Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 20000UZS
Hajmi 170.0KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 03 Iyun 2025
Kengaytma doc
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Nurali Axmedov

Ro'yxatga olish sanasi 24 Oktyabr 2024

0 Sotish

Moliyaviy qarorlar qabul qilishning nazariy asoslari

Sotib olish
                Moliyaviy qarorlar qabul qilishning nazariy asoslari
Mundari ja :
Kirish
I.Bob  Moliyaviy nazoratning mazmuni va ahamiyati
1.1   Moliyaviy nazoratning mazmuni va ahamiyati 
1.2   Moliyaviy nazoratning obyektlari, subyektlari va usullari
II.Bob   Davlat moliyaviy nazoratining mazmuni  haqida malumot
2.1  Davlat moliyaviy nazoratining mazmuni  haqida malumot 
2.2  Davlat m oliyaviy nazorat i organlari
Xulosa 
Foydalanilgan adabiyotlar
                                                                Kirish :
      Jahon amaliyoti keskin raqobat sharoitida har bir korxona oldiga nafaqat 
bugungi kunda, balki istiqbolda ham bozordagi o‘rnini saqlab qolish hamda 
kengaytirishni shart qilib qo‘ymoqda. Bunda global iqtisodiyotdagi tebranishlar 
yangi istiqbolli loyihalar ustida ishlash, loyihalarni moliyaviy ta’minlash 
imkoniyatlarini baholash va tegishli choralar ko‘rish, investitsiya faoliyatidan 
kutilayotgan natijadorlikni ta’minlash, moliyaviy ta’minot va investitsion 
faoliyatni rejalashtirishda yuzaga kelishi mumkin bo‘lgan moliyaviy risklarni 
oldindan ko‘ra bilish kabilarni shart qilib qo‘ymoqda va bu jihatlar bevosita 
korxonalarda moliyaviy qarorlar qabul qilish amaliyoti bilan bog‘liq bo‘lib 
qolmoqda. “Jahon bankining istiqboldagi biznes muhiti, moliyaviy strategiyalar 
borasida qator hisobotlarida ham bevosita moliyaviy qarorlar qabul qilish bilan 
bog‘liq jihatlarga jiddiy e’tibor qaratilgan” [1]. Shuningdek, “Xalqaro tiklanish va 
taraqqiyot banki tomonidan ayrim davlatlarda faoliyat ko‘rsatayotgan moliyaviy 
rejalashtirish bo‘yicha assotsiatsiyalar maqsadi ham korxonalar va mamlakatning 
moliyaviyiqtisodiy taraqqiyotiga xizmat qiladi” [2]. Bunda asosiy e’tibor jahon 
bozoridagi o‘zgarishlarni oldindan baholash orqali moliyaviy rejalarni har 
tomonlama asosli tuzish va to‘g’ri moliyaviy qarorlarni qabul qilishga qaratiladi.    
Xalqaro amaliyotda korxonalar faoliyatida moliyaviy qarorlar qabul qilishga doir 
ilmiy tadqiqotlar olib borilmoqda. Ilmiy izlanishlarda jahon bozori 
kon’yukturasidagi o‘zgarishlar, bugungi kundagi biznes muhiti, raqobatning milliy 
doiradan jahon darajasiga chiqqanligi asosida o‘rta va uzoq muddatli moliyaviy 
rejalashtirish, strategik moliyaviy tahlil va strategik rejalashtirishda ta’sir etuvchi 
omillarni oldindan baholash kabilarga alohida e’tibor qaratilgan. Garchi bu borada 
atroflicha tadqiqotlar amalga oshirilayotgan bo‘lsada, raqamli iqtisodiyotning keng
doirada turli sohalarga kirib borishi, jahon bozoridagi keskin o‘zgarishlar 
moliyaviy rejalashtirish borasida atroflicha tahlillar asosida moliyaviy qarorlar 
qabul qilishni talab qilmoqda. Bu jihat o‘z-o‘zidan milliy va xalqaro darajada 
kompleks tadqiqotlar olib borish orqali moliyaviy rejalashtirish amaliyotini 
samarali tashkil etishni shart qilib qo‘ymoqda. Mamlakatimizda korxonalar  faoliyatini rivojlantirishga, istiqbolda jahon bozorida mustahkam o‘rin egallashiga 
erishishda korporativ moliyaviy strategiyaning to‘g‘ri belgilanishi, strategik va 
joriy moliyaviy rejalarning o‘z vaqtida to‘liq amalga oshirilishi alohida ahamiyat 
kasb etishidan kelib chiqqan holda moliyaviy-iqtisodiy barqarorlikni ta’minlash, 
makrodarajada moliyaviy ko‘rsatkichlar prognozlarini oldindan belgilash, soliq 
qonunchiligi barqarorligini ta’minlash, soliq yukini pasaytirish kabilarga ham 
jiddiy e’tibor qaratilmoqda. Asosiy qism Moliyaviy rejalashtirishning nazariy va 
tashkiliy jihatlarini o‘rganish natijalari ko‘rsatishicha, xo‘jalik sub’ektlari 
miqyosida korporativ strategiyasini shakllantirish va amalga oshirish istiqbolli 
moliyaviy rejalashtirishning asosi bo‘lib xizmat qiladi. "Science and Education" 
Scientific Journal / ISSN 2181-0842 May 2022 / Volume 3 Issue 5 
www.openscience.uz 1647 Bunda xo‘jalik sub’ektlari miqyosida moliyaviy 
strategiyani shakllantirish uchun avvalo moliya strategiyasining iqtisodiy mohiyati,
amal qilish lozim bo‘lgan printsiplar, ishlab chiqish va amalga oshirish bosqichlari 
hamda bu borada e’tibor qaratish lozim bo‘lgan jihatlarni o‘rganib chiqishni shart 
qilib qo‘yadi. Shundan kelib chiqqan holda, xo‘jalik sub’ektlari miqyosida moliya 
strategiyasini ishlab chiqish va moliyaviy qarorlarni qabul qilishga to‘xtalib 
o‘tamiz. Avvalo korporativ moliya strategiyasi mohiyatiga to‘xtaladigan bo‘lsak, 
bu borada izlanishlar olib borgan olimlardan Rossiyalik iqtisodchi olim 
I.A.Lisovskaya “Kompaniya moliyaviy strategiyasini korxonalar moliyaviy 
rivojlanishiga salbiy ta’sir etuvchi omillarni neytrallashtirish va korxonaning real 
imkoniyatlarini boshqarib borish vositasi sifatida izohlaydi” [3]. Yana bir 
iqtisodchi olim N.V.Bobkov tomonidan esa moliyaviy strategiya tushunchasi 
kengaytirilgan ma’noda va qat’iy yo‘naltirilgan ma’noda ochib berilgan. Ya’ni, 
bunda qat’iy yo‘naltirilgan moliyaviy strategiya oldinga qo‘yilgan moliyaviy 
natijaga erishish uchun moliyaviy faoliyatni tashkil etishning aniq maqsad va 
vazifalari tizimini o‘zida aks ettiradi.  
                                  I.Bob  Moliyaviy nazoratning mazmuni va ahamiyati
                1.1   Moliyaviy nazoratning mazmuni va ahamiyati
Nazorat   iqtisodiy   tizimning   zarur   elementi   sifatida   butun   insoniyat
sivilizatsiyasi bilan birga rivojlanadi, evolyutsion taraqqiyot   va   inqilobiy   to ‘ fonlar
jarayonida ,   jamiyat   iqtisodiy   formatsiyasi ,   siyosiy   tizimi ,   davlat   va   xo ‘ jalik
boshqaruvi ,  qonun   chiqaruvchi ,  ijroiya   va   sudlov   hokimiyati   organlari   almashinuvi
jarayonida   o ‘ zgarib   boradi . 
Nazorat  -  jamiyat   iqtisodiy   hayotidagi   obyektiv   hodisa   va   har   qanday   davlat
boshqaruvining   muhim   bo ‘ g ‘ inidir .   Shu   bilan   birga   u   ko‘p   ming   rahbar   va
mutaxassislar, mehnat jamoalari, jamoat va davlat tashkilotlarining subyektiv ijod
sohasidir. 
Moliyaviy   nazorat   -   butun   nazorat   tizimining   tarkibiy   qismi   bo‘lib,   uning
yo‘nalishi   davlat   moliya   siyosatini   muvaffaqiyatli   amalga   oshirish,   tarmoqlar
iqtisodiyotidagi barcha soha va bo‘g‘inlarda moliyaviy resurslarni shakllantirish va
samarali   foydalanishga   qaratilgan   bo‘ladi.   Bozor   munosabatlari   rivojlangan
taqdirda ham moliyaviy nazoratning salohiyati pasaymasdan, balki oshib boradi. 
Moliyaviy   nazorat   -   moliyaning   nazorat   funksiyasini   amalga   oshirish
ko‘rinishida   namoyon   bo‘lib,   u   moliyaviy   nazoratning   mazmuni   va   yo‘nalishini
belgilab  beradi.  Shunday  bo‘lsada,  moliyaviy  nazoratning  mazmuni   va  yo‘nalishi
jamiyatdagi   ishlab   chiqarish   kuchlari   va   munosabatlarining   o‘zgarishidan   kelib
chiqqan   holda   o‘zgarib   turadi.   Masalan,   korxonalarning   xo‘jalik   yuritish
huquqlarining   kengayishi,   ularning   moliyaviy   faoliyatini   olib   borishdagi
mustaqilligi,   tadbirkorlikning   rang-barang   ko‘rinishdagi   mulk   shakllarining
vujudga kelishi moliyaviy nazoratning mazmunini boyitishga olib keladi. 
Moliyaviy   nazorat   bu   maxsus   shakl   va   uslublarni   qo‘llash   orqali   xo‘jalik
yurituvchi subyektlar va boshqaruv organlarining moliyaviy faoliyati bilan bog‘liq
bo‘lgan masalalarni tekshirishga qaratilgan harakatlar va taftishlar yig‘indisidir. 
Moliyaviy   nazorat   -   bu   moliyaviy   tekshirish   va   u   bilan   bog‘liq   bo‘lgan
masalalar harakatini va muomalasini majmui bo‘lib, xo‘jalik subyektlari faoliyatini
va boshqarishni o‘ziga xos usullar va shakllar yordamida tashkil etish.  Moliyaviy nazorat tizimi subyektlar (nazorat qiluvchilar), obyektlar (nazorat
qilinuvchilar), nazoratning usul va vositalarini birgalikda jamlab, o‘z ichiga oladi.
Ular   nazorat   obyektining   holatini,   ijroning   kutilgan   natijalarini   aniqlash,   ularni
tahlil   qilish   va   baholash,   tuzatish   kiritishga   qaratilgan   xatti-harakatlar   yo‘sinini
ishlab chiqish uchun yaxlit uyg‘unlikda hamkorlik qiladi. 
Moliyaviy   nazorat   -   tarmoqlar   iqtisodiyotidagi   nazoratning   tarkibiy   qismi
bo‘lib,   u   qiymat   kategoriyasi   bilan   bog‘liqdir.   Moliyaviy   nazorat   ma’lum   bir
sohalarda   qo‘llanilib,   o‘ziga   xos   maqsadli   yo‘nalishga   ega   bo‘ladi.   Moliyaviy
nazoratning   obyektiga   moliyaviy   resurslarning   harakati,   shakllanishi   hamda
foydalanishdagi   taqsimlash   va   pullik   jarayonlar   shuningdek,   tarmoqlar
iqtisodiyotining barcha bo‘g‘inlaridagi fond shaklidagi pul resurslari ham kiradi. 
Bevosita   tekshirish   predmetlari   esa,   moliyaviy   (qiymat)   ko‘rsatkichlar
tarkibiga   kiruvchi   foyda,   daromad,   bevosita   va   bilvosita   soliqlar,   rentabellik,
mahsulot tannarxi, muomala xarajatlari, turli xil maqsadlar va fondlarga ajratmalar
hisoblanadi.   Ushbu   ko‘rsatkichlar   uyg‘unlashgan   xarakterga   ega   bo‘ladi,   shuning
uchun  nazorat   xo‘jalik  yurituvchilarning  ishlab  chiqarish,  xo‘jalik  yuritish,   tijorat
hamda   moliya-kredit   mexanizmidagi   o‘zaro   bog‘liqlikni   barcha   tomonlarini
qamrab oladi. 
Moliyaviy nazorat quyidagi tekshirishlarni o‘zida aks ettiradi:
- obyektiv iqtisodiy qonunlar talabiga rioya etish;
-   milliy   daromad  va   yalpi   ijtimoiy  mahsulot   qiymatini   taqsimlash   va   qayta
taqsimlashdagi optimallikni ta’minlash;
-   davlat   budjeti   daromadlarini   tashkil   etish   va   ijrosi   (budjet   nazorati)ni
ta’minlash;
- korxona, tashkilot va budjet muassasalarida moliyaviy, mehnat va moddiy
resurslardan samarali foydalanish;
- xo‘jalik subyektlarining moliyaviy holati va soliq nazorati. 
Moliyaviy nazoratning oldida hal qilinishi lozim bo‘lgan quyidagi vazifalar
turadi:  tarmoqlar   iqtisodiyotidagi   pul   daromadlari   va   fondlari   bilan   moliyaviy
resurslarga bo‘lgan talab o‘rtasidagi mutanosiblikka ta’sir o‘tkazish;
 davlat   budjeti   oldidagi   moliyaviy   majburiyatlarni   o‘z   vaqtida   va
to‘liqligicha bajarilishini ta’minlash;
 moliyaviy   resurslarni   yuksaltirishda   ichki   ishlab   chiqarish   rezervlarini
aniqlash;
 tannarxni pasaytirish hisobiga rentabellikni oshirish yo‘llarini ko‘rsatish;
 xo‘jalik   subyektlarining   pul   resurslari   va   moddiy   boyliklarini   maqsadga
muvofiq   obyektlarga   sarflashga   ta’sir   qilish,   shuningdek,   buxgalteriya   hisobi   va
hisobotini to‘g‘ri yurgizish;
 harakatdagi   qonunchilik   va   me’yoriy   hujjatlarga   rioya   qilishni
ta’minlash,   shuningdek,   turli   xil   mulk   shaklidagi   korxonalarni   soliqqa   tortish
mexanizmini takomillashtirish uchun takliflar berish;
 korxonalarning   tashqi   iqtisodiy   faoliyati   va   valyuta   operatsiyalaridan
yuksak iqtisodiy samara olishga shart-sharoit yaratish va shu kabilar. 
Moliya   intizomiga   rioya   qilish   uchun   moliyaviy   nazorat   korxona,   tashkilot
va   muassasalar   javobgarligi   bilan   uzviy   bog‘liqlikda   bo‘ladi.   Bunday   javobgarlik
moliya   intizomini   buzgan   shaxsga   nisbatan,   ham   ma’muriy   ko‘rinishda,   ham
iqtisodiy   usulda   bo‘lishi   mumkin,   iqtisodiy   usul   bilan   ta’sir   ko‘rsatish   muayyan
moliyaviy jazo choralari (sanksiyalari) orqali amalga oshiriladi. 
Moliyaviy javobgarlikni kuchaytirish, bir tomondan, moliyaviy nazoratning
ta’sirini   yuksaltirishda   q o‘llanilayotgan   moliyaviy   sanksiyalar   miqdorini
kamaytirishni   talab   qilsa,   ikkinchi   tomondan,   ularning   samaradorlik   darajasini
oshirishni talab etadi. 
Moliya   pul   munosabatlarining   alohida   usullari   yordamida   kengaytirilgan
takror ishlab chiqarish, taqsimlash, muomala va iste’molning barcha bosqichlarini
namoyon qiladi. 
Moliyaning   nazorat   funksiyasini   mavjudligi   o‘z   o‘rnida   moliyaviy   nazorat
mavjudligini   keltirib   chiqarmaydi,   u   tegishli   davlat   organlarining   mu h im   tashkil
etuvchi faoliyatini taqazo etadi.  1.   Moliyaviy   nazorat   -   kengaytirilgan   takror   ishlab   chiqarishda   moliyani
muhim rolining bir ko‘rinishidir. 
2.   Moliyaviy   nazorat   davlat   boshqaruv   organlari   faoliyatining
ko‘rinishlaridan biri sifatida namoyon bo‘ladi. 
3.   Moliyaviy   nazorat   -   boshqaruvning   tartibga   solish,   rejalashtirish,   hisob-
kitob   va   xo‘jalikni   yurituvchi   subyekt   faoliyatining   tahlili   singari   mustaqil
vazifasidir. 
4.   Taqsimlash   munosabatlari   orqali   moliyaviy   nazorat   ishlab   chiqarish,
ayirboshlash, muomala va iste’mol munosabatlariga tatbiq etiladi. 
Moliyaviy   nazorat   -   moliyaviy,   kredit   va   xo‘jalik   organlari
(tashkilotlari)ning rejalarning bajarilish jarayonida moliyaviy, budjet, soliq, kredit,
hisob-kitob   va   kassa   intizomini   ta’minlashga   qaratilgan   va   pul   xarajatlarining
qonuniyligi, asosliligi va oqilonaligini tekshirishdan iborat qonun me’yorlari bilan
tartibga solinuvchi faoliyatidir. 
Moliyaviy   nazoratning   vazifasi   yo‘l   qo‘yiladigan   chetga   chiqish
me’yorlarini malakali belgilashdan iborat, qolgan barcha chetga chiqishlarni qayd
etish   va   bartaraf   qilish   talab   qilinadi.   Boshqaruvning   ichki   va   tashqi   xo‘jalik
jarayonlarini   kuzatish,   tekshirishni   amalga   oshirar   ekan,   nazorat   bozor
iqtisodiyotida, bu harakatlarning hammasi faqat samarali boshqarish uchun foydali
bo‘lgandagina mavjudlik huquqiga egadir. 
Moliyaviy   nazorat   deganda   nazorat   vazifalari   yuklatilgan   davlat   va   jamoat
organlarining   korxonalar,   muassasalar   va   tashkilotlarning   moliya-xo‘jalik
faoliyatini   iqtisodiy   samaradorligini   holis   baholash   maqsadi   bilan   bu   faoliyat
ustidan nazoratning ko‘p tomonlama tarmoqlardagi tizimini, xo‘jalik va maqsadga
muvofiqligini   aniqlashni   hamda   davlat   budjeti   daromadlarining   rezervlarini
aniqlashni tushunmoq kerak. 
Keltirib   o‘tilgan   ta’riflar   tahlili   nazoratning   eng   muhim   jihati   –   og‘ishlarni
qayd qilish va baholash xulosalaridan iboratligi xususida xulosa chiqarish imkonini
beradi. Bu, fikrimizcha, nazoratning mohiyatini belgilab beradi. 
Og‘ishlarni qayd qilish uchun :   – qonun   nuqtai   nazaridan   nazorat   qilinayotgan   obyektning   ruxsat   etilgan
holati   va   kutilgan   daraja   va   xatti-harakati   yo‘l   qo‘yiladigan   daraja   bilan
qiyoslanadi; 
– harakatlar, xarajatlar, natijalar, standartlar, rejalashtirilayotgan yoki zarur
ma’lumotlar bilan qiyoslanadi; 
– qo‘llangan   va   huquqiy   cheklashlar   bilan   amalga   oshirilgan   harakatlar
qiyoslanadi; 
– kutilayotgan   va   haqiqiylari   oqilona   va   maqsadga   muvofiqlari   bilan
qiyoslanadi;
– boshqa qiyoslashlar ham amalga oshiriladi. 
Nazoratning mohiyati va nazorat qiluvchi shaxsning ish usuli shundan iborat. 
O‘tkazilgan   qiyoslashlardan   ish   manfaatiga   xizmat   qiladigan   va   hatto
aybdorlarni jazolash uchun baholash xulosalari chiqarish nazoratni boshqarishning
boshqa vazifalaridan farqlaydigan maqsadi shu. 
Shunday qilib,   moliyaviy nazorat   - davlat tomonidan tashkil etishni nazorat
qilish   vazifalari   yuklatilgan   davlat   yoki   mustaqil   jamoat   organlari   tomonidan
hukumat,   korxonalar,   tashkilotlar   va   muassasalar   faoliyatining   samaradorligini
aniqlashga   qaratilgan   nazorat   tizimidir.   Davlat   budjetini   shakllantirish   va
sarflashdagi   rezervlarni,   moliyaviy   va   moddiy   resurslarni   boshqarishning   barcha
darajalarida   operatsiyalarning   maqsadga   muvofiqligi   va   samaradorligini,
qonuniylik   tamoyillaridan   chetga   o‘tish   va   ularni   buzishlarni   aniqlash   nazorat
tizimi vazifasiga kiradi. 
Nazorat   maqsadi   -   tuzatish   choralarini   ko‘rish,   aybdorlarni   javobgarlikka
tortish va bularning oldini olishdan iborat.  1.2. Moliyaviy nazoratning obyektlari, subyektlari va usullari.
Jamiyatdagi   iqtisodiy   hayotning   turli   xil   sohalarida   va   xo‘jalik
boshqaruvidagi   ko‘p   qirrali   murakkab   vazifalarni   hal   qilishda   moliyaviy   nazorat
faol   ishtirok   etadi,   shunga   binoan   uni   tashkil   etish   uchun   ma’lum   bir   talablarni
aniqlashni taqozo etadi. 
Moliyaviy nazoratning turkumlanishi quyidagi 7-rasmda aks ettirilgan.
Moliyaviy   nazoratni   amalga   oshiruvchi   subyektlar   o‘z   mavqeidan   kelib
chiqib quyidagicha farqlanada:
 davlat moliya nazorati
 korxona ichidagi moliya nazorati
 jamoat moliya nazorati
 mustaqil (auditorlik) moliya nazorati. 
Davlat moliya nazoratini  umumdavlat boshqaruv organlari bilan bir qatorda,
alohida   vazirliklar   orqali   ham   amalga   oshiradi.   Umumdavlat   boshqaruv   organlari
moliya   nazoratini   amalga   oshirayotganda,   mamlakat   hududidagi   xo‘jalik
subyektlarining   mulkchilik   shakli   va   idoraviy   bo‘ysunishidan   qat’i   nazar
barchasini   qamrab   oladi.   Vazirliklar   tomonidan   amalga   oshirilayotgan   moliya
nazoratini   faqat   o‘zlarining   tarkibidaga   maxsus   nazorat-taftish   organlari   amalga
oshiradi.   Ularning   tekshirish   obyektlari   esa,   vazirliklar   tarkibidagi   korxonalar,
konsernlar,   assotsiatsiyalar   va   aksionerlik   jamiyatlarining   ishlab   chiqarish   va
moliyaviy faoliyatidan iborat bo‘ladi. 
Korxona   ichidagi   moliya   nazoratini   korxona,   tashkilot   va   muassasa   ichida
tashkil   qilingan   iqtisodiy   xizmat   (buxgalteriya,   moliya   bo‘limi)lari   amalga
oshiradi.   Nazorat   obyekti   esa,   alohida   korxonaning   moliya   va   ishlab   chiqarish
jarayoni   hamda   alohida   korxona   tarkibiga   kiruvchi   tuzulmaviy   bo‘lim   (filial,
shaxobcha, bo‘lim)lar hisoblanadi. 
Jamoat   moliya   nazoratini   alohida   guruh,   alohida   jismoniy   shaxslar
(mutaxassislar)   ixtiyoriy   va   mehnat   haqi   talab   qilmaslik   sharti   asosida   amalga oshiradi.   Nazorat   obyekti   bo‘lib,   tekshiruvchi   oldida   turgan   muayyan   vazifalar
nazarda tutiladi. 
Mustaqil (auditorlik) moliya nazoratini  maxsus audit firmalari va xizmatlari
amalga oshiradi. 
Moliyaviy nazoratni amalga oshirish shakli quyidagicha bo‘ladi: 
 dastlabki; 
 joriy; 
 s o‘ nggi. 
Moliya   nazoratining   dastlabki   shakli   yuridik   va   jismoniy   shaxslarning
moliya   xo‘jalik   jarayonini   yurgizishda   muhim   ahamiyat   kasb   etib,   u   korxona
moliya   rejasini   tashkil   qilishda,   ko‘rib   chiqishda   va   tasdiqlashda,   muassasa   va
tashkilotlarning   daromadlar   va   xarajatlar   smetasi,   ta’sis   hujjatlarini   imzolashdan
oldin   amalga   oshirilishi   lozim   bo‘lgan   jarayonlar   tartibidir.   Shunday   qilib,
dastlabki   nazorat   moliyaviy,   moddiy   va   mehnat   resurslaridan   samarali
foydalanishga ijobiy shart-sharoit yaratib beradi. Moliyaviy nazoratning bu shakli
amaldagi   qonunchilik   va   me’yoriy   hujjatlar   buzilishining   oldini   olishga   xizmat
qiladi. 
Joriy   moliyaviy nazorat shakli xo‘jalik-moliya operatsiyalari jarayoni orqali
moliya   rejalari   bajarilayotgan   paytda   qo‘llaniladi.   Ushbu   shaklning   asosiy
ahamiyati korxonalarning ichki xo‘jalik rezervlarini izlash hisobidan jamg‘armani
oshirishga   ta’sir   qiladi.   Joriy   moliya   nazorati   korxona,   tashkilot   va
muassasalarning   moliya   xizmatlari   orqali   moliya   rejasi   bajarilayotganda,
moliyaviy   intizomlar   buzilishining   oldini   olish   maqsadida   kundalik   tadbirlarni
amalga oshiradi. 
Moliya   nazoratining   so‘nggi   shakli   hisobot   davri   va   butun   moliya-yili
tugagandan so‘ng amalga oshiriladigan tadbirlar yig‘indisidir. Bunda, budjetni ijro
etishdagi davlat pul resurslarini maqsadga muvofiq xarajat qilinganligi, korxona va
tashkilotlarning   moliya   rejasini   bajarganligi   hamda   budjet   muassasalari
smetasining   bajarilish   natijalari   tekshiriladi.   So‘nggi   moliya   nazorati   dastlabki moliyaviy  nazorat   shakli  bilan  o‘zaro  bog‘liqlikdadir,  chunki   so‘nggi   nazorat
dastlabki moliya nazorati bazasida amalga oshiriladi. 
Moliyaviy   nazoratni   qonuniy   ravishda,   zaruriyat   tug‘ilganda   va   o‘z
vakolati   chegaralarida   O‘zbekiston   Respublikasining   davlat   boshqaruv
organlari olib boradi. Ulardan: Moliya vazirligi, Davlat Soliq qo‘mitasi, Davlat
Mulki   qo‘mitasi,   Davlat   Bojxona   qo‘mitasi   va   boshqalar.   Markaziy   bank
tijorat banklarini nazorat qiladi va qolgan fondlar faoliyatini Ijtimoiy ta’minot
vazirligi qoshida vakolatli maxsus tuzilgan inspeksiyalar olib boradi. 
Davlat moliyasi nazorat organi bo‘lib Moliya vazirligi qoshida tuzilgan
nazorat-taftish boshqarmasi (NTB)  hisoblanadi . MOLIYAVIY NAZORAT
Mu
dda
tlar
i 
bo‘
yic
ha
Bo
sh
qa
ruv 
tizi
mi
da 
cu
b’e
ktl
ar
nin
ig 
ma
qo
mi 
bo‘
yic
ha
Sub
’ekt
lari 
bo‘
yic
ha
Ma
nb
ala
rga 
bo
g‘li
q 
sh
akl
lari 
bo‘
yic
ha	
B	u	dj	et	-	m	oli	ya	vi	y	
M	oli	ya	-	xo	‘ja	lik	
M	us	ta	qil	
M	us	ta	qil	
Ja	m	oa	t 	
 	Ic	hk	i 	xo	‘ja	lik	
Ic	hk	i 	ta	r	m	o	q	
D	av	la	t 	
K	o	m	py	ut	er 	or	qa	li	
D	ali	lla	r 	as	os	id	a	
H	ujj	at	la	r 	as	os	id	a	
So	‘n	gg	i	
Jo	ri	y 	
D	as	tl	ab	ki 	
7-rasm. Moliyaviy nazoratning turkumlanishi 8-avgust   1996-yilda   O‘zbekiston   Respublikasining   Prezidenti
"Tekshirishlarni   tartibga   solish   va   nazorat   organlari   faoliyatini   koordinatsiyasini
takomillashtirish" to‘g‘risidagi Qarorga imzo qo‘ydi. Unda tekshirishlarni nazorat
qilish maqsadida, xo‘jalik subyektlarining faoliyatiga, mulkchilik shaklidan qat’iy
nazar, nazorat organlari tomonidan sababsiz aralashishga yo‘l qo‘ymaslik xo‘jalik
subyektlarini   moliya-xo‘jalik   faoliyatini   tekshirish   va   tahlil   qilishni
muvofiqlashtirish   O‘zbekiston   Respublikasi   Davlat   Soliq   qo‘mitasi   zimmasiga
yuklatildi.   Uning   qoshida   nazorat   organlarining   faoliyatini   muvofiqlashtirish
bo‘yicha Respublika Kengashi tashkil etildi va unga quyidagi vazifalar yuklatildi:
- yil, yarim-yil va choraklar davrida rejali tekshirishlarni o‘tkazish jadvalini
ishlab chiqish va tasdiqlash;
-   amalda   kompleks   tekshirishlarni   o‘tkazishni   kiritish   va   ularda   bitta
korxona   hamma   vakolatli   tashkilotlar   tomonidan   tekshirilib,   shuni   evaziga
o‘tkaziladigan   tekshirishlar   miqdorini   va   ayrim   masalalarni   qayta   tekshirilishini
kamaytirish. 
Jamoat   nazoratini   mustaqil,   masalan,   iste’molchilar   huquqlarini   himoya
qilish jamiyati, atrof-muhitni himoya qilish jamiyatlari amalga oshira boshladilar.
Moliyaviy   nazorat   amalga   oshirish   usullari   bo‘yicha   ham   farqlanib,   u
quyidagilarga bo‘linadi: 
 t e kshirish; 
 o‘rganish;
 tahlil;
 taftish. 
Tekshirish   usuli orqali, hisobot, balans va xarajat hujjatlari asosida korxona
moliyaviy-xo‘jalik   faoliyatining   alohida   masalalari   ko‘rib   chiqiladi.   Tekshirish
jarayonida   moliya   intizomining   buzilgan   nuqsonlari   aniqlanadi,   natijada,   mavjud
muammolarni   bartaraf   etish   va   salbiy   holatlarni   takrorlanmasligi   uchun   chora-
tadbirlar ishlab chiqiladi. 
O‘rganish   korxona,   tashkilot   va   muassasalar   faoliyatining   alohida
tomonlarini   qamrab   oladi.   Tekshirishdan   farqli   o‘laroq,   o‘rganish ko‘rsatkichlarning   keng   ko‘lamini   qamrab   oladi   va   xo‘jalik   subyektining
moliyaviy   holatini,   uni   rivojlanish   istiqbollarini,   ishlab   chiqarishni   qayta   tashkil
qilish yoki qayta ixtisoslashuvining zarurligini aniqlab beradi. O‘rganish so‘rov va
anketalar o‘tkazish orqali amalga oshirilish mumkin. 
Tahlil   moliyaviy   nazoratning   bir   usuli   sifatida   tizimli   va   omilli   bo‘lishi
lozim.   U   davriy   yoki-yillik   hisobotlar   orqali   bajariladi.   Pirovardida,   rejaning
bajarilish,  mablag‘larni  sarflanish  me’yorlariga  rioya  etilish,  moliyaviy  intizomga
rioya etilish darajalari aniqlanadi. 
Moliyaviy nazoratning  taftish  usuli korxona va
tashkilotlarning hisobot davridagi moliyaviy-xo‘jalik
faoliyatini   tekshirish   uchun   ko‘llaniladigan   eng
muhim usullaridan biri hisoblanadi. 
Amaliyotda   har   qanday   taftishni   amalga
oshirishdan oldin maxsus dastur qabul qilinib, uning
tarkibida   taftish   maqsadi,   obyekti,   mavzusi   va
vazifalarni   bajarish   bilan   bog‘liq   bo‘lgan   asosiy
masalalar aks etgiriladi. 
Taftishning   maqsadidan   kelib   chiqib,   turli   xil   yondashishlar   qo‘llaniladi,
jumladan,   reja   va   hisobotdagi   ma’lumotlarni   qiyoslash,   naqd   pullarni   tekshirish,
hujjatli   va   qarama-qarshi   tekshirishlar,   tovar-moddiy   boyliklarni   inventarizatsiya
qilish va shunga o‘xshashlar. 
Taftish   so‘nggida   taftishni   amalga   oshirgan   mutaxassislar   tomonidan
dalolatnoma   tuziladi.   Dalolatnomada   korxonaning   ishlab   chiqarish   faoliyatida
yuzaga kelgan kamchiliklar va muammolarni bartaraf qilish uchun chora-tadbirlar
ko‘rsatiladi. 
Moliyaviy   nazorat   uslubini   kuzatish,   qiyoslash,   tahlil   qilish,   olingan
natijalarni   umumlashtirish,   ulardan   bir   butun   xulosa   chiqarish,   ayrim   faktlardan
umumiy   xulosaga   kelish   va   umumiy   holatdan   xususiy   xulosalarga   kelishni   o‘z
ichiga   olgan   o‘ziga   xos   uslubiy   yo‘sinlar,   yo‘l   va   vositalar   yordamida   moliya- Taftish iqtisodiy   axborotni   va   nazorat   obyektining   haqiqiy   holatini   o‘zaro   bog‘liqlikda
o‘rganish deb tushunish mumkin. 
Moliyaviy nazorat uslubiy usullarining quyidagi tasnifini tavsiya etamiz:
 umumuslubiy   usullar :   taftish,   audit,   tahlil,   mavzuli   tekshirish,   tadqiq
qilish, pirovard natijani dasturiy baholash;
 hujjatlar   asosidagi   nazorat   usullari :   rasmiy   va   arifmetik   tekshirish,
yuridik baholash, mantiqiy nazorat, muqobil tekshirish, teskari hisob usuli, balans-
uyg‘unligini tekshirish, qiyoslash, hisobotlarning sanoq bahosi;
 faktlar   bo‘yicha   nazorat   usullari :   ro‘yxatga   olish,   ekspertiza,   ko‘z   bilan
kuzatish, nazorat o‘lchovi, nazorat tariqasida ishga tushirish, vaqtni aniq o‘lchash,
ish kuni taqsimlanishini o‘rganish, laboratoriya tahlili. 
Nazorat   samaradorligiga   rasmiy   va   mantiqiy,   hujjatlar   va   faktlar   asosidagi
tekshirishlar   singari   xilma-xil   usullarni   qo‘shib   foydalanish   orqali   erishiladi.
Tekshirish jarayonida jalb qilinadigan axborot manbalarining to‘g‘riligini aniqlash,
xo‘jalik   subyektining   murakkab   vaziyatlardagi   yoki   noaniqlik   sharoitidagi   xatti-
harakatlarining   izchilligini   oydinlashtirish,   faktik   materialni   tahlil   qilish   va
umumlashtirish - bularning bari nazoratning turli-tuman usullaridan foydalanishni
taqozo etadi. 
Hujjatlar,   faktlar   asosidagi   yoki   kompyuter   yordamidagi   uslubiy   usullarni
tahlil qilinayotgan ma’lumotlar manbalariga ko‘ra aniqlash mumkin. 
Hujjatlar asosidagi nazorat uchun, xususan, dastlabki hujjatlar; buxgalteriya
hisobi   registrlari;   buxgalteriya,   statistika   va   operativ-texnik   hisobotlar;   rejali,
me’yoriy, texnologik, loyixa-konstruktorlik ko‘rinishidagi boshqa hujjatlar axborot
manbai bo‘lib xizmat qiladi. 
Faktik   nazorat tekshirilayotgan obyektlarning haqiqiy holatini natura holida
ko‘zdan   kechirish   (qayta   hisoblash,   vaznini   o‘lchash,   o‘lchash,   ekspertiza   qilish,
laboratoriya tahlili va boshqalar) ma’lumotlari bo‘yicha o‘rganishdan iborat. 
Hujjatlarning   mukammalligi   va   dastlabki   hujjatlar   va   hisob   qaydlarining
shubxasiz asosliligi zarurat tug‘ilganda maxsus faktik nazorat uslublari yordamida
aniqlanadi.   Faqat   hujjatlar   orqali   nazorat   qilish   uslublariga   asoslangan   taftish obyektning butun moliya-xo‘jalik faoliyatini o‘rganmay, buxgalteriya hujjatlari va
hisob registrlarini tekshirishdangina iborat bo‘lib qolardi. 
Hujjatlar   asosidagi   va   faktik   nazorat   bir-birini   to‘ldiradi,   ularning   alohida
qo‘llanilishi   amalda   g‘oyat   kam   uchraydi.   Hujjatlar   asosidagi   va   faktik   nazorat
uslublarga   bo‘linishining   shartli   ekanligini   faktik   ma’lumotlarni   hisob
ma’lumotlariga   qiyoslash   bilan   yakunlanuvchi   ro‘yxatga   olish   uslubida   kuzatish
mumkin. 
Hisob-kitob   faoliyatiga   kompyuter   texnologiyalarining   keng   joriy   etilishi,
ko‘p   buxgalteriya   ma’lumotlarini   saqlashda   dastlabki   hujjatlarni   qayta   ishlash,
kompyuter   dasturlari   yordamida   buxgalteriya   hisob-kitobi   registrlari   va
hisobotlarini   tuzish   nazoratning   yangi   -   kompyuter   usulini   amalga   kiritish
imkoniyatini yaratadi. 
Kompyuterdan   har   qanday   axborotni   qog‘ozda,   ya’ni   muayyan   hujjat
ko‘rinishida   olish   mumkinligiga   oid   e’tirozlarni   asossiz   deb   hisoblash   mumkin.
Qog‘ozdagi   ifoda   faqat   bu   hujjatni   tuzgan   mas’ul   shaxs   tomonidan   imzolangan
taqdirdagina   hujjat   sifatida   xizmat   qilishi   mumkin.   Bundan   tashqari,
kompyuterlarning   turli   viruslarga   moyilligi,   hujjatlar   bilan   asoslovsiz,   osongina
tuzatishlar   kiritilishi   soxtalashtirilgan   ma’lumotlar   olish   xavfini   tug‘diradi.   Shu
tufayli   zamonaviy   nazoratchi   yoki   auditor   uchun   kompyuterda   qayta   ishlangan
hujjatning   to‘g‘riligini   (yoki   ishonchsizligini)   farqlay   bilish   muhim.   Hujjatning
o‘ziga   xos   shakli   va   uni   olish   uchun   maxsus   bilim   zarurligi,   nazarimizda   ilmiy-
amaliy hayotga «kompyuter nazorati» atamasini kiritishga asos beradi. 
Kompyuter nazorati hujjatlar asosidagi  va faktik nazoratdan ayri holda olib
borilishi mumkin emas, ularning hammasi o‘zaro bir-birini to‘ldiradi. 
Moliyaviy nazoratni to‘liq yoki qisman, kompleks yoki mavzuli, yoppasiga
yoki   tanlab   o‘tkaziladigan   nazorat   turlariga   bo‘lish   tekshirish   hajmi   yoki
tekshirilayotgan obyektning to‘liq qamrab olinishiga bog‘liq. 
Davlat   organlari   tomonidan   idoraviy   buysunishdagi   korxonalar   va
tashkilotlarda o‘tkaziladigan taftishlar, shuningdek audit va tahlil (shartnoma yoki dasturga   bog‘liq   holda),   bizning   nazarimizda,   komplekslilik   mezoniga   javob
beradi.  
Korxona,   tashkilot   moliya-xo‘jalik   (tadbirkorlik   tijorat)   faoliyatining   ayrim
bo‘limlari   (qism,   uchastkalari)   holatini   tekshirish   mavzuli   tekshirish   deb   ataladi.
Masalan,   moddiy   boyliklar   (asosiy   vositalar   yoki   nomoddiy   aktivlar)ning
saqlanishi  va ulardan foydalanishni  tekshirish, moliyaviy natijalar aniqlanishining
to‘g‘riligini tekshirish va boshqalar. 
Kompleks yoki mavzuli (operatsiya) tekshirishni o‘tkazish chog‘ida hujjatlar
yalpi   yoki   tanlab   tekshirilishi   mumkin.   Yalpi   tekshirish   chog‘ida   nazoratdan
o‘tkazilayotgan davr mobaynidagi dastlabki hujjatlar hisob registrlari va hisobotlar
tariqasida rasmiylashtirilib amalga oshirilgan barcha operatsiyalar mazmuni ko‘rib
chiqiladi. Tanlab tekshirishda tekshirib chiqilayotgan davrdagi operatsiyalarniig bir
qismi  (masalan, har  bir  oyda ketma-ket  yoki  har  qaeridan bir  necha kun)  qamrab
olishni   nazarda   tutiladi.   Agar   tanlab   tekshirish   chog‘ida   suiste’mol   qilish,
ko‘zbo‘yamachilik   aniqlansa,   u   holda   yalpi   tekshirishga   o‘tish   lozim.   «To‘liq
tekshirish»   yoki   «qisman   tekshirish»   atamalari   hujjatlar   asosidagi   yoki   faktik
nazorat   usullariga   taalluqli.   Ro‘yxatta   olishni   o‘tkazishda   barcha   moddiy
boyliklarning saqlanganligini tekshirish bilan to‘liq qamrab olish mumkin. 
Shunday   qilib,   boshqaruv   tizimidagi   subyektlarning   maqomi   va   roli,
subyektlarning   o‘zi,   nazorat   amallarini   bajarish   vaqti,   manbalari,   tekshirish   bilan
qamrab   olish   hajmi   va   to‘laligi   moliyaning   nazorat   usulini   tasniflash   uchun   asos
bo‘lib xizmat qiladi. 
Yuzaga   kelgan   murakkab   sharoitda   moliyaviy   nazoratni   ishonchli   va
samarali   mexanizmida   davlat   hukumat   organlari   bilan   boshqaruv   organlarining
kelishilgan va birdamlik asosida faoliyat olib borilishi lozim. Bu organlarning har
birini   faoliyatidagi   vazifalari,   belgilangan   kompetensiyalari,   ish   usullari
O‘zbekiston   Respublikasini   qonunlarida   belgilanib,   ular   doirasida   olib   boriladi.
Shuning bilan bir qatorda, ishning murakkabligi va ko‘p qirraligini inobatga olgan
holda,   davlatni   iqtisodiy   ahamiyatini   himoya   qilinishi,   ayrim   vaziyatlarda, birlashgan   kuchni   yoki   boshqacha   qilib   aytganda,   o‘zaro   bog‘langan   faoliyatini
quyidagi 3 asosiy yo‘nalishi bo‘yicha amalga oshirilishi kerak:
•   moliyaviy qonun buzilishini aniqlash va bartaraf qilish;
•   davlatga   moliyaviy   zararni   qonun   bilan   belgilangan   soliqlar,   penyalar,
jarimalar va boshqa sanksiyalar yordamida moddiy qoplashni ta’minlash;
•   moliyaviy   qonun   buzishni   oldini   oladigan   profilaktik   chora-tadbirlarni
o‘tkazish;
Moliyaviy   nazorat   moliyani   nazorat   funksiyasini   amalga   oshirish   uchun
asosiy usul bo‘lib, uni vazifalarini va maqsadini belgilab beradi. Shuning bilan bir
qatorda   nazoratning   mazmuni,   uning   yo‘nalishini   o‘zgarishi,   ishlab-chiqarish
kuchlarini   rivojlanish   darajasiga   va   jamiyatni   ishlab-chiqarish   munosabatlariga
bog‘liq.  II.Bob   Davlat moliyaviy nazoratining mazmuni  haqida malumot
2.1 Davlat moliyaviy nazoratining mazmuni
O‘zbekiston   Respublikasida   davlat   moliyaviy   nazorati   davlat   mablag‘larini   sarflash
bo‘yicha qonunchilik va me’yoriy-huquqiy hujjatlarga, me’yorlarga, stpndartlarga va
qoidalarga   rioya   etilishi   ustidan   nazorat   bo‘yicha   harakatlar   va   operatsiyalar
yig‘indisini bildiradi.
Davlat   budjetini-shakllantirish   va   sarflanishidagi   rezervlarni,   moliyaviy   va
moddiy resurslarni boshqarishning barcha darajalarida operatsiyalarning maqsadga
muvofiqligi va samaradorligini, qonuniylik tamoyillaridan chetga og‘ish va ularni
buzishlarni   aniqlash   nazorat   tizimi   vazifasiga   kiradi.   Nazoratning   maqsadi   -
tuzatish   choralarini   k o‘ rish,   aybdorlarni   javobgarlikga   tortish   va   buzilishlarning
oldini olishdan iborat.
Davlat   nazorat   organlarining   vazifasi,   eng   avvalo,   davlat   qonunlari   va
Prezident   farmonlarining   ijrosini;   ajratilgan   budjet   mabla g‘ lari   yo‘naltirilishining
qonuniyligi,   to‘g‘riligi   va   maqsadga   muvofiqligini;   hukumat   va   uning   organlari
faoliyatining   samaradorligini,   moliyaviy   va   moddiy   resurslarni   boshqarishning
barcha   darajalarida   davlat   mablag‘lari   samarali   va   tejab   sarflanishini   tekshirishga
yo‘naltirilishi kerak. 
Davlat hokimiyati, birinchi navbatda, qonun chiqaruvchi organlar va ijroiya
hokimiyati organlari va nazorat qilish vakolatiga ega bo‘lgan boshqaruv organlari
budjet-moliya nazoratining subyektlari sifatida ishtirok etadilar. O‘zbekistonda bu
Oliy Majlis, Prezident devoni, Vazirlar Mahkamasi, Moliya vazirligi, Davlat soliq
qo‘mitasi, Davlat bojxona qo‘mitasi, Markaziy bankdir.
Davlat moliyaviy resurslarini boshqarish – jamiyat oldidagi ulkan mas’uliyat, shu
sababli   budjet–moliya   nazorati   boshqaruvning   zaruriy   elementi   bo‘lishi   shart.
Budjet-moliya nazorati  – davlat nazoratining asosiy turidir.
Budjetning   daromad   va   xarajat   qismlarini   tekshirish   vazifasi   faqat   budjet-moliya
nazoratiga   xos   bo‘lib,   u   moliyaviy   nazoratning   mohiyatini   g‘oyat   yorqin   aks
ettiradi. Hozirgi kunda davlat budjeti oldida turgan vazifalarni qay darajada amalga oshirilishi,   moliyaviy   nazorat   tizimining   qay   darajada   shakllanganligi   bilan
belgilanadi. 
Shuningdek, davlat budjet mablag‘laridan foydalanishda huquqiy tartiblarga rioya
etilishini kuzatib borish, amalga oshirilayotgan moliyaviy harakatlarning iqtisodiy
asoslanganligi   va   samaradorligini   bu   harakatlarning   davlat   oldida   turgan
vazifalarga   muvofiq   kelishini   moliyaviy   nazoratini   olib   borish   iqtisodiy
sharoitlardan kelib chiqmoqda.
Davlat moliyaviy nazorati davlatning moliyaviy siyosatini amalga oshirilishiga, budjet
mablag‘laridan samarali  foydalanish sharoitlarini yaratishga ko‘maklashadi. Birinchi
navbatda   u   barcha   darajadagi   budjetlarning   va   budjetdan   tashqari   fondlarning
tuzilishi, ko‘rib chiqilishi, tasdiqlanishi va ijrosi  ustidan, korxonalar va tashkilotlar,
banklar   va   boshqa   moliya   muassasalarining   moliyaviy   faoliyati   ustidan   nazoratni
nazarda   tutadi.   Iqtisodiyotning   nodavlat   sektori   ustidan   davlat   moliyaviy   nazorati
faqatgina   ularning   davlat   oldidagi   moliyaviy   majburiyatlarini   bajarilishiga,   shu
jumladan   soliqlar   va   boshqa   majburiy   to‘lovlarni   to‘lanishi,   kreditlar   va   boshqa
mablag‘lardan   foydalanishning   qonuniyligi   va   maqsadliligiga   rioya   qilinishi,   pulli
hisob-kitoblarni   tashkil   qilishda   hukumat   tomonidan   o‘rnatilgan   qoidalarning
bajarilishi, buxgalteriya hisobi va hisobotlarini yuritilishiga tegishlidir.  2.2  Davlat moliyaviy nazorati organlari
Davlat   moliyaviy   nazorati   barcha   darajadagi   qonunchilik   va   ijroiya   organlari
tomonidan   amalga   oshiriladi.   Budjet   jarayonining   brcha   basqichlarida   Parlament
moliyaviy nazorati tegishli qo‘mitalar va komissiyalar vakolatiga kiradi. Oliy Majlis
tomonidan tashkil etilgan va unga bo‘ysunuvchi, doimiy faoliyat ko‘rsatuvchi davlat
moliyaviy nazorat  organi   O‘zbekiston  Respublikasining  Hisob palatasi   hisoblanadi.
Uning faoliyati mulkchilik shaklidan, idoraviy va ijtimoiy mansubligidan qat’iy nazar
barcha xo‘jalik yurituvchi subyektlarga, mahalliy o‘zini-o‘zi boshqarish organlariga,
davlat budjeti mablag‘lariga tayanadigan , davlat mulkini boshqaradigan yoki soliq,
bojxona yoki boshqa imtiyozlarga ega bo‘lgan jamoat tashkilotlariga yo‘naltirilgan.
O‘zR   Hisob   palatasi   xodimlari   tekshirishlar   natijalari   bo‘yicha   xulosalarini
tayyorlaydilar   va   ularni   tekshirilgan   tashkilotlar   rahbarlariga   qonun   buzilishlarini
bartaraf   qilish   bo‘yicha   choralar   ko‘rish   uchun   yuboradilar.   Agarda,   davlat
mablag‘lariga   hiyonat   aniqlansa,   ish   huquqni   muhofaza   qiluvchi   organlarga
topshiriladi.   Qonun   buzarliklar   aniqlanganda   majburiy   bajariladigan   ko‘rsatmalar
beriladi.   Bir   necha   martalik   qonun   buzarliklar   sodir   etilganida,   Oliy   Majlis   bilan
kelishilgan   holda,   tashkilotning   barcha   turdagi   hisob-kitoblarini   to‘xtatib   qo‘yish
to‘g‘risida   qaror   qabul   qilinadi.   Bunda   Hisob   palatasiga   qonun   buzarlarga   nisbatan
ma’muriy jazo choralarini qo‘llash huquqi berilmagan.
Ijroya hokimiyati yo‘nalishi bo‘yicha davlat moliyaviy nazoratini amalga oshiruvchi
muhim   organ   O‘zbekiston   Respublikasining   Moliya   vazirligi   hisoblanadi.   Uning
zimmasiga   budjetni   shakllanishi   va   bajarilishi,   davlat   mablag‘larini   sarflanishi
ustidan   nazoratni   amalga   oshirish   yuklatilgan.   Moliyaviy   nazoratni   amlga
oshirshdagi   muhim   rol   uning   huzuridagi   o‘zining   hududiy   organlariga   ega   bo‘lgan
Nazorat-taftish   Bosh   boshqarmasiga   (NTBB)   topshirilgan.   Uning   asosiy   vazifasi   –
budjet mablag‘laridan, davlat mulkidan, davlat tomoindan taqdim etiladigan soliq va
budjet   imtiyozlaridan   maqsadli   va   samarali   foydalanishni   ta’minlash,   shuningdek
budjet   ssudalarini   maqsadli   sarflash   va   o‘z   vaqtida   qaytarish   ustidan   nazorat   olib
borish. O‘zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   Nazorat-taftish   Bosh   boshqarmasining
asosiy vazifa lar i  quyidagilar:
– respublika   va   mahalliy   budjetlarning   qat’iy   bajarilishi   ustidan   doimiy
nazoratni ta’minlash; 
– tijorat   banklarini   moliya   organlari,   budjet   muassasalari ning   birinchi
navbatdagi   sarf-xarajatlar ini   mabla g‘   bilan   ta’minlash   hamda   budjet   muassasalari
xodimlariga   ish   xaqi,   ijtimoiy   nafaqalar,   stipendiyalarni   t o‘ lash   muddatlariga   va
t o‘ liqligiga   rioya   qilish,   shuningdek   budjet   muassasalariga   k o‘ rsatib   o‘ tilgan
maqsadlar   uchun   naqd   pul   berish   b o‘ yicha   faoliyati   ustidan   nazorat   va
monitoringni amalga oshirish; 
– belgilangan   shtat-smeta   intizomiga   va   budjet   mablag‘larini   x o‘ jalik
ehtiyojlariga sarflash limitlariga rioya qilinishi ustidan nazoratni amalga oshirish;
– hokimiyat   va   boshqaruv   organlari   rahbarlari   va   mansabdor   shaxslarning
budjet jarayoniga asossiz aralashish hollarining oldini olish kabi bir qator vazifalar
ham nazorat-taftish organlari zimmasiga yuklatil gan . 
Shuningdek ,   O‘zbekiston  Respublikasi   Moliya  vazirligining  Nazorat-taftish
Bosh  boshqarmasiga   amaldagi  qonunchilikka  asosan ,   budjet   intizomini   buzganlik
uchun   mansabdor   shaxslarni   jinoiy   va   ma’muriy   javobgarlik ka   tortish   huquqi
beril gan .
Davlat   moliyaviy   nazorati   sohasida   amaldagi   qonunchilikka   rioya   etilish   qismiga
tegishli  bo‘lgan O‘zbekiston  Respublikasi  davlat  budjetining va budjetdan tashqari
fondlarining   kassa   ijrosini   nazorat   qilish   Moliya   vazirligining   G‘aznachiligiga
yuklatilgan.   G‘aznachilik   tizimi   amaldagi   qonunchilikka   rioya   etilish   qismiga
tegishli  bo‘lgan O‘zbekiston  Respublikasi  davlat  budjetining va budjetdan tashqari
fondlarining   kassa   ijrosini   nazorat   qilish   bo‘yicha   ishlarni   olib   boruvchi   Bosh
boshqarma   hamda   o‘zlarining   hududlarida   davlat   budjeti   va   budjetdan   tashqari
fondlarga   tushumlar   va   ularni   ishlatilishini   nazorat   qiluvchi   hududiy   organlardan
tashkil   topgan.   G‘aznachilik   Moliya   vazirligiga   qilingan   ishlar   bo‘yicha   har   kuni
axborot berib boradi. Ikkita   mustaqil   davlat   xizmatlarining   funksiyalari   va   harakatlarida   bir-birin
takrorlashga   yo‘l   qo‘yilmasligi   uchun   Moliya   vazirligi   G‘aznachilik   dastlabki
moliyaviy nazoratni, NTBB so‘nggi moliyaviy nazoratni amalga oshirish bo‘yicha
qaror qabul qilgan.
Amaliyotda   funksiyalarning   bunday   taqsimlanishi   quyidagicha   ko‘rinish   olgan:
budjet   mablag‘laridan   foydalanishning   qonuniyligi   va   mablag‘larni   banklardagi
hisob   raqamlardan   o‘tishi   ustidan   nazoratni   G‘aznachilik   amalga   oshiradi,   xo‘jalik
yurituvchi subyektlar tomonidan budjet mablag‘larini sarflanishining asoslanganligi
va maqsadlili ustidan nazoratni esa NTBB amalga oshiradi.
Soliq   qonunchiligiga   rioya   etilishi   ustidan   moliyaviy   nazorat   davlat   soliq   xizmati
tomonidan amalga oshiriladi. 
O‘zbekiston   Respublikasi   Davlat   soliq   qo‘mitasi   huzurida   Bosh   Nazorat-taftish
boshqarmasi  tashkil etilgan .
Bosh boshqarma O‘zbekiston Respublikasi Davlat soliq qo‘mitasining O‘zbekiston
Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   "Davlat   soliq   xizmati   organlari   faoliyatini
tashkil   etishni   takomillashtirish   to‘grisida"   2000-yil   13   martdagi   87-son   qarori
bilan tashkil etilgan tarkibiy bo‘linmasi hisoblanadi.
Bosh   boshqarma   Qoraqalpogiston   Respublikasi,   Viloyatlar   va   Toshkent   shahar
Davlat soliq boshqarmalarida o‘z faoliyatida bevosita unga bo‘ysunadigan nazorat-
taftish bo‘linmalariga ega bo‘ladi.
Quyidagilar Bosh boshqarmaning asosiy vazifalari hisoblanadi:
– xo‘jalik   yurituvchi   subyektlarning   moliya-xo‘jalik   faoliyatini   soliqqa   oid
qonun   hujjatlariga   rioya   qilinishi   yuzasidan   hujjatlar   asosida   tekshirish
(taftish)larni hamda Huqumat qarorlari bilan nazorat ,   soliq organlariga yuklangan
masalalar   bo‘yicha   nazorat   tartibidagi   tekshirishlar n i   belgilangan   tartibda   tashkil
etish va o‘tkazish;
– xo‘jalik   yurituvchi   subyektlardan   undiriladigan   soliqlar   va   yig‘imlarni
hisoblab chiqarishda, undirishda qonuniylikka rioya qilinishi, to‘lovlarning to‘ g‘ ri
hisoblab   chiqarilishi   va   budjetga   o‘z   vaqtida   to‘lanishi   ustidan   nazoratni   amalga
oshirish; – soliqqa   doir   huquq   buzishlarni   aniqlash,   ularning   oldini   olish,   ularga
barham berish;
– soliq majburiyatlarini bajarishda xo‘jalik yurituvchi subyektlarga yordam
ko‘rsatish;
– Davlat   soliq   qo‘mitasining   boshqa   bo‘linmalari   bilan   birgalikda   xo‘jalik
yurituvchi   subyektlarni   kompleks   tekshirishlarning   istiqboli   rejalarini   tayyorlash,
tekshirishlar o‘tkaziladigan obyektlarni aniqlash va ularni amalga oshirish;
– hujjatlar   asosida   va   nazorat   tartib id agi   tekshirishlarni   o‘tkazish   jarayoni
hamda   tartibi   ustidan   nazorat   o‘rnatish,   shuningdek,   ularni   o‘tkazishda   (barcha
darajadagi soliq organlariga) amaliy va metodik yordam ko‘rsatish;
– davlat   soliq   xizmati   organlari   tomonidan   tekshirishlar   materiallari
bo‘yicha   qonun   hujjatlarida   belgilangan   tartibda   qarorlar   qabul   qili n ishi   va
moliyaviy sanksiyalar qo‘llanilishi ustidan nazorat o‘rnatish;
– xo‘jalik   yurituvchi   subyektlar   tomonidan   hujjatlar   asosida   va   nazorat
tartib i dagi   tekshirishlar   yakunlari   bo‘yicha   budjet   oldidagi   majburiyatlarning
bajarilishi   (qo‘shimcha   hisoblangan   summalar,   moliyaviy   sanksiyalar,   ma’muriy
jari m alar va shu kabilarning undirilishi) ustidan nazorat o‘rnatish;
– hujjatlar  asosida  va nazorat  tartibidagi  tekshirishlar natijasida  aniqlanga n
soliq   qonunchiligi   buzilishlari   va   boshqa   holatlar   to‘ g‘ risidagi   axborotlarni
umumlashtirish va tahlil qilish;
– fuqarolarning soliq qonunchiligi buzilishlari holatlari to‘ g‘ risidagi xatlari,
shikoyatlari va arizalarini ko‘rib chiqish.
Davlat   bojxona   xizmati   O‘zbekiston   Respublikasi   Bojxona   kodeksi   talablariga
muvofiq   tovarlarni   O‘zbekiston   bojxona   chegarasi   orqali   harakatlanishi   ustidan
davlat nazorati sohasida vakolatlarga ega.
Sanab o‘tilgan organlardan tashqari davlat moliyaviy nazoratini boshqa qator davlat
organlari: O‘zR Markaziy banki, Davlat mulkini boshqarish qo‘mitasi va boshqalar
ham amalga oshiradilar. Xulosa
  1.   Moliyaviy   risklami   boshqarish   deganda,   risk   subyektlarining   (korxona
menejeri, risk menejeri, bodimlarga ma‘sul hodimlar) risk obyekti (korxonanining,
risk ta‘siri ostida qolayotgan, moddiy boyliklari yoki jarayoni) ustidan risk omillari
(ichki   va   tashqi)   ta‘sirini   aniqlash,   baholash,   kamaytirish   va   nazorati   jarayoni
tushuniladi.   Korxonalaming   moliyaviy   risk   boshqaruvi   doiraviy   va   davomiy
xususiyatga ega bo‘lib, u korxonaning barcha biznes jarayonlari va loyihalarini o‘z
ichiga   oladi   2.   Korxonalarda   moliyaviy   risklarni   boshqarish   uchun   eng   birinchi
qilinadigan   ish   bu   ularni   aniqlash   hisoblanadi.   Buning   uchun,   korxonalar
moliyaviy   risk   tasnifidan   foydalanishi   o‘rinli   bodadi.   Tadqiqotda,   moliyaviy
risklarni korxonalar amalga oshiradigan operatsiyalari bo‘yicha 4 guruhga ajratildi:
asosiy,   moliyaviy,   investitsion   va   soliq   faoliyatini   amalga   oshirishda   vujudgan
keladigan risklar 3. Moliyaviy risklarni boshqarishda u keltirgan oqibatni bartaraf
etishdan ko‘ra, keltirib chiqaruvchi omillarini oldini olish samara berishi aniqlandi.
Shunga ko‘ra, risk omillariga ichki va tashqi omillar sabab bodishi va ularning har
biri   boshqarilib   bodishi   va   boshqarib   bodinmasligi   mumkinligini   aniqlandi   4.
Moliyaviy rejalashtirish yo‘nalishlari sifatida rivojlanishning dominant sohalariga,
ya’ni   resurslarni   shakllantirish,   resurslardan   samarali   foydalanish,   risklarni
boshqarish   asosida   moliyaviy   xavfsizlikni   ta’minlash,   moliyaviy   boshqaruv
sifatiga   jiddiy   e’tibor   qaratilishi,   qulay   biznes   muhiti   yaratilishiga   imkoniyat
yaratadi.   5.   Xo‘jalik   sub’ektlarining   operatsion,   moliyaviy   va   investitsion
faoliyatlarida dekada, oylar va choraklar bo‘yicha byudjetlashtirishni tashkil etish,
ularning doimiy to‘lovga layoqatliligini ta’minlaydi va to‘lov majburiyatlarini o‘z
vaqtida bajarishga imkoniyat beradi.  Foydalanilgan  adabiyotlar :
1. Va h obo v  A.  va bosh q alar. Budjet   - soli q  siyosati  yaxlitligi.  O‘q uv 
qo‘ llanma. - T.: I q tisod va moliya.  2005.285 b.
2. Va h ob o v A. va bosh q alar .  Moliyaviy va bosh q aruv ta h lili.  Darslik. T.: 
Shar q  2005. 220 b.
3. Mali k ov T., Xaydarov N. Davlat budjeti . O‘q uv  qo‘ llanma, T . : 
"IQT1SOD-MOLIYA", 2007, 84 b.
4. M alikov T., Xaydarov N. Budjet daromadlari va xarajatlari . O‘q uv 
qo‘ lla n ma, T . : "IQTISOD-MOLIYA", 2007 , 245 b.
5. M aliko v T., Xaydarov N. Budjet: tizimi, tuzulmasi, jarayoni . O‘q uv 
qo‘ llanma, T .:  "IQTISOD-MOLIYA", 2008, 84 b.
6. Yo‘l dosh e v  Z ., Malikov T. Uy x o‘ jaligi moliyasi.  O‘q uv  qo‘ llanma, T .: 
"IQTISOD-MOLIYA", 2008, 105 b.
7. Неshитой А.С. Финансы. Уchебник.-М.:”Даshков и К”, 2007. 512 с.
8. Романовский В.М. Уchебник.-М.:”Юрайт”, 2008. 462 с.

Moliyaviy qarorlar qabul qilishning nazariy asoslari

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O‘zbekiston Respublikasida makroiqtisodiy barqarorlikni ta’minlash kurs ishi
  • Ispaniyaning turistik salohiyati. Ispaniya iqtisodiyoti
  • INDIVIDUAL COMFORT MChJ da AMALIYOT HISOBOTI
  • Qurilish tashkilotlarida ishlab chiqarish xarajatlari hisobi va qurilish ishlari tannarxini kalkulyatsiya qilish
  • Polipropilen chiqindilаri аsosidа texnik idishlаr olish texnologiyasini tаkomillаshtirish (Q=11500 ty)

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский