Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 20000UZS
Размер 89.4KB
Покупки 0
Дата загрузки 03 Июнь 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Nurali Axmedov

Дата регистрации 24 Октябрь 2024

0 Продаж

Milliy iqtisodiyotda raqamli iqtisodiyotni qo’llash

Купить
Milliy iqtisodiyotda raqamli iqtisodiyotni qo’llash
MUNDARIJA
KIRISH……………………………………………………3
I BOB Milliy va Raqamli iqtisodiyot tushunchalari……5
1.1 Raqamli iqtisodiyot tushunchasi………………………..5
1.2 Raqamli iqtisodiyotning afzalliklari ……………………7
1.3 Raqamli iqtisodiyot O'zbekistonda……………………..8
II BOB  Milliy iqtisodiyotda raqamli iqtisodiyotni 
qo’llash…………………………………………………….10
2.1 Raqamli iqtisodiyotni tadbiq etishni yo’lga qo’yish bo’yicha Prezident  
murojatnomasi…………………………………..10
2.2  Raqamli iqtisodiyotni rivojlantirish maqsadida raqamli infratuzilmani 
yanada modernizatsiya qilish chora-
tadbirlari……………………………………………………23
XULOSA……………………………………………………28
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR………………….30
1 KIRISH
Dunyoda   raqamli   iqtisodiyot   o‘sishining   sur’atlari   yiliga   deyarli   20
foizni   tashkil   etmoqda.   Taraqqiy   etgan   davlatlarda   raqamli   iqtisodiyotning
yalpi   ichki   mahsulotdagi   ulushi   7   foizga   yetgan.   Ular   hozirning   o‘zida
raqamli   iqtisodiyotning   joriy   qilinishidan   juda   katta   naf   ko‘rishmoqda.
Xususan,   Amerika   Qo‘shma   Shtatlari   yiliga   400   milliard   AQSh   dollaridan
ko‘proq   raqamli   xizmatlarni   eksport   qilmoqda.   Mazkur   davlat   yalpi   ichki
mahsulotining   5   foizidan   ko‘prog‘i   bevosita   internet   va   axborot-
telekommunikatsiya   texnologiyalari   bilan   bog‘liq   sohalarga   to‘g‘ri   keladi.
2025 yilgacha AQSh sanoatni raqamlashtirishdan qo‘shimcha 20 trln. dollar
daromad olishi kutilmoqda. Bunday iqtisodiy samaradorlik, ayniqsa iste’mol
tovarlari   ishlab   chiqarish   (10,3   trln.   dollar),   avtomobil   sanoati   (3,8   trln.
dollar) va logistikada (3,9 trln. dollar) yuqori bo‘lishi ta’kidlanmoqda.   Turli
tadqiqotlar natijalari bo‘yicha raqamli iqtisodiyotning dunyo iqtisodiyotidagi
salmog‘i   4,5   foizdan   15,5   foizgachani   tashkil   etadi.   Jahon   axborot-
kommunikatsiya   texnologiyalari   sektorida   yaratilayotgan   qo‘shilgan
qiymatning   deyarli   40   foizi   va   blokcheyn   texnologiyalari   bilan   bog‘liq
patentlarning   75   foizi   Amerika   Qo‘shma   Shtatlari   va   Xitoy   Xalq
Respublikasi   xissasiga   to‘g‘ri   keladi.   Mamlakatimiz   Prezidenti
Sh.M.   Mirziyoevning   2020   yil   13   fevral   kuni   axborot   texnologiyalarini
rivojlantirishga   bag‘ishlangan   tadbirda   keltirgan   statistik   ma’lumotlariga
muvofiq   AQShda   raqamli   iqtisodiyotning   yalpi   ichki   mahsulotdagi   ulushi
10,9   foiz,   Xitoyda   10   foiz,   Hindistonda   5,5   foizni   tashkil   etadi.
O‘zbekistonda bu ko‘rsatkich 2 foizdan ham oshmaydi.
Raqamlashtirishning   ahamiyati   va   ta’sirini   qanchalik   ortib   borayotganligini
baholash   uchun   so‘nggi   o‘n   yillikdagi   bir   nechta   yirik   texnologik
kompaniyalar   va   raqamli   platformalarning   jahon   bozoridagi   kapitallarining
ulushini   ko‘rish   kifoya.   Xususan,   BMTning   savdo   va   rivojlanish
konferensiyasi   ma’lumotlarida   qayd   etilganidek,   bu   ko‘rsatkich   2009   yilda
16  foizni  tashkil   etgan  bo‘lsa,  2018  yilning  oxiriga   kelib  56  foizga  yetgan.
2 Dunyo   hamjamiyatida   ro‘y   berayotgan   bunday   jadal   o‘zgarishlar   va
raqobatning   keskinlashuvi   jarayonida   innovatsiyalar   va   raqamli
texnologiyalarni   keng   joriy   etmasdan   turib,   yaqin   va   uzoq   kelajakda
mamlakatimiz iqtisodiyotini  barqaror rivojlantirish, uning raqobatdoshligini
ta’minlay olmasligimiz  ayni  haqiqat  bo‘lib, bu esa,  o‘z navbatida, ilmiy va
amaliy harakatlarni kuchaytirishni talab etadi.  
Mamlakatimizda   ilm-fanni   yanada   ravnaq   toptirish,   yoshlarimizni
chuqur   bilim,   yuksak   ma’naviyat   va   madaniyat   egasi   etib   tarbiyalash,
raqobatbardosh   iqtisodiyotni   shakllantirish   borasida   boshlagan   ishlarimizni
jadal   davom   ettirishmaqsadida   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti
Sh.M.   Mirziyoevning   2020   yil   24   yanvardagi   Oliy   Majlisga   yo‘llagan
Murojaatnomasida   2020   yilga   “Ilm,   ma’rifat   va   raqamli   iqtisodiyotni
rivojlantirish   yili”   deb   nom   berish   taklifi   ilgari   surilishi   tom   ma’noda
O‘zbekiston hayotida global taraqqiyotga hamohang ravishda tarixiy burilish
davri boshlanganini tasdiqladi.
Jahon   iqtisodiyotining   globallashuvi   va   texnologik   rivojlanish
sharoitida   O‘zbekistonning   iqtisodiy   rivojlanishini   raqamli   iqtisodiyotsiz
tasavvur qilish qiyin. Tadqiqotlar natijalariga ko‘ra, 2022 yilga kelib global
YaIMning   chorak   qismi   raqamli   sohada   bo‘lishini   taxmin   qilinmoqda.
Lekin,   xalqaro   axborot   kommunikatsiya   texnologiyalari   rivojlantirish
indeksi bo‘yicha O‘zbekiston 170 dan ortiq davlat ichida 103-o‘rinni egallab
turishining   o‘zi   mamlakatimizda   bu   sohada   hali   o‘z   yechimini   kutayotgan
masalalar   va   qilinishi   lozim   bo‘lgan   ishlar   ko‘pligidan   dalolat   beradi.
Davlatimiz   rahbarining   ta’kidlashicha ,   “…yurtimiz   xalqaro   axborot
kommunikatsiya texnologiyalarini rivojlantirish indeksi bo‘yicha 2019 yilda
8 pog‘onaga ko‘tarilgan bo‘lsa-da, hali juda ham orqada. Aksariyat vazirlik
va idoralar, korxonalar  raqamli  texnologiyalardan mutlaqo yiroq, desak,  bu
ham   haqiqat.   Albatta,   raqamli   iqtisodiyotni   shakllantirish   kerakli
infratuzilma, ko‘p mablag‘ va mehnat resurslarini  talab etishini juda yaxshi
3 bilamiz.   Biroq,   qanchalik   qiyin   bo‘lmasin,   bu   ishga   bugun   kirishmasak,
qachon kirishamiz?! 
I BOB Milliy va Raqamli iqtisodiyot tushunchalari
1.1 Raqamli iqtisodiyot tushunchasi
So'ngi   vaqtlarda   "raqamli   iqtisodiyot"   tushunchasi   juda   ko'p   marta
qo'llanilmoqda.   Darhaqiqat,   ko'plab   rivojlangan   mamlakatlarda   raqamli
iqtisodiy   ularning   rivojlanish   omillariga   sezilarli   darajada   ta'sir   o'tkazgan.
Jamiyat hayotida raqamli iqtisodiyot muhim rol o'ynaydi.
Demak,   ushbu   maqola   raqamli   iqtisodiyot   haqida   bo'ladi.   Una   "Raqamli
iqtisodiyot nima?", "Raqamli iqtisodiyot vazifalari va maqsadlari", "Raqamli
iqtisodiyotni O'zbekistonda rivojlanishdagi to'siqlar" kabi muhim savollarga
javob izlashga harakat qilamiz.
Ushbu   mavzuni   yoritishdan   avval,   kundalik   hayotimizda   ro'y   berishi
mumkin bo'lgan bir holatni qarab chiqsak. Tasavvur qiling, juma kuni ishdan
uyga   keldingiz,   oila   a'zolaringiz   davrasidasiz,   birdan   shanba   va   yakshanba
dam   olish   kunlari   mashinada   Samarqand   viloyati   va   Samarqand   shahriga
sayohat   qilish   fikri   paydo   bo'ldi.   Lekin   Sizning   shaxsiy   mashinangiz   yo'q.
Shunda   Siz   kompyuter   yoki   smartfoningiz   orqali   mashinalarni   ijaraga
taqdim   etuvchi   kompaniyalar   saytlari   yoki   mobil   ilovalariga   kirib,   ism-
sharifingiz,   haydovchilik   guvohnomangiz   raqamini   kiritib,   ikki   kunga   6
kishilik oilaviy mashina buyurtma berdingiz. Endi sayohat yo'nalishi tanlash
kerak.   Qayerlarga   boriladi,   qaysi   muzey,   tarixiy   obidalarga   tashrif
buyuriladi. Shunda Siz sayyohlik xizmatini ko'rsatadigan agentliklar saytlari
yoki mobil ilovalariga kirib, oila a'zolaringiz sonini kiritib, o'zingizga va oila
a'zolaringizga   qiziq   bo'ladigan   sayyohlik   yo'nalishini   tanlaysiz.   Shunda
shanba   kuni   ertalab   uyingiz   oldida   6   kishilik   mashina,   smartfoningizda
muzey va tarixiy obidalarga kirish chiptalari va mehmonxonada tunab qolish
uchun oldindan buyurtma qilingan joy bo'ladi. Siz hech qayerga bormasdan,
hech   kimga   qo'ng'iroq   qilmasdan   ikki   kunga   oilaviy,   mashinada,   sayohatni
tashkil   qildingiz.   So'ng   Samarqandga   yo'l   oldingiz.   U   yerda   ikki   kun
4 aylangan   so'ng,   yakshanba   kuni   uyga   qaytishda   ozgina   charchaganingizni
sezdingiz,   bundan   tashqari   dushanba   kuni   ishga   borish   kerak.   Shunda   Siz
smartfoningizni   olib   darrov   o'zingizga   va   oila   a'zolaringizga   Afrosiyob
tezyurar   poyezdlariga   chipta   olib,   vokzalga   borasiz   va   uyga   yo'l   olasiz,
mashina vokzalda qoldiriladi...
Raqamli   iqtisodiyot   tushuncha   nisbatan   uzoq   bo'lmagan   vaqtda,   1995-yili
Massachusets   universiteti   amerikalik   olimi   Nikolas   Negroponte   tomonidan
aniqlab   berilgan.   Olim   axborot-kommunikatsiya   texnologiyalarini   intensiv
rivojlanishi   ortidan  eski   iqtisodiyotdan  yangi  iqtisodiyotga  o'tishda,  qanday
o'zgarishlar ro'y berishi mumkinligini aytib o'tgan.
Raqamli   iqtisodiyot   -   bu   xo'jalik   faoliyatini   yuritish   bo'lib,   bunda   ishlab
chiqarish   va   xizmat   ko'rsatishdagi   asosiy   omil   raqamlar   ko'rinshidagi
ma'lumotlar   bo'lib,   katta   hajmdagi   axborotlarni   qayta   ishlash   va   shu   qayta
ishlash   natijasini   analiz   qilish   yordamida   har   xil   turdagi   ishlab   chiqarish,
xizmat ko'rsatish, texnologiyalar, qurilmalar, saqlash, mahsulotlarni yetkazib
berishda oldingi tizimdan samaraliroq yechimlar tadbiq qilishdir. Boshqacha
qilib aytgancha, raqamli iqtisodiyot bu onlayn xizmatlar ko'rsatish, elektron
tulovlar   amalga   oshirish,   internet   savdo,   kraudfanding   va   boshqa   turdagi
sohalarni  raqamli  kompyuter  texnologiyalarini  rivojlanishi  bilan bog'langan
faoliyatdir.
Asosan   raqamli   iqtisodiyotni   rivojlanishining   asosiy   elementi   sifatida
elektron tijorat,  internet  banking,  elektron  tulovlar,  internet  reklama  va shu
bilan birga, internet o'yinlari ko'riladi.
Axborot   texnologiyalarini   rivojlanishi   va   tadbiq   qilinishi   evaziga   kundalik
hayotimizda   juda   ko'plab   qulayliklar   paydo   bo'lmoqda.   Deylik
ovqatlanmoqchimiz,   lekin   uni   tayyorlashni   xohlamaymiz,   muommo   emas,
internetdan   uyga   ovqat   yetkazib   berish   xizmati   orqali   xohlagan   taomni
onlayn   buyurtma   qilishimiz   mumkin.   Yoki   do'stimizga   pul   o'tkazishimiz
kerak, bunda atelabga bank yoki moliya muassasalariga borishga hojat yo'q,
biz pulni mobil bank orqali o'tkazishimiz mumkin. Shu kabi ko'plab xizmat
5 turlarini   onlayn,   smartfon   yoki   kompyuter   orqali   amalga   oshirishimiz
mumkin.
1.2 Raqamli iqtisodiyotning afzalliklari
Albatta,   axborot-kommunikatsiya   texnologiyalarining   rivojlanishi,
zamonaviy   texnologiyalarning   hayotimizga   tadbiq   etilishi   har   bir   inson
hayotida   ko'plab   ijobiy   imkoniyatlar   berishi   mumkin.   Raqamli
texnologiyalar   rivojlanishi   ortidan   inson,   unga   kerakli   xizmatdan   tezroq
foydalanishi,   internet   orqali   o'ziga   kerakli   mahsulotlarni   arzon   sotib   olish
bilan ko'plab pul mablag'larini tejashi mumkin. Masalan biron bir kitobning
elektron   ko'rinishda   sotib   olish   Sizga,   shu   kitobni   chop   etilgan   ko'rinishini
sotib olish ancha arzonga tushishi mumkin. Yoki bo'lmasa oddiy iste'molchi
o'zi ham tadbirkor bo'lishi, uyidan chiqmagan holda onlayn savdo-sotiq bilan
shug'ullanishi mumkin.
Raqamli   iqtisodiyotning   rivojlanishini   boshqa   afzalliklari   quyidagicha
bo'lishi mumkin:
 ishlab chiqarishda mehnat samadorligini oshishi;
 kompaniyalarning raqobatbardoshligini o'sishi;
 ishlab chiqarishdagi harajatlarning kamayishi;
 yangi ish o'rinlari yaratilinishi;
 yangi zamonaviy kasblar paydo bo'lishi;
 kambag'allikni yengish va ijtimoiy tengisizlikni yuqolishi.
Bular raqamli iqtisodiyotning bor yo'gi bir nechta afzalliklari holos. Raqamli
iqtisodiyotning rivojlanishi bizning kundalik hayotimizga ijobiy ta'sir qiladi,
oddiy foydalanuvchiga ko'plab qo'shimcha imkoniyatlar beradi va qolaversa,
bozorni o'sishi va rivojlanishini ta'minlab berishi mumkin. 
Raqamli iqtisodiyot keltirib chiqarishi mumkin bo'lgan xavflar
Kiber hujum xavfi, shaxsiy ma'lumotlar himoyasi bilan bog'liq muommolar;
"raqamli   qullik"   (millionlab   insonlar   ma'lumotlaridan   keyinchalik   ularni
o'zlarini tutishini boshqarish uchun foydalanish);
6 ishsizlikni   oshishi,   axborot   texnoloiyalarini   rivojlanishi   va   uni   tadbiq
qilinishi ortidan bir qancha sohalar va kasblar yo'q bo'lib ketishi mumkin.
Raqamli iqtisodiyoti rivojlangan dunyo davlatlari
"Raqamli"   davlatlar   bugungi   kunda   Norvegiya,   Shvetsiya   va   Shvetsariya
hisoblanishadi.   Raqamli   iqtisodiyot   rivojlangan   10   ta   davlatlar   qatoriga
AQSH, Buyuk Britaniya, Daniya, Finlandiya, Singapur, Janubiy Koreya va
Gonkong kiradi.
Raqamli iqtisodiyotda davlatning o'rni
Dunyo   tajribasini   o'rganish   natijasida   shu   narsa   aniq   bo'ldiki,   raqamli
iqtisodiyoti   rivojlangan   mamlakatlarda   raqamli   iqtisodiyotda
davlat(hukumat)   bozor   "o'yin"   qoidalarini   o'yinning   barcha   ishtirokchilari
uchun   belgilaydi   va   bunda   davlatning   eng   muhim   vazifasi   sifatida   o'yin
ishtirokchilari   uchun   bir   xil,   teng   huquqli   va   imkoniyatli   sharoit   yaratib
berish   hisoblanadi.   Ya'ni,   bozorda   katta   kompaniya   bo'ladimi   yoki   kichik
biznes,   ular   teng   huquqli   hisoblanadi.   Ularga   bir   xil   imkoniyatlar   beriladi.
Davlat   qoidalarga   amal   qilinishi   va   oxir   oqibatda   oddiy   iste'molchi   sifatli,
zamonaviy   xizmat   yoki   mahsulot   olishi   ta'minlanadi.   Demak,   raqamli
iqtisodiyot   rivojlanishi   uchun   davlat   hamma   uchun   teng   sharoit   yaratib
berishi, iloji boricha bozor qoidalari, qonunlar, shartnomalar shaffof bo'lishi,
qonunlar   bozor   talabidan   kelib   chiqqan   holda(ya'ni   bozordagi   rivojlanish
tendensiyalarini oldindan aniqlay olishi va kerakli normativ hujjatlarni qabul
qilishi) o'yin ishtirokchilari uchun erkinlik berishi zarur.
1.3 Raqamli iqtisodiyot O'zbekistonda
Dunyo   mamlakatlari   kabi   O'zbekistonda   ham   raqamli   iqtisodiyot
rivojlanmoqda.   Kundalik   hayotimizga   axborot   texnologiyalarni   tadbiq
qilinishi   ortidan   oddiy   insonlar   uchun   ko'plab   imkoniyatlar   yaratilmoqda.
Hozirga   kunda   uydan   chiqmasdan   ko'plab   oziq-ovqat   mahsulotlari   va
taomlariga   buyurtma   berishimiz,   ularni   uyimizgacha   yetkazib   berishlari
mumkin.
7 Lekin   shuni   ta'kidlash   kerak-ki,   O'zbekistonda   raqamli   iqtisodiyot
O'zbekiston  potensialiga nisbatan  bir  necha barobar  sekinroq rivojlanmoda.
Ya'ni   imkoniyat   bor,   kerakli   resurslar   mavjud   lekin   rivojlanish   ancha   sust.
Bunga   sabab   sifatida   raqamli   iqtisodiyotni   O'zbekistonda   rivojlanishini   bir
qancha to'siqlarini ko'rsatib o'tish mumkin.
 ko'plab sohalardagi monopoliya;
 internet tezligini pastligi va uni sifatsizligi;
 axborot texnologiyalari sohasida qonununchilikning zamondan orqada
qolganligi;
 fuqarolarda kompyuter savodxonligining o'ta pastligi;
 qonunchilikning shaffof emasligi;
 axborot   texnologiylari   bo'yicha   mutaxassislarning   yetishmasligi   yoki
ularni boshqa mamlakatlarga ketib qolishi;
 axborot madaniyati, axborot gigiyenasi pastligi;
 axborot texnologiyalari xavfsizligi yaxshi emasligi;
 boshqaruv organlarida sohani tushunadigan mutaxassislarning kamligi
yoki(ba'zilarida) ularning umuman yo'qligi;
 ilm-fan   va   ayniqsa   aniq   fanlarning   rivojlanishi   sustligi(yoki
rivojlanishdan to'xtab qolganligi).
Yuqorida   keltirilgan   muommolar   bosqicha-bosqich,   tizimli,   dunyo
tajribasidan   kelib   chiqib   hal   qilinsa,   O'zbekiston   ham   bemalol   raqamli
iqtisodiyoti rivojlangan mamlakatlarda biri bo'la oladi.
II BOB  Milliy iqtisodiyotda raqamli iqtisodiyotni qo’llash
2.1   Raqamli   iqtisodiyotni   tadbiq   etishni   yo’lga   qo’yish   bo’yicha
president murojatnomasi
Prezidentimiz   Shavkat   Mirziyoyevning   Oliy   Majlisga   yo‘llagan
Murojaatnomasida   2020   yil   —   “Ilm,   ma’rifat   va   raqamli   iqtisodiyotni
rivojlantirish   yili”   deb   e’lon   qilindi.   Ushbu   Murojaatnomani   nafaqat
joriy   yilga   qo‘llanma   va   yo‘llanma   sifatida,   balki   yaqin   o‘rta   muddat
8 uchun   O‘zbekistonning   taraqqiyot   yo‘lini   belgilab   beruvchi   dastur,
fundamental ahamiyatga ega bo‘lgan hujjat sifatida baholash mumkin.
Ilmsiz,   ma’rifatsiz   jamiyat   va   mamlakat   taraqqiyotini   tasavvur   qilish
mushkul.   Yusuf   Xos   Hojib   o‘zining   “Qutadg‘u   bilik”   asarida   “Bilimsiz
kishi mevasiz daraxtdir, mevasiz daraxtni och kishi nima qilsin?!” , deb
ilm-ma’rifatning   o‘rni   naqadar   dolzarb   va   muhimligini   ko‘rsatib   o‘tgan.
Davlatimiz   rahbari   tomonidan   ilm-ma’rifatga   alohida   urg‘u   berilishi   va   bu
orqali   raqamli   iqtisodiyotni   rivojlantirish   masalasi   kun   tartibiga   qo‘yilishi
iqtisodiy-ijtimoiy, siyosiy jihatdan kuchli, bozor iqtisodiyoti qonunlari to‘liq
amal   qiladigan   demokratik   davlat   qurishga   qaratilgan   muhim   qadam
ifodasidir.   Ta’kidlash   lozimki,   Prezidentimizning   “Axborot   texnologiyalari
va   kommunikatsiyalari   sohasini   yanada   takomillashtirish   chora-tadbirlari
to‘g‘risida”   2018   yil   19   fevraldagi   Farmoni   Hukumatimiz   tomonidan
raqamli   iqtisodiyotni   rivojlantirish   bo‘yicha   muhim   chora-tadbirlar
ishlab chiqilishiga va hayotga tatbiq etilishiga asos bo‘ldi.
“Ilm,   ma’rifat   va   raqamli   iqtisodiyotni   rivojlantirish   yili”   Davlat
dasturi tasdiqlandi
Ba’zilar   raqamli   iqtisodiyot   nega   kerak   va   nima   beradi,   deb   o‘ylashi
mumkin.   Raqamli   iqtisodiyot   deganda,   faqatgina   Blokcheyn   (Blockchain)
texnologiyasini   va   ulardan   xalqaro   moliya   bozorlarida   foydalanish
masalalarini   yoki   kriptovalyutalarni   tushunish   kerak   emas.   Albatta,
Blokcheyn   texnologiyasi,   kriptovalyutalar   ham   raqamli   iqtisodiyotning   bir
bo‘lagi.   Lekin   raqamli   iqtisodiyot   (Digital   Economy)   deganda,   raqamli
kommunikatsiyalar,   IT   yordamida   olib   boriladigan   iqtisodiyot   tushuniladi.
9 Bunda,   yashirin   iqtisodiyotga   barham   berish   vositasi   sifatida   ham   qarash
mumkin.   Chunki   birinchidan,   barcha   operatsiyalar   elektron   ro‘yxatdan
o‘tilishiga,   ikkinchidan   shaffof   bo‘lishiga   erishiladi.   Qolaversa,   ishlab
chiqarishda   yangi   IT   texnologiyalar   qo‘llanilishi   tufayli   mahsulot   va
xizmatlarning tannarxi pasayadi.
Jahon   bankining   “Raqamli   dividendlar”   nomli   tadqiqoti   xulosalari
mamlakatlar   iqtisodiyotini   rivojlantirishda   raqamli   iqtisodiyotning   naqadar
dolzarb   va   muhim   masala   ekanligini   ko‘rsatadi.   Xususan,   internet
tezligining   10   foizga   o‘sishi   mamlakat   YaIM   o‘sishiga   olib   keladi.
Rivojlangan   davlatlarda   bu   ko‘rsatkich   1,21   foizni   tashkil   etsa,
rivojlanayotgan mamlakatlarda 1,38 foizga teng. Demak, internet tezligi
2   barobar   oshadigan   bo‘lsa,   YaIM   hajmi   13-14   foiz   ortishiga   erishish
mumkin.
Raqamli   iqtisodiyot   rivojlangan   davlatlarda   YaIM   hajmi   ham,
YaIMning   aholi   son   boshiga   ulushi   ham   yuqoridir.   Shu   jihatdan,
davlatimiz   rahbarining   bu   masalaga   katta   e’tibor   qaratishi   bir   maqsadni
ko‘zlaydi,   u   ham   bo‘lsa,   birinchidan,   aholining   yashash   darajasini
yuksaltirish,   ikkinchidan,   aholining   real   daromadlarini   oshirish   va
xalqimizni   rozi   qilishdir   Ma’lumki,   bugungi   kunda   raqamli   iqtisodiyot
qo‘shimcha qiymat yaratishda ham muhim ahamiyat kasb etmoqda. Turli xil
algoritmlar, jarayonlar va raqamli axborotlar korporativ biznesning strategik
rivojlanishida   asosiy   hal   qiluvchi   kuchga   ega   bo‘lmoqda.   Raqamli
nomoliyaviy   omillar   banklarning   raqobatbardoshligini   belgilab   bermoqda,
samaradorligiga ta’sir ko‘rsatyapti.
Raqamli   texnologiyalar   rivojlanishi   oxir-oqibat   nomoddiy   aktivlar,   ya’ni
fizik   jihatdan   mavjud   bo‘lmagan   nomonetar   aktivlar   oshishiga   olib
kelmoqda.   Masalan,   1975   yilda   Amerikaning   yirik   korporatsiyalari
nomoddiy   aktivlari   17   foizni   tashkil   etgan   bo‘lsa,   2019   yilga   kelib,   bu
ko‘rsatkich   85   foizdan   ortdi.   Aniqroq   tushuntiradigan   bo‘lsak,
buxgalteriya   balansidagi   moddiy   va   nomoddiy   aktivlar   o‘rni   almashdi.   O‘z
10 navbatida,   raqamli   aktivlar   rivojlanishida   ijtimoiy   tarmoqlarning   o‘rni
muhim.   Ijtimoiy   tarmoqlar   raqamli   biznesning   taraqqiy   etishiga   ham   keng
imkoniyatlar yaratib beradi.
Raqamli   iqtisodiyotning   zamonaviy   ko‘rinishi   sifatida   mobil   to‘lov
tizimlarini ko‘rsatish mumkin. Bunda hammamizga ma’lumki,   mijozlarning
smartfonlari   bankdagi   hisob   raqamlarga   bog‘langan   bo‘ladi.   Bu   esa
mijozlarga   onlayn   xaridlarni   amalga   oshirish,   mobil   qurilmalar   yordamida
pul mablag‘larini  erkin o‘tkazish imkonini beradi. To‘lov tizimlari  va bank
axborot   tizimlari   raqamli   aktivlardan   keng   foydalanadi.   Raqamli
aktivlarning   asosiy   komponentlari   sifatida   intellektual   mulk   ob’yektlari
hisoblanadi.   Intellektual   faoliyat   natijalariga   egalik   huquqiga   faqatgina
kompaniya   ega   bo‘ladi.   Bunday   aktivlarga   misol   qilib,   ixtiro   patentlar,
kompyuter   dasturlariga   mutlaq   huquq   va   ma’lumotlar   bazasini   keltirish
mumkin.   Raqamli   aktivlarni   boshqarishda   axborot   xavfsizligini   ta’minlash
muhim omil sanaladi. Bunda asosiy e’tibor raqamli ma’lumotlarga ruxsatsiz
kirish,   ularni   axborot   vositachilaridan   himoya   qilgan   holda   xavfsizligini
ta’minlash   va   axborotlar   uzatishning   soddaligini   ta’minlashga   qaratilishi
lozim. Raqamli aktivlarni boshqarishning muhim muammolaridan biri — bu
ularning   huquqiy   himoyasidir.   Ta’kidlash   lozimki,   qisqa   vaqtlarda   va
originaldan   kamroq   xarajat   qilib   raqamli   aktivlar   nusxasini   yaratish   hamda
ishga   tushirish   mumkin.   Bu,   albatta,   raqamli   aktivlarning   umumiy
daromadiga   ta’sir   qiladi.   Raqamli   aktivlarni   boshqarishda   bulutli
texnologiyalardan foydalanish asosiy  shartlardan bo‘lib, texnik, huquqiy va
tashkiliy   jihatdan   axborotlar   himoyasi   bo‘yicha   usullarni   ishlab   chiqish
hisoblanadi.
Jahonda   ro‘y   berayotgan   so‘nggi   trendlarni   o‘rganish   foydadan   xoli
bo‘lmaydi.   Chunki   dunyoda  buxgalteriya   balansidagi   moddiy  va   nomoddiy
aktivlar o‘z o‘rnini jadal almashtirishi davrida biz ham asosiy e’tiborni faqat
mahsulotlar   eksportiga   qaratmasdan,   balki   nou-xau,   blokcheyn
texnologiyalari   faoliyatini   zamonga   hamohang   ravishda   o‘rganib,   raqamli
11 iqtisodiyot   imkoniyatlaridan   keng   foydalanishni   yangi   bosqichga   olib
chiqishimiz maqsadga muvofiq, deb hisoblaymiz.
2020   yil   –   Ilm-ma’rifat   va   raqamli   iqtisodiyotni   rivojlantirish   yili,   deb
e’lon   qilinishi   mamlakatimizda   yaqin   kelajakda   aholi,   ayniqsa,
yoshlarning   intellektual   salohiyatini   yuksaltirish   va   axborot
texnologiyalari   sohasini   qo‘llab-quvvatlash   davlat   siyosatining   ustuvor
masalalaridan biri bo‘lib qolishidan dalolat beradi.
Bugungi   kunda   insoniyat   taraqqiy   etishi   ko‘p   jihatdan   axborot
texnologiyalarining rivojlanish shiddatlariga bevosita bog‘liq.  
XX   asrning   oxirida,   internet   tarmog‘i   jamiyat   hayotining   turli   sohalariga
kirib   kelishi   bilan   “elektron   hukumat”,“elektron   savdo”,   “raqamli
iqtisodiyot” kabi atamalar paydo bo‘ldi.
“Raqamli   iqtisodiyot”   atamasi   ilk   bor   1995   yilda   Massachusets
universitetida   faoliyat   olib   borgan   amerikalik   informatik   olim,   Nikolas
Negroponte   tomonidan   o‘z   hamkasblariga   zamonaviy   axborot-
kommunikatsiya   texnologiyalariga   asoslangan   iqtisodiyotning   eski
iqtisodiyotdan ustunligiga bag‘ishlangan ma’ruzasida tilga olingan.
An’anaviy   iqtisodiyotdan   ko‘pgina   ustunliklarga   ega   raqamli   iqtisodiyot
qisqa davrda dastlab rivojlangan mamlakatlarda, keyinchalik dunyo bo‘ylab
keng ommalashdi.
2017 — 2021-YILLARDA O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASINI
RIVOJLANTIRISHNING BESHTA USTUVOR YO‘NALISHI
BO‘YICHA HARAKATLAR STRATEGIYASINI “ILM, MA’RIFAT
VA RAQAMLI IQTISODIYOTNI RIVOJLANTIRISH YILI”DA
AMALGA OSHIRISHGA OID DAVLAT DASTURI TO‘G‘RISIDA
12 Mamlakatimizda   amalga   oshirilayotgan   keng   qamrovli   islohotlarni
xalq   manfaatlari   yo‘lida   izchil   davom   ettirish   maqsadida   2017   —   2021-
yillarda   O‘zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning   beshta   ustuvor
yo‘nalishi   bo‘yicha   Harakatlar   strategiyasini   “Ilm,   ma’rifat   va   raqamli
iqtisodiyotni   rivojlantirish   yili”da   amalga   oshirishga   oid   davlat   dasturi
loyihasi   keng   jamoatchilik   ishtirokida   atroflicha   muhokama   qilingan   holda
tayyorlandi.
Muhokamalar   jarayonida   xalqimiz,   fuqarolik   jamiyati   institutlari
faollik   ko‘rsatib,   mingdan   ortiq   tele-   va   radiokanallar   orqali   to‘g‘ridan
to‘g‘ri   efirlarda   ular   bilan   bevosita   muloqotlar   tashkil   etildi,   fuqarolarimiz
bildirgan   taklif-tavsiyalar   tegishli   soha   mutaxassislari   va   ekspertlar
ishtirokida chuqur tahlil qilindi.
Xususan,   jamoatchilik   muhokamasi   doirasida   uch   mingdan   ortiq
takliflar   kelib   tushdi,   ular   asosida   Davlat   dasturi   loyihasiga   yuzga   yaqin
konseptual   va   tahririy   o‘zgartish   va   qo‘shimchalar   kiritildi.   Shuningdek,
ko‘pchilik   takliflar   muhokama   uchun   e’lon   qilingan   Davlat   dasturi
loyihasidagi   chora-tadbirlarni   qo‘llab-quvvatlash   va   ularni   amalga   oshirish
jarayonlarini takomillashtirishni nazarda tutadi.
2017 — 2021-yillarda O‘zbekiston Respublikasini  rivojlantirishning
beshta   ustuvor   yo‘nalishi   bo‘yicha   Harakatlar   strategiyasi   ijrosini
ta’minlash,   shuningdek,   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2020-yil
24-yanvardagi Oliy Majlisga Murojaatnomasi, parlament palatalari qo‘shma
majlisi   va   tashkiliy   yig‘ilishlarida   belgilangan   vazifalarni   samarali   va   o‘z
vaqtida amalga oshirish maqsadida:
2.2   Raqamli   iqtisodiyotni   rivojlantirish   maqsadida   raqamli
infratuzilmani yanada modernizatsiya qilish chora-tadbirlari
1.   2017   —   2021-yillarda   O‘zbekiston   Respublikasini
rivojlantirishning   beshta   ustuvor   yo‘nalishi   bo‘yicha   Harakatlar
strategiyasini   “Ilm,   ma’rifat   va   raqamli   iqtisodiyotni   rivojlantirish   yili”da
13 amalga   oshirishga   oid   davlat   dasturi   (keyingi   o‘rinlarda   —   Davlat
dasturi)   ilovaga   muvofiq tasdiqlansin.
2. Davlat va jamiyat qurilishi tizimini takomillashtirish sohasida:
2020-yildan   boshlab   O‘zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisi
Qonunchilik   palatasi   va   Senati   faoliyatida   fuqarolarning   Internet
tarmog‘idagi   murojaatlari   asosida   parlament   va   deputat   so‘rovlarini
shakllantirish, saylovchilar bilan bevosita muloqot qilish maqsadida elektron
portal   va   mobil   ilovadan   foydalanish   imkonini   beruvchi   “Elektron
parlament” tizimi joriy etilsin;
O‘zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisi   Qonunchilik   palatasida   yil
yakuniga   ko‘ra   qabul   qilingan   har   bir   qonun   xalq   tomonidan   qanday
baholanganini   va   uning   samaradorlik   darajasini   monitoring   qilish   hamda
mavjud   kamchiliklarni   bartaraf   etish   bo‘yicha   tegishli   choralarni   ko‘rish
amaliyoti shakllantirilsin;
2020-yilda   Samarqand   viloyati   xalq   deputatlari   Kengashining
faoliyatini   “namunali   Kengash”   sifatida   yo‘lga   qo‘yish   bo‘yicha   amaliy
tashkiliy   chora-tadbirlar   ko‘rilsin   hamda   mahalliy   vakillik   organlari
faoliyatida Kengash so‘rovi instituti joriy qilinsin;
2020-yil   1-iyuldan   boshlab   O‘zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisi
Qonunchilik   palatasi   majlislarida   davlat   organlari   va   xo‘jalik   boshqaruvi
organlari   rahbarlarining   o‘z   faoliyati   bo‘yicha,   shuningdek,   Hukumat
a’zolari   va   tarmoqlar   rahbarlarining   Birlashgan   Millatlar   Tashkilotining
Barqaror   rivojlanish   maqsadlarini   bajarish,   ilm,   ma’rifat   va   raqamli
iqtisodiyotni   rivojlantirish   borasida   olib   borilayotgan   ishlar   to‘g‘risidagi
axborotlarini muntazam ravishda eshitish tartibi amaliyotga tatbiq qilinsin;
2020-yil 1-avgustdan boshlab O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi
Senatida   O‘zbekistonning   xorijiy   davlatlardagi   elchilari   hisobotini   eshitish,
shuningdek, aholini tashvishga solayotgan muammolarni tezkorlik bilan hal
qilish   maqsadida   o‘rganilgan   masalalar   bo‘yicha   bevosita   joylarga   borib,
14 vazirlik va idoralar rahbarlari ishtirokida Senat kengashi va qo‘mitalarining
sayyor majlislarini o‘tkazish tizimi yo‘lga qo‘yilsin;
2020-yil   1-iyulga   qadar   “Mening   fikrim”   veb-portalining   mobil
ilovasini   ishga   tushirish   choralari   ko‘rilsin,   shuningdek,   veb-portalga   kelib
tushayotgan   murojaatlarni   deputatlar,   mutaxassislar   va   keng   jamoatchilikni
jalb   qilgan   holda   ommaviy   axborot   vositalarida   muhokama   qilish   tashkil
etilsin.
O‘zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisi   palatalari   va   Vazirlar
Mahkamasiga   manfaatdor   vazirlik   va   idoralar   bilan   birgalikda   ushbu
yo‘nalishda belgilangan vazifalarning o‘z vaqtida bajarilishini, shu jumladan
parlamentning   qonun   ijodkorligi   va   nazorat   faoliyatini   kuchaytirishga
qaratilgan chora-tadbirlar dasturi, to‘g‘ridan to‘g‘ri amal qiluvchi qonunlarni
ishlab   chiqish   bo‘yicha   “yo‘l   xarita”si,   Aholining   elektoral   madaniyatini
yuksaltirish   konsepsiyasi   hamda   O‘zbekistonda   fuqarolik   jamiyatini
rivojlantirishning   o‘rta   va   uzoq   muddatli   istiqbolga   mo‘ljallangan
strategiyasi qabul qilinishini ta’minlash tavsiya etilsin.
3.   Qonun   ustuvorligini   ta’minlash   va   sud-huquq   tizimini   yanada
isloh qilish sohasida:
2020-yil   1-maydan   boshlab   sud   hukmlari,   qarorlari,   ajrimlari   yoki
hal   qiluv   qarorlari   qonuniy   kuchga   kirgan   ishlarni   prokuror   tomonidan
tomonlarning   (prokurordan   tashqari)   murojaati   mavjud   bo‘lgandagina
suddan talab qilib olish tartibi amaliyotga joriy etilsin;
2020-yil 1-apreldan boshlab 1995-yilgacha O‘zbekistonga kelgan va
shundan   buyon   fuqaroligi   bo‘lmagan   shaxs   guvohnomasi   asosida   doimiy
istiqomat   qilayotgan   hamda   O‘zbekiston   Respublikasi   fuqarosi   bo‘lish
istagini bildirgan shaxslarni O‘zbekiston Respublikasi fuqarosi deb tan olish
tartibi joriy etilsin;
2020-yil   1-noyabrga   qadar   odil   sudlovga   erishish   imkoniyatlarini
kengaytirish maqsadida apellatsiya va kassatsiya instansiyalari isloh qilinib,
nazorat tartibida ish yuritish instituti bekor qilinsin;
15 2020-yil   1-iyunga   qadar   tadbirkorlik   sohasidagi   ijtimoiy   xavfi   katta
bo‘lmagan   jinoyat   turlari   dekriminalizatsiya   qilinsin,   shuningdek,   bojxona
sohasidagi   qonun   hujjatlarini   buzish   jinoyatini   birinchi   marta   sodir   etgan,
tovar   uchun   to‘lovni   ixtiyoriy   ravishda   to‘lagan   va   bojxona
rasmiylashtiruvini   amalga   oshirgan   shaxslarni   jinoiy   javobgarlikdan   ozod
qilish tartibi joriy etilsin;
2020-yil   1-dekabrdan   boshlab   ma’muriy   huquqbuzarliklar
to‘g‘risidagi   ishlarni   ko‘rib   chiqish   vakolati   jinoyat   ishlari   bo‘yicha   sudlar
vakolatiga o‘tkazilsin;
2020-yil   1-dekabrdan   huquqbuzarliklarni   sodir   etgan   shaxs
tomonidan   Ma’muriy   javobgarlik   to‘g‘risidagi   kodeksning   tegishli   moddasi
sanksiyasida   nazarda   tutilgan   jarimani   sud   va   vakolatli   idoralarda   ish
ko‘rilgunga qadar ixtiyoriy to‘lashni rag‘batlantirish tizimi joriy etilsin.
O‘zbekiston Respublikasi Oliy sudi, Sudyalar oliy kengashi, Bosh 
prokuraturasi, Ichki ishlar vazirligi, Adliya vazirligiga manfaatdor vazirlik 
va idoralar bilan birgalikda ushbu yo‘nalishda belgilangan vazifalarning o‘z 
vaqtida bajarilishini, shu jumladan tizimlashtirilgan “Sudlar 
to‘g‘risida”gi   qonunning   yangi tahriri, shuningdek, sudyalar hamjamiyati 
organlari faoliyatini tartibga soluvchi hamda O‘zbekiston 
Respublikasining   Jinoyat   va   Jinoyat-protsessual kodekslari ,   Ma’muriy 
javobgarlik to‘g‘risidagi kodeksiga   fuqarolar va tadbirkorlik subyektlari 
huquqlari kafolatlarini kuchaytirishga qaratilgan o‘zgartirish va 
qo‘shimchalarni kiritishni nazarda tutuvchi qonun loyihalari ishlab 
chiqilishini ta’minlash topshirilsin.
4.   Keng   jamoatchilik   istaklarini   va   xalqaro   ekspert   jamoatchiligi
tavsiyalarini   inobatga   olgan   holda   O‘zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisi
palatalari,   Vazirlar   Mahkamasi   va   Inson   huquqlari   bo‘yicha   milliy
markazining quyidagi takliflariga rozilik berilsin:
2020-yil 1-apreldan boshlab Toshkent shahri va Toshkent viloyatida
ko‘chmas  mulkni  olishda O‘zbekiston Respublikasi  fuqarolari uchun ushbu
16 hududlarda   doimiy   propiskaga   ega   bo‘lish   talab   qilinmasligini   ko‘zda
tutuvchi tartibni joriy etish;
O‘zbekiston   Respublikasida   doimiy   yashovchi   va   respublikaning
boshqa   mintaqalarida   doimiy   propiskaga   ega   bo‘lgan   O‘zbekiston
Respublikasi fuqarolari tomonidan Toshkent shahri va Toshkent viloyatidagi
yangi   qurilgan   uylarda   ko‘chmas   mulk   oldi-sotdisi   shartnomalarini
rasmiylashtirish uchun davlat bojining alohida stavkasini bekor qilish.
O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi:
a) 2020-yil 1-aprelga qadar qonun hujjatlariga mazkur banddan kelib
chiqadigan o‘zgartirish va qo‘shimchalar  kiritilishini ta’minlasin, unda, shu
jumladan quyidagilarni nazarda tutsin:
doimiy   propiskaga   qo‘yishda   O‘zbekiston   Respublikasi   Uy-joy
kodeksining   bir   kishi   uchun   turar-joy   maydonining   ijtimoiy   normasi
to‘g‘risidagi qoidalariga rioya etish bo‘yicha talablarni;
propiskaga   qo‘yish   bilan   bog‘liq   jarayonlar   va   ularni   “yagona
darcha”   tamoyili   asosida   amalga  oshirish   mexanizmlari   raqamlashtirilishini
ta’minlashni;
hududlarda   oliy   ta’limning   talab   yuqori   bo‘lgan   yo‘nalishlarida
o‘qitishni tashkil etish, shu jumladan Toshkent shahrida joylashgan yetakchi
oliy ta’lim muassasalarining filiallarini ochishni;
b)   O‘zbekiston   Respublikasida   2030-yilgacha   urbanizatsiyani
rivojlantirish   konsepsiyasini   ishlab   chiqishda   respublika   aholisi   uchun
Toshkent   shahri   bilan   bir   qatorda   qo‘shimcha   ravishda   “o‘ziga   tortuvchi
markazlar”ni yaratish maqsadida tabiiy va ijtimoiy-iqtisodiy salohiyatga ega
eng yirik shaharlarni belgilashni nazarda tutsin.
5.   Iqtisodiyotni   rivojlantirish   va   investitsiyalarni   faol   jalb   qilish
sohasida:
2020-yildan boshlab paxta xomashyosi ishlab chiqarish va majburiy
sotish   rejasini,   uning   narxini   davlat   tomonidan   belgilash   amaliyoti   bekor
qilinsin va davlatga majburiy g‘alla sotish hajmi 25 foizga kamaytirilsin;
17 2020-yilda   soliq   to‘lovchilar   tomonidan   ortiqcha   to‘langan   soliq
summasi   belgilangan   muddatda   qaytarilmagan   holda   ushbu   summa   uchun
soliq   to‘lovchilarga   budjet   hisobidan   Markaziy   bankning   asosiy   stavkasiga
teng   miqdorda   foizlar   to‘lash   hamda   ichki   bozorda   sotilgan   mahsulot
bo‘yicha qo‘shilgan qiymat solig‘ining bir qismini qaytarish tartibi samarali
yo‘lga qo‘yilsin;
2020-yilda   litsenziyalar   va   boshqa   ruxsat   beruvchi   hujjatlar   kamida
ikki baravarga qisqartirilsin;
2020-yil   1-iyundan   boshlab   davlat   ulushiga   ega   bo‘lgan   banklar
transformatsiyasi   bo‘yicha   “yo‘l   xarita”larini   amalga   oshirishga   kirishilsin,
shu jumladan aholi va xo‘jalik yurituvchi subyektlarga ko‘rsatilayotgan bank
xizmatlari   sifatini   oshirish   hamda   zamonaviy   chakana   bank   xizmatlari
turlarini ko‘paytirish choralari ko‘rilsin;
2020-yil   1-iyunga   qadar   eksportni   oldindan   moliyalashtirishga
qaratilgan Eksport-kredit agentligi tashkil qilinsin;
2020-yilda   “raqamli   markirovka   va   onlayn   kassa”   loyihasini   o‘z
vaqtida   va   to‘liq   bajarish   hamda   “E-ombor”   tovarlarni   hisobga   olishning
elektron   tizimini   ishlab   chiqish   va   joriy   etish   bo‘yicha   amaliy   choralar
ko‘rilsin;
2020-yil   1-iyundan   boshlab   mahalliy   eksport   qiluvchilarga   yuklarni
avtomobil va havo transporti orqali eksport qilish xarajatlarining bir qismini
davlat   tomonidan   qoplash,   shuningdek,   tadbirkorlarning   infratuzilma   barpo
etish   bo‘yicha   xarajatlarining   bir   qismi   uchun   kompensatsiya   to‘lash
mexanizmlari joriy etilsin;
2020-yilda   kamida   800   mingta   keng   polosali   Internet   portlari
yaratilsin va 12 ming km optik tolali aloqa liniyalari yotqizilsin.
O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi,   Markaziy   banki,
Hisob palatasi, Savdo-sanoat palatasiga manfaatdor vazirlik va idoralar bilan
birgalikda   ushbu   yo‘nalishda   belgilangan   vazifalarning   o‘z   vaqtida
bajarilishini,   shu   jumladan   “Davlat   moliyaviy   nazorati   to‘g‘risida”gi,
18 “Davlat   qarzi   to‘g‘risida”gi   va   “Rasmiy   statistika   to‘g‘risida”gi   qonun
loyihalari,   Avtomobil   yo‘llarini   rivojlantirish   va   Moliyaviy   xizmatlar
ommabopligini   oshirish   strategiyalari,   Tashqi   iqtisodiy   faoliyatni   tartibga
solish   va   Suv   xo‘jaligini   rivojlantirish   konsepsiyalari,   Qishloq   xo‘jaligida
raqamli   texnologiyalarni   keng   joriy   etish   bo‘yicha   amaliy   chora-tadbirlar
dasturi ishlab chiqilishini ta’minlash topshirilsin.
6. O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi:
ikki   oy   muddatda   har   bir   hududda   tadbirkorlikka   o‘qitish   kurslarini
tashkil   etish   bo‘yicha   “yo‘l   xarita”sini   va   mazkur   kurslarning
bitiruvchilariga eng ilg‘or loyiha uchun grantlar ajratish tartibini tasdiqlasin;
Bandlik va mehnat munosabatlari vazirligi tasarrufiga o‘tkazilgan 30
ta kollej bazasida, shuningdek, Toshkent shahrining har bir tumanida kamida
bittadan   “Ishga   marhamat”   monomarkazlari   va   kasbga   tayyorlash
markazlarini   tashkil   etib,   ularda,   birinchi   navbatda,   ishsizlar   va   kambag‘al
oilalar   a’zolarining   tadbirkorlik   asoslari   bo‘yicha   va   kasbga   o‘qitilishini
ta’minlasin.
Xuddi   shu   kabi   monomarkazlar   va   kasbga   tayyorlash   markazlari
Qoraqalpog‘iston Respublikasi va viloyatlarning shahar va tumanlarida ham
bosqichma-bosqich tashkil etilishi ta’minlansin.
7.   O‘zbekiston   Respublikasi   Iqtisodiyot   va   sanoat   vazirligi
huzuridagi   Kichik   biznesni   rivojlantirish   agentligi,   Mahalla   va   oilani
qo‘llab-quvvatlash   vazirligi,   Oliy   va   o‘rta   maxsus   ta’lim   vazirligi,   Savdo-
sanoat   palatasi   va   O‘zbekiston   Yoshlar   ittifoqi   Qoraqalpog‘iston
Respublikasi  Vazirlar Kengashi, viloyatlar va Toshkent  shahar hokimliklari
bilan   birgalikda   kasbga   o‘qish   istagini   bildirgan   yolg‘iz   va   ko‘p   bolali
ayollar,   ishsizlar,   yoshlar   uchun   kundalik   hayotda   ehtiyoj   yuqori   bo‘lgan
sohalar, xususan tikuvchilik, pazandalik, sartaroshlik va boshqa yo‘nalishlar
bo‘yicha kasbga o‘rgatish kurslarini tashkil etish choralarini ko‘rsin.
Mahalla   va   oilani   qo‘llab-quvvatlash   vazirligi   Bandlik   va   mehnat
munosabatlari   vazirligi   bilan   birgalikda   bir   oy   muddatda   “Mahalla
19 guzarlarida   kasbga   o‘qitish   dasturi”ni   ishlab   chiqib,   talabgorlar   ro‘yxatini
shakllantirsin.
Belgilansinki,   kasbga   o‘rgatish   kurslari   doirasida   o‘qitilgan   yolg‘iz
va ko‘p bolali ayollar, ishsizlar va yoshlar kabi aholining ijtimoiy himoyaga
muhtoj   qatlamlari   uchun   Bandlikka   ko‘maklashish   davlat   jamg‘armasi
hisobidan   Vazirlar   Mahkamasi   tomonidan   belgilangan   tartibda   mablag‘
ajratiladi.
8. Qoraqalpog‘iston Respublikasi Vazirlar Kengashi raisi, viloyatlar,
Toshkent   shahar,   tuman   (shahar)   hokimlari   O‘zbekiston   Respublikasi
Moliya vazirligi, Bandlik va mehnat munosabatlari vazirligi bilan birgalikda:
budjet mablag‘lari hisobidan ilg‘or tadbirkorlik loyihalariga grantlar
ajratish tizimini yo‘lga qo‘ysin;
2020-yil   1-mayga   qadar   har   bir   hududda   kamida   bittadan   “Eng
yaxshi   kasbga   tayyorlash   o‘quv   dasturi”   bo‘yicha   nodavlat   tashkilotlari
o‘rtasida   tanlov   o‘tkazib,   uning   g‘oliblariga   o‘z   ishini   tashkil   qilish   uchun
Bandlikka   ko‘maklashish   davlat   jamg‘armasidan   grant   ajratish   tartibini
ishlab chiqsin.
9.   Qoraqalpog‘iston   Respublikasi   Vazirlar   Kengashi   va   viloyatlar
hokimliklari   O‘zbekiston   Respublikasi   Iqtisodiyot   va   sanoat   vazirligi   bilan
birgalikda   ikki   oy   muddatda   tadbirkorlik   yaxshi   rivojlangan   va   aholi   zich
joylashgan   hududlar   atrofida   qishloq   xo‘jaligiga   mo‘ljallanmagan   va   bo‘sh
turgan   yer   maydonlarini   aniqlasin   hamda   ularda   kichik   sanoat   zonalarini
tashkil etish va ularni infratuzilma bilan ta’minlash uchun loyiha hujjatlarini
ishlab chiqish choralarini ko‘rsin.
Belgilansinki:
yangi   tashkil   etiladigan   kichik   sanoat   zonalariga   barcha   zarur
infratuzilmalarni   yetkazib  berish  uchun  kichik  sanoat  zonalarini   boshqarish
direksiyalariga O‘zbekiston Respublikasi Davlat budjeti mablag‘laridan 100
milliard so‘m ajratiladi;
20 yangi   tashkil   etilgan   kichik   sanoat   zonalaridagi   yer   uchastkalari
tadbirkorlarga   O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi   tomonidan
belgilanadigan   tartibda   xususiylashtirilib   beriladi   va   bundan   tushgan
mablag‘lar   kichik   sanoat   zonalarini   boshqarish   direksiyalari   tomonidan
yangi kichik sanoat zonalarini barpo etishga sarflanadi.
10.   Fermer,   dehqon   xo‘jaliklari   va   tomorqa   yer   egalarini   qo‘llab-
quvvatlash   jamg‘armasi   Mahalla   va   oilani   qo‘llab-quvvatlash   vazirligi,
Qoraqalpog‘iston Respublikasi Vazirlar Kengashi va viloyatlar hokimliklari
bilan   birgalikda   bir   oy   muddatda   har   bir   tumanda   dehqonchilik   bilan
shug‘ullanish   istagini   bildirgan   aholi   ro‘yxatini   shakllantirsin,   qishloq
xo‘jaligi oborotidan chiqib ketgan yerlarni talabgorlarga taqsimlab bersin va
ularni   kooperatsiyalarga   biriktirsin.   Bunda,   mazkur   shaxslarga
qonunchilikda nazarda tutilgan imtiyozlar taqdim etilsin va yerlarni oborotga
qaytarish uchun barcha zarur chora-tadbirlar ko‘rilsin.
11.   O‘zbekiston   Respublikasi   Iqtisodiyot   va   sanoat   vazirligi
huzuridagi   Kichik   biznesni   rivojlantirish   agentligi,   Axborot   texnologiyalari
va   kommunikatsiyalarini   rivojlantirish   vazirligi   ikki   oy   muddatda   biznesga
hamda   tadbirkorlikni   boshlash   istagidagi   fuqarolar   va   o‘zini   o‘zi   band
qilmoqchi bo‘lganlarga servis ko‘rsatuvchi interaktiv mobil ilovalar yaratish
uchun tanlovlar e’lon qilib, eng yaxshi  loyihalarga grantlar ajratish tizimini
yo‘lga qo‘ysin.
kambag‘allik   tushunchasini,   uni   hududiy   xususiyatlaridan   kelib
chiqqan holda aniqlash metodologiyasi va mezonlarini ishlab chiqish;
aholida,   ayniqsa,   yoshlar   va   ayollarda   biznes   yuritish   va
tadbirkorlikning zamonaviy ko‘nikmalarini shakllantirish bo‘yicha kompleks
chora-tadbirlarni amalga oshirish;
eng   avvalo,   joylardagi   ijtimoiy   muammolarni   hal   qilish   imkonini
beruvchi   tadbirkorlik   tashabbuslarini   qo‘llab-quvvatlashning   samarali
mexanizmlarini joriy etish;
21 tadbirkorlik   subyektlariga   moliyaviy   resurslardan,   shu   jumladan
mikromoliyalashtirish   xizmatlari   va   davlat   xaridlaridan   foydalanishda   keng
imkoniyatlar berish uchun sharoit yaratish;
band  bo‘lmagan   aholini   qayta   tayyorlash   va  ishsiz   fuqarolarni   talab
yuqori bo‘lgan kasblarga o‘qitish bo‘yicha keng qamrovli dasturlarni amalga
oshirish.
13.   Belgilansinki,   2020-yil   1-iyundan   boshlab   tadbirkorlik
subyektlariga   litsenziyalar   va   ruxsat   etish   xususiyatiga   ega   boshqa
hujjatlarni   berishda   kadrlarning   professional   malakasi,   taqdim   etilgan
hujjatlar va dasturlarning qonun hujjatlarida belgilangan talablarga, bino va
inshootlarning — sanitariya-epidemiologik talablarga va yong‘in xavfsizligi
talablariga javob bermasligi sababli rad etishga yo‘l qo‘yilmaydi.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Sh. MIRZIYOYEV
2.2  Raqamli iqtisodiyotni rivojlantirish maqsadida raqamli
infratuzilmani yanada modernizatsiya qilish chora-tadbirlari
Iqtisodiyotga   jalb   etilayotgan   xorijiy   investitsiyalarning   tarmoq
tarkibida   jiddiy   o’zgarishlar   sodir   bo’lmoqda.   Xorijiy   investitsiyalarning
iqtisodiy   faoliyat   turlari   bo’yicha   jalb   etilishiga   e’tibor   beradigan   bo’lsak,
iqtisodiyotni   modernizatsiyalash   sharoitida   iqtisodiyotga   yo’naltirilgan
xorijiy   investitsiyalar   tarkibida   tog’-kon   sanoat   ulushi   yetakchi   o’rinni
saqlab turibdi va shu bilan birgalikda pasayish tendensiyasiga ega. 2016 yil
tog’-kon sanoatining ulushi jami xorijiy investitsiyalarning iqtisodiy faoliyat
turlari  bo’yicha  31,1 foizini  tashkil  etgan  bo’lsa,   bu ko’rsatkich  2017  yilda
56,8   foizini   tashkil   etdi.   Ammo   ishlab   chiqarish   sanoati   esa   kapayish
tendensiyasiga   ega   bo’lib,   2016   yilda   27,4   foizni   tashkil   etgan   bo’lsa,   bu
ko’rsatkich   2017   yilda   14,8   foizni   tashkil   etdi.   Bundan   tashqari   qishloq
xo’jaligini   rivojlantirishga   qaratilgan   hukumatning   sa’y-harakatlariga
qaramasdan   qishloq   xo’jaligiga   yo’naltirilgan   xorijiy   investitsiyalar   hajmi
tarmoq ehtiyojiga nisbatan past darajada saqlanib turibdi.
22 2017   yilda   asosiy   kapitalga   xorijiy   investitsiya   va   kreditlarni   xorijiy
investorlar bo’yicha tarkibi Rossiya  Federatsiyasi  yetakchilik qilmoqda. Bu
mamlakat   investitsiyalari   ishtirokida   tabiiy   gaz   qazib   chiqarishda   –   9016,3
mlrd. so’m, axborot va aloqa – 467,4 mlrd. so’m, boshqa nometall  mineral
mahsulotlar  ishlab  chiqarishda  –  10,5 mlrd. so’m,  metallurgiya  sanoatida  –
10,4   mlrd.   so’m   va   boshqa   ko’plab   faoliyat   turlari   bo’yicha   investitsiyalar
o’zlashtirildi.   Xitoy   Xalq   Respublikasi   investitsiyalari   ishtirokida   rezina   va
plastmassa   mahsulotlari   ishlab   chiqarishda   –   458,8   mlrd.   so’m,   tabiiy   gaz
chiqarish   –   451,5   mlrd.   0   10   20   30   40   50   60   Rossiya   Yaponiya   ITB   OTB
XTA Jahon banki 55,6 15 6,6 4,3 4,2 3,4 3 1,9 1,8 1,6 1,3 1,3 Foizda Xorijiy
investorlar   “ Халқаро   молия   ва   ҳисоб ”   илмий   электрон   журнали .   №   6,
декабрь ,   2018   йил   8   so’m,   aloqa   –   544,0   mlrd.   so’m,   boshqa   nometall
mineral   mahsulotlar   ishlab   chiqarish   –   149,7   mlrd.   so’m   va   boshqa   o’nlab
faoliyat   turlari   bo’yicha   o’zlashtirildi.   Yaponiya   davlati   investitsiyalari
hisobidan   o’zlashtirilgan   investitsiyalar   loyihalari   quyidagilardan   iborat:
quruqlikdagi va quvur transportida – 445,3 mlrd. so’m, elektr, gaz, va bug’
bilan   ta’minlash,   havoni   konditsiyalashda   –   387,9   mlrd.   so’m,   kimyo
mahsulotlari   ishlab   chiqarishda   –   209,5   mlrd.   so’m   hamda   aloqa   faoliyat
turida   –   90,0   mlrd.   so’m.   Uzoq   yillar   mobaynida   Markaziy   Osiyo
mamlakatlari   bo’yicha   olingan   natijalarga   qaraganda,   to’g’ridan-to’g’ri
xorijiy   investitsiyalarning   iqtisodiy   o’sishga   hissa   qo’shishi   va   bu   mezbon
mamlakatning   avtoritar   rejim   sifatida   tavsiflangan   O’zbekistonga
qaramasdan,   demokratik   rejimga   ega   bo’lishi   muhimdir.   Markaziy
Osiyoning   ko’pgina   mamlakatlari   qishloq   xo’jaligi   va   ishlab   chiqarish
sohasida   to’g’ridan-to’g’ri   xorijiy   investitsiyalarni   o’zlashtirishdi,
O’zbekiston   esa   tog’-kon,   qishloq   xo’jaligi,   energetika,   xizmat   ko’rsatish,
to’qimachilik   va   sayyohlik   sohalarida   ko’plab   to’g’ridan-to’g’ri   xorijiy
investitsiyalarni   o’zlashtirdi.   Shunga   qaramay,   har   ikki   holatda   ham   tabiiy
resurslar   ko’pligi   sababli   mamlakatlar   to’g’ridan-to’g’ri   xorijiy
investitsiyalarni jalb qilishdi. Nihoyat, Markaziy Osiyo mamlakatlari uchun
23 qonun   ustuvorligini   ta’minlash   muhimdir,   biroq   O’zbekistonga   nisbatan
amalga   oshirilgan   huquqiy   islohotlar   ko’proq   xorijiy   investitsiyalarni   jalb
qilish   uchun   yetarli   emas   edi,   biroq   O’zbekiston   hukumati   mintaqaning
boshqa   mamlakatlariga   nisbatan   muvaffaqiyatli   atrof-muhit   siyosatini
qo’lladi
2018   yilga   kelib   ham   mamlakatimizda   investitsiyaga   doir   qator
ijtimoiyiqtisodiy islohotlar amalga oshirildi. 2018 yil 21 iyunda O’zbekiston
Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyev   raisligida   tarmoqlar   va
hududlarda investitsiya loyihalarini amalga oshirish holati, to’g’ridan-to’g’ri
xorijiy   investitsiyalarni   jalb   etish   va   o’zlashtirish   natijalari   tahliliga
bag’ishlangan   videoselektor   yig’ilishi   bo’lib   o’tdi.[13]   Mamlakatimizda
investitsiya   muhiti   yaxshilangani   natijasida   iqtisodiyot   tarmoqlari   va
hududlarga   to’g’ridan-to’g’ri   sarmoyalar   faol   kirib   kelmoqda.   Xususan,
2018-yilning besh oyida 776 ta yangi qo’shma va xorijiy korxona ro’yxatdan
o’tkazildi.   Bu   o’tgan   yilning   mos   davriga   nisbatan   496   taga   ko’pdir.
Yig’ilishda   Prezidentimiz   investitsiyalarni,   eng   avvalo,   to’g’ridan-to’g’ri
xorijiy   investitsiyalarni   jalb   etish   va   samarali   o’zlashtirishni   ta’minlash   –
barcha   darajadagi   rahbarlarning   eng   muhim   vazifasi   ekanini   alohida
ta’kidladi. Xorijiy davlatlarga tashriflar va muzokaralar natijasida qiymati 17
milliard dollar bo’lgan 182 ta istiqbolli loyihani amalga oshirish to’g’risida
birlamchi kelishuvga erishilgan. Ushbu investitsiyalarni o’zlashtirish biznes-
reja   va   texnikiqtisodiy   asoslarni   tayyorlash   bilan   bog’liq.   Shu   bois   bu
boradagi   ishlarni   jadallashtirish,   xorijiy   investitsiyalarni   istiqbolli
loyihalarga   yo’naltirish   va   yuqori   samaradorlikka   erishish   bo’yicha
ko’rsatmalar   berildi.   Keng   imkoniyatlari   bo’lishiga   qaramay,   Buxoro
viloyatida   xorijiy   investitsiyalar   ishtirokida   10   ta   loyiha,   Navoiyda   9   ta,
Qashqadaryoda   atigi   1   ta   loyiha   amalga   oshirilmoqda.   Ayniqsa,
Qashqadaryoda   13   tumanda,   Farg’onada   11,   Surxondaryoda   10,   Toshkent,
Buxoro, Jizzax viloyatlarida 8 tadan, Xorazm, Navoiy viloyatlarida 7 tadan,
Qoraqalpog’iston va Samarqandda 6 tadan, Andijon va Sirdaryoda 5 tadan,
24 Namangan   viloyatida   4   ta   tumanda   xorijiy   investitsiya   ishtirokida   birorta
ham   loyiha   rejalashtirilmagani   tanqid   ostiga   olindi.   Shuning   uchun   bu
ishlarni   keskin   faollashtirish   lozim.   Investitsiya   qo’mitasining   viloyat,
shahar   va   tuman   bo’limlari   xorijiy   investitsiyalarni   olib   kelishi   “ Халқаро
молия   ва   ҳисоб ”  илмий   электрон   журнали . № 6,  декабрь , 2018  йил  10 va
xorijiy investorlarga barcha masalalar bo’yicha amaliy ko’mak berishi kerak.
Shuningdek, tuman va shahar hokimlari, sektorlar rahbarlarining har biri o’z
hududiga   to’g’ridan-to’g’ri   xorijiy   investitsiya   jalb   etishga   hissa   qo’shishi
zarur, deb Prezidentimiz ta’kidlab o’tdilar. Barcha zamonaviy texnologiyalar
uchun,   ayniqsa,   raqamli   boshqaruv   tizimi   nuqtai-nazaridan   omma   uchun
shunday   ko rinishdagi   «ijtimoiy   stress-test»   zarurdir.   Yuqorida   aytib‟
o„tilgan fikrlar va g oyalar tufayli, ushbu ijtimoiy yo„nalishlarning ijtimoiy	
‟
muhit   uchun   muhimligi   tushunarli   bo lgandir.   Lekin   ularning   raqamli	
‟
iqtisodiyot   respublika   dasturida   qanday   o„ringa   ega   bo„lishi   lozimligi
noaniq   bo„lib   qolaveradi.   Respublikada   raqamli   iqtisodiyotni
rivojlantirishning   ilk   pallasida,   moddiy,   ma naviy,   dasturiy,   texnik   va	
‟
ijtimoiy zahiralar cheklanganligi sababli, sa yi- “	
‟ Халқаро   молия   ва   ҳисоб ”
илмий   электрон   журнали .   №   1,   февраль ,   2019   йил   6   harakatlarni   qaysi
yo„nalishga   qaratish   zarurligi   haqida   qaror   qabul   qilish   zarur   bo„lishi
ehtimoli   juda   katta,   ya ni,   oldimizda   ikki   yo l   turibdi:   ularning   biri	
‟ ‟
texnologiyalarni   ijtimoiy   moslashtirish   bilan   shug„ullanish,   ikkinchisi   esa
mahalliy   texnologik   asoslarni   raqamli   iqtisodiyot   vositasida   rivojlantirish
yo li.Bizning   fikrimizcha   esa,   raqamli   iqtisodiyot   va   4.0   Industriyaning	
‟
O zbekistonda korporativ miqyosdagi joriy qilinish yo nalishlariga takliflar
‟ ‟
sifatida quyidagi sohalarni ko rsatishimiz mumkin: 	
‟   Professional hizmatlar
–   on-demand   professional   services   –   buxgalter   hizmatlari,   dizaynar
hizmatlari,   maslahatchilar,   tarjimonlar   va   boshqalar.      On-layn   bank
hizmatlari   (Banking).      Blokcheyn   vositasidagi   soliq   va   soliqqa   tortish
hizmatlari.      Jamoaviy   moliyalashtish   –   collaborative   finance   –
kraudfonding   (crowdfunding),   o zaro   kreditlash   (peer-to-peer   lending).  	
‟ 
25 Moliya bozori operatsiyalari va electron tijorat.    Ko chmas mulk savdosiva‟
tenderlar.    Ishki va tashqi halqaro turizm sohalari.    Korporativ va shaxsiy
transport   hizmatlari.      Uyda   ko rsatiladigan   hizmatlar   –   on-demand	
‟
household   services.      Uy-joydan   birgalikda   foydalanish   -   peer-to-peer
accommodation).      Transportdan   birgalikda   foydalanish   -   peer-to-peer
transportation).      3D-printerlarni   barcha   sohalarga   joriy   qilish.      Ta lim	
‟
sohasida ommaviy ochiq on-layn hizmatarni (MOOC – massive open online
cources)   joriy   qilish.   Raqamli   iqtisodning   yana   boshqa   bir   hizmatlari,   shu
jumladan,   big   data,   sun iy   intellect,   mashina   vositasida   ta lim   berish,	
‟ ‟
kraudsorsing,   kraudfunding,   blokcheyn   va   bulutli   texnologiyalar   ham
kelajak iqtisodiyotida va korporativ boshqaruvda hal qiluvchi ahamiyat kasb
etishini hayotning rivojlanish tendentsiyalari yaqqol ko rsatib turibdi. 	
‟
26 XULOSA
Raqamli   iqtisodiyotni   rivojlantirish   O„zbekiston   Respublikasi   uchun
ham   uning   dunyo   miqyosidagi   raqobatbardoshligini   belgilab   beradigan
strategik   ahamiyatga   molik   masalalardan   biri   hisoblanadi.   Bu   esa
davlatimizga   raqamli   iqtisodiyotning   rivojlanishini   uchun   shart-sharoitlar
yaratish,   uni   eng   kerakli   sohalarga   yo naltirish   va   bu   jarayonni   imkoniyat‟
darajasida   rag„batlantirish   zarurligi   demakdir.Milliy   iqtisodiyotimizning
yana   bir   muhim   ajralib   turadigan   jihati   shundaki,   YIM   asosiy   qismi   davlat
korporatsiyalari   (yoki   davlat   ishtiroki   ulushi   katta   bo„lgan   kompaniyalar)
tomonidan   yaratiladi.   Bunday   sharoitlardaprofilli   vazirliklar   yoki   davlat
korporatsiyalari rahbarligi ostida industrial raqamli platformalar yaratish eng
“ Халқаро   молия   ва   ҳисоб ”   илмий   электрон   журнали .   №   1,   февраль ,
2019  йил  5 oqilona qadam bo lib hisoblanadi. Bunday platformalar raqamli	
‟
iqtisodiyotning   tez   rivojlanishi   va   unga   mos   keluvchi   texnologiyalarning
keng   tarqalishi   uchun   zarur   infratuzilma   bazisini   yaratadi.   Fikrimizcha,
raqamli   iqtisodiyot   platformalari   tuzishda   asosiy   e tiborni   quyidagi	
‟
yo„nalishlarga   qaratish   zarur:   telekommunikatsiyalar,   energetika,   transport,
sog likni   saqlash,   soliq   va   soliqqa   tortish,   dori-darmonlar	
‟
logistikasi,ma lumotlarni   qayta   ishlash,   turizm,   tashqi   iqtisodiy   faoliyat,	
‟
ko chmas   mulk   savdosi   va   ishlab   chiqarish.   Aynan   shu   sohalarning	
‟
rivojlanishi   kerakli   infratuzilma   va   mos   texnologik   bazis   yaratishga   imkon
beradi.So ngra   ularni   iqtisodiyotning   boshqa   sohalarga   ko„chirgan   holda	
‟
O„zbekistondaraqamli   iqtisodiyotni   maksimal   darajada   tez   shaklllantirish
mumkinboladi. Bunday yondashuv bugungi kunda respublikamiz uchun eng
maqsadga muvofiq bo„lib ko„rinadi, lekin u ham kamchiliklardan xoli emas,
albatta.   Ammo   mos   keluvchi   strategiya   tanlashda   unga   asoslanishi   lozim
bo„lgan   raqamli   iqtisodiyot   konsepsiyasini   shakllantiish   uchun   taxmin
qilingan yo„l risklarini ham, raqamli iqtisodiyot risklarini ham hisobga olish
lozim. Rivojlangan  mamlakatlar   raqamli   iqtisodiyotining  ko„plab  dasturlari
(AQSH, Avstriya, Avstraliya, Buyuk Britaniya, Koreyava boshqalar) asosiy
27 e tiborni   “raqamli   tibbiyot”   va   “aqlli   shahar”   ijtimoiy   yo„nalishlariga‟
qaratgan.   Bunday   loyihalarni   rivojlantirish   yo nalishi   jiddiy   iqtisodiy	
‟
samaraga   ega   emas,   ammo   bu   tanlov   bir   qator   dalillar   vositasida   bir   qadar
asoslanishi   mumkin:      birinchidan,   har   qanday   keng   ko„lamli   rivojlanish
dasturi   g„arb   turidagi   ochiq   jamiyatda   omma   tomondan   ma qullanishi   va	
‟
qo„llab-quvvatlanishi   lozim.   Shu   sababli,   raqamli   iqtisodiyotning
rivojlanishi ijtimoiy loyihalar belgisi ostida borgani ma qul;  	
‟    ikkinchidan,
yirik   sanoatlarda   raqamli   texnologiyalar   joriy   qilish   ertamikechmi,   o„z-
o„zidan   iqtisodiy   maqsadga   muvofiqlik   tufayli   ro„y   beradi.   Ijtimoiy
loyihalar esa davlat va halq tomonidan qo„llab-quvvatlashga ehtiyoj sezadi;
   uchinchidan,   ko„pchilik   rivojlangan   mamlakatlar   raqamli   iqtisodiyotni
ma lum   bir   ko„rinishda   amalga   oshirishga   imkon   beradigan   sezilarli	
‟
texnologik   asoslarga   keng   aholi   ommasining   bilimli   ekanligiga   tayanadi.
Bizda   esa   raqamli   iqtisodiyotni   yaratish   aholining   keng   qatlamlari   uchun
tushunarli   tarzda   amalga   oshirilgani   ma qul;  	
‟    to„rtinchidan,   raqamli
texnologiyalarni sanoatda joriy qilish (masalan, ishlab chiqarishda buyumlar
interneti,   3D-printerlarni   ishlab   chiqarishga   keng   miqyosda   joriy   qilish
kabilar) ancha tor doiradagi vazifalarni hal qilishi ko„zda tutilgan. “Raqamli
tibbiyot” va “aqlli shahar” ijtimoiy loyihalarini amalga oshirish esa ko„proq
murakkablik va xilma-xillikni talab qiladi hamda bunday loyihalar keng halq
ommasi tomonidan qo llab-quvvatlanadi. 	
‟
28 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI: 
1.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “O’zbekiston   Respublikasini
yanada   rivojlantirish   bo’yicha   Harakatlar   strategiyasi   to’g’risida”gi   PF-
4947-son   Farmoni.   //   “Xalq   so’zi”,   8   fevral   2017   yil.   “ Халқаро   молия   ва
ҳисоб ”  илмий   электрон   журнали . № 6,  декабрь , 2018  йил  11 
2.   “Chet   el   investitsiyalari   to’g’risida”gi   O’zbekiston   Respublikasining
qonuni. 1998 yil 30 aprel. 3-modda. 
3.   Dictionary   of   International   Trade.   Global   Marketing   Strategies,   2015,
p.82
4.   G’ozibekov   D.   G’.   Investitsiyalarni   moliyalashtirish   masalalari.   –   T.:
“Moliya”, 2003, 45 bet. 
5.   Qo’ziyeva   N.R.   Xorijiy   investitsiya   ishtirokidagi   korxonalar   faoliyatini
rag’batlantirishning   moliya-kredit   mexanizmini   takomillashtirish
yo’nalishlari.   Iqt.   fan.   dok.   ilm.   dar.   olish   uchun   yoz.   diss.   avtoref.   –   T.:
BMA, 2008, 11 bet. 
6.   FozilchayevSh.Q.,   XidirovN.G’.   Investitsiya   va   lizing   asoslari.   O’quv
qo’llanma. – T.: Moliya, 2017 yil, 22 bet.
7. www.stat.uz(O’zbekiston Respublikasi Davlat Statistika qo’mitasi rasmiy
veb sayti). 
8.   O’zbekiston   Respublikasi   Iqtisodiyot   Vazirligi   ma’lumotlari   asosida
tayyorlangan:  www.mineconomy.uz  
9.   O’zbekiston   Respublikasi   Davlat   Statistika   qo’mitasi   veb   sayti:
https://stat.uz/uz/432-analiticheskie-materialy-uz/2030-asosiy-
kapitalgainvestitsiyalar  
10. Saidmamatov O., Salaev S., Eschanov B., Shimin L (2014). Renewable
energy   potential   of   developing   countries:   The   drivers   towards   a   green
economy   (a   case   study   from   Uzbekistan),   International   Journal   of   Green
Economics, 8 (2): 134 – 143. 
11.   Polyxeni   Kechagia   and   Theodore   Metaxas.   FDI   in   Central   Asia:
Uzbekistan.   Munchin   Personal   RePEc   Archive.   University   of   Thessaly,
29 Department   of   Economics,   Greece,   2016.
https://mpra.ub.unimuenchen.de/71326/1/MPRA_paper_71326.pdf
  12.   O’zbekiston   Milliy   axborot   agentligi:
http://uza.uz/uz/politics/xorijiyinvestitsiyalarni-jalb-etish-va-investitsiya-
loyihal-21-06-2018
  13. YANGILIKLAR XABARNOMASI  №121. TIV Jamoatchilik va OAV
bilan aloqalar boshqarmasi. 2018 yil 22 iyun.
30

Milliy iqtisodiyotda raqamli iqtisodiyotni qo’llash

Купить
  • Похожие документы

  • O‘zbekiston Respublikasida makroiqtisodiy barqarorlikni ta’minlash kurs ishi
  • Ispaniyaning turistik salohiyati. Ispaniya iqtisodiyoti
  • INDIVIDUAL COMFORT MChJ da AMALIYOT HISOBOTI
  • Qurilish tashkilotlarida ishlab chiqarish xarajatlari hisobi va qurilish ishlari tannarxini kalkulyatsiya qilish
  • Polipropilen chiqindilаri аsosidа texnik idishlаr olish texnologiyasini tаkomillаshtirish (Q=11500 ty)

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha