Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 20000UZS
Hajmi 61.7KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 03 Iyun 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Nurali Axmedov

Ro'yxatga olish sanasi 24 Oktyabr 2024

0 Sotish

Moliyaviy rejalashtirish va moliyaviy reja, uning asosiy vazifalari

Sotib olish
Moliyaviy rejalashtirish va moliyaviy reja, uning asosiy vazifalari.
Mundarija
Kirish
I  Bob. Moliyaviy rejalashtirish va tartibga solish.
1.1. Rejalashtirish tushunchasi. Moliyaviy rejalashtirishning mohiyati.
1.2. Moliyaviy rejalishtirish metodlari va vazifalari.
II  Bob. Ijtimoiy-iqtisodiy jarayonlarni moliyaviy tartibga solish.
2.1.   Moliyaviy rejalashtirish turlari va ularning tavsifi.
2.2    Moliyaviy tartibga solish va uning usullari.
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati KIRISH
      O‘zbekistonda   olib   borilayotgan   iqtisodiy   islohotlar   bozor
munosabatlarini   shakllantirar   ekan   tashkilotlarning   mavqesini   ham
tubdan o‘zgartirmoqda. Turli xil mulk, hajmi va faoliyati har xil bo‘lgan
korxonalarning   mavjud   bo‘lishi   yangi   iqtisodiy,   va   huquqiy
munosabatlar   shakllanishiga   olib   kelmoqda.   Bu   holat   insonlar
o‘rtasidagi   munosabatlarga   ham   o‘zini   ta‘sirini   ko‘rsatmoqda,   ularning
mulkka,   olinayotgan   natija   va   uning   samaradorligiga   bo‘lgan   qarashi
tubdan   o‘zgarib   bormoqda.   Prezidentimiz   Shavkat   Mirziyoyev
tomonidan   belgilab   berilgan   2017-2021   yillarda   O‘zbekiston
Respublikasini   rivojlantirishning   beshta   ustuvor   yo‘nalishi   Harakatlar
startegiyasi   barcha   sohalarni   deyarli   qamrab   olgan   bo‘lib,   buning
natijasida ko‘pgina istiqbolli ishlar amalga oshirilmoqda.
Prezidentimiz   Sh.M.Mirziyoev   2017   yil   14   yanvarda   mamlakatimizni
2016   yilda   rivojlantirishning   asosiy   yakunlari   va   2017   yilga
mo’ljallangan   iqtisodiy   dasturning   eng   muhim   ustuvor   yo’nalishlariga
bag’ishlangan   Vazirlar   Mahkamasining   kengaytirilgan   majlisidagi
ma’ruzasida   ta’kidlaganlaridek   –   “Barchamiz   so’zsiz   tushunishimiz,
iqtisodiy   islohotlar   va   ijtimoiy   o’zgarishlarni   muvafaqiyatli   amalga
oshirish   eng   avvalo   iqtisodiy   va   moliyaviy   organlarning   faoliyati
samaradorligiga   bog’liq.   Ular   yaqin   va   uzoq   istiqbolga   mo’ljallangan,
mamlakatimiz   iqtisodiy   qudratini   mustahkamlashga   doir   strategik
vazifalarni   nafaqat   ishlab   chiqishi,   balki   amalga   oshirishni   ta’minlashi
zarur.”1 
Shuning   uchun   ham   bugungi   kunda   xo’jalik   yurituvchi   sub’ektlar
faoliyatini   samarali   tashkil   etish   uchun   moliyaviy   strategiyani   ishlab chiqish tartibini hamda ushbu jarayonda foydalaniladigan strategik tahlil
usullarini  puxta o’rganish.  Shuningdek, xo’jalik yurituvchi  sub’ektlarda
samarali   moliyaviy   strategiya   ishlab   chiqish   va   bunda   strategik
moliyaviy tahlil usullarining ahamiyatini oshirish yuzasidan ilmiy taklif
va amaliy tavsiyalar ishlab chiqish muhim ahamiyat kasb etadi. Hususan
sohadagi xorijiy davlatlarning ilg’or tajribalarini tadqiq ham yuqoridagi
vazifalarning   muhim   yo’nalishlaridan   sanaladi.
      Biz   bu   kurs   ishimizda   moliyaviy   rejalashtirish   va   moliyaviy   reja
haqida   gapiradigan   bo’lsak,   bu   haqida   ko’plab   malumotlarni
keltirishimiz  mumkin.   Moliya   rejalashtirish   -  firma   ega  resurslarni   turli
xil   turlari   bilan   tegishli   nisbatlarda   tashkil   korxona   boshqaruvini
osonlashtirish   uchun   mo'ljallangan.   Bu   aslida,   poytaxt   va   asosiy   ishlab
chiqarish  fondlari  bilan,  bo'lishi  mumkin.  moliyaviy  rejalashtirish  bilan
shug'ullanuvchi   korxonalar,   turli   kalit   ishlash   ko'rsatkichlari   bilan
bog'liq   (masalan,   masalan,   xarajatlar   darajasi,   tovarlar,   kapital
qo'yilmalar   hajmi)   joriy   ish   maqsadlariga   bilan.   Bu   sizga   oqilona
mezonlar asosida yanada barqaror ish modelini qurish imkonini beradi .
  Iqtisodiy adabiyotlarda rejalashtirish kelajakka yo'naltirilgan qaror
qabul   qilish   faoliyati   sifatida   taqdim   etiladi.   Siz   "rejalashtirish"
tushunchasini "rejalashtirish" orqali yanada umumiy ta'rifga kiritishingiz
mumkin,   bu   ob'ektiv   ehtiyoj   va   biznes   faoliyatini   muvofiqlashtirish
imkoniyatini   anglatadi.   Aynan,   rejalashtirish   -   bu   amaliy   dastur
tartiblilik,   ya'ni   muvozanat   va   mutanosiblikka   erishish   uchun   qasddan
qilingan   harakatlar.   Moliyaviy   rejalashtirishga   nisbatan   bu
muvozanatlashtiruvchi harakatdir moliyaviy resurslarning mutanosibligi. Balans   bu   davlat   ixtiyoridagi   moliyaviy   resurslar   va   xo'jalik
yurituvchi   sub'ektlar   qo'lida   qolgan   daromadlar   o'rtasidagi   optimal
nisbatni anglatadi. Moliyaviy rejalashtirishning asosiy ob'ekti - bu rejada
o'z   miqdoriy   ifodasini   oladigan   moliya   (munosabatlar)   bo'g'inlari.
Muayyan   pul   fondining   mablag'lari   harakati   yagona   tizimga
birlashtirilgan   tegishli   moliyaviy   rejalarda   ifodalanadi   va   belgilanadi.
Moliyaviy rejalar tizimida markaziy o'rin byudjet rejasi bo'lib, u byudjet
fondining   harakatini,   shakllantirish   va   undan   foydalanish   shakllari   va
usullarini, daromadlar va xarajatlar tarkibini aks ettiradi . I BOB. Moliyaviy rejalashtirish va tartibga solish
1.1. Rejalashtirish tushunchasi. Moliyaviy rejalashtirishning
mohiyati
          Rejalashtirish   –   milliy   iqtisodiyotning   turli   darajalarida
(mikrodarajada   –   korxonalar   va   ularning   ayrim   bo’linmalari,
shuningdek,   korxonalar   guruhlari,   tarmoklar,   sektorlar   va   mintaqalar
miqyosida;   makrodarajada   —   mamlakatning   butun   iqtisodiyoti
miqyosida)   ijtimoiyiqtisodiy   jarayonlarni   tartibga   solish   va   boshqarish
shakllari.  Joriy,  qisqa   muddatli   (oylik,  choraklik,   yillik),  o rta   muddatliʻ
(5   yillik)   va   istiqboldagi   —   uzoq   muddatli   (10—15   yillik)
rejalashtirishga bo linadi.	
ʻ
Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   rejalashtirish   korxonalar   darajasida   biznes
rejalar   tuzish   shaklida   (ichki   firma   rejalashtirish),   kompaniyalar
guruhlari   darajasida   korporativ   rejalar   shaklida   amalga   oshiriladi.   Bir
qator   rivojlangan   va   rivojlanayotgan   mamlakatlarda   makrodarajada
rejalashtirish   davlat   tomonidan   tartibga   solishning   muhim   va   keng
tarqalgan  shakli  bo lib  keldi.  1950-yillar  o rtalaridan  bu mamlakatlarda
ʻ ʻ
indikativ   rejalashtirish,   ya ni   tavsiya   etiladigan,   maslahat   tarzidagi	
ʼ
rejalashtirish amalga oshirila boshladi. Bunday rejalashtirish Fransiya va
Yaponiyada   o tgan   asrning   70-yillariga   qadar,   ayrim   mamlakatlar,	
ʻ
Koreya   Respublikasi   va   Tayvanda   80-yillar   o rtalarigacha   amal   qildi.	
ʻ
Indikativ   rejalarda   ishlab   chiqarish   va   iste mol   hajmlari,   tuzilmasi,	
ʼ
o sish sur atlari, narxlar dinamikasi, eksport va import, investitsiyalar va	
ʻ ʼ
boshqalarning   asosiy   ko rsatkichlari   belgilanadi.   Shuningdek,   bu	
ʻ
rejalarda   bozor   sub yektlarini   qo yilgan   maqsadlarni   bajarish,   rejali	
ʼ ʻ indikatorlar   (ko rsatkichlarni   amalga   oshirish)   sari   yo naltirilganʻ ʻ
iqtisodiy   stimullar   tizimi,   daromadlar   va   bandlik,   soliklar   bo yicha	
ʻ
bevosita va bilvosita dastaklari ham keltiriladi.
Bu   umumiy   rejalar   tizimi,   shuningdek,   milliy   iqtisodiyotning   ayrim
sektorlari va tarmoqlarini rivojlantirish rejaprognozlarini ham o z ichiga	
ʻ
oladi.   Reja   bo yicha   tanlangan   ustuvorliklarni   moliya   va   sanoat	
ʻ
guruhlari,   tadbirkorlar   uyushmalari,   kasaba   uyushmalari   va   boshqa
manfaatli guruhdar bilan kelishib olish tartibi indikativ rejalashtirishning
tarkibiy   unsuri   hisoblanadi.   Xuddi   shu   mexanizmlar   muayyan   davr
davomida davlat boshqaruvidagi bunday shaklning iqtisodiy va ijtimoiy
samaradorligini   ta minladi.   70-yillarning   o rtalaridan   boshlab	
ʼ ʻ
boshqarishni   markazlashtirmaslik   jarayonlari   ta sirida   indikativ	
ʼ
rejalashtirish   tizimi   parchalanib   ketdi   va   uning   o rniga   uzoq   muddatli	
ʻ
strategik rejalashtirish usuli qaror topdi.
Davlatning   rejalshtirish   faoliyatida   davlat   buyurtmalari   (qarang   Davlat
buyurtmasi ), kontraktlar tizimi vositasida amalga oshiriladigan biron-bir
tarmoqni   rivojlantirishga   doir   umumiy   va   maxsus   davlat   dasturlari
hamda   loyihalari   —   dasturlar   bo yicha   boshqarish   markaziy   o rinni	
ʻ ʻ
egalaydi.   Masalan,   Fransiyada   umummilliy   5   yillik   rejalar   aksariyat
holatda tadqiqot harakteriga ega. Uning tarkibiy qismi sherik hamkorlar
—   tadbirkorlar,   markaziy   va   mahalliy   hokimiyat   organlari,   kasaba
uyushmalari   va   boshqa   jamoatchilik   intlari   tomonidan   birgalikda
moliyalashtirishni   nazarda   tutadigan   loyihalardan   iborat.   Yaponiyada   5
yillik   rejaning   mohiyatini   kelajak   davrda   mamlakatni   ijtimoiyiktisodiy
rivojlantirishning konsepsiyasi tashkil etadi.       O zbekistonda   ham   Hukumat   tomonidan   Iqtisodiyot   vazirligi   vaʻ
boshqa vazirliklar va idoralar ishtirokida strategik rejalashtirish tizimini
barpo   etish,   shuningdek,   mamlakatni   ijtimoiy   -   iqtisodiy
rivojlantirishning 10—15 yilga mo ljallangan uzoq muddatli dasturlarini	
ʻ
ishlab   chiqish   va   amalga   oshirish   ishlari   olib   borilmoqda.   O zbekiston	
ʻ
Respublikasining Kadrlar tayyorlash milliy dasturi, 2004—2006 yillarda
fermer   xo jaliklarini   rivojlantirish   konsepsiyasi,   O zbekiston	
ʻ ʻ
Respublikasi   aholisini   2010   yilgacha   bo lgan   davrga   mo ljallangan	
ʻ ʻ
ijtimoiy   himoya   tizimining   yagona   konsepsiyasi     va   boshqa   o rta   va	
ʻ
uzoq   muddatli   dasturlar   ishlab   chiqilgan.   O zbekistonda   davlat	
ʻ
aksiyadorlik   korxonalarining   rejalari   negizini   davlat   buyurtmasi   tizimi
tashkil etadi.
      Rejalashtirishning   turlari   orasida   ijtimoiy   rejalashtirish   alohida
ahamiyatga   ega.   Bunday   rejalashtirish   milliy   iqtisodiyotning   ijtimoiy-
iqtisodiy   samaradorligini   oshirish,   ijtimoiy   jarayonlarni   okilona
boshqarishning   o ziga   xos   shakli   hisoblanadi.   Bunday   rejalashtirishda	
ʻ
ijtimoiy   sohani   rivojlantirish   va   aholi   turmush   darajasi   va   sifatini
tavsiflaydigan   boshqa   barcha   ko rsatkichlarni   rejalashtirish   nazarda	
ʻ
tutiladi.
Moliyaviy rejalashtirishning mohiyati
          Moliyaviy   rejalashtirishning   maqsadi   korxonani   ishlab   chiqarish,
investitsiya va moliyaviy faoliyat uchun zarur moliyaviy resurslar bilan
ta'minlashdir.   Shu   munosabat   bilan   kapital   qo'yilmalarni   samarali
sarflash   usullarini   aniqlash,   ulardan   oqilona   foydalanish   darajasini
baholash,   mablag'lardan   tejamli   foydalanish   va   byudjet,   banklar   va kontragentlar bilan oqilona moliyaviy munosabatlarni o'rnatish hisobiga
foydani   oshirish   uchun   ichki   zaxiralarni   aniqlash   zarur.   Shuningdek,
aktsiyadorlar   va   boshqa   investorlarning   manfaatlarini   hurmat   qilish
muhimdir.   Va  natijada,   moliyaviy  rejalashtirish  korxonaning   moliyaviy
holatini,   uning   to'lov   qobiliyati   va   kreditga   layoqatini   o'rganish   uchun
nazorat funktsiyasini bajaradi.
Moliyaviy reja korxona iqtisodiyotiga katta ta'sir ko'rsatadi. Bu bir qator
holatlarga   bog'liq.   Birinchidan,   moliyaviy   rejalarda   tadbirlarni   amalga
oshirish   uchun   boshlang'ich   xarajatlar   real   imkoniyatlar   bilan
taqqoslanadi   va   tuzatish   natijasida   moddiy   va   moliyaviy   balansga
erishiladi.Ikkinchidan,   moliyaviy   rejaning   moddalari   korxonaning
barcha   iqtisodiy   ko'rsatkichlari   bilan   bog'liq   bo'lib,   tadbirkorlik
rejasining asosiy bo'limlari bilan bog'liq: mahsulotlar ishlab chiqarish va
xizmatlar   ko'rsatish,   ilmiy-texnikaviy   rivojlanish,   ishlab   chiqarish   va
boshqaruvni takomillashtirish, ishlab chiqarish samaradorligini oshirish,
kapital   qurilish,   iqtisodiy   rag'batlantirish   va   boshqalar.   Shunday   qilib,
moliyaviy rejalashtirish iqtisodiy sub'ekt faoliyatining barcha jabhalariga
ta'sir   qilishi   mumkin.Aksiyadorlar   va   investorlarning   manfaatlariga
rioya etilishi ustidan nazorat ham muhim omil hisoblanadi. 
    Moliyaviy   rejalashtirish   -   har   qanday   tijorat   korxonada   boshqaruv
faoliyati   muhim   bir   qismi.   Biznes   eng   yaxshi   modeli   asosida   aniq
algoritm   muvofiq   ishlab   chiqilgan   bo'lishi   mumkin,   operatsiya
kompaniya   rahbariyati   uchun   oldindan   va   shaffof   omillarga   bog'liq.
Moliya   rejalashtirish   o'ziga   korxona   egalarini   qo'ygan   o'sha   vazifalarni
tashkil   ehtimoli   bog'lash   imkonini   beradi.   Bu   jarayon   ham   boshqaruv kompaniyasi   zarur   moliyaviy   resurslarni   manbalari   va   ularning   jalb
samarali stsenariylarini kashf qilish imkonini beradi.
   Moliyaviy  rejalashtirish turlarini qanday bilib olish mumkin, ularning
tasnifi   uchun   ko'p   yondashuvlar   mavjud.   Rossiya   tadqiqotchilar   o'rta
rejalashtirish   va   moliyaviy   nazorat   istiqbolli   faoliyati   uchun   tegishli
tasnifi   va   operatsion   oqimi   asosida   amalga   oshiriladi   qaysi   sxemasini
tarqatilgan. ularning o'ziga xos tafsilotlarini ko'rib chiqaylik.
Uzoq   muddatli   rejalashtirish,   masalan,   vaqt   muhim   davr   ichida   amalga
oshirilishi   lozim   ishlab   chiqarish   kompaniyaning   asosiy   strategik
ustuvor   yo'nalishlarini,   3-5   yil   o'z   ichiga   oladi.   tegishli   algoritmlar
kompaniyaning   rivojlanish   nafaqat   ichki   xususiyatlarini   aks   ettiruvchi
ma'lumotlarni,   balki   tashqi   muhitda   paydo   omillar   ta'sirini   o'z   ichiga
rivojlantirish   rejalari,   bu   jihatdan,   qoida   tariqasida ,   u,   ya'ni,   bir   "top-
pastga" amalga oshiriladi.
         Hozirgi rejalashtirish kompaniyasi uzoq muddatli rejalar tayyorlash
qaraganda   vaqt   qisqa   muddat   ichida   ishlab   kerak   qaysi   mezonlar
rivojlanishini   o'z   ichiga   oladi.   Bu   mexanizm   ko'pincha   aralash
mikrosxemalar faollashtirish algoritmlari kompilyatsiya tegishli hosil o'z
ichiga   oladi.   Bu,   bir   tomondan,   firmaning   boshqaruv   bo'ladi,   boshqa
tomondan,   kompaniyaning   rivojlanishi   bilan   bog'liq   strategik   muhim
ma'lumotlarning ba'zi turdagi quyi tuzilmalari beradi - rejasining amalga
oshirish bosqichlarini batafsil ularning bir qismi oladi.
      Moliyaviy   rejalashtirish   har   qanday   tijorat   korxonalarida   boshqaruv
faoliyatining eng muhim qismidir. Biznesning modeliga asoslangan aniq ishlab   chiqilgan   algoritmga   muvofiq   rivojlanishi   eng   yaxshisidir,
ularning faoliyati, bu yangilangan va oshkora bo’lgan omillariga bo’liq.
Moliya   rejalashtirish   sizga   ushbu   vazifalar   bilan   korxona   egalari
o’rnatilganligi   bilan   tartibga   solish   imkoniyatini   beradi.   Bu   jarayon
shuningdek,   u   rahbariyatni   boshqaruvning   zarur   pul   va   samarali
manbalarini aniqlashga imkon beradi. 
    Moliya   rejalashtirish   korxonaning   turli   xil   resurslar   o’rtasida   yetarli
darajada   nisbatlarni   shakllantirishda   ushbu   korxonaning   boshqarishni
rag’batlantirish   uchun   ishlab   chiqilgan.   Bu   aslida   kapital   yoki   asosiy
ishlab chiqarish fondlari bo’lishi mumkin 
        Moliya   korxonaning   barcha   sohalarini   qamrab   oladi   va   moliyaviy
rejalashtirish   ushbu   yo'nalishlarni   menejment   tomonidan   umuman
mamlakat   iqtisodiyotini   va   bitta   korxonani   samarali   boshqarish   uchun
foydalanadigan   tegishli   moliyaviy   ko'rsatkichlarda   aks   ettiradi.
Moliyaviy rejalashtirishning vazifasi korxonaning moliyaviy resurslarga
bo'lgan   umumiy   ehtiyojini   aniqlashdir,   bu   uning   normal   ishlashini
ta'minlaydi,   shu   bilan   birga   kreditorlar   oldidagi   majburiyatlarni,
masalan,   banklar,   byudjet   va   h.k.   Moliyaviy   rejalashtirish,   shuningdek,
alohida   bo'limlarda   ham,   umuman   korxonada   ham   moliyaviy
resurslarning ortiqcha va ortiqcha sarflanishining oldini olishga yordam
beradi.
Rejalashtirish korxonaning tarkibiy bo'linmalarini umumiy maqsad bilan
birlashtiradi,   barcha   jarayonlarni   bir   yo'naltirilgan   va
muvofiqlashtirilgan   holda   beradi,   bu   mavjud   resurslardan   har
tomonlama,   samarali   va   o'z   vaqtida   turli   xil   boshqaruv   muammolarini hal   qilishga   imkon   beradi.
   Har qanday kompaniya moliya hisobini yuritishi kerak, aks holda foyda
olish   mumkin   emas,   faqat   zarar.   Ammo   rejalashtirish,   shuningdek,
frilanserlar, yakka tartibdagi mutaxassislar uchun ham qo'llaniladi
1.2. Moliyaviy rejalishtirish metodlari va vazifalari.
          Hozirgi   sharoitdagi   Moliyaviy   Rejalashtirish   barcha   zaruriy
harakatlarni   oldindan   k о ‘zda   tutishgina   (k о ‘ra   bilishgina)   emas.   Bu
tyegishli   ishlarni   amalga   oshirish   jarayonida   Yuzaga   chiqishi   mumkin
b о ‘lganhar   qanday   kutilmagan   holatlarni   k о ‘ra   olish   qobiliyati   hamdir.
Albatta,   x о ‘jalik   Yurituvchi   sub’yekt   о ‘z   faoliyatidagi   barcha   risklarga
barham beraolmaydi. Lekin u ana Shu risklarni samarali oldindan k о ‘ra
bilish yordamida boshqarish imkoniyatiga ega.
        Moliyaviy   Rejalashtirish   amaliyotida   quyidagi   asosiy   myetodlardan
foydalanish mumkin:
 iqtisodiy tahlil myetodi;
 normativ myetod;
 balansli hisob-kitoblar va pul oqimlari myetodi;
 kо‘p variantlilik myetodi;
 iqtisodiy-matyematik modyellashtirish myetodi;
 va boshqa myetodlar.
            Moliyaviy   rejalashtirish   korxonaning   ishlab   chiqarish   faoliyatini
rejalashtirish   bilan   bevosita   bog ' liq   bo ' lib ,   barcha   moliyaviy
ko ' rsatkichlar   ishlab   chiqarish   hajmi ,   mahsulot   turi ,   ishlab   chiqarish
tannarxining   ko ' rsatkichlariga   asoslanadi .            Moliyaviy   ko ' rsatkichlarni   rejalashtirish   korxonaning   ichki
zaxiralarini   topishga ,   iqtisodiyotga   mos   kelishga   imkon   beradi .
Rejalashtirilgan   foyda   hajmini   va   boshqa   moliyaviy   ko'rsatkichlarni
olish   faqat   mehnat   xarajatlari   va   moddiy   resurslarning   rejalashtirilgan
me'yorlariga   rioya   qilingan   taqdirdagina   mumkin.   Moliyaviy   rejalar
asosida   hisoblab   chiqilgan   moliyaviy   manbalar   miqdori   moddiy
resurslarning   ortiqcha   zaxiralarini,   samarasiz   xarajatlarni,   rejadan
tashqari  moliyaviy  investitsiyalarni  yo'q qiladi.  Moliyaviy  rejalashtirish
tufayli   ishlab   chiqarish   quvvatlaridan   samarali   foydalanish,   mahsulot
sifatini yaxshilash uchun zarur shart-sharoitlar yaratilmoqda.
Moliyaviy   rejalashtirish   -   bu   korxonani   rivojlanishini   zarur   moliyaviy
manbalar   bilan   ta ' minlash   va   kelgusi   davrda   moliyaviy   faoliyat
samaradorligini   oshirish   uchun   chora - tadbirlar   tizimini   ishlab   chiqish
jarayoni .    Moliyaviy   rejalashtirishning   umumiy   tamoyillari ,   funktsional
yo ' nalishidan   qat ' i   nazar ,   rejalashtirish   jarayoni   asoslangan   umumiy
qoidalarni   ifodalaydi .   Quyidagilar   asosiy   hisoblanadi .
-  birlik  ( holizm )  prinsipi   moliyaviy   rejalashtirishning   tizimli   xususiyatini
nazarda   tutadi ,   ya ' ni ,   moliyaviy   rejalashtirish   tizimida   individual
elementlarning   mavjudligi ,   ular   o ' rtasidagi   munosabatlar   va   barcha
elementlarning   yagona   maqsadga   yo ' naltirilganligi ;
-   moliyaviy   rejalashtirish   jarayonida   turli   xil   funktsional   bo ' linmalar
mutaxassislarini   jalb   qilishda   ishtirok   etish   printsipi ,   chunki   moliyaviy
rejada   korxonaning   turli   yo ' nalishlari   bo ' yicha   ko ' rsatkichlar   jamlangan ;
-   uzluksizlik   prinsipi   belgilangan   sikl   doirasida   rejalashtirish
jarayonining   barqarorligi   va   moliyaviy   rejalarning   davrdan   davrga
siljishida ; -   moslashuvchanlik   prinsipi   tashqi   va   ichki   muhit   o ' zgarishiga   qarab
moliyaviy   rejalashtirishning   yo ' nalishini   o ' zgartirish   qobiliyatini   nazarda
tutadi ;
-   aniqlik   prinsipi   rejalashtirilgan   ko ' rsatkichlarning   maksimal   aniqligini ,
ularning   operatsion   moliyaviy   rejalashtirish   darajasida   aniqlanishini
ta ' minlashni   nazarda   tutadi ;
-   muqobillik   prinsipi   ko ' p   o ' zgaruvchan   rejalashtirilgan   hisob - kitoblarni
va   korxonani   rivojlantirish   uchun   eng   yaxshi   alternativani   tanlashni
nazarda   tutadi ;
-   adekvatlik   prinsipi   alohida   iqtisodiy   hodisa   va   jarayonlarning
rivojlanish   qonuniyatlarini   hisobga   olgan   holda   moliyaviy
rejalashtirishning   eng   maqbul   va   etarli   modellari   va   usullarini   tanlashda
yotadi ;
-   samaradorlik   prinsipi   moliyaviy   rejalashtirishni   tashkil   etish   natijasida
ma ' lum   foyda ,   qo ' shimcha   samaralarni   olishni   ta ' minlashni   anglatadi .
Ushbu   tamoyil   moliyaviy   rejalashtirishni   tashkil   etish   xarajatlarini
baholash   va   ularni   amalga   oshirish   samarasi   bilan   taqqoslash   zarurligini
anglatadi .
      Moliyaviy   rejalashtirish   korxonada   moliyaviy   boshqaruvning   muhim
vazifasi   bo ' lishiga   qaramay ,   ya ' ni ,   boshqaruvning   ma ' lum   bir   aniq
sohasida   amalga   oshiriladi ,  uni   tashkil   etish   tegishli   maxsus   printsiplarga
asoslanishi   kerak .
    Rejalashtirish   texnikasi   -   bu   barcha   darajalar   va   vaqt   ufqlari
prognozlarini ,  strategik   dasturlari   va   rejalarini   ishlab   chiqish ,  asoslash   va
tahlil   qilish   usullari ,   rejalashtirilgan   ko ' rsatkichlarni   hisoblash   tizimi   va
ularning   o ' zaro   kelishuvi .   Masalan,   mahsulot   aylanmasini   tuzish metodikasi,   xarajat   talablarini   hisoblash,   moliyaviy   reja   va   boshqalar.
Shunday   qilib,   moliyaviy   rejalashtirish   jarayoni   umumiy   va   o'ziga   xos
printsiplar   bilan   tavsiflanadi.   Bunday   vaziyatning   sababi   moliyaviy
rejalashtirishni   alohida   jarayon   sifatida   va   moliyaviy   boshqaruv
funktsiyalari   tizimida   ko'rib   chiqishdir.   Shuningdek,   moliyaviy
rejalashtirishning   ko'plab   usullari   mavjudligini   aniqlash   kerak:
usul   tizimlarga   yaqinlashish   va   oqilona   tanlov,   modellashtirish   usuli,
o'ziga   xos   tarixiy,   yaxlit   yondashuv,   maxsus   tadqiqot   usullari.   Ammo
korxona,   umuman,   qanday   qilib   korxonani   rejalashtirishni   va   qaysi
moliyaviy jihatdan alohida rejalashtirishni belgilashi kerak.
Moliyaviy   rejalashtirishga   bag'ishlangan,   birinchidan,   bu   korxonaning
ma'lum bir vaqtdagi iqtisodiy holatini  tahlil  qilishga va   yoki kelajakda
o'z   maqsadlariga   erishish   haqiqatini   asoslashga   yordam   beradi,
ikkinchidan,   u   o'zini   o'zi   tashkil   etish   va   nazorat   qilishning   samarali
vositasi  sifatida  ishlatilishi  mumkin.  Muvaffaqiyatli  bo'lgan har qanday
korxonaning   asosiy   tarkibiy   qismlari   uning   rivojlanish   strategiyasi   va
boshqaruvidir. Strategiya korxonaning hozirgi davrda qanday bo'lishini,
kelajakda   qanday   ishlashini   va   rivojlanishini   belgilaydi.   Nazorat
yordamida olingan natijalarning strategik rejalashtirish bilan belgilangan
maqsadlarga muvofiqligi aniqlanadi.
Moliyaviy rejalashtirish quyidagi vazifalarni bajaradi:
1. Ishlab   chiqarish,   investitsiya   va   moliyaviy   faoliyat   moliyaviy   zaxiralar
bilan to'liq ta'minlanishi kerak.
2. Kapital qo'yilmalarini aniqlang va uning samaradorligini baholang. 3. Daromadni   oshirishi   mumkin   bo'lgan   xo'jalik   ichidagi   zaxiralarni
aniqlang.
4. Davlat xarajatlari bilan mustahkam moliyaviy munosabatlarni o'rnatish.
5. Aksiyadorlik   jamiyatiga   kiritilgan   shaxslar   va   boshqa   investorlarning
manfaatlariga muvofiq bo'ling.
Moliyaviy   rejalashtirishning   vazifasi   moliyaviy   holatni,   to'lov
qobiliyatini va kreditga layoqatni nazorat qilish va tartibga solishdir. II  Bob. Ijtimoiy-iqtisodiy jarayonlarni moliyaviy tartibga solish.
2.1.   Moliyaviy rejalashtirish turlari va ularning tavsifi.
       Moliyaviy rejalashtirishning ikki turi bo’lishi mumkin:
- Strategik moliyaviy rejalashtirish 
- Joriy moliyaviy rejalashtirish
      Strategik   rejalashtirish   –   bu,   shunday   rejalashtirish   turiki,   unda
korxona   faoliyatining   asosi   sifatida   inson   omiliga   tayaniladi;   ishlab
chiqarish   faoliyati   iste’molchilar   talablariga   moslashtiriladi;   uzoq
muddatda   korxonaning   yashashi   va   o’z   maqsadiga   erishishiga   olib
boruvchi   zaruriy   va   addekvat   o’zgarishlarni   strategik   yondashuvi
bo’lmasligi  bozor raqobat kurashida mag’lubiyatga  uchrashining asosiy
sabablaridan   hisoblanadi.   Bu   maqsad   va   rejaning   ishlab   chiqarish
tartibini tavsiflovchi ikki shaklda namoyon bo’ladi. S trategik Moliyaviy
Rejalashtirish   о ‘z   ifodasini   strategik   Moliyaviy   Rejalarda   topadiki,   u
tashqi   va   ichki   muhitda   о ‘zgarayotgan   x о ‘jalik   Yuritish   sub’yekti
Moliyaviy taraqqiyotining k о ‘p variantli bashoratidan iboratdir.  
     Strategik rejalashtirishning asosiy afzalligi shundaki, u yuqori darajada
reja   ko’rsatkichlariga   asoslangan,   voqealar   rivojining   rejali   amalga
oshirilishini   ta’minlaydi.   Iqtisodiyotdagi   hozirgi   o’zgarishlar   sur’ati
shunchalik   yuqoriki,   bunda   strategik   rejalashtirish   o’zini   bo’lajak
muammo   va   imkoniyatlarni   bashorat   qilishning   yagona   usuli   sifatida
namoyon   qiladi.   U   firmaning   oliy   rahbariyatini   uzoq   muddatli   rejalar
bilan   ta’minlaydi,   qarorlarni   qabul   qilish   uchun   asos   yaratadi,   qaror
qabul   qilishda   tavakkalchilikning   pasayishiga   ta’sir   ko’rsatadi, firmaning   barcha   tarkibiy   bo’linmalari   va   ijrochilarining   maqsad   va
vazifalarini uyg’unlashtiradi.   
              Strategik   rejalashtirish   o’z   imkoniyatlaridan   kelib   chiqqan   holda
kelajakning   aniq   holatini   tasvirlab   bera   olmaydi.   U   quyidagilarni   bera
olishi   mumkin:   firmaning   kelajakda   qanday   harakat   qilishi   kerakligi,
biznes   va   bozorda   qanday   o’rinni   egallashi   mumkin   va   kerakligi,
kelajakdagi   raqobat   kurashida   firma   yashab   qoladimi   yoki   yo’qmi   va
shu   kabilar.Strategik   rejalashtirish   rejani   tuzish   va   amalga   oshirishning
aniq hisob-kitobiga ega emas, uning nazariyasi biznesni olib borishning
ma’lum   bir   falsafasi   va   mafkurasidan   kelib   chiqadi.   Shuning   uchun   bu
jarayon ko’pincha menejerlarning o’z xususiyatlariga bog’liq. Umuman,
strategik   rejalashtirish   bu   oliy   menejment   xislatlari   va   san’atining
birikuvi,   menejerning   firmani   strategik   maqsadlarga   olib   borish
qobiliyatidir.   Strategik   rejalashtirish   maqsadlari   quyidagi   omillar
hisobidan   ta’minlanadi:   xodimlarning   yuqori   darajada   kasbiy
tayyorgarligi   va   ijodiyligi;   tashkilotning   tashqi   muhit   bilan   o’zviy
bog’liqligi; mahsulotning yangilab borilishi; ishlab chiqarish, mehnat va
boshqaruvni tashkillashtirishning takomillashib borishi; joriy rejalarning
amalga   oshirilishi;   korxona   maqsad   va   vazifalarini   amalga   oshirishda
tashkilot   xodimlarini   faol   jalb   qilish.   Strategik   rejalashtirish   jarayoni
amal qilishi uchun an’anaviy istiqbolli rejalashtirishga nisbatan ma’lum
resurs va vaqtni talab etadi. Bu strategik rejaga qat’iy talablar qo’yilishi
bilan   bog’liqdir.   U   egiluvchan   bo’lishi,   ichki   va   tashqi   muhitning   har
qanday  o’zgarishlariga   moslasha   olishi   lozim.   Strategik   rejalashtirishda
band   bo’lgan   xodimlar   soni   istiqbolli   rejalashtirishdagidan   ko’pdir.
Srategik   rejalashtirishdagi   xatolarning   oqibati,   odatda,   an’anaviy   va istiqbolli   rejalashtirishdagidan   ko’ra   jiddiyroqdir.   Ayniqsa,   muqobilsiz
xo’jalik yurituvchi  korxonalar uchun noto’g’ri bashorat qilish  oqibatida
korxona   faoliyati   fojiali   yakunlanishi   mumkin.   Istiqbolli
rejalashtirishdagi   tavakkalchilikning   yuqori   darajasi   strategik
rejalashtirishda   qabul   qilinadigan   xo’jalik   ishlab   chiqarish   faoliyatiga
doir qarorlar bilan izohlanadi. Bunga quyidagilar kiradi: yangi mahsulot
chiqarish   to’g’risidagi   qaror;   sarmoyalar   kiritishning   yo’nalishlari;
biznesni amalga oshirishning yangi imkoniyatlari va boshqalar. Strategik
rejalashtirishning   o’zi   ma’lum   bir   natijaga   olib   kelmaydi.   U   strategik
rejani   amalga   oshirishning   mexanizmlari   bilan   to’ldirilgan   bo’lishi
kerak,   ya’ni   samarani   rejalashtirish   emas,   balki   o’zagini   strategik
rejalashtirish   tashkil   etuvchi   strategik   boshqaruv   beradi.   Bu,   birinchi
navbatda,   korxonada   strategiyani   amalga   oshirishga,   mehnatni
rag’batlantirish   tizimini   yaratishga,   boshqaruvni   mustahkam   tashkil
etishga   va   boshqalarga   imkon   beruvchi   tashkiliy   muhit   yaratilishini
taqozo   qiladi.   Shuning   uchun   ma’lum   bir   korxonada   strategik
rejalashtirishning   ichki   tizimlarini   yaratish,   boshqaruv   tizimini   tartibli
joriy   etish,   boshqaruvning   umumiy   madaniyatini   oshirish,   ijroviy
qoidalarni mustahkamlash, axborotlarni qayta ishlashni takomillashtirish
va boshqalardan boshlanishi kerak.
      Strategik   moliyaviy   rejalashtirish   o’z   ifodasini   strategik   moliyaviy
rejalarda   topadiki,   u   tashqi   va   ichki   muhitda   o’zgariyotgan   xo’jalik
yuritish   subyekti   moliyaviy   taraqqiyotini   ko’p   variantli   bashoratidan
iboratdir. 
     Strategik moliyaviy reja, hech bo’lmaganda, quyidagi savollarga aniq
javob bermog’i lozim:  Xo’jalik   yurituvchi   subyekt   uchun   talab   qilinadigan   kapitalning
o’lchami   qanday,   u   qaysi   manbalar   hisobidan   va   qanday
muddatlarda jalb qilinadi?
 Bu kapitaldan qanday qilib foydalaniladi? 
 O’z   kuchiga   ishongan   holda   xo’jalik   yurituvchi
subyektrivojlanishi   mumkinmi?   Agar   yo’q   bo’lsa,   moliyaviy
resurslarni jalb qilishning manbalari qanday? 
 Xo’jalik   yurituvchi   subyekt   pul   mablag’lari   tushumi,   ishlab
chiqarishning   rentabelligi   va   investitsiyalar   daromadligining
qanday darajalarga chiqishi mumkin va qay muddatlarda?
 O’z navbatida, joriy moliyaviy rejalashtirishning asosiy funksiyalari
quyidagilardan iborat: 
 Ishlab   chiqarish,   investitsion   marketing,   ilmiy   –   loyihaviy   va
qidiruv   faoliyatlarini   hamda   sotsial   loyihalarni   amalga   oshirish
uchun   zarur   bo’lgan   moliyaviy   resurslarning   hajmi   va   ularning
manbalarini aniqlash; 
 Mahsulotni   ishlab   chiqarish   va   realizatsiya   qilish   tannarxini
rejalashtirish; 
 Pul oqimlarini rejalashtirish;
 Butun   xo’jaik   yurituvchi   subyekt   doirasida   foydani   rejalashtirish
(bashoratlash);
 Investitsiyalarning daromadliligini rejalashtirish;
    Ma’lum   bir   muddatni   qamrab   olishiga   qarab,   moliyaviy   rejalar
quyidagin ikki guruhga bo’lish mumkin: 
o Uzoq muddatli moliyaviy rejalar  o Qisqa muddatli moliyaviy reajalar
    Uzoq   va   qisqa   muddatli   moliyaviy   rejalar   bir   –   birlaridan   nafaqat
o’zining   qamrab   olish   gorizonti   bo’yicha,   balki   rejalashtirish
maqsadlariga   ko’ra   ham   farqlanadi.   Agar   uzoq   muddatli   moliyaviy
rejalarning bosh maqsadi moliyaviy barqarorlik nuqtai – nazaridan firma
kengayishining   yo’l   qo’yilishi   mumkin   bo’lgan   sur’atlarini   aniqlash
bo’lsa,   qisqa   muddatli   moliyaviy   rejalarning   bosh   maqsadi   firmaning
doimiy to’lovga qobilligini taminlashdan iboratdir. 
    Alohida   olingan   xo’jalik   yurituvchi   subyektlarning   moliyaviy   rejasi
unga  tegishli   bo’lgan  biznes  rejaning  trakibiy   qismi  hisoblanadi.   Unda,
marketing,   opertiv   faoliyat,   mulkka   egalik   huquqiva   korxona   faoliyat
ko’rsatishning   boshqa   yo’nalishlari   qiymat   ko’rsatkichkarida
ifodalanadi. Moliyaviy reja korxona butun faoliyatini moliyaviy jihatdan
ta’minlashning   instrumenti   sifatida   maydonga   chiqadi   va   bir   vaqtning
o’zida, shu faoliyatning moliyaviy rejalarini harakterlaydi. 
    To'lov   taqvimi   kompaniyaning   tezda   to'g'ri   qaror   qabul   qilishi   uchun
rejalashtirilgan   daromad   va   xarajatlar   ko'rsatkichlaridan   og'ishlarini
ko'rsatadi.   Agar   to'lov   taqvimidan   kelib   chiqadigan   mablag
'rejalashtirilgan  xarajatlarni qoplash uchun etarli emasligi aniqlansa, siz
foyda o'sishi yoki xarajatlarni qisqartirish haqida g'amxo'rlik qilishingiz
kerak.   Daromadni   oshirish   uchun   siz   tovarlarni   sotishni
ko'paytirishingiz,   materiallar   va   xom   ashyo   sotib   olishni
qisqartirishingiz, debitorlik qarzlarni qaytarishingiz va hk.
Agar kompaniyada joriy va shoshilinch xarajatlarni qoplash uchun etarli
mablag 'bo'lsa, unda ma'lum to'lov jadvallari ta'sir qiladi   mezonlar :  to'lovlar   ustuvorligi   va   moliyaviy   investitsiyalar   keltiradigan   foyda
miqdori;
 to'lovni kechiktirishda kompaniya etkazadigan yo'qotishlar miqdori.
Ushbu   mezonlarga   asoslanib,   kompaniya   har   bir   holatda   barcha
afzalliklar   va   kamchiliklarni   aniqlashi,   investitsiya   qilingan
mablag'lardan   taxmin   qilinadigan   daromadni   hisoblashi   va   to'lovlarni
kechiktirilishi   sababli   mumkin   bo'lgan   jarimalar   va   jarimalar   miqdorini
baholashi kerak. 2.2. Moliyaviy tartibga solish va uning usullari 
     Zamonaviy iqtisodiyotning eng muhim jihatlaridan biri uning aralash
mulkka   asoslangan   ekanligidadir.   Lekin   jahonning   rivojlangan   birorta
davlatida   ham   davlat   mulki   yoki   xususiy   mulklardan   birortasining
mutloq   hokimligi   uchramaydi.   Rivojlangan   davlatlarda   turli   mulk
shakllarining   birgalikdagi   harakatlariga   asoslangan   iqtisodiyot   o’zining
hayotchan   ekanligini   allaqachon   isbotladi.   Lekin   tan   olish   kerakki,
iqtisodiy  hayotning u yoki bu bosqichida  davlat yoki bozor iqtisodiyoti
qonuniyatlarining   ta’siri   sezilarli   bo’ladi.   Masalan,   bozor   iqtisodiyoti
qonunlarining   harakati   ob’yektiv   xarakterga   ega   bo’lib,   ularni   bekor
qilish   mumkin   emas.   Xuddi   shuningdek ,   bozor   institutlari
“nomenklatura”sining   kengayishi,   ular   o’rtasidagi   aloqalarning
murakkablashuvi,   yangi   tizimlar-ning   (evolyutsiya   yoki   taraqqiyot
qonunlariga muvofiq ravishda) shakllanishini ham rad etib bo’lmaydi . FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI
I.    Қонунлар
1. Ўзбекистон Республикасининг “Ўзбекистон Республикаси Марказий 
Банки тўғрисида”ги Қонуни, 2019йил. 21 декабрь .
2. Ўзбекистон Республикасининг “Бюджет тизими тўғрисида”ги 
Қонуни.//Халқ сўзи.,2020 й., 14-декабрь.
3. Буджет кодекси . 2019 й  1-январ .
4. Соли қ кодекси .  2019 й  30-декабрь.
II.  Ўзбекистон Республикаси Вазирлар Маҳкамаси қарорлари ва 
Ўзбекистон Республикаси вазирликларининг ҳуқуқий- меъеHрий 
ҳужжатлари
5. Ўзбекистон Республикаси Вазирлар Маҳкамасининг «2018 йилда 
республикани ижтимоий-иқтисодий ривожлантириш якунлари ва 2019 
йилда иқтисоди	
еqтни барқарор ривожлантиришнинг энг муҳим устувор 
вазифалари тўғрисида” ги қарори 2019 йил 13 февраль . //Халқ сўзи , 17
февраль.
III.  Prezident asarlari
6. “O‘zbekiston Respublikasini yanada rivojlantirish bo‘yicha Harakatlar 
strategiyasi to‘g‘risida”gi     O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017 
yil 7 fevraldagi PF-4947-sonli Farmoni.
7. Mirziyoyev Sh.M. Buyuk kelajagimizni mard va olijanob xalqimiz bilan 
birga quramiz. – Toshkent: “O‘zbekiston” NMIU, 2017. – 488 b.
8. Mirziyoyev Sh.M. Tanqidiy tahlil, qat’iy tartib-intizom va shaxsiy 
javobgarlik – har bir rahbar faoliyatining kundalik qoidasi bo‘lishi kerak. – 
Toshkent: “O‘zbekiston” NMIU, 2017. – 104 b.
9. Mirziyoyev Sh.M. “Erkin va farovon, demokratik O‘zbekiston davlatini 
birgalikda barpo etamiz. – Toshkent: “O‘zbekiston” NMIU, 2017. – 56 b.
10.  Mirziyoyev Sh.M. Qonun ustuvorligi va inson manfaatlarini ta’minlash – 
yurt taraqqiyoti va xalq farovonligining garovi. – Toshkent: “O‘zbekiston” 
NMIU, 2017. – 48 b.
11. O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyevning Oliy Majlisga 
Murojaatnomasi. www. president.uz.
12. Zaynalov J.R. tahriri ostida. Moliya (Korxonalar moliyasi) Darslik. T.: 
“Iqtisod-moliya” 2018 y.
IV.  Дарсликлар 13. Ахмедов Д.Қ., Ишмухамедов А.Э., Жумаев Қ.Х., Джумаев З.А. 
Макроиқтисодиеqт. - Т.: «Ўзбекистон 	еqзувчилар уюшмасининг Адаби	еqт 
жамғаrаси нашри	
еqти», 2018.
V.  Стратегиялар
14. Ўзбекистон Республикаси Марказий банки <<Монетар сиёсатнинг 2019
йил ва 2020–2021 йиллар даврига мўлжалланган  асосий 
йўналишлари>> .
VI.  Internet sytlari
1. http://www.stat.uz      - Ўзбекистон Республикаси Давлат Статистика 
Қўмитаси веб сайти.
2.   http://www.mf.uz   - Ўзбекистон Республикаси Молия Вазирлиги веб 
портали.
3. http://www.cbu.uz     -Ўзбекистон Республикаси Марказий банки веб 
сайти.Мулоқот канали Даврийлиги Тақдим этиладиган

Moliyaviy rejalashtirish va moliyaviy reja, uning asosiy vazifalari

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O‘zbekiston Respublikasida makroiqtisodiy barqarorlikni ta’minlash kurs ishi
  • Ispaniyaning turistik salohiyati. Ispaniya iqtisodiyoti
  • INDIVIDUAL COMFORT MChJ da AMALIYOT HISOBOTI
  • Qurilish tashkilotlarida ishlab chiqarish xarajatlari hisobi va qurilish ishlari tannarxini kalkulyatsiya qilish
  • Polipropilen chiqindilаri аsosidа texnik idishlаr olish texnologiyasini tаkomillаshtirish (Q=11500 ty)

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский