Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 9000UZS
Hajmi 133.2KB
Xaridlar 6
Yuklab olingan sana 30 Sentyabr 2023
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Moliya, pul va bank tizimi

Sotib olish
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
MIRZO ULUG’BEK NOMIDAGI O’ZBEKISTON MILLIY
UNIVERSITETI
IJTIMOIY FANLAR FAKULTETI
FUQAROLIK JAMIYATI VA HUQUQ TA’LIMI KAFEDRASI
YURISPRUDENSIYA: BIZNES HUQUQI BAKALAVR YO’NALISHI
“KONSTITUTSIYAVIY HUQUQ” FANIDAN
Kurs ishi
Mavzu:   Moliya, pul va bank tizimi
Bajardi:  
Ilmiy rahbar:  
Toshkent -2023 Mundarija
Kirish ................................................................................................................................................................. 3
I BOB. O’zbekiston Respublikasi Moliya Va Pul Munosabatlari ......................................................................... 7
I.I. Eski kostitutsiyada moliya tizimi .................................................................................................................. 7
I.II. Yangi tahrirdagi kostitutsiyada moliya tizim ............................................................................................. 13
II BOB. O’zbekiston respublikasida soliq va bank tizimi .................................................................................. 21
II.I. Eski tahrirdagi kostitutsiyada soliq va bank tizimi ..................................................................................... 21
II.II. Yangilangan kostitutsiyada soliq va bank tizimi ....................................................................................... 25
Xulosa ............................................................................................................................................................. 29
Foydalanilgan Adabiyotlar .............................................................................................................................. 34
2 Kirish
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi.   O’zbek   xalqi   xotirasida   XX   asrning
so’nggi   o’n   yilligidagi   shonli   tarixiy   voqealar   abadiy   muhrlanib   qoladi.   Aynan   shu
o’n yillikning boshlarida istiqlol sari qadam qo’yildi. Ajdodlarimizning azaliy orzusi
—mustaqillik   —   o’z   taqdirini   o’zi   belgilash   huquqi   qo’lga   kiritildi.   Bu   yillarda
insonparvar, demokratik huquqiy davlatni va fuqarolik jamiyatini bunyod etish uchun
zarur zamin yaratildi. 
Yangi ming yillik boshi  XXI asr — o’zbek xalqi uchun O’zbekistonni  buyuk
davlatga   aylantirish   va   inson   huquqlari   ustuvor   bo’lgan   farovon   hayot   qurish   asri
bo’ladi.   Bu   borada   jamiyat   hayotining   barcha   sohalarida   tub   yangilanish   va
bunyodkorlik ishlari keng ko’lamda izchil amalga oshirilmoqda. 
Kelajagi   buyuk   O’zbekistonni   yaratishga   hissa   qo’shish   shu   Vatan
farzandlarining   zimmasiga   ulkan   mas’uliyat   yuklaydi.   Yuksak   mas’uliyatni   anglab,
jami yat da o’rnatilgan tartib va intizomga amal qilib yashash huquqiy davlatga xos
xususiyat   hisoblanadi.   Shuni   aytish   kerakki,   huquqiy   davlat   o’z-o’zidan   bu   n   -   yod
bo’lmaydi.   Buning   uchun   hayotda   Konstitutsiya   va   qonunlarning   ustuvorligi
ta’minlanishi   kerak.   O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasi   asosida   yuksak
huquqiy   ong   va   huquqiy   madaniyat   bo’lishi,   mas’uliyat   va   majburiyatni   his   qilib
yashash   tarzi   qaror   to   pishi   zarur.   O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasi   —   oliy
yuridik   kuchga   ega   huquqiy   hujjatdir.   Uning   qabul   qilinishi   huquqiy   tiklanish   va
taraqqiyot sari qadam bo’ldi. Mustaqillik Konstitutsiyasi davlatimiz mustaqilligining
ulkan   ramzi   bo’lib,   unda   o’z   istiqlol   va   taraqqiyot   yo’limiz   aks   etadi.   Uni   kelgusi
avlod erkinlik, mustaqillik, ozodlik va hurlik tantanasi  sifatida tarixda e’zoz-hurmat
bilan tilga oladi. O’zbek xalqi ana shunday ulug’vor Konstitutsiyaga munosib buyuk
xalqdir. 
O’zbekiston Konstitutsiyasi xalq xohish-irodasini ifoda etuvchi adolatli davlat,
farovon   jamiyat   va   erkin   hayot   qurish   va   uni   rivojlantirishning   istiqbollarini
belgilaydi.   Unda   inson   hayoti,   uning   sha’ni,   qadr-qimmati,   haq-huquqlari   va
manfaatlari oliy qadriyat sifatida mustahkamlab qo’yilgan. 
3 Asosiy Qonunimizda belgilangan normalarning hayotda amaliy ifoda topishida
o’sib   kelayotgan   yosh   avlodning   Konstitutsiya   va   uning   asosida   qabul   qilingan
qonunlarning mazmun-mohiyati to’g’risida huquqiy bi - limga egaligi, huquqiy ongi
va huquqiy madaniyatning yuksakligi muhim rol o’ynaydi. 
Shuni hisobga olib davlatimiz ta’limning barcha tizimlarida huquqiy ta’lim va
tarbiyani yanada yaxshilashga ustuvor vazifa sifatida alohida e’tibor berib kelmoqda.
Huquqiy ta’limni rivojlantirish sohasida diqqatga sazovor amaliy ishlar qilinmoqda. 
Biz qonun ustuvor  bo’lgan jamiyat barpo qilmoq -  chimiz. Qonun ustuvorligi
—   bu   qonunga   rioya   etish   hamma   uchun   majburiy   bo’lgan,   uni   buzishga   aslo   yo’l
qo’yib   bo’lmaydigan   huquqiy   hayotiy   tartibdir.   Shuning   uchun   shu   hayotiy   tartibga
o’zimizni tayyorlab va yetarli huquqiy bilimlarga ega bo’lib borishimiz lozim. 
Shuni   aytish  kerakki,  faqat   huquqiy  bilimli  bo’lishning  o’zi   yetarli  emas,  shu
bilan birga egallagan bi - limlarni hayot da qo’llay olish madaniyatini ham o’zimizda
tarbiyalab borishimiz kerak. Chunki huquqiy bilim va uni amalda qo’llash madaniyati
huquqiyma’naviy qiyofamizni ko’r satuv chi mezondir.
Konstitutsiyadagi   huquqiy   g’oyalar   istiqlol   mafkurasida   asosiy   o’rinni
egallaydi.   Qonun   jamiyat   ha   -   yotida   hamma   uchun   yashash   va   harakat   qilish
qoidasiga   aylanar   ekan,   qonunga   nisbatan   fuqarolar   -   ning   munosabati   qanday
bo’lishi kerak? Qonunga hurmat, e’tiqod-chi, degan qator savollar kelib chiqadi. 
Konstitutsiyaning   mazmun   va   mohiyatini   o’rga   nish,   undagi   ulug’vor
g’oyalarni   bilish,   qonunga   e’tibor   va   e’tiqod   yuksak   bo’lishini   hayotning   o’zi   talab
etadi.   Shuning   uchun   Konstitutsiya   va   qonunlar   ustuvorligini   ta’minlashda   istiqlol
mafkurasining tarkibiy qismi  bo’lgan huquqiy mafkura muhim  ahamiyat kasb etadi.
Chunki odamlarni birlashtiruvchi va fikrlarni jamlaydigan qonunlarga murojaat etish
zarur   bo’lganda,   yuksak   huquqiy   madaniyatga   ehtiyoj   kuchayganda   qonunlarga
bo’ysunish zarurligini tushuntiruvchi, huquqiy tizimni muhofaza qiluvchi, qonuniylik
talablarini   tashviq   va   targ’ib   qiluvchi   huquqiy   mafkura   har   qanday   davlat   uchun
zarurdir. Bundan esa, huquqiy mafkuraviy tarbiyalanganlik darajamiz qanday, degan
savol tug’iladi. 
4 Biz   o’zimizda   huquqiy   mafkuraviy   sohadagi   bilimlarimizni   mustahkamlab
borsak,   har   qanday   vaziyatda   jamiyat   manfaatiga   zid   bo’lgan   xatti-harakatlarga   va
tahdidlarga  Konstitutsiya  asosida  baho  bera olamiz,  kerak bo’lsa  kurasha  olamiz va
o’zimizni   himoya   qilamiz.   Shuning   uchun   huquqiy   mafkuraning   asosiy   o’zagi
hisoblangan Konstitutsiya qoidalari bizning e’tiqodimizga aylanishi lozim. 
O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasi   qadrqimma   tini   hech   narsa   bilan
o’lchab   va   tenglashtirib   bo’lmaydi.   Chunki   unda   mustahkamlangan   qoidalarda   va
ifodalangan   g’oyalar   zamirida   xalqning,   millatning,   qolaversa   sizning   huquq   va
erkinliklaringiz   mujassam.   Uni   aziz   va   muqaddas   deb   bilib,   Konstitutsiyadagi
qoidalar asosida yashash Sizning kelgusi hayotingiz farovon bo’lishining asosidir.
Kurs ishi mavzusini o’rganilganlik darajasi:  Xabaringiz bor yangi tahrirdagi
konstitutsiyamiz   qabul   qilinganligiga   ko’p   bo’lmadi.   Shu   nuqtai   nazardan   yangi
konstitutsiyamizning sharhi va unga tegishli adabiyotlar hozircha yetarli emas. Biroq
M.   X.   Baratov,   S.B.Boboqulov,   I.B.Zokirov,   B.I.Ibratov,   O.Oqyulov,
H.R.Rahmonqulov,   SH.N.Ro’zinazarov   kabi   olimlarimiz   tomonida   mavzuga   doir
qator uslubiy qo’llanmalar turli yillarda chiqarilgan.
Kurs ishining maqsadi va vazifasi:
- Moliya, pul va bank tizimining nazariy jihatdan o rganish.ʻ
- Moliya, pul va bank tizimini nazariy jihatdan tahlil qilish va umumlashtirish; 
- Moliya, pul va bank tizimining o ziga xos xususiyatlarini o rganish;	
ʻ ʻ
-   Moliya,   pul   va   bank   tizimini   eski   va   yangi   konstitutsiyamizda
ifodalanishidagi farqlar.
Kurs   ishining   obyekti:   Eski   va   yangi   kostitutsiya,   konstitutsiyaviy
adabiyotlar;
Kurs  ishining  predmeti:   Eski   va  yangi   kostitutsiyadagi   moliya,  pul   va  bank
tizimini o rganish.	
ʻ
Kurs   ishining   nazariy   va   amaliy   ahamiyati.     Kurs   ishida   bayon   etilgan
mulohazalar,   nazariy   xulosalar   va   amaliy   takliflar   xalqaro   munosabatlarda
O’zbekistonning   o’rnini   aniqlash,   uning   ijtimoiy-iqtisodiy,   siyosiy   hayotda   tutgan
mavqyeini   o’rganish   uchun   asos   qilib   olish   mumkin.   O’rganish   natijalari   o’quv
5 yurtlarida   mavzuga   oid   ma'ruzalarni   o’qitishda   ma'lumot   sifatida   foydalanish
mumkin.
Kurs ishining tuzilishi  va hajmi.   Kurs ishi 2ta bob, xulosa va foydalanilgan
adabiyotlar ro yxatidan iborat.ʻ
6 I BOB.  O’zbekiston Respublikasi Moliya Va Pul Munosabatlari
I.I.  Eski kostitutsiyada moliya tizimi
122-modda
O zbekiston   Respublikasi   o z   moliya   va   pul-kredit   tizimiga   ega.ʼ ʼ
O zbekistonning   davlat   byudjeti   Respublika   byudjetidan,   Qoraqalpog iston	
ʼ ʼ
Respublikasi byud jetidan va mahalliy byudjetlardan iborat 1
.
O zbekiston   Respublikasida   amalga   oshirilayotgan   iqtisodiy   siyosat   va   bozor	
ʼ
munosabatlarini bosh- qarishning muhim instrumenti moliya bo lib, u jamiyatda pul	
ʼ
mablag lari fondlarini shakllantirishni, taqsimlashni va foydalanishni ifodalaydi.	
ʼ
Demak,  moliya  -   yalpi   milliy  mahsulotni   taqsimlash   va  qayta  taqsimlash,   pul
mablag lari   fondlarini   yuzaga   keltirish   va   ulardan   foydalanishning   iqtisodiy
ʼ
instrumentidir.   Moliyaning   mohiyati   uni   taqsimlash,   ragbatlantirish,   ijtimoiy,   fiskal
va   nazorat   vazifalarini   bajarishda   namoyon   bo ladi.   Moliya   tizimining   bir   tomonini	
ʼ
moliya   tashkilotlarining   majmui   tashkil   qiladi;   ularning   vazifalari   O zbekiston	
ʼ
Respub- likasining tegishli qonunlarida belgilangan.
Moliyaviy   tizim   ijtimoiy-iqtisodiy   munosabatlar   nuqtai   nazaridan
markazlashgan,   markazlashmagan   hamda   uy   xo jaligi   moliyalaridan   tashkil   topadi.	
ʼ
Markazlashgan   moliya   davlat   byudjet   tizimini,   krediti,   ijtimoiy   byudjetdan   tashqari
fondlarni, mulkiy va shaxsiy sug urta fondlarini o z ichiga oladi.	
ʼ ʼ
Markazlashmagan   moliya   o z   tarkibiga   mamlakatning   moliya   resurslarining	
ʼ
ko p   qismini   o zida   shakllantiruvchi   turli   mulk   shaklidagi   korxona   va   firmalarni,	
ʼ ʼ
ya ni alohida xo jalik yurituvchi subyektlarning iqtisodiy va ijtimoiy vazifalarini hal
ʼ ʼ
etishga mo ljallangan moliya resurslarini oladi	
ʼ 2
.
Uy   xo jaligi   moliyasi   barcha   oila   a zolari   o rta-   sidagi   moliyaviy	
ʼ ʼ ʼ
munosabatlarni ifodalovchi shaxsiy moliyaviy resurslardan tashkil topadi.
Moliya   tizimining   barcha   elementlari   o z   vazifalari   doirasida   jamiyatning	
ʼ
iqtisodiy   o sishiga   o ziga   xos   ta sir   ko rsatadi.   Xususan,   markazlashgan   moliyaviy	
ʼ ʼ ʼ ʼ
1
 O‘zbekiston Respublikasi  Konstitutsiyasi.  — T.:  O‘zbekiston, 2018. 36-b.
2
  Mualliflar   jamoasi.   O‘zbekiston   Respublikasining   Konstitutsiyasiga   sharhlar.   –   T.:   O‘zbekiston,   2008.   Mualliflar
jamoasi. O‘zbekiston Respublikasining Fuqarolik huquqi. (II). -T.: TDYUI. 2009. 
7 mablag lar   davlatning   markazlashgan   fondiga   va   u   fondlar   tarmoqlar,   viloyatlar,ʼ
aholining   alohida   tabaqalariga   taqsimlanadi.   Markazlashgan   moliyaviy   mablag lar	
ʼ
tarkibiga kiruvchi  byudjetdan tashqari fondlar aniq maqsadga yo naltirilgan bo ladi.	
ʼ ʼ
Xususan,   nafaqa   fondi   nafaqaxo rlarga   to lashga   mo ljallangan.   Sug urta   fondi	
ʼ ʼ ʼ ʼ
korxona   va   aholiga,   oilalarga   tabiiy   ofat-   lardan   yetgan   zararning   o rnini   qoplash	
ʼ
uchun   to lanadigan   mablag larni   tashkil   qiladi.   Korxona   va   firmalarning   moliyaviy	
ʼ ʼ
mablag’lari   yalpi   milliy   mahsulotni   yaratishga   qaratilgan   ishlab   chiqarishni   yo lga	
ʼ
qo yishga, xalq xo jaligi yoki korxona, firmalar ichida taqsimlashga xizmat qiladi.	
ʼ ʼ
Moliya   tizimining   muhim   qismini   kredit   tizimi   tashkil   qiladi   va   u   kredit
munosabatlari   majmuini,   kreditlashtirishning   ko rinishlari   va   tamoyillarini   hamda	
ʼ
mamlakatning   moliya-kredit   tash-   kilotlarini   o z   ichiga   oladi.   Mamlakatning   kredit	
ʼ
tizimi  jamiyatning ehtiyojlariga  asoslanadi  hamda  ishlab  chiqarishni   rivojlantirishga
xizmat   qiladi,   banklar   va   boshqa   moliya-kredit   tashkilotlari   bu   tizimning   asosiy
elementlaridir.
Kredit   -   bu   muayyan   bir   muddatda   pul   yoki   tovar   shaklida   qaytarish   va
foydalanganlik   uchun   to lash   tamoyillari   asosida   qarz   berishdir.   Kredit   tizmida	
ʼ
banklar   alohida   o rin   tutadi.   Ular   bir   qator   muhim   iqtisodiy   vazifalarni   bajaradi;	
ʼ
vaqtincha   bo sh   mablaglarni,   jamg armalarni   mu-   omalaga   kiritadi;   vositachilik	
ʼ ʼ
vazifalarini, kre ditlarni taqsimlash hamda moliya intizomiga rioya qilinishini nazorat
qiladi.
O zbekiston   Respublikasida   shakllangan   bank   tizimi   ikki   darajali   Markaziy	
ʼ
bank   hamda   tijorat   va   xususiy   banklardan   iborat.   Hozirgi   davrda   respublika   bank
tizimida 35 dan ziyod tijorat  banklari  va ularning 800 dan ortiq sho balari, bo lim-	
ʼʼ ʼ
lari faoliyat ko rsatmoqda.	
ʼ
Ulardan tashqari yana 12 ta xususiy bankning mav- judligi respublikada keng
miqyosdagi bank tizimi shakllanganidan dalolat beradi.
Moliya   tizimida   byudjet   tizimi   alohida   o rinni   egallaydi.   O zbekiston	
ʼ ʼ
Respublikasi   byudjet   tizi-   mining   asosiy   vazifalari   2000-yil   14-dekabrda   qabul
qilingan "Byudjet tizimi to g risida"gi qonunda aniq belgilab berilgan.	
ʼ ʼ
8 O zbekiston Respublikasi byudjet tizimi tur- li darajadagi byudjetlar va byudjetʼ
mablag lari   oluvchilar   yig indisini;   byudjetlarni   tashkil   etish   va   tuzishni,   tuzish
ʼ ʼ
printsiplarini;   byudjet   jarayonida   ular   o rtasida,   shuningdek,   byudjetlar   hamda	
ʼ
byudjet   mablag lari   oluvchilar   o rtasida   vu-   judga   keladigan   o zaro   munosabatlarni	
ʼ ʼ ʼ
o zida ifodalaydi.	
ʼ
Moliya   muayyan   yilga   mo ljallangan   barcha   darajadagi   byudjetlarni	
ʼ
shakllantirish,   ko rib   chiqish,   qabul   qilish   va   ularning   ijrosi   hisobini   yuritish	
ʼ
O zbekiston   Respublikasining   milliy   valyutasi   so mda   amalga   oshiriladi.   Byudjet	
ʼ ʼ
tizimining asosiy printsiplari quyidagilardan iborat: 
– byudjet   tasnifi   tizimi,   hisob-byudjet   hujjatlari   va   byudjet   jarayoni
tuzilishining yagonaligi; 
– byudjet tuzilishining O zbekiston Respublikasi ma muriy-hududiy tuzilishiga	
ʼ ʼ
muvofiqligi;
– turli darajadagi byudjetlarning o zaro borlikligi;	
ʼ
– davlat byudjeti balansliligi;
– davlat   daromadlarini   aniq   manbalar   bo yicha   va   xarajatlarning   yo nalishlari	
ʼ ʼ
(moddalari) bo yicha rejalashtirish;	
ʼ
– davlat   byudjeti   xarajatlarini   byudjetdan   ajratiladigan,   tasdiqlangan   mablag	
ʼ
doirasida sarflash;
– barcha darajadagi byudjetlarning mustaqilligi.
Davlat byudjeti:
respublika byudjetini;
Qoraqalpog iston   Respublikasi   byudjetini   va   mahalliy   byudjetlarni   o z   ichiga	
ʼ ʼ
oladi.
Davlat byudjeti tarkibida davlat maqsadli jamg armalari jamlanadi.	
ʼ
Qoraqalpog iston   Respublikasi   byudjeti   Qoraqalpog iston   Respublikasining	
ʼ ʼ
respublika   byudjetini   hamda   respublikaga   (Qoraqalpog istonga)   bo ysunuvchi	
ʼ ʼ
tumanlar va shaharlar byudjetlarini o z ichiga oladi.	
ʼ
Viloyatning byudjeti viloyat  byudjetini, viloyat- ga bo ysunuvchi tumanlar va	
ʼ
shaharlar byudjetlarini o z ichiga oladi. Tumanlarga bo linadigan shaharning byudjeti	
ʼ ʼ
9 shahar   byudjetini   va   shahar   tarkibiga   kiruvchi   tu-   manlar   byudjetlarini   o z   ichigaʼ
oladi.
Tumanga   bo ysunadigan   shaharlari   bo lgan   tumanning   byudjeti   tuman	
ʼ ʼ
byudjetini   va   tuman   bo ysunuvidagi   shaharlar   byudjetlarini   o z   ichiga   oladi.   Davlat	
ʼ ʼ
byudjeti daromadlari: 
1) qonun hujjatlarida belgilangan soliqlar, yig imlar, bojlar va boshqa majburiy	
ʼ
to lovlar; 	
ʼ
2) davlatning moliyaviy va boshqa aktivlarining joylashtirilishi, foydalanishga
berilishi va sotilishidan olingan daromadlar;
3) qonun hujjatlariga muvofiq meros olish, xadya etish huquqi bo yicha davlat	
ʼ
mulkiga o tgan pul mablag’lari;	
ʼ
4)   yuridik   va   jismoniy   shaxslardan,   shuningdek,   chet   el   davlatlaridan   kelgan
qaytarilmaydigan pul tushumlari;
5)   rezident-yuridik   shaxslarga   va   chet   el   davlat-   lariga   berilgan   byudjet
ssudalarini qaytarish hisobiga tushadigan to lovlar;	
ʼ
6)   qonun   hujjatlarida   taqiqlanmagan   boshqa   daromadlar   hisobidan
shakllantiriladi. Davlat byudjeti xarajatlari tasdiqlangan byud- jetdan mablag  ajratish	
ʼ
doirasida quyidagi shakllarda amalga oshiriladi:
1) byudjet mablaglari oluvchilarning joriy xa- rajatlari shaklida;
2) joriy byudjet transfertlari shaklida;
3) kapital xarajatlari shaklida:
- asosiy fondlar va vositalarni (ular bilan bog liq ishlar va xizmatlar ham shular	
ʼ
jumlasiga kiradi) davlat ehtiyojlari uchun olish va takror ish- lab chiqarishga;
- chet elda davlat ehtiyojlari uchun yer va boshqa mol-mulk olishga;
-   davlat   ehtiyojlari   uchun   yerga   bo lgan   huquqni   va   boshqa   nomoddiy	
ʼ
aktivlarni olishga;
- davlat zaxiralarini vujudga keltirishga; 
4)   kapital   xarajatlarni   qoplash   uchun   yuridik   shaxslarga   beriladigan   byudjet
transfertlari shaklida; 
10 5)   rezident-yuridik   shaxslarga   va   chet   el   davlatlariga   beriladigan   byudjet
ssudalari shaklida; 
6)   davlat   maqsadli   jamg armalariga   beriladigan   byudjet   dotatsiyalari   vaʼ
byudjet ssudalari shaklida;
7)   davlat   qarzini   qaytarish   va   unga   xizmat   ko rsa-   tish   bo yicha   to lovlar	
ʼ ʼ ʼ
shaklida; 
8)   qonun   hujjatlarida   taqiqlanmagan   boshqa   xarajatlar   shaklida.   O zbekiston	
ʼ
Respublikasi  Moliya vazirligi  Dav-  lat  byudjeti  loyihasini  byudjet  mablag lari oluv-
ʼ
chilar   taqdim   etgan   buyurtmalarga   va   Davlat   byud-   jetining   tuzilmasiga   kiruvchi
byudjetlar loyiha- lariga muvofiq tayyorlaydi.
Davlat byudjeti O zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi tomonidan tasdiqlanadi.	
ʼ
Davlat byudjetiga muvofiq:
Qoraqalpog iston   Respublikasi   byudjeti,   viloyatlar   va   Toshkent   shahri	
ʼ
byudjetlari   —   Davlat   byudjeti   qabul   qilinganidan   keyin   ikki   haftalik   muddat   ichida
tegishli   ravishda  Qoraqalpog iston  Respublikasi   Jo qorg i  Kengesi   hamda  viloyatlar	
ʼ ʼ ʼ
va Toshkent shahar hokimiyati vakillik organlari tomonidan; 
Qoraqalpog iston   Respublikasi   va   viloyatlar   tarkibiga   kiruvchi   tumanlar   va	
ʼ
shaharlar byudjetlari – Qoraqalpog iston Respublikasi va viloyatlar byudjetlari qabul	
ʼ
qilinganidan   keyin   bir   haftalik   muddat   ichida   tuman,   shahar   hokimiyat   vakillik
organlari   tomonidan;   shaharlar   tarkibiga   kiruvchi   tumanlar   byudjet-   lari   va   tuman
bo ysunuvidagi   shaharlar   byudjetlari   belgilangan   muddatlarda   mahalliy   hokimiyat	
ʼ
yuqori turuvchi vakillik organlari tomonidan qabul qilinadi 3
.
O zbekiston Respublikasida 1994-yilning 1-iyunidan boshlab respublika milliy	
ʼ
valyutasi   "so’m"   muomalaga   kiritildi.   O zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki	
ʼ
muomalaga 1, 3, 5, 10, 25, 50, 100, 200 va 500 so mlik kupyuralar hamda 1, 3, 5, 10,	
ʼ
20   va   50   "tiyin"lar   va   5,   10,   50   so mlik   tangalar   chiqardi.   O zbekiston	
ʼ ʼ
Respublikasining barcha xududlarida hisob-kitoblar, to lovlar, respublika rezidentlari	
ʼ
3
 Mirziyoyev, Sh. M. Tanqidiy tahlil, qat’iy tartib-intizom va shaxsiy javobgarlik – har bir rahbar faoliyatining kundalik
qoidasi bo‘lishi kerak. 2017 yil 14 yanvar G’. – Toshkent : O‘zbekiston, 2017. – 104 b.
11 va norezidentlari, yuridik va xususiy shaxslar o rtasidagi muomalalar, albatta, milliyʼ
valyuta "so’m"larda amalga oshirilishi qat iy belgilab qo yilgan	
ʼ ʼ 4
.
4
 Mirziyoyev, Sh. M. Milliy taraqqiyot yo’limizni qat’iyat bilan davom ettirib, yangi bosqichga ko’taramiz.. – Toshkent
: O’zbekiston, 2017. -592 b.
12 I.II.  Yangi tahrirdagi kostitutsiyada moliya tizim
147-modda.
O zbekiston Respublikasi o zining yagona moliya, pul va bank tizimiga ega.ʼ ʼ
2017-yilda   boshlangan   iqtisodiyotni   liberallashtirish   va   bozor   mexanizmlari
rolini   oshirishga   qaratilgan   iqtisodiy   islohotlarning   yangi   bosqichi   o’rta   muddatli
istiqbolda   bank   tizimi   va   pul-kredit   siyosatini   rivojlantirishning   ustuvor
yo’nalishlarini belgilab berdi.
Ushbu yo’nalishdagi muhim qarorlardan biri milliy valyuta almashuv kursining
bozor mexanizmlari asosida shakllanish tamoyillarini joriy etish orqali ichki valyuta
bozorini bosqichma-bosqich liberallashtirilishi bilan bog’liq amaliy qadamlar bo’ldi.
Valyuta kursi shakllanishida tamomila yangi yondashuvdan foydalanilishi, o’z
navbatida, Markaziy bankning asosiy e’tiborini ichki bozordagi narxlar barqarorligiga
qaratish asnosida pul-kredit siyosatini takomillashtirish imkoniyatini beradi.
Ayni   vaqtda   valyuta   bozorini   liberallashtirish   borasidagi   islohotlarning
muvafaqqiyatli   amalga   oshirilishi   ko’p   jihatdan   pul-kredit   siyosatini
takomillashtirish,   tijorat   banklari   faoliyatini   mustahkamlash   hamda   bank   tizimini
rivojlantirish choralari samaradorligi bilan chambarchas bog’liq.
Shundan   kelib   chiqib,   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “Valyuta
bozorini   liberallashtirish   bo’yicha   birinchi   navbatdagi   chora-tadbirlar   to’g’risida”gi
Farmoni   e’lon   qilinishidan   ko’p   o’tmay   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining
“Pul-kredit   siyosatini   yanada   rivojlantirish   chora-tadbirlari   to’g’risida”gi   Qarori
qabul qilindi va Pul-kredit siyosatini 2017-2021-yillarda rivojlantirish va inflyatsion
targetlash   rejimiga   bosqichma-bosqich   o’tish   bo’yicha   chora-tadbirlar   Kompleksi
tasdiqlandi.
Bu   boradagi   keyingi   muhim   qadamlardan   biri   O’zbekiston   Respublikasi
Prezidentining   2018-yil   9-yanvardagi   “O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki
faoliyatini tubdan takomillashtirish to’g’risida”gi Farmonining qabul qilinishi bo’ldi.
13 Mazkur   farmonda   narxlar   barqarorligini   ta’minlash   vazifasi   Markaziy
bankning   bosh   maqsadi   etib   belgilanib,   Markaziy   bankning   mustaqilligi   va
institutsional rivojlanishini ta’minlash bo’yicha tegishli choralar nazarda tutilgan.
Qayd   etish   lozimki,   iqtisodiy   siyosatni   amalga   oshirish   yondashuvlarining
qayta   ko’rib   chiqilishi   davrida   shakllanayotgan   yangi   voqeliklarda   pul-kredit
sohasidagi o’zgarishlarning aholi va tadbirkorlik sub’ektlari tomonidan to’g’ri qabul
qilinishi va qo’llab-quvvatlanishi muhim ahamiyat kasb etadi.
O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy   bankining   o’rta   muddatli   istiqbolda   pul-
kredit   siyosatini   rivojlantirish   va   amalga   oshirish   Konsepsiyasi   kommunikatsiyalar
kanalining   jamoatchilik   fikrini   shakllantirish   hamda   inflyatsion   targetlash   rejimini
amaliyotga joriy etishdagi yetakchi roli inobatga olingan holda ishlab chiqilgan.
Ushbu Konsepsiyaning maqsadi inflyatsion targetlashga o’tishning konseptual
asoslarini   hamda   ushbu   pul-kredit   siyosati   rejimini   amaliyotga   muvaffaqiyatli   joriy
etish   uchun   zaruriy   sharoitlar   yaratish   bo’yicha   o’rta   muddatli   rejalarni   keng
jamoatchilikka yetkazish va batafsil tushuntirishga qaratilgan 5
.
II.   Makroiqtisodiy   barqarorlik   va   rivojlanishni   ta’minlashda   pul-kredit
siyosatining o’rni
Mamlakatda ichki narxlar barqarorligi ta’minlanishi makroiqtisodiy va ijtimoiy
barqarorlikning   kafolati   bo’lib,   iqtisodiy   islohotlarni   jadallashtirish   va   rivojlantirish
dasturlarini muvaffaqiyatli amalga oshirishda zaruriy sharoit hisoblanadi.
Bunda   inflyatsiyaning   past   va   barqaror   ko’rsatkichlari   muvozanatli   iqtisodiy
o’sishni ta’minlash, ishlab chiqarish raqobatbardoshligi va aholini yashash darajasini
oshirishning muhim omili sanaladi. Shu nuqtai nazardan, narxlar o’sish sur’atlarining
pasayishi  va barqarorlashishi  davlat  iqtisodiy siyosatining  asosiy  maqsadlaridan  biri
bo’lishi kerak.
Inflyatsiyaning   past   va   barqaror   darajasi   aholi   hamda   yuridik   shaxslar
omonatlarini uzoq muddatli investitsiyalarga aylanishi uchun kerakli sharoit yaratadi
hamda   ichki   bozordagi   narxlar   nomutanosibligini   kamaytirib   mavjud   iqtisodiy
resurslarning samarali taqsimlanishiga xizmat qiladi.
5
 Braginskiy M, Vitryanskiy V. Dogovornoe pravo. –M.: Statut. 1997. 
14 Rivojlangan   va   rivojlanayotgan   davlatlarning   markaziy   banklari   tajribalari
hamda   xalqaro   moliya   institutlari   izlanishlari   natijalari   pul-kredit   siyosatini   amalga
oshirishda   narxlar   barqarorligini   ta’minlash   maqsadining   shak-shubhasiz
ustuvorligini ko’rsatmoqda.
Shu   bilan   birga,   pul-kredit   siyosatini   amalga   oshirish   tartibi   va   ketma-ketligi
turli   mamlakatlarda   iqtisodiyotning   xususiyatlari   hamda   tarkibiy   tuzilishiga   qarab
farqlanadi.
Amaldagi   O’zbekiston   Respublikasining   “O’zbekiston   Respublikasining
Markaziy   banki   to’g’risida”gi   Qonuniga   ko’ra,   Markaziy   bankning   bosh   maqsadi
milliy   valyuta   barqarorligini   ta’minlash   hisoblanadi.   Bunda   “milliy   valyuta
barqarorligi”   tushunchasini   ikki   xil,   ya’ni   almashuv   kursining   xorijiy   valyutalarga
nisbatan   barqarorligi   yoki   uning   ichki   xarid   qobiliyati   barqarorligi   deb   talqin   qilish
mumkin.
Almashuv   kursining   erkin   shakllanishi   sharoitida   milliy   valyutaning
barqarorligi uning ichki harid qobiliyatini saqlash orqali erishiladi.
Bunda,   erkin   suzib   yuruvchi   almashuv   kursi   iqtisodiyotni   ichki
barqarorlashtiruvchi   funksiyasini   bajaradi.   Boshqacha   qilib   aytganda,   to’lov   balansi
bilan   bog’liq   tashqi   shok   va   qiyinchiliklar   kuzatilganda   almashuv   kursining   mos
ravishda   o’zgarishi   ekportyorlar   va   import   o’rnini   bosuvchi   mahsulotlar   ishlab
chiqaruvchi korxonalarni rag’batlantirishga xizmat qiladi.
Ayni   paytda   Markaziy   bank   pul-kredit   siyosatining   asosiy   maqsadini   ikki   xil
tushunilishini   oldini   olish   va   uning   faoliyati   asosiy   yo’nalishini   aniq   belgilab   olish
maqsadida qonunchilikka tegishli o’zgartirishlar kiritilishi ko’zda tutilgan.
Ta’kidlash lozimki, narxlar barqarorligi deyilganda nol darajadagi yoki salbiy
inflyatsiya   ko’rsatkichlari   nazarda   tutilmaydi.   Narxlar   barqarorligi   deyilganda
narxlarning   turg’un   holatda   turishi   emas,   balki   ularning   past   darajada   o’sishi
tushuniladi. Bir qarashda narxlarning turg’un turishi maqbul ko’rinsa-da, narxlarning
past va barqaror o’zgarishi iqtisodiyotning samarali faoliyati uchun eng qulay sharoit
hisoblanadi.
15 III. Pul-kredit siyosatini amalga oshirishning usul va mexanizmlari (inflyatsion
targetlash rejimiga o’tishning ahamiyati)
Ichki   bozorda   narxlar   barqarorligini   ta’minlash   vazifasi   pul-kredit   siyosatini
amalga   oshirishning   aniq   strategiyasi   va   batafsil   rejasi   bo’lishini   hamda   maqsadli
ko’rsatkichlarga erishish uchun samarali instrumentlar va mexanizmlarni talab etadi.
Pul-kredit siyosati rejimlaridan foydalanishning xalqaro tajribasi
Rivojlangan   va   rivojlanayotgan   davlatlar   markaziy   banklari   tomonidan   keng
qo’llanilayotgan   usullar   inflyatsion   targetlash,   monetar   targetlash,   valyuta   kursini
targetlash va nominal yakorsiz rejimlarni o’z ichiga oladi.
Inflyatsiyaning maqsadli ko’rsatkichlariga erishish vazifasi aksariyat markaziy
banklar   uchun   bosh   maqsad   hisoblansa-da,   yuqorida   qayd   etilgan   uslublar   asosan
tezkor va oraliq mo’ljallarga qarab farqlanadi.
Monetar targetlash rejimi
Pul-kredit   siyosatini   amalga   oshirishning   ushbu   usulida   narxlar   barqarorligini
ta’minlash   maqsadida   pul   agregatlari,   rezerv   pullar   va   pul   massasi   hajmlari
o’zgarishini nazorat qilish nazarda tutiladi.
Ushbu   strategiyaning   samarali   qo’llanilishi   inflyatsiya   ko’rsatkichlari   va   pul
agregatlari   o’rtasidagi   mustahkam   doimiy   bog’liqlik   bo’lishini   talab   etadi.   Bunda
inflyatsiyaning   maqsadli   ko’rsatkichlariga   pul   agregatlari   hajmini   maqbul   darajada
ushlab turish vositasida erishiladi.
Monetar targetlash rejimi 1970-chi va 1980-chi yillarda AQSh, Kanada, Buyuk
Britaniya,   Germaniya,   Shveytsariya   va   boshqa   rivojlangan   davlatlarda   faol
qo’llanilgan.
Shu   bilan   birga,   so’nggi   yillarda   moliya   bozorlarining   rivojlanishi   va   yangi
moliyaviy   instrumentlarning   amaliyotga   joriy   etilishi   hisobiga   pulga   nisbatan
talabning   nobarqaror   darajada   bo’lishi   mazkur   usul   samaradorligining   pasayishiga
olib keldi.
16 Natijada   markaziy   banklar   pul   massasidagi   o’zgarishlarga   samaralari   ta’sir
ko’rsatish   va   inflyatsiyaning   maqsadli   ko’rsatkichlarini   ta’minlash   imkoniyati
cheklanishi kuzatildi 6
.
Pul agregatlari va inflyatsiya darajasi o’rtasidagi bog’liqlikning kuchsizlanishi
tufayli   ko’pchilik   markaziy   banklar   tomonidan   pul   agregatlarini   targetlash
amaliyotidan   voz   kechilib,   inflyatsion   targetlash   rejimini   joriy   qilinishiga   sabab
bo’ldi.
Monetar   targetlash   rejimi   pul   taklifi   va   talabining   keskin   o’zgarishlari
kuzatilgan   rivojlanayotgan   va   o’tish   davridagi   mamlakatlarda   iqtisodiy
rivojlanishning   dastlabki   yillarida   samarali   strategiya   sifatida   keng   ko’llanilgan.
Bunda   inflyatsiya   bo’yicha   tegishli   ko’rsatkichlarni   belgilashda   iqtisodiy   o’sishni
rag’batlantirish maqsadlaridan kelib chiqilgan.
1994-yildan boshlab  O’zbekistonda amalga  oshirilgan pul-kredit  siyosati  ham
pul massasining keskin o’sib ketishini oldini olish orqali milliy valyuta barqarorligini
ta’minlash maqsadlariga qaratildi. Bunda rezerv pullar va pul massasining o’zgarishi
operatsion hamda oraliq mo’ljallar sifatida qo’llanildi.
Mazkur rejim rasman monetar targetlash deb tasniflansa-da, amaliyotda milliy
valyutaning   almashuv   kursini   dollarga   bog’lash   orqali   bosqichma-bosqich
devalvatsiya   qilib   borilganligi   tufayli   ba’zi   xalqaro   institutlar   va   mutaxassislar
tomonidan ushbu rejim aralash turga kiritilgan.
Bir vaqtning o’zida ikki maqsadga yo’naltirilgan almashuv kursi siyosati tashqi
shoklar   vujudga   kelgan   sharoitlarda   samarasiz   ekanligini   ko’rsatdi.   Bunda   bir
tomondan   oltin-valyuta   zahiralarini   oshirish   vazifasi   qo’yilgan   bo’lsa,   ikkinchi
tomondan   so’mning   almashuv   kursini   ma’lum   bir   darajada   ushlab   turish   maqsadi
ko’zlangan.   O’z   navbatida,   mazkur   almashuv   kursi   to’lov   balansi   holati   va   tashqi
iqtisodiy sharoitlarni o’zida aks ettirmagan.
Bunday   siyosat,   o’z   navbatida,   ichki   valyuta   bozorida   muammolarni   yuzaga
keltirib,   samarali   pul-kredit   siyosatini   yuritish   imkoniyatlarini   pasaytirdi.   Bundan
6
 Ro‘ziev J. AQSHda tadbirkorlik: ijtimoiy iqtisodiy va huquqiy masalalar. -T.: Fan. 1991. 
17 tashqari,   pul-kredit   instrumentlaridan   foydalanishning   passiv   rejimi   monetar
targetlashni samarali qo’llashda qo’shimcha qiyinchiliklar tug’dirdi.
Pul   massasi   o’zgarishini   omillar   asosida   tahlili,   pul   massasi   o’sishi   turli
davrlarda   oltin-valyuta   zaxiralarining   oshishi   hamda   iqtisodiyotni   kreditlash
hajmlarining kengaytirish hisobiga ta’minlanganligini ko’rsatmoqda.
O’z   navbatida,   Davlat   byudjetining   muvozanatli   ijrosi   va   hukumat
hisobraqamlarida   mablag’lar   yig’ilishi,   shuningdek   O’zbekiston   Respublikasi
tiklanish   va   taraqqiyot   jamg’armasi   hisobraqamlarida   mablag’larning   jamlanib
borilishi pul massasi o’sishini maqbullashtiruv chi omillardan bo’lgan.
Ayni   paytda   iqtisodiyotni   kreditlashning   asosiy   manbalari   markazlashgan
mablag’lar,   shu   jumladan,   O’zbekiston   Respublikasi   tiklanish   va   taraqqiyot
jamg’armasi  hisobidan  moliyalashtirilganligi  hamda  ushbu  mablag’lar   asosan   ishlab
chiqarish   texnologiyalari   va   xomashyo   materiallarini   import   qilish   maqsadida
foydalanilganligi   tufayli   iqtisodiyotda   pul   massasi   o’sishiga   va   mos   ravishda
inflyatsiya darajasiga to’g’ridan-to’g’ri ta’sir ko’rsatmagan.
Umuman   olganda,   ushbu   omillar   ta’sirida   pul   massasi   tez   sur’atlarda
oshishining oldi olingan.
Shu   bilan   birga,   amalga   oshirilgan   tahlillar   natijasida   inflyatsiya   darajasi,
YaIM   deflyatori   va   pul   massasi   o’zgarishi   o’rtasida   aniq   va   barqaror   o’zaro
bog’liqliklar aniqlanmadi.
Pul aylanish tezligi va pul multiplikatori ko’rsatkichlari o’zgarishi ham ushbu
ko’rsatkichlar   dinamikasining   o’zgaruvchan   xarakterga   ega   ekanligini,   pul-kredit
ko’rsatkichlarining maqsadli parametrlarini ishlab chiqishda xatoliklarga olib kelishi
mumkinligini ko’rsatadi.
Umuman   olganda,   pul   massasining   YaIM   nominal   hajmiga   nisbatan   mo’tadil
darajada   o’sishi   inflyatsiya   bosimining   sezilarli   kuchayishini   oldini   olishga   xizmat
qildi.   Shu   bilan   birga,   ushbu   ko’rsatkichlar   o’rtasida   aniq   bog’liqlikning   mavjud
emasligi   rezerv   pullar   va   pul   massasi   aniq   darajasini   hisoblash   imkoniyatini
bermaydi.
18 Masalaning   yana   bir   muhim   jihati,   Markaziy   bankning   pul   agregatlarini
samarali   boshqara   olishi   qobiliyati   bilan   bog’liq.   Odatda,   markaziy   banklar   rezerv
pullar   darajasini   samarali   boshqara   oladilar,   ammo   pul   massasini   nazorat   qilishda
qiyinchiliklarga duch keladilar.
Ushbu   jarayon   asosan   dollarizatsiya   darajasi   yuqori   bo’lgan   hamda   moliya
bozorlari   rivojlanish   bosqichida   turgan   mamlakatlarda   ko’p   kuzatiladi,   binobarin,
bunday   mamlakatlarda   kredit   va   depozitlarga   bo’lgan   talab   keskin   o’zgarib   turishi
mumkin.
Pulga   bo’lgan   talabning   o’zgaruvchanligi,   keng   ma’nodagi   pul   massasining
tarkibi,   dollarizatsiya   darajasining   yuqoriligi   kabi   omillar   pulga   bo’lgan   talabni
aniqlash imkoniyatini pasaytiradi.
Bunday   holatda,   pulga   bo’lgan   talab   va   foiz   stavkalari   o’rtasidagi   bog’liqlik
sust   bo’lganligi   sababli   Markaziy   bank   uchun   pul   massasining   maqsadli   darajasini
saqlab turish vazifasi murakkablashadi.
Yuqorida qayd etilgan muammolar natijasida keng ma’nodagi pullar hajmining
oraliq   mo’ljallardan   chetlashishi   Markaziy   bankning   pul-kredit   siyosatiga   bo’lgan
ishonchni pasaytiradi.
Valyuta kursini targetlash rejimi
Shuningdek,   valyuta   kursini   targetlashning   milliy   valyuta   ayirboshlash   kursi
tebranishi   mumkin   bo’lgan   gorizontal   va   shartli   koridorlarni   o’rnatish   hamda   real
ayirboshlash kursini asosiy savdo hamkor davlatlar valyutalari savatchasiga nisbatan
targetlash kabi turlari ham mavjud.
Valyuta   kursini   targetlash   rejimi   iqtisodiyoti   eksport,   ayniqsa,   xom-ashyo
tovarlari   eksportiga   bog’liq   bo’lgan,   shuningdek,   iste’mol   savatida   import   tovarlari
yuqori ulushni tashkil qilgan mamlakatlarda faol qo’llaniladi.
Mazkur   rejim   iqtisodiy   inqiroz   kuzatilgan   davrlarda   inflyatsiya   darajasini   tez
va   samarali   pasaytirish   imkonini   beradi.   Bunda   pul-kredit   siyosati   faqatgina
ayirboshlash   kursining   maqsadli   darajasini   ta’minlashga   yo’naltiriladi.   Jumladan,
valyuta   kursi   qadrsizlanganda   qat’iy   pul-kredit   siyosati,   valyutaning   qadri   maqsadli
darajadan ko’proq oshganda yumshoq pul-kredit siyosati yuritiladi.
19 Valyuta   kursini   targetlash   rejimini   qo’llanishi   quyidagi   shart   sharoitlar   bilan
chambarchas bog’liq:
valyuta   kursining   maqsadli   ko’rsatkich   doirasida   bo’lishini   ta’minlashda
markaziy   banklarning   imkoniyati   oltin-valyuta   zaxiralarining   hajmiga   bog’liq
bo’ladi.   Zaxiralarning   yetarlicha   bo’lmasligi   valyuta   kursining   kadrsizlanishiga   olib
keladi,   bu   esa   keyingi   davrlarda   ham   devalvatsion   va   inflyatsion   kutilmalarni
oshiradi.   Bu,   o’z   navbatida,   import   narxlarining   oshishiga   hamda   ichki   valyuta
bozorida   cheklovlarning   o’rnatilishi   natijasida   iqtisodiyotda   xufyona   valyuta   bozori
va turli ayirboshlash kurslarining yuzaga kelishiga sabab bo’ladi;
milliy   valyuta   ayirboshlash   kursining   bir   necha   marta   rejali   devalvatsiyasi
amalga oshirilganda, devalvatsion va inflyatsion kutilmalarning kuchayishi oqibatida
inflyatsiya darajasi oshishi xatari yuzaga keladi;
nominal   ayirboshlash   kursi   qat’iy   belgilanadigan   sharoitda   real   ayirboshlash
kursining   oshishi   to’lov   balansining   yomonlashishiga   va   iqtisodiyotda   devalvatsion
xatarlarning ortishiga olib keladi;
narxlar   darajasi   va   ayirboshlash   kursiga   bo’lgan   bosimning   kuchayishi
markaziy banklarning moliyaviy barqarorlikni ta’minlashdagi  imkoniyatiga nisbatan
ishonchsizlikni   keltirib   chiqaradi.   Mazkur   sharoitda   barqarorlikni   ta’minlashga   foiz
stavkalarining oshirilishi orqali erishiladi. Bu esa o’z navbatida, iqtisodiyotning real
sektori rivojlanishiga o’zining salbiy ta’sirini ko’rsatadi 7
.
Xorijiy   mamlakatlar,   shu   jumladan,   mustaqil   davlatlar   hamdo’stligi   davlatlari
tajribasi ayirboshlash kursini targetlash oltin-valyuta zaxiralarining sezilarli darajada
kamayishi,   kursning   sun’iy   ravishda   ushlab   turish   oqibatida   mahalliy   ishlab
chiqaruvchilar   raqobatbardoshligining   pasayishi,   eksport   sektori   rivojlanishining
sekinlashishi va iqtisodiyotning tashqi omillarga ta’sirchanligining oshishi kabi qator
salbiy oqibatlarni keltirib chiqarishi mumkinligini ko’rsatmoqda.
7
  Mualliflar   jamoasi.   O‘zbekiston   Respublikasining   Konstitutsiyasiga   sharhlar.   –   T.:   O‘zbekiston,   2008.   Mualliflar
jamoasi. O‘zbekiston Respublikasining Fuqarolik huquqi. (II). -T.: TDYUI. 2009.
20 II BOB.  O’zbekiston respublikasida soliq va bank tizimi
II.I.  Eski tahrirdagi kostitutsiyada soliq va bank tizimi
123-modda
O zbekiston   Respublikasi   hududida   yagona   soliq   tizimi   amal   qiladi   Soliqlarʼ
joriy qilishga faqat O zbekiston Respublikasining Oliy Majlisi haqli	
ʼ 8
.
Har   bir   shaxs   ushbu   Kodeksda   belgilangan   soliqlar   va   yig imlarni   to lashi	
ʼ ʼ
shart.
Soliq  solish  -  yuridik shaxslarga   nisbatan  mulkchilik shaklidan,  qonun  oldida
tenglik,   jismoniy   shaxslarga   nisbatan   esa   jinsi,   irqi,   millati,   tili,   dini,   ijtimoiy   kelib
chiqishi,   e tiqodi,   shaxsiy   va   ijtimoiy   mavqeidan   qat i   nazar,   qonun   oldida   tenglik	
ʼ ʼ
asosida amalga oshiriladi.
Belgilanayotgan soliqlar va yig imlar tovarlarning (ishlar, xizmatlarning) yoki	
ʼ
pul   mablag larining   O zbekiston   Respublikasi   hududi   doirasida   erkin   muomalada	
ʼ ʼ
bo lishini bevosita yoki bilvosita cheklab quyishi yoxud soliq to lovchining iqtisodiy	
ʼ ʼ
faoliyatini   boshqacha   tarzda   cheklab   qo yishi   yoki   unga   to sqin   bo lishi   mumkin	
ʼ ʼ ʼ
emas.
Olingan manbalardan qat i nazar, barcha daromadlarga soliq solinishi shart.	
ʼ
O zbekiston   Respublikasi   hududida   soliqlar   va   yig imlar   O zbekiston	
ʼ ʼ ʼ
Respublikasi   Oliy   Majlisi   tomonidan   belgilanadi   yoki   bekor   qilinadi,   ushbu   Ko-
deksda   nazarda   tutilgan   hollar   bundan   mustasnodir.   O zbekiston   Respublikasi	
ʼ
hududida: umudavlat soliqlari, mahalliy soliqlar va yig imlar amal	
ʼ
qiladi. Umumdavlat soliqlariga quyidagilar kiradi: 
1) yuridik shaxslardan olinadigan daromad (foyda) solig i; 	
ʼ
2) jismoniy shaxslardan olinadigan daromad solig’i;
3) qo shilgan qiymat solig i;	
ʼ ʼ
4) aktsiz soligi;
5) yer osti boyliklaridan foydalanganlik uchun
to lanadigan soliq; 	
ʼ
6) ekologiya SOLIRI;
8
 O‘zbekiston Respublikasi  Konstitutsiyasi.  — T.:  O‘zbekiston, 2018. 36-b.
21 7) suv resurslaridan foydalanganlik uchun to lanadigan soliq.ʼ
Umumdavlat   soliqlari   har   yili   qonuniy   tartibda   belgilanadigan   normativlar
bo yicha  tegishli   byudjetlar  o rtasida  taqsimlanadi.   Mahalliy  soliqlar  va  yig imlarga	
ʼ ʼ ʼ
quyidagilar kiradi:
1) mol-mulk soligi; 
2) yer rentasi soliki;
3) reklama soligi; 
4) avtotransport vositalarini olib-sotganlik uchun soliq;
5)   ijtimoiy   infratuzilmani   rivojlantirish   solig’i   (O zbekiston   Respublikasining	
ʼ
1998-yil 25-dekabr qonuni bilan kiritilgan); 
6)   savdo-sotiq   qilish   huquqi   uchun   yig im,   shu   jumladan   ayrim   turlardagi	
ʼ
tovarlarni sotish huquqini beruvchi litsenziya yig imlari;
ʼ
7)   yuridik   shaxslarni,   shuningdek   tadbirkorlik   faoliyati   bilan   shug ullanuvi	
ʼ
jismoniy shaxslarni ro yxatga olganlik uchun yig im;	
ʼ ʼ
8) avtotransport to xtash joyidan foydalanganlik uchun yigim;	
ʼ
9)   obodonchilik   ishlari   uchun   yig im.   Yuridik   shaxslarning   daromadlari   va	
ʼ
soliqlarni hisoblab chiqish uchun ular bo yicha tegishli chegirmalar to lov to langan
ʼ ʼ ʼ
vaqt va pul kelib tushgan sanadan qat i nazar, ular taalluqli bo lgan hisobot  davrida	
ʼ ʼ
buxgalteriya hisobi to g risidagi qonun hujjatlariga muvofiq aks ettiriladi.	
ʼ ʼ
Moliya   yilida   soliq   solinadigan   daromadga   (foydaga)   ega   bo lgan   yuridik	
ʼ
shaxslar daromad (foyda) solig i to lovchilar hisoblanadi.	
ʼ ʼ
Yuridik   shaxslar   daromad   (foyda)   solig i   bo yicha   byudjet   bilan   hisob-	
ʼ ʼ
kitoblarni   mustaqil   ravishda   amalga   oshiradilar.   Аyrim   tarmoqlar   yuridik
shaxslarning   birlashmalari   byudjet   bilan   hisob-kitoblarni   O zbekiston   Respublikasi	
ʼ
Vazirlar   Mahka-   masining   qaroriga   binoan   markazlashtirilgan   tartibda   amalga
oshirishlari mumkin.
Jami   daromad   bilan   ushbu   Kodeksga   muvofiq   belgilanadigan   chegirmalar
o rtasidagi   farq   sifatida   hisoblangan   daromad   (foyda)   soliq   solish   obyektidir.   Jami	
ʼ
daromadga yo naltirilgan tovar, bajaril- gan ishlar, ko rsatilgan xizmatlar va boshqa	
ʼ ʼ
22 operasiyalar uchun yuridik shaxs olishi lozim bo lgan (olgan) yoki tekinga olgan pulʼ
yoxud boshqa mablag lar kiritiladi.	
ʼ
Bunday daromadlar jumlasiga quyidagilar kiradi: 
1) tovarlarni (ishlarni, xizmatlarni) realizasiya qilishdan keladigan tushumlar; 
2)   asosiy   vositalar,   nomoddiy   aktivlar,   qimmatli   qog ozlar,   intellektual   mulk	
ʼ
ob ektlari,   materiallar   va   boshqa   aktivlarni   realizatsiya   qilishdan   keladigan	
ʼ
daromadlar; 
3) foizlar ko rinishidagi daromadlar;	
ʼ
4) dividendlar; 
5) tekinga olingan mol-mulklar;
6) mol-mulkni ijaraga berishdan keladigan daromadlar; 
7) royalti;
8) tekin moliyaviy yordamlar (davlat byudjetidan berilgan subsidiyalar bundan
mustasno); 
9)   da vo   muddati   o tkazib   yuborilgan   kreditorlik   va   deponent   qarzdorlikni	
ʼ ʼ
hisobdan chiqarishdan olingan daromadlar; 
10)   ilgari   chegirib   tashlangan   xarajatlar,   zararlar   yoki   shubhali   qarzlarning
o rnini qoplan qasida olingan daromadlar; 	
ʼ
11) valyuta hisob varaqlaridagi kurs bo yich biy farqlar;	
ʼ
12) favqulodda daromadlar; 
13) boshqa daromadlar.
Soliq   solinadigan   daromadlarni   (foydalarni)   belgilashda   jami   daromaddan
quyidagi chegirmalar ajratiladi:
qo shilgan   qiymat   solig i,   aktsiz   soligi,   mol-mulk   solig i,   yer   solig i,   yer   osti	
ʼ ʼ ʼ ʼ
boyliklaridan   foydalanganlik   uchun   soliq,   ekologiya   soligi,   suv   resurslaridan
foydalanganlik   uchun   soliq,   shuning-   dek   bojxona   bojlari   summalari.   Moliya   yilida
soliq   solinadigan   daromadga   ega   bo lgan   jismoniy   shaxslar   jismoniy   daromadiga	
ʼ
solinadigan soliqlarni to lashlari shart.	
ʼ
Jismoniy   shaxslarning   jami   yillik   daromadiga   soliq   to lovchi   olishi   lozim	
ʼ
bo lgan   (olgan)   yoki   tekinga   olgan   pul   yoxud   boshqa   mablag lar,   shu   jumladan:	
ʼ ʼ
23 mehnatga haq to lash shaklida olinadigan da- romadlar; jismoniy shaxslarning mulkiyʼ
daromadlari;
jismoniy   shaxslarning   tadbirkorlik   faoli-   yatidan   keladigan   yalpi   daromadlar
kiradi.   Jismoniy   shaxslarning   tadbirkorlik   faoliyatidan   keladigan   yalpi   daromaddan
soliq   solinadigan   daromadlarni   aniklash   vaqtida   mazkur   yalpi   daromadni   olish
(topish)   uchun   qilingan   xarajatlar,   majburiy   to lovlar,   chiqimlar   va   ajratmalar	
ʼ
chegirib tashlanadi.
Jismoniy   shaxslarning   tadbirkorlik   faoliyatidan   keladigan   yalpi   daromaddan
chegirib   tashlanishi   lozim   bo lgan   xarajatlar,   majburiy   to lovlar,   chiqimlar   va	
ʼ ʼ
ajratmalarni   aniqlash   tartibi   O zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi	
ʼ
tomonidan belgilanadi.
Qo shilgan qiymat solig i tovarlar ishlab chiqa- rish (ishlar bajarish, xizmatlar	
ʼ ʼ
ko rsatish),   ularni   realizatsiya   qilish   hamda   O zbekiston   Respublikasi   hududiga	
ʼ ʼ
tovarlar (ishlar, xizmatlar) import qilish jarayonida qo shilgan qiymatning bir qismini	
ʼ
byudjetga ajratishdir.
24 II.II.   Yangilangan kostitutsiyada soliq va bank tizimi
Pul-kredit   siyosatining   nominal   mo’ljalsiz   rejimida   markaziy   banklar
tomonidan   aniq   bir   maqsadli   nominal   ko’rsatkichlarga   erishish   bo’yicha   majburiyat
olinmaydi.   Bunda   uzoq   muddatli   maqsadlar   sifatida   iqtisodiy   o’sish   sur’ati,   yuqori
bandlik   va   inflyatsiyaning   past   darajasi   kabi   maqsadlar   belgilanib,   oraliq   mo’ljallar
esa keng jamoatchilikka oshkor etilmaydi.
Makroiqtisodiy   ko’rsatkichlarning   maqsadli   parametrlariga   erishishda
markaziy   banklar   tomonidan   pul-kredit   siyosatining   turli   miqdoriy   mo’ljallaridan
foydalaniladi.
Inflyatsiya   darajasi   past   va   kam   o’zgaruvchan   xarakterga   ega   bo’lgan   hamda
pul-kredit siyosati choralarining natijasi uzoq muddat talab qiladigan mamlakatlarda
mazkur rejimdan foydalanish maqsadga muvofiq hisoblanadi.
Inflyatsion targetlash rejimi
Pul-kredit   siyosatining   inflyatsion   targetlash   rejimida   markaziy   bank
tomonidan   inflyatsiyaning   o’rta   muddatli   maqsadli   darajasi   e’lon   qilinadi   va   pul-
kredit   instrumentlari   ushbu   inflyatsiyaning   maqsadli   ko’rsatkichiga   erishishga
yo’naltiriladi.
Pul-kredit   siyosatini   amalga   oshirishning   mazkur   usuli   ko’pgina   rivojlangan
hamda   rivojlanayotgan   mamlakatlarda   keng   qo’llanilib   kelinmoqda.   Inflyatsion
targetlash   rejimi   inflyatsiya  darajasining  o’zgaruvchanligi  va  inersion  davomiyligini
kamaytirishning   samarali   usuli   hisoblanib,   o’rta   muddatli   istiqbolda   barqaror   va
muvozanatli iqtisodiy o’sishga erishish uchun kulay sharoitlarni yaratadi.
Inflyatsion targetlash rejimi dastlab 1989 yilda Yangi Zelandiyada amaliyotga
joriy   qilingan.   Bugungi   kunga   kelib   dunyoning   30   dan   ortiq   davlatlari,   jumladan,
Avstraliya,   Argentina,   Braziliya,   Buyuk   Britaniya,   Gruziya,   Isroil,   Hindiston,
Kanada,   Polsha,   Turkiya,   Shvetsiya,   Yaponiya,   Chexiya   kabi   davlatlar   pul-kredit
siyosatining mazkur rejimidan foydalaniladilar.
MDH   mamlakatlari   orasida   Armaniston   va   Rossiyada   inflyatsion   targetlash
rejimi   qo’llanmoqda.   Qozog’iston   va   Belarus   Respublikasi   markaziy   banklari
25 tomonidan   o’rta   muddatli   istiqbolda   inflyatsion   targetlash   rejimiga   o’tish   rejasi   va
dasturlari e’lon qilingan.
Pul-kredit   siyosatini   yuritishda   inflyatsion   targetlash   rejimining   tanlanilishi
ushbu   rejimning   afzalliklari   bilan   bir   qatorda   valyuta   kursi   yoki   pul   agregatlarini
targetlash rejimlarida kuzatilgan qator muammolar bilan izohlanadi.
Markaziy bankning pul-kredit siyosatining maqsadlari  va asosiy yo’nalishlari,
shuningdek   inflyatsiyaning   maqsadli   ko’rsatkichlariga   erishish   bo’yicha
majburiyatlarining   aniq   belgilanishi   jamiyatda   ijobiy   iqtisodiy   kutilmalarning
shakllanishiga xizmat qiladi.
Inflyatsion   targetlash   rejimida   inflyatsiya   bo’yicha   maqsadli   ko’rsatkichlarga
erishishda   markaziy   bankning   yuqori   darajadagi   mustaqilligi   talab   qilinadi.   Bunda
makroiqtisodiy   sharoitlarning   o’zgarishlariga   tezkor   moslashuvchanlik
imkoniyatining   mavjudligi   markaziy   bankka   iqtisodiyotdagi   ichki   muammolarga
e’tibor qaratishiga imkoniyat yaratadi.
Mazkur   rejimda   markaziy   bank   faoliyati   shaffofligining   oshishi   aholining
inflyatsiya   kutilmalarini   pasayishiga   hamda   markaziy   bankka   bo’lgan   ishonchi
mustahkamlanishiga olib keladi.
Shu   bilan   birga,   ushbu   rejimga   o’tish   va   uni   samarali   amalga   oshirish
mamlakatda   muhim   tashkiliy-huquqiy   va   makroiqtisodiy   sharoitlar   majmuini   talab
qiladi.
Xususan,   past   va   barqaror   inflyatsiya   darajasiga   erishish   vazifasi   markaziy
bankning pul-kredit siyosatini amalga oshirishdagi nafaqat rasman balki amalda ham
bosh maqsadi bo’lishi kerak.
Markaziy   bank   oraliq   mo’ljal   sifatida   xizmat   qiluvchi   narxlar   dinamikasidagi
o’zgarishlar   prognozi   asosida   inflyatsiya   bo’yicha   maqsadli   ko’rsatkichga   erishish
yuzasidan   majburiyat   oladi.   Boshqa   makroiqtisodiy   ko’rsatkichlar   (iqtisodiy   o’sish,
pul   massasi,   ayirboshlash   kursi   va   boshqalar)   bo’yicha   maqsadli   mo’ljallar   rasmiy
ravishda qabul qilinmaydi.
Bunda   markaziy   bank   amaldagi   inflyatsiya   darajasi   va   kutilayotgan   narxlar
dinamikasiga   baho   berishda   ishonchli   tahliliy   va   prognozlashtirish   bazasiga   ega
26 bo’lishi   talab   etiladi.   Tahlillarning   sifatli   bo’lishi   ko’p   jihatdan,   ichki   bozordagi
narxlarning   real   dinamikasini   o’zida   aks   ettiruvchi   ishonchli   va   batafsil   statistik
ma’lumotlarning mavjudligini talab etadi 9
.
Inflyatsion   targetlash   rejimining   samaradorligi   ko’p   jihatdan,   markaziy
bankning   inflyatsiya   bo’yicha   miqdoriy   mo’ljallarni   belgilash   va   pul-kredit
instrumentlarini tanlashdagi mustaqilligi darajasi bilan bog’liq.
Shuningdek,   bu   rejimni   qo’llashda   fiskal   siyosatning   pul-kredit   siyosatidan
ustunlik   qilmasligi,   ya’ni   pul-kredit   siyosatining   soliq-byudjet   sohasidagi
maqsadlarga qaratilmasligi talab etiladi.
Inflyatsion   targetlash   rejimida   inflyatsiya   bo’yicha   maqsadli   ko’rsatkichlarga
erishishda aholi va biznes vakillarining inflyatsion kutilmalari muhim ahamiyat kasb
etishi   tufayli   olib   borilayotgan   pul-kredit   siyosatiga   jamiyatning   ishonchini
mustahkamlash dolzarb vazifalardan biri hisoblanadi.
Bunda   markaziy   bank   faoliyatining   shaffofligi   hamda   aholi   bilan   muloqot
tizimining   kuchaytirilishi   yuqoridagi   vazifalar   ijrosini   ta’minlashga   xizmat   qiladi.
Xususan, markaziy bank doimiy ravishda statistik ma’lumotlarni chop etib, maqsadli
ko’rsatkichlarga   erishish   yuzasidan   ko’rilayotgan   choralar   to’g’risida   jamiyat   va
iqtisodiyotning real sektori ishtirokchilarini xabardor qilib boradi.
Inflyatsion   targetlash   rejimida   markaziy   bankning   foiz   stavkasi   pul-kredit
siyosatining   asosiy   instrumenti   bo’lganligi   uchun   mazkur   rejimning   natijadorligi
mamlakatdagi   moliya   institutlari   va   bozorlarining   rivojlanganlik   darajasiga   bog’liq
hisoblanadi.
Bunda, markaziy bank pul bozoridagi foiz stavkalari darajasi va dinamikasiga
likvidlikni   taqdim   etish   yoki   likvidlikni   qaytarib   olish   operatsiyalari   orqali   ta’sir
ko’rsatadi.
Mazkur   holatda,   markaziy   bank   tomonidan   belgilanadigan   inflyatsiya
o’zgarishining   oraliq   intervali   amal   qilishi   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Markaziy
bank tomonidan asosiy e’tibor maqsadli ko’rsatkichlarning mazkur interval doirasida
bo’lishini ta’minlashga qaratiladi.
9
  Mualliflar   jamoasi.   O‘zbekiston   Respublikasining   Konstitutsiyasiga   sharhlar.   –   T.:   O‘zbekiston,   2008.   Mualliflar
jamoasi. O‘zbekiston Respublikasining Fuqarolik huquqi. (II). -T.: TDYUI. 2009.
27 Ushbu   parametrlar   bajarilmagan   holatlarda   markaziy   bank   tomonidan
tafovutlarning sabablariga tushuntirish berilishi va keyingi davrda amalga oshirilishi
lozim bo’lgan choralar xususida aniq pozitsiya shakllantirilishi lozim.
Shu   bilan   birga,   xorijiy   mamlakatlar   tajribasida   inflyatsion   targetlash   rejimi
qo’llanilishining   tahlili   mazkur   rejimni   amaliyotga   joriy   etish   jarayonida   qator
muammoli holatlar mavjudligini ko’rsatmoqda.
28 Xulosa
Xulosa   shuki,   Hozirda   davlat   boshqaruvini   modernizatsiyalash   va
liberallashtirishga oid islohotlar natijasida har tomonlama rivojlanayotgan davlatning
ijtimoiy   himoya   siyosati   uchun   imkoniyatlar   va   zaruratlar   oshib   borayotgan
mamlakatimiz jamiyati uchun, yangi Konstitutsiya – tabiiy zarurat hisoblanadi.
2021-yilning   oxirlariga   kelib,   davlatimiz   rahbari   tomonidan   yurtimizda
konstitutsiyaviy   islohotlar   tashabbusi   ilgari   surildi.   Shu   o tgan   davr   mobaynida,ʻ
1992-yilda qabul qilingan Asosiy Qonunimiz ma nan ancha eskirganligi  ko p marta	
ʼ ʻ
aytildi. Haqiqatda, O zbekistonning hozirgi Konstitutsiyasi konseptual o zgarishlarga	
ʻ ʻ
muhtoj   ekanligi   ko p   yillardan   beri   ziyolilar   va   siyosatshunoslar   tomonidan
ʻ
ta kidlanib kelinadi.	
ʼ
Hozirgi   vaqtda   O zbekistonda   boshlangan   konstitutsiyaviy   islohotlar	
ʻ
davlatning va jamiyatning ehtiyojlari o rtasidagi kompromis bo lishi ehtimoli yuqori	
ʻ ʻ
sanaladi. Jamiyat uchun huquqiy-demokratik davlatchilikka yanada tez o tish g oyasi,	
ʻ ʻ
albatta, jozibador hamda Yangi O zbekiston uchun o rinlidir.	
ʻ ʻ
Joriy   Konstitutsiyamiz   1992-yil   8-dekabrda   qabul   qilingan   bo lib,   o sha	
ʻ ʻ
davrdagi ancha sodda siyosiy va huquqiy qarashlarni o zida mujassamlashtirgan edi.	
ʻ
Bugungi   kunga   kelib   amaldagi   Bosh   Qomusimiz   allaqachon   jiddiy   islohotlarga
muhtoj edi. Unda qadriyatlar bo limi mexanizmlar joriy qilish darajasiga bormagan.	
ʻ
Bundan   tashqari,   davlat   institutlari   hamda   ular   o rtasidagi   vakolatlar   muvozanati	
ʻ
borasida ham jiddiy nomutanosibliklar yaqqol ko zga tashlanishi haqiqat.	
ʻ
Ma lumki,   Konstitutsiyamiz   konseptual   islohotlarga   muhtoj.   Konseptual	
ʼ
deganda,   avvalo,   Asosiy   Qonunning   ruhiyati,   ohangi   jiddiy   o zgarishi,   qadriyatlar	
ʻ
chuqur   va   keng   ta kidlanishi   kerak,   ya ni,   konstitutsion   qadriyatlar   ijtimoiy   fikrda	
ʼ ʼ
chuqur   muhrlanish   darajasiga   yetib   borishi   kerak.   Siyosiy   institutlar   va   ular
o rtasidagi   vakolatlar   esa,   jiddiy   bir   shaklda   qayta   ko rib   chiqilishi   maqsadga	
ʻ ʻ
muvofiq sanaladi.
Aholimiz   ongida   bir   qarash   borki,   unga   ko ra   “Konstitutsiya   imkon   qadar	
ʻ
zamonlar   va   makonlar   osha   universal   bo lishi   kerak”   deyiladi.   Aslida,	
ʻ
29 mamlakatlarning   Konstitutsiyalari   o zgarib,   takomillashtirilib   turishi   –   davlatlarʻ
tajribasida   normal   holat   sanaladi.   Dunyo   tajribasiga   nazar   soladigan   bo lsak,   ba zi	
ʻ ʼ
demokratik davlatlarda haliga qadar Konstitutsiyalar mavjud emas. Boshqalarida esa,
ko plab   muhim   huquqiy-siyosiy   jarayonlar   Konstitutsiya   bo limlari   va   moddalari	
ʻ ʻ
bilan emas, qonunlar va boshqa huquqiy aktlar bilan tartibga solinadi. Shuning uchun
ham, bu yerda asosiy masala, bu Konstitutsiyalarning qanchalik tez o zgarishi emas,	
ʻ
o zgarishlarning mazmun-mohiyati, deb bilamiz.	
ʻ
Borgan   sari   aholisi   katta   tezlikda   o sayotgan,   o rta   sinf   qatlami   kengayib	
ʻ ʻ
borayotgan   O zbekiston   jamiyati   uchun,   yangi   Konstitutsiya   –   tabiiy   zarurat   deb	
ʻ
bilamiz.
So nggi   6   yilda   mamlakatimizning   davlat   boshqaruv   falsafasi   o zgardi.	
ʻ ʻ
Avtoritarizm,   ijtimoiy   tafakkurni   qo rquv   bilan   boyitish   siyosati   tarixda   qoldi.	
ʻ
Hozirgi   O zbekistonda   ratsional   boshqaruv   shakllanib   ulgurdi,   deb   ayta   olamiz.	
ʻ
Davlat   hokimiyati,   ichki   va   tashqi   siyosatda   vazminlik   va   ratsionallik   orqali
muammolarni   tushunish,   rasmiylashtirish   va   yechim   izlash   tizimini   shakllantirib
ulgurdi.
Buning   natijasida,   mamlakatimizning   ichki   va   tashqi   siyosatidagi
dunyoqarashi, tafakkuri va harakatlar strategiyasi mutlaq boshqa o zanga ko chdi. Bu	
ʻ ʻ
omillar hisobiga, O zbekistonda yangi Konstitutsiya qabul qilish – davlat tafakkuri va	
ʻ
global   reputatsiyasini   o zgartirish   yangi   dunyoqarashni   rasmiylashtirishning   tarixiy	
ʻ
shartlaridan biri hisoblanadi.
Biz   yangi   Konstitutsiya   qabul   qilar   ekanmiz,   endigi   yondashuv,   ushbu   qabul
qilingan   yangi   Asosiy   Qonun   ijrosiga   jiddiy   ahamiyat   qaratishimiz   lozim   bo ladi.	
ʻ
So nggi   yillarda   O zbekistonda   fuqarolik   jamiyati   beixtiyor   shakllanib,	
ʻ ʻ
mustahkamlanib borishi, shubhasiz. Buning ichki va tashqi sabablari ham juda kuchli
hisoblanadi.
Darhaqiqat,   30-aprel   kuni   bo lib   o tadigan   muhim   siyosiy   jarayon   bugungi	
ʻ ʻ
kunda   nafaqat   yurtdoshlarimizning,   balki   jahon   hamjamiyatining   diqqat   markazida
ekanligini   alohida   ta kidlashimiz   zarur.   Xalqimizdan   tushgan   takliflar   asosida	
ʼ
30 tayyorlangan   Konstitutsiyaviy   qonun   loyihasi   Yangi   O zbekistonni   qurish,ʻ
mamlakatimizda inson qadrini yanada yuksaltirishda muhim ahamiyatga ega.
2022-yil   30-iyunda   Yoshlar   kuni   munosabati   bilan   o tkazilgan   tantanali
ʻ
bayram   tadbirida   davlatimiz   rahbari   yoshlarga   qarata:   “Albatta,   yangilangan
Konstitutsiya,   bu   –   Sizlarning   Konstitutsiyangiz!”,   deya   Yangi   Konstitutsiyamizda
yoshlarning   huquqlari   va   qonuniy   manfaatlari   ustuvor   ahamiyat   kasb   etishi   haqida
ta kidlagan edilar.	
ʼ
Yangilangan   Konstitutsiyamizda   xalqimizning   60%dan   ortig ini   tashkil	
ʻ
qiluvchi   yoshlarga   berilayotgan   e tiborni   alohida   ta kidlashimiz   zarur.   Yoshlarning	
ʼ ʼ
ta lim   olishi,   uy-joyli   bo lishi,   tibbiy   va   ijtimoiy   himoyasi,   bandligi   uchun   shart-	
ʼ ʻ
sharoitlar   yaratish   davlatning   konstitutsiyaviy   majburiyati   ekani   belgilanmoqda.
Quvonarlisi shundaki, Bosh qomusimizda yoshlar uchun alohida bob ajratilgan.
Mazkur   bobda   davlatning   majburiyati   sifatida   yoshlarni   himoya   qilish,
ularning huquqlarini amalga oshirish uchun sharoitlar yaratish bo lsa, ota-onalarning	
ʻ
majburiyati   sifatida   esa   farzandlari   voyaga   yetguniga   qadar   nafaqat   boqish   va
tarbiyalash,   balki   ularning   ta lim   olishi,   sog lom   va   har   tomonlama   kamol   topishi	
ʼ ʻ
uchun g amxo rlik qilishi  belgilanmoqda. Bu esa  o z navbatida yosh  avlod hayotini	
ʻ ʻ ʻ
yaxshilash, ularning orzu-istaklarini ro yobga chiqarish hamda hayotda o z o rinlarini	
ʻ ʻ ʻ
topishlari uchun imkoniyat yaratadi.
Bundan   tashqari,   mazkur   konstitutsiyaviy   qonun   loyihasida   inson   huquq   va
erkinliklarini   ta minlash   davlatning   oliy   majburiyati   etib   belgilanmoqda.   Inson   va	
ʼ
davlat   organlari   o rtasida   yuzaga   keladigan   noaniqliklar   inson   foydasiga   talqin	
ʻ
qilinishi,   huquqiy   ta sir   choralari   qonuniy   maqsadga   erishish   uchun   munosib   va	
ʼ
yetarli   bo lishi   kerakligi   qayd   etilgan.   Albatta,   ushbu   qoidalar   inson   huquqlari	
ʻ
ustuvorligini  ta minlash  bilan bir qatorda, davlat  idoralarining o z vazifalarini  inson	
ʼ ʻ
huquqlariga rioya qilgan holda amalga oshirishda mas uliyatini oshiradi.	
ʼ
Yangilangan Konstitutsiyaga  ko ra,  O zbekistonning  ijtimoiy davlat  sifatidagi	
ʻ ʻ
maqomi   va   mas uliyati   kuchaytirilmoqda.   Ijtimoiy   davlat   o zi   nima?   O zbekiston	
ʼ ʻ ʻ
ijtimoiy   davlat   bo lish   vazifasini   uddalay   oladimi?   Agar   e tibor   beradigan   bo lsak,
ʻ ʼ ʻ
dunyodagi   eng   farovon   davlatlar   va   insonlar   eng   baxtli   yashayotgan   davlatlar   bu   –
31 ijtimoiy   himoyasi   kuchli   bo lgan   davlatlardir.   Misol   uchun,   G arbiy   Yevropadagiʻ ʻ
aksariyat   davlatlar   o zlarini   ijtimoiy   davlat   deb   hisoblaydi.   Germaniya,   Fransiya,	
ʻ
Gollandiya yoki Kanada kabi shunday juda ko p mamlakatlar borki, ularda insonlarni	
ʻ
ijtimoiy  himoya qilish  davlatning  birlamchi   fundamental  vazifalaridan biri  sanaladi.
Boy va farovon bo lgan davlatlar dunyoda kam mas, albatta. Lekin ijtimoiy himoyasi	
ʻ
kuchli   bo lgan  davlatlardagina   insonlar   o rtasidagi,   jamiyat   o rtasidagi   ziddiyatlar   u	
ʻ ʻ ʻ
qadar   kuchli   emas.   Misol   uchun,   yalpi   ichki   mahsulotiga   ko ra,   Amerika   Qo shma	
ʻ ʻ
Shtatlari   nihoyatda   boy   davlat.   Lekin   Amerikadagi   1%   aholi   qolgan   99%   aholidan
ko ra boy va qudratli hisoblanadi. Ijtimoiy himoyasi kuchli bo lgan Germaniyada esa	
ʻ ʻ
unday   emas.   Chunki   insonlar   imkoniyatlari,   iqtisodiy   va   siyosiy   qudrati   o rtasidagi	
ʻ
tafovut   u   qadar   katta   emas.   Tarixdan   ma lumki,   XX   asrda   eng   katta   kurashlardan	
ʼ
bittasi ham tenglik uchun bo ldi. Ijtimoiy davlatchilikning fundamental g oyasi ham	
ʻ ʻ
bu   –   tenglik.   XX   asrda   tenglikni   ta minlash   uchun   juda   ham   katta   va   ziddiyatli	
ʼ
bo lgan   ikki   model   maydonga   chiqdi.   Bir   tomondan,   tenglikni   ta minlash   uchun	
ʻ ʼ
erkinlikdan   voz   kechish   va   repressiv   mashina   va   bosimlar   orqali   insonlarning
tengligini ta minlash. Bunga Sobiq Sovet Ittifoqi, Xitoy Xalq Respublikasi, Shimoliy	
ʼ
Koreya,   Kuba   va   boshqa   ko plab   sotsialistik   va   kommunistik   davlatlar   misol   bo la	
ʻ ʻ
oladi. Ularning ba zilari bugungi kunda ham hayot. Ikkinchi katta model bu – sotsial-	
ʼ
demokratik davlatlar. Ya ni, erkinlikdan voz kechmasdan, ijtimoiy himoyaga muhtoj	
ʼ
aholini   kuch   ishlatmasdan   davlatda   yig iladigan   soliqlar   hisobiga   ijtimoiy   himoya	
ʻ
qilish siyosati ko zga ko rinadi. Misol uchun, II Jahon urushidan keyingi Germaniya,	
ʻ ʻ
Fransiya,   G arbiy   Yevropadagi   juda   ko p   davlatlar   borki,   ular   erkinlikdan   voz	
ʻ ʻ
kechmasdan   davlatning   huquqiyligini   ta minlagan   holda,   jamiyatga   maksimal	
ʼ
erkinlik   berib   insonlarni   yumshoq   vositalar   bilan   teng   qilishga   harakat   qildi.   Ya ni,	
ʼ
boylarni   kambag al   qilishga   emas,   qashshoqlarni   qo shimcha   imkoniyatlar   yaratib	
ʻ ʻ
berish   orqali   ularni   oyoqqa   turgazishda   yordam   berdi.   Ijtimoiy   davlatning   asosiy
vazifasi   qahshoq   va   kambag al   qatlamni   qisqartirish   va   yo qotish   hamda   ularga	
ʻ ʻ
imkoniyat berish hisoblanadi.
Yangilangan   Konstitutsiyada   O zbekistonning   ijtimoiy   davlat   sifatidagi   roli	
ʻ
mustahkamlanib,   davlat   o ziga   ko plab   ijtimoiy   majburiyatlarni   olmoqda.   Bu   esa	
ʻ ʻ
32 yaqin   yillarda   yurtimizda   aholi   o rtasida   kambag allik   darajasining   keskinʻ ʻ
pasayishiga hamda o rta sinfning ortishiga olib borishini prognoz qilish mumkin. 	
ʻ
Xulosa   qilib   aytadigan   bo lsak,   xalqimizning,   ekspert   va   mutaxassislarning	
ʻ
takliflari,   xalqaro   va   xorijiy   davlatlarning   tajribasi   inobatga   olingan   holda
tayyorlangan Konstitutsiyaviy qonun xalqimizning farovon hayoti uchun mustahkam
huquqiy asos bo lib xizmat qiladi. 	
ʻ
33 Foydalanilgan Adabiyotlar
I. Rahbariy adabiyotlar:
1. Mirziyoyev, Sh. M. Buyuk kelajagimizni mard va olijanob xalqimiz bilan birga
quramiz... – Toshkent: O’zbekiston”, 2017. – 488 b.
2. Mirziyoyev,   Sh.   M.   Milliy   taraqqiyot   yo’limizni   qat’iyat   bilan   davom   ettirib,
yangi bosqichga ko’taramiz. Toshkent O’zbekiston, 2017. -592 b.
3. Mirziyoyev,   Sh.   M.   Tanqidiy   tahlil,   qat’iy   tartib-intizom   va   shaxsiy
javobgarlik – har bir rahbar faoliyatining kundalik qoidasi bo’lishi kerak. 2017
yil 14 yanvar G’. Toshkent O’zbekiston, 2017. – 104 b.
4. Karimov   I.   A.   Vatan   sajdagoh   kabi   muqaddasdir.   T.   3.   –   T.:   “O’zbekiston”,
1996. 20-bet.
II. Ilmiy va dissertatsiyaviy adabiyotlar:
1. O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi. — T. O’zbekiston, 2018. 36-b.
2. O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi. — T. O’zbekiston, 2023. 
3. Mualliflar jamoasi. O’zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasiga sharhlar. –
T.: O’zbekiston, 2008.
4. Mualliflar   jamoasi.   O’zbekiston   Respublikasining   Fuqarolik   huquqi.   (II).   -T.:
TDYUI. 2009. 
5. Ro’ziev J. AQSHda tadbirkorlik: ijtimoiy iqtisodiy va huquqiy masalalar. -T.:
Fan. 1991. 
6. Braginskiy M, Vitryanskiy V. Dogovornoe pravo. –M.: Statut. 1997. 
34

Moliya, pul va bank tizimi

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский