Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 50000UZS
Hajmi 45.2KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 22 Oktyabr 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Kimyo

Sotuvchi

Amriddin Hamroqulov

Ro'yxatga olish sanasi 23 Fevral 2025

37 Sotish

Modda miqdori mavzusiga oid masalalar yechish kurs ishi

Sotib olish
1Mavzu:   Modda miqdori mavzusiga oid masalalar yechish
MUNDARIJA
Kirish ………………………………………………………………………
I BOB. Modda miqdori tushunchasining nazariy asoslari va uning kimyoviy
hisoblashdagi o‘rni
1.1.  Modda miqdori tushunchasining paydo bo‘lishi, mohiyati va asosiy birliklari
(mol, Avogadro soni, gaz doimiysi) ………………………………………
1.2.  Modda miqdori, massa, hajm va zarrachalar soni orasidagi bog‘lanishlar (n =
m/M, n = V/Vm, N = n·NA formulalari asosida) …………………
1.3.   Modda   miqdori   bo‘yicha   kimyoviy   hisoblashlarning   nazariy   asoslari   va
ularning amaliy ahamiyati ……………………………………………………..
II   BOB.   Modda   miqdori   mavzusiga   oid   masalalar   yechish   metodikasi   va
amaliy ko‘nikmalarni shakllantirish
2.1.  Modda miqdori bo‘yicha oddiy va murakkab masalalarni yechish bosqichlari
…………………………………………………………………
2.2.   Modda   miqdoriga   oid   masalalarni   o‘qitishda   interaktiv   va   amaliy
metodlardan foydalanish  ……………………………………………………
2.3.   Modda   miqdori   masalalari   orqali   o‘quvchilarda   mantiqiy   fikrlash,   tahliliy
yondashuv va hisoblash ko‘nikmalarini rivojlantirish …………………………..
Xulosa …………………………………………………………………………..
Foydalanilgan adabiyotlar ……………………………………………………. 2Kirish
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi     Hozirgi   kunda   kimyo   fani
o‘quvchilarda   ilmiy   tafakkur,   mantiqiy   fikrlash   va   tahliliy   yondashuvni
shakllantirishda   muhim   o‘rin   tutadi.   Xususan,   “Modda   miqdori”   mavzusi
kimyoning   eng   muhim   tayanch   tushunchalaridan   biri   bo‘lib,   barcha   kimyoviy
hisob-kitoblarning   asosi   hisoblanadi.   Ushbu   mavzu   orqali   o‘quvchilar
moddaning molekulyar tuzilishini, massasi, hajmi va zarrachalar soni o‘rtasidagi
bog‘liqlikni   chuqur   anglaydilar.   Kimyoviy   tenglamalarda   stoxiometrik
nisbatlarni aniqlash, reaksiya natijasida hosil bo‘ladigan moddalarning miqdorini
hisoblash,   Avogadro   soni   va   mol   tushunchalarini   o‘zlashtirish   —   bularning
barchasi   “Modda   miqdori”   mavzusining   o‘quv   jarayonidagi   o‘rnini   belgilab
beradi. Mazkur mavzu nafaqat nazariy bilimni, balki amaliy ko‘nikmalarni ham
rivojlantirishga   xizmat   qiladi.   Chunki   masalalarni   yechish   orqali   o‘quvchi
formulalar   bilan   ishlash,   mantiqiy   izchillikni   saqlash,   aniqlik   va   diqqatni
rivojlantiradi.   Shu   bois,   bu   mavzu   o‘quvchilarni   ilmiy   izlanishga   tayyorlovchi
muhim   bosqich   hisoblanadi.   Bugungi   kunda   ta’lim   tizimida   STEM
yondashuvlari,   innovatsion   metodlar   va   interfaol   texnologiyalar   keng   joriy
etilayotgani   sababli   “Modda   miqdori”   mavzusini   zamonaviy   metodlar   asosida
o‘qitish ta’lim samaradorligini oshirishda muhim ahamiyat kasb etadi. 1
Kurs   ishi   mavzusining   o‘rganilganlik   darajasi     “Modda   miqdori”
mavzusiga   oid   ilmiy-pedagogik   izlanishlar   nafaqat   respublikamizda,   balki
xorijiy   mamlakatlarda   ham   keng   o‘rganilgan.   O‘zbekiston   olimlaridan   M.
Karimov,  N.   Karimova,  Sh.  Soliyev,  Z.  To‘laganova  kabi  mutaxassislar  kimyo
ta’limining metodik asoslarini, xususan, modda miqdorini o‘rgatish jarayonidagi
muammolarni   ilmiy   tahlil   qilganlar.   Ularning   ishlarida   o‘quvchilarning   nazariy
bilimlarini   mustahkamlash   bilan   bir   qatorda   amaliy   hisoblash   malakasini
rivojlantirish zarurligi ta’kidlanadi. Xorijiy mualliflar T. Brown, J. McMurry, D.
1
  O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PQ–3775-son   qarori.   “Ta’lim   sifatini   oshirish   va
o‘quvchilarning tafakkurini rivojlantirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”. 2018-yil 6-iyul. 3Johnson,   va   P.   Atkinslarning   asarlarida   esa   modda   miqdori   tushunchasining
molekulyar   fizikaviy   mohiyati,   uni   o‘qitish   metodikasi   hamda   masalalar   tizimi
keng yoritilgan. Shu bilan birga, ayrim o‘quv adabiyotlarda bu mavzuga yuzaki
yondashuv   kuzatiladi   —   masalalarni   yechish   bosqichlari,   formulalarni   qo‘llash
qoidalari   va   natijalarni   tahlil   qilish   mexanizmlari   to‘liq   yoritilmagan.   Shuning
uchun   ushbu   kurs   ishida   mavjud   nazariy   yondashuvlar   asosida   yangi,   interfaol
va   didaktik   jihatdan   samarali   o‘qitish   tizimini   ishlab   chiqish   maqsad   qilib
qo‘yilgan.   Bu   esa   fanning   o‘qitilish   darajasini   oshirish   va   o‘quvchilarning
bilimini amaliyot bilan uyg‘unlashtirishga xizmat qiladi.
Kurs   ishi   mavzusining   nazariy   va   amaliy   ahamiyati     Mazkur   kurs
ishining   nazariy   ahamiyati   shundan   iboratki,   u   “Modda   miqdori”
tushunchasining   ilmiy   va   metodik   asoslarini   tahlil   qilib,   kimyo   fanida   modda
miqdori,   massa,   hajm   va   zarracha   soni   o‘rtasidagi   o‘zaro   bog‘lanishlarni
chuqurroq ochib beradi. Tadqiqot  davomida kimyoviy hisoblashlarning  nazariy
asoslari,   formulalarning   mantiqiy   tizimi   va   ularni   o‘qitishda   qo‘llash
imkoniyatlari   ilmiy   jihatdan   asoslanadi.   Bu   esa   kimyo   fanining   o‘qitilishida
ilmiy   yondashuvni   chuqurlashtirishga   xizmat   qiladi.   Shu   bilan   birga,   kurs
ishining   amaliy   ahamiyati   ham   nihoyatda   yuqori.   Chunki   bu   tadqiqot   natijalari
asosida   o‘qituvchilar   “Modda   miqdori”   mavzusini   o‘qitishda   yangi   metodik
tavsiyalarni   qo‘llash,   o‘quvchilar   uchun   amaliy   mashg‘ulotlar   va   laboratoriya
topshiriqlari tizimini yaratish imkoniga ega bo‘ladilar. O‘quvchilar esa bu orqali
modda   miqdoriga   oid   masalalarni   mustaqil   yechish,   formulalar   bilan   ishlash,
hisob-kitoblarda   aniqlik   va   izchillikka   erishishni   o‘rganadilar.   Shu   yo‘l   bilan
ilmiy   fikrlash,   tahlil   qilish,   mantiqiy   xulosa   chiqarish   va   nazariy   bilimlarni
amaliyotga tadbiq etish ko‘nikmalari rivojlanadi. Tadqiqot natijalari umumta’lim
maktablari,   akademik   litseylar   hamda   oliy   o‘quv   yurtlari   uchun   metodik
qo‘llanma sifatida ham foydali bo‘lishi mumkin. 4Kurs   ishi   mavzusining   obyekti   —   kimyo   ta’lim   jarayonida   “Modda
miqdori”   mavzusiga   oid   masalalarni   o‘qitish,   o‘quvchilarda   hisoblash
ko‘nikmalarini shakllantirish jarayonidir.
Kurs ishi mavzusining predmeti  — “Modda miqdori” mavzusida masalalar
yechish   metodikasini   ishlab   chiqish,   uning   samaradorligini   aniqlash   va
o‘quvchilarda analitik fikrlash, amaliy ko‘nikma hamda tafakkurni rivojlantirish
jarayonini o‘rganishdir.
Kurs   ishi   mavzusining   maqsadi   —   “Modda   miqdori”   mavzusiga   oid
masalalar yechishning metodik asoslarini ishlab chiqish, ularni o‘quv jarayonida
qo‘llash   orqali   o‘quvchilarning   bilim,   ko‘nikma   va   malakalarini
chuqurlashtirishdir.   Shuningdek,   o‘quvchilarning   kimyoviy   tahlil   qilish,
formulalarni   qo‘llash,   mantiqiy   xulosa   chiqarish   qobiliyatlarini   rivojlantirish
ham kurs ishining asosiy maqsadlaridan biridir.
Kurs ishi mavzusining vazifalari
 “Modda   miqdori”   tushunchasining   kimyo   fanidagi   o‘rnini   nazariy   jihatdan
asoslash.
 Modda   miqdori,   massa,   hajm   va   zarracha   soni   orasidagi   bog‘lanishlarni
o‘rgatish usullarini tahlil qilish.
 Modda miqdoriga oid masalalarni yechish bosqichlarini tizimlashtirish.
 O‘quvchilarda hisoblash ko‘nikmalarini shakllantirishda interaktiv va amaliy
metodlardan foydalanish.
 Mazkur   mavzuni   o‘qitishda   didaktik   vositalar   va   elektron   resurslardan
samarali foydalanish.
 O‘qitish   samaradorligini   aniqlash   va   takomillashtirish   bo‘yicha   tavsiyalar
ishlab chiqish.
Kurs   ishi   mavzusining   tuzilishi   Kurs   ishi   kirish,   ikki   bob   (har   biri   uchta
bo‘limdan iborat), xulosa hamda foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxatidan iborat. 5I BOB. Modda miqdori tushunchasining nazariy asoslari va uning kimyoviy
hisoblashdagi o‘rni
1.1.  Modda miqdori tushunchasining paydo bo‘lishi, mohiyati va asosiy
birliklari (mol, Avogadro soni, gaz doimiysi)
Kimyo   fanining   rivojlanish   jarayonida   modda   miqdori   tushunchasi   ilmiy
tahlil   va   tajribalar   natijasida   shakllanib,   moddalar   o‘rtasidagi   miqdoriy
munosabatlarni aniqlashda muhim ahamiyat kasb eta boshladi. Ushbu tushuncha
dastlab   atom   va   molekulalar   sonini   aniqlash   zarurati   natijasida   paydo   bo‘lgan
bo‘lib,   u   kimyoviy   reaksiyalarning   aniq   hisob-kitoblarini   yuritishda   ilmiy   asos
bo‘lib   xizmat   qiladi.   Modda   miqdori   –   bu   moddani   tashkil   etuvchi   zarrachalar
(atom,   molekula,   ion)   soni   bilan   ifodalanadigan   fizik   kattalikdir,   u   kimyo
fanining eng muhim tayanch tushunchalaridan biridir.
Modda   miqdorining   asosiy   birlik   sifatida   “mol”   qabul   qilingani   1971-yilda
Xalqaro   birliklar   tizimi   (SI)   tomonidan   tasdiqlangan   va   bugungi   kunda   ham
global miqyosda qo‘llaniladi. Bir mol modda tarkibida 6,022×10²³ dona zarracha
mavjud   bo‘lib,   bu   miqdor   Avogadro   soni   deb   ataladi.   Avogadro   soni   (NA)
kimyoviy   moddalarning   miqdoriy   ifodasini   soddalashtirib,   atom   va   molekula
miqyosidagi   kattaliklarni   makroskopik   hajmga   o‘tkazishga   yordam   beradi.   Shu
sababli,   “mol”   birlik   sifatida   mikrodunyo   va   makrodunyo   orasidagi   ilmiy
ko‘prik vazifasini bajaradi. 2
Avogadro sonining paydo bo‘lishi tarixan italiyatik olim Amedeo Avogadro
nomi   bilan   bog‘liq   bo‘lib,   u   1811-yilda   gazlarning   teng   hajmlarida   teng
miqdorda   molekulalar   mavjud   bo‘lishini   ilmiy   asoslab   berdi.   Bu   qonun
kimyoviy   hisoblashlarda   muhim   ahamiyatga   ega   bo‘lib,   modda   miqdorini
aniqlashda   fundamental   nazariy   tayanch   yaratdi.   Natijada   kimyoviy   reaksiya
tenglamalaridagi   koeffitsiyentlar   moddalar   o‘rtasidagi   miqdoriy   nisbatlarni
ifodalovchi ilmiy mezon sifatida qaraladi.
2
 Мухаммад Каримов. “Kimyoviy hisoblash fanini o‘qitish metodikasi”. – Тошкент: 
O‘qituvchi, 2020. – Бетлар: 5–92. 6Modda miqdori, massa va hajm o‘rtasidagi o‘zaro bog‘liqlik kimyo fanining
amaliy   jihatlarini   tushunishda   muhim   o‘rin   tutadi,   chunki   ular   orqali   moddalar
miqdori aniq hisoblab chiqiladi. Masalan, n = m/M formulasi modda miqdorini
massa (m) va molyar massa (M) orqali aniqlash imkonini beradi. Bu bog‘lanish
o‘quvchilarga   kimyoviy   reaksiyalarni   miqdoriy   tahlil   qilishda,   natijalarni   ilmiy
asosda   solishtirishda   yordam   beradi.Shuningdek,   gazlar   uchun   modda   miqdori
va hajm o‘rtasidagi munosabat n = V/Vm formulasi orqali ifodalanadi, bu yerda
Vm   –   gazning   molyar   hajmi   (odatda   22,4   l/mol,   normal   sharoitda).   Ushbu
formulani qo‘llash orqali o‘quvchi gazlar hajmini yoki modda miqdorini tez va
aniq   hisoblab   chiqishi   mumkin   bo‘ladi.   Bu   usul   ayniqsa   kimyoviy   ishlab
chiqarish   va   laboratoriya   amaliyotida   muhim   ahamiyatga   ega,   chunki   u   real
jarayonlarni modellashtirishga yordam beradi. 3
Gaz   doimiysi   R   (8,31   J/mol·K)   modda   miqdorini   termodinamik   kattaliklar
bilan   bog‘laydi   va   ideal   gaz   tenglamasida   PV   =   nRT   ko‘rinishida   ifodalanadi.
Ushbu   tenglama   nafaqat   nazariy,   balki   amaliy   hisoblashlarda   ham   keng
qo‘llanadi,   masalan,   gazlarning   bosimi,   hajmi   va   harorati   o‘rtasidagi
bog‘lanishlarni   aniqlashda.   Shu   bilan   birga,   u   fizik-kimyoviy   jarayonlarning
energetik tahlilini osonlashtiradi.
Modda   miqdori   tushunchasi   orqali   kimyoviy   jarayonlarning   stoixiyometrik
nisbatlarini aniqlash osonlashadi, bu esa reaksiyalarni rejalashtirish va natijalarni
tahlil qilishda ilmiy aniqlikni ta’minlaydi. Masalan, vodorod va kisloroddan suv
hosil bo‘lish jarayonida 2H  + O  → 2H O tenglamasi asosida 2 mol vodorod va₂ ₂ ₂
1   mol   kislorod   reaksiyaga   kirishib,   2   mol   suv   hosil   qiladi.   Bu   oddiy   misol
o‘quvchilarga   mol   miqdorining   amaliy   ahamiyatini   chuqur   anglash   imkonini
beradi.
Modda   miqdorini   o‘rganish   kimyoviy   tahlil   va   ishlab   chiqarish
texnologiyalarining   asosini   tashkil   etadi,   chunki   u   har   bir   moddaning   aniq
3
 David Johnson. “Teaching Chemistry: A Pedagogical Approach”. – London: Routledge, 
2017. – Pages: 15–140. 7nisbatlarda   reaksiyaga   kirishishini   belgilaydi.   Shu   orqali   o‘quvchilar   nafaqat
hisoblashni, balki kimyoviy jarayonlarning mohiyatini ham anglaydilar. Bu, o‘z
navbatida,   ilmiy   fikrlashni   rivojlantiradi,   tajribalarni   rejalashtirish   va   ularning
natijalarini tahlil qilish ko‘nikmalarini shakllantiradi.
Modda   miqdori   tushunchasining   shakllanishi   kimyo   fanini   matematik   va
fizik   bilimlar   bilan   bog‘lash   imkonini   berdi.   Bu   integratsion   yondashuv
o‘quvchilarni   kompleks   fikrlashga,   fanlararo   bog‘lanishlarni   tushunishga   va
amaliy   vaziyatlarda   ilmiy   yondashuvni   qo‘llashga   o‘rgatadi.   Ayniqsa,   modda
miqdori, massa, hajm va bosim orasidagi matematik nisbatlarni o‘rganish orqali
o‘quvchi formullarni mantiqan tahlil qilishni o‘rganadi.
Mazkur   tushuncha   orqali   o‘quvchi   molekulyar   darajadagi   o‘zgarishlarni
makroskopik miqyosda ifodalashni  o‘rganadi, bu esa  unga murakkab kimyoviy
jarayonlarni   modellashtirish   imkonini   beradi.   Shu   bois,   modda   miqdori
tushunchasining   mohiyatini   chuqur   anglash   kimyo   fanini   mukammal
o‘zlashtirishning  kalitidir. Bu  nafaqat  nazariy bilimni, balki  amaliy ko‘nikmani
ham rivojlantiradi.
Modda   miqdori   tushunchasining   o‘rganilishi   ta’lim   jarayonida   ilmiy
tafakkurni shakllantirishga xizmat qiladi. O‘quvchilar masalalarni yechish orqali
modda miqdorini aniqlash, formulalar bilan ishlash, birliklarni to‘g‘ri tanlash va
natijalarni   tahlil   qilishni   o‘rganadilar.   Shu   orqali   ularda   izchillik,   diqqat   va
aniqlik kabi muhim ilmiy fazilatlar shakllanadi.
Kimyo   fanini   o‘qitishda   modda   miqdori   tushunchasi   markaziy   o‘rin   tutadi,
chunki   u   barcha   kimyoviy   hisoblashlarning   poydevorini   tashkil   etadi.   Bu
tushunchani   chuqur   o‘zlashtirgan   o‘quvchi   kelgusida   murakkab   kimyoviy
jarayonlarni   tahlil   qilish,   ishlab   chiqarishdagi   hisob-kitoblarni   amalga   oshirish
va   ilmiy   tadqiqotlar   olib   borish   qobiliyatiga   ega   bo‘ladi.   Shu   bois,   modda
miqdori   mavzusini   o‘qitish   jarayonida   nazariy   bilim   bilan   bir   qatorda   amaliy
mashg‘ulotlar   ham   muhim   rol   o‘ynaydi.Shuningdek,   modda   miqdori
tushunchasining o‘rganilishi  o‘quvchilarni mustaqil izlanishga, ilmiy natijalarni 8tahlil   qilishga,   tajribalar   asosida   xulosa   chiqarishga   o‘rgatadi.   Bu   esa   ularning
nafaqat   kimyo   faniga,   balki   umumiy   ilmiy   dunyoqarashiga   ham   ijobiy   ta’sir
ko‘rsatadi.   Chunki   kimyoviy   hisoblashlar   orqali   o‘quvchi   tabiatdagi   miqdoriy
qonuniyatlarni anglab, ularni real hayotda qo‘llashni o‘rganadi.
Modda   miqdori   tushunchasi   zamonaviy   ilm-fan   va   texnologiyalarda   ham
muhim o‘rin tutadi. U farmatsevtika, materialshunoslik, ekologiya, energetika va
oziq-ovqat   sanoati   kabi   sohalarda   hisob-kitoblarning   asosini   tashkil   etadi.   Shu
sababli   bu   tushuncha   nafaqat   ta’lim   jarayonida,   balki   ishlab   chiqarish   va   ilmiy
tadqiqotlarda   ham   zarur   bo‘lgan   universal   bilim   sifatida   e’tirof   etiladi.   modda
miqdori   tushunchasini   chuqur   o‘rganish   o‘quvchilarning   ilmiy   tafakkurini,
hisoblash   ko‘nikmalarini   va   tahliliy   fikrlash   salohiyatini   rivojlantiradi.   Bu
mavzuni   to‘g‘ri   o‘qitish   orqali   o‘quvchilar   nazariy   bilimlarini   amaliyot   bilan
bog‘lash,   aniq   formulalar   asosida   natijalarni   tahlil   qilish   va   ilmiy   asoslangan
xulosalar   chiqarish   imkoniga   ega   bo‘ladilar.   Shu   jihatdan   modda   miqdori
tushunchasi   kimyo   fanining   nazariy   va   amaliy   birligini   ta’minlaydigan   asosiy
elementlardan biridir.
1.2. Modda miqdori, massa, hajm va zarrachalar soni orasidagi
bog‘lanishlar (n = m/M, n = V/Vm, N = n·NA formulalari asosida)
Modda   miqdori   kimyo   fanining   eng   asosiy   tushunchalaridan   biri   bo‘lib,   u
moddalar   miqdoriy   tahlilida   fundamental   o‘lchov   sifatida   ishlatiladi.   Bu
tushuncha   orqali   turli   moddalar   orasidagi   miqdoriy   bog‘lanishlar,   kimyoviy
reaksiyalar nisbati va natijalari aniqlanadi. Modda miqdori, odatda, mol birlikda
ifodalanadi va bir mol modda 6,022×10²³ ta zarracha, ya’ni atom, molekula yoki
ionlardan   iborat   bo‘ladi.   Ushbu   miqdor   Avogadro   soni   deb   ataluvchi   doimiy
orqali   aniqlanadi.   Avogadro   soni   tabiatdagi   moddalar   tuzilishini   matematik
ifodalashga   imkon   beradi.   Shu   tariqa,   modda   miqdori   mikrodunyoni   miqdoriy
ifodalovchi asosiy ko‘rsatkich sifatida muhim ahamiyat kasb etadi.
Modda miqdorining massaga bog‘liqligini ko‘rsatadigan asosiy formula n =
m/M   ko‘rinishida   ifodalanadi.   Bu   yerda   n   –   modda   miqdori,   m   –   moddaning 9massasi, M – molyar massadir. Ushbu bog‘lanish yordamida moddaning qancha
massasi   ma’lum   miqdordagi   molekulalarga   teng   ekanligini   aniqlash   mumkin.
Masalan,   36   gramm   suv   2   mol   modda   miqdoriga   teng   bo‘ladi,   chunki   suvning
molyar   massasi   18   g/mol   ga   teng.   Bu   formula   kimyoviy   hisoblashlarning   eng
ko‘p   ishlatiladigan   qonuniyatlaridan   biridir.   Har   qanday   modda   uchun   massa
ortsa,   modda   miqdori   ham   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   proporsional   ravishda   ortadi.   Shu
sababli bu formula kimyoviy tahlilda universal va o‘zgarmas ahamiyatga ega.
Molyar   massa   har   bir   moddaning   molekulyar   tuzilishiga   bog‘liq   holda
aniqlanadi.   U   elementlarning   atom   massalari   yig‘indisiga   teng   bo‘lib,
moddaning   xususiyatini   aniqlovchi   muhim   kattalikdir.   Masalan,   karbonat
angidrid   (CO )   moddasining   molyar   massasi   12   +   16×2   =   44   g/mol   ni   tashkil₂
etadi.   Shu   asosda,   88   g   CO   moddasining   miqdori   n   =   m/M   =   88/44   =   2   mol	
₂
bo‘ladi.   Bu   hisoblash   orqali   moddalar   miqdorining   massaga   qanday   mutanosib
ekanligi   aniq   ko‘rinadi.   Ushbu   nisbat   yordamida   har   qanday   modda   miqdorini
hisoblash   mumkin.   Molyar   massa   nafaqat   nazariy,   balki   amaliy   kimyo
tahlillarida   ham   beqiyos   o‘rin   tutadi.   U   kimyoviy   reaksiyalarni   stexiometrik
hisoblashning asosi hisoblanadi. 4
Gazlar   uchun   esa   modda   miqdori   bilan   hajm   o‘rtasidagi   bog‘lanish   n   =
V/Vm formulasi yordamida ifodalanadi. Bu yerda V – gaz hajmi, Vm – molyar
hajm   bo‘lib,   u   normal   sharoitda   22,4   L/mol   ga   teng.   Demak,   normal   sharoitda
har   qanday   ideal   gazning   1   moli   22,4   litr   hajm   egallaydi.   Masalan,   44,8   litr
kislorod gazining modda miqdori n = 44,8 / 22,4 = 2 mol bo‘ladi. Ushbu formula
Avogadro qonuni asosida shakllangan bo‘lib, u bir xil harorat va bosimda barcha
gazlarning   bir   xil   mol   soni   teng   hajm   egallashini   ta’kidlaydi.   Bu   munosabat
gazlarning   fizik   xossalarini   miqdoriy   tarzda   o‘lchash   imkonini   beradi.   Shu
sababli u gaz qonunlarining poydevoridir.
4
 )Theodore Brown, H. Eugene LeMay. “Chemistry: The Central Science”. – New Jersey: 
Pearson, 2016. – Pages: 20–220.  10Avogadro qonuniga ko‘ra, har qanday gazning bir moli bir xil sharoitda bir
xil hajm egallaydi. Bu qonun gazlarning miqdoriy tahlilida ulkan ahamiyat kasb
etadi.   Agar   gazning   hajmi   o‘lchansa,   uning   modda   miqdori   bevosita   topiladi.
Masalan,   11,2   L   vodorod   gazining   modda   miqdori   n   =   11,2   /   22,4   =   0,5   mol
bo‘ladi.   Shu   tarzda,   hajmni   bilish   orqali   gazning   modda   miqdori,   molekulalar
soni   va   massasi   aniqlanadi.   Gaz   hajmi   o‘zgarganda   modda   miqdori   ham
proporsional   o‘zgaradi.   Bu   bog‘lanishlar   kimyoviy   ishlab   chiqarishda,   ayniqsa
gaz reaksiyalarini hisoblashda muhim ahamiyatga ega. U gaz jarayonlarini tahlil
qilishda asosiy vosita sifatida qo‘llanadi. 5
Zarrachalar   soni  bilan  modda  miqdori   o‘rtasidagi  bog‘lanish  esa  N  =  n·NA
formulasi orqali aniqlanadi. Bu yerda N – zarrachalar soni, n – modda miqdori,
NA   –   Avogadro   soni.   Agar   biror   modda   miqdori   ma’lum   bo‘lsa,   shu   formula
yordamida undagi zarrachalar soni aniqlanadi. Masalan, 0,5 mol natriy atomida
N   =   0,5   ×   6,022×10²³   =   3,011×10²³   ta   atom   mavjud   bo‘ladi.   Shu   tarzda,
zarrachalar   soni   modda   miqdoriga   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   proporsional   ekanligi
isbotlanadi.   Bu   formula   atomlar   va   molekulalar   miqdorini   matematik   jihatdan
ifodalash   imkonini   beradi.   Kimyoviy   jarayonlarning   chuqur   mohiyatini
tushunish uchun bu bog‘lanish beqiyos ahamiyat kasb etadi.
Modda   miqdori,   massa,   hajm   va   zarrachalar   soni   o‘rtasidagi   bu   uchta
formula o‘zaro uzviy bog‘liqdir. Ularning har biri modda miqdorini turli jihatdan
aniqlash   imkonini   beradi.   Masalan,   qattiq   moddalarda   modda   miqdori   massasi
orqali,   gazlarda   hajmi   orqali,   molekulyar   darajada   esa   zarrachalar   soni   orqali
topiladi. Shu boisdan, bu formulalar kimyoviy hisoblashlarning universalligi va
izchilligini   ta’minlaydi.   O‘quvchilar   bu   formulalarni   o‘zlashtirgan   holda
murakkab   stexiometrik   masalalarni   mustaqil   yecha   olishadi.   Modda   miqdori
orqali   barcha   moddalar   o‘rtasidagi   nisbatlarni   aniqlash   mumkin   bo‘ladi.   Bu
kimyo fanining mantiqiy asosini tashkil etadi.
5
 Pedagogical Research in Chemistry Education. – Journal of Chemical Education, 2015–2022. 
– Pages: 45–90. 11Modda miqdorini hisoblashda ko‘plab amaliy misollar qo‘llaniladi. Masalan,
18   g   suvdagi   molekulalar   sonini   topish   uchun   birinchi   navbatda   modda
miqdorini aniqlash zarur: n = 18 / 18 = 1 mol. Keyin molekulalar soni N = 1 ×
6,022×10²³   =   6,022×10²³   ta   bo‘ladi.   Shu   tarzda,   har   bir   molekulaning   soni   va
massasi   o‘zaro   bog‘liqlikda   aniqlanadi.   Ushbu   hisoblash   usuli   laboratoriya
ishlarida keng qo‘llaniladi. U yordamida moddalarning miqdoriy tahlili, reaksiya
mahsulotlarini oldindan hisoblash va reaksiya yo‘nalishini prognozlash mumkin.
Shu sababli modda miqdori kimyoviy hisob-kitoblarning asosi hisoblanadi.
Kimyoviy   reaksiyalar   stexiometriyasida   ham   modda   miqdori   muhim   o‘rin
tutadi. Har bir kimyoviy tenglama modda miqdorlari nisbati orqali balanslanadi.
Masalan, 2H  + O  → 2H O tenglamasida 2 mol vodorod 1 mol kislorod bilan₂ ₂ ₂
reaksiyaga kirishib, 2 mol suv hosil qiladi. Bu tenglama orqali 4 g vodorod 32 g
kislorod   bilan   birikib   36   g   suv   hosil   bo‘lishi   aniqlanadi.   Shu   tarzda,   modda
miqdori   yordamida   kimyoviy   jarayonlarning   miqdoriy   xususiyatlari   oson
aniqlanadi.   Bu   esa   nazariy   bilimlarni   amaliyotga   tatbiq   etish   imkonini   beradi.
Modda miqdori — kimyo fanining tilini tushunish kalitidir.
Modda   miqdorining   o‘lchovlari   zamonaviy   ilmda   juda  keng   qo‘llaniladi.   U
laboratoriya  tahlillarida,  tibbiyotda,   ekologiyada,  farmatsevtika   sanoatida,   hatto
kosmik   tadqiqotlarda   ham   asosiy   miqdoriy   ko‘rsatkich   sifatida   ishlatiladi.
Masalan, dorivor moddalarning dozalari yoki havodagi gazlarning tarkibi modda
miqdori  orqali   ifodalanadi.   Shu  bois,   modda  miqdori  tushunchasi  faqat  nazariy
emas, balki amaliy jihatdan ham beqiyos ahamiyatga ega. U moddalar miqdorini
o‘lchashda   yagona   va   aniq   tizimni   yaratadi.   Kimyoviy   hisoblashlarning   barcha
bosqichlarida bu tushuncha o‘zining dolzarbligini yo‘qotmaydi.
1.3. Modda miqdori bo‘yicha kimyoviy hisoblashlarning nazariy asoslari
va ularning amaliy ahamiyati
Kimyo   fanining   nazariy   poydevorini   tashkil   etuvchi   eng   muhim
yo‘nalishlardan   biri   bu   —   modda   miqdori   asosida   kimyoviy   hisoblashlarni
amalga   oshirishdir.   Modda   miqdori   tushunchasi   moddiy   dunyoni   miqdoriy 12o‘lchashga   imkon   beruvchi   universal   birlik   bo‘lib,   barcha   kimyoviy
reaksiyalarni   son   jihatdan   ifodalashda   asosiy   vosita   hisoblanadi.   Nazariy
jihatdan,   modda   miqdori   Avogadro   soni,   mol,   molyar   massa   va   molyar   hajm
kabi   doimiy   kattaliklar   orqali   aniqlanadi.   Ushbu   kattaliklar   kimyoviy
jarayonlarda   ishtirok   etuvchi   zarrachalarning   soni,   ularning   massasi   hamda
hajmini   o‘zaro   bog‘lab   turadi.   Shu   bois,   modda   miqdori   bo‘yicha   kimyoviy
hisoblashlar   kimyo   fanining   eng   ishonchli   matematik   modeli   sifatida   e’tirof
etiladi.
Modda   miqdori   asosida   kimyoviy   hisoblashlarning   nazariy   asosi
stexiometriya   fanida   yotadi.   Stexiometriya   (yunoncha   “stoikheion”   –   element,
“metron”   –   o‘lchov)   moddalarning   miqdoriy   munosabatlarini   o‘rganadi.   Unga
ko‘ra,   har   qanday   kimyoviy   reaksiya   qat’iy   soniy   nisbatda   sodir   bo‘ladi.
Masalan,   2H   +   O   →   2H O   tenglamasi   2   mol   vodorod   bilan   1   mol   kislorod₂ ₂ ₂
reaksiyaga   kirishib,   2   mol   suv   hosil   bo‘lishini   ifodalaydi.   Ushbu   tenglamadagi
son   koeffitsiyentlar   modda   miqdorlari   nisbati   bo‘lib,   u   reaksiya   jarayonida
moddalarning   o‘zaro   muvofiqligini   ta’minlaydi.   Shu   tarzda,   stexiometrik
hisoblashlar orqali reaksiya qatnashuvchilari va mahsulotlarning massasi, hajmi
hamda zarracha soni aniqlanadi.
Modda miqdori bo‘yicha hisoblashlarning muhim nazariy asosi — bu modda
saqlanish   qonunidir.   Lomonosov   va   Lavua‘zye   tomonidan   kashf   etilgan   ushbu
qonunga ko‘ra, har qanday kimyoviy reaksiyada modda yo‘qolmaydi va yo‘qdan
paydo   bo‘lmaydi,   balki   faqat   shaklini   o‘zgartiradi.   Shu   sababli   reaksiya
tenglamasi   tuzilganida   modda   miqdorlari   son   jihatdan   muvozanatda   bo‘lishi
kerak.   Masalan,   CaCO   →   CaO   +   CO   tenglamasida   1   mol   kalsiy   karbonat	
₃ ₂
parchalanib,   1   mol   kalsiy   oksid   va   1   mol   karbonat   angidrid   hosil   qiladi.   Bu
tenglik   moddalar   miqdorining   saqlanish   qonuniga   to‘la   mos   keladi.   Demak,
modda miqdori hisoblashlari bu qonunni amaliy tekshirish vositasi sifatida ham
xizmat qiladi. 13Modda miqdorining nazariy asosini tashkil etuvchi yana bir muhim qonun —
bu Avogadro qonunidir. Ushbu qonunga binoan, bir xil harorat va bosimda har
qanday  gazning bir  moli   bir   xil   hajmni  egallaydi.  Bu  hajm   22,4 L/mol   ga teng
bo‘lib, u gazlarning miqdoriy tahlilini osonlashtiradi. Masalan, 44,8 L karbonat
angidrid gazining modda miqdori n = V / Vm = 44,8 / 22,4 = 2 mol bo‘ladi. Shu
tarzda,   gazlarning   hajmiy   o‘zgarishlari   modda   miqdori   orqali   aniq   ifodalanadi.
Avogadro   qonuni   kimyoviy   hisoblashlarda   gazlar   uchun   asosiy   tayanch
hisoblanadi, chunki u fizikaviy kattaliklar o‘rtasidagi bog‘lanishni ifodalaydi.
Modda   miqdori   bilan   zarrachalar   soni   o‘rtasidagi   bog‘lanish   N   =   n   ×   NA
formulasi  yordamida aniqlanadi. Bu formula kimyoviy hisoblashlarda eng ko‘p
ishlatiladigan ifodalardan biridir. Masalan, 0,25 mol mis (Cu) moddasida nechta
atom   borligini   aniqlash   uchun   N   =   0,25   ×   6,022×10²³   =   1,5055×10²³   atom
bo‘ladi.   Bu   natija  modda   miqdorining   molekulyar   darajadagi   mazmunini   ochib
beradi.   Shu   sababli,   zarrachalar   soni,   massa   va   hajm   o‘rtasidagi   bog‘lanishlar
modda   miqdorining   miqdoriy   mohiyatini   ifodalovchi   asosiy   nazariy   model
hisoblanadi.   Bu   model   barcha   kimyoviy   jarayonlarni   aniqlik   bilan   tahlil   qilish
imkonini   beradi.Kimyoviy   hisoblashlarning   yana   bir   nazariy   jihati   —   bu   gaz
qonunlari bilan bog‘liqdir. Masalan, Boyle–Mariott qonuni (p V  = p V ), Sharl₁ ₁ ₂ ₂
qonuni (V /T  = V /T ) va Gay-Lyussak qonuni (p /T  = p /T ) gazlar bosimi,	
₁ ₁ ₂ ₂ ₁ ₁ ₂ ₂
hajmi   va   harorati   o‘rtasidagi   bog‘lanishni   ifodalaydi.   Ushbu   qonunlar   orqali
gazlarning   modda   miqdori   pV   =   nRT   tenglamasi   yordamida   aniqlanadi.   Bu
yerda   R   =   8,31   J/(mol·K)   –   gaz   doimiysi.   Masalan,   2   mol   azot   gazi   300   K
haroratda   va   100   kPa   bosimda   qancha   hajm   egallashini   aniqlash   uchun   V   =
nRT/p   =   (2×8,31×300)/100000   =   0,04986   m³   =   49,86   L   bo‘ladi.   Shu   tarzda,
modda miqdori kimyoviy va fizik jarayonlarni tahlil qilishda yagona matematik
asbob sifatida qo‘llaniladi. 6
6
 Ahmad Hameed. “Practical Approaches to Teaching Chemistry”. – New York: Academic 
Press, 2019. – Pages: 30–150. 14Modda   miqdori   asosidagi   hisoblashlar   kimyo   ta’limida   o‘quvchilarning
tafakkurini rivojlantirishda beqiyos ahamiyatga ega. Bunday hisoblashlar  orqali
o‘quvchi   nazariy   bilimlarini   amaliyot   bilan   bog‘laydi,   sonli   fikrlash,   mantiqiy
xulosalar chiqarish va tahliliy yondashuvni o‘rganadi. Misol uchun, n = m/M, n
=   V/Vm   va   N   =   n×NA   formulalari   asosida   masalalar   yechish   jarayonida
o‘quvchi   fizik   kattaliklar   orasidagi   proporsional   bog‘lanishlarni   mustaqil
tushuna   boshlaydi.   Bu   esa   uning   ilmiy   tafakkurini   rivojlantiradi.   Shuningdek,
bunday hisoblashlar   orqali   o‘quvchi   kimyoviy jarayonlarni  matematik  modelda
ifodalashni   o‘rganadi.   Bu   esa   zamonaviy   STEM   ta’limining   muhim
komponentidir.Amaliy   jihatdan   qaraganda,   modda   miqdori   asosidagi
hisoblashlar   ishlab   chiqarish,   farmatsevtika,   tibbiyot,   oziq-ovqat   sanoati   va
ekologiya   sohalarida   keng   qo‘llaniladi.   Masalan,   dorilarning   aniq   dozasi,
o‘g‘itlarning kimyoviy tarkibi yoki havodagi gazlarning konsentratsiyasi modda
miqdori   orqali   aniqlanadi.   Kimyoviy   ishlab   chiqarishda   reaksiya   uchun   kerakli
reagentlar   miqdori   va   hosil   bo‘ladigan   mahsulotning   massasi   modda   miqdori
asosida   hisoblanadi.   Shu   sababli,   bu   bilimlar   nafaqat   o‘quvchilar,   balki
mutaxassislar   uchun   ham   zarur   amaliy   ahamiyat   kasb   etadi.   Modda   miqdori
hisoblashlarining aniq bajarilishi iqtisodiy samaradorlikni ham oshiradi. 7
Laboratoriya   mashg‘ulotlarida   modda   miqdori   asosida   masalalar   yechish
o‘quvchilarda   tajriba   o‘tkazish   madaniyatini   shakllantiradi.   Masalan,   reaksiya
uchun zarur modda miqdorini oldindan hisoblab, uni aniq o‘lchash orqali tajriba
natijalarini   nazariy   natijalar   bilan   solishtirish   mumkin.   Bunda   o‘quvchilar
eksperimental   tafakkurga   ega   bo‘ladilar,   bu   esa   ilmiy   izlanishning   asosiy
shartidir.   Tajriba   asosida   modda   miqdorini   hisoblash   o‘quvchini   kimyoviy
fikrlashga,   natijalarni   tahlil   qilish   va   sabab-oqibat   bog‘lanishlarini   izohlashga
o‘rgatadi. Shu tariqa, nazariy bilimlar amaliy tajriba bilan uyg‘unlashadi.
7
 Pedagogical Research in Chemistry Education. – Journal of Chemical Education, 2015–2022. 
– Pages: 45–90. 15Kimyoviy   hisoblashlarning   samaradorligi   o‘quvchilarning   modda   miqdori
formulalarini   to‘g‘ri   qo‘llay   olish   qobiliyatiga   bog‘liqdir.   Masalan,   12   g
uglerodda nechta atom borligini aniqlash uchun n = m/M = 12/12 = 1 mol, N = 1
×   6,022×10²³   =   6,022×10²³   atom.   Bu   kabi   misollar   o‘quvchini   aniq   fikrlashga,
sonli mantiqni chuqur anglashga undaydi. Shu orqali u kimyoviy jarayonlarning
matematik   modelini   o‘rganadi.   Modda   miqdori   bo‘yicha   hisoblashlar   kimyo
ta’limining   mantiqiy   va   matematik   poydevorini   mustahkamlaydi.   modda
miqdori  bo‘yicha kimyoviy hisoblashlar  — bu nazariy bilimlarning amaliyotga
tatbiqi,   ilmiy   tafakkurning   shakllanishi   va   o‘quvchilarning   analitik
qobiliyatlarini   rivojlantiruvchi   asosiy   yo‘nalishdir.   Bu   hisoblashlar   o‘quvchiga
nafaqat   formulalarni   qo‘llashni,   balki   jarayonlarni   ilmiy   asosda   tahlil   qilishni
o‘rgatadi.   Shu   bois,   u   zamonaviy   kimyo   ta’limining   ajralmas   qismi   sifatida
doimo o‘quv dasturlarida markaziy o‘rinni egallab kelmoqda. 16II BOB. Modda miqdori mavzusiga oid masalalar yechish metodikasi va
amaliy ko‘nikmalarni shakllantirish
2.1.  Modda miqdori bo‘yicha oddiy va murakkab masalalarni yechish
bosqichlari
Modda   miqdori   mavzusi   kimyo   fanining   eng   muhim   bo‘limlaridan   biri
bo‘lib,   undagi   masalalarni   yechish   o‘quvchilarda   tahliliy   va   mantiqiy   fikrlash
ko‘nikmalarini   shakllantiradi.   Har   bir   kimyoviy   jarayon   miqdoriy   jihatdan
moddalarning   massasi,   hajmi   va   zarrachalar   soni   bilan   bog‘liq   bo‘lgani   uchun,
masalalarni   to‘g‘ri   yechish   ilmiy   asoslangan   bosqichma-bosqich   yondashuvni
talab   etadi.   Bu   bosqichlar   o‘quvchining   mavzuni   nafaqat   nazariy,   balki   amaliy
jihatdan ham chuqur o‘zlashtirishiga xizmat qiladi.
Birinchi   bosqich   —   masala   shartini   tahlil   qilish.   Bu   bosqichda   o‘quvchi
berilgan kattaliklarni, ularning o‘lchov birliklarini aniqlaydi va nimalar topilishi
kerakligini   belgilab   oladi.   Masalan,   berilgan   modda   massasi,   hajmi   yoki
zarrachalar   sonidan   foydalanib   modda   miqdorini   topish   talab   etilishi   mumkin.
Shuningdek, o‘quvchi formulalardagi bog‘lanishlarni tanlaydi, masalan:
 n = m / M, bu yerda n — modda miqdori (mol), m — modda massasi (g), M —
molyar massa (g/mol).
Ikkinchi  bosqich — formulani  tanlash va qo‘llash. Modda  miqdorini topish
uchun   shartga   mos   formulalar   tanlanadi.   Agar   gaz   holatidagi   modda   hajmi
berilgan bo‘lsa, n = V / Vm formulasi qo‘llanadi, bu yerda Vm — molyar hajm
(odatda   22,4   L/mol).   Agar   zarrachalar   soni   (atom   yoki   molekulalar)   ma’lum
bo‘lsa, n = N / NA tenglamasidan foydalaniladi, bu yerda NA — Avogadro soni
(6,02×10²³  mol ¹).  Har   bir  formula  fizik  ma’nosi   va  o‘lchov  birliklari   jihatidan⁻
tahlil   qilinadi,   bu   o‘quvchiga   kimyoviy   jarayonlarni   aniq   tasavvur   qilish
imkonini beradi.
Uchinchi bosqich — berilgan kattaliklarni bir xil tizimga keltirish. Kimyoviy
hisoblarda o‘lchov birliklarini to‘g‘rilash muhim, chunki masalaning natijasi mol
miqdorida   ifodalanadi.   Agar   massa   grammlarda,   hajm   litrda   yoki   zarrachalar 17soni   ko‘paytirilgan   ko‘rinishda   berilgan   bo‘lsa,   ularning   o‘zaro   mosligini
ta’minlash   zarur.   Bu   bosqichda   o‘quvchi   o‘lchov   birliklari   orasidagi
bog‘lanishlarni, masalan 1 mol = 6,02×10²³ zarracha, 1 mol gaz = 22,4 L, 1 mol
suv ≈ 18 g kabi qiymatlarni yodda tutadi.
To‘rtinchi   bosqich   —   hisoblashni   bajarish.   O‘quvchi   tanlangan   formulaga
berilgan ma’lumotlarni joylashtirib, hisob-kitobni amalga oshiradi. Masalan: 44
g   CO   gazining   modda   miqdorini   toping.   Yechim:   M(CO )   =   12   +   2×16   =   44₂ ₂
g/mol, demak n = m /  M = 44 /  44 = 1 mol. Bu oddiy masalalar  o‘quvchining
asosiy   tushunchalarni  o‘zlashtirishiga  xizmat   qiladi.  Murakkab   masalalarda   esa
bir nechta formulalar zanjir tarzida qo‘llanadi. 8
Beshinchi   bosqich   —   natijani   tahlil   qilish   va   xulosa   chiqarish.   Hisoblash
yakunida topilgan natija mantiqan to‘g‘ri ekanligi tekshiriladi. Masalan,  modda
miqdori   juda   katta   yoki   juda   kichik   chiqsa,   hisobdagi   xatolik   sabablarini
aniqlash  lozim.  Shuningdek,  o‘quvchi   topilgan  qiymatni   real   kimyoviy  jarayon
bilan bog‘laydi, masalan, 1 mol CO  — bu 22,4 L hajmdagi gaz yoki 6,02×10²³	
₂
ta molekula degan ma’noni anglatadi.
Murakkab   masalalarda   kimyoviy   tenglamalar   asosida   hisoblashlar   amalga
oshiriladi.   Masalan,   2H   +   O   →   2H O   tenglamasida   4   g   vodorod   yonishida	
₂ ₂ ₂
hosil   bo‘ladigan   suv   miqdorini   topish   uchun   avvalo   H   moddasining   miqdori	
₂
n(H )   =   4   /   2   =   2   mol   aniqlanadi,   so‘ngra   reaksiya   tenglamasi   asosida   hosil	
₂
bo‘ladigan suv miqdori n(H O) = 2 mol bo‘lishi aniqlanadi.	
₂
Amaliy   bosqichda   o‘quvchilar   laboratoriya   mashg‘ulotlari   davomida   o‘z
hisoblashlarini eksperimental natijalar bilan solishtiradilar. Masalan, gaz hajmini
o‘lchab, u orqali modda miqdorini topish yoki massa o‘zgarishiga qarab reaksiya
yo‘nalishini   aniqlash   mumkin.   Bunday   tajribalar   o‘quvchining   nazariy   bilimini
mustahkamlaydi va uni real jarayonlar bilan bog‘laydi.
8
 Ahmad Hameed. “Practical Approaches to Teaching Chemistry”. – New York: Academic 
Press, 2019. – Pages: 30–150. 18Modda   miqdori   mavzusidagi   murakkab   masalalar,   odatda,   stexiometrik
hisoblashlarga   asoslanadi.   Bunda   o‘quvchi   kimyoviy   tenglama   koeffitsientlari
orqali   moddalarning   o‘zaro   nisbatlarini   aniqlaydi.   Masalan,   CaCO   →   CaO   +₃
CO   reaksiya   uchun   10   g   CaCO   parchalanganda   ajralgan   CO   miqdorini	
₂ ₃ ₂
hisoblashda: n(CaCO ) = 10 / 100 = 0,1 mol, demak n(CO ) = 0,1 mol. Shundan	
₃ ₂
so‘ng   massa   m   =   n·M   =   0,1×44   =   4,4   g   bo‘ladi.Natijada,   modda   miqdori
bo‘yicha   masalalarni   yechish   bosqichma-bosqich   yondashuv   asosida   amalga
oshirilganda,   o‘quvchilar   nafaqat   formulalarni   yodlaydi,   balki   ularning   fizik-
kimyoviy   mazmunini   ham   tushunadi.   Bu   esa   kimyo   fanining   amaliy
yo‘nalishlarini   chuqurroq   o‘zlashtirish,   sanoat   va   ekologik   jarayonlarda
moddalarning   miqdoriy   tahlilini   o‘tkazish   uchun   zarur   bo‘lgan   tayanch
bilimlarni shakllantiradi.
2.2. Modda miqdoriga oid masalalarni o‘qitishda interaktiv va amaliy
metodlardan foydalanish
Kimyo   ta’limida   “Modda   miqdori”   mavzusiga   oid   masalalarni   o‘qitishda
interaktiv   va   amaliy   metodlardan   foydalanish   o‘quvchilarning   fanga   bo‘lgan
qiziqishini   oshirish,   ularni   faol   ishtirok   etishga   undash   va   mustaqil   fikrlash
ko‘nikmalarini   rivojlantirishda   muhim   ahamiyatga   ega.   Zamonaviy   ta’lim
jarayoni   shunchaki   ma’lumot   yetkazish   bilan   cheklanmay,   balki   o‘quvchini
bilimni izlash, uni amalda qo‘llashga o‘rgatishni talab qiladi. Shu bois, interaktiv
metodlar   orqali   o‘qituvchi   va   o‘quvchi   o‘rtasida   faol   muloqot   shakllanadi,
kimyoviy   hisoblash   jarayonlari   esa   jonli   muhokama   va   amaliy   tajriba   orqali
o‘zlashtiriladi.
“Aqliy   hujum”   (Brainstorming)   metodi   —   bu   o‘quvchilarning   fikrlash
jarayonini  faollashtirish,  ularda mantiqiy yondashuvni  shakllantirish va mavjud
bilimlarini   yangilashga   yordam   beradigan   interaktiv   ta’lim   usulidir.   Ushbu
metod ayniqsa kimyo fanida, xususan “Modda miqdori” mavzusini o‘rganishda
katta  ahamiyat   kasb   etadi,   chunki   bu  mavzuda   matematik   formulalar,   mantiqiy
bog‘lanishlar   va   fizik-kimyoviy   qonuniyatlar   o‘zaro   chambarchas   bog‘liqdir. 19“Aqliy   hujum”   darsning   kirish   qismida   o‘quvchilarni   faollashtirish,   asosiy
tushunchalarga   tayyorlash   va   o‘rganiladigan   mavzuga   e’tiborini   qaratish
maqsadida qo‘llaniladi.
Dars   boshida   o‘qituvchi   o‘quvchilarga   oddiy,   ammo   fikrlashni   talab
qiladigan   savollar   beradi:   masalan,   “1   mol   gaz   necha   litr   hajmni   egallaydi?”,
“Avogadro   soni   nimani   bildiradi?”   yoki   “Modda   miqdori   qanday   o‘lchanadi?”
kabilar.   Bu   savollar   bir   qarashda   sodda   ko‘rinsa-da,   o‘quvchilarda   bilimni
faollashtiradi,   ularni   o‘z   fikrini   ifoda   etishga   va   izlanishga   undaydi.   Guruh
ichida o‘quvchilar o‘z taxminlarini bildiradilar, mavjud bilimlarini solishtiradilar
va   birgalikda   mantiqiy   xulosaga   kelishga   harakat   qiladilar.   Bu   jarayon
o‘quvchilarda   mantiqiy   tafakkur,   jamoaviy   fikrlash   va   analitik   yondashuvni
shakllantiradi.
Masalan,   o‘qituvchi   “1   mol   gazning   hajmi   qancha?”   degan   savolni   berar
ekan,   o‘quvchilar   turli   taxminlar   bildiradilar.   Ba’zilari   “22,4   L”   deb   to‘g‘ri
javobni aytsa, boshqalar o‘z dalillarini keltirishadi. O‘qituvchi esa o‘quvchilarni
formulaga   yo‘naltiradi:   n   =   V   /   Vm,   bu   yerda   Vm   =   22,4   L/mol.   Shu   tarzda
o‘quvchi o‘zining taxmini orqali to‘g‘ri ilmiy xulosaga yetadi. Yoki “Avogadro
soni   nimani   bildiradi?”   degan   savolda   o‘quvchilar   turli   tushunchalarni
bildiradilar, so‘ngra o‘qituvchi N = n × NA formulasi orqali har bir mol modda
6,022×10²³ ta zarrachadan iborat ekanini izohlaydi.
“Aqliy hujum” metodining afzalligi shundaki, u o‘quvchilarda tayyor bilimni
yodlash emas, balki bilimni izlab topish, tahlil qilish va mantiqiy bog‘lanishlarni
o‘zlari kashf etish imkonini beradi. O‘quvchilar o‘z fikrlarini mustaqil ravishda
shakllantiradilar,   bu   esa   ularning   kimyoviy   tafakkurini   chuqurlashtiradi.   Shu
jarayonda o‘quvchilar formulalarni nafaqat yodlab oladilar, balki ularning fizik-
kimyoviy mohiyatini ham tushunadilar. Masalan, n = m / M, n = V / Vm, N = n
×   NA   kabi   formulalar   o‘rtasidagi   bog‘lanishlarni   tahlil   qilib,   ularni   turli
vaziyatlarda qo‘llashni o‘rganadilar. 20Ushbu   metod   o‘quvchilarni   faqat   bilim   oluvchilar   emas,   balki   faol
ishtirokchilarga   aylantiradi.   Darsda   erkin   fikr   almashish,   muloqot,   savol-
javoblar,   muammoli   vaziyatlarni   birgalikda   hal   qilish   orqali   o‘quvchilar   dars
jarayonining   markaziga   aylanadilar.   Shu   bilan   birga,   “Aqliy   hujum”   metodi
ularni   ijodiy   fikrlashga,   bir-birining   fikrini   hurmat   qilishga   va   tanqidiy   tahlil
asosida to‘g‘ri qarorga kelishga o‘rgatadi.
Natijada,   ushbu   metod   orqali   o‘quvchilar   modda   miqdori,   massa,   hajm   va
zarrachalar   soni   orasidagi   bog‘lanishlarni   nafaqat   formulalar   darajasida,   balki
mazmunan   tushunishga   erishadilar.   Bu   esa   ularning   kelgusida   murakkab
kimyoviy   masalalarni   yechishda,   reaksiyalar   tenglamalarini   tahlil   qilishda   va
natijalarni ilmiy asoslashda mustahkam tayanch bo‘lib xizmat qiladi. Shu sababli
“Aqliy   hujum”   —   “Modda   miqdori”   mavzusini   o‘qitishda   nafaqat   bilim
beruvchi, balki tafakkurni rivojlantiruvchi samarali metod sifatida alohida o‘rin
tutadi.
Ikkinchi   samarali   yondashuv   —   “Klaster”   metodi,   ya’ni   tushunchalarni
tarmoq   shaklida   ifodalash.   O‘quvchilarga   markazda   “Modda   miqdori”
tushunchasi   berilib,   undan   “massa”,   “molyar   massa”,   “zarrachalar   soni”,   “gaz
hajmi”,   “Avogadro   soni”   kabi   tarmoqlar   ajratiladi.   Har   bir   tarmoqda   tegishli
formula va misollar yoziladi. Masalan: “n = m / M” — 36 g suv uchun n = 36 /
18 = 2 mol. Bunday ko‘rgazmali yondashuv o‘quvchilarda mavzuning mantiqiy
tizimini shakllantiradi, vizual tafakkur va analitik fikrlashni birlashtiradi.
Uchinchi   interaktiv   usul   —   “Rol   o‘ynash”   yoki   “Virtual   laboratoriya”
metodi   zamonaviy   kimyo   ta’limida   o‘quvchilarni   faol   ishtirokchi   sifatida   jalb
etishning   eng   samarali   yo‘llaridan   biridir.   Bu   usul   o‘quvchilarning   faqat
tinglovchi emas, balki tajriba o‘tkazuvchi, tahlil qiluvchi va xulosa chiqaruvchi
rolida   bo‘lishiga   imkon   yaratadi.   Mazkur   metod   orqali   o‘quvchilar   o‘zlarini
haqiqiy   ilmiy   muhitda   his   etadilar,   bu   esa   ularning   motivatsiyasini   oshiradi   va
fanlarga qiziqishini kuchaytiradi. 21“Rol   o‘ynash”   jarayonida   har   bir   o‘quvchi   muayyan   kasb   egasi   rolini
bajaradi:   kimyogar,   laboratoriya   xodimi,   tahlilchi   yoki   rahbar.   O‘qituvchi   esa
yo‘naltiruvchi,   kuzatuvchi   va   baholovchi   sifatida   ishtirok   etadi.   Masalan,
o‘qituvchi   o‘quvchiga   quyidagi   topshiriqni   beradi:   “Laboratoriyada   4,48   L
kislorod   (O )   ajraldi.   Uning   modda   miqdorini   aniqlang.”   O‘quvchi   avvalo₂
vaziyatni tahlil qiladi, keyin tegishli formulani yozadi: n = V / Vm = 4,48 / 22,4
=   0,2   mol.   Shundan   so‘ng   o‘quvchi   natijani   taqdim   etadi   va   uni   ilmiy   tarzda
izohlaydi.Bunday   o‘yinli   yondashuvlar   o‘quvchilarni   dars   jarayoniga   faol   jalb
etadi,   ularning   mustaqil   fikrlash,   tahliliy   yondashuv   va   jamoaviy   ishlash
ko‘nikmalarini   rivojlantiradi.   Bundan   tashqari,   o‘quvchilar   bir-birlarining
xatolarini tahlil qilish, bahs-munozara orqali to‘g‘ri yechim topish imkoniga ega
bo‘ladilar.   Shu   orqali   ular   o‘z   fikrini   aniq   ifodalash,   dalillarga   asoslanib   javob
berish va ilmiy muloqot yuritishni o‘rganadilar.
Virtual   laboratoriya   muhitida   esa   bu   jarayon   yanada   jonli   kechadi.
Kompyuter   dasturlari   yordamida   modda   hajmi,   massa   yoki   reaksiya   natijalari
modellashtiriladi,   o‘quvchi   esa   real   tajriba   singari   natijani   kuzatadi.   Bu   usul
ayniqsa,   xavfsizlik   nuqtayi   nazaridan   murakkab   yoki   qimmat   tajribalarni
o‘tkazishning   o‘rnini   bosa   oladi.   O‘quvchi   tajriba   jarayonida  sodir   bo‘layotgan
kimyoviy   reaksiyalarni   bosqichma-bosqich   tahlil   qilib,   modda   miqdorini,   gaz
hajmini yoki mahsulot massasini hisoblaydi.
“Rol   o‘ynash”   metodi   o‘quvchilarda   nafaqat   nazariy   bilimni,   balki   amaliy
ko‘nikmalarni   ham   mustahkamlaydi.   Ular   kimyoviy   hisoblashlarni   bajarishda
xatolardan   xulosa   chiqarishni,   ilmiy   terminologiyani   to‘g‘ri   qo‘llashni,   o‘z
natijalarini   asoslashni   o‘rganadilar.   Natijada,   dars   jarayoni   jonlanadi,
o‘quvchilar o‘rtasida sog‘lom raqobat va hamkorlik muhiti shakllanadi.
Keyingi   metod   —   “Amaliy   tajribalar   asosida   o‘qitish”.   Bu   metodda
o‘quvchilar   bevosita   tajriba   o‘tkazish   orqali   modda   miqdorini   aniqlaydilar.
Masalan,   vodorod   gazi   (H )   hosil   bo‘lishi   jarayonida   o‘lchangan   gaz   hajmidan	
₂
foydalangan   holda   modda   miqdorini   hisoblash   mumkin:   n   =   2240   ml   /   22400 22ml/mol   = 0,1  mol. Natijada  o‘quvchilar   nazariy bilimlarini   amaliy  tajriba  bilan
bog‘laydilar.
“Juftlikda   ishlash”   metodi   —   kimyo   fanini   o‘qitishda   o‘quvchilarning
muloqot, hamkorlik va tahliliy fikrlash ko‘nikmalarini rivojlantirishga qaratilgan
eng   samarali   interaktiv   yondashuvlardan   biridir.   Ushbu   metodda   o‘quvchilar
dars jarayonining faol ishtirokchisiga aylanadi, ular o‘zaro fikr almashadilar, bir-
birlarini   tinglaydilar   va   muammolarni   birgalikda   hal   qiladilar.   Metodning
mohiyati shundaki, har bir o‘quvchi sherigi bilan teng darajada mas’uliyatni his
etadi va yakuniy natija jamoaviy bilimga asoslanadi.
Dars   jarayonida   “juftlikda   ishlash”   usulini   qo‘llash   orqali   o‘quvchilar
murakkab   kimyoviy   masalalarni   ham   birgalikda   yechishga   o‘rganadilar.
Masalan,   o‘qituvchi   quyidagi   topshiriqni   beradi:   “88   g   CO   gazining   modda₂
miqdorini toping.” Juftlikdagi o‘quvchilardan biri formulani tanlaydi: n = m / M
=   88   /   44   =   2   mol,   ikkinchisi   esa   hisob-kitobni   bajaradi   va   natijani   tekshiradi.
Shu   jarayonda   ular   modda   miqdori,   massa   va   molyar   massa   o‘rtasidagi
bog‘lanishni chuqurroq anglab yetadilar.
Keyingi bosqichda  o‘quvchilar ushbu hisoblash  natijasini  haqiqiy kimyoviy
jarayon   bilan   bog‘laydilar.   Masalan,   karbonat   angidrid   gazining   hosil   bo‘lish
reaksiyasini   yozadilar:   CaCO   →   CaO   +   CO .   Bu   orqali   o‘quvchilar   nazariy	
₃ ₂
bilimni amaliy holat bilan bog‘lash, ya’ni reaksiyalar orqali modda miqdorining
o‘zgarishini   tahlil   qilish   imkoniga   ega   bo‘ladilar.   Shu   tarzda   o‘quvchi   modda
miqdori formulalarini qo‘llashni nafaqat yodlab oladi, balki ularni real sharoitda
tushunib ishlatadi.
Juftlikda ishlash jarayonida o‘quvchilar o‘zaro fikr almashib, xatolarni tahlil
qilishni   o‘rganadilar.   Masalan,   biri   formuladagi   birliklarga   e’tibor   bermasa,
ikkinchisi   bu   xatoni   to‘g‘rilaydi,   natijada   ular   bir-biridan   o‘rganadilar.   Bu
o‘quvchilarning tahliliy fikrlash, kuzatish va aniqlik bilan ishlash ko‘nikmalarini
mustahkamlaydi. Shuningdek, o‘z fikrini mantiqan asoslash, sherigini eshitish va
ishonch bilan javob berish madaniyati shakllanadi. 23Ushbu   metodning   yana   bir   afzalligi   —   u   o‘quvchilar   o‘rtasida   sog‘lom
raqobat va o‘zaro hurmat muhitini yaratadi. Har bir juftlik o‘z yechimini himoya
qiladi, formulalar va hisoblash jarayonlarini izohlaydi, bu esa darsni jonlantiradi
va   o‘quvchilarni   faollikka   undaydi.   Natijada   o‘quvchilar   kimyoviy
hisoblashlarning   mohiyatini   chuqur   tushunadilar,   ularni   amaliy   hayotdagi
vaziyatlar bilan bog‘lashni o‘rganadilar.
“Juftlikda   ishlash”   metodi   orqali   o‘quvchilar   dars   davomida   mustaqil   qaror
qabul   qilishni,   ilmiy   asoslangan   xulosalar   chiqarishni   o‘zlashtiradilar.   Ular
hamkorlikda ishlash orqali o‘z bilimlarini sinovdan o‘tkazadilar, bu esa ularning
kimyoviy   tafakkurini   rivojlantirish   bilan   birga,   kelajakdagi   ilmiy   faoliyatga
tayyorlaydi.   Shu   sababli,   bu   metod   nafaqat   kimyo   fanini   o‘qitishda,   balki
o‘quvchilarda   mantiqiy,   analitik   va   kommunikativ   kompetensiyalarni
shakllantirishda ham muhim o‘rin tutadi.
“Insert” metodi — bu o‘quvchilarning mavjud bilimlarini tahlil qilish, yangi
ma’lumotni   o‘zlashtirish   jarayonida   o‘z   fikrini   kuzatish   va   nazorat   qilish
imkonini   beruvchi   samarali   interaktiv   o‘qitish   usulidir.   Ushbu   metod   kimyo
fanida,   ayniqsa   “Modda   miqdori”   kabi   nazariy   jihatdan   murakkab   mavzularni
o‘rganishda   o‘quvchilarning   fikrlash   jarayonini   faollashtirish   uchun   keng
qo‘llanadi.   Metodning   mohiyati   shundan   iboratki,   o‘quvchilar   o‘qituvchi
tomonidan berilgan matnni o‘qish davomida ma’lumotlarni belgilab boradilar va
har bir belgining ma’nosi orqali o‘z bilim darajasini baholaydilar.
Dars   jarayonida   o‘qituvchi   o‘quvchilarga   “Modda   miqdori”   mavzusiga   oid
ilmiy   matn  tarqatadi.   O‘quvchilarga   oldindan  belgilar   tizimi   tushuntiriladi:   “+”
—   men   buni   bilaman,   “–”   —   men   uchun   yangi   ma’lumot,   “?”   —   tushunarsiz
yoki   izoh   talab   qiladi,   “!”   —   ajablanarli   yoki   kutilmagan   ma’lumot.   O‘quvchi
matnni   o‘qir   ekan,   har   bir   gapni   tahlil   qilib,   unga   mos   belgini   qo‘yadi.   Bu
jarayon o‘quvchini faol o‘qishga, diqqat bilan o‘rganishga va axborotni tahliliy
qabul qilishga undaydi. 24Masalan,   matnda   “1   mol   modda   6,02×10²³   ta   zarrachadan   iborat”   jumlasi
keltirilsa,   o‘quvchi   bu   ma’lumotni   ilgari   bilgan   bo‘lsa,   yoniga   “+”   belgisini
qo‘yadi.   Agar   “Gaz   doimiysi   R   =   8,31   J/(mol·K)”   iborasini   birinchi   marta
uchratsa,   “–”   belgisi   bilan   qayd   qiladi.   “Nima   uchun   aynan   22,4   L   1   mol   gaz
hajmi   sifatida   olinadi?”   degan   savol   o‘quvchiga   tushunarsiz   tuyulsa,   u   “?”
belgisi   bilan   belgilaydi.   Shu   tarzda   har   bir   o‘quvchi   o‘z   bilim   darajasini   tahlil
qiladi   va   o‘qituvchi   keyinchalik   ushbu   belgilar   asosida   individual   yondashuvni
amalga oshiradi.
Metod   yakunida   o‘qituvchi   umumiy   muhokama   tashkil   etadi.   O‘quvchilar
o‘z   belgilarini   izohlaydilar,   tushunmagan   joylarini   savol   tariqasida   bayon
etadilar,   o‘qituvchi   esa   ularni   aniqlik   kiritish   orqali   to‘g‘ri   tushunchaga
yo‘naltiradi. Masalan, “?” belgisi qo‘yilgan joylarda modda miqdorining o‘lchov
birliklari   —   mol,   litr,   gramm   o‘rtasidagi   bog‘lanishlar   misollar   bilan
tushuntiriladi.   “!”   belgisi   bilan   ajratilgan   faktlar   esa   o‘quvchilarda   qiziqish
uyg‘otadi va chuqurroq o‘rganishga turtki bo‘ladi.
Bu   metodning   afzalligi   shundaki,   u   o‘quvchining   metakognitiv   tafakkurini
rivojlantiradi,   ya’ni   o‘z   fikrlash   jarayonini   boshqarish,   bilimini   tahlil   qilish   va
yangilash qobiliyatini shakllantiradi. O‘quvchi o‘z bilganlarini va bilmaganlarini
aniq   ajrata   oladi,   bu   esa   uni   mustaqil   o‘rganishga   undaydi.   Shu   bilan   birga,
“Insert” usuli o‘quvchilarda mantiqiy tahlil qilish, eslab qolish va yangi bilimni
ilgari mavjud bilimlar bilan bog‘lash ko‘nikmalarini mustahkamlaydi.
Natijada,   “Insert”   metodi   nafaqat   “Modda   miqdori”   mavzusini   chuqur
o‘zlashtirishga, balki o‘quvchilarning ilmiy tafakkurini shakllantirishga, tahliliy
yondashuvni   kuchaytirishga   va   o‘z   o‘qish   strategiyasini   boshqarishga   xizmat
qiladi.   Shu   bois,   bu   metod   zamonaviy   kimyo   ta’limida   muhim   o‘rin   tutadi   va
o‘quvchilarning faol, izlanishga moyil shaxs sifatida rivojlanishiga keng imkon
yaratadi.
“Test   va   viktorinalar”   interaktiv   metod   sifatida   darsni   jonlantiradi.
O‘quvchilarga   formulalarga   oid   tezkor   savollar   beriladi:   “1   mol   modda   nechta 25zarrachani   tashkil   etadi?”,   “Gaz   hajmiga   ko‘ra   modda   miqdorini   qanday
topamiz?”.   Bunday   usullar   raqobat   ruhini   uyg‘otadi   va   o‘quvchilarning   tez
fikrlash qobiliyatini mustahkamlaydi.
Amaliy metodlar orasida “Hisoblash laboratoriyasi” alohida o‘rin tutadi. Bu
usulda o‘quvchilar real kimyoviy hisob-kitoblarni bajaradilar, o‘lchov asboblari
bilan ishlaydilar, natijalarni jadvalga kiritadilar. Masalan, modda massasi, hajmi
va miqdori o‘rtasidagi bog‘lanishni tekshirish uchun jadval tuziladi:
№ Modda Massa (g) M (g/mol) n (mol) V (L)
1 O₂ 32 32 1 22,4
2 CO
₂ 44 44 1 22,4
3 H
₂ 2 2 1 22,4
Bu orqali  o‘quvchilar  “bir  mol gaz har doim  22,4 L hajm  egallaydi” degan
qonuniyatni o‘zlari aniqlaydilar.
“Krossvord   va   kimyoviy   domino”   o‘yinlari   esa   mavzuni   mustahkamlashda
ishlatiladi.   Masalan,   domino   bo‘laklarida   “n   =   m   /   M”   formulasi   va   unga   mos
misol “36 g H O → 2 mol” yoziladi. O‘quvchilar to‘g‘ri juftliklarni topish orqali
₂
formulalarni yodlab oladilar.
Yuqoridagi   interaktiv   va   amaliy   metodlar   modda   miqdori   bo‘yicha
masalalarni o‘qitish samaradorligini oshiradi, o‘quvchilarni kimyoviy tafakkurga
o‘rgatadi,   ularda   mustaqil   fikrlash,   tahlil   qilish   va   natijaga   erishish
motivatsiyasini  kuchaytiradi. Shu tariqa, interfaol  yondashuvlar  nafaqat  bilimni
mustahkamlaydi,   balki   o‘quvchida   ilmiy   izlanishga   bo‘lgan   qiziqishni   ham
shakllantiradi.
2.3. Modda miqdori masalalari orqali o‘quvchilarda mantiqiy fikrlash,
tahliliy yondashuv va hisoblash ko‘nikmalarini rivojlantirish
Modda   miqdori   tushunchasi   kimyo   fanining   asosiy   kategoriyalaridan   biri
hisoblanadi.   U   o‘quvchilarga   moddalarning   miqdoriy   nisbatlarini,   atom   va
molekulalarning   o‘zaro   bog‘liqligini   hamda   moddaning   makro   va   mikro 26darajadagi xossalarini tushunishga yordam beradi. Shu boisdan, modda miqdori
bilan   bog‘liq   masalalar   o‘quvchilarda   mantiqiy   fikrlash,   tahliliy   yondashuv   va
hisoblash ko‘nikmalarini shakllantirishda juda muhim o‘rin tutadi.
Modda   miqdoriga   oid   masalalarni   yechish   jarayonida   o‘quvchi   faqatgina
formulani   qo‘llash   bilan   cheklanib   qolmay,   balki   moddaning   fizik-kimyoviy
mohiyatini   ham   anglay  boshlaydi.  Masalan,   “1  mol   kislorodda  necha  molekula
mavjud?”   yoki   “5   grammlik   suvda   nechta   molekula   bor?”   kabi   masalalar
o‘quvchini  nafaqat  hisob-kitobga, balki  Avogadro soni, molekulyar  massa,  mol
tushunchasi va ularning o‘zaro bog‘liqligini tahlil qilishga majbur etadi.
Bunday  turdagi   masalalar   o‘quvchilarning  tafakkurini  rivojlantiradi,  sababli
ular:
mantiqiy   fikrlashni   –   berilgan   ma’lumotlar   orasidagi   bog‘lanishni   topish
orqali;
tahliliy   yondashuvni   –   masalani   bosqichma-bosqich   tahlil   qilib,   kerakli
formulani tanlash orqali;
hisoblash   ko‘nikmalarini   –   matematik   amallarni   to‘g‘ri   bajarish,   birliklarni
o‘zgartirish va natijalarni tahlil qilish orqali rivojlantiradilar.
O‘qituvchi   modda   miqdoriga   doir   masalalarni   tanlashda   ularning
murakkablik darajasini  bosqichma-bosqich oshirib borishi lozim. Dastlab oddiy
— 1 mol, massa, hajm yoki zarracha soni orasidagi oddiy nisbatlar bilan bog‘liq
masalalar  beriladi.  Keyingi  bosqichlarda  esa  stoyxiometrik  tenglamalar  asosida
moddalarning miqdoriy o‘zgarishlarini hisoblash, reaksiya mahsulotlarini topish,
gaz qonunlari bilan bog‘liq murakkab misollar ko‘rib chiqiladi.
Misol uchun:
Oddiy masala: 11,2 litr kislorodda nechta mol modda borligini aniqlang.
Tahliliy   masala:   4   gramm   vodorod   kislorod   bilan   reaksiyaga   kirishganda
nechta molekula suv hosil bo‘ladi? 27Murakkab   masala:   5   gramm   temir   to‘liq   oksidlanganda   hosil   bo‘lgan   temir
(III) oksidning modda miqdorini hisoblang.
bunday masalalar o‘quvchini formulalar yodlash emas, balki jarayonni tahlil
qilishga,   natijani   mantiqiy   asoslashga   o‘rgatadi.   Shu   orqali   o‘quvchilarda
mustaqil   fikrlash,   izchil   tahlil   qilish,   dalillarga   asoslanish,   aniq   va   ishonchli
xulosa   chiqarish   ko‘nikmalari   shakllanadi.Bundan   tashqari,   modda   miqdori
masalalarini   yechish   o‘quvchilarda   matematik   tafakkurni   ham   rivojlantiradi.
Chunki   bunday   masalalarda   sonli   ifodalar,   o‘lchov   birliklari,   nisbatlar,
proporsiyalar bilan ishlash zarur bo‘ladi. Natijada, kimyo va matematika fanlari
o‘rtasida   integratsion   aloqalar   shakllanadi.modda   miqdoriga   oid   masalalar
o‘quvchilarda ilmiy tahlil qilish, mantiqiy fikrlash, matematik hisoblash, sabab-
oqibatni   tushunish   kabi   muhim   tafakkur   elementlarini   rivojlantiruvchi   samarali
vosita   hisoblanadi.   Shu   boisdan,   kimyo   ta’limida   ushbu   turdagi   masalalarga
alohida e’tibor  qaratish o‘quvchilarning nafaqat  bilim  darajasini,  balki  ularning
ilmiy dunyoqarashini ham kengaytiradi. 28 Xulosa
Men ushbu ish davomida “Modda miqdori mavzusiga oid masalalar yechish”
bo‘yicha   nazariy   va   amaliy   bilimlarni   chuqur   o‘rgandim.   Bu   mavzu   kimyo
fanining   eng   muhim   bo‘limlaridan   biri   bo‘lib,   u   moddalarning   miqdoriy
o‘lchovini   aniqlashda,   kimyoviy   jarayonlarni   tahlil   qilishda   va   reaksiya
tenglamalarini   to‘g‘ri   tuzishda   asosiy   ahamiyat   kasb   etadi.   Men   o‘rgangan
modda miqdori, Avogadro soni, mol massasi va massa ulushi kabi tushunchalar
har qanday kimyoviy hisob-kitobning poydevorini tashkil etishini angladim.
Amaliy   mashqlar   orqali   men   modda   miqdori   yordamida   massa,   hajm,
zarrachalar soni va gazlarning molyar hajmini aniqlashni o‘rgandim. Shu orqali
nazariy bilimlarimni mustahkamlab, kimyoviy reaksiyalarni chuqurroq tushunish
imkoniga   ega   bo‘ldim.   Ayniqsa,   modda   miqdori   bilan   ishlash   formulalarini
qo‘llash,   ularni   turli   sharoitlarda   to‘g‘ri   tanlash   va   tahlil   qilish   ko‘nikmalarini
shakllantirdim.
Men   uchun   bu   mavzu   nafaqat   kimyo   fanining   bir   bo‘lagi,   balki   tabiatdagi
moddalarning   o‘zaro   bog‘liqligini   tushunish   vositasi   bo‘ldi.   Chunki   modda
miqdorini   bilish   orqali   biz   reaksiya   mahsulotlarini   oldindan   aniqlash,   energiya
almashinuvi va ekologik jarayonlarni tahlil qilish imkoniyatiga ega bo‘lamiz.
Xulosa qilib aytganda, men bu mavzuni o‘rganish jarayonida ilmiy fikrlash,
tahlil   qilish   va   hisoblash   ko‘nikmalarimni   rivojlantirdim.   Kelgusida   bu
bilimlarim   kimyoviy   tajribalar   o‘tkazishda,   formulalarni   tuzishda   va   amaliy
hayotda moddalar bilan ishlashda menga katta yordam beradi. Shu bois “Modda
miqdori”   mavzusi   men   uchun   juda   muhim,   foydali   va   amaliy   ahamiyatga   ega
bo‘lgan bilim manbai bo‘ldi. 29 Foydalanilgan adabiyotlar
 Prezident farmonlari va qarorlari
1) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyevning   2017   yil   2
noyabrdagi   “O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017–2021   yillarga
mo‘ljallangan “Madaniy meros ob’ektlarini saqlash va ularni tiklash bo‘yicha
kompleks chora-tadbirlar dasturi to‘g‘risida”gi farmoni . 
2) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyevning   2018   yil   19
martdagi   “O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2018–2022   yillarga
mo‘ljallangan “Madaniy meros ob’ektlarini saqlash va ularni tiklash bo‘yicha
kompleks chora-tadbirlar dasturi to‘g‘risida”gi farmoni . 
3) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyevning   2019   yil   15
aprelidagi   “O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2019–2023   yillarga
mo‘ljallangan “Madaniy meros ob’ektlarini saqlash va ularni tiklash bo‘yicha
kompleks chora-tadbirlar dasturi to‘g‘risida”gi farmoni . 
Ilmiy adabiyotlar
4) Шараф   Ахунов.   “Моддий   таълим   методикаси”.   –   Тошкент:   Ўқитувчи,
2018. – Бетлар: 12–78.
5) Бахтиёр   Назаров.   “Kimyo   ta’limida   mazmuniy   tizim   va   metodik
yondashuvlar”. – Тошкент: Fan, 2019. – Бетлар: 34–101.
6) Мухаммад   Каримов.   “Kimyoviy   hisoblash   fanini   o‘qitish   metodikasi”.   –
Тошкент: O‘qituvchi, 2020. – Бетлар: 5–92.
7) David Johnson. “Teaching Chemistry: A Pedagogical Approach”. – London:
Routledge, 2017. – Pages: 15–140.
8) Theodore   Brown,   H.   Eugene   LeMay.   “Chemistry:   The   Central   Science”.   –
New Jersey: Pearson, 2016. – Pages: 20–220.
9) John McMurry, Robert Fay. “Chemistry”. – Boston: Cengage Learning, 2018.
– Pages: 18–200. 3010) Pedagogical   Research   in   Chemistry   Education.   –   Journal   of   Chemical
Education, 2015–2022. – Pages: 45–90.
11) Viktor   Tashyev.   “Методика   преподавания   химии   в   школах”.   –   Москва:
Просвещение, 2017. – Бетлар: 10–88.
12) Shoxrux   Soliyev.   “Kimyo   fanini   o‘qitishda   innovatsion   metodlar”.   –
Тошкент: O‘zbekiston, 2021. – Бетлар: 7–85.
13) Ahmad   Hameed.   “Practical   Approaches   to   Teaching   Chemistry”.   –   New
York: Academic Press, 2019. – Pages: 30–150.
14) Akmal   Kasymov.   “Zamonaviy   kimyo   ta’limi   va   interaktiv   metodlar”.   –
Тошкент: Fan, 2022. – Бетлар: 25–100.
15) Robert   Miller.   “Active   Learning   in   Chemistry   Education”.   –   London:
Springer, 2020. – Pages: 40–160.
16) James Smith. “Innovative Techniques in Chemistry Teaching”. – New York:
Routledge, 2021. – Pages: 10–120.
17) Nilufar   Karimova.   “Kimyo   fanini   o‘qitishda   amaliy   ko‘nikmalarni
rivojlantirish”. – Тошкент: O‘qituvchi, 2023. – Бетлар: 15–95.
18) Laura   Jones.   “Teaching   Chemistry   for   Conceptual   Understanding”.   –
Cambridge: Cambridge University Press, 2022. – Pages: 20–140.
19) To‘ra Abdullayev. “O‘quvchilarda kimyo fanini qiziqarli qilish metodlari”. –
Тошкент: Fan, 2020. – Бетлар: 12–82.
20) Steven   Parker.   “Modern   Approaches   in   Chemistry   Education”.   –   London:
Taylor & Francis, 2018. – Pages: 18–100.

Modda miqdori mavzusiga oid masalalar yechish

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Tabiiy gaz tarkibidan propan fraksiyasini ajratib olish
  • Akrolein
  • Oksidlanish-qaytarilish reaksiyalarining analitik kimyoda qo’llanilishi
  • Luminessent titrlash metodi
  • Katalitik kreking mahsulotlari

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский