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
O‘zbekiston–2030   strategiyasi   doirasida   ishchi   kuchining   malakasini
oshirish masalalari bo‘yicha nutqi. – 2024-yil 17-oktabr. – Elektron manba:
www.prezident.uz
4) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PQ–4739-sonli   qarori.   Aholining
bandligini   ta’minlash   va   mehnat   resurslaridan   samarali   foydalanish
to‘g‘risida, 2020-yil 10-mart.
5) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PF–60-son   Farmoni.   Yoshlar
bandligini oshirish va kasbga yo‘naltirish bo‘yicha chora-tadbirlar, 2022-yil
20-yanvar.
6) “Aksiyadorlik   jamiyatlari   va   aksiyadorlarning   huquqlarini   himoya   qilish
to‘g‘risida”gi Qonun. Qabul qilingan sana: 1996-yil 26-aprel.
7) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PQ–5000-sonli   Qarori.   2021-yil
24-fevral.
8) O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining PQ–4720-sonli Qarori. 2015-yil.
9) Xodiev   B.M.,   Karimov   X.A.   –   “Korporativ   boshqaruv   asoslari”.   –
Toshkent: “Iqtisodiyot”, 2021. – 276 bet.
10) Sharipov M.Q. – “O‘zbekiston fond bozorining rivojlanish tendensiyalari”.
– Toshkent: Iqtisodiyot, 2020. – 232 bet. 3511) Vaxabov   A.V.,   Toshpulatov   Sh.X.   –   “Korxona   iqtisodiyoti”.   –   Toshkent:
“Fan va texnologiya”, 2020. – 316 bet.
12) O‘zbekiston Respublikasi Statistika agentligi rasmiy sayti: https://stat.uz
13) “Toshkent” Respublika fond birjasining rasmiy hisobotlari: https://uzse.uz
14) “Qimmatli   qog‘ozlar   bozorini   rivojlantirish   agentligi”   statistik
ma’lumotlari. – 2023-yil.
15) OECD – “Principles of Corporate Governance”, 2020.
16) IFC   (International   Finance   Corporation).   –   “Corporate   Governance
Toolkit”, 2019.
17) Moody’s Investors Service. – “Uzbekistan banking and securities outlook”,
2022.
18) “Yangi   O‘zbekiston”   gazetasi,   2023-yil,   15-mart   soni   –   “Aksiyadorlik
jamiyatlari: islohotlar va istiqbollar”.
19) O‘zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   axborotnomasi   –   2023-yil   2-
chorak.
20) Egamberdiyev   A.A.   –   “O‘zbekiston   fond   bozorida   investor   faolligini
oshirish omillari”. – Ilmiy maqola, 2022.
21) Karshiev   I.M.   –   “Korporativ   boshqaruv   va   moliyaviy   nazorat
mexanizmlari”. – Toshkent: “Ilm Ziyo”, 2019.
22) Qodirova M.I. – “Moliyaviy menejment asoslari”. – Toshkent:  Iqtisodiyot,
2021. – 280 bet.
23) Jahon banki – “Doing Business in Uzbekistan 2022” hisobot.
24) Transparency   International   –   “Corporate   Transparency   in   Emerging
Markets”, 2021.