Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 20000UZS
Hajmi 80.1KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 03 Iyun 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Nurali Axmedov

Ro'yxatga olish sanasi 24 Oktyabr 2024

0 Sotish

Moliya mexanizmi

Sotib olish
Moliya mexanizmi
Mundari ja :
Kirish ……………………………………………………………………………...2
1. Moliya siyosatining mohiyati va vazifalari 
…………………………..4
2. Moliya siyosatining 
turlari …………………………………………….7
3. Moliya siyosatining 
bo‘g‘inlari ……………………………………….9
4. O‘zbekiston Respublikasi moliya siyosatining asosiy 
yo‘nalishlari ……………………………………………………………13
5. Moliya mexanizmining tarkibi va tuzilishi ……………………….
….20
6. Moliya  mexanizm ining mazmuni 
…………………………………...24
Xulosa………………………………………………………………….29
Foydalanilgan adabiyotlar…………………………………………...30
1 Kirish
Moliya   mexanizmining   elementlari   tarkibida   fondlar   va   to‘lovlarni   miqdor
jihatdan  aniqlash   usullari   qismi   eng  harakatchan   va   tez   o‘zgaruvchan   bo‘lib,   ular
ishlab   chiqarish   shart-sharoitlarining   hamda   jamiyat   oldida   turgan   vazifalarning
o‘zgarishiga   qarab   tez-tez   o‘zgarib   to‘g‘rilanib   turiladi.   Masalan,   pul   mablag‘lari
fondlarining   shakllari   o‘zgarmagani   holda,   foydani   taqsimlash   usullari   bir   necha
bor   o‘zgardi,   taqsimlash   qoldiq   usuli,   normativ   usuli,   majburiy   to‘lovlar   usuli;
soliq   turlari   o‘zgarmagani   holda,   ularning   stavkalari,   ular   bo‘yicha   imtiyozlar,
sanksiya   va   jarima   kabi   jazo   choralari   iqtisodiy   talablari   bozor   talablariga   ko‘ra
tez-tez qayta qurilib, o‘zgarib turadi.
O‘zbekiston   soliq   tizimida   uzoq   davr   mobaynida   samarali   faoliyat   qilib
kelgan   oborot   solig‘i   o‘rniga   joriy   qilingan   qo‘shilgan   qiymat   solig‘i   (QQS)ning
stavkasi   dastlab   30%   miqdorida,   keyinchalik   25,   20,   18,   17   %   miqdorlarigacha
tushirildi. Hozirgi kunda esa, 20 % lik miqdor qo‘llanilmoqda.
Moliyaviy mexanizmni shakllantirish bilan davlat uni u yoki bu davr moliya
siyosati talablari bilan iloji boricha to‘la mos kelishiga intiladi. Bu esa davlatning
maqsad va vazifalarini to‘laqonli bajarilishining garovi hisoblanadi.
            Xalqaro   moliya   siyosati   katta   ahamiyat   kasb   etib   bormoqda.   Uning   asosida
xalqaro   mehnat   taqsimoti   bilan,   davlat   qarzini   shakllantirish   va   so‘ndirish   bilan,
xalqaro tashkilotlar, shu jumladan xalqaro moliya tashkilotlari faoliyatida ishtirok
etish   bilan   bog‘liq   xalqaro   munosabatlar   sohasidagi   valyuta-moliyaviy   va   kredit
munosabatlarini   boshqarish   yotadi.   Hozirgi   kunda   Xalqaro   valyuta   fondi   (XVF),
Xalqaro   tiklanish   va   taraqqiyot   banki   (XTTB),   Yevropa   tiklanish   va   taraqqiyot
banki   (ETTB),   Osiyo   tiklanish   va   taraqqiyot   banki   (OTTB)   va   b.   (misol   uchun,
London   kreditorlar   klubi,   Parij   kreditorlar   klubi)   kabi   xalqaro   moliya
tashkilotlarining moliya siyosati katta ahamiyat kasb etib bormoqda.
Alohida   davlatlarning   xalqaro   moliya   siyosati,   odatda,   o‘z   mamlakatining   ishlab
chiqarish kuchlarini rivojlanishiga yo‘naltirilgan va mos ravishda har qaysi davlat
xalqaro xomashyo, tovarlar, ishchi kuchi va kapital bozorlarida o‘zining salmoqli
o‘rniga ega bo‘lishga harakat qiladi.
2 Davlat o‘zining manfaatlarini   bojxona   va   valyuta siyosatlari   orqali himoya qiladi.
Ularning   xususiyatlari   davlatni   o‘z   eksport   va   importini   kengaytirish   yoki
qisqartirishdan   manfaatdorlik   darajasi   bilan   belgilanadi.   Shundan   kelib   chiqib,
bojxona   to‘lovlari   yoki   alohida   bojxona   rejimlari   tizimi   qo‘llaniladi.   Bojxona   va
valyuta siyosatining asosiy maqsadi – davlatning oltin, valyuta zahiralarini saqlash
va ko‘paytirish hisoblanadi.
Davlat   o‘zining   manfaatlarini   yana   xalqaro   tashkilotlar   faoliyatida   ishtirok   etish,
bu   tashkilotlarning   moliyaviy   fondlarini   shakllantirishda   va   hamkorlikdagi
dasturlarni   moliyalashtirishda   ishtirok   etish   bilan   mamlakat   obro‘sini   oshirish
orqali himoya qiladi.  
Xalqaro moliya tashkilotlarining moliya siyosati moliyaviy inqiroz yoki moliyaviy
qiyinchiliklarni   boshidan   kechirayotgan   davlatlarga   moliyaviy   yordam
ko‘rsatishga   yo‘naltirilgan.   Yordam,   odatda,   kreditlar   berish   shaklida   yoki
davlatning mavjud tashqi qarzlarini restruktizatsiyalash shaklida ko‘rsatiladi.
3 1. Moliya siyosatining mohiyati va vazifalari
Siyosatning asl ma’nosi grekcha  "Politika"  so‘zidan olingan bo‘lib, davlatni
boshqarish san’ati degan ma’noni beradi.
Siyosat   -   bu   ustqurmaga   taalluqli   tushuncha   bo‘lib,   ma’lum   maqsadlarga
erishishga qaratilgan yo‘nalishlar, chora va tadbirlar yig‘indisidir. 
Har   qanday   jamiyatda   ham   davlat   moliyadan   o‘zining   funksiya   va
vazifalarini   bajarishda   hamda   ma’lum   maqsadlarga   erishishda   foydalanadi.
Oldinga qo‘yilgan maqsadlarni amalga oshirilishida moliya siyosati muhim o‘rinni
egallaydi.   Uni   ishlab   chiqish   va   hayotga   tadbiq   etish   jarayonida   jamiyat   oldida
turgan   masalalarni   xal   etilish   sharoitlari   ta’minlanadi.   U   iqtisodiy   manfaatlarga
ta’sir etuvchi faol qurol sifatida namoyon bo‘ladi.
Iqtisodiy   siyosat   -   xo‘jalik   yuritishning   tamoyillari   va   shakllari,
iqtisodiyotni   rivojlantirish   vazifalarini   yechishdagi   usullar,   chora-tadbirlar   va
faoliyatlar   yig‘indisidir.   Iqtisodiy   siyosat   jamiyat   rivojlanishining   turli
bosqichlarida   turlicha   bo‘lishi,   iqtisodiy   rivojlanish   darajasiga   qarab   o‘zgarib
turishi mumkin. Iqtisodiy siyosat o‘z ichiga:
- baho siyosati;
- pul siyosati;
- kredit siyosati;
- amortizatsiya siyosati;
- moliya siyosati kabilarni oladi.
Moliya   siyosati   -   bu   davlatning   iqtisodiy   siyosatini   tarkibiy   qismi   bo‘lib,
moliyaviy   resurslarni   (manbalarni)   jalb   etish,   ularni   taqsimlash,   ishga   solish   va
foydalanishga davlat orqali yo‘naltirilgan barcha chora-tadbirlar yig‘indisi. 
Ma’lum   mamlakatning   moliya   siyosatii   qator   omillarga:   tarixiy   shart-
sharoitlar,   iqtisodiyotning   rivojlanish   darajasi,   siyosiy,   iqtisodiy   va   ijtimoiy
maqsadlar, ularga erishish muddatlari  va hattoki  milliy qadriyatlarga ham  bog‘liq
bo‘ladi.   Ijtimoiy   hayotning   evolyutsion   rivojlanishi   va   davlat   tuzumining
barqarorlik   davrida   davlatning   ichki   va   tashqi   moliya   siyosatii   mavjud   ijtimoiy
4 munosabatlarni saqlab qolish va o‘zgartirishga yo‘naltiriladi. Inqilobiy o‘zgarishlar
davrida   mavjud   tuzumni   tezroq   o‘zgartirishdan   manfaatdor   siyosiy   kuchlar   uni
buzish   va   yangi   ijtimoiy   munosabatlar   tizimini   shakllantirishga   yo‘naltirilgan
siyosat olib boradilar. 
Moliya   siyosatining   muhim   vazifasi   -   u   yoki   bu   iqtisodiy   va   ijtimoiy
rivojlanishning   davlat   rejasini   yoki   chora-tadbirlarini   amalga   oshirish   uchun
tegishli   moliyaviy   resurslar   bilan   ta’minlashdir.   Lekin   moliya   siyosatini   faqat
iqtisodiy   siyosatga   bog‘lash   mumkin   emas.   Moliya   siyosati   -   bu   moliyaviy
munosabatlar   sohasida   davlatning   mustaqil   faoliyat   ko‘rsatadigan   sohasi.   Moliya
siyosati   mustaqil   xususiyatga   ega   bo‘lish   bilan   bir   vaqtda   davlatning   har   qanday
istalgan ijtimoiy faoliyatni amalga oshirishi uchun xoh ijtimoiy, xoh iqtisodiy yoki
xalqaro munosabatlar olib borishida muhim vositadir.
Moliya siyosati quyidagi vazifalarni bajaradi:
 birinchidan,   moliyaviy   resurslarning   hajmini   va   ulardan   foydalanish
samaradorligini   oshirish.   Moliya  siyosati  ko‘zda  tutayotgan  tadbirlarni,  ular  bilan
bog‘liq   bo‘lgan   xarajatlarni   real   mavjud   bo‘lgan   moliyaviy   resurslar   bilan
ta’minlanishiga   erishishi   kerak.   Shuningdek   ajratilayotgan   har   bir   so‘mlik
resursdan maksimal darajada samaraga erishishni ta’minlash lozim;
 ikkinchidan,   moliyaviy   resurslarning   taqsimotida   optimal   nisbatlarni
belgilash, ulardan oqilona foydalanish.
  Moliya siyosatining  bu vazifasi  korxona daromadlarining davlat  ixtiyoriga
o‘tishining   oqilona   shakllarini   belgilash,   aholining   davlat   daromadlarini
shakllantirishdagi xissasini to‘g‘ri belgilash, moddiy va nomoddiy ishlab chiqarish
sohalari   o‘rtasidagi   taqsimlash   mutanosibliklarini   optimallashtirish   yo‘llari   bilan
bajariladi;
 uchinchidan, muhim va murakkab vazifasi, tegishli moliya mexanizmini
ishlab   chiqish,   iqtisodiy   siyosat   belgilab   bergan   rivojlanish   yo‘nalishlarini
ta’minlash maqsadida uni takomillashtirish.
5 Moliya   siyosatining   samaradorligini   belgilash   uchun   jamiyatning   ehtiyoji
qanchalik   qondirilganligi,   qo‘yilgan   maqsadlar   va   vazifalar   amalga   oshirilganligi
baholanishi lozim.
Moliya siyosatiga baho berish va unga tuzatish, qo‘shimchalar kiritish uchun
birinchi   navbatda   jamiyat   ehtiyojini   qondira   oladigan   holdagi   ijtimoiy   taraqqiyot
rejasini   aniq   bilish   zarur.   U   rejada   bo‘lajak   va   yaqin   kelajakda   amalga   oshirish
vaqtlari   belgilangan   chora-tadbirlar   bo‘lishi   lozim.   Faqat   shundagina   moliya
siyosatini   ishlab   chiqish   va   muvaffaqqiyatli   amalga   oshirish   hamda   obyektiv
baholash mumkin.
Moliya siyosatini asosiy yo‘nalishlaridan biri - moliyaviy resurslarni imkon
qadar yuqori hajmini aniqlash va ushbu manbalar doimiyligi hamda uzluksizligini
ta’minlashdir,   chunki   moliyaviy   resurslar   salohiyati   barcha   o‘zgarishlarning
moddiy bazasidir. Shuning uchun moliya siyosatini aniqlash va uning strategik va
taktik   asoslarini   ishlab   chiqish   uchun   davlatning   moliyaviy   ahvoli,   moliyaviy
salohiyati,   boshqacha   qilib   aytganda   davlatning   moliyaviy   imkoniyatining
obyektivligi haqida aniq ma’lumotga ega bo‘lish lozim. 
Moliyaviy resurslarni taqsimlash va qayta taqsimlash negizida quyidagilarni
tanlash turadi:
- moliyaviy resurslar egalarini va ularni taqsimlovchilarini;
- moliyaviy resurslardan foydalanishda ustivor yo‘nalishlarni;
-   moliyaviy   resurslarni   tashkil   etish   uchun   manbalar   va   mablag‘larni   jalb
etish usullarini;
- davlat qo‘lida moliyaviy resurslarni markazlashtirish darajasini.
Bu   masalalar   davlatning   hayot   mazmuniga   va   funksiyalariga   bog‘liq   holda
yechiladi va amalga oshiriladi.
Moliya   siyosatining   mazmuni   ko‘p   qirrali   bo‘lib,   quyidagi   muhim
bo‘g‘inlarni o‘z ichiga oladi: 
a)   moliyaviy   munosabatlarni   rivojlantirishning   ilmiy   asoslangan
konsepsiyalarini   ishlab   chiqish.   Bu   konsepsiyalar   quyidagilarni   o‘rganish   asosida
ishlab chiqiladi:
6 - iqtisodiy qonunlar talablarini o‘rganish;
- xo‘jalik rivojlanishining holatini har tomonlama tahlil qilish;
-   ishlab   chiqaruvchi   kuchlar   va   ishlab   chiqarish   munosabatlarining   bundan
keyingi rivojlanish istiqbollarini o‘rganish;
- aholining talab va ehtiyojlarini o‘rganish.
b)   istiqbolda   va   joriy   davr   mobaynida   moliyadan   foydalanishning   asosiy
yo‘nalishlarini   belgilab   olish;   shu   tarzda   iqtisodiy   siyosatda   ko‘zda   tutilgan
maqsadlarga yetish yo‘llaridan kelib chiqiladi, xalqaro omillar inobatga olinadi va
moliyaviy resurslarni yanada ko‘paytirish imkoniyatlari ko‘rib chiqiladi.
v) oldinga qo‘yilgan maqsadlarni amalga oshirishga qaratilgan amaliy hatti-
harakatlar, chora-tadbirlar ko‘rish. 
Yuqoridagi   asosiy   bo‘g‘inlarning   birligi   moliya   siyosatining   mazmunini
aniqlab beradi.
Faqat   hozirgi   kundagi   joriy   davrga   mo‘ljallangan,   kundalik   ehtiyojlarni
qondirishga   qaratilgan   moliya   siyosati   samarasizdir.   Shuningdek,   uzoq   davrga
mo‘ljallangan,   istiqbolni   ko‘zlab   ishlab   chiqilgan   konsepsiyalar   va   yo‘nalishlar,
ular qanchalik oliyjanob, jozibali bo‘lmasin, davlatning amaliy harakatlari, chora-
tadbirlari bilan ta’minlanmasa, inqirozga duchor bo‘ladi.
2. Moliya siyosatining turlari
Xal   qilinishi   lozim   bo ‘ lgan   vazifalarning   xarakt e riga ,   murakkabligiga   va
davrining   uzoqligiga   qarab ,  moliya   siyosati :
1. Moliyaviy strategiya.
2. Moliyaviy taktikaga  bo‘linadi.
Moliyaviy   strategiya   –   moliya   siyosatining   istiqbolga   (kelajakka)
mo‘ljallangan   va   ijtimoiy   hamda   iqtisodiy   strategiya   orqali   belgilangan   keng
ko‘lamli masalalarni xal etishga yo‘naltirilgan uzoq muddatli kursi. 
7 Uni   ishlab   chiqish   jarayonida   moliyaning   rivojlanish   asosiy   tendensiyalari
taxmin   qilinadi,   ulardan   foydalanish   konsepsiyalari   shakllanadi,   moliyaviy
munosabatlarni tashkil etish tamoyillari ko‘zda tutiladi.
Moliyaviy   taktika   —   moliyaviy   strategiya   belgilab   bergan   vazifalarni
jamiyat rivojlanishining konkret bosqichida moliyaviy munosabatlarni tashkil etish
usullarini o‘zgartirish orqali amalga oshiradi.
Rivojlanishni har bir bosqichining moliyaviy strategiyasi obyektiv iqtisodiy
sharoitni   hisobga   oluvchi   iqtisodiy   strategiyaning   vazifalari   bilan   belgilanadi.
Masalan,   mamlakat   iqtisodiyotini   bozor   munosabatlariga   o‘tkazishning   dastlabki
bosqichida   davlat   iqtisodiy   siyosatining   asosiy   strategik   maqsadlari   quyidagicha
belgilangan:
1.   Ijtimoiy   yo‘naltirilgan   bozor   iqtisodiyotini   bosqichma-bosqich
shakllantirish;
2.   Ko‘p   ukladli   iqtisodiyotni   yaratish,   xususiy   mulkning   davlat   tomonidan
himoya qilinishini ta’minlash;
3.   Korxonalar   va   fuqarolarga   keng   iqtisodiy   erkinliklar   berish,   ularning
xo‘jalik faoliyatiga davlat tomonidan aralashuvda huquqiy asoslar va vositalardan
foydalanish;
4.   Iqtisodiyotda   chuqur   tarkibiy   o‘zgarishlar   qilish,   raqobatbardosh
mahsulotlar ishlab chiqarish, jahon iqtisodiy tizimiga qo‘shilib borish.
Mazkur   iqtisodiy   strategik   vazifalarni   amalga   oshirishda   quyidagi
yo‘nalishlarda   moliyaviy   taktika   ishlab   chiqiladi   va   tegishli   moliya   mexanizmi
shakllantiriladi:
-   qattiq   moliya   siyosatini   amalga   oshirish,   davlat   budjeti   taqchilligini   iloji
boricha   kamaytirish,   dotatsiya   va   subvensiyalarni   bosqichma-bosqich   qisqartirib
borish;
-   budjetdan   mablag‘larni   eng   zarur   umumdavlat   ehtiyojlari   uchungina
ajratish;
- investitsiya kreditlaridan keng foydalanish;
8 -   soliq   tizimini   takomillashtirish,   budjet   daromadlarini   barqaror   bo‘lib
turishini ta’minlaydigan mustahkam soliq siyosatini olib borish va h.k.
Moliya   siyosatining   strategiyasi   va   taktikasi   o‘zaro   bog‘liqdir.   Taktik
vazifalarni xal qilish uchun strategiya qulay shart-sharoit yaratadi. 
Taktika   esa,   iqtisodiy   va   ijtimoiy   sohadagi   rivojlanishning   xal   qiluvchi
joylarini va muhim muammolarni aniqlash, moliyaviy bog‘liqliklarni tashkil etish
shakllari va usullarini o‘z vaqtida o‘zgartirish yo‘li bilan strategiya belgilab bergan
vazifalarni qisqa muddat ichida, eng kam xarajatlar bilan amalga oshiradi.
Moliya   siyosati   inson   faoliyatining   mahsus   shakli   sifatida   ustqurma
kategoriyalariga   taalluqlidir.   U   bilan   jamiyatning   iqtisodiy   bazisi   orasida
chambarchas bog‘langan o‘zaro bog‘liqlik mavjuddir. 
Bir tomondan, moliya siyosati iqtisodiy munosabatlar orqali vujudga keladi,
ikkinchi   tomondan,   iqtisodiy   bazis   asosida   vujudga   kelib   va   rivojlanib,   moliya
siyosati ma’lum bir mustaqillikka ega. Shuning uchun u iqtisodiyotga, moliyaning
ahvoliga   teskari   ta’sirini   o‘tkazadi.   Bu   ta’sir   har   xil   bo‘lishi   mumkin:   bir   xil
paytlarda   siyosiy   chora-tadbirlarni   o‘tkazish   orqali   iqtisodiyotni   rivojlantirishga
qulay shart-sharoit yaratiladi, boshqalarda esa u to‘sqinlik qiladi.
Moliya siyosati moliyaviy munosabatlar mohiyatini o‘zgartirolmaydi. Lekin,
davlat moliyaning mohiyatini bilib, u o‘z manfaatlariga qaratishga harakat qiladi.
Moliyaviy   munosabatlar   -   obyektiv   voqelik   iqtisodiy   munosabatining   bir
qismi   bo‘lib,   jamiyatning   iqtisodiy   bazisini   tashkil   qiladi.   Moliya   siyosati   esa
bazisga   asoslanadi,   shu   bazisdan   kelib   chiqadi.   Moliya   siyosati   ilmiy   asoslangan
moliyaviy   nazariyaga   tayanadi   va   tajribaga   ko‘rsatma   beradi,   shu   tariqa   moliya
siyosati   nazariyani   tajriba   bilan   bog‘laydi.   Tajriba   esa,   nazariyaning   to‘g‘riligini
t e kshirish m e zonidir. 
3. Moliya siyosatining bo‘g‘inlari
Davlat   moliya   siyosati   –   ko‘p   qirrali   tushuncha.   Uning   ko‘lami   davlatning
iqtisodiyot   va   ijtimoiy   sohani   boshqarishdagi   ishtiroki   parametrlari   bilan
aniqlanadi. 
9 Budjet   va   pul-kredit   siyosati.   Odatda,   moliya   siyosati   tarkibida   ma’lum
darajadagi mustaqil budjet va pul-kredit siyosati ajratib ko‘rsatiladi.
Budjet siyosati   deganda davlat tomonidan quyidagilarni belgilash tushuniladi:
■ davlat budjeti daromadlarini shakllantirish manbalarini;
■ budjet xarajatlarining ustuvor yo‘nalishlarini ;
■ budjetning   yo‘l   qo‘yilishi   mumkin   bo‘lgan   balanslashmaslik
chegaralarini;
■ budjet taqchilligini moliyalashtirish manbalarini;
■ budjet   tizimining   alohida   bo‘g‘inlari   o‘rtasidagi   o‘zaro
munosabatlarning tamoyillarini.
O‘z   navbatida,   budjet   siyosati   tarkibida   soliq   siyosati,   investitsion   siyosat,   davlat
qarzini   boshqarish   siyosati,   budjet   yaxlitligi   siyosatlari   nisbiy   mustaqillikka   ega
bo‘ladilar.   Soliq   siyosati   soliqlarning   tarkibini,   ularning   stavkalarini   hajmlarini,
har   bir   soliq   turi   bo‘yicha   imtiyozlar   va   jazolarni   belgilaydi.   Bir   vaqtning   o‘zida
soliq   tizimini   to‘laligicha,   shuningdek   alohida   soliqlarning   tartibga   soluvchi   yoki
rag‘batlantiruvchi choralari o‘rnatiladi.
Pul-kredit   siyosati   deganda   emissiyani   boshqarish,   inflyatsiyani   va   milliy   pul
birligi kursini tartibga solish orqali pul muomalasi barqarorligini ta’minlash; bank
tizimi   faoliyatini   reglamentlash   va   tartibga   solish   orqali   xalq   xo‘jaligi   va   moliya
tizimining   turli   bo‘g‘inlarida   hisob-kitoblarning   o‘z   vaqtida   va   uzluksizligini
ta’minlash;   davlat   va   korporativ   qimmatli   qog‘ozlarning   emissiyasi   va
joylashtirilishini   reglamentlash   va   ularning   aylanishini   (sotish   va   sotib   olish
kursini)   tartibga   solish   orqali,   Markaziy   bank   tomonidan   qayta   moliyalashtirish
stavkalarini   ko‘tarish   yoki   pasaytirish   orqali   moliya   bozori   faoliyatini   boshqarish
tushuniladi.
Pul-kredit   siyosati   tarkibida   emissiya   siyosati,   baho   siyosati,   valyuta   siyosati,
kredit   siyosati   –   unda   o‘z   navbatida,   masalan,   foiz   siyosati   va   investitsion
siyosatlar   nisbiy   mustaqillikka   ega   bo‘ladilar.   Shuni   ta’kidlash   kerakki,   budjet
munosabatlari   amaliyotida   investitsiyalar   deganda   asosiy   vositalarni   o‘stirish   va
10 modernizatsiya   qilishni   moliyalashtirish   tushunilsa,   bank   amaliyotida   esa,
investitsiyalar deganda qimmatli qog‘ozlar portfelini shakllantirish tushuniladi.
Markaziy bank tomonidan amalga oshiriladigan  pul-kredit orqali muvofiqlashtirish
bu   davlatning   iqtisodiy   siyosatining   tarkibiy   qismi   hisoblanib,   o‘zida   pul
muomalasi   va   ssuda   kapitali   bozorining   muomaladagi   pul   massasi,   kredit   hajmi,
hisob-foiz   stavkalari   va   boshqa   ko‘rsatkichlarini   bevosita   va   bilvosita   tartibga
solishi   tushuniladi.   Pul-kredit   orqali   muvofiqlashtirishning   asosiy   pirovard
maqsadi   bu   aholi   farovonligini   oshirish   va   maksimal   ravishda   aholi   bandligini
ta’minlash hisoblanadi.
Markaziy bank tomonidan amalga oshiriladigan pul-kredit orqali muvofiqlashtirish
vositalarining   davlat   tomonidan   ishlab   chiqilgan   va   qonuniy   tasdiqlangan
mexanizmi  pul-kredit siyosati  deyiladi
Mamlakatda   pul-kredit   siyosatini   amalga   oshirish   huquqi   faqatgina   Markaziy
bankka   berilgan   bo‘lib,   bu   siyosatni   amalga   oshirish   Markaziy   bankning   eng
asosiy vazifasi bo‘lib hisoblanadi. 
Markaziy   bankning   pul-kerdit   siyosati   instrumentlarini   shartli   ravishda   bir   necha
mezonlariga qarab bo‘lish mumkin.
Shakl   bo‘yicha   pul-kredit   siyosati   instrumentlari   ma’muriy   (bevosita)   va   bozor
(bilvos i ta)   instrumentlarga   bo‘linadi.   Ta’sir   etish   obyekti   (pul   talabi   yoki   pul
taklifi)ga ko‘ra instrumentlar pul qo‘llab-quvvatlovchi ( kredit ekspansiya ) yoki uni
cheklovchi ( kredit restruktizatsiyasi )ga bo‘linadi.   Ta’sir etish muddatlariga   qarab
qisqa muddat   va  uzoq muddatga  mo‘ljallangan instrumentlarga bo‘linadi va h.k.
Ko‘pgina   mamlakatlar   tomonidan   hozirda   qo‘llanilib   kelayotgan   pul-kredit
siyosatining   vositalaridan   biri   bu   tijorat   banklarining   majburiyatlariga   nisbatan
majburiy zaxira  talablari me’yoridir. Pul-kredit siyosatining bu vositasi qo‘llanilish
jihatidan sodda bo‘lib, tijorat banklarining to‘lovga qobiliyatliligi darajasiga ta’sir
qiladi.   Shuning   uchun   hozirda,   ayniqsa   rivojlanayotgan   mamlakatlarda   pul-kredit
siyosatining   bilvosita   usullaridan   aynan   shu   vositasi   keng   ko‘lamda
qo‘llanilmoqda, shu jumladan O‘zbekistonda eng samarali vosita(instrument) ham
aynan shu vositadir (bilvosita instrumentlardan). 
11 Pul-kredit   siyosatini   moliya   siyosati   tarkibiga   kiritilishi   shubhasiz   emas,   ammo
ular   o‘rtasidagi   o‘zaro   aloqadorlik   va   o‘zaro   bog‘liqlik   shubhasizdir.   Moliya
siyosati   tarkibiga   budjet   siyosati   bilan   birgalikda   pul-kredit   siyosatini
kiritilishining   to‘g‘riligini   jahonda   ro‘y   berayotgan   moliyaviy-iqtisodiy   inqiroz
tahlili   ham   tasdiqlab   turibdi.   Ma’lubki   bu   inqiroz   faoliyat   sohasi   pul-kredit
operatsiyalari hisoblangan moliya bozorlaridagi inqirozdan boshlangan.
Xalqaro   moliya   siyosati   katta   ahamiyat   kasb   etib   bormoqda.   Uning   asosida
xalqaro   mehnat   taqsimoti   bilan,   davlat   qarzini   shakllantirish   va   so‘ndirish   bilan,
xalqaro tashkilotlar, shu jumladan xalqaro moliya tashkilotlari faoliyatida ishtirok
etish   bilan   bog‘liq   xalqaro   munosabatlar   sohasidagi   valyuta-moliyaviy   va   kredit
munosabatlarini   boshqarish   yotadi.   Hozirgi   kunda   Xalqaro   valyuta   fondi   (XVF),
Xalqaro   tiklanish   va   taraqqiyot   banki   (XTTB),   Yevropa   tiklanish   va   taraqqiyot
banki   (ETTB),   Osiyo   tiklanish   va   taraqqiyot   banki   (OTTB)   va   b.   (misol   uchun,
London   kreditorlar   klubi,   Parij   kreditorlar   klubi)   kabi   xalqaro   moliya
tashkilotlarining moliya siyosati katta ahamiyat kasb etib bormoqda.
Alohida   davlatlarning   xalqaro   moliya   siyosati,   odatda,   o‘z   mamlakatining   ishlab
chiqarish kuchlarini rivojlanishiga yo‘naltirilgan va mos ravishda har qaysi davlat
xalqaro xomashyo, tovarlar, ishchi kuchi va kapital bozorlarida o‘zining salmoqli
o‘rniga ega bo‘lishga harakat qiladi.
Davlat o‘zining manfaatlarini   bojxona   va   valyuta siyosatlari   orqali himoya qiladi.
Ularning   xususiyatlari   davlatni   o‘z   eksport   va   importini   kengaytirish   yoki
qisqartirishdan   manfaatdorlik   darajasi   bilan   belgilanadi.   Shundan   kelib   chiqib,
bojxona   to‘lovlari   yoki   alohida   bojxona   rejimlari   tizimi   qo‘llaniladi.   Bojxona   va
valyuta siyosatining asosiy maqsadi – davlatning oltin, valyuta zahiralarini saqlash
va ko‘paytirish hisoblanadi.
Davlat   o‘zining   manfaatlarini   yana   xalqaro   tashkilotlar   faoliyatida   ishtirok   etish,
bu   tashkilotlarning   moliyaviy   fondlarini   shakllantirishda   va   hamkorlikdagi
dasturlarni   moliyalashtirishda   ishtirok   etish   bilan   mamlakat   obro‘sini   oshirish
orqali himoya qiladi.  
12 Xalqaro moliya tashkilotlarining moliya siyosati moliyaviy inqiroz yoki moliyaviy
qiyinchiliklarni   boshidan   kechirayotgan   davlatlarga   moliyaviy   yordam
ko‘rsatishga   yo‘naltirilgan.   Yordam,   odatda,   kreditlar   berish   shaklida   yoki
davlatning mavjud tashqi qarzlarini restruktizatsiyalash shaklida ko‘rsatiladi.
Xalqaro moliya takilotlarining yordami beg‘araz ko‘rsatilmaydi va qator iqtisodiy
yoki siyosiy shartlarga asoslanadi, qarz oluvchi mamlakat uchun uchun doimo naf
keltirmaydi.
4. O‘zbekiston Respublikasi moliya siyosatining asosiy yo‘nalishlari
Yaqin o‘tmishda, mamlakat iqtisodiyoti va ijtimoiy rivojlanishiga to‘sqinlik
qilib   qolgan   moliyaviy   siyosat   o‘z   kamchiliklarini   namoyon   qildi.   Uzoq   davrlar
mobaynida   mamlakatni   iqtisodiy   rivojlanishida   moliya   va   faol   moliyaviy
siyosatning   ahamiyatiga   yetarlicha   baho   berilmadi.   Iqtisodiyotda   moliyaviy
munosabatlarning   ahamiyatini   buzib   ko‘rsatish   sodir   bo‘ldi,   moliya   va   moliyaviy
dastaklarning   faol   ahamiyati   inkor   etilib,   moliyaviy   siyosat   talab   etilgan
muammolarni   xal   qilishga   qaratilgan   zarur   usullarni   ishlab   chiqishga   ojizlik   qilib
qoldi.   Rivojlanishning   uzoq   davriga   mo‘ljallangan   ibratli   konsepsiyalarni   ishlab
chiqilmaganligi,   kam   samara   beradigan,   qisqa   muddatli   foyda   olishni   ko‘zlab
ko‘rilgan chora-tadbirlar iqtisodiyotni og‘ir ahvolga olib keldi.
O‘zbekiston   mustaqillikka   erishib,   iqtisodiy   rivojlanishda   bozor
munosabatlariga   o‘tishda,   ijtimoiy   hayotning   barcha   sohalarida   bo‘lgani   kabi,
moliya   va   moliyaviy   munosabatlarda   ham   chuqur   islohotlarni   amalga   oshirishga
to‘g‘ri keldi.
Prezidentimiz   I.   Karimov   belgilab   bergan   iqtisodiy   strategiyadan   kelib
chiqqan   holda,   bozor   iqtisodiyotini   dastlabki   bosqichida   moliya   va   soliq
siyosatining   birinchi   darajadagi   chora-tadbirlari   va   ustivor   yo‘nalishlari
quyidagilardan iborat bo‘ldi:
13 1. Barqaror moliyaviy siyosatni amalga oshirish, davlat budjeti taqchilligini
iloji   boricha   kamaytirish,   budjetdan   beriladigan   dotatsiya   va   subvensiyalarni
barcha turlarini bosqichma-bosqich qisqartirib borish;
2.   Budjet   mablag‘larini   daromad   tushgandan   keyingina   taqsimlanadigan
yo‘ldan   og‘ishmay   borish,   birinchi   darajali,   eng   zarur   umumdavlat   ehtiyojlari
uchungina budjetdan mablag‘lar ajratish; 
3.   Xalq   xo‘jaligi   tarmoqlarini,   ayrim   korxonalarni   rivojlantirish   uchun
budjetdan   qaytarib   olmaslikni   ko‘zda   tutib   ta’minlash   amaliyotidan   voz   kechish,
buning o‘rniga ana shu maqsadlarda investitsiya kreditlaridan keng foydalanish;
4.   Soliq   tizimini   takomillashtirish   budjet   daromadlarini   barqaror   sur’atda
to‘lab   turishni   ta’minlaydigan,   kichik   va   xususiy   korxonalarning,   chet   el   kapitali
ishtirokidagi   qayta   ishlaydigan   va   xalq   iste’moli   mollarini   ishlab   chiqaradigan
qo‘shma korxonalarni rivojlanishini rag‘batlantiradigan soliq siyosatini olib borish.
Belgilangan   strategik   vazifalar   davlatning   taktik   chora-tadbirlari   asosida
bajariladi.   Hozirgi   kunga   kelib,   iqtisodiy   o‘sish   davri   boshlandi.   Yalpi   ichki
mahsulotning o‘sish sur’ati barqarorlashdi. 
Vazirlar   Mahkamasining   2008-yil   8-fevral   va   18-iyuldagi   yig‘ilishlarida
O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   tomonidan   belgilab   berilgan   2008-yilda
mamlakatni   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlantirishning   eng   muhim   ustuvor   vazifalarini
amalga   oshirish   yuzasidan   ko‘rilgan   chora-tadbirlar   natijasida   iqtisodiyotni
barqaror,   muvozanatli   va   izchil   rivojlantirishning   belgilangan   prognozlariga
erishildi hamda makroiqtisodiy ko‘rsatkichlarning mutanosibligi ta’minlandi.
2008-yilda   Yalpi   ichki   mahsulot   (YaIM)ning   real   o‘sishi   9,0   foizni   tashkil   qildi.
Sanoat, qurilish va xizmatlar sohasida yuqori sur’atlarda o‘sish kuzatildi. Xususan,
sanoatda   ishlab   chiqarish   hajmi   12,7   foizga,   qishloq   xo‘jaligida   4,5   foizga,
transport va aloqada 16,7 foizga va qurilish ishlarida 8,3 foizga oshdi.
O‘tgan   yilda   ko‘rsatilgan   xizmatlar   hajmi   21,3   foizga   o‘sib,   uning   YaIM
tarkibidagi ulushi 45,3 foizni tashkil qildi. Xususan, savdo va umumiy ovqatlanish
xizmati 26,8 foizga hamda moliyaviy xizmatlar hajmi 32,2 foizga o‘sdi 1
.
1
 Manba: http://www.cbu.uz/uz/monet_policy/monet_direct2009.htm
14 Hozirgi bosqichda davlatning moliyaviy siyosati quyidagilarga qaratilgan:
1. Ijtimoiy ishlab chiqarish samaradorligini har tomonlama oshirish hisobiga
aholining turmush tarzini yuqoriga ko‘tarish.
2.   Tadbirkorlarning   haqiqiy   mustaqilligini   ta’minlash,   mehnat   va   xizmatga
bo‘lgan tashabbusini oshirish hamda ularni har tomonlama huquqiy kafolatlash.
3.   A holining   kam   ta’minlangan   qatlamini   ijtimoiy   himoya   qilish
(pensionerlar, ko‘p bolali oilalar, talabalar).
4.   Daromadi   cheklangan   xizmatchilarni   (sog‘liqni   saqlash,   maorif,
boshqaruv, mudofaa) ijtimoiy himoya qilish.
5.   Yangi   moliyaviy   strategiya,   rang-barang   mulk   shakllari,   bozor
munosabatlarini  rivojlantirish,  tovar  va  mahsulotlar   bozorini,  ish  kuchi  va  kapital
bozorlarini rivojlantirish.
6. Jamiyatning ijtimoiy - iqtisodiy  hayotiga moliyaviy  ta’sir  ko‘rsatish,  uni
soliqqa   tortish,   moliyalashtirish   va   moliyaviy   bozor   uslublari   orqali   amalga
oshirish.
7.   Moliya   tizimida   iqtisodiy   tanglik   ko‘rsatkichlarini   imkon   qadar   bartaraf
etish (davlat budjeti kamomadi, emissiyaning joylarda ko‘payib borishi, inflyatsiya
darajasining   yuqoriligi,   ichki   va   tashqi   qarzlarni   borligi,   tugallanmagan
qurilishlarning mavjudligi), chunki iqtisodiy tanglik nisbatan davlat moliyasi bilan
bir   qatorda   korxonalar   moliyasida   ham   mavjud.   Pul   muomalasini   tartibga   solish.
Milliy valyutaning ichki va tashqi konvertatsiyasini  ta’minlash hisobiga so‘mning
qadrini oshirish.
9.   Iqtisodiyotni   jahon   andozalariga   yetkazish   maqsadida   xorijiy
investitsiyalarni kirib kelishini ta’minlash.
10. Qimmatli qog‘ozlar bozorini rivojlantirish hisobiga korxonalar iqtisodiy
salohiyatini oshirish.
11.   Sug‘urta   tizimini   rivojlantirish   va   uning   samaradorligini   oshirishning
huquqiy va iqtisodiy asoslarini kengaytirish va kuchaytirish.
Tovarlar va xizmatlarning mamlakatlararo harakatini tartibga solib turuvchi,
milliy   iqtisodiyotni   mustahkamlash   va   himoya   qilishga   qaratilgan   boj   siyosati
15 takomillashib bordi. Bu siyosat hozirgi kunda mamlakat ichki bozoriga past sifatli,
inson   salomatligiga   putur   yetkazuvchi   tovarlarni   kirib   kelishini   oldini   olish   va
ilg‘or   texnologiyalar,   fan-texnika   yutuqlari   natijalarining   mamlakat   iqtisodiyotiga
kirib kelishini rag‘batlantirish yo‘lidan og‘ishmay bormoqda.
Moliyaviy   siyosatining   hozirgi   kundagi   vazifalari   quyidagilardan   iborat
bo‘lmog‘i lozim :
1. Respublika davlat budjetidagi taqchillikni yo‘l qo‘yilgan eng kam daraja
doirasida   (YaIMning   2-3   %i   atrofida)   cheklashga   yo‘naltirilgan   qattiq   moliyaviy
siyosatni o‘tkazish.
2.   Davlat   xarajatlarining   birinchi   navbatda   iqtisodiyotdagi   zarur   tarkibiy
o‘zgarishlarni   o‘tkazish,   ishlab   chiqarishning   orqaga   ketishiga   barham   berish
maqsadlarini ko‘zlab yo‘naltirishni ta’minlash.
3.   Ijtimoiy   yo‘naltirilgan   bozor   iqtisodiyotini   shakllantirish   talablaridan
kelib   chiqqan   holda,   aholining   ijtimoiy   himoyasini   ta’minlash,   aholining
konstitutsiya   bilan   kafolatlangan   huquqlarini   himoya   qilishni   ta’minlovchi
moliyaviy   bazani   yaratish,   erkin   mehnat   va   ishbilarmonlik   asosida   aholi   turmush
darajasini   ko‘tarishga   zarur   shart-sharoitlar   yaratish.   Bu   maqsadlarda   ularga
soliqlardan   imtiyozlar   berish,   imtiyozli   kreditlar   berish,   maqsadli   fondlardan
moliyaviy qo‘llab-quvvatlash.
4. Ijtimoiy himoyaning adresli bo‘lishiga, moliyaviy mablag‘larning ijtimoiy
yordamga   haqiqatda   muxtoj   aholi   qatlamlariga   yetib   borishini   ta’minlashga
erishish.
5. Soliq siyosatini takomillashtirish:
-   soliq   tizimining   ishlab   chiqarishni   rivojlantirishga,   moddiy   xomashyo,
tibbiy,   moliyaviy   va   mehnat   resurslaridan,   to‘plangan   mol-mulkdan   samarali
foydalanishga rag‘batlantiruvchi ta’sirini oshirish;
- korxonalar   zimmasidagi   soliq   yukini   keskin   kamaytirish,   qo‘shilgan
qiymat   solig‘idan   olinadigan   soliq   stavkasini   kamaytirish   va   shu   asosda   ishlab
chiqarishni jonlantirishga turtki berish;
16 - soliq   tushumlari   tarkibini   tubdan   o‘zgartirish,   resurs   soliqlari,   mol-mulk
solig‘ining rolini oshirish.
7.   Muayyan   budjetlarni   shakllantirish   manbalari   bo‘lgan   umumdavlat
soliqlari bilan mahalliy soliqlar o‘rtasida aniq chegara o‘tkazish.
8.   Davlat   budjeti   daromadlarini   katta   qismini   joylarga   berish,   mahalliy
budjetlarning daromad manbalarini mustahkamlash .
9. Soliq siyosati belgilab bergan chora-tadbirlarni amaliyotga tadbiq etuvchi
tegishli moliya mexanizmini ishlab chiqish va takomillashtirish.
 
5. Moliya  mexanizm ining mazmuni
Moliyaviy   siyosatni   amalga   oshirish   h amda   uni   h ayotga   muvaffaqiyatli
tadbiq   qilish   uchun   moliya   m e xanizmidan   foydalaniladi .   U   jamiyat   tomonidan
iqtisodiy   va   ijtimoiy   rivojlanish   uchun   qulay   shart - sharoitlar   yaratish   maqsadida
qo ‘ llaniladigan   moliyaviy   munosabatlarni   tashkil   etish   uslublari   yig ‘ indisini   tashkil
qiladi .  Moliya   m e xanizmi   o ‘ z   tarkibiga   moliya   munosabatlarini   tashkil   etish   turlari ,
shakllari   va   usullarini ,  ularni   miqdoriy   aniqlash   uslublarini   oladi .
Mo h iyati   ji h atidan   moliya   m e xanizmi   -   taqsimlash   va   qayta   taqsimlash
munosabatlarining   k e ng   tizimini   amalga   oshirish ,   daromad   va   jamg ‘ armalarni
tashkil   qilish ,   markazlashgan   va   markazlashmagan   pul   fondlarini   tuzishni
taominlovchi   shakl   va   usullar   yig ‘ indisidan   iboratdir .
Moliya   m e xanizmining   tarkibi   ancha   murakkab   bo ‘ lib ,   unga   turli   moliyaviy
munosabatlarga   xos   el e m e ntlar   kiradi .   Aynan   moliyaviy   o ‘ zaro   aloqalarning
ko ‘ pligi   ularni   tashkil   etishning   turlari ,   shakllari   va   usullarini   ( moliya   m e xanizmi
el e m e ntlarini )  ko ‘ p   miqdorda   qo ‘ llashni   taqazo   etadi .
Davlat   o ‘ zining   ijro   qiluvchi   va   qonun   chiqaruvchi   organlari   yordamida
iqtisodiy   qonunlar   taosirini   chuqur   o ‘ rganish ,   moliyaning   rivojlanish
qonuniyatlarini   o ‘ rganish ,   iqtisodiy   va   moliyaviy   siyosat   vazifalarini   o ‘ rganish
asosida   ichki   ma h sulot   va   milliy   daromadni   taqsimlash   usullarini   o ‘ rnatadi ,   pul
jamg ‘ armalarining   shakllarini   b e lgilaydi ,   to ‘ lov   va   ajratmalar   turlarini   ishlab
17 chiqadi ,   davlat   moliyaviy   r e surslaridan   foydalanish   yo ` nalishlari   va   tamoyillarini
ishlab   chiqadi   va   b .
Moliya   mexanizmi   direktiv   (ma’muriy)   va   tartibga   soluvchi   mexanizmlarga
bo‘linadi.
Direktiv   (ma’muriy)   moliya   mexanizmi   –   davlat   ishtirok   etadigan   moliya
munosabatlari:   soliqlar,   davlat   krediti,   budjet   xarajatlari,   budjetdan
moliyalashtirish,   budjet   qurilmasi   va   budjet   jarayonini   tashkil   qilish,   moliyaviy
rejalashtirishni   tashkil   etishning   barcha   tizimlarini   batafsil   ishlab   chiqilishini
nazarda tutadi.
Bir   qator   holatlarda   boshqa,   ya’ni   butun   moliya   siyosatini   amalga   oshirilishida
katta   ahamiyatga   ega   bo‘lgan   (korporativ   qimmatli   qog‘ozlar   bozori)   moliya
munosabatalariga     yoki   bunday   munosabat   tomonilaridan   biri   –   davlatning   vakili
bo‘lganda (davlat korxonalari moliyasi) ham tadbiq etiladi.
Tartibga soluvchi moliya mexanizmi   davlat manfaatlariga to‘g‘ridan-to‘g‘ri ta’sir
qilmaydigan   moliya   munosabatlarida   qo‘llaniladi   va   faqatgina   asosiy   qoidalarni
o‘rnatilishini   nazarda tutadi.  Moliya  mexanizmining bunday  xilma-xilligi   xususiy
korxonalarda   ichki   xo‘jalik   moliya   munosabatlarini   tashkil   qilish   uchun
xarakterlidir.
Bu   holatda   davlat   moliya   resurslaridan   foydalanishning   umumiy   tartiblarini
o‘rnatadi.
5 . Moliya mexanizmining tarkibi va tuzilishi
Moliya mexanizmi quyidagi tarkibiy qismlarni o‘z ichiga oladi:
1. Moliyaviy rejalashtirish va istiqbolni belgilash (prognozlash).
2. Moliyaviy dastaklar va rag‘batlantirish vositalari.
3. Moliyani boshqarish.
Moliyaviy   rejalashtirish   va   istiqbolni   belgilash   (prognozlash)   -   moliyaviy
mexanizmning   asosiy   qismi   bo‘lib,   u   moliyaviy   rejalar   va   balanslarni   hamda
moliyaviy ko‘rsatkichlar, me’yorlar tuzishni o‘z ichiga oladi.
18 MOLIYA MEXANIZMI
Korxonalar, tashkilotlar va 
muassasalar moliya mexanizmi
Davlat moliyasi mexanizmiSug‘urta mexanizmiMoliyaviy   dastaklar   va   rag‘batlantirish   vositalariga   foydani   taqsimlash
usullari,   turli   fondlarga   to‘lovlar,   ajratmalar,   qo‘llaniladigan   imtiyozlar,   jazolar
(sanksiyalar), jarimalar kiradi.
Moliyani   boshqarish   -   subyektlarning   moliyaviy   munosabatlarni   amalga
oshirish, yo‘lga qo‘yish va takomillashtirish usullari yig‘indisidan iborat.
Ayrim   iqtisodchilar,   yuqoridagilarni   inkor   etmagan   holda,   moliyaviy
munosabatlarning   ko‘p   qirraligi,   soha   va   bo‘g‘inlardan   iboratligini   hisobga   olib
moliya mexanizmini quyidagi sohalar va bo‘g‘inlarga ajratib ko‘rsatiladilar.
O‘z navbatida bu har bir soha alohida tarkibiy bo‘g‘inlarni o‘z ichiga oladi.
Misol  uchun, davlat moliyasi  mexanizmi budjet mexanizmi  va budjetdan tashqari
fondlar  amal qilish mexanizmlariga bo‘linadi. Hududiy bo‘linishidan kelib chiqib
umumdavlat   moliya   mexanizmi   va   mahalliy   moliya   mexanizmlariga   ajratish
mumkin. Moliyaviy mexanizmni ijtimoiy takror ishlab chiqarish nuqtai nazaridan
qaralganda uning funksional  bo‘g‘inlari hosil bo‘ladi, ya’ni mablag‘larni jamlash,
moliyalashtirish, rag‘batlantirish va b.
Moliya   mexanizmining   har   bir   soha   va   bo‘g‘inlari   bir   butunning   tarkibiy
qismi hisoblanadi. Ular o‘zaro bog‘liqdir. Shu bilan birga, har bir soha va bo‘g‘in
nisbatan   mustaqil   amal   qiladi.   Bu   holat   moliya   mexanizmi   tarkibiy   qismlarining
doimiy muvofiqligini zarurligini keltirib chiqaradi. 
  Moliya mexanizmining bo‘g‘inlari
Moliya mexanizmining soha va bo‘g‘inlari bir-birlari bilan murakkabligi va
boshqa jihatlari bo‘yicha farq qiladi.  Masalan, budjet mexanizmi:
19 - soliq turlarining ko‘pligi;
- ularni undirish usullarining turli-tumanligi;
- moliyalashtirish usullarining turlichaligi;
-   byujet   mablag‘laridan   foydalanishning   ko‘p   o‘nalishliligi   bilan
xarakterlanadi. 
Korxona moliya mexanizmi orqali esa,
- korxona pul jamg‘armalari shakllari belgilanadi;
- foyda va daromadlar taqsimlanadi;
- moliyaviy resurslar taqsimlanadi;
- turli maqsadli fondlar tuziladi va ulardan foydalanish ta’minlanadi.
Moliya   mexanizmining   elementlari   tarkibida   fondlar   va   to‘lovlarni   miqdor
jihatdan  aniqlash   usullari   qismi   eng  harakatchan   va   tez   o‘zgaruvchan   bo‘lib,   ular
ishlab   chiqarish   shart-sharoitlarining   hamda   jamiyat   oldida   turgan   vazifalarning
o‘zgarishiga   qarab   tez-tez   o‘zgarib   to‘g‘rilanib   turiladi.   Masalan,   pul   mablag‘lari
fondlarining   shakllari   o‘zgarmagani   holda,   foydani   taqsimlash   usullari   bir   necha
bor   o‘zgardi,   taqsimlash   qoldiq   usuli,   normativ   usuli,   majburiy   to‘lovlar   usuli;
soliq   turlari   o‘zgarmagani   holda,   ularning   stavkalari,   ular   bo‘yicha   imtiyozlar,
sanksiya   va   jarima   kabi   jazo   choralari   iqtisodiy   talablari   bozor   talablariga   ko‘ra
tez-tez qayta qurilib, o‘zgarib turadi.
O‘zbekiston   soliq   tizimida   uzoq   davr   mobaynida   samarali   faoliyat   qilib
kelgan   oborot   solig‘i   o‘rniga   joriy   qilingan   qo‘shilgan   qiymat   solig‘i   (QQS)ning
stavkasi   dastlab   30%   miqdorida,   keyinchalik   25,   20,   18,   17   %   miqdorlarigacha
tushirildi. Hozirgi kunda esa, 20 % lik miqdor qo‘llanilmoqda.
Moliyaviy mexanizmni shakllantirish bilan davlat uni u yoki bu davr moliya
siyosati talablari bilan iloji boricha to‘la mos kelishiga intiladi. Bu esa davlatning
maqsad va vazifalarini to‘laqonli bajarilishining garovi hisoblanadi.
Ijtimoiy   ishlab   chiqarishning   turli   sharoitlarida   moliyaning   rivojlanish
qonuniyatini tahlil qilish moliyaviy munosabatlarning mohiyatida umumiy belgilar
mavjudligidan guvohlik beradi. Bu moliyani amal qilishining obyektiv sabablari va
20 shartlarini saqlanib qolinganligi bilan ta’riflanadi. Bularning orasida ikkitasi ajralib
turadi:   tovar-pul   munosabatlarining   rivojlanishi   va   bu   munosabatlarning   subyekti
sifatida   davlatning   amal   qilishi.   Boshqa   qiymat   kategoriyalaridan   farqli   ravishda
(misol   uchun   pul,   kredit,   mehnatga   haq   to‘lash   fondi   va   boshqalar)   moliya
davlatning amal qilishi bilan organik bog‘liqdir. 
Biroq,   barcha   moliyaviy   munosabatlar   mohiyatidagi   umumiy   belgilarning
mavjudligi ular o‘rtasidagi ma’lum farqlarni rad etmaydi. 
Moliyaviy   munosabatlar   davlat   faoliyati   natijasida   emas,   balki   ijtimoiy
ehtiyojlar tufayli yuzaga keladi. Davlat faoliyati emas, balki, aynan, ijtimoiy shart-
sharoitlar   moliyaning   amal   qilishi   uchun   asos   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Moliyaviy
munosabatlarning   paydo   bo‘lishida   davlatning   rolini   bo‘rtirib   ko‘rsatish   nazariy
jihatdan to‘g‘ri bo‘lmaydi, aksincha amalda, agarda xo‘jalik yuritishning real shart-
sharoitlari hisobga olinmasa, zarar qilishi mumkin. 
Moliya   –   xo‘jalik   yuritishning   barcha   darajalaridagi   ijtimoiy   takror   ishlab
chiqarishning   ajralmas   elementidir.   Ularning   har   ikkalasi   quyi   bo‘g‘in
hisoblanmish   korxonalar   (tashkilotlar,   muassasalar),   tarmoqlararo   birlashmalar
(assotsiatsiyalar,   konsernlar)   va   xalq   xo‘jaligini   boshqarishning   davlat   tizimlari
uchun   bir   xil   darajada   muhimdir.   Moliyasiz   ishlab   chiqarish   fondlarini
kengaytirilgan   asosda,   yakka   tartibda   va   ijtimoiy   doiraviy   aylanishini   ta’minlash,
iqtisodiyotning   tarmoq   va   hududiy   tuzilmalarini   tartibga   solish,   fan-texnika
yutuqlarini   joriy   qilishni   rag‘batlantirish,   boshqa   ijtimoiy   ehtiyojlarni   qondirish
mumkin emas. 
Xo‘jalik   yurituvchi   subyektlar   va   davlatni   ijtimoiy   ehtiyojlarining
turlichaligi turli ko‘rinishdagi moliyaviy munosabatlarning yuzaga kelishiga sabab
bo‘ladi. Ular bir-birlaridan farq qilish bilan bir vaqtda ayrim umumiy jihatlari bilan
xarakterlanadilar.   Bu   esa,   ularni   alohida   guruhlarga   birlashtirish   imkonini   beradi.
Moliyaviy   munosabatlarni   turlicha   guruhlashtirish   mumkin,   lekin   faqatgina
obyektiv kriteriylari bo‘yicha guruhlanishi ilmiy asoslangan hisoblanadi. 
"Tizim"   iborasi   so‘nggi   40-50-yil   davomida   falsafa   fanida   chuqur   tadqiq   etib
kelinmoqda va uni ijtimoiy hayot sohasiga keng joriy etish r u sm bo‘lib bormoqda.
21 Ijtimoiy, shu jumladan huquqiy hodisalarga  tizim li yondashish real vo q elikning tub
mohiyatini   teran   anglashga,   ularning   atrofidagi   boshqa   hodisalar   bilan   uzviy
aloqadorlik   va   o‘zaro   ta’sir   holatida   rivojlanishini   anglab   yetishga
ko‘maklashmoqda.   Yagona tizim   - o‘zaro uzviy aloqador va chambarchas bog‘liq
qismlar (predmet, jarayon ,  voqealar) ning bir butun sifatida harakatlanishi, mavjud
bo‘lishidir.   Tizimning   muhim   jihati   -   tarkib iy   xususiyatning   borligi,   ya’ni
voqelikning   ichki   tarkibiy   qismlarga   egaligi,   bu   qismlar   orasida   pog‘onali
bo‘ysunish mavjudligi hamda bu qismlarning nisbiy mustaqilligi. 
Tizimning mazkur sifatlariga e’tibor qaratishimizning boisi, siyosiy tizim tarkibiga
kiruvchi   qismlar   o‘rtasida   o‘zaro   aloqadorlikning   mavjud   ekanligini   chuqur
tushunish va ular o‘rtasidagi munosabatlarning uzviy bog‘liqligi va dialektikasiga
e’tiborni jalb etishdir. 
Moliya   tizimi   -   moliyaviy   munosabatlarning   turli   sohalarini   o‘z   ichiga   olib,   har
qaysi   sohalar   pul   mablag‘lari   fondlarini   shakllantirish   va   ulardan   foydalanish
xususiyatlari bilan tavsiflanadi. 
Moliya tizimini   ikkiyoqlama tushunish mumkin, ya’ni bir tomondan moliya
munosabatlarining   yig‘indisi   sifatida,   ikkinchi   tomondan   moliya   organlarining
yig‘indisi   sifatida.   Moliyaning   mohiyatidan   kelib   chiqib,   moliya   tizimini
o‘rganishda   uni   moliya   munosabatlari   yig‘indisi   ekanligi   nuqtai   nazaridan   kelib
chiqib yondoshamiz.
Tabiati   bo‘yicha   moliyaviy   munosabatlar   taqsimlovchi   hisoblanadilar,   shu
bilan   birga   qiymatni   taqsimlash,   avvalo,   subyektlar   bo‘yicha   amalga   oshiriladi.
Subyektlar   ijtimoiy   ishlab   chiqarishdagi   ahamiyatidan   kelib   chiqib,   maqsadli   pul
fondlarini   shakllantiradilar.   Aynan   subyektning   ijtimoiy   ishlab   chiqarishdagi   roli
moliyaviy munosabatlarni turkumlashning birlamchi obyektiv belgisi hisoblanadi.
Bunga   asosan   moliyaviy   munosabatlarning   yig‘indisida   uchta   yirik   sohalar
ajratilishi   mumkin:   korxonalar,   tashkilotlar   va   muassasalar   moliyasi;   sug‘urta;
davlat moliyasi. 
Har   bir   sanab   o‘tilgan   soha   ichida   bo‘g‘inlar   ajraladi,   shu   bilan   birga
moliyaviy   munosabatlarni   guruhlashtirish   subyekt   faoliyatining   maqsadli   pul
22 fondlarini tarkibi va yo‘nalishiga hal qiluvchi ta’sir ko‘rsatuvchi xarakteridan kelib
chiqib amalga oshiriladi. 
Mazkur   belgi   korxonalar,   tashkilotlar   va   muassasalar   moliyasi   sohasida
tijorat   asosida   faoliyat   ko‘rsatuvchi   korxonalar   moliyasi,   notijorat   faoliyat   bilan
shug‘ullanuvchi   tashkilotlar   va   muassasalar   moliyasi,   jamoat   birlashmalari
moliyasi   kabi   bo‘g‘inlarni   hosil   qilish   imkoniyatini   beradi.   Sug‘urta   sohasida,
qaysiki   u   yerda   subyekt   faoliyatining   xarakteri   sug‘urta   obyektining   xususiyatini
belgilab   beruvchi,   bo‘g‘inlar   sifatida   ijtimoiy   sug‘urta,   shaxsiy   sug‘urta,   mulkiy
sug‘urta,   javobgarlik   sug‘urtasi,   tadbirkorlik   tavakkalchiliklari   sug‘urtasi
hisoblandi.   Davlat  moliyasi  sohasida   –  davlat   budjeti,  budjetdan  tashqari  fondlar,
davlat krediti hisoblanadi. 
6.  Moliya tizimining bo‘g‘inlari
Moliya   munosabatlarining   soha   va   bo‘g‘inlari   o‘zaro   uzviy   bog‘langan
bo‘lib, ularning yig‘indisi  moliya tizimini  tashkil qiladi. 
Shuningdek «moliya tizimi» iborasi boshqa ma’noda, ya’ni moliya organlari
va muassasalari yig‘indisi sifatida ham ishlatiladi. 
Moliya   tizimining   barcha   bo‘g‘inlari   o‘z   navbatida   ichki   moliyaviy
munosabatlar   tarkibidan   kelib   chiqib   quyi   bo‘g‘inlarga   bo‘linadi.   Demak,   tijorat
asosida   faoliyat   ko‘rsatuvchi   korxonalar   moliyasi   tarkibida,   tarmoq   yo‘nalishidan
kelib   chiqib,   sanoat   korxonalari   moliyasi,   qishloq   xo‘jaligi   korxonalari   moliyasi,
savdo   korxonalari   moliyasi,   transport   korxonalari   moliyasi   va   boshqa   mulkchilik
shaklidan   kelib   chiqib,   davlat   korxonalari   moliyasi,   shirkat   korxonalari   moliyasi,
aksionerlik   jamiyatlari   moliyasi,   xususiy   korxonalar   va   boshqalar   moliyalariga
bo‘linishi   mumkin.   Tijorat   asosida   faoliyat   yurituvchi   korxonalarning   tarmoq   va
iqtisodiy   xususiyatlari   ularning   moliyaviy   munosabatlarini   tashkil   qilishga,
maqsadli   pul   fondlarini   tarkibiga,   ularni   shakllantirish   va   ishlatish   tartiblariga
o‘zining sezilarni ta’sirini ko‘rsatadi. 
23 Sug‘urta   munosabatlari   sohasida   sug‘urta   tarmoqlarini   tashkil   qiluvchi
bo‘g‘inlar sug‘urta turlari bo‘yicha bo‘linadi. 
Davlat   moliyasi   tarkibida   ichki   bo‘g‘in   moliyaviy   munosabatlarini
guruhlanishi   davlat   boshqaruvi   darajasidan   kelib   chiqib   amalga   oshiriladi
(respublika, mahalliy).
Moliya   tizimini   alohida   bo‘g‘inlarga   ajratish   har   bir   bo‘g‘inning
vazifalaridagi   farqlanishga   hamda   markazlashgan   va   markazlashmagan   pul
fondlarini   shakllantirish   va   ishlatish   usullaridagi   farqlanishga   asoslanadi.
Umumdavlat   markazlashgan   pul   fondlari   moddiy   ishlab   chiqarish   sohalarida
yaratilgan milliy daromadni taqsimlash va qayta taqsimlash yo‘li bilan tuziladi.
Iqtisodiy   va   ijtimoiy   rivojlanishdagi   davlatning   bajaradigan   muhim   roli
uning   ixtiyorida   moliyaviy   resurslarning   katta   qismini   markazlashtirish
zaruriyatiga   olib   keladi.   Ularni   ishlatish   shakllari   davlat   budjeti   va   budjetdan
tashqari   fondlar   orqali   namoyon   bo‘ladi.   Bular   hisobidan   davlatning   iqtisodiy,
siyosiy   va   ijtimoiy   vazifalarini   hal   etish   ehtiyoji   ta’minlanadi.   Pul   fondlarini
tashkil   qilish   va   ishlatish   shakllari   hamda   usullari   moliya   tizimining   kredit   va
sug‘urta bo‘g‘inlari orqali qo‘llaniladi. Markazlashmagan pul fondlari korxonalarni
o‘zlarining pul daromadlari va jamg‘armalari hisobidan tashkil topadi. 
24 MOLIYA TIZIMI
Korxonalar, tashkilotlar va 
muassasalar moliyasi Davlat moliyasiSug‘urta Tijorat asosida faoliyat ko‘rsatuvchi korxonalar 	
moliyasi	
Notijorat faoliyat bilan shug‘ullanuvchi 	
tashkilotlar va muassasalar moliyasi	
Jamoat birlashmalari moliyasi	
Ijtimoiy sug‘urta	
Shaxsiy sug‘urta	
Mulkiy sug‘urta	
Javobgarlik sug‘urtasi	
Tadbirkorlik tavakkalchiliklari sug‘urtasi	
Davlat budjeti	
Budjetdan tashqari fondlar	
Davlat krediti
Moliya tizimi
Yagona   moliya   tizimining   asosi   korxonalar   moliyasi   hisoblanadi,   chunki
ular  moddiy ishlab chiqarish jarayonida bevosita  ishtirok etadilar.   Markazlashgan
davlat fondlarining manbai moddiy ishlab chiqarish sohasida yaratilayotgan milliy
daromad hisoblanadi. 
Umumdavlat  moliyasi  xalq  xo‘jaligining  barcha  tarmoqlari   rivojlanishining
ma’lum   sur’atlarini   ta’minlashda,   moliyaviy   resurslarni   iqtisodiyot   tarmoqlari   va
mamlakat   hududlari   o‘rtasida,   ishlab   chiqarish   va   noishlab   chiqarish   sohalari
o‘rtasida   hamda   mulk   shakllari,   aholining   alohida   guruh   va   qatlamlari   o‘rtasida
qayta taqsimlashda yetakchi rol o‘ynaydi. 
Moliyaviy   resurslardan   samarali   foydalanish   davlatning   faol   moliyaviy
siyosati asosidagina mumkin bo‘ladi. 
25 Moliya   tizimi   orqali   davlat   markazlashgan   va   markazlashmagan   pul
fondlarini,   jamg‘arish   va   iste’mol   fondlarini   soliqlar,   davlat   budjeti   xarajatlari,
davlat kreditini qo‘llash bilan shakllantirishga ta’sir o‘tkazadi. 
Davlat budjet i davlat moliya tizimining bosh bo‘g‘ini hisoblanadi. U davlat
boshqaruv organlari funksiyalarini ta’minlash uchun markazlashgan pul fondlarini
shakllantirish va ishlatish shaklidir. 
Davlat budjeti  mamlakatning asosiy moliyaviy rejasi hisoblanadi va qonuniy
tarzda   Oliy   Majlis   tomonidan   tasdiqlanadi.   Davlat   budjeti   orqali   davlat   xalq
xo‘jaligi   taraqqiyotini,   ijtimoiy-madaniy   tadbirlarni,   mudofaani,   davlat   hokimiyat
va boshqaruv organlarini saqlashni moliyalashtiradi. 
Budjetdan   tashqari   fondlar   -   bu   davlat   hukumati   va   mahalliy
hokimiyatlarning   budjetga   kiritilmaydigan   xarajatlarni   moliyalashtirish   bilan
bog‘liq  bo‘lgan  mablag‘laridir.  Budjetdan  tashqari   fondlarning  shakllanishi   oddiy
soliq to‘lovchi uchun soliqlardan hech qanday farq qilmaydigan majburiy maqsadli
ajratmalar   hisobidan   amalga   oshiriladi.   Budjetdan   tashqari   fondlarga   ajratmalar
summasining asosiy qismi tannarx tarkibiga kiritiladi va ish haqi fondiga nisbatan
foizlarda o‘rnatiladi. 
Budjetdan   tashqari   fondlarning   maqsadga   muvofiq   amal   qilishi   muhim
ijtimoiy, iqtisodiy tadbirlarni moliyalashtirishni operativ amalga oshirish imkonini
beradi.   Davlat   budjetidan   farqli   ravishda   budjetdan   tashqari   fondlar
mablag‘larining   sarflanishi   hokimiyat   organlari   tomonidan   kamroq   nazorat
qilinadi.   Bu,   bir   tomondan,   ularning   ishlatilishini   yengillashtiradi,   boshqa
tomondan  esa,   bu  mablag‘larni   to‘la   bo‘lmagan   hajmda   sarflash   imkonini   beradi.
Shuning   uchun   budjetdan   tashqari   fondlar   mablag‘lari   sarflanishi   nazoratini
kuchaytirish   maqsadida   budjetdan   tashqari   fondlarni   ularning   sarflanishi
bosqichida   maqsadli   yo‘nalishni   saqlagan   holda   davlat   budjetiga   konsolidatsiya
qilindi (birlashtirildi). 
Sug‘urta   -   ishlab   chiqarish   munosabatlarining   zaruriy   elementidir.   U
ijtimoiy   ishlab   chiqarish   jarayonidagi   moddiy   zararlarni   qoplash   bilan   bog‘liqdir.
Normal   takror   ishlab   chiqarish   jarayonining   muhim   sharti   uning   uzliksizligi   va
26 to‘xtovsizligi   hisoblanadi.   Ishlab   chiqarishning   doimiy   yangilanib   borishi
insonlarning   barcha   ijtimoiy-iqtisodiy   formatsiyalarda,   shu   jumladan   rivojlangan
jamiyatda ham mavjud extiyojlarini qondirish uchun zarurdir.
Agarda   ijtimoiy   ishlab   chiqarish   jarayoni   tabiiy   ofatlar   yoki   boshqa
favqulodda   hodisalarning   (yong‘inlar,   portlashlar,   epidemiyalar   va   b.)   salbiy
oqibatlari ta’sirida to‘xtasa yoki buzulsa, u holda jamiyat, avvalo, turli oldini olish
tadbirlarini  amalga  oshirishga,  mabodo  ular  ko‘zlangan  natijani  bermasa,  u  holda
yetkazilgan   moddiy   zararni   qoplashga,   ishchi   kuchini   takror   ishlab   chiqarishning
normal sharoitlarini qayta tiklashga majbur bo‘ladi.
Xo‘jalik yurituvchi subyektlar moliyasi mamlakat yagona moliya tizimining
asosi hisoblanadi. U ijtimoiy mahsulot va milliy daromadni yaratish va taqsimlash
jarayoniga   xizmat   ko‘rsatadi   hamda   markazlashgan   pul   fondlarini
shakllantirishning   bosh   omili   hisoblanadi.   Korxonalar   moliyasining   holatiga
markazlashgan   pul   fondlarining   moliyaviy   resurslar   bilan   ta’minlanganligi
bevosita   ta’sir   ko‘rsatadi.   Bunda   shuni   alohida   ta’kidlash   lozimki,   korxonalar
moliyasidan   mahsulot   ishlab   chiqarish   va   realizatsiya   qilish   jarayonida   faol
foydalanish   bu   jarayonda   budjet,   bank   krediti   hamda   sug‘urtaning   ishtirokini   rad
etmaydi. 
Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   xo‘jalik-operativ   va   moliyaviy   mustaqillik
asosida   korxonalar  o‘z  faoliyatlarini  albatta  foyda olish  maqsadida   tijorat  asosida
amalga   oshiradilar.   Ular   mustaqil   ravishda   mahsulot   realizatsiyasi   tushumini
taqsimlaydilar,   ishlab   chiqarish   va   ijtimoiy   maqsadlardagi   fondlarni
shakllantiradilar   va   sarflaydilar,   kredit   resurslari   va   fond   bozori   resurslaridan
foydalanib   mahsulot   ishlab   chiqarishni   kengaytirish   uchun   zarur   mablag‘larni
topadilar.   Tadbirkorlik   faoliyatining   rivojlanishi   korxonalar   mustaqilligining
kengayishini,   arzimas   davlat   aralashuvini   bartaraf   qilishning   va   shu   bilan   birga
ishning haqiqiy natijasi uchun javobgarlik xissining oshirilishini ta’minlaydi. 
Budjet   munosabatlari   deb   respublika   va   mahalliy   davlat   organlarining
xo‘jalik   subyektlari,   shuningdek   aholi   bilan   markazlashgan   pul   fondlarini
shakllantirish va ishlatish bilan bog‘liq bo‘lgan moliyaviy munosabatlarga aytiladi.
27 Budjet   moliya   resurslarini   kerakli   soha   va   yo‘nalishlarda   jamlab   davlatni
iqtisodiyotni boshqarish va ijtimoiy siyosatni amalga oshirishga imkoniyat beradi.
Bunda budjet resurslarining daromad qismi bo‘yicha shakllanishi, undan samarali
foydalanish nazorat qilinadi. Taqsimlash va nazorat funksiyalari orqali budjetning
iqtisodiy   kategoriya   sifatidagi   mohiyati   yuzaga   chiqadi.   Shu   yo‘l   bilan   budjet
davlat   daromadlari   va   xarajatlarini   rejalashtiruvchi   moliyaviy   munosabatlarni
bildiradi.   Budjet   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlanishga   ta’sir   etuvchi   qudratli   iqtisodiy
dastak sifatida yuzaga chiqadi. 
Davlat moliyasi davlatni kerakli iqtisodiy, ijtimoiy va siyosiy funksiyalarini
bajarish uchun pul mablag‘lari bilan ta’minlashga yo‘naltirilgan moliya tizimining
muhim bo‘g‘inidir. 
Sanab   o‘talgan   turli   xildagi   funksional   vazifalarni   bajaradigan   bo‘g‘inlar
bo‘yicha   davlat   iqtisodiy   va   ijtimoiy   jarayonlarning   tarmoqli   va   hududiy
muammolarining yechimlari keng miqyosda ta’sir ko‘rsatadi. 
28 Xulosa
Budjetdan   tashqari   fondlarning   maqsadga   muvofiq   amal   qilishi   muhim
ijtimoiy, iqtisodiy tadbirlarni moliyalashtirishni operativ amalga oshirish imkonini
beradi.   Davlat   budjetidan   farqli   ravishda   budjetdan   tashqari   fondlar
mablag‘larining   sarflanishi   hokimiyat   organlari   tomonidan   kamroq   nazorat
qilinadi.   Bu,   bir   tomondan,   ularning   ishlatilishini   yengillashtiradi,   boshqa
tomondan  esa,   bu  mablag‘larni   to‘la   bo‘lmagan   hajmda   sarflash   imkonini   beradi.
Shuning   uchun   budjetdan   tashqari   fondlar   mablag‘lari   sarflanishi   nazoratini
kuchaytirish   maqsadida   budjetdan   tashqari   fondlarni   ularning   sarflanishi
bosqichida   maqsadli   yo‘nalishni   saqlagan   holda   davlat   budjetiga   konsolidatsiya
qilindi (birlashtirildi). 
Sug‘urta   -   ishlab   chiqarish   munosabatlarining   zaruriy   elementidir.   U
ijtimoiy   ishlab   chiqarish   jarayonidagi   moddiy   zararlarni   qoplash   bilan   bog‘liqdir.
Normal   takror   ishlab   chiqarish   jarayonining   muhim   sharti   uning   uzliksizligi   va
to‘xtovsizligi   hisoblanadi.   Ishlab   chiqarishning   doimiy   yangilanib   borishi
insonlarning   barcha   ijtimoiy-iqtisodiy   formatsiyalarda,   shu   jumladan   rivojlangan
jamiyatda ham mavjud extiyojlarini qondirish uchun zarurdir.
Agarda   ijtimoiy   ishlab   chiqarish   jarayoni   tabiiy   ofatlar   yoki   boshqa
favqulodda   hodisalarning   (yong‘inlar,   portlashlar,   epidemiyalar   va   b.)   salbiy
oqibatlari ta’sirida to‘xtasa yoki buzulsa, u holda jamiyat, avvalo, turli oldini olish
tadbirlarini  amalga  oshirishga,  mabodo  ular  ko‘zlangan  natijani  bermasa,  u  holda
yetkazilgan   moddiy   zararni   qoplashga,   ishchi   kuchini   takror   ishlab   chiqarishning
normal sharoitlarini qayta tiklashga majbur bo‘ladi.
Xo‘jalik yurituvchi subyektlar moliyasi mamlakat yagona moliya tizimining 
asosi hisoblanadi. U ijtimoiy mahsulot va milliy daromadni yaratish va taqsimlash 
jarayoniga xizmat ko‘rsatadi hamda markazlashgan pul fondlarini 
shakllantirishning bosh omili hisoblanadi. Korxonalar moliyasining holatiga 
markazlashgan pul fondlarining moliyaviy resurslar bilan ta’minlanganligi 
bevosita ta’sir ko‘rsatadi.
29 Foydalanilgan   a dabiyotlar :
1. Va h obo v  A.  va bosh q alar. Budjet   - soli q  siyosati  yaxlitligi.  O‘q uv 
qo‘ llanma. - T.: I q tisod va moliya.  2005.285 b.
2. Va h ob o v A. va bosh q alar .  Moliyaviy va bosh q aruv ta h lili.  Darslik. T.: Shar q
2005. 220 b.
3. Mali k ov T., Xaydarov N. Davlat budjeti . O‘q uv  qo‘ llanma, T . : "IQT1SOD-
MOLIYA", 2007, 84 b.
4. M alikov T., Xaydarov N. Budjet daromadlari va xarajatlari . O‘q uv 
qo‘ lla n ma, T . : "IQTISOD-MOLIYA", 2007 , 245 b.
5. M aliko v T., Xaydarov N. Budjet: tizimi, tuzulmasi, jarayoni . O‘q uv 
qo‘ llanma, T .:  "IQTISOD-MOLIYA", 2008, 84 b.
6. Yo‘l dosh e v  Z ., Malikov T. Uy x o‘ jaligi moliyasi.  O‘q uv  qo‘ llanma, T .: 
"IQTISOD-MOLIYA", 2008, 105 b.
7. Неshитой А.С. Финансы. Уchебник.-М.:”Даshков и К”, 2007. 512 с.
8. Романовский В.М. Уchебник.-М.:”Юрайт”, 2008. 462 с.
30

Moliya mexanizmi

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O‘zbekiston Respublikasida makroiqtisodiy barqarorlikni ta’minlash kurs ishi
  • Ispaniyaning turistik salohiyati. Ispaniya iqtisodiyoti
  • INDIVIDUAL COMFORT MChJ da AMALIYOT HISOBOTI
  • Qurilish tashkilotlarida ishlab chiqarish xarajatlari hisobi va qurilish ishlari tannarxini kalkulyatsiya qilish
  • Polipropilen chiqindilаri аsosidа texnik idishlаr olish texnologiyasini tаkomillаshtirish (Q=11500 ty)

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский