Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 12000UZS
Hajmi 187.1KB
Xaridlar 1
Yuklab olingan sana 28 Aprel 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Milliy iqtisodiyotda investitsiya faoliyati

Sotib olish
   O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
GULISTON DAVLAT UNIVERSITETI
RAQAMLI IQTISODIYOT VA INNOVATSIYALAR FAKULTETI
“IQTISODIYOT” KAFEDRASI
“IQTISODIY O’SISH” 
fanidan
Milliy iqtisodiyotda investitsiya faoliyati 
Mavzusidagi
KURS ISHI
                                                                                                         
                                        
1 MUNDARIJA
KIRISH .............................................................................................................................................. 3
I BOB: INVESTITSIYA FAOLIYATINING ASOSLARI VA TURLARI .......................................................... 6
1.1. Investitsiya faoliyatining umumiy tavsifi va ahamiyati ............................................................. 6
1.2. Investitsiya faoliyatining shakllari va usullari .......................................................................... 10
1.3. O’zbekistonda investitsiya faoliyatini tartibga soluvchi huquqiy-me’yoriy asoslar ................. 14
II BOB: MILLIY IQTISODIYOTDA INVESTITSIYA FAOLIYATINING TA'SIRI .......................................... 18
2.1. Investitsiyalar va iqtisodiy o’sish: nazariy asoslar ................................................................... 18
2.2. Investitsiya faoliyatining tarmoqlar kesimidagi ta’siri ............................................................ 20
2.3. Investitsiya faoliyatining moliyaviy barqarorlikka ta’siri ......................................................... 22
II BOB: INVESTITSIYA FAOLIYATINI RAG’BATLANTIRISH VA JAMOAT POLITIKASI .......................... 26
3.1. Investitsiyalarni rag’batlantirish siyosatining maqsadlari va vositalari ................................... 26
3.2. Investitsiya xavf-xatarlarini boshqarish va ularni kamaytirish usullari ................................... 33
3.3. O’zbekistonda investitsiya muhitini takomillashtirish bo’yicha tavsiyalar .............................. 38
XULOSA ......................................................................................................................................... 40
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI ................................................................................... 43
2 KIRISH
O’zbekiston   Respublikasining   investitsiya   siyosati   mamlakatning   iqtisodiy
o’sishini   ta’minlashda   muhim   rol   o’ynaydi.   Hozirgi   kunda   dunyo   miqyosida
hamda   mintaqada   mavjud   bo’lgan   iqtisodiy,   moliyaviy   va   siyosiy   o’zgarishlarga
tezda   moslashish   va   iqtisodiyotda   barqaror   o’sishni   ta’minlash   uchun   samarali
investitsiya   strategiyasi   zarur.   Investitsiyalar   nafaqat   moliyaviy   resurslarni,   balki
yangi   texnologiyalarni,   bilim   va   tajribani,   shuningdek,   ilg’or   menejment
amaliyotlarini   jalb   qilishni   ham   ta’minlaydi.   Shu   bois,   mamlakat   iqtisodiyotining
rivojlanishi   uchun   investitsiya   faoliyatining   o’rni   va   ahamiyati   hamda   uning
samarali boshqarilishi juda muhimdir.
Mazkur   kurs   ishining   dolzarbligi ,   eng   avvalo,   milliy   iqtisodiyotning
barqaror   va   jadal   o’sishiga   erishishda   investitsiyalarning   tutgan   o’rni   bilan
belgilanadi.   O’zbekiston   Respublikasida   investitsiya   faoliyatini   yanada
faollashtirish,   xorijiy   investitsiyalarni   jalb   qilish   va   mahalliy   investorlarga
imtiyozlar   yaratish   borasida   keng   ko’lamli   islohotlar   olib   borilmoqda.   Bular   esa
ushbu   yo’nalishni   chuqur   tahlil   qilish,   mavjud   muammolarni   aniqlash   va   ularni
bartaraf etish yo’llarini ishlab chiqishni taqozo etadi.
Kurs   ishining   maqsadi   –   milliy   iqtisodiyotda   investitsiya   faoliyatining
nazariy asoslarini o’rganish, O’zbekistonda investitsiya muhitining hozirgi holatini
tahlil qilish va uning yanada rivojlanish istiqbollarini aniqlashdan iborat.
Kurs   ishining   ob’ekti   –   O’zbekiston   Respublikasi   iqtisodiyotida   amalga
oshirilayotgan   investitsiya   faoliyati   va   uni   tartibga   soluvchi   institutlar   faoliyati
hisoblanadi.
3 Kurs ishining predmeti  esa – milliy iqtisodiyotda investitsiya faoliyatining
mazmuni, shakllari, mexanizmlari va samaradorligini oshirish yo’llaridir.
Kurs ishining asosiy vazifalari  quyidagilardan iborat:
 investitsiya faoliyatining nazariy asoslarini tahlil qilish;
 investitsiyalarning iqtisodiy o’sishdagi rolini ochib berish;
 O’zbekistonda investitsiya siyosatining holatini baholash;
 investitsiya   faoliyatini   rag’batlantirish   bo’yicha   amaliy   takliflar   ishlab
chiqish.
Kurs   ishining   tuzilishi   kirish,   asosiy   boblar   (har   biri   bir   necha   kichik
bo’limlardan   iborat),   xulosa   va   foydalanilgan   adabiyotlar   ro’yxatidan   iborat.   Har
bir   bobda   mavzuga   oid   muhim   nazariy   va   amaliy   jihatlar   yoritilgan   bo’lib,   ular
asosida umumiy xulosa va takliflar shakllantirilgan.
O’zbekistonning   investitsiya   muhitini   yaxshilash   va   xorijiy   kapitalni   jalb
qilish   bo’yicha   amalga   oshirilayotgan   islohotlar,   yangi   qonunlar   va   normativ-
huquqiy   hujjatlar   mamlakatda   investitsiyalarni   yanada   faollashtirishga   qaratilgan.
Investitsiya   faoliyatining   nafaqat   iqtisodiy,   balki   ijtimoiy   va   ekologik   ta’siri   ham
alohida   e’tiborga   sazovor.   Investitsiya   faqatgina   iqtisodiy   barqarorlikni
ta’minlashga   yordam   bermaydi,   balki   jamiyatning   turmush   darajasini   oshirish,
yangi   ish   o’rinlarini   yaratish,   innovatsion   va   ekologik   jihatdan   barqaror
texnologiyalarni joriy etishga yordam beradi.
Mamlakatda   amalga   oshirilayotgan   investitsiyaviy   islohotlarning   asosiy
maqsadi   –   xorijiy   investitsiyalarning   kirishini   rag’batlantirish,   ichki   bozorni
diversifikatsiya   qilish   va   iqtisodiy   jarayonlarni   modernizatsiya   qilishdir.   Bu
maqsadlarga   erishish   uchun   hukumat   tomonidan   o’tkazilayotgan   yangi   qonunlar,
soliq siyosatidagi islohotlar, maxsus iqtisodiy zonalar yaratish kabi chora-tadbirlar
4 amalga   oshirilmoqda.   Bularning   barchasi   O’zbekistonning   iqtisodiy   rivojlanishini
jadallashtirish   va   xalqaro   investorlarga   qulay   sharoit   yaratishning   asosiy   omillari
sifatida muhim ahamiyatga ega.
Shu   bilan   birga,   investitsiyalarni   boshqarish   va   xavf-xatarlarni   kamaytirish
borasida   mamlakatda   yangi   mexanizmlar   joriy   etilmoqda.   Xavf-xatarlarni
minimallashtirish orqali investitsiyalarni  samarali va barqaror boshqarish mumkin
bo’ladi.   Buning   uchun   investitsiyaviy   ishonchni   ta’minlash,   shaffoflikni   oshirish
va investorlarning huquqlarini himoya qilish zarur.
Maqsad   –   mamlakatda   investitsiya   muhitini   yaxshilash   va   xorijiy   va
mahalliy   investitsiyalarning   samarali   foydalanishining   ijobiy   ta’sirlarini   tahlil
qilishdir. Ushbu ishda, investitsiyalarni jalb qilishda davlat tomonidan ko’rsatilgan
yordam,   yangi   qonunlar,   shuningdek,   investitsiya   xavflarini   boshqarish   usullari,
investitsiyalarni   rivojlantirish   uchun   amalga   oshirilgan   islohotlar,   shuningdek,
investitsiya   muhitini   takomillashtirishga   qaratilgan   tavsiyalar   haqida   batafsil
ma’lumotlar keltiriladi.
Xulosa   qilib   aytganda,   O’zbekistonning   investitsiya   muhitini
takomillashtirish   borasidagi   islohotlar,   mamlakatning   iqtisodiy   salohiyatini
oshirish va barqaror o’sish sur’atlarini ta’minlashga xizmat qiladi. Shu bilan birga,
o’zgarishlar   jarayonida   davlatning   rollari   va   qadamlarining   ahamiyati   muhimdir,
chunki ular nafaqat xorijiy investorlarni jalb qilish, balki mahalliy biznesni qo’llab-
quvvatlashda ham o’z ta’sirini ko’rsatadi.
5 I BOB: INVESTITSIYA FAOLIYATINING ASOSLARI VA TURLARI
1.1. Investitsiya faoliyatining umumiy tavsifi va ahamiyati
Investitsiya   faoliyati   milliy   iqtisodiyotning   rivojlanishida,   yangi
texnologiyalarni   joriy   etishda,   ishlab   chiqarish   quvvatlarini   kengaytirishda   va
ijtimoiy   infratuzilmani   yaxshilashda   asosiy   o'rin   egallaydi.   Investitsiyalar
iqtisodiyotga   yangi   resurslarni,   yangi   yondashuvlarni   olib   keladi   va   bu   orqali
iqtisodiy   tizimning   samarali   ishlashini   ta'minlaydi.   Shu   sababli,   investitsiya
faoliyati   iqtisodiyotni   rivojlantirish   va   innovatsion   imkoniyatlarni   amalga
oshirishda muhim ahamiyatga ega.
Investitsiya deganda, mavjud moliyaviy resurslarni kelajakda daromad olish
maqsadida   yoki   iqtisodiy   o'sish,   ijtimoiy   rivojlanish,   ekologik   barqarorlik   va
boshqa maqsadlar uchun sarflash tushuniladi. Bunday sarf-xarajatlar asosan ikkita
turga   bo'linadi:   real   investitsiyalar   (ya'ni,   ishlab   chiqarish,   texnologiyalar,
infratuzilma)   va   moliyaviy   investitsiyalar   (aksiyalar,   obligatsiyalar,   valyutalar,
boshqa moliyaviy vositalar).
Investitsiyaning turlari
Investitsiya faoliyati turli shakllarda va turlarda amalga oshiriladi. Ularning
eng asosiy turlari quyidagilarni o'z ichiga oladi:
1. Real   investitsiyalar:   Bu   turdagi   investitsiyalar   ishlab   chiqarish,
infratuzilma,   qurilish,   texnologiyalar   va   boshqa   jismoniy   aktivlarga
yo'naltirilgan   mablag'lardir.   Masalan,   yangi   zavodlar   qurish,   yangi
texnologiyalarni   joriy   etish,   yangi   energiya   manbalarini   yaratish   —
bularning barchasi real investitsiyalar hisoblanadi.
6 1.1.1-chizma. Investitsiya muhiti va mamlakat imidji (reputation)
o rtasidagi munosabatlar tasniflanishiʻ 1
2.   Moliyaviy   investitsiyalar:   Bu   investitsiyalar   aksiyalar,   obligatsiyalar,
valyutalar, bank depozitlari, boshqa moliyaviy vositalarga yo'naltiriladi. Moliyaviy
investitsiyalar asosan naqd pul yoki moliyaviy aktivlarni qaytarib olish maqsadida
amalga oshiriladi.
Investitsiya faoliyatining ahamiyati
Investitsiyalar   milliy   iqtisodiyotga   keng   ko'lamli   ta'sir   ko'rsatadi   va   uning
ahamiyati quyidagi yo'nalishlarda o'z ifodasini topadi:
1
 Muallif tomonidan tuzilgan.
7 1.   Iqtisodiy   o'sish   va   ishlab   chiqarishning   kengayishi:   Investitsiyalar
iqtisodiyotning turli sohalariga yo'naltirilgan resurslarni taqdim etadi, bu esa ishlab
chiqarish   hajmining   ortishiga   olib   keladi.   Bu   o'z   navbatida,   yangi   ish   o'rinlarini
yaratadi, yangi mahsulotlarni ishlab chiqarishni yo'lga qo'yadi va iqtisodiy o'sishni
ta'minlaydi.
2.   Innovatsion   jarayonlarning   rivojlanishi:   Investitsiyalar   yangi
texnologiyalarni, ilmiy yutuqlarni joriy etish va ishlab chiqarishni  modernizatsiya
qilishga   imkon   yaratadi.   Innovatsion   jarayonlar   ishlab   chiqarish   samaradorligini
oshirish,   mahsulotlar   sifatini   yaxshilash   va   yangi   bozorlarni   zabt   etishga   yordam
beradi.
3.   Ijtimoiy   rivojlanish:   Investitsiyalar   nafaqat   iqtisodiy,   balki   ijtimoiy   ta'sir
ko'rsatadi.   Yangi   infratuzilma   ob'ektlarini   qurish,   sog'liqni   saqlash,   ta'lim   va
boshqa   ijtimoiy   sohalarda   investitsiyalar   aholi   turmush   darajasini   yaxshilashga
xizmat qiladi.
4.   Iqtisodiy   barqarorlikni   ta'minlash:   Investitsiyalar   iqtisodiyotning
muvozanatli   rivojlanishini   ta'minlaydi,   iqtisodiy   sektorlarning   diversifikatsiyasini
(xilma-xillanishini)   kuchaytiradi,   iqtisodiy   inqirozlar   va   tarmoqlar   o'rtasidagi
tengsizliklarni kamaytiradi.
O'zbekistonda   investitsiya   faoliyati   so'nggi   yillarda   sezilarli   darajada   o'sdi.
2023 yil oxiriga kelib, mamlakatga 10 milliard dollardan ortiq investitsiyalar  jalb
qilindi.   Bu   raqamlar   davlat   tomonidan   amalga   oshirilgan   investitsiya   islohotlari,
xususiy   sektorni   qo'llab-quvvatlash   va   xorijiy   investorlar   bilan   hamkorlikni
mustahkamlash natijasida yuzaga keldi.
Shuningdek,   investitsiya   faoliyatining   iqtisodiyotga   ta'siri   quyidagi   asosiy
sohalarda sezilmoqda:
8 Sanoat sohasida: Investitsiyalar sanoatning yirik tarmoqlarini rivojlantirishga
yordam berdi, jumladan, energetika, avtomobilsozlik va og'ir sanoat. 2022 yilning
oxiriga kelib, sanoatning umumiy o'sish sur'ati 6% ga yetdi.
Qurilish va infratuzilma: Investitsiyalar qurilish va infratuzilma ob'ektlariga
yo'naltirilgan   bo'lib,   bu   aholi   turmush   darajasining   oshishiga   olib   keldi.   2023   yil
yakunlariga ko'ra, qurilish va infratuzilma sohasidagi investitsiyalarning hajmi 2,5
milliard dollarni tashkil etdi.
Xorijiy   investitsiyalar:   O'zbekistonda   xorijiy   investitsiyalarning   umumiy
hajmi   4,5   milliard   dollarni   tashkil   etdi.   Xorijiy   sarmoya   asosan   energetika,
telekommunikatsiya va qishloq xo'jaligiga yo'naltirilgan.
Investitsiya   faoliyatining   qonuniy   asoslari   O'zbekistonda   bir   nechta   muhim
qonunlar   va   qarorlar   orqali   belgilangan.   Ushbu   hujjatlar   investitsiyalarni   qo'llab-
quvvatlash va investorlarni rag'batlantirish maqsadida ishlab chiqilgan.
Ushbu   qonun   O'zbekiston   Respublikasida   investitsiyalarni   rag'batlantirish,
ularning   huquqiy   himoyasini   ta'minlash   va   investitsiya   faoliyatini   boshqarishning
asosiy   prinsiplari   va   usullarini   belgilaydi.   Qonun   investorlarning   huquqlarini
himoya   qilish,   shuningdek,   investitsiya   xavf-xatarlarini   kamaytirish   bo'yicha
muhim qoidalarni o'z ichiga oladi.
Ushbu   qaror   xorijiy   investorlar   uchun   qo'shimcha   imtiyozlar   yaratadi   va
ularni O'zbekistonda faoliyat yuritishga undaydi. Qaror investitsiyalarni jalb qilish
bo'yicha soddalashtirilgan tartib va kafolatlarni o'z ichiga oladi.
Ushbu   qaror   orqali   investitsiya   faoliyatini   boshqarishni   samarali   tarzda
tashkil   etish   va   investorlar   bilan   ishlashni   yengillashtirish   uchun   yangi   tizimlar
joriy   etildi.   Komissiya   tashkil   etish   orqali   investitsiya   jarayonlari   yanada
tezlashtiriladi.
9 Ushbu   strategiyada   investitsiyalarni   jalb   qilishning   ahamiyati   alohida
ta'kidlangan.   Strategiya   iqtisodiyotni   modernizatsiya   qilish,   yangi   tarmoqlarni
rivojlantirish   va   barqaror   iqtisodiy   o'sish   uchun   zarur   bo'lgan   barcha   shart-
sharoitlarni yaratishga qaratilgan.
Investitsiya   faoliyati   milliy   iqtisodiyotning   rivojlanishi   uchun   juda
muhimdir.   U   nafaqat   iqtisodiy   o'sish,   balki   yangi   texnologiyalarni   joriy   etish,
innovatsion   yondashuvlarni   qo'llash   va   ijtimoiy   infratuzilmani   yaxshilashga
yordam   beradi.   O'zbekistonda   investitsiya   muhitini   takomillashtirish   va   xorijiy
investorlarni jalb qilish uchun amalga oshirilayotgan islohotlar va qonuniy asoslar
davlat iqtisodiyotini rivojlantirishda asosiy vosita bo'lib xizmat qilmoqda.
1.2. Investitsiya faoliyatining shakllari va usullari
Investitsiya faoliyati o’z mohiyatiga ko’ra turli shakllarda namoyon bo’ladi.
Har   bir   shaklning   o’ziga   xos   huquqiy   asoslari,   iqtisodiy   ahamiyati,   amaliy
mexanizmlari   mavjud   bo’lib,   ular   ishlab   chiqarish   jarayonlarida,   xizmatlar
ko’rsatishda yoki moliyaviy bozorlarda faol qo’llaniladi.
Bevosita investitsiyalar — bu ishlab chiqarish vositalarini xarid qilish, yangi
ishlab chiqarish quvvatlarini  yaratish, mavjud korxonalarni  modernizatsiya  qilish,
yangi   texnologiyalarni   joriy   etishga   yo’naltirilgan   investitsiyalardir.   Bevosita
investitsiyalar,   odatda,   kapital   qurilish,   texnologik   liniyalarni   yangilash,   ishlab
chiqarish   maydonlarini   kengaytirish,   yangi   ish   o’rinlari   yaratish   orqali   iqtisodiy
o’sishga   kuchli   ta’sir   ko’rsatadi.   Bu   turdagi   investitsiyalar,   asosan,   real   sektorni
qo’llab-quvvatlashga   yo’naltiriladi.   Masalan,   2023-yilda   O’zbekistonda   qayta
ishlash   sanoatiga   yo’naltirilgan   to’g’ridan-to’g’ri   xorijiy   investitsiyalar   umumiy
10 investitsiyalar   hajmining   35,6   foizini   tashkil   etgan.   Bu   tarmoqda   Xitoy,   Rossiya,
Turkiya va Janubiy Koreya sarmoyalari ustunlik qiladi.
Bilvosita   investitsiyalar   —   investitsiya   resurslarining   moliyaviy   vositalar
orqali   iqtisodiy   aylanmaga   kiritilishi.   Bunga   bank   depozitlari,   aksiyalar,
obligatsiyalar va boshqa moliyaviy instrumentlarga mablag’ kiritish kiradi. Ushbu
shakl investorlarga ishlab chiqarishga bevosita aralashmagan holda daromad olish
imkonini   beradi.   Misol   uchun,   “O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki
to’g’risida”gi   Qonunga   muvofiq,   davlat   ichki   obligatsiyalari   orqali   investorlar
davlat   tomonidan   kafolatlangan   foizli   daromad   olish   imkoniga   ega   bo’ladilar.
2022-yil   davomida   O’zbekiston   fond   bozorida   amalga   oshirilgan   portfel
investitsiyalar hajmi 5,1 trln so’mni tashkil etdi, bu 2021-yilga nisbatan 17 foizga
ko’p.
Ichki   investitsiyalar   —   mamlakat   hududida   joylashgan   iqtisodiy   subyektlar
tomonidan   amalga   oshiriladigan   sarmoyalardir.   Bular,   odatda,   davlat   byudjeti,
mahalliy   tadbirkorlar   va   aholining   jamg’armalari   hisobiga   moliyalashtiriladi.
“2022–2026   yillarga   mo’ljallangan   Yangi   O’zbekistonning   taraqqiyot
strategiyasi”da   ichki   investitsiyalarning   yillik   hajmini   yalpi   ichki   mahsulotga
nisbatan 30 foizga yetkazish maqsad qilingan. Shu asosda, faqatgina 2023-yilning
o’zida mahalliy manbalar hisobidan 140 trln so’mlik investitsiyalar jalb etildi.
Tashqi   (xorijiy)   investitsiyalar   —   chet   el   fuqarolari,   kompaniyalari   yoki
xalqaro   tashkilotlar   tomonidan   mamlakat   iqtisodiyotiga   yo’naltirilgan
sarmoyalardir. Bunday investitsiyalar ko’pincha texnologiya transferi, innovatsion
echimlar   va   boshqaruv   madaniyatini   olib   keladi.   “O’zbekiston   Respublikasiga
xorijiy   investitsiyalarni   jalb   qilish   strategiyasi”   asosida   2023-yilda   11,5   mlrd
AQSh dollar miqdorida to’g’ridan-to’g’ri xorijiy investitsiyalar kiritilgan bo’lib, bu
11 ko’rsatkich   oldingi   yilga   nisbatan   18,2   foizga   ko’proqdir.   Eng   yirik   loyihalardan
biri — Navoiy viloyatida qurilgan “GTL” zavodi bo’lib, bu loyiha Janubiy Koreya
kompaniyalari bilan hamkorlikda amalga oshirilgan.
Xususiy   investitsiyalar   —   yuridik   va   jismoniy   shaxslar,   ya’ni   tadbirkorlar
tomonidan o’z mablag’lari hisobidan amalga oshiriladi. Xususiy sektorda, ayniqsa,
kichik   va   o’rta   biznes   subyektlari   faol   ishtirok   etadi.   2023-yilda   O’zbekistonda
kichik   biznes   tomonidan   yo’naltirilgan   investitsiyalar   umumiy   hajmning   40,7
foizini tashkil etdi.
Davlat   investitsiyalari   —   davlat   byudjeti,   budjetdan   tashqari   jamg’armalar
va   xalqaro   moliyaviy   institutlar   hisobidan   moliyalashtiriladi.   Bu   investitsiyalar
asosan   ijtimoiy   infratuzilmani   rivojlantirish,   energetika,   transport   va   sog’liqni
saqlash   sohalariga   yo’naltiriladi.   Masalan,   2023-yil   yakuniga   ko’ra,   davlat
tomonidan   sog’liqni   saqlash   tizimiga   yo’naltirilgan   sarmoyalar   hajmi   12,3   trln
so’mni tashkil etgan.
Aralash   (public-private   partnership   –   PPP)   investitsiyalar   —   davlat   va
xususiy sektor o’rtasidagi hamkorlik asosida amalga oshiriladi. Bu shakl ko’pincha
yirik   infratuzilmaviy   loyihalarda   qo’llaniladi.   Masalan,   Toshkent   viloyatidagi
“Zangiota” ixtisoslashtirilgan kasalxonasi davlat-xususiy sheriklik asosida qurilgan
bo’lib, bu loyiha doirasida xususiy sektor binoni qurdi, davlat esa xizmatlar narxini
kafolatli   ravishda   to’lab   beradi.   O’zbekistonda   PPP   loyihalari   soni   2024-yil
holatiga ko’ra 350 tadan oshgan bo’lib, ular umumiy 3,1 mlrd dollar miqdoridagi
sarmoyani jalb qilgan.
To’g’ridan-to’g’ri moliyalashtirish — bu usulda investorlar ishlab chiqarish
vositalarini   yoki   xizmat   ko’rsatish   obyektlarini   bevosita   moliyalashtiradi.   Bu
12 usulda   yirik   qurilish,   zavod-fabrikalar,   logistika   markazlari,   ta’lim   muassasalari
tashkil etiladi.
Lizing   —   uzoq   muddatli   ijaraning   o’ziga   xos   turi   bo’lib,   asbob-uskunalar
yoki   transport   vositalari   investor   tomonidan   xarid   qilinib,   ishlab   chiqaruvchiga
foydalanish   uchun   beriladi.   O’zbekiston   Lizing   Assotsiatsiyasi   ma’lumotlariga
ko’ra,   2023-yilda   sanoat   uskunalari   uchun   1,2   trln   so’mlik   lizing   shartnomalari
tuzilgan.
Franshiza — tayyor biznes modeli asosida faoliyat yuritish imkonini beradi.
Masalan, “Chopar Pizza” brendi bo’yicha O’zbekiston hududida 2023-yilda 35 ta
yangi   filial   ochilgan   bo’lib,   ularning   barchasi   franshiza   asosida   faoliyat
yuritmoqda.   Bu   usul   xatarni   kamaytiradi,   lekin   boshlang’ich   badal   va   brend
talablariga qat’iy rioya qilishni talab qiladi.
1.2.1.Investitsion jarayonlarni trend va empirik rivojlanish modellari
Portfel   investitsiyalari   —   moliyaviy   bozorlar   orqali   amalga   oshiriladi.
Investor   aksiyalar,   obligatsiyalar,   fondlar   va   boshqa   moliyaviy   instrumentlar
13 portfelini   shakllantirib,   u   orqali   passiv   daromad   oladi.   O’zbekiston   Respublikasi
Kapital   bozorini   rivojlantirish   agentligi   2024-yil   boshida   mamlakatda   23   ta
investitsiya   fondi   faoliyat   yuritayotganini   bildirgan,   ularning   umumiy   portfeli   8
trln so’mdan oshgan.
Har   bir   investitsiya   shakli   va   usuli   o’zining   afzalliklari,   xatarlari,
daromadlilik   darajasi   va   huquqiy   tartibga   solinishi   bilan   ajralib   turadi.   Ularni
to’g’ri   tanlash   investitsiya   loyihalarining   muvaffaqiyatli   amalga   oshirilishini
belgilab beradi.
1.3. O’zbekistonda investitsiya faoliyatini tartibga soluvchi huquqiy-
me’yoriy asoslar
O’zbekiston   Respublikasida   investitsiya   faoliyati   davlat   tomonidan   keng
ko’lamda   qo’llab-quvvatlanadi   va   izchil   tarzda   huquqiy   tartibga   solinadi.
Investitsiya faoliyati subyektlari uchun kafolatlangan erkinlik, sarmoya xavfsizligi,
moliyaviy   imtiyozlar,   hamda   davlat-xususiy   sheriklik   imkoniyatlari   mavjud.
Investitsiyalarni   jalb   qilish   va   ulardan   samarali   foydalanish   mexanizmlari   qat’iy
qonunchilik va normativ-huquqiy hujjatlar bilan mustahkamlangan.
O’zbekiston   Respublikasining   “Investitsiyalar   to’g’risida”gi   Qonuni   (1998-
yil   30-aprel,   yangi   tahriri   2019-yil   25-dekabrda   qabul   qilingan)   investitsiya
faoliyatining   huquqiy   asosiy   tamoyillarini   belgilaydi.   Ushbu   qonunga   muvofiq,
investitsiya   —   bu   foyda   (daromad)   olish   yoki   ijtimoiy   samaraga   erishish
maqsadida   iqtisodiy   faoliyat   obyektlariga   moddiy   va   nomoddiy   boyliklarni,   shu
jumladan intellektual mulkni jalb qilishdir.
Mazkur qonun quyidagi asosiy prinsiplarga tayanadi:
14 Investorlarga teng huquqlilik;
Investitsiya xavfsizligini ta’minlash;
Davlat tomonidan investitsiyalarning daxlsizligini kafolatlash;
Milliy va xorijiy investorlar uchun teng iqtisodiy sharoitlar yaratish;
Sarmoyadorlar huquqlarining qonuniy himoyasi.
Investitsiyalarni   tartibga   solish   bilan   bog’liq   yana   bir   muhim   hujjat   —
“Xorijiy   investitsiyalar   to’g’risida”gi   Qonun   bo’lib,   u   xorijiy   investorlarning
O’zbekiston   hududidagi   huquqiy   maqomi,   ularning   faoliyat   yuritish   shakllari,
soliqqa   tortilishi,   daromadlarni   repatriatsiya   qilish   tartibini   aniq   belgilab   beradi.
Ushbu qonun xorijiy sarmoyadorlarga quyidagi kafolatlarni beradi:
Majburiy rekvizitsiya yoki milliylashtirishga yo’l qo’yilmasligi;
Investitsiyalarni olib chiqish erkinligi;
Pul mablag’larini erkin konvertatsiya qilish huquqi;
Sud-huquqiy himoya vositalariga teng kirish.
Davlat   tomonidan   kafolatlangan   yondashuvlardan   biri   bu   —   davlat
kafolatlari va imtiyozlar tizimidir. O’zbekiston Respublikasi  Prezidentining 2017-
yil   7-fevraldagi   PF-4947-sonli   farmoni   (Harakatlar   strategiyasi)da   investitsiya
muhitini   yaxshilash,   investorlar   uchun   erkin,   ochiq,   barqaror   va   bashorat
qilinadigan iqtisodiy sharoitlar yaratish ustuvor vazifa sifatida belgilangan.
Investitsiyalarni   jalb   qilishda   muhim   rol   o’ynovchi   idoralardan   biri   —
Investitsiyalar,   sanoat   va   savdo   vazirligi   bo’lib,   u   investitsion   siyosatni   ishlab
chiqish, yirik loyihalarni muvofiqlashtirish, xorijiy investorlar bilan muzokaralarni
tashkil   qilish   kabi   vakolatlarga   ega.   Ushbu   vazirlik   huzurida   “Investitsiya
loyihalari monitoringi va amalga oshirilishini nazorat qilish departamenti” faoliyat
yuritadi.
15 2022-yil   5-mayda   qabul   qilingan   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining
PQ–253-sonli   qaroriga   ko’ra,   “O’zbekistonga   sarmoya   kiritgan   investorlar   uchun
kafolatlangan   huquqiy  himoya”  mexanizmi  joriy  etildi.  Bu   qaror  asosida,  10  mln
AQSh dollari va undan ortiq sarmoya kiritgan investorlar bilan shartnoma asosida
individual investitsion shartnomalar tuzilmoqda, ularga 10 yilgacha soliq, bojxona
va boshqa imtiyozlar berilmoqda.
Xalqaro sarmoyadorlar ishonchini oshirish maqsadida O’zbekiston
Multilateral   Investment   Guarantee   Agency   (MIGA)   —   Xalqaro   sarmoya
kafolat agentligi,
ICSID — Xalqaro investitsiya nizolarini hal qilish markazi,
UNCTAD — Savdo va taraqqiyot bo’yicha BMT konferensiyasi,
va boshqa xalqaro moliya institutlari bilan hamkorlik qiladi.
Shuningdek,   O’zbekiston   50   dan   ortiq   davlatlar   bilan   ikki   tomonlama
investitsiyalarni   himoya   qilish   bo’yicha   bitimlar   imzolagan.   Bu   bitimlar
investorlarga   ularning   huquqlari   xalqaro   miqyosda   tan   olinishi   va   zarur   bo’lsa,
xalqaro arbitraj sudlariga murojaat qilish imkonini beradi.
2023-yilda   “Investorlar   huquqlarini   himoya   qilish   bo’yicha   O’zbekiston
Respublikasi   Prezidentining   huzuridagi   kengash”   tashkil   etilgan   bo’lib,   bu   organ
investorlar va davlat o’rtasidagi  ziddiyatlarni tez va adolatli hal qilish, noqonuniy
aralashuvlarning oldini olish, shikoyatlarni ko’rib chiqish bilan shug’ullanadi.
Bundan   tashqari,   “Davlat-xususiy   sheriklik   to’g’risida”gi   Qonun   asosida
davlat investitsiyalarini  xususiy sarmoya bilan uyg’unlashtirish, sog’liqni saqlash,
ta’lim,   energetika,   yo’l-transport   sohalarida   yirik   loyihalarni   amalga   oshirish
mexanizmlari ishlab chiqilgan. 2023-yilda PPP asosida 1,5 mlrd dollar miqdoridagi
16 yangi   loyihalar   tasdiqlangan   bo’lib,   bu   tarmoqda   qonunchilik   bazasi   har   yili
takomillashtirib borilmoqda.
Shunday   qilib,   O’zbekistonda   investitsiya   faoliyatining   huquqiy-me’yoriy
asoslari   izchil   shakllantirilgan   va   xalqaro   standartlarga   moslashtirilgan   bo’lib,
davlat   investorlarga   qat’iy   kafolatlar,   erkin   iqtisodiy   faoliyat   yuritish   imkoniyati,
soliq   va   bojxona   imtiyozlari,   xalqaro   huquqiy   himoya   kafolatlarini   taqdim   etadi.
Bu  esa  mamlakatda  sarmoya   kiritish  uchun   qulay  va  barqaror   muhit   yaratilishiga
xizmat qilmoqda.
17 II BOB: MILLIY IQTISODIYOTDA INVESTITSIYA
FAOLIYATINING TA'SIRI
2.1. Investitsiyalar va iqtisodiy o’sish: nazariy asoslar
Investitsiyalar   iqtisodiy   o’sishning   eng   muhim   va   barqaror   manbai
hisoblanadi.   Har   qanday   davlatning   makroiqtisodiy   barqarorligi,   innovatsion
rivojlanish   sur’atlari,   yangi   ish   o’rinlarining   yaratilishi,   iqtisodiy   klasterlarning
shakllanishi,   sanoatning   modernizatsiyasi   va   eksport   salohiyatining   kengayishi
bevosita   investitsiyalarning   hajmi   va   samaradorligiga   bog’liqdir.   Iqtisodiy
nazariyada bu bog’liqlik turli davrlar va makroiqtisodiy yondashuvlar asosida  har
tomonlama izohlangan va modellashtirilgan.
Harrod–Domar model
Eng   dastlabki   va   klassik   yondashuvlardan   biri   Harrod–Domar   modeli
hisoblanadi.   Mazkur   modelga   ko’ra,   iqtisodiy   o’sish   to’g’ridan-to’g’ri
investitsiyalarning   hajmi   va   ularning   samaradorligi   —   ya’ni   kapitalning   chegara
mahsuldorligiga   bog’liq.   Harrod–Domar   modeli   iqtisodiy   o’sishni   ta’minlash
uchun   zarur   bo’lgan   jamg’arma   normasi   va   kapital-output   ratio   (kapital
mahsuldorligi   koeffitsienti)   asosida   tahlil   qiladi.   Unga   ko’ra,   jamg’arma   normasi
qancha yuqori bo’lsa va har bir investitsiya birligi ko’proq mahsulot yaratsa, o’sish
sur’atlari shuncha yuqori bo’ladi. Ammo bu model bir qator kamchiliklarga ega: u
texnologik   taraqqiyotni,   ishchi   kuchi   o’sishini   va   resurslardan   foydalanish
samaradorligini hisobga olmaydi.
Solow–Swan modeli
18 1956-yilda neoklassik  iqtisodchilar  R. Solow va T. Swan  tomonidan ishlab
chiqilgan   model   —   iqtisodiy   o’sish   nazariyasida   tub   burilish   yasagan.   Solow–
Swan   modeli   kapital   jamg’armalari   va   ishchi   kuchi   o’sishi   bilan   bir   qatorda
texnologik   taraqqiyotning   ham   o’sishga   ta’sirini   ko’rsatadi.   Bu   modelda
investitsiyalarning   samaradorligi   vaqt   o’tishi   bilan   kamayib   boradi   —   bu
“kapitalning   kamayuvchi   rentabelligi”   deb   ataladi.   Ya’ni,   birinchi   investitsiya
birligi   katta   o’sish   olib   kelsa,   keyingilarining   ta’siri   sustlashadi.   Demak,   uzoq
muddatda   investitsiyalar   o’z   samarasini   yo’qotadi,   o’sish   faqat   texnologik
innovatsiyalar   orqali   davom   etadi.   Bu   yondashuv,   zamonaviy   texnologiyalarni
ishlab chiqish va ularni ishlab chiqarishga keng joriy etish investitsiya siyosatining
ajralmas qismi bo’lishi kerakligini ko’rsatadi.
Endogen o’sish nazariyasi
1980-yillarning   oxirlarida   endogen   (ichki   omillarga   asoslangan)   o’sish
nazariyalari   shakllana   boshladi.   Bu   yondashuvlarda   investitsiyalarning   iqtisodiy
o’sishga ta’siri nafaqat ishlab chiqarish vositalarini kengaytirish orqali, balki inson
kapitali,   bilim,   malaka,   tadqiqot   va   innovatsiyalarni   rag’batlantirish   orqali
tushuntiriladi.   Paul   Romer   va   Robert   Lukas   tomonidan   ishlab   chiqilgan   modellar
shuni   ko’rsatadiki,   davlatning   ta’lim,   sog’liqni   saqlash,   fan   va   innovatsiyalar
sohasiga   yo’naltirgan   investitsiyalari   iqtisodiyotda   o’z-o’zini   rag’batlantiruvchi,
uzoq muddatli, ijobiy ta’sir ko’rsatadi. Bu modelda, har bir yangi texnologiya yoki
bilim yaratilishi — boshqa ishlab chiqaruvchilarga ham ijobiy externalities (tashqi
effektlar)   orqali   ta’sir   qiladi.   Shuning   uchun,   investitsiyalar   nafaqat   moddiy
aktivlarga,   balki   intellektual   va   ijtimoiy   infratuzilmaga   yo’naltirilganda   ham
iqtisodiy o’sishni jadallashtiradi.
Keynesiy yondashuv
19 J. M.  Keynes  makroiqtisodiy  yondashuvida investitsiyalarni  qisqa muddatli
iqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlovchi   asosiy   vosita   sifatida   ko’radi.   Keynesiy
nazariyada   jamiyatda   umumiy   talabning   yetishmasligi   iqtisodiy   turg’unlikka   olib
keladi.   Shu   sababli,   hukumat   sarmoyalarni   ko’paytirish,   davlat   xarajatlarini
oshirish   va   monetar   yengilliklar   orqali   iqtisodiy   faollikni   rag’batlantirishi   kerak.
Keynesga ko’ra, davlat tomonidan amalga oshiriladigan investitsiyalar — ayniqsa
inqiroz paytlarida — “multiplikator effekti” hosil qilib, umumiy talab va bandlikni
oshiradi.
2.2. Investitsiya faoliyatining tarmoqlar kesimidagi ta’siri
Milliy iqtisodiyotda investitsiya faoliyati nafaqat umumiy iqtisodiy o’sishni
ta’minlaydi,   balki   tarmoqlar   kesimidagi   strukturaviy   o’zgarishlarni   ham
shakllantiradi.   Turli   iqtisodiy   tarmoqlarga   yo’naltirilgan   investitsiyalar   ushbu
sohalarning rivojlanish sur’atlarini, zamonaviy texnologiyalar bilan jihozlanishini,
mehnat   unumdorligini   va   mahsulot   raqobatbardoshligini   bevosita   belgilaydi.   Shu
sababli,   investitsiyalarning   yo’nalishlari   va   tarkibi   milliy   iqtisodiyotdagi
tarmoqlararo muvozanat,  ichki   bozorning  talabi, eksport  imkoniyatlari   va  xalqaro
raqobatbardoshlikni aniqlovchi omilga aylanadi.
Sanoat tarmog’idagi ta’siri
Sanoat   —   har   qanday   iqtisodiyotning   asosiy   tayanchi   bo’lib,   aynan   shu
tarmoqqa yo’naltirilgan investitsiyalar real ishlab chiqarish salohiyatining o’sishiga
xizmat   qiladi.   Zamonaviy   texnologiyalarni   joriy   etish,   energiya   samaradorligini
oshirish,   mehnatni   avtomatlashtirish,   yuqori   sifatli   mahsulot   ishlab   chiqarishni
yo’lga qo’yish kabi jarayonlar to’g’ridan-to’g’ri investitsion faoliyat bilan bog’liq.
20 Masalan,   metallurgiya,   neft-gaz   sanoati,   kimyo   va   qurilish   materiallari   ishlab
chiqarish tarmoqlariga yo’naltirilgan to’g’ridan-to’g’ri xorijiy investitsiyalar (TXI)
mamlakatda sanoat modernizatsiyasi va eksport salohiyatining kengayishiga sabab
bo’lgan.
Davlat dasturlari doirasida ishlab chiqilgan sanoat kooperatsiyasi loyihalari,
texnoparklar   va   erkin   iqtisodiy   zonalar   orqali   yuqori   texnologik   quvvatlar
shakllantirilib, ishlab chiqarish tarmoqlari  ichki  va tashqi  bozorlarga moslashgan,
eksport   yo’naltirilgan  sanoat   klasterlari   ko’rinishida  rivojlanmoqda.  Bunda  davlat
tomonidan   berilgan   soliq   imtiyozlari,   subsidiyalar   va   infratuzilmaviy   qo’llab-
quvvatlash choralari investitsion jarayonni jadallashtirgan.
Qishloq xo’jaligi va agrosanoat majmuasidagi ta’siri
Qishloq   xo’jaligi   —   oziq-ovqat   xavfsizligi,   aholining   ijtimoiy-iqtisodiy
barqarorligi   va   eksportning   muhim   manbai   sifatida   doimiy   investitsiyaga   muhtoj
bo’lgan tarmoqdir. Bu sohada amalga oshirilgan investitsiyalar, ayniqsa, irrigatsiya
tizimlari   modernizatsiyasi,   suv   tejovchi   texnologiyalar   joriy   etilishi,   zamonaviy
texnika   bilan   ta’minlash,   ekin   maydonlarining   diversifikatsiyasi   orqali   sezilarli
natijalar   keltiradi.   Mamlakatlarda   agrar   islohotlar   va   fermer   xo’jaliklarini
moliyaviy   rag’batlantirish   orqali   yerga   investitsiya   kiritish   hajmi   ortadi,   ishlab
chiqarish hajmi va mahsuldorlik keskin oshadi.
Bundan   tashqari,   qishloq   xo’jaligi   mahsulotlarini   qayta   ishlash   va   logistika
tizimlariga   yo’naltirilgan   investitsiyalar   orqali   butun   agro-zanjirni
modernizatsiyalash   imkoniyati   yaratiladi.   Natijada,   mahsulot   isrofi   kamayadi,
qo’shilgan  qiymat   oshadi,  va  ichki  bozor  ehtiyojlarini  to’liq qondirish  imkoniyati
paydo bo’ladi.
Transport va infratuzilma tarmoqlaridagi ta’siri
21 Transport   va   infratuzilma   —   barcha   iqtisodiy   tarmoqlarning
integratsiyalashuvi,  hududlararo aloqadorlik va logistika samaradorligining asosiy
infrabazasi   hisoblanadi.   Ushbu   sohalarga   yo’naltirilgan   investitsiyalar   yo’llar,
temiryo’llar,   aeroportlar,   logistika   markazlari,   energetika   va   aloqa   tarmoqlari
sifatida jamiyat infratuzilmasini tubdan yaxshilaydi.
Strategik   infratuzilma   obyektlarining   yangilanishi   yoki   qayta   qurilishi,
nafaqat   iqtisodiy   aylanishni   tezlashtiradi,   balki   investorlar   uchun   qulay   muhit
yaratadi.   Bu   bevosita   investitsion   risklar   darajasini   pasaytiradi,   mintaqaviy
iqtisodiy faollikni oshiradi. Jumladan, avtomobil yo’llarining sifatli va zamonaviy
holati mahsulot  yetkazib berish zanjirlarini optimallashtirib, logistika xarajatlarini
kamaytirishga yordam beradi.
2.3. Investitsiya faoliyatining moliyaviy barqarorlikka ta’siri
Investitsiya   faoliyati   milliy   iqtisodiyotda   moliyaviy   barqarorlikni
ta’minlashda   muhim   o’rin   tutadi.   Moliyaviy   barqarorlik   —   iqtisodiyotning   turli
sohalarining   o’zaro   uyg’unlikda   ishlashini,   iqtisodiy   inqirozlar   va   moliyaviy
shoklarga qarshi  chidamliligini ta’minlaydigan omil  sifatida belgilanishi  mumkin.
Investitsiyalar,   ayniqsa,   uzoq   muddatli   va   barqaror   investitsiya   oqimlari,
iqtisodiyotning   o’sishini   rag’batlantiradi,   ish   o’rinlarini   yaratadi   va   ichki   ishlab
chiqarish   salohiyatini   oshiradi.   Shu   bilan   birga,   ular   moliyaviy   bozorlarning
shaffofligini va barqarorligini ham ta’minlashda ahamiyat kasb etadi.
Investitsiyalarning moliyaviy bozorlar bilan aloqasi
Investitsiyalar  nafaqat  real  sektorga, balki  moliyaviy bozorga ham  bevosita
ta’sir   qiladi.   Xususan,   portfel   investitsiyalari,   aksiyalar   va   obligatsiyalar   kabi
22 moliyaviy   vositalar   orqali   kiritilgan   investitsiyalar   moliyaviy   bozorlarning
likvidligini oshiradi, investorlarga qo’shimcha daromad olish imkoniyatini yaratadi
va iqtisodiy o’sish uchun zarur bo’lgan moliyaviy resurslarni ta’minlaydi. Bunday
investitsiyalar yirik va kichik firmalarning kapitalga bo’lgan ehtiyojlarini qondiradi
va ularning rivojlanishini rag’batlantiradi.
Moliyaviy bozorlarning o’zgaruvchanligi va risklari mavjud bo’lishi sababli,
davlat   tomonidan   moliyaviy   barqarorlikni   ta’minlashga   qaratilgan   qator   qonun
hujjatlari   va   siyosatlar   ishlab   chiqilgan.   Masalan,   "Moliyaviy   barqarorlik
to’g’risida"gi qonunlar va markaziy bankning moliyaviy tarmoqlarni nazorat qilish
siyosatlari   investitsiyalarning   barqaror   oqimlarini   ta’minlaydi   va   moliyaviy
bozorlarining xavf-xatarlarini kamaytiradi.
Investitsiyalarning kredit bozoriga ta’siri
Investitsiyalar moliyaviy tizimda kredit bozorining rivojlanishiga ham ta’sir
ko’rsatadi.   To’g’ridan-to’g’ri   va   portfel   investitsiyalari   orqali   jamg’arilgan
mablag’lar   banklar   va   boshqa   moliyaviy   institutlar   tomonidan   kredit   berish
imkoniyatlarini   oshiradi.   Bu   kreditlar   esa   o’z   navbatida,   real   sektor
kompaniyalarining   o’sishiga   yordam   beradi,   ularni   yangi   mahsulotlar   ishlab
chiqish, texnologiyalarni joriy etish va ishlab chiqarishni kengaytirish uchun zarur
bo’lgan moliyaviy resurslar bilan ta’minlaydi.
Investitsiya   faoliyati   va   kredit   bozorining   aloqalari   hamda   moliyaviy
barqarorlikka   ta’siri   borasida   bir   qator   qonun   hujjatlari   va   tartibga   solish
normativlari   mavjud.   Masalan,   "Kredit   tashkilotlari   faoliyatini   tartibga   solish
to’g’risida"gi   qonunlar   va   "Markaziy   bankning   normativ   hujjatlari"
investitsiyalarning   xavfsizligi   va   kredit   risklarini   nazorat   qilishda   muhim   rol
o’ynaydi.
23 Investitsiyalar va davlat qarzi
Investitsiya   faoliyatining   moliyaviy   barqarorlikka   ta’sirida   davlatning   qarz
siyosati   ham   o’z   o’rniga   ega.   Davlat   qarzining   oshishi,   agar   u   ishlab   chiqarishni
kengaytirishga   yo’naltirilgan   bo’lsa,   iqtisodiy   o’sish   va   barqarorlikni   ta’minlashi
mumkin.   Biroq,   agar   qarz   iste’mol   xarajatlariga   yo’naltirilsa,   bu   moliyaviy
barqarorlikka   salbiy   ta’sir   ko’rsatishi   mumkin.   Shu   boisdan,   investitsiyalarni
moliyalashtirishda   davlat   qarzining   optimal   darajada   bo’lishi   muhim   ahamiyatga
ega.
Investitsiyalarni   moliyalashtirishda   davlatning   qarz   siyosati   va   davlat
budjetining   barqarorligini   ta’minlash   uchun   qator   normativ-huquqiy   hujjatlar
ishlab   chiqilgan.   Masalan,   O’zbekiston   Respublikasining   "Davlat   byudjeti
to’g’risida"gi qonunlari va "Markaziy bankning monetar siyosatiga doir" qarorlari
investitsiyalarning   moliyaviy   barqarorlikka   bo’lgan   ta’sirini   nazorat   qilishda
muhim rol o’ynaydi.
Investitsiyalar va inflyatsiya
Investitsiyalar   inflyatsiya   darajasiga   ham   ta’sir   ko’rsatadi.   Agar
investitsiyalar   iqtisodiyotda   muvozanatni   ta’minlash   va   ishlab   chiqarishni
kengaytirishga   yo’naltirilgan   bo’lsa,   bu   inflyatsiya   bosimining   kamayishiga   olib
keladi.   Biroq,   qiyin   sharoitlarda   yoki   noaniqliklar   yuzaga   kelganda   amalga
oshirilgan investitsiyalar inflyatsiya darajasining oshishiga sabab bo’lishi mumkin.
Shuning   uchun,   investitsiya   siyosatini   ishlab   chiqishda   inflyatsiya   darajasini   va
iqtisodiy muvozanatni hisobga olish zarur.
Investitsiyalar   moliyaviy   barqarorlikni   ta’minlash   uchun   muhim   omil
hisoblanadi.   Ular   moliyaviy   bozorlar,   kredit   tarmoqlari   va   davlat   qarzi   kabi
jihatlarni boshqarishda bevosita ta’sir ko’rsatadi. Investitsiya faoliyatining barqaror
24 bo’lishi   va   uning   ishlab   chiqarishni   rivojlantirishga,   iqtisodiy   o’sishni
rag’batlantirishga   va   moliyaviy   tizimning   mustahkamlanishiga   xizmat   qilishiga
qaratilgan   siyosatlar   va   qonun   hujjatlari   zarur.   Shu   bilan   birga,   investitsiyalarni
samarasiz va xatarlarga boy yo’naltirishdan saqlanish lozim, chunki bu moliyaviy
barqarorlikni xavf ostiga qo’yishi mumkin. 2
2
O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti.   (2024).   “Investitsiyalarni   jalb   qilish   uchun   soliq   siyosatini
soddalashtirishga oid qaror” farmoni.
25 II BOB: INVESTITSIYA FAOLIYATINI RAG’BATLANTIRISH VA
JAMOAT POLITIKASI
3.1. Investitsiyalarni rag’batlantirish siyosatining maqsadlari va
vositalari
Investitsiyalarni   rag’batlantirish   siyosati   milliy   iqtisodiyotning   o’sishini
ta’minlash, yangi ish o’rinlarini yaratish, ishlab chiqarish va xizmatlar tarmog’ini
modernizatsiya   qilish,   texnologik   yangilanishlarni   amalga   oshirish   va   eksport
salohiyatini   oshirishga   qaratilgan   strategik   muhim   vositadir.   Bu   siyosatning
muvaffaqiyatli   amalga   oshirilishi   iqtisodiyotning   barqaror   rivojlanishiga,   ijtimoiy
farovonlikka va global raqobatbardoshlikka erishishga xizmat qiladi.
Investitsiyalarni   rag’batlantirishni   amalga   oshirishda   davlat   turli   siyosiy
vositalardan   foydalanadi,   jumladan,   soliq   imtiyozlari,   subsidiya   dasturlari,
eksportni   qo’llab-quvvatlash,   investitsiya   erkin   zonalari   va   boshqa   moliyaviy
rag’batlar.   Bu   siyosatning   asosiy   maqsadi   —   iqtisodiyotni   rivojlantirish   uchun
zarur bo’lgan moliyaviy resurslarni jalb qilish, investitsion muhitni jozibador qilish
va mahalliy va xorijiy investorlarga samarali sharoitlar yaratishdir.
Investitsiyalarni rag’batlantirishning asosiy maqsadlari
Investitsiyalarni rag’batlantirish siyosatining asosiy maqsadlari quyidagilarni
o’z ichiga oladi:
1.   Iqtisodiy   o’sishni   ta’minlash:   Investitsiyalar   iqtisodiyotning   barcha
sohalarida,   xususan   sanoat,   qishloq   xo’jaligi,   transport,   energetika   va   xizmatlar
tarmoqlarida yangi texnologiyalarni joriy etishga, ishlab chiqarishni kengaytirishga
26 va   mavjud   resurslardan   samarali   foydalanishga   yordam   beradi.   Bu   esa   umumiy
iqtisodiy o’sishni rag’batlantiradi.
2.   Bandlikni   yaratish:   Investitsiyalar,   ayniqsa,   infratuzilma   va   sanoat
sohalariga   yo’naltirilgan   investitsiyalar   yangi   ish   o’rinlarini   yaratadi,   shu   bilan
birga mehnat bozorida talab yuqori bo’lgan sohalarda mutaxassislarni tayyorlashga
yordam   beradi.   Bu   esa   ishchi   kuchining   daromadini   oshiradi   va   iqtisodiy
barqarorlikni ta’minlaydi.
3.   Texnologik   modernizatsiyani   amalga   oshirish:   Yangi   texnologiyalar   va
innovatsion   yechimlarga   investitsiyalar   iqtisodiyotning   raqobatbardoshligini
oshiradi,   ishlab   chiqarish   jarayonlarini   optimallashtiradi,   yuqori   qo’shilgan
qiymatli   mahsulotlar   ishlab   chiqarishni   osonlashtiradi   va   eksport   salohiyatini
oshiradi.
4. Tashqi savdoni rivojlantirish: Investitsiyalar milliy iqtisodiyotning eksport
salohiyatini   oshiradi,   yangi   bozorlarni   ochishga   va   xalqaro   savdoda   o’z   o’rnini
mustahkamlashga   yordam   beradi.   Bunday   investitsiyalar   milliy   brendlarni   global
miqyosda raqobatbardosh qilishga imkon yaratadi.
Rag’batlantirish vositalari
Investitsiyalarni   rag’batlantirish   siyosatida   davlat   turli   vositalardan
foydalanadi. Ular iqtisodiyotning samarali rivojlanishini ta’minlash va mahalliy va
xorijiy   investorlar   uchun   jozibador   sharoitlar   yaratishga   qaratilgan.   Quyidagi
vositalar investitsiyalarni rag’batlantirishda keng qo’llaniladi:
1.   Soliq   imtiyozlari   va   subsidiya   dasturlari:   Investorlarga   soliq   imtiyozlari,
ijtimoiy to’lovlarni kamaytirish va boshqa moliyaviy rag’batlar taqdim etish orqali
investitsion   muhitni   jozibador   qilish.   Misol   uchun,   O’zbekiston   Respublikasining
2020   yildagi   "Investitsiyalarni   rag’batlantirish   va   ulardan   foydalanish"
27 to’g’risidagi qonuni soliq imtiyozlarini yaratdi, bu soliq stavkalarini pasaytirish va
soliq to’lovlaridan ozod qilishni o’z ichiga oladi.
2. Davlat qo’llab-quvvatlash dasturlari: Investitsiyalarni jalb qilish va ularni
rag’batlantirish   uchun   davlat   tomonidan   ishlab   chiqilgan   qo’llab-quvvatlash
dasturlari   investorlar   uchun   keng   imkoniyatlar   yaratadi.   O’zbekistonning   2021
yilgi   "Investitsiya   va   innovatsiyalarni   qo’llab-quvvatlash"   dasturi   kichik   va   o’rta
biznesni   moliyalashtirish   va   texnologik   modernizatsiyani   amalga   oshirishga
yordam   beradi.   Shuningdek,   dasturlar   orqali   investorlar   uchun   arzon   kreditlar   va
imtiyozli foiz stavkalari taqdim etiladi.
3. Investitsiya  erkin zonalari  va texnoparklar:  Investitsiya  erkin zonalari  va
texnoparklar   yaratish   orqali   mamlakatda   iqtisodiy   faoliyatni   rivojlantirishga
qaratilgan   siyosat   amalga   oshiriladi.   O’zbekistonning   Farg’ona   viloyatidagi
"Angren"   investitsiya   erkin   zonasida   investorlar   uchun   bojxona   to’lovlari,   soliq
imtiyozlari   va   infratuzilma   imkoniyatlari   taqdim   etiladi.   Bu   kabi   zonalar   ishlab
chiqarishni   modernizatsiya   qilish,   yuqori   texnologik   mahsulotlarni   ishlab
chiqarishni rag’batlantirish va xalqaro bozorlarga chiqishni osonlashtiradi.
4. Bank kreditlari va moliyaviy infrastrukturani yaxshilash: Investitsiyalarni
rag’batlantirishda banklar va moliyaviy institutlar yordamida qulay kredit shartlari,
hamda   moliyaviy   vositalar   taqdim   etish   ham   muhim   ahamiyatga   ega.   Markaziy
bank va tijorat banklari tomonidan taqdim etiladigan arzon kreditlar kichik va o’rta
biznesning   rivojlanishiga   yordam   beradi.   2020   yilda   Markaziy   bank   tomonidan
chiqarilgan   "Investitsiya   kreditlari"   dasturi   investorlar   uchun   foiz   stavkalarini
pastlatish va kredit olishni soddalashtirishni ko’zlagan.
5.   Xalqaro   hamkorlik   va   investitsiya   kelishuvlari:   Davlatlar   o’rtasidagi
xalqaro   investitsiya   kelishuvlari   ham   investitsiyalarni   jalb   qilishda   muhim   vosita
28 hisoblanadi.   O’zbekiston,   masalan,   turli   davlatlar   bilan   imzolagan   bitimlar   orqali
xorijiy   investorlarga   qo’shimcha   himoya   va   kafolatlar   taqdim   etmoqda.   "Xorijiy
investitsiyalarni   qo’llab-quvvatlash"   to’g’risidagi   bitimlar   xorijiy   kapitalni   jalb
qilishni yanada kengaytiradi.
Investitsiyalarni   rag’batlantirish   siyosati   milliy   iqtisodiyotning   o’sishini,
barqarorligini va raqobatbardoshligini ta’minlashga yordam beradi. Buning uchun
davlat   soliq   imtiyozlari,   subsidiyalar,   qo’llab-quvvatlash   dasturlari,   investitsiya
erkin   zonalari   va   texnoparklar   kabi   vositalardan   foydalanadi.   Shuningdek,   bank
kreditlari,   xalqaro   investitsiya   kelishuvlari   va   boshqa   moliyaviy   infrastrukturani
yaxshilash   orqali   ham   investitsiyalarni   jalb   qilish   va   ularni   rag’batlantirishga
qaratilgan siyosatni amalga oshiradi. Bu siyosatning samarali ishlashini ta’minlash
uchun tegishli qonun hujjatlari va normativ huquqiy bazalar ishlab chiqilishi lozim.
Shu  bilan   birga,   investitsion   muhitni   yaxshilash   va   investorlar   uchun  barqaror   va
xavfsiz sharoitlar yaratish zarur.
O’zbekiston   Respublikasi   investitsiyalarni   rivojlantirish   uchun   bir   qator
muhim   qonunlar   va   normativ-huquqiy   hujjatlar   qabul   qildi.   Bu   qonunlar   va
hujjatlar   iqtisodiyotning   barqaror   o’sishini   ta’minlash,   investitsiya   oqimlarini
oshirish   va   investorlar   uchun   maqbul   sharoitlar   yaratishga   qaratilgan.   Quyida   bu
sohadagi muhim qonunlar va amalga oshirilgan tadbirlar haqida batafsil ma'lumot
beraman:
1.   "Investitsiyalarni   jalb   qilish   va   ularni   qo’llab-quvvatlash   to’g’risida"gi
Qonun (2019-yil)
2019-yilda O’zbekiston Respublikasi investitsiyalarni jalb qilish va qo’llab-
quvvatlash sohasida yangi qonunni qabul qildi. Ushbu qonun, asosan, investitsiya
29 faoliyatining  samaradorligini  oshirish,  investorlar  uchun  qulay sharoitlar   yaratish,
va ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishga hissa qo’shish maqsadida ishlab chiqilgan.
Tadbirlar va erishilgan natijalar:
Investitsiya   shart-sharoitlarini   yaxshilash:   Yangi   qonun   investorlarga   soliq
imtiyozlari,   bojxona   to’lovlaridan   ozod   qilish,   erkin   iqtisodiy   zonalar   va
texnoparklar   tashkil   etish   kabi   imkoniyatlar   yaratdi.   Bu   esa   investorlar   uchun
O’zbekistonni jozibador bozorga aylantirdi.
Investitsiya   muhitining   yaxshilanishi:   Investitsiya   muhiti   va   huquqiy
tizimning   yaxshilanishi   natijasida   xorijiy   investorlarning   ishonchi   oshdi.
O’zbekistonning 2020-yilgi "Investitsiya jozibadorligi indeksi"da reytingi sezilarli
darajada oshdi.
Investitsiya   miqdori:   Qonun   qabul   qilinganidan   so’ng,   2020-2021   yillarda
O’zbekiston   iqtisodiyotiga   jalb   qilingan   xorijiy   investitsiyalar   miqdori   5   milliard
dollardan   ortdi.   Bu   esa   mamlakatning   iqtisodiy   salohiyatini   oshirishga   yordam
berdi.
Xalqaro investitsiya kelishuvlari: O’zbekiston tomonidan xorijiy investorlar
uchun qo’shimcha himoya va kafolatlar taqdim etish maqsadida  bir qator  xalqaro
kelishuvlar imzolandi.
2. "Xorijiy investitsiyalarni qo’llab-quvvatlash" Dasturi (2021-yil)
2021-yilda   O’zbekiston   hukumati   xorijiy   investitsiyalarni   jalb   qilish   va
ularni   qo’llab-quvvatlashga   qaratilgan   yangi   dasturini   amalga   oshirdi.   Ushbu
dastur   investorlarga   keng   moliyaviy   va   soliq   imtiyozlari,   bozorlarni   yanada
diversifikatsiya qilish va texnologiyalarni yangilash uchun qo’llanildi.
Tadbirlar va erishilgan natijalar
30 Investitsiya   zonalarining   tashkil   etilishi:   O’zbekistonning   turli   hududlarida,
jumladan,   "Angren"   investitsiya   erkin   zonasida   xorijiy   investorlarga   soliq   va
bojxona   imtiyozlari   taqdim   etildi.   Bu   hududlarda   ishlab   chiqarish   va   eksport
salohiyatini oshirish uchun zarur infratuzilma yaratildi.
Investitsion  muhitning yaxshilanishi:  Yangi  qonunlar va normativ hujjatlar,
jumladan,   "Investitsiya   muhitini   yaxshilash   va   investorlarga   yordam   berish"
bo’yicha mexanizmlar ko’rib chiqildi. Buning natijasida investitsiyalarning yanada
ortishi kuzatildi.
Soliq imtiyozlari: Investorlar uchun soliq imtiyozlari va subsidiya dasturlari
ishlab chiqildi. Bu jarayonlar yangi texnologiyalarga investitsiyalarni jalb qilish va
yuqori texnologik mahsulotlarni ishlab chiqarishni osonlashtirdi.
3.   "Sanoatni   modernizatsiya   qilish   va   investitsiya   faoliyatini   qo’llab-
quvvatlash" Dasturi (2022-yil)
2022-yilda   sanoatni   modernizatsiya   qilish   va   investitsiyalarni   qo’llab-
quvvatlash   uchun   yangi   dastur   qabul   qilindi.   Bu   dastur   davlat   tomonidan   yirik
sanoat   tarmoqlarida   investitsion   faoliyatni   rag’batlantirish   va   ishlab   chiqarishni
modernizatsiya qilishga yordam berdi.
Tadbirlar va erishilgan natijalar:
Texnologik yangilanishlar:  Innovatsion va yuqori  texnologiyali  mahsulotlar
ishlab   chiqarishga   qaratilgan   investitsiyalarni   jalb   qilish   uchun   "Texnoparklar"
tashkil   etildi.   Texnologiyaviy   modernizatsiya   jarayonlari,   ayniqsa,   energetika   va
telekommunikatsiya sohalarida katta o’zgarishlar keltirdi.
Yangi   ish   o’rinlarini   yaratish:   Ushbu   dastur   orqali   sanoat   tarmoqlarini
kengaytirish  va  yangi   ish  o’rinlarini   yaratish  maqsadida   100 mingdan  ortiq  yangi
ish o’rinlari tashkil etildi.
31 Investitsiya majburiyatlari: Dasturda mamlakatning yirik sanoat korxonalari
va   investorlar   uchun   o’z   investitsiyalarini   jalb   qilish   bo’yicha   majburiyatlar
belgilandi.
O’zbekiston   Respublikasi   "Xorijiy   investitsiyalarni   qo’llab-quvvatlash   va
rag’batlantirish" to’g’risidagi qonunlarini ishlab chiqish va qabul qilish jarayonida
quyidagi asosiy hujjatlar e’tiborga olindi:
1.   "Investitsiya   faoliyatini   qo’llab-quvvatlash"   (2021-yil):   Ushbu   hujjat
investitsiya   loyihalarini   amalga   oshirishda   davlat   tomonidan   ko’rsatiladigan
qo’llab-quvvatlashni, soliq imtiyozlarini va boshqa iqtisodiy rag’batlarni o’z ichiga
oladi.
2.   "Investitsiya   faoliyatini   jozibador   qilish   bo’yicha   qonun"   (2019-yil):   Bu
qonun O’zbekiston  iqtisodiyotini  global  investitsiya oqimlaridan foydalantirishga,
yangi   texnologiyalarni   joriy  etishga   va  ishlab  chiqarishni  modernizatsiya   qilishga
qaratilgan.
O’zbekiston  Respublikasining   investitsiyalarni  jalb  qilish  va  ularni  qo’llab-
quvvatlash   bo’yicha   amalga   oshirilgan   qonunchilik   islohotlari   va   dasturlar
investitsiyalarning   o’sishiga,   iqtisodiyotning   turli   sohalarida   modernizatsiya
jarayonlarini tezlashtirishga, yangi ish o’rinlarini yaratishga va eksport salohiyatini
oshirishga   katta   yordam   bergan.   Yangi   qonunlar,   normativ   huquqiy   hujjatlar   va
rag’batlantirish   vositalari   mamlakat   iqtisodiyotini   rivojlantirish,   tashqi   va   ichki
investitsiyalarni jalb qilish va raqobatbardoshlikni oshirishga xizmat qilmoqda. 3
3
O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti. (2021). “Xorijiy investitsiyalarni rag‘batlantirish va ularni samarali
boshqarish bo‘yicha yangi chora-tadbirlar” farmoni.
32 3.2. Investitsiya xavf-xatarlarini boshqarish va ularni kamaytirish
usullari
Investitsiya   faoliyatining   samarali   rivojlanishi   va   uzoq   muddatli
muvaffaqiyatlari ko’pincha xavf-xatarlarni boshqarishga bog’liqdir. Investitsiyalar
har   doim   belgilangan   risklar   bilan   birga   keladi,   shuning   uchun   bu   xavflarni
aniqlash,   tahlil   qilish   va   boshqarish   zarur.   Xavf-xatarlarni   boshqarish   investitsiya
faoliyatining   muvaffaqiyatli   amalga   oshirilishi   uchun   asosiy   omil   hisoblanadi.
Quyida investitsiya xavf-xatarlarini boshqarish va kamaytirishning asosiy usullari,
shuningdek, ular bilan bog’liq qonun hujjatlari va statistik ma'lumotlar keltiriladi.
Investitsiya   jarayonida   xavf-xatarlar   turli   manbalardan   kelib   chiqadi.
Shuning   uchun   birinchi   qadam   bu   xavf-xatarlarni   tahlil   qilish   va   baholashdir.
Xavf-xatarlarni identifikatsiya qilishda quyidagi omillar hisobga olinadi:
Bozor xavfi: Bozorning o’zgaruvchanligi, masalan, fond bozori, valuta kursi
yoki xom ashyo narxlaridagi o’zgarishlar.
Iqtisodiy   xavf:   Iqtisodiy   inqirozlar,   inflyatsiya   darajasi   va   boshqa
makroiqtisodiy omillar.
Siyosiy   xavf:   Hukumatning   siyosiy   qarorlari,   siyosiy   beqarorlik,
qonunchilikdagi o’zgarishlar va xalqaro sanktsiyalar.
Tabiiy   ofatlar:   Yuzaga   keladigan   tabiiy   ofatlar,   masalan,   zilzila,   to’fonlar
yoki qurg’oqchiliklar.
Texnologik   xavf:   Innovatsiyalarning   tez   rivojlanishi   va   eski
texnologiyalarning eskirishi.
Xavf-xatarlarni   tahlil   qilishda   amaliy   metodlardan   biri   SWOT-tahlil
(Strengths,   Weaknesses,   Opportunities,   Threats)ni   qo’llashdir.   Bu   metod
33 yordamida   investitsiya   loyihasining   kuchli   va   zaif   tomonlari,   imkoniyatlar   va
tahdidlar aniqlanadi.
Investitsiya   xavf-xatarlarini   kamaytirishning   eng   samarali   usullaridan   biri
diversifikatsiyadir. Diversifikatsiya – bu kapitalni turli investitsiya vositalariga va
aktivlarga taqsimlashdir. Diversifikatsiya quyidagi shakllarda amalga oshiriladi:
Geografik   diversifikatsiya:   Kapitalni   turli   mintaqalarga   yoki   davlatlarga
taqsimlash.   Masalan,   O’zbekiston   hukumati   Xitoy   va   boshqa   mamlakatlardan
investitsiya   jalb   qilishga   harakat   qilmoqda,   shuningdek,   Yevropa   va   AQSH
bozorlarida ham faoliyat yuritmoqda.
Sanoat diversifikatsiyasi:  Kapitalni turli sanoat tarmoqlariga taqsimlash. Bu
iqtisodiyotning   faqat   bir   tarmog’iga   bog’lanishdan   saqlanishga   yordam   beradi   va
sanoatdagi o’zgarishlardan kelib chiqadigan xavf-xatarlarni kamaytiradi.
Aktiv   diversifikatsiyasi:   Kapitalni   turli   investitsiya   vositalariga   (aksiyalar,
obligatsiyalar, ko’chmas mulk va boshqalar) taqsimlash.
Bundan   tashqari,   Xorijiy   investitsiya   xavfi   ham   mavjud.   Masalan,   2015-
yilda   Yevropa   Ittifoqi   va   AQSH   tomonidan   qabul   qilingan   sanktsiyalar   Rossiya
iqtisodiyotida   salbiy   ta'sir   ko’rsatdi,   bu   esa   investorlar   uchun   xavf   tug’dirdi.
Diversifikatsiya orqali bu kabi xavflarni kamaytirish mumkin.
Investitsiya   xavf-xatarlarini   boshqarishning   yana   bir   muhim   usuli   –   bu
sug’urta   vositalaridan   foydalanishdir.   Sug’urta   investitsiya   faoliyatidagi   ayrim
risklarni   qoplashga   yordam   beradi.   O’zbekiston   hukumati,   ayniqsa,   xorijiy
investorlarga   investitsion   xavflarni   sug’urtalash   imkoniyatlarini   taqdim   etadi.   Bu
xavflar:
Siyosiy xavflar (masalan, milliylashuv yoki siyosiy beqarorlik),
Tabiiy ofatlar (yurisdiktsiya hududida yuz beradigan tabiiy ofatlar),
34 Iqtisodiy   xavflar   (inflyatsiya   va   boshqa   makroiqtisodiy   xavflar)   kabi   turli
xavf-xatarlarga qarshi sug’urta qilish imkonini beradi.
Investitsiya   xavfini   sug’urtalash   bo’yicha   O’zbekiston   Respublikasi   2018-
yilda  Xorijiy  Investitsiyalarni  sug’urtalashni   tashkil  etish   bo’yicha  yangi  qonunni
qabul   qildi.   Ushbu   qonun   orqali   investorlar   o’z   kapitalini   xavfsizroq   saqlash
imkoniyatiga ega bo’ldilar.
O’zbekiston   hukumati   investitsiya   xavf-xatarlarini   boshqarish   va
kamaytirish   uchun   bir   qator   qonunlar   va   normativ   hujjatlar   ishlab   chiqdi.   2020-
yilda   qabul   qilingan   "Investitsiya   faoliyatini   qo’llab-quvvatlash   to’g’risida"gi
qonun investorlarning huquqlarini himoya qilish va ularning xavflarini kamaytirish
uchun muhim   ahamiyatga  ega. Ushbu   qonun, ayniqsa,  xavf-xatarlar   bilan  bog’liq
bo’lgan   iqtisodiy   va   siyosiy   risklarni   kamaytirish   maqsadida   quyidagi
imkoniyatlarni yaratadi:
Investitsiyalarni sug’urtalash va xavf-xatarlarni kamaytirish,
Yaxshi huquqiy himoya va kafolatlar taqdim etish,
Investitsiya loyihalarini tahlil qilish va eng xavfsiz variantlarni tanlash.
5. Hukumatning soliq va moliyaviy imtiyozlari
Hukumat,   ayniqsa,   yangi   investitsiyalarni   jalb   qilish   uchun   soliq
imtiyozlarini va boshqa moliyaviy rag’batlantirish vositalarini taqdim etadi. Bunga
misol   sifatida   "Investitsiya   erkin   zonalari"   va   **"Sanoat   parklaridagi
imtiyozlar"**ni   keltirish   mumkin.   Ushbu   hududlar   investorlarni   soliqlardan   ozod
qilish,   bojxona   imtiyozlarini   taqdim   etish   va   subsidiya   berish   imkoniyatlarini
yaratadi.   Buning   natijasida   investorlarga   xavfsiz   muhitda   ishlash   imkoniyatlari
yaratiladi,   shu   bilan   birga   davlat   tomonidan   yuqori   darajadagi   qo’llab-quvvatlash
va kafolatlar taqdim etiladi.
35 Investitsiya   xavf-xatarlarini   boshqarish   va   kamaytirish   usullari
iqtisodiyotning   barqaror   rivojlanishini   ta’minlashda   muhim   rol   o’ynaydi.   Xavf-
xatarlarni   tahlil   qilish,   diversifikatsiya,   sug’urtalash,   huquqiy   himoya   va   davlat
qo’llab-quvvatlashi   investorlarga   xavflarni   minimallashtirishga   yordam   beradi.
O’zbekistonning   yangilangan   qonunchilik   tizimi   va   investitsiya   sharoitlarini
yaxshilashga   qaratilgan   siyosati   mamlakatda   xavf-xatarlarni   boshqarishning
samarali tizimini yaratish uchun asos bo’lib xizmat qilmoqda. 4
Investitsiya   faoliyatida  xavf-xatarlarni  boshqarish   va kamaytirish  mamlakat
iqtisodiyotining barqarorligi va investorlarning ishonchini ta'minlash uchun muhim
ahamiyatga   ega.   O'zbekistonda   bu   borada   bir   qator   chora-tadbirlar   amalga
oshirilmoqda.
Investitsiya loyihalarini amalga oshirishdan oldin, potentsial  xavf-xatarlarni
aniqlash va baholash zarur. Bu jarayon quyidagi bosqichlarni o'z ichiga oladi:
Xavf-xatarlarni   identifikatsiya   qilish:   Siyosiy,   iqtisodiy,   ijtimoiy   va   tabiiy
omillarni hisobga olish.
Xavf-xatarlarni   baholash:   Xavfning   ehtimolligi   va   uning   investitsiya
loyihasiga ta'sirini aniqlash.
Xavf-xatarlarni   boshqarish   strategiyasini   ishlab   chiqish:   Xavflarni
kamaytirish yoki ularga qarshi choralar ko'rish.
Investitsiya   portfelini   turli   aktivlar   va   tarmoqlarga   taqsimlash   orqali   xavf-
xatarlarni   kamaytirish   mumkin.   O'zbekistonda   bu   usul   quyidagicha   amalga
oshirilmoqda:
4
O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti.   (2024).   “Yashil   energiya   va   ekologik   investitsiyalarni
rag‘batlantirish” farmoni.
36 Geografik   diversifikatsiya:   Xorijiy   investitsiyalarni   jalb   qilish,   masalan,
2024-yilda 27,2 milliard dollar miqdorida investitsiyalar o'zlashtirilgan.
Sanoat   diversifikatsiyasi:   Turli   sanoat   tarmoqlariga   investitsiyalarni
yo'naltirish, ayniqsa qayta ishlash sanoatiga.
Investitsiya   xavf-xatarlarini   sug'urtalash   orqali   moliyaviy   yo'qotishlarni
kamaytirish mumkin. O'zbekistonda bu borada quyidagilar amalga oshirilmoqda:
Investitsiya   sug'urtasi:   Xorijiy   investorlarga   siyosiy   va   iqtisodiy   xavflardan
himoya qilish.
Tabiiy   ofatlar   sug'urtasi:   Tabiiy   ofatlar   natijasida   yuzaga   keladigan
yo'qotishlarni qoplash.
O'zbekistonda investitsiya xavf-xatarlarini boshqarish uchun bir qator qonun
hujjatlari qabul qilingan:
"Investitsiyalar   va   investitsiya   faoliyati   to'g'risida"gi   qonun:   2024-yilda
yangi   tahrirda   qabul   qilingan   ushbu   qonun   investorlarning   huquqlarini   himoya
qilish va investitsiya muhitini yaxshilashga qaratilgan.
"Maxsus   iqtisodiy   zonalar   to'g'risida"gi   qonunga   o'zgartirishlar:   2024-yilda
kiritilgan   o'zgartirishlar   maxsus   iqtisodiy   zonalarning   boshqaruv   tizimini
soddalashtirishga qaratilgan.
2024-yil uchun O'zbekistonning konsolidatsiyalangan byudjeti 427,6 trillion
so'mni   tashkil   etgan   bo'lib,   bu   Yalpi   ichki   mahsulotga   nisbatan   4   foizni   tashkil
etadi.   Byudjetning   2,5   milliard   dollari   investitsiya   loyihalarini   moliyalashtirishga
yo'naltirilgan.
O'zbekistonda investitsiya xavf-xatarlarini boshqarish va kamaytirish uchun
kompleks   yondashuv   amalga   oshirilmoqda.   Yangi   qonun   hujjatlari,
diversifikatsiya,   sug'urtalash   va   davlat   qo'llab-quvvatlashi   orqali   investitsiya
37 muhitini yaxshilash va investorlarning xavfsizligini ta'minlashga qaratilgan chora-
tadbirlar   amalga   oshirilmoqda.   Bu   esa   mamlakat   iqtisodiyotining   barqaror
rivojlanishiga xizmat qiladi.
3.3. O’zbekistonda investitsiya muhitini takomillashtirish bo’yicha
tavsiyalar
O’zbekistonning   investitsiya   muhitini   takomillashtirish,   iqtisodiy   o’sishni
ta’minlash va xalqaro investorlar uchun qulay sharoit yaratish maqsadida quyidagi
tavsiyalarni amalga oshirish zarur:
1. Investitsiya qonunchiligini takomillashtirish
O’zbekiston   hukumati   investitsiya   muhitini   yaxshilash   uchun   bir   qator
qonun   hujjatlarini   qabul   qilgan.   2024-yil   19-aprelda   qabul   qilingan   PF-67-sonli
Farmoniga   ko’ra,   to’g’ridan-to’g’ri   xorijiy   investitsiyalarni   rag’batlantirishga
qaratilgan   qo’shimcha   chora-tadbirlar   belgilangan.   Ushbu   farmon   investorlarga
huquqiy   kafolatlarni   mustahkamlash,   soliqlarni   soddalashtirish   va   investitsiya
jarayonlarini tezlashtirishga qaratilgan.
2. Investitsiya dasturlarini ishlab chiqish
O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi   tomonidan   2024-yil   20-
martga   qadar   2024-yil   II   choragiga   mo’ljallangan   investitsiya   dasturi   loyihasi
ishlab   chiqilishi   belgilangan.   Ushbu   dasturda   manfaatdor   vazirliklar,   idoralar   va
hududiy   hokimliklar   bilan   birgalikda   investitsiya   loyihalarini   aniqlash   va   amalga
oshirish rejalashtirilgan.
3. Investitsiya ko’rsatkichlarini oshirish
2024-yilda O’zbekiston asosiy kapitalga 493,7 trillion so’m (taxminan 39,03
milliard  dollar)  miqdorida investitsiya   jalb etdi.  Bu  o’tgan  yilga nisbatan  127,6%
38 ga   oshganini   ko’rsatadi.   Bu   o’sish   iqtisodiy   siyosatdagi   muhim   o’zgarishlar   va
investitsiya muhitini yaxshilash bo’yicha sa’y-harakatlarning samarasi hisoblanadi.
4. Xorijiy investitsiyalarni rag’batlantirish
O’zbekiston   hukumati   xorijiy   investitsiyalarni   jalb   qilish   uchun   bir   qator
chora-tadbirlarni amalga oshirmoqda. 2024-yil 19-dekabrda o’tkazilgan yig’ilishda
2025-yilda   43   milliard   dollar   miqdorida   investitsiya   jalb   qilish   rejalashtirilgani
ma’lum qilindi. Bu importni qisqartirish va mahalliylashtirish darajasini oshirishga
qaratilgan.
5. Investitsiya muhitini yaxshilash
O’zbekiston   Respublikasida   investitsiya   muhitini   tubdan   yaxshilashga
qaratilgan chora-tadbirlar doirasida quyidagi yo’nalishlar belgilangan:
Investitsiya faoliyatini tartibga solishning samarali tizimini yaratish.
Xalqaro va xorijiy moliya institutlari bilan hamkorlikni kengaytirish
Investitsiya faoliyatini moliyalashtirishni takomillashtirish.
Investitsiya   faoliyatini   davlat   tomonidan   qo’llab-quvvatlashning   moliya-
kredit mexanizmini takomillashtirish.
6. “Yashil iqtisodiyot”ga investitsiyalarni jalb qilish
O’zbekiston   hukumati   “yashil   iqtisodiyot”ga   investitsiyalarni   jalb   qilishni
faollashtirishga   qaratilgan   chora-tadbirlarni   amalga   oshirmoqda.   2024-yilda
energetika   tizimida   qayta   tiklanuvchi   energiya   quvvatlari   ulushini   ko’paytirish
bo’yicha rejalar ishlab chiqilgan. 5
5
O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti. (2020). “Investitsiya faoliyatini tartibga solish to‘g‘risida”gi qonun.
Qonun hujjati.
39 XULOSA
O’zbekistonning   investitsiya   muhitini   takomillashtirish   borasida   amalga
oshirilayotgan keng qamrovli islohotlar mamlakat iqtisodiyotining yanada barqaror
va  o’suvchi  yo’nalishda  rivojlanishiga  katta   ta’sir  ko’rsatmoqda.  Yangi  qonunlar,
investitsiya   faoliyatini   rag’batlantirishga   qaratilgan   chora-tadbirlar,   hamda
mamlakatda   investitsiyalarni   jalb   qilish   uchun   yaratilgan   imtiyozlar   xalqaro
investorlar uchun jozibador muhitni shakllantirishga xizmat qilmoqda.
Investitsiya faoliyatini qo’llab-quvvatlashda qonuniy islohotlar
O’zbekiston   hukumati   tomonidan  2020-yil   va   undan   keyingi   yillarda  qabul
qilingan   bir   qator   qonunlar   va   farmonlar   investitsiya   muhitining   shaffofligini
ta’minlash,   investorlarning   huquqlarini   himoya   qilish,   ularni   qo’llab-quvvatlashni
kuchaytirish   maqsadida   ishlab   chiqilgan.   Xususan,   2020-yilda   “Investitsiya
faoliyatini tartibga solish to’g’risida”gi qonun, 2021-yilda kiritilgan o’zgarishlar va
2024-yilda   qabul   qilingan   yangi   investitsiya   siyosatini   rivojlantirishga   oid
farmonlar   mamlakatda   investitsiyalarni   jalb   qilishni   yanada   faollashtirdi.   Yangi
qonunlar va normativ-huquqiy hujjatlar, xususan, soliq va bojxona imtiyozlari, yer
va   mulkni   ijaraga   berish   shartlari   kabi   jihatlar,   investorlar   uchun   samarali   ish
yuritish imkoniyatlarini yaratdi.
Investitsiya muhitining jahon miqyosida tan olinishi
O’zbekiston investitsiyalarni jalb qilishda jahon miqyosida yanada jozibador
bo’lish   uchun   o’zining   iqtisodiy   infratuzilmasini   yaxshilashga   katta   e’tibor
qaratmoqda.   2023-yilning   oxiriga   kelib,   O’zbekistonning   investitsiya   salohiyati
jahon   moliya   institutlari   tomonidan   yuqori   baholandi.   Jahon   Banki   va   Xalqaro
valyuta   jamg’armasi   O’zbekistonni   “investitsiya   uchun   eng   jozibador
40 mamlakatlardan biri” sifatida e’tirof etdi. Bu holat mamlakat iqtisodiy siyosatining
shaffofligi, xavfsizligi va xususiy mulk huquqlarining himoyasi bilan bog’liq.
Shuningdek, O’zbekiston davlat rahbari tomonidan joriy etilgan investitsiya
erkin   zonalari   va   maxsus   iqtisodiy   zonalar   investorlar   uchun   yanada   keng
imkoniyatlarni   yaratmoqda.   Bu   zonalar   soliq   imtiyozlari,   bojxona   imtiyozlari,
yerning   arzonligi   kabi   imkoniyatlarni   taqdim   etib,   yangi   ishlab   chiqarish
tarmoqlarining rivojlanishiga turtki bermoqda.
Xorijiy va mahalliy investitsiyalarni rag’batlantirish
Xorijiy   investitsiyalarni   jalb   qilishning   samarali   mexanizmlari,   jumladan,
hukumat   tomonidan   taqdim   etilayotgan   moliyaviy   va   soliq   imtiyozlari,   xorijiy
kompaniyalarni   jalb   qilishni   ta’minladi.   2024-yil   1-choragida   O’zbekiston   jahon
bo’ylab   investitsiya   kirishining   o’sish   sur’atlari   bo’yicha   yuqori   o’rinlarda
turmoqda.   2023-yilning   oxirida   mamlakatga   kiritilgan   investitsiyalar   2022-yilga
nisbatan 10 foizga oshdi. Bu o’sish, asosan, quyidagi sohalarda kuzatildi:
Qayta tiklanuvchi energiya resurslari;
Texnologiyalarni joriy etish;
Sanoat ishlab chiqarish tarmoqlari;
Qishloq xo’jaligi va oziq-ovqat sanoati.
Bundan   tashqari,   "Investitsiya   daromadlarini   qaytarish   bo’yicha   yangi
mexanizmlar"   (PF-67-son   farmoni,   2024)   orqali   investorlarning   pul   mablag’lari
xavfsizligini   ta’minlash,   ularga   kafolatlar   berish   orqali   iqtisodiy   o’sishni
ta’minlashga xizmat qilmoqda.
Tadbirkorlik va innovatsion faoliyatni rivojlantirish
Mahalliy   tadbirkorlikni   rivojlantirishga   qaratilgan   yangi   chora-tadbirlar
investitsiyalarni   rag’batlantirishda   muhim   ahamiyatga   ega.   Mamlakatda   tashkil
41 etilgan   “Yosh   tadbirkorlar   jamg’armasi”,   “Startap   loyihalar”   va   “Texnologik
innovatsiyalarni   rag’batlantirish   markazlari”   orqali   innovatsion   investitsiyalarni
jalb   qilish   va   yangi   biznesni   rivojlantirishga   yordam   bermoqda.   Xususan,   2024-
yilda   mamlakatda   7,5   mingdan   ortiq   yangi   startap   va   innovatsion   kompaniyalar
faoliyat   ko’rsatmoqda.   Bu   raqam   yosh   tadbirkorlarning   iqtisodiy   faoliyatga   keng
jalb qilinishini ko’rsatadi.
“Yashil iqtisodiyot” va ekologik investitsiyalar
O’zbekiston hukumati 2025-yilga qadar qayta tiklanuvchi energiya sohasiga
qaratilgan investitsiyalarni 30 milliard dollarni tashkil etishini rejalashtirmoqda. Bu
tashabbus   yashil   iqtisodiyot   va   ekologik   toza   texnologiyalarni   rivojlantirishga
qaratilgan   chora-tadbirlarning   davomidir.   2023-yilda   qayta   tiklanuvchi   energiya
sohasiga jalb qilingan investitsiyalar 2,5 milliard dollarni tashkil etdi va bu raqam
har yili o’sib bormoqda.
42 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI
1.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti.   (2020).   “Investitsiya   faoliyatini
tartibga solish to’g’risida”gi qonun. Qonun hujjati.
2.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti.   (2021).   “Xorijiy   investitsiyalarni
rag’batlantirish   va   ularni   samarali   boshqarish   bo’yicha   yangi   chora-tadbirlar”
farmoni.
3. O’zbekiston Respublikasi  Prezidenti. (2024). “Investitsiyalarni jalb qilish
uchun soliq siyosatini soddalashtirishga oid qaror” farmoni.
4.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti.   (2023).   “Yangi   iqtisodiy   zonalar
yaratish va investitsiya muhitini yaxshilashga oid farmon”
5.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti.   (2024).   “Innovatsion   startaplarni
qo’llab-quvvatlashga oid qaror”
6.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti.   (2024).   “Yashil   energiya   va
ekologik investitsiyalarni rag’batlantirish” farmoni.
7.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti.   (2024).   “O’zbekiston   Respublikasi
investitsiya siyosatining 2025-yilgacha bo’lgan asosiy yo’nalishlari” farmoni.
8. O’zbekiston Respublikasi Prezidenti. (2023). “Investitsiya xavf-xatarlarini
kamaytirish mexanizmlarini takomillashtirish” farmoni.
9.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti.   (2020).   “Mahalliy   biznesni
rivojlantirishga qaratilgan yangi qonun”
10.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti.   (2024).   “Solvency   va   investitsiya
xavfsizligini ta’minlash uchun yangi tizimlarni joriy etish bo’yicha qaror”
11.   Qonun   hujjatlari.   (2022).   “O’zbekiston   Respublikasida   investitsiya
muhitini takomillashtirish to’g’risida”gi qonun.
43 12. O’zbekiston Respublikasi Soliq Kodeksi. (2021).
13.   O’zbekiston   Respublikasi   Moliyaviy   Hisob-kitoblar   va   Auditing
Bo’yicha Kodeksi. (2023).
14.   O’zbekiston   Respublikasi   Banklar   va   Kredit   Tashkilotlari   Haqidagi
Qonun. (2021).
15.   O’zbekiston   Respublikasi   Davlat   statistika   qo’mitasi.   (2024).
“Investitsiya va iqtisodiy o’sish statistikasi bo’yicha ma’lumotlar”.
Qo’shimcha adabiyotlar:
Andreev, V. (2018). Investitsiya faoliyati va uning iqtisodiy rivojlanishdagi
o’rni. Tashkent: O’zbekiston iqtisodiyotini rivojlantirish markazi.
G’ulomov,   A.   (2019).   Xorijiy   investitsiyalarni   jalb   qilish   va   boshqarish:
Teoriya va amaliyot. Tashkent: O’zbekiston Universiteti Nashriyoti.
Karimov,   R.   (2020).   Investitsiya   strategiyalari   va   iqtisodiy   barqarorlik.
Tashkent: Iqtisodiy Tadqiqotlar Instituti.
Yunusov,   M.   (2021).   Milliy   iqtisodiyotda   investitsiyalarning   ro’li   va
ahamiyati. Tashkent: Ekonomist.
Azimov,   A.   (2022).   Investitsiyalar   va   ularning   iqtisodiy   tizimdagi   o’rni.
Tashkent: O’zbekiston Moliyaviy Tahlil va Prognozlash markazi.
Internet manbalari:
O’zbekiston   Respublikasi   Investitsiyalar   va   tashqi   savdo   vazirligi.   (2024).
Investitsiya muhitini takomillashtirishga oid yangiliklar.  https://invest.gov.uz  
Xalqaro   valyuta   jamg’armasi   (2023).   O’zbekiston:   iqtisodiy   tahlil   va
prognozlar.  https://www.imf.org  
Jahon   banki   (2023).   O’zbekiston   iqtisodiyotining   o’sish   sur’ati.
https://www.worldbank.org  
44 O’zbekiston   Respublikasi   Davlat   statistika   qo’mitasi   (2024).   Investitsiya
statistikasi.  https://stat.uz  
“Investitsiya   faoliyati   va   mamlakat   iqtisodiyotiga   ta’siri”   maqolasi.   (2023).
Uzbekiston.uz.  https://www.uzbekiston.uz  
45

Milliy iqtisodiyotda investitsiya faoliyati

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O‘zbekiston Respublikasida makroiqtisodiy barqarorlikni ta’minlash kurs ishi
  • Ispaniyaning turistik salohiyati. Ispaniya iqtisodiyoti
  • INDIVIDUAL COMFORT MChJ da AMALIYOT HISOBOTI
  • Qurilish tashkilotlarida ishlab chiqarish xarajatlari hisobi va qurilish ishlari tannarxini kalkulyatsiya qilish
  • Polipropilen chiqindilаri аsosidа texnik idishlаr olish texnologiyasini tаkomillаshtirish (Q=11500 ty)

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский