Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 10000UZS
Hajmi 181.4KB
Xaridlar 3
Yuklab olingan sana 08 Fevral 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Moliyaviy nazoratning turlari, shakllari va usullari

Sotib olish
Moliyaviy nazoratning turlari, shakllari va usullari
 
Kirish 
I-bob. Moliyaviy  nazoratni tashkil  etish, tarkibi va ularning ob’ekti
va sub’ektlari. 
1.1. Moliyaviy nazoratning mohiyati va vazifalari. 
1.2. Moliyaviy nazorat tizimi va tamoyillari. 
1.3. Moliyaviy nazorat o’tkazishning shakl va usullari. 
II-bob. Byudjet moliya nazoratining shakl va usullari. 
2.1.   Bozor iqtisodiyoti sharoitida auditorlik nazoratini vujudga kelishi
va o’tkazish tartibi. 
2.2.   Nodavlat moliyaviy nazoratni amalga oshirish xususiyatlari. 
Xulosa 
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati. 
 
 
 
 
 
 
1  
  Kirish
O’zbekiston   Respublikasi   ilk   mustaqillik   yillaridagi   bozor   iqtisodiga   o’tish
asosiy maqsadimiz va vazifamizga aylandi. Chunki shu davrdan boshlab xo’jalik
yurituvchi sub’ektlari hisoblangan yuridik va jismoniy shaxslarning davlat bilan
bo’ladigan moliya-munosabatlar  yangidan shakllana boshlandi. Moliya xo’jalik
munosabatlarining tashkil etilishida va rivojlanishida yangi-yangi mulk shakllari
paydo   bo’la   boshladi.   Shu   bilan   birga   moliya   sohasini   va   moliya   tizimini
rivojlantirish   uni   muvofiqlashtirish,   tartibga   solish   va   nazorat   qilish   zaruratini
uyg’otdi. 
Hozirgi kunga kelib mamlakatimizda o’nlab, yuzlab, minglab kichik va o’rta
biznes   sub’ektlari,   korxonalar-tashkilotlar,   firma   va   korxonalar,   kampaniyalar,
korparatsiyalar,   ochiq   va   yopiq   turdagi   aksionerlik   jamiyatlari,   tijorat   banklar,
invititsiya   kompaniyalari,   turli   xil   nobyudjet   fanlar   va   boshqa   turli   mulk
shaxsiga   ega   xo’jalik   yurituvchi   sub’ektlar   faoliyat   ko’rsatmoqda.   Ular   o’z
faoliyatlarini amaldagi qonunlar, farmonlar, nizom va normativlar asosida to’g’ri
olib   borayotganlarini   bilish,   davlat   soliqlarini   o’z   vaqtida   to’liq
to’layotganliklarini   tekshirish   va   bilish   bo’lishi   mumkin   bo’lgan   moliyaviy
huquq   buzarliklarni   oldini   olish   hozirgi   moliyaviy   nazoratni   hal   qilish   lozim
bo’lgan   vazifalaridan   hisoblanadi.   Prezidentimiz   mana   shu   muommolarni   hal
qilish   maqsadida   qonun   chiqaruvchi   organ   hisoblangan   Oliy   Majlisga   o’zlarini
bir   qancha   takliflarini   kiritdilar.   O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasining
123-moddasida   soliq   va   soliqqa   tortish   to’g’risida   umumiy   to’xtalib,   uning
huquqiy   zaminini   yaratdi.   Shundan   kelib   chiqib   Prezidentimiz   I.   A.   Karimov
tashabbuslari bilan 1993-yil 21-dekabr “Markaziy bank to’g’risida” 1997-yil 29-
avgust   “Davlat   soliq   xizmati   to’g’risida”   va   boshqa   bir   qancha   O’zbekiston
Respublikasi qonunlari qabul qilindi. 
1. qonun   va   qonunsizlikka   doir   farmonlar   va   nizomlar   asosida   faoliyat
ko’rsatishni   va   moliyaviy   ivtizomga   to’liq   rioya   etishni   nazoratini   amalga
oshirayotgan maxsus tashkil etilgan nazorat organlari sifatida. 
2  
  2. moliyaviy   operatsiyalarning   samaradorligini   oshirish   maqsadida   moliya
va pul massasini mikro va makro kulonda boshqarish sifatida kirish mumkin. 
Nazorat davlat boshqaruv organlarining ayrim boshqaruv sohalarida davlat
tomonidan belgilangan qoidalarga xo’jalik sub’ektlari mansabdor shaxslar rioya
etishni tekshirishdan iborat faoliyatdir. 
3  
  I-bob. Moliyaviy nazoratni tashkil etish, tarkibi va ularning
ob’ekti va sub’ektlari
Moliyaviy   nazoratni   tashkil   etish   uning   o’ziga   xos   xususiyatlarini   keltirib
chiqaradi.   Jamiyatda   iqtisodiy   hayotning   turli   xil   sohalarida   va   xo’jalik
boshqaruvidagi ko’p qirrali murakkab vazifalarni hal qilishda moliyaviy nazorat
faol ishtirok etadi, shunga binoan uni tashkil etish uchun mavhum bir talablarni
aniqlashni   taqoza  etadi. Iqtisodiy  rivojlangan  mamlakatlarda moliyaviy  nazorat
o’zaro bog’langan holda ikkiga ajraladi: 
- Davlat moliya nazorati; 
- Nodavlat moliya nazorati; 
Moliyaviy   nazoratni   amalga   oshiruvchi   sub’ektlar   o’z   mavqeidan
kelib chiqib quyidagicha farqlanadi; 
- davlat moliya nazorati; 
- korxona   ichidagi   moliyaviy   nazorat;   -   jamoa   moliyaviy   nazorati;   -
auditorlik moliyaviy nazorati. 
Davlat hokimiyati, birinchi navbatda qonun chiqaruvchi organlar va ijroiya
hokimiyat   va   nazorat   qilish   vakolatiga   ega   bo’lgan   boshqaruv   organlari
byudjetmoliya   nazoratining   sub’ektlari   sifatida   ishtirok   etadilar.   Davlat   moliya
nazorati   umumdavlat   boshqaruv   organlari   bilan   bir   qatorda,   alohida   vazirliklar
orqali   ham   amalga   oshiriladi.   O’zbekistonda   bu   Oliy   Majlis,   Prezident   devoni,
Vazirlar   Mahkamasi,   Moliya   Vazirligi,   Davlat   soliq   qo’mitasi,   Davlat   bojxona
qo’mitasi,   Markaziy   bankdir.   Umumdavlat   boshqaruv   organlari   moliya
nazoratini   amalga   oshirishda,   mamlakat   hududidagi   xo’jalik   sub’ektlari   mulk
shakli   va   vazirlikka   bo’ysunadigan   qat’iy   nazar   bo’lishinii   qamrab   oladi.
Vazirliklar tomonidan amalga oshirilayotgan moliya nazoratini faqat o’zlarining
tarkibidagi maxsus nazorat taftish organlari amalga oshiradi. Ularning tekshirish
ob’ektlari   esa   vazirliklar   tarkibidagi   korxonalar,   idoralar,   tashkilotlar,
konsernlar, korparatsiyalar, assatsatsiyalar, va aksiyonerlik jamiyatlarning ishlab
chiqarish   va   moliyaviy   faoliyatidan   iborat   bo’ladi.   Moliya   xo’jalik   nazorati
4  
  moddiy   ishlab   chiqarish   sohasida   amalga   oshirilib,   uning   sub’ektlari,   tarmoq
vazirliklari,   idoralar,   ob’ektlari,   zavodlar,   fabrikalar,   qurilish   tashkiloti   va
boshqalardir.   Korxona   ichidagi   moliyaviy   nazoratni,   tashkilot   va   muassasa
ichida   tashkil   qilingan   iqtisodiy   xizmatlarni   amalga   oshiradi.   Nazorat   ob’ekti
bo’lib   alohida   korxonaning   moliya   va   ishlab   chiqarish   jarayoni   hamda   alohida
korxonaning   tarkibiga   kiruvchi   tuzilmaviy   bilimlar   hisoblanadi.   Jamoa   moliya
nazorati   alohida   guruh,   alohida   jismoniy   shaxslardir.   Auditorlik   moliya
nazoratini   maxsus   auditorlik   tekshirish   litsenziyasiga   ega   bo’lgan   audtorlik
firmalari va xizmatlari amalga oshiriladi. 
Yuzaga   kelgan   murakkab   sharoitda   moliyaviy   nazoratni   ishonchli   va
samarali   mexanizmda   davlat   hukumati   organlari   bilan   boshqaruv   organlari
kelishgan holda faoliyat olib borishi lozim. 
- moliyaviy qonun buzilishini aniqlash va bartaraf etish; 
- davlatga   moliyaviy   zararni   qonun   bilan   belgilangan   soliqlar,   pensiyalar,
shtraflar va boshqa sanksiyalar yordamida moddiy qoplashni ta’minlash. 
Moliyaviy   nazoratni   qonuniy   ravishda   zarurat   tug’ilganda   va   o’z   vakolati
chegaralarida   O’zbekiston   Respublikasining   davlat   boshqaruv   organlari   olib
boradi. 
Ulardan   Moliya   vazirligi,   Davlat   soliq   qo’mitasi,   Davlat   mulk   qo’mitasi,
Davlat bojxona qo’mitasi va boshqalar. 
Markaziy bank tijorat banklarini nazorat qiladi va qolgan fondlarni faoliyat
nazoratini   Moliya   vazirligi   qoshidagi   maxsus   tuzilgan   inspeksiyalar   olib
borishadi. Davlat moliya nazorati organi bo’lib Moliya vazirligi qoshida tuzilgan
nazorat, taftish boshqarmasi hisoblanadi. 
1996-yil   8-avgustda   O’zbekiston   Respublikasining   Prezidenti
“Tekshirishlarni   tartibga   solish   va   nazorat   organlari   faoliyatlarini
kondinatsiyasini   takomillashtirish”   to’g’risidagi   qarorga   imzo   qo’ydi.   Unda
tekshiruvlarni   nazorat   qilish   maqsadida,   xo’jalik   sub’ektlarining   faoliyatiga,
mulkchilik   shaklidan   qat’iy   nazar,   nazorat   organlari   tomonidan   sababsiz
aralashishga   yo’l   qo’ymaslik   zarur.   Xo’jalik   sub’ektlarini   moliya   xo’jalik
5  
  faoliyatini   tekshirish   va   taxmin   qilishni   kordinatsiyalash   O’zbekiston
Respublikasi Davlat soliq qo’mitasi zimmasiga yuklatildi. 
- Yil,   yarim   va   kvartal   davrida   rejali   tekshirishlarni   o’tkazish   jadvalini
ishlab chiqish va tasdiqlash. 
- Amalda   kompleks   tekshirishlarni   o’tkazishni   kiritish   va   ularda   bitta
korxona   vakolatini   tashkilotlar   tomonidan   tekshirilib,   shuni   o’tkaziladigan
tekshirishlar miqdorini va ayrim masalalarni qayta tekshirishlarni kamaytirish. 
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   qarori   bilan   1996-yil   26-
avgustdan   boshlab   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   apparatining   Nazorat
inspeksiyasi tashkil etildi. 
 Nazorat inspeksiyasi tizimiga quyidagilar kiradi: 
1. Qoraqalpog’iston   Respublikasi   Juqorg’i   kengash   raisi   qoshidagi
nazorat inspeksiyasi; 
2. Respublika, shahar hokimiyati apparatining nazorat inspeksiyasi. 
Davlat   soliq   qo’mitasi   moliya   nazoratining   operativ   organi   hisoblanadi.
Davlat   soliq   qo’mitasi   O’zbekiston   Respublikasining   “Davlat   soliq   xizmati
to’g’risida”gi qonuniga binoan o’z faoliyatini olib boradi. 
Moliyaviy nazoratning mohiyati va funksiyalari. 
Moliyaviy   nazorat   ob’ektiv   iqtisodiy   kategoriya   sifatida   moliyaga   xos
bo’lgan nazorat xossasining amaldagi ifodasidir. 
Moliyaviy nazoratga ikki jihatdan qaraladi: 
1. Maxsus   tashkil   etilgan   nazorat   organlarining   barcha   iqtisodiy
sub’ektlar tomonidan moliyaviy qonunlarga va moliyaviy intizomga amal qilisi
ustidan qat’iy belgilangan tartibda olib boradigan faoliyat; 
2. Moliyaviy   operatsiyalarning   maqsadga   muvofiqligini   va
samaradorligini makro va mikro darajada ta’minlash maqsadida moliyani va pul
oqimlarini boshqarishning ajralmas elementi sifatida. 
Nazoratning har ikkala sifati ham o’zaro bog’liq bo’lib, nazorat maqsadlari,
usullari,   sub’ektlari   bilan   bir-biridan   farq   qiladi.   Agarda   birinchi   holatda
nazoratning huquqiy va miqdoriy jihatlari ustivor bo’lsa, ikkinchi asosiy e’tibor
6  
  moliyaviy   nazoratning   tahliliy   tomonlariga   qaratilgan.   Iqtisodiyoti   rivojlangan
mamlakatlarda   moliyaviy   nazorat   o’zaro   aloqadorlikda   bo’lgan   ikkita   alohida
sohaga ajratilgan bo’ladi. 
1.1. Moliyaviy nazoratning mohiyati va vazifalari.
Davlat   moliyaviy   nazorati   konkret   hokimiyat   va   boshqaruv   organlarining,
davlatning   asosiy   qonunlariga   tayanib,   maqsadga   muvofiq   ravishda   amalga
oshiriladigan   iqtisodiy   huquqiy   faoliyati   majmuidan   iboratdir.   Moliyaviy
nazoratni   tashkil   qilishda   mamlakat   konstitutsiyasi   muhim   rol   o’ynaydi.
Nazoratning huquqiy tartibiga davlat turiga, uning ijtimoiy siyosiy yo’nalishiga
iqtisodiy taraqqiyot darajasiga, mulk shaklining nisbatiga bog’liq bo’ladi. 
Davlat   moliya   nazorati,   yalpi   ichki   mahsulot   taqsimlanishining   qiymat
nisbatlarini kuzatib borishi kerak. U davlatning pul resuslarini shakllanishi bilan
bog’liq,   pul   mablag’lari   harakatining   barcha   kanallariga   tarqaladi,   ularda
resurslarning to’liq o’z vaqtida tushirish va maqsadli foydalanishni nazorat qilib
boradi.   Davlat   nazoratlari   va   davlat   sektorida   ham,   xususiy   va   aksiyadorlik
tashkilotlarida ham umummilliy, iqtisodiy manfaatlardan kelib chiqib tekshirish
o’tkazish huquqiga ega bo’ladi. 
Davlat   moliya   nazorati:   ichki   (tashkilot   ichidagi)   va   tashqi   (auditorlik)
nazoratlariga bo’linadi. 
Nazoratning   davlat   va   nodavlat   turlari   bir   xil   usullarga   amal   qilsada
yakuniy   maqsadlari   tubdan   farq   qiladi.   Davlat   nazoratining   bosh   maqsadi,
resurslar   tashishini   ko’paytirish  bo’lsa,  nodavlat   nazorat   (asosan  firma   ichidagi
nazorat)   aksincha,   o’zining   davlatga   ajratmalarini   va   boshqa   xarajatlarini
kamaytirib,   shu   asosda   sarflangan   kapitalga   to’g’ri   keladigan   foyda   normasini
ko’paytirishga intiladi. 
Ayni   chog’da   nazoratning   har   ikkala   sohasi   ham   mavjud   qonunlarning
huquqiy   doirasi   bilan   cheklangan   bo’ladi.   Moliyaviy   nazorat   tizimi   va
tamoyillari   quyidagicha.   Rivojlangan   G’arb   mamlakatlarida   moliyaviy   nazorat
tizimi umuman bir xil va u o’z ichiga quyidagi elementlarni oladi: 
7  
  - bosh   taftishchi   auditor   mahkamasi   (hisob-kitob   palatasi).   U   bevosita
mamlakat parlamentiga yoki Prezidentiga bo’yso’nadi. 
Ushbu mahkamaning asosiy vazifasi: 
- davlat mablag’lari sarflanishi ustidan umumiy nazorat qilishdir; 
- Soliq   mahkamasi.   Prezident   hukumatiga   yoki   moliya   vazirligiga
bo’ysinishi   mumkin.   Soliq   daromadlarining   xazinaga   to’liq   tushushini   nazorat
qilish. 
- Davlat   mahkamalari   tarkibidagi   nazorat   tuzilmalari   o’zlariga   qarashli
ishlarni amalga oshiradi. 
- nodavlat   nazorat   xizmatlari   tijorat   asosida   hisobat   hujjatlarining
ishonchliligini va moliyaviy operatsiyalarning qonuniyligini tekshiradi. 
- ichki   nazorat   xizmatlarining   asosiy   vazifasi   xarajatlarini   kamaytirish,
moliyaviy oqimlarni oqilona tashkil qilib foydani ko’paytirishdan iborat. 
Jahon hamjamiyati ko’p yillik tajribalar asosida davlat moliyaviy nazoratini
tashkil   qilishning   asosiy   tamoyillarini   ishlab   chiqadi.   Bu   tamoyillarni   amalga
oshirishga har bir zamonaviy sivilizatsiyalashgan davlatlar intiladi. 
Ob’ektivlik va asoslanganlik nazoratchilar tomonidan amaldagi qonunlarga
amal   qilinishi,   ularning   yuksak   darajada   kasb   mahoratlariga   tayanib,   taftish
ishlarini   qat’iy   o’rnatilgan   mezonlar   asosida   o’tkazilishini   nazarda   tutadi.
Oshkoralik davlat nazoratchilarining jamoatchilik va ommaviy axborot vositalari
bilan doimiy aloqa qilib turishini bildiradi. 
1.2. Moliyaviy nazorat tizimi va tamoyillari.
Ushbu   asosiy   tamoyillardan   boshqa   nisbatan   amaliy   xarakterdagi   konkret
tamoyillar kelib chiqadi; 
- natijaviylik; 
- nazoratchilar tomonidan qo’yiladigan talabning aniq va mantiqiyligi; 
- nazoratchilarning sotilmasligi; 
- tekshiruv   va   taftish   aktlarida   keltirilgan   axborotlarning   asoslanganligi   va
isbotlanishi; 
- har xil tekshiruv organlari faoliyatining muofiqlashtirilganligi. 
8  
  Moliyaviy   nazorat   tizimiga   bevosita   yoki   bilvosita   ta’sir   ko’rsatuvchi
qonunlarni   qabul   qilishda   davlat   yuqorida   sanab   o’tilgan   tamoyillarga
asoslanadi. 
Ayni chog’da har bir davlatda nazorat faoliyatining o’z reglamenti mavjud
bo’ladiki, u oxir oqibatda nazorat natijalarida o’z ifodasini topadi. 
Davlat   moliyaviy   nazoratining   asosiy   usullari   kompleks   taftishlar   va
mavzuli tekshiruvlardir.  
Taftish   va   tekshiruvlarni   o’tkazish   usullari   nazoratchilarni   yuborayotgan
mahkamalar oldiga qanday konkret vazifalarni qo’yishga bog’liq. Agarda taftish
ma’naviy   operatsiyalarning   qonuniyligi   va   to’g’ri   o’tkazilganligi   hamda
ma’naviy   axborotlarning   ishonchliligini   nazorat   qilishga   qaratilgan   bo’lsa,   u
holda   tekshiruv   moliyaviy   resurslarni   boshqaruv   sifatini   aniqlashni   maqsad
qilgan bo’ladi. 
Bunda resurslarni rejalashtirishdan tortib, foydalanishgacha bo’lgan barcha
bosqichlarning samaradorligi baholanib o’tkazilgan moliyaviy operatsiyalarning
maqsadga muvofiqligi aniqlanadi. 
Nazorat   natijaviyligini   nafaqat   davlat   nazoratchilarining   kasb   mahorati
darajasiga   va   auditorlarning   mustaqilligiga   bog’liq,   balki   taftish   va
tekshiruvlarning tartibiga ham bog’liq bo’ladi. 
Moliyaviy   taftishlarni   o’tkazish   tartibini   va   ketma-ketligini   belgilash,
buxg’alteriya schyot mezonlariga asoslanadi. 
Kompleks   taftish   o’tkazishning   hamma   tomonidan   tan   olingan   umumiy
reglamentini   nazorat   organlarining   quyidagi   bosqichma-bosqich   faoliyatlarini
o’z ichiga oladi. 
a) Tovar   material   qimmatliklarini,   tugallanmagan   ishlab   chiqarishni,
ayrim 
fabrikatlarni,   ofisdagi   va   bo’sh   joylardagi   uskunalarni,   pul   mablag’lari   va
hisobkitoblarning   mavjudligi   va   yaxshi   saqlanganligini   inventarizatsiya   qilib
chiqadi; 
9  
  b) hujjatlarning   rasmiylashtirilishi   to’g’riligi   ko’zdan   kechirilib,
yakuniy 
raqamlar arifmetik hisob-kitob qilinadi; 
c) hujjatlarda   moliya-xo’jalik   operatsiyalarining   to’liq   va   to’g’ri   aks
ettirilganligi   tekshirib   chiqiladi.   Birlamchi   yozuvlar   asosida   miqdoriy   yig’ma
ma’lumotlar   tekshirib   chiqiladi.   Shuningdek   asosiy   reyistirlarida   ishlama
jadvallar,  jurnal,  bosh   daftar   va   boshqalardagi   buxgalteriya   yozuvlarining  to’la
va to’g’ri aks ettirilganligi tekshirib chiqiladi. 
d) hisob-kitob ko’rsatkichlarining to’g’ri hisoblanganligi tekshiriladi. 
e) Hisobotlarning   to’g’ri   tuzilganligi   tekshiriladi.   Buxgalteriya,
moliya,   soliq,   statistika,   sug’urta,   kredit   va   boshqa   mamlakat   qonunchiligida
nazarda tutilgan hisobotlarning to’g’riligi tahlil qilinadi. 
Nazoratning  boshqa  shakllari,   hujjat   mavzuli   tekshiruvlar,  tegishli   nazorat
shakllari yoki firma rahbariyati tomonidan belgilangan tartib reglament asosida
amalga oshiriladi. 
Moliyaviy nazoratning natijaviyligi moliyaviy tartib buzilishlarga nisbatan
ko’rsatiladigan   choralarga   ham   bog’liq   bo’ladi.   Jahon   amaliyotida   moliyaviy
nazoratning ikkita shakllangan modeli mavlud: 
- birinchisi   angyu-gekson   modeli   bo’lib,   bunda   nazorat   organlarining
faoliyati tekshiruv taftish haqida hisobot tuzish bilan yakunlanadi. 
1.3. Moliyaviy nazorat o’tkazishning shakl va usullari.
Moliyaviy tartib buzganliklar uchun choralarni ma’muriy va sud organlari
ko’rib chiqadi. 
Fransuz modeliga amal qilinadigan davlatlarda esa nazorat organlari ayrim
sudyalarga   xos   funksiyalarni   ham   bajaradi,   ya’ni   moliyaviy   tartib   buzilishda
aybdor   shaxslarning   aybdorlik   darajasini   belgilab,   yetkazilgan   moliyaviy   tartib
buzilishda   aybdor   shaxslarning   aybdorlik   darajasini   belgilab,   yetkazilgan
moliyaviy zararni qoplashni talab qilishga haqlidir. 
Moliyaviy nazorat o’tkazishning shakl va usullari. 
10  
  Moliyaviy   nazorat   o’tkazishning   shakllari   va   usuli   rang-barang.   Nazorat
shakllarini quyidagi mezonlarga qarab klassifikatsiya qilish qabul qilingan; 
- amalga   oshirish   tartibi   (reglamenti)ga   qarab   majburiy   (tashqi)
tashabbuskorlik (ichki); 
- o’tkazish vaqtiga qarab oldindan, joriy, keyingi o’tkazilgan tekshiruvlar; 
- Nazorat   sub’ektiga   qarab   prezidentlik,   qonun   chiqaruvchi   hokimiyat
organi   va   mahalliy   o’z-o’zini   boshqarish   idoralari   tomonidan   uyushtiriladigan,
ijro   hokimiyati   organlari   nazorati,   firma   ichidagi   va   auditorlik   nazoratlarini
ajratish mumkin; 
- Nazorat   ob’ektiga   qarab   byudjetni   nazorat   qilish,   byudjetdan   tashqari
fondlarni   nazorat   qilish,   soliq,   valyuta,   kredit,   sug’urta,   investitsiya,   pul
massasini nazorat qilish turlarini ajratish mumkin. 
 Nazorat qilishning quyidagi usullarini farqlamoq kerak; 
- tekshiruvlar; 
- ko’zdan kechirish; 
- nazorat qilish; 
- moliyaviy holatni tahlil qilish; -   kuzatish 
- taftish qilish. 
11  
  II-bob. Byudjet moliya nazoratining shakl va usullari.
O’tkazish tartibi va vaqti bilan farq qiladigan moliyaviy nazoratlar. 
Jismoniy   va   huquqiy   shaxslarning   moliyaviy   faoliyati   ustidan   majburiy
nazorat   qonun   asosida   amalga   oshiriladi.   Bu   soliqlar   tuzilishini   tekshirish,
korxona   va   tashkilotlarning   moliya   buxgalteriya   hisobotlari   ma’lumotlarini
majburiy ravishda auditorlik tekshiruvidan o’tkazib tasdiqlanishi va boshqalarga
taalluqlidir. 
Tashabbusli   nazorat   moliyaviy   qonunchilikdan   kelib   chiqmaydi,   biroq
taktik va strategik maqsadlarga erishish yo’lida moliya boshqarishning ajralmas
qismi hisoblanadi. 
Oldindan   o’tkaziladigan   moliyaviy   nazorat,   moliyaviy   operatsiya
o’tkazmadan   avval   amalga   oshiriladi   va   mumkin   bo’lgan   moliyaviy   tartib
buzilishlarning   oldini   olishda   muhim   rol   o’ynaydi.   U   mablag’larni   tejamsiz   va
samarasiz   sarflanishining   oldini   olish   uchun   harakatlarning   asoslanganligini
moliyaviy   jihatdan   baholaydi.   Makrodarajada   bunday   nazoratga   misol   qilib,
barcha   darajadagi   byudjetlarni,   byudjetdan   tashqari   foizlarning   moliyaviy
rejalarini   mamlakat   iqtisodiyoti   rivojining   makroiqtisodiy   ko’rsatkichlari
bashoratlari   asosida   tuzib   chiqish   va   tasdiqlash   jarayonini   ko’rsatish   mumkin.
Mikrodarajada bu jarayon moliyaviy rejalarni, smeta, kredit va kassa arizalarini,
biznes   rejalarining   moliyaviy   bo’limlarini   ishlab   chiqish   va   tasdiqlash,   balans
tahminlarini   tuzish,   birgalikdagi   faoliyat   yuzasidan   shartnomalar   tuzish   va
boshqalarni o’z ichiga oladi. 
Joriy   moliyaviy   nazorat   pul   bitimlarini,   moliyaviy   operatsiyalarni   amalga
oshirish, subsidiyalar ajratish va boshqalar paytida amalga oshiriladi. 
Joriy   moliyaviy   nazorat   pul   bitimlarini,   moliyaviy   operatsiyalarni   amalga
oshirish,   ssudalar   berish,   subsiyalar   ajratish   va   bashqalar   paytida   amalga
oshiriladi.   Moliyaviy   intizomning   saqlanishiga,   pul   hisob-kitoblarining   o’z
vaqtida amalga oshirilishida yordam beradi. Bunda buxgalteriya hujjatlari katta
rol o’naydi. 
12  
  Keyingi moliyaviy nazorat moliyaviy hisobotni va buxgalteriya hujjatlarini
taftish   va   nazorat   qilish   yo’li   bilan   o’tkazilib,   u   iqtisodiy   sub’ektlarning
moliyaviy   faoliyati   natijalarini,   taklif   etilgan   moliyaviy   strategiyasini   amalga
oshirish   samaradorligini   baholash   moliyaviy   harajatlarni   taqqoslash   uchun
mo’ljallangandir. 
Ko’zdan kechirish tekshirishdan shunisi bilan farq qiladiki bunda o’rganila
yotgan   iqtisodiy   sub’ektning   moliyaviy   holatini   va   istiqboldagi   rivojlanish
imkoniyatlarini   aniqlash   uchun   ancha   keng   miqyosli   moliya   iqtisodiy
ko’rsatkichlari majmui qamrab olgan. 
Nazorat   qilish   u   yoki   bu   moliyaviy   faoliyat   turi   bilan   shug’ullanishga
litsenziya   olgan   iqtisodiy   sub’ektlarni   nazorat   qiluvchi   organlar   tomonidan
amalga   oshiriladi   va   ushbu   sub’ektlarning   ularning   belgilangan   normativlarga
qanchalik amal qilishlarini aniqlaydi. 
O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki   tomonidan   tijorat   bankining
faoliyati   nazorat   qilinadi;   soliq   inspeksiyalari   tomonidan   tadbirkorlik
korxonalarining   soliqlarni   to’liq   o’tkazishlari   nazorat   qilinadi.   Normativlarga
amal   qilinmasligi,   bankrotlik   xavfini   tug’diradi,   mijozlar   manfaatlariga   zarar
etkazish litsenziyaning olinishiga sabab bo’lishi mumkin. 
Moliyaviy holatni tahlil qilish moliyaviy nazoratning bir turi sifatida davriy
va yillik moliya-buxgalteriya hisobotlarini birma-bir o’rganib chiqib, moliyaviy
faoliyat   va   mavjudlikning   o’z   kapitali   bilan   taminlanishi   va   undan   samarali
foydalanish natijalariga umumiy baho berish uchun xizmat qiladi. 
Kuzatish-kredit   tashkilotlari   tomonidan   berilgan   ssudadan   qanday
foydalanilayotganini   va   mijoz   korxonaning   moliyaviy   holatini   doimiy   nazorat
qilishdir.   Olingan   ssudadan   samarali   foydalanish   va   likvidlikning   pasayishi,
kreditlashtirish   shartlarining   og’irlashtirishiga   ssudani   muddatidan   avval
qaytarilishini talab qilinishiga sabab bo’lishi mumkin. 
Taftish-   moliyaviy   nazoratning   eng   chuqur   va   har   taraflama   qamrab
oluvchi   metodi   bo’lib,   bu   iqtisodiy   subektning   moliya-xo’jalik   faoliyatini   to’la
o’rganish. 
13  
  2.1.   Bozor iqtisodiyoti sharoitida auditorlik nazoratini vujudga
kelishi va o’tkazish tartibi.
Taftishlar:   to’liq   va   qisman;   kompleks   va   mavzuli;   rejali   va   rejadan
tashqari turlarga bo’linadi. 
Taftishlar   boshqaruv   organlari   tomonidan   tobe-korxona   va   muassasalarga
nisbatan   hamda   har   xil   davlat   va   nodavlat   nazorat   organlari   tomonidan
o’tkazilishi mumkin. 
Taftish   natijalari   akt   bilan   rasmiylashtiriladi.   Ushbu   akt   asosida   tartib
buzilishlarning   oldini   olish   choralari   ko’riladi,   yetkazilgan   zarar   qoplanadi,
aybdorlar jazoga tortiladi. 
Byudjet moliya nazoratining shakl va usullari. 
Qonunchilik   hokimiyati   barcha   darajadagi   organlari   byudjet   moliya
nazoratining quyidagi shakllarini amalga oshirad: 
1. Oldindan   nazorat   qilish   haqidagi   qonunlar   loyihalarni   hamda
boshqa byudjet moliya masalalari  bo’yicha qonunlar va qarorlarning loyihasini
muhokama qilish va tasdiqlash jarayonida; 
2. Joriy   nazorat-   parlament   muhokamasi   jarayonida   va   deputatlik
talabiga   muofiq,   byudjet   ijrosining   ayrim   masalalarini   qo’mitalar   komissiyalar
ishchi guruhlarda kirib chiqish jarayonida; 
3. Keyingi   nazorat   byudjetlarning   ijrosi   haqidagi   hisobotlarni   ko’rib
chiqib   tasdiqlash   jarayonida.   Bunda   byudjet   xarajarlari   funksional
klassifikatsiyasining   har   bir   bo’limi   va   bo’limchalari   bo’yicha   xulosalar
chiqariladi. 
Byudjet   mablag’laridan   va   kassa   xarajatlaridan   maqsadga   muofiq
foydalanilmaganlik   hollari   va   bu   holga   yo’l   qo’ygan   davlat   rahbarlarining,   bu
jarayonga   yo’l   qo’ygan   davlat   xazinasining   mutassadi   shakllarianiqlanadi:
Bunda: 
14  
  - xarajatlarning   funksional   klassifikatsiyasi   har   bir   bo’limi   va   b’limchasi
bo’yicha ortiqcha sarf xarajatga yo’l qo’yish hollari aniqlanadi va bunga aybdor
bo’lgan mansabdor shaxslar bo’yicha xulosalar chiqariladi; 
- davlat   byudjeti   to’g’risidagi   qonunga   yoki   byudjet   ro’yxatida
ko’rsatilmagan   xarajatlarni  moliyalashtirishning  har  bir   holati   bo’yicha  alohida
xulosa chiqariladi. 
Byudjet   kreditlari   va   byudjet   ssudalarini   olgan   hamda   sustov   fondida
xorijiy investorlarga tegishli umidga ega bo’lgan barcha korxonalar tekshiriladi. 
Majburiy   auditorlik   tekshiruvlari   davlat   organlari;   prakratura,   moliya
vazirligi,   soliq   xizmatlari   topshirig’i   bilan   ham   o’tkaziladi.   Yuridik   shaxs
majburiy auditorlik tekshiruvidan bosh tortsa yoki uning o’tkazilishiga to’sqinlik
qilsa sudning qarori bilan jarima to’laydi. 
Auditorlik   tekshiruvlarini   alohida   fuqarolar   ham,   davlat   attestatsiyasidan
tortib,   tadbirkor,   auditor   sifatida   ro’yxatga   olinib,   o’tkazishlari,   shuningdek,
auditorlik   firmalari   ham   amalga   oshirilishlari   mumkin.   Ularga   har   qanday
tashkiliy huquqiy shaklda bo’lishi mumkin. 
     Nazorat organlari va auditorlik tekshiruvlari jarayonida: 
- byudjet   mablag’larini   berish   va   so’ndirish   tahlil   qilinib   qonunlarga   xilof
ravishda berilgan byudjet kreditlari va ssudalari bo’yich xulosalar chiqariladi; 
- davlat   kafolatlari   bo’yicha   majburiyatlarning   berilishi   va   ularning   ijrosi
tahlil   qilinib,   qonunlarga   xilof   ravishda   davlat   kafolatlari   bo’yicha
majburiyatlarning   byudjet   mablag’lari   hisobidan   bajarilganlik   holatlari
tekshirilib tahlil qilinadi; 
- byudjet   investitsiyalari   berilishini   tahlil   qilish,   tuzilgan   shartnomalarda
davlat   manfatlari   qanchalik   ta’minlanganligini   tahlil   qilish,   qonunlarga   xilof
ravishda byudjetdan amalga oshirilgan investitsiyalarini aniqlanib ular bo’yicha
xulosalar   chiqariladi;   Davlat   xizmatlari   ko’rsatish   va   ularga   moliyaviy
mablag’larning normativlar asosida sarflanishi tahlil qilinadi. 
Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   auditorlik   nazoratini   vujudga   kelishi   va   uni
o’tkazish tartibi. 
15  
  Bozor iqtisodiyoti sharoitida xo’jalik sub’ektlari o’zaro iqtisodiy-moliyaviy
munosabatlarni xo’jalik yuritilishida hamda xalqaro masshtabda olib boradi. 
Bu   holat   o’z   o’rnida   moliyaviy   ma’lumotlar,   hisobotlarni   to’g’rilik,
haqqoniylik   va   asoslilik   zamirida   bo’lishini   talab   etadi.   Mamlakatimizda
auditorlik   institutlarini   tashkil   qilish   va   mos   ravishda   rivojlantirish   mazkur
vazifalarni hamda muammolarni qisqa davrda bartaraf etishga xizmat qiladi. 
Auditor   -   bu   davlat   xizmatchisi   emas,   balki   moliya,   hisob   va   nazorat
sohasidagi yuqori malakali mutaxassis bo’lgan revizordir. 
Ichki   auditning   yo’nalishi   maqsadi   korxonalarda   moliyaviy   xo’jalik
faoliyatini   shakllantirish   boshqaruv   qarorlarini   o’z   vaqtida   ijrosini   hamda
reglamentini va faollikni maksimal qilishga qaratilgan. Ichki auditni vazifalariga
quyidagilar kiradi 
1. Yilllik hisobotni tayyorlash vaqtida buxgalteriya hisobi va qoida 
prinsiplariga rioya qilishni ta’minlash; 
2. Tashqi auditorlar tavsiyalarini ko’rib chiqish va qayta ishlash; 
3. Firma   rahbariga   korxona,   moliya   tashkilotining   barcha   savollari
bo’yicha javoblar va maslahatlar berish. 
Yirik auditorlik firmalarining tuzilishi quyidagicha: 
 
 
16  
  Yirik auditorlik firmalarining tuzilishi 
 
 
 Ichki 
 standartlarni 
 ishlab chiqish 
 
 
Muhimlik,   audit   riski   va   audit   strategiyasi.   Audit   rejasini   ishlab   chiqish
jarayonida   auditor   tomonidan   e’tibor   qaratilishi   lozim   bo’lgan   yana   bir   muhim
17  
  masala,   muhimlik   va   audit   riski   darajasini   belgilab   olishdir.   Muhimlikni   sonda
ifodalash auditor uchun tekshiruv ko’lamini belgilashda yordam beradi. 
Buxgalteriya   aniq   hisob-kitobga   asoslangan   soha   bo’lsada   unda   taxminlar,
farazlar qo’llaniladi. 
Auditorlar bu xatoliklarni ikki guruhga bo’ladilar. 
1. Muhim (katta) xatoliklar. 
2. Muhim bo’lmagan (kichik) xatoliklar. 
Audit   tekshiruvi   yuqori   sifatli   shu   bilan   birga   mijoz   uchun   eng   arzon
qiymatda   o’tkazish   maqsadida   xatoliklar   ichida   faqatgina   muhim
hisoblanganlarini tanlab oladi va tekshiradi. 
  “Jiddiy va auditorlik riski” nomli  
№9   AFMS ga asosan muhimlik moliyaviy
hisobotdagi   xatoning   ushbu   hisobotdan   malakali   foydalanuvchi   unga   asosan
to’g’ri xulosalar chiqarishi va to’g’ri qarorlar qabul qilishga mone’lik qiladigan
chegaradir.   Muhim   bo’lmagan   xatoliklarning   auditor   tomonidan
tekshirilmasligiga sabab quyidagicha; 
1) bu   xatoliklar   juda   kichik   va   ommaviy   hisobot   ma’lumotlaridan
foydalanuvchilar qaroriga har qanday vaziyatda ham jiddiy ta’sir etmaydi. 
2) xatoliklarning sababini aniqlash va to’g’irlash uchun ko’p vaqt va mablag’
talab etiladi. 
3) bu   holatlarning   sababini   aniqlash   va   to’g’rilash   uchun   sarflangan   vaqt
natijasida   moliyaviy   hisobotlarni   topshirish   muddatlari   o’tib   ketishi   mumkin,
moliyaviy hisobotlarda keltirilgan ko’rsatgichlarda 5% gacha xatolik muhim deb
hisoblanmasligi   mumkin,   ammo   bu   xatolik   10%   dan   oshganda   muhim
hisoblanadi va auditor tomonidan tekshirilishi kerak. 
Xalqaro   amaliyotda   muhimlik   ko’rsatgichini   belgilashda   direktuv   uslub
qo’llaniladi va muhimlik quyidagicha oshirishda yangidan aniqlanadi. 
1. Rejalashtirish jarayonida; 
2. Audit tekshiruvini o’tkazish jarayonida; 
3. Auditorlik xulosalarini tayyorlash jarayonida. 
18  
  Birinchi   bosqichda   auditor   o’z   malakasi   va   moliyaviy   hisobotlarning
dastlabki   tahlili   asosida   qabul   qilinishi   mumkin   bo’lgan   va   moliyaviy
ma’lumotlardan   foydalanuvchilarining   qaroriga   ta’sir   etmaydigan   xo’jalikning
eng yuqori va quyi chegaralarini belgilaydi.    
Minimal   chegaradan   bo’lgan   xo’jaliklar   muhim   bo’lmagan   xo’jalik
hisoblanadi.   Maksimal   ko’rsatgichdan   yuqori   bo’lgan   xo’jaliklar   esa   muhim
xo’jalik   bo’ladi.   Xo’jalik   maksimal   va   minimal   ko’rsatkichlar   orasida   bo’lsa,
auditor   bu   xo’jalikni   muhim   bo’lgan   yoli   muhim   bo’lmagan   xatolik   qatoriga
kirishi uchun tahliliy mulohazalarni qo’llash kerak, 
Muhimliknig dastlabki belgilangan chegarasi 
Т/р Asosiy ko’rsatkich  Asos
ko’rsatkichning
bu nima degani
undagi ifodasi  Muhimlikning auditor
belgilangan dastlabki
ko’rsatkichi 
minimum  maksimum 
%  Ming
so’m  %  Ming
so’m 
1  Joriy aktivlar  60000  5  3000  10  6000 
2  Joriy majburiyatlar  70000  2  14000  8  36000 
3  Yangi daromad  120000  3  36000  9  10800 
Ikkinchi   bosqichda   auiditor   qabul   qilinishi   mumkin   bo’lgan   xatolikning
umumiy kattalikning o’rtasida tasdiqlaydi. 
          Muhimlikning   dastlabki   belgilangan   chegara   ko’rsatgichini   joriy   aktiv
elementlari o’rtasida taqsimlash, ming so’m   
Korxona balansidagi joriy
aktivlar  minimum  maksimum 
Pul mablag’lari  192  384 
Debitorlik qarzlari  795  1590 
Tovar-moddiy zahiralar  2013  4026 
Jami:  3000  6000 
19  
   
Yuqorida   keltirilgan   misoda   auditor   o’z   tajribasiga   tayangan   holda
ortiqcha qiyinchiliklarsiz pul mablag’lari va dekrorlik qarzlari hisoblari bo’yicha
xatolikning yuqori va quyi chegarasini belgilash mumkin. 
Shu   sabab   auditor   balans   hisobotining   bu   element   sohasiga   nisbatan
xatolik   chegarasini   joriy   aktivlarga   nisbatan   yuqoriroq   qilib   belgilash   lozim
bo’ladi. 
Uchinchi   bosqichda   xatolikning   xaqiqiy   qiymatni   aniqlash   natijani
dastlabki belgilangan ko’rsatgich bilan taqqoslashdan iborat. 
Misol uchun auditor tovar- moddiy zaxiralar auditini o’tkazish jarayonida
bu element ko’rsatish uning umumiy haqiqiy ko’rsatgichidan 726 ming so’mga
oshirib   ko’rsatilganini   aniqladi.   Bu   jarayonda   3772   ming   so’m   xajmdagi   TMZ
lar   bo’yicha   operatsiyalarni   aks   ettirgan   dastlabki   xujjatlar   va   hisob   registirlari
o’rganildi. TMZ  ning  umumiy joriy  aktiv guruxiga  nisbatan  (6000  ming so’m)
hajmi   34560   ming   so’mni   tashkil   etadi.   Natijada,   TMZ   bo’yicha   oshirib
ko’rsatilgan   xatolikning   sondagi   ifodasi   4347   ming   so’mni   tashkil   etadi
(726:5772x34560). 
Shu   tartibdagi   hisob-kitob   debitorlik   qarzlari   va   pul   mablag’lari
elementlar bo’yicha ham o’tkaziladi. Faraz qilaylik, shu uslib bo’ycha muhimlik
ko’rsatgichi   yuzasidan   hisob-kitob   qilinganda   pul   mablag’lari   bo’yicha   xatolik
174 ming so’mni tashkil etdi. Debitorlik qarzlari bo’yicha xatolik esa 1318 ming
so’mni tashkil etmoqda. Olingan natija 0.7 jadvalda ko’rib chiqilgan. 
Muhimlikning   dastlabki   belgilagan   chegarasi   va   haqiqiy   xatolik
ko’rsatkichlarining siyosiy tahlili. 
Joriy aktivlar Muhimlikning dastlabki
belgilangan chegarasi 
Haqiqy
xatolik  Haqiqiy xatolik hajmining
dastlabki belgilangan 
kursatkichidan chetlanish 
hajmi 
minimum  maksimum 
minimum  maksimum 
Pul 
192  384  174  18  210 
20  
  mablag’lari 
Debetorlik 
qarzlari  795  1990  1318  523  272 
TMG  2013  4026  4347  2310  321 
Jami:  3000  6000  5839  2839  161 
 
2.2.   Nodavlat   moliyaviy   nazoratni   amalga   oshirish   xususiyatlari .
Jadval   ma ’ lumotlari   shuni   ko ’ rsatmoqdaki   pul   mablag ’ lari   bo ’ yicha
xatolik   sunmasa   muhimlik   ning   minimal   chegarasidan   past . 
Pul   mablag ’ lari   bo ’ yicha   xatolik   hajmi   muhim   emas   va   pul   mablag ’ lari
bo ’ yicha   ma ’ naviy   hisobotlarda   keltirigan   ma ’ lumotlar   to ’ g ’ ri   shu   sabab   auditor
bu   hisoblarni   ma ’ lumotlari   to ’ g ’ riligi   yuzasidan   testlar   o ’ tkazish   kerak . 
Nodavlat   moliyaviy   nazoratni   amalga   oshirish   xususiyatlar . 
Bozor   iqtisodiyoti   asoslarining   shakillantirilib   borilishi ,   moliyaviy
nazoratni   bevosita   davlatni   nazorat   organlari   ishtirokisiz   amalga   oshiriladigan
turlarning   iqtisodiyotdagi   rolini   oshiradi .   Moliyaviy   nazoratning   nodavlat
turlariga   firma   ichidan   ( korparatsiya   ichidagi )   nazorat   mijoz   tashkilotlar   ustidan
tijorat   banklar   amalga   oshiradigan   nazorat   auditorlik   nazoratiga   kiradi .   Firma
ichidagi   moliyaviy   nazorat   korxona ,   korporatsiyaning   iqtisodiy   xizmatlar
buxgalteriya ,   moliya   bo ’ limi ,   moliyaviy   menejment   xizmatlari   tomonidan ,   o ’ z
korxonasi ,   uning   filiallari   va   sho ’ ba   tuzilmalarining   moliyaviy   faoliyati   ustidan
amalga   oshiriladi .   Ichki   nazorat   xizmatlari   pul   mablag ’ larning   ( o ’ z   qarz   va   jalb
qilingan )   maqsadga   muvofiq   va   samarali   foydalashni   uzliksiz   kuzatib ,   nazorat
qilib   boradi :   haqiqatda   erishilgan   moliyaviy   natijalarni   bashorat   qilgan
ko ’ rsatgichlar   bilan   taqqoslab   tahlil   qiladi ,  investitsiya   loyihalarining   natijalarini
moliyaviy   baholaydi .  Korxonaning   moliyaviy   xolatini   nazorat   qilib   boradi .  Ichki
nazorat   kapitalni   investitsiyalashning   butun   jarayonini   kuzatadi . 
Ichki   nazorat   kapitalini   investitsiyalashning   butun   jarayonini   kuzatadi.
Biznes   rejaning   moliya   bo’limida   bashorat   qilingan   ko’rsatgichlar   bilan
21  
  erishilgan   natijalarning   taqqoslanishini;   ularning   mos   kelmasligi   sabablarini
tahlil   qilish   va   bartaraf   qilish   xarajatlarni   kamaytirish   va   moliyaviy   bashorat
qilish usullarini yaxshilash yo’llarini bilishga qaratilgan bo’ladi. Tijorat banklar
tomonidan amalga oshiriladigan nazorat. 
Iqtisodiy   islohatlar   jarayonida   bank   tizimi   va   uning   tarkibida   tijorat
banklarning   paydo   bo’lishi,   banklarning   moliyaviy   nazorat   sohasidagi
funksiyalarni anchagina o’zgatirib yuboradi. 
Shu   bilan   birga   barcha   banklar   o’z   likvidligini   ushlab   turish   zaruratidan
kelib  chiqib,   qarz  oluvchi   korxonalarning   kredit   layoqati   va   moliyaviy  holatini
baholaydi.   Kredit   bergan   taqdirda   esa,   bank   berilgan   ssudadan   foydalanishni,
mijozning to’lov layoqati  va likvidliligini nazorat  qiladi, belgilangan muddatda
kredit summasini barcha foiz to’lovlar bilan qaytarilish ehtimolini baholaydi. 
Auditorlik   nazorat   -   bu   moliyaviy   nazoratning   yangi   turi   bo’lib,
O’zbekistonda  80 yillardan qo’llanila boshlandi. Boshqaruvning bozor  tizimiga
bosqichma-bosqich   o’tila   borgani   sari,   har   xil   tijorat   turining   ko’payib   borishi,
ularning   moliyaviy   ishonchliligi   talabni   keskin   ko’paytiradi   hamda   ularning
moliyaviy holatini ob’yektiv baholash zaruriyatini ko’ndalang qilib qo’ydi. 
Auditorlik   nazoratining   asosiy   vazifalariga   tekshirilayotgan   iqtisodiy
sub’yektlarga   buxgalteriya   va   moliyaviy   hisobotlarning   ishonchlilligi   va   ishlab
chiqarish   moliya   xo’jalik   operatsiyalarining   O’zbekistonda   amal   qilayotgan
normativ   hujjatlarga   aniqlashdan,   to’lov   hisob-kitob   hujjatlarning,   soliq
bayonatlarini va boshqa moliyaviy majburiyatlarini to’g’ri va to’liq bajarilishini
tekshirish kiradi. 
Auditorlik   mahkamalari   boshqa   turdagi   xizmatlarni   ham   ko’rsatishlari
mumkin.   Buxgalteriya   schyotini   yo’lga   quyish   va   yuritilishi,   buxgalteriya
hisobotlar   va   daromadlar   to’g’risidagi   bayonnomalar   tuzish,   moliya   xo’jalik
faoliyatini tahlil qilib bashoratlar berish buxgalteriya xizmat sohasi  xodimlarini
o’qitish   va   qonunchilik   masalalari   bo’yicha   konsultatsiyalar   berish,   auditorlik
tekshiruvlar natijalarga asoslanib tavsiyalar ishlab chiqishdan iboratdir. 
22  
  Xulosa 
Respublika   pul-kredit   siyosati   komissiyasi   zimmasiga   Respublikada   naqd
pul   komissiyasi   va   xalq   xo’jaligida   hisob-kitoblarning   ahvoli   ustidan   nazoratni
kuchaytirish bo’yicha chora tadbirlar  majmuini ishlab chiqish va ularni  amalga
oshirish, xo’jalik yurituvchi sub’ektlar tomonidan valyuta operasiyalarini amalga
oshirish   va   O’zbekiston   iqtisodiyoti   ustuvor   tarmoqlarini   rivojlantirish   uchun
ajratiladigan   kreditlardan   maqsadli   foydalanish   tartibiga   qat’iy   rioya   etishini
ta’minlash vazifasini yuklatadi.  
Bozor   iqtisodiyoti   asoslarining   shakllantirilib   borishida   moliyaviy
nazoratning ham o’z urni va muhim bazifalari bor. 
Moliyaviy   nazorat   moliyaviy   intizomni   bajarishda   korhonalar   tashkilotlar
muassalar   hamda   davlat   va   moliya   bank   tizimidagi   masu’liyati   bilan
chambarchas bog’liq. 
Moliyaviy nazorat davlat tomonidan tashkil etilgan nazorat qilish vazifalari
yuklatilgan   davlat   yoki   mustaqil   jamoa   organlari   tomonidan   hukumat
korxonalari tashkilotlar va muassasalar faoliyatining samaradorligini aniqlashga
qaratilgan nazorat tizimidir 
Davlat   byudjetini   shakllantirish   va   sarflanishdagi   rezerflarni   moliyaviy   va
moddiy   resurslarda   boshqarishning   barcha   darajadagi   operatsiyalarning
maqsadga  muvogiqligi  va samaradorligini  qonuniylik prunsiplarida rioya qilish
va ularning buzilishlarini anikqlash masalasi muhim sanaladi. 
Nazoratdan   maqsad   tuzatish   choralarini   ko’rish   aybdorlarini   esa
javobgarlikka tortish va qonun buzarlikni oldini olishdan iboratddir. 
Jamiiyatda   iqtisodiy   hayortning   turli   hil   sohalarida   va   xo’jalik
sub’ektlaridagi   ko’p   qirrali   murakkab   vazifarni   hal   qilishda   moliyaviy   nazoraf
faol   ishtirok   etadi.   Shunga   binoan   uni   tashkil   etish   ham   o’z   o’rnida   amalga
oshirilishini talab etadi. 
 
23  
  Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati 
1. Vahobov A. va boshqalar Moliyaviy va boshqaruv tahlili. Darslik. T.: Sharq 
nashriyoti. 2005 yil. 220 b. 
2. A. Vaxobov va boshqalar. Xalqaro moliya munosabatlari. Darslik. T. Sharq 
nashriyoti.2003 yil.399 b. 
3. Malikov T., Haydarov N., “Davlat byudjeti”  о ’quv q о ’llanma, Toshkent: 
“IQTISOD-MOLIYA”, 2007, 84b. 
4. Malikov T., Haydarov N., “Byudjet daromadlari va xarajatlari”  о ’quv 
q о ’llanma, Toshkent: “IQTISOD-MOLIYA”, 2007y, 245 b. 
5. Malikov T., Haydarov N., “Byudjet: tizimi, tuzilmasi, jarayoni”  о ’quv 
q о ’llanma, Toshkent “IQTISOD-MOLIYA”, 2008y, 84 b. 
6. Y о ’ldoshov Z., Malikov T. “Uy x о ’jaligi moliyasi”  о ’quv q о ’llanma, Toshkent
“IQTISOD-MOLIYA”, 2008y, 105 b. 
7. Alimov I.I. “Moliya”  о ’quv q о ’llanma. T.: TDIU, 2007 y. 108 b. 
24

Moliyaviy nazoratning turlari, shakllari va usullari

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский